• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-12 20:45
Slickk schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:53:
[...]

Ik denk dat er niet zoveel alternatieven zijn. Je hebt bijvoorbeeld wel een Fiio m5, maar dat is gewoon een standaard mp3 speler. Dan moet je alweer losse muziek aanschaffen en daarheen exporteren. Daar heb je ook geen zin in, neem ik aan.

Ik zou dan eerder kijken naar een alternatief waarop je wel veilig en handig je telefoon mee kunt nemen. Ik heb wat sportbroekjes van Nike waar achterop een vakje met rits zit waar precies m'n telefoon met case (iPhone SE2, zelfde formaat als een iPhone 8) in past en daar merk ik niks van tijdens het hardlopen. Misschien de eerste kilometer dat ik voel dat er 'iets' zit, daarna niet meer. Je hebt ook verschillende hardloopriemen zoals de Flipbelt, waar je een telefoon niet in zou merken (mits je de juiste maat hebt) en waarmee een telefoon ook niet gaat stuiteren.

Dat alternatief is goedkoper en praktischer dan weer een los apparaat aanschaffen voor alleen hardlopen, zeker gezien je al een smartwatch hebt. Anders zou ik zeker een Apple Watch aanraden, die voldoet mij perfect met het automatisch syncen van podcasts zodat ik geen telefoon mee hoef te nemen. Ik ben wel aan het kijken om over te stappen naar Apple Music, alleen kijk ik wat op tegen het overstappen vanaf Spotify en dan moet ik de andere leden van het 'gezins'abonnement ook nog overtuigen.
Ik ga eens kijken naar die flipbelt. Welke loopbroek gebruik je van Nike? Dan kijk ik daar ook even naar.

Hoe ervaren jullie de registratie via de apple watch? Is dat even accuraat als een Polar of Garmin? En via welke app zie je dan je statistieken? Ik vind het overzicht van Polar namelijk wel heel handig.

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 00:10
glennvho schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:30:
[...]

Ik ga eens kijken naar die flipbelt. Welke loopbroek gebruik je van Nike? Dan kijk ik daar ook even naar.

Hoe ervaren jullie de registratie via de apple watch? Is dat even accuraat als een Polar of Garmin? En via welke app zie je dan je statistieken? Ik vind het overzicht van Polar namelijk wel heel handig.
Ik synchroniseer alles met premium strava, runalyze en smashrun. En dit werkt voor mij prima.
Verder vond ik de apple watch net wat te optimistisch qua tempo's en afstanden (meestal net een 100m meer dan de rest), maar heb hier geen last meer van nu ik een stryd gekoppeld heb.

Verder hier fan van deze broek als je ook eten en drinken mee wil nemen.

Helaas verkopen ze zelf de 250ml SOFT FLASK niet meer, want die passen er precies 2x in
Maar misschien dat andere 250ml flesjes ook passen.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-12 13:05

polthemol

Moderator General Chat
[...]

weet niet zeker hoe het bij anderen zit, maar mijn broeken met een vak aan de onderrugkant zijn van binnen ook doornat van zweet. Dan zul je met een hoesje moeten gaan werken. Als je bluetooth headset hebt, heb je ook kans dat het wat gaat storen (JBL flow hier en die zit dan borderline prettig werken, ik denk dat er wat storingen komen doordat je een soort 'kooi' bouwt als de stof erom heen nat gezweet is of zo?).

Je kunt eventueel ook nog gaan voor een hoesje om de bovenarm, een simpel 'race'-vest met een zijvak waar je je telefoon in kunt mikken en ik dacht dat er op kickstarter ook nogal wat kleinere devices waren gekomen waar je spotify/deezer en mogelijk ook apple music op kon syncen. Die waren gericht op sporten (en zweetbestendig). Ik kan even niet op de naam komen van deze dingen wel, maar waren van die kleine blokjes.

https://www.wareable.com/...tches-with-music-playback
Dit is mogelijk ook nuttig voor als er nog mensen naar zoeken.

Vanuit eigen ervaring: muziek via horloge is een hoop gedoe. Garmin synced echt stervenstraag en het is een batteryhog ook nog eens. Als je je telefoon mee kunt nemen in een hoesje, vele malen prettiger in mijn beleving :)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-12 08:24
Tinusvolkel schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:37:
[...]

Ik synchroniseer alles met premium strava, runalyze en smashrun. En dit werkt voor mij prima.
Verder vond ik de apple watch net wat te optimistisch qua tempo's en afstanden (meestal net een 100m meer dan de rest), maar heb hier geen last meer van nu ik een stryd gekoppeld heb.

Verder hier fan van deze broek als je ook eten en drinken mee wil nemen.

Helaas verkopen ze zelf de 250ml SOFT FLASK niet meer, want die passen er precies 2x in
Maar misschien dat andere 250ml flesjes ook passen.
Ik heb die speciale flipbelt flesjes dat zijn twee kleine van 150ml elk die zijn prima te doen. Telefoon op mijn rug twee flesjes aan de zijkant en portemonnee en gels aan de voorkant. Maar er is ook een 250ml fles met een curve erin.

Ik heb er een portemonnee bij omdat ik dan mijn ID en wat geld bijheb voor het sporten = fietsen + hardlopen.

Ik vind muziek op mijn apple watch in combinatie met mijn telefoon prima werken. Alleen ik sloopte die earpods vrij snel dus uit eindelijk toch maar airpods gekocht en dat werkt nu prima. Kabel vrij is wel lekker. Is wel een investering maar als ik er eens goed naar kijk fiets of loop ik elke dag wel een of meerdere keren met muziek.

Nickname KasPlantje.

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
GerGio schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:45:
[...]

Ik heb die speciale flipbelt flesjes dat zijn twee kleine van 150ml elk die zijn prima te doen. Telefoon op mijn rug twee flesjes aan de zijkant en portemonnee en gels aan de voorkant. Maar er is ook een 250ml fles met een curve erin.

Ik heb er een portemonnee bij omdat ik dan mijn ID en wat geld bijheb voor het sporten = fietsen + hardlopen.

Ik vind muziek op mijn apple watch in combinatie met mijn telefoon prima werken. Alleen ik sloopte die earpods vrij snel dus uit eindelijk toch maar airpods gekocht en dat werkt nu prima. Kabel vrij is wel lekker. Is wel een investering maar als ik er eens goed naar kijk fiets of loop ik elke dag wel een of meerdere keren met muziek.
Even een korte reactie op die gebogen fles van Flipbelt: die vond ik waardeloos. Door het gewicht van die fles ging de flipbelt steeds op en neer schuiven en op een gegeven moment zelfs afzakken. En ja, die belt is de goede maat ;)

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-12 22:52
polthemol schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:39:
[...]
weet niet zeker hoe het bij anderen zit, maar mijn broeken met een vak aan de onderrugkant zijn van binnen ook doornat van zweet. Dan zul je met een hoesje moeten gaan werken.
Ik gebruik daarvoor een simpel boterhamzakje, houdt alles droog en stoort de bluetooth niet...

Ik heb geen signature

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:42
[...]

Ik loop vrij vaak dezelfde rondjes, dus of de registratie heel nauwkeurig is maakt voor mij niet zoveel uit. Qua hartslag heb ik er nog een borstband bij en dat in combinatie met m'n gemiddelde tempo is voor mij genoeg info voor tijdens het lopen. Ik kan ook niet vergelijken met Polar of Garmin. Uit wat reviews komt wel naar voren dat er verschil zit in GPS nauwkeurigheid van de Apple Watch versies zelf; de 3 is een stuk minder nauwkeurig dan de nieuwste 6. Zelfs tussen de AW SE en de 6 zit verschil, terwijl die rond dezelfde tijd zijn gemaakt.

Loopbroek is de Nike Flex Stride. Er zijn verschillende versies van dezelfde broek; de één heeft een zichtbaar legging-achtige binnenbroek, de ander ook een binnenbroek maar niet legging-achtig en dan is er nog een versie zonder binnenbroek. 8)7 Bij veel webshops is het niet duidelijk om welke het precies gaat. In ieder geval, allemaal hebben ze zo'n klein vakje achterop en verder bevalt die mij wel. Hiervoor was ik de standaard langere sportbroekjes gewend, deze zitten toch fijner. Er zijn vast betere hardloopbroekjes op de markt, maar ik ben een beetje fan van Nike eerlijk gezegd. :+

In dat vakje paste m'n telefoon + gel + huissleutel in (met wat moeite). Dat heb ik alleen bij m'n eerste trailrun gedaan zodat ik kon bellen in het geval van verdwalen. Meestal heb ik een reep+gel+sleutel mee tijdens langere loopjes, daar red ik het tijdens een langere duurloop á 22km wel mee (+ vooraf en achteraf goed drinken).

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:39
[...]

weet niet zeker hoe het bij anderen zit, maar mijn broeken met een vak aan de onderrugkant zijn van binnen ook doornat van zweet. Dan zul je met een hoesje moeten gaan werken. Als je bluetooth headset hebt, heb je ook kans dat het wat gaat storen (JBL flow hier en die zit dan borderline prettig werken, ik denk dat er wat storingen komen doordat je een soort 'kooi' bouwt als de stof erom heen nat gezweet is of zo?).
De meeste telefoons hebben toch wel een IP67 of IP68 classificatie tegenwoordig?
Mijn telefoon wordt altijd drijfnat, is het niet door regen dan wel door mijn zweet.

Let er trouwens altijd op bij aanschaf van een nieuw toestel. Mijn telefoon gaat ook regelmatig mee op de motor in een telefoonhouder. Ik wil niet dat ie bij de eerste beste bui dood is.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12 15:50

Arfman

Drome!

InZane schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:19:
[...]

Daar zal het verschil ook wel zitten. Jij gebruikt Runkeeper tijdens het lopen. Ik loop met een Garmin horloge en synchroniseer mijn activiteiten naar oa Runkeeper en Strava.
Waar Strava alles netjes overneemt, vindt Runkeeper het nogal leuk om aan mijn rondetijden te sleutelen. Het overall gemiddelde klopt dan nog wel, maar de rondetijden verschillen iedere keer een paar seconden.. why?

En als je gaat intervallen krijg je in Runkeeper vaak van dit soort grafieken:

[Afbeelding: Runkeeper]

Nuttig joh :?

Verder ben ik eigenlijk over de hele UI niet echt te spreken.
Ah ja, iets andere usecase inderdaad. Kan me voorstellen dat dit inderdaad niet zo nuttig is voor je.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-12 13:05

polthemol

Moderator General Chat
InZane schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:55:
[...]

De meeste telefoons hebben toch wel een IP67 of IP68 classificatie tegenwoordig?
Mijn telefoon wordt altijd drijfnat, is het niet door regen dan wel door mijn zweet.

Let er trouwens altijd op bij aanschaf van een nieuw toestel. Mijn telefoon gaat ook regelmatig mee op de motor in een telefoonhouder. Ik wil niet dat ie bij de eerste beste bui dood is.
geen idee, ik duw mijn telefoon altijd in een waterdicht hoesje van de decathlon, samen met paspoort ed. Ik hb dan wel een fairphone, die is niet waterdicht. Durf ook niet te zeggen of er een verschil is met die classificaties en of je telefoon dan tegen een zweetbad kan, het zout kan mogelijk best wel wat verschil maken?

