Ik ben ook ingeloot voor Berlijn (1ste maal meegedaan aan de loting)

Maar eerst nog de marathon van Gent eind maart
[ Voor 12% gewijzigd door Tazzie79 op 12-01-2022 14:40 ]
Ik ben ook ingeloot voor Berlijn (1ste maal meegedaan aan de loting)
[ Voor 12% gewijzigd door Tazzie79 op 12-01-2022 14:40 ]
Welke afstand heb je gelopen?Niku schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:10:
Zijn er mensen die de Groene Loper Run in Maastricht hebben gelopen? Ben benieuwd naar het hoogteverschil op dat parcours. Volgens de eigen organisatie is het beperkt.
De GPX bestanden staan hier: https://www.groeneloperrun.nl/parcoursen/Niku schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:10:
Zijn er mensen die de Groene Loper Run in Maastricht hebben gelopen? Ben benieuwd naar het hoogteverschil op dat parcours. Volgens de eigen organisatie is het beperkt.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Ik vind dat altijd een beetje vreemd, bij elke sport bestaat een warming up voor een groot deel uit..... hardlopen (ok, warm lopen maar in de praktijk is het gewoon rustig rennen) Zo doe ik het met hardlopen dus ook, gewoon rustig rennen. Bij een duurloop loop ik dan gewoon door, bij een intensievere loop (interval, tempo) doe ik de eerste 1,5 a 2 km rustig aan en als ik voel dat ik warm ben, mijn hartslag daalt dan en mijn handen worden spontaan warm, dan voel ik me vrij om gas te geven.seadogg schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:10:
Misschien een stomme vraag maar doen jullie een warmup voor korte afstanden (5-10KM)?
Ik merk dat als ik 's ochtends heel vroeg ga lopen dat ik weinig tot geen warmup doe behalve wat knie heffen en los gooien.
Vervolgens stap ik de deur uit en ga ik rennen..
Iemand tips?
alles kan off-topic
@Tazzie79 Ik ga ook in Gent lopen op 27 maart. Ik hoop dat het lukt om op het nieuwe parcours te lopen. Stel dat dat wegens corona niet mogelijk is, dan vermoed ik dat ze als plan B een Covidversie gaan doen zoals in 2021, buiten het stadscentrum en met vrije start. Dat was wel met 60 hoogtemeters die vooral op het einde zaten, dat was minder ideaal.Tazzie79 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:27:
[...]
Ik ben ook ingeloot voor Berlijn (1ste maal meegedaan aan de loting)![]()
Maar eerst nog de marathon van Gent eind maart
Eerst nog afwachten hoe het nieuwe parcours gaat zijn in Gent, maar de voorbije jaren was het inderdaad niet echt goed. Het was eerder de marathon van de buitenwijken met weinig of geen toeschouwers… Als ze deze keer effectief door Gent gaan, zal er toch al iets meer animo zijn. Voorlopig ga ik wel nog uit van plan A, of we zouden al in de 6de golf moeten zitten.Hartloper schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:59:
[...]
@Tazzie79 Ik ga ook in Gent lopen op 27 maart. Ik hoop dat het lukt om op het nieuwe parcours te lopen. Stel dat dat wegens corona niet mogelijk is, dan vermoed ik dat ze als plan B een Covidversie gaan doen zoals in 2021, buiten het stadscentrum en met vrije start. Dat was wel met 60 hoogtemeters die vooral op het einde zaten, dat was minder ideaal.
Voor Berlijn heb ik niet deelgenomen aan de loting, maar ik zou nog kunnen deelnemen via een reisbureau - die hebben gegarandeerde tickets. Alleen heeft mijn wederhelft het idee om er een city trip met het ganse gezin van te maken, en dat zie ik helemaal niet zitten. Ik ga niet de zaterdag gans Berlijn doorkruisen om dan zondag lamme benen te hebben.
Hoe zou ik meer variatie in kunnen brengen? Vaker lopen? Meer verschillende afstanden (>5 km) ipv steeds 5km en één keer 10km per maand?InZane schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:25:
[...]
Dan zou ik in ieder geval minimaal 3 keer per week gaan lopen en meer variatie aanbrengen.
Ik loop trouwens ook regelmatig voor het avondeten of voor het ontbijt. Hardlopen met een volle maag is ook niks. Zolang als je geen extreme afstanden gaat lopen gaat dat prima.
Ja... Progressie zien he.Slickk schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:43:
Ik ben ook wel benieuwd waarom het per se sneller moet: om gemotiveerd te blijven vanwege een bepaald doel? Of puur omdat je denkt dat het hoort?
[ Voor 5% gewijzigd door Locolau op 13-01-2022 09:46 ]
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
[ Voor 21% gewijzigd door BastiaanN op 14-01-2022 13:55 ]
Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)
DoneBastiaanN schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:51:
Blijkbaar heeft Strava bedacht dat ik tijdens mijn laatste duurloop met 1:10min/km een brugje over gevlogen ben en heeft me daardoor een kroontje gegeven. Dat slaat natuurlijk nergens op (overigens ook niet bij de rest van de mensen die een hele snelle tijd hebben). Maar de vraag is... hoe kom ik nu van dat kroontje af? de GPS/Stryd data lijkt voor de hele run gewoon dikke prima...
