Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:06

sebasd

loopt op espresso

Vanochtend weer vroeg de wekker gezet voor de weekend-duurloop. Heerlijk om in het donker weg te gaan en in het daglicht weer terug te komen, en het huis weer in te sneaken als de rest nog slaapt.

Was ook lekker rustig op de weg 😉. Vandaag 18 km gelopen, ik denk dat de laatste keer dat ik die afstand liep zeker 10 7 (niet overdrijven...) jaar terug is..

Meteen ook maar eens geprobeerd onderweg iets te eten, gewoon om te kijken hoe de maag dat vindt. Experiment geslaagd.

[ Voor 18% gewijzigd door sebasd op 18-04-2020 09:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 10:10
@sebasd heerlijk is dat zo vroeg beginnen. Helaas kan ik mezelf daar niet meer toe zetten sinds de Corona outbreak :/

Gisteren een gratis vakantiedag van de baas gekregen :9, dus er was tijd voor een lange duurloop (23k) door Meyendel en een stuk over het strand bij scheveningen. Vanzelfsprekend wel wat zwaarder dan op asfalt, dus vanaf een km of 18 werd het wel zwaar :o.
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/1BkeWuByJbtzqyhMQv9-D4aYrc6l0kzStqF_OX3QI4g-2048x1536.jpgAfbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/312SSbwgvf2aGmfTgcA6X3l1lg7S52LptmsLJvy12As-2048x1536.jpg

Straks met vriendinlief nog een rondje van 10km doen door Clingendael.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
sebasd schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 08:20:
Vanochtend weer vroeg de wekker gezet voor de weekend-duurloop. Heerlijk om in het donker weg te gaan en in het daglicht weer terug te komen, en het huis weer in te sneaken als de rest nog slaapt.

Was ook lekker rustig op de weg 😉. Vandaag 18 km gelopen, ik denk dat de laatste keer dat ik die afstand liep zeker 10 7 (niet overdrijven...) jaar terug is..

Meteen ook maar eens geprobeerd onderweg iets te eten, gewoon om te kijken hoe de maag dat vindt. Experiment geslaagd.
Goed bezig! Ik hoop morgen weer vroeg uit de veren te komen voor een lange duurtraining.

Vandaag stonden er 800jes op de planning. 5*(3*800). En nu ben ik kapot ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Tranze schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 09:36:
@sebasd heerlijk is dat zo vroeg beginnen. Helaas kan ik mezelf daar niet meer toe zetten sinds de Corona outbreak :/
Er zijn er in mijn omgeving genoeg die me voor gek verklaren :)

Het vreemde is dat het vroege opstaan en gaan lopen bij mij juist deze weken extra makkelijk gaat. Geen idee waarom, al zal het weer vast wel meewerken. Met een mooie zonsopgang loopt toch lekkerder dan met hagel loodrecht in je giechel om zes uur ‘s ochtends..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Webgnome schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 09:40:
[...]
Vandaag stonden er 800jes op de planning. 5*(3*800). En nu ben ik kapot ;)
Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 20:41
Al die activiteit zo vroeg in de morgen... Ik ben blij als ik niet binnen een uur al uitgeput ben van de twee tornado's die 's ochtends vroeg wakker zijn :+ Bikkels hoor!

KiKa doet op zondag 3 mei een @home run om 11 uur, je kan je gratis inschrijven en opgeven hoeveel je gaat lopen. Je krijgt in pdf een startnummer en na het voltooien een certificaat, oproep is om ook in het oranje te lopen (maar goed, die kleur heb ik niet).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:59

Secsytime

Automagisch

Xaverius schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 23:23:
[...]

Mooie omgeving daar! Ik hou die even in mijn achterhoofd.

@Pathogen Ik heb wat verhalen ooit gelezen over aangetaste aansluitpunten. Deze dingen kosten niks en je merkt er ook niks van dat ze er op zitten. Beetje problemen voorkomen die misschien nooit zouden gebeuren... Maar nu is de kans nog kleiner.

Hier is de route voor morgen bepaald. Zoals vaker is er op het laatste ogenblik gekozen voor totaal iets anders. In dit geval gaan we meedoen aan de 500 D+ uitdaging van MST en gaan we morgen klompenpaden in de buurt doen met een paar extra lusjes bij heuvels om op die 500 hoogtemeters te komen. En dit na de stokkentraining afgelopen dinsdag met 290 D+, dit wordt een goede week. :)
I know, heb hem vorig jaar ook gelopen. Het is echt een fenomenale marathon, als je van natuur houdt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Ik ben hier wel een beetje een tijdje stil geweest. Sorry. :S Loop nog steeds hard en het gaat echt wel lekker, maar momenteel met al het corona geweld toch iets lastiger om af en toe te lopen, mezelf te motiveren en een doel te stellen. Ik zou morgen de 10 kilometer van de Enschede Marathon lopen, maar helaas. We blijven lekker door gaan hoor! :)

Ik heb net een vraag om de Gesloten rungroep van Tweakers te mogen joinen. Mijn Strava naam is Herald Becker.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
Webgnome schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 09:40:
[...]

Goed bezig! Ik hoop morgen weer vroeg uit de veren te komen voor een lange duurtraining.
....
Het is gelukt. Vanmorgen weer rond 06:30 buiten om een lange duurtraining te volbrengen. Ik weet nu twee dingen:

- na een intensieve interval moet je geen 35 kilometer duur plannen.
- Wind is verraderlijk

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tranze schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 09:36:

Gisteren een gratis vakantiedag van de baas gekregen :9, dus er was tijd voor een lange duurloop (23k) door Meyendel en een stuk over het strand bij scheveningen. Vanzelfsprekend wel wat zwaarder dan op asfalt, dus vanaf een km of 18 werd het wel zwaar :o.
[Afbeelding][Afbeelding]

Straks met vriendinlief nog een rondje van 10km doen door Clingendael.
En ondertussen ook nog gewoon een paar km zwemmen _/-\o_ :P

Ik ga straks weer even naar buiten, weet nog niet zo waarheen precies, ov vermijd ik dus ben redelijk beperkt.
Misschien maar even stukje op de racefiets.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Vandaag ook maar even een uurtje op de racefiets gezeten om de duurloop van gisteren ‘eruit te fietsen’. Beviel prima, lekker voor de afwisseling ook. Ga ik weer wat vaker doen.

Wel behoorlijk wat wind langs het water, daar heb je met lopen toch minder last van. Daardoor uiteindelijk toch iets minder een relaxt stukje trappen dan het plan was.

Fijn ook om te zien dat hoewel er behoorlijk wat mensen op pad waren iedereen elkaar netjes de ruimte liet.

Morgen mogen de loopschoenen weer aan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Ik heb ook een heerlijk duurloopje gedaan vanochtend, 30k vlot maar gecontroleerd. Heel fijn om te merken dat 't zonder al te veel moeite bijna op m'n marathontempo van afgelopen september ging (PR).

Ik was trouwens echt helemaal klaar voor de Rotterdam marathon, had me ook al ingeschreven voor 2 backup-marathons maar alles was natuurlijk afgezegd. Wou gaan proberen om 2:40 te lopen. Na een paar weekjes relative rust ben ik nu volgens Lydiard aan 't trainen: probeer veel en vlot te lopen. Niet te veel snelheid, maar wel zo snel dat je "lekker moe" thuis komt.

Mijn plan was de Berlijn marathon te lopen in september, maar ik geloof zelf niet helemaal dat 'ie doorgaat. Ik ga wel midden mei beginnen met de voorbereiding, en dan zien we vanzelf wel of ik het programma moet verlengen naar een andere (kleinere?) marathon in oktober ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
chris schreef op zondag 19 april 2020 @ 13:18:
Ik heb ook een heerlijk duurloopje gedaan vanochtend, 30k vlot maar gecontroleerd. Heel fijn om te merken dat 't zonder al te veel moeite bijna op m'n marathontempo van afgelopen september ging (PR).

Ik was trouwens echt helemaal klaar voor de Rotterdam marathon, had me ook al ingeschreven voor 2 backup-marathons maar alles was natuurlijk afgezegd. Wou gaan proberen om 2:40 te lopen. Na een paar weekjes relative rust ben ik nu volgens Lydiard aan 't trainen: probeer veel en vlot te lopen. Niet te veel snelheid, maar wel zo snel dat je "lekker moe" thuis komt.

Mijn plan was de Berlijn marathon te lopen in september, maar ik geloof zelf niet helemaal dat 'ie doorgaat. Ik ga wel midden mei beginnen met de voorbereiding, en dan zien we vanzelf wel of ik het programma moet verlengen naar een andere (kleinere?) marathon in oktober ofzo.
Dan hoop ik dat je al een ticket hebt voor Berlijn, anders kom je er sowieso niet meer tussen, ook als 'ie wel doorgaat. Of kom je met jouw snelheid in aanmerking voor een plek via kwalificatie-tijden?

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Zo, een streak van vier weken. Met 347km. Wat vooral opvalt is dat het alleen maar makkelijker wordt.

Lekker rustig doorbouwen zonder haast, als kwaliteit alleen drempelwerk en wat versnellingen her en der. Straks in november wanneer we weer kunnen racen ben ik zoooo snel *O* -O- _O-

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Goed bezig @kenneth .. Hier ook goede weken gemaakt. Vrijdag een rustdagje en daarmee de streak gestopt op 10 dagen. Maar dat is voor mij al uitzonderlijk. Tik nu 10km / dag af (gemiddeld) en wil ook graag heel blijven dus af en toe even rust ;)

Wel benieuwd wat dit straks doet met wedstrijdprestaties inderdaad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:12
kenneth schreef op zondag 19 april 2020 @ 16:12:
Zo, een streak van vier weken. Met 347km. Wat vooral opvalt is dat het alleen maar makkelijker wordt.

Lekker rustig doorbouwen zonder haast, als kwaliteit alleen drempelwerk en wat versnellingen her en der. Straks in november wanneer we weer kunnen racen ben ik zoooo snel *O* -O- _O-
Nice nice!

