"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Ik zeg niet dat ik het er mee eens ben. Ik merk gewoon op dat op dit moment de regels van de overheid gewoon zijn dat evenementen tot 750 mensen waar geen vaste zitplaats gegarandeerd kan zijn niet mogen doorgaan. Dus tot 20 september zal een wedstrijd met 750+ deelnemers waarschijnlijk wel afgelast worden.Secsytime schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:49:
[...]
Tsjah, in elk park/binnenstad zijn in het weekend met dit mooie weer natuurlijk ook meer dan 750 mensen. Maar zodra het opeens een "evenement" is, dan kan het allemaal niet meer. Weet niet of je recent nog in een binnenstad of park bent geweest, maar dit is echt onzin imo.
Tussenoplossingen als kleinere startgroepen verdeeld over de dag is lang niet altijd een optie en het is vaak ook niet waar een gemeente nog een vergunning voor wil aanpassen.
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Toeschouwers verbieden, loopwedstrijd laten doorgaan.mrwolf schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:42:
[...]
Om toch een beetje ontopic te reageren: de lopers zelf zijn het probleem niet direct, wel de tienduizenden toeschouwers die niet te reguleren of controleren zijn. Ik ga er helaas vanuit dat ook de Dam tot Damloop geannuleerd gaat worden om die reden.
Desnoods met mondmasker tot aan de start, en na de finish. Hardlopers zijn niet de leeftijdsgroep en de demografische groep die zwaar ziek wordt van Covid, en verspreiding in de buitenlucht is zeer zeldzaam.
Daar ga ik het bij laten qua coronapraat.
Ik ben ingeschreven voor een stratenloop 10 km vrijdag 10 september en een marathon zondag 19 september.
Qua opbouw niet zo ideaal, een all-out 10 km 9 dagen voor een marathon. Maar de 10k is in de stad waar ik werk, en de marathon is is ook relatief dichtbij, dus ik ga voor de combinatie.
18 oktober zou ik nog een halve marathon willen doen, daar ben ik nog niet voor ingeschreven.
Ik denk dat ik na de 10 km een dag of 2-3 rust ga moeten nemen, ik heb meestal vrij veel spierpijn de dagen na een wedstrijd zodat ik een dag of 3 niet kan trainen.
Misschien wat rustig lopen op de 14de en de 16de september ? Wat stellen jullie voor ? Ik dacht de 14de een rustige duurloop van 10 km en de 16de een tempoloop met 10 km aan marathontempo, en nadien rusten om fris aan de marathon te beginnen.
[ Voor 55% gewijzigd door Hartloper op 16-08-2021 21:26 ]
Gisteren weer een LDL van 2:30u gedaan, net als vorige week zondag, waar de vorige na 25km al meer dan klaar was (maar ik tot 32 door moest) ging het deze keer gelukkig wat beter. Alsnog een enorm end natuurlijk en voelde mijn benen de laatste kms nog steeds goed (als in, zwaar!) maar het was niet zo'n ellende als de vorige keer. Kon het redelijk normaal volhouden tot het eind, 31.5km in toaal, en vandaag zelf seen recovery loopj e van 7km kunnen doen wat na een wat moeizaam begin ook wel ok ging (ook dat was vorige week niet echt een optie geweest).
Komende zondag de volgende (2:45u) en daarna 2 weekjes iets rustiger aan gelukkig.
Vandaag wel even zwaar gezondigd en zo'n grote milka reep en chocolade muffin naar binnen gewerkt. Nou ja, zolang dat uitzondering is (maar tikt toch aan die calorieen zo... de 31km er zo'n beetje weer aangegeten
Nu misselijk en bijtijds naar bed (want morgen weer een interval). Hopelijk zijn de benen morgen weer redelijk fris!
Gisteren mijn langste duurloop gedaan van 30km.
Eerste 19 km rustig aan 5:15/ km. Dan 8 km aan marathontempo (normaal 4:35/km, maar gezien zon en temperatuur nu wijselijk aan 4:45-4:50). en dan nog 3 km rustig afkoelen.
De spierpijn na lange duurlopen of tempolopen is de laatste tijd minder. Ik drink nu onmiddellijk na thuiskomst een eiwitrijk drankje (HiPro, 25 gram eiwit), en het lijkt te werken.
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Ik wacht altijd even een kwartiertje zodat er ook weer daadwerkelijk bloed naar m'n maagdarmstelsel gaat, maar zo'n hoeveelheid eiwitten icm circa 15 gram koolhydraten blijkt ongeveer het beste te zijn wat je kunt doen na een training.Hartloper schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:33:
De spierpijn na lange duurlopen of tempolopen is de laatste tijd minder. Ik drink nu onmiddellijk na thuiskomst een eiwitrijk drankje (HiPro, 25 gram eiwit), en het lijkt te werken.
Hehe, ik moet hem nog lopen vandaag he dus maar afwachten of ik heel blijf
Hier neem ik ook een recovery shake achtig iets na een echt lange LDL (zeg alles >2u... daaronder geloof ik het wel). Gek genoeg nooit echt zin om iets te nemen (qua eten, vocht gaat er goed in) als ik terug kom ook al ga ik meestal halverwege/eind vd ochtend met alleen ontbijt op. Maar als ik even terug ben begin de trek wel weer te komen gelukkig...
Je mindere spierpijn zal ook komen door gewenning natuurlijk
Vanaf deze week ook 3 weken vakantie, dus ook lekker om daar lekker in te lopen en vrij te zijn... hopelijk komt de zomer nog terug (al is lopen in de niet enorme warmte ook fijn, toch hou ik van de zon en loop ik daar liever in) en verder maar gewoon een beetje genieten vand e lekkere dingen in het leven ook, maar met mate
*Edit*
En klaar, stond voor vandaag 3x10 minuten@Z4 met 1:30 rustig tussendoor op het programma...
Voelde wel wat vermoeide benen, maar ondanks dat ging het gelukkig wel prima. Aan de andere kant ook wel erg fijn om nu even een dagje rust te hebben! Vanavond en morgen beetje bijtijds naar bed en verder rustig aan en herstellen (want donderdag mag ik weer de volgende interval, 6x1k@10k pace met 1:30 rust geloof ik... die wordt wel weer pittig). Dan vrijdag weer een easy run en zondag een laaaaaaange duurloop (2u45m@Z2) en dan de komende 2 weken even wat rustiger aan, heulemaal niet erg ook.
[ Voor 23% gewijzigd door m0ridin op 17-08-2021 13:44 ]
Voor je intervals zijn ze vrij nuttig. De pace wordt veel sneller en nauwkeuriger weergegeven. Als je nu 1K intervals hebt, dan is dat niet zo heel boeiend, maar met bv 30'/30's is het (naar mijn mening) wel nog interessantCalitomnication schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:47:
[...]
Thanks, dan heeft het geen toegevoegde waarde nee. De enige reden waar het wel een toegevoegde waar zou kunnen hebben is als je vaak in een bebost gebied loopt waar je weer superslechte gps hebt oid.
Met stryd is het erop klikken eigenlijk zo gepiept. Ik wissel hier tussen 4 paar schoenen en de stryd erop klikken kost een paar seconden (of soms ietsie meer als er nog aangekoekte modder van een trailrun aan de clip hangt). Maar het is geen noemenswaardig klusje.
Zo en hier is het taperen begonnen: vrijdag backyard ultra! Another one bites the Dust. Ik heb weinig zicht op wat ik als doel kan hebben, de issue met mijn knieband lijken redeljik voorbij te zijn, maar de keerzijde is dat ik ook al maanden geen echte serieuze duurloop meer heb gedaan en ik verwacht dat dat zich wel gaat wreken. Een snelle check door een bevriende fysio leverde in ieder geval op dat ik met een glijpartij waarschijnlijk een band wat heb opgerekt in mijn knie en dat hij bij zwaardere belasting wat vocht verzamelt (waardoor ik irritatie voel). Was geen heel groot issue en de kans dat ik er schade mee zou oplopen is vrij klein, dus we gaan het er maar op wagen.
Plan is wel om vanaf de start al met de knie in tape te gaan rennen. Met wat ik zelf bij wat testrondjes heb geprobeerd zal het uit gaan komen op een ~3K rennen verdeeld over segmenten en een ~3K + rest wandelen (en dus eigenlijk geen stap sneller zetten dan nodig
Broer is opgesnord om mijn crew te zijn (zelf vrij ervaren ultraloper/duursporter en bovenal kennen we elkaar door en door wat een hele dikke pré is vanaf dat ik donkere stukjes van mijn ziel moet gaan verkennen
Vandaag alle materiaal klaar gaan leggen zodat ik dat vrijdagmorgen kan controleren bij inpakken en nog een laatste korte run doen zodat mijn vrouw niet gillend gek wordt van mij nerveuze wandelen in huis. Vrijdag dan ook nog een hele stapel voer scoren en om 20:00 dan maar beginnen tussen de grote jongens met 'nog 1 rondje dan'. Stiekem hoop i kdat alles lang genoeg in elkaar blijft dat ik mijn 100mijl kan aftikken, maar gezien de verre van ideale voorbereiding en een knie die mogelijk issue kan gaan geven opnieuw, is het kunnen mee doen met een wedstrijd na al die coronatijd ook al best lekker
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
@polthemol taper van 2 dagen?
ik was al aan het afbouwen en roeien telt niet als trainenLagune schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:10:
met die garmin footpod durfde ik eigenlijk nooit om hem als default in te stellen voor runs buiten, GPS leek me meer accuraat dan een standaard? afstand per stap
@polthemol taper van 2 dagen?
