Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:54

polthemol

Moderator General Chat
Limbeckx schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:32:
[...]

Dat ziet er op zich nog wel grappig uit. Klinkt wel als gedoe al maar dat kan ook zijn omdat ik niet zo goed weet hoe het zou werken.

Ik woon onder de rook van Rotterdam. Weet niet of daar veel gravelbike routes zijn. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat ik zo'n fiets a duizend euro ga kopen. Dan die achter mn auto geplaatsen. Naar een gravelbike pad ga rijden. Daar ga fietsen en dan dat ding weer terug ga sjouwen....

Over de 5k plan. Ik heb het gedaan met c25k app en daar was 2*10 min met 5 minuten rust ergens in week 6 volgens mij. Ik persoonlijk had dat niet gekund in week 1. en Wat jij ook zegt: overbelasting zou zo ontzettend zonde zijn...
ik quote fout met 5K plan, die was bedoeld voor de vraagsteller, maar ja, blessures en pijntjes ga je toch wel krijgen. Het laatste wat je wil is echter een blessure aan pezen of shin splints. Naar gedoe.

Gravel: grofweg hetzelfde als waar je je trails gaat rennen, maar ik heb geen idee hoe dat erbij ligt in Rotterdam en omgeving, ik woon in het zuiden dus ben binnen notime wel in een groen gebied.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 10:28
polthemol schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:48:
[...]

ik quote fout met 5K plan, die was bedoeld voor de vraagsteller, maar ja, blessures en pijntjes ga je toch wel krijgen. Het laatste wat je wil is echter een blessure aan pezen of shin splints. Naar gedoe.

Gravel: grofweg hetzelfde als waar je je trails gaat rennen, maar ik heb geen idee hoe dat erbij ligt in Rotterdam en omgeving, ik woon in het zuiden dus ben binnen notime wel in een groen gebied.
Ohh ja ik reageerde ook op de vragensteller. Trailruns heb ik ook nog nooit gedaan in Rotterdam eo maar lijkt mij opzich wel leuk een change of scenery. Zal eens zoeken...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:41
@Flipm0de

Als je erachter komt dat t toch geen goed plan was is het al te laat... Maar echt, neem het advies serieus. Het is heeeel makkelijk om jezelf voorbij te rennen (hi ha ho!) en dan zit je met de gebakken peren en moet je weer pauzeren/enorme stappen terug doen. Dan gaat de lol er snel van af hoor.

Conditie is meestal het probleem niet, maar je lichaam heeft idd echt tijd nodig om aan de belasting en de dreunen te wennen. Begin het schema echt vanaf het begin en niet halverwege, ik heb die fout in het verleden ook gemaakt toen ik begon met allerlei blessures en een lange hardlooppauze tot gevolg.

Daarna ECHT bij het begin begonnen (hoe stom dat soms ook voelde) maar daardoor wel op kunnen bouwen. (En nog steeds loop ik te vaak in de overbelasting valkuil)

Dag gezegd hebbende, straks weer een herstelloopje na de 34k van afgelopen zondag. Ben benieuwd want voelt allemaal nog niet helemaal top maar ja, dat kan ook door het zondigen op andere gebieden komen de afgelopen dagen... Knop weer om en weer gezond doen!

[ Voor 14% gewijzigd door m0ridin op 24-08-2021 10:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:17

Flipm0de

geen

hmmm okay, ik ga een paar stappen terug in het schema (liever lui dan moe) :P. Ben er wat meer over aan het googlen en denk wel dat jullie gelijk hebben.

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
wij weten het wel zeker ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:53
Leuk om te lezen eigenlijk, waarom mensen gemotiveerd zijn om te gaan hardlopen.

De reden om te sporten heeft twee kanten;
Aan de ene kant vind ik het leuk om mezelf uit te dagen en beter te worden. Daarnaast merk ik gewoon dat mijn lichaam een stuk fitter blijft. Ik moet zeggen dat hardlopen daar wel echt bij helpt omdat ik het ook merk bij het fietsen. Daar fiets ik ondertussen met een lagere hartslag dan eerst.
Aan de andere kant zorgt het ervoor dat ik mentaal gezond blijf. Ik heb er echt baat bij om soms even mijn hoofd leeg te maken. Ik ben nogal een denker een een reset is soms wel lekker.

Hardlopen is een sport die erbij gekomen is omdat het grotere doel uiteindelijk een triathlon is. Dan moet je beseffen dat je wel een keer moet wennen aan de belasting die dat met zich meebrengt. Die marathon loop je niet even vanzelf en ik wil gewoon gewent raken aan een deel van de belasting die dat met zich meebrengt.
Wielrennen, tja ik weet dat een hoop mensen daar niks in zien maar voor mij is het wel een beetje een sport die ik graag doe. Je ziet gewoon iets meer dan bij hardlopen. Ik fiets veel solo. Daarnaast probeer ik bij deze sport ook gewoon een ander geluid te laten zien. Inplaats van de weg is van mij ga aan de kant gewoon wat vriendelijker zijn en af en toe gewoon even wachten. Dat brent me ergens ook wel plezier. Mountainbike is een beetje op de achtergrond geraakt maar dat komt wel weer. Soms is wat variatie wel goed. Ik ben wel bezig het wielrennen ook wat meer in te vullen met intervallen etc, maar dat maakt het wel weer vervelend om andere mensen mee te vragen. Al zijn die wel liever lui dan moe want veelal zeggen ze af.
Fitness, ja is een beetje een aanvulling. Het is niet zo dat ik in de spiegel kijk en denk man die jongen moet zo breed als mogelijk worden. Het is meer een aanvulling voor core en om wat functioneel sterker te worden
misschien betekend dat wel gewoon dat ik mee ga doen met de crossfit maar dat weet ik nog niet.

Ik moet eerlijk zeggen dat Hardlopen me al wel veel heeft gebracht. Niet alleen kan ik het duidelijk merken in mijn conditie en mijn core maar ik heb me hierdoor ook moeten verdiepen in zaken zoals mijn flexibiliteit welke over het algemeen nu een stuk beter is dan een tijd geleden. Zaken zoals een World Greatest strech, en bijvoorbeeld ruim mijn tenen aan kunnen raken met gestrekte benen kon ik een half jaar geleden echt nog niet. Om dit te verbeteren doe ik elke ochtend 5 tot 10 minuten een paar rek oefeningen en dat bevalt eigenlijk prima. Daarnaast train ik meer op hartslag en weet ik echt een stuk beter wat in nodig heb om langere tijd te kunnen sporten. Ik zit over het algemeen gewoon lekkerder in mijn vel.
m0ridin schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:05:
@Flipm0de

Dag gezegd hebbende, straks weer een herstelloopje na de 34k van afgelopen zondag. Ben benieuwd want voelt allemaal nog niet helemaal top maar ja, dat kan ook door het zondigen op andere gebieden komen de afgelopen dagen... Knop weer om en weer gezond doen!
Dat probleem hebben we allemaal wel eens, mijn loopje van zondag voelde ook niet top maar dat had zeker te maken met het feit dat ik zaterdag 100 km op een fiets had gezeten. Dus van de week maar weer de goede gewoontes uit de kast gepakt. Op tijd eruit, op tijd naar bed, goed zorgen voor de aanvulling van eiwitten in mijn eten etc,

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
GerGio schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:46:
Wielrennen, tja ik weet dat een hoop mensen daar niks in zien maar voor mij is het wel een beetje een sport die ik graag doe. Je ziet gewoon iets meer dan bij hardlopen.
met hardlopen kun je ook prima heel veel zien in een loop hoor, duurt gewoon een beetje langer. Maar! Voordeel is dan wel weer dat je belachelijk veel mag eten daarna :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:53
polthemol schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:53:
[...]

met hardlopen kun je ook prima heel veel zien in een loop hoor, duurt gewoon een beetje langer. Maar! Voordeel is dan wel weer dat je belachelijk veel mag eten daarna :+
Het is anders, soms geniet ik meer van het lopen omdat ik langer van de natuur op een plek kan genieten.
Ik merk wel dat nu ik meer loop het wat meer vanzelf gaat. Het voelt niet meer alsof ik echt dreunend door het landschap ga. Dat maakt de hele ervaring wel relaxter.

Het voordeel is dat ik op de fiets wel gewoon ruim 3 uur kan sporten met minder belasting. Dat red ik met lopen net aan en dan moet ik de dagen daarop wel iets herstellen, althans veel meer meer als bij fietsen. Dat eten is leuk maar om nu te zeggen dat ik ongezond ga eten omdat ik toch de calorieën nodig heb is een beetje een verkeerd uitgangspunt. Maar daar hebben we het al over gehad. Iets met een flesje AA na het fitnessen iemand?

