Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:37
Poekie schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:49:
[...]

Ik had heel erg medelijden met hoe ze er daarna bij lag, met die ijszakjes, en daarna wegstrompelde. Gelukkig kwam er uiteindelijk weer een brede grijns op d'r gezicht toen ze ererondje mocht doen.

Ook hoe Gregory Sedoc uit z'n dak ging in de studio was geweldig :D
En de emotie ook bij de uitreiking van de medaille... brok in mijn keel. (Maar ja, ik word ook een oude emotionele zak heb ik het idee :P )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

m0ridin schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:56:
[...]

En de emotie ook bij de uitreiking van de medaille... brok in mijn keel. (Maar ja, ik word ook een oude emotionele zak heb ik het idee :P )
Emotionele zakken zijn wel lief *;

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik vond het wel flauw dat ze niet de koppositie overnam, of ben ik daarin de enige?
Blijft natuurlijk een topprestatie.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Sport_Life schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:15:
Ik vond het wel flauw dat ze niet de koppositie overnam, of ben ik daarin de enige?
Het tempo lag al de hele wedstrijd hoog, waar Gidey zelf voor had gekozen door vroeg op kop te gaan lopen, dat was ook een tactische zet; Hassan was al vermoeid door haar andere wedstrijden. Ik kan me wel voorstellen dat ze dacht fuck it ik blijf lekker achter je lopen en zie wel wat je doet. Dit is puur tactiek geweest, van beide kanten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:16
Sport_Life schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:15:
Nam ze toch over >:) maar dat ging gisteren niet helemaal goed….

Achja iig een topprestatie _/-\o_

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:30
@Poekie Hassen zal wel gedacht hebben: "Jij wilde het tempo bepalen en op kop lopen toch? Nou, ga je gang" :D

Sowieso geweldige atletiekwedstrijden gezien, ook de vrouwen deden het heel goed op de 4x400m maar de mannen waren echt fenomenaal. Er kwam hier alleen net een enorme bui naar beneden zetten en het zolderraam stond open, struikelde net niet in de haast om die snel dicht te doen haha!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
Schitterend van Sifan Hassan.

Tactisch goed gelopen van Gidey, die het tempo echt wel hoog hield, zeker gezien de warme en vochtige omstandigheden. Dat was ook haar enige kans tegen Hassan.

Maar Hassan was gewoon te sterk. Als Gidey trager gelopen had, was het resultaat hetzelfde geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Toppie van Hassan en toen nog de zilveren plak van de 4x400m heren.... 8)
Voor beiden: _/-\o_ en laten de anderen daarbij ook niet vergeten. (y) 8) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Als je het dan over Atletiekunie wedstrijden hebt moet je als senior >800 m afstand ≤ 25 mm zooldikte zitten, op de weg moet je op ≤ 40 mm zooldikte gaan.

https://www.worldathletic...%20at%2023%20July%202021)

De lijst staat atijd op: https://www.worldathletic...ollapsemanuals-guidelines
en dan "Manuals" openklikken en dan het 1e document.

Voor Masters gelden soepelere regels:
https://www.atletiekunie....%20Schoenen%20%282%29.pdf
Ook World Masters Athletics, de mondiale federatie voor masters, heeft inmiddels de reglementen
aangepast. Zij hebben niet de complexe WA-regel overgenomen maar bepaald dat schoenen met
spikes een maximale zooldikte mogen hebben van 30mm en schoenen zonder spikes een maximale
zooldikte van 40mm
. Dit geldt voor alle onderdelen, op de baan, cross-country en op de weg.
Dus ik mag met 40 mm types lopen.

De uitzondering van de masters kende ik nog niet, dus das een meevaller.
Heb vandaag ergens kort op On Cloudboom met carbonplaat van het Zwitserse On Running kunnen lopen.
Dat liep echt verrassend super licht (~225g) / reactief/ nog verrassend veel steun.
Wordt aangeprezen als een 10k-marathon schoen maar als Master zou ik op de baan of kortere afstand op de weg ook wel mee overweg kunnen, de jonge baanatleten hebben hogere eisen omdat ze veel harder gaan..
Kosten: Rond de 170 euro.
https://www.onrunningnede...4&sort=20a&filter_id=1501

Ik ga nu ergens een winkel opzoeken in de buurt want ik wil er wel een persoonlijke support op hebben van een fysieke winkel.

vhal in "Hardlopen - deel 9"
Daar zag ik on Running wel staan, maar zijn er inmiddels als mensen met ervaringen met het merk en mogelijk met deze Cloudboom schoen?

Review: https://www.doctorsofrunn.../on-cloudboom-review.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCnPS2gAbsBZh0ii4zfjhOrsTAo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Fsb4TjVYYUCyQ379bndJ8mYr.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ODvFy2_JCNwnvK9G5SfpzeHBlw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XJA2KGOox2BMnkfNAH42hapA.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPOOLEQ1z01SPK2JHvFfZlYBfV8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y7ALxu4GeRRvwYLuXw5Cfo1H.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@route99

Weet niet of het precies dit model was maar wel iets van dit merk geprobeerd toen ik (2 maanden geleden oid?) Nieuwe schoenen ging kopen... Vond ze niet echt prettig zitten, weet niet meer wat het probleem was maar er irriteerde iets geloof ik.

Maar allemaal persoonlijk en afhankelijk van model en voet natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@m0ridin Zou idd kunnen, heb net wat meer reviews gelezen en daar stond in dat ze soms wat smal uitvallen.
Laat ik nu net een maat 46 aangehad hebben, aan de bovenkant van mijn pas-range meestal.. en ik heb het niet gemerkt. Maar als ik naar de winkel ga neem ik jouw opmerking en die van de review wel mee.
In die 46 ging ik nog niet voor-achter schuiven en ik moest hem verder goed dicht doen, wat bepaald niet op (te) smal zou "lijken". Op herhaling dus...
Tnx.

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 07-08-2021 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@route99 ach ja, je zal het snel genoeg zelf voelen denk ik zo :)

Hoewel ik ook schoenen had gekocht die bij het testen ok voelden maar toch lijken te irriteren bij het echte lopen. Morgen nog 1x testen (30km ldl) en als het dan weer niet top is na afloop houdt het op met ze.

Gaat om de ascics glideride tokyo btw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Grootste nadeel van On is dat er van alles in die clouds blijft hangen als je op straat/door t bos loopt. Steentjes, takjes, modder....

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Wat een bizarre marathon, nog nooit zoiets gezien... Niet normaal hoe Nageeye z'n trainingsmaat ook nog naar brons loodst.

En daarmee... wat een absurd Olympisch atletiektoernooi voor Nederland.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Lees het nu net! Wat een verrassing en wat een prestatie weer... Straks naar eens een herhaling/samenvatting opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Krylinck schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 02:14:
Wat een bizarre marathon, nog nooit zoiets gezien... Niet normaal hoe Nageeye z'n trainingsmaat ook nog naar brons loodst.En daarmee... wat een absurd Olympisch atletiektoernooi voor Nederland.
Werd toch nog op tijd wakker, ik sluit me hier 3x bij aan. En ook hoe kort Nageeye tov de overigens zo relatief kort qua tijd bij zijn PR kwam: 2:09:58 <->2:06.17 en Kipchoge 2:08:38 <->2:01.39. En een Olympische marathon blijft altijd bijzonder, vraag dat oud wereldrecordhoudster Paula Radcliffe maar... nooit een medaille, terwijl haar 2:15.25 jaren is blijven staan, maar dan vooral voorkomende uit snelle stadsmarathons.....

[ Voor 19% gewijzigd door route99 op 08-08-2021 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

En dat met zo veel uitvallers. Gewoon een slachting, 30 van de 116 DNF.
Die 'kom we gaan naar t podium' gebaren van Nageeye naar z'n trainingsmaatje en de groepsknuffel aan t einde zijn wel wat voor onze emotionele zak @m0ridin *;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@m0ridinNiettemin toch nuttig om (vooral opvallende) ervaringen te horen, dan ben je er toch scherper op, zoals deze van:
Poekie schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 21:35:Grootste nadeel van On is dat er van alles in die clouds blijft hangen als je op straat/door t bos loopt. Steentjes, takjes, modder....
Tnx. Wel een goed ding als je idd het bos er mee ingaat, maar daar zie ik voor mezelf er geen rol voor weggelegd, meer voor mijn spikes als de ondergrond zachter oid is. Op de straat kan het wat onvoorspelbaarder zijn, veel bomen langs de kant, zijn er stukken met keien? Vooral dat laatste en hoe vaak komt het voor in een ieders wedstrijd keuze? De baan lijkt me iig geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
@Poekie Haha, mooi moment ook ja! Hoewel ik het ook wel heel zuur vond voor nr 4, op 2 seconden op een marathon het podium mislopen. Aaaahw, sielugh!

@route99 Wat ik me volgens mij herinner is dat ik hem irritant vond onder mijn voetzool/voetbed oid. Was me bewust van een bolling iets? (Denk dat dat die schoen was, maar kan ook een andere geweest zijn). Dus heel duidelijk, een irritatie en als ik iets geleerd heb is dat als je meteen iets voelt irriteren het meestal niet beter wordt :P

Pfff, zo zelf op pad voor een 30km LDL (tenminste, een LDL van 2.5u op Z2). Gelukkig droog lijkt het, stevig windje wel. Ben benieuwd want voel me niet helemaal topfit, zullen de intervallen van gisteren wel zijn, maar gewoon rustig op pad en we zien wel. Ook goed om met wat vermoeidheid te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

route99 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:04:
@m0ridinNiettemin toch nuttig om (vooral opvallende) ervaringen te horen, dan ben je er toch scherper op, zoals deze van:
[...]
Tnx. Wel een goed ding als je idd het bos er mee ingaat, maar daar zie ik voor mezelf er geen rol voor weggelegd, meer voor mijn spikes als de ondergrond zachter oid is. Op de straat kan het wat onvoorspelbaarder zijn, veel bomen langs de kant, zijn er stukken met keien? Vooral dat laatste en hoe vaak komt het voor in een ieders wedstrijd keuze? De baan lijkt me iig geen probleem.
m0ridin schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:12:@route99 Wat ik me volgens mij herinner is dat ik hem irritant vond onder mijn voetzool/voetbed oid. Was me bewust van een bolling iets? (Denk dat dat die schoen was, maar kan ook een andere geweest zijn). Dus heel duidelijk, een irritatie en als ik iets geleerd heb is dat als je meteen iets voelt irriteren het meestal niet beter wordt :P
Ik had de allereerste keer dat ik ze aan had inderdaad het gevoel had op minikinderkopjes te lopen, maar dat trok in de winkel al weg, dus was het geen reden ze niet te kopen. Inmiddels aan m'n vierde paar bezig en het enige is gewoon kiezeltjes en takjes (en soms modder) die blijven hangen in of tussen de clouds. Voor mij een reden om ze niet meer bij wedstrijden te dragen, bij een gewoon loopje kan je nog wel ff pielen om het er uit te krijgen. Steentjes liggen vaker op straat dan je denkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
Je gaat er bijna vraagtekens bij zetten, ik kan me zat OS'en herinneren waarbij een finaleplaats al uitbundig bejubeld werd. Onvoorstelbaar hoe Nederland ook in de breedte gegroeid is. "We" zijn gewoon een topland nu.