5 weken vol hier met in totaal 494 kilometer.
Lichamelijk maar weinig last. Mentaal af en toe toch wat motivatie vanuit mezelf nodig om me de deur uit te schoppen. Ben ik eenmaal onderweg dan gaat het ook wel weer. Hoe zit dat bij jou?

[ Voor 3% gewijzigd door Roadman op 19-04-2020 17:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn rondje van 25 km zit er ook op! Vond het toch wel heel erg druk met fietsers (gezinnen) en dan met name een aantal die met 4 naast elkaar blijven fietsen bij passeren.. |:(. (en dan nog heel stoer naroepen dat ik aan de kant moet :F > hoe dan?!).

Maargoed dat was alleen het eerste stuk, daarna werd het wat rustiger gelukkig :).
Verder blijf ik een beetje aanklooien, nog niet echt een schema of plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Roadman schreef op zondag 19 april 2020 @ 17:32:
[...]

Nice nice!

Lichamelijk maar weinig last. Mentaal af en toe toch wat motivatie vanuit mezelf nodig om me de deur uit te schoppen. Ben ik eenmaal onderweg dan gaat het ook wel weer. Hoe zit dat bij jou?
Lekker bezig! Deftig weekgemiddelde ook!

Ik vind het vooral mentaal makkelijker: ik hoef niet te overwegen óf ik ga. En omdat herstel des te belangrijker wordt is het makkelijker om in de remmen te hangen. Omgekeerd moet een kwaliteitstraining ook echt tellen want schuiven kan niet.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
kenneth schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:42:
[...]

Lekker bezig! Deftig weekgemiddelde ook!

Ik vind het vooral mentaal makkelijker: ik hoef niet te overwegen óf ik ga. En omdat herstel des te belangrijker wordt is het makkelijker om in de remmen te hangen. Omgekeerd moet een kwaliteitstraining ook echt tellen want schuiven kan niet.
Ik had er vooral in de 3de week en eind deze week mentaal wat last. Beetje uitstel gedrag maar dan 's avonds toch gaan en heerlijk lopen. (Het weer speelt hier ook wel een grote rol in mee overigens... :) )
Maar ik ga hier over een niet al te lange termijn denk ik een eind aan breien. Met elke dag achter elkaar lopen schieten bij mij de kwaliteitstrainingen er in merk ik. En mijn gestelde einddoel komt ook langzaamaan in zicht. Dus dan weer terug naar elke dag sporten waarvan 5/6 dagen lopen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:42
Wat een trainingsbeesten zijn jullie zeg, chapeau hoor.

Deze startweek toch drie keer gelopen en een stevige fietsrit gedaan en de knie houdt het goed. Gek genoeg zit er nog een behoorlijke (pijnloze) zwelling aan de (buiten)bovenkant van de knie. De knie is wel merkbaar sterker geworden, met name fietsen helpt gevoelsmatig goed. Vandaag ook eindelijk weer het jogging-tempo ontstegen, kostte wel inspanning, maar was ook wel heel lekker.

edit: bij mij wordt city strides niet meer geupdate, als sinds eind maart niet meer vlgs mij, bij jullie ook?

[ Voor 11% gewijzigd door Frenz64 op 19-04-2020 19:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-09 21:33
Frenz64 schreef op zondag 19 april 2020 @ 19:43:
Wat een trainingsbeesten zijn jullie zeg, chapeau hoor.

Deze startweek toch drie keer gelopen en een stevige fietsrit gedaan en de knie houdt het goed. Gek genoeg zit er nog een behoorlijke (pijnloze) zwelling aan de (buiten)bovenkant van de knie. De knie is wel merkbaar sterker geworden, met name fietsen helpt gevoelsmatig goed. Vandaag ook eindelijk weer het jogging-tempo ontstegen, kostte wel inspanning, maar was ook wel heel lekker.
Goed om te horen!

Bij mij gaat het ook steeds beter, bijna 25km kunnen rennen deze week in 4 keer, mijn vrouw heeft me zover gekregen om een stukje op het paadje te lopen waar het allemaal misging (onnozel maar uit mezelf liep ik daar nog lang niet) en vandaag ook wat tempo gedaan weer, dat voelt inderdaad heerlijk.

Fietsen, ijs leggen en de oefeningen van de fysio zijn wel nog steeds echt nodig voor mijn knie. Mijn brace durf ik nu al een keertje vaker achterwege laten bij het rennen, maar dan voelt het “the day after” altijd iets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Frenz64 schreef op zondag 19 april 2020 @ 19:43:

edit: bij mij wordt city strides niet meer geupdate, als sinds eind maart niet meer vlgs mij, bij jullie ook?
CityStrides heeft te maken met API beperkingen van Strava. Er zijn teveel gebruikers om alle activities op te kunnen halen binnen de limiet van Strava van 30.000 API calls per dag.

Als je kijkt naar de statuspagina dan zie je dat er op dit moment 419.648 activities scheduled for import zijn en één activity kost 2 API calls om te importeren. Reken maar uit hoe lang dat nog duurt...

Als je ongeduldig bent dan kan je tegen betaling supporter worden. Naast features krijg je dan ook voorrang bij het importeren. Het lost het probleem natuurlijk niet op (daarvoor moet je bij Strava klagen) maar dan is het in ieder geval voor jou veel sneller. Ik ben supporter en mijn 13 km van vanochtend is nog niet geimporteerd, maar de loop van gisteren wel.

De developer heeft al bij Strava een verzoek uitstaan om die 30k daglimiet te verhogen, maar er wordt niet gereageerd. Zie ook https://twitter.com/CityStrides/status/1246089934873780224

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Valorian schreef op zondag 19 april 2020 @ 14:46:
[...]

Dan hoop ik dat je al een ticket hebt voor Berlijn, anders kom je er sowieso niet meer tussen, ook als 'ie wel doorgaat. Of kom je met jouw snelheid in aanmerking voor een plek via kwalificatie-tijden?
Ja, heb weer geluk gehad dit jaar en een ticket kunnen bemachtigen. Met 2:48 (m'n PR) kom je hooguit in een snel startvak, zeker geen automatische plek =). Nog drie minuutjes er af...
Roadman schreef op zondag 19 april 2020 @ 17:32:
[...]

Nice nice!

Lichamelijk maar weinig last. Mentaal af en toe toch wat motivatie vanuit mezelf nodig om me de deur uit te schoppen. [...]
Heel netjes!

Ik heb vooral vanwege 't gebrek aan uitzicht op een wedstrijd een beetje minder motivatie... maar nu begint 't weer te komen. Deze week 121km gelopen, komende week hopelijk nog 10km meer. Voor mij werkten de vele km's echt enorm goed in de voorbereiding naar Berlijn afgelopen jaar, en ook in de voorbereiding naar Rotterdam (maar daar heb ik natuurlijk m'n vorm niet kunnen verzilveren, behalve een 10km PR midden in een grote week). Hopelijk helpt dat een beetje als motivatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:42
Ah, helder @Zr40 , ik had die statuspagina vluchtig bekeken, maar ja, zondagavond en de grijze cellen hebben een avondje vrij (lees: lui). Dus bij $5 krijg je een maand voorkeur en alle andere perks, maar je kan ook voor $2 per maand supporteren, hmmm. Voor een leuk kaartje best veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
Zo gisteren. Tweede deel van het schema voor de intensieve periode mogen ontvangen van de trainert. Genoeg pyramides zie ik alweer. En dan als eerste training voor de duurperiode. Een marathon op snelheid.. 8)7

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

kenneth schreef op zondag 19 april 2020 @ 16:12:

Lekker man & iedere 12 weken nieuw rubber onder de zolen :P.

Gisteren viel de training me redelijk zwaar. Duurloop van 18km. Om deze iets spannender te maken besloten om de eerste 11km rustig aan de doen en daarna progressief op te bouwen tot de 18km. Moet wel bekennen dat er best een pittig windje stond. Daarnaast van zaterdag op zondag slecht geslapen, gisteren direct het wakker worden al ontzettend moe. Dit in combinatie met iets te weinig gegeten maakten de training toch iets zwaarder dan de bedoeling was. Garmin was het met me eens, aangezien ik een rusttijd van 67 uur :X :X kreeg aanbevolen, daar zijn er nu nog 52 over :P.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:00
Ik heb de afgelopen weken consistent 20+ kilometer in de week gelopen (3 keer in de week). Daarnaast een kleine 100km in lage intensiteit op de racefiets.

Ik merk dat mijn conditie weer enorm toeneemt t.o.v. de winterperiode. Rusthartslag neemt af, hartslag per km verbetert, hersteltijden nemen af. Logisch natuurlijk allemaal.

Wat ik wel merk is dat ik vooral in mijn rustdagen, meer last van stijfheid, kleine pijntjes heb. Als ik vervolgens de volgende dag weer ga lopen heb ik nergens last van en is het daarna weer weg. Frappant, hoe het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:39
Hmmm, ik heb besloten weer eens een poging te wagen wat rekken/strekken en corestability/strength oefeningen in mijn routine te krijgen... Mijn idee is 3x per week lopen en 3x per week op de niet loop dagen deze oefeningen te doen.

Ik wil dus een combi van rekken/strekken en wat kracht/core training en heb op dit moment het volgende in elkaar gezet:

20 x lunges
2 x 20 sec hamstring rekken (20 sec per been)
20 x squats
20 sec rug rekken (voorover hangen)
30 sec plank
2 x 20 sec kuiten rekken (20 sec per been)
30 sec sideplank links
30 sec sideplank rechts
2 x 20 sec bovenbeen rekken (20 sec per been)
2 x 20 leg lift (20 per been)
2 x 20 leg swing (20 per been)
10 pushups (don't judge me ;) )
20 x gluten bridge

En dan dit hele setje drie keer...

