Ze bieden sowieso genoeg afwisseling door de week heen. Die sync is volgens alleen als je betaald, dat heb ik niet.vhal schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 18:14:
[...]
Ja, zo'n vergelijkbare training had ik gisteren ook. Ik was toch blij met die langzamere kilometer in het middenNormaal ben ik niet te porren voor dit soort trainingen maar nu ik deze app heb kijk ik opeens uit naar de volgende training. Typisch wel...
Overigens is de workout sync naar mijn horloge wel een fijne feature
Ik was ook wat aan het proberen met Trenara, verbaasde me over sommige trainingen en tempo's.
Had van de week een tempoduurloop, maar 2 blokken van 4:07min/km van 2km. Dat is sneller dan m'n huidige 5k pr tempo. Een andere training, interval 800m met tempo 4:12min/km
Ik dacht zelf altijd dat tempotrainingen wat langzamer zouden zijn dan interval tempo's. Het is overigens wel gelukt in het doeltempo, dat vind ik dan weer wel ok
Had van de week een tempoduurloop, maar 2 blokken van 4:07min/km van 2km. Dat is sneller dan m'n huidige 5k pr tempo. Een andere training, interval 800m met tempo 4:12min/km
Ik dacht zelf altijd dat tempotrainingen wat langzamer zouden zijn dan interval tempo's. Het is overigens wel gelukt in het doeltempo, dat vind ik dan weer wel ok
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Hier vandaag een Progression Run gedaan. 15min warming up en 15min cooling down en daartussenin 4x een mijl met steeds een hoger tempo.
Beetje onhandig dat een flink deel van de laatste (en dus snelste) mijl tegen de toch wel forse wind in was, maar ik heb mijn route toen maar een beetje afgebogen om ook een stukje met de wind mee te kunnen
De Workout Analysis in Strava laat gelukkig de blokken zien zoals ze in het schema stonden, want de snelheid op de GPS leek alle kanten op te gaan. Ik heb het idee dat m'n Apple Watch de accelerometer voor een groot deel gebruikt, en dat de snelheid dus heel onnauwkeurig wordt als ik m'n arm optil om te kijken hoe ver ik van m'n doeltempo af ben...
(Tijdens het typen van dit bericht even de WorkOutDoors app instellingen bekeken en inderdaad Currrent Pace stond op Pedometer...) Volgende keer eens via GPS met wat smoothing proberen.
Beetje onhandig dat een flink deel van de laatste (en dus snelste) mijl tegen de toch wel forse wind in was, maar ik heb mijn route toen maar een beetje afgebogen om ook een stukje met de wind mee te kunnen

De Workout Analysis in Strava laat gelukkig de blokken zien zoals ze in het schema stonden, want de snelheid op de GPS leek alle kanten op te gaan. Ik heb het idee dat m'n Apple Watch de accelerometer voor een groot deel gebruikt, en dat de snelheid dus heel onnauwkeurig wordt als ik m'n arm optil om te kijken hoe ver ik van m'n doeltempo af ben...

(Tijdens het typen van dit bericht even de WorkOutDoors app instellingen bekeken en inderdaad Currrent Pace stond op Pedometer...) Volgende keer eens via GPS met wat smoothing proberen.
Hier ook vaak aan het stoeien geweest met de snelheid op de Apple Watch, ik verwacht dat het met GPS niet veel beter gaat worden aangezien die vooral onder bomen nog trager is.jorikc schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 22:41:
Hier vandaag een Progression Run gedaan. 15min warming up en 15min cooling down en daartussenin 4x een mijl met steeds een hoger tempo.
