Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 17:28
Wat ik op dit moment nog het meest mis bij de Stryd-app is dat ie geen begeleiding doet tijdens het rennen. TaO doet dat wel. Je krijgt dan netjes alle stappen van je workout te horen tijdens het lopen.
Als (tijdelijke?) oplossing heb ik nu Multi Timer op m'n telefoon gezet. Het is even wat instelwerk, maar dan kan je met de Text-to-Speech netjes alle stappen laten horen, eventueel met countdowns vlak voor de volgende stap eraan komt.
(Mijn Sigma-horloge kan wel Vermogen tonen, maar niet direct trainingsplannen overnemen)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:45
Firestorm666 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:56:
[...]
Dat soort volk kan oprotten, wil je racen, dan ga je maar op een circuit of ander aangewezen gebied. Je bent op een openbare weg en dan moet je rekening houden met de overige weggebruikers. D
Als niemand daar iets van zegt dan blijft dat zo, gelukkig was hij zo kwaad dat hij stopte om zijn punt te maken waardoor hij niet alleen door mij maar ook door andere werd aangesproken op zijn gedrag. Hij dimde gelukkig snel in toen andere mensen hem ook aanspraken. Want ik had het goed gehad.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm666
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-07 16:25
GerGio schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:43:
[...]

Als niemand daar iets van zegt dan blijft dat zo, gelukkig was hij zo kwaad dat hij stopte om zijn punt te maken waardoor hij niet alleen door mij maar ook door andere werd aangesproken op zijn gedrag. Hij dimde gelukkig snel in toen andere mensen hem ook aanspraken. Want ik had het goed gehad.
Amai, dat moet al een serieuze etter geweest zijn als meerdere mensen hem al aanspraken over z'n asociaal gedrag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 11:16
Niet alle wielrenners over 1 kam scheren he :P

Afgelopen zaterdag bijvoorbeeld zag ik een kinderschoentje op de weg liggen en een stukje verder fietste een moeder met een kind voorop met maar 1 schoen aan, dus even netjes gemeld dat er een schoen een stukje terug lag. :)

* Tinusvolkel geeft zichzelf een schouderklopje O-)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:03
Tinusvolkel schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:07:

Afgelopen zaterdag bijvoorbeeld zag ik een kinderschoentje op de weg liggen en een stukje verder fietste een moeder met een kind voorop met maar 1 schoen aan, dus even netjes gemeld dat er een schoen een stukje terug lag. :)

Maar even het schoentje pakken en afgeven was zeker teveel he! Kostte zeker kostbare tijd en dan ook nog eens het gewicht van dat schoentje zeker he!!!! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Tinusvolkel schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:07:

Nee want dan loopt het spaak, :P

Ik zit zelf ook weleens op de wielrenfiets, met bel overigens. Een beetje naar elkaar omkijken gaat best ver en tovert toch snel een glimlach op iemand gezicht

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
@m0ridin toen ik de schoen zag liggen zag ik de moeder nog niet dus is ook weer zoiets als ik die mee neem en niemand tegen kom....
En het nette melden bestond meer uit een schreeuw van hou die schoenen van die koter is in de gaten GVD!!!! >:) :+

Idd @GerGio verder probeer ik het imago van de wielrenner altijd een beetje te compenseren :)
Gem snelheid (en vermogen inmiddels want heb nieuw speelgoed :) ) hou ik wel in de gaten maar compenseer die wel op stukken waar het wel kan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:03
@Tinusvolkel Breek me de bek niet open! Altijd weer een hoop uit te leggen als ik bezoek heb en ze de kamer met kinderschoentjes zien... "Maar je hebt toch geen kinderen?" "Ehm, nee..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:52
BastiaanN schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:36:
Ik loop nu al weer een paar maanden met Trenara, en het grote voordeel daaraan is voor mij dat de werkwijze van @Frenz64 daar ook ruim voldoet (ok, ik moet drie knopjes indrukken in plaats van twee :P ). De workouts worden automatisch in mijn Garmin gezet en ik hoef daarna alleen nog maar op start te drukken en het metertje op mn garmin in de gaten te houden:
En dat doet TrainAsONE dus ook als je hun Connect IQ app op je Garmin hebt staan https://www.trainasone.co...ne-garmin-connect-iq-app/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
TheOmen schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:14:
Wat ik op dit moment nog het meest mis bij de Stryd-app is dat ie geen begeleiding doet tijdens het rennen. TaO doet dat wel. Je krijgt dan netjes alle stappen van je workout te horen tijdens het lopen.
Als (tijdelijke?) oplossing heb ik nu Multi Timer op m'n telefoon gezet. Het is even wat instelwerk, maar dan kan je met de Text-to-Speech netjes alle stappen laten horen, eventueel met countdowns vlak voor de volgende stap eraan komt.
(Mijn Sigma-horloge kan wel Vermogen tonen, maar niet direct trainingsplannen overnemen)
Geen text-to-speech, maar Garmin toont netjes aan wat de volgende stap van de workout is. En met het Datarun Premium Connect IQ veld van @Frij5fd , kan ik ook zien op welk vermogen ik moet lopen (en krijg ik een trilletje als ik buiten de range kom...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:34

Niku

Alagaesii

Interessant wordt welk groot hardloopevenement als eerste wel weer door gaat. CPC is op 13 maart, lijkt ook nog wat snel (al was CPC ook het laatste evenement dat voor corona doorging, dus in die zin zou het wel symbolisch zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:50
Ik denk dat vooral de vraag gaat zijn wie de kortste tijd nodig heeft om voor te bereiden. Ik verwacht echt wel dat evenementen weer wat meer doorgang kunnen vinden tegen begin maart mits huidige trends zich blijven voortzetten. Maar ja, grote evenementen hebben vaak veel meer voorbereidingstijd.

Vandaag lekkere halve marathon tempo training gedaan, met wind tegen. Pfff. Dat viel dus tegen, maar tempo's wel 3x8 minuten vol kunnen houden. Toch maar wat meer kijken komende weken hoe ik het doe op dit tempo. Voordeel was dat ik met uitlopen wind mee had, dat ging lekker vlot. Snel weer thuis :+

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Ik heb goede hoop op de Stevensloop op 20 maart, is namelijk het nk op de halve marathon en nog niet zo'n heel massaal evenement met pakweg 3000 deelnemers.
En van de 7h organisatie die volgens mij heel graag iets willen organiseren.
Verder waren ze met de 7h ook best snel aan het schakelen en ondanks dat het redelijk laat was afgelast en ik m'n startnummer al binnen had toch m'n geld volledig terug gekregen.

Ze kwamen vandaag ook meet de zeven heuvelen trail naar buiten waar een marathon in zit met bijna 1000 hm op 14 mei. Dus ben nog aan het twijfelen om die gaan te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Tinusvolkel op 20-01-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
Nog andere suggesties voor een max cushioned duurloopschoen? Tempo niet belangrijk, comfort wel.

Ik zie de Pegasus 38 ook voorbijkomen, is die vergelijkbaar met de Nike Invincible Run qua demping? Veel fans van de 38 hier toch?

Vandaag reigenlijk soepeltjes 15 km gedaan en wil voorzichtig meer, maar de Hoka Bondi's die ik nu weer in de rpulatie opgenomen heb (Puma Liberate & de tweakerbokjes gebruik ik alleen tot de 10km) dempen voor mijn gevoel niet meer zo (lees: ik wil wat nieuws)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:57
Van de zomer op een populair looppad een knuffel gevonden, geen ouders of buggy in de buurt. Knuffel mee naar huis genomen, in een ziplockje met briefje erbij.
Het is maar dat je het weet. Ik ben nat van het hardlopers zweet. Dus als ik jou was eerst even in de 30 graden bonte was.
Dat op het toegangsbord van dat bord geplakt met een beetje tape. Drie uur later was alles weg. Zal toch wel weer een ouder en kleuter blij mee zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@Frenz64 Saucony Triumph 19 al bekeken? Neutrale schoen met veel demping. Triumph 20 is volgens mij ook onderweg maar nog niet beschikbaar. Die gaat wel heel anders zijn, oa een 10mm ipv 8mm drop lees ik nu. Ook is de "stack height" verhoogd met mogelijk dus meer demping. Ik heb zelf de Triumph 18 en vind ze heerlijk lopen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:00
@Frenz64 ik loop met erg veel plezier op de Saucony Hurricane 23. Is een stability schoen, zal vast ook wel een normale tegenhanger hebben binnen het Saucony assortiment :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Geen ervaring met Saucony, maar die Triumph is wel een optie, zet 'm erbij, thx @Arjan90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Frenz64 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:10:
Nog andere suggesties voor een max cushioned duurloopschoen? Tempo niet belangrijk, comfort wel.

Ik zie de Pegasus 38 ook voorbijkomen, is die vergelijkbaar met de Nike Invincible Run qua demping? Veel fans van de 38 hier toch?

Vandaag reigenlijk soepeltjes 15 km gedaan en wil voorzichtig meer, maar de Hoka Bondi's die ik nu weer in de rpulatie opgenomen heb (Puma Liberate & de tweakerbokjes gebruik ik alleen tot de 10km) dempen voor mijn gevoel niet meer zo (lees: ik wil wat nieuws)
De pegasus is behoorlijk anders tov de invincible. Stuk steviger en minder bouncy.

Ik ben totaal geen fan van de p38. Paar keer een kans gegeven, maar definitief uit de roulatie. Ik krijg last van vage spiertjes... Wij zijn geen match :P

Dan is de invincible een stuk betere keuze wat mij betreft. En veel meer max cush zal je niet snel lukken :>

Stukje out of the box kan je ook naar Altra kijken. 0 drop maar hebben ook zeer dempende modellen. Hier alleen maar ervaring met de trail modellen, die zijn in ieder geval prima.

[ Voor 8% gewijzigd door Roozzz op 20-01-2022 23:21 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 15:15
De Asics Novablast (2) is ook wel een heerlijke bouncy schoen @Frenz64 en wellicht het overwegen waard.

Wat betreft de Pegasus staat deze volgens mij in geen verhouding tot de invincible en eigenlijk niet vergelijkbaar op gebied van cushioning.

