Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:28

Rhapsody

In Metal We Trust

BottOm schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 23:55:
Hallo iedereen! Deze week m'n start to run 5km afgerond. 3 maand goed opgebouwd!

Tijdens een run deze week zijn m'n oortjes echter door de regen kapot gegaan: Motorola Verve Loop, wireless maar niet true wireless. Dus met een kabel tussen de oortjes.

Ik zocht nu naar nieuwere maar de meeste die ik tegenkom zijn true wireless. Vallen die echt niet uit tijdens het lopen?
ik heb zelf de Jabra elite active 75t. Die blijven heel goed zitten. Erg tevreden over.

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:29
BottOm schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 23:55:
Ik zocht nu naar nieuwere maar de meeste die ik tegenkom zijn true wireless. Vallen die echt niet uit tijdens het lopen?
Dat risico voelde ik ook. Daarom heb ik een plantronics backbeat fit. Blijft goed zitten.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:00
Rhapsody schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 23:58:
[...]
ik heb zelf de Jabra elite active 75t. Die blijven heel goed zitten. Erg tevreden over.
Die heb ik sinds kort ook. Vooralsnog erg tevreden over en blijven inderdaad goed zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 20:39
Geen echte true wireless maar de JBL endurance sprint doen het goed hier. Maar voor het lopen en fietsen naar het werk gebruik ik nu eigenlijk alleen nog maar de aftershokz erg fijn en je hoort de omgeving nog goed is wel zo veilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:59
Ik heb de Edifier TWS1 Pro.
Zijn relatief goedkoop en werken prima. Vallen bij mij niet uit de oren.

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totrail
Ik had vandaag zin in een tempoloop, dus zo geschiedde. Uiteindelijk op 11km gehaald, waar het tempo na 9,5km wel een beetje op was. En netjes voor de volgende stortbui weer binnen. :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:24

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Vandaag was er weer een Parkrun! Vanuit Arnhem daalden we af naar Eindhoven waar we met ons drieën van Sonsbeek Parkrun meededen. Vooraf had ik nog niet een idee wat ik wilde doen, in Eindhoven loop je twee keer om een grasveld (totaal 1km) en daarna twee keer om het meer (4km).

Na de start ben ik op een ontspannen tempo begonnen maar ging daarna wel ietsje sneller achter een loper aan. Maar dat ging me uiteindelijk net niet snel genoeg dus inhalen en mijn eigen tempo opzoeken. In de grote rondes ben ik weer wat sneller gaan lopen, op de grindpaden loop ik prima. Mooie lange stukken met goed zicht.

In de tweede ronde ging het nog steeds lekker, op die neussnuitende loper voor me na dan. Gatver.
Op de laatste 500 meter ben ik wat gaan versnellen en zodoende kwam ik in 23:48 over de finish.

Echt een verrassing want dat zo snel lopen had ik niet verwacht na mijn blessureleed! :)
[Stravalinkje

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
Cranzai schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:28:
[...]

Appreciate your concern ;)
Is een langlopend dossier, uiteindelijk heeft de huisarts gewezen op de stand van mijn voet waardoor er door het inzakken meer, schuine, stress op de pees komt wat de pijn veroorzaakt. Daarom nu dus met steunzolen aan de slag.

Er zijn veel verhalen dat je zonder steunzolen zo kunnen mits je de juiste spieren traint. Daar voel ik wel veel voor, vooral uit het oogpunt van algemene fysieke gezondheid

In ander nieuws, morgen een 1500m sjouwen. Hopelijk kan ik er een verbetering van 4:54,99 naar 4:45 uitslepen. Begin juni mijn eerste 1500m ooit gelopen, weinig ervaring, suboptimale raceervaring.

Hopelijk morgen met die ervaring 10s er af snoepen :)
Het zit niet altijd mee, groot deel van de serie was vele malen sneller wat dus een solo race betekende. Goed geopend daarna te veel tijd verloren. 4:58 was niet naar verwachting en in eerste instantie ook niet tevreden.

Uiteindelijk wel het besef dat dit deel is van de routine binnen deze écht harde MiLa onderdelen. Ervaring meenemen en op naar de volgende wedstrijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:57

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Volgens mij is Strava van slag. Net terug van een ronde van 17km, krijg ik de melding dat ik de halve marathon challenge heb voltooid?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
m-vw schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:57:
Volgens mij is Strava van slag. Net terug van een ronde van 17km, krijg ik de melding dat ik de halve marathon challenge heb voltooid?
Bij mij werkt Strava altijd andersom. Heb ik op Strava minder gelopen dan op m'n Garmin. (Is met fietsen trouwens ook vaak zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Totrail schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 16:12:
[...]

Bij mij werkt Strava altijd andersom. Heb ik op Strava minder gelopen dan op m'n Garmin. (Is met fietsen trouwens ook vaak zo)
Afrondingsverschillen zijn er bijna altijd wel, maar 4km?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik zag ook iemand die met 13,1km de HM badge had verdiend, dus waarschijnlijk staat het schuifje voor mijl/km verkeerd bij Strava intern.

[ Voor 7% gewijzigd door Poekie op 01-08-2021 17:41 ]

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
m-vw schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 17:02:
[...]

Afrondingsverschillen zijn er bijna altijd wel, maar 4km?
Met fietsen is het soms ook 4km. Met hardlopen maximaal een halve bij mij.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Cranzai schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:43:
[...]

Het zit niet altijd mee, groot deel van de serie was vele malen sneller wat dus een solo race betekende. Goed geopend daarna te veel tijd verloren. 4:58 was niet naar verwachting en in eerste instantie ook niet tevreden.

Uiteindelijk wel het besef dat dit deel is van de routine binnen deze écht harde MiLa onderdelen. Ervaring meenemen en op naar de volgende wedstrijd.
Mja, helaas. Zo'n 1500 op de baan is wel altijd verraderlijk. Spanning, wachten, onwetendheid hoe snel de anderen in je serie zijn, direct goed tempo zoeken, volle bak doorknallen... Zelfs aan het einde ben je nog niet klaar, want dan kun je lekker bloed ophoesten en zo. Geen idee of je het herkent. Maar wel goed dat je het gedaan hebt. Karaktervorming! :p

---

Geen idee wat er net gebeurde, trouwens. Ik ging even een lekker stukje lopen zonder verwachtingen. De spierpijn van gisteren - 4,5 uur op een indoorfiets - was nog duidelijk merkbaar. Maar 'bouncen' op de hielen ging bij het dynamisch rekken ineens merkbaar makkelijker dan vorige week/weken. Denk aan op je tenen gaan staan of touwtjespringen. Dus ik heb het even lekker losgewerkt en ben daarna vertrokken met het idee dat ik het hele rondje van circa 7km zou lopen zonder te stoppen. Maar het ging zo lekker dat ik elke kilometer wat kon versnellen. Wel met wat pijn, maar dat moet onder invloed van krachttraining en oefening verder slijten.

Dus het werd 5km als volgt: 4:18, 4:02, 3:51, 3:36 en 3:31. De laatste km moest ik nog omdraaien in een plantsoen omdat ik verkeerd gelopen was. Maar dit had ik absoluut nooit verwacht.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
Krylinck schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 20:48:
[...]

Mja, helaas. Zo'n 1500 op de baan is wel altijd verraderlijk. Spanning, wachten, onwetendheid hoe snel de anderen in je serie zijn, direct goed tempo zoeken, volle bak doorknallen... Zelfs aan het einde ben je nog niet klaar, want dan kun je lekker bloed ophoesten en zo. Geen idee of je het herkent. Maar wel goed dat je het gedaan hebt. Karaktervorming! :p

---

Geen idee wat er net gebeurde, trouwens. Ik ging even een lekker stukje lopen zonder verwachtingen. De spierpijn van gisteren - 4,5 uur op een indoorfiets - was nog duidelijk merkbaar. Maar 'bouncen' op de hielen ging bij het dynamisch rekken ineens merkbaar makkelijker dan vorige week/weken. Denk aan op je tenen gaan staan of touwtjespringen. Dus ik heb het even lekker losgewerkt en ben daarna vertrokken met het idee dat ik het hele rondje van circa 7km zou lopen zonder te stoppen. Maar het ging zo lekker dat ik elke kilometer wat kon versnellen. Wel met wat pijn, maar dat moet onder invloed van krachttraining en oefening verder slijten.

Dus het werd 5km als volgt: 4:18, 4:02, 3:51, 3:36 en 3:31. De laatste km moest ik nog omdraaien in een plantsoen omdat ik verkeerd gelopen was. Maar dit had ik absoluut nooit verwacht.
Wow, wat een progessie voor jou! Hopelijk blijft het zo gaan d:)b

Wat je zegt over de 1500m herken ik wel, vanaf 700m begint het zuur al lekker te tintelen en dan moet je door om na de finish in te storten. Had een waardeloze serie omdat het niveau van de wedstrijd iets hoger lag dan mijn kunnen. Er was iemand die 4:47 had staan maar die is achter mij gefinisht in 5:00 }:|
Als hij nou gewoon tempo had gemaakt....
(Mijn opening was precies op tempo, maar daarna dus verloren)

Kwam eigenlijk ook niet kapot genoeg over de finish. Ben direct 100m door gewandeld om mijn spullen te pakken en ondertussen nog ff te klagen bij clubgenootjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 14:05
Cranzai schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 22:12:
[...]

