Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-09 12:44
Tinusvolkel schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:33:
[...]

Uhh dacht dat het hier wel algemeen bekend was dat ik met een Apple Watch loop :P
Nee joh, als ik dat allemaal moet bijhouden :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-09 09:56
Slickk schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 10:33:

Nog bedankt voor deze tip. Zorgde ervoor dat ik toch wat verder ging kijken. Aanvankelijk van plan de Ride 13 te kopen als ‘makkelijke’ schoen (vandaar ik dat ik een search deed in dit topic). Helaas was m’n maat niet meer op voorraad.

Na wat verder kijken zag ik ook de Endorphin Shift staan, de witte variant in de sale en blijkbaar werkt de kortingscode SALE20 daar ook nog op voor 20% kortings. Uiteindelijk voor €95,20 afgerekend en €4 cashback. :)F
Kijk, zo kom je nog eens wat tegen! Nu ook deze besteld _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:11

polthemol

Moderator General Chat
Ik moet hier langzaam op zoek gaan naar wat nieuwe wegschoenen. Mijn saucony's beginnen na 1200K langzaam uit elkaar te vallen (profiel is optioneel, zit nu bijna op de foam :( ) en mijn andere paar gaat ook richting einde.

Nu heb ik voor het rennen op trails een paar van Salomon s/lab ultra's. Het fijne hiervan is de sok-vorm waardoor de schoen heel fijn om de voet heen sluit. Hierdoor heb ik ook geen last van de tong van een schoen (bij bijna alle schoenen is dat waar het niet lekker zit om mijn voet). Ik spiekte even maar Salomon heeft hier nites van voor op de weg, misschien dat een schoenenfetisjist in dit topic wel weet of die sok-vorm nog bij een ander goed merk beschikbaar is?

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnevdS
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-02-2024
Xaverius schreef op maandag 19 april 2021 @ 22:55:
Mijn trainingsbelasting zal wel flink gaan kelderen. Vorige week dinsdag heb ik de N70 trail gelopen met de mrs. en er flink van genoten. Lekker heuvelop en heuvelaf is wel aan mij besteed! Af en toe vol op de voorvoet omhoog op kracht, boven uithijgen en vrouwlief tegemoet lopen en samen weer verder.

Woensdag had ik wat reactie in mijn voet, maar ach. Donderdag heb ik wat straatjes voor Citystrides gelopen met de vrouw en een loopgenote die we toevallig tegenkwamen toen ze net haar huis uitstapte om te gaan trainen. Ik voelde mijn voet tijdens het lopen wel maar ach, dat loopt wel los.

Maar later die avond, het voelt toch niet goed en er zit een flink gevoelig punt onder mijn voetboog. Proberen wat te masseren voelt gewoon pijnlijk dat ik meteen stop.
Vrijdag, een korte lunchwandeling en meteen slechte reactie. Zaterdag, toch voorzichtig 3km gewandeld maar na 2km was het al mis. Zondag, de marathon gekeken, de vrouw uitgezwaaid die 20km ging lopen van Wijhe naar Zwolle ;w en F1 gekeken en meteen door naar de beker want ons stadsclubje moest spelen :X

Vandaag pas actief na het werk door te schilderen maar echt dat gaf een aardige reactie. 's Avonds had ik een afspraak bij de fysio (inloopuur) en die kan nu niet echt iets voor me betekenen. Overbelasting, wellicht een scheurtje bij de peesplaat. Het herstel zou nu al in moeten gaan zetten, om de dag verbetering en als het over 2 weken nog niet goed gaat mag ik een afspraak maken.

Nou, daar gaan mijn plannen voor een goede voorbereiding voor een lange loop met hoogtemeters in mei en een ultra met flink wat hoogtemeters in juli. Hopelijk gaat het herstel vlot dat er weer minimale meters gemaakt kunnen worden, al was het maar voor het gevoel.
Ik ben een paar weken geleden gediagnosticeerd met waarschijnlijk een peesplaatontsteking. Dat likkt me iets anders dan een scheurtje. Ik heb het een jaar geleden door overbelasting en wat andere zaken opgelopen, maar met veel minder lopen ging het niet echt weg. Nu nog minder lopen en een shockwavebehandeling en sporttape erop, maar zelfs dan blijf ik af voelen dat het niet volledig soepel loopt. Ik hoop weer op te kunnen bouwen, maar het is allemaal vrij hardnekkig helaas.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• FEIJ_87
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-08-2024
Ik vind het wel knap hoe runalyze je tijden kan voorspellen.

Had al een tijdje geen timetrial meer gedaan, dus vanochtend besloten eens een 5k maximaal te lopen. Mede om te zien of mijn trainingstempo's een beetje kloppen, vind het lastig in schatten waar ik sta momenteel.

Volgens runalyze zou ik dat in 4.26 min/km. moeten kunnen, dacht zelf dat ik ergens rond de 4.30 p/km zou moeten kunnen, uiteindelijk in 4.25 min/km gedaan (en dat was echt tot het gaatje).

Moet er wel bij zeggen dat ik praktisch geen snelheidstrainingen gedaan heb in de afgelopen 8 weken ivm ander schema (en dat kon ik merken ook, heb echt moeite met snelheid). Wel leuk om te zien dat de theorie en de praktijk aardig in overeenstemming komen, dan durf je ook weer wat meer te vertrouwen op de getalletjes die runalyze je geeft :)

En m'n snelste 5k sinds 2018, dat is dan ook wel weer leuk 8)

[ Voor 3% gewijzigd door FEIJ_87 op 20-04-2021 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

polthemol schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:25:
Ik moet hier langzaam op zoek gaan naar wat nieuwe wegschoenen. Mijn saucony's beginnen na 1200K langzaam uit elkaar te vallen (profiel is optioneel, zit nu bijna op de foam :( ) en mijn andere paar gaat ook richting einde.

Nu heb ik voor het rennen op trails een paar van Salomon s/lab ultra's. Het fijne hiervan is de sok-vorm waardoor de schoen heel fijn om de voet heen sluit. Hierdoor heb ik ook geen last van de tong van een schoen (bij bijna alle schoenen is dat waar het niet lekker zit om mijn voet). Ik spiekte even maar Salomon heeft hier nites van voor op de weg, misschien dat een schoenenfetisjist in dit topic wel weet of die sok-vorm nog bij een ander goed merk beschikbaar is?
Je zou eens bij Nike kunnen shoppen. Dat Flyknit spul is wel echt heel lekker zacht O+
Daarnaast heeft de New Balance Fuel Cell Impulse deze ook. Dit is wel een iets ouder model, maar zie 'm bij de gemiddelde hardloopzaak nog gewoon staan :)

[ Voor 7% gewijzigd door Calitomnication op 20-04-2021 14:50 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:34
@polthemol die Saucony Hurricane 23 die ik laatst heb gehaald heeft echt een super zacht en comfortabel bovenwerk. Het is echter wel een stabiliteitsschoen, en ik durf zo niet te zeggen of Saucony een neutrale tegenhanger in het assortiment heeft (niet wetende of jij stability of neutral nodig hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomahawkx
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-10-2024
polthemol schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:25:

Adidas Ultraboost 20 of de nieuwere 21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Laatst online: 18:54
@Gaargod en @polthemol De Triumph 18 is de Hurricane 23 tegenhanger. Zelfde soort schoen maar dan neutraal. Ik ben er fan van geworden in de afgelopen 400 kilometers <3 Met afstand mijn lekkerst zittende schoen, bovenwerk is heerlijk soepel en heeft genoeg ruimte aan de voorkant. Zit bij mij nog net iets beter dan de Ride 13. Loopt lekker zacht, echt een heerlijke rustige duurloopschoen maar tegelijkertijd kon ik mijn intervallen er de afgelopen weken ook prima mee lopen. Wel meer weerstand natuurlijk, dus 100% voelt iets meer als 105%.

Ik geloof dat ik in de winkel New Balance heb gedragen en die hadden ook een sok erin geloof ik, dat gold niet voor alle modellen. Ik vond dat niet heel lekker omdat ik alleen maar meer wrijvingspunten had, de schoen zat er immers ook nog omheen en ik heb mijn eigen sokken wel aan. Smaken verschillen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-09 18:16

Fisico

by Fabian

Tomahawkx schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:46:
[...]

Adidas Ultraboost 20 of de nieuwere 21
@polthemol en daar is nu een uncaged model van, daar is zelfs het plastic weggehaald en hou je allen sok over. Wel even kijken of er niet ergens toch een randje zit, want dat sneed bij mij precies in mijn enkel bij de PB-versie van de schoen.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
Thanks @Arjan90 !
De Ride 13 is als ik mij niet vergis de neutrale tegenhanger van de Guide 13? Ik ervaar dan precies hetzelfde als wat jij omschrijft bij m'n overstap van Guide 13 naar Hurricane 23.

Vanochtend vroeg de Hurricanes even 2x 800m de sporen gegeven waarvan de 2e keer redelijk SVDO* tempo (3:35 - 3:40 m/km) en dat ging uitstekend.

*Snot Voor De Ogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@Gaargod Ja die set komt inderdaad op hetzelfde neer. Je hebt nog de Omni die nog iets meer stabiliseert en je voet dus stuurt, die zit qua demping tussen de Guide en Hurricane in. Ik vond de Guide 13 trouwens ook wel lekker lopen, maar de schoen voor wat krap aan de buitenzijde. Daar had ik trouwens alleen rechts last van. Kon er prima 30 kilometer mee lopen maar denk dat de Triumph/Hurricane net even wat meer comfort bieden. Sneller zul je er niet van lopen, maar je zal in verhouding wel wat minder herstel nodig hebben. Dat is altijd fijn voor de rustige duurlopen. En voor die snelle (halve) marathon kun je altijd de schoen met minder demping pakken.

SVDO kende ik niet niet :D

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FEIJ_87
Ik heb de fout gemaakt om zojuist de min/km. van Butter z'n marathon van afgelopen weekend eens terug te rekenen.

Dan realiseer je je pas echt hoe relatief alles wat je zelf aan het doen bent is :+ (en wat een bizar tempo die gasten lopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:46
FEIJ_87 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:51:
Ik heb de fout gemaakt om zojuist de min/km. van Butter z'n marathon van afgelopen weekend eens terug te rekenen.