Is er hier trouwens nog iemand die mee gaat doen aan Last Man Standing op 5 Maart? Ik twijfel nog, ergens natuurlijk wel een uitdaging, maar elk uur hetzelfde rondje houdt me ook wel weer tegen. Als ik zelf niet mee doe ga ik mijn moeder supporteren, die wil proberen om minimaal 4 rondjes te lopen op haar 71e. :)

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Novablast zag ik ook al voorbij komen ja, maar dat vind ik echt een leipe schoen. Schoenen zonder drop proberen vind ik een beetje tricky, achillespezen ben ik graag voorzichtig mee vanuit het verleden.

Ergens maar eens gaan passen, schijnt dat je weer een winkel binnen kunt lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 11:50
Ik ben met dezelfde vraag afgelopen zaterdag bij de Runnersworld geweest @Frenz64 , ik ben uiteindelijk met Hoka Clifton's naar huis gegaan. Je bent bekend met de Bondi, ik vond deze iets minder lomp aanvoelen maar nog wel fijne demping. Eventueel kan je nog NB 1080v11 proberen, ook erg fijne zool. Ik was iets minder fan van het bovenwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:00
Saucony komt met de Peregrine 12 trailschoen binnenkort. Ziet er flitsend uit, laten mijn Peregrine 10's nu net op de lijst voor vervanging staan dit jaar :)

https://trailrunningspain...the-fastest-bird-is-back/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Om ook nog maar een duit in het zakje te doen: Brooks Glycerin. Zoals het wel eens verwoord wordt "They’re the quintessential ‘dad shoe’ brand: comfortable, practical, but not stylish.".

Ik heb in de winkel wel eens Hoka's geprobeerd, maar voelde mijn voet al gelijk wat over de de zool heen liggen. Nike's zijn me te smal gebleken, alhoewel het al wel jaren geleden is geweest dat ik die geprobeerd heb. Adidas Solarboosts liggen nu stof te happen, die voelden na 100 km toch te veel als klompen.

Nu loop ik vooral op Brooks Ghost. Iets voordeliger dan de Glycerin, maar voor mijn gevoel vrijwel gelijk. De nieuwste Glycerin zal qua demping wel beter zijn.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Kijk, allemaal goede tips, heb toch zo m'n twijfels bij al die YT reviewers (hoewel Ed Budd wel integer overkomt). Maar dan nog, blijft een persoonlijke zaak. Dit weekend maar eens op pad gaan en/of bestellen.

Short list:

Puma Magnify Nitro
Nike Invincible Run Zoom X
Triumph 19
Reservebank:
Hoka Clifton
Brooks Glycerin
Toch maar die malle Novablasts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-09 07:02

Rudedadude

Maybe we were born to run

Frenz64 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:16:
Kijk, allemaal goede tips, heb toch zo m'n twijfels bij al die YT reviewers (hoewel Ed Budd wel integer overkomt). Maar dan nog, blijft een persoonlijke zaak. Dit weekend maar eens op pad gaan en/of bestellen.

Short list:

Puma Magnify Nitro
Nike Invincible Run Zoom X
Triumph 19
Reservebank:
Hoka Clifton
Brooks Glycerin
Toch maar die malle Novablasts?
Ik wilde toevoegen idd de Novablast 2, de New Balance 1080's, en als je lekker wilt spenden dan de New Balance TC of zelfs de RC Elite V2. Die laatste heb ik en zijn de schoenen waar ik de zestig van Texel op hoop te lopen (en laatst al gebruikt voor een 45km en ze voelden ook na 40km nog bouncy).

Tc nu zelfs wat afgeprijsd:
https://nl.newbalance.eu/...Bid=t&gclsrc=ds&gclsrc=ds

[ Voor 13% gewijzigd door Rudedadude op 21-01-2022 12:38 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 10:28
sander_g schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:00:
Om ook nog maar een duit in het zakje te doen: Brooks Glycerin. Zoals het wel eens verwoord wordt "They’re the quintessential ‘dad shoe’ brand: comfortable, practical, but not stylish.".

Ik heb in de winkel wel eens Hoka's geprobeerd, maar voelde mijn voet al gelijk wat over de de zool heen liggen. Nike's zijn me te smal gebleken, alhoewel het al wel jaren geleden is geweest dat ik die geprobeerd heb. Adidas Solarboosts liggen nu stof te happen, die voelden na 100 km toch te veel als klompen.

Nu loop ik vooral op Brooks Ghost. Iets voordeliger dan de Glycerin, maar voor mijn gevoel vrijwel gelijk. De nieuwste Glycerin zal qua demping wel beter zijn.
Om maar even aan te haken. Nike is voor mij ook te smal. Brooks Ghost's paste goed. Adidias Solar Glide 4 geprobeerd. pasvorm goed maar idd vrij zwaar. Nu loop ik in de mizuno wave rider 25. Zitten echt als gegoten. Als ik loop voel ik niet dat ik ze aan heb. Nergens wringen nergens niet lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artharpe
  • Niet online
De Halve marathon van Haren op 5 maart zit inmiddels vol. Ik was vooral aan het afwachten of het überhaubt wel door zou gaan, ergo te laat :D

[ Voor 5% gewijzigd door artharpe op 21-01-2022 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanri
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20-09 08:29
Frenz64 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:10:

De asics glideride, lopen prima op de lange afstanden.
Ik heb ook de hoka mach 4. Lopen ook perfect en ook goed voor tempo. Deze voor duurlopen tot een km of 20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
Hoka Bondi, iets sneller maar nog veel demping Hoka Clifton, of Brooks Glycerin. Allemaal veel demping, buiten de Clifton wel trage schoenen.

Het parcours van de marathon van Gent is online gekomen, ik heb er alle vertrouwen in dat deze zal doorgaan op 27 maart en heb me ingeschreven🏃🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Thx allen voor de suggesties, zojuist wat schoenen gepast, blijft lastig met maat 46/47. Eerst bij Intersport de Novablast aangehad, beetje iets te 'snugge' of smalle upper. Daar geen Nike Invincible in mijn maat, wel de 1080V11 ook aangehad, mwah, niet mijn foam. Overigens lastig in te schatten hoe de schoenen aanvoelen na 15 km plus. De verkoper liet me ook nog twee On Cloud varianten proberen, maar die vond ik wat de stug, de upper zat wel heel prettig. Prettige niet opdringerige verkopert trouwens. Dat was bij Run2day wel anders, redelijk ongeïnteresseerd, weinig suggesties. De Invincible hadden ze wel alleen in een maatje te klein, aparte schoen, de midsole is veel en veel bouncy-er dan alle andere schoenen, kreeg er meer een Nitro gevoel bij, maar dan zachter. Daar ook de Bondi X en de Brooks Glycerin geprobeerd, beiden voelden stugger aan. Saucony Triumph hadden ze niet in mijn maat, maar schijnt nogal in de hoek van de Brooks te zitten, aldus de verkoper.

Nu twijfel ik tussen Puma Magnify (vanwege het Nitro foam en de positieve ervaring met de Liberate) en een maatje grotere Invincibles, hoewel ik de schoen wel wat lomp groot vind en niet weet hoe dat zachte gevoel na 15km plus voelt. Maar da's altijd een gok natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09:29
artharpe schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:41:
De Halve marathon van Haren op 5 maart zit inmiddels vol. Ik was vooral aan het afwachten of het überhaubt wel door zou gaan, ergo te laat :D
Lijkt een nieuwe traditie te worden, de vorige (twee jaar geleden) was ook uitverkocht. Heb me nu dus maar heel vroeg ingeschreven. Half maart is Leek en hier in Friesland zijn er in februari ook nog paar. Helaas is Diever eind maart afgelast, dit is ook een hele mooie route.

En met het OMT advies van vandaag een goede kans dat deze wel doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 22:32
Gisteren bij een intervaltraining had ik op basis van statistieken van m'n garmin en stryd het idee dat het beetje magertjes ging. Voor het aangegeven tempo was het zwaar.

Nu heb ik de afstand in strava laten corrigeren en die zegt dat ik toch een stukje verder gelopen heb, dus tempo lag in de intervallen eigenlijk vies hoger dan ik dacht (en dan is het iets logischer hoe ik me voelde). De afstand klopte hier ook beter bij hetgeen wat ik op plotaroute uittekende

Ik begin het idee te krijgen hoe sneller ik loop hoe groter de afwijking van de stryd is, langzamere stukken lijken stuk beter overeen te komen. Hebben andere stryd gebruiker ook dit idee?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HPX
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18-09 10:04

HPX

Vandaag weer een wat langer rondje gedaan.
Begin voelde m'n kuiten redelijk gespannen aan. rustig aan doorgelopen, met de gedachte dat gaat wel over.
Na een km of 4 voelden m'n kuiten inderdaad al een stuk beter aan.
Hartslag bleef verrassend laag voor het tempo wat ik liep, begin dus toch al vrij snel progressie te merken in hoe makkelijk ik loop.

Totaal uiteindelijk 11km gelopen (doel was 10, maar de route blijkt wel eens langer :P ) met een tempo van 5.49/km.

Viel mij heel erg mee, dus volgend weekend maar weer een route uitstippelen van een km of 12 a 13.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Keiichi schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:03:
Gisteren bij een intervaltraining had ik op basis van statistieken van m'n garmin en stryd het idee dat het beetje magertjes ging. Voor het aangegeven tempo was het zwaar.

Nu heb ik de afstand in strava laten corrigeren en die zegt dat ik toch een stukje verder gelopen heb, dus tempo lag in de intervallen eigenlijk vies hoger dan ik dacht (en dan is het iets logischer hoe ik me voelde). De afstand klopte hier ook beter bij hetgeen wat ik op plotaroute uittekende

Ik begin het idee te krijgen hoe sneller ik loop hoe groter de afwijking van de stryd is, langzamere stukken lijken stuk beter overeen te komen. Hebben andere stryd gebruiker ook dit idee?
Volgens mij gebruikt Strava de GPS distance op het moment dat je op herberekenen klikt. Afaik wordt er dan niets meer met de data van de Stryd gedaan. Je zou eens een paar dagen achter elkaar dezelfde route kunnen lopen met verschillende tempo's en dan kijken of daar dezelfde afstand uitrolt?

Ik loop wel vaak vaste rondjes in verschillende tempo's en heb het idee dat de Stryd wel consistent is met de gemeten afstand. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik niet een hele snelle loper ben :)

Je zou nog kunnen checken of je autocal uit hebt staan als je met een Garmin klokje loopt, dat kan de metingen anders ook beinvloeden.