Zag het ook voorbij komen net. Vraag me nog atijd af wat er nu met Eindhoven gaat gebeuren. Steeds meer evenementen worden afgelast, maar Eindhoven maakt nog volle bak reclame dat inschrijven nog mogelijk is.
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Balen. Tweede opvolgende jaar dat ik de Dam tot Damloop niet kan lopen terwijl het echt mijn doel was toen ik begon met lopen. Nouja, volgend jaar dan maar onder de 75 minuten lopen
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Vandaag een miezerige mijl gelopen - onder geleide van pijn mocht ik lopen dus ik ging gewoon heel langzaam op m'n zachtste schoenen - en gisteren voor ik naar t ziekenhuis ging nog gelopen.Frenz64 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:33:
Maar uhh, je epische streak is nu dus ten einde @Poekie ?
Wel tof nieuws
Dag 1326

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
https://www.runnersworld....-rutte-hardloopwedstrijd/
Afgelopen 2 weken veel in de bergen gelopen, en had het niet verwacht, maar ik begon zowaar lol te krijgen in al dat klimmen, in totaal 3000 hoogtemeters gemaakt ( ik loop normaal in de betuwe met max 20 hoogtemeters per rondje
Volgend jaar weer, en heb me ook voorgenomen hier toch wat vaker heuvels, of anders bossen op te zoeken. Eigenlijk is het veel leuker om een beetje door de bossen te struinen dan enkel op asfalt. Heb wel geleerd dat je in de bergen je tempo volledig los moet laten, wat dan weer heel lastig is als je gewend bent elke 2 minuten wel even te spieken of je nog het juiste tempo loopt, heeft totaal geen zin daar op te sturen als er geen meter vlak is.
Morgen de eerste lange duurloop sinds tijden weer op het programma staan, ben benieuwd hoe ik die ga verteren
Ik wou er wel iets speciaals van maken aangezien de voeding (pakweg 10 euro) en afschrijving van de schoenen (pakweg 30 euro) er toch wel een duur grapje van maken
Dit plan van Maurten een beetje gevolgd maar het is toch wel wat andere voeding dan ik gewend ben dus goed dat ik het test. Het drinken wordt meer in siroop en de gels zijn net drilpuddings. maar ze bleven iig goed binnen en kon ze goed wegkrijgen.
Maar ik ging dus op pad voor een 30km onder de 2 uur, op een bekende route met weinig drukke oversteekpunten dus hoefde mij iig daar niet druk om te maken, en de wind stond precies goed dat ik de eerst 15 een beetje tegen had en de laatste 15 een beetje wind mee. Verder zat de temperatuur ook wel is een keer mee:)
Tot een km of 25 iig super vlakke pace kunnen lopen zonder problemen, voor de 21.1 nog even versneld voor een PR op de halve (1:22:27) maar na die 25 kreeg ik het gevoel dat er kramp in kon schieten, dus toen maar iets terug gezakt in tempo aangezien ik wat marge had opgebouwd. Maar tijdens de marathon zelf is het tempo 4:15 ipv <4:00 en kan meer drinken dus hoop er dan geen last van te krijgen....
Uiteindelijk in precies 1:59 de 30km gelopen

Verder nu nergens last van en mooi alweer genoeg bij gegeten en gedronken, en heb nu vakantie dus de komende tijd lekker wat rustige duurloopjes doen.
Had trouwens nog eten en drinken klaar liggen om eventueel nog 12.2km uit te lopen in een uurtje maar dat zat er toch niet meer in
Maar een generale repetitie en dan 15s per kilometer harder lopen voelt voor mij wat vreemd. Misschien mag je doeltempo nog wel wat vlotter
If you can see, look. If you can look, observe
Bij m’n eerste marathon poging uit en flauw gevallen bij 30km en als het allemaal doorgaat gaat 10-10 m’n 2de poging worden, dus een marathon uitlopen is ook nog steeds een doel op zichzelf, maar onder de 3 uur zou iig in theorie wel moeten lukken, Marja theorie en praktijk…Roozzz schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:38:
Mooi werk!
Maar een generale repetitie en dan 15s per kilometer harder lopen voelt voor mij wat vreemd. Misschien mag je doeltempo nog wel wat vlotter
Echt respect dat je - ondanks al die tegenslagen - het al zo lang volhoudt. Ik ga vandaag op voor dag 400 dus heb nog even om jouw hoeveelheid te behalenPoekie schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:18:
[...]
Vandaag een miezerige mijl gelopen - onder geleide van pijn mocht ik lopen dus ik ging gewoon heel langzaam op m'n zachtste schoenen - en gisteren voor ik naar t ziekenhuis ging nog gelopen.
Dag 1326
Snap ik, eerst maar eens een marathon finishen! Een beetje veiligheidsmarge inbouwen maakt het dan waarschijnlijk een stuk prettigere ervaring. En niet helemaal op de limiet sub 3 lopen is best wel mooi als debuutTinusvolkel schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:49:
[...]
Bij m’n eerste marathon poging uit en flauw gevallen bij 30km en als het allemaal doorgaat gaat 10-10 m’n 2de poging worden, dus een marathon uitlopen is ook nog steeds een doel op zichzelf, maar onder de 3 uur zou iig in theorie wel moeten lukken, Marja theorie en praktijk…
Ik heb wel zo'n gevoel dat bij een eventuele volgende poging jouw pr nog een flink stuk verbeterd zou kunnen worden
We zijn weer wat verder, even een update… Sinds dinsdag ben ik geopereerd. De uiteindelijke diagnose was nog wel wat langer dan wat de huisarts had vastgesteld op de MRI (voorste kruisband was ondertussen gewoon “weg”, beide meniscus gescheurd en eentje lag niet meer op z’n plaats, kraakbeen beschadigd en vocht in het bot).nokie schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:39:
[...]
Maar waarschijnlijk niet dit jaar… Na overleg met de fysio en daarna mijn sportarts (het blijft allemaal duren) uiteindelijk beslist om een NMR te laten doen van mijn knie. Kwam daar een verrassing uit…
Blijkbaar heb ik dat PR (en de voorbije 15 maanden in zijn geheel) gerend met een gescheurde meniscus en voorste kruisband distorsie. Een beetje wat ik oorspronkelijk dacht dat het kon zijn, maar als je door de spoed arts wordt weggelachen en de fysio krijgt je min of meer terug op de been…
Nu horen wat de chirurg zegt…
Maar de operatie is goed verlopen en ik mocht na 1 nacht al naar huis. Mijn hamstring doet misschien nog het meeste pijn omdat ze daar een stuk uit gesneden hebben om een nieuwe kruisband van te maken. En mijn onderbeen vind het niet fijn dat de brace de bloeddoorstroming hindert. De knie zelf, dat valt mee (maar die kan ook niet veel verkeerd doen met zo’n joekel van een brace).
En ok, ok, ik huppel maar een beetje zielig rond (vooral trappen wil je me niet zien doen). De fysio/kine oefeningen gaan goed (ik deed de meeste oefeningen op voorhand al, en ik was ook niet in barslechte conditie want heb veel gefietst de laatste weken).
Stap voor stap terug de goeie richting uit nu. (En zo nu en dan waarschijnlijk ook wel eens een dipje).
Goed bezigTinusvolkel schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:23:
Vanmorgen m'n generale repetitie gedaan voor de marathon.
Ik wou er wel iets speciaals van maken aangezien de voeding (pakweg 10 euro) en afschrijving van de schoenen (pakweg 30 euro) er toch wel een duur grapje van maken
Dit plan van Maurten een beetje gevolgd maar het is toch wel wat andere voeding dan ik gewend ben dus goed dat ik het test. Het drinken wordt meer in siroop en de gels zijn net drilpuddings. maar ze bleven iig goed binnen en kon ze goed wegkrijgen.
Maar ik ging dus op pad voor een 30km onder de 2 uur, op een bekende route met weinig drukke oversteekpunten dus hoefde mij iig daar niet druk om te maken, en de wind stond precies goed dat ik de eerst 15 een beetje tegen had en de laatste 15 een beetje wind mee. Verder zat de temperatuur ook wel is een keer mee:)
Tot een km of 25 iig super vlakke pace kunnen lopen zonder problemen, voor de 21.1 nog even versneld voor een PR op de halve (1:22:27) maar na die 25 kreeg ik het gevoel dat er kramp in kon schieten, dus toen maar iets terug gezakt in tempo aangezien ik wat marge had opgebouwd. Maar tijdens de marathon zelf is het tempo 4:15 ipv <4:00 en kan meer drinken dus hoop er dan geen last van te krijgen....
Uiteindelijk in precies 1:59 de 30km gelopendus missie geslaagd.
Verder nu nergens last van en mooi alweer genoeg bij gegeten en gedronken, en heb nu vakantie dus de komende tijd lekker wat rustige duurloopjes doen.
Had trouwens nog eten en drinken klaar liggen om eventueel nog 12.2km uit te lopen in een uurtje maar dat zat er toch niet meer in
Ben ook alweer begonnen met m'n marathonschema, maar het is toch een beetje vreemd om (hard) te trainen met de gedachte dat het straks misschien niet doorgaat.
Overigens heb ik ook alweer een doelstelling voor na de marathon: in een week naar Zuid Frankrijk fietsen (op de racefiets).
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Dank je, en door dr slechte zomer is het ideaal loopweer maar zul je net zien dat de zomer begint in oktober… achja eerst maar hopen dat ze überhaupt doorgaanSport_Life schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:36:
[...]