Het mooie is ook als je bij mijn "record poging" kijkt dan laat strava gewoon steady lijn zien op c.a. 6:32min/km. Lijkt dus wel een beetje een bug bij Strava.
Ah, ja.. maar dan zet hij mn hele activity op private.
Maar misschien kan je hier wat mee, even dat stukje er tussenuit halen en opnieuw uploadenBastiaanN schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:58:
[...]
Ah, ja.. maar dan zet hij mn hele activity op private.
Ik ga gewoon een support ticket aanmaken bij Strava, want ik stak een segment over, ik heb het segment zelf niet gelopen. Maar blijkbaar vind Strava van wel:Tinusvolkel schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:59:
[...]
Maar misschien kan je hier wat mee, even dat stukje er tussenuit halen en opnieuw uploaden
https://www.fitfiletools.com/
Ja, Strava is nog al scheutig met het uitdelen van segmenten als je ook maar een beetje in de buurt bent...BastiaanN schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:25:
[...]
Ik ga gewoon een support ticket aanmaken bij Strava, want ik stak een segment over, ik heb het segment zelf niet gelopen. Maar blijkbaar vind Strava van wel:
Hoe ik liep:
[Afbeelding]
Hoe het segment loopt:
[Afbeelding]
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Zo loopt er in Groningen langs de euroborg ook een 100m segment, de KOM staat op 0:06.elastiek schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:59:
Een segment van 0,08km is met de precisie/ afwijking van GPS ook vragen om problemen. Ik snap ook niet dat Strava dit soort korte segmenten laat aanmaken @BastiaanN.
(Daarom doe ik ook alleen aan segmenten van 50km en langer ;-)
Easy zonder staande start op de fietsCranzai schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:29:
[...]
Zo loopt er in Groningen langs de euroborg ook een 100m segment, de KOM staat op 0:06.
Usain kan zijn biezen pakken
If you can see, look. If you can look, observe
Inmiddels is er volgens mij ook een minimumafstand voor segmenten (dacht 250 m), maar oudere segmenten mochten blijven bestaan.elastiek schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:59:
Een segment van 0,08km is met de precisie/ afwijking van GPS ook vragen om problemen. Ik snap ook niet dat Strava dit soort korte segmenten laat aanmaken @BastiaanN.
(Daarom doe ik ook alleen aan segmenten van 50km en langer ;-)
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Zó dichtbij die sub 25Adiposed schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:12:
Zojuist een PR gelopen op de 5km, 25:25 min. Mijn voroge PR was ergens in juli op een tijd van 27:30 min. Eigenlijk had ik training gepland staan van 14+ km, maar merkte dat mijn snelheid hoog lag en het goed vol kon houden, dus was al vrij snel geswitched naar het idee om een PR te gaan proberen te rennen.
[Afbeelding]
Haha, dat was voor nu nog niet per se een doel. Het was ook een abrupte switch tijdens de training om voor een 5km pr te gaan. Volgende keer wordt het wel echt m'n doel.
Ik heb indertijd gekozen voor een 'domme' weegschaal zonder wifi ( mede door matige reviews van het garmin ding). Ik gebruik nu (soms) de gratis app weight logger, waarmee je gewicht vet en spieren kunt synchroniseren naar Garmin Connect (ik weet eigenlijk geeneens of connect iets doet met die laatste 2). Werkt al meerdere jaren gewoon goed. Enige is dus dat je handmatig de getallen van je weegschaal in de app moet invullen.Allervieste schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:51:
Niet helemaal zeker of dit hier thuishoort maar kan niet ontdekken waar ik het anders zou kunnen plaatsen. Ik zoek een garmin compatible weegschaal, nu zie ik de garmin weegschalen maar die zijn buiten mijn budget. Er zijn ook bijvoorbeeld smart weegschalen van rond de 75 euro, zijn jullie hier bekend mee hoe dit integreert in de connect app?
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Jaaaa eindelijk weer naar de baan en ook weer eens wat aan loopscholing doen dus. Doe ik eigenlijk nooit als ik alleen loopArjan90 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 23:29:
We mogen weer naar de atletiekSamen helemaal stuk gaan tijdens pittige intervallen
Hier dus nietSecsytime schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:18:
Hoezo "weer" op de baan lopen? Hier werd gewoon doorgelopen op de baan hoor
[ Voor 4% gewijzigd door InZane op 15-01-2022 13:20 ]
Ow ja, dat is waar ook...je mag weer gezamenlijk trainen. Gek genoeg ben ik zo afgestomd afgestompt door alle maatregelen dat het zien van een groep lopers vreemd voeltArjan90 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 23:29:
We mogen weer naar de atletiekSamen helemaal stuk gaan tijdens pittige intervallen
Afgestomptvhal schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:32:
[...]
