Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-09 07:10
Tnx @Gaargod , ach... die SIS vallen ook wel mee. Vaak genoeg aanbiedingen dat je ze voor een prima prijsje kan kopen dus wel best zo eigenlijk ;) Weet daarvan tenminste dat ik ze helemaal in orde vind.

Maar idd, plakbek (en vingers) klopt aardig! Ah well, ze komen wel op... maar net teveel gefriemel en gedoe voor bij een evt wedstrijdloop ooit (of als ik dus al rennend die dingen wil nemen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
SiS bevalt mij wel goed. Als je ze bij SiS zelf bestelt zijn ze ook nog wel te betalen. Ze hebben eigenlijk ieder weekend wel een kortingsactie op een bepaald artikel. Beetje als met muurverf: nooit voor de adviesprijs kopen.

Maurten vond ik ook echt top, maar bijna niet te betalen als je structureel voeding en sportdrank mee wil tijdens langere trainingen. Qua structuur is Maurten wat steviger en moet je het echt uit de verpakking knijpen. Toen ik met dezelfde kracht bij mijn eerste SiS gelletje probeerde had ik de smurrie overal zitten.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-09 20:08
Heb zelf de drink gels van Amacx. Lage prijs, eerder water dan een gel en qua smaak prima. Koolhydraten komen vrijwel alleen maar uit suiker zie ik nu. Ik weet niet per se of dat wat uitmaakt voor je lichaam, koolhydraten zijn koolhydraten in deze context lijkt me.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MaydayQ
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:38
Kon nog net voor het donker een rondje lopen en hoewel ik gisteren al 6,5 km had gelopen toch vandaag nog maar 10 km gedaan.
Wederom relatief rustig op 5.30min/km.
Polar zei dat dat best kon hoewel hij vorige week voortdurend op overbelasting stond stijgt deze week de tolerantie gewoon mee.
Ik twijfel echt of zo'n watch dat echt kan "berekenen" het is geen stryd 🤐

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:54
MaydayQ schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:53:
Kon nog net voor het donker een rondje lopen en hoewel ik gisteren al 6,5 km had gelopen toch vandaag nog maar 10 km gedaan.
Wederom relatief rustig op 5.30min/km.
Polar zei dat dat best kon hoewel hij vorige week voortdurend op overbelasting stond stijgt deze week de tolerantie gewoon mee.
Ik twijfel echt of zo'n watch dat echt kan "bereken" het is geen stryd 🤐
Waarschijnlijk vergelijkt hij gewoon de Actual Training Load (ATL) met de Chronic Training Load (CTL). Waarbij de ATL de gemiddelde trainingsbelasting is van de laatste 7 dagen en de CTL (meestal) van de laatste 42 dagen. Dus als je plotseling flink meer gaat lopen, loopt de verhouding hiertussen uit de pas. Typisch wordt er gerekend met een 30% stijging als bovengrens, voordat je in overbelasting terecht komt. Maar als je deze belasting stug blijft volhouden dan gaat ie dat zien als "het nieuwe normaal"; het is een moving average. Kortom, iets om je niet blind op te staren en vooral met gezond verstand te benaderen :P

Ik weet niet precies wat de Stryd doet, maar ik vermoed dat het achterliggende principe vergelijkbaar is. Hij pakt alleen dan niet zoals de polar hartslag (of evt tijd/km/tempo), maar power.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:22
Nog even voor het donker (en voor het voetbal) naar buiten geweest voor een rondje. Samen met een vriend gelopen. Beetje kletsen en tussendoor een tempoblokje van 3km. Kwam uiteindelijk nog op 11km uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaydayQ
Roozzz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:04:

Ik weet niet precies wat de Stryd doet, maar ik vermoed dat het achterliggende principe vergelijkbaar is. Hij pakt alleen dan niet zoals de polar hartslag (of evt tijd/km/tempo), maar power.
Thanks voor de uitleg , Polar is daar niet enorm duidelijk in .
Vorige week een voor mij erg snelle 7 km gelopen en daar was Polar dagen lang van onder de indruk dus zal er iets gerekend worden met tempo/hs inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:49
m0ridin schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:39:
Ben nu vooral op hartslag aan het trainen onder het motto 'minder kans op ovetrainen' en eigenlijk bevalt dat wel, het gaat ook echt lekker allemaal! Heerlijk om weer zonder problemen rond te rennen. Vorig jaar september naar november in 2 maanden echt compleet ingekakt zonder enige aanwijsbare reden, VO2max ging 1 punt per week naar beneden en alles kostte veel meer moeite dan zou moeten, gelukkig sinds december/januari weer op de weg terug en nu weer op het niveau van daarvoor.
Daar ben ik inmiddels ook mee begonnen na een lichte blessure in de voet van een spier die over het scheenbeen loopt en schijnbaar onder de wreef aanhecht. Mijn fysio heeft Phil Maffatone aangeraden, maar dat is meer een holistisch verhaal waar ook zaken als voeding heel erg centraal in staan (en terecht uiteraard). Aangezien de PM methode heel erg individualistisch is zijn de plannen/schema's ook helemaal op de persoon gemaakt. Welke methode/wat voor plannen heb jij gebruikt om vooral veel te trainen op lage hartslag?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Tinusvolkel schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:59:
[...]

Toevallig ook ervaring met de Adizero Pro? (of iemand anders natuurlijk)
Dit een is halve continental zool, (alleen aan de voorkant) dus wel benieuwd hoe snel de achterkant slijt.
Ook zit er carbon in want de levensduur niet ten goede zou moeten komen....
Dus ben benieuwd hoeveel km deze mee gaan, zit nu op 90km maar hoop er nog wel even mee te doen.
Nee, geen ervaring mee, ben wel benieuwd hoe je dit zelf ervaart. Anders voor de zekerheid toch maar op je tenen lopen :p.

Hier zijn 't nog 9 dagen tot de marathon. Vanochtend nog 8x1km gedraaid, die gingen heel lekker. Ik heb als 't goed is fietsbegeleiding (loop in m'n eentje) met bidons en gelletjes. Dat is wel fijn. Ik wil proberen 2:30 te lopen, maar ik denk dat ik eigenlijk eerder fit ben voor 2:35. Maar: op een goede dag moet het wel lukken. Merk wel dat ik veel uitgeruster ben nu door de taper... dus ben heel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Mvd1981 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:02:
[...]

Daar ben ik inmiddels ook mee begonnen na een lichte blessure in de voet van een spier die over het scheenbeen loopt en schijnbaar onder de wreef aanhecht. Mijn fysio heeft Phil Maffatone aangeraden, maar dat is meer een holistisch verhaal waar ook zaken als voeding heel erg centraal in staan (en terecht uiteraard). Aangezien de PM methode heel erg individualistisch is zijn de plannen/schema's ook helemaal op de persoon gemaakt. Welke methode/wat voor plannen heb jij gebruikt om vooral veel te trainen op lage hartslag?
Ik gebruik op dit moment gewoon een Garmin schema (Halve Marathon) op basis van 3x in de week zo'n beetje... Als je een garmin hebt kun je in connect allerlei schemas vinden afhankelijk van wat je zoekt (afstand, hartslag vs tempo/iets anders, 3 tot 5x per week (beginnen tot advanced))

Verder gebruik ik zones op basis van lactate treshold..

Maar uiteindelijk is het ook een beetje wat goed voelt voor en past bij jou denk ik, als je rondzoekt op zones zijn er zoveel manieren van indelen en dan ook de indeling zelf hangt vaak af van welke site je bezoekt. Zie af en toe door de bomen het bos niet meer...

Deze trainingen zijn over het algemeen LDL in Z2, steady/tempo runs in Z3 en intervallen (vrij lange) in Z4. Hier en daar een fartlek (die gebruik ik oa voor intervallen van ~200m in Z5) en 2x een 10km wedstrijdje.

Uiteindelijke HM zou in Z3 zijn (waarbij ik eerder laag iin Z4 zit btw).

Zones heb ik zelf dan weer als volgt ingesteld:

Lactaatdrempel: 162

Z1: 107-130 (0-65%)
Z2: 130-144 (66-89%)
Z3: 144-154 (89-95%)
Z4: 154-162 (95-100%)
Z5: 162-177 (100-109%)

Maar moet weer eens een echte lactaardrempel test doen, weet niet hoe representtief de 162 nog is hoewel deze tijdens intervallen en goede tempos ook wel geupdate wordt.

@chris

Oeh, tempootje zeg :P

Heb je een fijn parcours wat je vlot kan lopen? Lijkt me vooral lastig om 42k ongestoord door te kunnen rennen zonder evenementen. (Of is er een evenement toch).

[ Voor 5% gewijzigd door m0ridin op 16-04-2021 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:59
chris schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:26:
[...]

Nee, geen ervaring mee, ben wel benieuwd hoe je dit zelf ervaart. Anders voor de zekerheid toch maar op je tenen lopen :p.
Loop al redelijk op m'n midden;/voorvoet (moet het is een keer laten filmen wat ik precies doe...)
Verder prima schoen maar merk zelf het carbon niet echt, maar weet niet of je(/ik) dat verschil bij een Nike schoen bijvoorbeeld wel goed voelt.

Verder hoop ik ooit (ofja iig voor de najaarsmarathons) een Adizero Adios Pro te bemachtigen. Die zou meer zijn voor de langere afstanden. En hier zijn iig ook al top tijden op gelopen :)
Hier zijn 't nog 9 dagen tot de marathon. Vanochtend nog 8x1km gedraaid, die gingen heel lekker. Ik heb als 't goed is fietsbegeleiding (loop in m'n eentje) met bidons en gelletjes. Dat is wel fijn. Ik wil proberen 2:30 te lopen, maar ik denk dat ik eigenlijk eerder fit ben voor 2:35. Maar: op een goede dag moet het wel lukken. Merk wel dat ik veel uitgeruster ben nu door de taper... dus ben heel benieuwd.
Succes (y) en idd wat een ambitieuze tijd _/-\o_
PS volg jij Pim Bijl van podcast de Pacer een beetje? heeft hetzelfde doel. Dus verwacht voor jouw wel leuk om te volgen.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
m0ridin schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:28:
[...]

Ik gebruik op dit moment gewoon een Garmin schema (Halve Marathon) op basis van 3x in de week zo'n beetje... Als je een garmin hebt kun je in connect allerlei schemas vinden afhankelijk van wat je zoekt (afstand, hartslag vs tempo/iets anders, 3 tot 5x per week (beginnen tot advanced))

Verder gebruik ik zones op basis van lactate treshold..

Maar uiteindelijk is het ook een beetje wat goed voelt voor en past bij jou denk ik, als je rondzoekt op zones zijn er zoveel manieren van indelen en dan ook de indeling zelf hangt vaak af van welke site je bezoekt. Zie af en toe door de bomen het bos niet meer...

Deze trainingen zijn over het algemeen LDL in Z2, steady/tempo runs in Z3 en intervallen (vrij lange) in Z4. Hier en daar een fartlek (die gebruik ik oa voor intervallen van ~200m in Z5) en 2x een 10km wedstrijdje.

Uiteindelijke HM zou in Z3 zijn (waarbij ik eerder laag iin Z4 zit btw).

