Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltmeister!
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 04-05-2022
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Aftershokz Earopex?

Ben benieuwd hoe het geluid is als er veel wind staat?

Algehele ervaring ben ik ook wel benieuwd naar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 15:36
Weltmeister! schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:42:

Ja die staat op de Tweakers bingokaart :+

Zelf heb ik 'm niet. Hou niet van muziek op m'n hoofd tijdens het lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:30

Hebbus! Werkt voor mij perfect. Als de wind echt om je hoofd giert wil dat geluid wel eens het geluid van de Aeropex overstemmen maar dat gebeurd niet vaak. Perfecte dingen, wel muziek maar ook bewust zijn van je omgeving. Lange accuduur en waterdicht. Je kan er zelfs mee het zwembad in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:59
Ik liep vroeger vooral met mijn AirPods, maar nu gebruik ik de Aftershokz van m'n zoon. Aangenaam om te dragen, en goede geluidskwaliteit (voor beluisteren podcasts). Dus wel een aanrader.

Als het hard waait dan hoor je de muziek bij geen enkele koptelefoon.

Misschien dat zo'n grote koptelefoon die echt over de oren komt, wel helpt bij sterke wind, maar wie wil met zo'n groot geval hardlopen.

[ Voor 20% gewijzigd door Hartloper op 07-11-2021 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:18
Hartloper schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:18:
Als het hard waait dan hoor je de muziek bij geen enkele koptelefoon.

Misschien dat zo'n grote koptelefoon die echt over de oren komt, wel helpt bij sterke wind, maar wie wil met zo'n groot geval hardlopen.
Een van de mensen hier die met zo een groot geval op lopen :+ oren blijven goed warm in de winter, maar zelfs daarmee hoor je de wind bij een wat hogere windkracht

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:33
Race verslagje! Tl;dr: Berenloop is gaaf, de toeschouwers waren geweldig, omstandigheden zwaar, geen centje pijn gehad. Dik PR met 1:38:36 als eindtijd. Genoten van begin tot einde!

Gisteren was de Berenloop, halve marathon voor mij en mijn vrouw. De weersvoorspelling was niet best, windkracht 7. 's Ochtends kwam bericht van de organisatie dat het strand niet begaanbaar was, daar waren de meeste lopers wel teleurgesteld over. Maar het water stond veel te hoog doordat de wind zo sterk was en vanuit NWW kwam. Hoe dan ook: op weg naar de start en klaarmaken. Best koud, maar wel gekozen voor kort kort onder het mom "als ik het koud krijg ga ik niet hard genoeg". Perfecte keuze. Het duurde ongeveer 5 minuten na het startschot voordat ik daadwerkelijk kon beginnen. De eerste 3km door het dorp en langs de haven begonnen al lekker, ondanks het vele zigzaggen en inhalen over gras en de fietspaden. Daarna kon ik goed in het ritme komen en liep ik rond de 4:35, liep de hele tijd met iemand samen en zo maakten we steeds voor elkaar ruimte bij het inhalen. In de dorpen waar we doorkwamen enorme sfeer, iedereen werd aangemoedigd en je ging van muziek naar muziek. Geweldig! Mijn tempo bleef mooi strak en het gevoel was vooral uitstekend waardoor ik vooral ook kon genieten. We bleven maar mensen voorbijgaan, maar vanaf het tweede drinkpunt kwam ik los van degene waar ik tot dat moment mee had opgelopen. We kregen toen wind tegen en ik had al het gevoel dat zij het veel zwaarder had en dus haar kruit teveel had verschoten. Mijn eerste gek genomen rond de 9e km, toen draaiden we naar de kust en moesten we dit de heuvelachtige duinen. Man, wat een wind, maar man, wat een omgeving om in te lopen.

Tempo iets laten zaken met 5 a 10 seconden om de wind op te vangen wat een goede keuze leuk. Iedereen had het even zwaar maar ze keken het zwaarder te hebben dan ik. Wetende dat het zwaarste stuk nog zou komen was ik op de helft heel blij omdat mijn benen heel goed voelden, ik het ritme volledig te pakken had en hield. In plaats van het strand op te gaan doken we het fietspad door de duinen op. Daar leek het al meer op de "Beren"loop. Veel wind en op en neer. Maar het tempo goed kunnen vasthouden. 1x 4:50 omdat we toen heel erg omhoog gingen en ik tegelijkertijd wat opgehouden werd op een smaller stuk. Afijn, de drankpost rond de 15km gebruikt om even een heel bekertje weg te tikken. Het laatste stuk brak aan met nog zo'n 4km semi onverhard, de twee vlak na de 15e waren met afstand het zwaarst door de wind en de regen. De regen kwam horizontaal vanaf de zee en de wind stond pal op ons. Afzien, echt afzien. Gezichten werden beschermd met armen en handen, ogen waren dichtgeknepen, maar men zou doorgaan! Dat was het enige punt waar mijn handen even echt koud werden van de regen en de wind. Dat was ook precies het punt waar weinig toeschouwers stonden (en voor degenen die er stonden, respect!).

Ik merkte ondertussen dat iemand achter me was aangehaakt dus even een praatje gemaakt, hij wilde onder de 1.38 lopen maar dacht dat hij iets achter lag op schema. Hij volgde me kennelijk al 3km, ook door weer en wind schuilde hij in mijn rug, en ik had me voorgenomen om als ik me goed voelde nog even aan te zetten in de laatste 3km. Ik voelde me heel fris, dus heb gezegd dat hij mij moest volgen als hij dat echt wilde zodat ik hem kon hazen. Versneld naar 4.28, maar hij moest toch afhaken. Zonde! Zelf wel vastgehouden, terwijl ik merkte dat veel mensen om me heen het echt zwaar hadden voelde ik me alleen maar beter en beter :D We liepen door een stroom aan toeschouwers en iedereen werd aangemoedigd. De laatste kilometer door het dorp heb ik nog in 4:17 gelopen ondanks de korte bochten. Toen draaide ik de laatste straat in, wauw, wat een mensen! De Brandaris in zicht en dat gaf nog we laatste versnelling onder juid gejoel. En ik zag de klok al: ruim onder de 1:39 was gelukt terwijl ik onder de 1:40 wilde komen. Ik geloof dat ik met gebalde vuisten van trots de laatste 100 meter heb gelopen. Medaille om, shirt ophalen en een bouillon pakken.

Daarna snel vrouwlief en vrienden opzoeken die nog ergens liepen. Ik was verbaasd hoe fris ik was. Ik had sneller gekund, maar ik weet niet of ik dan net zoveel had genoten van dit hardloopfeest. Vanaf veel punten in het parcours kon je, door de hoogteverschillen, wel andere stromen lopers zien. Ik heb maar 1 a 2 kilometer echt moeten afzien door weer en wind. De rest was pittig, maar nergens mezelf in de problemen gebracht. Super trots oOo Als kers op de taart was vrouwlief ook heel tevreden ondanks dat ze drie weken bijna niet had gelopen door verkoudheid en benauwdheid en toch sneller had gelopen dan 3 of 4 weken geleden.

@Hartloper Genoeg gezien gisteren met schelpen over de oren, maar ook veel (kloon) airpods gezien. Vooral de schelpen hadden totaal geen idee van de omgeving had ik het idee. Die zaten of helemaal in de muziek, of ze hoorden gewoon niets. Ambient modus stond niet overal aan...

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Steevo_S
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-08 10:16
Gisteren mijn aller eerste marathon in Barcelona ge-rend/lopen... Een bucket list puntje die ik nu gelukkig heb kunnen afstrepen en vooral omdat ik pas 16 maanden geleden echt met hardlopen ben begonnen.

Finish: Yes
<4:00: No
Niet lopen: No
Genieten van de ervaring: YES!

Het evenement was top geregeld en het aantal deelnemers was enorm, de sfeer was fantastisch en met Montjuic op de achtergrond en de zon was het een perfect foto moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3rOwBT2tcEsEsiCnS6wVdSQW3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hioRRFmNx9G0NpfCzIGntdER.jpg?f=fotoalbum_large

De race ging perfect, en voelde me lekker en met het vele publiek, leuke toeristische trekpleisters (Camp Nou, Sagrada Familia, Sants, en meer... vlogen de eerste 15/20KM voorbij en zat ik net boven de snelheid die ik voor ogen had maar was ik ook goed op weg om mijn eerste marathon comfortabel uit te lopen.

Dat comfortabel uitlopen nam mijn lichaam iets te letterlijk na KM 33... Benen begonnen te krampen en moest vaker stoppen/lopen voor ik weer een klein stukje kon rennen, mentaal voelde ik goed maar de benen gaven het op.

Uiteindelijk heb ik hem in 4:09:20 kunnen uitlopen en met mijn zoontje over de finish kunnen lopen.

Goed leer moment voor de eventuele volgende, ik weet nu ook wat ik kan verwachten en met de juiste training weet ik zeker dat de volgende een stuk beter gaat. Ik begon ook te laat met de drankjes/gel (pas bij KM17 en de gel) wat waarschijnlijk ook een negatief effect heeft gehad.

https://www.strava.com/activities/6224238585

@sander_g nogmaals bedankt voor al je tips! :)

Nu een paar dagen rust en trainen voor een trail eind deze maand in Riells del Fai (https://traildelfai.com/ca/)

Clash of Clans - MISSeR :: #Y0JU9R98 ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 13:15

Ik heb de Aftershokz OpenMove ik vind het zeer fijn om ermee te lopen en toch alles nog te kunnen horen.

