Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:23

polthemol

Moderator General Chat
Hartloper schreef op maandag 5 juli 2021 @ 20:02:
[...]

Het is niet het antibioticagebruik op zich dat een probleem is, wel de infectie waarvoor je de antibiotica neemt.
misschien zinnige aanvulling:

van de week een stevige ingreep gehad in mijn kaak vanwege een infectie. Mijn normale rusthartslag is tussen de 55 en 48, die is nu een ruime 10 slagen gedaald (vanmorgen 40) na het weghalen/schoonmaken van die infectie. Ik mag vanavond terug voorzichtig gaan rennen (nou ja, beter gesteld, ik heb lang genoeg gezeurd dat mijn vriendin me dan een half uurtje het huis uit mietert met mijn hardloopschoenen erbij :P God wat werkt een paar dagen verplicht stil zitten me op mijn gemoed >.<), maar ben razend benieuwd wel wat dit oplevert qua belasting.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:05
Heb ze aangepast heren d:)b
En idd @Arjan90 ik moet die sub 3:00 idd nog is een keer gaan proberen... maar zoals je zelf al typt het is nog best lastig om de laatste 8 seconden eraf te lopen :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:20
Arjan90 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:07:
@elastiek Pfff, dat is zuur! Maar evengoed wel een hele mooie tijd, da's wel een snelle hoor!
Als ik MiLa-loper zou zijn, dan was dit inderdaad heel erg zuur. Maar als marathonloper vind ik dit alleen maar mooi. Het gaat me om de ervaring en niet om de tijd :P

Een aantal jaren geleden werkte ik met een ervaren (ultra)loper. En hij vond dat ik niet hard genoeg voor mezelf was in wedstrijden en dan met name in de laatste fase. Daarom ben ik drie jaar geleden mee gaan doen aan de baancompetitie. De eerste keren lagen de andere lopers na de finish kapot op de grond naar adem te happen. Ik stond daar dan bij en kon gelijk een gesprek voeren. M'n collega had dus gelijk. Inmiddels lukt het me beter om in de laatste fase van de wedstrijd door te pushen. Zo was ik gisteravond de eerste minuten na de wedstrijd ook behoorlijk van de wereld, net als de andere lopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
Tinusvolkel schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:13:
En idd @Arjan90 ik moet die sub 3:00 idd nog is een keer gaan proberen...
En dan wel op een gecertificeerd parcours/ de atletiekbaan met officiële tijdwaarneming... O-)

Die PR's van Strava zijn natuurlijk waardeloos. Ik heb volgens Strava al meerdere keren een sub-3 kilometer gelopen. De laatste keer was de eerste kilometer van een 6 minuten assessment run. Lijkt me toch niet dat dat klopt... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
elastiek schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:40:
[...]

En dan wel op een gecertificeerd parcours/ de atletiekbaan met officiële tijdwaarneming... O-)

Die PR's van Strava zijn natuurlijk waardeloos. Ik heb volgens Strava al meerdere keren een sub-3 kilometer gelopen. De laatste keer was de eerste kilometer van een 6 minuten assessment run. Lijkt me toch niet dat dat klopt... ;)
Bergaf wind mee, vliegende start >:)
Moest even denken aan de twitterpagina die @Calitomnication laatst deelde :)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E2pFWjkXwAEnW9v?format=jpg&name=small
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E2pFWjhWQAgj4an?format=jpg&name=small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
Tinusvolkel schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:53:
[...]
Bergaf wind mee, vliegende start >:)
En vervolgens een eervolle vermelding op dat Twitter-account (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
Arjan90 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:07:
@elastiek Volgende keer gewoon die medeloper volgen, als je vanaf 200m gaat versnellen bouw je de snelheid op in de bocht en kun je op het rechte stuk vliegen...
Ik lees je berichtje nog eens. Ik had dus ook verwacht dat de versnelling net voor de laatste bocht ingezet zou worden. Dus op +/- 250 meter voor de finish. Maar de versnelling werd al een bocht eerder ingezet, op +/- 350 meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:15
Voor al die korte afstanden op de baan geldt inderdaad: WZWWHSS. Je kan ook vaak harder dan je denkt, zeker gelet op adrenaline e.d. @elastiek Ik herken wel wat je zegt van het "kapot" gaan, dat heb ik ook. Ook bij mijn laatste 1.500m dacht ik: ja, als ik met iemand mee had kunnen gegaan was ik misschien wel een paar seconden sneller gegaan. Eigenlijk baal ik dan ook gelijk van mezelf, ondanks dat ik eigenlijk heel blij was met de gelopen tijd.
elastiek schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:33:
[...]

Ik lees je berichtje nog eens. Ik had dus ook verwacht dat de versnelling net voor de laatste bocht ingezet zou worden. Dus op +/- 250 meter voor de finish. Maar de versnelling werd al een bocht eerder ingezet, op +/- 350 meter.
Ow, dat vind ik inderdaad ook wel vroeg ja! Dan ging hij er al vroeg vandoor, frisse beentjes :D Aan de andere kant, bij 3.000m moet ik van de trainer ook bij de laatste 400m versnellen. Maar goed, dat is op de 1.000m wel een wat anders natuurlijk. Dan ga je al loeihard en moet je nóg sneller, een héél rondje!

Ach, je moet maar zo denken. Des te sneller je gaat, des te korter het duurt dat je kapot gaat en des te eerder je kan uitrusten :D

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• elastiek
Arjan90 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:36:
Ook bij mijn laatste 1.500m dacht ik: ja, als ik met iemand mee had kunnen gegaan was ik misschien wel een paar seconden sneller gegaan.
Het verschil was uiteindelijk 51 honderdsten, oftewel ~2,8 meter.
Ach, je moet maar zo denken. Des te sneller je gaat, des te korter het duurt dat je kapot gaat en des te eerder je kan uitrusten :D
Precies daarom loop ik ook zo hard. Ben ik eerder klaar en kan ik ook eerder aan het finish bier :9B

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Nog nagenietend van de trail van dit weekend kreeg ik een vrij spannend aanbod: ze doen in Montferland in de herfst weer een toppentrail, met de mogelijkheid om 'm over 2 dagen te doen. Dan doe je vrijdagavond een nachttrail van 15 kilometer en zaterdag een trail van 35. Dat is voor mij wel heel erg hardcore.

Iemand tips? Los van "DOE HET NIET!"

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 17:32

Spotter

Lichtnicht

GSX-MAN schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:13:
15 op training, 35 op karakter? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Spotter schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:46:
[...]

15 op training, 35 op karakter? ;)
Klinkt aannemelijk.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Nog nagenietend van de trail van dit weekend kreeg ik een vrij spannend aanbod: ze doen in Montferland in de herfst weer een toppentrail, met de mogelijkheid om 'm over 2 dagen te doen. Dan doe je vrijdagavond een nachttrail van 15 kilometer en zaterdag een trail van 35. Dat is voor mij wel heel erg hardcore.

Begin vast met carb-loading? :*)

Als je dit wil, zou ik gaan proberen wat meer te oefenen op dat soort belasting - dus probeer dit weekend eens een 8km 's avonds en de volgende ochtend een 15km. Kijk hoe dat voelt.
Je was redelijk kapot van die 28km maar ik had het idee dat het ook door de warmte kwam en gebrek aan trail-training? Dan dus dat ook maar gaan oefenen :P
En ... Als je nu al eigenlijk staat te popelen heb je het belangrijkste al voor elkaar; het mentale deel :D. De rest kan je veel makkelijker trainen :) ook je doorzettingsvermogen van die laatste 8km afgelopen weekend, je behoefte om hem uit te lopen, ongeacht snelheid, is iets dat denk ik wel belangrijk is om al in je rugzak te hebben.

En aangezien je die nog niet had - regenkleding.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:56
Al maandenlang word ik geplaagd door pijn aan mijn linkerachillespees. Deze pijn wordt vrijwel zeker veroorzaakt door spanning in de kuit. Vorig jaar is dit verholpen door het rechtzetten van mijn kuitbeen. Daarna ging ik als een speer, maar door de lockdown heb ik dat niet in een prestatieloop kunnen bevestigen.
Nu heb ik daar weer last van, maar de therapeut die mij toen heeft geholpen is zeer drukbezet. Gelukkig doe ik tegenwoordig ook aan wielrennen en zwemmen, dus ik kan mijn conditie op peil houden.
Een paar weken geleden heeft mijn vaste manueel therapeut het kuitbeen behandeld en mijn heup rechtgezet. Daarna was er minder spanning op mijn linkerbeen.
Nu wil ik nog eens een 10km onder de 40 minuten lopen. De laatste keer was 25 jaar geleden. De eerste 5km zijn niet mijn zorg, begin die jaar liep ik nog een sub-20 op de 5.
Het gaat natuurlijk om de tweede 5km. Maar door mijn blessure heb ik weinig kilometers kunnen maken, de laatste maanden zo'n 10 km per week.