Qua medailles eindigen vóór Dld, F & Spanje, bizar.

Prachtig gebaar van Nageeye is de slagroom op de taart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:09
Krylinck schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 02:14:
Wat een bizarre marathon, nog nooit zoiets gezien... Niet normaal hoe Nageeye z'n trainingsmaat ook nog naar brons loodst.
Wat me vooral opviel was hoe fit hij nog was toen hij over de finish kwam. Naast Kipchoge was hij één van de enigen die zoals het leek nog wel een rondje konden lopen. :+ En dat terwijl hij op een bepaald moment in de marathon het even moeilijk kreeg en de aansluiting even miste. Hij leek enorm goed voorbereid op de omstandigheden en was ook heel gedisciplineerd bij de drankposten en ‘ijsposten’. Ik hoorde Maurits Hendriks net ook zeggen bij de NOS dat hij heel veel in de klimaatkamer op Papendal heeft gezeten.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
Frenz64 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:59:
Je gaat er bijna vraagtekens bij zetten, ik kan me zat OS'en herinneren waarbij een finaleplaats al uitbundig bejubeld werd. Onvoorstelbaar hoe Nederland ook in de breedte gegroeid is. "We" zijn gewoon een topland nu.
En dan ook nog een paar bijna-medailles met Visser, 4 x 400 mixed estafette en triathlon dames en triathlon mixed estafette.

[ Voor 11% gewijzigd door PatrickC op 08-08-2021 16:15 ]

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Wij Belgen hebben het ook goed gedaan met Bashir Abdi voor brons en Koen Naert op 10.

Met dank aan Abdi Nageeye, die zelf aangaf op het einde nog fris te zitten en die z'n Belgisch maatje naar de derde plaats gesupporterd heeft. Ongelooflijk hoe hij daar nog aan dacht op het einde van een Olympische marathon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Zelf eerst 10 km aan 5min/km gelopen tot bij mijn loopmaat, dan 11 km aan 6:30min/km (ja hij is traag) en dan nog 5 km aan 5min/km naar huis gelopen.

De grote vorm was er niet vandaag, allesbehalve fris, maar toch mooi 26 km gelopen.

Ik realiseerde me weer dat ik niet graag langer dan 21 km loop in training, maar voor die marathon 19 september moeten er natuurlijk wel enkele lange duurlopen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Garmin was m'n hartslag (polsmeting) duidelijk weer eens kwijt tijdens m'n rustige duurloop van vanmiddag. Want wat het ontspanning er rustig voelde is naderhand volgens Garmin m'n hartslag door het dak te gaan. Misschien toch maar eens aan zo'n band gaan denken, want dit is soms zo irritant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:20
Mijn geduld wordt ernstig op de proef gesteld. :( Een half jaar geleden kreeg ik weer last van mijn linkerachillespees. De therapeut die mij daar vorig jaar aan had geholpen was niet beschikbaar. Een andere heeft het kuitbeen behandeld, maar dat hielp maar een beetje.

Dus de afgelopen tijd weinig gelopen, maar hoe weinig ook, op een gegeven moment ging ook de rechterachillespees pijn doen.
Gelukkig kon ik weer naar de therapeut van vorig jaar. Die zag dat mijn heupen scheef stonden. Dat heeft hij rechtgezet en vrijdag mocht ik een testloop van een half uur doen.
Dat halve uur heb ik niet eens gehaald. De pijn was even erg en na een ruim kwartier ben ik gestopt.

Daar baal ik zo van, ik wil gewoon lopen. :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
De afgelopen vakantie voor de lol eens een sprint en kwartduatlon gedaan (resp. 5km hardlopen, 20km fietsen 2,5km hardlopen & 10km hardlopen 40km fietsen en 5km hardlopen). Het viel me op dat juist de tweede keer lopen makkelijker en sneller gaat dan de eerste loop. Ik heb me er goed mee vermaakt. De volgende zal een powerman zijn, 10 km lopen, 60 km fietsen en nogmaals 10 km lopen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• m0ridin
Poeh, LDL zit er op... Moest een duurloop van 2.5u worden wat neer zo komen op een 30-31km. Nou had ik een rondje van 30.6km in garmin staan dus perfect...

Alleen begon die op ruim 1.5km van mijn huis EN lukt het me zelfs met een route op mijn horloge nog verkeerd te lopen. 32km hardlopen (en de resterende ~3km naar huis wandelen) later gelukkig toch thuis gekomen. Moest alleen nog even de hond uitlaten dus daar kwam nog een 5k bij :P

Na 24-25km was ik er, en mijn benen ook, wel klaar mee... Tot dan hartslag aardig in Z2 weten te houden, maar dat werd steeds moeilijker (en uiteindelijk toch wat onmogelijk zonder echt heel langzaam te gana lopen) maar ja. Je moet toch naar huis. De 2.5u volgemaakt (en nog een klein stukje extra om sneller thuis te zijn).

Blijf het vrij snel in het schema vinden (zit nu in week 6 van 16) voor dit soort afstanden (2.5u duurlop, volgende week weer en bijna 69km in totaal deze week). Voglende week maar even zien wat ik ga doen (heerlijk schema met di, wo, do, vrij en zo lopen)... Maar morgen een rustdag, vanavond bijtijds naar bed en (over)morgen maar even zien hoe alles voelt.

Nu rustig bijkomen met lekkere blondbiertjes (niet teveel) en straks broodjes shoarma en nu al zin in de witte chocolademuffin bij de koffie! (Want hey, hardlopen is leuk en lekker maar een extra voordeel is dat je ook weer kan compenseren ;) )

Oh, en schoenen irriteerden niet deze keer... ze hebben een vrij dikke lip dus denk dat ik gewoon goed op moet letten bij het aandoen en niet te strak veteren. Zal er geen marathon op gaan lopen maar voor wat langere loopjes af en toe alsnog ok I guess.

https://www.strava.com/activities/5758212261

[ Voor 8% gewijzigd door m0ridin op 08-08-2021 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
Totrail schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:54:
Garmin was m'n hartslag (polsmeting) duidelijk weer eens kwijt tijdens m'n rustige duurloop van vanmiddag. Want wat het ontspanning er rustig voelde is naderhand volgens Garmin m'n hartslag door het dak te gaan. Misschien toch maar eens aan zo'n band gaan denken, want dit is soms zo irritant.
Ik heb daar ook zo vaak last van gehad, vaak met veel wind e.d. en daardoor had hartslag gewoon te weinig waarde. Heb de HRM Pro en sindsdien geen problemen meer mee! Wat bij mij trouwens ook goed hielp was het horloge naar de binnenkant van mijn pols draaien. Daar was registratie veel meer in overeenstemming met mijn gevoel.

Zat laatst op de stadsfiets voor een rustig rondje en mijn hartslag was 130 volgens het horloge (dan heb ik natuurlijk de hartslagband niet om :+), had hij er dus ook weer last van. Waardeloos, op één of andere manier bij mij veel last van.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Poekie schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:46:I........... Inmiddels aan m'n vierde paar bezig en het enige is gewoon kiezeltjes en takjes (en soms modder) die blijven hangen in of tussen de clouds. Voor mij een reden om ze niet meer bij wedstrijden te dragen...........
Ok, dat geschreven te hebben wat gaf de doorslag om ze toch te blijven kopen en niet op een "carbon-based" schoen over niet dat kiezeltjes/et cetera probleem heeft? Ook al gebruik je die cloudboom dan niet meer voor wedstijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:06
Gisteren de Nike Alphafly's binnengekregen en natuurlijk ook meteen getest. Ze lopen erg lekker en ben qua comfort en de snelheid helemaal tevreden. Ik kom namelijk van een Asics Gel Nimbus 22 af waar ik vanaf het begin niet echt tevreden over ben geweest. Ik land op m'n voorvoet en de Asics geeft voor mijn idee totaal geen zachtheid bij de landing en al zeker geen opwaartse beweging bij het afzetten. Dat is iets dat de Alphafly wel heeft, maar het heeft wel twee flinke nadelen. Deze schoen is namelijk nogal luidruchtig, alsof je op klompen aan komt lopen en je wordt dan ook nogal vreemd aangekeken tijdens het lopen. Dat is natuurlijk niet het grootste nadeel, dat is dat de schoen niet zo lang mee gaat. Ik zoek dus een schoen voor het normale gebruik die een goede support heeft bij het landen op de voorvoet, niet lawaaierig is en wat duurzamer is. Kunnen jullie me daar een goed advies over geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:17

Secsytime

Automagisch

friggler schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:49:
Gisteren de Nike Alphafly's binnengekregen en natuurlijk ook meteen getest. Ze lopen erg lekker en ben qua comfort en de snelheid helemaal tevreden. Ik kom namelijk van een Asics Gel Nimbus 22 af waar ik vanaf het begin niet echt tevreden over ben geweest. Ik land op m'n voorvoet en de Asics geeft voor mijn idee totaal geen zachtheid bij de landing en al zeker geen opwaartse beweging bij het afzetten. Dat is iets dat de Alphafly wel heeft, maar het heeft wel twee flinke nadelen. Deze schoen is namelijk nogal luidruchtig, alsof je op klompen aan komt lopen en je wordt dan ook nogal vreemd aangekeken tijdens het lopen. Dat is natuurlijk niet het grootste nadeel, dat is dat de schoen niet zo lang mee gaat. Ik zoek dus een schoen voor het normale gebruik die een goede support heeft bij het landen op de voorvoet, niet lawaaierig is en wat duurzamer is. Kunnen jullie me daar een goed advies over geven?
Zoom Fly 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

m0ridin schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:22:
Poeh, LDL zit er op... Moest een duurloop van 2.5u worden wat neer zo komen op een 30-31km. Nou had ik een rondje van 30.6km in garmin staan dus perfect...

Alleen begon die op ruim 1.5km van mijn huis EN lukt het me zelfs met een route op mijn horloge nog verkeerd te lopen. 32km hardlopen (en de resterende ~3km naar huis wandelen) later gelukkig toch thuis gekomen. Moest alleen nog even de hond uitlaten dus daar kwam nog een 5k bij :P

Na 24-25km was ik er, en mijn benen ook, wel klaar mee... Tot dan hartslag aardig in Z2 weten te houden, maar dat werd steeds moeilijker (en uiteindelijk toch wat onmogelijk zonder echt heel langzaam te gana lopen) maar ja. Je moet toch naar huis. De 2.5u volgemaakt (en nog een klein stukje extra om sneller thuis te zijn).