Wow, wat een progessie voor jou! Hopelijk blijft het zo gaan d:)b

Wat je zegt over de 1500m herken ik wel, vanaf 700m begint het zuur al lekker te tintelen en dan moet je door om na de finish in te storten. Had een waardeloze serie omdat het niveau van de wedstrijd iets hoger lag dan mijn kunnen. Er was iemand die 4:47 had staan maar die is achter mij gefinisht in 5:00 }:|
Als hij nou gewoon tempo had gemaakt....
(Mijn opening was precies op tempo, maar daarna dus verloren)

Kwam eigenlijk ook niet kapot genoeg over de finish. Ben direct 100m door gewandeld om mijn spullen te pakken en ondertussen nog ff te klagen bij clubgenootjes.
Als we het dan toch over de 1500m hebben....

Vallen in de slotronde en daarna iedereen voorbij rennen alsof de rest stil staat.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Ging lekker afgelopen weekend, gisteren werd ik om 5.15 wakker (het maken van pulled pork stond op de agenda). Nadat alles goed en wel op de BBQ lag de hardloopkleren aangetrokken en klaar om te gaan. Echter, m'n horloge had nog maar 7% batterij. Nadat ik een kwartier naar de oplaadkabel had gezocht kwam de openbaring; deze hing nog op kantoor aan de usb van de monitor.
Dan maar het backupplan, m'n oude fr235 (die m'n vriendin nu voor haar rondjes gebruikt) even aan mijn Garmin koppelen en daarmee gaan lopen. Eigenlijk ging alles goed, 17km later kom ik thuis, zet mn horloge uit en krijg een hersteltijd van 24 uur als feedback. Nog prima dacht ik zo.

Daarna zie ik dat de VO2 van 62 naar 41 is gezakt 8)7. Ook alle voorspelde eindtijden zijn echt helemaal kapot, de 5k staat nu op een voorspelde eindtijd van 25.40 en de halve op 2.09.20. Het rare is echter dat ik wel met polsmeting heb gelopen (mijn HRM werkt niet met de FR235 samen). Maar alleen de eerste 2 kilometer heeft de polsmeting er compleet naast gezeten (zat in zone 4). de overige 15k heb ik netjes in de zone gelopen. Natuurlijk zie je de grafiek meer op en neer gaan dan bij borstmeting, maar het is niet dat ik de hele run in zone 4 of 5 heb gelopen.

Nou weet ik wel dat je het allemaal niet zo serieus moet nemen en als ik vanavond weer met m'n fr245 ga lopen dan zal dit zich wel allemaal herstellen. Alleen vraag ik me af hoe Garmin tot deze tot wel opmerkelijke conclusie is gekomen :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
Calitomnication schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:37:
Ging lekker afgelopen weekend, gisteren werd ik om 5.15 wakker (het maken van pulled pork stond op de agenda). Nadat alles goed en wel op de BBQ lag de hardloopkleren aangetrokken en klaar om te gaan. Echter, m'n horloge had nog maar 7% batterij. Nadat ik een kwartier naar de oplaadkabel had gezocht kwam de openbaring; deze hing nog op kantoor aan de usb van de monitor.
Dan maar het backupplan, m'n oude fr235 (die m'n vriendin nu voor haar rondjes gebruikt) even aan mijn Garmin koppelen en daarmee gaan lopen. Eigenlijk ging alles goed, 17km later kom ik thuis, zet mn horloge uit en krijg een hersteltijd van 24 uur als feedback. Nog prima dacht ik zo.

Daarna zie ik dat de VO2 van 62 naar 41 is gezakt 8)7. Ook alle voorspelde eindtijden zijn echt helemaal kapot, de 5k staat nu op een voorspelde eindtijd van 25.40 en de halve op 2.09.20. Het rare is echter dat ik wel met polsmeting heb gelopen (mijn HRM werkt niet met de FR235 samen). Maar alleen de eerste 2 kilometer heeft de polsmeting er compleet naast gezeten (zat in zone 4). de overige 15k heb ik netjes in de zone gelopen. Natuurlijk zie je de grafiek meer op en neer gaan dan bij borstmeting, maar het is niet dat ik de hele run in zone 4 of 5 heb gelopen.

Nou weet ik wel dat je het allemaal niet zo serieus moet nemen en als ik vanavond weer met m'n fr245 ga lopen dan zal dit zich wel allemaal herstellen. Alleen vraag ik me af hoe Garmin tot deze tot wel opmerkelijke conclusie is gekomen :)
Dat plaatst mijn daling van 53 naar 48 op de FR235 wel in heel ander daglicht })

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Toch wel gek dat oudere Garmin horloges wel realistisch zijn >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:11
Dit weekend was best een sportief weekend. Vrijdag heb ik een lekker rondje gelopen op 5.30 van ruim 11km. Dat begon heerlijk droog maar halverwege kreeg ik toch een behoorlijk regenbui op mijn dak. Dus al met al best wel fris weer. Maar goed wel gedaan wat ik wilde met het tempo wat ik wilde dus dat was prima. Kwam redelijk fit weer terug.

Zaterdag op tijd uit de veren om een eind te gaan fietsen. Dit keer ook met regen en dat was niet zo lekker met een tocht van 100km. Daarnaast kon ik best merken dat mijn benen wat gedaan hadden de vorige dag. Dat weerhield me er niet van het rondje af te maken al ging het niet helemaal met de snelheid die ik wilde. Maar goed de regen viel achteraf best mee een bui of drie gehad. Waarbij de laatste met tegenwind toch wel een beetje pijn deed maar goed toch uiteindelijk lekker rondje

Gisteren rondje gelopen met mijn broertje. Die zou hier om 9.30 zijn maar dat liep uit tot 10.00. Lastig want ook nu liepen we een redelijk groot gedeelte in de regen. Al moet ik zeggen dat ik er toen al aan gewent was geraakt om nat te regenen dus dat ik er opzicht weinig last meer van had. Mijn broertje wel die had het koud en dat kwam het tempo niet ten goede. Maar uiteindelijk toch de 15km afgemaakt.

Al moet ik wel zeggen dat mijn lichaam gisteren middag toch wel zoiets had van GAST ga een even wat uitrusten want nu heb je wel echt veel energie verbruikt om de kachel aan te houden tijdens het sporten + het sporten zelf. Dus het wordt wel even tijd om wat bij te gaan slapen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Tinusvolkel schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 06:14:
[...]

Als we het dan toch over de 1500m hebben....

Vallen in de slotronde en daarna iedereen voorbij rennen alsof de rest stil staat.
Dat gaat ze nog wel voelen vanavond. Wat ik niet snap is waarom ze altijd moet winnen van zichzelf. Blijkbaar gingen de eerste zes door, dan hoef je na het aanhaken aan dat groepje er toch niet overheen te knallen lijkt me. Het is een beetje een gewoonte van haar, maar het is niet alsof er allemaal koekenbakkers aan de start staan later vandaag.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Krylinck schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:40:
[...]

Dat gaat ze nog wel voelen vanavond. Wat ik niet snap is waarom ze altijd moet winnen van zichzelf. Blijkbaar gingen de eerste zes door, dan hoef je na het aanhaken aan dat groepje er toch niet overheen te knallen lijkt me. Het is een beetje een gewoonte van haar, maar het is niet alsof er allemaal koekenbakkers aan de start staan later vandaag.
Idd, ben benieuwd "hier" vanmiddag om 14:40, maar denk als je lekker bezig bent dat je dan gewoon door knalt :P
Krylinck schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 20:48:
[...]

Maar het ging zo lekker dat ik elke kilometer wat kon versnellen. Wel met wat pijn, maar dat moet onder invloed van krachttraining en oefening verder slijten.

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Weet iemand toevallig hoe het kan dat als ik mijn broertje toevoeg bij mijn activiteit op strava hij andere waardes heeft dan ik. We hebben met elkaar gelopen alleen heb ik het laatste stukje uitgeprint. Maar voor de rest heeft hij geen telefoon bij of iets. Hoe komt het dan dat hij minder km heeft gelopen en er langer over heeft gedaan. Dat blijft wel een beetje opmerkelijk?

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
GerGio schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:55:
Weet iemand toevallig hoe het kan dat als ik mijn broertje toevoeg bij mijn activiteit op strava hij andere waardes heeft dan ik. We hebben met elkaar gelopen alleen heb ik het laatste stukje uitgeprint. Maar voor de rest heeft hij geen telefoon bij of iets. Hoe komt het dan dat hij minder km heeft gelopen en er langer over heeft gedaan. Dat blijft wel een beetje opmerkelijk?
Bij jouw loopje pakt hij waarschijnlijk de bewegingssensoren in het sporthorloge en bij jouw broer pakt hij de GPS data, als je op de corrigeer knop drukt op de strava website (de afstand(?) tekst onder je gelopen afstand) dan zal het denk ik wel gelijk zijn. Het tijdverschil zit hem denk ik in een autopauze die hij bij je bewegingssensoren net wel pakt maar bij de GPS niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

GerGio schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:55:
Dat begrijp ik ook niet helemaal van Strava en heb het zelf ook vaker gemerkt. Met de hardloopvereniging lopen wij regelmatig in een groep en daarmee ook over segmenten. Als je de training op Strava terugkijkt zit er soms een verschil van een paar seconden in, terwijl we letterlijk naast elkaar hebben gelopen.

Wat nog grappiger is, Er zit een jongen in onze groep en ik weet niet precies wát hij heeft gedaan, maar zijn Strava activiteit start altijd later dan die van de rest van de groep. Dus als wij letterlijk naast elkaar lopen, dan lijkt het op de Strava flyby alsof hij 1 kilometer achter me heeft gelopen. En dan niet even, maar constant. Geen idee hoe, maar dit is constant gedrag van z'n Stava account :)

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:42
Calitomnication schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:05:
[...]

Dat begrijp ik ook niet helemaal van Strava en heb het zelf ook vaker gemerkt. Met de hardloopvereniging lopen wij regelmatig in een groep en daarmee ook over segmenten. Als je de training op Strava terugkijkt zit er soms een verschil van een paar seconden in, terwijl we letterlijk naast elkaar hebben gelopen.