Dan realiseer je je pas echt hoe relatief alles wat je zelf aan het doen bent is :+ (en wat een bizar tempo die gasten lopen)
Yup, gewoon 2 uur/42km volle sprint :P

Hier vanmiddag ook weer 2 paar schoenen gekocht, wat een gedoe toch altijd weer... maar 10 paar passen later thuisgekomen met de Asics GlideRide Tokyo en de New Balance FuelCell Rebel v2...

We kunnen er weer even tegenaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
@Arjan90 een paartje Omni ISO's heb ik ook versleten, voordat ik overging op de Guide 13 als (voornamelijk) duurloopschoen. Op die Omni's ging ik als eerste richting de 30km in een loop, en daar ben ik op de Guide's een paar keer met veel plezier over heen gegaan. Heb nu nog een paar Guide 13 TR's staan voor de trail en verharde combiloopjes. De Hurricane's zijn idd super comfortabel! Kan niet wachten om daar weer verder & verder mee te gaan lopen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MaydayQ
  • Laatst online: 19:40
Eerste dag sinds weet ik veel hoelang dat de temperatuur hoger is bedacht ik een snelle 5 km te doen mijn kuit was weer helemaal fit dus dat kon wel.
Gewoon omdat ik dat nog nooit gedaan had en ja ach je probeert eens wat.
23min en 46 sec zegt Polar maar Jezus wat was het warm straaltjes vocht van mn gezicht af.
Ik denk dat het sneller kan , voelde weliswaar redelijk zwaar maar niet dat ik nu 10 min moest uithijgen wel last van de warmte maar dat went wel in loop vd zomer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:29
MaydayQ schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:24:
Eerste dag sinds weet ik veel hoelang dat de temperatuur hoger is bedacht ik een snelle 5 km te doen mijn kuit was weer helemaal fit dus dat kon wel.
Gewoon omdat ik dat nog nooit gedaan had en ja ach je probeert eens wat.
23min en 46 sec zegt Polar maar Jezus wat was het warm straaltjes vocht van mn gezicht af.
Ik denk dat het sneller kan , voelde weliswaar redelijk zwaar maar niet dat ik nu 10 min moest uithijgen wel last van de warmte maar dat went wel in loop vd zomer.
Haha, ik ben blij dat ik niet de enige was die aangenaam verrast was door de warmte :D

Hier stond heel tactisch 2x8min 30/30s op het programma. Laten we het er maar op houden dat het lekker warm was :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaydayQ
Roozzz schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:17:
[...]

Haha, ik ben blij dat ik niet de enige was die aangenaam verrast was door de warmte :D
Naja aangenaam , ik was vooral verrast.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:26

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zojuist 5,8 km gelopen. 5.06/km. Kon het goed volhouden na de stamppot andijvie. Ben tevreden. d:)b

Binnenkort wel even investeren, de GT-1120's kunnen echt niet meer...

[ Voor 26% gewijzigd door PD2JK op 20-04-2021 21:13 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:59
Avondje intervals van 1km op ontspannen tempo (4:43). Dit keer 6 keer met 2 minuutjes rust. Lekker lopen met wat meer inspanning maar ook nog steeds voldoende ontspanning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:08
Roozzz schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:17:
[...]

Hier stond heel tactisch 2x8min 30/30s op het programma. Laten we het er maar op houden dat het lekker warm was :+
Hier had ik door de warmte ook geen zin om te lopen...
spoiler:
Aangezien het ideaal fietsweer was :9
Laatste moment bedacht en dus maar even snel een route in elkaar gegooid.
Nu maar weer aan de bak met hardlopen om mijn 1/3 jaar doel te halen...

[ Voor 5% gewijzigd door Tinusvolkel op 21-04-2021 07:19 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteren moest ik in 1x aan @Poekie denken. Een tijd geleden hadden we hier een discussie over het wel of niet lezen van de handleiding. Ik ben zelf team #maakthandleidingnooitopen en dat werd gisteren weer eens mooi duidelijk. Sta op de baan, nog een beetje de training voor te bespreken terwijl ik ondertussen op m'n telefoon wat door Garmin Connect scroll. Zie daar in 1x de functie 'Baan training" staan, bedenk. "hmmm, wat zou die doen", heb 'm naar m'n FR245 gestuurd et voila, het horloge tikt de ronden op de baan nu perfect af :Y) . Geen rondes van 405mt meer, maar strak 400m *O* *O* Ah ja, het heeft me maar 2 jaar geduurd om daar achter te komen.

Daarnaast kregen we gisteren tijdens het uitlopen het idee om een 24 uurs race op te zetten. Het concept is vrij simpel, een team bestaande uit 6 personen, 1 atletiekbaan en lopen maar. Alleen de vraag is natuurlijjk, wat is het beste om dit te gaan doen qua verdeling en belasting. Laat iemand een uur rondjes lopen op het doeltempo van 15 p/u en je loopt 37,5 rondes. Dat is natuurlijk een mentale veldslag, dus is het verstandig om dit zo lang te doen, plus dan heb je nog het feit dat je, wanneer je klaar bent, weer 6 uur moet wachten voordat je weer de baan op mag. Dat is wel goed voor je herstel, maar wel vrij lang. Kun je dan niet beter een planning maken waarbij je ook eens om de 15' wisselt, puur om in beweging te blijven :)

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Calitomnication schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:09:
Gisteren moest ik in 1x aan @Poekie denken. Een tijd geleden hadden we hier een discussie over het wel of niet lezen van de handleiding. Ik ben zelf team #maakthandleidingnooitopen en dat werd gisteren weer eens mooi duidelijk. Sta op de baan, nog een beetje de training voor te bespreken terwijl ik ondertussen op m'n telefoon wat door Garmin Connect scroll. Zie daar in 1x de functie 'Baan training" staan, bedenk. "hmmm, wat zou die doen", heb 'm naar m'n FR245 gestuurd et voila, het horloge tikt de ronden op de baan nu perfect af :Y) . Geen rondes van 405mt meer, maar strak 400m *O* *O* Ah ja, het heeft me maar 2 jaar geduurd om daar achter te komen.

Daarnaast kregen we gisteren tijdens het uitlopen het idee om een 24 uurs race op te zetten. Het concept is vrij simpel, een team bestaande uit 6 personen, 1 atletiekbaan en lopen maar. Alleen de vraag is natuurlijjk, wat is het beste om dit te gaan doen qua verdeling en belasting. Laat iemand een uur rondjes lopen op het doeltempo van 15 p/u en je loopt 37,5 rondes. Dat is natuurlijk een mentale veldslag, dus is het verstandig om dit zo lang te doen, plus dan heb je nog het feit dat je, wanneer je klaar bent, weer 6 uur moet wachten voordat je weer de baan op mag. Dat is wel goed voor je herstel, maar wel vrij lang. Kun je dan niet beter een planning maken waarbij je ook eens om de 15' wisselt, puur om in beweging te blijven :)
Maar wat doet die functie dan concreet? gewoon een autolap van 400m? Want dat is op de baan verre van nauwkeurig vrees ik (al zal je horloge uiteraard netjes 400m melden). Wat ik zelf doe is een activiteit baantraining gebruiken met de velden die ik op de baan interessant vind. En voor ronde tijden gebruik ik gewoon bij start en finish de lap toets. Uiteraard heb je dan rondjes die variëren tussen 395 en 405 meter omdat en GPS niet feilloos is (en zelfs mijn Stryd niet :P) en je ook nooit heel strak in de binnenbaan kunt lopen de hele tijd en ook weleens iets te laat de lap toets bedient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 08:42
Ken je het concept van de 24 uur van Apeldoorn @Calitomnication ?

Ooit gelopen (niet uitgelopen, mijn heup kon de scherpe draai in het parkoers niet aan na 18 uur), daar liep je met 10 man een estafette van telkens een mijl. Werd na verloop van tijd best heel erg zwaar,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

influenza schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:19:
[...]

Maar wat doet die functie dan concreet? gewoon een autolap van 400m? Want dat is op de baan verre van nauwkeurig vrees ik (al zal je horloge uiteraard netjes 400m melden). Wat ik zelf doe is een activiteit baantraining gebruiken met de velden die ik op de baan interessant vind. En voor ronde tijden gebruik ik gewoon bij start en finish de lap toets. Uiteraard heb je dan rondjes die variëren tussen 395 en 405 meter omdat en GPS niet feilloos is (en zelfs mijn Stryd niet :P) en je ook nooit heel strak in de binnenbaan kunt lopen de hele tijd en ook weleens iets te laat de lap toets bedient.
Uiteraard heb ik de handleiding nog steeds niet gelezen O-) O-).
Wat ik gisteren zo van zag krijg je iets andere datavelden, je training wordt op meters ipv kilometers in Garmin Connect gezet 7860m ipv 7.87km.

Maar de grootste winst zit het erin dat het horloge zelf de afstand terugberekent naar waar je bent. Je moet de ronde uiteraard wel handmatig aftikken omdat GPS op de baan idd niet werkt. Maar wanneer je over start/finish loopt en je tikt 'n ronde af, dan zet het horloge deze automatisch op 400m. waar je met een "normale" interval wel eens 10 mtr te veel of te weinig zou registeren. Dus ik heb het idee dat de meetmomenten per 10m of 20m zijn, gezien de training 7860m heeft

@Frenz64 Thanks voor de tip, ik zal me er eens in verdiepen. Ben zelf alleen bekent met de Ropa run (qua naam en van teamgenoten, zelf nooit aan meegedaan)

[ Voor 8% gewijzigd door Calitomnication op 21-04-2021 09:28 ]

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Calitomnication schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:25:
[...]

@Frenz64 Thanks voor de tip, ik zal me er eens in verdiepen. Ben zelf alleen bekent met de Ropa run (qua naam en van teamgenoten, zelf nooit aan meegedaan)
Met de RopaRun lopen we in 2 teams, 4 hardlopers per team, in blokken van 4 uur ongeveer een km per persoon. Dus 4 uur lang steeds 1 km rennen, 3 km rust, daarna 4 uur rust (masseren, eten, slapen). Persoonlijk vind ik die 1km te kort en zou ik liever richting de 2 of 3 gaan. Helemaal omdat we een vast tempo moeten lopen (en dat is dus niet zsm) en dit tempo is tegenwoordig ongeveer mijn duurlooptempo. Ik kan mij voorstellen dat als je zo veel mogelijk km's in 24 uur af wil leggen, dat kortere shifts wel fijner zijn.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
Calitomnication schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:25:
[...]