Zones heb ik zelf dan weer als volgt ingesteld:

Lactaatdrempel: 162

Z1: 107-130 (0-65%)
Z2: 130-144 (66-89%)
Z3: 144-154 (89-95%)
Z4: 154-162 (95-100%)
Z5: 162-177 (100-109%)

Maar moet weer eens een echte lactaardrempel test doen, weet niet hoe representtief de 162 nog is hoewel deze tijdens intervallen en goede tempos ook wel geupdate wordt.

@chris

Heb je een fijn parcours wat je vlot kan lopen? Lijkt me vooral lastig om 42k ongestoord door te kunnen rennen zonder evenementen. (Of is er een evenement toch).
Geen Garmin apparatuur hier, wel Polar (H10). Heb de Polar Flow website bekeken, maar de schema's die daaruit volgen zijn erg veel Z1 loopjes, soms wat Z2 en heel beperkt >Z2. Als ik bekijk wat de eerste metingen opgeleverd hebben dan zie ik de volgende zone's:
Z1: 96 - 115
Z2: 115 - 134
Z3: 134 - 153
Z4: 153 - 172
Z5: 172 - 192
Lactaatdrempel staat op 176 (de anaerobic threshold in polar termen als ik mij niet vergis).

En inderdaad, met al die schema's, ik zie door de bomen het bos ook niet meer. Ik heb in het verleden gebruik gemaakt van de MyCoach functie in Nike Run Club, maar deze bestaat niet meer (tenzij je een hele oude versie van de app hebt, die genereert nog wel schema's). Dat sloot op zich goed aan eind vorig jaar, maar dat was eigenlijk helemaal niet ingericht op hartslagzone's. Daarmee kwam ik wel tot een 1u30 voor de HM (en in de weken/maanden daarna ook nog een aantal keer). Nog even verder zoeken dus naar iets dat goed gaat werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:05
Tinusvolkel schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:46:
[...]

Loop al redelijk op m'n midden;/voorvoet (moet het is een keer laten filmen wat ik precies doe...)
Sowieso wel interessant om je af en toe eens te laten filmen. Mijn vrouw is van de week ook een keer met me meegegaan op de fiets en heeft me een paar keer gefilmd. Had al gezien dat mijn grondcontacttijd-balans niet helemaal in orde was vanwege, waarschijnlijk, mijn kuitblessure en dat heb ik nu ook heel mooi op beeld kunnen zien. Als je zelf loopt, heb je 't vaak toch niet gelijk door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:48
chris schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:03:
[...]
Bij intervallen rond m'n HM-tempo b.v. heb ik niet echt het gevoel dat het veel uitmaakt of ik op m'n Adidas SL 20 loop (rond 80 euro) of m'n oude paar Next% (275 euro). Dus die loop ik bijna altijd op de goedkopere ;).
Na deze opmerking de Adidas SL20 ook besteld voor 70 euro en er gisteren m'n threshold run op gelopen.
Ik kan bevestigen dat het hele fijne schoentjes zijn om het HM-tempo van @chris op te lopen 8)

Aanvulling: deze schoenen vervangen m'n Saucony Kinvara (10?) die ik gebruikte voor m'n vlotte threshold runs. Wat ik prettiger vind aan de SL20 is dat deze minder sponzig zijn dan de Kinvara's, dus meer direct contact met de weg. En ook de Continental-zool had voelbaar meer grip (en ziet er ook veel slijtvaster uit).

[ Voor 23% gewijzigd door elastiek op 16-04-2021 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris
m0ridin schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:28:
[...]

@chris

Ja, ik loop op een fietspad, zonder evenement, maar wel met een fietser als begeleiding. Nou is het hier in Oost-Duitsland wel normaal dat auto's op fietspaden rijden, en ze nemen het niet zo nauw met afstand houden en langzaam rijden (volgens de wet moeten ze stapvoets en 2 meter afstand houden, meestal rijden ze 60 en op minder dan een arm afstand). Maar het is zeker beter dan op de normale weg.
Tinusvolkel schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:46:
[...]
Succes (y) en idd wat een ambitieuze tijd _/-\o_
PS volg jij Pim Bijl van podcast de Pacer een beetje? heeft hetzelfde doel. Dus verwacht voor jouw wel leuk om te volgen.
Ja is eigenlijk te ambitieus, maar goed... ik volg de pacer ook idd, maar Pim heeft veel snellere PRs op kortere afstanden. Hij is een stuk jonger maar loopt al z'n hele leven. Ik ben pas na m'n studententijd begonnen, en pas sinds een paar jaar wat serieuzer. Heel andere aanpak. Als ze 't voor elkaar krijgen om zijn tijden op de 5 en 10 te vertalen naar de marathon, zou 'ie eigenlijk wel een heel stuk sneller dan 2:30 moeten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigm1990
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-04 10:28
Cranzai schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:38:
[...]

Eergisteren zelf deze: YouTube: 15 Minute Runners Flexibility Routine (FOLLOW ALONG) geprobeerd. Beviel wel goed maar was wel pijnlijk ;)
Thanks! Zojuist gedaan en inderdaad goed bevallen. Wel pijnlijk en confronterend... Ik ben niet lenig of soepel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 20:30
Bigm1990 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 19:47:
[...]

Thanks! Zojuist gedaan en inderdaad goed bevallen. Wel pijnlijk en confronterend... Ik ben niet lenig of soepel :)
Vooral dat ene stukje waar je je ene been over de andere plaatst en dan je knie een knuffel geeft. Ene kant wilde nog wel, andere was een helse pijn

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:21
Vandaag een heerlijk sportieve dag gehad, vanochtend met vrouwlief op de fiets gestapt voor een ritje van bijna 2 uur, lekker rustig gefietst voor mijn doen (gemiddelde hartslag iets boven de 60% HSmax). De benen voelde vanmiddag best wel prima, dus lastminute aangemeld voor een training in het dorp verderop en nog even de Saucony Ride 13 voor het eerst ondergebonden. Geen last gehad van het fietsen 's ochtends, gewoon goed gelopen. De Ride 13 lijken heerlijk te lopen, ik loop natuurlijk al 400km op de Triumph dus ben een duurloopschoen gewend die ik ook noodgedwongen voor intervaltraining gebruikte, maar zo op het oog is de Ride 13 veel directer van respons en bovendien loopt het lichter. We deden elke keer 1 minuut tempo, 1 minuut rust. Alle tempo's liep ik max. op 4:00 maar meestal rond de 3:45 min/km. Dat is voor mij tegen het 1.500m tempo aan en het voelde niet als een veel te hard tempo.

Erg benieuwd wat het verschil in snelheid is tussen de Ride 13 en Triumph 18 bij gelijke inspanning. Het voelt wel echt als een verschil, vooral als ik er rekening mee houd dat ik woensdag een halve marathon liep en vanochtend nog heb gefietst.

In algemene zin merk ik dat mijn hersteltijd wat lager lijkt te worden, ik kan sneller weer trainen. Rusthartslag komt veel sneller weer terug naar normaal niveau dan een paar maanden geleden (toen zag je mijn rusthartslag per dag heel erg variëren, nu vlakt het redelijk uit). Het effect van inmiddels 2 jaar hardlopen denk ik :D De hart-longmachine is steeds beter aangepast op wat ik hem aandoe!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:52
Ik heb gisteren aan het einde van de dag nog een rondje hardgelopen. Ik moet zeggen was toch een best raar rondje. De laatste weken meer duurloopjes gedaan omdat ik last had van mijn schenen. Naar de fysiotherapeut geweest hiervoor en daarvan werd het een stuk beter. Nu had ik vorige week griep en dat kon ik tijdens mijn interval rondje van woensdag goed merken. Ik ging echt stuk. Dat was echt balen want na een aantal dagen niet kunnen lopen door de griep is je eerste rondje dan ook echt niet lekker ondanks dat het voor mij niet een een echt zware intervaltraining was.

Gisteren vertrok ik voor een beetje een combi tussen een tempoloop en een duurloop. Ik wilde wel op tempo lopen maar aangezien de training van woensdag zo slecht ging dacht ik dat ik in elk geval na enige tijd het tempo wel zou verliezen en uiteindelijk rustig zou moeten gaan lopen. Niks bleek minder waar, ik kon steeds harder gaan lopen tot het punt waarvan ik dacht oke dit gaat wel heel lekker. Bij thuiskomst bleek dat ik mijn tweede 10K tijd ooit heb gelopen en ik was niet eens zo stuk als de vorige keer dat ik dat deed. Ik weet niet waar het vandaan is gekomen maar het was wel een heerlijk rondje. Dit was een rondje van 11.3 km in 56 minuten met een 10K in 50.20. Voor mij prima zeker als je net griep hebt gehad

[ Voor 4% gewijzigd door GerGio op 17-04-2021 09:39 ]

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slickk
Gisteren weer een mooi rondje gedaan á 17km, snelle duurloop zullen we maar zeggen. Lekker in kort kort, wat fris in de schaduw maar loopt een stuk relaxter. Morgen weer voor een rondje richting de 20km. Nu dat soort afstanden met gemak gaan en het ‘lukt’ om een langzamer relaxter tempo aan te houden, kan ik er ook veel meer van genieten. Zeker met het mooie weer en het ontdekken van nieuwe routes. :)
Arjan90 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:56:
Tip: de Saucony Ride 13 wordt opgevolgd door de Ride 14, hij is nu op bepaalde plekken al met wat korting te krijgen. Als ik reviews lees lijkt er maar weinig aangepast te zijn, dus sla je slag. Als je bij bijv. Hardloopshop.nl ook nog de kortingscode RUN10 gebruikt krijg je 10 euro korting én je kan CashbackXL gebruiken voor 5% cashback op de prijs ex. btw. Ik heb ze al besteld, dus uiteindelijk voor zo'n 96 euro op de kop getikt in plaats van de normale prijs (140 euro).
Nog bedankt voor deze tip. Zorgde ervoor dat ik toch wat verder ging kijken. Aanvankelijk van plan de Ride 13 te kopen als ‘makkelijke’ schoen (vandaar ik dat ik een search deed in dit topic). Helaas was m’n maat niet meer op voorraad.

Na wat verder kijken zag ik ook de Endorphin Shift staan, de witte variant in de sale en blijkbaar werkt de kortingscode SALE20 daar ook nog op voor 20% kortings. Uiteindelijk voor €95,20 afgerekend en €4 cashback. :)F

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:22
Voor het eerst sinds een lange tijd de deur uit geweest voor een lange rustige duurloop. Uiteindelijk 13 en een beetje kilometer gelopen op het gemak. Heerlijk zonnetje toch wel. Wellicht morgen nog even de benen los fietsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mvd1981
Arjan90 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 22:05:
Erg benieuwd wat het verschil in snelheid is tussen de Ride 13 en Triumph 18 bij gelijke inspanning. Het voelt wel echt als een verschil, vooral als ik er rekening mee houd dat ik woensdag een halve marathon liep en vanochtend nog heb gefietst.
Volgens mij lopen wij redelijk dezelfde tijden als ik op jouw post af mag gaan. Ik loop op exact dezelfde schoenen als jij doet en zie dat, met gelijke inspanning, ik met de Ride 13's ongeveer 10 tot 15 seconden per kilometer pak. Wellicht is het alleen maar omdat die gele ride 13's enorm pijn aan de ogen doen 8)

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• bauke1994
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-09 20:48
Vandaag een poging gedaan om mijn pr op de 10km als afsluiting van het Run2day 5-10 km programma. Afgelopen 2 weken wat verkouden geweest en daardoor helaas wat minder kunnen lopen en de poging een week uit moeten stellen. Vandaag helaas nog steeds wat snotterig maar ik heb het me niet laten tegenhouden.

