Toon posts:

Hardlopen - deel 9 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 141 ... 144 Laatste
Acties:

• Hartloper
  • Registratie: mei 2021
  • Laatst online: 22-09 21:01
Krylinck schreef op zondag 5 september 2021 @ 11:32:
[...]

Single-lead ECG's (Apple Watch, Withings Scanwatch, Alivecor Kardia, etc) zijn prima interpretabel en extreem nuttig voor het diagnosticeren van ritmestoornissen. Er is veel onderzoek over gepubliceerd de afgelopen jaren en het is de motor van mijn eigen promotieonderzoek.
Die Kardia toestellen geven wij ook wel eens mee bij mensen die maar af en toe hartkloppingen hebben. Vlot te koppelen aan de eigen smartphone, niet zo'n mooi tracé als op een echte holter, maar toch interpreteerbaar.

• Krylinck
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 09:25
Hartloper schreef op zondag 5 september 2021 @ 21:50:
[...]

Die Kardia toestellen geven wij ook wel eens mee bij mensen die maar af en toe hartkloppingen hebben. Vlot te koppelen aan de eigen smartphone, niet zo'n mooi tracé als op een echte holter, maar toch interpreteerbaar.
Absoluut! Wat doe je, als ik vragen mag?
Ik benut het potentieel van de single-lead apparaatjes ook volop in de dagelijkse praktijk, zowel in de 1e als 2e als 3e lijn.

Arts, maar niet je huisarts. Advies is gebaseerd op online communicatie, niet op eigen bevindingen! | Strava

• tlpeter
  • Registratie: oktober 2005
  • Nu online
Voor dat mijn vader een pacemaker kreeg ivm met een hartritme stoornis, heeft hij mijn horloge eens omgedaan. Hij had een hartslag van 27. Echt een heel raar gezicht om zo'n lage hartslag te zien.

• Daktegel
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 06:08
Gisteren de N70 trail - 28 km gelopen. Nu nog een beetje zware beentjes, maar voel me verder goed. Ik wilde eerst de 42 doen, maar gezien de voorbereiding en afgaand op tips in de topic toch gekozen voor de 28 km. (waarvoor dank nog)

Ik merkte dat vooral de klimmetjes er in hakte bij mij en die mij vooral de 2e ronde langzamer hebben laten lopen dan ik eerst had ingeschat. Alsnog in iets meer dan 3 uur gelopen en dat vond ik best netjes van mezelf gezien het mijn eerste trail is van deze afstand met deze hoogtemeters en gezien de voorbereiding.

• TheOmen
  • Registratie: september 2011
  • Nu online
@UninPro @Frenz64
Dank voor de reacties.
@UninPro wat bedoel je met je eerste zin?
Pas op met de overtuiging dat een artrose beeld onherstelbare schade geeft.
Wat ik had begrepen is dat kraakbeen niet meer terug groeit als het eenmaal versleten is en op die manier dus als onherstelbaar aangemerkt wordt.
Verder, of de beperking erger is geworden gedurende de tijd zou ik niet kunnen zeggen, als ik goed opgewarmd ben kan ik verder buigen dan wanneer ik nog koud ben. Strekken is geen probleem.
Waar ik benieuwd naar ben is of er oefeningen zijn die verder beschadiging kunnen beperken. Wat ik zo via Dr Google heb kunnen achterhalen zijn bovenbeen-oefeningen aan te raden.

@Frenz64
Goed te lezen dat je zo aan het herstellen bent.
Mijn doel zal nu zijn om (nog) meer op zachte ondergrond te gaan rennen. Dat betekent de eerste paar km's op de fiets richting bos/heide ipv vanuit huis die kilometers op asfalt te rennen.
Verder oriënteren op andere straatschoenen voor als het 's avonds te donker wordt om nog in het bos te (mogen) rennen. Zal ik dan toch aan de Hoka's moeten? :o

En m'n racefiets vaker gebruiken. Van het weekend een rondje gedaan en het viel met niet tegen. Alleen even wennen aan die andere fietsers die je geen blik waardig gunnen :/ . Da's bij runners onderling toch anders....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• elastiek
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 09:44
Singelloop Utrecht is afgelast

[Voor 28% gewijzigd door elastiek op 06-09-2021 13:13]

Marathoner with a 2:34:56 BHAG

• Roadman
  • Registratie: januari 2008
  • Nu online
Zelfde organisatie als Rotterdam marathon en Eindhoven marathon...
Ben bang dat het alleen voor het NK rondjes Vondelpark gaat worden wat marathons betreft in Nederland in oktober.

• chris
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21-09 17:18
Secsytime schreef op zondag 5 september 2021 @ 17:39:
@chris lekkere marathon! Droeg je alpha of vapor?
Ging lekker idd!

Heb de Usedom marathon gelopen, van Polen (Świnoujście) naar Duitsland (Wolgast). Hartstikke mooi parcours aan de Oostzee, eerst over strandpromenades, lange (heuvelachtige!) stukken in het bos en dan een stuk fietspad. Het was voor mij een "lange duurloop", maar natuurlijk wel een supergoed training voor de marathon van Berlijn (over drie weken). Ik had de opdracht maximaal 4:00/km te lopen, eigenlijk iets langzamer.

Meteen in de eerste bocht in 't stadion liep er al iemand voor mij, de jongen die uiteindelijk voor de 7e keer op rij zou winnen. Na een paar honderd meter kreeg ik de fietser voor de 2e plek mee. Na ongeveer 15km werd ik ingehaald, maar aangezien ik niet echt harder mocht/wou heb ik 'm rustig laten gaan. Vanaf ongeveer 30km werd het gaatje weer iets kleiner, en bij ongeveer 33km had ik 'm weer bijgehaald. Hij kon niet echt meer harder, dus maar weer alleen op m'n "ontspannen" tempo doorgelopen. Was ook heel leuk om onderweg nog gewoon met de fietsers te kunnen kletsen.

Uiteindelijk als 2e in 2:48 (net onder de 2:49) gefinisht zonder heel moe te zijn, en zonder spierpijn gisteren. Heel gek, want dat liep ik twee jaar geleden in Berlijn ook en toen moest ik echt alles geven. Nu moest ik juist m'n best doen om niet harder te lopen (was wel heel verleidelijk).

Ik weet niet zo goed waar ik nou precies sta qua vorm. Ik had zeker een paar minuten sneller kunnen lopen, maar ik denk niet dat ik gister al 18 minuten sneller had kunnen lopen. Gelukkig komt nu de taper dus dat zal ook wel aardig helpen.

• m0ridin
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 09:36
Roadman schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:18:
[...]

Zelfde organisatie als Rotterdam marathon en Eindhoven marathon...
Ben bang dat het alleen voor het NK rondjes Vondelpark gaat worden wat marathons betreft in Nederland in oktober.
Hoop toch echt dat je ongelijk hebt...

Nu is de Singelloop vrij kort op de nieuwe bekendmakingen (2 weken) dus misschien vinden ze dat met te spannend en kort dag om nog aanpassingen te doen.

Hopelijk kan Amsterdam, 2 weken later, wel doorgaan! Balen vd Singelloop, had daar voor een 10k pr willen gaan en vind het gewoon altijd echt wel een leuke loop!

• elastiek
chris schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:26:
[...]
Uiteindelijk als 2e in 2:48 (net onder de 2:49) gefinisht zonder heel moe te zijn, en zonder spierpijn gisteren. Heel gek, want dat liep ik twee jaar geleden in Berlijn ook en toen moest ik echt alles geven. Nu moest ik juist m'n best doen om niet harder te lopen (was wel heel verleidelijk).
Lekker toch!

Gisteren ook een eigen 30 kilometer testloop gelopen als alternatief voor de afgelaste 30 van Amsterdam Noord. Lekker ontspannen ouwehoeren lopen en ondertussen voedingsplan (Maurten) en kleding uitproberen. Uiteindelijk de 30km afgelegd in 1:58. Net als jij zonder vermoeidheid en zonder spierpijn. Test geslaagd!

Begin vorig jaar liep ik de Achtkastelenloop 30km in Vorden als testloop. Toen een paar tellen sneller, maar ook 10 slagen hoger in hartslag. Gisteren zat ik gewoon laag in hartslag zone 2, toen op de grens van zone 2/3. Qua vorm sta ik er dus ook echt beter voor, maar ik heb nog geen idee wat dat kan gaan opleveren...

Jij iig heel veel sterkte in die vreselijke taper-hell... 8)

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 22-09 11:10

vhal

ಠ_ಠ

De CPC is ook verplaatst naar 2022

https://www.nncpcloopdenh...aag-verplaatst-naar-2022/

[Voor 23% gewijzigd door vhal op 06-09-2021 14:09]

STRAVA

• elastiek
Ze passen de websites één voor één aan. Welke zal de eerstvolgende zijn? Rotterdam of Eindhoven...

• mrwolf
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online
Bridge to Bridge in Arnhem houdt stug vol

• Ramzzz
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Balen, maar wel begrijpelijk - en daarbij, ik had toch een vormdipje… 😬

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Tim_W
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 22-09 13:30
elastiek schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:12:
Ze passen de websites één voor één aan. Welke zal de eerstvolgende zijn? Rotterdam of Eindhoven...
Als we de geplande datum aanhouden dan zou Eindhoven eerder aan de beurt zijn....

Rotterdam staan met 24 oktober nog best een stukje verderop dus ik heb nog steeds goede hoop. Mocht het onverhoopt toch fout gaan dan moet het maar een privé marathon debuut gaan worden. 8)

Strava Garmin 245

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 22-09 11:10

vhal

ಠ_ಠ

Ramzzz schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:32:
[...]

Balen, maar wel begrijpelijk - en daarbij, ik had toch een vormdipje… 😬
Gert lokt je wel met een Cornet :+

STRAVA

• elastiek
Tim_W schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:36:
[...]
Als we de geplande datum aanhouden dan zou Eindhoven eerder aan de beurt zijn....
De 4mijl van Groningen is ook van Galazo en vindt nog een week eerder plaats dan Eindhoven: 10 oktober.

• Frenz64
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22-09 14:19
TheOmen schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:02:
...... Zal ik dan toch aan de Hoka's moeten? ...
Weet ik niet, wat ik wel weet is dat demping niet zaligmakend is. In die podcast (van running solutions) over sportschoenen en het nut van demping heb ik juist opgepikt dat je enkel, knie en heup dat horen op te vangen en zich aanpassen aan de ondergrond. Ik loop nu juist niet meer op Hoka's en heb het gevoel dat de veel lichtere Puma's of Tweakerbokjes (die beide trouwens ook best aardig dempen) minder belasten.

