Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:05
influenza schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:47:
[...]

Ik heb ze dinsdag binnen gekregen en maar gelijk een baantraining mee gedaan. Ze lopen erg lekker moet ik zeggen en tempo's ging ook soepel en best hard.

Alleen lag mijn rechter hiel wel flink open door wrijving met de bovenkant van de hielkap van de schoen. Links nergens last van, maar mijn linkervoet is iets groter dan de rechter, waardoor de schoen daar iets strakker aan de voet zit denk ik.
Jij hebt toch ook de de adizero pro en de adizero boston 9 toch? want volgens mij zijn ze een beetje voor hetzelfde doel gemaakt toch?
Hier een beetje aan het twijfelen omdat ik op zich al voorzien ben in tempo schoenen voor de kortere afstand.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:42

polthemol

Moderator General Chat
influenza schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:50:
[...]

Als ik een beetje aan scorebord journalistiek mag doen en dus random wat uitslagen bekijk van deze lopers zijn ze ook niet extreem snel, dus ik denk dat die FKT's nog veel scherper kunnen. Gemiddelde snelheid ligt ook niet overdreven hoog (rond de 6 km/u of zo meen ik). Maar goed ik heb makkelijk praten zo van achter mijn bureau, ga me er zelf nooit aan wagen. Een vriend van me overweegt het wel en ik geef hem best een goede kans om bij de huidige tijden in de buurt te komen.
Ik denk dat met deze afstanden, je heel andere problemen krijgt dan snelheid. Slaapdeprivatie is zo een ding, je moet ook alles aeroob doen want verzuring is geen optie. Dat duwt de perceptie van die gemiddelde snelheid redelijk omlaag. En niet te vergeten: voeding. Op een gegeven moment is je maag er wel ver klaar mee met wat pech en dan ga je ontdekken hoe het voelt om 'running on fumes' te gaan (of dat rennen en overgeven perfect tegelijkertijd kunnen ^^)

Ik denk dat het ook wel het onbekende is: 10K het uur rennen is niet snel, doe het voor 24 uur en de spelregels veranderen en doe het onverhard en het is helemaal een feest :P

Om even door te gaan erop: als je de verslagen gaat lezen van Teun Geurts zijn Legendstrail 500K: men is bezig daar lopers te tapen voor overbelastingssymptonen zoals shin splints ;)

[ Voor 8% gewijzigd door polthemol op 20-05-2021 13:03 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:12
Met dat soort afstanden wordt het ook meer een soort eet & drink wedstrijd. Hoe zorg je ervoor dat je lichaam genoeg vocht en brandstof binnen blijft krijgen om vol te houden! Voor jou niets nieuws natuurlijk @polthemol met je vooruitzicht :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

influenza schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:50:
[...]

Als ik een beetje aan scorebord journalistiek mag doen en dus random wat uitslagen bekijk van deze lopers zijn ze ook niet extreem snel, dus ik denk dat die FKT's nog veel scherper kunnen. Gemiddelde snelheid ligt ook niet overdreven hoog (rond de 6 km/u of zo meen ik). Maar goed ik heb makkelijk praten zo van achter mijn bureau, ga me er zelf nooit aan wagen. Een vriend van me overweegt het wel en ik geef hem best een goede kans om bij de huidige tijden in de buurt te komen.
Allereerst zou het zeker cool zijn als de huidige tijden worden verbeterd; daar zijn FKT's voor. :)

Ik denk wel dat het een misvatting is dat de gemiddelde snelheid aan de lage kant is op deze afstanden. Persoonlijk denk ik dat er weinig lopers in Nederland beter zijn op deze afstanden. Slaap is daarin voor mijn gevoel de grootste knop waar je aan kunt draaien; hoewel Addie die knop relatief uitgeknepen heeft met cumulatief slechts een paar uur slaap.

Andere knop is de timing bij de drie veerpontjes. Teun's strategie was om alledrie in één dag te doen. Dan moet je, nadat je al bijna 300 kilometer gelopen hebt, in 13 uur (tussen 8:00 en 21:00 uur) de afstand tussen Millingen aan de Rijn en Grubbenvorst afleggen. Dat zijn 90 kilometer tegen gemiddeld bijna 7 km/uur inclusief eten, drinken, sanitaire stops, etc. Een etappe die op zichzelf niet direct het meest uitdagend is, maar in de context van weinig slaap en al 300 kilometer er op hebben zitten toch best een uitdaging bleek. Voor Addie was die timing niet direct de meest belangrijke i.v.m. supported poging en dus de optie om met iets anders dan het veerpontje aan de overkant te geraken.

Daarnaast nog de standaardrisico's bij dit soort uitdagingen: kunnen eten en voldoende eten, slapen, mentaal doorzetten.

Top holdings: LONG PFE, AGN, ACCEL, NYT, RDSA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Gaargod schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:04:
Met dat soort afstanden wordt het ook meer een soort eet & drink wedstrijd. Hoe zorg je ervoor dat je lichaam genoeg vocht en brandstof binnen blijft krijgen om vol te houden! Voor jou niets nieuws natuurlijk @polthemol met je vooruitzicht :D
toch wel, het fenomeen slaapdeprivatie is nieuw voor me. Qua eten heb ik het geluk dat mijn maag een stevige portie mishandeling kan verdragen, zolang ik maar niet te veel eet. Maar, die spelregels veranderen ook met hoe langer je bezig bent qua afstand en hoe meer 'time on feet' je hebt.

Mijn voeding zal bestaan uit knijpfruit/babyvoedingzakjes, wat noten om te snaaien, heel veel winegums, water tijdens rennen en bij de rustpost van mijn vriendin waarschijnlijk chocolademelk, bouillion, pannenkoeken en een blikje bier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:13
polthemol schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:10:
[...]

toch wel, het fenomeen slaapdeprivatie is nieuw voor me. Qua eten heb ik het geluk dat mijn maag een stevige portie mishandeling kan verdragen, zolang ik maar niet te veel eet. Maar, die spelregels veranderen ook met hoe langer je bezig bent qua afstand en hoe meer 'time on feet' je hebt.

Mijn voeding zal bestaan uit knijpfruit/babyvoedingzakjes, wat noten om te snaaien, heel veel winegums, water tijdens rennen en bij de rustpost van mijn vriendin waarschijnlijk chocolademelk, bouillion, pannenkoeken en een blikje bier.
Loop je goed op een blikje bier :?

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Jampot007 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:13:
[...]

Loop je goed op een blikje bier :?
ik zit dan rond het 100K punt, geloof me: het is het meest goddeljike dan wat je ooit in je leven hebt geproefd (mentaal een immense oppepper). De alcohol erin helpt natuurlijk ook wel eventjes tegen de kleine pijntjes die je hebt tegen dan en het geeft je nog een beetje een vrolijker gevoel.

Maar zelfs alcoholvrij werkt goed, het werkt behoorlijk verfrissend om de een of andere rede, waarschijnlijk omdat er redelijk wat suiker en meer van die goede meuk in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
Fun fact, mijn pa en ik drinken vaak alcoholvrij bier na loopjes. Spul is isotoon en gaat er dus goed in na het sporten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-09 12:44
Natuurlijk chargeer ik hier flink, neem niet voor niets de term scorebordjournalistiek in de mond ;). Er gaan hele andere zaken spelen op zo'n afstand en met de duur die daarmee gemoeid is. Desondanks denk ik dat als je die factoren onder de knie kunt krijgen het wel degelijk uitmaakt of je basistempo op een marathon 14 km of 16 km per uur is. En dus denk ik dat die tijd nog wel een eindje omlaag kan uiteindelijk.

Ik vind het sowieso ontzettend knap, moet er zelf niet aan denken. Een vriend van me liep paar maanden terug terug "ongetraind" 100 km in 10 uur zonder dat het hem enige moeite kostte. Wil niet zeggen dat ik jaloers ben, maar knap vind ik het wel :P

[ Voor 5% gewijzigd door influenza op 20-05-2021 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Tinusvolkel schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:58:
[...]

Jij hebt toch ook de de adizero pro en de adizero boston 9 toch? want volgens mij zijn ze een beetje voor hetzelfde doel gemaakt toch?
Hier een beetje aan het twijfelen omdat ik op zich al voorzien ben in tempo schoenen voor de kortere afstand.
Ik heb 2 paar adidas Adios (waarvan 1 bijna op is) en een paar Adidas Boston 9. De Adios zijn echt super schoenen en heel geschikt voor tempo werk. De Boston zit er een beetje tussenin en ben ik iets minder enthousiast over. Heeft niet het torsion systeem wat de Adios wel heeft en ook loopt de boost niet helemaal door tot onder je tenen.

De Liberate's vallen wel beetje in dezelfde categorie als de Adios zo na de eerste indruk. De Puma's zijn nog wel een stukje lichter.

En ja wat bedoel je onder kortere afstand? Ik loop op de Adios ook wel afstanden van 20 km.

[ Voor 5% gewijzigd door influenza op 20-05-2021 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
influenza schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:36:
Natuurlijk chargeer ik hier flink, neem niet voor niets de term scorebordjournalistiek in de mond ;). Er gaan hele andere zaken spelen op zo'n afstand en met de duur die daarmee gemoeid is. Desondanks denk ik dat als je die factoren onder de knie kunt krijgen het wel degelijk uitmaakt of je basistempo op een marathon 14 km of 16 km per uur is. En dus denk ik dat die tijd nog wel een eindje omlaag kan uiteindelijk.

Ik vind het sowieso ontzettend knap, moet er zelf niet aan denken. Een vriend van me liep paar maanden terug terug "ongetraind" 100 km in 10 uur zonder dat het hem enige moeite kostte. Wil niet zeggen dat ik jaloers ben, maar knap vind ik het wel :P
Durf ik niet te zeggen of dat nog een verschil gaat maken. Van die wat ik volg van hardcore ultralopers zie je dat het niet zo een bijster spannende trainingen zijn: het is gewoon heel veel kilometers maken in een lage hartslagzone. Bij Karel Sabbe bv. zie je dan nog dat hij specifieke trainingen doet zoals downhill intervals om de bovenbenen/gewrichten te laten wennen aan snel dalen en af en toe zie je wat runs die ze maken waarin er wat snelheid zit. 5K of 10K op hoog tempo of soms een snelle HM.

Bij Sameena van der Mijden is het vooral heel veel kilometers met heel soms een snellere erbij.

Ik verwacht ook dat ze op den duur het gevecht gaan krijgen dat je voor een nog betere z1 / z2 nog veel meer uren moet gaan draaien wat gewoon niet meer praktisch haalbaar gaat zijn.