Met deze hele oefening ben ik ruim een half uur kwijt (35 minuten)

Reden om alles 3x te doen is dat ik dit makkelijk in mijn horloge kon zetten (normaal gesproken zou ik planken niet 3x doen maar gewoon 1x bijvoorbeeld)

Ziet dit er een beetje degelijk en redelijk uit? Mis ik nog heel belangrijke zaken, of doe ik dingen juist overbodig/dubbelop?

Puntje is dat ik niet echt met burpees ed aan de slag kan/wil ivm onderbuiren en overlast en juist de dingen in huis wil kunnen doen ivm laagdrempeligheid...

Ben ooit begonnen met een semi standaard 7 minute workout op te zoeken, maar vraag me af hoe effiectief die zijn.

mensen met tips en aan- of afraders? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
m0ridin schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:46:
Hmmm, ik heb besloten weer eens een poging te wagen wat rekken/strekken en corestability/strength oefeningen in mijn routine te krijgen... Mijn idee is 3x per week lopen en 3x per week op de niet loop dagen deze oefeningen te doen.

Ik wil dus een combi van rekken/strekken en wat kracht/core training en heb op dit moment het volgende in elkaar gezet:

20 x lunges
20 x squats
30 sec plank
30 sec sideplank links
30 sec sideplank rechts
20 x gluten bridge

Reden om alles 3x te doen is dat ik dit makkelijk in mijn horloge kon zetten (normaal gesproken zou ik planken niet 3x doen maar gewoon 1x bijvoorbeeld)

Ziet dit er een beetje degelijk en redelijk uit? Mis ik nog heel belangrijke zaken, of doe ik dingen juist overbodig/dubbelop?

Puntje is dat ik niet echt met burpees ed aan de slag kan/wil ivm onderbuiren en overlast en juist de dingen in huis wil kunnen doen ivm laagdrempeligheid...

Ben ooit begonnen met een semi standaard 7 minute workout op te zoeken, maar vraag me af hoe effiectief die zijn.

ziet er goed uit maar ik vraag mij alleen af als je dat hele lijstje in een half uur doet. Doe je het dan nog wel goed? Om een inpressie te geven:

Ik doe 6 a 7 oefeningen 12x en dan 4 setjes daar ben ik een dik uur mee bezig

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Webgnome schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:48:
[...]

ziet er goed uit maar ik vraag mij alleen af als je dat hele lijstje in een half uur doet. Doe je het dan nog wel goed? Om een inpressie te geven:

Ik doe 6 a 7 oefeningen 12x en dan 4 setjes daar ben ik een dik uur mee bezig
Mjah, dingen als de gluten bridge ed zou ik wat langer 'vast kunnen houden' (net als leg lift). Verder is de pauze overal tussen wel vrij kort, 5 tot 10 seconden, dus het is allemaal achter elkaar door...

Alternatief zou wel zijn minder oefeningen en degelijker, maar ik vind ruim een half uur al lang zat eerlijk gezegd (zie daar waarom ik dit er nooit in heb gekregen, het is voor mij een noodzakelijk kwaad) dus langer moet het neit gaan worden...

Overigens heb ik een deel van de oefeningen ook in het verleden via de fysio gekregen en die voer ik netjes op die manier uit. Denk dat het vast wel beter kan allemaal, maar het niet zozeer slecht is ;)

[ Voor 11% gewijzigd door m0ridin op 20-04-2020 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74

Ik denk dat het goed is om je af te vragen waarom je dit wilt? Loop je ergens tegen aan met het hardlopen? Blessures, zwaktes etc? Heb je een bepaald doel voor ogen? 3 x in de week 35 minuten is .m.i. best een belasting. In die periode kan je ook 15-20 km extra hardlopen in de week.

Als je bepaalde klachten hebt, kun je ook bij een fysio aankloppen die je bij eventuele klachten, gerichte oefeningen kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
m0ridin schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:54:
[...]

Mjah, dingen als de gluten bridge ed zou ik wat langer 'vast kunnen houden' (net als leg lift). Verder is de pauze overal tussen wel vrij kort, 5 tot 10 seconden, dus het is allemaal achter elkaar door...

Alternatief zou wel zijn minder oefeningen en degelijker, maar ik vind ruim een half uur al lang zat eerlijk gezegd (zie daar waarom ik dit er nooit in heb gekregen, het is voor mij een noodzakelijk kwaad) dus langer moet het neit gaan worden...

Overigens heb ik een deel van de oefeningen ook in het verleden via de fysio gekregen en die voer ik netjes op die manier uit. Denk dat het vast wel beter kan allemaal, maar het niet zozeer slecht is ;)
Neem van mij aan, dat is geen alternatief. Dat is de enige juiste manier. Dat is hetzelfde als iemand die 'even' een training gaat doen voor pak m beet een marathon en dan tijdens de marathon zichzelf helemaal sloopt. Je kunt dan in ieder geval wel zeggen dat je een marathon gelopen hebt...

Sluit mij verder aan bij @bert74 . Wat is het doel van deze oefeningen? Daar zul je de intensiteit en het soort oefeningen op moeten afstemmen en niet lukraak maar wat gaan doen. Dat is vragen om problemen en zeker als je het maar een beetje afraffelt.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@bert74

Doel is meer het voorkomen van blessures... Ik hou van hardlopen maar niet van oefeningen. Enkele keren een blessure opgelopen en kreeg dan (een deel) van de oefeningen die ik in die sessies gooi. Deze oefeningen zijn sowieso een investering in het lopen (kracht, stabiliteit) en ik ben een hark waarbij mijn kuiten en hamstrings vaak de eersten zijn die gaan lopen zeuren (vandaar het stretchen).

Ik loop nu een 30-40km in de week en heb in het verleden gemerkt met marathon trainingen dat meer km's bij mij een delicate balans zijn. Helemaal als ik die oefeningen negeer ;)

Het is dus vooral, onderhoud van mijn lichaam. Zorgen dat ik niet zo;n houten hark als nu blijf en werk aan balans en kracht. Juist nieuwe blessures zien te voorkomen (op het moment nergens last van).

@Webgnome

Ik zie het meer als trainen voor een marathon met weken tot 70km ipv trainen met weken van 100+ ;)

Nee, maar ik snap je punt en ben het er (grotendeels) mee eens waar afraffelen niet de juiste term is. Zoals vermeld heb ik een aardig deel van de oefeningen bij en van de fysio vandaan waar ik deze netjes uitvoer zoals ik ze daar deed en heb geleerd. Voor (de) andere oefeningen is het zeker een valide punt, en daar moet ik nog even goed naar kijken.

Al met al is mijn doel dus niet alle randzaken rond het hardlopen negeren maar ook rekken/strekken en core/kracht trainingen in mijn schema krijgen zonder hier enorm lang (en ik vind 3x30-35 minuten in de week ook al vrij lang) aan kwijt te zijn.

Een degelijke allround workout dus die mijn lichaam een beetje soepel en sterk houdt om zo blessures te voorkomen.

Hoe dan ook, ik ga sowieso nog even verder puzzelen en rondzoeken en lezen... In eider geval dank voor de reacties so far :)

*Edit*

Misschien moet ik het me niet te moeilijk maken en bijv een 7-minute stretch en 7 minute strength for runners workout combineren ;)

[ Voor 3% gewijzigd door m0ridin op 20-04-2020 17:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
@m0ridin Nu heb ik toevalligerwijs afgelopen weekend Running Rewired gelezen van Jay Dicharry gelezen. Ik werd daar persoonlijk heel vrolijk van, mooie concrete workouts met een onderbouwd "doel". Ik ga daar zeker mee aan de slag.
Volgens mij is @kenneth ook een fan? Ik geloof tenminste dat ik hem via jou heb langs zien komen.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Roozzz schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:29:
@m0ridin Nu heb ik toevalligerwijs afgelopen weekend Running Rewired gelezen van Jay Dicharry gelezen. Ik werd daar persoonlijk heel vrolijk van, mooie concrete workouts met een onderbouwd "doel". Ik ga daar zeker mee aan de slag.
Volgens mij is @kenneth ook een fan? Ik geloof tenminste dat ik hem via jou heb langs zien komen.
Heb de naam wel eens langs zien komen, maar nog niet heel goed naar gekeken... thanks voor de tip, ga ik ook even naar kijken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
bert74 schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:07:
[...]

Ik denk dat het goed is om je af te vragen waarom je dit wilt? Loop je ergens tegen aan met het hardlopen? Blessures, zwaktes etc? Heb je een bepaald doel voor ogen? 3 x in de week 35 minuten is .m.i. best een belasting. In die periode kan je ook 15-20 km extra hardlopen in de week.

Als je bepaalde klachten hebt, kun je ook bij een fysio aankloppen die je bij eventuele klachten, gerichte oefeningen kan geven.
Doe je niet juist aan je core werken om blessures te voorkomen?

Stretchen doe ik zelf trouwens niet aan. In elk geval als tip, varieer. Doe niet steeds dezelfde oefeningen. Variatie maakt het ook "leuker"

[ Voor 11% gewijzigd door Roadman op 20-04-2020 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
m0ridin schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:06:
@bert74

Doel is meer het voorkomen van blessures... Ik hou van hardlopen maar niet van oefeningen. Enkele keren een blessure opgelopen en kreeg dan (een deel) van de oefeningen die ik in die sessies gooi. Deze oefeningen zijn sowieso een investering in het lopen (kracht, stabiliteit) en ik ben een hark waarbij mijn kuiten en hamstrings vaak de eersten zijn die gaan lopen zeuren (vandaar het stretchen).

Ik loop nu een 30-40km in de week en heb in het verleden gemerkt met marathon trainingen dat meer km's bij mij een delicate balans zijn. Helemaal als ik die oefeningen negeer ;)

Het is dus vooral, onderhoud van mijn lichaam. Zorgen dat ik niet zo;n houten hark als nu blijf en werk aan balans en kracht. Juist nieuwe blessures zien te voorkomen (op het moment nergens last van).

*Edit*

Misschien moet ik het me niet te moeilijk maken en bijv een 7-minute stretch en 7 minute strength for runners workout combineren ;)
Check.

