Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 14:05
Jory schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:17:
[...]

Zij zijn toch van het "5 x 14km per week" schema? En ondertussen loopt hij zelf zijn PR na een voorbereiding met "lange duurlopen en trainingsweken van meer dan 100 kilometer". :?
Idd toch netjes dat ie open staat voor andere schema's en dat er dus niet 1 heilig schema is.

Verder weet ik ook nooit echt wat ik van hem moet denken...

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:57

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

[...]

Zij zijn toch van het "5 x 14km per week" schema? En ondertussen loopt hij zelf zijn PR na een voorbereiding met "lange duurlopen en trainingsweken van meer dan 100 kilometer". :?
Klopt. Hij zou vorig jaar de two riversmarathon gaan lopen na een traditionele opbouw. Door Corona is dat er denk ik niet van gekomen. Dit zal nog een uitvloeisel zijn.
Tinusvolkel schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:19:
[...]

Idd toch netjes dat ie open staat voor andere schema's en dat er dus niet 1 heilig schema is.

Verder weet ik ook nooit echt wat ik van hem moet denken...
Er moet brood op de plank. Nu is de Stryd hot, dus .... :P

[ Voor 27% gewijzigd door m-vw op 30-03-2021 10:22 ]

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
m-vw schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:21:
[...]

Klopt. Hij zou vorig jaar de two riversmarathon gaan lopen na een traditionele opbouw. Door Corona is dat er denk ik niet van gekomen. Dit zal nog een uitvloeisel zijn.
Door de stormen destijds is die smorgens afgelast, ik zou hem eigenlijk ook gaan lopen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
[...]

Heb ook een marathon gelopen met sportrusten schema, ik duik al meer dan 7 seizoenen het koude water in (voordat het hip werd) en weet dat je met ademhalen mentale stappen kan zetten. Hij heeft veel pionierswerk gedaan op deze terreinen of anderen in het voetlicht gezet (the ice man, bewegings experts, voedingsdeskundigen), maar ik ben zeker geen blinde volger van de Sportrusten filisofie. Ik vind het juist goed dat hij ook de traditionele aanpak geprobeerd heeft (Stryd FTW!) en nuance brengt.

@Tinusvolkel Ja, hij verdient er een boterham aan, mag van mij. Mensen die een iets meer ideële visie hebben worden altijd zo hard aangevallen op het feit dat ze er hun inkomen uit halen. De beweegredenen worden in twijfel getrokken, terwijl hoeveel 'traditionele' maar dubieuze sportcoaches en wat nog meer zijn er niet actief in sportwereld? Wel eens achter de schermen gekeken van een dopingafgiftepunt sportschool?

btw @Jory het is überhaupt max 14 km trainen, 4 keer in de week lopen, waarvan 1 keer vogeltjes kijken (herstel), 1 keer tempo/interval en 2 keer 14 km op marathontempo (qua hartslag) op het einde van het 12-weekse schema.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03:15

polthemol

Moderator General Chat
grijzemist schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:14:
[...]

Niet constant, maar inderdaad wel (vervelend) vaak. Maar het was dan ook een eerste test, dus ga zeker de bandbreedte wat inperken, dank voor de tip!

[...]

Hmm vreemd, die bug heb ik volgens mij nog niet gezien..zal er eens op letten!
een footpod kan het fixen dat je pace zo stuitert, zijn een stuk preciezer met snelheid meten dan via gps :) (heb hier de stryd daarvoor en die werkt behoorlijk rap).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:00
MichiB schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:35:
[...]

Hier hetzelfde probleem gehad, of in ieder geval wat er op lijkt. Ik had er vooral ná het lopen last van;
Zeurende pijn aan de zijkant van de knieholte en uitstraling naar het kuitbeen.

Bij mij bleek het uiteindelijk deels overbelasting te zijn waardoor het kuitbeen niet helemaal mooi "op zijn plek zat" bij de kop, met een geïrriteerde pees tot gevolg.
Met massage (auw!) Is deze op z'n plek gezet waarna de pijn weggegaan is.
(Na deze massage wel eerst op andere plekken pijn ontstaan door verandering in lopen opzo, vooral in de heup, maar dit was snel weer weg)
Dank voor je antwoord. Na wat googelen lijkt het hier op: https://robertprins.nl/on...-knie-enkel-en-bovenbeen/

"Fibula kopje" Ik ga daar even verder naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
KnOeFz schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:10:
[...]

ik ben niet medisch onderlegd en zeker ook geen fysio maar bij sommige kniepijntjes die lijken op wat jij omschrijft aan de buitenkant knie helpen bij mij de volgende twee die ik ooit getipt kreeg van een fysio. Ben de theorie er achter vergeten helaas.... :X

single leg squats (op de onderste traptrede met 1 been en and ht andere steeds naar de grond laten zakken met een squat beweging) Ik houd dan mijn bovenlijf recht en niet naar voren zoals op t plaatje
[Afbeelding]

icm

staand of liggend je benen uiteen bewegen met een weerstandsband er omheen. En blijer kijken dan deze dame ;)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank voor je antwoorden. Een deel van deze test heb ik gedaan. Spierkracht is niet het probleem, wel is mijn linkerbeen wat zwakker dan mijn rechterbeen. Daarvoor doe ik wat oefeningen, maar hebben helaas geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Een paar jaar geleden heb ik 2 keer een halve gelopen met het sportrustenschema. Als ik mij het goed herinner is de langste duurloop daar maar 10km, al liep ik wel altijd een warming-up en cooling-down, dus daar kwam dan nog wel 5 bij oid. Doordat je de halve sneller loopt dan de hele, zou het HM schema dus zelfs iets zwaarder zijn dan het hele schema. Wel lekker dat je eigenlijk altijd binnen een uurtje ofzo weer terug bent. Konden ze thuis ook wel waarderen.

Op zich zijn de schema's mij wel goed bevallen, al kwamen de tijden niet in de buurt met wat ik nu gelopen heb obv een klassiek schema. Maar nu loop ik al een stukje langer en niet alleen maar de laatste 100 dagen voor een evenement. Ik denk dat daar ook een beetje het omslagpunt ligt: train je een bepaalde periode fanatiek naar een evenement toe, dan is dit schema prima geschikt. Loop je sowieso al langer en meerdere keren per week dan ben je misschien belastbaarder en is een klassiek schema geschikter.

Ik weet verder niet zo goed wat ik van hem als persoon moet vinden (als ik er al wat van zou moeten vinden overigens). Die hele opvatting en het pionierswerk waardeer ik wel. Ergens halverwege het eerste seizoen van de Pacer hadden ze een leuk interview met hem. Hij heeft gezonder leven in het algemeen wel bij veel mensen onder de aandacht gebracht. Maar mensen motiveren om een marathon te lopen, daar max 14km per keer voor te trainen om er vervolgens meer dan 4,5 of 5 uur over te doen vind ik een beetje heiligschennis ofzo. Maar goed, de marathon is de afgelopen 20 jaar natuurlijk steeds meer een bucket list-dingetje geworden.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 19:46
AppieR schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:21:
Maar mensen motiveren om een marathon te lopen, daar max 14km per keer voor te trainen om er vervolgens meer dan 4,5 of 5 uur over te doen vind ik een beetje heiligschennis ofzo. Maar goed, de marathon is de afgelopen 20 jaar natuurlijk steeds meer een bucket list-dingetje geworden.
Exact dit inderdaad, ik heb nooit zoveel met het afstanden lopen om het afstand lopen. Zonder de factor snelheid vind ik de afstand geen prestatie, zelfs een marathon niet.

Als je het ook maar aandurft iets in die richting uit te spreken krijg je steevast het antwoord "ga hem eerst zelf maar eens lopen dan" :P

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Tinusvolkel schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:08:
[...]

Doelde meer op vandaag en de komende dagen 8)
Dat is het zeker!!!! Het zonnetje schijnt, de lucht is blauw.. trek een korte broek en shirt aan en snel rennen, gauw!!! 8)7

@Rudedadude Dat gaat helemaal goed komen, jij gaat die tijd zeker nog verbeteren. Zelf hoop ik in september deze tijd ook nog scherper te kunnen neerzetten :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Calitomnication schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:45:
[...]

Dat is het zeker!!!! Het zonnetje schijnt, de lucht is blauw.. trek een korte broek en shirt aan en snel rennen, gauw!!! 8)7

@Rudedadude Dat gaat helemaal goed komen, jij gaat die tijd zeker nog verbeteren. Zelf hoop ik in september deze tijd ook nog scherper te kunnen neerzetten :)
Een beetje rustig aan jullie, anders moet ik dadelijk weer aan de bak :9

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:59
Net terug van een loop..
Ik volg het 'My First 5KM' schema vanuit de Runkeeper app (eerste paar lessen gratis daarna betaald)
Zit nu op les 14 alweer.

Ben er heel lang uitgeweest nadat ik een keut-blessure had gelopen op de 10km. Vervolgens kwamen er kinderen en toen kwam ik er een paar weken geleden achter dat het alweer 4 (VIER!) jaar geleden was dat ik had gelopen. Merkte regelmatig dat ik er zin in had als ik gewoon aan het lopen was om lekker te gaan hardlopen. Dus zodoende toch maar weer opgepakt.

Valt me toch tegen zeg.. en dan vervolgens lees ik al die posts hier .. dan voel ik me echt een complete n00b haha. Ik ben blij als ik in 35 minuten (inclusief interval van 30 seconden) weer terug ben :9

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:15
AppieR schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:21:
Maar mensen motiveren om een marathon te lopen, daar max 14km per keer voor te trainen om er vervolgens meer dan 4,5 of 5 uur over te doen vind ik een beetje heiligschennis ofzo. Maar goed, de marathon is de afgelopen 20 jaar natuurlijk steeds meer een bucket list-dingetje geworden.
Heb je het boek dan niet gelezen? Want het is juist omgekeerd! Hun benadering was juist een reactie op mensen die er heel lang over doen en dit was (volgens hun) een methode om dat anders en sneller te doen (of dat waar is geen idee). Maar de methode heeft juist absoluut niet het idee van max 14km trainen om er dan heel lang over doen (per se). Het zou juist een manier zijn om sneller te worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Shinji op 30-03-2021 13:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:11
DonJunior schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:00:
Net terug van een loop..
Ik volg het 'My First 5KM' schema vanuit de Runkeeper app (eerste paar lessen gratis daarna betaald)
Zit nu op les 14 alweer.