Dus toch maar een poging gedaan, de temperatuur was precies goed om in kort kort te lopen. Helaas wel wat veel wind maarja. De eerste 5km gingen goed, nadat ik de eerste km veel te snel had gelopen 4:27 ipv 4:50 viel het nog niet tegen. Vanaf km 6 tot en met 9 had ik helaas wind tegen toen werd het ineens een heel stuk zwaarder en had ik het gevoel dat ik het niet meer ging redden. Na km 9 moest ik de bocht om en kreeg ik de wind in de rug en de zon van voren, ik kreeg weer wat energie en het tempo kon weer een beetje omhoog. De laatste 150m had ik nog even wat tegenwind maar de rest van de km had ik weer genoeg ingelopen. M'n horloge piepte bij 48:00 eenmaal thuis bleek het 48:15 te zijn. Het doel was om 48:20 te lopen dus erg tevreden.

Strava or it didn't happen: https://strava.app.link/M0BYJSa9wfb

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:25

Rudedadude

Maybe we were born to run

Vandaag m'n record korte marathon voorbereiding verbroken. Ik had nog niets bedacht voor het weekend, wilde eigenlijk een stuk door de natuur, maar rond 8:00 besloten om toch vanuit huis te starten en dan maar voor een echt lange afstand te gaan. Dat werd 46km met een tussenstop halverwege om een ijsje te eten. Dat ijsje viel toch zwaarder dan gedacht, na 25km lichte steken en een suikerdipje. Ik had toen inmiddels wel wind mee en stuwwal-af dus dat scheelde. Het idee was om iets van 4:45-5:00/km te lopen, maar ik heb er niet op gelet en had ook geen tempo in beeld. Uiteindelijk was de route 2km langer dan ik in de gauwigheid had ingetekend via dwmap en het laatste stuk was best zwaar, al is m'n tempo wel redelijk constant gebleven. Gemiddeld uiteindelijk 4:39 gelopen, los van de ijsstop en sanitaire stop. Volgende maand dan maar een snelle en iets langer van tevoren inplannen. Wel de vierde marathonafstand van dit jaar, dus ik lig nog altijd mooi op schema.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:46

vhal

ಠ_ಠ

Over marathons gesproken, NN Mission Marathon is live te volgen via Ziggo Sport

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

vhal schreef op zondag 18 april 2021 @ 08:45:
Over marathons gesproken, NN Mission Marathon is live te volgen via Ziggo Sport
En online via the olympic channel (ik heb geloof ik al een jaar of 10 geen zenderabonnement meer lopen). Ik zie veel Nikes, redelijk wat Adidas Adios Pro's en her en der een Asics Metaspeed Sky :P Ow en Joeri Wolf draagt een paar Endorphin Pro's.

[ Voor 7% gewijzigd door Rudedadude op 18-04-2021 09:15 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:04

Secsytime

Automagisch

Rudedadude schreef op zondag 18 april 2021 @ 09:10:
[...]

En online via the olympic channel (ik heb geloof ik al een jaar of 10 geen zenderabonnement meer lopen). Ik zie veel Nikes, redelijk wat Adidas Adios Pro's en her en der een Asics Metaspeed Sky :P Ow en Joeri Wolf draagt een paar Endorphin Pro's.
Linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaydayQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:11
chris schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:26:
[...]

Met zo'n tijd en snelheid neem ik aan dat je een route hebt waarbij je niet hoeft te stoppen voor bijvoorbeeld stoplichten of andere verkeersdeelnemers? Dat valt toch zeker niet mee om te vinden? Of doe je meerdere keren hetzelfde rondje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Fijn om te horen dat de commentatoren de outfit van de Duitse dame Steinrueck ook ... apart vonden. "Sunday morning easy long run training kit" _O-

Ook bij de profs is outfit dus een bingopuntje!

Wel raar om deze grootheden op het vliegveld hier te zien lopen. Ik hoop dat de 10km die Enschede Marathon mag organiseren ihkv Fieldlab testevenementen dezelfde route heeft, dat zou wel gaaf zijn!

[ Voor 18% gewijzigd door Poekie op 18-04-2021 14:56 ]

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• AppieR
Bam! Eerste marathon in 3:15:52. Tot 36km redelijk constant onder de 3:15 gelopen, daarna wel een beetje ingestort. Maar dit smaakt zeker naar meer!

https://strava.app.link/kftXaDNHyfb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaydayQ
Ik laat het lopen vandaag maar even gaan.
Nu ruim een half jaar aan het lopen , nooit spierpijn oid gehad.
Gisteren een halve dag op dak bezig geweest waar je met de punt van je schoen op de panlatten staat te balanceren, en nu natuurlijk enorm spierpijn in de kuit. Godver..volgende week maar 4 dagen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@MaydayQ Herstel is de beste training ;) En spierpijn in je kuiten betekent ook dat ze sterker terugkomen, dus daar heb je met lopen allemaal maar baat bij!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FEIJ_87
  • Laatst online: 15-08-2024
AppieR schreef op zondag 18 april 2021 @ 16:58:
Bam! Eerste marathon in 3:15:52. Tot 36km redelijk constant onder de 3:15 gelopen, daarna wel een beetje ingestort. Maar dit smaakt zeker naar meer!

https://strava.app.link/kftXaDNHyfb
Gefeliciteerd, goed bezig en mooie tijd!

Met z’n tweeën gelopen?
En welk schema heb je hiervoor gevolgd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
FEIJ_87 schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:59:
[...]

Gefeliciteerd, goed bezig en mooie tijd!

Met z’n tweeën gelopen?
En welk schema heb je hiervoor gevolgd?
Ik had wat hulp onderweg. Het hele stuk een fietser en de tweede 10 en de tweede helft een hardloper. Dat scheelde wel!

Gert Jan Wassink van RunningMovements maakt mijn schrma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Wat goed van Butter zeg! Ben normaal geen sportfan, maar dit is wel prachtig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arjan90
Ik kijk terug op een heerlijke sportweek met natuurlijk heerlijk weer aan het einde. Vorige week ging het al goed met hardlopen en deze week heb ik dat lekker kunnen vasthouden: maandag intensief getraind, woensdag de maandelijkse HM gelopen en vrijdag 45 km gefietst plús 's avonds nog 10 km hardlopen. Gisteren nog even rustig uitgefietst met de oudste achterop. Dat was best zwaar (ik gaf de wind en de actieve week de schuld, dat was deels waar, maar vanochtend bleek dat er veel te weinig lucht in de banden zat, dat helpt niet mee O-) ). Vanochtend nog even een kort rondje van bijna 8km gedaan en die ging ook weer heerlijk soepel met een relatief lage hartslag voor het tempo. Al met al erg tevreden en geen enkele pijntjes meer met lopen, al een paar weken lang. Hopen dat ik dit zo kan vasthouden!

Runalyze beloont het ook met een hogere effective VO2max, wat dan weer vervelend is, want dat betekent dat mijn PR's niet meer sneller zijn dan de voorspelde tijd :/

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bigm1990
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-04 10:28
Week 2/8 van 10km schema sub33

Maandag:35km fietsen
Dinsdag: 2x5km @ 3:30 totaal 17km
Woensdag: 10km rustig
Donderdag: 12x400@ 3:00, 200 rustig. Benen niet fantastisch, dus 6x200 er niet achter aan gedaan.
Vrijdag: 45km fietsen
Zaterdag: 28km duurloop
Zondag: 13km trail extra rustig

Totaal:
Fietsen 80km
Hardlopen 81km

Tijdens de lange duurloop pijn in rechterheup dat ook vanmorgen aanwezig was. Dus extra rustig gelopen vandaag en morgen fietsen. Hopeljjk gaat het weer beter dinsdag, bij nog pijn dan ook dinsdag rustig ipv piramideloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:06
Had een tijdje al een zeurderig gevoel aan de achterzijde van mijn rechter hiel. Dus dacht ik om bij de laatste training eens in te zetten op een voorvoet landing. Tijdens de training lukte het in principe wel goed om dat vol te houden, al had ik wel wat last van mijn kuit. Toen ik de dag erna wakker werd was de pijn in de kuit helaas een pak erger. nu, inmiddels 2 dagen erna, heb ik nog altijd last van mijn kuiten en vrees ik dus dat ik een rustweek zal moeten inlassen. Last van mijn hiel had ik in ieder geval niet. Dat was dus wel een voordeel.

Is het eigenlijk een goed idee om je landing aan te passen? Ik heb duidelijk te snel te veel gedaan maar vroeg mij af of ik dit niet rustig aan zou moeten opbouwen en mijn huidige trainingsprogramma stop zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slickk
Tibs schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:03:
Had een tijdje al een zeurderig gevoel aan de achterzijde van mijn rechter hiel. Dus dacht ik om bij de laatste training eens in te zetten op een voorvoet landing. Tijdens de training lukte het in principe wel goed om dat vol te houden, al had ik wel wat last van mijn kuit. Toen ik de dag erna wakker werd was de pijn in de kuit helaas een pak erger. nu, inmiddels 2 dagen erna, heb ik nog altijd last van mijn kuiten en vrees ik dus dat ik een rustweek zal moeten inlassen. Last van mijn hiel had ik in ieder geval niet. Dat was dus wel een voordeel.

Is het eigenlijk een goed idee om je landing aan te passen? Ik heb duidelijk te snel te veel gedaan maar vroeg mij af of ik dit niet rustig aan zou moeten opbouwen en mijn huidige trainingsprogramma stop zetten.
Zoals je zelf al hebt gemerkt, verandert de belasting zodra je je landing aanpast. Daardoor gebruik je andere spieren (in jouw geval je kuiten) veel meer dan je gewend bent. In dit geval heb je je kuiten overbelast.

Dat je een zeurderig gevoel hebt in je rechterhiel, kan ook ergens anders door komen. Wat deed je besluiten dat het aan je landing lag? Misschien ligt het wel aan je heupen, aan je afzet, of aan je stapgrootte, stapfrequentie, etc.

Ik loop zelf nog niet zo lang maar m’n ervaringen met aanpassen van looptechniek op eigen houtje zijn niet zo geweldig. Enkel het verhogen van stapfrequentie hielp bij mij om de belasting wat te verdelen, maar de concentratie om dat te doen houd ik niet 2 uur lang vol. Er wordt veel over geschreven, tot dusverre blijf ik in het ‘je natuurlijke loop is best’ kamp. Er zijn tal van professionele marathonlopers die ‘lelijk’ lopen, maar die geen blessures hebben en goeie tijden neerzetten.

