Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:50
Valorian schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:27:
[...]

Is dat laatste echt zo? Heb je een bron? Ik kan mij niet voorstellen dat het je vrij staat aan welke kant je wilt wandelen maar dat er wel iets opgenomen is in de wet over wie er dan aan de kant moet bij het op dezelfde weg lopen (in tegengestelde richting).
Daar is idd niks over opgeschreven. Beetje geven en nemen. Soms zie ik een ander aan de kant voor mij gaan. De volgende keer doe ik dat. Ik ga mij niet druk maken om die 2 meter bocht die ik moet maken om elkaar wat te gunnen.

Ook leuk trouwens. Wat is een groep hardlopers?
De wet ziet er anders uit als je in een groep of colonne wandelt. Dan geldt de regel dat de groep zich als een bestuurder van een fiets of auto moet gedragen. Dat betekent dat de groep verplicht aan de rechterkant van de weg moet lopen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:27

vhal

ಠ_ಠ

Mooi is dat, de afgelopen dagen heb je nul motivatie om te lopen, vandaag eindelijk mijzelf het huis uitgeschopt en dan loop je 21,1 kilometer omdat het kan :+ :X

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:35
Niku schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:53:
Volgens mij is dit vooral een kwestie van jezelf niet te veel en te snel willen ergeren aan de medeweggebruiker. Ik pas me aan als dat nodig is om geen van beide in de sloot te laten belanden, van die twee passen naar links of naar rechts en weer terug slaap ik niet echt minder. En soms doet de tegenligger dat al voordat ik het kan doen. Prima.
Zo denk ik er ook over.
Alleen die 2 passen naar links of rechts is momenteel niet voldoende aangezien het gewenst is dat 1,5 meter tussen zit wanneer je iemand passeert. Wat er bij in resulteert dat ik van uiterst links lopen naar uiterst rechts lopen slalom op een druk fietspad.

Maar so be it.

Zo maar eens een herstelloopje doen voor nummer 29.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:56
Roodey schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:31:
Ik loop altijd links. Tenzij het een fietspad betreft, dan loop ik rechts. Een fietser achterop 'durf' ik wel aan, maar de rest wil ik zien aankomen en op kunnen anticiperen.
Zo doe ik het tegenwoordig ook. Vroeger liep ik altijd links op een fietspad, maar dat beviel niet altijd goed. Liep ik in het donker in een reflectievest met een goede koplamp, dan nog reed een fietser soms recht op me af. En ik ga echt niet in het donker een berm inspringen, voor je het weet verzwik ik mijn enkel. Pas toen ik een gil gaf ging die fietser opzij.

En dan naderen die fietsers met grote snelheid vele malen sneller dan wanneer ze je van achteren naderen. Stel: je loopt met 12 km/u en de fietser rijdt met 20 km/u. Dan is de snelheid waarmee de fietser nadert 12 + 20 = 32 km/u. Wanneer de fietser van achteren nadert, dan is die snelheid 20 - 12 = 8 km/u. Dat is een factor 4.
Bij gemotoriseerd verkeer loop ik in principe wel links.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15:48
Onno_Devine schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:06:
Ik heb er op gezocht ook in voorgaande hardloop topics, op een enkele keer na pas besproken.
Ik merk dat overdag met hardlopen er veel ‘onduidelijkheid’ is over aan welke kant van de weg men hoort te lopen. Met lopen bedoel ik wandelaars als ook hardlopers.
Ik ren al meerdere jaren, maar overdag altijd aan de rechterkant van de weg.

Ik kan er niet bij dat mensen er voor kiezen aan de linkerkant van de weg te gaan lopen. Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat ik een links-loper tegemoet kom, maar achter of voor mij ook verkeer heb, zoals een tegemoet komende auto. Ik kan nu niet om degene heen die links loopt. Omdat ik dan de tegemoet komende bestuurder hinder. Het zelfde geld voor achterop komend verkeer.
Degene die links loopt zorgt er voor dat degene die zich wel aan de regels houden een bijzonder manoeuvre moet maken. Die niet had gehoeven als degene gewoon zich aan de verkeersregels had gehouden. Eigenlijk gewoon asociaal.

Ik kan het aan de ene kant begrijpen als je in het donker loopt, en wilt zien als er verkeer op je af komt. Alsnog ben ik van mening dat je dan beter kan zorgen dat je goed zichtbaar bent in plaats van aan de andere kant van de weg te lopen. We zijn toch niet in Engeland...

Misschien erger ik mij hier te veel aan, maar ik snap het ook niet, hoe gaan jullie hier mee om? Of hoe kijk je hier tegenaan?
Ik hinder liever tegemoetkomend verkeer dan dat ik van achter word aangereden. Ondanks dat gebruik van mobiele telefoon is verboden voor fieters zie ik veel te veel scholieren die met héél andere dingen bezig zijn dan fietsen. En soms krijg je inderdaad een scheldkanonnade voor het feit dat ik dus links op de weg en fietspad loop, maar mijn eigen veiligheid gaat echt voorop.

Misschien moet je je wat minderen ergeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:07
Ik loop zelf meestal rechts (voelt het normaalst en logischt) maar zie ik voor me iets om rekening mee te houden ga ik even naar links en weer andersom. Met (hard)lopers gaat het altijd als vanzelf, merk wel dat het 'ruimte maken voor elkaar' nu iets lastiger kan zijn met fietsers, lopers, mooi weer en 1.5 meter afstand ;)

Scheelt dat ik niet over heeeeel drukke wegen loop, maar wel in Utrecht (rond Rhijnauwen, Bunnik, etc) dus geen enorm afgelegen gebied ofzo.

Als ik links loop voelt het ook alsof ik 'op hun helft' loop, puur persoonlijk dus.

Ik snap ook zeker dat anderen het juist prettig vinden om verkeer aan te zien komen en dus liever links lopen. Moet zeggen dat ik sowieso wel continu 'bewust' ben van mijn omgeving, loop ook zonder muziek (niet om deze reden, vind dat gewoon ontspannender) dus probeer in die zin altijd wel alert te blijven.

Klinkt vooral als iets teveel ergeren en 'het hoort zo!' is als ik het zo lees... Als iedereen gewoon een beetje rekening met elkaar houdt hoeft het niet zo moeilijk te zijn (maar dat idee heb ik wel met meerdere zaken, en het probleem is natuulrijk dat niet iedereen ook daadwerkelijk rekening met elkaar houdt ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 20:32
Len020 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:40:
[...]

Ik hinder liever tegemoetkomend verkeer dan dat ik van achter word aangereden. Ondanks dat gebruik van mobiele telefoon is verboden voor fieters zie ik veel te veel scholieren die met héél andere dingen bezig zijn dan fietsen. En soms krijg je inderdaad een scheldkanonnade voor het feit dat ik dus links op de weg en fietspad loop, maar mijn eigen veiligheid gaat echt voorop.

Misschien moet je je wat minderen ergeren.
Uiteraard, natuurlijk ga ik ook niet rennen om aangereden te worden 8)7 . Wat je zegt als een fietser (weggebruiker) zich niet aan de regels houdt door met zijn telefoon bezig te zijn, is deze wel degelijk fout.
Alleen als je kijkt naar de zichtbaarheid van een fietser t.o.v. een hardloper overdag, dan is een fietser per definitie niet zichtbaarder dan als een (hard)loper. Sterker ik denk dat je wendbaarder bent als loper dan als op de fiets. En een fietser dient wel degelijk aan de rechter kant van de weg te rijden.
En qua snelheidsverschil (fietser gemiddeld volgens CBS 14km/h) is dit ook verwaarloosbaar t.o.v. een hardloper.

Het punt dat ik probeer te maken is, is dat doordat een ieder (als loper) een eigen kant van de weg kiest, de situatie alleen maar gevaarlijker maakt dan nodig is. Allemaal in het kader voor mijzelf maak ik het 'veiliger'. Terwijl netto de verkeerssituatie wellicht onveiliger wordt. Andere weggebruikers moeten meer speciale manoeuvres uithalen welke per definitie gevaarlijker zijn en verwachten tegemoet komend verkeer niet op de zelfde rijbaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Laatst online: 15:48
Onno_Devine schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:05:
[...]

Uiteraard, natuurlijk ga ik ook niet rennen om aangereden te worden 8)7 . Wat je zegt als een fietser (weggebruiker) zich niet aan de regels houdt door met zijn telefoon bezig te zijn, is deze wel degelijk fout.
Alleen als je kijkt naar de zichtbaarheid van een fietser t.o.v. een hardloper overdag, dan is een fietser per definitie niet zichtbaarder dan als een (hard)loper. Sterker ik denk dat je wendbaarder bent als loper dan als op de fiets. En een fietser dient wel degelijk aan de rechter kant van de weg te rijden.
En qua snelheidsverschil (fietser gemiddeld volgens CBS 14km/h) is dit ook verwaarloosbaar t.o.v. een hardloper.