Uiteraard heb ik de handleiding nog steeds niet gelezen O-) O-).
Wat ik gisteren zo van zag krijg je iets andere datavelden, je training wordt op meters ipv kilometers in Garmin Connect gezet 7860m ipv 7.87km.

Maar de grootste winst zit het erin dat het horloge zelf de afstand terugberekent naar waar je bent. Je moet de ronde uiteraard wel handmatig aftikken omdat GPS op de baan idd niet werkt. Maar wanneer je over start/finish loopt en je tikt 'n ronde af, dan zet het horloge deze automatisch op 400m. waar je met een "normale" interval wel eens 10 mtr te veel of te weinig zou registeren. Dus ik heb het idee dat de meetmomenten per 10m of 20m zijn, gezien de training 7860m heeft

Ah ok. Kan handig zijn idd als alleen maar 400-tjes loopt. Gisteren baantraining 6x400/6x300/6x200 heb je er niet zoveel aan denk ik.

Je moet gewoon precies op tijd drukken :P (dit is dan de enige die precies 0,40 is ;) )

1:25,4 34:04 0,40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
AppieR schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:42:
[...]

Met de RopaRun lopen we in 2 teams, 4 hardlopers per team, in blokken van 4 uur ongeveer een km per persoon. Dus 4 uur lang steeds 1 km rennen, 3 km rust, daarna 4 uur rust (masseren, eten, slapen). Persoonlijk vind ik die 1km te kort en zou ik liever richting de 2 of 3 gaan. Helemaal omdat we een vast tempo moeten lopen (en dat is dus niet zsm) en dit tempo is tegenwoordig ongeveer mijn duurlooptempo. Ik kan mij voorstellen dat als je zo veel mogelijk km's in 24 uur af wil leggen, dat kortere shifts wel fijner zijn.
Ik vind dat zelf de grootste fout die je kunt maken bij de Roparun (zelf aardig wat keertjes meegedaan en ook teamcaptain geweest en verantwoordelijk voor het tempo). Dat was nog wel in de tijd dat je zelf een geschatte snelheid moest opgeven en op basis daarvan je starttijd werd bepaald.

Je moet iedere deelnemer de snelheid laten lopen die bij hem of haar past. Dat is niet zo hard mogelijk, maar als je kilometers loopt is een tempo tussen 10 km en halve marathon lekker en goed vol te houden. Dat betekent dan dat de een 3:50/km loopt en een ander wellicht "maar" 5:00. En dan vooral opletten dat de langzamere lopers niet harder willen dan ze kunnen. Maar 60-65X 1Km op duurlooptempo is niet te doen. Er zijn al genoeg stukken bij die saai genoeg zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Hopelijk kan iemand hier wat input over geven, ik dacht ik ga even verantwoord eten en wat meer op de voedingstoffen letten. Havermout/muesli icm magere yoghurt/kwark als ontbijt voor de eiwitten en wat minder suikers enzo (deed altijd een mik cruesli erbij).

Boodschappen gedaan zoals ik dat altijd doe, half met mijn aandacht erbij, waardoor ik ondertussen de volgende verzameling thuis heb.

Dat havermout het gezondst is, duidelijk... maar ik dacht "Muesli moet toch wel een stuk beter zijn dan cruesli aangezien daar allemaal suikers bij zitten". Kijk ik naar de voedingswaarden zie ik het volgende (per 100g btw):

SoortVetten (verzadigd) Koolh ((suikers)VezelsEiwit
Havermout7,1 (1,4) 55,7 (0,7)9,710,7
Havermuesli8,8 (1,3) 57,0 (22,9)8,99,4
Muesli6,2 (0,8) 62,0 (23,0)10,49,0
Krokante Muesli/Crueslit13,9 (2,3) 65,5 (13,8)6,78,9

Oftewel, Havermuesli/Muesli bevat veel meer suikers dan cruesli?

Nu is het bij cruesli dus vooral toegevoegd en in de muesli varianten vooral door de vruchten (rozijntjes ed) en maakt dat dan het veschil tussen 'goed en slecht'? Zie verder niks van honing oid vermeld bij de ingredienten dus geen tekeken van 'gezoet met iets'

Ik gooi trouwens half muesli en half havermout (waardoor ik dacht, havermuesli! IDEAAL) en combineer dat met half magere franse kwark en half 0% vet vruchtenyoghurt (want hey, moet ook lekker blijven en honing door de kwark is niks voor mij).

Wat een gedoe dat bewust eten en kopen joh, waarom ben ik geen 20 meer toen ik nog gewoon vrij veel naar binnen kon werken en alles redleijk in balans bleef :P

[ Voor 6% gewijzigd door m0ridin op 21-04-2021 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 15:51
Nooit gedacht dat ik het lopen zo zou missen.
Het kriebelt echt om terug te gaan lopen en het is eigenlijk pas van zaterdag geleden. Waarschijnlijk heeft het mooie weer daar ook wat mee te maken.

Na de pijn in mijn kuiten zal ik morgen toch een rustigere training doen en dan zaterdag ook nog wat rustig aan. Dan kan ik volgende week het programma voor de laatste 2 weken hervatten.

Voorvoetlanding laat ik even voor wat het is. Maandag de nieuwe steunzolen gaan halen. Daar gaan ze mijn hiel een klein beetje hoger zetten waardoor ik sneller naar mijn voorvoet zou moeten gaan.

Iedereen die wel loopt vandaag, geniet van het mooie weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:24
Tibs schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:32:
Nooit gedacht dat ik het lopen zo zou missen.
Het kriebelt echt om terug te gaan lopen en het is eigenlijk pas van zaterdag geleden. Waarschijnlijk heeft het mooie weer daar ook wat mee te maken.

Na de pijn in mijn kuiten zal ik morgen toch een rustigere training doen en dan zaterdag ook nog wat rustig aan. Dan kan ik volgende week het programma voor de laatste 2 weken hervatten.

Voorvoetlanding laat ik even voor wat het is. Maandag de nieuwe steunzolen gaan halen. Daar gaan ze mijn hiel een klein beetje hoger zetten waardoor ik sneller naar mijn voorvoet zou moeten gaan.

Iedereen die wel loopt vandaag, geniet van het mooie weer!
Ik lees zooltjes en voet klachten? Vraag het de podotherapeut, maar ik denk dat je meer drop nodig hebt in je schoenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
tlpeter schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:34:
[...]

Ik lees zooltjes en voet klachten? Vraag het de podotherapeut, maar ik denk dat je meer drop nodig hebt in je schoenen.
Ik ben gisteren langs gegaan bij mijn podoloog. Daar liet ik enkele jaren terug al speciale zolen maken om mee te hardlopen. Die waren aan vernieuwing toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:06
Valt me nu pas op dat local legends hier in de buurt nu actief is, ik ben local legend op 5 segmenten waarvan 2 overigens nagenoeg gelijk dus effectief zijn het er dan 4. Ik had gedacht dat er iets meer competitie zou zijn op de segmenten omdat er best veel mensen in de buurt lopen, een deel van mijn standaard route heet ook niet voor niks 'trimpad' maar toch heb ik best een marge op het aantal 'pogingen' :)

Na een pauze van 2 weken en een paar weken opbouwen begint de snelheid er weer wat in te komen en krijg ik ook weer meer plezier in het lopen. Dus gaat mooi de goede kant op!

[ Voor 17% gewijzigd door Shinji op 21-04-2021 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Shinji schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:19:
Valt me nu pas op dat local legends hier in de buurt nu actief is, ik ben local legend op 5 segmenten waarvan 2 overigens nagenoeg gelijk dus effectief zijn het er dan 4. Ik had gedacht dat er iets meer competitie zou zijn op de segmenten omdat er best veel mensen in de buurt lopen, een deel van mijn standaard route heet ook niet voor niks 'trimpad' maar toch heb ik best een marge op het aantal 'pogingen' :)

Na een pauze van 2 weken en een paar weken opbouwen begint de snelheid er weer wat in te komen en krijg ik ook weer meer plezier in het lopen. Dus gaat mooi de goede kant op!
Tnx voor de trigger, heb er blijkbaar ook al 7 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Shinji schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:19:

Grappig had er nog nooit van gehoord, maar kennelijk heb ik er ook een aantal op mijn naam staan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bauke1994
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:43
Ik heb wel eens een bekertje bij m'n activiteiten zien staan maar in 2 gevallen viel het me op dat ik helemaal niet in het klassement sta in het andere geval was ik 10e. Maar dat is dus blijkbaar door het aantal pogingen. https://www.strava.com/at...598/segments/local_legend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:31
m0ridin schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:27:
Hopelijk kan iemand hier wat input over geven, ik dacht ik ga even verantwoord eten en wat meer op de voedingstoffen letten. Havermout/muesli icm magere yoghurt/kwark als ontbijt voor de eiwitten en wat minder suikers enzo (deed altijd een mik cruesli erbij).

Boodschappen gedaan zoals ik dat altijd doe, half met mijn aandacht erbij, waardoor ik ondertussen de volgende verzameling thuis heb.

Dat havermout het gezondst is, duidelijk... maar ik dacht "Muesli moet toch wel een stuk beter zijn dan cruesli aangezien daar allemaal suikers bij zitten". Kijk ik naar de voedingswaarden zie ik het volgende (per 100g btw):

SoortVetten (verzadigd) Koolh ((suikers)VezelsEiwit
Havermout7,1 (1,4) 55,7 (0,7)9,710,7
Havermuesli8,8 (1,3) 57,0 (22,9)8,99,4
Muesli6,2 (0,8) 62,0 (23,0)10,49,0
Krokante Muesli/Crueslit13,9 (2,3) 65,5 (13,8)6,78,9

Oftewel, Havermuesli/Muesli bevat veel meer suikers dan cruesli?