Ow ja, dat is waar ook...je mag weer gezamenlijk trainen. Gek genoeg ben ik zo afgestomd door alle maatregelen dat het zien van een groep lopers vreemd voelt
[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 16-01-2022 21:22 ]
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Daar kwam ik vanavond ook weer is achter, ik plan ze eigenlijk te weinig in maar voelde weer heerlijk vanavond. Het weer was ook perfect en super rustig buiten.PD2JK schreef op zondag 16 januari 2022 @ 21:21:
Intervallen zijn heerlijk om te doen. Ben aan het trainen voor 10km en gisteren begonnen met 10x 400m. Uiteindelijk 5,6km gelopen in 26:36 met m'n 97kg.
[ Voor 16% gewijzigd door Tinusvolkel op 16-01-2022 21:57 ]
Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264
Ik kan je, indien gewenst, nog wel een schema sturen die in Hal Koerner's Field Guide To Ultrarunning staat. Maar die gaat uit van 6x in de week lopen. An sich wel een aanrader dat boek, vooral de tip om veel "op de been" te zijn gebruik ik, veel meer wandelen.AppieR schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:43:
Sinds vorig jaar heb ik wat meer lol gekregen in het trailen. Dus na wat trails in de alpen, weekendje in de Eiffel en de Freedom Trail, heb ik mij afgelopen weekend na 2 trails van de 12 provincien trail van MST, ingeschreven voor de SallandTrail (50M) op 12 maart. Echt onwijs veel zin in! Zijn er hier nog meer mensen die gaan? Cut off is 10 uur voor 80 km met 800 hoogtemeters. Lijkt mij op zich doable of onderschat ik het dan?
Ik volg het 80km schema van RW (4x in de week). Op zich is het redelijk gelijk aan een marathonschema, alleen zijn de lange duurlopen langer (joh...) en valt mij op dat er 6 weken voor het evenement nauwelijks nog tempolopen inzitten. De trainer van de AV (Astylos in Tiel) neemt tot die tijd de tempolopen op in het schema, dus die kan ik mooi op de baan doen. Misschien dat ik die laatste 6 weken wel een extra training op de baan doe op 70% om toch de loopscholing en gezelligheid mee te pakken.
En benieuwd naar de F7 die morgen de wereld wordt in gebrachtVrouwelijke recordhouder:xxxxx – 20:33 – Evenement 1 (21 Aug 2021)
Mannelijke recordhouder: xxxxx – 17:10 – Evenement 1 (21 Aug 2021)
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
https://hmg-prod.s3.amazo...n-cpc-21km-1575295658.pdf leef je uit!Locolau schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:42:
Gister weer hardgelopen, bijna 8km op 4:50 - ging prima. En dat was al de 3e keer dat ik liep deze week, dus ik kan het nog wel. Alleen in de winter wel wat minder snel dan met betere temperaturen.
Nu heb ik weer flink wat motivatie omdat ik me ingeschreven heb voor de NN CPC Loop Den Haag met vrienden!
Maar een interval training of duurloop zou nog wel een goede zijn om eens te proberen, iemand met tips voor beginner voor zo'n loop?
MAMIL peloton wat pas op het laatste moment stuurt als ze op je af komen fietsen is ook zo fijn. Bijna net zo leuk als de hard voorbij zoefende boomerpedelecs die zo kort langs je scheuren dat je de windvlaag gewoon kunt voelenArjan90 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:47:
MAMIL. Nooit van gehoord maar ik kan ze precies aanwijzen. Al die ploegen die rondfietsen... Alsof het bij ons de Tour de Overijssel is, soms scheldend op mij als hardloper omdat ik op het fietspad loop. Terwijl het enige alternatief de provinciale weg is
Maar ik kom ook wel eens zo'n groepje kwebbelende hardloopdames tegen die drie breed lopen en menen dat ik maar moet wijken voor ze. Of slecht verlichte hardlopers/wandelaars/honden/fietsers die je bijna omver loopt. De wandelaars zijn vaak te zien aan een wit blauw schijnsel op hun gezicht van de smartphone.
Pfff, let gewoon even op als je verkeersdeelnemer bent en houd rekening met elkaar
"Better ask questions before you shoot"
En nu moeten wij dat zeker ook nog hier gaan doenArjan90 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:37:
Wat je dan ook mist bij alleen lopen: iedereen die je probeert over te halen de marathon in Rotterdam te gaan lopen. Wel echt leuk om weer met andere hardloop idioten de baan rond te gaan. Met de 30km van laatst vonden ze dat ik er maar aan moest geloven. Maar ik ga pas als de inschrijvingen vol zitten
Tinusvolkel schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 17:55:
Met 1 gefaalde marathon krijg ik ook wel af en toe de vraag wanneer ik nu is de 42.2km ga lopen, aangezien ik met de trainingen die ik nu doe uitlopen wel mogelijk is.