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:40
[...]

Je kunt eventueel ook nog gaan voor een hoesje om de bovenarm, een simpel 'race'-vest met een zijvak waar je je telefoon in kunt mikken en ik dacht dat er op kickstarter ook nogal wat kleinere devices waren gekomen waar je spotify/deezer en mogelijk ook apple music op kon syncen. Die waren gericht op sporten (en zweetbestendig). Ik kan even niet op de naam komen van deze dingen wel, maar waren van die kleine blokjes.

https://www.wareable.com/...tches-with-music-playback
Dit is mogelijk ook nuttig voor als er nog mensen naar zoeken.

Vanuit eigen ervaring: muziek via horloge is een hoop gedoe. Garmin synced echt stervenstraag en het is een batteryhog ook nog eens. Als je je telefoon mee kunt nemen in een hoesje, vele malen prettiger in mijn beleving :)
Ik heb sinds kort een Garmin Venu, omdat ik het vervelend vond om steeds mijn telefoon mee te nemen voor de korte loopjes. Behalve dat ik mijn horloge rechts moet dragen, werkt het prima! Kijk dus ook goed aan welke kant de bluetooth receiver zit van je oortjes, die van mijn oortjes zit aan de rechterkant en daardoor werkt het horloge aan mijn linkerpols minder goed.

Ik maak 2 playlists aan voor het hardlopen, eentje voor podcasts en eentje voor muziek. Die update ik via Spotify en zodra mijn horloge gaat opladen dan zal hij dit updaten. Je moet het niet willen doen vlak voor je gaat lopen inderdaad :')

De echt lange duurlopen neem ik m'n telefoon mee, want dan neem ik toch ook drinken en dergelijke mee. Telefoon is dan sowieso handig voor de veiligheid.

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-12 09:23
kepler schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:03:
[...]

....

Ik maak 2 playlists aan voor het hardlopen, eentje voor podcasts en eentje voor muziek. Die update ik via Spotify en zodra mijn horloge gaat opladen dan zal hij dit updaten. Je moet het niet willen doen vlak voor je gaat lopen inderdaad :')
...
Oooh shiittt. Kan dat eindelijk?? Een jaar geleden kon je nog geen podcasts in een playlist zetten xD.
* Martiveen doet snel een playlist maken

Zelf neem ik eigenijk alleen m'n garmin en aftershokz mee als ik ga hardlopen. De deur kan ik openen met een app van Nuki op de garmin. Moet ik wel onthouden dat m'n telefoon in de buurt van de deur ligt want anders kan hij geen verbinding maken XD
Op warme dagen neem ik nog weleens een softflask van 500ml mee. Maar die hou ik dan in m'n handen, dat vind ik prettiger dan ergens om me heen dat ding te dragen.

[ Voor 28% gewijzigd door Martiveen op 08-06-2021 15:48 ]

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:40
Martiveen schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:46:
[...]

Oooh shiittt. Kan dat eindelijk?? Een jaar geleden kon je nog geen podcasts in een playlist zetten xD.
* Martiveen doet snel een playlist maken

.
Ik heb het horloge nu een maand of drie, kan iig vanaf toen. Ik heb wel 1 podcast gekozen die ik tijdens het hardlopen luister, ik weet niet hoe goed het werkt over meerdere apparaten qua continuïteit.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:33
Pssst, lieve collegalopers, daar is een topic voor: Het grote sporthorloge met GPS topic. De meesten van hier kijken daar ook wel rond en anders taggen we elkaar wel :D

Wat een heerlijk weer he, ik zou bijna weer de schoenen aantrekken om er vanavond uit te gaan maar er staat morgen al een fietsrit en 's avonds misschien nog een duurloop gepland. Rust is de beste training, toch? :Z

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:18
Gevalletje intervallen vanavond:10x600m met steeds 100m rust. Warm, maar prima te doen en die Goodr werkt niet alleen goed tegen de zon, maar natuurlijk ook tegen de vele vliegjes.

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:49
[b]GerGio in "Hardlopen - deel 9"...
Ik heb nog een goede vraag ik loop nu 3 keer in de week. 1 keer interval, 1 keer tempo en een keer duurloop.
Maar misschien is het heen goed idee om er een training bij te doen. Zeg een keer iets langere duurloop en naar 4 keer per week trainen te gaan. Iemand een idee wat ik dan toe kan voegen?
Zoals Roozzz zegt: je hebt al 2 intensieve trainingen per week, dus als er nog een vierde training bijkomt, moet dat zeker een rustige duurloop zijn.
Google eens op de 80:20 regel voor verhouding tussen rustige en harde training.

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

We zijn af en toe 's avonds nog bij ons nieuwe huis (biiiiiiiijna verhuizen) en ik kan echt wel heel erg wennen aan die nieuwe omgeving. Binnen 500m zit ik in t groen en in 2km in het bos. Aaaaaah zo fijn <3

Ik zag trouwens ook de mogelijkheid om als gewone sterveling op Strava challenges te maken, ik ging wat proberen voor de GoT groep. Het lijkt er echter op dat je eigenlijk premium moet hebben als er meer dan 3 gemaakt moeten worden (totaal :(). Er zijn ook nog eens drie opties, most (distance/time/elevation), fastest effort of longest single activity. Ik ga voor nu eerst een optie doen van meeste afstand voor de laatste 2 weken van juni, om jullie allemaal even op te zwepen nog even te knallen voor de halfjaarcijfers ;). En dan met een "goal" van 70km, want blijkbaar moet je toch iets aangeven. Run, virtual run en voor @Webgnome handcycle.

Enige nadeel - ik moet iedereen met t handje toevoegen en heb voor ik dat ben gaan doen de challenge weggeklikt en nou kan ik m niet meer terug vinden :D geweldig Strava!

[Edit]
Challenge teruggevonden. Je mag maximaal 25 mensen uitnodigen. Grmbl.

[ Voor 3% gewijzigd door Poekie op 08-06-2021 22:36 ]

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12 15:50

Arfman

Drome!

Poekie schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:04:
We zijn af en toe 's avonds nog bij ons nieuwe huis (biiiiiiiijna verhuizen) en ik kan echt wel heel erg wennen aan die nieuwe omgeving. Binnen 500m zit ik in t groen en in 2km in het bos. Aaaaaah zo fijn <3
Gaaf is dat hè :) Ik woon op 300 meter van een natuurgebied met hardloop routes variërend van een rondje van 2km tot aan 15km. Hardlopen midden in de stad lijkt me helemaal niks.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Slickk
Heeft iemand ervaring met Workoutdoors op Apple Watch en Strava?

Bij de ene workout met intervallen komt het wel netjes in Strava terecht, dus duidelijke laps met interval, rust, interval, etc. Vandaag weer hetzelfde gedaan, maar nu laat die gewoon alles per KM zien op Strava. Ik laat het automatisch syncen naar Strava. Ik vraag me af of ik nu per ongeluk iets heb aangepast of wat het anders kan zijn. Is niet heel erg, maar vind het wel leuk om na verloop van tijd de intervalloopjes te vergelijken. :)

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12 19:27
Hè hè, weer kunnen lopen, voorzichtig iets meer dan 5km geprobeerd, op mijn favo Puma's naturellement, ging helemaal master. Minder master was het scooterincidentje onderweg, zie Strava

• Arjan90
Slickk schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:23:
Heeft iemand ervaring met Workoutdoors op Apple Watch en Strava?
@Tinusvolkel Jij gebruikt die app toch ook icm je Stryd (ik zal alvast even reclame maken voor je ;) ).

@Frenz64 Mooi om te horen dat het weer lukt! Blijf voorzichtig doen hè met het lopen. Het blijft toch wat kwetsbaar bij je als ik dat zo lees en je wil niet nog meer schade op de lange termijn.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Tinusvolkel
@Slickk ik sync m'n workoutdoors activiteiten eigenlijk altijd met de healthfit app aangezien hij ook naar andere platformen synct en dan gaat dit altijd goed.

Verder heb ik hem sinds dat ik een Stryd heb niet meer gebruikt voor intervallen maar vooral voor de map, nu moet ik nog even switchen tussen de Stryd en workoutdoors app (is 2x op de crown klikken) maar binnenkort heeft de workoutdoors app support voor de Stryd sensor.

• Slickk
Tinusvolkel schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 07:55:
@Slickk ik sync m'n workoutdoors activiteiten eigenlijk altijd met de healthfit app aangezien hij ook naar andere platformen synct en dan gaat dit altijd goed.

Verder heb ik hem sinds dat ik een Stryd heb niet meer gebruikt voor intervallen maar vooral voor de map, nu moet ik nog even switchen tussen de Stryd en workoutdoors app (is 2x op de crown klikken) maar binnenkort heeft de workoutdoors app support voor de Stryd sensor.
Hmm oké, goed om te weten! Ik zet er liever niet nog een app tussen, vind de directe connectie met Strava wel handig. Ik bedacht me dat ik de vorige keer na afloop eerst de pace splits bekeek en daarna pas op Done klikte, misschien dat dat verschil maakt. Volgende week weer een poging. :)

Zodra Workoutdoors ook Stryd gaat ondersteunen, wordt Stryd nog wel weer interessanter. Maarja, dat hele abonnementsgedoe valt me wat tegen en als mogelijk beginnend gebruiker wordt het niet duidelijk wat ik precies 'nodig' heb. Persoonlijk ben ik ook niet zo van de abonnementen met fysieke producten, liever 1x iets kopen en daarmee klaar.

Ik heb me ingeschreven voor de marathon van Amsterdam! oOo Dat gaat m'n eerste zijn, dus nog lekker onwetend en ambitieus het doel op onder de 3 uur gezet. Ik kwam een handig trainingsschema tegen en gezien de vele comments heb ik hier wel vertrouwen in. M'n basis is goed en voldoe aan de 'voorwaarden' die gesteld worden. Vanaf juli ongeveer beginnen met dat schema, tot die tijd blijf ik gewoon interval-tempo-duurloop doen in een week.

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Poekie schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:04:

Ik zag trouwens ook de mogelijkheid om als gewone sterveling op Strava challenges te maken, ik ging wat proberen voor de GoT groep. Het lijkt er echter op dat je eigenlijk premium moet hebben als er meer dan 3 gemaakt moeten worden (totaal :(). Er zijn ook nog eens drie opties, most (distance/time/elevation), fastest effort of longest single activity. Ik ga voor nu eerst een optie doen van meeste afstand voor de laatste 2 weken van juni, om jullie allemaal even op te zwepen nog even te knallen voor de halfjaarcijfers ;). En dan met een "goal" van 70km, want blijkbaar moet je toch iets aangeven. Run, virtual run en voor @Webgnome handcycle.

Enige nadeel - ik moet iedereen met t handje toevoegen en heb voor ik dat ben gaan doen de challenge weggeklikt en nou kan ik m niet meer terug vinden :D geweldig Strava!