Nu is het bij cruesli dus vooral toegevoegd en in de muesli varianten vooral door de vruchten (rozijntjes ed) en maakt dat dan het veschil tussen 'goed en slecht'? Zie verder niks van honing oid vermeld bij de ingredienten dus geen tekeken van 'gezoet met iets'

Ik gooi trouwens half muesli en half havermout (waardoor ik dacht, havermuesli! IDEAAL) en combineer dat met half magere franse kwark en half 0% vet vruchtenyoghurt (want hey, moet ook lekker blijven en honing door de kwark is niks voor mij).

Wat een gedoe dat bewust eten en kopen joh, waarom ben ik geen 20 meer toen ik nog gewoon vrij veel naar binnen kon werken en alles redleijk in balans bleef :P
Havermuesli (van de Jumbo) die ik zo snel kon vinden bevat 29,6% rozijnen, met nog 1,9% abrikozenstukjes en 0,5% appelstukjes. Rozijnen zijn ~64 gram suiker per 100 gram. Als je voor het gemak ervan uitgaat dat abrikozenstukjes en appelstukjes ook die hoeveelheid suiker bevatten (want ook gedroogd fruit, net als dat rozijnen gedroogde druiven zijn), komt dat wel aardig uit.

32% gedroogd fruit (rozijnen+abrikozenstukjes+appelstukjes) van 100 gram = 32 gram gedroogd fruit. 64% daarvan bestaat uit suiker, oftewel 64% van 32 (32*0,64) = 20,48 gram suiker per 100 gram havermuesli. Ik mis dus nog ergens iets of heb het suikergehalte lager ingeschat, maar dat het 22,9 gram suiker bevat is dus niet zo verrassend. Edit: sommige websites vermelden dat sultana rozijnen meer suiker bevatten; maar liefst 73%! Dan komt de rekensom wel uit.

(Uiteindelijk vind ik het wel verrassend hoog zoals je zelf ook al zegt. De meeste mensen onderschatten de samenstelling van rozijnen. Goedkope suikerbommetjes met een gezond uiterlijk en imago. :) )

Als ontbijt maak ik zelf granola (veel havervlokken, noten, pitten, zaden en klein beetje ahornsiroop + rozijnen/cranberries). Daar een handvol van + handvol bevroren fruit (bosvruchten) + 0% magere Franse kwark. Zoet genoeg naar mijn smaak, maar het was even 'afkicken' van de vanille yoghurt + cruesli combo die ik eerst altijd at. :X Het is heel goed dat je er zo mee bezig bent!

Doe het stapsgewijs en check zoals je al doet de ingrediëntenlijst dat je niet in bepaalde 'vallen' trapt. Stap voor stap, elke maand een beetje beter, dan wen je er zelf ook aan. Rigoreuze veranderingen houden de meeste mensen niet altijd vol namelijk of blijven verlangen naar het oude.

[ Voor 11% gewijzigd door Slickk op 21-04-2021 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:06
bauke1994 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:52:
Ik heb wel eens een bekertje bij m'n activiteiten zien staan maar in 2 gevallen viel het me op dat ik helemaal niet in het klassement sta in het andere geval was ik 10e. Maar dat is dus blijkbaar door het aantal pogingen. https://www.strava.com/at...598/segments/local_legend
Bekertje is idd top 10. Local legends is vorig jaar geïntroduceerd maar was in Nederland nog niet actief. Zag het nu voor het eerst en gezien de reacties vermoed ik dat dit pas max een paar weken nu ook in Nederland actief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@Slickk Thanks!

Los fruit is idd ook een optie (maar ja, weer iets meer gedoe want moet ontdooien enzo), zie dat daar idd wel veel minder suiker in zit...

Ach, aan de andere kant ga ik nu van muesli+cruesli met 0% vet yoghurt naar havermout+muesli en kwark+vet dus sowieso alweer een verbetering, als in de helft suikers oid.

100% perfect en gezond hoeft ook allemaal niet hoor, gewoon wat bewuster/verstandiger vooral. Het is voor mij ook een kwestie van de moeite waard zijn, als ik elke ochtend moet gaan klooien voor mn ontbijt gooi ik liever de wat gemakkelijkere maar minder gezonde ingredienten bij elkaar ;)

Het was idd vooral dat het me opviel omdat ik in mijn hoofd had 'cruesli is ognezond! Veel suikers om het krokant te maken!' om vervolgens ter zien dat er meer in de muesli zat.

Ik kijk wel hoe ik het allemaal ga aanpakken experimenteer wel wat, even zien wat voor mij wel en niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@Shinji Volgens mij is het deze week echt geactiveerd. Ik zie het deze week opeens verschijnen. Bij ons heuveltraining segment zie ik het nu ook staan, ik moet maar even 2x naar boven en naar beneden :+

Hier vandaag even niet lopen, even een test uit voorzorg gedaan ivm wat keelklachten. Dus maar even binnen aan de krachttraining geslagen met Nike. Ik was erg optimistisch dus een gemiddelde, hoge en gemiddelde intensiteit workout gekozen. Ik weet niet hoe mijn lichaam daar morgen op reageert, mijn benen- en buikspieren hebben het zwaar te verduren gehad.

Hopelijk snel uitslag en dan morgen weer een rondje :D Ik had me alleen voorgenomen 4x te lopen deze week en dat wordt dan wel erg kort op elkaar allemaal, dus de trainingen maar met een wat grotere omvang plannen. Misschien kan ik dan zondagochtend nog even rustig uitlopen als vierde loopje.

Edit: en de uitslag is negatief, dus we mogen weer :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Arjan90 op 22-04-2021 07:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Behind_You
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 20:55

Behind_You

Kijk altijd achter je

ArnevdS schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:41:
[...]

Ik ben een paar weken geleden gediagnosticeerd met waarschijnlijk een peesplaatontsteking. Dat likkt me iets anders dan een scheurtje. Ik heb het een jaar geleden door overbelasting en wat andere zaken opgelopen, maar met veel minder lopen ging het niet echt weg. Nu nog minder lopen en een shockwavebehandeling en sporttape erop, maar zelfs dan blijf ik af voelen dat het niet volledig soepel loopt. Ik hoop weer op te kunnen bouwen, maar het is allemaal vrij hardnekkig helaas.
Peesplaatontsteking is een langzaam herstellende blessure kan ik uit eigen ervaring vertellen. Mijn ervaring (n=1) is dat alleen rust niet voldoende is om het te genezen.

Bij mij begon het als een klein pijntje en is het uiteindelijk een echte blessure geworden. Nou heb ik het ruim 6 maanden genegeerd en er ook een marathon mee gelopen. Na de marathon heb ik een paar weken rust genomen, maar dat hielp niet echt. Toen een fysio opgezocht en shockwave gehad. De eerste paar behandelingen hielpen goed maar na 5 behandelingen gaf het weinig effect meer.

Toen ben ik zelf dingen gaan uitzoeken en proberen. Wat mij uiteindelijk geholpen heeft is een combinatie van de volgende drie dingen:
- Voet masseren met een harde bal
- heel raises (YouTube: How to Treat Plantar Fascitis Pain- High Load Strength Training en dan icm extra gewicht)
- KT tape

Uiteindelijk kon ik een half jaar na de marathon weer echt beginnen met hardlopen. Als ik nu (anderhalf jaar later) een zware hardloop week (+50km pw) heb dan wordt het weer gevoelig. Maar met masseren hou ik het onder controle. Het is dan één dagje gevoelig en daarna weer verdwenen.

Succes!

Everything you say can, and will be used against you!!
Een mooi rood kruisje is niet lelijk :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 11:06

sebasd

loopt op espresso

Vanochtend 30 min tempo, met in- en uitlopen een km of 9. Heel lekker om te zien dat ik deze keer 120m meer heb afgelegd in die 30 minuten dan een week of drie geleden toen ik dezelfde training deed, en voor mijn gevoel ook nog een stuk makkelijker en vlakker gelopen.

Gisteren tijdens een wandeling ‘s avonds naar deze podcast geluisterd, over discipline en motivatie in hardlopen: https://trailrunnernation...scipline-and-consistancy/. Leuk om te luisteren, ook voor diegenen die niet meteen een uur of vijf, zes onderweg zijn als ze een stukje gaan lopen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:09

Rudedadude

Maybe we were born to run

Voor mij ligt de sleutel in het afvallen er voor zorgen dat ik 's avonds niet uit de bocht vlieg met snacken. Ontbijten doe ik ook geregeld met muesli, gemalen havermout (oude koffiemaler) en magere kwark. En overdag eet ik alleen reguliere maaltijden. Door 's avonds juist kort voor het slapen nog een keer iets kwarkachtigs te eten (eiwitten en volume, maar weinig calorieen) zorg ik er voor dat ik (meestal) niet naar de chips / borrelnoten / koeken grijp.
En verder zo min mogelijk suiker, om insulinepieken en dalen te voorkomen. En 80km/ week lopen. Helpt ook :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Lap, te snel terug gestart met lopen. Na nog geen 50m al direct terug pijn in mijn rechter kuit. Direct gestopt en terug naar huis gewandeld om Voltaren Gel te smeren. Zal dus nog een weekje rusten zijn... Voelt echt stom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Rudedadude

Hehe njah, 's avonds snacken doe ik al amper... chocorijstwafel bij de koffie en that's it. Verder eigenlijk heel strikt over het algemeen (hooguit in de het weekend wat lekkers bij de koffie). Daarnaast hou ik me redelijk strak aan ontbijt, lunch, tussendoor, avondeten.

Ik haal gewoon niks in huis, want in huis betekent dat het op moet :P Een 270g zak bolognese chips van de croky kan ik zonder enige problemen in 1-2 dagen achterover werken bijvoorbeeld.

Ach, ik moet me er ook niet te druk over maken... ik wil vooral even erop letten dat ik gewoon genoeg voedingsstoffen binnen krijg (voel me soms wat slapjes) en of ik nou een lepel cruesli, muesli of havermout in mijn magere kwark/yoghurt doe, dat zal het verschil ook niet zijn.

Misschien iets van een handje nootjes ofzo erbij ergens (maar ja, dan heb ik weer een zak nootjes thuis liggen EN DIE MOET OP!!!) ;)

Gewoon ff zien hoe het de komende weken gaat met amper tot geen bier, geen chips, beetje bewuster eten, goed slapen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:27
Rudedadude schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:32:
[...]

