Strava Garmin 265
Ik controleer niks en vind alles primaTim_W schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:01:
Nu weet ik nog steeds of ik ze mag doorgeven aan je voor de PR lijst in dit topic @Tinusvolkel
Zelf sus ik mijn geweten door bij gebrek aan officiële wedstrijden een PR alleen te tellen als het zo goed als een rondje is.
Even door stravawankers scrollen en deze lui vallen alles mee.Keiichi schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:59:
Op strava begin ik me beetje aan sommige personen te ergeren. Er zijn paar die steevast bij elke run, hoe klein of groot ook, moeten zetten '#roadto$insertmarathon' (lijkt wel op een seriousrunner). En dan een grotere groep die moeten laten zien hoe ze met de skies van de berg rollen in Oostenrijk, terwijl ze heel het jaar door verder vrij weinig uitvreten.
Adem in, laat het los...
Over stravawankers gesproken, ik had laatst op een feestje een gesprek met iemand die "ook een streak had, maar dan 10000 stappen per dag". Ze hield het al een jaar vol ofzo. Iets later vertelde ze me dat het soms wel heel moeilijk was om die 10000 stappen te halen, bijvoorbeeld als ze het heel druk had of niet echt lekker was. Dus vroeg ze dan haar man of kinderen om met haar horloge te lopen.
...
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Daarnaast heb ik me ingeschreven voor de loting van de Kwart Triatlon van Woerden. Leuk evenement in de geboorte stad van moeder waar nog veel familie woont. Kijken hoe dat uitpakt. Wel weer zaken om naar uit te kijken.
Tja, zo had ik een reactie op mijn halve marathon op Instagram van mijn neefje. Die me wist te melden dat de route leek op een piemel. Fijn dat die dat even meld. Gelukkig is mijn neefje 10cm korter en weeg hij 25kg meer. Flikker op, loop er eerst zelf een halve marathon inplaats van zo'n kinderachtige reactie te geven.Keiichi schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:59:
Op strava begin ik me beetje aan sommige personen te ergeren. Er zijn paar die steevast bij elke run, hoe klein of groot ook, moeten zetten '#roadto$insertmarathon' (lijkt wel op een seriousrunner). En dan een grotere groep die moeten laten zien hoe ze met de skies van de berg rollen in Oostenrijk, terwijl ze heel het jaar door verder vrij weinig uitvreten.
Adem in, laat het los...
Ja wintersport, zou leuk zijn als dat dit jaar nog ging lukken. Maar ik vrees het ergste. In November Covid gehad dus toen kon ik niet. Wintersport is voor een heel deel mensen rustig van een berg af glijden. Dat heeft weinig met sport te maken. Als ik een ochtend op mijn racebord heb gestaan voel ik echt alles. De kracht die dat kost is echt niet normaal.
Nickname KasPlantje.
Ik gebruik soms ook de hashtag #keepthestreakrunning als ik maar een kort herstelrondje loop, ben ik dan ook zo'n type?Keiichi schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:59:
Adem in, laat het los...
@Tim_W Vergis je niet in hoeveel de wind helpt hoor, ik heb geloof ik op dezelfde dag gelopen en liep wind tegen 4:55 en wind mee 4:38. Met dezelfde hartslag. Evengoed hele mooie tijden, ook met wind mee. Ik zou ze zelf met wind mee niet tellen, ik mis dan ook de optie om in Strava het PR niet te accepteren (dat kan bij Garmin wel).
@GerGio Nu je het zo zegt...
Benen waren vandaag zwaar dus niet echt comfortabel gelopen ondanks dat de hartslag niet heel hoog ging. Ik kwam niet lekker in het ritme.
[ Voor 6% gewijzigd door Arjan90 op 05-01-2022 13:31 ]
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Voor mij ook tijd voor nieuwe schoenen. Nu doen schoenen mij vrij weinig, koop ze meestal bij de Nike Outlet Store. Die is helaas dicht, dus nog maar even een weekje wachten..
Je zou het mee kunnen tellen, maar dan is het verbreken van je eigen PR wel een stuk moeilijker.Tim_W schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:35:
Op 30 december heeft mijn moeder mij -en mijn vader me zo'n 16km verderop gebracht zodat we voor de wind konden terug lopen. Dit deden we voor mijn vader omdat hij nog herstellende is van een longembolie, ikzelf ging mee voor de "leuk". Ik was van plan om er met de wind in de rug een snelle duurloop van te maken @4:30 gemiddeld.
de 1e km warmgelopen in 4:50, de 2e ging in de beoogde 4:30, maar 3, 4 en 5 gingen al in 4:16, 4:12 & 4:09. Vanaf dat moment besloten om voor een snelle 10km te gaan. Deze stond, door gebrek aan wedstrijden, nog uit een tempoloop van 12km op zo'n 44 minuten. Na de 1e 5km gingen km 6, 7, 8, 9, 10 & 11 respectievelijk in 3;58, 3:56, 3:51, 3:54, 3:48 & 3:46 waarmee ik mijn 5km PR op 19:12 heb gebracht en de 10km op 40:18.
Achteraf gezien had die 10 ook nog wel onder de 40 kunnen komen als ik vlakker had gelopen of nog iets verder was gelopen om de relatief langzame 2km weg te strepen, maar aangezien ik er eigenlijk niet mee bezig was heb ik daar niet bij stilgestaan.
Nu het volgende, als je een PR loopt met enkel een behoorlijke wind in de rug, "telt" deze dan voor je gevoel of niet? Voelt stiekem toch een beetje als "valsspelen".
Denk overigens dat dezelfde tijden er in wedstrijd ook uit zouden kunnen komen, maar zoals gezegd, het voelt wel wat dubbel.
Alleen bergafwaarts zou ik echt als 'valsspelen' zien, maar goed, dat probleem heb je in Nederland niet zo snel.

Echter is verwijderen/blokkeren ook weer zoiets.
Verder zet ze ook elke km die ze naar de winkel fietst of wandelt op strava, dus hoe kan ik de volgende optie subtiel duidelijk maken?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hZzlukcM6FHKPszVJs6mnDFM.jpg?f=user_large)
Dat laatste heb ik 1x voor m'n vrouw gedaan, die wou graag in garmin haar 30-dagen-doel-badge hebben en had een luie bankhangdag.Poekie schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:40:
[...]
Even door stravawankers scrollen en deze lui vallen alles mee.
Over stravawankers gesproken, ik had laatst op een feestje een gesprek met iemand die "ook een streak had, maar dan 10000 stappen per dag". Ze hield het al een jaar vol ofzo. Iets later vertelde ze me dat het soms wel heel moeilijk was om die 10000 stappen te halen, bijvoorbeeld als ze het heel druk had of niet echt lekker was. Dus vroeg ze dan haar man of kinderen om met haar horloge te lopen.
...
Heb in garmin ook een bewust proberen de 10k per dag voor 30 dagen badge te halen, vrij frustrerend als je een keertje geen zin hebt, maar ondertussen een jaar lang een gemiddelde ver boven 10000 hebt en dat je dan 'afgestraft' word voor een mindere dag.