Het punt dat ik probeer te maken is, is dat doordat een ieder (als loper) een eigen kant van de weg kiest, de situatie alleen maar gevaarlijker maakt dan nodig is. Allemaal in het kader voor mijzelf maak ik het 'veiliger'. Terwijl netto de verkeerssituatie wellicht onveiliger wordt. Andere weggebruikers moeten meer speciale manoeuvres uithalen welke per definitie gevaarlijker zijn en verwachten tegemoet komend verkeer niet op de zelfde rijbaan :)
Laat ik vooropstellen dat ik alleen op voet en fietspaden loop; maar alleen op zondag ervaar ik nog weleens dat het te druk wordt; veel met name ouder fietsers menen met zn 2 tegelijk te moeten passeren en hun mening te ventileren. Zij kunnen ook prima achter elkaar om mij heen.
Het liefst loop ik dan ook op tijden en routes waar ik zou min mogelijk mensen tegenkom.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik loop zoveel mogelijk rechts, net als met alle andere manieren waarop ik deelneem aan het verkeer houdt ik rechts aan waar mogelijk. Wanneer ik links loop pas ik mij altijd aan op het tegemoetkomende verkeer. Links lopen voelt voor mij aan als rijden in een SUV om meer overzicht te krijgen wat vervolgens ten koste van het overige verkeer die juist overzicht verliest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno_Devine
Len020 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:10:
[...]

Laat ik vooropstellen dat ik alleen op voet en fietspaden loop; maar alleen op zondag ervaar ik nog weleens dat het te druk wordt; veel met name ouder fietsers menen met zn 2 tegelijk te moeten passeren en hun mening te ventileren. Zij kunnen ook prima achter elkaar om mij heen.
Het liefst loop ik dan ook op tijden en routes waar ik zou min mogelijk mensen tegenkom.
Ben ik het ook volledig mee eens, en zoals andere ook al aangeven in dit topic, je moet elkaar de ruimte geven. Het geen dat ik dan ook doe, ik zoek altijd de ruimte op, ook al betekend dat dat ik moet wijken.
Toch interessant om met ze alle over te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:49
arvidbeheerder schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 19:00:
[...]

Ik kan alleen maar wild gokken zo op afstand, maar in mijn ervaring zijn dit soort blessures nog wel eens weg te werken met heup mobiliteit oefeningen. Heb je die al in je schema zitten?
Niet via de fysio, maar ik deed af en toe wel eens wat Yoga (of eigenlijk alleen de Runners Yoga met Adriene) maar de laatste tijd niet echt meer. Ik ga daar weer mee beginnen, daarnaast heb ik een aantal andere oefeningen gevonden op internet. Bedankt!

Daarnaast ben ik ook begonnen met het lezen van 'Anatomy for Runners' van Jay Dicharry. Nu halverwege en dat leest verrassend makkelijk weg. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:47
nogeeninlog schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:52:
[...]

Zo doe ik het tegenwoordig ook. Vroeger liep ik altijd links op een fietspad, maar dat beviel niet altijd goed. Liep ik in het donker in een reflectievest met een goede koplamp, dan nog reed een fietser soms recht op me af. En ik ga echt niet in het donker een berm inspringen, voor je het weet verzwik ik mijn enkel. Pas toen ik een gil gaf ging die fietser opzij.
Oke. En dan loop je nu aan de rechterkant. Maar als een fietser je dan een keer niet ziet, dan wordt je dus van achteren aangereden zonder dat je daar zelf op welke wijze ook op kan anticiperen. Dat is voor mij reden om steevast links te lopen.

Mochten er wandelaars of andere hardlopers mij tegemoet komen die aan de rechterkant lopen dan ga ik netjes even naar de andere kant toe. Alle fietsers en brommers etc zoeken maar uit hoe/of/waar ze aan de kant gaan.

Overigens was het tot 1991 verplicht voor voetgangers om links van de weg te lopen. Sindsdien die verplichting geschrapt is mogen voetgangers het helemaal zelf weten. Ik weet niet of, en zo ja, tot in hoeverre dat geharmoniseerd is in de EU.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 20:39
Meestal loop ik op de stoep of als de stoep slecht is en ik meer tempo loop aan de rechterkant van het fietspad met de stroom mee zeg maar. Ik loop vaak met de hond dus dat maakt het nog wat lastiger ivm de riem en het feit dat ik de hond (meestal) links naast me laat volgen als ik loop. Dus dan is tegen het verkeer in makkelijker ivm zicht en aan de kant gaan. Dan kies ik eigenlijk altijd de stoep en waar er geen stoep is loop ik tegen verkeer in op fietspad. Ik loop tegen het verkeer in op het fietspad maar dat is ook weer afhankelijk vanwaar de berm is zodat ik makkelijker aan de kant kan gaan als dat nodig is, dit geldt met als zonder hond lopen. Gelukkig ben ik snel in bosrijk/parkachtig gebied zodat ik alleen om wandelaars en andere lopers heen moet.
Maar met die e-bikes en elektrische scooters (die je niet hoort!) tegenwoordig is het snelheidsverschil wel groter dan met gewone fietsers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

WIj houden met onze AV eigenlijk de volgende regel aan: binnen de bebouwde kom rechts, buiten de bebouwde kom links.

Binnen de bebouwde kom moet je ook weer rekening houden met uitritten, kruispunten etc. Automobilisten die hieruit komen spieken meestal wel naar links (voor hun), maar niet naar rechts en zien je veelal niet aankomen. Buiten de bebouwde kom zoveel mogelijk links, tenzij drukte etc het weer beter maakt om rechts te gaan lopen.

Maw, loop gewoon op de plek van de weg waar jij je op dat moment het prettigste en vooral veiligste voelt, dat is per situatie afhankelijk. Kies daarbij voor je eigen veiligheid en loop zo defensief mogelijk. Je kunt de staredown van de tegemoetkomende fietser wel winnen door stug in je baan te blijven. Maar als hij vervolgens ook aan z'n principes blijft vasthouden en je hebt een frame tussen je ribben, daar heeft niemand iets aan natuurlijk. (Ja wij, kun je dat hier posten en hebben wij weer iets te lezen ter vermaak ;)).

En zeker nu in corona-tijd moet deze discussie eigenlijk overbodig zijn. Hier kun je nu midden op de weg lopen zonder dat er overig verkeer aanwezig is ;)

@AppieR Tof! En bevalt ie?

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Het ligt er sowieso aan waar je loopt, als ik hier buiten de bebouwde kom achteraf loop op een 60 weg (waar iedereen 80+ rijdt) met een blinde bocht ga ik daar niet links lopen. Voor je eigen veiligheid niet en omdat je een schrikreactie kan veroorzaken.

Ook is het niet handig op wegen die niet breed genoeg zijn dat auto's niet tegelijk kunnen passeren als jij er loopt want dan loop je richting de auto die staat te wachten op zijn tegenligger om jou voorbij te kunnen.

Daarom loop ik sowieso bijna altijd een felle gele/groene shirts zodat je goed opvalt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:47
Freeaqingme schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:33:
[...]

Oke. En dan loop je nu aan de rechterkant. Maar als een fietser je dan een keer niet ziet, dan wordt je dus van achteren aangereden zonder dat je daar zelf op welke wijze ook op kan anticiperen. Dat is voor mij reden om steevast links te lopen.
Wat ik mij bij dit soort redenen altijd afvraag. Hoe vaak komt het daadwerkelijk voor dat je word aangereden omdat je gewoon rechts liep zoals iedereen, in Nederland, rechts aanhoud? Ik ben toch al heel wat jaren actief en als wheeler (jaja.. geen hardloper.. ) zit je een stuk lager. Dus je bent iets wat men niet verwacht. Ik ben geen fiets, ik ben geen hardloper en ga te snel voor your average rolstoelgebruiker. En in al die jaren dat ik nu buiten train (pak 'm beet 6000 kilometer) en mij netjes rechts houd heb ik nog nooit gehad dat men mij niet zag of dat ik een wielrenner/fietser had die niet goed anticipeerde. Zelfs studenten hebben op een of andere manier het vermogen om op het laatste moment gewoon aan de kant te gaan. Dus waar die angst vandaan komt dat je van achteren wordt aangereden? Misschien dat het voor hardlopers anders is maar die angst begrijp ik niet?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:47
Webgnome schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:41:
[...]

Wat ik mij bij dit soort redenen altijd afvraag. Hoe vaak komt het daadwerkelijk voor dat je word aangereden omdat je gewoon rechts liep zoals iedereen, in Nederland, rechts aanhoud?
Tjah. Ik kan nu natuurlijk een paar jaar rechts gaan lopen om te kijken of ik daadwerkelijk vaker aangereden wordt. Maar daar heb je nu natuurlijk niet direct een antwoord mee.

Ik denk dat het grootste verschil is dat als ik rechts loop soms verrast wordt doordat iemand me met hoge snelheid inhaalt en net te weinig afstand houdt*. Ik loop meestal zonder muziek op, maar sommige fietsers/wielrenners hoor je toch niet langskomen. Die adrenaline-veroorzaker voorkom ik door links te lopen en alles en iedereen die me tegemoet komt ruim van te voren kan zien aankomen.

* Snelheid en afstand zullen ook een kwestie van perceptie zijn. Hoe onverwachter het is, des te hoger de snelheid en des te kleiner de afstand zullen lijken te zijn.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:51
Het is een continu gevoel van naderend gevaar wat je soms hoort (auto's), soms niet (fietsers). Is er bij jou in al die tijd geen auto rakelings langs je gegaan @Webgnome, dat je de haren op je arm bijna voelt brushen ahw? Bij mij dus een aantal keren, niet in 6000 km, maar zeker boven de 3000 km die ik er op heb zitten.

Met name het gevoel dat je rechts machteloos bent, het gebeurt je, links kan ik zelf anticiperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Frenz64 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:47:
Het is een continu gevoel van naderend gevaar wat je soms hoort (auto's), soms niet (fietsers). Is er bij jou in al die tijd geen auto rakelings langs je gegaan @Webgnome, dat je de haren op je arm bijna voelt brushen ahw? Bij mij dus een aantal keren, niet in 6000 km, maar zeker boven de 3000 km die ik er op heb zitten.

