Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:46
Gotez schreef op zondag 27 juni 2021 @ 22:36:
Gisteren de Gelderse poort trail 32km gelopen. Schitterende tocht door de uiterwaarden bij Nijmegen. Veel door hoog gras en brandnetels. Maar ook stukken langs oude fabrieken over zandpaadjes. Zelfs een stuk door het water gelopen en met een pontje overgestoken. Echt schitterende route. Goed georganiseerd en lekker kleinschalig. Volgens mij 45 deelnemers. Zeker een aanrader als je van trails houdt en net even iets anders wilt.

En iedereen bedankt voor tips over racevesten. Heb een van Decathlon gehaald met twee keer 250 ml softflask erin. Gister met de warmte wel nodig ook.
Welk vest heb je gekozen? Heb zelf zo'n flubberrugzak waar een waterzak in past, maar is niet altijd even praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:54

Gotez

42

bvsteyn schreef op maandag 28 juni 2021 @ 07:09:
[...]

Welk vest heb je gekozen? Heb zelf zo'n flubberrugzak waar een waterzak in past, maar is niet altijd even praktisch.
Ik heb uiteindelijk deze gedaan: https://www.decathlon.nl/...OOIS&orderId=nl1138058689

Twijfelde tussen deze of een https://www.salomon.com/e...ne-2-set.html#color=35988 maar voor het testen voor de decathlon versie gegaan. met twee softflasks. Moest wel wennen aan rennen met 500ml water voor op je lichaam. Maar met trailen is techniek en balans toch al anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Heeft deze rugzak ook (nog) klittenband bij de verstelbare riemen op de voorzijde? Zo ja, dan raad ik je aan om die riempjes op maat te maken en het klittenband te verwijderen. Eind vorig jaar zijn er twee shirtjes bij mij kapot gegaan doordat het klittenband over het shirtje schuurde. Dit is toen als productiefout doorgegeven aan de fabrikant en ik heb twee nieuwe shirtjes van ze gekregen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Mijn werkgever is hoofdsponsor van een triatlon in Duitsland. Ook dit jaar was het alleen virtueel en konden alle collega's zich inschrijven. Een triatlon staat nog wel ergens op mijn bucketlist, maar ik heb geen racefiets en mijn laatste poging om een goede vrije slag aan te leren eindigde met de laatste lockdown. Gelukkig kon je je ook als team inschrijven en hoefde ik dus alleen te lopen. We hebben ons als team ingeschreven voor de Volksafstand: 500m zwemmen, 20km fietsen, 5km hardlopen. De verschillende disciplines konden los van elkaar uitgevoerd worden, maar moesten wel in de juist volgorde. Dus vrijdag een collega gezwommen, zaterdag gefietst en ik was zondag aan de beurt.

Qua hardloopschema kwam het op zich wel goed uit. Afgelopen maand had ik net een anaeroob blokje voordat de voorbereiding voor de HM/7HL weer begint. Afgelopen weekend had ik dus 30' Threshold moeten lopen. De laatste paar keer (20', 25') ging dat steeds met ongeveer 4:16/km. Mijn langere intervallen (2x5x600m, 10x800m) probeerde ik wel steeds op te bouwen zodat ik de laatste in 4:00/km kon doen, maar dat was wel vooral rustig beginnen (4:20) en een beetje sparen voor de laatste. Maar goed, ik twijfelde dus best wel over het te lopen tempo. Mijn PR op de 5km was 20:50 (eind vorig jaar als onderdeel van een 10km meetmoment) en ik heb verder nooit een 5km wedstrijd (of meetmoment) gelopen. Maar de 7HL wil ik eigenlijk binnen het uur, maar weet nog niet of dat realistisch is. Mijn plan: beginnen met 4:00, kijken of dat voelt alsof ik het 2 of 3 km vol kan houden, beetje inkakken rond 3/4 en misschien nog een beetje versnellen richting het einde.

Zondagochtend eerst uitgebreid warmgelopen: 15'Z1, wat loopscholing, 5 versnellingen. Toen andere schoenen aangetrokken, wat gedronken, ander muziekje en gaan met de banaan! Eerste km ging in 3:55 en voelde goed. Ik liep voor mijn doen (95kg) vrij licht en met een hoge cadans (190). De tweede moest zeker niet sneller, maar had het idee dat die 3:55 vooral van de eerste paar 100 meter kwam dus ervoor gekozen om het tempo vast te houden. De tweede ging in 3:57. Ik kon mijn mentaal redelijk richten op de helft, maar daarna kakte het een beetje in. Derde in 4:01, maar mijn snelheid was wel een beetje weg na die 3 (rond 4:10). Aan het begin van de vierde km loopt de weg iets naar beneden en ik had van tevoren bedacht om daar mogelijk iets goed te maken en die snelheid vervolgens zo lang mogelijk vast te houden en vooral niet teveel te verliezen. Uiteindelijk toch een paar seconden: 4:05 voor de vierde km. Inmiddels versprong het gemiddelde tempo op mijn horloge steeds van 3:59 naar 4:00 en weer terug. Positief: als ik dus die laatste km onder de 4:00 zou lopen zat ik goed. Negatief: ik moest die laatste km dan wel onder de 4:00 lopen. En wat is dat dan nog lang! Niet te doen gewoon! Van 1.0 km (te gaan) naar 600m leek wel een eeuwigheid. Vanaf 600m kon ik het vergelijken met de laatste interval van een training en die ken ik, dus dat ging wel beter. Uiteindelijk de 5e km in 3:58, dus totaal 5km in 19:55 (3:59/km). Nieuw PR en voor het eerst onder de 20'!

https://strava.app.link/ohGII0r5rhb

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:41
Laten we het voetbal :/ even buiten beschouwing, dan waren er behoorlijk wat Oranje-hoogtepunten :)F dit weekend. Verstappen in de F1, Van der Poel in de TdF, beachvolley-dames winnen het OKT.
Maar, wat heeft dat met hardlopen te maken?
Nou, er was een wedstrijdje in de VS, waar een Nederlandse de 3e plek heeft behaald en daarmee zelfs overall in de top 10 stond. En als bonus: ook nog eens het Masters-record op haar naam schreef. Hele weekend de twitter-feed van iRunFar gevolgd voor de Western States Endurance Run, 100 mijl door de bergen en de hitte van Californië.
Jim Walmsley won bij de heren voor de derde keer op rij, wat een machine is dat zeg.

Oh en zelf ook nog even de deur uit geweest op zondag, poeh wat was het warm. Had een bidon mee met water en daarvan is de helft over mijn hoofd gekieperd om af te koelen.

(oh ja en er zijn ook Belgische tweakers natuurlijk.....voor hen :)B )

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:05
Gisteren voor het eerst sinds januari 2020 weer een echte wedstrijd achter de rug (virtuele challenges en een soort-van-wedstrijdje van AV buiten beschouwing gelaten): De Devil’s Trail Maasduinen!

Met oog op temperatuur en het feit dat ik nagenoeg geen onverhard terrein heb gelopen de afgelopen jaren leek het mij verstandig voor de korte afstand te gaan: 15KM (andere optie was 22KM). Op deze afstand zouden uiteindelijk 88 deelnemers inschrijven, die in startwaves van zo’n 30 mensen per wave vertrokken met oog op corona. Dat maakte het geheel nog kleinschaliger dan de trails in NL sowieso al zijn (t.o.v. wegwedstrijden) maar met 2 afstanden en veel mensen die aan de vroege kant komen om zich voor te bereiden liep er denk ik al snel een man of 60 rond op het terrein van brouwerij Hertog Jan te Arcen.

De vooruitzichten waren niet erg gunstig: startwave om 11:30 uur en 28 graden. Heb het wel eens prettiger gehad. Maar bij inschrijven voor een event eind juni weet je natuurlijk dat de kans op 20+ sowieso vrij groot is. Moest even wennen aan het hele concept ‘wedstrijd’ en vergat dus weer van alles. Zoals een buff, was toch prettig geweest met volle zon en genetisch pech qua haardos… Gelukkig had de organisatie weer een krat vol oude zonnebrandcremes en zou een deel van het parcours door het bos lopen.

De race:

Genoeg voorspel, 11:30, tijd om te gaan. Start begon wat onwennig, waar ik normaal een beetje ‘in de voorhoede’ zit maar zeker niet bij de toppers loop kan ik gewoon mijn eigen tempo lopen en ‘volgen’. Nu bleek mijn eigen tempo (bij start 4:30/km) al snel het snelste tempo van de groep, waardoor ik ineens voorop liep.. Even nog een twijfel: start ik niet veel te snel? Maar toch maar gekozen om mijn tempo aan te houden, zeker op het beginstuk (asfalt, harde kleingrondpaden) kon ik daarmee meteen flink wat voorsprong pakken. Alleen #2 en #3 bleven nog een beetje in de buurt, rest zat er flink achter.

Vanaf het moment dat het echte offroad werk begon werd het een stuk lastiger om pace hoog te houden en zakte het geheel naar een wat rustiger tempo. Hitte hakte er ook flink in en bij een km of 6 kwam de #2 mij dan ook met een tempo voorbij waar ik niet op kon of wilde aanhaken. #3 was daar gelukkig van ontkoppeld en zat op een comfortabele 100m achter mij op mijn zelfde tempo.

Dan de fouragepost. Er zou er één zijn, op 9km. Ik had bij hoge uitzondering zelf water meegenomen (normaal loop ik op alles < 21,1 km waar ook waterposten zijn zonder eigen water) en dat was toch wel erg prettig. Maar naarmate ik dichter bij de post kwam merkte ik ook dat de hitte mij langzaam sloopte. Bij de post moest ik echt even bijkomen, nam nog wat extra water en een onverteerbaar inbetween-reepje. De #3 vond stoppen niet nodig en zette mij daarmee meteen op achterstand. Niets aan te doen.

Na de post weer opstarten viel mij zwaar. Misschien was achteraf beter geweest om helemaal niet te pauzeren. Maar goed, c’est la vie. Door. Pas naar kilometer 11 kwam ik weer goed in het ritme en tot mijn enthousiasme was de kerel die mij bij de post voorbij schoot nu duidelijk aan het inzakken. Dat motiveerde mij tot wat meer snelheid en in de laatste paar kilometer kon ik gemakkelijk passeren. Heel even dacht ik nog: zou ‘ie aanzetten en bij blijven? Maar nee, die zat er goed doorheen denk ik want al snel vergrote de afstand tussen ons en begreep ik dat ik voor een 2e plaats ‘in mijn tijdvak’ zou gaan.

