Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19-09 20:00
Zit nu op 455km dit jaar. Dus die 100km per maand gaat vooralsnog goed (tot ik meer ga fietsen).

Vandaag nieuwe schoenen binnen. De Saucony Kinvara 12 in het kekke Sunset Fade kleurtje. Alleen even kort op gewandeld binnen. Pasvorm voelt goed. Het rennen zal het echt uitwijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 20:39
InZane schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:21:
[...]

Tja, ik heb er schijt aan hoor. Genoeg mensen op mijn Strava die veel harder of verder lopen dan ik. Ik ben al 42 en pas laat begonnen met lopen, dus ambities om een toploper te worden heb ik niet.
Zelfde geldt voor mij strava is leuk voor het sociale aspect. Volg een trainingsplan van Garmin en houd me daar netjes aan.
Op Facebook zie je ook wel eens mensen vragen stellen hoe ze de rust pauzes in trainings loopjes uit kunnen zetten omdat hun gemiddelde anders te laag is :F die lopen echte alleen voor de kudos lijkt het wel.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:02

Rudedadude

Maybe we were born to run

Met mijn loopje van vanavond net boven de 1500km gekomen dit jaar. So far so good. Gelopen op net nieuw binnengekomen schoenen, de Puma Deviate (ja, die van die Strava challenge). Soort duurloopschoen met een carbonplaat erin. Wat te zwaar voor een wedstrijdachoen, maar lekker stabiel en ze lopen prettig (voelt natuurlijker aan de de Saucony Speeds). Alleen die hiel is een dingetje. Ik heb er al de schaar in gezet voor ik er een meter op had gelopen, maar nu liepen ze in een keer prettig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLSdsNAbno02x7RqJQpOKd3RgIg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MbnV6XJlWjbmsFQPRc2O6gCQ.jpg?f=user_large

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FEIJ_87
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-08-2024
Ik sta nu op 885 km, wat al meer is dan vorig jaar, al is dat niet helemaal eerlijk omdat ik het toen pas in mei het hardlopen heb opgepikt en rustig opgebouwd met nog wat terugslagen nadien.

Volgens runalyze kom ik met m'n huidige km's uit op 2500 aan het eind van het jaar, maar dat zal in de praktijk wel iets minder worden. Maar ruim boven de geplande 1800 km ga ik wel uitkomen.

Begint nu wel lekker te lopen, zit nu in week 7 van m'n marathonschema en het gaat steeds makkelijker allemaal.

Wel erg irritant dat ik nu al 2x een niet echt goed werkend horloge heb gehad en dus m'n data (enkel de hartslag) niet meer klopt. Aan de andere kant leer je daar dan wel weer van om gewoon een beetje op gevoel te lopen, dat is dan ook wel weer handig.

Over een week of 3 wil ik denk ik eens een HM maximaal lopen, om te kijken of m'n doelen een beetje realistisch zijn (heb op een 5km op tempo na nog helemaal geen idee wat ik echt waard ben momenteel) :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:29
Niemand die onze eigen @chris noemt als het over kilometervreters gaat?!

Heeft het sinds z'n marathon van 25 april rustigaan gedaan, dus dit jaar nog maar 2.268km. Had hij dat niet gedaan, dan had hij gewoon al de 2.500km-grens geslecht... :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hier ook even gelopen, 6km op een nieuw paar Asics Kayano 27 met een mooi blauw kleurtje.

In het begin was de demping best wel wennen, want ik kwam van 14 jaar oude GT-1120's. :X
Ik had vorige week net zo goed op klompen kunnen lopen...

De laatste 2 km ging heerlijk; resp. 5.05/km en 4.42/km.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
elastiek schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:13:

Heeft het sinds z'n marathon van 25 april rustigaan gedaan, dus dit jaar nog maar 2.268km. Had hij dat niet gedaan, dan had hij gewoon al de 2.500km-grens geslecht... :-)
Ik heb sinds vorige week even m'n activiteiten op privé gezet, sta nu op 2345km. Ben inmiddels al weer redelijk belastbaar, gisteren 19km gelopen en dat voelde al weer goed. Ik ga eens kijken of ik komend weekend een 30-er kan lopen.

Vanaf zondag moet ik 5-10 dagen in quarantaine (ben nu in NL en ga weer terug naar DE). Dat betekent dus lekker kilometers maken op de loopband #zinin -O- .

Ik dacht dat ik voor de afwisseling eens wat segmentjes kon gaan pakken op Strava (doe ik serieus nooit), maar ze staan hier bij m'n ouders allemaal op < 3:00/km. Dus dat ga ik toch maar niet doen. Ik wou gisteren trouwens ook een stuk van de Huttenkloasloop doen net als @Poekie, maar eenmaal daar in de buurt aangekomen zat ik toch al op bijna 10km dus snel weer omgedraaid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:45

polthemol

Moderator General Chat
elastiek schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:13:

@chris mag niet meer mee doen in distance-bragging :P

Hier nog een 70K te gaan tot ik aan de 1000 zit. Helaas een tweetal weekjes zitten tobben met wat kleine blessures aan kuit en scheen die maar niet weg wilden gaan. Bij een weekend met veel K's (run van 35 en run van 50) me ergens lichtjes verstapt. In de dagen erna groeide dat uit tot kramp in de kuit bij gewoon wandelen. Wat extra rust heeft gelukkig geholpen.

Met pinksteren nu een virtual event met roparun team waar i kals fietser mee ga: 24 uur lang in estafette rondjes van 2K rennen, al ben ik aan het overwegen om er wat uitdaging in te steken en solo voor 100mijl te mikken met die 24 uur (2K rennen per uur grofweg, op een route die zo plat is als een pannenkoek is no fun, buiten het slaapding kun je dat een week vol houden). Nog even overleggen met het team natuurlijk, maar ik ben toch lichtjes erop gebrand om voor juni 100mijl te halen.

Net per post nog een hardloopboek ontvangen: 'I hate running and you can too' van Brendan Leonard. Toon is niet zo serieus, beetje wcboekje wat een fijne glimlach oplevert en misschien nog een goede motivator voor mensen die goede motivators zoeken :P

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Totrail
Direct na het thuiswerken een tempoduurloop gedaan. Na 2km warm lopen 3 blokjes van 3km die steeds iets harder gingen. De laatste rond de 4:22min/km. Een pittige run dus, mijn benen zijn nu wel wat zwaar. Toch weer 13km gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaydayQ
  • Laatst online: 13:05
Vandaag had Polar 10 min z2 25 min z3 bedacht.
Leuk stukje voor in de avond tussen de buien door hier.
Ruim 7 km in net geen 5:00 min/km gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 18:01
Even een vraagje hier. Vanmorgen ben ik bij de podotherapeut geweest en hij adviseert me om zooltjes te nemen doordat m'n houding nogal verkloot is. Heeft er iemand ervaring mee hoe lang dat die dingen daadwerkelijk meegaan?

Die zooltjes heb ik nodig vanwege klachten tijdens het hardlopen op wedstrijdtempo. Na m'n hardloopronde van afgelopen zondag had ik een bloedblaar ontwikkeld en tintelende tenen. Tijdens het hardlopen op een rustiger tempo heb ik minder klachten, waarschijnlijk doordat ik beter op m'n techniek blijf letten. Op een gegeven moment krijg ik dan ook wel wat last van tintelende tenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FEIJ_87
Gister tijdens een rondje deze podcast geluisterd:

Ice Cast Jac Orie

Over het hoe, wat waar en waarom van intervallen en in welke varianten/intensiteiten.
Misschien voor de meesten hier redelijk bekend, maar ik vond het wel verhelderend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:20
Insert12 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:29:
Even een vraagje hier. Vanmorgen ben ik bij de podotherapeut geweest en hij adviseert me om zooltjes te nemen doordat m'n houding nogal verkloot is. Heeft er iemand ervaring mee hoe lang dat die dingen daadwerkelijk meegaan?

Die zooltjes heb ik nodig vanwege klachten tijdens het hardlopen op wedstrijdtempo. Na m'n hardloopronde van afgelopen zondag had ik een bloedblaar ontwikkeld en tintelende tenen. Tijdens het hardlopen op een rustiger tempo heb ik minder klachten, waarschijnlijk doordat ik beter op m'n techniek blijf letten. Op een gegeven moment krijg ik dan ook wel wat last van tintelende tenen.
hangt wat van het materiaal af, maar reken anderhalf tot 2j.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:16

Hier had ik ze al een jaar of 5 voor het voetballen en loop nu ruim 2 jaar hard. (ruim 5000km)
Ik draag ze de laatse 3 jaar ook in mijn normale schoenen.