Goed bezig![]()
Het was ook best prima loopweer vandaag (als het niet regent). En lekker rustig op de fietspaden met een naderende regenbui
Goed bezigBen ook alweer begonnen met m'n marathonschema, maar het is toch een beetje vreemd om (hard) te trainen met de gedachte dat het straks misschien niet doorgaat.
Overigens heb ik ook alweer een doelstelling voor na de marathon: in een week naar Zuid Frankrijk fietsen (op de racefiets).
Leuk om overigens te lezen dat er momenteel best wel veel middenin een marathon schema zitten. Zo ook ik, op het moment officieel in de 6e (van 15) week en ik moet zeggen dat het lopen volgens schema me beter afgaat dan vooraf verwacht. Een schema voelde wat als een verplichting, maar in praktijk blijkt het motivatie te zijn. Dat ik nu al progressie merk werkt natuurlijk ook extra mee.
Strava Garmin 265
Vanochtend voelde ik me prima en besloot de niet-meer-dan-10km-regel te negeren. Eigenlijk heb ik niet noemenswaardig last van de knie. Ik blijf trouw m'n oefeningen doen en voel de kracht in het rechterbeen elke maand ietsje beter worden. Na een jaar revalidatie (!) nog niet op het niveau van links, maar de pijn is weg.
13,8 km in rustig ldl tempo, na 11 km voelde ik de oude kadans komen, zalig was dat. Heel voorzichtig uitbouwen, ik zou het supertof vinden als ik weer richting HM afstanden zou komen. Zonder verdere ambitie dan heel blijven. De balans tussen fietsen, suppen en lopen hou ik zo, bevalt prima (morgen lange rit op de racert).
Bedankt voor de tipGaargod schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:47:
@Tinusvolkel @Calitomnication wielervoeding.nl kortingscode op Maurten producten bij besteding vanaf EUR 75,-:
***members only***
geldig t/m 31-08-2021.
Edit: de code "Gewoonlekkerrennen" is geldig vanaf 30 euroTinusvolkel schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:10:
Dank u voor de tip @GSX-MAN ik weet niet wat voor kortingen er normaal voorbij komen, maar met de code "Gewoonlekkerrennen" krijg je iig al 10% korting.
En dan kom ik op 2.63 per zakje drinkmix 320.
Dus nog steeds best prijzig, dus nog maar even denken wat ik doe. update: Besteldvolgende week is testen in een tempoduurloop
[ Voor 3% gewijzigd door Tinusvolkel op 20-08-2021 14:22 ]
Ik heb net een rondje gelopen en onbewust iets te hard gelopen. Maar nu ik naar m'n stats kijk was m'n HR ook wel idioot hoog. En achteraf zweten als een malle. Dus ja, t was raar weer!Arjan90 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:53:
Pfff ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik ging vanmiddag een voor de lunch loopje doen, maar dat ging waardeloos. 7km gelopen, vrij snel hartslag omhoog maar vooral zweten, adem happen, pfff. Mijn tempo zakt omgekeerd evenredig met stijging van luchtvochtigheid geloof ik, met droog warm weer loop ik veel lekkerder dan op deze manier. Zicht was ook beperkter door vocht in de lucht. Al met al een loopje om snel te vergeten
Gisteren had ik nog een "peaking" conditie, thanks Garmin. Blijkbaar begint de bloedarmoede wel af te nemen dus (of m'n lichaam is gewend aan de lage Hb, telt zoiets als hoogtestage? Haha). Volgende week maar ns aan de dokter vragen of daar nog iets aan gemeten moet worden.
Ik had gister en zeker vandaag ook grote twijfels over mijn hartslagband. Vandaag na afloop expres nog even wat korte intervallen gedaan om te kijken wat de hartslag meter dan aan zou geven. Ging netjes omhoog maar niet meer zo vlot omlaag.
Had zelf niet het idee dat ik te hard ging
Het idee was 10x 10s een hellinkje van >20% voluit op te sprinten. Na 8 vond ik het wel gezegend en was ik behoorlijk gesloopt.
Voor de Stryd liefhebbers, dat ging met iets van 600watt. Geen idee hoe hard ik daarmee op het vlakke kan hardlopen
[ Voor 4% gewijzigd door Roozzz op 20-08-2021 20:38 ]
Maar ook de Mud Masters en Strong Viking evenementen gaan gewoon door. Dus het is een beetje een vreemde situatie waarom de ene wel doorgaat en de andere niet.
Vooralsnog train ik maar gewoon door voor de 10km singelloop in Utrecht op 3 oktober. Ik hoop dan ook vooral dat het doorgaat. Laatste evenement was de CPC loop in 2020. Maar voel me momenteel sterker dan ooit.
Lekker bezigRoozzz schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 20:35:
Ik hoop dat het aan het weer ligt; ik zag namelijk letterlijk sterretjes na de hillsprints van vanochtend![]()
Het idee was 10x 10s een hellinkje van >20% voluit op te sprinten. Na 8 vond ik het wel gezegend en was ik behoorlijk gesloopt.
Voor de Stryd liefhebbers, dat ging met iets van 600watt. Geen idee hoe hard ik daarmee op het vlakke kan hardlopen![]()

Het vermogen zegt natuurlijk niet zo veel zonder gewicht maar dit was iig het tempo op het vlakke bij bijna 600w met een gewicht van rond de 75kg
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X1Cv8ccRlAtq8IsPCR9XIoep.jpg?f=user_large)
Oh net was het buiten wel weer lekker loop weer, maar moet wel weer even wennen om in het donker te lopen. De hartslag tempo verhouding was pakweg hetzelfde als bij ieder ander “herstel” loopje
https://www.anotheronebit...st.be/?page_id=60&lang=nl
63kg hier momenteel, misschien binnenkort maar eens echt gas geven op de weg om te kijken waar ik kom
Volgens deze site zit ik bij 600w op 2:10 /km en jij op 1:57 /km (ruim 30 per uurRoozzz schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 22:41:
@Tinusvolkel vlot eindsprintje
63kg hier momenteel, misschien binnenkort maar eens echt gas geven op de weg om te kijken waar ik kom

Tinusvolkel schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 22:57:
[...]
Volgens deze site zit ik bij 600w op 2:10 /km en jij op 1:57 /km (ruim 30 per uur)

Lets see what happens. Ben wel benieuwd hoe goed het vermogen in een heuvelsprint vertaald naar rechte lijn snelheid. Ik vrees dat ik wat techniek en loopefficientie te kort kom.

jep, die knieband rotzooi ik nu al maanden mee. Had dus ook nauwelijks duurlopen in de benen.Arjan90 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:47:
@polthemol Toch weer blessure las ik? Balen man!Goed uitrusten nu en herstellen, evengoed ruim 50km gelopen, maar dat is geloof ik niet echt waar je voor ging...
Plan ging prima, paar stukkeb waar ik mijn snelheid maakte, de rest speedhiken waardoor ik elk uur een 15 tot 12 minuten rust had.
Bij ronde 7 voelde ik de knieband vollopej met vocht, ronde 8 nog gedaan om de 50K aan te tikken en besloten te stoppen.
Wel leerzame wedstrijd, paar hele grote namen die mee liepen. Nu een maand niets van rennen, beetje fietsen en roeien en dan eens zien of die band zich weer wil gedragen. Had meer ungezeten anders, herstelde netjes, rennen ging prima en voelde me ook sterk
Elke maand de 100k aangeklikt in Strava en dit motiveert wel. Ondertussen op 930 dit jaar.
Bijna alles trail runnen en geen asfalt 💪🏻
Wat leuke prestaties dit jaar:
- last man standing voorjaar 8 rondjes van 6,7. Leuk principe van pauze
- 2x marathon; eerste half met iemand samen gelopen. 2e helemaal alleen bij te warm weer🌞
- kortste nacht run met 3 man. 7,5 uur van zonsondergang tot zonsopkomst 57 km langste run ooit.
- in juli halve ronde Krijtlandpad meegelopen met iemand (47,5 km). Medeloper heeft hem helemaal uitgelopen💪🏻😅.
Alles met Vibram Five Fingers. De langere afstanden allemaal met de V-Trek variant, die nog iets demping heeft.
Tussen de 1250 en 1500 als doel dit jaar, maar is meer gewoon rustig aan genieten.
(Vanmorgen 30km trail met een dipje in de Leu in 3,5 uur)
Vanochtend enkele versnellingen opgenomen. Score: 2:10 min/km met 530 watt aldus Stryd. Valt niets tegenTinusvolkel schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 22:57:
[...]
Volgens deze site zit ik bij 600w op 2:10 /km en jij op 1:57 /km (ruim 30 per uur)
Zit nog wel iets meer in, want de benen waren niet fris en veel te benauwd... de vorige keer dat ik hier versnellingen deed ging het een stuk soepeler
Wat is voor de meeste die hem hebben hier de grootste toevoeging tov lopen zonder stryd?
Ik loop nu vooral op hartslag dus ben benieuwd wat voor jullie de grootste reden was om een stryd te kopen.
In het kader van domme vragen bestaan niet, maar op welke schoenen kreeg jij last?Arjan90 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:10:
[...]
Zit in de lucht zekerIk heb precies hetzelfde na gisteren (vanaf vanochtend)... Heb het wel eens eerder gehad en toen kon ik gewoon doorlopen zonder problemen, wel wat gekoeld na het lopen en toen was het na een week weg. Maar ja, n = 1.
