Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:00
Ik zie dat DC Rainmaker ook een artikel heeft gewijd aan de veranderingen in het business model van Stryd: https://www.dcrainmaker.c...ubscription-platform.html

Samengevat dat wat wij hier met elkaar ook al hadden geconcludeerd: best duur allemaal.
influenza schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:54:
[...]
Op zich biedt de gratis versie mij alles wat ik nodig heb. Workouts bouwen is leuk, maar kan ik ook wel zonder Stryd. Wel wat leuke analyse dingen die verdwenen zijn, maar dat valt wel te overleven.
In dat stuk zegt Ray ook dat je Stryd Pioneer bent als je een Stryd account had vóór de aankondiging van deze verandering. Oftewel voor 6 april 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
elastiek schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:59:
Ik zie dat DC Rainmaker ook een artikel heeft gewijd aan de veranderingen in het business model van Stryd: https://www.dcrainmaker.c...ubscription-platform.html

Samengevat dat wat wij hier met elkaar ook al hadden geconcludeerd: best duur allemaal.

[...]

In dat stuk zegt Ray ook dat je Stryd Pioneer bent als je een Stryd account had vóór de aankondiging van deze verandering. Oftewel voor 6 april 2021.
Ja, precies dat. Eenmalig ~€200 + jaarlijks €100,- vind ik dan weer best veel voor wat het biedt. In mijn beleving zou ik oftewel de abo kosten lager verwachten of de eenmalige kosten lager. Nu voelt het alsof beiden behoorlijk stevig aan de prijs zijn.

Ik ga me nog maar eens verdiepen in wat je precies krijgt zonder abonnement en of het dan nog die ~€200 waard is. Voorlopig komt er nog even geen tweede Stryd :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:16
Roozzz schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:29:
[...]

Ja, precies dat. Eenmalig ~€200 + jaarlijks €100,- vind ik dan weer best veel voor wat het biedt. In mijn beleving zou ik oftewel de abo kosten lager verwachten of de eenmalige kosten lager. Nu voelt het alsof beiden behoorlijk stevig aan de prijs zijn.

Ik ga me nog maar eens verdiepen in wat je precies krijgt zonder abonnement en of het dan nog die ~€200 waard is. Voorlopig komt er nog even geen tweede Stryd :+
Die 2de heb je dus net te laat besteld :p anders had je de meeste functie's er als pioneer bij gehad.
Roozzz schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:54:
[...]

Voorheen wel, maar de laatste tijd wat minder i.v.m. wat pijntjes aan haar voet en slecht matchende agenda's. Met name de rustige loopjes doen we vaak samen. Als het op pure snelheid aankomt dan win ik het (tegenwoordig weer), dus dat is niet altijd even handig met trainen.

Maar dank voor de tip (y) Ik wist eigenlijk niet dat dat kon, dus ik ga er maar eens een beetje mee experimenteren.
Dit zeker niet meer gedaan? anders was je nu ook pionier geweest.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Tinusvolkel schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:52:
[...]

Die 2de heb je dus net te laat besteld :p anders had je de meeste functie's er als pioneer bij gehad.

[...]

Dit zeker niet meer gedaan? anders was je nu ook pionier geweest.
Die conclusies trok ik ook al :P Helaas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
Tinusvolkel schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:19:
[...]
PS niks tegen garmin alleen lees hier al jullie "net niet" ervaringen, en ben stiekem bang om in hun ecosysteem opgezogen te worden.
Ha! zomaar overheen gelezen. Ik heb lang weerstand geboden, maar ik moet toegeven dat het eco-systeem dik in orde is en ik nog maar schraap aan de vele opties die er zijn. De hardware (zelfs een tweedehands F5) is kwaliteit en dat is fijn om je pols. Nou hebben die Amazfit Stratos, de Polar M600 (en de oude Suunto t3 die ik gehad heb me ook nooit in de steek gelaten (TomTom tussendoor wel btw).

En itt tot de Apple walled garden zitten hier genoeg tuinhekjes en openingen. Maarja, de keuze zo dadelijk bij een fietscomputer (die er ongetwijfeld ook zal komen) is beperkt tot 530, 830 of 1030 8), want ze delen de overeenkomst met Apple dat de integratie van de hardware tiptop is. Overigens vind ik dat aanmekaar klooien bij Windows en Android ook wel wat hebben. Er is altijd wel een manier, kost alleen vaal veel tijd.

En die software dingetjes? Ach, niet zo'n last van bij een uitgerijpt model, bovendien word ik niet gehinderd door beroepsdeformatie als would-be-tweaker die het al spannend vind om custom roms te flashen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaydayQ
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:06
Vanavond op pad om de 7 km te lopen, zoals wel vaker de eerste 2 km iets te hard gelopen en bij km 5 ook verzonnen een stukje af te snijden naar de douche voelde niet goed eerder moeizaam. De werkdag is ook vroeg begonnen en duurde 12 uurtjes.
Uiteindelijk dus slechts 6 km in 5.08 min/km wat dan voor mij weer redelijk vlot is.
Nu 2 dagen rust tot zondag dat is ook wel nodig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:15
Voor wat effectievere training had ik laatst de hartslagband eens omgedaan maar ik ben er nog niet echt uit wat nu ongeveer mijn zones zijn. Zoals je ziet heb ik blijkbaar een hele hoge hartslag waar ik lang op kan blijven lopen maar de max die ik gemeten heb (199) ligt daar maar net boven dus lijkt me sterk dat het echt mijn maximale hartslag is. Kan je hiervan ook een betere inschatting maken met als basis deze loop?

Halverwege zijn er weinig tot geen hartslaggegevens, denk omdat de band wat naar beneden was geschoven

Gemiddelde geeft die aan 178 maar dat is met dat stukje lopen erbij (net voor de gegevens wegvallen) waar de hartslag flink zakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8r49CPNf26zcP-7eUeZPqnv4Hcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8mTLBulVfEugTIeDW8sMcQJQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Jampot007 op 08-04-2021 22:42 ]

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FEIJ_87
  • Laatst online: 15-08-2024
Ik ga wel lekker de laatste tijd, tik braaf m’n kilometertjes weg volgens schema en begin daar effect van te merken; loop makkelijker, wat meer op souplesse en met een lagere hartslag

Komende dagen een paar dagen naar Texel maar ben daar volledig onbekend, iemand die nog tips heeft waar te lopen?

Kan niet echt uitgestippelde routes vinden, wel een aantal gpx bestanden maar dat kan mijn horloge helaas niet aan. Anders maar gewoon op de gok een beetje door de duinen zwerven, dat kan natuurlijk ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 21:24

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

@FEIJ_87 Texel, ik zie geen gewenste afstanden en waar vandaan. maar de oude locatie van de Texeltrail had een 26 route die leuk is :)
https://www.strava.com/activities/1411952498

Op de nieuwe locatie heb ik maar de 15km gelopen omdat ik toen herstellende was van een vaag algeheel fysiek probleem
https://www.strava.com/activities/3062008862
Volgens mijn herinnering is dat allemaal openbaar terrein.

Edit: Oh, geen navigatie op je horloge? Dan weet ik het ook even zo snel niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Xaverius op 08-04-2021 23:14 ]

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FEIJ_87
Xaverius schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:13:
@FEIJ_87 Texel, ik zie geen gewenste afstanden en waar vandaan. maar de oude locatie van de Texeltrail had een 26 route die leuk is :)
https://www.strava.com/activities/1411952498

Op de nieuwe locatie heb ik maar de 15km gelopen omdat ik toen herstellende was van een vaag algeheel fysiek probleem
https://www.strava.com/activities/3062008862
Volgens mijn herinnering is dat allemaal openbaar terrein.

Edit: Oh, geen navigatie op je horloge? Dan weet ik het ook even zo snel niet.
Dank voor de snelle reactie. Volgens mij zitten we bij de Koog in de buurt, dus met die 26k kan ik wel wat. Eens kijken of ik daar met behulp van jou strava activiteit, een beetje intekenen in maps en een goed geheugen een stuk van kan lopen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:02
Gisteravond gezelligheid verkozen boven snelheid en met een vriend op kletstempo een 9 kilometer gelopen. Prima op dit moment. Lekker op souplesse gelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:37
Jampot007 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:39:
Voor wat effectievere training had ik laatst de hartslagband eens omgedaan maar ik ben er nog niet echt uit wat nu ongeveer mijn zones zijn. Zoals je ziet heb ik blijkbaar een hele hoge hartslag waar ik lang op kan blijven lopen maar de max die ik gemeten heb (199) ligt daar maar net boven dus lijkt me sterk dat het echt mijn maximale hartslag is. Kan je hiervan ook een betere inschatting maken met als basis deze loop?

Halverwege zijn er weinig tot geen hartslaggegevens, denk omdat de band wat naar beneden was geschoven

Gemiddelde geeft die aan 178 maar dat is met dat stukje lopen erbij (net voor de gegevens wegvallen) waar de hartslag flink zakt.

[Afbeelding]
Tja, als je een hartslagband hebt kun je dat toch 'eenvoudig' bepalen?

Doe eens een 5k oid vol met een hartslagmeter op en kijk wat je hoogste hartslag is, gebruik dat als max. Zones zijn dan te berekenen....

Afhankelijk van je horloge kun je nog andere testen doen (mijn garmin heeft een lactaat test, kan je die gebruiken), wat is je rusthartslag, die kan je ook meenemen.

Probleem is ook een beetje dat er meerdere opties zijn, ik heb mijn zones op basis van mijn lactaatdrempel ingesteld omdat ik het idee heb dat die het meest logisch is om te gebruiken.

Hoe oud ben je? Hoe jonger hoe hoger je (max) hartslag... ik kom al niet meer boven de 180 uit ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:30
@Jampot007 Sommige mensen zitten snel (richting) hun maximale hartslag, maar dat betekent ook gelijk dat ze een flinke inspanning leveren. Hoe snel je aan een bepaalde hartslag komt, is deels ook persoonsgebonden. Wat me echter opvalt aan jouw grafiek is dat je geen warming up lijkt te doen, ik zie kort een stukje wandelen (denk ik?) en vervolgens start je met hardlopen (veel te snel :+ maar daarin ben je niet de enige). Probeer eerst een rustig tempo te pakken, echt inlopen/joggen, zodat je lichaam even kan laten wennen. Daarmee voorkom je dat je te snel aan spieren gaat trekken die nog niet (goed) zijn opgewarmd. Je loopt volgens mij nog maar relatief kort, ik zou je tempo wat lager inzetten en kijken wat er dan gebeurt.

Ik ken de impact van een slechtzittende borstband op de kwaliteit van de meting (als in te hoge waarden meten) niet. Er is volgens mij geen sprake van cadencelock dus dat zou het dan niet kunnen zijn.