Wat nog grappiger is, Er zit een jongen in onze groep en ik weet niet precies wát hij heeft gedaan, maar zijn Strava activiteit start altijd later dan die van de rest van de groep. Dus als wij letterlijk naast elkaar lopen, dan lijkt het op de Strava flyby alsof hij 1 kilometer achter me heeft gelopen. En dan niet even, maar constant. Geen idee hoe, maar dit is constant gedrag van z'n Stava account :)
Staat de tijd op zijn horloge wel goed? Als hij op papier een paar minuten later start gaat de flyby volledig de mist in. Dit probleem ooit eens gehad met de overgang naar de zomertijd. Die liep letterlijk een uur achter op de flyby :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Wow, wat loopt Sifan Hassan toch alsof het allemaal geen moeite kost. Dat laatste rondje...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-09 12:44
Poekie schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:59:
Wow, wat loopt Sifan Hassan toch alsof het allemaal geen moeite kost. Dat laatste rondje...
57.31 denk dat er in de voorrondes van de 400m dames zijn die daar moeite mee hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:42
influenza schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:07:
[...]

57.31 denk dat er in de voorrondes van de 400m dames zijn die daar moeite mee hebben ;)
Ik in ieder geval wel :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Poekie schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:59:
Pfohh nou inderdaad. Gelukkig liep ze tactisch erg sterk. Ik dacht wel even dat ze wat te vroeg ging maar mijn god die laatste 100m vooral. Er staat geen maat op haar. Had ik echt niet verwacht na vanmorgen, maar ik ben blij dat ik geen gelijk heb gekregen.

Nu is het enkel nog de 1500m finale en de 10.000m toch?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
Neen @Krylinck, ook nog een halve finale 1500m.

Echt soeverein, ze blijft daar rustig achterin hangen totdat je nerveus wordt en gaat twijfelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
Die ?toberi? leek op het 100m punt er nog wel naar toe te lopen maar verloor toen hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:50
Super van Sifan Hassan.
Maar...
Faith Kipyegon in de 1500 en Gidey op de 10.000 zijn wel andere koek, daar kan ze meer weerstand van verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Waarom deed Gidey eigenlijk niet mee met de 5? Er zit ruim voldoende tijd tussen de 5 en de 10...

Strava

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Ik meld me ook maar eens. Na een weekje blessureleed een paar weken geleden de draad weer goed op kunnen pakken, en zowaar zaterdag m'n eerste échte wedstrijd weer gelopen: de halve marathon van Rostock.

Ik voelde me niet supergoed in de weken er voor, wel heel fit maar niet snel. De snelle trainingen gingen ook allemaal langzamer dan gehoopt. Geen idee waar dat nou aan ligt.

Zaterdag ruim voor de start aanwezig (bijna 1,5 uur... is ook een eind met de trein). Superharde wind, koud en flinke regen, dus maar in een parkeergarage geschuild. In het trappenhuis was het niet zo koud. Kort voor de start naar buiten, we mochten met de snelle lopers vooraan starten. Er zat een Ethiopische jongen bij die duidelijk sneller is (op de 10km).

Ik wou "behoudend" starten en op 1:15 van pad, maar ook geen groot gat met die andere jongen laten gaan, dus zijn we samen op gelopen als eerste en tweede, de hele tijd of zij aan zij of vlak achter elkaar (foto). Hij heeft veel talent maar niet zoveel ervaring. Na 3,5km ging 'ie wat drinken en greep mis. Na de eerste ronde (7km) liep 'ie bijna verkeerd naar de finish, ipv verder (ik heb 'm de goede kant op geschreeuwd). Hij dronk bij ieder waterpunt, en iedere keer had ik een klein gaatje, en kwam 'ie weer terug. We liepen dus echt bijna de hele wedstrijd naast elkaar, maar ik had bedacht dat ik bij het laatste waterpunt gas ging geven, dus tot daar even krachten gespaard. Volgens mij heeft 'ie daar ook wat gedronken, ik durfde niet om te kijken tot 1,5km later en hij was nergens meer te zien. Uiteindelijk gewonnen met 30 seconden voorsprong.

Ik heb nog nooit voor de winst kunnen vechten, was echt supervet om te doen. En blij dat ik aan het langste eind heb kunnen trekken. De tijd was meer dan 4 minuten langzamer dan m'n PR, maar ik denk toch redelijk vergelijkbaar gezien de omstandigheden. Helaas moest ik wel m'n laatste trein terug halen en kon ik niet naar de prijsuitreiking, had ik wel leuk gevonden.

Nu lekker verder trainen naar de marathon. Over een paar weken loop ik nog een 24km, daar heb ik ook zin in! Is een zwaar (heuvelachtig) parcours dus een goede trainingsprikkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krylinck
Ik had 'm op Strava langs zien komen, gefeliciteerd @chris :) heel mooi gelopen met die omstandigheden!

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
@chris Gefeliciteerd man, leuk verhaal om te lezen. Het waren niet zulke fijnen omstandigheden afgelopen dagen.

Dat gezegd hebbende ik heb gisteren een rustdag ingelast. Zo te merken heeft het weekend er iets meer ingehakt dan gedacht. Ik denk dat de combinatie met regelmatig door en door nat regenen met toch wel redelijk wat tijd sporten wat te veel van het goede was. Mijn lichaam had gisteren niet zo heel veel zin om nog een keer te gaan hardlopen dus uiteindelijk maar een eindje wezen wandelen om de spieren wat los te maken en het daarbij gehouden. Rust is ook belangrijk.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

chris schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:30:
Ik meld me ook maar eens. Na een weekje blessureleed een paar weken geleden de draad weer goed op kunnen pakken, en zowaar zaterdag m'n eerste échte wedstrijd weer gelopen: de halve marathon van Rostock.

Ik voelde me niet supergoed in de weken er voor, wel heel fit maar niet snel. De snelle trainingen gingen ook allemaal langzamer dan gehoopt. Geen idee waar dat nou aan ligt.

Zaterdag ruim voor de start aanwezig (bijna 1,5 uur... is ook een eind met de trein). Superharde wind, koud en flinke regen, dus maar in een parkeergarage geschuild. In het trappenhuis was het niet zo koud. Kort voor de start naar buiten, we mochten met de snelle lopers vooraan starten. Er zat een Ethiopische jongen bij die duidelijk sneller is (op de 10km).

Ik wou "behoudend" starten en op 1:15 van pad, maar ook geen groot gat met die andere jongen laten gaan, dus zijn we samen op gelopen als eerste en tweede, de hele tijd of zij aan zij of vlak achter elkaar (foto). Hij heeft veel talent maar niet zoveel ervaring. Na 3,5km ging 'ie wat drinken en greep mis. Na de eerste ronde (7km) liep 'ie bijna verkeerd naar de finish, ipv verder (ik heb 'm de goede kant op geschreeuwd). Hij dronk bij ieder waterpunt, en iedere keer had ik een klein gaatje, en kwam 'ie weer terug. We liepen dus echt bijna de hele wedstrijd naast elkaar, maar ik had bedacht dat ik bij het laatste waterpunt gas ging geven, dus tot daar even krachten gespaard. Volgens mij heeft 'ie daar ook wat gedronken, ik durfde niet om te kijken tot 1,5km later en hij was nergens meer te zien. Uiteindelijk gewonnen met 30 seconden voorsprong.

Ik heb nog nooit voor de winst kunnen vechten, was echt supervet om te doen. En blij dat ik aan het langste eind heb kunnen trekken. De tijd was meer dan 4 minuten langzamer dan m'n PR, maar ik denk toch redelijk vergelijkbaar gezien de omstandigheden. Helaas moest ik wel m'n laatste trein terug halen en kon ik niet naar de prijsuitreiking, had ik wel leuk gevonden.

Nu lekker verder trainen naar de marathon. Over een paar weken loop ik nog een 24km, daar heb ik ook zin in! Is een zwaar (heuvelachtig) parcours dus een goede trainingsprikkel.
Lekker hoor @chris. Altijd mooi als je in een wedstrijd een competitieve samenwerking met iemand anders aangaat. Elkaar helpen - zoals jij hebt gedaan bij het verkeerd lopen van je tegenstander -, maar wel het juiste moment afwachten om als beste uit de strijd te komen. Dat is wat hardlopen in mijn ogen ook zo mooi maakt. competitie, maar wel wederzijds respect.

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:39

Secsytime

Automagisch

chris schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:30:

Prefereer je de Alpha over de Vapor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:15
Ik ga komende vrijdag mijn eerste baanwedstrijd ooit lopen (3km), in de voorbereiding om in oktober in Rotterdam een PR op de 10KM (<43:00) te gaan lopen.

Ik weet dat het enorm persoonlijk is , maar ik ben erg benieuwd welke datavelden jullie op je horloge zetten bij een baanwedstrijd, en of jullie ook de automatische rondes aan of juist uit zetten.

Ik twijfel er over om auto-lap op 400m aan te zetten. Maar helaas kan je bij garmin de ronde summary niet uitzetten en het lijkt mij irritant dat je elke ronde een summary krijgt op een moment dat niet exact op de streep loopt. (ondanks dat ik met een stryd loop weet ik dat het iets zal afwijken).

[ Voor 29% gewijzigd door NoReseth op 03-08-2021 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik kijk nagenoeg nooit op mijn horloge tijdens een (kortere) wedstrijd. Ik hou de eerste km een paar keer mijn tempo in de gaten (gemiddeld tempo gemeten over een km) om in eerste instantie in de gaten te houden of ik een beetje rond mijn doeltempo loop. Als ik dat tempo eenmaal gevonden heb is het daarna stug doorgaan.