Ik denk dat ik voor mezelf de oorzaak heb gevonden, althans er lijkt een duidelijke correlatie te zijn tussen de gebruikte schoenen en last van dit spiertje (en na een tijdje een drukpunt op de zijkant van mijn voet). De pegasus 38 en ik zijn klaarblijkelijk geen goede match, na een aantal loopjes hierop krijg ik wat last. Dat is met een dagje rust weg, maar gezien ik voorheen probleemloos 5 tot 6 keer in de week kon lopen zit er toch iets niet goed. Als ik loop op een andere schoen dan heb ik nergens last van. Ook al zijn die loopjes langer/harder wat dan ook. Het kwartje viel nadat ik een goede week nergens last van had, tot dat ene loopje op de pegasus.
Dus ik laat ze voorlopig maar even in de kast staan en kijk of het wegblijft
Voor mij is de grootste toevoeging de uiterst accurate tempoweergave en het snel oppakken van tempowisselingen. De garmins hier zijn soms een beetje matig met de gps (zeker onder bladerdek, maar ook zonder echte reden), wat knap irritant kan zijn als je een gestructureerde training probeert te doen.Dirk0s schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 12:58:
Na wat lezen van de verhalen hier over een stryd ben ik ook een beetje in twijfel geraakt.
Wat is voor de meeste die hem hebben hier de grootste toevoeging tov lopen zonder stryd?
Ik loop nu vooral op hartslag dus ben benieuwd wat voor jullie de grootste reden was om een stryd te kopen.
Voorlopig train ik nog niet op power, ik kijk eerst even hoe de vermogens eruit zien bij de diverse loopjes. Maar op termijn wel van plan om te proberen.
Ik heb geen andere schoenen, dus ergens domme pech denk ik. Nog wel last, maar met hardlopen niet en daarna krijg ik het goed. Ik vermoedde wel dat het aan mijn werkschoenen lag, dus vorige week daar een sportzooltje in gedaan. Dat leek die dag te helpen.Roozzz schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 13:56:
[...]
In het kader van domme vragen bestaan niet, maar op welke schoenen kreeg jij last?
Ik vraag de trainer maandag even of hij meekijkt of ik iets geks doe met links. Misschien ziet hij iets wat ik onbewust doe.
Zoals hierboven aangegeven de snelle en accurate tempo weergave. Daarnaast traint het wel lekker door mij op 1 punt te richten. Dus x watt voor mijn easy runs, x watt voor repetitions enz. Mooi 1 nummer en that's it.Dirk0s schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 12:58:
Na wat lezen van de verhalen hier over een stryd ben ik ook een beetje in twijfel geraakt.
Ookreageert het vooral bij korte, snelle loopjes snel. Kan bijv. wel roepen dat ik een repetition op x hartslag of pace doe, maar vooraleer de hartslag bij is en in mindere mate de gps, zijn we al weer in het rust gedeelte aanbeland.
"Better ask questions before you shoot"
Ben ik om7:30u wakker is het krukdroog..
Volgens het weerbericht zou het nu ineens om 10:00u gaan regenen. Dus snel aangekleed, eierkoek naar binnen gewerkt en op pad.
De regen heeft overigens nog lang op zich laten wachten.
Garmin FR245M + HRM-RUN
Stond vandaag een 2:45u duurloop op het programma... Waar ik eergisteren nog een herstelloopje had gedaan van ~30 minuten en deze prima ging met een hoger tempo dan gemiddeld was het vandaag andersom. Al na een half uurtje had ik wel door dat dit een stuk moeizamer ging worden en dat klopte
Toen ook nog eens de stortbuien losbarstten was het helemaal feest. Aan de ene kant ook wel lekker om in de regen te rennen, maar toen ik nog maar amper iets kon zien werd het minder feestelijk. De eerste buien waren over, begon wat op te drogen en daar kwam de volgende sessie, same story.
Al met al toch nog een ruime 34km van kunnen maken (en de 3e ~70km week op rij) waarbij het tempo de laatste 10-15 echt aardig inzakte, en de komende 2 weken gelukkig even iets minder kms (en ook maar eens zien of ik niet gewoon een traininkje oversla). Daarna weer even vol aan de bak met een max week van ~80k, maar ik heb wel gemerkt dat na 2 uur de duurlopen voor mij een stuk minder leuk beginnen te worden.
Binnenkort ook maar even naar de winkel voor marathon schoenen, moet er natuurlijk ook nog even in trainen (hoewel die vaporfly... 250 euro voor een paar schoenen die je niet HEEL vaak kan gebruiken, ugh), en wat krachttraining enzo in het schema werken... iets met verstandig.
Hoe dan ook, nu op de helft van het marathon schema (en de schoenen die me eerst wat problemen opleverden bij de LDL doen het nu gelukkig ook goed, de truc lijkt vooral de veters niet te strak strikken
[ Voor 3% gewijzigd door m0ridin op 22-08-2021 22:39 ]
Correcte afstand- en snelheidsweergave. En daarnaast ben ik de parameters op het gebied van de staplengte, cadans en verticale oscillatie erg gaan waarderen. Ik train nog steeds het liefst op gevoel, met hartslag als extra ondersteuning bij duurlopen. Op de fiets doe ik meer met wattage.Dirk0s schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 12:58:
https://smcp.nl/behandeling-shin-splints/ ?Roozzz schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:36:
Gisteren had ik ineens een raar pijntje aan de buitenzijkant van mijn onderbeen. Daar is een spiertje spontaan een beetje stijf en aan het trekken. Geen idee wat ik heb gedaan, maar wel dat ik deze nog nooit eerder gevoeld hebVandaag gelukkig al beter maar nog niet helemaal weg. Dus ik doe maar even rustig aan.
Turend naar wat plaatjes denk ik dat het de korte kuitbeenspier is op grofweg 15cm boven de enkel. Iemand toevallig ervaringen mee? Ik twijfel een beetje of ik er morgen de foamroller op zet
Ik heb er helaas ook (weer) last van.
Ik draag nu weer compressie kousen (na 't lopen) , hopelijk helpt dat.
Bij mij is de oorzaak te snelle opbouw naar ~70km per week. Ik probeer er doorheen te lopen en desnoods wat trainingen vervangen door de racefiets.
Schoenen voor de marathon, dat is iets wat bij mij ook al een beetje door mijn gedachte heen gaat op het moment.m0ridin schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 22:35:
Binnenkort ook maar even naar de winkel voor marathon schoenen, moet er natuurlijk ook nog even in trainen (hoewel die vaporfly... 250 euro voor een paar schoenen die je niet HEEL vaak kan gebruiken, ugh), en wat krachttraining enzo in het schema werken... iets met verstandig.
Hoe dan ook, nu op de helft van het marathon schema (en de schoenen die me eerst wat problemen opleverden bij de LDL doen het nu gelukkig ook goed, de truc lijkt vooral de veters niet te strak strikken)
Enerzijds denk ik gewoon schoenen te pakken waar ik momenteel al op loop en die me bevallen. Vervolgens wel even een vers paar kopen en daar dan 1 of 2 keer op lopen zodat ze wat zijn "ingelopen".
Anderzijds is de Vaporfly ergens ook wel interessant, maar onbekend of ze überhaupt wel bevallen en mogelijk voor mijn tempo helemaal niet interessant.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor keuzes jullie hebben gemaakt voor een 1e marathon en of deze keuze wel/niet is bevallen?
Strava Garmin 265
Ik heb de Endorphin pro voor een mooi prijsje kunnen kopen, die ga ik gebruiken voor mijn halve in Eindhoven (mits hij doorgaatTim_W schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 07:43:
[...]
Schoenen voor de marathon, dat is iets wat bij mij ook al een beetje door mijn gedachte heen gaat op het moment.
Enerzijds denk ik gewoon schoenen te pakken waar ik momenteel al op loop en die me bevallen. Vervolgens wel even een vers paar kopen en daar dan 1 of 2 keer op lopen zodat ze wat zijn "ingelopen".
Anderzijds is de Vaporfly ergens ook wel interessant, maar onbekend of ze überhaupt wel bevallen en mogelijk voor mijn tempo helemaal niet interessant.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor keuzes jullie hebben gemaakt voor een 1e marathon en of deze keuze wel/niet is bevallen?

Aan de andere kant zit ik op de marathon tegen de 3 uur aan en carbon schoenen kunnen wellicht net het verschil zijn tussen 3:04 en 2:59...
Had ze gisteren in m'n mandje gegooid , maar besloten te wachten tot Rotterdam definitief doorgaat.
[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 23-08-2021 08:16 ]
Mijn eerste marathon liep ik op schoenen van 60 euro die ik op Sarenza.nl besteld hadTim_W schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 07:43:
[...]
Schoenen voor de marathon, dat is iets wat bij mij ook al een beetje door mijn gedachte heen gaat op het moment.
En zo lang alle wedstrijdschoenen niet in breedtematen te bestellen zijn is er geen sprake van een gelijk speelveld. Eigenlijk zou iedereen net als in de griekse oudheid met een lendendoek (of zonder, whatever), op blote voeten en met alleen water onderweg moeten lopen. En dan nog zouden zo ongeveer dezelfde mensen winnen. Er zouden wel wat minder deelnemers zijn, met name aan de achterkant van het deelnemersveld.
[ Voor 18% gewijzigd door Rudedadude op 23-08-2021 08:44 ]
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
De eerste loopjes op de Adidas Solarboost 3 gingen wel goed, maar ik begin me toch wat aan de demping, of beter het gebrek eraan, te irriteren.
