Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16-09 20:59
@route99
De X2 vond ik iig van de geteste schoenen voor mij de beste.

Ga zeker de X2 proberen, dan heb je een mooi vergelijk.
[/quote]
Effe gecheckt, het is gelukkig ook de X2 die ik heb, dus de nieuwste versie.
Ik heb iets andere ervaring dan jij, dat is OK. Voor mij is het een goede schoen, geen geweldige schoen.

[ Voor 84% gewijzigd door Hartloper op 30-10-2021 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Hartloper Ok en heb je nog een keer die review naast jouw ervaringen gezet? Zie je bij nader inzien toch nog iets opvallends oid?
Edit: Jouw vorige antwoord aanpassing beantwoordt mijn vraag ook;

[ Voor 86% gewijzigd door route99 op 30-10-2021 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 17:29
Secsytime schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:05:
[...]
Ik heb verschillende soorten schoenen, waarbij power/pace anders is. Hierdoor klopt de calibratie elke keer niet..
Een optie is om een goedkoop tweede/derde horloge aan te schaffen. Dan heb je een horloge met de calibratie die bij dat paar schoenen hoort.
Zo deed ik het vroeger. Tegenwoordig doe ik niet zoveel meer met mijn (Garmin) footpods.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik volg het topic al enige tijd maar mijn hardloop activiteiten staan al te lang op een laag pitje. In 2018 heb ik mijn eerste halve marathon gelopen in Enschede. Ondanks dat ik mij al verstapte in de eerste kilometer omdat ik moest uitwijken voor iemand die viel toch nog geëindigd in iets boven de 2 uur.

Daarna ben ik door omstandigheden niet veel meer aan hardlopen toegekomen. Mijn eerste kindje werd prematuur geboren na 24 weken en overleed na een aantal dagen, mijn tweede kindje werd prematuur geboren na 35 weken maar is nu een gezonde dochter van bijna 11 maanden. Mijn vrouw is nog een keer midden in de nacht geopereerd na een complicatie van een IVF behandeling.

Ondertussen moet de kleding ook een maatje groter door alle inactiviteit en slechte voeding (hallo snackbar en McDonald's). Ik voel nu dat ik echt aan de slag moet en hardlopen deed ik altijd graag, met name de langere afstanden. Alleen nu nog zelf de eerste stap zetten, maar daar zie ik nogal tegen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
@Verwijderd Klinkt alsof je dringend het hardlopen moet hervatten.
Ga ervoor !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-09 07:53
Verwijderd schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 21:24:
Ik volg het topic al enige tijd maar mijn hardloop activiteiten staan al te lang op een laag pitje. In 2018 heb ik mijn eerste halve marathon gelopen in Enschede. Ondanks dat ik mij al verstapte in de eerste kilometer omdat ik moest uitwijken voor iemand die viel toch nog geëindigd in iets boven de 2 uur.

Daarna ben ik door omstandigheden niet veel meer aan hardlopen toegekomen. Mijn eerste kindje werd prematuur geboren na 24 weken en overleed na een aantal dagen, mijn tweede kindje werd prematuur geboren na 35 weken maar is nu een gezonde dochter van bijna 11 maanden. Mijn vrouw is nog een keer midden in de nacht geopereerd na een complicatie van een IVF behandeling.

Ondertussen moet de kleding ook een maatje groter door alle inactiviteit en slechte voeding (hallo snackbar en McDonald's). Ik voel nu dat ik echt aan de slag moet en hardlopen deed ik altijd graag, met name de langere afstanden. Alleen nu nog zelf de eerste stap zetten, maar daar zie ik nogal tegen op.
de eerste stap heb je gezet door hier te posten. ;)

Wat houd je tegen om te starten met wandelen en als je je fit voelt 1 of meerdere minuten daarin te joggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

digital-IMEI schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:00:
[...]
de eerste stap heb je gezet door hier te posten. ;)

Wat houd je tegen om te starten met wandelen en als je je fit voelt 1 of meerdere minuten daarin te joggen?
Ik wandel nu al veel. Mijn kantoor ligt op bijna 30 minuten lopen van het station dus ik ga lopen in plaats van met de bus. Op deze manier probeer ik 15.000 stappen per dag te halen. Wat stap voor stap hardlopen betreft ik moet het gewoon gaan doen maar de energie ontbreekt vaak dus zit eigenlijk in een vicieuze cirkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:17
@Verwijderd Je hebt in 2018 al eens een HM gelopen en neem aan dat je ook voldoende getraind was toen je deze liep? Dan heb je waarschijnlijk ook gemerkt dat hardlopen je ook juist energie kan geven? Tenminste, zo ervaar ik het persoonlijk vaak. Na een stressvolle dag. hard werken voel ik me moe en moet ik me daar even overheen zetten en toch gaan hardlopen en hierna voel ik me veel energieker. Of.. samen met anderen gaan hardlopen kan je ook net dat zetje geven om toch even te gaan.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Even een sanity check; bij mijn trailrun staat 5000hm teg. Ik gok op Total elevation gain. En dat is in mijn beleving 5k omhoog en 5k naar benee.
Dat is nogal een verschil met totaal 5k; 2500hm up, en 2500hm down.

Denk ik correct? Want anders train ik wellicht wel voor t verkeerde getalletje... En dat is niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Laatst online: 08:33
Blomminator schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:00:
Even een sanity check; bij mijn trailrun staat 5000hm teg. Ik gok op Total elevation gain. En dat is in mijn beleving 5k omhoog en 5k naar benee.

Denk ik correct? Want anders train ik wellicht wel voor t verkeerde getalletje... En dat is niet nodig.
Klopt helemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 22:40
nogeeninlog schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 21:19:
[...]

Een optie is om een goedkoop tweede/derde horloge aan te schaffen. Dan heb je een horloge met de calibratie die bij dat paar schoenen hoort.
Zo deed ik het vroeger. Tegenwoordig doe ik niet zoveel meer met mijn (Garmin) footpods.
een optie is ook om aan elk setje schoenen een Stryd knopen |:(

Anyway, vanochtend weer een een lekkere 10k gedaan, het fietsen (afgezien van ca 75-100 km ww per week) schiet er behoorlijk bijin de laatste tijd, mss toch maar weer eens overwegen om twee keer per week gaan lopen, knie gaat nog steeds goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-09 22:02
Vandaag toch een beetje de stoute schoenen aangetrokken en verder gelopen dan wellicht in deze fase de bedoeling is. Maar vrijdag ging het zo goed met het lopen, dat ik het wel aandurfde vandaag. Ik kwam uiteindelijk uit op 8,3km en had vooral last van m'n verkoudheid in tegenstelling tot de blessure.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 20:33
Gisteren tijdens een duurloop begon mijn achillespees opeens hallo te zeggen :( Bij thuiskomst gelijk gekoeld, voor het slapen gaan goed gemasseerd. Traplopen was wat pijnlijk en moeizaam. Vanochtend wakker met een stijve achillespees, weer goed gemasseerd en overdag voelt het weer goed ondanks dat ik vanochtend in de tuin bezig moest in allerlei moeilijke houdingen. Goed in beweging blijven, masseren voor de doorbloeding en hopen dat het morgen weer goed is. Heb wat oefeningen opgespoord om te doen, hopelijk kan ik het allemaal nog heel houden.

Maar even kijken of ik morgen ga trainen - tempo en afstand zou sowieso lager zijn - maar dat ligt even aan wat het overdag doet.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StijnDL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 31-10-2021
Hallo, iedereen! Ik ben wanhopig op zoek naar lopers die volgend probleem zelf al hebben ervaren of herkennen. Dit jaar bouwde ik gestaag op naar een halve marathon. Eind deze zomer raakte ik plots uit mijn ritme door een verkrampt gevoel vooraan in mijn rechter bovenbeen. Ik werd gedwongen tot kortere afstanden en het verkrampt gevoel deed zich steeds eerder voor. Op heden ervaar ik de last na +- 5 km. Na enkele minuten te wandelen, kan ik opnieuw verder voor enkele kilometers. Ondertussen bezocht ik een kinesist/osteopaat en kocht ik nieuwe loopschoenen, zonder resultaat. Hebben jullie enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 16:25
Limbeckx schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:47:
Rare gewaarwording. Laatst de pegasus 38 in twee maten laten komen en kon gewoon niet de juiste pasvorm vinden. Daarna naar de dynablast en eigenlijk precies hetzelfde probleem. Uiteindelijk mijn voeten laten meten en kwam op de Adidas Solar Glide 4. Past als een handschoen en ik wilde eigenlijk heel graag bij de daka de schoenen kopen als blijkt van waardering voor de service. Prijsverschil is wel echt heel groot zeg. 140 euro bij daka 92 euro bij keller...

Trouwens: na mijn couch to 5k ook de 10 gelopen dus ga nu proberen een 5k in 28m of korter te lopen. Superblij dat het hardloop virus eindelijk is aangeslagen.
Mooi doel om de 5 onder de 28min te lopen!
Hier ook laatste jaar veel schoenen online gepast en terug gestuurd. Pegasus 27 en 28 zaten bij mij ook niet lekker in verschillende maten. Ook 2 verschillende trailschoenen en andere Nike wegschoenen gepast en de varianten daarvan waren ook niks voor mij.
De Structure 23 zitten daarentegen weer wel goed (de 22 ook maar die zijn veel harder dan de 23) en die heb ik nu dus voor de langere afstanden. Maar gek dat er binnen hetzelfde merk zoveel verschil kan zitten.
Snap dat je de schoenen als blijk van waardering bij daka had willen kopen maar dat is wel een erg groot verschil dat dou ik dan wel even melden en hopen op korting ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@StijnDL Wat balen zeg! Ben je al bij fysio geweest? Bij kramp denk ik vaak aan te snel, te weinig hydratatie of te vaak trainen. In wat voor een omgeving loop je, op wat voor een ondergrond en loop je veel heuvels? Loop je met een groep met loopscholing of loop je alles alleen? Loop je veel op maximale inspanning of varieer je in tempo's?