De belangrijkste vraag is misschien wel: hoe voelde het toen je liep? Voelde het ook als echt een hoge hartslag, benen die verzuurden, etc.? Waarom heb je tussendoor gewandeld? Was je helemaal op en moest je even rusten?
Het heeft overigens qua trainingseffect vrij weinig zin om je het snot voor de ogen weg te lopen, hier wordt vaak gesproken over een 20/80 verhouding. 20% van je kilometers op snelheid, 80% op rustig tempo. Voor mij is dat bijv. 20% sneller dan 4:30 min/km en 80% langzamer dan 5:45 min/km (idealiter, dat lukt me niet altijd O-) ). Die basis helpt je lichaam herstellen, zowel conditioneel als pezen en spieren.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• influenza
  • Laatst online: 01-09 12:44
Jampot007 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:39:

[Afbeelding]
Het is heel lastig om er echt iets nuttigs over te zeggen, zonder echte exacte waardes te weten. Maar als je max echt rond de 200 ligt heb je een flinke inspanning gedaan. Dat het gevoelsmatig wellicht niet zo voelt doet daar niet zoveel aan af. Door veel mensen wordt nu eenmaal veel te hard getraind en zijn de lagere hartslagzones slecht ontwikkeld.

Mijn max ligt ook rond de 200 en ik heb gisteren bijvoorbeeld een lange duurloop gedaan van 20 km. Tempo gemiddeld 5:06/km bij een gemiddelde hartslag van 149. (ruim 50 onder mijn max dus).

strava: https://www.strava.com/activities/5092336354

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elastiek
Roozzz schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:29:
[...]

Dat wat achter de paywall gaat zijn de trainingsplannen + de nieuwe analyses en functies die ze in de toekomst gaan toevoegen. Die laatste hebben we nu niet, dus die maken nu niks uit. En als je die eerste niet gebruikt, dan heb je het abonnement dus ook niet nodig. De Pioneer-functies zijn elders ook te vinden, bijv. in Runalyze.

Ik maak al jaren gebruik van het adaptieve trainingsplan van TrainAsONE en ben daar zeer tevreden over. Zo lang Stryd geen adaptieve trainingsplannen aanbiedt, ga ik niet over naar een Stryd Membership plan. En wanneer ze zover zijn dat ze dat wel kunnen, dan kijk ik t.z.t. of het interessant is om TrainAsONE te vervangen door een Stryd Trainingsplan.

Mijn conclusie is dat de waarde van Stryd voor mij niet is veranderd met deze wijziging van hun business model. Ik krijg nog steeds de data die ik nodig heb voor een betere weergave van tempo en afstand en om te kunnen trainen en racen op vermogen. En die data houd ik onveranderd zodat ik die kan gebruiken in de tools die ik wil. Voor mij is dat die ~200 euro nog altijd dubbel en dwars waard. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:05
m0ridin schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:05:
[...]

Ik pauzeer hem altijd... Lange duurlopen en trails is toch meer 'relaxed' dus even pauzeren en dat soort zaken voelt dan ook niet als valsspelen. Het is niet dat ik stiekem even bij moet komen ofzo en verder kijk ik dan toch niet heel specifiek naar tijden. Eerder naar overall gelopen tempo of hartslag, en dan heel globaal.

Zou wat anders zijn als ik 50 keer een sprint van 100m zou trekken met pauzes ertussen om deze als 5k tijd te uplaoden ;)
Dan moet je eens op dit twitter account kijken :+

https://twitter.com/stravawankers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 17:28
Bartske schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:36:
[...]

Ross Barkley 5K :P

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:05

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Xaverius schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:48:
Het einde was weer mooi, je komt dan (eindelijk) langs de 2 hunebedden daar en dan is het nog 2 - 2,5 km tot het einde van de route. Deze route zal ik zo niet snel nog een keer lopen, maar ik sloop gewoon die 10km er uit als ik er nog een keer wil lopen. :)
Mocht je weer een keer deze kant op komen moet je het maar laten weten of op mijn Strava neuzen, er liggen zat mooie trails die de RFR niet meepakt. Rondje brandeveen bijvoorbeeld, of nog iets verder het westerzand in.

Die rode vlaggen in het oefenterein heb ik in 36 jaar nog maar 1x gezien.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:33
@FEIJ_87 eind 2019 liep ik deze route op Texel: https://www.strava.com/activities/2884850732

Vanaf De Koog de vuurtoren aangetikt en weer terug. Schitterend. Onverhard (strand) heen, en grotendeels verhard terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:45
@Jampot007 is je batterij leeg of misschien was de band niet nat genoeg?
Want je zou later in je run ook wel een meting verwachten.
Maar met een goede warming up en dan een 5 K vol gas kun je er ook wel komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Blijkbaar heb ik een tientje bij de adidas.nl winkel gewonnen, maar ik heb geen interesse. Iemand anders van de HardloopTweakers?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FEIJ_87
Gaargod schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:44:
@FEIJ_87 eind 2019 liep ik deze route op Texel: https://www.strava.com/activities/2884850732

Vanaf De Koog de vuurtoren aangetikt en weer terug. Schitterend. Onverhard (strand) heen, en grotendeels verhard terug.
Dank! Mooie plaatjes!
Krijg er zo wel zin in een lange tocht te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Bartske schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:36:
[...]

Haha, die ken ik ja...

Sowieso heb ik het idee dat 9 vd 10 toptijden op segmenten ed die ik bij het hardlopen zie eigenlijk op de fiets zijn gedaan (niet eens zozeer opzettelijk cheaten, denk gewoon een verkeerde activiteit ingesteld vaak). Dus daar kijk ik al niet eens meer naar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Laatst online: 16:05
m0ridin schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:53:
[...]

Haha, die ken ik ja...

Sowieso heb ik het idee dat 9 vd 10 toptijden op segmenten ed die ik bij het hardlopen zie eigenlijk op de fiets zijn gedaan (niet eens zozeer opzettelijk cheaten, denk gewoon een verkeerde activiteit ingesteld vaak). Dus daar kijk ik al niet eens meer naar ;)
Inderdaad, segmenten doe ik zelf ook niet aan. Wel leuk om soms je pb erop te zien en te verbreken.

Maar als je dit soort dingen ziet, dan denk je toch waar zijn die mensen mee bezig: https://twitter.com/stravawankers/status/1259922711515725829

Zelfde als een aimbot installeren bij een game en trots zijn dat je wint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:12
FEIJ_87 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:04:
Komende dagen een paar dagen naar Texel maar ben daar volledig onbekend, iemand die nog tips heeft waar te lopen?

Kan niet echt uitgestippelde routes vinden, wel een aantal gpx bestanden maar dat kan mijn horloge helaas niet aan. Anders maar gewoon op de gok een beetje door de duinen zwerven, dat kan natuurlijk ook
Leeft je uit ;)
https://dezestigvantexel.nl/lopen-op-texel-voor-een-koopje/

Ennuh als je horloge geen GPX bestanden kan: Ik zou een nieuwe/betere kopen.
Die kende ik nog niet. Viel die even mooi door de mand.

[ Voor 14% gewijzigd door InZane op 09-04-2021 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:15
Arjan90 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 07:46:
@Jampot007 Sommige mensen zitten snel (richting) hun maximale hartslag, maar dat betekent ook gelijk dat ze een flinke inspanning leveren. Hoe snel je aan een bepaalde hartslag komt, is deels ook persoonsgebonden. Wat me echter opvalt aan jouw grafiek is dat je geen warming up lijkt te doen, ik zie kort een stukje wandelen (denk ik?) en vervolgens start je met hardlopen (veel te snel :+ maar daarin ben je niet de enige). Probeer eerst een rustig tempo te pakken, echt inlopen/joggen, zodat je lichaam even kan laten wennen. Daarmee voorkom je dat je te snel aan spieren gaat trekken die nog niet (goed) zijn opgewarmd. Je loopt volgens mij nog maar relatief kort, ik zou je tempo wat lager inzetten en kijken wat er dan gebeurt.

Ik ken de impact van een slechtzittende borstband op de kwaliteit van de meting (als in te hoge waarden meten) niet. Er is volgens mij geen sprake van cadencelock dus dat zou het dan niet kunnen zijn.

De belangrijkste vraag is misschien wel: hoe voelde het toen je liep? Voelde het ook als echt een hoge hartslag, benen die verzuurden, etc.? Waarom heb je tussendoor gewandeld? Was je helemaal op en moest je even rusten?
Het heeft overigens qua trainingseffect vrij weinig zin om je het snot voor de ogen weg te lopen, hier wordt vaak gesproken over een 20/80 verhouding. 20% van je kilometers op snelheid, 80% op rustig tempo. Voor mij is dat bijv. 20% sneller dan 4:30 min/km en 80% langzamer dan 5:45 min/km (idealiter, dat lukt me niet altijd O-) ). Die basis helpt je lichaam herstellen, zowel conditioneel als pezen en spieren.
Voor mij was dit wel een pittige loop, kan harder maar de momenten lopen voelde wel fijn :p. Ik vroeg me vooral af of max 199 hartslag wel klopt als je ziet dat in een langere loop al veel richting de 190 gaat.

Wat langzamere lopen doen is het plan!

warming up ben ik niet zo goed in haha, wat ik wel vaak doe is aan het begin wat dynamische looppassen op heel rustig tempo hakken billen of kruispas (hoe heet dat) zijwaarts. Hoelang loop jij meestal warm?

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
Jampot007 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:13:
[...]
warming up ben ik niet zo goed in haha, wat ik wel vaak doe is aan het begin wat dynamische looppassen op heel rustig tempo hakken billen of kruispas (hoe heet dat) zijwaarts. Hoelang loop jij meestal warm?
Bij onze AV lopen we ongeveer 10 minuten in en daarna loopscholing, effectief heb je zeker wel 30 minuten warming up dan. Als ik solo loop doe ik te weinig, ik heb me voorgenomen zolang warm te lopen als nodig is, vooral 's ochtends. Toch wel een beetje geïnspireerd door De Pacer podcast. In - ik geloof - aflevering 4 hebben ze het ook over hoe de Kenianen trainen (die ambitie heb ik niet hoor :9 ) maar die lopen veelal in rond de 6:30 en zolang als nodig is. Dus het kan best zijn dat de eerste al na 1 kilometer het tempo gaat opvoeren, maar de rest nog even lekker rustig blijft hangen en pas later het tempo opvoeren. Zo "controleren" ze eerst even of alles goed zit, maken ze alles warm, etc.

Ik probeer op die manier vooral wat minder pijntjes te hebben en minder te overbelasten. Zoals @influenza ook al zegt: veel mensen trainen veel te hard. Bij de Pacer hebben ze het daar trouwens ook over: dat je vaak grote verschillen ziet in korte afstandssnelheid en lange afstandssnelheid. Deze week (toevallig) al met mooi effect: twee heerlijke soepele loopjes gehad na wat langer inlopen op rustig tempo, maar goed, twee zwaluwen maken nog geen zomer.

Overigens nog even over of je hartslag klopt: dat is moeilijk te zeggen. Ik kan je alleen een n = 1 vergelijking geven en mijn vrouw kan, als ze aanzet, net zo snel op 190 komen (met een max van rond de 200). Mijn hart reageert vaak wat trager. Elke persoon is anders. Maar het is niet nodig om je hart elke keer zo op zijn donder te geven door gelijk gas te geven met lopen.
InZane schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:09:
[...]
Ennuh als je horloge geen GPX bestanden kan: Ik zou een nieuwe/betere kopen.
Die van mij heb ik nog niet zover gekregen ("Je hebt de Venu nog maar iets meer dan een jaar" - wat feitelijk klopt). Ik zou wel graag de Fenix 6S Pro willen :*) (de gewone versie is wat te groot voor mijn pols). Ik vind de prijs/prestatieverhouding t.o.v. de Forerunner 745 bijv. veel beter, terwijl de formfactor vergelijkbaar is. Maar goed, echt aanbiedingen op dat horloge zie je ook amper voorbij komen. Dus maar geduldig zijn. Misschien toch maar via ASR een Apple Watch kopen, verkopen en terugverdienen met punten. De Venu erbij verkopen en de Fenix terugkopen.