Dat gezegd hebbende, afgelopen zaterdag speelde een oude kwaal weer op: de klapvoet, gestruikeld en niet kunnen reageren/corrigeren, nota bene op een strak geafaslteerd fietspad. Resultaat een (alweer) ontvelde knie, schaafwond aan de elleboog en een forse deuk aan het ego :/

Ik had juist gehoopt dat ik hier met de lichtere schoenen (t.o.v. die lompe Hoka's) geen last meer van zou hebben, maar helaas. Afgestraft voor teveel ambitie I guess, ik was bezig met een tempoloop en wilde kijken hoe lang ik het tempo onder de 5 min/km kon houden, Dat duurde helaas nog geen kilometer |:(

• Limbeckx
  • Registratie: april 2005
  • Nu online
Fijne post over de waarde van demping. Ik ben met mijn asics gel pulse 11 pas met m'n eerste paar bezig vind de demping wel fijn en de pasvorm ook (ik heb regelmatig sportschoenen die te smal zijn voor mijn wreef) maar geen idee wat m'n volgende schoen moet worden. Ik wil nog niet aan aan een rotatie van schoenen.

• Secsytime
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 08:39

Secsytime

Automagisch

Zoom Fly 4 staan op de Amerikaanse Nike site. Zien er niet heel spannend uit, alleen een andere upper, jammer.

@chris maar was het nou op de Alpha of de Vapor? Ik heb een excuus nodig om Alphaflys te kopen >:)

• AdExposed
  • Registratie: maart 2021
  • Laatst online: 22:57
Ik gebruik sinds vorige week de trial van Train as One, wat voor nu voor mij wel fijn lijkt te werken. Ik heb alleen een vraag aan jullie. De service is te koppelen aan Garmin, na koppeling kun je kiezen watje als workout step target wil doen. Welke zouden jullie kiezen?

. Ik heb een hartslagband voor accurate meting.

• Hartloper
Krylinck schreef op zondag 5 september 2021 @ 22:54:
[...]

Absoluut! Wat doe je, als ik vragen mag?
Ik benut het potentieel van de single-lead apparaatjes ook volop in de dagelijkse praktijk, zowel in de 1e als 2e als 3e lijn.
Ik ben een 47-jarige Vlaamse collega van je.

• elastiek
Tegenwoordig zet ik de TAO-tempo's om naar vermogen. Maar tot die tijd had ik het altijd (een jaar of drie) op speed staan. Werkt perfect in de vlakke landen en je zit er eerder mee in de juiste zones dan met je vertraagd doorkomende hartslag. Vervolgens kan je achteraf wel kijken hoe je het hebt gedaan qua hartslagzones. Aanpassen zal TAO zelf automagisch voor je doen.

• Krylinck
Hartloper schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:20:
[...]

Ik ben een 47-jarige Vlaamse collega van je.
Leuk! :) Cardioloog dan neem ik aan?

Arts, maar niet je huisarts. Advies is gebaseerd op online communicatie, niet op eigen bevindingen! | Strava

• AdExposed
elastiek schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:27:
[...]

Tegenwoordig zet ik de TAO-tempo's om naar vermogen. Maar tot die tijd had ik het altijd (een jaar of drie) op speed staan. Werkt perfect in de vlakke landen en je zit er eerder mee in de juiste zones dan met je vertraagd doorkomende hartslag. Vervolgens kan je achteraf wel kijken hoe je het hebt gedaan qua hartslagzones. Aanpassen zal TAO zelf automagisch voor je doen.
Thanks, dan laat ik het lekker staan zoals het staat. Ben benieuwd hoe mijn verdere ervaring met TAO gaat zijn gedurende de trial.

• Hartloper
Sport_Life schreef op zondag 5 september 2021 @ 20:04:
Ik denk dat - na vandaag - de marathons (Amsterdam/ Rotterdam) ook wel doorgaan, wat denken jullie?
...
In Vlaanderen zijn de In Flanders Fields marathon en de marathon van Brussel afgelast, de eerste nog maar recent.
Ik ga een weekje later dan de IFF marathon de Leiemarathon lopen, een marathon die maar om de 2 jaar gelopen wordt. Het zou anders nooit passen in mijn najaar, ik ga er nu gebruik van maken.

Ook de marathon van Antwerpen (11 september) gaat door, dat moet wel want burgemeester Bart De Wever loopt mee ;)
In oktober gaat de marathon van Brugge door, daar doe ik wellicht de halve.
Nu vrijdag doe ik mee aan het stratenloop van 10 km, daar probeer ik in de buurt van de 40 minuten te eindigen.

Ik heb in het voorjaar een aantal coronawedstrijden meegelopen, ik kijk er wel naar uit om terug gewoon met een massa aan de start te staan.

Globaal gesproken gaan in België de meeste wedstrijden door, hier en daar wel een annexatie.

[Voor 4% gewijzigd door Hartloper op 06-09-2021 20:38]

• Hartloper
Ja, idd.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Hartloper schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:37:
[...]

In Vlaanderen zijn de In Flanders Fields marathon en de marathon van Brussel afgelast, de eerste nog maar recent.
Ik ga een weekje later dan de IFF marathon de Leiemarathon lopen, een marathon die maar om de 2 jaar gelopen wordt. Het zou anders nooit passen in mijn najaar, ik ga er nu gebruik van maken.

Ook de marathon van Antwerpen (11 september) gaat door, dat moet wel want burgemeester Bart De Wever loopt mee ;)
Nu vrijdag doe ik mee aan het stratenloop van 10 km, daar probeer ik in de buurt van de 40 minuten te eindigen.

Ik heb in het voorjaar een aantal coronawedstrijden meegelopen, ik kijk er wel naar uit om terug gewoon met een massa aan de start te staan.

Globaal gesproken gaan in België de meeste wedstrijden door, hier en daar wel een annexatie.
Dank voor de info, Brugge is een goed alternatief als Amsterdam toch niet doorgaat..

• TheOmen
  • Registratie: september 2011
  • Nu online
Frenz64 schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:50:
[...]
Weet ik niet, wat ik wel weet is dat demping niet zaligmakend is. In die podcast (van running solutions) over sportschoenen en het nut van demping heb ik juist opgepikt dat je enkel, knie en heup dat horen op te vangen en zich aanpassen aan de ondergrond. Ik loop nu juist niet meer op Hoka's en heb het gevoel dat de veel lichtere Puma's of Tweakerbokjes (die beide trouwens ook best aardig dempen) minder belasten.
Zelf loop ik al tijden op Saucony Triumph's, die zitten ook hoog in het dempende segment, ik zal eens wat meer literatuur-onderzoek doen tav demping en blessures. B)
Dat gezegd hebbende, afgelopen zaterdag speelde een oude kwaal weer op: de klapvoet, gestruikeld en niet kunnen reageren/corrigeren, nota bene op een strak geafaslteerd fietspad. Resultaat een (alweer) ontvelde knie, schaafwond aan de elleboog en een forse deuk aan het ego :/
-O-

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• chaola
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 09:29
Hartloper schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:37:
[...]

En diezelfde dag gaan de diverse afstanden van de stratenloop "Dwars door Ieper"-weliswaar van een andere organisatie- wellicht wél gewoon door. Ieper is de aankomstplaats van die marathon en dat valt ook dit jaar weer samen met een braderie waar duizenden mensen rondlopen. Moeilijk om de logica nog te snappen.
Maar de Leiemarathon en Brugge zijn zeker mooie alternatieven. Ik moet zelf nog zien of ik de HM mee doe van de Leiemarathon, dan wel of het als toeschouwer zal zijn. Het parcours is wel volledig gewijzigd zie ik. Het passeert niet door mijn straat zoals de voorbije edities, het is nu een lange streep langs de Leie en dan gewoon terug. Niet zo heel boeiend en meestal zit de (zuid-westen) wind tegen op de terugweg, dus dat kan tegenvallen.
De voorbije jaren was het daar ook Belgisch kampioenschap. Dit jaar zou dat in Brussel zijn, maar die is dus afgeschaft. Antwerpen (Port of Antwerp Night Marathon) neemt het BK marathon over, geen idee of dat ook geldt voor de halve marathon.

[Voor 4% gewijzigd door chaola op 07-09-2021 09:56]

It's just technology, not religion

• Lagune
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22-09 11:53

Lagune

Its time for warp

[...]

Weet ik niet, wat ik wel weet is dat demping niet zaligmakend is.
ik heb het tegenovergestelde, tijdje op van die barefoot schoenen van merrell gelopen maar ik kreeg alleen maar blaren en hiel problemen

• chris
  • Laatst online: 21-09 17:18
Secsytime schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:10:
Zoom Fly 4 staan op de Amerikaanse Nike site. Zien er niet heel spannend uit, alleen een andere upper, jammer.

@chris maar was het nou op de Alpha of de Vapor? Ik heb een excuus nodig om Alphaflys te kopen >:)
Dit was op een "oud" paar Alphaflys. Heb nog een ongebruikt paar in de aanbieding gekocht, die gaan aan in Berlijn =). Nu een paar dagen na de marathon nog steeds geen spierpijn, en kon vanochtend zonder problemen m'n korte intervallen doen.

Hier in Duitsland lijken veel wedstrijden vooralsnog door te gaan, zelfs Berlijn. Ik reken er ergens nog mee dat ze 't de dag van tevoren afzeggen, maar we zullen het zien...

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 22-09 12:15

Pathogen

Shoop Da Whoop

Lagune schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:09:
[...]

ik heb het tegenovergestelde, tijdje op van die barefoot schoenen van merrell gelopen maar ik kreeg alleen maar blaren en hiel problemen
Blaren en hielproblemen? Dat klinkt eerder alsof de schoen niet goed zat en/of je er niet goed mee loopt. In Vapor Gloves op je hak landen is vragen om problemen namelijk...

Een pasvorm die niet werkt voor je valt niet te fiksen natuurlijk, maar de hielproblemen waren waarschijnlijk te voorkomen geweest.

* Pathogen draagt ze dagelijks

• Lagune
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22-09 11:53

Lagune

Its time for warp

Pathogen schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:22:
[...]

Blaren en hielproblemen? Dat klinkt eerder alsof de schoen niet goed zat en/of je er niet goed mee loopt. In Vapor Gloves op je hak landen is vragen om problemen namelijk...

Een pasvorm die niet werkt voor je valt niet te fiksen natuurlijk, maar de hielproblemen waren waarschijnlijk te voorkomen geweest.

* Pathogen draagt ze dagelijks
zou goed kunnen, ben geswitched naar nike zelfde maat en geen problemen meer

heerlijk die demping 8)

• m0ridin
Geluk bij een ongeluk...