Ik heb al bijna 10 jaar Brooks Glycerin en die zitten me gewoon als gegoten. Veel kilometers op gemaakt en eigenlijk nooit ergens last van. Nu zijn die Solarboosts natuurlijk niet te vergelijken met Adizero's, maar omdat Brooks ook een superschoen op de markt heeft, en je deze 90 dagen zonder gedoe mag terugsturen durfde ik de investering aan. Want dat is het wel, ze kosten niet weinig. Gelukkig gaat BTC de goede kant op.
Gisteren voor het eerst met de Hyperion Elite 2 gelopen. Gelijk een vertrouwd gevoel en alhoewel ik het effect van carbon niet direct merkte - ze liepen 'gewoon' - kon ik toch een structureel hoger tempo aanhouden. Als ik niet 10 minuten moest schuilen voor de regen, die werkelijk met bakken uit de hemel viel, had ik mijn PR op de 10km met ruim 2 minuten verbeterd.
Ik ga ze wel bewaren voor de echte wedstrijden en blijf die Solarboosts gebruiken. Het is bijna jammer dat de zool van die Adidas zo slijtvast is, want het zal wel even duren voor ik een excuus heb om weer een nieuw paar Glycerin voor de duurloopjes te halen.
(Iemand interesse in Adidas Solarboost 3, 80km op gelopen, maat 44 3/4?
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
Ik loop dan wel geen marathon maar ook geen sprintwedstrijden, maar wel het nodige er tussen in.Tim_W schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 07:43:[...]Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor keuzes jullie hebben gemaakt voor een 1e marathon en of deze keuze wel/niet is bevallen?
ik had voor de weg vrij Spartaanse NB wedstrijdschoenen en ben zoals eerder vermeld is op de Hoka One Carbon X2 terecht gekomen, een schoen voor de lange afstanden met carbon maar niet Spartaans maar ook niet teveel comfort zoals de On Cloudflow die ik ook getest had .
Was net wat aan het surfen en kwam nog een interessant schoenen artikel tegen van Ron van Megen en Hans van Dijk . Het mag dan wel gaan over de Vaporfly, maar er staat toch ook de nodige interessante info over andere schoenen in.
De NY Times heeft een artikel geplaatst waar onderstaand plaatje uit komt.
In een recent onderzoek zijn er nog wel de nodige vragen hoe betrouwbaar dit onderzoek was, maar deze onderzoekers schrijven op pagina 16 dan toch:
Afgezien van de verschillen tussen de diverse schoenen, lijken er veel tussen de 1,5-3% winst te zitten.Despite these holes in their analysis, the New York Times still presents a compelling case for a Vaporfly effect existing in some form
Maar kun je die winst ook "oogsten"?....
Ik denk dat Ron van Megen en Hans van Dijk het mooi samenvatten in een van hun punten bij "Conclusies en vervolg":
Kijk naar jezelf dus zo kwam ik zelf ook tot mijn keuze.De effecten zijn niet voor iedereen hetzelfde en hangen onder meer af van loopstijl. Zonder zweeffase in je pas heb je niet zoveel aan een responsieve schoen.
Bron https://www.prorun.nl/gad...-je-met-de-nike-vaporfly/
/f/image/Ya6dIrpMRoUAVpVRuPNdNntS.png?f=fotoalbum_large)
Ik had voor mijn 1e marathon gekozen voor racing flats (Nike Lunaracer+ 3 om precies te zijnTim_W schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 07:43:
[...]
Voor de tweede marathon had ik een nieuw paar van mijn reguliere trainingschoenen gepakt (Saucony Zealot ISO 3). Maar daar had ik maar twee of drie loopjes ingedaan. Marathon wel voltooid maar kreeg na 25 km ook last van mijn rechtervoet. Uiteraard weet ik niet of dat direct aan de schoenkeuze te wijten is.
Voor mijn volgende marathon (Amsterdam op 17 oktober) pak ik daarom schoenen waarvan ik zeker weet dat ik daar comfortabel een lange afstand op kan lopen. Wellicht een nieuw exemplaar die ik zeker al ca 100 km heb ingelopen.
Zeker voor een eerste marathon zou ik adviseren om geen bijzondere (=afwijkende) keuzes te maken qua schoenen en kleding. Uitlopen en een tijd neerzetten is het belangrijkste. Als je eenmaal een ervaren (marathon)loper bent, kun je wellicht meer gaan finetunen.
Bij een eerste marathon zou ik me idd niet al te druk maken over het schoeisel dat je draagt. En eigenlijk ook nog niet bij de tweede of derde. Ga eerst maar eens ervaren wat een marathon lopen precies is en leer van de fouten die je zonder twijfel gaat maken. Een marathonafstand lopen is echt wat anders dan een 5, 10 of 21.1 kilometer.sanniep9 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:54:
[...]
Zeker voor een eerste marathon zou ik adviseren om geen bijzondere (=afwijkende) keuzes te maken qua schoenen en kleding. Uitlopen en een tijd neerzetten is het belangrijkste. Als je eenmaal een ervaren (marathon)loper bent, kun je wellicht meer gaan finetunen.
Rotterdam vorig jaar zou m'n eerste serieuze marathonpoging worden; inderdaad op Vaporfly's. Bij de vier marathon's die ik daarvoor liep, liep ik op m'n 'normale' duurloopschoenen (o.a. Nike Air Pegasus, Altra Escalante). En die schoenen wandelden perfect, zoals @Rudedadude opmerkt... dat waren leerzame marathons voor me
Nah, dat is het niet. Shinsplints vergeet ik nooit meerSport_Life schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 02:42:
[...]
https://smcp.nl/behandeling-shin-splints/ ?
Ik heb er helaas ook (weer) last van.
Ik draag nu weer compressie kousen (na 't lopen) , hopelijk helpt dat.
Bij mij is de oorzaak te snelle opbouw naar ~70km per week. Ik probeer er doorheen te lopen en desnoods wat trainingen vervangen door de racefiets.
Voor nu wijt ik het maar even aan de schoenen. De afgelopen 3 dagen actief geweest en ik heb dus helemaal nergens last van. Als dat zo blijft de komende tijd dan kunnen we weer voorzichtig een beetje opbouwen en structuur aanbrengen. En mogen de pegasus een nieuw huisje gaan zoeken
Mocht het wel terugkomen dan gaan we naar de fysio.
Voor mijn eerste (en enige) marathon, deze was eind 2017, heb ik ook specifiek een wat snellere schoen van Nike genomen... kan me de naam niet meer herinneren maar was volgens mij de eerste met een carbon plaat maar niet de duurste variant. (Daar won je 2-3% mee, met deze was het 1-2% oid).Tim_W schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 07:43:
[...]
Maar ik kocht hem vooral omdat ik hem heerlijk vond hardlopen, niet normaal wandelen want dat voelde heel vreemd, maar hardlopen voelde gewoon heel soepel en fijn. Ook enkele LDL en een HM mee gelopen voorde hele om goed te testen en mij is het dan ook prima bevallen.
Ik zit ook wel in dubio qua 'schoen vs geld vs persoonlijke prestatie' (triplio?). Aan de andere kant, als heel veel adneren ook weer op die snelle schoenen lopen is het voor het onderling resultaat wel weer fair om ze ook te gebruiken.
Mijn doel is een sub 3u marathon en met mijn loopstijl heb ik schijnbaar ook echt wel profijt van die carbon platen, maar het blijft lastig. Ik bedoel, ik heb nu ook New Balance FuelCell V2 schoenen welke heerlijk lopen, naar mijn gevoel ga ik daar harder mee dan zo'n beetje elk ander paar dat ik heb, waarom zou ik dat wel ok vinden maar een carbonplaat niet?
En als ik nieuwe schoenen koop lopen deze ook soepeler dan (hele), waarom is dat geen probleem en van die vaporfly's wel?
Nou moet ik ook toegeven dat de prijs icm hoe vaak je ze kan gebruiken me ook wat tegenhoud hoor, ik blijf een Nederlander
Zo liep ik:
vrijdag 12km op 5:30 met hartslag 131 gemiddeld.
vanmorgen: 11km op 5:30 met hartslag 146 gemiddeld.
Snap er niks van waarom mijn lichaam soms zo grote verschillen laat zien. Heb nu 3 weken vakantie en wilde graag het volume wat omhoog gooien.
Temperatuur? Luchtvochtigheid? Hoe voelde het qua lopen/lichaam?
Ik merk zelf dat ik veel meer zweet dan ik zou verwachten de afgelopen week ofzo, volgens mij is het geowon klam/vochtig want superwarm is het niet. En gisteren dus ook een veel mindere dag qua LDL...
Kan gewoon gebeuren soms, een mindere dag. Misschien een slechte nacht, gewoon niet helemaal topfit die dag, etc.
Pas als het meerdere keren achter elkaar het geval is zou ik er wat meer aandacht aan besteden. Nu gewoon niet teveel bij stilstaan
Ik had er misschien bij moeten vertellen dat het dus vaker gebeurd. Vooral als ik na het werk loop ten opzichte van lopen in het weekend. In het weekend is mijn hartslag vaak 10-15 hoger.m0ridin schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:45:
@Dirk0s
Temperatuur? Luchtvochtigheid? Hoe voelde het qua lopen/lichaam?
Ik merk zelf dat ik veel meer zweet dan ik zou verwachten de afgelopen week ofzo, volgens mij is het geowon klam/vochtig want superwarm is het niet. En gisteren dus ook een veel mindere dag qua LDL...