Maar ik moet ze een keer gaan vervangen maar lopen verder nog prima.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Auw 😅 het lijkt langzaamaan wat beter te gaan, dus eens per week loop ik stukjes op een zachte ondergrond. Rechts voel ik bijna niets, links put snel uit en gaat op een vervelende manier pijn doen als ik wat langer loop. De achillespees is er gewoon nog niet helemaal klaar voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntsC_HGsecc1nbGpkZKUC418hJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jFoHwixrQvWXDc8oykvAHH8K.jpg?f=fotoalbum_large

Ook heel vreemd om te merken dat je hartslag ineens >170 is na 400 meter @4:15/km.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Cloclo100 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:31:
[...]

hangt wat van het materiaal af, maar reken anderhalf tot 2j.
Tinusvolkel schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:54:
[...]

Hier had ik ze al een jaar of 5 voor het voetballen en loop nu ruim 2 jaar hard. (ruim 5000km)
Ik draag ze de laatse 3 jaar ook in mijn normale schoenen.

Maar ik moet ze een keer gaan vervangen maar lopen verder nog prima.
Goed om jullie ervaringen te horen, bedankt! :)

Ik loop een beetje tegen de kosten aan, de zooltjes kosten initieel 250 euro per paar en bij latere vervanging 190 euro per paar. Daarmee lopen de kosten voor het hardlopen nogal op. Aan de andere kant is het ook wel weer prettig dat m'n houding en dan goed is en dus de kans op blessures weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
Insert12 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:41:
[...]

[...]

Ik loop een beetje tegen de kosten aan, de zooltjes kosten initieel 250 euro per paar en bij latere vervanging 190 euro per paar. Daarmee lopen de kosten voor het hardlopen nogal op. Aan de andere kant is het ook wel weer prettig dat m'n houding en dan goed is en dus de kans op blessures weg is.
Bij mij wordt er tot €200 per jaar vergoed. Ik zou je zorgverzekering even checken.
Één pittige blessure en het kost je meer aan eigen risico. Zooltjes zijn het waard als je ze nodig hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door tlpeter op 07-05-2021 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
tlpeter schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:42:
[...]

Bij mij wordt er tot €200 per jaar vergoed. Ik zou je zorgverzekering even checken.
Één pittige blessure en het kost je meer aan eigen risico. Zooltjes zijn het waard als je ze nodig hebt.
Dat is ook weer zo natuurlijk. Ik ga het ook maar gewoon doen, pijnvrij op tempo lopen is me ook wel wat waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:34
Insert12 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:41:
[...]

[...]

Kans op blessures heb je natuurlijk altijd ;)

Wat ik me afvraag: Zijn er nog aanvullende manieren om je houding te verbeteren, los van de zooltjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
InZane schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:44:
[...]

Kans op blessures heb je natuurlijk altijd ;)

Wat ik me afvraag: Zijn er nog aanvullende manieren om je houding te verbeteren, los van de zooltjes?
M'n been breken en recht zetten :P

Op m'n 15e (nu 28) heb ik de groeischijf onder m'n rechterknie gebroken tijdens het voetballen en dat is toen operatief gefixt. De artsen hebben toen ook meteen m'n rechterbeen recht gezet omdat ik X-benen had en links is dus nog een X-been. Het rechterbeen is toen ook gestopt met groeien waardoor er een heel klein lengteverschil in m'n benen zit. Volgens de podotherapeut zijn alle problemen aan die breuk te wijten.

Ik heb ook al wel een tijdje wat problemen met blaren en tintelende voeten. Daarvoor heb ik al wat verschillende soorten schoenen gehad en de ene keer ging dat beter dan de andere. M'n schoenen laat ik ook altijd al aanmeten door een hardloopwinkel die hier in de regio goed bekend staat om z'n advies. Ik ben alleen een geval apart :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
blaren lijken me toch niet iets wat je met zooltjes moet oplossen? Zou dat eerder zoeken in sokken/pasvorm schoenen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
Net even een relaxed duurloopje gedaan @5:48, ga vanmiddag nog een rondje fietsen dus wat ingehouden gelopen en genoten van het prachtige (loop)weer.

Aan het eind van m'n loopje had ik een aparte ervaring van een andere orde dan ik heb al x.xxx km gelopen dit jaar. Mijn gewicht is toch nog iets naar beneden gegaan de laatste maand, voornamelijk omdat het aantal sportieve uren gestegen is, meer fietsen, suppen etc. en de weegschaal zei net 83.8 kg. Dat is dus ruim 10% minder dan september '20. Door het low carb dieet is ook vooral het gewicht rondom mijn middel geslonken en ik voelde dus aan m'n buik. Ondanks het feit dat mijn BMI nooit echt hoog was, schudde er altijd een gezellig gedeelte mee. Dit keer viel het me dus op dat dat weg was en er geen verticale beweging te voelen was. Voor al die lopers onder ons bij wie het gaat om de fitheid en mss wat gewicht kwijt raken: hou vol, deze ervaring is heel erg bevredigend, dit voelt beter dan welk pr dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 22:54
Ik heb 6 jaar met mijn zooltjes gedaan (ik loop gemiddeld zo'n 1000km/jaar). Omdat ik last kreeg van mijn knieën heb ik ze maar vervangen, maar daar lag het niet aan. Anders had ik ze nu (3 jaar later) waarschijnlijk nog gehad. Demping haal je niet uit het zooltje, dus als de pasvorm nog goed is en het is nog soepel, niet gebroken, ... lijkt het me prima...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Insert12 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:57:
[...]

M'n been breken en recht zetten :P

Op m'n 15e (nu 28) heb ik de groeischijf onder m'n rechterknie gebroken tijdens het voetballen en dat is toen operatief gefixt. De artsen hebben toen ook meteen m'n rechterbeen recht gezet omdat ik X-benen had en links is dus nog een X-been. Het rechterbeen is toen ook gestopt met groeien waardoor er een heel klein lengteverschil in m'n benen zit. Volgens de podotherapeut zijn alle problemen aan die breuk te wijten.

Ik heb ook al wel een tijdje wat problemen met blaren en tintelende voeten. Daarvoor heb ik al wat verschillende soorten schoenen gehad en de ene keer ging dat beter dan de andere. M'n schoenen laat ik ook altijd al aanmeten door een hardloopwinkel die hier in de regio goed bekend staat om z'n advies. Ik ben alleen een geval apart :*)
Aaah oké, daar kun je verder niet zoveel mee inderdaad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 14:19
Vraagje voor de Stryd&Garmin-gebruikers hier. Heb zojuist toch maar het proefabo op de Stryd genomen, zodat ik eens wat kan gaan testen met workouts op vermogen. Nu kan ik volgens mij geen trainingen inladen vanuit Stryd op mijn Garmin-horloge (Fenix 6 Pro), toch? Las al dat sommigen hier Final Surge gebruiken, dus daarin net mijn eerste training gemaakt en gepland (via de Beta-omgeving, klopt dat?) Garmin-synchronisatie ook aangezet, maar de workout verschijnt niet in de agenda bij Garmin-connect en dus ook niet op mijn horloge. Als ik de training vanuit FS exporteer naar een .fit-bestand, dan kan ik deze niet inladen bij Connect (foutmelding). Doe ik nu iets enorm verkeerd, of kun je simpelweg geen power-based workouts doen met een Garmin-horloge?

Nevermind, moest blijkbaar de workout geforceerd uploaden vanuit de FS-kalender.

[ Voor 6% gewijzigd door mefjoew op 07-05-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
mefjoew schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:29:
Vraagje voor de Stryd&Garmin-gebruikers hier. Heb zojuist toch maar het proefabo op de Stryd genomen, zodat ik eens wat kan gaan testen met workouts op vermogen. Nu kan ik volgens mij geen trainingen inladen vanuit Stryd op mijn Garmin-horloge (Fenix 6 Pro), toch? Las al dat sommigen hier Final Surge gebruiken, dus daarin net mijn eerste training gemaakt en gepland (via de Beta-omgeving, klopt dat?) Garmin-synchronisatie ook aangezet, maar de workout verschijnt niet in de agenda bij Garmin-connect en dus ook niet op mijn horloge. Als ik de training vanuit FS exporteer naar een .fit-bestand, dan kan ik deze niet inladen bij Connect (foutmelding). Doe ik nu iets enorm verkeerd, of kun je simpelweg geen power-based workouts doen met een Garmin-horloge?