Blijf het vrij snel in het schema vinden (zit nu in week 6 van 16) voor dit soort afstanden (2.5u duurlop, volgende week weer en bijna 69km in totaal deze week). Voglende week maar even zien wat ik ga doen (heerlijk schema met di, wo, do, vrij en zo lopen)... Maar morgen een rustdag, vanavond bijtijds naar bed en (over)morgen maar even zien hoe alles voelt.

Nu rustig bijkomen met lekkere blondbiertjes (niet teveel) en straks broodjes shoarma en nu al zin in de witte chocolademuffin bij de koffie! (Want hey, hardlopen is leuk en lekker maar een extra voordeel is dat je ook weer kan compenseren ;) )

Oh, en schoenen irriteerden niet deze keer... ze hebben een vrij dikke lip dus denk dat ik gewoon goed op moet letten bij het aandoen en niet te strak veteren. Zal er geen marathon op gaan lopen maar voor wat langere loopjes af en toe alsnog ok I guess.

https://www.strava.com/activities/5758212261
Ik gebruik de Strava plannen en hoefde vandaag maar 22-29 km te doen. Dus maar een 29k gedaan :p met een versnelling op de laatste 7 km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

m0ridin schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:03:
[...]

Dat is ook, maar met de ervaring van de vorige 2 trainingen (en allebei geblesseerd geraakt) hoop ik in ieder geval verstandig genoeg te zijn en te herkennen wanneer ik een stapje terug moet doen (training overslaan, aanpassen). Alsnog ben je natuurlijk aan het pushen en heeft dat een risico... we gaan het merken :)

En dat is ook balen zeg, was dat ook een marathon? Dat is het ook een beetje, een marathon doe je niet even ergens tussendoor (tenminste, ik niet ;) ) Is wel iets waar ik klaar voor moet zijn en de tijd en moeite in moet kunnen steken.

Hopelijk deze keer wat meer geluk met de evenementen!
Was in training voor Wenen, maar die werd gecanceld. Daarna nog voor 3 anderen ingeschreven (want topvorm) maar ook die gingen niet door :p. Liep in een training (met gemak) 1:22 op de halve.. dus die sub 3 had wel moeten lukken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
nogeeninlog schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:56:
.....Die zag dat mijn heupen scheef stonden. Dat heeft hij rechtgezet ..............
Snap je frustratie, maar dit gaat me wat te snel. Hoe heeft hij je heupen 'rechtgezet' dan?

Eerlijk gezegd komt je behandeling niet al te professioneel over (maar da's een oordeel op afstand en op basis van je summiere beschrijving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:35
Ik zit eigenlijk met een probleem, ik kijk veel naar mijn tempo in combinatie met mijn hartslag.
Alleen merk ik nu dat mijn benen het dus al een korte periode een stuk zwaarder hebben, tempo daalt en hartslag stijgt.

Het lijkt nu even wat moeilijker te gaan terwijl het juist beter zou moeten gaan omdat ik wel gewoon regelmatig ga.
Zou dit een vorm van vermoeidheid kunnen zijn? of gewoon even een slechte 2 weken ofzo?
Ik heb me ingeschreven voor halve marathon Eindhoven alleen dat lijkt nu ver weg qua fitheid. Zou een weekje rust nodig/ slim zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Dirk0s schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 07:12:
Ik zit eigenlijk met een probleem, ik kijk veel naar mijn tempo in combinatie met mijn hartslag.
Alleen merk ik nu dat mijn benen het dus al een korte periode een stuk zwaarder hebben, tempo daalt en hartslag stijgt.

Het lijkt nu even wat moeilijker te gaan terwijl het juist beter zou moeten gaan omdat ik wel gewoon regelmatig ga.
Zou dit een vorm van vermoeidheid kunnen zijn? of gewoon even een slechte 2 weken ofzo?
Ik heb me ingeschreven voor halve marathon Eindhoven alleen dat lijkt nu ver weg qua fitheid. Zou een weekje rust nodig/ slim zijn?
Kan het niet gewoon de luchtvochtigheid zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Dirk0s schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 07:12:

Tja, kan van alles zijn maar idd. Vermoeidheid kan ook, weet niet hoe zwaar je schema is maar sla gewoon eens een training over (een interval of tempoloop), neem een dag extra rust. Dat kan al veel uitmaken, net dat beetje extra tijd om goed te herstellen ipv steeds net aan en tegen de vermoeidheid (en overbelasting) aanschuren de hele tijd.

Af en toe een training overslaan (of aanpassen) is echt totaal geen ramp.

Maar kan ook aan het weer liggen idd, of een virusje (en niet perse die ;) ) En ook als het een virusje is is een weekje, of paar dagen extra, rust goed voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Laatst online: 20:33
@Dirk0s tegenwind mayb? :p
Maar zonder dollen, probeer ook een soort (actieve) rustweken in te bouwen.
Zo geeft mijn duinhardloopclubtrainer bijv. 3 weken 'hard' en dan een week 'easy' training.
Je ziet ook wel schema's met bijv. 2 weken hard, 1 week medium, 1 week easy qua belasting enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
heb nu maandje saucony endorphin speeds. fijne schoenen maar merk dat het best anders loopt dan mijn vorige (Adidas boston 8 & Nike pegasus 37)

sinds een week nu wat last van mijn heup. misschien wat overbelasting? beetje een zeurderige last die de hele dag aanhoud en niet veel meer is tijdens het lopen. (ben er een jaar geleden een keer op gevallen en is wel zelfde plek).

Tijdens het lopen schoot het echter wel 2x in mijn bil een steek laatste week.

Lastig wat nu te doen. Rustig aan doen lijkt het advies. maar helemaal niet lopen of gewoon rustig max 10k doen op rustig tempo...

heb nu laatste 2x maar even niet op de speeds gelopen maar op mijn pegasus.

[ Voor 6% gewijzigd door Crysania op 09-08-2021 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Crysania schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:24:
heb nu maandje saucony endorphin speeds. fijne schoenen maar merk dat het best anders loopt dan mijn vorige (Adidas boston 8 & Nike pegasus 37)

sinds een week nu wat last van mijn heup. misschien wat overbelasting? beetje een zeurderige last die de hele dag aanhoud en niet veel meer is tijdens het lopen. (ben er een jaar geleden een keer op gevallen en is wel zelfde plek).

Tijdens het lopen schoot het echter wel 2x in mijn bil een steek laatste week.

Lastig wat nu te doen. Rustig aan doen lijkt het advies. maar helemaal niet lopen of gewoon rustig max 10k doen op rustig tempo...

heb nu laatste 2x maar even niet op de speeds gelopen maar op mijn pegasus.
Speeds zijn redelijk zachte schoenen en daardoor wat onstabiel. Zelf gebruik ik ze alleen voor tempo werk, als ik alle trainingen erop doe krijg ik last van de knie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Secsytime schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:19:
[...]

Speeds zijn redelijk zachte schoenen en daardoor wat onstabiel. Zelf gebruik ik ze alleen voor tempo werk, als ik alle trainingen erop doe krijg ik last van de knie..
Ok wissel ze ook af in roulatie. 3x lopen in de week 1x speeds 1x Pegasus en 1x Reebok floatride energy 3.

Speeds zijn de nieuwste aanwinst als vervanging van Adidas Boston 8 en laatste tijd extra veel gelopen en ook wat harder. Heb toen omdat ik wat snellere rondjes wilde doen 2x per week op speeds gelopen en ook nog 2x langere afstand (halve marathon) op tempo. Denk dat dat net te veel was

Misschien ook goed moment om wat meer focus te leggen op mijn core te trainen ipv alleen lopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@Dirk0s Zoals al gezegd vergeet het weer niet, luchtvochtigheid kan aardig wat impact hebben. Rust kan eigenlijk nooit kwaad om te kijken of het helpt. Je verliest niet gelijk je conditie als je een weekje niet of herstellend sport.

@Secsytime Grappig, ik heb juist met Triumph minder snel last van mijn knie dan met de Ride (hardere schoen). Zo zie je maar, elke klacht behoeft maatwerk om te kijken waar het vandaan komt.

@Crysania Los van de schoenen kun je ook kijken naar oefeningen die je heup- en bilspieren sterker maken. Er zijn hier wel vaker wat tips voor gedeeld, volgens mij staat er wat in de TS met gedeelde oefeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Mjep, core- en bilspieroefeningen zijn aan te raden. Met een zachtere zool heb je meer kracht nodig vanuit onder andere de bilspieren om stabiliteit te houden. Zijn die zwak, dan is een lopersknie een mogelijk gevolg.

Ik moet zelf ook weer oppassen ervoor. Met 2 loopjes per week op zachte zolen + veel fietsen ligt een lopersknie op de loer en die voelde ik vorige week ook. Nu dus van 1x naar 2x per week een heupenset gegaan.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteren een heerlijk LDL van 110 minuten. Had voor de zekerheid een Maurten meegenomen en deze op de 60' ingenomen. Dit ga ik zeker vaker doen zeg. Begon langzaam te merken dat de spieren wat vermoeid begonnen te raken, maar na de gel ging het eigenlijk weer helemaal prima. Had voor mijn gevoel met gemak nog een kilometer of 5 door kunnen lopen.

Fun fact, Garmin heeft sinds ik vorige week 1x met m'n oude FR235 heb gelopen mijn VO2 & alle bijbehorende berekeningen met verwachte finishtijden etc helemaal overhoop gegooid. Hoewel het nu al langzaam weer ergens op begint te lijken (mijn VO2 staat "al" op 46). kloppen de finishtijden nog voor geen ene meter. Wat ik wel interessant vind is dat ik gisteren in 110', 23.85km heb gelopen. Maar de wedstrijdvoorspelling van Garmin zegt gewoon doodleuk dat ik in 110' een HM kan lopen. Wat ergens ook wel klopt natuurlijk :P.

Overigens is Strava ook de weg kwijt, die feliciteerde mij gisteren met een PR van 1.37.xx op de Halve :?. Weet niet wat er vorige week zondag allemaal is gebeurd, maar Garmin & Strava zijn compleet de weg kwijt :D

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Laatst online: 15:35
Arjan90 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:28:
@Dirk0s Zoals al gezegd vergeet het weer niet, luchtvochtigheid kan aardig wat impact hebben. Rust kan eigenlijk nooit kwaad om te kijken of het helpt. Je verliest niet gelijk je conditie als je een weekje niet of herstellend sport.
Ja misschien is het de luchtvochtigheid, ik ga even deze week helemaal niet of 2x rustig lopen om volgende week weer eens te kijken hoe het dan gaat.
Bedankt voor de tips allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Nu online
Arjan90 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:59:
[...]