[ Voor 29% gewijzigd door Arjan90 op 09-04-2021 11:37 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
  • Laatst online: 01-09 12:44
Bartske schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:03:
[...]

Inderdaad, segmenten doe ik zelf ook niet aan. Wel leuk om soms je pb erop te zien en te verbreken.

Maar als je dit soort dingen ziet, dan denk je toch waar zijn die mensen mee bezig: https://twitter.com/stravawankers/status/1259922711515725829

Zelfde als een aimbot installeren bij een game en trots zijn dat je wint.
Ik zie dit zo vaak bij bekenden. Op facebook trots een resultaat melden en als je dan op strava/Garmin kijkt is de verstreken tijd veel langer dan wat ze claimen te hebben gelopen 😂. Vooral bij virtuele events zie je die valsspelers. Wordt leuk als er weer echte wedstrijden zijn, misschien weten ze niet dat de chiptijd doorloopt als ze hun horloge pauzeren 😜

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
FEIJ_87 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:04:
Ik ga wel lekker de laatste tijd, tik braaf m’n kilometertjes weg volgens schema en begin daar effect van te merken; loop makkelijker, wat meer op souplesse en met een lagere hartslag

Ik weet niet of hij al uit is. Maar er komt een boek uit met allemaal hardloop route's op texel (65). Wat ik er van begrepen heb is hij samengesteld door een fysiotherapeut op texel die zelf gek is op hardlopen en mensen alle plekken van texel wil laten zien door te hardlopen.
https://www.texelnu.nl/we...r-de-66-van-texel-23.html

Kan me voorstellen dat je voor een weekendje geen zin hebt om een boek te kopen van 20 euro :) Maar misschien dat hij op het eiland ergens in te zien is of zo. Of iemand anders die hem al wel heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elastiek
influenza schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:56:
[...]
Wordt leuk als er weer echte wedstrijden zijn, misschien weten ze niet dat de chiptijd doorloopt als ze hun horloge pauzeren 😜
Zou een fantastische nieuwe functie zijn om aan te kondigen op 1 april door Garmin en consorten. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

[...]

Ik zie dit zo vaak bij bekenden. Op facebook trots een resultaat melden en als je dan op strava/Garmin kijkt is de verstreken tijd veel langer dan wat ze claimen te hebben gelopen 😂. Vooral bij virtuele events zie je die valsspelers. Wordt leuk als er weer echte wedstrijden zijn, misschien weten ze niet dat de chiptijd doorloopt als ze hun horloge pauzeren 😜
Bij ons in de groep zit een gast die doet dit gewoon schaamteloos tijdens de trainingen en het ergste is, hij heeft het zelf niet eens in de gaten.

Als we bijvoorbeeld 3 series van 5x 100m strides moeten lopen dan loopt hij altijd voorop. De eerste serie loopt hij tot 100 / 90 meter. Daarna 2e 90/80 en bij de 3e serie stopt ie zo rond de 75 meter. Het tempo gaat overigens ook steeds lager, maar dit compenseert hij dan weer door iets harder te dribbelen want ja, hij moet toch als eerste starten.

Het mooie is dan dat hij na de 3e serie altijd de legendarische woorden "Dat ging lekker, ik zou nog wel een 4e serie aankunnen" uitspreekt. Dat terwijl hij over de totale oefening genomen tot wel 400m minder heeft gelopen :D.

Snap dat niet zo goed, sommige mensen kicken meer op de kudo's & likes dan het daadwerkelijk leveren van de prestatie. Zo ooit een gast 800m af zien snijden tijdens een halve marathon, waarom zou je dat in godsnaam doen?

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

[...]

De virtuele NYRR wedstrijden zeggen ook dat je in Strava je activiteit op Race moet zetten, juist om dit soort stravawanking te voorkomen lijkt me. Stravasegmenten zijn ook op basis van elapsed time tegenwoordig.

Ik heb ook een keer iemand gehad die haar eigen horlogetijd aanhield en niet chiptijd. Want het horloge gaf aan dat het meer was dan de afstand die de wedstrijd was (ik geloof 100m op een 10k ofzo), dus haar 10k tijd was zoals haar horloge had aangegeven. Lol nee, je chiptijd telt, en dan maakt netto ipv bruto inderdaad vaak nog uit, maar zeggen dat je volgens je horloge sneller was.... zo werkt het niet _O-

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Graag even jullie advies: waar kan ik het beste mijn trailschoenen kopen/laten aanmeten?

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Calitomnication schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:17:
[...]

Bij ons in de groep zit een gast die doet dit gewoon schaamteloos tijdens de trainingen en het ergste is, hij heeft het zelf niet eens in de gaten.

Als we bijvoorbeeld 3 series van 5x 100m strides moeten lopen dan loopt hij altijd voorop. De eerste serie loopt hij tot 100 / 90 meter. Daarna 2e 90/80 en bij de 3e serie stopt ie zo rond de 75 meter. Het tempo gaat overigens ook steeds lager, maar dit compenseert hij dan weer door iets harder te dribbelen want ja, hij moet toch als eerste starten.

Het mooie is dan dat hij na de 3e serie altijd de legendarische woorden "Dat ging lekker, ik zou nog wel een 4e serie aankunnen" uitspreekt. Dat terwijl hij over de totale oefening genomen tot wel 400m minder heeft gelopen :D.

Snap dat niet zo goed, sommige mensen kicken meer op de kudo's & likes dan het daadwerkelijk leveren van de prestatie. Zo ooit een gast 800m af zien snijden tijdens een halve marathon, waarom zou je dat in godsnaam doen?
Toch niet weer Henk he? >:)
Arjan90 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:32:
[...]

Die van mij heb ik nog niet zover gekregen ("Je hebt de Venu nog maar iets meer dan een jaar" - wat feitelijk klopt). Ik zou wel graag de Fenix 6S Pro willen :*) (de gewone versie is wat te groot voor mijn pols). Ik vind de prijs/prestatieverhouding t.o.v. de Forerunner 745 bijv. veel beter, terwijl de formfactor vergelijkbaar is. Maar goed, echt aanbiedingen op dat horloge zie je ook amper voorbij komen. Dus maar geduldig zijn. Misschien toch maar via ASR een Apple Watch kopen, verkopen en terugverdienen met punten. De Venu erbij verkopen en de Fenix terugkopen.
Waarom zo'n mooi horloge verkopen >:) Maar al bezig zo te zien in het ASR forum :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
GSX-MAN schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:52:
Graag even jullie advies: waar kan ik het beste mijn trailschoenen kopen/laten aanmeten?
Nieuwegein toch?
Mudsweattrails in Zoetermeer heeft héél veel trailschoenen. Prima zaak, aanrader. Ook bij de Runners World in Utrecht hebben ze volgens mij wel wat trailschoenen in het assortiment. Heb ik ook goede ervaringen (was wel voor wegschoenen maar soit).
Een stukje verder weg zit de trailrunshop in Valkenwaard. De eerste en enige. Nog steeds meer dan prima shop in mijn beleving.

[ Voor 6% gewijzigd door Roozzz op 09-04-2021 14:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

tips voor New York

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan90
Weet Henk dat hij hier berucht is? _/-\o_ Was het ook niet iemand hier die iemand in zijn groep had met de Midwinter Marathon en dat die gast gewoon een flink stuk afsneed? Wat denk je dan zelf joh, jezelf een beetje voor de gek houden. Ik snap daar niets van, sport doe je toch lekker voor jezelf? Natuurlijk wil ook graag PR's en ben ik er maar wat trots op om die met de buitenwereld te delen, maar dan wel "normaal".

Strava doet het nu trouwens ook met "verstreken tijd" voor beste pogingen op de 10km e.d., kwam ik laatst achter toen Garmin enthousiast een lage 46'er noteerde voor de 10km (en dus een PR), terwijl Strava met 47 kwam (die klopte, want ik had even stilgestaan met mijn horloge op pauze).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Arjan90 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:29:
Weet Henk dat hij hier berucht is? _/-\o_ Was het ook niet iemand hier die iemand in zijn groep had met de Midwinter Marathon en dat die gast gewoon een flink stuk afsneed? Wat denk je dan zelf joh, jezelf een beetje voor de gek houden. Ik snap daar niets van, sport doe je toch lekker voor jezelf? Natuurlijk wil ook graag PR's en ben ik er maar wat trots op om die met de buitenwereld te delen, maar dan wel "normaal".

Strava doet het nu trouwens ook met "verstreken tijd" voor beste pogingen op de 10km e.d., kwam ik laatst achter toen Garmin enthousiast een lage 46'er noteerde voor de 10km (en dus een PR), terwijl Strava met 47 kwam (die klopte, want ik had even stilgestaan met mijn horloge op pauze).
Juist, precies dat! Je traint er keihard voor, loopt door weer & wind om uiteindelijk mss een paar seconden eerder over de eindstreep te komen. Dát gevoel als het lukt is toch geweldig! En zeker als je het dan met je (directe) hardloopvrienden kunt delen. De kudo's op Strava zijn leuk, maar komen niet eens in de buurt van een high five van je trainer die weet hoe hard je hebt geknokt om te komen waar je nu staat.

Maar goed, daarom ben ik waarschijnlijk ook geen influencer geworden ;)

En nee, Henk heeft er geen idee van, beter houden zo.
Dat verhaal van die midwinter marathon moest ik ook meteen aan denkken. Die gast was vergeten zijn activiteit op privé te zetten, daar had weer iemand een screencapture van gemaakt. Op die video zag je idd iedereen links af slaan en één bolletje mooi rechtdoor lopen :D

[ Voor 11% gewijzigd door Calitomnication op 09-04-2021 14:42 ]

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Calitomnication schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:17:
[...]

Bij ons zit er eentje in de groep die zich altijd druk maakt over het gemiddelde tempo, ook al is het een intervaltraining. Lekker belangrijk zeg :O

Van de week kwam ie trouwens gehavend naar de training. Hij was onderweg gevallen toen ie moest uitwijken voor voetgangers. Wat zou dat met z'n gemiddelde tempo gedaan hebben? :+

[ Voor 6% gewijzigd door InZane op 09-04-2021 14:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
Calitomnication schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:41:
[...]
De kudo's op Strava zijn leuk, maar komen niet eens in de buurt van een high five van je trainer die weet hoe hard je hebt geknokt om te komen waar je nu staat.
Dat moment dat je trainer trotser op je is dan jijzelf, mooi toch! Helemaal eens, daar kan niets tegenop. Juist het samen uitpuffend naast de baan of naast de weg liggen en trots zijn op je tijd, dan gaat het ook helemaal niet om wie er sneller was of niet (tenzij je samen de eindsprint moest maken). Vrouwlief stond vorig jaar naast de baan met mijn kinderen, de aanmoediging van de kinderen gaf toch nog een extra push ("Kom op papa, je kan hem inhalen! Je kan het!!!"). En die bekkies van de kinderen als het dan lukt (of het "troosten" als het niet lukt) O+ Ik ben een softie.

