Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Cranzai schreef op zondag 5 april 2020 @ 19:20:
[...]

Ouch, Bata #RIP :'(
Als lurker moest ik hier toch eventjes op reageren.
Van alle evenementen die afgelast werden vind ik deze misschien wel het ergste.
Ik denk dat de Bata voor menig hardlopend-student het hoogte punt van het jaar is _/-\o_
Ik bied me niet voor niets nog steeds aan als reserve bij m'n oude studievereniging :D

Laatste keer dat de Bata was afgelast was 2001 of 2002 voor mond en klauwzeer.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:38
Prachtig al die resultaten vandaag gefeleiteerd iedereen met een nieuwe PR *O* , maar wat ook een prachtig loopweer. Als OL in dit forum (tweede helft 50), als mosterd na de maaltijd; denken jullie wel aan je immuun systeem in de periode waar nu we nu in zitten? Met dit mooie weer vanochtend met handschoenen aan vertrokken, maar een heerlijk dururloopje van zo'n 17 km gedaaan.
Viel me wel zowel vanochtend als vanmiddag (samen met zoonlief een frisse fietsneus halen) op dat er minder mensen de natuur introkken vergeleken met verleden weekend. Nu wel rozig van de vele uren zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:53

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Arjan90 schreef op zondag 5 april 2020 @ 17:26:
[...]

Leuk! Ben wel benieuwd welke "allerlei" apps je nodig had om de route te planner, Runnermaps lijkt me voldoende? :+
Inderdaad gebruik gemaakt van afstandmeter.nl, gpx export naar Garmin Connect en daar als route in m'n Fenix 3 geladen.. dat ziet zij waarschijnlijk als een 'aantal' apps ;)

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:55
Ik heb afgelopen weken mijn weekly mileage opgebouwd, inmiddels zit ik deze week op zo'n 54km. Dergelijke afstanden zijn voor mij niet nieuw, maar afgelopen tijd heb ik niet zo heel veel gelopen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edBleU0Bjl-EBBIye_Ex0poom08=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/1dfPc45WCf92a0WQMiVaoYCm.png?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcpsBx619KYpiydbbRm_PUzSbFU=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/Cx3nBRpF6NamTsgUgKtm0be4.png?f=fotoalbum_small

Deze kilometers zijn gemaakt met de Vibram KSO EVO's (in 13 maanden tijd 800+ km mee gelopen), en heb momenteel een BMI van ~30 (jaja, die moet naar beneden :)). Wat is aan te raden? Ik loop klachtenvrij, maar het doel is natuurlijk dat zo te houden. Hoe kan ik dat het beste doen, zonder teveel in te leveren?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Freeaqingme Gewicht verliezen is "simpel". Het is een gevolg van meer energie verbruiken dan je binnen krijgt. Het lastige is hoe je dat bewerkstelligt. Wat voor de een effectief is, is voor de ander niet vol te houden.

Volhouden is het belangrijkst, dus kies een strategie waarbij volhouden eenvoudig is. Ga niet beginnen met een extreem dieet, maar houd het simpel. Bijvoorbeeld: eet 300 kcal minder dan je verbruikt. Een tekort van 300 kcal zou je weinig van moeten merken in je dagelijks leven. En gaat het een keer mis, prima, nog steeds beter dan dat het elke dag mis gaat :P

Op deze manier zou je ongeveer 1 kg per maand moeten verliezen. Lekker rustig aan. Het is een marathon, geen sprint. :P Volhouden is het belangrijkste wanneer je gewicht wil verliezen.

Lukt het volhouden niet, pas dan zou je kunnen kijken naar een restrictief dieet, intermittent fasting, of andere trucs. Het doel is om je hersenen te overtuigen dat het gewichtsverlies vol te houden is. De basis blijft altijd: minder eten dan je verbruikt.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:00
Vandaag eindelijk eens een keer het rondje gedaan wat ik al lang voor ogen had maar er nooit (in deze vorm) van kwam: een halve marathon afstand langs het Amsterdam Rijnkanaal te Utrecht, waarbij beide zijdes én zoveel mogelijk bruggen werden aangedaan.

Erg mooi, want door bij elke brug die je tegenkomt over te steken naar de andere kanaalzijde pak je uiteindelijk 8 bruggen (5 bruggen, waarvan je er 3 ook op terugweg nog een keer pakt) en beide kanaalzijdes volledig.

Leuke van deze route is dat je dan op de brug-onderdelen na géén dubbele stukken hebt, en je nergens kruisend verkeer tegenkomt of autowegen hoeft over te steken. Dat is best uniek, zo dicht op het centrum van een grote stad. Sowieso een mooi rustig stuk, want langs de kanalen vaak brede boulevards, of op zijn minst goede brede fietspaden. Enige uitzondering was kruising bij Jutfase-brug. Daar kende ik de route niet waardoor ik aan verkeerde kant van de brugopgang uitkwam en toch een oversteekje moest maken. Maar die kan voorkomen worden door eerst onder brug door te lopen en aan de andere kant de 'lus omhoog' te maken.

NB: Vanaf huis naar kanaal natuurlijk wel een paar oversteekjes. En zonder huis-kanaal is het ook niet helemaal een 21,1km. Maar blijft een leuke route. En makkelijk te onthouden voor de liefhebber: start op welke willekeurige plek langs het kanaal dan ook en pak zo'n 19KM pakken zonder kruisingen. Fantastisch.

Strava: https://www.strava.com/activities/3259251513

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
@Zr40 Thanks. Het afvallen op zich gaat me wel lukken. Ik kom van nog veel grotere hoogten (was ooit 116kg, inmiddels ~98).

Waar het me in mijn post echter vooral om gaat, is wat slim is qua blessurepreventie. Doe ik er beter aan vanaf nu iedere week 50k te lopen, of juist een tijdje iets minder (en dan is de vraag hoeveel minder en voor hoelang). Doel is om uiteindelijk iedere week consistent zo rond de 50k te kunnen lopen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Freeaqingme schreef op zondag 5 april 2020 @ 22:03:
@Zr40 Thanks. Het afvallen op zich gaat me wel lukken. Ik kom van nog veel grotere hoogten (was ooit 116kg, inmiddels ~98).

Waar het me in mijn post echter vooral om gaat, is wat slim is qua blessurepreventie. Doe ik er beter aan vanaf nu iedere week 50k te lopen, of juist een tijdje iets minder (en dan is de vraag hoeveel minder en voor hoelang). Doel is om uiteindelijk iedere week consistent zo rond de 50k te kunnen lopen.
Dit lijkt op mijn situatie - ik zat ooit boven 120 kg, nu ~96, doel ergens rond 85.

Voor loopadvies moet je niet bij mij zijn, maar wel een datapuntje: ik loop zelf gemiddeld 50 km per week sinds maart en dat houd ik goed vol. Op doordeweekse dagen doe ik 4-8 km afhankelijk van hoe fit ik mij voel, en op zaterdag of zondag loop ik 15-23 km. (Dit weekend helaas niet gelukt, heb de week afgesloten op 45 km.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:08

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tot nu toe gaat de marathon Amersfoort nog door in juni.

Zijn er lopers die zich hebben ingeschreven?

[ Voor 110% gewijzigd door Sport_Life op 05-04-2020 22:28 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:00
@Freeaqingme lastig om daar iets van te vinden zonder inzicht in jouw trainingen afgezien van km.
Ik zou je vooral willen meegeven om je niet blind te staren op de hoeveelheid kilometers, maar om ook variatie in je trainingen in te bouwen. Geen idee of je dat al doet, maar bij wijze van spreken alles in z2 lopen is niet ideaal. Je wilt je lichaam ook af en toe prikkelen met andere intensiteiten. Denk aan interval werk of een fartlek, maar ook het lopen op onverhard of zelfs door mulzand en over heuvels.
Zonder het aantal km verder uit te bouwen kan je zo wel de trainingen zwaarder maken.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:26
Hebben mensen hier eigenlijk Strava premium? Voegt dat nog echt iets toe, of wat maakt het echt de moeite waard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
m0ridin schreef op zondag 5 april 2020 @ 22:42:
Hebben mensen hier eigenlijk Strava premium? Voegt dat nog echt iets toe, of wat maakt het echt de moeite waard?
Ik heb zelf geen premium, maar wat mij wel opvalt is dat premium leden bij hun activiteiten ook de tijden “per ronde” kunnen zien, dus de laps / intervallen zoals afgetikt / ingesteld op je horloge. Dat is dan mooi in “balkjes” uitgewerkt.

Als niet premium lid kan je overigens ook zien van activiteiten van premium-leden, maar niet van je eigen activiteit.

Het bovenstaande geldt voor de app versie van Strava. Vreemd genoeg is die optie bij de browser-versie van strava wél Voor iedereen beschikbaar: onder de knop “Rondes”. Niet zo fraai grafisch uitgewerkt maar wel tijd/afstand/pace per lap/interval op een rij.

Maar goed, dit onderdeel heb je meestal ook in je horloge-app dus heel veel voegt het dan niet toe denk ik.

Voor grondige analyse biedt volgens mij “Elevate” plugin van Chrome alles wat je mogelijk zou willen terugzien al, dus ook op dat punt denk ik summit / premium niet nodig.

Tot slot is er geloof ik nog de optie routes van anderen als GPX op te slaan als je summit-lid bent. Kan interessant zijn.

Maar goed, misschien heb je meer aan advies van iemand die ook daadwerkelijk premium heeft bedenk ik mij nu 🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik had het een maandje gratis ivm aankoop horloge en af en toe zijn er challenges waarbij je een maand gratis krijgt.
Ik moet zeggen, wat @Valorian ook aangeeft, met Elevate (Stravistix) kun je een hoop. En ik heb ook nog een account bij runalyze, dat nog meer opties biedt. Al met al, mwah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Thanks!