Ben er heel lang uitgeweest nadat ik een keut-blessure had gelopen op de 10km. Vervolgens kwamen er kinderen en toen kwam ik er een paar weken geleden achter dat het alweer 4 (VIER!) jaar geleden was dat ik had gelopen. Merkte regelmatig dat ik er zin in had als ik gewoon aan het lopen was om lekker te gaan hardlopen. Dus zodoende toch maar weer opgepakt.

Valt me toch tegen zeg.. en dan vervolgens lees ik al die posts hier .. dan voel ik me echt een complete n00b haha. Ik ben blij als ik in 35 minuten (inclusief interval van 30 seconden) weer terug ben :9
Dat zie je denk ik verkeerd, we zijn namelijk allemaal ergens begonnen. Het is een illusie om te denken dat we op een dag besloten hebben hard te gaan lopen en toen in eens de 5km binnen 20 minuten erop hadden zitten zonder een centje pijn. Dat is mij in elk geval nog niet gelukt en ik heb een vrij goede basisconditie.
Wel een doel voor komend jaar. Dat dan weer wel.

Je bent begonnen, met plezier zo te lezen. Dat is het belangrijkste. Dat houd je gemotiveerd. Zet een doel dan maakt het niet zoveel uit als het een keer tegenvalt. Snelheid komt vanzelf.

Wel merk ik dat hoe meer ik loop hoe makkelijker het gaat en hoe minder tijd het kost. In verhouding ben ik zo aan het lopen. Snel omkleden omdat alles ongeveer klaar ligt en gaan. Ik heb wel wat last van mijn kuit, maar daar is de fysio voor die leert me weer nieuwe dingen. Dus al met al is dat ook weer winst.

Ik zit er over te denken om een techniek training toe te voegen aan mijn hardloop ritme, zijn er mensen die tips hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door GerGio op 30-03-2021 13:31 ]

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04:18
Shinji schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:00:
[...]

Heb je het boek dan niet gelezen? Want het is juist omgekeerd! Hun benadering was juist een reactie op mensen die er heel lang over doen en dit was (volgens hun) een methode om dat anders en sneller te doen (of dat waar is geen idee). Maar de methode heeft juist absoluut niet het idee van max 14km trainen om er dan heel lang over doen (per se). Het zou juist een manier zijn om sneller te worden.
Was het niet juist om de voorbereiding laagdrempeliger en minder blessuregevoelig te maken? Volgens mij had het iig niks te maken met 'sneller worden' maar inderdaad een marathon uitlopen met een schema waarbij je niet van tevoren al geblesseerd raakt of teveel op moet geven (als in, makkelijk in je dagelijkse schema in te passen).

En qua tijd/motivatie/snelheid, ach... iedereen heeft zijn eigen redenen, motivatie en doelen. Ik heb respect voor iedereen die zijn of haar grenzen verlegt, of dit nou qua afstand of snelheid is.

Kijk, voor mij gaat het idd om tijden neerzetten en mezelf op die manier verbeteren (maar OOK qua afstanden), maar dat is voor iedereen anders. Anderen zien mijn tijden en zijn ook niet onder de indruk, alles is relatief.

Zolang mensen maar niet gezellig kwebbelend met 4 man breed wandelend de marathon uitlopen, dan gaat het voor mij ook wat te ver. Hoewel, zelfs dan moeten ze dat zelf weten als ze maar niet de echt serieuze lopers in de weg lopen (en daar gaat het vaak wel weer mnis)(

[ Voor 28% gewijzigd door m0ridin op 30-03-2021 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:15
m0ridin schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:38:
[...]

Was het niet juist om de voorbereiding laagdrempeliger en minder blessuregevoelig te maken? Volgens mij had het iig niks te maken met 'sneller worden' maar inderdaad een marathon uitlopen met een schema waarbij je niet van tevoren al geblesseerd raakt of teveel op moet geven (als in, makkelijk in je dagelijkse schema in te passen).
Deels heb je volgens mij gelijk, maar volgens mij ging het er om dat professionele lopers een training kunnen doen van 30km en dan een uur en drie kwartier aan het lopen zijn, waarbij de gewone sterveling voor een vergelijkbare training niet op marathon tempo 3, 4 of soms 5 uur onderweg is. Dat breekt (althans volgens de theorie) meer af dan dat het opbouwd. Dat het makkelijker in een werkweek in te passen is is mooi meegenomen maar was geen doel opzich. En sneller worden was denk ik ook geen doel op zich maar dat was iets waar ze toen achter kwamen dat dat een van de neveneffecten was. En het was inderdaad wel een doel om meer mensen een marathon te kunnen laten lopen (door het 'het-kost-veel-tijd' excuus niet meer te hebben) maar niet in combinatie met dat het dan ten koste zou gaan van het tempo van die marathon.

Maar als je de specifics wil, de epub is voor een paar euro te koop :)

Ik moet zeggen dat ik er op zich wel wat in zie, ik heb afgelopen half jaar het meeste rond de 10km gelopen met af en toe richting 14/15 en in totaal 3 keer een halve marathon. Echter denk ik dat het niet voor iedereen geschikt is, ik merkte bij mezelf dat ik na die kleine twee uur nog best conditie had om langer door te lopen maar dat mijn lichaam die duur gewoon niet gewend is en dat alles pijn begint te doen. Al heb ik niet exact de schema's met hartslagen gevolgd die ze aanbevelen dus of dat helemaal eerlijk is weet ik niet maar dit is momenteel mijn inschatting met hoe ik mijn lichaam ken.

[ Voor 20% gewijzigd door Shinji op 30-03-2021 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Mjah, het verschil tussen 14 en 42 is nogal wat...

En helemaal eens, zo'n marathon training is super intensief. Ben er zelf ook pas 2x aan begonnen en 2x geblesseerd geraakt (1e keer wel nog kunnen uitlopen, 2e keer startbewijs overgedragen).

Maar ik wil hem onder de 3u lopen en heb niet het gevoel dat ik dat even ga doen met dat sportrusten schema. Voordeel voor mij is natuurlijk wel dat mijn lange duurlopen max ook een 3u zijn (waarbij mijn sweetspot van lol hebben rond de 2u ligt btw).

Wil hem vast nog een keer in de toekomst proberen, maar voor nu hou ik gewoon de klassieke schemas aan....

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:42
Bam, sportrusten is ook weer afgevinkt op de bingo-kaart 2021 :+

Persoonlijk denk ik dat je met een goede basis, prima met behulp van het sportrusten een degelijke marathon kan lopen. Haal je er alles uit? Nee. Maar je bent wel heel gebleven en hebt in de voorbereiding een hoop wedstrijdspecifieke tempo's gelopen, dus bent redelijk tempo-vast.

Moet je dit willen als semi-couch-potato die een keer een marathon wilt finishen? Nee. De stap van 14 naar 42km is dan waanzinnig groot en de kans dat je onderweg stuk gaat is 99,9% ;)

Je hebt gewoon voldoende aerobe basis en duurvermogen nodig om uren te kunnen lopen, dat bouw je vooral op met lange duurlopen. Ik geloof best dat als ik nu overstap naar het sportrusten schema, ik een prima marathon kan finishen over 10 weken. Maar dat komt dan vooral doordat ik nu al geen probleem heb met duurlopen van 2,5-3 uur. Dan zorgt het sportrusten dus puur voor de wedstrijdspecifieke invulling op de basis die ik al gebouwd heb...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
who cares of iemand er 5 uiur over doet of 2 uur en met welk schema. Schoenen aan en fijn gaan hobbelen op de manier die je aan het hobbelen kan houden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:34
InZane schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:52:
Aanstaande dinsdagavond webinar met Andrea Deelstra georganiseerd door de AV. Daar ben ik dan wel weer benieuwd naar :)
Ik kon het natuurlijk niet laten om Andrea te vragen wat ze vindt van trainen op vermogen ipv hartslag of tempo. Ze heeft geen ervaring met trainen op vermogen en geeft de voorkeur aan hartslag ;)
Het leek haar ook lastig om het vermogen bij lopen goed te meten in tegenstelling tot bij fietsen bijvoorbeeld.

Ben verder maar geen Stryd discussie begonnen :+

[ Voor 22% gewijzigd door InZane op 30-03-2021 20:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaydayQ
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:15
Vanavond 7,5 km door het bos gehobbeld, weinig snelheid geef ik eerlijk toe het remt wel wat berg op en door het mulle zand.
Maar wat is het fantastisch weer ..heerlijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:32
MaydayQ schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:15:
Vanavond 7,5 km door het bos gehobbeld, weinig snelheid geef ik eerlijk toe het remt wel wat berg op en door het mulle zand.
Maar wat is het fantastisch weer ..heerlijk..
Met een langzamer tempo kun je wat langer genieten van de omgeving.

Als je in de polder loopt, waar niets te zien is, is het automatisch handig om wat harder te gaan :p

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Hier begint de Stryd ook een beetje te kriebelen... ben altijd wel van de gadgets en cijfertjes hoewel tempo ed op gps voor mij (9 vd 10 keer) nauwkeurig zat is. Kan me wel voorstellen dat het voor intervallen van <200m handiger is.Train vooral op hartslag nu en daar heb ik een Polar OH1+ voor...

Maar net te duur om als impuls aankoop aan te schaffen, dus nog maar even over nadenken ;)

Zo te zien makkelijk op verschillende schoenen te gebruiken en verder ook geen configuratie/calibratie oid nodig? Als in, het werkt gewoon? (Heb wel eerder een footpad gehad maar die moest je toen nog calibreren)

Als het qua gebruik allemaal zo makkelijk is en eenvoudig te wisselen toch maar eens serieus overwegen, marktplaats maar even in de gaten houden ;)

[ Voor 4% gewijzigd door m0ridin op 30-03-2021 22:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
m0ridin schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:57:
Hier begint de Stryd ook een beetje te kriebelen... ben altijd wel van de gadgets en cijfertjes hoewel tempo ed op gps voor mij (9 vd 10 keer) nauwkeurig zat is. Kan me wel voorstellen dat het voor intervallen van <200m handiger is.Train vooral op hartslag nu en daar heb ik een Polar OH1+ voor...

Maar net te duur om als impuls aankoop aan te schaffen, dus nog maar even over nadenken ;)

Zo te zien makkelijk op verschillende schoenen te gebruiken en verder ook geen configuratie/calibratie oid nodig? Als in, het werkt gewoon? (Heb wel eerder een footpad gehad maar die moest je toen nog calibreren)

Als het qua gebruik allemaal zo makkelijk is en eenvoudig te wisselen toch maar eens serieus overwegen, marktplaats maar even in de gaten houden ;)
de kalibratie is dat je om de ~60 dagen een reeks van vaste loopjes moet doen (max efforts op 10 seconden, 30, minuut, 1K, 5K dacht ik uit mijn hoofd) om een zo optimale lijn van je wattage in te kunnen stellen en onderhouden.

