Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Mijn vrouw keek wel een beetje vreemd toen ik mijn nieuwe schoenen aan het bewerken wasRudedadude schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:35:
[...]
Voelt bevrijdend he, knippen in net nieuwe schoenen
Tot aan februari erg lekker kunnen lopen, daarna wat klachten die niet meer weggingen. UIteindelijk bij de fysio langs, die een slijmbeurs ontsteking in mijn heup constateerde.
Nu erg blij dat ik weer kan lopen sinds ±2 weken.
Klassiek gevalletje van te snel te veel willen opbouwen. Nu me sterk voorgenomen om voorlopig de afstanden per run niet te veel te verhogen en eerst weer even te werken aan mijn kracht/pezen etc..
Een leuke bijkomstigheid is dat ik ook van de mogelijkheid gebruik heb gemaakt om een loopanalyse te laten doen bij de fysio. Blijkt dat ik eigenlijk een best goede loophouding heb, met slechts een paar kleine aandachtspuntjes (iets meer rechtop lopen, pastempo mag ietsjes hoger, maar zat van nature al rond 167 en mijn armen wat actiever inzetten). De hoeken van mijn benen/voeten bij landing, zwaai etc waren allemaal netjes binnen de 'gangbare' marge.
Geeft me wel weer vertrouwen om 't rustig op te bouwen en met plezier uit te zien naar weer vele kilometers plezier.
Maar Fuelcell Propel V2's en ik gaan wss geen vrienden worden. De wreef rechts zat niet lekker (had ook weer foute sokken aan, hielp ook niet). Ze zijn wel geschikt voor duurloop, maar de upper is me te stijf en ik vind ze toch iets te weining dempen, komend van Hoka (how surprising)
Ze gaan denk ik promoveren tot vrije-tijdsschoen, tenzij iemand hier ze voor een (heel) zacht prijsje wil overnemen, ze waren al niet duur (€43, mt 46,5).
Wel droog gebleven, is al heel wat these days, en hartslag goed laag gehouden.
There are lies, damned lies and statistics buienradarInZane schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:31:
Vanavond een klein rondje gelopen met m'n vrouw. Het zou droog blijven volgen buienradar.. Uiteraard toch een bak water ontvangen onderweg..
If you can see, look. If you can look, observe
Hier 6,3 km gelopen. 4.59/km gemiddeld. Merk dat ik het steeds beter kan behappen.
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Als plan had ik de eerste 1000 op 20"/100, daarna 19"/100 en afsluiten op 18"/100. Direct vanaf de start zat ik op 20"/100 en op het 200m punt (passeren start/finish) was ik al een aantal meters los van de achtervolgers. Zoals gezegd stond er op het rechte stuk best een stevige wind. Niet krachtig genoeg om je van de baan te baan te blazen, maar wel om je het gevoel te geven dat je een tandje moest bijschakelen om de 20" vast te houden. Omdat ik op het 200m punt zo rond de 41/42" doorkwam heb ik maar voor de strategie "wind mee op 18"/19"/100, wind tegen 21"/22/100". Dit zorgde op de 400m voor een gemiddelde doorkomsttijd van 1.23'. met een uitschieter naar 1.22' en 1x een "langzame" 1.25'.
De laatste ronde een kleine versnelling ingezet en de laatste 100m het tempo tot bijna maximaal gezet om met een eindsprintje van 2.02'/km over de finish te komen.
Eindtijd 10:26. Tevreden? Eigenlijk wel, het was vrij lastig lopen gisteren, de omstandigheden waren niet optimaal, daarnaast heb ik de hele race alleen gelopen. Ben wel heel tevreden dat ik het tempo over de gehele afstand netjes vast heb weten te houden.
@Tinusvolkel Mag ik in 3km lijst erbij
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Hier was het een keer andersom. Volgens buienradar kwam er een hoeveelheid water uit de lucht vallen waar je U tegen zegt. Maar ik heb gewoon de hele training voor niets met een regenpetje gelopenInZane schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:31:
Vanavond een klein rondje gelopen met m'n vrouw. Het zou droog blijven volgen buienradar.. Uiteraard toch een bak water ontvangen onderweg..

Gisteren weer voor het eerst met de hardloopgroep getraind. Wel lekker om weer met gelijkgestemden te trainen. En de loopscholing had ik toch ook wel gemist.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)
Wel werk aan de winkel om in 10 weken nog even flink wat afstand in de benen te krijgen. Heb de afgelopen 5 weken ruim 40km per week gedraaid en dat gaat prima. Aankomend weekend weer eens een (ruime) HM afstand, en ergens begin / medio Juli nog een 30k om begin Augustus klaar te zijn voor de trail.
Even een weekje rust... Voelde zondag allemaal nog niet heel fit (ook wat kleine pijntjes) dus maar een weekje even echt herstellen en dan komende zondag (laat het dan net mooi weer gaan worden
Zoals vaak valt rustig aan doen bij mij samen met ongegeneerd vreten en drinken, dus ook daar de laatste week of anderhalf aardig in gezondigd. Veel te veel bier, chips en koeken. (Wel in combinatie met kijken naar voetbal en formule 1 dus toch sportief bezig geweest).
Nou ja, dat is nu ook wel weer klaar. Knop om, even rust en dan weer lekker oppakken.
Als hardlopen niet gaat, kun je natuurlijk ook gewoon gaan wandelen of fietsenm0ridin schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:11:
In tegenstelling tot velen hier weinig qua hardlopen te melden...
Even een weekje rust... Voelde zondag allemaal nog niet heel fit (ook wat kleine pijntjes) dus maar een weekje even echt herstellen en dan komende zondag (laat het dan net mooi weer gaan worden) weer kijken hoe het ermee staat.
Zoals vaak valt rustig aan doen bij mij samen met ongegeneerd vreten en drinken, dus ook daar de laatste week of anderhalf aardig in gezondigd. Veel te veel bier, chips en koeken. (Wel in combinatie met kijken naar voetbal en formule 1 dus toch sportief bezig geweest).
Nou ja, dat is nu ook wel weer klaar. Knop om, even rust en dan weer lekker oppakken.
Haha, yeh... dat kan... maar dat doe ik amperInZane schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:40:
[...]
Als hardlopen niet gaat, kun je natuurlijk ook gewoon gaan wandelen of fietsen
Nou ja, fietsen probeer ik wel te doen (meer ff een rondje voor of na het thuiswerk of in de pauze) en wandelen doe ik sowieso als ik de hond heb. Maar fietsen vind ik echt niks aan en wandelen, tja. Meer even eruit voor een rondje.
Ach, maakt ook niet uit verder. Geen probleem verder ook dat ik ff een weekje bankhang, alleen beetje onhandig dat ik dat wil combineren met een PR zak bolognese chips leeg krijgen
Ik doe ook maar watelastiek schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:18:
[...]
Het verbaast me dat je aangeeft dat je de Boston's gebruikt voor intervallen. Zelf heb ik sinds enige tijd twee paar van Adidas in de roulatie: Boston 8 + SL20.
De Boston 8 gebruik ik als duurloopschoen en de SL20 voor m'n threshold run's/ tempoblokken. Voor m'n intervallen gebruik ik nu een paar racing schoenen: Nike Zoom Streak 7.
Ik zie niet direct een probleem om de Boston's te gebruiken voor m'n threshold run's, of de SL20's voor m'n lange intervallen. Maar voor zowel korte als lange intervallen vind ik de Boston's echt ongeschikt. Daar vind ik ze te zwaar en te log voor.
