Vanmiddag op weg voor een loop van 12km, maar na 6,66km (hoe wrang) schoot het er echt in bij m'n heup. Meteen gestopt en de snelste weg naar huis gewandeld. Dat wordt helaas dus alle plannen in de prullenbak en totale rust. Net nu alles weer wat van start lijkt te gaan. Zwaar teleurstellend dit.
@Totrail balen, bekende blessure?
Hier ook nog even aan het kijken hoe ik de laatste weken van mijn schema ga doen (schema van Garmin zelf)
Deze week is de zwaarste wel, 80+ totaal met zondag een ~38k ldl.
Dan 69k, 56k, 55k, marathonweek...
Ga die 55k week ook nog wat terug brengen naar 45 max denk ik en wat intervallen die er de laatste 2 weken inzitten skippen of naar marathon tempo zetten
Blijft allemaal wat puzzelen. Heb in weinig echt op marathon tempo zelf gelopen... Veel er omheen, dus laatste weken ook dat nog maar even wat bewuster op lopen.
Hier ook nog even aan het kijken hoe ik de laatste weken van mijn schema ga doen (schema van Garmin zelf)
Deze week is de zwaarste wel, 80+ totaal met zondag een ~38k ldl.
Dan 69k, 56k, 55k, marathonweek...
Ga die 55k week ook nog wat terug brengen naar 45 max denk ik en wat intervallen die er de laatste 2 weken inzitten skippen of naar marathon tempo zetten
Blijft allemaal wat puzzelen. Heb in weinig echt op marathon tempo zelf gelopen... Veel er omheen, dus laatste weken ook dat nog maar even wat bewuster op lopen.
@m0ridin Nee, geen bekende blessure. Ik heb even naar de spiergroepen rond de heup gekeken en het lijkt op de gluteus maximus te gaan en op andere plaatjes weer om de illacus. Maar het zal wel in het verlengde van elkaar liggen. In ieder geval rust nu en heup/bil spier versterkende oefeningen en veel stretchen/yoga.
Ik was van plan de 30 van Almere te lopen in oktober en dat zou m'n langste afstand ooit zijn geweest, maar dat ga ik na die rust niet meer fatsoenlijk redden.
Ik was van plan de 30 van Almere te lopen in oktober en dat zou m'n langste afstand ooit zijn geweest, maar dat ga ik na die rust niet meer fatsoenlijk redden.
Het zijn suikerbommen. Best geschikt als brandstof bij een fietstocht.InZane schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:06:
[...]
Whaaat!? Geen kruidkoek meer?![]()
Dat is 9 van de 10 keer mijn ochtend tussendoortje.
Net terug van mijn eerste 10k loop. De bedoeling was eigenlijk om rond half 11 in de ochtend te lopen maar onze oudste werd voor een verjaardag uitgenodigd. Dus waar andere mensen blij worden als de zon doorbreekt, dacht ik om 12 uur: fuck het wordt gewoon nog warm ook. M'n vrouw fietste naast mij dus kon zelf met alleen horloge lopen.
Door de warmte mezelf voorgehouden om niet te snel te starten. Dat ging gelukkig goed. Uiteindelijk vrij steady in 1:07:32 afgerond. Geen geweldige tijd maar voor mijn gevoel was dat wat er vandaag in zat. Ben kapot!
Bewijs: https://strava.app.link/c2j6QbYCEjb
Door de warmte mezelf voorgehouden om niet te snel te starten. Dat ging gelukkig goed. Uiteindelijk vrij steady in 1:07:32 afgerond. Geen geweldige tijd maar voor mijn gevoel was dat wat er vandaag in zat. Ben kapot!
Bewijs: https://strava.app.link/c2j6QbYCEjb
Gistermiddag een nieuw PR kunnen noteren op de 5000m
Kleine verbetering van 19:15,99 naar 19:13,78. Naar omstandigheden heel tevreden aangezien ik dit seizoen nog geen 5000m had gelopen en dus wel wat wedstrijdritme mis.
Vervelendste was dat ik door een steady race te lopen in de een na laatste ronde 2 deelnemers wist in te halen. Een van die twee pikte echter mooi aan en trok er bij 200m vandoor, ik had niet echt een sprint meer in de benen
Fijn om bevestiging te hebben dat ik afgelopen trainingsjaar (gaan nu weer wintertrainingen in) fitter ben geworden. Denk dat er nog wel een snellere 5000m in de benen zit maar dit seizoen sluit ik volgende week af met een 1500m.
Aanstaande "winter"-trainingsblok ben ik ook van plan serieus ernaast te zwemmen (triatleet in wording
). Ben benieuwd of er daardoor extra kilo's bijkomen en of ik die ga merken met lopen.

Kleine verbetering van 19:15,99 naar 19:13,78. Naar omstandigheden heel tevreden aangezien ik dit seizoen nog geen 5000m had gelopen en dus wel wat wedstrijdritme mis.
Vervelendste was dat ik door een steady race te lopen in de een na laatste ronde 2 deelnemers wist in te halen. Een van die twee pikte echter mooi aan en trok er bij 200m vandoor, ik had niet echt een sprint meer in de benen

Fijn om bevestiging te hebben dat ik afgelopen trainingsjaar (gaan nu weer wintertrainingen in) fitter ben geworden. Denk dat er nog wel een snellere 5000m in de benen zit maar dit seizoen sluit ik volgende week af met een 1500m.
Aanstaande "winter"-trainingsblok ben ik ook van plan serieus ernaast te zwemmen (triatleet in wording

[ Voor 14% gewijzigd door Cranzai op 19-09-2021 10:02 ]
Over een weekje ben ik al weer 35min onderweg bij de marathon! Gisteren nog een 10km wedstrijd gedaan op langzamer dan marathontempo, maar qua intensiteit vergelijkbaar (want het was een beetje heuvelachtig op bospaden ipv vlak en asfalt). Ging heel goed en voelde makkelijk.
Nu nog een 21km easy en dan knallen op zondag in Berlijn. Ben heel benieuwd waar ik nu sta. Op zich voel ik me veel fitter dan in 't voorjaar, maar ergens heb ik nog niet het gevoel dat ik die 2:30 ga halen (kwam er in de training nog niet echt uit). M'n PR is 2:36, en ik ga natuurlijk wel gewoon proberen de 2:30 te lopen. De enige manier (denk ik) is met een vlak schema, dus ga gewoon op 1:15 op pad en dan hopelijk niet instorten in de tweede helft 🤠.
Nu nog een 21km easy en dan knallen op zondag in Berlijn. Ben heel benieuwd waar ik nu sta. Op zich voel ik me veel fitter dan in 't voorjaar, maar ergens heb ik nog niet het gevoel dat ik die 2:30 ga halen (kwam er in de training nog niet echt uit). M'n PR is 2:36, en ik ga natuurlijk wel gewoon proberen de 2:30 te lopen. De enige manier (denk ik) is met een vlak schema, dus ga gewoon op 1:15 op pad en dan hopelijk niet instorten in de tweede helft 🤠.
Zo, mijn langste week in de marathonvoorbereiding zit erop... Vandaag stond er een duurloop van 3 uur, 2:15 in Z2 en de laatste 45 min in Z3, op het programma wat op zo'n 37-38k zou moeten uitkomen. Verder ook besloten de tip die ik hier eerder las mbt (SIS) gelletjes in een softflask doen te proberen... Nog even wat gedoe om ze in te krijgen zonder geklieder, maar gelukt en vol goede moed op pad.
Paar km onderweg bedacht ik me dat ik geen vaseline op mijn tepels had gedaan, oh noes! Aangezien ik bij deze afstanden toch vaak last heb van dat nare verschijnsel van bloedende tepels uit de hel zat ik te denken wat te doen... Onder het motto "Het is experimentdag" besloten er wat van die SIS gel op te smeren
(Met de gedachte dat het plakkerig is waardoor het mijn singlet daar iig soort van op zijn plek zou houden).
Rondje ging vanaf Utrecht langs de piramide van Austerlitz dus een combi van onverhard, asfalt, wat glooiend (1e helft vooral up, 2e helft vooral down) en her en daar een ruiterpad. Het viel gelukkig ook mee qua drukte dus kon aardig mijn eigen ding doen.
Mijn eigen ding begon trouwens met het idee dat mijn benen niet top voelden, had ik niet helemaal verwacht want een klein rustig loopje gisteren ging eigenlijk prima. Maar daarna nog anderhalf tot 2u met de hond gewandeld en ik gok dat dat niet heel handig was.
Gelukkig viel het uiteindelijk mee, het bleef redelijk stabiel op hetzelfde gevoel hangen hoewel mijn hartslag wel iets hoger was dan ik had gehoopt vanaf het begin... Maar ook dat ging al met al goed en aardig netjes in Z2 kunnen blijven waar dat moest.
Natuurlijk begonnen mijn benen aardig zwaar te voelen na een uurtje of 2, had ook last van mijn onderrug... dat was wat minder aangenaam, maar de (net iets meer dan) 3 uur eigenlijk aardig goed vol kunnen maken voor een totaal van 38.2 (en 82+ deze week).
Conclusies:
1. SIS gelletjes in een softflask werkt best aardig eigenlijk (alleen lastig doseren, 4-5x een gelletje is vrij duidelijk, 4-5x een portie uit de softflask is lastiger)
2. SIS Gel is ook te gebruiken als vaseline
(tenminste geen bloed, dus ga ik er vanuit dat het echt heeft geholpen aangezien ik er normaal helaas wel last van heb) Maar de volgende keer vooral de vaseline niet vergeten want voor een noodgeval werkte het wel, maar handig is anders.
3. Rennen over (Zanderige) ruiterpaden is niks an! Los van het zand waar ik al geen fan van ben maken de sporen het ook niet makkelijker... maar met aan de zijkant rennen kan je redelijk wat opvangen
4. De lange afstanden zijn steeds beter te verteren, nog steeds is de lol er bij mij van af na een uur of 2 en ook ging het echt verre van soepel het laatste half uur, wel een stuk soepeler vergeleken met vorige week en al helemaal vergeleken met de eerste LDL van 2:30u oid uit het programma.
Waar ik vorige week ook enorm strakke kuiten en hamstrings had direct na het lopen lijkt ook dat mee te vallen... En dat in de zwaarste week van het schema.
Al met al, aardig tevreden dus, maar ook wel blij dat het afbouwen kan beginnen
https://www.strava.com/activities/5985136616
Paar km onderweg bedacht ik me dat ik geen vaseline op mijn tepels had gedaan, oh noes! Aangezien ik bij deze afstanden toch vaak last heb van dat nare verschijnsel van bloedende tepels uit de hel zat ik te denken wat te doen... Onder het motto "Het is experimentdag" besloten er wat van die SIS gel op te smeren
Rondje ging vanaf Utrecht langs de piramide van Austerlitz dus een combi van onverhard, asfalt, wat glooiend (1e helft vooral up, 2e helft vooral down) en her en daar een ruiterpad. Het viel gelukkig ook mee qua drukte dus kon aardig mijn eigen ding doen.
Mijn eigen ding begon trouwens met het idee dat mijn benen niet top voelden, had ik niet helemaal verwacht want een klein rustig loopje gisteren ging eigenlijk prima. Maar daarna nog anderhalf tot 2u met de hond gewandeld en ik gok dat dat niet heel handig was.
Gelukkig viel het uiteindelijk mee, het bleef redelijk stabiel op hetzelfde gevoel hangen hoewel mijn hartslag wel iets hoger was dan ik had gehoopt vanaf het begin... Maar ook dat ging al met al goed en aardig netjes in Z2 kunnen blijven waar dat moest.