[ Voor 5% gewijzigd door BastiaanN op 22-01-2022 16:54 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
Goed idee om dezelfde rondjes op verschillen tempo's , het park in de buurt heeft een rondje van ongeveer 540m zou die paar keer rond kunnen gaan voor wat metingen. Eventueel ook met verschillende schoenen.

Begint als leuk onderzoeksprojectje eruit te zien :)

autocorrectie staat uit en standaard op 100, bij een halve marathon was ik er al eens ingetrapt dat ie op 97 stond, daarna is het ook uitgegaan.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Trainingsweek zit er dit keer wat eerder op vanwege ziekte (geen covid) in het weekend. Daardoor geen loopje in het weekend. Wel deed ik al op maandag aan 8 rustig kilometers, op woensdag aan snelle en korte intervals van 200m en donderdag aan 7 rustige kilometers. Hopelijk kan ik maandag of dinsdag weer de schoenen aan doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Limbeckx
Pwah. Deze week 6x minimaal 5k gelopen. Dus elke dag behalve vandaag. Ik voel het 8n m'n hele lichaam :D vandaag even rust en kijken hoe het morgen in de nieuwe week voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Ik hang met m'n vinger boven de bestelknop van de Puma Magnify, totdat ineens de Nike Vomero 16 voorbijkomt, iemand wat zinnigs over te zeggen?

* Frenz64 man, man, man, niet zo mutsen, bestel gewoon

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GerGio
Frenz64 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:39:
Ik hang met m'n vinger boven de bestelknop van de Puma Magnify, totdat ineens de Nike Vomero 16 voorbijkomt, iemand wat zinnigs over te zeggen?

* Frenz64 man, man, man, niet zo mutsen, bestel gewoon
Koop ze beide

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arjan90
Zo, de hardloopweek is weer ten einde. Afgesloten met een halve marathon afstand in een week waar ik al 4 keer had gelopen, dus uitgekomen op in totaal 68 kilometer. Een weekrecord d:)b Niet te hard van stapel lopen, voornemen was om deze week gemiddeld iets rustiger te lopen en dat is gelukt met 5:10 als gemiddeld tempo tov vorige week 5:08 :+ OK, misschien niet helemaal gelukt...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Vandaag 18 km gelopen, afwisselend op asfalt en grotendeels op harde duinenpaadjes.
Ging vlot, paar snellere kms ertussen.
Waar ik niet zo onder de indruk was van de Carbon X op asfalt, vond ik 'm vandaag wel vlot lopen op dat gemengd parcours.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Als we dan toch “lief dagboek” berichten gaan plaatsen dan doe ík gezellig mee :)
Hier de 78km aangetikt in 6 loopjes.
2 duurloopjes
2 herstelloopjes
1 normale
1 semi tempo loopje op relatief lage hartslag.
Qua intensiteit dus wat terug geschroefd aangezien er vandaag een FTP test gepland stond.

Verder zit de vo2max weer lekker stabiel op m’n oude niveau dus conditie is weer terug met vooral veel uren maken :)

Verder loop en fiets ík nog op schema om de 4K voor beide aan te tikken dit jaar, maar we zijn pas net bezig

[ Voor 11% gewijzigd door Tinusvolkel op 23-01-2022 16:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerGio
Tinusvolkel schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:28:
Als we dan toch “lief dagboek” berichten gaan plaatsen dan doe ík gezellig mee :)
Hier de 78km aangetikt in 6 loopjes.

Verder loop en fiets ík nog op schema om de 4K voor beide aan te tikken dit jaar, maar we zijn pas net bezig
Man lekker bezig, dat is wel iets meer dan mijn lief dagboek. Door iets wat last van mijn kuit het toch iets rustigere aan gedaan met hardlopen. Met 26km kom ik net op 1/3
2 Duurloopjes
1 Tempo loop

Naast mijn wat binnen fietsen deze week en twee keer crossfit. Ik merk wel dat ik nu iets meer lijd van het crossfit. Maar het heeft ook goede kanten. Omdat we gisteren een best zware training hadden heb ik het vandaag extra rustig aan gedaan met lopen. Dat vergde wel dat ik echt die snelheid uit mijn hoofd moest zetten. Ook als iemand je rennend inhaalt en je denkt dat kan ik ook moet je toch denken, nee het is beter voor je om dat nu niet te doen. Toch wel lekker gelopen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:07

vhal

ಠ_ಠ

Ik had wat last van mijn knie sinds donderdag (knieschijf iets geïrriteerd) dus ik heb dit weekend niet gelopen. Wel heb ik sinds het weekend een nieuwe fiets en heb ik bij wijze van duurtraining een rondje gefietst met mijn 8-jarige dochter. Om @Poekie maar even voor te zijn, wel als een echte MAMNIL :+ (N intended)

[ Voor 12% gewijzigd door vhal op 23-01-2022 17:43 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
@vhal Middle Aged Man Natural In Lycra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:07

vhal

ಠ_ಠ

Not :P

Strava

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 20-09 07:02

Rudedadude

Maybe we were born to run

Middle Aged Man Not In Leather? -O-

Verder: lief dagboek, ik heb vandaag mijn weektotaal opgetild van ruim 35km naar net boven de 80. Samen met @elastiek . En nu zijn m'n benen een beetje gaar.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sander_g
  • Nu online
Na een paar weken van amper 50km eindelijk weer de 80+ aangetikt. Ik merk duidelijk dat met een groep de kilometers bijna vanzelf gaan.

Mijn Brooks Ghost waren na 1100km wel zo'n beetje op, dus gisteren op jacht naar nieuwe schoenen.
De Mizuno Wave Rider was hier eerder voorbij gekomen. Maar die waren niet op voorraad. Dus wat andere opties geprobeerd. Saucony Ride of Guide, weet het niet meer precies, maar die zaten niet echt lekker. Ghost 14 was prima en vertrouwd.

Uiteindelijk is het de Mizuno Wave Sky 5 geworden want ik wilde toch wel eens wat nieuws proberen. Met de tocht van vandaag liepen ze eigenlijk best lekker. Goed voor de lange duurlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
iig de Puma's besteld, laatste paar bij de voetbalshop :? met kortingscode net geen €90, ben benieuwd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• elastiek
Rudedadude schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:31:
Middle Aged Man Not In Leather? -O-

Verder: lief dagboek, ik heb vandaag mijn weektotaal opgetild van ruim 35km naar net boven de 80. Samen met @elastiek . En nu zijn m'n benen een beetje gaar.
En ik heb weer last van m'n onderrug lief dagboek... maar was weer een mooi loopje samen met @Rudedadude :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GerGio
Ik moet wel zeggen, ik heb gisteren echt langzaam gelopen voor mijn doen 6.30m/km. Ook echt met een lekkere lage hardslag en dus een stuk lagere belasting. Nu had ik een beetje last van shin splint links, maar die is echt een stuk beter gaan voelen om een of andere duistere redenen.

Ik ben om hier minder last van te krijgen meer op de voorvoet gaan lopen maar dat is nog niet helemaal je van het.

Gelukkig ben ik nog niet van middelbare leeftijd dus ik kan met gemak mijn lycra aantrekken op mijn carbon fiets (Oud beestje overigens)

[ Voor 14% gewijzigd door GerGio op 24-01-2022 08:01 ]

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen81
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 19:58
Zijn hier mensen die van hak landing naar voorvoet landing zijn omgeschoold? En hoe?
Ik probeer dit zelf ook langzaam aan, heb het idee dat dit een efficientere loopstijl is en ik zou misschien op termijn wat richting de barefoot willen proberen. Maar ik merk dat ik weet hoe, ik belast mijn achilles en kuiten al snel teveel als ik wat oefen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tinusvolkel
jurjen81 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:00:
Zijn hier mensen die van hak landing naar voorvoet landing zijn omgeschoold? En hoe?
Ik probeer dit zelf ook langzaam aan, heb het idee dat dit een efficientere loopstijl is en ik zou misschien op termijn wat richting de barefoot willen proberen. Maar ik merk dat ik weet hoe, ik belast mijn achilles en kuiten al snel teveel als ik wat oefen.
Ik ben volgens mij (moet mijzelf nog steeds is een keer laten filmen) een redelijke midden/voorvoet lander geworden. Dit was een bijkomend "voordeel" van toen ik m'n cadans omhoog aan het schroeven was, dus kleinere passen ging zetten en dus m'n voeten onder ipv voor mij neer ging zetten.

En ik gooi er deze nog maar is een keertje in _/-\o_
kramerty88 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:24:
Nou daar komt het. Hardlopen lijkt heel makkelijk, toch gaat er veel schuil in een goede looptechniek. Het is niet heel moeilijk te begrijpen als je het vergelijkt met fietsen. Lopen is net als fietsen zo efficiënt mogelijk voorwaarts rollen. Elke beweging die niet bijdraagt aan voorwaarts bewegen is dus in principe overbodig, nutteloos en soms zelfs tegenwerkend. Fietsen doe je niet met de rem erop, fietsen bevat ook geen zijwaartse bewegingen en de wielen zijn niet vierkant (rolt dus soepel). Zo werkt hardlopen ook. Alle beweging is dus in de looprichting (voorwaarts) en zo min mogelijk remmend.

Houding:
  • Rechtop, niet voor-, of achterover hangen. Core aanspannen, bekken optrekken vanuit de onderbuikspieren (denk aan je kruis naar je navel trekken)
  • Hoofd horizontaal. Voorwaarts kijken (niet omhoog of omlaag)
  • Borst blijft naar voren gericht (geen zijwaartse rotatie met de armzwaai)
In de loophouding is het belangrijk dat je rechtop loopt en zo min mogelijk beweegt. Elke beweging is in principe verspilde energie omdat het niet bijdraagt aan de voorwaartse snelheid. De reden dat je rechtop wil lopen is dat de neerwaartse kracht opgevangen wordt door je wervelkolom en benen. Deze zijn daar evolutionair voor gemaakt. Als je achterover hangt krijgen je buikspieren elke keer een grote klap, hang je voorover komt deze belasting veel op je rugspieren. Daarnaast krijg je met achterover hangen sneller een overstrekking van het onderbeen (zie hieronder) en is het met voorover hangen veel moeilijker een knie in te zetten. Rechtop is the way to go. (Noot: Uiteindelijk resulteert het in een hele lichte voorwaartse leun vanwege de biomechanica, maar denk rechtop. Denk je voorover, leun je veel te ver voorover.)