Denk dat x-stappen of x-minuten beweging per dag doelen bijzonder slechte motivatoren (is dat een woord?) zijn
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Misschien is ze gewoon blij als ze weer naar buiten kan voor een beetje bewegingTinusvolkel schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:18:
Verder zet ze ook elke km die ze naar de winkel fietst of wandelt op strava, dus hoe kan ik de volgende optie subtiel duidelijk maken?
Maar om alles met de wereld te willen delen .....
Laten we hier gewoon blij zijn dat we naar eigen kunnen en plezier de nodige kilometers weg kunnen stampen.
gewoon unfollow, klaar?BernieW schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:28:
[...]
Misschien is ze gewoon blij als ze weer naar buiten kan voor een beetje beweging![]()
Laten we hier gewoon blij zijn dat we naar eigen kunnen en plezier de nodige kilometers weg kunnen stampen.
Idd prima dat iedereen plezier heeft in het bewegen,BernieW schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:28:
[...]
Misschien is ze gewoon blij als ze weer naar buiten kan voor een beetje beweging![]()
Dus ik snap dan niet waarom je een 5km uitdaging voor een maand aan vinkt terwijl je dit elke loopje doet. maar dit doen ook meerdere tweakers dus misschien kunnen die het mij uitleggen
Tja vind dat ook weer zoiets voor mensen die je toch regelmatig in real-life tegenkomt en spreekt.
Oh oeps, schuldig hierTinusvolkel schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:37:
[...]
Dus ik snap dan niet waarom je een 5km uitdaging voor een maand aan vinkt terwijl je dit elke loopje doet. maar dit doen ook meerdere tweakers dus misschien kunnen die het mij uitleggen
Ik vink ook altijd al die challenges aan, terwijl ik eigenlijk nooit minder dan 10km loop
Hoe zit het trouwens met de Tweakers challenges op Garmin Connect? Ik was 1e bij de stappen challenge en 3e bij de hardloop challenge (

Gewoon leuk om de badges te verzamelen imhoTinusvolkel schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:37:
maar keek toevallig even naar haar vorige week en had 15 activiteiten en dan nog 20 challenges waarvan 90% geen enkele uitdaging is voor haar. Dus ik snap dan niet waarom je een 5km uitdaging voor een maand aan vinkt terwijl je dit elke loopje doet.
Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)
Inderdaad.. gewoon verwijderen of niet piepen
Ik spaar gewoon die trofeeën, ik kijk niet eens naar wat de challenge is. Overigens ook niet naar de trofeeënTinusvolkel schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:37:
[...]
Idd prima dat iedereen plezier heeft in het bewegen,maar keek toevallig even naar haar vorige week en had 15 activiteiten en dan nog 20 challenges waarvan 90% geen enkele uitdaging is voor haar.
Dus ik snap dan niet waarom je een 5km uitdaging voor een maand aan vinkt terwijl je dit elke loopje doet. maar dit doen ook meerdere tweakers dus misschien kunnen die het mij uitleggen![]()
[...]
Tja vind dat ook weer zoiets voor mensen die je toch regelmatig in real-life tegenkomt en spreekt.

De challenges werk ik wel af van kort naar lang, anders komen ze niet prominent genoeg bij je strava run te staanSecsytime schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:47:
[...]
Ik spaar gewoon die trofeeën, ik kijk niet eens naar wat de challenge is. Overigens ook niet naar de trofeeën![]()
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Challenge accepted.Slickk schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:02:
[...]
Je zou het mee kunnen tellen, maar dan is het verbreken van je eigen PR wel een stuk moeilijker.
Ik wacht dan wel een wedstrijd af zodat ik extra diep kan gaan. Ben er van overtuigd dat de sub 40 dan moet lukken, maar jullie hebben gelijk, heb er als het lukt dan tenminste wel 1 zonder dubbel gevoel.
Strava Garmin 265
Lekker doen waar je je zelf goed bij voelt, je houdt uiteindelijk alleen jezelf voor de gekTim_W schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:35:
[...]
Nu het volgende, als je een PR loopt met enkel een behoorlijke wind in de rug, "telt" deze dan voor je gevoel of niet? Voelt stiekem toch een beetje als "valsspelen".
Denk overigens dat dezelfde tijden er in wedstrijd ook uit zouden kunnen komen, maar zoals gezegd, het voelt wel wat dubbel.
Pas als je specifieke segmenten gaat aanvallen als de wind precies goed staat, wordt het wat vervelender voor de rest van de wereld
* Roozzz heeft zich er allang bij neergelegd dat een KOM op de fiets er niet in zit.
If you can see, look. If you can look, observe
je kan ook via de app activiteiten van een persoon verbergen, volg je ze nog wel, alleen zie je ze niet in jouw activiteiten feedTinusvolkel schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:37:
[...]
Idd prima dat iedereen plezier heeft in het bewegen,maar keek toevallig even naar haar vorige week en had 15 activiteiten en dan nog 20 challenges waarvan 90% geen enkele uitdaging is voor haar.
Dus ik snap dan niet waarom je een 5km uitdaging voor een maand aan vinkt terwijl je dit elke loopje doet. maar dit doen ook meerdere tweakers dus misschien kunnen die het mij uitleggen![]()
[...]
Ik ben ook bezig met de badge, maar het is best lastig zo af en toe om die 10.000 stappen te zetten. Gisteren moest ik door de regen wandelen anders zou ik de streak breken. Nadat ik hem al heb moeten breken door covid toen ik rond de 20 dagen had.Keiichi schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:24:
[...]
Dat laatste heb ik 1x voor m'n vrouw gedaan, die wou graag in garmin haar 30-dagen-doel-badge hebben en had een luie bankhangdag.
Heb in garmin ook een bewust proberen de 10k per dag voor 30 dagen badge te halen, vrij frustrerend als je een keertje geen zin hebt, maar ondertussen een jaar lang een gemiddelde ver boven 10000 hebt en dat je dan 'afgestraft' word voor een mindere dag.
Denk dat x-stappen of x-minuten beweging per dag doelen bijzonder slechte motivatoren (is dat een woord?) zijn
PSN: Alvanosa
Hardlopen: nee. Lopen: Ja.Tinusvolkel schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:47:
@Limbeckx Heb je de eerste 6 dagen overleeft met je 5km per dag streak?
Tof dat je het navraagt
Ik kreeg last van mijn middenvoet. Hier ongeveer: https://upswinghealth.com/conditions/midfoot-sprain/
Denk dat het aan de Endorphin Shift 2 ligt. Ik wordt een beetje gek van zoeken naar schoenen. Heb wel elke dag minimaal 5km gelopen alleen dus niet in het tempo dat ik zou willen
Ik heb het advies van @Poekie ten harte genomen. Ik wil vooral ook niet gebleseerd raken. Dus doel is nog steeds om over te gaan naar elke dag 5k hardlopen maar wel rustig opbouwen.
