Even hier reageren ipv sporthorlogetopic
Bij TaO heb ik wel de ervaring dat, hoe langer je het schema in gebruik (dus hoe meer inbreng)... Hoe beter de invulling wordt. Dat komt omdat één van de parameters gebaseerd is op een geleide opbouw en hij houdt volgens mij in het begin rekening in het algoritme met trainingslast op korte termijn (7d), middellange termijn (1maand) en lange termijn (6maanden?). Bij een algoritme hang je dus zwart/wit vast aan gegevens... als je dus nog geen gegevens hebt om alle algoritmes in te vullen leidt dit een heel trage opbouw. Ik kreeg in het begin loopjes voorgeschreven van onder de 15'. Ik heb wel wat loopervaring dus die negeerde ik. Sterke punt van TaO is de flexibiliteit... ook al negeer je het schema omdat het niet (100%) aansluit bij je wensen, het past zich voortdurend aan. Je hebt dus altijd nog speling voor wat freestyle-loopjes. Bij de opbouw heb ik gewoon aan mijn basis gewerkt op mezelf en TaO de gegevens aangeboden om me te leren werken.
Afwisseling vond ik best meevallen, maar misschien komt dat omdat ik als doel een marathon had opgegeven en dan hang je sowieso minder vast aan kort snelheidswerk en eerder aan langere tempoblokken. Die assessment worden inderdaad regelmatig voorgeschreven zodat de berekende tempo's blijven vasthangen aan je huidige fitheid om optimaal te kunnen trainen. Soms had ik ook wel eens een drukke dag op werk en geen zin om tot het gaatje te gaan... dan ging ik gewoon een rustig duurloopje doen en dan verschoof TaO dit wel naar een latere datum (had ik flexibiliteit als meerwaarde al gemeld?)
Ik ben nu ook TaO en Trenara naast elkaar aan het gebruiken (ik kies de training uit waar ik op dat moment zin in heb, maar zorg wel dat ik de balans rustige tempo / snelheidswerk aan het einde van de week in evenwicht blijft) en Trenara biedt inderdaad wat meer afwisseling (intervallen zijn eerder afstandgebaseerd dan tijdsgebaseerd) en moet zeggen dat dit voorlopig wel heel motiverend werkt. Nadeel is dat je veel minder flexibiliteit hebt: als ik op een rustdagje toch een loopje doet, heeft dit geen effect op de verdere trainingen.
Gisteren deed ik 6x1000... Tempo waren nagenoeg spot on (soms 2-3sec/km sneller) en mijn cooldown was wat langer dan voorgeschreven omdat nu eenmaal de tijd is die ik nodig heb om van de piste tot thuis te lopen. Krijg je meteen een melding dat je te veel in het rood bent gegaan?
Lang verhaal kort:
- TaO:
+ Flexibiliteit
+ Reeds uitgetest en veel vooruitgang hiermee gemaakt (Marathon van 3u29 naar 3u13)
- Te gereserveerde opbouw voor ervaren lopers als je in het begin nog niet genoeg data kan inbrengen voor het algoritme
- Trenara
+ Afwisselender
- Niet flexibel genoeg als je af en toe wat wil freestyles en gewoon lopen
Trenara schrijft ook veel piramideloopjes/fartlek loopjes voor. Elk blokje een beetje versnellen en dan weer afbouwen. Hier geloof ik persoonlijk minder in omdat ik niet graag train in 'de grijze zone'. Z2 duurloop, z4 interval/threshold, z3 vermijd ik dus... maar dit is persoonlijk.