Om de tweede 5km te simuleren heb ik vanochtend eerst een fietsrit gemaakt van 1u20 om daarna een rondje van 5km te lopen, doeltempo was 4:30/km.
Na het fietsen nog even een sanitaire stop gemaakt en een kop thee gedronken, daarna meteen weer naar buiten om te lopen.
In het begon vroeg ik me af of ik dat tempo wel vol zou kunnen houden, maar het ging heel goed. Sterker nog, elke kilometer ging sneller. Eerste km in 4:33, laatste in 4:09.Naar mijn gevoel had ik nog wat kilometers door kunnen gegaan. Ik had in ieder geval sneller gekund.
Dus ik heb gelukkig nog wat snelheid over. Als ik verstandig blijf trainen moet die sub-40 nog kunnen dit jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

elastiek schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:40:
[...]

Anders doe de klassieke Strava PR truc; 5x 200m (120%) met 5' herstel. PR gegarandeerd d:)b
Dan loop je overigens ook dikke kans om op Strava wankers te verschijnen :P

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
@GSX-MAN gezellig, ik doe de 35km op de Zaterdag. Sleep je er wel doorheen dan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek

Je hebt nog precies een kwartaal om er naartoe te trainen. En dat kan volgens mij heel goed met een 12-weeks marathonprogramma waardoor je die twee dagen lekker kunt uit lopen. Daarbij zou ik wel regelmatig de trails opzoeken om je trainingen af te werken. En ik zou ook af en toe het 's avonds en de volgende ochtend lopen simuleren door dat ook te doen met twee opeenvolgende trainingen.

Als je dan bij de 15km nachttrail niet te gek doet, heb je daar niet al te veel last van tijdens de 35km.

DOEN DUS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

elastiek schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:37:
[...]

Je hebt nog precies een kwartaal om er naartoe te trainen. En dat kan volgens mij heel goed met een 12-weeks marathonprogramma waardoor je die twee dagen lekker kunt uit lopen. Daarbij zou ik wel regelmatig de trails opzoeken om je trainingen af te werken. En ik zou ook af en toe het 's avonds en de volgende ochtend lopen simuleren door dat ook te doen met twee opeenvolgende trainingen.

Als je dan bij de 15km nachttrail niet te gek doet, heb je daar niet al te veel last van tijdens de 35km.

DOEN DUS!
Lastige is wel dat ik maar tijd heb voor één keer per week hardlopen. Dat maakt het schema moeilijk. Maar ik kijk wel even wat ik tijdens de 3 weken in Oostenrijk kan doen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Secsytime schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:37:
Boston 10 zijn binnen!

Zien er uit als deftige schoentjes.. straks maar even een rondje doen, hopelijk zijn ze vergelijkbaar met de zoom fly 3.

Edit: Net een klein rondje gedaan.. ik ben bang dat het winnaars zijn. @Tinusvolkel
En nog steeds tevreden?

lees op de adidas site het volgende en zijn idd wel een stukje zwaarder dan de vorige:
Maatvoering niet in lijn met voorgaande Boston-modellen (te groot). Carbonplaat en energyrods zijn voelbaar tijdens lopen en zijn bovendien pijnlijk. Schoen is 60 gram zwaarder dan zijn voorgangers. Adidas is met deze schoen de verkeerde weg in geslagen.
Maar in het zwart zijn ze inmiddels weer leverbaar :) en hij doet mee met kortingsacties, dus even kijken of ik nog een ING kortingscode kan bemachtigen voor 35% korting.
Afbeeldingslocatie: https://assets.adidas.com/images/w_600,f_auto,q_auto/d770625c78d0401dbc58ad1d00b4b17c_9366/Adizero_Boston_10_Schoenen_Zwart_H67513.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
GSX-MAN schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 10:24:
[...]
Lastige is wel dat ik maar tijd heb voor één keer per week hardlopen. Dat maakt het schema moeilijk. Maar ik kijk wel even wat ik tijdens de 3 weken in Oostenrijk kan doen.
Met één keer per week hardlopen zou ik er niet aan beginnen. Tenzij je minimaal nog twee keer in de week actief bezig bent met een andere duursport, zoals bijvoorbeeld wielrennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Tinusvolkel schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 10:58:

...dus even kijken of ik nog een ING kortingscode kan bemachtigen voor 35% korting.
Heb je ING? Stuur anders maar een PM.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:05

Zou deze zomer uitkomen, ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

elastiek schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:16:
[...]

Met één keer per week hardlopen zou ik er niet aan beginnen. Tenzij je minimaal nog twee keer in de week actief bezig bent met een andere duursport, zoals bijvoorbeeld wielrennen.
één keer sportschool, één keer schietbaan, dus nee.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
GSX-MAN schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:25:
[...]
één keer sportschool, één keer schietbaan, dus nee.
Ik las pas in de nieuwsbrief van de atletiekvereniging dat ze een nieuw startpistool wilden aanschaffen. Een elektronische, want voor het huidige startpistool had je een wapenvergunning nodig.

Als jij ook een wapenvergunning hebt, kan je je natuurlijk aanmelden als startschotvrijwilliger waarmee je alsnog onderdeel bent van het evenement O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

elastiek schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:18:
[...]

Ik las pas in de nieuwsbrief van de atletiekvereniging dat ze een nieuw startpistool wilden aanschaffen. Een elektronische, want voor het huidige startpistool had je een wapenvergunning nodig.

Als jij ook een wapenvergunning hebt, kan je je natuurlijk aanmelden als startschotvrijwilliger waarmee je alsnog onderdeel bent van het evenement O-)
Met de mijne mag ik echt geen startschoten doen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 14:00
GSX-MAN schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:23:
[...]

Met de mijne mag ik echt geen startschoten doen.
Ergens zie ik je al staan met een kalashnikov of iets dergelijks naast de atletiekbaan :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Roozzz schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:25:
[...]

Ergens zie ik je al staan met een kalashnikov of iets dergelijks naast de atletiekbaan :+
Sommige evenementen gebruiken wel een kanon, wat op zich natuurlijk gaaf is.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@Secsytime @Tinusvolkel, dat zijn nou dingen die ik niet kan begrijpen van Adidas.
De Boston was een schoen die vergelijkbaar was met de Pegasus van Nike. Goed voor de lange duurloop, je kunt er lekker op cruisen maar tempowerk is de schoen ook niet vies van. Eigenlijk een allround schoen dus, geschikt voor (bijna) alle soorten training.

Waarom besluit Adidas dan om de Boston in een keer om te bouwen naar een Zoom Fly 3? Wat weer meer een raceschoen is? Op de Zoom Fly ga ik geen rustige duurloop doen, die schoen trek ik alleen aan als er tempo moet worden gemaakt of tijdens een wedstrijd. Na de aankoop van de Vaporfly is de Zoom Fly echter mijn goto trainingsschoen voor alles wat met snelheid te maken heeft.

Adidas had toch beter de Boston gelijk kunnen houden en een nieuwe serie met carbon plaat oid kunnen starten, noem het dan de Boston Speed ofzo. Daarnaast kan ik niet begrijpen hoe het toch altijd komt dat grote merken zo dramatisch zijn in hun maatvoering. In de Boston 9 heb ik maat 9, maar de Boston 10 valt weer groter uit, dus moet ik waarschijnlijk een 8 hebben. Je zou toch verwachten dat Adidas iets maatvaster zou zijn. Zeker nu ze alle schoenen terugtrekken uit de hardloopwinkels en alleen nog maar via web gaan verkopen.

Ik ben een Nike loper (zoals de meeste hier wel weten) maar sinds 2012 loop ik op 1 maat; 9. Iedere schoen die ik van Nike heb (gehad (en dat zijn er serieus veel geweest de afgelopen jaren)) heeft maat 9 en die is nog nooit te groot of te klein geweest. Dus als Nike het voor elkaar kan krijgen, waarom andere merken dan niet?

[ Voor 11% gewijzigd door Calitomnication op 08-07-2021 13:45 ]

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Calitomnication schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:41:
@Secsytime @Tinusvolkel, dat zijn nou dingen die ik niet kan begrijpen van Adidas.
De Boston was een schoen die vergelijkbaar was met de Pegasus van Nike. Goed voor de lange duurloop, je kunt er lekker op cruisen maar tempowerk is de schoen ook niet vies van. Eigenlijk een allround schoen dus, geschikt voor (bijna) alle soorten training.

Waarom besluit Adidas dan om de Boston in een keer om te bouwen naar een Zoom Fly 3? Wat weer meer een raceschoen is? Op de Zoom Fly ga ik geen rustige duurloop doen, die schoen trek ik alleen aan als er tempo moet worden gemaakt of tijdens een wedstrijd. Na de aankoop van de Vaporfly is de Zoom Fly echter mijn goto trainingsschoen voor alles wat met snelheid te maken heeft.