Uiteindelijk met 1:11:30 over de finish, met een gemiddelde tijd van 4:47/km. 2e uit mijn tijdvak, en zo zou vandaag blijken uit de uitslagen overall: 6e van de 88 15km-lopers. Eerlijkheid gebied te zeggen dat bij dit soort trails de beste lopers vrijwel altijd voor langere afstanden gaan, maar desalniettemin overviel mij toch een gevoel van trots met dit resultaat op een eerste wedstrijd sinds 1,5 jaar :)

Achteraf uiteraard wat halve liters Hertog Jan (slecht plan, na zo'n wedstrijd in de hitte, maar wel lekker!) en weer een heerlijke wedstrijddag achter de rug!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaola
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:02
TheOmen schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:49:
Laten we het voetbal :/ even buiten beschouwing, dan waren er behoorlijk wat Oranje-hoogtepunten :)F dit weekend. Verstappen in de F1, Van der Poel in de TdF, beachvolley-dames winnen het OKT.
Nou, er was een wedstrijdje in de VS, waar een Nederlandse de 3e plek heeft behaald en daarmee zelfs overall in de top 10 stond. En als bonus: ook nog eens het Masters-record op haar naam schreef. Hele weekend de twitter-feed van iRunFar gevolgd voor de Western States Endurance Run, 100 mijl door de bergen en de hitte van Californië.
Jim Walmsley won bij de heren voor de derde keer op rij, wat een machine is dat zeg.

Oh en zelf ook nog even de deur uit geweest op zondag, poeh wat was het warm. Had een bidon mee met water en daarvan is de helft over mijn hoofd gekieperd om af te koelen.

Als het kan helpen om jullie een hart onder de riem te steken, vul ik nog graag aan met dit nieuwsbericht van vorige week ;) https://www.pzc.nl/sport-...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Zelf goede herinneringen aan de "Nacht van Vlaanderen" waar ik vroeger al een paar goede HM's gelopen heb.

It's just technology, not religion

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
TheOmen schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:49:

Western States zag ik ook weer langskomen. Bizarre race, en mooi resultaat van Debats weer ja. Echt knap hoe zij de jongere garde er nog steeds grotendeels uitloopt op de zwaarste en langste races.

PS: Trivia: wat hebben Ragna Debats, Max Verstappen en Mathieu van der Poel gemeen, naast hun fantastische prestaties dit weekend?

spoiler:
Ze komen allen uit voor NL maar zijn geen van allen op Nederlandse grond geboren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:41
Valorian schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:35:
[...]
PS: Trivia: wat hebben Ragna Debats, Max Verstappen en Mathieu van der Poel gemeen, naast hun fantastische prestaties dit weekend?

spoiler:
Ze komen allen uit voor NL maar zijn geen van allen op Nederlandse grond geboren ;)
kom maar op met die pubquiz _/-\o_

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:28
Nou jongens,

Het is gelukt hoor. Gister met een maat van mijn middelbare school, mijn middelbare school challenge gedaan. In iets meer dan 25 minuten de plasloop (4.3km) gedaan. Vanaf deze week lekker 3 keer pw 5km lopen en even dit vast houden. Wil daarna naar pace gaan werken :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:20
Ik heb me voorgenomen wat meer km te gaan maken in een week om ervoor te zorgen dat ik een wat betere loopconditie krijg. Het wisselt nu een beetje wat ik doe per week en dus wil ik kijken of ik a wat meer km kan gaan lopen en b het wat constanter kan doen zodat ik ook in bepaalde gebieden snelheid of duurloop uit kan bouwen. Eigenlijk heb ik als doel om mijn tot dus ver snelste halve marathon tijd te verbreken. Deze staat nu op 1:50.44. Die staat al een redelijke tijd en die is in China gelopen waarbij ik alle trainingen op hoogte deed dus dat heeft wel wat geholpen om hem grotendeels ongetraind zo te lopen

Vandaag vol goede moet begonnen met een bloktraining nadat ik gisteren mijn duurloop te vroeg stranden omdat ik het simpelweg te warm had om lekker te lopen. Uiteindelijk 13 km gelopen en toen naar huis gegaan. Maar goed ik heb wat last gehad van mijn kuit afgelopen half jaar en het is iets wat soms terug komt dus heb ik maar eens besloten om toch op tempo te trainen maar dan in de vorm van een blok training. Dus 2km warmlopen, 5km tempo en daarna weer 3 km terug naar huis. Het idee was om 6m/km warm te lopen daarna naar de 5m/km te gaan in het blok en vervolgens weer met 6m/km uit te lopen. Maar uiteindelijk is het wel wat harder gegaan dan dat. Opzicht niet erg maar iets om de volgende keer iets meer rekening mee te houden. Daarom ga ik denk ik de volgende keer met mijn interval app lopen om ervoor te zorgen dat ik sneller weet op welk tempo ik loop want nu liep ik echt wel behoorlijk door.
Limbeckx schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:30:
Nou jongens,

Het is gelukt hoor. Gister met een maat van mijn middelbare school, mijn middelbare school challenge gedaan. In iets meer dan 25 minuten de plasloop (4.3km) gedaan. Vanaf deze week lekker 3 keer pw 5km lopen en even dit vast houden. Wil daarna naar pace gaan werken :D
Gefeliciteerd, lekker bezig. Die heb je al in de pocket. Nu lekker gaan lopen en kijken hoe het loopt. Eerst wat km maken om te wennen aan het lopen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:57
Blegh, gister einde ochtend tijdens een klein (klein) blokje om een tekenbeet opgelopen in mijn bovenbeen. Kwam er vanochtend vroeg achter, direct verwijdert. Liep een rondje door m'n wijk over wat gravelpaden die ik nog niet eerder had gelopen, die waren op sommige stukken behoorlijk zwaar overgroeid. Denk dat 'ie daar ergens bij mij aan boord is gekomen.

Heb helaas wat last van m'n achillespees op links, dus doe even rustig aan.
Note to self: als je een duurloop opbouwschema schrijft voor een periode van 10 weken, moet je dat niet in 5 weken gaan afraffelen :F die rust had ik ingebouwd met een reden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Poekie schreef op zondag 27 juni 2021 @ 20:41:
[...]

Dat had ik met m'n zus die hoogtevrees heeft. Geweldige tocht was dat toen _O- vooral toen ze er achter kwam dat er aan de andere kant een makkelijke manier was _O-
Maar lang niet zo mooi! :p

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Krylinck schreef op zondag 27 juni 2021 @ 19:02:
@Roozzz ik snap wat je bedoelt. Twee jaar geleden hadden we op vakantie besloten om de (redelijk bekende) mount Snowdon in Wales omhoog te gaan via één van de moeilijkere paden. Toen we bijna boven waren, stonden we in de mist en windkracht 7-8 van de zijkant. Het geitenpaadje met verticaal stekende stenen was nauwelijks meer zichtbaar en er was een afgrond naar beide kanten. Ik durfde echt niet verder, dus we zijn omgedraaid. Zo'n situatie lijkt me een vervelende hindernis tijdens je wedstrijd :p
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald 👌🏻 De bergen in het VK zijn relatief laag en worden daardoor vaak onderschat door mensen die ook in de alpen geweest zijn. Maar ze zijn berucht wegens de mogelijkheid van snel opkomend slecht weer. Elk jaar moeten er een hoop mensen gered die zichzelf vastgelopen hebben of onderkoeld geraakt zijn omdat ze in een t-shirtje “even een dagtochtje gingen doen” en de temperatuur van 20 naar 5 graden ging ❄️ 😬.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:46
Hartloper schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 21:10:
[...]

Intervallen doe ik niet, deze zijn overrated voor marathonlopers.
:D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 23:01
Gisteren een matig begin van de training: veel last van mijn rechterkuit, afgelopen zaterdag heeft er echt ingehakt. Het was ook erg benauwd dus rustig ingelopen en warmgelopen, bij de loopscholing wat onderdelen overgeslagen en vervolgens gestart met de training onder dreigende regen- en onweerswolken. Eerste 2x 800m wat rustiger (4:50min/km - 4:40min/km) en daarna lekker met iemand samen de interval in 4:30min/km gelopen. Toen we zo ver weg waren van een schuilpunt als maar kon kwam er een stortbui over de baan, dus toen waren we al zo nat dat we maar gewoon stug zijn doorgelopen :D Man, wat is lopen in de regen toch lekker! O+ Uiteindelijk moesten we na 25 minuten (van de geplande 40) afbreken in verband met onweer. Toen nog rustig naar huis gegaan voor een portie plassen stampen van heb ik jou daar, een paar keer tot de enkels in de plassen.

Ik ben overigens erg blij met de Garmin HRM Pro! Zowel zaterdag als maandag geen last van gehad. Kreeg na het lopen een melding of ik mijn zones wilde aanpassen aan de hand van mijn LDHS. Hoewel ik betwijfel hoe accuraat die nu al is (ik ging gisteren niet op 100% door mijn kuit), heb ik maar wel op "Ja" gedrukt. Maar eens kijken hoe "goed" Garmin dit kan voorspellen en analyseren ahv de data, ik heb mijn originele zones in Runalyze staan dus daar kan ik altijd op terugvallen.
Wat een data geeft die HRM Pro trouwens :+ Maar eens goed in duiken of ik er wat van kan leren

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxxx
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Limbeckx schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:30:
Nou jongens,

Gefeliciteerd met jouw prestatie :).

Sinds ik de bijverschijnselen van de covid19-vaccinatie heb ervaren, heb ik moeten omschakelen van driemaal per week 10 kilometer lopen, naar elke werkdag 4 á 5 kilometer. Hebben andere lopers hier ook ervaringen mee?

In a tuxedo, I’m a star. In regular clothes, I’m a nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:42
Tuxxx schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:16:
[...]
Sinds ik de bijverschijnselen van de covid19-vaccinatie heb ervaren, heb ik moeten omschakelen van driemaal per week 10 kilometer lopen, naar elke werkdag 4 á 5 kilometer. Hebben andere lopers hier ook ervaringen mee?
Hoe bedoel je dit precies? Je kunt geen 10 kilometer meer lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 13:15
[...]