Ik mag zo naar buiten voor de heuveltraining :/ Gelukkig is de wind wat gaan liggen, want ik heb áltijd heuveltraining met wind tegen. Verder niet teveel kilometers eromheen lopen denk ik, even lekker een blokje om warmlopen en dan het snot voor de ogen lopen, zondag ga ik er nog wel even uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:20
Ik heb al jaren een doorgezakte (hol)voorvoet, met bijhorende hamertenen. Nu heb ik net nieuwe schoenen gekocht, ik heb veel demping nodig dus voor de Hoka Clifton 7 gegaan en alle keren als ik over de 10k begint een zeurende pijn op te komen die dan verergert. Ik meen me te herinneren dat ik dit ook had bij mijn vorige schoenen, een meer dan lange inloopperiode.

Alleszins, heeft iemand hier ervaring met die specifieke pijn onder de bal van de voet, en bijhorende tips om dit aan te pakken? Zijn er bepaalde voetzoolbeschermers of andere calamiteiten die het overwegen waard zijn? Ik heb steunzolen die me achter die bal zouden ondersteunen en dit ging "100%" zeker opgelost geraken volgens de podoloog maar dat is dus nooit gelukt, misschien gewoon te weinig steun. Ik lees overal dat ik mijn voeten en enkels kan versterken door oefeningen, maar dat gaat mijn voet toch niet ineens terug omhoogkrikken? Beetje radeloos wel, ben 39 en heb helemaal geen zin in een operatie. Ik wil vlot naar de halve marathon gaan en dat gaat me nooit lukken zo!

Bedankt voor de bijdrages!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Ach, vooral het verschil met of je het voor jezelf doet (eigen prestaties, eigen grenzen verleggen, jezelf verbeteren) of eigenlijk vooral waarde hecht aan wat anderen van je prestaties vinden... (of het puur doet voor complimentjes en aanzien).

Ben blij dat ik het voor het eerste doe, bij het tweede lijkt het me 99% van de tijd maar ellende en af en toe misschien even een kick van de complimentjes (waarna je weer door mag gaan naar de volgende shot).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
@Xaverius Je hebt op de verkeerde dag bij ons in de regio gelopen, iemand van de club liep er vandaag en kwam tanks tegen die aan het oefenen waren. Geeft toch een andere dimensie aan het lopen :+

@Cloclo100 Ben je bij een podoloog of podotherapeut geweest? Er zit een aanzienlijk verschil in kennis en opleiding nl. De podotherapeut is waar je heen zou moeten gaan begreep ik van onze huisarts. Je zou een seconde opinion kunnen overwegen. Ik heb verder geen ervaring met wat je noemt.

[ Voor 41% gewijzigd door Arjan90 op 09-04-2021 18:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FEIJ_87
InZane schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:49:
[...]

Bij ons zit er eentje in de groep die zich altijd druk maakt over het gemiddelde tempo, ook al is het een intervaltraining. Lekker belangrijk zeg :O

Van de week kwam ie trouwens gehavend naar de training. Hij was onderweg gevallen toen ie moest uitwijken voor voetgangers. Wat zou dat met z'n gemiddelde tempo gedaan hebben? :+
Ik vind het stiekem ook fijn als m’n gemiddelde tempo wel ok is bij intervallen, zodat m’n stijgende lijn bij runalyze intact blijft :+
Beetje hetzelfde gevoel als dat je vo2max verpest wordt door tegenwind bv

De tijd dat ik me druk maakte om wat een ander van mijn prestatie vindt is wel voorbij. Al is af en toe een opmerking in de trant van; jij bent wel lekker bezig hè? Wel leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
Cloclo100 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:52:
Alleszins, heeft iemand hier ervaring met die specifieke pijn onder de bal van de voet, en bijhorende tips om dit aan te pakken?
Daarvan heb ik ook last (gehad). Oorzaak bij mij was dat ik bij de voorvoetlanding niet op de grote teen landde. Mijn volledige gewicht moest dus door de 4 kleine tenen worden gedragen en zoals de podotherapeut zei 'als je getraind bent, dan kun je een hoop compenseren, maar het houdt een keer op.'
Speciale zooltjes hebben het voor mij opgelost, zolang ik binnen de 25KM blijf.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
InZane schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:49:
[...]

Ik ken er ook eentje die alleen maar daar mee bezig is. Die gast is op iedere afstand langzamer dan ik ben, maar gaat dan z'n herstelloopjes opeens veel sneller doen (bijna op z'n marathontempo). En dan op Strava opscheppen dat het heel makkelijk was. Ik kan het me echt niet voorstellen, want voor mij is dat ook niet heel makkelijk, en ik loop meerdere minuten sneller op b.v. de 10km. Laatst had 'ie ook een nieuw HM record, maar dan wel 100m te kort. Dan houd je jezelf toch ook een beetje voor de gek.

Mijn wedstrijd van over twee weken is nu officieel afgezegd, is ook eigenlijk de enige juiste beslissing. Dus nu ga ik over twee weken in m'n eentje lopen. Heb al een fietser geregeld, en misschien ook iemand die het eerste deel meeloopt. Het wordt een stuk lastiger om m'n streeftijd te gaan halen zonder wedstrijd, maar ik ga 't toch proberen!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Frenz64
Gisteren is het weer 's gelukt ontspannen te lopen en de kilometer trillingen van m'n horloge te negeren. Wel heb ik "laser vision", ken je dat? Dat is het fenomeen dat ik precies 1: dataveldje zie als ik een snelle blik op m'n horloge werp. Ik wilde tempo niet weten, maar alleen checken hoe m'n hartslag was. Het lukt me dan die andere velden niet te zien, ook niet stiekem toch. Wel een grappig iets.

Verder had ik 8 km in gedachten gisteren, maar daar kan ik een lusje aan toevoegen dat het 12 wordt. Mag eigenlijk niet (want afgesproken niet meer dan 10) dus tot dat punt met mezelf beargumenteerd of ik nou verantwoord bezig ben (knie voelde goed) of dat ik toch weer geen maat kan houden.

Tja, https://strava.app.link/DoVieWlQkfb

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• chris
Ik had vandaag een 10km wedstrijd. In m'n eentje dus, op een fietspad in de buurt.

Na 4km inlopen ben ik op pad gegaan. Kwam er achter dat ik de "verkeerde" schoenen mee had genomen (Vaporfly ipv Alphafly). Maar het ging heel goed: de eerste 5km voelden "ontspannen" (ik weet niet zo goed hoe je dat nou beschrijft, ontspannen was 't niet, maar liep ook niet in het rood). Daarna omgedraaid en km 6 was daardoor langzamer. Toen dacht ik dat ik een verkeerde afslag had genomen, dus weer omgedraaid, en even later bleek dat ik toch goed zat, en nóg een keer omgedraaid. Vanaf km 7 begon het wel echt pijn te doen...

Wel een dik PR: 33:13. En ik denk dat het nog harder kan! Zonder die foutjes met het draaien was het al heel dicht bij 33 minuten geweest, en ik denk dat het in een wedstrijd met droog asfalt nog wel harder kan. En nu zit ik natuurlijk nog in de marathonvoorbereiding, met een beetje taper moet ook nog wat winst te halen zijn. Ben er wel heel blij mee, goede basis voor over twee weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
@chris Hele mooie tijd, volgens Strava ook een 5km PR! Zoals vaker gezegd, in de voorbereiding naar de marathon worden er genoeg PR's gebroken. Jammer dat je de marathon niet in een wedstrijd kan lopen, solo is dat toch wel anders. Maar succes alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@chris sjesus, strakke tijd zeg! Wat een tempo, congrats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Cloclo100 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:52:
Ik heb al jaren een doorgezakte (hol)voorvoet, met bijhorende hamertenen. Nu heb ik net nieuwe schoenen gekocht, ik heb veel demping nodig dus voor de Hoka Clifton 7 gegaan en alle keren als ik over de 10k begint een zeurende pijn op te komen die dan verergert. Ik meen me te herinneren dat ik dit ook had bij mijn vorige schoenen, een meer dan lange inloopperiode.

Alleszins, heeft iemand hier ervaring met die specifieke pijn onder de bal van de voet, en bijhorende tips om dit aan te pakken? Zijn er bepaalde voetzoolbeschermers of andere calamiteiten die het overwegen waard zijn? Ik heb steunzolen die me achter die bal zouden ondersteunen en dit ging "100%" zeker opgelost geraken volgens de podoloog maar dat is dus nooit gelukt, misschien gewoon te weinig steun. Ik lees overal dat ik mijn voeten en enkels kan versterken door oefeningen, maar dat gaat mijn voet toch niet ineens terug omhoogkrikken? Beetje radeloos wel, ben 39 en heb helemaal geen zin in een operatie. Ik wil vlot naar de halve marathon gaan en dat gaat me nooit lukken zo!

Bedankt voor de bijdrages!
Heb zelf last van een Hallux Valgus, hierdoor ook soms last van pijn onder de voet. heb je wel eens overwogen om bij een podotherapeut langs te gaan? Met goede steunzolen zou je de druk van de bal van je voet weg kunnen halen en zou je in principe met de meeste schoen wel uit de voeten moeten kunnen.

Heb zelf verschillende podotherapeuten geprobeerd maar heb er nu1 gevonden die zelf ook fervent hardloper is. Hier heb ik dan wel vertrouwen in omdat hij dus rekening houdt dat je wel nog moet kunnen presteren.

De oplossing voor mijn hallux valgus is het Flyknit van Nike. Dit materiaal geeft totaal geen druk, dus de schoen kan mooi naar buiten bewegen waardoor ik geen blaren krijg.

@chris Hele nette tijd _/-\o_

Jij bent ook de perfecte persoon om deze vraag aan te stellen; wat is nou het grote verschil tussen de Vaporfly en Alphafly? Merk je ook echt verschil tussen deze 2 schoenen? En waarom zou je nog voor een Vaporfly kiezen, als je voor 50 euro minder de Tempo Next% kunt kopen?

Of laat ik het anders stellen. Een tijd geleden heb ik een HM in 1.24.59 gelopen. Mijn droom is om dichter bij de 1.20 uit te gaan komen en misschien ooit aan te tikken. Nu zit ik met de volgende vraag
Ga ik voor de Tempo Next% (200 euro), of geef ik 50 euro meer uit en ga voor een schoen uit het absolute topsegment (de Vaporfly). Maar klopt mijn stelling dat deze Vaporfly "beter" is dan de Tempo Next%?

[ Voor 16% gewijzigd door Calitomnication op 10-04-2021 12:16 ]

tips voor New York

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:02

Rudedadude

Maybe we were born to run

Calitomnication schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:09:
[...]

Of laat ik het anders stellen. Een tijd geleden heb ik een HM in 1.24.59 gelopen. Mijn droom is om dichter bij de 1.20 uit te gaan komen en misschien ooit aan te tikken. Nu zit ik met de volgende vraag
Ga ik voor de Tempo Next% (200 euro), of geef ik 50 euro meer uit en ga voor een schoen uit het absolute topsegment (de Vaporfly). Maar klopt mijn stelling dat deze Vaporfly "beter" is dan de Tempo Next%?
Ik heb vanochtend tijdens een trainingsloop over 28km mijn HM tijd verbeterd naar 1:24:07. En dat op een paar Saucony Endorphin Pro's. Dit type schoen met een plaat maakt simpelweg een verschil. En gek genoeg zit er voor mij nog een groot verschil tussen de Pro en de Speed, op de eerste loop ik veel natuurlijker. Ik zou persoonlijk altijd voor de vaporfly next gaan tob de tempo (lees ik wisselende verhalen over) en de Alphafly (lijken mij te zwaar/log, zeker als je met een hoge cadans loopt zoals jij).

