Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12:54
Ik was er voornamelijk gewoon nieuwsgierig naar @acidd91. Marketing en/of stukje placebo, ik geloof ook wel in de de samenstelling. :P

Ze zijn inderdaad prijzig, dus je zal èn moeten testen of deze bevalt èn voor jezelf bepalen of je bereid bent er relatief veel voor te betalen.

Als Amacx bij jou goed bevalt dan kun je deze natuurlijk gewoon blijven gebruiken. Ik zou hoe dan ook niet te laat in je schema nog gaan experimenteren.

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-04 06:23
acidd91 schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:18:
[...]

Ik zit in dezelfde voorbereiding, ik ga komend weekend voor de eerste 30+. Vraagje wat betreft je gels: wat is de reden dat je Maurten hebt gekocht? Ik ben niet zo thuis in die wereld, maar voor mij werkt de Amacx standaard gel prima en die is een flink stuk goedkoper. Waarom zou ik Maurten kopen ipv Amacx?
Maurten verteert (bij mij, en vermoedelijk bij anderen ook) beter dan de goedkopere gel. Ik heb die Amacx ook geprobeerd, maar dat leverde binnen 5 minuten maagkrampen op. Ik kon er wel doorheen lopen en heb in het verleden erger meegemaakt. Dus misschien is het ook een kwestie van wennen. Onlangs heb ik een proefpakket van Hammer besteld. Dat bevalt eigenlijk ook wel goed. Het is nog steeds wat aan de dure kant, maar gelukkig wel minder dan Maurten. Voor de lange duurloopjes prima.

Niettemin, als je met Amacx of vergelijkbaar geen last hebt, dan lijkt me er geen reden om te switchen.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:03
Ik ben trouwens ook even aan het duiken in de vraag, hoeveel gelletjes moet je eigenlijk nemen tijdens de marathon?

Zelf gebruik ik altijd SIS gels, die hebben 22-25g koolhydraten. Mijn streeftijd is <3:00 en ik weeg nu ~64kg.

Je lichaam bevat genoeg om 1:00-1:30 intensief te kunnen lopen (helemaal met de marathon waarbij je in het begin hopelijk deels op vet loopt).

Ik zou, van wat ik lees, moeten rekenen met ~1g/kg/u -> 65g/u -> 195g totaal voor een ~3u marathon. Dat zijn dan ~8 gels? Ain't gonna happen.

Maar je lichaam heeft dus genoeg voor 1-1:30u, kan ik dat er vanaf halen en dan heb je het weer over ~4-5 gels?

Misschien nog wat sportdrank erbij bij de waterposten (ik neem zelf geen drinken mee)... dan eerder 4?

Mijn halve marathons heb ik meestal 2 gels mee, de enige marathon tot nu toe had ik er 4. Kwam de man met de hamer wel tegen, maar dat was eerder vanwege te hard starten (en blijven rennen).

Zijn mijn berekeningen hierboven correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-04 12:01
Heb je schoenen van €250,00, win je de wedstrijd, wordt je gediskwalificeerd omdat ze niet voldoen aan de regels van World Athletics....
https://www.bloomberg.com...-for-wearing-banned-shoes
Afbeeldingslocatie: https://assets.adidas.com/images/h_840,f_auto,q_auto:sensitive,fl_lossy,c_fill,g_auto/62ca26aee8e0452e9459ad0a00a2cc25_9366/Adizero_Prime_X_Schoenen_Wit_G54976_01_standard.jpg

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-04 11:48

Secsytime

Automagisch

m0ridin schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:12:
Ik ben trouwens ook even aan het duiken in de vraag, hoeveel gelletjes moet je eigenlijk nemen tijdens de marathon?

Zelf gebruik ik altijd SIS gels, die hebben 22-25g koolhydraten. Mijn streeftijd is <3:00 en ik weeg nu ~64kg.

Je lichaam bevat genoeg om 1:00-1:30 intensief te kunnen lopen (helemaal met de marathon waarbij je in het begin hopelijk deels op vet loopt).

Ik zou, van wat ik lees, moeten rekenen met ~1g/kg/u -> 65g/u -> 195g totaal voor een ~3u marathon. Dat zijn dan ~8 gels? Ain't gonna happen.

Maar je lichaam heeft dus genoeg voor 1-1:30u, kan ik dat er vanaf halen en dan heb je het weer over ~4-5 gels?

Misschien nog wat sportdrank erbij bij de waterposten (ik neem zelf geen drinken mee)... dan eerder 4?

Mijn halve marathons heb ik meestal 2 gels mee, de enige marathon tot nu toe had ik er 4. Kwam de man met de hamer wel tegen, maar dat was eerder vanwege te hard starten (en blijven rennen).

Met een combinatie van fructose en glucose kun je maximaal 90-110g koolhydraten per uur opnemen (verschilt per persoon). Dus reken maar uit met je gels/repen hoe vaak je er een kunt nemen.

Ik heb er overigens al 2 loopjes van 30+ opzitten :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Secsytime schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:51:
[...]

Met een combinatie van fructose en glucose kun je maximaal 90-110g koolhydraten per uur opnemen (verschilt per persoon). Dus reken maar uit met je gels/repen hoe vaak je er een kunt nemen.

Ik heb er overigens al 4 loopjes van 30+ opzitten :o
Maar het gaat me erom hoeveel ik MOET nemen, niet hoeveel ik KAN nemen (hel, zag voorbeelden met 8-9 gelletjes voor een marathon ofzo... mag ik mijn rolkoffer wel meenemen).

Het gaat vooral om verbruik vs hoeveel extra nodig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-04 18:17
TheOmen schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:44:
Heb je schoenen van €250,00, win je de wedstrijd, wordt je gediskwalificeerd omdat ze niet voldoen aan de regels van World Athletics....
[Afbeelding]
Oh damn, dat gun je zo'n atleet ook echt niet.
Stom ook dat het kan gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:23
m0ridin schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:56:
[...]

Maar het gaat me erom hoeveel ik MOET nemen, niet hoeveel ik KAN nemen (hel, zag voorbeelden met 8-9 gelletjes voor een marathon ofzo... mag ik mijn rolkoffer wel meenemen).

In de praktijk is het bijna onmogelijk om net zo hard aan te vullen als dat je verbrand.
Deze post van de buren geeft ook wat houvast hierbij: Prulleman in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

m0ridin schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:56:
[...]

Ik doe een gel of reep elke 8 kilometer, dus dan kom je op 5 voor een marathon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

[Afbeelding]
Daarom loop ik ook niet zo snel, kan ik zonder gevaar op m'n Vaporfly's aan de start verschijnen :P

@acidd91 Zelf loop ik ook met Maurten en het bevalt me prima en never change a winning team. Heb ook een tijd met sis geëxperimenteerd en de reden om hiervan af te stappen is eigenlijk vrij simpel. Het is zo'n enorme plakzooi, bij het openen van de verpakking vloog die gel alle kanten op. Maurten is iets steviger qua samenstelling, meer alsof je een warme gummybeer naar binnen aan het werken bent :). Plus heb met Maurten nog nooit iets van darmproblemen gehad, dus voor mij een reden om hier niet vanaf te stappen. Het is iets duurder van andere gels, dat klopt. Maar gelukkig loop ik niet iedere week een halve marathon. En áls ik er een loop heb ik er maar 1 nodig, plus misschien 2 of 3 in de voorbereiding tijdens de lange duur. Dus qua kosten valt het nog wel mee, slechts een paar euro op een heel jaar :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Ik moet zeggen dat, als ik gels gebruik, dit meestal die vloeibare van SIS zijn. Idealiter giet ik er van te voren een paar leeg in een softflask. Dan heb je onderweg dus geen gezeik met verpakkingen openen en wel zo eenvoudig om even een slokje te nemen.

Het ligt vast aan mij, maar een gel pakken, openen en de inhoud in je mond krijgen lukt mij niet zo goed op racepace :+ Dit is een ideale oplossing wat mij betreft :) Wel de boel even goed schoonmaken achteraf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:15
Genoeg alternatieven voor gelletjes toch?

Ik gebruik zelf bijvoorbeeld als afwisseling van de SiS gelletjes ook Bloks van Clif Bar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Roozzz schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:02:
Ik moet zeggen dat, als ik gels gebruik, dit meestal die vloeibare van SIS zijn. Idealiter giet ik er van te voren een paar leeg in een softflask. Dan heb je onderweg dus geen gezeik met verpakkingen openen en wel zo eenvoudig om even een slokje te nemen.

Het ligt vast aan mij, maar een gel pakken, openen en de inhoud in je mond krijgen lukt mij niet zo goed op racepace :+ Dit is een ideale oplossing wat mij betreft :) Wel de boel even goed schoonmaken achteraf
Krijg je die softflask dan nog wel schoon (binnenkant) achteraf? Op zich misschien wel een handige dit :)

Bij de laatste set SIS lijken die scheurlipjes ook enorm stevig vast te zitten, tijdens een LDL irritant maar tijdens de marathon zou dat helemaal ruk zijn... Moet alleen ff een kleinere softflask bestellen nog dan, heb alleen die van 500ml.

*Edit* En gelukkig heb ik geen last van impulsieve aankopen, meteen maar een 250ml softflask besteld ;)

[ Voor 5% gewijzigd door m0ridin op 13-09-2021 16:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
m0ridin schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:52:
[...]

Krijg je die softflask dan nog wel schoon (binnenkant) achteraf? Op zich misschien wel een handige dit :)
Jup, schoonmaken gaat prima met een beetje water en een borsteltje. Ik heb hier een borstel setje van de decathlon liggen. Dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-04 20:45
Goede tip @Roozzz is het deze toevallig?
@m0ridin de SIS gels gebruik ik ook (zo nu en dan) maar herkenbaar dat de nieuwere lastiger open te maken zijn, zeker met warm weer en zweethanden ;)

Hier goede hoop dat de evenementen in oktober doorgaan dus maar even wat intervallen gaan plannen om de HM in Eindhoven te kunnen lopen, hoop hem rond de 1.45 te kunnen finishen dus op 5:00 min/km.
Met de conditie zit het wel goed genoeg gelopen in de vakantie maar niet echt meer op tempo. Heb nog 4 weken wat zou een goed schema zijn om dat weer op te bouwen?
Gewoon de laatste 4 weken van een HM schema pakken?
Of wat intervallen onder HM tempo lopen en wat tempolopen? Heb vandeweek 10*400p60'' gedaan op 4.30 en vandaag 8*800p90'' op 4.45. Gingen allebei wel goed. Normaal zou ik een 10 mijl wedstrijdje lopen (posbankloop) maar die gaat niet door dus ik train nog wel free style door :P

@TheOmen dat is idd wel zuur maar ook slecht van Adidas en de atleet of iig zijn manager dat ze dit niet wisten. En ik vraag me af of die 1 cm echt verschil maakt maarja regels zijn regels.