Kan gewoon gebeuren soms, een mindere dag. Misschien een slechte nacht, gewoon niet helemaal topfit die dag, etc.
Pas als het meerdere keren achter elkaar het geval is zou ik er wat meer aandacht aan besteden. Nu gewoon niet teveel bij stilstaan
Het was idd wel super klam om te lopen net. Dus misschien speelde dat een rol.
Ik zou het in eerste instantie ook zoeken in de weersomstandigheden of een slechte nachtrust, maar als het vaker voorkomt is het wel interessant. Is dit een gevoel of heb je ook data om dit te ondersteunen? Door eea bij te houden kan je misschien de oorzaak terugvinden.Dirk0s schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:48:
[...]
Ik had er misschien bij moeten vertellen dat het dus vaker gebeurd. Vooral als ik na het werk loop ten opzichte van lopen in het weekend. In het weekend is mijn hartslag vaak 10-15 hoger.
Dus in het weekend is je hartslag hoger? Voor mij werkt het eerder andersom: Na een werkdag loop ik minder fris en makkelijk dan in het weekend. Het werk levert gewoon stress en vermoeidheid op, dat merk je in je loopprestaties. Dus bij hetzelfde inspanningsniveau zal het tempo bij mij doorgaans lager liggen.
Maar gezien jij dit andersom lijkt te doen, hoe ontspannen is jouw werk? Wat bezorgt je in het weekend zoveel stress?

Nu is het uiteraard wel zo dat door vermoeidheid je hartslag minder ver naar boven gaat/kan, maar normaliter zal je dat ook moeten merken in je loopprestaties en die lijk je constant te houden.
Tijdstip? Of loop je in het weekend dan ook eind van de dag...Dirk0s schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:48:
[...]
Ik had er misschien bij moeten vertellen dat het dus vaker gebeurd. Vooral als ik na het werk loop ten opzichte van lopen in het weekend. In het weekend is mijn hartslag vaak 10-15 hoger.
Ik moet ook altijd even op gang komen in de ochtend, voor mij is lopen aan het eind van de dag juist wat minder soepel geloof ik (ik ga het liefst eind vd ochtend). Kan ook met eten/niet eten, tijd tussen eten, etc te maken hebben misschien.
De reden hoe ik het zie voor mijzelf (gebaseerd op gevoel)Roozzz schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:58:
[...]
Ik zou het in eerste instantie ook zoeken in de weersomstandigheden of een slechte nachtrust, maar als het vaker voorkomt is het wel interessant. Is dit een gevoel of heb je ook data om dit te ondersteunen? Door eea bij te houden kan je misschien de oorzaak terugvinden.
Dus in het weekend is je hartslag hoger? Voor mij werkt het eerder andersom: Na een werkdag loop ik minder fris en makkelijk dan in het weekend. Het werk levert gewoon stress en vermoeidheid op, dat merk je in je loopprestaties. Dus bij hetzelfde inspanningsniveau zal het tempo bij mij doorgaans lager liggen.
Maar gezien jij dit andersom lijkt te doen, hoe ontspannen is jouw werk? Wat bezorgt je in het weekend zoveel stress?En ja, gehaast boodschappen doen, kids naar sport heen en weer karren en snel een loopje tussendoor voordat je op bezoek bij je schoonmoeder gaat heeft ook zijn weerslag
![]()
Nu is het uiteraard wel zo dat door vermoeidheid je hartslag minder ver naar boven gaat/kan, maar normaliter zal je dat ook moeten merken in je loopprestaties en die lijk je constant te houden.
Omdat ik na het werk beter loop komt denk ik omdat ik opgestart ben, mijn lichaam is al 9 uur in beweging (70% kantoor - 30% in beweging)
Omdat ik in het weekend slechter loop komt denk ik omdat ik wakker wordt, rustig koffie drink en ga ontbijten (heb geen kinderen) ik kijk nog een aflevering op Netflix / zet de was aan / ruim de was op. Alles is in rustiger tempo, geen stress en besluit dan om maar eens te gaan lopen. Dan is mijn lichaam dus nog in relax modus ofzo??
Dit is een beetje wat ik zelf denk wat de theorie erachter kan zijn.
Zoals vandaag merkte ik wel dat ik sneller zweette, meer zweet. Gewoon een vieze klamme dag terwijl de temperaturen vooraf toen ik naar buiten ging lekker waren.
Het ontbijt had misschien ook een rol, dat ik te snel ben gaan lopen na het ontbijt. Gelukkig heb ik nu 3 weken vrij en de tijd om eens te kijken wat aanpassingen voor verandering kunnen brengen.m0ridin schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:04:
[...]
Tijdstip? Of loop je in het weekend dan ook eind van de dag...
Ik moet ook altijd even op gang komen in de ochtend, voor mij is lopen aan het eind van de dag juist wat minder soepel geloof ik (ik ga het liefst eind vd ochtend). Kan ook met eten/niet eten, tijd tussen eten, etc te maken hebben misschien.
[ Voor 13% gewijzigd door Dirk0s op 23-08-2021 11:17 ]
Het echte nut gaat maar beperkt lang mee (hoeveel marathons/km's eigenlijk?) maar zijn ze daarna nog wel lang zat als gewone LDL schoen te gebruiken? Of is het om wat voor reden dan ook na een beperkte afstand echt klaar?
Zo'n snellere schoen heb je ook maar een keer profijt van hè. Ik bedoel stel dat je bij gelijke inspanning op een NEXT% oid een 2% snellere tijd loopt. Dat is leuk maar iedere volgende progressie daarna moet dat toch gewoon weer uit je trainingsarbeid komen. Plus dat je dan "vastzit" om nieuwe PR pogingen ook op een NEXT%-achtige schoen te lopen. Dat je in zo'n schoen investeert als je voor de prijzen loopt of een olympische limiet, begrijp ik. Maar voor de massa snap ik het echt niet tenzij je het heel belangrijk vindt om te vergelijken met anderen.m0ridin schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:22:
[...]
Ik zit ook wel in dubio qua 'schoen vs geld vs persoonlijke prestatie' (triplio?). Aan de andere kant, als heel veel adneren ook weer op die snelle schoenen lopen is het voor het onderling resultaat wel weer fair om ze ook te gebruiken.
Mijn doel is een sub 3u marathon en met mijn loopstijl heb ik schijnbaar ook echt wel profijt van die carbon platen, maar het blijft lastig. Ik bedoel, ik heb nu ook New Balance FuelCell V2 schoenen welke heerlijk lopen, naar mijn gevoel ga ik daar harder mee dan zo'n beetje elk ander paar dat ik heb, waarom zou ik dat wel ok vinden maar een carbonplaat niet?
Ik loop puur voor mezelf en probeer het maximale uit mijn eigen lichaam te halen gegeven de beperkingen die ik persoonlijk heb (zowel fysiek maar ook qua werk, gezin, etc.). Als iemand anders 10 minuten sneller op de marathon is, omdat hij op NEXT% loopt, iedere dag langs de masseur gaat en privé looptraining krijgt, dan is dat maar zo.
Ik ben nooit echt sportief geweest en merk de afgelopen maanden (vader geworden en corona) dat de kilos er toch wel een beetje aan zijn gekomen. Ben zeker niet dik, maar dit is wel het moment om wat actiever te worden. Ben lid geworden van een sportschool, schema gekregen maar dat is echt geestdodend. Lees en hoor altijd alleen dat hardlopen 'niet genoeg' is. Hardlopers zijn doodlopers. Maar heb ook niet echt het idee dat mn conditie veel beter wordt van 3 setjes van squats ofzo. Maar een stukje hardlopen (wat je steeds langer kan) zal daar wel in helpen.
Weet eigenlijk niet wat ik met deze post wil
flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!
Hele goede vraag eigenlijk. Voor waren een een paar redenen om te gaan sporten:Flipm0de schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:00:
Misschien een rare vraag in dit topic; maar waarom hardlopen jullie?
Ik ben nooit echt sportief geweest en merk de afgelopen maanden (vader geworden en corona) dat de kilos er toch wel een beetje aan zijn gekomen. Ben zeker niet dik, maar dit is wel het moment om wat actiever te worden. Ben lid geworden van een sportschool, schema gekregen maar dat is echt geestdodend. Lees en hoor altijd alleen dat hardlopen 'niet genoeg' is. Hardlopers zijn doodlopers. Maar heb ook niet echt het idee dat mn conditie veel beter wordt van 3 setjes van squats ofzo. Maar een stukje hardlopen (wat je steeds langer kan) zal daar wel in helpen.
Weet eigenlijk niet wat ik met deze post wil. Ben gewoon een beetje aan het twijfelen over wat ik moet doen / leuk vind (met een zak chips op de bank ;P).
1) Lichamelijk een geestelijk beter voelen
2) Beetje afvallen
3) Even iets voor mijzelf met corona en drie kids
Ik koos voor hardlopen omdat:
1) Fitness: Been there done that. Geen zin om weer vast te zitten aan een lang abonnement. En niet mijn sport want voel me net een hamster
2) Wielrennen: Nooit zo goed begrepen wat men daar leuk aan vindt en de mensen die het beoefenen... Daar hoor ik liever niet bij. Ja ik weet het... Vooroordelen maar pakje, brilletje, geschoren beentjes en die attitude van: de weg is van mij.