Tot waar heb je ongeveer opgebouwd en hoe ontstond het voor het eerst? Neemt de kramp toe als je nu verder dan 5km loopt of blijft het gevoel hetzelfde?

Sorry, heel veel vragen maar dat geeft een completer beeld :)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StijnDL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 31-10-2021
Arjan90 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:50:
@StijnDL Wat balen zeg! Ben je al bij fysio geweest? Bij kramp denk ik vaak aan te snel, te weinig hydratatie of te vaak trainen. In wat voor een omgeving loop je, op wat voor een ondergrond en loop je veel heuvels? Loop je met een groep met loopscholing of loop je alles alleen? Loop je veel op maximale inspanning of varieer je in tempo's?

Tot waar heb je ongeveer opgebouwd en hoe ontstond het voor het eerst? Neemt de kramp toe als je nu verder dan 5km loopt of blijft het gevoel hetzelfde?

Sorry, heel veel vragen maar dat geeft een completer beeld :)
Fysiotherapeut nog niet. Wat is het verschil met een kinesist en osteopaat? Ik loop steeds alleen, op een vlakke asfalt ondergrond. Toen ik zo'n 20 km kon lopen, deed ik ook interval. Zoals ik hierboven schreef, krijg ik op heden reeds last na 5 km, dus veel variatie kan ik niet meer in mijn trainingen steken. Als het verkrampte gevoel zich voordoet, raak ik volledig uit het ritme, dus veel verder raak ik niet meer. Als ik enkele minuten wandel, kan ik opnieuw enkele kilometers lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@StijnDL Vervelend.
Geef ons eens een idee hoe een maandje training er voor je uit ziet?
Welke afstanden, welke km/tijden, hoe doe je intervallen, hoe vaak een duurloop per week, rustdagen verdeling per week.
Mss is daar nog iets als een patroon in te vinden?
Nu blijft het vooral alleen maar roepen of je dit of dat al geprobeerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Laatst online: 16-09 17:29
Frenz64 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:30:
[...]

een optie is ook om aan elk setje schoenen een Stryd knopen |:(
Dan moet je nog steeds de calibratiefactor aanpassen in je horloge wanneer je een ander paar schoenen aantrekt.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Vandaag de Schoorl duintrail 10km gelopen. Niet topfit, maar ach, leuke trail. Wel wat hm en mul zand. Niet fantastisch. Mw. Blomminator haar eerste trail, en 10k is voor haar ook wel de max. Maatje liep ook mee.

De laatste startronde mochten we los. Vriendin en maat laten vallen als een baksteen en meteen volgas erop. Gewoon kijken waar je stukgaat. Vanaf de start liep een dame "Renee" in m'n kielzog. Ik zag haar een splitsecond en rond de 4km keek ik snel om. Dezelfde dame non-stop in m'n nek. Ze liep een rappe pace en met wat synergie liepen we strak samen op. Bij de 5km vroeg ik de naam, en spraken we af elkaar erdoor heen te trekken. We hegen. We zweten. We gingen hard.

Op t strand liepen we retehard met 5.10 p/km. We haalden nog wat mensen in. Samen na ongeveer 57.30 knalden we doodmoe en vuurrood over de finish. Zij was 4de dame, ik 17de heer. Van de grofweg 90 deelnemers per categorie.

Al met al top gelopen. Warme choco, de auto en ik thuis op de bank nagenieten van een goed georganiseerde, mooie loop in een prima prestatie.

Oh! M'n vriendin was 25ste ofzo, en ook zeer tevreden. En kapot;) m'n maatje was ook kapot, en niet zo tevreden. Maar goed, soms win je, soms niet.

Al met al, top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
StijnDL schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:24:
[...]

Fysiotherapeut nog niet. Wat is het verschil met een kinesist en osteopaat?
Een fysiotherapeut (NL) is kennelijk hetzelfde als een kinesist (BE). Kende de term niet, maar dat lijkt logisch.

Ook met 5km kun je overigens variatie inbrengen. 1 km inlopen, 6x500m interval met wandelrust, 1 km uitlopen. Zeker als ik je beschrijving zie dat wandelen helpt om weer te kunnen hardlopen. Bijzonder, in alle eerlijkheid heb ik bij stevig doorwandelen de dag erna altijd wat spierpijn in mijn bovenbenen. Met hardlopen echt alleen als ik heuveltraining heb gehad (en ook dan zelden).

[ Voor 22% gewijzigd door Arjan90 op 31-10-2021 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Als een pijnprobleem zich tijdens het sporten voor blijft doen ondanks gerichte fysiotherapeutische behandeling en rust, is het nodig om een stapje op te schalen in de hulpverlening en naar een sportarts te gaan.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Blomminator schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:00:

Die 5k naar benee hoef natuurlijk niet als je een point-to-point race doet.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteren een duurloop van 16km, maar heb het idee dat ik me aan het overtrainen ben. Normaal heb ik niet zo'n moeite met de trainigen van deze afstand, maar het voelde zwaar. Doel was om iedere 15' met 1' te versnellen. Dat ging eigenlijk goed, maar werd steeds zwaarder. Misschien iets minder hard lopen op de zatedag & zondag trainingen :).

Daarna gisteravond met mijn vriendin naar het Outlet in Roermond geweest. maar dat is met allemaal die hardloopwinkels een linke plek hoor :X. New Balance had echt gave spullen, bij de Nike 4 paar sokken voor €1 (ipv €15) per paar weten te scoren. Qua hardloopschoenen en shirts hadden ze hier niet echt iets liggen, alleen kan dat per week veranderen.

De beste feel good van de avond was bij Salomon, mijn vriendin was bij het wandelspul aan het shoppen dus ik bedacht om even het trailspul, schoenen en drankvesten etc, te checken. Nadat de Salomon mevrouw me vroeg of ze me ergens mee kon helpen zei ik in eeste instantie nee, maar toen bedacht ik me dat de softflesjes van m'n S-lab vest vol met alg zitten. Vertelde dat verhaal en vroeg of ze die flesjes daar ook los hebben en zo ja, of ze die tegen outletprijs verkopen. De flesjes die ik heb zijn van het oude model, schijnbaar is de dop kleiner ofzo. Ze hadden er nog wel een paar liggen die over waren, maar die mogen ze helaas niet los verkopen. Na kort overleg met een collega toverde ze 2 flesjes uit de kast en zei dat ik ze zo mee mocht nemen, maar wel voorzichtig met algen en niet dat ik nu om de week daar sta om een nieuwe fles te komen halen :).

Deze week alleen nog ergens een nieuwe hardloopbroek online bestellen en dan ben ik weer zo goed als winterklaar. Iemand nog een tip voor een webshop die deze week een sale heeft?

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 07:53
Inmiddels iets meer dan een week geleden dat ik in Rotterdam heb gelopen. Vervolgens heb ik 3 dagen rust gehad en daarna voorzichtig aan weer wat korte loopjes gedaan, voelde allemaal weer prima.

Maar dan het volgende, in voorbereiding naar de marathon heb ik 15 weken een schema gevolgd. Dit was voor mij voor het eerst dat ik zo gericht aan het trainen was met een daadwerkelijk doel en ik moet zeggen dat ik dat als erg motiverend heb ervaren.

Nu dan ineens weer zonder schema voelt een beetje alsof je in een gat valt. Wat nu? Nieuw doel stellen om naar toe te werken met bijbehorend schema -of gewoon weer even wat vrijuit lopen?

Ben benieuwd hoe jullie hier mee omgaan. :)

Strava Garmin 265

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Hier is mijn enkel op wonderbaarlijke wijze heel snel hersteld :)
Afgelopen vrijdag toen ik uit de douche stapte voelde mijn enkel opeens weer prima aan.
Die avond gingen we met een vriendenweekend in een gymzaal lasergamen en toen kon ik zonder problemen rond rennen.
Ik had mijn hardloopspullen mee genomen en op de zondagmorgen was er wel tijd over om te gaan rennen, aangezien ik van te voren niet wist waar we heen gingen had ik daar maar door strava een route laten generen en dat werkte best prima.
Verder voelde ik mij die morgen nog best fit ondanks dat er een karaokeavondje voor zat en dat we het klokje weer ruimschoots rond gedronken hadden. :9B
Dus om 10 uur smorgens vertrokken voor een hm, lekker alleen de route op m'n apple watch en verder er geen snelheid en hartslag bij gezet, gewoon lopen wat goed voelt. aangezien ik 3 dagen niet gelopen had voelde mij benen sterk aan dus redelijk makkelijk mijn hm gelopen en dus de streak is weer door gezet *O*

@Tim_W misschien kan je nog iets met je jaardoel doen om je te motiveren? of ook een of andere streak bedenken? dit helpt iig mij er wel bij om elke week een duurloop te doen.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
@Tim_W Welk schema ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 07:53
@Tinusvolkel Goede! Zojuist aangepast van 2000 naar 2550 voor dit jaar, ze moet ik in ieder geval nog 50km per week maken. :)

@Hartloper, ik heb een schema gevolgd welke door mijn ouders is opgesteld.

[ Voor 9% gewijzigd door Tim_W op 01-11-2021 11:20 ]

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:17

KnOeFz

no comment...

Tim_W schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:56:
Inmiddels iets meer dan een week geleden dat ik in Rotterdam heb gelopen. Vervolgens heb ik 3 dagen rust gehad en daarna voorzichtig aan weer wat korte loopjes gedaan, voelde allemaal weer prima.

Maar dan het volgende, in voorbereiding naar de marathon heb ik 15 weken een schema gevolgd. Dit was voor mij voor het eerst dat ik zo gericht aan het trainen was met een daadwerkelijk doel en ik moet zeggen dat ik dat als erg motiverend heb ervaren.