Met een beetje puzzelen is dit wel ni te passen in een normaal trainingsschema: die max efforts op 10 seconden en 30 seconden kun je prima wegwerken met hill repeats en korte intervals. De minuut met fartlek, 1K voor de fun en 5K 1 keer in de maand omdat je dan toch je snelheidswerk meteen binnen hebt.

Er zijn hele fanatieke mensen die de stryd ook nog per schoenenpaar gaan afstellen, maar ik weet niet of dat de innergeek is die spreekt of dat het daadwerkelijk meerwaarde heeft. Voor mij persoonlijk is vooral de mogelijkheid om veel constanter te lopen qua energie erg prettig en je krijgt een veel betere feedback als je het heuvelwerk eigenlijk standaard in elke route hebt zitten (ik woon in Zuid-Limburg, ik moet moeite doen als ik minder dan 100 D+ wil maken op 10K).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
m0ridin schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:57:
Hier was het tempo / afstand altijd te optimistisch waar je dus in wedstrijden last van hebt... Dus was of voor een ander horloge gaan of bij de apple watch blijven en verbeteren door de Stryd. Met een horloge waarvan de nauwkeurigheid prima is en die al genoeg data uitspuugt had ik denk ik geen Stryd gekocht.

Hier wissel ik bij elk loopje van schoen, dus haal de Stryd er elke keer gewoon af, is in een paar seconden gebeurd, volgens de artikelen van @BastiaanN zou ie ongekalibreerd nog steeds heel nauwkeurig moeten zijn.
Hier heb ik hem ook via marktplaats, maar kijk sindsdien af en toe op marktplaats maar zie er geen voorbij komen die ook de wind detectie ondersteunen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
polthemol schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 07:38:
[...]

de kalibratie is dat je om de ~60 dagen een reeks van vaste loopjes moet doen (max efforts op 10 seconden, 30, minuut, 1K, 5K dacht ik uit mijn hoofd) om een zo optimale lijn van je wattage in te kunnen stellen en onderhouden.

Met een beetje puzzelen is dit wel ni te passen in een normaal trainingsschema: die max efforts op 10 seconden en 30 seconden kun je prima wegwerken met hill repeats en korte intervals. De minuut met fartlek, 1K voor de fun en 5K 1 keer in de maand omdat je dan toch je snelheidswerk meteen binnen hebt.
Dit wist ik niet maar zoiets doe ik al regelmatig :) gisteren in een eindsprint de 640w (8.5w/kg) aangetikt, dus het eerste stuk van de power duration curve is weer uptodate :)

Ps dacht dat ze met kalibratie meer dit bedoelde dus de afstand van een vast bekend parcours nalopen met de stryd en kijken of je deze waarde moet aanpassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GaCowXliqVzMtUgiYuGcmrLquo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3rFrkpflNx2j3LUShAbdTSuK.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door Tinusvolkel op 31-03-2021 07:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Tinusvolkel schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 07:47:
[...]

Dit wist ik niet maar zoiets doe ik al regelmatig :) gisteren in een eindsprint de 640w (8.5w/kg) aangetikt, dus het eerste stuk van de power duration curve is weer uptodate :)
als je op facebook de stryd community groep volgt: developers van stryd reageren daar op vragen (meeste vragen zijn 'why is my powercurve crappy'). Dat geeft wat inzichten in hoe het systeem precies in elkaar zit.

Ik denk trouwens dat het vooral van belang is als je specifiek op wattage gaat trainen met een heel programma wat daarop is gericht. Persoonlijk doe ik dat niet en gebruik ik het gewoon als een cijfer wat wat logischer is dan hartslag om mijn inspanning constant (of net niet constant) te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 14:19
polthemol schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 07:38:
[...]

Gaat dit automatisch, of moet ik ergens in de app aangeven dat ik een dergelijke effort heb geleverd? Doe momenteel elk van deze dingen wel, uitgezonderd de 5k. Sowieso zit mijn Stryd nog in de beginfase, want ik heb em net een maandje.

Zag trouwens dat mijn pace e.d. bij trailrunnen nog niet verbeterd was. Denk doordat ik 'automatisch klimmen' op mijn Garmin nog aan had staan, dus ga ervan uit dat dit em fikst. Juist met lopen in het bos o.i.d. zou je immers grote verschillen moeten zien t.o.v. GPS toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
mefjoew schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:10:
[...]

Gaat dit automatisch, of moet ik ergens in de app aangeven dat ik een dergelijke effort heb geleverd? Doe momenteel elk van deze dingen wel, uitgezonderd de 5k. Sowieso zit mijn Stryd nog in de beginfase, want ik heb em net een maandje.

Zag trouwens dat mijn pace e.d. bij trailrunnen nog niet verbeterd was. Denk doordat ik 'automatisch klimmen' op mijn Garmin nog aan had staan, dus ga ervan uit dat dit em fikst. Juist met lopen in het bos o.i.d. zou je immers grote verschillen moeten zien t.o.v. GPS toch?
heb je wel het juiste paceveld? Je moet voor elke 'app' (dus hardlopen, trailrunnen, ultratrail) op je garmin de velden aanpassen.

En van wat ik volg pikt de stryd het er automatisch uit ja. Je kunt wel workouts laten excluden naderhand (meetfouten bv.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-09 09:08
polthemol schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:14:
[...]

En van wat ik volg pikt de stryd het er automatisch uit ja. Je kunt wel workouts laten excluden naderhand (meetfouten bv.).
Dit is inderdaad een manier om aan de hand van maximale inspanningen je CP automatisch aan te laten passen. Maar als je een speifieke test doet kun je ook door de gemiddelde inspanning over de test duur zelf je CP berekenen. Afgezien van de site van bv Stryd kun je ook hier of hier even kijken. Zoals je ziet er leiden vele wegen naar Rome.

Ben zelf net als @Tinusvolkel begonnen met Stryd voor de nauwkeurige pacing en afstand, pas de laatste tijd meer op power gaan lopen. Andere voordeel is dat door jezelf regelmatig te calibreren je ook veel minder bezig bent met hartslagzones :) Het tempo wordt immers bepaald aan de hand van je power zones.

Gelukkig is er ook met power nog genoeg voer voor discussie, verschillende inzichten in CP testen, minstens net zo veel verschillende indelingen van power zones als dat hebt met hartslag zones, moet je wel of niet je gewicht aanpassen als je groeit of afvalt. En tenslotte kun je het ook nog es over het nut van calibratie van je footpod zelf hebben. Heb zelf wel es wat met dit laatste gespeeld, maar deze staat tegenwoordig gewoon lekker op 1. Automatische calibratie is meen ik wel consensus over: niet doen.

En ik ben dan ook nog zo eigenwijs om tijdens het lopen nog wel met een scheef oog naar m'n hartslag en pace te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:18
assje schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:31:
[...]

Exact dit inderdaad, ik heb nooit zoveel met het afstanden lopen om het afstand lopen. Zonder de factor snelheid vind ik de afstand geen prestatie, zelfs een marathon niet.

Als je het ook maar aandurft iets in die richting uit te spreken krijg je steevast het antwoord "ga hem eerst zelf maar eens lopen dan" :P
Het is toch mooi dat door deze methode atleten die niet het talent of de snelheid van jou hebben hun grenzen kunnen verleggen en gemiddeld genomen niet door blessure's hoeven af te haken tijdens de voorbereidingsperiode?

Ik zou het boek echt eens lezen. de systematiek zal niet voor iedereen werken maar voor een grote groep recreatieve lopers heeft het echt wel voordelen (en dat zeg ik als atletiektrainer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Stryd zou voor mij vooral zijn om wat meer op power te lopen/in de gaten te houden... betere pacing is een evt extra voordeel maar voor mij niet essentieel. Nog maar even nadenken of het dan de moeite waard is, zat al te kijken of je zo'n ding ook kan huren voor even om te zien of het wat is :P

Ook even mijn verzekering gecheckt en ik krijg een sportmedisch advies tot 200 euro vergoed, dat scheelt dus ook wel... oftewel, die staat voor dit jaar ook in de planning!

Maar geen haast verder, wil er wel uitgerust en fit voor zijn en toevallig de komende 2 weken 2 lange duurlopen in het weekend op de lijst (2u 20 min) en daaromheen ook wat intervallen en fartleks dus de komende 2-3 weken sowieso genoeg op de planning.

Ook van plan weer even wat calorieen te gaan tellen om nog wat meer afgetrained te worden :P 6packje zal het niet worden (nou ja, ander soort 6pack zit er vast wel in) maar gewoon even weer bewust en opletten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
TR1969 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:25:
Het is toch mooi dat door deze methode atleten die niet het talent of de snelheid van jou hebben hun grenzen kunnen verleggen en gemiddeld genomen niet door blessure's hoeven af te haken tijdens de voorbereidingsperiode?

Ik zou het boek echt eens lezen. de systematiek zal niet voor iedereen werken maar voor een grote groep recreatieve lopers heeft het echt wel voordelen (en dat zeg ik als atletiektrainer).
Ik bedoelde eigenlijk nog niet zozeer de methode, meer mijn ongenuanceerde idee dat hardlopen iets anders is dan wandelen. Ik heb persoonlijk dus niet zoveel met de sterke focus op het lopen van een zo lang mogelijke afstand en dat als (ultieme) prestatie zien (ongeacht de snelheid).

Persoonlijk vind ik 5km lopen binnen 20minuten bijvoorbeeld een grotere prestatie dan een marathon >4 uur. Ik snap dan de drang om met hangen en wurgen een zo lang mogelijke afstand te willen lopen niet zo goed (behalve het bucket-list argument).

Maar, dit is natuurlijk heel erg mijn persoonlijk insteek, ik vind mountainbiken ook leuker dan wielrennen en heb dus in het algemeen niet zoveel met duursporten. Voor de gezondheid is het in mijn optiek ook niet beter dus ik heb moeite te begrijpen waarom daar toch altijd zoveel focus op lijkt te liggen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bert74
bert74 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:41:
ik zit sinds een paar weken in de lappenmand en moet helaas mijn loopjes drastisch inkorten.