[ Voor 9% gewijzigd door xray79 op 13-09-2021 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
@xray79 denk het wel ja. De helft nog nooit gebruikt, maar goed :+

Het kleine smalle borsteltje en de ronde kop zijn in ieder geval nuttig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-04 17:35
Tipje voor de Odlo-fans: ik zag dat ibood (no affiliation...) nu een aantal producten in de "aanbieding" heeft (jacks, shirts). Of het qua prijs en/of product interessant spul is, weet ik niet. Maar mocht er iets voor je tussen zitten wat je toch al wilde aanschaffen, dan kun je het nu misschien voor een leuk prijsje kopen. Wees dan wel snel want hun aanbiedingen zijn doorgaans maar 24u geldig of zo...

Ik heb geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik heb bij de laatste paar keer hardlopen dat ik aan het begin wat pijn heb in mijn lies.
Als ik een paar minuten aan het hardlopen ben wordt het minder en kan ik gewoon mijn rondje afmaken.

Ik heb dan 's avonds en in de ochtend wel wat spierpijn aan de zijde waar ik pijn heb.

Kan ik beter een interval oid doen om te zorgen dat ik wel kan blijven lopen, maar niet de boel overbelast?

Ik loop 3x per week een rondje van 5Km met een pace van 5:45.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Crxtreem schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:54:Ik heb bij de laatste paar keer hardlopen dat ik aan het begin wat pijn heb in mijn lies.
Als ik een paar minuten aan het hardlopen ben wordt het minder en kan ik gewoon mijn rondje afmaken........
Ik loop 3x per week een rondje van 5Km met een pace van 5:45.
Vervelend dat je dit hebt.
Op afstand blijft dit lastig, dus alleen iets algemeens wat ik kwijt wil.
Eigenlijk even langs de huisarts om te kijken of er toch niet iets achter zou kunnen zitten...
Maar verder denk ik vooral: Je traint super eentonig en dat maakt je ook bovengemiddeld gevoelig voor blessures. Heel simpel omdat bij een totaal gebrek aan variatie dat heel slecht is voor de belastbaarheid van spieren en pezen.

Aangezien je nu in de gevarenzone zit zou ik het iig rustiger aan gaan doen: Ga eens af wisselen met een training obv powerwalk, dus met hoge arm inzet en niet los komen van de grond, dan hoeven de liezen de klappen niet op te vangen, of iig veel minder. Merk je dat het veel beter gaat pak dan een gevarieerd opbouw schema die je laat wennen aan het gevarieerde trainen. Met ca 10-12 weken ben je een heel eind en dan maak je de overgang naar een afwisselend trainingsschema waar gerust 1x per week een 5 km mag zitten als duurloop, maar de andere 2 trainingen zouden imho echt anders moeten zijn, gevarieerd, bijvoorbeeld een fartlek spel, of wat intervallen, etc.... schemas zijn er op elk niveau via Google te vinden of iemand die ze bij de hand heeft geeft je een weblink.

Beterschap/sterkte/succes! Je gaat vast weer meer genieten als het weer goed gaat. 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:56

Tazzios

..

Voor de SIS liefhebbers een tip: maak er met de schaar alvast een klein knipje in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:20
Limbeckx schreef op maandag 13 september 2021 @ 08:40:
Ik probeer naast mijn hardlopen ook wat gewicht te verliezen. Die combo is echt lastig.
ik ken jouw eetpatroon niet, maar zoals anderen al hebben gezegd val je vooral af door minder calorieën in te nemen. Mijn advies is om je 'slechte gewoonten' in stapjes af te bouwen. Zo heb ik het in elk geval gedaan.
- geen pizza's meer in de vriezer
- geen kruidkoek meer
- geen gezoete frisdrank meer
- geen gezoete yoghurt meer
- alleen jam/ chocoladepasta met minder suiker
enzovoorts
Als ik dat allemaal in een keer had gedaan, dan was het veel te zwaar geweest en vermoedelijk mislukt, maar in stapjes was het te overzien en vol te houden. Zo ben ik in een paar jaar van 90 naar 70 kilo gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20:59
m0ridin schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:12:

Om het half uur is wel een goede vuistregel. Vergeet niet dat je ook vocht nodig hebt.
Daarom vind ik sportdrank handiger, dan heb je vanzelf én suikers én vocht. Om de vijf km een vol bekertje sportdrank doet het wel voor mij. Uiteraard de dag voordien ook stapelen om de koolhydraatreserves bij de start maximaal te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Slickk schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:25:
[...]

Je verbrandt het meest met hardlopen als je langzamer loopt, zone 1 / zone 2 als je het over hartslag hebt, dat idee. Als je nog kunt praten terwijl je loopt, zit je vaak wel goed. Volgens mij begint dat verbranden na een minuut of 20 (eerst wordt glucose/‘suiker’ in je lichaam opgemaakt), dus hoe langer hoe beter. Als je echt veel gewicht wil verliezen, dan is eerst een half uurtje krachttraining in de sportschool + cardio / hardlopen daarna ideaal. Dan kweek je spieren die zorgen voor nog meer verbranding uren na het trainen en dankzij de krachttraining begin je meteen met verbranden tijdens de cardio/het hardlopen daarna.
Dat klopt dus niet, je verbrandt vooral vetten bij lage intensiteit en weinig koolhydraten, dat klopt. Maar.
Bij hoge inspanning verbrand je ongeveer evenveel vetten, maar daarbij ook nog eens veel koolhydraten: je totale calorieverbruik is veel hoger.
Komt daar nog eens bij dat het "afterburn" effect veel groter is bij intensieve inspanning. Je rustmetabolisme is hoger en je verbrandt meer calorieën in rust.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 15:43

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Zo, afgelopen zaterdag was het tijd voor mij om in "mijn" eigen Parkrun een tijd neer te zetten. Ik ben nooit zo dol geweest op die korte afstanden zoals die 5 kilometer maar goed, op deze manier is het wel humor.

De opkomst was 21 hardlopers en ik stond vooraan bij de start met het idee dat ik daarna netjes aan de zijkant ging lopen zodat de snellere lopers me makkelijk voorbij konden. Maar die kwamen niet, na een 300-400 meter waren er 2 bij me komen lopen. Overduidelijk sneller dan ik aangezien ze makkelijk aan het kletsen waren met elkaar.

Ik hield mijn beoogde tempo in de gaten en af en toe moest ik even aanzetten maar het ging best redelijk. Behalve dan dat ik al moe was... En ineens na 3 minuten kwamen we uit bij het restaurant die met een grote wagen het gehele wandelpad blokkeerden omdat ze op het gras iets aan het opbouwen waren. (achteraf hoorde ik dat een dame van het restaurant aangaf dat de hardlopers het al-le-maal prima vonden dat ze zo het pad blokkeerden, not. Even op het randje parkeren is daar prima mogelijk)

Toen we dat overleeft hadden maakte ik me al op voor de heuvel van 12 meter hoog. Vooral op de ademhaling focussen daar en dan komt het goed. Dus ik kwam zwaar hijgend boven en wist toen eigenlijk al dat het wel eens heel zwaar kon gaan worden om mijn snelste 5k Parkrun op vlak parkoers juist in Arnhem met het heuveltje te verbreken. Even na de heuvel ga je weer omlaag en met harde klappen op het asfalt liep ik daar, geef mij maar bospaden want dat loopt veel lekkerder. En ergens hoog in de 10 minuten zat mijn eerste ronde er op. Dat verbaasde want ik had me zelf niet zo snel verwacht.

De tweede ronde ging langzamer, bewust want ik kreeg gewoon te weinig zuurstof in dat benauwde warme weer. Het was weer zwaar hijgen bovenop de heuvel en helaas voelde ik ook een kort stuk wat steken onder mijn ribben, te veel voorover gehangen tijdens dat klimmetje... De laatste kilometer was enigszins overleven maar met 22:54 kwam ik over de finish en dat is mijn tweede tijd ooit op een 5k. Ben dus best tevreden. :)

Daarna was het zondag even uitlopen met mijn vrouw, 11km bij Roozendaal om daarna in de middag even de Bridgelopers aan te moedigen.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:26
[Afbeelding]
Daarom heb ik ook het 1cm kleinere broertje :) anders word ik uit de tweakers lijst verbannen >:)

Qua hoeveelheid voeding vond ik het wel makkelijk dat Maurten een marathon plan heeft wat ik wel redelijk kan volgens tijdens mijn marathon poging. In dit plan zit ook poeder om sportdrank mee aan te maken dus dan zit ik (met eventueel wat drinken van de drinkposten) qua vochtbalans ook meteen goed.
Halverwege moet ik dan wel even een refill doen want ik heb geen zin om vanaf de start 1liter mee te sjouwen.

