Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Aight! schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:37:
Gisteren mijn 4e marathon gelopen, wel een onofficiële maar het was weer leuk om even naar de klote te gaan :P. En vooral de strijd met mezelf na de 28-30 km :D. Heb er toch zeker van genoten!

[Afbeelding]

Maar nu had ik het heel zwaar de laatste 5 km (oke, ik had ook iets minder motivatie en getrained dan voor bijvoorbeeld een Rotterdam of Porto die ik gelopen heb). Nu had ik met vrienden erover dat het wellicht ligt aan dat ik te weinig eet tijdens de Marathon (ook heb ik niet echt gestapeld van te voren) een vriend van me eet de hele week pasta voordat de marathon begint, ik doe dat eigenlijk nooit ik drink alleen veel water en een week geen alcohol haha. Nu heb ik 2 gels (SIS) genomen, eentje bij 12 km en een bij 26 km. Als ik mijn vrienden hoor zitten die op 5-8 gels per marathon (oke zij lopen wel een stuk sneller 03:02 en 03:26). Mijn snelste marathon is 3:57 in Rotterdam en toen zat ik geloof ik ook op 4 gels (weet het niet meer goed is al 3 jaar geleden weer).

Maar zou het ook bij mij komen dat ik het de laatste 5 km zo zwaar heb dat ik gewoon weg te weinig voeding onderweg eet? Ik heb wel via de sportrusten methode getrained, dus heb weinig lange duurlopen gedaan.

Hoe doen mede marathon lopers het met eten en hoeveel eet je bij tijdens de race?
Nog geen ervaring vwb de marathon zelf (die loop ik zondag voor het eerst), maar heb me redelijk ingelezen en voorbereid. Deze week ga ik wel koolhydraten stapelen met als doel om zaterdag, dus de dag voor de marathon, 12 gr koolhydraten per kg lichaamsgewicht te eten. De rest van de week bouw ik daar naar toe. Tijdens de marathon zelf wil ik ongeveer 70gr koolhydraten per uur eten/drinken en 2 liter vocht drinken (om binnen de 2% gewichtsverlies te blijven). Dat komt dus ongeveer (moet nog een schema maken) op 500ml sportdrank per uur (36gr koolhydraten) en een 2 gelletjes per uur (44gr koolhydraten). Daarbij nog 500ml isotone sportdrank. Ik hoop in 3:15 'klaar' te zijn. Ik heb geen idee wat dat doet na 30 km. De een zegt dat de man met de hamer dan een paar km later komt, de ander dat hij dan helemaal niet komt. Ik laat het maandag weten :o

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:46
@Aight!

Lekker bezig hoor :)

Maar ehm, de laatste 5km hoort enorm zwaar te zijn... anders heb je de rest van de tijd niet hard genoeg gelopen ;)

Nee, maar 2 gelletjes voor een marathon vind ik weinig. Had er zelf geloof ik 4 destijds (n=1), om er elke 30-45 minuten 1 te kunnen nemen (tijd ~3"03), voor een HM (~1:22) neem ik er 2. 1x 1 genomen en daar stortte ik aardig in, geen idee of het door die ene gel kwam btw... de hele HM was matig (qua organisatie, etc). Als je niet genoeg aanvult zal je op een gegeven moment op zijn natuurlijk.

En natuurlijk nog de training, het taperen vooraf (vind ik ook een moeilijke), doseren/indelen van de marathon zelf... wind tegen aan het eind. Zoveel factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:39
In principe kan je tot ~ anderhalf uur lopen wel op reserves teren meen ik. Maar het is ook heel persoonlijk natuurlijk.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:43

Aight!

'A toy robot...'

Bedankt voor alle ervaringen! @AppieR jij heel veel succes en vooral plezier!

Meestal loop ik s'ochtends gewoon nuchter (met lege maag dus) tot een kilometer of 20 en voel me best prima hahaha.

Daarom dacht ik, ik heb niet zoveel gelletjes nodig. Maar wellicht gewoon een keer proberen in oktober als ik dan de marathon van Rotterdam ga lopen. Kan ik dat mooi vergelijken met mijn andere ervaringen.

Al heb ik echt wel zin om een echte hardloopwedstrijd te lopen, lekker met publiek en na finishen lekker een biertje in de zon :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Nou ja, er zit maar mijn idee toch wel een verschil tussen een LDL zonder gelletjes en een marathon/hm op serieus tempo...

Tot anderhalf uur LDL of iets daar overheen heb ik ze ook niet perse nodig verder... Maar serieuze inspanning/tempo voor die deur is toch wat anders

[ Voor 3% gewijzigd door m0ridin op 12-04-2021 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 08:42
Bij het sportruste schema zit ook ergens een voedingsschema @Aight! ] die heb ik iig gevolgd toen ik mijn poging deed. De laatste 10 km waren bij mij niet zwaar, die waren de hel zo'n beetje. Maar dat had meer te maken met de 25+ graden temperatuur die dag. Maar goed, dat voedingsschema van toen was behoorlijk veel meer dan 2 gelletjes, dat weet ik nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FEIJ_87
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-08-2024
Frenz64 schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:58:
Bij het sportruste schema zit ook ergens een voedingsschema @Aight! ] die heb ik iig gevolgd toen ik mijn poging deed. De laatste 10 km waren bij mij niet zwaar, die waren de hel zo'n beetje. Maar dat had meer te maken met de 25+ graden temperatuur die dag. Maar goed, dat voedingsschema van toen was behoorlijk veel meer dan 2 gelletjes, dat weet ik nog wel.
Is het met sportrusten ook niet zo dat je in relatief korte tijd opbouwt, met weinig lange duurlopen, dan zou je dus verhoudingsgewijs meer gelletjes nodig hebben omdat je minder op vetverbranding loopt, aldus mijn boerenverstand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Mwah, je haalt nu een aantal dingen door elkaar @FEIJ_87 . Ten eerste is een 12-weeks schema niet heel erg lang idd, maar het gaat niet uit van een ongetrainde loper. Je stelt je theoretische marathon tempo (en hartslag) vast en bouwt uit op je bestaande conditie.

Ten tweede is vetverbranding trainbaar, maar heeft niets te maken met lange duurlopen doen of niet, tenzij je die zonder eten/gelletjes doet, dan stimuleer je vetverbranding uiteraard weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Ja ik geloof dat sportrusten aanraad om elke 5, 15, 25, 35 te drinken en dan bij 10, 20 en 30 km een gelletje.
Maar ik had altijd begrepen en geleden dat na 30 km of iets erboven het niet meer werkt. En dat de 'man met de hamer' ook eerder een energie te kort is op het einde.

Ik ga voor Rotterdam nog wel via sportrusten trainen, maar daarna ga ik weer eens via de reguliere trianing lopen. Het voordeel van sportrusten vindt ik gewoon dat het een stuk minder tijd scheelt tijdens de training max 14 km vs 25-35 km.

In oktober maar eens elke 45 min een gelletje, kijken of het dan beter gaat. Spierpijn valt wel erg mee, ik voel de benen wel, maar kan nog wel normaal een beetje lopen. Dat was na de eerste marathon of naar die van Porto toch wel anders. (Vlakke marathon is leuker om te lopen :P)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 11:06

sebasd

loopt op espresso

Brr.. Best koud nog vanochtend! Duurde wel even voor ik op temperatuur was. 30 op tempo gelopen, met in- en uitlopen toch weer bijna 9km. Donderdag weer intervallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Gisteren mijn 4e marathon gelopen, wel een onofficiële maar het was weer leuk om even naar de klote te gaan :P. En vooral de strijd met mezelf na de 28-30 km :D. Heb er toch zeker van genoten!
Gefeliciteerd! Knap!
Maar nu had ik het heel zwaar de laatste 5 km (oke, ik had ook iets minder motivatie en getrained dan voor bijvoorbeeld een Rotterdam of Porto die ik gelopen heb). Nu had ik met vrienden erover dat het wellicht ligt aan dat ik te weinig eet tijdens de Marathon (ook heb ik niet echt gestapeld van te voren) een vriend van me eet de hele week pasta voordat de marathon begint, ik doe dat eigenlijk nooit ik drink alleen veel water en een week geen alcohol haha. Nu heb ik 2 gels (SIS) genomen, eentje bij 12 km en een bij 26 km. Als ik mijn vrienden hoor zitten die op 5-8 gels per marathon (oke zij lopen wel een stuk sneller 03:02 en 03:26). Mijn snelste marathon is 3:57 in Rotterdam en toen zat ik geloof ik ook op 4 gels (weet het niet meer goed is al 3 jaar geleden weer).

Maar zou het ook bij mij komen dat ik het de laatste 5 km zo zwaar heb dat ik gewoon weg te weinig voeding onderweg eet? Ik heb wel via de sportrusten methode getrained, dus heb weinig lange duurlopen gedaan.

Hoe doen mede marathon lopers het met eten en hoeveel eet je bij tijdens de race?
Het is lastig te zeggen waar het aan ligt, er zijn een hoop mogelijke verklaringen. Mij lijken de twee voor de hand liggendste:

- Je koolhydraten waren op. Dat is idd gedeeltelijk op te lossen met (relatief) meer vooraf eten (drie dagen is voldoende) en bijvullen tijdens het lopen
- Je was niet goed getraind. Ik ken het schema niet wat je noemt, maar voor mijzelf zijn de lange duurlopen essentieel. Heb iets van 10 marathons gelopen, en de meeste gingen niet goed. Maar sinds ik meer kilometers maak en bijna iedere zondag een echt lange duurloop doe (> 2 uur) gaat het echt een heel stuk beter.
- Je hebt niet genoeg of juist te veel gedronken. Te veel vochtverlies is niet goed voor je prestatie, maar te veel water kan dodelijk zijn.