PSN: Alvanosa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:37

Zelfde vraag stel je ook al hier?

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:02
Vandaag direct na het werk even naar buiten om nog in het licht een rondje te lopen. Kwam uiteindelijk uit op 9km. Het gaat stapje voor stapje steeds iets beter. Woensdag een echte intervaltraining proberen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• InZane
Vandaag rustdag na gisteren een leuke haasklus gehad te hebben voor een vriendin bij de herfsteditie van Rondje Bussloo. Nog nooit eerder gedaan, maar het resultaat was zeker geslaagd! Ondanks dat ik wel hier en daar wat heb moeten temperen met 't tempo omdat ik bij d'r weg begon te lopen, is ze geëindigd als 3e dame op de 7.5km in 33.04. Zij blij en ik dus ook blij. En trouwens ook blij dat het me zo makkelijk afging. Dat biedt perspectief.
Zij kreeg het de laatste 2 kilometer wel erg zwaar en werd ook misselijk, dus heb flink op d'r in moeten praten, maar ze heeft de streep gehaald. Amper een meter voorbij de streep gooide ze alles eruit.. Behoorlijk diep gegaan dus, respect!

Strava, or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/6223199750

Aanstaande weekend staat de Zandenplasloop in Nunspeet op het programma. Dit keer word ik gehaasd voor een sub 43 minuten op de 10km. Eens zien of het erin zit. M'n vorige (officiële) PR staat op 47:38. Die gaat er sowieso makkelijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltmeister!
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 04-05-2022
TheOmen schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:41:
[...]

Zelfde vraag stel je ook al hier?
Klopt! Ze zeiden daar dat het meer iets voor dit forum onderwerp was.

Super bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:49

vhal

ಠ_ಠ

Deze is toch wel 1 van mijn beste all time hardloopgerelateerde gadget aankopen van de laatste jaren. Al overstemt veel wind wel het geluidsniveau van de aeropex maar met in ears heb je dit ook wel. Daarnaast vind ik het prettig om toch nog iets van de omgeving te horen.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 22:40
Weltmeister! schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:30:
[...]

Klopt! Ze zeiden daar dat het meer iets voor dit forum onderwerp was.

Super bedankt voor je reactie.
Daar vertelden je ze niets over de zoekfunctie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 16:46

Galois

1811 - 1832

Steevo_S schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:38:
Gisteren mijn aller eerste marathon in Barcelona ge-rend/lopen... Een bucket list puntje die ik nu gelukkig heb kunnen afstrepen en vooral omdat ik pas 16 maanden geleden echt met hardlopen ben begonnen.

Finish: Yes
<4:00: No
Niet lopen: No
Genieten van de ervaring: YES!

Het evenement was top geregeld en het aantal deelnemers was enorm, de sfeer was fantastisch en met Montjuic op de achtergrond en de zon was het een perfect foto moment.

[Afbeelding]

De race ging perfect, en voelde me lekker en met het vele publiek, leuke toeristische trekpleisters (Camp Nou, Sagrada Familia, Sants, en meer... vlogen de eerste 15/20KM voorbij en zat ik net boven de snelheid die ik voor ogen had maar was ik ook goed op weg om mijn eerste marathon comfortabel uit te lopen.

Dat comfortabel uitlopen nam mijn lichaam iets te letterlijk na KM 33... Benen begonnen te krampen en moest vaker stoppen/lopen voor ik weer een klein stukje kon rennen, mentaal voelde ik goed maar de benen gaven het op.

Uiteindelijk heb ik hem in 4:09:20 kunnen uitlopen en met mijn zoontje over de finish kunnen lopen.

Goed leer moment voor de eventuele volgende, ik weet nu ook wat ik kan verwachten en met de juiste training weet ik zeker dat de volgende een stuk beter gaat. Ik begon ook te laat met de drankjes/gel (pas bij KM17 en de gel) wat waarschijnlijk ook een negatief effect heeft gehad.

https://www.strava.com/activities/6224238585

@sander_g nogmaals bedankt voor al je tips! :)

Nu een paar dagen rust en trainen voor een trail eind deze maand in Riells del Fai (https://traildelfai.com/ca/)
Leuk om te lezen en zo herkenbaar voor iedereen die ooit een eerste marathon gelopen heeft :) Die km 30-35 waar iedereen op strandt, waar elke debutant meerdere keren voor gewaarschuwd is, komt toch als een verrassing :)

Ik kon mij bij mijn eerste marathon niet voorstellen dat ik zou moeten lopen. Hoe moe je ook bent, je kunt toch altijd wel een soort van joggen... dacht ik. Maar nee, dat gaat op een gegeven moment gewoon echt niet.

Mijn tweede marathon deed ik een half uur sneller en niet omdat ik voor de tweede marathon beter getraind was, maar gewoon omdat ik de ervaring had van de eerste. Dat ik door had wat ik tegen zou komen, dat ik de pijn leerde herkennen, enz, enz.

Leuk om te lezen: op naar je tweede! :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:44
Galois schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:00:
[...]

Leuk om te lezen en zo herkenbaar voor iedereen die ooit een eerste marathon gelopen heeft :) Die km 30-35 waar iedereen op strandt, waar elke debutant meerdere keren voor gewaarschuwd is, komt toch als een verrassing :)

Ik kon mij bij mijn eerste marathon niet voorstellen dat ik zou moeten lopen. Hoe moe je ook bent, je kunt toch altijd wel een soort van joggen... dacht ik. Maar nee, dat gaat op een gegeven moment gewoon echt niet.

Mijn tweede marathon deed ik een half uur sneller en niet omdat ik voor de tweede marathon beter getraind was, maar gewoon omdat ik de ervaring had van de eerste. Dat ik door had wat ik tegen zou komen, dat ik de pijn leerde herkennen, enz, enz.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar dit geldt echt niet voor iedereen. :)
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Aftershokz Aeropex?

Veel koptelefoons kunnen niet goed omgaan met wind helaas. Ondanks dat basstonen wat wegvallen, is het voor mij de perfecte koptelefoon voor tijdens het hardlopen. Heb allerlei oordopjes wel geprobeerd, maar die vielen uit of vond ik te afsluitend. Ligt er ook een beetje aan waar je hardloopt; bij komt er soms wel eens een fietser of zelfs auto van achter, dan is het wel zo fijn als je daar niet van schrikt maar die aan hoort komen. Vind de Aeropex ideaal voor podcasts onderweg tijdens lange duurlopen, maar wat goeie drum 'n bass van Noisia (Vision Radio als podcast) tijdens intervaltrainingen werkt ook ideaal. Ik zet hem 1x op en hoef niet meer te corrigeren, dat was bij oordopjes wel anders.

[ Voor 35% gewijzigd door Slickk op 09-11-2021 10:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01:41
Slickk schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:28:
[...]

Ik begrijp wat je bedoelt, maar dit geldt echt niet voor iedereen. :)
Marathons zijn net pannenkoeken, de eerste mislukt altijd :+

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 20:20
Tinusvolkel schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:34:
[...]

Daarom heb ik eerst een 50k gedaan en daarna een marathon. >:)

"Heb je wel eens een marathon gelopen"
ik: "Eh,nog niet de exacte afstand O-) "
ik-fluisterend: "wel 50k..."
}:|

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 07:53
Tinusvolkel schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:34:
[...]

En dan zijn er toch van die pannenkoeken die ineens wel in 1 keer lukken. ;w

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Keiichi schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:45:
[...]

Dat heb ik met de halve marathon. Nog nooit eentje gelopen, maar wel 25km.

Edit: tijdens trainingen wel natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door InZane op 09-11-2021 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:35
Keiichi schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:45:
[...]

In hetzelfde kader:
Ik: "nou ja, niet in de zin van een snelle wegmarathon ofzo"
Ik-inslikkend: "maar wel veel langere wedstrijden en tientallen in trainingen..."
"..."

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keiichi
M'n 50k was dan wel mislukt (na 40 halfspouwend langs de kant gestaan, over de finish gestrompeld, etc). Marathon van Rotterdam wel in een continu tempo uitgelopen.

mag ik dan wel of niet zeggen dat m'n eerste marathon gelukt is ;)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
Ik heb mijn tactiek al bedacht, ik schrijf me gewoon in voor mijn eerste marathon en loop gewoon niet mee. Dan is mijn eerste marathon eigenlijk de tweede en dus komt het goed d:)b

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:04
Zo, hier ook weer begonnen met een training...

Na de marathon even rustig aan gedaan (bewust en noodzakelijk, duurt toch wel even voor je weer echt het gevoel hebt dat lopen soepel gaat). Rustig aan qua lopen dan... Qua chips, koeken, bier en chocola... niet.

Knop nu weer om, meer lopen en minder snaaien! (Alleen vanavond nog de 2 gevulde speculaaskoeken die ik heb liggen natuurlijk ;) )

Nu trainen voor een nieuw PR op de 10k (en daarmee ook de HM meenemen) en ondertussen ook aandacht voor de langere afstanden. De HM staat voor april in Utrecht, 10k moet ik nog even zien wat dat gaat worden. Wel weer zin om op te pakken en motiveert ook qua inhouden met de randzaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steevo_S
Galois schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:00:
[...]