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
GerGio schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:14:
leuk maar om nu te zeggen dat ik ongezond ga eten omdat ik toch de calorieën nodig heb is een beetje een verkeerd uitgangspunt. Maar daar hebben we het al over gehad. Iets met een flesje AA na het fitnessen iemand?
er is een verschil tussen veel en ongezond eten natuurlijk. Een flesje AA zitten wel een paar kilometer rennen in voor je die uit je systeem hebt, alleen al op het gebied van calorieën natuurlijk, maar met een stevige duurloop zit een extra schep wortelenstampot er vaak wel in.

(als serieuze motivatie om te bljiven rennen is het natuurlijk de minste denk ik, daar niet van ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FEIJ_87
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-08-2024
Ik ben ooit begonnen omdat ik echt een slechte conditie had, zonder enige kennis van zaken vol aan de bak gegaan (na 3x lopen liep ik op krukken vanwege een overbelaste hamstring), vervolgens met vallen en opstaan verder gegaan en er lol in gekregen.

Nu loop ik vooral voor de rust, praktisch het enige moment dat ik echt alleen ben op wat woon-werk verkeer na en dat vind ik eigenlijk wel lekker af en toe, muziek/podcast aan en even rustig lopen.

Dan vind ik hardlopen ook wel weer een mooie sport omdat het zo meetbaar is hoe je er voor staat op een bepaald moment. Ik kan echt 'druk' zijn met het terugkijken in runalyze/strava en oude loopjes vergelijken met nu etc. Daar zit voor mij ook een groot deel van de lol.

Tijdens het lopen geniet ik echt niet altijd, bij een pittige interval met hartslag van 180 vind ik het niet perse heel leuk, maar als je daar dan op langere termijn de resultaten van ziet is dat wel weer tof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 21:48
Ik loop met name hard omdat de drempel laag is. Heb jaren op de racefiets gezeten, maar inmiddels heb ik twee kinderen en dan is een fietstocht behoorlijk tijd vretend.

Daarnaast heb ik al mijn hele leven last van eczeem. Niet altijd even erg, maar als het echt de kop op steekt dan gaat dit gepaard met de nodige schaamte en dan ben ik weinig bij de bokszak trainingen te vinden.

PSN: bollsie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
polthemol schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:53:
[...]

Grappig genoeg kan ik echt veel meer eten na het fietsen, ritjes van een paar uur zijn veel makkelijker dan 1,5u+ lopen. Of ja. Ik heb gewoon nooit geleerd 25km+ te lopen. Of 100km per week... ik vind het heel knap als mensen dat week na week doen.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Krylinck schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:36:
[...]

Grappig genoeg kan ik echt veel meer eten na het fietsen, ritjes van een paar uur zijn veel makkelijker dan 1,5u+ lopen. Of ja. Ik heb gewoon nooit geleerd 25km+ te lopen. Of 100km per week... ik vind het heel knap als mensen dat week na week doen.
Dat zijn dan ook echt de uitzonderingen hoor... Denk dat als je 30+ in de week loopt je al ruim bovengemiddeld bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:25
[...]
Ik heb gewoon nooit geleerd 25km+ te lopen. Of 100km per week... ik vind het heel knap als mensen dat week na week doen.
En de tijd die het kost om die weektotalen te lopen... :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Krylinck
elastiek schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:10:
[...]

Ik krijg al een hartinfarct als ik alleen al kijk naar de tijd die @chris dagelijks uit bed komt om een rondje te lopen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
[...]

Bij mij zijn de vreetbuien vooral na hele lange lopen. Met bv. die rondjes: ik ben daar bij elke rusttijd wel wat aan het snaaien, maar het is heel veel vloeibaar en relatief kleine hoeveelheden. Het grote eten kwam pas 2 dagen erna echt, dan ben ik bijna een hele dag door aan het eten (heb dan ook continu honger). Daarna is dat wel weer voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Tjonge jonge, als je naar een '70's discofeestje wil, dan weet je wat voor schoenen je aan kan trekken:

De nieuwste Adizero's Prime X 8)7

Ik ben een fan van het eerste uur van Hoka's, maar dit is toch wel next level shit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y75nCDUtuggqkvpKzrOfI9ulJck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jtx8bn5g5OUZaKy23gNEtL6N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
CPC, marathon van Leiden, Rotterdam en Amsterdam: nog steeds geen nieuws. Iemand hier die weet of ze doorgaan? Of wachten ze tot na de persconferentie van half september?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

elastiek schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:10:
[...]

Ik begin tegenwoordig steeds vaker tussen 6 en 7 smorgens. Dan is het goed te doen (met 3 kinderen , baby, peuter, kleuter).

Zit overigens niet aan 100km per week, afgelopen 2 weken 53,72 en deze week 90 (vooralsnog blessurevrij).
Merk alleen dat de vermoeidheid er wat insluipt.

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 24-08-2021 16:15 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
Frenz64 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:07:
Tjonge jonge, als je naar een '70's discofeestje wil, dan weet je wat voor schoenen je aan kan trekken:

Ik ben een fan van het eerste uur van Hoka's, maar dit is toch wel next level shit

[Afbeelding]
Ik vind het wel wat :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin

[Afbeelding]
Spice up your life!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:34

[Afbeelding]
Ik vind ze eigenlijk niet lelijker dan de meeste Hoka's :+

Ben trouwens alleen maar aan hardlopen omdat ik van de sigaretten af wou blijven. Precies 6 jaar geleden was ik het roken helemaal zat en ben ik cold turkey gestopt en vervolgens (te snel) begonnen met hardlopen. Uitereraard liep ik in allerlei valkuilen: te snel, verkeerde schoenen, enz. Flink last van oa shinsplints gehad toen.
In 2016 ben ik serieus van start gegaan met goede schoenen en een schema van Evy om vervolgens nooit meer te stoppen met lopen. Inmiddels loop ik al jaren bij een hele leuke loopgroep en ben ik lid van een AV.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-04 15:16
Vandaag weer een lekker loopje gedaan ipv. lunch (die lunch kwam daarna wel weer vlak voor/tijdens een call).
Na wat rustig opbouwen in de afgelopen maanden heb ik de afgelopen weken op vakantie de smaak weer helemaal te pakken gekregen. Wat weer betreft echt een prima zomer, warmer hoeft 't van mij niet te worden!

Grappig om te zien dat ik nu ook tegen het 'luxe probleem' aanloop dat ik nu ca. 2x per jaar nieuwe schoenen uit mag gaan zoeken obv gelopen km. Ik heb mezelf overtuigd dat ik nog even moet wachten voor ik de volgende in roulatie breng, maar kan er wel van genieten om alvast weer wat uit te zoeken.
Enerzijds bevallen mijn huidige schoenen (Reebok FF3) prima, maar voor de afwisseling lijkt het me wel fijn om een iets andere schoen erbij te pakken.
(Ik denk dat 't gewoon een mooi excuus naar mezelf is om weer wat reviews en mooie hardloop/trail blogs te lezen :P )

Overigens is voor mij de grootste motivatie en reden dat ik loop om fit te blijven. Vóór corona had ik een stoplicht relatie met de sportschool en daarvoor met bootcamp, maar ik vond vaak genoeg redenen om niet te gaan (al was ik vaak ook erg blij als ik wel ging). In de lockdown merkte ik dat de kilo's er wel langzaam aan kwamen (al was 't al doordat ik niet meer naar 't station fietste) en dus ben ik 't lopen weer opnieuw gaan ontdekken en heb 't eigenlijk niet meer los gelaten sindsdien; geeft me mentaal een uitlaatklep/reset en zorgt er ook voor dat ik fysiek lekkerder in mijn vel zit.
In tijden van goede motivatie pak ik er dan nog 1-2x per week een kracht en/of mobiliteitstraining bij, thuis.
Het sportschool abonnement ga ik opzeggen; ook in de afgelopen winter vond ik 't fijner om door weer en wind te rennen dan om bezweet in de sportschool te hangen..

[ Voor 31% gewijzigd door LauryanF op 24-08-2021 20:56 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FEIJ_87
kraanwagen schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:08:
CPC, marathon van Leiden, Rotterdam en Amsterdam: nog steeds geen nieuws. Iemand hier die weet of ze doorgaan? Of wachten ze tot na de persconferentie van half september?
Amsterdam werd gister nog op FB gepost dat ze er zelf vanuit gaan dat het door gaat, en ze spoorden mensen aan door te trainen. Beetje loze kreten misschien, aangezien ze toch afhankelijk zijn van de overheid

Fingers crossed voorlopig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vestingloop in Hellevoetsluis gaat wel door, vergunning is er al van de gemeente. Qua grootte niet te vergelijken met Rotterdam/Amsterdam maar de toon is gezet wat mij betreft :7

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Sport_Life schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 07:32:
Vestingloop in Hellevoetsluis gaat wel door, vergunning is er al van de gemeente. Qua grootte niet te vergelijken met Rotterdam/Amsterdam maar de toon is gezet wat mij betreft :7
ik denk dat iedereen straks zo achtervolgingsgevoelens krijgt bij de eerste wedstrijd in een paar jaar rennen :P 'aaaah! allemaal funky verwilderde mensen die achter me aan gaan en voor me wegrennen'.