Wat bedoel je precies met "hark". Te stijve/korte spieren misschien. Dat laatste heb ikzelf last van. Rekken helpt mij nauwelijks. Op advies van mijn Fysio heb ik een foamroller aangeschaft. Sindsdien regelmatig rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Altijd goed om je kracht en stabiliteit te vergroten. Wat de sport fysio aan mij meegaf: doe de kracht oefeningen niet alleen op je niet-run dagen. Dus af en toe ook voor of na je run. Op die manier doe je de oefeningen ook eens als de benen al wat vermoeid zijn of ga je daarna nog lekker de deur uit voor een run.

Belangrijk is dan wel dat je nagaat of je het zelfde aantal herhalingen pakt of het aantal rondes van de oefeningen. Je run iets korter of op vlakker terrein afwerken kan dan natuurlijk ook. Op die manier heb je wat meer variatie mogelijkheden.

Dit hielp mij destijds om niet zes avonden per week bezig te zijn met run's of kracht trainingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:29
Loop in deze tijd veelal ook korte rondjes (6-9km) en niet te intensief. Ik probeer het wel af te wisselen met wielrennen want dan zie ik nog eens wat. Of op de MTB om het wat intensiever te maken.

Ben voor het hardlopen wel echt op zoek naar een doel, maar lastig dat te bepalen gezien de corona situatie. Mijn oog is voor nu gericht op de halve in Amsterdam. Mocht die doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

20 x lunges
20 x squats
30 sec plank
30 sec sideplank links
30 sec sideplank rechts
20 x gluten bridge

Ik heb een tijdje bootcamp gedaan met zo'n bijdehante comentator instructrice :P en wij deden minder oefeningen met meer herhalingen. Wel kreeg ik vaak commentaar op de manier hoe ik ze uitvoerde, ondanks dat ik dacht dat ik een super goede lunge deed... let dus goed op je houding.
Tevens tussen de oefeningen door een stukje rennen , wellicht kun je een rustig parkje opzoeken? Verder mis ik de burpee, die hoort er echt tussen hoor ;) .

Dus dat zag er bij ons ongeveer zo uit (volgorde iets anders):

[500m rennen]
50x lunges
50 x squats
2 min plank
[500m rennen]
30 sec sideplank links
30 sec sideplank rechts
[500m rennen]
25 pushups (don't judge me ;) )
20x burpee
[500m rennen]

3x per week lijkt mij ook wat teveel in het begin, wellicht is 2x in het begin voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 22:34
Roozzz schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:29:
Ik heb toevallig afgelopen weekend zijn vorige boek gelezen: Anatomy for Runners. Ook een aanrader. Duidelijke taal en in een paar honderd pagina's ben je vrijwel up to date over de meeste zaken zoals wel of niet rekken, barefoot vs enorme drop en voorvoet vs hiel landing.

Het boek eindigt met 10 tests die mobiliteit en kracht testen en de oefeningen om dat te verhelpen. Ik faal voornamelijk op heup mobiliteit en bilspieren die maar beperkt activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Laatst online: 07:35
Ai, dit is geen tweaker loper toch? :+

https://www.dumpert.nl/item/7895763_dbbb4b79

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
@bert74

Hark als dat ik zo soepel ben als een baksteen... Maar idd, te stijve/korte spieren ook, maar ook is/was mijn balans niet helemaal top zeg maar. Ik merkte op een gegeven moment met mijn rug wel dat rekken hielp (ik kon mn tenen aanraken, nu kom ik tot aan mn knieen bij wijze van spreken)... maar je moet het wel onderhouden. Foamroller heb ik ook wel, vooral voor mijn kuiten gebruikt.

@TheDude84

Thanks. Goede tip, eens kijken of ik het rond mn run in kan plannen eventueel...

@Sport_Life

Ziet er op de burpees na nog best gelijkwaardig uit zowaar, deden jullie dit dan 1x? Misschien hoef ik sommige dingen niet zoveel te herhalen, andere dingen juist meer...

Houding is idd belangrijk, daar is door de fysio goed op gelet destijds dus hoop/denk wel te weten hoe het zou moeten (zo uitvoeren is deel 2 natuurlijk).

Thanks allemaa! Ik neem het allemaal mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:25

Niku

Alagaesii

Is dit raar om te doen dan?

Speciaal voor @InZane: :+

[ Voor 9% gewijzigd door Niku op 20-04-2020 23:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
Hoe frustrerend sommige mede weggebruikers zich ook gedragen, je gaat toch niet lopen spugen :r

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik vond deze reactie wel grappig
Lijkt wel een wielrenner zonder fiets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Ik vind de manier waarop hij het uit smerig en verachtelijk, maar ik snap zijn frustratie. Ik woon 500 meter verder aan die dijk en je wordt knettergek van sommige motoren op zonnige dagen. Natuurlijk zijn er heel veel die rustig een rondje toeren en zich aanpassen aan de rest van de weggebruikers, maar vaak zat wordt er zo achterlijk hard gereden dat het gewoon levensgevaarlijk is. Vorig weekend heb ik voor het eerst in mijn (vooruit, volwassen) leven mijn middelvinger opgestoken. Ik liep ook op die dijk (stukje terug tov de motorrijders) en hoor een motorrijder achter mij aankomen gieren. Hij vloog mij op minder dan 1,5 meter voorbij met zeker meer dan 120 km/.u... Dat gaat echt nog een keer gruwelijk mis.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Tsja. Iemand bespugen is asociaal. Helemaal mee eens. En motorrijders gedragen zich soms ook asociaal, net als fietsers, scooters, hardlopers, wielrenners, automobilisten, etc.

Maar helaas, zoals 99% van de Dumpert filmpjes is ook deze weer compleet kansloos. Zonder context (waar was dit, mag er uberhaupt motor gereden worden, hoe hard werd er gereden, wat ging er aan vooraf / hoe ziet de rest van het filmpje eruit, etc) kan je hier niets mee. En bovendien is het ook niet aan het grote publiek om hier iets van te vinden of om mensen publiekelijk aan een schandpaal te hameren.

Jammer dat sites als Dumpert waarschijnlijk Corona-proof zijn, want het enige wat ze toevoegen aan onze maatschappij is verharding en polarisatie. En gezien het soort reacties wat eronder dit soort filmpjes gepost wordt kunnen we de reageerders ook prima missen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:35
Niku schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:18:
[...]

Is dit raar om te doen dan?
Nou ik vind het nogal achterlijk.

Ben zelf zowel motorrijder als hardloper en ik weet heus wel dat er motorrijders zijn die rijden als achterlijke mongolen, maar spugen is echt sneu :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

InZane schreef op maandag 20 april 2020 @ 23:23:
[...]

Ben zelf zowel motorrijder als hardloper en ik weet heus wel dat er motorrijders zijn die rijden als achterlijke mongolen, maar spugen is echt sneu :/
Eens. Hoewel ik me zijn frustratie ook wel kan voorstellen, mijn ouders wonen ook aan een dijk en die werden ook helemaal gek van al die motor rijders. Zoals bij alles zijn er dan een paar die het verpesten, maar dat blijft wel het meeste hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@InZane Ik denk dat de opmerking van @Niku met enig sarcasme moet worden gelezen ;).

@Valorian Eens dat er in dit filmpje alle context mist, maar spugen is gewoon not done. Meer een gebrek aan totale zelfcontrole. Whatever de reden ook is, dit kan gewoon niet. Mij lijkt het erop dat meneer de hardlopert zich ergens ontzettend over op heeft lopen winden. Dat kan zijn fietsers die niet genoeg aan de kant gaan, voetgangers die in de weg lopen, motoren die naar zijn mening te dicht bij komen of dat er eerder motoren te hard en te snel voorbij zijn geknald en hij deze 2 ervoor betaald zet. Het is een veel te smalle weg waar op dat moment te veel verkeer (Links; 2 fietsers, 2 voetgangers en kind op fietsje, rechts; hardlopert) bij elkaar komt. 1.5mtr afstand is er even niet bij ;).

Als de hardloper zich loopt te ergeren op de drukte op de dijk, ga er dan niet midden op de dag lopen of pas je route aan ;).

@Sport_Life Wie immer, maar dit lijken me geen verkeerde rijders aangezien de 1e nog vriendelijk zijn handje uitsteekt naar de voetgangers die ruimte maken :)

[ Voor 6% gewijzigd door Calitomnication op 21-04-2020 00:14 ]

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[b]

@Sport_Life Wie immer, maar dit lijken me geen verkeerde rijders aangezien de 1e nog vriendelijk zijn handje uitsteekt naar de voetgangers die ruimte maken :)
Ik ben geen motorrijder, maar wat is er lollig aan om met 50kmh op een dijkje te rijden met zoveel fietsers en voetgangers?
Ik snap dat ze hard de bocht door willen, maar dat is nou net waar die hardloper/ bewoner zich aan lijkt te storen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

InZane schreef op maandag 20 april 2020 @ 23:23:
[...]

Wacht, je neemt mijn opmerking serieus? :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InZane
Niku schreef op maandag 20 april 2020 @ 23:55:
[...]

Wacht, je neemt mijn opmerking serieus? :+
Ik twijfelde :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Calitomnication schreef op maandag 20 april 2020 @ 23:47:

@Valorian Eens dat er in dit filmpje alle context mist, maar spugen is gewoon not done. Meer een gebrek aan totale zelfcontrole. Whatever de reden ook is, dit kan gewoon niet...
Dat beaam ik toch ook: bespugen is asociaal, omgeacht de reden. Dat vind ik ook. Ik bedoel zeker niet met mijn post iemands gedrag goed te praten. Ik geef alleen aan dat je er verder weinig over kan zeggen zonder context. Blijft dan speculeren over reden waarom wie wat precies doet. Tijsverspilling. Tijd om het weer over de leuke kant van hardlopen te hebben. 😊

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Valorian schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 00:14:
[...]