Zelf vind ik wel een "dingetje" die ik gedaan wil hebben, maar dan ook met een beetje een fatsoenlijke tijd, dus ik zie het meer als een ontmaagding in de hardloopwereld
- Wil hem namelijk bewaren voor een speciaal evenement (wat in deze tijd lastig is)
- Als ik het doe wil ik het goed doen (dus wel rond de 3:15 en als het even kan de 1ste keer meteen onder de 3 uur![]()
)
- Ik moet er klaar voor zijn, dus een goede voorbereiding is een must.
Maar stiekem vind de kortere afstanden zoals bijvoorbeeld een hm veel leuker aangezien je dan sneller kan lopen en het niet zoveel tijd kost, die lange langzame duurlopen van rond de 3 uur zit ik nu niet echt meer op te wachten... maar kan mij er wel weer voor gaan zetten als de evenementen weer doorgaan
En met 32 jaar jong heb ik nog tijd genoeg om marathon te gaan lopen.
[ Voor 52% gewijzigd door Tinusvolkel op 18-01-2022 10:22 ]
Een duurlooptraining van 44 minuten waarbij je een tempo probeert aan te houden van 6:45min/km (~9 kilometer per uur). Dit heeft als beoogd effect om de aerobe basis te vergroten.Smok3yNL schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:03:
Sorry voor de domme vraag (net begonnen met hardlopen)
Mijn garmin geeft als advies aan " basis 6:45/km in 44 min"
Wat word hiermee bedoeld?
If you can see, look. If you can look, observe
Graag! Ik ben wel geïnteresseerd in een wat uitgebreidere trainingsaanpak. Het boek zet ik iig op mijn verlanglijstje. Veel "op de been zijn" is op dit moment wel een beetje een probleem. Op een dag zonder training kom ik met moeite aan de 2000 stappen. Nu kunnen we wel weer af en toe naar kantoor, maar van bureau naar koffie en terug is niet bepaald veel op de been.artharpe schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:47:
[...]
Ik kan je, indien gewenst, nog wel een schema sturen die in Hal Koerner's Field Guide To Ultrarunning staat. Maar die gaat uit van 6x in de week lopen. An sich wel een aanrader dat boek, vooral de tip om veel "op de been" te zijn gebruik ik, veel meer wandelen.
Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264
Ik sta weer ingeschreven voor de 50K, nog altijd op basis van de inschrijving vanuit maart 2020. 2 weken voor de 60 van Texel, dus het wordt een wat veredelde duurloop.AppieR schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:31:
[...]
Doen er hier nog meer mensen mee aan de SallandTrail?
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Dat is niet nodig hoorTinusvolkel schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:57:
[...]
En nu moeten wij dat zeker ook nog hier gaan doen
Maar wat is eigenlijk de rede dat je het (nog) niet gaat doen?
[...]
Ging het er laatst hier ook niet over dat je van vaker / meer lopen sneller wordt?Arjan90 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:27:
[...]
Dat is niet nodig hoorDe tijdsinvestering is vrij fors, hoewel dat eigenlijk vooral in de duurloop per week op zondag zit. Uiteindelijk loop ik nu al 55 a 60km per week dus die basis is prima. Ik vind meer dan 2 uur lopen wel een ding om wekelijks te doen, zeker omdat ik nu ook tempo aan het opbouwen ben om de HM naar 1u30 te krijgen. Combinatie van snelheid verhogen en lange duurlopen is wel wat uitdagend, ik ben dan wel bang dat ik net wat teveel hooi op de vork neem waardoor ik een blessure krijg. Mijn achillespees klaagt wel eens de laatste tijd.
Ik houd me altijd voor dat ik de eerste marathon moet uitlopen maar eerlijkheidshalve zou ik teleurgesteld als ik het niet binnen 3u30 loop. Gezien ik de 30km in 2u25 liep moet dat haalbaar zijn met goede - dus niet perfecte - voorbereiding. En dat zou prima zijn.
Al met al moet ik eigenlijk gewoon even een schema erbij pakken en kijken of ik dat erin kan fietsen om in april een marathon te lopen. Maar ik denk dat ik stiekem liever eerst de snelheid opbouw. En ik weet dat ik in de zomer minder makkelijk grote stukken ga lopen, meer last heb van warmte, etcetera dus dat lijkt niet een ideaal moment om op te bouwen voor een marathon. Zeker niet met vakantie ertussen. Ik roep elke keer dat ik de HM naar 1u30 wil, maar daar ben ik nog niet en mei lijkt daarvoor te vroeg. Dan moet ik echt nog wel een flinke sprong maken (trainingen zoals gisteren elke week lopen). Keuzes
Korte intro, loop nu iets meer dan 1 jaar hard, doe in elk geval 1 keer per week crossfit.HPX schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:28:
Dit weekend wil ik de volgende hardlooptraining te doen met voor de eerste keer sinds lange tijd weer een 10k te lopen. Deze probeer ik dan elke week met 1-1,5km te verlengen om zo uiteindelijk een km of 30 te lopen voordat ik half juni de iron viking mag doen.
Twijfel nog of het zin heeft om een 3e hardlooptraining er proberen bij in te plannen voor een interval training. Ik denk dat ik dat normaal met sporten (Crossfit) al wel aardig pak
Nickname KasPlantje.