[ Voor 20% gewijzigd door Rudedadude op 10-04-2021 13:15 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Allemaal lekker bezig (y) ik zal maandag als mijn werk pc aanstaat de excel / PR lijsten weer updaten.

Ik dacht dat de alphafly meer voor langere afstanden was en de vaporfly meer voor kortere maar aan de post van @elastiek te lezen is dat niet zo :)

Hier ging het fietsen afgelopen donderdag voor geen meter, de benen schoten meteen vol en de hartslag schoot omhoog.... gisteren maar een herstelloopje gedaan en die kon ik op een lekker tempo lopen voor een <120 hartslag. Dus vandaag maar een tempoloopje gedaan, en de 5km versnelling ging vanzelf :) 10 seconde per km sneller dan ik in gedachten had :) en de hartslag bleef nog mooi onder de 160 (max is rond de 178)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:57

sebasd

loopt op espresso

Zo, na even drie dagen niet gelopen te hebben (kon me er mentaal en fysiek even niet toe zetten) net weer intervallen gelopen. 5x 1km met 90 seconden rust. Alles tussen 4:36 en 4:44, dus prima voor mijn huidige niveau. Morgen lekker rustige duurloop en dan volgende week beginnen met het volgende blok van mijn 5k schema.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigm1990
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-04 10:28
@chris Wat een toptijd! Enorm knap.

@Calitomnication De tempo next% is duidelijk een trainingsschoen. De schoen is niet volledig zoomx schuim en heeft geen carbon plaat maar een plastic versie. Voor een wedstrijd zou ik altijd voor een vaporfly of alphafly gaan. De alphafly is wat mij betreft meer geschikt voor HM en hele marathon.

[ Voor 78% gewijzigd door Bigm1990 op 10-04-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Is het met die carbon plaat (en echte snelheid/wedstrijd schoenen) niet zo dat deze wel heel snel "degraderen"? Als in een normale hardloopschoen gaat ~1000 mee en deze varianten een 400km oid bijv? Ook iets om evt rekening mee te houden bij aanschaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Bigm1990 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:11:
@chris Wat een toptijd! Enorm knap.

@Calitomnication De tempo next% is duidelijk een trainingsschoen. De schoen is niet volledig zoomx schuim en heeft geen carbon plaat maar een plastic versie. Voor een wedstrijd zou ik altijd voor een vaporfly of alphafly gaan. De alphafly is wat mij betreft meer geschikt voor HM en hele marathon.
Dat de Tempo Next% een trainingsschoen is had ik idd al door. Maar ik vroeg me af wat het verschil is tussen de Vapor- & Alphafly. Het zijn beide schoenen uit het topsegment, maar merk je als amateur het "voordeel" wat de Alphafly je geeft.

Heb net zoals @Rudedadude vernomen dat de Alphafly redelijk zwaar is, zeker als je deze naast de huidige lichtgewicht wedstrijdschoenen zet. Nu ik dit hier zo neer aan het zetten ben, vraag ik me hoe het zo is gekomen dat ik me überhaupt druk aan het maken ben over schoenen van 200+ :P

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris
[...]

@chris Hele nette tijd _/-\o_

Jij bent ook de perfecte persoon om deze vraag aan te stellen; wat is nou het grote verschil tussen de Vaporfly en Alphafly? Merk je ook echt verschil tussen deze 2 schoenen? En waarom zou je nog voor een Vaporfly kiezen, als je voor 50 euro minder de Tempo Next% kunt kopen?

Ik heb de meeste van m'n lange duurlopen op de Tempo Next% gedaan (dus de trainingsversie van de Alphafly). M'n marathon gaat op de Alphafly, vandaar dat ik vandaag er ook op wou lopen.

De "normale" Next% vind ik zelf het lekkerst lopen, heel veel demping. De andere twee voelen wat "harder". Ik kan natuurlijk typen wat iedereen al zegt op 't internet, maar eerlijk gezegd kan ik het verschil niet precies beschrijven. Ik heb het gevoel dat de Alphafly (en ook de Next%) het allemaal een beetje makkelijker maken. Ik kan net iets harder, ga iets later stuk en heb minder spierpijn. Het kan ook pure verbeelding zijn, maar ik heb het gevoel dat het me echt sneller maakt.

Tussen de schoenen vergelijken vind ik moeilijk, dan zou ik precies dezelfde training met precies dezelfde fitheid/vorm moeten doen en kijken naar gevoel/hartslag/etc. Ik ga bijna nooit echt heel diep, behalve in een wedstrijd. En buiten de wedstrijd heb ik m'n wedstrijdschoenen bijna nooit aan, want ze zijn niet duurzaam. Gaan echt veel minder lang mee. Bij intervallen rond m'n HM-tempo b.v. heb ik niet echt het gevoel dat het veel uitmaakt of ik op m'n Adidas SL 20 loop (rond 80 euro) of m'n oude paar Next% (275 euro). Dus die loop ik bijna altijd op de goedkopere ;).

Je kan in principe ook gewoon die hele superschoenen negeren. Als je maar één paar schoenen wilt kopen, dan moet je gaan kiezen. De wedstrijdschoenen zullen waarschijnlijk meer helpen met een toptijd, maar zijn eigenlijk echt alleen maar voor de wedstrijd (tenzij je te veel geld hebt). De trainingsschoen gaat je ook zeker helpen (en kan je ook in de wedstrijd aan, is nog steeds een snelle schoen).

Ik kan niet inschatten wat voor jou belangrijk is, maar als ik in jouw schoenen zou staan (haha) zou ik denk ik voor de Tempo Next% gaan. Die gaat in ieder geval veel langer mee dan de wedstrijdschoenen. En dan lekker je specifieke trainingen er op doen. Als de wedstrijd dan in de buurt komt, en je hebt heel hard getraind, dan kan je altijd nog een paar Alphaflies kopen (of wat ze tegen die tijd weer nieuw hebben).

Maar: ik zou vooral een plan maken wat je in je training anders/beter gaat doen! Daar kan je waarschijnlijk veel makkelijker en meer winst halen dan met de schoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:02

Rudedadude

Maybe we were born to run

m0ridin schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:29:
Is het met die carbon plaat (en echte snelheid/wedstrijd schoenen) niet zo dat deze wel heel snel "degraderen"? Als in een normale hardloopschoen gaat ~1000 mee en deze varianten een 400km oid bijv? Ook iets om evt rekening mee te houden bij aanschaf.
Ik weet niet exact of de plaat zelf ook 'slijt' (wat zou betekenen dat die slapper wordt oid), bij de foams verschilt het per merk. Dat van Saucony wordt gezien als behoorlijk duurzaam, volgens mij duurzamer dan reguliere eva foams. De overige componenten zoals rubber, bovenwerk zijn natuurlijk wel vaak minimaal tov reguliere schoenen, dus dat zal mogelijk sneller het probleem zijn.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 22:26
Ik had de Tempo Next% op het oog als trainingsschoen. Via Marktplaats een nieuw paar verkocht waarvan de verkoper zei dat die maat 43 had.

Eenmaal binnen, zijn het keurige schoenen waar nog geen meter op is gelopen... Maar het is maat 45. :| Dus mocht iemand met een grotere voet geïnteresseerd zijn; heel graag. :)

Ondertussen wacht ik ook inmiddels al 7 weken op m’n Endorphin Speeds die ik bij RunX besteld heb. Blijkbaar geen voorraad, maar dit duurt wel heel lang. Echt de neiging om te annuleren en maar bij een random webshop te bestellen en de ‘support your local’ gedachte te laten varen. M’n ene paar Pegasus 37 shield zijn wat ‘op’, ze lopen prima maar begin pijn te krijgen na 14km+, dat had ik een paar weken geleden nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:19
Slickk schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:06:
Ik had de Tempo Next% op het oog als trainingsschoen. Via Marktplaats een nieuw paar verkocht waarvan de verkoper zei dat die maat 43 had.

Eenmaal binnen, zijn het keurige schoenen waar nog geen meter op is gelopen... Maar het is maat 45. :| Dus mocht iemand met een grotere voet geïnteresseerd zijn; heel graag. :)
Ik heb ook maat 43 maar qua hardloop schoenen 44 of 45 afhankelijk van hoe ze vallen, wellicht bedoelde de verkoper dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
Shinji schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:47:
[...]

Ik heb ook maat 43 maar qua hardloop schoenen 44 of 45 afhankelijk van hoe ze vallen, wellicht bedoelde de verkoper dat?
Klopt. Achteraf gezien zei die dat inderdaad, maar toen was het al te laat. Had er nog specifiek naar gevraagd welke maat het was, nu zit ik er weer mee. :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Vandaag voor de Waypointchallenge in het Amsterdamse bos, wat in Amstelveen ligt, gelopen. Wat een grote groepen daar aan het sporten zeg, en echt niet jonger dan 30...
Ook loslopende honden en een eigenaar die geen controle heeft. Gelukkig hoorde ik hem ons achterna komen want hij blafte en gromde maar ik stond direct stil en was klaar voor hem. De eigenaar kreeg het beestje niet bij hem om hem aan de riem te leggen. Nadat de hond genoeg van ons afgeleid was zijn de Mrs en ik doorgewandeld. Zo'n figuur hoort gewoon geen hond te bezitten...

Daarna gingen we door naar Castricum want 9km was voor ons niet genoeg en hebben daar nog een rondje van 14km gelopen en het enige "wild" wat we hebben gezien waren een paar Schotse Hooglanders. Die zijn chill :)
Al met al 23 waypoints bezocht en in drie nieuwe gemeentes gelopen.

@Arjan90 Ik zou dan dit weekend niet gaan lopen daar want we kregen een mail dat er nu geoefend wordt en met o.a. losse flodders geschoten wordt. 8)

Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@Xaverius Ja, dat horen we de hele dag al! Komt wel vaker voor dus we zijn er wel ana gewend. Ga je wel snel van lopen :+ Jullie hebben een mooie reis gemaakt vandaag, loopweer was wel prima ook? Ik zag wel wat verzopen lopers op Strava voorbij komen...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Recent geschreven dat ik even een break neem, maar een mens moet toch door.
Allereerst maandag naar de fysio want aan de onderkant/binnenkant van m'n rechterknie is t gevoelig en tikje gezwollen. Tijdens lopen etc nergens last van, maar m'n been "op slot" zetten kan niet. Dus 'overstrekken' noem ik t maar even. Auw! Dus dat is Matig...

Maar! Vandaag besloten te verhuizen naar de bossen van Bennekom. Dus na t tekenen van m'n huur meteen een trailtje van 7km gelopen. Heerlijk. Regen. In t bos.. perfecte trails. Rustig tempo, prima hartslag. Genieten.

Ga nu op vakantie (ja, wandelvakantie Limburg met deze knie...maar oké..) en dan verhuizen en shizzle fiksen. Per 1 mei erin én dan een heerlijk fris nieuw hardloopschema én er is ruimte voor een 'workouthoekje' dus kan ik ook eindelijk die lovehandles wegtrainen. En als RijnBoulder dan weer open is.. ook weer klimmen!