Nou kan je tegenwoordig via internet alles vinden: er zijn genoeg mensen die zonder te eten een goede marathon kunnen lopen. Er zijn mensen die (snel) kunnen lopen met heel weinig trainen. Misschien ben jij er ook zo een, zou heel tof zijn. Maar vooralsnog is het meest gehoord advies: veel trainen, een paar dagen van tevoren koolhydraten stapelen, en tijdens de wedstrijd gelletjes/energiedrank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:30

Secsytime

Automagisch

GerGio schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:04:
Heren,

Mijn apple watch serie 4 is regelmatig mijn hartslag kwijt, ik ben al een keer in blinde paniek gestopt met hardlopen en teruggelopen om te kijken of ik mijn hart ergens zag liggen maar toen bleek hij nog gewoon om zijn plek te zitten.

Nee maar serieus, is wel redelijk irritant. Nu zit ik er over te denken om een borstband aan te schaffen die werkt met mijn Apple watch voor nu. Nu zie ik dat Garmin een Dual band heeft die werkt met zowel hun horloges als met bluetooth. Hebben mensen hier ervaring in.

Zijn er ook mensen die de Hardloopspecifieke banden van Garmin gebruiken met horloge en voegt dit echt wat toe. Want het enige nadeel wat ik nu zie van de HRM dual is dat ik hem niet met het zwemmen kan gebruiken.
Zet je de Apple Watch weleens uit? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:18
Secsytime schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:23:
[...]

Zet je de Apple Watch weleens uit? ;)
Nooit, eigenlijk. nu toch maar een keer gedaan kijken of het helpt

[ Voor 11% gewijzigd door GerGio op 13-04-2021 08:26 ]

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:27
Als je via sportrusten 3 * 14 km max per week traint vind ik het ook niet zo vreemd de man met de hamer tegen te komen na 30 km eerlijk gezegd. Je kunt je bijvoorbeeld afvragen hoe goed je aerobe systeem getraind is met maximaal een 14 km langzame duurloop. Je anaerobe drempel schuift daarmee ook niet op met gevolg dat je, in het begin van de marathon, veel meer koolhydraten aan het verbranden bent dan dat je lief is.

[ Voor 52% gewijzigd door Roadman op 13-04-2021 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Roadman schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:14:
Als je via sportrusten 3 * 14 km max per week traint vind ik het ook niet zo vreemd de man met de hamer tegen te komen na 30 km eerlijk gezegd.
Oh, had daar ff overheen gelezen... dan verbaast het me eerder dat je niet al vroeger die man met de hamer tegen kwam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:11

polthemol

Moderator General Chat

[Afbeelding]

(en minder dan 100D+ op een marathonafstand :o madness!

telt polar maar de stappen van 1 been? Anders vind ik je cadence wel heel erg laag. Dat is mijn wandelcadence zeg maar.

Ik vind het met een lange afstand prettig om te blijven eten als ik een stevige inspanning aan het doen ben. Ik duw dan (even de aanname dat ik constant kan lopen) elke 45 minuten een zakje knijpfruit naar binnen zodat ik de aanvoer van energie ook zo constant mogelijk kan houden.

Van een lecture van Karel Sabbe begreep ik dat hij erop mikt om rond de 300cal elk uur binnen te krijgen (1 fles sportdrank en een snickers was dat geloof ik? :P ).

Je kunt het, als je herstelt bent, anders eens proberen: volgende run van bv. een 30K die je maakt: vestje vol frotten met wat goedkope gels / knijpfruit / babyvoeding (die laatste is trouwens echt tha shit! :D Smaakt yummy, goedkoop en zit aardig wat energie in) en zien waar je je prettig bij voelt.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:08
polthemol schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:28:
[...]

telt polar maar de stappen van 1 been? Anders vind ik je cadence wel heel erg laag. Dat is mijn wandelcadence zeg maar.
Volgens mij gebruiken de meeste sporthorloges pas frequentie ipv stap frequentie, en een pas bestaat uit 2 stappen, dus je kan hem gewoon maal 2 doen.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:29
Het was erg prettig wakker worden vanochtend in het zonnetje. Er lag ijs op de sloten, maar het was gelukkig windstil en heerlijk warm in het zonnetje 8) Lekker rustig een half uurtje hobbelen voordat de vergadering riep... -O-

Hopelijk is het aan het eind van de dag nog zo mooi :)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Roozzz schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:11:
Het was erg prettig wakker worden vanochtend in het zonnetje. Er lag ijs op de sloten, maar het was gelukkig windstil en heerlijk warm in het zonnetje 8) Lekker rustig een half uurtje hobbelen voordat de vergadering riep... -O-

Hopelijk is het aan het eind van de dag nog zo mooi :)
Het was idd frisjes maar de zon maakte veel goed, verder maakte het windstille het ideaal voor een interval training. Even gezellig met een collega mee doen in zijn halve marathon schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:51
Even een vraagje. Ik zit dus in mijn trainingsprogramma voor de 10k in minder dan een uur.
Toen ik vorig weekend een LSD moest doen van 21k liep ik de eerste 10k al in 1u02 aan een hartslag van 160bpm (bij mij is dit de aerobe zone).

Als ik nu de 10k zou lopen dan veronderstel ik dat ik aan een iets hogere HR zou mogen lopen? Drempel tussen aeroob en anaeroob is ongeveer 167bpm. Als ik kijk op runinfo.nl dan mag je voor de 5k en 10k iets hoger lopen dan de anaerobe drempel. Klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
Tibs schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:58:
Even een vraagje. Ik zit dus in mijn trainingsprogramma voor de 10k in minder dan een uur.
Toen ik vorig weekend een LSD moest doen van 21k liep ik de eerste 10k al in 1u02 aan een hartslag van 160bpm (bij mij is dit de aerobe zone).

Als ik nu de 10k zou lopen dan veronderstel ik dat ik aan een iets hogere HR zou mogen lopen? Drempel tussen aeroob en anaeroob is ongeveer 167bpm. Als ik kijk op runinfo.nl dan mag je voor de 5k en 10k iets hoger lopen dan de anaerobe drempel. Klopt dit?
Dat klopt. Afhankelijk van hoe goed je getraind bent (en hoe lang je dus kan verzuren) kan je een redelijk aantal km's boven je omslagpunt lopen. Volgens mij loop je 5 zelfs bijna volledig boven je drempel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
AppieR schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:03:
[...]

Dat klopt. Afhankelijk van hoe goed je getraind bent (en hoe lang je dus kan verzuren) kan je een redelijk aantal km's boven je omslagpunt lopen. Volgens mij loop je 5 zelfs bijna volledig boven je drempel?
Heb ik nu nog nooit gedaan. Ik probeerde bij al mijn trainingen toch onder de 165bpm te blijven. Enkel bij de intervallen die gebaseerd zijn op snelheid keek ik er niet naar. Maar hier was de lengte van het interval niet voldoende om mijn hartslag de hoogte in te jagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
@Tibs vind het raar dat je je doel al bijna loopt in een LSD (long slow distance)
Dus of je LSD was te snel of je 10km doel is te voorzichtig :P

Maar ik verwacht dat als je onder de 167 gaat lopen dat je je 10km tijd binnen het uur wel gaat redden.
Verder zou ik persoonlijk het doel bijstellen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jampot007
  • Laatst online: 22:39

10km in 45 min dan maar?

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:31
Even een praktische vraag, hoe zorgen jullie ervoor dat je geen plaspauze in hoeft te lassen als je langer dan anderhalf uur loopt maar toch genoeg drinkt van tevoren?

Met het oog op een mogelijke marathon ergens dit jaar, vroeg ik me af hoeveel jullie vooraf en tijdens het lopen drinken. Eigenlijk wil je het liefst zoveel mogelijk vloeibare koolhydraten binnenkrijgen maar een pauze is niet handig voor je eigen tempo / flow. Soms ontkom ik nu al niet aan een plaspauze bij 20km+, laat staan 30km+. Met wat gels is dat niet zo'n probleem natuurlijk, echter zie ik ook voorbeelden met sportdrank voorbij komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat

21K duurloop doen waarbij je eigenlijk doel is om 10K binnen het uur te doen? Als je de laatste 3K versneld had van je 10K had je die al gewoon afgetikt zonder dood te gaan joh :P

Heb je veel trainingen ook waarbij je voor langere tijd buiten je comfort zone zit met rennen? En dan met name qua dat je boven je verzuringsgrens gaat? Als je dat ook wat trained, dan leer je je wat meer op je gemak te voelen als je in standje snel zit voor langere tijd en ga je for sure je doel totaal verpulveren (dat zul je nu zelfs al doen :P ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Slickk schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:25:
Even een praktische vraag, hoe zorgen jullie ervoor dat je geen plaspauze in hoeft te lassen als je langer dan anderhalf uur loopt maar toch genoeg drinkt van tevoren?