Klinkt als een goed onderbouwde reden inderdaad om toch niet die extra interval training in te bouwen.GerGio schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:43:
Korte intro, loop nu iets meer dan 1 jaar hard, doe in elk geval 1 keer per week crossfit.
Voor mij heeft zowel crossfit als een interval training best wel een "belasting" op het lichaam, dat betekend dat ik best wel merk dat ik iets heb gedaan, is niet erg maar moet ik wel rekening mee houden anders komen er blessures of overbelasting. Rust is namelijk ook belangrijk. Om die reden zou ik eerder een extra duurloop inplannen dan een interval training.
De tweede reden voor eerder een duurloop dan een interval is dat je met een Iron Viking meestal wel even zoet bent, zeg een uur of 6. Dan heb je toch iets meer aan een aerobe conditie dan aan meer snelheid. Want die gaat er op den duur toch wel uit.
Ik heb een marathon gelopen met 55 km als langste weekafstand, dus wat dat betreft zou je niets extra hoeven doen.Arjan90 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:27:
[...]
Dat is niet nodig hoorDe tijdsinvestering is vrij fors, hoewel dat eigenlijk vooral in de duurloop per week op zondag zit. Uiteindelijk loop ik nu al 55 a 60km per week dus die basis is prima
Had ook altijd heel snel last van m’n scheenbenen. Tot ik overstapte op de voorvoetlanding. Is even doorbijten mbt de belasting van de kuiten maar heb sindsdien nooit meer last gehad van m’n scheenbenen.GerGio schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:43:
Over het algemeen gaat het hardlopen wel lekker, wel merk ik dat ik als ik te hard loop ik makkelijk tegen de shin splits aanloop, opzicht baal ik daar best wel van want je wilt wel heel blijven.
Als je bereid bent een startnummer van iemand over te nemen wel.Hartloper schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:43:
Vraag: zou het mogelijk zijn om 1 week voor Rotterdam nog te beslissen om mee te doen ?
Tuurlijk, als je een startbewijs hebt kun je kiezen of je gaat of nietHartloper schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:43:
Je voetlanding proberen te veranderen kan goed uitpakken, maar voor hetzelfde geld levert het je een blessure op op een andere plaats.
Vraag: zou het mogelijk zijn om 1 week voor Rotterdam nog te beslissen om mee te doen ?
Hondenbezitters zijn het ergst; roepen hun hond niet bij zich als je er aan komt en kijken raar op als je half op het beest trapt als je passeert...Arjan90 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:47:
MAMIL.
Maar ik kom ook wel eens zo'n groepje kwebbelende hardloopdames tegen die drie breed lopen en menen dat ik maar moet wijken voor ze. Of slecht verlichte hardlopers/wandelaars/honden/fietsers die je bijna omver loopt. De wandelaars zijn vaak te zien aan een wit blauw schijnsel op hun gezicht van de smartphone.
Pfff, let gewoon even op als je verkeersdeelnemer bent en houd rekening met elkaar
Ultra 7 265K / GB B860 AORUS ELITE / RTX 5070 Gaming OC
Ja komt mij ook heel bekend voor, hier in de buurt met de dijken heb je er ook best wel veel. Het komt soms in dusdanige maten voor dat je sommige dijken zondags beter kunt vermijden anders want dan is het gewoon te druk met auto's en fietsers en wandelaars.Arjan90 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:47:
MAMIL. Nooit van gehoord maar ik kan ze precies aanwijzen. Al die ploegen die rondfietsen... Alsof het bij ons de Tour de Overijssel is, soms scheldend op mij als hardloper omdat ik op het fietspad loop. Terwijl het enige alternatief de provinciale weg is
[ Voor 3% gewijzigd door GerGio op 19-01-2022 08:01 ]
Nickname KasPlantje.
Weet je hoeveel impact het gewicht van een bel heeft op de totale massa van z'n dure carbon-fiets?!!GerGio schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 07:42:
Gisteren kort rondje gelopen, was niet echt snel. Maar wel ontzettend lekker.
[...]
En dan van afstand al roepen "aan de kant" "aan de kant".
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Minder als die overtollige kilos buikvetTheOmen schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:04:
[...]
Weet je hoeveel impact het gewicht van een bel heeft op de totale massa van z'n dure carbon-fiets?!!
De baan is ongetwijfeld sneller maar dan heb je het denk ik eerder over luttele secondenRefro schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:13:
[...]
Minder als die overtollige kilos buikvet![]()
On topic: gister voor het eerst in 9 weken weer met het loopgroepje op de baan gestaan. Was wel weer heel lekker. Ik heb het idee dat ik op de baan zo een 30 sec/km sneller ben is dat door de ondergrond te verklaren? (of laat ik me toch opnaaien door de andere lopers)
ja afgerond 0,7%. Als je echt een lichte bel neemt ongeveer hetzelfde als een mueslireep. Daar hebben ze dan weer geen moeite mee.TheOmen schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:04:
[...]