Met name het gevoel dat je rechts machteloos bent, het gebeurt je, links kan ik zelf anticiperen.
Ja hoor dat is mij ook wel eens overkomen maar die keren zijn echt op een hand te tellen in al die jaren. Het heeft vooral te maken met waar je buiten traint. Woon zelf in Arnhem en in die omgeving zijn er plekken genoeg waar geen kip komt (of in ieder geval niet een hele stal). Dat zal in de randstad / centrum van een stad natuurlijk anders zijn.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 23:36
Sinds 1993 is de bepaling van plaats komen te vervallen en aan de loper zelf gelaten. Wat oudere mensen (40+) hebben nog geleerd om als voetganger tegen het verkeer in te lopen, wanneer er geen trottoir is. Als langzamer verkeersdeelnemer kan je namelijk prima anticiperen op degene die je tegemoet komt. Mesnen boven de 40 vinden je plaats op de weg dan ook niet vreemd (meestal). Als skater of wheelers ga je even snel of sneller als een fietser en rij je dus eigenlijk mee met het fietsverkeer, rechts dus.

Dit is tenminste hoe ik het doe als hardloper en skater.

Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 19:28
Omdat er zo lang geen wedstrijdjes meer zijn en ik er zin in had, heb ik vorige week toegewerkt naar een #solo wedstrijdje:

Normaal loop ik zo'n 25 tot 30km per week, verdeeld over 3 looptrainingen.
donderdag 9-4: 5km rustig, met daarin een paar korte versnellingen en 1x 90' hard, 1x 60' hard, 1x 30' hard
zaterdag 11-4: 6km rustig

zodat ik uitgerust was voor tweede paasdag:
2km rustig inlopen vanuit huis naar rustige wegen buiten bebouwde kom
5km solo race zo hard als ik kan :) https://www.strava.com/activities/3292507397
2km rustig uitlopen naar huis

Dat ging best wel goed! 22:05 = 4:25/km. Ik denk dat ik bij een 'officieel' loopje misschien 10sec. of zo sneller was geweest, ik heb er echt wel bijna alles uit kunnen halen. Ik moest ook echt ff een minuutje bijkomen met mijn handen op mijn knieen na de finish :)

Als je helemaal fit bent en niet verkouden en je hebt rustige, brede wegen, dan is zo'n maximaal loopje volgens mij helemaal prima af en toe. :) Er was ook nauwelijks iemand op de weg gisterochtend, voordeel van het iets 'mindere' weer.

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:01
Onno_Devine schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:05:

Ik ben het helemaal met je eens dat de situatie veiliger zou zijn als iedereen aan dezelfde kant (hard)loopt. Maar omdat er geen 'beste kant' is (geen richtlijn, geen wet, geen overheidsadvies, niets) kun je moeilijk verwachten dat mensen dat ook gaan doen. Want welke kant kies je dan? Zoals je hier al leest zijn de meningen daarover verdeeld. Dus hoewel je punt duidelijk en niet zo vreemd is is het niet iets waar iemand hier ook echt iets mee 'kan' toch? Of bedoel je eigenlijk: "ik zou willen dat iedereen rechts loopt, zoals het overige verkeer?"

NB: Wat overigens wel veelzeggend is is dat in de landen waar er wel verplichtingen zijn m.b.t. welke kant je moet lopen op een weg-zonder-stoep dit vrijwel altijd tegen verkeer in is. Bijvoorbeeld in sommige Amerikaanse staten. In dit artikel wordt ook een Fins onderzoek aangehaald waaruit bleek dat mensen die tegen verkeer inliepen 77% lager risico op aanrijding hadden. (onderzoek met 258 'pedestrian accidents').

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Ja, lekker! Gaat er hier thuis snel doorheen! Ik maak een pot per dag en drink het ook gewoon als frisdrank/water. Dan wel met wat minder honing. En ConcenTrace van Vitals ipv het snufje zout voor de magnesium.

Voor wat betreft de links/rechts discussie: ik loop nu liever links dan rechts omdat ik dan zelf kan anticiperen en 1,5 meter afstand houden. Komt er een fietser aan, dan kan ik er zelf voor kiezen om naar rechts te gaan, terwijl fietsers die achterop komen vaak binnen 1 meter passeren. Maar goed, ik woon in een dorp en sta binnen 50 meter op een vrij rustige dijk en kan dus makkelijk van links naar rechts en vv. Ik snap dat het in een stad wat lastiger kan zijn.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkieLimbo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2024
Onno_Devine schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:06:

Ik kan er niet bij dat mensen er voor kiezen aan de linkerkant van de weg te gaan lopen.

Degene die links loopt zorgt er voor dat degene die zich wel aan de regels houden een bijzonder manoeuvre moet maken.

Eigenlijk gewoon asociaal.

Misschien erger ik mij hier te veel aan, maar ik snap het ook niet, hoe gaan jullie hier mee om? Of hoe kijk je hier tegenaan?
Ben wel benieuwd. Je post was best hard aangezet zoals je hierboven ziet. Eigenlijk zie ik vervolgens alleen maar reacties van mensen die links lopen voor hun eigen veiligheid en best een stapje opzij willen doen voor een ander. Kortom je stipt een probleem aan maar eigenlijk ben je zelf voor een groot deel het probleem. Natuurlijk moet je zelf weten waar je loopt maar je kan je wel minder ergeren aan mensen die in hun ogen terecht links lopen. Ben je nou ook #teamlinks of #teamminderergeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:00
estorino schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:59:

Dat ging best wel goed! 22:05 = 4:25/km. Ik denk dat ik bij een 'officieel' loopje misschien 10sec. of zo sneller was geweest, ik heb er echt wel bijna alles uit kunnen halen. Ik moest ook echt ff een minuutje bijkomen met mijn handen op mijn knieen na de finish :)
Ik heb uit nieuwsgierigheid even op de strava activiteit geklikt. Je geeft aan dat je vrijwel maximaal hebt gelopen op deze 5 km. M.i. staan jouw hartslaginstelling op strava dan niet helemaal goed. 71% gemiddeld, 79% max. hartslag @171 bpm. Ik vermoed dat de meeste van ons in een 5 km race, met een eindsprint de maximale hartslag wel kunnen benaderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 14:00
JunkieLimbo schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:40:
[...]

Ben wel benieuwd. Je post was best hard aangezet zoals je hierboven ziet. Eigenlijk zie ik vervolgens alleen maar reacties van mensen die links lopen voor hun eigen veiligheid en best een stapje opzij willen doen voor een ander. Kortom je stipt een probleem aan maar eigenlijk ben je zelf voor een groot deel het probleem. Natuurlijk moet je zelf weten waar je loopt maar je kan je wel minder ergeren aan mensen die in hun ogen terecht links lopen. Ben je nou ook #teamlinks of #teamminderergeren?
Punt van @Onno_Devine is zeker valide en hem tot het probleem bombarderen is helemaal bijzonder...
De crux zit hem erin in het "een stapje opzij willen doen", er zijn nu eenmaal best een aantal lopers die dat vertikken. Waarbij linkslopers de rechtslopers de weg op dwingen om te kunnen passeren en, zeker nu, afstand te houden. Juist de linksloper kan hier perfect zien wat er aankomt, dus lijkt mij niet meer dan logisch dat deze initiatief toont in positie kiezen op de weg. Om het ruimte maken eenzijdig neer te leggen bij degene die rechts loopt en geen ogen in zijn rug heeft voor achteropkomend verkeer is ronduit asociaal. En ja, die lopen er echt rond. Uiteraard niet in dit topic :+

Verder hier geen enkel probleem met positie op de weg, gewoon daar waar het het veiligst is en niet te beroerd om even ruimte te maken. En ik loop bij voorkeur op rustige paden. Zelden tot nooit problemen (y)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:15
Ik dacht dat ik het vanochtend al had gepost, maar die is verloren gegaan: RoadID heeft korting! Dus je ICE bandje is vandaag goedkoper om te bestellen. Eventueel heb ik nog een referral link met 5 dollar korting voor je (en voor mij, maar goed, ik heb al besteld dus /care). Je kan ook een gratis verzendcode krijgen op dit moment. Ik heb gelijk twee bandjes besteld, voor mezelf en voor mijn vrouw, voor 28 euro inclusief verzenden. Prima deal!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Frenz64
Zijn dat bandjes voor linkslopers?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:49
Ik denk dat dit een nieuw record is voor het herhalen van discussies. De laatste keer dat er al een discussie over plaats vond was 25 Maart :+

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe het gaat met @kramerty88. Loop je nog (recreatief)? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 19:28
bert74 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:51:
[...]

Ik heb uit nieuwsgierigheid even op de strava activiteit geklikt. Je geeft aan dat je vrijwel maximaal hebt gelopen op deze 5 km. M.i. staan jouw hartslaginstelling op strava dan niet helemaal goed. 71% gemiddeld, 79% max. hartslag @171 bpm. Ik vermoed dat de meeste van ons in een 5 km race, met een eindsprint de maximale hartslag wel kunnen benaderen.
Klopt deels wel ja, mijn hartslagzones mogen wel weer bijgewerkt worden. Maar nee, in de eindsprint van een 5km benader ik absoluut niet mijn maximale hartslag. Daarvoor is voor mij een 5km te lang (en/of ik ben daar mentaal te zwak voor 8) )

Mijn maximale hartslag zou ik wel kunnen benaderen door de volgende training van 30min totaal:
20 minuten rustig inlopen
5 minuten met een aantal versnellingen, steeds wat sneller
5 minuten zo hard als je kunt, het liefst met de finish omhoog tegen een viaduct
(hier heb ik ook ervaring mee)
Ik denk dat mijn maximale hartslag tegenwoordig rond de 185 zit.