Maar als counter dan op mijn eigen argumentatie hier: als je alleen maar stug je z1 en z2 trained, gaat je tempo natuurlijk ook gewoon omhoog, misschien alleen niet zo snel als wanneer je regelmatig stevige intervals gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
polthemol schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:51:
[...]

Durf ik niet te zeggen of dat nog een verschil gaat maken. Van die wat ik volg van hardcore ultralopers zie je dat ze het niet zo een bijster spannende trainingen zijn: het is gewoon heel veel kilometers maken in een lage hartslagzone. Bij Karel Sabbe bv. zie je dan nog dat hij specifieke trainingen doet zoals downhill intervals om de bovenbenen/gewrichten te laten wennen aan snel dalen en af en toe zie je wat runs die ze maken waarin er wat snelheid zijn. 5K of 10K op hoog tempo of soms een snelle HM.

Bij Sameena van der Mijden is het vooral heel veel kilometers met heel soms een snellere erbij.

Ik verwacht ook dat ze op den duur het gevecht gaan krijgen dat je voor een nog betere z1 / z2 nog veel meer uren moet gaan draaien wat gewoon niet meer praktisch haalbaar gaat zijn.

Maar als counter dan op mijn eigen argumentatie hier: als je alleen maar stug je z1 en z2 trained, gaat je tempo natuurlijk ook gewoon omhoog, misschien alleen niet zo snel als wanneer je regelmatig stevige intervals gaat draaien.
Dit is relatief vlak toch het Pieterpad? Op het laatste stukje na wellicht. Als je echt in de bergen Ultra's doet komen er weer heel andere skills bij natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
influenza schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:05:
[...]

Dit is relatief vlak toch het Pieterpad? Op het laatste stukje na wellicht. Als je echt in de bergen Ultra's doet komen er weer heel andere skills bij natuurlijk.
Pieterpad gaat wel zover ik weet, je hebt wel een deel onverhard/zandgronden en verhard erbij (en tegen het einde ga je hard vloeken op verharde wegen, maar net zo hard op zandpaadjes). Van Sabbe is trouwens een voorbereiding die hij doet op een of andere LAW die dwars door Europa heen gaat. Ik meen me te herinneren dat een FKTpoging voor een 4000K, zo even casual :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003

Rudedadude

Maybe we were born to run

influenza schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:47:
[...]

Ik heb ze dinsdag binnen gekregen en maar gelijk een baantraining mee gedaan. Ze lopen erg lekker moet ik zeggen en tempo's ging ook soepel en best hard.

Alleen lag mijn rechter hiel wel flink open door wrijving met de bovenkant van de hielkap van de schoen. Links nergens last van, maar mijn linkervoet is iets groter dan de rechter, waardoor de schoen daar iets strakker aan de voet zit denk ik.
En daarom heb ik ze een stukje ingeknipt, zodat die bovenrand net een beetje naar buiten kan buigen. Eerste run had ik dikke sokken, maar 10km was op het randje. Nu loop ik in deze en de Deviate zonder problemen op dunne sokken.

Ik geloof overigens dat @Frenz64 mijn rol als schoenenevangelist aan het overnemen is :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:51
ghe ghe ghe, I learned from the Master.....

Overigens nogmaals Ed Budd pluggen, zijn reviews zijn niet alleen leuk, maar ook kritisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Rudedadude schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:35:
[...]

En daarom heb ik ze een stukje ingeknipt, zodat die bovenrand net een beetje naar buiten kan buigen. Eerste run had ik dikke sokken, maar 10km was op het randje. Nu loop ik in deze en de Deviate zonder problemen op dunne sokken.

Ik geloof overigens dat @Frenz64 mijn rol als schoenenevangelist aan het overnemen is :P
kun je een fotootje maken wat je precies hebt gedaan? En gaat het niet verder scheuren dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:07
Cranzai schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:35:
Fun fact, mijn pa en ik drinken vaak alcoholvrij bier na loopjes. Spul is isotoon en gaat er dus goed in na het sporten
Bij de halve marathon van berlijn staan er tafels vol alcoholvrij Weizen (erdinger) na de finish... Smaakt altijd prima en is idd ook zeer geschikt na een loop.

Met alcohol misschien wat minder, maar wel lekkerder dus hey... netto even nice ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Rudedadude schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:35:
[...]

Mwah, ik zou me pas écht zorgen maken als @Frenz64 straks de kleur van z'n zonnebril bij z'n schoenen gaat matchen :+

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 10:28
Ik ben bezig met mijn couch to 5k. Heb nog nooit onafgebroken 5k gelopen.Zit op op de helft van het schema. Ben ontzettend gebrand om er nu echt een gewoonte van te maken. Wish me luck!

edit: tips zijn welkom trouwens. Waar moet ik op letten, waar moet ik mij niet druk om maken. Ik probeer iig wel een enigzins goed tempo te houden. Zodat ik niet een beetje doe alsof ik aan het hardlopen ben met een pace van 12 minuten over een kilometer :D

[ Voor 41% gewijzigd door Limbeckx op 20-05-2021 15:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 20:39
Open Outcry schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:06:
[...]

Allereerst zou het zeker cool zijn als de huidige tijden worden verbeterd; daar zijn FKT's voor. :)

Ik denk wel dat het een misvatting is dat de gemiddelde snelheid aan de lage kant is op deze afstanden. Persoonlijk denk ik dat er weinig lopers in Nederland beter zijn op deze afstanden. Slaap is daarin voor mijn gevoel de grootste knop waar je aan kunt draaien; hoewel Addie die knop relatief uitgeknepen heeft met cumulatief slechts een paar uur slaap.

Andere knop is de timing bij de drie veerpontjes. Teun's strategie was om alledrie in één dag te doen. Dan moet je, nadat je al bijna 300 kilometer gelopen hebt, in 13 uur (tussen 8:00 en 21:00 uur) de afstand tussen Millingen aan de Rijn en Grubbenvorst afleggen. Dat zijn 90 kilometer tegen gemiddeld bijna 7 km/uur inclusief eten, drinken, sanitaire stops, etc. Een etappe die op zichzelf niet direct het meest uitdagend is, maar in de context van weinig slaap en al 300 kilometer er op hebben zitten toch best een uitdaging bleek. Voor Addie was die timing niet direct de meest belangrijke i.v.m. supported poging en dus de optie om met iets anders dan het veerpontje aan de overkant te geraken.

Daarnaast nog de standaardrisico's bij dit soort uitdagingen: kunnen eten en voldoende eten, slapen, mentaal doorzetten.
Klopt dat ze allebei het voor de sport en fun doen en Teun en Addie kennen elkaar ook goed. En denk ook dat de uitslag zo ook wel eer doet aan hun prestaties. Leuk dat je wel eens crewt voor Irene (en anderen?) ik ken er een paar die Addie hebben gecrewd en loop wel eens met hun op de Gulberg hier in de buurt. Altijd leuke verhalen!
6km/u klinkt voor veel mensen langzaam en dan denken ze ''dat wandel ik ook''..........Maar niet slapen voor 3 dagen is wel een dingetje en wat lastiger te trainen daarom is een supported run wel fijner (ook om andere redenen) en makkelijker die kunnen je dan wakker houden ipv dat je loopt te slaapwandelen.

@influenza 100KM in 10 uur lopen is echt wel knap hoor en dat lopen deze heren en dame ook wel maar als je naar de echt grote afstanden kijkt worden mentale weerbaarheid en belastbaarheid belangrijker. En vaak zijn de tijden niet te vergelijken omdat weer heel veel doet met hoe snel je kan gaan. Als je naar de legends kijkt dan is het elk jaar een gok wat voor weer he tin de Ardennen zal zijn en daar trainen ze idd anders voor door meer hoogtemeters te maken in NL maar ook daar om het parcours te verkennen onder verschillende omstandigheden zodat ze ook schoenen etc kunnen aanpassen.
Conditie hebben ze allemaal en lopen kunnen ze ook wel ;). Alleen lopen ze nooit echt een HM/M als wedstrijd die doen ze vaak als training erbij 8)7
@polthemol wat deze ultralopers altijd zeggen is dat je plezier moet hebben en he tmoet zien als een long stretched buffet :o en zoveel mogelijk moet genieten alhoewel ik me afvraag hoe ze dat doen na 300+ kilometers......

Owh en (alcoholvrij) bier is idd prima hersteldrank na het sporten.
Vanochtend maar naar de sportschool gegaan zodat ik weer wat afwisseling kan hebben naast het lopen, was weer leuk om te doen en om weer eens wat andere sociale interactie te hebben!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlkalineBug
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:10
@Limbeckx Ik heb het advies gekregen om zeker gedurende het opbouw programma niet op je tempo te letten, of zelfs proberen rustiger te lopen dan je misschien van nature zou willen gaan. Ik had zelf ook het probleem steeds te snel te willen lopen maar uiteindelijk na wat vervelende blessures geleerd dat wel te doen. Het idee is eerst te gaan voor die afstand/tijd vol te maken, en daarna pas te gaan proberen er ook wat snelheid in te krijgen om er voor te zorgen dat je lichaam voldoende kan wennen aan het type belasting met hardlopen.

Ik heb zelf inmiddels het schema recentelijk afgemaakt en mijn eerste 5k er op zitten. Ik ben van nature erg blessure-gevoelig dus dit is bij mij niet zonder slag of stoot gegaan op blessurevlak. Ik heb hierbij meerdere keren "door de pijn heen" gelopen omdat ik tijdens het lopen nog wel kon, wat mij vervolgens tot enkele malen toe enkele dagen/weken op de bank heeft gekost. Mijn advies zou dus zijn neem je tijd, als het zeer doet is het beter een dagje extra rust te pakken want uiteindelijk maak je het schema op die manier sneller af dan als je echt iets stukmaakt en helemaal stilvalt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Limbeckx schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:15:
Ik ben bezig met mijn couch to 5k. Heb nog nooit onafgebroken 5k gelopen.Zit op op de helft van het schema. Ben ontzettend gebrand om er nu echt een gewoonte van te maken. Wish me luck!

edit: tips zijn welkom trouwens. Waar moet ik op letten, waar moet ik mij niet druk om maken. Ik probeer iig wel een enigzins goed tempo te houden. Zodat ik niet een beetje doe alsof ik aan het hardlopen ben met een pace van 12 minuten over een kilometer :D
Ontspannen houding, rechtop lopen (alsof je een marionet aan een touwtje bent), voeten landen onder je lichaam en niet voor, lichtvoetig lopen (focus in de loopbeweging van je benen op het optillen van je hielen en evt kniehef, niet op de afzet) armen net zo ver achter je zwaartepunt als voor je zwaartepunt bewegen (geen bokshoudibg dus). Het is nu het moment om direct een goede looptechniek aan te wennen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16:32
Calitomnication schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:42:
[...]