Nevermind, moest blijkbaar de workout geforceerd uploaden vanuit de FS-kalender.
je kunt ook de app van Stryd zelf gebruiken op garmin. Zelf wel nooit mee gewerkt to be honest, ik wing het veelal aan de hand van de powercijfers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11:20
...
Zooltjes gaan jaren mee. Ik heb een stuk of 2 hardloopsteunzolen die op mijn vraag iets lichter zijn dan mijn gewone steunzolen, en die steek ik telkens in mijn verschillende hardloopschoenen.
Zelfs bij mijn Vaporfly's heb ik het ingelijmde zooltje eruit gepeuterd en mijn hardloopsteunzooltje erin gelegd.

Bij mij is de steunzool voor hallux rigidus/sesamoiditis links (ik kan mijn grote teen links nauwelijks naar boven bewegen).
Voor sommigen lopers is dat een 'career ending injury' , maar met steunzootjes met een versteviging onder linker grote teen en loopschoenen met een stijve voorvoet loop ik al jaren pijnvrij.

[ Voor 22% gewijzigd door Hartloper op 07-05-2021 14:44 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:41
Ik ga trouwens gevaccineerd worden (via werk) maar vroeg me eigenlijk af of hier anderen al een vaccin hebben gekregen en of ze iets hebben gemerkt qua hardlopen de dag/dagen erna? (In mijn geval het Janssen vaccin overigens)

Zondag staat namelijk een LDL op het programma :P

Vooral gewoon benieuwd :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 22:42
Vandaag stond 4x12minuten tempo op het programma. Ideaal moment om meteen even de Stryd die ik als verjaardagscadeautje kreeg te testen. Na het nodige instelwerk vol goede moed naar buiten; blijft ie eindeloos zoeken naar de pod. Hmm zo werkte het net binnen niet. Dat ging razendsnel... :? Maar goed, zoveel tijd heb ik niet tussen de bedrijven door, dus lopen maar. Tijdens de eerste interval bedenk ik ineens wat er waarschijnlijk gebeurt is: misschien heb ik hem per abuis gepaard met de Stryd van mijn vriendin, die aan de andere kant van het huis lag. Tijdens de rust even snel via mijn horloge zoeken naar nieuwe sensoren. <Ploink nieuwe sensor gevonden> :F

Even snel bedenken hoe ik hem ook weer moest instellen als snelheids- en cadanssensor, en daarna meteen kunnen ervaren hoe responsief hij is voor tempoverandering _/-\o_ Het powerveld bleef evenwel heel erg leeg, want ik had in al mijn wijsheid natuurlijk al wel even specifiek de ANT ID vastgelegd in de instellingen. Want je wil natuurlijk niet dat ie potentieel gaat conflicteren met 2 stryds in huis :+ Dus de stryd app en power gegevens zullen voor een volgende keer moeten wachten, maar de tempoweergave belooft veel goeds :)

Die 4 x 12 minuten was trouwens stevig werken om het tempo vast te houden. Rep 3 en 4 gingen namelijk vol tegen de wind in, in het open veld. Uiteindelijk de blokken wel behoorlijk vlak gelopen, maar de inspanning liep wel op... Al met al liet de planning te wensen over vandaag :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:39
mefjoew schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:29:

De autosync van workouts naar Garmin is maar één keer per dag. Dus als je je workout aanpast voor gerbuik op dezelfde dag, altijd even een manual push doen. Ook maximaal 4 dagen vooruit worden gesynct. Hier is meer uitleg: link

Heb je op je horloge wel de Stryd Zones en een data veld wat met harloop vermogen om kan gaan geinstalleerd en gekoppeld aan harlopen?
Is ook nog es afhankelijk van het horloge wat je hebt of de workouts op deze manier gaan werken, je hebt hier een horloge met meer geheugen en CIQ 3 ondersteuning voor nodig. Dit zijn de nieuwere modellen Forerunner and Fenix

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
m0ridin schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:57:
Ik ga trouwens gevaccineerd worden (via werk) maar vroeg me eigenlijk af of hier anderen al een vaccin hebben gekregen en of ze iets hebben gemerkt qua hardlopen de dag/dagen erna? (In mijn geval het Janssen vaccin overigens)

Heb een week of drie geleden m'n eerste shot gehad (Astra). 's Middags de prik, daarna nog een paar uur staan koken en 's avonds 35 km gefietst, nergens last van.
Dag erna wat lusteloos, heel lage bodybattery van Garmin (12) en een rusthartslag die 20-25 slagen hoger was.
Heb m'n duurloop maar uitgesteld. Deze heb ik twee dagen later gedaan, maar dat ging niet lekker. Die dag was het toevallig ook eens een keer bijna 20 C. Heb die temperatuur voor een deel de schuld maar gegeven. De dag erna gewoon rustig loopje en nergens meer last van gehad.

Maar ja, dit is slechts één voorbeeld, het kan voor iedereen anders zijn. Ik denk dat je uiteindelijk gewoon naar je lichaam moet luisteren en dan bekijken wat er kan. Het vaccin zet je lijf aan het werk en dat kan voor iedereen anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Is natuurlijk ook, misschien een vraag die ik beter achteraf had kunnen stellen als ik wel iets denk te merken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 19:39
Roozzz schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:59:
Vandaag stond 4x12minuten tempo op het programma. Ideaal moment om meteen even de Stryd die ik als verjaardagscadeautje kreeg te testen. Na het nodige instelwerk vol goede moed naar buiten; blijft ie eindeloos zoeken naar de pod. Hmm zo werkte het net binnen niet. Dat ging razendsnel... :? Maar goed, zoveel tijd heb ik niet tussen de bedrijven door, dus lopen maar. Tijdens de eerste interval bedenk ik ineens wat er waarschijnlijk gebeurt is: misschien heb ik hem per abuis gepaard met de Stryd van mijn vriendin, die aan de andere kant van het huis lag. Tijdens de rust even snel via mijn horloge zoeken naar nieuwe sensoren. <Ploink nieuwe sensor gevonden> :F

Even snel bedenken hoe ik hem ook weer moest instellen als snelheids- en cadanssensor, en daarna meteen kunnen ervaren hoe responsief hij is voor tempoverandering _/-\o_ Het powerveld bleef evenwel heel erg leeg, want ik had in al mijn wijsheid natuurlijk al wel even specifiek de ANT ID vastgelegd in de instellingen. Want je wil natuurlijk niet dat ie potentieel gaat conflicteren met 2 stryds in huis :+ Dus de stryd app en power gegevens zullen voor een volgende keer moeten wachten, maar de tempoweergave belooft veel goeds :)

Die 4 x 12 minuten was trouwens stevig werken om het tempo vast te houden. Rep 3 en 4 gingen namelijk vol tegen de wind in, in het open veld. Uiteindelijk de blokken wel behoorlijk vlak gelopen, maar de inspanning liep wel op... Al met al liet de planning te wensen over vandaag :P
Gefeliciteerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
m0ridin schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:57:

Loopmaatje van mj heeft er wel een paar dagen last van gehad (Astra Zenica), grieperig gevoel, verhoogde hartslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Frenz64 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 16:14:
[...]

Loopmaatje van mj heeft er wel een paar dagen last van gehad (Astra Zenica), grieperig gevoel, verhoogde hartslag
Dit is inderdaad ook wat ik om mij heen beluister. Eerste dag vaak prut, dan nog een paar dagen minder en daarna weer normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 20:39
@m0ridin wanneer krijg de prik vandaag nog of maandag/dinsdag? Iedereen is anders en de reactie is erg wisselend.
Maar ik zou de duurloop even laten voor wat het is omdat deze vaccinaties je immuun systeem wel even aan het werk zetten en je zo uitgerust mogelijk wil zijn om de effecten daarvan te minimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
tnx voor de reacties mensen, ik krijg hem morgen eind van de middag dus kijk wel hoe ik me voel...

In principe is het een ruim uurtje (LDL op zondag) op heel laag tempo dus als t ook maar even gaat ga ik hem wel doen, als t echt ruk voelt houdt t op. We merken het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
@Rudedadude Puma Liberate Nitro, diemoejehebbe toch?