Ik heb daar ook zo vaak last van gehad, vaak met veel wind e.d. en daardoor had hartslag gewoon te weinig waarde. Heb de HRM Pro en sindsdien geen problemen meer mee! Wat bij mij trouwens ook goed hielp was het horloge naar de binnenkant van mijn pols draaien. Daar was registratie veel meer in overeenstemming met mijn gevoel.

Zat laatst op de stadsfiets voor een rustig rondje en mijn hartslag was 130 volgens het horloge (dan heb ik natuurlijk de hartslagband niet om :+), had hij er dus ook weer last van. Waardeloos, op één of andere manier bij mij veel last van.
Voor mijn gevoel is het heel dubbel om nog een band te kopen, want de hartslag zit immers al het horloge. Helaas werkt die dus niet altijd even goed. Voegen bijvoorbeeld die extra data van de hrm pro ook daadwerkelijk iets toe aan je training?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Totrail schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:16:
[...]

Voor mijn gevoel is het heel dubbel om nog een band te kopen, want de hartslag zit immers al het horloge. Helaas werkt die dus niet altijd even goed. Voegen bijvoorbeeld die extra data van de hrm pro ook daadwerkelijk iets toe aan je training?
Toevallig was het batterijtje van mijn hartslagband leeg, dus ik heb gisteren weer het genot van een polshartslag mogen ervaren. Gemiddeld ergens hoog zone 3 en een max van 200 gerapporteerd... best knap voor een Z1 herstelhobbeltje :+
Nu zijn mijn polsen klaarblijkelijk volstrekt ongeschikt, want bij sporten krijg ik alleen bij hoge uitzondering een soort van aannemelijke waarden. Stilzittend op de bank werkt het best aardig.

In mijn beleving is het heel eenvoudig: als je serieus op hartslag wilt trainen dan heb je een band nodig.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Totrail schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:16:
[...]

Noem ik meteen ook de Polar OH1(+) en zijn opvolger maar weer even... Deze doe je om je boven- of onderarm ipv je borst en is voor mij daarmee veel laagdrempeliger en minder irritant/gedoe da een borstband.

Had namelijk hetzelfde probleem, onbetrouwbare OHR met mijn FR945 en dat ging simpelweg niet icm met programma op basis van hartslag. Zeer blij met de Polar OH1+ (enige minpuntje is dat de batterij niet super lang mee gaat, moet m denk ik 1x per week even opladen)

De opvolger zou juist op gebied van de batterij weer een groter verbetering zijn btw

[ Voor 4% gewijzigd door m0ridin op 09-08-2021 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
De metrics vind ik dan weer niet heel spannend. Met name omdat ze niet heel erg "actionable" zijn. Wat ga je nu concreet anders doen als je grondcontacttijd of links/rechts balans verslechterd tijdens het lopen?

Ik gebruik het vooral om evt pijntjes/stijve plekken te monitoren... dat zie ik dan weer heel snel terug in de links rechts balans, vaak al voordat ik me er echt bewust van ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krylinck
Roozzz schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:20:
[...]

In mijn beleving is het heel eenvoudig: als je serieus op hartslag wilt trainen dan heb je een band nodig.
Volgens mij is dit een terugkerend item, maar goed :+

Tot een paar jaar geleden helemaal eens. Maar nu begint het toch te kantelen. Ik heb zelf een grondige hekel aan het lopen met een band en heb het ooit 1x gedaan. Vorig jaar liep ik wel op hartslag nadat ik was overgegaan op een ander sporthorloge icm Stryd. Zelfs met mijn extreem dunne polsen doet de Apple Watch het heel behoorlijk. De Fenix-serie absoluut niet. En een OHR1 is idd ook een optie, maar volgens de test(s) van DCRainmaker doet de Watch er niet voor onder.

Even een paar voorbeeldjes uit de Stryd-app. En ook het afgelopen jaar op de fiets heb ik altijd op hartslag kunnen trainen. Naar mijn idee is de hartslagmeting tot nu toe altijd spot-on geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQaY-vxziEQ74QGGCE9yUWwFr8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/plf5n6o8gBM2m9m8IOKPtjhq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88i27y5cjcgnkww6cuD1L05Y1S0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXeGbmE5OVZr8B1LpGQKq4V7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Krylinck op 09-08-2021 20:57 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Krylinck schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:56:
[...]

Volgens mij is dit een terugkerend item, maar goed :+

Tot een paar jaar geleden helemaal eens. Maar nu begint het toch te kantelen. Ik heb zelf een grondige hekel aan het lopen met een band en heb het ooit 1x gedaan. Vorig jaar liep ik wel op hartslag nadat ik was overgegaan op een ander sporthorloge icm Stryd. Zelfs met mijn extreem dunne polsen doet de Apple Watch het heel behoorlijk. De Fenix-serie absoluut niet. En een OHR1 is idd ook een optie, maar volgens de test(s) van DCRainmaker doet de Watch er niet voor onder.

Even een paar voorbeeldjes uit de Stryd-app. En ook het afgelopen jaar op de fiets heb ik altijd op hartslag kunnen trainen. Naar mijn idee is de hartslagmeting tot nu toe altijd spot-on geweest.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Pas de 2500e keer toch? :+

Maar goed in het kader van enige nuance, ik heb alleen ervaring met de 945 en fenix, en de polshartslag daarvan is, voor mij, volstrekt waardeloos :P

Goed om te horen dat Apple kennelijk wel de puzzel heeft opgelost, dat biedt hoop! Ik zou bijna een aw aanschaffen als het daarbij wel echt werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Hier wat mindere ervaringen met de hartslag meting van m’n Apple Watch series 4… te vaak moeten klooien met het bandje lossen of strakker zetten om (vooral in de wintermaanden) een goede meting te krijgen. Dus doe hier default een band om wat inmiddels helemaal in het hardloop ritueel zit.
Verder vind ik een hartslagband ook helemaal niet irritant zitten ofzo. Het voelt nu eerder gek als ik hem niet om heb, net als bij een autogordel (iig dit heb ik :) )

@Krylinck welke versie heb jij? want ik weet niet of de sensor in de laatste versies veel beter is geworden. hier ga ik iig “binnenkort“ om naar een series 7 dus ben benieuwd. Maar verder zal het ook veel van persoon tot persoon verschillen hoe goed je armen geschikt zijn voor optische meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Sinds mijn hartslagband stuk is gegaan heb ik nog geen nieuwe gekocht en al mijn loopjes zijn qua hartslag gemeten met een Apple Watch Series 6. Deze versie heeft wel een verbeterde sensor ten opzichte van voorgaande versies. Maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik mijn band niet mis. Hij is behoorlijk accuraat en snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
m0ridin schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:30:
De opvolger zou juist op gebied van de batterij weer een groter verbetering zijn btw
Inderdaad, dan kan ik (of eigenlijk mijn broer, die een Fenix 6 Titanium heeft) bevestigen. Hij is super tevreden met de Polar Verity Sense en heeft er een aantal weken terug ook eentje voor zijn vriendin aangeschaft, want die was ook niet tevreden met de OHR op haar FR645M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:12
Hier ook een Series 6 (geüpgraded vanaf Series 3, wat dan weer een upgrade was van de originele AW zonder GPS) en ik merk zelf ook dat de hartslagsensor aanzienlijke betrouwbaarder is geworden van de 1e, naar S3 naar S6.
In ieder geval werkt dit voor mij veel prettiger(comfortabeler) en betrouwbaarder dan de Runtastic hartslagband die ik vóór m’n Apple Watch (eerste generatie) gebruikte, maar dat was misschien ook niet zo’n hele goeie BT hartslagsensor O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
@Tinusvolkel ik heb de 6, maar ook de 4 deed het niet slecht in mijn geval. Misschien heb je een maandagochtendproduct? Of wie weet verschillen de prestaties op grond van enkele unieke karakteristieken van de pols... geen idee.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@Krylinck Beharing, huidstint, etc. hebben allemaal impact op de OHR. Des te onduidelijker het licht terugkaatst, des te moeilijker het te meten is. Tegelijkertijd heb je dan veel meer last van ruis omdat bij elke beweging/trilling het licht ook weer verandert. Zo gauw je je horloge naar de binnenkant van je pols draait is registratie dus beter, omdat de bloedvaten daar dichter op de huid liggen, er liggen meer bloedvaten en je slagader zit daar natuurlijk ook.
De AW S6 heeft toch ook iets met hartbewaking als een soort ECG? Misschien zorgt dat voor het verschil door die metingen te combineren met OHR en de ruis zo beter uit te filteren, de Apple Watch is bijvoorbeeld ook veel beter in staat om HIIT workouts te volgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arjan90
Gisteren echt een heerlijke baantraining gehad! We moesten 40 minuten lang 500m, 400m, 300m met 1"30' rust, dus voldoende rust om lekker wat tempo te maken. En deze training ben ik eigenlijk een groepje opgeschoven, eens kijken of ik de komende weken met dat groepje mee kan blijven gaan. Tempo's liggen net even wat hoger, dus even kijken wat mijn knie daarvan vindt. Gisteren ging het in ieder geval goed, ik liep meestal op kop :D De moeie beentjes van vrijdag waren goed hersteld en voelden lekker fris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorikc
Arjan90 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 07:43:

De AW S6 heeft toch ook iets met hartbewaking als een soort ECG? Misschien zorgt dat voor het verschil door die metingen te combineren met OHR en de ruis zo beter uit te filteren, de Apple Watch is bijvoorbeeld ook veel beter in staat om HIIT workouts te volgen.
Die ECG functionaliteit zit op de S4, S5 en de S6 inderdaad dit lijkt me een geheel aparte functionaliteit, want daarvoor moet je de crown 30s aanraken met een vinger van je andere hand om zo een driepunts-ECG meting te kunnen doen en je mag dan ook niet te veel bewegen.

[ Voor 0% gewijzigd door jorikc op 10-08-2021 11:28 . Reden: S4 toegevoegd, die heeft ook een electrical heart rate sensor ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Het is niet dat m'n watch er altijd naast zit/zat maar ik erger mij eraan dat alle berekeningen gebaseerd op een verkeerde hartslag ook niet kloppen, maar dit kan je nog wel redelijk overrulen in Strava/runalyze.
Maar aangezien ik een een goede band heb met m'n hartslagband heb vind ik het wel prima zo :)

Verder heeft mijn series 4 ook ECG maar zoals @jorikc al zegt gaat dit via een andere meet methode. Maar de 6 heeft wel een saturatiemeter die wel vergelijkbaar werkt dus misschien dat hij daardoor wel een betere hartslag kan meten.

Hier in m'n rustweek aan beland, en vind het wel prima :) merk dat je je lichaam toch best wel uitput met weken van 75, 84 en 90km en dat ik afgelopen weekend nog wat feestjes had helpt ook niet mee.

Verder ben ik anders nooit verkouden maar nu al een week (en ja negatief getest :) ) Dus het doet ook wel wat met je weerstand, gelukkig verder nog geen pijntjes ofzo :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• m0ridin
Poekie schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:46:
[...]