Ben nu vooral nieuwsgierig rond september en daarna wat gaat gebeuren: als er nog wat maatregelen erin worden geklapt gaan een collectie kleinere trail/hardlooporganisaties het toch zwaar krijgen :/

@Frenz64 ik vraag me vooral af hoe zinnig al die demping is die men eronder blijft frotten. Er blijven weinig echte onderzoeken te vinden die de noodzaak ervan aantonen, maar de liters foam blijven toenemen :/

Hier in dag 3 van mijn hardlooploze 3 weken (en ben er nu al klaar mee >.<): fietsen, roeien en dagelijks lunges doen (had ik al gezegd dat ik er nu al helemaal klaar mee ben? :+ ). Gevoel in knie is weer wat het eerst ook was: dagje herstel en niets van last over. Zaterdag en zondagnacht geslapen als een blok en fysiek ook geen last van wat dan ook, dus nu maar stug doorpakken met krachttrainingen erbij.

Ik hou de oefeningen wel simpel en mik op veel herhalingen: lunges dus, banded side steps, airsquats en banded donkey kicks. De lunges plan ik dagelijks in een setje van 100 te doen en dan eens zien hoe ver het gaat.

Misschien dat ik daarna mijn eigen backyard maar doe omdat mijn uitvallen toch immens blijft steken. Speel nu nog wat met het idee, maar misschien zijn er hier ook mensen die daar eventueel interesse in hebben? Kan een grappig iets zijn om te regelen/bedenken met de tweakers hardloopcommunity hier?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Gisterenochtend bij de Fysio geweest en die was erg tevreden over het herstel van mijn heup. Alles lijkt ook al weer veel meer in balans na twee weken braaf twee keer per dag de oefeningen te doen. Enfin, het lijkt er op dat het 'kartonnetje' in mijn schoen niet nodig gaat zijn. :)

Werd me wel (wederom) met klem aangeraden om naast het hardlopen iets van oefeningen te doen om te voorkomen dat er weer verschillen ontstaan in kracht en soepelheid van de verschillende spieren. Oefeningen zoals squads en lunges en puur met eigen lichaamsgewicht. Daarnaast de foamroller gebruiken op plekken waar ik last van heb. Dit is wel een gevalletje "ik weet het wel" en heb ik in dit topic ook al meerdere keren om advies gevraagd voor wat betreft oefeningen. Wederom maar weer een poging wagen om dit nu eindelijk eens een keer in mijn routine te krijgen :$ Scheelt weer dat ik per 1-9 wat minder ga werken en dus 4 uur in de week extra tijd heb, misschien kan ik dan ook eens die oefeningen doen.... :P

Ik zat wel na te denken om misschien maar de sportschool te proberen, aan de andere kant vind ik de maandelijkse verplichting vooral zonde van het geld omdat dit soort simpele oefeningen ook prima thuis kunnen.

Ik mocht gewoon mijn schema weer oppakken en dus ook weer gewoon mee met de loopgroep. Gisterenavond dus gelijk maar weer meegedaan. Heerlijk om weer met gelijkgestemden te lopen. Was ook gezellig druk met ca. 20 man. En het ging goed! Nu wel het gevoel alsof er iemand een goede schop tegen mijn heup gegeven heeft maar dat was volgens de fysio geen probleem.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbeckx
Krijg net het verzoek om zo ongeveer 15 dagen in september in het buitenland te zijn voor mijn werk. Niet eens op 1 plek maar 4 verschillende plekken. Dat gaat mijn 10k schema wel even in de war gooien. Wil wel blijven rennen denk ik maar weet niet of ik de precieze workouts kan doen die zouden moeten.

Naja maandje later 10k dan maar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Limbeckx schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:23:
Krijg net het verzoek om zo ongeveer 15 dagen in september in het buitenland te zijn voor mijn werk. Niet eens op 1 plek maar 4 verschillende plekken. Dat gaat mijn 10k schema wel even war gooien. Wil wel blijven rennen denk ik maar weet niet of ik de precieze workouts kan doen die zouden moeten.

want in het buitenland hebben ze geen plekken waar je kunt rennen? :+ Afhankelij kvan waar je werkt, waar ze je stallen: consistentie is makkelijk te behalen met sporten door het gewoon te doen. Voordeel van hardlopen is dat je alleen maar ene paar schoenen, broek en shirt nodig hebt en karren maar.

Als je in een hotel verblijft, heb je ook nog vaak een hardloopband bv. Kortom: geen excuus om je schema door te schuiven :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 22:39

Galois

1811 - 1832

Limbeckx schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:23:
Krijg net het verzoek om zo ongeveer 15 dagen in september in het buitenland te zijn voor mijn werk. Niet eens op 1 plek maar 4 verschillende plekken. Dat gaat mijn 10k schema wel even war gooien. Wil wel blijven rennen denk ik maar weet niet of ik de precieze workouts kan doen die zouden moeten.

Ik vind het altijd heerlijk om in het buitenland, op onbekende plekken, hard te lopen! Dat is vast wel te regelen: 's ochtends of 's middags na het werk voor het eten.
(tenzij je natuurlijk naar een tropisch land gaat met een luchtvochtigheid van 95% en 35 graden :))

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Limbeckx
Lopen gaat wel lukken en heb daar ook wel zin in. Weet alleen niet of het precies mijn garmin schema gaat worden. Zal maar eens tempraturen gaan checken om te zien wat voor hardloopkleren ik moet meenemen. Scandinavië zal niet zo warm zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Limbeckx schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:31:
Lopen gaat wel lukken en heb daar ook wel zin in. Weet alleen niet of het precies mijn garmin schema gaat worden. Zal maar eens tempraturen gaan checken om te zien wat voor hardloopkleren ik moet meenemen. Scandinavië zal niet zo warm zijn...
is je schema op tempo of hartslag (of ipv hartslag bv. 'je moet nog een gesprek kunnen voeren')? Afhankelijk van hoe je schema gaat: als je daar te maken krijgt met meer heuvelachtig om te rennen kun je eens dapper proberen waar je staat en 1 training proberen de pace te volgen of je blijft een 10 - 20 seconden onder de pace die in het schema staat (als je een paar trainingen anders/minder doet, maakt dat weinig tot niets uit, 1 training maakt het verschil niet in een goed schema).

Qua temperatuur: als je gaat rennen heb je beduidend minder last van de kou veelal :P Als het zo borderline is dat je denkt ik heb het warm/koud: ik pak dan vaker nog een singlet mee en trek dat over mijn normale hardloopshirt aan. Laagjes kleden vrij efficiënt en als het toch te warm is, is het snel uit gedaan en makkelijk mee te nemen in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
polthemol schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:38:
[...]

is je schema op tempo of hartslag (of ipv hartslag bv. 'je moet nog een gesprek kunnen voeren')? Afhankelijk van hoe je schema gaat: als je daar te maken krijgt met meer heuvelachtig om te rennen kun je eens dapper proberen waar je staat en 1 training proberen de pace te volgen of je blijft een 10 - 20 seconden onder de pace die in het schema staat (als je een paar trainingen anders/minder doet, maakt dat weinig tot niets uit, 1 training maakt het verschil niet in een goed schema).

Qua temperatuur: als je gaat rennen heb je beduidend minder last van de kou veelal :P Als het zo borderline is dat je denkt ik heb het warm/koud: ik pak dan vaker nog een singlet mee en trek dat over mijn normale hardloopshirt aan. Laagjes kleden vrij efficiënt en als het toch te warm is, is het snel uit gedaan en makkelijk mee te nemen in de hand.
Schema is op tempo en duur. Niet op hartslag. Gelukkig maar want hartslag zit in bijna elke sessie op mijn max. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Limbeckx

Ach, een 2 weken wat afwijken van je schema kan ook geen kwaad volgens mij hoor... Als je enigzins eenzelfde doet (beetje LDL, interval/tempo etc) komt het wel goed. Los daarvan kunnen andere omstandigheden ook juist in je voordeel werken (meer hoogteverschillen, warmer) voor in dit koude kikkerlandje :)

Als je 2 weken helemaal niks doet schiet het niet echt op (maar ook niet rampzalig natuurlijk), maar beetje onderhouden en je zal er niks op achteruit gaan en kan zelfs makkelijk nog progressie blijven maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:16
Limbeckx schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:08:
[...]

Schema is op tempo en duur. Niet op hartslag. Gelukkig maar want hartslag zit in bijna elke sessie op mijn max. :'(
Iets te zwaar schema? Das toch niet gezond altijd op de Max… verhouding is meestal 80% langzaam 20% snel. Hier zit ik meestal rond de 70% Max hartslag

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Tinusvolkel schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:24:
[...]