Nu dan ineens weer zonder schema voelt een beetje alsof je in een gat valt. Wat nu? Nieuw doel stellen om naar toe te werken met bijbehorend schema -of gewoon weer even wat vrijuit lopen?

Ha, herkenbaar... verder dan Rotterdam reikte mijn hardloop horizon ook niet :D Eerste loopjes op vrijdag en zondag voelden een beetje doelloos. :X

Mijn plan om dat gevoel weer te verdrijven:
Had al een inschrijving voor de 7-heuvelen staan die ik op rustig tempo heb ingeschreven, ga daar nu meer tijd ambitie opleggen voor mezelf. :9 En verder na alle marathontraining op het asfalt weer lekker de onverharde paden opzoeken :9~ , misschien nog een leuke trail uitzoeken voor het najaar/winter.

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 20:20
Ik zit zo na Rotterdam ook te bedenken hoe ik verder moet trainen, had nog een marathonschema liggen maar heb het idee dat ze met een laag volume beginnen. Opzich even wat rustig aan beginnen is niet onlogisch, maar pas na 12 weken zitten er pas echt weer lange lopen van > 30km in.
Het ziet er naar mijn idee dan meer uit als een schema om van de halve naar de hele marathon te trainen, terwijl ik iets zoek om van marathon naar marathon (of ultra) te trainen.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:02
@Keiichi hier een mooi 80k schema ;) mijn oude post

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 06:51

Rudedadude

Maybe we were born to run

Tim_W schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:56:

Ik heb me gisteren maar ingeschreven voor de Zestig van Texel :*). Gisterochtend ook weer een HM gelopen door de bossen, met al het asfaltgeweld was het trailen er een beetje bij ingeschoten. Ik zoek nog andere leuke lopen en loopjes, maar ik kom niet zo heel veel tegen.

[ Voor 10% gewijzigd door Rudedadude op 01-11-2021 13:35 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
@Rudedadude miss heeft Cairn Trails nog iets leuks voor je?

Ik heb me vanochtend ingeschreven voor de Ameland Vuurtoren trail, marathon afstand :)

@Blomminator leuk dat je er ook was in Schoorl, ik heb daar gisteren de 17km gelopen.

Was niet helemaal fit, liep al een kleine 1,5 week wat te kwakkelen met heftige verkoudheid af en aan (geen C) en daardoor ook wat dagen niet hardgelopen. Zaterdag gelukkig wat opgeknapt en zondagochtend besloten te gaan. Het was dringen geblazen in de eerste kilometer, maar dat gaf me de gelegenheid rustig te starten :+
Uiteindelijk over de streep in 1u32, heerlijk gelopen en genoten. Ook perfect getimed met de regen, die netjes wachtte met vallen tot na het event ;)

Next up is Voorne's Duin Trail op 5 December.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 22:35
Rudedadude schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:33:
[...]

Ik heb me gisteren maar ingeschreven voor de Zestig van Texel :*). Gisterochtend ook weer een HM gelopen door de bossen, met al het asfaltgeweld was het trailen er een beetje bij ingeschoten. Ik zoek nog andere leuke lopen en loopjes, maar ik kom niet zo heel veel tegen.
Wat zoek je ongeveer? En in welk tijdspad?

Naast Cairn Trail (zoals @Gaargod al aandraagt) en good old Mudsweattrails ( ;) ), kan je ook nog denken aan:
- Bear Trails - regio zuid Limburg/voerstreek
- Devils Trail - 5/6 evenementen landelijk
- Trail Events (voormalig? trailrunningEU) - wekelijks trails (veelal relatief kort) en landelijk opererend
- Run Forest Run - regio noord/oost Nederland

Ik vergeet vast nog een paar organisaties, maar deze organiseren in ieder geval allemaal meerdere wedstrijden verspreid over het jaar.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:50
Rudedadude schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:33:
[...]
Ik heb me gisteren maar ingeschreven voor de Zestig van Texel :*).
Ik ook (vorige week)!

Lijkt me tof in de aanloop ernaartoe met je af te stemmen. En ook om een aantal trainingsloopjes met je te lopen. Ze ver wonen we ook niet bij elkaar vandaan.

Wie gaan er nog meer de Zestig van Texel lopen? Jij nog steeds @Martiveen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
Het leek me wel leuk, maar inschrijving is al gesloten. Tegen die tijd misschien eens kijken of iemand een startbewijs aanbiedt.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 21:39
elastiek schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:50:
[...]
...
Wie gaan er nog meer de Zestig van Texel lopen? Jij nog steeds @Martiveen?
Ik laat m aan me voorbij gaan deze keer. We verwachten rond die tijd een kleintje.
Ben wel van plan om in de maanden ervoor wat snellere loopjes te doen. van 5k t/m 21km denk dat daar nog wel wat PRs te verbeteren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:20

vhal

ಠ_ಠ

De Houttrail in Delftse Hout was gisteren :P Ik vond hem wel verrassend qua route en afwisseling, zeker gezien er in de randstad trails nou niet echt heel erg goed bezaaid zijn.

Maar soms had ik wel liever in de regio Veluwe willen wonen qua omgeving :+

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
@Roozzz thanks voor de mention van Bear Trails! Laat ik daar over 2 weken nou toevallig in de buurt zitten. Ga er eens even over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
Dan moet je nu inderdaad gaan oogsten @Martiveen, want na de geboorte is de kleine een periode de baas in huis... wel een mooi vooruitzicht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:13
vhal schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:08:
Maar soms had ik wel liever in de regio Veluwe willen wonen qua omgeving :+
Nou je komt maar op de koffie hoor ;)

En nu we het over trails hebben: Zojuist ingeschreven voor de Wisent Wintertrail (23 km) op oudejaarsdag in Apeldoorn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 06:51

Rudedadude

Maybe we were born to run

InZane schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:16:
[...]

En nu we het over trails hebben: Zojuist ingeschreven voor de Wisent Wintertrail (23 km) op oudejaarsdag in Apeldoorn :)
Ja, de Wisent wintertrail ga ik ws ook wel weer lopen want je moet wat op oudejaarsdag.

@Roozzz ja, dat zijn wel een beetje de usual suspects :) Alle RFR winteredities ken ik an sich al en heb ik soms al 3 keer gelopen. Ik heb nog getwijfeld over dat 12 Provincieen ding van MST. Aan de andere kant heb ik ook gemerkt dat het geen enkele moeite kost om met de Veluwe in nagenoeg de achtertuin daar een lange route uit te zetten voor mezelf. De drempel om eerst 1,5 uur te rijden om dan door soortgelijke natuur te lopen is daarmee wat hoger geworden. Ik was dus in eerste instantie dus ook aan het kijken naar wegwedstrijden of weer eens een keer een cross (dat is echt lang geleden). En dan iets relatief lokaals (geen 7 heuvelen omvang oid). Het is er her en der wel, maar minder dan dat ik mij van pre corona kan herinneren.

@elastiek ik wil de komende maanden elke maand wel een keer een marathon tot 50K lopen, dus dat moet mogelijkheden bieden :) Na mijn 5:17 in 2017 is het doel om dit keer rond de 4:30 uit te komen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
InZane schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:16:
[...]

Goed dat je t zegt! Meteen regelen. Top loop is dat dat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
Rudedadude schreef op maandag 1 november 2021 @ 19:47:
[...]
@elastiek ik wil de komende maanden elke maand wel een keer een marathon tot 50K lopen, dus dat moet mogelijkheden bieden :) Na mijn 5:17 in 2017 is het doel om dit keer rond de 4:30 uit te komen.
Dan worden onze lange lange duurlopen meteen een stuk minder saai :)

Je doel zit dicht in de buurt van wat ik zelf had bedacht: 4:25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:34
Dit zit even tussen het sporthorloge en hardloop topic in gok ik. Heb even een vraag over het vervangen van de batterijen van de zogenaamde borstband hartslag meters.

Heb in het verleden gebruik gemaakt van de Garmin HRM run en eerder dit jaar de Polar H10. Punt is dat ik echt aan mijzelf begin te twijfelen als het op het vervangen van de batterijen aankomt.

Loop prima een jaar zonder problemen na aankoop, maar als ik eenmaal de batterijen moet vervangen weigeren de banden gewoon. Meerdere keren gecheckt of ik het conform de methode van de fabrikant doe, correcte type batterij, maar de band vindt mijn Garmin horloge gewoon niet.

Ben ik de enige met deze issues? Mis ik ergens een stap?

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 16:46

Galois

1811 - 1832

Calitomnication schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:48:

Deze week alleen nog ergens een nieuwe hardloopbroek online bestellen en dan ben ik weer zo goed als winterklaar. Iemand nog een tip voor een webshop die deze week een sale heeft?
Toevallig gisteren bij de outlet-shop van Asics deze gehaald. Ook nog een korte broek en een vest en zo nog eens 30% korting gekregen... :)

------------------

Over 2,5 weken eindelijk weer een wedstrijd lopen. Mijn laatste was de HM CPC een week voor de eerste (intelligente :) lockdown). Ik zat er toen goed in en een mooie tijd gelopen van 1:20:30.

Voor de zomer ingeschreven voor de zevenheuvelenloop en erg veel zin om daar een mooie tijd te gaan lopen. Mijn PR staat daar op 56 en een beetje en ik hoopte dit jaar onder de 56 minuten te gaan lopen.

Helaas ben ik sinds een klein maandje lichtjes geblesseerd aan mijn heup. De pees die aan mijn heup/bekken aanhecht, is wat geïrriteerd. Bij alle normale bezigheden, heb ik nergens last van. Tijdens het hardlopen heb ik ook nergens last van, maar na het hardlopen, de volgende dag, dan heb ik toch wel een licht geïrriteerde plek die voelt als een 'blauwe plek'. Het is niet heel pijnlijk en belet mij verder niet.
Na een paar dagen is de pijn weer weg en alleen bij drukken voel ik wat irritatie op de pees.