[Edit]
Challenge teruggevonden. Je mag maximaal 25 mensen uitnodigen. Grmbl.
Dan moeten we een keer gaan brainstormen over welke challenge we willen doen. Als mede admin heb ik premium, dus dat komt wel goed. Op GC hebben de challenges eigenlijk niet heel veel zin, beetje beperkt en je hebt er verder helemaal niks aan. Voor mijn gevoel loopt Strava daar wel stuk in voorop,

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-12 22:52
Totrail schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:36:
Warm, maar prima te doen en die Goodr werkt niet alleen goed tegen de zon, maar natuurlijk ook tegen de vele vliegjes.
Die vliegjes inderdaad, om gek van te worden. Misschien niet erg herkenbaar voor de mensen die in de stad lopen, maar in het landelijke gebied in deze tijd van het jaar... Je zou bijna een mondkapje op doen! :X

Ik heb geen signature

• Novarion
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-12 12:18
defusion schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:59:
[...]

Ik ben ergens in februari meen ik begonnen met couch to 5k, ondertussen tijdje ziek geweest, maand ongeveer weinig gerend en al helemaal niet volgens schema. Na die periode de laatste week van het schema herhaald en toen weer volgens schema.

Kortom, ben niet bang als het eens niet lukt, en om eens een weekje over te doen als het niet helemaal lekker gaat. Neem een dagje extra rust. Wil ook niet te hard gaan, eerst kilometers maken, later pas snelheid.
Dat is een goede. Het is dan vrij makkelijk om de handdoek in de ring te gooien en te zeggen het lukt niet, ik doe het wel helemaal niet meer.
Beter is dan herhalen.

Heb er inmiddels 2 sessies opzitten. Conditioneel vond ik het best oké gaan! 20 minuten is vol te houden. Echter merk ik het enorm in de schenen en kuiten, impact van de stappen trekken goed door in de onder benen. Hopelijk zorgt dit niet voor blessures want ik vind het wel erg prettig om te doen, zou jammer zijn als je lichaam je daar in beperkt en de conditie niet.

Moet wel toegeven ik ben vrij nieuw met hardlopen, dus de houding en techniek zullen nog niet optimaal zijn. Hopelijk is dat snel weg en kan ik meer tegen de conditie grens trainen zonder te worden geremd door pijntjes in de onder benen.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Dat is idd het grote gevaar van hardlopen. Iedereen kan zo de deur uitlopen en conditioneel zit je zo op 10 km (of meer) Echter, met de verkeerde techniek is het een enorm blessure gevoelige sport en loop je jezelf zo de problemen in.

Kom dus niet te snel in de verleiding lange afstanden te gaan lopen! (M.i. kun je beter aan snelheid werken, dan werk je impliciet al meer aan techniek en heb je kortere verkeerde belasting. Daarnaast geloof ik in minimalistisch lopen. Liefst op blote voeten, anders op schoenen zonder drop en zonder enige demping)

alles kan off-topic

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Novarion schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:40:
[...]

Dat is een goede. Het is dan vrij makkelijk om de handdoek in de ring te gooien en te zeggen het lukt niet, ik doe het wel helemaal niet meer.
Beter is dan herhalen.

Heb er inmiddels 2 sessies opzitten. Conditioneel vond ik het best oké gaan! 20 minuten is vol te houden. Echter merk ik het enorm in de schenen en kuiten, impact van de stappen trekken goed door in de onder benen. Hopelijk zorgt dit niet voor blessures want ik vind het wel erg prettig om te doen, zou jammer zijn als je lichaam je daar in beperkt en de conditie niet.

Moet wel toegeven ik ben vrij nieuw met hardlopen, dus de houding en techniek zullen nog niet optimaal zijn. Hopelijk is dat snel weg en kan ik meer tegen de conditie grens trainen zonder te worden geremd door pijntjes in de onder benen.
Dat je lichaam er aan moet wennen qua impact is ook de reden dat sterk wordt geadviseerd niet te snel te veel te willen doen.
Die fout heb ik een aantal jaar geleden gemaakt, waarna ik maandenlang niet meer kon hardlopen zonder dat mijn knie pijn deed. Dus toen opgegeven, en pas dit jaar weer opgepakt en lekker rustig aan opbouwen.
Nu doe ik de 5k in ieder geval zonder problemen/pijntjes/wat dan ook.

Qua techniek, probeer er vanaf het begin wel op te letten. Kijk je een paar youtube filmpjes met houding (en ook ademhaling).

Verder kan het nuttig zijn te ondersteunen met krachttraining. Benen, billen en core. Sterkere spieren ontlasten de rest van je lichaam.

[ Voor 4% gewijzigd door defusion op 09-06-2021 14:52 ]

• Novarion
defusion schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:49:
[...]

Dat je lichaam er aan moet wennen qua impact is ook de reden dat sterk wordt geadviseerd niet te snel te veel te willen doen.
Die fout heb ik een aantal jaar geleden gemaakt, waarna ik maandenlang niet meer kon hardlopen zonder dat mijn knie pijn deed. Dus toen opgegeven, en pas dit jaar weer opgepakt en lekker rustig aan opbouwen.
Nu doe ik de 5k in ieder geval zonder problemen/pijntjes/wat dan ook.

Qua techniek, probeer er vanaf het begin wel op te letten. Kijk je een paar youtube filmpjes met houding (en ook ademhaling).

Verder kan het nuttig zijn te ondersteunen met krachttraining. Benen, billen en core. Sterkere spieren ontlasten de rest van je lichaam.
Ja probeer er zeker goed op te letten, zal zonde zijn als het dadelijk niet meer kan door blessures. Dan schiet je er niets mee op.

Gebruik nu dit schema, eerder geadviseerd door een Tweaker van Evy Gruyaert met de podcasts.
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/4a/a7/1e/4aa71e062542eeefde05e8b2ef21f865.jpg

Is naar mijn idee een goede en relatief rustige start, met intervallen tussen wandelen en hardlopen.
Minuut beide, dan op en af 2 minuten 4x en erna nog een minuut beide. Als ik het erg voel wordt het tempo meer joggen. Hoop dat ik voorzichtig genoeg ben.

Zal vanavond eens wat techniek filmpjes zoeken.

• Ankona
Novarion schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:09:

Is naar mijn idee een goede en relatief rustige start, met intervallen tussen wandelen en hardlopen.
Minuut beide, dan op en af 2 minuten 4x en erna nog een minuut beide. Als ik het erg voel wordt het tempo meer joggen. Hoop dat ik voorzichtig genoeg ben.

Zal vanavond eens wat techniek filmpjes zoeken.
Ik pak een zin uit je quote die mij triggert. Namelijk dat je gaat joggen als je te moe wordt. Ik moet dan gelijk denken aan de mensen die ik regelmatig zie lopen, ik noem dat dan geen joggen maar sjoggen. Ga dan gewoon wandelen. Als je de kracht niet hebt om netjes te blijven lopen is het klaar. Zinloos om dan door te sjoggen.

En wat betreft de techniek. Er zijn een paar simpele zaken waar je op kunt letten. Veel mensen lopen met te lange passen. Probeer ca 180 passen per minuut te halen (ongeacht je snelheid), let erop dat je je knieën goed buigt zodat je als vanzelf op je voorvoeten landt ipv op je hakken. (En als je durft... ga eens op blote voeten over straat rennen. Dat doet echt veel minder pijn dan je zou denken en dwingt je bijna automatisch tot een goede soepele techniek)

alles kan off-topic

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Ankona schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:31:
[...]

En wat betreft de techniek. Er zijn een paar simpele zaken waar je op kunt letten. Veel mensen lopen met te lange passen. Probeer ca 180 passen per minuut te halen (ongeacht je snelheid), let erop dat je je knieën goed buigt zodat je als vanzelf op je voorvoeten landt ipv op je hakken. (En als je durft... ga eens op blote voeten over straat rennen. Dat doet echt veel minder pijn dan je zou denken en dwingt je bijna automatisch tot een goede soepele techniek)
180 passen per minuut en voorvoetlanding is misschien wel wat ambitieus...

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

• Ankona
AppieR schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:36:
[...]

180 passen per minuut en voorvoetlanding is misschien wel wat ambitieus...
Waarom? Het gaat misschien in het begin niet vanzelf maar het is goed zelf te controleren en dus aan te leren.

alles kan off-topic

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-12 20:39
[...]

En als je durft... ga eens op blote voeten over straat rennen. Dat doet echt veel minder pijn dan je zou denken en dwingt je bijna automatisch tot een goede soepele techniek
Of anders over het (/een) strand of zo. Dat is iets vriendelijker voor je voeten.
Ankona schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:39:
[...]

Waarom? Het gaat misschien in het begin niet vanzelf maar het is goed zelf te controleren en dus aan te leren.
Precies en hoe eerder je het jezelf goed aanleert hoe makkelijker dat gaat. Als je al een paar jaar fanatiek loopt is ineens een grote wijziging in je techniek een stuk lastiger.

• Arjan90
@Ankona Toch lijkt voorzichtigheid me wel op zijn plaats. Op teveel zaken letten zal eerder zorgen voor blessures. Cadans langzaam omhoog lijkt me een goed uitgangspunt, maar "ongeacht tempo" is in mijn beleving wat ambitieus en velen doen dit ook niet. Voorvoetlanding is überhaupt niet aan te raden volgens mij, middenvoet is algemeen genomen de variant waar vooral op getraind wordt bij bijv. de AV. Blootsvoets lopen dwingt niet per se een goede looptechniek, het vereist het vooral.

Mijn advies zou zijn eerst rustig opbouwen en proberen te letten op de cadans. De rest komt vanzelf. Looptechniek jezelf aanleren is ook niet makkelijk, ik zie genoeg lopen met een goede cadans maar die toch lopen te sloffen. Knie inzet is dan waardeloos. Techniek kun je vanzelf leren bij een AV of loopgroep als je het hardlopen leuk vindt.

• Ankona
Arjan90 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:07:
@Ankona Toch lijkt voorzichtigheid me wel op zijn plaats. Op teveel zaken letten zal eerder zorgen voor blessures. Cadans langzaam omhoog lijkt me een goed uitgangspunt, maar "ongeacht tempo" is in mijn beleving wat ambitieus en velen doen dit ook niet. Voorvoetlanding is überhaupt niet aan te raden volgens mij, middenvoet is algemeen genomen de variant waar vooral op getraind wordt bij bijv. de AV. Blootsvoets lopen dwingt niet per se een goede looptechniek, het vereist het vooral.

Mijn advies zou zijn eerst rustig opbouwen en proberen te letten op de cadans. De rest komt vanzelf. Looptechniek jezelf aanleren is ook niet makkelijk, ik zie genoeg lopen met een goede cadans maar die toch lopen te sloffen. Knie inzet is dan waardeloos. Techniek kun je vanzelf leren bij een AV of loopgroep als je het hardlopen leuk vindt.
Waarom zou een voorvoetlanding niet aan te bevelen zijn (en wat bedoel je met een middenvoetlanding? Plat op je poten ploffen?)

De grap van de cadans is juist dat die ongeacht de snelheid is. Wie sneller wordt verlengt zijn pas maar niet zozeer zijn cadans. (niet helemaal waar, de cadans gaat in de praktijk meestal wel omhoog bij tussensprintjes) Het mooie van beginnen met streven naar een cadans van 180 is dat je dan eigenlijk automatisch ook voorvoetlanding hebt. De meesten leunen automatisch rond of onder de 150 en landen dan op de hiel met gestrekte knie. - bij mij begint boven de 170 de techniek ergens op te lijken)

alles kan off-topic

• Novarion
[...]