[ Voor 13% gewijzigd door Limbeckx op 06-01-2022 11:30 ]
10k stappen lastigAlvanosa schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:40:
[...]
Ik ben ook bezig met de badge, maar het is best lastig zo af en toe om die 10.000 stappen te zetten. Gisteren moest ik door de regen wandelen anders zou ik de streak breken. Nadat ik hem al heb moeten breken door covid toen ik rond de 20 dagen had.
Ik doe 's ochtends voor werktijd een klein rondje met de hond, tussen de middag en na het avondeten een wat langere en voor het naar bed gaan een kleintje en dan ban ik er al ruimschoots voorbij. En dan heb ik nog niet eens hardgelopen!
Mjah, met een hond is het idd makkelijk (heb een parttime hond met mijn exInZane schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:09:
[...]
10k stappen lastigNeem een hond!
Ik doe 's ochtends voor werktijd een klein rondje met de hond, tussen de middag en na het avondeten een wat langere en voor het naar bed gaan een kleintje en dan ban ik er al ruimschoots voorbij. En dan heb ik nog niet eens hardgelopen!
Helemaal nu met thuiswerken achter de pc de hele dag...
Kan me wel goed voorstellen dat het lastig is als je thuiswerkt om dan elke dag dat doel te halen, maar echt ver is het eigenlijk niet
Kwestie van het koffiezetapparaat ver genoeg van je bureau vandaan zetten.Pnnnkk schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:07:
Kan me wel goed voorstellen dat het lastig is als je thuiswerkt om dan elke dag dat doel te halen, maar echt ver is het eigenlijk niet
Goed bezig en slim dat je voorzichtig doet maar zo te lezen al een beetje te laat?Limbeckx schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:28:
[...]
Hardlopen: nee. Lopen: Ja.
Tof dat je het navraagt
Ik kreeg last van mijn middenvoet. Hier ongeveer: https://upswinghealth.com/conditions/midfoot-sprain/
Denk dat het aan de Endorphin Shift 2 ligt. Ik wordt een beetje gek van zoeken naar schoenen. Heb wel elke dag minimaal 5km gelopen alleen dus niet in het tempo dat ik zou willenIn de tussentijd terug gegaan naar mijn Asics Gel-Pulse 11. Shift 2 teruggestuurd (had ze bij runningxpert gekocht en die hebben tevredenheidsgarantie op Saucony, Columbia en Mizuno). En ga nu de Mizuno Rider 25 proberen.
Ik heb het advies van @Poekie ten harte genomen. Ik wil vooral ook niet gebleseerd raken. Dus doel is nog steeds om over te gaan naar elke dag 5k hardlopen maar wel rustig opbouwen.
Hier ben ik aan het kijken of ik elke dag minimaal een half uur kan sporten, maar even kijken hoelang ik dit vol hou, hierdoor moet ik denk ik wel wat terugschroeven in trainingsintensiteit wat ik jammer vind.
Maar je hebt toch geen hond nodig om te wandelen
Maar als je schijt aan privacy hebt dan kan je nog kijken naar ASR vitality als stok achter de deur.
[Zorgverzekeringen 2021] a.s.r. Vitality
Voor 3.50 per maand (en m'n privacy) verdien ik per maand 1/24ste van een apple watch en 20 euro aan Adidas bonnen, (andere bonnen zijn ook mogelijk)
Haha ja, ik heb dus geen hond dat kan verklaren waarom 10k zo lastig is voor me. En om nou hiervoor een hond te nemen lijkt me geen goede reden.InZane schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:09:
[...]
10k stappen lastigNeem een hond!
[ Voor 74% gewijzigd door Alvanosa op 06-01-2022 16:17 ]
PSN: Alvanosa
Dat valt me nog wel mee eerlijk gezegd. Ik liep laatst met enorme wind tegen op het strand met heel veel moeite 4:10 op een km en toen met storm mee 3:10 een kilometer op de terugweg.Arjan90 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:28:
@Poekie Die doet niet meer meeWie houd je dan voor de gek he?
@Tim_W Vergis je niet in hoeveel de wind helpt hoor, ik heb geloof ik op dezelfde dag gelopen en liep wind tegen 4:55 en wind mee 4:38. Met dezelfde hartslag. Evengoed hele mooie tijden, ook met wind mee. Ik zou ze zelf met wind mee niet tellen, ik mis dan ook de optie om in Strava het PR niet te accepteren (dat kan bij Garmin wel).
@GerGio Nu je het zo zegt...Het zegt meer over je neef
Benen waren vandaag zwaar dus niet echt comfortabel gelopen ondanks dat de hartslag niet heel hoog ging. Ik kwam niet lekker in het ritme.
Ja die van mij verhoogt ook het doel, maar je kunt 'm ook gewoon vastzetten hoor. Tenminste, ik weet dat mijn vrouw haar stappendoel heeft ingesteld op 10k. Ik moet er momenteel bijna 17k halen, maar het boeit me niet als dat een keer niet lukt hoor.Pnnnkk schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:07:
10.000 stappen is met een hond inderdaad een makkie. Maar mijn garmin verhoogt dan dus ook gewoon sneaky het doel, die staat voor vandaag op 14.400. Lijkt erop dat ik die ook wel ga halen.
En thuiswerken vind ik trouwens een zwak excuus om die stappen niet te halen. Geef jezelf een schop onder je kont en ga lekker naar buiten in je pauze.
Ja maar.. wie wil er nou hardlopen met een Apple Watch?Tinusvolkel schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:20:
[...]
Voor 3.50 per maand (en m'n privacy) verdien ik per maand 1/24ste van een apple watch en 20 euro aan Adidas bonnen, (andere bonnen zijn ook mogelijk)
IkInZane schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:26:
[...]
Ja maar.. wie wil er nou hardlopen met een Apple Watch?
Nickname KasPlantje.
Geen hond maar idd asr is een goede stok achter de deur.Tinusvolkel schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:20:
[...]
Goed bezig en slim dat je voorzichtig doet maar zo te lezen al een beetje te laat?
Hier ben ik aan het kijken of ik elke dag minimaal een half uur kan sporten, maar even kijken hoelang ik dit vol hou, hierdoor moet ik denk ik wel wat terugschroeven in trainingsintensiteit wat ik jammer vind.
Maar je hebt toch geen hond nodig om te wandelenmaar kan idd wel een stok achter de deur zijn.
Maar als je schijt aan privacy hebt dan kan je nog kijken naar ASR vitality als stok achter de deur.
[Zorgverzekeringen 2021] a.s.r. Vitality
De middenvoet was echt heel specifiek door de Shift 2 denk ik want ik heb nu ik 2 dagen weer de Gel-Pulse aan had er geen pijn van en net met de wave rider 25 heb ik de 5k in 27:03 gelopen (record voor mij) zonder enige pijn.
Ligt natuurlijk enorm aan de omgeving. Ik liep ook stukken op 5:05 met wind tegen en zelfde inspanning maar toen liep ik echt middenin het weiland zonder windbrekers. En eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik kreeg pas wind mee toen ik al 15km in de benen had en met wind tegen lopen is toch wel een aanslag op je spieren. Deze week komen de tempo's niet vanzelf met wind tegen, zowel op maandag als woensdag veel wind gehad.influenza schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:23:
[...]