Precies dit, en een kramp die elke spier van je benen op een ander of hetzelfde moment pakt.

Ik weet nu ook precies wat ik kan verwachten, wat ik qua training anders moet doen en op tijd beginnen met voeding/drankjes.

Het was een perfect leer moment en kan niet wachten tot de volgende (als mijn spierpijn weg is). Het houd mij er in ieder geval niet van om het nog een keer te doen.

Heeft iemand trouwens een trainingsplan die hij/zij mag/kan delen voor een <4 uur of 3:45 marathon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:03
Even een vraagje aan de marathonlopers hier.

Ik heb mij laten overtuigen om in september/oktober 2022 een marathon te lopen.
Momenteel loop ik gemiddeld 3 keer per week met een gemiddelde van 20k per week.

Nu moet ik dus beginnen opbouwen naar die marathon. Daar heb ik natuurlijk nog veel tijd voor maar ik ben liever goed voorbereid.

Daarom dus mijn vraag.
Volgden jullie trainingsschema's? Zoja, welke?
Laat ik mij best bijstaan door een sportarts of laat ik misschien best een test doen en dan een op maat gemaakt schema?

Doel is natuurlijk om hem in de eerste plaats uit te lopen. Maar als het kan wil ik dat ook wel tegen een mooie tijd doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:54
Tibs schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:12:

Momenteel loop ik gemiddeld 3 keer per week met een gemiddelde van 20k per week.

Nu moet ik dus beginnen opbouwen naar die marathon. Daar heb ik natuurlijk nog veel tijd voor maar ik ben liever goed voorbereid.

Daarom dus mijn vraag.
Laat ik mij best bijstaan door een sportarts of laat ik misschien best een test doen en dan een op maat gemaakt schema?

Doel is natuurlijk om hem in de eerste plaats uit te lopen. Maar als het kan wil ik dat ook wel tegen een mooie tijd doen.
Schema is wel aan te raden, daar kun je ongeveer 3 maanden van tevoren mee beginnen. Voor die tijd is het alleen maar meegenomen als je je huidige volume vasthoudt en nog iets verder opbouwd. Ik denk dat als je bijv vanaf januari consequent 25-30 km per week loopt (en misschien af en toe eens een halve marathon afstand) je echt een hele goede basis hebt voor een marathon training (met als doel hem uit te lopen dan, mocht je echt voor een bepaalde tijd gaan misschien niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
Tibs schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:12:

Daarom dus mijn vraag.

Er zijn tal van marathonschema's online te vinden. Het is daarbij belangrijk dat je er één vindt die bij jouw lichaam, maar ook zeker bij je omgeving en gewenste trainingsintensiteit past.

Wat voor tijd zou je willen lopen en heb je al eens een halve marathon gelopen of een goede 10KM?

Het 'moeilijkste' voor velen is niet zo zeer de marathon zelf, maar de aanloop ernaartoe; alle trainingen blijven volgen en blessurevrij blijven.

Het aantal wekelijkse kilometers uitbreiden is een mooie eerste stap, waarbij je bijv van één van je lopen per week een langere duurloop maakt. Dus stel je loopt nu 20km per week verdeeld over 3 keer, dat je 1x6, 1x6 en 1x 8 doet. Dit breid je dan langzaam uit naar meer kilometers. Een langere duurloop mag je lekker rustig lopen, het gaat puur om het uitbreiden van je aerobe basis die groter wordt als je simpelweg meer tijd hardlopend doorbrengt.

Als je meer snelheid wilt, helpt het al veel om meer kilometers te maken en niet eens intervaltraining per se.

Wat mij uiteindelijk veel heeft geholpen is tijdens de laatste maanden voor de marathon veel kilometers op marathontempo te lopen. Dan wen je aan dat tempo en lukt het om vrijwel op automatische piloot iets aan te zetten en dat tempo te vinden. Het zou een tempo moeten zijn wat je relatief makkelijk volhoudt maar uitdagend genoeg is dat je niet te langzaam loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Slickk schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:52:
[...]

Wat voor tijd zou je willen lopen en heb je al eens een halve marathon gelopen of een goede 10KM?

Wat mij uiteindelijk veel heeft geholpen is tijdens de laatste maanden voor de marathon veel kilometers op marathontempo te lopen. Dan wen je aan dat tempo en lukt het om vrijwel op automatische piloot iets aan te zetten en dat tempo te vinden. Het zou een tempo moeten zijn wat je relatief makkelijk volhoudt maar uitdagend genoeg is dat je niet te langzaam loopt.
Vorig jaar heb ik al eens een Garmin schema voor een halve marathon gevolgd. Daarin liep ik ook wel enkele malen 20k. al merkte ik wel dat mijn tempo dan alle kanten uit slingerde. Het zal dus inderdaad goed zijn om een vast tempo te vinden waarbij ik de marathon kan uitlopen.
Voorlopig baseer ik me volledig op mijn hartslag om te lopen. Het tempo kan dus wel nog varieren bij 2 gelijke afstanden.

Mijn drempelwaarde wordt ook af en toe gecorrigeerd door mijn horloge (Forerunner 745) dus daarop zou ik mij in principe al wat kunnen baseren? Staat nu op 171bpm bij een tempo van 5min/km.

Voorlopig doe ik inderdaad meest "makkelijke" trainingen zoals je aangeeft al zijn de afstanden meestal ongeveer gelijk (tussen de 6-8 k per loop). Deze kan ik perfect wat uitbreiden door in het weekend een langere duurloop te doen en de rustig op te bouwen naar 20k.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
Tibs schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:01:
[...]

Vorig jaar heb ik al eens een Garmin schema voor een halve marathon gevolgd. Daarin liep ik ook wel enkele malen 20k. al merkte ik wel dat mijn tempo dan alle kanten uit slingerde. Het zal dus inderdaad goed zijn om een vast tempo te vinden waarbij ik de marathon kan uitlopen.
Voorlopig baseer ik me volledig op mijn hartslag om te lopen. Het tempo kan dus wel nog varieren bij 2 gelijke afstanden.

Mijn drempelwaarde wordt ook af en toe gecorrigeerd door mijn horloge (Forerunner 745) dus daarop zou ik mij in principe al wat kunnen baseren? Staat nu op 171bpm bij een tempo van 5min/km.

Voorlopig doe ik inderdaad meest "makkelijke" trainingen zoals je aangeeft al zijn de afstanden meestal ongeveer gelijk (tussen de 6-8 k per loop). Deze kan ik perfect wat uitbreiden door in het weekend een langere duurloop te doen en de rustig op te bouwen naar 20k.
'Langzaam' lopen op een goede manier is voor velen ook al een uitdaging, dat heb ik in het begin ook veel gedaan en zo kwam ik ook het topic binnen door 3x per week 10km te lopen op hetzelfde tempo. Dat zorgt voor een goede basis maar word je uiteindelijk niet veel sneller of beter van.

Er wordt vaak gesproken over een 10% vuistregel; breid je wekelijkse afstand niet verder dan 10% uit. Conditioneel kun je het aantal kilometers namelijk vaak wel aan, maar je spieren en rest van je lichaam heeft wat meer tijd nodig. Als je 3x per week loopt, zou je 1x per week of 1x per 2 weken een snelheidstraining kunnen doen zoals een interval- of tempotraining. Hoe vaak je dit doet ligt er wat aan hoe goed je hiervan herstelt.

Ik loop niet heel precies op hartslag, gebruik het meer als een indicatie omdat ik niet precies mijn drempelwaarde en max weet. Ik gok dat die rond de 185 zit. Voor m'n rustige lopen ging ik niet hoger dan 140, m'n marathontempo niet hoger dan 160 (hoger tegen het einde vond ik prima). Ik gok dat m'n drempel rond de 170 ligt. Rond 155-160 hartslag lag m'n tempo op 4m10s per km en daarmee ook m'n eerste marathon relatief makkelijk uitgelopen dus dat werkte voor mij goed. Hartslag geeft niet per se aan hoe je spieren er aan toe zijn natuurlijk, maar dat is een kwestie van voldoende lange duurlopen in je training vooraf.

Uiteindelijk vond ik een paar duurlopen met aan het eind nog 10km op marathontempo in de zomer misschien wel zwaarder dan tijdens de marathon zelf. Hoge luchtvochtigheid en warmte kan ik gevoelsmatig best goed tegen, maar m'n hartslag ging dik boven de 170.

[ Voor 9% gewijzigd door Slickk op 09-11-2021 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@Tibs

Wat je kan doen is kijken of de garmin trainingen een beetje voor je werken... Ik heb daarvan zowel een halve als een hele marathon variant van gevolgd en dat werkte voor mij best prima. Zelf gekozen voor een schema op basis van hartslag met het idee dat ik me daarmee beter zou kunenn doseren (ipv geforceerd bepaalde tempos proberen te lopen).

Vond het wel pittig, ik kwam op een paar weken van 70 tot 80km, maar dat is ook afhankelijk van de tempos die je loopt met een bepaalde hartslag (en je kan natuurlijk wat varieren).

Enige nadeel is dat ik wel voor een bepaalde tijd trainde en eigenlijk geen trainingen op dat tempo had (omdat je dus op hartslag traint).