Natuurlijk begonnen mijn benen aardig zwaar te voelen na een uurtje of 2, had ook last van mijn onderrug... dat was wat minder aangenaam, maar de (net iets meer dan) 3 uur eigenlijk aardig goed vol kunnen maken voor een totaal van 38.2 (en 82+ deze week).
Conclusies:
1. SIS gelletjes in een softflask werkt best aardig eigenlijk (alleen lastig doseren, 4-5x een gelletje is vrij duidelijk, 4-5x een portie uit de softflask is lastiger)
2. SIS Gel is ook te gebruiken als vaseline
3. Rennen over (Zanderige) ruiterpaden is niks an! Los van het zand waar ik al geen fan van ben maken de sporen het ook niet makkelijker... maar met aan de zijkant rennen kan je redelijk wat opvangen
4. De lange afstanden zijn steeds beter te verteren, nog steeds is de lol er bij mij van af na een uur of 2 en ook ging het echt verre van soepel het laatste half uur, wel een stuk soepeler vergeleken met vorige week en al helemaal vergeleken met de eerste LDL van 2:30u oid uit het programma.
Waar ik vorige week ook enorm strakke kuiten en hamstrings had direct na het lopen lijkt ook dat mee te vallen... En dat in de zwaarste week van het schema.
https://www.strava.com/activities/5985136616
Tips voor goede loopschoen met demping ? Weet iemand wat de schoen is met de beste demping ? Een neutrale schoen moet het zijn. Ik heb achter elkaar meerdere schoenen gehad van asics nimbus 16, 17, 18, 19, 20. Allemaal prima bevallen. Ik heb nu 2 paar nimbus 21 en hoewel beiden nieuw zijn, voel ik overal pijn. Demping ontbreekt volkomen, terwijl ik constateer dat mijn lichaam dat echt nodig heeft voor langere afstanden.
Het langste stuk komt nog hem0ridin schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:51:
@chris Heel veel succes! Zelfs op de lange afstand wordt WZWWHSS gebruikt lees ik al
@flyingdutchboy Uiteindelijk gaat het om wat het lekkerste zit, maar je moet je vooral afvragen waarom je pijntjes hebt. Elk merk heeft wel een schoen met meer demping, vaak zijn dit de luxere schoenen. Op solereview kun je per schoen kijken hoe de demping is op de voor- en achtervoet, mits ze natuurlijk gereviewed zijn. Ik loop zelf voor de lange duurlopen met de Saucony Triumph serie, ik ben helemaal weg van die schoen sinds ik die sinds dit jaar loop. Goed geschikt voor duurlopen op alle tempo's en ook op de baan kon ik er goed mee uit de voeten ondanks de demping, voor mij is het een hele comfortabele schoen
[ Voor 61% gewijzigd door Arjan90 op 19-09-2021 18:21 ]
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Asics Kayano? Ik gebruik deze al jaren, koop eigenlijk elke 1,5 jaar een nieuwe versie met mijn ogen dicht en lopen altijd zeer goed. Ooit Brooks Adrenaline GTS gehad maar daar kreeg ik last van mijn knieen van. Inmiddels al weer bijna 900 op de Kayano's gelopen dus binnekort tijd voor nieuwe (ik weeg 90kg). Edit: zijn niet helemaal neutraal).flyingdutchboy schreef op zondag 19 september 2021 @ 16:52:
Tips voor goede loopschoen met demping ? Weet iemand wat de schoen is met de beste demping ? Een neutrale schoen moet het zijn. Ik heb achter elkaar meerdere schoenen gehad van asics nimbus 16, 17, 18, 19, 20. Allemaal prima bevallen. Ik heb nu 2 paar nimbus 21 en hoewel beiden nieuw zijn, voel ik overal pijn. Demping ontbreekt volkomen, terwijl ik constateer dat mijn lichaam dat echt nodig heeft voor langere afstanden.
Er bestaat niet zoiets als een "beste" schoen, daarvoor zijn schoenen te persoonlijk. Wat is namelijk goede demping? Een heel zachte, of een wat fermere?flyingdutchboy schreef op zondag 19 september 2021 @ 16:52:
Zo loop ik nu op de saucony endorphin shift 2, enorm veel "demping". Maar als je van een nimbus komt niet direct een geschikte schoen.
Dat gezegd hebbende, misschien is de cumulus wat voor jou of de saucony ride/guide. Het beste is naar een schoenenzaak te gaan en je te laten adviseren.
[ Voor 8% gewijzigd door Cranzai op 19-09-2021 17:57 ]
Nike ZoomX Invincible Run schijnen kussentjes te zijn maar gaan niet heel lang mee en misschien bijna te veel demping. Vooral bedoelt voor hele relaxte runs.flyingdutchboy schreef op zondag 19 september 2021 @ 16:52:
Loop je nog even veel als eerst? En waar heb je precies pijn? Lijkt me sterk dat je opeens heel veel meer pijn hebt door de schoenen, het is niet alsof de Nimbus 21 barefoot-achtige schoenen zijn. Meteen twee paar gekocht omdat de eerste zo goed beviel?
Vandaag was hij dan: de Dam tot Damloop. Nouja, dat zou zo zijn als hij niet was afgelast
Vorig jaar hadden ze vol enthousiasme een Home Edition georganiseerd maar dit jaar was dat niet zo. Dat heeft mij niet tegengehouden, ik ben er toch maar voor gegaan! Ik wilde eigenlijk 's ochtends al lopen maar mijn vrouw had visite geregeld voor de ochtend. Lekker begin van de voorbereiding
Zelf een route uitgetekend en toen ben ik gaan lopen.
Raceverslag
Korte versie: ik heb heerlijk gelopen
Ik had me voorgenomen op schema 80 minuten te gaan lopen, omdat ik sinds begin augustus een wat mindere vorm heb en bovendien niet van plan was me helemaal op te blazen. Ik had ook geen gelletjes in huis om eventueel tussendoor nog even in te nemen en ik had bedacht dat 16,1 km in 80 minuten een prima testloop zou zijn om te kijken hoe het ervoor staat. Er stond stiekem best wat wind en zoals dat gaat: ik had de eerste 5,5 kilometer had ik het grootste deel wind schuintegen. Daarna de wind zo'n 3 kilometer mee (lekker hoor), maar toen gebeurde er iets geks. De wind draaide net wat
En daardoor heb ik de laatste bijna 8 kilometer ook met de wind schuintegen gelopen en soms draaide hij precies zo dat ik net wat meer tegenwind kreeg. Gelukkig nergens volle bak tegen, maar genoeg wind om het net even wat zwaarder te maken. Ik moest alle kilometers in 4:58 min/km lopen en kon heerlijk vlak lopen met alle kilometers een paar seconden onder doeltempo (4:54 - 4:56). Alleen de 9de kilometer was ik wat te enthousiast en liep ik in 4:49. Met de wind wat meer tegen in de tweede helft ging mijn hartslag iets omhoog, maar het was goed vol te houden, vanaf de 13 kilometer voelde de benen wel wat leger aan. Bij de laatste anderhalve kilometer voelde de benen desondanks fris genoeg dus toen nog net wat versneld waardoor ik de laatste kilometer nog in 4:40 doorkwam. Eindtijd: 78 minuten en 32 seconden met een hartslag van 170bmp (90% van max). Een mooie PR verbetering van 4,5 minuut ten opzichte van een jaar geleden! Met gemiddeld dezelfde hartslag, maar ik eindigde nu veel frisser. Heel tevreden dus
Mooie testloop en een mooi tempo, ik heb aardig wat vertrouwen getankt dat ik dit tempo ook met een halve marathon kan volhouden. Maar stiekem wilde ik eigenlijk nog wat sneller, maar dat is mogelijk wat enthousiast tenzij de vorm de komende weken echt terugkeert.
Tegelijkertijd ook de derde achtereenvolgende week met een wat opgeschroefd aantal kilometers: wekelijks om en nabij 50 kilometer. Voelt goed, geen last van pijntjes en ook de knieblessure lijkt echt weg te blijven ondanks dat ik de tempotrainingen flink aanzet
Morgen tijdens de baantraining maar wat rustiger aan om wel goed te herstellen.

Raceverslag
Korte versie: ik heb heerlijk gelopen
Tegelijkertijd ook de derde achtereenvolgende week met een wat opgeschroefd aantal kilometers: wekelijks om en nabij 50 kilometer. Voelt goed, geen last van pijntjes en ook de knieblessure lijkt echt weg te blijven ondanks dat ik de tempotrainingen flink aanzet

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Ik loop al een tijdje hard en kan ook zeker onder de 5 minuten lopen op een km. 4.47 op de 10km zou lukken met moeite, maar toch..Nu wil ik juist gaan afvallen en naar mijn kennis reikt, moet ik dan in de verbandingszone gaan lopen? Dit is toch op lage hartslag? 115-125? Als ik dat doe, ben ik aan het wandelen, haha!
Iemand tips voor een schema bijv? Loop 3x in de week, soms 4 als het lukt.
Iemand tips voor een schema bijv? Loop 3x in de week, soms 4 als het lukt.
“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”
@pdavie2311 uiteindelijk zul je ook met intensievere trainingen wel kunnen afvallen, maar het nadeel is dat je enerzijds je lichaam meer belast en anderzijds dat je het korter volhoudt.
Zie bijv. voor meer info https://www.hardlopen.nl/...en-houd-je-hartslag-laag/. Maar ik denk dat er weinig hardlopers zijn die met een gemiddelde hartslag van 65% lopen, ik zou dan zelf onder de 130bpm lopen en dan wordt mijn techniek ook met rasse schreden minder door het lage tempo. Ik zou zelf dan ook eerder de afstand uitbouwen zodat je langer kan lopen en zo meer verbrandt, dan train je je spieren ook goed die zorgen voor naverbranding. Je duurloop tempo schat ik obv je 10km tempo in op rond de 6:00 min/km, mogelijk iets rustiger. Als ik echt op 60 of 65% wil trainen stap ik wel op de fiets.
Zie bijv. voor meer info https://www.hardlopen.nl/...en-houd-je-hartslag-laag/. Maar ik denk dat er weinig hardlopers zijn die met een gemiddelde hartslag van 65% lopen, ik zou dan zelf onder de 130bpm lopen en dan wordt mijn techniek ook met rasse schreden minder door het lage tempo. Ik zou zelf dan ook eerder de afstand uitbouwen zodat je langer kan lopen en zo meer verbrandt, dan train je je spieren ook goed die zorgen voor naverbranding. Je duurloop tempo schat ik obv je 10km tempo in op rond de 6:00 min/km, mogelijk iets rustiger. Als ik echt op 60 of 65% wil trainen stap ik wel op de fiets.
[ Voor 14% gewijzigd door Arjan90 op 19-09-2021 19:17 ]
Alhoewel er al diverse goede tips zijn gegeven, my 2 cents: Brooks Glycerin. Deze zijn me 9 jaar geleden geadviseerd. Via een loopanalyse. Geen spijt van en ik heb praktisch ieder versie sindsdien gebruikt. Ze zijn bekend vanwege de demping. https://hardloopnetwerk.nl/review-brooks-glycerin-19/flyingdutchboy schreef op zondag 19 september 2021 @ 16:52:
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
Brooks Glycerin.flyingdutchboy schreef op zondag 19 september 2021 @ 16:52:
Hoka Clifton.
@m0ridin Wat een lengte voor een duurloop ! Respect.
@chris Nu nog hopen dat het weer meezit in Berlijn. Als het zonnig is en 25 ° wordt het heel moeilijk. Maar ze geven 21% en zon met wolken.