Afgelopen zaterdagmiddag hardgelopen. Zaterdagavond tweede pfizer vaccinatie.

Matig geslapen en wat moe opgestaan, maar na een kop koffie een een koude douche voelde ik mij goed genoeg om om de racefiets te stappen voor een rit van 80 kilometer.

Eerste 40 kilometer ging redelijk goed, daarna schoot de hartslag omhoog terwijl ik het tweede stuk wind mee had. Toen ik thuis kwam was ik erg moe (ik fiets wekelijks ~150km). Eten, drinken, onder de douche en heb vervolgens 2,5 op de bank gelegen om te herstellen. Pas aan het van de avond had ik mijn energie weer een beetje terug.

Momenteel nog niet helemaal fit, maar wel wat beter, rusthartslag nog steeds een paar slagen verhoogd.

Hardloop rondje wat ik meestal op dinsdag doe, sla ik vandaag even over.

Ergo: ik heb veel meer last van de tweede prik dan de eerste, hoor ik ook van anderen om mij heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:25
Hier vorige week maandag m'n eerste pfizer prik gehad, maar een dag later was ik zo moe en gaar dat ik eigenlijk alleen maar kon slapen... woensdag nergens meer last van, dus toen een 6km herstelrondje gedaan wat er qua hartslag prima uit zag, dus toen donderdag maar een tempoloopje gedaan. En die ging helemaal prima :) 2de snelste tijd op de 5km.

Maar heb de laatste tijd wel veel last van de hoge luchtvochtigheid, vanmorgen leek het wel of ik door burgers bush aan het rennen was... Afgelopen zondag had ik m'n jaar rond met halve marathons, maar had toen nog zelfs moeite om 21.1 km vol te maken op rustig tempo.

En het ergste van allemaal m'n vo2max is al 2 punten gezakt :P 8)7

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:00
Tinusvolkel schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:46:
Hier vorige week maandag m'n eerste pfizer prik gehad, maar een dag later was ik zo moe en gaar dat ik eigenlijk alleen maar kon slapen... woensdag nergens meer last van, dus toen een 6km herstelrondje gedaan wat er qua hartslag prima uit zag, dus toen donderdag maar een tempoloopje gedaan. En die ging helemaal prima :) 2de snelste tijd op de 5km.
Typisch is dat toch. Afgelopen weekend ook geprikt. Dag erna nergens last van (beetje beurse plek), maar vandaag ben ik echt compleet gaar. Blijft toch wel bijzonder. :Z
Maar heb de laatste tijd wel veel last van de hoge luchtvochtigheid, vanmorgen leek het wel of ik door burgers bush aan het rennen was... Afgelopen zondag had ik m'n jaar rond met halve marathons, maar had toen nog zelfs moeite om 21.1 km vol te maken op rustig tempo.

OMG :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

[...]

Welke bijverschijnselen had je dan? Heb nu 2 weken geleden mijn eerste Pfizer gehad, was 's avonds wat moe en de volgende dag gewoon lui. Weet niet of dat persé met de vaccinatie te maken had, of dat het gewoon een dramaandag was. Plus zondagmorgen (voor de vaccinatie) hadden we een 5k wedstrijd waar ik ook redelijk tot de max ben gegaan, dus dat heeft misschien ook meegeholpen met de moeheid.

Verder stond de spier waar de spuit in hebben gezet wel redelijk op spanning, maar dit was na 2 á 3 dagen ook weer weg.

[ Voor 7% gewijzigd door Calitomnication op 29-06-2021 10:01 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Die van mij is juist 1 punt gestegen, maar ik had ook specifiek gevraagd om dezelfde spuit als Eliud :+

[ Voor 12% gewijzigd door Calitomnication op 29-06-2021 10:00 ]

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
[...]

Dat beloofd wat voor mijn prestatie's na mijn eerste prik. Hier nog geen prik gehad. Die komt er pas midden Juli (door omstandigheden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
[...]

Wat voor een klachten/bijverschijnselen had je dan? Ik heb mijn eerste vaccinatie gehad (Moderna), ik had hem op een donderdagochtend om 7 uur. Lekker in de rechterarm laten zetten (ik ben rechts dus beweeg die arm veel), wel wat spierpijn. 's Middags en 's avonds wat zeurende hoofdpijn/lichte keelpijn en iets verhoogde hartslag. Maar de rusthartslag 's nachts was alweer prima. Dag erna fit als een hoentje weer wakker geworden en 's middags zonder problemen 8 kilometer rustig gelopen, hartslag was ook prima. Verder daarna geen last meer van. Mijn vrouw heeft wel veel bijwerkingen (qua koorts, hoofdpijn, etc.) gehad van beide Moderna vaccinaties, maar die heeft er qua duurvermogen verder geen last van.
:( Die VO2max ook altijd! Garmin is ook onverbiddelijk: "Niet productief" omdat mijn VO2max daalt. Ik heb precies zo'n patroon in de week: maandag intervaltraining dus "Productief", woensdag minutenloop dus vaak meer drempeltraining dus "Aanhouden" en ergens in de rest van de week een duurloop en dan "Niet productief" voorgeschoteld krijgen. Ik kan het precies voorspellen! Inclusief de nodige dalingen en stijgingen van VO2max. Wat dat betreft zouden ze de VO2max bij dit soort systemen toch wat meer als "voortschrijdend gemiddelde" moeten tonen over een langere periode. Een getal per training zegt zo weinig.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Arjan90 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:24:
[...]

:( Die VO2max ook altijd! Garmin is ook onverbiddelijk: "Niet productief" omdat mijn VO2max daalt. Ik heb precies zo'n patroon in de week: maandag intervaltraining dus "Productief", woensdag minutenloop dus vaak meer drempeltraining dus "Aanhouden" en ergens in de rest van de week een duurloop en dan "Niet productief" voorgeschoteld krijgen. Ik kan het precies voorspellen! Inclusief de nodige dalingen en stijgingen van VO2max. Wat dat betreft zouden ze de VO2max bij dit soort systemen toch wat meer als "voortschrijdend gemiddelde" moeten tonen over een langere periode. Een getal per training zegt zo weinig.
Dus je wil wat runalyze dus doet met hun Effective VO2max, maar die is bij mij dus 2 punten gezakt... :/
Ach volgens de stryd app is er nog niks aan de hand :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Een aantl jaren geleden stond op Netflix een docu over de Crossfit games. Hier liepen ze een 5k met een vest van 3KG en eigenlijk ik me sinds die tijd aan het afvragen of het qua trainingswaarde zin heeft om zo'n vest aan te schaffen en of iemand hier ervaring mee heeft. Ergens lijkt het me best wel invloed hebben op je conditie, je loopt immers met 3KG extra, die je tijdens een wedstrijd niet om je lichaam hebt waardoor je weer sneller kunt lopen.

Maar ben er ook bang voor dat zo'n vest je ook erg tegen gaat staan. Net zoals een smartphone die je los in je zak stopt, zie ik bij zo'n vest gebeuren dat het vest omlaag gaat wanneer jij omhoog veert en vice versa. Iemand tips?

@Arjan90 Herken wel wat je zegt, soms kun je geen pijl trekken op de feedback van Garmin. Hoewel ik wel moet bekennen dat de raceprognose toch wel redelijk spot on is. Op de 5 zit hij 8" onder mijn laatste uitslag, de 10k zit 20" onder mijn streeftijd en ook de HM zit er met 51" niet ver naast. De tijden hebben er wel met mijn oude FR 235 wel onrealistischer uitgezien, zeg 15' ernaast.

@Limbeckx Thanks voor je feedback, als ik nog een extra vestje van 3KG uit doe gaat mijn vriendin zich zorgen maken en begint ze weer te zeuren dat ik door de ondergrens van de BMI ben gezakt :+

[ Voor 30% gewijzigd door Calitomnication op 29-06-2021 13:46 ]

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbeckx
Calitomnication schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:42:
Een aantl jaren geleden stond op Netflix een docu over de Crossfit games. Hier liepen ze een 5k met een vest van 3KG en eigenlijk ik me sinds die tijd aan het afvragen of het qua trainingswaarde zin heeft om zo'n vest aan te schaffen en of iemand hier ervaring mee heeft. Ergens lijkt het me best wel invloed hebben op je conditie, je loopt immers met 3KG extra, die je tijdens een wedstrijd niet om je lichaam hebt waardoor je weer sneller kunt lopen.

Maar ben er ook bang voor dat zo'n vest je ook erg tegen gaat staan. Net zoals een smartphone die je los in je zak stopt, zie ik bij zo'n vest gebeuren dat het vest omlaag gaat wanneer jij omhoog veert en vice versa. Iemand tips?
Vergeleken met 2 maanden geleden heb ik juist een 3kg vestje uit gedaan (een vestje van vet, dat wel). Maar ik denk dat dit toch ook de reden is dat mensen met gewichtjes aan hun enkels rennen? Dus theoretisch moet diet inderdaad werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
  • Nu online
@Arjan90 Herken wel wat je zegt, soms kun je geen pijl trekken op de feedback van Garmin. Hoewel ik wel moet bekennen dat de raceprognose toch wel redelijk spot on is. Op de 5 zit hij 8" onder mijn laatste uitslag, de 10k zit 20" onder mijn streeftijd en ook de HM zit er met 51" niet ver naast. De tijden hebben er wel met mijn oude FR 235 wel onrealistischer uitgezien, zeg 15' ernaast.
Bij mij is de race predictor van m'n Fenix 6s zwaar spot off. Vorige week liep ik knetter verkouden een 10km wedstrijd ruim 1 minuut sneller dan de race predictor aangaf. En als ik wel fit was geweest, was het verschil meer dan 3 minuten geweest...