Garmin Connect biedt wat dat betreft ook meer dan genoeg maar gebruik Strava meer voor het sociale aspect zeg maar... Denk dat het niet veel toevoegt tov Garmin Connect dan eigenlijk , laat het zo maar. Gewoon lekker loggen en liken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:25
Weet iemand de volgende vraag...
Hoe vallen de Mizuno Wave Rider ten opzicht van asics gel nimbus?

Van asic heb ik altijd maat 44.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:42

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Heb het min of meer per ongeluk voor een jaar gepakt. Enkele verschillen wat ik denk dat anders is:

- Weergegevens van je run staan er bij (nieuw)
- Conditiemeter / fitness freshness
- Trainingsanalyse / vergelijk met andere oefeningen

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
gisteren mijn eerste (geïmproviseerde) marathon afgelegd: de Koning van Spanje, route van 2019 of 2018 dacht ik, met een ~1500ish hoogtemeters. Niet een ideale eerste, vooral ook niet omdat ik aan het trainen was om ene op de weg te doen, maar gezien de omstandigheden was het doel dan ook bijgesteld naar: zoveel mogelij krennend de route afleggen en met werkende hartslag over de finish komen :) Mijn broer (die me ook hielp met trainen/schema's opstellen) rende mee, wat genoeg ruimte gaf voor wat fijn keuvelen onderweg.

Het was een beste ervaring: na een 25km veel last van mijnr echtervoet (met name kleine teen) gekregen, door een sok die niet goed zat. Dit opgelost bij een 'vp' (vriendin met auto die wat waterpunten verzorgde voro mij en mijn broer) door nieuwe set sokken en wat vaseline tactisch aanbrengen. De schade was toen wel voor een stukje al gebeurd, zowel qua tijd als qua wat er nog over was, maar goed, de eerste keer is nooit een beauty zullen we maar zeggen.

Na een ~6:30 uur de finish gehaald, met net onder de 6 uur looptijd. De route was fantastisch mooi, het weer heerlijk (en eigenlijk iets te warm zelfs), maar een machtig gevoel om na een 8tal maanden zwoegen een 'from couch to 43k' te hebben gedaan.

strava or it didn't happen! https://www.strava.com/activities/3258731703/overview

Nu tijd om door te gaan, ik wilde me al meer focussen op trails, omdat ik er veel meer plezier uit haal en gezien alles wel zo een beetje stil ligt nog, denk ik dat ik me ga geven om te trainen voor een ultra in het najaar (80 of 85k).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:53

racoon

mooowwww

Iemand die weet hoe ik oude schoenen in strava kan verwijderen?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:55

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

racoon schreef op maandag 6 april 2020 @ 06:52:
Iemand die weet hoe ik oude schoenen in strava kan verwijderen?
Op de site kiezen voor 'Mijn profiel'. Dan staan rechtsonder je schoenen. Klik op bewerken en je kan aan de slag.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

m-vw schreef op maandag 6 april 2020 @ 07:01:
[...]

Op de site kiezen voor 'Mijn profiel'. Dan staan rechtsonder je schoenen. Klik op bewerken en je kan aan de slag.
Thnx, het is gelukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Gisteren maar weer eens een rondje gegaan. Ik moest echt weer even sporten, en hardlopen blijft dan toch het meest laagdrempelig. Door de omstandigheden maar even geprobeerd voornamelijk over brede paden te gaan.

Wel leuk - ik kwam onderweg een collega tegen! (jaja, soms herken ik mensen onderweg wél)

Niet leuk - na 5-6km begon ik weer het knietje te voelen. Rechts aan de buitenzijde. Ik zie dan wel dat ik mijn voet wat te ver naar buiten neerplant, maar dan is het voor dat loopje al te laat. Gelukkig prima weer om verder te wandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:42
Zo, dat was lekker genieten van het weer afgelopen weekend.
Zaterdagavond met m'n vrouw een start to run lesje afgewerkt (5.x km) en daarna zelf nog een kleine 7km uitgelopen en gisterochtend samen met een loopmaatje 3 series van 3 x 300m gedaan en daarna nog een mooi stukje uitgelopen, ook weer goed voor een goeie 15km.

Het was gisterochtend trouwens best druk met lopers, fietsers en wandelaars. Dat was dan toch wel een nadeeltje. Verder kom je ook de meest grappig taferelen tegen hoor met mensen die je proberen te ontwijken.
Ik was nog even een stukje door het bos aan het uitlopen en ik kwam op gegeven moment een gezinnetje tegemoet lopen. Moeders pakte haar kindje verschrikt op, drukte 't goed tegen zich aan, ging van het pad af en met de rug naar me toe staan. Pff, sommige mensen slaan wel door hoor :|

Ik heb die virtual run trouwens maar gelaten voor wat het was. Mis dan toch echt die wedstrijdspanning en de motivatie/druk om alles eruit te halen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 22:40
Besloten het lopen voorlopig op een (heel) laag pitje te zetten. Gisteren m'n gereviseerde fietsje ingezet en rustig bijna 50K gedaan, niet onaardig voor de eerste keer weer. Geen pijn en geen napijn in de knie. Het lijkt me zinvol om de conditie weer op te bouwen middels fietsen en zo de knie kans te geven sterker te worden.
Daarnaast nu serieus begonnen weer op zomergewicht te komen, stiekem toch weer 92kg. Alcohol weer op nul en myfitnesspal maar weer terugzetten.

Blijf hier lezen om het gevoel te houden hardloper te zijn, fietsen is leuk, maar niet zo leuk als lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
dreameater schreef op zondag 5 april 2020 @ 21:13:
[...]

Inderdaad gebruik gemaakt van afstandmeter.nl, gpx export naar Garmin Connect en daar als route in m'n Fenix 3 geladen.. dat ziet zij waarschijnlijk als een 'aantal' apps ;)
Wat is de toegevoegde waarde van afstandmeter.nl boven een koers aanmaken in Connect?

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:48
AppieR schreef op maandag 6 april 2020 @ 09:53:
[...]

Wat is de toegevoegde waarde van afstandmeter.nl boven een koers aanmaken in Connect?
Een koers aanmaken in connect werkt ruk.. 8)7

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Zat begin maart op 64, echter sinds wij het trainingsprogramma hebben omgegooid en de focus nu meer op lange duur komt te liggen merk ik dat mijn Vo2 langzaam begint te zakken. Zit nu weer op 59, gisteren voor aanvang training nog op 60. Maar goed, daar zal het soort training ongetwijfeld aan meewerken.

Waar ik minder grip op krijg binnen GC is de trainingstatus. Probeer nog steeds te achterhalen op welke manier nu precies wordt bepaald wat deze status is. Normaal zou ik zeggen een algeheel beeld gebaseerd op eerdere trainingsbelasting. Maar bij verspringt deze status zo sterk dat er per activiteit een nieuwe status kan verschijnen. En dat kan ik niet zo goed rijmen.

10-11 maart : Productief
12-13 maart : Aanhouden
14 maart : Productief
15-16 maart : Aanhouden
19-30 maart : Niet productief
31 maart : Aanhouden (waarbij na 1 training zelfs een keer onttrainen op het scherm verscheen).

Als ik het goed begrijp heb je een trainingslast gebaseerd op eerdere activiteiten. Je laatste activiteit wordt tegen deze last aangehouden en van daaruit zal worden bepaald wat je status is. In zoverre kan ik het begrijpen. Maar wel heel apart dat je van het ene op het andere moment van niet-productief, naar productief, naar aanhouden, naar productief, naar onttrainen kunt springen. :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
[...]

Wat is de toegevoegde waarde van Connect boven een koers aanmaken in Strava?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Tinusvolkel schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:01:
[...]

Wat is de toegevoegde waarde van Connect boven een koers aanmaken in Strava?
Weet niet hoe het in Strava werkt, maar vanuit connect kan je de koers direct uploaden naar je horloge.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
[...]

afstandmeten is wat beter af en toe met de obscure paadjes (gisteren had ik een paadje tussen 2 tuinen in, linkerschouder kwam aan linkerheg, rechterschouder aan rechter, ik was verbaasd dat het ding zelfs op kaarten bestond :P ). Ik vind het ook fijner om de route in bij elkaar te klikken, garmin connect heeft een net-niet-factor in mijn ogen.

@Calitomnication bij mij merk ik dat hij heel heftig kan verspringen als ik weken heb (gehad) met zware, belastende trainingen. Als die wegvallen en ik in de actuele week niets vergelijkbaars doe, dan 'kelder' ik meteen naar recovery enz.

Volgens mij is de impact vna je vo2max wat bepaald voor het algoritme wat je bereik is qua trainingsbelasting en hoe je die trainingsbelasting invult van vrij groot belang. Dus mijn afstand van gisteren leverder me net geen 300 op qua trainingsbelasting, volgende week ga ik absoluut niets hebben wat daarbij in de buurt komt, dus dan zal ik wel stevig gaan kelderen in trainingsarbied.

Van wat ik ervan volg is het voor de rest ook niet bijster accuraat. Ik heb ook regelmatig 'peaking' gehad terwijl ik op mijn tandvlees trainingen aftikte of overtraining en ik was overal tegen randje pr aan het rennen.

[ Voor 43% gewijzigd door polthemol op 06-04-2020 10:20 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Roozzz
Calitomnication schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:00:
Zat begin maart op 64, echter sinds wij het trainingsprogramma hebben omgegooid en de focus nu meer op lange duur komt te liggen merk ik dat mijn Vo2 langzaam begint te zakken. Zit nu weer op 59, gisteren voor aanvang training nog op 60. Maar goed, daar zal het soort training ongetwijfeld aan meewerken.

Waar ik minder grip op krijg binnen GC is de trainingstatus. Probeer nog steeds te achterhalen op welke manier nu precies wordt bepaald wat deze status is. Normaal zou ik zeggen een algeheel beeld gebaseerd op eerdere trainingsbelasting. Maar bij verspringt deze status zo sterk dat er per activiteit een nieuwe status kan verschijnen. En dat kan ik niet zo goed rijmen.

10-11 maart : Productief
12-13 maart : Aanhouden
14 maart : Productief
15-16 maart : Aanhouden
19-30 maart : Niet productief
31 maart : Aanhouden (waarbij na 1 training zelfs een keer onttrainen op het scherm verscheen).