En verder zo min mogelijk suiker, om insulinepieken en dalen te voorkomen. En 80km/ week lopen.
Dit, in cominatie met intermittent fasting (eten in een tijdswindow van 8 uur op dag) en ik val nog rustig af.

[ Voor 3% gewijzigd door Roadman op 22-04-2021 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
influenza schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:56:
[...]

Ik vind dat zelf de grootste fout die je kunt maken bij de Roparun (zelf aardig wat keertjes meegedaan en ook teamcaptain geweest en verantwoordelijk voor het tempo). Dat was nog wel in de tijd dat je zelf een geschatte snelheid moest opgeven en op basis daarvan je starttijd werd bepaald.

Je moet iedere deelnemer de snelheid laten lopen die bij hem of haar past. Dat is niet zo hard mogelijk, maar als je kilometers loopt is een tempo tussen 10 km en halve marathon lekker en goed vol te houden. Dat betekent dan dat de een 3:50/km loopt en een ander wellicht "maar" 5:00. En dan vooral opletten dat de langzamere lopers niet harder willen dan ze kunnen. Maar 60-65X 1Km op duurlooptempo is niet te doen. Er zijn al genoeg stukken bij die saai genoeg zijn :P
Goeie, zo had ik er nog niet naar gekeken! Afgelopen jaar was Dit jaar wordt Komend jaar wordt mijn eerste keer. Het team doet vooral mee voor de gezelligheid en niet voor de snelheid geloof ik, dus het opgegeven tempo is 5:17 per km. Maar mijn HM tempo is ongeveer 4:10-4:20. Nu zitten er ook wel mensen tussen die misschien 6:00 lopen. Moet je dat dan iedere keer corrigeren voor checkpoints oid?

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
AppieR schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:52:
[...]

Goeie, zo had ik er nog niet naar gekeken! Afgelopen jaar was Dit jaar wordt Komend jaar wordt mijn eerste keer. Het team doet vooral mee voor de gezelligheid en niet voor de snelheid geloof ik, dus het opgegeven tempo is 5:17 per km. Maar mijn HM tempo is ongeveer 4:10-4:20. Nu zitten er ook wel mensen tussen die misschien 6:00 lopen. Moet je dat dan iedere keer corrigeren voor checkpoints oid?
Het is van belang dat je als team dat tempo loopt. Dus bij het opgeven houd je er rekening mee dat de een 6:00 loopt en de ander 4:15 en je dan gemiddeld op 5 nog wat uitkomt. Niet iedereen moet dan dat tempo lopen uiteraard, je loopt gewoon je eigen tempo. Verkeerd inschatten kan vervelend zijn, want als je veel te snel loopt kun je op een gegeven moment niet verder. Dan is bijvoorbeeld de Coolsingel nog niet afgezet ;). Maar goed dat kun je onderweg wel managen door af en toe een wat langere pauze in te lassen. Te langzaam lopen geeft een stuk meer stress, want je moet wel op tijd terug zijn.

Wij gingen altijd uit van het halve marathontempo van de deelnemers en obv hadden we dan een gemiddeld tempo. In de praktijk waren we dan meestal wel wat sneller, maar niet extreem veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:59
M'n training van morgen verschoven naar vanmiddag. Het was duidelijk niet m'n beste dag vandaag. Wat blokjes gelopen, maar van harte ging het allemaal niet. Ook wat te warm gekleed trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-09 17:30
Even een hartslag vraag tussendoor. Ik ben een beginnende hardloper en loop meestal ergens tussen de 5 en 10 km. Nu zou mijn hartslag op basis van 70% idealiter 127 moeten zijn, maar daar zt ik meestal in de eerste kilometer al boven. Het grootste deel van mijn ronde loop ik zo rond de 150 tot 160. Als ik echt op hartslag zou moeten trainen zou ik volgens mij meer moeten wandelen dan rennen. Hoe belangrijk is die hartslag in dit geval voor goede progressie en is mijn hartslag nu zo hoog of is trainen op 70% gewoon niet realistisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Johan Bogle schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:22:
Even een hartslag vraag tussendoor. Ik ben een beginnende hardloper en loop meestal ergens tussen de 5 en 10 km. Nu zou mijn hartslag op basis van 70% idealiter 127 moeten zijn, maar daar zt ik meestal in de eerste kilometer al boven. Het grootste deel van mijn ronde loop ik zo rond de 150 tot 160. Als ik echt op hartslag zou moeten trainen zou ik volgens mij meer moeten wandelen dan rennen. Hoe belangrijk is die hartslag in dit geval voor goede progressie en is mijn hartslag nu zo hoog of is trainen op 70% gewoon niet realistisch?
Vraag 1: hoe heb je je max hartslag van 181 bepaald?
Vraag 2: hoe voelt een rondje op 150-160? Hijg je de longen uit je lijf? Kan je nog net een kort antwoord geven als iemand een vraagt stelt? Of kan je nog met een hele zin antwoorden? Of misschien zelfs op het gemak een gesprek voeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@Johan Bogle Welkom! :D Hoe heb je je maximale hartslag gemeten? Daar begint alles, als dat uitgangspunt al niet klopt ga je sowieso nat. Hoe zien je loopjes er uit en hoe vaak loop je? Loop je altijd hetzelfde tempo of heb je veel variatie in je loopjes? In de basis loop je op 70% bij een herstelloop, dus bijv. een of twee dagen (afhankelijk van je fitheid en belastbaarheid) na een pittige loop. Een sneller loopje kan prima voor de afwisseling. Als je echt snelheid wil kweken kan ik intervaltraining aanraden, daarvan gaat je "basissnelheid" uiteindelijk ook omhoog. Maar als je alleen intervaltraining doet en geen duurtraining op rustiger tempo zul je wel sneller worden op korte afstanden, maar je zal in verhouding langzamer zijn op lange afstand (daar heb ik last van :+ ). Door veel te trainen op lagere hartslag creëer je meer duurvermogen en geef je je lichaam tijd om te herstellen.

Ik loop mijn rustige duurlopen rond de 75% rond de 5:45 a 6:15 (afhankelijk van de dag). Twee jaar geleden liep ik als beginnend hardloper met dat tempo op 90% van mijn hartslag. Mijn hartslag is bij hetzelfde tempo omlaaggegaan door een combinatie van intervaltraining en duurtraining. Bij teveel intervaltraining op hoge intensiteit ligt overbelasting wel op de loer, dus pas op dat je niet teveel tegelijk wil. Alles valt of staat met wat je wil, wil je verder lopen of sneller lopen? Kies een van beide uit en focus daar de komende twee maanden op, wissel daarna je doel om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Roozzz schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:30:
[...]

Vraag 1: hoe heb je je max hartslag van 181 bepaald?
Vraag 2: hoe voelt een rondje op 150-160? Hijg je de longen uit je lijf? Kan je nog net een kort antwoord geven als iemand een vraagt stelt? Of kan je nog met een hele zin antwoorden? Of misschien zelfs op het gemak een gesprek voeren?
220-leeftijd plus een paar tellen, dus weinig wetenschappelijk.
Ik ben maar een beetje buiten adem, paar woorden tijdens het lopen lukt wel, maar een heel gesprek op het eind wordt lastig. Ik loop ook al echt heel langzaam omdat ik beginner ben dus mijn tempo nog meer verlagen doe ik liever niet, tenzij het trainingseffect dan echt zoveel beter zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Arjan90 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:43:
@Johan Bogle Welkom! :D Hoe heb je je maximale hartslag gemeten? Daar begint alles, als dat uitgangspunt al niet klopt ga je sowieso nat. Hoe zien je loopjes er uit en hoe vaak loop je? Loop je altijd hetzelfde tempo of heb je veel variatie in je loopjes? In de basis loop je op 70% bij een herstelloop, dus bijv. een of twee dagen (afhankelijk van je fitheid en belastbaarheid) na een pittige loop. Een sneller loopje kan prima voor de afwisseling. Als je echt snelheid wil kweken kan ik intervaltraining aanraden, daarvan gaat je "basissnelheid" uiteindelijk ook omhoog. Maar als je alleen intervaltraining doet en geen duurtraining op rustiger tempo zul je wel sneller worden op korte afstanden, maar je zal in verhouding langzamer zijn op lange afstand (daar heb ik last van :+ ). Door veel te trainen op lagere hartslag creëer je meer duurvermogen en geef je je lichaam tijd om te herstellen.

Ik loop mijn rustige duurlopen rond de 75% rond de 5:45 a 6:15 (afhankelijk van de dag). Twee jaar geleden liep ik als beginnend hardloper met dat tempo op 90% van mijn hartslag. Mijn hartslag is bij hetzelfde tempo omlaaggegaan door een combinatie van intervaltraining en duurtraining. Bij teveel intervaltraining op hoge intensiteit ligt overbelasting wel op de loer, dus pas op dat je niet teveel tegelijk wil. Alles valt of staat met wat je wil, wil je verder lopen of sneller lopen? Kies een van beide uit en focus daar de komende twee maanden op, wissel daarna je doel om :)
als ik dit zo lees is nu nog een hoge hartslag niet direct erg en als beginner haast onmogelijk op die 70% te houden. Ik loop meestal 2 keer per week 30 tot 60 minuten en probeer dit uit te breiden met 1x interval zodra ik minder pijntjes heb na die duurloopjes en ik iets soepeler en rustiger loop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
Johan Bogle schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:47:
[...]
als ik dit zo lees is nu nog een hoge hartslag niet direct erg en als beginner haast onmogelijk op die 70% te houden. Ik loop meestal 2 keer per week 30 tot 60 minuten en probeer dit uit te breiden met 1x interval zodra ik minder pijntjes heb na die duurloopjes en ik iets soepeler en rustiger loop.
Dat is niet helemaal wat ik bedoelde :+ Ik bedoelde meer dat het genoemde tempo, op 90%, dan meer een 10km wedstrijdtempo was als ik het uithoudingsvermogen had gehad.

Ik zou zeker lager in de hartslag proberen te zitten. Je tempo op 90% van je hartslag is perfect voor intervallen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:31
@Johan Bogle Ik weet niet of je echt een verse beginner bent of meer een amateur die al maanden loopt. Je loopt op zich al vrij ver als je 10 km (in 60 minuten) loopt. Als dat soepel verloopt, is dat al een prima basis hoor. Als dat éénmalig was, dan push je misschien wat te hard.