Had de gelinkte vaporfly next% die hier eerder gepost was voor 200 euro besteld, maar kreeg een mail dat deze geannuleerd was omdat ze toch niet meer op voorraad was.

Helaas, dacht ik... Maar toen zag ik dat ze bij de run2day ook opeens in de aanbieding waren, waaronder nog een exemplaar in mijn maat ook. Hier voor 170 euro.

Dus die nu meteen maar besteld, hopelijk gaat dit wel door ;)

• Hartloper
Secsytime schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:13:
[...]

Dank voor de info, Brugge is een goed alternatief als Amsterdam toch niet doorgaat..
Brugge is een goed vlak parcours, van Brugge naar de kust en terug.
Ik liep 'm in 2019, het weer was toen ideaal. Wel wat tegenwind richting kust, maar de eerste helft liep ik in een ruime groep, op de tweede of derde rij, dus ik kon schuilen voor de wind.
En de terugweg was met lichte meewind, da's altijd meegenomen.

• Hartloper
chaola schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 08:59:
[...]

En diezelfde dag gaan de diverse afstanden van de stratenloop "Dwars door Ieper"-weliswaar van een andere organisatie- wellicht wél gewoon door. Ieper is de aankomstplaats van die marathon en dat valt ook dit jaar weer samen met een braderie waar duizenden mensen rondlopen. Moeilijk om de logica nog te snappen.
...
Iedereen die was ingeschreven voor de IFF marathon kreeg een mail van de organisatie. De marathon kon zeker doorgaan qua nationale richtijnen, maar omwille van het parcours was er goedkeuring nodig van 7 gemeenten of besturen. Blijkbaar was de kans te groot dat 1 daarvan op het laatste nog zijn goedkeuring zou intrekken.

• kraanwagen
  • Registratie: juli 2021
  • Laatst online: 06:49
Voor het geval dat: als Marathon Rotterdam niet doorgaat, weet iemand leuk alternatief in hetzelfde weekend?

• Totrail
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 06:36
Vanavond was de tijd voor de altijd leuke piramide loop. Van 400m met stapjes van 200m richting de 1000 en na een 2e 1000 weer met dezelfde stapjes terug. Totaal zo'n 12km gemaakt en het ging lekker.

• m-vw
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 22:28

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Voor wie nog iets zoekt voor dit weekend. Zaterdagavond kan je in Antwerpen een (halve) marathon lopen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

• Steevo_S
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 09:33
Iemand nog wat motivatie tips? Het is hier te warm en vochtig en begin de motivatie een beetje te verliezen, elke run is bijna weer een lijdensweg...

Maandje in Nederland in augustus met die temperaturen heeft ook niet echt geholpen om hier weer te gaan lopen (Barcelona)...

Clash of Clans - MISSeR :: #Y0JU9R98 ::

• Limbeckx
  • Nu online
Steevo_S schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:05:
Iemand nog wat motivatie tips? Het is hier te warm en vochtig en begin de motivatie een beetje te verliezen, elke run is bijna weer een lijdensweg...

Maandje in Nederland in augustus met die temperaturen heeft ook niet echt geholpen om hier weer te gaan lopen (Barcelona)...
Volgens mij was laatst iemands antwoord op iets soortgelijks: wat is jou reden om hard te lopen?

• m0ridin

Neem even pauze of doe gewoon hele rustige ontspannen loopjes...

En als temperatuur een issue is, loop vroeg in de ochtend of laat in de avond?

Uiteindelijk kun je alleen jezelf motiveren, soms moet je ff door een dipje heb maar als dat te lang duurt gewoon even andere leuke dingen gaan doen? Tenzij je echt ergens voor traint, dan evt door de zure appel heen bijten ff

• InZane
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 09:28
Totrail schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:05:
Vanavond was de tijd voor de altijd leuke piramide loop. Van 400m met stapjes van 200m richting de 1000 en na een 2e 1000 weer met dezelfde stapjes terug. Totaal zo'n 12km gemaakt en het ging lekker.
Dat klinkt inderdaad leuk!

Heb vanavond een hele overzichtelijke intervaltraining op de planning staan: 2x2000m. Gelukkig is het dan 'maar' 26 graden volgens Buienradar :/
Vooraf natuurlijk nog wat inlopen, WU en loopscholing, dus dat wordt vast flink zweten.

• Totrail
InZane schreef op woensdag 8 september 2021 @ 08:08:
[...]

Dat klinkt inderdaad leuk!

Heb vanavond een hele overzichtelijke intervaltraining op de planning staan: 2x2000m. Gelukkig is het dan 'maar' 26 graden volgens Buienradar :/
Vooraf natuurlijk nog wat inlopen, WU en loopscholing, dus dat wordt vast flink zweten.
Merkte gisteravond wel dat het al snel wat koeler wordt in de avond. Dus wellicht heb je dat geluk vandaag ook.

• Tinusvolkel
  • Registratie: augustus 2014
  • Nu online
Totrail schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:08:
[...]

Merkte gisteravond wel dat het al snel wat koeler wordt in de avond. Dus wellicht heb je dat geluk vandaag ook.
Gisterenavond in het donker was het heerlijk loopweer, maar net was het toch best warm voor een tempoloopje maar iig weer een goede training geweest, met de marathon kan het ook warm zijn typ ik uit ervaring.... ,

Strava

• Limbeckx
  • Nu online
Ik liep rond half 7 gister en daar had ik achter wel spijt van eerlijk gezegd. Jeetje wat warm.

Morgen wat later denk ik

• Slickk
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 09:21
Gisteravond tempoloop gedaan van week 9 in het Bridge Ridge Run programma. 17km op marathon tempo, helemaal niet meer gewend aan zomerse temperaturen én lange werkdag achter de rug... Hartslag was hoger dan eigenlijk moet, qua tempo ging het wel lekker! Nog wat beter de Workoutdoors app instellen voor makkelijker inzicht in pace maar dat is zo voor elkaar.

Iemand tips waar je het best voor kunt kiezen; pace (current), pace (pedometer), pace (gps), pace (health system)? Of andere tips (buiten apps) om makkelijker je pace vast te houden en consistent te blijven lopen? Ik merk dat de latere kilometers ik harder m'n best moet doen om de pace vast te houden, wat ook wel logisch is gezien de vermoeidheid, maar soms gebeurt het ook wel dat ik dan weer te snel ga.

Het trainingsschema zelf vind ik wel fascinerend en met het gestelde doel uitdagend genoeg om gemotiveerd te blijven. Dat het uiteindelijk ook echt leidt tot een marathon onder de 3u, ach, dat maakt niet eens zo heel veel uit eerlijk gezegd. Nu al veel plezier van gehad. :)

• Hartloper
Slickk schreef op woensdag 8 september 2021 @ 15:43:
Gisteravond tempoloop gedaan van week 9 in het Bridge Ridge Run programma. 17km op marathon tempo, helemaal niet meer gewend aan zomerse temperaturen én lange werkdag achter de rug... Hartslag was hoger dan eigenlijk moet, qua tempo ging het wel lekker! Nog wat beter de Workoutdoors app instellen voor makkelijker inzicht in pace maar dat is zo voor elkaar.

Iemand tips waar je het best voor kunt kiezen; pace (current), pace (pedometer), pace (gps), pace (health system)? Of andere tips (buiten apps) om makkelijker je pace vast te houden en consistent te blijven lopen? Ik merk dat de latere kilometers ik harder m'n best moet doen om de pace vast te houden, wat ook wel logisch is gezien de vermoeidheid, maar soms gebeurt het ook wel dat ik dan weer te snel ga.

Het trainingsschema zelf vind ik wel fascinerend en met het gestelde doel uitdagend genoeg om gemotiveerd te blijven. Dat het uiteindelijk ook echt leidt tot een marathon onder de 3u, ach, dat maakt niet eens zo heel veel uit eerlijk gezegd. Nu al veel plezier van gehad. :)
Het heeft wel niet zo'n goede verhouding easy/hard.
De tempoloop in marathontempo is hard.
De Yasso 800's zijn hard.
En zelfs de rustige lange duurloop eindigt met een paar kms aan marathontempo.
Ik vind het ook een fascinerend schema, maar voor mij zou het leiden tot blessures. Denk ik.
Ik heb ooit het run less, run faster schema geprobeerd, ietwat vergelijkbaar, maar dat was toch te hard.

Maar je houdt het blijkbaar goed vol, ongezien je ongeveer aan het moeilijkste deel zit - 17km aan marathontempo.

• Slickk
Hartloper schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:46:
[...]

Het heeft wel niet zo'n goede verhouding easy/hard.
De tempoloop in marathontempo is hard.
De Yasso 800's zijn hard.
En zelfs de rustige lange duurloop eindigt met een paar kms aan marathontempo.
Ik vind het ook een fascinerend schema, maar voor mij zou het leiden tot blessures. Denk ik.
Ik heb ooit het run less, run faster schema geprobeerd, ietwat vergelijkbaar, maar dat was toch te hard.

Maar je houdt het blijkbaar goed vol, ongezien je ongeveer aan het moeilijkste deel zit - 17km aan marathontempo.
Klopt, de 80/20 regel die ik aan beginnende hardlopers onder vrienden en collega’s altijd voorleg, houd ik zelf totaal niet aan. Ik voel ook wel dat dit echt op het randje zit, als ik even niet op m’n vorm let begin ik al vrij snel m’n linkerkuit te voelen. De Yasso’s zijn eigenlijk ook wat gek, omdat je voor een marathon die snelheid niet nodig hebt en bijv 10km tempo intervallen logischer zouden zijn. Tegelijk houdt die afwisseling in trainingen mij wel gemotiveerd en qua thuissituatie zijn 3 langere sessies per week makkelijker te doen dan 5 of 6 kortere loopjes. Dat was voor mij dan ook de reden om het te proberen. Pittige trainingen met altijd een rustdag er tussen, die ook wel echt gewenst is.

Toch zijn veel reacties op die blog ook positief en zijn er vergelijkbare marathonschema’s van andere gerenommeerde partijen. De langere tempolopen geven mij vertrouwen dat op een goeie dag met ‘frisse’ benen een marathon op dat tempo er wel in zit.

• m-vw

m-vw

Gisteravond toch maar ingeschreven voor de halve marathon zaterdagavond in Antwerpen.
Afgelopen weekend ging het niet al te best, maar ik heb gewoon zin in een echt evenement.

Garmin FR245M + HRM-RUN

• Galois
  • Registratie: oktober 2002

Galois

1811 - 1832

Vroeger, toen hardlopen mijn nr. 1 sport was en ik 150-200 maandelijkse kilometers maakte, verving ik mijn schoenen heel slaafs nadat Strava mij meldde dat ik 1000 km op had gelopen. Tegenwoordig loop ik een stuk minder (80-100 km/maand) en fiets ik veel meer.