Dat beaam ik toch ook: bespugen is asociaal, omgeacht de reden. Dat vind ik ook. Ik bedoel zeker niet met mijn post iemands gedrag goed te praten. Ik geef alleen aan dat je er verder weinig over kan zeggen zonder context. Blijft dan speculeren over reden waarom wie wat precies doet. Tijsverspilling. Tijd om het weer over de leuke kant van hardlopen te hebben. 😊
Dan had ik je post mss iets verkeerd gelezen, is al laat :D. TIjd om naar bed te gaan denk ik! Morgen weer hardlopen (en hopen dat er genoeg wielrenners en motorrijders voorbij zoeven }) ).

Heb mij vandaag overigens ingeschreven als Nike product tester en dan gericht op hardlopen. Zal me benieuwen of en hoe vaak ze producten versturen. Overigens moet ik me houden aan een streng "no social sharing" beleid, dus posten hier is not done :).

[ Voor 15% gewijzigd door Calitomnication op 21-04-2020 00:20 ]

tips voor New York

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Luchtenburger
Sorry, het was niet mijn bedoeling om hier een half grimmige discussie te starten, ik vond het gewoon een bijzonder filmpje die ik verder zelf maar niet al te serieus neem. :/ Dit soort mensen horen blijkbaar bij deze maatschappij, ongeacht sport/hobby....
Zelf ben ik ook frequent hardloper en lees ik hier regelmatig de berichten, ik post alleen bijna nooit iets.
Sinds het Corona gebeuren is mijn hardloopmotivatie wel behoorlijk gezakt, ik ben continu bezig met het analyseren van de omgeving: is er iemand in de buurt, kan ik voldoende afstand houden, kan ik uitwijken, etc....
Nou ja, dan maar een poosje wat minder lopen :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Luchtenburger schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 07:07:
Sorry, het was niet mijn bedoeling om hier een half grimmige discussie te starten, ik vond het gewoon een bijzonder filmpje die ik verder zelf maar niet al te serieus neem. :/ Dit soort mensen horen blijkbaar bij deze maatschappij, ongeacht sport/hobby....
Zelf ben ik ook frequent hardloper en lees ik hier regelmatig de berichten, ik post alleen bijna nooit iets.
Sinds het Corona gebeuren is mijn hardloopmotivatie wel behoorlijk gezakt, ik ben continu bezig met het analyseren van de omgeving: is er iemand in de buurt, kan ik voldoende afstand houden, kan ik uitwijken, etc....
Hey wat jammer om te horen. Voor veel mensen hier zorgt de crisis nu net voor méér km’s :) .. Maar ik snap dat de afweging om te lopen voor iedereen persoonlijk is, en als je er minder van kan genieten omdat je continu in gedachten bij het virus zit dan beleef je er ook weinig plezier aan natuurlijk. Voor mij is het desondanks nog steeds een verademing, het geeft me net even die break tussen het binnenzitten door. Heb je geen opties om op de wat meer rustige plekken/tijden te pakken? Woon je in een stad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Ik loop op zich niet meer kilometers, heb ook niet echt een doel om voor te trainen, maar ik vind het wel heerlijk om te lopen in deze tijd. 4 keer per week ga ik er toch wel even op uit.
Gelukkig woon ik niet in hartje Amsterdam ofzo en ben ik binnen een kilometer de bebouwde kom uit. Het valt wel op dat het eerste stuk (rondje waar ik vaak interval) wat drukker is dan normaal met andere lopers, wandelaars, (race)fietsers en skeelers, maar als je wat verder loopt dan lukt het soms om een paar kilometer niemand tegen te komen. Dan is het echt genieten van je eigen lopen en de natuur (nee ik hou niet van muziek op mijn hoofd). Vaak zijn er wel buizerds, ooievaars en/of reigers te spotten, fantastisch :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 10:10
Valorian schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 07:18:
[...]
Voor veel mensen hier zorgt de crisis nu net voor méér km’s :)
Klopt helemaal! Wij hebben een soort running pubquiz gaande in de appgroep van onze hardloopgroep. Onze assistent trainer had een leuke opdracht bedacht waarmee je punten kon verdienen, een alternatieve bruggenloop. We moesten tussen Delft en Leidschendam twee bruggen over de vliet kiezen en daar een foto maken, alle tussengelegen bruggen zou je een punt voor krijgen.

Ik ben dus maar meteen voor de volle mep gegaan, en dat resulteerde in mijn eerste 30km run ooit :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roadman
Vandaag ook maar weer eens #TeamVroegeOchtend hier.
Vanmorgen opgestaan, bakkie koffie, beetje water, Reeboks onder en gaan. Blijf me verbazen hoe makkelijk het eigenlijk loopt op de Tweakers Reeboks. Aangezien het plaatselijke loopevenement hier in de stad voor dit jaar was afgelast zelf maar de route gelopen. Vreemd genoeg was ik de enigste deelnemer deze editie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Roadman schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 07:58:
Vandaag ook maar weer eens #TeamVroegeOchtend hier.
Vanmorgen opgestaan, bakkie koffie, beetje water, Reeboks onder en gaan. Blijf me verbazen hoe makkelijk het eigenlijk loopt op de Tweakers Reeboks. Aangezien het plaatselijke loopevenement hier in de stad voor dit jaar was afgelast zelf maar de route gelopen. Vreemd genoeg was ik de enigste deelnemer deze editie. :+
Gefeliciteerd met je podium plaats ;)

Oh, Strava or it didn't happen trouwens :+

[ Voor 4% gewijzigd door InZane op 21-04-2020 08:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roadman
Luchtenburger schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 07:07:
Dit vind ik dan oprecht heel jammer om te lezen.
Kun je niet heel vroeg in de ochtend of laat in de avond gaan lopen zodat de kans dat je iemand tegen komt nihil is? Juist door het lopen kun je je hoofd weer even leeg maken en ontsnappen aan de dagelijkse corona ellende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
InZane schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:01:
[...]

Gefeliciteerd met je podium plaats ;)

Oh, Strava or it didn't happen trouwens :+
Zit je niet in de Tweakersgroep op strava? :)
Nummer 37 is the magic number. Dan vind je hem wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan90
Zonde @Luchtenburger! Bij mij helpt het om de routes parallel aan fietsroutes ed te pakken, dan heb je niet de drukte en vaak wel ongeveer dezelfde routes die je kan lopen. Drukte verschilt bij mij ook enorm, maar ik heb wel geleerd dat als je 's avonds loopt het bij ons in de buurt tussen half 8 en 9 uur buiten het beste is. De "rondjes na het avondeten" zijn dan al geweest en de mensen die met honden lopen, lopen vaak net wat later.

Gisteren een heerlijke training gehad, eerst 4,5km naar het bos gelopen en vanaf daar 2 series van 6x1'30" gelopen. 8 of 9 series in het bos, daarna weer de route richting huis gelopen omdat dat nog een stukje lopen was. Uiteindelijk iets meer dan 15km aangetikt en vooral de terugweg ging lekker, continu rond de 5'30" gelopen zonder al teveel moeite. Binnenkort maar eens kijken of ik een 10km op gemiddeld 5'30" kan.
Strava linkje

De kilometers van vorige maand ga ik niet overschrijden, mede door twee kortere trainingen vorige week (ipv 3 normale) na wat pijntjes, maar gezien ik mijn kilometers en flink had opgewaardeerd is dat prima zo.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Inhakend op het schema van @m0ridin .. ik heb wat trails in de agenda staan (gaan niet door, maar oke) maar daar zit flink veel hoogtemeters in. Ik woon momenteel in de Alblasserwaard en daar zijn.. nouja, weinig hm-te maken. Ik kan wat tegen de Lekdijk aanrennen, wat zeker interessant is.

Om te voorkomen dat die trails mijn ondergang worden is het nodig wat kracht/core training in de mix te gooien, met name voor de HM.

Een maatje van mij raad Boxjumps aan. Zijn er nog andere hele goede tips?

nb; ik heb echt een enorme moeite met pushups/burpees/etc, dus liever workouts als tegen de dijk oprennen of een autoband door t weiland slepen ofzo...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

No worries @Luchtenburger, we waren gewoon een beetje moe en hadden elkaar berichten verkeerd gelezen. Achteraf bleek gewoon dat we het met elkaar eens waren :+.

En zonde wat betreft het feit dat je niet meer gaat lopen. Juist het hardlopen in deze tijd geeft het gevoel van vrijheid. Plus het lenteweer zorgt ervoor dat het heerlijk is om buiten te zijn. Heb je geen mogelijkheid om je training op rustige (brede) wegen af te werken?

Of zoals @Arjan90 zegt 's avonds een moment pakken. Mij valt het hier op dat het rond hier 18u ontzettend rustig is. Ze zitten dan weer net als vroeger collectief om de keukentafel voor het avondeten. Wat je wel merkt is als je met deze temperaturen overdag gaat lopen, het veel drukker is.

Het analyseren van de omgeving doe ik eigenlijk standaard, daar is in het corona tijdperk niet heel veel aan verandert. Regelmatig kijk ik over de schouder om te zien of er geen fietsers/scooters aankomen. Het enige verschil is dat ik bij tegemoetkomend verkeer nu heel duidelijk positie kies. Hardlopen zonder muziek (doe ik overigens al sinds 2014) zorgt er overigens wel voor dat je makkelijker kunt communiceren met andere verkeersdeelnemers en misschien zelf minder gestressed aan het lopen bent. Dus mocht je met muziek lopen, probeer eens zonder :)

tips voor New York

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:30

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik kies niet alleen positie, ik geef gewoon richting aan met mijn hand :Y ook als ik met de kinderen een rondje loop/slenter. Zo'n kleine moeite om gewoon even duidelijk tegen elkaar te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-09 14:45
@Blomminator box jumps kunnen helpen maar zijn redelijk schok belastend imo.
Lunges, step ups en farmer walks eventueel met gewichten zijn ook goede oefeningen. Maar hoogtemeters maken is wel het allerbeste om sterker te worden.
@m0ridin ik zou de stretch oefeningen na de work out doen, of was dit al een plan van de fysio want misschien zijn super sets dan een optie? Dan doe je 2 verschillende spiergroepen achter elkaar met wat rust of een stretch als rust.

