Nog geen ervaring vwb de marathon zelf (die loop ik zondag voor het eerst), maar heb me redelijk ingelezen en voorbereid. Deze week ga ik wel koolhydraten stapelen met als doel om zaterdag, dus de dag voor de marathon, 12 gr koolhydraten per kg lichaamsgewicht te eten. De rest van de week bouw ik daar naar toe. Tijdens de marathon zelf wil ik ongeveer 70gr koolhydraten per uur eten/drinken en 2 liter vocht drinken (om binnen de 2% gewichtsverlies te blijven). Dat komt dus ongeveer (moet nog een schema maken) op 500ml sportdrank per uur (36gr koolhydraten) en een 2 gelletjes per uur (44gr koolhydraten). Daarbij nog 500ml isotone sportdrank. Ik hoop in 3:15 'klaar' te zijn. Ik heb geen idee wat dat doet na 30 km. De een zegt dat de man met de hamer dan een paar km later komt, de ander dat hij dan helemaal niet komt. Ik laat het maandag wetenAight! schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:37:
Gisteren mijn 4e marathon gelopen, wel een onofficiële maar het was weer leuk om even naar de klote te gaan. En vooral de strijd met mezelf na de 28-30 km
. Heb er toch zeker van genoten!
[Afbeelding]
Maar nu had ik het heel zwaar de laatste 5 km (oke, ik had ook iets minder motivatie en getrained dan voor bijvoorbeeld een Rotterdam of Porto die ik gelopen heb). Nu had ik met vrienden erover dat het wellicht ligt aan dat ik te weinig eet tijdens de Marathon (ook heb ik niet echt gestapeld van te voren) een vriend van me eet de hele week pasta voordat de marathon begint, ik doe dat eigenlijk nooit ik drink alleen veel water en een week geen alcohol haha. Nu heb ik 2 gels (SIS) genomen, eentje bij 12 km en een bij 26 km. Als ik mijn vrienden hoor zitten die op 5-8 gels per marathon (oke zij lopen wel een stuk sneller 03:02 en 03:26). Mijn snelste marathon is 3:57 in Rotterdam en toen zat ik geloof ik ook op 4 gels (weet het niet meer goed is al 3 jaar geleden weer).
Maar zou het ook bij mij komen dat ik het de laatste 5 km zo zwaar heb dat ik gewoon weg te weinig voeding onderweg eet? Ik heb wel via de sportrusten methode getrained, dus heb weinig lange duurlopen gedaan.
Hoe doen mede marathon lopers het met eten en hoeveel eet je bij tijdens de race?
Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264