(Na wat research blijken er 2 versies van de 8 te zijn, 1tje met lightstrike en dunnere bovenschoen, en een oudere met dikkere bovenschoen zonder lightstrike. de nieuwe 8 lijkt dan weer heel veel op de 9)
Verder gebruikte ik de boston 9 voor zo wat elk loopje de laatste tijd. Dus duur ging ook prima.
Gewicht (maat 43 2/3) | Boost percentage | Lightstrike Percentage | Drop | |
---|---|---|---|---|
SL20 | 230 g | 0 | 100 | 10 (24/14mm) |
Boston 8 | 238 g | 50 (oude versie 100%) | 50 (oude versie 0%) | 10mm (29/19mm) |
Boston 9 | 235 g | percentage niet gevonden | combi van beide | 10mm (26/16mm) |
Adios 5 | 224 g | 20 | 80 | 10 (23/13mm) |
Adizero Pro | 235 g | percentage niet gevonden | combi van beide + carbon energy rots. | 10 (32/22mm) |
Hier heb ik veel info gevonden.
Maar na heel wat zoekwerk blijken volgens mij de verschillen minimaal te zijn en zijn het allemaal snelle schoenen, waarin minimaal verschil zit in comfort en veerkracht.BOOST is het zeer bekende tussenzoolmateriaal van ADIDAS, dat bekend staat (en geliefd is) vanwege het verende en ”bouncy” gevoel onder de voet. Het BOOST-materiaal is enorm effectief in het terugveren naar zijn oorspronkelijke vorm nadat het gecomprimeerd werd. De loper krijgt dus heel veel energie terug. Het nadeel van BOOST is dat het relatief zwaar is. En dat botst dus een beetje als je graag snelle hardloopschoenen wilt, die zo licht mogelijk zijn.
Lightstrike is een relatief nieuw materiaal van ADIDAS, dat AANZIENLIJK lichter en responsiever is dan BOOST. Het lichtere gewicht maakt dat ADIDAS in de nieuwe SL20 in staat is geweest om MEER materiaal (meer foam) onder de voet aan te brengen in vergelijking met Adios en Boston - zelfs zonder de schoen zwaarder te maken.
Met Adios en Boston heeft ADIDAS (in plaats van 100% BOOST te gebruiken) besloten om BOOST en Lightstrike combineren als een manier om het beste van beide werelden te krijgen.
Mijn vader is een week geleden opgenomen met een hartinfarct, meerdere blokkades gevonden, nu gelukkig wel weer thuis maar 3 stents rijker én nog niet klaar. Aan de medicatie en samen met de cardioloog gaan kijken wat het vervolg gaat zijn, want overal maar stents plaatsen is ook niet zonder risico. Ik gok op een bypass op termijn.
Maar ja, zijn vader heeft op 55-jarige leeftijd een hartinfarct gehad en is er nooit bovenop gekomen.
En mijn broer twijfelt nu toch ook wel heel erg of het wel klopt dat ie aan het eind van een werkweek doodop is.
En ik twijfel nu toch ook wel heel erg of het wel klopt dat ik na 2 trappen echt wel even bij moet komen...
Qua beweging ben ik iig behoorlijk dichtgeslibd. Gelukkig komt er niet veel troep in huis dus de schade in gewicht blijft beperkt tot de lage 80'ers. Maar ja, in goede vorm kunnen dat lage 70'ers zijn!
Ik wil een mile streak gaan oppakken. Niet teveel, maar wel met regelmaat.
Eerste doel: langer dan mijn huidige record van 30 dagen.
Tav erfelijkheidsfactoren en risico's tav het hart als je dat nog niet gedaan hebt: Ik zou dit ff bij de huisarts aankaarten, kijken hoe daar preventief mee om te gaan. Wellicht na een check met een fysio een keer te gaan praten over jouw belastbaarheid en hoe ver je hier in kunt gaan obv wat een check via de huisarts/evt cardioloog heeft opgeleverd.
Sterkte er mee. En houd vooral heel.
De info die je aanhaalt is precies zoals ik het ook doe: bouncy Bostons voor comfortabele (lange) duurlopen, minder bouncy, meer responsieve SL20's voor vlotte tempoblokken en responsieve racing flats (vrijwel) zonder bounce voor m'n harde intervallen.
Verwijderd
Heb je wel eens een groot sportmedisch onderzoek gehad? Wellicht geven de resultaten daarvan nuttige inzichten.Pathogen schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:52:
Well shit. Even een dikke vette wake-up-call gehad.
Mijn vader is een week geleden opgenomen met een hartinfarct, meerdere blokkades gevonden, nu gelukkig wel weer thuis maar 3 stents rijker én nog niet klaar. Aan de medicatie en samen met de cardioloog gaan kijken wat het vervolg gaat zijn, want overal maar stents plaatsen is ook niet zonder risico. Ik gok op een bypass op termijn.
Maar ja, zijn vader heeft op 55-jarige leeftijd een hartinfarct gehad en is er nooit bovenop gekomen.
En mijn broer twijfelt nu toch ook wel heel erg of het wel klopt dat ie aan het eind van een werkweek doodop is.
En ik twijfel nu toch ook wel heel erg of het wel klopt dat ik na 2 trappen echt wel even bij moet komen...
Qua beweging ben ik iig behoorlijk dichtgeslibd. Gelukkig komt er niet veel troep in huis dus de schade in gewicht blijft beperkt tot de lage 80'ers. Maar ja, in goede vorm kunnen dat lage 70'ers zijn!
Ik wil een mile streak gaan oppakken. Niet teveel, maar wel met regelmaat.
Eerste doel: langer dan mijn huidige record van 30 dagen.
Na de tip van @Secsytime toch de afgelopen paar dagen op Nike aan het scrolen geweest en vandaag eindelijk de knoop doorgehakt. Al langer loop ik met het idee om eens "echte" wedstrijdschoenen te kopen. De Tempo Next wil ik eigenlijk niet aan ivm veelbesproken geluid.
Afgelopen morgen na veel wikken & wegen toch besloten om een paar Vaporfly Next% aan te schaffen. Heb het er vorige week nog even kort met mijn trainer over gehad en hij is van mening dat zo'n schoel wel kan helpen, maar natuurlijk niet leidend over de prestatie moet zijn. Omdat er ook bij ons in de groep (en mensen in groepen om ons heen) steeds meer lopers op Tempo Next bijkomen en deze allemaal lyrisch zijn over de prestaties, kan ik niet meer ontkennen dat het zo'n schoen "niet meer helpt".
Eigenlijk gaat het totaal tegen al mijn principes in. Maar aan de andere kant, ik speel al langers met de gedachten om ipv de Tempo Next nét iets meer geld uit te geven en een 100% wedstrijdschoen aan te schaffen. Nu met deze deal van Nike, 30% korting, is deze wedstrijdschoen nog goedkoper dan de Tempo Next. Goed, het is niet de laatste schoen in de Nike stal en er is al weer een nieuwe model. Maar dan nóg lijkt deze schoen me beter dan de Zoom fly 3. En laten we eerlijk zijn, ik ben ook geen Kipchoge die ieder klein verschil in de schoen gaat merken.
tips voor New York
Veel plezier met de Next% gewenst!Calitomnication schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:31:
Holy shit @Pathogen!! Sterkte voor jou en je pa!
Na de tip van @Secsytime toch de afgelopen paar dagen op Nike aan het scrolen geweest en vandaag eindelijk de knoop doorgehakt. Al langer loop ik met het idee om eens "echte" wedstrijdschoenen te kopen. De Tempo Next wil ik eigenlijk niet aan ivm veelbesproken geluid.