@Luchtenburger Ik maak me niet zo druk over COVID-19 tijdens het lopen ik haal snel in of zorg dat ik aan de kant ga. Zolang er niet gehoest of geniest wordt is de kans op besmetting minimaal/nihil. Heb wel het geluk dat ik bijna meteen in een rustig gebied ben en niet in de binnenstad loop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@xray79

Kuiten doe ik wel regelmatig na het hardlopen, maar heb ook wel weer gehoord dat je het weer niet DIRECT na het hardlopen moet doen? Als in, een half uur of uurtje na het hardlopen maar niet zo gauw je thuis komt zeg maar.

Ach. Het kan sowieso geen kwaad om het te doen, na het hardlopen of los ervan, lijkt me.

Overigens loop ik nu niet bij de fysio, maar heb er ondertussen 3 of 4 keer gelopen (knie, bovenbeen, kuit, scheen) en eigenlijk kwam alles steeds op ehtzelfde neer. Overbelasting, oefeningen doen, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
m0ridin schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:43:
@xray79

Kuiten doe ik wel regelmatig na het hardlopen, maar heb ook wel weer gehoord dat je het weer niet DIRECT na het hardlopen moet doen? Als in, een half uur of uurtje na het hardlopen maar niet zo gauw je thuis komt zeg maar.

Ach. Het kan sowieso geen kwaad om het te doen, na het hardlopen of los ervan, lijkt me.

Overigens loop ik nu niet bij de fysio, maar heb er ondertussen 3 of 4 keer gelopen (knie, bovenbeen, kuit, scheen) en eigenlijk kwam alles steeds op ehtzelfde neer. Overbelasting, oefeningen doen, etc.
Oh ik doe het eigenlijk wel altijd direct na het hardlopen. Vooral m'n korte hamstrings geeft ik altijd even extra aandacht, aangezien ik daar al een keer een vervelende blessure aan heb gehad.

Wil trouwens wel meer aandacht geven aan core/rekken/kracht. Momenteel loop ik 4 dagen in de week en de dagen dat ik niet loop wil ik graag met een van die zaken aan de slag.
Vanavond begin ik met een lesje yoga samen met m'n vrouw. Ben benieuwd, aangezien ik een totale yoga noob ben :D
Morgenavond is het dan weer wat intervallen.
En donderdagavond ga ik maar eens een online workout bijwonen die door m'n werkgever wordt georganiseerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@InZane

Haha, ik weet ook niet wat waarheid is hoor... de een zegt dit, de ander zegt dat. En dan hey, nieuwe onderzoeken, blijkt toch weer zus, maar beter zo.

Wat dat betreft is het allemaal wel information overload tegenwoordig, je doet bij alles wel iets niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:48
Je core extra trainen kan geen kwaad. Deed ik eerst nooit, nu lig ik op de dagen dat ik niet loop altijd even te spartelen oefenen op mijn fitnessmat. Gewoon even tussen de tijd dat je klaar bent met je werk en begint met koken een zooi oefeningen doen.

Bij mij heeft het als resultaat dat ik fysiek beter uit het hardlopen kom vergeleken met de tijd dat ik dat niet deed.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Blomminator schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:25:
[...]

Om te voorkomen dat die trails mijn ondergang worden is het nodig wat kracht/core training in de mix te gooien, met name voor de HM.

Een maatje van mij raad Boxjumps aan. Zijn er nog andere hele goede tips?

nb; ik heb echt een enorme moeite met pushups/burpees/etc, dus liever workouts als tegen de dijk oprennen of een autoband door t weiland slepen ofzo...
Goed idee om in zo'n situatie wat krachttraining toe te voegen. Zeker voor trails met veel hoogtemeters (denk buitenland) is krachttraining voor ons vlaklanders van groot belang om goed te finishen. Er zijn tal van manieren om dit te trainen, met verschillende focusgebieden. Maar om hier niet helemaal te verzanden in trainingsleer, enkele highlights:

Voor traillopen wil je allereerst een stabiele basis hebben, want je lichaam is eigenlijk continu aan het corrigeren en aanpassen aan de omstandigheden die je tegenkomt (heuvels, modder, stenen). Het is niet zo zo recht toe recht aan als rennen op asfalt. Hiervoor wil je een lichaam hebben dat kan omgaan met deze krachten, ook bij vermoeidheid(!). Hier is corewerk nuttig voor, maar eigenlijk moet je willen streven naar een algeheel sterk lichaam. Als je zwakke plekken hebt, dan ga je dat gegarandeerd tegenkomen tegen de tijd dat het zwaar wordt.

Daarnaast wil je dat je lichaam zo optimaal mogelijk functioneert; dat het geheel automatisch de benodigde spieren benut om zo efficiënt mogelijk te lopen en te corrigeren etc. Dit is eigenlijk de focus van het boek Running Rewired.

Je geeft aan dat je oefeningen als push-ups en burpees je niet makkelijk afgaan. Ik weet niet waardoor dat komt, mogelijk is dat een kwestie van kracht (ik ben niet sterk genoeg om het uit te voeren) of coördinatie (ik kan het niet uitvoeren)?

Het eerste is makkelijk te tackelen door de benodigde kracht te verkleinen en rustig op te bouwen. Bijvoorbeeld door push-ups in eerste instantie op je knieën uit te voeren. Coördinatie is een stukje lastiger, want dat betekent dat je de bewegingspatronen moet zien te leren en automatiseren. Dat vergt ook rustig opbouwen en kritische reflectie (een coach/huisgenoot kan hier ontzettend helpen, maar ook door jezelf te filmen en te vergelijken met YT oid).

Met betrekking tot krachttraining hebben we het eigenlijk over 2 zaken. Kracht (hoeveel kracht kan ik maximaal leveren) en explosiviteit (hoe snel kan ik deze kracht leveren). Deze hangen uiteraard samen maar vergen beiden andere trainingsvormen. Voor maximale kracht gerelateerd aan hoogtemeters zijn oefeningen zoals squats, deadlifts, kettlebell swings en step-ups nuttig. Maar e.e.a. hangt sterk af van de beschikbare middelen. Op basis van bodyweight is ook best wat mogelijk, maar is met name voor de benen de uitdaging waarschijnlijk binnen enkele weken weg :+

De genoemde boxjumps zijn een uitstekende optie voor het trainen van explosiviteit. Mik wel op hoog genoeg zodat je er echt voor moet gaan. Indien box/bankje niet zo hoog is of de uitdaging weg is dan kan je ook voor een eenbenige variant gaan oid. Jump squats, jumping lunges ed zijn ook prima (ik neem aan dat het patroon qua trainingsvormen duidelijk is :+ ), maar zorg wel dat je eerst de techniek goed onder de knie hebt en dit niet al te vaak doet. De belasting is vrij stevig. 1-2x in de week max in mijn beleving.

Hierboven zie je vooral heel veel oefeningen die focussen op concentrische spierbelasting. Maar er is ook zo iets als een excentrische belasting. Dit kom je vooral tegen op het moment dat je naar beneden rent. Dan moet je spier de klap opvangen. Deze excentrische beweging kan je bijvoorbeeld heel goed trainen door van een box/trap af te springen (en idealiter meteen weer omhoog te bouncen). Dit komt deels al naar voren in de diverse explosiviteitstrainingen, maar vergeet dit onderdeel zeker niet. Anders loop je nog steeds krom na een dagje afdalen :>

Als uitsmijter wel enkele kanttekeningen: focus niet alleen op je benen, je hele lichaam moet sterk en in balans zijn. Neem de tijd om e.e.a. rustig op te bouwen en te integreren in je huidige trainingen. Én leer de oefeningen goed aan; begin eenvoudig met enkele reps en bouw langzaam uit naar meer complexere zaken. Goede techniek is veel belangrijker dan de hoeveelheid reps.

Het is gelukkig bij wat highlights gebleven :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luchtenburger
Bedankt voor alle reacties @Valorian, @Roadman, @Arjan90, @Calitomnication, @xray79.
Ik woon niet in de stad, maar in een dorpje op het platte land. Het is dus wel mogelijk om wat bredere wegen op te zoeken, maar af en toe moet je toch even via een fietspad, of eerst door het dorp...
Ik kan "gewoon" thuis werken, dus het is niet zo dat ik ineens veel meer tijd over heb om te gaan hardlopen.
Hardlopen doe ik dus ook nog steeds wel, maar een stuk minder fanatiek. Ik ga nu een paar keer per week samen met onze zoon (12 jaar) hardlopen gezien zijn voetbal nu ook stil gelegd is. I.p.v. 10-15 km hardlopen doen we dan dus ongeveer 5km in een iets ander tempo. Daarnaast loop ik dan nog één of twee keer per week alleen, en dan wel wat meer in mijn normale tempo en een voor mij normale afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
Qua krachttraining, misschien een heel stom voorbeeld voor sommigen maar wat mij dus echt helpt is een trede overslaan op de trap. Dus wat grotere stappen omhoog helpt om beenspieren extra te trainen. Sinds ik thuiswerk loop ik meer trap, dus gelijk geïntegreerd in mijn trainingsweek :+ Ik heb geen structurele yoga of krachttraining in mijn week, maar probeer wel elke training ergens een stukje ongelijk terrein te vinden. Gisteren door het bos bijv. ook stukken omhoog, over boomwortels e.d. heen zorgt dat je wendbaar blijft (met corona niet overbodig om wandelaars en fietsers te ontwijken) en het zorgt voor extra krachttraining. Zo belast je je pezen ook, die daardoor weer sterker worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@Arjan90 Juist leuk die kleine trucjes om in je dagelijks leven gewoon wat bezig te zijn ermee :)

Poeh, zelf net terug van een interval sessie (12x400/200 + in/uit), gelukkig op de 'heenweg' wind tegen, want dat valt nog niet mee daarmee zeg. Voordeel was wel dat ik op de terugweg met minder moeite harder ging dan op de heen weg ;)

Maar van mij mag die wind wel afnemen hoor... Verder heerlijk loopweer!