Adidas had toch beter de Boston gelijk kunnen houden en een nieuwe serie met carbon plaat oid kunnen starten, noem het dan de Boston Speed ofzo. Daarnaast kan ik niet begrijpen hoe het toch altijd komt dat grote merken zo dramatisch zijn in hun maatvoering. In de Boston 9 heb ik maat 9, maar de Boston 10 valt weer groter uit, dus moet ik waarschijnlijk een 8 hebben. Je zou toch verwachten dat Adidas iets maatvaster zou zijn. Zeker nu ze alle schoenen terugtrekken uit de hardloopwinkels en alleen nog maar via web gaan verkopen.
Idd na het lezen van reviews ben ik erg aan het twijfelen, het minimalistische en het lichte gewicht van de boston serie bevielen mij wel, maar dat hebben ze nu net weggehaald. :/
Is er hier al iemand die de 10 daadwerkelijk heeft aangehad en die ook ervaring heeft met de oude serie?
Verder bevalt de puma mij ook goed, maar welke moet zou dan meer in lijn zijn met de bostons? de Velocity Nitro?

@AppieR iig alvast hartelijk dank voor je aanbod _/-\o_ als ik ze ga bestellen dan zie je de DM wel verschijnen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:01

Secsytime

Automagisch

[...]

En nog steeds tevreden?

lees op de adidas site het volgende en zijn idd wel een stukje zwaarder dan de vorige:

[...]

Maar in het zwart zijn ze inmiddels weer leverbaar :) en hij doet mee met kortingsacties, dus even kijken of ik nog een ING kortingscode kan bemachtigen voor 35% korting.
[Afbeelding]
Ik ben er nog erg tevreden over!
Calitomnication schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:41:

Ik ben een Nike loper (zoals de meeste hier wel weten) maar sinds 2012 loop ik op 1 maat; 9. Iedere schoen die ik van Nike heb (gehad (en dat zijn er serieus veel geweest de afgelopen jaren)) heeft maat 9 en die is nog nooit te groot of te klein geweest. Dus als Nike het voor elkaar kan krijgen, waarom andere merken dan niet?
De schoen is inderdaad te vergelijken met de Zoom Fly 3.. maar die gebruik ik overal voor, van lange duur tot intervallen. Voor wedstrijden gebruik ik ook de Vaporfly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:51
Tinusvolkel schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:03:
[...]
......Verder bevalt de puma mij ook goed, maar welke moet zou dan meer in lijn zijn met de bostons? de Velocity Nitro? .....
Volgens mij moet je dan de Deviate Nitro of de Deviate Nitro Elite hebben, met die is carbonplaatje en de Elite is nóg lichterderder, die heeft ongeveer de upper van de Liberate aka butterfly shoe :+

Of toch de Velocity, die wil ik zelf eigenlijk ook, nu voor €60 bij Zalando btw. Echt nodig? Neuh

[ Voor 11% gewijzigd door Frenz64 op 08-07-2021 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
[...]

En nog steeds tevreden?

[...]

[Afbeelding]
Is dat dan de trainingsversie van hun topschoen de Adidas Adizero Adios Pro ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Tinusvolkel schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:03:
[...]...
Idd na het lezen van reviews ben ik erg aan het twijfelen, het minimalistische en het lichte gewicht van de boston serie bevielen mij wel, maar dat hebben ze nu net weggehaald. :/
Is er hier al iemand die de 10 daadwerkelijk heeft aangehad en die ook ervaring heeft met de oude serie?
Verder bevalt de puma mij ook goed, maar welke moet zou dan meer in lijn zijn met de bostons? de Velocity Nitro?
...
Minimalistisch voor raceschoenen is echt wel uit, superschuim met carbonplaat is in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Hartloper schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:20:
[...]

Is dat dan de trainingsversie van hun topschoen de Adidas Adizero Adios Pro ?
Daar lijkt het idd wel op.
Hartloper schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:22:
[...]

Minimalistisch voor raceschoenen is echt wel uit, superschuim met carbonplaat is in.
Hmm misschien moet ik dan toch is naar een winkel om is te kijken hoe dat loopt...
En blijkbaar is de Adios 6 meer de opvolger van de Boston 9 dus kan altijd daar nog naar kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:25
Tinusvolkel schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:20:

Hmm misschien moet ik dan toch is naar een winkel om is te kijken hoe dat loopt...
En blijkbaar is de Adios 6 meer de opvolger van de Boston 9 dus kan altijd daar nog naar kijken :)
Ik loop al een paar jaar op de Adios 4, ik vind dit echt fijne loopschoen, zeer licht en strakke pasvorm (goed voor mijn smalle voeten) Ik heb ook een paar Boston 8 maar hier kreeg ik na een paar keer lopen blaren op mijn hiel, blijkbaar slip ik hier iets in dus deze liggen al een tijdje te verstoffen. De Adios zitten iets nauwsluitender dan de Boston.
Ik had wat mindere verhalen gelezen over de adios 5 maar de 6 lijkt weer wat beter, als mijn laatste paar adios 4 op zijn ga ik die bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Hartloper schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:22:
[...]

Wel grappig hoe dat zo'n proces gaat, in 2016 was was Nike druk bezig met de Free Run te promoten, minimalistisch was the way to go. Totaal geen support, geen inlay in de zool, je kon de schoen letterlijk dubbelvouwen.
Afbeeldingslocatie: https://www.borutoku.com/images/shoes/nike%20free%20run-151fci.jpg

Overigens wel spijt van dat ik deze nooit heb aangeschaft, in het Outlet stonden ze eens voor €50,-. Niet zozeer om mee te gaan hardlopen, maar eerder voor in het vliegtuig. Met de flyknit en flexibele zool lijken me dit toch de ultieme reisschoenen :P.

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 14:00
Calitomnication schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:18:
[...]

Overigens wel spijt van dat ik deze nooit heb aangeschaft, in het Outlet stonden ze eens voor €50,-. Niet zozeer om mee te gaan hardlopen, maar eerder voor in het vliegtuig. Met de flyknit en flexibele zool lijken me dit toch de ultieme reisschoenen :P.
Voeg daar een setje flexibele / elastische veters bij en je hebt de setup van de misses. Ideale reisschoen ja, hoewel zij er eerst ook nog de nodige kilometers op gemaakt heeft. Ze zijn ook nog behoorlijk slijtvast ook... Ik mis ze soms ook :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
Roozzz schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:24:
[...]
Voeg daar een setje flexibele / elastische veters bij en je hebt de setup van de misses. Ideale reisschoen ja, hoewel zij er eerst ook nog de nodige kilometers op gemaakt heeft. Ze zijn ook nog behoorlijk slijtvast ook... Ik mis ze soms ook :P
+1 voor het missen van deze fijne schoenen.

Inderdaad super slijtvast en daardoor de schoenen waarop ik tot nu toe de meeste kilometers heb kunnen lopen voordat ze aan vervanging toe waren 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
  • Laatst online: 01-09 12:44
RobinE schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:00:
[...]

Ik loop al een paar jaar op de Adios 4, ik vind dit echt fijne loopschoen, zeer licht en strakke pasvorm (goed voor mijn smalle voeten) Ik heb ook een paar Boston 8 maar hier kreeg ik na een paar keer lopen blaren op mijn hiel, blijkbaar slip ik hier iets in dus deze liggen al een tijdje te verstoffen. De Adios zitten iets nauwsluitender dan de Boston.
Ik had wat mindere verhalen gelezen over de adios 5 maar de 6 lijkt weer wat beter, als mijn laatste paar adios 4 op zijn ga ik die bestellen.
Ik heb de Adios 4, 5 en de Boston 9. De Adios 4 is in mijn beleving wel verreweg de beste van de 3 en de Boston de minste. Verschil tussen de 4 en de 5 is niet zo groot, maar op de 4 loop ik voor mijn gevoel net wat makkelijker en sneller. Ze zijn wel helemaal op inmiddels, dus ik ga er maar afscheid van nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Calitomnication schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:18:
[...]

Wel grappig hoe dat zo'n proces gaat, in 2016 was was Nike druk bezig met de Free Run te promoten, minimalistisch was the way to go. Totaal geen support, geen inlay in de zool, je kon de schoen letterlijk dubbelvouwen.
[Afbeelding]

Heel goede schoenen, mijn zoon heeft er nog op gelopen en kon er echt wel hard mee gaan. Maar niks van demping, die Nike free, niet geschikt voor meer dan 5 km op asfalt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:07
Begin de week goed ziek geweest, dus vandaag pas m'n eerste rondje van deze week. Toch altijd even afwachten hoe dat valt na het ziek zijn en het viel me niet helemaal tegen. Uiteindelijk 10km gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:42

Rudedadude

Maybe we were born to run

Hartloper schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 16:56:
[...]

Heel goede schoenen, mijn zoon heeft er nog op gelopen en kon er echt wel hard mee gaan. Maar niks van demping, die Nike free, niet geschikt voor meer dan 5 km op asfalt.
Ik heb en loop nog altijd op de Skechers variant hiervan, de Skechers Go Bionic. Die waren nog wat dunner en flexibeler. Fantastische schoen. Heb ik mijn eerste wedstrijd op gelopen, een halve marathon over de verlengde A5. Prima geschikt voor wat langer op asfalt dus ;)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
Mijn zoon is een voorvoetlander, en de schoen was nogal "natural running"-achtig, ik vond dat eigenlijk ideaal voor een jonge loper.