Afgelopen morgen na veel wikken & wegen toch besloten om een paar Vaporfly Next% aan te schaffen. Heb het er vorige week nog even kort met mijn trainer over gehad en hij is van mening dat zo'n schoel wel kan helpen, maar natuurlijk niet leidend over de prestatie moet zijn. Omdat er ook bij ons in de groep (en mensen in groepen om ons heen) steeds meer lopers op Tempo Next bijkomen en deze allemaal lyrisch zijn over de prestaties, kan ik niet meer ontkennen dat het zo'n schoen "niet meer helpt".
Eigenlijk gaat het totaal tegen al mijn principes in. Maar aan de andere kant, ik speel al langers met de gedachten om ipv de Tempo Next nét iets meer geld uit te geven en een 100% wedstrijdschoen aan te schaffen. Nu met deze deal van Nike, 30% korting, is deze wedstrijdschoen nog goedkoper dan de Tempo Next. Goed, het is niet de laatste schoen in de Nike stal en er is al weer een nieuwe model. Maar dan nóg lijkt deze schoen me beter dan de Zoom fly 3. En laten we eerlijk zijn, ik ben ook geen Kipchoge die ieder klein verschil in de schoen gaat merken.
Inderdaad totaal niet te vergelijken met de Zoom Fly 3. Ik heb beide schoenen en qua feel zijn ze gelijk, alleen is de een een trainingschoen en de ander een wedstrijdschoen. Dit merk je in gewicht, levensduur en zachtheid.. Beide schoenen vind ik persoonlijk erg fijn, Zoom Fly 3 loop ik eigenlijk 99% van de tijd op.
En qua zachtheid, is de Zoom 3 zachter omdat het een trainingsschoen is? Begrijp ik dat dan goed?Secsytime schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:55:
[...]
Veel plezier met de Next% gewenst!
Inderdaad totaal niet te vergelijken met de Zoom Fly 3. Ik heb beide schoenen en qua feel zijn ze gelijk, alleen is de een een trainingschoen en de ander een wedstrijdschoen. Dit merk je in gewicht, levensduur en zachtheid.. Beide schoenen vind ik persoonlijk erg fijn, Zoom Fly 3 loop ik eigenlijk 99% van de tijd op.
De levensduur had ik al in de gaten, volgens mij is de Vaportfly na een km of 300 toch wel redelijk op z'n max. Maar goed, het is ook geen schoen die ik dagelijks aantrek.
Maar wat je zegt is ook waar. Kan ik de Zoom 3, wat nu mijn wedstrijdschoen was, ook als trainingsschoen gaan gebruiken
tips voor New York
Nee nee, de Next% is de zachte schoen (beetje vergelijkbaar met een Novablast). Ik vind de Zoom Fly 3 juist enorm hard, maar dat kan ook door mijn gewicht komen.Calitomnication schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:01:
[...]
En qua zachtheid, is de Zoom 3 zachter omdat het een trainingsschoen is? Begrijp ik dat dan goed?
De levensduur had ik al in de gaten, volgens mij is de Vaportfly na een km of 300 toch wel redelijk op z'n max. Maar goed, het is ook geen schoen die ik dagelijks aantrek.
Maar wat je zegt is ook waar. Kan ik de Zoom 3, wat nu mijn wedstrijdschoen was, ook als trainingsschoen gaan gebruiken
Oh ik vind de Zoom Fly 3 eigenlijk best wel zacht vergeleken met m'n PegasusjesSecsytime schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:08:
[...]
Nee nee, de Next% is de zachte schoen (beetje vergelijkbaar met een Novablast). Ik vind de Zoom Fly 3 juist enorm hard, maar dat kan ook door mijn gewicht komen.
Haha daar kan ik wel inkomen ja, dat is de reden waarom ik nooit Pegasusjes koop! Leuke schoenen, maar niet voor de afstanden die ik loop.InZane schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:25:
[...]
Oh ik vind de Zoom Fly 3 eigenlijk best wel zacht vergeleken met m'n Pegasusjes
Die Pegasusjes zijn mij juist met mijn langere duurlopen (tot 35km) heel goed bevallen! Wel een stuk harder dan de Zoom Fly's, maar ook een stuk stabieler.Secsytime schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:00:
[...]
Haha daar kan ik wel inkomen ja, dat is de reden waarom ik nooit Pegasusjes koop! Leuke schoenen, maar niet voor de afstanden die ik loop.
Mijn nieuwste aanwinst zijn een paar Bushido's
Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264
Nu is deze op 3 okt en ik heb in principe 2 weken later (de 14e) de amsterdam marathon staan... Zou moeten kunnen toch? Weekje later had ik nee gezegd, maar 2 weken lijkt me ok. Hoe denken de meer ervaren lopers hierover?
(Oh, en uiteraard wil ik in beide gevallen voor een PR en dus maximaal gaan... gewoon voor de lol lopen zijn genoeg andere momenten voor
- 3 Aeropex (waarvan 2 niet meer opstarten)
- 3 hoesjes
- 6 oplaadkabels (die behalve voor Aftershokz nergens anders voor te gebruiken zijn)
35 km heb ik er nog nooit mee gelopen, maar 20+ loop ik toch wel met enige regelmaat en dan pak ik eerder de Pegasus dan de ZF3.AppieR schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:32:
[...]
Die Pegasusjes zijn mij juist met mijn langere duurlopen (tot 35km) heel goed bevallen! Wel een stuk harder dan de Zoom Fly's, maar ook een stuk stabieler.
Vanavond weer intervalavond btw. Volgens Buienradar gaat het precies vanaf die tijd regenen. We gaan het wel weer zien.
Dan heb je gelukInZane schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 16:17:
[...]
35 km heb ik er nog nooit mee gelopen, maar 20+ loop ik toch wel met enige regelmaat en dan pak ik eerder de Pegasus dan de ZF3.
Vanavond weer intervalavond btw. Volgens Buienradar gaat het precies vanaf die tijd regenen. We gaan het wel weer zien.
Roozzz schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:02:
[...]
There are lies, damned lies and statistics buienradar
Er is mij wel eens verteld dat een korte(re) tune-up race 2-3 weken voor de doelwedstrijd optimaal is. Dus 2 weken vooraf een 10k lijkt mij helemaal mooi, mits je op dat moment helemaal heel bent. Anders loop je jezelf mogelijk de vernieling in en komt het doel in gevaar.m0ridin schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:50:
Hmmm, zie dat de inschrijving van de Singelloop (Utrecht) geopend is... Vind deze altijd wel leuk en het is een thuiswedstrijdje.
Nu is deze op 3 okt en ik heb in principe 2 weken later (de 14e) de amsterdam marathon staan... Zou moeten kunnen toch? Weekje later had ik nee gezegd, maar 2 weken lijkt me ok. Hoe denken de meer ervaren lopers hierover?
(Oh, en uiteraard wil ik in beide gevallen voor een PR en dus maximaal gaan... gewoon voor de lol lopen zijn genoeg andere momenten voor)
@AppieR Ben jij zo ongelukkig met die Aftershokz Aeropex, of zit er een productiefout in? Dit klinkt niet heel erg handig
Een ouder model Aftershokz houdt het hier gelukkig al jaren vol...
Singelloop is 10k toch? Dan zou je nog wel voluit moeten kunnen gaan en daarna nog 2 weken taperen. Een halve zou ik dan eerder op MT-tempo lopen.m0ridin schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:50:
Hmmm, zie dat de inschrijving van de Singelloop (Utrecht) geopend is... Vind deze altijd wel leuk en het is een thuiswedstrijdje.