Aanvulling: m'n Forerunner 230 was ook zwaar spot off, maar dan de andere kant op... ik kon 5 kilometer in net iets meer dan 15 minuten lopen 8)

[ Voor 9% gewijzigd door elastiek op 29-06-2021 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Hmm, ik neem de race predictor maar met een vaatje zout. Ik zou afgelopen voorjaar sub 36 moeten kunnen lopen op de 10 (vond ie...). In die periode liep ik wel daadwerkelijk 19.XX op de 5. Dat tempo naar de 10 doortrekken zat er echt niet in, laat staan nog ~20s/km sneller :+

Momenteel is de vorm dramatisch trouwens, de overgang naar warm en vochtig weer (én veel te druk met werk) ging niet van harte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

@Limbeckx Thanks voor je feedback, als ik nog een extra vestje van 3KG uit doe gaat mijn vriendin zich zorgen maken en begint ze weer te zeuren dat ik door de ondergrens van de BMI ben gezakt :+
Ik heb nooit met een vestje gelopen, maar wel een Ultra Trail (Eiger E51) met een normale rugzak met daarin veel eten/gelletjes (achteraf overbodig, al het eten wat ik nodig had lag bij de revitaillering klaar door de organisatie), noodzakelijke spullen zoals een (softshell)jas, reddingsdeken, fluitje, verband, twee 750ml bidons en nog wat spullen. Dat op en neer stuiteren tijdens het lopen heb ik geen enkele last van gehad, ik had na het finishen nieteens last van schuurplekken oid.

Het ligt denk ik vooral aan het betreffende vestje zelf, en niet aan het gewicht (hoewel je je op een gegeven moment wel zorgen moet maken over alle gewrichten en je rug :+ ).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
En mijn eerste post in dit topic trouwens, hoewel ik het al een tijdje een beetje meelees. Ik ben normaal een wielrenner en heb in het verleden een beetje hardgelopen (2018 214km, 2019 102km, 2020 250km, 2021 tot nu 102km) wat is begonnen met een halve marathon in 2016 (2:05:52, ongetraind) en uiteindelijk de Eiger E51 in 2018 (9:57:57.7, in dat kalenderjaar had ik tot de start 125km gelopen, dus die 51km er bovenop deden een flinke duit in het zakje van die 214km O-) ).

Gezien ik een mooiweer fietser ben, en hardlopen in de regen/kou eigenlijk wel prima vindt, ben ik begonnen met wat vaker hard te lopen. Na tweemaal (of drie?) een trainingsschema van Garmin danwel een andere bron te hebben geprobeerd en telkens na een maand last van mijn schenen te krijgen, doe ik nu één of twee keer per week tussen de 3 en 10km op een rustig tempo (behalve de Erasmusbrug, daar kan ik mij niet inhouden).

Over een aantal maanden zal mijn lichaam al iets gewend zijn aan deze beweging en kan ik de afstand iets uitbouwen of langzaam een wat hoger tempo introduceren in blokjes hoop ik :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:26
Met gewicht lopen is slecht. Als het goed was zouden de toppers het wel doen :)

Een van de redenen waarom het niet goed is heeft eerder te maken met biomechanica. Je leert jezelf een zwaardere loopstijl aan, net wat je niet nodig hebt.
Er is een geleerdere en technischere uitleg voor, maar dat is waar het op neerkomt.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:48
Ik had zojuist ineens spontaan zin om een tempoloopje te gaan doen. Daarbij al in mijn achterhoofd om mijn 5K PR wat aan te scherpen, mocht de 1e km enigszins goed aanvoelen.

Het oude record stond op 21:14, ik had goede hoop dat sub 21 mogelijk zou zijn, maar sub 20 nog te ver weg.

Zonder het gevoel te hebben gehad dat ik volle bak wegging toch al een redelijke opening in 4:05. Dat viel niet tegen, dus door! De volgende 2 km gingen, mede geholpen door de wind in de rug, beide in 3:52. Ineens dan toch op een sub 20 schema. Vervolgens draaide ik tijdens de 4e km tegen de wind in, dat viel toch wel even tegen. Viel ook iets terug in tempo, maar met 4:02 bleef de schade beperkt. Dan die laatste km in, dat werd overleven, maar deze toch wederom in 4:02 kunnen afsluiten en daarmee kwam ik op 19:52 uit, dikke blij! :*)

Strava or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/5549022132

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
bert74 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:45:
[...]
Momenteel nog niet helemaal fit, maar wel wat beter, rusthartslag nog steeds een paar slagen verhoogd.

Hardloop rondje wat ik meestal op dinsdag doe, sla ik vandaag even over.

Ergo: ik heb veel meer last van de tweede prik dan de eerste, hoor ik ook van anderen om mij heen.
offtopic:
Als je echt vermoeid bent past het ook bij de wat serieuzere bijwerkingen die voor de mRNA vaccins gerapporteerd is. Ik zou even lezen en rustig aan doen - het is precies de bijwerking die bij mensen die erg getraind zijn en doorsporten gevaarlijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:24
Vanavond een rustige duurloop van bijna 16km gedaan. Na het rondje van toch afscheid moeten nemen van m'n Saucony Ride ISO's. Heerlijke schoen, maar na meer dan 1000km slijtage aan de zool en een kapotte binnenvoering die ik nu echt ga voelen tijdens het lopen. Enorm duurzame schoen ook. M'n Brooks Launch 6 hebben op de zool al na 700km dezelfde slijtagesporen als deze na 1000+. Erg tevreden mee geweest en nu dus ritueel deponeren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
ANdrode schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:14:
[...]

offtopic:
Als je echt vermoeid bent past het ook bij de wat serieuzere bijwerkingen die voor de mRNA vaccins gerapporteerd is. Ik zou even lezen en rustig aan doen - het is precies de bijwerking die bij mensen die erg getraind zijn en doorsporten gevaarlijk is.
Z'n verhaal past niet bij een myocarditis. Overigens gaat het bij dat stuk in The Guardian over een jonge groep tot 24 jaar bij wie het relatief risico voor het krijgen van myocarditis 20 is tov de mensen die niet recent een mRNA-vaccin hebben gehad. Overigens gaat het gemiddeld gezien om 13 op de miljoen gevaccineerden van die leeftijdsgroep. Bij de leeftijd 40+ is dat relatief risico weer 1 en is de kans op het krijgen van een pericarditis of myocarditis na Pfizer/Moderna dus gelijk aan de algemene bevolking.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

ANdrode schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:14:
[...]

offtopic:
Als dit de serieuze bijwerkingen zijn valt het wat mij betreft nog wel allemaal mee. Voor de vaccinaties die je nodig hebt om naar Bali te reizen heb ik exact dezelfde bijwerkingen gehad; stijve arm en beetje moe.

Thanks @Hartloper voor je reactie! Was eerder benieuwd of het überhaupt zin had om met zo'n ding te trainen, maar het antwoord is dus nee :P

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
Calitomnication schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 08:40:
[...]

Als dit de serieuze bijwerkingen zijn valt het wat mij betreft nog wel allemaal mee. Voor de vaccinaties die je nodig hebt om naar Bali te reizen heb ik exact dezelfde bijwerkingen gehad; stijve arm en beetje moe.

Thanks @Hartloper voor je reactie! Was eerder benieuwd of het überhaupt zin had om met zo'n ding te trainen, maar het antwoord is dus nee :P
Nee of je moet de Murph willen doen. Dan is het misschien handig om die 2x 1 mijl te leren lopen met 10kg op je nek. Voor de rest lijkt het me inderdaad niet handig.

Ik heb gisteren mijn vacin gehad. Vandaag een kijken hoe het loopt met deze mooie regen etc.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 13:15
Krylinck schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 22:39:
[...]

Z'n verhaal past niet bij een myocarditis. Overigens gaat het bij dat stuk in The Guardian over een jonge groep tot 24 jaar bij wie het relatief risico voor het krijgen van myocarditis 20 is tov de mensen die niet recent een mRNA-vaccin hebben gehad. Overigens gaat het gemiddeld gezien om 13 op de miljoen gevaccineerden van die leeftijdsgroep. Bij de leeftijd 40+ is dat relatief risico weer 1 en is de kans op het krijgen van een pericarditis of myocarditis na Pfizer/Moderna dus gelijk aan de algemene bevolking.
Ik ga er van uit dat er niets ernstigs aan de hand is, maar ik was wel opvallend moe na 80km fietsen, terwijl ik redelijk rustig heb gefiets met 28km/h gemiddeld. Ik had het gevoel dat ik heel diep was gegaan.

Maar goed, ik houdt altijd mijn trends in rusthartslag, snelheid/vs harstslag en ook hoe ik mijn voel in de gaten en pas daar mijn trainingen op aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Iedereen kan weer rustig slapen :P m'n vo2max is door dit "betere" weer weer "normaal" :9
Net nog even 18km gelopen om het halfjaardoel van 1500km te halen, had de laatste tijd was weken met minder omvang gehad dus moest de laatste dagen qua kilometers nog een eindsprint doen.
Had dit loopje na de afgelopen dagen zwaarder verwacht maar ging nog vrij vanzelf :)

Zondag: 21.2km vo2max 56.05
maandag 13.3km vo2max 56.48
dinsdag 21.5km vo2max 54.76
vandaag 18.4km vo2max 62.95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totrail
Gaar en duf al de hele ochtend. Dus wat doe je dan? Juist, intervallen tijdens je lunchpauze. In de frisse motregen 10x200m met steeds 200m rust. En nu duimen dat ik er wakkerder van blijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Mocht er overigens nog iemand overwegen de Tempo Next% te proberen. nu bij Nike in de aanbieding voor €119,-

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Calitomnication schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:43:
Mocht er overigens nog iemand overwegen de Tempo Next% te proberen. nu bij Nike in de aanbieding voor €119,-
Bedankt voor deze tip, maar twijfel nog (wat ik volgens mij niet te lang moet doen...) want merk je veel verschil tussen de tempo en de vaperfly? want als ik dan een snelle schoen wil dan wil ik ook meteen de snelste :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@Tinusvolkel Ik maakte me al zorgen, gelukkig maar :+ Bij mij hetzelfde: zaterdag 43, maandag 45 en net bijna 50 volgens Runalyze. Die laatste is wel hoog trouwens want mijn gemiddelde over juni was 46. Maar de fitheid op duurlopen wordt ook beter, dus verklaarbaar. En de hartslagband meet natuurlijk preciezer waardoor de gemiddelde hartslag misschien wel net iets lager uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Tinusvolkel schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:49:
[...]