Ben er al mee naar de fysio geweest en hij gaf aan dat het waarschijnlijk kwam door 'statische' belasting (dus door het bv. staan op mijn werk, enz) en niet door 'dynamische' belasting (dus het hardlopen). Ik moest gewoon maar rustig door gaan met hardlopen en wat rekoefeningen doen. Hij heeft mij overigens heel goed onderzocht: ik heb zeker een kwartier op die tafel gelegen en hij heeft mijn been in elke willekeurige stand gehouden en veel vragen gesteld.

Helaas blijft het allemaal stabiel. Ik ben dus (op advies van de fysio) gewoon door blijven hardlopen, maar het wordt niet minder (en ook niet erger).

En nu twijfel ik dus of ik:
- gewoon maximaal mee moet doen aan de zevenheuvelenloop
- gewoon mee moet doen, maar dan rustig aan
- af moet zeggen

De fysio zegt dus dat het geen kwaad kan, omdat het niet erger wordt. Ik (de eigenwijze ik) denk dat het niet beter wordt, omdat ik het 'in stand houd' en eigenlijk dus volledige rust zou moeten nemen...

Iemand nog wijze woorden hierover te zeggen? Wellicht een ervaringsdeskundige die deze blessure herkent?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunth
  • Laatst online: 23:08
Galois schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:55:
[...]

Toevallig gisteren bij de outlet-shop van Asics deze gehaald. Ook nog een korte broek en een vest en zo nog eens 30% korting gekregen... :)

------------------
Bedankt voor de tip.
Net ook paar dingen gekocht,mooie korting :)

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-09 07:53
Chocovla schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:33:
Dit zit even tussen het sporthorloge en hardloop topic in gok ik. Heb even een vraag over het vervangen van de batterijen van de zogenaamde borstband hartslag meters.

Heb in het verleden gebruik gemaakt van de Garmin HRM run en eerder dit jaar de Polar H10. Punt is dat ik echt aan mijzelf begin te twijfelen als het op het vervangen van de batterijen aankomt.

Loop prima een jaar zonder problemen na aankoop, maar als ik eenmaal de batterijen moet vervangen weigeren de banden gewoon. Meerdere keren gecheckt of ik het conform de methode van de fabrikant doe, correcte type batterij, maar de band vindt mijn Garmin horloge gewoon niet.

Ik heb met de Garmin HRM recent ook problemen ervaren. Na een zoektocht kwam ik er achter dat je de batterijen blijkbaar niet te snel moet vervangen en beter de band 30 minuten batterijloos kunt laten voor een nieuwe te plaatsen :X :?

In mijn geval maakte de band eenmalig verbinding op het moment dat ik de batterij plaatste, daarna niet meer. Dus echt het horloge aan zetten op hardlopen, dan de batterij plaatsen en dan maakte hij verbinding. Daarna moest ik dit steeds met een nieuwe batterij doen.

Uiteindelijk heb ik hem via Garmin kunnen ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
digital-IMEI schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:28:
[...]

Ik heb met de Garmin HRM recent ook problemen ervaren. Na een zoektocht kwam ik er achter dat je de batterijen blijkbaar niet te snel moet vervangen en beter de band 30 minuten batterijloos kunt laten voor een nieuwe te plaatsen :X :?

In mijn geval maakte de band eenmalig verbinding op het moment dat ik de batterij plaatste, daarna niet meer. Dus echt het horloge aan zetten op hardlopen, dan de batterij plaatsen en dan maakte hij verbinding. Daarna moest ik dit steeds met een nieuwe batterij doen.

Uiteindelijk heb ik hem via Garmin kunnen ruilen.
Heb ik ook gehad. Band laten liggen en een nieuwe besteld (HRM pro). Daarna toch nog eens de batterij vervangen en warempel, het werkt weer. Garmin moet eens gaan nadenken over een oplaadbare HRM band. Scheelt een hoop gekut elke keer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartske
  • Laatst online: 08:33
https://nos.nl/video/2404...et-lopen-van-een-marathon

In dit filmpje zijn ze wel erg negatief over het lopen van een marathon. Maar opzich wel goed voor beginnende lopers denk ik, ipv een marathon als bucket list dingetje te zien kun je je beter focussen op kortere afstanden, veel gezonder en minder blessuregevoelig.

Ook een negatief punt is dat het mentaal te zwaar zou zijn? Lijkt me juist dat je met zo'n uitdaging en consequent trainen je doorzettingsvermogen ook traint, wat me juist alleen maar mentaal positief lijkt.

[ Voor 23% gewijzigd door Bartske op 03-11-2021 16:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Keiichi
Mentaal zwaar? Ik begin de 10km trainingruns met vertrekpunt thuis mentaal zwaar te vinden.

Lange runs zijn leuk, je hebt vanaf thuis gezien misschien wel hetzelfde stukje, maar na die 5km kun je op zoveel andere plekken zijn dan andere. Ik zie het vaak dat ik 'op reis' ben geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupie0172
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 10:30
Chocovla schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:33:

Ik heb dit al heel erg vaak gehad, het heeft dus te maken met die o-ring, die moet je eigenlijk vervangen met elke batterijwissel, gelukkig kreeg ik onder garantie altijd wel een nieuwe band, maar heb nu via eBay een aantal van die ringen besteld, dit zou moeten werken. Ik heb net even gekeken en je kan ze hier halen, https://www.ebay.com/itm/114538708153 wellicht zijn er meer gegadigden en kan je ze samen bestellen en zo de portokosten delen. Let even op met bestellen met meerdere setjes bestellen berekent eBay ook meerdere keren de portokosten, dit kan je van tevoren even met de verkoper regelen, hij doet hier niet moeilijk over en zal dan alles in 1 enveloppe gooien.YouTube: Garmin Heart Rate monitor HRM Tri, Swim, Run Battery and O-ring repl...

[ Voor 17% gewijzigd door Huupie0172 op 03-11-2021 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 16:13
En zo worden alweer de eerste hardloopevenementen dankzij de nieuwe coronamaatregelen alweer afgelast

- Halve van Linschoten
- Spijkernisse Spark Marathon, inschrijving op on hold

Ben benieuwd of de 7^^ alsnog door gaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
Mijn achillespees is rustig geworden, zondag dus nog wel last maar maandag overdag niets gevoeld eraan dus 's avonds gelopen. 400m interval en niet te snel gelopen, paar onderdelen in de loopscholing overgeslagen. Dinsdag geen reactie en gisteren ook zonder problemen een 12km rustig kunnen lopen.

Klaar voor de halve marathon. Klein dingetje: het is zondag windkracht 6 op Terschelling en op het strand hebben we de wind vol tegen, sowieso hebben we aan het einde wind tegen. Dat wordt dus een positieve split ipv de voorgenomen negatieve split :+ Ik ga gewoon lekker op gevoel lopen, als ik me niet vergaloppeer bij het beklimmen van de duinen (en weer naar beneden) dan moet dat leiden tot een mooi resultaat. Hopelijk komen we onderweg met een groepje op ongeveer hetzelfde tempo samen zodat we elkaar kunnen helpen. Ik denk niet dat ik ooit heb gelopen met windkracht 6 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Roadman schreef op donderdag 4 november 2021 @ 07:40:
En zo worden alweer de eerste hardloopevenementen dankzij de nieuwe coronamaatregelen alweer afgelast

- Halve van Linschoten
- Spijkernisse Spark Marathon, inschrijving op on hold

Ben benieuwd of de 7^^ alsnog door gaat
Tja, snap het ook wel. Het is nogal wat om zowel deelnemers als publiek te controleren op een QR code :/

Aanstaande zondag heb ik (weer) een Rondje Bussloo op de planning. Bij het ophalen van je startnummer wordt ook je QR gescand. Het is normaalgesproken altijd al druk, maar ik zorg dat ik dit keer maar extra vroeg aanwezig ben..

Oh, ik lees net wel dit trouwens:
https://www.nu.nl/coronav...na-kritiek-van-kamer.html *O*

[ Voor 40% gewijzigd door InZane op 04-11-2021 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
Huupie0172 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:03:
[...]

Ik heb dit al heel erg vaak gehad, het heeft dus te maken met die o-ring, die moet je eigenlijk vervangen met elke batterijwissel, gelukkig kreeg ik onder garantie altijd wel een nieuwe band, maar heb nu via eBay een aantal van die ringen besteld, dit zou moeten werken. Ik heb net even gekeken en je kan ze hier halen, https://www.ebay.com/itm/114538708153 wellicht zijn er meer gegadigden en kan je ze samen bestellen en zo de portokosten delen. Let even op met bestellen met meerdere setjes bestellen berekent eBay ook meerdere keren de portokosten, dit kan je van tevoren even met de verkoper regelen, hij doet hier niet moeilijk over en zal dan alles in 1 enveloppe gooien.YouTube: Garmin Heart Rate monitor HRM Tri, Swim, Run Battery and O-ring repl...
Zal eens kijken of ik een extra pakketje O-ringen kan opscharrelen. Heb ooit eens in een gehaaste bui de ring los gehad bij de eerste HRM run, de nieuwe zit de ring an sich gewoon netjes op.

Heb met de Polar eerst ook de boel aan de praat gekregen door de band helemaal weg te gooien uit het horloge geheugen, daarna kwam het alsnog tevoorschijn. Vind een band van 80 euro net een tandje te duur om als jaarlijks vervangartikel te doen als het slechts de batterij betreft. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
[...]

Nu draag ik al vele jaren hartslagbanden en zijn hier in het huishouden inmiddels tientallen batterijen vervangen, maar hier heb ik nog nooit van gehoord én ik heb nog nooit zulke problemen gehad. Die O-ring kan je prima (jarenlang) op zijn plek laten zitten. Extragratis tip n.a.v. het filmpje, door op de zijkant van de batterij te duwen, kantelt ie omhoog en kan je hem zo pakken. Blijft dat ringetje ook keurig op zijn plek...

