Race verslagje! Tl;dr: Berenloop is gaaf, de toeschouwers waren geweldig, omstandigheden zwaar, geen centje pijn gehad. Dik PR met 1:38:36 als eindtijd. Genoten van begin tot einde!
Gisteren was de Berenloop, halve marathon voor mij en mijn vrouw. De weersvoorspelling was niet best, windkracht 7. 's Ochtends kwam bericht van de organisatie dat het strand niet begaanbaar was, daar waren de meeste lopers wel teleurgesteld over. Maar het water stond veel te hoog doordat de wind zo sterk was en vanuit NWW kwam. Hoe dan ook: op weg naar de start en klaarmaken. Best koud, maar wel gekozen voor kort kort onder het mom "als ik het koud krijg ga ik niet hard genoeg". Perfecte keuze. Het duurde ongeveer 5 minuten na het startschot voordat ik daadwerkelijk kon beginnen. De eerste 3km door het dorp en langs de haven begonnen al lekker, ondanks het vele zigzaggen en inhalen over gras en de fietspaden. Daarna kon ik goed in het ritme komen en liep ik rond de 4:35, liep de hele tijd met iemand samen en zo maakten we steeds voor elkaar ruimte bij het inhalen. In de dorpen waar we doorkwamen enorme sfeer, iedereen werd aangemoedigd en je ging van muziek naar muziek. Geweldig! Mijn tempo bleef mooi strak en het gevoel was vooral uitstekend waardoor ik vooral ook kon genieten. We bleven maar mensen voorbijgaan, maar vanaf het tweede drinkpunt kwam ik los van degene waar ik tot dat moment mee had opgelopen. We kregen toen wind tegen en ik had al het gevoel dat zij het veel zwaarder had en dus haar kruit teveel had verschoten. Mijn eerste gek genomen rond de 9e km, toen draaiden we naar de kust en moesten we dit de heuvelachtige duinen. Man, wat een wind, maar man, wat een omgeving om in te lopen.
Tempo iets laten zaken met 5 a 10 seconden om de wind op te vangen wat een goede keuze leuk. Iedereen had het even zwaar maar ze keken het zwaarder te hebben dan ik. Wetende dat het zwaarste stuk nog zou komen was ik op de helft heel blij omdat mijn benen heel goed voelden, ik het ritme volledig te pakken had en hield. In plaats van het strand op te gaan doken we het fietspad door de duinen op. Daar leek het al meer op de "Beren"loop. Veel wind en op en neer. Maar het tempo goed kunnen vasthouden. 1x 4:50 omdat we toen heel erg omhoog gingen en ik tegelijkertijd wat opgehouden werd op een smaller stuk. Afijn, de drankpost rond de 15km gebruikt om even een heel bekertje weg te tikken. Het laatste stuk brak aan met nog zo'n 4km semi onverhard, de twee vlak na de 15e waren met afstand het zwaarst door de wind en de regen. De regen kwam horizontaal vanaf de zee en de wind stond pal op ons. Afzien, echt afzien. Gezichten werden beschermd met armen en handen, ogen waren dichtgeknepen, maar men zou doorgaan! Dat was het enige punt waar mijn handen even echt koud werden van de regen en de wind. Dat was ook precies het punt waar weinig toeschouwers stonden (en voor degenen die er stonden, respect!).
Ik merkte ondertussen dat iemand achter me was aangehaakt dus even een praatje gemaakt, hij wilde onder de 1.38 lopen maar dacht dat hij iets achter lag op schema. Hij volgde me kennelijk al 3km, ook door weer en wind schuilde hij in mijn rug, en ik had me voorgenomen om als ik me goed voelde nog even aan te zetten in de laatste 3km. Ik voelde me heel fris, dus heb gezegd dat hij mij moest volgen als hij dat echt wilde zodat ik hem kon hazen. Versneld naar 4.28, maar hij moest toch afhaken. Zonde! Zelf wel vastgehouden, terwijl ik merkte dat veel mensen om me heen het echt zwaar hadden voelde ik me alleen maar beter en beter

We liepen door een stroom aan toeschouwers en iedereen werd aangemoedigd. De laatste kilometer door het dorp heb ik nog in 4:17 gelopen ondanks de korte bochten. Toen draaide ik de laatste straat in, wauw, wat een mensen! De Brandaris in zicht en dat gaf nog we laatste versnelling onder juid gejoel. En ik zag de klok al: ruim onder de 1:39 was gelukt terwijl ik onder de 1:40 wilde komen. Ik geloof dat ik met gebalde vuisten van trots de laatste 100 meter heb gelopen. Medaille om, shirt ophalen en een bouillon pakken.
Daarna snel vrouwlief en vrienden opzoeken die nog ergens liepen. Ik was verbaasd hoe fris ik was. Ik had sneller gekund, maar ik weet niet of ik dan net zoveel had genoten van dit hardloopfeest. Vanaf veel punten in het parcours kon je, door de hoogteverschillen, wel andere stromen lopers zien. Ik heb maar 1 a 2 kilometer echt moeten afzien door weer en wind. De rest was pittig, maar nergens mezelf in de problemen gebracht. Super trots

Als kers op de taart was vrouwlief ook heel tevreden ondanks dat ze drie weken bijna niet had gelopen door verkoudheid en benauwdheid en toch sneller had gelopen dan 3 of 4 weken geleden.
@
Hartloper Genoeg gezien gisteren met schelpen over de oren, maar ook veel (kloon) airpods gezien. Vooral de schelpen hadden totaal geen idee van de omgeving had ik het idee. Die zaten of helemaal in de muziek, of ze hoorden gewoon niets. Ambient modus stond niet overal aan...
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."