De Zoom Fly 3 veel lichter dan de Tempo Next, wat hem iets instabieler maakt. Hij is wel weer stabieler dan de Zoom Fly 2 overigens. Op de Zoom Fly 2 heb ik me altijd een beetje onzeker gevoeld, zeker in bochten, maar hij zat zo lekker :). Het is achteraf gezien misschien niet heel ontoevallig dat ik op deze schoen 2x door mijn enkel ben gegaan.

Ben wel aan het overwegen om de Nike ZoomX Vaporfly Next% 2 eens te proberen. Ik weet het, zo'n ding kost een vermogen en gaat maar 200/300 km mee.. Toch wil ik eens voelen hoe het is om op zo'n schoen te lopen en ervaren of het écht waar is dat je makkelijk loopt op zo'n schoen.
De zoom fly en zoom fly flyknit heb ik ook nog gehad, nu loopt m'n zoon met de Zoom flys.
Zelf heb ik 2 Vaporfly 4%, 2 Vaporfly Next % en 1 Alphafly. De vrouw klaagt af en toe dat ik teveel hardloopschoenen heb :P

De Next % is van deze schoenen de allerbeste. De Alphafly is is echt groot en ook iets zwaarder dan Vaporfly's
De 4% heeft weinig tractie op een glad wegdek en géén zijdelingse steun in scherpe bochten.
Deze mankementen zijn weggewerkt in de Next %, die een heerlijke schoen is.
Bij mijn 2 4% was de echte 'pop' weg na een paar 100 km, maar dat geeft niet, ik gebruik ze nu als trainingsschoen en de Next als wedstrijdschoen.

De toppers vinden blijkbaar ook dat de Next% de beste is, want er zijn meer toplopers met Next% dan met Alphafly.

Dat gezegd zijnde is er voor lopers van alle categorieën voordeel met Vaporflys tov gewone schoenen, dat is gewoon een feit. Zowel de topper rond de 2:10 als de recreant die sub4 wil lopen hebben baat bij deze schoen.

Voor toplopers zou het rond de 2 minuten verschil kunnen maken op een marathon, voor iemand als ik (47 jaar, laatste 3 marathons telkens 3:13 gelopen) schat ik dat ze t.o.v. bijvoorbeeld een Zoom fly 4 minuten sneller zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:22
Rudedadude schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:59:
[...]

Ontspannen houding, rechtop lopen (alsof je een marionet aan een touwtje bent), voeten landen onder je lichaam en niet voor, lichtvoetig lopen (focus in de loopbeweging van je benen op het optillen van je hielen en evt kniehef, niet op de afzet) armen net zo ver achter je zwaartepunt als voor je zwaartepunt bewegen (geen bokshoudibg dus). Het is nu het moment om direct een goede looptechniek aan te wennen.
Heb je hier een goed voorbeeld van qua beeld? Zie hordes looptechniek filmpjes voorbij komen op YouTube, maar ieder filmpje heeft weer een andere insteek. Een nudge richting een "zo heurt het" zou mooi zijn, kan ik daar morgenochtend mee aan de slag :)

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Hartloper

Mwah, weet even de details niet meer maar begreep in de hardloopwinkel dat het toch ook wel met je looptechniek (voorvoet vs middenvoet vs haklanding) te maken heeft en je met een haklanding er geen/amper baat bij hebt of zelfs tegen zou kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Dat klopt echt niet hoor.

De meeste lopers zijn haklanders, en nagenoeg iedereen heeft baat bij de Vaporflys.

Zelf ben ik ook van nature een haklander, ik heb mezelf wel een iets hogere cadans aangeleerd zodat ik nu wat meer op de middenvoet land (iets tussen hak en midvoetlanding).

Ik heb alles gelezen wat er te lezen valt over Vaporflys. Dat ze enkel zouden werken bij de minderheid van hardlopers met voorvoetlanding klopt helemaal niet met de beschikbare gegevens.
Zo bleek uit een grote studie gepubliceerd in de New York Times (helaas achter een betaalmuur) dat lopers gemiddeld enkele procenten beter presteren op de marathon met Vaporflys. Dat klopt niet met het idee dat ze enkel zouden werken voor voorvoetlanders.
Hier nog een artikel waarbij totaal geen gewag gemaakt wordt van de manier van landen.

https://arxiv.org/pdf/2002.06105.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Verkopers in schoenenwinkels weten ook niet alles.

Zo wou er 1 mijn vrouw een paar jaar geleden nog "corrigerende" schoenen verkopen omdat ze licht proneert.
Terwijl dat idee voorbijgestreefd is, je moet gewoon de schoen kopen die het comfortabelst voelt, en niet per se lichte afwijkingen proberen te corrigeren.

Gelukkig luisterde mijn vrouw naar mij, en ze kocht een neutrale Pegasus ipv een stabiliserende schoen (die voor haar ook minder comfortabel aanvoelde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Laatst online: 18-09 20:53
Iemand nog een leuk adresje waar ze de Endorphin speed of pro voor een mooiere prijs hebben? (voorkeur de witte schoen) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FEIJ_87
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-08-2024
Vandaag m’n tweede loopje na een ruime week rust gedaan ivm een wat overspannen kuit. Voelde eigenlijk wel weer soepel aan, kan wel merken dat conditie wat achteruit is gegaan (fietsen kan ik me echt niet toe zetten, en ook niet echt gezond geleefd afgelopen 2 weken).

Dit weekend nog een testloopje en dan hoop ik volgende week weer m’n normale schema op te pakken.

Krijg ook wel zin in de zomer om weer eens wat wedstrijdjes te doen als die er weer zijn, al blijft het grote doel toch Amsterdam. Zo’n gedwongen looppauze zorgt er wel voor dat je weer gemotiveerd verder gaat in ieder geval

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
@Hartloper Ach, ik heb ook de waarheid niet in pacht maar dat artikel wat je post noemt dat ze alleen mannelijke marathonlopers die sneller dan 2:24 en vrouwen sneller dan 2:45 hebben geselecteerd. Vraag me af of daar veel haklanders tussen zullen zitten :)

Anyway, ben zelf meer voorvoet/middenvoet lander dus ik heb er sowieso wel baat bij gelukkig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Hartloper schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:25:
Verkopers in schoenenwinkels weten ook niet alles.

Zo wou er 1 mijn vrouw een paar jaar geleden nog "corrigerende" schoenen verkopen omdat ze licht proneert.
Terwijl dat idee voorbijgestreefd is, je moet gewoon de schoen kopen die het comfortabelst voelt, en niet per se lichte afwijkingen proberen te corrigeren.

Gelukkig luisterde mijn vrouw naar mij, en ze kocht een neutrale Pegasus ipv een stabiliserende schoen (die voor haar ook minder comfortabel aanvoelde).
Oh? Dus gewoon kopen wat je denkt dat lekker zit? Ik heb namelijk nog schoenen van 10 jaar oud, ooit bij Runningcenter met een filmpje laten aanmeten. Maar was toen al 150,-...

En vervolgens zie ik hier mensen gewoon schoenen via Amazon bestellen...

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FEIJ_87
  • Laatst online: 15-08-2024
Je hebt hier verzamelaars die alles kopen, dan kan dat prima via Amazon ;)

En als je nog een paartje dezelfde schoen koopt of een opvolger ofzo zou ik die ook wel online kopen.

Koop je een nieuw model en ben je geen verzamelaar is het wellicht handig dit in een winkel te doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
Motrax schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 05:45:
[...]
Oh? Dus gewoon kopen wat je denkt dat lekker zit? Ik heb namelijk nog schoenen van 10 jaar oud, ooit bij Runningcenter met een filmpje laten aanmeten. Maar was toen al 150,-...

Ik wil niet namens Hartloper spreken, maar; ja, eigenlijk wel. Er is zover ik ben tegengekomen, geen wetenschappelijk bewijs dat overpronatie/onderpronatie of hoe ze het ook genoemd hebben, daadwerkelijk 'schadelijk' is als je op neutrale schoenen zou lopen. Vrijwel iedereen loopt dagelijks op schoenen, dus je voeten zijn gewend aan zekere zin van demping. Omdat de krachten die op je gewrichten/pezen/spieren bij hardlopen veel heftiger zijn dan gewoon wandelen, moet je lichaam daar ontzettend aan wennen. Omdat je conditioneel vaak verder kunt hardlopen dan je lichaam verder gewend is, helpen schoenen met meer demping om deze impact in het begin goed op te vangen. Een 'goede' schoen, helpt in die zin zeker mee om blessures te voorkomen. Tegelijk zijn er ook genoeg barefoot runners; naar mijn inziens een kwestie van nog rustiger opbouwen, nog langer wennen, nog meer geduld.

Ik denk dat je lichaam meer baat heeft bij het rustig opbouwen van afstand en frequentie van lopen, dan de aangemeten schoen. De reden waarom mensen beginnen met hardlopen zit hem vaak wel in de hoek van overgewicht. Daarmee wordt de impact op een ongetraind lichaam nog groter en zullen dempende schoenen zeker helpen om dat op te vangen.

Er zijn ook talloze artikelen over looptechniek geschreven, die elkaar tegenspreken. De één zegt dat je op een bepaalde manier moet landen, de ander zegt dat je je meest natuurlijke houding moet volgen. Nu is het natuurlijk wel zo dat atleten meer snelheid kunnen halen met dezelfde hoeveelheid energie als ze technisch op een bepaalde lopen, maar volgens mij is dat voor een gemiddelde amateur niet zo interessant.

Iets via internet bestellen kan wat onhandig zijn, want je kunt niet van tevoren zien of een schoen lekker zit. Echter kun je al best veel opmaken uit recensies en is een schoenmaat bijvoorbeeld best goed te gokken als je weet of je een brede dan wel smalle voet hebt, met daarbij de maat van je huidige hardloopschoen.