(Oh, en uiteraard wil ik in beide gevallen voor een PR en dus maximaal gaan... gewoon voor de lol lopen zijn genoeg andere momenten voor)
@Roozzz: geen idee, ik hoop dat het gewoon pech is. Ik gebruik hem op het moment dagelijks voor werk en 2 of 3 keer per week tijdens het hardlopen. In beide gevallen vielen ze van het een op het andere moment uit en reageerde nergens meer op.
Yeay van de singellloop in Enschede door naar de singelloop in Utrecht.m0ridin schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:50:
Is eerder iets voor de cardioloog dan voor een sportmedisch onderzoek.Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:07:
[...]
Heb je wel eens een groot sportmedisch onderzoek gehad? Wellicht geven de resultaten daarvan nuttige inzichten.
Er is een Next% 2, maar eigenlijk is er niet een noemenswaardig verschil de eerste Next %.Calitomnication schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:31:
...
Eigenlijk gaat het totaal tegen al mijn principes in. ...
De beste schoen in de ganse Vaporfly line-up. Ik heb ze allemaal, dus ik kan het weten
Buienradar had toch gelijk, het was nat, nat en nog eens nat.
Strava: https://strava.app.link/PrXs42x0zgb
Ik ken de trail zelf niet, dus neem mijn mening maar met een korreltje zout. Ik loop ook 80% van m'n trainingen in het bos en heb eigenlijk nooit trailschoenen aan. Voor 30km zou ik ook niet snel een rugzak meenemen, maar dat ligt ook een beetje aan je tempo en wat er onderweg beschikbaar is. Als er drankposten zijn is het in NL echt overbodig. 30km in de bergen is al weer wat anders. Ik heb hier in Oost-Duitsland wel eens het gevoel dat het verschil tussen "Trail" en "Bos" vooral is dat bij de ene jonge hippe mensen met rugzakken en dure Salamonshorts komen, en bij de andere gewoon normale hardlopersGotez schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:48:
Omdat ik altijd graag ga rennen in het bos en door polders heb ik me ingeschreven voor de Gelderse Poort Trail. Kent iemand deze trail? Ik ren eigenlijk altijd op 'gewone' hardloopschoenen, ook in het bos. Heb ik voor zo'n trail echte trailschoenen nodig? En ik zie op fotos iedereen met rugzak rennen. Ik doe de 30km. Is dat dan handig om rugzak mee te nemen? Als ik die afstanden op de weg ren heb ik alleen wat kleine flesjes water mee. Is dat anders voor trail runs?
Het is zeker niet verkeerd om trailschoenen aan te doen: als je ze hebt en ze lopen fijn, waarom niet. Maar net zoals je prima met trailschoenen op de weg kan, kan je met wegschoenen prima op de trail. Als het technisch/modderig/etc. helpen de trailschoenen natuurlijk wel.
Het is uiterwaarden en bijna zomer. Als het een dagje is met leuke temperaturen en veel zon dan is wat extra drinken bij je niet onverstandig. Op 30km heb je normaal gesproken max 2 verzorgingsposten bij een trail en ook dat is dan krap. En schoenen: hangt af van je wegschoenen. Die van mij zijn meestal erg weg-weg (erg weinig rubber en profiel en open mesh bovenkant). Dan zijn schoenen die je weer makkelijk schoon kunt maken en wat profiel wel handig. Maar de ene dag is het wel nodig, de andere niet.Gotez schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:48:
Omdat ik altijd graag ga rennen in het bos en door polders heb ik me ingeschreven voor de Gelderse Poort Trail. Kent iemand deze trail? Ik ren eigenlijk altijd op 'gewone' hardloopschoenen, ook in het bos. Heb ik voor zo'n trail echte trailschoenen nodig? En ik zie op fotos iedereen met rugzak rennen. Ik doe de 30km. Is dat dan handig om rugzak mee te nemen? Als ik die afstanden op de weg ren heb ik alleen wat kleine flesjes water mee. Is dat anders voor trail runs?
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Dat ligt echt volledig aan de trail. In NL kun je veel paden prima belopen met wegschoenen. Maar als het nat een modderig is, zeker in combinatie met hoogteverschil, dan zijn trailschoenen wel een pre. Ligt ook een beetje aan je tempo, hoe harder je loopt, hoe harder je op je bek kunt gaan op een gladde ondergrondGotez schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:48:
Zijn hier mensen die wel eten en/of drinken tijdens hardlopen? Met name bij afstanden van 10 tot 15 km. Helpt een energiegel eventueel voor de prestatie?
Voor 1 tot 1,5 uur hoef je je geen zorgen te maken over voeding, zolang je dat vooraf en achteraf maar wel gwn doet. Verder is het alleen extra gewichtPlaya del C. schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:28:
Over eten en drinken gesproken. Ik loop als amateur afstanden van 10 km zonder pauze en voel dan bij normale temperaturen geen behoefte aan tussendoor drinken of inname van extra energie.
Zijn hier mensen die wel eten en/of drinken tijdens hardlopen? Met name bij afstanden van 10 tot 15 km. Helpt een energiegel eventueel voor de prestatie?
Klopt, alleen was de Next % wél en de Next % 2 géén onderdeel van de 30% sale. Dan zou ik € 250 voor een 2 betalen, ipv € 192 voor de 1.Hartloper schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:53:
[...]
Er is een Next% 2, maar eigenlijk is er niet een noemenswaardig verschil de eerste Next %.
De beste schoen in de ganse Vaporfly line-up. Ik heb ze allemaal, dus ik kan het weten
Heb ook nog een tijdje over de Alphafly gedacht, maar eerder heeft @Rudedadude hier aangegeven dat, als ik tussen deze 2 topschoenen zou moeten kiezen een Vaporfly voor mij een betere keuze is. Daarnaast is de Alpha volgens mij de grotere broer van de Tempo next, dus ga ik er stiekem vanuit dat ook deze een bak herrie maakt
tips voor New York
Aanvullend: het verschilt misschien per persoon, maar bij 1 tot 1,5 uur neem ik ook geen water of ander drinken mee. Denk dat het ook niet nodig is. Misschien dat het in de zomer anders wordt, maar zo snel gaat uitdrogen nou ook weer niet. Het kan wel lekker zijn om onderweg je dorst te lessen, maar 'nodig' is het niet als je vooraf en achteraf goed drinkt.Cranzai schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:30:
[...]
Voor 1 tot 1,5 uur hoef je je geen zorgen te maken over voeding, zolang je dat vooraf en achteraf maar wel gwn doet. Verder is het alleen extra gewicht
Dit houdt mij inderdaad ook tegen, ik vind de Zoom Fly 3 al veel geluid maken.. Dat hoeft niet nog een stapje ergerCalitomnication schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:31:
[...]
Klopt, alleen was de Next % wél en de Next % 2 géén onderdeel van de 30% sale. Dan zou ik € 250 voor een 2 betalen, ipv € 192 voor de 1.
Heb ook nog een tijdje over de Alphafly gedacht, maar eerder heeft @Rudedadude hier aangegeven dat, als ik tussen deze 2 topschoenen zou moeten kiezen een Vaporfly voor mij een betere keuze is. Daarnaast is de Alpha volgens mij de grotere broer van de Tempo next, dus ga ik er stiekem vanuit dat ook deze een bak herrie maakt
Als je nu al die afstand loopt zonder al teveel moeite en drinken dan kun je zonder lopen. Bedenk wel dat tempo op een trail vaak wat lager ligt dan op de weg. Als het droog is en niet teveel hoogteverschil kent dan zijn weg schoenen waarschijnlijk wel ok.Gotez schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:48:
Dit is van de trail events site :
Route 30 km + 160m volledig op GPX - Bevoorrading rond iedere 10km op de route.- Tijdslimiet: 7u (finish voor 16u00) - Er zijn GEEN plastic bekers beschikbaar, voorzie dus je eigen beker/flesje.