(ik weet uit het verleden (baanatletiek) dat mijn hartslag in een 800m of 1500m fiks hoger komt dan in de laatste meters van een 5000m)

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno_Devine
Valorian schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:31:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens dat de situatie veiliger zou zijn als iedereen aan dezelfde kant (hard)loopt. Maar omdat er geen 'beste kant' is (geen richtlijn, geen wet, geen overheidsadvies, niets) kun je moeilijk verwachten dat mensen dat ook gaan doen. Want welke kant kies je dan? Zoals je hier al leest zijn de meningen daarover verdeeld. Dus hoewel je punt duidelijk en niet zo vreemd is is het niet iets waar iemand hier ook echt iets mee 'kan' toch? Of bedoel je eigenlijk: "ik zou willen dat iedereen rechts loopt, zoals het overige verkeer?"

NB: Wat overigens wel veelzeggend is is dat in de landen waar er wel verplichtingen zijn m.b.t. welke kant je moet lopen op een weg-zonder-stoep dit vrijwel altijd tegen verkeer in is. Bijvoorbeeld in sommige Amerikaanse staten. In dit artikel wordt ook een Fins onderzoek aangehaald waaruit bleek dat mensen die tegen verkeer inliepen 77% lager risico op aanrijding hadden. (onderzoek met 258 'pedestrian accidents').
Ik merk inderdaad dat de meningen verdeelt zijn, maar dat is ook niet erg. Dat geeft alleen maar aan dat het nuttig is om het hier met elkaar over te hebben.
En dat is ook exact de reden dat ik er over begin, zoals je zelf ook al zegt, gezien het niet vanuit bovenaf is voorgeschreven is het alleen toch maar gezond om hier een constructieve 'discussie' over te hebben en wellicht tot nieuwe inzichten te komen ;) ?
Interessant artikel, ik ga hem doornemen, bedankt.
JunkieLimbo schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:40:
Initiële post was misschien hard aangezet, maar dat mag in een open discussie toch?
Kortom, zoals je ziet is het een 'probleem' wat voor een iedere weggebruiker geld, en het maakt was los, dat is alleen maar interessant toch ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
estorino schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:33:
[...]

Klopt deels wel ja, mijn hartslagzones mogen wel weer bijgewerkt worden. Maar nee, in de eindsprint van een 5km benader ik absoluut niet mijn maximale hartslag. Daarvoor is voor mij een 5km te lang (en/of ik ben daar mentaal te zwak voor 8) )

Mijn maximale hartslag zou ik wel kunnen benaderen door de volgende training van 30min totaal:
20 minuten rustig inlopen
5 minuten met een aantal versnellingen, steeds wat sneller
5 minuten zo hard als je kunt, het liefst met de finish omhoog tegen een viaduct
(hier heb ik ook ervaring mee)
Ik denk dat mijn maximale hartslag tegenwoordig rond de 185 zit.

(ik weet uit het verleden (baanatletiek) dat mijn hartslag in een 800m of 1500m fiks hoger komt dan in de laatste meters van een 5000m)
Check. Ook maximale hartslag bij 5km is weer persoonlijk.

Ik heb vorig jaar mijn eerste 5KM mijn eerste wedstrijdje gelopen en merkte dat ik vrijwel de hele race dicht in de buurt van de maximale hartslag zat https://www.strava.com/activities/2379836586/overview Nu deed het ook wel een beetje pijn en was het erg warm.

Maar goed toen liep ik ook maar 15km in de week, ik zit nu op ~25km. ben benieuwd wat er nog meer in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:01
Vraagje, gebruiken jullie speciaal hardloopondergoed (mannen)?

Ik loop al bijna mijn hele carrière als volgt: boxershort, slidingbroekje, broek. Vervolgens shirt. Het gaat om de boxershort. Ik wil eigenlijk mijn boxershort/slidingbroekje vervangen door 1 broekje. Ik heb nu de goedkope boxershorts van de Decathlon, die zijn eigenlijk waardeloos. Pijpjes zijn zo kort en krullen helemaal op.

Slidingbroekje zit er overheen omdat mijn bovenbenen anders tegen elkaar schuren, vind ik niet prettig. Houdt ook de kleine boxershort even tegen met opkrullen.

Ik zoek dus gewoon een boxershort met lange pijpen. Enkel slidingbroekje voelt naar. Boxershort met lange pijpen kan boxershort + slidingbroekje vervangen.

Iemand tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Als we toch weer richting hartslag gaan wil ik graag de volgende vraag opwerpen:

Hoeveel van jullie lukt het structureel om ook loopjes in te plannen waarbij je gemiddelde hartslag in Z1 blijft? Uitgaand van de zones van mijn garmin zou dat 50-60% moeten zijn van de HRMAx. Mijn max is 207, dus dat komt neer op 104-124.

Mijn hartslag ligt bij de volgende tempo's globaal ongeveer op het volgende:
6:30/km -> 135 (65%)
6:00/km -> 145 (70%)
5:00/km -> 157 (75%)
4:00/km -> 180-185 (85%+) , dat ik ongeveer mijn race-tempo op een 10KM

Het liefst loop ik al mijn duurlopen ergens tussen de 5:00 en de 6:00. Eventueel zou ik meer 6:30/km-loopjes kunnen toevoegen maar voegt dat dan echt iets toe? En om echt die Z1 aan te tikken zou ik dan 7:00 of zelfs 7:30/km moeten gaan lopen. Heeft dat zin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 08:25

Niku

Alagaesii

KaiseRRuby schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:31:
Ik zweer bij deze: https://www.zalando.nl/ni...roeken-n1242i03l-q11.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
Valorian schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:37:
Als we toch weer richting hartslag gaan wil ik graag de volgende vraag opwerpen:

Hoeveel van jullie lukt het structureel om ook loopjes in te plannen waarbij je gemiddelde hartslag in Z1 blijft? Uitgaand van de zones van mijn garmin zou dat 50-60% moeten zijn van de HRMAx. Mijn max is 207, dus dat komt neer op 104-124.

Het liefst loop ik al mijn duurlopen ergens tussen de 5:00 en de 6:00. Eventueel zou ik meer 6:30/km-loopjes kunnen toevoegen maar voegt dat dan echt iets toe? En om echt die Z1 aan te tikken zou ik dan 7:00 of zelfs 7:30/km moeten gaan lopen. Heeft dat zin?
het heeft mij even wat tijd gekost maar op dit moment kan ik aardig goed bepalen in welk tempo ik moet trainen zonder op het klokje te kijken. Ik heb veel meer moeite met het mentale stuk dan het fysieke. Immers op z1 gaat de wereld zoooooo langzaaaaaam. >:)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman

Of het zin heeft is het ene maar of je er zin in hebt een tweede...
Als ik in Z1 wil lopen zal ik ook ergens de 7:00 min/km moeten gaan aantikken. Ik denk persoonlijk dat dat voor mij niks meer met hardlopen te maken heeft...

Maar ik ben er wel van overtuigd dat op zo'n laag mogelijke hartslag lopen zeker voordelen biedt. En hoe lager hoe beter op den duur. Zelf loop ik regelmatig onder/rond de 120 bpm want voor mij ongeveer 5:30 - 5:45 min/km is. Misschien toch maar eens rond de 06:00 min/km lopen en zien wat de hartslag dan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman

Ik loop al bijna mijn hele carrière als volgt: boxershort, slidingbroekje, broek. Vervolgens shirt. Het gaat om de boxershort. Ik wil eigenlijk mijn boxershort/slidingbroekje vervangen door 1 broekje. Ik heb nu de goedkope boxershorts van de Decathlon, die zijn eigenlijk waardeloos. Pijpjes zijn zo kort en krullen helemaal op.

Slidingbroekje zit er overheen omdat mijn bovenbenen anders tegen elkaar schuren, vind ik niet prettig. Houdt ook de kleine boxershort even tegen met opkrullen.

Ik zoek dus gewoon een boxershort met lange pijpen. Enkel slidingbroekje voelt naar. Boxershort met lange pijpen kan boxershort + slidingbroekje vervangen.

Iemand tips?
Je hebt ook hardloopbroekjes met een binnenbroek met langere pijpen.
Zoiets als jouw slidingbroek maar dan in je hardloopbroek geïntegreerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:15

Ik heb mijn zones nooit getest, maar enkel automatisch door Garmin laten opstellen.

Zone 1 is feitelijk gezien wandelen en zone 2 zou zo’n beetje stevig door wandelen zijn, beide onmogelijk om daadwerkelijk te gaan hardlopen. Eigenlijk loop ik momenteel dus alles in zone 3 en 4, respectievelijk duurloop en tempo. Zone 5 ga ik alleen soms met intervallen –of een eindsprintje in.

Of dat het dan allemaal wel goed staat ingedeeld…. Waarschijnlijk niet. :/

Strava Garmin 265

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74

Ik durf niet te beweren of het zin heeft of niet. Volgens mij lopen de meeste recreanten in Z1 in een dusdanig laag tempo dat het meer joggen dan hardlopen is. Als jij 4:00/km kan lopen in een 10km wedstrijd, dan lijkt me 6:00/km easy genoeg.

Ik doe het in ieder geval niet, Ik probeer de meeste loopjes in Z2 te lopen. Als langzamer ga lopen dan ~6:20/km, dan gaat mijn ritme, afzet helemaal in de war.