Armen:
  • Armen scharnieren vanuit de schouders in de looprichting, dus geen zijwaartse rotatie
  • Achterzwaai is kernpunt in de armzwaai. Vanuit de elleboog achterwaarts langs je lichaam ‘trekken’
  • Voorwaarts ophalen met borstspieren (denk 'elleboog')
  • ~90° ellebooghoek (niet meer, bij het ophalen is het minder)
  • Denk bij de armzwaai aan je “handen door de broekzak halen”
  • Handen ontspannen (geen vuist/gestrekte hand, heel licht wijsvinger/duim is ok)
Bij de armen is het allerbelangrijkst dat je schouders ‘scharnieren’. Je borst roteert niet mee en armen gaan van voor naar achteren in de looprichting dus. Alle energie die niet in de looprichting gaat is (deels) verspild. Door bij de armzwaai een puntfocus in je elleboog te hebben en van daaruit de trekken (zowel achterwaarts als voorwaarts) gebruik je de grotere spiergroepen, borst- en rugspieren. Mocht je een te kleine arm-hoek krijgen, let dan op je handen. Met een gebalde vuist wordt je arm-hoek kleiner, met je hand open en vingers gestrekt je arm-hoek groter. Dit heeft te maken met agonisten/antagonisten paren van je hand en armspieren. Een ontspannen hand zorgt voor een natuurlijke ontspannen arm-hoek (van ongeveer 90 graden). Om te voorkomen dat je een te los handje krijgt (zoals ik in de foto’s) kun je heel licht je duim en wijsvinger op elkaar knijpen, maar doe dat niet te hard (te hard resulteert weer in te kleine arm-hoek).

Benen:
  • Knie inzet met een voorwaartse push
  • Pas achter afmaken, dus een volle flexie van het afzetbeen (gevolg van knie-inzet)
  • Geen overstrekking, voet komt nooit voor de knie
  • ‘Trekken’ voordat voeten naar de grond gaan (de grond aanvallen)
Bij de benen is het belangrijkst dat je zo min mogelijk remt. Op het moment dat je een overstrekking van het onderbeen krijgt, gaat er op het moment van landing energie de grond in voor je COG (centre of gravity). Dit betekent een remmende werking op de snelheid. Idealiter zou je de voeten dus ónder je COG plaatsen, maar natuurkundig kan dat niet. Dan zou je voorover kantelen. Je zult je voeten dus altijd iets voor je COG moeten plaatsen, maar probeer dit dus zo min mogelijk. Door vanuit de knie te trekken en te duwen (de knie-inzet) gebruik je je gehele bovenbeen. Bij een overstrekking zul je eerst met alleen je hamstrings je lichaamsgewicht boven je landingspunt moeten trekken. De fameuze hak-landing heeft dus niet alleen als nadeel dat je remt, je kunt daarna ook maar met een halve spiergroep de snelheid weer op gang brengen.

Voeten:
  • Voetplaatsing onder lichaamsgewicht (zoals gezegd dit kan natuurkundig niet, maar probeer zo dicht mogelijk erbij. Dus net voor je COG)
  • Voetspanning, tenen optrekken naar de knie
  • Mid- tot voorvoet landing (de bal van je voet is het afzetpunt, dus ook je landingspunt)
  • Reactieve plaatsing met kort grondcontact, snelle harde afzet (de grond is lava ;) wie kent hem nog). Dit bereik je door met kracht af te zetten, lopen is springen
  • Hak mag de grond raken maar minimaal. Loading van de achilles, de spier/peeselasticiteit gebruiken bij afzet
Bij voeten is het belangrijk dat er spanning op staat. Spieren en pezen zijn elastisch. Door een goede voetspanning worden de kuiten op spanning gebracht en wordt deze elasticiteit daardoor het meest benut. Dit betekent dat een groot deel van de energie van landen opgeslagen wordt in de spieren en bij afzet weer gereleased. Hoe minder energie je zelf hoeft op te wekken, hoe efficiënter je loopt. De focus van van de voeten moet liggen op het naar de knie optrekken van de tenen. Dan is de landing vrijwel automatisch een mid-voet landing en komt de voet niet voor knie. Het is met opgetrokken (probeer maar eens de tenen naar de knie te trekken en dan je been te overstrekken) bijna niet mogelijk om te overstrekken. Dit is wederom vanwege antagonisten paren in het onderbeen.

Toevoeging over voetplaatsing:
Dit is helaas niet iets wat heel makkelijk is aan te leren. Het is namelijk net als balanceren op de evenwichtsbalk iets wat je moet trainen en wat vrij nauw komt. Plaats je je voet te dicht bij je COG dan val je voorover, plaats je hem ervoor, rem je af. Er is dus precies een punt waarbij dit in evenwicht is en je niet voorover valt en niet remt. Zoals elk evenwicht is dit dus heel klein. Het is heel makkelijk om er lekker veilig voor te gaan zitten. Dan val je in ieder geval niet. Het nadeel is dat je dus veel energie verliest in een remmende beweging (die je ook nog weer eens moet opstarten).

Tot zover de theorie.

De voorbeelden (3x mijzelf tijdens duizendjes op 10k tempo). Niemand wordt namelijk wijs uit een stuk tekst :9 . Excuus voor de lage resolutie, daarvoor niet bij mij zijn, maar ff iemand anders aanklagen (de fotograaf in kwestie: een teamgenoot met een ouderwetse telefoon):

Goed: rechtop, stabiele torso, knie-inzet, actieve voet, volle flexie afzet, elleboogactie, 90 graden arm, voorwaartse arm opwaarts
Slecht: iets te ver voorover hangen (niet heel goed zichtbaar, maar ik ken mijzelf) en mijn eeuwige slappe handje

Goed: actieve landing, voetspanning trekbeen, loading van de kuitspieren (geen hak aan de grond), knie -inzet, arm-hoek en opwaartse hand, geen torsorotatie
Slecht: ingezakte houding (niet meer rechtop), door slappe core en te ver voorover hangen

Goed: knie-inzet, actieve voetspanning, voorwaartse push, elleboog trekken, voorwaartse arm opwaarts, geen torsorotatie
Slecht: slappe handje (leidt tot te grote arm-hoek), voorover hangen, niet rechtop

Zoals je in 3 foto's ziet loop ik qua benen vrij stabiel en recht, maar doordat ik iets te ver voorover hang zak ik in bij de landing. De impact van landing kun je niet opvangen met je buikspieren, daar is je ruggengraat voor. Dan kom ik weer redelijk overeind bij de afzet, maar dit kost dus kracht. Mijn slappe handje leidt tot een te grote arm-hoek, die ik moet corrigeren (en dus kracht kost). Daarnaast moet ik dit uiteindelijk opvangen met mijn spierballen. Iets wat ik na een tijd niet meer kan en dus gebruik ik mijn armen dan minder en begin ik met roteren van mijn bovenlichaam om het niet-gebruiken van de armen te compenseren. Zo kun je zien dat een klein 'handje' leiden tot een veel groter probleem.

Masterclass: En dan nu in slow motion van de meester. Hier is weinig op aan te merken, maarja, een 2.01 marathon loop je ook niet inefficiënt:

[YouTube: ELIUD KIPCHOGE RUNNING STYLE In Slow Motion]
Let hierbij eens op de volgende punten: Voetplaatsing, achterwaartse snelheid van de voet (het trekken voordat hij landt), zijn arm-inzet en rompstabiliteit. Naast dat er nagenoeg geen remmende krachten zijn, gaat er ook nagenoeg geen energie in iets anders dan voorwaartse snelheid. Hier kunnen wij natuurlijk enkel van dromen ;)

Nu zijn bovenstaande punten allemaal gemaakt op "tempo". De techniek blijft echter gelijk wanneer je rustiger gaat lopen. Hoewel de gehele beweging kleiner wordt, verandert er niets aan de actie zelf. Onderstaand een groepje Keniaanse lopers voor de marathon van London die de dag van tevoren loslopen. Uit ervaring weet ik dat Kenianen absurd langzaam inlopen. Inschattend op de beweging zal dit echt rond de 5.00/km liggen. Niet veel harder. Kijk dan nog eens naar de hele beweging: Voetspanning, -plaatsing, knie-hoek, arm-inzet en rompstabiliteit:

[YouTube: Eliud Kipchoge Training & Stretching | LONDON MARATHON 2018]

Hier kunnen we allemaal wat van leren. Succes, have fun en run safe!

P.S. Als er vragen zijn hoor ik het graag ;)

[ Voor 93% gewijzigd door Tinusvolkel op 24-01-2022 13:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:19
Aan de slijtpatronen is mijn transitie van haklanding naar voorvoetlanding geslaagd. Daar heb ik wel een jaar of twee over gedaan. In het begin had ik nog wel de neiging om mijn tenen naar beneden te richten, maar mede na een uitleg van kramerty88 hierover heb ik dat afgeleerd.

Zoals kramerty88 zo uitstekend uitlegt is het belangrijkste om je voeten zo dicht mogelijk bij je zwaartepunt neer te zetten.
In het begin heb je er veel concentratie voor nodig, nu gaat het mij vanzelf.
Je kunt proberen om aan het eind van je loop een stuk op je voorvoet te landen en dat gedeelte steeds groter te maken. Begin met 500 meter of zo.
Je zou kunnen overwegen om Newton schoenen te proberen, daarmee kun je alleen maar op de voorvoet landen. Maar die zijn moeilijk te vinden en hebben een flinke leercurve.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:52

XyS

0.o.O

Ik lees al een tijdje mee in dit topic, dacht laat ik me toch eens even melden. Ben in 2018 begonnen met c25k, was niet helemaal gelukt en vaak last van blessures. Na een tijd proberen dan toch gelukt, sindsdien liep ik zo nu en dan een rondje. Zodra ik serieus ging training kreeg ik last van allerlei blessures, een jaar geleden kon ik niet eens meer een meter hardlopen.
Gek genoeg weinig last bij fietsen etc.
Uiteindelijk een keer naar de fysio gegaan, hij heeft mijn bovenbeenspieren losgemaakt en sindsdien 'nergens' last meer van.
Meer gaan lezen over hardlopen, lang gelurkt in dit topic. Kwam er achter dat ik verkeerd aan het trainen was.
Ik trainde veel in zone 4/5, had ook maar 1 paar schoenen en liep daar te lang mee door (voelde alsof de weg scheef liep).
Afgelopen maanden volg ik een schema via trenara, de opbouw was heftig gezien ik een 10k wil lopen en trenara de afstand niet opbouwt. Maar de benen voelen prima aan.
Mijn doelen voor dit jaar:

6 maart - 10k - 45:00
16 okt - HM Amsterdam - 1:50:00

Beide doelen zijn erg uitdagend, runalyze schat mijn huidige 10k in op ~48:00. (Heb ik vorig jaar al eens gehaald)

Volgende week een sportmedische keuring, ben benieuwd wat daar uit komt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
Lekker hoor om weer met een groep te trainen. Ik vind het prima om alleen te lopen en tik de kilometers dan ook wel weg, maar vooral bij intensieve intervallen is het wel lekker om met iemand anders de rondjes op de baan te lopen :D Training gisteren ging ook goed, heb mijn tempo's sinds vorige week iets verhoogd en dat lijkt goed te gaan qua inspanning en herstel.