Maar inderdaad, zoveel trainingen dus het is vooral wat voor jou ok lijkt... Mooie van de garmins is dat je ze gewoon naar je horloge kan syncen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Waardoor kan je hartslag laag blijven tijdens het lopen?
Gisteren kon ik ineens 20 seconden per km harder lopen op m'n herstelhartslag dan een week eerder met pakweg dezelfde omstandigheden en kleding.
In de metingen zie ik ook niks geks dus lijkt wel gewoon te kloppen en het lijkt mij sterk dat mijn conditie in een week tijd zoveel beter is geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@Tinusvolkel Het scheelt wel veel maar dit heb ik ook weleens. Sterker nog, ik had het zaterdag bij het loslopen voor de HM nog. Effectieve VO2max was bijv. onder de 44 terwijl alles daarvoor rond of boven de 48 was. Ik merkte dat ik toen mijn warmte ook niet goed kwijt kon, het was benauwd. Als ik zo naar de weergegevens onder je loopje kijk, liep je vorige week bij een hoge luchtvochtigheid en deze week niet. Dus week vorige week af of wijkt deze week af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Tinusvolkel Was je gevoel ook hetzelfde? Goed geslapen vs slecht geslapen, drankje op de avonden ergens ervoor vs niet, Wat @Arjan90 hierboven zegt, luchtvoichtigheid misschien, ook iets meer wind de vorige week.

En dan natuurlijk, ergens heeft een vlindertje misschien gewapperd met zijn vleugels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Arjan90 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 07:26:
@Tinusvolkel Het scheelt wel veel maar dit heb ik ook weleens. Sterker nog, ik had het zaterdag bij het loslopen voor de HM nog. Effectieve VO2max was bijv. onder de 44 terwijl alles daarvoor rond of boven de 48 was. Ik merkte dat ik toen mijn warmte ook niet goed kwijt kon, het was benauwd. Als ik zo naar de weergegevens onder je loopje kijk, liep je vorige week bij een hoge luchtvochtigheid en deze week niet. Dus week vorige week af of wijkt deze week af?
Luchtvochtigheid was idd 83% vs 93% maar van een hoge luchtvochtigheid heb je toch alleen "last" als het warm is? omdat je dan je warmte niet kwijt kan.

Verder was de vo2max vorige week 60 (wat pakweg mijn gemiddelde is) en die van gisteren was 68.
m0ridin schreef op woensdag 10 november 2021 @ 07:57:
@Tinusvolkel Was je gevoel ook hetzelfde? Goed geslapen vs slecht geslapen, drankje op de avonden ergens ervoor vs niet, Wat @Arjan90 hierboven zegt, luchtvoichtigheid misschien, ook iets meer wind de vorige week.

En dan natuurlijk, ergens heeft een vlindertje misschien gewapperd met zijn vleugels :)
Het gevoel was wel hetzelfde en was voor beide loopjes een weekend weg geweest met pakweg dezelfde slaap en :9B ook de rusthartslag is zo goed als hetzelfde.
Wind is 10.8 vs 7.2 km/h dus valt ook wel mee.

Maar om 11 uur vandaag een interval training dus kijken wat de hartslag daar doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Tinusvolkel schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:05:
[...]

Luchtvochtigheid was idd 83% vs 93% maar van een hoge luchtvochtigheid heb je toch alleen "last" als het warm is? omdat je dan je warmte niet kwijt kan.

Verder was de vo2max vorige week 60 (wat pakweg mijn gemiddelde is) en die van gisteren was 68.

[...]

Het gevoel was wel hetzelfde en was voor beide loopjes een weekend weg geweest met pakweg dezelfde slaap en :9B ook de rusthartslag is zo goed als hetzelfde.
Wind is 10.8 vs 7.2 km/h dus valt ook wel mee.

Maar om 11 uur vandaag een interval training dus kijken wat de hartslag daar doet.
7.2 -> 10.8 is een 50% toename! ;)

Nee, maar lijkt me ook niet de reden hoor... geen idee. Ken beur'n.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
m0ridin schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:25:
@Tibs

Wat je kan doen is kijken of de garmin trainingen een beetje voor je werken... Ik heb daarvan zowel een halve als een hele marathon variant van gevolgd en dat werkte voor mij best prima. Zelf gekozen voor een schema op basis van hartslag met het idee dat ik me daarmee beter zou kunenn doseren (ipv geforceerd bepaalde tempos proberen te lopen).

Vond het wel pittig, ik kwam op een paar weken van 70 tot 80km, maar dat is ook afhankelijk van de tempos die je loopt met een bepaalde hartslag (en je kan natuurlijk wat varieren).

Enige nadeel is dat ik wel voor een bepaalde tijd trainde en eigenlijk geen trainingen op dat tempo had (omdat je dus op hartslag traint).

Maar inderdaad, zoveel trainingen dus het is vooral wat voor jou ok lijkt... Mooie van de garmins is dat je ze gewoon naar je horloge kan syncen.
Had ik al eens naar gekeken. Al zag ik in de marathon trainingen op hartslag dat ze ook spreken over cross training. Maar wat houdt dat dan juist in? Is het dan voldoende als je geswoon de looptrainingen volgt en die cross trainingen skipt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Tibs schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:53:
[...]

Had ik al eens naar gekeken. Al zag ik in de marathon trainingen op hartslag dat ze ook spreken over cross training. Maar wat houdt dat dan juist in? Is het dan voldoende als je geswoon de looptrainingen volgt en die cross trainingen skipt?
Ik heb alleen de hardloopstukken gevolgd inderdaad, de rest is meer 'extra' en geeft ook wel weer een betere basis (krachtoefeningen, crosstraining, rekken/strekken, etc) maar aangezien het dan wel een fulltime baan wordt ongeveer heb ik dat ingevuld zoals het pastte.

Wat in mijn geval meestal betekent 'Negeren tot ik ergens last van krijg'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Tinusvolkel schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:05:
Nou die zou ik maar met een heule grote korrel zout nemen, want het bestaat niet dat je vo2max ineens van 60 naar 68 vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Ik heb volgens mij ook nooit meegemaakt dat mijn VO2Max met meer dan 1 of misschien 2 punten veranderde... Hoe slecht of goed het ook ging.

(Wel dat hij 1 punt per keer naar beneden of omhoog ging, dus stel je loopt 7 dagen in de week kan het misschien nog gebeuren dat hij om wat voor reden dan ook zoveel op of neer gaat, maar dan nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
De waardes van mij komen uit runalyze, die berekend per loopje een Vo2max en maakt er in het overzicht wel een gemiddelde van op een x aantal loopjes.

Julie waardes komen denk ik van Garmin? en die pakt waarschijnlijk meteen een gemiddelde.

Want als jullie bijvoorbeeld offroad lopen of bij heel warm weer dan wijkt hij nog steeds niet meer dan 1 punt af?

Ik snap natuurlijk zelf ook wel dat je vo2max niet zo snel kan veranderen maar je hartslag/tempo verhouding wat het indirect is wel aan de hand van de omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Tinusvolkel Ah ok, als het per loop berekend wordt is het te verklaren... Ik gebruik gewoon de Garmin VO2Max idd.

Vooral voor gemak en ook omdat deze in een enkele sportmedische test die ik wel eens heb gedaan aardig overeen kwam. Los daarvan vul ik wel eens van die 'bereken VO2Max op basis van tijd' calculators in en dan is het ook maar net bij welke calculator je het invult en kan hij van 58 naar 68 gaan ofzo.

Wilde eigenlijk voor de marathon nog eens een inspanningstest doen, maar niet meer van gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 09:52
Ik ben bezig met een Garmin Coach Programma om 5k in 28 minuten te gaan lopen. Zit nu ik week 3. Het progamma bestaat vooral uit drill workouts en WRW workouts. Vooral die drill workouts vallen mij zwaar zeg. Krijg na de drills eigenlijk met langzaam uitlopen de hartslag niet meer omlaag.

Is er een truukje wat ik wellicht mis om iemand een advies over wat te doen?

Zie hier garmin activity for reference: https://connect.garmin.co...795956991/share/0?lang=en

[ Voor 11% gewijzigd door Limbeckx op 10-11-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steevo_S
Limbeckx schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:47:
Ik ben bezig met een Garmin Coach Programma om 5k in 28 minuten te gaan lopen. Zit nu ik week 3. Het progamma bestaat vooral uit drill workouts en WRW workouts. Vooral die drill workouts vallen mij zwaar zeg. Krijg na de drills eigenlijk met langzaam uitlopen de hartslag niet meer omlaag.

Zie hier garmin activity for reference: https://connect.garmin.co...795956991/share/0?lang=en
Helaas zijn er met hardlopen geen "shortcuts" of truukjes ;-)

Had je al een basis voordat je de 5k in 28 minuten deed of begin je vanaf 0?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007

je loopt je intervallen te hard, als je 4:45 interval loopt voor een 28 min 5K lijkt me dat niet zinnig. Dan kan je je intervallen beter op beoogd 5K tempo lopen (5:30 ofzo). Dan kun je gelijk aan dat tempo wennen.

Je ziet dat in je laatste rustperiode je hartslag niet naar beneden gaat, dan heb je imho gewoon te hard gelopen (of de meting klopt niet). Kun je het beter iets rustiger aan doen, dan train je effectiever en herstel je sneller. Mocht het dan te makkelijk worden kun je beter nog een paar extra repeats toevoegen.

dit is hoe het bij mij eruit ziet (met hartslagband gemeten):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/B5JoEMR.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IpDtipD.png

[ Voor 21% gewijzigd door Bartske op 10-11-2021 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05

Als ik naar die activiteit kijk dan lijkt de hartslag grafiek niet echt te passen bij de tempo grafiek. Na 6 minuten een rustige hartslag te hebben gaat hij tussen minuut 6 en 7 ineens met 30 slagen omhoog en gaat niet meer naar beneden.
Op het moment dat je je versnellingen doet. Die redelijk snel zijn ten opzichte van je basis tempo dan gaat je hartslag maar 10 slagen omhoog.