Ik pak een zin uit je quote die mij triggert. Namelijk dat je gaat joggen als je te moe wordt. Ik moet dan gelijk denken aan de mensen die ik regelmatig zie lopen, ik noem dat dan geen joggen maar sjoggen. Ga dan gewoon wandelen. Als je de kracht niet hebt om netjes te blijven lopen is het klaar. Zinloos om dan door te sjoggen.

Ik snap wat je bedoelt. Dat idee heb ik soms iets na de helft zo rond driekwart. Bij de laatste motiveer je jezelf weer om hem netjes af te ronden. Kwam vermoeidheid en ademhaling gaat het best oké, maar de onder benen verzuren wat. Nu een dag er na voel ik bij een sprong of druk op mijn rechterbeen wel een lichte irritatie onder de knie aan de binnenzijde, verder weinig tot geen spierpijn.

Passen per minuut staat dat gelijk aan cadans, zoals ik lees in andere reacties? Ik loop met een Apple Watch dus kan het eea terugzien, cadans onder anderen. Dit was in mijn twee runs 120-130, zegt mij niet zo veel.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dat is in elk geval veel te laag.
Maar geldt wel alleen voor de stukjes dat je rent, een gemiddelde waarbij je de helft wandelt heb je niet veel aan.

Ik zit overigens op 170-172 ongeveer

[ Voor 11% gewijzigd door defusion op 09-06-2021 18:08 ]

• Novarion
defusion schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:07:
Dat is in elk geval veel te laag.
Maar geldt wel alleen voor de stukjes dat je rent, een gemiddelde waarbij je de helft wandelt heb je niet veel aan.

Ik zit overigens op 170-172 ongeveer
Ja met wandelen en lopen is het waarschijnlijk een slechte meting.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:49

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ankona schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:18:
[...]

Waarom zou een voorvoetlanding niet aan te bevelen zijn (en wat bedoel je met een middenvoetlanding? Plat op je poten ploffen?)

De grap van de cadans is juist dat die ongeacht de snelheid is. Wie sneller wordt verlengt zijn pas maar niet zozeer zijn cadans. (niet helemaal waar, de cadans gaat in de praktijk meestal wel omhoog bij tussensprintjes) Het mooie van beginnen met streven naar een cadans van 180 is dat je dan eigenlijk automatisch ook voorvoetlanding hebt. De meesten leunen automatisch rond of onder de 150 en landen dan op de hiel met gestrekte knie. - bij mij begint boven de 170 de techniek ergens op te lijken)
Voorvoetlanding, land je dan op je tenen? Voorvoet en middenvoetlanding zijn beide net zo slecht gedefinieerd. Het idee is bij beide dat je een deel van de klap met je voetboog opvangt, via de pronatie van je voet van buiten naar binnen.
Ik ken overigens lopers die gerust richting en over de 200 spm gaan als ze qua tempo richting de 3:30 gaan. Verder doet een vast getal als 180 geen recht aan de lengte van iemand en dus iemands benen en dus iemands natuurlijke cadans. En laten we wel zijn: 180spm bij 6:00/km ziet er ook uit alsof iemand vergeten is de koppeling op te laten komen, maar wel vol gas geeft ;)
Tenslotte: ik ben nog altijd een fan van minimalisme, maar het verhaal dat er ook bij hoort is dat je botten minimaal een jaar nodig hebben om sterker te worden en dat geldt bij minimalisme specifiek voor alle botjes in je voet.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:23
@Rudedadude
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BO1Map7WRxCSItx453nemJ4kTo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/BVOjeZxuXCPeDkk0NAfAhS3v.gif?f=user_large

:+

* Roozzz loopt trouwens ook zijn Herstelhobbeltjes met >175

[ Voor 16% gewijzigd door Roozzz op 09-06-2021 20:07 ]

If you can see, look. If you can look, observe

• Hartloper
Ankona schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:18:
[...]

Dat idee dat voorvoetlanding ideaal is voor iedereen is wat achterhaald. Probeer je natuurlijke loopstijl qua hak/midvoet/voervoet NIET geforceerd te veranderen, dat leidt tot blessures.
Als je een trage cadans hebt, kan je proberen deze 10 passen/ minuut te verhogen, zo kom je automatisch iets dichter bij middenvoetlanding en vermijd je overstriding.
Maar als iemand aan 5min/km een lichte haklanding heeft, dan is daar niks mis mee.

En minimalistisch lopen leidt tot blessures, tenzij je het heel voorzichtig opbouwt. Ook minimalistisch lopen is wat passé.

• InZane
Pff, nou die training vanavond was het niet. Ben achteraf zelfs rechtstreeks naar huis gelopen.

2 personen liepen 1000m lang constant op 26s/100m en dat voor 3 series. De eerste serie moesten we ze 100m weg laten lopen en dan het gat iedere keer weer dicht lopen, 2e serie moesten we iedere keer 100m van ze weglopen en ze dan weer bij ons laten komen en de 3e serie mochten ze 20s weglopen en hadden we 1000m om er weer bij te komen. Wel leuke training, maar het mocht wat koeler zijn.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:49

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Qua landing gaat het er toch met name om dat je onder je lichaam landt zodat je direct kracht naar achteren kunt uitoefenen (en dus naar voren gaat). Zolang je maar niet voor je lichaam landt want dan rem je jezelf wat af (en dat is in de praktijk dan inderdaad vaak een haklanding) maakt het niet echt uit of het nu midden, voorvoet of iets er tussenin is.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Arjan90
@Gonadan Uiteindelijk is qua opvang van schokken inderdaad het belangrijkste dat je niet voor je lichaam landt. Maar als je onder je lichaam landt, is een pure haklanding al erg lastig. Wij moeten de tenen omhoog trekken tijdens het lopen om te voorkomen dat je op je voorvoet landt, volgens mij is de achterliggende gedachte dat je met een middenvoetlanding reactiever kan lopen omdat je meteen je kuit aanspant en weer kan afzetten. Maar ik ben geen trainer, dus er zijn vast anderen hier die het beter kunnen uitleggen. Ik volg de tips van de trainer nauw en merk dat stabieler loop met minder blessures, dus voor mij werkt het :D

Vanavond nog even gaan lopen na vanochtend 65km in de benen te hebben gefietst. We hadden een lekkere duurloop met de groep gepland van zo'n 12km dus ik kon mezelf er wel voor porren. Ging eigenlijk heel lekker, hartslag maar iets hoger dan normaal gesproken met dit tempo ondanks dat we ook regelmatig op zandpaden e.d. liepen. Uiteindelijk toch bijna 4 uur gesport vandaag, zo'n sportieve dag heb ik nog niet eerder gehad! Wel vroeg naar bed zo, haha!

• Tinusvolkel
Lees / luister tip over pasfrequentie / voor midden voetlanding

Niet dat ik ze heilig geloof maar zit wel genoeg interessante materie in.

[ Voor 13% gewijzigd door Tinusvolkel op 09-06-2021 21:19 ]

• Tinusvolkel
Roozzz schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:06:
@Rudedadude
[Afbeelding]

:+

* Roozzz loopt trouwens ook zijn Herstelhobbeltjes met >175
Bij herstelloopjes gaat dit bij mij zelfs makkelijker aangezien ik door het langzamere tempo minder “vlieg” dus eerder naar de grond kom.

• Tinusvolkel
Arjan90 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 21:06:
@Gonadan Uiteindelijk is qua opvang van schokken inderdaad het belangrijkste dat je niet voor je lichaam landt. Maar als je onder je lichaam landt, is een pure haklanding al erg lastig. Wij moeten de tenen omhoog trekken tijdens het lopen om te voorkomen dat je op je voorvoet landt, volgens mij is de achterliggende gedachte dat je met een middenvoetlanding reactiever kan lopen omdat je meteen je kuit aanspant en weer kan afzetten. Maar ik ben geen trainer, dus er zijn vast anderen hier die het beter kunnen uitleggen. Ik volg de tips van de trainer nauw en merk dat stabieler loop met minder blessures, dus voor mij werkt het :D

Vanavond nog even gaan lopen na vanochtend 65km in de benen te hebben gefietst. We hadden een lekkere duurloop met de groep gepland van zo'n 12km dus ik kon mezelf er wel voor porren. Ging eigenlijk heel lekker, hartslag maar iets hoger dan normaal gesproken met dit tempo ondanks dat we ook regelmatig op zandpaden e.d. liepen. Uiteindelijk toch bijna 4 uur gesport vandaag, zo'n sportieve dag heb ik nog niet eerder gehad! Wel vroeg naar bed zo, haha!
Hier afgelopen vrijdag andersom gedaan, eerst smorgens een trail hm met collega’s en savonds een 60km fietsen met wat vrienden.
Omdat ik smorgens al gelopen had probeerde een vriend mij eraf te fietsen maar kreeg hij niet voor elkaar >:)

• Tinusvolkel
InZane schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:42:
Pff, nou die training vanavond was het niet. Ben achteraf zelfs rechtstreeks naar huis gelopen.

2 personen liepen 1000m lang constant op 26s/100m en dat voor 3 series. De eerste serie moesten we ze 100m weg laten lopen en dan het gat iedere keer weer dicht lopen, 2e serie moesten we iedere keer 100m van ze weglopen en ze dan weer bij ons laten komen en de 3e serie mochten ze 20s weglopen en hadden we 1000m om er weer bij te komen. Wel leuke training, maar het mocht wat koeler zijn.
Ben ik eindelijk gewend aan minuten per km en dan zie ik hier weer secondes per 100m staan ;)
Kan ik weer met moeite gaan omrekenen :p

• InZane
Tinusvolkel schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 21:37:
[...]

Ben ik eindelijk gewend aan minuten per km en dan zie ik hier weer secondes per 100m staan ;)
Kan ik weer met moeite gaan omrekenen :p
24s/100m is 4.00min/km ;)

• Gonadan

Gonadan

Arjan90 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 21:06:
Dat bedoel ik een beetje inderdaad. Een haklanding is nadelig maar dat betekent niet dat je per se het tegenovergestelde van een haklanding moet doen, en daar lag in het verleden de focus van advies vaak wel actief op.
Uiteindelijk gaat het om de grond onder je zo efficiënt mogelijk naar achteren trekken. Alles wat daaraan bij draagt (landen onder je lichaam, hogere cadans, losse rechtop houding, etc.) zorgt er niet geheel toevallig ook al voor dat je vanzelf geen haklanding meer hebt. Meer in de hoek van de juiste zaken aanpakken in plaats van symptoombestrijding zeg maar. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ankona
Hartloper schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:23:
[...]

Dat idee dat voorvoetlanding ideaal is voor iedereen is wat achterhaald. Probeer je natuurlijke loopstijl qua hak/midvoet/voervoet NIET geforceerd te veranderen, dat leidt tot blessures.
Als je een trage cadans hebt, kan je proberen deze 10 passen/ minuut te verhogen, zo kom je automatisch iets dichter bij middenvoetlanding en vermijd je overstriding.
Maar als iemand aan 5min/km een lichte haklanding heeft, dan is daar niks mis mee.