Zweef met de vinger boven de bestelknop voor €77

[ Voor 3% gewijzigd door Frenz64 op 07-05-2021 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:55

vhal

ಠ_ಠ

@m0ridin ik heb het Janssen vaccin gehad en was er twee dagen redelijk ziek van. Het begon met overal spierpijn en de eerste nacht flinke koorts ( > 38,5). De volgende dag had ik het gevoel dat er een vrachtwagen over mij heen was gereden en twee dagen later kon ik toch weer redelijk goed een rondje hardlopen nadat mijn RHR weer op een normaal niveau lag.

Maar ja, n=1 en een collega had nergens last van. Dus wie weet :+

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Frenz64 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 18:31:

Ik weet niet of je zo lang bent blijven zweven, maar: fantastisch licht voor de hoeveelheid demping. Valt wat smaller en met minder volume dan de Tweakboks. De hiel zonder dikke foamrand is even wennen (en ik heb dmv 2 knipjes ervoor gezorgd dat die niet te hinderlijk tegen mn achillespees aan zit). Europese maatvoering is ook anders dan de Tweakboks, maar in US maat bij mij gelijk. Als je ze koopt is bijna elke schoen erna zwaar :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Frenz64 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 18:31:

Psst, waar heb je ze gevonden voor die prijs? Misschien klik ik ook maar even :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Hè hè, eindelijk besteld...

Hiero @Roozzz in stemmig zwart

Nog lichter dan de tweakbokjes hè, hmmm, ben benieuwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
m0ridin schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 16:52:
tnx voor de reacties mensen, ik krijg hem morgen eind van de middag dus kijk wel hoe ik me voel...

In principe is het een ruim uurtje (LDL op zondag) op heel laag tempo dus als t ook maar even gaat ga ik hem wel doen, als t echt ruk voelt houdt t op. We merken het wel :)
Geen ervaring met Jansen, maar de andere vaccins hebben de meeste bijwerkingen daags na de injectie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
@m0ridin De 25+ graden morgen maken het nog een beetje zwaarder maar denk dat je zelf het beste kan inschatten wat je kan.

@Calitomnication zal wel weer blij worden van deze temperaturen, kan ie iig weer kort/kort lopen. :p

Hier morgen ook een LSD maar maak de route wel langs tappunten zodat ik m’n flesjes kan bijvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tinusvolkel schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 08:49:

Hier morgen ook een LSD maar maak de route wel langs tappunten zodat ik m’n flesjes kan bijvullen.
Ja, daar zouden er meer van mogen zijn…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Ik heb 3 weken geleden een marathon gelopen en de donderdag daarna voor het eerst weer een herstelloopje van 9km gedaan. Die vrijdag (2 weken geleden) positief getest op Corona en daar een paar dagen goed ziek van geweest. De koorts was na een dag of 3 wel weg, maar mijn rhr is nog steeds 5-10 slagen hoger dan normaal. Ik loop inmiddels weer rustige duurloopjes in Z1/Z2, maar dat valt nog vies tegen! Het gaat iedere keer wat makkelijker, maar heb het idee dat mijn longen gewoon een stuk minder zuurstof oppikken ofzo. Ik hoop volgende week mijn schema weer langzaamaan op te kunnen pikken, dan heeft het 3 weken gekost...

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
AppieR schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:16:
Ik heb 3 weken geleden een marathon gelopen en de donderdag daarna voor het eerst weer een herstelloopje van 9km gedaan. Die vrijdag (2 weken geleden) positief getest op Corona en daar een paar dagen goed ziek van geweest. De koorts was na een dag of 3 wel weg, maar mijn rhr is nog steeds 5-10 slagen hoger dan normaal. Ik loop inmiddels weer rustige duurloopjes in Z1/Z2, maar dat valt nog vies tegen! Het gaat iedere keer wat makkelijker, maar heb het idee dat mijn longen gewoon een stuk minder zuurstof oppikken ofzo. Ik hoop volgende week mijn schema weer langzaamaan op te kunnen pikken, dan heeft het 3 weken gekost...
Ik wou net vragen of jij vanochtend ook aan het trainen was op 'ons' rondje. Kwam Gert-Jan Wassink een paar keer tegen met z'n pupillen.

Hopelijk ben je er snel weer helemaal bovenop!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 19:39
Vanmorgen even wezen trailen op De Hoge en Lage Vuursche met een maatje. 28 kilometers in een mooie omgeving vlogen zo voorbij. Rij normaal richting de kust (Castricum/Schoorl/Kennemerduinen) maar dit is ook prima te doen! Woensdagavond staat de Utrechte Heuvel Trail op het programma. :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InZane
Kreeg gisteren trouwens een mailtje dat de inschrijving voor de Posbankloop is geopend. Dat kriebelt toch wel weer.
Denk dat ik me maar ga inschrijven. Tegen die tijd kan ik het vast wel weer aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
InZane schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:06:
Kreeg gisteren trouwens een mailtje dat de inschrijving voor de Posbankloop is geopend. Dat kriebelt toch wel weer.
Denk dat ik me maar ga inschrijven. Tegen die tijd kan ik het vast wel weer aan.
Bedankt voor de tip, altijd leuk om weer in mijn geboortedorp te kunnen lopen!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:45
InZane schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:06:
Mooie tip, misschien met vrouwlief. Weekend ervoor is wel de Dam tot Damloop :+ Maar even kijken of we dat er planningtechnisch in krijgen. Dan loop ik de Posbankloop gewoon rustig met mijn vrouw mee. Lijkt me een hele mooie omgeving om te lopen!

Gisteravond lekker gelopen, had wat haast omdat de oudste een wedstrijd had op de AV. Dus lekker tempo erin gegooid om wel snel terug te zijn en tegelijkertijd wel wat kilometers gemaakt te hebben. Dat ging verbazingwekkend goed, eerste 2km snel met volle bak wind tegen, daarna 1km wat rustiger, 2km snel met wind tegen en wat klimmen, weer een rustigere kilometer en toen toch maar weer 2km snel gegaan. Toen zag ik dat ik bijna 37 minuten had gelopen over 8km, dus maar ad hoc besloten om nog 1km rustiger te gaan en daarna 1km hard. Met nog 1km te gaan zag ik de klok op iets onder de 42 staan staan, dus inderdaad nog even gas gegeven en uiteindelijk een PR gelopen met een tijd van 45:40 :D Ruim een minuut sneller dan 2,5 maanden geleden (toen liep ik in 47:00).

Al met al ongepland het PR aangescherpt zonder ideale voorbereiding: woensdag 15km gelopen met veel wind en donderdag 41 km gefietst, dus met een goede voorbereiding en vlakke tijden lopen geloof ik inmiddels in de sub 45 minuten. Voelde erg goed gisteren nadertijd :D De laatste kilometer op 3:51 hakte er wel echt in, dat was vechten om de snelheid vast te kunnen houden en mijn benen de stappen te laten zetten.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Totrail
Het rustige duurloop van deze week zit er ook weer op. Veertien kilometers dwalen door bossen en over heide. Regenachtig, maar niet v we vervelend.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 17:04
Na een aantal weken niks, gewoon nog is proberen.
Ik begin weer bij sessie 1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMak86P7G9kBkB3qm2PeoBb3M74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yd2VPPYTgvpNEJ2b9P3GYNR1.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.strava.com/activities/5263823598

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FEIJ_87
Vanavond schoot na een km of 10 er een soort kramp in m'n kuit en voelt het alsof de spier aardig verkrampt is, ben gelijk gestopt, achteraf speelde het al een beetje twee dagen geleden maar was weer weg en ik was het eigenlijk al weer vergeten.
Lijkt dus toch een beetje overbelast, kwam niet door een rare beweging ofzo.

Trots dat ik direct gestopt ben en niet eigenwijs doorgelopen (door schade en schande wijs geworden)

5km terugwandelen voelde wel een beetje lullig :+

Hopen dat het met een paar dagen rust weer weg is, wel zuur, want ben bang dat ik de MTB weer moet afstoffen, maar heb eigenlijk gewoon een hekel aan fietsen :P

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 22:26
Gisteren m’n eerste ‘echte’ trailrun gedaan na de tip van @Poekie over RunForestRun, de T4 editie. Weinig hoogteverschillen, wel veel modder en mooie bosrijke omgeving. Weer eens wat anders dan kilometers asfalt.