In het voorjaar/zomer zit ik ook op een racefiets. Dat is voor mij veel makkelijker om hoog Z1 te fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmpie1147
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 17:17
Ik heb een tijd geleden de Noxgear besteld. Kan iemand een indicatie geven hoe lang het duurt voor ik hem eindelijk binnen heb? Ik wacht nu al ruim 9 weken....

alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Laatst online: 16:05

Iemand tips?
Ik gebruik meestal deze:

https://www.zalando.nl/pu...-black-pu142e0m5-q11.html

2-in-1 broekje. Nadeel dat ze wel direct in de was kunnen daarna dus je hebt er het liefst meerdere. Maar vind ze persoonlijk erg fijn zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Hartslag op de fiets en lopend is onvergelijkbaar, op de fiets blaas ik mijn bovenbenen op als ik de hartslag in de buurt van Z4 wil krijgen. Bergop lukt het redelijk, maar dan moet je wel minimaal in Limburg zijn, beter nog een flinke col.

@harmpie1147 dat wordt inmiddels behoorlijk laat lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
harmpie1147 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:12:
Ik heb een tijd geleden de Noxgear besteld. Kan iemand een indicatie geven hoe lang het duurt voor ik hem eindelijk binnen heb? Ik wacht nu al ruim 9 weken....

alvast bedankt
Was iets van 2 weken tijdens de kerstperiode. Dus negen weken valt bij mij in het bakje "lang"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
Frenz64 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:16:
Hartslag op de fiets en lopend is onvergelijkbaar, op de fiets blaas ik mijn bovenbenen op als ik de hartslag in de buurt van Z4 wil krijgen. Bergop lukt het redelijk, maar dan moet je wel minimaal in Limburg zijn, beter nog een flinke col.

@harmpie1147 dat wordt inmiddels behoorlijk laat lopen
Ik weet het ben ooit getest met beiden. Mijn max hartslag is bij hardlopen is een paar slagen lager dan met fietsen. Omslagpunt daarentegen is 10 slagen lager bij fietsen dan met hardlopen. Hier houd ik rekening mee in bepaling zones in Garmin.

Overigens neemt het verschil in slagen af naarmate ik meer train op de fiets. (Boven)benen worden gewoon sterker en lopen minder snel vol en verzuren minder snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:04

Iemand tips?
Mijn eigen boxer kruipen ook, bij lange loopjes, omhoog en ik heb laatst de 'ballenknijper' van Decathlon gekocht en die zit prettig tijdens lange loopjes.

Deze: https://www.decathlon.nl/...or-hardlopen/_/R-p-121847

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Roodey schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:45:
[...]

Mijn eigen boxer kruipen ook, bij lange loopjes, omhoog en ik heb laatst de 'ballenknijper' van Decathlon gekocht en die zit prettig tijdens lange loopjes.

Deze: https://www.decathlon.nl/...or-hardlopen/_/R-p-121847
Ja, maar die helpen niet echt tegen het 'schuren' van de bovenbenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
  • Laatst online: 01-09 12:44
bert74 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:14:
[...]

Check. Ook maximale hartslag bij 5km is weer persoonlijk.

Ik heb vorig jaar mijn eerste 5KM mijn eerste wedstrijdje gelopen en merkte dat ik vrijwel de hele race dicht in de buurt van de maximale hartslag zat https://www.strava.com/activities/2379836586/overview Nu deed het ook wel een beetje pijn en was het erg warm.

Maar goed toen liep ik ook maar 15km in de week, ik zit nu op ~25km. ben benieuwd wat er nog meer in zit.
Op een 5KM kom ik eigenlijk meestal niet in de buurt van mijn max hartslag. Daar is een 5KM te kort voor (of ik loop te langzaam :P ). Op een 5Km is mijn gemiddelde hartslag ook lager dan op een 10KM of een halve marathon. Conclusie is dus waarschijnlijk dat ik een 5K te langzaam loop, maar ik vind het dan ook een lastige afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza

Als ik uitga van 50-60 % van mijn max hartslag wordt het wel erg langzaam allemaal.... Mijn max ligt ook ergens tussen 200 en 210. Voor het gemak en de zekerheid ga ik dan uit van 200. en heb ik voor mezelf de volgende zones:

Zone 1: 145 - 155 Tempo zo ongeveer 5:10/KM
Zone 2: 155 - 165 Tempo Zo ongeveer 4:45/KM
Zone 3: 165 - 175 Tempo zo ongeveer 4:15/KM
Zone 4: 175 - 185 Tempo zo ongeveer 3:45/KM
Zone 5: 185 en hoge. Bij hoge lange intervallen en de laatste km's van een zware race / eindsprint.

Mijn 10 km tempo ligt normaal gesproken tussen 3:45 en 3:50.

En om je vraag te beantwoorden: ja dat lukt me structureel makkelijk om mijn zone 1 tempo te lopen. Ik train verreweg de meeste kilometers in deze zone en begin zone 2.

Als ik uitga van die 50-60% van mijn max hartslag zit ik dus op een hartslag van 120. Dat is dan een tempo van zo rond de 6:00/KM. Dat doe ik ook weleens (als ik train met een vriend die veel minder snel is), maar niet in mijn eentje dat kan ik niet opbrengen ;). Is ook wel heel er lastig om een beetje reactief te lopen bij een (voor mij) zo'n laag tempo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:00

Ik heb een hardlooptest in een lab (Energy Lab in Paal, België) gedaan en zo mijn zones laten bepalen. Dat lab gebruikt wel andere zones dan Garmin, 6 ipv 5:

Zone% max HR
Recuperatie72%
Long Slow Distance80%
Extensieve Duur85%
Intensieve Duur90%
Tempo-Interval95%
Weerstand100%

Men raadde me aan om Recuperatie en LSD samen te zetten onder Z1. Recuperatieloopjes moet ik dus op het gevoel doen, maar doe ik dan aan 5:20-5:30/km, HR is dan ongeveer 75%. Er is bij dat lab dus niet gesproken van trainen op sub 70% max HR. Mijn aerobe drempel ligt overigens op 85% van max HR, anaerobe drempel op 95%.

Mijn Garmin Forerunner 935 schat mijn aerobe drempel op 90% van max HR, 10 bpm hoger dan wat er in mijn bloed gemeten werd in het lab. Ik ben waarschijnlijk ook wel wat fitter dan tijdens die test, zou die misschien wat regelmatiger moeten doen, maar een 10 bpm hogere drempel op 9 maanden tijd vind ik toch behoorlijk veel. Toen ik vorige zomer aan het pieken was, zat volgens Garmin mijn lactaatdrempel zelfs op 92%, 15 bpm verschil met labtest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

KaiseRRuby schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:46:
[...]

Ja, maar die helpen niet echt tegen het 'schuren' van de bovenbenen.
Body glide. Van die blauwe 'deo' sticks met anti-schuur spul. Op sommige staat Body en op sommige Glide maar t is hetzelfde. Werkt perfect. Ook icm zweet/regen/...

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
@influenza Dank voor je uitgebreide reactie. Kortom, het lukt je inderdaad veel in Z1 en Z2 te lopen, maar wel met de wetenschap dat je dan Z1 niet op 50-60% hebt (conform Garmin-lijstje) maar eerder op 70-75% (met 145-155 v/d 200 als langzaamste zone).

@MacPoedel Bij jou dus soortgelijk antwoord als bij Influenza: ook jij hanteert als 'laagste zone' een 70%+ ..

Dit sterkt mij in het idee dat de zone 50-60 echt een beetje ridicuul is voor gevorderde lopers. Iemand nog sterk afwijkende meningen?

NB:
@Webgnome Zag jouw reactie ook. Dank. En klopt, op Z1 gaat alles wel erg traag... Doe jij het uiteindelijk wel (regelmatig)?

NB: Ik kan mij overigens voorstellen dat als je écht heel gevorderd bent en bijvoorbeeld je 10K in 30 min kan lopen het juist wel weer loont, aangezien je 50-60% drempel dan misschien boven de 11 km/u ligt, waardoor je technisch nog netjes kan hardlopen en toch een hele lage hartslag houdt. En als je 2x per dag gaat trainen 7 dagen per week dan kan ik mij voorstellen dat er hele andere belastings-adviezen gaan gelden ;)

Edit: en ook @ArnoutV begint dus zijn laagste zone boven de 60%.

Zijn er hier lopers die wel eens in de 50-60% categorie lopen? Misschien @kenneth of @Rudedadude ?

[ Voor 42% gewijzigd door Valorian op 14-04-2020 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:15
Mijn zones:
D1: 102-118 (60-70%)
D2: 119-135
D3: 136-145
D4: 146-153
D5: 154-165
Waarbij 165 mijn maximum HF is

Ik loop altijd in een korte Asics
https://www.hardloopshop....ter-men-2011a016-001.html
Als ik triathlon training doe (dus combi met zwemmen of fietsen) dan loop ik in een tri-suit.
Nooit, echt nooit met onderkleding.

[ Voor 51% gewijzigd door ArnoutV op 14-04-2020 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Valorian schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:37:
@influenza
@Webgnome Zag jouw reactie ook. Dank. En klopt, op Z1 gaat alles wel erg traag... Doe jij het uiteindelijk wel (regelmatig)?
Ik probeer het wel eens maar uiteindelijk kom ik altijd uit in minimaal Z2 ~ Z3 omdat het gewoon te saai is. Dus nee eigenlijk niet. Moet het wel vaker doen want het heeft zeker zijn nut als ik de experts mag geloven

[ Voor 3% gewijzigd door Webgnome op 14-04-2020 14:55 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Qua hardloop ondergoed, heb hier nog nooit over nagedacht. Ik loop gewoon met boxers van de hema, halflange pijpen en verder eigenlijk geen eisen. Heb werkelijk nog nooit stilgestaan bij het feit dat er ook een speciale hardlooponderbroekenmarkt zou zijn.