Dus dit was voor mij ook de stap om hiervoor te gaan, en verder gebruik is zelden gels dus dan zijn de kosten nog wel te verantwoorden.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

xray79 schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:27:
[knip]

Hier goede hoop dat de evenementen in oktober doorgaan dus maar even wat intervallen gaan plannen om de HM in Eindhoven te kunnen lopen, hoop hem rond de 1.45 te kunnen finishen dus op 5:00 min/km.
Met de conditie zit het wel goed genoeg gelopen in de vakantie maar niet echt meer op tempo. Heb nog 4 weken wat zou een goed schema zijn om dat weer op te bouwen?
Gewoon de laatste 4 weken van een HM schema pakken?
Of wat intervallen onder HM tempo lopen en wat tempolopen? Heb vandeweek 10*400p60'' gedaan op 4.30 en vandaag 8*800p90'' op 4.45. Gingen allebei wel goed. Normaal zou ik een 10 mijl wedstrijdje lopen (posbankloop) maar die gaat niet door dus ik train nog wel free style door :P
HIer ook goede hoop op de hm van Eindhoven :). Gisteren een mail van de organisatie ontvangen om je gegevens te controleren, dat maakt toch weer dat het een beetje begint te kriebelen. Het zou weer mijn eerst officiële halve marathon sinds maart 2019 zijn.
@TheOmen dat is idd wel zuur maar ook slecht van Adidas en de atleet of iig zijn manager dat ze dit niet wisten. En ik vraag me af of die 1 cm echt verschil maakt maarja regels zijn regels.
Idd, heel raar, dat de manager het niet weet dat kan ik me nog wel een beetje voorstellen. Maar Adidas moet dit zeker weten. Tijdens het ontwerpen van een schoen zullen ze toch zeker wel moeten kijken naar de richtlijnen, dus ze hadden heel eenvoudig kunnen weten dat deze schoen hier niet aan voldeed. Ook als de richtlijnen achteraf zijn aangepast zouden ze op basis van hun specificiaties deze schoen moeten terugtrekken.

tips voor New York

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
Tinusvolkel schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:34:
[...]
Daarom heb ik ook het 1cm kleinere broertje :) anders word ik uit de tweakers lijst verbannen >:)
Hoog tijd voor een extra kolom met de gebruikte schoenen. Dan kan de ballotagecommissie een besluit nemen om de tijd te valideren >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:02
nogeeninlog schreef op maandag 13 september 2021 @ 20:05:
[...]
- geen pizza's meer in de vriezer
- geen kruidkoek meer
- geen gezoete frisdrank meer
- geen gezoete yoghurt meer
- alleen jam/ chocoladepasta met minder suiker
Whaaat!? Geen kruidkoek meer? -O-
Dat is 9 van de 10 keer mijn ochtend tussendoortje. Heb wel een Light koek, maar eigenlijk vind ik het echte spul veel lekkerder.
Diepvriespizza's, frisdrank en zoet broodbeleg geef ik gelukkig helemaal niks om :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
route99 schreef op maandag 13 september 2021 @ 19:07:
[...]
Vervelend dat je dit hebt.
Op afstand blijft dit lastig, dus alleen iets algemeens wat ik kwijt wil.
Eigenlijk even langs de huisarts om te kijken of er toch niet iets achter zou kunnen zitten...
Maar verder denk ik vooral: Je traint super eentonig en dat maakt je ook bovengemiddeld gevoelig voor blessures. Heel simpel omdat bij een totaal gebrek aan variatie dat heel slecht is voor de belastbaarheid van spieren en pezen.

Aangezien je nu in de gevarenzone zit zou ik het iig rustiger aan gaan doen: Ga eens af wisselen met een training obv powerwalk, dus met hoge arm inzet en niet los komen van de grond, dan hoeven de liezen de klappen niet op te vangen, of iig veel minder. Merk je dat het veel beter gaat pak dan een gevarieerd opbouw schema die je laat wennen aan het gevarieerde trainen. Met ca 10-12 weken ben je een heel eind en dan maak je de overgang naar een afwisselend trainingsschema waar gerust 1x per week een 5 km mag zitten als duurloop, maar de andere 2 trainingen zouden imho echt anders moeten zijn, gevarieerd, bijvoorbeeld een fartlek spel, of wat intervallen, etc.... schemas zijn er op elk niveau via Google te vinden of iemand die ze bij de hand heeft geeft je een weblink.

Beterschap/sterkte/succes! Je gaat vast weer meer genieten als het weer goed gaat. 8)
Heb gisteravond even geprobeerd om wat oefeningen gedaan voor de lies te versterken.
Voel dan wel bij de buikspieroefeningen dat dit ook door trekt naar de lies, dus neem iig even wat stapjes terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Ach, ik vind 'geen x meer' sowieso altijd overdreven.... Het gaat, met alles, om mate.

Kijk, als je geen maat kan houden is het beter idd helemaal niet meer te doen of nemen. Iets niet in huis hebben is dan de makkelijkste manier...

Maar als je prima een dagje kan zondigen om daarna weer een week netjes te leven, prima toch? Zo doe ik het. Over het algemeen gewoon goed en gezond, maar als ik iets bijzonders heb of 1 dag in de week neem ik lekker biertjes en een koek/chips.

*Edit*

Nu geloof ik zeker wel dat het beter is bijvoorbeeld helemaal geen alcohol meer te drinken bijvoorbeeld, maar ja... daar vind ik het te lekker voor dus tenzij ik een marathon heb (en dan drink ik bijv 2-4 weken geen druppel) of gewoon even een balans-maand doe kies ik ervoor om ook van die kant van het leven te genieten ;)

Allemaal een kwestie van afwegingen, zolang je het maar bewust doet.

Toen ik laatste een keer een grote milkareep in een uurtje had weggewerkt en even ging omrekenen hoeveel ik moest rennen om dat er weer af te krijgen was mijn conclusie dat dat HEEL af en toe de moeite waard is, maar zeker niet te vaak ;)

[ Voor 40% gewijzigd door m0ridin op 14-09-2021 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:15
Roozzz schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:48:
[...]

Hoog tijd voor een extra kolom met de gebruikte schoenen. Dan kan de ballotagecommissie een besluit nemen om de tijd te valideren >:)
Eens.

En dan ook graag een kolom met gecertificeerd wedstrijdparcours/ niet gecertificeerd wedstrijdparcours/ zelf gemeten (met Strava o.i.d.)*

* Strava-metingen nemen we dan met een groot korreltje zout en niet gecertificeerde wedstrijden met een klein korreltje zout...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:49

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Mail van Le Champion over de Amsterdam marathon over het ophalen van startnummers. Dat geeft goede hoop over het doorgaan, maarrrr....
Je mag hem niet meer op de dag zelf ophalen maar moet dat ergens de week ervoor doen, opsturen kan nu ook maar kost je vijf euro. Wat is dat nu weer voor bizar verdienmodel? 8)7

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Gonadan schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:09:
Mail van Le Champion over de Amsterdam marathon over het ophalen van startnummers. Dat geeft goede hoop over het doorgaan, maarrrr....
Je mag hem niet meer op de dag zelf ophalen maar moet dat ergens de week ervoor doen, opsturen kan nu ook maar kost je vijf euro. Wat is dat nu weer voor bizar verdienmodel? 8)7
Je zou denken dat een postzegeltje niet zo duur hoeft te zijn...
In de mail stond ook eerst dat je tot en met 9 september kon opgeven of je het startnummer thuis gestuurd wil krijgen.

Alleen kreeg ik de mail gister pas. :+

Ophalen is niet ergens de week ervoor, maar 14, 15 of 16 oktober
Normaal gesproken was dat gelijktijdig aan de marathon expo.

[ Voor 22% gewijzigd door Roadman op 14-09-2021 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Roadman schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:24:
Je zou denken dat een postzegeltje niet zo duur hoeft te zijn...
In de mail stond ook eerst dat je tot en met 9 september kon opgeven of je het startnummer thuis gestuurd wil krijgen.

Alleen kreeg ik de mail gister pas. :+
Ze hebben een tweede verstuurd met de juiste datum gelukkig. :P
Ophalen is niet ergens de week ervoor, maar 14, 15 of 16 oktober
Normaal gesproken was dat gelijktijdig aan de marathon expo.
Dat is toch de week ervoor, ofwel voorafgaand? Niet een week eerder inderdaad.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Gonadan schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:32:
[...]

Ze hebben een tweede verstuurd met de juiste datum gelukkig. :P

[...]

Dat is toch de week ervoor, ofwel voorafgaand? Niet een week eerder inderdaad.
Ja, maar was dit niet altijd zo? Kan me voorstellen dat ze ook niet nog massaal de dag zelf enorme rijen/massas willen hebben. Ik laat hem wel opsturen, die 5 euro is me het op en neer gaan besparen wel waard!

Net weer een rondje gelopen, standaard rondje om de stryd toch eens te checken en hij geeft bij mij toch echt wel een lagere afstand aan. Van alle loopjes tot nu toe even geprobeerd te inventariseren (gpx/gps afstand vs stryd) en de stryd geeft ~1% (HM op racepace) tot ~5% (loopje vandaag, 10k op ez wat niet zo ez was ivm de 38k van zondag) minder afstand weer dan gps.

Het rondje van vandaag heb ik al 100-en keren gelopen en heeft altijd ~10,1k aangegeven op al mijn horloges tot nu toe dus dit was even de echte test, stryd gaf 9,67 oid aan.

Dus mjah, even bedenken wat ik hiermee wil dan... Als hij op hoger tempo nauwkeuriger is dan op lager tempo zou ik dus steeds die calibratiefactor moeten aanpassen. (Of het ligt aan de schoenen, de reeboks die ik nu heb gebruikt lijken te varieren tussen 3-6% afwijking, nb fuelcell hadden 1% (marathon) en adizero voor tempos ongeveer 2-3.5%,

Kan ook voor een gemiddelde van ~1,025 oid gaan (dus 2.5% corrigeren), maar ook niet ideaal. Toch jammer.

Meh... even zien, zal er voorlopig nog mee blijven lopen maar op deze manier schiet het niet echt op (enige voordeel is dat hij onderraporteert en ik de laatste 8 keer rennen het dus eigenlijk beter deed dan ik dacht ;) )

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-04 08:06
Gisteren weer een heerlijke training gehad op de baan, het ging super! Ik train sinds vorige keer in de WZWWHSS modus op maandag, vorige keer eindigde dat na 8x400m en toen moest ik weer wat rustiger. Gisteren eindigde het niet, we hadden meer rust dan vorige week maar het tempo lag dan wel flink hoger. We hadden een 4x300m, 6x200m en 6x100m training met veel rust (1,5 minuut). Tijdens de rust wandelden we naar het volgende 100m punt en konden we nog even 10 seconden rusten. Heerlijk gelopen in een groepje van vier, ook lekker qua motivatie om niet op te geven. Het groepje nam me ook mee, 1 van degene die trainde moest ook (eigenlijk zoals altijd) lossen.

De 300m liepen we rond de minuut, 200m rond de 35 seconden en 100m rond de 16,5 seconden. Lekker hard dus :D

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

m0ridin schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:52:
Ja, maar was dit niet altijd zo? Kan me voorstellen dat ze ook niet nog massaal de dag zelf enorme rijen/massas willen hebben. Ik laat hem wel opsturen, die 5 euro is me het op en neer gaan besparen wel waard!
Dat is precies het verdienmodel inderdaad, langs gaan loont meestal niet dus dan maar betalen.

Of dat altijd zo was weet ik niet, normaal gesproken kan je ook gewoon op de dag zelf ophalen en zijn de eerdere ophaalmogelijkheden voor mensen die dat graag willen om de drukte te vermijden.
Van andere lopen ben ik niet anders gewend dan dat ik het sowieso gewoon met de post krijg, gewoon al inbegrepen in de inschrijving.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Gonadan schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:17:
[...]