Wat doen jullie allemaal bij het vervangen van een batterijtje? :+

* Roozzz verwondert zich nog even verder :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

@Roozzz Deel je verwondering.

Rubber eraf
Schroefjes los
Klepje verwijderen
Batterij verwisselen
(Eventueel ring weer terug op z'n plek)
Klepje terug plaatsen
Vast schroeven.
Rubber terugplaatsen.

Denk dat het bij veel mensen fout gaat omdat ze de schroefjes te vast willen draaien.
De ring dient als afdichting, niet het plastic op plastic van de houder en het klepje.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Tijdje geleden een paartje Pegasus 38 met FlyEase gekocht, maar ik kan er maar niet aan wennen. Wat een ballensysteem met dat dunne touwtje/elastiekje. Het bleef allemaal maar te los zitten naar mijn mening.
Vandaag dus maar dat hele FlyEase gebeuren eruit gesloopt en vervangen met veters uit een paar afgeschreven schoenen die nog ergens in de garage lagen. Voelt al gelijk stukken beter.
Morgenochtend maar eens echt de proef op de som nemen met een loopje.

Edit: Dat beviel stukken beter vanochtend! :)

[ Voor 5% gewijzigd door InZane op 05-11-2021 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupie0172
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 10:30
Roozzz schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:52:
[...]

Nu draag ik al vele jaren hartslagbanden en zijn hier in het huishouden inmiddels tientallen batterijen vervangen, maar hier heb ik nog nooit van gehoord én ik heb nog nooit zulke problemen gehad. Die O-ring kan je prima (jarenlang) op zijn plek laten zitten. Extragratis tip n.a.v. het filmpje, door op de zijkant van de batterij te duwen, kantelt ie omhoog en kan je hem zo pakken. Blijft dat ringetje ook keurig op zijn plek...

Wat doen jullie allemaal bij het vervangen van een batterijtje? :+

* Roozzz verwondert zich nog even verder :D
Ja bijzonder inderdaad, ik heb denk al 5 hartslagbanden weg kunnen gooien omdat ze het na de batterij wissel niet meer deden doordat er vocht in de sensor kwam, het probleem is er wel degelijk, er staan zat voorbeelden op het internet. Misschien doet iedereen inderdaad iets fout, maar zoals hierboven te lezen zijn er ook hier dus mensen met het probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
@Roadman
In Maastricht gaat alles wel nog door, 5k, 10k, HM, Marathon.

Het zou imho nogal raar zijn om buitensporten te verbieden, want
1. buitensporters zijn globaal gezonder, veel minder overgewicht, zijn per definitie geen risicopersonen voor een verwikkelde infectie.
2. intussen is ook wel duidelijk dat besmetting in buitenlucht een zeer zeldzaam fenomeen is.

Ik was half en half aan het denken om in Maastricht de marathon te doen, maar een weekendje Maastricht lukt niet voor het gezin (andere activiteiten), en om er nu 's morgens heel vroeg naar toe te rijden zie ik ook niet zitten. De start is al om 9.00, en het is 2,5 uur rijden ernaartoe.

Ik was toch nog aan het twijfelen, maar mevrouw Hartloper heeft beslist, ik ga niet naar Maastricht.
Ik ga wel mijn goede huidige conditie nog verzilveren door volgend weekend nog een laatste wedstrijd te lopen, een lokale halve marathon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Ik zit op een plafond qua marathonprestaties, mijn laatste vier marathons waren alle vier 3:13. Al denk ik dat de laatste een paar minuten sneller had kunnen lopen met beter weer, want het was toen 20 graden en volop zon.

Ik denk dat ik onder de 3:10 zou kunnen lopen, misschien zelfs pakweg 3:08. Sub-3 lijkt me niet realistisch.
Mijn PR's op de 10 en de halve liep ik dit najaar - 39:22 en 1:26:41.

De voorbije 12 maanden liep ik 1650 km. Ik heb al jaren een eigen zelfgemaakt schema, nagenoeg zonder intervaltraining.
Dinsdag een herstelloop, rustig, 6 km, recent breidde ik dit wat uit naar 10 km.
Donderdag tempoloop, starten aan 4 km en in de loop van drie maand op te drijven naar maximaal 16 km tempo (wat overeenkomt met marathontempo).
Zondag een lange duurloop, met als langste 30-31 km.

Vorig najaar probeerde ik een vierde training toe te voegen (rustige duurloop), maar toen kreeg ik een verrekking aan de rechterkuit.

Ik heb hardere intervaltraining geprobeerd, maar mijn rechterkuit en achillespees waren daar niet gelukkig mee. Het enige wat ik (zelden) doe is 30/30 intervallen.
Dat is 30 sec ontspannen sprinten (95% van max snelheid), 30 sec dribbelen, en dat een keer of 4 na elkaar.

Enerzijds heb ik met dit schema mooie resultaten behaald zonder blessures. Anderzijds zit ik wellicht tegen het maximum dat ik eruit kan halen op deze manier. Ik ben 47, als ik ooit nog sneller wil lopen, moet het binnen de 5 jaar gebeuren.

Ik heb een stuk of 10 boeken over hardlooptraining gelezen, ik heb daar voor mij uit gedistilleerd wat werkt, maar zou nu toch het advies van iemand anders willen volgen.

Daarom zou ik me voor een voorjaarsmarathon willen laten coachen door een externe coach. Sowieso alles vanop afstand. De enige coach in mijn buurt woont is een 23-jarige voetballer/triatleet/loper met een halve-marathon PR vergelijkbaar met het mijne, die nog nooit een marathon liep. Daar kan ik als door de wol geverfde loper geen vertrouwen in stellen om met te begeleiden voor een marathon, ook al is hij misschien een goede coach.

Mogelijkheden:
- de Trenara app lijkt me wel OK. Is 10 euro per maand. Geen persoonlijk advies, wel redelijk wat features in de app. Ik kan dan zelf schuiven met work-outs en dergelijke. Misschien wat veel intervaltraining.
- via Michel Butter en Guido Hartensveld - TwoZeroNine. Kost 119 euro/maand, minstens 4 maand. Niet goedkoop, maar niet onoverkomelijk. Voordeel is echt een persoonlijk schema, wat ook kan aangepast worden met feedback.

Er zijn nog andere mogelijkheden, o.a. via Garmin of via TrainingPeaks, maar die zeggen me minder.

Wat denken jullie ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
@Hartloper misschien zou je in combinatie met een fysio kunnen gaan kijken waarom die intervals niet willen lukken want ík verwacht dat daar de meeste winst te behalen is. Want op wat voor tempo’s kreeg je er last van? Misschien er meer tempo blokken van maken die een seconde of 15 onder je marathon tempo liggen zodat het marathon tempo wat makkelijker aan gaat voelen.
Iig dit werkte bij mij wel prima :)
Want zo als ík nu lees loop je zelden sneller dan je marathon tempo.

Verder denk ík dat elke mogelijkheid die je zelf voorstelt interval trainingen zal bevatten dus er aan ontkomen zal niet gaan lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Inderdaad ik loop zelden sneller dan marathontempo.
De intervallen die ik indertijd liep (en die ik niet kon volhouden wegens kuitlast de dagen en weken nadien) waren eerder rond halve-marathontempo.
Ik ben ook eerder een wedstrijdloper.
De wedstrijdtempo's lopen op training vind ik moeilijk.
Marathontempo (4:35) in training te lopen vind ik al hard, en halve-marathontempo (4:10) nog harder.

Maar al je opmerkingen zijn terecht. Om over na te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Hartloper schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:10:
Inderdaad ik loop zelden sneller dan marathontempo.
De intervallen die ik indertijd liep (en die ik niet kon volhouden wegens kuitlast de dagen en weken nadien) waren eerder rond halve-marathontempo.
Ik ben ook eerder een wedstrijdloper.
De wedstrijdtempo's lopen op training vind ik moeilijk.
Marathontempo (4:35) in training te lopen vind ik al hard, en halve-marathontempo (4:10) nog harder.

Maar al je opmerkingen zijn terecht. Om over na te denken.
Nog nooit iemand laten kijken naar waar die klachten vandaan komen? Ik vind het namelijk best apart dat je een halve kan lopen op 4.10/km, maar dat tijdens een intervaltraining al hard vindt.
Ik loop hogere tempo's tijdens intervaltrainingen, maar ik weet zeker dat ik geen halve marathon trek op 4.10/km.

Mijn trainer is er trouwens ook van overtuigd dat korte wedstrijdjes meepakken (bijv. 5km) ook goed zijn voor de langere afstanden zoals een halve of hele marathon. Goed voor je tempohardheid ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:55
Hartloper schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:37:
Ik zit op een plafond qua marathonprestaties, mijn laatste vier marathons waren alle vier 3:13. Al denk ik dat de laatste een paar minuten sneller had kunnen lopen met beter weer, want het was toen 20 graden en volop zon.

Ik denk dat ik onder de 3:10 zou kunnen lopen, misschien zelfs pakweg 3:08. Sub-3 lijkt me niet realistisch.
Mijn PR's op de 10 en de halve liep ik dit najaar - 39:22 en 1:26:41.

De voorbije 12 maanden liep ik 1650 km. Ik heb al jaren een eigen zelfgemaakt schema, nagenoeg zonder intervaltraining.
Dinsdag een herstelloop, rustig, 6 km, recent breidde ik dit wat uit naar 10 km.
Donderdag tempoloop, starten aan 4 km en in de loop van drie maand op te drijven naar maximaal 16 km tempo (wat overeenkomt met marathontempo).
Zondag een lange duurloop, met als langste 30-31 km.

Vorig najaar probeerde ik een vierde training toe te voegen (rustige duurloop), maar toen kreeg ik een verrekking aan de rechterkuit.