Als ik het goed begrijp heb je een trainingslast gebaseerd op eerdere activiteiten. Je laatste activiteit wordt tegen deze last aangehouden en van daaruit zal worden bepaald wat je status is. In zoverre kan ik het begrijpen. Maar wel heel apart dat je van het ene op het andere moment van niet-productief, naar productief, naar aanhouden, naar productief, naar onttrainen kunt springen. :)
Als ik het zo zie mag je best wat harder trainen :P
Mijn inschatting is dat je maar net op de grens zit van "productief" en daardoor zo heen en weer pingelt. Productief is echt een stukje overbelasting om beter te worden. Daar wil je dus eigenlijk je trainingsprikkels en rust op bewuste momenten inbouwen.
Toen ik actief opbouwde naar een 10k wedstrijd draaide ik week na week productief, nu ik zelf weer een beetje aanklooi wisselt het veel sterker tussen productief en aanhouden.
polthemol schreef op maandag 6 april 2020 @ 06:16:
gisteren mijn eerste (geïmproviseerde) marathon afgelegd: de Koning van Spanje, route van 2019 of 2018 dacht ik, met een ~1500ish hoogtemeters. [...]

Nu tijd om door te gaan, ik wilde me al meer focussen op trails, omdat ik er veel meer plezier uit haal en gezien alles wel zo een beetje stil ligt nog, denk ik dat ik me ga geven om te trainen voor een ultra in het najaar (80 of 85k).
Feli, mooie om als een eerste te lopen :) De volgende wordt allicht makkelijker en garandeert bijna een pr :+

Wel even een kanttekening bij jouw vervolgdoel; je bouwt nogal stevig op en ultra's vergen nogal iets. In mijn beleving neem je beter iets meer tijd om de huidige status te consolideren en daarna weer rustig verder uit te bouwen.

Een illustratie uit eigen ervaring: Jaren terug (2013 geloof ik?) liep ik samen met wat vrienden mijn eerste échte bergmarathon (Marathon du Mont Blanc); veel daarvan zijn vanaf daar verder doorgegroeid in het lopen van ultra's, met name in de bergen. Twee daarvan besloten eigenlijk om meteen het jaar erna door te stomen naar een 100km in de Alpen (en hebben die ook gefinisht). Ik persoonlijk nam een jaartje de tijd om te consolideren en rustig op te bouwen (div 40-60k loopjes in Ardennen/Alpen).
Het jaar daarop liep ik dezelfde wedstrijd in Grindelwald; daar bleek mijn finishtijd maar liefst 7 uur sneller in zwaardere omstandigheden (terwijl we daarvoor vrij vergelijkbaar waren qua loopvermogen). Nu zou het kunnen dat langere wedstrijden mij gewoon veel beter liggen, maar dat betwijfel ik

Maar belangrijker: zij tobben eigenlijk sinds dat jaar met diverse overbelastingsblessures, achteraf gezien zijn ze simpelweg te hard van stapel gelopen. Dat ging een tijdje goed maar uiteindelijk hield het op. Eentje is na een stevige reset inmiddels weer vrij consistent aan het lopen. De andere blijft nog steeds hangen in een boom & bust cyclus; enkele maanden consistent trainen gevolgd door een wedstrijd resulteert keer op keer in pijntjes en terugval.

Ik wil je vooral meegeven dat in de ultra wereld consistent en gestructureerd rustig opbouwen de manier is om het lang vol te houden. Vrijwel alle ultratrailers zoeken in wedstrijden hun grenzen op en gaan hier regelmatig (ver) overheen, dan is het zaak om te herstellen. Dus neem ook vooral af en toe even écht gas terug. Je lichaam (en later ook geest) heeft gewoon tijd nodig om te herstellen voordat ze weer een nieuwe cyclus ingaan.
Deze heren hadden trouwens een heel stuk meer loopervaring dan jij (10-20 jaar ongeveer), dus wees alsjeblieft voorzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Roozzz schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:53:

Feli, mooie om als een eerste te lopen :) De volgende wordt allicht makkelijker en garandeert bijna een pr :+
sterker nog, denk dat ik die route nog wel eens ga doen dit jaar, vond het oprecht genieten :) Een pr moet het zeker opleveren daarna, ik was nu te voorzichtig/onwennig met afdalen, wat moeite met het beslissen wanneer het zinnig was om met energie te gooien en wanneer net niet en meer van die ongein. Al is het evident ook gezien ik eigenlijk voor een wegmarathon aan het trainen was
Wel even een kanttekening bij jouw vervolgdoel; je bouwt nogal stevig op en ultra's vergen nogal iets. In mijn beleving neem je beter iets meer tijd om de huidige status te consolideren en daarna weer rustig verder uit te bouwen.
...
Ik wil je vooral meegeven dat in de ultra wereld consistent en gestructureerd rustig opbouwen de manier is om het lang vol te houden. Vrijwel alle ultratrailers zoeken in wedstrijden hun grenzen op en gaan hier regelmatig (ver) overheen, dan is het zaak om te herstellen. Dus neem ook vooral af en toe even écht gas terug. Je lichaam (en later ook geest) heeft gewoon tijd nodig om te herstellen voordat ze weer een nieuwe cyclus ingaan.
Deze heren hadden trouwens een heel stuk meer loopervaring dan jij (10-20 jaar ongeveer), dus wees alsjeblieft voorzichtig.
qua opbouw: er zit wel beleid achter met hoe ik nu ga (deze is bv. ook relatief laag in de hartslag zones gedaan, omdat ik weet dat ik ervaring mis). Van gisteren heb ik vandaag weinig meer last dan een teen met blaar en mijn knieën / bovenbenen die wat stijf aanvoelen, geen pijn. Dat probeer ik wel te plannen, omdat ik vooral veel wil lopen, niet persé snel.

Mijn doel zou dan ook een 'easy' ultratrail worden: weinig hoogtemeters en relatief makkelijk terrein / omstandigheden.

Maar goed: mijn broer heeft al een paar fikse ultratrails achter de kiezen en helpt/voorziet me van advies erover ook, hij had soorgelijke woroden als jou ;) Er is voor de rest niet echt haast bij ook, dus misschien dat ik de rest van het jaar de focus meer richt op z1 / z2 trainen en nog wat meer werk in mijn corekracht steken, samen met wat meer oefenen op afdalen / klimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
polthemol schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:16:
[...]

afstandmeten is wat beter af en toe met de obscure paadjes (gisteren had ik een paadje tussen 2 tuinen in, linkerschouder kwam aan linkerheg, rechterschouder aan rechter, ik was verbaasd dat het ding zelfs op kaarten bestond :P ). Ik vind het ook fijner om de route in bij elkaar te klikken, garmin connect heeft een net-niet-factor in mijn ogen.
Duidelijk. Is ook een beetje persoonlijke voorkeur (en aanwezigheid van obscure paadjes in de omgeving) denk ik. Voor mijn Garmin had ik een TomTom zonder navigatie. Toen gebruikte ik altijd runnermaps om af en toe aan wat andere routes te komen. Het trappetje bij ons voor de dijk op staat inderdaad wel op runnermaps en afstandmeten en niet op Connect.

Sinds mijn Garmin gebruik ik meestal connect omdat je daar ook een willekeurig rondje uit kan laten stippelen obv heatmaps. Werkt niet altijd goed (als je 20km opgeeft als doelafstand, komt hij met iets tussen de 16 en 24km oid), maar zeker als je een keer in een gebied loopt waar je niet bekend bent is het wel een toegevoegde waarde. En een route bij elkaar klikken kan wel, maar is idd niet intuïtief.

Dat je het niet hoeft te exporteren als gpx en uploaden naar Connect vind ik dan weer een groot voordeel. Moet je alleen niet vergeten je route te uploaden naar je horloge, anders heb je nog steeds niks...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Roozzz schreef op zondag 5 april 2020 @ 22:27:
@Freeaqingme lastig om daar iets van te vinden zonder inzicht in jouw trainingen afgezien van km.
Ik zou je vooral willen meegeven om je niet blind te staren op de hoeveelheid kilometers, maar om ook variatie in je trainingen in te bouwen.
Yes, goed punt. Ik overwoog ook dit soort details in m'n post op te nemen, maar meende er goed aan te doen het een klein beetje beknopt te houden. Op dit moment focus ik primair op de kilometers en hoe m'n benen zich voelen. Daarbij doe ik veruit 't meeste in zone 3 en 4.

Die variatie staat zeker wel op de planning, maar ben bang dat als ik te snel intervallen etc doe ik m'n lichaam net te veel belast en over het randje duw van overbelasting. Vandaar dat ik eerst focus op het stabiel krijgen van m'n weekly mileage, en daarna pas op variatie en snelheid wou gaan focussen.

Overigens begrijp ik uit de reacties dat 't lastig is om er iets over te zeggen, dus denk dat goed luisteren naar m'n lichaam het beste devies is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
Ik gebruik naast Garmin Connect ook Strava Premium. Het voegt niet heel veel toe maar ik vind het niet meer dan fair dat je een product wat je semi-dagelijks gebruikt ook een klein beetje financieel ondersteunt.

Overigens gebruik ik de Fitness & Freshness, en de Workout Analysis wel om te kijken of ik niet te weinig train etc, beetje vergelijkbaar met Garmin's Traning Status:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTkbY5pYAqg1KFkVzRIHPX75Mfo=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/5jdlxBt2uAV8GOveVS77Q4Ij.png?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-8mrGH2V3OxxPn6SWLKgusZi8E=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/acK467qkbnTzpXzsjUUvK6Op.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
Freeaqingme schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:19:
[...]