[ Voor 14% gewijzigd door Hartloper op 19-09-2021 19:31 ]
Thanx! Ik loop nu 3x per week en dan vaak rond de 5min. Soms 5.30, soms 4.58 en soms 5.40. Wisselvallig. Afstanden zijn nu 2x 6km en 1x 10km per week. 22km per week dus globaal. Voedingspatroon is zeker ook van belang als je wilt afvallen, daar beginnen we morgen ook mee!Arjan90 schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:16:
@pdavie2311 uiteindelijk zul je ook met intensievere trainingen wel kunnen afvallen, maar het nadeel is dat je enerzijds je lichaam meer belast en anderzijds dat je het korter volhoudt.
Ik kan gewoon niet sjokkend hardlopen, haha! Loop vaak rond hartslag 150 plus..
“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”
Zoals jullie weten liep ik vorig weekend een 10 km race en een 10 km PR (39:22).
Ik heb een zelfgemaakt trainingsschema voor de marathon, dat gebaseerd is op een gratis Asics marathonschema dat vroeger online stond (nu niet meer).
Was een eigenzinnig schema, bv lange duurloop van 28 km, eerst 10 km op wedstrijdtempo, dan 18 km rustig.
Dat vind je niet in andere schema's. Die specifieke duurloop doe ik wel niet meer, lange duurlopen zijn 30 sec/min trager dan marathontempo.
Wat ik wel goed vond aan het schema, was 21 km aan marathontempo 14 dagen voor de marathon, en 13 km aan hetzelfde tempo 1 week voordien.
De 21 km aan wedstrijdtempo 14 dagen voordien is uiteraard niet gebeurd deze keer, door de 10 km wedstrijd. Dus was de 13 km des te belangrijker om vertrouwen te tanken. Donderdag deed ik al een poging, maar zoals ik schreef had ik zeer weinig energie en ik kon het toen niet opbrengen.
Vandaag ging het heel wat beter, 13,6 km in 1:02.
4:33min/km gemiddeld.
De hartslag was na 8 km 165/', perfecte marathonhartslag, maar na 11 km was het al 170/', wat te snel. Maar het was warm, 21° en zonnig, dat begon ik wel te voelen.
Alles bij elkaar een goede trainingsloop, rustig taperen nu met dinsdag en donderdag geen gekke dingen doen.
En dan zondag de Leiemarathon.
Ik hoop op 15 graden en bewolkt, zeker omdat de start pas om 10.30 is. Voorlopig houdt de weerman het eerder op 21° en bewolkt met veel opklaringen.
Ik heb een zelfgemaakt trainingsschema voor de marathon, dat gebaseerd is op een gratis Asics marathonschema dat vroeger online stond (nu niet meer).
Was een eigenzinnig schema, bv lange duurloop van 28 km, eerst 10 km op wedstrijdtempo, dan 18 km rustig.
Dat vind je niet in andere schema's. Die specifieke duurloop doe ik wel niet meer, lange duurlopen zijn 30 sec/min trager dan marathontempo.
Wat ik wel goed vond aan het schema, was 21 km aan marathontempo 14 dagen voor de marathon, en 13 km aan hetzelfde tempo 1 week voordien.
De 21 km aan wedstrijdtempo 14 dagen voordien is uiteraard niet gebeurd deze keer, door de 10 km wedstrijd. Dus was de 13 km des te belangrijker om vertrouwen te tanken. Donderdag deed ik al een poging, maar zoals ik schreef had ik zeer weinig energie en ik kon het toen niet opbrengen.
Vandaag ging het heel wat beter, 13,6 km in 1:02.
4:33min/km gemiddeld.
De hartslag was na 8 km 165/', perfecte marathonhartslag, maar na 11 km was het al 170/', wat te snel. Maar het was warm, 21° en zonnig, dat begon ik wel te voelen.
Alles bij elkaar een goede trainingsloop, rustig taperen nu met dinsdag en donderdag geen gekke dingen doen.
En dan zondag de Leiemarathon.
Ik hoop op 15 graden en bewolkt, zeker omdat de start pas om 10.30 is. Voorlopig houdt de weerman het eerder op 21° en bewolkt met veel opklaringen.
1. Trainingsgewijs is 2 keer rustig en 1 keer wat sneller of harder een verstandige opbouwkeuze.pdavie2311 schreef op zondag 19 september 2021 @ 18:58:
Ik loop al een tijdje hard en kan ook zeker onder de 5 minuten lopen op een km. 4.47 op de 10km zou lukken met moeite, maar toch..Nu wil ik juist gaan afvallen en naar mijn kennis reikt, moet ik dan in de verbandingszone gaan lopen? Dit is toch op lage hartslag? 115-125? Als ik dat doe, ben ik aan het wandelen, haha!
2. Op lage intensiteit verbrand je vooral vet, maar ook op hoge intensiteit verbrand je vet, maar minder. Je totale calorieverbruik is wel hoger (dus zal je meer afvallen) en je hebt ook het afterburn effect.
Men blijft wel hardnekkig over de vetverbrandingszone praten alsof dat de ideale intensiteit is om te vermageren. Quod non.
Hier een link waar het wat uitgelegd wordt:
https://www.prorun.nl/gez...n-de-ander-nauwelijks-af/
Afvallen is sowieso voeding voeding voeding en nog eens voeding.pdavie2311 schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:41:
[...]
Thanx! Ik loop nu 3x per week en dan vaak rond de 5min. Soms 5.30, soms 4.58 en soms 5.40. Wisselvallig. Afstanden zijn nu 2x 6km en 1x 10km per week. 22km per week dus globaal. Voedingspatroon is zeker ook van belang als je wilt afvallen, daar beginnen we morgen ook mee!
Wat je dan nog extra verbrand met hardlopen is mooie bijvangst. Zou me verder niet zoveel zorgen maken om hartslagzones en om wel of niet lopen in de verbrandingzone.
@Arjan90 Haha, true... maar dat ene langste stuk bewaar ik mooi wel tot het laatst 
@pdavie2311 Mwah, zoals al vermeld is langzaam lopen efficienter qua vet en je kan het langer volhouden zonder teveel belasting... Sneller lopen verbrand geloof ik ook meer vet, absoluut gezien, maar kan je maar zolang volhouden. Verder denk ik vooral een kwestie van varieren, doe zeker ook langzamer lopen (misschien niet perse vasthoudend aan de zones voor nu, maar vooral comfortabel langzaam) maar niet alleen maar...
Voeding is inderdaad heeeel belangrijk, dus afhankelijk van wat je nu doet ook winst te behalen... je kan eens beginnen met uberhaupt eens opschrijven wat je binnenkrijgt aan calorieen en suiker/vetten. Niet zozeer om alles te gaan tellen, maar puur bewustzijn.
Ik leef zeker niet heilig, maar (helemaal nu met de marathontraining) wel heel bewust. Nu zit ik dus bewust aan de Chouffe
Maar minimaliseer ik chips, chocola en koeken enzo. Af en toe zondigen is niet erg, maar het is heel makkelijk om te snel wat te pakken en dan kan het hard gaan.
@Hartloper Tnx
Opdracht was 3 uur, dus net iets meer dan ik er daadwerkelijk over hoop te doen, maar mijn zone 2 is tegenwoordig wel wat vlotter ook dus dan schiet het al aardig op. En in dit geval dus ook nog 45 minuten zone 3 waardoor er weer wat bij kwam.
Maar moet zeggen, langer hoeft voor mij absoluut niet hoor... Ik vind lopen leuk en heerlijk, maar dit alsnog een pokke-end
Hoewel deze keer dus relatief goed te doen gelukkig...
@pdavie2311 Mwah, zoals al vermeld is langzaam lopen efficienter qua vet en je kan het langer volhouden zonder teveel belasting... Sneller lopen verbrand geloof ik ook meer vet, absoluut gezien, maar kan je maar zolang volhouden. Verder denk ik vooral een kwestie van varieren, doe zeker ook langzamer lopen (misschien niet perse vasthoudend aan de zones voor nu, maar vooral comfortabel langzaam) maar niet alleen maar...
Voeding is inderdaad heeeel belangrijk, dus afhankelijk van wat je nu doet ook winst te behalen... je kan eens beginnen met uberhaupt eens opschrijven wat je binnenkrijgt aan calorieen en suiker/vetten. Niet zozeer om alles te gaan tellen, maar puur bewustzijn.
Ik leef zeker niet heilig, maar (helemaal nu met de marathontraining) wel heel bewust. Nu zit ik dus bewust aan de Chouffe
@Hartloper Tnx
Maar moet zeggen, langer hoeft voor mij absoluut niet hoor... Ik vind lopen leuk en heerlijk, maar dit alsnog een pokke-end
Dank allemaal voor jullie tips. Ik ga eens checken of de Brooks glycerin wat voor mij is. Ik loop veel minder dan een half jaar geleden. Het voelt alsof ik op versleten schoenen loop, onderkant van mijn voeten en gewrichten doen pijn na een duurloopSlickk schreef op zondag 19 september 2021 @ 18:23:
[...]
Nike ZoomX Invincible Run schijnen kussentjes te zijn maar gaan niet heel lang mee en misschien bijna te veel demping. Vooral bedoelt voor hele relaxte runs.
Loop je nog even veel als eerst? En waar heb je precies pijn? Lijkt me sterk dat je opeens heel veel meer pijn hebt door de schoenen, het is niet alsof de Nimbus 21 barefoot-achtige schoenen zijn. Meteen twee paar gekocht omdat de eerste zo goed beviel?
@flyingdutchboy
Ga je ook wel eens naar de winkel om schoenen te kopen? Koop ze zelf meestal in de winkel (runnersworld in mijn geval) en word daar altijd goed geholpen en kan van alles passen en uitproberen... Neem aan dat je, als je daar heen gaat met je vragen en verzoeken, daar goed geholpen en geadviseerd zal/kan worden.
Ga je ook wel eens naar de winkel om schoenen te kopen? Koop ze zelf meestal in de winkel (runnersworld in mijn geval) en word daar altijd goed geholpen en kan van alles passen en uitproberen... Neem aan dat je, als je daar heen gaat met je vragen en verzoeken, daar goed geholpen en geadviseerd zal/kan worden.
Ervaring scheelt bij mij wel heel erg per winkel. Heb ook meermaals "verkeerd" advies gekregen, wat ik vooral merk is dat er bijv. soms wel de juiste analyse wordt getrokken op basis van slijtage of loopstijl, maar dat je vervolgens een schoen aangemeten krijgt die daar niet heel goed bij past (mogelijk ook op basis van voorraad). Voorbeeld; ik slijt meer op mijn rechtervoet rechtsvoor, doordat mijn loopstijl rechts meer op de voorvoet is. Hun conclusie was daardoor terecht dat ik teveel gecorrigeerd werd door de schoen, waardoor ik een andere schoen kreeg aangemeten. Maar in combinatie met pijntjes vlak onder mijn knie hadden ze eigenlijk een andere schoen met tevens meer voordemping moeten aanraden (zoals ook wordt aangeraden bij supinatie). Daar ben ik een schoen daarna na eigen onderzoek achter gekomen en toen ging het ook gelijk beter. Al met al kan ik het "trucje" na 2,5 jaar nu zelf: ik kijk aan de hand van de slijtage wel hoe ik loop op de schoen en vanuit daar kijk ik wat ik nodig heb. Mijn loopstijl blijft zich ook ontwikkelen.
Maar het voordeel van een winkel is dat ze vaak wel meerdere schoenen op voorraad hebben waardoor je goed kan vergelijken, maar ik heb er met corona voor gekozen gewoon wat meer schoenen te bestellen en retour te sturen wat niet lekker zat.
Maar let wel: dit zal echt per winkel verschillen. Ook op de baan bij onze club zie je verschillende inzichten en meningen over compressiekousen, wel of geen ondersteuning met lopen, zin en onzin van steunzolen, etc.
