@
Tinusvolkel Geeft wel veel vertrouwen, hé. En dan waren de omstandigheden vandaag niet zo gunstig.
Vandaag liep ik voor het eerst in 2 jaar nog eens een marathon zonder coronapoespas. Najaar 2019 liep ik 2x 3:13.
In 2020 om de gekende reden geen wedstrijden gelopen.
Begin 2021 liep ik de marathon van Gent, ook in 3:13, waar ik hier ooit een verslag van gepost heb.
Vandaag de Leiemarathon gelopen. Het is een kleine marathon (210 inschrijvingen max) die maar om de twee jaar plaatsvindt. Dus ze moesten in 2020 niet annuleren.
Ik wist niet goed wat ik kon verwachten. Enerzijds weeg ik een kilo of 2 minder, wat een minuut of 3-4 zou kunnen opleveren, anderzijds had ik zelf mijn voorbereiding verknoeid door 14 dagen geleden een all-out 10 km (met nieuw PR 39:23) te lopen, waar ik een week van moest herstellen. En na mijn laatste training donderdag had ik een pijntje in mijn linker kuit.
Bij de start bleken er pacers te zijn voor 3 uur en 3:15 - 3:30 - 3:45 - 4:00 - 4:15.
Ik nam natuurlijk de 3:15 pacer. Gelukkig was er een pacer, want de eerst kilometers voelde 4:30min/km zo makkelijk dat ik me afvroeg of ik niet beter de groep van 3 uur had genomen. Maar er is niks in mijn trainingen of recente wedstrijd dat erop wees dat ik onder de 3 uur zo kunnen lopen.
Na een km of 5 begon de zon te schijnen, het was een graad of twintig en op km10 gutste het zweet van onze hoofden.
Op km 10,5 verlieten de halve marathoners ons, en waren we met 7 in ons 3:15 groepje, 6 lopers en 1 pacer.
Hartslag op dat moment 166/'. Ik lette erop goed te drinken bij elke post om de 5 km. Ik dronk een bekertje of 2 sportdrank of platte cola, en ik stopte telkens even om het naar binnen te kappen (drinken al lopend wordt zo'n knoeiboel, en dan krijg ik te weinig binnen). En een bekertje water goot ik over mijn hoofd.
Nadeel was wel dat ik telkens weer naar het groepje toe moest lopen. Sommigen hadden fietsers die om de 5 km een gevulde drankfles kwamen brengen.
Halverwege kwamen we door iets onder de 1:36, nog steeds met 6 lopers.
Het zagen er mij taaie kerels uit, dus ik was wel verrast toen we (bij ongewijzigd tempo van 4:35min/km) op km 25 maar met zijn vijven meer waren en op km 30 maar met zijn drieën meer waren, de pacer, ikzelf en een andere loper. Hartslag toen rond de 170/' volgens mijn polsGarmin, maar ik voelde aan mijn ademhaling dat ik niet in het rood aan het gaan was.
In mijn achterhoofd begon ik aan een verbetering van mijn PR te denken, maar ik hield het hoofd koel en dacht: eerst maar eens proberen de pacer te volgen tot km 30, en later misschien een kleine versnelling op km 38 ?
De vermoeidheid en de warmte begon te wegen, maar het werd wat bewolkter enik slaagde er nog altijd in om de pacer te volgen aan km 37. Mijn kuiten hadden neiging tot kramp, maar het zette zich gelukkig niet door.
Ik dacht misschien te versnellen op 39 of 40 km en tot zolang aan te klampen.
Maar op km 40 kon ik de pacer en mijn medeloper niet meer volgen. Zij liepen nog steeds 4:35min/km, ik vertraagde naar 4:47, ook al probeerde ik aan te klampen. De benen wilden echter niet sneller, en mijn hartslag piekte boven de 180/' Ik kon écht niet harder. De marathon had me te pakken...
Dank aan de pacer die zag dat ik niet meekon, en vertraagde op km 41 zodat we de laatste km nog samen konden lopen, ook al kon ik niet harder.
Op 300 m van de aankomst perste ik er nog eens alles uit, en slaagde er in onder de 3:14 te finishen.
Of met andere woorden, de vierde 3:13 marathon op rij !
Grappig, ik had het gevoel echt een eindsprintje te doen, maar toen ik het filmpje zag dat mijn dochter gemaakt had van mijn finish, leek het alsof ik aan het uitbollen was.
Ik dronk een liter sojadrank van de sponsor na de aankomst en at een eierkoek (blijkbaar een lokale specialiteit). Bij aankomst thuis woog ik nog steeds een kilo minder dan voor mijn vertrek.
Conclusie: ondanks alle bijdrinken was ik toch 2 liter gedeshydrateerd. Op een gewicht van 65 kg is dat ongeveer 3%. Maar wie al eens een marathon gelopen heeft zal het herkennen, op een bepaald moment krijg je gewoon niet veel vocht meer naar binnen.