Na 3-4 km hardlopen krijg ik pijn aan de buitenzijde van de knieholte die uitstraalt naar de bovenkant van mijn linker kuitbeen. Ik loop inmiddels bij de fysio. Knie is goed, bewegelijkheid prima, spieren, pezen en aanhechtingen zijn losgemaakt. Oefeningen gekregen, maar ik heb het gevoel dat het alleen maar erger wordt. Deze week haalt mijn fysio er een collega bij omdat we er niet uitkomen.

Door de oefeningen lijkt de kracht in mijn kuiten wat toegenomen waardoor ik de eerste 3 km zelfs wat gemakkelijker loop. Maar daar heb je niet zo veel aan.

Ik weet dat het niet makkelijk is om op afstand wat te roepen, maar aangezien ik er met mijn fysio er nog niet uitkom, zijn tips zeker welkom. Ik loop al 6 jaar waarvan de laatste 3/4 jaar ~25 km in de week, afstand en intensiteit zijn constant. Ik loop afwisselend op 2 paar schoenen, de jongste 200km, het andere paar ~ 600km.
Update:
Zojuist second opinion gehad door een collega van de fysio. Knie en fibula zijn goed. Wel forse verkramping in de spieren bij de heup. De pezen hiervan lopen helemaal door naar het onderbeen langs zijkant knie en het kuitbeen.

Gelijk behandeld met dry needling. Nu behoorlijke spierpijn. Ik neig te geloven dat dit het is. Het lopen weer oppakken en volgende week terugkomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 10:15
@bert74 Hopelijk knap je ervan op!

En over de "prestatie": volgens mij doet afstand of snelheid er niet eens zoveel toe of het een prestatie is. Het is volgens mij een prestatie als je tot het gaatje bent gegaan, relatief aan jouw eigen vermogen om die prestatie te kunnen leveren. Ik vond het een prestatie dat ik de 5 kilometer in 30 minuten liep, wauw! In april begonnen, in juni zo snel gelopen. Nu doe ik dat met gemak en is het (voor mij) het doel (en dus ook de prestatie) om 5 kilometer in 20 minuten te gaan lopen. Maar voor anderen kan dat de 5 kilometer in 35 minuten of juist 25 minuten zijn, het is om het even. Als je er zelf trots op bent dat je het bereikt hebt, dan heb je er ongetwijfeld voor moeten zwoegen en dan is het wat mij betreft een prestatie ;)

Zelf net heerlijk gelopen in het zonnetje, wat een genot zo. Vanmiddag lekker op de (vrijetijds) fiets met de kinderen om van de zon te genieten. Wel warm al met hardlopen net, toch weer even wennen.

Zijn de Stryd aandelen al gestegen? :+

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Arjan90 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:34:
En over de "prestatie": volgens mij doet afstand of snelheid er niet eens zoveel toe of het een prestatie is. Het is volgens mij een prestatie als je tot het gaatje bent gegaan, relatief aan jouw eigen vermogen om die prestatie te kunnen leveren.
Op zich eens hoor maar als je op je werk tegen een willekeurig persoon vertelt dat je 5km hebt gelopen (binnen 20 minuten) kijkt niemand daar van op terwijl als je vertelt dat je een marathon hebt gelopen iedereen onder de indruk is (ongeacht de tijd).

Dat zal er denk ik ook mee te maken hebben dat de nadruk zo op afstand ligt, het spreekt tot de verbeelding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
assje schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:41:
[...]

Op zich eens hoor maar als je op je werk tegen een willekeurig persoon vertelt dat je 5km hebt gelopen (binnen 20 minuten) kijkt niemand daar van op terwijl als je vertelt dat je een marathon hebt gelopen iedereen onder de indruk is (ongeacht de tijd).

Dat zal er denk ik ook mee te maken hebben dat de nadruk zo op afstand ligt, het spreekt tot de verbeelding.
Meestal vertel ik er de snelheid in km/h bij dan spreekt dat ook meer in de verbeelding, want 20 minuten is 15 per uur en dat is bij sommige hun fietssnelheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
Aangezien ik nog weinig gevoel heb bij "pace" en vervolgens online ook weer schema's tegen kom in miles heb ik dit voor mezelf eens gevisualiseerd in een excelletje.

Daarin ook eens ingevuld wat ik behaald heb bij de vorige keer in 2013. Geen idee wat jullie er mee moeten maar vond het zelf wel een sprekend overzicht en dacht laat het even zien :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/reXBDms1jYFx7w9ZKdgQKOUwNZc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bbqiu8OpM0xjI3mb25su94Sn.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 31-03-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 17:21
Snelheid benoemen kan wat helpen.

Naar mijn idee is iedereen die niet loopt (dus "willekeurige persoon op t werk bij de koffieautomaat") al lang onder de indruk van 5km. Want die lopen niks
Alles wat je méér loopt, is alleen maar meer indrukwekkend.

Maar inderdaad, de tijden zegt ze dan helemaal niks, want daar hebben ze geen idee van

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@assje

Heb je hele handige apps voor he ;)

Heb zelf pace+ op android, allerlei conversies, omrekeningen... heel handig voor dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
Even wat raad vragen.

Vanavond staat een 20k duurloop op het programma. De vorige keer dat er zo'n lange afstand op stond (toen 18k) had ik een drinkfles van ongeveer 600ml mee met isotone sportdrank. Dat ging zeer goed behalve dat ik na een tijd kramp in mijn arm kreeg door die fles constant vast te houden.

Nu dacht ik eraan om eens die gellekes te proberen. Doe je dit in combinatie met de sportdrank of apart? Of is die sportdrank gewoon voldoende en is zo'n gelleke niet echt nodig?

Eten/drinken jullie iets speciaals een beetje voor zo'n training? Bijvoorbeeld een banaan een uurtje ervoor?
Ben wel eens benieuwd hoe jullie dit aanpakken om zo een beetje mijn eigen weg te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Chillz schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:53:
Snelheid benoemen kan wat helpen.

Naar mijn idee is iedereen die niet loopt (dus "willekeurige persoon op t werk bij de koffieautomaat") al lang onder de indruk van 5km. Want die lopen niks
Alles wat je méér loopt, is alleen maar meer indrukwekkend.

Maar inderdaad, de tijden zegt ze dan helemaal niks, want daar hebben ze geen idee van
Precies dit. Plus je hebt altijd de betweter, die heeft een neef, daar de vriend van, heeft een zoon, die heeft een vriend die een collega heeft die "toevallig" nét altijd 5 minuten sneller heeft gelopen en dat zonder er voor te trainen. Mensen hebben geen enkel idee van afstanden, tempo, eindtijden en hoeveel 't verschil tussen 4.30'/km & 4.40'/km eigenlijk is.

Als iemand vraagt of ik een snelle loper ben, probeer ik altijd de vraag terug te stellen om te peilen hoeveel ze van hardlopen afweten en wat het eigen niveau is. Daarna kan ik de vraag altijd wel beantwoorden met tempo's, eindtijden etc.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 16:05
Wat ook wel helpt is je citystrides (als je daaraan doet) aan mensen laat zien, mocht je graag indruk willen maken. Ik trek me er nooit zoveel van aan wat andere mensen denken. Die 'oh 5 kilometer is toch geen probleem voor jou' heb ik daar al iets te vaak voor gehoord. Met daarna meteen de vraag of je een marathon hebt gelopen natuurlijk, want je bent alleen cool als je dat al eens hebt gedaan 8)

En over dat neefje wat sneller is: gewoon reageren met 'fijn voor hem'.

[ Voor 8% gewijzigd door Bartske op 31-03-2021 14:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Tibs schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:27:
Even wat raad vragen.

Vanavond staat een 20k duurloop op het programma. De vorige keer dat er zo'n lange afstand op stond (toen 18k) had ik een drinkfles van ongeveer 600ml mee met isotone sportdrank. Dat ging zeer goed behalve dat ik na een tijd kramp in mijn arm kreeg door die fles constant vast te houden.

Nu dacht ik eraan om eens die gellekes te proberen. Doe je dit in combinatie met de sportdrank of apart? Of is die sportdrank gewoon voldoende en is zo'n gelleke niet echt nodig?

Eten/drinken jullie iets speciaals een beetje voor zo'n training? Bijvoorbeeld een banaan een uurtje ervoor?
Ben wel eens benieuwd hoe jullie dit aanpakken om zo een beetje mijn eigen weg te vinden.
Als je een paar uur van te voren avondeten op hebt dan hoef je denk ik (mits de intensiteit niet heel hoog is) niet echt eten mee te nemen voor onderweg, meestal neem ik voor de zekerheid een krentenbol ofzo mee maar of die nu echt nodig is.
De meeste gels zijn ook geen vervanging voor hydratatie. dus ik denk vooral met dit weer drinken belangrijker is, ook nu ook overdag al wat extra drinken zal zeker helpen.

Toevallig pas nog een podcast over geluisterd. disclaimer: hoog wij van wceend gehalte.

Hier ga ik vanavond een uur of 2 fietsen dus nu ook alvast wat in voren aan het drinken hoewel ik op de fiets ook nog genoeg mee neem.

[ Voor 4% gewijzigd door Tinusvolkel op 31-03-2021 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 16:05
Even wat raad vragen.

Je kan ook een gel meenemen en je route langs een openbaar drinkwaterpunt (als die al open zijn, weet ik eigenlijk niet) plannen. Denk dat het fijner is wat te drinken dan voor een 20K duurloop wat te eten. Ik neem het meestal zelf mee, maar dat is meer omdat ik het fijn vind het 'eten tijdens lopen' ook te trainen. Maar nodig is het voor een duurloop van die omvang niet.

https://drinkwaterkaart.nl/waar-kan-ik-gratis-water-tappen/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m0ridin
Even wat raad vragen.

Hoe lang doe je er ongeveer over? En had je bij die 18k echt behoefte?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot de 20 (en afgelopen zondag 22k) helemaal niks mee neem. Dit was dan 1:45 hardlopen en het was qua weer ook koel genoeg... (aan het einde voel je dan wle je benen natuurlijk)

Eerdere langere duurlopen en met officiele (halve) marathons neem ik wat gelletejs mee (1 per half uur denk ik) en drink verder gewoon water.

Je kan eens kijken naar dingen als een spibelt oid waar je flesjes aan kan klikken, iets de hele tijd beethouden is inderdaad vrij irritant.
Calitomnication schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:31:
[...]

