Blomminator schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:25:
[...]
Om te voorkomen dat die trails mijn ondergang worden is het nodig wat kracht/core training in de mix te gooien, met name voor de HM.
Een maatje van mij raad Boxjumps aan. Zijn er nog andere hele goede tips?
nb; ik heb echt een enorme moeite met pushups/burpees/etc, dus liever workouts als tegen de dijk oprennen of een autoband door t weiland slepen ofzo...
Goed idee om in zo'n situatie wat krachttraining toe te voegen. Zeker voor trails met veel hoogtemeters (denk buitenland) is krachttraining voor ons vlaklanders van groot belang om goed te finishen. Er zijn tal van manieren om dit te trainen, met verschillende focusgebieden. Maar om hier niet helemaal te verzanden in trainingsleer, enkele highlights:
Voor traillopen wil je allereerst een stabiele basis hebben, want je lichaam is eigenlijk continu aan het corrigeren en aanpassen aan de omstandigheden die je tegenkomt (heuvels, modder, stenen). Het is niet zo zo recht toe recht aan als rennen op asfalt. Hiervoor wil je een lichaam hebben dat kan omgaan met deze krachten, ook bij vermoeidheid(!). Hier is corewerk nuttig voor, maar eigenlijk moet je willen streven naar een algeheel sterk lichaam. Als je zwakke plekken hebt, dan ga je dat gegarandeerd tegenkomen tegen de tijd dat het zwaar wordt.
Daarnaast wil je dat je lichaam zo optimaal mogelijk functioneert; dat het geheel automatisch de benodigde spieren benut om zo efficiënt mogelijk te lopen en te corrigeren etc. Dit is eigenlijk de focus van het boek Running Rewired.
Je geeft aan dat je oefeningen als push-ups en burpees je niet makkelijk afgaan. Ik weet niet waardoor dat komt, mogelijk is dat een kwestie van kracht (ik ben niet sterk genoeg om het uit te voeren) of coördinatie (ik kan het niet uitvoeren)?
Het eerste is makkelijk te tackelen door de benodigde kracht te verkleinen en rustig op te bouwen. Bijvoorbeeld door push-ups in eerste instantie op je knieën uit te voeren. Coördinatie is een stukje lastiger, want dat betekent dat je de bewegingspatronen moet zien te leren en automatiseren. Dat vergt ook rustig opbouwen en kritische reflectie (een coach/huisgenoot kan hier ontzettend helpen, maar ook door jezelf te filmen en te vergelijken met YT oid).
Met betrekking tot krachttraining hebben we het eigenlijk over 2 zaken. Kracht (hoeveel kracht kan ik maximaal leveren) en explosiviteit (hoe snel kan ik deze kracht leveren). Deze hangen uiteraard samen maar vergen beiden andere trainingsvormen. Voor maximale kracht gerelateerd aan hoogtemeters zijn oefeningen zoals squats, deadlifts, kettlebell swings en step-ups nuttig. Maar e.e.a. hangt sterk af van de beschikbare middelen. Op basis van bodyweight is ook best wat mogelijk, maar is met name voor de benen de uitdaging waarschijnlijk binnen enkele weken weg
De genoemde boxjumps zijn een uitstekende optie voor het trainen van explosiviteit. Mik wel op hoog genoeg zodat je er echt voor moet gaan. Indien box/bankje niet zo hoog is of de uitdaging weg is dan kan je ook voor een eenbenige variant gaan oid. Jump squats, jumping lunges ed zijn ook prima (ik neem aan dat het patroon qua trainingsvormen duidelijk is

), maar zorg wel dat je eerst de techniek goed onder de knie hebt en dit niet al te vaak doet. De belasting is vrij stevig. 1-2x in de week max in mijn beleving.
Hierboven zie je vooral heel veel oefeningen die focussen op concentrische spierbelasting. Maar er is ook zo iets als een excentrische belasting. Dit kom je vooral tegen op het moment dat je naar beneden rent. Dan moet je spier de klap opvangen. Deze excentrische beweging kan je bijvoorbeeld heel goed trainen door van een box/trap af te springen (en idealiter meteen weer omhoog te bouncen). Dit komt deels al naar voren in de diverse explosiviteitstrainingen, maar vergeet dit onderdeel zeker niet. Anders loop je nog steeds krom na een dagje afdalen
Als uitsmijter wel enkele kanttekeningen: focus niet alleen op je benen, je hele lichaam moet sterk en in balans zijn. Neem de tijd om e.e.a. rustig op te bouwen en te integreren in je huidige trainingen. Én leer de oefeningen goed aan; begin eenvoudig met enkele reps en bouw langzaam uit naar meer complexere zaken. Goede techniek is veel belangrijker dan de hoeveelheid reps.
Het is gelukkig bij wat highlights gebleven
If you can see, look. If you can look, observe