Route lopen op GPS was wel wat wennen. Moest vaak m’n horloge checken of ik goed liep en welk pad ik precies moest hebben. Daarom ook paar keer verkeerd gelopen en weer bochtje maken om op de route terecht te komen. Om die reden ook niet helemaal kunnen ‘genieten’ voor m’n gevoel. Het is jammer dat MTB routes wel aangegeven kunnen worden met paaltjes, maar trailruns niet. Ook voor het eerst gelopen met een vestje, nieuwe schoenen waar ik voor de tweede keer op liep, dus er was veel nieuw. :)

Na een km of 15 kwam ik pas echt in een soort flow en was het einde rond 24km ook wat ‘plotseling’ en zou ik nog wel langer door kunnen. Vermoeide benen, geen pijntjes, top dus! Lopen in bossen en over zand is wat zwaarder, maar de pezen en gewrichten zijn er wel blij mee. :D

Goed, er zijn 4 runs in totaal, op naar de volgende drie! Erg leuke afwisseling!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Totrail
Vanochtend nog even de deur uit geweest voor een spontaan, kort (5,7km) rondje. Die nieuwe schoenen moesten toch even getest worden. Eerste test is geslaagd met de Kinvara's. Merk wel, hoe sneller je loopt hoe beter ze hun werk doen. Maar misschien is dat ook wel gewoon placebo omdat ze nieuw zijn :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• m0ridin
Nou, na gisteren de vaccinatie te hebben gekregen (Janssen) voelde ik me prima bij het wakker worden, maar in de loop van de ochtend dacht ik misschien toch wel wat te gaan merken.

Alleen was het zulk mooi weer! Dus gewoon maar op pad voor de 15k LDL en dan maar wat rustiger aan doen.

En inderdaad, begon nog redelijk ok maar al snel ging de hartslag harder omhoog dan normaal en uiteindelijk denk ik zo'n 10-15 slagen boven normaal. Rustig tempo maar het voelde verre van soepel allemaal. Warmte zal misschien ook meespelen maar de rest schuif ik mooi af op het vaccin ;)

Nu inderdaad zo'n tegen-grieperig/verkoudheid aan gevoel. Vol en lamlendig... Maar vooruit, ook nog prima te doen verder.

Toch fijn om het rondje in ieder geval gedaan te hebben, maar had het geregend en was het rukweer dan was er een grote kans dat ik hem had laten schieten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:11

Secsytime

Automagisch

m0ridin schreef op zondag 9 mei 2021 @ 14:38:
Nou, na gisteren de vaccinatie te hebben gekregen (Janssen) voelde ik me prima bij het wakker worden, maar in de loop van de ochtend dacht ik misschien toch wel wat te gaan merken.

Alleen was het zulk mooi weer! Dus gewoon maar op pad voor de 15k LDL en dan maar wat rustiger aan doen.

En inderdaad, begon nog redelijk ok maar al snel ging de hartslag harder omhoog dan normaal en uiteindelijk denk ik zo'n 10-15 slagen boven normaal. Rustig tempo maar het voelde verre van soepel allemaal. Warmte zal misschien ook meespelen maar de rest schuif ik mooi af op het vaccin ;)

Nu inderdaad zo'n tegen-grieperig/verkoudheid aan gevoel. Vol en lamlendig... Maar vooruit, ook nog prima te doen verder.

Toch fijn om het rondje in ieder geval gedaan te hebben, maar had het geregend en was het rukweer dan was er een grote kans dat ik hem had laten schieten :)
Misschien niet zo handig dit..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Totrail schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:09:Merk wel, hoe sneller je loopt hoe beter ze hun werk doen. Maar misschien is dat ook wel gewoon placebo omdat ze nieuw zijn :)
Zoiets ervaarde ik ook. Als je sneller loopt, landt je niet zozeer meer op je hak lijkt het. Of ongemerkt een verandering van je looptechniek tijdens de run...
Gisteren 6,8km en 4.59/km gemiddeld. Het gaat steeds beter, daardoor wordt het leuker. Met m'n 98kg / 1m88 :p

[ Voor 9% gewijzigd door PD2JK op 09-05-2021 15:42 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Secsytime schreef op zondag 9 mei 2021 @ 15:21:
[...]

Misschien niet zo handig dit..?
Mwah, denk dat het wel meevalt hoor... Het is niet zo dat ik hondsberoerd op pad ging, gewoon beetje brak/niet fit. Heb met ergere katers gelopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

m0ridin schreef op zondag 9 mei 2021 @ 15:34:
[...]

Mwah, denk dat het wel meevalt hoor... Het is niet zo dat ik hondsberoerd op pad ging, gewoon beetje brak/niet fit. Heb met ergere katers gelopen ;)
Dit is wel iets anders dan een kater, maar ok. Zelf weten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MaydayQ
Long run in Z2 stond er op het programma vandaag, sommige dagen zijn gewoon wat minder denk ik.
Warm en veel te hoge hartslag onmogelijk om in Z2 te blijven uiteindelijk had ik er na 10 km zat van. Volgende week weer verder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 10:26

page404

Website says no

MaydayQ schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:18:
Long run in Z2 stond er op het programma vandaag, sommige dagen zijn gewoon wat minder denk ik.
Warm en veel te hoge hartslag onmogelijk om in Z2 te blijven uiteindelijk had ik er na 10 km zat van. Volgende week weer verder.
Het was ook heet en benauwd vandaag. Ik liep met een hevige onweersbui achter me aan, dus ook niet echt op mijn gemak. Uiteindelijk 8,5 km gedaan maar wel met een stukje wandelen tussendoor, wat meestal niet nodig is.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Vandaag een rustige 20 kilometer gelopen , met een versnelling op het einde , wordt het toch ineens een stuk warmer , hele vreemde temperatuur overgang , het was opgegeven maar normaal merk ik daar niet veel van , nu wel.

Wel heerlijk gelopen , nu wat meer snelheidstraining inbouwen en kijken hoe ver ik kom.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:15
Ook een rustige 21km vandaag. Wel een vervelende wind tegen het eerste deel. En dan wind mee terug wat het weer extra warm maakte. Gelukkig had ik me beter voorbereid qua drinken, met een halve liter voor vertrek en een liter voor onderweg. Maar de perfecte balans tussen voldoende vocht en toch geen klotsende maag heb ik nog niet gevonden. Als ik 30km had gemaakt vandaag was het vast niet goed gegaan. We blijven proberen.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Vandaag 5k time trial gedaan, werd uiteindelijk 18:20. Viel me niet tegen, maar moest van ver komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@sander_g Hoe doseer je met drinken gedurende het lopen? Ik loop zelf ook met bijv. 500ml en drink dan bijv. in porties van 150ml juist om het klotsen te voorkomen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Om te beginnen drink ik al niet onder het anderhalf uur, of het zou echt warm moeten zijn.

Bij duurlopen boven de 21 km, wat ik enkel doe in het kader van een marathonvoorbereiding, drink ik een halve fles Aquarius om het half uur, dus 500 ml per uur.

Je moet je lichaam ook wat trainen voor lichte deshydratatie, hé, dat idee dat vanaf 2% deshydratatie prestatieverlies optreedt is omstreden en wordt vooral gepropageerd door sportdrankfabrikanten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
Eten en drinken tijdens het lopen is gelukkig iets waarbij oefening kunst baart. Dus gewoon blijven oefenen. Je maag past zich aan als hij regelmatig vol zit tijdens het sporten met eten (of drinken). Er is best wat over geschreven in het kader van ultratrails, want daar is de capaciteit tot eten en blijven bewegen cruciaal.

De shortcut die mij is bijgebleven is om direct na het avondeten te gaan hardlopen. Hoogst oncomfortabel in het begin, maar met oefening schijn je ook gewoon tempo werk te kunnen doen. Kost een week of 3, daarna schijnt je maag ed aangepast te zijn.

Startpunt leesvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
@Arjan90 ik heb verschillende opties geprobeerd. Eerst maar 1 keer, halverwege en dan flink drinken. Een andere keer vaker kleinere porties. Ik heb ook ergens gelezen dat vaker kleinere porties juist tot klotsen kan leiden. Ook verschillende theorieën over 'als je dorst krijgt, ben je al te laat' versus drinken wanneer je daar aan toe bent. Ik weet in ieder geval dat het bij mij isotoon of hypotoon moet zijn. Isotoon is natuurlijk voor en tijdens het lopen handiger om ook koolhydraten aan te vullen. Gels trek ik in ieder geval niet, dat heb ik wel gemerkt.