Op dit moment focus ik primair op de kilometers en hoe m'n benen zich voelen. Daarbij doe ik veruit 't meeste in zone 3 en 4.
Zone 3/4 is toch juist best hoog? Uitgangspunt is juist dat 80% van je trainingen maximaal in Z2 zou moeten zitten en je intervallen in Z3/4. Nou zal dat voor ultra's vast anders zijn, maar ik verwacht dan juist nog meer Z1/Z2 ipv minder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 22:40
Z2 met een hogere BMI is lastig hoor, no offence , maar zonder wandelen ertussen gaat dat lastig worden. Pas toen ik onder 22 kwam (en in veel betere conditie, ook waar) lukte het me in lagere zones te lopen en toch redelijk op tempo te blijven.

Helaas is goed luisteren naar je lichaam het beste advies, iedereen heeft z'n zwakke plekken ergens anders. Het fijne is dat, ik althans, enorm genoot van de combi afvallen en opbouw condities. De progressie is constant namelijk en dat is/was zeer bevredigend. Het kost veel meer discipline om iets vast te houden dan om er te komen, redelijk cliché, maar daarom niet minder waar.

[ Voor 44% gewijzigd door Frenz64 op 06-04-2020 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Freeaqingme schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:25:
[...]

Ik gebruik naast Garmin Connect ook Strava Premium. Het voegt niet heel veel toe maar ik vind het niet meer dan fair dat je een product wat je semi-dagelijks gebruikt ook een klein beetje financieel ondersteunt.
Ik ben benieuwd of Strava in deze vorm gratis kan blijven. Op dit moment is het aantal premium-leden minimaal en maken ze nog geen winst. Dat laatste is niet zo schokkend want geldt tegenwoordig voor heel veel techhbedrijven, die ondertussen miljoenen/miljarden waard zijn geworden. Tot nu toe doe ik mijn bijdrage net als aan FB/Google: door mijn ziel te verkopen en mijn data te laten gebruiken ;)

NB: Interessante long read over Strava:
https://www.theguardian.c...-strava-became-a-religion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
AppieR schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:26:
[...]

Zone 3/4 is toch juist best hoog? Uitgangspunt is juist dat 80% van je trainingen maximaal in Z2 zou moeten zitten en je intervallen in Z3/4. Nou zal dat voor ultra's vast anders zijn, maar ik verwacht dan juist nog meer Z1/Z2 ipv minder.
Tjah, dat gaat wel heel langzaam in mijn geval. Vorige week een rondje van 18k gelopen met een gemiddelde snelheid van 6:35min/km (maar ook hele stukken op 7min/km). Daarvan was 55% in zone 3, 40% in zone 2. Zone 1 kom ik niet in (misschien als ik langzamer dan 8min/km zou lopen ofzo?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Lichaam is (nog) niet echt gewend aan het soort afstanden wat ik gisteren heb gelopen. Kwam nauwelijks van mijn bureaustoel zo straks. :o Nu maar even een klusje opgezocht waarbij ik in beweging blijf, dan valt de spierpijn wel mee gelukkig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Jullie weten dat de webinterface van Garmin Connect (dus niet de app) een freehand optie heeft zodat je de meest idiote paadjes kan toevoegen aan je route? Om te ontdekken niet maar om te plotten... Het direct naar je horloge syncen vind ik dan weer het grootste pluspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Sluit mij bij @Frenz64 aan.

Ik ben ook een stukje te kort voor mijn gewicht.
Bij de kleinste versnelling schiet mijn hartslag al de hoogte in. Ik weet inmiddels wel welke hartslag ik lang vol kan houden en bij welke de man met de hamer snel langs komt.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Certh
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-09 13:55
Hoi allemaal!

Ik ben iemand die nu veel stil zit vanwege het niet mogen voetballen en wil om in beweging te blijven met regelmaat gaan hardlopen. Nu is mijn lichaam uiteraard niet gewend aan duurloop, maar aan korte snelle sprinten achter een rond voorwerp aan. Ik merk nu dat ik qua conditie niet veel moeite heb om 3~ km te rennen maar vooral lichamelijk pijntjes krijg bij zo'n afstand. Ik begin het in de bovenbenen, de knieën en de voeten te voelen. Als ik even uitloop is die pijn zo verdwenen maar merk ik toch wel dat mijn benen moe zijn. Ik ben nu pas zo'n 4 keer geweest dus verwacht dat deze pijntjes nog wel even zullen blijven. Mijn grote vraag is, hoe kan ik het beste te werk gaan, in welke frequentie lopen, tot welke grens gaan, in welk ritme de afstanden proberen te vergroten?

Wat ik mij ook af vroeg is wat de beste manier is om alles bij te houden, ik heb een apple watch die ik tot nu toe heb gebruikt, maar er bestaan zoveel verschillende apps dat ik door het bos de bomen niet meer zie.

Alle tips en weetjes zijn welkom, alles om gezond te blijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:08

Sport_Life

Solvitur ambulando

Certh schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:56:
Hoi allemaal!

Ik ben iemand die nu veel stil zit vanwege het niet mogen voetballen en wil om in beweging te blijven met regelmaat gaan hardlopen. Nu is mijn lichaam uiteraard niet gewend aan duurloop, maar aan korte snelle sprinten achter een rond voorwerp aan. Ik merk nu dat ik qua conditie niet veel moeite heb om 3~ km te rennen maar vooral lichamelijk pijntjes krijg bij zo'n afstand. Ik begin het in de bovenbenen, de knieën en de voeten te voelen. Als ik even uitloop is die pijn zo verdwenen maar merk ik toch wel dat mijn benen moe zijn. Ik ben nu pas zo'n 4 keer geweest dus verwacht dat deze pijntjes nog wel even zullen blijven. Mijn grote vraag is, hoe kan ik het beste te werk gaan, in welke frequentie lopen, tot welke grens gaan, in welk ritme de afstanden proberen te vergroten?

Wat ik mij ook af vroeg is wat de beste manier is om alles bij te houden, ik heb een apple watch die ik tot nu toe heb gebruikt, maar er bestaan zoveel verschillende apps dat ik door het bos de bomen niet meer zie.

Alle tips en weetjes zijn welkom, alles om gezond te blijven!
Welke schoenen draag je? Ik zag van het weekend iemand op bergschoenen hardlopen, dat is geen grap.. had hem bijna erop aangesproken, maarja 1,5 meter afstand he ;). Zorg dus eerst voor goede schoenen. Liefst niet schoenen die al 3 jaar in de kast liggen en uiteraard ook geen voetbalschoenen.

Verder zou ik adviseren een trainingsschema te volgen, bijvoorbeeld https://www.runnersworld....rainingsschema-beginners/

En het moeilijkste zal zijn om je aan het schema te houden :P.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
@Certh Overwogen om gewoon 'couch to 5k' te volgen? Toen ik lang geleden een tijd niet gelopen had was dat het instrument om mezelf te verplichten om langzaam te beginnen. Daarbij heb ik dan wel de eerste paar weken overgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

De dag dat Strava pay-only wordt is mijn account direct weg. Eigenlijk gebruik ik op dit moment Strava alleen nog om te delen met bekenden, maar die ken en spreek ik bijna allemaal wel op andere platformen (Tweakers bijvoorbeeld). Hier en daar een verdwaalde ex-collega die ik anders compleet uit het oog verlies, maar het is niet alsof ik via Strava dan ineens diepgaande gesprekken aanga.

...eigenlijk kan het dus sowieso de deur wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
  • Laatst online: 21-08 18:00
Rudedadude schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 18:27:
Moraal van het verhaal: probeer het eens uit en kijk of je het loopgevoel en de pasvorm van je schoenen kunt finetunen hiermee. En kijk of de levensduur van je inlegzool niet stiekem langer is dan die van je schoen of vice versa.
Sinds ik last kreeg van mijn achileespees ben ik direct de 20 cent inlegzolen van mijn hardloopschoenen
gaan vervangen. Momenteel ben ik zeer tevreden met de superfeet inlegzolen voor de goede pasvorm
en ondersteuning. Eenmalig 40 euro betalen was wel even schrikken, maar meer dan waard gezien ik
hiermee weer velen jaren pijnvrij kan hardlopen

De inlegzolen van mijn dagelijkse schoenen heb ik ook vervangen aangezien ik 99% van de tijd op deze schoenen loop, maar hiervoor voldoen simpele Fila inlegzolen.

PSN: StormFox81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Op zich ben ik niet te beroerd te betalen voor iets wat ik veel gebruik, maar zoals wel meer gebruik ik Strava vooral om activiteiten te delen en anderen een beetje te volgen...

Voor echt analyseren ga ik naar Garmin Connect, wat eigenlijk alles wel heeft wat ik wil. Voor 'een beetje supporten' vind ik 5 euro per maand ook net iets te, vandaar dat ik benieuwd was of het nou echt iets unieks biedt. Denk het eigenlijk niet, naast het sociale waar de gratis variant ook al prima in voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Certh
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-09 13:55
Sport_Life schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:03:
[...]

Welke schoenen draag je? Ik zag van het weekend iemand op bergschoenen hardlopen, dat is geen grap.. had hem bijna erop aangesproken, maarja 1,5 meter afstand he ;). Zorg dus eerst voor goede schoenen. Liefst niet schoenen die al 3 jaar in de kast liggen en uiteraard ook geen voetbalschoenen.

Verder zou ik adviseren een trainingsschema te volgen, bijvoorbeeld https://www.runnersworld....rainingsschema-beginners/

En het moeilijkste zal zijn om je aan het schema te houden :P.
Ik loop op nieuwe Nike Performance, ik had nog een oud paar hardloopschoenen liggen maar die heb ik weggegooid. Had ik ooit een mud-run mee gedaan en die schoenen waren zo goed als op. En natuurlijk loop ik niet hard op voetbalschoenen, ben dan geen expert maar ook niet achterlijk :+ .

@Freeaqingme Dat is misschien wel een goed idee, kan wel wat hou vast gebruiken anders ben ik bang te fanatiek te beginnen waardoor ik mijn eigen kunnen wil overtreffen.

Ik ga er eens naar kijken! Dank je wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Certh op 06-04-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jory
  • Laatst online: 11:49
AppieR schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:08:
[...]