Persoonlijk denk ik dat minimalistische raceschoenen vooral geschikt zijn voor lichte lopers met een goede techniek.

[ Voor 31% gewijzigd door Hartloper op 11-07-2021 07:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hefaistos
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 05:29

hefaistos

feestelijk gehandicapt

Oeh een 35km trail over een kwartaal? Oh my, da's iets voor me om naar toe te trainen. Of nou ja trainen, de duurlopen uitbouwen.

:9~

Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

Zojuist weer een nieuw paar Nike Air Zoom Pegasus 37 besteld op nike.com voor 63 euro voor de geïnteresseerden.
Ondanks dat de 38 nu uit is hebben ze vrijwel alle maten van de 37 in de aanbieding (30% korting+ code).

Ik heb nog een paar nike free 3.0 flyknite uit 2014 liggen omdat ze inderdaad lekker makkelijk in en uitstappen. Tip: de veters zijn overbodig dus die kun je er gewoon uithalen. ;)
Voor rennen vond ik het echter de minste van heel de nike free range.

[ Voor 37% gewijzigd door Tazzios op 11-07-2021 16:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
Vandaag even een dag niet hardlopen, maar een beetje rust inbouwen. Ik wilde vanochtend op de MTB stappen maar ik werd wakker met benen die toch behoorlijk moe waren. Dus dan is een paar uur interval fietsen misschien niet het beste wat je kunt bedenken. Dus maar even wat rust gepakt. Waarschijnlijk stap ik vanmiddag nog wel even op de wielrenfiets maar dat is in elk geval een stuk relaxer dan de MTB.

De afgelopen dagen twee prima runs gedaan. De eerste op vrijdag. Vlakbij Kijkduin. Eerst 5km over het fietspas en toen 5km langs het strand terug. Ik wilde niet meteen 10km strand lopen en 5km leek met wel een goed begin. Het was lekker, maar wel zwaarder als dat ik had gedacht. Is niet erg, het was lekker weer en ik heb een heerlijk eind gelopen. Voor mij spieren een keer iets anders en dus wel goed.

Gisteren een duurloop gedaan van 16km. Ik kon nog wel mijn voeten voelen van vrijdag maar goed. Ik heb het met iets minder eten gedaan dan dat ik zou moeten wat ik na een km of 12 toch ging voelen. Toen moest ik er nog 4 naar huis dus dat was wel even doorbijten maar goed uiteindelijk toch gehaald. De snelheid zat er lekker in maar ook bleef mijn hardslag lager dan verwacht. Dus dat was een goed teken.

Daarnaast ben ik begin ik langzamer hand toch de voordelen te merken van het rekken en de mobiliteit training die ik aan het doen ben. Ik merk dat ik gewoon weg wat soepeler loop. Daarnaast de afgelopen dagen mijn voetboog gewoon een goed uitgerold met een balletje en mijn kuiten met een bal goed uitgerold en gevoelt waar de stijve plekken zaten en ze voelen ondanks dat ze wat moet zijn toch redelijk ontspannen dus dat is iets om aandacht aan te houden.

Al met al een lekker weekend met een aantal prima sport momenten

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 20:39
Tazzios schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:54:
Zojuist weer een nieuw paar Nike Air Zoom Pegasus 37 besteld op nike.com voor 63 euro voor de geïnteresseerden.
Ondanks dat de 38 nu uit is hebben ze vrijwel alle maten van de 37 in de aanbieding (30% korting+ code).

Ik heb nog een paar nike free 3.0 flyknite uit 2014 liggen omdat ze inderdaad lekker makkelijk in en uitstappen. Tip: de veters zijn overbodig dus die kun je er gewoon uithalen. ;)
Dat is een goede tip zoek nieuwe schoenen voor de langere afstanden HM en iets verder. Deze lijken me daar wel geschikt voor. Wat is de code die je meer korting geeft nu zijn ze namelijk 83 euro.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:01
xray79 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:03:
[...]
Wat is de code die je meer korting geeft nu zijn ze namelijk 83 euro.....
JULY21, dat gaf de website bij mij aan. Misschien moet je wel Member zijn ervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

@xray79 @jorikc moet inderdaad member zijn voor de code, kan mij niet herinneren dat ik daar iets speciaal voor heb moeten doen behalve account aanmaken.(account had ik al)

[ Voor 5% gewijzigd door Tazzios op 11-07-2021 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 20:39
Ik heb de app en ben dus member maar ik had niet via sale in de app gezocht dan krijg je idd korting te zien. Op de site staat het duidelijker vermeld dan in de app. Eens kijken welke schoenen lekker zitten (Pegasus 37 of de structure 23)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
GSX-MAN schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:34:
[...]

Sommige evenementen gebruiken wel een kanon, wat op zich natuurlijk gaaf is.
Voor de triathlon van Woerden bijvoorbeeld. Ik kwam wel een meter uit het water toen ze dat ding afschoten man nooit gedacht dat een zo'n klein ding zo'n knal kon geven

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:38
Tazzios schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:54:

Oef, leuke korting weer! Toch maar weer een paar bestellen dan. Kan voorlopig wel vooruit met 2 paar Pegasus in gebruik, 1 paar nieuw op de plank en dan nog een nieuw paar onderweg :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteren ook nog even op Nike proberen te shoppen, maar het aanbod is vrij karig. Of iedereen hier in dit draadje heeft alles al weg lopen kapen :+

Overigens ben ik gisteren toeschouwer geweest van een echte hardloopwedstrijd en moet zeggen dat het dan toch wel weer begint te kriebelen. In Venlo stond een klein evenement gepland en een paar lopers van onze vereniging deden hieraan mee. Het parcours heeft een lengte van 2.5km, dus om hier nu een 10k te gaan lopen zie ik zelf niet zo zitten als ik eerlijk moet zijn.

Maar toen ik eenmaal daar was, moet ik wel bekennen dat het me toch wel leuk had geleken om mee te lopen, al was het om een teamgenoot te kunnen hazen. De sfeer. toeschouwers, dranghekken, spanning op de gezichten van deelnemers, de omroeper, muziek.. In eerste instantie voelde het een beetje vreemd, maar na 2 minuten was het weer allemaal heel normaal en alsof het nooit anders is geweest :)

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobie2
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-10-2024
Paar dagen geleden een runalyze.com account gemaakt en mijn polar flow gegevens (van ongeveer 1 jaar) naar mijn runalyze account gebracht. Nu ben ik niet zo'n hardloper, eerder een fitnesser. Dus veel ervaring heb ik niet en zoveel heb ik toch ook niet gelopen (zie grafieken). Nu wordt door runalyze voorgesteld dat ik doel heb om 60km in een week tijd te lopen met 1x per week een marathon van 27km :S Ik dacht dat je dit moest opbouwen om zo'n grote afstand te kunnen doen, anders zou je lopersknie of andere blessures krijgen... dus waarom geeft runalyze mij een marathon van 27km??? Overigens kan ik het weekelijks doel van 60 km ook nergens aanpassen. Hier een screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcmbqQO7Abo5p4oa7Y-E8rzVM0M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/miUkwixWLKgzytMkJUfJNSOo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:42
mobie2 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:22:
Paar dagen geleden een runalyze.com account gemaakt en mijn polar flow gegevens (van ongeveer 1 jaar) naar mijn runalyze account gebracht. Nu ben ik niet zo'n hardloper, eerder een fitnesser. Dus veel ervaring heb ik niet en zoveel heb ik toch ook niet gelopen (zie grafieken). Nu wordt door runalyze voorgesteld dat ik doel heb om 60km in een maand tijd te lopen met 1x per week een marathon van 27km :S Ik dacht dat je dit moest opbouwen om zo'n grote afstand te kunnen doen, anders zou je lopersknie of andere blessures krijgen... dus waarom geeft runalyze mij een marathon van 27km??? Overigens kan ik het maandelijkse doel van 60 km ook nergens aanpassen. Hier een screenshot.

[Afbeelding]
Stel dat je een eerste marathon wilt gaan lopen, moet je die dat km-totaal en duurlopen bekijken als iets waar je naar opbouwt (en evt. effe aanhoudt), niet iets wat je van de ene dag op de andere moet gaan uitvoeren.

[ Voor 13% gewijzigd door TheMaxMan op 12-07-2021 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobie2
TheMaxMan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:32:
[...]

Stel dat je een eerste marathon wilt gaan lopen, moet je die marathonvorm bekijken als iets waar je naar opbouwt (en effe aanhoudt), niet iets wat je van de ene dag op de andere moet gaan uitvoeren.
Ik dacht precies hetzelfde. Ik bedoel... ze zien de activiteiten van vorige maanden en ze verklappen mij al een marathon te kunnen doen van 27km. Blijkbaar wordt daar helemaal niets berekend.., maar wordt er gewoon aan iedereen dezelfde cijfers getoont met de veronderstelling dat we allemaal gevorderde runners zijn :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobie2
TheMaxMan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:32:
[...]