Met de evaring van vandaag denk ik dat in 1 keer meer drinken beter gaat dan vaker kleine porties. Het ligt natuurlijk ook aan het vochtverlies. Want met dit weer moet je ook wel weer genoeg aanvullen. Garmin schatte mijn vochtverlies op 2 liter. En ik had 1 liter mee, maar ook wat aangevuld onderweg. Vorige week had ik niks mee op dezelfe route, maar toen was het ook een stuk koeler.

Onder de zelfde condities volgende keer probeer ik het nog iets specifieker bij te houden. Het is nl. nogal demotiverend als je voor je gevoel wel 30km plus aankan, en je maag/darmen vinden van niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Hier vandaag ook een 22km gelopen in het begin van de middag, dus had de hele morgen al wat in voren gedronken, en toen ik na 14 km bij m’n geplande watertappunt uitkwam bleek het een handpomp te zijn in een speeltuintje… maar had pas 1 van de 2 250ml flesjes op dus maar niet bijgevuld omdat ik niet wist of het drinkwater was. Verder rustig aan gedaan ivm de warmte en een fietstocht van een avondje eerder.

Al met al weer 5 uur gesport dit weekend wat het looptotaal voor deze week weer mooi boven de 60km zet en fietsen boven de 100km

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Roozzz schreef op zondag 9 mei 2021 @ 19:59:
Eten en drinken tijdens het lopen is gelukkig iets waarbij oefening kunst baart. Dus gewoon blijven oefenen. Je maag past zich aan als hij regelmatig vol zit tijdens het sporten met eten (of drinken). Er is best wat over geschreven in het kader van ultratrails, want daar is de capaciteit tot eten en blijven bewegen cruciaal.

De shortcut die mij is bijgebleven is om direct na het avondeten te gaan hardlopen. Hoogst oncomfortabel in het begin, maar met oefening schijn je ook gewoon tempo werk te kunnen doen. Kost een week of 3, daarna schijnt je maag ed aangepast te zijn.

Startpunt leesvoer
Dat artikel is gewoon een advertorial voor Spring Energy. En daarbij : Imho is het een inconsistent aan elkaar geplakt verhaal met een soort humor die totaal niet past om iets dat "onderzocht" zou zijn. Ik zou er geen positief advies opplakken.
Ze beginnen het verhaal met de situatie eten uit fietsen en skiën. Totaal onvergelijkbaar met hardlopen.
Algemeen is bekend dat zeker bij hardlopen waar de beenspieren heel veel bloed nodig hebben, juist het maag/darm systeem vrijwel geheel stil gelegd wordt voor maaltijden die je net gegeten hebt, omdat een deel van het bloed naar de benen gaat om spieren daar te ondersteunen met extra zuurstof.

Lopers kunnen nog wel eten, maar dan betreft het vnl de gels e.d. die bestaan uit stoffen die gewoon door de darmwand in het bloed op genomen kunnen worden en geen extra spijsverteringstraject nodig hebben.

Omdat de normale spijsvertering vrijwel stil ligt, lijkt het me compleet zinloos om met een recent gevulde maag hard te gaan lopen. Als de genoemde gewenning is om met een gevulde schokkende, volle maag te gaan hardlopen, kan dat op zich wel kloppen, maar waarom zou je aan dat ongemak willen wennen als er toch geen spijsvertering plaats vindt.... Imho is het een gewenning zonder een doel.
Of je dat moet willen.... tja iedereen is vrij om dat te willen, maar mij lijkt het voedingstechnisch compleet zinloos. Ik ben geen arts om te beoordelen of je aan deze zinloze belasting van de maag nog iets aan over te houden?
De geaccepteerd voedingsstrategieën voor een training en wedstrijd zijn imho hier al vaak besproken, dus die ga ik niet herhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
@route99 Dat mag je vinden. Ik vond het wel een aardig laagdrempelig artikel, wat ik zo-even ter intro via google terugvond. Mocht je zin hebben, er is best wat peer reviewed literatuur op dit onderwerp te vinden. Leek me iets te stevig ter intro ;)

De rest van je betoog zie ik maar even als een clash tussen werelden. Voor het maximaal hardlopen tot grofweg een marathon ga ik met je mee. Voor de lange ultra trails ziet de wereld er even iets anders uit. Daar is het vaak degene die het langst/best voedsel tot zich kan blijven nemen, degene die de wedstrijd wint. Goed eten is vaak de sleutel tot een succesvolle finish voor de normalere stervelingen. En er vindt daar absoluut gewoon spijsvertering plaats :>

@sander_g Heeft klaarblijkelijk een voedingsprobleempje, dan is het helemaal niet zo gek om eens om je heen te kijken wat tactieken zouden kunnen zijn om dit te verbeteren. Ik zou hem nu niet direct aanraden een aanpak voor de TOR te gaan hanteren, maar er is wél het nodige perspectief tot verbetering.

[ Voor 17% gewijzigd door Roozzz op 09-05-2021 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
Ik ben blij met alle info en suggesties en tegelijkertijd eigenwijs genoeg om eruit te pikken wat ik denk dat wel eens van toepassing kan zijn. Het artikel begon interessant, maar verderop werd het wat verwarrend. Maar dat je je maag ook moet trainen, daarvan ben ik wel overtuigd. En ik mag hopen dat er een methode is die voor mij werkt. Even zoeken en proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Voor een trail zul je nog steeds aangepast moeten eten om darmproblemen te voor komen.
De 1e hit van een hele simpele Google search geeft dat ook meteen aan:
https://nkbv.nl/kenniscen...tijdens-trailrunning.html
Darmproblemen tijdens trailrunning
Het komt regelmatig voor dat trailrunners last krijgen van hun darmen en maag tijdens de trailrun. Het kan een behoorlijke struggle en plezier bederver zijn als je hier last van hebt. Ga bij jezelf op zoek naar wat voor jou werkt, dit is bij iedereen anders. Een aantal tips:

Eet geen vezelrijke voeding tijdens je trailrun. Eventueel stop je er een dag voor je trailrun al mee
Pas de intensiteit aan. Begin de eerste 20 minuten rustig of zorg voor een goede en lange warming-up
Eet elk uur 'iets' (een banaan, sportreep, handje nootjes) en drink elk uur daarbij minimaal 500 ml water. Verdeel dit 'uur-budget' in drieën om elke 20 minuten iets van te nemen. Herhaal dit zolang je trailrun duurt.
Controleer de sportvoeding op allergenen waar je gevoelig voor bent of tijdens het sporten voor kan zijn
Wissel zoet, hartig en verschillende voedingsmiddelen af
Durf te experimenteren!
Blijf je problemen houden? Ga dan eens naar een sportarts of sportdietiste.
Dit is niet de lijn die ik terugvind in het artikel dat je ons aanreikte
Sterker nog ... in dat artikel zelf komt het woord "trail" nul keer voor....

Hoe kan dan een peer review dan een correcte verantwoording zijn van potentieel juiste conclusies over voeding voor trail runners.... als in het artikel zelf het woord "trail" dus nul keer voorkomt?
Ik mis de onderbouwing echt compleet.

Dat weg- & baanwedstrijdloper anders met hun voeding om gaan eens, maar dat doen trail runners wel anders maar ze passen het ook aan tov hun niet trail voeding en ze gaan dus echt niet weg op een volle maag met boerenkool stamp met vette worst of gebakken aardappelen met een losse groente erbij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxi8Z1lNW7I6a7yzqToHdNv08Es=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qKhaEHwWcSDms7GDHXs29Ssz.png?f=fotoalbum_large

De onderstaande quote wat je daarna opschrijft is op zich wel correct maar eerdere bron het verhaal dat je daar bij schrijft, breekt imho juist dat af wat je dus opschreef, het is tegenstelling met elkaar, ze vullen elkaar niet aan en dat lijkt me wel erg handig om je verhaal sterk/consistent te maken,
Roozzz schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:08:
@route99 Voor de lange ultra trails ziet de wereld er even iets anders uit. Daar is het vaak degene die het langst/best voedsel tot zich kan blijven nemen, degene die de wedstrijd wint. Goed eten is vaak de sleutel tot een succesvolle finish voor de normalere stervelingen. En er vindt daar absoluut gewoon spijsvertering plaats
Eigenlijk is dat wel jammer, want je schiet met de quote van het artikel en de volle maag training tekst eromheen, je goed bedoelde doel mee voorbij.