Sinds mijn Garmin gebruik ik meestal connect omdat je daar ook een willekeurig rondje uit kan laten stippelen obv heatmaps. Werkt niet altijd goed (als je 20km opgeeft als doelafstand, komt hij met iets tussen de 16 en 24km oid), maar zeker als je een keer in een gebied loopt waar je niet bekend bent is het wel een toegevoegde waarde. En een route bij elkaar klikken kan wel, maar is idd niet intuïtief.
Dat is een toffe feature! Een beetje jammer dat 'ie veelal uitkomt met dezelfde/vergelijkbare routes als ik zelf loop, maar goed.
Daarnaast jammer dat er fatsoenlijke navigatie voor m'n FR235 niet beschikbaar is. :+
Freeaqingme schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:19:
[...]

Op dit moment focus ik primair op de kilometers en hoe m'n benen zich voelen. Daarbij doe ik veruit 't meeste in zone 3 en 4.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je daadwerkelijk 50+ km/week loopt en dat grotendeels in Z3/Z4 doet.
Kloppen de hartslag zones zoals je ze ingesteld hebt wel?
m-vw schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:54:
Sluit mij bij @Frenz64 aan.

Ik ben ook een stukje te kort voor mijn gewicht.
Bij de kleinste versnelling schiet mijn hartslag al de hoogte in. Ik weet inmiddels wel welke hartslag ik lang vol kan houden en bij welke de man met de hamer snel langs komt.
Maar dat is dus niet Z4. Z4 is flink aanpoten, zware ademhaling, leuk voor wedstrijden en interval trainingen maar niet leuk voor rustige loopjes.

Gefeliciteerd met de PR's afgelopen weekend allemaal!
Ik heb m'n langste afstand zaterdag verhoogd, telt dat ook? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Jory schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:18:

[...]

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je daadwerkelijk 50+ km/week loopt en dat grotendeels in Z3/Z4 doet.
Kloppen de hartslag zones zoals je ze ingesteld hebt wel?

[...]

Maar dat is dus niet Z4. Z4 is flink aanpoten, zware ademhaling, leuk voor wedstrijden en interval trainingen maar niet leuk voor rustige loopjes.
Die 50km / week is nog niet de standaard. Daar zat ik afgelopen week 'toevallig' aan, maar een dergelijke wekelijkse afstand heb ik in de 6 maanden er voor niet gelopen. Of de zones kloppen weet ik niet zeker. Dat laat ik allemaal aan het automatische systeem van Garmin over.

Dat gezegd hebbende denk ik dat 't wel redelijk klopt. Met een kilo of 30 aan vet is ieder rondje al snel flink aanpoten als je een beetje door wil lopen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Enige tijd geleden al wat tips gevraagd, maar door de huidige situatie opnieuw.
Alle wedstrijdjes zijn geannuleerd en hierdoor ben ik gestopt met lopen. Geen doel meer ofzo. Erg jammer, maar wil het wel weer oppakken. Dit weekend een nieuw schema in elkaar gedraaid, en zou dan graag in de week rond 10sept een ultratrail van de 50 a 60 willen lopen in Oostenrijk/Noord-Italie.
Uiteraard is dit nu geen gebied om op te zoeken, maar tzt wel hopelijk!
Weet iemand een goede die valt in de week 7~13 sept (week 37).
Omdat alle wedstrijden onder voorbehoud staan, worden de agenda's ook niet echt gevuld naar mijn gevoel....

Thnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Freeaqingme schreef op maandag 6 april 2020 @ 12:25:
[...]

Ikzelf gebruik Strava eigenlijk voornamelijk voor de third-party apps die enkel met Strava gekoppeld kunnen worden (zie signature) en voor die apps betaal ik. Deels vanwege de extra features, deels om de reden die jij noemt. Smashrun werkt gelukkig ook zonder Strava.

Strava zelf vind ik niet heel veel toevoegen bovenop die apps, ik voel dan ook niet veel om daar voor te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Blomminator schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:37:
Enige tijd geleden al wat tips gevraagd, maar door de huidige situatie opnieuw.
Alle wedstrijdjes zijn geannuleerd en hierdoor ben ik gestopt met lopen. Geen doel meer ofzo. Erg jammer, maar wil het wel weer oppakken. Dit weekend een nieuw schema in elkaar gedraaid, en zou dan graag in de week rond 10sept een ultratrail van de 50 a 60 willen lopen in Oostenrijk/Noord-Italie.
Uiteraard is dit nu geen gebied om op te zoeken, maar tzt wel hopelijk!
Weet iemand een goede die valt in de week 7~13 sept (week 37).
Omdat alle wedstrijden onder voorbehoud staan, worden de agenda's ook niet echt gevuld naar mijn gevoel....

Thnx!
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. De "agenda's" zijn al ruim voor de Corona crisis gevuld, want het 2020-programma is grotendeels een kopie van eerdere jaren en wordt meestal lang van tevoren al vastgelegd. Dus alles wat in aug/sep op de agenda stond staat daar gewoon nog en is makkelijk google-baar. Of het doorgaat is natuurlijk een tweede, maar dat terzijde. Dat kan niemand je hier ook vertellen.

Kortom, je kan gewoon google'n en dan zie je hele reeksen van runs in de alpen. Bijvoorbeeld deze drie Sky-runs (niet allemaal begin sep, maar wel rond die tijd):
https://www.hochkoenigman.run/en/ (Oostenrijk, divers, 10 t/m 85km)
https://www.zacup.it/en/path/ (Italie, 27km)
http://www.tartufotrail.it/index.php?lang=it (Italie, 17 - 77 km)
(voor meer sky-runs kijk op:
https://www.skyrunnerworl...kyrunner-national-series/ of
https://www.skyrunnerworldseries.com/races-2020-official-2/

Hou er rekening mee dat de grote mooie events vaak al lang van tevoren 'vol' zitten.

Wat kan zijn is natuurlijk dat er nog uitgevallen events verplaatst worden naar najaar, zoals het fantastische "Livigno Sky Marathon" (juni, gecanceld) op grens Italie/Zwitserland. Maar ook dat is koffiedik kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AppieR
Freeaqingme schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:28:
[...]

Dat gezegd hebbende denk ik dat 't wel redelijk klopt. Met een kilo of 30 aan vet is ieder rondje al snel flink aanpoten als je een beetje door wil lopen >:)
Dan nog (of juist dan?) zou ik adviseren om die zones een beetje in de gaten te houden. Ik snap dat het even slikken is als je opeens 30-60 sec langzamer bent per km of zelfs tussendoor moet gaan lopen. Maar op zich trekt dat vrij snel weer bij. Ik ben zelf in december begonnen met een schema waarvan 70-80% in zone 2 zat. In januari liep ik 6:30 per km in zone 2. Voor mijn gevoel zo langzaam dat ik me haast voor *** voelde lopen. Inmiddels zit mijn langzame duurloop rond de 6:00 en dat voelt veel ontspannender aan dan eerder. En je voelt je veel frisser voor de intervallen/tempolopen. En doordat je duurlopen minder intensief zijn, herstel je sneller en mag je dus weer eerder naar buiten. En het verkleint de kant op blessures. En met een lage hartslag verbrandt je lichaam meer vet ipv suiker. En en en...

Had ik al gezegd dat langzamer duurlopen tha bomb zijn? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Hier gebruik ik Garmin Connect om alles te analyseren, Hartslag, pasfrequentie, herstel, tempo & running dynamics. Eigenlijk is Garmin Connect mijn persoonlijke logboek waar de activiteiten namen hebben waar een gemiddelde loper geen touw aan vast kan knopen. :).

Strava gebruik ik dan meer als social platform, de namen van de activiteiten zijn soms iets hipper en duidelijker te begrijpen, af en toe een foto erbij want de fans willen ook wat :P ;).
Betalen voor Strava zie ik nu nog niet zitten. Alle data haal ik uit Connect en ik zie niet in hoe Strava mij meer inzichten kan bieden aangezien GC de bron is. Overigens kan Strava natuurlijk nog altijd besluiten om ads te tonen aan niet betalende leden, daar heb ik dan geen moeite mee.

Gisteren overigens een duurloop van 17km gedaan, qua temperatuur voelde het gewoon heerlijk aan. Af en toe wel nog een redelijk sterke wind vanuit het zuid-oosten. In verband met het mooie weer bewust een route gekozen die helemaal achteraf tussen de akkers en boerenweilanden voert. En maar goed ook, want zodra je meer richting het dorp kwam werd het steeds drukker. Veel wandelaars, wielrenners die lekker met 3 man in elkaar wiel hangen en bij het inhalen niet bij machte zijn om 1.50mtr in te schatten ;).

Maar waar ik mij soms nog het meeste over blijf verbazen zijn hondeneigenaren. Ongeacht hoe breed de weg of het fietspad is, ze krijgen het altijd voor elkaar om zonder oog voor de omgeving de kleine keffer van links naar rechts te laten zwalken, liefst aangelijnd zodat de hele weg word geblokkeerd. Mochten ze dan toevallig omkijken en zien dat je eraan komt, met een uiterste blijk van vermoeidheid toch nog proberen te zorgen dat ze je nèt niet hinderen :+.

@Valorian @Blomminator Hier in Nederland is het al spannend of evenementen in het najaar überhaupt door zullen gaan, dat kan niemand je op dit moment vertellen. Laat staan evenementen in een land dat op dit moment in een totale lockdown zit. Persoonlijk zou ik er dit jaar niet voor kiezen om juist naar Oostenrijk en/of Italië af te reizen, maar dat is mijn keuze natuurlijk. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Calitomnication op 06-04-2020 14:01 ]

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Calitomnication schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:58:
Hier gebruik ik Garmin Connect om alles te analyseren, Hartslag, pasfrequentie, herstel, tempo & running dynamics. Eigenlijk is Garmin Connect mijn persoonlijke logboek waar de activiteiten namen hebben waar een gemiddelde loper geen touw aan vast kan knopen. :).