3) Teamsport: Met corona lastig en vaak aanpassen aan iemand anders zn schema
Het fijne van hardlopen is:
1) Ik trek mijn schoenen aan en ik kan gaan. Zowel de drempel om te beginnen is laag als de drempel om door te gaan.
2) Ik vind het veel minder vervelend dan sommige anderen. Ik vind het wel fijn om met een podcast op, even lekker buiten te zijn en een beetje te zweten.
3) Ik kan het letterlijk overal doen, ook op andere locaties om zo ook wat afwisseling te hebben
With stupid... Dat en het feit dat als ik ga hardlopen ik niet alleen lichamelijk in een cadans kom maar ook geestelijk. Het koppie loopt zo helemaal leeg en ik denk nergens meer over na. Dat red je niet met een halterbankje en een spiegel.Limbeckx schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:12:
Het fijne van hardlopen is:
1) Ik trek mijn schoenen aan en ik kan gaan. Zowel de drempel om te beginnen is laag als de drempel om door te gaan.
2) Ik vind het veel minder vervelend dan sommige anderen. Ik vind het wel fijn om met een podcast op, even lekker buiten te zijn en een beetje te zweten.
3) Ik kan het letterlijk overal doen, ook op andere locaties om zo ook wat afwisseling te hebben
Bijkomend voordeel, als trage loper, je hoeft je je alleen te spiegelen aan jezelf in tegenstelling tot de teamsporten.__R__ schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:48:
[...]
With stupid... Dat en het feit dat als ik ga hardlopen ik niet alleen lichamelijk in een cadans kom maar ook geestelijk. Het koppie loopt zo helemaal leeg en ik denk nergens meer over na. Dat red je niet met een halterbankje en een spiegel.
Tenzij je teveel naar Strava kijkt of met wedstrijden meedoet natuurlijk
"Better ask questions before you shoot"
Omdat ik het lekker vindFlipm0de schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:00:
Weet eigenlijk niet wat ik met deze post wil. Ben gewoon een beetje aan het twijfelen over wat ik moet doen / leuk vind (met een zak chips op de bank ;P).
Uiteindelijk gaat het erom dat je datgene vindt wat klikt met jou, voor mij is dat hardlopen. Ik ben altijd wel sportief geweest trouwens, zaalvoetbal en tennis vooral. Op een gegeven moment viel dat weg, maar de rest van mijn gewoontes (bier en bitterballen) bleven en daarmee vlogen de kilos eraan.
Hardlopen was voor mij in eerste instantie een manier om wat gewicht kwijt te raken en conditie op te bouwen, maar ik vind het gewoon lekker. Een beetje een zen moment, nadenken over alles en niks teriwjl je de ene voet voor de andere zet. Tegelijk ben ik daardoor fitter en voel ik me beter, wat ook in het dagelijks leven weer fijn is.
Ook het feit dat het idd overal en altijd kan is heerlijk, geen gedoe met voorbereiden of spullen schoonmaken achteraf. Gewoon gaan.
Fietsen heb ik zelf bijv ook weinig mee, grote voordeel daarvan vind ik de km's en je ronde die veel groter en flexibeler is. Maar uiteindleijk vind ik dat gewoon meer een functioneel iets om van A naar B te komen, hardlopen is ontspannen.
Uiteindelijk moet je ook doen wat je leuk vindt, anders moet je wel enorm gedisciplineerd zijn om het vol te houden.
Het is zo wie zo erg handig om een sport te kiezen die je leuk vindt, want dan is de motivatie om het te blijven doen.... veel groter.Flipm0de schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:00:
Misschien een rare vraag in dit topic; maar waarom hardlopen jullie?..........
Tja wat levert het je op? Niet dat het per see moet maar het zet je mss wel aan het denken... waarom je het zou doen.... Dus een prima vraag van jou.. waarom hardlopen we?
Allereerst: Als je jong bent gaan heel veel dingen die je wilt/kunt/moet doen haast vanzelf (uitzonderingen daar gelaten). Dus om daarom te gaan sporten.. hmmm het gaat toch prima... waarom moet dat zo nodig... Wel: Niets moet, das de slechtste raadgever....
Dus sporten doe je vooral omdat je het leuk vindt, via de sport mensen ontmoet, gewoon een avondje van de bank af wilt, en een wat kleinere groep heeft dan ook nog wat met echte prestaties, et cetera.
Maar is nog meer, je wordt er op langere termijn met een relatief grote zekerheid ook nog door beloond dat het veel makkelijker is om veel fitter oud te worden dan de doelgroep die alleen op de bank zit, een ver bovengemiddelde kans op overgewicht, hart- & vaatziektes en diabetes, problemen met het bewegingsapparaat krijgt, relatief jong aan de medicijnen moeten, et cetera vanwege welvaartsproblemen.
Nu kunt het moeilijkste stuk want onze geest kan niet zo goed met het voordeel van die beloning in de verre toekomst overweg. We zijn vaak heel sterk ingesteld op beloningen op de hele korte termijn. Dat is een bekend fenomeen in de gezondheidspsychologie. Dus als je niet een van die drives hebt die boven genoemd zijn en ook nog geen motivatie kunt halen uit het feit dat je op den duur veel fitter ouder kunt worden.... dan kan/zal het nu erg lastig worden om te gaan sporten, maakt niet uit welke sport.
Tja, garanties krijg je nooit, ook een sporter kan te jong problemen krijgen, sterker nog ook zij kunnen zomaar "omvallen"... maar om mij heen als "M65-er" zie ik toch vooral de meer inactieven die de meeste lichamelijke problemen hebben. Let op een gezond leven is geen exclusief recht voor sporters, ik vermoed dat mensen die een zeer actief leven hebben, weinig op de bank zitten, veel bewegen, matig alcohol drinken, niet roken, weinig stress hebben en gezond eten ook best gezond oud kunnen worden. Immers bij de generatie van mijn ouders was de categorie actieve sporters veel kleiner dan nu, maar de categorie mensen met een zeer actief leven zoals net geschreven, best groot. Bijvoorbeeld van mijn moeders kant is iedereen 85+/85++ geworden. De meesten stevig gewerkt en in de jaren dat mensen nu bankzitters worden, moesten zij stevig aan de bak om de tent/het huishouden draaiend te houden, zonder al die luxe zaken die wij nu kunnen hebben.
Pik eruit wat je gebruiken kunt, op een aantal punten wellicht stevig neergezet maar met de juiste bedoelingen en zeker niet moralistisch bedoeld. Een keuze, welke dan ook, moet er een van jezelf zijn, niet van iemand die vind dat je iets "moet gaan doen", dat werkt maar heel kort of zelfs helemaal niet.
Intrinsieke motivatie daar gaat het om, die komt van jezelf af, is je niet aangepraat.
In de stad zag ik recent weer een bekende spreuk op een gebouw:
Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg... (uitspraak van Einstein).
PS: Ik ga niet uitleggen dat dit 2 kanten uit kan werken....
kloteweer, kou, regen, geen zin, me een slappe zak voelen, pijntjes, zelfmedelijden, allemaal redenen om die keer niet tegaan.......dan toch op de automagische piloot je schoenen aantrekken en achteraf heerlijk voldaan zijn dat je tóch gegaan bent (met bijbehorende energie ipv lamlendigheid).
Voor mij een héél vaak de reden om over de drempel te komen, wetende hoe je je achteraf voelt. Dat creëert discipline op een intrisieke manier (maar je moet het wel een paar keer zo beleven)
Maar hier ook altijd niet echt een hele fanatieke sporter geweest, wel 25 jaar gevoetbald op het laagste niveau en zelfs daar blonk ik niet echt uit... toen begonnen 3 jaar geleden op het werk met een sportschool inclusief sportleraar en spinning en had mij een keer om laten praten door een collega om mee te gaan, en dat beviel wel zo'n 1x per week wat krachtraining en spinning. echten een half jaar nadat de sportschool open was kregen we een flinke brand in een ander gebouw en werd de sportschool tijdelijk vervangen voor kantoorruimte om dat dat natuurlijk iets belangrijker was.
Dus toen kwam diezelfde collega weer van ga je mee hardlopen want we konden wel douchen op het werk. En na twijfel toch maar om laten praten voor m'n eerste loopje en dat beviel eigenlijk wel dus toen ben ik steeds meer gaan lopen en kregen het plan om de hm van Eindhoven te doen in 2019. Maar ik bouwde toen redelijk snel op en liep toen ruim 3 maanden na m'n eerste loopje in een training een hm afstand, daardoor werken de plannen voor de halve vervangen voor de hele (waarbij ik ben uitgevallen door vooral de warmte...)
Door heel het corona gebeuren heb ik helaas verder niet heel veel wedstrijden gelopen maar krijg mezelf nog steeds gemotiveerd om steeds meer en steeds sneller gelopen.
De teller staat inmiddels op 6.170km in een kleine 3 jaar tijd waar het qua snelheid begon met 3km in 20 minuten en loop nu 30km in 2 uur. En probeer nu alles uit de kast te halen om een marathon in 3 uur te lopen.
(lang bruggetje naar carbon schoenen)
En als ik hem dan loop op 3:01 dan ga ik het mij toch afvragen wat als ik wel carbon schoenen had gekocht, dus daarom ze toch maar besloten om met carbon schoenen te lopen. Ze kosten veel geld maar hobby's mogen geld kosten, vroeger ging er in een festivalweekendje qua kosten ook wel een paar carbonschoenen doorheen, was een mooie tijd maar besteed nu m'n geld liever aan wat anders.
TLDR Hardlopen is verslavend
Echt leuk om dit te lezen! 😀💪🏻😁.