@XyS Welkom! De 10k is mogelijk wat ambitieus, maar zonder doel kom je er ook niet! Je HM zou ik op basis van je 10k tijd dan wel weer wat ambitieuzer neerzetten. Er is nog genoeg voorbereidingstijd om aan die tempo's te wennen. Ik zou je HM op 1u45 zetten - dat is iets onder de 5:00 min/km (obv je 48min 10k op dit moment is dat denk ik realistisch). Pas op dat je de snelheid niet te drastisch verhoogt en let goed op pijntjes. Juist bij sneller worden in korte tijd ligt overbelasting van pezen op de loer. Zo'n blessure - want dat wordt het als je de pijntjes negeert - kan hardnekkig zijn en ervoor zorgen dat je je doelen zeker niet haalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Ik heb een clinic bij een fysio gedaan en daar kreeg ik halverwege de 2e clinic (uitbouw van 5km naar 10km) het advies om mijn loopstijl te gaan veranderen. Ik ben toen van het een op het andere moment op mijn voorvoet gaan landen en heb daarbij de inspanning (tempo/afstand) niet aangepast. Dat kan ik afraden :P Je gaat je spieren heel anders belasten dus het is dan wel verstandig om een paar stapjes terug te doen qua inspanning. Doe je dat niet dan krijg je bijna gegarandeerd wel blessures.

Je zult trouwens zien dat wanneer je gaat rennen zonder schoenen aan je waarschijnlijk al automatisch op voorvoet/middenvoetslanding overgaat.

Vanochtend maar weer eens bij de Fysio langs geweest. Hij was tevreden over de voortgang voor wat betreft m'n heup. Ik heb er af en toe nog wel last van maar lang niet meer zoveel als voorheen. Ik moet mezelf vooral af en toe even dwingen om strikt het schema te volgen wat Trenara mij voorschotelt en niet veel verder gaan lopen.

Ik mag van de fysio voor nu ook niet meer dan drie keer in de week trainen en moet de andere dagen gaan zorgen dat ik aan 10.000 stappen ga komen. Nu zit ik soms op de dagen dat ik thuiswerk maar rond de 2500 :X

[ Voor 21% gewijzigd door BastiaanN op 25-01-2022 10:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:06
BastiaanN schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:59:
Ik mag van de fysio voor nu ook niet meer dan drie keer in de week trainen en moet de andere dagen gaan zorgen dat ik aan 10.000 stappen ga komen. Nu zit ik soms op de dagen dat ik thuiswerk maar rond de 2500 :X
Tja, zitten is het nieuwe roken he ;)

Maar ik kan een wandeling tussen de middag zeker aanraden. Gewoon even weg van het scherm en je hoofd weer leegmaken. Vaak laat ik zelfs bewust mijn telefoon thuis, zodat ik gewoon even niet bereikbaar ben. Anders zit je toch weer te kijken naar mailtjes, Teams, enz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
XyS schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 00:59:
Afgelopen maanden volg ik een schema via trenara, de opbouw was heftig gezien ik een 10k wil lopen en trenara de afstand niet opbouwt. Maar de benen voelen prima aan.
Ik ben wel groot fan van Trenara maar er zitten wel wat 'quirks' in die je even moet leren kennen. Je kunt als je een doel aanmaakt kiezen voor "Beginnen met lopen". Die is een beetje misleidend want het is niet alleen van 0 naar 5KM, maar je kan daar ook kiezen voor een uitbouw naar 10KM.

Verder zit er ook wel een opbouw in de overige schema's maar ik heb het idee dat die veel steiler is dan de andere opties. Deze is veelal afhankelijk van je kalibratie en de gegevens die je hebt ingegeven toen je Trenara voor het eerst hebt gebruikt. Al is het ook wel afhankelijk van hoever je het doel in de toekomst zet. Dat bepaald namelijk of je een onderhoudsschema of een wedstrijdschema voorgeschoteld krijgt en die laatste is een stuk pittiger. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
InZane schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:17:
[...]

Tja, zitten is het nieuwe roken he ;)

Maar ik kan een wandeling tussen de middag zeker aanraden. Gewoon even weg van het scherm en je hoofd weer leegmaken. Vaak laat ik zelfs bewust mijn telefoon thuis, zodat ik gewoon even niet bereikbaar ben. Anders zit je toch weer te kijken naar mailtjes, Teams, enz..
Ik heb altijd een beetje moeite met deze uitspraak.

Want ik denk dat het om de levensstijl gaat en niet om het zitten. We zijn gewoon lui aan het worden. Als ik kijk om een voorbeeld te noemen. Ik ga naar crossfit op de fiets, Daar doe ik welgeteld 12 minuten over. Oké het is mijn wielrenfiets en ik fiets dan gemiddeld iets van 27. Dan kom ik aan en dan zijn er nog mensen verbaast dan ik helemaal op de fiets kom. Tja hoe lang is dat met de auto; 5 minuten. Heb je die 7 minuten niet over dan? Oke het is een kwartier op een dag. Maar goed zo zijn er talloze voorbeelden van dingen die maar iets wat tijd kosten. Die zoveel meer beweging op een dag opleveren.

Overigens is mijn gemiddelde lopen ook 10.000 stappen per dag. Telt dat ook of moeten alle dagen minimaal 10.000 stappen hebben. Overigens denk ik dat met de hardlopers hier het gemiddelde van 10.000 stappen makkelijk gehaald wordt

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
GerGio schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:37:
[...]

Oh daar gaat het ook zeker om, vandaar ook de smiley.

Nog steeds werken veel mensen thuis (ik ook) en dan is het heel makkelijk om 's ochtends achter je laptop/pc te ploffen, paar keer koffie/drinken/tussendoortje halen, tussen de middag een een broodje toetsenbord, weer een beetje werken, avondeten en daarna Netflix uitkijken. Ik ken er genoeg die zo'n schema zo ongeveer dagelijks hebben en dat is echt niet oké..

Mensen die met de auto naar de sportschool gaan zijn imo gewoon luie flikkers, maar ze sporten tenminste nog ;)
Overigens is mijn gemiddelde lopen ook 10.000 stappen per dag. Telt dat ook of moeten alle dagen minimaal 10.000 stappen hebben. Overigens denk ik dat met de hardlopers hier het gemiddelde van 10.000 stappen makkelijk gehaald wordt
Gewoon elke dag minimaal 10k stappen natuurlijk. Ik draai soms ook weleens 30-40k stappen op een dag. Dat betekent niet dat ik daarna een paar dagen in bed mag blijven liggen :D

[ Voor 23% gewijzigd door InZane op 25-01-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:26

polthemol

Moderator General Chat
GerGio schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:37:
[...]

Want ik denk dat het om de levensstijl gaat en niet om het zitten. We zijn gewoon lui aan het worden. Als ik kijk om een voorbeeld te noemen. Ik ga naar crossfit op de fiets, Daar doe ik welgeteld 12 minuten over. Oké het is mijn wielrenfiets en ik fiets dan gemiddeld iets van 27. Dan kom ik aan en dan zijn er nog mensen verbaast dan ik helemaal op de fiets kom. Tja hoe lang is dat met de auto; 5 minuten. Heb je die 7 minuten niet over dan? Oke het is een kwartier op een dag. Maar goed zo zijn er talloze voorbeelden van dingen die maar iets wat tijd kosten. Die zoveel meer beweging op een dag opleveren.

het is vooral gamification. 10 000 stappen is simpel, telbaar en je krijgt een leuke confettianimatie bij sommige horloges. De facto heb je weinig tot niets gedaan dan.

Wat je zegt: blijven bewegen, beetje fietsen, wandelen, wat rennen, regelmatig opstaan als je zittend werk hebt en meer van die ongein. Of je de 10K dan haalt of niet is niet zo heel boeiend. De grootste clou was zover ik begreep vooral dat je door de dag heen moet blijven bewegen en niet 'big bursts' doet en denkt dat dat even goed is.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander_g
  • Nu online
Ik mag hopen dat het gaat om gemiddeld 10k per dag. Vanochtend gaf Garmin al om 7u een 'nuttige' insight.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vN990q7y6UZoEL_s_1NMK14WJec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/smF8PAz5KMOWDijtAegvONWS.jpg?f=fotoalbum_large

Nou, dankjewel. Ben net wakker en krijg je zo'n opbeurende mededeling. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
Ik heb gisteren van Garmin gratis 7000 stappen gekregen. Op een of andere manier heeft ie om 3:00 's nachts 7000 stappen erbij geteld :? Waar ik die dag 's avonds echt op nog geen 5k zat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
polthemol schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:54:
[...]

het is vooral gamification. 10 000 stappen is simpel, telbaar en je krijgt een leuke confettianimatie bij sommige horloges. De facto heb je weinig tot niets gedaan dan.

Wat je zegt: blijven bewegen, beetje fietsen, wandelen, wat rennen, regelmatig opstaan als je zittend werk hebt en meer van die ongein. Of je de 10K dan haalt of niet is niet zo heel boeiend. De grootste clou was zover ik begreep vooral dat je door de dag heen moet blijven bewegen en niet 'big bursts' doet en denkt dat dat even goed is.
De clou is inderdaad dat je niet langdurig achter elkaar moet gaan zitten om tal van redenen. Als je bij wijze van spreken 4 uur achter je computer zit, een kopje koffie gaat halen / wat gaat eten en vervolgens weer 4 uur gaat zitten dan ga je niet dat niet compenseren met 10.000 stappen of een rondje hardlopen aan het einde van de dag.