Ik zou je trainingsprogramma niet zomaar stilzetten als je niet zeker weet wat de oorzaak is van je hielklachten. Goede warming ups en alleen de rustige duurlopen doen, kijken hoe dat gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Gistermorgen na 3 weken pauze maar weer gegaan. De hielen waren voldoende genezen, het was fantastisch weer en ik had er zin in. Het ging niet vanzelf, ik heb er hard aan moeten trekken om er nog 8,5 kilometer uit te persen. En die lange tights waren echt véél te warm. Maar het was weer heerlijk.

Vanmiddag een afspraak bij Runnersworld voor een paar passende trailschoenen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-09 21:15
Gisterochtend even na 7'en gestart met een 17,5km route van Natuurmonumenten door de Kennemerduinen. Wat een heerlijk weertje was het zeg! En ik had de duinen het eerste uur helemaal voor mezelf. Wat een pracht.
Qua afstand zat ik wel even in twijfel of het niet te gek was, had eigenlijk een (zachte) drempel van +/-15 km in mijn hoofd voor de duurlopen in deze maand. Het laatste klein kwartiertje was het scherpe er ook wel even van af, paar keer verkeerd gelopen. Wel ontzettend genoten en belangrijker, geen spierpijn en rusthartslag zat 's middags alweer op een heerlijk niveau. Als het zo doorgaat verwacht ik in Mei weer op HM afstand te zitten.

Ook begin ik eindelijk de Saucony Peregrine 10 op waarde te schatten, wat een fijne trailschoen is dat. Door corona had ik ze eigenlijk alleen nog maar gebruikt om mee te wandelen, nu maak ik er eindelijk hardloopkilometers mee 8)

Strava bij het praatje!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Roozzz
Vrijdag stond na een drukke werkweek en -dag, er 4x8 minuten tempo op het programma. Dat voelde zwaar en het windje tegen hielp zeker niet... Uiteindelijk wel alle blokken rond de 4:22 min/km volbracht, wat ook het streven was. Maar het ging niet van harte. Dat doet je soms toch even twijfelen over de huidige vorm.

Fast forward naar gisteren. Lange duurloop het programma waarbij ik na 2 uur nog even een kwartiertje mag versnellen naar Z3 om zodoende snel te finishen. Dat ging dan weer overdreven soepel. Waarbij het heerlijke loopweer vast ook hielp 8)

Het blijft grappig om te ervaren hoe groot het verschil kan zijn in fysieke prestaties door mentale vermoeidheid. De vrijdagmiddag is in ieder geval bij mij geen goede dag voor intervalwerk :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
@Tibs Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken, ik heb begin vorig jaar veel gefocust op mijn landing omdat ik last had van blessures. Ik herken helemaal wat je zegt over de spierpijn, daar heb ik ook veel last van gehad. Een paar tips vanuit mijn ervaringen:
- Bij interval training doe je bijv. om en om je landing oefenen: dus bijv. 400m snel "normaal", herstel "normaal", 400m snel "aangepast", herstel "normaal", etc.
- Bij een duurloop ga je bijv. in blokken van 1 kilometer je landing wisselen (bij voorkeur opbouwend, dus eerste 2 kilometer "normaal", 1 kilometer "aangepast", etc.). Als je kortere afstanden loopt, pak dan bijv. 500 meter ipv 1 kilometer.
- Zorg dat je iemand hebt die je er feedback op geeft: het risico ligt op de loer dat je teveel naar voren gaat landen en daardoor effectief teveel op je tenen gaat landen. Filmen kan helpen.
- Loopscholing helpt, zaken als kaatsen, kniehef en hakkenbillen gaan allemaal uit van een midden-/voorvoetlanding en leren je bovendien een goede knie inzet aan. Al die dingen bij elkaar zullen het makkelijker voor je maken om je landing aan te passen.

Ik verwijs ook maar weer even naar de post waar ik veel aan heb gehad als achtergrondinformatie: kramerty88 in "Hardlopen - Deel 8"

De schoenenverzameling wordt hier ook uitgebreid. Ik heb de Triumph 18 nog even op de kop kunnen tikken voor 100 euro, een extra paar erbij kan geen kwaad :+ Dan kan ik wat meer afwisselen en doe ik hopelijk wat langer met de schoenen. Ik gebruik de zooltjes trouwens in mijn gewone schoenen, die hardloopzooltjes zijn veel fijner dan die in gewone schoenen zitten vind ik :D Voor vrouwlief meteen een paar Ride 13 besteld voor nog geen 70 euro, mooie deal zo.

[ Voor 15% gewijzigd door Arjan90 op 19-04-2021 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris
FreeShooter schreef op zondag 18 april 2021 @ 14:47:
[...]

Met zo'n tijd en snelheid neem ik aan dat je een route hebt waarbij je niet hoeft te stoppen voor bijvoorbeeld stoplichten of andere verkeersdeelnemers? Dat valt toch zeker niet mee om te vinden? Of doe je meerdere keren hetzelfde rondje?
Ja, ik loop hetzelfde rondje ongeveer 2,5 keer. Zal ongetwijfeld moeten uitwijken af en toe. Loop voor het grootste deel op fietspad, veel fietsers zijn er hier niet, maar wel regelmatig auto's die vlak langs je heen rijden (Duitsland). Ik denk dat m'n conditie eerder een probleem is dan de andere verkeersdeelnemers ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
@Arjan90 @Slickk Bedankt voor de raad. Ik ga morgen eens langs bij de ortho om te kijken naar mijn steunzolen. Die zijn waarschijnljik aan het einde van hun levensduur. Tegelijkertijd zal ik ook eens vragen naar het veranderen van de landing.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• m0ridin
Hier stond gisteren een steady run op het programma, een uur in Z3. Had er zin in maar voelde me niet helemaal topfit, uitgerust... Nu had ik vrijdag een paar biertjes op en 1 of 2 glaasjes whiskey dus wie weet had dat ermee te maken (en ok, zaterdag ook nog 2 biertjes) ;)

Al met al begon het (te) soepel dus harder dan gepland van start en gedurende de loop ging de hartslag toch wat omhoog en net wat te vaak laag in Z4. Nou moet ik ook zeggen dat het redelijk nauw komt kijken, totale Z3 heeft een bereik van 10 slagen dus als ik een beetje in het midden wil blijven hoef ik maar iets wind tgegen te hebben of een kleine helling en je gaat een paar hartslagen omhoog en je zit in Z4.

Het tempo nam dus langzaamaan af om hartslag een beetje ok te houden, maar al met al gemiddeld toch tevreden. Ook leuk om te beseffen dat ik mijn eerste 10k ooit in 43+ minuten liep, ruim 6 jaar geleden alweer!, en nu dat tempo als steady run over 15k loop.

De middag weer wat biertjes genuttigd en een zak chips opengetrokken bij de formule 1 maar daar eigenlijk ook besloten het weer even anders te doen.

Ruim een halve zak chips in de prullenbak gemieterd en de komende 4 weken in ieder geval weer even pas op de plaats! Ik zeg niet dat ik helemaal niks meer drink of snack, maar beperk het wel tot een minimum. 4 weken omdat dat nog resteert in de rest van mijn huidige HM schema en ik dan misschien eens ga kijken of ik toch een PR kan lopen.

Ook wat meer havermout en magere franse kwark ipv cruesli en vruchtenyoghurt en gewoon weer wat bewuster alles naar binnen werken. Goed slapen, etc... hopelijk allemaal met een fijner, fitter en beter gevoel tot gevolg.

https://www.strava.com/activities/5147341864

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-09 16:25
Afgelopen weekend wat geld over de balk gesmeten voor weer een nieuw paar schoentjes :p
Qua snelheid zal ik ze niet benutten, maar doordat ik lastige voeten heb heb ik de hoop dat de carbon plaat wat meer ondersteuning geeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edsjQ9Y8BwwA9J3Q9oNdzDCN8Lo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qi94WvtSjnW6UnZAgnNmu5VD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
@tlpeter Goed kleurtje! Een heel stuk prettiger voor het oog dan de zwarte camo-variant :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Kikkun schoentjes wel :P

Ik moet echt weer eens gaan bijhouden welke schoenen ik wanneer gebruik, heb ondertussen ruim een jaar geleden voor het laatst 2 paar gekocht en in het begin wel netjes bijgehouden maar na een paar maanden komt er dan toch de klad in en doe ik het niet meer. Dus behalve dat ze een jaar oud zijn geen idee hoeveel ik erop heb gelopen.

Wat is julie ervaring hierin? Ik lees over het algemeen tot een 1000km lopen danwel een jaar of anderhalf... (en sommige schoenen gaan iets minder lang mee, anderen weer langer dus meer globaal)>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@m0ridin Totdat je last krijgt van lopen op de schoenen is een prima uitgangspunt, dat verschilt per persoon en per schoen. Er zijn hier mensen die ruim over de 1.000km gaan, ik kwam tot noch toe tot de 600-650 km. Ik hoop dat dit met de nieuwe schoenen dus beter is, ook omdat ik meer afwissel (dus minder snel last van overbelasting door het gebruik van 1 schoen die net iets minder wordt).

Of totdat je schoenenkast weer ruimte heeft, soms moet je ruimte maken of een extra kast kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Arjan90 Haha, nou ja... het is nu vooral "ach, leuk! laat ik weer eens nieuwe kopen" en vaak merk je pas als je nieuwe hebt dat dat toch weer beter voelt dan de oude :P

Last van is het dus zeker niet nog, maar probeer ook wat bewuster mijn geld uit te geven dus niet meteen bij de eerste impuls naar de winkel te rennen. (De afspraken module van runnerswold staat wel al open, maar kan het nog weerstaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22-09 11:27
Vraagje, ik schommel al een tijdje tussen Productief/Onderhoud/Herstel ( Garmin ). Train al lange tijd 3x per week. Gemiddeld 35a40km. per week. 1 duurloop, 1 tempo/interval en in het weekend lange duurloop.

Mijn vo2 max schommelt ook al enige tijd tussen 51a52. Nu zie ik op de foto dat de groene balk omhoog is gegaan. Betekent dit dan dat mijn belasting omhoog kan?

Wat kan ik doen om weer progressie te maken en wat meer middenin uit te komen. En om te zorgen dat mijn vo2 max weer eens toeneemt.

Drie keer per week lopen bevalt prima in combinatie met mijn beroep waar ik de hele dag sta en aan het lopen ben. 4x per week wel geprobeerd alleen merk dat ik dat best lastig vind in comb. met mijn werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4u7gb-PnYiEEnr_XfJwHZJWjBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7QFw19fe6HJWFVaSCZ82Ddt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door rutgergron op 19-04-2021 13:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
@rutgergron

Als je altijd hetzelfde traint qua tempo zal je stagneren... (En dan bedoel ik dus ook wanneer je wel varieert, maar de tempos van je LDL en intervallen etc niet aanpast in de loop van de tijd). Zou dus zeggen dat je 'harder' kan trainen ja, LDL wat sneller, intervallen op een wat hoger tempo, misschien afstanden uitbreiden?

Ook allemaal een beetje afhankelijk van wat je wil natuurlijk. Als je VO2Max wil trainen zul je ook echt tegen die zone aan moeten trainen. Maak je gebruik van een hartslagmeter? (naast evt OHR?) Of een schema?