Maar het voordeel van een winkel is dat ze vaak wel meerdere schoenen op voorraad hebben waardoor je goed kan vergelijken, maar ik heb er met corona voor gekozen gewoon wat meer schoenen te bestellen en retour te sturen wat niet lekker zat.
Maar let wel: dit zal echt per winkel verschillen. Ook op de baan bij onze club zie je verschillende inzichten en meningen over compressiekousen, wel of geen ondersteuning met lopen, zin en onzin van steunzolen, etc.
Gisteren enthousiast verteld dat ik ook geen last meer heb van de buitenkant van mijn knie, maar gisteravond toch een licht zeurend gevoel. Vanochtend was het weer weg. De Ride 13 zijn hele fijne schoenen, maar op rechts geven ze dus wel net iets te weinig demping t.o.v. de Triumph. Ik lees op bijv. Solereview dat de Endorphin Speed wat meer demping heeft dus mogelijk gaat dat de vervanger worden van de Ride 13 voor tempotrainingen en wedstrijden. Ik heb met de baantrainingen op maandag de laatste maanden geen last gehad van de Ride 13, dus het lijkt vooral een langere continue belasting te zijn. Ik kan er prima de halve marathon mee lopen in november verwacht ik, want tijdens het lopen had ik geen last.
Helaas is de 20% kortingsactie van Runningdirect al voorbij, anders had ik de Speed 2 meteen meebesteld
Maar even via Futurumshop kijken, dan kunnen de schoenen evt. na gebruik nog retour.
Helaas is de 20% kortingsactie van Runningdirect al voorbij, anders had ik de Speed 2 meteen meebesteld
@flyingdutchboy Op deze vraag krijg je geen eenduidig antwoord, is gewoon te persoonlijk. Zelf ben ik helemaal fan van Nike en als je een schoen met demping vraagt kan ik je de Pegasus aanraden. Maar voor hetzelfde geld loop je erop en is het niet wat je zoekt. Dus, om er nog maar eens een clichë in te gooien, ga langs bij een hardloopspeciaalzaak en verschillende schoenen proberen.
Afgelopen weekend zijn we met een groep naar België afgereisd, op een paar honderd meter van de Limburgse grens. Zaterdagochtend, toen het grootste gedeelte van de groep nog uit lag te brakken van de avond ervoor, de schoenen aangetrokken en een paar heuvels gepakt. Op weg naar beneden kwam een groep wielrenners keihard voorbij, Een paar 100 mtr verder ging de weg over een afstand van 1.3 km met een stijging van 5% omhoog. Omdat de hoogtemeters van Oostenrijk nog deels in mijn benen zaten kon ik deze klim goed aan, maar 1 wielrenner uit de groep had er heel veel moeite mee. Tijdens de klim kwam werd het gat steeds kleiner en toen we bijna boven waren zat er nog slechts een paar meter tussen. Hij hoorde me aankomen, keek over zijn schouder, schakelde meteen terug en probeerde me voor te blijven. Dit is hem helaas niet gelukt, ben hem voorbij gelopen en dit was de bevestiging dat hij echt kapot was en het gat werd ook meteen een heel stuk groter.
Het mooiste was nog de blik in de ogen van zijn fietsmaten die hem boven op stonden te wachten. Hoe kan die hardloper, die beneden nog 100 meter achter ons liep, nu eerder hier zijn?
Afgelopen weekend zijn we met een groep naar België afgereisd, op een paar honderd meter van de Limburgse grens. Zaterdagochtend, toen het grootste gedeelte van de groep nog uit lag te brakken van de avond ervoor, de schoenen aangetrokken en een paar heuvels gepakt. Op weg naar beneden kwam een groep wielrenners keihard voorbij, Een paar 100 mtr verder ging de weg over een afstand van 1.3 km met een stijging van 5% omhoog. Omdat de hoogtemeters van Oostenrijk nog deels in mijn benen zaten kon ik deze klim goed aan, maar 1 wielrenner uit de groep had er heel veel moeite mee. Tijdens de klim kwam werd het gat steeds kleiner en toen we bijna boven waren zat er nog slechts een paar meter tussen. Hij hoorde me aankomen, keek over zijn schouder, schakelde meteen terug en probeerde me voor te blijven. Dit is hem helaas niet gelukt, ben hem voorbij gelopen en dit was de bevestiging dat hij echt kapot was en het gat werd ook meteen een heel stuk groter.
Het mooiste was nog de blik in de ogen van zijn fietsmaten die hem boven op stonden te wachten. Hoe kan die hardloper, die beneden nog 100 meter achter ons liep, nu eerder hier zijn?
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Voor degenen die door m’n vorige bericht misschien nog rekenden op Isostar bij de marathon van Amsterdam; net nog een mail gekregen dat ze er niet zijn.Slickk schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:38:
[...]
Je hebt gelijk, blijkbaar zat ik steeds naar een plattegrond en oude info van 2019 te kijken. De site lijkt nu wel goed geupdate te zijn, dat was een paar weken geleden nog niet zo. Nu zie ik geen logo's van Isostar meer op de plattegrond staan.
Maar ik heb Isostar zelf een mail gestuurd, dus dat is wel bijzonder dat ik dan dit antwoord krijg...
Gezien waarschijnlijk AA de andere sponsor is en op de site staat dat er geen gels worden uitgedeeld dit jaar, betekent het dat je er zelf voor moet zorgen. Komt ook wel goed, toch jammer.Ik kreeg net te horen net dat er last minute besloten werd dat we toch niet op de marathon zullen staan, ze gaan met een andere sponser werken. Mijn oprechte excuses voor de verwarring.
Dat is heel goed nieuws!!!
tips voor New York
Als rechtgeaarde Lei(d)enaar moest ik altijd wel ff knipperen als ik Leiemarathon in je berichten zag, @Hartloper. Begon al helemaal te twijfelen dat die 10 oktober was en niet dus een week eerder. Maar toen bedacht ik me dat jij Vlaming bent en je dus waarschijnlijk niet Leiden bedoelde maar een marathon in de buurt van de rivier Leie bedoelde.
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Inderdaad, de Leiemarathon is een marathon die maar om de twee jaar georganiseerd wordt, in de buurt van Kortrijk, langs de rivier de Leie.
Ergens rond de 150 finishers gewoonlijk, dus een kleine marathon.
Ergens rond de 150 finishers gewoonlijk, dus een kleine marathon.
Ik doe m'n best, even uithijgen. 🥵InZane schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:30:
Inmiddels de miljoen stappen gepasseerd. Waar blijft iedereen?
[Afbeelding]
Maar jou inhalen zal vast niet meer lukken. 🙃
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
Als ik zoek op Indian Summer (ultra) in dit topic vind ik vorig jaar wel wat hits, maar dit jaar nog niets. Wordt hij verder door niemand gelopen of is iedereen net als ik stil erover tot noch toe? 
Ik inmiddels bijna klaar met voorbereidingen voor, maar dan ook in de 'zwaarste' weken van de voorbereiding voor de 87k. 2 weekenden geleden m'n eerste 45km gelopen, rustig aan in 4.5u op de sallandtrail 50b route met wat shortcuts. Komend weekend heb ik een 5 uur op papier staan dus dan de sallandtrail 50a route zonder shortcuts.
Voorheen was het langste wat ik gelopen had een 35km op asphalt en/of een 33.5 op trail (viel me toen tegen), maar die 45 op trail is me alles meegevallen. Ook m'n eerste marathon afstand, maar had op einde genoeg over om mn 6:10 gemiddelde nog naar 6:01 gemiddeld te krijgen. Even afkloppen maar verwacht op de 50km ook niet echt problemen.
Ben ook aan het opnemen voor evt een yt-verslag, maar editten is nog niet echt van gekomen.
Anyways, heeft er iemand nog wat tips voor dus de ISU87 / trailen in oktober? moet ik rekening houden met insecten? andere spullen (besides the obvious lampje en voeding enzo) die ik niet moet vergeten?
Ik inmiddels bijna klaar met voorbereidingen voor, maar dan ook in de 'zwaarste' weken van de voorbereiding voor de 87k. 2 weekenden geleden m'n eerste 45km gelopen, rustig aan in 4.5u op de sallandtrail 50b route met wat shortcuts. Komend weekend heb ik een 5 uur op papier staan dus dan de sallandtrail 50a route zonder shortcuts.
Voorheen was het langste wat ik gelopen had een 35km op asphalt en/of een 33.5 op trail (viel me toen tegen), maar die 45 op trail is me alles meegevallen. Ook m'n eerste marathon afstand, maar had op einde genoeg over om mn 6:10 gemiddelde nog naar 6:01 gemiddeld te krijgen. Even afkloppen maar verwacht op de 50km ook niet echt problemen.
Ben ook aan het opnemen voor evt een yt-verslag, maar editten is nog niet echt van gekomen.
Anyways, heeft er iemand nog wat tips voor dus de ISU87 / trailen in oktober? moet ik rekening houden met insecten? andere spullen (besides the obvious lampje en voeding enzo) die ik niet moet vergeten?
@InZane Ja, als ik niet meedoe is het natuurlijk een eitje... Waar is dit? Ik geloof dat ik wat heb gemist... 
Training vanavond ging top! Lekker op zo'n 110% de 800 metertjes gelopen en dat was niet afzien. Valt niet tegen na gisteren!

Training vanavond ging top! Lekker op zo'n 110% de 800 metertjes gelopen en dat was niet afzien. Valt niet tegen na gisteren!
[ Voor 36% gewijzigd door Arjan90 op 20-09-2021 21:26 ]
Poahhh, misschien toch eens meedoen met die 5k in Eindhoven... Maar ik doe op 1 oktober al de 5k in Weert en trainen is nog steeds niet echt een optie. Twijfel twijfel.
@Arjan90 ivm je klachten die (na er één zin over gelezen te hebben) wellicht lijken op lopersknie, lukt het met deze trainingsarbeid?
@Arjan90 ivm je klachten die (na er één zin over gelezen te hebben) wellicht lijken op lopersknie, lukt het met deze trainingsarbeid?
Ha! Be careful what you wish forInZane schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:30:
[Afbeelding]
Mijn stappen stonden nog op connecties, nu op connecties en groepen gezet. Maar joh, zit zelf ook al bijna aan de 1 miljoen! Verbaas ik me echt over... Nu helpt een marathon training natuurlijk aardig hehe.
Moet morgen weer rennen, eens kijken hoe ver ik daarmee ga komen
@Krylinck Het is geen lopers knie, gelukkig. Het zit aan de buitenkant van mijn been, een paar cm onder de knie. Ik geloof dat de podotherapeut zei dat het de aanhechting kuit/scheen/knie was. Komt dus doordat ik met rechts op mijn voorvoet landt (en dan ook nog iets aan de buitenkant). Met loopscholing halen we dat er langzaam uit en steunzolen helpen ook. Des te meer demping op de voorvoet, des te minder snel ik er last van heb.
Trainingsbelasting is wel goed, ik kan het echt 1 op 1 koppelen aan de schoen. Of als ik opeens in al mijn trainingen mezelf de sporen geef en sneller ga lopen, dan is het niet de vraag of maar wanneer ik er last van krijg.
Gisteren, eigenlijk per ongeluk, weer op dezelfde schoen gelopen en geen reactie gehad. Dankjewel voor het meedenken
Trainingsbelasting is wel goed, ik kan het echt 1 op 1 koppelen aan de schoen. Of als ik opeens in al mijn trainingen mezelf de sporen geef en sneller ga lopen, dan is het niet de vraag of maar wanneer ik er last van krijg.