[...]

Ik had de allereerste keer dat ik ze aan had inderdaad het gevoel had op minikinderkopjes te lopen, maar dat trok in de winkel al weg, dus was het geen reden ze niet te kopen. Inmiddels aan m'n vierde paar bezig en het enige is gewoon kiezeltjes en takjes (en soms modder) die blijven hangen in of tussen de clouds. Voor mij een reden om ze niet meer bij wedstrijden te dragen, bij een gewoon loopje kan je nog wel ff pielen om het er uit te krijgen. Steentjes liggen vaker op straat dan je denkt.
Oh, daar zou ik echt helemaal gek van worden... Goed punt.

Ik kan me nu al aardig ergeren als er een steentje onder mn schoen zit. *Tak* *tak* *tak* en ipv gewoon even stoppen en eruit prutten eerst proberen met slepen over de grond en rare bewegingen met mijn voet eruit te krijgen tijdens het hardlopen, wat 9 vd 10x toch niet lukt, om dan al lopend met "hak naar bil" bewegingen zien of ik het toch met mijn vingers tijdens het rennen voor elkaar krijg om uiteindelijk de nederlaag te erkennen en het stilstaand te doen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

m0ridin schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:03:
[...]

Oh, daar zou ik echt helemaal gek van worden... Goed punt.

Ik kan me nu al aardig ergeren als er een steentje onder mn schoen zit. *Tak* *tak* *tak* en ipv gewoon even stoppen en eruit prutten eerst proberen met slepen over de grond en rare bewegingen met mijn voet eruit te krijgen tijdens het hardlopen, wat 9 vd 10x toch niet lukt, om dan al lopend met "hak naar bil" bewegingen zien of ik het toch met mijn vingers tijdens het rennen voor elkaar krijg om uiteindelijk de nederlaag te erkennen en het stilstaand te doen :+
Blij te lezen dat ik niet enige ben met ministry of silly walks trekjes als er (weer eens) een steentje onder m'n schoen zit :P

tips voor New York

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:45
Gewoon barefoot rennen heb je daar geen last van :9
Maatje van me had ook die ON schoenen voor trails maar liep snel die kussens kapot wel een keer vervangen door de winkel/ON maar voor de trails koopt hij ze niet meer ;)
Hier via het werk ingeschreven voor de HM van Eindhoven nu hopen dat die doorgaat kan ik ergens naartoe trainen. Heb Gregs plan vorige week afgerond dus conditie etc zit wel goed. Nu 3 weken vakantie in Zeeland dus ga wel wat lopen daar en dan maar zelf een schema volgen die van Garmin duren te lang om 2e weekend oktober nog te halen om de laatste paar weken naar de HM toe te werken _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
Als ik weet hoe ik blootvoets over een strand met schelpen loop kan ik alleen maar vrezen hoe mijn barefoot running ervaring zou zijn :P

Net een recovery run erop zitten na de 32km van afgelopen zondag. Voelde het allemaal nog wel en het begin was weer even inkomen/moeizaam maar uiteindelijk toch lekker kunnen lopen en er weer een ruim half uurtje opzitten met uiteindelijk weer een aardig soepel loopgevoel. Prima hardloopweer ook (maar moest meer zweten dan ik zou denken, hoge luchtvochtigheid? Want superwarm was het niet).

Hoe dan ook, fijn dat het herstellen na zondag toch redelijk goed is gegaan want dat was een moeizaam gebeuren. Morgen weer aan de intervallen (afhankelijk van hoe ik me morgen voel, maar denk dat dat wel goed moet komen) en dan ook donderdag/vrijdag weer lopen. Mag ik zondag nog een keer de 30k aantikken (jeuj).

Dit wordt dan de 2e van 3 ~70km weken op rij... benieuwd hoe dat zal gaan en voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

xray79 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:03:
Gewoon barefoot rennen heb je daar geen last van :9
Maatje van me had ook die ON schoenen voor trails maar liep snel die kussens kapot wel een keer vervangen door de winkel/ON maar voor de trails koopt hij ze niet meer ;)
Hier via het werk ingeschreven voor de HM van Eindhoven nu hopen dat die doorgaat kan ik ergens naartoe trainen. Heb Gregs plan vorige week afgerond dus conditie etc zit wel goed. Nu 3 weken vakantie in Zeeland dus ga wel wat lopen daar en dan maar zelf een schema volgen die van Garmin duren te lang om 2e weekend oktober nog te halen om de laatste paar weken naar de HM toe te werken _/-\o_
De HM van Eindhoven heb ik me ook voor ingeschreven, idd hopen dat hij doorgaat al ben ik er ergens bang voor. We zijn nu met de loopgroep van onze AV ook aan het kijken of we ergens een klein opgezette HM kunnen gaan lopen. We hebben er 1 in het vizier, alleen zijn dat 4 rondjes van 5km :X. Ansich is dat natuurlijk wel leuk voor de toeschouwers, dat is wel érg heftig ergens hoor.

Nu heb ik toch al een hekel aan wedstrijden die uit 2 (of meer) rondjes bestaan, maar een HM moet ik nog even over nadenken hoor. Het lijkt me ook heel erg vervelend voor de mensen die achteraan in de groep lopen, je wordt of 1 of misschien zelfs 2 rondjes gezet door de koplopers. Daarnaast kan het voor de koplopers weer "vervelend" zijn om tussen de achterblijvers te moeten slalommen :).

We zijn nu ook aan het overwegen om over 2 weken toch even een weekje (of 10 dagen) riching Oostenrijk af te reizen. Altijd leuk zo'n hoogtestage en je kunt daar toch nét wat betere heuveltraining doen dan hier in NL :) ;). Vergeleken met daar is zelfs de Keutenberg niet meer dan een verkeersdrempel :P

[ Voor 9% gewijzigd door Calitomnication op 10-08-2021 13:21 ]

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:56

Toppertje

www.davideografie.nl

Iemand die toevallig onderstaande herkent en wellicht tips heeft?
Tijdens het hardlopen door een bocht pijn in een pees(?) grofweg tussen hak en tenen, in het midden van mijn voet, enigszins aan de binnenkant.

In januari ongeveer begonnen met een trainingsschema van Trenara, om 5km onder de 20 minuten te lopen. (daarvoor ook meestal 2 keer in de week gelopen maar niet gericht, want ik had geen doel).
12 juni doel behaald, daarna even rust genomen van het hardlopen (wel veel gefietst en wat gewandeld).

Eind juli weer rustig begonnen met een 10km met 6 min/km, ging prima. Vorige week nieuw doel ingesteld en de eerste intervaltraining gedaan (4 aug) met 5 versnellingen van 800m in 5 min/km, tijdens de 2e versnelling voelde ik al heel licht pijn (soort doof gevoel onderkant voet) opkomen, maar niet noemenswaardig dacht ik, tot ik de bocht om moest, pijnscheut onderkant voet en daarna rustig tempo hardlopend naar huis gelopen.

Daarna niet meer hardgelopen, wel nog een keer gefietst. Afgelopen week door de dag heen verder totaal geen pijn, gewoon niks. Toch te hard van stapel gegaan? Kan ik weer gaan opbouwen? wellicht eerst weer kortere afstanden? Fysio gaan raadplegen?

Doorgaans ben ik niet gevoelig voor blessures, redelijk wat halve marathons gelopen zonder problemen, vervolgens een paar weken hardlooprust en dan weer op rustig tempo beginnen ging normaliter prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Toppertje

Klinkt toch als overbelasting... Weet niet hoe dat 5k<20m schema eruit zag, maar daarna een 1.5maand rust om dan meteen weer 10k te lopen (rustig beginnen noem je dat, dus neem aan dat het daar niet bij is gebleven).

Maar als je er nu geen last meer van hebt bij wandelen ed lijkt me dat je gewoon weer rustig kan beginnen maar idd, begin eerst met wat kortere afstanden en kijk hoe het daar op reageert.

Uiteindelijk is het allemaal koffiedik kijken voor mensen zoals wij op een forum omdat we wel heel weinig info hebben en ook maar wat roepen op basis van vermoeden en ervaring ;)

Mocht het een ding blijven zou ik wel de fysio raadplegen (al is het alleen maar om zaken uit te sluiten... hoewel het soms ook heel voorspelbaar is allemaal, incl de adviezen). Maar de eerste keer dat ik met rechterknie problemen bij de fysio kwam bleek het te komen door een zwakker linker been.

Kijk, dat zijn dingen waar ik niet snel zelf aan zou denken dus dat heeft zeker geholpen. Verdere ervaringen waren vooral overbelasting en kwam het neer op oefeningen en wat losmasseren (maar ook geruststelling krijgen dat het alleen overbelasting was en niks diepers/ernstigers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 10:28
Toppertje schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:37:
Iemand die toevallig onderstaande herkent en wellicht tips heeft?
Tijdens het hardlopen door een bocht pijn in een pees(?) grofweg tussen hak en tenen, in het midden van mijn voet, enigszins aan de binnenkant.

In januari ongeveer begonnen met een trainingsschema van Trenara, om 5km onder de 20 minuten te lopen. (daarvoor ook meestal 2 keer in de week gelopen maar niet gericht, want ik had geen doel).
12 juni doel behaald, daarna even rust genomen van het hardlopen (wel veel gefietst en wat gewandeld).

Eind juli weer rustig begonnen met een 10km met 6 min/km, ging prima. Vorige week nieuw doel ingesteld en de eerste intervaltraining gedaan (4 aug) met 5 versnellingen van 800m in 5 min/km, tijdens de 2e versnelling voelde ik al heel licht pijn (soort doof gevoel onderkant voet) opkomen, maar niet noemenswaardig dacht ik, tot ik de bocht om moest, pijnscheut onderkant voet en daarna rustig tempo hardlopend naar huis gelopen.

Daarna niet meer hardgelopen, wel nog een keer gefietst. Afgelopen week door de dag heen verder totaal geen pijn, gewoon niks. Toch te hard van stapel gegaan? Kan ik weer gaan opbouwen? wellicht eerst weer kortere afstanden? Fysio gaan raadplegen?

Doorgaans ben ik niet gevoelig voor blessures, redelijk wat halve marathons gelopen zonder problemen, vervolgens een paar weken hardlooprust en dan weer op rustig tempo beginnen ging normaliter prima...
Begrijp ik goed dat je in rust dus geen pijn hebt en dat je naarmate je meer loopt de pijn meer wordt? Ik vraag het namelijk omdat ik na het lopen (vooral de dag erna) daar waar jij beschrijft pijn had. Bij belasting werd het minder. Dus wat ik vaak deed was tussendoor mijn voorvoet op een traptrede zitten en dan afzetten met mijn voorvoet om het soepel te houden. Dat heeft bij mij geholpen omdat het waarschijnlijk spierstijfheid was.