Bedankt voor deze tip, maar twijfel nog (wat ik volgens mij niet te lang moet doen...) want merk je veel verschil tussen de tempo en de vaperfly? want als ik dan een snelle schoen wil dan wil ik ook meteen de snelste :P
Heb zelf geen Tempo Next% in mijn assortiment, puur om de reden dat deze schoenen superveel herrie maken! Het grote verschil tussen de Vaporfly en Tempo Next is dat de laatstgenoemde puur is gericht op training. Dus iets zwaarder, maar je kunt er wel meer kilometers mee maken. Waar de Vaporfly echt is gebouwd om maar zo licht mogelijk te zijn, puur gericht op wedstrijden en zal sneller op zijn.

Het is net waar je naar op zoek bent:
Wedstrijdschoen >> Vaporfly
Trainingsschoen >> Tempo Next

Misschien dat @Hartloper hier nog iets aan toe kan voegen, die heeft Vaporfly's en Alphafly's in zijn assortiment.

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Calitomnication schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:07:
[...]

Heb zelf geen Tempo Next% in mijn assortiment, puur om de reden dat deze schoenen superveel herrie maken! Het grote verschil tussen de Vaporfly en Tempo Next is dat de laatstgenoemde puur is gericht op training. Dus iets zwaarder, maar je kunt er wel meer kilometers mee maken. Waar de Vaporfly echt is gebouwd om maar zo licht mogelijk te zijn, puur gericht op wedstrijden en zal sneller op zijn.

Misschien dat @Hartloper hier nog iets aan toe kan voegen, die heeft Vaporfly's en Alphafly's in zijn assortiment.
Ik vraag me toch af hoe dit nu zit. Bedoel ik als beginnende loper ga netjes naar een hardloopwinkel om schoenen aan te meten en jullie bestellen gewoon schoenen online. Doe ik dan iets verkeerd of loopt iedereen hetzelfde op den duur of kan iedereen neutraal lopen na verloop van tijd.

leg het eens uit want ik snap het niet

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

GerGio schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:00:
[...]

Ik vraag me toch af hoe dit nu zit. Bedoel ik als beginnende loper ga netjes naar een hardloopwinkel om schoenen aan te meten en jullie bestellen gewoon schoenen online. Doe ik dan iets verkeerd of loopt iedereen hetzelfde op den duur of kan iedereen neutraal lopen na verloop van tijd.

Snap je vraag volledig. Als beginnend loper kun je beter naar een hardloopspeciaalzaak gaan, die kunnen nog met je meekijken en adviseren wat de beste schoen voor je zal zijn.

Ik dit topic zitten ook meer ervaren lopers die precies weten wat voor soort schoen wel en niet werkt. Als ik voor mezelf mag spreken, loop sinds 2012 en heb een heel goed beeld wat voor soort schoen wel en niet bij me past. Daarnaast heb je hier ook veel vaste posters die wel van elkaar weten hoe ze lopen en welke schoen een beetje geschikt zou zijn. Omdat ik als loper Nike geörienteerd ben durf ik wel een Vaporfly te bestellen zonder dat ik daar ooit ook maar 1 meter op heb gelopen :). Maar als het aankomt op Adidas, daar ben ik minder bekent mee, dus die wil ik eerst even testen. Daarnaast kunnen wij bij nieuwe schoenen een vergelijk maken met andere modellen. Bijv. deze schoen is iets directer dan de Zoom Fly, maar meer demping dan de Boston. Dan hebben sommige posters een idee bij hoe de schoen zich gedraagd en of het is wat ze zoeken :)

Maar ook wij gaan regelmatig naar de hardloopspeciaalzaak om iets nieuws te proberen.

[ Voor 22% gewijzigd door Calitomnication op 30-06-2021 15:13 ]

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:57
@GerGio ik haal m'n schoenen in de 5+ jaar dat ik loop steevast bij de lokale hardloopzaak (geen keten). Vorig jaar wel voor het eerst 2x schoenen online besteld: 1x moest ik net een halve maat groter hebben dan ik normaal altijd heb, dus terugsturen. 1x had mijn vaste zaak niet de kleur die ik perse wilde, dus die toen online besteld. Gewoon doen waar jij je goed bij voelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
[...]

Hmm zo te lezen kan ik beter wachten op een leuke aanbieding van de nieuwe adizero lijn.
Heb niet veel zin in herrie dus dan zouden m'n open ear aftershokz aeropex ook vervangen moeten worden ;)

@GerGio m'n eerste 3 paar schoenen kocht ik ook netjes in een winkel, en ben daarna maar op dezelfde soort schoenen verder gegaan aangezien de winkels iets moeilijker te bezoeken waren. Ook waren de aanbiedingen dusdanig goed dat ik wel een gokje durfde te nemen.
Marja of ik nu op de meest voor mij ideale schoen loop dan weet ik dus niet, maar voor deze "service" heb ik dus ook niet betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@GerGio Ik sluit me wel aan bij bovenstaande, als je bijv. bij Futurumshop koopt kun je ook gewoon een stuk erop lopen (buiten) en als het niet bevalt terugsturen. Dat is vergelijkbaar met veel hardloopwinkels qua service, maar bij hardloopwinkels weet je van tevoren niet altijd wat ze wel of niet hebben in het assortiment.

Het ligt er ook wel aan hoe merkvast je bent, ik loop sinds vorig jaar veel in Saucony en die zitten bij mij goed en lopen eigenlijk altijd lekker. Hun maatvoering past goed bij mij en op internet kun je vaak zien of ze smal vallen of niet. Dus dan kun je eventueel een bredere leest kopen. En als je een fijne schoen hebt gevonden kun je dezelfde schoen sowieso blind opnieuw kopen (ik aas nu bijv. op de Triumph 18 in de uitverkoop omdat de 19 binnenkort uitkomt :Y) ).

Als ik echt op zoek ben naar een nieuw type schoen dan kan ik best naar een winkel gaan omdat je dan veel makkelijker van alles kan bestellen. Maar door corona heb ik ook veel online moeten bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:24
GerGio schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:00:
[...]

Gewoon Puma Liberate Nitro in de juiste maat aanklikken, is geen rocket science :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Frenz64 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 20:33:
[...]

Gewoon Puma Liberate Nitro in de juiste maat aanklikken, is geen rocket science :+
Idd :) en zijn nog steeds in de aanbieding

Morgen bind ik ze weer onder voor een kort rondje collega pacen voor een <21:00 poging.

En @Arjan90 al besteld? ;) Dan loop je de 5km zo onder de 20 minuten aangezien ze een stuk lichter zijn dan de Saucony schoenen. En met je Vitality punten kan je ook nog korting krijgen bij zalando.

[ Voor 18% gewijzigd door Tinusvolkel op 30-06-2021 21:11 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
In een vlaag van verstandsverbijstering toegezegd dat ik de halve van Amsterdam wel mee ga lopen. Heb nog nooit een wedstrijd van meer dan 10 gelopen. :F

Vanwege het malle schema van coach opa Jeff heb ik wel flinke afstanden gedaan de afgelopen maanden, terwijl ik trainde voor 10K. Daar zat vaak genoeg 20+ tussen en volgens mij klokkie is m'n 'PR' op de halve nu 2:17.
Nu dus maar een schema erin gezet, Greg maar weer, voor een 2:10 (hopelijk sneller) in oktober. Moet kunnen toch?

En gauw inschrijven voor die stok achter de deur.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:26
[...]

De Tempo Next% heb ik niet. Ik train op Hoka's voor rustige trainingen waar ook wat duin of bos in zit, en verder heb ik twee Vaporfly 4% die ik gebruik als trainingsschoen.

Als je echt de snelste schoen wil, dan neem je gewoon de Vaporfly next % en niet de Tempo.

De Alphafly is iets zwaarder, maakt veel herrie en sowieso lopen de meeste toppers met de Vaporfly Next% en niet met de Alphafly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
Tinusvolkel schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 20:43:
[...]
En @Arjan90 al besteld? ;) Dan loop je de 5km zo onder de 20 minuten aangezien ze een stuk lichter zijn dan de Saucony schoenen. En met je Vitality punten kan je ook nog korting krijgen bij zalando.
De uitdaging is des te groter om hem met de huidige schoenen onder de 20 minuten te lopen :D Beetje valsspelen met andere schoenen... Maar nee, niet besteld, ik kan me inhouden. Ik blijf trouw aan mijn Ride 13 als wedstrijdschoen O+ Maar mettertijd komt er zeker een lichtere schoen bij!

@Gonadan Succes en zet hem op! Die gekke Jeff ook, heeft hij je er zomaar ingeluisd om de halve marathon te (kunnen) lopen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tim_W
Jij kunt je beter inhouden dan ik @Arjan90, ik heb de Puma's vorige week gekocht. :*)

Wat betreft hardloop schoenen kopen... Ik zal vast niet de enige zijn, maar dat loopt zo zachtjes aan toch wel iets uit de hand. Ik ben begonnen in Augustus 2019 en heb momenteel staan:

Asics Nimbus 22
Asics Nimbus 23
Asics Novablast (2 paar)
Asics Cumulus 22
Puma Liberate Nitro
Nike Zoom Fly 3
Nike Pegasus 36
Reebok Floatride 2
Hoka Clifton 7
Brooks Defeyance 11
New Balance 1080V10
Saucony Echelon 7
Saucony Triumph iso 5

:P

Strava Garmin 265

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
En dan klagen sommigen dat hun vrouw zoveel schoenen koopt....

Wat moet je met zoveel hardloopschoenen? Ik vind dat ik met 4 paar al overdreven veel heb (Een paar minimalistisch, een paar comfort, een paar trail en dan nog een oud paar dat eigenlijk op de nominatie staat om in een stalen archief te verdwijnen)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@Tim_W Addiction is a disease :+ Maar gebruik je al die schoenen nog of zijn er een paar ook al "op"? De schoenen die ik niet meer kan dragen omdat ik er last van krijg gaan vaak naar mijn schoonbroertje, die heeft kennelijk een sterker gestel en die loopt er zo nog 200 kilometer op. En die loopt ook weleens mudruns, dus die kan mijn schoenen dan nog een tweede, kort, leven geven.