Strava gebruik ik dan meer als social platform, de namen van de activiteiten zijn soms iets hipper en duidelijker te begrijpen, af en toe een foto erbij want de fans willen ook wat :P ;).
Betalen voor Strava zie ik nu nog niet zitten. Alle data haal ik uit Connect en ik zie niet in hoe Strava mij meer inzichten kan bieden aangezien GC de bron is. Overigens kan Strava natuurlijk nog altijd besluiten om ads te tonen aan niet betalende leden, daar heb ik dan geen moeite mee.

Gisteren overigens een duurloop van 17km gedaan, qua temperatuur voelde het gewoon heerlijk aan. Af en toe wel nog een redelijk sterke wind vanuit het zuid-oosten. In verband met het mooie weer bewust een route gekozen die helemaal achteraf tussen de akkers en boerenweilanden voert. En maar goed ook, want zodra je meer richting het dorp kwam werd het steeds drukker. Veel wandelaars, wielrenners die lekker met 3 man in elkaar wiel hangen en bij het inhalen niet bij machte zijn om 1.50mtr in te schatten ;).

Maar waar ik mij soms nog het meeste over blijf verbazen zijn hondeneigenaren. Ongeacht hoe breed de weg of het fietspad is, ze krijgen het altijd voor elkaar om zonder oog voor de omgeving de kleine keffer van links naar rechts te laten zwalken, liefst aangelijnd zodat de hele weg word geblokkeerd. Mochten ze dan toevallig omkijken en zien dat je eraan komt, met een uiterste blijk van vermoeidheid toch nog proberen te zorgen dat ze je nèt niet hinderen :+.

@Valorian @Blomminator Hier in Nederland is het al spannend of evenementen in het najaar überhaupt door zullen gaan, dat kan niemand je op dit moment vertellen. Laat staan evenementen in een land dat op dit moment in een totale lockdown zit. Persoonlijk zou ik er dit jaar niet voor kiezen om juist naar Oostenrijk en/of Italië af te reizen, maar dat is mijn keuze natuurlijk. :)
Je zou denken dat plekken als Lombardije IT straks juist superveilig zijn omdat een veel groter percentage mensen de ziekte dan al gehad heeft. Maar gelijk, het idee zo’n voormalig brandhaard in te duiken spreekt me ook nog niet echt aan.

Overigens denk ik dat je in de bergen relatief safe zit door het kleine aantal mensen waarmee je contact hebt. Eén normaal woon-werk ritje met OV in NL en en hebt meer mensen in je <1,5m radius gehad dan in weken bergwanden/klimmen/trailrunnen in de alpen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AppieR
Calitomnication schreef op maandag 6 april 2020 @ 13:58:

Strava gebruik ik dan meer als social platform
Niks van gemerkt!
Valorian schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:23:
[...]

Overigens denk ik dat je in de bergen relatief safe zit door het kleine aantal mensen waarmee je contact hebt. Eén normaal woon-werk ritje met OV in NL en en hebt meer mensen in je <1,5m radius gehad dan in weken bergwanden/klimmen/trailrunnen in de alpen...
Het rondhobbelen in de bergen lijkt mij het probleem ook niet. Het is vooral het daar komen en de faciliteiten die je om het bergwandelen/klimmen/trailrunnen gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
AppieR schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:29:
[...]

Niks van gemerkt!

[...]

Het rondhobbelen in de bergen lijkt mij het probleem ook niet. Het is vooral het daar komen en de faciliteiten die je om het bergwandelen/klimmen/trailrunnen gebruikt.
Begrijp ik, maar als rondreizen weer mag dan is auto een relatief veilige manier om er te komen. En qua facilieiten: tsja, dat is vaak een berghut met zo'n 20-50 man. En dat is dus nog steeds minder dan waarmee je in <1,5m aanraking komt tijdens je normale woon-werkverkeer ;) .. En vindt je dat nog steeds teveel dan een AirBNB met je eigen vakantie-groepje (minder geschikt voor hoog-alpine, maar prima om bijv dagwandelingen te maken vanuit een dorp). Gooi je vanuit NL als een echte "Dutchy" je auto vol met boodschappen voor de hele week en je ziet maar een handjevol Italianen van dichtbij 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Valorian op 06-04-2020 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Valorian schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:23:
[...]

Het rondhuppelen in de bergen is het probleem niet, daar komen & het verblijf wel :). Gezellig met z'n allen in de rij op de Brennerpas, tanken bij het veel te kleine tankstation & gepaste afstand houden gaat never nooit lukken. Alternatieve routes als de Fern Pass of de Reschen pass kunnen het verkeer ook niet aan. Andere optie is lekker in de file voor de Gotthard tunnel. Het in de auto zitten is vrij simpel, maar op een gegeven moment moet je er toch uit om 'm bij te vullen. :)

Veel campings in dat gebied draaien op voornamelijk Duitsers & Nederlanders. Net bij Lombardije, Trento heb je de bekende gebieden als Lazise, Peschiera, daar sta je op de camping lekker schouder aan schouder met je buurman/buurvrouw.

Sterker nog, mijn ouders hebben vorige week een mail van een camping waar ze in het verleden eens zijn geweest gekregen met de garantie dat de camping, het gebied rondom de camping en het personeel 100% coronavrij zijn!!!

[ Voor 4% gewijzigd door Calitomnication op 06-04-2020 15:08 ]

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
@Calitomnication Even voor de goede orde: het ging mij niet over nu reizen he, meer op het moment dat het allemaal weer open is en mag. Als dat het geval is dan is die wachtplek bij het tankstation ook geen ramp meer. Je zit dan toch in je eigen auto, dus alleen even in rij voor betalen maar dat heb je in je eigen supermarkt ook.

Maar goed, gaat allemaal erg off-topic zo denk ik en blijft voor iedereen koffiedik kijken wat er uberhaupt kan en wanneer, nog los van wat wenselijk is of wat je zelf wel / niet wilt. :)

Qua hardlopen neem ik vandaag denk ik maar weer eens een welverdiende rustdag na weer 6 dagen (en 78km) achter elkaar lopen. Nog net geen weekrecord (dat was vorig jaar tijdens marathontraining 84km).

[ Voor 8% gewijzigd door Valorian op 06-04-2020 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

@Valorian Eens, het is koffiedik kijken, we kunnen blijven speculeren maar daar hebben we idd niks aan. Back on topic!

Het is vandaag schitterend loopweer inderdaad! Kunnen de thermoshirts, handschoenen en overige winterkleding dan eindelijk de kast in? Ik mag het hopen, heb het helemaal gehad met trainingen waarbij je constant tegen de wind in moet beuken. Gratis krachttraining is leuk, maar lekker buiten met een singlet in het warme lentezonnetje is dat ook ;). Laat de zomer maar komen :P

tips voor New York

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:37

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Zo, ik vergeet even in het topic te lurken en mis zowaar een virtuele wedstrijd waar ook een marathonloper aan meedeed die op tijd thuis moest zijn. :+

Over afstandmeten/Strava/Connect. Ik ben vanaf lang geleden gewend om afstandmeten te gebruiken en nu vooral omdat ik routes uitzet in de bossen over onbekende paadjes. Afgelopen zaterdag dacht ik onderweg naar het Ketelwald even snel in de auto (privéchauffeur) het startpunt 300 meter te verplaatsen, past Garmin het begin van de route helemaal aan omdat die de kleine paden niet kon zien. Het viel me pas op toen we aan het hardlopen waren en we verkeerd liepen volgens mij horloge. Dus snel op de telefoon afstandmeten (wat een drama) de vorige versie downloaden en op het horloge zetten.

Tot nu toe heb ik nog geen heatmaps nodig gehad om in onbekend gebied een route te vinden maar misschien in de toekomst wel.

De Ketelwaldroute ging langzaam, mijn vrouw kwam niet lekker op tempo met als gevolg dat het tempo voor mij eigenlijk te laag was om ontspannen te lopen. Maar na wat heuveltjes zaten we ietsje dichter bijelkaar in tempo. Het is een prima route, stukje Reichswald om daarna in Nederland verder te gaan. Klein stukje straat en 600 hoogtemeters in 30km.

Mijn lijstje van routes die ik eens zonder mijn vrouw ga lopen wordt wel wat langer. Zien hoe het op mijn eigen tempo gaat ben ik wel nieuwsgierig naar. Eén voordeel van het trainen op het tempo van mijn vrouw is dan wel dat ik lekker met een hartslag van 130 rondliep. En het is wel gezellig hoor, wandelpauzes per uur om een reepje te eten. En een broodje ei eten bij de auto als we klaar zijn.

Stravalinkje met foto's

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Leuk verslag!

Zie ook de temperatuur in je Strava-grafieken, waar komt die data van, de Forerunner? Heb het nog nooit gezien namelijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
tuinïnen schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:28:
[...]

Leuk verslag!

Zie ook de temperatuur in je Strava-grafieken, waar komt die data van? Heb het nog nooit gezien namelijk :)
Dan moet je een duurder horloge kopen ;)
Hij heeft een Garmin Forerunner 935. Die kan dat.
Calitomnication schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:53:
Het is vandaag schitterend loopweer inderdaad! Kunnen de thermoshirts, handschoenen en overige winterkleding dan eindelijk de kast in? Ik mag het hopen, heb het helemaal gehad met trainingen waarbij je constant tegen de wind in moet beuken. Gratis krachttraining is leuk, maar lekker buiten met een singlet in het warme lentezonnetje is dat ook ;). Laat de zomer maar komen :P
Maar jij bent ook wel een echte koukleum hoor :+

Mijn handschoenen zijn de kast niet eens uitgeweest afgelopen winter en thermokleding heb ik alleen maar op de motor aan gehad. Maar ja, dan zit je ook relatief stil.

[ Voor 50% gewijzigd door InZane op 06-04-2020 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

InZane schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:31:
[...]