Met het oog op een mogelijke marathon ergens dit jaar, vroeg ik me af hoeveel jullie vooraf en tijdens het lopen drinken. Eigenlijk wil je het liefst zoveel mogelijk vloeibare koolhydraten binnenkrijgen maar een pauze is niet handig voor je eigen tempo / flow. Soms ontkom ik nu al niet aan een plaspauze bij 20km+, laat staan 30km+. Met wat gels is dat niet zo'n probleem natuurlijk, echter zie ik ook voorbeelden met sportdrank voorbij komen.
Zorgen dat je genoeg zweet? ;) heb niet heel veel ervaring met langere wedstrijden maar heb iig nog niet hoeven plassen onderweg, terwijl ik afgelopen zondag 2x moest plassen in een LSD van 2.5 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Tinusvolkel schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:29:
[...]

Zorgen dat je genoeg zweet? ;) heb niet heel veel ervaring met langere wedstrijden maar heb iig nog niet hoeven plassen onderweg, terwijl ik afgelopen zondag 2x moest plassen in een LSD van 2.5 uur.
Haha, ik zweet weinig bij een LSD als het rond de 5 graden is. :P Ja ik had dus hetzelfde tijdens m'n laatste langere duurlopen (~1u45m), waardoor ik daar over na ging denken. Tijdens een marathon van 3+ uur is het niet bepaald ideaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Slickk op 13-04-2021 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:58

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Jampot007 schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:49:
In principe kan je tot ~ anderhalf uur lopen wel op reserves teren meen ik. Maar het is ook heel persoonlijk natuurlijk.
Dat is voor de meesten wel het absolute maximum, maar is ook heel erg afhankelijk van hoeveel je vooraf gegeten hebt en hoeveel brandstof er dus nog in de 'pijplijn' zit.
Op een lege maag is je glycogeen waarschijnlijk wel sneller op, maar als je voorbereiding goed is kan je best een tijdje inspanning leveren zonder dat aanvulling echt nodig is.
Wat je echter wilt voorkomen is dat je glycogeen echt op raakt, want dan is het ook snel klaar. In die zin kunnen gelletjes ook preventief werken, snelle koolhydraten en dus verbranden is simpelweg efficiënter dan je échte reserves aanspreken. Daar presteer je beter op.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Tinusvolkel schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:18:
@Tibs vind het raar dat je je doel al bijna loopt in een LSD (long slow distance)
Dus of je LSD was te snel of je 10km doel is te voorzichtig :P

Maar ik verwacht dat als je onder de 167 gaat lopen dat je je 10km tijd binnen het uur wel gaat redden.
Verder zou ik persoonlijk het doel bijstellen :)
Ik ga gewoon die 10k lopen aan een hartslag van 167-170bpm en dan zie ik wel welke tijd dat geeft. 50min moet daar haalbaar zijn lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Slickk Tijdens een training van 90 min moet ik ook nog wel eens plassen, maar in wedstrijd afstanden van ca een halve marathon destijds tussen ca 1:15-1:30 heb ik nog nooit hoeven te plassen, terwijl ik ca10 min voor de start nog 200-300 ml isotone drank drink om zo min mogelijk/liever niet zelfs.., op deze afstanden onderweg te hoeven drinken. Wel ff kort voor de start "lossen"... ;)
succes.

[ Voor 24% gewijzigd door route99 op 13-04-2021 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
polthemol schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:27:
[...]

21K duurloop doen waarbij je eigenlijk doel is om 10K binnen het uur te doen? Als je de laatste 3K versneld had van je 10K had je die al gewoon afgetikt zonder dood te gaan joh :P

Heb je veel trainingen ook waarbij je voor langere tijd buiten je comfort zone zit met rennen? En dan met name qua dat je boven je verzuringsgrens gaat? Als je dat ook wat trained, dan leer je je wat meer op je gemak te voelen als je in standje snel zit voor langere tijd en ga je for sure je doel totaal verpulveren (dat zul je nu zelfs al doen :P ).
Nee, die zitten er eigenlijk niet in. Ik moet veel interval trainingen doen aan mijn doeltempo en iets sneller dan het doeltempo. Maar daar ga ik nooit echt dood omdat de duur niet lang genoeg is. Daarom denk ik dat het wel goed is om die 10k dan eens te testen aan 170bpm ofzo en niet zozeer naar de snelheid te kijken.

Garmin geeft nu aan dat ik de 10k wel in 47min moet kunnen 8) . Dat zal ik dan ook maar met een korreltje zout nemen. Het zal ergens tussenin liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Tibs schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:44:
[...]

Nee, die zitten er eigenlijk niet in. Ik moet veel interval trainingen doen aan mijn doeltempo en iets sneller dan het doeltempo. Maar daar ga ik nooit echt dood omdat de duur niet lang genoeg is. Daarom denk ik dat het wel goed is om die 10k dan eens te testen aan 170bpm ofzo en niet zozeer naar de snelheid te kijken.

Garmin geeft nu aan dat ik de 10k wel in 47min moet kunnen 8) . Dat zal ik dan ook maar met een korreltje zout nemen. Het zal ergens tussenin liggen.
of doe eens niet aan hartslag staren als je het test: op 10K proberen is weinig te verlizen, als je te snel gaat en voortijdig sneuvelt, heb je gewoon een stevige training gehad ;)

Om binnen het uur te halen moet je sneller dan 6:00 pace zijn minimaal. Start met deze pace ergens en ga ervoor. De laatste 3K kun je dan nog proberen wat te versnellen en de laatste 500meter smijt je met alles wat je nog in je hebt. Dan zul je waarschijnlijk snel merken dat je doel veel te voorzichtig is en je het al lang kunt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Tibs schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:44:
[...]

Maar is je doeltempo op 60 of 50 minuten gebaseerd? want als je maar weinig rond de 5:00 /km gelopen hebt dan is dat voor een km of 10 wel even wennen.

Persoonlijk zou ik nog mooi wat km blokken van net onder de 5:00 /km gaan doen om te kijken hoe het aanvoelt. Qua conditie ga je het denk ik wel redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Tinusvolkel schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:49:
[...]

Maar is je doeltempo op 60 of 50 minuten gebaseerd? want als je maar weinig rond de 5:00 /km gelopen hebt dan gaat dat is dat voor 10km wel even wennen.

Persoonlijk zou ik nog mooi wat km blokken van net onder de 5:00 /km gaan doen om te kijken hoe het aanvoelt. Qua conditie ga je het denk ik wel redden.
Ik doe nu trainingen op 6:00 (doeltempo) en 5:30 (snelheid). Maar die van 5:30 lukken me zonder problemen. Dus kan ik in principe de 10k starten aan 5:00 en zien waar ik uitkom.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AppieR
Slickk schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:25:

Leuke vraag :). Volgens mij is het een kwestie van proberen. Wat voor mij werkt is tenminste 1 uur van tevoren veel drinken (halve liter ongeveer) en daarna niet meer. Dan ga ik voor de training nog een keer naar het toilet en drink dan binnen 5 minuten voor de start nog een glas (200ml) water of sportdrank. Idee is dan volgens mij dat die 200ml je blaas niet meer bereikt. Drink ik binnen dat uur meer, weet ik zeker dat ik halverwege de LSD ff een boompje op moet zoeken.

Je kan wat grotere tempoblokken in je training stoppen. Een aantal keer een km op wedstrijdtempo met 90" rust tussendoor en dat uitbreiden naar langere blokken. Als je doel is om 10km onder het uur te lopen zou je die tempo's dus op 6:00 kunnen lopen. Wil je 10km zo snel mogelijk doen (wat vast sneller is dan 1 uur gezien je 21km van afgelopen weekend), dan kan je die tempo's op omslagpunt lopen. Hou er dan wel rekening mee dat je hartslag nog stijgt over de blokken terwijl je je tempo wel zo strak mogelijk wilt houden. Start dus niet te snel ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Tibs schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:51:
[...]

Ik doe nu trainingen op 6:00 (doeltempo) en 5:30 (snelheid). Maar die van 5:30 lukken me zonder problemen. Dus kan ik in principe de 10k starten aan 5:00 en zien waar ik uitkom.
Waar staat je huidige 5km PR op? misschien die eerst is onder de 25 minuten lopen en dan naar de 10km kijken.

Intervallen op een halve minuut de km langzamer dan je uiteindelijkje wedstrijd doel rijmt niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Tinusvolkel schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:56:
[...]

Waar staat je huidige 5km PR op? misschien die eerst is onder de 25 minuten lopen en dan naar de 10km kijken.