@Ankona Ik heb inmiddels vier paar schoenen versleten, nu heb ik 3 paar staan en ik moet zeggen dat ik daar voldoende mee kan rouleren met 4 trainingen per week. Voorheen liep ik al mijn trainingen met één schoen, maar dat heb ik dus aangepast. Twee paar schoenen zijn dezelfde schoen waarvan één in de aanbieding, dus die heb ik maar meteen toegevoegd aan de roulatie. Ik mis eigenlijk nog wel een trailschoen, maar dan ben ik ook wel voorzien met 4 paar denk ik.
Als ik vaker zou trainen zou ik wel meer moeten hebben voor roulatie, simpelweg omdat je met een paar flinke regenbuien anders tekort kan komen. Mijn paar schoenen van maandagavond was gisteravond nog niet droog :D Ook in huis is de luchtvochtigheid hoger, dus dat schiet niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_W
Je geeft zelf aan dat je met 4 paar er "overdreven" veel hebt, maar vervolgens geef je ook aan dat 3 paar een verschillende functie hebben en 1 eigenlijk op is. Zo overdreven lijkt me het dus niet @Ankona . :+

@Arjan90 Er zitten er inderdaad wel een paar tussen die aardig op zijn met al richting de -of meer dan 1000km.

Verder inderdaad zoals ik al zei een beetje uit de hand gelopen. :P Bij sommige schoenen gegokt er verloren, bevallen niet zo en zou ik eigenlijk gewoon moeten proberen door te verkopen. Uiteindelijk loop ik met regelmaat op totaal 6 paar. Een hele enkele keer een andere uit het assortiment.

Strava Garmin 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Zijn er ook speciale regenschoenen eigenlijk? Ik merk dat wanneer het echt nat wordt je voet het laatste stukje bij afzetten slipt op bepaald wegdek en dat vind ik irritant. Nu kan je met de juiste cadans en techniek dat wel minimaliseren maar het wordt meestal niet echt nul en dan zit tussen m'n oren dat het nodeloos energie kost. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@Gonadan Ik durf het bijna niet te zeggen, maar de grip van de Puma Liberate Nitro is geloof ik heel goed :D Het scheelt enorm per schoen hoeveel grip je hebt, soms staat er weleens iets over in reviews. Techniek/cadans helpt inderdaad ook, maar een groot deel is ook gewoon de schoen zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
Gonadan schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:28:
Zijn er ook speciale regenschoenen eigenlijk? Ik merk dat wanneer het echt nat wordt je voet het laatste stukje bij afzetten slipt op bepaald wegdek en dat vind ik irritant. Nu kan je met de juiste cadans en techniek dat wel minimaliseren maar het wordt meestal niet echt nul en dan zit tussen m'n oren dat het nodeloos energie kost. :+
Ja, die heten Adidas :+

Maar zonder dollen, grip op nat asfalt wordt bepaald door het gebruikte rubber in de zool. Ik heb nog niets beters gevonden dan de zolen van Adidas op dit gebied.

Er zijn ook merken die een meer weatherproof versie hebben, Nike shield bijvoorbeeld, maar volgens mij ligt daar de focus alleen op het bovenwerk. Niet op de zool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Dat slippen zul je altijd wel blijven houden, er zijn wel bepaalde soorten schoenen waar ik het minder bij ervaar. Als het regent loop ik eigenlijk altijd op de Boston. Naar mijn mening hebben die een goede grip op een nat wegdek. De Pegasus slipt een beetje door en de Fuel Cell is helemaal drama, daar durf ik zelfs geen bochten op volle snelheid mee te nemen als het wegdek ook maar een beetje vochtig is.

Op welke schoenen loop je nu en hoeveel km's heb je op de teller. Het gebrek aan profiel kan er ook voor zorgen dat je gaat slippen :)

Damn you @Roozzz :(

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Misschien wel een goede training om zonder grip te lopen. Alle kracht die je zolen moeten leveren om slippen te voorkomen is eigenlijk zonde.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Net een regen rondje gedaan op de puma's en nergens weggegleden dus gaat prima.
Verder loop ik veel op het het continental rubber van adidas en daarmee heb je ook veel grip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
Ik heb dinsdag mijn vaccin gehad. Opzicht voelde ik me de afgelopen dagen steeds prima. Oke ik was niet heel fit maar ook niet echt ziek. Ik heb er dus niet heel veel last van gehad.

Gisteren wilde ik eigenlijk een ronde gaan hardlopen maar ik had weer een beetje last van dat ik het steeds een beetje uitstelde met als gevolg dat ik uiteindelijk nog op 20.00 nog moest gaan lopen. Toch maar besloten te gaan in de regen. Maar dan wel iets rustiger dan geplant. Uiteindelijk toch een lekkere 6.5 km gelopen op een voor mij prima tempo. Kon ik meteen mijn nieuwe Odlo jas uitproberen. Die beviel echt prima. Waterdicht rond je core en de ventilatie van de mouwen was voldoende om droog te blijven waar het moest en toch het koel houden.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EfromB
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-08-2024
Ik ga volgende week proberen of de Vibram fivefingers veel grip hebben in de regen, het zou vergelijkbaar moeten zijn met blote voeten. Dus je zou er wel wat van verwachten, iemand ervaring?

EfromB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Volgens mij had @Pathogen wel met van die five fingers gelopen. Ping :)

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Calitomnication schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:33:
Dat slippen zul je altijd wel blijven houden, er zijn wel bepaalde soorten schoenen waar ik het minder bij ervaar. Als het regent loop ik eigenlijk altijd op de Boston. Naar mijn mening hebben die een goede grip op een nat wegdek. De Pegasus slipt een beetje door en de Fuel Cell is helemaal drama, daar durf ik zelfs geen bochten op volle snelheid mee te nemen als het wegdek ook maar een beetje vochtig is.

Op welke schoenen loop je nu en hoeveel km's heb je op de teller. Het gebrek aan profiel kan er ook voor zorgen dat je gaat slippen :)

Damn you @Roozzz :(
Daar was ik ook bang voor, dat het ook gewoon een beetje onontkoombaar is. Gewoon niet te fanatiek bergop gaan dus. :+

Merk of leeftijd heb ik niet zoveel verschil in gemerkt. Nagelnieuwe schoenen hebben het en m'n oude ook. Ik loop nu op Brooks maar voorheen op Saucony. Adidas heb ik alleen voor binnensporten gebruikt om eerlijk te zijn. Het zijn ook niet van die slicks, gewoon vrij standaard hardloopschoenen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Ankona schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:34:
[...]

Misschien wel een goede training om zonder grip te lopen. Alle kracht die je zolen moeten leveren om slippen te voorkomen is eigenlijk zonde.
Dat is per definitie niet waar, Newton draait zich om in z'n graf. Die kracht waar je het over hebt is de tegenkracht ten opzichte van de kracht die je zet ten opzichte van de grond om vooruit te komen. Zouden de zolen geen kracht hoeven zetten om slippen te voorkomen dan zou je stil blijven staan. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
  • Nu online
Tim_W schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 07:31:
Wat betreft hardloop schoenen kopen... Ik zal vast niet de enige zijn, maar dat loopt zo zachtjes aan toch wel iets uit de hand.
Nee, je bent niet de enige. Ik heb negen paar in gebruik en nog enkele ongebruikte paren op de vliering klaarstaan ter vervanging. O-)

En ondanks die verzameling had ik gisteravond nog een behoorlijke uitdaging toen ik de volgende bepaling in het wedstrijdreglement voor de baanwedstrijd van volgende week las:
Het is niet toegestaan te lopen op schoenen die niet voldoen aan art. 143 van het Wedstrijdreglement (versie ingegaan op 28 juli 2020). Indien na afloop van de wedstrijd overtuigend is vastgesteld dat deze regel is overtreden, kan ook dan nog diskwalificatie volgen. Deze regel geldt ook voor masters.
Kort door de bocht vallen alle schoenen af met een zooldikte van meer dan 25mm. Daarmee vallen de Nike Vaporfly's, Puma Liberate Nitro's en Adidas Bostons bijvoorbeeld af. Uiteindelijk blijk ik precies één paar te hebben dat voldoet: de Adidas SL20 met een zooldikte van 24mm. Laat die 1.000m aankomende dinsdag nu maar komen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:42
Ligt maar net aan het soort schoen. Zelfs binnen hetzelfde merk kan het verschillen. Mijn Pegasusjes doen het niet zo goed op nat asfalt of baan, maar m'n Zoom Fly 3 hebben bijvoorbeeld wel heel veel grip in natte omstandigheden.

Gisteravond was trouwens weer een ouderwets natte training. Nat tot op de onderbroek kun je wel zeggen.
Trainer had alleen een verrassing in petto, want de intervaltraining was 1 x 1000m :+
Uiteindelijk werd het wat inlopen, 5x100m strides om op te warmen, 1000m achter de haas die 22s/100m liep om uiteindelijk 3.41 af te tikken. Kost me toch altijd wel extra moeite 's avonds, maar was wel lekker. Er is nog wel wat werk aan de winkel om weer in de buurt van die 3.23 te komen die ik ooit op de baan heb gelopen, want dit vond ik toch alweer aardig pittig.

Strava of het is niet gebeurd: https://www.strava.com/activities/5554397724/overview
elastiek schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:18:
En ondanks die verzameling had ik gisteravond nog een behoorlijke uitdaging toen ik de volgende bepaling in het wedstrijdreglement voor de baanwedstrijd van volgende week las:

[...]

Kort door de bocht vallen alle schoenen af met een zooldikte van meer dan 25mm. Daarmee vallen de Nike Vaporfly's, Puma Liberate Nitro's en Adidas Bostons bijvoorbeeld af. Uiteindelijk blijk ik precies één paar te hebben dat voldoet: de Adidas SL20 met een zooldikte van 24mm. Laat die 1.000m aankomende dinsdag nu maar komen!
Spikes ;)

[ Voor 19% gewijzigd door InZane op 01-07-2021 10:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

EfromB schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:33:
Ik ga volgende week proberen of de Vibram fivefingers veel grip hebben in de regen, het zou vergelijkbaar moeten zijn met blote voeten. Dus je zou er wel wat van verwachten, iemand ervaring?
Ik heb een paar - KSO EVO's - en de grip is prima imo. Blote voeten zullen minder grip hebben want geen groeven om water af te voeren.
De originele KSO's hebben een behoorlijk gladde zool, daar zou ik minder goede grip van verwachten, maar met de KSO EVO heb ik op het dak gewerkt zonder dat ik ook maar één moment bang was weg te glijden.