Ik heb hardere intervaltraining geprobeerd, maar mijn rechterkuit en achillespees waren daar niet gelukkig mee. Het enige wat ik (zelden) doe is 30/30 intervallen.
Dat is 30 sec ontspannen sprinten (95% van max snelheid), 30 sec dribbelen, en dat een keer of 4 na elkaar.

Enerzijds heb ik met dit schema mooie resultaten behaald zonder blessures. Anderzijds zit ik wellicht tegen het maximum dat ik eruit kan halen op deze manier. Ik ben 47, als ik ooit nog sneller wil lopen, moet het binnen de 5 jaar gebeuren.

Ik heb een stuk of 10 boeken over hardlooptraining gelezen, ik heb daar voor mij uit gedistilleerd wat werkt, maar zou nu toch het advies van iemand anders willen volgen.

Daarom zou ik me voor een voorjaarsmarathon willen laten coachen door een externe coach. Sowieso alles vanop afstand. De enige coach in mijn buurt woont is een 23-jarige voetballer/triatleet/loper met een halve-marathon PR vergelijkbaar met het mijne, die nog nooit een marathon liep. Daar kan ik als door de wol geverfde loper geen vertrouwen in stellen om met te begeleiden voor een marathon, ook al is hij misschien een goede coach.

Mogelijkheden:
- de Trenara app lijkt me wel OK. Is 10 euro per maand. Geen persoonlijk advies, wel redelijk wat features in de app. Ik kan dan zelf schuiven met work-outs en dergelijke. Misschien wat veel intervaltraining.
- via Michel Butter en Guido Hartensveld - TwoZeroNine. Kost 119 euro/maand, minstens 4 maand. Niet goedkoop, maar niet onoverkomelijk. Voordeel is echt een persoonlijk schema, wat ook kan aangepast worden met feedback.

Er zijn nog andere mogelijkheden, o.a. via Garmin of via TrainingPeaks, maar die zeggen me minder.

Wat denken jullie ?
Energy Lab heeft een paar jaar geleden hun "Breaking 3" traject gelanceerd: https://energylab.be/nl/energy-station/breaking-3 Je zult ook wel op maat kunnen werken. Niet echt goedkoop, maar wel professioneel, onder meer Paul Van Den Bosch werkt daar.

EDIT: hun website breaking3.be is niet meer online, maar het kostte indertijd 900 euro om je een idee te geven. Ze zullen het niet meer als groepspakket aanbieden maar individuele coaching is wellicht nog steeds mogelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door chaola op 05-11-2021 10:23 ]

It's just technology, not religion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Deze zomer verhuisd naar regio Ede/Wageningen, en zou in januari (ivm verzekering) graag een sportmedische keuring plannen, om te zien of t oude lijf nog een beetje wil... De hele rataplan, met ademtest, urine en wat al niet meer.

Mijn vorige keuring was ik niet dolenthousiast over; dat was in Gorinchem. Planning, ontvangst, er werden onderdelen niet uitgevoerd die wel besteld waren (moest ik later voor terugkomen...). Kortom, niet top.

Heeft iemand een goede ervaring met een sportmedische keuring in Ede/Wageningen/Bennekom?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elastiek
@Blomminator, net buiten de regio bij Guido Vroemen van SMA Midden Nederland in Amersfoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Blomminator schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:18:
Deze zomer verhuisd naar regio Ede/Wageningen, en zou in januari (ivm verzekering) graag een sportmedische keuring plannen, om te zien of t oude lijf nog een beetje wil... De hele rataplan, met ademtest, urine en wat al niet meer.

Mijn vorige keuring was ik niet dolenthousiast over; dat was in Gorinchem. Planning, ontvangst, er werden onderdelen niet uitgevoerd die wel besteld waren (moest ik later voor terugkomen...). Kortom, niet top.

Heeft iemand een goede ervaring met een sportmedische keuring in Ede/Wageningen/Bennekom?
In deze plaatsen dan weer net niet, maar Papendal is vlakbij. Daar heb ik tal van positieve ervaringen over gehoord. Zou denk ik mijn eerste keus zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
@elastiek en @Roozzz Prima, ik heb een auto, dus beetje rijden kan altijd.
Ik ga eens vragen wie wat wanneer kan leveren.

Thnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Nu online

De Sport Valley afdeling van het Gelderse Vallei Ziekenhuis biedt deze diensten. Geen ervaring met de test, maar goede ervaring (n=1) met Sport valley.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Laatst online: 10:17

KnOeFz

no comment...

Tip mbt vochproblemen in de Garmin HRM run hartslagband:
Ik heb geen gekkigheid meer gehad door bij de batterijwissel een (klein) likje siliconen vet op de o-ring te smeren.

[ Voor 3% gewijzigd door KnOeFz op 05-11-2021 10:47 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05

Ik heb zelf goede ervaring met sportkeuring.nl. Afgelopen dinsdag voor de 3e keer geweest in Purmerend. Dat is voor mij de dichtsbij zijnde locatie met ademgasanalyse op een loopband.

Ze hebben ook een locatie in Baarn waar dit mogelijk is:
https://www.sportkeuring.nl/locaties/baarn/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Blomminator schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:47:
@elastiek en @Roozzz Prima, ik heb een auto, dus beetje rijden kan altijd.
Ik ga eens vragen wie wat wanneer kan leveren.

Thnx!
Je kan er natuurlijk ook nog heen rennen/fietsen, met een half uurtje moet dat wel lukken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzie79
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:18
chaola schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:01:
[...]

Energy Lab heeft een paar jaar geleden hun "Breaking 3" traject gelanceerd: https://energylab.be/nl/energy-station/breaking-3 Je zult ook wel op maat kunnen werken. Niet echt goedkoop, maar wel professioneel, onder meer Paul Van Den Bosch werkt daar.

EDIT: hun website breaking3.be is niet meer online, maar het kostte indertijd 900 euro om je een idee te geven. Ze zullen het niet meer als groepspakket aanbieden maar individuele coaching is wellicht nog steeds mogelijk.
Enkele weken geleden nog gehoord dat de meeste van het breaking 3 programma het toen wel niet gehaald hadden. 900€ en dan geen sub 3 lijkt me ook wel zuur...

Gisteren de mail gekregen van de marathon van Gent, dat ik nu automatisch ben ingeschreven voor de editie van 27/3/2022 (na de geannuleerde editie van 2020). *O*

Nu ben ik bezig met het onderhoudsschema van Trenara en dan opbouwen naar 3:15. Al die marathonverhalen zorgden alvast voor extra motivatie! d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Roozzz schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:22:
[...]

Je kan er natuurlijk ook nog heen rennen/fietsen, met een half uurtje moet dat wel lukken :+
Als ik 9.5 km in een half uur kan rennen, had ik die hele keuring niet nodig. Dan zou ik topfit zijn. Maar de fiets is een prima optie ;)

Heb Papendal gemaild, binnen 1 werkdag een reactie.

En ik dacht eigenlijk dat ik elke 2 jaar een keuring mocht declareren tot 150,-, maar ik zie nu elk jaar. Dus misschien wel eentje meteen nu, en nog eentje ergens in de zomer. Niet zozeer voor de gezondheid, maar de progressie.

Update;
Zojuist al gebeld, ik kan dinsdag al terecht maar met n weekendplannen is dat niet slim. Dus nu over 2 weken kan ik mij melden. Alles drop en dran, en voor het eerst een meting op de loopband ipv de fiets. Dus nieuw en wie weet. :9
Update2;
Ik had natuurlijk geen seconde naar de kosten gekeken, maar € 370,- euro is wel serieus geld...

[ Voor 21% gewijzigd door Blomminator op 05-11-2021 13:41 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
elastiek schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:40:
@Blomminator, net buiten de regio bij Guido Vroemen van SMA Midden Nederland in Amersfoort.
Heb ook goede ervaring met SMA Amersfoort (Bernard te Boekhorst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Hartloper schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:37:
Mogelijkheden:

Wat denken jullie ?
Andere mogelijkheiden:
- Coaching via de lokale atletiek vereniging
- TrainAsOne (vergelijkbaar met Trenara)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
InZane schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:43:
[...]
Heb ook goede ervaring met SMA Amersfoort (Bernard te Boekhorst).
Dokter Bernard voor intimi :P

Ook een kundig sportarts inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaola
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:55
Tazzie79 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:28:
[...]

Enkele weken geleden nog gehoord dat de meeste van het breaking 3 programma het toen wel niet gehaald hadden. 900€ en dan geen sub 3 lijkt me ook wel zuur...
Klopt :D Ik heb nadien heel hard moeten zoeken om iets van resultaten te vinden, want ze liepen er niet mee te koop. Ik heb toen ergens een overzichtje gevonden en had ook de indruk dat de succes ratio niet bijster groot was. Ik denk dat ze ook hun eigen selectiecriteria niet gevolgd hebben (nl. ofwel al een marathon onder 3.15u gelopen, of een HM onder 1.30u of een 10k onder 39') en dat er een paar deelnemers zichzelf wat hoger ingeschat hebben.

It's just technology, not religion

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Totrail
Maandag evaluatie met m'n fysio gehad en het gaat de goede kant op. Meer variatie zoals intervallen mag ik weer toevoegen aan de training. Vooral goed naar m'n lichaam blijven luisteren en de opgegeven oefeningen blijven doen.
Vanmiddag 9km gelopen verdeelt in 3 blokjes van 3 kilometer. De eerste om echt langzaam lopen je oefenen (blijf het moeilijk vinden) en daarna per blokje steeds iets sneller. Prima gelopen en geen last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
chaola schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:01:
[...]

Pff €900….
Hier had ík globaal het 3 uur schema van Paul van Den Bosch gevolgd en was iig hier wel een succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
[...]

Poging nummer zoveel en het is geslaagd. Tenminste met de Polar H10 die ik ook had liggen op mijn hartslagband kerkhof.