Maar ik vind die stappenteller wel een mooi middel. Het horloge meet het de hele dag en zonder het horloge had ik denk ik de hoeveelheid beweging die ik thuis krijg ruim overschat. Op kantoor haalde ik met gemak die 10.000 stappen per dag, onbewust loop je daar best veel. Vooral als je vroeg begint en met elke collega die binnenkomt mee loopt om een bakkie te doen :+
Keiichi schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:04:
Ik heb gisteren van Garmin gratis 7000 stappen gekregen. Op een of andere manier heeft ie om 3:00 's nachts 7000 stappen erbij geteld :? Waar ik die dag 's avonds echt op nog geen 5k zat...
We know what you did there :+

[ Voor 11% gewijzigd door BastiaanN op 25-01-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Keiichi schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:04:
Ik weet niet wat jij uitspookt 's nachts, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
InZane schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:06:
[...]

Ik weet niet wat jij uitspookt 's nachts, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt :D
Nou niets, want die ochtends was het nog echt 0 toen ik opstond. Er was wel een software-update op m'n horloge misschien dat daar iets niet lekker gegaan is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
BastiaanN schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:59:
[...]

Ik heb een clinic bij een fysio gedaan en daar kreeg ik halverwege de 2e clinic (uitbouw van 5km naar 10km) het advies om mijn loopstijl te gaan veranderen. Ik ben toen van het een op het andere moment op mijn voorvoet gaan landen en heb daarbij de inspanning (tempo/afstand) niet aangepast. Dat kan ik afraden :P Je gaat je spieren heel anders belasten dus het is dan wel verstandig om een paar stapjes terug te doen qua inspanning. Doe je dat niet dan krijg je bijna gegarandeerd wel blessures.

Je zult trouwens zien dat wanneer je gaat rennen zonder schoenen aan je waarschijnlijk al automatisch op voorvoet/middenvoetslanding overgaat.
Barefoor rennen was een jaar of wat geleden meer in de mode dan tegenwoordig. Voor mij was het wel een eye opener. Ik loop nog steeds graag op minimalistische schoenen omdat je dan automatisch technisch veel mooier loopt.
Voor de gein moet je idd ook af en toe eens op blote voeten de straat op (nu wel koud, maar in de zomer prima te doen). Eerste keer dat ik dat deed stond ik echt versteld van hoe makkelijk dat ging. Doet helemaal geen pijn, maar je loopt wel enorm soepel. Vanzelf.

Maar... idd.. rustig opbouwen. Je gebruikt meer/andere spieren die moet je eerst trainen.

alles kan off-topic

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Ik ga vanavond voor het eerst meetrainen met de mila-groep in mijn (relatief) nieuwe woonplaats. Ik had dat graag twee maanden geleden al gedaan, maar toen kwam precies de maatregel dat samen buiten sporten niet meer mocht... Hoe dan ook is baantraining een dingetje gebleven waar de linker hiel het niet mee eens was, dus heel erg vond ik het ook weer niet.

Hopelijk gaan we niet een uur op de grond liggen dweilen, sommige trainers zijn daar nogal van.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• influenza
  • Laatst online: 01-09 12:44
Krylinck schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:35:
Ik ga vanavond voor het eerst meetrainen met de mila-groep in mijn (relatief) nieuwe woonplaats. Ik had dat graag twee maanden geleden al gedaan, maar toen kwam precies de maatregel dat samen buiten sporten niet meer mocht... Hoe dan ook is baantraining een dingetje gebleven waar de linker hiel het niet mee eens was, dus heel erg vond ik het ook weer niet.

Hopelijk gaan we niet een uur op de grond liggen dweilen, sommige trainers zijn daar nogal van.
haha. Succes! Ik heb sommige baantrainingen idd ook weleens het idee, gaat er nog gelopen worden vanavond! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Krylinck schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:35:

GerGio kijkt naar zijn sportplanning en ziet een uur op de grond dweilen staan (omdat hij er gisteren niet aan toe kwam) :P

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Ik dweil ook vaak zat een tijdje op de grond maar dan wel binnen en liever niet naast een hoogspringbak in de winter ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Succes @Krylinck (y) dus jij gaat daar meteen het kroontje pakken van de baan :9
Edit: ik gok dat je hem met 52 seconden hebt :)

Hier ook ooit aan het twijfelen om bij een vereniging te gaan, echter heb ik dan toch een stuk minder vrijheid, en vind het toch best prijzig (toch weer een paar vaperfly's of vergelijkbare carbon schoen per jaar 8)7 )
Ook weet niet of ik er heel veel mee ga opschieten. (ofja heb het gevoel dat ik de max op "eigen" kracht nog niet heb bereikt )
De paar open wedstrijden die ik met de vereniging heb mee gedaan waren dan wel weer gezellig, maar dat zijn de loopjes die ik met collega's doe ook.

Dus wat is bij jullie de overweging om wel of niet bij een vereniging te gaan?

Mijn niveau is ook nog niet hoog genoeg dat ik veel extra ga hebben aan een wedstrijdlicentie.

[ Voor 3% gewijzigd door Tinusvolkel op 25-01-2022 14:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Tinusvolkel schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:22:

Mijn belangrijkste redenen om afgelopen jaar lid te worden van een AV:
  • iemand die naar mijn techniek kijkt
  • verplichte loopscholing
  • achter iemand aan kunnen hollen die sneller is dan ik
  • gezelligheid
En de kosten (180 p/j oid) zijn ook nog te overzien. Met gemiddeld 10km per week is dat per km toch een stuk minder dan een paar vaporfly's terwijl ik er hopelijk wel meer dan 4% sneller van word.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Puma's zijn binnen en gelijk getest en goedgekeurd. Vooral fijne upper, erg comfy, maar iets minder bouncy dan ik verwacht had o.b.v. de Liberate. Wel dezelfde supergrippy outsole, ongeëvenaard is die, vooral op natte ondergrond. De eerste 11 km leverden geen enkele irritatie op en de voetjes voelen nog prima. Veel vlotter gelopen dan m'n duurlooptempo, maar onder de 5:30 lopen gaat iig ook prima. Volgende keer eens wat verder en op rustiger tempo.

Drie uurloopjes afgelopen weken: 10,2km 10,4km em nu 11,04km. Er zit nog meer in de tank, maar wel heelblijven ouwe!

Nu eerst een klein uurtje dweilen op de grond :+

[ Voor 6% gewijzigd door Frenz64 op 25-01-2022 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Succes @Krylinck (y) dus jij gaat daar meteen het kroontje pakken van de baan :9
Edit: ik gok dat je hem met 52 seconden hebt :)
k a n s l o o s

Verder meld ik mij aan omdat ik ook het sociale aspect van een vereniging zoek. Samen naar wedstrijden en zo. Verder ken ik hier nog bijna niemand, dus het sociaal netwerk een beetje uitbreiden kan ook geen kwaad.

Mijn vriend en ik komen sociaal niks tekort, maar onze vrienden zitten toch al gauw een uurtje tot drie uur rijden hier vandaan. Hij heeft in ieder geval nog een netwerk omdat hij recent hier is afgestudeerd.
Binnenkort start ik, waarschijnlijk in een aangrenzend dorp, met de huisartsopleiding dus uiteindelijk komt er sowieso wat schot in de zaak, maar ik denk dat het wel herkenbaar is dat je niet alleen maar met collega's moet omgaan :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
  • Nu online

Mijn niveau is ook nog niet hoog genoeg dat ik veel extra ga hebben aan een wedstrijdlicentie.
Mijn voornaamste reden om lid te worden was het gevoel betrekkelijk stil te staan en dus weinig vooruitgang meer te boeken. Een schema "van de plank" had daar misschien wel verandering in gebracht, maar ik merkte dat (digitaal) papier onvoldoende stok achter de deur is. Garmin geeft ook wel aan wat ik moet doen, maar daar had ik dan meestal geen zin in of zag het nut niet. Bovendien krijg je geen feedback van een schema. Behalve, wellicht, een verbetering in conditie en tempo. Die feedback-loop is nogal lang.

Bij een AV is die feedback-loop een stuk korter. Lopend met anderen die ongeveer hetzelfde tempo hebben, sommige wat sneller, anderen wat langzamer, kan je makkelijk ervaringen uitwisselen. En het kan ook gezellig zijn. Maar ik loop ook nog graag alleen met een podcast of muziek op.

Wat mij betreft lever je geen "vrijheid" in. Tenzij je misschien bij een AV gaat die aanwezigheid gaat verplichten, maar dat is in mijn geval niet zo. Er zijn leden die komen maar 1 keer in de week omdat we dan op de baan trainen. Die doen verder mee als het hun uitkomt. Of dat de prijs van het lidmaatschap waard is kan ik niet voor hun bepalen.

En verder alles wat @AppieR schrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
sander_g schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:55:
Nou, dankjewel. Ben net wakker en krijg je zo'n opbeurende mededeling. 8)7
Als hij er pas om 22 uur over begint is het ook niet goed... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@Tinusvolkel Het begon bij mij om meteen goed op techniek te letten, een stok achter de deur te hebben, uit te bouwen en sneller te worden.

Inmiddels is het een groep lopers waarmee we ongedwongen een loopje plannen in het weekend, waarbij we elkaar op de maandag op de baan motiveren om aan te haken bij een net wat sneller groepje en is het nog steeds scherp zijn op looptechniek. Ook is het voor mij je richten op een snellere loper met als doel net zo snel en ver te kunnen lopen. De trainer zet bij ons ook een schema voor, die ik wel volg, maar wat ik niet zo spannend vind omdat je er genoeg op internet kan vinden. Successen en ervaringen delen kan hier, maar doen we uiteraard ook op en langs de baan d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krylinck
Gelukkig lagen we niet op de grond te dweilen :) 20x300 in een matig tempo, de benen waren er niet naar en dit was de eerste echte baantraining in een jaar tijd. Maar leuke mensen, heel warm en makkelijk in de omgang. En één jongen die serieus goed kan lopen. Er zit potentie in de groep. Fijn.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

Arjan90 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 07:39:
Lekker hoor om weer met een groep te trainen. Ik vind het prima om alleen te lopen en tik de kilometers dan ook wel weg, maar vooral bij intensieve intervallen is het wel lekker om met iemand anders de rondjes op de baan te lopen :D Training gisteren ging ook goed, heb mijn tempo's sinds vorige week iets verhoogd en dat lijkt goed te gaan qua inspanning en herstel.