Gisteren, eigenlijk per ongeluk, weer op dezelfde schoen gelopen en geen reactie gehad. Dankjewel voor het meedenken
Dat is de Tweakers stappen challenge op Garmin ConnectArjan90 schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:25:
@InZane Ja, als ik niet meedoe is het natuurlijk een eitje... Waar is dit? Ik geloof dat ik wat heb gemist...
Oh dan ga je me vast snel inhalen! Ik doe geen marathon training en heb een zittend beroep. Mijn stappen komen uit gemiddeld 4 keer per week hardlopen (meestal 10-15km) en wat wandelingen met de hond.m0ridin schreef op maandag 20 september 2021 @ 23:20:
[...]
Ha! Be careful what you wish for
Mijn stappen stonden nog op connecties, nu op connecties en groepen gezet. Maar joh, zit zelf ook al bijna aan de 1 miljoen! Verbaas ik me echt over... Nu helpt een marathon training natuurlijk aardig hehe.
Moet morgen weer rennen, eens kijken hoe ver ik daarmee ga komen
[ Voor 52% gewijzigd door InZane op 21-09-2021 07:55 ]
Gister een poging tot het aanscherpen van mijn HM PR gedaan en gelukt, 8 minuten eraf en geëindigd net onder de 1.40
(al had ik de oude gelopen tijdens de HM van Egmond en zonder echt serieuze voorbereiding)
Tevens had er nu wel meer ingezeten, te langzaam gestart met een pace van 4.50/4.55, na 10k ging dit wel erg makkelijk dus maar een beetje sneller gaan lopen, dat ging eigenlijk ook te makkelijk, dus besloten om de laatste 3/4 km op m'n 5k PR tempo te lopen 4.10/4.20. Wat dan weer resulteerde in een tweede tijd op de 10 ooit volgens strava
Bij terugkomst niet fris meer, maar ook niet steen kapot. Alles bij mekaar schept het wel vertrouwen dat het nog een stukje sneller kan. En volgens een aantal rekenmodelletjes is bij <1.40 op de HM een marathon op 3.30 mogelijk, wat het doel is over een maand.
Maw. ben denk ik wel aardig op de goede weg en er zit nog wel wat meer in, nu de kunst verstaan om rustig door te trainen en niet stiekem allemaal PR's te willen lopen
(al had ik de oude gelopen tijdens de HM van Egmond en zonder echt serieuze voorbereiding)
Tevens had er nu wel meer ingezeten, te langzaam gestart met een pace van 4.50/4.55, na 10k ging dit wel erg makkelijk dus maar een beetje sneller gaan lopen, dat ging eigenlijk ook te makkelijk, dus besloten om de laatste 3/4 km op m'n 5k PR tempo te lopen 4.10/4.20. Wat dan weer resulteerde in een tweede tijd op de 10 ooit volgens strava
Bij terugkomst niet fris meer, maar ook niet steen kapot. Alles bij mekaar schept het wel vertrouwen dat het nog een stukje sneller kan. En volgens een aantal rekenmodelletjes is bij <1.40 op de HM een marathon op 3.30 mogelijk, wat het doel is over een maand.
Maw. ben denk ik wel aardig op de goede weg en er zit nog wel wat meer in, nu de kunst verstaan om rustig door te trainen en niet stiekem allemaal PR's te willen lopen
Is er ook een Tweakers hardloopgroep op Garmin dan? Dat zou wel leuk zijn.InZane schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 07:53:
[...]
Dat is de Tweakers stappen challenge op Garmin Connect
[...]
Oh dan ga je me vast snel inhalen! Ik doe geen marathon training en heb een zittend beroep. Mijn stappen komen uit gemiddeld 4 keer per week hardlopen (meestal 10-15km) en wat wandelingen met de hond.
Ja die is er!Totrail schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:25:
[...]
Is er ook een Tweakers hardloopgroep op Garmin dan? Dat zou wel leuk zijn.
https://connect.garmin.com/modern/group/2428368
Ik blijk helaas geen rechten te hebben je link te bekijken. Ook niet na inlog.
Gisteravond te horen gekregen dat mijn 1500m dit weekend niet doorgaat
Na mijn 5000m twijfelde ik sowieso al een tweede in te plannen maar nu twijfel ik helemaal om mijn clubkampioenschap-inschrijving te wijzigen (doen meestal ludiek mee aan de meerkamp als hardlopers). Dan kan ik over 2 week weer een 5000m lopen.

Na mijn 5000m twijfelde ik sowieso al een tweede in te plannen maar nu twijfel ik helemaal om mijn clubkampioenschap-inschrijving te wijzigen (doen meestal ludiek mee aan de meerkamp als hardlopers). Dan kan ik over 2 week weer een 5000m lopen.
Psst, lees even de topic warningTotrail schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:35:
[...]
If you can see, look. If you can look, observe
Zondag de 19km Viking run gedaan in Wachtebeke. Was al de derde keer dat ik eraan mee deed. Blijft super leuk om te doen, zeker als het weer ook een beetje mee zit. Helaas op 1 van de hindernissen slecht neergekomen met een licht gekneusde rib als gevolg.
Garmin was er alvast ook niet blij mee. Door het weinige trainen de afgelopen weken was de plotse 19km véél te veel waardoor ik dus als niet-productief werd bestempeld.
Vandaag eens een 30min herstelloop doen en hopelijk voel ik de ribben niet teveel. Daarna weer rustig opbouwen om misschien in november een trail run te doen.
Een Garmin is als een vrouw vind ik ... soms moet je ze eens negeren ...
Hopelijk leest mijn vrouw niet mee. :-p
Garmin was er alvast ook niet blij mee. Door het weinige trainen de afgelopen weken was de plotse 19km véél te veel waardoor ik dus als niet-productief werd bestempeld.
Vandaag eens een 30min herstelloop doen en hopelijk voel ik de ribben niet teveel. Daarna weer rustig opbouwen om misschien in november een trail run te doen.
Een Garmin is als een vrouw vind ik ... soms moet je ze eens negeren ...
Hopelijk leest mijn vrouw niet mee. :-p
I am your masterTotrail schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:35:
[...]
Heb je DM binnen, ga je zo even een invite sturen
@InZane Heb jij nu al 1 miljoen stappen? Hoe krijg je dat voor elkaar? Jij hebt toch niet stiekem zo'n Ikea testarm op je bureau staan hé, even je horloge aan die arm hangen, de hele dag automatisch de keukenla open en dicht laten trekken en ondertussen maar stappen zetten
tips voor New York
Nee ik heb geen Ikea testarmCalitomnication schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:39:
[...]
@InZane Heb jij nu al 1 miljoen stappen? Hoe krijg je dat voor elkaar? Jij hebt toch niet stiekem zo'n Ikea testarm op je bureau staan hé, even je horloge aan die arm hangen, de hele dag automatisch de keukenla open en dicht laten trekken en ondertussen maar stappen zetten
Tja, hoe ik 't doe? Zoals ik al zei gewoon gemiddeld 4 keer per week een beetje hardlopen en daarnaast nog regelmatig een wandeling met de hond.
Soms zit er een uitschieter tussen, zoals afgelopen zaterdag bijvoorbeeld.
Toen deed ik 's ochtends een duurloop van bijna 25 kilometer en 's middags nog even naar het bos geweest met de hond. En toen stonden er aan het einde van de avond 43k+ stappen op. Dat tikt wel lekker aan natuurlijk.
Een dagje dansen op een festival doet ook wonderen voor de stappenteller. Afgelopen Zondag kwam ik zo aan een kleine 34k 'stappen' na de waanzinnige set van Ame b2b Dixon bij Woodstock in Bloemendaal 
A.s. Zondag dan de Devil's Trail op de Utrechtse Heuvelrug op het program, zijn er nog meer Tweakers die lopen? Ik heb er ontzettend veel zin in, voel me heerlijk in vorm de laatste weken. Ik maak wat weinig kilometers (in vergelijking met een jaar geleden), maar wel veel kwaliteit en dat bevalt me eigenlijk prima voor nu.
A.s. Zondag dan de Devil's Trail op de Utrechtse Heuvelrug op het program, zijn er nog meer Tweakers die lopen? Ik heb er ontzettend veel zin in, voel me heerlijk in vorm de laatste weken. Ik maak wat weinig kilometers (in vergelijking met een jaar geleden), maar wel veel kwaliteit en dat bevalt me eigenlijk prima voor nu.
Ga dit weekend niet lopen, maar heb daar de 16km wel al 2x gelopen. Erg leuke omgeving en meteen pittig de zandduin op aan de start. Succes!Gaargod schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:55:
Een dagje dansen op een festival doet ook wonderen voor de stappenteller. Afgelopen Zondag kwam ik zo aan een kleine 34k 'stappen' na de waanzinnige set van Ame b2b Dixon bij Woodstock in Bloemendaal
of dat helemaal de demping / pijn verklaart wil ik niet zeggen.. maar nimbus 21 'nieuw' noemen is ook niet terecht.. de nimbus 23 is inmiddels alweer een poosje uit, dus die dingen hebben minstens 2 jaar ergens in een warehouse liggen te verouderen, wellicht onjuiste omstandigheden om schoen in te bewaren? laat me raden, ze waren flink in de aanbieding?flyingdutchboy schreef op zondag 19 september 2021 @ 16:52:
Ik heb nu 2 paar nimbus 21 en hoewel beiden nieuw zijn, voel ik overal pijn.
Ik zelf heb cumulus 20, nimbus 21 winterized (maar geen klachten) nimbus 22 en nu 23 gedaan met daartussen nog een evoride geprobeerd, qua asics zit je met nimbus wel aan het meest luxe model qua demping alsook andere kussentjes etc. heb op die 21 winterized 1000km staan (en gaan vantwinter mischien nog wel eens gebruikt worden), de 22 heb ik na 1795 km vervangen. Dan voelt een nieuwe wel een heel stuk zachter, maar echt problematisch vond ik ze nog niet.
Yes ik heb er ook zin in, ik loop wederom de 26km. Weerbericht ziet vooralsnog prima uit :-)Gaargod schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:55:
Nice @Kawaii , ik loop ook de 26km. Weet je al hoe laatje ongeveer gaat starten?
Ultimatly ben ik 3 jaar geleden ook begonnen met 3/4x per week lopen, en afvallen als doel. zo toch 25kg kwijtgeraakt. In begin, zeker met extra kilo's is je hartslag gewoon erg hoog. overigens.. 150 vind ik niet echt extreem hoog.. mijn zone 2 is ook gewoon tot 153, in begin liep ik 160 of zelfs 170+pdavie2311 schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:41:
[...]
Thanx! Ik loop nu 3x per week en dan vaak rond de 5min. Soms 5.30, soms 4.58 en soms 5.40. Wisselvallig. Afstanden zijn nu 2x 6km en 1x 10km per week. 22km per week dus globaal. Voedingspatroon is zeker ook van belang als je wilt afvallen, daar beginnen we morgen ook mee!
Ook dit jaar, na lang stil gestaan te hebben toch alweer richting de 25 bmi aangekomen. Vanaf januari hernieuwde poging met vooral gevast hardlopen. Intermittent Fasting dus. En dan helpt die workout na de slaap goed je ver in verbrandingsmodus te kicken. Dan ook koolhydraat vrij lunchen (sla +klodders mayo + vlees + aankleedgroentes zoals tomaat / augurk) en dan vliegen de kilo's eraf. Avond eten deed ik verder niet moeilijk en gewoon wat de pot schaft. Hardlopen ook naar schema van 6x pw.