Zelf ben ik amateur. Soms ga ik even een gesprek met mijzelf voeren, zodat ik test of ik ook echt een paar zinnen kan uitspreken:

Hoe ging het op het werk? Ja goed hoor, bij jou ook? Ging wel, beetje saai, maar goed, bijna vakantie gelukkig.

Het is ook niet best met die Rutte. Ja inderdaad, ben benieuwd hoe dat afloopt.

Ik doe dat als ik denk alleen te zijn, maar het is vast eens lachen geweest voor iemand die het ongemerkt heeft gehoord. Naar mijn mening moet hardlopen voelen alsof je uren door kan lopen. Je voelt het aan het hart en het ritme van de loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Johan Bogle schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:44:
[...]
220-leeftijd plus een paar tellen, dus weinig wetenschappelijk.
Ik ben maar een beetje buiten adem, paar woorden tijdens het lopen lukt wel, maar een heel gesprek op het eind wordt lastig. Ik loop ook al echt heel langzaam omdat ik beginner ben dus mijn tempo nog meer verlagen doe ik liever niet, tenzij het trainingseffect dan echt zoveel beter zou worden.
Vergeet dan je huidige max hartslag en zones maaar heel snel :> die formule is absoluut waardeloos voor het bepalen van persoonlijke hartslagzones. Wil je dat doen, dan ontkom je bijna niet aan een testje om je max te bepalen. Maar als meer beginnende loper zou ik vooral lekker gaan lopen en je nog niet druk maken hierom. Je gaat ongetwijfeld ontzettend veel vooruitgang boeken de komende maanden.

Daarom dat ik ook vroeg naar de beleefde inspanning, dat klinkt helemaal niet zo gek, dus vanaf een afstandje klinkt het alsof je prima bezig bent! Na een tijdje kan je kijken of je wat meer variatie kan aanbrengen, door bijv een training met interval op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Playa del C. schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:07:
@Johan Bogle Ik weet niet of je echt een verse beginner bent of meer een amateur die al maanden loopt. Je loopt op zich al vrij ver als je 10 km (in 60 minuten) loopt. Als dat soepel verloopt, is dat al een prima basis hoor. Als dat éénmalig was, dan push je misschien wat te hard.
Ik loop nu zo’n vier maanden en ‘makkelijk’ 10km in 60 minuten is wat overdreven :). Zal proberen niet te hard van stapel te blijven lopen en mij nog geen zorgen te maken over die hartslag dan. Over een paar maandjes hoop ik wel dat deze wat lager is als ‘bewijs’ dat mijn conditie verbetert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:31
Johan Bogle schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:36:
[...]

Ik loop nu zo’n vier maanden en ‘makkelijk’ 10km in 60 minuten is wat overdreven :). Zal proberen niet te hard van stapel te blijven lopen en mij nog geen zorgen te maken over die hartslag dan. Over een paar maandjes hoop ik wel dat deze wat lager is als ‘bewijs’ dat mijn conditie verbetert.
Klinkt goed, komt vast goed. Wil er aan toevoegen dat de beste tip die ik van een professional kreeg, is om niet snel hard te lopen. Met een lage hartslag. Genieten van de run.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
Heeft hier eigenlijk iemand ervaring met Apple Airpods Pro? Ik kan die kopen voor €80 maar vroeg mij af of ze iets waard zijn bij het lopen.
Mijn vrouw heeft sinds kort de Aftershokz Aeropex en dat werkt echt wel goed. Reden van aankoop is omdat ze voor de een of andere reden geen oortjes inhouden. Helaas is het wat vervelend als je deze met meerdere telefoons wil delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FEIJ_87
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wnbmuc8YBbobFMSy49KpKq5NUpg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BUnWzZOHyKrqyCdbzhNFUQlt.png?f=user_large

Vond dit wel een mooie combinatie aan medailles :P , dat krijg je als je aan het eind van je training nog wat intervalletjes moet doen (en op beiden nog nooit je best hebt gedaan een snelle tijd neer te zetten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FEIJ_87
Tibs schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:37:
Heeft hier eigenlijk iemand ervaring met Apple Airpods Pro? Ik kan die kopen voor €80 maar vroeg mij af of ze iets waard zijn bij het lopen.
Mijn vrouw heeft sinds kort de Aftershokz Aeropex en dat werkt echt wel goed. Reden van aankoop is omdat ze voor de een of andere reden geen oortjes inhouden. Helaas is het wat vervelend als je deze met meerdere telefoons wil delen.
Ik heb deze ook, werkt prima bij mij, maar heb ze niet te hard staan omdat je dan niks van de omgeving meer hoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
FEIJ_87 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:41:
[...]

Ik heb deze ook, werkt prima bij mij, maar heb ze niet te hard staan omdat je dan niks van de omgeving meer hoort
Je hebt toch die transparantie mode zag ik in enkele reviews?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Hier geen ervaring met Apple Airpods, maar kreeg toevallig vanmorgen een mail van futurumshop voor 20% korting op aftershoksz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Tinusvolkel schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:00:
[...]

Hier geen ervaring met Apple Airpods, maar kreeg toevallig vanmorgen een mail van futurumshop voor 20% korting op aftershoksz
Cool, thanks voor de tip. Komt, in mijn geval, dan wel nog dubbel zo duur uit als de Airpods...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crepkon
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:58
Ik heb beide, en laatst omdat mij aeropex kwijt was toch maar de airpods pro gebruikt. Ik vond ze niet verkeerd zitten, maar ik denk dat ze bij hogere snelheid (bv intervallen) toch wel uit gaan vallen. Zelfs bij mijn rustige snelheid heb ik ze af en toe goed moeten doen, omdat ze toch een beetje schuiven.

Ik heb nog nooit problemen gehad met de Aeropex, en die heeft ook altijd mijn voorkeur bij hardlopen.

Mijn advies, als je ze alleen voor hardlopen gebruikt zou ik zeker voor de Aeropex gaan. Als je ze ook voor bv werk etc gebruikt, dan kun je de airpods nog overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Tibs schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:07:
[...]

Cool, thanks voor de tip. Komt, in mijn geval, dan wel nog dubbel zo duur uit als de Airpods...
De 20% korting gaat er pas af met de code KNDG-AS20 (zal wel zijn dat je dan geen andere codes meer kan gebruiken)

Maar dan is de aeropex dus 136 euro, dus geen 2 x 80 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
Rudedadude schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:32:
[...]

Voor mij ligt de sleutel in het afvallen er voor zorgen dat ik 's avonds niet uit de bocht vlieg met snacken. Ontbijten doe ik ook geregeld met muesli, gemalen havermout (oude koffiemaler) en magere kwark. En overdag eet ik alleen reguliere maaltijden. Door 's avonds juist kort voor het slapen nog een keer iets kwarkachtigs te eten (eiwitten en volume, maar weinig calorieen) zorg ik er voor dat ik (meestal) niet naar de chips / borrelnoten / koeken grijp.
En verder zo min mogelijk suiker, om insulinepieken en dalen te voorkomen. En 80km/ week lopen. Helpt ook :P
Lijkt me voor jou vrij onmogelijk om aan te komen inderdaad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Johan Bogle schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:44:
[...]
......220-leeftijd plus een paar tellen, dus weinig wetenschappelijk........
Oei, oei, oei, net begonnen en nu al op het strafbankje ;)

@Tibs Deze Aftershokz kloon gebruik ik nu best vaak, ook veel voor video calls, echt helemaal niks mis mee qua hardlopen en kost geen drol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
ik heb de Aftershokz en pair die met mijn mobiel of met mijn Garmin. Gaat allebei vlot lijkt me dat dit met 2 mobieltjes ook gewoon een kwestie is van BT aanzetten menu openen en Aeropex selecteren en gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
xray79 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:24:
[...]

ik heb de Aftershokz en pair die met mijn mobiel of met mijn Garmin. Gaat allebei vlot lijkt me dat dit met 2 mobieltjes ook gewoon een kwestie is van BT aanzetten menu openen en Aeropex selecteren en gaan?
Lukt inderdaad wel, maar dan moet je ze elke keer "unpairen" op je mobiel als je klaar bent met lopen. Want doordat beide mobieltjes (van mijn vrouw en de mijne) binnen bereik liggen als één van ons de Aeropex aanzet dan kiest hij de laatst gebruikte. Meestal is dit dus de foute keuze en moet je die eerst unpairen op de andere om dan weer te pairen met de juiste. Nu is het zo dat dit na verschillende keren ervoor zorgt dat dat niet zo snel meer gaat en dat je op je mobiel de Aeropex moet verwijderen om dan opnieuw te pairen via het initiele pairing proces.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
owhja niet bij stilgestaan dan is dat niet zo handig idd dan moet je telkens buiten je Aeropex aanzetten. Die ali kloon van Tinus is ook interessant maar ik vraag me af of die echt zo'n goed geluid geeft als de Aftershokz. Want deze verbaasde me echt qua geluid en comfort etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
xray79 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:35:
owhja niet bij stilgestaan dan is dat niet zo handig idd dan moet je telkens buiten je Aeropex aanzetten. Die ali kloon van Tinus is ook interessant maar ik vraag me af of die echt zo'n goed geluid geeft als de Aftershokz. Want deze verbaasde me echt qua geluid en comfort etc.
Hier inderdaad ook super grote fan van die Aftershokz.