Intervallen op een halve minuut de km langzamer dan je uiteindelijkje wedstrijd doel rijmt niet helemaal.
Mijn 5k PB staat nu op 26min maar dat was vorig jaar toen ik nog niet zo hard bezig was met trainen en lopen op hartslag. Die 5k liep ik dus op een tempo dat "goed" voelde maar nu waarschijnlijk een pak te snel was in relatie tot mijn anaerobe drempel. 8)7

Die 5:30 is eigenlijk, na eens te checken, tussen 5:38 en 5:45/km. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
route99 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:41:
@Slickk Tijdens een training van 90 min moet ik ook nog wel eens plassen, maar in wedstrijd afstanden van ca een halve marathon destijds tussen ca 1:15-1:30 heb ik nog nooit hoeven te plassen, terwijl ik ca10 min voor de start nog 200-300 ml isotone drank drink om zo min mogelijk/liever niet zelfs.., op deze afstanden onderweg te hoeven drinken. Wel ff kort voor de start "lossen"... ;)
succes.
AppieR schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:55:
[...]
Leuke vraag :). Volgens mij is het een kwestie van proberen. Wat voor mij werkt is tenminste 1 uur van tevoren veel drinken (halve liter ongeveer) en daarna niet meer. Dan ga ik voor de training nog een keer naar het toilet en drink dan binnen 5 minuten voor de start nog een glas (200ml) water of sportdrank. Idee is dan volgens mij dat die 200ml je blaas niet meer bereikt. Drink ik binnen dat uur meer, weet ik zeker dat ik halverwege de LSD ff een boompje op moet zoeken.
Dit helpt al veel! Conclusie die ik nu wel kan trekken is dat ik er te weinig tijd voor neem of te laat aan denk voordat ik wegga. Dus nog even snel een halve liter sportdrank naar binnen een half uur voordat ik wegga... Tsja, logisch natuurlijk, zelfs met "lossen" net ervoor.

Goed om te weten en duidelijke voorbeelden! Bij een wedstrijd is het natuurlijk sowieso al anders dan bij een training. Bij een snellere HM had ik nergens 'last' van namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Tibs schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:01:
[...]

Mijn 5k PB staat nu op 26min maar dat was vorig jaar toen ik nog niet zo hard bezig was met trainen en lopen op hartslag. Die 5k liep ik dus op een tempo dat "goed" voelde maar nu waarschijnlijk een pak te snel was in relatie tot mijn anaerobe drempel. 8)7

Volgens mij ben je teveel met je zones / drempels bezig....
Je had een Garmin toch, persoonlijk zou ik er niet op vertrouwen wat die allemaal aanbeveelt na alle ervaringen die ik hier lees. Als die 5km goed voelde dan is dat prima toch? daar hoeft toch geen conclusie van een horloge onder te liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessant artikel over waar je op moet letten bij de aankoop van hardloopschoenen: https://www.volkskrant.nl...ardloopschoenen~bf92ab4f/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• minimaLL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
Juist een mail gekregen dat je kan inschrijven voor de marathon van Parijs... 17 oktober en je krijgt een 100% refund bij annulering*.

Zo'n grootschalige marathon zie ik eerlijk gezegd nog niet doorgaan, maar het biedt weeral perspectief.

* Edit: Door covid-19 welteverstaan

[ Voor 7% gewijzigd door minimaLL op 13-04-2021 12:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Verwijderd schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:29:
Interessant artikel over waar je op moet letten bij de aankoop van hardloopschoenen: https://www.volkskrant.nl...ardloopschoenen~bf92ab4f/
Dit komt zo goed als overeen met deze podcast die ik laatst geluisterd heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

[...]Leuke vraag :). Volgens mij is het een kwestie van proberen. Wat voor mij werkt is tenminste 1 uur van tevoren veel drinken (halve liter ongeveer) en daarna niet meer. Dan ga ik voor de training nog een keer naar het toilet en drink dan binnen 5 minuten voor de start nog een glas (200ml) water of sportdrank. Idee is dan volgens mij dat die 200ml je blaas niet meer bereikt. Drink ik binnen dat uur meer, weet ik zeker dat ik halverwege de LSD ff een boompje op moet zoeken.
Goed punt was ik vergeten te vermelden: Het prehydrateren tot 1-1,5 uur ervoor. Tnx @AppieR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:38
[...]

Inderdaad leuke vraag en wat jij zegt werkt voor mij over het algemeen ook wel.

Het gebeurt me trouwens wel eens dat ik wel moet plassen als ik een langzame duurloop met anderen doe. Vaak sta je dan toch even te wachten totdat iedereen er is en dat zorgt er bij mij soms voor dat ik op gegeven moment toch even een boom op moet zoeken. Ach, gelijk weer een goed excuus voor een mooi tempo blokje om weer bij de rest te komen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlkalineBug
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:41
Tinusvolkel schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:38:
[...]
Die hele podcast-serie is sowieso een aanrader, daar worden veel mythes en hardnekkige fabels in onderuit gehaald. Ik ben op jouw aanraden begonnen met luisteren en ben er al bijna doorheen, ik heb zo veel bijgeleerd over de zin en onzin van vele concepten rondom het hardlopen, ik zou zeggen verplichte kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
AlkalineBug schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:16:
[...]

Die hele podcast-serie is sowieso een aanrader, daar worden veel mythes en hardnekkige fabels in onderuit gehaald. Ik ben op jouw aanraden begonnen met luisteren en ben er al bijna doorheen, ik heb zo veel bijgeleerd over de zin en onzin van vele concepten rondom het hardlopen, ik zou zeggen verplichte kost.
Ik vind het zeker ook een interessante podcast maar ik ben wel een beetje argwanend om alles te geloven.
Want ze zijn wel wat altijd heel zelfverzekerd maar op het einde krabbelen ze meestal nog wel wat terug om het wat te nuanceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlkalineBug
  • Laatst online: 15:41
Tinusvolkel schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:19:
[...]
ik ben wel een beetje argwanend om alles te geloven.
Dat lijkt me sowieso een heel gezonde houding, uiteindelijk komt het ook vaak neer op "wat voor jou werkt".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Tinusvolkel & @AlkalineBug : Als je lichaam zich door de jaren heen zich aan gepast heeft aan wat je bent.... dan kan elke significante poging tot correctie averechts werken op dit schoenengebied...
"if it ain't broken, don't fix it"
Ergo: wees terughoudend en maak goede afspraken voor een trial...(~1-2 weekjes?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
route99 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:26:
@Tinusvolkel & @AlkalineBug : Als je lichaam zich door de jaren heen zich aan gepast heeft aan wat je bent.... dan kan elke significante poging tot correctie averechts werken op dit schoenengebied...
"if it ain't broken, don't fix it"
Ergo: wees terughoudend en maak goede afspraken voor een trial...(~1-2 weekjes?)
Ik ga niks aanpassen ;) en blijf lekker op neutrale Adidas schoenen lopen icm steunzolen die ik m'n hele leven al heb. Volgens een loop analyze liep ik idd met blote voeten naar binnen toe, maar met de zolen corrigeerden dit mooi vertelde ze adhv hoe mijn oude schoeen eruit zagen en hoe ik liep op nieuwe schoenen met de zooltjes erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Tinusvolkel schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:38:
[...]

Goeie tips, ga ik meenemen in mijn UPA (uitgebreid probleemoplossend aankoopgedrag): lang verhaal kort, idd niet bestellen op het interwebs, maar passen (kijken of ik me in kan houden, die Adidas SL20 wil eigenlijk al voor het snellere werk, de vinger zweefde al een keer boven de bestel knop)

Deel 1 is trouwens ook heel informatief van die podcast, tandenpoetsoefening erbij doen dus

[ Voor 6% gewijzigd door Frenz64 op 13-04-2021 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-09 12:30

Pathogen

Shoop Da Whoop

Frenz64 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:20:
[...]

Goeie tips, ga ik meenemen in mijn UPA (uitgebreid probleemoplossend aankoopgedrag): lang verhaal kort, idd niet bestellen op het interwebs, maar passen (kijken of ik me in kan houden, die Adidas SL20 wil eigenlijk al voor het snellere werk, de vinger zweefde al een keer boven de bestel knop)

Deel 1 is trouwens ook heel informatief van die podcast
Ik weet niet of iemand de kortingscode al verzilverd heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derville
  • Laatst online: 15-09 10:56
Na nu enige tijd gelurked te hebben in dit topic heb ik nu een vraag die, hoewel jullie al zo vaak een dergelijke vraag gehoord hebben, voor mij toch van groot belang is.

Ik zou in april 2020 de Rotterdamse Marathon lopen, maar nu wordt het waarschijnlijk aankomende oktober. Mijn schoenen zijn ~10 jaar oud, dus moet ik nodig nieuwe. Tot nu toe ben ik bij twee winkels geweest waar bij beiden de looptest aangaf dat ik een voorvoetlanding heb waarbij waarschijnlijk een relatief neutrale schoen past. Van de 5 schoenen (o.a Hoka 7 en de Saucony triumph) waar ze mee aankwamen vond ik de saucony Ride 14 het fijnste. Mijn vraag is: onderschrijven jullie dit of hebben jullie nog andere aanraders voor hetgeen wat ik wil (neutraal, daily run shoe, longlasting)? Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Derville schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:24:
Na nu enige tijd gelurked te hebben in dit topic heb ik nu een vraag die, hoewel jullie al zo vaak een dergelijke vraag gehoord hebben, voor mij toch van groot belang is.