Iets te zwaar schema? Das toch niet gezond altijd op de Max… verhouding is meestal 80% langzaam 20% snel. Hier zit ik meestal rond de 70% Max hartslag
nuance: als je begint met rennen dan gaat het in het begin hard. Ik weet dat ik met mijn start2run de eerste 2 maand de volle hersteltijden liep te happen naar adem en ook continu op max hartslag zat. Er was weinig marge om die 80/20 aan te hangen en datzelfde zag ik terug toen ik mijn vriendin hielp met haar start2run.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbeckx
precies wat @polthemol ik zit volgens garmin op vo2max die zo laag is dat ik bij de 40% laagste vo2max hoor. En nu na een maand of 3 begint het minder te worden dus als ik de schema's van 3 maanden geleden zou lopen, zou ik zeker niet meer op max lopen maar ik ben juist een schema aan het doen met het afwisselen van easy runs met progression runs en strides dus blijf de lat verleggen.

Ik vind het niet heel erg zolang het lichaampje het aan kan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Had het even gemist dat @Limbeckx net begonnen was, maar dat op Max hartslag lopen in het begin viel hier wel mee, maar had al wat opgebouwd met voetballen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:33

Secsytime

Automagisch

Krylinck schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:14:
[...]

Ik krijg al een hartinfarct als ik alleen al kijk naar de tijd die @chris dagelijks uit bed komt om een rondje te lopen.
Chris is niet de enige hoor.. ik sta ook elke dag om 05:30 naast het bed om hard te kunnen lopen.. Je moet wat met een sub-3 marathon ambitie en een klein kind. En ja lange afstand lopen kost veel tijd, maar geeft ook veel energie!

Net toch maar een Stryd besteld. Ben erg benieuwd of het waarde gaat toevoegen in de marathon training.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
Nou aanstaande zondag toch weer eens een wedstijdje. 7.5 km om een recreatieplas hier in de buurt. Beetje rare afstand, maar ja.. Eens zien hoe de vlag erbij hangt na tijden geen wedstrijd meer gelopen te hebben en 3 weken vakantie.
Had eigenlijk de RunX loop willen doen zaterdag, maar iemand vond het schijnbaar leuk om die 's avonds organiseren en dan kan ik dus niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• threaker2
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 06-09-2021
Dirk0s schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:42:
Ik zit zelf eigenlijk met een klein ding qua rustige duurloop.
Zo liep ik:
vrijdag 12km op 5:30 met hartslag 131 gemiddeld.
vanmorgen: 11km op 5:30 met hartslag 146 gemiddeld.

Snap er niks van waarom mijn lichaam soms zo grote verschillen laat zien. Heb nu 3 weken vakantie en wilde graag het volume wat omhoog gooien.
Zoals ik het zie, als niet-expert: Ik heb vorig jaar een poosje de tijden, hartslag, temperatuur, windsnelheid bijgehouden, en fluctuaties van 5% ofzo in hartslag bij dezelfde snelheid/temperatuur/etc waren daarbij normaal, en fluctuaties van 10% niet ongebruikelijk. Mijn inschatting is dat er nog talloze extra factoren meespelen, en als je die niet weet dan kun je ze als ruis beschouwen. Je zou kunnen zeggen dat je hartslag op de 5:30 dus gemiddeld 138 +/- 5% was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Dirk0s schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:48:
[...]Ik had er misschien bij moeten vertellen dat het dus vaker gebeurd. Vooral als ik na het werk loop ten opzichte van lopen in het weekend. In het weekend is mijn hartslag vaak 10-15 hoger.
Het was idd wel super klam om te lopen net. Dus misschien speelde dat een rol.
Dat klamme weer helpt idd niet maar er kan ook iets anders aan de hand zijn.

De hartslag kan lager zijn agv een begin van overtraining. Dan kan er een schijnbare verlaging van de hartslag optreden, simple omdat je te moe bent dat het hart normaal gedrag te laten vertonen.
In het weekend heb je wat meer rust, minder stress (?) en ben je wellicht nog niet optimaal qua hartslag maar het hart kan al wel iets meer aan en gaat dus wat sneller kloppen.

Het is bekend dat als je dit niet op tijd herkent er een significant groep lopers, incl trainers denkt.... he de hartslag wordt lager eigenlijk zou ik wat harder kunnen gaan trainen.
Je hebt mazzel met deze waarneming en als het dus echt waar is.... dan is het beter om ff gas terug te nemen tot de hartslagen op de diverse trainingsdagen ongeveer gelijk zijn bij hetzelfde tempo.

Men noemt dit in vakkringen een zgn "paradox". Wellicht nu wel in te zien waarom dat zo genoemd wordt.
Ga bij twijfel langs een sport arts en bekijk samen met hem of je een paradox case bent, dus eigenlijk dat er sprake kan zijn van een bepaalde mate van overtraindheid.
Succes/sterkte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Secsytime schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:40:
[...]

Chris is niet de enige hoor.. ik sta ook elke dag om 05:30 naast het bed om hard te kunnen lopen.. Je moet wat met een sub-3 marathon ambitie en een klein kind. En ja lange afstand lopen kost veel tijd, maar geeft ook veel energie!

Net toch maar een Stryd besteld. Ben erg benieuwd of het waarde gaat toevoegen in de marathon training.
Wat is dat toch met vaders en sub 3 uur doelen :) @Sport_Life is er ook zo 1 toch?

Normaal loop ik ook regelmatig om 6:00 maar we zijn nu op vakantie in Drenthe alleen ben bang dat ik de kinderen vroeg wakker maak als ik smorgens aan het rommelen ben, dus ga nu maar lopen in het middagslaapje van de jongste.
Ik loop nu minder vaak maar dan wel meteen een duurloopje van een kleine 20km, want dan kom je ook nog is ergens. Heerlijk alleen de kaart en route op m’n horloge zonder dat ik weet hoe snel ik ga of wat m’n hartslag is. De routes zijn tot nu toe 50 50 verhard / onverhard dus minder belastend maar benen / voeten worden er schijnbaar wel sterker van omdat ze continu moeten corrigeren, dus het zal vast wel bijdragen aan m’n marathon training.
Snelheid zit wel goed dus wat interval trainingen missen vind ik niet erg.

Verder zie ik de locaties van hunebedden mooi in de route builder van Strava dus heb ik mooi wat punten om een route van te maken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
Tinusvolkel schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 20:29:

Verder is zie ik de locaties van hunebedden mooi in de route builder van Strava dus heb ik mooi wat punten een route van te maken :)
Weet je wat leuk is? Garmin een route voor je laten verzinnen. Dat is mij prima bevallen tijdens mijn vakantie. Oh wacht..

* InZane rent hard weg voor de Garmin bash :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
InZane schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 20:54:
[...]

Weet je wat leuk is? Garmin een route voor je laten verzinnen. Dat is mij prima bevallen tijdens mijn vakantie. Oh wacht..

* InZane rent hard weg voor de Garmin bash :+
En dan mis je de voorpret van de route uitstippelen :) Strava kan ook prima een route genereren maar maak liever zelf een route op basis van de heatmap.

Dus probeer mij maar met andere argumenten het Garmin kamp in te praten >:)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:45
Morgen een 5.000m op de baan :D Maar ik voel dat ik te ambitieus ben, de intervallen en blokken op tempo gaan prima qua tempo maar hartslag is hoger. Twee maanden geleden was ik beter in vorm, ik zie het ook aan mijn duurlopen die meer inspanning vragen. Het is vooral hopen dat mijn korte afstanden niet hebben ingeboet.

Want toch... Ga ik weg op een tijd van 20 minuten. En vanaf nu ga ik mijn mindset ook veranderen in dat dit gaat lukken. Ik moet van mezelf sowieso de 3.000m in 12 minuten lopen. Waarschijnlijk gaat iemand me hazen, wat dan wel erg welkom zou zijn.

Des te sneller ik loop, des te korter het duurt dat ik helemaal stuk ga :+

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InZane
Arjan90 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 07:28:
Des te sneller ik loop, des te korter het duurt dat ik helemaal stuk ga :+
Ja zo dacht ik ooit dat een 1000m op de baan ook wel mee zou vallen in vergelijking met een 5000m. Nou ik was minstens net zo kapot, misschien nog wel erger :+

Succes met je 5000m!

Edit:
Ik heb voor m'n volgende wedstrijd een PacePro strategie aangemaakt in Garmin Connect. Iemand hier al positieve of negatieve ervaringen mee?

[ Voor 16% gewijzigd door InZane op 26-08-2021 08:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-09 15:15
Als ik het zo eens bij je zie zit het met de snelheid wel goed @Arjan90 en zeker ook met het doorzettingsvermogen, dus het gaat je lukken!

Hier gisteren een snelle duurloop op het programma. Het idee was eigenlijk netto 60 minuten op HS ~150, dit had ik vooraf op zo'n 4:40/45 had ingeschat. Het werd uiteindelijk 12km rond de 4:25/4:30 en kon het niet laten de laatste 3 km nog wat te versnellen. Dit resulteerde in PR op de 10km, die was 45:12 en nu 44:03. :)

Niet helemaal volgens schema, maar het was toch een lekker rondje zo.