Gisteren weer een rondje gelopen, ondanks bronchitis. Alhoewel ik salbutamol voor de start had genomen sloeg ik na 5km steeds verder dicht, totdat ik echt ruim minder dan de helft van mijn ademhaling over had. Wel vreemd gevoel, volle bak ademhalen voor een tempo wat normaal gesproken Z1 is. En niet echt prettig. Blij dat ik na 12km weer thuis was. Daarna heb ik nog uren lopen kuchen. En toch gemiddeld 4:29/km gelopen :o Vanochtend naar de huisarts geweest en ik krijg een paar weken Seretide (of no name variant) voor de komende 2 weken. Dat had ik kort na thuiskomst dit weekend al even gebruikt, alleen dan spul wat ik nog had liggen uit ergens 2007 en wat een houdbaarheidsdatum had tot 2009 8)7 . En ondanks dat werkte het gedeelte wat je meer lucht moest geven gelukkig nog als een speer.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

NoReseth schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:31:
Ik ga komende vrijdag mijn eerste baanwedstrijd ooit lopen (3km), in de voorbereiding om in oktober in Rotterdam een PR op de 10KM (<43:00) te gaan lopen.

Ik weet dat het enorm persoonlijk is , maar ik ben erg benieuwd welke datavelden jullie op je horloge zetten bij een baanwedstrijd, en of jullie ook de automatische rondes aan of juist uit zetten.

Ik twijfel er over om auto-lap op 400m aan te zetten. Maar helaas kan je bij garmin de ronde summary niet uitzetten en het lijkt mij irritant dat je elke ronde een summary krijgt op een moment dat niet exact op de streep loopt. (ondanks dat ik met een stryd loop weet ik dat het iets zal afwijken).
Een tip, zet automatische rondetelling uit! De GPS in niet accuraat genoeg! Op de 400m tik je handmatig je ronde af. Dat doe je de eerste ronde (je start namelijk op het 200m punt) bij het passeren van start/finish druk je de eerste ronde weg.

Wat ik persoonlijk doe, reken van te voren de tijd uit die ik wil lopen. Van die tijd bereken ik de tijd per 100m in seconden. Vervolgens kun je de wedstrijd superstrak lopen. je hoeft alleen maar iedere 400m af te tikken en vervolgens per 100m kijken welke tijd er op je horloge staat.

De datavelden die ik gebruik. Afstand per ronde, actuele snelheid, tijd per ronde, rondegetal. De tijd per ronde is het meest belangrijke veld wat je nodig gaat hebben dan :)

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
Calitomnication schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:14:
[...]

Een tip, zet automatische rondetelling uit! De GPS in niet accuraat genoeg! Op de 400m tik je handmatig je ronde af. Dat doe je de eerste ronde (je start namelijk op het 200m punt) bij het passeren van start/finish druk je de eerste ronde weg.

Wat ik persoonlijk doe, reken van te voren de tijd uit die ik wil lopen. Van die tijd bereken ik de tijd per 100m in seconden. Vervolgens kun je de wedstrijd superstrak lopen. je hoeft alleen maar iedere 400m af te tikken en vervolgens per 100m kijken welke tijd er op je horloge staat.

De datavelden die ik gebruik. Afstand per ronde, actuele snelheid, tijd per ronde, rondegetal. De tijd per ronde is het meest belangrijke veld wat je nodig gaat hebben dan :)
Thanks daar kan ik wat mee :D
Is dat niet onhandig om in volle vaart op de ronde knop te moeten drukken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

NoReseth schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:30:
[...]

Hebben ze niet gewoon een klok bij de baan staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

NoReseth schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:30:
[...]

Nee, je moet het een paar keer gedaan hebben. Werk zo iedere week de intervallen op de baan af, dus het is meer automatisme geworden. Mijn trucje is heel simpel, met je wijsvinger stabiliseer je het horloge (door hem naar je toe te drukken, hiermee stabiliseer je dan ook meteen het swiepen van de pols). Vervolgens tik je met je duim de ronde af.

[ Voor 5% gewijzigd door Calitomnication op 03-08-2021 12:11 ]

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
NoReseth schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:31:

Met een wedstrijd vind ik eigenlijk alleen mijn gemiddelde tempo en afgelegde afstand heel interessant. Autolap heb ik gewoon op 1km staan, maar dat is op de baan meestal niet even nauwkeurig. Al kijk ik eigenlijk vrij weinig op mijn horloge onderweg, zeker op zo'n korte afstand. Dat is gewoon vol doorlopen.

Voor baantraining heb ik wel wat extra velden aanstaan (custom datfield) met o.a. tempo per 100 m, laatste ronde tijd, laatste tijd op 100m. Daar vind ik afgelegde afstand/totaletijd/gemiddelde tempo dan weer totaal niet interessant bijvoorbeeld. Die zitten weggestopt op een ander scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@NoReseth Persoonlijk vind het niet prettig om bij een 3000 m baan wedstrijd teveel met de smart watch bezig te zijn.... elke keer die arm op en neer om te kijken leidt af en geeft onbalans in je lopen en gaat behoorlijk ten koste van je tijd. Dat leerde ik al in mijn 1e jaar-wedstrijden..... mea culpa... toen deed ik dat nog. Gelukkig liep de trainer ook mee en relatief kort achter me en dus kwam er feedback... niet teveel doen....

Mijn voorkeur wat er op het getoonde veld staat? Op de baan heb je, zeker bij een 3000 m geen tijd om van alles bij te houden. Dus alleen de tijd is voldoende, maar ik heb de afgelegde afstand er ook bij staan omdat ik anders voor de weg het weer aan passen moet....
Waarom de 100 m tijd niet? Je hebt al snel 1 s variatie omdat het digitaal is... das dus 10 s per km... wat circa 1 zone is....
Dus als je een beetje tempo gevoel hebt en je kijkt na 400 m op het klokje om in te schatten of je goed zit en dat doe je op de km punten ook, dan komt het vast goed. Dus dan heb je 4 kijkpunten, waarvan je de laatste beter pas na de finish kunt doen.... anders gaat dat finishen minder goed als je daar teveel aandacht aan besteedt.

Als je bang bent dat je echt te hard start, kijk dan voor een indicatie even bij de 1e 100m hoe je zit, voor de rest vind ik die 4 keer meer dan genoeg.

Succes er mee en geniet er ook van 8) , ook al ga je wellicht diep... en komt er een man met een.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
Bedankt voor de reacties!

Gezien het deelnemersveld en de grootte waarop de wedstrijd opgezet is verwacht ik inderdaad wel dat er een klok langs de baan zal staan. Ik zal dan ook vooraf de 400meter tijden in mijn hoofd prenten zodat ik in ieder geval de klok kan gebruiken om een idee te hebben waar ik op loop.

Handmatig afdrukken doe ik nu al tijdens mijn interval trainingen maar dan komt daarna natuurlijk rust. Ik ga het vanavond eens proberen tijdens de interval training :+

Te hard starten is voor mij altijd een valkuil , omdat ik meestal te hard start.
Ik ga het denk ik vrijdag maar proberen met zo min mogelijk gegevens (snelheid / ronde snelheid + afstand).
Normaal ben ik te veel gefocussed op mijn hartslag en vind ik het dan ook lastig om mijzelf "echt" pijn te doen. Ik kwam van de week een mooie uitspraak op strava tegen: Als het geen pijn heeft gedaan heb je niet hard genoeg gelopen.

Vrijdag maar eens kijken hoe ik die 3km zo hard mogelijk kan lopen zonder de man met de hamer tegen te komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
NoReseth schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:01:
Bedankt voor de reacties!

Gezien het deelnemersveld en de grootte waarop de wedstrijd opgezet is verwacht ik inderdaad wel dat er een klok langs de baan zal staan. Ik zal dan ook vooraf de 400meter tijden in mijn hoofd prenten zodat ik in ieder geval de klok kan gebruiken om een idee te hebben waar ik op loop.

Handmatig afdrukken doe ik nu al tijdens mijn interval trainingen maar dan komt daarna natuurlijk rust. Ik ga het vanavond eens proberen tijdens de interval training :+

Te hard starten is voor mij altijd een valkuil , omdat ik meestal te hard start.
Ik ga het denk ik vrijdag maar proberen met zo min mogelijk gegevens (snelheid / ronde snelheid + afstand).
Normaal ben ik te veel gefocussed op mijn hartslag en vind ik het dan ook lastig om mijzelf "echt" pijn te doen. Ik kwam van de week een mooie uitspraak op strava tegen: Als het geen pijn heeft gedaan heb je niet hard genoeg gelopen.

Vrijdag maar eens kijken hoe ik die 3km zo hard mogelijk kan lopen zonder de man met de hamer tegen te komen :+
Wat is he streeftijd? Ergens tussen 11:55 en 12:05?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
Ik heb werkelijk waar geen enkel idee waar ik sta. Mijn streven is om in oktober 10 km < 43:00 te lopen
Maar met mijn huidige niveau is dat nog niet haalbaar. De interval trainingen lopen steeds beter, maar ik zit nu met mijn KM blokken rond de ± 4:30 / ± 4:40 de km, maar dan heb ik nog wel over.

Vrijdag ga ik weg om onder 13:00 te lopen, en als het goed voelt wil ik een negatieve split lopen en op het einde nog versnellen. In plaats van veel te hard starten en proberen de schade op het einde te beperken (zoals dat wel vaker gegaan is in het verleden).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan90
  • Laatst online: 19-09 10:15
Vergeet het effect van de wedstrijd niet. Ik liep de 3.000m iets meer dan een jaar geleden in 12:19 met een vorm van plm. 47 minuten op de 10 kilometer. Mijn korte afstand is in verhouding wat sneller. Is de 13.00 dan niet heel conservatief? Dat is een tempo van 4:20.