@XyS Welkom! De 10k is mogelijk wat ambitieus, maar zonder doel kom je er ook niet! Je HM zou ik op basis van je 10k tijd dan wel weer wat ambitieuzer neerzetten. Er is nog genoeg voorbereidingstijd om aan die tempo's te wennen. Ik zou je HM op 1u45 zetten - dat is iets onder de 5:00 min/km (obv je 48min 10k op dit moment is dat denk ik realistisch). Pas op dat je de snelheid niet te drastisch verhoogt en let goed op pijntjes. Juist bij sneller worden in korte tijd ligt overbelasting van pezen op de loer. Zo'n blessure - want dat wordt het als je de pijntjes negeert - kan hardnekkig zijn en ervoor zorgen dat je je doelen zeker niet haalt.
Thanks, zo denk ik er ook wel over eigenlijk. Goed oppassen, blessures voorkomen maar wel een leuk doel stellen. Als ik het nu niet haal dan lukt het waarschijnlijk over een paar maanden wel!
De halve marathon heb ik nog geen idee wat te verwachten, merk dat langer lopen echt heel anders is en daar zal ik nog veel voor moeten trainen.

@BastiaanN ja ik ben een beetje met trenara wezen spelen, was nu 2.5 maand voor de wedstrijd begonnen maar had geen echt referentiepunt (aangezien ik lang geblesseerd ben geweest). De snelheid tijdens de loopjes lukt me prima, 5 keer lopen in de week nog niet . Loop ~4 keer maar dan merk ik dat ik rust nodig heb. Dus blijf rustig door trainen en haal hier en daar een training tussenuit :)

Was vandaag kickboksen dus ben benieuwd wat dat doet met mijn benen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Als ik het zo lees mis ik vooral de looptechniek en loopscholing.
13 februari is er vanuit die club een crosswedstrijd (die met de verdere versoepelingen wel doorgaat denk ik) Dus dan misschien is kijken of ik een proefles kan mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 15:15
Bij de meeste verenigingen kun je wel een paar avonden meedraaien voordat je lid wordt @Tinusvolkel

Ik heb dat bij mijn lokale AV gedaan, maar mede door corona is er nooit meer van gekomen. De trainingen waren best leuk, er zijn altijd wel snellere lopers dan jijzelf, dus leuk om je daar wat aan op te trekken. Verplichte loopscholing en oefeningen ook erg behulpzaam, want die schieten er bij een individuele training toch vaak bij in.

Ik twijfel momenteel nog om lid te worden, voornamelijk omdat ik niet zo heel erg fan ben van vaste tijden/dagen om te "moeten" trainen.

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza

Mij gaat het vooral om aan de ene kant het sociale aspect en aan de andere kant is het wel lekker om iemand te laten verzinnen wat er op het programma staat. Alleen ga ik toch snel hetzelfde rondje lopen, of weinig variatie in de trainingen.

Overigens loop ik bij de vereniging niet eens in de snelste groep, waar ik wel zou horen. Ik vind de groep waarin ik loop een stuk gezelliger (en de trainer ook beter eerlijk gezegd :X ). Dus dat betekent wel dat ik de tempo's vaak solo loop, maar dat vind ik niet zo'n probleem. Levert weer wat extra kilometers op al dat ophalen van de langzamere lopers :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Tim_W schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 07:47:
Bij de meeste verenigingen kun je wel een paar avonden meedraaien voordat je lid wordt @Tinusvolkel

Ik heb dat bij mijn lokale AV gedaan, maar mede door corona is er nooit meer van gekomen. De trainingen waren best leuk, er zijn altijd wel snellere lopers dan jijzelf, dus leuk om je daar wat aan op te trekken. Verplichte loopscholing en oefeningen ook erg behulpzaam, want die schieten er bij een individuele training toch vaak bij in.

Ik twijfel momenteel nog om lid te worden, voornamelijk omdat ik niet zo heel erg fan ben van vaste tijden/dagen om te "moeten" trainen.
Idd de vaste tijden zie ik ook niet echt zitten aangezien mijn hardloopplanning er elke week anders uit ziet.
Maar verder moet ik denk ik maar is gewoon een paar proeflessen gaan doen en kijken of ik nog iets beter word van loopscholing.
influenza schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:39:
[...]

Mij gaat het vooral om aan de ene kant het sociale aspect en aan de andere kant is het wel lekker om iemand te laten verzinnen wat er op het programma staat. Alleen ga ik toch snel hetzelfde rondje lopen, of weinig variatie in de trainingen.

Overigens loop ik bij de vereniging niet eens in de snelste groep, waar ik wel zou horen. Ik vind de groep waarin ik loop een stuk gezelliger (en de trainer ook beter eerlijk gezegd :X ). Dus dat betekent wel dat ik de tempo's vaak solo loop, maar dat vind ik niet zo'n probleem. Levert weer wat extra kilometers op al dat ophalen van de langzamere lopers :P
Het sociale aspect heb ik wel met m'n collega's (Note: dit zijn niet mijn naaste collega's maar van andere afdelingen dus hele andere "praat" dan dat ik met m'n naaste collega's heb :) ) in m'n eigen vriendengroep krijg ik niemand zo gek om mee te lopen maar in de zomer gaan we wel met 4e een rondje fietsen.

En zelf trainingen verzinnen vind ik nu net mooi (ben ook eerder bang dat een trainer te voorzichtig is aangezien hij zich denk ik toch redelijk verantwoordelijk voelt als jij daardoor geblesseerd raakt.

Heb bijvoorbeeld de laatste tijd vooral de focus gehad op omvang en minder op intensiteit, dus nu ik de omvang weer meer gewend ben vond ik het nu wel weer is tijd voor wat intensiteit.
Gisteren en eergisteren is de hartslag amper omhoog gekomen en toen ik gisteren over carbon schoenen typte begon het wel weer is te kriebelen om ze aan te doen :) (laatste keer was 10-10-21 tijdens de marathon)

Dus vanmorgen eerst de kinders naar school gebracht en boodschappen gedaan dus al mooi 20 minuten "warm" gewandeld, en daarna meteen vertrokken voor een 5km PR poging. werd een beetje raar aangekeken in kort kort vandaag maar dankzij de stocks sokken toch niet echt koud gehad.

Eerst 3km warm gelopen met een lekker sprintje en daarna 5km volle bak, qua conditioneel leek het allemaal wel redelijk te gaan maar m'n benen wouden gewoon niet sneller aangezien ik dit tempo zelden loop. Dus hier moet ik mij met intervallen de komende tijd iets meer op gaan focussen.

Uiteindelijk de 5km afgelegd in 17:02 dus net niet onder de 17 minuten...
Verder schoot m'n critical power (runners FTP) omhoog van 355w naar 388w (5.1w/kg) maar had de laatste tijd weinig critical power gevoelige loopjes gedaan dus die verklaard die stap wel en is ook weer meer een bevestiging van de vorm die ik weer aardig terug heb. :)

PS: de 5km was een redelijk rondje en weinig hoogte verschil / wind dus ik vind hem tellen voor de PR lijst :P maar wil hem wel nog een keer verzilveren in een echte wedstrijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
sander_g schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:00:
[...]
Er zijn leden die komen maar 1 keer in de week omdat we dan op de baan trainen. Die doen verder mee als het hun uitkomt. Of dat de prijs van het lidmaatschap waard is kan ik niet voor hun bepalen.

En verder alles wat @AppieR schrijft.
Hee dat ben ik! :+ Maar goed, ik betaal lang geen 180 per jaar, eerder de helft.

Ben met name bij de AV gaan lopen vanwege baantrainingen en op de 2e plaats vanwege het sociale aspect.
De overige trainingen pak ik vrijwel nooit mee. Heel af en toe haak ik eens aan bij de duurloopgroep op zaterdagochtend. Die staat vaak wel garant voor mooie kilometers in den Veluwsche bossen.

Buiten de AV train ik al een aantal jaar bij een loopgroep waarvan de trainer lid is van diezelfde AV btw. En buiten de (interval)trainingen worden er ook regelmatig wel gezellige duurloopjes gedaan met diverse leden van de groep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Tinusvolkel schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:41:

[...]

Het sociale aspect heb ik wel met m'n collega's (Note: dit zijn niet mijn naaste collega's maar van andere afdelingen dus hele andere "praat" dan dat ik met m'n naaste collega's heb :) ) in m'n eigen vriendengroep krijg ik niemand zo gek om mee te lopen maar in de zomer gaan we wel met 4e een rondje fietsen.

En zelf trainingen verzinnen vind ik nu net mooi (ben ook eerder bang dat een trainer te voorzichtig is aangezien hij zich denk ik toch redelijk verantwoordelijk voelt als jij daardoor geblesseerd raakt.

Heb bijvoorbeeld de laatste tijd vooral de focus gehad op omvang en minder op intensiteit, dus nu ik de omvang weer meer gewend ben vond ik het nu wel weer is tijd voor wat intensiteit.
Gisteren en eergisteren is de hartslag amper omhoog gekomen en toen ik gisteren over carbon schoenen typte begon het wel weer is te kriebelen om ze aan te doen :) (laatste keer was 10-10-21 tijdens de marathon)

Dus vanmorgen eerst de kinders naar school gebracht en boodschappen gedaan dus al mooi 20 minuten "warm" gewandeld, en daarna meteen vertrokken voor een 5km PR poging. werd een beetje raar aangekeken in kort kort vandaag maar dankzij de stocks sokken toch niet echt koud gehad.

Eerst 3km warm gelopen met een lekker sprintje en daarna 5km volle bak, qua conditioneel leek het allemaal wel redelijk te gaan maar m'n benen wouden gewoon niet sneller aangezien ik dit tempo zelden loop. Dus hier moet ik mij met intervallen de komende tijd iets meer op gaan focussen.