Moest weer even zoeken waar die trainingsbelasting info ook alweer zat maar die groene zone is idd 'ideale belasting' dus als die omhoog gaat ligt je ideale belasting hoger. Het witte lijntje is volgens mij (grotendeels) een optelsom van de exercise load van je laatste 7 dagen aan trainingen.

Voorbeeldje, een 29k duurloop in Z2 had een last van 175 en mijn steady run van 15k op (hoog) Z3 een last van 247.

@Tibs Tnx, nu neem ik het advies van de winkel die hardloopschoenen verkoopt ook weer met een korreltje zout ;) Maar idd, een 800-1000k danwel een jaar is wel een algemene richtlijn waarbij het persoonlijk is wanneer het je gaat storen natuurlijk.

Damnit, ok... tijd voor nieuwe schoenen dus. Helemaal als ik voor een HM pr wil gaan en daarna wil gaan trainen voor de marathon. Geld wat ik aan speciaalbiertjes bespaar in de komende 4 vasten weken kunnen mooi daar aan besteed worden :+

*Edit*
En afspraak gepland, impulscontrole is voor mensen die hun eigen gevoel niet vertrouwen!

[ Voor 49% gewijzigd door m0ridin op 19-04-2021 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
m0ridin schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:41:
Kikkun schoentjes wel :P

Ik moet echt weer eens gaan bijhouden welke schoenen ik wanneer gebruik, heb ondertussen ruim een jaar geleden voor het laatst 2 paar gekocht en in het begin wel netjes bijgehouden maar na een paar maanden komt er dan toch de klad in en doe ik het niet meer. Dus behalve dat ze een jaar oud zijn geen idee hoeveel ik erop heb gelopen.

Wat is julie ervaring hierin? Ik lees over het algemeen tot een 1000km lopen danwel een jaar of anderhalf... (en sommige schoenen gaan iets minder lang mee, anderen weer langer dus meer globaal)>
Toen ik mijn laatste paar ging kopen gaven ze de raad om max. 800k of 1 jaar aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Aangezien ik maar weer eens last van mijn kuit heb ben ik weleens benieuwd naar wat meer informatie over cadence.

Ik ben vorig jaar, mede op advies van de fysio, over gestapt van haklanding naar midden/voorvoet landing. Tevens ben ik gaan letten op mijn cadence. Ik kwam eigenlijk altijd rond de 140/145 stappen per minuut uit en eigenlijk blijkt dit overal wel structureel te weinig. Dit ben ik dus gaan verhogen en loop nu eigenlijk zonder er bij na te denken meer richting de 160 en probeer mijn versnellingen te doen vanuit het verhogen van mijn cadence ipv het verlengen van mijn stappen. Eigenlijk gebeurd dit tot nu toe allebei.

Nu vraag ik mij vooral af wat nou een goede paslengte is. Als ik namelijk minder stappen zet dan is mijn staplengte ongeveer 1.40m en als ik meer stappen zet dan zit het tussen 1m en 1.10m. Allebei uitgaande van een rustig tempo wat ik lang kan volhouden. Echter als ik versnel, ongeacht of ik veel of weinig stappen zet, dan wordt mijn paslengte 1.70m+. In dit geval vind mijn kuit dit opgeven moment niet fijn.

Zelf ben ik wel vrij lang (1.94m) en niet heel zwaar (86kg) maar ook niet heel atletisch gebouwd. Ik loop/liep op Saucony Ride Iso. Net een paar Enorphin Shift gekocht maar vlak daarvoor schoot het er weer in dus niet echt kunnen testen met die schoen. Alhoewel die je veel meer stimuleert op je midden/voorvoet te lopen.

Dus wat is nou een goede paslengte en bijbehorende cadence? Want die mini stapjes vind ik wel echt heel gek lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
m0ridin schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:56:
@rutgergron

Als je altijd hetzelfde traint qua tempo zal je stagneren... (En dan bedoel ik dus ook wanneer je wel varieert, maar de tempos van je LDL en intervallen etc niet aanpast in de loop van de tijd). Zou dus zeggen dat je 'harder' kan trainen ja, LDL wat sneller, intervallen op een wat hoger tempo, misschien afstanden uitbreiden?

Ook allemaal een beetje afhankelijk van wat je wil natuurlijk. Als je VO2Max wil trainen zul je ook echt tegen die zone aan moeten trainen. Maak je gebruik van een hartslagmeter? (naast evt OHR?) Of een schema?

Moest weer even zoeken waar die trainingsbelasting info ook alweer zat maar die groene zone is idd 'ideale belasting' dus als die omhoog gaat ligt je ideale belasting hoger. Het witte lijntje is volgens mij (grotendeels) een optelsom van de exercise load van je laatste 7 dagen aan trainingen.

Voorbeeldje, een 29k duurloop in Z2 had een last van 175 en mijn steady run van 15k op (hoog) Z3 een last van 247.

@Tibs Tnx, nu neem ik het advies van de winkel die hardloopschoenen verkoopt ook weer met een korreltje zout ;) Maar idd, een 800-1000k danwel een jaar is wel een algemene richtlijn waarbij het persoonlijk is wanneer het je gaat storen natuurlijk.

Damnit, ok... tijd voor nieuwe schoenen dus. Helemaal als ik voor een HM pr wil gaan en daarna wil gaan trainen voor de marathon. Geld wat ik aan speciaalbiertjes bespaar in de komende 4 vasten weken kunnen mooi daar aan besteed worden :+

*Edit*
En afspraak gepland, impulscontrole is voor mensen die hun eigen gevoel niet vertrouwen!
Ik maak gebruik van een sporthorloge. Ik train op hartslag en zorg dat ik goed in mijn zones uitkom. Heb verder geen trainingsschema.

Ma: tempo/interval - totaal 10km incl. warm/cooldown.

Woensdag: 10km duurloop - 3x80m sprint op eind.

Weekend: lange duurloop - 16a18km.

Bovenstaande is wat ik hanteer. Deze trainingen nog verder uitbreiden heeft denk ik niet veel zin? Misschien de lange duurloop in het weekend. Denk dat enige manier is om 1a2 trainingen toe te voegen. Alleen weet niet of ik dat wel volhoud. Tenzij ik voor een halve of hele marathon train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
The_Ghost16 schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:44:
Aangezien ik maar weer eens last van mijn kuit heb ben ik weleens benieuwd naar wat meer informatie over cadence.

Ik ben vorig jaar, mede op advies van de fysio, over gestapt van haklanding naar midden/voorvoet landing. Tevens ben ik gaan letten op mijn cadence. Ik kwam eigenlijk altijd rond de 140/145 stappen per minuut uit en eigenlijk blijkt dit overal wel structureel te weinig. Dit ben ik dus gaan verhogen en loop nu eigenlijk zonder er bij na te denken meer richting de 160 en probeer mijn versnellingen te doen vanuit het verhogen van mijn cadence ipv het verlengen van mijn stappen. Eigenlijk gebeurd dit tot nu toe allebei.

Nu vraag ik mij vooral af wat nou een goede paslengte is. Als ik namelijk minder stappen zet dan is mijn staplengte ongeveer 1.40m en als ik meer stappen zet dan zit het tussen 1m en 1.10m. Allebei uitgaande van een rustig tempo wat ik lang kan volhouden. Echter als ik versnel, ongeacht of ik veel of weinig stappen zet, dan wordt mijn paslengte 1.70m+. In dit geval vind mijn kuit dit opgeven moment niet fijn.

Zelf ben ik wel vrij lang (1.94m) en niet heel zwaar (86kg) maar ook niet heel atletisch gebouwd. Ik loop/liep op Saucony Ride Iso. Net een paar Enorphin Shift gekocht maar vlak daarvoor schoot het er weer in dus niet echt kunnen testen met die schoen. Alhoewel die je veel meer stimuleert op je midden/voorvoet te lopen.

Dus wat is nou een goede paslengte en bijbehorende cadence? Want die mini stapjes vind ik wel echt heel gek lopen :)
160 klinkt nog steeds laag maar je komt van 140 af dus ik zou voorlopig nog niet al te veel aanpassen omdat je je al best veel aangepast. Dus even je lichaam hier aan laten wennen ivm oplopen blessures.
Maar a.d.h.v. jouw post ben ik is gaan kijken wat ik loop.
Ben iets kleiner 1.85

Herstelloop 5:36 /km cadans 176 paslengte 1.02m
Duurlooptempo: 4:48 /km cadans 176 paslengte 1.16m
tempoloopje: 3:50 /km cadans 180 paslengte 1.45m
Sprint 3.17 /km cadans 186 paslengte 1.61m

Maar of ik een goed voorbeeld ben weet ik niet ;) heb nooit loopscholing ofzo gehad dus misschien kunnen andere met meer ervaring hierop in gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:03
Ik sluit me aan bij deze vraag.

Vrij unaniem was het devies vanuit het topic hier om rustiger te beginnen en meer op lager tempo lopen productiever zou zijn. Afgelopen week uitgeprobeerd met zo langzaam mogelijk lopen, alles onder de 12km/u voelde in eerste instantie eigenlijk niet "natuurlijk' en had moeite in een flow te komen. Door het lage tempo werd in eerste instantie gevoelsmatig de stapfrequentie lager en ging ik meer op de achterkant van mijn voet landen dan ik gewend ben.

Ook qua ademhaling was het een beetje aftasten. Normaal is het iets van 2-3 ademteugen per pas maar nu kwam ik wel op 5-7 ademteugen per pas wat op een of andere manier gevoelsmatig een beetje rommelig werd. Na een beetje experimenteren toch mijn draai gevonden en 7km op 10km/u gelopen. Af en toe na bruggetje af o.i.d. weer even ademteugen tellen tot minimaal 5 per pas om te controleren of ik niet per ongeluk te hard ging lopen.

Voelde wel vreemd om geen druppel zweet te verliezen tijdens een workout en ik moet me ook wat warmer aankleden want ik kreeg het gewoon koud. Daarnaast ook bijzondere gewaarwording als je een wandelaar in dezelfde richting inhaalt met nauwelijks snelheidsverschil :P

Aan het einde van de run moest ik me echt inhouden om niet nog even een sprintje te trekken voor de vorm :P Maar; na het afronden van de run en de volgende dag wel echt een "lekker gevoel van vermoeidheid" dus toch wel goed bevallen.

Nu dus nog wel een beetje experimenteren met cadans, ik heb nu op 160/min gelopen en dan ik gevoelsmatig echt babystapjes. Wat voor cadans halen andere hier op een tempo van 10km/u? Ik zie mezelf echter niet hoger dan 160 komen, is dat normaal/ok? (ben 1,83m)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@The_Ghost16

Ik ben maar een klein menneke (1.74m) en kom over het algemeen gemiddeld op de 180 uit qua cadans.