Positieve draai en erg blij mee! Laat die kms maar komen!

(Oh, en flink sparen voor een nieuwe klok. M'n 920xt hapert soms, geen goede Navi.. tijd voor beter!)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

@Arjan90 Ik had gisteravond de weersvoorspelling voor het westen bekeken en vanaf 15.00 was de kans op neerslag significant. Dus rond die tijd klaar zijn betekende rond 10.30 starten met de eerste run.

We waren vlak voor 14.30 klaar met de tweede run en maar een paar druppels onderweg gehad. Toen eerst bij de patatoloog lunch gehaald O-) en niet lang nadat we terugreden begon het te regenen. Perfecte timing dus!
Maar we hadden lange hardloopbroeken en regenjassen mee als reservekleding. De regenjassen zijn gewoon in de racevest meegegaan maar bij Castricum aangekomen was de voorspelling goed genoeg om in korte broek gewoon te blijven lopen.

We zijn door de Waypointchallenge gewend geraakt om ergens naar toe te rijden om 20-30km hard te lopen. Sinds het begin Drenthe, Overijssel, Gelderland, Noord-Brabant, Utrecht, Noord-Holland, Zuid-Holland, Zeeland en Zuid-Limburg aangedaan.

Sinds het sluiten van lunchlocaties (om ter plekke te eten) halen we lunch bij snelwegtankstations of een snackbar. Meestal lunchen we tussen 14 en 16 uur. :) Het gaat allemaal iets anders tegenwoordig. Maar eerlijk gezegd heeft deze pandemie wel onze ogen geopend om op andere locaties heerlijk te kunnen hardlopen. De waypointchallenge kennen wij sinds de pandemie, geen idee of ze zoiets eerder hebben georganiseerd. Voor ons was het een schot in de roos qua vrijetijdsbesteding en hardlopen.

Stop de verwelking!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:02
Vanochtend kort stukje getraild door het bos in de buurt. Lekker lopen in de natuur, misschien wel het fijnste dat er is. Garmin zegt 10,4 maar Strava 9,7 km. Wellicht door de waar later opgepakte GPS.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bigm1990
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-04 10:28
Week 1/8 10km schema sub33

Maandag: 30km mtb fiets
Dinsdag: piramideloop 17km
Woensdag: 10km rustig trail
Donderdag: 6x1600 @ doeltempo 10k, 3min rustig
Vrijdag: niets ( bedoeling was 40k fietsen, maar te druk)
Zaterdag: 13km rustig
Zondag 25km duurloop

Totaal fietsen 30km
Totaal hardlopen 84km

Eerste week 5 dagen hardlopen in het schema, beviel prima, benen wel zwaar op donderdag. Eerst ervaring is goed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:28

vhal

ಠ_ಠ

Het wordt nog een uitdaging om de mensen uit te kiezen voor Tokyo nu Choukoud ook de limiet (met gemak) heeft gelopen in Italië :+

Dus we hebben nu Nageeye, Futselaar, Choukoud, van Nunen en Koreman. Misschien dat volgende week Butter er bij komt in het lijstje, dan mogen ze gaan dobbelen voor een ticket :P

De enige zekerheid nu is Nageeye, hoe het verder gaat met de 2 andere tickets...geen idee. Ik vond de tijd van Choukoud al een redelijke "hoe dan?"

[ Voor 16% gewijzigd door vhal op 11-04-2021 13:17 ]

Strava

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• FEIJ_87
Gisteren al een mooi stukje door de Texelse duinen en het strand gestruind door een deel waar @Xaverius hier over tipte.

Vanochtend m’n voorgenomen lange ronde op Texel gedaan. Ongeveer zoals @Gaargod hier gepost had. Wat een tocht :)

Had nog nooit meer dan 23km gelopen en nu stond er ruim 30 op de planning, dus was benieuwd hoe het zou gaan

Het hele stuk strand windkracht 4 vol tegen dus dat was best pittig. De slufter wel een hele mooie omgeving, iets anders moeten lopen dan gepland want er was een deel afgesloten wegens het vogelbroedseizoen
Het geeft wel een kick als je als enige op een stuk strand van ca. 4km loopt, beetje het alleen op de wereld gevoel. Ook nog wat stukjes duingebied waar je hier en daar over wat slootjes kon springen en dwars door de blubber.
De terugweg verhard fietspad, al vond ik dat met de vermoeide benen niet zo erg

Als amateur in de langere afstanden wel weer een hoop geleerd 😅;
- 1 gelletje niet echt veel, en je hebt echt wel water nodig om die weg te spoelen
- 1 flesje water is wat beperkt, en deze in je broekzak duwen is ook niet ideaal
- een kleine tas waar je je vest in kan proppen als het warm wordt is ook geen overbodige luxe
- op eten en drinken onder het lopen moet ik nog ff oefenen
- wegens iets te weinig eten de laatste paar km een beetje misselijk en daardoor de lol er ook een klein beetje van af

Kortom; allle beginnersfouten wel gemaakt denk ik :+

Nu met een beetje pijnlijke benen, maar wel voldaan gevoel, op de bank

Strava or didn’t happen;
https://strava.app.link/TVaE8vXSmfb

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MaydayQ
  • Laatst online: 18:06
Rustig 8 km rondje gelopen met z'n tweeën vanmiddag.
Onderweg behulpzaam geweest een hond te vangen die er vandoor ging dus dat is niet best voor je tempo en tijd natuurlijk niet op pauze gedrukt 🙂
Naja toch maar weer goed bezig geweest op een zondag en het is ook geen wedstrijd.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Blomminator schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:00:
Recent geschreven dat ik even een break neem, maar een mens moet toch door.
Allereerst maandag naar de fysio want aan de onderkant/binnenkant van m'n rechterknie is t gevoelig en tikje gezwollen. Tijdens lopen etc nergens last van, maar m'n been "op slot" zetten kan niet. Dus 'overstrekken' noem ik t maar even. Auw! Dus dat is Matig...

Maar! Vandaag besloten te verhuizen naar de bossen van Bennekom. Dus na t tekenen van m'n huur meteen een trailtje van 7km gelopen. Heerlijk. Regen. In t bos.. perfecte trails. Rustig tempo, prima hartslag. Genieten.
[...]
Mooie plek om naar toe te verhuizen! Toevalligerwijs vanochtend een rondje om Bennekom gelopen. Daar door het bos lopen is erg mooi én lekker rustig als je een kilometertje uit het dorp bent. Je loopt zo richting Renkum en de Ginkelse Heide. Als iemand die met een schuin oog naar huizen kijkt, is Bennekom spontaan op mijn lijstje komen te staan :)

Vanochtend stond een lange duurloop op het programma en zin om wat anders te lopen. Dus met behulp van komoot maar even snel een route in elkaar geklikt. Vanaf huis, voorbij Bennekom en dan via Wageningen en het Valleikanaal weer terug. Eigenlijk erg makkelijk om gewoon wat highlights op de kaart aan te klikken en een route laten generen. Best vermakelijk, want nu stukken gelopen die ik normaal nooit zou zien. Al met al 33k weggestampt. Dat was voor het eerst zo ver na mijn ongeluk :*) Enige minpuntje was de laatste 10k terug door de polder, zonder beschutting met windkracht 5 tegen en regen... We zullen het maar type 2 fun noemen :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
Vandaag is onze vereniging in de ban van een online ekiden, erg vermakelijk.
Zelf gebleseerd en sws niet echt te morren om helemaal tot het gaatje te gaan bij zo'n virtuele race.

Teamgenootje gehaasd naar een 25min op de 5km. Tijd gehaald dus allebei tevreden. Mijn blessure (achillespees) leek zich te goed te houden (vooraf nog beetje de kuiten gerold).

Woensdag zooltjes ophalen, hopelijk kan ik dan weer de wat hogere tempo's oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:56

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wat is jullie ervaring met hamstringblessures? Ik heb ze vaker gehad met handbal en dan ben je gewoon klaar maar nog nooit met hardlopen.

Ben bezig met zo'n Garmin coach en die laat mij ook heuveltraining doen, zo dus laatst ook. Bij het twee na laatste interval voelde ik mij hamstring rechts (m'n betere) wat strammer worden en toen dacht ik al: het zal toch niet?
Interval erna voelde ik hem dus al aan komen: poing. Niet hevig, maar wel lokale pijn en krachtsverlies. Laatste interval op 25% afgemaakt en daarna naar huis joggen.

Vandaag stond weer een langere training met intervallen op tempo in de planning en ik ben gewoon gaan kijken wat lukt.
Warming-up ging prima, cadans intervallen ook alleen niet te snel, acceleration glider moest rustig en de top niet te hoog, daarna een stapel 800m intervallen op tempo. Die gingen dus niet op tempo. :D
Cadans wat hoger, tempo wat lager en aanvoelen wat de hamstrings doen. Voel je ze vastlopen dan gas terug, gaan ze redelijk soepel dan kan je door.
Van de week staat er weer een lange duurloop en dat zou ook zonder echte pijn moeten kunnen.

Alleen vraag ik mij af wat het beste is voor de langere termijn. Bij hamstrings ben ik gewend dat je gewoon bijna niets mag en je normaal weer begint met fietsen en krachttraining voordat je überhaupt begint met sport gerichte trainingen.
Alleen is mijn hardlopen in principe niet explosief dus heb ik het gevoel dat ik veel eerder al veel meer kan. En mijn ervaring is ook dat zoveel mogelijk doen binnen de juiste grenzen vaak voor een goed herstel zorgt. Wat ik echter niet wil is het herstel daarmee tegenwerken, want dan duurt het netto gewoon langer voordat je weer alles kunt.
Iemand hier meer kennis/ervaring van?

(masseuse is reeds geboekt, dat gaat sowieso gebeuren)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Die Adidas SL20 kom ik vaker tegen @chris , is dat niet eigenlijk een soort Tweakerbokje? Veel schoen voor weinagh?

Ben er zelf ook nog niet uit, overdosis reviews gekeken op YT, dat helpt niet om te beslissen. M'n huidige schoenen voldoen nog (op de hierboven genoemde Tweakerbokjes heb ik nog geen 200 km op staan). Omdat ik toch niet (veel) meer dan 10 km ga lopen is de eis aan de demping ook mnder dan voorheen. Ik denk dat ik maar ga wachten tot ik ergens gewoon weer kan passen.

@Gonadan Bummer, ondanks mijn rijke scala aan kleine en grote blessures heb ik weing ervaring met hamstrings. Ja, wel eens overbelast in een eindsprint of overenthousiast tempo, maar dat ging met rustig aandoen wel weer weg. Weet wel dat het de reputatie heeft hardnekkig te zijn (lees: veel rust gunnen en echt niet belasten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 22:38

Racing_Reporter

Contentmaker

Gonadan schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:13:
Wat is jullie ervaring met hamstringblessures? Ik heb ze vaker gehad met handbal en dan ben je gewoon klaar maar nog nooit met hardlopen.

Ben bezig met zo'n Garmin coach en die laat mij ook heuveltraining doen, zo dus laatst ook. Bij het twee na laatste interval voelde ik mij hamstring rechts (m'n betere) wat strammer worden en toen dacht ik al: het zal toch niet?
Interval erna voelde ik hem dus al aan komen: poing. Niet hevig, maar wel lokale pijn en krachtsverlies. Laatste interval op 25% afgemaakt en daarna naar huis joggen.