Strava Garmin 265

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elastiek
InZane schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:46:
Nou aanstaande zondag toch weer eens een wedstijdje. 7.5 km om een recreatieplas hier in de buurt. Beetje rare afstand, maar ja.. Eens zien hoe de vlag erbij hangt na tijden geen wedstrijd meer gelopen te hebben en 3 weken vakantie.
Had eigenlijk de RunX loop willen doen zaterdag, maar iemand vond het schijnbaar leuk om die 's avonds organiseren en dan kan ik dus niet :(
Zo raar is die afstand niet hoor. Gisteravond heb ik ook 7,5km rondjes gerend om een recreatieplas tijdens de Henschotermeergames. Een estafette van 15 kilometer, waarbij je met z'n tweeën om de beurt een rondje van 2,5 kilometer loopt. Zes weken geleden werden we tweede en gisteravond eerste.

Daarmee heb ik tijdens de schoolvakantie drie wedstrijden gelopen en ben daarbij tweede, derde en eerste geworden 8)

• InZane
elastiek schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:16:
[...]

Zo raar is die afstand niet hoor. Gisteravond heb ik ook 7,5km rondjes gerend om een recreatieplas tijdens de Henschotermeergames. Een estafette van 15 kilometer, waarbij je met z'n tweeën om de beurt een rondje van 2,5 kilometer loopt. Zes weken geleden werden we tweede en gisteravond eerste.

Daarmee heb ik tijdens de schoolvakantie drie wedstrijden gelopen en ben daarbij tweede, derde en eerste geworden 8)
Ik mag die activiteiten niet bekijken, want we zijn geen vriendjes op Strava, maar ik geloof je ;)

We gaan het wel zien zondag :)
Als je verwacht onder de 35 minuten te kunnen lopen, dan mag je in de eerste serie starten. Dat zou toch wel moeten gaan lukken normaalgesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
InZane schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 08:16:
[...]

Ja zo dacht ik ooit dat een 1000m op de baan ook wel mee zou vallen in vergelijking met een 5000m. Nou ik was minstens net zo kapot, misschien nog wel erger :+

Succes met je 5000m!

Edit:
Ik heb voor m'n volgende wedstrijd een PacePro strategie aangemaakt in Garmin Connect. Iemand hier al positieve of negatieve ervaringen mee?
vond het een beetje 'mwah'. Wel een paar keren mee gespeeld, maar als je wisselend terrein hebt blijft het iffy om daarop te vertrouwen. Het geeft je wel wat inzichten natuurlijk in hoe je gaat voor je tijdsdoel maar de targets die je in pacepro hebt voor bv bergop/bergaf reflecten niet altijd de realiteit (bv. sommige beklimmingen liggen vol met meuk en zijn onverhard of je hebt de wind vol op je klep staan, of bij een afdaling is het wisselende kwaliteit wegdek waardoor je nooit echt snelheid kunt halen).

Als het een vrij vlak parcours is dan kan het wel een aardige guideline geven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• m0ridin
Lol, ik kan die niet standaard afstanden niet echt handelen...

5k, 10k, 10EM, HM en M.... dat zijn de enigen waar ik aan mee kan/wil doen qua officiele loopjes op de een of andere manier.

En ik lees weer over iemand die een stryd heeft aangeschaft dus ben ik ook weer getriggered... damnit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:42

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

@m0ridin : Stay strong. Laat je niet overhalen naar de dark side! :+

Stride heeft zeker een usecase voor bepaalde personen, maar voor mij persoonlijk niet.
Ik heb een HRM-Run en train niet op vermogen of in een bosrijke omgeven.

Garmin FR245M + HRM-RUN

• InZane
polthemol schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:47:
[...]

vond het een beetje 'mwah'. Wel een paar keren mee gespeeld, maar als je wisselend terrein hebt blijft het iffy om daarop te vertrouwen. Het geeft je wel wat inzichten natuurlijk in hoe je gaat voor je tijdsdoel maar de targets die je in pacepro hebt voor bv bergop/bergaf reflecten niet altijd de realiteit (bv. sommige beklimmingen liggen vol met meuk en zijn onverhard of je hebt de wind vol op je klep staan, of bij een afdaling is het wisselende kwaliteit wegdek waardoor je nooit echt snelheid kunt halen).

Als het een vrij vlak parcours is dan kan het wel een aardige guideline geven.
Het is een keurig asfaltpad om een recreatieplas met een paar minimale heuveltjes. Denk dat mijn grootste hindernis andere lopers zullen zijn, want het pad is relatief smal.

Je kunt 'm trouwens wel rekening laten houden met heuvels hoor. Ik heb de strategie op basis van de GPX van het parcours gemaakt en ik kan ook spelen met dingen als 'heuvelinspanning'.
Terrein is inderdaad een ander verhaal.

• m0ridin
@m-vw

Haha, nou ja... als ie de helft van de prijs was lag hij al in een la. Maar de duidelijke en direct goede pace lijkt me wel een voordeel (veel intervallen en dan is het toch fijn als je snelle feedback krijgt) en ook de keren dat ik in bossen loop merk ik dat GPS erg iffy is (of bochtige paden).

Daarnaast, ook benieuwd naar lopen op vermogen... doe het nu vooral op heartrate en zie vermogen als een soort van (beter?) alternatief daarvoor.

Zie ze af en toe wel op marktplaats voorbij komen maar lijken daar ook vrij populair te zijn, dus in die zin verlies je hooguit een paar tientjes als het echt niks blijkt.

[ Voor 16% gewijzigd door m0ridin op 26-08-2021 10:59 ]

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

m0ridin schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:59:
@m-vw

Haha, nou ja... als ie de helft van de prijs was lag hij al in een la. Maar de duidelijke en direct goede pace lijkt me wel een voordeel (veel intervallen en dan is het toch fijn als je snelle feedback krijgt) en ook de keren dat ik in bossen loop merk ik dat GPS erg iffy is (of bochtige paden).

Daarnaast, ook benieuwd naar lopen op vermogen... doe het nu vooral op heartrate en zie vermogen als een soort van (beter?) alternatief daarvoor.

Zie ze af en toe wel op marktplaats voorbij komen maar lijken daar ook vrij populair te zijn, dus in die zin verlies je hooguit een paar tientjes als het echt niks blijkt.
Precies, dit is ook de reden dat ik hem gekocht heb. Op vermogen trainen ga ik waarschijnlijk niet doen.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Secsytime schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:04:
[...]

Precies, dit is ook de reden dat ik hem gekocht heb. Op vermogen trainen ga ik waarschijnlijk niet doen.
Voor hillrepeats is het ook wel prettig nog. Moeilijk om daar een constant tempo neer te leggen, vooral omdat die percentages nooit gelijkmatig/ideaal zijn. Nu kun je gewoon kijken dat je voor bv. 1' 400 watt wil aanhouden.

• elastiek
InZane schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:43:
[...]
We gaan het wel zien zondag :)
Als je verwacht onder de 35 minuten te kunnen lopen, dan mag je in de eerste serie starten. Dat zou toch wel moeten gaan lukken normaalgesproken.
Rondje Bussloo? Die heb ik een aantal jaren terug gelopen. Ik zie dat de start nu aan de noordzijde is. Toen ik liep was die aan de westzijde en toen waren de eerste paar honderd meter mooi breed waardoor je weinig last had van de andere lopers. Zo te zien start je nu op het smalle fietspad. Geen idee hoe groot die eerste groep 'snelle' lopers is, maar je zou ook vooraan de tweede groep kunnen starten. waarmee je gelijk vrij baan hebt... suc6 iig!

• m0ridin
Secsytime schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:04:
[...]

Ben benieuwd hoe het bevalt!

Kan me voorstellen dat een race lopen op vermogen wel weer handig kan zijn (als je weet dat je vermogen x zolang kan volhouden..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
elastiek schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:09:
[...]

Rondje Bussloo? Die heb ik een aantal jaren terug gelopen. Ik zie dat de start nu aan de noordzijde is. Toen ik liep was die aan de westzijde en toen waren de eerste paar honderd meter mooi breed waardoor je weinig last had van de andere lopers. Zo te zien start je nu op het smalle fietspad. Geen idee hoe groot die eerste groep 'snelle' lopers is, maar je zou ook vooraan de tweede groep kunnen starten. waarmee je gelijk vrij baan hebt... suc6 iig!
Rondje Bussloo inderdaad :) De startlocatie is veranderd inderdaad. Het wordt nu georganiseerd vanuit Strandhuys de Enk die tegenwoordig in handen is en grondig is verbouwd door Titus Mulder (van Titus Loopsport). Wel een bekende naam hier in de regio.

Heb zelf ook al eens eerder meegedaan, maar toen lieten ze alle lopers van beide afstanden tegelijk starten. Toen was ik het eerste stuk alleen maar mensen aan het inhalen over het gras. Niet heel ideaal.