Stel dat je een eerste marathon wilt gaan lopen, moet je die dat km-totaal en duurlopen bekijken als iets waar je naar opbouwt (en evt. effe aanhoudt), niet iets wat je van de ene dag op de andere moet gaan uitvoeren.
Je hebt je bericht aangepast. Thanks. Opbouwen dus. Maar dat mocht runalyze wel ergens bij gezegt hebben.

Maar goed... ik denk dat ik lange duurlopen gewoon achterwege ga laten... dat vreet namelijk toch teveel aan de spieren :P

[ Voor 14% gewijzigd door mobie2 op 12-07-2021 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:01
Hoezo zie jij staan dat er een marathon van 27km wordt voorgesteld? Je weet uiteraard wel dat dat niet klopt, maar je schrijft het 2x maar ik zie het nergens in je screenshots :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mobie2
jorikc schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:44:
Hoezo zie jij staan dat er een marathon van 27km wordt voorgesteld? Je weet uiteraard wel dat dat niet klopt, maar je schrijft het 2x maar ik zie het nergens in je screenshots :?
Nee, "lange duurlopen" is dat. Ja sorry ik noemde het marathon. :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

mobie2 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:41:
[...]

Je hebt je bericht aangepast. Thanks, het is duidelijker nu. Opbouwen dus. Maar dat mocht runalyze wel ergens bij gezegt hebben.
Je leest niet goed. Er staat dat je met je huidige VO2max mogelijk een marathon in 4:05:00 kan lopen, maar dat ze verwachten dat je daarvoor minstens een trainingslast moet hebben van 60km/week met een lange duurloop van 27km.
Onderaan dat zelfde venster staat ook dat je op dit moment ongeveer 5% van dat doel hebt bereikt met een verwachte marathontijd van net geen 6h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobie2
Poekie schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:47:
[...]

Je leest niet goed. Er staat dat je met je huidige VO2max mogelijk een marathon in 4:05:00 kan lopen, maar dat ze verwachten dat je daarvoor minstens een trainingslast moet hebben van 60km/week met een lange duurloop van 27km.
Onderaan dat zelfde venster staat ook dat je op dit moment ongeveer 5% van dat doel hebt bereikt met een verwachte marathontijd van net geen 6h.
Ow... dus mijn vraag is nog niet echt beantwoord. :') Mijn vraag gaat dus om die duurloop van 27km en niet om de marathon. Dien ik niet op te bouwen ipv om ineens die duurloop van 27km te doen? Het lijkt alsof runalyze mij voorsteld dat ik vandaag of morgen (volgens de statistieken) een duurloop kan doen van 27km. Lijkt mij gevaarlijk voor blessures.

[ Voor 26% gewijzigd door mobie2 op 12-07-2021 18:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

mobie2 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:52:
[...]

Ow... dus mijn vraag is nog niet echt beantwoord. :')
Dan maak ik mijn vraag gewoon ff een ja/nee vraag: Mag ik morgen 27km lopen?
Gezien het feit dat je volgens die screenshot de afgelopen 70 dagen 9 keer bent gaan hardlopen en nooit verder dan 10km lijkt dat me uitermate onverstandig.

Maar niemand verbiedt het je.

Dit scherm waar jij allemaal conclusies aan wil vastknopen heeft trouwens de naam "marathonconditie" en in je overzicht een waarde van 5%.

In het Engels staat deze tekst nog bovenaan die informatie uit je screenshot:

The marathon shape is an invention of Runalyze to optimize prognoses for long distances, that are based on the effective VO2max. These prognoses normally can't consider whether the athlete has the optimal fitness or endurance for a marathon. The marathon shape is the solution for this problem, as the prognoses are continually adjusted for missing fitness.

Het is een prognose. Jouw huidige marathontijdprognose is 5:57:00 op basis van je afgelopen trainingsperiode.
Runalyze geeft helemaal niets over programma's. Geeft niks aan over of je iets wel of niet kunt lopen. Ze doen prognoses op basis van een geschatte VO2max en voor een marathon doen ze daar nog wat berekeningen extra over omdat trainingsvolume daar behoorlijk invloed heeft.

Zie ook hun extra uitleg:
To calculate the marathon shape, the kilometers made a week as well as every single run according to length are looked at. Other physical activities (e.g. cycling) are not going to be considered. The target is set to a calculated value according to the athlete's current best possible marathon time, based on the VO2max. The kilometers and the distance of the weekly long run are derived from typical marathon training plans.

By default, these calculations are based on the training of the last six months, while the kilometres made a week count 2/3 and the long distance runs account for 1/3 of the 'Marathon shape'. These parameters can be changed individually by every athlete.

En hun glossary

[ Voor 21% gewijzigd door Poekie op 12-07-2021 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobie2
Poekie schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:00:
[...]

Gezien het feit dat je volgens die screenshot de afgelopen 70 dagen 9 keer bent gaan hardlopen en nooit verder dan 10km lijkt dat me uitermate onverstandig.

Maar niemand verbiedt het je.

Dit scherm waar jij allemaal conclusies aan wil vastknopen heeft trouwens de naam "marathonconditie" en in je overzicht een waarde van 5%.

In het Engels staat deze tekst nog bovenaan die informatie uit je screenshot:

The marathon shape is an invention of Runalyze to optimize prognoses for long distances, that are based on the effective VO2max. These prognoses normally can't consider whether the athlete has the optimal fitness or endurance for a marathon. The marathon shape is the solution for this problem, as the prognoses are continually adjusted for missing fitness.

Het is een prognose. Jouw huidige marathontijdprognose is 5:57:00 op basis van je afgelopen trainingsperiode.
Runalyze geeft helemaal niets over programma's. Geeft niks aan over of je iets wel of niet kunt lopen. Ze doen prognoses op basis van een geschatte VO2max en voor een marathon doen ze daar nog wat berekeningen extra over omdat trainingsvolume daar behoorlijk invloed heeft.

Zie ook hun extra uitleg:
To calculate the marathon shape, the kilometers made a week as well as every single run according to length are looked at. Other physical activities (e.g. cycling) are not going to be considered. The target is set to a calculated value according to the athlete's current best possible marathon time, based on the VO2max. The kilometers and the distance of the weekly long run are derived from typical marathon training plans.

By default, these calculations are based on the training of the last six months, while the kilometres made a week count 2/3 and the long distance runs account for 1/3 of the 'Marathon shape'. These parameters can be changed individually by every athlete.

En hun glossary
Uhu :) Zo te zien heb jij ook een runalyze account. staat er dan bij jou dezelfde cijfers of staan er anders cijfers
week kilometertotaal Doel: 60 km
Lange duurlopen Doel: 27 km verwacht 1x/week

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

mobie2 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:09:
[...]

Uhu :) Zo te zien heb jij ook een runalyze account. staat er dan bij jou dezelfde cijfers of staan er anders cijfers
Toevallig wel, omdat mijn huidige geschatte VO2max hetzelfde is (36,99).
Mijn marathon shape is daarentegen wel wat beter met 62% en ze denken dat als ik niet een standaard marathonschema (waar die getallen dus uit komen) zou volgen maar nú die marathon doe ik waarschijnlijk zo tegen de 4:40:32 zou lopen.

In die glossary link die ik je gegeven heb, staat wat ze verwachten adhv een geschatte VO2max, bijvoorbeeld als we een geschatte VO2max van 40 hadden, verwachten ze ~66km/week met een long run van 28km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMaxMan
mobie2 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:09:
[...]

Als je wat cijfers zoekt om te vergelijken: ik loop sinds een klein jaartje om de dag, meestal tussen de 5 à 10km. Ik heb 3 maand geleden een halve marathon gelopen in 02:19:37 (spontaan, zonder trainingsschema oid, tijd is dus niet echt representatief).
Je effectieve VO2max bevindt zich momenteel op 40,92, passend bij een optimale marathon in 3:45:19. Om deze geschatte tijd realistisch te kunnen bereiken gaat RUNALYZE er van uit dat je wekelijks gemiddeld 68 km kilometer traint met daarbij één lange duurloop per week over een afstand van 28 km.

In totaal bereik je het benodigde week kilometertotaal met 34% en benodigd aantal lange duurlopen met 0%. Dit resulteert in een maratahon-vorm van 23% hetgeen neerkomt op een marathon in 5:02:57

[ Voor 11% gewijzigd door TheMaxMan op 12-07-2021 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
mobie2 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:52:
[...]

Ow... dus mijn vraag is nog niet echt beantwoord. :') Mijn vraag gaat dus om die duurloop van 27km en niet om de marathon. Dien ik niet op te bouwen ipv om ineens die duurloop van 27km te doen? Het lijkt alsof runalyze mij voorsteld dat ik vandaag of morgen (volgens de statistieken) een duurloop kan doen van 27km. Lijkt mij gevaarlijk voor blessures.
Ik zou zeggen NEE, de reden hiervoor is vrij simpel. je hebt misschien de conditie wel en waarschijnlijk ook de spieren wel maar je bent de belasting niet gewent.