175-180 bij een LDL (~4:50 tempo, 1.16m gemiddelde staplengte)
180-190 bij een temporun (~4:18 tempo, 1.26m gemiddelde staplengte)
190-200 bij een 10k wedstrijd (~3:41 tempo, 1.39m staplengte)

Nooit loopscholing gehad of wat dan ook, maar wel loopanalyse laten doen en ook bij uitzoeken schoenen krijg ik altijd wel te horen dat het er goed uitziet en er eigenlijk weinig echte aandachtspunten zijn)

@rutgergron

Mjah, lastig te zeggen... 20/80 is het toch? Dan zou je zeggen met zo'n 36-38k in de week dat je op de 7-8k aan tempos moet komen. Wat voor intervallen/tempo train je op de maandag? Als in qua astand/tijd en tempo?

[ Voor 18% gewijzigd door m0ridin op 19-04-2021 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@rutgergron Garmin geeft de hint al onderaan de grafiek. Je zit onder je optimale belasting waardoor je niet meer vooruit zal gaan. Dus je lichaam is inderdaad gewend aan de hoeveelheid belasting en zal het niet meer als een "impuls" zien om te groeien. Nu ken ik de trainingsbelasting van Garmin niet exact, maar ik veronderstel dat je dan óf harder moet gaan lopen (hogere hartslag) óf verder moet gaan lopen (meer afstand). Dat is in ieder geval de relatie die ik bij "training load" zie in Runalyze. Een loopje van een uur op hartslag 80% levert meer load op dan wanneer ik een uur op hartslag 70% loop.

Als bijv. je VO2 max bij Garmin stijgt zou je kunnen veronderstellen dat je minder moeite moet doen voor je trainingen als je ze op dezelfde tempo's blijft lopen. Dat kan prima zijn als je vervolgens de omvang gaat verhogen. Als ik jou lees, zou ik vooral kijken wat er gebeurt als je de tempo's verder gaat opvoeren. Ik verwacht dat je dan in de hogere regionen gaat komen van de Training load.

@The_Ghost16 Mijn cadans ligt rond de 170-180. Dat wordt over het algemeen wel gezien als een 'goede' cadans (en daar zijn de meningen natuurlijk weer over verdeeld). Kortgezegd is de benadering dat je bij een hogere cadans weliswaar frequenter je kuit belast (bij elke landing), maar dat die landing in verhouding minder zwaar is doordat je een minder grote stap hebt gezet. Een leuk (kort) artikel over topatleten en hun cadans in relatie tot hun snelheid: https://www.runnersworld....-and-ground-contact-time/.

[ Voor 14% gewijzigd door Arjan90 op 19-04-2021 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
Arjan90 schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:27:
@rutgergron Garmin geeft de hint al onderaan de grafiek. Je zit onder je optimale belasting waardoor je niet meer vooruit zal gaan. Dus je lichaam is inderdaad gewend aan de hoeveelheid belasting en zal het niet meer als een "impuls" zien om te groeien. Nu ken ik de trainingsbelasting van Garmin niet exact, maar ik veronderstel dat je dan óf harder moet gaan lopen (hogere hartslag) óf verder moet gaan lopen (meer afstand). Dat is in ieder geval de relatie die ik bij "training load" zie in Runalyze. Een loopje van een uur op hartslag 80% levert meer load op dan wanneer ik een uur op hartslag 70% loop.

Als bijv. je VO2 max bij Garmin stijgt zou je kunnen veronderstellen dat je minder moeite moet doen voor je trainingen als je ze op dezelfde tempo's blijft lopen. Dat kan prima zijn als je vervolgens de omvang gaat verhogen. Als ik jou lees, zou ik vooral kijken wat er gebeurt als je de tempo's verder gaat opvoeren. Ik verwacht dat je dan in de hogere regionen gaat komen van de Training load.

@The_Ghost16 Mijn cadans ligt rond de 170-180. Dat wordt over het algemeen wel gezien als een 'goede' cadans (en daar zijn de meningen natuurlijk weer over verdeeld). Kortgezegd is de benadering dat je bij een hogere cadans weliswaar frequenter je kuit belast (bij elke landing), maar dat die landing in verhouding minder zwaar is doordat je een minder grote stap hebt gezet. Een leuk (kort) artikel over topatleten en hun cadans in relatie tot hun snelheid: https://www.runnersworld....-and-ground-contact-time/.
Uiteraard als ik sneller ga lopen zal ik ongetwijfeld hoger uitvallen in het grafiek. Maar of het wijsheid is is punt twee, domweg harder lopen lijkt mij niet handig.

Mijn lange duurloop doe ik in Zone 2 op 70% max. hartslag, Normale Durloop Zone 2 op 75%, tempoloop in Zone 4 85a90%, Interval Zone 5. Hier van afwijken zie ik het nut niet van in omdat dan de essentie van de lange duurloop en andere trainingen verloren gaat.

Ik maak gebruik van mijn max hartslag en hartslag in rust. Daar heb ik mijn zones op gebaseerd dus dat zit wel goed.

Knelpunt is denk ik dat ik maar drie keer per week loop. Anderzijds houdt ik dit wel het beste vol in combinatie met mijn werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@rutgergron Er zijn natuurlijk geen andere mogelijkheden, dus ik snap niet helemaal wat je wil. Het is of harder lopen, of verder (of vaker) lopen. Harder lopen kan prima verantwoord, zolang je niet opeens 3:00 wil lopen als je nu 5:00 loopt. Loop al je tempo's bijvoorbeeld 0:15 min/km harder muv je lange duurloop. Je hoeft echt niet 4x te lopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zy5_vDjL-mA-N3HP9YWWyIefrNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTS7puqk1b9zSSIGK1JcvOdQ.jpg?f=fotoalbum_large

Paar passende trailschoenen: Saucony Peregrine 11. Zin om het bos in te gaan oOo :Y

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
Ik heb een déjà vu naar begin januari geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Roozzz schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:59:
Ja, maar dit keer zou ik mijn voeten er niet mee kapot moeten lopen. Dus meer leuker.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
GSX-MAN schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:02:
[...]

Ja, maar dit keer zou ik mijn voeten er niet mee kapot moeten lopen. Dus meer leuker.
Haha dat ook nu je het zegt :D

Maar mooi setje schoenen, hopelijk blijven de hielen nu wel heel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Roozzz schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:59:
Ik dacht dat je doelde op de post van @rutgergron :9

[ Voor 15% gewijzigd door Tinusvolkel op 19-04-2021 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
@rutgergron Tja, het is nou eenmaal vrij simpel... Verdere ontwikkeling komt door sneller en/of langer te lopen en het mooie is dat als je sneller loopt je in dezelfde tijd verder kan lopen, win win!

Dat betekent niet 2x zo snel nee, maar wel bijv 5-10 seconden van je tempo's af oid... ik noem maar wat.

En anders ga je gewoon door zoals je het nu doet, wat ook prima is, maar dan zal je niet de vooruitgang zien die je lijkt te willen. Het gaat nou eenmaal niet vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-09 21:09
rutgergron schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:14:
[...]

Woensdag: 10km duurloop - 3x80m sprint op eind.
Bovendien, dit is niet echt interval hè, je zou een echte intervaltraining kunnen doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Ik denk dat je terecht noemt dat je 1.94 bent en daarbij past denk ik ook wel een wat grotere staplengte en lagere cadans bij. Met mijn 1:86 loop ik meestal tussen de 170 (5:00/km) en 180 spm (3:45/km). 140 klinkt voor mij erg laag en de staplengte dus erg hoog (ik kom zelden boven de 1,5 meter). En bij 'zachte' schoenen heb ik een lagere cadans (tot 5spm lager) dan bij harde/directe/ongedempte schoenen.

Ik heb zelf geen data over de grondcontacttijd. Ik verwacht namelijk dat bij een lage loopfrequentie een hoge grondcontacttijd hoort (want een langere loopbeweging). Zijn vast allerlei niet nader te noemen snensoren die daar iets over zeggen.
Maar wat het uiteindelijk zegt en wat optimaal is, valt niet te zeggen. Uit looptechniek, snelheid icm materiaal volgen de getallen en in algemene zin geldt dat hoe dichter je onder je zwaartepunt landt hoe hoger je frequentie wordt. Vergelijk het met als je struikelt en dus achter je zwaartepunt landt: dan neem je meestal heel snel een aantal stappen om weer 'bij' te komen (en niet met je neus op het asfalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Zijn er al medestryders die voor de premium betaald hebben? Hier heeft hun marketing toch geholpen... even 6 maanden kijken of het wat meerwaarde biedt.

Ps iOS gebruikers kunnen met de laatste app update betalen dmv iTunes tegoed.
En dit tegoed kan je nu bij de ah kopen met 15% extra dus kost je dan een 17 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpsM101RFLnnj3L33fyBX051tOQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2Ub02qagMxLysS8eorwcAMU4.jpg?f=user_large

Edit: de workout builder werkt al best mooi, je hebt zo iets in elkaar gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pw5KC3Pi435gzGctbGU5elkJolY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MjjBm3mVuQiAI2isNoP6luKD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Tinusvolkel op 19-04-2021 20:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan90
Tinusvolkel schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:34:

[Afbeelding]
Ziet er gemakkelijk en bekend uit, dit kan ik met mijn Garmin ook zo instellen >:) Ben benieuwd naar je ervaringen, dit is natuurlijk wel een belangrijk onderdeel met zo'n apparaat. Hoewel ik de prijs nog steeds erg hoog vind. Zolang je het goed gebruikt, kan het het waard zijn.

@Roozzz The force is strong with this one. Ik kon me vaag wat herinneren over die trainingsbelasting, maar eigenlijk zeggen we dus precies hetzelfde. Soit. Er zal wel een kern van waarheid in ons verhaal zitten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-09 07:27

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Mijn trainingsbelasting zal wel flink gaan kelderen. Vorige week dinsdag heb ik de N70 trail gelopen met de mrs. en er flink van genoten. Lekker heuvelop en heuvelaf is wel aan mij besteed! Af en toe vol op de voorvoet omhoog op kracht, boven uithijgen en vrouwlief tegemoet lopen en samen weer verder.

Woensdag had ik wat reactie in mijn voet, maar ach. Donderdag heb ik wat straatjes voor Citystrides gelopen met de vrouw en een loopgenote die we toevallig tegenkwamen toen ze net haar huis uitstapte om te gaan trainen. Ik voelde mijn voet tijdens het lopen wel maar ach, dat loopt wel los.

Maar later die avond, het voelt toch niet goed en er zit een flink gevoelig punt onder mijn voetboog. Proberen wat te masseren voelt gewoon pijnlijk dat ik meteen stop.
Vrijdag, een korte lunchwandeling en meteen slechte reactie. Zaterdag, toch voorzichtig 3km gewandeld maar na 2km was het al mis. Zondag, de marathon gekeken, de vrouw uitgezwaaid die 20km ging lopen van Wijhe naar Zwolle ;w en F1 gekeken en meteen door naar de beker want ons stadsclubje moest spelen :X

Vandaag pas actief na het werk door te schilderen maar echt dat gaf een aardige reactie. 's Avonds had ik een afspraak bij de fysio (inloopuur) en die kan nu niet echt iets voor me betekenen. Overbelasting, wellicht een scheurtje bij de peesplaat. Het herstel zou nu al in moeten gaan zetten, om de dag verbetering en als het over 2 weken nog niet goed gaat mag ik een afspraak maken.