Wat je wel gaat krijgen in de regen, ze zijn heel snel nat. Een teensok is dan echt aan te raden zodat je niet heel snel wrijvingsproblemen krijgt.
Dat gedoe tussen je oren kost misschien nog wel meer energie :P

[ Voor 24% gewijzigd door Pathogen op 01-07-2021 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

elastiek schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:18:
[...]

Nee, je bent niet de enige. Ik heb negen paar in gebruik en nog enkele ongebruikte paren op de vliering klaarstaan ter vervanging. O-)

[...]

Niet meteen mensen bang maken, :P het gaat hier alleen om "Looponderdelen op de
baan van 800m en langer (inclusief steeple chase)". Op de baan lopen de meeste (top)aleten toch op spikes?
Wegwedstrijden (Loop- en snelwandelwedstrijden) - 40mm
Dus in wedstrijden buiten de baan mag je nog gewoon op je Vaporfly's, Alpafly's, Nitro's en Bostons starten :)

Overigens staat er wel een passage in de regelementen die puur is gemaakt naar aanleiding van de eerste Vaporfly's toen het nog een conceptschoen was en de Nike lopers dik in het voordeel waren, puur omdat de concurrentie nog geen vergelijkbare schoen in het topsegment had.
Alle typen schoenen die gebruikt worden moeten in de geest van de universele atletiek in alle redelijkheid voor iedereen beschikbaar zijn. Om dit te bereiken moet voor elk type schoen dat voor het eerst na 31 januari 2020 is geïntroduceerd de overgangsregel (opmerking ii) worden toegepast en mag elk type schoen dat voor het eerst op of na 9 augustus 2021 wordt geïntroduceerd, niet in wedstrijden worden gebruikt tenzij en tot het moment dat deze beschikbaar is via het “Athletic Shoe Availability Scheme” waarnaar wordt verwezen in opmerking II (a) hieronder. Elke schoen die niet aan deze voorwaarden voldoet, wordt beschouwd als prototype en mag daarom niet worden gebruikt in wedstrijden.

[ Voor 30% gewijzigd door Calitomnication op 01-07-2021 10:31 ]

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EfromB
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-08-2024
Pathogen schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:23:
[...]

Ik heb een paar - KSO EVO's - en de grip is prima imo. Blote voeten zullen minder grip hebben want geen groeven om water af te voeren.
De originele KSO's hebben een behoorlijk gladde zool, daar zou ik minder goede grip van verwachten, maar met de KSO EVO heb ik op het dak gewerkt zonder dat ik ook maar één moment bang was weg te glijden.

Wat je wel gaat krijgen in de regen, ze zijn heel snel nat. Een teensok is dan echt aan te raden zodat je niet heel snel wrijvingsproblemen krijgt.
Dat is inderdaad een goed punt, het water afvoeren. Teensokken is toch swz een vereiste, omdat je anders niet in de schoen past?

EfromB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
  • Nu online
Calitomnication schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:26:
Niet meteen mensen bang maken, :P het gaat hier alleen om "Looponderdelen op de
baan van 800m en langer (inclusief steeple chase)". Op de baan lopen de meeste topaletn toch op spikes?
Ik heb twee keer eerder deelgenomen aan de Keistad Baancompetitie en toen zag je inderdaad dat de MiLa-lopers op spikes liepen. Alle andere lopers liepen op normale hardloopschoenen.
Dus in wedstrijden buiten de baan mag je nog gewoon op je Vaporfly's, Alpafly's, Nitro's en Bostons starten :)
Tenzij je op je wedstrijdlicentie meeloopt. Dan mag de zooldikte op de weg maximaal 40mm zijn. De schoenen die je opsomt voldoen daar aan...

En loop je gewoon lekker een recreatieve wedstrijd op de weg, dan heb je met al deze regels niks te maken idd ;)

Toevoeging: zie hier de World Athletics Shoe Compliance List.

[ Voor 16% gewijzigd door elastiek op 01-07-2021 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Gonadan schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:52:
[...]

Dat is per definitie niet waar, Newton draait zich om in z'n graf. Die kracht waar je het over hebt is de tegenkracht ten opzichte van de kracht die je zet ten opzichte van de grond om vooruit te komen. Zouden de zolen geen kracht hoeven zetten om slippen te voorkomen dan zou je stil blijven staan. ;)
De kracht die je nodig hebt om te accelereren of om je luchtweerstand te compenseren is maar klein (tenzij je een sprinter bent die binnen 10 meter 30km/h wil halen)

Die geringe kracht die echt nodig is haal je echt wel uit je zolen. Als je het gevoel hebt meer grip nodig te hebben loop je niet heel soepel en verspil je energie.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:36
Roozzz schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:33:
[...]

Ja, die heten Adidas :+

Maar zonder dollen, grip op nat asfalt wordt bepaald door het gebruikte rubber in de zool. Ik heb nog niets beters gevonden dan de zolen van Adidas op dit gebied.

Er zijn ook merken die een meer weatherproof versie hebben, Nike shield bijvoorbeeld, maar volgens mij ligt daar de focus alleen op het bovenwerk. Niet op de zool.
Klopt, de zool van Pegasus 37 Shield is volgens mij gelijk aan de normale 37. Ze geven wel veel meer grip vergeleken met Saucony Endorphin. In de herfst- en wintermaanden was ik daarom wel blij met de Shields. Niet zo waterdicht als de Goretex versies, maar alsnog beter dan een dun (mesh) bovenwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Ankona schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:47:
[...]

De kracht die je nodig hebt om te accelereren of om je luchtweerstand te compenseren is maar klein (tenzij je een sprinter bent die binnen 10 meter 30km/h wil halen)

Die geringe kracht die echt nodig is haal je echt wel uit je zolen. Als je het gevoel hebt meer grip nodig te hebben loop je niet heel soepel en verspil je energie.
Nogal een aanname.

Slippen is sowieso energie verspillen inderdaad, daarom ook mijn initiële vraag. Ondanks dat het minimaal is en pas bij het los komen van de grond voelt het toch zonde.
Wanneer je niet slipt wordt alle kracht omgezet in de voorwaartse beweging, dan is er geen sprake van overbodige energie of iets wat zonde zou zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Pathogen schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:23:
Dat gedoe tussen je oren kost misschien nog wel meer energie :P
Dat is sowieso waar. Één van de redenen waarom ik soms met muziek lopen als prettig ervaar. Hoor ik mijzelf niet kraken. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

EfromB schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:30:
[...]

Dat is inderdaad een goed punt, het water afvoeren. Teensokken is toch swz een vereiste, omdat je anders niet in de schoen past?
Ja, tenzij je kiest voor géén sokken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

elastiek schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:43:
[...]

Ik heb twee keer eerder deelgenomen aan de Keistad Baancompetitie en toen zag je inderdaad dat de MiLa-lopers op spikes liepen. Alle andere lopers liepen op normale hardloopschoenen.

[...]

Tenzij je op je wedstrijdlicentie meeloopt. Dan mag de zooldikte op de weg maximaal 40mm zijn. De schoenen die je opsomt voldoen daar aan...

En loop je gewoon lekker een recreatieve wedstrijd op de weg, dan heb je met al deze regels niks te maken idd ;)

Toevoeging: zie hier de World Athletics Shoe Compliance List.
Dus eigenlijk mogen atleten als Kipchoge enzo niet meer op de Vapor- & Alphafly's starten. Het staat in de regelementen, maar ik kan het me bijna niet voorstllen dat ze dit echt gaan doorvoeren/hanteren. Ook niet omdat de grote spelers op schoenegebied - Nike & Adidas - zoveel belangen en macht hebben.

Sta in september overigens gewoon in een wedstrijdvak, mét Vaporfly's en zonder clubshirt ;). Mijn tijden zijn niet interessant genoeg voor een dopingcontrole :D

tips voor New York

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AppieR
Calitomnication schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:10:
[...]

Dus eigenlijk mogen atleten als Kipchoge enzo niet meer op de Vapor- & Alphafly's starten. Het staat in de regelementen, maar ik kan het me bijna niet voorstllen dat ze dit echt gaan doorvoeren/hanteren. Ook niet omdat de grote spelers op schoenegebied - Nike & Adidas - zoveel belangen en macht hebben.
De regels zijn een beetje rondom de nieuwe generatie schoenen geschreven, toch? Volgens mij is de schoen waarop Kipchoge in Wenen liep niet meer toegestaan (wegens dubbele carbonplaat) maar zijn alle huidige carbonschoenen gewoon toegestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elastiek
  • Nu online
Calitomnication schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:10:
[...]

Dus eigenlijk mogen atleten als Kipchoge enzo niet meer op de Vapor- & Alphafly's starten.
Ik snap je niet? De Vapor- en Alphafly's van Nike hebben een zooldikte van 40mm of minder. Net als de bekende snelle carbonschoenen van de concurrenten, dus die mag iedereen met of zonder wedstrijdlicentie gewoon dragen bij een wedstrijd op de weg.

Ik denk ook niet dat er een merk is dat nu snelle wedstrijdschoenen gaat maken met een zooldikte van meer dan 40mm, want die mogen toch niet gebruikt worden in officiële wedstrijden. Kunnen ze beter hun innovatiebudget spenderen aan het maximaal presteren binnen de opgelegde regels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

elastiek schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:29:
[...]

Ik snap je niet? De Vapor- en Alphafly's van Nike hebben een zooldikte van 40mm of minder. Net als de bekende snelle carbonschoenen van de concurrenten, dus die mag iedereen met of zonder wedstrijdlicentie gewoon dragen bij een wedstrijd op de weg.

Ik denk ook niet dat er een merk is dat nu snelle wedstrijdschoenen gaat maken met een zooldikte van meer dan 40mm, want die mogen toch niet gebruikt worden in officiële wedstrijden. Kunnen ze beter hun innovatiebudget spenderen aan het maximaal presteren binnen de opgelegde regels.
Excuus, ik had je bericht verkeerd gelezen 8)7

@AppieR Klopt inderdad, die dubbele carbonplaat mag niet meer, maar dat was toch ook een conceptschoen van de Alphafly dacht ik. Volgens mij is het nu heel simpel. Iedere schoen die op dit moment in de winkel staat mag je gebruiken tijdens een wedstijd. Dat was toch ook de rede waarom ze die schoenen van Sifan Hassan doormidden hebben gezaagd. Even controleren of het toch niet stiekem een conceptschoen is.

tips voor New York

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Totrail
Het is 1 juli, dus weer tijd voor al onze maandoverzichten?