[ Voor 23% gewijzigd door route99 op 09-05-2021 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Ik was vrijdag toevallig in de buurt van de decathlon en dacht daar snel even wat gelletjes te scoren, want ik had niks meer. Nou dat schoot niet op, want het merendeel van de doosjes had een tht van 04-2021 :/
Uiteindelijk wel een doosje met een tht van 11-2021 gevonden.
Heb het wel even gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaydayQ
May is blij dat de focus nog ligt op het voltooien van een afstand waar voedsel geen rol speelt.
2 uurtjes red ik wel zonder denk ik.

Edit: buiten dat vandaag best een beroerd loopje was nu ook nog kramp in de benen.
Heb iets goed fout gedaan vandaag.

[ Voor 31% gewijzigd door MaydayQ op 09-05-2021 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loewe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:04
Vraagje over blaren aan de buitenkant van de bal van mijn voet.

Ik heb regelmatig last van een gevoelloos gevoel in mijn middelste en een na kleinste teen van mijn rechtervoet. Advies van mijn fysio was om iets bredere schoenen te kopen. Ik had de Hoka Arahi 3 (1100 km op gelopen) en heb de Arahi 4 en de Arahi 4 wide meegenomen naar mijn fysio (allemaal dezelfde maat schoen alleen de wide is breder omdat het een breedte maat is) en de Arahi 4 wide zat minder strak dus dit lijkt de betere keuze.

Afgelopen zaterdag 18km rustig opgelopen maar na 3 km voelde het al niet helemaal goed. Toch training uitgelopen wat niet zo slim was. Na de training zag ik blaren aan de buitenkant van de bal van mijn beide voeten. Zie foto's.

Ben er over gaan googlen maar kan alleen iets vinden over blaren op de bal van je fout als ze te krap zitten. Maar deze zitten juist wat ruimer. Voor mijn gevoel niet te ruim.
Iemand ervaring hiermee? Zijn deze toch te ruim of was mijn training te lang voor de eerste keer?
Nog niet eerder gehad met nieuwe schoenen.

Afgelopen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xhupjjebr6fBRt6_CwVK8mRti4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TiNc3tv32gUp8UunVflfGo4j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOa5lnr3Mak6g6CrOXjzCa3peho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WgQzBPSfVfWRJTFAdF7KLzoV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@Loewe Dat valt me nog mee hoor :D Doordat je voeten meer ruimte hebben, kan het zijn dat ze iets meer schuiven óf dat ze juist op een net wat andere plek in de schoen vallen. De vraag is of het met de Wide te maken heeft of niet (het is immers ook een andere versie dan je voorgaande schoen).

Mijn advies: experimenteer eens met anders strikken van je veters. Ik krijg dit soort wrijvingsproblemen daarmee eigenlijk altijd opgelost met uitzondering van één specifieke blaar die door een steunzool werd veroorzaakt. Wees verder voorzichtig met je blaar, elke keer dat je nu gaat lopen is dit stuk al "week" waardoor het nog belangrijker is dat je goed loopt. Ik heb uiteindelijk door kunnen lopen met een gewoon zooltje en goed strikken, waardoor de wrijving op de blaar werd geminimaliseerd. Bepaalde oefeningen tijdens loopscholing (zoals zijwaarts) heb ik maar even overgeslagen want dan voelde ik onder mijn voet de blaar "schuiven".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loewe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:04
Hallo @Arjan90, bedankt voor je advies.

Het is inderdaad een andere versie. Ik was vergeten te zeggen dat het de opvolger is, maar dan nog is het een andere versie.

Bedankt voor de tip, volgende loop (morgen) doe ik op schoenen waar ik 400km op heb gelopen en geen problemen geeft. Daarna zijn de blaren waarschijnlijk weg en zal ik mijn schoenen anders strikken. Hopelijk lost dat het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 19:31
Heeft er nog iemand een mooie route in het Dwingelderveld om te delen? Of misschien zelfs een andere suggestie daar in de buurt :)
Ik zit daar binnenkort een paar dagen. Zal vooral gaan wandelen en niet zozeer hardlopen. Qua afstand zit ik te denken aan iets van 10 tot 16 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Tinusvolkel schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 08:49:
@m0ridin De 25+ graden morgen maken het nog een beetje zwaarder maar denk dat je zelf het beste kan inschatten wat je kan.

@Calitomnication zal wel weer blij worden van deze temperaturen, kan ie iig weer kort/kort lopen. :p

Het was gisteren idd lekker warm :). Programma was 15' vlak, dan 1'op 95% met 1' herstel. Had bewust voor wat heuvels op de route gekozen, maar het was niet mijn dag gisteren. Maar tijdens het lopen zat ik er niet lekker in. Constant een hoge hartslag, hele oppervlakkige ademhaling, moeite om de 95% üverhaupt aan te tikken. In plaats van 18km op de 16 besloten om de stekker d'r maar uit te trekken.

Garmin gaf een herstel van een whopping 68 uur aan, wat gezien de matige prestatie en gevoel wel zou kunnen kloppen. Heb niet de indruk dat dit aan het weer lag, maar even een mindere periode lijkt me :)

Maar, wel blij met deze temperaturen :D

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Calitomnication schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:57:
[...]

Het was gisteren idd lekker warm :). Programma was 15' vlak, dan 1'op 95% met 1' herstel. Had bewust voor wat heuvels op de route gekozen, maar het was niet mijn dag gisteren. Maar tijdens het lopen zat ik er niet lekker in. Constant een hoge hartslag, hele oppervlakkige ademhaling, moeite om de 95% üverhaupt aan te tikken. In plaats van 18km op de 16 besloten om de stekker d'r maar uit te trekken.

Garmin gaf een herstel van een whopping 68 uur aan, wat gezien de matige prestatie en gevoel wel zou kunnen kloppen. Heb niet de indruk dat dit aan het weer lag, maar even een mindere periode lijkt me :)

Maar, wel blij met deze temperaturen :D
En ga je ook luisteren naar de hersteltijd? heb van de Garmin gebruikers die ik ken meer het idee dat het een wedstrijdje is wie de langste hersteltijd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Tinusvolkel schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:09:
[...]

En ga je ook luisteren naar de hersteltijd? heb van de Garmin gebruikers die ik ken meer het idee dat het een wedstrijdje is wie de langste hersteltijd heeft.
Neuh, hecht meer waarde aan het schema dat door de trainer is opgesteld. Dit schema is zodanig opgezet dat er genoeg ruimte voor herstel is ingebouwd en waakt ook voor overbelasting.

Wat Garmin teruggeeft is maar een momentopname, maar gezien de loop van gisteren was het niet heel onverwacht zullen we maar zeggen. Daarnaast heeft de FR245 wel nog de intelligentie dat mijn slaap & gedrag van vandaag ook in de gaten wordt gehouden. Zou dus zomaar kunnen dat de hersteltijd vanmiddag een x-aantal uur korter is.

Dus let ik er echt op, nee!

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
Gaargod schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:35:
Heeft er nog iemand een mooie route in het Dwingelderveld om te delen? Of misschien zelfs een andere suggestie daar in de buurt :)
Ik zit daar binnenkort een paar dagen. Zal vooral gaan wandelen en niet zozeer hardlopen. Qua afstand zit ik te denken aan iets van 10 tot 16 km.
Er zijn verschillende bewegwijzerde wandelroutes, in ieder geval vanaf het bezoekerscentrum in Ruinen. Meer aan de kant van Dwingeloo is zwembad 'De Paasbergen' start en finish van de Dwingelderveldloop. Kijk even op de site van ADV cross voor de routes.

Maar ja, in die buurt hoef je je niet te vervelen; Drents-Friese woud, Dolderdumse veld, Diever etc. Die gebieden liggen vol met wandelpaden ook zonder route kun je ook gewoon heerlijk gaan dwalen. Maar kijk anders waar de verschillende bezoekerscentra van Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten zijn. Vandaar zijn er meestal wel routes uitgezet. En zelf iets plannen in bv afstandmeten kan ook nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
[...]

Een wedstrijdje wie de langste hersteltijd heeft? Daar heb ik nou nog nooit iemand over gehoord :?
Sowieso hoor ik er niemand over eigenlijk.

Toch vind ik het wel fijn dat ik nu weer een beetje normale hersteltijden te zien krijg in plaats van 72 uur herstel voor 5km op 6.00/km.

Gisteren was ik geclaimd door m'n gezin, dus de zondagochtend intervaltraining gemist. Gelukkig voor vanavond nog 2 anderen gevonden die 'm ook in willen halen.
Op het programma staat 3 series van 100,200,300,400m met zelfde afstand rust. Zo te zien zal de temperatuur wat aangenamer zijn dan gisteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
[...]