Dat valt me nog wel mee eerlijk gezegd. Ik liep laatst met enorme wind tegen op het strand met heel veel moeite 4:10 op een km en toen met storm mee 3:10 een kilometer op de terugweg.
@Tinusvolkel Klopt, ik heb hem gelijk verkocht omdat ik geen Apple apparatuur heb. Ik heb er geloof ik 60 euro op ingeleverd, die had ik na 3 maanden cashback terugverdiend. Dus inmiddels krijg ik elke maand mooi zo'n 20 euro (en 15 euro aan bol.com bonnen) voor 3,50 per maand. Prima investering. Over privacy gesproken, die nieuwe fiets app van hun is pas erg. Die moet continu aan staan met GPS (!)
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Is een mooie prestatie, maar voor mij telt het enkel als het in een echte wedstrijd gelopen is. En dan telt de tijd op de website van de wedstrijd, niet wat op mijn Strava staat.Tim_W schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:35:
Op 30 december heeft mi……….
Overigens staat mijn Strava zeer privé, enkel mijn 2 oudste kinderen en mijn zus kunnen het zien.
Ik heb een paar loopmaatjes, die kunnen het niet zien.
Kwestie van privacy, daar ben ik nogal gevoelig voor. En ik wil niet verslaafd raken aan kudos.
Om dezelfde reden zit ik ook niet op facebook.
Verder is bewegen ontegensprekelijk gezond, als tienduizend stappen lukt met een app of een fitbit of wat dan ook, dan vind ik dat een prima effect van technologie.
[ Voor 12% gewijzigd door Hartloper op 06-01-2022 23:30 . Reden: Aanvulling ]
Ik ben pas eind maart begonnen met rennen dus nog niet echt de kans gehad om wedstrijden te lopen. Helaas moet ik het daarom doen met wat Strava zegt...Hartloper schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:21:
[...]
Is een mooie prestatie, maar voor mij telt het enkel als het in een echte wedstrijd gelopen is. En dan telt de tijd op de website van de wedstrijd, niet wat op mijn Strava staat.
Overigens staat mijn Strava zeer privé, enkel mijn 2 oudste kinderen en mijn zus kunnen het zien.
Ik heb een paar loopmaatjes, die kunnen het niet zien.
Kwestie van privacy, daar ben ik nogal gevoelig voor. En ik wil niet verslaafd raken aan kudos.
Om dezelfde reden zit ik ook niet op facebook.
Verder is bewegen ontegensprekelijk gezond, als tienduizend stappen lukt met een app of een fitbit of wat dan ook, dan vind ik dat een prima effect van technologie.

Ook voor mij zijn degenen die in een wedstrijdje gelopen zijn de 'officiele' voor me... Zitten dus gradaties in
Maar persoonlijke rondjes kun je minder diep gaan dan in wedstrijden dus dat compenseert ook weer wat.
Geen bestand, maar kijk even op afstandmeten onder route zoeken. Je hebt er routes onder hardlopen en hardloopwedstrijden. Deze kun je allemaal als GPX exporteren.Saninl schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:34:
Iemand toevallig een GPX bestand om zondagmiddag toch nog wat KM’s te rennen in Egmond?
Super, dankje! Een prima GPX bestand gevonden uit 2015 met honderden hits die qua route overeenkomt met mijn eigen Strava data uit 2020; dat moet goedkomenBernieW schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:15:
[...]
Geen bestand, maar kijk even op afstandmeten onder route zoeken. Je hebt er routes onder hardlopen en hardloopwedstrijden. Deze kun je allemaal als GPX exporteren.
[ Voor 7% gewijzigd door Saninl op 07-01-2022 13:28 ]
Je kunt zelf ook de GPX uit Strava exporteren...Saninl schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:26:
[...]
Super, dankje! Een prima GPX bestand gevonden uit 2015 met honderden hits die qua route overeenkomt met mijn eigen Strava data uit 2020; dat moet goedkomen
Thnx! Zo leren we ook in 2022 weer wat bijRoadman schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:32:
[...]
Je kunt zelf ook de GPX uit Strava exporteren...
[ Voor 7% gewijzigd door Saninl op 07-01-2022 14:11 ]
Heb je toevallig een garmin? Op garmin connect kun je namelijk ook routes opzoeken en naar je horloge syncen, kan aangeven wat voor afstanden, locatie, soort route, etc. Hoeveel km zit je aan te denken?Saninl schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:34:
Iemand toevallig een GPX bestand om zondagmiddag toch nog wat KM’s te rennen in Egmond?
Nee, “helaas” een Apple Watch. We zitten aan de halve te denkenm0ridin schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:07:
[...]
Heb je toevallig een garmin? Op garmin connect kun je namelijk ook routes opzoeken en naar je horloge syncen, kan aangeven wat voor afstanden, locatie, soort route, etc. Hoeveel km zit je aan te denken?
Ik zoek meestal een route op via de Strava app op m'n iPhone en open vervolgens Strava website in de Chrome browser als desktopversie. Daar kun je alsnog je hardlooproutes als GPX exporteren. Dat .gpx-bestand open ik in WorkOutdoors die het vervolgens naar m'n Apple Watch synchroniseert.Saninl schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:12:
[...]
Nee, “helaas” een Apple Watch. We zitten aan de halve te denken
Omslachtig? Mja, jammer genoeg wel, ligt vooral aan Strava die downloaden van GPX niet mogelijk maakt in de app. Grootste voordeel is dat ik alles op m'n iPhone kan doen en geen computer nodig heb.
Zie pmSaninl schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:12:
[...]
Nee, “helaas” een Apple Watch. We zitten aan de halve te denken
Daar liep ik laatst ook al tegenaan ja. Wou graag een route delen met iemand, maar dan moet je dus idd Strava in een browser openen en daar de GPX exporteren. Lijkt me toch niet zo lastig om die feature ook in de app toe te voegenSlickk schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:15:
[...]
Omslachtig? Mja, jammer genoeg wel, ligt vooral aan Strava die downloaden van GPX niet mogelijk maakt in de app. Grootste voordeel is dat ik alles op m'n iPhone kan doen en geen computer nodig heb.
Met de Garmin Connect app hetzelfde verhaal trouwens. Ik kan via de GC web-versie exporteren naar van alles en nog wat, maar in de GC app kan het niet. Het rare is dat ik wel gewoon een GPX met de GC app kan openen op m'n telefoon.
Vanuit de Strava app kan je wel een route delen maar ik weet niet of de ontvanger deze in hun strava account kan opslaan (en of je Premium hiervoor nodig hebt, denk van wel)
Vandaag heb ik een HM gelopen van A naar B op ons vakantieadres Texel. Ik blijf het een bijzonder eiland vinden dat je op 21 km zoveel diverse landschappen kan zien. Op het ene moment loop je in de duinen, vervolgens in een naaldbos, dan weer in een grasachtig en nat gebied en opeens loop je in een dorp.