Precies dit. Plus je hebt altijd de betweter, die heeft een neef, daar de vriend van, heeft een zoon, die heeft een vriend die een collega heeft die "toevallig" nét altijd 5 minuten sneller heeft gelopen en dat zonder er voor te trainen. Mensen hebben geen enkel idee van afstanden, tempo, eindtijden en hoeveel 't verschil tussen 4.30'/km & 4.40'/km eigenlijk is.

Als iemand vraagt of ik een snelle loper ben, probeer ik altijd de vraag terug te stellen om te peilen hoeveel ze van hardlopen afweten en wat het eigen niveau is. Daarna kan ik de vraag altijd wel beantwoorden met tempo's, eindtijden etc.
Dat inderdaad, ik heb ook helemaal niet de behoefte om indruk te maken ofzo... Afhankelijk van de persoon en het enthousiasme gaan we er wat serieuzer op in en als iemand denkt alles beter te weten of te willen bagetaliseren, prima joh... leef je uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-09 09:08
Bartske schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:35:
Wat ook wel helpt is je citystrides (als je daaraan doet) aan mensen laat zien, mocht je graag indruk willen maken. Ik trek me er nooit zoveel van aan wat andere mensen denken. Die 'oh 5 kilometer is toch geen probleem voor jou' heb ik daar al iets te vaak voor gehoord. Met daarna meteen de vraag of je een marathon hebt gelopen natuurlijk, want je bent alleen cool als je dat al eens hebt gedaan 8)
En die 5 kilometer loop ik nu juist niet omdat ik 'm zo zwaar vind, zal ook wel leeftijd zijn (twaalf lustrums jong) maar geef mij maar een halve marathon of een 10 mile ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Super! Dank je wel voor de raad.

Tijdens de 18k had ik niet echt behoefte denk ik. Ik dronk gewoon omdat ik het toch meehad. Bij dit weer lijkt het me idd wel beter om wat drinken mee te doen.

Drinkwater kunnen we hier in de buurt helaas nergens tappen denk ik (woon in West-Vlaanderen, Belgie).

Tempo is echter wel zeer laag waardoor ik wel een paar uurtjes onderweg zal zijn.

Ik neem gewoon opnieuw de drinkbus mee en ga eens op zoek naar zo'n gordel zodat ik de flesjes niet meer moet vasthouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Tibs schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:45:
Super! Dank je wel voor de raad.

Tijdens de 18k had ik niet echt behoefte denk ik. Ik dronk gewoon omdat ik het toch meehad. Bij dit weer lijkt het me idd wel beter om wat drinken mee te doen.

Drinkwater kunnen we hier in de buurt helaas nergens tappen denk ik (woon in West-Vlaanderen, Belgie).

Tempo is echter wel zeer laag waardoor ik wel een paar uurtjes onderweg zal zijn.

Ik neem gewoon opnieuw de drinkbus mee en ga eens op zoek naar zo'n gordel zodat ik de flesjes niet meer moet vasthouden.
Tip
Afbeeldingslocatie: https://contents.mediadecathlon.com/p1797690/k$dfd401447270b9410b704757e8499b12/sq/2-in-1-short-heren-trail-comfort-zwart.jpg?format=auto&f=640x640
https://www.decathlon.nl/...168232?mc=8512240&c=ZWART
echter krijg ik de 250ml flankons niet meer gevonden... hebben nu nog alleen de https://www.decathlon.nl/...l-blauw-2020/_/R-p-327568] die niet passen.
Futurum heeft wel zoiets
Afbeeldingslocatie: https://www.futurumshop.nl/img/Products/6252-0455-001-N1608/large/1.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Tinusvolkel op 31-03-2021 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Die heb ik inderdaad dit weekend gekocht in 250ml in Decathlon. Vind het wel wat raar om vast te houden.
Weet niet echt goed hoe ik die in mijn hand moet houden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Tibs schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:56:
[...]

Die heb ik inderdaad dit weekend gekocht in 250ml in Decathlon. Vind het wel wat raar om vast te houden.
Weet niet echt goed hoe ik die in mijn hand moet houden. 8)7
Daarom ook die broek, passen er 2 in, vasthouden lijkt mij ook niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Tinusvolkel schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:58:
[...]

Daarom ook die broek, passen er 2 in, vasthouden lijkt mij ook niet fijn.
En hoe zet je die dan "vast"? Of zijn er zakjes voorzien in die broek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Tibs schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:58:
[...]

En hoe zet je die dan "vast"? Of zijn er zakjes voorzien in die broek?
Die broek heeft voor en achter een grote zak waar ieder 1 fles in past, bij het voorste vakje zit er nog een vakje in voor je telefoon, aan de zijkant heb je nog 4 vakjes voor gels of bij mij vooral krentenbollen.

Inmiddels komt broek 3 bijna binnen, niet dat de eerste versleten is maar zo hoef ik minder vaak te wassen.
De flesjes en broeken worden al 2 jaar wekelijks gebruikt en zien er nog prima uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Tinusvolkel op 31-03-2021 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:51

KnOeFz

no comment...

Zo dus in de broek:

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/4nIOcHn0q6ixO80otPZLMVbjEUQiQy-id5KPdN8zKcqVE5WOJv7A5ssLoiSLrNfI0uwyyEfNlyhfzkL6RznNlyTmmc7M-_4h4wen1Sg4Lu7B1samLxKSw-EDCxdsUsLJ5UZMqZ6_Vb4=w800

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/z6-8ynDZ2ssrgGA7xCyBqYlMB8apwlu7MHqpsV7X_fvQ2h-1OZQ36H_YMiDZAvr6KOmg95ONUGHGzaEK5Fmg3v97CjI2xSAbdh8PrEtZ_PsVSg58ZqZls7c_cn3s9ogRABFPZ_YKANQ=w800

En bij broeken zonder zakken passen ze ook in zo'n belt van de Action van €3,50 :D
De 500ml past er ook in met wat frotten maar die 'bounced' wat meer en valt er ook makkeijker uit als je hem niet heel precies weg stopt.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/h511bM0NvPgL4hQZS02npTdy0X7BWFoV4xMAFhoKGK-CwPADCJtD9zyiTsH9sKxCSBl59KTOKC0HVEseiLrCPc1js5qs4xzg-H5g0ICETHq0P_QeDZdYKUJ3Yx6ITLftKeMiL3eZXxU=w800

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/XBepxgA3_8wlezUCpL65gNLDchahzwtyrQ1GiguZz_zjeXaJKcoccbiUqkwhDSlYZDwNyx0-pgXQUCqFvXsSEV39hoVZqtYEapd22qOnVnCkl-lawRB_KmmZD9Ue3K2h4ATNDpMlDRM=w800

@Tibs
Voor mij is drinken mee idd belangrijker dan een gel bij 20km. Water of sportdrank, doe het allebij wel.
Vanmorgen na het ontbijt van 2 botterhammen kaas, mok koffie en mok karnemlk vertokken en met dit weer is de 250ml aan de krappe kant voor mij.

[ Voor 19% gewijzigd door KnOeFz op 31-03-2021 15:55 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
KnOeFz schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:07:
Zo dus in de broek:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En bij broeken zonder zakken passen ze ook in zo'n belt van de Action van €3,50 :D
De 500ml past er ook in met wat frotten maar die 'bounced' wat meer en valt er ook makkeijker uit als je hem niet heel precies weg stopt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@Tibs
Voor mij is drinken mee idd belangrijker dan een gel bij 20km. Water of sportdrank, doe het allebij wel.
Vanmorgen na het ontbijt van 2 botterhammen kaas, mok koffie en mok karnemlk vertokken en met dit weer is de 250ml aan de krappe kant voor mij.
Die band van de action ziet er wel super handig uit. Moet ik eens naar kijken. Hopelijk hebben ze die nog?
Straks ga ik inderdaad opnieuw de grote fles meedoen omdat het echt wel warm is. Ondertussen wel eens zoeken naar een goed alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 14:19
polthemol schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:14:
[...]

heb je wel het juiste paceveld? Je moet voor elke 'app' (dus hardlopen, trailrunnen, ultratrail) op je garmin de velden aanpassen.

Ja, instellingen voor trailrun en hardlopen zijn op dat vlak hetzelfde. Maar gok dus dat het in automatisch klimmen zat. Tenzij iemand andere mogelijkheden heeft (3d afstand/snelheid staat al uit).

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Net lekker de grond geknuffeld. Uiteraard op ongeveer het verste punt van m'n ronde van 12km :X Hopelijk ga ik er geen last van hebben, het zijn een paar blauwe plekken en schaafwonden (tetanus is nog ok, 3 jaar terug booster gehad). Maar bij de 6km na de val merkte ik wel dat m'n linker bovenbeen wat raar voelde, en daar is t inmiddels al blauw aan t worden.

Ondertussen vorige week na een frustrerend ochtendje op werk "even" een HM op tempo en daarmee in 1:58:55 gelopen. Niet slecht voor een random donderdagmiddag zonder echt die afstand gepland te hebben (bedoeling was de virtuele race op zaterdag te doen) al zeg ik t zelf. En de frustratie was daarna gelukkig ook weer weg. *O*

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:00
M'n training gedaan vanavond en toch wel lekker om ook na het eten weer in het licht te kunnen lopen. De training viel me zwaar, maar dat is misschien ook niet zo verwonderlijk met 7x1000m op doeltempo 4:01min/km met steeds 200m rust. Het doeltempo heb ik dan ook niet elke 1000m kunnen halen. I did My best.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:24

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Vandaag een uurtje mogen shoppen in de MST winkel, zo lang had ik natuurlijk niet nodig maar ben wel met een nieuwe korte Fusion tight, Compressport Headband en een Salomon 12 L racevest de winkel uit gekomen.
En daarna in de hitte ☀️🔥 nog even een rondje van 5km gelopen met mijn vrouw waar we langs 2 geocaches kwamen. De eerste niet gevonden (dit is voor ons geocachen op steroïds, niet snel te vinden dan doorrrrr) en de tweede wel.

Nu kan ik zaterdag op de 45km High5 mijn nieuwe racevest testen :)

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
Totrail schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:34:
M'n training gedaan vanavond en toch wel lekker om ook na het eten weer in het licht te kunnen lopen. De training viel me zwaar, maar dat is misschien ook niet zo verwonderlijk met 7x1000m op doeltempo 4:01min/km met steeds 200m rust. Het doeltempo heb ik dan ook niet elke 1000m kunnen halen. I did My best.
Oeh das wel een forse training. Vergeet niet dat je lichaam ook wel al een opdonder krijgt van die rare omslag in temperatuur nu. Gisteravond op onze groepstraining ging iedereen ook kapot op een relatief normale training.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:00
Cranzai schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:48:
[...]