Als de pijn meer wordt naarmate je meer loopt/rent: Heb je al een keer een loopanalyse laten doen? Misschien heb je meer ondersteuning nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Calitomnication schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:16:
[...]

Blij te lezen dat ik niet enige ben met ministry of silly walks trekjes als er (weer eens) een steentje onder m'n schoen zit :P
hier ook :Y

Ik merk ook veel meer steentjes in m'n New Balance 860 v11 tov de New Balance Vongo v4. Die zool van de 860 heeft heel veel groefjes van allerlei maten, waar altijd wel steentjes tussen blijven zitten. Bij m'n oude Vongo's was dat echt veel minder.

nieuw: 860 v11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEC9E-HuU-8ptViGW3TOtr_-XjM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h7PW75yrJgBNJb0UIqOUR72G.jpg?f=user_large

oud: vongo v4
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mw7wiJ1OBOUynxJ9u2xyc96iDOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XkDldSYJvOfK7H0aFkusqSZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:56

Toppertje

www.davideografie.nl

@m0ridin
Dat schema had de eerste periode een opbouw en vervolgens eigenlijk alleen maar loopjes langer dan 10km variërend in lange duurlopen tot max 15km, korte snelle intervallen en lange wat langzamere intervallen tot progressieve loopjes, maar in ieder geval 3 keer per week.

Ik snap dat het koffiedik kijken is, maar wellicht dat iemand ervaring heeft met dergelijke pijntjes ;)

@Limbeckx
Klopt inderdaad, toen ik na het hardlopen weer op de bank ging zitten had ik ook vrijwel geen pijn meer.

In maart heb ik bij de Daka nieuwe hardloopschoenen gekocht, waarbij ik op een scanner moest staan en over een hardloopbaan moest (hard)lopen om de juiste schoen te beoordelen, toen heb ik Asics Nimbus 22 gekocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krylinck
Arjan90 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 07:43:
@Krylinck Zo gauw je je horloge naar de binnenkant van je pols draait is registratie dus beter, omdat de bloedvaten daar dichter op de huid liggen, er liggen meer bloedvaten en je slagader zit daar natuurlijk ook.
Alleen doet ie dat niet :+ er wordt gekeken naar het capillaire vaatbed, niet naar de slagader. Anders zouden we altijd het horloge aan de binnenzijde moeten dragen, want de vaten in de pols lopen beide aan de onderzijde.
Beharing etc kan ik me wel van voorstellen dat het een effect heeft idd.
Single-lead ECG kan alleen gemeten worden als er een lead-I kan worden gegenereerd. Dan moet je een contactpunt links en eentje rechts hebben. Dus vandaar de vinger van de andere hand op de crown. Dan heb je rechts en links.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:25

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

@jorikc Wat vind je van de 860's?
Ik heb diverse paren gehad, maar de v11 is retour gegaan. Deze versie is smaller dan zijn voorgangers.

Waarom de switch vanaf de Vongo's? Loop nu zelf op Saucony Omni 19, maar wellicht kan ik ook nog eens naar de Vongo's kijken. Aanvulling: Zie wel dat deze schoen in vergelijking met de 860 en de Omni een zeer kleine drop heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door m-vw op 10-08-2021 15:48 . Reden: Drop. ]

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totrail
  • Nu online
Rustige duurloop van ruim 12km gedaan vanavond. Normaal een zone 1 a 2 training voor mij. Nu bleek het zone 3 te zijn. Dat is minder. Ben ik minder fit? Zo voel ik me niet. Even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:19
Krylinck schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:51:
[...]

Alleen doet ie dat niet :+ er wordt gekeken naar het capillaire vaatbed, niet naar de slagader. Anders zouden we altijd het horloge aan de binnenzijde moeten dragen, want de vaten in de pols lopen beide aan de onderzijde.
Beharing etc kan ik me wel van voorstellen dat het een effect heeft idd.
Single-lead ECG kan alleen gemeten worden als er een lead-I kan worden gegenereerd. Dan moet je een contactpunt links en eentje rechts hebben. Dus vandaar de vinger van de andere hand op de crown. Dan heb je rechts en links.
Je moet hem dan ook gewoon zo strak doen dat al het haar er onder uitsterft... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krylinck
Weet je wat... kom gewoon hierheen en dan prik ik een arterielijn. Nooit meer afwijkende data ten aanzien van hartslag, bloeddruk en saturatie :) kunnen we ook elke training een lactaattest doen en aan het einde een Hb en de nierfunctie inclusief spierverval bepalen, waarop de eiwitintake kan worden aangepast. Wel tijdens het sporten even een apparaatje van een kilo onder de arm meezeulen :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Krylinck schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 00:03:
Weet je wat... kom gewoon hierheen en dan prik ik een arterielijn. Nooit meer afwijkende data ten aanzien van hartslag, bloeddruk en saturatie :) kunnen we ook elke training een lactaattest doen en aan het einde een Hb en de nierfunctie inclusief spierverval bepalen, waarop de eiwitintake kan worden aangepast. Wel tijdens het sporten even een apparaatje van een kilo onder de arm meezeulen :)
Nee joh, gewoon zoals Wout van Aert zo'n soort fietskarretje achter je aan.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Voor de zekerheid: bij langere afstanden is het óf isotoon drinken óf een gelletje. En niet allebei. Klopt dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
De afgelopen week heb ik wat rustiger aan gedaan na een behoorlijke sportweek had ik het misschien toch iets te gek gedaan. Met 100km fietsen, 45km hardlopen en 2 keer sportschool. Waarbij ik ook nog paar keer goed nat geregend ben, was ik vorige week maandag redelijk gesloopt. Daarna kreeg ik nog mijn tweede vaccinatie en die beviel iets minder dan de eerste. Dus ik dacht oké tijd om even rustig aan te gaan doen.

Wat te gaan herstellen en daarna weer rustig verder gaan lopen. Ik heb mijn schema wat verandert wat betekend dat ik nu maandag een rustdag heb. Dat zou ik combi met zondag voor redelijk wat herstel moeten zorgen. Gisteren wezen fietsen dus vandaag staat er weer een loop op het programma, kijken hoe het gaat
kraanwagen schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:01:
Voor de zekerheid: bij langere afstanden is het óf isotoon drinken óf een gelletje. En niet allebei. Klopt dat?
Dat is een goede vraag, ik weet het juiste antwoord niet alleen hoe ik daar naar kijk.
Ik zie een gelletje als eten. (energie) Ik zie de Isotoon als drinken (vocht), dus als ik mijn loop indeel kijk ik altijd naar die twee zaken afzonderlijk. Maar dat doe ik ook bij het fietsen sinds ik van die hoge energydrank zoals AA drink ben afgestapt. Het wil nog wel eens gebeuren dat als ik echt een lange fietstocht gepland heb staan dat ik dan een fles enduro sportdrank meeneem. Maar dat is dan de eerste bidon en dan schakel ik gewoon weer over naar de Isotoon. Bij het fietsen heb ik meestal musli repen bij maar die vind ik bij het lopen niet makkelijk dus daarvoor gebruik ik gelletjes.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 22:26
kraanwagen schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:01:
Ben benieuwd waar je dit tegen gekomen bent, zie niet in waarom dit problemen zou opleveren. Beide leveren koolhydraten die makkelijk en snel door je lichaam worden opgenomen. Verschil is dat je bij een isotone sportdrank meer vocht binnen krijgt, dat is met het warme weer wel zo prettig. Tegelijk valt het best wel mee hoe snel je ‘uitdroogt’ en heeft je lichaam dat vocht niet eens zo snel nodig, zolang je voor- en achteraf genoeg drinkt. Velen vinden het echter wel lekker om wat te drinken onderweg. Gels zijn alleen veel compacter.

Zelf neem ik niks mee tot anderhalf uur hardlopen. Dat gaat prima. Alleen kan het handig zijn om ook op te oefenen op het innemen van gels als je dat van plan bent tijdens een wedstrijd; naast het wennen aan de handeling om het in te nemen tijdens het lopen, reageert elk lichaam ook weer anders op de stoffen. Sommigen krijgen van bepaalde gels last van hun maag of darmen, dat wil je ondervinden en leren tijdens training en niet tijdens een wedstrijd.

Nu met een training bezig voor marathon waarin beweerd wordt dat het goed is om je lichaam ‘leeg’ te lopen op rustig tempo (1,5 - 2 uur, water drinken mag wel), dan een gel nemen en op marathontempo te gaan lopen voor x kilometers (elke week uitbouwen, uiteindelijk is 2 uur + ~10km marathontempo de langste training). Daarmee zou je je lichaam trainen om niet puur op koolhydraten te lopen. Of het wetenschappelijk klopt weet ik niet, het is in ieder geval wel intensief en opvallend hoe veel zwaarder het marathontempo dan voelt. Het klinkt wel aannemelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@GerGio Naast goed drinken/eten, bestaat er iets als "op papier" kunnen herstellen, door de juiste hersteldagen er in te plannen, zeker als je zoveel doet.
Zijn er voor jezelf zgn meetpunten waaraan je kunt checken of je wel goed hersteld bent van een training? Denk aan het volgen van je stress-niveau, de ochtendpolsmeting (zit er drift in?), dat soort zaken.
Als je kunt blijven trainen met zulke rustmomenten maakt ook het risico op een blessure heel veel lager en voor je motivatie pakt het vaak veel beter uit als je beter hersteld aan je volgende training begint.
Ik zie een gelletje als eten. (energie)
Een gelletje is imho puur alleen voor snelle energie (vaak geconcentreerde koolhydraten). Eten vind ik echt dat wat een goede balans oplevert tussen koolhydraten/eiwitten/vet (=KEV) en in een vorm die ook je darmactiviteit goed op gang houdt, dus een astronautenpilletje met de zelfde KEV-verhouding vind ik geen eten. Een goede darmgang is essentieel voor het lichaam.
Heb je twijfels over je (sport)voeding, met een of twee bezoeken aan een diëtist(e) krijg je een veel betere onderbouwing van je voeding.

Heel veel succes en veel wijsheid gewenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Rond drinken/vochtverlies bestaan veel misverstanden.

Simpel gezegd moet je gewoon drinken als je dorst hebt.

Drinken voor het vocht is niet nodig, drinken om koolhydraten etc. binnen te krijgen is een mogelijkheid, maar het vochtverlies is niet het probleem.

Je doel is brandstof binnen krijgen, of dat nu (semi) vloeibaar is of vast dat ligt aan je voorkeur.

Ik heb de afgelopen weken al diverse keren de podcast The Real Science of Sport genoemd. Echt een goede bron van informatie waar de zin van de onzin wordt gescheiden.

[ Voor 18% gewijzigd door m-vw op 11-08-2021 09:31 ]

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Drinken voor je dorst krijgt heeft zeker wel een functie. Op een bepaald moment kreeg ik jaren geleden al, in de lente...bovengemiddeld kramp tijdens de training. De (top)trainer had een simpel advies: Blijf drinken tijdens de training, grote kans dat je er van af komt of dat het veel minder wordt. En inderdaad het probleem verdween grotendeels.