En minimalistisch lopen leidt tot blessures, tenzij je het heel voorzichtig opbouwt. Ook minimalistisch lopen is wat passé.
Misschien sla ik idd wat stappen over, ik ben ca 10 jaar geleden met minimalistisch lopen in aanraking gekomen en bij mij voelde het meteen goed en had ik vanaf dat moment ook geen last meer van overbelastingen. Wat mij bijstaat is dat ik ca 1 a 2 maanden opgebouwd had (dwz bewust korte stukken lopen op de minimalistische schoenen) en daarna op die schoenen gewoon liep zoals ik daarvoor op normale schoenen liep.

(let wel, ik heb nooit looptraining gehad. Gewoon uit nieuwsgierigheid een en ander gelezen en geprobeerd. Het voelde meteen goed en later van anderen wel complimenten gekregen dat ik mooi loop - en blessure vrij gebleven)

alles kan off-topic

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Voor de liefhebbers, bij zowel Adidas als Reebok is een flinke sale gestart in de officiële shops. Als je via pepper zoekt vind je ook nog extra 15% korting-codes (die links mogen hier niet geloof ik).

• Tinusvolkel
mrwolf schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:44:
Voor de liefhebbers, bij zowel Adidas als Reebok is een flinke sale gestart in de officiële shops. Als je via pepper zoekt vind je ook nog extra 15% korting-codes (die links mogen hier niet geloof ik).
Bij Adidas kan je daarbij ook nog extra korting krijgen dmv ING rentepunten

• Steevo_S
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-12 16:01
mrwolf schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:44:
Ik heb bij Adidas.com nog een 35% korting code voor iemand (werkt op bijna alle producten), stuur maar een DM first come, first served

Weg :)

Clash of Clans - MISSeR :: #Y0JU9R98 ::

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12 19:27
Gaargod schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 08:12:
@Chocovla en @Limbeckx check deze pinned post uit het vorige deel van dit topic. Sowieso wel handig om deze weer even omhoog te halen denk ik :)

kramerty88 in "Hardlopen - Deel 8"
Waar is Kramerty88 if you need him (jammer dat hij niet meer onder ons is).

Die running solutions link is een goede. relativeert heel veel "waarheden" die zo links en rechts (zeker ook hier) gebezigd worden, maar veelal op n=heel weinig gebaseerd zijn.

Mijn kadans ligt van nature vrij hoog, zeker voor iemand van bijna 2 meter, wss door relatief korte benen en eenhele slecht technieke hahaha. Bij duurlopen net onder de 6 min/km haal ik nog makkelijk 180 en ik haal boven de 190 als ik wat meer op tempo loop. Heb een klein beetje ervaring met barefoot (op het strand weliswaar), maar dat voelt niet zo oké bij mij en daar vaar ik tegenwoordig blind op.

• Hartloper
Ankona schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:37:
[...]

Misschien sla ik idd wat stappen over, ik ben ca 10 jaar geleden met minimalistisch lopen in aanraking gekomen en bij mij voelde het meteen goed en had ik vanaf dat moment ook geen last meer van overbelastingen. Wat mij bijstaat is dat ik ca 1 a 2 maanden opgebouwd had (dwz bewust korte stukken lopen op de minimalistische schoenen) en daarna op die schoenen gewoon liep zoals ik daarvoor op normale schoenen liep.

(let wel, ik heb nooit looptraining gehad. Gewoon uit nieuwsgierigheid een en ander gelezen en geprobeerd. Het voelde meteen goed en later van anderen wel complimenten gekregen dat ik mooi loop - en blessure vrij gebleven)
Je hebt wschl een mooie stijl met voorvoetlanding en minimalistische schoenen.
Je hebt het ook op de juiste manier aangepakt met geleidelijke overgang. Maar veel mensen hebben de overgang abrupter gemaakt en zijn geblesseerd geraakt toen de minimalistische schoenen in zwang kwamen (type Vibram).

• Novarion
Zou vandaag de derde run doen, ben niet gegaan. Flink balen.

Ondanks dat ik het me slecht kan voorstellen zijn de eerste twee sessies misschien toch (te) zwaar geweest. Ik heb nog last onder mijn rechter
knie, waarschijnlijk de aanhechting van de pees/pezen. Geen idee of dit een daadwerkelijke blessure is of nog wat spierpijn. Maar als ik een sprong maak op het rechterbeen voel ik het, waar een sprong met links makkelijk gemaakt kan worden.

Hopelijk trekt het snel over en kan ik het weer voortzetten.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Novarion Heb net even je korte loopgeschiedenis teruggelezen, waar bleek dat je een programma gestart bent.
Je meldt je klachten hier, wat een teken is dat je ze serieus neemt.
Bij zulke klachten kun je dus niet hardlopen, "je loopt ze er niet uit".
Zelfs als ervaren loper stop ik dan en ga powerwalken met een stevige arm inzet. Omdat je dan niet los van de grond komt krijg je geen klappen.
Als je dat vrij regelmatig doet, dan hoor je de huidige klachten kwijt te raken maar... je bouwt via low power toch de basis conditie op en je benen krijgen iig het nodige te doen. De kans op nieuwe blessures is hierbij zeer klein. Wel blijven opletten.
Het zou mooi zijn als je dat 3x per week kunt doen, bouw het in een paar weken op naar 1 uur of langer als dat goed gaat. De eerste paar keren ff niet langer gaan van ~30 minuten om te kijken hoe je er op reageert.
Gaat dat echt zonder problemen dan kun je dat powerwalken vrij snel opbouwen.

Ben je compleet klachtenvrij start heel rustig op door de eerste keren bijv 5x1 minuut te joggen en tussendoor 2 minuten te powerwalken. Herhaal dat minimaal 1x met minimaal 1 dag rust ertussen.
Vertrouw je het nog niet, herhaal het dan nog een keer voordat je verder heel rustig opbouwt.
Krijg je klachten.. stoppen en terug naar het powerwalken en probeer het een maand later nog een keer.
Blijft het terugkomen dan moet je zeker naar een fysio om te laten kijken waarom je al zo snel dit probleem krijgt.

De overgang naar het programma waar je mee bezig was, kan pas als je qua belastbaarheid aan toe bent, dus nadat je een tijd probleemloos dat joggen opgebouwd hebt.

Het is belangrijker dat je actief kunt blijven omdat je dan op kunt blijven bouwen dan te snel naar het schema terug te gaan en weer geblesseerd te raken. Met dat jojoën bouw je niks op... en het rustig opbouwen is ook beter voor je motivatie/mindset dan (telkens) geblesseerd raken.

Heel veel succes en houd heel. (y)

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 11-06-2021 09:03 ]

• Arjan90
@Novarion Balen, maar lees vooral bovenstaande zinnige tips goed door.

Vanavond een 1.500 meter wedstrijd. Toch lastig om mijn doel te behalen, ik heb het gevoel dat ik op zijn best net zo snel ben als in september (5:38), maar tegelijkertijd wil ik toch proberen 5:30 te lopen. We lopen om 20:30, dus de zon is niet meer zo warm. Ik denk dat ik maar gewoon ga en zie waar het schip strandt :+ Zo lang is het uiteindelijk ook niet. Uiteindelijk ligt het er ook aan wie er verder mee doen en wat zij gaan lopen, al kan ik maar twee rondjes mee met iemand die wat sneller is dan heb ik al twee rondjes "uit de wind" gelopen en red ik die laatste twee ook nog wel zij het misschien wat langzamer. Ik kan me van de vorige keer herinneren dat het één-na-laatste rondje het lastigste was, toen moest ik ook nog iemand voorbij in de bocht wat niet opschoot.

Nog even goed de tussentijden in mijn hoofd prenten. Als ik het laatste rondje (400m nog te gaan dan, wij beginnen met 300m op de baan) rond of iets boven de 4 minuten doorkom moet het gaan lukken, ik heb meestal nog wel een eindspurt in mijn benen zitten voor de laatste 200 meter. Ik heb er heel veel zin in om weer een wedstrijd te lopen, vooral gezien de weinige wedstrijden die ik überhaupt nog maar heb gelopen :D

• Tinusvolkel
Hier was ik ook weer lekker bezig met plannen....
Gister om kwart voor 10 savonds thuis van een iets te pittig heuvel fiets ritje. Het laatste stuk waren m'n benen helemaal op...
Echter stond vanmorgen om 5:00 de wekker weer voor een 23km met collega's met stukjes door tanks opgeploegde woestijn 8)7
Het voelde wel iets zwaarder maar viel nog niks tegen.
Nu lekker een dagje uitrusten op kantoor :)

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-12 16:02
Arjan90 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:55:
@Novarion Balen, maar lees vooral bovenstaande zinnige tips goed door.

Vanavond een 1.500 meter wedstrijd. Toch lastig om mijn doel te behalen, ik heb het gevoel dat ik op zijn best net zo snel ben als in september (5:38), maar tegelijkertijd wil ik toch proberen 5:30 te lopen. We lopen om 20:30, dus de zon is niet meer zo warm. Ik denk dat ik maar gewoon ga en zie waar het schip strandt :+ Zo lang is het uiteindelijk ook niet. Uiteindelijk ligt het er ook aan wie er verder mee doen en wat zij gaan lopen, al kan ik maar twee rondjes mee met iemand die wat sneller is dan heb ik al twee rondjes "uit de wind" gelopen en red ik die laatste twee ook nog wel zij het misschien wat langzamer. Ik kan me van de vorige keer herinneren dat het één-na-laatste rondje het lastigste was, toen moest ik ook nog iemand voorbij in de bocht wat niet opschoot.

Nog even goed de tussentijden in mijn hoofd prenten. Als ik het laatste rondje (400m nog te gaan dan, wij beginnen met 300m op de baan) rond of iets boven de 4 minuten doorkom moet het gaan lukken, ik heb meestal nog wel een eindspurt in mijn benen zitten voor de laatste 200 meter. Ik heb er heel veel zin in om weer een wedstrijd te lopen, vooral gezien de weinige wedstrijden die ik überhaupt nog maar heb gelopen :D
Over een week zit ik in hetzelfde schuitje, ook een 1500m
Mijn plan was om hem te gaan hand klokken per 400m en dan de laatste 300m volgas.
Voor 5:30 gewoon drie rondjes 1:28 klokken en dan lekker doorrammen, moet vast goed komen *O*
Je kunt evt nog zeggen dat je de eerste op 1:30 doet ofzo en dan iets versnellen, net wat je prettig vindt.

Over een week ga ik voor de sub 5:00, het liefst zelfs 4:45. Plan is om de eerste ronde 1:20 te lopen en dan te kijken hoe het gaat. Aanstaande zaterdag stond een tempo hardheid training gepland maar die skip ik uit voorzorg vanwege een pijntje. Het idee alleen al dat ik kotsend hard moet gaan lopen heb ik nu al gezonde zenuwen van :P

• Arjan90
@Cranzai Bij ons beginnen we met 300 meter. Daarna dus nog 3x 400 meter. Tenminste, ik neem even aan dat het hetzelfde gaat als vorig jaar. Als ik de eerste 300m onder de minuut doorkom, dan ga ik dus te hard :+ Ik heb de tijden inmiddels aardig in mijn hoofd dus we maken er gewoon het beste van. We hebben maar weinig tempohardheid getraind en ik heb juist meer focus gehad op lange afstand, dus als ik dezelfde tijd loop ben ik bijna al tevreden (maar net niet). Succes met je voorbereidingen!