Inmiddels zit ik gewoon weer netjes 20.5 a 21 bmi. Hartslag gaat omlaag, tempo omhoog, en afstand behoorlijk omhoog (zoals posts hierboven vermeld, loop over 4 weken mn eerste ulttra)
point being, hardlopen help wel degelijk bij afvallen, sowieso als je dus IF gaat doen om je vast zo te 'versnellen', maar het heeft mij vooral geholpen bij zelf uitzoeken wat afvallen / IF is, en het nut van carbs, eiwit en vetten te te begrijpen. en dat helpt weer bij een dieet levensveranderend voedingsgedrag vol te houden
Vandaag stond er hier weer een interval op het progamma, 2 setjes van 3x1k @10k pace met 1:30 rust en dan 3:00 rust tussen de 2 setjes. Rust betekent in mijn geval even 10-30 seconden wandelen na de interval en dan weer rustig joggen..
Omdat ik zondag ook al een LDL van 38k had gelopen dacht ik eigenlijk dat ik deze sessie vandaag zou omwisselen voor een rustig loopje, maar eigenlijk voelden de benen wel weer goed genoeg dus ach... Mooi moment om de nieuwe vaporfly's ook eens te testen!
En het viel al met al absoluut niet tegen! Ondanks de km's van afgelopen zondag en wel iets moeiere benen de intervallen veel te snel gedaan maar was fijn om te merken dat de lange afstanden echt steeds beter te verteren zijn! Vorige zondag met eenzelfde LDL had ik echt nog wel een paar dagen hele moeie en zware benen, was de rustige loop op dinsdag al best zwaar, en nu waren de intervallen zelfs best goed te doen.
Of die vaporfly's zijn echt zo magisch als ze beweren natuurlijk
Wat die schoenen betreft, wel even wennen hoe ze zitten. Vooral als je normaal wandelt voelen ze soort van losjes (ook door het schuim aan de binnenkant in de achterkant I guess) maar ze rennen lekker volgens mij. Ga ze ook nog een keer testen met een (tempo) duurloop van 1:30 a 2:00 om het allemaal goed te voelen.
Hoe dan ook, weer een sessie afgewerkt en weer een stap dichterbij de marathon
Omdat ik zondag ook al een LDL van 38k had gelopen dacht ik eigenlijk dat ik deze sessie vandaag zou omwisselen voor een rustig loopje, maar eigenlijk voelden de benen wel weer goed genoeg dus ach... Mooi moment om de nieuwe vaporfly's ook eens te testen!
En het viel al met al absoluut niet tegen! Ondanks de km's van afgelopen zondag en wel iets moeiere benen de intervallen veel te snel gedaan maar was fijn om te merken dat de lange afstanden echt steeds beter te verteren zijn! Vorige zondag met eenzelfde LDL had ik echt nog wel een paar dagen hele moeie en zware benen, was de rustige loop op dinsdag al best zwaar, en nu waren de intervallen zelfs best goed te doen.
Of die vaporfly's zijn echt zo magisch als ze beweren natuurlijk
Wat die schoenen betreft, wel even wennen hoe ze zitten. Vooral als je normaal wandelt voelen ze soort van losjes (ook door het schuim aan de binnenkant in de achterkant I guess) maar ze rennen lekker volgens mij. Ga ze ook nog een keer testen met een (tempo) duurloop van 1:30 a 2:00 om het allemaal goed te voelen.
Hoe dan ook, weer een sessie afgewerkt en weer een stap dichterbij de marathon
Ik heb 1 keer mijn schoenen laten aanmeten in een speciaalzaak. Daar kwam de nimbus uit. Sindsdien altijd in de aanbieding nieuwe schoenen gekocht ( outlet in Roermond of asics outlet). Kortom , al mijn nimbus schoenen lagen in een warehouse te verouderen maar hadden wel een goede demping.dewfuz schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:50:
[...]
of dat helemaal de demping / pijn verklaart wil ik niet zeggen.. maar nimbus 21 'nieuw' noemen is ook niet terecht.. de nimbus 23 is inmiddels alweer een poosje uit, dus die dingen hebben minstens 2 jaar ergens in een warehouse liggen te verouderen, wellicht onjuiste omstandigheden om schoen in te bewaren? laat me raden, ze waren flink in de aanbieding?
Ik zelf heb cumulus 20, nimbus 21 winterized (maar geen klachten) nimbus 22 en nu 23 gedaan met daartussen nog een evoride geprobeerd, qua asics zit je met nimbus wel aan het meest luxe model qua demping alsook andere kussentjes etc. heb op die 21 winterized 1000km staan (en gaan vantwinter mischien nog wel eens gebruikt worden), de 22 heb ik na 1795 km vervangen. Dan voelt een nieuwe wel een heel stuk zachter, maar echt problematisch vond ik ze nog niet.
Gisteravond best een aangenaam rondje. Mijn nieuwe strategie is dat ik bij het avondeten mijn gezin laat bedenken waar ik naartoe of omheen ga lopen. Dat levert in elk geval een interessante route op. Of omdat ik een route naar het punt dat zij noemen moet bedenken, of omdat het rondje andere uitdagingen dan normaal bevat. Gisteren kreeg ik de opgave om via de ene brug heen en de andere terug over het Amsterdam-Rijnkanaal te lopen:
https://www.strava.com/activities/5991957243
Niet keihard, geen records gebroken maar wel een redelijk vlak tempo met energie voor een eindsprint.
https://www.strava.com/activities/5991957243
Niet keihard, geen records gebroken maar wel een redelijk vlak tempo met energie voor een eindsprint.
Slecht idee... Hoe laat?
@Roadman Nice, hoopte en vermoedde het al maar fijn dat het nu echt bevestigd is!
Hmmm, zie trouwens dat ze ook een touring/buspendel optie bieden naar de amsterdam marathon voor 26 euro. Eigenlijk ook wel verleidelijk, anders zou ik met OV gaan en dan ben je sowieso ook al 18 euro kwijt geloof ik en dan is dit wel relaxed. (Vanaf Utrecht).
Alleen even kijken hoe het qua terugreizen zit want als het wachten is tot iedereen klaar is (staat 'na het evenement') wordt dat wel erg lang wachten...
Hmmm, zie trouwens dat ze ook een touring/buspendel optie bieden naar de amsterdam marathon voor 26 euro. Eigenlijk ook wel verleidelijk, anders zou ik met OV gaan en dan ben je sowieso ook al 18 euro kwijt geloof ik en dan is dit wel relaxed. (Vanaf Utrecht).
Alleen even kijken hoe het qua terugreizen zit want als het wachten is tot iedereen klaar is (staat 'na het evenement') wordt dat wel erg lang wachten...
[ Voor 71% gewijzigd door m0ridin op 21-09-2021 15:24 ]
Als je drie maanden blessure dit jaar verrekend met mijn derde plek dan zou ik nog best redelijk in de buurt gescoord hebben.InZane schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:30:
[Afbeelding]
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Welke app is dat, Garmin of Strava? En hoe zie ik dat van mezelf? Ik zie wel in Garmin dat ik tussen september vorig jaar en dit jaar 2,8 miljoen stappen heb gedaan.InZane schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:30:
[Afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door GSX-MAN op 21-09-2021 15:40 ]
Slecht idee... Hoe laat?
Waarom sta ik op 0 stappen? Moet ik iets activeren?InZane schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:30:
[Afbeelding]
Garmin (en volgens mij een uitdaging van de tweakers groep dus ook daar moet je lid van zijn evt)GSX-MAN schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:35:
[...]
Welke app is dat, Garmin of Strava? En hoe zie ik dat van mezelf? Ik zie wel in Garmin dat ik tussen september vorig jaar en dit jaar 2,8 miljoen stappen heb gedaan.
Ja, je moet in je account instellingen bij privacy instelling 'stappen' op zichtbaar voor vrienden en groepen zetten (staat default alleen op vrienden)tlpeter schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:53:
[...]
Waarom sta ik op 0 stappen? Moet ik iets activeren?
Heb het zelf via de website gedaan
Ik heb voor de Rotterdam marathon een startbewijs over (ik ga Amsterdam lopen). Als je interesse hebt of iemand kent die Rotterdam wil lopen, stuur mij een PB.
Startbewijs is inclusief tassenafgifte en medaille graveren.
Ik pak de tweede startgolf want ik vertrek zonder grote ambities (ivm zware training op zaterdag), vooral lekker lopen en genieten van de omgeving deze keerGaargod schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 12:10:
Nice @Kawaii , ik loop ook de 26km. Weet je al hoe laatje ongeveer gaat starten?
Grutjes nog aan toe. Dus ik heb een startbewijs voor Lakeland 55k voor 2021, die werd doorgeschoven naar 2021 maar we konden Engeland niet in zonder 2 weken quarantaine dus was de organisatie zo vriendelijk om ons ticket naar 2022 te verplaatsen.
Nu zijn er ineens snode plannen in huize Xaverius en na contact (en bijbetaling) hebben we ons ticket aangepast naar de 100k ultratrail met 3700 hoogtemeters
De start is dan om 00.01 en dat betekent dat ik een hoofdlamp nodig heb, of beter gezegd een betere dan ik nu heb qua lichtsterkte. Hebben hier tweakers ervaring met langdurig gebruik van een hoofdlamp? Ik heb 23 uur de tijd om te finishen dus grofweg kan de lamp ongeveer 8-10 uur maximaal gebruikt worden gok ik zo.
Dus eentje waar je makkelijk de accu of batterij van kan vervangen is handig en voldoende lichtopbrengst om zo lang vol te kunnen met een sterk genoeg lichtbundel.
Modellen via Trailrun Facebookgroep genoemd
Nu zijn er ineens snode plannen in huize Xaverius en na contact (en bijbetaling) hebben we ons ticket aangepast naar de 100k ultratrail met 3700 hoogtemeters

De start is dan om 00.01 en dat betekent dat ik een hoofdlamp nodig heb, of beter gezegd een betere dan ik nu heb qua lichtsterkte. Hebben hier tweakers ervaring met langdurig gebruik van een hoofdlamp? Ik heb 23 uur de tijd om te finishen dus grofweg kan de lamp ongeveer 8-10 uur maximaal gebruikt worden gok ik zo.
Dus eentje waar je makkelijk de accu of batterij van kan vervangen is handig en voldoende lichtopbrengst om zo lang vol te kunnen met een sterk genoeg lichtbundel.
code:
1
2
3
4
5
| Petzl Nano+ Petzl Reaktik+ (sportprofielen via app) Black Diamond Storm Ledlenser Neo10r Silva Trail Runner Free Ultra |
[ Voor 8% gewijzigd door Xaverius op 21-09-2021 20:28 ]
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Thanks, eens kijken of ik lid mag worden.m0ridin schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:37:
[...]
Garmin (en volgens mij een uitdaging van de tweakers groep dus ook daar moet je lid van zijn evt)
Slecht idee... Hoe laat?
Die batterijen/accu's die ze meeleveren zijn al kleine powerbanks. De grootste capaciteit die ik voorbij zag komen was 4000 mA @Arjan90 .
[ Voor 4% gewijzigd door Xaverius op 21-09-2021 22:10 ]
Stop de verwelking!
Wat leuk om op GoT een aantal hardloop liefhebbers tegen te komen! Een paar jaar geleden heb ik dit topic gezien (en ook weer vergeten). Totdat ik afgelopen weekend hem opnieuw ontdekte. 🙃
Ik ga hier lekker mee leuren. Voor de liefhebber ben ik sinds vandaag ook lid van de Strava groep.
Wellicht krijg ik ooit ook toegang tot de stappen challange op Garmin 😉😇
Om maar meteen m’n bijdrage te leveren; @Xaverius ik loop veel met een borstlamp van Decathlon. Hier ben ik best tevreden over. Ik weet dat er ook een model is met AA(A) batterijen. Wellicht is dit interessant?