In de 2e serie starten is trouwens een idee :)

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Nou.. ik denk dat de Stryd meteen terug gaat, want die werkt blijkbaar alleen via de Stryd app. Tsjah dan heb ik er niks aan, want ik gebruik WorkOutdoors op de Apple Watch :+

Sjonge jonge, het is 2021, waarom kan ik hem niet gewoon connecten als apart device.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 11:22

Lagune

Its time for warp

Op garmin heb je een data field 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 22:42
Secsytime schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:00:
Nou.. ik denk dat de Stryd meteen terug gaat, want die werkt blijkbaar alleen via de Stryd app. Tsjah dan heb ik er niks aan, want ik gebruik WorkOutdoors op de Apple Watch :+

Sjonge jonge, het is 2021, waarom kan ik hem niet gewoon connecten als apart device.
@Tinusvolkel kom er maar in met de Apple & Stryd tips 8)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Roozzz schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:09:
[...]

@Tinusvolkel kom er maar in met de Apple & Stryd tips 8)
Haha, maar @Secsytime de maker van workoutdoors is er mee bezig en verwacht op korte termijn met een update te komen. Echter duurt het allemaal wat langer want hij wou eerst alleen de Stryd gaan supporter maar gaat nu veel meer sensoren ondersteunen.
Ook komt er als het goed is een update met turn by turn navigatie.

Verder loop ik nu altijd met de Stryd app en als ik wil navigeren dan gebruik in de workoutdoors app ernaast. Met 2x op de crown drukken wissel ik dan snel van app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
InZane schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 08:16:
[...]
Succes met je 5000m!

Edit:
Thanks! Op de baan zie ik de toegevoegde waarde van PacePro niet zo. Dat is "gewoon" rondjes aftikken elke 400m op 1:36. Voor vanavond is eigenlijk meer het doel niets meer overhebben aan het einde, na de 1.500m was ik stuk maar niet kapot. Dat kan erger })

Maar ik wilde PacePro bijv. wel bij de Berenloop gebruiken met de Dam tot Damloop als test... Ik denk dat ik mijn Dam tot Damloop Home Edition rondje van vorig jaar pak en er een GPX van maak om PacePro te testen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 19:31
Live stream van de diverse events in de UTMB week: YouTube: English Live - UTMB® Ultra-Trail du Mont-Blanc

Vanmiddag vanaf 17u start van de UTMB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FEIJ_87
Misschien eens iets om hier te vragen:

Gisteren heb ik tijdens een lange loop wat geprobeerd met gelletjes, van die energie repen en drinken onderweg.
Nou gaan die gels me redelijk goed af, maar op die repen ben ik echt lang aan het kauwen voor ik ze weg heb (isostar), zijn er repen in omloop die je wat 'makkelijker' weg krijgt?
Of toch maar gewoon overschakelen op enkel gels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
@FEIJ_87 zou ik zelf wel de voorkeur voor hebben. Ik pak tijdens een lange fietstocht wel eens een reep/koek, maar die adem ik dan de hele tijd bijna in :+ gelletjes zijn veel makkelijker, hoef je niet elke keer naar adem te snakken. Maar misschien ben ik daar raar in, geen idee.

Ik hoop trouwens dat onze lokale halve marathon doorgaat eind september... er zit een enorme behoefte om weer eens in wedstrijdverband te lopen, al doe ik dan de 5km en haal ik absoluut m'n tijden nog niet. Voorlopig gaat ie nog door... kijk er echt naar uit.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Voor wedstrijden pak ik enkel gels maar bij een duurloop die toch wat langzamer zijn neem ik vaak krentenbollen of snelle Jelle’s mee, en krijg die prima weg tijdens het lopen.
Maar meestal stop ik even op een mooi punt en eet hem dan wel op, tis tenslotte niet altijd een wedstrijd dus je kan gerust even stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Gaargod schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 07:27:
Live stream van de diverse events in de UTMB week: YouTube: English Live - UTMB® Ultra-Trail du Mont-Blanc

Vanmiddag vanaf 17u start van de UTMB.
Daar is afgelopen woensdag ook nog een trail-runner om het leven gekomen. Blijkbaar ging het mis tijdens het afdalen van de Passeur de Pralognan, een pittig en technisch stuk parcour. Las ergens dat er vanwege die reden ook touwen aanwezig waren om te helpen met de afdaling. Dan weet je in elk geval wel dat het steil is :X

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 19:46
FEIJ_87 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 08:08:
Misschien eens iets om hier te vragen:

Gisteren heb ik tijdens een lange loop wat geprobeerd met gelletjes, van die energie repen en drinken onderweg.
Nou gaan die gels me redelijk goed af, maar op die repen ben ik echt lang aan het kauwen voor ik ze weg heb (isostar), zijn er repen in omloop die je wat 'makkelijker' weg krijgt?
Of toch maar gewoon overschakelen op enkel gels?
Waar train je voor(als je daar überhaupt mee bezig bent)? En is er dat eentje op wedstrijdtempo of uitlopen?
Hoe meer je op je max loopt, hoe moeilijker het wordt om een vaste substantie tot je te nemen.
Ik zou hetzelfde spul gebruiken als in de wedstrijd.

Zelf:
Wedstrijden op asfalt(en dus ook tijdens trainingen): gels.
Trails: vast spul. Repen/krentenbollen of wat de organisatie ook maar aan bied.

Sowieso loont het voor de echt lange wedstrijden(marathon) om wat te experimenteren, niet iedereen reageert overal het even goed op.

Ik begin zelf behoefte te hebben aan extra voeding vanaf 14km ongeveer.
Dus voor wedstrijden van 15km of 10mijl heb ik er wel altijd 1 mee, maar afhankelijk van mijn bui neem ik hem wel of niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Sinned123 op 27-08-2021 09:10 ]

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Arjan90 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 07:20:
[...]Maar ik wilde PacePro bijv. wel bij de Berenloop gebruiken met de Dam tot Damloop als test... Ik denk dat ik mijn Dam tot Damloop Home Edition rondje van vorig jaar pak en er een GPX van maak om PacePro te testen.
Als je dat idd zo doet en voor dezelfde wedstrijd zou het kunnen werken, let wel, de wind kan een grote rol spelen en eigenlijk moet je dan toch "zelf" verder als Pacepro daar niet op kan anticiperen, anders loop je je zelf echt voorbij. Zo een wedstrijd met behoorlijk wat extra wind is echt onvergelijkbaar zelfs als je een eerdere Damloop editie hiervoor gebruikt waarvan de wind een stuk minder een rol speelde.
En: Het ongeveer in de gaten houden van je 1 km- of 5km-tijden bijv kan mentaal toch iets anders dan exact op die Pacepro te volgen, met toch nog wat onzekere parameters van die dag erin, maar das maar een n-1 perceptie.
Als je "achter gaat lopen op de streeftijd" op de Pacepro? Hoe lost de Garmin/Pacepro dat op? Stapelt het verlies als alleen de totale gelopen tijd of "neutraliseert" hij na elke gepland segment de tijd en begint dat segment met t=0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FEIJ_87
Sinned123 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:07:
[...]

Waar train je voor(als je daar überhaupt mee bezig bent)? En is er dat eentje op wedstrijdtempo of uitlopen?
Hoe meer je op je max loopt, hoe moeilijker het wordt om een vaste substantie tot je te nemen.
Ik zou hetzelfde spul gebruiken als in de wedstrijd.

Zelf:
Wedstrijden op asfalt(en dus ook tijdens trainingen): gels.
Trails: vast spul. Repen/krentenbollen of wat de organisatie ook maar aan bied.

Sowieso loont het voor de echt lange wedstrijden(marathon) om wat te experimenteren, niet iedereen reageert overal het even goed op.

Ik begin zelf behoefte te hebben aan extra voeding vanaf 14km ongeveer.
Dus voor wedstrijden van 15km of 10mijl heb ik er wel altijd 1 mee, maar afhankelijk van mijn bui neem ik hem wel of niet.
Het gaat om een marathon, komt niet in de buurt van m'n max hartslag, maar heb er nu al moeite mee.
@Krylinck Precies dat ademhappen inderdaad, dat is niet echt fijn.

Volgende keer maar eens proberen om alleen maar met gels te lopen en daar qua soorten ook een beetje in af te wisselen
Merk in ieder geval wel dat je een stuk makkelijker doorloopt met wat extra energie onderweg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
FEIJ_87 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:49:
[...]

Het gaat om een marathon, komt niet in de buurt van m'n max hartslag, maar heb er nu al moeite mee.
@Krylinck Precies dat ademhappen inderdaad, niet dat is echt niet fijn.

Volgende keer maar eens proberen om alleen maar met gels te lopen en daar qua soorten ook een beetje in af te wisselen
Merk in ieder geval wel dat je een stuk makkelijker doorloopt met wat extra energie onderweg,
Ik loop zelf ook alleen met gels, maar echt lange afstanden loop ik verder niet, hooguit een keer 25km.
Krijg zelfs een winegum of een stuk banaan al bijna niet weg tijdens het lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
@FEIJ_87

Hier, als ik wil blijven lopen/rennen, ook alleen gels (altijd sis eigenlijk, makkelijk naar binnen te krijgen... Niet te dik, niet te dun).