En onder het motto niet gelogd...: https://www.strava.com/activities/3330019816

Oh, en meteen even gerekt na het hardlopen! :P

[ Voor 4% gewijzigd door m0ridin op 21-04-2020 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-09 14:45
Ik mag ook zo een interval in de wind doen. Extra gratis krachttraining :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathijsJH
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-09 08:45
Het was te verwachten, maar het lijkt er op dat de marathon v. Berlijn zojuist ook is afgelast..
Berlin-Marathon wegen Corona-Krise abgesagt

Der für den 27. September geplante Berlin-Marathon wird in diesem Jahr wegen der Corona-Krise abgesagt. Der Senat beschloss am Dienstag nach Informationen der Deutschen Presse-Agentur ein Verbot von Großveranstaltungen mit mehr als 5000 Teilnehmern bis zum 24. Oktober. (dpa)

https://www.berliner-kuri...a-krise-abgesagt-li.76802 / https://www.sueddeutsche....20090101-200421-99-779121

[ Voor 13% gewijzigd door MathijsJH op 21-04-2020 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

xray79 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:01:
Ik mag ook zo een interval in de wind doen. Extra gratis krachttraining :9
Inderdaad ja, merkte het al ontzettend tijdens mijn wandelrondje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:02
chris schreef op zondag 19 april 2020 @ 13:18:
En dat was Berlijn: https://www.welingelichte...berlijn-kan-niet-doorgaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
MathijsJH schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:28:
Het was te verwachten, maar het lijkt er op dat de marathon v. Berlijn zojuist ook is afgelast..

[...]
Ai... balen. En reken er maar op dat half Europa met een schuin oog naar dit soort events kijkt, dus als Duitsland over de brug is verwacht ik dat de rest van EU niet veel anders zal besluiten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Ben benieuwd, had half mijn oog laten vallen op de marathon van rotterdam nu die naar het einde van het jaar veprlaatst is maar ook daar dus maar even zien of dat wel door kan gaan.

Ach ja, ondertussen lopen we gewoon maar lekker door ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Misschien moet ik er maar weer een trail-najaar van maken. Beviel mij in 2018 ook erg goed (met toen drie Devils trails, 1 Wisenttrail, en 1 Stroese Heide trail Achter elkaar gepland) .. Die zijn relatief kleinschalig (allemaal <1000 deelnemers denk ik) dus een stuk minder onzekerheid qua of ze door kunnen gaan dan de mega-events. En er hangt wat minder sponsorship ed omheen dus ze kunnen wat langer wachten met de knoop doorhakken.

Wat knopen doorhakken is Duitsland wel weer van Gründlichkeit: waar wij nog hoog over debatteren over wat er in mei wel/niet zijn zij al bezig met de detail-invulling van het najaar ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Valorian schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:58:
Misschien moet ik er maar weer een trail-najaar van maken. Beviel mij in 2018 ook erg goed (met toen drie Devils trails, 1 Wisenttrail, en 1 Stroese Heide trail Achter elkaar gepland) .. Die zijn relatief kleinschalig (allemaal <1000 deelnemers denk ik) dus een stuk minder onzekerheid qua of ze door kunnen gaan dan de mega-events. En er hangt wat minder sponsorship ed omheen dus ze kunnen wat langer wachten met de knoop doorhakken.
Vooral doen! Van wat ik beluister staan juist de kleinere organisaties (dus zeg maar alle trails) zwaar onder druk door de corona crisis. De onzekerheid of het evenement door kan gaan is vergelijkbaar met de grote jongens, maar kan nu wel een organisatie definitief de nek omdraaien.
Zodra er enige duidelijkheid over evenementen is schrijf ik me voor alle mogelijke trails in, domweg zodat ze er volgend jaar ook nog zijn :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:17
Ik had gedacht dat in dit topic veel meer frustratie gemeld zou worden met betrekking tot mede-weggebruikers, maar dat valt me alleszins mee. Die 1,5m is natuurlijk lastig omdat we veelal op smalle voet- en fietspaden hardlopen.

Ik moet zeggen dat vooral wandelaars (de langzaamste groep verkeersdeelnemers!) en mensen met honden over het algemeen met minst met hun omgeving bezig zijn. Vooral inhalen is erg lastig omdat je ze dan van achteren nadert. Sommige mensen lijken zich echt niet bewust van hun omgeving en dat wordt imo nu versterkt omdat mensen meer en verder gaan wandelen, met Corona (wat moeten we anders ook) en met het mooie weer.

Ik heb als hardloper geen fietsbel ofzo mee, hoe gaan jullie hier mee om? Gewoon door de berm (in parkjes vaak risico op hondenpoep)? Of de mensen toeroepen dat je eraan komt? Ik loop altijd met muziek in, dat toeroepen geloof ik eigenlijk niet zo in (kan niet horen wat ze terugzeggen).

Er zijn ook best veel mensen die het prima doen hoor en wel goed aan de kant gaan, maar mijn irritatie is de laatste weken wel hoger dan zeg 3 maanden geleden.

Door het vele thuiswerken heb ik meer tijd voor hardlopen, dus dat is echt top, echt stappen gemaakt en in 2 maanden tijd er naar toe gewerkt om structureel de 5K onder de 30 minuten te krijgen. Zal zo weer naar buiten, de wind is gelukkig wat afgenomen hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
GoeiedagEem schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:36:

Ik heb als hardloper geen fietsbel ofzo mee, hoe gaan jullie hier mee om? Gewoon door de berm (in parkjes vaak risico op hondenpoep)? Of de mensen toeroepen dat je eraan komt? Ik loop altijd met muziek in, dat toeroepen geloof ik eigenlijk niet zo in (kan niet horen wat ze terugzeggen).
Je kunt toch prima zien of ze je horen. Doordat ze wel of niet op zij gaan.
Ik roep in dat geval gewoon pardon, of doe even *kuch kuch*. Met dat laatste gaan ze vrijwel zeker op zij :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:48
In je handen klappen, extra hard stampen, met je vingers knippen, je stem gebruiken..
Ik loop trouwens ook wel altijd met muziek in, maar wel op een volume dat ik mijn omgeving gewoon nog kan horen. Dus ook als er wat gezegd wordt. Ik wil de fietser achter me horen aankomen, niet voelen ;)

Net trouwens terug van mijn standaard rondje rond de plas. Vergeleken met 2 weken was er vandaag echt geen kip. Toen kon je bijna de polonaise doen, nu kon ik een kanon afschieten. Nouja, dat kon toen ook, maar nu zou ik niemand raken. Het enige verschil: het waaide. Zou dit nou echt zoveel mensen op de bank houden?

[ Voor 27% gewijzigd door Nat-Water op 21-04-2020 19:43 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Ik had gedacht dat in dit topic veel meer frustratie gemeld zou worden met betrekking tot mede-weggebruikers, maar dat valt me alleszins mee.
Ik heb het al een keer eerder geschreven, maar het is gewoon een kwestie van jezelf niet te veel en te snel willen ergeren aan de medeweggebruiker. Ik pas me aan als dat nodig is om geen van beide in de sloot te laten belanden, van die twee passen naar links of naar rechts en weer terug slaap ik niet echt minder. En soms doet de tegenligger dat al voordat ik het kan doen. Prima. Veel mensen hier denken er zo over, vandaar dat je relatief weinig frustratie leest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Om 5:30 gaan lopen is ook een oplossing 🤡

</teamochtend>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:17
Niku schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:50:
[...]

Ik heb het al een keer eerder geschreven, maar het is gewoon een kwestie van jezelf niet te veel en te snel willen ergeren aan de medeweggebruiker. Ik pas me aan als dat nodig is om geen van beide in de sloot te laten belanden, van die twee passen naar links of naar rechts en weer terug slaap ik niet echt minder. En soms doet de tegenligger dat al voordat ik het kan doen. Prima. Veel mensen hier denken er zo over, vandaar dat je relatief weinig frustratie leest.
Klopt hoor en het gaat in de meeste gevallen prima, maar soms dan heb je mensen die netjes rechts lopen, maar dan loopt hun hond links, de ene keer met een lijn ertussen, de andere keer niet (worden die lijnen nu steeds dunner of is dat mijn verbeelding? :)).

Ook mensen die met elkaar staan te praten hebben op een of andere manier veel minder oog voor hun omgeving. Allemaal heel begrijpelijk, maar ik blijf vinden dat als je verkeersdeelnemer bent dat je dan ook oog moet hebben voor je directe omgeving.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Ik ervaar ook weinig last van verkeer. Enige uitzondering is als ik op de verkeerde tijd langs de Vecht loop, zoals vanavond, dan voelt het alsof de avondvierdaagse bezig is. Net als @Niku erger ik mij niet snel want iedereen heeft net zoveel recht op de paden*, maar soms is wel even lastig. Het slalommen vind ik niet erg maar vervelende is dat ik geen ogen in achterhoofd heb om te spotten of ik dan niet onder een fiets loop terwijl ik naar zij schiett ;) , maar inmiddels lukt het mij nagenoeg altijd de wat minder drukke paden en/of tijden te vinden om op te lopen. Zoals paden langs verlaten industrieterreinen, en winderige kanalen...

Al hoopte ik natuurlijk stiekum ook dat Rutte in zijn persco vanavond zou zeggen dat voortaan alle wandelaars alleen tussen 00:00 en 08:00 zouden mogen gaan, alle wielrenners alleen tussen 08:00 en 16:00 en alle hardlopers tussen 16:00 en 00:00 + weekend ;) #teamavond+weekend

@Roozzz Eens wat betreft die trails... grappig hoe ik (en denk velen met mij) de aanwezigheid van al die trail-opties en wedstrijden altijd als een soort vanzelfsprekenheid heb gezien. Een soort luxe, dat je altijd overal bijna elke weekend we ergens een klein hardloop-event hebt waar je aan kunt meedoen. Dat het zo’n luxepositie is dat je vervolgens ook nog mag zeuren over dat sommige een tientje te duur zijn in je optiek, of te ver weg als je een uurtje in de auto moet, etc. En nu ze allemaal in één keer van de kaart zijn en alle voortbestaan daarmee onzeker is (ook na corona) zet dat alles echt even in perspectief.