Ik merk dat ik nu slordiger ben ik het 'vervangen' van mijn schoenen. Ik loop nog wel steeds op drie paar (verschillende) schoenen (1 paar voor interval/tempo en 2 paar voor duurlopen).

Maar toen en nu is het niet zo dat er aan de buitenkant te zien is dat mijn schoenen versleten zijn. Het bovenwerk is helemaal niets aan te zien en de zool eigenlijk alleen als je heel goed kijkt, maar ook niet heel veel slijtage na 1000 km.

Mijn favoriete duurloop schoen is de Asics Cumulus waar ik al zo'n 10 paar van heb gehad. Strava gaf paar weken geleden aan dat ik de 1000 km gehaald had en ik heb zojuist een nieuw paar (in de outles van Asics: 98 euro :)) gekocht.

Maar dan ben ik er weer mee bezig en vind het eigenlijk onzin om schoenen in deze staat in de kliko te gooien. Want inderdaad, ik heb een paar oude paren bewaard om er bv. mee in de tuin te werken oid, maar daar heb ik ook niet zoveel van nodig. Kortom: zonde om ze in deze staat weg te gooien, maar toch ben ik helemaal geïndoctrineerd door (vooral vanuit de fabrikant?) de vuistregel van 'niet meer dan 1000 km mee lopen, blessures, slecht, enz, enz', dat ik er niet mee verder 'durf' te lopen vanwege hogere blessurerisico's.

Wat is jullie mening hierover. Wat doen jullie eigenlijk?

(twee jaar geleden waren we een weekje in Portugal op vakantie en ik had toen een paar mee dat rond de 1000 km gelopen had en die heb ik toen aan het einde van mijn vakantie aan een zwerver op straat gegeven, die was er erg blij mee, want zoals ik zeg: het bovenwerk 100% intact en de zool eigenlijk nog wel prima. Vond ik wel een mooie bestemming voor mijn schoen :)).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Slickk
Galois schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:40:
Vroeger, toen hardlopen mijn nr. 1 sport was en ik 150-200 maandelijkse kilometers maakte, verving ik mijn schoenen heel slaafs nadat Strava mij meldde dat ik 1000 km op had gelopen. Tegenwoordig loop ik een stuk minder (80-100 km/maand) en fiets ik veel meer.

Ik merk dat ik nu slordiger ben ik het 'vervangen' van mijn schoenen. Ik loop nog wel steeds op drie paar (verschillende) schoenen (1 paar voor interval/tempo en 2 paar voor duurlopen).

Maar toen en nu is het niet zo dat er aan de buitenkant te zien is dat mijn schoenen versleten zijn. Het bovenwerk is helemaal niets aan te zien en de zool eigenlijk alleen als je heel goed kijkt, maar ook niet heel veel slijtage na 1000 km.

Mijn favoriete duurloop schoen is de Asics Cumulus waar ik al zo'n 10 paar van heb gehad. Strava gaf paar weken geleden aan dat ik de 1000 km gehaald had en ik heb zojuist een nieuw paar (in de outles van Asics: 98 euro :)) gekocht.

Maar dan ben ik er weer mee bezig en vind het eigenlijk onzin om schoenen in deze staat in de kliko te gooien. Want inderdaad, ik heb een paar oude paren bewaard om er bv. mee in de tuin te werken oid, maar daar heb ik ook niet zoveel van nodig. Kortom: zonde om ze in deze staat weg te gooien, maar toch ben ik helemaal geïndoctrineerd door (vooral vanuit de fabrikant?) de vuistregel van 'niet meer dan 1000 km mee lopen, blessures, slecht, enz, enz', dat ik er niet mee verder 'durf' te lopen vanwege hogere blessurerisico's.

(twee jaar geleden waren we een weekje in Portugal op vakantie en ik had toen een paar mee dat rond de 1000 km gelopen had en die heb ik toen aan het einde van mijn vakantie aan een zwerver op straat gegeven, die was er erg blij mee, want zoals ik zeg: het bovenwerk 100% intact en de zool eigenlijk nog wel prima. Vond ik wel een mooie bestemming voor mijn schoen :)).
Nou, dat 'indoctrinatietruucje' zijn ze lekker in doorgeslagen. Tegenwoordig wordt er over de meeste schoenen gezegd dat ze max 500-600 km meegaan en de superschoenen met carbon platen zelfs slechts 200-400km. Verschilt ook wel wat per persoon door gewicht en loopstijl denk ik.

Ik zou gewoon lekker doorlopen en zelf voelen hoe het is. Bij sommige schoenen raak je wat demping kwijt in de middenzool, wat je eigenlijk vooral voelt als je een nieuw paar ervan draagt.

Ik vind het nog steeds een verkooptruc en trek me er niet zoveel van aan. Maar goed, zoveel kilometers maak ik eigenlijk niet eens.

• Tim_W
Ik denk dat het inderdaad vooral een kwestie van aanvoelen is.

Ik heb 1200km op de Asics Nimbus 22 staan en ondanks dat ze er nog heel goed uitzien, merk ik wel degelijk dat er veel van de demping verloren is gegaan. Bij een paar Asics Novablast (1e generatie) had ik het gevoel van mindere demping "al" na 700km.

Ik gebruik inmiddels ook een paar als "werkschoenen" en andere waarvan ik weet dat ik er niet meer op ga hardlopen gooi ik in de kledingcontainer. Weggooien is inderdaad zonde.

[Voor 14% gewijzigd door Tim_W op 09-09-2021 12:08]

Strava Garmin 245

• elastiek
Galois schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:40:

Schoenen neem ik uit de roulatie als ze niet lekker meer lopen. En dat is meestal ergens tussen de 700 en 1.100 kilometer als ik 2 of 3 keer pijntjes heb overgehouden aan het lopen met die schoenen. Dan gaan ze via de lokale hardloopwinkel naar Fast Feed Grinded om te worden gerecycled.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Hangt voor mij heel erg af van de schoen. Een zoom fly gaat bijvoorbeeld veel langer mee door de midsole, dan een endorphin speed.

Ook is het denk ik belangrijk om het in perspectief te zien, ik loop nu 300-400 km per maand. Dan hebben schoenen en de kwaliteit daarvan meer impact, dan wanneer je incidenteel een keer loopt. Als ik een blessure kan voorkomen door schoenen tijdig te vervangen, dan doe ik dit, beter dan een blessure en geld bespaard hebben ;)

Als de schoenen er nog netjes uitzien, gaan ze een keer in de wasmachine en daarna naar de lokale kringloop (meestal het geval).

• tlpeter
  • Nu online

Vroeg opstaan en lekker een kort loopje in de ochtend.

• tlpeter
  • Nu online
[...]

Misschien doe je het al, maar misschien een enkelbrace overwegen voor het lopen?
Hiermee heb je meer stabiliteit voor je enkel.

• Frenz64
tlpeter schreef op donderdag 9 september 2021 @ 11:12:
[...]

Misschien doe je het al, maar misschien een enkelbrace overwegen voor het lopen?
Hiermee heb je meer stabiliteit voor je enkel.
Heb ik wel gedaan ja, vooral als ik (bij uitzondering weliswaar) in het bos liep of die enkele trail liep.

Het vervelende is dat de enkel niet zwikt, maar dat ik letterlijk struikel over de buitenkant van m'n linkervoet die ik blijkbaar niet genoeg kan heffen. Het gebeurt ook in een flits, ik weet zelfs niet precies hoe ik val, wel dat ik niet op tijd kan corrigeren en nooit op de rechterknie val (wat logisch zou zijn bij zwikken). Mss toch wel een goed plan om voorlopig die enkelbrace weer eens op te snorren

• Appie76
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 22-09 20:47
Die emotional rollercoaster waar wij als hardlopers in zitten, da's toch eigenlijk te gek voor woorden heh? Zo zat ik eergister eens te kijken naar de Tweakbokjes en zag dat ze afgeprijsd waren naar 60,-. Toen kwam er wat werk tussendoor waardoor ik ze niet meteen besteld heb. Ging ik gister opnieuw kijken en jawel hoor, ze waren een tientje duurder geworden. Maar ach, 70,- is eigenlijk ook geen geld, dus toch maar kijken of ik ze kon bestellen. Toen zag ik dat er ook nog een Symmetros-versie is: iets dikkere zool en daardoor wat meer demping, lijkt me wel ideaal voor easy en long runs. Die er dan ook maar meteen bij. Zijn wel iets duurder ondanks de sale: 91,-. Bij het uitchecken zie ik de optie staan om een coupon in te voeren, maar die heb ik niet. Even googlen en jawel hoor: een coupon gevonden waarmee de prijs van 161,- naar 112,- gaat! Da's toch geen geld voor 2 paar schoenen...

Ok, ik bestel en zie als verwachtte bezorgdatum de dag erna staan, lekker vlot. De volgende ochtend (vandaag dus) de track &trace bekeken en jawel hoor: tussen 9:50 en 11:50u komen ze. Da's precies op tijd voor mijn lunchrun!

Maar naar mate de tijd vordert, geen Postnl te bekennen. Ik check de track&trace nog eens en de doos zal wel niet meer in de bus gepast hebben, want helaas komt Postnl nu pas in de middag, jammer.

Kom ik terug van mijn loopje, zie ik Postnl door de wijk rijden. Als ze maar niet al aan de deur geweest zijn!?

Voordeur open, geen "we hebben u gemist" briefje, pfew... Draai ik me om, komt het busje aangereden. Deze doos is voor u!

Hoewel beide paren dezelfde maat zijn, past de symmetros toch wat krapper dan de floatride. Misschien toch maar (gratis) omruilen voor een maatje groter?

Verder wel mooie schoenen hoor, maar ik moet ze nog even "goed" passen.

Wat een hoogte- en dieptepunten allemaal zeg, dit trekt een mens toch niet? 7(8)7

Zo, dit was mijn spreekbeurt...

Ik heb geen signature

• Rudedadude
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22-09 12:30

Rudedadude

Maybe we were born to run

elastiek schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:18:
[...]

Schoenen neem ik uit de roulatie als ze niet lekker meer lopen. En dat is meestal ergens tussen de 700 en 1.100 kilometer als ik 2 of 3 keer pijntjes heb overgehouden aan het lopen met die schoenen. Dan gaan ze via de lokale hardloopwinkel naar Fast Feed Grinded om te worden gerecycled.
Ik heb een maand terug op het fietsje ook 10 paar oude schoenen weggebracht naar een Runnersworld zodat ze gerecycled worden. M'n eerst marathonschoenen, m'n eerste ultra schoenen, m'n eerste wrdstrijdschoenen. Maar per saldo gewoon oude meuk die plaats innam. Inlegzolen en veters bewaar ik trouwens, die blijf ik vaak gebruiken. De rest is meestal wel 'af'.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Cranzai
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 09:18
Sinds een weekje in het bezit van een paar saucony endorphin shift 2. Geen plaat maar wel de filosofie van een hoge stack.