In principe zou je zonder camelback of flipbelt kunnen lopen. Maar is afhankelijk van de temperatuur en organisatie. Soms hoor je wel eens dat er water/sportdrank op is. Maar dat verwacht ik hier niet eerlijk gezegd.
Ik heb een trailrugzak van de Decathlon zodat ik altijd wat bij me heb. Maar ik ben dan ook een drinker bij 20+ km
@AppieR balen van je Aeropex wel goede service. Ik heb deze ook sinds februari maar gelukkig geen problemen mee. Nu gebruik ik die alleen met lopen en soms op de fiets naar het werk. Voor calls tijdens het werk kreeg ik commentaar dat ik minder goed te horen was dus daar gebruik ik maar de echte headset voor.....
Ik denk dat het niet mogelijk is om hier een éénduidig antwoord op te geven omdat het afhangt van de mate van inspanning die je levert, daarnaast is uiteraard het weer (luchtvochtigheid en temperatuur) ook een factor om rekening mee te houden en natuurlijk je looptwaar (beschut in de bossen of open in het weiland). Als je een rustige duurloop loopt heb je minder vochtverlies en energieverbruik. Ik heb bijv. afgelopen maandag zonder drinken en eten ongeveer 2 uur gelopen op zo'n 75% van mijn hartslag, ik ben geen moment in de "problemen" gekomen. Maar als ik diezelfde loop zo doen op 80% of 85% van mijn hartslag dan had ik waarschijnlijk wel last gehad van de man met de hamer. Uiteindelijk kun je er op die manier ook aan wennen en dat helpt je bij wedstrijden m.i. omdat je dan wél die extra energie tot je neemt en dus beter kan presteren.Playa del C. schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:28:
Over eten en drinken gesproken. Ik loop als amateur afstanden van 10 km zonder pauze en voel dan bij normale temperaturen geen behoefte aan tussendoor drinken of inname van extra energie.
Als je loopt zonder extra "brandstof" en vocht moet je er wel heel goed rekening mee houden dat je bij thuiskomst gelijk gaat aanvullen, zeker bij loopjes van meer dan een uur en dus afhankelijk van de inspanning. Koolhydraten en vocht zijn het belangrijkste. Vorig jaar deed ik dat ook maar merkte ik dat het dan soms niet helemaal lekker viel en ik wat misselijk werd, dus dan was de oplossing om toch onderweg al wat te eten. Na een wedstrijd ligt er niet voor niets fruit klaar voor de deelnemers (en soms ook winegums etc.).
Zolang je zelf geen grote behoefte voelt, is het niet per sé nodig. Bij wedstrijden kan een gelletje wel helpen, maar dan heb je het wel vaker over de afstanden > 10 kilometer volgens mij. Bij afstanden t/m de 10 kilometer hoor ik niet echt iets over gebruik van gelletjes, maar misschien dat anderen hier daar al meer ervaring mee hebben.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Ook nog nooit iemand zien drinken tijdens een 10K wedstrijd en zoals je terecht zegt als je rustiger loopt, heb je ook minder energie en vochtverlies. Alleen bij echt hoge temperaturen kan ik me wat voorstellen bij, maar uitdrogen binnen het uur (of ietsje meer)? Weinig risico
Ik gebruik zelf een Salomon ADV Skin 5 trailvest naar grote tevredenheid.
Omdat ik makkelijk drinken mee neem vind ik het wel lekker om ook bij kortere interval trainingen trainingen af en toe wat te drinken. verder weeg ik mij meestal wel van de voren en na afloop.
route99 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 13:38:
Inderdaad "presteren" speelt hier wel een belangrijke rol. Dus "redelijke mate bij drinken" om op gewicht te blijven helpt, teveel vochtverlies gaat je nekken. Normaal gesproken zou het dorstgevoel het signaal moeten zijn om te gaan drinken, maar bij flinke inspanningen kun je het wellicht beter planmatiger doen.
Tabellen die je vaker tegen komt spreken wel boekdelen:
Voor korte interval trainingen hoef ik meestal niet te drinken. Voor 10km runs nu ook niet echt meer en ook niet te eten. In het begin wel anders voelde ik me echt niet tof aan het einde.Tinusvolkel schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:05:
Gooien we er deze weer een keer in
Omdat ik makkelijk drinken mee neem vind ik het wel lekker om ook bij kortere interval trainingen trainingen af en toe wat te drinken. verder weeg ik mij meestal wel van de voren en na afloop.
[...]
Voor langere runs heb ik tot dus ver goed kunnen teren op alleen gels en dan woog ik nog niet te weinig. In de zin van dat ik meestal niet de 1.5 kilo kwijt was. (72kg x 0.02 = 1.44) Maar ik weet wel dat de zomer er aan komt en het dus wijs is om voor de langere runs te gaan kijken naar drinken om mee te nemen.
Ik weet wel dat in de zomer overdag trainen wel behoorlijk veel vocht kan verliezen. Ik heb een keer rond de middag 150km gefietst dat was bijna 6 uur en ik raakte ruim een liter vocht kwijt per uur. Dus moest behoorlijk bij blijven drinken. Ik had 2 liter drinken bij. ik heb onderweg nog 3 liter drinken bijgekocht en uiteindelijk woog ik bij thuiskomst nog steeds 2 kg minder. Dan gaat het wel hard.
Dat is een van de redenen dat ik tegen mensen zeg. Er zit verschil in of je kijkt waar je heen loopt/Fietst of dat je een route uitzet waarbij ik meestal wel rekening houd met plekken waar ik drinken kan halen en mogelijk stukken kan afsnijden als het echt niet meer gaat. Dat heeft me nog weleens gered en houd het leuk. Dit is bij het fietsten meestal wel belangrijker dan bij het lopen maar ook als plan om verder te lopen dan ik ooit gedaan heb zorg ik dat ik in elk geval een stuk af kan snijden mocht dat nodig zijn.
Nickname KasPlantje.
Bij het fietsen ga ik me daar ook nog eens gruwelijk in vergissen geloof ik, ik drink dan echt te weinig t.o.v. wanneer ik hardloop omdat ik mezelf vertel dat ik veel meer vocht verlies met hardlopen door #teamzweet

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Mwah in de basis ben ik het met je eens hoor. Ik drink tijdens wedstrijden tot 10 km ook niet en kan goed tegen de warmte. Sterker nog, ik loop eigenlijk mijn beste 5 km's als het tussen de 25 en 30 graden is.Frenz64 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:40:
Prachtig genuanceerd verhaal @Arjan90 , maar tot 10km drink je niet, ik never nooit niet (ikzelf eigenlijk niet eens tot HM toen ik nog verder liep, maar ik heb blijkbaar een hele efficiente vochthuishouding, zweet ook significant minder dan anderen).