EDIT: Is dus altijd eerste rondje 300m. Zoveel ervaring heb ik dus :+

[ Voor 7% gewijzigd door Arjan90 op 11-06-2021 12:17 ]

• Cranzai
Arjan90 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:12:
@Cranzai Bij ons beginnen we met 300 meter. Daarna dus nog 3x 400 meter. Tenminste, ik neem even aan dat het hetzelfde gaat als vorig jaar. Als ik de eerste 300m onder de minuut doorkom, dan ga ik dus te hard :+ Ik heb de tijden inmiddels aardig in mijn hoofd dus we maken er gewoon het beste van. We hebben maar weinig tempohardheid getraind en ik heb juist meer focus gehad op lange afstand, dus als ik dezelfde tijd loop ben ik bijna al tevreden (maar net niet). Succes met je voorbereidingen!
Jep, 1500m start is altijd bij de 300m. Niets houdt je tegen om elke 400m op het 300m punt zelf te klokken ;)

• Novarion
route99 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:01:
@Novarion Heb net even je korte loopgeschiedenis teruggelezen, waar bleek dat je een programma gestart bent.
Je meldt je klachten hier, wat een teken is dat je ze serieus neemt.
Bij zulke klachten kun je dus niet hardlopen, "je loopt ze er niet uit".
Zelfs als ervaren loper stop ik dan en ga powerwalken met een stevige arm inzet. Omdat je dan niet los van de grond komt krijg je geen klappen.
Als je dat vrij regelmatig doet, dan hoor je de huidige klachten kwijt te raken maar... je bouwt via low power toch de basis conditie op en je benen krijgen iig het nodige te doen. De kans op nieuwe blessures is hierbij zeer klein. Wel blijven opletten.
Het zou mooi zijn als je dat 3x per week kunt doen, bouw het in een paar weken op naar 1 uur of langer als dat goed gaat. De eerste paar keren ff niet langer gaan van ~30 minuten om te kijken hoe je er op reageert.
Gaat dat echt zonder problemen dan kun je dat powerwalken vrij snel opbouwen.

Ben je compleet klachtenvrij start heel rustig op door de eerste keren bijv 5x1 minuut te joggen en tussendoor 2 minuten te powerwalken. Herhaal dat minimaal 1x met minimaal 1 dag rust ertussen.
Vertrouw je het nog niet, herhaal het dan nog een keer voordat je verder heel rustig opbouwt.
Krijg je klachten.. stoppen en terug naar het powerwalken en probeer het een maand later nog een keer.
Blijft het terugkomen dan moet je zeker naar een fysio om te laten kijken waarom je al zo snel dit probleem krijgt.

De overgang naar het programma waar je mee bezig was, kan pas als je qua belastbaarheid aan toe bent, dus nadat je een tijd probleemloos dat joggen opgebouwd hebt.

Het is belangrijker dat je actief kunt blijven omdat je dan op kunt blijven bouwen dan te snel naar het schema terug te gaan en weer geblesseerd te raken. Met dat jojoën bouw je niks op... en het rustig opbouwen is ook beter voor je motivatie/mindset dan (telkens) geblesseerd raken.

Heel veel succes en houd heel. (y)
Dankjewel! Ja de eerste reactie en beslissing is rust, maar dat is ook geen vooruitgang en verbetering.
Dus het powerwalken of sneller wandelen is wel een goed alternatief voor de tijd dat lopen gewoon nog niet verstandig is.

Toevallig heb ik vanmiddag een fysio afspraak, ga het zeker even bespreken. Hopelijk komt er een goed advies uit hoe ik het nu het beste kan aanpakken.

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-12 08:24
Ik ben deze week begonnen met een wat nieuwe opzet van mijn training. Waar ik eerst de spullen aantrok en van huis rende, ben ik nu begonnen met een poging te wagen mijn hardloop training wat completer te maken.
Dat betekend dat ik naast mijn runs nog warming ups doe en naderhand alles goed uitrekken deed ik toch al anders voelen mijn benen echt slecht aan. Vandaag heb ik als aanvulling daarop nog wat core en hipflex training gedaan van Jay Johnson na de run. Ik hoor jullie zeggen dat zou je altijd moeten doen, ik weet het. Maar je weet waarschijnlijk ook wel hoe dat af en toe gaat met zin.

Ik moet zeggen dat het me vandaag wel erg beviel. Ik weet niet waarin hem dat zit maar ik heb mijn tempo trainingen een beetje laten zitten toen ik een paar maanden geleden een lichte blessure had. Toen liep ik wat meer duurtraining om toch te blijven lopen. Maar ik merk de laatste tijd dat ik best wel vooruit ben gegaan. Niet alleen loop ik sommige training makkelijker maar ook nog constanter. Ik liep vandaag mijn tweede tijd op de 5km in een stuk comfortabelere positie dan ik eerst mijn PR liep. Dat had ik pas geleden ook al een keer op de 10k. Is toch wel lekker. Ik ging niet meteen helemaal stuk.

Ik hoop dat die core en mobiliteit training we ook wel wat gaat brengen maar als ik kijk wat elke ochtend wat rek oefeningen me al heeft gebracht dan komt dat zeker goed.

Nickname KasPlantje.

• route99

route99

Novarion schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:25:
[...]
Dankjewel! Ja de eerste reactie en beslissing is rust, maar dat is ook geen vooruitgang en verbetering.
Dus het powerwalken of sneller wandelen is wel een goed alternatief voor de tijd dat lopen gewoon nog niet verstandig is.
Uiteraard is het verstandig om het powerwalken alleen uit te voeren als je er geen last van hebt... Belastbaarheid opbouwen kan alleen door bepaalde grenzen echt niet over te gaan, anders blijf je geblesseerd. Het opbouwen zelf lijkt dan wel iets langer te duren, maar het is wel veel duurzamer
Toevallig heb ik vanmiddag een fysio afspraak, ga het zeker even bespreken. Hopelijk komt er een goed advies uit hoe ik het nu het beste kan aanpakken.
Ben benieuwd.

• Novarion
route99 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:36:
[...]
Uiteraard is het verstandig om het powerwalken alleen uit te voeren als je er geen last van hebt... Belastbaarheid opbouwen kan alleen door bepaalde grenzen echt niet over te gaan, anders blijf je geblesseerd. Het opbouwen zelf lijkt dan wel iets langer te duren, maar het is wel veel duurzamer
[...]
Ben benieuwd.
Net terug, was een fijne sessie. Even hardgelopen op de band en wat oefeningen gedaan. Ze ziet het gelukkig niet als blessure maar gewoon nog als een gevoelige plek, spieren moeten gewoon sterker worden. Ik kan en mag gewoon doorgaan met het schema, maar ze adviseerde wel gewoon bij week 1 te blijven en niet de intensiteit te verhogen. Dus gewoon niet te snel vooruitgang willen maar stapsgewijs sterker worden. Morgen een rustdagje dus en overmorgen weer voorzichtig proberen. Zal dan ook wat grotere passen proberen te maken, op de loopband maakte ik nu soms nog wat korte passen.

Al met al positief dus! Zo zie je maar weer dat zelf de Google thuisarts spelen vaak veel ernstigere conclusies opleveren. Maar goed wel rustig aan blijven doen.

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:18
Met deze temperaturen en luchtvochtigheid ben ik toch blij dat ik er goed tegen kan. Vanmiddag lekker 13km rustig aangedaan. Laatste 5km iets sneller.

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-12 07:53
Ik zit een beetje in een dubio, mijn Endorphin speed zijn aan vervanging toe na 650 km.
Nu kwam ik een paar Endorphin Pro tegen voor de prijs van de speed, die heb ik nu sinds vandaag in mijn bezit. Alleen in de speed deed ik al mijn loopjes langzaam/snel/interval enz

Nu heb ik dus een paar afgetrapte speed en een nieuw paar Pro, vind het beetje zonde om alle loopjes in die pro te gaan doen.
Hebben jullie advies voor een paartje erlangs, zou ik er nog een paar speed bijnemen of is er iets beters??
Vond de speeds echt heerlijk wel

• route99

route99

Novarion schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:38:
[...]Net terug, was een fijne sessie.....Ze ziet het gelukkig niet als blessure maar gewoon nog als een gevoelige plek, spieren moeten gewoon sterker worden.
Dat laatste is altijd goede, maar een gevoelige plek die niet weggaat.... is een teken aan de wand dat je niet goed belastbaar bent en dat negeren vergroot de kans op een echte blessure, wat je niet wilt...
Ik kan en mag gewoon doorgaan met het schema, maar ze adviseerde wel gewoon bij week 1 te blijven en niet de intensiteit te verhogen. Dus gewoon niet te snel vooruitgang willen maar stapsgewijs sterker worden.
Mits pijnvrij.... is dat ook een optie, maar dat kon ik nog niet lezen dat je pijnvrij was, vandaar dat je in dat geval wel op safe moet spelen, want de klap van de landing is er ook in week 1... en niet bij powerwalken.
Zal dan ook wat grotere passen proberen te maken, op de loopband maakte ik nu soms nog wat korte passen.
??? Heeft de fysio dat opgedragen? Pas op voor een te grote paslengte das ook weer belastend, vooral als je de techniek niet goed beheerst. Imho: Verander niet teveel zaken tegelijk.... blijf bij die kleinere pas en wil je iets harder verhoog dan je pasfrequenties iets. Zorg wel dat je je been goed heft en niet over de grond ligt te schrapen. Das techniek en als dat niet meteen lukt, overdrijf de overgang niet, doe dat geleidelijk aan. Er zijn nu ook eenmaal persoonlijke verschillen qua loopstijl, forceer het dus niet, dat vergroot de kans op blessures.

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-10 11:41
Over die 1500m, @Cranzai en @Arjan90, ik hoop dat jullie niet al het kopwerk moeten doen. Heb mezelf eens op een reële tijd ingeschreven en die liep ik ook precies, maar de rest van de mensen in mijn serie hadden zich dus veel te snel ingeschreven...

Strava

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-12 13:55
Dirk0s schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:23:
Ik zit een beetje in een dubio, mijn Endorphin speed zijn aan vervanging toe na 650 km.
Nu kwam ik een paar Endorphin Pro tegen voor de prijs van de speed, die heb ik nu sinds vandaag in mijn bezit. Alleen in de speed deed ik al mijn loopjes langzaam/snel/interval enz

Nu heb ik dus een paar afgetrapte speed en een nieuw paar Pro, vind het beetje zonde om alle loopjes in die pro te gaan doen.
Hebben jullie advies voor een paartje erlangs, zou ik er nog een paar speed bijnemen of is er iets beters??
Vond de speeds echt heerlijk wel
15 juni komt de Speed 2 uit.
En je weet dan de pro een wedstrijd schoen is (en ook niet zo heel veel kilometers mee gaat?)

Waarom loop je trouwens alleen maar op schoenen met een plaat, al dan niet carbon of plastic?