[ Voor 25% gewijzigd door vhal op 07-01-2022 17:02 ]
Wat ik wel een beetje raar vond was de mededeling van strava dat ik op 1 segment 9de was geworden en dat toen ik keek ik op de 11de plek stond. Zal wel zijn omdat er 2x 2 mensen dezelfde tijd hebben gelopen. Dan is het misschien de 9de tijd maar ik sta nog steeds niet in de top 10. Overigens ben ik ook local legend geworden van 1 segment omdat ik er 2x heb gelopen en de rest allemaal maar 1 keer, wow wat een prestatie. Het zal wel.
Nickname KasPlantje.
Variëren qua tempo en afstand is een goed idee.
Wel zal men dan eerder ofwel de afstand van de lange duurloop verlengen, ofwel het tempo verhogen, niet allebei. Als je trainingsschema’s bekijkt.
Kan ook zijn dat je gewoon lekker wil lopen, en dan heb je natuurlijk een heel goed gevoel om een langere afstand sneller gelopen te hebben.
Ik had gisteren ook een 5km tempoloop, maar die voelde toch iets meer maximaal dan ik hoopte. Merkte dat mijn hartslag bij inlopen al iets hoger leek en het weer zat niet echt lekker mee (hagel en koude wind). Morgen even een lekkere duurloop in de ochtend, heb toch wel het plan om zo'n 20km te lopen maar even kijken hoe de benen voelen. Rustig duurlooptempo aanhouden en gaan
Maar goede reminder, ik moet nog even wat PRs aan je doorgeven want ik zie dat ik er een aantal heb overgeslagen
De grens tussen makkelijk en moeilijk, dat is vaak hoe ik het omschreven zie staanArjan90 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:51:
@Hartloper Misschien dat de definitie van tempoloop in België anders is en misschien ook wel binnen Nederland, maar bij mij is een tempoloop een vlotte training die - relatief aan de afstand - snel is maar niet maximaal. Je tempo voor bijv. een 5km tempoloop is dus ook hoger dan een 15km tempoloop. Ik houd vaak aan dat het net niet comfortabel moet voelen, maar dat je echt niet "balls to the walls" moet lopen. Bijvoorbeeld op zo'n 90 a 95% van je wedstrijdsnelheid voor de afstand die je gaat lopen. Effect moet volgens mij op lange termijn zijn dat je anaerobe drempel opschuift.
Ik had gisteren ook een 5km tempoloop, maar die voelde toch iets meer maximaal dan ik hoopte. Merkte dat mijn hartslag bij inlopen al iets hoger leek en het weer zat niet echt lekker mee (hagel en koude wind). Morgen even een lekkere duurloop in de ochtend, heb toch wel het plan om zo'n 20km te lopen maar even kijken hoe de benen voelen. Rustig duurlooptempo aanhouden en gaan
• Tempotraining
Tempotrainingen dienen op de anaerobe drempel positief te beïnvloeden. Deze anaerobe drempel geeft het tempo aan dat je nog net kunt volhouden gedurende een langere duur (ongeveer 60 tot 75 minuten) zonder dat er een toenemende opstapeling van melkzuur in je spieren plaatsvindt. Trainingen onder of op deze anaerobe drempel hebben een positieve invloed op je uithoudingsgrens. Sneller lopen dan het tempo bij de anaerobe drempel gaat gepaard met een opeenstapeling van melkzuur in de spieren en kan een negatieve invloed hebben op je aerobe uithoudingsvermogen. Deze intensieve trainingen mag je slechts uitvoeren als je een heel goede basisuithouding hebt. In je weekschema moet je daarnaast ook nog heel veel aandacht blijven besteden aan de rustige duurlopen. De tempotraining mag je maar eenmaal per week uitvoeren.
Bij tempotraining wordt een onderscheid gemaakt tussen de ononderbroken tempoloop en de tempo-intervalloop.
Het tempo van de ononderbroken tempoloop ligt 10 tot 15 sec/km lager dan het wedstrijdtempo dat je aankunt op 10 km. Afhankelijk van je getraindheid duurt een ononderbroken tempoloop 20 tot 45 minuten.
Bij de tempo-intervalloop daarentegen leg je deelafstanden van de wedstrijdafstand af aan een tempo, dat afhankelijk van de deelafstand die je aflegt iets trager, gelijk of net iets sneller is dan je wedstrijdtempo over 10 km. De deelafstanden worden herhaald uitgevoerd met daartussen een korte herstelpauze die slechts een onvolledige recuperatie toelaat.
Ben je bijvoorbeeld in staat om 10 kilometer te lopen in 40 minuten (4 minuten per kilometer) dan ga je bijvoorbeeld 6 tot 8 keer 1000 meter lopen met een snelheid van 4 minuten per kilometer. Tussenin loop je dan 200 tot 400 meter aan een heel relaxed tempo. Het aantal herhalingen en de recuperatietijd tussen twee herhalingen zijn afhankelijk van je getraindheid. Probeer in een eerst fase het aantal herhalingen op te voeren, en pas daarna de recuperatietijd tussen de verschillende inspanningen in te korten.
Goh, ik zie het als een tempo dat niet comfortabel is, waar je echt voor moet werken, maar nog duidelijk onder wedstrijdintensiteit.Arjan90 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:51:
@Hartloper Misschien dat de definitie van tempoloop in België anders is en misschien ook wel binnen Nederland, maar bij mij is een tempoloop een vlotte training die - relatief aan de afstand - snel is maar niet maximaal. Je tempo voor bijv. een 5km tempoloop is dus ook hoger dan een 15km tempoloop. Ik houd vaak aan dat het net niet comfortabel moet voelen, maar dat je echt niet "balls to the walls" moet lopen. Bijvoorbeeld op zo'n 90 a 95% van je wedstrijdsnelheid voor de afstand die je gaat lopen. Effect moet volgens mij op lange termijn zijn dat je anaerobe drempel opschuift.
Voor mij is het altijd hetzelfde tempo, net onder je lactaatdrempel, om het even of het voor een paar km is of voor een langere loop.
Per definitie kan het tempo niet veel langer dan een uur volgehouden worden.
Aan dat tempo net onder je lactaatdrempel lopen voor bijna 80 minuten is nagenoeg onmogelijk, tenzij je op dit moment werkelijk in topconditie verkeert.
Leuke discussie over training overigens.
In de loop van een marathonblok breid ik de duur van mijn tempoloop uit van een paar km naar 15 km. En uiteindelijk wordt wat in het begin mijn temposnelheid was op het einde van het trainingsblok mijn marathontempo, door een verbeterende conditie. Misschien slaat het trainingstechnisch nergens op, maar voor mijn gevoel klopt het.
No offenceHartloper schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:47:
[...]
Leuke discussie over training overigens.