Ik weet niet wat je hartslagzones zijn maar het lijkt er op alsof je beter kan zorgen dat je hartslag voor langere tijd rond de 140/150 slagen zit. Dus eigenlijk zodra hij naar de 170 schiet afremmen totdat hij weer daalt en dan weer opnieuw gaan versnellen. Je versnellingen zouden namelijk het verschil van 140 naar 170 moeten hebben en niet bij aanhouden van dezelfde pace.

Edit: Ik vermoed eigenlijk eerder dat je optische hartslag meting gewoon niet klopt.

[ Voor 9% gewijzigd door The_Ghost16 op 10-11-2021 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
@Limbeckx Ik dacht misschien een candans lock, maar zie dat die nog wel wat lager zit.
Maar daar zou je ook nog is een keer aan kunnen werken :) 160 is niet extreem laag maar een hoger cadans (tussen de 170 en 180) is dacht ik efficiënter en minder belastend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Steevo_S schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:54:
[...]

Helaas zijn er met hardlopen geen "shortcuts" of truukjes ;-)

Had je al een basis voordat je de 5k in 28 minuten deed of begin je vanaf 0?
Ik heb een 5k in 30 nogwat gelopen en een 10k in 1 uur en 6 minuten
Bartske schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:09:
[...]

je loopt je intervallen te hard, als je 4:45 interval loopt voor een 28 min 5K lijkt me dat niet zinnig. Dan kan je je intervallen beter op beoogd 5K tempo lopen (5:30 ofzo). Dan kun je gelijk aan dat tempo wennen.

Je ziet dat in je laatste rustperiode je hartslag niet naar beneden gaat, dan heb je imho gewoon te hard gelopen (of de meting klopt niet). Kun je het beter iets rustiger aan doen, dan train je effectiever en herstel je sneller. Mocht het dan te makkelijk worden kun je beter nog een paar extra repeats toevoegen.

dit is hoe het bij mij eruit ziet (met hartslagband gemeten):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Goed punt. Ik zal men intervals wat langzamer lopen
The_Ghost16 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:35:
[...]

Als ik naar die activiteit kijk dan lijkt de hartslag grafiek niet echt te passen bij de tempo grafiek. Na 6 minuten een rustige hartslag te hebben gaat hij tussen minuut 6 en 7 ineens met 30 slagen omhoog en gaat niet meer naar beneden.
Op het moment dat je je versnellingen doet. Die redelijk snel zijn ten opzichte van je basis tempo dan gaat je hartslag maar 10 slagen omhoog.

Ik weet niet wat je hartslagzones zijn maar het lijkt er op alsof je beter kan zorgen dat je hartslag voor langere tijd rond de 140/150 slagen zit. Dus eigenlijk zodra hij naar de 170 schiet afremmen totdat hij weer daalt en dan weer opnieuw gaan versnellen. Je versnellingen zouden namelijk het verschil van 140 naar 170 moeten hebben en niet bij aanhouden van dezelfde pace.

Edit: Ik vermoed eigenlijk eerder dat je optische hartslag meting gewoon niet klopt.
Misschien begin in mijn training al iets te snel maar vaak zie ik dat na mijn eerste spurt mijn hartslag wat naar beneden gaat na de eerste hobbel maar omdat ik dan aan mn intervals begin gebeurd dat niet meer...

De optische hartslag klopt namelijk wel met mn gevoel :(

[ Voor 90% gewijzigd door Limbeckx op 10-11-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@Limbeckx Hoe is je voeding? Ik zag dit vroeger nog wel eens als ik zonder brandstof kwam te zitten gedurende de training. Hoe voelen je intervallen aan? 5km is een relatief korte afstand, dat betekent dat het ook een "afzien" afstand is. Je intervallen zijn snel en zullen gestoeld zijn op anaerobe training, dan mag je ook echt wel afzien maar het herstel is wel belangrijk. Als Garmin Coach nu nog wat te enthousiast is, zou ik in je "pauzes" gewoon even stilstaan. Dus écht rust, niet een wandel- of dribbelrust. En zoals gezegd vind ik het tempo enthousiast hoog, bij ons op de atletiek houden ze vaak aan dat je een x% van je 10km tempo moet lopen. Dat is tot aan 110%. Dan is je snelheid veel te hoog, ik zou dus meer richting 5:25 gaan lopen. Dan loop je 110% van 10km in 60 minuten. En pak goed je herstel op de dagen dat je niet loopt, hoe is het met de 'pijntjes' dan?

@Tinusvolkel Ik herken overigens wel wat je zegt, ik had het in de zomervakantie ook! Zie hieronder de printscreen uit Runalyze. Bij mij was het ook wel te koppelen aan het tijdstip en hoe zuurstofrijk de lucht was. Deels was het ook gewoon onverklaarbaar :D Gewoon in een goed ritme, moeiteloos gelopen op de loopjes van 12 juli en 21 juli.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxsnvqBxOUZaeNbDDUeBA62lnZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VuD6ALFFVLMFlh2WD0uGVJCp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Heel erg bedankt voor alle antwoorden! Ik ga ze verwerken in mijn volgende workouts. Thx guys!

Ik heb trouwens Skechers gekocht. Iemand hier ervaring met die schoenen? Had de Adidas GlideRide 4 al binnen maar was toevallig in een outlet en kon daar een paar Skechers GoRun Ride 8 proberen en ze zaten gelijk als gegoten en ze zijn ongelofelijk licht. Ik was zo verbaasd dat ik ze gelijk heb gekocht :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 07:01

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik heb een stuk of 9 paar Skechers in rotatie. En moet me tegenhouden om niet nog een extra paar te kopen omdat mijn favoriete model, de Razor, nu voordelig beschikbaar is:

https://www.runningwareho.../descpage-SKGR3M1-EN.html

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:02
Ik ben wel nieuwsgierig naar deze schone @Rudedadude, alleen weerhoudt een slechte ervaring met Skechers me van het kopen van deze schoenen.

In 2018 heb ik een tijdje gelopen op de Skechers GOrun Ride 6 en met pijn en moeite heb ik daar 500 kilometer op gelopen. De hielkap was me te stevig en de bovenkant drukte tijdens het lopen vervelend tegen m'n achillespees. Hoe zit dat bij deze Razors?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
@Limbeckx Benieuwd wat het coachingprogramma je aanraadt als training? Zoals gezegd lijkt dat tempo idd wat hoog voor een 28min 5k, maar is dat tempo wat het coachingsprogramma zegt of zegt deze meer "Ga op vlot tempo" en bepaal je zelf wat dat is...

Los daarvan, hartslag ziet er raar uit... Vooral die toename tussen 5-6 minuten zonder dat er iets lijkt te veranderen? En ook dat blijven op ~175 na de intervallen lijkt me sterk, dat moet toch IETS afnemen in ieder geval. Zou die dus ook met een korreltje zout nemen.

Aan de andere kant zie ik bij andere runs met een tempo van 6:00+ ook hartslagen van 170+ dus misschien toch niet zo gek... Alsnog zijn die tempos hoger dan noodzakelijk :) Maak daar idd 5:20 oid van.

*Edit*

Ik zie nu dat ik voor het eerst een jaar met 2000+km aan hardloop kms kan gaan halen, extra stokje achter de deur :P (~40k in de week gemiddeld zo'n beetje zou genoeg moeten zijn en in principe geen probleem/in de planning)

[ Voor 13% gewijzigd door m0ridin op 10-11-2021 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Net bij de interval training was de vo2max weer 59 en de hartslag dus ook weer "normaal"

Maar wat was het heerlijk weer om te intervallen :) de pakweg 1000 metertjes gingen mooi, iets sneller dan gepland maar voelde goed en waren pakweg allemaal even snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 07:01

Rudedadude

Maybe we were born to run

elastiek schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:13:
Ik ben wel nieuwsgierig naar deze schone @Rudedadude, alleen weerhoudt een slechte ervaring met Skechers me van het kopen van deze schoenen.

In 2018 heb ik een tijdje gelopen op de Skechers GOrun Ride 6 en met pijn en moeite heb ik daar 500 kilometer op gelopen. De hielkap was me te stevig en de bovenkant drukte tijdens het lopen vervelend tegen m'n achillespees. Hoe zit dat bij deze Razors?
De Go Run Ride 6 heb ik nooit op gelopen, ik heb de 7 die heel anders is en heb indertijd 100km op de 4 gelopen. Met de Go Run 5's, die qua vormgeving het meeste lijken op de Ride 6's heb ik dat probleem ook nooit gehad. Ook niet met mijn huidige Razor 3's. De schoen zelf is wat mij betreft de moeite waard om te proberen: erg licht, mooie bounce en een snelle afwikkeling door de rocker. Voor mij net aan breed genoeg bij de voorvoet. En Running Warehouse biedt de terugstuur mogelijkheid. Al zul je er pas achter komen tijdens een echte loop lijkt me.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
m0ridin schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:20:
Ik zie nu dat ik voor het eerst een jaar met 2000+km aan hardloop kms kan gaan halen, extra stokje achter de deur :P (~40k in de week gemiddeld zo'n beetje zou genoeg moeten zijn en in principe geen probleem/in de planning)
Had de 3000 willen halen na de 27xx van vorig jaar.. Maar ja, iets met een zweepslag. Zit momenteel al wel op 18xx, dus de 2000+ gaat lukken. Draai de laatste tijd weer netjes ca. 60km per week en dat voelt goed!