• Arjan90
Nou, klein wedstrijdverslagje dan maar :+ Wat een rotafstand is die 1.500m toch ook, we stonden met 9 lopers aan de start waarvan ik wist dat ze óf sneller waren óf langzamer. En niet "haalbaar" sneller. Omstandigheden waren niet perfect, er stond nog best wat wind op de baan. De eerste 100m gelijk met wind tegen en ik had niemand om de wind te vangen voor me.

Eerste 300m: hazen voor een andere loper, lopers voor me gingen te snel dus voelde als alleen lopen, geopend in 1:06. Yes, ik moest lager dan 1:08 openen.
Volgende 400m: iets langzamer, loper achter me haakte af, loper voor me was te ver weg om me aan op te trekken dus ik voelde me nog meer alleen. Ik wist niet precies hoe snel ik ging maar op het 300m punt dacht ik al te voelen "dit was te langzaam". En ja hoor, 1:32. Kak. Dat is 4 seconden te langzaam. Zoonlief roept bij de finish: "kom op papa, je kan het!"
Eén-na-laatste 400m: Als ik nog onder die 5:30 wil duiken moet ik toch echt versnellen, gaan met die banaan. Maar wat zie ik tijdens het rondje? De loper voor me lijkt niet te versnellen, mogelijk zelfs iets te vertragen, en komt langzaam binnen bereik. Focus, blijven stampen. Klokje afdrukken en 1:27 in het scherm. Yes, goede versnelling gepakt en benen voelen nog goed.
Laatste 400m: Tijd om licht aan te zetten met wind tegen, vanaf de 200m valt de wind weg en dan ga ik verder versnellen. De loper voor me komt echt in de buurt bij het 200m punt, tijd om te versnellen en vanaf het 100m punt zit ik naast hem om hem vervolgens op te zwepen nog mee te gaan. Maar helaas, hij is op. Gelukkig heb ik er zelf nog wel wat in zitten en versnel ik nog van 3:30 naar 2:30 min/km. Héérlijk.

Eindtijd volgens mijn klokje: 5:25,87. Een PR verbetering van 12 seconden! *O* En Garmin ging 's avonds nog juichen dat ik een PR had op mijn 1km tijd. Ik miste wel mijn haas: dan had ik de eerste keer 400m misschien ook wel wat sneller kunnen lopen en was ik wel richting de 5:20 gegaan. Maar, je moet ook wat overhouden om te verbeteren :7

• Cranzai
@Arjan90 goed gelopen! Mooi wedstrijdverslag :)
Krylinck schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:40:
Over die 1500m, @Cranzai en @Arjan90, ik hoop dat jullie niet al het kopwerk moeten doen. Heb mezelf eens op een reële tijd ingeschreven en die liep ik ook precies, maar de rest van de mensen in mijn serie hadden zich dus veel te snel ingeschreven...
Vooralsnog lijkt mijn wedstrijd niet heel goed bezet (onderlinge trainingswedstrijd) dus waarschijnlijk wordt het een time-trial. Gelukkig ben ik dit wel enigszins gewend maar maakt het wel moeilijker

• Dirk0s
Roadman schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:33:
[...]

15 juni komt de Speed 2 uit.
En je weet dan de pro een wedstrijd schoen is (en ook niet zo heel veel kilometers mee gaat?)

Waarom loop je trouwens alleen maar op schoenen met een plaat, al dan niet carbon of plastic?
Vandaar ook het advies voor een andere schoen, de speed is overigens een heerlijke schoen voor alle soorten loopjes

• Roadman
Dirk0s schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:30:
[...]

Vandaar ook het advies voor een andere schoen, de speed is overigens een heerlijke schoen voor alle soorten loopjes
Ik vind de speed niet geschikt voor alle soorten loopjes. Ik gebruik hem als wedstrijd schoen/interval training. Zou er geen lange langzame duurlopen op lopen.

Misschien is de Endorphin Shift iets voor je?

[ Voor 5% gewijzigd door Roadman op 12-06-2021 10:16 ]

• Roozzz
Roadman schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 10:15:
[...]

Ik vind de speed niet geschikt voor alle soorten loopjes. Ik gebruik hem als wedstrijd schoen/interval training. Zou er geen lange langzame duurlopen op lopen.

Misschien is de Endorphin Shift iets voor je?
Ieder zo zijn ding denk ik. Ik heb er probleemloos duurlopen tot 2,5u/30km mee gelopen en ik zou hem serieus overwegen als marathon schoen.

@Dirk0s wat zoek je voor soort schoen ernaast? Ik heb vooral diverse andere minder zachte en bouncy schoenen in de rotatie. Persoonlijk vind ik een beetje afwisseling wel prettig.

• Novarion
route99 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:35:
[...]
Dat laatste is altijd goede, maar een gevoelige plek die niet weggaat.... is een teken aan de wand dat je niet goed belastbaar bent en dat negeren vergroot de kans op een echte blessure, wat je niet wilt...

[...]
Mits pijnvrij.... is dat ook een optie, maar dat kon ik nog niet lezen dat je pijnvrij was, vandaar dat je in dat geval wel op safe moet spelen, want de klap van de landing is er ook in week 1... en niet bij powerwalken.

[...]
??? Heeft de fysio dat opgedragen? Pas op voor een te grote paslengte das ook weer belastend, vooral als je de techniek niet goed beheerst. Imho: Verander niet teveel zaken tegelijk.... blijf bij die kleinere pas en wil je iets harder verhoog dan je pasfrequenties iets. Zorg wel dat je je been goed heft en niet over de grond ligt te schrapen. Das techniek en als dat niet meteen lukt, overdrijf de overgang niet, doe dat geleidelijk aan. Er zijn nu ook eenmaal persoonlijke verschillen qua loopstijl, forceer het dus niet, dat vergroot de kans op blessures.
Absoluut wat je niet wilt natuurlijk.

Wanneer versta je het onder pijn of pijnvrij?
Vind dat eigenlijk een lastige vraag, wat natuurlijk persoonlijk is en voor iedereen anders.
Want zelf wil ik het -althans nu- geen pijn noemen.
De zone is gevoelig(er) en geïrriteerd. Normaal gesproken kan je tikken op de huid en voel je enkel de aanraking. Als ik er nu op tik, precies op de specifieke plek, voelt het vervelend. Of dat dan echt pijn is, denk ik niet, maar merken doe je het wel.

De fysio vroeg op de loopband wat grotere passen te maken, wanneer deze wat sneller ging. De snelheid was eigenlijk net vervelend. Het was net te snel voor wandelen en net te traag voor hardlopen. Dus ik ging eerst sneller wandelen en vervolgens hardlopen met korte passen, omdat het voor mijn gevoel net te traag was voor langere passen. Dus ik merkte inderdaad dat het een korte pas was.

• route99

route99

Novarion schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:15:
[...]Wanneer versta je het onder pijn of pijnvrij?
Vind dat eigenlijk een lastige vraag, wat natuurlijk persoonlijk is en voor iedereen anders.
Want zelf wil ik het -althans nu- geen pijn noemen.
De zone is gevoelig(er) en geïrriteerd. Normaal gesproken kan je tikken op de huid en voel je enkel de aanraking. Als ik er nu op tik, precies op de specifieke plek, voelt het vervelend. Of dat dan echt pijn is, denk ik niet, maar merken doe je het wel.
Whats in a name..... ?
Dat hangt ook heel sterk af van je pijngrens, maar een ding is zeker dat het niet goed is als het je opbouw dwars zit, toch? Als je een hele hoge pijngrens hebt krijg je mogelijk te laat een signaal om het rustiger aan te doen of zelfs te stoppen. Belastbaarheidsklachten zou ik altijd serieus nemen, dat is anders dan in een bijv 5 km wedstrijd, je loopt je in het zuur en dat doet pijn.... Dat verdwijnt kort na de finish vaak als sneeuw voor de zon. Dat gaat je niet lukken met de net beschreven problemen/pijn.
Er is ook een keuze: Zoals .. ik zie het wel.....
Imho levert ff gas terug toch veel meer op omdat je dan niet echt hoeft te stoppen en weer van vooraf aan op gaan bouwen. Maar ieder zijn meug.
De fysio vroeg op de loopband wat grotere passen te maken, wanneer deze wat sneller ging. De snelheid was eigenlijk net vervelend. Het was net te snel voor wandelen en net te traag voor hardlopen. Dus ik ging eerst sneller wandelen en vervolgens hardlopen met korte passen, omdat het voor mijn gevoel net te traag was voor langere passen. Dus ik merkte inderdaad dat het een korte pas was
Dit laat ik bij de fysio, op afstand te lastig en wat ik er van vond is al voorbijgekomen.

• Dirk0s
Roozzz schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 10:28:
[...]

Ieder zo zijn ding denk ik. Ik heb er probleemloos duurlopen tot 2,5u/30km mee gelopen en ik zou hem serieus overwegen als marathon schoen.

@Dirk0s wat zoek je voor soort schoen ernaast? Ik heb vooral diverse andere minder zachte en bouncy schoenen in de rotatie. Persoonlijk vind ik een beetje afwisseling wel prettig.
Vooral schoenen waarin ik mijn zone 2 trainingen kan lopen, welke gebruik jij allemaal? Ik vind de shift er zo lomp uitzien, zelfde als die Hoka's. Heb de Clifton 7 een keer besteld maar vond ze echt verschrikkelijk. kwam er niet mee vooruit.

• Gonadan

Gonadan

Vandaag laatste training van m'n schema, gezien de afgelopen weken had dit dik een PR op de tien moeten worden. Niet dus, fucking Pfizer.

Ademhaling goed onder controle maar zware benen wat er niet uit te lopen viel en een hartslag die niet in de juiste zone wil blijven. Na twee keer een stukje wandelen voor het herstel op driekwart maar gewoon helemaal gestopt. }:|

Nu zullen de warme zon en het bier met shoarma van gisteren ook niet helpen, maar die waren ingecalculeerd.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Roadman
Roozzz schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 10:28:
[...]

Daarom begon ik de zin ook met: 'Ik vind' :+)
Ik zou er overigens te makkelijk te snel op lopen tijdens een langzame duurloop, daarom gebruik ik hem niet daarvoor.

De speed is overigens mijn marathonschoen.

[ Voor 3% gewijzigd door Roadman op 12-06-2021 12:17 ]

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:09
Volgende week start ik met een training voor de CPC. Doel is om 1u30 te halen. Om te kijken waar ik nu sta en omdat ik vanmiddag de vaccinatie ga halen heb ik vanochtend maar eens een HM op een tempo geprobeerd. Stand is nu 1u37. Ik ben benieuwd of er 7 minuten is af te halen. Voor nu vind ik die 7 nog best veel.

Het viel me achteraf op dat mijn pasfrequentie 190 is. Misschien dat daar nog wat mee te doen is. De training is bij de AV, dus ik ben erg nieuwsgierig naar de tips en tricks.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

• Dirk0s
Roadman schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:12:
[...]

Ik zou er overigens te makkelijk te snel op lopen tijdens een langzame duurloop, daarom gebruik ik hem niet daarvoor.
Twijfel nu toch een beetje tussen Ride 13/14 of de shifts voor rustige langere loopjes. Welke gebruik jij daarvoor?