Morgenvroeg mag Femke Bol op de horde kijken wat ze echt kan in een Olympische finale, spannend voor haar! Erg benieuwd :D

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
@chris Wat cool om voor een overwinning te kunnen lopen!

Zelf vanavond 10km gelopen in blokjes met wat tempowisselingen die niet al te intensief waren. Hard op zoek naar een nieuw doel vooral.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
Oh, weer een schoenenvraag. Mijn vaste paar, Brooks Glycerin (19), hebben de Franse grind-, zand- en asfaltpaden maar net overleefd. Ik had bewust geen nieuw paar meegenomen. Ze zijn nu, na zo'n 1000km wel praktisch op.

Volgende maand staat de CPC HM op het programma en twee weken erna de hele in Leiden. Nu ik op zoek ben naar een nieuw paar zit ik ook met een schuin oog naar die Vaporfly Next% te kijken. Nee, dat zal natuurlijk geen vervanger zijn voor die Brooks, maar ik heb ook nog een paar Saucony's (Endorphin Speed) die ik eigenlijk had gereserveerd voor de wedstrijden. Wel op gelopen natuurlijk, maar wat minder dus die zijn nog redelijk vers.

Nu zit ik dus te twijfelen. Gebruik ik de Saucony's voortaan voor trainingen, en schaf ik mij een nieuw paar Vaporfly aan, of vervang ik simpelweg alleen de Brooks? Doel voor de CPC is 1u30m en ik vraag me af of daarvoor die Nikes nodig zijn of dat het ook wel zonder kan. Het voelt misschien ook als een beetje arrogantie om met die schoenen aan te komen. Zo snel ben ik nu ook weer niet.

Dus, ofwel gewoon weer nieuwe Glycerin 19, of de Saucony's vaker gebruiken en Vaporfly voor de wedstrijden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Ik heb in 2019 ook de Next % gebruikt om een HM onder de 1:30 te lopen.
Daar is imho niks mis mee.
Het is ook niet zo dat de Next% niet helpt aan "onze" snelheid, ze helpen wel degelijk.

Het is ook niet valsspelen. De schoenen zijn voor iedereen beschikbaar.
Intussen zijn de andere merken aan het bijbenen.
Zo is het laatste jaar het wereldrecord op de halve marathon verbeterd op de Adidas Adizero Adios pro.

[ Voor 23% gewijzigd door Hartloper op 04-08-2021 20:41 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Steevo_S
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-08 10:16
Wat een heerlijke temperatuur in Nederland zeg! In Barcelona de laatste anderhalf maand kwam de temperatuur amper onder de 30 graden, nu eerste keer hardlopen in Nederland en had het gevoel dat ik op wolken liep. Gelijk onbedoeld snelste 10k gelopen (42:48).

Clash of Clans - MISSeR :: #Y0JU9R98 ::

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Hartloper schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 20:33:
Ik heb in 2019 ook de Next % gebruikt om een HM onder de 1:30 te lopen.
Daar is imho niks mis mee.
Het is ook niet zo dat de Next% niet helpt aan "onze" snelheid, ze helpen wel degelijk.

Het is ook niet valsspelen. De schoenen zijn voor iedereen beschikbaar.
Intussen zijn de andere merken aan het bijbenen.
Zo is het laatste jaar het wereldrecord op de halve marathon verbeterd op de Adidas Adizero Adios pro.
Ze geven niet meer energie terug dan dat je erin stopt. De energie die je verliest is minder en de demping zorgt ervoor dat je benen frisser blijven. Inderdaad dus geen valsspelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Ik ben helemaal voor de innovatie en die nieuwe schoenen zijn natuurlijk wel een knap staaltje techniek. Maar... Bij ons op de club zie ik er nu ook een paar die bijv. een M onder de 3.30 willen lopen. Die liepen hem 2 jaar geleden op 3.31. Misschien haal je het dan wel met je nieuwe schoenen, maar het is niet per se een betere prestatie omdat de schoenen je wel "helpen". Daarmee wil ik echt niets afdoen aan de prestatie op zich!

@sander_g Ook naar de Endorphin Pro gekeken? Lees ik ook goede verhalen over. Lijkt meer op je Speed dus overgang is mogelijk makkelijker. Hoe bevallen de Speeds?

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
Arjan90 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 06:57:

@sander_g Ook naar de Endorphin Pro gekeken? Lees ik ook goede verhalen over. Lijkt meer op je Speed dus overgang is mogelijk makkelijker. Hoe bevallen de Speeds?
Ik zal de Endorphin Pro ook op mijn lijstje zetten. Naast de New Balance FuelCell RC Elite v2 die ik gisteren tegenkwam. Deze is misschien wel een betere optie voor mij ipv Nike. In het verleden zaten Nike schoenen mij niet zo goed. Maar dat kan veranderen natuurlijk. De New Balance zouden wat breder en daardoor stabieler zijn. Het is jammer dat dit soort schoenen niet in de buurt op de plank liggen om ze eens te proberen. Ben niet zo van het bestellen en weer terugsturen. Of het moet echt 'not as advertised' zijn. Kledingmaten kloppen nog wel eens niet.

De Speeds bevallen me prima. Ze zijn ook wat smaller dan mijn Glycerins, maar met een wat hoger tempo is dat prima. Het voelt ook makkelijker om sneller te gaan, maar ze zijn natuurlijk ook wat lichter.

Dat is ook onderdeel van het dilemma. Als je in trainingen altijd snelle schoenen draagt, dan is het voordeel bij een wedstrijd misschien minder. Ik loop de laatste twee maanden in een groep en daarbij houden we een vast tempo patroon aan: 4.30, 4.45, 5.00. Soms denk je dat je wel wat sneller kan, maar doe je dat niet. Overigens komt het omgekeerde ook voor hoor. Dat het wel minder snel mag, maar dan wil je ook bij de groep blijven. In die zin is het wel een goede groep. 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
Bestel in ieder geval oordopjes mee als je de Nike koopt, wat een herrie maken die dingen zeg :D Je hebt gewoon een metronoom in de buurt met die schoenen.

Gisteren was het mooi weer om te fietsen, dus maar even vreemdgegaan en op de racefiets gestapt voor een rondje van ruim 2,5 uur. Heerlijk, beetje werken aan het duurvermogen! Morgenavond een training met wat tempo's erin en dan zondagochtend denk ik nog even vroeg eruit, voordat vrouwlief naar het werk moet, voor een herstelloopje. Loop nu in verhouding iets minder, omdat ik zeker met mooi weer ook een stuk wil kunnen fietsen (zondag ook al gedaan).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

De schoenen discussie is altijd een lastige. Mijn PR op de HM is 1.24 en een paar weken geleden besloten om ook een paar Vaporfly's aan te schaffen. Gewoon omdat ik wilde ervaren hoe zo'n schoen loopt, is het de commotie echt waard en helpt deze schoen je echt om energie te besparen.

En het punt wat @sander_g aanhaalt herken ik wel. De schoenen helpen je met een bepaalde prestatie, maar wat zou je prestatie zijn zónder de schoenen. Hoe ik het bekijk is als volgt; blijf je trainingen op normale schoenen afwerken, geen carbonplaten en werk aan je techniek en conditie. Dan heb je snel genoeg in de gaten waar je staat en krijg je het vertrouwen om ook op die schoenen een sub 1.30 te lopen. Tijdens de wedstrijd loop je dan op je Vaporlfy's en die geven je dan nét de extra boost om onder de 1.30 te duiken en daar dan bijvoorbeeld een 1.28 van te maken. Je hebt toch de juiste techniek nodig om die prestatie neer te zetten. Loop je 1.45 dan ga je met de Vaporfly's niet in 1x 1.25 neerzetten.

Zelf vergelijk ik het altijd met een wielrenfiets. Als ik nu naar de fietsspeciaalzaak ga en ik kies een supergoede wielrenfiets uit, dan zal ik daar lekker op kunnen fietsen en best hard kunnen gaan. Zet je me dan op een professionele fiets van een tourrenner, dan ga ik ook niet in 1x een wereldprestatie neerzetten. Je moet toch weten waar je mee bezig bent, wanneer je gas moet geven, hoe je de spieren op spanning moet houden, wanneer je moet schakelen, etc etc.

En zo werkt het ook bij de Vaporfly's. Heb je de juiste techniek, dan kunnen die schoenen je een extra voordeel bieden. Koop je de schoenen omdat je denkt dat de techniek van de schoenen je helpen beter te worden, dan denk je verkeerd om :)

@Arjan90 De Tempo Next% zijn die herriebakken van Nike, de Vaporfly's zijn superlicht en stil!

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Ik ben helemaal voor de innovatie en die nieuwe schoenen zijn natuurlijk wel een knap staaltje techniek. Maar... Bij ons op de club zie ik er nu ook een paar die bijv. een M onder de 3.30 willen lopen. Die liepen hem 2 jaar geleden op 3.31. Misschien haal je het dan wel met je nieuwe schoenen, maar het is niet per se een betere prestatie omdat de schoenen je wel "helpen". Daarmee wil ik echt niets afdoen aan de prestatie op zich!

Tsjah, als je zo redeneert dan helpt alles natuurlijk.. Als je met te warme kleren aan loopt zal het ook een zwaardere effort zijn.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:26
sander_g schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:54:
Oh, weer een schoenenvraag. Mijn vaste paar, Brooks Glycerin (19), hebben de Franse grind-, zand- en asfaltpaden maar net overleefd. Ik had bewust geen nieuw paar meegenomen. Ze zijn nu, na zo'n 1000km wel praktisch op.