Weet je hoeveel impact het gewicht van een bel heeft op de totale massa van z'n dure carbon-fiets?!!
[ Voor 54% gewijzigd door GerGio op 19-01-2022 08:32 ]
Nickname KasPlantje.
Interessant om te volgen, ik heb dezelfde plannen. Al wil ik dit jaar nog geen marathon lopen, maar de halve onder de 1.30 is wel een doel van me. Ik loop nu de eerste drie weken van het jaar 60+ kilometers om ook die basis erin te krijgen met om de week een halve marathon op zondag.Arjan90 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:27:
[...]
Dat is niet nodig hoorDe tijdsinvestering is vrij fors, hoewel dat eigenlijk vooral in de duurloop per week op zondag zit. Uiteindelijk loop ik nu al 55 a 60km per week dus die basis is prima. Ik vind meer dan 2 uur lopen wel een ding om wekelijks te doen, zeker omdat ik nu ook tempo aan het opbouwen ben om de HM naar 1u30 te krijgen. Combinatie van snelheid verhogen en lange duurlopen is wel wat uitdagend, ik ben dan wel bang dat ik net wat teveel hooi op de vork neem waardoor ik een blessure krijg. Mijn achillespees klaagt wel eens de laatste tijd.
Ik houd me altijd voor dat ik de eerste marathon moet uitlopen maar eerlijkheidshalve zou ik teleurgesteld als ik het niet binnen 3u30 loop. Gezien ik de 30km in 2u25 liep moet dat haalbaar zijn met goede - dus niet perfecte - voorbereiding. En dat zou prima zijn.
Al met al moet ik eigenlijk gewoon even een schema erbij pakken en kijken of ik dat erin kan fietsen om in april een marathon te lopen. Maar ik denk dat ik stiekem liever eerst de snelheid opbouw. En ik weet dat ik in de zomer minder makkelijk grote stukken ga lopen, meer last heb van warmte, etcetera dus dat lijkt niet een ideaal moment om op te bouwen voor een marathon. Zeker niet met vakantie ertussen. Ik roep elke keer dat ik de HM naar 1u30 wil, maar daar ben ik nog niet en mei lijkt daarvoor te vroeg. Dan moet ik echt nog wel een flinke sprong maken (trainingen zoals gisteren elke week lopen). Keuzes
Haha bij 'dokter Bernard' inderdaad.LauryanF schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:39:
Hier ook weer eens een check-in. Ben het jaar lekker begonnen en al wat heerlijke loopjes kunnen afronden.
Vorige week mijn officieuze 5km PR weet wat aan kunnen scherpen (van 23:32 naar 22:52 zonder helemaal stuk te zijn gegaan) @Tinusvolkel
Ik volg nu braaf een Trenara 'onderhoudsschema' met als einddoel de marathon van Amsterdam (gaat mijn eerste moeten worden). Het schema bevalt me in principe prima, maar ik merk wel dat ik wat meer tussendoelen nodig heb voor de echte motivatie, dus ga ik Trenara wat omzetten op basis van de onderstaande doelen in een poging mezelf wat meer te prikkelen (ik verwacht dat dit een neutraal effect zal hebben op de uiteindelijke marathon, uitgaande van heel blijven):Om dit alles ook nog eens verantwoord en efficient te doen heb ik in februari een afspraak staan bij SMA Midden Nederland ('dokter Bernard' heb ik hier al eens voorbij zien komen) voor een uitgebreid onderzoek met dan als resultaat meer inzicht in mijn hartslag zones om zo effectiever te kunnen gaan trainen.
- Begin maart - zelf ergens een mooi 10km parcours zoeken en een officieuze poging doen om mijn PR aan te scherpen. (Staat nu op 48:20, ik hoop 'm dan onder/rond de 46 minuten te gaan redden.
- Juni - halve marathon van Amersfoort[. Mijn eerste officiele wedstrijd in tijden (en vooralsnog mijn derde afstand boven de 20km. Zou mooi zijn om daar mijn HM PR aan te scherpen naar een tijd rond de 1u40 (nu zit ik nog op 1u53, dus dat zou wel een flinke sprong zijn./li]
- Oktober wordt dan mijn echte doel van het jaar; de marathon van Amsterdam met als hoofddoel: uitrennen.
Bij deze; mijn 'jaarplanning' gedeeld, dat is ook weer een extra stok achter de deur om er voor te gaan
Heb je in Trenara de halve marathon in juni ook als einddoel ingesteld, of is die halve marathon een tussentijds doel van het onderhoudsschema (voor de marathon in oktober)?LauryanF schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:39:
Hier ook weer eens een check-in. Ben het jaar lekker begonnen en al wat heerlijke loopjes kunnen afronden.