In de loop van een marathonblok breid ik de duur van mijn tempoloop uit van een paar km naar 15 km. En uiteindelijk wordt wat in het begin mijn temposnelheid was op het einde van het trainingsblok mijn marathontempo, door een verbeterende conditie. Misschien slaat het trainingstechnisch nergens op, maar voor mijn gevoel klopt het.
Maar was jij ook niet degene die pakweg nooit sneller dan z’n marathon tempo liep omdat dat in een training te zwaar was maar in een wedstrijd niet?
En had jij ook niet bij je laatste 3 of 4 marathons amper progressie?
Ik ben ook niet echt een kenner qua (marathon) trainingen maar misschien klopt het dik gedrukte wel als je naar de verbanden kijkt
Lekker bezig!
Zelf vanmorgen om 08:30 gestart. Toen was het nog rustig. Hoog water, smal strand. Lekker gelopen, geen last van de heup en de spieren er omheen en onderweg lekker bij gekletst met een loopmaatje. Het loopjaar is weer begonnen.
[ Voor 8% gewijzigd door Roadman op 09-01-2022 20:29 ]
Zie dat de Pegasus 38 (wil ik sowieso wel eens uitproberen) er ook in een Shield versie is. Mensen ervaring met hoe dat in de zomer loopt? Ergens de vrees dat het dan te weinig ventileert.
Ik zou er in de zomer niet mee gaan lopen, precies vanwege de reden die je zelf al aangeeft. Maar 2 paar (gewone en Shields) aanschaffen kan toch ook? De Pegasus is altijd wel voor een leuk prijsje ergens te vinden. Nike had ze laatst zelfs met 50% korting op de site staan. Dan koop je dus al een paartje voor ca. 60 euro.Niku schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:55:
Mijn Nike Pegasus 35 moeten onderhand echt maar eens met pensioen. Staat bijna 1000k op, fijnste schoen waar ik tot nu toe op gelopen heb. Hebben hier mensen tips voor de overstap vanaf de Pegasus 35?
Zie dat de Pegasus 38 (wil ik sowieso wel eens uitproberen) er ook in een Shield versie is. Mensen ervaring met hoe dat in de zomer loopt? Ergens de vrees dat het dan te weinig ventileert.
Misschien dat ik nog wel de kortere variant er bij bestel voor de warmere maanden al zag ik wel een exemplaar met en zonder een fleeche kruisgedeelte. Schijnbaar kan je deze met fleeche dan zonder ondergoed dragen.
Helemaal niet beledigd, hoor.Tinusvolkel schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:16:
[...]
No offence
Maar was jij ook niet degene die pakweg nooit sneller dan z’n marathon tempo liep omdat dat in een training te zwaar was maar in een wedstrijd niet?
En had jij ook niet bij je laatste 3 of 4 marathons amper progressie?
Ik ben ook niet echt een kenner qua (marathon) trainingen maar misschien klopt het dik gedrukte wel als je naar de verbanden kijkt
Ik was eerder vals bescheiden, want ik heb al minstens 10 boeken gelezen over training voor hardlopen en andere duursporten, dus ik weet wel een beetje waar ik het over heb. Wat ik als tempotraining beschouw is ook wat min of meer de consensus is over tempotraining.
De reden dat ik in training zelden sneller loop dan marathontempo is niet dat ik daartegen ben. Ik ben ervan overtuigd dat intervaltraining net die extra push kan geven om nog 5 of 10 minuten te winnen op een marathon. Het is volgens mij, en ik vind daar ook argumenten voor, zoals de studie die ik onlangs postte ( https://www.researchgate....t-Interval_and_Tempo_Runs ), minder belangrijk dan duurtraining en tempotraining.
Ik vind intervaltraining heel fijn, lekker pushen.
Alleen kan ik zelf het wekelijks toevoegen van intervaltraining nooit volhouden, want het resulteert in blessures.
Dus het is eerder noodgedwongen dat ik geen intervaltraining doe.
En wat mijn gemis aan progressie betreft, dat was bij mijn laatste drie marathons (telkens 3:13).
De eerste 6 marathons had ik wel progressie:
-> 3:56
-> 3:36
-> 3:21
-> 3:19
-> 3:25 (Boston, heuvelachtig)
-> 3:13.
Het is ergens normaal om een plateau te bereiken, je kan niet blijven verbeteren
[ Voor 21% gewijzigd door Hartloper op 10-01-2022 21:00 ]
Er is ook een korte 2-in-1 van fusion. Dan is de tight wat dunner en zit er een broekje overheen. Lijkt mij wat frisser bij warm weer dan die c3-tight.vhal schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:53:
Misschien dat ik nog wel de kortere variant er bij bestel voor de warmere maanden al zag ik wel een exemplaar met en zonder een fleeche kruisgedeelte. Schijnbaar kan je deze met fleeche dan zonder ondergoed dragen.
Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264
Maar ik merk enorm veel verschil in een korte periode, erg motiverend. Gisteren een rustige loop op het programma en snoep ongemerkt 3 minuten van mijn pr op de 10.
Volgende week staat de Beartrail in Teuven op het programma, ingeschreven voor de 14 km met om en nabij 290 hoogtemeters.
Idd al flink wat progressie geboektHartloper schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:36:
[...]
Helemaal niet beledigd, hoor.
Ik was eerder vals bescheiden, want ik heb al minstens 10 boeken gelezen over training voor hardlopen en andere duursporten, dus ik weet wel een beetje waar ik het over heb. Wat ik als tempotraining beschouw is ook wat min of meer de consensus is over tempotraining.
De reden dat ik in training zelden sneller loop dan marathontempo is niet dat ik daartegen ben. Ik ben ervan overtuigd dat intervaltraining net die extra push kan geven om nog 5 of 10 minuten te winnen op een marathon. Het is volgens mij, en ik vind daar ook argumenten voor, zoals de studie die ik onlangs postte ( https://www.researchgate....t-Interval_and_Tempo_Runs ), minder belangrijk dan duurtraining en tempotraining.
Ik vind intervaltraining heel fijn, lekker pushen.
Alleen kan ik zelf het wekelijks toevoegen van intervaltraining nooit volhouden, want het resulteert in blessures.
Dus het is eerder noodgedwongen dat ik geen intervaltraining doe.
En wat mijn gemis aan progressie betreft, dat was bij mijn laatste drie marathons (telkens 3:13).
De eerste 6 marathons had ik wel progressie:
-> 3:56
-> 3:36
-> 3:21
-> 3:19
-> 3:25 (Boston, heuvelachtig)
-> 3:13.
Het is ergens normaal om een plateau te bereiken, je kan niet blijven verbeteren
Maar ga nu niet zo enge dingen als “plateau” zeggen
"Plateau" daar geloof ik niet meer in. 3-4 jaar geleden dacht ik namelijk dat ik die had bereikt, en dat ik niet harder kon dan 4:00 de kilometer. Nu loop ik daar lachend onder.Tinusvolkel schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:26:
[...]