Nou, daar gaan mijn plannen voor een goede voorbereiding voor een lange loop met hoogtemeters in mei en een ultra met flink wat hoogtemeters in juli. Hopelijk gaat het herstel vlot dat er weer minimale meters gemaakt kunnen worden, al was het maar voor het gevoel.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-09 08:51

sebasd

loopt op espresso

Beterschap @Xaverius! Klinkt niet prettig...

Vanochtend om 5:30 de deur uit voor 8x 600m met 1:30 rust. De eerste 3 voelden echt als slaapwandelen maar daarna had mijn hoofd door dat mijn benen aan het lopen waren en ging het eigenlijk erg lekker. Heerlijk ook om het licht te zien worden al lopend door de mistige weilanden.

Uiteindelijk alle herhalingen tussen 2:44 en 2:49 gelopen, prima vlak dus en op een tempo dat me ergens in de 23 laag zou moeten brengen op de 5km, wat ook het doel is in mei. Lekker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Arjan90 schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:56:
[...]

Ziet er gemakkelijk en bekend uit, dit kan ik met mijn Garmin ook zo instellen >:) Ben benieuwd naar je ervaringen, dit is natuurlijk wel een belangrijk onderdeel met zo'n apparaat. Hoewel ik de prijs nog steeds erg hoog vind. Zolang je het goed gebruikt, kan het het waard zijn.

@Roozzz The force is strong with this one. Ik kon me vaag wat herinneren over die trainingsbelasting, maar eigenlijk zeggen we dus precies hetzelfde. Soit. Er zal wel een kern van waarheid in ons verhaal zitten O-)
Haha hoe het op Garmin allemaal gaat weet ik niet, maar hoor regelmatig geklaag wat allemaal net niet kan (glas half leeg) ik ben blij met alles wat net wel kan (glas half vol ) :) Verder werkt de manier op final surge hetzelfde, echter doet die geen inschatting qua tijd als ik een schema op meters maak met vermogen als intensiteit.

En 10 euro per maand vind ik ook te duur, maar 17 euro in een half jaar vind ik nog prima te doen.
Verder valt (als ie doorgaat) de marathon van Eindhoven precies in dit half jaar, dus kan nu altijd nog het marathonschema door Stryd laten genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Xaverius Balen! Beterschap... altijd frustrerend ook die "we proberen dit 2 weken en als het niet helpt kijken we nog een keer" aanpak maar ja, wel logisch. Hopelijk snel vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Xaverius Beterschap, blijft balen.
Zou je bij sportmassage baat hebben?
Vooral de omgeving er om heen dan zodat er een optimale afvoer van de afvalstoffen is en hertel bevorderend kan werken?
Dat goed losmaken/houden wil bij mij (n=1) iig vaak goed helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 20-04-2021 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
In 3 weken tijd 2 paar nieuwe schoenen gekocht, beide in kleuren die me niet aanstonden, maar zoveel goedkoper dan normaal. Dus nu heb ik Cherry rode Speedcross 5 en witte Endorphin Shifts, vooruit... ;)

Vanochtend een eerste rondje op de Shifts gedaan, en dat beviel prima. Ik had echter verwacht dat er erg veel demping in de schoen zat, afgaan de op de reviews. Dat viel wel tegen, ten opzichte van de Pegasus 37. Toen ik die aantrok was het echt alsof je op kussentjes liep, dat gevoel had ik bij de Shifts niet.

Maar goed, voor het komende half jaar ben ik weer voorzien van schoeisel, dus we gaan ervoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Rudedadude schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:29:
[...]

Ik denk dat je terecht noemt dat je 1.94 bent en daarbij past denk ik ook wel een wat grotere staplengte en lagere cadans bij. Met mijn 1:86 loop ik meestal tussen de 170 (5:00/km) en 180 spm (3:45/km). 140 klinkt voor mij erg laag en de staplengte dus erg hoog (ik kom zelden boven de 1,5 meter). En bij 'zachte' schoenen heb ik een lagere cadans (tot 5spm lager) dan bij harde/directe/ongedempte schoenen.

Ik heb zelf geen data over de grondcontacttijd. Ik verwacht namelijk dat bij een lage loopfrequentie een hoge grondcontacttijd hoort (want een langere loopbeweging). Zijn vast allerlei niet nader te noemen snensoren die daar iets over zeggen.
Maar wat het uiteindelijk zegt en wat optimaal is, valt niet te zeggen. Uit looptechniek, snelheid icm materiaal volgen de getallen en in algemene zin geldt dat hoe dichter je onder je zwaartepunt landt hoe hoger je frequentie wordt. Vergelijk het met als je struikelt en dus achter je zwaartepunt landt: dan neem je meestal heel snel een aantal stappen om weer 'bij' te komen (en niet met je neus op het asfalt).
Ik kan nu redelijk soepel, zonder er al teveel bij na te denken een cadence aanhouden van rond de 155 tot 160. Dit lukt mij ook op 6:00/km. Alleen naar mate mijn loop vordert ga ik automatisch met langere passen lopen bij dezelfde cadence. Waardoor het tempo en mijn hartslag omhoog gaan. Dit vereist best wel veel training en oplettendheid om dit goed onder de knie te krijgen.

De grootste reden voor deze verandering was dus ook de lage cadence van 140 en daarbij horende grote stappen in combinatie met een andere landing. Dit gaat dus in principe goed.

Nu alleen nog proberen te voorkomen dat ik mijn stappen weer te groot maak. Afgaande op de gegeven antwoorden zou ik niet groter moeten dan 1,5m ongeveer (klopt ook wel bij mijn gevoel). Dit kan ik dan gelukkig wel weer omzetten naar maximaal tempo bij een bepaalde cadence :)

Maar nu eerst even herstellen/los laten maken van de kuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Tinusvolkel schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 07:13:
[...]

Haha hoe het op Garmin allemaal gaat weet ik niet, maar hoor regelmatig geklaag wat allemaal net niet kan (glas half leeg) ik ben blij met alles wat net wel kan (glas half vol ) :) Verder werkt de manier op final surge hetzelfde, echter doet die geen inschatting qua tijd als ik een schema op meters maak met vermogen als intensiteit.

En 10 euro per maand vind ik ook te duur, maar 17 euro in een half jaar vind ik nog prima te doen.
Verder valt (als ie doorgaat) de marathon van Eindhoven precies in dit half jaar, dus kan nu altijd nog het marathonschema door Stryd laten genereren.
Vorige week dinsdag hadden wij het tijdens het uitlopen ook over het verdienmodel van Garmin Connect. Als je het zo nagaat is het in deze tijd nog best wel bijzonder dat je eenmalig een horloge koopt en voor de rest mag je onbeperkt van het platform Garmin Connect gebruik blijven maken. Dit is zoals het hoort, maar anno 2021 probeert iedere fabrikant je een abonnenment door de strot te douwen. Ik hoop dat Garmin (& Polar) deze weg niet inslaan maar aan dit model vast blijven houden.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Calitomnication schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:15:
[...]

Vorige week dinsdag hadden wij het tijdens het uitlopen ook over het verdienmodel van Garmin Connect. Als je het zo nagaat is het in deze tijd nog best wel bijzonder dat je eenmalig een horloge koopt en voor de rest mag je onbeperkt van het platform Garmin Connect gebruik blijven maken. Dit is zoals het hoort, maar anno 2021 probeert iedere fabrikant je een abonnenment door de strot te douwen. Ik hoop dat Garmin (& Polar) deze weg niet inslaan maar aan dit model vast blijven houden.
Verwacht dat het verdienmodel bij Garmin vooral in de big data zit. De rest doet dit natuurlijk ook wel maar denk dat Garmin door het aantal gebruikers wel iets meer data heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMcRNbBm_N1aAlBCN3hjEqfB5uU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KsI4VBfntZqWKWETP6kG8jsq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
  • Laatst online: 01-09 12:44
Zijn er al medestryders die voor de premium betaald hebben? Hier heeft hun marketing toch geholpen... even 6 maanden kijken of het wat meerwaarde biedt.

En dit tegoed kan je nu bij de ah kopen met 15% extra dus kost je dan een 17 euro.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met welk horloge loop je? Ik ben er niet helemaal uit of mijn Garmin Fenix 5X dit ondersteunt of niet. Er wordt gesproken over connect IQ versie 3+ (huidige is 3.2 volgens mij), maar de Fenix 5X heeft versie 3.0 voor zover ik weet en die wordt ook niet bijgewerkt door Garmin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
influenza schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:30:
[...]

Met welk horloge loop je? Ik ben er niet helemaal uit of mijn Garmin Fenix 5X dit ondersteunt of niet. Er wordt gesproken over connect IQ versie 3+ (huidige is 3.2 volgens mij), maar de Fenix 5X heeft versie 3.0 voor zover ik weet en die wordt ook niet bijgewerkt door Garmin.
Uhh dacht dat het hier wel algemeen bekend was dat ik met een Apple Watch loop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:05
Tinusvolkel schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:33:
[...]

Uhh dacht dat het hier wel algemeen bekend was dat ik met een Apple Watch loop :P
Ik dacht even dat @influenza een grapje maakte :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
InZane schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:35:
[...]

Ik dacht even dat @influenza een grapje maakte :+
Ik wou deze er al bijna opgooien

Afbeeldingslocatie: http://www.quickmeme.com/img/3b/3b75813af2350e14a3403e46e8539c3cb2f8d44e36b0a0ff450203ef80b42b2c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Tinusvolkel schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:24:
[...]

Verwacht dat het verdienmodel bij Garmin vooral in de big data zit. De rest doet dit natuurlijk ook wel maar denk dat Garmin door het aantal gebruikers wel iets meer data heeft.

[Afbeelding]
Hmmm, eens gekeken op mijn android en op zich idd aardig wat rechten worden gevraagd (kan me van veel evt ook wel voorstellen dat die nodig zijn voor een bepaalde functie). Nu heb ik bij mij alleen locatie toestemming gegeven en de rest geweigerd en merk niks wat betreft gebrek aan functionaliteit gelukkig...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AppieR
The_Ghost16 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:10:
[...]

