mobie2 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:22:
Paar dagen geleden een runalyze.com account gemaakt en mijn polar flow gegevens (van ongeveer 1 jaar) naar mijn runalyze account gebracht. Nu ben ik niet zo'n hardloper, eerder een fitnesser. Dus veel ervaring heb ik niet en zoveel heb ik toch ook niet gelopen (zie grafieken). Nu wordt door runalyze voorgesteld dat ik doel heb om 60km in een week tijd te lopen met 1x per week een marathon van 27km

Ik dacht dat je dit moest opbouwen om zo'n grote afstand te kunnen doen, anders zou je lopersknie of andere blessures krijgen... dus waarom geeft runalyze mij een marathon van 27km??? Overigens kan ik het weekelijks doel van 60 km ook nergens aanpassen. Hier een screenshot
Jouw twijfels zijn heel terecht.
Hun voorstel slaat imho helemaal nergens op.
Als ervaren loper kom ik alleen in de wintertijd aan 60 km of hoger, in de zomer 40-50km/week.
Geen idee hoe ze er aan komen.
Je schreef dat je nog niet zo'n hardloper bent, vergeet dus ff die marathon en begin met een opbouwschema.
Welke? Dat hangt af wat je huidige niveau is en ook wat je belastbaarheid is en hoe snel je dit kunt opbouwen. Ik zie wel dat je lange termijn gemiddelde maar 4 km per training is.
Oriënteer je daar eens op, iets als ,,,,, doe ik eerst een StartToRun serie bij een loopgroep/club/of zelf?
Dan breng je iig regelmaat in je hardlopen en je komt er achter hoe het met je belastbaarheid op dat niveau zit.
Overdrijf het analyseren in het begin gewoon niet, probeer eerst goed te doen wat er van je gevraagd wordt bij StartToRun en kijk hoe je er op reageert: Pijntjes, herstel, plezier/motivatie. Gaat het lekker dan komen de resultaten, dat je het steeds gemakkelijker kunt uitvoeren, vanzelf.
Vergeet runanlyzer nog even, dat kan later altijd nog. Leer eerst je lichaam zelf kennen, dat kan Runalyzer echt niet. Neem gerust je hartslag e.d. op maar maak de analyse niet groot.
En als je daar van genoten hebt ga je een nieuw doel stellen.
Veel succes!