Die Apple Airpods Pro zou ik dan wel nog voor andere zaken gebruiken dan enkel hardlopen. Wat er ook voor zorgt dat dit dan misschien de betere keuze is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
@Johan Bogle

Ook nog even een kleine bijdragen van mijn kant ;)
  1. Zou me niet te blind staren op die 70%, sowieso is dat 1 van de manieren om zones in te delen en zeker niet de enige... Volgens die methode zou mijn Z2 tussen de 108-126 zijn. Ik gebruik de lactaatdrempel en daarmee is het 129-143 dus dat scheelt nogal. Die laatste voelt ook nog prima rustig dus die hou ik ook aan.
    Je hebt max hartslag, hartslag reserve, lactaatdrempel en dan ook nog wat variaties in het aantal zones en hoe ze precies in te delen.
  2. Zoals al vermeld, bepaal eens wat preciezer je max hartslag, rust hartslag, dat soort zaken. Dan zijn de zones die je uiteindelijk kiest ook betrouwbaarder.
  3. Denk ook niet te snel 'ja, maar dit voelt wel heel langzaam, dag hoor!'... In het begin voelt heel rustig lopen heel suf en onwennig, maar dat heeft gewoon even tijd nodig. Uiteindelijk IS heel rustig lopen gewoon noodzakelijk en goed voor je. Een grote fout van veel beginners is elk rondje hijgend en puffend afwerken want 'dan heb je tenminste het gevoel dat je hebt gewerkt'. Dat is nou eenmaal niet de manier... te veel te hard levert blessures op maar je gaat er ook niet echt van op vooruit.
  4. Neem alles wat ik zeg ook niet te serieus want ook mijn ideeen zijn maar 1 van de velen en ook ik doe het lang niet altijd zoals het zou moeten of zoals ik zelf zeg dat het moet ;) Maar de les is wel, langzaam is goed, bouw rustig op, ALS je zones/hartslag gebruikt neem dan ook even de tijd deze enigzins goed te bepalen.
  5. Have fun, het moet ook leuk blijven en als je je aan allerlei regels moet houden waardoor het plezier weg gaat dan maar niet... Prestaties en vooruitgang is ook niet alles (again, dat zeg ik wel maar voor mij is het wel een drijfveer, niet de enige alleen)

[ Voor 6% gewijzigd door m0ridin op 23-04-2021 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@Tibs Ik heb zelf de Bose QuietComfort Earbuds. Die zijn ook NC waardoor je weinig meekrijgt van je omgeving, maar ze hebben ook een Ambient mode. Met hardlopen buiten gebruik ik hem dus in Ambient mode, waardoor ik alles om me heen heel goed mee krijg. Het nadeel van de Ambient mode is wel, en volgens mij heb ik gelezen dat de Airpods Pro die ook heeft, dat je last hebt van windgeruis. Dat effect speelt vrij snel. Ik heb daar zelf weinig last van, maar bij de Aeropex zal dat niet voorkomen. Tegelijkertijd is de geluidskwaliteit van de Aeropex met name in lage tonen op zijn best matig te noemen (dat is geloof ik inherent aan de techniek).

Voor mij zijn de Earbuds wel een goede combinatie van enerzijds veiligheid en anderzijds kwaliteit van audio. Waarbij ik wel moet zeggen dat ik de Earbuds ook 's avonds op de bank gebruik, met werk veel bel, etc. Het is dus voor mij een "jack of all trades". Ik had geen zin om een headset te hebben voor het hardlopen én een goede headset voor mijn werk, dat vind ik zonde want dat zou meer gekost hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:31
Tibs schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:29:
[...]

Lukt inderdaad wel, maar dan moet je ze elke keer "unpairen" op je mobiel als je klaar bent met lopen. Want doordat beide mobieltjes (van mijn vrouw en de mijne) binnen bereik liggen als één van ons de Aeropex aanzet dan kiest hij de laatst gebruikte. Meestal is dit dus de foute keuze en moet je die eerst unpairen op de andere om dan weer te pairen met de juiste. Nu is het zo dat dit na verschillende keren ervoor zorgt dat dat niet zo snel meer gaat en dat je op je mobiel de Aeropex moet verwijderen om dan opnieuw te pairen via het initiele pairing proces.
Ik switch regelmatig tussen m'n Apple Watch en iPhone. Als ik dan bij Bluetooth-instellingen de Aeropex aantik (waar dan staat 'Aeropex Niet verbonden'), verbreekt die de Bluetooth-verbinding met de AW en verbind die op de iPhone. Op de AW is dit net zo. Inderdaad niet zo ideaal als met m'n Bose headset die wel met twee apparaten tegelijk verbonden kan zijn, maar het is ook niet helemaal unpairen en weer pairen. Eerder overschrijven/overrulen van de vorige verbinding. Kan zijn dat hier een klein verschil zit tussen Apple en Android, maar wellicht het proberen waard? Kwam hier ook bij toeval achter.

Even wat anders maar in het kader van uitrusting; ik had laatst twee nieuwe korte broeken gekocht. Ben over het algemeen wel fan van Nike, dus voor de Nike flex stride gegaan en de variant met een tight als binnenbroekje. Hier zit achterop een vakje met ritssluiting waar met enige moeite precies m'n iPhone SE (grootte van iPhone 8 ), huissleutel en gel of reep in past. Ideaal voor de langere loopjes. Had verwacht veel 'last' te hebben van een telefoon, maar op deze manier dragen merk je daar nauwelijks iets van. Nu begrijp ik het nut van een dergelijke belt ook veel beter want het is ongeveer hetzelfde principe. Stukken beter dan gewoon in de broekzak dragen.

[ Voor 20% gewijzigd door Slickk op 23-04-2021 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

mefjoew schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:34:
[...]

Lijkt me voor jou vrij onmogelijk om aan te komen inderdaad :+
Dat valt 'tegen', mijn verbranding is dus ook niet meer zo hoog. Zeker mijn huidige gewicht (richting de 69kg) begint wel redelijk aan de bodem te komen. Als ik de teugels weer even laat vieren dan komen er vanzelf weer kilo's bij. Maar de 86kg van 10 jaar terug gaat het niet meer zo snel worden.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
Rudedadude schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:25:
[...]

Dat valt 'tegen', mijn verbranding is dus ook niet meer zo hoog. Zeker mijn huidige gewicht (richting de 69kg) begint wel redelijk aan de bodem te komen. Als ik de teugels weer even laat vieren dan komen er vanzelf weer kilo's bij. Maar de 86kg van 10 jaar terug gaat het niet meer zo snel worden.
Hoe bedoel je dat? Leeftijd, of doordat je minder weegt (spiermassa hebt?) en dus een lagere stofwisseling hebt bij rust?
Heb deze zelf en doen het op zich prima. 'Ambient mode' maakt inderdaad dat je de omgeving prima (zelfs ietwat versterkt) hoort. Oortjes blijven ook wel zitten, maar je kunt overwegen oorhaken aan te schaffen om daar nog zekerder van te zijn. Enige dat ik soms merk (had ik ook al bij mijn oude AirPods) is dat de verbinding met mijn horloge (Fenix 6 Pro) weleens wegvalt tijdens het lopen. Of dat echter ligt aan de AirPods of aan m'n horloge, weet ik niet. Irritant is het in elk geval wel. Zo erg zelfs, dat ik zou overwegen de aanbieding van @Tinusvolkel te gebruiken als ik er zeker van zou zijn dat dit issue daarmee verholpen is (zou die headset dan enkel voor hardlopen gebruiken, want de AirPods zijn top voor bellen en muziek). Vraag in dat kader dus of iemand weet of connectie bij deze headset stabieler is (of dat het helpt als je een apparaat enkel voor de Fenix gebruikt) en ook welke versie (ik zie er drie op de site?) je dan het best kunt kiezen. Zie zelf de verschillen namelijk niet direct..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
@m0ridin thanks! Zal eens meten wat echt mijn max hartslag is en die zone die jij noemt is al wat realistischer (moet ik nog steeds op een tempo lopen dat senioren me inhalen, maar dat is dan maar even zo :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Johan Bogle schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:03:
@m0ridin thanks! Zal eens meten wat echt mijn max hartslag is en die zone die jij noemt is al wat realistischer (moet ik nog steeds op een tempo lopen dat senioren me inhalen, maar dat is dan maar even zo :))
Hehe, tja... het hele idee is dat je de echte basis traint en dus steeds efficienter kan lopen op een lage hartslag.

Dus hoe verleidelijk het ook is om te denken 'ja, dit tempo bevalt me meer dus is realistischer', dat is het natuurlijk ook weer niet helemaal. Soms valt realistisch ook gewoon een beetje tegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

mefjoew schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:48:
[...]

Hoe bedoel je dat? Leeftijd, of doordat je minder weegt (spiermassa hebt?) en dus een lagere stofwisseling hebt bij rust?

[...]
Dat vertelt m'n weegschaal me :P Die roept iets over basis metabolisme, dus idd stofwisseling bij rust. Dat zit nu rond de 1600 kcal. en verder zijn het inderdaad de dingen die je noemt: ik heb minder bij me, dus ik 'loop' zuiniger. En ik weet wat ik vroeger at tov nu en dat is echt wel een stuk minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

moet ik nog steeds op een tempo lopen dat senioren me inhalen, maar dat is dan maar even zo :)
Gelukkig ben je bij de meeste hardloopwedstrijden al senior als je 18+ bent (en veteraan bij 35+ of 40+) :D

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Staar je vooral niet blind op hartslag. Lekker lopen, maak het niet te ingewikkeld, maar zorg dat je "aangenaam moe" thuis komt (dat adviseert Lydiard, een van de grondleggers van moderne training) en dat je er van geniet. Als je je goed voelt kan je best een keer wat harder, als het lastig is dan een keer wat langzamer. Het enige waar je echt op moet letten (vind ik) is dat je niet te snel te veel wilt, omdat je dan makkelijk geblesseerd raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Trainen op hartslag is mooi, geef houvast. Wat je ook kunt probere is lopen op een tempo waarbij je, als je de training voorbij is, het gevoel hebt dat je nog zeker 4 á 5 km op dat tempo zou kunnen doorlopen :)

tips voor New York

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:38
Gisteren heb ik voor het eerst in lange tijd met anderen getrained. We gingen een viaduct-heuveltraining doen.
Met name de mannen hebben moeite om hun ego thuis te laten, eerste heuveltje gingen ze als een gek al op, voordat ze halverwege worden kakten ze eigenlijk al in. Daarna liep ik er nog voorbij :')
Bij het rustmoment voor het tweede heuveltje liep ik iemand die fors veel ervaring heeft met lopen (ultra's, beste nette 5, 10, hm, etc tijden) die wist niet hoe hard ie naar boven moest om mij in te halen, heb 'm nog nooit zo buiten adem gezien 8)7

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
@m0ridin ...... (moet ik nog steeds op een tempo lopen dat senioren me inhalen, maar dat is dan maar even zo :))
Jij wil niet van het strafbankje af hè :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FEIJ_87
Poekie schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:17:
[...]