Ik zou in april 2020 de Rotterdamse Marathon lopen, maar nu wordt het waarschijnlijk aankomende oktober. Mijn schoenen zijn ~10 jaar oud, dus moet ik nodig nieuwe. Tot nu toe ben ik bij twee winkels geweest waar bij beiden de looptest aangaf dat ik een voorvoetlanding heb waarbij waarschijnlijk een relatief neutrale schoen past. Van de 5 schoenen (o.a Hoka 7 en de Saucony triumph) waar ze mee aankwamen vond ik de saucony Ride 14 het fijnste. Mijn vraag is: onderschrijven jullie dit of hebben jullie nog andere aanraders voor hetgeen wat ik wil (neutraal, daily run shoe, longlasting)? Alvast bedankt voor jullie hulp!
Probeer ze gewoon uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-09 12:30

Pathogen

Shoop Da Whoop

My 2 cents: in mijn ervaring heeft ieder merk een eigen pasvorm. Als de pasvorm van Saucony goed valt, prima!
De Ride is een mooie neutrale schoen die zeker geschikt is voor je doeleinde. Als je toch verder wil kijken, ieder merk heeft wel een dergelijke schoen, maar dan draait het m.i. vooral om de pasvorm en misschien het type demping dat je wel of niet ligt.
Maak je véél ruw-asfaltkilometers, dan is een Adidas model met Continental zool misschien een goed idee. Die slijten volgens vele reviews amper aan de onderzijde.

Overigens, wat voor oude schoenen heb je? Wat vind je daar fijn en minder fijn aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:54
@Derville Goede schoen, lijkt heel erg op de Ride 13 (die is mogelijk nog met korting op te pikken!). Als hij goed zit (let vooral even op de voorvoet, de Ride kan wat smaller voelen) kun je er niet echt een miskoop aan begaan tenzij je er niet lekker op loopt.
De Triumph 18 is het "maatje" voor lange, rustige, duurlopen, die heeft meer demping. Ik heb de Triumph de afgelopen maanden als daily trainer gebruikt (ivm blessure). Als je veel loopt richting de marathon is een extra paar geen overbodige luxe voor herstel en variatie.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:12

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik loop ook graag op Saucony schoenen. Heb toevallig vandaag de Ride ontvangen voor 99 euro online ;). (Al heb jij in de winkel gepast dus beter haal je 'm daar).
Koop dan de Ride 14 in de winkel en online de ride 13 als tweede schoen. Als je meer dan 2x per week loopt kunnen je schoenen ook rusten ;) en je doet er 2x zo lang mee.

Naast meerdere Rides (3 paar die ik afwissel) loop ik de intervallen op kinvara, minder demping maar wel prettige schoenen.

Verder zit Nike ook goed bij mij, hebben volgens mij ongeveer dezelfde pasvorm.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 13-04-2021 16:47 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Roadman schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:14:
Als je via sportrusten 3 * 14 km max per week traint vind ik het ook niet zo vreemd de man met de hamer tegen te komen na 30 km eerlijk gezegd. Je kunt je bijvoorbeeld afvragen hoe goed je aerobe systeem getraind is met maximaal een 14 km langzame duurloop. Je anaerobe drempel schuift daarmee ook niet op met gevolg dat je, in het begin van de marathon, veel meer koolhydraten aan het verbranden bent dan dat je lief is.
Ja klopt, mijn eerste marathon met deze training dacht ik dat ik het juist extra zwaar ging krijgen. Maar dat viel reuze mee, heb toen echt heerlijk gelopen in Porto. Ik vond die manier van sportrusten zo fijn omdat ik niet de lange duurlopen had dan met de reguliere, vooral omdat het veel tijd kost maar ook echt helemaal kapot was erna. De zondag was meestal lekker rustig op de bank, bij 14 km trainingen had ik dat nooit :P.

Heb 2x Rotterdam gelopen reguliere trainingen tot 35 km, 1x Porto in sportrusten en nu 1x Breda met sportrusten weer. Ach, in oktober mogen we weer, dus kan ik dan alle tips eens opvolgen en proberen! Meer gelletjes en 3 dagen van te voren koolhydraten stapelen kan nooit kwaad.

Daarna weer eens de 'normale' methode tot 35 km, zoek ik lekker een maatje om die lange duurlopen te doen. Dan zijn ze ook een stuk minder saai als ik 2-3,5 uur lekker kan slap ouwehoeren en lopen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Pathogen schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:35:
[...]

Maak je véél ruw-asfaltkilometers, dan is een Adidas model met Continental zool misschien een goed idee. Die slijten volgens vele reviews amper aan de onderzijde.
Nadeel van continental is dat je in principe veel minder vaak nieuwe schoenen mag uitkiezen:)
Hier staat een nog prima Boston 8 schoen in de kast met 1150 op de teller. Inmiddels 3 paar extra met continental rubber dus kan voorlopig vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:59
Ook een liefhebber van Saucony. Loop nu op de ISO versie van de Ride. Maar schoenen zijn zo persoonlijk, dus vooral goed passen.

Vanmiddag deed ik zelf ook nog een rondje met 10x400m. Het ging echt superlekker. Had voor m'n gevoel zo door kunnen lopen naar een halve marathon in een respectabele tijd. Uiteindelijk niet gedaan, maar totaal wel 11,5km. Heerlijk, dit soort dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Aight! schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:39:
[...]
Meer gelletjes en 3 dagen van te voren koolhydraten stapelen kan nooit kwaad.
Dat laatste gaat niks doen, tenzij je jezelf een week lang gaat uithongeren en desondanks gewoon doortraint. Dan trek je de glycogeenvoorraad in je spieren leeg en alleen dan gaat de dag van tevoren koolhydraten stapelen enig effect hebben.

Hoe dan ook betwijfel ik of het iets zou uitmaken, want sportrusten.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derville
  • Laatst online: 15-09 10:56
Bedankt voor de (spoedige) adviezen! Dan haal ik de ride 14 inderdaad in de winkel.

@Pathogen Mijn oude schoenen zijn Asics Gel stratus 4's. Ik zie reviews die stammen uit 2011, dus 10 jaar oud haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FEIJ_87
  • Laatst online: 15-08-2024
Heb onlangs ook de ride 14 aangeschaft. Aantal andere merken getest maar vond deze toch het lekkerst zitten (wat de boer niet kent...)

Wacht nu op ergens een goede online aanbieding voor de Triumph erbij voor de afwisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Krylinck schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:50:
[...]

Dat laatste gaat niks doen, tenzij je jezelf een week lang gaat uithongeren en desondanks gewoon doortraint. Dan trek je de glycogeenvoorraad in je spieren leeg en alleen dan gaat de dag van tevoren koolhydraten stapelen enig effect hebben.

Hoe dan ook betwijfel ik of het iets zou uitmaken, want sportrusten.
Aha oke, dus koolhydraten stapelen is alleen nuttig als je 'reguliere' methode traint?
Ook goed om te weten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:09

Rudedadude

Maybe we were born to run

Aight! schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:15:
[...]

Aha oke, dus koolhydraten stapelen is alleen nuttig als je 'reguliere' methode traint?
Ook goed om te weten!
Ik denk dat je snel aan de grens zit van wat nuttig is. De dag voor een marathon zorg ik dat ik veel snelle koolhydraten binnenkrijg, maar ik zit normaal gesproken behoorlijk laag in m'n koolhydraten /beschikbaar glycogeen en heb dat nodig om op 'regulier' niveau te komen en het liefst nog wat daarboven. (Ik kan gerust in het weekend een marathon lopen zonder ook maar een spoor van energietekort en doordeweeks na 5km een complete crash hebben omdat het de vierde dag achter elkaar is dat ik dan loop). Maar langer dan 1,5 dag van tevoren begin ik daar niet aan en ik zoek het met name in vloeibare koolhydraten. Je wilt ook niet opeens een lilo extra lichaamsgewicht mee sjouwen door dat stapelen.

Ik heb op marathonafstanden de vuistregel van elke 5km of 30 minuten iets van gel. Ik heb altijd flesjes /softflask met (verdunde) gel bij, dus of ik dan meer of minder neem dan een gel weet ik eigenlijk niet, ik heb nog nooit met losse verpakkingen gewerkt (want afval dat je niet kwijt kunt). Een drinkzak met een water-gelachtige drank werkt bij mij erg goed, dan kun je tenminste zonder problemen elke paar km wat nemen en heb je vocht en voeding tegelijkertijd. Met trails heb ik dat op diverse manieren in m'n vest bij me.

[ Voor 22% gewijzigd door Rudedadude op 13-04-2021 22:14 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Aight! schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:15:
[...]

Ook goed om te weten!
Nee, koolhydraten stapelen kan alleen als je de spiervoorraad eerst helemaal hebt opgemaakt. Dus vrijwel iedereen die aan de pasta gaat om te 'stapelen' is eigenlijk vooral bezig met het creëren van een placebo-effect.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:34

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Tibs schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:01:
[...]

Waar @Tinusvolkel volgens mij op doelt is dat als je in een wedstrijd 5:00/km wilt gaan lopen je meestal sub 5:00/km intervallen loopt tijdens training.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
Yes, ik kan weer beginnen met lopen *O* Zo'n lopersknie duurt toch verrekte lang.

Afgelopen zondag de 1e kilometer gemaakt. Inderdaad, enkelvoud want advies is heel rustig beginnen. Plan is om 2-3 keer per week heel rustig (06:45 - 07:00/ km) op te bouwen, met 1km afstand per week er bij. En na een tijdje langzame intervallen (500m op 06:00) er bij. Vooral mentale training nu dus...

Maar hey, ik loop weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Krylinck schreef op woensdag 14 april 2021 @ 00:07:
[...]