[ Voor 97% gewijzigd door route99 op 11-08-2021 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Is het juist niet zo dat als je dorst krijgt, je eigenlijk al te laat bent met drinken? Voor zover ik zie (en weet) kun je gel & drinken zonder problemen combineren.

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Calitomnication Helemaal mee eens, maar in mijn geval kreeg ik zelfs geen dorst (in de lente) en hielp het op tijd/regelmatig drinken ook preventief tav kramp. Dat had ik wellicht duidelijker moeten vertellen.

[ Voor 13% gewijzigd door route99 op 11-08-2021 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander_g
  • Laatst online: 15:25
De terugkerende discussie over eten en drinken. Ben ik zelf ook debet aan geweest. Dus ik zal niet zeggen dat ik weet hoe het zit, maar mijn vermoeden is dat het zowel persoonlijk als te trainen is. Ik had vaak last met drinken tijdens en na het lopen. Uitsluitend water drinken gaat bij mij gegarandeerd fout, tot uiting komend in directe buikkrampen.

Daarom bevalt isotoon (meer koolhydraten) of hypotoon (minder koolhydraten) drinken mij veel beter. Dat vocht wordt sneller opgenomen.

Of het nodig is om te drinken hangt verder af van, duur, warmte en hoeveel je vooraf gedronken hebt. En van de persoon denk ik.

Het dilemma tussen alleen drinken als je dorst hebt vs. regelmatig blijven drinken komt ook regelmatig terug op verschillende sites. De een zweert bij het eerste en de ander predikt het tweede. Wat ik in ieder geval denk is dat wanneer je pas drinkt als je dorst hebt er een grote kans is dat je in één keer flink drinkt en dat zal gaan klotsen in je buik als je verder gaat. Dat lijkt me niet prettig. Regelmatig kleinere slokken nemen zou dit kunnen voorkomen.

Aan gelletjes begin ik niet meer. Die suikerbommen gooien mijn darmen helemaal in de knoop. Maar als iemand ze kan wegkrijgen, succes!

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
route99 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:08:
@GerGio Naast goed drinken/eten, bestaat er iets als "op papier" kunnen herstellen, door de juiste hersteldagen er in te plannen, zeker als je zoveel doet.
Zijn er voor jezelf zgn meetpunten waaraan je kunt checken of je wel goed hersteld bent van een training? Denk aan het volgen van je stress-niveau, de ochtendpolsmeting (zit er drift in?), dat soort zaken.
Als je kunt blijven trainen met zulke rustmomenten maakt ook het risico op een blessure heel veel lager en voor je motivatie pakt het vaak veel beter uit als je beter hersteld aan je volgende training begint.

[...]
Een gelletje is imho puur alleen voor snelle energie (vaak geconcentreerde koolhydraten). Eten vind ik echt dat wat een goede balans oplevert tussen koolhydraten/eiwitten/vet (=KEV) en in een vorm die ook je darmactiviteit goed op gang houdt, dus een astronautenpilletje met de zelfde KEV-verhouding vind ik geen eten. Een goede darmgang is essentieel voor het lichaam.
Heb je twijfels over je (sport)voeding, met een of twee bezoeken aan een diëtist(e) krijg je een veel betere onderbouwing van je voeding.

Heel veel succes en veel wijsheid gewenst.
Ja dat op papier goed herstellen, daar moet ik nog iets op vinden om dat goed bij te houden zodat ik dat kan volgen. Het was ook niet eens zo bewust, het was gewoon even zoals het uitkwam. Maar het verbruikte toch meer energie dan verwacht. Dus het maar even rustig aan gedaan voordat er blessures om de hoek komen kijken. Hebben we allemaal wel eens.

Ik had het nu ook alleen over eten in de zin van tijdens het sporten. Ik heb de afgelopen tijd al aardig wat stappen gezet om gewoon beter te eten in het dagelijkse leven. wat voor mij betekend dat ik een beter ontbijt eet en 's avonds gewoon wat gezonder eten. Ik moet wel zeggen dat ik redelijk op gewicht blijf met 179 en 72 kg mag ik niet klagen. Ik zou niet willen afvallen.
sander_g schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:10:
Aan gelletjes begin ik niet meer. Die suikerbommen gooien mijn darmen helemaal in de knoop. Maar als iemand ze kan wegkrijgen, succes!
Ik gebruik nu die van SIS die bevallen me eigenlijk best goed. Mede omdat je daarbij niet hoeft te drinken is het wat minder puur suiker. Ook wat minder energie denk ik maar goed toch genoeg om me enige tijd in de running te houden

[ Voor 10% gewijzigd door GerGio op 11-08-2021 10:25 ]

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

sander_g schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:10:
De terugkerende discussie over eten en drinken. Ben ik zelf ook debet aan geweest. Dus ik zal niet zeggen dat ik weet hoe het zit, maar mijn vermoeden is dat het zowel persoonlijk als te trainen is. Ik had vaak last met drinken tijdens en na het lopen. Uitsluitend water drinken gaat bij mij gegarandeerd fout, tot uiting komend in directe buikkrampen.

Daarom bevalt isotoon (meer koolhydraten) of hypotoon (minder koolhydraten) drinken mij veel beter. Dat vocht wordt sneller opgenomen.

Of het nodig is om te drinken hangt verder af van, duur, warmte en hoeveel je vooraf gedronken hebt. En van de persoon denk ik.

Het dilemma tussen alleen drinken als je dorst hebt vs. regelmatig blijven drinken komt ook regelmatig terug op verschillende sites. De een zweert bij het eerste en de ander predikt het tweede. Wat ik in ieder geval denk is dat wanneer je pas drinkt als je dorst hebt er een grote kans is dat je in één keer flink drinkt en dat zal gaan klotsen in je buik als je verder gaat. Dat lijkt me niet prettig. Regelmatig kleinere slokken nemen zou dit kunnen voorkomen.

Idd, in een wedstrijd (laten we die even als voorbeeld nemen) staan regelmatig drankposten. Beter kun je een beker niet in 1x leegdrinken, maar zelf neem ik altijd een klein slokje en de rest gaat weg. Maak overigens niet de klassieke fout door de rest het bekertje over je hoofd te gieten en er vervolgens achterkomen dat het een sportdrank was :P.

Nu benik wel heel benieuwd wat je dan wel neemt op de langere duurloop of in een wedstrijd? Heb je daar een eigen alternatief voor gevonden?

Zelf gebruik ik nu een tijdje Maurten, dat bevalt me eigenlijk helemaal prima :)

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
  • Laatst online: 15:25
Calitomnication schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:01:
[...]

Nu benik wel heel benieuwd wat je dan wel neemt op de langere duurloop of in een wedstrijd? Heb je daar een eigen alternatief voor gevonden?

Zelf gebruik ik nu een tijdje Maurten, dat bevalt me eigenlijk helemaal prima :)
Deze bevallen me tot nu toe goed: https://www.isostar.nl/an...berry--3175681105225.html

Ze zijn zacht en per stuk verpakt. Dus het blijft niet plakken. Ze wegen weinig, dus ik kan er makkelijk 2 of 3 of misschien wel meer meenemen. En omdat het een soort snoepjes zijn kan je de koolhydraten ook wat rustiger naar de maag laten wandelen. Er zitten wel minder koolhydraten in een snoepje vergeleken met zo'n Maurten gel. In combinatie met een isotone drank is het wel voldoende volgens mij.

Misschien moet ik die Maurten nog eens proberen. Maar ruim 3 euro per gel vind ik wel prijzig.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Calitomnication schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:01:
[...]

Idd, in een wedstrijd (laten we die even als voorbeeld nemen) staan regelmatig drankposten. Beter kun je een beker niet in 1x leegdrinken, maar zelf neem ik altijd een klein slokje en de rest gaat weg. Maak overigens niet de klassieke fout door de rest het bekertje over je hoofd te gieten en er vervolgens achterkomen dat het een sportdrank was :P.

Ik gebruik nu heel af en toe SIS (loop buiten wedstrijden om op krentenbollen :) ) maar was door jouw post even naar Maurten aan het kijken.
Als ik dit marathon plan bekijk, dan zou ik dit redelijk makkelijk (met halverwege refill van flesjes van supporters) mee kunnen nemen.
Ik kan in m'n hardloopbroek 2x 250ml meenemen en heb 4 vakken voor gels.
Aangezien ik er "iets" langer dan 2.5 uur over doe zullen 2x extra gels + water van de drankposten onderweg een prima aanvulling zijn.

Heb je toevallig nog tips site's / aanbiedingen? dan kan ik het binnenkort is gaan testen in een tempoduurloop die in m'n hardloopschema zit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Calitomnication schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:57:
Is het juist niet zo dat als je dorst krijgt, je eigenlijk al te laat bent met drinken? Voor zover ik zie (en weet) kun je gel & drinken zonder problemen combineren.
Volgens mij is dat ook alweer ontkracht, dorst is een waarschuwingssignaal en dat zou een beetje zinloos zijn als het al te laat is. Moet kijken of ik dat artikel nog kan terugvinden... Aan de andere kant is voor elk artikel dat A zegt wel weer een artikel dat B zegt. Het si dus maar net wat voor jou werkt en wat je gelooft ;)

Ik loop met LDL tot anderhalf uur zonder gelletjes of water (tenzij echt heel warm misschien). Laatste LDL van 2.5u wel gelletjes mee en er 2 op. Ook meer 'voor de zekerheid' en om het lopen met en op gelletjes ook gewoon wat te trainen voor de marathon. TIjdens wedstrijden neem ik wel gelletjes en drinken, vanaf de HM tenminste.

Bij een HM meestal 2 gelletjes (1x zonder geprobeerd en dat ging mis, maar dat was icm proberen een veel te strak PR te lopen dus durf het niet aan gebrek aan gelletjes te wijten) en tijdens de marathon 3 of 4 (op basis van n=1 ;) ) Eerste waterpunt sla ik meestal over, na 5km is wel heel snel, daarna idd wel steeds wat water maar gewoon een paar slkjes en niet het hele bekertje ofzo...

Zelf ook wel fan van SIS, niet te zoet, dikte ook precies goed... Had laatst ook gelletjes van de decathlon maar dat vind ik echt niks. Dik en vies (dus die neem ik nu wel mee met mijn LDL omdat ik er dan wat langer over kan doen en ach, ze moeten toch op).

Hier ondertussen weer terug van een intervallen reeks, 6x1k op 10k/3:30 tempo (uiteindeijk NET iets sneller) met 1:30 rustig tussendoor... Mijn hoop is over 2 maanden een poging te kunnen doen op een <35:00 10k dus vandaar dat tempo. Maar op dit moment is dat nog te hoog gegrepen merk ik, dat ga ik nog niet 10k volhouden ;)

Kleine lastigheid is ook dat het eigenlijk in voorbereiding op de marathon 2 weken later is, dus ik kan/ga ook niet echt vol voor een snelle 10k trainen maar hoop dat het met dit soort intervallen tussendoor en de marathon training in zijn geheel toch haalbaar is. (PR nu is 35:50, tijdens een eigen rondje). Tegen die tijd maar zien wat realistisch is, wil in ieder geval onder de 36:00 lopen.