Ook nog nooit iemand zien drinken tijdens een 10K wedstrijd en zoals je terecht zegt als je rustiger loopt, heb je ook minder energie en vochtverlies. Alleen bij echt hoge temperaturen kan ik me wat voorstellen bij, maar uitdrogen binnen het uur (of ietsje meer)? Weinig risico
Maaarrrrrr dit is dan wel een lastige periode, zo einde voorjaar. Je kunt opeens van vrij koud naar best wel warm gaan, zoals nu ook het geval lijkt te zijn. en als je dan zonder periode van wennen een flinke inspanning doet kun je toch best dorst krijgen onderweg
Het beste is om jezelf zonder kleren voor en na de activiteit te wegen want dan meet je het vocht wat in je kleding zit niet mee. Het is voor mij iets wat ik een aantal keer per jaar een week of twee vol probeer te houden puur om te kijken hoe het gaat en daarop mijn drinkplan afstem voor de activiteiten die ik doe.Arjan90 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:33:
@Tinusvolkel Ja, lekker dan. Mag ik met mijn 61 kg maar heel weinig vocht verliezenMooi overzichtje, die had ik nog niet eerder gezien. Lijkt me een prima uitgangspunt waarbij je goed moet meenemen dat mensen écht onderschatten hoeveel vocht je verliest. Vorige week had ik me toevallig voor én nadertijd gewogen (plm. anderhalf uur gelopen) en ondanks dat het een relatief relaxed loopje was, woog ik 1kg minder. En ik had me echt voor het lopen en na het lopen gemeten. Mogelijk zit er nog wat meetvariatie in, maar mijn vrouw was echt verbaasd.
Bij het fietsen ga ik me daar ook nog eens gruwelijk in vergissen geloof ik, ik drink dan echt te weinig t.o.v. wanneer ik hardloop omdat ik mezelf vertel dat ik veel meer vocht verlies met hardlopen door #teamzweet
Dat klinkt echt onwijs raar een drinkplan maar als je gesport hebt met te weinig drinken dan duurt je herstel echt zoveel langer. Dus ik weet nu bijvoorbeeld dat ik met het MTBen gewoon elk rondje van 25 km een bidon moet leegdrinken en als het extreem warm is misschien 1.5 Maar dan zit ik altijd binnen mijn marge.
Nickname KasPlantje.
Daarom heb ik vaak wat gegeten vooraf banaan of krentenbol en drink genoeg of neem een klein flesje mee in de broek.
Vooral bij een zware interval vind ik dat wel fijn om tegen het einde wat te kunnen drinken.
In mijn eerste poging een marathon schema te voltooien (pre-corona) heb ik redelijk " volgens het boekje" gevoed. Dus na 3 kwartier "vaste" energie bar, 3 kwartier later long energy drink, en vanaf 2 uur elk half uur een gelletje. Ook "sportdrank" mee dus daar nogmeer carbs. 3 uur is het langste wat ik gelopen heb en nooit man met hamer tegengekomen.Playa del C. schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:28:
Ook runs van 2 uur deed ik op die manier 'preventief' fuelen..
In mijn tweede poging op een andere marathon schema (6x wk, max 12 uur/wk) heb ik het anders aangepakt.
IK doe AL mijn runs first thing in de morning, ik ontbijt NIET, ik neem geen voeding mee en alleen water of ten hoogste elektrolyten drink (hydrate tabs zonder carbs). Juist met doel vetverbranding te trainen.
Tijdens mijn 2.5 en 3 uur runs zijn wel gelletjes meegegaan voor de zekerheid. Maar heb ik niet gebruik. Ik wou het wel eens meemaken, die hamermans.. maar ben hem nog steeds niet tegengekomen..
Ook in die tijd at ik duidelijk minder carbs (niet volledig keto, de kokin des huizes wil nog niet meewerken) savonds dus tis niet dat ik gecarb-preload was ofzo, en heb ook weken gezien waarbij elke dag 1.5 uur + 2.5uur longrun op zaterdag. Dus kan er eigenlijk niet bij dat die carbs dan ergens anders vandaan kwamen
Nu wil ik niet zeggen dat ik fat-adapted ben of dat ik daadwerkelijk op vetverbranding loop.. wellicht zijn mijn z2 runs nog niet intensief genoeg of is 3 uur nog net niet lang genoeg. Maar ik ben iig van het 'preventief' fuelen afgestapt.
dat gezegd hebbende, mijn komend schema heeft een 3.5, 4.5 en een 5 uur run erin. Ook daarvan twijfel ik vooraf of ik ze ga fuelen met carb's of toch dan maar eens door tot de hamer. echt komt..
En qua drinken.. naar dorst.. en liefst met elektrolyten (al dan niet met carbs mag je zelf weten).. Teveel 'kaal' water drinken spoel je de nodige zouten juist uit je lichaam en juist daarvan ga je uitdrogen geloof ik (je lichaam kan dan geen vocht vasthouden dus gebruiken)

Sterkte man, ik zou alles lekker na laten kijken.Pathogen schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:32:
Thanks voor de reacties, ik ben nog een beetje aan het bijkomen van het hele verhaal maar ik ga zeker langs de huisarts om te kijken wat er gecheckt kan worden
Nickname KasPlantje.
Liep zojuist een tweetal tempoblokken van 3km met 1km rustig aan ertussen. Prima training en de nieuwe Kinvara 12 bevalt me erg goed.
Heb ooit in een ver grijs verleden de Triathlon Training Diary gehad van J. Friel. Dat was oké maar wellicht is er in 10 jaar wel eea veranderd.
Ik wil graag focus op t lopen, maar er gebeuren ook weleens andere sporten; stukje fietsen of een rondje zwemmen. Alles gericht op middelmatige prestaties; geen enkele ambitie voor toptijden of eremetaal.
Dus hele extravagante opties zijn niet nodig lijkt mij.
De Alphafly is groter, zwaarder en zeer lawaaierig. Ik vind 'm zeker niet beter dan de Next%.Calitomnication schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:31:
[...]
Klopt, alleen was de Next % wél en de Next % 2 géén onderdeel van de 30% sale. Dan zou ik € 250 voor een 2 betalen, ipv € 192 voor de 1.
Dat vochtverlies van minder dan 2% dat prestatieverlies veroorzaak berust op studies die nogal gebiased zijn.
Zo vergelijkt men soms sporters die al 12 uur niets gedronken hebben, logisch dat mensen die sportdrank drinken het dan beter doen dan sporters die niet mogen bijdrinken.
Vaak zijn dergelijke onderzoeken ook gesponsord door Gatorade en co.
Intussen is die claim al weerlegd. Hier een link naar een artikel waarin het gekende voorbeeld van Gebreselassie die tijdens zijn wereldrecord op de marathon 9% gewichtsverlies had aan de finish tov de start.
Ook wordt er verwezen naar een meta-analyse die aantoont dat deshydratatie tot 2,2 % géén negatief effect heeft op sportprestaties.
https://www.podiumrunner....ydration-and-performance/
Uit eigen ervaring: recent liep ik een met een kameraad de marathon van Gent. Wegens corona waren er maar drie bevoorradingen. Bij de eerste bevoorrading bleek de drank ijskoud te zijn (het was maar 7 graden 's ochtends) en kregen we maar 2 halve bekertjes binnen. Bij de tweede post dronken we elk 1 klein bekertje en bij de laatste post dronk mijn maat zelfs niks, ik 1 klein bekertje. Zelf nam ik tussendoor wel 2 keer een Maurten gel.
Alles bij elkaar heb ik tijdens die marathon max 0,5 l vocht ingenomen en mijn maatje nog minder. Uiteraard hadden we de dag voordien wel goede carboloading gedaan.
Ik ben wat beginnen vertragen na een lange brug op km 36, waar mijn hartslag tot het maximum piekte, en eindigde in 3:13.