Vanavond 5 x 1000 op de baan. Zin in! *O*
m0ridin schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:12:
@InZane Altijd baas boven baas :P

Maar damn, 3000+... 60+k per week gemiddeld. Nice..
Tja, alles is relatief he. Ken ook wel mensen die hun hand niet omdraaien voor 150+ in de week en die dan nog heel blijven ook.

[ Voor 21% gewijzigd door InZane op 10-11-2021 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
m0ridin schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:12:

Al is ooit bij @chris gekeken op z'n strava :P ? die loopt tegen de 6k per jaar 8)7 _/-\o_

Hier zit ik nu op 2740 dus de 3000 gaat wel lukken dit jaar :) (als er niks geks gebeurd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
Het is weer bijna eindejaarslijstjes tijd zie ik. :*)

Hier momenteel op 2179 km met als doel 2500+, gaat zonder bijzonderheden prima lukken.

Inmiddels ook een nieuw doel gesteld in de vorm van een 10km wedstrijd op oudjaarsdag, als deze gewoon doorgaat uiteraard. M'n huidige PR komt uit een 12km snelle duurloop, dus deze aanscherpen mag geen probleem zijn. Sub 40 is wat te ver weg, maar heb best goede hoop dat sub 42 te moet lukken. :)

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Tinusvolkel De knetters, tegen de 6k per jaar? Hoe dan! Nou ja, discipline, toewijding en een sterk lichaam in ieder geval :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hefaistos
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

hefaistos

feestelijk gehandicapt

Wie van hier zie ik over anderhalve week ook bij de Zevenheuvelenloop?

Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
hefaistos schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:58:
:w

Gisteren startnummer binnen gekregen :)
Ik sta in het blauwe vak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hefaistos
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

hefaistos

feestelijk gehandicapt

Tinusvolkel schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:18:
[...]

:w

Gisteren startnummer binnen gekregen :)
Ik sta in het blauwe vak
Ik in het roze vak, heb een iets (veel) te behoudende eindtijd opgegeven. Soit, beetje mensen inhalen is ook wel fijn soms.

Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Totrail
Zowaar weer eens dubbele cijfers kunnen noteren vandaag. Met een loop van iets meer dan 10km die vooral bestond uit een 7x800m interval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
hefaistos schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:58:
Ben erbij. Wordt mijn eerste grote/lange loop. Tot nu toe alleen 5km bridge to bridge in Arnhem gedaan. Start in het bruine vak en hoop ergens tussen 1:20-1;15 te lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
jaguarxj16 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:20:
[...]

Ben erbij. Wordt mijn eerste grote/lange loop. Tot nu toe alleen 5km bridge to bridge in Arnhem gedaan. Start in het bruine vak en hoop ergens tussen 1:20-1;15 te lopen.
Hier ook een starter in het bruine vak, de eerste wedstrijd in 2 jaar weer, zin in!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FEIJ_87
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-08-2024
Ik ben ook weer een beetje fanatieker begonnen sinds de marathon van Amsterdam. Daarna eerst wat rust (moeten) nemen, vervolgens een goede verkoudheid eroverheen met als resultaat dat m'n conditie een aardige klap gehad heeft.

Vorige week met moeite 3 loopjes eruit geperst, maar nu begint het allemaal weer wat makkelijker te gaan

Vandaag voor het eest 'hill sprints' gedaan, wat bij mij inhoud 10x het plaatselijke bruggetje over het spoor op, bij de eerste twee keer dacht ik dat het allemaal wel mee zou vallen, maar na 10x was ik blij dat die sprintjes erop zaten. Best pittig, en het voelt toch een beetje apart dat je daar heen en weer een brug op rent terwijl er allerlei wandelaars je vreemd aan kijken :)

Doel voor de komende weken is volume weer een beetje opbouwen richting de 50k+ p/w en daar wat meer korte intervallen bij te gaan doen om voor het eind van het jaar m'n PR op de 10k (en evt op de 5k) nog (flink) te verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbeckx
Na mijn melding van gister dat de intevals moeizaam gingen; Gister om kwart over 10 al gaan slapen en vandaag kwart voor 7 wakker geworden. Volle neus en sleep score van 30 volgens Garmin. Dus of dat verklaart waarom ik gister zo slecht liep of ik ben te ver gegaan gister waardoor ik er nu last van heb....

• Tinusvolkel

• Keiichi

• Tinusvolkel
Keiichi schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:51:
[...]

Er zouden toch wel de nodige uitzonderingen komen? :P
Ook voor evenementen waar 25k mensen bij elkaar staan/lopen?
De risicogroepen zal je daar denk ik niet veel zien, maar daar zal wel niet naar gekeken worden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Hmmm, iemand hier misschien wat info (voor de zekerheid)?

Ik ben dus begonnen met trainen voor vooral een snelle 10k, gebaseerd op de volgende schemas:

https://www.verywellfit.c...training-schedule-2910826
https://www.halhigdon.com...0k-training/advanced-10k/
https://training4enduranc...k-training-plan-advanced/

Oftewel, intervallen op 5k pace. Een tempo run op iets langzamer dan 10k pace en herstel/duurlopen.

Wanneer ze daar 10k en 5k pace benoemen ga ik uit van beoogde pace, niet je huidige... correct?

Mijn 10k PR is nu 35:50 (pace 3:35) ik wil trainen voor <35 (dus zeg een pace van 3:28). Die laatste reken ik dan om naar een 5k pace (wat zou mn 5k tijd zijn bij een sub35, en dan kom ik daarvoor op 3:20).

Dus intervallen doe ik nu in 3:20 en de tempo's op iets boven 3:28 (maar ook, wat is IETS boven... is dat 5 seconden? 10 seconden?)

Nu gelopen in ~3:33, maar dat 'comfortably hard' zoals het ook wordt omschreven zou ik het nog niet durven noemen :P

Met de marathon training van de afgelopen maanden is snelheid natuurlijk wat minder een dingetje geweest dus daar zal ik wat op hebben ingeboet, 10k PR is van (tijdens een HM training) van een half jaar terug ongeveer.

Wil vooral even checken dat ik het inderdaad goed interpreteer, lijkt me logisch want trainen op basis van je huidige pace is niet echt een logisch iets om te verbeteren (hoewel dat vast ook wel zal helpen) zou ik denken.

Oh, en ik doe iets rustiger opbouwen denk ik... een 4x600 extra tussen de 4x400->4x800 stap bijv, etc... Dus paar weekjes extra waarschijnblijk.

[ Voor 4% gewijzigd door m0ridin op 11-11-2021 12:46 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hoi! Ik ben er nog :P

Niet aan het hardlopen - maar de oplettende Connect-users onder ons zullen hebben gezien dat ik wel weer aan het bewegen ben: in de Velomobiel naar het werk namelijk!
Ik dacht laat ik dit topic nog eens snel bijlezen en ik blijf Stryds voorbij zien komen. Heb er zelf ééntje liggen waar ik dus echt geen drol meer mee ga doen, ook wanneer ik weer ga hardlopen. Bij interesse, stuur een DM!

Back on topic: ik merk tijdens het fietsen een zwak punt rechts, het voelt alsof ik naar buiten trap (kan niet, ik zit vast :P ) en het geeft een onzeker gevoel op de plek in de knie waar ik ook met hardlopen blessureleed had.

Hopelijk betekent dit dat ik dmv fietsen deze plek zonder al te veel impact kan versterken. Al zal ik sowieso mijn schoenen en pedalen nog eens moeten checken of daar iets verkeerd staat.

Mijn langetermijndoel is nog steeds om - wanneer ik het fietsen écht goed in de benen heb zitten - ook weer aan het hardlopen te beginnen. Maar één ding tegelijk, en ik zit niet te wachten op files dus het blijft nog wel even fietsen :)

De mentale staat is nog steeds 3x niks. Wachtlijsten van hier tot Tokio in de GGZ, eenieder die ermee te maken heeft herkent het wel. Gelukkig is beweging dus wel weer actief op de radar :Y Jullie zijn dus echt nog niet van me af!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

m0ridin schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:40:
Wat die 3 schema's uit de weblinks gemeen hebben... gebrek aan variaties in de tempos, altijd iets als (voorbeeld) 5-6 x 1200m op 10km en 2 min rustig tempo.
Er zit geen enkele pyramide, oplopen of aflopende interval training in.
Waarom zou het laatste helpen?
Je zult vast beter worden door die tempos uit die 3 links, maar je wordt nog beter als je meer variatie daar in aanbrengt. Voorbeeld core training van onze laatste 5 weken op dinsdag met intervallen, tussen haakjes de duurlengte ervan :
4x (3'GD - 6'VD) - 6x 20'' S met P= 1'40'' (core trainingsduur van 48')
10'GD - 5x(10''S - 20''S - 30''S met telkens P=8'GD) (....+50')
S 8' - 6' - 4' - 6' - 8' GD met telkens 2' TD (.....40')
5x (4' VD - 3 GD) SP=2' DR (....45.)
Baantraining 4x (800mVD-400mGD-2x(400mTD-400mGD)-200mS200mDR) (ca 1 uur.)
Denk er eens over na.