Beetje onhandig dat een flink deel van de laatste (en dus snelste) mijl tegen de toch wel forse wind in was, maar ik heb mijn route toen maar een beetje afgebogen om ook een stukje met de wind mee te kunnen![]()
Je kan ook nog even alle verschillende pace velden op de watch tonen en kijken welke je het beste vind werken
/f/image/S1wCDzGdeFUQHlkDTRhmbX5r.png?f=fotoalbum_large)
Uiteindelijk heb ik hier maar een Stryd foodpod gekocht wat een verademing is qua pace nauwkeurigheid. En de WorkOutDoors app gaat op korte termijn ook de Stryd ondersteunen
Ps gisteren nog een gedeelte over dezelfde route gelopen
Na al die berichten over de Trenara app die maar weer is opgestart en kijken met wat voor tijden die komt. Met een programma van 2 maanden 4x in de week trainen en laten kalibreren op mijn PR loopjes van de laatste tijd komt ie nog steeds met langzamere tijden dan mijn huidige PR’s. Dus snap hier de logica niet echt van, dit motiveert toch helemaal niet...
Hoe is het hier met mensen die corona gehad hebben en het hardlopen daarna? Zijn jullie er snel weer bovenop of heeft de conditie ook een goede klap gehad?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Hangt er vanaf hoeveel last je ervan hebt gehadGalois schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 17:42:
Hoe is het hier met mensen die corona gehad hebben en het hardlopen daarna? Zijn jullie er snel weer bovenop of heeft de conditie ook een goede klap gehad?
De langdurige longschade komt niet door de "normale" reactie van het lichaam op corona, maar door de overreactie. Maar zeer weinig mensen hebben hier daadwerkelijk last van. Ongeveer 0,35 % volgens de heer van Dissel.
Denk dus niet dat er één antwoord op je vraag is.
Het is ook geen vraag als in ‘antwoord geven op de vraag’, meer als een vraag waar ervaringsdeskundigen hun ervaring kunnen delen. Ben daar wel benieuwd naar...Secsytime schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 18:18:
[...]
Hangt er vanaf hoeveel last je ervan hebt gehadvoor de een is het een verkoudheidje en voor de ander een flinke griep en is 2 weken uit de running.
De langdurige longschade komt niet door de "normale" reactie van het lichaam op corona, maar door de overreactie. Maar zeer weinig mensen hebben hier daadwerkelijk last van. Ongeveer 0,35 % volgens de heer van Dissel.
Denk dus niet dat er één antwoord op je vraag is.
(al denk ik dat als je niet meer hardloopt, je vast ook minder hier komt...)
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Als de vraag voor jezelf is, zou ik je adviseren je huisarts te raadplegenGalois schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 18:33:
[...]
Het is ook geen vraag als in ‘antwoord geven op de vraag’, meer als een vraag waar ervaringsdeskundigen hun ervaring kunnen delen. Ben daar wel benieuwd naar...
Ik heb vandaag voor de tweede keer in gezelschap gelopen, vriend wilde het lopen ook weer oppakken.
Dat is toch wel anders , zeker omdat het ook een soort theekransje is. Hoe dan ook rustige 6km in iets meer dan 34 min. vooral bos en zandpaden was ook een keer wat anders dan asfalt.
Dat is toch wel anders , zeker omdat het ook een soort theekransje is. Hoe dan ook rustige 6km in iets meer dan 34 min. vooral bos en zandpaden was ook een keer wat anders dan asfalt.
Ik zelf heb geen Corona gehad, maar werk bij een organisatie waar ze sportinstructeurs hebben.
Van deze mensen hoorde ik dat het een aanslag op je conditie is.
Van deze mensen hoorde ik dat het een aanslag op je conditie is.
Galois schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 17:42:
Ik heb het idee dat @Gaargod redelijk geraakt is (geweest) en het hardlopen redelijk vanaf 0 weer aan het opbouwen is.Galois schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 18:33:
[...]
Het is ook geen vraag als in ‘antwoord geven op de vraag’, meer als een vraag waar ervaringsdeskundigen hun ervaring kunnen delen. Ben daar wel benieuwd naar...