Dan moet je een duurder horloge kopen ;)
De gemiddelde Rolex heeft deze feature ook niet ;)

Maar Forerunner 935 dus, ik ga vast sparen voor de opvolgers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Sssst, niet iedereen hoeft te weten dat ik zo'n duur ding om mijn pols heb. :p
Overigens, die temperatuur. Ik doe daar echt niks mee. Al heb ik wel een dataveld met de actuele temperatuur via Openweather op mijn watchface staan. Maar dat is iets anders.

De FR935 bevalt nog steeds prima. Al heb ik een aantal puntjes die ik bij een volgende wel zou willen:
- meer punten voor turn-by-turn navigatie
- kaartenondersteuning
Op dit moment houd mijn horloge het langer vol tijdens het hardlopen dan dat ik ver kom dus een grotere accu is niet nodig.

Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
tuinïnen schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:37:
[...]

De gemiddelde Rolex heeft deze feature ook niet ;)
True _O-
Maar Forerunner 935 dus, ik ga even sparen voor de opvolgers.
Er zijn ook wel anderen die het hebben hoor, maar ik weet zo niet welke. Zelf vind ik het niet zo'n interessante feature.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Voor meer informatie over hardloophorloges kan je het beste in dit topic je vragen stellen aangezien dat hier gewenst is. ;)
Het grote sporthorloge met GPS topic.

Stop de verwelking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
Mijn Fenix6 heeft het, maar kan er niet zo heel veel mee.

O-)

[ Voor 69% gewijzigd door AppieR op 06-04-2020 16:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
AppieR schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:40:
Mijn Fenix6 heeft het, maar kan er niet zo heel veel mee.

O-)
Het horloge zit om je pols. Die meet daarom nu een combinatie van je lichaamstemperatuur en de buitentemperatuur. De reden dat ze een thermometer aan boord hebben is zodat in combinatie met de barometrische druk de hoogte kan bepalen.

Om de temperatuur betrouwbaar te krijgen raadt Garmin IIRC aan om het horloge 20 minuten af te doen. Wat dat betreft kan je je afvragen of het zinvol is dat Strava die grafiek zo prominent plot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

InZane schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:31:

Maar jij bent ook wel een echte koukleum hoor :+
Schuldig d:)b

De andere kant van de medaille is dan wel weer dat het bij een temperatuur van 20+ pas aangenaam loopweer is, bij 30+ is het lekker warm, bij 35+ als de rest van Nederland loopt te klagen durf ik nèt zonder thermo naar buiten :+ en bij een graad of 40/41 is het heerlijk aangenaam om een tempo interval erin te gooien ;) :D

[ Voor 10% gewijzigd door Calitomnication op 06-04-2020 16:53 ]

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

Ik heb met 30-40 graden een marathon over de Veluwe gelopen. Eén van mijn zwaarste ooit samen met de 25-30 graden tijdens de Great Wall Marathon. 💦
Geef mij maar sneeuw, daar kan ik me op kleden! ❄️

Stop de verwelking!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
InZane schreef op maandag 6 april 2020 @ 16:38:
[...]

True _O-

[...]

Er zijn ook wel anderen die het hebben hoor, maar ik weet zo niet welke. Zelf vind ik het niet zo'n interessante feature.
Zoals @Freeaqingme al aangeeft: die temperatuursensor meet vooral de lucht naast je pols. Die wordt dus enorm verstoord door je eigen lichaamswarmte, direct zonlicht op je arm/horloge, etc. en is mijns inziens dan ook compleet onbruikbaar voor welk doeleinde dan ook. En via internet pakt ie ook gewoon de werkelijke temperatuur als veld dus daar heb je veel meer aan. Enige mogelijke functionaliteit die ik kan bedenken is als je gaat hiken in een gebied zonder 4G en heel graag de actuele temperatuur wilt weten. Dan zou je er voor kunnen kiezen het horloge niet om te doen maar bijvoorbeeld aan je rugtas te hangen (en dan ook nog eens in schaduw om geen valse waarden te krijgen).

EDIT: shit, lees het nog eens terug en zie nu dat je al aangaf “zelf vind ik dit NIET zo’n interessant feature”. Ik las vorige keer het woordje NIET niet, vandaar mijn reactie. Lol. 🤪

[ Voor 9% gewijzigd door Valorian op 06-04-2020 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Tinusvolkel schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 07:49:
Voor degene die met muziek lopen, momenteel zijn de Aftershokz-aeropex bij 50five.nl (heb zelf geen ervaring met deze winkel, andere tweakers wel wat minder goede ervaringen...) in de aanbieding voor 124 euro. heb veel positieve verhalen gelezen over deze bone conduction headphones :)
pricewatch: Aftershokz Aeropex Blue Eclipse

(Heb ze zelf nog niet maar ben wel aan het twijfelen, loop normaal altijd zonder muziek)
Vanmorgen binnengekomen en de hele dag thuis mee gewerkt zonder dat hij irriteerde, hij weegt ook bijna niks dus je voelt hem niet eens zitten. De geluidskwaliteit vind ik prima maar ben geen audiofiel.

Morgen is een rondje mee hardlopen, kijken hoe dat bevalt voor het eerst lopen met muziek :)

Ook werkt de dubbele Bluetooth verbinding goed, dus via laptop muziek en als ik gebeld word gewoon even opnemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v32MOus6enmIHoR0dsj9Fx8755M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Efzm4U3Jze8eHHycJy7GZjaD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Tinusvolkel op 06-04-2020 18:32 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:23
Wissel m'n hardlooprondjes soms af met wat krachttraining en yoga thuis. Nog meer lopers die dit ook doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AppieR
Totrail schreef op maandag 6 april 2020 @ 20:02:
Wissel m'n hardlooprondjes soms af met wat krachttraining en yoga thuis. Nog meer lopers die dit ook doen?
Yup: 1x Runners Yoga, 1x Corestability/kracht. Daarnaast bij 1 of 2 kortere loopjes vooraf 15 minuten ‘lenigheid en mobiliteit’.

Staat een leuk artikel van Susan Krumins in de Runnersworld over aanvullende/aangepaste trainingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
Ja hoor. Behalve de Yoga. Deze periode:
  • Maandag: kracht
  • Dinsdag: middellange "sprint"
  • Donderdag: kracht/cardio
  • Zaterdag: Korte sprint/li]
  • Zondag: lange duur

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:46
Toen er nog uitzicht was op het lopen van een wedstrijd ging ik nog 2 keer in de week braaf naar de sportschool. Nu de sportschool dicht is en ik geen zin heb om thuis ook nog eens oefeningen te doen naast hardlopen laat ik het een beetje versloffen. Maar eigenlijk moet ik mezelf een schop onder de spreekwoordelijke hol verkopen en toch minimaal 2 keer in de week wat gaan doen. Misschien binnenkort weer in de na middag na een vroege ochtend loop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
3 keer rennen momenteel, daarnaast 1 á 2 keer core training samen met wat roeien of 1 langere sessie roeien. Geeft toch flink wat baat die krachttrainingen erbij.

Yoga doe ik soms erbij als ik heel stijve benen/spieren heb, omdat het fijne rekoefeningen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Vraagje, ik heb via strava.com 2 paar schoenen toegevoegd, hoe kan ik via de app het snelste wisselen voordat ik mijn loopje upload?
Of kan dit alleen via het web?

[ Voor 10% gewijzigd door racoon op 06-04-2020 21:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
Ik probeer wel 1 keer in de week core stability te doen. Echt krachttraining doe ik verder niet.
Daarnaast gemiddeld 4 keer per week hardlopen, waarvan 2 keer interval, een keertje duurloop en verder waar ik dan nog zin in heb. Mijn intervaltrainingen willen ook nog weleens in de 20+ kilometers eindigen trouwens :X Al gebeurt dat nu wel minder vaak omdat ik alleen loop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
racoon schreef op maandag 6 april 2020 @ 20:58:
Vraagje, ik heb via strava.com 2 paar schoenen toegevoegd, hoe kan ik via de app het snelste wisselen voordat ik mijn loopje upload?
Kan zo wel in de app als op het web. In de app klik je de activiteit open en kies bewerk via de ...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
racoon schreef op maandag 6 april 2020 @ 20:58:
Voor het uploaden wisselen lijkt me niet heel handig, dan moet je immers eerst naar app, dan zou je daar he voorkeur ofzo moeten aanpassen naar waar je net mee gelopen hebt, en dan upload pas aanzetten (ipv auto-upload)?

Wat ik zelf doe is gewoon auto-uplod naar strava aan, en zodra ik de melding op telefoon krijg van de app dat mijn run klaar staat die meteen “bewerken” en titel aanpassen + eventueel fotootje erbij + schoenen kiezen. Volgens mij is dat bij regelmatig wisselen van schoenen de route om het juist vast te leggen met de minste extra handelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Roozzz schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:11:
[...]

Kan zo wel in de app als op het web. In de app klik je de activiteit open en kies bewerk via de ...
Super dat is precies wat ik zocht

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:22

sebasd

loopt op espresso

Zo, #teamochtend is ook weer binnen..

Na een paar dagen niet kunnen / willen lopen vanochtend op tijd de wekker voor een 16km duurloop. Donker, stil en mistig, het leek af en toe wel een verhaal van Stephen King..

Nu tijd voor ontbijt en aan het werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:54
Geen idee of het echt onder yoga valt, maar ik doe elke maandag t/m vrijdag direct na het wakker worden een aantal rek en strek oefeningen. Heb ik vorig jaar zomer meegehad van mijn fysio, houdt me soepel.

Krachttraining deed ik voorheen wel maar daar ben ik mee gestopt. Mogelijk weer eens een beetje oppakken...

Sinds een week of 2 ben ik aan het 'Wim Hoffen', ademhalingsoefeningen en koud douchen. Rust hartslag was de laatste maanden al aardig naar beneden gegaan, gaat nu nog lager :)

Tevens heb ik op mijn Garmin FR245 de ademhalingsoefeningen ontdekt, die ik sinds dit weekend een beetje aan het uitproberen ben.

Tijd zat deze dagen, ik verveel me geen moment :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xaverius

Xaverius

sebasd schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 07:01:
Zo, #teamochtend is ook weer binnen..