Edit: @InZane Met legenda....
* DR = dribbelen
RD (DL1) = rustige duurloop (75% AD)
GD (DL2) = gewone duurloop (of marathon tempo; 87% AD)
VD (DL3) = vlotte duurloop (of 10 km tempo; 100% AD)
TD = tempo duurloop (of 3 km tempo; 105% AD)
S = snel (of 800 m tempo; ca 110% AD)
IDE = interval duur extensief, dit is kort werk in TD tempo en met korte pauzes.

[ Voor 31% gewijzigd door route99 op 11-11-2021 15:09 . Reden: opmerking over quotes weggehaald. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Ik dacht dat ik alle afkortingen inmiddels wel kende, maar hier heb ik toch echt een legenda bij nodig :+

[ Voor 54% gewijzigd door InZane op 11-11-2021 13:57 ]

• Slickk

Ik ben dus begonnen met trainen voor vooral een snelle 10k, gebaseerd op de volgende schemas:

Oftewel, intervallen op 5k pace. Een tempo run op iets langzamer dan 10k pace en herstel/duurlopen.

Wanneer ze daar 10k en 5k pace benoemen ga ik uit van beoogde pace, niet je huidige... correct?

Mijn 10k PR is nu 35:50 (pace 3:35) ik wil trainen voor <35 (dus zeg een pace van 3:28). Die laatste reken ik dan om naar een 5k pace (wat zou mn 5k tijd zijn bij een sub35, en dan kom ik daarvoor op 3:20).

Dus intervallen doe ik nu in 3:20 en de tempo's op iets boven 3:28 (maar ook, wat is IETS boven... is dat 5 seconden? 10 seconden?)

Nu gelopen in ~3:33, maar dat 'comfortably hard' zoals het ook wordt omschreven zou ik het nog niet durven noemen :P
10k pace en 5k pace is inderdaad beoogde pace, zodat je daar aan went en op traint.

Ik zou tempolopen op HM tempo doen, dat staat ook in één van de links. Je HM tempo zal rond de 3:40 liggen gok ik? Of 3:45? Eén van de links noemt nog wel dat je ook een tempoloop opbouwend kunt doen, waarin je uiteindelijk 3 - 5 minuten op race pace (dus ik gok 10k pace, misschien voor het gemak 1km?) loopt en daarna weer iets afbouwt.

Waar doe je eigenlijk intervaltraining? Ik heb dat gewoon op de weg gedaan mbv Apple Watch+WorkOutdoors app en met 800 meter intervallen is het niet zo erg als GPS iets afwijkt, maar met 400 meter ligt dat misschien alweer wat anders.

Ik lees trouwens met veel interesse mee, bedankt voor de links! Ik ga wat verder rondneuzen om tot een schema van 3x per week te komen, zoals bij de marathon. Eerst maar eens een streeftijd voor de 10k bedenken, aanvankelijk leek 37m30s mij wel mooi, maar misschien niet ambitieus genoeg gezien m'n PR op de 5km nu rond 18 minuten ligt.

[ Voor 8% gewijzigd door Slickk op 11-11-2021 13:42 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:08

Tazzios

..

...
Ik denk het niet:
" This is the pace at which you expect to run the 10K. " <> 'which you want to run'
"running near your 10K pace" <> 'your desired 10K pace'

Met de afwisseling van 5k en 10K tempo`s loop je tijdens de training boven en onder je gewenste 10K tempo, dat is prima. Beide er onder lopen zou een te zware belasting opleveren.
Je 5k tempo zou op basis van je PR 3:26 zijn.

Schema`s combineren is sowieso lastig wat bij de een 'easy' heet kan de ander 'moderate' noemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tazzios op 11-11-2021 13:45 ]

• Galois

Galois

1811 - 1832

Tinusvolkel schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:54:
[...]

Ook voor evenementen waar 25k mensen bij elkaar staan/lopen?
De risicogroepen zal je daar denk ik niet veel zien, maar daar zal wel niet naar gekeken worden....
Wel erg vervelend voor de organisatie: alles is rond en een werk van tevoren wordt het afgelast.

Ik ben ook ingeschreven en de kans dat het doorgaat, lijkt mij zeer klein!

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Ten eerst, thanks voor de opmerkingen allen! Ik zie nu dat ik eigenlijk vooral het schema van "verywellfit" aan wilde houden... maar de anderen zijn ook inspiratie en zal dus alles nog eens goed checken en kijken wat handig is om aan te passen :)

@route99
Eigenlijk nog nooit van die pyramide/variaties gedaan. Wanneer je het over pyramide of op/aflopend hebt bedoel je qua afstanden toch? (Die vormen KEN ik wel, maar dus niet echt zelf in mijn workouts geimplementeerd)

Thanks voor de legenda toevoeging ook! Ik had ook al geen idee wat de afkortingen waren over t algemeen :p

@Slickk Mijn marathon PR nu is ~1:21:30 dus dat is ~3:52. Maar doel is ook die tijd onder de 1:20 te krijgen ds zeg idd richting de 3:42-3:45.

Intervallen doe ik ook gewoon op de weg, uit gemak. Dat het niet 100% nauwkeurig is neem ik maar op de koop toe. Heb dus ook nog wel een stryd maar ja, daar vertrouw ik ook niet echt op (en ga ik maar in de verkoop doen I guess).

@Tazzios Hmmm, ja... de ene pagina zegt idd specifiek dat. De ander (verywellfit) noemt de afstand op 'tegen 10k tempo aan' en de 3e geeft idd 'opbouwen naar 10k, dat ~1k of 5 minuten volhouden en dan weer afbouwen'. Dus allemaal wat anders :P

Mijn 5k PR is officieel trouwen 17:30 geloof ik, maar idd als ik mn 10k PR neem en die omreken zou ik op de 3:26 uitkomen. Misschien iets sneller doen, maar niet perse de 3:20 die ik eerder dacht... zeg 3:23 ofzo, gulden middenweg ;) Dan heb ik idd snellere en langzamere trainingen.

Again, thanks allemaal. Ik neem het allemaal mee en ga kijken wat me een goede balans (en nog te doen + leuk lijkt! Schema met 6 dagen in de week rennen is geen optie voor me. Maar ja, ik moet daarvan het novice schema pakken om alsnog op 5 dagen in de week uit te komen, heh. Ik hoop op ~4 dagen in de week, met evt een 5e in de vorm van een heel rustig herstelloopje oid.

ps. Zou echt enorm balen zijn als alles weer afgelast moet worden! Zelfde voor evt concerten en theaters weer, het schiet echt niet op allemaal. Om str*ntziek van te worden...

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@m0ridin Maakt op zich niet uit afstanden of tijd.
Vaak wordt er op de weg voor het gemak voor tijd gekozen en op de baan voor afstand. Het gaat om het trainingseffect.

Tav wat je nog verder o.a. net schreef: Met een trainingstijd van ca 3.20 zit je op een 5 km tempo op 16.40 en daar "hoort" ca 34:45 bij op de 10km (in mijn oude schema).
Met zoiets liep ik destijds mijn PR op de 10km met 35:44 en dat zou 17:09 op de 5km zijn, mijn PR was 17:06. Die 3.20/km haalde ik net niet op de 3000 m (10.03).

Train niet te hard want om dat soort tempos in een wedstijd te kunnen lopen moet je echt fris en fruitig aan de start staan....
Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
@m0ridin

- Tempoloop best op een tempo tussen HM en M tempo, hoeft niet te hard. Is ideaal om je lactaatdrempel te verhogen. 10k tempo is te hard voor een treshold run, wat een tempo normaliter is.

- Verder sluit ik me aan bij route99, een wedstrijd is nog iets anders dan een training. Je gaat harder in een wedstrijd wegens tapering, adrenaline, medelopers met een vergelijkbaar tempo enz. Dat maakt het moeilijk om die wedstrijdtempo's ook helemaal te halen in training.
Het is beter om licht ondertraind te zijn dan overtraind.

- Om dezelfde reden ook je tempo's lopen op basis van de huidige conditie, niet de gewenste conditie. Naarmate de conditie beter wordt, kunnen de tempo's iets naar omhoog.

• m0ridin
@route99 Ik bedoelde idd afstanden in tegenstelling tot pace (als in niet tempo opvoeren, maar de grootte van de blokken varieren) :)

Verder idd fair om niet te veel te forceren, sowieso even de tijd nemen om weer wat meer aan de tempo's te wennen ook denk ik maar.

@Hartloper Hmmm, k... Als ik even naar mn marathontraining terugkijk zie ik tempolopen (Z3) op ongeveer 4:05-4:10 en treshold (Z4) op ~3:50:4:00. Marathon pace was uiteindelijk 4:08 en (PR) HM pace 3:52 dus daar tussenin klinkt dan ook niet gek nee.

Ugh, lastig altijd... Denk idd verstandig iets gas terug te nemen en als het goed voelt kan ik alsnog een stapje (hi ha ho!) erbij doen natuurlijk.

