Ik meld me ook maar eens. Na een weekje blessureleed een paar weken geleden de draad weer goed op kunnen pakken, en zowaar zaterdag m'n eerste échte wedstrijd weer gelopen: de halve marathon van Rostock.
Ik voelde me niet supergoed in de weken er voor, wel heel fit maar niet snel. De snelle trainingen gingen ook allemaal langzamer dan gehoopt. Geen idee waar dat nou aan ligt.
Zaterdag ruim voor de start aanwezig (bijna 1,5 uur... is ook een eind met de trein). Superharde wind, koud en flinke regen, dus maar in een parkeergarage geschuild. In het trappenhuis was het niet zo koud. Kort voor de start naar buiten, we mochten met de snelle lopers vooraan starten. Er zat een Ethiopische jongen bij die duidelijk sneller is (op de 10km).
Ik wou "behoudend" starten en op 1:15 van pad, maar ook geen groot gat met die andere jongen laten gaan, dus zijn we samen op gelopen als eerste en tweede, de hele tijd of zij aan zij of vlak achter elkaar (
foto). Hij heeft veel talent maar niet zoveel ervaring. Na 3,5km ging 'ie wat drinken en greep mis. Na de eerste ronde (7km) liep 'ie bijna verkeerd naar de finish, ipv verder (ik heb 'm de goede kant op geschreeuwd). Hij dronk bij ieder waterpunt, en iedere keer had ik een klein gaatje, en kwam 'ie weer terug. We liepen dus echt bijna de hele wedstrijd naast elkaar, maar ik had bedacht dat ik bij het laatste waterpunt gas ging geven, dus tot daar even krachten gespaard. Volgens mij heeft 'ie daar ook wat gedronken, ik durfde niet om te kijken tot 1,5km later en hij was nergens meer te zien. Uiteindelijk gewonnen met 30 seconden voorsprong.
Ik heb nog nooit voor de winst kunnen vechten, was echt supervet om te doen. En blij dat ik aan het langste eind heb kunnen trekken. De tijd was meer dan 4 minuten langzamer dan m'n PR, maar ik denk toch redelijk vergelijkbaar gezien de omstandigheden. Helaas moest ik wel m'n laatste trein terug halen en kon ik niet naar de prijsuitreiking, had ik wel leuk gevonden.
Nu lekker verder trainen naar de marathon. Over een paar weken loop ik nog een 24km, daar heb ik ook zin in! Is een zwaar (heuvelachtig) parcours dus een goede trainingsprikkel.