Oeh das wel een forse training. Vergeet niet dat je lichaam ook wel al een opdonder krijgt van die rare omslag in temperatuur nu. Gisteravond op onze groepstraining ging iedereen ook kapot op een relatief normale training.
Daar let ik zeker op, bedankt. :)
Gelukkig trekt m'n lichaam warmte altijd wel goed en ik heb de tempo's ook wat aangepast omdat die 4:01 echt té voelde. Vond het qua temperatuur trouwens nog verder prima te doen vanavond. Daarnaast kan ik ook echt wel van dit soort trainingen genieten. Waar ik aardig wat hardlopers ken die intervals verafschuwen doe ik ze graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
@Totrail voor mij geldt ook liever intervallen dan duurlopen, zitten we in het zelfde team ;)

Tja, warmte. ik vind trainen in korte broek en t-shirt wel zalig maar zodra het richting de 25 gaat kan mijn Neerlandsche lijf er niet echt meer mee over weg. Idealiter een graad of 15-18 :9

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:08
Tijdje mee zitten mee lezen, toch maar even gedag zeggen! Eind vorig jaar voor de grap met een vriendin is gaan hardlopen, zij wil een tempo en afstand kunnen lopen ivm defensie. Gewoon rustig aan begonnen (7:00/km), resulteerde meteen in 5K. Sindsdien iedere week een keer wezen lopen, steeds ook iets sneller en ook regelmatig proberen 5K (snelste 30:58) te lopen. Dit alles zonder schema op goed geluk in een oude trainingsbroek en Nike Air Max.

Vond het hardlopen toch wel leuk worden dus maar kleding aangeschaft. Ook een loopanalyse laten doen bij Runnersworld Rotterdam wat resulteerde in dat ik flink last had van overpronantie. Verklaart ook waarom ik na 1x per week lopen de rest van de week pijnlijke kuiten, achillespezen en shin splint klachten aan overhield. Meteen dus een paar Brooks Addiction 14 aangeschaft, liepen het fijnst en op de camera beelden zag je dat mijn enkels dan het minst inzakten.

3 weken geleden begonnen aan de Beginner 5K schema van Runnersworld om toch wat structuur in het trainen te brengen. Eerste 2 weken geprobeerd een tempo van 5:30 - 6:00 aan te houden, helaas was dit toch iets te snel gezien mijn benen/enkels ook nog moesten wennen aan de nieuwe schoenen. Nu dus verder op tempo 6:00 - 6:30 en dat gaat een stuk beter, hier kan ik 2 á 3 training per week mee lopen. Sowieso merk ik dat ik nu al gemakkelijker loop als 2 weken geleden, er is dus zeker progressie! Doel is nu dus 5K in 13 weken (al gebeurt dat waarschijnlijk al tijdens de duurloop trainingen rond week 10). Als dat lukt op mijn huidige tempo zonder een week uit de running te zijn (pun intended) ben ik al erg tevreden. Daarna zou ik willen kijken of het lukt het tempo op te bouwen zodat ik onder de 30 min uitkom op de 5K en hopelijk als het weer kan is een keer mee kan lopen bij een evenement.

Ga dus voorlopig niet aan de slag met Stryd e.d. maar toch leuk en leerzaam om mee te lezen hoe anderen bezig zijn, geeft ook motivatie om zelf de schoenen aan te doen en de volgende training te doen!

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Veel plezier @aidanl, ik ben blij dat je passende schoenen gekocht hebt. Kijk ook de komende tijd nog wel even uit, want als je al klachten hebt ontwikkeld dan zijn die helaas niet per se in één klap voorbij. Ook niet als je de juiste maatregelen hebt genomen.

En ja, ik lees hier nog steeds mee maar kan momenteel even niet veel toevoegen. Ik ben wel onmogelijk jaloers op iedereen die ik vandaag heb zien hardlopen. Heerlijke ronde gefietst, dat dan weer wel, maar dat is toch echt geen hardlopen. Het kriebelt. Helaas is het toch echt eerder een kwestie van maanden dan van weken voor ik weer de hort op kan.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelstruik
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-08-2021
Zie dat er een hoop actievelingen op dit forum aanwezig zijn, hoop dat iemand mij de juiste richting op kan wijzen.

Nu ongeveer 10 maanden serieus aan het opbouwen naar een marathon, aankomend weekend 30km lopen (langste afstand tot nu toe) ik krijg vrijwel altijd op dezelfde plekken pijntjes, ze beginnen op te spelen vanaf ongeveer 13/15 km. Pijn zit hem in de voor en zijkant van de heup. Met voorname de voorzijde is na enige tijd zeer pijnlijk dat ik gegeven moment de benen ook niet meer kan optillen. Lijkt ter hoogte te zijn van de aanhechting van de bovenbeen op de heup.

Looptest in het verleden gaan, overpronatie, heb de juiste schoenen. Zooltjes ook eens aan laten meten. Geen effect. Wellicht dat iemand hier een idee heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:24

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Fysio (evt huisarts)

[ Voor 58% gewijzigd door Xaverius op 31-03-2021 22:11 ]

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelstruik
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-08-2021
Huisarts zal hierin enkel doorverwijzen naar een fysio, juist met fysios heb ik enkel slechte ervaringen. Omdat ik weinig info kan vinden over de specifieke plek waar ik pijn heb hoop ik dat het iemand bekend voor komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:23
Hier vanavond een Easy Run gedaan van 1h10m na het eten en maar door blijven rennen zodat ik nét voor 22:00 thuis ben.
Ik had beter nog wat meer tijd (dan 1,5h) tussen avondeten en het rennen kunnen nemen, maar ja dan had ik minder lang kunnen rennen. Met dit tempo was het wel redelijk vol te houden.

https://strava.app.link/o8rJ8Jxc5eb

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
Voor het eten een goede 5km gelopen en na ieder km seintje van m'n horloge een klein stukje gewandeld. Ging redelijk, maar achillespees blijft wat trekken.
Moest wel enorm wennen aan de warmte en m'n hartslag was veel te hoog. Werk aan de winkel!

Vanavond een aantal lopers begeleid op de fiets met hun 1500 of 3000m tempo. Had erg graag meegedaan. De haas deed de 3000 op 4.00/km. Had ik normaalgesproken prima moeten kunnen. Zal nog wel even duren voordat dat er weer in zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-09 12:22
appelstruik schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:18:
Huisarts zal hierin enkel doorverwijzen naar een fysio, juist met fysios heb ik enkel slechte ervaringen. Omdat ik weinig info kan vinden over de specifieke plek waar ik pijn heb hoop ik dat het iemand bekend voor komt.
Bekend voor wel, ik heb dezelfde klachten, maar helaas nog geen oplossing. Het is nu weer zo erg dat ik amper mijn knie kan heffen links. Is een hardnekkige blessure helaas. Al een aantal keer wat minder gelopen en weer opgebouwd maar elke keer meteen weer terug. Ik zocht het in stretchen bilspier en hip flexors, maaar vrees toch fysio/langdurig rust...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@appelstruik

10 maanden opgebouwd, maar vanaf wat? En wat voor schema (afstanden, hoe vaak, etc)? Klinkt toch 'simpelweg' als een overbelasting oid, zal helaas toch een fysio iets meer over moeten zeggen. Wat voor mindere ervaringen heb je ermee gehad?

Hier an sich wel goede ervaringen, hoewel het uiteindelijk wel vaak neerkomt op 'oefeningen, niet te veel forceren, tijd'. Maar altijd met resultaat tot nu toe...

@InZane

Waar sukkel je mee? 5km en na iedere km wandelen klinkt als je een aardige blessure hebt (gehad)? Succes met het herstel in ieder geval, de weg naar boven is weer ingezet ;)

Hier kon ik het vanmiddag ook niet weerstaan, had gister al een fartlek gelopen en morgen een interval maar het was zulk mooi weer! Dus een 8km op een rustig tempo gedaan (achteraf toch iets te hard en merkte aan het einde wel dat het misschien toch niet HEEL handig was, beetje moeie benen... maar ja gaan het morgen wel zien). Maar heerlijk, ik heb zin in de zon... en bier, maar die laten we maar ff staan tot het weekend ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FEIJ_87
  • Laatst online: 15-08-2024
Ik ben er vandaag na 4 jaar met m’n forerunner 235 achter gekomen dat ik er hele workouts in kan programmeren met doeltempo vanuit Garmin Connect. Wat een verademing dat je gewoon meldingen krijgt met te snel/te langzaam ipv de simpele interval functie die ik eerder altijd gebruikte, dan ben je constant op je horloge aan het koekeloeren :+

(Misschien is hier de enige juiste conclusie dat een stryd ook echt veel te complex is)

Zaterdag een afspraak om een loopanalyse te doen (en dus nieuwe schoenen te kopen). Nu ga ik er gemakshalve vanuit dat ze er daar wel een beetje verstand van hebben en goed advies kunnen geven (run2day Arnhem). Maar waar kan je eventueel zelf nog even opletten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Nog steeds spierpijn van de zondag. En mijn beide hielen liggen nog open, ik moet echt op zoek naar passende trailschoeben.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
m0ridin schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:39:
@InZane

Waar sukkel je mee? 5km en na iedere km wandelen klinkt als je een aardige blessure hebt (gehad)? Succes met het herstel in ieder geval, de weg naar boven is weer ingezet ;)
Ja klopt, zit nog met de nasleep van een zweepslag. Helaas duurt het allemaal erg lang, maar de weg naar boven is inderdaad weer ingezet, dus daar hou ik me maar aan vast :)
FEIJ_87 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:43:
Ik ben er vandaag na 4 jaar met m’n forerunner 235 achter gekomen dat ik er hele workouts in kan programmeren met doeltempo vanuit Garmin Connect. Wat een verademing dat je gewoon meldingen krijgt met te snel/te langzaam ipv de simpele interval functie die ik eerder altijd gebruikte, dan ben je constant op je horloge aan het koekeloeren :+
Zo, jij heb nooit verder gekeken :D

Ik zag net trouwens voor het eerst warmte-acclimatisering van 7% na m'n loopje van gisteren op m'n Fenix 6, maar die heb ik nog niet zolang.
Zaterdag een afspraak om een loopanalyse te doen (en dus nieuwe schoenen te kopen). Nu ga ik er gemakshalve vanuit dat ze er daar wel een beetje verstand van hebben en goed advies kunnen geven (run2day Arnhem). Maar waar kan je eventueel zelf nog even opletten?
Ik zou er zelf vooral op letten dat de schoenen lekker zitten. Als je in de winkel al ergens een heel klein beetje over twijfelt, dan de schoen sowieso niet kopen.