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Naast mijn ziekte van Addison, 2 weken terug via mijn vrouw (juf) corona opgelopen. Flink ziek geweest een week. Ken van een aantal mensen erg slechte verhalen na corona. Goede vriend is al een jaar aan het herstellen na corona. Die heeft 2 jaar terug nog een marathon gelopen en doet nu met moeite mijn 6km mee. Ik was met de Addison rustig aan het opbouwen, loop nu een km of 6 afhankelijk van de (Addison) vorm van de dag tussen de 29 en 35 minuten. Morgen ga ik weer is even lopen, heb niet het idee dat mijn energie weg gezakt is na het ziek zijn. Maar morgen laat ik het je weten of het erg aangetast is door corona.
Met de Addison moet ik sowieso oppassen met de maximale belasting dus 6km is wel de max. Morgen maar is rustig beginnen met 20-25 minuten.
Met de Addison moet ik sowieso oppassen met de maximale belasting dus 6km is wel de max. Morgen maar is rustig beginnen met 20-25 minuten.
Gisteren na een onverwachts telefoontje van de HA gehad, mocht ik delen in de paar vaccins die telkens overbleven om het personeel door de week heen te vaccineren.
Type Astra Zenica dus (11 vaccins uit het flesje, dus meer dan de max ~7 van Pfizer). Had verwacht dat ze eerder de topbezoekers v/d HA zouden kiezen, die het echt eerder nodig hebben maar het vaccin nog niet hadden.
Nu nog weer even wat laatste looppijntjes wegwerken en we kunnen er weer tegenaan...
Nu nog weer even wat laatste looppijntjes wegwerken en we kunnen er weer tegenaan...
[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 27-03-2021 21:00 ]
Ik heb het nu, gelukkig maar lichte klachten. Heb nu al twee weken niet gelopen omdat ik eerst in quarantaine zat vanwege mijn dochter, toen nog wel wat krachttraining gedaan en op de crosstrainer gestaan. Ik denk wel dat mijn conditie een tik gekregen heeft, hoop dat het mee valt. Hopelijk richting einde van de week weer een voorzichtig rondje lopen.Galois schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 17:42:
Hahaha, nee. Ik vroeg het mij af omdat er steeds meer mensen zijn die corona gehad hebben, maar ik erg weinig hoor over ‘echte’ ervaringen. Veel op bv tv/krant/internet, van de interesante, dus vaak wat extremere gevallen.Secsytime schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 18:34:
[...]
Als de vraag voor jezelf is, zou ik je adviseren je huisarts te raadplegen
Ik vroeg mij af hoe het zat bij de ‘gewone’ loper. Dus wij
En ongetwijfeld zal er van alles tussen zitten: van ‘niks aan de hand’ tot idd wat hierboven gezegd wordt, van marathon naar met moeite 6k lopen.
@RobinE sterkte! Hopelijk valt het mee!
Iets meer dan 5km gelopen, ging best aardig. Zat eigenlijk korter in de planning maar ging goed. Kom nog iets lucht tekort vergeleken voor de corona, ben ook nog een fractie verkouden en hoest af en toe wat slijm op.
Ik ga niet klagen:

Hartslag is niet anders geweest dan andere loopjes voor de corona.
Harder zit er niet meer in door de Addison, ga nog wel kijken of ik eventueel kan opbouwen naar de 10km.
Ik ga niet klagen:

Hartslag is niet anders geweest dan andere loopjes voor de corona.
Harder zit er niet meer in door de Addison, ga nog wel kijken of ik eventueel kan opbouwen naar de 10km.
[ Voor 19% gewijzigd door charrel op 28-03-2021 09:58 ]
@Galois paar weken terug hebben al diverse hun ervaringen gedeeld. Mijn basale conclusie is dat het effect per persoon sterk wisselt, iedereen echt wel even een terugslag heeft, maar dat dit met geduld en rustig opbouwen wel weer goed lijkt te komen.