Mijn broertje, die doet vrij veel crossfit en die heeft afgelopen jaar 42km geroeid op zo'n roeiapparaat. Dan heb je best conditie en ook nog best spieren en die ging bij 6 minuten/km na een aantal km al redelijk verrot. Dus hij is gewoon niet de belasting gewent. Als je geen blessures wilt hebben bouw je het rustig aan op.

De experts hier kunnen beter tips geven wat je dan wel moet lopen

[ Voor 6% gewijzigd door GerGio op 12-07-2021 18:22 ]

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobie2
GerGio schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:21:
[...]

Ik zou zeggen NEE, de reden hiervoor is vrij simpel. je hebt misschien de conditie wel en waarschijnlijk ook de spieren wel maar je bent de belasting niet gewent.

Mijn broertje, die doet vrij veel crossfit en die heeft afgelopen jaar 42km geroeid op zo'n roeiapparaat. Dan heb je best conditie en ook nog best spieren en die ging bij 6 minuten/km na een aantal km al redelijk verrot. Dus hij is gewoon niet de belasting gewent. Als je geen blessures wilt hebben bouw je het rustig aan op.

De experts hier kunnen beter tips geven wat je dan wel moet lopen
Het is dus echt nog steeds opbouwen. Thanx voor het melden. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZS5I4bXDW8HzkzU5o6mearDdYw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MSkrmaesoZSGzolyF6B5OpgC.jpg?f=user_large

Ik mag 100km per week….
Maar kan je de omvang laten berekenen voor een 3 uur tijd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan90
  • Laatst online: 10:15
Aanvullend hierop: Runalyze is echt een analyse tool, het zal je geen trainingen of iets dergelijks voorstellen. Behalve dan dus de marathonconditie die hierboven uitgelegd is.

Vanochtend een loopje op vakantie gedaan. Ik was verbaasd over mijn lage hartslag die zeker 6 slagen gemiddeld lager lag dan normaal op dit tempo (Runalyze is het daarmee eens, die beoordeelt het met een VO2max van 53 ipv de normale 46 a 48). Qua gevoel klopte het ook, ik verzuurde niet en kon comfortabel doorlopen. Toch benieuwd hoe dit nu opeens komt, ik heb vorige week woensdag voor het laatst gelopen en op donderdag nog 60 kilometer op de racefiets gezeten, redelijk relaxed gefietst op een hartslag van plm. 72%. Voor de rest veel gewandeld en gisteren nog ruim 2,5 uur gefietst met vrouw en kinderen op een hartslag van plm. 55%. Ik heb dit effect vaker na het fietsen: dan loop ik opeens soepeler en met minder moeite. Iemand die dit herkent of het kan duiden? Ik probeer toch wat te zoeken wat ik zou kunnen aanpassen om dit "niveau" vaker te halen. Mogelijk doe ik ergens nog iets "verkeerd". Ik zei al tegen mijn vrouw: de dag voor de Dam tot Damloop ga ik 2 uur kalm fietsen, dan vlieg ik daarna over het parcours en ga ik makkelijk onder de 77 minuten duiken :+

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaydayQ
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-09 07:07
@mobie2 Ik ken runalyze niet maar waarom blijf je niet gewoon bij Polarflow , die kan dat toch ook prima grafiekjes maken en ook nog een passend programma erbij ook op de door jou gewenste afstand en training dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Arjan90 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:57:
Aanvullend hierop: Runalyze is echt een analyse tool, het zal je geen trainingen of iets dergelijks voorstellen. Behalve dan dus de marathonconditie die hierboven uitgelegd is.

Vanochtend een loopje op vakantie gedaan. Ik was verbaasd over mijn lage hartslag die zeker 6 slagen gemiddeld lager lag dan normaal op dit tempo (Runalyze is het daarmee eens, die beoordeelt het met een VO2max van 53 ipv de normale 46 a 48). Qua gevoel klopte het ook, ik verzuurde niet en kon comfortabel doorlopen. Toch benieuwd hoe dit nu opeens komt, ik heb vorige week woensdag voor het laatst gelopen en op donderdag nog 60 kilometer op de racefiets gezeten, redelijk relaxed gefietst op een hartslag van plm. 72%. Voor de rest veel gewandeld en gisteren nog ruim 2,5 uur gefietst met vrouw en kinderen op een hartslag van plm. 55%. Ik heb dit effect vaker na het fietsen: dan loop ik opeens soepeler en met minder moeite. Iemand die dit herkent of het kan duiden? Ik probeer toch wat te zoeken wat ik zou kunnen aanpassen om dit "niveau" vaker te halen. Mogelijk doe ik ergens nog iets "verkeerd". Ik zei al tegen mijn vrouw: de dag voor de Dam tot Damloop ga ik 2 uur kalm fietsen, dan vlieg ik daarna over het parcours en ga ik makkelijk onder de 77 minuten duiken :+
Vakantie loopje, zou het ook niet door rust kunnen komen?

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mobie2
MaydayQ schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:11:
@mobie2 Ik ken runalyze niet maar waarom blijf je niet gewoon bij Polarflow , die kan dat toch ook prima grafiekjes maken en ook nog een passend programma erbij ook op de door jou gewenste afstand en training dagen.
ik gebruik polar flow alleen voor mijn activiteiten met hartslag bij te houden. Locatie gegevens worden opgeslagen in een aparte app die runalyze ondersteund en dat is zeker een voordeel.
De meeste scripts van runalyze zijn open source, polar flow helemaal niet. Ik ben een FOSS fan en polar lijkt mij niet zo betrouwbaar met privacy. Laatst las ik nog ergens een artikel dat garmin beste was met privacy. Maar runalyze is zeker nóg beter met privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaydayQ
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-09 07:07
Gelukkig is er voor iedereen een passende keuze , als iemand geïnteresseerd is in mijn rondjes lopen en bijhorende gegevens hebben ze mijn zege.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

mobie2 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:22:
Paar dagen geleden een runalyze.com account gemaakt en mijn polar flow gegevens (van ongeveer 1 jaar) naar mijn runalyze account gebracht. Nu ben ik niet zo'n hardloper, eerder een fitnesser. Dus veel ervaring heb ik niet en zoveel heb ik toch ook niet gelopen (zie grafieken). Nu wordt door runalyze voorgesteld dat ik doel heb om 60km in een week tijd te lopen met 1x per week een marathon van 27km :S Ik dacht dat je dit moest opbouwen om zo'n grote afstand te kunnen doen, anders zou je lopersknie of andere blessures krijgen... dus waarom geeft runalyze mij een marathon van 27km??? Overigens kan ik het weekelijks doel van 60 km ook nergens aanpassen. Hier een screenshot
Jouw twijfels zijn heel terecht.
Hun voorstel slaat imho helemaal nergens op.
Als ervaren loper kom ik alleen in de wintertijd aan 60 km of hoger, in de zomer 40-50km/week.
Geen idee hoe ze er aan komen.

Je schreef dat je nog niet zo'n hardloper bent, vergeet dus ff die marathon en begin met een opbouwschema.
Welke? Dat hangt af wat je huidige niveau is en ook wat je belastbaarheid is en hoe snel je dit kunt opbouwen. Ik zie wel dat je lange termijn gemiddelde maar 4 km per training is.

Oriënteer je daar eens op, iets als ,,,,, doe ik eerst een StartToRun serie bij een loopgroep/club/of zelf?
Dan breng je iig regelmaat in je hardlopen en je komt er achter hoe het met je belastbaarheid op dat niveau zit.

Overdrijf het analyseren in het begin gewoon niet, probeer eerst goed te doen wat er van je gevraagd wordt bij StartToRun en kijk hoe je er op reageert: Pijntjes, herstel, plezier/motivatie. Gaat het lekker dan komen de resultaten, dat je het steeds gemakkelijker kunt uitvoeren, vanzelf.
Vergeet runanlyzer nog even, dat kan later altijd nog. Leer eerst je lichaam zelf kennen, dat kan Runalyzer echt niet. Neem gerust je hartslag e.d. op maar maak de analyse niet groot.

En als je daar van genoten hebt ga je een nieuw doel stellen.
Veel succes! 8) (y)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hartloper
  • Nu online
mobie2 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:47:
[...]

Nee, "lange duurlopen" is dat. Ja sorry ik noemde het marathon. :+
Ik liep 14 dagen geleden nog een 5K marathon :)

Die schema's geven toch wel altijd flinke weektotalen. Ik liep als 45-jarige een paar marathons onder de 3:15 met als grootste trainingsweek 45 km. Ik heb wel geprobeerd om meer kms per week te lopen maar dat resulteerde in blessures.

Om maar te zeggen, iedereen is anders, maar om een marathon uit te lopen in een behoorlijke tijd hoef je niet per se gigantische weektotalen te lopen.