Wat uiteindelijk het euvel heeft verholpen was inderdaad de zogenaamde rubberen ring. Deze zit ook op de Polar. Heb heeeeeel voorzichtig deze aangedrukt op het onderste rondje van de houder. Vervolgens sloot de houder wel volledig af en werd de hartslagmeter weer gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Bedankt voor de reacties.
Of onder de drie uur mogelijk is, weet ik niet.
Dat ik nog iets sneller kan dan 3:13, daar ben ik wel van overtuigd.

Ik ga voor mijn voorjaarsmarathon het Trenara schema volgen. Ik heb als doel 3:08 ingegeven.
Ben ik er niet tevreden over, dan ga ik in de zomer en het najaar TwoZeroNine een kans geven.

Ik ga het Trenara-schema wel een beetje moeten matigen. Ik doe 14 november nog een HM, en het schema geeft me twee dagen nadien een tempoduurloop van 3km inlopen, 3 km aan 4:36min/km, 3 km aan 4:16 min/km en 3 km uitlopen. Ik denk niet dat het schema in rekening brengt dat er een tussentijdse wedstrijd is geweest.
Maar 3 km aan marathontempo en 3 km aan halvemarathontempo gaat 'm echt niet worden. 2 dagen na een wedstrijd heb ik zoveel spierpijn dat een herstelloopje van een kilometer of 6 wel zal volstaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvl78
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 22:35
Het trenara schema matigen als je in het voorjaar een marathon gaat lopen omdat je in november een halve gaat lopen? Daar zit toch 4 a 5 maand tussen lijkt me geen probleem en bij trenara kan je tussendoelen/ wedstrijden ingeven, en je kan de interval training wisselen in de week met zo'n recuperatie loop.

Tussen trenara en 2zeronine zit qua kosten ook bijvoorbeeld nog runningmovements (Gert Jan Wassink) of schema van Dennis Licht ook allemaal online mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Hartloper Het Trenara schema geeft geen hertelperiode na de halve M weer? To be sure: Je hebt de halve M wel ingevoerd? Vreemd.
Verder sluit ik me bij @mvl78 aan.

Stuur anders Christophe en zijn maatje een mail hoe dat nu zo komt, het gebrek aan herstel....
Anderzijds vind ik ook dat je zo'n schema niet slaafs moet volgen, ik vind het "ja maar ik betaal er voor" niet het beste argument om het toch te doen wat er staat. Zelfs met mijn persoonlijke schema's had ik het toch af en toe dat ik echt meer herstel nodig had dan de trainer opschreef of dat het zelfs de bedoeling was om even niet te "verslappen" met herstel, iets dat in wedstrijdgroepen voorkomt, maar ja.... als ik vind dat dat herstel er echt moet komen... dan komt het er.
Door het iig bij hen te vragen krijg je ook inzicht waarom zij het met een ingevoerd tussendoel toch zo doen.
En anders leren ze van jou.... dat het in een aantal gevallen toch teveel kans zijn.
Succes verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Hartloper schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:10:Inderdaad ik loop zelden sneller dan marathontempo.
Ik ben ook eerder een wedstrijdloper. De wedstrijdtempo's lopen op training vind ik moeilijk.
Op afstand erg lastig om dit soort zaken te beoordelen.
In het algemeen: Door een rem te zetten en het marathontempo als een soort max in je training te zetten, is dat wel een eentonige aanpak. Veel variaties in tempo's is belangrijk.
Als je Trenara volgt..... en je houdt dat marathon tempo aan als max tempo... dan volg je in de praktijk niet de tempos van Trenara? Of begrijp ik je verkeerd, kan ook...

Verder nog algemeen: Voor een wedstrijdloper wat je opschrijft, en die ook nog lange afstanden loopt 1/2M t/m M vind ik ca 1650 km/jaar relatief weinig km's om beter te worden. Alleen van meer km's lopen word je beter, wel gevarieerde km's, puur alleen maar harder trainen daar word je niet beter van omdat daar het blessurespook om de hoek ligt.....
Je hebt met de tijden die je nu loopt op zich een prima basis, dus het is dan uitzoeken wat bij je past om die next step te kunnen maken. Een meer persoonlijk coaching heeft wel wat, maar daar zijn ook grote verschillen (er kwam al wat voorbij). Is een wedstrijdgroep wat bij een club of een goede loopgroep? (mss is dat al voorbij gekomen, dan heb ik het gemist).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Ik ga het Trenaraschema wel volgen. En dus ook tempo's lopen aan halvemarathon- of 10kmtempo.
Het is juist de bedoeling van een niet-zelfgemaakt schema te volgen dat ik iets anders doe dan ik gewend ben.

Maar het moet wat geleidelijk gaan. Het is imho niet goed om van bijna nooit intervallen te lopen plots keiharde intervaltraining te beginnen doen, dat moet wat opgebouwd worden. En jouw principe om een herstelloop te doen als je lichaam het vraagt, en dus soms een zware training te schrappen, ga ik ook toepassen.

Er zijn wel enkele lokale clubs. Maar dat is wat moeilijk om in te passen in beroepsleven en familiale leven.

Ik heb altijd de filosofie gehad om met een minimum aan inspanning een maximum aan resultaat te proberen halen. Uit noodzaak, omdat intervaltraining of verhogen van het aantal trainingen naar 3 x per week leidde tot overbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Hartloper Dank voor je respons/verdere inkijk in jouw aanpak.
Trenaraschema : Prima, ik heb een keer een lange podcast van ze gehoord en wat gelezen, vond hun aanpak destijds prima (2019). Hoe ze zich verder ontwikkeld hebben ben ik uit het oog verloren.

Geleidelijk "opvoeren" van de tempos: Alles voor! Dan hoort de belastbaarheid (pezen/spieren) mee te schalen. Merk je maar ook iets dat het niet zo is.... ga 1 tandje terug blijf er even hangen tot je alle pijntjes kwijt bent en schakel vervolgens weer voorzichtig op. Heel houden is zeer belangrijk in deze. Moeten stoppen is altijd funest.

Lokale clubs: Duidelijk punt, velen hebben dat planningsknelpunt.

Filosofie:met een minimum aan inspanning een maximum aan resultaat : Prima filosofie maar dat geldt ook voor wie "maar" 4x of 5x kan trainen en liever 6x of 7x had willen trainen..... Ieder heeft zo zijn/haar eigen offset. Maar die genoemde overbelasting kan (!) wel te maken hebben met de manier waarop je alles nu zo doet. Dat zou kunnen betekenen dat je zou moeten accepteren dat het sneller lopen zonder blessures niet mogelijk is zonder dat je het aantal trainingen/het loop volume eerst verder vergroot.
Kijk eens of je wellicht thuis op tijden dat het je uitkomt een of twee keer per week een half uurtje per keer aan core stability wat kunt doen. Dat zou nog een punt zijn wat je huidige niveau zonder vaker te gaan hardlopen op kan krikken.
Of... doe je dat al soms?
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:31
@Hartloper

Succes, ben benieuwd hoe het voor je uitpakt...

Maar als ik je zo hoor is het eerlijk gezegd dus ook niet zo gek dat er weinig progressie in zit? Je traint max op marathon tempo (en dan doelmarathon tempo? Of huidig...) en met 1650km in 12 maanden kom je op ongeveer 35 in de week?

Als blessures roet in het eten gooien beperkt dat de mogelijkheden natuurlijk, maar ik zou inderdaad eens uit zien te vogelen wat de oorzaak is. Of rustiger opbouwen qua intensiteit?

Maar zonder harder te trainen en/of meer km's te maken zal er weinig verdere vooruitgang in zitten lijkt me zo. Aan jou of dat het waard is.

Hier het plan om komende week aan een snelle 10k/HM training te beginnen, ik wil gaan kijken of ik de 10k onder de 35 minuten kan krijgen en daarmee ook meteen de halve onder de 1:20. In april de Utrecht (halve) marathon als eerstvolgende wedstrijd om naartoe te werken.

Dat gaat dus veel intervallen op beoogd/omgerekend 5k (~3:20) tempo en tegen 10k (doel is ~3:28 voor 10k, dus iets langzamer voor de tempo runs). Ook wel weer zin in moet ik zeggen, lekker stuk gaan.

Mensen hier trouwens ervaring met de Groeten uit Schoorl 10k? In februari dus evt een mooie voor een sub 35 10k poging, maar geen idee of die zich daar wel voor leent? (Door zand rennen bijv)

[ Voor 8% gewijzigd door m0ridin op 06-11-2021 15:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Totrail
Vandaag getest hoe 2 dagen achtereen hardlopen zou voelen (in overleg met fysio). Test is aardig gelukt. Had misschien de 10 aan willen tikken, maar de (bijna) 8 van nu is ook prima. Geen last, wel wat zware benen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
Core doe ik al 3 keer peer week 15 minuten, ben ik in voorjaar 2020 mee begonnen na een hamstringblessure die het gevolg was van een zwakke gluteus medius rechts. Toen 9 sessies bij de fysio gedaan, en die oefeningen blijf ik doen.
Ik merk het verschil, op het einde van lange duurlopen had ik vroeger de neiging om in te zakken en mijn bekken zakte telkens naar 1 kant.
Nu blijf ik mooi "recht" lopen, ook al ben ik vermoeid.

@m0ridin Goh, weinig progressie is relatief, heb dit jaar toch PB's gezet op de 10 km en de halve.
Ik heb heel wat boeken over training gelezen, en volgens mijn bescheiden mening is, zeker op de marathon, fysiologisch gesproken het lopen van intervallen de kers op de taart.
Het belangrijkste is aerobe capaciteit (met duurlopen), het tweede belangrijkste is de lactaatdrempel verhogen (en dat doe ik met tempolopen). Een tempoloop moet om tegen de lactaatdrempel te komen ergens tussen halvemarathontempo en marathontempo zitten. Uiteindelijk blijkt die snelheid na een marathonvoorbereiding van 3 maand en tapering ongeveer overeen te komen met mijn marathontempo.