Toevallig vrijdag met een maatje gelopen die ook corona gehad heeft. Hij is ook echt wel een stukje kwijt, maar het ging alweer best aardig. Klaagde wel over spontane "slechte dagen" ed, dus bekijkt sporten per dag en de dag erna kan wel eens tegenvallen.
Toevallig vrijdag met een maatje gelopen die ook corona gehad heeft. Hij is ook echt wel een stukje kwijt, maar het ging alweer best aardig. Klaagde wel over spontane "slechte dagen" ed, dus bekijkt sporten per dag en de dag erna kan wel eens tegenvallen.
If you can see, look. If you can look, observe
De eerste keer dat ik je reactie tegen kwam niet direct door gedacht maar ik heb vorige week met twee loopmaatjes (niet dat ik ze qua tempo kan volgen maar ze trainen wel in dezelfde groepGalois schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 22:54:
[...]
Hahaha, nee. Ik vroeg het mij af omdat er steeds meer mensen zijn die corona gehad hebben, maar ik erg weinig hoor over ‘echte’ ervaringen. Veel op bv tv/krant/internet, van de interesante, dus vaak wat extremere gevallen.
Ik vroeg mij af hoe het zat bij de ‘gewone’ loper. Dus wijEn er zitten hier vast genoeg die zelf corona gehad hebben, of een hardloopmaatje...
En ongetwijfeld zal er van alles tussen zitten: van ‘niks aan de hand’ tot idd wat hierboven gezegd wordt, van marathon naar met moeite 6k lopen.
@RobinE sterkte! Hopelijk valt het mee!
De tweede was slechts een keer besmet, tijdens de quaraintaine liep die heen en weertjes in de achtertuin, toen wel met fors hogere hartslag. Daarna kon hij vrij snel zijn trainingen weer oppakken, hij gaf wel aan dat het duurwerk hem makkelijker af gaat dan het echt snelle werk. Maar goed heeft afgelopen weekend wel al weer een puike 5km neergezet in iets van 16 minuut ofzo, daar tegenover staat wel een PR van 15 minuten maar goed.
Zojuist een rondje van bijna 10km gemaakt. Stond niet op het schema, maar ik had gewoon even zin om te gaan. Stevige wind wel en ik ging droog weg, maar onderweg begon het te regenen.
Vanochtend redelijk op tijd vertrokken om m'n eerste week van m'n marathon voorbereiding af te ronden, blijkt bij terugkomst dat ik per ongeluk de training van volgende week gelopen heb . Op zich niet zo'n probleem, maar wel even netjes op het schema kijken vooraf vanaf nu
Gisteren 17 en vandaag 12 kilometer gelopen , ik merk dat het weer steeds makkelijker wordt. Ik ga weer eens een schema erbij pakken in plaats van zomaar wat verzinnen per keer. Ook al moet ik zeggen dat dat ook wel lekker is. Enige is dat het wellicht niet zo efficient is.
Week 7/8 5km schema
Maandag: helemaal niks
Dinsdag: 2x4km @3:30 totaal 13km
Woensdag: 40km woon-werkverkeer
Donderdag: 5x1000 @ gemiddeld 3:09 totaal 13km
Vrijdag: 45km fietsen
Zaterdag: 20km fietsen + haasje hardlopen voor vrouwlief die voor het eerst HM loopt (direct binnen 2 uur!)
Zondag: 20km fietsen + 16km steady progressief @ gemiddeld 3:45
Totalen:
Fietsen 125km
Hardlopen 63km
Komende week toewerken naar 5k timetrial zaterdag met op dinsdag laatste workout en dan nog wat 'leven in de benen houden' loopjes.
Maandag: helemaal niks
Dinsdag: 2x4km @3:30 totaal 13km
Woensdag: 40km woon-werkverkeer
Donderdag: 5x1000 @ gemiddeld 3:09 totaal 13km
Vrijdag: 45km fietsen
Zaterdag: 20km fietsen + haasje hardlopen voor vrouwlief die voor het eerst HM loopt (direct binnen 2 uur!)