Dit is bovenstaande verhaal is wel wat gekleurd door mijn persoonlijke ervaringen met hardloopwinkels. Zo wilden ze me dolgraag een bepaalde schoen 'aansmeren' in maat 42,5 terwijl ik al voelde dat die opzich goed zat maar bij het hardlopen meteen als te krap aanvoelde. Vervolgens was er een duurder model wel in maat 43 en moest ik die maar nemen. Het voelde alsof ze puur hun eigen voorraad de deur uit wilden werken en niet per se mij voor mij de beste schoen verkopen. Het heeft uiteindelijk twee maanden geduurd voordat maat 43 van de eerste schoen er was (ja, bij dezelfde winkel). Ik ben blij dat ik daar op heb gewacht, maar als ik het via internet had besteld was het de volgende dag in huis geweest.

Afijn, als je wel een goed gevoel krijgt van een verkoper in een nette winkel die je een prima schoen aanmeet die lekker zit; dat is ook wat waard. Als je daardoor vaker gaat hardlopen en gemotiveerd bent om dat vol te houden; super toch! Een placebo-effect is ook wat waard. :>

Totaal wat anders: ik kan het boek Shoe Dog van harte aanbevelen! Erg leuk boek over de opriching van Nike, waarin hardlopen ook regelmatig aan bod komt. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Slickk op 21-05-2021 07:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
:o not sure if intentional.....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
@Chocovla en @Limbeckx check deze pinned post uit het vorige deel van dit topic. Sowieso wel handig om deze weer even omhoog te halen denk ik :)

kramerty88 in "Hardlopen - Deel 8"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:38
Motrax schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 05:45:
[...]
Bestel mijn schoenen ook meestal online, maar ik weet wel wat ik moet hebben. Heb inmiddels al 2 paar Pegasus 37 versleten, nou dan durf ik nieuwe best online te bestellen ;)

Toen ik begon met hardlopen kreeg ik trouwens ook antipronatieschoenen (Asics GT-2000) aangemeten bij Run2Day omdat ik schijnbaar iets overproneerde. Daarna ook nog neutrale schoenen met zooltjes geprobeerd, maar daar kreeg ik alleen maar klachten van en mijn schoenen werden er topzwaar van.
Nu loop ik al een jaartje of 2 op neutrale schoenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Slickk schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 07:34:
[...]

Ik wil niet namens Hartloper spreken, maar; ja, eigenlijk wel. Er is zover ik ben tegengekomen, geen wetenschappelijk bewijs dat overpronatie/onderpronatie of hoe ze het ook genoemd hebben, daadwerkelijk 'schadelijk' is als je op neutrale schoenen zou lopen. Vrijwel iedereen loopt dagelijks op schoenen, dus je voeten zijn gewend aan zekere zin van demping. Omdat de krachten die op je gewrichten/pezen/spieren bij hardlopen veel heftiger zijn dan gewoon wandelen, moet je lichaam daar ontzettend aan wennen. Omdat je conditioneel vaak verder kunt hardlopen dan je lichaam verder gewend is, helpen schoenen met meer demping om deze impact in het begin goed op te vangen. Een 'goede' schoen, helpt in die zin zeker mee om blessures te voorkomen. Tegelijk zijn er ook genoeg barefoot runners; naar mijn inziens een kwestie van nog rustiger opbouwen, nog langer wennen, nog meer geduld.

Ik denk dat je lichaam meer baat heeft bij het rustig opbouwen van afstand en frequentie van lopen, dan de aangemeten schoen. De reden waarom mensen beginnen met hardlopen zit hem vaak wel in de hoek van overgewicht. Daarmee wordt de impact op een ongetraind lichaam nog groter en zullen dempende schoenen zeker helpen om dat op te vangen.

Er zijn ook talloze artikelen over looptechniek geschreven, die elkaar tegenspreken. De één zegt dat je op een bepaalde manier moet landen, de ander zegt dat je je meest natuurlijke houding moet volgen. Nu is het natuurlijk wel zo dat atleten meer snelheid kunnen halen met dezelfde hoeveelheid energie als ze technisch op een bepaalde lopen, maar volgens mij is dat voor een gemiddelde amateur niet zo interessant.
ik denk dat we ook niet moeten vergeten hoe groot de impact is van schoenen op je techniek/houding. Elk persoon die je op blote voeten laat rennen zal een heel erg gelijke techniek laten zien. Je gaat automatisch veel meer op de voorvoet landen, tenen wat meer spreiden en de boog van je voet als vering gebruiken, knie niet volledig strekken met landen enz. Duw dan een Hoka om die voeten en je zult vol op de vering in je schoenen klappen in plaats van die van je benen/voeten gebruiken

Het loont zich wel aardig om af en toe een rondje op barefoot schoentjes te rennen, al is het maar om gevoel erbij te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Gaargod schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 08:12:
@Chocovla en @Limbeckx check deze pinned post uit het vorige deel van dit topic. Sowieso wel handig om deze weer even omhoog te halen denk ik :)

kramerty88 in "Hardlopen - Deel 8"
Bedankt voor de link. Het voelt ineens als rocket science :D Ik ga het vanavond na het hardlopen maar eens goed doorlezen en proberen te begrijpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaargod
@Limbeckx vooral niet proberen om alles tegelijkertijd te willen doen, dan is de fun er snel vanaf ;)
Gewoon een of twee dingetjes eruit pikken voor een training, en ook tijdens die training, hoef je je er niet constant mee bezig te houden. Gewoon even wat blokjes van zeg 500 meter met de focus op de houding etc, en door met genieten van het lopen. Je zult zien dat het steeds makkelijker gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Zoals ik het zie, met correctie in schoenen laat je je materiaal doen wat je normaal zelf zou (moeten) doen...

Uiteindelijk is de mens gemaakt om te rennen, zouden we uberhaupt geen schoenen nodig hebben, maar met schoenen kunnen we sneller meer en sneller... sneller. Uiteindelijk zal je lichaam alles wel corrigeren, alleen moet dit geleidelijk anders krijg je weer een grotere kans op blesssures.

Los daarvan, als je weet wat je wil en niks geks hebt qua voeten kun je prima online bestellen. Alleen veranderen pasvormen nog wel eens per model, vallen maten continu anders, etc.

Ik koop mijn schoenen in 9 vd 10 gevallen in de winkel, puur omdat in een jaar of anderhalf er nmeestal van alles veranderd is, ik daar van alles kan passen en testen, advies krijg, etc. (En ik een hekel heb aan 10dingen bestellen en er 9 terug sturen)

Heb ook 1 of 2x een paar online gekocht, 1x hetzelfde paar als ik in de winkel had gekocht omdat die zo heerlijk zat. 1x een reebok die hier in dit topic langskwam als aanbieding. Maar blijft dan altijd een beetje afwachten hoe ze zitten en lopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:50

Secsytime

Automagisch

Aangezien er nu over de Vaporflys gesproken wordt.

Nike heeft nu een discount voor "members" (code: SUMMER21) en hiermee kun je 30% korting krijgen op de Vaporflys!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:27
Toch een beetje goed nieuws. Gisteren de dokter gehoord. Ikzelf blijf de enige negatieve in een huis vol positieve Covid gevallen. Ik moet dus zoveel mogelijk opletten en contact tot een minimum te herleiden.

Goede nieuws is wel dat ik mag gaan lopen. Zij het wel alleen maar dat deed ik toch al.
Vanavond dus opnieuw een kort loopje! *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Secsytime schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 09:34:
Aangezien er nu over de Vaporflys gesproken wordt.

Nike heeft nu een discount voor "members" (code: SUMMER21) en hiermee kun je 30% korting krijgen op de Vaporflys!
Mooie actie idd!! Alleen "jammer" dat ze de prijs eerst van € 249 naar € 275 hebben gezet. Nog steeds een mooie korting, maar toch een beetje Media Markt praktijken :P

Overigens kun je de Alphaflys hier ook voor € 219 halen, alleen is US 9 al uitverkocht.

@Hartloper Thanks voor je bericht, al ben ik het niet helemaal met je stelling dat je ook als niet voorvoetlander profijt van deze schoen kunt hebben. De plaat die in de schoen is verwerkt is er juist ingezet om een voorvoetlander extra energie te geven. Als ik alleen al kijk naar de Zoom Fly's waar ik op heb gelopen dan worden haklanders gewoon afgestraft. De hak is zacht en drukt helemaal in, dus je wordt afgeremd in je snelheid, vervolgens ga je door naar je voorvoet en zat de plaat misschien wel iets doen, maar hij zal niet dezelfde energie teruggeven van iemand die puur op de voor- middenvoet binnekomt.

De link die je aanhaalt gaat over mannen die sub 2:24 op de hele marathon lopen, dan heb je het toch wel over een redelijk eliteveld. Sub 2:24 is 3.25'/km, 42km lang. Bij deze atleten is écht meetbaar wat zo'n schoen doet.
Wanneer je ongeveer 4 uur doet over een marathon. wat ook gewoon een knappe prestatie is, heeft de Vapor- of Alphafly gewoon minder invloed op je prestatie. De schoen zal misschien wel iets doen en iets aan extra energie geven, maar je haalt er niet het maximale uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Calitomnication op 21-05-2021 10:24 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Calitomnication schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:11:
[...]

Mooie actie idd!! Alleen "jammer" dat ze de prijs eerst van € 249 naar € 275 hebben gezet. Nog steeds een mooie korting, maar toch een beetje Media Markt praktijken :P
En ze claimen "korting op alles", maar ze sluiten toch een aantal schoenen uit.

Maar goed, ik wil nog steeds een Zoom Fly 4 als snelle trainer of wedstrijdschoen, maar die is er nog steeds niet. Vaporfly en Alphafly blijven gewoon erg duur en ik vind de Tempo Next maar een stel lompe klompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Ook een lekkere, zit even te kijken naar de stryd...

"Nu, stryd voor maar 169 euro + 6x10 euro voor de eerste 6 maanden membership. Totaal 229 euro!

Weet je zeker dat je geen membership hoeft? Kijk dan hier voor onze pod only opties!

Pod only: 229 euro"

Ja, lekker heur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

InZane schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:18:
[...]

En ze claimen "korting op alles", maar ze sluiten toch een aantal schoenen uit.

Maar goed, ik wil nog steeds een Zoom Fly 4 als snelle trainer of wedstrijdschoen, maar die is er nog steeds niet. Vaporfly en Alphafly blijven gewoon erg duur en ik vind de Tempo Next maar een stel lompe klompen.
Die wil ik ook hebben! Zal wel midden september ergens komen, net als de 3..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
m0ridin schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:24:
Ook een lekkere, zit even te kijken naar de stryd...

"Nu, stryd voor maar 169 euro + 6x10 euro voor de eerste 6 maanden membership. Totaal 229 euro!

Weet je zeker dat je geen membership hoeft? Kijk dan hier voor onze pod only opties!