Nadat ik ontevreden was over met name de slijtzool van de NB880v10 op zoek naar wat anders. Zo ben ik bij een sport2000 tegen de endorphins aangelopen, met een of andere footpod meting zou ik hier neutraal op lopen. Nog belangrijker was dat ik een enorm solide gevoel had in deze schoen.

Met mijn inlegzolen moet ik een schoen met weinig torsie hebben en een hoge drop volgens de podoloog. Dat laatste is niet perse het geval met 4mm van de schoen maar wordt natuurlijk verhoogd door de zool zelf.

Nu twee trainingen op gedraaid en mijn achillespezen lijken wel heel blij te worden van deze schoenen en ik dus ook oOo

• Xaverius
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22-09 18:41

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Zo, ben ik weer eens. Eigenlijk kom ik alleen nog maar op het forum voor dit topic :+
Blessure 1 (hielspoorachtig) is onder controle, blessure 2 is afgehandeld (wat gezwikte enkel) en hersteld van een stevige verkoudheid, geen COVID. Dat laatste heeft er wel ingehakt maar mooi net voor de vakantie was ik hersteld.

En dat was handig want we gingen naar Oostenrijk, de bergen in. Geweldig genoten daar van de hoogteverschillen maar omdat ik gewoon nog een lagere conditie heb en de mrs een vervelende bilspierachtige (beetje gek want het is nu niet vast te stellen waar het probleem exact zit) heeft konden we niet als gewoon presteren op de bergen.

Maar wel geweldig genoten en vooral gezweet want wat kost het weer energie om een paar honderd meter te stijgen. We zijn niet de 1000 D+ gepasseerd wat ik wel graag had willen doen in een goede conditie maar ik ben tevreden met de inspanningen.

Op de terugweg zijn we nog een 2 nachten in Freiburg geweest en hebben daar de hoogste berg daar hardgelopen. Het mooiste voor mij was dat na de top de afdaling perfect steil genoeg was om omlaag te racen. En dan af en toe volledig afremmen omdat ik een klein stukje met een bijna beenlengte afdaling in combinatie met wat onhandige rotsen en/of wortels niet vertrouwde op snelheid.

En wat ik persoonlijk mooi vond om te horen was dat toen ik weer terug omhoog naar mijn vrouw liep die me vertelde dat ze mensen die me zagen afdalen tegen elkaar zeiden van "das ist next level" oid. Ik doe alleen waar ik van geniet en ik vind het mooi dat anderen zien dat ik geniet.

Activiteiten en foto's zijn wel op mijn Strava account te vinden.

Maarrrr waarom ik hier ook kwam, zijn er mensen die zondag in Arnhem aan de Bridge to Bridge meedoen? Ik ga normaal gezegd aanmoedigen ergens op/langs de dijk met mijn vrouw.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• FEIJ_87
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 08:42
@Xaverius ik zag dat je in ehrwald gelopen had, ben daar zelf ook geweest deze zomer om m’n eerste serieuze hoogtemeters te maken. Erg mooie omgeving inderdaad

Wat betreft Arnhem; helaas dit weekend werken, anders had het me wel leuk geleken

• MaFFia
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22-09 13:17
Beginnende hardloper met een nieuwe aanwinst de Garmin venu s2. Echt lekker lopen met zo een ding om je pols. Had zelf al 2 jaar geleden een paar on cloud schoenen gekocht en net 10 km op gelopen toen ik noodgedwongen moest stoppen.

Nu ben ik weer langzaam aan weer begonnen en de opbouw gaat aardig. Ben geen marathon loper ofzo en die ambities heb ik ook niet.
Het doel gaat tussen de 5 en 10 km per hardloopsessie zijn.

Alleen heb ik nu na een paar runs veel last van mijn voeten en dat zit voornamelijk onder aan rechter voet ( voetboog ? )
En vanmorgen dusdanig dat ik geen stap meer kon zetten en moest stoppen.

Mijn eerste gedachten gaan uit naar steunzolen omdat ik die schoenen amper heb gebruikt.
Zou het zonde vinden om ze nu al weg te gooien, maar is het wel aan te raden om steunzolen te nemen .

Weet wel dat ondanks ik geprobeerd heb goede schoenen te kopen, ik voortaan niet meer naar een Daka gaat maar naar een winkel voor hardlopers.

http://www.youtube.com/user/elfirx AKA MaFFia|NL|

• Limbeckx
  • Nu online
MaFFia schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:07:
Beginnende hardloper met een nieuwe aanwinst de Garmin venu s2. Echt lekker lopen met zo een ding om je pols. Had zelf al 2 jaar geleden een paar on cloud schoenen gekocht en net 10 km op gelopen toen ik noodgedwongen moest stoppen.

Nu ben ik weer langzaam aan weer begonnen en de opbouw gaat aardig. Ben geen marathon loper ofzo en die ambities heb ik ook niet.
Het doel gaat tussen de 5 en 10 km per hardloopsessie zijn.

Alleen heb ik nu na een paar runs veel last van mijn voeten en dat zit voornamelijk onder aan rechter voet ( voetboog ? )
En vanmorgen dusdanig dat ik geen stap meer kon zetten en moest stoppen.

Mijn eerste gedachten gaan uit naar steunzolen omdat ik die schoenen amper heb gebruikt.
Zou het zonde vinden om ze nu al weg te gooien, maar is het wel aan te raden om steunzolen te nemen en waar moet ik deze halen/meten.

Weet wel dat ondanks ik geprobeerd heb goede schoenen te kopen, ik voortaan niet meer naar een Daka gaat maar naar echte winkels voor hardlopers.
Ik denk dat ik last heb gehad van dezelfde spier(groep). Deed vooral pijn als ik een tijdje niet had gelopen. BIj het hardlopen zelf ging het snel over. Ik zou sowieso een proffesional aanspreken gezien we hier geen medische experts zijn. Wat bij mij wel hielp was om mijn voet half op een trede te zetten met de hak in de lucht hangend en vervolgens oefeningen doen door met mijn tenen mijn voet omhoog te duwen.

• Calitomnication
  • Laatst online: 09:35

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Na een stilte pauze van 2 weken wil ik me ook weer melden :w.

Heb de laatste periode niet heel veel meegelezen, dus op sommige punten heb ik wel iets gemist denk ik :). Al zie ik dat de oude vertrouwde " hoeveel km's kun je op een paar schoenen lopen" discussie weer terug is :).
Reden van de stilte? We zijn op vakantie naar Oostenrijk geweest en de laptop bewust helemaal uit laten staan, heerlijk.
Wat niet stil is blijven staan, dat zijn de hardloopschoenen en de bijbehorende kilometers. Het nadeel van onze locatie was dat we in een dal zaten, met links en rechts bergen, rivieren en hoofdwegen wat de auto's je met 100 km/pu voorbij razen, niet heel relaxed lopen. Voor de tempoblokken heb ik gebruik gemaakt van de parkeerplaats van het nabijgelegen skiresort.

2x ben ik een berg opgelopen, 1x niet gepland, de 2e keer wel. Over de 1e keer, dat was een onverwachte klim, We waren onderweg naar de Weißensee en ergens halverwege heeft mijn vriendin me afgezet zodat ik de laatste 11 km zou kunnen lopen, dan nog een rondje om het meer wat op een totale afstand van ongeveer 18 km zou komen. Als routeverkenning had ik Google Maps gebruikt en het zag er allemaal prima uit, wel een weg waar de auto's 80 tot 100 mogen. Maar zolang je op de witte lijn blijft lopen houden ze goed rekening met je. Direct na het verlaten van het dorp ging de weg flink omhoog, dat stuk wist ik, maar de hartslag schoot meteen naar de hoge zones, wat niet heel vreemd is met een stijgingspercentage van 12%. Nu heb ik die percentages wel vaker gehad, in Zuid Limburg heb je die er ook tussen. Enig verschil is dat ze in Zuid Limburg na 50 meter stoppen maar deze ging na de bocht door, en na de volgende bocht, en de volgende. Het segment dat ik had uitgekozen bleek het zwaarste stuk van de hele route te zijn en die hoogteverschillen zie je dus niet op Google Maps 8)7. Eindresultaat; 450 hoogtemeters naar boven en dus ook weer omlaag. Daarna nog een paar flinke verhogingen, dus was er wel klaar mee :).

De 2x bergop was een bewuste keuze, heb altijd eens willen ervaren hoe het is om een echte berg op te rennen, met haarspeldbochten en al. Achter ons park lag de Nassfeldpass / Passo di Pramollo een bergpas richting Italië, om daar te komen moest je 2km lopen, dus de ideale afstand om warm te lopen. De eerste 3km gingen eigenlijk prima, maar daarna werd het zwaar, heel zwaar :/. Op sommige punten was hardlopen bijna niet meer te doen en hoewel ik de hoop had om de berg zonder te stoppen zou kunnen lopen, dat bleek een te hoge verwachting. Ben 3x even gestopt en het stuk van 16,7% heb ik maar gelopen. Eindresultaat; 13,5 km (inclusief 2km warmlopen), 1079 hoogtemeters in de beentjes, gemiddelde tempo 6'/km en een eindtijd van 1.21. De dag erop wel spierpijn in de kuiten, maar dat is ook niet zo heel vreemd :P.

Voordeel is wel, gisteren ben ik gewoon weer in Venlo gaan lopen en we kwamen op een segment waar ook een heuvel zou moeten liggen. Althans, de teamgenoten hadden het op dat punt zwaar, maar voor mijn gevoel was het gewoon vlak en liep zonder tempo in te leveren naar boven :D. Ben benieuwd hoeveel tijd het kost voordat dit gevoel weer weg is en je weer last van deze heuvel gaat hebben :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Xaverius
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22-09 18:41

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Kleine tip @Calitomnication , volgende keer de laag Terrein in maps ook even aanzetten. Daar was het hoogteverschil waarschijnlijk wel op te zien. ;)

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Calitomnication
  • Laatst online: 09:35

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Xaverius schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:41:
Kleine tip @Calitomnication , volgende keer de laag Terrein in maps ook even aanzetten. Daar was het hoogteverschil waarschijnlijk wel op te zien. ;)
Thanks voor de tip, achteraf gezien had ik ze ook in Strava kunnen vinden natuurlijk. Naast Google Maps heb ik voornamelijk gebruik gemaakt van Street View, maar daar zie je die verschillen helemaal niet op terug. Een bocht die er op de foto vrij vlak uitzag bleek in werkelijkheid 8% -O-. Naja, mooie ervaring rijker zullen we maar zeggen :).