Zondag: 20km fietsen + 16km steady progressief @ gemiddeld 3:45
Totalen:
Fietsen 125km
Hardlopen 63km
Komende week toewerken naar 5k timetrial zaterdag met op dinsdag laatste workout en dan nog wat 'leven in de benen houden' loopjes.
Vandaag weer eens #teamochtend.
Was vroeg wakker en ik heb vanmiddag andere verplichtingen, dus uit bed gerold en direct mijn loopkleding aangetrokken. Snel nog een eierkoek naar binnen geschoven en toen naar buiten.
Windje tegen in het begin was een goede manier om wakker te worden, maar verder was het echt lekker. De zon was ook nog aanwezig. Hier is hij nu nergens meer te bekennen en de wind is ook behoorlijk toegenomen.
Denk dat #teamochtend vandaag de best omstandigheden heeft gehad.
Was vroeg wakker en ik heb vanmiddag andere verplichtingen, dus uit bed gerold en direct mijn loopkleding aangetrokken. Snel nog een eierkoek naar binnen geschoven en toen naar buiten.
Windje tegen in het begin was een goede manier om wakker te worden, maar verder was het echt lekker. De zon was ook nog aanwezig. Hier is hij nu nergens meer te bekennen en de wind is ook behoorlijk toegenomen.
Denk dat #teamochtend vandaag de best omstandigheden heeft gehad.
Garmin FR245M + HRM-RUN
Ach, als je maar wat varieert en een beetje aan de balans denkt toch?CornermanNL schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:43:
Gisteren 17 en vandaag 12 kilometer gelopen , ik merk dat het weer steeds makkelijker wordt. Ik ga weer eens een schema erbij pakken in plaats van zomaar wat verzinnen per keer. Ook al moet ik zeggen dat dat ook wel lekker is. Enige is dat het wellicht niet zo efficient is.
En efficientie is maar 1 van de dingen om rekening mee te houden, gewoon lekker lopen is ook prima
Hier zit net de 1e helft van mijn HM schema erop... Vandaag een duurloop van 1 uur en 45 minuten in Z2, Begon met wind grotendeels mee dus dat was soepel, dacht wel bij mezelf 'dat wordt nog wat op de terugweg' maar op de een of andere manier viel het allemaal hardstikke mee.
Hier en daar stukken aardig vol tegen, maar gelukkig niet voor heel lang steeds en al met lekker gelopen hoewel ik de laatste kms wel in mijn benen begon te voelen. Heb, ondanks de 2 rustdagen hiervoor waar ik alsnog gister wel een wandeling van 2 u met de hond heb gemaakt, er sinds vorige week zaterdag een volle week opzitten qua inspanning.
Maar toch heerlijk om te voelen dat het allemaal weer wat soepeler lijkt te gaan, wil eigenlijk nog een 1.5-2kg kwijt raken, daar zit ik nog wat mee te stoeien de afgelopen weken ondanks aardig wat activiteiten en hoewel ik ook echt wel op de calorieen let. Hang nu steeds rond een 65.5 terwijl ik op mijn topfitheit toch richting de 63.5-64 zat...
Straks onder het genot van een paar biertjes en de F1 maar eens bedenken hoe dat toch kan
Zit ook weer eens te overwegen weer eens een inspanningstest/sportmedisc gebeuren te gaan doen, gewoon als checkup en zien hoe de officiele waarden zijn... Maar net te duur om het meteen maar impulsief aan te vragen.
Hoe dan ook, obligatory strava link:
https://www.strava.com/activities/5024676542
#teamkatuitdeboom hiero
Zit in het hoge noorden en echt schijtweer (excuse le mot) hier. Alleen lang shirt bij me en geen regenjack ofzo. Ga dus maar eens lafjes skippen. Mss thuis nog later op de avond als dat kloktegnies lukt.