[ Voor 45% gewijzigd door Hartloper op 12-07-2021 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobie2
Hartloper schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:56:
[...]

Ik liep 14 dagen geleden nog een 5K marathon :)
8)7

[ Voor 15% gewijzigd door mobie2 op 12-07-2021 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:15
Nu we toch over cijfertjes uit apps/analyse tools hebben... Volgens mij was de batterij een beetje leeg gisterenavond. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0TXDpODQswgVaWMc0VJ1vx8Jc9s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZWumtCAhsROVS8iA0EAPlcSQ.png?f=fotoalbum_large

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Tim_W Was de accu al zo leeg voor je met de training begon of..? Explain... ken de app niet.
En hoe ga je er dan in de praktijk echt mee om? Training overslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Tim_W schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 07:36:
Nu we toch over cijfertjes uit apps/analyse tools hebben... Volgens mij was de batterij een beetje leeg gisterenavond. :P

[Afbeelding]
Zoiets had ik gisteren ook na een nacht van 5 uur ofzo. Garmin raadde me een actief herstel of rust aan en als ik zou gaan lopen was de suggestie 30 minuten @ 120bpm. Nou daar had ik dus geen zin in, dus het werd een klein uurtje hobbelen op een iets hogere gemiddelde hartslag. Het voelde goed, dat is wat mij betreft het belangrijkst.

Strava: https://www.strava.com/activities/5617177121/overview
route99 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:02:
@Tim_W Was de accu al zo leeg voor je met de training begon of..? Explain... ken de app niet.
Dat is de Garmin Connect app en die score zal na z'n loop/training geweest zijn. Moet zeggen dat het over het algemeen wel een aardige indruk van je gesteldheid geeft.

[ Voor 21% gewijzigd door InZane op 13-07-2021 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:10
Was eens nieuwsgierig en heb ook een runalyze account aangemaakt.
Viel me direct op dat de VO2Max daar een pak lager staat dan op mijn Garmin (39 vs 52). Niet dat dat nu zo belangrijk is maar is wel leuk als je die ziet stijgen.

Zondag trouwens een VO2Max training gedaan die voorgesteld werd door de Suggested Workout. Man wat was dat lastig. 9 intervallen van 2 minuten aan 185 bpm (drempel ligt op 177).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Tibs schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:20:
Was eens nieuwsgierig en heb ook een runalyze account aangemaakt.
Viel me direct op dat de VO2Max daar een pak lager staat dan op mijn Garmin (39 vs 52). Niet dat dat nu zo belangrijk is maar is wel leuk als je die ziet stijgen.

Zondag trouwens een VO2Max training gedaan die voorgesteld werd door de Suggested Workout. Man wat was dat lastig. 9 intervallen van 2 minuten aan 185 bpm (drempel ligt op 177).
Staat je max hartslag goed in runalyze? want dat kan dan nog wel is een vertekend beeld geven.
Maar lees hier wel vaker dat je je van de cijfers die Garmin geeft niet zo veel aan moet trekken ;)
De paar post boven je bevestigen dit weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Tinusvolkel schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:23:
[...]

Staat je max hartslag goed in runalyze? want dat kan dan nog wel is een vertekend beeld geven.
Maar lees hier wel vaker dat je je van de cijfers die Garmin geeft niet zo veel aan moet trekken ;)
Daar zit het hem net, ik weet die max hartslag niet. Heb mijn hartslagzone's op mijn Garmin bepaald door die drempeltest. Of kan ik die ergens terug vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Tibs schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:27:
[...]

Daar zit het hem net, ik weet die max hartslag niet. Heb mijn hartslagzone's op mijn Garmin bepaald door die drempeltest. Of kan ik die ergens terug vinden?
Garmin Connect app openen, tikken op je horloge bovenin en dan naar 'Gebruikersinstellingen'. Daar vind je onder andere je hartslagzones en daar kun je ze evt. ook aanpassen.
Tibs schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:20:
Die test moet ik ook nog eens proberen. Wel eens een keertje een zoladz test gedaan. Dan moet je 5 x 6 minuten in een steeds hogere zone lopen. Kan me herinneren dat zone 4 en vooral 5 best pittig waren.

[ Voor 35% gewijzigd door InZane op 13-07-2021 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
InZane schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:45:
[...]

Garmin Connect app openen, tikken op je horloge bovenin en dan naar 'Gebruikersinstellingen'. Daar vind je onder andere je hartslagzones en daar kun je ze evt. ook aanpassen.

[...]

Die test moet ik ook nog eens proberen. Wel eens een keertje een zoladz test gedaan. Dan moet je 5 x 6 minuten in een steeds hogere zone lopen. Kan me herinneren dat zone 4 en vooral 5 best pittig waren.
Sinds die test loop ik nu elke keer met mijn hartslagband aan. Als je dat doet dan zegt hij ook af en toe dat er een nieuwe drempel gevonden werd. Al scheelt die altijd maar 1 bpm of een paar seconden per minuut in tempo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
route99 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:02:
Kort nachtje en dus de dag al niet met 100 begonnen. Vervolgens een drukke dag + intervervallen werd zo een zo goed als lege body battery aldus Garmin. Zo laag had ik 'm nog niet eerder gezien dus vandaar het delen. :P Weer een keertje een goed nachtje slapen en het is weer op orde, ik sla ik verder geen training voor over.

@InZane Zelfde hier, kort nachtje, Garmin raadde al herstel aan, maar had ik ook geen zin in.

Het is inderdaad maar een getalletje, maar zegt zeker wel iets over hoe uitgerust je wel/niet bent.

[ Voor 7% gewijzigd door Tim_W op 13-07-2021 14:04 ]

Strava Garmin 265

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:07
Vandaag was het weer eens tijd voor een rustige duurloop van bijna 14km. Nog ongeveer 1,5 week tot aan m'n halve marathon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 00:02
Wie heeft er voor mij dé tip om met een constant tempo mijn hartslag laag te houden?

Even wat achtergrond info; ik (29) ben een maand 2 of geleden begonnen met hardlopen en doe dit 1x in de week naast 2-3x sportschool (al een aantal jaar) en 1-2x tennis. Meestal doe ik dan een 5K en hier doe ik momenteel iets minder dan 28 minuten over. Mijn gemiddelde hartslag is dan 180 met een maximum van 193.

Ik heb zojuist een rondje gedaan waarbij ik heb geprobeerd om mijn hartslag onder de 170 te houden. Ik probeer goed op mijn ademhaling te letten, maar -hoe langzaam ik ook jog- bij minimale inspanning schiet mijn hartslag weer direct naar de 180+. De enige manier waarop ik dit voor elkaar krijg is door om de 300 meter een aantal seconden te gaan wandelen. Dan krijg je zoiets :P (rood hartslag, blauw pace):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-SWD-BKtOp5sRxt-5yGFe6TLaE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45Bgb76DzWtT7Q4nWRRQrlTq.jpg?f=fotoalbum_medium
(gemiddelde hartslag 163)

Ter vergelijking: tijdens ruim een uur sportschool zit ik gemiddeld rond de 140 en tijdens twee uur tennis rond de 160.

Reden dat ik dit vraag is omdat ik bij een “normale” 5K zo diep moet gaan dat ik naderhand duizelig ben. Dat lijkt me niet helemaal gezond :D 5K is dan ook wel echt de max, terwijl ik bij het rondje uit bovenstaande grafiek het gevoel heb er nog makkelijk 5K bij te kunnen doen.

Wil ik te snel? Gewoon een kwestie van langer trainen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:35
Lunaticc schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:46:
Wie heeft er voor mij dé tip om met een constant tempo mijn hartslag laag te houden?
Simpel, langzamer lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:35
Tinusvolkel schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:23:
[...]

Geen enkel platform dat zo een VO2Max uitbraakt is serieus te nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
Vandaag begonnen met het trainingsschema om met drie dagen lopen per week toch een sub 3 uur marathon kunnen lopen. Gebaseerd op dit schema van Bridger Ridge Run.

Qua basis loop ik een paar weken voor, wat wel handig is met wat gezellige weekenden en vakantieweekje tussendoor. Ik ben benieuwd of het lukt om dit schema vol te houden, in weken 8/9/10 wordt het wel pittig. Qua thuissituatie, vrije tijd en huidige conditie is dit denk ik het meest ‘efficiënt’ en verwacht het wel te kunnen. De lange duurlopen met op het eind nog flink wat kilometers op marathontempo zijn het meest interessant denk ik.

Ik wil een marathon zeker niet onderschatten maar hoe de wekelijkse loopjes van ~25km nu gaan zie ik dit positief tegemoet. Waar ik begin dit jaar nog 3,5 uur als doel had heb ik dit wat ambitieuzer bijgesteld. Tussendoor hoop ik in het noorden van het land nog een leuke halve marathonrace te lopen, om te peilen hoe het gaat (en een sub 1:25 moet dan het doel zijn).