Vandaag stond weer een langere training met intervallen op tempo in de planning en ik ben gewoon gaan kijken wat lukt.
Warming-up ging prima, cadans intervallen ook alleen niet te snel, acceleration glider moest rustig en de top niet te hoog, daarna een stapel 800m intervallen op tempo. Die gingen dus niet op tempo. :D
Cadans wat hoger, tempo wat lager en aanvoelen wat de hamstrings doen. Voel je ze vastlopen dan gas terug, gaan ze redelijk soepel dan kan je door.
Van de week staat er weer een lange duurloop en dat zou ook zonder echte pijn moeten kunnen.

Alleen vraag ik mij af wat het beste is voor de langere termijn. Bij hamstrings ben ik gewend dat je gewoon bijna niets mag en je normaal weer begint met fietsen en krachttraining voordat je überhaupt begint met sport gerichte trainingen.
Alleen is mijn hardlopen in principe niet explosief dus heb ik het gevoel dat ik veel eerder al veel meer kan. En mijn ervaring is ook dat zoveel mogelijk doen binnen de juiste grenzen vaak voor een goed herstel zorgt. Wat ik echter niet wil is het herstel daarmee tegenwerken, want dan duurt het netto gewoon langer voordat je weer alles kunt.
Iemand hier meer kennis/ervaring van?

(masseuse is reeds geboekt, dat gaat sowieso gebeuren)
IANAC maar het lijkt mij op zich dat wat je wil goed is, maar je aanvliegroute wel heftig is. Hardlopen is nou niet bepaald een zachtzinnige sport voor je lichaam, vandaar dat fietsen en krachttrainen om alles soepel te maken en te houden, en verder op te bouwen. Op zich hebben ze een punt :P

Rust genoeg?

Een optimalisatiedingetje wat ik je wel kan aanraden is om naast die krachttraining (waarbij je denk ik best wel eens je hamstrings mag isoleren, en vooral mag focussen op full-body workouts waardoor je hammies ook meekomen) echt eens goed te kijken naar je flexibiliteit. Ontspanmoment pakken en er een langere tijd echt voor gaan zitten dagelijks even met muziekje/serie/ebook. Mij helpt dat ook met hardlopen heb ik het idee. I'm tensing up wayyyy less, het loopt lekkerder.

Bron: altijd een stijve hark geweest, nu richt ik mij meer op kijken waar ik nog nooit winst heb (kunnen) pakken en anders door gaan naar het volgende onderdeel.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel197307
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-05-2021
Vraagje:

Ik ben na heeeeeel lang (10jaar) terug beginnen lopen. Heb me een Garmin Fenix 6 pro aangeschaft en loopschoenen.
Nu loop ik reeds 8 weken om de 2 dagen een 40tal minuutjes. (Ongv 5,30km)
Ik loop 80% volgens hartslagzone 3. Dus tussen de 120 -140 bpm. De andere 20% loop ik sneller. (Hogere hartslag)
Volgens mijn Fenix 6 een uitgebalanceerde training.
Vo2max zit ik op 47 momenteel. (Ik kom van 45)

Ik voel echter dat ik zeker de 5 km nog niet volledig kan uitlopen... ik wandel nog vaak (als ik boven de 140bpm kom)

Ben ik ok bezig? Of is 8 weken te snel om van absoluut 0 conditie al de 5km volledig te willen uitlopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:57

sebasd

loopt op espresso

Daniel197307 schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:56:
Vraagje:

Ik ben na heeeeeel lang (10jaar) terug beginnen lopen. Heb me een Garmin Fenix 6 pro aangeschaft en loopschoenen.
Ik loop 80% volgens hartslagzone 3. Dus tussen de 120 -140 bpm. De andere 20% loop ik sneller. (Hogere hartslag)

Ik voel echter dat ik zeker de 5 km nog niet volledig kan uitlopen... ik wandel nog vaak (als ik boven de 140bpm kom)

Ben ik ok bezig? Of is 8 weken te snel om van absoluut 0 conditie al de 5km volledig te willen uitlopen?
Luister naar je lichaam, niet naar een gadget.

Acht weken is vrij snel als je verder geen sportachtergrond hebt. Als je moet wandelen tussendoor is dat niet erg, maar probeer dan eens wat langzamer te lopen. Of beter nog: laat dat horloge eens thuis en kijk hoe het dan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris
Frenz64 schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:38:
Die Adidas SL20 kom ik vaker tegen @chris , is dat niet eigenlijk een soort Tweakerbokje? Veel schoen voor weinagh?
Ja, is een heerlijke schoen voor weinig geld. Vind het een fijne schoen om harder in te lopen. Voor een relaxt rondje rennen vind ik het wel weer te weinig ondersteuning. Doe 'm zelf aan met intervallen. Voor een duurloop vind ik het toch te weinig ondersteuning (ik heb niet de beste loopvorm en heb wel wat stabiliteit nodig).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
sebasd schreef op maandag 12 april 2021 @ 07:05:
[...]

Luister naar je lichaam, niet naar een gadget.

Acht weken is vrij snel als je verder geen sportachtergrond hebt. Als je moet wandelen tussendoor is dat niet erg, maar probeer dan eens wat langzamer te lopen. Of beter nog: laat dat horloge eens thuis en kijk hoe het dan gaat.
WAAAT 8)7 en hoe krijg je hem dan op Strava >:)

Maar hier gisteren gisteren wel iets vergelijkbaars gedaan, had alleen de kaart met route op m'n horloge staan en zag verder niks. Gewoon lekker lopen op een comfortabel tempo en km maken. Was mooi op tijd begonnen dus de eerste 1.5 uur niemand tegen gekomen in de bossen, dus ultieme rust met een lekker podcastje op. al met al nog redelijk constant gelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
[...]

Heb zelf last van een Hallux Valgus, hierdoor ook soms last van pijn onder de voet. heb je wel eens overwogen om bij een podotherapeut langs te gaan? Met goede steunzolen zou je de druk van de bal van je voet weg kunnen halen en zou je in principe met de meeste schoen wel uit de voeten moeten kunnen.

Heb zelf verschillende podotherapeuten geprobeerd maar heb er nu1 gevonden die zelf ook fervent hardloper is. Hier heb ik dan wel vertrouwen in omdat hij dus rekening houdt dat je wel nog moet kunnen presteren.

De oplossing voor mijn hallux valgus is het Flyknit van Nike. Dit materiaal geeft totaal geen druk, dus de schoen kan mooi naar buiten bewegen waardoor ik geen blaren krijg.
Ik heb zolen, toevallig ook bij een podoloog aangemaakt die zelf fervent hardloper is. Misschien heeft hij wel iets te weinig steun in die holvoet gegeven, binnenkort toch eens opnieuw langs dan. Ik heb wel geen hallux valgus, maar leuk is het allemaal niet. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-09 09:42
Vraagje:

Bedoel je dat het niet lukt om 5km lang onder de 140bpm te blijven - eerder dan dat je geen 5km kan uitlopen?

De meeste trainingsschema's voor beginners nemen 10 weken voor 0 naar 5km. Maar die houden geen rekening met zo'n lage hartslag, omdat je als beginner vaak geen lage hartslag kunt vasthouden.

Ik weet niet hoe jouw trainingsschema er uit ziet, maar niet elk loopje hoeft 80% traag en 20% snel zijn. Je haalt die als beginner soms beter meer uit elkaar: vb. loopje 1 is 100% traag, loopje 2 is een interval-training. Door dat eerste loopje 100% traag te doen, kan je sneller lopen op je intervaltraining en boek je meer vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:56

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Frenz64 meer de knieën toch? Kan ik helaas uitgebreid over meepraten. :D
Racing_Reporter schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:34:
IANAC maar het lijkt mij op zich dat wat je wil goed is, maar je aanvliegroute wel heftig is. Hardlopen is nou niet bepaald een zachtzinnige sport voor je lichaam, vandaar dat fietsen en krachttrainen om alles soepel te maken en te houden, en verder op te bouwen. Op zich hebben ze een punt :P
Wat is IANAC? :P
Rust genoeg?

Een optimalisatiedingetje wat ik je wel kan aanraden is om naast die krachttraining (waarbij je denk ik best wel eens je hamstrings mag isoleren, en vooral mag focussen op full-body workouts waardoor je hammies ook meekomen) echt eens goed te kijken naar je flexibiliteit. Ontspanmoment pakken en er een langere tijd echt voor gaan zitten dagelijks even met muziekje/serie/ebook. Mij helpt dat ook met hardlopen heb ik het idee. I'm tensing up wayyyy less, het loopt lekkerder.

Bron: altijd een stijve hark geweest, nu richt ik mij meer op kijken waar ik nog nooit winst heb (kunnen) pakken en anders door gaan naar het volgende onderdeel.
Rekken doe ik wel goed inderdaad, maar ik kom nu al zo'n beetje met m'n handen plat op de grond (en benen gestrekt) dus heb de indruk dat die lengte wel goed zit.
Het is ook niet dat ik nu ineens alles om wil gooien vanwege één keer een blessure bij hardlopen. Ben alleen op zoek naar wijsheid omtrent de revalidatie. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris
Vraagje:

Hoe heb je je max hartslag getest? Want die verschilt nogal per persoon. En de metrics van je horloge zou ik zeker niet vertrouwen. Die zitten er bij de meeste mensen echt naast.

Ik denk dat het veel beter is om naar je gevoel te luisteren. Wandelen is sowieso goed. Kan je nog kletsen tijdens het lopen? Hele zinnen? Halve? Of ben je buiten adem? 8 weken is in principe best snel, maar ook dat verschilt per persoon.

Ik zou er voor zorgen dat je er plezier in hebt, redelijk normaal kan praten tijdens het lopen, en goed luisteren naar pijntjes. Je wordt fit door dit een aantal maanden (jaren) te doen. Je kan ook in een paar weken heel veel progressie maken, maar dan raak je eigenlijk altijd geblesseerd. Loop zodat je bij thuiskomst al weer zin hebt in de volgende keer. Dan zul je de 5km (en 10km) binnen een paar maanden zonder problemen door kunnen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Gonadan schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:06:
@Frenz64 meer de knieën toch? Kan ik helaas uitgebreid over meepraten. :D
Enkelvoud, rechterknie is een beetje op, maar het gaat best wel prima, ik moet me redelijk beheersen om het aantal km's op te voeren.
Wat is IANAC? :P
I Am Not A Cfysio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-09 09:42
Chiropractor of coach?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Heren,

Mijn apple watch serie 4 is regelmatig mijn hartslag kwijt, ik ben al een keer in blinde paniek gestopt met hardlopen en teruggelopen om te kijken of ik mijn hart ergens zag liggen maar toen bleek hij nog gewoon om zijn plek te zitten.

Nee maar serieus, is wel redelijk irritant. Nu zit ik er over te denken om een borstband aan te schaffen die werkt met mijn Apple watch voor nu. Nu zie ik dat Garmin een Dual band heeft die werkt met zowel hun horloges als met bluetooth. Hebben mensen hier ervaring in.