Volgende maand staat de CPC HM op het programma en twee weken erna de hele in Leiden. Nu ik op zoek ben naar een nieuw paar zit ik ook met een schuin oog naar die Vaporfly Next% te kijken. Nee, dat zal natuurlijk geen vervanger zijn voor die Brooks, maar ik heb ook nog een paar Saucony's (Endorphin Speed) die ik eigenlijk had gereserveerd voor de wedstrijden. Wel op gelopen natuurlijk, maar wat minder dus die zijn nog redelijk vers.

Nu zit ik dus te twijfelen. Gebruik ik de Saucony's voortaan voor trainingen, en schaf ik mij een nieuw paar Vaporfly aan, of vervang ik simpelweg alleen de Brooks? Doel voor de CPC is 1u30m en ik vraag me af of daarvoor die Nikes nodig zijn of dat het ook wel zonder kan. Het voelt misschien ook als een beetje arrogantie om met die schoenen aan te komen. Zo snel ben ik nu ook weer niet.

Dus, ofwel gewoon weer nieuwe Glycerin 19, of de Saucony's vaker gebruiken en Vaporfly voor de wedstrijden?
Ik denk dat je uiteindelijk meer snelheid krijgt als je langere duurlopen loopt op iedere willekeurige hardloopschoen dan ook in plaats van dure schoenen aan te schaffen. Er is geen 'shortcut' naar veel snellere tijden, de verschillen zijn marginaal vergeleken met wat je kunt bereiken als je meer kilometers loopt en gerichter traint. Geeft ook veel meer voldoening, toch? :)

Je hebt nu alleen maar de Speeds als schoenen? Daar kun je ook prima duurloop op trainen, ze hebben een hogere levensduur dan je verwacht. Je kunt daarmee ook prima een HM onder 1u30m lopen. Het verschil tussen de Speeds en de Vaporfly is niet zo groot denk ik. Dat komt vooral omdat de Speeds al een goeie boost geven.

Ik zou je dus eerder aanraden om schoenen te kopen waarmee je goede duurlooptraining kan doen, dan een paar honderd euro er tegenaan gooien met de hoop dat je het daarmee wint.

Deels wel mee eens, als je echt wilt weten hoeveel je erop uit bent gegaan zou ik dezelfde schoenen dragen als waar de 3.31 M op werd gelopen. Maar goed, als het doel is om uberhaupt een snellere tijd neer te zetten, zou ik ook de Vaporflys dragen (als ik ze had). Zelfs als je dezelfde schoenen draagt moeten de andere factoren ook hetzelfde zijn zoals het weer, wind, eten, etc.

De Pros zijn in die zin best leuk als wedstrijdschoen, maar als ik de verhalen op internet mag geloven is het verschil tussen Speed -> Vaporfly groter dan tussen Speed -> Pro. Komt omdat hetzelfde foam gebruikt wordt bij de Speed & Pro en het grootste verschil de 'agressievere' carbon plaat is ipv nylon. Dan zou ik eerder wat meer neerleggen om meteen voor de Vaporflys te gaan dan de Pros. Ligt ook wat aan je budget natuurlijk, de Pro v1 is misschien wel voor een leuke prijs te krijgen in de sale nu de v2 er is.

Ik doe nu zelf duurlopen op de Shifts, maar daar lukt het ondanks 300km+ op gelopen te hebben nog steeds niet om ze goed strak aan te doen. Heb de Speeds voor tempo en interval. Die zitten wel beter, maar moet ze alsnog soms twee keer opnieuw strikken voordat het niet te strak of te slap zit. Zelfs met de welbekende "runner's knot" wil het niet lukken. Misschien dat ik toch maat 42,5 ipv 43 had moeten hebben in beide.

Achja, soms ook helemaal nergens last van. Ergens in september/oktober kijken wat dan de leuke kleurtjes zijn van de Vaporflys Next% 2 en lekker 'valsspelen' op de loopevenementen in oktober. :9

[ Voor 11% gewijzigd door Slickk op 05-08-2021 10:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:31
Slickk schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:26:
Heb de Speeds voor tempo en interval. Die zitten wel beter, maar moet ze alsnog soms twee keer opnieuw strikken voordat het niet te strak of te slap zit. Zelfs met de welbekende "runner's knot" wil het niet lukken. Misschien dat ik toch maat 42,5 ipv 43 had moeten hebben in beide.
Hier ook enigzins 'last' van dat ze wat groter lijken te vallen.
Kocht de Speeds in 46.5 zoals al mijn Saucony's, maar ik heb het gevoel dat deze wel in 46 had gekunt.
Ik doe er nu dikkere sokken in aan, gaat OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
Bedankt voor alle reacties. Met zo veel opties wordt de keuze niet bepaald makkelijker. Maar ik denk dat eerst een paar (goedkopere) New Balance ga proberen. Weet nog niet welke precies. Dat moeten dan mijn reguliere schoenen worden voor 2 a 3 keer per week.

De Saucony Speeds ga ik wat vaker gebruiken, ook op de weg. Ik had ze tot gisteren bijna alleen op de baan gebruikt.

Als dat goed gaat houd ik het zo tot en met volgende maand. Dan kan ik me begin september nog eens bedenken, en wanneer het NB paar bevalt, dan ga ik de FuelCell RC Elite v2 toch ook proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
sander_g schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:16:
Bedankt voor alle reacties. Met zo veel opties wordt de keuze niet bepaald makkelijker. Maar ik denk dat eerst een paar (goedkopere) New Balance ga proberen. Weet nog niet welke precies. Dat moeten dan mijn reguliere schoenen worden voor 2 a 3 keer per week.

De Saucony Speeds ga ik wat vaker gebruiken, ook op de weg. Ik had ze tot gisteren bijna alleen op de baan gebruikt.

Als dat goed gaat houd ik het zo tot en met volgende maand. Dan kan ik me begin september nog eens bedenken, en wanneer het NB paar bevalt, dan ga ik de FuelCell RC Elite v2 toch ook proberen.
Hier ook lang getwijfeld over carbon schoenen, ik dacht ik kan wel weer "net niet" schoenen kopen maar dan ga ik het mezelf toch wel afvragen wat ik had gelopen met "net wel" schoenen.
Dus nu vooral voor de marathon de Adidas Adizero Adios Pro 2.0 gekocht (weer een extra optie voor jou >:) ) maar laatst ook al een halve marathon wedstrijd op gelopen en ik loop er een stuk efficiënter op.
( wat de cijfertjes op runalyze ook nog is bevestigen.)

En @Arjan90 ik denk dat "we" ons er maar bij neer moeten leggen dat materiaal (net als bij vele andere sporten) er bij hardlopen ook toe doet. Ik was er in het begin ook wat sceptisch over maar zie er nu de meerwaarde er wel van in. Verder loopt er zo goed als iedereen voor in het startveld mee dus we zitten nu in een soort van transitie fase naar carbon schoenen. Over een tijdje lopen we er allemaal op en dan lopen we weer gelijk totdat een fabrikant weer iets nieuws bedenkt natuurlijk :)

Maar ga jij is de stap naar lichtere schoenen maken >:) ik denk dat je daar al veel verschil mee kan maken en dat daarna de carbon schoenen ook wel beginnen te kriebelen :)

PS heb de Adidas Adizero Adios Pro 2.0 (of iig de nieuwe rood witte kleurstelling van adidas) al meerdere keren in Tokyo voorbij zien komen. Dus ben wel benieuwd welke schoen het gaat winnen bij de marathon op zondag. Volgens mij is het verschil tussen Nike en Adidas niet zo groot meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
Arjan90 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 19:03:
Vergeet het effect van de wedstrijd niet. Ik liep de 3.000m iets meer dan een jaar geleden in 12:19 met een vorm van plm. 47 minuten op de 10 kilometer. Mijn korte afstand is in verhouding wat sneller. Is de 13.00 dan niet heel conservatief? Dat is een tempo van 4:20.

Morgenvroeg mag Femke Bol op de horde kijken wat ze echt kan in een Olympische finale, spannend voor haar! Erg benieuwd :D
Dat klopt helemaal. Het komt vooral omdat ik totaal niet weet waar ik sta, en dat ik mijzelf echt pijn doen enorm moeilijk vindt. In meerdere wedstrijden heb ik op zulke momenten toch een stapje terug gedaan qua tempo. Morgen ga ik in ieder geval mijn best doen om echt het maximale eruit te halen, wat het zal worden zal op de streep blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
Tinusvolkel schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:39:
[...]
Dus nu vooral voor de marathon de Adidas Adizero Adios Pro 2.0 gekocht (weer een extra optie voor jou >:) ) maar laatst ook al een halve marathon wedstrijd op gelopen en ik loop er een stuk efficiënter op.
( wat de cijfertjes op runalyze ook nog is bevestigen.)
Net even de vergelijkingsvideo bekeken op YouTube: ADIDAS ADIZERO ADIOS PRO 2 vs NEW BALANCE FUELCELL RC ELITE 2 | Best... en daar wordt de Adios Pro 2 wel flink geprezen.

De knoop is doorgehakt, want er moet gelopen worden en niet getreuzeld :)

Ik ga de Adidas Solarboost 3 proberen met hetzelfde idee. Als deze bevallen en begin september denk ik er nog zo over, dan bestel ik de Adios Pro 2. Kortingspunten van de ING gebruikt wat 35% korting opleverde. Jammer dat je niet 2 kortingscodes kunt invoeren. Met 30% van de Adidas site zelf en nog eens ING korting werd het wel heel goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
sander_g schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:30:
[...]

Net even de vergelijkingsvideo bekeken op YouTube: ADIDAS ADIZERO ADIOS PRO 2 vs NEW BALANCE FUELCELL RC ELITE 2 | Best... en daar wordt de Adios Pro 2 wel flink geprezen.

De knoop is doorgehakt, want er moet gelopen worden en niet getreuzeld :)

Ik ga de Adidas Solarboost 3 proberen met hetzelfde idee. Als deze bevallen en begin september denk ik er nog zo over, dan bestel ik de Adios Pro 2. Kortingspunten van de ING gebruikt wat 35% korting opleverde. Jammer dat je niet 2 kortingscodes kunt invoeren. Met 30% van de Adidas site zelf en nog eens ING korting werd het wel heel goedkoop.
Na het werk dit filmpje is kijken, ben wel benieuwd :) verder hier geen ervaring met de solarboost, ik loop hier vooral op schoenen uit de adizero reeks.

Verder zijn de adios pro 2 schoenen helaas uitgesloten van korting.... ook zie ik dat de boston 10 schoenen inmiddels ook zijn uitgesloten, ik dacht dat dat eerst niet was.

Iig veel hardloopplezier ermee d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04:18
Mjah, ik weet niet...

Natuurlijk doet materiaal ertoe, maar er is wel een verschil tussen demping en energie teruggeven dmv een springveer oid. Weet niet helemaal wat ik ervan moet denken of vinden, voor mij voelt een schoen waarmee je ineens 3% sneller bent ook weer een beetje als valsspelen. Maar waar de lijn ligt, geen idee. Lichter materiaal levert ook snelheidswinst op bijv en anders hadden we ook allemaal op blote voeten moeten blijven rennen :P

Ik ben nu trouwens bezig met een garmin marathon schema (Amsterdam Marathon in oktober) welke bestaat uit 4 a 5x rennen per week maar poeh, die is best intensief. Vaak tenminste 2 intensieve loopjes (interval en/of threshold) en deze week zelfs 3x intervallen (Waarvan ik de 3e over ga slaan of aan ga passen).

En dit is dan de 'gemiddelde' variant :P Meer mensen die deze schemas hebben gevolgd en dit zo ervaren?

Nou ja, uiteindelijk moet je ook naar je eigen lichaam luisteren natuurlijk dus ik heb er niet zo'n probleem mee af en toe wat over te slaan of een rustigere loop in te plannen als het teveel is, maar toch... bijzonder dat een 'algemeen schema' van garmin toch zo pittig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
Ik ben ook niet tegen de schoenen he en iedereen moet lekker zelf weten waar ze op lopen :D Ik sluit ook niet uit dat ik carbon schoenen koop, maar dan wel in de wetenschap dat ik waarschijnlijk niet echt vooruit ben gegaan als ik bij wijze van spreken bijv. 44 minuten op de 10km ipv de 45 minuten op de 10km daarvoor.

Zeker de Speeds lijken al een betaalbaar alternatief te worden, ik loop ook op Triumph van 170 euro dus dat tientje extra maakt ook niet echt uit. Althans, ik dacht dat de Speed 180 euro was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Arjan90 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 18:06:
Ik ben ook niet tegen de schoenen he en iedereen moet lekker zelf weten waar ze op lopen :D Ik sluit ook niet uit dat ik carbon schoenen koop, maar dan wel in de wetenschap dat ik waarschijnlijk niet echt vooruit ben gegaan als ik bij wijze van spreken bijv. 44 minuten op de 10km ipv de 45 minuten op de 10km daarvoor.

Zeker de Speeds lijken al een betaalbaar alternatief te worden, ik loop ook op Triumph van 170 euro dus dat tientje extra maakt ook niet echt uit. Althans, ik dacht dat de Speed 180 euro was.
Heb van het weekend nog de speed 1 gekocht voor 120 euro.. dus voor de prijs hoef je het niet te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Ook ik heb een setje speeds gekocht, in de hoop dat de zool zacht genoeg zou zijn icm met de ondersteuning in de hielen. De hielkap is idd prima, maar de zool is net ff te hard dus geeft meer klachten dan na het lopen op m'n Brooks. Vreemd, voor dat relatief zachte schuim. Maar ik heb m'n rondje van 11km met versnellingen af kunnen maken. Alleen achteraf doet het dan een dag lang goed zeer aan de aanhechtingen, enkelbanden en hogerop in de achillespezen.

Het geklaag even terzijde... ik had wel enig effect verwacht van de plaat maar merk weinig. Volgens mij lopen de Tempo 2's reactiever. Hoe ervaren jullie de snelheid op de Endorphin?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Nu online

Rudedadude

Krylinck schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 20:39:
Ook ik heb een setje speeds gekocht, in de hoop dat de zool zacht genoeg zou zijn icm met de ondersteuning in de hielen. De hielkap is idd prima, maar de zool is net ff te hard dus geeft meer klachten dan na het lopen op m'n Brooks. Vreemd, voor dat relatief zachte schuim. Maar ik heb m'n rondje van 11km met versnellingen af kunnen maken. Alleen achteraf doet het dan een dag lang goed zeer aan de aanhechtingen, enkelbanden en hogerop in de achillespezen.

Het geklaag even terzijde... ik had wel enig effect verwacht van de plaat maar merk weinig. Volgens mij lopen de Tempo 2's reactiever. Hoe ervaren jullie de snelheid op de Endorphin?
Ik had met jouw wensen eerder een paar Asics Novablast V1 verwacht: zacht en met een hoge drop. Niet echt snelle schoenen overigens. Ik loop wel sneller op de Espeeds, maar op de een of andere manier wikkel ik niet lekker af met die schoen, het voelt niet vloeiend genoeg. Met de Epro's heb ik daar geen last van, maar die zijn natuurlijk nog wel een stap stijver. Oftewel, die nijlon plaat doet vrij weinig, behalve wat stabiliteit geven.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
m0ridin schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:19:
Mjah, ik weet niet...

Natuurlijk doet materiaal ertoe, maar er is wel een verschil tussen demping en energie teruggeven dmv een springveer oid. Weet niet helemaal wat ik ervan moet denken of vinden, voor mij voelt een schoen waarmee je ineens 3% sneller bent ook weer een beetje als valsspelen. Maar waar de lijn ligt, geen idee. Lichter materiaal levert ook snelheidswinst op bijv en anders hadden we ook allemaal op blote voeten moeten blijven rennen :P
1. De schoenen zijn géén springveer.
Vroegere EVA-schoenen (zool met EVA-schuim) hadden ongeveer 75% energieteruggave (je kan nooit meer energie uit je schoen krijgen dan je erin steekt). Dan kwam Adidas met zijn Boost 80-85% energieteruggave: betere schoenen, dus werden hierop records gelopen. Daar hoorde je toen niemand over.
Enter Nike met zijn Pebax schoen, zacht en responsief schuim met 85-90% energieteruggave, en plots heeft iedereen het over springveren. Dat zijn het dus niet ! Het is was gewoon wachten tot er een lichtgewicht schuim kwam met hoge energieteruggave.

De carbonplaat is zéér hard, is niet te plooien en geeft dus zeker geen trampoline-effect. Wel zorgt de lepelvorm ervoor dat de afrol "vanzelf" gaat, en de harde plaat zorgt ook voor stabilisatie van de dikke zachte schuimlaag.

2. Wat schema's betreft, als de intervallen of tempo's te hard zijn, kan je het schema beter een beetje aanpassen (bv maar 1 workout per week), zodat je niet geblesseerd raakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@Hartloper

Ook wel mee eens hoor, daarom... ik weet ook niet waar de grens ligt. Er is ook een verschil tussen een wedstrijd lopen waar iedereen hetzelfde materiaal heeft en een PR lopen wat mij betreft.

Stel ik loop precies hetzelfde maar eerst met schoen A en vervolgens met schoen B, met B ga ik opeens 5% sneller. Toch voelt het niet alsof ik opeens sneller LOOP, ik doe precies hetzelfde, ren zelf even hard, maar ga wel sneller. Ach, minimaliseren van energieverlies is een logisch iets. Dat doe je ook met looptraining, met houding, nu draagt materiaal ook steeds meer bij.

En wat betreft schema, dat doe ik ook (aanpassen naar gevoel). Het is niet zozeer te hard, het is meer dat de balans raar voelt. Veel tempo/snel tov LDL. Zoals deze week zou het volgende zijn:

Dinsdag: 10WU - 3x(10/2)@Z4 - CD
Woensdag: 30@Z2
Donderdag: 15WU - 5x(3/1.5)@10k pace - CD
Zaterdag: 10WU - 3x(10/1.5)@Z4 - CD
Zondag: 150@Z2

Hiermee zou ik op ~70km totaal uitkomen.

Zaterdag ga ik dus wat aanpassen, even kijken of het gewoon rustig aan wordt of wat kortere intervallen, maar het voelt gewoon als veel op hoog tempo vergeleken met de rest (en al helemaal voor een marathon schema).

Denk dat ik dan uiteindelijk op een 65km uitkom ongeveer, afgelopen week was 50 dus ook daar wel vbijzonder. Aardig grote stap in het schema qua afstand.

Maar ach, altijd luisteren naar je eigen lichaam. Tegleijkertijd vind ik het ook wel lekker om te pushen en stuk te gaan, maar moet niet letterlijk stuk gaan ;)

[ Voor 7% gewijzigd door m0ridin op 05-08-2021 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Rudedadude schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 20:55:
[...]

Ik had met jouw wensen eerder een paar Asics Novablast V1 verwacht: zacht en met een hoge drop. Niet echt snelle schoenen overigens. Ik loop wel sneller op de Espeeds, maar op de een of andere manier wikkel ik niet lekker af met die schoen, het voelt niet vloeiend genoeg. Met de Epro's heb ik daar geen last van, maar die zijn natuurlijk nog wel een stap stijver. Oftewel, die nijlon plaat doet vrij weinig, behalve wat stabiliteit geven.
Ik wilde idd juist wat snellere schoenen. 8mm drop is op zich voldoende. Voor langzamer werk volstaat het paar Brooks uitstekend 👌
Maar over een tijdje zal het wel wat minder uitmaken dat de zool niet extreem zacht is. Op zich is de Endorphin wel een mooie allround schoen :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Thanks for de reacties allemaal!
Secsytime schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:57:
[...]

Prefereer je de Alpha over de Vapor?
Niet echt, eigenlijk vind ik de Next% fijner maar die wil ik nog sparen voor m'n marathon. Ik kan niet echt zeggen welke nou sneller is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Hou eens op met al dat praten over schoenen, begint nu toch weer te kriebelen om toch speciaal voor de marathon even naar nieuwe schoenen te gaan kijken :P

Nou ja, dat is nog ruim 2 maanden weg en eerst uberhaupt maar heel blijven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

m0ridin schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:51:
Hou eens op met al dat praten over schoenen, begint nu toch weer te kriebelen om toch speciaal voor de marathon even naar nieuwe schoenen te gaan kijken :P

_O- _O-

Ja, al dat gepraat over nieuwe schoenen gaat me te veel geld kosten. praat hier meer verder over jullie schoenen ; Het grote hardloopschoenen topic

Overigens baal ik wel, had speciaal voor de Venloop een set Vaporfly's aangeschaft. Maar nu gaat de Venloop dus niet door. Dan maar hopen op de halve van Eindhoven. Die adverteren nog dat ze doorgaan, maar ben er bang voor.

Nu heb ik met die Vapor's wel een PR op de 5 & 10 gelopen , maar dat was op ongemeten parcours en in eigen beheer. Voelt dat toch nét wat minder officieel.

[ Voor 9% gewijzigd door Calitomnication op 06-08-2021 14:57 ]

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Calitomnication

Ja, ik hoop ook dat de komende evenementen (singelloop Utrecht 10k en Amsterdam marathon, beiden oktober) doorgaan om echt voor een nieuw PR te gaan.

Zowel de 10k als HM al officieus verbeterd (als in tijdens een eigen rondje), maar op een officieel parcours is toch leuker ;) Moet als voorbereiden ook nog een HM lopen dus eens zien of ik daar ook een officiele van kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

m0ridin schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:51:

Of dat ze überhaupt door gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Secsytime schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:18:
[...]

Of dat ze überhaupt door gaan..
Dat detail hebben we ook nog inderdaad... maar ach, ook al gaan ze niet door. Zet ik heel blijven toch nog op nr 1 qua belangrijkheid voor me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

m0ridin schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:30:
[...]

Dat detail hebben we ook nog inderdaad... maar ach, ook al gaan ze niet door. Zet ik heel blijven toch nog op nr 1 qua belangrijkheid voor me ;)
I know, maar met training voor een marathon zit je altijd op het randje he.. :P

Vorig jaar was ik echt in bloedvorm in het voorjaar, en toen werd alles afgelast. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Secsytime schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:53:
[...]

I know, maar met training voor een marathon zit je altijd op het randje he.. :P

Vorig jaar was ik echt in bloedvorm in het voorjaar, en toen werd alles afgelast. 8)7
Dat is ook, maar met de ervaring van de vorige 2 trainingen (en allebei geblesseerd geraakt) hoop ik in ieder geval verstandig genoeg te zijn en te herkennen wanneer ik een stapje terug moet doen (training overslaan, aanpassen). Alsnog ben je natuurlijk aan het pushen en heeft dat een risico... we gaan het merken :)

En dat is ook balen zeg, was dat ook een marathon? Dat is het ook een beetje, een marathon doe je niet even ergens tussendoor (tenminste, ik niet ;) ) Is wel iets waar ik klaar voor moet zijn en de tijd en moeite in moet kunnen steken.

Hopelijk deze keer wat meer geluk met de evenementen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
Iemand van de lopers hier weleens meegedaan met de 30 van Almere?

Ben aan het kijken naar een nieuw doel en een snelheidsdoel vind ik te lastig nu alle evenementen niet doorgaan. Ik zie mezelf op m'n eigen hachie niet zo snel een pr op de 5/10/21.1 lopen. Daarom denk ik meer aan een duur-doel. M'n langste afstand ooit gelopen is tot nog toe 25km (Asselronde) en een stapje naar de 30 lijkt me nog wel te behappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@Totrail

Geen ervaring mee, maar ehm... een tijdsdoel zie je niet zitten omdat evenementen niet doorgaan dus vraag je naar een evenement voor een afstandsdoel? :P

Maar afstand is idd wel uit te breiden zonder de extra adrenaline van een evenement/wedstrijd, die snap ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Calitomnication schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:55:
[...]

_O- _O-

Ja, al dat gepraat over nieuwe schoenen gaat me te veel geld kosten. praat hier meer verder over jullie schoenen ; Het grote hardloopschoenen topic
Ik had geen idee dat ook daarvoor al een speciaal topic was :')

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
m0ridin schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:21:
@Totrail

Geen ervaring mee, maar ehm... een tijdsdoel zie je niet zitten omdat evenementen niet doorgaan dus vraag je naar een evenement voor een afstandsdoel? :P

Maar afstand is idd wel uit te breiden zonder de extra adrenaline van een evenement/wedstrijd, die snap ik....
Het is meer dat ik dan daar mee wil lopen als het doorgaat, maar de afstand ook zelf kan lopen als het niet doorgaat. :)

Op "eigen houtje" een pr te lopen op een afstand die ik al eerder heb gelopen zie ik niet direct zitten. Inderdaad door het gemis van adrenaline, sfeer, etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arjan90
Krylinck schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:25:
[...]

Ik had geen idee dat ook daarvoor al een speciaal topic was :')
Not sure if serious... Probeer eens op de link te drukken :+

[ Voor 3% gewijzigd door Arjan90 op 06-08-2021 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Zag hem al dagelijks op Strava langskomen, maar Karel Sabbe heeft de Via Alpina gelopen. Weer een nieuwe FKT.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Arjan90 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:13:
[...]

Not sure if serious... Probeer eens op de link te drukken :+
Oh you devil

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
m-vw schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:31:
Zag hem al dagelijks op Strava langskomen, maar Karel Sabbe heeft de Via Alpina gelopen. Weer een nieuwe FKT.
Wat een prestatie... Ik ben heel benieuwd of hij zich nog een keer gaat wagen aan de Barkley Marathons.

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Nu online

Rudedadude

[...]

_O- _O-

Ow, ik dacht dat je naar mijn profielpagina zou linken O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Totrail
Vanavond nog even de deur uit geweest voor 4x2000m op ontspannen tempo (±5:00) met 400m rust. Daarnaast kan ik weer een hardloopvinkje zetten: voor het eerst ooit onderuit gegaan. Was op een stukje modder in een bocht. Daar lag ik opeens! Zonder erg naar het lijkt, want heb nog naar huis kunnen hardlopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 14:19
[...]

_O- _O-

Ik zou zo'n topic dus serieus toejuichen. Of anders iets waar aanbiedingen (specifiek voor hardlopen, het algemene topic ken ik O-) ) gedeeld worden. Zoek zelf regelmatig naar acties voor Saucony-modellen die ik nu fijn vind (Freedom 3, Ride 14 bijvoorbeeld), maar dat is nog niet eenvoudig zo blijkt. Als iemand hier dan eens een actie deelt profiteer ik meestal wel mee (tenzij ik te laat ben of course). :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Ja, zou mooi zijn, zo’n apart topic. Kan ook de vraag in waar ik het best schoenveters voor hardloopschoenen kan kopen. Daar wordt door hardloopschoenfabrikanten volgens mij op bezuinigd, want ze gaan snel stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan90
Past allemaal prima in dit topic toch? Aanbiedingen zou ik ook nog wel voor te porren zijn. Die worden amper gemeld op bijv. Pepper. Ik heb hier ook wel eens een tip gebruikt om iets te kopen.

Gisteren een tempoloop gedaan van 12 kilometer, maar wat was het zwaar lopen zeg. Benen niet fris (ik vermoed door de lange fietsrit woensdag), een nieuwe baan met veel traplopen én hoge luchtvochtigheid. Ofwel: allemaal excuses :+ Desondanks wel 12km in 4:55min/km gelopen. Daarmee wel een mooie voorbereiding op de Dam tot Damloop: het was op sommige moment echt even afzien en de hartslag liep steeds verder op. Al met al heb ik nog steeds vertrouwen in 77 minuten en dat zou een verbetering van iets meer dan 6 minuten zijn t.o.v. vorig jaar! Even onder het voorbehoud dat het doorgaat natuurlijk want daar heb ik in alle eerlijkheid nog wel een hard hoofd in. Maar als dat zo is, dan ga ik gewoon hetzelfde "parcours" als vorig jaar lopen voor mezelf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m0ridin
Poeh, net even 10x200/200 intervallen op rond de 3:00 tempo gedaan...

Ongeveer het tempo waarop deze dames de 10k lopen :P

(En waarop de heren toppers een marathon lopen, man... ongelooflijk)

[ Voor 22% gewijzigd door m0ridin op 07-08-2021 13:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m0ridin
JAAA! HASSAN! WAT EEN KLASBAK!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik had heel erg medelijden met hoe ze er daarna bij lag, met die ijszakjes, en daarna wegstrompelde. Gelukkig kwam er uiteindelijk weer een brede grijns op d'r gezicht toen ze ererondje mocht doen.

Ook hoe Gregory Sedoc uit z'n dak ging in de studio was geweldig :D

Pagina: 1 ... 135 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.