Zit in het hoge noorden en echt schijtweer (excuse le mot) hier. Alleen lang shirt bij me en geen regenjack ofzo. Ga dus maar eens lafjes skippen. Mss thuis nog later op de avond als dat kloktegnies lukt.
Gisteren 3x5 km op marathontempo (incl in en uitlopen iets meer dan een HM, vandaag een duurloop van 35km. Die wind! Op de dijk met wind in de rug is leuk, maar als hij ook maar een beetje van opzij komt worden de benen onder je vandaan geblazen. Ik ben gesloopt... Maar het goede nieuws is wel dat de lange duurlopen er nu opzitten. Volgende week nog een testrun van 25km op marathontempo en dan taperen.
Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264
Allemaal extra spier natuurlijk, van profwielrenners kan ik me voorstellen dat ze dat kilotje extra voelen op een ventoux o.i.d. maar voor ons recreatieve hardlopers? Ik zou zeggen neem lekker een biertje extra bij de F1, en doe er ook maar wat borrelnootjes paaseitjes Met een lekker donker chocolade/karamel achtig biertje bijm0ridin schreef op zondag 28 maart 2021 @ 13:41:
[...]
Straks onder het genot van een paar biertjes en de F1 maar eens bedenken hoe dat toch kan
[ Voor 8% gewijzigd door Cranzai op 28-03-2021 14:47 ]
Gisteren was het plan om de wekelijkse duurloop te doen, er stond 80 minuten op het schema, had daarvoor een rondje van ruim 13km uitgezocht. Echter na een km of 4 maar besloten die in te korten tot een km of 7, de benen (en de rest) hadden er weinig zin in.
Vandaag nog maar een keer geprobeerd, eerder op de dag van huis gegaan, met een stuk beter resultaat: nu gewoon de duurloop heerlijk ontspannen volbracht.
Dinsdag 6x800 op 4:30/km.. Dat zal wel afzien worden!
Vandaag nog maar een keer geprobeerd, eerder op de dag van huis gegaan, met een stuk beter resultaat: nu gewoon de duurloop heerlijk ontspannen volbracht.
Verwijderd
. Een groot sportmedisch onderzoek met ademanalyse kost rond de 200 Euro. Vaak of soms krijg je dit vergoed vanuit een aanvullende verzekering. Ik doe zo’n onderzoek elk jaar als check-up en om te kijken hoeveel ik verbeterd ben (beter gezegd: hoeveel ik jaarlijks achteruit ga...).m0ridin schreef op zondag 28 maart 2021 @ 13:41:
[...]
Zit ook weer eens te overwegen weer eens een inspanningstest/sportmedisc gebeuren te gaan doen, gewoon als checkup en zien hoe de officiele waarden zijn... Maar net te duur om het meteen maar impulsief aan te vragen.
Niet geskipt, maar mijn geplande low heart rate long run van 2 uur wil ingekort naar 40 minuten. Ben absoluut niet team wind en zit in het natuurgebied naast de wijk er vol inFrenz64 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 13:44:
#teamkatuitdeboom hiero
"Better ask questions before you shoot"
Vandaag zou eigenlijk de Venloop zijn. Normaal trainen wij als groep hier collectief naartoe, zo ook dit jaar. Dus, stonden wij vanmorgen vroeg met een klein clubje midden in een achteraf gebied aan de startstreep. Rond 9.30 werd het startsein met een "kunnen we al"? "Ja", "nu", "mogen we al" "ah, we vertrekken" gegeven.
De eerste 3km gingen, mede doordat we de wind vol in de rug hadden als vanzelf, lekker begin. Van 5 tot 7 was het vrij heftig. Er stond een harde wind, maar nog redelijk goed te doen. Toch merkte je wel dat je extra aan moest zetten om het tempo vast te houden. Daarna door een woonwijk geslingerd, weer een klein stuk tegen de wind in om vervolgens te beginnen aan de 2e lus, dus.. weer 3 kmv vol de wind in de rug.