Ik ga hier lekker mee leuren. Voor de liefhebber ben ik sinds vandaag ook lid van de Strava groep.
Wellicht krijg ik ooit ook toegang tot de stappen challange op Garmin 😉😇
Om maar meteen m’n bijdrage te leveren; @Xaverius ik loop veel met een borstlamp van Decathlon. Hier ben ik best tevreden over. Ik weet dat er ook een model is met AA(A) batterijen. Wellicht is dit interessant?
Nee dat is niet echt interessant @digital-IMEI , dat is wellicht in de stad wel te doen maar zelfs draag ik die daar niet. 
Mijn vrouw heeft die maar als ik dan naast haar loop dan heb ik last van het licht wat heen en weer gaat. Dan ben ik mijn gevoel voor evenwicht wat kwijt, ander ritme dan de mijne hè.

Mijn vrouw heeft die maar als ik dan naast haar loop dan heb ik last van het licht wat heen en weer gaat. Dan ben ik mijn gevoel voor evenwicht wat kwijt, ander ritme dan de mijne hè.
[ Voor 43% gewijzigd door Xaverius op 22-09-2021 06:53 ]
Stop de verwelking!
Klopt, de beweging van het licht is iets waar ik ook heel erg aan moest wennen in het begin. Wat lichtopbrengst ben ik er wel heel blij mee. Ter illustratie, ik loop hiermee regelmatig onverhard.Xaverius schreef op woensdag 22 september 2021 @ 06:51:
Nee dat is niet echt interessant @digital-IMEI , dat is wellicht in de stad wel te doen maar zelfs draag ik die daar niet.
Maar inderdaad ieder het zijne.
:strip_exif()/f/image/pOMMjhr8S7fHkIwDesgggfCh.jpg?f=fotoalbum_large)
Oeh, laat me nog heel even nadenken! Ik weet niet of ik in sub 3 uur vorm ben, maar dat is niet het belangrijkste, denk ik.elastiek schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:42:
Ik heb voor de Rotterdam marathon een startbewijs over (ik ga Amsterdam lopen). Als je interesse hebt of iemand kent die Rotterdam wil lopen, stuur mij een PB.
[ Voor 10% gewijzigd door Rudedadude op 22-09-2021 07:56 ]
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Goede training of je je borst wel goed recht houdt en niet alle kanten op beweegt. Allemaal energie die je niet in het hardlopen steekt. Maar een hoofdlamp kun je wat beter in de bocht schijnen, dus bij een trail zou ik denk ik liever met hoofdlamp lopen. De borstlamp van Decathlon ben ik ook heel blij mee, perfect voor op de weg en bospaden.
Ik heb begin september de SWIFT RL REACTIVE van Petzl kunnen testen tijdens een nighttrail in de Eifel. Normaal gesproken loop ik thuis altijd met een borstlamp van Decathlon, maar dit was ook wel heel fijn. Door de aanwezige sensor past hij automatisch de helderheid aan aan het aanwezige omgevingslicht (kan je ook uitschakelen). Hierdoor zou 10u op een batterij geen probleem mogen zijn.Xaverius schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:04:
code:
1 2 3 4 5 Petzl Nano+ Petzl Reaktik+ (sportprofielen via app) Black Diamond Storm Ledlenser Neo10r Silva Trail Runner Free Ultra
Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264
Vet!Xaverius schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:04:
Nu zijn er ineens snode plannen in huize Xaverius en na contact (en bijbetaling) hebben we ons ticket aangepast naar de 100k ultratrail met 3700 hoogtemeters [Afbeelding]
Ik heb de Petzl Reaktik+. Dit jaar alweer een paar keer opgehad. Heerlijke lamp voor in de stad en in de polder. Grote voordeel van deze lamp is dat hij automatisch de lichtsterkte aanpast aan het omgevingslicht, dus ook aan tegemoet komende auto's of als je op een (wit) vel papier met de route kijkt (Reactive lighting). De app heb ik één keer gebruikt om te kijken of dat werkte en daarna nooit meer.Dus eentje waar je makkelijk de accu of batterij van kan vervangen is handig en voldoende lichtopbrengst om zo lang vol te kunnen met een sterk genoeg lichtbundel.
code:
1 2 3 4 5 Petzl Nano+ Petzl Reaktik+ (sportprofielen via app) Black Diamond Storm Ledlenser Neo10r Silva Trail Runner Free Ultra
Op de trails heb ik hem nog niet gebruikt en ik denk ook niet dat ik dat zou doen om de volgende redenen:
- Een grotere lichtopbrengst lijkt me fijner op technisch terrein. Bij max lichtopbrengst is het lastig om onderscheid te zien tussen schaduwen en oneffenheden op de weg vanaf een meter of 10. Dat lijkt me lastig als je je route wilt bepalen bij een trail. Ook een standje bouwlamp lijkt me handig als je de weg even kwijt bent.
- De accu houdt het net niet zo lang vol als dat je nodig hebt. Wisselen van accu/ batterijen is zo gedaan, maar er zijn lampen die het wel volhouden.
- De accu en de lamp zitten geïntegreerd aan de voorkant. Geen probleem als je hem kort (<2u) op hebt, maar bij langer dragen, lijkt het me veel fijner lopen en zitten als de accu aan de achterkant (of in m'n racevest) zit.
Het is een heel snel ticket hoor, tweede startvak achter de elitelopersRudedadude schreef op woensdag 22 september 2021 @ 07:55:
[...]
Oeh, laat me nog heel even nadenken! Ik weet niet of ik in sub 3 uur vorm ben, maar dat is niet het belangrijkste, denk ik.

Zonder gekheid, laat maar weten als je inderdaad wilt gaan.
Ff over die startvakken: ik heb mij onlangs ingeschreven bij de atletiekvereniging (Astylos in Tiel) en even getwijfeld over de wedstrijdlicentie. Komende 7HL wil ik proberen om onder het uur te lopen en dan helpt het wedstrijdvak natuurlijk wel. Dus even gekeken op de site van de 7HL, maar het topvak gaat op gelopen tijd en niet op wedstrijdlicentie. En bij die tijd kom ik niet in de buurt (<52' oid voor mijn leeftijdscategorie). Je moet ook aan kunnen tonen dat je die tijd kan lopen met een wedstrijdresultaat van de afgelopen 2 jaar. Behalve als je mee doet aan de bedrijfsloop, dan hoef je niks aan te tonen! Dus Bep van de administratie van klusbedrijf De Klus mag in het wedstrijdvak starten voor haar eerste hardloopwedstrijd ooit. Nou gun ik dat Bep van harte, maar een paar 100 Beps inhalen gaat niet echt helpen bij een PR poging...elastiek schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:51:
Het is een heel snel ticket hoor, tweede startvak achter de elitelopers

Tot zover mijn rant. Dank voor luisteren.
Hier de vorige keer in 2019 ingeschreven voor 59:59 en weinig last gehad van Beps, want je staat toch redelijk vooraan,AppieR schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:17:
[...]
Ff over die startvakken: ik heb mij onlangs ingeschreven bij de atletiekvereniging (Astylos in Tiel) en even getwijfeld over de wedstrijdlicentie. Komende 7HL wil ik proberen om onder het uur te lopen en dan helpt het wedstrijdvak natuurlijk wel. Dus even gekeken op de site van de 7HL, maar het topvak gaat op gelopen tijd en niet op wedstrijdlicentie. En bij die tijd kom ik niet in de buurt (<52' oid voor mijn leeftijdscategorie). Je moet ook aan kunnen tonen dat je die tijd kan lopen met een wedstrijdresultaat van de afgelopen 2 jaar. Behalve als je mee doet aan de bedrijfsloop, dan hoef je niks aan te tonen! Dus Bep van de administratie van klusbedrijf De Klus mag in het wedstrijdvak starten voor haar eerste hardloopwedstrijd ooit. Nou gun ik dat Bep van harte, maar een paar 100 Beps inhalen gaat niet echt helpen bij een PR poging...
Tot zover mijn rant. Dank voor luisteren.
Heb het even opgezocht en tussen netto en bruto zat nog geen 3 minuten.
Verschil tussen netto en bruto is de tijd die je nodig hebt om vanaf het officiele startschot over de startlijn te lopen, toch? Heb je dan in de eerste km's nog veel mensen in moeten halen of viel het mee?Tinusvolkel schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:23:
[...]
Hier de vorige keer in 2019 ingeschreven voor 59:59 en weinig last gehad van Beps, want je staat toch redelijk vooraan,
Heb het even opgezocht en tussen netto en bruto zat nog geen 3 minuten.
Als je, zoals ik de twee keer dat ik meedeed, in een recreantenvak staat moet je na de startlijn nog wel door een behoorlijke mensenmassa heen manoeuvreren. Wel een superleuke loop, misschien moet ik toch ook weer een keertje.AppieR schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:27:
[...]
Verschil tussen netto en bruto is de tijd die je nodig hebt om vanaf het officiele startschot over de startlijn te lopen, toch? Heb je dan in de eerste km's nog veel mensen in moeten halen of viel het mee?
Slecht idee... Hoe laat?
Idd dat is die tijd, maar door de best goed berekende zandloperstart viel het inhalen (dacht ik) wel mee.AppieR schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:27:
[...]
Verschil tussen netto en bruto is de tijd die je nodig hebt om vanaf het officiele startschot over de startlijn te lopen, toch? Heb je dan in de eerste km's nog veel mensen in moeten halen of viel het mee?
Nu heb ik mij ingeschreven voor <58 maar dat is volgens mij gewoon hetzelfde start vak want er zat tussen het wedstrijd vak en mijn vak geen vak meer tussen.
De korte(re) afstanden zijn echt niks voor deze marathonloper! Gisteravond een 4:34,91 gelopen op de 1.500 meter tijdens de Keistad Baancompetitie. Veel afzeggingen en geen bekenden in m'n serie, dus geen idee met wie ik mee kon lopen. Daardoor langzamer gelopen dan mogelijk was. Had ik een serie eerder gelopen, dan had er zeker een betere tijd ingezeten.
En nu de volledige focus op Amsterdam. Geen spielerij meer!
En nu de volledige focus op Amsterdam. Geen spielerij meer!
@AppieR Zo'n inhaalrace heb ik vorig jaar in Assen bij de 4EM gehad, toen startte ik dus ook op het nummer van een collega. Die had een eindtijd van geloof ik 42 minuten doorgegeven. Ik heb uiteindelijk in 30 minuten gelopen, ik heb alleen maar mensen links- en rechtsom ingehaald over paden waar het niet altijd helemaal lekker liep. Heel vermoeid lopen omdat je de hele tijd versnelt, vertraagt en slalommend loopt om er voorbij te gaan, ik miste mijn fietsbel
Mooi dat alle evenementen inmiddels aangeven dat het doorgaat! Bij ons op de hardloopclub merk je de marathons enorm: de intensiteit bij intervallen is lager. Ik hoor ze bij ons allemaal wel voorbijkomen: Berlijn, Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven.
@elastiek Jammer is dat als je eigenlijk "alleen" moet lopen! A.s. zaterdag heb ik ook een 1.500m in dezelfde categorie, alle lopers waar ik mee kan zijn sjaak afhaak door marathonvoorbereidingen. Ik heb dat ook (nog) nodig om me aan iemand op te trekken. Succes met de laatste voorbereiding
Over anderhalve week een 8 km in de buurt, twee jaar geleden daar ook gelopen - toen ik net een half jaar hardliep - maar toen had ik veel last van mijn knie dus gemankeerd gelopen. Toen uiteindelijk nog in 48 minuten gefinisht, nu is het doel 36 minuten (4:30 min/km). En dan over 6 weken de Berenloop halve marathon
Mooi dat alle evenementen inmiddels aangeven dat het doorgaat! Bij ons op de hardloopclub merk je de marathons enorm: de intensiteit bij intervallen is lager. Ik hoor ze bij ons allemaal wel voorbijkomen: Berlijn, Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven.