Pod only: 229 euro"

Ja, lekker heur...
8)7

PS op marktplaats staat er nog 1tje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Chocovla schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:09:
[...]

Heb je hier een goed voorbeeld van qua beeld? Zie hordes looptechniek filmpjes voorbij komen op YouTube, maar ieder filmpje heeft weer een andere insteek. Een nudge richting een "zo heurt het" zou mooi zijn, kan ik daar morgenochtend mee aan de slag :)
Als je zoekt op pose running en Nicolas Romanov dan vindt je vast wel het een en ander. Wie weet kom je @kenneth nog tegen en het filmpje van zijn pose clinic van heeeeel lang terug bij Jacky Ledeboer (als ik me niet vergis)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@Tinusvolkel Tnx, had m gezien idd... maar ja. 175 2e hands (want daar zal t op neer gaan komen) en dan nog ophalen of laten verzenden of voor 225 toch maar nieuw. Zit net op die grens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:07
Altijd leuk om tempoblokken te lopen (was vandaag 2km snel met 1km rustig), maar met die wind van vandaag werd het echt wel een beetje een vechttraining. Het zit er wel weer op zo vlak voor het weekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbeckx
Hoe werkt hardlopen met windkracht 6? Ik ga het maar eens meemaken. Geen zin om over te slaan vandaag...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Limbeckx schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 17:08:
Hoe werkt hardlopen met windkracht 6? Ik ga het maar eens meemaken. Geen zin om over te slaan vandaag...
Hier vanmorgen al 32km gelopen en toen waaide het gelukkig nog niet zo hard :)
Maar gewoon een Stryd kopen en lopen op vermogen dan compenseert hij mooi de wind ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

influenza schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:47:
[...]

kun je een fotootje maken wat je precies hebt gedaan? En gaat het niet verder scheuren dan?
Nee, scheurt niet verder. Hooguit raak ik heel het driehoekje kwijt, maar dan mis ik volgens mij alsnog niets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VwdlSA7Dh4VrLj1sPrf9snJ8AI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EdMvIEaANCN7deIn1fSwbYpY.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Limbeckx
Tinusvolkel schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 17:31:
[...]

Hier vanmorgen al 32km gelopen en toen waaide het gelukkig nog niet zo hard :)
Maar gewoon een Stryd kopen en lopen op vermogen dan compenseert hij mooi de wind ;)
Net geen 32km gehaald :D maar viel alleszins mee. Bij dat ik gelopen heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Calitomnication schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:11:
[...]

Overigens kun je de Alphaflys hier ook voor € 219 halen, alleen is US 9 al uitverkocht.

@Hartloper Thanks voor je bericht, al ben ik het niet helemaal met je stelling dat je ook als niet voorvoetlander profijt van deze schoen kunt hebben. De plaat die in de schoen is verwerkt is er juist ingezet om een voorvoetlander extra energie te geven. Als ik alleen al kijk naar de Zoom Fly's waar ik op heb gelopen dan worden haklanders gewoon afgestraft. De hak is zacht en drukt helemaal in, dus je wordt afgeremd in je snelheid, vervolgens ga je door naar je voorvoet en zat de plaat misschien wel iets doen, maar hij zal niet dezelfde energie teruggeven van iemand die puur op de voor- middenvoet binnekomt.

De link die je aanhaalt gaat over mannen die sub 2:24 op de hele marathon lopen, dan heb je het toch wel over een redelijk eliteveld. Sub 2:24 is 3.25'/km, 42km lang. Bij deze atleten is écht meetbaar wat zo'n schoen doet.
Wanneer je ongeveer 4 uur doet over een marathon. wat ook gewoon een knappe prestatie is, heeft de Vapor- of Alphafly gewoon minder invloed op je prestatie. De schoen zal misschien wel iets doen en iets aan extra energie geven, maar je haalt er niet het maximale uit.
Er is genoeg anecdotisch bewijs dat Vaporlfys ook helpen bij tragere lopers. Dat zijn overwegend haklanders. Elite en subelite lopers zijn meestal mid- of voorvoetlanders, daar heb je gelijk in.
Ook tragere lopers hebben voordeel van de superieure demping van de schoen, en je zou kunnen argumenteren dat de lepelvorm van de carbonplaat net meer helpt bij haklanding. De schoenen zijn ook zeer licht, dat helpt evengoed tragere lopers, misschien zelfs meer want ze dragen de schoenen langer :) .

Het lukt me nu wel een link naar het New York Times artikel te plaatsen, waar men met behulp van Strava meer dan een miljoen (!) marathons kon analyseren.
Er blijkt ondubbelzinning uit dat tragere lopers evenveel voordeel hebben.

https://www.nytimes.com/i...rcent-shoe-estimates.html

[ Voor 0% gewijzigd door Hartloper op 22-05-2021 07:48 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
influenza schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:41:
[...]

Ik heb 2 paar adidas Adios (waarvan 1 bijna op is) en een paar Adidas Boston 9. De Adios zijn echt super schoenen en heel geschikt voor tempo werk. De Boston zit er een beetje tussenin en ben ik iets minder enthousiast over. Heeft niet het torsion systeem wat de Adios wel heeft en ook loopt de boost niet helemaal door tot onder je tenen.

De Liberate's vallen wel beetje in dezelfde categorie als de Adios zo na de eerste indruk. De Puma's zijn nog wel een stukje lichter.

En ja wat bedoel je onder kortere afstand? Ik loop op de Adios ook wel afstanden van 20 km.
Na jou positieve verhalen over de Adios heb ik deze besteld dankzij de code van @DannyBevers _/-\o_

M'n Boston 9 schoenen gingen gisteren alweer over de 600km, dus een extra schoen in de roulatie is dan niet verkeerd.
De Boston 9 gebruikte ik nu ook gewoon voor 30km+ loopjes maar volgens mij (als is google moet geloven) is daar de Adios meer geschikt voor.

Volgens mij moet je van Adidas eigenlijk de Solar glide schoenen hebben voor de langere afstanden maar die zijn nog wel een stuk zwaarder wat mij tegen staat. En aangezien ik het nu al op "race"schoenen loop verwacht ik geen problemen.

Jammer dan de adios adizero pro nooit leverbaar zijn....

En met kortere afstanden doelde ik eigenlijk meer op tempo schoenen, want een hm kan je ook nog heerlijk op tempo lopen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Tinusvolkel op 22-05-2021 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Zo een duurloop op de planning staan. Kan beter een zwembroek aantrekken als ik de vooruitzichten zo zie :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Hartloper schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 07:43:
[...]

Er is genoeg anecdotisch bewijs dat Vaporlfys ook helpen bij tragere lopers. Dat zijn overwegend haklanders. Elite en subelite lopers zijn meestal mid- of voorvoetlanders, daar heb je gelijk in.
Ook tragere lopers hebben voordeel van de superieure demping van de schoen, en je zou kunnen argumenteren dat de lepelvorm van de carbonplaat net meer helpt bij haklanding. De schoenen zijn ook zeer licht, dat helpt evengoed tragere lopers, misschien zelfs meer want ze dragen de schoenen langer :) .

Het lukt me nu wel een link naar het New York Times artikel te plaatsen, waar men met behulp van Strava meer dan een miljoen (!) marathons kon analyseren.
Er blijkt ondubbelzinning uit dat tragere lopers evenveel voordeel hebben.

https://www.nytimes.com/i...rcent-shoe-estimates.html
Kan ook een placebo effect zijn he, well never know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
InZane schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 08:32:
Zo een duurloop op de planning staan. Kan beter een zwembroek aantrekken als ik de vooruitzichten zo zie :/
Baal er ook van... al 2 weken het fietsen er door het weer niet ingepland gekregen, voor het lopen maakt het mij meestal niet heel veel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 16:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dit jaar ben ik lekker bezig geweest met Garmin coach proberen, best leuke stok achter de deur. Eerst met Greg en nu met Jeff, maar die opa begin ik onderhand wel wat zat te worden. En als ik het internet met geloven ben ik niet de enige. :D

Ik train om de 10 in een uur te lopen. Dat was vroeger geen probleem maar na wat fysieke teloorgang wilde ik dat weer verstandig opbouwen. Maar die mafklapper laat je rustig 20+ km lopen om te oefenen voor een 10. 8)7

Het is dan wel Run Walk Run dus niet aan één stuk is het idee (al ga je toch wel door als er niet specifiek een wandelinterval aangegeven wordt), maar toch.
Vandaag eerst wat opwarmen en interval oefeningen doen, daarna 18 keer een halve mijl rennen en daarna paar minuten wandelen, dan dit je dus alweer op 20.
Maandag mag ik dan alweer, na opwarmen gewoon 24 en een beetje rennen zonder specifieke instructies.
Records breken is leuk hoor, maar ik train voor 10 en met mijn tempo kost dit serieus tijd. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
Vind Amy wel fijn en Jeff Greg is ook fijn want die heeft veel tempo werk erin zitten. Lees dat over Greg Jeff ook wel eens op FB etc. Greg Jeff lijkt me meer een methode om de M uit te lopen met minimale kans op blessures omdat er heel veel langzame kilometers inzitten. Maar voor een HM/ 10k en korter lijkt me dat nutteloos. Bij hem loop je vaak een dubbele afstand dan de wedstrijd afstand....

[ Voor 4% gewijzigd door xray79 op 23-05-2021 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

xray79 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 15:22:
Vind Amy wel fijn en Jeff is ook fijn want die heeft veel tempo werk erin zitten. Lees dat over Greg ook wel eens op FB etc. Greg lijkt me meer een methode om de M uit te lopen met minimale kans op blessures omdat er heel veel langzame kilometers inzitten. Maar voor een HM/ 10k en korter lijkt me dat nutteloos. Bij hem loop je vaak een dubbele afstand dan de wedstrijd afstand....
Haal jij nu Jeff en Greg door elkaar? ;)
Ik vond Greg fijner maar vanwege minimaal vier trainingen per week heb ik hem nu niet gebruikt, ik vind drie mooi zat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Secsytime schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 08:40:
[...]

Kan ook een placebo effect zijn he, well never know.
Placebo-effect is onwaarschijnlijk.
Selectiebias is wel mogelijk. Dat betekent dat enkel mensen die zich in staat voelden tot een PR Vaporflys gekocht hebben. Maar ook niet heel waarschijnlijk.