Lopen deed ik 140,8km. Voeg daar 154 fietskm aan toe omdat het weer ook beter was.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:34

Rudedadude

Maybe we were born to run

Eerder halfjaaroverzichten:
2150km
Gemiddeld tempo 4:42/km
Gemiddelde afstand per loopje 15,8km.

Dat gaat de tweede helft van het jaar langzamer worden. De vakantie en dus de bergen komen er weer aan.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Afgelopen halfjaar 1400km gelopen. Om de 2021km te halen ruuuim op schema, maar die 3000km van @Tinusvolkel ga ik denk ik niet redden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Arjan90
Ik keek vanochtend even en zag dat ik al bijna 1.100 kilometer heb gelopen dit jaar :D Vorig jaar 1.640, dus dat schiet goed op dit jaar! De kilometers worden vooral stabieler per maand en dit fitheid verbetert momenteel weer vlot!

Vanochtend een keer heel rustig gelopen, vrouwlief moet wat vaker rustig lopen en had wat gezelschap nodig. Om in haar woorden te spreken: het is best lekker om niet kapot te gaan met hardlopen, maar dit schiet toch niet op! We liepen gemiddeld 7:00 min/km, maar mijn gemiddelde hartslag was 122 en dat was heel lekker laag!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tinusvolkel
@Poekie hier moest ik ook nog even een eindsprintje doen om weer op schema te zitten, maar begrijpelijk dat je het niet doet zo te lezen, tis sowieso geen wedstrijd, heel blijven en plezier hebben is het belangrijkste :)

Nu we het toch over plezier hebben :p aanstaande zondag weer is een lokaal 10km wedstrijdje oOo toen ik vanmorgen na het lopen uit de douche stapte op het werk attendeerde een collega mij erop dat die wedstrijd door ging :) dus nu maar even 2 dagen rust aangezien ik de afgelopen 5 dagen 84km afgelegd heb. Hoop dat zondag alles een beetje mee zit want dan wil ik een poging doen om onder de 37 minuten te lopen.
Huidig pr zit op 37:50 maar was een beetje onbedoeld… tot halverwege waren een collega en ik nog aan het buurten maar toen zag ik dat er een PR in zat had ik m’n krachten maar gespaard :)

Twijfel nog wel welke schoenen ik aan doe… de Pumas of de Adizero Pro.

[ Voor 4% gewijzigd door Tinusvolkel op 01-07-2021 20:56 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:24
Toch nog 303 km gelopen ondanks de knie perikelen en 1194 km gefietst. Daarnaast 162 km zonder zeil (suppen) en 98 km met zeil op een plank gestaan (meer, want niet alles getracked).

Alles bij elkaar 189 uur en 21 minuten actief geweest, ook hier weer: Horloge stond aan. De eerste 3 maanden (pre Garmin) heb ik m'n core en revalidatie oefeningen niet opgenomen. Maar grofweg denk ik dat ik dus op een dagelijks moyenne zit van 1,5 uur actief zijn. Daarmee is 2021 by far het sportiefste jaar sinds ik Strava gebruik. Met 83 / 84 kilo en een VO2 max van 50 ben ik ook beswel content. Het low carb dieet heeft overigens ook ruim bijgedragen aan het fitte gevoel. Dat gaat nog steeds erg goed, ik zie me niet terugkeren naar de "oude" eetgewoonten.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:47
De teller tot 1 juli staat op 1590. Vooral de laatste twee maanden gaat het snel met >300km.

Sinds anderhalve week doe ik mee met een trainingsgroep, o.a. voor de CPC. Drie keer in de week en de sessies komen al snel boven de 20km uit. En met een groep loop je toch vaak wat sneller dan alleen. Alles ook volgens een schema, die ik zelf niet zo maar zou volgen. Ben wel benieuwd hoe het effect zal zijn eind september.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• AppieR
1494,3 voor mij tot nu toe in 2021. Meer dan verwacht, maar door een paar weken marathonherstel en corona had het nog wel 100-150 meer kunnen zijn. Ben vooral blij dat mijn lijf het aan kan en hoe het inmiddels een onderdeel van mijn leven is geworden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tim_W
Ik heb het 1e half jaar afgerond met 1161 km op de teller, gemiddeld 10,85km per loopje. Het gestelde doel van 2k+ moet dus prima gaan lukken.

Over 2 weken op vakantie en dan zal er iets meer gefietst gaan worden, maar daarna begin ik aan m'n marathon schema en zal het volume weer wat hoger worden.

Strava Garmin 265

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:54

Gotez

42

Oh doen we halfjaar updates? leuk!

Hardlopen 1,368 km gedaan. Wielrennen 1,275km. Wel mijn pr op de halve kunnen bijstellen naar 1:32 en de 10km naar 43:22. Komend halfjaar focus op de hele marathon. Wil eindelijk van die 4:29 af. Marathon van leiden is het doel. Begin oktober. Hopelijk rond de 3:30. Ik zag wel dat ik sinds mijn eerste stukje lopen ongeveer 4 jaar geleden ik nu 7000km gedaan heb. Inmiddels geen medicijnen meer nodig voor mijn diabetes. Moet wel elke dag flink bijeten om net zo mager te blijven als 4 jaar geleden en niet ongezond dunnetjes te worden :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Totrail
Oke, half jaar updates zelfs!

Hardlopen: 737, prima op schema voor de 1250 dit jaar.
Wielrennen: 480km, is een side-sport

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Tijd voor lijstjes oOo

De teller staat nu op 1146km, met een gemiddeld tempo van 4:48/km. In totaal heb ik 91 uur hardgelopen (deze tijd is exclusief loopscholing, dus het echte getal is iets hoger).

PR's
  • 1 mijl - 5:28 (was 5:46)
  • 3k - 10:26 (was 11:05)
  • 5k - 17:39 (was 18:24)
  • HM - 1:24:59 (was 1:30:41)
Dan wat stats for nerds :)
  • Vo2 van 60 naar 63 gestegen
  • Gmiddelde pasfrequentie = 176
  • Gemiddelde paslengte = 1.18m
  • Gemiddelde balans L/R = 50.6% L / 49.4% R
Aanstaande zondag hebben wij een 10k, dus hopelijk kan ik dan nog een PR verbreken :)

Verder heb ik het idee dat ik nu een completere/sterkere loper ben geworden dan 1 jaar geleden. Heb meer zelfvertrouwen en durf een wedstrijd offensiever in te gaan. Voorheen liep ik voornamelijk defensief, dus langzaam beginnen en dan halverwege versnellen om er dan achter te komen dat er nog energie over was.

Er is nog steeds wel een beetje een defensieve loopstijl en dat zal er altijd blijven. Ben zelf heel blij met de vooruitgang en loop nu tijden die ik voorheen nooit zou denken ooit te gaan lopen :)

tips voor New York

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Calitomnication schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:27:
Tijd voor lijstjes oOo

De teller staat nu op 1146km, met een gemiddeld tempo van 4:48/km. In totaal heb ik 91 uur hardgelopen (deze tijd is exclusief loopscholing, dus het echte getal is iets hoger).

PR's
  • 1 mijl - 5:28 (was 5:46)
  • 3k - 10:26 (was 11:05)
  • 5k - 17:39 (was 18:24)
  • HM - 1:24:59 (was 1:30:41)
Dan wat stats for nerds :)
  • Vo2 van 60 naar 63 gestegen
  • Gmiddelde pasfrequentie = 176
  • Gemiddelde paslengte = 1.18m
  • Gemiddelde balans L/R = 50.6% L / 49.4% R
Aanstaande zondag hebben wij een 10k, dus hopelijk kan ik dan nog een PR verbreken :)

Verder heb ik het idee dat ik nu een competere/sterkere loper ben geworden dan 1 jaar geleden Heb meer zelfvertrouwen en durf een wedstrijd offensiever in te gaan. Voorheen liep ik voornamelijk defensief, dus langzaam beginnen en dan halverwege versnellen om er dan achter te komen dat er nog energie over was.

Er is nog steeds wel een beetje een defensieve loopstijl en dat zal er altijd blijven. Ben zelf heel blij met de vooruitgang en loop nu tijden die ik voorheen nooit zou denken ooit te gaan lopen :)
Lekker bezig (y) net als de rest.
We zitten dicht op elkaar :) je 10km kan idd nog wel een upgrade gebruiken met die 5km tijd.
Op wat voor tempo ga je weg? dan weet ik of ik mijn tijd nog moet aanpassen as zondag >:)
10KM
NaamTijd
8[Rudedadude] 36:29
9[Krylinck] 36:46
10[influenza] 37:50
11[Tinusvolkel] 37:50
12[Calitomnication] 39:14
13[nogeeninlog] 39:27

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Tinusvolkel schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:35:
[...]

Lekker bezig (y) net als de rest.
We zitten dicht op elkaar :) je 10km kan idd nog wel een upgrade gebruiken met die 5km tijd.
Op wat voor tempo ga je weg? dan weet ik of ik mijn tijd nog moet aanpassen as zondag >:)
10KM
NaamTijd
8[Rudedadude] 36:29
9[Krylinck] 36:46
10[influenza] 37:50
11[Tinusvolkel] 37:50
12[Calitomnication] 39:14
13[nogeeninlog] 39:27

Op 5:00/km O-)

Ik probeer een 37 laag te lopen. Overigens heb ik mijn PR op 10 gelopen in een 15k wedstrijd, dus dat die verbroken gaat worden is bijna zo goed als zeker. Tenzij ik halverwege een complete shutdown heb :).
Je kunt m'n Strava in de gaten houden, wij starten rond 9.30. :)

Wat hoop jij te lopen?

Overigens, wat een tijden op die 10 man, niet normaal.... zelfs met een 37 laag sta je "pas" op plek 10...

[ Voor 4% gewijzigd door Calitomnication op 02-07-2021 10:41 ]

tips voor New York

Pagina: 1 ... 130 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.