Soms, afhankelijk van hoe lang ik weet ben, ook nog een krentebol of banaan vlak vooraf. Maar dat is evt met als ik >2:30 uur weg ben ofzo. Voor een ldl onder de 20km neem ik eigenlijk sowieso nooit wat mee.

Als ik een trail met pauzes zou doen dan kunnen repen en krentenbollen ook.

Maar als je nu aan het trainen bent voor een marathon zou ik me vooral houden aan wat je ook tijdens de marathon zelf wil doen zodat je ook dat goed mee getraind hebt. Dus als je een lunchpakket met krentenbollen en een thermoskan koffie mee wil nemen met de marathon, dan ook tijdens de LDL ;)

[ Voor 16% gewijzigd door m0ridin op 27-08-2021 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Laatst online: 18-09 20:53
Sinds 2 dagen last van mijn peesplaat onder in mijn rechter voet. Begon Woensdag met opstaan en verder geen last. Toch gelopen zonder klachten. Gister met opstaan weer "last" en ook weer een rustig duurloopje gedaan. Ook wat extra oefeningen op de rand van de trap b.v.

Vandaag wilde ik eigenlijk een interval doen maar merk dat hij nu toch ook gedurende dag wat gevoeliger is. Misschien omdat je er toch meer mee bezig bent.
Denk dat ik de interval voor vandaag maar oversla, al ben ik bang dat ik 1 dag rust niet direct effect gaat hebben met zoiets.
Balen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11:20
m0ridin schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:23:
Wat die vaporfly schoenen betreft trouwens he...

Het echte nut gaat maar beperkt lang mee (hoeveel marathons/km's eigenlijk?) maar zijn ze daarna nog wel lang zat als gewone LDL schoen te gebruiken? Of is het om wat voor reden dan ook na een beperkte afstand echt klaar?
Ik gebruik mijn oude Vaporfly 4% (heb er 2) als gewone trainingsschoen. Ik heb verder nog een Hoka Clifton en een paar Hoka Challenger ATR 2. De Cliftons zijn OK zowel op de weg als lichte trails, de de Challengers zijn echt wel meer voor offroad.
De Vaporfly's gebruik ik enkel voor trainingen op asfalt (de meerderheid van mijn trainingen), de grip is te beperkt om ermee op zand en dergelijke te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:43

Tazzios

..

@Dirk0s vergeet ook de tennisbal oefening niet, er op staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krylinck
Daarmee trigger je de pees en dan ben je evt verder van huis. Je ziet het ook bij mensen die last hebben van de tractus iliotibialis, wat zich vaak uit als lopersknie. Die gaan dan uitgebreid het gebied van de lange, brede pees aan de zijkant van het bovenbeen bewerken met een foamroller. Niet verstandig. Een pees masseer je nauwelijks los.

Ten aanzien van klachten onder de voet zou ik altijd eerst rust adviseren, hoe vervelend dat ook is. Fietsen of zwemmen is een geschikt alternatief.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roysonny112
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-09 22:27
Sinds kort (lees 4 weken) ben ik ook begonnen met hardlopen na al enkele maanden krachttraining te doen.
Maak gebruik van een hardloopschema via de app van 'Start met hardlopen'.
(prima app overigens en mooie opbouw).

Maar ik heb een blessure aan mijn onderbeen. Het zit bovenop mijn schenen (op het bot).
Ik ben gisteren bij de fysio geweest en die zei dat het een tamelijk ongebruikelijke blessure is. Ze kon er ook niet veel aan doen. Het is namelijk geen shin splint. Meer op het bot.
Bij elke stap die ik zet tijdens het hardlopen voel ik die pijnscheut. Buiten het hardlopen voel ik het ook nog wel eens maar wel minder.
Ik kan de plek (bovenop mijn schenen, op het bot) ook zo indrukken en dan voel ik min of meer dezelfde pijn.

Hebben meer mensen last (gehad) van dezelfde klachten?
Zouden compressiekousen hier tegen kunnen helpen?

Bij de aankoop van hardloopschoenen hield ik er ook al rekening mee. Tijdens het hardlopen bij de hardloopwinkel voelde ik mijn schenen al namelijk. (heb jaren geleden ook al eens hardgelopen en toen ook al last van diezelfde blessure.

Ik loop op de Assics Gelkayano 28.

[ Voor 16% gewijzigd door roysonny112 op 28-08-2021 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19-09 20:00
Na 1,5 week verplichte rust vanwege een zeurende knie mocht ik vandaag weer van mezelf. Met een rustige duurloop van 18km ging het meer dan prima. Goed gevoel aan overgehouden om uit te breiden naar die 30km in oktober.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
Ik kreeg de tip om de nieuwe podcast van Laurens ten Dam te gaan luisteren: de Beter worden podcast.

Wat mij betreft inderdaad een aanrader om ook te luisteren voor ons hardlopers. Ook al... van aflevering 3 over trainen op hartslag zullen veel van de mensen hier niet blij worden... dus die zeker even luisteren als je wilt weten waarom je de hartslagmeter beter links kunt laten liggen... Stryd anyone? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Ik kreeg een reminder dat Ekiden zaterdag is, maar het is akelig stil rondom deelname. Ik zag dat het wel doorgaat, zonder toeschouwers en met restricties enzo. Gaan er nog tweakers meedoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
elastiek schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 18:35:
Ik kreeg de tip om de nieuwe podcast van Laurens ten Dam te gaan luisteren: de Beter worden podcast.

Wat mij betreft inderdaad een aanrader om ook te luisteren voor ons hardlopers. Ook al... van aflevering 3 over trainen op hartslag zullen veel van de mensen hier niet blij worden... dus die zeker even luisteren als je wilt weten waarom je de hartslagmeter beter links kunt laten liggen... Stryd anyone? >:)
Een hartslagmeter moet je ook gebruiken om te vergelijken met je gevoel. Pas als je dit goed kunt, en je weet je exacte zones, dan kun je op hartslag trainen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Limbeckx
Gisteren 8,5km gelopen voor het eerst. Geen hoog tempo (iets van 6.45 per km) maar het ging beter dan ik had verwacht. Heb nu wel wat spierpijntjes maar dat hoort er bij. Vandaag rustig lopen bij avifauna met de Kids :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Vraagje aan de Stryd users...

Worden pace en de running statistieken automatisch opgepikt en meegenomen door de Garmin horloges?

Ik zie namelijk wel custom apps en datafields in de connectiq store maar die lijken vooral op power (al dan niet trainingen) gericht. Of zijn deze al nodig om de Stryd überhaupt te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
m0ridin schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 09:44:
Worden pace en de running statistieken automatisch opgepikt en meegenomen door de Garmin horloges?
Je moet het Stryd Zones | Data Field ConnectIQ data field op je Garmin installeren en toevoegen op een gegevensscherm van je activiteitprofiel om de gegevens die je Stryd meet te kunnen gebruiken en registreren. Dat gegevensscherm hoef je vervolgens niet actief op de voorgrond te hebben staan.

Zie hier de setup instructies van Stryd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@elastiek

Die had ik gezien ja, maar daar noemen ze speciaal de power elementen... Ik heb het meer over regular pace enzo.

An de andere kant zijn power modes nu net waarin je een Stryd en niet een willekeurige andere footpod zou nemen natuurlijk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elastiek
m0ridin schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 10:01:
@elastiek

Die had ik gezien ja, maar daar noemen ze speciaal de power elementen... Ik heb het meer over regular pace enzo.
Dan heb je niet goed gelezen. Stap 2 of 3: Add Stryd as a Foot Pod and Configure for Pace and Distance from Stryd [Fenix 6X, Fenix 6, Fenix 6S] ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
elastiek schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 10:02:
[...]

Dan heb je niet goed gelezen. Stap 2 of 3: Add Stryd as a Foot Pod and Configure for Pace and Distance from Stryd [Fenix 6X, Fenix 6, Fenix 6S] ;)
Lol, dat gebeurt me idd wel vaker ;) tnx

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Krylinck schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:14:
[...]

Ik wil graag dat 't hardlopen niet al te veel in de weg staat voor de familie. En aangezien we hier toch niet echt een sociaal leven hebben (corona + we wonen niet meer in de stad) ga ik gewoon 's avonds op tijd naar bed, nadat ik m'n dochtertje in bed heb gelegd. Ik word inmiddels zonder wekker voor vijf uur wakker. Kopje koffie en gaan.

Vanochtend zag ik dat m'n horloge de GPS nog niet had gevonden, toch gewoon op start gedrukt en m'n 32km-rondje gelopen. Toen ik ons huis zag kwam er een piepje met "GPS gevonden". Gelukkig had ik m'n Stryd mee en kon ik dus onderweg goed m'n kilometertijden zien.