Uiteindelijk de 5km afgelegd in 17:02 dus net niet onder de 17 minuten...
Verder schoot m'n critical power (runners FTP) omhoog van 355w naar 388w (5.1w/kg) maar had de laatste tijd weinig critical power gevoelige loopjes gedaan dus die verklaard die stap wel en is ook weer meer een bevestiging van de vorm die ik weer aardig terug heb. :)

PS: de 5km was een redelijk rondje en weinig hoogte verschil / wind dus ik vind hem tellen voor de PR lijst :P maar wil hem wel nog een keer verzilveren in een echte wedstrijd.
Ja dat is ook prima toch? Ik train 2x bij de AV, waarmee ik vooral mijn omvang haal en nu er weer baantraining is ook weer wat snelheidswerk kan doen. Daarnaast train ik in het weekend altijd met mijn honden, waarmee ik goed mijn pasfrequentie kan opkrikken :P. Uiteraard helpt het sleuren aardig het tempo omhoog te krijgen, maar voor kilometers sub 3:00 moet de frequentie toch ook wel aardig omhoog. Dus eigenlijk loop ik nooit in mijn eentje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Ik moet zeggen dat ik 180 a 200 euro (wat een AV kost in Rotterdam eo) per jaar te veel vind. Puur persoonlijk maar op dit moment zou ik het er niet voor over hebben.

Gister even trenara aangezet om te kijken wat voor plan het mij zou geven om een 5k onder de 25m te lopen. Mooie applicatie wel. Helaas zou het wel interfereren mjn huidige doel om 7 dagen per week te lopen. Nu heb ik dat doel al bijgesteld naar 6 omdat ik voel dat ik die 1 dag rust echt voor mijzelf nodig heb en ook wil maar ik zie geen manier om 6 dagen te combineren met intervallen op twee dagen in die week op 5.30 minuut per kilometer.

Denk dat ik even rustig en stabiel een maand of iets meer 6x 5k per week ga doen en daarna pas aan 5k onder 25m ga beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:26

polthemol

Moderator General Chat
Limbeckx schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:19:
Ik moet zeggen dat ik 180 a 200 euro (wat een AV kost in Rotterdam eo) per jaar te veel vind. Puur persoonlijk maar op dit moment zou ik het er niet voor over hebben.

Gister even trenara aangezet om te kijken wat voor plan het mij zou geven om een 5k onder de 25m te lopen. Mooie applicatie wel. Helaas zou het wel interfereren mjn huidige doel om 7 dagen per week te lopen. Nu heb ik dat doel al bijgesteld naar 6 omdat ik voel dat ik die 1 dag rust echt voor mijzelf nodig heb en ook wil maar ik zie geen manier om 6 dagen te combineren met intervallen op twee dagen in die week op 5.30 minuut per kilometer.

Denk dat ik even rustig en stabiel een maand of iets meer 6x 5k per week ga doen en daarna pas aan 5k onder 25m ga beginnen.
de 7de dag kun je eventueel nog opvullen met een heel rustige, korte Z1 loop. 2K en klaar, ideaal om meteen te focussen op techniek, pasfrequentie en voetlanding.

2 keer in de week intervallen kan wel, afhankelijk van hoe diep je moet gaan met die intervals. Voor onder de 25 minuten moet je een sub 5:00 pace aanhouden (of 5 keer 5:00 per K waarbij je bij de laatste kilometer, de laatste 100 meter of zo eruit gooit wat je nog te bieden hebt), dus die intervals moet je wle kunnen redden als je 1 of 2 hersteldagen ertussen doet.

En hier aan het shoppen voor schoenen: nog een maand doorharken met veel tempo/incline werk op de loopband en rustige loopjes buiten om in maart eens te zien hoe kansloos ik ten onder gaan bij de 24uur in sittard. Gezien die loop, toch aan het kijken voor een paar sloffen met wat meer demping, vooral omdat ik verwacht dat met die 24 uur de technische kwaliteit van het rennen toch in elkaar gaat kukkelen en het zal eindigen met heel veel harken en damage control. De Hoka's heb ik al eens gehad, maar ik was er geen fan van, na een 400K zat ik door de zolen heen, waar ik normaal makkelijk 1000+ haal po een paar. De On Cloudflows bevallen me heel erg goed, dus ik overweeg toch voorzichtig de On Cloudstratus: hier mensen met ervaring met die sloffen?

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbeckx
polthemol schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:35:
[...]

de 7de dag kun je eventueel nog opvullen met een heel rustige, korte Z1 loop. 2K en klaar, ideaal om meteen te focussen op techniek, pasfrequentie en voetlanding.

2 keer in de week intervallen kan wel, afhankelijk van hoe diep je moet gaan met die intervals. Voor onder de 25 minuten moet je een sub 5:00 pace aanhouden (of 5 keer 5:00 per K waarbij je bij de laatste kilometer, de laatste 100 meter of zo eruit gooit wat je nog te bieden hebt), dus die intervals moet je wle kunnen redden als je 1 of 2 hersteldagen ertussen doet.

En hier aan het shoppen voor schoenen: nog een maand doorharken met veel tempo/incline werk op de loopband en rustige loopjes buiten om in maart eens te zien hoe kansloos ik ten onder gaan bij de 24uur in sittard. Gezien die loop, toch aan het kijken voor een paar sloffen met wat meer demping, vooral omdat ik verwacht dat met die 24 uur de technische kwaliteit van het rennen toch in elkaar gaat kukkelen en het zal eindigen met heel veel harken en damage control. De Hoka's heb ik al eens gehad, maar ik was er geen fan van, na een 400K zat ik door de zolen heen, waar ik normaal makkelijk 1000+ haal po een paar. De On Cloudflows bevallen me heel erg goed, dus ik overweeg toch voorzichtig de On Cloudstratus: hier mensen met ervaring met die sloffen?
Op dit moment zit ik echt aan mn tax. Doe al bijna al mn runs in Z2 en voel mn heupen goed dus moet eerst even stabiliseren voordat ik weer echt op snelheid ga trainen.

Over je schoenen: Ik zit veel te kort in deze hobby denk ik om daar iets zinnigs over te zeggen. Ik heb alleen gemerkt dat voor iedereen wat anders werkt. Veel mensen zeggen dat On Cloud vrij hard is. Ik heb er geen ervaring mee. Ik loop nu met veel plezier op Mizuno Wave Rider 25 schoenen maar dat zijn vast andere afstanden dan die jij loopt (ik loop nooit meer als 10k).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Heb ze gepast recent en vond zo ook aan de harde kant aanvoelen @polthemol . Maar hoe het is om er langer mee te lopen, geen idee. Vlgs mij heeft @Poekie wel On's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyS

XyS

0.o.O

AV kost hier 250? Ik blijf wel gewoon zelf rondjes lopen..

Net intervallen gedaan, was heel moe maar ging uiteindelijk prima: 9x400 ~ 4:15
Moest gewoon ff naar buiten denk ik.
Armen omhoog houden was wel zwaar vanwege de spierpijn van kickboksen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Tijdens mijn laatste wedstrijd (Dubbele Mijl) heb ik voor het eerst een rondje op een baan mogen ervaren. Het loopt wel heel anders dan op verhard. Ik vond het wel lekker lopen eerlijk gezegd. Lijkt me prima om daar lekker te intervallen maar dat is het dan ook wel.

Ik heb alleen nog niet echt een atletiekclubje gevonden in Hengelo dat me genoeg aanspreekt. Ik hoop dat ze beter zijn in Hardlopen dan hun website voorzien van informatie en bijhouden... :P Daarnaast lopen de prijzen ook best wel uiteen. De ene club vraagt 53 euro per kwartaal en de ander maar 18 euro.

[ Voor 11% gewijzigd door BastiaanN op 27-01-2022 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Hier ook een kleine 50 per kwartaal en dan nog ruim 40 per jaar voor de atletiek unie en eenmalige een kleine 50 voor inschrijving en shirt van de club.

Voor dit bedrag voel ik mij verplicht om 2x per week te trainen en dat gaat dan ten kosten van de loopjes op het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Vraagje over voeding, of beter gezegd supplement. Heeft er iemand ervaring met Glucosamine / Chondroïtine?

Ik was aan het wandelen met iemand die sinds hij deze pillen slikt geen pijn in z'n knie meer heeft. Het is geen erkend geneesmiddel of bewezen dat het werkt. Maar gegeven de staat van mijn kraakbeen in de rechterknie heb ik zoiets van baat het niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Het is een supplement dat ook door artsen vaak gegeven wordt. Chondroitinesulfaat en glucosamine is het spul dat ook in je knie zit als schokdemper als ik me niet vergis.
Of het echt werkt weet ik niet, maar het zal zeker geen kwaad kunnen.

Over supplementen gesproken, zelf neem ik soms Q10, ik heb het gevoel van minder spierpijn te hebben. Misschien werkt het, misschien is het meer placebo-effect, maar ik gebruik het soms tijdens een marathonvoorbereiding, als er zwaardere tempotrainingen of langere duurlopen komen.

[ Voor 37% gewijzigd door Hartloper op 27-01-2022 23:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FEIJ_87
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-08-2024
Ik wil me inschrijven voor de koning van spanje trail, 43km op 14 mei.

Nu zat ik er aan te denken daar een regulier marathonschema voor te gaan volgen, en dan daarbij te proberen regelmatig lange duurlopen in het bos/onverhard te gaan doen om daar aan te wennen. Voor mij klinkt dit heel logisch in de oren, maar misschien zie ik iets over het hoofd. Iemand hier tips voor?

Verder een matige start van het jaar hier, wel wat kilometers gemaakt, maar niet zoveel als gepland, 3 weken terug iets te overmoedig veel (harde) intervallen ingepland, en daarbij wat last van de hamstrings gekregen. Bekend probleem, daar is het al vaker op mis gegaan, dus nu wel tijdig gestopt en de kilometers wat omlaag en tevens enkel nog rustige duurlopen gedaan. Lijkt nu wel weer de goede kant op te gaan gelukkig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elastiek
Dus in een land zo plat als een pannenkoek krijgen we het voor elkaar om twee (marathon)trails met respectievelijk 967d+ en 1.250d+ op dezefde datum te plannen?! |:(

Zevenheuvelentrail heeft nu wel de inschrijving uitgesteld omdat de impact op de natuur groter is dan gedacht...
Pagina: 1 ... 163 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.