Vorige week mijn officieuze 5km PR weet wat aan kunnen scherpen (van 23:32 naar 22:52 zonder helemaal stuk te zijn gegaan) @Tinusvolkel
Ik volg nu braaf een Trenara 'onderhoudsschema' met als einddoel de marathon van Amsterdam (gaat mijn eerste moeten worden). Het schema bevalt me in principe prima, maar ik merk wel dat ik wat meer tussendoelen nodig heb voor de echte motivatie, dus ga ik Trenara wat omzetten op basis van de onderstaande doelen in een poging mezelf wat meer te prikkelen (ik verwacht dat dit een neutraal effect zal hebben op de uiteindelijke marathon, uitgaande van heel blijven):Om dit alles ook nog eens verantwoord en efficient te doen heb ik in februari een afspraak staan bij SMA Midden Nederland ('dokter Bernard' heb ik hier al eens voorbij zien komen) voor een uitgebreid onderzoek met dan als resultaat meer inzicht in mijn hartslag zones om zo effectiever te kunnen gaan trainen.
- Begin maart - zelf ergens een mooi 10km parcours zoeken en een officieuze poging doen om mijn PR aan te scherpen. (Staat nu op 48:20, ik hoop 'm dan onder/rond de 46 minuten te gaan redden.
- Juni - halve marathon van Amersfoort. Mijn eerste officiele wedstrijd in tijden (en vooralsnog mijn derde afstand boven de 20km). Zou mooi zijn om daar mijn HM PR aan te scherpen naar een tijd rond de 1u40. Nu zit ik nog op 1u53, dus dat zou wel een flinke sprong zijn.
- Oktober wordt dan mijn echte doel van het jaar; de marathon van Amsterdam met als hoofddoel: uitrennen.
Bij deze; mijn 'jaarplanning' gedeeld, dat is ook weer een extra stok achter de deur om er voor te gaan
Deze keuze is heel persoonlijk. De beste tip die ik je kan geven is echt naar een gespecialiseerde trail- winkel te gaan die je kan helpen met het uitzoeken en uitleg geven.GerGio schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:21:
[...]
Hebben er trouwens nog mensen tips voor een goed trailrunvest of rugzak waar ik bidons/eten in kan doen. Ik merk dat het toch een puntje wordt met het lopen van langere afstanden om alles makkelijk mee te nemen.
Voorheen liep ik dan twee rondjes zodat ik thuis een post had met eten en drinken, maar ik wil toch grotere rondes kunnen lopen/ mijn vaste fietsrondje een keer lopen.
Of het beste van beiden, pace in TaO schema per keer omzeten naar Stryd power. Als ik me goed herinner is dat wat @elastiek doet. In het begin misschien even lastig, maar op een gegeven moment ken je de relatie tussen de getallen wel uit je hoofd.TheOmen schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:00:
Vraag is wat de resultaten van een Stryd-schema zijn als je minder dan 4 keer per week loopt....
Keus is nu dus of ik de TaO-trainingen blijf gebruiken (en dus het principe van Stryd tijdens trainingen overboord gooi) of dat ik TaO opzeg en me op Stryd-trainingen ga werpen.
Iemand ervaring?
oh ja, goeie. In het e-book van Stryd staat dat volgens mij ook zo.....BernieW schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:08:
[...]
Of het beste van beiden, pace in TaO schema per keer omzeten naar Stryd power. Als ik me goed herinner is dat wat @elastiek doet. In het begin misschien even lastig, maar op een gegeven moment ken je de relatie tussen de getallen wel uit je hoofd.
[ Voor 18% gewijzigd door TheOmen op 19-01-2022 14:09 ]
iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|
Ik had inderdaad de hele marathon als einddoel en dan een halve als tussendoel.Tazzie79 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:37:
[...]
Heb je in Trenara de halve marathon in juni ook als einddoel ingesteld, of is die halve marathon een tussentijds doel van het onderhoudsschema (voor de marathon in oktober)?
Een onderhoudsschema van 7 maanden zal volgens mij eentonig worden, en er is normaal voldoende tussentijd om met 2 aparte schema’s te werken.
Ik heb zelf de Salomon Agile 2 set. Zitten twee flasks van 500mL bij.GerGio schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:21:
[...]
Hebben er trouwens nog mensen tips voor een goed trailrunvest of rugzak waar ik bidons/eten in kan doen. Ik merk dat het toch een puntje wordt met het lopen van langere afstanden om alles makkelijk mee te nemen.
Voorheen liep ik dan twee rondjes zodat ik thuis een post had met eten en drinken, maar ik wil toch grotere rondes kunnen lopen/ mijn vaste fietsrondje een keer lopen.
[ Voor 6% gewijzigd door Slickk op 19-01-2022 14:42 ]
Het voordeel zal ook zijn dat je na de 10k en de halve marathon een nieuw schema moet starten (wel eerst wat recupereren), en direct een nieuwe/goede benchmark hebt voor een gerichtere eindtijd.LauryanF schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:04:
[...]
Ik had inderdaad de hele marathon als einddoel en dan een halve als tussendoel.
Ik merkte in de planning dat Trenara dan eigenlijk geen rekening houd met dat tussentijdse doel (er zaten bijvoorbeeld nog een lange LSD en een stevige, lange tempoloop in de twee dagen voor de halve.