Ik heb geen aandelen van Nike, ik probeer niet per se de Vaporflys heilig te verklaren.
Maar ik ken voldoende mensen met ervaring met de schoenen, en zoals gezegd heb ik zowat alle wetenschappelijke artikels over de Vaporflys gelezen (niet enkel de persartikelen), en ik blijf ervan overtuigd dat dit type schoenen (Adidas heeft nu ook een vergelijkbare schoen) prestatiebevorderend is voor alle types lopers, van 2:01 tot 4:00 lopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Hartloper schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:44:
[...]

Selectiebias is wel mogelijk. Dat betekent dat enkel mensen die zich in staat voelden tot een PR Vaporflys gekocht hebben. Maar ook niet heel waarschijnlijk.

Ik heb geen aandelen van Nike, ik probeer niet per se de Vaporflys heilig te verklaren.
Maar ik ken voldoende mensen met ervaring met de schoenen, en zoals gezegd heb ik zowat alle wetenschappelijke artikels over de Vaporflys gelezen (niet enkel de persartikelen), en ik blijf ervan overtuigd dat dit type schoenen (Adidas heeft nu ook een vergelijkbare schoen) prestatiebevorderend is voor alle types lopers, van 2:01 tot 4:00 lopers.
Vond ze zelf nogal tegenvallen.. en ik loop in die range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
[...]

Ik heb pas de craft ctm ultra carbon gekocht en zelfs ik merk al duidelijk verschil.
Mijn cadans is ongeveer 10% hoger en snelheid zeker 15 seconden per kilometer hoger.
Note: ik loop erg weinig dus totaal niet wetenschappelijk :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Een alternatief... .als het verantwoord is omdat je nog te zwaar bent....: raak ca 5 kg gewicht kwijt en je hebt vrijwel een gelijk effect....
Helaas alleen verantwoord als je dat gewicht echt teveel hebt... het doorschieten in het verlagen vam je gewicht vermijd dat, is geen goed idee.....

Als je dat weet vol te houden is het goedkoper dan telkens die vaporflys/craft ctm ultra carbon g kopen,....
Dat zou alsnog kunnen als je lichter bent geworden.... ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tinusvolkel
We beginnen hier net wielrenners te worden om veel in materiaal te investeren voor ´marginal gains´ ;)

Verder merk ik met de semi carbon Adizero Pro schoen nog niet heel veel verschil, maar wil de full carbon adios adizero pro wel is een keer proberen.

[ Voor 42% gewijzigd door Tinusvolkel op 22-05-2021 22:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Ik ben 5kg afgevallen en loop op carbon schoenen en heb dus dubbel effect ;) . De combinatie van een dikke zool (je krijgt effectief langere benen), een relatief laag gewicht, actieve demping/ rebound door de specifieke foams en een 'gedirigeerde' rolbeweging naar voren door de stijfheid van de plaat.

Ik moet trouwens nog wel m'n pr op de 5, 10 en marathon verbeteren om het overtuigend te maken. M'n halve marathon pr is tijdens een trainingsloop over 28km gesneuveld. Dat zegt wel iets. Mijn cadans gaat op dit soort schoenen juist wat omlaag. Maar och, ik loop ook nog fijn op echt minimale schoenen. Maar wel duidelijk langzamer. De enige schoenen die bij mij in het het onpopulaire hoekje zijn gekomen zijn wat voorheen reguliere (lichtgewicht) trainers waren. Die bewaar ik nu echt voor de herstelloopjes waarin ik niks van plan ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

[...]

En waarom zou een placebo effect niet mogelijk zijn. Perceived effort is niet altijd de experienced effort.

Lopen is niet alleen een fysiek iets, maar ook mentaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Nu online

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

Verschrikkelijk inderdaad. :-(

Zonder te willen zeggen dat dat hier het geval is geweest, is dit incident wel een reminder dat het mee moeten nemen van alle mandatory equipment (wachterdichte jas, -broek, drinkreserves, eten, survival blanket, etc.) geen onzin is. Zeker op hoogte is er weinig zo veranderlijk als het weer.

Top holdings: LONG PFE, AGN, ACCEL, NYT, RDSA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:07
Vanochtend is er andermaal een rustige duurloop letterlijk in het water gevallen. In de regen hardlopen vind ik echt geen probleem, maar één keer niet drijfnat en in een lekker zonnetje zie ik ook wel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
Gonadan schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 19:40:
[...]

Haal jij nu Jeff en Greg door elkaar? ;)
Ik vond Greg fijner maar vanwege minimaal vier trainingen per week heb ik hem nu niet gebruikt, ik vind drie mooi zat.
Idd haalde ik ze door elkaar vandaar dat Greg me een progressive run voorschotelde vanochtend. 1e stuk wind tegen maar was een uurtje op relaxed tempo 5.50min/km dan 10 min op HM tempo voor mij is dat momenteel 5.00 min/km en als toetje 5minuten op 4.30 toch weet 15km in de benen en droog gebleven! Amy kan wel 3keer dacht ik?
Open Outcry schreef op zondag 23 mei 2021 @ 10:35:
[...]

Verschrikkelijk inderdaad. :-(

Zonder te willen zeggen dat dat hier het geval is geweest, is dit incident wel een reminder dat het mee moeten nemen van alle mandatory equipment (wachterdichte jas, -broek, drinkreserves, eten, survival blanket, etc.) geen onzin is. Zeker op hoogte is er weinig zo veranderlijk als het weer.
Heel erg idd en ik ken de regels in China niet maar hier in Europa moeten zelfs de toplopers de verplichte kit bij zich hebben bij dit soort ultras. Lijkt me sterk dat als je dit bij je hebt, en er controle bij start is, er 20 doden vallen. Maar lastig om iets over te zeggen vanaf een luie stoel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:01
xray79 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 14:17:
[...]

Idd haalde ik ze door elkaar vandaar dat Greg me een progressive run voorschotelde vanochtend. 1e stuk wind tegen maar was een uurtje op relaxed tempo 5.50min/km dan 10 min op HM tempo voor mij is dat momenteel 5.00 min/km en als toetje 5minuten op 4.30 toch weet 15km in de benen en droog gebleven! Amy kan wel 3keer dacht ik?

[...]

Heel erg idd en ik ken de regels in China niet maar hier in Europa moeten zelfs de toplopers de verplichte kit bij zich hebben bij dit soort ultras. Lijkt me sterk dat als je dit bij je hebt, en er controle bij start is, er 20 doden vallen. Maar lastig om iets over te zeggen vanaf een luie stoel.
Inderdaad lastig om iets over te zeggen. Heb in Italie eens een skyrun tussen de 1800 en 3000m gedaan en daar waren ze zeer streng. Volle zon vanaf de start en geen regen in de voorspelling, maar wie niet de volledige “kit” mee had mocht omdraaien. En terecht natuurlijk. Bergen geven onvoorspelbaar weer en elke 1000m omhoog betekent sowieso zo’n 6 graden verschil, dus regen bij 10 graden in een daldorpje op 1000m betekent op 3000m sneeuwval bij -2 😬 ..

Maar hoe dan ook tragisch. Bij een 100km lopen per definitie geen beginners en echt onbezonnen mensen lijkt mij, dus moet heel heftig geweest zijn denk ik. Bij de overledenen was ook een elite-loper die deze 100k al drie keer op zijn naam had staan (en dus ongetwijfeld parcours en gebied goed kende). 😞

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 14:00
[...]

Moh, het verplichte lijstje is vaak het minimum wat de organisatie wil zien om risico's te beperken. Dat wil echt niet zeggen dat je daar in zeer slecht weer mee wegkomt. Wat ik begrijp van de omstandigheden is dat het zeer slecht was, dan is de volledige utmb slecht weer kit echt het minimale dat je nodig hebt (en dat is typisch het maximale dat geëist wordt).

De "kit" is niet heilig: zelf blijven nadenken is cruciaal: verdiep je in het weerbericht, reken jezelf niet rijk en hou rekening met stranden bij keuzes, evt escapes in je hoofd hebben helpt ook. Zo lang je kan blijven bewegen gaat het lang goed, maar zodra je stil staat... Benader het vooral als andere bergsporten. 9vd10 keer heb je het niet nodig, maar die ene keer kan het van levensbelang zijn. Je weet eigenlijk nooit exact of en wanneer het weer omslaat. Hoeveel zooi ik al niet kilometers omhoog en omlaag gesjouwd heb zonder dat het de rugzak uit kwam :+

* Roozzz stond vorige zomer nog met horizontale sneeuw/ijsregen en windkracht 7/8 op een bergflank (en top), terwijl het droog en 20 graden in het dal was toen we vertrokken. Met de utmb kit was dat niet heel leuk geweest, zeker niet als we stil zouden komen te staan...

Hoe dan ook: tragisch ongeluk ;(

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MaydayQ
  • Laatst online: 18-09 07:07
Vanmiddag een snelle 5 km in totaal 6,5 km gelopen en de 5 km in 00:24:39.0 volgens Polar.
Ben er wel blij mee , dat is voor mijn doen enorm snel. Eerlijk is eerlijk voelde ook enorm warm. 🥵

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Rond de middag was het nog goed te doen voor een tempoloopje merk dat het steeds makkelijker gaat, was een derde tijd op de 10km maar liep nog lang niet maximaal. Zat iig nog een eindsprintje in. Hartslag bleef op het eindsprinje na nog mooi laag dus de vo2max voor dit loopje was volgens runalyze 65 8)

Pff is wat daar in China…. ;(

[ Voor 5% gewijzigd door Tinusvolkel op 23-05-2021 18:57 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Valorian
Hier ook een behoorlijke vlotte 10k gedaan vandaag. Door de stad maar toch nog behoorlijk winderig. En met alle gebouwen en bijbehorende windtunnels kon ik ook niet echt zicht krijgen op waar ik nou wind mee en waar wind tegen zou gaan hebben. Al met al een 10k in net iets meer dan 42min. Niet ontevreden. Al is het nog niet waar ik een tijdje terug was qua conditie en snelheid, gaat wel weer de goede kant op. Merk dat sinds corona mijn grootste gevaar is dat is de motivatie niet meer opbreng zo zonder evenementen, wedstrijden, etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op zondag 23 mei 2021 @ 14:42:
[...]

Moh, het verplichte lijstje is vaak het minimum wat de organisatie wil zien om risico's te beperken. Dat wil echt niet zeggen dat je daar in zeer slecht weer mee wegkomt. Wat ik begrijp van de omstandigheden is dat het zeer slecht was, dan is de volledige utmb slecht weer kit echt het minimale dat je nodig hebt (en dat is typisch het maximale dat geëist wordt).