Volgende week ga ik (als alles goed gaat) een marathon lopen als lange duurloop, dus op een ontspannen tempo. Heel veel zin in. En dan over een paar weken (als 't doorgaat) Berlijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-09 15:48
Dirk0s schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:35:
Sinds 2 dagen last van mijn peesplaat onder in mijn rechter voet. Begon Woensdag met opstaan en verder geen last. Toch gelopen zonder klachten. Gister met opstaan weer "last" en ook weer een rustig duurloopje gedaan. Ook wat extra oefeningen op de rand van de trap b.v.

Vandaag wilde ik eigenlijk een interval doen maar merk dat hij nu toch ook gedurende dag wat gevoeliger is. Misschien omdat je er toch meer mee bezig bent.
Denk dat ik de interval voor vandaag maar oversla, al ben ik bang dat ik 1 dag rust niet direct effect gaat hebben met zoiets.
Balen!
Doe jezelf een lol en koop een voetroller en een
Foamroller.

Ik herken de peesplaat pijntjes en deze beide rollers helpen je er sneller vanaf. Daarnaast een expert inschakelen zoals fysiotherapeut

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arjan90
Afgelopen vrijdag dus de 5.000m wedstrijd gelopen en.. uitgestapt na iets meer dan 2.500m. Mijn kuit verveelde al vanaf de 2km en werd steeds pijnlijker. Uurtje later wel weer naar huis kunnen dribbelen op heel kalm tempo. Nu voelt het goed, heb me blaren op de handen gemasseerd :+ Het volleyballen ging zaterdag ook goed, maar daar gebruik je de kuiten dus kennelijk weinig.

Even kijken hoe het vanavond aanvoelt, ik denk dat ik gewoon weer naar de baan ga. Als het nu goed voelt, dan moet ik daar ook maar op vertrouwen. Op tijd (of te vroeg?) gestopt.

Tegelijkertijd gaf de wedstrijd wel vertrouwen dat ik toch wel een aardig stuk onder de 21 minuten moet kunnen duiken, maar dat sub 20 nog net een stapje te ver lijkt te zijn. Maar, de eerste rondes lopen was wel leerzaam, ik ben te hard gestart. Volgende keer iets rustiger en dan gedurende wedstrijd versnellen, bij een 5.000m kan ik het wel zo aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Laatst online: 18-09 20:53
Len020 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:30:
[...]

Doe jezelf een lol en koop een voetroller en een
Foamroller.

Ik herken de peesplaat pijntjes en deze beide rollers helpen je er sneller vanaf. Daarnaast een expert inschakelen zoals fysiotherapeut
Een foamroller heb ik! Ook doe ik nu elke avond met een bevroren water flesje rollen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
FEIJ_87 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:49:
[...]

@Krylinck Precies dat ademhappen inderdaad, dat is niet echt fijn.

ik gebruik zelf knijpfruit / babyvoedingzakjes ipv gels. Repen zijn meuk als je aan het rennen bent. Je wil idealiter geen kauwbeweging moeten maken tijdens het rennen omdat je geen lucht kunt krijgen (dus ga je het of benauwd krijgen of je krijgt het eten niet omlaag :P). Eventueel lukken winegums en consorten nog redelijk, daar kun je wat op sabbelen.

Die notenrepen gebruik ik eigenlijk alleen bij trailruns en dan schuif ik ze snel naar binnen als ik stukken heb waar ik bv. berg op ana het wandelen ben. Of bij de hele lange routes, dan wandel je even, die minuut maakt het vershcil dan ook nooit op die afstanden.

@Dirk0s als je pezen voelt en vooral bij je hiel: stop met je loopjes. Als je door gaat tot je echt hielspoor hebt dan kun je daar echt heel veel maanden zoet mee zijn. Gezien je aangeeft dat je vooral last hebt wanneer je stil staat en moet opstarten, lijkt het dus op een peesissue in het begin (de volgende stap als je door duwt gaat zijn dat het ook niet meer zo snel wegtrekt als je pees warmgelopen is en dan gaan je normale loopjes ook vervelend aanvoelen).

Rollen op tennisbal helpt, maar vooral rust en dus geen impact. Je conditie hou je makkelijk op pijl met een andere sport, roeien, zwemmen, fietsen,....

[ Voor 21% gewijzigd door polthemol op 30-08-2021 10:29 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• elastiek
Een ruime maand geleden waren @Gaargod en @Roozzz positief over teensokken. Inmiddels draag ik ze nu ook twee weken en dat had ik dus al veel eerder moeten doen!

Ik loop vrijwel dagelijks en daarmee hield ik twee blauwe teennagels al bijna een jaar in stand en kleine blaartjes op m'n tenen trokken vrijwel niet weg. Met de teensokken ben ik van die laatste nu af en de blauwe teennagels zijn ook bijna helemaal weg. Mooi op tijd om in het staartje van de zomer nog op teenslippers te kunnen lopen... oh wacht, het is alweer even herfst buiten... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

@elastiek: Mbt je blauwe tenen. Wellicht ook andere (grotere) schoenen?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
m-vw schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 19:09:
@elastiek: Mbt je blauwe tenen. Wellicht ook andere (grotere) schoenen?
M'n blauwe nagels komen door het goed stoten van m'n tenen in de laatste kilometers in een ultratrail. Dat los ik niet op met nog grotere schoenen. Wel met het nemen van voldoende tijd voor herstel. En die tijd neem ik niet met vrijwel dagelijks lopen (waarbij ik bij het trailen nog een paar maal dezelfde tenen heb gestoten...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

@elastiek . Oke. Ik las een verband tussen sokken en blauwe tenen. Maar omdat dat mij onwaarschijnlijk leek deed ik de suggestie over de schoenen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Weinig gepost. Niet omdat ik jullie niet meer lief vind, maar omdat ik druk was. Eerst met vakantie, toen met werk. Lopen op vakantie in Oostenrijk ging lekker, het was gewoon leuk om onverhard in de bergen te spelen. Weer thuis nog geen tijd gehad om het bos in te gaan, maar wel op de weg getraind.

Gisteravond wilde ik even serieus gaan trainen, 12 kilometer verhard omdat ik richting de wintertrail in Amerongen wil gaan trainen. Toch weer 20 onverhard. Helaas ging het voor geen meter. Op de eerste kilometer al darmkramp, bij het 2-kilometerpunt richting huis gegaan en na een kleine 4 kilometer al weer thuis. En leeggelopen. Balen.

Vanavond de herkansing gedaan. Eerste kilometer voelde goed, 5,32. Rustig dat tempo vastgehouden en na de tweede kilometer dacht ik :"fuck it, let's do it." Ik wilde de mislukte have marathon van mijn verjaardagsweekend goedmaken en die vervloekte 21 nu eindelijk weer eens doen. De laatste keer was de IJsselsteinloop 2010 (tevens mijn eerste), waar ik 'm in een matige 02:11:56 gelopen heb. Toen best aardig, ik woog 110 kilo.

Met de eerste 11 kilometer binnen het uur wilde ik eigenlijk de halve nu binnen de 2 uur gaan doen. Dat ging niet vanzelf. Op de Lekdijk kreeg ik met wat tegenwind te maken. Verfrissend, maar ik zag mijn tempo wel inzakken. Hielp natuurlijk ook niet dat ik er inmiddels al 12 kilometer op had zitten.

Rustig in mijn hoofd doorrekenend wist ik dat het allemaal net haalbaar bleef, als ik maar gewoon door bleef lopen en niet ging wandelen. Met een steeds verder dalend tempo kwam ik bij de 17 kilometer en alles voelde zwaar. Mijn hartslag kroop omhoog, mijn tempo omlaag en mijn benen voelden niet meer superfris. Nog maar vier kilometer, maar hoe dan? Op karakter dan maar door. @Blomminator vroeg het laatst nog: "Loop jij op hartslag of gewoon 'gevoel'?" Nou, op pure eigenwijze stompzinnigheid, merkte ik nu.

Na 20 kilometer liep ik op het fietspad langs het kanaal richting huis, zoals Hans de Booij ooit al zong: "Dan weet ik dat ik bijna thuis ben". Vlakbij, maar op. Bij 20,3 stopte ik ineens met hardlopen, wandelde 3,4 stappen en bedacht me dat ik in het zicht van de finish niet ging falen. Die hartslag boven de 180 en die tintelende vingers waren vast geen signalen van mijn lichaam. Kadaver weer in beweging, op een zielig tempo weer door. In de verte zag ik de stoplichten van de tramovergang op rood gaan, de tram voorbijkomen en weer op groen gaan voor ik er was. Dankbaar hobbelde ik over het spoor, nam de laatste twee afslagen en draaide het laatste rechte stuk op. De 21e kilometer in 6:09, het doel was nog steeds haalbaar. De laatste 110 meter met een soort eindsprint, waarmee ik in 1:59:25 mijn doel bereikt had. Moe, trots, superblij en ik loop de rest van de week als een pinguïn.

https://www.strava.com/activities/5878717402

Slecht idee... Hoe laat?

Pagina: 1 ... 139 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.