@GoeiedagEem N.a.v. jouw post over geen fietsbel hebben als hardloper dacht io een gat in de markt te hebben door een vinger-bel in de markt te zetten. Maar die blijkt al te bestaan 🤪Wellicht kan het je uitkomst bieden, in ieder geval weinig gedoen om mee te nemen en denk dat je met duim langs wijsvinger met een hand kan bedienen. Google “vingerbel” en je krijgt een hele reeks opties!

[ Voor 37% gewijzigd door Valorian op 21-04-2020 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 18:50
Valorian schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:33:
Ik ervaar ook weinig last van verkeer. Enige uitzondering is als ik op de verkeerde tijd langs de Vecht loop, zoals vanavond, dan voelt het alsof de avondvierdaagse bezig is. Net als @Niku erger ik mij niet snel want iedereen heeft net zoveel recht op de paden*, maar soms is wel even lastig. Het slalommen vind ik niet erg maar vervelende is dat ik geen ogen in achterhoofd heb om te spotten of ik dan niet onder een fiets loop terwijl ik naar zij schiett ;) , maar inmiddels lukt het mij nagenoeg altijd de wat minder drukke paden en/of tijden te vinden om op te lopen. Zoals paden langs verlaten industrieterreinen, en winderige kanalen...
Ik neem aan dat dit over het stuk tussen de Marnixbrug en de Muinck Keizerbrug gaat? Daar is het de laatste weken inderdaad erg druk eind van de middag/vroeg in de avond. Ik loop daar nog wel eens door het park wat ernaast ligt, dat scheelt veel.
(aangezien ik daar ook vaak loop, zijn we elkaar daar vast wel eens tegengekomen :) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Ik had gedacht dat in dit topic veel meer frustratie gemeld zou worden met betrekking tot mede-weggebruikers, maar dat valt me alleszins mee. Die 1,5m is natuurlijk lastig omdat we veelal op smalle voet- en fietspaden hardlopen.

Ik moet zeggen dat vooral wandelaars (de langzaamste groep verkeersdeelnemers!) en mensen met honden over het algemeen met minst met hun omgeving bezig zijn. Vooral inhalen is erg lastig omdat je ze dan van achteren nadert. Sommige mensen lijken zich echt niet bewust van hun omgeving en dat wordt imo nu versterkt omdat mensen meer en verder gaan wandelen, met Corona (wat moeten we anders ook) en met het mooie weer.

Er zijn ook best veel mensen die het prima doen hoor en wel goed aan de kant gaan, maar mijn irritatie is de laatste weken wel hoger dan zeg 3 maanden geleden.

Door het vele thuiswerken heb ik meer tijd voor hardlopen, dus dat is echt top, echt stappen gemaakt en in 2 maanden tijd er naar toe gewerkt om structureel de 5K onder de 30 minuten te krijgen. Zal zo weer naar buiten, de wind is gelukkig wat afgenomen hier!
De frustratie posts staan een paar pagina's terug ;). Ik probeer duidelijk positie te kiezen en ook aan te geven of ik links of rechts ga lopen. Vandaag haalde ik iemand in, tegemoet kwam een vrouw op een fiets, die wist even niet wat te doen omdat ik nog midden op het fietspad liep. Stak mijn hand uit om aan te geven dat ik terug naar rechts ging. Zij meteen naar links, genoeg ruimte, even vriendelijk naar elkaar lachen en door :).

Mensen van achteren benaderen hangt van de situatie af. Vaak hebben wandelaars de neiging om te slingeren/zwalken. Geen idee waarom ze dit doen. Even over de schouder loeren of er toevallig geen fietser aankomt, positie midden op het fietspad aannemen, monitoren waar ze lopen. Een paar keer kuchen of hoesten, vooral dat laatste blijkt deze periode een winnaar te zijn ;). Ze kijken om, lopen allebei naar rechts, links of 1 naar rechts, 1 naar links. Maar omdat jij midden op het pad zit ben je het meest wendbaar en kun je snel schakelen en alsnog positie kiezen.

@Valorian Die vingerbel had ik een aantal maanden ook al 1x bedacht. leek me zelfs een goed kickstarter project te zijn. Maar idd, hij bestaat al :P.

tips voor New York

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Tigertje schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:43:
[...]

Ik neem aan dat dit over het stuk tussen de Marnixbrug en de Muinck Keizerbrug gaat? Daar is het de laatste weken inderdaad erg druk eind van de middag/vroeg in de avond. Ik loop daar nog wel eens door het park wat ernaast ligt, dat scheelt veel.
(aangezien ik daar ook vaak loop, zijn we elkaar daar vast wel eens tegengekomen :) )
Precies dat stuk ja! Grote kans dat we elkaar al eens gepasseerd zijn ja. Zeker nu ik 6x per week een rondje maak kom ik er regelmatig langs. Het stukje vlak bij Marnixbrug is natuurlijk heel breed (omdat daar voorheen de dames van plezier gehuisvest waren) maar de rest van dat stuk is smaller en zijn veel wandelaars. En ook de weg langs de molens (iets meer hoekje overvecht/oud-zuilen) is soms wat druk. Tot overmaat van ramp zat ik vanavond ook nog tussen allerlei vliegjes (verderop, richting maarssen, bij het water). Dus was niet echt de meest zen-training ;) .. Park erachter pak ik ook wel eens mee ja.

Morgenavond weer intervallen, daar pak ik nu standaard de stukken tussen Gele Brug en onder Dafne Schippersbrug, heerlijk rustig want fietsers/scooters pakken bijna allemaal de parallelweg die iets verder van het water ligt. Elke lantaarnpaal is 30m dus met korte felle intervalblokken toch een soort baan-gevoel. Je kan er bijna 1600m lopen in één recht stuk zonder ook maar één onderbreking of kruising. Echt super. En soms pak ik de Tuinbouwweg (nabij Maarssen), die heeft vanaf Maarssen-zijde zelfs een markering voor elke 100m (1 km lang). Mocht je zin hebben in een fietstochtje dan kan je ook nog naar de omgeving Uithof. Compleet uitgestorven nu alles dicht is, dus enorme lappen asfalt tot je beschikking. En er zijn daar ook een paar sprint-banen (geloof 200, 400 en 800m) te vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InZane
Arjan90 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:53:
Qua krachttraining, misschien een heel stom voorbeeld voor sommigen maar wat mij dus echt helpt is een trede overslaan op de trap. Dus wat grotere stappen omhoog helpt om beenspieren extra te trainen. Sinds ik thuiswerk loop ik meer trap, dus gelijk geïntegreerd in mijn trainingsweek :+ Ik heb geen structurele yoga of krachttraining in mijn week, maar probeer wel elke training ergens een stukje ongelijk terrein te vinden. Gisteren door het bos bijv. ook stukken omhoog, over boomwortels e.d. heen zorgt dat je wendbaar blijft (met corona niet overbodig om wandelaars en fietsers te ontwijken) en het zorgt voor extra krachttraining. Zo belast je je pezen ook, die daardoor weer sterker worden.
Traplopen deed ik op het werk ook al wel genoeg en thuis werk ik op zolder :) Heck, ik ging zelfs op de fiets naar kantoor, maar dat zal voorlopig nog wel even niet weer gaan gebeuren.
Verder ren ik ook elke week wel een paar keer een viaduct op, soms zit er ook nog wel een trap bij en regelmatig pak ik met uitlopen ook wel een stukje bos mee.
Een trail of cross vind ik normaal ook wel leuk om te doen (zie mijn avatar ;) ).
Toch vind ik dat niet echt gelijk staan aan een uurtje kracht- en/of core training.

Goed, gisteren dus voor het eerst een lesje yoga gedaan met m'n vrouw. Die zat al een tijdje te miepen dat ik eens mee moest doen. Je wordt er inderdaad wel lekker ontspannen van. Sterker nog, ik heb nog nooit een workout met zo'n lage hartslag gedaan. Op gegeven moment viel hij terug naar 43, tijdens een momentje liggen _O-

[ Voor 7% gewijzigd door InZane op 22-04-2020 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

InZane schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:13:
[...]
Goed, gisteren dus voor het eerst een lesje yoga gedaan met m'n vrouw. Die zat al een tijdje te miepen dat ik eens mee moest doen. Je wordt er inderdaad wel lekker ontspannen van. Sterker nog, ik heb nog nooit een workout met zo'n lage hartslag gedaan. Op gegeven moment viel hij terug naar 43, tijdens een momentje liggen _O-
'Workout'

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Ja maar, ja maar het is een workout voor je geest.. ofzo :+

Vanavond weer gewoon vol aan de bak met hardlopen hoor ;)

[ Voor 13% gewijzigd door InZane op 22-04-2020 08:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:29
InZane schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:23:
[...]

Ja maar, ja maar het is een workout voor je geest.. ofzo :+

Vanavond weer gewoon vol aan de bak met hardlopen hoor ;)
Het ligt er ook wel aan welke yoga je kiest. Er zijn ook best pittige varianten te vinden. Ik doe yoga bijvoorbeeld vaak ook voor m'n core.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
Totrail schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:09:
[...]

Het ligt er ook wel aan welke yoga je kiest. Er zijn ook best pittige varianten te vinden. Ik doe yoga bijvoorbeeld vaak ook voor m'n core.
Klopt inderdaad. Er zaten best een paar pittige dingen tussen en ik kwam er op pijnlijke manier achter dat ik echt zo stijf ben als een hark. Maar er zaten ook een paar Yin elementen in, dus dat was lekker ontspannen.
Pagina: 1 ... 16 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.