Idd al flink wat progressie geboekten klinkt iig als een wel overwogen verstandige keuze
Maar ga nu niet zo enge dingen als “plateau” zeggendaar wil ik voorlopig nog niet aan denken
Dat is goed nieuws, als ik kijk hoe hard mensen soms lopen. Dan denk ik af en toe man wat ben ik aan het tobben. Al breek ik soms ook mijn eigen records dus ik maak wel progressie.Secsytime schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:54:
[...]
"Plateau" daar geloof ik niet meer in. 3-4 jaar geleden dacht ik namelijk dat ik die had bereikt, en dat ik niet harder kon dan 4:00 de kilometer. Nu loop ik daar lachend onder.
Nickname KasPlantje.
Want we kunnen natuurlijk allemaal sub-2 op de marathon lopen! No human is limited, aldus ene Eluid K. Dus wij ook niet

Gaat hand-in-hand met hoe graag je iets wilt, hoe hard je ervoor wilt trainen en wat je er voor op wilt gevenelastiek schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:19:
[...]
Want we kunnen natuurlijk allemaal sub-2 op de marathon lopen! No human is limited, aldus ene Eluid K. Dus wij ook niet
Leeftijd zal ook een rol spelenSecsytime schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:54:
[...]
"Plateau" daar geloof ik niet meer in. 3-4 jaar geleden dacht ik namelijk dat ik die had bereikt, en dat ik niet harder kon dan 4:00 de kilometer. Nu loop ik daar lachend onder.
Haha ja, de lijst is niet sluitend natuurlijk!
Al is leeftijd natuurlijk ook relatief. Ik geloof er niks van dat Kipchoge máár 37 is.. hij ziet er als 40+ uit
Je hoort wel vaker dat Afrikaanse sporter hun leeftijd niet weten en maar iets hebben opgegeven
De dag is nog niet voorbij toch?Limbeckx schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:48:
Gister wat verkeerds gegeten. Slecht geslapen. Voel me ongelofelijk belabberd dus de streek van 5k per dag ga ik op dag 11 al opgeven.
Als je jezelf geen tijdslimiet hebt opgelegd kan het ook een sukkeldrafje of walk/run zijn toch?Limbeckx schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:48:
Gister wat verkeerds gegeten. Slecht geslapen. Voel me ongelofelijk belabberd dus de streek van 5k per dag ga ik op dag 11 al opgeven.
En misschien doel aanpassen tot de fameuze "daily mile"
https://www.runnersworld....n%20tijdens%2012-uursloop
toch knap op 40 jarige leeftijd zo'n tempo (4.03) te lopen 12 uur lang......Dat lukt mij 1200 meter
Dan doet hij er alleen maar langer over. Gewoon knallen, na 20 minuten al klaar. En die daily mile.... dan begin je net warm te worden, lastigste stuk van een training is altijd het overwinnen van de drempel van je voordeur. Eenmaal buiten dan zijn alle excuses geschiedenis en kun je lekker rennen.BernieW schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:12:
[...]
Als je jezelf geen tijdslimiet hebt opgelegd kan het ook een sukkeldrafje of walk/run zijn toch?
Maar zonder gekheid.... 5km moet toch wel te doen zijn, ook als je je niet 100% voelt?
(Zelf heb ik een vergelijkbaar voornemen. Alleen ik beperk het niet tot lopen maar wil dagelijks minimaal 45minuten sporten. Vandaag toevallig ook niet helemaal lekker en de excuses vlogen maar door mijn hoofd. Toch op de spinningfiets gekropen en een uur stevig getraind - ging best. doel van een dergelijke uitdaging is juist je excuses overwinnen en toch doen. )
alles kan off-topic
Hier een half uurtje, want anders worden m'n herstelloopjes te lang.Ankona schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:36:
[...]
(Zelf heb ik een vergelijkbaar voornemen. Alleen ik beperk het niet tot lopen maar wil dagelijks minimaal 45minuten sporten. Vandaag toevallig ook niet helemaal lekker en de excuses vlogen maar door mijn hoofd. Toch op de spinningfiets gekropen en een uur stevig getraind - ging best. doel van een dergelijke uitdaging is juist je excuses overwinnen en toch doen. )
Maar vanmorgen ook maar extra vroeg gegaan omdat ik voor de boosterprik gelopen wou hebben en de vrouw moest al vroeg weg dus om 5:10 de wekker en om 5:22 een nuchter herstelloopje gedaan van een km of 6.
@Secsytime bent u ook met een streak bezig? zie iig weer veel loop activiteit na je post marathon dipje...
Ik word dit jaar 40 en volgens de calculator van Het geheim van hardlopen kan ik (op basis van mijn laatste marathon) een tempo van 4:03/km 81 kilometer volhouden... dan heb ik dus 'nog maar' 5u28m gelopen van de 12 uur van deze knakkerxray79 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:24:
Toch knap op 40 jarige leeftijd zo'n tempo (4.03) te lopen 12 uur lang......Dat lukt mij 1200 meter

Heb me ingeschreven voor London, Berlijn en Rotterdam. Hopelijk word ik ingeloot bij London of Berlijn, maar Rotterdam ga ik sowieso lopen (ervan uitgaande dat die doorgaat). Inderdaad na Amsterdam een flink dipje, en wil het nu serieus oppakken, even wat meer volume draaien.Tinusvolkel schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:57:
[...]
Hier een half uurtje, want anders worden m'n herstelloopjes te lang.
Maar vanmorgen ook maar extra vroeg gegaan omdat ik voor de boosterprik gelopen wou hebben en de vrouw moest al vroeg weg dus om 5:10 de wekker en om 5:22 een nuchter herstelloopje gedaan van een km of 6.
@Secsytime bent u ook met een streak bezig? zie iig weer veel loop activiteit na je post marathon dipje...
Ik heb nou niet het idee dat ik nog sneller kan lopen, dit is wel prima. En op die 10 kom ik ook al niet een stuk sneller. Maar zou leuk zijn natuurlijk. Ik heb hardloopschoenen gekocht vorig jaar, maar merk dat na 10km een paar tenen toch een paar blaren heb op de bovenkant van m'n tenen? Voel het bijna niet maar geloof dat dit een teken is voor nieuwe schoenen.
Ik heb nog nooit interval training gedaan, maar helpt dat om wat sneller te kunnen lopen? Benieuwd wat daar handig voor is. Meestal loop ik voor de lunch of voor het avondeten en dan heb ik natuurlijk al best lang niets gegeten, dat zou ook beter kunnen.
Met vaker lopen en variatie, word je waarschijnlijk wel sneller ja. Maar dat zal misschien niet de snelheid hebben die je ervan verwachtLocolau schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:04:
Ik loop nu zo'n bijna 2 jaar, begonnen sinds corona uiteraard en loop dan ongeveer 1x per week 5km rondjes, of met lekker weer 2x. Gaat wel aardig, m'n snelste tijd rond de 22 nog wat minuten / 4:30 per km. En dan één keer per maand 10km, elke maand van 2021 gedaan. Daar was m'n snelste tijd net onder de 48 min.