We hadden bij de Decathlon overigens van die Cliff energie koeken meegenomen. Meer als een impulsaankoop, maar achteraf wel blij mee. Niet voor onderweg, maar eenmaal in de auto was ik er wel blij mee. Tijdens de 2e loop was ik blij dat ik op het laatste moment toch nog een Maurten in m'n zak had gestopt, die had ik onderweg wel nodig. Zonder weet ik niet of ik de top had gehaald.

Mooiste moment van de 2e loop was overigens nog de sprint naar het einde. Ik was bijna boven en de weg was vlak, dus aanzet gemaakt richting hm-tempo. Toen over de Italiaanse grens een pasta naar binnen werken. Toen we eenmaal terug naar de auto liepen viel het me pas op dat de weg verre van vlak was, zeg maar helemaal niet. Alleen als je van 12% komt, dan valt die 4% stijging best wel mee :P

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Frenz64
Net als je bij een autoongeluk weer snel achteer het stuur moet kruipen heb ik net toch maar weer een duurloopje gedaan en hoera! niet gevallen 8) 8)7 . Zoals ik op Strava al zeg: niet alleen kinderhanden zijn gauw gevuld.

• Tibs
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 22-09 12:52
Hmm, het begin van het schooljaar is toch telkens een hectische periode als je getrouwd bent met een lerares...

Van lopen kwam de laatste 2 weken niet veel in huis. Ik stond ervan versteld hoe snel je VO2Max van Garmin achteruit gaat als je even niet loopt.

Ik probeer nu om toch terug 2 maal per week te gaan lopen om de verloren conditie terug te vinden.
Voorlopig denk ik de suggested workouts niet te volgen en sowieso duurlopen bij lage hartslag te doen.

• jmignolet
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 22-09 16:57
Tibs schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:46:
Van lopen kwam de laatste 2 weken niet veel in huis. Ik stond ervan versteld hoe snel je VO2Max van Garmin achteruit gaat als je even niet loopt.
Ik kijk daar zelf ook graag naar, maar meestal nadat ik heb gelopen na x aantal dagen een pauze te hebben genomen (onvrijwillig ofcourse, stomme back to the office :+ ).

Echt gek hoe ik na 1 week niet te hebben gelopen mijn hartslag veel te hoog was naar mijn zin. 2 dagen daarna nogmaals gaan lopen en het was weer een stuk beter. Je lichaam went er wel weer snel aan. :)

• Tibs
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 22-09 12:52
jmignolet schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:56:
[...]

Ik kijk daar zelf ook graag naar, maar meestal nadat ik heb gelopen na x aantal dagen een pauze te hebben genomen (onvrijwillig ofcourse, stomme back to the office :+ ).

Echt gek hoe ik na 1 week niet te hebben gelopen mijn hartslag veel te hoog was naar mijn zin. 2 dagen daarna nogmaals gaan lopen en het was weer een stuk beter. Je lichaam went er wel weer snel aan. :)
Het terug verplicht op kantoor werken heeft inderdaad ook een nadelig effect op het lopen. Anders kon ik snel een loopje doen tijdens de middagpauze.

• jmignolet
Tibs schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:58:
[...]

Het terug verplicht op kantoor werken heeft inderdaad ook een nadelig effect op het lopen. Anders kon ik snel een loopje doen tijdens de middagpauze.
Absoluut. Ik ging eigenlijk in de ochtend vòòr het werk lopen tijdens de WFH dagen. Nu kan ik enkel na het werk lopen maar dat komt er vaak niet van. Ik eet relatief 'vroeg' avondeten, rond 18u - 18u30 en de tijd dat ik thuis kom na het werk met 1u in de file te zitten.. Sjah, dan is het quasi etenstijd. Vervelend, maar ach ja.

• Totrail
Vanwege een voorspelde onweersbui besloot ik vandaag maar rondjes in de buurt te lopen zodat ik of snel thuis zo zijn of in de bebouwde kom bleef om eventueel te schuilen. Wel lekker gelopen 8*1000 sneller om 1000m rust. De laatste twee ging er een spiertje of zenuw irriteren net onder m'n heup. Meteen maar even een dagje extra rust nemen dan.

• Hartloper
Vandaag een stratenloop gedaan van 10 km. 900 deelnemers 5 en 10 km tesamen gestart.
Helemaal pre-coronasfeer, geen maskers of ander gedoe, ook niet bij het publiek, dat wel minder talrijk was dan vroeger.

Ik had twee van de vrienden van m'n zoon (17 jaar) uitgedaagd ("maak jullie borst maar nat") dat ik het ze lastig ging maken op de 10 km.
De zoon liep de 5 km onder de 19 minuten, zoals verwacht..

Ik liep mee met 1 van de 2 jongens die ik uitgedaagd had, de tweede wist dat hij niet zou kunnen volgen, loste vrij snel en finishte in 45 minuten.
Mijn doel was om onder de 40 min te lopen. Mijn PR voor 10 km had ik in 2019 op 39:59 gezet, en ik wou dat 2 jaar later herhalen.
Iedereen startte als gek, ik dus ook. Eerste km in 3:32/km, een snelheid die ik zelfs voor een 5km niet kan volhouden. Niet slim.
Splits tonen duidelijk te snelle start, voor de rest wel een typisch verloop voor een 10 km met de traagste kms rond 7 en 8 km, en de laatste kms weer wat sneller met de meet in zicht. De 8ste km was de moeilijkste, ik liep alleen en er was tegenwind. Ik hoorde iemand in het publiek zeggen "die is moe aan het worden".

3:32 min/km
3:47
3:47
3:59
4:06
4:02
4:12
4:13
4:07
4:06

Was beter aan 3:55 min/km gestart en dat dan de hele tijd volgehouden. Ik denk wel dat ik nog iets sneller had gekend, mits gelijkmatiger snelheid.

Ik liep tot de 4de km mee met de klasgenoot van mijn zoon (de beste loper van de twee), toen moest ik hem laten gaan. Op 8 km was er een vrij grote kloof, ik schat zeker 30 seconden. De laatste 2 km zag ik hem niet meer, veel draaien en keren in straten in de binnenstad. Blijkbaar was hij wat ingezakt (laatste km aan 4:30 ongeveer) en ik had nog een ferme eindsprint op 100m van de finish.
Uiteindelijk is hij maar 6 sec voor mij gefinisht. Dan denk je natuurlijk, had ik mijn eindsprint maar 100 m vroeger ingezet.
Maar da's praat achteraf.

Op de website was het parcours 10,1 km lang , op mijn Garmin 9,9 km.
Ik beschouw 39:22 toch als mijn nieuwe PR op de 10 ;)

[Voor 0% gewijzigd door Hartloper op 11-09-2021 08:36. Reden: update]

• Totrail
En van een net opgeloste knieblessure gaan we naar een heup/bilspier blessure. Vandaag de hele dag nog last gehad nadat het gisteren tijdens m'n loop begon. Dat wordt dus weer extra rust nemen en dat brengt m'n 30km plannen op 31 oktober toch wel wat in gevaar.

• Keiichi
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22-09 19:34
Ik heb vandaag een 50k gedaan als 'voorbereiding' op m'n marathon van eind oktober (Ik verzin altijd wel excuusjes en redenen die eigenlijk niet per se ergens op slaan).

Had hierover tegen anderen een grote mond, "ohhh die loop ik wel even onder de 5 uur". Het is 20 minuutjes langer worden doordat ik na 40km toch wel wat leermomentjes had :')
Ik vrees dat ik m'n bold statement over de marathon ook maar bij moet stellen dat ik die waarschijnlijk niet in 3h30min wel even ga lopen.

uiteraard een strava linkje: https://www.strava.com/activities/5942081257

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Cranzai
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 09:18
Keiichi schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 21:16:
Ik heb vandaag een 50k gedaan als 'voorbereiding' op m'n marathon van eind oktober (Ik verzin altijd wel excuusjes en redenen die eigenlijk niet per se ergens op slaan).

Had hierover tegen anderen een grote mond, "ohhh die loop ik wel even onder de 5 uur". Het is 20 minuutjes langer worden doordat ik na 40km toch wel wat leermomentjes had :')
Ik vrees dat ik m'n bold statement over de marathon ook maar bij moet stellen dat ik die waarschijnlijk niet in 3h30min wel even ga lopen.

uiteraard een strava linkje: https://www.strava.com/activities/5942081257
Run van Winschoten, altijd leuk!
Vandaag zelf nog ff langs de kant gestaan als supporter

• Keiichi
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22-09 19:34
Cranzai schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 21:19:
[...]

Run van Winschoten, altijd leuk!
Vandaag zelf nog ff langs de kant gestaan als supporter
Oh cool, heb veel support gehad van de kant. Op een gegeven met, Hup Frank! Koste me 1 rondje om te bedenken dat m'n naam bij m'n nummer staat.
Als je in de 5de rond iemand met fel groen shirt zag met een kop op onweer. Dan was ik het :p

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• m-vw

m-vw

Zit nu op de tram te wachten na zojuist in Antwerpen de halve marathon gelopen te hebben. Ondanks wat fysieke ongemakken toch een pr.

Ongeveer 10.000 lopers en doordat het parcours dwars door het centrum loopt behoorlijk wat volk en sfeer langs de kant.

Het was behoorlijk bochtig, maar om op zaterdagavond door de jodenbuurt en tussen de terassen door te rennen is wel een heel speciale ervaring.

Op naar de 10EM volgende maand, eens kijken of ik daar dezelfde strategie ga volgen. :P

[Voor 23% gewijzigd door m-vw op 11-09-2021 23:45. Reden: Toevoegingen]

Garmin FR245M + HRM-RUN

• m0ridin
Lekker bezig weer mensen!

Hier staat voor vandaag een 3u LDL op het programma, ik ga zo dus de trein naar Hilversum maar eens pakken om dan de NS trail van Hilversum naar Driebergen-zeist te lopen (28k) en dan nog het stuk verder naar huis (~10k) te doen...

Eigenlijk net een km of 2 te ver, maar dat zien we dan wel weer (desnoods wandel ik het laatste stuk). Heel benieuwd hoe het zal gaan na een, ehm... zware (maar gezellige en leuke) week sociaal gezien ;) Maar een rustig loopje gister ging eigenlijk best prima dus dat geeft hoop. Wel jammer dat het sociale aspect ertoe heeft geleid dat ik ~1.5kg meer mee moet zeulen dan vorige week :P

Hoe dan ook...leuk om even wat anders te lopen, hopelijk gaat het allemaal enigzins soepel.