Qua tempo's train ik als volgt, dit schema is op basis van een anaerobe drempel van 4.05. Ben nu met de trainer in overleg of het, gezien de laatste 15km wedstrijd, verstandig is om 1 stapje omhoog te gaan (dus naar 4.00) of ivm corona/weerstand/immuunsysteem de stap nog niet te maken.
  • Duurloop herstel : 5.50 - 5.27/km : 70-75%
  • Duurloop 1 : 5.27 - 5.06/km : 75-80%
  • Duurloop 1/2. : 5.06 - 4.48/km : 80-85%
  • Duurloop 2. : 4.48 - 4.32/km : 85-90%
  • Duurloop 3 : 4.32 - 4.18/km : 90-95%
  • Wedstrijd tempo. : 4.18 - 4.05/km : 95-100%
  • Extensief. : 4.05 - 3.53/km : 100-105%
Max hartslag is 196 :)

[ Voor 4% gewijzigd door Calitomnication op 14-04-2020 15:13 ]

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Zijn er hier lopers die wel eens in de 50-60% categorie lopen? Misschien @kenneth of @Rudedadude ?
Ik gebruik HR (als ik het al gebruik) uitsluitend ter analyse achteraf bij zware trainingen. Verder doe ik alles op gevoel en met een schuin oog naar de afgelopen/aankomende zware trainingen. Waarschijnlijk is mijn hersteltempo ongeveer 60-65% HRR (ongeveer 70% maxHR?). Maar daar zit geen enkele rekensom achter, alleen ervaring en nattevingerwerk.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:42

Rudedadude

Maybe we were born to run

Nee, ik ben een erg slechte langzaamlopert. Mijn langzame loopjes zitten tussen de 125-130 bij een max hr van tussen de 180 en 185. Op de Elliptigo lukt dat wat beter, maar zelfs dan.

Hier trouwens #teamgeenondergoed. In de zomer doe ik het met de binnenbroeken van mijn hardloopbroeken, in de winter draag ik compressie half tights onder m'n tights (of korte broeken, afgelopen kwakkelwinter). Soms her en der een likje vaseline, maar dat is het dan ook.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Bartske schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:15:
[...]

Ik gebruik meestal deze:

https://www.zalando.nl/pu...-black-pu142e0m5-q11.html

2-in-1 broekje. Nadeel dat ze wel direct in de was kunnen daarna dus je hebt er het liefst meerdere. Maar vind ze persoonlijk erg fijn zitten.
Ik zie hier geen enkel verschil met al mijn andere sportkleding hoor :P Alles gaat in de was na een rondje lopen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:15
Als ik een lange boxer heb gedragen onder een een korte broek, dan durf ik die korte broek nog wel een keer aan zonder te wassen.

Als je zo'n 2 in 1 broek hebt dan zou ik 'm wel na elke keer wassen, neem aan dat Bart dat bedoelde @Pathogen :)

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Ik heb ooit in de sale 3 compressie-shorts (onderbroeken) gekocht van Under Armour. Zitten perfect, zijn synthetisch en daaroverheen draag ik een normale hardloop-korte-broek. En heb ook één zo'n 2-in-1 broekje met binnenbroek. Dat komt op hetzelfde neer.

EDIT: Die compressie-shorts draag ik steeds één keer. De korte broek eroverheen veel vaker. Maar dat komt ook omdat ik maar één echte fijne heb dus liever die niet te vaak net in de wasmachine heb zitten.

Verder bij hele rustige lopen ook wel eens normaal ondergoed, maar bij fellere training, wedstrijdjes of lange duurlopen altijd die Under Armours. Maar goed, ben ook wel een beetje koppig en merkvast: draag ook sinds 2014 maar één type hardloopsokken (Herzog, compressie, kort)

[ Voor 49% gewijzigd door Valorian op 14-04-2020 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Tim_W ja, ik snapte 'm, maar ik doe toch liever ook m'n losse broeken gewoon in de was :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Hier wel iemand die speciaal hardloopondergoed heeft. Ik heb craft the greatest onderbroekjes - katoenig kruisje dat niet echt katoen is en verder echt synthetisch en Anita deltapad BHs, die ademen behoorlijk goed.
Maar ik heb ook een aantal shorts waar een broekje inzit dan gebruik ik verder niets aan de onderkant (wel altijd bh natuurlijk). Maakt me ook weinig uit of iemand m'n bhbandjes ziet door een tanktopje want haha, die draag ik nou eenmaal.
Tijdje HEMA bamboe sportonderbroekjes gebruikt maar die verloren vrij snel elasticiteit (zakten daardoor af in je sportbroekje) en bestaan inmiddels ook helemaal niet meer. Ze waren wel heerlijk luchtig en droogden supersnel.

[TMI -modus] En mede dankzij hardlopen (ok, voor 80% was diftar de reden) een cup gaan gebruiken tijdens menstruatie. Als er iets (letterlijk én figuurlijk) irritant is is het wel maandverband of een tampontouwtje dat verkeerd gaat zitten tijdens een lange duurloop. [/TMI -modus]

[ Voor 8% gewijzigd door Poekie op 14-04-2020 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:21
Ik gebruik de automagisch hartslag grenzen die zijn bepaald door garmin zelf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGKFn0K3YkZrHzwBy6l_MUFbvJY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZlPTq9QLhGtpiVc5Oi5jk6Mx.png?f=user_large
Waarbij mijn duurloopjes loop in zone 2. Soms hoog zone 1 als ik mijzelf erg goed voel.
Drempel loop hoog zone 4. En intervallen dik in zone 5.

En discussie onderbroek is voor mij. Voor een lange duurloop of wedstrijd de onderbroeken van de decathlon en voor normale loopjes draag ik boxers die ik altijd draag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
Poekie schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:56:

Tijdje HEMA bamboe sportonderbroekjes gebruikt maar die verloren vrij snel elasticiteit (zakten daardoor af in je sportbroekje) en bestaan inmiddels ook helemaal niet meer. Ze waren wel heerlijk luchtig en droogden supersnel.
Ik heb ooit bamboe-shirts gehad voor wandelen in de bergen. Was fijn spul maar verloor ook snel zijn vorm. Leuk experiment, maar heb nog geen echte use-case voor bamboe gevonden icm kleding waar ik enthousiast van wordt.

Als je iets beters wilt met dezelfde eigenschappen kan ik kleding van Icebreaker aanraden, ofwel Merino wol. Grootste nadeel: die schapen waar dat van gemaakt wordt zijn kennelijk niet zo ruim op voorraad want het spul kost je een rib uit je lijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 20:39
Hier wel #teamondergoed heb ook die heren slips en een paar boxers van Decathlon, maar die boxers kruipen wat meer op idd. Soms vergeet ik een sportboxer dus dan draag ik de gewone strakke boxershorts van katoen. Maar die ademen wel veel minder goed en zijn op een gegeven moment doorweekt :X
Schuurplekken krijg ik vooral bij warmer weer en langere afstand 15+ KM. En dan vooral bij mijn rechter lies/bovenbeen :? Ik vergeet in het begin van het warme seizoen dan ook altijd de vaseline. Afgelopen weekend nog 21 KM gelopen en gelukkig geen schuurplekken. Die bodyglide is wel een goede tip eens op zoek gaan nu het weer warmer wordt.......
Ik laat Garmin ook mijn zones bepalen en loop nu een schema op Hartslag ipv tempo heb wel eens gelezen dat je of het 1 of het ander doet. Omdat de tempo's weleens wisselen ivm vermoeidheid, weer, wind etc.
Heb nu namelijk als doel afstand uitbouwen van HM tot wel eens een 30K gelopen te hebben wil ik naar een 44K trail trainen. Dus heb ik een Marathon schema van Garmin op hartslag genomen. Zit nu in week 7 en dat voelt wel goed aan. Zit ook geen Marathon eindtijd aan vast dus ook geen tempo's. Ik doe wel eens wat minder of meer afhankelijk van hoe ik me voel. Gaat me meer om volume opbouwen en heel blijven.

Loop de Langere duurlopen en de de herstel loopjes in Z2, soms Z3 laag als ik me goed voel.
Intervallen zijn in Z4 (verschillende tijden en pauzes) en soms op 10K tempo.
Hieronder het verschil wat Garmin ervan maakt als je alleen op HRMax zones instelt. Dan liggen de zones wel erg laag. Weet niet waarom dat is.
Reserve of op basis van Lactaat maakt bij mij niet veel uit. LTH is 4.55min/km bij 173 momenteel volgens Garmin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2cBhLsHrJ27dzqkvFj3f7QMq7g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8JG4sLr1egBTPtkc9JNyVclc.jpg?f=user_large

Wilde wel eens een Sporttest doen maar Corona gooit roet in het eten :'( Alhoewel ik hier wel eens gelezen heb dat de LTH van Garmin/Firstbeat aardig overeen kwam met die van een sporttest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Het is ook niet dat ik er bewust mee bezig ben of zo. Ik kijk achteraf naar mijn gegevens. Verder gaat het relaxed lopen gewoon vanzelf. Net 11 km gelopen in een gemiddelde hartslag van 146 (max 163) bij een tempo van 5:03/km. Ik zit dan niet onderweg steeds te checken of ik wel in zone 1 loop. Er zijn ook stukjes bij in zone 0 en stukjes in zone 2. Ook dat gaat vanzelf omdat ik stukken onverhard loop en er wat heuveltjes in mijn route zitten.

https://www.strava.com/activities/3298040924
@influenza Dank voor je uitgebreide reactie. Kortom, het lukt je inderdaad veel in Z1 en Z2 te lopen, maar wel met de wetenschap dat je dan Z1 niet op 50-60% hebt (conform Garmin-lijstje) maar eerder op 70-75% (met 145-155 v/d 200 als langzaamste zone).