[ Voor 53% gewijzigd door InZane op 01-04-2021 08:18 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Gisteravond direct uit het werk gaan lopen. Wellicht beter na het eten kunnen gaan lopen ivm de temperatuur, maar ja dan had ik geen ijsje mee kunnen halen. :P

Eerste keer dit jaar in kort-kort, zonder mouwen. Is dat dan trouwens kort-korter?
Verder eerste training op een nieuwe paar NB 860v10. Stonden al een paar maanden in mijn kast. Is inmiddels mijn vierde paar 860's.

Luister op dit moment regelmatig naar de podcasts van The Runningcrew om mijn achterstand wat weg te werken en in één van de laatste van vorige jaar maakte Christophe een opmerking over een intervaltraining met 1200'tjes met steeds een versnelling in de laatste 200m. Dit leek mij wel wat dus direct in Connect een workout aangemaakt (@FEIJ_87 :+ ).

2km warm-up en dan vijf keer:
1000 4:55-5:05
200 4:25-4:35
200 rust

Daarna uitlopen naar huis.

Moet zeggen dat het, waarschijnlijk ook door de temperatuur, behoorlijk pittig was.
Maar ik ga hem zeker vaker doen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Tibs
Gisterenavond dus een lange duurloop gedaan. Mijn eerste HM gelopen in 2u29 waarbij ik constant in de Aerobe zone bleef. Op het einde toch wel even moeten doorbijten, die laatste KM bleef maar duren.

Had gewoon een drinkfles sportdrank mee en nadien een recovery shake gedronken.

De tijd deed er voor mij niet toe, gewoon uitlopen in die hartslagzone was bij deze belangrijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
Note to self: Kijk uit met bonusloopjes ;)

Na gisteren aan het eind van de middag nog een rondje te hebben gelopen omdat het zulk mooi weer was had ik al het gevoel dat dat mnisschien niet heel handig was, vandaag nog een interval op het programma (5x4:00/1:30@Z4) en daar voelden de benen toch verre van fris. Hier en daar ook een aardig windje, fijn wanneer mee maar minder wanneer tegen ;)

Toch weer gelukt en ook wel lekker ondanks alles, nu even 2 dagen echt rusten en zondag een LDL van ~28km op het programma.

https://www.strava.com/activities/5048560512

Vraagje, ik kreeg aan het einde van de activiteit het positieve bericht van Garmin dat mijn lactaatdrempel verbeterd zou zijn, maar nu was alleen mijn hartslag omlaag gegaan,

Het was 3:59 @ 164bpm en nu 3:59@162bpm,

Maar ik heb in mijn hoofd dat je juist beter een hogere hartslag lactaatdrempel kan hebben? (Want dan kun je dieper gaan voor je op de grens zit?)_Dus ben even in de war waarom dit als een verbetering zou worden gezien, of zie ik iets verkeerd hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
m0ridin schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:08:
Note to self: Kijk uit met bonusloopjes ;)

Na gisteren aan het eind van de middag nog een rondje te hebben gelopen omdat het zulk mooi weer was had ik al het gevoel dat dat mnisschien niet heel handig was, vandaag nog een interval op het programma (5x4:00/1:30@Z4) en daar voelden de benen toch verre van fris. Hier en daar ook een aardig windje, fijn wanneer mee maar minder wanneer tegen ;)

Toch weer gelukt en ook wel lekker ondanks alles, nu even 2 dagen echt rusten en zondag een LDL van ~28km op het programma.

https://www.strava.com/activities/5048560512

Vraagje, ik kreeg aan het einde van de activiteit het positieve bericht van Garmin dat mijn lactaatdrempel verbeterd zou zijn, maar nu was alleen mijn hartslag omlaag gegaan,

Het was 3:59 @ 164bpm en nu 3:59@162bpm,

Maar ik heb in mijn hoofd dat je juist beter een hogere hartslag lactaatdrempel kan hebben? (Want dan kun je dieper gaan voor je op de grens zit?)_Dus ben even in de war waarom dit als een verbetering zou worden gezien, of zie ik iets verkeerd hier...
Blijft je lactaatdrempel niet altijd dezelfde hartslag alleen je verhoogd bij progressie het tempo op die hartslag. Dus als jij op 164 zou gaan lopen dan kan je dus sneller dan 3:59 lopen dus een verbetering :)
But experts hier: correct me if i am wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Tinusvolkel schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:23:
[...]

Blijft je lactaatdrempel niet altijd dezelfde hartslag alleen je verhoogd bij progressie het tempo op die hartslag. Dus als jij op 164 zou gaan lopen dan kan je dus sneller dan 3:59 lopen dus een verbetering :)
But experts hier: correct me if i am wrong
Van wat ik begrijp niet zozeer, bij toplopers is de lactaatdrempelhartslagomslagpuntding bijv ook dichter tegen de max hartslag aan dan bij amateur lopers... is dus iets wat trainbaar/aanpasbaar is.

Nu maakt het an sich niet zo uit want het is wat het is, maar ben gewoon benieuwd hoe ik dat garmin rapportje moet interpreteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
m0ridin schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:03:
[...]

Van wat ik begrijp niet zozeer, bij toplopers is de lactaatdrempelhartslagomslagpuntding bijv ook dichter tegen de max hartslag aan dan bij amateur lopers... is dus iets wat trainbaar/aanpasbaar is.

Nu maakt het an sich niet zo uit want het is wat het is, maar ben gewoon benieuwd hoe ik dat garmin rapportje moet interpreteren :)
Even een bron bij gezocht maar of die bron betrouwbaar is...
Verhogen van je anaerobe drempel
Het opduwen van je anaerobe drempel is dan ook essentieel in training. Je wilt immers zo hard mogelijk op het punt lopen waarop je spieren nog net voldoende zuurstof kunnen opnemen om de aanmaak en afbraak van melkzuur in evenwicht te houden. Het opduwen van je anaerobe drempel is niet iets wat van vandaag op morgen ontstaat. Hardlopen is echt een trainingssport en daarbij zal je structureel met een uitgebalanceerd schema stapsgewijs de juiste training moeten doen voor optimaal rendement.

En daarbij is het essentieel te weten dat het hier gaat om de snelheid die verbeterd op de anaerobe drempel, en niet de hartslag. De hartslag blijft namelijk hetzelfde, de winst ligt hem in harder lopen op dezelfde hartslag. Zo kan er in verloop van tijd van 15 km/u op een hartslag van 170 slagen per minuut een snelheid van 15.5 km/u behaald worden. Daarbij blijft de hartslagwaarde van 170 gelijk, maar verbetert de snelheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Tinusvolkel schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:29:
[...]

Even een bron bij gezocht maar of die bron betrouwbaar is...

[...]

Zag het volgende bij het info knopje van Garmin:
Uw lactaatdrempel
Momenteel bereikt u uw lactaatdrempel als uw hartslag tijdens activiteit 162 is, en uw tempo 3:59 min/km bereikt.

Over het algemeen gaat het erom dat na verloop van tijd uw hartslagwaarde omhoog gaat en uw tempowaarde omlaag.
ALs ik even terug kijk zie ik verder in het verleden een harttslag van ~166 en de laatste maanden tussen de 162-164. Ach, niet teveel waarde aan hechten ook maar denk ik...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
Checkvraag: is de drempel exact een waarde, of een range van een paar slagen? Naar mijn idee is het een range en is een standaard deviatie van 2 oid prima te verwachten. Dus alle waardes die ik hier lees zitten in de marge...

De exactheid waarmee Garmin zaken presenteert is misschien niet altijd overeenkomstig met de realiteit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Roozzz schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:57:
Checkvraag: is de drempel exact een waarde, of een range van een paar slagen? Naar mijn idee is het een range en is een standaard deviatie van 2 oid prima te verwachten. Dus alle waardes die ik hier lees zitten in de marge...

De exactheid waarmee Garmin zaken presenteert is misschien niet altijd overeenkomstig met de realiteit :+
Volgens mij geldt hier net als bij alle andere hartslag gerelateerde zaken dat het ranges zijn.
Je lichaam is niet zo zwart/wit en daarbij is ook ieder lichaam weer anders.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
m-vw schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:25:
[...]

Volgens mij geld hier net als bij alle andere hartslag gerelateerde zaken dat het ranges zijn.
Je lichaam is niet zo zwart/wit en daarbij is ook ieder lichaam weer anders.
Dat beeld heb ik ook :)

Misschien was mij vraag niet retorisch genoeg gesteld :+

[ Voor 10% gewijzigd door Roozzz op 01-04-2021 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Mijn verwarring was vooral dat het qua tempo hetzelfde was gebleven en hooguit qua hartslag iets was verslechterd (danwel hetzelfde) en garmin rapporteerde "WOOHOOOO! GROEN GROEN! IMPROVEMENT!"

Daardoor vroeg ik me af of ik het al die tijd eigenlijk verkeerd had begrepen :P

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• MaydayQ
Net voor het donker 12km gelopen met daarin mijn snelste 10 km tot nu toe, voor hier niet indrukwekkend maar naja je moet ergens beginnen.
Bij elkaar iets meer dan een uur onderweg , ik heb weer genoten en daar gaat het uiteindelijk om.
Therapie is duurder laat ik maar zeggen 🙂

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:20
MaydayQ schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:46:
voor hier niet indrukwekkend maar naja je moet ergens beginnen.
Tsja, ik zit in Evy week 6, dan is 10 km best indrukwekkend.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaydayQ
@mhr-zip
Thanks 😊

En top dat je alweer in week 6 bent, goed bezig.
Ja dat is voor mij ook nog niet enorm lang geleden maar als ik dan hier de berichten lees dat men 50 km met 119 km/pu loopt dan is er nog een lange weg te gaan voor mij.

Edit: 19 was ook zat geweest 🤣

[ Voor 6% gewijzigd door MaydayQ op 01-04-2021 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
Uiteindelijk een afspraak weten te maken bij de huisarts morgen voor mijn achillespees. Drie keer raden wie vandaag weer een pijnvrij rondje heeft gelopen? :+

Morgen maar aangeven dat klachten voornamelijk periodiek zijn. Rechts lijkt weer redelijk hersteld maar links heeft waarschijnlijk een opdonder gehad door compensatie o.i.d.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-09 09:42
mhr-zip schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:56:
[...]