Mijn makker, die dus minder dan 0,5 L gedronken had, buffelde door tot aan de finish zonder noemenswaardig verval, en eindigde in 3:09.
Ik heb geen idee wat ons deshydratatiepercentage was, maar het moet aanzienlijk geweest zijn.
Ik denk dat je steeds meer de verschuiving naar online tools zal zien (zie ook bijv. Trainingpeaks waarin je als coach alle verrichtingen van je atleten kan volgen inclusief opmerkingen over hoe het ging). Voor mij zou er ook geen behoefte zijn om het in een boekje te zetten (die raak ik kwijt
https://abonnement.runnersworld.com/hardloopdagboek-dreams, leuk boekje!Blomminator schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:00:
Hebben er mensen ervaring met fysieke boekjes om de trainingen in te plannen, en bij te houden hoe het gaat? Een Excel Sheet vind ik ook maar zozo, en zit al 10 uur per dag achter mn laptop..
Heb ooit in een ver grijs verleden de Triathlon Training Diary gehad van J. Friel. Dat was oké maar wellicht is er in 10 jaar wel eea veranderd.
Ik wil graag focus op t lopen, maar er gebeuren ook weleens andere sporten; stukje fietsen of een rondje zwemmen. Alles gericht op middelmatige prestaties; geen enkele ambitie voor toptijden of eremetaal.
Ultra kennisje (en looptrainer) heeft een tijdje terug de diagnosetool voor hardlopers uitgebracht. Zelf geen ervaring mee, maar het komt op mij over als een fijn no-nonsense boekje om je gedane training in te duiden en na verloop van tijd eens terug te kijken voor eventuele rode draden.Blomminator schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:00:
Hebben er mensen ervaring met fysieke boekjes om de trainingen in te plannen, en bij te houden hoe het gaat? Een Excel Sheet vind ik ook maar zozo, en zit al 10 uur per dag achter mn laptop..
Conceptueel vind ik het fijn om een trainingsdagboek bij te houden, ik ben alleen te lui om dat consequent te doen. Dus ik heb nu mijn hoop gevestigd op de aankomende update van Garmin waarbij hij standaard RPE ed kan gaan vragen. Dan is de extra effort minimaal
De rode draad van mijn seizoen en de trainingen voor de week zet ik typisch wel op papier van te voren. Maar daar heb ik "gewoon" een schriftje voor gepakt.
/me schrijft nog met vulpen
[ Voor 55% gewijzigd door Frenz64 op 28-05-2021 11:50 ]
Echte bikkels gebruiken een lei! Of de muur van hun grot natuurlijk
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Das best nog een leuk aardig boekje voor wie geen Excel wil gebruiken.Roozzz schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:33:
[...]Ultra kennisje (en looptrainer) heeft een tijdje terug de diagnosetool voor hardlopers uitgebracht. Zelf geen ervaring mee, maar het komt op mij over als een fijn no-nonsense boekje om je gedane training in te duiden en na verloop van tijd eens terug te kijken voor eventuele rode draden.
Veel van die templates in Excel zien er ook zo uit, beetje afhankelijk voor welke doelgroep het is.
Heb het logboek "Dreams" van Susan Krumins en maatje ook bekeken, maar die vind ik erg druk van opzet en veel pagina's vulling waar ik persoonlijk niet op zou zitten te wachten. Kwestie van smaak & wensen.
Boekjes en Excel hebben het voordeel dat je ze goed kunt bewaren, Excel kun je ook nog stylen op je eigen wensen. De online tools als logboek hebben een groot voordeel dat ze vaak direct naar de betrokken data kunnen, maar toch vind ik alles offline hebben veel duurzamer. Ik heb mijn Excel logboeken van mijn periode in de wedstrijdgroep 2000-2006) nog allemaal. En op papier nog die van mijn start periode vanaf 1996....
Parallel heb ik Sport Tracks 2.1 vnl gebruikt voor analyses, maar je ziet het .... ze zijn al een tijd online... en je zit dan toch gebonden aan dat "merk". Een goede export naar andere tools is lang niet voor alle tools gegeven.
Ik kende Dreams en het Diagnosetooltje boek beiden dus niet, dank voor de input, leuk.
Gewoon garmin/stryd/welke meettool je ook gebruikt?Blomminator schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:00:
Qua vermoeidheid negeer ik de toolings: rusthartslag, het basale 'heb ik pijntjes?' en tijdens het rennen 'hoe voel ik me na een kwartier? Ruk? Dan stoppen we of doen we easy aan'.
Maar ik denk dat in the end veel tools veel overanalyseren: lekker hobbelen, vooral als tijden niet zo belangrijk zijn. Dan kun je misschien gewono een blad ophangen bij de deur en noteren maar, laat je dat inbinden om de x tijd
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Zeker leuk boekje! Thnx.
Het is niet enkel voor de terugblik, of om progessie te meten maar ook de langetermijn. Ik vind een excel met de komende 12 maanden, wedstrijden, vakanties, etc niet per se lekker plannen.
Vandaar dat ik dacht, misschien een boekje, weken erin (agenda) en dan kun je mooi je schema maken op basis van wat er kan (werk/vakanties/etc) en wanneer je 'moet' pieken.
Ik heb Garmin, dat is best prima en daarnaast gewoon een normaal stel hersens om beetje te zien hoe we ervoor staan.
Ook toppers zoals Susan Kuijken gebruiken deze als trainingsschoen.
Ik heb een hoop lol gehad van de endorphin speed. Op het oog vergelijkbaar met de zoom fly, wel iets minder drop geloof ik (8mm).Valorian schreef op zondag 30 mei 2021 @ 01:02:
Heb mijn Nike Zoom Fly 3 wel een beetje opgemaakt en op zoek naar vervanger, maar het lijkt erop dat ze uit prpductie zijn en er ook nog geen “4” is. Wel een “tempo” schoen maar a 200 euro wat gortig. Hier nog mensen tips voor een soortgelijke schoen, qua demping met name? Heb ook nog kinvaras liggen maar heb al tijden licht last van onderkant hak, en merk dat de nikes met veel drop en demping mijn nu even beter sf gaan dan de saucony’s...
De 2 is al aangekondigd, dus ik verwacht binnenkort wat kortingsacties voor de 1.
@Roozzz Thx, die serie was ik alweer een beetje vergeten. De speed lijkt inderdaad wel exact de saucony equivalent van die Nike Fly 3, waar de Pro dan de concurrent is van de alphafly. Zat ook nog te kijken naar Adidas, die hebben ook zo'n serie liggen.
De Zoom Fly heeft geen echte carbonplaat, maar een carbon-infused plaat, wat dat dan ook moge wezen.
In elk geval geen échte carbonplaat. Deze heb ik zelf, al is het nu mijn zoon die ze gebruikt.
De Zoom Fly flyknit heeft wel een echte carbonplaat.
De Zoom Fly 3 heeft volgens mij ook 8mm drop.Roozzz schreef op zondag 30 mei 2021 @ 09:30:
[...]
Ik heb een hoop lol gehad van de endorphin speed. Op het oog vergelijkbaar met de zoom fly, wel iets minder drop geloof ik (8mm).
De 2 is al aangekondigd, dus ik verwacht binnenkort wat kortingsacties voor de 1.
@Hartloper volgens de Nike site heeft de Zoom Fly 3 wel een plaat van koolstofvezel.
Maar Valorian wil voldoende drop en demping, en dat kan prima met de Pegasus. Al is dat meer een all-round trainingsschoen en iets minder een temposchoen dan de Zoom Fly.