Degene met de slechtst ingestelde zones wint gegarandeerd :+

mijn pr is 128 uur trouwens... Wel jaren geleden met een suunto en ik moest er 100km voor lopen 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• influenza
  • Laatst online: 01-09 12:44
Iemand in voor een record poging? :P. Er gaan deze week 3 mensen een aanval doen op de snelste tijd op het Pieterpad. Momenteel is Irene Kinnegim bezig en hoewel natuurlijk pas "kort"bezig ligt ze al wat voor op de snelste tijd gelopen tot nu toe.

http://irene-pieterpad.le...KKBdrRNEwysMaunT3PMsCZlI#

https://www.mudsweattrails.nl/fkt-strijd-op-het-pieterpad/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
[...]
Wat voor een Garmin gebruikers heb jij in je omgeving? :D Dat zijn toch niet dezelfde gebruikers die Garmin zo'n slechte naam bij jou geven, toch?

@influenza Krijg het helaas niet passend in mijn agenda anders was ik er natuurlijk voor gegaan :+ 500 kilometer, wat een afstand! Ik moet er niet aan denken. Ik heb in het verleden wel eens gezegd dat ik niet weet of ik ooit een marathon ga lopen, maar ik kan wel met zekerheid zeggen dat ik echt niet 500 kilometer achter elkaar ga hardlopen. Letten we allemaal wel even op voor het voedingsplan? Zij heeft er vast genoeg ervaring mee en voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Arjan90 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 17:16:
[...]

Wat voor een Garmin gebruikers heb jij in je omgeving? :D Dat zijn toch niet dezelfde gebruikers die Garmin zo'n slechte naam bij jou geven, toch?

@influenza Krijg het helaas niet passend in mijn agenda anders was ik er natuurlijk voor gegaan :+ 500 kilometer, wat een afstand! Ik moet er niet aan denken. Ik heb in het verleden wel eens gezegd dat ik niet weet of ik ooit een marathon ga lopen, maar ik kan wel met zekerheid zeggen dat ik echt niet 500 kilometer achter elkaar ga hardlopen. Letten we allemaal wel even op voor het voedingsplan? Zij heeft er vast genoeg ervaring mee en voor!
Haha de slechte naam krijg ik vooral van de gebruikers hier :p maar de andere reageren meer van: "Poahhh xxx aantal uur hersteltijd, dit was weer een pittige" Na een tempoloopje bijvoorbeeld.
Tis niet echt een wedstrijdje maar lijken meer trots te zijn op een hoog aantal uren hersteltijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Tinusvolkel schreef op maandag 10 mei 2021 @ 17:54:
[...]

Haha de slechte naam krijg ik vooral van de gebruikers hier :p maar de andere reageren meer van: "Poahhh xxx aantal uur hersteltijd, dit was weer een pittige" Na een tempoloopje bijvoorbeeld.
Tis niet echt een wedstrijdje maar lijken meer trots te zijn op een hoog aantal uren hersteltijd.
25 graden en een restje corona (niet de variant die je wil bij die temperaturen) doet het ook goed: 3 dagen hersteltijd na een duurloopje van 13 km 😅.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Rudedadude schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 20:27:
[...]

Ik weet niet of je zo lang bent blijven zweven, maar: fantastisch licht voor de hoeveelheid demping. Valt wat smaller en met minder volume dan de Tweakboks. De hiel zonder dikke foamrand is even wennen (en ik heb dmv 2 knipjes ervoor gezorgd dat die niet te hinderlijk tegen mn achillespees aan zit). Europese maatvoering is ook anders dan de Tweakboks, maar in US maat bij mij gelijk. Als je ze koopt is bijna elke schoen erna zwaar :)
Ook ervaring met de Velocity toevallig? Vind het wel een interessante schoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
sander_g schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:11:
@Arjan90 ik heb verschillende opties geprobeerd. Eerst maar 1 keer, halverwege en dan flink drinken. Een andere keer vaker kleinere porties. Ik heb ook ergens gelezen dat vaker kleinere porties juist tot klotsen kan leiden. Ook verschillende theorieën over 'als je dorst krijgt, ben je al te laat' versus drinken wanneer je daar aan toe bent. Ik weet in ieder geval dat het bij mij isotoon of hypotoon moet zijn. Isotoon is natuurlijk voor en tijdens het lopen handiger om ook koolhydraten aan te vullen. Gels trek ik in ieder geval niet, dat heb ik wel gemerkt.

Met de evaring van vandaag denk ik dat in 1 keer meer drinken beter gaat dan vaker kleine porties. Het ligt natuurlijk ook aan het vochtverlies. Want met dit weer moet je ook wel weer genoeg aanvullen. Garmin schatte mijn vochtverlies op 2 liter. En ik had 1 liter mee, maar ook wat aangevuld onderweg. Vorige week had ik niks mee op dezelfe route, maar toen was het ook een stuk koeler.

Onder de zelfde condities volgende keer probeer ik het nog iets specifieker bij te houden. Het is nl. nogal demotiverend als je voor je gevoel wel 30km plus aankan, en je maag/darmen vinden van niet.
Wegen voor en na je duurloop, en eventueel vochtinname in rekening brengen, en je weet je vochtverlies.
1 uur lopen aan marathontempo bij 20 graden betekent voor mij bv 1kg gewichtsverlies, dus 1 l water verloren (of pakweg 50 gram suiker + vet en 950 ml water).

Hou er rekening mee dat enig gewichtsverlies (en dus deshydratatie) volstrekt normaal is.

Als je 30 km loopt en je verliest 2 l vocht, hoef je dat zeker niet volledig te corrigeren tijdens je loop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

influenza schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:05:
[...]

Ook ervaring met de Velocity toevallig? Vind het wel een interessante schoen.
Nee. Naar wat ik lees ook prima, maar valt/ voelt nog net iets smaller en bij gebrek aan usp's (niet extreem licht, geen plaat) heb ik die gelaten voor wat het is. Is ook al voordelig te krijgen op een aantal plekken, dus sowieso veel bang for buck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Rudedadude schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:57:
[...]

Nee. Naar wat ik lees ook prima, maar valt/ voelt nog net iets smaller en bij gebrek aan usp's (niet extreem licht, geen plaat) heb ik die gelaten voor wat het is. Is ook al voordelig te krijgen op een aantal plekken, dus sowieso veel bang for buck.
Die andere zijn idd extreem licht zeg. Ook maar eens proberen. Kijken of ze het halen bij mijn favoriet de adidas adios 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
  • Laatst online: 13:29
influenza schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:36:
Momenteel is Irene Kinnegim bezig en hoewel natuurlijk pas "kort"bezig ligt ze al wat voor op de snelste tijd gelopen tot nu toe.

http://irene-pieterpad.le...KKBdrRNEwysMaunT3PMsCZlI#

https://www.mudsweattrails.nl/fkt-strijd-op-het-pieterpad/
Ze was de snelste, want inmiddels staat haar tracker op Station Velp. En dat ligt niet op de route van het Pieterpad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
Vanavond weer wat blokjes gelopen met uiteindelijk een totaal van 10km. Gezellig samen met een vriend waardoor die kilometers toch sneller voorbij lijken te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
elastiek schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:49:
[...]

Ze was de snelste, want inmiddels staat haar tracker op Station Velp. En dat ligt niet op de route van het Pieterpad...
Ja DNF zie ik. Inmiddels is de tweede uitdager ook gestart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
Na een maandje opbouwen met de zooltjes gisteren weer op het tartan gestapt voor een paar intervalletjes.

Onze trainer maakt meerdere schema's dus wilde gwn het kortste schema doen op een normaal tempo. Meeste daarvan ging goed behalve dat tempo O-)

6*300m, voorgenomen op 1:09 te doen, op ~1:04 gelopen met een laatste 0:58. 6*200m, voorgenomen op 0:42 te doen, gelopen in ~0:36 met een laatste 0:34. Ging het te hard? Ja. Heb ik plezier gehad? Jazeker. Ben ik nog in vorm? Oh jazeker.

Nu rustig doorbouwen naar mijn oude "schema-categorie". Eind van de zomer maar een poging voor sub 19 op de 5000m. Misschien tussendoor een 1500m proberen in 4:45 (eventjes over gefilosofeerd met de trainer aangezien ik echt heel erg reageer op snelheidsprikkels).
Pagina: 1 ... 119 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.