Tsja, ik zit in Evy week 6, dan is 10 km best indrukwekkend.
Ik herinner me mijn eerste loopje, nu bijna een jaar geleden, nog heel goed: het plan was om rustig 5 km te proberen ... Na 1 km buiten adem, opgegeven en 3 dagen stijve benen gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door TheMaxMan op 02-04-2021 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
TheMaxMan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:07:
[...]

Ik herinner me mijn eerste loopje, nu bijna een jaar geleden, nog heel goed: het plan was om rustig 5 km te proberen ... Na 1 km buiten adem, opgegeven en 3 dagen stijve benen gehad.
Mijn probleem is dat het conditioneel allemaal niet zo'n probleem is. Maar als fietser ben ik nogal stijf, dus ik ben (terecht) nogal bang voor een blessure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Vervelende bij overbelasting icm met een goede cardio conditie is dat je er pas achter komt als het te laat is @mhr-zip Er is ook best een groot verschil in hoe blessures aan het licht komen. Met fietsen voel ik bijvoorbeeld best goed dat ik veel te zwaar trap en dat dat wss niet echt goed voor m'n knieën is of dat je rug geleidelijk duidelijk steeds meer protesteert qua houding.
Met hardlopen is het me al vele malen gebeurd dat ik tijdens een versnelling of een overmoedig WZWWHSS tempo ik achteraf behoorlijk straf kreeg (achillespezen, betonkuiten) maar tijdens lopen nergens last van had (behalve een Vmax hartslag). Ook die zweepslagjes in de kuiten konden echt random optreden, maar ik weet nu wel dat dat toch ook overbelasting was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Frenz64 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:35:
Vervelende bij overbelasting icm met een goede cardio conditie is dat je er pas achter komt als het te laat is @mhr-zip Er is ook best een groot verschil in hoe blessures aan het licht komen. Met fietsen voel ik bijvoorbeeld best goed dat ik veel te zwaar trap en dat dat wss niet echt goed voor m'n knieën is of dat je rug geleidelijk duidelijk steeds meer protesteert qua houding.
Met hardlopen is het me al vele malen gebeurd dat ik tijdens een versnelling of een overmoedig WZWWHSS tempo ik achteraf behoorlijk straf kreeg (achillespezen, betonkuiten) maar tijdens lopen nergens last van had (behalve een Vmax hartslag). Ook die zweepslagjes in de kuiten konden echt random optreden, maar ik weet nu wel dat dat toch ook overbelasting was.
WZWWHSS; daar moest ik even over na denken (maar hij is leuk!).

Ik ben ook nog wel beetje zoekende hoe en of wat. Denk dat mijn looptechniek ook wel wat beter kan. Maar dat vind ik lastig te bepalen bij mijzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
mhr-zip schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:53:
[...]

...... Denk dat mijn looptechniek ook wel wat beter kan. Maar dat vind ik lastig te bepalen bij mijzelf.
Zeker waar, maar waar dat wederom bij een fiets makkelijker af te dwingen door te tweaken met afstelling van de fiets, is het voor mij iig ontieglijk moeilijk de loopstijl aan te passen. Zo weet ik dat ik te veel voorover loop en mijn knieheffing op z'n zachts gezegd ruk is. Ik heb er zo vaak op gelet, maar je bent 300 meter verder en het verslapt. Met een halve klapvoet door een eerdere hernia is het voor mij best relevant dat ik daar op let (op Strava zijn nog wel een aantal spectaculaire foto's te vinden van lullige struikelpartijen). Toen ik dus recent het lopen opnieuw kon en mocht oppakken, nam ik me voor vanaf dag 1 op m'n techniek te letten........don't ask :(

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:26
Gisteren m'n PR op de HM verbeterd. Was van plan om een rustige loop van ~18km te doen, maar omdat ik te snel van start ging (kort/kort was niet handig hiervoor) kwam de gedachte naar boven om het tempo eens vast te houden. Nog niet op maximaal, gewoon stevig doorlopen. Het tempo vasthouden ging opzich best goed, met een stevige tegenwind viel dat niet altijd mee. Tevreden in ieder geval!

Ook geprobeerd om een hogere cadans aan te houden met kortere en meer passen. Ik voel nu niet de pijn aan de buitenkant van m'n scheen die ik meestal wel heb. Toeval of niet, mogelijk een oplossing voor dat probleem. :) Ik dacht dat ik de cadans ook in Strava kon zien, maar blijkbaar niet.

Schoenen beginnen wel wat 'op' te raken heb ik het idee, de laatste 3km voelde het alsof de demping weg was onder m'n tenen. Kan ook vermoeidheid zijn natuurlijk, wat na een werkdag en matige voorbereiding niet onlogisch is. Heb zin om bij een wedstrijd wel maximaal te gaan en kijken wat dan m'n tijd zou worden. Doel voor 2021 om onder de anderhalf uur te gaan moet sowieso lukken. :9

[ Voor 11% gewijzigd door Slickk op 02-04-2021 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
Frenz64 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:35:
[...]

Zeker waar, maar waar dat wederom bij een fiets makkelijker af te dwingen door te tweaken met afstelling van de fiets, is het voor mij iig ontieglijk moeilijk de loopstijl aan te passen. Zo weet ik dat ik te veel voorover loop en mijn knieheffing op z'n zachts gezegd ruk is. Ik heb er zo vaak op gelet, maar je bent 300 meter verder en het verslapt. Met een halve klapvoet door een eerdere hernia is het voor mij best relevant dat ik daar op let (op Strava zijn nog wel een aantal spectaculaire foto's te vinden van lullige struikelpartijen). Toen ik dus recent het lopen opnieuw kon en mocht oppakken, nam ik me voor vanaf dag 1 op m'n techniek te letten........don't ask :(
Zou haast durven zeggen dat het je niet lukt je loopstijl aan te passen tenzij je een trainer hebt die er op let (of een drone achter je aan laat vliegen :+ ). Zelf van jongs af aan bij een vereniging geweest en zodoende "geluk" met een redelijke techniek. Nog steeds doe ik elke maandag een speciale training op techniek en sinds ik de afgelopen twee jaar serieuzer train is er nog weer een hoop veranderd aan mijn loopstijl. (Meer landing onder mijn lichaam en meer knie inzet tov een strekking naar voren.) Er valt altijd wel iets te tweaken maar het is erg lastig dit voorzichtig genoeg te doen en is zonder begeleiding niet slim denk ik.

Persoonlijk denk ik ook wel dat niemand een "statische" ideale loopstijl heeft. Het zal een beetje afhangen wat je doet. Alle sprinters zullen een zogenaamde "powerstride" vanaf sprinters richting de lange afstanden wordt daar wat afstand van genomen tot aan een "shuffle" die wel gezien wordt op ultra lopen. Naarmate je ouder wordt of andere interesses hebt zul je dus wat verandering in je loopstijl door maken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Cranzai schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:58:
[...]

Zou haast durven zeggen dat het je niet lukt je loopstijl aan te passen tenzij je een trainer hebt die er op let (of een drone achter je aan laat vliegen :+ ). Zelf van jongs af aan bij een vereniging geweest en zodoende "geluk" met een redelijke techniek. Nog steeds doe ik elke maandag een speciale training op techniek en sinds ik de afgelopen twee jaar serieuzer train is er nog weer een hoop veranderd aan mijn loopstijl. (Meer landing onder mijn lichaam en meer knie inzet tov een strekking naar voren.) Er valt altijd wel iets te tweaken maar het is erg lastig dit voorzichtig genoeg te doen en is zonder begeleiding niet slim denk ik.
Nee maar om een personal trainer in te schakelen om de 5 km te gaan halen voelt ook weer een beetje raar. Ken verder ook niemand die hardloopt.

Van de week was in het fietstopic de discussie over de zin en onzin van een bikefit. Geen een starter gaat dat doen voor 300 euro natuurlijk. Ook geen starter met lopen gaat een PT regelen.

[ Voor 4% gewijzigd door mhr-zip op 02-04-2021 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
mhr-zip schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:01:
[...]

Nee maar om een personal trainer in te schakelen om de 5 km te gaan halen voelt ook weer een beetje raar. Ken verder ook niemand die hardloopt.

Van de week was in het fietstopic de discussie over de zin en onzin van een bikefit. Geen een starter gaat dat doen voor 300 euro natuurlijk. Ook geen starter met lopen gaat een PT regelen.
Absoluut, helemaal waar.
Eerlijk gezegd verwacht ik geen grote problemen voor mensen die richting de 5km willen werken of een 10km van 50:00 ofzo.
Als je dan toch wel last krijgt kun je simprl genoeg langs de huisarts o.i.d. Om de wielren analogie vast te houden, de meeste beginners kunnen zonder pijn wel tot 50km fietsen.

Wanneer je graag serieuzer met het lopen aan de slag wil is een vereniging vaak een leuke eerste stap (i.t.t. tot het wielrennen is hardlopen misschien iets minder een solosport). Dan heb je ook direct die trainer te pakken ;), bij elke vereniging is er vaak tenminste wel 1 die er kaas van gegeten heeft.

Tja en wat is dan serieus en recreatief. Daar kun je hele discussies over voeren maar ik heb zelf vaak het verschil tussen hardlopen en atletiek. Snelle tijden willen lopen op de korte afstanden (sub 5k) zie ik als atletiek/MLA, al het andere is voor mij hardlopen, uitzonderingen daargelaten.

Edit:
Uiteindelijk zie ik natuurlijk het liefste heel NL hardlopen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Cranzai op 02-04-2021 13:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Cranzai schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:15:
Absoluut, helemaal waar.
Eerlijk gezegd verwacht ik geen grote problemen voor mensen die richting de 5km willen werken of een 10km van 50:00 ofzo.
Als je dan toch wel last krijgt kun je simprl genoeg langs de huisarts o.i.d.
M'n zusje mocht na week 5 van Evy gewoon naar de fysio :+
een vereniging
Ik doe deze sporten omdat ik geen vereniging wil, vooral geen vaste tijden.
Edit:
Uiteindelijk zie ik natuurlijk het liefste heel NL hardlopen :)
Ik als fietser ook, wel graag op het voetpad aub :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

GSX-MAN schreef op donderdag 1 april 2021 @ 07:42:
Nog steeds spierpijn van de zondag. En mijn beide hielen liggen nog open, ik moet echt op zoek naar passende trailschoeben.
Voeten liggen uiteraard nog helemaal open, hardlopen dit weekend zal er wel niet in zitten.

Slecht idee... Hoe laat?

Pagina: 1 ... 110 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.