Nee, koolhydraten stapelen kan alleen als je de spiervoorraad eerst helemaal hebt opgemaakt. Dus vrijwel iedereen die aan de pasta gaat om te 'stapelen' is eigenlijk vooral bezig met het creëren van een placebo-effect.
bodybuilders zijn hier toch goed in, de dag voor hun wedstrijd zodat de spieren wat meer opzwellen? Ik had zoiets gezien bij een reportage op 2doc over een vrouw die voor een NK aan het trainen was, maar het is vrij insane wat je dan met je eten moet doen inderdaad in de laatste week.

Ik vraag me ook af of het (ook als je het goed doet) het effectief verschil maakt op de prestatie. Kan me zomaar voorstellen dat als je een middelmatige loper bent het voordeel hiervan geheel teniet wordt gedaan door andere gebreken/tekortkomingen in je hardloopsysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
polthemol schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:41:
[...]

bodybuilders zijn hier toch goed in, de dag voor hun wedstrijd zodat de spieren wat meer opzwellen? Ik had zoiets gezien bij een reportage op 2doc over een vrouw die voor een NK aan het trainen was, maar het is vrij insane wat je dan met je eten moet doen inderdaad in de laatste week.

Ik vraag me ook af of het (ook als je het goed doet) het effectief verschil maakt op de prestatie. Kan me zomaar voorstellen dat als je een middelmatige loper bent het voordeel hiervan geheel teniet wordt gedaan door andere gebreken/tekortkomingen in je hardloopsysteem
Het lijkt me niet dat een bodybuilder zichzelf volpropt met koolhydraten een dag voor een wedstrijd. In het algemeen wil je juist zo droog mogelijk zijn. Koolhydraten houden vocht vast. Het zal eerder andersom zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Krylinck schreef op woensdag 14 april 2021 @ 00:07:
[...]

Plus mensen proppen zich de avond voor een wedstrijd helemaal vol met pasta omdat ze denken dat het goed is. Vaak heeft dit een averechts effect of idd puur placebo.

@Aight! Ben geen voedingsdeskudige oid, maar ik ben van mening dat een goede voorbereiding langer nodig heeft. Als ik voor mezelf mag spreken. 1 Maand voor een grote wedstrijd stop ik met het drinken van alcohol & probeer op mijn voeding te letten. De 2 weken voorafgaand eet ik voornamelijk alleen nog maar gerechten uit sportkookboeken (rijst, pasta, wraps, zoete aardappel). Mocht je het willen weten; Runnersworld kookboek, Daphe Schippers, Shalane Flanagan en Scott Jurek (uit het boek Eet & Ren).

De week voor de wedstrijd, rustig aan, relaxte duurloopjes, geen gek werk meer. Je kunt wel intervallen als een malle, maar voegt niets meer toe. Op tijd naar bed, voldoende water drinken gedurende de dag. De dag voor de wedstrijd niet heel raar gaan lopen doen met andere voeding, gewoon je sportdieet doorzetten, op tijd naar bed en de volgende dag die pk's erop!!!

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Roadman schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:48:
[...]

Het lijkt me niet dat een bodybuilder zichzelf volpropt met koolhydraten een dag voor een wedstrijd. In het algemeen wil je juist zo droog mogelijk zijn. Koolhydraten houden vocht vast. Het zal eerder andersom zijn.
Toch doet men dat, de spieren komen er beter uit/worden wat dikker/geaccentueerder. Ik meende dat men ook quasi utigedroogd aan de start verschijnt om inderdaad nog strakker te lijken (sauna ed. gok ik voor dat?).

Maar goed, gaat misschien wat ver offtopic ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Tibs Op basis van wat is die 10k onder het uur eigenlijk gebaseerd? Kan natuurlijk prima dat je je doel gewoon niet scherp genoeg hebt gezet Ook zullen niet alle schemas voor iedereen even geschikt zijn...

Ben nu zelf met een garmin HM schema bezig op basis van hartslag, moet ik opeens 30k duurlopen doen (door mijn tempo in de doelzone en geplande looptijd) waar ik normaal nooit boven de 20 uit zou komen in een training naar een HM. In dit geval voor mij prima omdat het doel meer uitbouwen en structuur was, maar normaal zou dit dus niet echt het beste schema voor me zijn... Dus evt ook even goed kijken naar wat je hebt gekozen, ingesteld en waar je inschattingen op gebaseerd zijn

@Derville Schoenen zijn idd enorm persoonlijk, kies vooral wat goed voelt. Hou er ook rekening mee dat een merk opeens ook dingen kan veranderen waardoor modellen ineens niet lekker meer zitten. Ik heb altijd schoenen van Nike gehad, maar blijkbaar hebben die vorig jaar iets in de voorvoet veranderd waardoor deze ineens te ruim en niet meer echt lekker zaten. Nu dus opeens adidias (en oudere nikes) als main schoenen. Dus inderdaad passen passen passen en bij ook maar enige twijfel niet kiezen (in mijn ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
m0ridin schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:46:
@Tibs Op basis van wat is die 10k onder het uur eigenlijk gebaseerd? Kan natuurlijk prima dat je je doel gewoon niet scherp genoeg hebt gezet Ook zullen niet alle schemas voor iedereen even geschikt zijn...

Ben nu zelf met een garmin HM schema bezig op basis van hartslag, moet ik opeens 30k duurlopen doen (door mijn tempo in de doelzone en geplande looptijd) waar ik normaal nooit boven de 20 uit zou komen in een training naar een HM. In dit geval voor mij prima omdat het doel meer uitbouwen en structuur was, maar normaal zou dit dus niet echt het beste schema voor me zijn... Dus evt ook even goed kijken naar wat je hebt gekozen, ingesteld en waar je inschattingen op gebaseerd zijn
Het doel heb ik zo ingesteld omdat ik vroeger gewoon ging lopen zonder echt aandacht te besteden aan mijn hartslag. Hierdoor zat ik gemiddeld altijd aan 170bpm voor 5-10k loopjes. Ik wou dus een doel stellen waarbij ik diezelfde 10k kan uitlopen bij een lagere hartslag. Dat lijkt nu dus al zeker geslaagd. Het doel dat ik voor mezelf gesteld heb is dus inderdaad wat te laag ingeschat. Op zich is dat totaal niet erg omdat ik sowieso deugd heb gehad van de uitgebreide opbouw van mijn basisconditie. Bij het volgende schema zal ik het doel wat scherper moeten stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
Calitomnication schreef op woensdag 14 april 2021 @ 11:50:
[...]

Plus mensen proppen zich de avond voor een wedstrijd helemaal vol met pasta omdat ze denken dat het goed is. Vaak heeft dit een averechts effect of idd puur placebo.

...

Mocht je het willen weten; Runnersworld kookboek, Daphe Schippers, Shalane Flanagan en Scott Jurek (uit het boek Eet & Ren).
Toen ik je bericht las, was Scott net zijn boek aan het voorlezen. Staat op Spotify en is wat mij betreft een absolute aanrader!

Voor wat betreft het stapelen van koolhydraten hou ik mij voor mijn marathon aan het schema van het boek Eet als een atleet: hardloop-editie. Zij zijn van mening dat stapelen alleen van toegevoegde waarde is als je basis goed is. En die basis is gezond (veel groente, volkoren producten, halfvolle/magere melk/yoghurt, minder rood of bewerkt vlees) eten en eten afstemmen op je trainingen. Pas als je dat op orde hebt, heeft koolhydraten stapelen zin.

Over het stapelen zelf zijn ze van mening dat een paar dagen geen koolhydraten en flink sporten en daarna rusten en stapelen achterhaald is. Blijkbaar haal je met het opbouwen van koolhydraten gedurende een week tot 12gr koolhydraten per kilo lichaamsgewicht de dag voor de race hetzelfde effect. Daarbij moet je koolhydraten stapelen niet verwarren met zoveel mogelijk naar binnen schuiven. Maar een beetje aankomen is geen ramp en vooral vocht: per gram koolhydraten slaat je lichaam 2x zoveel vocht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 18:01

KnOeFz

no comment...

Fieldlab wedstrijd in Enschede, iemand hier al ingeschreven? :D

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MaydayQ
  • Laatst online: 19:40
Na een lange werkdag had ik eigenlijk niet meer de puf om te lopen maar ja de zon scheen hier nog zo fijn.
Kort 6,5 km rondje in 5:30min/km en voel ik me dan toch wel weer ontspannen bij thuiskomst.
Nu aan de kip-pesto.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Frenz64
Hier juist zin om de schoenen aan te doen, fris maar lekker zonnetje en besloten maar eens wat af te zien. Wat kan ik weer op de 5km? Niet idioot forceren, maar ik ben wel 90-95% voluit gegaan. Ik hoopte dat dicht tegen de 26 min. haalbaar was en wist het tempo in km 3, 4 en 5 naar de 5 min/km te krijgen: onder de 25:30 geeindigd met zonder pijn :+ ook fijn.

Deze week na een langere rit op de fiets besloten dat mijn fitheid op het niveau is waar ik echt tevreden mee ben/moet zijn. Blessurevrij en ja, het is qua tempo niet de 4:45/km op HM pr tijd van 2019, maar mijn gewicht is stabiel en laag (8 kg kwijt sinds september) en door mijn revalidatie oefeningen elek avond is mijn core stability veel beter dan het monomane loopjaar 2019 en het kwakkeljaar 2020.

