Nog eens een raceverslag.
Vanmorgen de 14 km Dwars door Brugge gelopen, coronaproof editie.
Starten in een bepaald tijdslot, mondmasker voor de start en na de aankomst, geen bevoorrading etc.
Deze keer was m'n zoon niet mee en liep ik alleen. Mijn persoonlijke doel: de 14 km onder het uur lopen. In theorie moest het lukken, dat is mijn halvemarathontempo van in 2019.
Zoals gewoonlijk iets te gezwind vertrokken, nadien wel kms aan een goed tempo rond de 4:13/km. Halverwege kwam ik door in iets meer dan 29 minuten, dus het leek erop dat het ging lukken.
Het was veel draaien en keren in de soms smalle straatjes in de Brugse binnenstad, allemaal bekleed met kleine kasseitjes. Hier en daar waren er lange stukken op een grindpad naast het water.
Er waren op deze grindpaden ook wandelaars en joggers, maar gelukkig waren de paden breed genoeg om vlot te passeren.
De 10de km liep ik express iets trager om wat te recupereren. Ik kon achter niemand schuilen want niemand was zo gek om aan mijn tempo te lopen, dus het was eigenlijk een soort solo time trial.
Dat is lopen eigenlijk altijd wel een beetje, maar gewoonlijk probeer ik tijdens wedstrijden in een groepje te lopen of met minstens 1 andere loper, maar dat ging nu niet.
Vanaf km 11 liep ik weer op het juiste tempo, en de laatste km kon ik nog goed versnellen, het was gelukkig asfalt.
Aan de finish zie ik op mijn GPS-horloge 13,85 km staan, terwijl ik echt voor mezelf de uitdaging had gesteld 14 km in een uur te hardlopen. Dus wat doet een loopgek, die loopt na de finish nog 150m.

Zo beëindigde ik 14 km in exact 59 minuten.
Het was de eerste wedstrijd waarin ik m'n Nike Alphaflys probeerde, en ze hebben niet teleurgesteld. Al is het wel duidelijk dat ze best tot hun recht komen op asfalt, en niet op grindpaadjes of kasseien. Ze hebben een duidelijk betere tractie op gladde oppervlakken dan de Vaporfly 4%, en zijn ook stabieler in scherpe bochten. Bij de 4% is er zo weinig zijdelings steun, dat je bij scherpe bochten soms het gevoel hebt dat je voeten naast de schoen gaan glijden.