Na een paar dagen niet kunnen / willen lopen vanochtend op tijd de wekker voor een 16km duurloop. Donker, stil en mistig, het leek af en toe wel een verhaal van Stephen King..

Nu tijd voor ontbijt en aan het werk.
1-2 maandjes geleden heb ik in het donker tijdens dichte mist over een dijk zonder lantaarnpalen hier in Arnhem gelopen met een hoofdlicht op. Dan zie je dus tot twee meter voor je mist en alles voorbij vliegen. Dat was... apart. Ik zou het zo weer doen maar ik stond wel helemaal in de startblokken om op zij te moeten springen voor een wandelaar of zo.

Stop de verwelking!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Yup! Op dit moment loop ik 3x per week. Dinsdag interval, donderdag snelle duur & zondag lange duur. Overige dagen heb ik rust. Probeer 's morgens altijd core stability te doen. Meestal gebruik ik hier de app 7 minute workout voor. Lekker simpel en je hoeft niet na te denken over oefeningen. Daarnaast helpt de structuur en timer wel om door te blijven gaan.

Speel nog met de gedachte om de workout ook via GC aan te maken en dan te syncen met de 245, maar dat is weer een extra handeling. De app is lekker laagdrempelig :)

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Yes, ik probeer ten minste 2x in de week wat krachttraining te doen (Core, pull-ups, squats, dat soort werk); verder wissel ik het hardlopen ook af met rondjes op de racefiets. Zeker nu ik thuiswerk vind ik het erg lekker om even uurtje of wat te sporten, dus ik loop/fiets vrijwel iedere dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Calitomnication schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:08:
[...]

Yup! Op dit moment loop ik 3x per week. Dinsdag interval, donderdag snelle duur & zondag lange duur. Overige dagen heb ik rust. Probeer 's morgens altijd core stability te doen. Meestal gebruik ik hier de app 7 minute workout voor. Lekker simpel en je hoeft niet na te denken over oefeningen. Daarnaast helpt de structuur en timer wel om door te blijven gaan.

Speel nog met de gedachte om de workout ook via GC aan te maken en dan te syncen met de 245, maar dat is weer een extra handeling. De app is lekker laagdrempelig :)
Volgens mij is er een ConnectIQ versie van 7minute workout ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 21:57
Ik doe al jaren krachttraining voor erbij. Dus naast 3-4 x per week lopen en de afstanden wisselen van 20 tot 50 km per week ook een keer of 2-3 krachttraining in de sportschool. Nu die dicht is heb ik wat kettlebells, een resistance band een halter en doe ik lichaamsgewicht oefeningen. Moet zeggen dat dit weer wel prima is om in de tuin te zweten ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Om even op het krachttraining deel te blijven hangen. Ik ben eigenik op zoek naar een optrektstang. Maar dan niet de variant die je in de deurpost moet monteren maar meer een rek. In de sportschool gebruik misbruik daar een halter rek voor maar die heb ik natuurlijk niet thuis.

Weet iemand of je die ergens relatief goedkoop kan vinden? Ik kom als ik zoek toch al snel uit op een volledig halterrek en dan zit je toch al snel over de 300 euro en dat vind ik teveel van het goede.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
Webgnome schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:05:
Om even op het krachttraining deel te blijven hangen. Ik ben eigenik op zoek naar een optrektstang. Maar dan niet de variant die je in de deurpost moet monteren maar meer een rek. In de sportschool gebruik misbruik daar een halter rek voor maar die heb ik natuurlijk niet thuis.

Weet iemand of je die ergens relatief goedkoop kan vinden? Ik kom als ik zoek toch al snel uit op een volledig halterrek en dan zit je toch al snel over de 300 euro en dat vind ik teveel van het goede.
Het is een beetje wat je zoekt en wat je uit wilt geven. Ik zag pas een vrij mooie DIY op youtube langsflitsen van hout. Kan hem zo niet terugvinden, maar zoiets als dit.

En anders zou ik denk ik gaan voor zoiets: https://www.fitness-seller.nl/atx-pull-up-bar-pux-730/ ivm de vele verschillende grepen ed. Kost wel iets, maar niet de wereld.

Zelf heb ik hier een powercage staan, maar dat kost wat meer (en is waarschijnlijk voor jou helemaal niet handig...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Calitomnication schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:08:
[...]

Misschien is de connectiq app "custom workouts" iets voor je?

https://apps.garmin.com/e...1a-4e7e-a9fc-29a08a6f81e7

Deze heb ik zelf gemaakt om enigzins flexibel workouts met je horloge te kunnen doen en te syncen met connect :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Die liefde voor hardlopen wil toch maar niet roesten he!

Na de lichte tegenslag dat ik blijkbaar te vastgekoekt ben om zomaar even weer een rondje van meer dan 5km uit mijn mouw te schudden ben ik aan het kijken naar opbouw, plus het trainen van mobiliteit en stabiliteit.
Ik mis steeds meer de heerlijke vorm die ik had tijdens de marathonopbouw van 2018 alweer. Op termijn wil ik dat fitte gevoel weer krijgen, dus dat betekent investeren, investeren, investeren :Y

@kenneth ik heb je meerdere malen gehoord over Jay Dicharry, is zijn materiaal een beetje geschikt voor opbouw-na-afwezigheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Laatst online: 17-09 12:37
Webgnome schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:05:

Deze kan je aan de muur bevestigen: https://www.decathlon.nl/...119673?mc=8385106&c=ZWART

Heb ook wel eens getwijfeld zoiets aan te schaffen, maar begin er toch maar niet aan. Als ik 7km hardloop staat er in het bos zo'n stang, is wat verder en meer moeite, maar wel gratis warm-up erbij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Pathogen schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:50:

@kenneth ik heb je meerdere malen gehoord over Jay Dicharry, is zijn materiaal een beetje geschikt voor opbouw-na-afwezigheid?
Zeker! Het is de meest functionele kracht/mobiliteit die ik ben tegengekomen. Geen generieke dingen (zoals planken) maar specifiek op hardlopen gericht. Technisch soms moeilijk uit te voeren maar het heeft me nu al merkbaar sterker gemaakt en ik doe pas driekwart van de oefeningen uit z'n boek en heb nog geen enkele keer de volledige workouts gedaan. Als je net begint met (weer) opbouwen heb je meer tijd voor de workouts.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

m0ridin schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:44:
[...]

Misschien is de connectiq app "custom workouts" iets voor je?

https://apps.garmin.com/e...1a-4e7e-a9fc-29a08a6f81e7

Deze heb ik zelf gemaakt om enigzins flexibel workouts met je horloge te kunnen doen en te syncen met connect :)
Top! Ik zal hem eens gaan bekijken! Heb ook de Connect IQ versie van 7 minute al bekeken. Voordeel van de telefoon-app is dat je met een animatie sturing krijgt over wat je precies moet doen. Met GC zelf een activiteit in elkaar knutselen is ontzettend veel werk. Het is te uitgebreid. De door Garmin voorgekauwde workouts zijn ook ontzettend veelzijdig en uitgebreid. Enige nadeel is dat hier veelal wordt uitgegaan van een assortiment aan fitness spul. Dumbbells, weerstandsbanden etc. Dat spul heb ik allemaal niet, heb een matje via bol.com aangeschaft en thats it :).

tips voor New York

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:38
Pathogen schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:50:

..... plus het trainen van mobiliteit en stabiliteit. .....
Een alternatief om laagdrempelig te beginnen; de gratis "30 day challenge" van James Dunne (https://www.kinetic-revolution.com/). Een programma wat ook aandacht geeft aan mobiliteit met instructie video's per oefening. Is opgebouwd in 5 blokken van 6 dagen, ieder blok een ander thema. Na die 30 dagen natuurlijk wel door blijven gaan. Op ervaring van n=1, de oefening waar je het meest de schurft aan krijgt zal voor jou de oefening met de meeste toegevoegde waarde zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Calitomnication schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:19:
[...]

Top! Ik zal hem eens gaan bekijken! Heb ook de Connect IQ versie van 7 minute al bekeken. Voordeel van de telefoon-app is dat je met een animatie sturing krijgt over wat je precies moet doen. Met GC zelf een activiteit in elkaar knutselen is ontzettend veel werk. Het is te uitgebreid. De door Garmin voorgekauwde workouts zijn ook ontzettend veelzijdig en uitgebreid. Enige nadeel is dat hier veelal wordt uitgegaan van een assortiment aan fitness spul. Dumbbells, weerstandsbanden etc. Dat spul heb ik allemaal niet, heb een matje via bol.com aangeschaft en thats it :).
Verwacht er niet te veel van hoor ;)

Had hem vooral voor mezelf gemaakt om wat flexibeler oefeningen te kunnen afwerken zonder mijn telefoon te hoeven gebruiken. Door de oefeningen in een bepaald formaat in te vullen kan de app deze vertalen

Squats_3x20s = 3 setjes squats van 20 seconden per set
Lunges_3x20 = 3 setjes lunges van 20 stuks per set

etc...

Je moet dus wel weten wat de oefening inhoudt, geen fancy instructies.

Maar voor mij was het praktisch, gewoon 3 soorten workouts in mijn app hebben, die kunnen afwerken en als bonus werd het in garmin connect gezet (vooral voor aantal minuten en caloireen, de namen vna oefeningen zelf worden niet opgeslagen)

Hier zojuist een rondje van 10k op de Reeboks gelopen :P

Denk wel prima voor dit soort afstanden, tot 10k en gewoon relaxed. Vooral de linker schoen denk ik iets ruimer dan gewild voor, maar ben ook bang dat een kleiner maatje op adnere plekken weer te krap zit. Was ook niet echt storend verder dus helemaal prima zo.

Denk morgen toch maar ook nog even naar runnersworld voor 2 nieuwe sets, een voor de LDL en een voor de tempo/intervallen.

[ Voor 14% gewijzigd door m0ridin op 07-04-2020 13:44 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.