Dat is precies het verdienmodel inderdaad, langs gaan loont meestal niet dus dan maar betalen.

Of dat altijd zo was weet ik niet, normaal gesproken kan je ook gewoon op de dag zelf ophalen en zijn de eerdere ophaalmogelijkheden voor mensen die dat graag willen om de drukte te vermijden.
Van andere lopen ben ik niet anders gewend dan dat ik het sowieso gewoon met de post krijg, gewoon al inbegrepen in de inschrijving.
True, voor het geld dat je betaalt mogen ze dat ook wel standaard doen...

Maar ik had me 2 jaar geleden ook al eens ingeschreven voor de amsterdam marathon en toen MOEST je hem zelf ophalen dus dan is dit in ieder geval alweer een fijnere optie voor me. Toen kon je hem idd wel de dag zelf ook nog ophalen (hoewel ik hem toen niet heb gelopen ivm blessure)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

m0ridin schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:27:
True, voor het geld dat je betaalt mogen ze dat ook wel standaard doen...

Maar ik had me 2 jaar geleden ook al eens ingeschreven voor de amsterdam marathon en toen MOEST je hem zelf ophalen dus dan is dit in ieder geval alweer een fijnere optie voor me. Toen kon je hem idd wel de dag zelf ook nog ophalen (hoewel ik hem toen niet heb gelopen ivm blessure)
Ja precies, ophalen is niet erg maar bij een landelijk evenement kan je niet verwachten dat men vooraf alvast even heen en weer rijdt voor een papiertje met chip.

Maar ja, die vijf euro lappen we ook wel weer. Doen we net alsof het is om Le Champion te steunen. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Gonadan op 14-09-2021 13:31 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteenMSc
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-04 17:21
Arjan90 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:02:
Gisteren weer een heerlijke training gehad op de baan, het ging super! Ik train sinds vorige keer in de WZWWHSS modus op maandag, vorige keer eindigde dat na 8x400m en toen moest ik weer wat rustiger. Gisteren eindigde het niet, we hadden meer rust dan vorige week maar het tempo lag dan wel flink hoger. We hadden een 4x300m, 6x200m en 6x100m training met veel rust (1,5 minuut). Tijdens de rust wandelden we naar het volgende 100m punt en konden we nog even 10 seconden rusten. Heerlijk gelopen in een groepje van vier, ook lekker qua motivatie om niet op te geven. Het groepje nam me ook mee, 1 van degene die trainde moest ook (eigenlijk zoals altijd) lossen.

De 300m liepen we rond de minuut, 200m rond de 35 seconden en 100m rond de 16,5 seconden. Lekker hard dus :D
Snel vraagje, wat is WZWWHSS? Ik lees al een tijdje met aandacht mee, maar ben deze ben ik nog niet tegengekomen. Ook Google weet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Qua gelletjes: ik neem er soms wel zes tijdens de marathon (en eentje 20min ervoor). Ik heb altijd "normale" gels gebruikt en ben geswitcht naar Maurten, merk geen groot verschil in resultaat, wel in smaak en in m'n portemonnee :+.

Er zijn veel verschillende theoriën. Er zijn toppers die ver onder de 2:15 lopen zonder gelletjes, en anderen die juist zo veel mogelijk energie naar binnen proberen te krijgen. Het belangrijkst is dat je 't oefent, het liefst zo specifiek mogelijk. Dus als je tijdens je lange duurloop een marathontempoblok doet is dat het perfecte moment om je gelletje te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
SteenMSc schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:05:
[...]

Snel vraagje, wat is WZWWHSS? Ik lees al een tijdje met aandacht mee, maar ben deze ben ik nog niet tegengekomen. Ook Google weet het niet.
Volgende keer even zoeken binnen het forum :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
Tinusvolkel schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:11:
[...]

Gaan met die banaan vind ik trouwens wel wat anders, dus echt synoniem vind ik het niet voor wzwwhss :+ Maar inderdaad, kijken hoever ik kom en dan verder op de "gewone" voet.

Misschien een verklarende afkortingenlijst toevoegen aan de TS :+

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SteenMSc
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-04 17:21
Tinusvolkel schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:11:
[...]

Dank je. Google gaf meerdere posts in dit topic, maar allemaal zonder definitie. Toch iets verder moeten zoeken |:( .

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Hier inmiddels een halve verhuizing achter de rug (veel maar niet alle spullen zijn over), een korte trip naar Spanje (iemand ging trouwen) én het idee dat m'n ijzerpillen echt wel hun werk doen (een mijl redelijk ruim binnen 9 minuten!). Mensen die me op Strava hebben zullen gisteren mijn blijdschap met een 10k in 1:08 wel hebben gezien. De streak is ook nog steeds in stand (vandaag was dag 1353).
Volgende week donderdag is de dubbele mijl en ik ga daar gewoon wzwwhss. 10 oktober zou ik de halve in Leiden lopen, die heb ik maar naar de 10km gezet (21 lijkt me erg enthousiast nog) en ik begin toch wel enigszins de hoop te hebben dat een uur wel moet lukken. Zo ver verwijderd van moeite met een mijl uitlopen voelt dit allemaal!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
chris schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:08:
Qua gelletjes: ik neem er soms wel zes tijdens de marathon (en eentje 20min ervoor). Ik heb altijd "normale" gels gebruikt en ben geswitcht naar Maurten, merk geen groot verschil in resultaat, wel in smaak en in m'n portemonnee :+.
Tijdens de 30km testloop van vorige week heb ik m'n voedingsplan gebaseerd op het elite marathon plan van Maurten. Als recreatieloper gaat het natuurlijk niet lukken om elke paar kilometer de in dat plan genoemde Drink mix aangereikt te krijgen, dus daarom heb ik deze vervangen door de Maurten gelletjes.

In resultaat merk ik inderdaad ook geen verschil met SIS, wel in smaak en in m'n portemonnee. En het grote verschil met SIS is dat Maurten me niet na een stuk of drie keer tegen gaat staan. En vooral dat vind ik fijn!

Tijdens de marathon neem ik ook 6 Maurten gelletjes mee (dus elke 6 kilometer eentje ipv elke 5 kilometer uit het plan). En dan wil ik kijken of ik rond de 24 en 36 kilometer een Drink Mix aangereikt kan krijgen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Gisterenavond stond er bij de loopgroep weer eens een 1KM testloop op het programma. Normaal lopen we onze intervals altijd sub-maximaal maar nu was het dus echt even weer ouderwets knallen totdat je er (bijna) bij neervalt.

Toch wel even een keer weer lekker hoor, stuk gaan in net iets meer dan 4 minuten :D Uiteindelijk ook nog een kleine verbetering op mijn oude tijd kunnen realiseren. Deze keer lukte het in 4:08min/km. En dat had ik helemaal niet verwacht gezien het blessureleed van afgelopen maanden. Nadien was mn heup wel een beetje gevoelig, maar vanochtend was het al weer vrijwel verdwenen. 8)

Volgende week de dubbele mijl. Waarbij ik dezelfde strategie ga hanteren als @Poekie; WZWWHSS. Denk niet dat het al verstandig is om 3 en een beetje KM voluit te gaan. Maar goed, vooropgesteld dat ik me niet laat opjagen door de rest van de lopers O-)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• elastiek
Hoppa! Gisteravond een mooie 9:44,20 gelopen op de 3.000m tijdens de Amersfoort Baancompetitie!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOJPUTtDl7pUsQJtZYCKHsE4gdc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YyhofcFmFS7TqsmioxUZEANw.jpg?f=fotoalbum_large

En dat tijdens een marathonvoorbereiding met de negende week op rij boven de 100km en zonder gas terug te nemen om enigzins uitgerust aan de start van deze baanwedstrijd te staan. M'n benen voelden heerlijk zwaar aan :)

Verwerk jij hem weer in de lijst @Tinusvolkel?

• m0ridin
@elastiek Ik heb alles eens goed in ogenschouw genomen en kom tot de conclusie dat dat best snel is ;)

Nice, congratz! (Oh, en 100km+ de week voor 9 weken is ook veel! Ik had er laatst 3 op rij 70 en vond dat al meer dan genoeg :P )

@Roozzz Hoe neem je die softflask dingen eigenlijk mee tijdens een (wedstrijd) run? Die gelletjes kan ik netjes in lusjes van mijn band prikken, voor (harde) flesjes zie ik ook nog wel wat maar die softflask dingen lijken me lastiger? Zonder dat ze alle kanten op schieten tijdens het rennen vooral...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-04 12:01
m0ridin schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:11:
@Roozzz Hoe neem je die softflask dingen eigenlijk mee tijdens een (wedstrijd) run? Die gelletjes kan ik netjes in lusjes van mijn band prikken, voor (harde) flesjes zie ik ook nog wel wat maar die softflask dingen lijken me lastiger? Zonder dat ze alle kanten op schieten tijdens het rennen vooral...
Mijn vrouw neemt een softflask mee in zo'n Decathlon trailbroek.
Zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://contents.mediadecathlon.com/p1918841/k$77db9a50e9ef8c64bf8c63c7746d9578/sq/short-voor-trail-running-heren-light-zwart.jpg?format=auto&f=969x969

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• xray79
De softflask past idd wel in die zakken van de trailbroek. Alleen is het plaatje wel erg positief, denk dat een volle 500 ml softflask lastig wordt. Die kleinere 250/125 softflaks passen denk ik beter maar ik heb alleen de 500ml variant en geen zin om andere te kopen. Wat ook kan is van die harde flesjes die in die running belts gaan meenemen maar dat is wel weining water wt erin gaat 125ml denk ik?
Ik neem er wel eens 2 mee maar die vul ik dan half of voor 2/3e lucht eruit en dan in de zijvakken. De voor en achtervakken zijn groter maar ik vind zo'n grote bult voor en achterop minder fijn dan aan de zijkant en daar zit vaak een sleutel/mobiel in omdat daar een rits inzit.
@m0ridin Gewoon proberen wat je fijn vindt zitten/lopen.

• m0ridin
Heb er nu 1 van 250 gekocht, was vooral door de opmerking van @Roozzz dat hij de SIS gels in zo'n softflask doet wat me wel aansprak aangezien het openen en drinken van die dingen tijdens een wedstrijd niet ideaal is (helemaal nu ik die nieuwe een stuk moeilijker open kan krijgen).

Water ga ik niet meenemen tijdens een race (wel tijdens LDL maar daar heb ik zo'n spibelt met bidons die je in je riem/broek kan haken voor).

Dus idd, maar even kijken wat handig is... Heb wel zo'n trailbroek maar tijdens de marathon zal ik echt zo'n heel kort hardloopbroekje gaan dragen. Zit wel een vak achterin maar die is meer voor een gel en pasjes, niet voor een heel flesje.

Hoe dan ook, idd gewoon maar even experimenteren en zien wat werkt. Worst case, gewoon die gelletjes alsnog los (en even inknippen zoals ik als tip hier ook heb gelezen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Ik heb diverse broeken met een vakje voor en/of achterop, dat werkt prima voor kleine softflasks tot 250ml. Zeker die van Salomon (elastisch, geen rits) werken top op snelheid. Ook ben ik fan van de fusion broeken, die hebben een vakje op het been waar dit ook probleemloos in gaat. Wel even oefenen op wegsteken tijdens het lopen.

Goed excuus voor een update van de garderobe :+

• elastiek
@elastiek Ik heb alles eens goed in ogenschouw genomen en kom tot de conclusie dat dat best snel is ;)
En dan zijn er nog snellere lopers hier in dit topic :)
Nice, congratz! (Oh, en 100km+ de week voor 9 weken is ook veel! Ik had er laatst 3 op rij 70 en vond dat al meer dan genoeg :P )
Als je rustig aan opbouwt en goed naar je lichaam luistert, is dat volume best te doen hoor. Ik liep normaal gesproken al 70 tot 80 kilometer per week. En voor de marathon schommelt dat nu tussen de 90 en 140 kilometer als zevendaags gemiddelde. De extra kilometers zijn vooral rustige duurloopkilometers. Waar ik nu vooral benieuwd naar ben, is hoe m'n benen voelen zonder die permanent aanwezige vermoeidheid. Maar ik kijk dan weer niet uit naar de taper-hell die er aan zit te komen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elastiek
Roozzz schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:22:
[...]
Ook ben ik fan van de fusion broeken, die hebben een vakje op het been waar dit ook probleemloos in gaat.
+1 voor Fusion broeken. Wat mij betreft de meest fijne broeken die er zijn.

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-04 13:56
rond de 70 tot 100 euro voor een sportbroek :o

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:29
Limbeckx schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:53:
rond de 70 tot 100 euro voor een sportbroek :o
Ik heb een aantal Fusion broeken en zijn zeker niet goedkoop, maar het is super kwaliteit. Met hardlopen zal deze niet slijten. Ik gebruik ze voor survivalrun (veel klimmen en klauteren) en zelfs daarmee gaan ze niet stuk.

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:43
Frenz64 schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:16:
De essentie van je verhaal deel ik @Slickk , maar wel een kanttekening erbij:

Het is een fabeltje dat je meer (vet) verbrandt als je langzamer loopt, de verhouding is anders ja: naarmate je harder loopt, wordt het glucose gehalte hoger, je vetverbranding gaat maar tot een bepaalde inspanning. Dat is overigens bij iedereen anders. Ik kan makkelijk 4 uur plus sporten (fietsen, suppen) zonder koolhydraten te nemen. Maar goed, ik ben ook al een jaar bezig met een koolhydraat-arme voeding (geen dieet dus, anders eten) én periodiek vasten (geen ontbijt, alleen 12 en ca, 18 uur eten, niets tussendoor).

Dus je streven is makkelijk haalbaar @Limbeckx , pas er alleen voor op dat je jezelf niet volpropt met koolhydraten door de dag heen, dan zul je niet afvallen. Onbewerkt vezelrijk voedsel geeft idd een blijvend verzadigd gevoel. Je moet het alleen wel lekker maken.
Hartloper schreef op maandag 13 september 2021 @ 20:28:
[...]

Dat klopt dus niet, je verbrandt vooral vetten bij lage intensiteit en weinig koolhydraten, dat klopt. Maar.
Bij hoge inspanning verbrand je ongeveer evenveel vetten, maar daarbij ook nog eens veel koolhydraten: je totale calorieverbruik is veel hoger.
Komt daar nog eens bij dat het "afterburn" effect veel groter is bij intensieve inspanning. Je rustmetabolisme is hoger en je verbrandt meer calorieën in rust.
Hmm oké, dan ben ik sowieso niet de enige die deze verkeerde informatie verspreid; ik heb het namelijk weer van verschillende sportschoolinstructeurs. Goed om te weten, klinkt ook wel logischer en het rijmde ook al niet bij mijn gevoel wat ik zelf had met hoge intensieve cardio inspanningen. Bedankt voor het erop wijzen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-04 22:45
Nog een +1 voor Fusion tights. Heb 2 stuks C3 X-Long en een C3 short in de kast liggen. Wat een fijn materiaal + comfort!

Hier erg blij met de mail van Devil's Trail van een paar dagen terug, de Utrechtse Heuvelrug trail op 26 September gaat door :) zin in!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:11

Rudedadude

Maybe we were born to run

En verder de hier al vaak genoemde Decathlon trailbroeken. Tegenwoordig heten ze Evadict. Ik heb de baggy, de compressie en de reguliere tight. Alle drie zijn prima om softflasks in mee te nemen. Ik heb juist 4 paar 150ml softflasks en 2 van 250ml (met een draaidop van hydrapak). Ideaal voor gels en drinken, ook als de gel nog wat dikker is. Deze broeken gebruik ik dus ook voor marathons.

https://www.decathlon.nl/search?Ntt=evadict+trail+broek

25ste is trouwens de Stuwwaltrail bij Oosterbeek. Ga ik aan meedoen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• m0ridin
Ehm, ja.. maar dat is wel andere koek dan mn gewoonlijke kalenji decathlon huismerk shorts en shirts :P

Poeh, net weer een lange interval sessie erop zitten (15 in - 4x(8:00/2:00)@Z4 - 15 uit en dat viel nog niet mee. Voel mijn benen nog steeds wel van de 37+k van zondag (bovenbenen vooral) en had ook gisteren nog een rustige loop van 45 minuten (waar ik ze meer voelde dan vandaag, dus gaat iig de goede kant op ;) ).

https://www.strava.com/activities/5963489586

Nu een dagje rust, hopelijk vrijdag (weer wat korte intervallen) en het weekend (zondag nog een 38k, langste week en langste afstand van het programma) weer hersteld.

@Rudedadude Thanks, heb idd ook zo'n evadict (maar misschien net een maatje te klein, zit vrij krap rond de taille maar de rest is volgens mij wel ok). Verder een fijne, misschien weer eens bij de decathlon langsfietsen en ff passen.

[ Voor 15% gewijzigd door m0ridin op 15-09-2021 13:17 ]

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:29
m0ridin schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:15:
Ehm, ja.. maar dat is wel andere koek dan mn gewoonlijke kalenji decathlon huismerk shorts en shirts :P
Die heb ik ook. Vooral die hele dunne korte fel gekleurde broekjes.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

m0ridin schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:55:
Heb er nu 1 van 250 gekocht, was vooral door de opmerking van @Roozzz dat hij de SIS gels in zo'n softflask doet wat me wel aansprak aangezien het openen en drinken van die dingen tijdens een wedstrijd niet ideaal is (helemaal nu ik die nieuwe een stuk moeilijker open kan krijgen).

Water ga ik niet meenemen tijdens een race (wel tijdens LDL maar daar heb ik zo'n spibelt met bidons die je in je riem/broek kan haken voor).

Dus idd, maar even kijken wat handig is... Heb wel zo'n trailbroek maar tijdens de marathon zal ik echt zo'n heel kort hardloopbroekje gaan dragen. Zit wel een vak achterin maar die is meer voor een gel en pasjes, niet voor een heel flesje.

Hoe dan ook, idd gewoon maar even experimenteren en zien wat werkt. Worst case, gewoon die gelletjes alsnog los (en even inknippen zoals ik als tip hier ook heb gelezen)
Zelf loop ik in een Patagonia Striders pro broekje, deze heeft veel zakken (!) en is niet te lang. Ideaal voor lange lopen in combinatie met (Salomon) soft flasks.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

m0ridin schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:15:

Poeh, net weer een lange interval sessie erop zitten (15 in - 4x(8:00/2:00)@Z4 - 15 uit en dat viel nog niet mee. Voel mijn benen nog steeds wel van de 37+k van zondag (bovenbenen vooral) en had ook gisteren nog een rustige loop van 45 minuten (waar ik ze meer voelde dan vandaag, dus gaat iig de goede kant op ;) ).

https://www.strava.com/activities/5963489586

Nu een dagje rust, hopelijk vrijdag (weer wat korte intervallen) en het weekend (zondag nog een 38k, langste week en langste afstand van het programma) weer hersteld.

@Rudedadude Thanks, heb idd ook zo'n evadict (maar misschien net een maatje te klein, zit vrij krap rond de taille maar de rest is volgens mij wel ok). Verder een fijne, misschien weer eens bij de decathlon langsfietsen en ff passen.
Hoe bevallen de Rebel v2’s?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@Secsytime

Thanks, zal daar ook eens naar kijken. Maar eigenlijk is de enige keer dat dit speelt (qua broekjes en zut meenemen) met een echte marathon... met duurlopen ed (en een hm) is het allemaal geen punt. Dus mjah, om daar dan weer 50 euro voor een short voor uit te geven. (Hoewel ik ook speciaal van die vaporfly schoenen heb gekocht dus heel consequent ben ik ook weer niet ;) )

Rebel V2 vind ik lekker trouwens! Zitten me goed, zijn licht en luchtig. Lopen fijn. Ben er wel fan van, zat te denken om nog een extra paar te kopen om die reden maar zijn alweer wat minder goed verkrijgbaar (in mijn maat iig) en nu dus ook al vaporflys gekocht dus voor nu laat ik het maar even.

Maar voor mij aanraders, heb er ook al een (snelle) HM op gelopen dus ook voor die afstanden goed. (Neutrale loper btw)

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Na de persconferentie van gister vermoed ik dat alle ‘grote’ (halve) marathons gewoon doorgaan. Iemand andere signalen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
elastiek schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:55:
[...]

Tijdens de 30km testloop van vorige week heb ik m'n voedingsplan gebaseerd op het elite marathon plan van Maurten. Als recreatieloper gaat het natuurlijk niet lukken om elke paar kilometer de in dat plan genoemde Drink mix aangereikt te krijgen, dus daarom heb ik deze vervangen door de Maurten gelletjes.

In resultaat merk ik inderdaad ook geen verschil met SIS, wel in smaak en in m'n portemonnee. En het grote verschil met SIS is dat Maurten me niet na een stuk of drie keer tegen gaat staan. En vooral dat vind ik fijn!

Tijdens de marathon neem ik ook 6 Maurten gelletjes mee (dus elke 6 kilometer eentje ipv elke 5 kilometer uit het plan). En dan wil ik kijken of ik rond de 24 en 36 kilometer een Drink Mix aangereikt kan krijgen.
Hier ga ik hetzelfde plan volgen en met softflanks gevuld met de drinkmix die ik dan halverwege wissel met familie. Hier gebruik ik ook de trailbroek van de decathlon voor waar is 2 softflanks en 4 gels in kwijt kan.
elastiek schreef op woensdag 15 september 2021 @ 08:58:
Hoppa! Gisteravond een mooie 9:44,20 gelopen op de 3.000m tijdens de Amersfoort Baancompetitie!

[Afbeelding]

En dat tijdens een marathonvoorbereiding met de negende week op rij boven de 100km en zonder gas terug te nemen om enigzins uitgerust aan de start van deze baanwedstrijd te staan. M'n benen voelden heerlijk zwaar aan :)

Verwerk jij hem weer in de lijst @Tinusvolkel?
Lekker bezig (y) is toegevoegd.
kraanwagen schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:48:
Na de persconferentie van gister vermoed ik dat alle ‘grote’ (halve) marathons gewoon doorgaan. Iemand andere signalen?
In Leiden gaat ie iig al door
Maar verwacht dat de andere grote marathons wel zullen volgen.

Hier door drukte 3 dagen niet gelopen en dan zie ik dan weer mooi terug aan de hartslag die tot 35 zakt :)
Dus vandaag maar meteen 2 loopjes gedaan, 12 km met de langzame collega's (gem hartslag 117) en een snel 12km rondje met een snelle collega (gem hartslag 157)
Door alle regen en de nog hoge temperatuur was het vrij benauwd maar al met al ging het best lekker :)

[ Voor 7% gewijzigd door Tinusvolkel op 15-09-2021 14:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-04 10:34
Kan ik hier nog iemand blij maken met een paar Nike Zoom Fly 3, maatje 48 (US14)? Ik heb ze een half jaartje geleden per ongeluk in de verkeerde maat gekocht (UK13 ipv US13...). Volgens Garmin Connect heb ik er 90km op gelopen voordat ik mijn fout toegaf en de juiste maat kocht. Mogen weg voor de verzendkosten.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 26-11-2024
Na de last aan de heup/bilspier van afgelopen vrijdag heb ik een aantal dagen extra rust genomen. Vandaag weer tijd om te testen. Geen last waar ik toen last van had. Maar één kant lijkt wat stijver dan de ander. Of beeld ik het me in en "wil" ik iets voelen? Soms ga je er zo naar op zoek lijkt wel en gaat "iets voelen" in je hoofd zitten. Heb maar besloten het af te wachten hoe het vanavond en/of morgenochtend aanvoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

kraanwagen schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:48:
Kwam met dezelfde vraag naar dit draadje, mijn hoop is ook dat de (halve) marathon van Eindhoven gewoon doorgaat. Afgelopen maandag heeft de organisatie nog een algemene mail gestuurd waarin ze aangaven met spanning te wachten op de persco maar er alle vertrouwen in hadden dat het goed nieuws zou zijn. Dus eigenlijk zie ik op basis van deze berichtgeving en de versoepelingen geen reden om het niet door te laten gaan. :)

tips voor New York

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roadman
Calitomnication schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:33:
[...]

Kwam met dezelfde vraag naar dit draadje, mijn hoop is ook dat de (halve) marathon van Eindhoven gewoon doorgaat. Afgelopen maandag heeft de organisatie nog een algemene mail gestuurd waarin ze aangaven met spanning te wachten op de persco maar er alle vertrouwen in hadden dat het goed nieuws zou zijn. Dus eigenlijk zie ik op basis van deze berichtgeving en de versoepelingen geen reden om het niet door te laten gaan. :)
AMSTERDAM (ANP) - De organisaties van de marathons van Eindhoven, Amsterdam en Rotterdam reageren positief op het besluit van het kabinet om de 1,5 meterregel per 25 september los te laten. Ze gaan nu in overleg met de gemeenten en de veiligheidsdiensten hoe de landelijke regels geïnterpreteerd moeten worden voor hun evenementen. "We zijn voorzichtig optimistisch", zegt Ron van der Jagt, algemeen directeur van Le Champion, de organisator van de marathon van Amsterdam.

De marathon van Eindhoven staat voor 10 oktober op het programma, de marathon van Amsterdam, tevens het NK, op 17 oktober en de marathon van Rotterdam volgt een week later. "Onder de nu nog geldende regel van 1,5 meter afstand houden hadden deze grootschalige evenementen niet door kunnen gaan", zegt Van der Jagt. Zo zette Le Champion eerder noodgedwongen een streep door de Dam tot Damloop die voor 19 september op het programma stond.

De 1,5 meterregel was de belangrijkste hindernis voor dit soort sportevenementen, omdat veiligheidsdiensten die regel niet kunnen handhaven bij publiek langs de kant en we niet het hele parcours kunnen afzetten, zo legt Van der Jagt uit. Ook Golazo, organisator van de marathons van Eindhoven en Rotterdam, laat weten erg blij te zijn met de afschaffing van de 1,5 meterregel.

De andere kant van de medaille is volgens Van der Jagt echter dat nog niet duidelijk is hoe ze de nieuwe regels precies moeten interpreteren. "Moeten we Testen voor Toegang gaan gebruiken? En voor wie geldt dat dan, alleen voor de deelnemers, of ook voor het publiek?", zegt hij. "We gaan de komende dagen met de gemeenten en veiligheidsdiensten zoals de politie en de gezondheidsdiensten overleggen waaraan we moeten voldoen."

Van der Jagt zegt dat ze in staat zijn om het evenement technisch en organisatorisch te organiseren als ze de deelnemers moeten testen. Bij Le Champion hopen ze snel duidelijkheid te hebben. "Iedereen is benieuwd, vooral ook al die mensen die al maandenlang aan het trainen zijn. En daartussen zitten ook veel buitenlandse deelnemers, die naar Amsterdam willen komen."

Paul Heijligers van Golazo laat ook weten de gevolgen van de versoepelingen met de gemeenten te gaan bestuderen. "Het evenement heeft vanzelfsprekend een vergunning nodig van de desbetreffende gemeente, waar doorgaans voorwaarden aan worden gesteld. Hierover zijn wij in gesprek en de uitkomst hiervan volgt hopelijk snel."

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Lang verhaal kort, niemand weet nog iets ;(

tips voor New York

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• m0ridin
Die van Rotterdam lijkt in ieder geval door te gaan:

https://www.ad.nl/rotterd...gen-mogelijk-is~a569b2a6/

Hopelijk ook snel positief nieuws over die van Amsterdam...

[ Voor 31% gewijzigd door m0ridin op 16-09-2021 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
m0ridin schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:18:
Die van Rotterdam lijkt in ieder geval door te gaan:

https://www.ad.nl/rotterd...gen-mogelijk-is~a569b2a6/

Hopelijk ook snel positief nieuws over die van Amsterdam...
Mooi!, gelijk maar in training dan…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-04 00:34
kraanwagen schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:32:
[...]

Beetje laat als je nog moet beginnen :P

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
kraanwagen schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:32:
[...]

haha, spoedcursusje... komt vast goed ;)
Keiichi schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:08:
[...]

Beter laat dan nooit zeggen ze toch? (Hoewel in dit geval...)

Hoe dan ook, mocht Amsterdam toch niet doorgaan misschien maar kijken of ik nog een startbewijs voor Rotterdam kan krijgen (als die dan wel doorgaat)

Hopelijk snel (definitieve) duidelijkheid!

[ Voor 18% gewijzigd door m0ridin op 16-09-2021 14:27 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-04 22:45
Net mail van de 7heuvelenloop, gaat ook door. Nice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
Keiichi schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:08:
[...]

elke dag een km verder dan de dag ervoor en je haalt het toch? :9

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

xray79 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:26:
[...]

elke dag een km verder dan de dag ervoor en je haalt het toch? :9
Volgens mij is dat niet helemaal hoe de 10% regel werkt :P

tips voor New York

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-04 00:34
Fail fast, fail often, zou je ook nog kunnen gebruiken. Als je nu even een marathon loopt, leer je hoop wat je wel en niet moet doen waardoor het de volgende keer weer stukken beter gaat.

Ik zit bij me eigen af te vragen hoe ik voor die ongeveer 6 weken nog het beste kan trainen. Denk dat het op basis van een willkeurig x-weken schema gaat zijn waar ik instap in de week die nu zou zijn, maar dan weer met wat eigen inbreng om nog even bij te komen van de 50k van laatst :p

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Roadman
Gaargod schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:35:
Net mail van de 7heuvelenloop, gaat ook door. Nice!
Nice, die staat ook nog op mijn loopverlanglijstje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Laatst online: 22-04 11:13

aap

Ik gebruik voor mijn training voor de HM van Eindhoven een schema dat door Polar Flow gegenereerd is. Ik heb daar - veel te laat - een vraag over.

Mijn schema heeft vier trainingen per week:
  • een middellange duurloop in z3
  • een intervaltraining op z4/z5
  • een korte duurloop in z3
  • een lange duurloop in z2
Die duurlopen laten weinig ruimte voor eigen interpretatie, maar de intervallen mogen dus in z4 of z5. Ik vraag me af hoe hard ik die het beste kan lopen.
Een typische interval training ziet er uit als drie herhalingen van 6 minuten op z4/z5 en 2 minuten op z3, dus relatief weinig en lange intervallen.

Ik loop de intervallen altijd op de snelheid die ik net vol kan houden gedurende het interval, dus ruim in z5. Maar opeens vroeg ik me af of het misschien de bedoeling is dat ik ze op wedstrijdtempo loop? (Mijn geambieerde wedstrijdtempo is ergens tussen de 4:20 en 4:30; in de intervallen loop ik tussen de 4:00 en 4:10.)

Het zit me nl. sowieso dwars dat er geen trainingen op wedstrijdtempo inzitten, zodat ik weinig gevoel kan ontwikkelen hoe die snelheid aanvoelt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• InZane
Hop, ingeschreven voor 5000m op de baan.
Garmin laat eindelijk weer een prognose van onder de 20 minuten zien (19.51). Niet dat ik dat ga halen, maar hopelijk lukt het om onder de 21 te blijven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
aap schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:06:
Ik gebruik voor mijn training voor de HM van Eindhoven een schema dat door Polar Flow gegenereerd is. Ik heb daar - veel te laat - een vraag over.

Mijn schema heeft vier trainingen per week:
  • een middellange duurloop in z3
  • een intervaltraining op z4/z5
  • een korte duurloop in z3
  • een lange duurloop in z2
Die duurlopen laten weinig ruimte voor eigen interpretatie, maar de intervallen mogen dus in z4 of z5. Ik vraag me af hoe hard ik die het beste kan lopen.
Een typische interval training ziet er uit als drie herhalingen van 6 minuten op z4/z5 en 2 minuten op z3, dus relatief weinig en lange intervallen.

Ik loop de intervallen altijd op de snelheid die ik net vol kan houden gedurende het interval, dus ruim in z5. Maar opeens vroeg ik me af of het misschien de bedoeling is dat ik ze op wedstrijdtempo loop? (Mijn geambieerde wedstrijdtempo is ergens tussen de 4:20 en 4:30; in de intervallen loop ik tussen de 4:00 en 4:10.)

Het zit me nl. sowieso dwars dat er geen trainingen op wedstrijdtempo inzitten, zodat ik weinig gevoel kan ontwikkelen hoe die snelheid aanvoelt.
Één van de z3 duurlopen zou je in kunnen ruilen voor een tempoloop op je HM tempo (4:20 - 4:30) of wat blokjes daarvan in de lange duurloop.

Ik vind 6 minuten op een bepaald tempo niet echt intervallen meer, een interval is toch max 1km in mijn ogen (ik ben een semi-beginnende loper die qua tempo wel boven het gemiddelde zit denk ik dus neem dit advies met een korreltje zout :P) en in jouw geval loop je rond de 1,5km. Als ik met wat andere schema’s vergelijk is de verhouding vaak 2 om 1, dus bijv 2 minuten snel 1 minuut rust, 4 minuten snel en 2 minuten rust. Dan kun je ook wat harder en voelt het echt als afwisseling.

In m’n marathonschema zitten wel meerdere momenten om op het beoogde tempo te lopen, dat vind ik zelf wel echt prettig. Dan merk je na een paar weken ook dat het soepeler gaat en zomaar een paar kilometer achter elkaar precies het tempo loopt wat je wil. Alle trainingen eromheen zorgen ervoor dat het ook langer volgehouden kan worden. Er zijn echter ook experts die juist anti-tempolopen zijn en het belang van rustige duurlopen hoger hebben zitten.

Voor intervaltraining doe ik de Yasso 800; 800 meter in aantal minuten, daarna 400 meter rustig in hetzelfde aantal minuten, bijv 800 meter in 3 minuten en daarna 3 minuten rust waarin ook 400 meter wordt afgelegd. Je zou dat kunnen proberen met 3,5 minuut, denk dat je dat qua tempo wel redt. Die snelheids’prikkel’ is juist wel goed volgens mij om af en toe lekker op hoog tempo / in z5 te lopen. Alle herhalingen die je ervan doet moeten ‘lukken’ in dat tempo, dus niet de eerste keer helemaal kapot lopen. Je kunt beginnen met 3 herhalingen (dus 3x 800m + 400m) en als het goed gaat uitbreiden tot 10 herhalingen. Best pittig kan ik je vertellen!

[ Voor 11% gewijzigd door Slickk op 16-09-2021 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@aap Ik heb zelf een schema met 1x interval Z5, 1x minutenloop (bijv. 8x3') Z4 en daarnaast een tempoloop van 3 tot 5 km in Z4 met 10 of 20 minuten inlopen in Z2/Z3. Als laatste een Z2/Z3 duurloop van minimaal 75 minuten, vaak meer richting 90 a 100 minuten. Als je op zones loopt, is het wel heel belangrijk dat je zones echt goed zijn, anders schiet je er niets mee op of lijkt het onhaalbaar om in bijv. zone 2 te lopen.

Als je geen betrouwbare hartslagzones hebt: intervaltraining mogen pijn doen, minutenloop moet snel maar wel vol te houden zijn en de tempoloop is een beetje als de minutenloop.

Voor de beeldvorming, mijn tempo is meestal tussen de 3:30 en 4:20 voor de interval (Z5) en rond de 4:45 voor de minutenloop en tempoloop (Z4). Maar als ik een slechte dag heb, of het is heel benauwd, dan pas ik het tempo aan zodat ik in de juiste zone blijf. Bij een zone 5 hoeft dat niet altijd, je kan toch niet hoger :D Duurlopen gaan ergens tussen de 5:30 en 6:00 (Z2/Z3).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
Vorige week vrijdag nog een PR gelopen op de 10 km (39:22).
Zondag herstelloop 10 km in 1:06.
Dinsdag was ik nog niet hersteld en liep ik 10 km in 58:35, heel rustig, gemiddelde hartslag 121/'.

Vandaag wou ik een tempoloop doen van 13 km in marathontempo (4:35/km) om vertrouwen te tanken.
Maar het lukte niet.
Ik liep de eerste 2 km heel rustig, dan derde en vierde km aan 4:35/km. Maar ik was echt moe, gevoel van weinig energie. De volgende twee km waren rond de 5:00/km.
Km 7 weer geforceerd en 4:36 gelopen. Volgende twee kms in 5:25, echt heel moe gevoel, vergelijkbaar met hoe je kan voelen na 32 of 35 km in een marathon. Km 10 nog geforceerd in 4:29, en laatste km naar huis gesukkeld.
Er was geen mogelijkheid dat ik pakweg 10 km aan marathontempo had kunnen lopen. Wel een beetje verontrustend, wetende dat mijn marathon al 26 september is.

Waar ligt het aan ? Ik weet het niet, paar opties:

- al een paar dagen minder goed geslapen
- nog niet hersteld van de 10km (het was echt een "balls to the wall" effort)
- ik weeg 65 kg ipv mijn gewone 66,5 kg die ik al jaren weeg. De laatste weken wat afgevallen wegens meer kms gedaan en muesli 's morgens ipv 4-5 boterhammen met hazelnootrozijnenpasta. Het iets lagere gewicht heeft wel geholpen voor mijn 10 km PR, denk ik.
Maar ik vraag me af of het niet weegt op mijn herstel na inspanningen, zeker nu ik ook wat meer kms maak.
- lichte keelpijn, twee van mijn kinderen zijn wat verkouden geweest. Misschien heb ik een virusje ?

Plan: vrijdag en zaterdag rusten, iets meer eten (ik heb vanavond al wat extra chocolade gegeten ;) ), en zondag proberen 10-13 km aan marathontempo te lopen, en volgende week beperkt volume (taperen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@Hartloper Het eerste wat ik inderdaad ook dacht is dat je zo diep bent gegaan dat herstel meer tijd kost. Balen zo vlak voor de marathon! (wel een beetje het risico met een intensieve wedstrijd voluit lopen vlak voor je marathon :(:) ). Waarom wil je zo graag een loopje op marathon tempo? Dat gaat nu echt niet meer het verschil maken ;) Dus inderdaad rustig aan, wat kortere trainingen plannen en bijv. interval lopen op marathontempo of zelfs iets langzamer. Kort gezegd: in de week voor de marathon wordt je eindtijd niet beter door goed te trainen, maar je eindtijd wordt zeker wel minder als je te hard traint. Just my two cents.

[ Voor 11% gewijzigd door Arjan90 op 17-09-2021 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@InZane Dat grapje van Garmin ken ik :D Erg optimistisch of ik kan niet genoeg afzien. Maar een 19:09 zit er echt niet in! Wanneer is je wedstrijd? Wij hebben volgende week zaterdag de laatste baanwedstrijd, een 1.500m. Ik wil nu voor de 5.20 of lager gaan, maar ben bang dat ik het weer alleen moet doen en dat is wel zwaarder. Meerdere lopers gaan naar een marathon, juist degenen waar ik achteraan kan gaan zijn er dus niet. We zien wel of en zo ja waar het strandt, de laatste baanwedstrijd gaf nou niet heel veel vertrouwen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Arjan90 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 07:54:
@InZane Dat grapje van Garmin ken ik :D Erg optimistisch of ik kan niet genoeg afzien. Maar een 19:09 zit er echt niet in! Wanneer is je wedstrijd? Wij hebben volgende week zaterdag de laatste baanwedstrijd, een 1.500m. Ik wil nu voor de 5.20 of lager gaan, maar ben bang dat ik het weer alleen moet doen en dat is wel zwaarder. Meerdere lopers gaan naar een marathon, juist degenen waar ik achteraan kan gaan zijn er dus niet. We zien wel of en zo ja waar het strandt, de laatste baanwedstrijd gaf nou niet heel veel vertrouwen :+
Ach ja, WZWWHSS :+ Ik ben van plan om ong. 4.10 aan te gaan houden en dan zie ik wel wat ik de laatste kilometer nog extra kan doen. Hoop dat ik in de eerste serie kan starten. Het helpt wel enorm als je achter iemand aan moet jagen. Heel misschien dat ik een haas kan regelen, maar ik denk dat ie zelf ook die wedstrijd gaat lopen, dus dat wordt 'm dan niet.
Is op woensdagavond 6 oktober in Apeldoorn trouwens :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ging er eigenlijk vanuit dat Rotterdam niet door zou gaan. Ben dus zo'n 4 weken geleden gestopt met de specifieke training en me op andere sporten gaan focussen. (ook vanwege pijntjes bij het lopen).

Maar nu gaat het wel door _/-\o_ .

Ik heb nu 4 weken (en 1 week rust) voor de training. Wie heeft er tips om rustig op te bouwen naar 42km in 4 weken? (zware) intervallen laat ik achterwege (sub3 is niet realistisch), ik zat te denken aan 1 duurloop 15-22km, 1 extensieve interval ~15km (1000tjes op marathon tempo), Fartlek en daarnaast 3u per week op de racefiets?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
Sport_Life schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:47:
Ik ging er eigenlijk vanuit dat Rotterdam niet door zou gaan. Ben dus zo'n 4 weken geleden gestopt met de specifieke training en me op andere sporten gaan focussen. (ook vanwege pijntjes bij het lopen).

