Poekie schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:10:
[...]
Een kennis van mij had afgelopen weekend "ondanks de wind een supersnelle 10 kilometer, maar één keer gepauzeerd voor wat drinken! Maar Strava telt die tijd er gewoon bij op

" want ze had m op race gezet en dan is elapsed time hetzelfde als moving time. Ik ben haar maar niet gaan uitleggen waarom haar 6min pauze mee werd geteld want ze was zoooo trots op haar snelheid.
Dus die deed onbedoeld een omgekeerde versie. Ze had haar horloge wel gepauzeerd tijdens haar drinkpauze.
Als we zo mogen tellen, dan heb ik gisteren tijdens mijn duurlooptraining van 12km, een 5,24km in 20:00 minuten gelopen, dat is een gemiddelde van 3.49'/km. En dat klopt, want zo staat het op Garmin
Dat dit een 5x4' minuten met een herstelpauze van 3 'interval was, laat ik voor het gemak even weg. Garmin telt alleen de snelle stukken bij elkaar op en geeft mij deze statistieken zo terug.

. Check maar

@
Calitomnication ja die blog lees ik af en toe! Het is echt idioot wat voor trucjes sommigen uithalen en ook hoe hard sommigen ontkennen ondanks fotobewijs. Volgens mij was hij vooral gestart om onterechte Boston qualifiers te ontmaskeren (want je neemt dan een plek in van iemand die het wel verdiende aan de start te staan/je had aan de start kunnen staan terwijl je langzaam bent met een shitload aan sponsorgeld dus ja je benadeeld zeker mensen) en ook bij Disneyraces schijnt dit gedrag schering en inslag te zijn ivm de challengemedailles.
In dat stukje wordt gezegd dat men het doet omdat er druk is vanuit de sociale-media-rennerswereld - eerder om je eigen vrienden en kennissen te overtuigen dan dat andere lopers vinden dat je supersnel moet zijn denk ik dan want de meeste renners zijn superpositief naar elkaar (wij ook toch

).
Dat stukje van social media druk kan ik nog wel enigszins geloven. Is dat niet wat mensen op social meestal doen? Hun leven mooier neerzetten dan wat het in werkelijkheid is. Iedere like levert een gevoel van geluk op. En mensen imponeer je door steeds snellere tijden neer te zetten. Tot het moment dat je ver gaat en aan de publieke schandpaal wordt genageld, zoals deze voetballer.
Dit is overigens ook een classic, blijf 'm mooi vinden.
Daarnaast, een niet loper kun je toch niet overtuigen hoe hard je eigenlijk loopt. Als mensen vragen hoe hard je een HM loopt dan krijg je altijd 2 soorten reacties:
1. So, dat is hard
2. Ow, mijn ($iemand) kent/heeft een ($persoon) die heeft de halve marathon in ($tijd-die-5-minuten-sneller-is) gelopen en heeft daar totaal niet voor getraind.
Vooral dat laatste blijf ik mij altijd over verbazen, alsof die mensen geen compliment kunnen geven of het altijd beter willen/denken te weten. Na controle blijkt die persoon meestal een doodnormale tijd te hebben gelopen

.
Overigen hebben wij als hardlopers onder elkaar zo wel in de gaten of iemand een verhaal uit zijn duim loopt te zuigen of niet. Al staat het nog zo mooi op social, als je tijdens de baantrainingen structureel niet aan kunt haken klopt er iets niet

.
Iedereen die loopt, daar plezier uithaalt en lekker bezig is, is per definitie gewoon goed bezig. En dan maakt het mij geen bal uit of je een HM in 1.15 of 2.30 loopt.