*Edit*

En terug, poeh! Tot 2 uur lopen vind ik leuk, daarna niet zo meer hehe.

Idd volgens plan naar Hilversum gegaan en vandaar teruggerend naar Utrecht. Was ook benieuwd hoe de stryd het hier zou doen...

Maar zo kom je er ook wel achter dat trailen toch wat anders is dat asfalt, leuk om door de bossen en heides te rennen maar het is wel wat meer opletten op je voeten en ook qua route. Ook al stond hij op mijn horloge, 2-3 meter ernaast qua gps en je pakt toch zo even een verkeerd pad. Dus toch enkele keren even om moeten draaien, of door moeten steken, maar vooruit.

De opdracht was 2:30 in Z2 en dan nog 30 minuten z3, de eerste 2 uur ging in Z2 nog wel prima maar daarna werd het toch lastiger. Ook door zandigere ondergrond hier en daar, beetje hellingen, dan zit je zo weer een zone hoger. (oh, en natuurlijk het feit dat je al 2 uur aan het rennen bent ;) ).

Na 2:30 begonnen mijn benen ook echt zwaarder te worden, dan wordt het allemaal meer werken en minder 'lekker lopen' maar pas het laatste kwartier a 20 minuten was ik er echt wel klaar mee.

Denk toch dat ik de stryd ook nog even moet dubbelchecken, heb het idee dat hij toch net wat te weinig afstand rekent. Een procent of 2-3.

Was bij een loopje donderdag al, en ook nu... De gpx afstand was 38,1-38,2 en dan ben ik ook nog eens verkeerd gelopen (geen kilometers maar zo een meter of 200-300) en volgens horloge (afstand via stryd) kom ik op 37,1 uit.

Nu heb ik 1 of 2x een klein stukje gewandeld tijdens het nemen van een gel, maar dat komt niet op 100-en meters uit.

Binnenkort maar eens mijn 'standaardrondje' van ~10,1km doen en kijken wat daar uit komt. Als daar ook uit blijkt dat het 2% scheelt zal ik die 'calibratiefactor' of hoe dat ook heet even aanpassen.

Hoe dan ook, deze zit er weer op... gelukkig! Gezien aanloop en alles denk ik dat het niet tegenviel, al was het wel aardig pittig aan het einde!

https://www.strava.com/activities/5947674447

[Voor 57% gewijzigd door m0ridin op 12-09-2021 13:53]

• turambar
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 22-09 19:31
Gisteren de Airborne Freedom Trail in Arnhem gelopen.

Het is geen race, er is geen tijdregistratie (buiten je eigen Garmin om natuurlijk). Het is een "run to remember freedom". De tocht doet een aantal plekken aan die een belangrijke rol hebben gespeeld tijdens Operation Market Garden in de Tweede Wereldoorlog. Iedere loper krijgt bij de start een houten kruisje mee. Dat kan achtergelaten worden bij een van de gedenkplekken tijdens de route.

Ik liep de 44 km. De start hiervan was op de plek waar de parachutisten zijn geland. De route was zo veel mogelijk onverhard. Door de regen af en toe modderig. Een aantal erg mooie single tracks en in de tweede helft ook (voor Nederlandse begrippen) aardig wat heuvels.

Tegen het einde van de trail, bij de tweede verzorgingspost, was een oorlogskerkhof. Hier heb ik het gedenkteken achtergelaten bij een graf van een onbekende soldaat. Daarna was het nog een kilometer of 8 naar de finish bij de John Frost Bridge (die uit "A Bridge Too Far"). De laatste trappetjes op en af waren nog een leuk toetje voor mij toch al verkrampte benen.

https://www.strava.com/activities/5943599684

Enkele foto's:
https://imgur.com/a/nlvCYiU

• AdExposed
Off topic, maar misschien hier ook wel handig:
De rode versie van de Garmin Forerunner 245 is voor een mooie prijs te koop bij Amazon.de, met een totaalprijs van 189,73. De zwarte versie staat op 229 euro.

• Roadman
  • Registratie: januari 2008
  • Nu online
Ik denk dat oktober wel eens een mooie loopmaand kan gaan worden...

https://nos.nl/artikel/23...sbewijs-in-horeca-theater

• kraanwagen
  • Registratie: juli 2021
  • Laatst online: 06:49
Roadman schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:54:
Ik denk dat oktober wel eens een mooie loopmaand kan gaan worden...

https://nos.nl/artikel/23...sbewijs-in-horeca-theater
Zou mooi zijn!

• AppieR
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 09:03
turambar schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:49:
Gisteren de Airborne Freedom Trail in Arnhem gelopen.
Gezien je starttijd op Strava (12:50) zaten we volgens mij in dezelfde startgroep (eerste bus, tweede groepje). Was inderdaad een mooie tocht en zeker de stop op de begraafplaats was indrukwekkend!

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

• polthemol
  • Registratie: maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
gisteren na 3 weken hardlooprust eindelijk weer kunnen gaan rennen! De pace, het temporiseren en noem maar op sloegen nergens op dus na een 1km of zo maar gestopt daarop te letten en in de modus van 'ik doe wel wat' gegaan. Net geen 10K gedaan uiteindelijk, door wat mul zand, beetje gravel, beetje asfalt, vanalles wat.

De knie voelde goed, het klimmen ging wat soepeler ook, dus het vele roeien en lunges doen lijkt een effect te hebben gehad. Nu een dagje rust en morgen weer een loopje doen en eens zien of ik weer wat kan gaan belasten. Daarna maar een trainingsschema vanaf de start volgen en terugopbouwen naar een leuke afstand voor het einde van het jaar of zo.

https://www.strava.com/activities/5947208711

• Limbeckx
  • Nu online
Ik probeer naast mijn hardlopen ook wat gewicht te verliezen. Die combo is echt lastig. Heel regelmatig heb ik na het rennen geen honger maar voel ik mij zwak en misselijk als ik niet eet dus probeer daar op te letten maar nu ben ik ook al 3 augustus op hetzelfde gewicht. Eten jullie specifieke dingen na het hardlopen en laten jullie specifieke andere dingen?

• Krylinck
Na (bijna) een jaar van pijn, hoop en alternatief trainen zonder te weten welk effect dat heeft, heb ik gisteren een punt bereikt waarop ik eindelijk kon zien hoe de vorm en de conditie is. Er was een klein loopje georganiseerd in CenterParks de Vossemeren, vlak over de grens in België. Overigens mijn eerste loop in het 'buitenland' (nu ja, 15km van mijn huidige woonplaats), want nadat vlak voor de start een boom omgevallen was op het parcours van een cross waar we een paar jaar geleden waren, moesten we daar onverricher zake terug naar huis keren.

Mijn vriend en ik hadden ons ingeschreven voor de 5km en ik zou tevreden zijn geweest met elke tijd onder de 20 minuten. Ik wist dat rond de 19 moest kunnen na een eenmalige tempotraining een maandje geleden. Verder is het natuurlijk lastig inschatten als je maar een paar kilometer per week kunt lopen. Tevens was het een nogal impulsief besluit om te gaan en vooral ingegeven door het feit dat we achteraf lekker konden uitzwemmen in AquaMundo :+ Bij het inlopen waren de fietsbenen van afgelopen week in ieder geval goed merkbaar.

Alle wetenschap aan de kant geschoven bij de start. De eerste kilometer ging volledig op gevoel in 3:24. Oeps... Ik was ook meer bezig met de weg vinden en mensen opzij schreeuwen dan opletten op mijn tempo. Mijn vriend kon het tempo helaas niet bijhouden en had na een kilometer een gaatje laten vallen, maar ik kreeg wel twee anderen mee die duidelijk ontspannen liepen. Richting de twee kilometer begon ik wel te voelen dat een 5km niet meer zo makkelijk ging als een jaar terug. Het tempo bleef echter goed. 3:30 in km 2 en 3, 3:34 in km 4.

En toen ging het mis. De twee andere heren hadden mij inmiddels ingehaald en besloten om een bospad in te slaan. Ze hadden namelijk een pijl gezien, maar dat bleek achteraf dus de verkeerde te zijn. En aangezien niemand die wedstrijd ooit eerder had gelopen, de pijlen op bordjes van letterlijk ongeveer 5x15cm stonden en we geen voorfietser hadden, hebben we even 2km aan de race toegevoegd. Ik kwam de 5km door in ergens rond de 17:50, maar we liepen op een kaarsrechte weg de verkeerde kant op, dus ik vermoedde dat er nog wel redelijk wat bij zou komen. Achteraf blijkt dat ik obv mijn 4km-tijd waarschijnlijk zou zijn gefinisht in 17:35. Volledig onverwacht en een persoonlijke top-10 tijd. En dat zonder carbon.

Al met al ben ik dus super tevreden. Niet alleen met mijn tijd, maar ook omdat mijn vriend met 18:50 een persoonlijk record liep en daarmee de wedstrijd nog won :)

Hier ging het mis. In groen wat we hadden moeten lopen en in blauw wat we gelopen hebben.

• Tim_W
Hier in voorbereiding van de Rotterdam marathon bij de 30 km afstand voor m'n wekelijkse duurloop aanbeland.

Ondanks dat een vrijmibo niet de beste voorbereiding is ging het eigenlijk best ok. Hartslag aan het einde wel ietsje omhoog, maar niet al te gek veel.

Deze loop heb ik ook meteen maar gebruikt om nog even wat gelletjes te proberen. Recent Maurten gekocht en dat ging allemaal prima, 3 stuks, op 8, 16 -en 24. Tussendoor ook nog wat AA gedronken.

Komende weken worden de zwaarste weken van het schema, ik zie er een klein beetje tegenop, maar tegelijkertijd kijk ik er eigenlijk ook wel naar uit. :P

Strava Garmin 245

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Limbeckx schreef op maandag 13 september 2021 @ 08:40:
Ik probeer naast mijn hardlopen ook wat gewicht te verliezen. Die combo is echt lastig. Heel regelmatig heb ik na het rennen geen honger maar voel ik mij zwak en misselijk als ik niet eet dus probeer daar op te letten maar nu ben ik ook al 3 augustus op hetzelfde gewicht. Eten jullie specifieke dingen na het hardlopen en laten jullie specifieke andere dingen?
voor wat perspectief als eerste: als ik een uur ga rennen verstook ik grofweg iets tussen de 700 en 1000 calorieën (*ik neem wat marge, dekken we even alle intensiteiten ed. af :) ).