[ Voor 3% gewijzigd door Dirk0s op 12-06-2021 12:15 ]

• Roadman
Dirk0s schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:15:
[...]

Twijfel nu toch een beetje tussen Ride 13/14 of de shifts voor rustige langere loopjes. Welke gebruik jij daarvoor?
Beide. Als het echt langzaam moet die lange duurloop kies ik voor de guide 13/14 (anti promotie versie van de ride). De shift heeft nog een push naar voren door die speedrol techniek.

[ Voor 8% gewijzigd door Roadman op 12-06-2021 12:21 ]

• Arjan90
@Dirk0s Al eens naar de Triumph gekeken? Las op internet dat meerdere mensen hem combineren met de Speed en Pro ondanks dat het niet de Endorphin serie is. Heeft meer demping dan de Ride 13/14 en ik moet zeggen dat ik het een heerlijke schoen vind. Hij is bovenal op snelheid nog behoorlijk reactief voor zoveel demping, ben er erg over te spreken. Ik heb de Shift ook geprobeerd maar kon er niet aan wennen, mede door de hoogte van de schoon en de rol die ik heel vreemd vond.

• Dirk0s
Arjan90 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:20:
@Dirk0s Al eens naar de Triumph gekeken? Las op internet dat meerdere mensen hem combineren met de Speed en Pro ondanks dat het niet de Endorphin serie is. Heeft meer demping dan de Ride 13/14 en ik moet zeggen dat ik het een heerlijke schoen vind. Hij is bovenal op snelheid nog behoorlijk reactief voor zoveel demping, ben er erg over te spreken. Ik heb de Shift ook geprobeerd maar kon er niet aan wennen, mede door de hoogte van de schoon en de rol die ik heel vreemd vond.
Heb die zeker bekeken, maar heb het idee dat die heel zacht is zoals de Clifton. Dat vond ik bij de Clifton echt niet fijn, alsof je in de modder loopt ofzo en het allemaal een stuk zwaarder wordt.

• Roozzz
Dirk0s schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:38:
[...]

Vooral schoenen waarin ik mijn zone 2 trainingen kan lopen, welke gebruik jij allemaal? Ik vind de shift er zo lomp uitzien, zelfde als die Hoka's. Heb de Clifton 7 een keer besteld maar vond ze echt verschrikkelijk. kwam er niet mee vooruit.
Een hele trits om eerlijk te zijn; deels omdat ik nogal licht ben (~61kg), vrij reactief loop en niet heel moeilijk ben qua schoenen, deels omdat ik ook een hoop zone 2 werk onverhard op de trails doe. Hou je vast :+
- Endorphin Speed
- Adidas Adizero Pro
- Nike Pegasus 38 (net toegevoegd)
- Altra Superior 4.5
- Salomon Sense 3 Ride
- Salomon Sense Pro 4

Waarbij de Speeds inmiddels 700km hebben gedraaid en eigenlijk afgeschreven mogen worden, en de Pegasus net nieuw is. Daar nog niet verder dan 45 min mee gelopen. Ze voelen voorlopig nog wat "traag", maar wie weet hoe dat ontwikkelt als we een beetje aan elkaar wennen ;)
Roadman schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:12:
[...]

De speed is overigens mijn marathonschoen.
Ah zo, ik dacht te begrijpen dat je ze vooral gebruikte voor korter snel werk. Ik heb niets gezegd (y)

• Arjan90
Ik vind ze heel comfortabel zacht lopen, maar dat is natuurlijk smaak. Ik heb het ook nodig gehad voor blessure herstel, voor een lange duurloop echt heerlijk maar ik heb het ook op de baan gebruikt. Er zijn wel meer mensen hier die ze hebben en er enthousiast over zijn.

Bij bijv. Futurumshop kun je bestellen en gebruiken. Bevallen ze niet? Dan kunnen ze gewoon retour. Vond ik echt ideaal omdat je in de winkel gewoon te weinig echt kan voelen.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:52

Secsytime

Automagisch

Roozzz schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:32:
[...]

Een hele trits om eerlijk te zijn; deels omdat ik nogal licht ben (~61kg), vrij reactief loop en niet heel moeilijk ben qua schoenen, deels omdat ik ook een hoop zone 2 werk onverhard op de trails doe. Hou je vast :+
- Endorphin Speed
- Adidas Adizero Pro
- Nike Pegasus 38 (net toegevoegd)
- Altra Superior 4.5
- Salomon Sense 3 Ride
- Salomon Sense Pro 4

Waarbij de Speeds inmiddels 700km hebben gedraaid en eigenlijk afgeschreven mogen worden, en de Pegasus net nieuw is. Daar nog niet verder dan 45 min mee gelopen. Ze voelen voorlopig nog wat "traag", maar wie weet hoe dat ontwikkelt als we een beetje aan elkaar wennen ;)

[...]

Ah zo, ik dacht te begrijpen dat je ze vooral gebruikte voor korter snel werk. Ik heb niets gezegd (y)
Geen Zoom Fly's ?

• Roozzz
Nope, de misses wel :P

• Novarion
route99 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 11:30:
[...]
Whats in a name..... ?
Dat hangt ook heel sterk af van je pijngrens, maar een ding is zeker dat het niet goed is als het je opbouw dwars zit, toch? Als je een hele hoge pijngrens hebt krijg je mogelijk te laat een signaal om het rustiger aan te doen of zelfs te stoppen. Belastbaarheidsklachten zou ik altijd serieus nemen, dat is anders dan in een bijv 5 km wedstrijd, je loopt je in het zuur en dat doet pijn.... Dat verdwijnt kort na de finish vaak als sneeuw voor de zon. Dat gaat je niet lukken met de net beschreven problemen/pijn.
Er is ook een keuze: Zoals .. ik zie het wel.....
Imho levert ff gas terug toch veel meer op omdat je dan niet echt hoeft te stoppen en weer van vooraf aan op gaan bouwen. Maar ieder zijn meug.

[...]
Dit laat ik bij de fysio, op afstand te lastig en wat ik er van vond is al voorbijgekomen.
Begrijp me niet verkeerd hoor! Het klinkt misschien heel ‘stoer’, als je de vraag krijgt: “Wat vind jij pijn?”
Na je stuk over pijn/pijnloos vroeg ik mezelf serieus af, vind ik het nou pijnlijk of niet. Dus was een meer dan oprechte vraag. :*)

Ik neem je advies zeker ter harte en doe er ook iets mee, een 5km zit er nog een poosje niet in maar is zeker een streven. Alles met de tijd, rust en voorzichtigheid. Dus nogmaals bedankt! _/-\o_

• Dirk0s
Arjan90 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:34:
Ik vind ze heel comfortabel zacht lopen, maar dat is natuurlijk smaak. Ik heb het ook nodig gehad voor blessure herstel, voor een lange duurloop echt heerlijk maar ik heb het ook op de baan gebruikt. Er zijn wel meer mensen hier die ze hebben en er enthousiast over zijn.

Bij bijv. Futurumshop kun je bestellen en gebruiken. Bevallen ze niet? Dan kunnen ze gewoon retour. Vond ik echt ideaal omdat je in de winkel gewoon te weinig echt kan voelen.
Helaas geen Triumph in de collectie meer, wel de Ride 14..

Vaak zijn er mooie kortingscodes van futurumshop te vinden toch?

• Roadman
Roozzz schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:32:

Sowieso bij marathontempo of sneller. ;)

• Hartloper
Dirk0s schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:24:
[...]

Heb die zeker bekeken, maar heb het idee dat die heel zacht is zoals de Clifton. Dat vond ik bij de Clifton echt niet fijn, alsof je in de modder loopt ofzo en het allemaal een stuk zwaarder wordt.
Ik vind de Clifton wel OK om duurlopen te doen, ik loop er ook mee op bospaadjes en zo, maar geen snelheidswerk.

Verwijderd

Ik ben nu vijf maanden serieus aan het hardlopen (voor mij is dat drie keer in de week. Één keer daarvan is een lange duurkoop (15-25 km nu)). Mooi bijgevolg: mijn buik is een buikje geworden! Erg blij mee. Maar nadeel is dat mijn gezicht nu ingevallen is. Zo krijg ik de laatste tijd te horen dat ik (te) mager in mijn gezicht ben. Ben ik zelf ook niet blij mee. Maar wat nu te doen? Zelfde levenswijze als de afgelopen vijf maanden aanhouden gaat er voor zorgen dat mijn buikje helemaal weggaat, maar dan krijg ik een lijkengezicht, denk ik. Meer eten of minder bewegen maakt mijn gezicht acceptabeler, maar mijn buik ook weer dikker. Als ik het goed heb zijn er geen mogelijkheden om zelf te bepalen waar op je lichaam vet afneemt of aankomt. Maar wellicht weten jullie oplossingen of hebben jullie suggesties?

• Cranzai
Verwijderd schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:42:
Ik ben nu vijf maanden serieus aan het hardlopen (voor mij is dat drie keer in de week. Één keer daarvan is een lange duurkoop (15-25 km nu)). Mooi bijgevolg: mijn buik is een buikje geworden! Erg blij mee. Maar nadeel is dat mijn gezicht nu ingevallen is. Zo krijg ik de laatste tijd te horen dat ik (te) mager in mijn gezicht ben. Ben ik zelf ook niet blij mee. Maar wat nu te doen? Zelfde levenswijze als de afgelopen vijf maanden aanhouden gaat er voor zorgen dat mijn buikje helemaal weggaat, maar dan krijg ik een lijkengezicht, denk ik. Meer eten of minder bewegen maakt mijn gezicht acceptabeler, maar mijn buik ook weer dikker. Als ik het goed heb zijn er geen mogelijkheden om zelf te bepalen waar op je lichaam vet afneemt of aankomt. Maar wellicht weten jullie oplossingen of hebben jullie suggesties?
Slecht nieuws voor je, een ingevallen gezicht hoort bij hardlopers...

Leer het zien als een strak gezicht, als je doorgaat met hardlopen past het uiteindelijk weer beter bij je nog kleinere buik ;)

Om cliché af te sluiten
Keep up the good work, haters gonna hate

• Ankona
Botox! Veel vrouwen meten zichzelf er een eendensnavel mee aan maar wij hardlopers kunnen er vast ook wel wat mee.

alles kan off-topic

• Tinusvolkel
Toevallig ging het er laatst in de pacer ook over, dat Eric het vroeger als een compliment zag als mensen vertelden dat hij er slecht uit zag.

Hier krijg ik af en toe foto’s voorgeschoteld op m’n telefoon van een jaar of 5 geleden, maar dan vind ik m’n smallere kop van nu toch een stuk beter :)

[ Voor 36% gewijzigd door Tinusvolkel op 13-06-2021 07:37 ]

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:49

Rudedadude

Maybe we were born to run

Als ik het goed heb zijn er geen mogelijkheden om zelf te bepalen waar op je lichaam vet afneemt of aankomt. Maar wellicht weten jullie oplossingen of hebben jullie suggesties?
1 oplossing: (8>

Ok, 2: o<:)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Pagina: 1 ... 126 ... 418 Laatste

Let op:
"Hardlopen is voor de één een sport, voor de ander een reis". Iedereen is welkom, ook de minder geoefende loper :)
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.