Ik heb nu dus Trenara maar omgezet, eerst een doel op de 10km, daarna die halve in Juni en dan daarna de hele in Oktober. Verwacht dat ik daarmee iets specifieker op die doelen train en mogelijk ook iets betere resultaten zou kunnen behalen op de tussentijdse doelen.
Of en wat de impact dan gaat zijn op de hele blijft gissen; die heb ik nog nooit gelopen![]()
Trenara 'voorspelt / verwacht' nu een 3:21 op de hele als ik het schema zou hebben volgehouden. Ik ga na de halve wel zien waar we staan..
Hier ook een positieve zoon sinds maandag (gelukkig met weinig symptomen, de rest van het gezin teste negatief en voorlopig geen symptomen. Dus fingers crossed!Hartloper schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:21:
Nee, geen startnummer overnemen. Zou ik 1 of 2 weken voordien me nog kunnen inschrijven onder eigen naam ?
Vandaag 7,5 km gelopen ipv de geplande 9 km. Terwijl ik zondag nog 14 km door de boter liep, ging het vandaag veel moeizamer. Ik hoop dat het lag aan de omstandigheden (3 graden, mistig, na een werkdag), en niet aan een sluimerende infectie - 1 van mijn kinderen testte gisteren positief.
TheOmen schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:00:
Iemand ervaring?
Ik zet inderdaad de trainingen van TrainAsONE om naar vermogen, zodat ik die kan lopen met m'n Stryd. In het begin met een zelf in elkaar geknutselde excel-sheet. Maar dat kan tegenwoordig veel makkelijker met behulp van Final Surge.BernieW schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:08:
[...]
Of het beste van beiden, pace in TaO schema per keer omzeten naar Stryd power. Als ik me goed herinner is dat wat @elastiek doet.
wow, dank voor de uitgebreide uitleg, ik ga dat Final Surge eens bekijken.elastiek schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:47:
[...]
[...]
Ik zet inderdaad de trainingen van TrainAsONE om naar vermogen, zodat ik die kan lopen met m'n Stryd.
Volgens mij willen ze verdienen aan hun eigen trainingsprogramma'sBastiaanN schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:36:
Ik loop nu al weer een paar maanden met Trenara, en het grote voordeel daaraan is voor mij dat de werkwijze van @Frenz64 daar ook ruim voldoet (ok, ik moet drie knopjes indrukken in plaats van twee). De workouts worden automatisch in mijn Garmin gezet en ik hoef daarna alleen nog maar op start te drukken en het metertje op mn garmin in de gaten te houden:
[Afbeelding]
Eigenlijk zouden de vrienden van Stryd gewoon functionaliteit in die Garmin app van ze moeten bakken dat je gewoon een Garmin trainingschema kan afwerken in de app waarbij de tempo's automatisch worden omgezet naar wattage. Handmatig omzetten is me echt ruim teveel gedoe.
Dat soort volk kan oprotten, wil je racen, dan ga je maar op een cirquit of ander aangewezen gebied. Je bent op een openbare weg en dan moet je rekening houden met de overige weggebruikers. Doe het als hardloper ook, wil ik een PR verbreken ga ik op een tijdstip waar er plaats zat is om obstakels zoals een wandelaar te voorkomen zonder dat ik moet inleveren op snelheid.hij fietsers aan het inhalen was. En dan van afstand al roepen "aan de kant" "aan de kant"
Was even aan het googlen of Trenara iets met Stryd gaan doen en kwam deze interessante podcast tegen.BastiaanN schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:36:
Ik loop nu al weer een paar maanden met Trenara, en het grote voordeel daaraan is voor mij dat de werkwijze van @Frenz64 daar ook ruim voldoet (ok, ik moet drie knopjes indrukken in plaats van twee). De workouts worden automatisch in mijn Garmin gezet en ik hoef daarna alleen nog maar op start te drukken en het metertje op mn garmin in de gaten te houden:
[Afbeelding]
Eigenlijk zouden de vrienden van Stryd gewoon functionaliteit in die Garmin app van ze moeten bakken dat je gewoon een Garmin trainingschema kan afwerken in de app waarbij de tempo's automatisch worden omgezet naar wattage. Handmatig omzetten is me echt ruim teveel gedoe.
Ik heb het Christopher een tijdje geleden gevraagd en toen in elk geval nog niet. Ze hebben ook dit op de website staan:Tinusvolkel schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:58:
[...]
Was even aan het googlen of Trenara iets met Stryd gaan doen en kwam deze interessante podcast tegen.
Wat fietsen betreft zijn power meters een betrouwbare bron van data. En ook al staat het op onze wishlist, in de loopsport zijn we nog niet zo ver:
– de output van data tussen de verschillende leveranciers (bv. Stryd en Garmin) verschilt. Dat kan natuurlijk niet: 1 watt is 1 watt. Dat de output verschilt is logisch: er wordt niet correct gemeten. Onderzoek aan de KU Leuven wees uit dat de krachtmeting best gebeurt op de onderrug.
– er is nog geen wetenschappelijke consensus over het toepassen van “wattages” in de trainingsleer van het lopen.
– de markt is te klein.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq