Vorige week vrijdag nog een PR gelopen op de 10 km (39:22).
Zondag herstelloop 10 km in 1:06.
Dinsdag was ik nog niet hersteld en liep ik 10 km in 58:35, heel rustig, gemiddelde hartslag 121/'.
Vandaag wou ik een tempoloop doen van 13 km in marathontempo (4:35/km) om vertrouwen te tanken.
Maar het lukte niet.
Ik liep de eerste 2 km heel rustig, dan derde en vierde km aan 4:35/km. Maar ik was echt moe, gevoel van weinig energie. De volgende twee km waren rond de 5:00/km.
Km 7 weer geforceerd en 4:36 gelopen. Volgende twee kms in 5:25, echt heel moe gevoel, vergelijkbaar met hoe je kan voelen na 32 of 35 km in een marathon. Km 10 nog geforceerd in 4:29, en laatste km naar huis gesukkeld.
Er was geen mogelijkheid dat ik pakweg 10 km aan marathontempo had kunnen lopen. Wel een beetje verontrustend, wetende dat mijn marathon al 26 september is.
Waar ligt het aan ? Ik weet het niet, paar opties:
- al een paar dagen minder goed geslapen
- nog niet hersteld van de 10km (het was echt een "balls to the wall" effort)
- ik weeg 65 kg ipv mijn gewone 66,5 kg die ik al jaren weeg. De laatste weken wat afgevallen wegens meer kms gedaan en muesli 's morgens ipv 4-5 boterhammen met hazelnootrozijnenpasta. Het iets lagere gewicht heeft wel geholpen voor mijn 10 km PR, denk ik.
Maar ik vraag me af of het niet weegt op mijn herstel na inspanningen, zeker nu ik ook wat meer kms maak.
- lichte keelpijn, twee van mijn kinderen zijn wat verkouden geweest. Misschien heb ik een virusje ?
Plan: vrijdag en zaterdag rusten, iets meer eten (ik heb vanavond al wat extra chocolade gegeten

), en zondag proberen 10-13 km aan marathontempo te lopen, en volgende week beperkt volume (taperen).