Het lopen werd een steeds groter deel van mijn training. Op een gegeven moment ook eens buiten gaan lopen. Dat beviel eigenlijk best goed. Bijkomende voordelen zijn het gebrek aan reistijd en het niet afhankelijk zijn van tijd en plaats.
In het verleden voor mijn werk een aantal keer in de kost gezeten. Waar ik ook in een hotel zat, schoenen aan en gaan.
Garmin FR245M + HRM-RUN
Als je het na een maandje nog niks vind, dan kun je evt altijd nog verder kijken...
En ook ik vind het nog steeds heerlijk om met een biertje en zak chips op de bank te hangen (vooral dat biertje). Zo tik ik deze post ook weer met een lekkere trippel naast me (hey, vakantie en jarig
Maar dat is ook prima, en ik moet gewoon weer even 2x op pad om het eraf te rennen
En eens, het is verslavend... het liefst zou ik vaker gaan, alleen kan mn lichaam dat niet aan hehe.
Ooit begonnen omdat de Batavierenrace een aantal damesetappes kent en bij de studievereniging van Elektrotechniek ben je dan als eerstejaars meisje gewoon keihard de sjaak
De eerste keer vond ik het trainen verschrikkelijk. Ik ging steevast te hard voor m'n kunnen en daardoor kreeg ik er wel een beetje een hekel aan. Maar om dan midden in de nacht op te staan om met een bus naar een dorp in de Achterhoek te gaan waar je met een klein busje met net zulke half slapende mensen vertrekt, om zonsopkomst te zien, en toch de volle 3,4km te lopen na een startsprintje omdat het busje te laat bij het wisselpunt was.....
De Bata heeft me leren trainen (ik was ZO KAPOT na de eerste keer dat ik t feest gewoon praktisch gemist had - om elf uur was ik gewoon op - zonde natuurlijk), heeft me laten zien hoe vriendelijk/gebroederlijk de sport is, hoe meedoen veel belangrijker is dan winnen (want hah, de andere eerstejaars was ook gesjaakt, en nog een tweedejaars maar verder waren er niet zoveel dames en dan loopt de straftijd hard op), en hoe iedereen het kan. Als je bij de Bata over de campus loopt zie je zo veel soorten mensen en vrijwel al die mensen hebben net een stuk hardgelopen.
Net als dit topic, groot, klein, snel, langzaam, ultraloper, sprinter, man, vrouw, whatever, we zijn blij voor elkaar, willen elkaar helpen, genieten van elkaars prestaties en leven met elkaar mee. En wat positieve plagerijtjes om het beste uit elkaar te kunnen halen....
En toch kan je het gewoon helemaal alleen doen. Geweldig toch?
Joh, en je begint nog verstandig ook! Met een rustige opbouw naar 5k, nou... daar heb je dan al een voorsprong mee op veel anderen in dit topic die misschien wel weten hoe het moet, maar dat niet doen (spreek nu vooral voor mezelf maar denk ook voor genoeg anderen
Maar dat is het ook met hardlopen voor mij, je loopt vooral met en tegen jezelf. Je stelt je eigen doelen, er is altijd wel iemand sneller en er is altijd iemand langzamer. (Om mijn moeder maar te quoten, "Bij de OS doen ze er iets meer dan 2 uur over dus dan is hij best langzaam" en dat met mn sub 3u marathon doel
Je kan het doen op de manier die jij wil en met de doelen die jij wil. En er zijn altjd gelijkgestemden en mensen die soortgelijke dingen meemaken...
Hoe dan ook, veel plezier! Want daar gaat het uiteindelijk toch om...
Inmiddels bijna 2,5 jaar verder en hoewel ik hardlopen de eerste 3 maanden maar so-so vond, nu helemaal aan verknocht. Een van mijn beste keuzes is om ook bij een loopgroep/AV te gaan. Wat ik echt leuk vind in het kringetje waar ik mee loop is dat iedereen elkaar respecteert, elkaar motiveert en elkaar pusht. Als je een beetje doelgericht bezig bent, dan zijn er altijd wel meelopers die je op sleeptouw meenemen of je gaan hazen tijdens een wedstrijd om je PR te pakken. Ongeacht je tempo. Je kan alles op je eigen niveau doen en er zijn meerdere disciplines. Dit varieert in snelheid, afstand en omgeving. Op vakantie om 6 uur 's ochtends door het bos, de zwijnen horen en hertjes zien lopen, de vogeltjes vrolijk fluitend wakker horen worden. Ik had nooit gedacht dat ik daar zo van zou genieten. Dan kom ik helemaal zen thuis.
Ik heb dingen geleerd en kunnen doen waarvan ik nooit had kunnen hopen/weten dat ik ze kon, Het voelt makkelijk en natuurlijk aan om te doen en ik kan het bijna overal doen wanneer ik maar wil, zo lang als ik wil. Het geeft ook veel innerlijke rust.Flipm0de schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:00:
Daarbij: er is niets mooier dan wat door de natuur heen te braggelen in het tempo waar je zelf blij van wordt. Bijna geen regels, je grootste tegenstander ben je zelf. Om dan nog niet te vergeten hoe intens awesome het voelt om na weken, maanden of jaren aanmodderen, trainen, werken, dat ene doel te bereiken (of erin te berusten dat je een grens hebt ontdekt).
Bijkomende motivatie: die 63jarige collega verslaat me niet meer met 4 trappen op te gaan op werk >) Dat stak toch wel een beetje
@Limbeckx de trailrun versie van fietsen is dan wel prettig: gravelbiken. Beetje eenzelfde vibe als bij de trailrun community bij veel beoefenaars: hoeft allemaal niet zo snel en het is je eigen wedstrijd.
2*10 minuten met 5 minuten rust? Ben je toevallig midden in een schema gestart? Klinkt als een stevige eerste loop voor een 'my first 5K'-schema? Vergeet niet dat als je al gesport hebt, de start2run schema's conditioneel weinig moeite van je zullen vragen in de eerste paar weken. Je moet vooral je pezen en al die andere ongein in je benen vooral laten wennen aan de belasting, maar voel je niet overmoedig doordat het easy gaat, die overbelasting scoor je makkelijk in het begin
[ Voor 17% gewijzigd door polthemol op 24-08-2021 09:05 ]
Hardlopen is een combinatie van fysieke inspanning en mentale ontspanning voor mij. Ontspanning door inspanning dus en sporten geeft mij energie. Altijd veel gesport, maar na jaren voetbal op zoek gegaan naar iets anders. Dat is nu een combo van hardlopen en fietsen (race en MTB). Hardlopen heeft daarin mij voorkeur vanwege de afwisseling en doordat het altijd en overal kan. Afwisseling in training (interval of juist rustig) maar ook in omgeving (door de natuur of over de verharde paden).Flipm0de schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:00:
P.S.: ook wielrennen kan zo snel als je zelf wilt hoor beste mensen
Ben idd halverwege een schema gestart. Dit voelde wel okay, maar goede tip om te kijken hoe het gaat met de pezen en knieen. Kan dan altijd een stapje terug. Het begin is er iig!polthemol schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:03:
[...]
2*10 minuten met 5 minuten rust? Ben je toevallig midden in een schema gestart? Klinkt als een stevige eerste loop voor een 'my first 5K'-schema? Vergeet niet dat als je al gesport hebt, de start2run schema's conditioneel weinig moeite van je zullen vragen in de eerste paar weken. Je moet vooral je pezen en al die andere ongein in je benen vooral laten wennen aan de belasting, maar voel je niet overmoedig doordat het easy gaat, die overbelasting scoor je makkelijk in het begin
ik zou toch echt het schema vanaf het begin volgen. Gezien je al wat sport: overweeg om in het begin het aan te vullen met zo nog wat krachttraining/coreworkouts. Mensen die zelf sleutelen aan de startschema's zijn dezelfde mensen die snel in de lappenmand belanden. Er is een reden waarom men aan opbouw doet en vanaf dat je een pees gaat voelen ben je meestal al een beetje aan de late kant. Bij een goede opbouw voel je die niet.Flipm0de schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:27:
[...]
Ben idd halverwege een schema gestart. Dit voelde wel okay, maar goede tip om te kijken hoe het gaat met de pezen en knieen. Kan dan altijd een stapje terug. Het begin is er iig!
(ik zit nu al 3 maanden te klooien met een peesblessure / irritatie en kan je vertellen dat je het bijna niet voelt aankomen veelal, maar het verrekte lastig is om er vanaf te komen).
Dat ziet er op zich nog wel grappig uit. Klinkt wel als gedoe al maar dat kan ook zijn omdat ik niet zo goed weet hoe het zou werken.polthemol schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:03:
[...]
@Limbeckx de trailrun versie van fietsen is dan wel prettig: gravelbiken. Beetje eenzelfde vibe als bij de trailrun community bij veel beoefenaars: hoeft allemaal niet zo snel en het is je eigen wedstrijd.
Ik woon onder de rook van Rotterdam. Weet niet of daar veel gravelbike routes zijn. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat ik zo'n fiets a duizend euro ga kopen. Dan die achter mn auto geplaatsen. Naar een gravelbike pad ga rijden. Daar ga fietsen en dan dat ding weer terug ga sjouwen....
Over de 5k plan. Ik heb het gedaan met c25k app en daar was 2*10 min met 5 minuten rust ergens in week 6 volgens mij. Ik persoonlijk had dat niet gekund in week 1. en Wat jij ook zegt: overbelasting zou zo ontzettend zonde zijn...
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.