Ik heb nu 4 weken (en 1 week rust) voor de training. Wie heeft er tips om rustig op te bouwen naar 42km in 4 weken? (zware) intervallen laat ik achterwege (sub3 is niet realistisch), ik zat te denken aan 1 duurloop 15-22km, 1 extensieve interval ~15km (1000tjes op marathon tempo), Fartlek en daarnaast 3u per week op de racefiets?
Ik zit zelf een beetje met hetzelfde. Geblesseerd geweest door val van de racefiets, motivatie gebrek maar nu het vrijwel zeker allemaal doorgaat 2 weken geleden weer begonnen (verder gegaan) met specifieke marathon training (doel is Amsterdam 17 oktober).

Ik verhoog langzaam elke week de belasting een beetje.
2 weken geleden liep ik 42 km, vorige week 60 en hoop deze week af te sluiten met 75 km (ja geen 10% erbij... maar ik ben geen beginner :P) Ik denk nog 2 weken erbij uitbouwend tot 90/95 km p/w en daarna richting taper en alleen maar het marathon tempo erin rammen. Eigenlijk volg ik het schema wat ik in eerste instantie van plan was, alleen heb ik de streeftijd al uit mijn hoofd gezet en loop ik de tempo's van mijn laatste marathon (wat ook mijn PR is). Daarnaast nog 2 keer p/w de sportschool erbij voor de nodige core stabiliteit training.

Doel is om de marathon tot 30 km te lopen op het schema van mijn PR en daarna zien we wel. En mocht het allemaal niet gaan, dan lopen we gewoon lekker een marathon om te vieren dat het weer kan.

[ Voor 4% gewijzigd door Roadman op 17-09-2021 10:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
Sport_Life schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:47:

Hoe zit het met die pijntjes? Opeens zoveel kilometers wel weer gaan lopen, klinkt wel heftig. Die zware intervallen zou ik ook achterwege laten in dit geval. Wat houdt bij jou een fartlek in? Misschien dat je daar beter een rustige duurloop van kunt maken? Ook gekeken naar tapering, is 1 week rust wel voldoende? Puur om te voorkomen dat de marathon eigenlijk net 1 week te vroeg voor je was. Liever met een fit, blessurevrij en uitgerust lichaam aan de start dan nog die laatste pittige trainingen erbij zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Meh, ben nog niet overtuigd van de stryd...

Had even geleden een standaard 10k rondje van me gelopen, gaf stryd over een bepaald stuk 9.7k aan (zou rond de 10.3 zijn volgens gps en sites). Na wat checken een correctie van 1.02 ingesteld, vandaar hetzelfde stuk (andere schoenen en intervallen, vorige keer was ez run) en nu geeft hij over datzelfde stuk 10.4k.

Nu komt dat wel aardig in de buurt, maar is het veel meer dan ik op basis van die 1.02 zou verwachten... Oftewel, als pace en schoenen zo'n verschil maken vertrouw ik het allemaal niet zo.

Denk dat ik dus voor nu speed en distance op basis van gps laat doen (wanneer er gps ontvangs is dan), kan ik iig de overige statistieken nog wel gebruiken. Maar durf er voor nu al helemaal niet op te vertrouwen voor de maratrhon van amsterdam.

Mocht die klaar zijn kan ik wat meer gaan testen maar ook daar heb ik niet echt speling voor nu.

Voor de mensen die amsterdam al eens hebben gelopen, hoe is jullie ervaring qua GPS daar? Als in, is het over het algemeen ok qua bereik enzo?

https://www.strava.com/activities/5973795098/overview

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

m0ridin schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:52:

Had even geleden een standaard 10k rondje van me gelopen, gaf stryd over een bepaald stuk 9.7k aan (zou rond de 10.3 zijn volgens gps en sites). Na wat checken een correctie van 1.02 ingesteld, vandaar hetzelfde stuk (andere schoenen en intervallen, vorige keer was ez run) en nu geeft hij over datzelfde stuk 10.4k.

Nu komt dat wel aardig in de buurt, maar is het veel meer dan ik op basis van die 1.02 zou verwachten... Oftewel, als pace en schoenen zo'n verschil maken vertrouw ik het allemaal niet zo.

Denk dat ik dus voor nu speed en distance op basis van gps laat doen (wanneer er gps ontvangs is dan), kan ik iig de overige statistieken nog wel gebruiken. Maar durf er voor nu al helemaal niet op te vertrouwen voor de maratrhon van amsterdam.

Mocht die klaar zijn kan ik wat meer gaan testen maar ook daar heb ik niet echt speling voor nu.

Voor de mensen die amsterdam al eens hebben gelopen, hoe is jullie ervaring qua GPS daar? Als in, is het over het algemeen ok qua bereik enzo?

Ik ervaar hetzelfde.. hij wijkt soms wel 600-800 meter af op een rondje van 13k. Ook zie ik de toegevoegde waarde niet van de “analyses”, die overigens erg summier zijn.

Hopelijk komt “workoutdoors” snel met ondersteuning, anders gaat die terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
m0ridin schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:52:

Hier nog maar 1x de stryd gebruikt bij een afgemeten parcours en moest toen nog 20m doorlopen om aan de halve marathon afstand te komen, dus vond dat iig best nauwkeurig aangezien je zelf niet continu op de door hun gemeten lijn loopt.

Verder was de GPS van m'n apple watch altijd wat te optimistisch dus dit heeft mij m'n <1 uur tijd gekost bij de 7h loop want toen de watch aangaf dat ik 15 gelopen was moest ik nog een stukje lopen...
Dit was dan ook voor mij de rede om of over te stappen op een ander horloge of een Stryd te gebruiken.

Maar wat is hier een beetje de ervaring met pacers in een wedstrijd, want ik zie dat er voor de 3 uur nog een pacer is voor de marathon van Eindhoven. Ben een beetje huiverig naar hoe "nauwkeurig" die loopt en dat ik mij dan ga ergeren dat het bijvoorbeeld net te langzaam gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Pacers proberen een zo vlak mogelijke wedstrijd te lopen, maar het blijven mensen, dus is het af en toe wel handig om te kijken of het tempo inderdaad wel klopt (zeker tegen het einde aan - als je op (minder dan) een minuut je gewenste tijd niet haalt kan dat best zuur aanvoelen). Sommige pacers lopen gewoon op tempo door bij waterposten, anderen houden daar rekening mee en verlangzamen ietsje.

Je kan ook in de buurt van de pacer lopen en zorgen dat het groepje je niet inhaalt ;)

Toch nog een druk najaar zo, 23-9 dubbele mijl, 10-10 10km in Leiden (zou ik eerst de HM doen maar dus gewisseld. Voor liefhebbers, de inschrijving (5/10/21,1/42,2 km) is nog open), 16-10 10km in Kampen (2 Bruggenloop, volgens mij ook nog open (5/10/15 km), en dus een zaterdag(!)).

Members only:

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Het werd mij op verschillende websites niet duidelijk wat er bij de marathon van Amsterdam aangeboden wordt door Isostar bij de verschillende drankposten, daarom even een mailtje gestuurd. Wie weet bestel ik komende week wat om eraan te wennen, hoef ik tijdens de marathon minder mee te nemen. Tegelijk is dat wel weer een gok omdat iets op kan zijn, natuurlijk. Tegelijk start ik in één van de eerdere vakken en zou er meer moeten zijn.

Ik twijfel nog wat om m'n Flipbelt om te doen met 6-8 gels of 4 gels die ik in m'n sportbroek kwijt kan en dan de rest onderweg aanvullen.

Reactie van Isostar:
Wij zullen aanwezig zijn met vermoedelijk onderstaande producten (deze lijst is nog niet 100% zeker, het kunnen hier ook varianten op zijn)

Isostar Hydrate & Perform lemon
Isostar fast hydration lemon
Isostar fast hydration orange
Isostar Reep high energy multifruit
Isostar actifood exotic

De 2 fast hydration zijn echter momenteel niet op voorraad op de webshop.
Maandag start de 25% promo op de webshop indien u interesse heeft een bestelling te plaatsen.
Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door Slickk op 17-09-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvl78
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-10-2024
Isostar waar lees je dat? Ik lees juist op de website van Marathon Amsterdam dat ze AA drink ISO lemon schenken dat drink ik dus ook al een tijdje in mijn lange duurlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
mvl78 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:16:
Isostar waar lees je dat? Ik lees juist op de website van Marathon Amsterdam dat ze AA drink ISO lemon schenken dat drink ik dus ook al een tijdje in mijn lange duurlopen.
Je hebt gelijk, blijkbaar zat ik steeds naar een plattegrond en oude info van 2019 te kijken. De site lijkt nu wel goed geupdate te zijn, dat was een paar weken geleden nog niet zo. Nu zie ik geen logo's van Isostar meer op de plattegrond staan.

Maar ik heb Isostar zelf een mail gestuurd, dus dat is wel bijzonder dat ik dan dit antwoord krijg... :?

[ Voor 4% gewijzigd door Slickk op 17-09-2021 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Arjan90 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 07:27:
@Hartloper Het eerste wat ik inderdaad ook dacht is dat je zo diep bent gegaan dat herstel meer tijd kost. Balen zo vlak voor de marathon! (wel een beetje het risico met een intensieve wedstrijd voluit lopen vlak voor je marathon :(:) ). Waarom wil je zo graag een loopje op marathon tempo? Dat gaat nu echt niet meer het verschil maken ;) Dus inderdaad rustig aan, wat kortere trainingen plannen en bijv. interval lopen op marathontempo of zelfs iets langzamer. Kort gezegd: in de week voor de marathon wordt je eindtijd niet beter door goed te trainen, maar je eindtijd wordt zeker wel minder als je te hard traint. Just my two cents.
Ik heb de gewoonte de laatste 2 weken vooral aan marathontempo te lopen, kwestie van eraan gewoon te worden. Heb ik ooit uit een of ander trainingsschema gehaald, en het beviel me wel.
Ik loop gewoonlijk 14 dagen voor de marathon 21 km aan M tempo, als dat lukt geeft dat wel vertrouwen voor de grote dag. De laatste 2 weken loop ik minder kms, maar dan wel ofwel rustig ofwel aan M tempo.

Inderdaad niet slim om 2 weken voor de marathon een all-out 10 km te doen. Maar we hebben net corona achter de rug, zoveel mogelijk meepikken is de boodschap.

[ Voor 6% gewijzigd door Hartloper op 18-09-2021 14:28 ]

Pagina: 1 ... 142 ... 365 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.