Ik heb nou niet het idee dat ik nog sneller kan lopen, dit is wel prima. En op die 10 kom ik ook al niet een stuk sneller. Maar zou leuk zijn natuurlijk. Ik heb hardloopschoenen gekocht vorig jaar, maar merk dat na 10km een paar tenen toch een paar blaren heb op de bovenkant van m'n tenen? Voel het bijna niet maar geloof dat dit een teken is voor nieuwe schoenen.
Ik heb nog nooit interval training gedaan, maar helpt dat om wat sneller te kunnen lopen? Benieuwd wat daar handig voor is. Meestal loop ik voor de lunch of voor het avondeten en dan heb ik natuurlijk al best lang niets gegeten, dat zou ook beter kunnen.
Blaren op tenen zijn voor mij iets wat bij het lopen hoort (zoon noemt mijn tenen koeientenen, door de zwarte bloedvlekken) en geen indicatie voor nieuwe schoenen.
De enige uitzondering is tijdens mijn eerste en enige marathon (en de laatste ook trouwens), toen heb ik blaren gekregen door de afstand.
Om sneller te lopen kan je beter vaker lopen, 3 x per week. Wat meer kilometers is de eerste stap, als je dat een half jaar volhoudt ga je vanzelf sneller worden.Locolau schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:04:
Ik loop nu zo'n bijna 2 jaar, begonnen sinds corona uiteraard en loop dan ongeveer 1x per week 5km rondjes, of met lekker weer 2x. Gaat wel aardig, m'n snelste tijd rond de 22 nog wat minuten / 4:30 per km. En dan één keer per maand 10km, elke maand van 2021 gedaan. Daar was m'n snelste tijd net onder de 48 min.
Je hebt veel verval van de 5 km naar de 10 km, logisch want je hebt weinig aerobe basis.
Beginnen met intervaltraining als je maar 1 tot 2 keer per week loopt is een shortcut die je tijdelijk wat sneller kan maken, maar op de lange termijn is méér lopen een veel betere optie.
Dan zou ik in ieder geval minimaal 3 keer per week gaan lopen en meer variatie aanbrengen.Locolau schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:04:
Ik loop trouwens ook regelmatig voor het avondeten of voor het ontbijt. Hardlopen met een volle maag is ook niks. Zolang als je geen extreme afstanden gaat lopen gaat dat prima.
Ach, niet teveel van aantrekken hoor. Rustige kilometers zijn ook goed inderdaad.Totrail schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:19:
Van de Garmin statistiek 'trainingsbelasting' begrijp ik altijd maar weinig. Altijd na een rustige (duur)loop gaat deze meteen naar 'niet productief' terwijl dit toch ook essentiële onderdelen van je training zijn. Bij intervals of tempo lopen schiet het dan weer omhoog. Alsof Garmin vind dat je alleen productief bent als je hard traint. Komt mij allemaal onbetrouwbaar over.
Ik had laatst ineens een punt VO2Max aftrek omdat ik m'n hrm band niet om had terwijl het keihard vroor. Dan doet die polsmeting het niet zo best bij mij, dus ik deed een rustig duurloopje in Z5
[ Voor 20% gewijzigd door InZane op 11-01-2022 20:34 ]
Herkenbaar overigens, dat heb ik ook vaak. Wel minder dan voorheen.
[ Voor 12% gewijzigd door Arjan90 op 11-01-2022 21:55 ]
Hier sluit ik mij volledig bij aan en heb ik zelf het afgelopen anderhalf jaar gedaan, wat tot de gewenste resultaten leidt. Meer kilometers (vaker lopen en/of uitbreiden van de lopen) blijft voor beginners het meeste resultaat geven. Intervaltraining is leuk voor de variatie maar is geen ‘shortcut’ naar meer snelheid. Consistentie en geduld is wat je nodig hebt.Hartloper schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:56:
[...]
Om sneller te lopen kan je beter vaker lopen, 3 x per week. Wat meer kilometers is de eerste stap, als je dat een half jaar volhoudt ga je vanzelf sneller worden.
Je hebt veel verval van de 5 km naar de 10 km, logisch want je hebt weinig aerobe basis.
Beginnen met intervaltraining als je maar 1 tot 2 keer per week loopt is een shortcut die je tijdelijk wat sneller kan maken, maar op de lange termijn is méér lopen een veel betere optie.
Zo dacht ik nooit 10km te kunnen lopen, liep ik een paar maanden later m’n eerste 21,1 en al vrij snel werd marathon opeens een realistisch doel. Allemaal door 3x per week te lopen en elke week ong 10% uit te breiden qua afstand.
Ik ben ook wel benieuwd waarom het per se sneller moet: om gemotiveerd te blijven vanwege een bepaald doel? Of puur omdat je denkt dat het hoort?
Zelf begonnen met een kort trainingsschema tot de Halve van Haren. Doel is onder de 1u20 (zodat de trainingen lekker uitdagend zijn), maar met een 1u23 zou ik ook al heel tevreden moeten zijn gezien officieuze PR nu 1u27 is (volgens Strava afgeleid van de marathon). Nieuwe schoenen (Speed 2 Runshield) zitten heerlijk (half maatje kleiner ten opzichte van de Speed 1 die ik had, die had ik dus eigenlijk te groot) en hopelijk gaat het evenement door begin maart!
Heel herkenbaar, je kan die trouwens ook verbergen in connect. Heb ik gedaan, ik trek me helaas meer aan van deze statistieken dan gezond is dus weg ermee.Totrail schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:19:
Van de Garmin statistiek 'trainingsbelasting' begrijp ik altijd maar weinig. Altijd na een rustige (duur)loop gaat deze meteen naar 'niet productief' terwijl dit toch ook essentiële onderdelen van je training zijn. Bij intervals of tempo lopen schiet het dan weer omhoog. Alsof Garmin vind dat je alleen productief bent als je hard traint. Komt mij allemaal onbetrouwbaar over.
Gister in bed nog even wat onderzoek gedaan en je blijkt gelijk te hebben. De dag was nog niet voorbij.
Dus: https://www.strava.com/activities/6508559747
Ik heb er een wak/walk van gemaakt.BernieW schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:12:
[...]
Als je jezelf geen tijdslimiet hebt opgelegd kan het ook een sukkeldrafje of walk/run zijn toch?
Vandaag weer 5k rennen. Op een slakkentempo. Dat wel...
edit: gelukt hoor. Met een maat net 5k gelopen in iets onder 6:30
[ Voor 5% gewijzigd door Limbeckx op 12-01-2022 13:16 ]
Eh, wtf?Dear Frank,
The lottery wheel was eagerly spun and your name was drawn: You’ll be a participant in the 48th BMW BERLIN-MARATHON 2022 - Congratulations!
Ik dacht yolo, dat gaat nooit gebeuren
Ik ga 'm wel lopen natuurlijk
[ Voor 7% gewijzigd door Keiichi op 12-01-2022 11:30 ]
Ik ben ook ingelootKeiichi schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:25:
[...]
Eh, wtf?
Ik dacht yolo, dat gaat nooit gebeuren
Ik ga 'm wel lopen natuurlijk
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.