Voelde me vandaag niet top (slechte nacht met 5 uurtjes slaap ofzo) dus vreesde een beetje voor hoe het zou gaan, maar in ieder geval af kunnen maken en niet eens ZO stuk als ik had verwacht. Viel relatief mee (hoewel 1k op dat tempo voor mij alsnog verd*md pittig is... vooral de 6e keer, poeh)

https://www.strava.com/activities/5773910225

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

m0ridin schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:32:[...]Volgens mij is dat ook alweer ontkracht, dorst is een waarschuwingssignaal en dat zou een beetje zinloos zijn als het al te laat is. Moet kijken of ik dat artikel nog kan terugvinden... Aan de andere kant is voor elk artikel dat A zegt wel weer een artikel dat B zegt. Het si dus maar net wat voor jou werkt en wat je gelooft ;)
Met wat kennis kun je imho dat wel een handje helpen...
Wat vochtverlies kan doen is al vaker voorbij gekomen:
Tinusvolkel in "Hardlopen - deel 9"
Ik loop met LDL tot anderhalf uur zonder gelletjes of water (tenzij echt heel warm misschien). Laatste LDL van 2.5u wel gelletjes mee en er 2 op. Ook meer 'voor de zekerheid' en om het lopen met en op gelletjes ook gewoon wat te trainen voor de marathon. TIjdens wedstrijden neem ik wel gelletjes en drinken, vanaf de HM tenminste.
En zo voor een ieder om uit te zoeken wat werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
m0ridin schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:32:
Hier ondertussen weer terug van een intervallen reeks, 6x1k op 10k/3:30 tempo (uiteindeijk NET iets sneller) met 1:30 rustig tussendoor... Mijn hoop is over 2 maanden een poging te kunnen doen op een <35:00 10k dus vandaar dat tempo. Maar op dit moment is dat nog te hoog gegrepen merk ik, dat ga ik nog niet 10k volhouden ;)

Kleine lastigheid is ook dat het eigenlijk in voorbereiding op de marathon 2 weken later is, dus ik kan/ga ook niet echt vol voor een snelle 10k trainen maar hoop dat het met dit soort intervallen tussendoor en de marathon training in zijn geheel toch haalbaar is. (PR nu is 35:50, tijdens een eigen rondje). Tegen die tijd maar zien wat realistisch is, wil in ieder geval onder de 36:00 lopen.

Voelde me vandaag niet top (slechte nacht met 5 uurtjes slaap ofzo) dus vreesde een beetje voor hoe het zou gaan, maar in ieder geval af kunnen maken en niet eens ZO stuk als ik had verwacht. Viel relatief mee (hoewel 1k op dat tempo voor mij alsnog verd*md pittig is... vooral de 6e keer, poeh)

https://www.strava.com/activities/5773910225
Nice, lekker bezig! 1:30 rustig is best kort trouwens, lijkt me zeker pittig. Ik vond intervallen op 1km best lastig om te timen en hoe snel ik moest gaan, nu met 800m gaat dat een stuk beter. Door de kortere afstand lukt het om een hogere snelheid aan te houden maar dat ook echt vol te houden. Bij 1km zat er halverwege toch altijd een soort inkakmoment jammer genoeg.

Grappig om te zien hoe je sneller wordt, van een tijdje geleden herinner ik me dat we dicht in de buurt lagen qua tempo. Zelf maak ik ook wel wat progressie, maar je loopt nog steeds voor en even ruwweg geschat boeken we dus ongeveer dezelfde vooruitgang. En nee, ik heb nog niet de vergelijkbare 5k / 10k / HM tijden om dat te 'bewijzen' door gebrek aan evenementen, maar de tempo's in je eerdere posts durf ik dit wel te beweren dat we redelijk in de buurt van elkaar zitten. :+

Zelf inmiddels in week 5 van Bridger Ridge Run voor de marathon. Gisteravond tempoloop op beoogd marathontempo (~4:08), lukt steeds beter om dat consistent vast te houden (afgezien van het begin dankzij de heuveltjes in het park). Het is vooral wat uitvogelen welke pace-velden in de WorkOutdoors watch app daar het meest voor geschikt is.

[ Voor 6% gewijzigd door Slickk op 11-08-2021 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@route99 Helemaal waar, het is ook maar net wat je zelf prettig vindt. Maar zo heb ik ook mensen in het startvak van een 5k of 10k gezien die genoeg water bij zich hadden om 2 weken in de sahara te overleven... Ach ja, iedereen moet het voor zichzelf uitvogelen.

@Slickk Klinkt alsof we nog steeds gelijk op lopen dan hoor :) Mijn doeltijd voor de marathon (welke ga jij doen? Hier amsterdam) is ~2:55. Denk op dit moment een tempo tussen de 4:05 en 4:10, maar het gaat me vooral om een sub 3u marathon en niet zozeer een tijd op het randje (met alle risicos van dien).

Maar ach, tegen die tijd kan ik pas echt een inschatting maken van wat realistisch is en of ik hem uberhaupt kan lopen :P Dus we zien wel, voor nu lekker verder trainen...

Maar vind tempo inschatten ook lastig, gemiddeld op een 1k is het nog wel te doen maar ik start meestal te snel en moet dan weer wat compenseren. Met als resultaat meestal wat te snel, maar ach... dat kan nooit kwaad met het oog op zo snel mogelijk een 10k willen lopen denk ik dan maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
m0ridin schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:19:
@Slickk Klinkt alsof we nog steeds gelijk op lopen dan hoor :) Mijn doeltijd voor de marathon (welke ga jij doen? Hier amsterdam) is ~2:55. Denk op dit moment een tempo tussen de 4:05 en 4:10, maar het gaat me vooral om een sub 3u marathon en niet zozeer een tijd op het randje (met alle risicos van dien).

Maar ach, tegen die tijd kan ik pas echt een inschatting maken van wat realistisch is en of ik hem uberhaupt kan lopen :P Dus we zien wel, voor nu lekker verder trainen...

Maar vind tempo inschatten ook lastig, gemiddeld op een 1k is het nog wel te doen maar ik start meestal te snel en moet dan weer wat compenseren. Met als resultaat meestal wat te snel, maar ach... dat kan nooit kwaad met het oog op zo snel mogelijk een 10k willen lopen denk ik dan maar ;)
Hier ook Amsterdam inderdaad. M'n doel is steeds ambitieuzer geworden sinds januari, waar ik eerst nog 3:30 in m'n hoofd had is dat nu ook 2:55 geworden (vandaar de 4'08). Of nouja, onder de 3 is het doel, die 5 minuten is een soort marge voor alles wat er kan gebeuren, hetzelfde wat jij hebt dus. :D Ik heb geen idee of het realistisch is, daarvoor doe ik deels dit trainingsschema ook om daar wat achter te komen. Stiekem hoop ik dat er bij de marathon een pacer is die 2:55 loopt, maar dat zal eerder 2:45 , 3:00 of 3:15 zijn denk ik.

Tegelijk heb of maak ik geen tijd om vaker dan 3 dagen per week te lopen, met een pasgeborene is het soms nu al wat puzzelen. Het >3 u doel heb ik ook vooral gesteld om het trainingsschema uitdagend te maken, de intervallen en tempolopen waren anders te makkelijk geweest (want ik liep blijkbaar al soortgelijke tempo's voordat ik hiermee begon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

m0ridin schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:19:
@route99 Helemaal waar, het is ook maar net wat je zelf prettig vindt. Maar zo heb ik ook mensen in het startvak van een 5k of 10k gezien die genoeg water bij zich hadden om 2 weken in de sahara te overleven... Ach ja, iedereen moet het voor zichzelf uitvogelen.
Er is ook veel onwetendheid en vaak icm onzekerheid, dus gaan we ook bij die afstanden die je noemt het "echt goed" doen en wordt het dus over de top....
Kennis delen... ik hoop dat het helpt en krijgen op den duur die mensen ook hun puzzel opgelost. Lijkt me dan een win-win case te kunnen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Tinusvolkel schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:25:
[...]

Ik gebruik nu heel af en toe SIS (loop buiten wedstrijden om op krentenbollen :) ) maar was door jouw post even naar Maurten aan het kijken.
Als ik dit marathon plan bekijk, dan zou ik dit redelijk makkelijk (met halverwege refill van flesjes van supporters) mee kunnen nemen.
Ik kan in m'n hardloopbroek 2x 250ml meenemen en heb 4 vakken voor gels.
Aangezien ik er "iets" langer dan 2.5 uur over doe zullen 2x extra gels + water van de drankposten onderweg een prima aanvulling zijn.

Heb je toevallig nog tips site's / aanbiedingen? dan kan ik het binnenkort is gaan testen in een tempoduurloop die in m'n hardloopschema zit
Niet echt eigenlijk, zoek op dit moment ook nog naar deals rondom Maurten maar die zijn er niet echt. Meestal heb je een 12 pak rond de 32 euro. Sommige webshops geven je er dan nog een bidon (van Maurten) bij cadeau en that's it.
Ben ook op het werk aan het zoeken (zit in Duitsland en daar zijn de prijzen meestal iets lager) maar ook hier geen goede deals. Dan maar een 12 pak denk ik. We zitten nu in de meest intensieve weken van ons schema met nu zondag een DL van 120', volgende week 110" en dan weer 120'.

Zoals het er nu uitziet ga ik die laatste van 120' in de alpen afwerken, dan lijkt extra voeding me geen overbodige luxe.

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Nu online
Vanmiddag nog even de deur uit geweest voor een 7x1000m interval. Ging best prima totdat ik tegen het einde wat irritatie voelde aan m'n knie. Precies op de plek van de val van afgelopen vrijdag, dus dat zal het één en ander wel verklaren. Extra rust lijkt me wel verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 17:15

aap

Er wordt in het algemeen gezegd dat optische hartslagmeting in sporthorloges niet zo nauwkeurig is als met een borstriem.
Maar wat ik mij nu afvraag is, waarom is dat zo?

Is het een beperking van de techniek, dus kan een optische sensor niet zo betrouwbaar signalen meten als een (elektrische?) borstsensor?
Of is het iets fysiologisch, dat de hartslag zich bij de pols anders manifesteert als bij het hart?

Ik begrijp dat er ook optische banden zijn tegenwoordig die je om je bovenarm doet. Je zou verwachten dat als het probleem in de techniek zit, dat deze niet beter zouden werken dan de horloges.

Weet iemand hoe dit zit?
Pagina: 1 ... 136 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.