Intervaltraining is de kers op de taart, zorgt voor bijkomende winst als aerobe capaciteit en lactaatdrempel al OK zijn, maar is ook intenser en gaat gepaard met grotere kans op blessures.
Maar zoals gezegd, ik stap af van mijn principe om bijna geen intervallen te doen, en we zien wel waar het schip strandt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JMaster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-07 17:06
Nou, ik mocht na 9 maanden niet hardlopen eindelijk eens de beentjes strekken van de fysio. Dus hop, 3x per week 4 a 5 km hardlopen (piece of cake, immers ik liep ongeveer 60 km per week voor mijn peesblessures).
Viel dat even tegen; 5 km voelde als 25 km, mijn hartslag was binnen no-time op 150 en mijn tempo was bedroevend (relatief gezien mijn oude tempo). Ik voelde me zo'n oude knar die even 1 keer in de zoveel tijd op zijn oude schoenen een rondje sjokt.

Zeer teleurstellend... maar ja. Ik loop weer! En weer doelen op korte termijn te behalen! Eerste 10 km, eerste 10 km binnen een uur etc. Dat dan weer wel 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobie2
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-10-2024
Ik ben opzoek naar mijn hardloop - heartrate zones. Ik heb al wat gezocht in het forum, de ene zegt dit, de ander zegt dat. D'r zijn veel die een max heartrate hebben boven de 200bpm wat ik amper kan geloven, maar blijkbaar kan het dus. Ik ben immers ook niet de sportiefste.

Maar ik doe toch al 2 jaar aan hardlopen, natuurlijk geen marathons, mijn record is maar 17km, dus geen halve marathon. Ik ben dus eerder een recreatieve loper denk ik, want aan wedstrijden doe ik toch niet aan mee. Wel heb ik een polar watch, maar voor hardlopen zijn polar standaard heart rates véél te laag, daar ben ik immers wel van overtuigd toen ik de running program van polar ging uitproberen. Op zone 1 moest ik stappen en dat klopt gewoon niet naar mijn gevoel. Ik heb dus gezocht...

Ik heb de karvonen calculator gevonden en naar mijn mening is die voor mij helemaal perfect!
http://www.briancalkins.com/HeartRate.htm
Ik was zelfs verbaasd dat mijn MAF (De formule van Maffetone) ook gewoon staat weer gegeven in zone 75%. Dus denk wel dat het accuraat is.

Ik zie ook dat de "old method" de standaard methode is die polar gebruikt, dus ben wel blij dat karvonen een nieuwe methode kan geven waardoor de heart rates toch hoger komen te liggen. Stappen in Zone 1 hoef ik gelukkig niet meer te doen. Ik denk wel dat dit voor mij accurate zone is voor hardlopen. Voor andere sporten buiten cardio gebruik ik wel nog de oude methode van polar, omdat ik het toch wel gevaarlijk vind om HIIT te doen met hele hoge heart rates!!!

Tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
@mobie2 waarom gevaarlijk?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Hartloper schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 17:34:
Core doe ik al 3 keer peer week 15 minuten, ben ik in voorjaar 2020 mee begonnen na een hamstringblessure die het gevolg was ........Nu blijf ik mooi "recht" lopen, ook al ben ik vermoeid.
(y)
Intervaltraining is de kers op de taart, zorgt voor bijkomende winst als aerobe capaciteit en lactaatdrempel al OK zijn, maar is ook intenser en gaat gepaard met grotere kans op blessures.
Maar zoals gezegd, ik stap af van mijn principe om bijna geen intervallen te doen, en we zien wel waar het schip strandt.
Dat laatste "moet" natuurlijk niet gebeuren.
Bouw het zeer langzaam op, al duur het een jaar om daar te komen waar je wilt zijn. Dat is mij ook overkomen en op bepaalde punten heeft het nog zelfs langer dan een jaar geduurd dat ik daarop goed belastbaar was.
Je kunt uiteraard echt niet ineens zo'n knop omzetten.
Heb geen idee of je via Google zo'n geleidelijke opbouw terug kunt vinden, een hoe en wat verhaal, probeer het eens,
Succes!

PS:
Intervaltraining is de kers op de taart
Voor mij zijn dat de wedstrijden, de training is voor mij alleen een middel, maar het is aan iedereen zelf om dat te bepalen waar de kers op de taart zit. 8)

[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 06-11-2021 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobie2
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-10-2024
@Krylinck Je zou mij eens moeten zien hijgen nadat ik burbees doe tot een heart rate zone van 90% van de standaard zones van polar en soms loopt dat op naar 95% als de watch mij niet optijd waarschuwd. Ik heb dit ooit eens te vaak gedaan (in april was dat) en ik kreeg volgende dagen rond de ogen een droge huid, huid schilfertjes, dat kreeg ik dus rond mijn ogen en dat heb ik nooit eerder gehad. Dus tja... ik neem het risico niet meer om het nog zo vaak te doen en al zeker niet om de heart rates nog eens extra op te krikken :P

Hier de volledige workout wat ik deed in april:
2 of 3 minuten = warming up (bijvoorbeeld rennen met hoge knieen, lichte burbees, butt kicks, jumping jacks!)
10 minuten = HIIT workout te onthouden: 90% tot 95% en daarna terug naar 70%
2 - 3 minuten = cooling down bijvoorbeeld soort stretchen: body hugs (armen zwieren, benen zwingen, handen op hoofd en elke 1 stap links/rechts

Dit heb ik hele maand gedaan en een dag rust er tussen.

[ Voor 29% gewijzigd door mobie2 op 06-11-2021 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Hartloper
Bron: https://runningholland.nl/opbouw-snelheidstrainingen

Er gaan zeker 4 trainingen met tussenpozen aan vooraf voor dat je je eerste interval training doet.
De afstanden van die interval zijn maar een voorbeeld. Ik zou zelf niet meteen met 900m beginnen, maar in een paar stappen geleidelijk naar toe werken en dan mag het wel iets harder dan vlot, maar maak er geen sprint van. Ook later niet, intervallen zijn geen sprint trainingen! Zeker voor lange afstandslopers al helemaal niet. ervaren lopers die belastbaar zijn kunnen in de zomer met goed warme spieren wel eens een setje los gaan.. maar kijk uit voor blessures, bij twijfel niet doen.
Voorbeeld opbouw snelheidstrainingen
Hieronder zie je in stappen een voorbeeld van hoe je een snelheidstraining kan opbouwen. Dit zijn niet trainingen die elkaar opvolgen. In een week worden 1 of maximaal 2 snelheidstrainingen gedaan. Snelheidstrainingen worden in een week afgewisseld door andere trainingsvormen. De hoeveelheid snelheidstrainingen is afhankelijk van het totaal aantal trainingen dat wordt gedaan. Het totaal aantal trainingen dat wordt gedaan, is weer afhankelijk van de getraindheid/belastbaarheid en ervaring van de hardloper.

Stap 1: Duurloop 30’ zone 1 met daarin 4 keer 1’ vlot
Stap 2: Duurloop 30’ zone 1 met daarin 4 keer 2’ vlot
Stap 3: Duurloop 30’ zone 1 met daarin 4 keer 3’ vlot*
Stap 4: Duurloop 30’ zone 1 met daarin 4 keer 4’ vlot*
Stap 5: intervaltraining: 4 keer 900 meter in zone 3 P:1’
Stap 6: intervaltraining: 4 keer 900 meter. 2 in zone 3 en 2 in zone 4 P:1’*
Stap 7: intervaltraining: 6 keer 900 meter in zone 3 P:1’*
Stap 8: intervaltraining: 4 keer 1500 meter. 3 in zone 3 en 1 in zone 4 P:1’
Stap 9: intervaltraining: 4 keer 1500 meter. 2 in zone 3 en 2 in zone 4 P:1’*

Hierna kunnen nog vele volgende stappen volgen, laat de intensiteit geleidelijk opvoeren tot maximaal zone 4. De omvang neemt steeds minder snel toe. De omvang van een intervaltraining tvo op een 10 kilometerwedstrijd of halve marathon is maximaal 7-9 kilometer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
JMaster schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 17:39:
Nou, ik mocht na 9 maanden niet hardlopen eindelijk eens de beentjes strekken van de fysio. Dus hop, 3x per week 4 a 5 km hardlopen (piece of cake, immers ik liep ongeveer 60 km per week voor mijn peesblessures).
Viel dat even; 5 km voelde als 25 km, mijn hartslag was binnen no-time op 150 en mijn tempo was bedroevend (relatief gezien mijn oude tempo). Ik voelde me zo'n oude knar die even 1 keer in de zoveel tijd op zijn oude schoenen een rondje sjokt.

Zeer teleeurstellend... maar ja. Ik loop weer! En weer doelen op korte termijn te behalen! Eerste 10 km, eerste 10 km binnen een uur etc. Dat dan weer wel 😁
Hier ongeveer hetzelfde verhaal. Zo'n vijf maanden last gehad van een lopersknie en ik ben nu na heel voorzichtig opbouwen weer met 5km begonnen. Ik ben wel blij dat ik van mezelf ivm de belasting niet verder dan 5km mag, want conditioneel zit meer dan dat er ook niet in :X

Het zal wel weer vlot terug komen (als mijn knie mee wil werken), maar het was wel erg confronterend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
@mobie2 Ik hoor niks geks, op zich mag je best hijgen tijdens en na een hele zware inspanning hè :+ dat hoort erbij. Huidschilfers zijn niet te verklaren bij het verhaal, dat staat er m.i. echt los van.

Ik begrijp dat er enige angst/terughoudendheid speelt, maar het is niet ongezond of gevaarlijk om een maximum effort te ondernemen. Tenzij je een bepaalde onderlinge aandoening hebt of in de familie vele plotse hartdoden voorkomen.

Strava

Pagina: 1 ... 151 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.