Heel blijven en rustig uitbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Jammer dat Bjorn Koreman dit weekend verstek moet laten gaan na zijn heldhaftige achtervolging van een winkeldief Aan de andere kant heeft hij al laten zien dat hij goed zijn eigen plan kan trekken.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Pathogen schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:35:
[...]

Kan ik ook bevestigen. Heb iets van vier paar met die zolen, heel duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
Ga ik dan ook maar eens proberen. Tot nu toe gaat bij mij de zool altijd het hardst. Wel apart: altijd een beetje rond de bal van mijn voet en grote teen, terwijl de hakken dan nog goed zijn na 600km. Dan krijg ik van de schoenenwinkelmedewerker altijd eerst een compliment over mijn voorvoetlanding. Totdat hij/zij mij ziet lopen helaas.

Straks een hele korte interval van 2 sets van 10x20" met 40"p. Wel lekker om een beetje energie af te romen want begin redelijk te stuiteren inmiddels na anderhalve week taperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:18
Gisteren mijn een rondje interval training gelopen, ik moet zeggen dat het best aardig ging nog niet helemaal van zelf, afgelopen week griep gehad. Geen corona gelukkig. Maar ik kon het nog redelijk merken.

Het heeft me wel geleerd dat ik iets moet doen met mijn hamstrings want die blijven een kort en redelijk stijf, zal wel niet leuk zijn maar het beperkt mijn lopen op hogere snelheid een beetje. Als ik onder de 4.30 ga duiken dan merk ik het behoorlijk. Dus ik zal wat meer oefeningen moet doen en misschien wat meer training.

Dus dat wordt de komende weken wel een aandachtspunt

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 20:30
GerGio schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:22:
Gisteren mijn een rondje interval training gelopen, ik moet zeggen dat het best aardig ging nog niet helemaal van zelf, afgelopen week griep gehad. Geen corona gelukkig. Maar ik kon het nog redelijk merken.

Het heeft me wel geleerd dat ik iets moet doen met mijn hamstrings want die blijven een kort en redelijk stijf, zal wel niet leuk zijn maar het beperkt mijn lopen op hogere snelheid een beetje. Als ik onder de 4.30 ga duiken dan merk ik het behoorlijk. Dus ik zal wat meer oefeningen moet doen en misschien wat meer training.

Dus dat wordt de komende weken wel een aandachtspunt
Eergisteren zelf deze: YouTube: 15 Minute Runners Flexibility Routine (FOLLOW ALONG) geprobeerd. Beviel wel goed maar was wel pijnlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
m-vw schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:29:
Jammer dat Bjorn Koreman dit weekend verstek moet laten gaan na zijn heldhaftige achtervolging van een winkeldief Aan de andere kant heeft hij al laten zien dat hij goed zijn eigen plan kan trekken.
En daar hebben we weer een podcast over :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Tinusvolkel schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:51:
[...]

En daar hebben we weer een podcast over :P
Weet ik, had hem al gehoord. Maar toen ging had hij nog niet afgezegd.
Leuke verteller.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• m0ridin
Zo, vanochtend weer een rondje afgewerkt... Zit nu in de 12e week van mijn HM schema en na zondag al ~29k te hebben gelopen stond er deze week een 40 min fartlek op dinsdag, een 30 min easy run op woensdag en een 40 min easy run voor vandaag op het programma (dan nog een 30 min easy zaterdag en 60 min steady op zondag).

Al met al blij dat ik nu even rust heb tot zaterdag (door het vele lopen, maar ook net iets teveel biertjes de afgelopen dagen) maar al met al nog fit en voel me goed. Denk dat ik ook maar weer een alcoholstop ga doen tot 'de wedstrijd' over 4 weken (hoewel ik nu al uitzonderingen in mijn hoofd heb voor enkele speciale dagen ;) ) omdat ik ze toch net TE lekker vind. En dan eens kijken wat het doel eigenlijk gaat worden...

Idee was eerst om de HM op mijn beoogde marathon pace te gaan deon (training was meer een opstap naar meer) maar aan de andere kant ook wel leuk om te kijken waar ik nu weer sta. Wel lastig om een route uit te stippelen waar je geen gedoe hebt met stoplichten en alles, wil toch lekker door kunnen rennen als ik er echt voor ga.

Ben nu vooral op hartslag aan het trainen onder het motto 'minder kans op ovetrainen' en eigenlijk bevalt dat wel, het gaat ook echt lekker allemaal! Heerlijk om weer zonder problemen rond te rennen. Vorig jaar september naar november in 2 maanden echt compleet ingekakt zonder enige aanwijsbare reden, VO2max ging 1 punt per week naar beneden en alles kostte veel meer moeite dan zou moeten, gelukkig sinds december/januari weer op de weg terug en nu weer op het niveau van daarvoor.

Voor de echte LDL maar weer SIS gelletjes besteld, die vind ik toch het prettigst. Had ook decathlon gel besteld maar die is wel heel dik/geconcentreerd, niet handig te nemen tijdens het lopen. Voor de rustige LDL niet zo'n probleem, even stilstaan, maar als ik een tempo wil vasthouden toch minder... Mensen nog met andere tips qua prettige (niet extreem dure) gellen?

Hoe dan ook, laat de lente maar komen! Heb echt weer zin om in wat mooier weer rond te rennen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
m0ridin schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:39:
Al met al blij dat ik nu even rust heb tot zaterdag (door het vele lopen, maar ook net iets teveel biertjes de afgelopen dagen) maar al met al nog fit en voel me goed. Denk dat ik ook maar weer een alcoholstop ga doen tot 'de wedstrijd' over 4 weken (hoewel ik nu al uitzonderingen in mijn hoofd heb voor enkele speciale dagen ;) ) omdat ik ze toch net TE lekker vind. En dan eens kijken wat het doel eigenlijk gaat worden...
Hier inmiddels weer op streng regime. Geen alcohol doordeweeks, in het weekend met mate, streven naar 8 uur slaap en gezond eten. In combinatie met weer toenemende loopkilometers gaat m'n gewicht misschien ook weer dichterbij de 70 zitten, in plaats van 75 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
InZane schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:54:
[...]

Hier inmiddels weer op streng regime. Geen alcohol doordeweeks, in het weekend met mate, streven naar 8 uur slaap en gezond eten. In combinatie met weer toenemende loopkilometers gaat m'n gewicht misschien ook weer dichterbij de 70 zitten, in plaats van 75 :+
Haha, dat klinkt zoals ik het over het algemeen wil doen (geen alcohol doordeweeks, maar ja... als ik ergens op bezoek ben dan...) Geen chips/etc, gewoon netjes eten (daar ben ik sowieso wel van) en minder alcohol betekent over het algemeen ook beter slapen :)

Voor mij is alles of niets meestal makkelijker, duidelijker. Anders laat ik me verleiden tot 1 biertje, en dan is het los! Maar idd, in principe niks behalve bij speciale uitzonderingen....

Maar goed bezig! Waarom zijn die biertjes dan ook zo lekker!

[ Voor 12% gewijzigd door m0ridin op 15-04-2021 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
chris schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:46:
[...]

Kan ik ook bevestigen. Heb iets van vier paar met die zolen, heel duurzaam.
Toevallig ook ervaring met de Adizero Pro? (of iemand anders natuurlijk)
Dit een is halve continental zool, (alleen aan de voorkant) dus wel benieuwd hoe snel de achterkant slijt.
Ook zit er carbon in want de levensduur niet ten goede zou moeten komen....
Dus ben benieuwd hoeveel km deze mee gaan, zit nu op 90km maar hoop er nog wel even mee te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigm1990
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-04 10:28
Hier ook weer begonnen met een strikter regime. Alcohol volledig in de ban sinds maandag en na het avondeten geen snacks meer. Hiermee proberen vitaal af te vallen naar 75kg (nu 79kg). Ik ben vooral in de avonden nogal van het snoepen en de eerste dagen vielen niet mee. Met trek naar bed is niet mijn ding, maar ik weet uit eerdere ervaringen dat het wel gaat wennen en de trek gaat verdwijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@Bigm1990

Het is vaak idd vooral een kwestie van de gewoonte doorbreken (makkelijker gezegd dan gedaan)... succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Bigm1990 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:00:
Hier ook weer begonnen met een strikter regime. Alcohol volledig in de ban sinds maandag en na het avondeten geen snacks meer. Hiermee proberen vitaal af te vallen naar 75kg (nu 79kg). Ik ben vooral in de avonden nogal van het snoepen en de eerste dagen vielen niet mee. Met trek naar bed is niet mijn ding, maar ik weet uit eerdere ervaringen dat het wel gaat wennen en de trek gaat verdwijnen.
Dat snacken de avond ken ik wel ja. Ik ben absoluut niet van de zoetigheid, maar wat te knabbelen houd ik wel van. Vooral als je dan na het eten nog bent wezen hardlopen of fietsen, dan heb ik - als ik eenmaal weer fris op de bank zit - wel trek in iets. Probeer dat nu maar in te vullen met fruit of (ongezouten) nootjes. En dan niet gelijk de hele zak nootjes uit de kast trekken, maar gewoon een klein bakje/schaaltje.
m0ridin schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:56:
Maar goed bezig! Waarom zijn die biertjes dan ook zo lekker!
Ook herkenbaar. Vooral die speciaalbiertjes zijn zo lekker en die dronk ik de laatste tijd net iets teveel. Een glaasje single malt vind ik soms ook lekker op de vrijdag- of zaterdagavond.

