m0ridin schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:20:
Ach, 220-leeftijd is natuurlijk gewoon een hele algemene indicatie en bevat vast een kern van waarheid... maar
net als met BMI kan het misschien wel voor een aardig deel van de bevolking een correcte indicatie zijn, er zijn altijd (meer dan) genoeg uitzonderingen.
Ik heb hier een beroepsgezondheid gerelateerde persoon in huis... die BMI is voor experts allang opgevolgd door het meten van de buikomvang, die geeft een heel veel betere maat weer dan de BMI.
Waarom?
Bij de buikomvang meet je het vet mee rondom de organen. Het is nooit goed om teveel vet te hebben, maar de risico's nemen exponentieel toe als je het vet rond de vitale organen heb in de buik. Daar kun je je ook wel iets bij voorstellen.
Ach... Bij die 220-leeftijd das ook zoiets.
Er zijn anderen die dit beweren: 208 – (0.7 x leeftijd)
https://www.hindawi.com/journals/jsm/2019/5317961/ met als bron:
https://www.sciencedirect...cle/pii/S0735109700010548
Die schijnt dan ook nog "netjes" gevalideerd te zijn.
Hun lab-studie geeft dit plaatje. De andere link, latere studie geeft ook zo'n verband
Verband? Ja .. als de groep maar groot genoeg is zou je een verband kunnen ontdekken...
Dat verband geldt dus voor de onderzochte groep...
Je ziet de enorme spreiding in de data.
En dat wil zeggen dat op individueel niveau de kans klein is dat je exact op de lijn van de formule komt te liggen. Bij mij is dat allemaal weggezakt wat de kansberekening exact is, maar gezien de grote spreiding lijkt me het iig niet erg nauwkeurig, een range van +/- 20 tot 30 rondom de berekende lijn, de fit, vind ik erg veel en dus vooral in het individuele geval is daarmee de regel 220-leeftijd of die 208 – (0.7 x leeftijd) praktisch gesproken onbruikbaar voor ons.
Heel veel van die studies gaan over grote populaties en dan kijk je er anders naar, nooit naar het individu.
Dus als correct aannemen voor je training lijkt me riskant. Er 20 tot 30 hartslagen er naast kunnen zitten is erg veel, das vaak meer dan 1 zone en dan ook nog permanent ook als je die formule blijft gebruiken.
[
Voor 3% gewijzigd door
route99 op 01-10-2021 13:26
]