De "kit" is niet heilig: zelf blijven nadenken is cruciaal: verdiep je in het weerbericht, reken jezelf niet rijk en hou rekening met stranden bij keuzes, evt escapes in je hoofd hebben helpt ook. Zo lang je kan blijven bewegen gaat het lang goed, maar zodra je stil staat... Benader het vooral als andere bergsporten. 9vd10 keer heb je het niet nodig, maar die ene keer kan het van levensbelang zijn. Je weet eigenlijk nooit exact of en wanneer het weer omslaat. Hoeveel zooi ik al niet kilometers omhoog en omlaag gesjouwd heb zonder dat het de rugzak uit kwam :+

* Roozzz stond vorige zomer nog met horizontale sneeuw/ijsregen en windkracht 7/8 op een bergflank (en top), terwijl het droog en 20 graden in het dal was toen we vertrokken. Met de utmb kit was dat niet heel leuk geweest, zeker niet als we stil zouden komen te staan...

Hoe dan ook: tragisch ongeluk ;(
misschien ook wel inherent aan wedstrijden: de extreme grenzen opzoeken (en ik heb altijd wat twijfels bij Chinees organisatietalent. Ze lijken niet zo veel moeite te hebben met fouten uitsluiten).

Maar goed, onder de aanname dat velen aan onderkoeling leden: dat is echt nare shit, vooral als je onverhoopt alleen bent. Symptonen helpen ook niet bepaald meer mee want je hele zin voor zelfbehoud loopt samen met je lichaamstemperatuur weg :/

En de laatste voorbereidingen: toch maar een regenbroek gekocht. Normaal kan ik wel wat verdragen, maar gezien ik stukken grotendeel solo in het midden van de nacht doe ga ik minder risico nemen. De route ook wat geoptimaliseerd: veerpontje uit de route gemikt en een 6K omweg erbij resulterend in een hele boel tijdsdruk die weg is. Gisteren ook met 'mijn' roparunteam de alternatieve roparun gedaan als fietser/navigator: 100K bij elkaar gepeddeld met 80K in slakkentempo op nuchtere maag (1koffie en een litertje water) in uitzonderlijk crappy rukweer. Erg tevreden dat ik eigenlijk alleen maar wat honger had en ik gewoon wat door kan buffelen.
Vandaag aan het spelen geweest ook met het vest zelf: er past een liter diepvrieszak in met mij trailmix (winegums, nog wat andere gelatinemeuk, gedroogd fruit, enz.). In de rugkant plek voor 2 blikjes bier (0,0 raedler en wat minder non-alcohol voor als een intese mentale oppepper nodig is :) ), 2 liter camelbag, 2 softflasks van 0,5L voorin, poles vooraan het vest dwars onder mijn buik, 2 hoofdlampen linksachterin (1 met accu/led, nog een cheape petzl op batterijen, de petzl is backup en om in de hand te houden ibj dalen zodat ik dieptezicht blijf houden). Regenjas erin natuurlijk en een regenbroek en dan nog een EHBOset (spaceblanket, wat compressieverband en die ongein). Rechtervak een 8tal zakjes knijpfruit en 4 zakjes sportgel (mulebar, sooft knijpfruit met wat extra mineralen erin).
En in linkerbinnenzak een powerbank, laadkabel voor garmin en telefoon, bluetooth oortjes en lader ervoor, handheld garmin gps als backup en wat batterijen, aspirine, vaseline en ors.
Wonder boven wonder zit alles nog vrij ok :P

Meteen ook de tas vullen voor op het 90K punt waar ik mijn vriendin tegen ga komen: refills voor alles, droge kleren en reserveschoenen, stapel batterijen voor alles en meer van die ongein.

[ Voor 34% gewijzigd door polthemol op 23-05-2021 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 21:20

Fisico

by Fabian

Vandaag een rondje gedaan na de vaccinatie van gisteren en geleerd dat lopen net iets minder lekker gaat wanneer ik mijn arm niet helemaal lekker kan gebruiken. Hopelijk is de stijve arm snel voorbij en kan ik weer probleemloos de rondjes doen. Want ik kreeg net weer een beetje de smaak te pakken. Wel de derde keer 10km op rij, dus het gaat de goede kant weer op.
Tinusvolkel schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:23:
We beginnen hier net wielrenners te worden om veel in materiaal te investeren voor ´marginal gains´ ;)

Verder merk ik met de semi carbon Adizero Pro schoen nog niet heel veel verschil, maar wil de full carbon adios adizero pro wel is een keer proberen.
Ja het begint er echt op te lijken met die vermogensmeters en carbon schoenen en het zoeken naar grammen. Wielrenners zijn natuurlijk helemaal maf met de bedragen die ze uitgeven voor een fiets zonder kleur omdat hij dan 200 gram lichter is.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Dus geen last van het vaccin, heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Hartloper schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:14:
Dus geen last van het vaccin, heel goed.
Nee behalve een gebroken nacht doordat ik niet op die arm kan liggen heb ik geen echte klachten. Kan ook niet zeggen dat mijn hardlopen slechter ging. Hooguit dus wat minder soepel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
Fisico schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:58:
Vandaag een rondje gedaan na de vaccinatie van gisteren en geleerd dat lopen net iets minder lekker gaat wanneer ik mijn arm niet helemaal lekker kan gebruiken. Hopelijk is de stijve arm snel voorbij en kan ik weer probleemloos de rondjes doen. Want ik kreeg net weer een beetje de smaak te pakken. Wel de derde keer 10km op rij, dus het gaat de goede kant weer op.

[...]

Ja het begint er echt op te lijken met die vermogensmeters en carbon schoenen en het zoeken naar grammen. Wielrenners zijn natuurlijk helemaal maf met de bedragen die ze uitgeven voor een fiets zonder kleur omdat hij dan 200 gram lichter is.
Je hebt geluk dat Factor niet heel bekend is onder de hardlopers ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hartloper
Vandaag voorlopig mijn laatste coronaproof wedstrijd gelopen met Kortrijk loopt.
De zoon, de dochter en 2 vrienden van de zoon waren ook mee. Allemaal met mondmasker in de auto uiteraard.
De jongeren liepen de 4,6 km, ikzelf de 11,5 km.
Het parcours was vrij eenvoudig, al was de tweede km in een karrenspoor zeker niet van de poes. Verder veel langs het water gelopen, paar bruggen en hier en daar fikse tegenwind.
Gelukkig was het droog, het was vandaag de beste dag van het weekend zonder twijfel.
Klein akkefietje bij het lopen door het karrespoor, ik riep een paar oudere lopers om me voorbij te laten en 1 van hen misstapte zich en viel. Ik zei sorry, zag dat hij kon verderlopen en liep door.
Het is een algemeen principe in wedstrijden lopen dat tragere lopers rechts houden, dat had hij niet gedaan. Waarschijnlijk vonden ze het leuker om naast elkaar te lopen dan achter elkaar.

Uiteindelijk liep ik gemiddeld 4:09 min/km, wat voor een 47-jarige knakker volgens mij niet slecht is.
Twee jaar geleden liep ik nog 10 km in 39:59, dus aan 4:00/km. Of ik dat nu nog zou kunnen weet ik niet, ik heb er mijn twijfels over. Twee jaar geleden was het met de Vaporfly 4%, nu met de Vaporfly Next %.

Ik ben blij dat ik niet de korte afstand gedaan heb, een 5k voluit gelopen is echt zwaar afzien. En ik loop elke wedstrijd 100%, het zit niet in mij om niet alles te geven. To give anything less than your best is to sacrifice the gift , om het met Steve Prefontaine te zeggen. Dus hoe langer de wedstrijd, hoe minder hard het tempo wordt.

Jammer genoeg is het nu even gedaan met wedstrijden, de McBride run, een gekende halve marathon, en de Nacht van Vlaanderen (keuze 5k,10k, HM en M) worden geannuleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
Fisico schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:20:
[...]

Nee behalve een gebroken nacht doordat ik niet op die arm kan liggen heb ik geen echte klachten. Kan ook niet zeggen dat mijn hardlopen slechter ging. Hooguit dus wat minder soepel.
Die fout heb ik ook gemaakt bij mijn eerste prik. Mijn tweede prik heb ik laten zetten in de arm waarop ik niet slaap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Hartloper schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:45:
[...]

Die fout heb ik ook gemaakt bij mijn eerste prik. Mijn tweede prik heb ik laten zetten in de arm waarop ik niet slaap.
Dat wilde ik ook, maar dat dame was onverbiddelijk. Ik ben links dus er werd rechts geprikt. Ach ik heb ooit reisvaccinatie links en rechts gehad in een sessie dus het kan altijd erger. Morgen loop ik vast weer soepel rond en dan op naar de tweede prik over vijf weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het aantal keer hangt ook af van welk doel je kiest. Zo zijn doelen op basis van het lopen van een afstand bij Greg drie trainingen per week, maar wil je de afstand in een bepaalde tijd wordt het vier trainingen (of was het vijf?).

Dat vind ik ook het nadeel met veel van die andere trainingsplannen. Dan staat er drie trainingen, maar dan zijn het er eigenlijk vier. Drie keer lopen en een training waarin je zelf moet bedenken wat je doet of overslaan als je geen zin hebt of zo? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Ik kan bijna gaan kwartetten :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8sqgGr37kD3cia329fxuy2lqvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AeIsxZxTitj7DaI9OvSA4zuk.jpg?f=fotoalbum_large

Ben wel een beetje van de saaie kleuren….
Maar het tempo moet eruit springen, niet de schoenen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 14:00
Tinusvolkel schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:27:
Ik kan bijna gaan kwartetten :)

[Afbeelding]

Ben wel een beetje van de saaie kleuren….
Maar het tempo moet eruit springen, niet de schoenen :p
Mooie verzameling hoor. De Adios, Adizero Pro en Adizero Boston? Vind ik die laatste het leukst, maar ik hou dan ook wel van een kleurtje :)

Hoe verhouden deze zich nu tot elkaar? Waar zitten hem de verschillen? De line-up van Adidas is mij nogal onduidelijk :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Roozzz schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:34:
[...]

Mooie verzameling hoor. De Adios, Adizero Pro en Adizero Boston? Vind ik die laatste het leukst, maar ik hou dan ook wel van een kleurtje :)

Hoe verhouden deze zich nu tot elkaar? Waar zitten hem de verschillen? De line-up van Adidas is mij nogal onduidelijk :P
Adios nog niks op gelopen maar zou meer voor langere afstanden zijn als ik het goed begrepen heb. Maar dit deed ik nu nog gewoon met de Boston 9 die daardoor alweer over de 600km zat . De pro gebruik ik meer voor de tempo loopjes ivm de Carbon staven die erin zitten (waar ik overigens niet veel van merk :) ) maar op deze schoen ben ik wat zuiniger aangezien ik niet weet hoe lang ze mee gaan.