Gelukkig ben je bij de meeste hardloopwedstrijden al senior als je 18+ bent (en veteraan bij 35+ of 40+) :D
Al bijna veteraan? Mijn carrière begint net
8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenz64
Keiichi schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:28:
Gisteren heb ik voor het eerst in lange tijd met anderen getrained. We gingen een viaduct-heuveltraining doen.
Met name de mannen hebben moeite om hun ego thuis te laten, eerste heuveltje gingen ze als een gek al op, voordat ze halverwege worden kakten ze eigenlijk al in. Daarna liep ik er nog voorbij :')
Bij het rustmoment voor het tweede heuveltje liep ik iemand die fors veel ervaring heeft met lopen (ultra's, beste nette 5, 10, hm, etc tijden) die wist niet hoe hard ie naar boven moest om mij in te halen, heb 'm nog nooit zo buiten adem gezien 8)7
No offence, maar jij neemt je ego mee naar het forum?

* Frenz heeft godzijdank de rijpe leeftijd bereikt dat het hem niets meer doet ingehaald te worden, noch hardlopend, noch op de fiets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
Butter verkondigt het al een tijdje, ruil je lange duurlopen grotendeels in voor de fiets.
Dus zelf vandaag weer de racefiets uit de schuur getrokken voor een 63 km. Samen met de 27 km van afgelopen maandag maakt dat toch weer een 90 kilometer in 3 uur en 40 minuten.

Ik verwacht deze week nog op zo'n 75 hardloop kilometers uit te komen. Eens kijken hoe dat bevalt als we de langzame loop kilometers wat meer richting het fietsen verschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Roadman schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 18:38:
Butter verkondigt het al een tijdje, ruil je lange duurlopen grotendeels in voor de fiets.
Dus zelf vandaag weer de racefiets uit de schuur getrokken voor een 63 km. Samen met de 27 km van afgelopen maandag maakt dat toch weer een 90 kilometer in 3 uur en 40 minuten.

Ik verwacht deze week nog op zo'n 75 hardloop kilometers uit te komen. Eens kijken hoe dat bevalt als we de langzame loop kilometers wat meer richting het fietsen verschuiven.
Dacht dat hij vooral doet mountainbiken en dat is wat explosiever dan op de racefiets.

Maar hier wel fan van wielrennen, vooral bij warmer weer heeft het mij voorkeur op hardlopen. Uurtje of 3 a 4 lukt dan wel per week, maar ik vervang m’n duurlopen er nog niet voor :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Frenz64 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 18:01:
[...]
* Frenz heeft godzijdank de rijpe leeftijd bereikt dat het hem niets meer doet ingehaald te worden, noch hardlopend, noch op de fiets
* Poekie heeft nooit veel gegeven om mensen die haar inhaalden, behalve e-bikes heuvel op die dan je grijnzend aankijken. Fuuuckers.
Ik ben langzaam van wedstrijd-achterhoede naar middenmoot gegaan, met af en toe een gelukje icm leeftijdscategorie of überhaupt hoeveelheid dames. Mijn ervaring is wel dat bij wedstrijden er in t begin veel wordt ingehaald, ook door mensen die dat eigenlijk helemaal niet gaan volhouden. Slow and steady can win thát race.

Maar @FEIJ_87, die veteranen zijn soms nog sneller dan de senioren (meestal op langere afstanden), dus je carrière is nog veilig.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
Tinusvolkel schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 18:57:
[...]

Dacht dat hij vooral doet mountainbiken en dat is wat explosiever dan op de racefiets.

Maar hier wel fan van wielrennen, vooral bij warmer weer heeft het mij voorkeur op hardlopen. Uurtje of 3 a 4 lukt dan wel per week, maar ik vervang m’n duurlopen er nog niet voor :)
Het lijkt mij voor nu wel een mooie manier om wat meer duur werk te doen zonder dat het belastend wordt.
Straks richting de marathon in oktober zal ik waarschijnlijk weer braaf vaker een duurloop doen. Hoop voor nu 2-3 keer per week fietst te doen en 4 keer per week de hardloopschoenen onder binden.

Hij deed vooral mountainbiken, alleen is het mountainbiken nu zo'n beetje ten einde. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
Ten einde? Het seizoen begint net...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Roadman schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 19:07:
[...]

Het lijkt mij voor nu wel een mooie manier om wat meer duur werk te doen zonder dat het belastend wordt.
Straks richting de marathon in oktober zal ik waarschijnlijk weer braaf vaker een duurloop doen. Hoop voor nu 2-3 keer per week fietst te doen en 4 keer per week de hardloopschoenen onder binden.

Hij deed vooral mountainbiken, alleen is het mountainbiken nu zo'n beetje ten einde. :)
Aha maar door Butter is het nu dus helemaal hip? Zie net op m’n Strava tijdlijn ook al een fietsrit voorbij komen met de tekst “Duurloop conform de laatste atletiek trend”

En @Poekie en @Frenz64 zoiets zou ik in jullie situatie gezegd hebben >:) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Tinusvolkel schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 19:33:
[...]

Aha maar door Butter is het nu dus helemaal hip? Zie net op m’n Strava tijdlijn ook al een fietsrit voorbij komen met de tekst “Duurloop conform de laatste atletiek trend”

En @Poekie en @Frenz64 zoiets zou ik in jullie situatie gezegd hebben >:) :+
Tja hip... crosstraining doen is zeker net zoals krachttraining voor hardlopers gewoon iets wat vergeten wordt omdat we stiekem het liefste gewoon lekker lopen. :) Je trainingsarbeid opschroeven door alternatieve duurtrainingen te doen lijkt me ook eigenlijk geen rocket science.
Roozzz schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 19:26:
Ten einde? Het seizoen begint net...
Serieus? :o Dacht dat mountainbiken serieus iets meer was voor tijdens de herfst/winter. Beetje parallel aan het crosslopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Roadman op 23-04-2021 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 22:21
Je kunt ook proberen om zelf je muesli te maken. Dat doe ik tegenwoordig en het bevalt me goed. Voordeel is dat je precies weet wat erin zit en dat je kunt variëren. Zo heb ik een keer muesli met mango gemaakt. :9
Simpel recept van het Internet:
500 gr. havervlokken (die van de Ekoplaza vind ik heel goed)
300 gr. noten (de biologische rauwe noten van de Lidl vind ik heel goed)
200 gr. gedroogde vruchten.
Uiteraard kun je de verhoudingen aanpassen als je wilt.

De noten maak ik klein door ze in een plastic zak te doen met zo min mogelijk lucht erin en ze dan kapot te slaan met een end hout.
Als snack heb ik gedroogde abrikozen en rauwe noten. 1 zakje noten per week. Is het op, dan moet ik wachten tot maandag. 1x per dag een stukje chocola van minstens 70% cacao.

Maar dan nog is het moeilijk met dat thuiswerken. Mijn werkplek is naast de keuken. Ik wil weer naar kantoor!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
Roadman schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 19:58:
[...]
Serieus? :o Dacht dat mountainbiken serieus iets meer was voor tijdens de herfst/winter. Beetje parallel aan het crosslopen.
Ja, serieus :P Alleen in Nederland wordt mountainbiken soms gezien als wintersport. In de rest van de wereld is dit iets dat je vooral doet in de zomer (in korte broek en t-shirt) en alleen de echte diehards fietsen ook in de winter. Kennelijk hebben wij hier zoveel overwinterende racefietsers op de mountainbike dat dit kennelijk het prototype mountainbiker voor veel mensen is geworden. Deze worden ook wel gekscherend aangeduid als boswielrenners door de mtb'ers; typisch zijn ze te herkennen aan matchende fietspakkies, heel hard kunnen fietsen rechtdoor, geparkeerd door de bocht gaan en naar beneden vooral in de weg rijden :+

In ander nieuws, vandaag stond er 4x10 minuten tempo op het programma. Dat ging gelukkig een heel stuk beter dan de 4x8 minuten van afgelopen week :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaydayQ
Prima 7 km kunnen lopen net.
Voor mij een mooi snelheid van gem. 12km /pu.
En fantastisch wat een lekker weer , fijn ondergaande zon en niet te warm.
Dan heb ik ook beduidend meer zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 11:10
Ik ben sinds enkele maanden toch 2 keer per week gaan lopen, in het voorjaar van 2020 veel maar de conditie is op enkele maanden tijd weer sterk achteruit gegaan. Ik vraag mij af wat nu de beste methode is om wat terug te komen?

Is het beter om te lopen op een lage hartslag en dus trager en langer of loont het beter om sneller te lopen op een hogere hartslag op een kortere afstand? Bij het laatste zou ik net zeggen dat het beter is omdat je dan uw hart intensiever traint. Toen ik woensdag dan eens op een lage hartslag liep maar langere afstand, heb ik de dag erna toch stevig wat spierpijn, wat ik niet had toen ik op een hogere hartslag en snelheid liep...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
@pina Bij opbouwen met hardlopen is het vooral belangrijk dat je rustig de kilometers opbouwt en pak bij voorkeur een schema wat je gaat volgen. Houd daar goed aan vast zodat je voorkomt dat je je lichaam overbelast. Hardlopen is een impactvolle sport voor je lichaam, je pezen in je onderlichaam moeten alle schokken opvangen en het kost een tijd voordat je pezen daar echt klaar voor zijn. Des te harder je gaat of des te zwaarder je bent, des te harder de schokken die je lichaam moet opvangen

Dus, rustig opbouwen. Pak een standaard schema, daarin is vaak het uitgangspunt dat je zeker in de opbouw niet zo hard loopt dat je uitgeput thuis komt. De basis begint bij de omvang - het aantal kilometers - die je loopt, als die omvang goed is kun je snelheid toevoegen en dan breid je vaak ook langzaam de omvang uit.

Als je wat verder bent in de opbouw en schema's wil loslaten is een goed uitgangspunt om max. 10% per week uit te breiden aan afstand. Dit om overbelasting te voorkomen. Luister vooral goed naar je lichaam, ongeacht of je met of zonder schema loopt. Heb je pijntjes? Stel je volgende training dan liever een dag uit. En deel vooral je verhalen hier! d:)b

Pagina: 1 ... 115 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.