@MacPoedel Bij jou dus soortgelijk antwoord als bij Influenza: ook jij hanteert als 'laagste zone' een 70%+ ..

Dit sterkt mij in het idee dat de zone 50-60 echt een beetje ridicuul is voor gevorderde lopers. Iemand nog sterk afwijkende meningen?

NB:

NB: Ik kan mij overigens voorstellen dat als je écht heel gevorderd bent en bijvoorbeeld je 10K in 30 min kan lopen het juist wel weer loont, aangezien je 50-60% drempel dan misschien boven de 11 km/u ligt, waardoor je technisch nog netjes kan hardlopen en toch een hele lage hartslag houdt. En als je 2x per dag gaat trainen 7 dagen per week dan kan ik mij voorstellen dat er hele andere belastings-adviezen gaan gelden ;)

Edit: en ook @ArnoutV begint dus zijn laagste zone boven de 60%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Laatst online: 15:56

Slidingbroekje zit er overheen omdat mijn bovenbenen anders tegen elkaar schuren, vind ik niet prettig.
Van schurende dijen had ik vroeger wel last, maar toen had ik ook overgewicht. Na 20 kilo te zijn kwijtgeraakt heb ik daar geen last meer van.
Zou het kunnen dat je overgewicht hebt? In dat geval verdwijnt dat schuurprobleem zodra je afvalt.
Verder vind ik de gewone herenslips van Kalenji verbazend goed. De prijs:kwaliteit verhouding is ongelooflijk goed. toen ze laatst afgeprijsd waren heb ik er zes gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Het hoeft niet zozeer overgewicht te zijn hoor. Als je dikke gespierde benen hebt schuurt het ook al snel 😜. En ik heb er zelf last van met wijde broekjes, die kruipen bij mij altijd omhoog wat enorm gaat schuren. Daar loet ik dan echt een tight onder dragen om dat te voorkomen.
nogeeninlog schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:47:
[...]

Van schurende dijen had ik vroeger wel last, maar toen had ik ook overgewicht. Na 20 kilo te zijn kwijtgeraakt heb ik daar geen last meer van.
Zou het kunnen dat je overgewicht hebt? In dat geval verdwijnt dat schuurprobleem zodra je afvalt.
Verder vind ik de gewone herenslips van Kalenji verbazend goed. De prijs:kwaliteit verhouding is ongelooflijk goed. toen ze laatst afgeprijsd waren heb ik er zes gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:38
Tim_W schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:50:
Als ik een lange boxer heb gedragen onder een een korte broek, dan durf ik die korte broek nog wel een keer aan zonder te wassen.
Dat is nog nooit bij me opgekomen. Bij mij gaat altijd alles in de was, maar ik ben dan ook erg goed in zweten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:15
Arjan90 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:10:
Ik dacht dat ik het vanochtend al had gepost, maar die is verloren gegaan: RoadID heeft korting! Dus je ICE bandje is vandaag goedkoper om te bestellen. Eventueel heb ik nog een referral link met 5 dollar korting voor je (en voor mij, maar goed, ik heb al besteld dus /care). Je kan ook een gratis verzendcode krijgen op dit moment. Ik heb gelijk twee bandjes besteld, voor mezelf en voor mijn vrouw, voor 28 euro inclusief verzenden. Prima deal!
Thnx voor de tip @Arjan90!

Ik wil je referral link wel gebruiken. Kun je die delen?
En ik vind niks op de website over gratis verzenden. Waar vind ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteren heb ik op Strava de Futurum nogwat challenge voltooid. Heb hiervoor een kortingscode twv 25 euro (minimale bestelwaarde 125 euro) gekregen. Ben zelf niet van plan om iets bij Futurum te bestellen de komende dagen. Als er iemand interesse heeft, stuur me maar een DM.

Wat een loopweer gisteren trouwens! Lekker in de korte broe &, longsleeve. Precies de goede temperatuur om te hardlopen, maar de wind maakte het net te koud om lekker te wandelen. Deze mensen bleven dan ook massaal binnen waardoor je lekker door kon lopen. Interval van 4x 4' snel, tempo rond 3.40/3.50/km. Ging eigenlijk perfect en totaal niet het gevoel dat ik moe was oid.

Enige aparte is dat Strava niet goed overweg kan met splits en intervallen. Als je de training nu in een oogopslag bekijkt is het niet of het tempo alle kanten opging :P

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
Dat zal dan wel een premium optie zijn (?), maar ik kan prima mijn hand geklokte rondetijden/splits zien op strava. Naast de standaard kilometer tijden.
Calitomnication schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:23:
Gisteren heb ik op Strava de Futurum nogwat challenge voltooid. Heb hiervoor een kortingscode twv 25 euro (minimale bestelwaarde 125 euro) gekregen. Ben zelf niet van plan om iets bij Futurum te bestellen de komende dagen. Als er iemand interesse heeft, stuur me maar een DM.

Wat een loopweer gisteren trouwens! Lekker in de korte broe &, longsleeve. Precies de goede temperatuur om te hardlopen, maar de wind maakte het net te koud om lekker te wandelen. Deze mensen bleven dan ook massaal binnen waardoor je lekker door kon lopen. Interval van 4x 4' snel, tempo rond 3.40/3.50/km. Ging eigenlijk perfect en totaal niet het gevoel dat ik moe was oid.

Enige aparte is dat Strava niet goed overweg kan met splits en intervallen. Als je de training nu in een oogopslag bekijkt is het niet of het tempo alle kanten opging :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
nogeeninlog schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:47:
[...]

Haha, nee overgewicht heb ik niet bepaald last van. Waar bij sommige mensen de beetjes vet die ze hebben op de heupen gaat zitten of op de buik, gaat het bij mij gemakkelijk op de bovenbenen denk ik. Wat ook zo kan zijn: die huidige Kalenji boxershorts krullen omhoog, waardoor ze hoog aan de bovenbeen strakker zitten en het 'vet' eronder wat opzij drukken. Misschien versterkt het juist het probleem.

Enfin, kijken hoe het met mijn nieuwe boxershorts gaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:38
Gisteravond trouwens ook weer wat moois. Ik was aan het hardlopen met m'n vrouw. Ze is nog aan haar eerste 5km hardlopen aan het werken en ik ga altijd solidair mee. Gelijk een mooie warm up voor mijn intervaltraining daarna.
Maar goed, op gegeven passeren we een wat ouder echtpaar. We liepen lekker naast mekaar, want de weg was breed genoeg. Het eerste wat ik die mevrouw hoor zeggen: 'Zo, dat is ook geen 1.5 meter'. Ondertussen wees ze naar ons. We zijn vervolgens maar eens stuk hand in hand gaan lopen voor de gein :+

Moest me wel inhouden om niet terug te lopen om te vragen waar ze zich in godsnaam mee bemoeide :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 08:25

Niku

Alagaesii

influenza schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:29:
Dat zal dan wel een premium optie zijn (?), maar ik kan prima mijn hand geklokte rondetijden/splits zien op strava. Naast de standaard kilometer tijden.

[...]
Klopt, is een premium optie, dan gaat dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006

polthemol

Moderator General Chat
Na een 3tal weken op rij met veel km's (60 tot 70k per week), afgelopen week een stapje terug gedaan en een 20km gedaan en zo kleine pijntjes laten herstellen.

Gisteren een z2/3 run van 120' gedaan en voor het eerst 10km met een pace van 5:59 gedaan in mijn z2 (op een paar heel korte uitstapjes naar z3 toe na). Erg vet om te zien hoe mijn snelheid in die lagere zones naar best wel een acceptabel tempo gaat.

note: de route was wel relatief easy, verhard en ik was natuurlijk ook erg goed uitgerust :)

strava!
https://www.strava.com/activities/3298416156

Nu donderdag mijn best gaan doen voor de MST (mudsweattrails) challange van 500 hoogtemeters maken. Waarschijnlijk zal dat een 30tal keren een heuveltje op en af rennen worden: z2/z3 omhoog rennen en omlaag in een fiks tempo, zodat het ook een verkapte interval wordt voor me.

Met de progressie die ik nu blijf maken, zal die sub 4 uur marathon in ieder geen issue moeten zijn vanaf dat wedstrijden weer mogen :)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:00
influenza schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:29:

[...]
Dat is inderdaad Summit. Ik heb vorige week een Fartlek gelopen, bij elke tempo wisseling op de lap knop van mijn Garmin Forerunner 935 geduwd. In de app zie je dan het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbWz0CQG-nFUVvWCVVmXHBY5twU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ITUHGgETSfYD62HFnCLiBc7u.png?f=fotoalbum_large

Reclame voor tempo analyse met Summit, en de splits per km zijn heel wisselvallig.

De website toont weer iets heel anders, maar ik gebruik ook Elevate dus dan weet ik nooit wat nu een Strava of Elevate feature is.

Garmin Connect houdt wel per lap bij wat het tempo was, dus dan bekijk ik het daar wel.