De indeling is voor mij ook niet helemaal duidelijk maar ik hou iig voor mijzelf het volgende aan :)
Boston 9 voor intervals
Adios 5 voor duurloopjes
Pro voor tempo loopjes
Daar buiten maak ik nog wel wat schoenen op voor rustige loopjes.

Maar ik merk persoonlijk niet heel veel verschil tussen de 9 en de pro, laatst dus op de 9 “per ongeluk” een snelle hm gelopen aangezien de intervals wel lekker gingen.
@Valorian ik zou het persoonlijk niet weten maar er zijn hier dacht ik wel meer Adidas lopers hier.

[ Voor 15% gewijzigd door Tinusvolkel op 24-05-2021 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Tinusvolkel schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:51:
[...]

Adios nog niks op gelopen maar zou meer voor langere afstanden zijn als ik het goed begrepen heb. Maar dit deed ik nu nog gewoon met de Boston 9 die daardoor alweer over de 600km zat . De pro gebruik ik meer voor de tempo loopjes ivm de Carbon staven die erin zitten (waar ik overigens niet veel van merk :) ) maar op deze schoen ben ik wat zuiniger aangezien ik niet weet hoe lang ze mee gaan.

De indeling is voor mij ook niet helemaal duidelijk maar ik hou iig voor mijzelf het volgende aan :)
Boston 9 voor intervals
Adios 5 voor duurloopjes
Pro voor tempo loopjes
Daar buiten maak ik nog wel wat schoenen op voor rustige loopjes.
Heeft adidas ook wat meer “trainingsschoenen” met carbon of nylonplaat erin? Een beetje de adidas-equivalent van de Nike Fly Zoom zeg maar?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xray79
Gonadan schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:46:
[...]

Het aantal keer hangt ook af van welk doel je kiest. Zo zijn doelen op basis van het lopen van een afstand bij Greg drie trainingen per week, maar wil je de afstand in een bepaalde tijd wordt het vier trainingen (of was het vijf?).

Dat vind ik ook het nadeel met veel van die andere trainingsplannen. Dan staat er drie trainingen, maar dan zijn het er eigenlijk vier. Drie keer lopen en een training waarin je zelf moet bedenken wat je doet of overslaan als je geen zin hebt of zo? :?
klopt dat dit dan anders kan worden. Maar als ik een loopje oversla is dat vaak een rustig loopje. En in het gewone Marathonschema van Garmin wat via https://www.fullpotential.co.uk/ loopt meen ik gelezen te hebben dat je beter een herstel training of rustige training kan overslaan of gaan fietsen/zwemmen etc. De tempo's en intervallen is waar het om gaat als ik het goed heb onthouden.

Wat een pokkenweer vanochtend zeg Ome Greg had een (loop) rustdag gepland na de training van gisteren dus maar even naar Basic Fit gegaan, zo fijn dat die weer open zijn!
Kom ik thuis vraagt mijn dochter wanneer we gaan mountainbiken..... Hmmm ja dat had ik beloofd paar dagen terug maar eigenlijk als het weer ok zou zijn. Nou pap kan makkelijk gewoon een regenjasje aan _/-\o_ Dan kan je geen nee zeggen natuurlijk dus een goede 16km met dochterlief gefietst O+

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Arjan90
  • Laatst online: 10:15
Heerlijk begin van de week, lekker die vrije dagen :+ Ik "moest" mijn maandelijks HM nog, dus die heb ik gelopen. Maar het was vooral een heerlijk begin omdat het zo lekker soepel ging op een vlot tempo, een uitstekende "vorm van de dag" zullen we maar zeggen. Wel wat regen gehad maar het had veel erger gekund. De HM's van de afgelopen maanden zag er als volgt uit:
MaandTempoGemiddelde HS (% HSmax)
Januari5:33 min/km160 bpm (78%)
Februari5:27 min/km161 bpm (79%)
Maart5:48 min/km165 bpm (80%)
April5:22 min/km165 bpm (80%)
Mei5:30 min/km151 bpm (74%) *O*

Al met al is alles natuurlijk afhankelijk van de vorm van de dag én meetfouten van de OHR. Maar het voelde ook echt als de lichtste halve marathon tot nu toe qua belasting. Mogelijk zijn de andere loopjes door o.a. een cadanslock hier en daar iets hoger uitgevallen (april zal wel kloppen, dat was een zwaar loopje), maar desondanks was het altijd zwaarder dan dit loopje.

Heerlijk gevoel dat ik én lekker heb gelopen én dat het gevoel lijkt te kloppen met de data én dat dit dus ook echt betekent dat mijn lange afstanden eindelijk meer in verhouding komen te staan tot mijn korte afstanden qua hartslag en tempo. Mooie basis om weer op verder te gaan bouwen met de trainingen en hogere tempo's lopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Arjan90 op 24-05-2021 15:11 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

xray79 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:24:
[...]

klopt dat dit dan anders kan worden. Maar als ik een loopje oversla is dat vaak een rustig loopje. En in het gewone Marathonschema van Garmin wat via https://www.fullpotential.co.uk/ loopt meen ik gelezen te hebben dat je beter een herstel training of rustige training kan overslaan of gaan fietsen/zwemmen etc. De tempo's en intervallen is waar het om gaat als ik het goed heb onthouden.

Wat een pokkenweer vanochtend zeg Ome Greg had een (loop) rustdag gepland na de training van gisteren dus maar even naar Basic Fit gegaan, zo fijn dat die weer open zijn!
Kom ik thuis vraagt mijn dochter wanneer we gaan mountainbiken..... Hmmm ja dat had ik beloofd paar dagen terug maar eigenlijk als het weer ok zou zijn. Nou pap kan makkelijk gewoon een regenjasje aan _/-\o_ Dan kan je geen nee zeggen natuurlijk dus een goede 16km met dochterlief gefietst O+
Haha lekker zeg. Ik heb braaf naar opa Jeff geluisterd dus mocht 25 km hobbelen. Dat heb ik nog nooit gedaan dus was al uitdagend maar ging eigenlijk best lekker. Tot ergens ik m'n muziek uit moest zetten omdat m'n accu wel erg hard ging en ik een bak regen op m'n dak kreeg waar je u tegen zegt. Je kunt in de kleur van m'n route precies zien op welk punt de omslag was. Met zompige schoenen ging het allemaal een stuk moeizamer.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:59
Ik vond het erg benauwd vandaag, jullie ook?
Ik was wel brak nog van het weekend :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InZane
Stefangrp schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:40:
Ik vond het erg benauwd vandaag, jullie ook?
Ik was wel brak nog van het weekend :)
Ik vond het prima vanochtend. Ruim 20km gelopen in goed gezelschap. Zou eigenlijk ca 16km moeten zijn, maar we hebben ergens een foutje gemaakt onderweg :D

Tempo lag rond de 5.30 en m'n hartslag bleef gedurende de loop netjes stabiel laag. Ook geen last gehad van de duurloop van zaterdag en de intervaltraining van gisteren.

Denk dat de blessure nu wel achter me ligt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:15
Tinusvolkel schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:51:
[...]
Boston 9 voor intervals
Adios 5 voor duurloopjes
Pro voor tempo loopjes
Het verbaast me dat je aangeeft dat je de Boston's gebruikt voor intervallen. Zelf heb ik sinds enige tijd twee paar van Adidas in de roulatie: Boston 8 + SL20.

De Boston 8 gebruik ik als duurloopschoen en de SL20 voor m'n threshold run's/ tempoblokken. Voor m'n intervallen gebruik ik nu een paar racing schoenen: Nike Zoom Streak 7.

Ik zie niet direct een probleem om de Boston's te gebruiken voor m'n threshold run's, of de SL20's voor m'n lange intervallen. Maar voor zowel korte als lange intervallen vind ik de Boston's echt ongeschikt. Daar vind ik ze te zwaar en te log voor.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Ik wilde vandaag eigenlijk de Montferlandse bossen weer eens onveilig maken, maar omdat we bij vrienden langsgingen in Zutphen en na wat intekenwerk bleek dat dat ongeveer 50km was heb ik de plannen omgegooid. Afgelopen week had ik nog mijn reguliere 80+ km gelopen met zaterdagavond nog een 23km, dus niet de ideale voorbereiding. Verder was de wind grotendeels van opzij en was er genoeg regen voorspeld, maar van een regen smelt je niet, dat geeft juiste goede koeling.
Endorphin pro's ondergebonden, 2 liter perpetuem, 2 150ml softflasks aangelengde gel, extra ondershirtje om de regen op te vangen (verder kort-kort) en gaan maar. Het begon licht druppelend, maar rond Otterlo was het inmiddels toch wel vol aan het regenen. Gelukkig ietwat bescherming van het bos, maar het begon pas droog te worden na de oversteek van de A50 bij Woeste hoeve. Daar zit je ongeveer op 75 meter (het voelde daarvoor ook een hele tijd als vals plat). Richting Loenen ging het redelijk heuvelaf. Ergens in het akkerland tussen Eerbeek en Zutphen bereikte ik de 42.2km, in 3 uur 3 minuten en een beetje. Even 100 meter gewandeld, sanitaire stop, gel naar binnen en daarna in een wat rustiger tempo door. Beste was er ook wel af. Ik had niet op het tempo gelet (en dwmap toont alleen het kruimelpad, verstreken tijd en afstand), maar het was dus best rap. Na precies 50km was ik bij de brug over de Ijssel en na 54km op mijn bestemming, net niet binnen de 4 verstreken uren. Al met al viel het niet mee, maar ook niet tegen. En het was leuk weer eens van A naar B te lopen.

Omdat het gebeurd is
https://www.strava.com/activities/5350780798

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Rudedadude schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 18:04:
[...]

Nee, scheurt niet verder. Hooguit raak ik heel het driehoekje kwijt, maar dan mis ik volgens mij alsnog niets:
[Afbeelding]
Top tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 16:58

EgoPro

Time is an illusion.

Yeay kreeg net mail van de singelloop Enschede dat de inschrijvingen open waren, meteen ingeschreven. Vorig jaar was erg leuk.

https://www.singelloop-enschede.nl/deelnemen/

[ Voor 31% gewijzigd door EgoPro op 24-05-2021 22:56 ]

Pagina: 1 ... 122 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.