Zijn er al anderen bezig met voorbereiding op marathon van Amsterdam, Rotterdam, of een andere? :) Heel benieuwd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Slickk schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:34:
Vandaag begonnen met het trainingsschema om met drie dagen lopen per week toch een sub 3 uur marathon kunnen lopen. Gebaseerd op dit schema van Ridge Bridge Run.

Qua basis loop ik een paar weken voor, wat wel handig is met wat gezellige weekenden en vakantieweekje tussendoor. Ik ben benieuwd of het lukt om dit schema vol te houden, in weken 8/9/10 wordt het wel pittig. Qua thuissituatie, vrije tijd en huidige conditie is dit denk ik het meest ‘efficiënt’ en verwacht het wel te kunnen. De lange duurlopen met op het eind nog flink wat kilometers op marathontempo zijn het meest interessant denk ik.

Ik wil een marathon zeker niet onderschatten maar hoe de wekelijkse loopjes van ~25km nu gaan zie ik dit positief tegemoet. Waar ik begin dit jaar nog 3,5 uur als doel had heb ik dit wat ambitieuzer bijgesteld. Tussendoor hoop ik in het noorden van het land nog een leuke halve marathonrace te lopen, om te peilen hoe het gaat (en een sub 1:25 moet dan het doel zijn).

Zijn er al anderen bezig met voorbereiding op marathon van Amsterdam, Rotterdam, of een andere? :) Heel benieuwd!
Leuke link, staan wel goede tips in.

Welke marathon ga je lopen ?

Mijn voorbereiding voor Rotterdam begint medio augustus (12 weken schema, 4-5x p week).
Dat heb ik kunnen onderhandelen met vrouw en kids :P.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tim_W
Mooi doel @Slickk! Welke ga je lopen?

Ik ben zelf Maandag "officieel" aan m'n trainingsschema begonnen. Mijn doel voor Rotterdam is om sowieso sub 4 te lopen, maar tegelijkertijd ook wel vertrouwen dat <3:45 mogelijk is.

Het wordt wel mijn 1e, dus uitlopen an sich is om eerlijk te zijn ook gewoon belangrijk. :P

Strava Garmin 265

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tibs
Lunaticc schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:46:

Even wat achtergrond info; ik (29) ben een maand 2 of geleden begonnen met hardlopen en doe dit 1x in de week naast 2-3x sportschool (al een aantal jaar) en 1-2x tennis. Meestal doe ik dan een 5K en hier doe ik momenteel iets minder dan 28 minuten over. Mijn gemiddelde hartslag is dan 180 met een maximum van 193.

Ik heb zojuist een rondje gedaan waarbij ik heb geprobeerd om mijn hartslag onder de 170 te houden. Ik probeer goed op mijn ademhaling te letten, maar -hoe langzaam ik ook jog- bij minimale inspanning schiet mijn hartslag weer direct naar de 180+. De enige manier waarop ik dit voor elkaar krijg is door om de 300 meter een aantal seconden te gaan wandelen. Dan krijg je zoiets :P (rood hartslag, blauw pace):

[Afbeelding]
(gemiddelde hartslag 163)

Ter vergelijking: tijdens ruim een uur sportschool zit ik gemiddeld rond de 140 en tijdens twee uur tennis rond de 160.

Reden dat ik dit vraag is omdat ik bij een “normale” 5K zo diep moet gaan dat ik naderhand duizelig ben. Dat lijkt me niet helemaal gezond :D 5K is dan ook wel echt de max, terwijl ik bij het rondje uit bovenstaande grafiek het gevoel heb er nog makkelijk 5K bij te kunnen doen.

Wil ik te snel? Gewoon een kwestie van langer trainen?
Gewoon volharden. Blijven traag lopen en wandelen indien nodig. Na verloop van tijd zul je zeker een verbetering merken. En ook al lijkt een traag tempo moeilijk om te lopen het zal je zeker goed doen!

Je wil inderdaad te snel. Geduld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMaxMan
Tibs schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:05:
[...]

Gewoon volharden. Blijven traag lopen en wandelen indien nodig. Na verloop van tijd zul je zeker een verbetering merken. En ook al lijkt een traag tempo moeilijk om te lopen het zal je zeker goed doen!

Je wil inderdaad te snel. Geduld!
+1

Ik heb hetzelfde ‘probleem’ gehad, heeft toch een paar weken geduurd van afwisselend snelwandelen/lopen om de hartslag onder 150 te kunnen houden zonder te stoppen met lopen. Was wel iets wat ik maar 1 op de 3 loopjes probeerde (andere loopjes waren interval en vrij)

[ Voor 7% gewijzigd door TheMaxMan op 14-07-2021 08:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
Sport_Life schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:49:
[...]

Leuke link, staan wel goede tips in.

Welke marathon ga je lopen ?

Mijn voorbereiding voor Rotterdam begint medio augustus (12 weken schema, 4-5x p week).
Dat heb ik kunnen onderhandelen met vrouw en kids :P.
Die van Amsterdam, die is over 14 weken en vandaar de start met dat schema. Voor het gemak heb ik wel alles aangepast naar 4m08s als marathon pace, dan heb ik 5 minuten 'speling' om onder de 3 uur te kunnen blijven.

Hier is het ook wat 'onderhandelen' en plannen, met 3x per week en vrij lange sessies is dat ook wel nodig. Beetje een balans vinden natuurlijk, is voor mij ook nieuw.
Tim_W schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 07:33:
Mooi doel @Slickk! Welke ga je lopen?

Ik ben zelf Maandag "officieel" aan m'n trainingsschema begonnen. Mijn doel voor Rotterdam is om sowieso sub 4 te lopen, maar tegelijkertijd ook wel vertrouwen dat <3:45 mogelijk is.

Het wordt wel mijn 1e, dus uitlopen an sich is om eerlijk te zijn ook gewoon belangrijk. :P
Amsterdam op zondag 17 oktober. Wat voor trainingsschema ga jij volgen?

Het voor mij ook m'n 1e en uitlopen is zeker het eerste doel. Het tijdsdoel heb ik puur gedaan zodat de trainingen lekker uitdagend blijven en op hetzelfde tempo ongeveer doorgaan als wat ik liep.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 10:28
Ga vandaag voor het eerst strides doen. Nog geen idee wat ik er van moet denken maar ben benieuwd. Dit is dan de tweede dag van mijn Road to 10K :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Hier hetzelfde doel @Slickk :) ik ga hem iig in Eindhoven lopen .

Verder twijfel ik nog steeds over het schema, maar volgende week zou week 1 van de 12 ingaan dus moet wel snel beslissen... twijfel tussen uberhaubt een schema, een Stryd trainingschema en het 3 uur schema van Paul van den Bosch.

Verder hier gisteren toch de stoute schoenen aan gedaan en de Adizero Adios Pro 2.0 besteld als marathon schoen.
Lang zitten twijfelen wat te doen aangezien ze best prijzig zijn... maar dacht kan wel weer een "net niet" schoen kopen en mij dan weer af gaan vragen wat als ik de "net wel" schoen had gekocht.
Achja sowieso is testen of ze lekker zitten / lopen (anders gaan ze alsnog terug, dus zal wel een voorzichtig loopje in de straat zijn ;) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tim_W
Mijn vader heeft voor mij een schema gemaakt @Slickk, op basis van 15 weken waarvan de 1e 3 in mijn vakantie zijn en enigszins flexibel zijn aangezien ik waarschijnlijk ook nog wel een aantal keer op de racefiets stap daar. Onderstaand zou 'm moeten worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrJTLdpRatIxm9IRqq_yemjTO30=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pvSq8AwYoSxizmNjjLoxuTGf.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIufW9rbCYhPMqtOgbaRUgCc9TM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Yn3KSycOoTRTqnWRUMDFSOyC.jpg?f=user_large

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 10:28
Jongens ik heb punt waar ik niet zo goed uit kom.

Ik ben zo'n 10 weken geleden met een Couch 2 5k schema begonnen. Inmiddels loop ik de 5k 3 keer per week. Alleen altijd met een hoge hartslag. Dus ergens in de 170bpm. Ik ben dus ook begonnen met naar de 10k gaan. Ik twijfel nu of ik beter kan proberen de 5k met een hartslag van ronde 140 te lopen of dat ik beter gewoon kan doorduwen :D

Kan iemand iets zinnigs hierover zeggen?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• elastiek
Na de mislukte sub-3' op de kilometer van vorige week, gisteravond bij de 5.000m wel aan de goede kant van de tijd geëindigd: 16:59,23.

De luchtvochtigheid was hoog en het lopen daardoor zwaar. Niet normaal hoeveel ik heb gezweet. Ik ben blij dat ik vooraf m'n streeftijd al had bijgesteld van 16.45 naar 17.00. Alle rondes heb ik mooi constant kunnen lopen om uiteindelijk te eindigen met een mooie snelle laatste ronde en eindsprint om zo net sub-17 te eindigen. Toch maar mooi de 4e tijd bij de oude mannen 8)

Op naar de Henschotermeergames vanavond!

Werk je de PR lijst weer bij @Tinusvolkel?
Pagina: 1 ... 132 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.