@nogeeninlog Ik heb geen overgewicht maar redelijk stevige dijen (misschien omdat ik ook fiets). Vanaf ongeveer 20 km moet ik ook vaseline smeren om het schuren te gaan (en liefst zonder onderbroek maar dat durf ik dan weer niet op een race, je wordt gefotografeerd).

[TMI - maar niet zo erg als die van SuperPoekie] Scheren kan ook een factor zijn, de huid irriteert dan sneller. Maar moest ik dan weer een tijd niet scheren (soms ben ik lui), trekt er iets aan die haren, komen misschien tussen een naad ofzo, wat ook echt geen deugd doet. [/TMI]

@InZane Het constant veranderen van de voorschriften helpt ook niet. Het is in België in elk geval een tijdje zo geweest dat je zelfs als je onder één dak woont, je buitenshuis toch 1,5 m afstand moest bewaren (idioot). Moet wel zeggen dat ik (bij het fietsen dan wel) ook mijn geduld verloren ben en mijn ongenoegen heb laten blijken wanneer ik zeker het 10de kleine groepje moest kruisen dat naast elkaar bleef rijden. Het was langs een rivier met een jaagpad van 2 meter breed (er passen net 3 fietsers naast elkaar op), je ziet elkaar van 1 km ver aankomen, hoe moeilijk is het dan om even achter elkaar te fietsen/lopen/wandelen. Als je op een weg van 6 m breed naast elkaar blijft, geen probleem natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@influenza @Niku @MacPoedel Ah thanks, had al zo'n vermoeden dat dit een premium functie was. Zal waarschijnlijk onder het kopje "Analysis" zitten dan :).
Niet zo heel belangrijk overigens, analyseren van de activiteit doe ik toch in Garmin Connect. Maar het ziet er gewoon een beetje komisch uit zo, lijkt meer een ongeleid projectiel ;).

tips voor New York

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
Calitomnication schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:41:
@influenza @Niku @MacPoedel Ah thanks, had al zo'n vermoeden dat dit een premium functie was. Zal waarschijnlijk onder het kopje "Analysis" zitten dan :).
Niet zo heel belangrijk overigens, analyseren van de activiteit doe ik toch in Garmin Connect. Maar het ziet er gewoon een beetje komisch uit zo, lijkt meer een ongeleid projectiel ;).
Als je op de desktop-versie (gewoon in browser) op Strava kijkt naar je activiteit, dan zie je links in de kolom ook "Rondes" staan. Daar pakt 'ie gewoon netjes je handmatig (of via horloge) afgetikte splits/laps. Niet in van die grafische balkjes, maar wel gewoon tijd/afstand/pace. Dus daar is géén premium voor nodig. Op de app is die functie er niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 15-04-2020 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zo tering, die single leg balance drills zijn behoorlij pittig!
Net dag 4 gedaan van die 30 day challenge (ja ik weet het, het is meer dan 4 dagen geleden dat ik begon) en ik zie hier echt wel het nut van in :Y
Mobiliteit verbeteren is duidelijk nodig, en balans voelt ook alsof het erg nuttig is.

Hardlopen gebeurt nog niet zo, maar ach dit heeft sowieso nut.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Pathogen schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:18:
Zo tering, die single leg balance drills zijn behoorlij pittig!
Net dag 4 gedaan van die 30 day challenge (ja ik weet het, het is meer dan 4 dagen geleden dat ik begon) en ik zie hier echt wel het nut van in :Y
Mobiliteit verbeteren is duidelijk nodig, en balans voelt ook alsof het erg nuttig is.

Hardlopen gebeurt nog niet zo, maar ach dit heeft sowieso nut.
Toen ik een jaar of tien geleden mijn enkel zwaar had verstuikt moest ik bij de fysio op één been op een plankje staan dat alleen met vier kettingen in de hoeken vast zat aan een framepje en dus gigantisch wiebelde. Had ik dat eindelijk onder de knie "en nu met je ogen dicht". Ik was blij dat ik zo'n ding niet thuis had toen want wat had ik een hekel aan dat apparaat.
Tegenwoordig doe ik mijn enkeloefeningen meestal tijdens het tandenpoetsen maar op één been staan, ogen dicht en tanden poetsen tegelijkertijd geeft ook een interessante moeilijkheidsgraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
"1 been wacht op het uitdruppelen van de koffie automaat of printer op het werk" hier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Welcome to Smashrun Pro!
*O*

Nu heb ik alleen meer vrienden nodig :P *clicketyclick*

@Poekie ik kan jou niet eens toevoegen, het knopje friend request is onklikbaar :?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@kenneth Via de zoekfunctie werkt het wel :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Eh blijkbaar mogen alleen hele gave mensen mijn vriendje worden?

Geen idee. Ik sta op closed social maar dat zou nieuwe vriendjes maken niet moeten hinderen...

@kenneth je bent mooi op tijd om in juni de longest day badge te halen trouwens. Een van de vervelender badges want tijdens zonsopgang en zonsondergang een rondje lopen op de langste dag. Ik heb m gehaald en weinig behoefte om m ooit nog een keer te doen haha. Shortest day is veel leuker maar weer onhandig ivm werktijden.

[ Voor 50% gewijzigd door Poekie op 15-04-2020 13:57 . Reden: Nog wat bedacht te melden en geen zin in dubbelpost ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Ja zeg, zit ik na lang zeuren eindelijk op Strava gaat iedereen aan de smashrun. zo blijf ik achter de feiten aan rennen (pun intended). ;)

tips voor New York

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Calitomnication schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:59:
Ja zeg, zit ik na lang zeuren eindelijk op Strava gaat iedereen aan de smashrun. zo blijf ik achter de feiten aan rennen (pun intended). ;)
Ik zit al langer op Smashrun dan op Strava! Ik ben alleen niet zo van het mensen naar andere platforms krijgen. Opeens zat ook iedereen op citystrides.

* Poekie is blijkbaar een hipster

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Ik blijf lekker bij Strava, Garmin Connect, Endomondo en samen gezond. Dat vind ik wel genoeg diensten. ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Webgnome op 15-04-2020 14:07 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Garmin omdat je data wel ergens moet binnenkomen, Strava om elkaar af te zeiken aan te moedigen, Smashrun voor de mooie stats. Prima zo :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Poekie schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:02:
[...]

Ik zit al langer op Smashrun dan op Strava! Ik ben alleen niet zo van het mensen naar andere platforms krijgen. Opeens zat ook iedereen op citystrides.

#runfluencer :+

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Poekie schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:02:
[...]

Tsja, vroegah waren streakers standaard naakt, nu doet iedereen het ineens met kleren.

En hipsters waren onderbroekjes.

[ Voor 4% gewijzigd door Pathogen op 15-04-2020 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 13:37

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

harmpie1147 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:12:

alvast bedankt
Volgens mij heb ik uiteindelijk bijna 3 maanden gewacht met één keer opnieuw versturen. Ik had contact gezocht omdat het zolang duurde en ze gaven aan dat na zoveel dagen ze de verzending als verzopen te beschouwen. Dan kan je vragen voor een nieuwe verzending. Gewoon contact opzoeken dus nu. En geduld, ze zijn vriendelijk maar ik vond het allemaal maar lang duren.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Kijk nu al uit naar de vlogs waarbij @Poekie heel enthousiast begint met "Hey you guuuuuuys, so for todaaaaaay, iiiiiiiiii aaaaaaammmmmmmmm goiiiiiiiiiing to run 6k!!! I am sooooo excited!

Of is het meer " hey mens'n, vandaog gaon we lop'n, 6 kilomet'r ver. Heb d'r zo'n zin an".

[ Voor 12% gewijzigd door Calitomnication op 15-04-2020 14:38 ]

tips voor New York

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Calitomnication schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:35:
[...]

Kijk nu al uit naar de vlogs waarbij @Poekie heel enthousiast begint met "Hey you guuuuuuys, so for todaaaaaay, iiiiiiiiii aaaaaaammmmmmmmm goiiiiiiiiiing to run 6k!!! I am sooooo excited!
Met @rudedadude en jou als materiaalmeesters zeker? Moet ik nog iemand van jullie vinden die me aanraad welke kleding te gebruiken *O* :+

Woon nu wel in Twente maar ben zeker geen Tukker, geboren en getogen Leidse. Met zo'n vette Rrrrrrr.

[ Voor 10% gewijzigd door Poekie op 15-04-2020 14:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003

Rudedadude

Maybe we were born to run

Poekie schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:41:
[...]

Met @rudedadude en jou als materiaalmeesters zeker? Moet ik nog iemand van jullie vinden die me aanraad welke kleding te gebruiken *O* :+

Woon nu wel in Twente maar ben zeker geen Tukker, geboren en getogen Leidse. Met zo'n vette Rrrrrrr.
Teeuuuwrrring mensen, dat was weerrrr een errrrug lekerrrrrr rrrrrondje.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Laatst online: 09:08
En dan heet Strava een social platform te zijn, what about Tweakers - Hardlopen ???

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

BernieW schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:02:
En dan heet Strava een social platform te zijn, what about Tweakers - Hardlopen ???
Wij zijn een niche groep testers, af en toe roept 1 van ons op tot het testen van een product. Dat kan variëren van schoenen, noxgear, zonnebrillen, id's voor aan je horlogebandje, soft flasks etcetera. Onze mening is vervolgens een toonaangevende indicatie hoe de globale runners communitie erover denkt! ;)

tips voor New York

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frenz64
en vergeet niet dat we allemaal dokter/fysio én betweter zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Poekie schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:41:
[...]
Kommie uit Leiû jûh! :+

Strava

Pagina: 1 ... 14 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.