Nu alleen nog proberen te voorkomen dat ik mijn stappen weer te groot maak. Afgaande op de gegeven antwoorden zou ik niet groter moeten dan 1,5m ongeveer (klopt ook wel bij mijn gevoel). Dit kan ik dan gelukkig wel weer omzetten naar maximaal tempo bij een bepaalde cadence :)
Wat voor mij (1.93, 94kg) wel geholpen heeft zijn cadans-oefeningen:
- aan het begin van je duurloop (na 10' warmlopen) een tijdje op een hogere cadans lopen. Ergens tussen de 5 en 10 stappen per minuut meer dan je gewend bent op dat tempo. Er zijn wel spotifylijstjes met een bpm tussen de 160 en 165. Probeer daarbij niet opeens heel veel harder te lopen. Afhankelijk van hoe snel je hartslag stijgt, kan je dit een paar minuten tot een kwartier oid volhouden. Als je hartslag te hoog is voor je duurloop, stop je de oefening en loop je je duurloop normaal uit.
- een aantal versnellingen vanuit knieheffen. Loop eerst weer 10' of 15' warm, dan 5x 100m versnellen. Denk erom dat dit geen sprinten is. Het gaat erom dat je technisch goed blijft lopen. Voor dat je versnelt, ga je eerst 10x knieheffen waarbij je niet van je plek komt. Dan laat je je heel langzaam voorover vallen en versnel je door totdat je op tempo loopt. Probeer daarbij te versnellen vanuit je verhoogde cadans, niet door opeens veel grotere stappen te zetten. Tussendoor 100m of 30" tot 2' rust (dribbel of wandel). Daarna de rest van je training.
- Cadanstraining (van Garmins' Jeff geloof ik): 10' warmlopen, 5' cadansoefening, waarbij je 165 stappen per minuut zet en verder niet let op je snelheid, 10' uitlopen. Naar mate het beter gaat kan je die cadansoefeningen verlengen of evt vaker herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb de Stryd overwogen, maar zeker nu met het nieuwe verdienmodel vind ik de aanschaf teveel voor de toegevoegde waarde zonder premium. Accuraatheid van snelheid / afstand op intervallen zou voor mij namelijk de enige meerwaarde zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
Altijd al geweten dat ik rare voeten had.
Net terug van de ortho en na wat testen bleek dat ik mooi op mijn voorvoet loop als ik blootsvoets loop. Maar wanneer ik mijn loopschoenen aandoe begin ik eerst mijn hiel te zetten.

Gaan ze nu proberen licht te corrigeren in de nieuwe steunzolen (ik had er al maar die waren aan vernieuwing toe).

Voor mezelf toch uitgemaakt dat ik eens ga proberen om die hiel landing af te leren. Momenteel wel nog een dagje of 2 rust doordat ik bij mijn eerste poging iets te enthousiast was en mijn kuiten erna massa's pijn deden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:52
Zondag nog gelopen, was lekker uiteindelijk mijn rondje uitgebreid naar 10Km. Ik had geen zin maar toch geweest. Was een prima rondje niets op aan te merken.

Gisteren wezen fietsen en ik merkte toch dat mijn kuiten ergens wel goed deed. Dus dat moet ik wat meer gaan doen. Nu ik er over terug denk kreeg ik ook meer last naar mate ik minder ging fietsen.
Hartslag bijhouden om mijn apple watch blijft nog steeds een ramp. Dus ik heb nu maar een hardslagband gekocht in de hoop dat het een stuk beter gaat. Die komt als het goed is vandaag binnen dus we gaan het zien.

Vandaag ga ik lopen in plaats van morgen omdat mijn fitness training is verzet (door mijn broertje want ja sportschool is nog niet open) De keuze was snel gemaakt nadat ik het weer van vandaag bekeek

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-09 21:15
@The_Ghost16 ik heb een paar jaar terug regelmatig gelopen met een metronoom om mijn cadans bij te houden, en gedurende korte stukjes aan te passen en zo rustig op te bouwen. Een jaar of 4 a 5 terug liep ik met een cadans van 152 - 155, tegenwoordig zit ik eigenlijk altijd boven de 170 en als ik tempo loop zo op / iets boven de 180. Ben zelf 188cm. lang.

Schoenen schelen trouwens ook. Ik heb een paar weken terug even op de Endorphin Shifts gelopen toen ik nieuwe hardloopschoenen zocht, en die vond ik ontzettend zompig, naar mijn smaak veel te weinig feedback / contactgevoel met de grond. Ben uiteindelijk naar huis gegaan met een paartje Saucony Hurricane 23 waar ik dik tevreden over ben, reactief, goede demping en een fijn grondcontactgevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-09 07:27

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

m0ridin schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:14:
@Xaverius Balen! Beterschap... altijd frustrerend ook die "we proberen dit 2 weken en als het niet helpt kijken we nog een keer" aanpak maar ja, wel logisch. Hopelijk snel vooruitgang.
Ik herken je opmerking alleen van de huisarts als ik met een iets vaags kom. Bij een fysio heb ik dat nog niet eerder gehad. En ze zij eerlijk dat met deze klacht niks wist om te behandelen. Ja, in gips zetten. Dat hebben ze vorige week bij iemand gedaan met de zelfde klacht met het verschil dat daar het afgescheurd was.
route99 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:48:
@Xaverius Beterschap, blijft balen.
Zou je bij sportmassage baat hebben? Vooral de omgeving er om heen dan zodat er een optimale afvoer van de afvalstoffen is en herstel bevorderend kan werken? Dat goed losmaken/houden wil bij mij (n=1) iig vaak goed helpen.
Had ik vorige week al zelf wat geprobeerd maar het punt was echt superpijnlijk toen. De fysio gaf gisteren niet aan dat masseren zou kunnen helpen, kort over gehad. Ik ga gewoon straks eerst mijn voorband plakken en daarna een stukje fietsen door de uiterwaarden :)

Als ik op twee weken zit is het voor mij weer een ijkpunt in hoe het gaat, eerst maar de voet rust gunnen. Best lastig kan ik je zeggen.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Tibs schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:20:
Net terug van de ortho en na wat testen bleek dat ik mooi op mijn voorvoet loop als ik blootsvoets loop. Maar wanneer ik mijn loopschoenen aandoe begin ik eerst mijn hiel te zetten.

Gaan ze nu proberen licht te corrigeren in de nieuwe steunzolen (ik had er al maar die waren aan vernieuwing toe).

Voor mezelf toch uitgemaakt dat ik eens ga proberen om die hiel landing af te leren. Momenteel wel nog een dagje of 2 rust doordat ik bij mijn eerste poging iets te enthousiast was en mijn kuiten erna massa's pijn deden.
Loopt niet iedereen die blootsvoets loopt op de voorvoet? dacht dat dat een manier was om voorvoetlanding aan te leren. Dus zo'n rare voeten heb je niet....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
mrwolf schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:48:
In 3 weken tijd 2 paar nieuwe schoenen gekocht, beide in kleuren die me niet aanstonden, maar zoveel goedkoper dan normaal. Dus nu heb ik Cherry rode Speedcross 5 en witte Endorphin Shifts, vooruit... ;)

Vanochtend een eerste rondje op de Shifts gedaan, en dat beviel prima. Ik had echter verwacht dat er erg veel demping in de schoen zat, afgaan de op de reviews. Dat viel wel tegen, ten opzichte van de Pegasus 37. Toen ik die aantrok was het echt alsof je op kussentjes liep, dat gevoel had ik bij de Shifts niet.

Maar goed, voor het komende half jaar ben ik weer voorzien van schoeisel, dus we gaan ervoor!
Dankzij mijn tip? :)F

Hier binnen één weekend ook de witte Shifts besteld en later op de dag kreeg ik een melding dat m'n Speeds ook eindelijk binnen waren na een kleine 3 maanden wachten. Toevallig. Smurfenblauw met oranje in plaats van zwart zoals besteld. Achja, lang genoeg gewacht, dus leuk voor de zomer zullen we maar zeggen. :+

Nog niet op de Shifts gelopen maar ben benieuwd, zit iig genoeg schuim onder zo te zien. Schuim is dus harder dan verwacht? M'n Pegasus 37 shield zijn na 800km+ asfalt wel aardig hun demping kwijt heb ik het idee. Die bewaar ik wel voor als het regent of 'trail' loopjes. Blij dat ik nu in ieder geval qua schoenen af kan wisselen. Shifts heb ik vooral gekocht voor de langere duurlopen. Bij de Pegasus kreeg ik nu na 15+ km altijd wel last van m'n voeten wat ik voorheen niet had.

[ Voor 5% gewijzigd door Slickk op 20-04-2021 10:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
Tibs schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:20:

Niet zo heel gek hoor. Zonder enige vorm van demping leer je hardlopen op je hielen snel af. Je lichaam zal dan proberen om de natuurlijke demping in te zetten. Door op de voorvoet te landen vang je de impact meer op met je voetboog, achilles en kuit. En ja, dat is een andere belasting waar je spierpijn van kan zal krijgen :P

Wat dus ook meteen een prima wijze kan zijn om je looptechniek te verbeteren en de voeten te versterken: Af en toe even de schoentjes uit en een paar keer 1 minuut over het gras rennen.

@Xaverius Dat klinkt niet best, hopelijk valt het mee! Beterschap!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Zeker, voor 95 euro kond ik ze niet laten liggen, zelfs niet in die rare kleuren. De meer neutrale zwarte waren 55 euro duurder. Ze zijn wel zo wit dat ze vanochtend vroeg nog licht gaven in het donker, snel vies maken dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
mrwolf schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:54:
[...]

Zeker, voor 95 euro kond ik ze niet laten liggen, zelfs niet in die rare kleuren. De meer neutrale zwarte waren 55 euro duurder. Ze zijn wel zo wit dat ze vanochtend vroeg nog licht gaven in het donker, snel vies maken dus :P
Niet te missen inderdaad, vanmiddag maar eens wat tegenliggers mee verblinden. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-09 16:25
Xaverius schreef op maandag 19 april 2021 @ 22:55:
Mijn trainingsbelasting zal wel flink gaan kelderen. Vorige week dinsdag heb ik de N70 trail gelopen met de mrs. en er flink van genoten. Lekker heuvelop en heuvelaf is wel aan mij besteed! Af en toe vol op de voorvoet omhoog op kracht, boven uithijgen en vrouwlief tegemoet lopen en samen weer verder.

Woensdag had ik wat reactie in mijn voet, maar ach. Donderdag heb ik wat straatjes voor Citystrides gelopen met de vrouw en een loopgenote die we toevallig tegenkwamen toen ze net haar huis uitstapte om te gaan trainen. Ik voelde mijn voet tijdens het lopen wel maar ach, dat loopt wel los.

Maar later die avond, het voelt toch niet goed en er zit een flink gevoelig punt onder mijn voetboog. Proberen wat te masseren voelt gewoon pijnlijk dat ik meteen stop.
Vrijdag, een korte lunchwandeling en meteen slechte reactie. Zaterdag, toch voorzichtig 3km gewandeld maar na 2km was het al mis. Zondag, de marathon gekeken, de vrouw uitgezwaaid die 20km ging lopen van Wijhe naar Zwolle ;w en F1 gekeken en meteen door naar de beker want ons stadsclubje moest spelen :X

Vandaag pas actief na het werk door te schilderen maar echt dat gaf een aardige reactie. 's Avonds had ik een afspraak bij de fysio (inloopuur) en die kan nu niet echt iets voor me betekenen. Overbelasting, wellicht een scheurtje bij de peesplaat. Het herstel zou nu al in moeten gaan zetten, om de dag verbetering en als het over 2 weken nog niet goed gaat mag ik een afspraak maken.

Nou, daar gaan mijn plannen voor een goede voorbereiding voor een lange loop met hoogtemeters in mei en een ultra met flink wat hoogtemeters in juli. Hopelijk gaat het herstel vlot dat er weer minimale meters gemaakt kunnen worden, al was het maar voor het gevoel.
Welkom bij de club. Ik heb hier al een paar jaar last van.
Een keer een schoen gekocht met niet genoeg drop, meteen weer last.
Mijn ervaring is dat het een gevoelige plek blijft maar ik hoop dat jij een andere ervaring hebt.
Pagina: 1 ... 114 ... 394 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.