Een kilo vet geeft een 7000 calorieën aan energie, dus om die te verbranden zou ik al een ~7 tot 10 uur moeten rennen zonder iets bij te eten/extra te eten. Dan maak ik ook nog de aanname dat de voeding 'on par' is. Ik eet dus niet te veel.

Dat als referentie: als je voeding is afgestemt, ga je merken dat je langzaam gaat afvallen. Maar beter nog: meet ook je vetpercentage, want als je veel gaat rennen, heb je ook een kans dat je wat spiermassa erbij krijgt (en dus gewicht), maar vet verliest.

Qua zwak/misselijk gevoel: dit is afhankelijk van welk soort loop je hebt gedaan. Ik heb zelf na heftige intervals of hill repeats dat ik me wiebelig voel of zelfs bijna niet kan eten erna. Als ik een lange duurloop heb gehad in Z1/Z2 dan heb ik nergens last van, hooguit soms een beetje stijve benen.

Bij het misselijk gevoel probeer ik altijd wat te drinken, vaak een glaasje ranja, anders een glas water. Je lichaam maakt soms geen enkele verschil tussen misselijk gevoel, honger of dorst: en meestal heb je dorst, stiekem verlies je best wat zweet met rennen.

Overall om af te vallen met rennen: je zult je voeding in orde moeten hebben, regelmatig moeten bewegen/rennen en best dat ook gestructureerd doen (zodat het vol te houden is, het is makkelijk om een paar kilo kwijt te raken op een maand, ga je leven op crackers, niet bepaald goed vol te houden :+ ). Dan zul je als het goed is langzaam de wijzer omlaag zien kruipen.

• Slickk
Ik vind de combo juist bijna te ‘goed’ op het vervelende na zelfs; krijg opmerkingen uit m’n omgeving dat ik er mager en ouder uitzie. Loop sinds een jaar nu regelmatig en ongeveer 5kg afgevallen zonder dat ik dat wou. Een bekend verschijnsel dat ik hier wel vaker heb gelezen, omdat veel een wat ingevallen gezicht krijgen en rimpels zichtbaarder worden. Achja. Soms is het ook afgunst van mensen die zelf liever ook wat meer zouden sporten denk ik.

Je hebt voldoende energie nodig om te lopen. Niet eten is geen geweldige manier om af te vallen. Probeer dingen te eten die je langer een vol gevoel geven en laat dingen staan die dat maar voor een korte periode doen. Oftewel, eiwitten, vet en vezels (oké, liefst onverzadigd vet uiteraard) geven je langer een vol gevoel dan suiker. Denk aan kwark, avocado, vis, noten, volkorenbrood, bonen en dat soort dingen als gezond (nog steeds niet oneindig veel natuurlijk) met daar tegenover chips en snoep als ongezond (veel calorieën terwijl je lichaam er weinig aan heeft en hongergevoel weer snel terug is).

Ik ben er niet heel precies in maar als makkelijke vuistregel; hoe minder het product verwerkt is en natuurlijker van aard, des te groter de kans dat het gezond is. Dus liever rosbief dan gebraden gehakt als broodbeleg, liever biefstuk dan frikandel, liever roomboter dan frituurvet, etc.

Je verbrandt het meest met hardlopen als je langzamer loopt, zone 1 / zone 2 als je het over hartslag hebt, dat idee. Als je nog kunt praten terwijl je loopt, zit je vaak wel goed. Volgens mij begint dat verbranden na een minuut of 20 (eerst wordt glucose/‘suiker’ in je lichaam opgemaakt), dus hoe langer hoe beter. Als je echt veel gewicht wil verliezen, dan is eerst een half uurtje krachttraining in de sportschool + cardio / hardlopen daarna ideaal. Dan kweek je spieren die zorgen voor nog meer verbranding uren na het trainen en dankzij de krachttraining begin je meteen met verbranden tijdens de cardio/het hardlopen daarna.

Echt resultaat zie je pas na 2 of 3 maanden is mijn ervaring, je doorzettingsvermogen en geduld worden beloond! Je gewicht zegt ook niet alles, zoals gezegd kan het best zijn dat je vet bent kwijtgeraakt en tegelijk je spieren zijn gegroeid. Uiteindelijk gaat het erom; hoe voel je je? Fitter dan in juli? :)

• Frenz64
De essentie van je verhaal deel ik @Slickk , maar wel een kanttekening erbij:

Het is een fabeltje dat je meer (vet) verbrandt als je langzamer loopt, de verhouding is anders ja: naarmate je harder loopt, wordt het glucose gehalte hoger, je vetverbranding gaat maar tot een bepaalde inspanning. Dat is overigens bij iedereen anders. Ik kan makkelijk 4 uur plus sporten (fietsen, suppen) zonder koolhydraten te nemen. Maar goed, ik ben ook al een jaar bezig met een koolhydraat-arme voeding (geen dieet dus, anders eten) én periodiek vasten (geen ontbijt, alleen 12 en ca, 18 uur eten, niets tussendoor).

Dus je streven is makkelijk haalbaar @Limbeckx , pas er alleen voor op dat je jezelf niet volpropt met koolhydraten door de dag heen, dan zul je niet afvallen. Onbewerkt vezelrijk voedsel geeft idd een blijvend verzadigd gevoel. Je moet het alleen wel lekker maken.

• m-vw

m-vw

Als je een "normaal" voedingspatroon hebt en daar activiteit aan toevoegt die er voorheen niet was dan zal je langzaam maar zeker gewicht verliezen.

Wat men hierboven al schrijft: Je verbrand het meeste vet in je lagere hartslag zones. Veel mensen die beginnen met lopen met als doel gewicht te verliezen gaan hier de fout in, want bij alles net iets sneller dan wandeltempo vliegt de hartslag omhoog. Stevig doorwandelen werkt gewoon goed, maar past niet in het verwachtingsplaatje.

Omdat je ook schrijft dat je je zwak en misselijk voelt na het lopen komen er bij mij nog twee zaken naar boven:

1. Wat en wanneer eet je voor het lopen. Eet je speciaal voor het lopen of houd je je gewoon aan je dagpatroon en als je speciaal voor het lopen eet hoelang van te voren dan.
2. Eigenlijk mijn belangrijkste vraag: Loop je niet gewoon te hard? Het is een training, geen wedstrijd op leven en dood. Als je je vaak zwak en misselijk voelt ben je gewoon verkeerd bezig.

Garmin FR245M + HRM-RUN

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Frenz64 schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:16:
De essentie van je verhaal deel ik @Slickk , maar wel een kanttekening erbij:

Het is een fabeltje dat je meer (vet) verbrandt als je langzamer loopt, de verhouding is anders ja: naarmate je harder loopt, wordt het glucose gehalte hoger, je vetverbranding gaat maar tot een bepaalde inspanning. Dat is overigens bij iedereen anders. Ik kan makkelijk 4 uur plus sporten (fietsen, suppen) zonder koolhydraten te nemen. Maar goed, ik ben ook al een jaar bezig met een koolhydraat-arme voeding (geen dieet dus, anders eten) én periodiek vasten (geen ontbijt, alleen 12 en ca, 18 uur eten, niets tussendoor).
nog een aanvulling: je kunt meer vet verbranden met een lagere zone doordat je dat simpelweg langer kunt volhouden qua belasting.

Qua glucose / vetverbranding: we moeten ook niet vergeten dat het echt niet zo is dat je vetverbranding stopt bij een bepaald inspanningsniveau. Ook met HIIT kun je behoorlijk wat van je vet wegwerken (wat je met rennen ook kunt doen door bv. de 30/30's te doen)

• jmignolet
Frenz64 schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:16:

Dus je streven is makkelijk haalbaar @Limbeckx , pas er alleen voor op dat je jezelf niet volpropt met koolhydraten door de dag heen, dan zul je niet afvallen. Onbewerkt vezelrijk voedsel geeft idd een blijvend verzadigd gevoel. Je moet het alleen wel lekker maken.
Volproppen met vetten of eiwitten zal er ook voor zorgen dat je bijkomt. Gaat over de totale energie dat je inneemt. Het is wel zo dat het 'makkelijker' is over the top te gaan met koolhydraten, indien ze weinig tot geen vezels beschikken. Krijg je dat verzadigd gevoel niet, en blijf je maar eten.

[Voor 4% gewijzigd door jmignolet op 13-09-2021 11:14]

• acidd91
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 09:45
Tim_W schreef op maandag 13 september 2021 @ 08:56:
Hier in voorbereiding van de Rotterdam marathon bij de 30 km afstand voor m'n wekelijkse duurloop aanbeland.

Ondanks dat een vrijmibo niet de beste voorbereiding is ging het eigenlijk best ok. Hartslag aan het einde wel ietsje omhoog, maar niet al te gek veel.

Deze loop heb ik ook meteen maar gebruikt om nog even wat gelletjes te proberen. Recent Maurten gekocht en dat ging allemaal prima, 3 stuks, op 8, 16 -en 24. Tussendoor ook nog wat AA gedronken.

Komende weken worden de zwaarste weken van het schema, ik zie er een klein beetje tegenop, maar tegelijkertijd kijk ik er eigenlijk ook wel naar uit. :P
Ik zit in dezelfde voorbereiding, ik ga komend weekend voor de eerste 30+. Vraagje wat betreft je gels: wat is de reden dat je Maurten hebt gekocht? Ik ben niet zo thuis in die wereld, maar voor mij werkt de Amacx standaard gel prima en die is een flink stuk goedkoper. Waarom zou ik Maurten kopen ipv Amacx?

• m0ridin
Mwah, volgens mij ben je een paar maanden geleden begonnen met de couch to 5k en loop je nu af en toe wat meer? Hoeveel/vaak loop je in de week? Als je in totaal 15-20k in de week loopt zal het minder hard gaan dan wanneer je 50k doet...

Ook zal je lichaam op een gegeven moment in balans komen, door lopen verlies je vet en krijg je spieren. Daar word je dus niet perse lichter van... En als je de hele tijd hetzelfde blijft doen zal je lichaam daar ook weer minder van uitgedaagd worden.

Zelf eet ik niks bijzonders voor of na een loop, ik doe gewoon mn standaard routine (ontbijt, lunch+fruit, tussendoortje, avondeten) en loop daar omheen. Alleen als ik een LDL oid heb hou ik er misschien wat meer rekening mee (en eet ik na afloop meer, maar dat is puur omdat ik dat dan mag van mezelf en dan gewoon lekker bier + ongezonde bagger neem).

De rest van de week vooral bewust eten, schrijf eens op wat je inneemt (tel de calorieren, kijk eens naar vet en suiker). Je kan vaak meer winnen met bewust eten dan met bewegen...
Pagina: 1 ... 141 ... 144 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee