Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:43
elastiek schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:33:
Na de mislukte sub-3' op de kilometer van vorige week, gisteravond bij de 5.000m wel aan de goede kant van de tijd geëindigd: 16:59,23.

De luchtvochtigheid was hoog en het lopen daardoor zwaar. Niet normaal hoeveel ik heb gezweet. Ik ben blij dat ik vooraf m'n streeftijd al had bijgesteld van 16.45 naar 17.00. Alle rondes heb ik mooi constant kunnen lopen om uiteindelijk te eindigen met een mooie snelle laatste ronde en eindsprint om zo net sub-17 te eindigen. Toch maar mooi de 4e tijd bij de oude mannen 8)

Op naar de Henschotermeergames vanavond!

Werk je de PR lijst weer bij @Tinusvolkel?
Done :)

Lekker bezig d:)b nu viel het kwartje wel de goede kant op :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:15
Tim_W schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 07:33:Mijn doel voor Rotterdam is om sowieso sub 4 te lopen, maar tegelijkertijd ook wel vertrouwen dat <3:45 mogelijk is.

Het wordt wel mijn 1e, dus uitlopen an sich is om eerlijk te zijn ook gewoon belangrijk. :P
Mooi doel! Maar is dat niet wat conservatief voor je? Je loopt op 5km een sub 20 toch? Mits je die vorm ook maar enigszins naar de marathon kan vertalen kom je minimaal op een 3:30 uit lijkt me? Dat is een gemiddeld tempo van 4:58 min/km. Het zou obv de 5km tijd zelfs sneller "moeten kunnen" maar ik denk dat je zoals je zelf al zegt voorop moet stellen dat je hem wil finishen.

Fietsen kan je altijd goed gebruiken om de herstelduurloop mee te vervangen, houd er ook wat variatie in met zo'n vol schema. Leuk dat je vader het schema voor je maakt!

Respect hoe jullie dat allemaal zo kunnen plannen en regelen, 3x vast trainen lukt bij ons wel maar structureel een 4e en mogelijk zelfs 5e training toevoegen is bij mij wel andere koek. Dan moeten we eerst een vaste oppas hebben, sinds corona zijn we die kwijt, zodat ik ook als vrouwlief avonddienst heeft gewoon na mijn werk nog kan trainen. Volgend jaar misschien maar plannen voor maken :D Eerst dit jaar dus focussen op meer duurvermogen en meer snelheid op de langere afstanden.

@elastiek Mooie tijd! _/-\o_

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-05 16:22
Slickk schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:58:
[...]

Hier is het ook wat 'onderhandelen' en plannen, met 3x per week en vrij lange sessies is dat ook wel nodig. Beetje een balans vinden natuurlijk, is voor mij ook nieuw.

[...]
Ik weet niet wat jouw thuissituatie is natuurlijk, maar mijn vrouw heeft een paar keer meegefietst tijdens mijn langste duurlopen (oppas geregeld voor de kinderen). Beetje ouwenelen onderweg met als bijkomend voordeel dat er mooi een paar bidonnetjes in de tas konden. Scheelde een hoop in het onderhandelen!

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:25

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Limbeckx schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:26:
Jongens ik heb punt waar ik niet zo goed uit kom.

Ik ben zo'n 10 weken geleden met een Couch 2 5k schema begonnen. Inmiddels loop ik de 5k 3 keer per week. Alleen altijd met een hoge hartslag. Dus ergens in de 170bpm. Ik ben dus ook begonnen met naar de 10k gaan. Ik twijfel nu of ik beter kan proberen de 5k met een hartslag van ronde 140 te lopen of dat ik beter gewoon kan doorduwen :D

Kan iemand iets zinnigs hierover zeggen?
Je denkt Of/Of, terwijl het En/En is.

Lees ook even wat berichten terug, maar door langzamer verder te lopen zal op de 5k (bij gelijkblijvend tempo) je hartslag uiteindelijk ook lager worden.

En Training<>Racen. Je hoeft niet iedere training een pr na te jagen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:51
m-vw schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:22:
[...]

Je denkt Of/Of, terwijl het En/En is.

Lees ook even wat berichten terug, maar door langzamer verder te lopen zal op de 5k (bij gelijkblijvend tempo) je hartslag uiteindelijk ook lager worden.

En Training<>Racen. Je hoeft niet iedere training een pr na te jagen.
Ik liep maandag een 5k duurloop met echt een voor mij vrij lage hardslag die ik toch wel steeds vaker terug zie komen. Verrassend genoeg zie ik hem ook steeds vaker terugkomen bij het fietsen. Toch liep ik voor mij doen ook nog redelijk door dus dat bied kansen voor de toekomst. Dat laatste punt is ook wel vrij belangrijk. Toch wordt dat weleens vergeten omdat ja die strava tijden he. Maar ik merk wel als ik me gewoon aan mijn normale training houd dat ik me dan beter blijf voelen en makkelijker mijn training vol kan blijven houden.

Ik loop nu 4 keer per week met een doel van ongeveer 40km. soms wat meer en soms wat minder. Maar eigenlijk bevalt dat nu best goed. Ik heb wel wat meer onderhoud nodig aan mijn spieren in de vorm van reken en mijn spieren goed uitrollen maar ik voel me wel lekker fit en ik word ook steeds flexibeler dus dat is gunstig. Gisteren weer een half uurtje aan mijn hamstrings besteed die toch vrij kort zijn maar ik merk echt dat ik daar bij het lopen profijt van heb. Daarnaast kan ik eindelijk weer goed mijn tenen aanraken zonder dat ik ze oprek. Dus twee keer in de week een half uurtje hieraan besteden is misschien wel een goed plan.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Gisterenavond de 1e baantraining na het Corona-begin. We trainen toch al zo wie zo veel in het bos & weg, dus "het werd wel eens tijd".....
Het schema met 3x800 op 10km tempo, 5x400 op 3km-tempo en 4x200 snel, tussendoor rustig lopen.
Met opdracht: Loop alles negatieve split en het mag steeds sneller gaan, als het maar niet langzamer gaat in de serie.

Het was 20º / RH>90%... het was flink zweten... maar te doen (geen 10km wedstrijd oid).
Was weer even lekker om dit te doen. Heb op souplesse gelopen, aan de opdracht zeker voldaan.
Bij gebrek aan wedstrijden is het nog maar de vraag of het echie op de 10 en 3 km ook zo hard kan?
De 800-tjes zijn maar licht negatieve split gelopen, wilde toch zo kort mogelijk bij iets van een echt 10 km tempo goed aanvoelen.
De 400-tjes 200m defensief gestart en daarna 200m het gas erop.....
De 200m-tjes mochten snel, heb dat niet overdreven.

Als het weer wat minder warm/vochtig is, toch maar eens op zoek naar een 5 en/of 10 km wedstrijd, helaas hebben de laatste corona perikelen niet positief bij gedragen en zo wie zo is het nu vakantietijd.
Op hardlopen.nl is er tot september nog weinig geschikts, zeker binnen een straal van 50 km. Ik snap dat wel gezien de risico's om het te organiseren.
Baan Utrecht (onder voorbehoud) https://www.trackmeetings.nl/programma/
Track Meeting 5 – 6 augustus 2021 5000m
Track Meeting 6 – 3 september 2021 3000m
We'll see...

Onder wat statistics. De relatie GTC/km-tijd is heel duidelijk te zien. Voor de hartslagwaarden zijn de afstanden eigenlijk veel te kort. Ik heb de theoretische afstanden opgegeven en de gemeten tijd. De km-tijd is van Garmin-connect, heb het nog niet zelf gecorrigeerd obv de echte baanafstand, GPS en baan blijft lastig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhGEi2zCn2IjU7Q2ZGfa_obuhkY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5o8FfiPkFrKxbGFjKNHqBm4O.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 14-07-2021 11:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-05 14:24
Limbeckx schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:26:
Jongens ik heb punt waar ik niet zo goed uit kom.

Ik ben zo'n 10 weken geleden met een Couch 2 5k schema begonnen. Inmiddels loop ik de 5k 3 keer per week. Alleen altijd met een hoge hartslag. Dus ergens in de 170bpm. Ik ben dus ook begonnen met naar de 10k gaan. Ik twijfel nu of ik beter kan proberen de 5k met een hartslag van ronde 140 te lopen of dat ik beter gewoon kan doorduwen :D

Kan iemand iets zinnigs hierover zeggen?
Weinig, omdat we jouw max hartslag niet weten.

Een 5 km met lagere hartslag kunnen lopen is gewoon langzamer gaan lopen. Eigenlijk gewoon rustig uitbouwen naar 10 km, dan zakt de 5 km hartslag vanzelf wel.

Gewoon doorduwen is garantie op blessures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:44

polthemol

Moderator General Chat
Lunaticc schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:46:
Wie heeft er voor mij dé tip om met een constant tempo mijn hartslag laag te houden?

Even wat achtergrond info; ik (29) ben een maand 2 of geleden begonnen met hardlopen en doe dit 1x in de week naast 2-3x sportschool (al een aantal jaar) en 1-2x tennis. Meestal doe ik dan een 5K en hier doe ik momenteel iets minder dan 28 minuten over. Mijn gemiddelde hartslag is dan 180 met een maximum van 193.

Ik heb zojuist een rondje gedaan waarbij ik heb geprobeerd om mijn hartslag onder de 170 te houden. Ik probeer goed op mijn ademhaling te letten, maar -hoe langzaam ik ook jog- bij minimale inspanning schiet mijn hartslag weer direct naar de 180+. De enige manier waarop ik dit voor elkaar krijg is door om de 300 meter een aantal seconden te gaan wandelen. Dan krijg je zoiets :P (rood hartslag, blauw pace):

[Afbeelding]
(gemiddelde hartslag 163)

Ter vergelijking: tijdens ruim een uur sportschool zit ik gemiddeld rond de 140 en tijdens twee uur tennis rond de 160.

Reden dat ik dit vraag is omdat ik bij een “normale” 5K zo diep moet gaan dat ik naderhand duizelig ben. Dat lijkt me niet helemaal gezond :D 5K is dan ook wel echt de max, terwijl ik bij het rondje uit bovenstaande grafiek het gevoel heb er nog makkelijk 5K bij te kunnen doen.

Wil ik te snel? Gewoon een kwestie van langer trainen?
ja, je wil heel snel. In plaats van te focussen op de hartslag, is het een stuk makkelijker om het op basis van ademhaling te doen. Die feedback is wat directer naar mijn ervaring en je voorkomt dat je gaat stuiteren zoals je in jouw grafiek terug ziet.

Als je in Z1 / heel laag Z2 moet zitten, dan zou je normaal gesproken door je neus adem moeten kunnen halen zonder dat je het benauwd krijgt. Dus mond dicht houden, via neus lucht halen en hobbelen maar. In het begin ga je waarschijnlijk nog wat kunnen worstelen omdat je voelt dat je bijna aan het wandelen bent, maar dat went ook :) Het duurt daarna even, maar je gaat merken dat je veel 'time on feet' scoort met die langzame lopen, je razendsnel ervan herstelt en makkelijk mentaal went aan langer rennen. Bonusvoordeel (in mijn ogen) is dat je door het trage tempo en omdat je niet echt vermoeid gaat raken ervan, je ook veel focus kunt leggen op je looptechniek. Cadance trainen, voetlanding, gebruik van armen en al die zaken.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Tinusvolkel schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:10:
Hier hetzelfde doel @Slickk :) ik ga hem iig in Eindhoven lopen .

Verder twijfel ik nog steeds over het schema, maar volgende week zou week 1 van de 12 ingaan dus moet wel snel beslissen... twijfel tussen uberhaubt een schema, een Stryd trainingschema en het 3 uur schema van Paul van den Bosch.

Verder hier gisteren toch de stoute schoenen aan gedaan en de Adizero Adios Pro 2.0 besteld als marathon schoen.
Lang zitten twijfelen wat te doen aangezien ze best prijzig zijn... maar dacht kan wel weer een "net niet" schoen kopen en mij dan weer af gaan vragen wat als ik de "net wel" schoen had gekocht.
Achja sowieso is testen of ze lekker zitten / lopen (anders gaan ze alsnog terug, dus zal wel een voorzichtig loopje in de straat zijn ;) )
Mooie schoenen zeg, nice! Wist niet dat ze ook al een 2.0 hadden uitgebracht. Zelf ook wel van plan om een leuk paar raceschoenen te halen, maar het aanbod aan carbonplated schoenen begint nu wel wat groter te worden. Vooralsnog twijfel ik nog het meest tussen Saucony Endorphin Pro 2 en Nike Vaporfly Next% 2. De laatste zou wat smaller moeten zijn; vind de Speeds wat ruim zitten aan de voorkant en bang dat de Pro dat ook is.

Maar goed, ik blijf het veel geld vinden voor schoenen met korte levensduur, dus voorlopig gewoon door op de Endorphin Shift en Speed. Ergens in september maar weer eens kijken. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:08

Secsytime

Automagisch

@Sport_Life Rotterdam
@Slickk Amsterdam
@Tinusvolkel Eindhoven
@sander_g Leiden
@elastiek Amsterdam of Rotterdam
@Tim_W Rotterdam
@Hartloper Flanders Fields
@Steevo_S Barcelona
@chris Berlijn of Rotterdam
@Keiichi Rotterdam

Zelf ga ik ook Amsterdam lopen en ook een sub 3 poging doen!

Zijn er verder nog mensen die een marathon in het najaar hebben staan?

Edit: Andere lopers toegevoegd.

[ Voor 33% gewijzigd door Secsytime op 15-07-2021 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

elastiek schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:33:
Na de mislukte sub-3' op de kilometer van vorige week, gisteravond bij de 5.000m wel aan de goede kant van de tijd geëindigd: 16:59,23.

De luchtvochtigheid was hoog en het lopen daardoor zwaar. Niet normaal hoeveel ik heb gezweet. Ik ben blij dat ik vooraf m'n streeftijd al had bijgesteld van 16.45 naar 17.00. Alle rondes heb ik mooi constant kunnen lopen om uiteindelijk te eindigen met een mooie snelle laatste ronde en eindsprint om zo net sub-17 te eindigen. Toch maar mooi de 4e tijd bij de oude mannen 8)

Op naar de Henschotermeergames vanavond!

Werk je de PR lijst weer bij @Tinusvolkel?
Lekker tijd hoor!! Goed dat je nu aan de juiste kant van de klok bent uitgekomen :).

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:58
Secsytime schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:15:
Amsterdam of Rotterdam. Voorkeur voor de laatste, maar bij betere weersomstandigheden loop ik de eerste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:33
Leiden staat op mijn programma. Het zal mijn eerste zijn, dus ben erg benieuwd hoe dat gaat.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-05 14:00
Arjan90 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:01:
[...]

Mooi doel! Maar is dat niet wat conservatief voor je? Je loopt op 5km een sub 20 toch? Mits je die vorm ook maar enigszins naar de marathon kan vertalen kom je minimaal op een 3:30 uit lijkt me? Dat is een gemiddeld tempo van 4:58 min/km. Het zou obv de 5km tijd zelfs sneller "moeten kunnen" maar ik denk dat je zoals je zelf al zegt voorop moet stellen dat je hem wil finishen.

Fietsen kan je altijd goed gebruiken om de herstelduurloop mee te vervangen, houd er ook wat variatie in met zo'n vol schema. Leuk dat je vader het schema voor je maakt!
Ha Arjan, pas inderdaad (net aan :9) sub 20 gelopen op de 5. Ik denk dat 3:30 inderdaad niet ondoenbaar is, maar ik twijfel of ik daar mee bezig wil zijn voor de 1e keer. Enerzijds zou ik uiteraard een zo scherp mogelijke tijd willen neerzetten, anderzijds ook gewoon relatief rustig ervaren en zonder problemen finishen.

Dat echte "racen" voor een scherpe tijd kan altijd nog denk ik dan, goed de komende weken wordt het redelijk serieus trainen en dan zien we ook wel hoe de vorm zich ontwikkeld, doelen aanpassen kan dan altijd nog. :)

PS: ik ga vanaf volgende week inderdaad ook wat meer fietsen, te beginnen volgende week in Frankrijk.

@Secsytime voor mij staat Rotterdam op de planning.

Strava Garmin 265

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:12
@Lunaticc en @Limbeckx

Ik ben bij wijze van voorbeeld ook eens gaan kijken naar mijn "start". Ik was tot eind vorig jaar een "af en toe" loper die nooit echt keek naar mijn hartslag en gewoon liep wat "normaal" aanvoelde. Hartslag werd wel geregistreerd en was toch altijd aan de hoge kant (170 bpm gemiddeld).

In januari van dit jaar heb ik mezelf voorgenomen om gerichter op hartslag te trainen en die snelheid overboord te gooien. Daarbij maakte ik gebruik van het Garmin Coach programma.

Enkele resultaten om jullie een idee te geven van mijn "vooruitgang".

20 september 2020 - 5k - 7:03/km - 170bpm gem.
25 december 2020 - 6k - 7:07/km - 163bpm gem. - Dit was de eerste "training" waarbij ik wekelijks 3-4 keer ging lopen.

16 januari 2021 - 7k - 6:55/km - 158bpm gem.

Op 6 februari ben ik gestart met een Garmin Coach 10k programma.

2 maart 2021 - 15k - 6:41/km - 162bpm gem.
29 april 2021 - 6k - 5:46/km - 156bpm gem.
14 juli 2021 - 7k - 6:05/km - 150bpm gem.

Zoals je ziet gaat een daling van hartslag niet zomaar maar heb je wel enkele maanden geduld en doorzetting nodig. Tijdens de maanden januari tot juli heb ik altijd minimaal 2 keer per week gelopen (met uitzondering van wat verplichte rust door blessure). Ik heb ook nooit aandacht besteed aan mijn snelheid maar enkel aan mijn hartslag. Ook gezorgd voor voldoende afwisseling in mijn trainingen. Daarvoor is een schema wel goed. Deze afwisseling zorgt ervoor dat het leuk blijft en dat je ook alle aspecten verder traint.

Het is vooral belangrijk om een brede basis te hebben. Hiervoor zijn de lange trainingen aan lage hartslag erg belangrijk. Hoe saai deze ook mogen zijn. Probeer tijdens deze trainingen naar muziek te luisteren, podcasts, naar de vogeltjes te kijken, ... Alles om je gedachten weg te halen van het idee "ben ik nog maar zo lang aan het lopen".

Succes en niet opgeven! Je komt er wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-05 21:49
@Sport_Life Rotterdam
@Slickk Amsterdam
@Tinusvolkel Eindhoven
@sander_g Leiden
@Tim_W Rotterdam

In Flanders Fields marathon in België eind september.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lunaticc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-05 21:30
Bedankt voor jullie reacties!
Roadman schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:06:
[...]

Simpel, langzamer lopen.
Dan sta ik stil :D Even zonder gekkigheid, mijn wandeltempo ligt hoger dan het tempo waarop ik heb geprobeerd te joggen. Met als verschil dat tijdens het wandelen mijn hartslag direct zakt en tijdens het joggen niet.
polthemol schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:55:
[...]

ja, je wil heel snel. In plaats van te focussen op de hartslag, is het een stuk makkelijker om het op basis van ademhaling te doen. Die feedback is wat directer naar mijn ervaring en je voorkomt dat je gaat stuiteren zoals je in jouw grafiek terug ziet.

[...]
Bedankt voor de tip! Ik kijk nu om de 5 seconden op mijn horloge en dat leidt natuurlijk enorm af. Ik zal de volgende keer puur op ademhaling proberen te lopen.
Tibs schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:42:
@Lunaticc en @Limbeckx

Ik ben bij wijze van voorbeeld ook eens gaan kijken naar mijn "start". Ik was tot eind vorig jaar een "af en toe" loper die nooit echt keek naar mijn hartslag en gewoon liep wat "normaal" aanvoelde. Hartslag werd wel geregistreerd en was toch altijd aan de hoge kant (170 bpm gemiddeld).

[...]
Leuk dat je je voortgang deelt :) Er zit bij jou een duidelijke stijgende (eigenlijk dalende :P) lijn in. Vaker dan 1-2x per week lopen gaat voor mij gezien mijn andere activiteiten lastig worden, maar een schema is inderdaad wel handig.

Dat "ben ik nog maar zo lang aan het lopen" heb ik nooit echt last van moet ik zeggen, ik heb altijd lekker een muziekje in.

Wat ik me ook bedacht is dat ik mijn lichaam natuurlijk jaren lang heb getraind om in korte periodes veel kracht te leveren. Dat mijn hartslag bij het eerste beetje inspanning meteen omhoog schiet (en in enkele seconden ook weer snel zakt) is daarom misschien zo gek nog niet.

Opgeven doen we sowieso niet aan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uoxj1boYSyQdXu0UyLLpIIq02xw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IzbeGMNkYMh7IIQXaIlpBo2M.png?f=fotoalbum_large

Even showen >:) Met dit soort strakke plaatjes vind ik een Stryd toch wel het geld waard :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ru0M7gnBJtukFIIIpbdzXITs4Nc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R6tyY4I5Z5v6sY45MswaiuoV.png?f=fotoalbum_large

Even showen >:) Met dit soort strakke plaatjes (op de verticale schaalverdeling van strava na) vind ik een hartslagband toch wel het geld waard :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elastiek
Twee wedstrijden binnen 24u, gaat dat wel lukken? Zeker wel! Gisteren bij de Henschotermeergames (6x 2,5km estafette) 2e geworden! [raket-emoticon][raket-emoticon]

Eerste keer dat ik in teamverband heb gelopen en dat was enorm leuk om te doen. Niet racen voor een tijd, maar voor een positie. Wat ik een bijzondere ervaring vond, was dat je telkens tijd voor jezelf had als de ander liep. Dus ik kon mooi even uitrusten, het zweet van m'n lichaam vegen, het zand uit m'n schoenen halen, wat drinken, naar de plee, m'n pet uit m'n tas halen, bijpraten met toeschouwers en andere deelnemers aanmoedigen. Ik was bang voor het telkens opnieuw opstarten van elke ronde (zeker na de 5.000m van dinsdagavond), maar dat viel me 100% mee.

Woensdag 25 augustus is de volgende editie. Van harte aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:44

polthemol

Moderator General Chat
Lunaticc schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:32:
Dan sta ik stil :D Even zonder gekkigheid, mijn wandeltempo ligt hoger dan het tempo waarop ik heb geprobeerd te joggen. Met als verschil dat tijdens het wandelen mijn hartslag direct zakt en tijdens het joggen niet.
dat is niet erg. Ik kan grofweg (op goed terrein) even snel wandelen als mijn langzaamste hardlooptempo, maar het zijn twee verschillende manieren van bewegen tot op zekere hoogte. Het tempo moet je volledig loslaten, het gaat om de beweging die je wil maken in een specifieke hartslagzone.
Bedankt voor de tip! Ik kijk nu om de 5 seconden op mijn horloge en dat leidt natuurlijk enorm af. Ik zal de volgende keer puur op ademhaling proberen te lopen.
vanaf dat je moet lucht happen ga je te snel, als je via de neus kunt ademen zit je vrij goed.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:35
@GerGio Je komt er nu al een tijdje mee weg, maar hardslag? Ik onderdruk de taalnazi in mij voortdurend, maar hier krijg ik echt pijn in mijn hard van. :+

De laatste tijd is de eerste keer van de trap af 's ochtends licht pijnlijk voor de achilespees links. Heel vreemd aangezien de km belasting extreem licht is de laatste maanden met max 2 loopjes in de week nooit boven de 15km/week. Het is dan ook wel weg, maar wel ff in de gaten houden. Zou het toch de demping zijn, nu ik de Hoka's aan de wilgen heb gehangen en afwisselend met de Tweakerbokjes en de Puma's loop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
Tinusvolkel schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:45:
Met dit soort strakke plaatjes (op de verticale schaalverdeling van strava na) vind ik een hardslagband* toch wel het geld waard :)
*hartslagband

Ik heb liever de strakke lijntjes van m'n Stryd*... loop je echt veel beter op dan op hartslag.

Tijdens de wedstrijden die ik vorige en deze week liep heb ik helemaal niet naar hartslag gekeken. Gelukkig niet, want dan was ik dinsdag in de 5.000m in de laatste 150 meter te veel afgeleid geweest doordat ik daar een hartslag had boven m'n HR-max...

* Heb je nog geen Stryd, dan sowieso een hartslagband

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Frenz64 schreef op donderdag 5 juli 2021 @ 08:58:
@GerGio Je komt er nu al een tijdje mee weg, maar hardslag? Ik onderdruk de taalnazi in mij voortdurend, maar hier krijg ik echt pijn in mijn hard van. :+

De laatste tijd is de eerste keer van de trap af 's ochtends licht pijnlijk voor de achilespees links. Heel vreemd aangezien de km belasting extreem licht is de laatste maanden met max 2 loopjes in de week nooit boven de 15km/week. Het is dan ook wel weg, maar wel ff in de gaten houden. Zou het toch de demping zijn, nu ik de Hoka's aan de wilgen heb gehangen en afwisselend met de Tweakerbokjes en de Puma's loop?
Kan geen kwaad even langs de fysio te gaan, zeker gezien het feit dat je ook met je knie zat (kan bijv ook zijn dat je stiekem/onbewust je loophouding ietsjes hebt aangepast om iets niet te voelen ofzo). En wellicht een korte yogasessie of twee in je week om kuiten en hamstrings en die dingen in je liezen (adductoren? Abductoren?) te versoepelen.

En een hardslagband is meer iets voor boksers toch? :*)

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Ik dacht ik doe gezellig mee :) en door@Hartloper z'n naam raak ik helemaal in de war >:)
Maar heb hem toch maar aangepast :P
Ik heb liever de strakke lijntjes van m'n Stryd*... loop je echt veel beter op dan op hartslag.

Tijdens de wedstrijden die ik vorige en deze week liep heb ik helemaal niet naar hartslag gekeken. Gelukkig niet, want dan was ik dinsdag in de 5.000m in de laatste 150 meter te veel afgeleid geweest doordat ik daar een hartslag had boven m'n HR-max...

* Heb je nog geen Stryd, dan sowieso een hartslagband
Ow dit was ook een workout van de Stryd, dus tijdens het lopen zie ik alleen maar vermogen.
Achteraf kijk ik wel wat hij van de hartslag gemaakt heeft.
Als je goed kijkt zie je dat het rechtse deel qua tempo ook iets hoger is omdat ik toen wind mee kreeg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hr6TdrhaC3QTI9PFivQGypCDRw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pGuV3QXlE3YEnEg27xpEssHE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerGio
Frenz64 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:58:

Sorry man, ik heb dyslexie. Ik kan gewoon niet onthouden of ik het met en d of met een t moet schrijven. Ik gooi het simpel weg door elkaar en ik zie het niet bij het nalezen. Ik zal er op gaan letten.

Gisteren een bloktraining gedaan. Man dat ging een party k*t. Ik starten mijn blok veel te snel, waardoor ik gewoon opbrandde. Dus ik moest na 3 km serieus terugschakelen. Dat gedaan, voelde me weer een stuk beter en uiteindelijk toch redelijk rondje gelopen maar het was niet zoals gepland.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:23
Tinusvolkel schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:45:
Even showen >:) Met dit soort strakke plaatjes (op de verticale schaalverdeling van strava na) vind ik een hartslagband toch wel het geld waard :)
Loop zelf ook echt ontzettend stabiel qua tempo met de Stryd. Nou had ik al vrij weinig variatie in mijn tempo als ik iets in mijn hoofd heb qua pace(ook handig voor het drummen :+ ) maar heb nu meestal een verschil van maximaal 2% tijdens mijn easy runs. Smashrun heeft me ondertussen al gebombardeerd tot professioneel atleet of cheater op een loopband _/-\o_

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:35
GerGio schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:12:
[...]

Sorry man, ik heb dyslexie......
Die aanname had ik stiekem al gedaan, no worries, ik vond het meer grappig dan storend.

@Poekie denk je dat als ik met artrose en een kwart afgescheurde quadriceps enkele maanden doorloop, dat ik met een klein pijntje na het trap aflopen de zorg ga lastig vallen? #gaatwelweerover :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steevo_S
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-05 18:49
@Sport_Life Rotterdam
@Slickk Amsterdam
@Tinusvolkel Eindhoven
@sander_g Leiden
@Tim_W Rotterdam

Barcelona :)

Clash of Clans - MISSeR :: #Y0JU9R98 ::

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:01
Vanochtend intervals gedraaid met 9x600m met steeds 30sec rust. Was nog best al warm en benauwd deze ochtend. Vroeg weg, dus wel lekker rustig op de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Totrail schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:17:
Vanochtend intervals gedraaid met 9x600m met steeds 30sec rust. Was nog best al warm en benauwd deze ochtend. Vroeg weg, dus wel lekker rustig op de weg.
De grootste verrassing op dit moment is de onverwachte warmte. Afgelopen dinsdag ook op de baan, veel teamgenoten kijken naar het weer en laten zich leiden het grijze wolkendek. Dan ziet het er toch kouder uit en staan sommige met tshirts of soms zelf jasjes op de baan. Na 1 rondje op tempo loop je dan compleet warm en blaas je jezelf helemaal op.

Wij mogen vanavond gaan lopen, ben echt benieuwd hoe het gaat aanvoelen. Hier regent het nu al 3 dagen, met een temperatuur van 21 graden lijkt het me best wel benauwd weer. Wel lekker :P

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
@Sport_Life Rotterdam
@Slickk Amsterdam
@Tinusvolkel Eindhoven
@sander_g Leiden
@Tim_W Rotterdam
@Steevo_S Barcelona

Ik hoop op Berlijn of Rotterdam. Maar mocht dat niet lukken dan zoek ik iets in de buurt of loop weer alleen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9TWPNBb_9_tySasln4RT1s5-ek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2Uvt3xdhrNcORdBKO1eroRl.jpg?f=fotoalbum_large

Net binnen gekomen en zitten als gegoten :)
Sta letterlijk en figuurlijk te springen om te wachten op een droge straat om ze kort te testen, want voel mij net een kangoeroe als ik ze aan heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Frenz64 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:20:
[...]

Die aanname had ik stiekem al gedaan, no worries, ik vond het meer grappig dan storend.

@Poekie denk je dat als ik met artrose en een kwart afgescheurde quadriceps enkele maanden doorloop, dat ik met een klein pijntje na het trap aflopen de zorg ga lastig vallen? #gaatwelweerover :F
Maja, even één consult bij de fysio kan er voor zorgen dat je het niet erger maakt. En juist omdat je weet waar je allemaal al mee door hebt gelopen is het wellicht niet onverstandig om dit keer niet door pijn - hoe licht ook - heen te gaan. Maar goed, jouw lichaam :P de yoga blijft een tip die waarschijnlijk geen kwaad kan (je fietst en supt dus beetje rekken en strekken om te compenseren voor alle activiteiten :D).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-05 14:12
@Sport_Life Rotterdam
@Slickk Amsterdam
@Tinusvolkel Eindhoven
@sander_g Leiden
@Tim_W Rotterdam
@Steevo_S Barcelona

Rotterdam. Heb 1.5 jaar langer mogen trainen stond vorig jaar al ingeschreven en heb tot zover nog geen marathonafstand gelopen :')

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
@Tinusvolkel
Kan je de zolen eruit halen voor eigen steunzolen ?
En ben benieuwd naar je ervaring !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Hartloper schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:33:
@Tinusvolkel
Kan je de zolen eruit halen voor eigen steunzolen ?
En ben benieuwd naar je ervaring !
Yep heb m'n eigen steunzolen erin gedaan en ging makkelijk en zit prima.
De huidige zool zit een heel klein beetje vastgelijmd.
Je ziet de steunzolen (net als je sokken) wel door de finemesh heen maar ik vind het iig niet storend.

[ Voor 12% gewijzigd door Tinusvolkel op 15-07-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Tinusvolkel schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:14:
[Afbeelding]

Net binnen gekomen en zitten als gegoten :)
Sta letterlijk en figuurlijk te springen om te wachten op een droge straat om ze kort te testen, want voel mij net een kangoeroe als ik ze aan heb.
Ah hou op, nu wil ik ze ook :+

Hoe voelen ze in vergelijking met de vaporfly next%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Secsytime schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:56:
[...]

Ah hou op, nu wil ik ze ook :+

Hoe voelen ze in vergelijking met de vaporfly next%?
Zou het niet weten :) heb geen ervaring met Nike :$

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:51
Gister binnen gekregen (Nike Air Zoom Structure 23)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaAXuguaIYL6tDB5WkvI36e5ick=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZDK15A2CneAG7WVi0YyoSGZ.jpg?f=fotoalbum_large

Voor €58 via Nike.com geen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Tinusvolkel schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:38:
[...]

Je ziet de steunzolen (net als je sokken) wel door de finemesh heen maar ik vind het iig niet storend.
Harder lopen en hogere pasfrequentie zodat de toeschouwers en andere lopers ze niet zien :+
Zien er wel nice uit hoor! Laat maar weten hoe ze lopen! (niet dat ik ooit van de Vaporfly zal gaan afstappen)

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Calitomnication schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:25:
[...]

Harder lopen en hogere pasfrequentie zodat de toeschouwers en andere lopers ze niet zien :+
Zien er wel nice uit hoor! Laat maar weten hoe ze lopen! (niet dat ik ooit van de Vaporfly zal gaan afstappen)
Net m'n eerste testrondje gedaan :*)
Het is even wennen aan de demping die ik bij al m'n andere schoenen niet heb, maar ze lopen heerlijk, qua inspanning voelde het ook een stuk lichter aan. Want voor m'n gevoel liep ik net onder de 4:00/km maar zat net boven de 3:40. Dit zie ik ook mooi terug in m'n hartslag/tempo verhouding. Want runalyze geeft normaal een vo2max van rond de 60 aan bij m'n loopjes, maar het loopje van net was 67.

Zondag heb ik de halve marathon van Helmond (doen daar meer tweakers aan mee?) Dus als het dan niet te warm/broeierig is dan kan ik ze goed testen, maar ik ben er bang voor... de start is wel al 10 uur gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-03 23:59
Hoi allemaal,
Ik zou graag jullie advies willen hebben over onderstaande.

Achtergrond info
Sinds een jaar loop ik hard en het bevalt mij heel goed. Ik loop 3x per week, nl maandagavond, woensdagavond en vrijdagavond.
Elke keer loop ik tussen 4 en 5km hard.
Afgelopen week heb ik bijv. 2x 5.1km een keer 4.8km hardgelopen
Een paar maanden geleden heb ik een mountainbike aangeschaft en in het begin heb ik veel op gereden, maar laatste tijd veel minder. Deels heeft dit te maken met dat ik af en toe in het weekend druk ben en ik moet nog een fietsendrager voor mijn auto aanschaffen, zodat ik in het bos lekker gaan mountainbiken.
En ik heb gemerkt dat wanneer ik vandaag op de mountainbike heb gezeten, zeg maar 15 km heb gereden, dat ik de volgende dag moeite heb om 5 km hard te lopen.

Ik wil graag fitnessen
Zoals ik eerder aangaf, is het hardlopen mij heel goed bevallen, maar ik mist toch af en toe fitnessen voor mijn borstkas en rug en wellicht ook benen. In het verleden heb ik alleen maar gefitnest en met name borstkas, rug en armen.

Jullie advies nodig
Op internet heb ik gezocht naar een fitness schema voor hardlopers en telkens werd er aangeraden om thuis oefeningen te doen zoals push-ups, squat en etc. Ik heb dit geprobeerd, maar telkens ben ik niet gemotiveerd om het door te zetten.
Daarbij wil ik graag met gewichten aan de slag en ik wil af en toe gewoon mijn rug, borstkas, armen en benen trainen.
De vraag is welke fitness schema zouden jullie aanraden?
Is het een goed idee om je benen te trainen, als je hard loopt en zo ja welke training?
Is het überhaupt een goed idee om te gaan fitnessen als je hardloopt, want je creëert wel spiermassa en die je moet je tijdens het hardlopen meedragen?
Aan de andere kant denk ik een lichte fitness voor sterke spieren is alleen maar goed, toch?
Hier in de buurt heb ik een sport school gevonden en ik dacht voordat ik mij daar inschrijf, wil ik graag advies van jullie, dus mensen uit de praktijk, ipv verkoopadvies uit de sportschool.
Alvast mijn dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
Vanmiddag toch maar weer de hardloopschoenen aan voor een rondje in de welverdiende zon. Had echt het idee dat ik voor het eerst in lange tijd weer eens in de zon liep. Het werden uiteindelijk 13 kilometers met twee tempoblokjes van 3,5km ter afwisseling tussendoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
lawkexarib schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:31:
Hoi allemaal,

Achtergrond info
Sinds een jaar loop ik hard en het bevalt mij heel goed. Ik loop 3x per week, nl maandagavond, woensdagavond en vrijdagavond.
Een paar maanden geleden heb ik een mountainbike aangeschaft en in het begin heb ik veel op gereden, maar laatste tijd veel minder. Deels heeft dit te maken met dat ik af en toe in het weekend druk ben en ik moet nog een fietsendrager voor mijn auto aanschaffen, zodat ik in het bos lekker gaan mountainbiken.
En ik heb gemerkt dat wanneer ik vandaag op de mountainbike heb gezeten, zeg maar 15 km heb gereden, dat ik de volgende dag moeite heb om 5 km hard te lopen.

Ik wil graag fitnessen
Zoals ik eerder aangaf, is het hardlopen mij heel goed bevallen, maar ik mist toch af en toe fitnessen voor mijn borstkas en rug en wellicht ook benen. In het verleden heb ik alleen maar gefitnest en met name borstkas, rug en armen.

Jullie advies nodig
Op internet heb ik gezocht naar een fitness schema voor hardlopers en telkens werd er aangeraden om thuis oefeningen te doen zoals push-ups, squat en etc. Ik heb dit geprobeerd, maar telkens ben ik niet gemotiveerd om het door te zetten.
Daarbij wil ik graag met gewichten aan de slag en ik wil af en toe gewoon mijn rug, borstkas, armen en benen trainen.
Is het een goed idee om je benen te trainen, als je hard loopt en zo ja welke training?
Is het überhaupt een goed idee om te gaan fitnessen als je hardloopt, want je creëert wel spiermassa en die je moet je tijdens het hardlopen meedragen?
Aan de andere kant denk ik een lichte fitness voor sterke spieren is alleen maar goed, toch?
Hier in de buurt heb ik een sport school gevonden en ik dacht voordat ik mij daar inschrijf, wil ik graag advies van jullie, dus mensen uit de praktijk, ipv verkoopadvies uit de sportschool.
Alvast mijn dank!
In feite geef je zelf al wat antwoorden. Op zich is niks op tegen om een wat gespierder bovenlichaam te hebben, maar extra gewicht qua spieren ga je bij het lopen wel meedragen. Maar je loopt recreatief, dus geen probleem. Dat moeilijker lopen daags na fietsen heb ik ook, daarom probeer ik het fietsen te beperken. Andere mensen hebben geen last van de combinatie. Misschien wat rustiger fietsen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Zoom Fly 3 is niet meer te krijgen op de Nike website.. hoop dat de 4 dan snel komt, want mij paar moet vervangen worden.. Anders moet er maar een paar Boston 10's bij als Nike niet opschiet..

Andere schoenen die vergelijkbaar zijn met de Zoom Fly's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Hoi allemaal,

Achtergrond info

Ik wil graag fitnessen

Jullie advies nodig
Alvast mijn dank!
Bodybuilding en hardlopen gaat niet echt samen, dus als je voor veel spieren wilt gaan is dat niet heel handig. Je hebt niet zoveel aan je armen en borstspieren als hardloper. Maar goed, als recreant maakt het ook weer niet zo heel veel uit als je meer gewicht mee moet dragen, worden je benen alleen maar sneller sterk van en je hebt toch niet als doel om Olympisch kampioen te worden lijkt elke.

Fitness en hardlopen gaat echter wel perfect samen, net als crosstraining (wat je dus doet dmv mountainbiken). Mooie afwisseling in sporten is fijn voor je gewrichten en andere spieren. Bij hardlopen heb je vooral baat bij het trainen van je core en beenspieren (goh echt? Ja). Denk aan squats, lunges, deathlift, optrekken, plank, opdrukken, etc. Ik ga er hierbij wel even vanuit dat je geen sprinter bent; kijk maar eens naar de lichamen van een sprinter zoals Usain Bolt en een marathonloper zoals Eliud Kipchoge. Dat zegt genoeg. :)

Er zijn talloze artikelen te vinden, op Runner’s World bijvoorbeeld over wat handig is qua volgorde van training en hoe je dat het beste aan kunt pakken.

Heb je er al eens over nagedacht om een verdere afstand te lopen of is er een reden dat je bij 5km gebleven bent?

Als laatste zou ik willen zeggen dat je echt moet denken om je herstel en je rust moet pakken. Anders krijgen je spieren geen kans om te herstellen en is de gedane moeite in de sportschool een stuk minder waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
@lawkexarib als je fitness met hardlopen wilt combineren, is het belangrijkste om uit te vogelen wanneer je welke training afwerkt en hoe je eetplan eruit ziet. Fitnessen of zelfs bodybuilding met daarnaast wat hardlopen als cardio is gemeengoed. Serieus en prestatiegericht hardlopen icm spier aanzetten wat minder. Het kan echter prima.

Belangrijk voor hardlopen is de core-stability en versterking van de heupadductoren (vnml kontspieren). Ik raad aan om minimaal 3x per week maar liefst 5-6x per week een set core-stability te doen van ongeveer een kwartier en daarnaast 2x per week een set van ongeveer een kwartier voor de heupen. Zie de info in de topicstart voor welke oefeningen je kunt doen.

Dan de fitness. Maar weinigen van ons zijn frequent in de sportschool te vinden, eigenlijk onterecht. Ik weeg zelf 60 kilo, maar 10 kilo (spier) meer wegen kan echt prima en daarmee gaan je prestaties niet te gronde. Ga je richting de 90+, kijk dan kritisch naar vet verliezen. Hardlopen wordt dan een redelijke belasting op vooral je knieën.

De beenspieren trainen is trouwens juist iets goeds om te doen en gebeurt te weinig. Doe dat alleen niet op een dag waarop je een zware intervaltraining gepland hebt staan. De ideale timing voor krachttraining is hoe dan ook niet direct voor of na het hardlopen. Toen ik 10+ keer per week trainde, waarvan 2-3x kracht, werd mij aangeraden om 's ochtends hard te lopen en 's avonds krachttraining te doen. Dat zou in principe moeten werken, ware het niet dat mijn eetpatroon niet optimaal was en ik helaas geopereerd moest worden waardoor ik ruim een half jaar later nog steeds nauwelijks loop.

Welke afstanden wil je lopen? Naast krachttraining is kort tot middellang op de baan (100-3000) ideaal.

Tldr... Ja, het kan samen. Ja, beenversterkende oefeningen kunnen. Belangrijk is om na te gaan wanneer je welke training moet doen. En eten. Eten, eten, eten.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Laatst online: 16:46
Hoi allemaal,

Achtergrond info

Ik wil graag fitnessen

Jullie advies nodig
Alvast mijn dank!
Ik heb dit de afgelopen maanden gedaan. 3x hardlopen (10 km) en 3x krachttraining (thuis) per week. Elke avond om 21:00 uur. Daarna nog iets eten (kwark, fruit). 23:00 uur naar bed.

Ik heb dumbells van 20 kg per stuk. Er zijn veel oefeningen op internet te vinden, maar bijvoorbeeld squats en lunges. Ik deed bijvoorbeeld 4x7 squats met 40 kg extra. Daarnaast nog zes andere oefeningen voor de schouders en armen.

Ik heb vorig jaar ook deels zonder dumbbells getraind. Burpees zijn een goede combi met hardlopen. Traint de armen, core en benen.

Het is redelijk belastend voor het lichaam om vrijwel elke dag serieus te trainen. Veel eten en rusten en na een paar weken ook een week rust.

Je wint spiermassa en verliest vet. Ik ben daardoor niet echt aangekomen, misschien een kilogram of twee. Maar omdat de verhouding beenspieren ten opzichte van lichaamsgewicht toeneemt, wordt het lopen beter.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Tinusvolkel schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:40:
[...]

Zondag heb ik de halve marathon van Helmond (doen daar meer tweakers aan mee?) Dus als het dan niet te warm/broeierig is dan kan ik ze goed testen, maar ik ben er bang voor... de start is wel al 10 uur gelukkig.
Wat een rust hier in het topic, niemand gelopen?

Hier iig gisteren de Halve Marathon van Helmond gelopen. Door het weer (een graad of 20 met luchtvochtigheid van 83%) verwachte ik er niet te veel van... verder de 2 dagen ervoor 2 kinderfeestjes gehad waar ik qua eten niet echt een hele gezonde optie had. De 2de dag had ik een broodje tonijn maar heb ook nog wat overgebleven friet en snacks gegeten.

De heenweg er naar toe ging het ook al lekker, toen ik er bijna was (enkele reis was pakweg een half uurtje) kwam ik erachter dat ik m'n steunzolen vergeten was... Dus snel de vrouw gebeld die mij tegemoet reed, waardoor ik uiteindelijk een kwartier voor de start aankwam, dus snel nog een gelletje ingenomen (weet eigenlijk niet of dat van te voren nu heeft :? ) en wat sportdrank meegenomen in het startvak. Daar nog een beetje wat rond gesprongen (moesten op 1.5m blijven staan totdat we naar de echte start mochten lopen) wat m'n warming-up was.

Toen uiteindelijk het startschot klonk gingen de meeste er als een speer vandoor, ik had mij voorgenomen om te kijken wat m'n hartslag deed bij net onder de 4:00 /km dus werd in het begin veel ingehaald. Het tempo voelde (waarschijnlijk door de nieuwe schoenen >:) ) best langzaam aan, en m'n hartslag bleef nog mooi rond de 150 (m'n max zit rond de 178) Dus dat zat ondanks het weer wel prima :)

Tijdens het lopen probeerde ik groepjes te vinden met hetzelfde tempo echter waren de lopers die er als een speer vandoor gingen al snel terug gezakt in tempo, want als ik aansloot en een praatje maakte (wat bij andere lopers nogal wat lastiger ging wat dan voor jezelf weer positieve energie geeft) kwam ik erachter dat ze eigenlijk onder de 4:00 wilde lopen maar dat liepen ze (volgens mijn horloge icm Stryd) niet. Dus ik ging maar weer lekker door op m'n eigen tempo.

En dit tempo (en het inhalen van lopers) heb ik mooi tot het einde vol kunnen houden, Verder bij 30 en 60 minuten een gelletje genomen (de 2de glipte zelfs nog uit m'n handen...) Ook had ik m'n eigen drinken bij, dus kon mooi bij de drankposten water over m'n hoofd gooien.

In de laatste km zat er nog een klein versnellinkje in waardoor ik nog 1 iemand kon inhalen wat uiteindelijk resulteerde in een 11de plek (deden totaal iets van 300 mannen en vrouwen mee) echter kwam ik er te laat achter dat een sub 1:23 erin zat maar kwam nog redelijk fris de finish over met een eindtijd van 1:23:15 *O*
Dus toch weer 8 seconden van m'n PR af ondanks de omstandigheden :) Dus er er moet nog meer in zitten.

Al met al weer een mooie dag en ben iig blij met m'n nieuwe schoenen en PR, heb iig het idee dat ze echt wel meewerken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GerGio
Het was gisteren schitterend weer. Ik heb mijn afstandsrecord opnieuw verbroken, met dit keer 30km hardlopen. Ik moet zeggen die laatste 2 km waren er waarschijnlijk 2 te veel want toen wilde het echt niet meer. Dus op mijn tandvlees naar huis. Daarbij kreeg ik door het warme weer mijn hartslag ook niet echt meer op het niveau waarop ik het wilde hebben. Maar goed, het positieve was dat ik echt met gemak een halve marathon liep, want toen ik bij de 21km was dacht ik echt wow ben ik hier nu al. Dus dat was wel echt een meevaller. Ook liep ik redelijk makkelijk naar de 25km en daar had ik de vorige keer nog moeite mee. Het was door het warme weer niet echt mogelijk om één groot rondje te doen, dus ik heb het maar gesplitst, zodat ik halverwege nog wat eten en drinken kon halen vanuit huis.

Uiteindelijk doel dus gehaald, nu heb ik een rondje van 30km wat ik een keer zou willen lopen maar ik denk dat ik eerst een oplossing moet zoeken voor het eten en drinken wat ik dus tijdens dit rondje mee moet nemen. Want daar heb ik halverwege niet echt een waterpost.
Hoi allemaal,

Achtergrond info
Dat is ook niet zo raar want 15km mountainbiken is waarschijnlijk niet alleen langer dan je normale training met lopen maar ook nog eens een interval training omdat je waarschijnlijk niet heel de tijd aan het fietsen bent. Dus wissel je het tempo af wat harder aan komt dan gewoon wielrennen bijvoorbeeld.

Over de fitness discussie. Ja ik ben ook van plan te gaan fitnessen maar ik hoef er niet uit te zien als een bodybuilder. Ten eerste heb ik door een blessure een zwakker been dus dat wil ik sowieso iets gaan aanpakken daarnaast zou het niet erg zijn als ik iets gespierder werd in mijn bovenlichaam omdat ik op den duur ook weer Triatlons wil gaan doen. Dus dan heb ik wel iets nodig om mee te gaan zwemmen. Ik weeg nu 72km. Dat mag van mijn best 75kg worden maar dat is wel een beetje de max. Dan zit ik met mijn 179 lengte nog steeds behoorlijk goed op gewicht en wordt ik misschien iets minder een lat.

Ik moet wel zeggen dat nu ik 4 keer in de week hardloop (3 keer deze week omdat ik wat rust wilde hebben voor een grote loop in-plaats van na een grote loop ) Ik het ook wel aardig moet plannen. Zeker als daar nog twee keer in de week hamstring oefeningen bij komen en een paar keer SAM training. Maar deze dingen zorgen wel voor een stuk betere fysieke conditie. Ik kan mijn tenen weer aanraken en ik voel me algemeen gewoon minder stijf.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tinusvolkel schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:07:
[...]

Jawel, vrijdag heerlijke interval training en gisteren een matige duurloop (te snel na de zware interval, te warm, te ver.. :P).

Gefeliciteerd met je pr :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:02
Hier hadden we met ons loopgroepje een Coopertest gepland gisteren om iedereen eens met de neus op de coronafeiten te drukken. Voor mij zeker een goed test-moment, want deze week begint m'n 12 weken schema ter voorbereiding op de HM Eindhoven en ik wilde het sub 1h45min schema van runnersworld volgen.

Ik liep uiteindelijk 2770m in de 12min van de Coopertest. Niet verkeerd, maar kan beter, dus ben benieuwd hoe het er over een week of 9-10 uitziet. En het Strava linkje.

[ Voor 6% gewijzigd door jorikc op 19-07-2021 09:01 . Reden: strava-link ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:12
Het was een sportief weekend!
Zaterdag moest ik van mijn horloge een Interval VO2Max training doen. Opnieuw best wel pittig. Op het einde kreeg ik het advies om 4 dagen te rusten!
Helaas was ik zondag van plan om een memorial te fietsen dus van rusten zou niets in huis komen.
Zondag dus de 80km memorial gefietst. Prachtige route, prachtig weertje. Wat wil een mens nog meer.
Zondagmiddag voelde ik wel dat ik wat overdreven had met sporten en was ik niet zoveel meer waard. Al kan mijn 2de coronavaccin van zaterdagmiddag daar iets mee te maken hebben gehad.

Vandaag en morgen dus wat rusten en verder een rustige week inlassen. Eens benieuwd of mijn Garmin dat ook denkt.

Wel jammer dat ik geen VO2Max metingen krijg bij het fietsen. En om daar nu speciaal een powermeter voor aan te schaffen vind ik ook wat overdreven.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:02
Gisteren deze route van Staatsbosbeheer gelopen bij Noordwijk door Hollands Duin. 10k, 20k, 30k opties. Ik ben lekker voor de 20k gegaan :)
Om 7u 's ochtends op nuchtere maag vertrokken met een litertje water in het trailvest. Het was al best warm en soms wat benauwd dus het water kwam goed van pas. Mooie duinpaadjes, veel los zand, paar kleine slingerende bospaadjes en het strand lag er werkelijk perfect bij, heerlijk gelopen. Achillespees speelde nog even lichtjes op rond 15k maar dit verdween (gelukkig) ook weer. Vanochtend wel ietwat stijf, het is nog niet helemaal super maar gaat de goede kant op.

Al met al een mooie route, een aanrader als je er in de buurt bent.

Strava bij het praatje!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:26
[...]
Jawel, ik ben net weer terug van een weekje in de alpen. Al met al zo'n 77km gelopen, met daarin ruim 7.500 hoogtemeters stijging. In klein gezelschap diverse semi-wedstrijdjes gedaan. Veel strijd was er niet met de twee ijzersterke weglopers die ook aanwezig waren (categorie: 5k <14:30; 10k <30; M 2:20; volgende wedstrijd NK 10km...). Daarbij had ik behoorlijk last van wat naweeën van de coronavaccinatie, dus het was soms vooral een mentale training ;)

Naar beneden blijf ik nog aardig in het spoor, maar naar boven is een heel ander verhaal. Later in de week dropte ook nog de voormalig wereldkampioene binnen, die nog even wat uurtjes kwam maken in voorbereiding op de UTMB, en vervolgens een van NL beste ultralopers in voorbereiding op de TOR. Kortom we waren in goed gezelschap en ik heb daartussen helemaal niets te zoeken :+ Niet dat dat verder enig probleem is, allemaal fijne mensen zonder kapsones :) Kortom lekker weekje getraind en uitstekend gegeten!

Het verschil tussen sterke traillopers en weglopers was navenant trouwens. Laatste dag deden we een rondje van 27km in duo's waar iedereen aan mee deed. De weglopers kregen ruim een uur aan de broek (op 4 uurtjes). Ik had er btw nog een uurtje meer voor nodig...

Nu net weer terug van een eerste rondje in NL. Toch wel weer even wennen aan dat vlakke asfalt, met name mijn glutes protesteren een beetje :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-05 14:16
@lawkexarib fitness is geen bodybuilding en zoals gezegd een mooie mix met lopen. Ik sport zelf ook al jaren in de sportschool 2 á3 keer per week (krachttraining naast het lopen en zaalvoetbal) maar doe daar eigenlijk bijna altijd een full body workout afgewisseld met een week of 2 een split schema (borst-rug-benen).
Maar probeer dan de benen dag na of voor een recovery run te doen en de full body doe ik altijd met 3-5 sets met 10-15 reps. en dan benen, rug borst en buik, schouders biceps en tricpes erbij.
Zo behoudt je kracht en spiermassa zonder heel erg aan te komen in spieren. Alhoewel het erg persoonlijk is hoe snel je spieren (of vet ) kweekt ;) .

Lopen uiteraard ook gedaan vorige week rustig aan gedaan heb maandag de 2e Pfizer prik gehaald en had een verhoogde hartslag in de avond/nacht en dinsdag een beetje grieperig gevoel. Maar in de avond was dat weg en ben ik even naar de sportschool gegaan. Woensdag ook rustig aan gedaan en de sportschool opgezocht kon ik mooi een split schema doen deze week :9
Die hartslag kon ik ook mooi terugzien in de Garmin Connect app/pagina wel grappig om te zien.
Toen weer aan het rennen gegaan en ben net terug van een rondje op de nieuwe Nike air zoom structure 23. Zitten fijn en zijn veel anders dan de structure 22 die erg hard zijn in vergelijking met de 23. Ik kan weer even vooruit voor de langeer afstanden :*)
De Nike air zoom pegasus is niet mijn schoen ook de 37 is nét te breed bij de voorvoet. Dus ik heb de structure maar gehouden en de pegasusjes gaan terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Na afgelopen week weer een stapeltje kilometers gemaakt te hebben op de Salomon Sense SG 6, ben ik wederom tot de conclusie gekomen dat dit voor mij simpelweg de beste trailschoen is. Dus zojuist maar even de nieuwste versie aangeschaft. Na de 3, 4 (x2), en 6 gaan we ook de 8 maar eens vies maken.

Daarnaast ook meteen de "opvolger" van de Salomon Sense serie meegepakt, de Salomon Pulsar. Voor het geld kon ik het niet laten. De webshop Scandinavian Outdoor kende ik nog niet, maar het zal vast loslopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:29

Rudedadude

Maybe we were born to run

Roozzz schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:36:
[...]

Nu net weer terug van een eerste rondje in NL. Toch wel weer even wennen aan dat vlakke asfalt, met name mijn glutes protesteren een beetje :+
Ik heb na de eerste dag in de bergen weer eens echte spierpijn in m'n bilspieren en bovenbenen. Meteen in een rondje 1500 hoogtemeters gemaakt op 20km (door horloge vergeten van pauze af te halen wat stukjes gemist her en der). En in 1 ruk van 700 meter naar 2100 meter doorstijgen was ook weer even wennen. Kortom: even een paar weken weinig tempo, heel veel hoogtemeters en lang onderweg zijn (die 20km kostte me ruim 3,5 uur en ik heb toch echt hardgelopen waar ik dat kon). Dit jaar had ik nog helemaal niets aan hoogtemeters getraind en in dat opzicht viel het me niet tegen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
Dat is toch de versie met die soort van sok? Loopt dat prettig?
De webshop Scandinavian Outdoor kende ik nog niet, maar het zal vast loslopen.
Als webshop ken ik ze niet, maar drie jaar geleden heb ik de Sense Ride gekocht in hun vestiging in Turku, Finland. Mooie grote zaak met alles wat je nodig hebt voor buitensporten en buiten zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:54
Via mijn werk een lokale “challange” aangegaan.

https://www.strava.com/segments/768720

Ruim 300 meter klimmen met een gemiddeld stijgingspercentage van 47,5%.

Dat gaat gegarandeerd een partij melkzuur opleveren ;). Aangezien ik niet voor omhoog lopen train heb ik besloten om de komende 2 maanden daar wat energie op te richten.

De weken zullen er ongeveer zo uitzien:
- intervaltraining (klimmen)
- bootcamp (met focus op benen/billen/core)
- rustdag
- klimtraining voor de hoogtemeters
- rustige duurloop
- bootcamp
- verkenning parcours op rustig tempo

Heb voor de gelegenheid wel wat nieuwe schoenen gekocht. Voornamelijk vanwege de combinatie off-road / gewicht.

Morgen maar eens testen 👍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6HBMbzMv2u1Grfou7-6btlSlEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hShEbTsAmTxRmVvQjjorJRS1.jpg?f=fotoalbum_large

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
elastiek schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:16:
[...]

Dat is toch de versie met die soort van sok? Loopt dat prettig?
De 6 heeft die sok nog niet, de 8 wel. Dus ik ga het ontdekken hoe dat loopt. Ik hoor vooral positieve geluiden dat het troep uit je schoenen houdt.
[...]

Als webshop ken ik ze niet, maar drie jaar geleden heb ik de Sense Ride gekocht in hun vestiging in Turku, Finland. Mooie grote zaak met alles wat je nodig hebt voor buitensporten en buiten zijn.
(y)
Rudedadude schreef op maandag 19 juli 2021 @ 17:18:
[...]

Ik heb na de eerste dag in de bergen weer eens echte spierpijn in m'n bilspieren en bovenbenen. Meteen in een rondje 1500 hoogtemeters gemaakt op 20km (door horloge vergeten van pauze af te halen wat stukjes gemist her en der). En in 1 ruk van 700 meter naar 2100 meter doorstijgen was ook weer even wennen. Kortom: even een paar weken weinig tempo, heel veel hoogtemeters en lang onderweg zijn (die 20km kostte me ruim 3,5 uur en ik heb toch echt hardgelopen waar ik dat kon). Dit jaar had ik nog helemaal niets aan hoogtemeters getraind en in dat opzicht viel het me niet tegen.
Klinkt bekend ;) Ik heb meestal de eerste twee dagen wat spierpijn, daarna wordt het bij mij met de dag beter :) Veel plezier daarzo!
Rene schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:17:
Via mijn werk een lokale “challange” aangegaan.

https://www.strava.com/segments/768720

Ruim 300 meter klimmen met een gemiddeld stijgingspercentage van 47,5%.
[...]
Mooie uitdaging! Ik "liep" vorige week iets vergelijkbaars. Best een pijnlijk verhaal met je hartslag continu rond de lactaatdrempel en schreeuwende spiertjes :P

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Krylinck
Update van mijn kant, voor de mensen die me nog kennen hier 😅 nou ja, zo erg zal het niet zijn, maar echt hardlopen voelt wel als lang geleden. Intussen ben ik er ruim een half jaar uit nadat mijn hielen in januari zijn geattaqueerd door de orthopeed, maar langzaamaan lijkt er wat meer mogelijk te zijn. Vorige week heb ik een testloopje gedaan om te kijken hoe de hielen zich zouden houden en toen heb ik zomaar 9 kilometer hardgelopen. De eerste paar honderd meter gingen heel soepel en voelden vrijwel normaal. Daarna begonnen de aanhechtingen van m'n achillespezen op te spelen. Elke 1-1,5 kilometer rust houden leek te werken, maar toch liep ik de dag erna als een pinguïn.

Vandaag heb ik dus wat minder ver gelopen, in totaal ruim 7 kilometer met veel rustmomenten om de boel op te rekken. Helaas was de gevoeligheid aan de aanhechtingen ook na 8 dagen nog niet verdwenen en de eerste kilometer voelde heel slecht aan. Na het oprekken ging het ineens heel makkelijk, maar over de loop van de tijd werd het weer wat vervelender. Het gekke is dat een versnelling zorgt voor een minder pijnlijk gevoel, maar direct na de versnelling wel zorgt voor extra vermoeidheid en pijn. Op een gegeven moment hielp de rustpauze ook niet meer om het vervelende gevoel weg te krijgen, dus ik was blij dat ik bijna thuis was. Al met al loop ik nu wederom als een pinguïn, waarbij de aanhechtingen lastig doen als ze mee moeten doen met de beweging. Afwikkelen doet dus meer pijn dan landen, maar bij beide bewegingen spelen de kuitspieren een rol.

Toch heb ik 3x400 meter versnellend kunnen lopen en de tijden waren niet eens slecht. Ze varieerden van 68 tot 71 seconden, als ik het me goed herinner. En dat na een virtuele fietswedstrijd gisteren + een FTP-test en de mont "VenTop" op Zwift allebei op de dag ervoor. Het lijkt een kwestie van weer regelmatig gaan lopen, maar de komende tijd zit meer dan 1x per week er nog niet in. Vanwege de verhuizing wil ik toch eens bij een lokale atletiekvereniging gaan buurten. Ik heb even op de baan van AV Valkenswaard gelopen, maar ben er nog niet uit of ik me bij die vereniging wil aansluiten of bij de AV in Veldhoven, een paar kilometer verderop. In ieder geval is het positief dat er weer een beetje perspectief lijkt te komen :)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:18
Krylinck schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:47:
Update van mijn kant, voor de mensen die me nog kennen hier 😅 nou ja, zo erg zal het niet zijn, maar echt hardlopen voelt wel als lang geleden. Intussen ben ik er ruim een half jaar uit nadat mijn hielen in januari zijn geattaqueerd door de orthopeed, maar langzaamaan lijkt er wat meer mogelijk te zijn. Vorige week heb ik een testloopje gedaan om te kijken hoe de hielen zich zouden houden en toen heb ik zomaar 9 kilometer hardgelopen. De eerste paar honderd meter gingen heel soepel en voelden vrijwel normaal. Daarna begonnen de aanhechtingen van m'n achillespezen op te spelen. Elke 1-1,5 kilometer rust houden leek te werken, maar toch liep ik de dag erna als een pinguïn.

Vandaag heb ik dus wat minder ver gelopen, in totaal ruim 7 kilometer met veel rustmomenten om de boel op te rekken. Helaas was de gevoeligheid aan de aanhechtingen ook na 8 dagen nog niet verdwenen en de eerste kilometer voelde heel slecht aan. Na het oprekken ging het ineens heel makkelijk, maar over de loop van de tijd werd het weer wat vervelender. Het gekke is dat een versnelling zorgt voor een minder pijnlijk gevoel, maar direct na de versnelling wel zorgt voor extra vermoeidheid en pijn. Op een gegeven moment hielp de rustpauze ook niet meer om het vervelende gevoel weg te krijgen, dus ik was blij dat ik bijna thuis was. Al met al loop ik nu wederom als een pinguïn, waarbij de aanhechtingen lastig doen als ze mee moeten doen met de beweging. Afwikkelen doet dus meer pijn dan landen, maar bij beide bewegingen spelen de kuitspieren een rol.

Toch heb ik 3x400 meter versnellend kunnen lopen en de tijden waren niet eens slecht. Ze varieerden van 68 tot 71 seconden, als ik het me goed herinner. En dat na een virtuele fietswedstrijd gisteren + een FTP-test en de mont "VenTop" op Zwift allebei op de dag ervoor. Het lijkt een kwestie van weer regelmatig gaan lopen, maar de komende tijd zit meer dan 1x per week er nog niet in. Vanwege de verhuizing wil ik toch eens bij een lokale atletiekvereniging gaan buurten. Ik heb even op de baan van AV Valkenswaard gelopen, maar ben er nog niet uit of ik me bij die vereniging wil aansluiten of bij de AV in Veldhoven, een paar kilometer verderop. In ieder geval is het positief dat er weer een beetje perspectief lijkt te komen :)
Fijn dat het weer een beetje de goede kant opgaat!
Ik vraag me alleen wel af waarom je 3x400m op een best stevig tempo probeert als je al last van je aanhechtingen hebt. Had ik persoonlijk niet gedaan.
Gelijk 9 km lijkt me trouwens ook wat veel. Misschien toch wat kleiner beginnen en rustiger opbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

InZane schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:30:
[...]Gelijk 9 km lijkt me trouwens ook wat veel. Misschien toch wat kleiner beginnen en rustiger opbouwen?
Mee eens. Mijn opbouwschema na een zware blessure begint met een kernprogramma van 3x1 minuut joggen met 1-2 minuten wandelen tussendoor (met in- & uitwandelen ipv dat hardlopend te doen).
Met ca een half uurtje kon de schoen al weer uit...
In totaal ca 10 weken opbouwen en dan een overgang naar het schema van de wedstrijdgroep maken.
@Krylinck Succes verder, je bent iiig wel weer "op gang", maar houd het heel... (y)

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 20-07-2021 08:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Mooi dat het de goede kant op gaat @Krylinck (y)

Ik hoop altijd maar met de medische achtergrond die je hebt dat je weet waar je mee bezig bent, want vind je herstel tempo's altijd vrij fanatiek :)

Dus misschien een disclaimer eronder zetten dat dit soort loopjes niet voor iedereen geschikt zijn die uit een blessure komen :P

Verder hier maar besloten om geen marathon schema te volgen maar ga de omvang wat opschroeven. verwacht dat m'n tempo wel goed zit, dus ga m'n week omvang van pakweg 60km opschroeven naar een km of 100. Qua weekomvang hou ik globaal dit schema aan, maar loop te graag met andere dus lastig om de rest mee te krijgen met mijn schema :)

[ Voor 39% gewijzigd door Tinusvolkel op 20-07-2021 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Tinusvolkel schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:56:

Ik hoop altijd maar met de medische achtergrond die je hebt dat je weet waar je mee bezig bent, want vind je herstel tempo's altijd vrij fanatiek :)

Dus misschien een disclaimer eronder zetten dat dit soort loopjes niet voor iedereen geschikt zijn die uit een blessure komen :P

Verder hier maar besloten om geen marathon schema te volgen maar ga de omvang wat opschroeven. verwacht dat m'n tempo wel goed zit, dus ga m'n week omvang van pakweg 60km opschroeven naar een km of 100. Qua weekomvang hou ik globaal dit schema aan, maar loop te graag met andere dus lastig om de rest mee te krijgen met mijn schema :)
Ik zie daar echt tijden op staan die, waarbij ik echt heel erg stuk ga. Nee voorlopig ben ik daar nog niet. Ik ben al blij dat ik nu op de 45km in de week zit zonder echt blessures en maar daar moet ik wel echt voor werken. Toch moet ik wel zeggen dat meer lopen er wel voor zorgt dat je makkelijk harder loopt. Althans dat gevoel heb ik

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

[...]

Hier iig gisteren de Halve Marathon van Helmond gelopen. Door het weer (een graad of 20 met luchtvochtigheid van 83%) verwachte ik er niet te veel van... verder de 2 dagen ervoor 2 kinderfeestjes gehad waar ik qua eten niet echt een hele gezonde optie had. De 2de dag had ik een broodje tonijn maar heb ook nog wat overgebleven friet en snacks gegeten.

De heenweg er naar toe ging het ook al lekker, toen ik er bijna was (enkele reis was pakweg een half uurtje) kwam ik erachter dat ik m'n steunzolen vergeten was... Dus snel de vrouw gebeld die mij tegemoet reed, waardoor ik uiteindelijk een kwartier voor de start aankwam, dus snel nog een gelletje ingenomen (weet eigenlijk niet of dat van te voren nu heeft :? ) en wat sportdrank meegenomen in het startvak. Daar nog een beetje wat rond gesprongen (moesten op 1.5m blijven staan totdat we naar de echte start mochten lopen) wat m'n warming-up was.

Toen uiteindelijk het startschot klonk gingen de meeste er als een speer vandoor, ik had mij voorgenomen om te kijken wat m'n hartslag deed bij net onder de 4:00 /km dus werd in het begin veel ingehaald. Het tempo voelde (waarschijnlijk door de nieuwe schoenen >:) ) best langzaam aan, en m'n hartslag bleef nog mooi rond de 150 (m'n max zit rond de 178) Dus dat zat ondanks het weer wel prima :)

Tijdens het lopen probeerde ik groepjes te vinden met hetzelfde tempo echter waren de lopers die er als een speer vandoor gingen al snel terug gezakt in tempo, want als ik aansloot en een praatje maakte (wat bij andere lopers nogal wat lastiger ging wat dan voor jezelf weer positieve energie geeft) kwam ik erachter dat ze eigenlijk onder de 4:00 wilde lopen maar dat liepen ze (volgens mijn horloge icm Stryd) niet. Dus ik ging maar weer lekker door op m'n eigen tempo.

En dit tempo (en het inhalen van lopers) heb ik mooi tot het einde vol kunnen houden, Verder bij 30 en 60 minuten een gelletje genomen (de 2de glipte zelfs nog uit m'n handen...) Ook had ik m'n eigen drinken bij, dus kon mooi bij de drankposten water over m'n hoofd gooien.

In de laatste km zat er nog een klein versnellinkje in waardoor ik nog 1 iemand kon inhalen wat uiteindelijk resulteerde in een 11de plek (deden totaal iets van 300 mannen en vrouwen mee) echter kwam ik er te laat achter dat een sub 1:23 erin zat maar kwam nog redelijk fris de finish over met een eindtijd van 1:23:15 *O*
Dus toch weer 8 seconden van m'n PR af ondanks de omstandigheden :) Dus er er moet nog meer in zitten.

Al met al weer een mooie dag en ben iig blij met m'n nieuwe schoenen en PR, heb iig het idee dat ze echt wel meewerken.
@Krylinck Top dat je weer op weg terug bent (y) d:)b

Lekker man, mooi verhaal en super tijd! Gezien de omstandigheden heb je zeker nog marge.

Afgelopen weekend wel nog gelopen, maar gewone trainingsrondjes en veel aanpassingen qua route. De meeste looproutes die ik heb gaan allemaal langs de langs, rustig qua auto's en veel rechtdoor. Alleen gaf dat afgelopen weekend nogal wat problemen om daar te lopen. op 40 meter van ons huis vandaan stonden allemaal big bags met zand, had de gemeente een nooddijk gebouwd en plastic over de weg gespannen om het water tegen te houden, mócht er een dijk breken. Spannende tijden dus.

Gedwongen door het water (& ramptoerisme) heb ik dus andere routes moeten bedenken, zodoende besloten om Duitsland eens te gaan verkennen. Maar qua tempo moet ik écht nog even wennen aan het nieuwe schema. Gezien mijn laatste 5 & 10k is mijn AND van 4.05 naar 3.55 gegaan. Dat wil zeggen dat mijn trainingstempo's ook omhoog zijn gegaan. Afgelopen week had ik er wel wat moeite mee moet ik eerlijk zijn, maar dat kan er ook mee te maken hebben dat ik de 10k nog vers in de benen had. Bij deze wedstrijd ben ik toen echt heel diep moeten gaan, dus waarschijnlijk iets langer herstel nodig dan normaal het geval is.

Afgelopen zondag een loop van 80' gepland, maar ook hier kreeg ik van Garmin alleen maar negatieve feedback terug :+. Herstel van 58 uur, Vo2 van 62 naar 60. Nadat de loop erop zat meteen douchen en op de fiets richting het vaccinatiecentrum voor de 2e Pfizer. Die heeft ervoor gezorgd dat ik zondagavond en gisteren niks waard was, heb de hele dag op de bank gelegen en ben maar voor de 3e keer aan Breaking Bad begonnen :+, voor de geïnteresseerden, heb seizoen 1 al helemaal af.

Vanavond maar weer eens rustig proberen of alles weer werkt en opbouwen richting de HM in september :)

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:56:

Gevalletje 'Do as I say, not as I do' ?
Ben ik zelf ook heel goed in ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
Mooie tijd @Tinusvolkel! Ik had nog gekeken of ik tijdens de vakantie nog mee kon doen, ik ben in de buurt, maar helaas was de inschrijving al gesloten.
@Krylinck Ik weet niet of het de bedoeling is dat je kroontjes pakt in je opbouwfase O-)
@Roozzz Lekker hoor! Zag mooie loopjes voorbij komen op Strava, leuk dat je je in zulk gezelschap mocht beleven.
@Calitomnication Alles wel droog kunnen houden thuis? Wat een ellende bij jullie zeg!

Wij zijn dus lekker op vakantie, we fietsen vooral regelmatig met de kinderen en ik heb in de eerste week toch 3 loopjes weten te doen. Heerlijke omgeving om te lopen, maar het lopen zelf viel na het eerste supersoepele loopje wel wat tegen. Eergisteren flink last van de warmte. Vanavond weer lekker de hort op, de ASR punten moeten ook verdiend worden :+ Het nadeel van een betere conditie is dat ik mijn recreatieve fietsrondjes niet meer met een hartslag fiets die hoog genoeg is voor wat punten. Gisteren ruim 3 uur gefietst maar op een hartslag van iets boven de 50%, dus dat leverde noppes op. Vanavond rustig hobbelen 8)

Wel veel actief herstel op de vakantie: wandelen, zwemmen, fietsen op lage intensiteit, etc.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
GerGio schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:15:
[...]

Ik zie daar echt tijden op staan die, waarbij ik echt heel erg stuk ga. Nee voorlopig ben ik daar nog niet. Ik ben al blij dat ik nu op de 45km in de week zit zonder echt blessures en maar daar moet ik wel echt voor werken. Toch moet ik wel zeggen dat meer lopen er wel voor zorgt dat je makkelijk harder loopt. Althans dat gevoel heb ik
Waarschijnlijk heb je het al eens verteld maar heb jij ook als doel een sub 3 uur?
Iig daar zijn deze tempo's op gebaseerd.
Calitomnication schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:17:
[...]

@Krylinck Top dat je weer op weg terug bent (y) d:)b

Lekker man, mooi verhaal en super tijd! Gezien de omstandigheden heb je zeker nog marge.
Idd normaal is het niks met deze omstandigheden, dus benieuwd wat er in zit met ideale omstandigheden :)
Afgelopen weekend wel nog gelopen, maar gewone trainingsrondjes en veel aanpassingen qua route. De meeste looproutes die ik heb gaan allemaal langs de langs, rustig qua auto's en veel rechtdoor. Alleen gaf dat afgelopen weekend nogal wat problemen om daar te lopen. op 40 meter van ons huis vandaan stonden allemaal big bags met zand, had de gemeente een nooddijk gebouwd en plastic over de weg gespannen om het water tegen te houden, mócht er een dijk breken. Spannende tijden dus.

Gedwongen door het water (& ramptoerisme) heb ik dus andere routes moeten bedenken, zodoende besloten om Duitsland eens te gaan verkennen. Maar qua tempo moet ik écht nog even wennen aan het nieuwe schema. Gezien mijn laatste 5 & 10k is mijn AND van 4.05 naar 3.55 gegaan. Dat wil zeggen dat mijn trainingstempo's ook omhoog zijn gegaan. Afgelopen week had ik er wel wat moeite mee moet ik eerlijk zijn, maar dat kan er ook mee te maken hebben dat ik de 10k nog vers in de benen had. Bij deze wedstrijd ben ik toen echt heel diep moeten gaan, dus waarschijnlijk iets langer herstel nodig dan normaal het geval is.
Waar staat AND precies voor? Anaerobe .....?
Afgelopen zondag een loop van 80' gepland, maar ook hier kreeg ik van Garmin alleen maar negatieve feedback terug :+. Herstel van 58 uur, Vo2 van 62 naar 60. Nadat de loop erop zat meteen douchen en op de fiets richting het vaccinatiecentrum voor de 2e Pfizer. Die heeft ervoor gezorgd dat ik zondagavond en gisteren niks waard was, heb de hele dag op de bank gelegen en ben maar voor de 3e keer aan Breaking Bad begonnen :+, voor de geïnteresseerden, heb seizoen 1 al helemaal af.
Hier as maandag de 2de prik, heb van de eerste best veel last gehad dus nu wil ik ervoor zorgen dat m'n lichaam iets meer uitgerust is, dus zondag een rustdagje denk ik.
Vanavond maar weer eens rustig proberen of alles weer werkt en opbouwen richting de HM in september :)
Geen hele marathon op de planning? maar welke ga je lopen en wat voor tijd heb je in gedachten?
Arjan90 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:50:
Mooie tijd @Tinusvolkel! Ik had nog gekeken of ik tijdens de vakantie nog mee kon doen, ik ben in de buurt, maar helaas was de inschrijving al gesloten.
@Krylinck Ik weet niet of het de bedoeling is dat je kroontjes pakt in je opbouwfase O-)
@Roozzz Lekker hoor! Zag mooie loopjes voorbij komen op Strava, leuk dat je je in zulk gezelschap mocht beleven.
@Calitomnication Alles wel droog kunnen houden thuis? Wat een ellende bij jullie zeg!
Jammer, aan je Strava te zien ben je idd in de buurt
Wij zijn dus lekker op vakantie, we fietsen vooral regelmatig met de kinderen en ik heb in de eerste week toch 3 loopjes weten te doen. Heerlijke omgeving om te lopen, maar het lopen zelf viel na het eerste supersoepele loopje wel wat tegen. Eergisteren flink last van de warmte. Vanavond weer lekker de hort op, de ASR punten moeten ook verdiend worden :+ Het nadeel van een betere conditie is dat ik mijn recreatieve fietsrondjes niet meer met een hartslag fiets die hoog genoeg is voor wat punten. Gisteren ruim 3 uur gefietst maar op een hartslag van iets boven de 50%, dus dat leverde noppes op. Vanavond rustig hobbelen 8)

Wel veel actief herstel op de vakantie: wandelen, zwemmen, fietsen op lage intensiteit, etc.
Vanmorgen met hardlopen ook maar 100 punten gehaald, maar ga qua stappen wel de 15000 aantikken vandaag dus heb dan alsnog 200 punten.
Met fietsen heb je idd dat voordeel van stappen niet. Vorige week had ik met een paar hartslagen marge net de 60% aangetikt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
[...]

Uiteraard wel gelopen!

Zondagochtend weer intervaltraining gedaan met andere liefhebbers van pijn. Was op tijd klaar die ochtend, dus even rustig de tijd genomen voor een stukje inlopen, WU en wat loopscholing en 5 keer een trap op en neer rennen. Goed voor je hartslag trouwens :+ De kern bestond verder uit 5x100, 5x200,5x300m met iedere keer dezelfde afstand herstel.
Weinig gemerkt van het 2e Pfizer shot van de dag ervoor. Heel iets stijf in de schouder, maar stukken minder dan na het eerste shot.

Strava: https://www.strava.com/activities/5645615541

Gisteravond wou ik gewoon een easy peasy rondje lopen, maar was een beetje inspiratieloos, dus heb Garmin maar een route in mekaar laten flansen. M'n vrouw was gezellg op de fiets mee en kilometers tikten lekker weg. Schouder alweer 99% ok, lage hartslag, rustige ademhalding en keurig vlak gelopen. Niks te klagen.

Strava: https://www.strava.com/activities/5654047735

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Tinusvolkel schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:38:

Waar staat AND precies voor? Anaerobe .....?
Correct, Anaerobe Drempel, was me aan het afvragen of de term AND begrepen zou gaan worden en heb de gok gewoon genomen. Living on the edge he :+
[...]

Hier as maandag de 2de prik, heb van de eerste best veel last gehad dus nu wil ik ervoor zorgen dat m'n lichaam iets meer uitgerust is, dus zondag een rustdagje denk ik.
Lijkt me wel verstandig, denk dat mijn te krappe planning ook wel mee heeft gespeeld. Had gewoon geen tijd om te eten of uit te rusten.

@Tinusvolkel @Arjan90 Voor ons viel het gelukkig wel mee. Hoewel we tegen het evacuatiegebied wonen was er voor ons huis geen gevaar. Dit omdat wij op een heuvel en daarme ongeveer 2 meter hoger dan onze buren wonen. De nooddijk was op het kruispunt geplaatst, waarvan 3 richtingen in het evacuatiegebied liggen, maar omdat de weg bij ons direct gaat stijgen kan het water er gewoon niet komen. Of ja, kan wel, maar dan heeft heel Venlo een probleem :+ ;)

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Tinusvolkel schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:38:
[...]

Waarschijnlijk heb je het al eens verteld maar heb jij ook als doel een sub 3 uur?
Iig daar zijn deze tempo's op gebaseerd.
Nee zeker niet.

De doelen die ik me nu gesteld heb zijn de volgende.

1. Op een gezonde manier opbouwen naar het comfortabel lopen van een Marathon
De reden is dat ik ooit een Ironman wil gaan doen, maar daarvoor moet ik wel al vermoeit een marathon kunnen lopen. Dus ik wil dat enigszins op goede manier kunnen doen.
2. Het lopen van de 7 heuvelenloop met een snelheid van 5 min/km, dat is nu mijn 10km pace dus dat betekend dat ik dat nog wel iets langer vol moet gaan houden.
3. Het zou leuk zijn om mijn halve marathon pr te breken die nu op 1.50.44 staat. Maar toen speelde ik vals want toen woonde ik op 2000m hoogte en de halve marathon was op zeeniveau.

Maar in die volgorde wel een beetje

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Calitomnication schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:45:
[...]

Correct, Anaerobe Drempel, was me aan het afvragen of de term AND begrepen zou gaan worden en heb de gok gewoon genomen. Living on the edge he :+
Dacht zal wel weer een of ander Garmin term zijn die ik niet ken >:)
[...]

Lijkt me wel verstandig, denk dat mijn te krappe planning ook wel mee heeft gespeeld. Had gewoon geen tijd om te eten of uit te rusten.

@Tinusvolkel Voor ons viel het gelukkig wel mee. Hoewel we tegen het evacuatiegebied wonen was er voor ons huis geen gevaar. Dit omdat wij op een heuvel en daarme ongeveer 2 meter hoger dan onze buren wonen. De nooddijk was op het kruispunt geplaatst, waarvan 3 richtingen in het evacuatiegebied liggen, maar omdat de weg bij ons direct gaat stijgen kan het water er gewoon niet komen. Of ja, kan wel, maar dan heeft heel Venlo een probleem :+ ;)
@Arjan90 Toonde belangstelling O-) maar mooi dat het bij jullie mee valt en dat je weinig risico loopt.
Maar idd een ellende daar... :/
GerGio schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:47:
[...]

Nee zeker niet.

De doelen die ik me nu gesteld heb zijn de volgende.

1. Op een gezonde manier opbouwen naar het comfortabel lopen van een Marathon
De reden is dat ik ooit een Ironman wil gaan doen, maar daarvoor moet ik wel al vermoeit een marathon kunnen lopen. Dus ik wil dat enigszins op goede manier kunnen doen.
Is een marathon lopen sowieso gezond :?
2. Het lopen van de 7 heuvelenloop met een snelheid van 5 min/km, dat is nu mijn 10km pace dus dat betekend dat ik dat nog wel iets langer vol moet gaan houden.
Misschien tot daar, maar dan moet dat wel lukken, je kan je de eerste 11 helemaal geven, daarna is het berg af.
3. Het zou leuk zijn om mijn halve marathon pr te breken die nu op 1.50.44 staat. Maar toen speelde ik vals want toen woonde ik op 2000m hoogte en de halve marathon was op zeeniveau.

Maar in die volgorde wel een beetje
ah deze dus >:)

[ Voor 34% gewijzigd door Tinusvolkel op 20-07-2021 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@GerGio Mooi doel! Triathlons speelt ook in mijn hoofd, misschien bij mij juist wel voordat ik een marathon loop. Meeste voorbereiding zou voor mij in het zwemmen zitten qua training. Fietsen en lopen geloof ik wel, maar dat vergt dus nog wel wat qua voorbereiding. Voor mij dan wel de "korte" variant met 1,5km zwemmen, 40km fietsen en 10km hardlopen. Om die afstanden op te rekken naar respectievelijk 1,9km, 90km en 21,1km vind ik wel erg veel :D Ik geloof dat ze die laatste de echte Iron Man noemen, maar mensen. Respect als je dat kan!

[ Voor 9% gewijzigd door Arjan90 op 20-07-2021 14:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Arjan90 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:05:
@GerGio Mooi doel! Triathlons speelt ook in mijn hoofd, misschien bij mij juist wel voordat ik een marathon loop. Meeste voorbereiding zou voor mij in het zwemmen zitten qua training. Fietsen en lopen geloof ik wel, maar dat vergt dus nog wel wat qua voorbereiding. Voor mij dan wel de "korte" variant met 1,5km zwemmen, 40km fietsen en 10km hardlopen. Om die afstanden op te rekken naar respectievelijk 1,9km, 90km en 21,1km vind ik wel erg veel :D Ik geloof dat ze die laatste de echte Iron Man noemen, maar mensen. Respect als je dat kan!
Doe de echte ironman maar maal 2 ;)
De afstanden die jij noemt horen bij de Ironman 70.3
"bron"

[ Voor 4% gewijzigd door Tinusvolkel op 20-07-2021 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
Tinusvolkel schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:57:
[...]
Is een marathon lopen sowieso gezond :?

[...]
Misschien tot daar, maar dan moet dat wel lukken, je kan je de eerste 11 helemaal geven, daarna is het berg af.

[...]
ah deze dus >:)
Ik denk dat het tot een bepaalt niveau geen kwaad kan om een marathon te lopen. Ik denk alleen dat je er wel goed voor moet trainen en dat doet niet iedereen.

Ik heb geen idee van het parcours van zeven heuvelen loop maar dat klinkt niet slecht.

Nee, nee eerlijk gelopen, ik woonde toen in Kunming (China) en liep de halve marathon in Shanghai.
Arjan90 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:05:
Ik heb een kwart gedaan, dat was redelijk goed te doen. Die halve ga ik ook wel overleven. Maar die hele
dat wordt toch wel een serieuze uitdaging. Maar gelukkig hoeft die niet morgen gedaan te worden. Ik wil hem rond mijn 35ste doen dus ik heb nog een jaar of 2 en anders wordt het later

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Tinusvolkel schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:09:
[...]

Doe de echte ironman maar maal 2 ;)
De afstanden die jij noemt horen bij de Ironman 70.3
"bron"
Koekoek! Daar bedank ik helemaal voor _/-\o_ Maar eens een sprint versie doen als ik het zwemmen wat heb getraind (gelukkig kon ik vroeger goed zwemmen). Maar goed, dan moet ik in een ander topic zijn. Gaaf doel @GerGio!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Arjan90 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:40:
[...]

Koekoek! Daar bedank ik helemaal voor _/-\o_ Maar eens een sprint versie doen als ik het zwemmen wat heb getraind (gelukkig kon ik vroeger goed zwemmen). Maar goed, dan moet ik in een ander topic zijn. Gaaf doel @GerGio!
Haha ik ook, een halve heb ik ooit over een dagje verdeeld met een gunstige volgorde (eerst lopen dan zwemmen dan fietsen) maar ik wil denk ik ook nog wel is een keer een officiële halve ironman doen. Maar eerst maar is een marathon uitlopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Tinusvolkel schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:57:
[...]

Dacht zal wel weer een of ander Garmin term zijn die ik niet ken >:)
Nope, Garmin heeft 't over lactaatdrempel, ook wel bekend als anaerobe drempel of omslagpunt.
De term 'AND' kende ik ook nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
InZane schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:45:
[...]

Nope, Garmin heeft 't over lactaatdrempel, ook wel bekend als anaerobe drempel of omslagpunt.
De term 'AND' kende ik ook nog niet.
Ik ken hem als AD, zo wordt hij in ons schema ook wel genoemd bij de atletiek.

@Tinusvolkel Misschien ooit, al is het inderdaad maar verdeeld over de dag. Wat een uitputtingsslag zeg. Marathon staat voor jou al op het schema, dus pas maar op met wat je zegt :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Krylinck
@InZane @route99 @defusion @Tinusvolkel @Arjan90 Thanks voor de bezorgdheid heren. Het euvel is anders dan normale blessures, waar je iets hebt kapotgemaakt dat vervolgens klachten geeft. De situatie die leidde tot klachten is geheel opgeheven en de achillespezen zijn enkel verschoven tijdens de procedure. Niet losgemaakt dus. Al met al is het dan een kwestie van aansterken, dus oefeningen voor kracht en souplesse doen. Ik heb geen beperkingen ten aanzien van bewegen of sporten, behalve dat pijn de grens is.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet een beetje op moet passen. Het beste zou zijn om met het onderlichaam onder water hard te lopen, maar ik heb helaas geen onderwaterloopband :+ en heel eerlijk? Ga eens naar een atletiekbaan als je zo lang niet hebt kúnnen, maar wel wíllen lopen. Lastig om het tegen te houden. Maar ik zal beloven dat ik mezelf probeer in te houden ;)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
Tinusvolkel schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:45:
[...]

Haha ik ook, een halve heb ik ooit over een dagje verdeeld met een gunstige volgorde (eerst lopen dan zwemmen dan fietsen) maar ik wil denk ik ook nog wel is een keer een officiële halve ironman doen. Maar eerst maar is een marathon uitlopen....
Wedstrijd technisch is zwemmen, fietsen, lopen de meest gunstige volgorde. Want a het gevaar is veel minder als er frisse zwemmers in open water liggen dan zwemmers die al een marathon en 180km hebben gefietst daarnaast als je in een wetsuit moet zwemmen weet je ook dat zo'n ding makkelijk uit trekt dan aan trekt dus daarom is voor die volgorde gekozen.

Ik ga ook beginnen met een halve Ironman voordat ik een hele ga doen en misschien doe ik wel een aantal halve voordat ik een hele doe. Maar dan wil ik het lopen wel goed kunnen daarom heb ik me daar nu wat meer op gefocust. Daarnaast was het echt niet tof om soms in de regen te fietsten. Beter in de regen te hardlopen dus daarom had dat voorrang.

Al met al ben ik blij hoe het me de afgelopen dagen is vergaan sinds dat ik de 30km grens met lopen heb doorbroken. Mijn benen voelen niet heel slecht. Gisteren een herstel rondje gelopen en dat was prima. Beetje stijf in het begin en 4.5km was voldoende. Daarna nog een SAM (Strength and Mobilitie) training gedaan van 10min. Dus dat was een mooie work-out van een half uurtje.

Mijn fiets is weer gemaakt dus dat wordt vanavond een rondje fietsten en dan kunnen we morgen weer rennen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Totrail
Rustig lopen vind ik misschien wel het meest lastig aan hardlopen. Het lijkt vandaag zowaar een keer gelukt in m'n rustige loopje van 9km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Totrail schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:39:
Rustig lopen vind ik misschien wel het meest lastig aan hardlopen. Het lijkt vandaag zowaar een keer gelukt in m'n rustige loopje van 9km.
Tip zoek langzamere mede hardlopers, hier loop ik in m’n 1tje Max 6km echt langzaam, maar met collega’s lopen we regelmatig rondjes van een km of 12 waar we dan mooi een beetje bijbuurten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totrail
Tinusvolkel schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:52:
[...]

Tip zoek langzamere mede hardlopers, hier loop ik in m’n 1tje Max 6km echt langzaam, maar met collega’s lopen we regelmatig rondjes van een km of 12 waar we dan mooi een beetje bijbuurten.
Mmm, dat is wel een goed idee. Eigenlijk loop ik bijna altijd alleen. Ken ook niet zoveel medelopers onder vrienden/collega's. Tijd om nieuwe vrienden te maken dus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
Totrail schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 18:24:
[...]

Mmm, dat is wel een goed idee. Eigenlijk loop ik bijna altijd alleen. Ken ook niet zoveel medelopers onder vrienden/collega's. Tijd om nieuwe vrienden te maken dus ;)
Of je vrienden motiveren om mee te lopen

Jij doet je duurloop en hun doen hun tempo loop >:)

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

GerGio schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 19:58:
[...]

Of je vrienden motiveren om mee te lopen

Jij doet je duurloop en hun doen hun tempo loop >:)
Zo heb ik t met wat collega's wel gedaan, voor mij een net niet echte tempo loop en voor hun rustigjes aan en af en toe sprintjes trekken (ik was de enige die niet onderweg moest plassen) en gewoon genieten van de omgeving en gezellig kletsen. Bij mij met wat meer moeite. Halve marathon op 6:00/km.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-GeaR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:57
Ik ben sinds begin dit jaar aan het hardlopen en langzaam aan het opbouwen. Momenteel ren ik 2x in de week 10-12 km per keer. Gisteren kwam ik terug en had ik een bloeduitstorting onder mijn nagel. Zeer pijnlijk en ik denk omdat het komt doordat mijn middelste teen op de kleinere teen druk tijdens het rennen. Schoenmaat lijkt gewoon goed (andere voet geen problemen mee).

Heeft iemand een oplossing? Ik zat te denken aan teenspreiders of bijv. een stukje wc-papier tussen de twee tenen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steevo_S
X-GeaR schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:51:
Ik ben sinds begin dit jaar aan het hardlopen en langzaam aan het opbouwen. Momenteel ren ik 2x in de week 10-12 km per keer. Gisteren kwam ik terug en had ik een bloeduitstorting onder mijn nagel. Zeer pijnlijk en ik denk omdat het komt doordat mijn middelste teen op de kleinere teen druk tijdens het rennen. Schoenmaat lijkt gewoon goed (andere voet geen problemen mee).

Heeft iemand een oplossing? Ik zat te denken aan teenspreiders of bijv. een stukje wc-papier tussen de twee tenen...
Een pleister (niet zo'n Action China doosje) tussen je tenen en dan hou je het wel 10/12km uit. Kan ook zijn dat je schoenen te strak zijn in de punt en zo je tenen tegen elkaar worden gedrukt.

De hitte en luchtvochtigheid in Barcelona is echt onhoudbaar aan het worden, zweet al zodra ik mijn schoenen zie ;( ;( ;(

[ Voor 7% gewijzigd door Steevo_S op 21-07-2021 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Je zou ook kunnen overwegen om eens bij een podotherapeut langs te gaan. Misschien kan deze met steunzolen de stand van de tenen net iets aanpassen waardoor de druk weg is :).
Een teenspreider heb ik vroeger ook weleens gehad, maar die dingen zijn op dagdagelijkse basis nog wel te accepteren, maar qua sporten kan ik ze niet aanbevelen. Gaat schuiven, schuren, niet hee ideaal :)

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-05 12:19

Geen idee of het wat is, maar zag bij Decathlon hardloopsokken met tenen (zoals een handschoen). Misschien dat zoiets helpt.

[edit]
Staat bij dat het idd tegen blaren zou moeten werken.

Iemand anders ervaring mee?

https://www.decathlon.nl/...308500?mc=8554046&c=ZWART

[ Voor 12% gewijzigd door UdiBenLudi op 22-07-2021 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:02
Ik loop al een tijd op Injinji teen(hardloop)sokken, vind ze erg fijn.
Heb allerlei variaties, van dun tot dik en van laag tot hoog. Die van Decathlon zijn hetzelfde idee voor een schappelijkere prijs zo te zien :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
UdiBenLudi schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:47:
[...]

Geen idee of het wat is, maar zag bij Decathlon hardloopsokken met tenen (zoals een handschoen). Misschien dat zoiets helpt.

[edit]
Staat bij dat het idd tegen blaren zou moeten werken.

Iemand anders ervaring mee?

https://www.decathlon.nl/...308500?mc=8554046&c=ZWART
Loop ik al jaren mee (van injinji dan, geen ervaring met de decathlon versie). Werkt uitstekend tegen wrijving tussen en rond de tenen en dus blaren als je die daar krijgt.

Voor een teen die knel zit lijkt het me geen oplossing. Dan denk ik eerder aan een ruimere toebox of evt voetversterkende oefeningen (indien schoen ruim genoeg is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-05 14:16
Die Decathlon sokken heb ik ook voor de trails en verdere afstanden. Niet dat ik snel blaren heb tussen of bij mijn tenen. Maar met natte sokken en als je verder gaat lopen is dit wel wat fijner dan gewone sokken. Maar ik trek net zo makkelijk de gewone decathlon sportsokken aan hoor.
Denk dat je idd eerder moet kijken naar waarom je teen plat gedrukt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:16
Vandaag even de nieuwe Nike Air Pegasus 37 getest.
Bekijk mijn activiteit op Strava:
https://strava.app.link/6Bgnz8Xg6hb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steevo_S
VinnyAMS schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:25:
Vandaag even de nieuwe Nike Air Pegasus 37 getest.
Bekijk mijn activiteit op Strava:
https://strava.app.link/6Bgnz8Xg6hb
Geslaagd? Niet geslaagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:16
Ja lopen echt heerlijk.
Besteld bij Zalando voor 114 eu en waren een dag later 91 euro. Verschil netjes terug gekregen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Totrail
Vanmiddag een intervaltraining gedaan. Nog even de benen aan het werk zetten voor de halve marathon van aankomende zondag. Een zelf uitgezette halve marathon welteverstaan, waarbij ik de afstand met een maat ga lopen die de afstand voor het eerst gaat lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elastiek
De Atletiekunie heeft een mooi overzicht van de Olympische Spelen gemaakt, met daarin alle tijden van de atletiekonderdelen waarop Nederlanders uitkomen: https://www.atletiek.nl/olympische-spelen-tokyo

Veel onderdelen voor ons midden in de nacht, maar gelukkig niet allemaal :)

[ Voor 3% gewijzigd door elastiek op 23-07-2021 11:27 ]

Pagina: 1 ... 133 ... 371 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.