@elastiek Jammer is dat als je eigenlijk "alleen" moet lopen! A.s. zaterdag heb ik ook een 1.500m in dezelfde categorie, alle lopers waar ik mee kan zijn sjaak afhaak door marathonvoorbereidingen. Ik heb dat ook (nog) nodig om me aan iemand op te trekken. Succes met de laatste voorbereiding
Over anderhalve week een 8 km in de buurt, twee jaar geleden daar ook gelopen - toen ik net een half jaar hardliep - maar toen had ik veel last van mijn knie dus gemankeerd gelopen. Toen uiteindelijk nog in 48 minuten gefinisht, nu is het doel 36 minuten (4:30 min/km). En dan over 6 weken de Berenloop halve marathon
@elastiek
Een pace van 3:00/km loopt (op de 1500m) lijkt me toch niet 'echt niks', al helemaal niet als je het gevoel hebt dat je langzamer liep dan mogelijk
En hmmm, 7HL... staat ook nog een keer op de lijst. Ongeveer een maand na de marathon zie ik, hmmmmmmmmmmmmmmmmm!
Een pace van 3:00/km loopt (op de 1500m) lijkt me toch niet 'echt niks', al helemaal niet als je het gevoel hebt dat je langzamer liep dan mogelijk
En hmmm, 7HL... staat ook nog een keer op de lijst. Ongeveer een maand na de marathon zie ik, hmmmmmmmmmmmmmmmmm!
Volgens mij is de Reaktik+ inmiddels opgevolgd door de Swift RL die de helft van de prijs is tov de Nao.elastiek schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:48:
Ik heb de Petzl Reaktik+
...
Kom je bij Petzl dus op de Nao of Nao+.
Batterij welles waar aan de voorkant, maar is maar 100 g vs 185 voor de nao, ook opbrengst met 900 vs 750 lumen is 'beter' voor swift rl.
2350 vs 3100 mah waar dus de nao in het voordeel is.. anderzeids heb je voor hetzelfde geld 2 stuks swift RL dus als je persee dat counter-gewicht achterop je hoofd wil doe je er 2 om
edit: wat nader onderzoek leid dus tot de Fenix HM65-T die via amazon.nl en een poolse reseller te krijgen is voor prijs die tussen de petzl swift rl en nao inzit. Nu ga ik zelf voor mijn ultra voor een goedkoper decathlon modelletje, begint om 6 met om 8:04 ofzo zon-op, all-nighters ga ik niet in afzienbare tijd lopen. Maar die fenix houd het op medium stand goed lang (12 u) vol. is met 91 g / 3500mah nog effecienter en vooral veel lichtsterkte/verbruik instel mogelijkheden.
[ Voor 32% gewijzigd door dewfuz op 22-09-2021 23:02 ]
Is dat vak B? Ik heb zelf nog een paar jaar recht op vak C omdat ik in 2019 onder de 3 uur liep, maar A/B/C eerste startvak maken elkaar niet zo gek veel (als je een beetje op tijd bent in het grote eerste startvak.elastiek schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:51:
[...]
Het is een heel snel ticket hoor, tweede startvak achter de elitelopers![]()
Zonder gekheid, laat maar weten als je inderdaad wilt gaan.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Zoals velen in dit topic doe ik in oktober weer eens een poging tot het lopen van een marathon. Richttijd ergens tussen de 3:30 en 3:45. Een van m'n laatste bijdragen hier was mijn mislukte poging in Sevilla dus hopelijk gaat het dit keer beter. Inmiddels al een 30km, 33km en 35km er op zitten en dat ging relatief goed.
Nu heb ik op dit moment eigenlijk alleen een Asics GT-2000 8 als relatief nieuwe schoen met nog goed voelende demping, m'n Kayano's 24 en 25 zijn wat ouder en ik heb daarnaast nog twee oudere schoenen afgelopen maand uit de running gehaald.
Zag al als tip de Brooks Glycerin GTS 19 langskomen, maar denk dat dit net als de Kayano niet per se een snelle wedstrijdschoen is. Zijn er nog alternatieven (antipronatie)?
Nu heb ik op dit moment eigenlijk alleen een Asics GT-2000 8 als relatief nieuwe schoen met nog goed voelende demping, m'n Kayano's 24 en 25 zijn wat ouder en ik heb daarnaast nog twee oudere schoenen afgelopen maand uit de running gehaald.
Zag al als tip de Brooks Glycerin GTS 19 langskomen, maar denk dat dit net als de Kayano niet per se een snelle wedstrijdschoen is. Zijn er nog alternatieven (antipronatie)?
Dit voelde inderdaad als alleen lopen en er is op zo'n korte afstand weinig ruimte om te corrigeren als je te snel of te langzaam gaat. Daarbij helpt het ook als je je rondetijden doorkrijgt van de kant, maar geen van de lopers in m'n serie kreeg die door. En tijd om op je horloge te kijken heb je eigenlijk niet...Arjan90 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:56:
Suc6 komende zaterdag!
Ik heb toch ook niet gezegd dat ik rustig aan heb gedaan... als 'oude' man van 39 die geen rust heeft genomen voor deze wedstrijd tijdens z'n marathonvoorbereiding ben ik toch maar mooi voorin het deelnemersveld geëindigdm0ridin schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:09:

Ff gecheckt... ook vak C omdat ik in 2019 in Amersfoort 2:57 had gelopen.Rudedadude schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:21:
[...]
Is dat vak B? Ik heb zelf nog een paar jaar recht op vak C omdat ik in 2019 onder de 3 uur liep, maar A/B/C eerste startvak maken elkaar niet zo gek veel (als je een beetje op tijd bent in het grote eerste startvak.
Een tijdje geleden klaagde ik hier over een blessure die maar niet wegging, ondanks een bezoek aan de manueel therapeut.
Bij een tweede bezoek is mijn rechterkuitbeen recht gezet. Daarna ging het lanzaam beter.
De afgelopen 7 dagen heb ik 3 keer gelopen. Niet meer dan 5 km per loop, maar alle 3 gingen probleemloos
Volgende week een kilometer erbij en misschien een kleine intervaltraining.
Bij een tweede bezoek is mijn rechterkuitbeen recht gezet. Daarna ging het lanzaam beter.
De afgelopen 7 dagen heb ik 3 keer gelopen. Niet meer dan 5 km per loop, maar alle 3 gingen probleemloos
Dat lijkt me een enorme opluchting.nogeeninlog schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:13:
Een tijdje geleden klaagde ik hier over een blessure die maar niet wegging, ondanks een bezoek aan de manueel therapeut.
De afgelopen 7 dagen heb ik 3 keer gelopen. Niet meer dan 5 km per loop, maar alle 3 gingen probleemloos![]()
Slecht idee... Hoe laat?
Amsterdam gaat door (zonder pas)
Groningen 4 mijl gaat door (zonder pas)
Heb er zin in! ⚡️⚡️
Heb er zin in! ⚡️⚡️
Ja echt top! 👏🏼Secsytime schreef op woensdag 22 september 2021 @ 23:01:
Amsterdam gaat door (zonder pas)
Heb er zin in! ⚡️⚡️
Groningen 4Mijl is precies een week ervoor toch? Ga je die dan ook minder hard lopen dan je kunt om vermoeidheid te voorkomen of is die week genoeg om te herstellen? Ik twijfel nog hoe ik de 4Mijl ga lopen; meedoen kan altijd, maar het kriebelt dan wat om ook meteen voor een leuke PR te gaan.
Goed lopen, maar inderdaad niet te diep gaan. Ben ook geen korte afstand loperSlickk schreef op woensdag 22 september 2021 @ 23:19:
[...]
Ja echt top! 👏🏼
Groningen 4Mijl is precies een week ervoor toch? Ga je die dan ook minder hard lopen dan je kunt om vermoeidheid te voorkomen of is die week genoeg om te herstellen? Ik twijfel nog hoe ik de 4Mijl ga lopen; meedoen kan altijd, maar het kriebelt dan wat om ook meteen voor een leuke PR te gaan.
Misschien een beetje vroeg, maar wat zijn de plannen voor na de marathons komende periode? Heb zelf nog niet echt een idee, maar wil wel een plan maken (veel mensen om me heen zijn na de marathon te lang afgehaakt en konden vervolgens opnieuw beginnen of zijn überhaupt niet meer begonnen).
Aan de ene kant lijkt het me leuk eens een 5k sub 20 te lopen of een 10k richting de 40 min. aan de andere kant trekken lange afstanden me meer, moeilijk moeilijk
Aan de ene kant lijkt het me leuk eens een 5k sub 20 te lopen of een 10k richting de 40 min. aan de andere kant trekken lange afstanden me meer, moeilijk moeilijk
Hier ligt de focus volledig op 2022. Deze zomer heb ik weinig gelopen door blessures. Nu wedstrijden lopen heeft voor mij weinig nut. Ik neem de extra trainingstijd om rustig en vooral blessure vrij sterker te worden.FEIJ_87 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 00:25:
Misschien een beetje vroeg, maar wat zijn de plannen voor na de marathons komende periode? Heb zelf nog niet echt een idee, maar wil wel een plan maken (veel mensen om me heen zijn na de marathon te lang afgehaakt en konden vervolgens opnieuw beginnen of zijn überhaupt niet meer begonnen).
Richting de winter zal ik waarschijnlijk 2022 gaan invullen met wedstrijden.
Ik ben wel benieuwd naar de manier waarop iedereen zijn/haar planning en schema maakt. Ik gebruik TrainingPeaks hiervoor. Dat heeft mij een perfect overzicht en helpt ook om niet te overtrainen.
Heb momenteel helemaal geen schema. Qua intervaltrainingen hou ik me op woensdagavond (baan) aan het schema van de AV en op zondagochtend aan wat de trainer van de loopgroep hier uit de buurt bedenkt. Verder vul ik het zelf een beetje in met waar ik op dat moment zin in heb.digital-IMEI schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:28:
[...]
Ik ben wel benieuwd naar de manier waarop iedereen zijn/haar planning en schema maakt. Ik gebruik TrainingPeaks hiervoor. Dat heeft mij een perfect overzicht en helpt ook om niet te overtrainen.
Ben wel van plan om eens goed te kijken wat ik in 2022 wil gaan doen wat wedstrijden betreft en daar mijn trainingen op aan te passen. Mijn ervaring is dat trainers vaak wel mee willen denken met het opstellen van een trainingsschema.
Moet ook eens echt naar zo'n lamp gaan kijken. Roep dit al jaren, maar toch nog nooit zo'n ding aangeschaft. Pas 2x bij de Decathlon geweest maar vergeet het gewoon.digital-IMEI schreef op woensdag 22 september 2021 @ 07:08:
[...]
Klopt, de beweging van het licht is iets waar ik ook heel erg aan moest wennen in het begin. Wat lichtopbrengst ben ik er wel heel blij mee. Ter illustratie, ik loop hiermee regelmatig onverhard.
Maar inderdaad ieder het zijne.
[Afbeelding]
Iemand tips wat beter is? Een hoofdlamp? Of een hesje met ingebouwde bouwlamp die je aan kunt zetten indien je hem nodig hebt. En dan ook met het oog op lichtopbrengst en stabiliteit van het licht (dus zo min mogelijk op en neer stuiteren).
[ Voor 5% gewijzigd door Calitomnication op 23-09-2021 08:56 ]
tips voor New York
Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.