Zijn er ook mensen die de Hardloopspecifieke banden van Garmin gebruiken met horloge en voegt dit echt wat toe. Want het enige nadeel wat ik nu zie van de HRM dual is dat ik hem niet met het zwemmen kan gebruiken.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

GerGio schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:04:
Mijn apple watch serie 4 is regelmatig mijn hartslag kwijt, ik ben al een keer in blinde paniek gestopt met hardlopen en teruggelopen om te kijken of ik mijn hart ergens zag liggen maar toen bleek hij nog gewoon om zijn plek te zitten.
:D
Zijn er ook mensen die de Hardloopspecifieke banden van Garmin gebruiken met horloge en voegt dit echt wat toe. Want het enige nadeel wat ik nu zie van de HRM dual is dat ik hem niet met het zwemmen kan gebruiken.
Ik heb een (v1.0) HRM RUN, die alleen ANT+ doet, geen bluetooth, maar die wel allerhande running dynamics doorgeeft (L/R balance, vertical ratio), eigenlijk alles wat verder ook wel met de run pod kan.
Volgens mij kan die HRM Dual die extra dynamics weer níet meten, die doet echt alleen HR.
Run dynamcs worden sowieso alleen aan garminhorloges doorgegeven dacht ik (dus over de ANT+ interface).

Kijk eens bij DC Rainmaker zou ik zeggen. Er zijn nog veel andere bluetooth HR dingen (voornamelijk bovenarm-armbanden).

[ Voor 5% gewijzigd door Poekie op 12-04-2021 14:08 ]

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
@GerGio Hier gebruik ik al een jaar of 2 bij elk loopje een 4iiii viiiiva en werkt prima met de apple watch series 4 die ik ook heb. Verder zou elke bluetooth band moeten werken met de watch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb een polar h10. Die wordt vaak als referentie gebruikt in vergelijkingen omdat 'ie zo nauwkeurig zou zijn.
Heeft ant+ en bluetooth, en werkt allemaal prima. Denk vergelijkbaar met de dual van garmin.

Zie dat de run en tri van garmin ook wat extra data bieden, maar niks wat een horloge en/of footpod niet kan, dus zie niet echt toegevoegde waarde (voor mij). Misschien als je met alleen HR band wilt lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:11
defusion schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:59:
Ik heb een polar h10. Die wordt vaak als referentie gebruikt in vergelijkingen omdat 'ie zo nauwkeurig zou zijn.
Heeft ant+ en bluetooth, en werkt allemaal prima. Denk vergelijkbaar met de dual van garmin.

Zie dat de run en tri van garmin ook wat extra data bieden, maar niks wat een horloge en/of footpod niet kan, dus zie niet echt toegevoegde waarde (voor mij). Misschien als je met alleen HR band wilt lopen.
Heb ook een polar 10, werkt uitstekend, goede app erbij.

Ik heb redelijk wat tests doorgelezen van verschillende websites die hartslagbanden hebben getest, al is de vraag uiteraard hoeveel sponsoring erachter zit bij iedere site, dat is soms wat lastig te bepalen.

Mijn keuze voor de Polar was dat deze significant goedkoper is dan de evenknie van Garmin, de HRM Pro, terwijl ze hetzelfde kunnen/doen. Zeker als je weet dat je lang niet alle functionaliteit van de Garmin kan gebruiken als je niet over het hele ecosysteem van Garmin beschikt (o.m. meting van cadans als ik mij niet vergis). De H10 koppel je zonder moeite aan Strava op de telefoon én bijvoorbeeld de iWatch, want er zijn 2 gelijktijdige bluetooth verbindingen mogelijk. Hoe lang de batterij meegaat weet ik niet, heb de band slechts een paar weken in bezit (waarvan ik een groot deel van de tijd stil heb gestaan i.v.m. last aan mijn voet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
GerGio schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:04:
Heren,

Nee maar serieus, is wel redelijk irritant. Nu zit ik er over te denken om een borstband aan te schaffen die werkt met mijn Apple watch voor nu. Nu zie ik dat Garmin een Dual band heeft die werkt met zowel hun horloges als met bluetooth. Hebben mensen hier ervaring in.

Ik gebruik een Coospo. Ik heb resultaten niet vergeleken met andere sensoren, maar deze geeft in ieder geval constant een meting door dan m’n AW6. Als ik hartslagdata terugkijk, ‘klopt’ het wel met hoe ik liep. Niet waterdicht genoeg om mee te zwemmen, maar dat zijn de meesten niet. Polar H10 is 4x zo duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Gezien de populariteit van de Endorphin Speed hier maar even deze vraag. Hebben jullie enig beeld van de levensduur van deze? De zool en bovenwerk zijn hier nog in prima conditie, maar ik ben vooral benieuwd naar de middenzool. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ik had het gevoel dat deze rond de 400km een beetje vreemder aanvoelden; ik vroeg me zelfs even af of ik misschien de nylon plaat had weten te breken of iets dergelijks :P Toen even iets minder gedragen en vooral voor kortere loopjes ingezet. Maar gisteren toch de 550km bereikt en eigenlijk voelden ze weer prima met de lange duurloop. Misschien lag dat aan de vrieskou? :? Anyway ik schrijf ze toch nog maar even niet af. Hebben jullie soortgelijke ervaringen of op hoeveel kilometer zitten jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:12
Iemand hier ervaring met de "Suggested workouts" van Garmin? Mijn 10k training loopt bijna op z'n einde en ik zoek iets om toch wat variatie in mijn loopjes te krijgen erna. Opnieuw een trainingsplan starten zou ik ook kunnen doen maar ik zou eerst eens willen testen of die Suggested workouts iets zijn.

Vooraleer ik het 10k trainingsplan opgestart heb merkte ik dat ik toch altijd ongeveer dezelfde dingen doe tijdens mijn loopjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Nog niet. Ik had toevallig gisteren hier nog over: ik wil eigenlijk eens een paar weken alleen maar suggested workouts wil doen om te kijken wat ik allemaal voorgeschoteld krijg.
Maar gezien Garmin er heilig van overtuigd is dat ik vrijwel nooit anaerobe of hoog aerobe trainingen doe, vrees ik een beetje voor het resultaat. Ik kijk met enige regelmaat en eigenlijk blijft ie onvermoeibaar drempel trainingen voorstellen; ongeacht of ik de dag ervoor net heuvelsprints (maximaal) of 4x8min Z3 heb gedaan ofzo :+ En ja, mijn zones staan goed...

Ik vind de gedachte best wel leuk en in het kader van niveau vasthouden en afwisselend trainen zie ik er wel wat in. Maar ik vrees dat het misgaat in de bepaling van het trainingseffect door Garmin en de optimale verhouding daartussen wat hij nastreeft. Het trainingseffect slaat te vaak nergens op bij mij. Basis (of zelfs herstel) is gewoon fout, bij bovenstaande trainingen of krachttraining met squats/deadlifts/boxjumps etc. Maar misschien ben ik de enige met dit probleem :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Roozzz schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:02:
Nog niet. Ik had toevallig gisteren hier nog over: ik wil eigenlijk eens een paar weken alleen maar suggested workouts wil doen om te kijken wat ik allemaal voorgeschoteld krijg.
Maar gezien Garmin er heilig van overtuigd is dat ik vrijwel nooit anaerobe of hoog aerobe trainingen doe, vrees ik een beetje voor het resultaat. Ik kijk met enige regelmaat en eigenlijk blijft ie onvermoeibaar drempel trainingen voorstellen; ongeacht of ik de dag ervoor net heuvelsprints (maximaal) of 4x8min Z4 heb gedaan ofzo :+ En ja, mijn zones staan goed...

Ik vind de gedachte best wel leuk en in het kader van niveau vasthouden en afwisselend trainen zie ik er wel wat in. Maar ik vrees dat het misgaat in de bepaling van het trainingseffect door Garmin en de optimale verhouding daartussen wat hij nastreeft. Het trainingseffect slaat te vaak nergens op bij mij. Basis (of zelfs herstel) is gewoon fout, bij bovenstaande trainingen of krachttraining met squats/deadlifts/boxjumps etc. Maar misschien ben ik de enige met dit probleem :P
Hier geen last van niets zeggende cijfertjes / voorstellen van Garmin >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Tinusvolkel schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:08:
[...]

Hier geen last van niets zeggende cijfertjes / voorstellen van Garmin >:)
Nu nog een fatsoenlijke batterijduur >:) :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Roozzz schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:10:
[...]

Nu nog een fatsoenlijke batterijduur >:) :+
Die batterij geeft meer motivatie om door te lopen dan dat Garmin doet met hun cijfertjes :9

Maar idd goed punt maar kan er nog wel mee leven met een beetje plannen, dus elke avond even in de lader zodat ik hem snachts nog om kan doen en de volgende dag nog makkelijk mee kan sporten. En dit gaat nog prima. :)

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 12:29

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Gisteren mijn 4e marathon gelopen, wel een onofficiële maar het was weer leuk om even naar de klote te gaan :P. En vooral de strijd met mezelf na de 28-30 km :D. Heb er toch zeker van genoten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5K42VXyG2dNp7mdpDWQ4-Ruyeag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CTLxsLjYkOSec9Y5Uv5CWdFt.jpg?f=fotoalbum_large

Maar nu had ik het heel zwaar de laatste 5 km (oke, ik had ook iets minder motivatie en getrained dan voor bijvoorbeeld een Rotterdam of Porto die ik gelopen heb). Nu had ik met vrienden erover dat het wellicht ligt aan dat ik te weinig eet tijdens de Marathon (ook heb ik niet echt gestapeld van te voren) een vriend van me eet de hele week pasta voordat de marathon begint, ik doe dat eigenlijk nooit ik drink alleen veel water en een week geen alcohol haha. Nu heb ik 2 gels (SIS) genomen, eentje bij 12 km en een bij 26 km. Als ik mijn vrienden hoor zitten die op 5-8 gels per marathon (oke zij lopen wel een stuk sneller 03:02 en 03:26). Mijn snelste marathon is 3:57 in Rotterdam en toen zat ik geloof ik ook op 4 gels (weet het niet meer goed is al 3 jaar geleden weer).

Maar zou het ook bij mij komen dat ik het de laatste 5 km zo zwaar heb dat ik gewoon weg te weinig voeding onderweg eet? Ik heb wel via de sportrusten methode getrained, dus heb weinig lange duurlopen gedaan.

Hoe doen mede marathon lopers het met eten en hoeveel eet je bij tijdens de race?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Roozzz schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:02:
Maar gezien Garmin er heilig van overtuigd is dat ik vrijwel nooit anaerobe of hoog aerobe trainingen doe, vrees ik een beetje voor het resultaat. Ik kijk met enige regelmaat en eigenlijk blijft ie onvermoeibaar drempel trainingen voorstellen; ongeacht of ik de dag ervoor net heuvelsprints (maximaal) of 4x8min Z3 heb gedaan ofzo :+ En ja, mijn zones staan goed...
Ik krijg momenteel alleen maar hersteltrainingen voorgeschoteld, maar dat zal wel met m'n blessure en het gebrek aan hardloopactiviteiten daardoor te maken hebben. Nu ik weer voorzichtig wat aan het lopen ben is mijn trainingstatus constant knalrood (te intensief).

Toen ik nog wel regelmatig liep kwam ie nog weleens met leuke intervaltraingen aanzetten. Ben sowieso niet van plan om alleen maar op Garmin suggesties te gaan lopen, maar als tussendoortje is het soms wel leuk.
Pagina: 1 ... 112 ... 393 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.