Roozzz schreef op zondag 23 mei 2021 @ 14:42:
[...]
Moh, het verplichte lijstje is vaak het minimum wat de organisatie wil zien om risico's te beperken. Dat wil echt niet zeggen dat je daar in zeer slecht weer mee wegkomt. Wat ik begrijp van de omstandigheden is dat het zeer slecht was, dan is de volledige utmb slecht weer kit echt het minimale dat je nodig hebt (en dat is typisch het maximale dat geëist wordt).
De "kit" is niet heilig: zelf blijven nadenken is cruciaal: verdiep je in het weerbericht, reken jezelf niet rijk en hou rekening met stranden bij keuzes, evt escapes in je hoofd hebben helpt ook. Zo lang je kan blijven bewegen gaat het lang goed, maar zodra je stil staat... Benader het vooral als andere bergsporten. 9vd10 keer heb je het niet nodig, maar die ene keer kan het van levensbelang zijn. Je weet eigenlijk nooit exact of en wanneer het weer omslaat. Hoeveel zooi ik al niet kilometers omhoog en omlaag gesjouwd heb zonder dat het de rugzak uit kwam
* Roozzz stond vorige zomer nog met horizontale sneeuw/ijsregen en windkracht 7/8 op een bergflank (en top), terwijl het droog en 20 graden in het dal was toen we vertrokken. Met de utmb kit was dat niet heel leuk geweest, zeker niet als we stil zouden komen te staan...
Hoe dan ook: tragisch ongeluk

misschien ook wel inherent aan wedstrijden: de extreme grenzen opzoeken (en ik heb altijd wat twijfels bij Chinees organisatietalent. Ze lijken niet zo veel moeite te hebben met fouten uitsluiten).
Maar goed, onder de aanname dat velen aan onderkoeling leden: dat is echt nare shit, vooral als je onverhoopt alleen bent. Symptonen helpen ook niet bepaald meer mee want je hele zin voor zelfbehoud loopt samen met je lichaamstemperatuur weg
En de laatste voorbereidingen: toch maar een regenbroek gekocht. Normaal kan ik wel wat verdragen, maar gezien ik stukken grotendeel solo in het midden van de nacht doe ga ik minder risico nemen. De route ook wat geoptimaliseerd: veerpontje uit de route gemikt en een 6K omweg erbij resulterend in een hele boel tijdsdruk die weg is. Gisteren ook met 'mijn' roparunteam de alternatieve roparun gedaan als fietser/navigator: 100K bij elkaar gepeddeld met 80K in slakkentempo op nuchtere maag (1koffie en een litertje water) in uitzonderlijk crappy rukweer. Erg tevreden dat ik eigenlijk alleen maar wat honger had en ik gewoon wat door kan buffelen.
Vandaag aan het spelen geweest ook met het vest zelf: er past een liter diepvrieszak in met mij trailmix (winegums, nog wat andere gelatinemeuk, gedroogd fruit, enz.). In de rugkant plek voor 2 blikjes bier (0,0 raedler en wat minder non-alcohol voor als een intese mentale oppepper nodig is

), 2 liter camelbag, 2 softflasks van 0,5L voorin, poles vooraan het vest dwars onder mijn buik, 2 hoofdlampen linksachterin (1 met accu/led, nog een cheape petzl op batterijen, de petzl is backup en om in de hand te houden ibj dalen zodat ik dieptezicht blijf houden). Regenjas erin natuurlijk en een regenbroek en dan nog een EHBOset (spaceblanket, wat compressieverband en die ongein). Rechtervak een 8tal zakjes knijpfruit en 4 zakjes sportgel (mulebar, sooft knijpfruit met wat extra mineralen erin).
En in linkerbinnenzak een powerbank, laadkabel voor garmin en telefoon, bluetooth oortjes en lader ervoor, handheld garmin gps als backup en wat batterijen, aspirine, vaseline en ors.
Wonder boven wonder zit alles nog vrij ok
Meteen ook de tas vullen voor op het 90K punt waar ik mijn vriendin tegen ga komen: refills voor alles, droge kleren en reserveschoenen, stapel batterijen voor alles en meer van die ongein.
[
Voor 34% gewijzigd door
polthemol op 23-05-2021 20:17
]