Ik vind de Pegasus ook prima voor trainingen. Heb 3 paar in gebruikHartloper schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:24:
Je hebt gelijk, de mijne is nog carbon-infused nylon plate, maar de latere versie was wel met een carbonplaat.
Maar Valorian wil voldoende drop en demping, en dat kan prima met de Pegasus. Al is dat meer een all-round trainingsschoen en iets minder een temposchoen dan de Zoom Fly.
De Zoom Fly 3 doe ik heel af en toe eens aan met een intervaltraining.
Klopt, fly 1 was met nylonplaat,Hartloper schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:24:
Je hebt gelijk, de mijne is nog carbon-infused nylon plate, maar de latere versie was wel met een carbonplaat.
Fly 2 weet ik niet en fly 3 carbon.
Maar denk dat het voor afwisseling ook wel goed is om een niet zo’n stijve schoen erbij te houden als trainer. Daar zou de pegasus prima voor zijn.
Eelt.... ik had er vroeger nooit last van, heb zeker geen doorgezakte voeten, maar kreeg het toch. Ik vermoed dat het erfelijk is icm de leeftijd? Mijn moeder had het ook.Arie- schreef op donderdag 11 april 2019 @ 08:38:
@racoon @Tazzios Ik had eerder ook altijd HEEEEL erg dik eelt op die plek, sinds ik inleg steunzolen heb, is 't eelt daar bijna verdwenen. Ik heb, zeggen zowel de huisarts als orthopeed, redelijk doorgezakte voeten.
Maar... kreeg gisteren een berichtje dat een voor mij nieuw type schaaf bij het Kruidvat klaar lag, hij kwam binnenkort anders pas in de reclame, wilde hem niet missen en lag nog niet in de winkel deze week.
Gisteren meteen gebruikt en vandaag ff voelen hoe de duurloop gaat: R-voet (minder eelt) in 1x OK, de linker is wel beter geworden maar moet minimaal nog 1x aangepakt worden. Bij die voet heb ik er altijd meer last van maar ik durf niet in 1x zoveel schaven. Wordt vervolgd.
Al wel: Het is met afstand het beste tooltje die ik ooit gehad heb.
Als ik daarmee het aantal keren dat ik naar de pedicure kan halveren, dat zou ik al een hele mooie start vinden. Net als bij de pedicure zie ik de eelt er echt vanaf gaan, maar deels is het ook een beetje dat het niet zo gemakkelijk is om dat in die houding zo te doen.
https://nos.nl/artikel/23...l-bestuurder-op-de-vlucht
https://verkeerindex.nl/o...te-mieke-pullen-overleden
Later bleek dat de automobilist wel gestopt was maar niks zag en zich later dan wel gemeld heeft met het verhaal.
We blijven kwetsbaar, gebruik kleding die goed zichtbaar is etc.... Helaas het is geen garantie, want uit kringen om Mieke heen hoorde ik dat ze reflectie kleding aan zou hebben gehad.
Maar gelukkig hebben ze wel hun bericht nog kunnen typen en kunnen versturen....

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Wat ontzettend bizar...RobinE schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:11:
Je bent als hardloper kwetsbaar langs de weg. Dit is toch wel heftig.
https://nos.nl/artikel/23...l-bestuurder-op-de-vlucht
In dit geval lijkt het op een rechte weg te gaan, vermoedelijk om 12:30, op een zonnige dag. Zon stond dus redelijk bovenaan, geen laagstaande zon nog. Geen reflectiekleding die hier iets aan kon doenroute99 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:28:
We blijven kwetsbaar, gebruik kleding die goed zichtbaar is etc.... Helaas het is geen garantie, want uit kringen om Mieke heen hoorde ik dat ze reflectie kleding aan zou hebben gehad.

Blijft je punt over reflectiekleding uiteraard wel staan. In schemer en nacht, zeker in de herst/winter/lente is reflectiekleding en actieve verlichting heel hard nodig.
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Ben natuurlijk zelf ook wel benieuwd hoeveel het scheelt in tijd, maar eerst maar weer eens op een acceptabel gewicht komen, daar valt ook nog wel wat te winnen
Afgelopen vrijdag zijn ze binnengekomen, dat ze licht waren had ik al uit de reviews en van dit forum gehaald. Dat ze zó licht waren, dat had ik nooit durven gokken. Toen ik ze voor het eerst uit de doos haalde voelde het net aan als papier maché; superlicht! De zool voelt alsof deze hol is van binnen. Ben echt heel benieuwd hoe ze lopen. Ga ze voordat ik er een echte wedstrijd op loop natuurlijk wel een keer testen natuurlijk, maar niet te veel kilometers. Wel ontzettend gave schoenenSecsytime schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:55:
[...]
Veel plezier met de Next% gewenst!
@influenza Ja sorry, ik doe dus ook mee met de Carbon hype
[ Voor 3% gewijzigd door Calitomnication op 31-05-2021 11:06 ]
tips voor New York
Ik ga er ook nog wel een keer aan ten prooi vallen, maar ik gebruik het wel als beloning voor mezelf als ik weer op streefgewicht zitCalitomnication schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:45:
[...]
@influenza Ja sorry, ik doe dus ook mee met de Carbon hype

Drinken en lopen is bij mij een gevoelige combinatie, maar gisteren ging het eigenlijk eindelijk goed. Met een niet te hoog tempo kon ik 35km maken. Voor de zekerheid (want mooie, warme dag voorspeld) voor 9u op pad gegaan. Na afloop op de weegschaal gestaan die aangaf dat ik waarschijnlijk 1,5 liter vocht heb verloren. Ik had 1 liter mee (2x500ml) maar dat is toch te weinig. Dus vanochtend gelijk een extra 1,5 liter reservoir besteld voor een volgende keer.Playa del C. schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:28:
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
Naar mijn weten hoef je niet alles aan te vullen tijdens het lopen, na afloop mag het ook nog wel.sander_g schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:04:
[...]
Drinken en lopen is bij mij een gevoelige combinatie, maar gisteren ging het eigenlijk eindelijk goed. Met een niet te hoog tempo kon ik 35km maken. Voor de zekerheid (want mooie, warme dag voorspeld) voor 9u op pad gegaan. Na afloop op de weegschaal gestaan die aangaf dat ik waarschijnlijk 1,5 liter vocht heb verloren. Ik had 1 liter mee (2x500ml) maar dat is toch te weinig. Dus vanochtend gelijk een extra 1,5 liter reservoir besteld voor een volgende keer.
1.5kg klinkt nog prima als je niet te licht bent.
Gewicht zit rond de 72kg (180cm) dus dat is niet te licht volgens mij. En ik had ook niet het idee dat ik echt wat te kort kwam, maar eenmaal thuis had ik toch wel aardig dorst. Omdat de zomer nog moet komen ga ik er maar vast aan (moeten) wennen om 2,5 kg extra mee te nemen. Onderweg zijn er wel watertappunten, maar die staan niet allemaal mooi verspreid.Tinusvolkel schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:08:
[...]
Naar mijn weten hoef je niet alles aan te vullen tijdens het lopen, na afloop mag het ook nog wel.
1.5kg klinkt nog prima als je niet te licht bent.
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
Slecht idee... Hoe laat?
Ben vooral blij met hoe de loop zelf ging, had 'm rustig opgebouwd qua tempo. Geen spierpijn aan overgehouden en rusthartslag gisteren einde middag alweer terug op niveau. Garmin agrees want de hersteltijd van 30u werd al gauw verbeterd door goede rust
Vanavond misschien een klein herstelloopje en morgen weer intervallen!
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.