[ Voor 16% gewijzigd door InZane op 15-04-2021 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Even gespiekt maar jij loopt ook nog mooi op schema voor een 3000km dit jaar, hier ga ik nog even proberen om de 1000km aan te tikken voor het einde van de maand. Nog 156km te gaan waar jij er nog 150 moet, dus we (hard)lopen behoorlijk in sync :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
m0ridin schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:03:
@Bigm1990

Het is vaak idd vooral een kwestie van de gewoonte doorbreken (makkelijker gezegd dan gedaan)... succes!
Ervoer ik eerst ook, op sommige momenten een enorme drang naar eetbare dingen om de honger te stillen.
Eigenlijk zoiets van dat je lichaam zegt, ja leuk dat je nu een aantal dagen netjes doet, nu is het weer tijd om te hervullen!

Maar doe nu sinds een aantal weken Intermittent fasting (eet alleen tussen 11:30 en 19:30) en sindsdien lijkt het onder controle. Alleen zware interval training verplaatst ik dan naar de middag/avond. Alhoewel ik gister nog 6 * 1000 liep op een nuchtere maag.

[ Voor 9% gewijzigd door Roadman op 15-04-2021 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigm1990
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-04 10:28
Roadman schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:50:
[...]

Ervoer ik eerst ook, op sommige momenten een enorme drang naar eetbare dingen om de honger te stillen.
Eigenlijk zoiets van dat je lichaam zegt, ja leuk dat je nu een aantal dagen netjes doet, nu is het weer tijd om te hervullen!

Maar doe nu sinds een aantal weken Intermittent fasting (eet alleen tussen 11:30 en 19:30) en sindsdien lijkt het onder controle. Alleen zware interval training verplaatst ik dan naar de middag/avond. Alhoewel ik gister nog 6 * 1000 liep op een nuchtere maag.
Intermittent fasting vind ik zeker interessant. Mijn schema is helaas erg druk met full-time baan en s avonds vaak vergaderingen waardoor ik doordeweeks altijd s ochtends vroeg loop. Dit doe ik altijd nuchter overigens, ik red vasten dan niet tot 11:30 :). Ik probeer ontbijten wel uit te stellen tot ik op mijn werk ben, in ieder geval tot na 08:30. De rest van de dag eet ik dan de drie maaltijden + 2x fruit. Nu dus niet meer eten na 19:00. In de avond is dit lastig, maar in de ochtend kan ik dan nog wel gewoon nuchter lopen zonder problemen. Het zit dus meer tussen de oren dan een daadwerkelijk tekort s avonds..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:54
Bigm1990 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:57:
[...]
Intermittent fasting vind ik zeker interessant. Mijn schema is helaas erg druk met full-time baan en s avonds vaak vergaderingen waardoor ik doordeweeks altijd s ochtends vroeg loop. Dit doe ik altijd nuchter overigens, ik red het dan niet tot 11:30 :). Ik probeer het wel uit te stellen tot ik op mijn werk ben, in ieder geval tot na 08:30. De rest van de dag eet ik dan de drie maaltijden + 2x fruit. Nu dus niet meer eten na 19:00. In de avond is dit lastig, maar in de ochtend kan ik dan nog wel gewoon nuchter lopen zonder problemen. Het zit dus meer tussen de oren dan een daadwerkelijk tekort s avonds..
Ik doe er ook mijn eigen vorm van, alleen ontbijt ik wel :)
Vond het idee wel aardig, maar wil voor nu nog mijn ontbijt niet missen, maar daarnaast probeer ik een zeer strak 3 maaltijden (7.00, 12.00, +/-18.00 ) aan te houden.

Tussendoor niet snacken, dat gaat op zich wel aardig. Het moeilijkste moment voor mij is eind van de middag thuiskomen en dan nog lang wachten met avondeten. Dan ga ik vaak de mist in met 'gezonde' (ongebrande/ongezoute) nootjes, maar wel een 1/2 zak b.v. Of van die 'gezonde' snack repen.
Na het avondeten niet meer snacken heb ik niet zo'n probleem mee.

Door de week gaat dit best goed, maar als ik in het weekend 3 dagen thuis ben dan merk ik dat het lastiger is omdat je continue eten voor het grijpen hebt. Ik ben dan ook meestal na het weekend weer 1 a 2 kilo zwaarder, wat ik vervolgens dan weer door de week eraf krijg. Discipline is een lastig ding zullen we maar zeggen en zeker op mijn leeftijd lijkt het lastiger op gewicht te blijven...

Hardlopen doe ik dan meestal s'avonds, het enige wat tegenzit is als ik te snel na avondeten (of toch te zwaar tafelen) ga hardlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Hier probeer ik vooral gewoon wat structuur te behouden...

Ontbijt tussen 830 en 930 ongeveer, meestal yoghurt met muesli en cruesli (jaja, niet gezond ;) )
Lunch zo tussen 12 en 13, brood met kaas/ham/etc (tosti, lekkere broodjes , ovenbroodjes) en wat fruit (banaan, appel)
Tussendoortje tussen 15 en 16 (meestasl hartige rijstwafels iets)
Avondeten rond 1830 a 1900 meestal (redelijk gezond altijd wel, behalve 1 dag in het weekend... dan is het pizza, shoarma, etc tijd, nooit bezorgd/afhaal though). Soms wel minder voedzaam in de vorm van soep+brood (focaccia achtig)
's Avonds bij de koffie vaak nog snackajack choco x 2

Weekend sta ik mezelf nog wat extra lekkers bij de koffie toe, verder over het algemeen wel strikt.

Over het algemeen doordeweeks geen alcohol (vrijdagmiddag/avond reken ik daarbij niet mee als doordeweeks ;) ) maar kan dan in het weekend ook wel aardig wat nemen. Niet dat ik er last van heb in de zin van kater of lam, maar je bent toch duidelijk minder fit en het zijn wel wat calorieen.... Wil ik dus ook grotendeels beperken allemaal.

Ben ook een redelijke autist wat dat betreft dat als ik me dat voorneem ik me er ook wel aan kan houden :p

En bewust zijn van wat je eigenlijk binnenkrijgt, heb een tijdje calorieen geteld zodat ik in ieder geval weet hoeveel ik naar binnen werk en hoeveel ik moet lopen om het er weer vanaf te krijgen... kan soms ook een motivatie zijn om wat te laten staan (of toch dat zakje chips naar binnen te werken, uurtje lopen is ook te overzien ;) )

Uiteindelijk moet het ook wel leuk blijven allemaal, hou teveel van lekkers om er helemaal vanaf te zien... Kan het, heb het een paar keer voor bijv een maand gedaan, maar is het me niet waard om helemaal te laten staan. Beetje matigen en balansen op zijn tijd is wel goed en fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 11:50
m0ridin schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:39:
Voor de echte LDL maar weer SIS gelletjes besteld, die vind ik toch het prettigst. Had ook decathlon gel besteld maar die is wel heel dik/geconcentreerd, niet handig te nemen tijdens het lopen. Voor de rustige LDL niet zo'n probleem, even stilstaan, maar als ik een tempo wil vasthouden toch minder... Mensen nog met andere tips qua prettige (niet extreem dure) gellen?

Hoe dan ook, laat de lente maar komen! Heb echt weer zin om in wat mooier weer rond te rennen :)
Ik had juist het gevoel dat die SIS gelletjes heel dik zijn (moet zeggen, is al wel weer een jaar of drie geleden dat ik ze getest heb) - wat voor consistentie hebben die decathlon gelletjes dan? Pindakaas? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
acidd91 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:53:
[...]

Ik had juist het gevoel dat die SIS gelletjes heel dik zijn (moet zeggen, is al wel weer een jaar of drie geleden dat ik ze getest heb) - wat voor consistentie hebben die decathlon gelletjes dan? Pindakaas? :9
Hah! Niks mis met pindakaas ;) Nee, meer gesmolten winegum ofzo...

Het is niet zo dat die SIS gevallen zo achterover te gieten zijn, maar die decathlon dingen kosten echt veel meer moeite om eruit te persen naar mijn gevoel. Heb ze pas 1x gebruikt though, heb er nog 10+ liggen (maar ook meteen maar SIS bijbesteld ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
Die Decathlon gels zijn in vergelijking met de SiS gels best wat dikker idd, zo ervaar ik het ook. Volgens mij was het @Frenz64 die dat mondgevoel zo mooi als 'een plakbek' beschreef :D.

Ik gebuikte zelf de Maurten gels, das een beetje een soort smaakloos gombal achtig idee die je naar binnen werkt. Zit tussen SiS en Decathlon in zou ik zeggen, wat meer aan de kant van SiS, en is (voor mij) heel prettig weg te werken tijdens het lopen. Maar vrees dat ze niet in je gezochte prijsklasse vallen @m0ridin ;)

Vanavond weer de duinen in voor een lekkere duurloop, ben de afgelopen maand weer heerlijke kilometers aan het wegtikken. Helaas wel de afgelopen 4 - 5 keer last van cadence lock op m'n Garmin. Vanavond dus even proberen m'n FR245 wat hoger op de arm te dragen, kijken wat dat doet.
Pagina: 1 ... 113 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.