Die 4k vandaag op ~3:33 was namelijk wel erg pittig. Intervallen ga ik nog even kijken, deed ze nu alsnog te hard (3:05-3:15) dus toch eerst zien hoe dat op 3:20-ish voelt. Vind het ook wel lekker om goed stuk te gaan, maar dan balanseren met een relaxedere tempo run en ez/recovery/ldl runs klinkt goed.

Cheerio!

• Tazzie79
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 18:24
m0ridin schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:42:
@route99 Ik bedoelde idd afstanden in tegenstelling tot pace (als in niet tempo opvoeren, maar de grootte van de blokken varieren) :)

Verder idd fair om niet te veel te forceren, sowieso even de tijd nemen om weer wat meer aan de tempo's te wennen ook denk ik maar.

@Hartloper Hmmm, k... Als ik even naar mn marathontraining terugkijk zie ik tempolopen (Z3) op ongeveer 4:05-4:10 en treshold (Z4) op ~3:50:4:00. Marathon pace was uiteindelijk 4:08 en (PR) HM pace 3:52 dus daar tussenin klinkt dan ook niet gek nee.

Ugh, lastig altijd... Denk idd verstandig iets gas terug te nemen en als het goed voelt kan ik alsnog een stapje (hi ha ho!) erbij doen natuurlijk.

Die 4k vandaag op ~3:33 was namelijk wel erg pittig. Intervallen ga ik nog even kijken, deed ze nu alsnog te hard (3:05-3:15) dus toch eerst zien hoe dat op 3:20-ish voelt. Vind het ook wel lekker om goed stuk te gaan, maar dan balanseren met een relaxedere tempo run en ez/recovery/ldl runs klinkt goed.

Cheerio!
Je kan ook eens Trenara installeren (zonder abonnement) om te kijken wat de app voorstelt qua best mogelijke eindtijd en schema (inclusief tempo's).

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 16:13
Nog deelnemers aan de Graef Castricum trail zondag (als het door gaat dan...) @Gaargod wellicht?

• Hartloper
Ik had getwijfeld tussen de marathon in Maastricht en een lokale halve marathon zondag, maar mevrouw Hartloper zei nee tegen Maastricht.
Ik zie dat online inschrijven niet meer mogelijk is voor de verschillende afstanden in Maastricht. Hopelijk voor de deelnemers is dag geen voorbode van afgelasting.

Mijn lokale HM gaat in ieder geval wel door. Met 163 hoogtemeters is-ie wel pittig, maar onder de 1:30 moet toch lukken.

Wat mij betreft zou het onzinnig zijn om outdoor loopwedstrijden te schrappen , en trails zoals in Castricum des te meer.

[ Voor 12% gewijzigd door Hartloper op 11-11-2021 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sthony
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-09 16:56
Misschien ongepast om hier te vragen maar als iemand met een startbewijs voor de marathon van de Maastricht Groene Loper afhaakt (Indien het na vandaag nog mag) dan zou ik die graag overnemen.

Algemeen, bestaat er een soort Marktplaats voor? Ik zag een website specifiek voor de Rotterdam Marathon maar voor kleinschalige loopwedstrijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Sthony schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:25:
Misschien ongepast om hier te vragen maar als iemand met een startbewijs voor de marathon van de Maastricht Groene Loper afhaakt (Indien het na vandaag nog mag) dan zou ik die graag overnemen.

Algemeen, bestaat er een soort Marktplaats voor? Ik zag een website specifiek voor de Rotterdam Marathon maar voor kleinschalige loopwedstrijden?
Op de facebook pagina zie ik wel wat voorbij komen van lopers die afhaken omdat ze een QR code moeten hebben, dus misschien kan je het daar proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
Hier worden doorgaans redelijk wat startbewijzen aangeboden @Sthony

[ Voor 3% gewijzigd door Tim_W op 12-11-2021 10:54 ]

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaola
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:53
Hartloper schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:53:

Mijn lokale HM gaat in ieder geval wel door. Met 163 hoogtemeters is-ie wel pittig, maar onder de 1:30 moet toch lukken.
Oops :o Ik vrees dat ik daar ook aan de start sta, weliswaar op de 13km, maar ik had gehoopt op een relatief vlak en vlot parcours om de geteisterde benen een beetje te ontzien na de Mont Saint Aubert van vorige zondag en de korte maar pittige veldloop van gisteren. Terug ploeteren dus :D Het alternatief was de westlaanrun in Roeselare maar die heb ik al zo vaak gedaan en toertjes lopen door een woonwijk is ook niet zo heel bijzonder. Maar het wordt stilaan weer pakken wat er te pakken valt: veldloop Brugge was al eerder afgelast en ik zie dat ondertussen ook de milcobelrun gesneuveld is. En ik vrees dat er nog gaan volgen, terwijl er in deze periode normaal gezien net veel en mooie lopen zijn :'(

It's just technology, not religion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
@chaola De 13 km heeft 120 hoogtemeters, dus inderdaad pittig.

Voor mij is het mijn laatste wedstrijd van het jaar, ik wou er nog eentje doen omdat ik nu toch goed in conditie ben/was. Loop jij nog iets anders dit jaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:53
@Hartloper Kan ik ergens dat hoogteprofiel opvragen of doe je dat via afstandmeten.nl?
Hierna ging ik de milcobelrun doen en normaal nog enkele van de kerstcorrida's, zoals Deerlijk. Maar als ze nu al nadenken over annuleren van kerstmarkten, dan zullen die grote massa lopen ook wel in het vizier komen. :/
Edit: gpx van afstandmeten.nl eens geïmporteerd in Garmin connect. Vooral een golvend parcours dus met korte klimmen en afdalingen. Maar wel in een mooi decor denk ik en ze voorspellen redelijk goed weer, dus dat kan wel leuk worden 8)

[ Voor 27% gewijzigd door chaola op 12-11-2021 14:11 ]

It's just technology, not religion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
Tussen alle werkdrukte door vandaag nog een gaatje gevonden voor een 7km loop. Aangezien het goed gaat met m'n blessure ben ik weer op zoek gegaan naar een leuk evenement. Eerst dacht ik aan de 30 van Schoorl, maar dat valt net in een vakantie. Dus dan een week eerder waarschijnlijk de 10EM in Apeldoorn. M'n laatste wedstrijd voor al het corona gedoe was de Asselronde daar. Goed georganiseerd al moet het allemaal nog maar net doorgaan natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Totrail schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:37:
Tussen alle werkdrukte door vandaag nog een gaatje gevonden voor een 7km loop. Aangezien het goed gaat met m'n blessure ben ik weer op zoek gegaan naar een leuk evenement. Eerst dacht ik aan de 30 van Schoorl, maar dat valt net in een vakantie. Dus dan een week eerder waarschijnlijk de 10EM in Apeldoorn. M'n laatste wedstrijd voor al het corona gedoe was de Asselronde daar. Goed georganiseerd al moet het allemaal nog maar net doorgaan natuurlijk.
Ik was vanochtend voor half 7 al de deur uit voor een heel rustig loopje van 10.x km. Tussendoor op een werkdag lukt me nooit :/
Morgen 10km volle bak in Nunspeet, dus verder maar geen gekke dingen gedaan vandaag.

Ga ook de 10EM (weer) doen in februari, dus wel zwaaien he? ;)
Woon in Apeldoorn, dus het is wel een verplicht nummertje voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-09 07:53
Sthony schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:25:

Ben je hier nog naar op zoek? Ik ken wat mensen in de organisatie dus wil wel even voor je navragen.

Uiteraard afhankelijk of het door gaat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
chaola schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:25:
@Hartloper Kan ik ergens dat hoogteprofiel opvragen of doe je dat via afstandmeten.nl?
...
Op parcours klikken, dan kom je op afstandmeten.nl, dan Acties route aanduiden, en dan hoogteprofiel aanklikken.

[ Voor 7% gewijzigd door Hartloper op 12-11-2021 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

En wat betekenen deze nieuwe corona-maatregelen voor hardloopevenementen als de zevenheuvelenloop van volgende week?

Enige beperking lijkt dat het voor 18.00 afgelopen moet zijn, maar dat het gewoon door kan gaan?

Edit:
Ik lees zojuist:
We krijgen veel vragen binnen naar aanleiding van de persconferentie zojuist. Vooralsnog annuleren we de NN Zevenheuvelenloop & NN Zevenheuvelennacht niet. De gemeenten en veiligheidsregio zijn aan zet om te bepalen of de herfstklassieker op een veilige manier doorgang kan vinden. We verwachten op korte termijn uitsluitsel te krijgen en houden jullie uiteraard op de hoogte.

#7h #nnzevenheuvelenloop #overwindeheuvels

[ Voor 52% gewijzigd door Galois op 12-11-2021 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Galois schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 20:37:
En wat betekenen deze nieuwe corona-maatregelen voor hardloopevenementen als de zevenheuvelenloop van volgende week?

Enige beperking lijkt dat het voor 18.00 afgelopen moet zijn, maar dat het gewoon door kan gaan?
7h heeft goede hoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:29
Ik gok dat hun evenementen vergunning wordt ingetrokken en het dus niet doorgaat.

Het zou ook raar zijn toch. Toeschouwers weren maar wel 30k deelnemers. Ik hoop echt dat ie doorgaat, heb er zin in, maar qua beeldvorming is het echt niet te verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 12:57
Los van de deelnemers mag er natuurlijk ook geen publiek komen. Zie het zelf somberder in dan de organisatie, maar wie weet
Pagina: 1 ... 152 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.