Doorkomsttijden waren goed, mijn vriendin fietste mee als mobiele drank- & gelpost, ideaal. Op km 17 & 18 was het zwaar. We hadden weer vol wind tegen èn moesten ook nog een viaduct over waardoor we moesten klimmen en ook nog een tegen de wind in beuken. Op dit punt heb ook de meeste tijd verloren (achteraf valt het nog wel mee, maar goed..).
De nummer 2 in de race begon het ook zwaar te krijgen en kwam langzaam steeds dichterbij. Ik liep nog met een andere jongen die toch net iets minder last had van de wind. Hij kon op de laatste 2km iets eerder weer een versnelling inzetten waardoor hij op ongeveer 10 meter voor bleef lopen. Probeerde aan te haken, maar wist dat er al een dik PR gelopen zou gaan worden, dus liever op safe spelen dan dat ik mezelf de kramp inloop. Nummer 2 kwam weer iets dichterbij, maar te ver om nog te pakken.
Nadat we de laatste bocht door waren gekomen toch nog weten te versnellen naar 2.40'/km. Achteraf maar goed ook, mede dankzij deze versnelling ben ik met 1s onder de 1.25 gedoken; eindtijd 1.24.59, dik PR. Oude PR stond op 1.30.48, precies 2 jaar geleden. Ben er, mede door al het blessureleed van de afgelopen 2 jaar en uiteraard deze hele pandemie ontzettend blij mee. Al een aantal malen flink in vorm geweest, maar steeds ging ik weer door de enkel of moest met gekneusde ribben de wedstrijd in.
Mijn eerste Venloop ooit begonnen op 2.00.17, vanaf dat moment heb ik er iedere editie, inclusief die van vandaag, zeker 5 minuten vanaf weten te lopen. Alleen denk ik dat het dit sprookje nu voorbij is. Vanaf nu is het minuten, misschien zelfs seconden schaven
Strava or it didn't happen
De eerste 3km gingen, mede doordat we de wind vol in de rug hadden als vanzelf, lekker begin. Van 5 tot 7 was het vrij heftig. Er stond een harde wind, maar nog redelijk goed te doen. Toch merkte je wel dat je extra aan moest zetten om het tempo vast te houden. Daarna door een woonwijk geslingerd, weer een klein stuk tegen de wind in om vervolgens te beginnen aan de 2e lus, dus.. weer 3 kmv vol de wind in de rug.
Doorkomsttijden waren goed, mijn vriendin fietste mee als mobiele drank- & gelpost, ideaal. Op km 17 & 18 was het zwaar. We hadden weer vol wind tegen èn moesten ook nog een viaduct over waardoor we moesten klimmen en ook nog een tegen de wind in beuken. Op dit punt heb ook de meeste tijd verloren (achteraf valt het nog wel mee, maar goed..).
De nummer 2 in de race begon het ook zwaar te krijgen en kwam langzaam steeds dichterbij. Ik liep nog met een andere jongen die toch net iets minder last had van de wind. Hij kon op de laatste 2km iets eerder weer een versnelling inzetten waardoor hij op ongeveer 10 meter voor bleef lopen. Probeerde aan te haken, maar wist dat er al een dik PR gelopen zou gaan worden, dus liever op safe spelen dan dat ik mezelf de kramp inloop. Nummer 2 kwam weer iets dichterbij, maar te ver om nog te pakken.
Nadat we de laatste bocht door waren gekomen toch nog weten te versnellen naar 2.40'/km. Achteraf maar goed ook, mede dankzij deze versnelling ben ik met 1s onder de 1.25 gedoken; eindtijd 1.24.59, dik PR. Oude PR stond op 1.30.48, precies 2 jaar geleden. Ben er, mede door al het blessureleed van de afgelopen 2 jaar en uiteraard deze hele pandemie ontzettend blij mee. Al een aantal malen flink in vorm geweest, maar steeds ging ik weer door de enkel of moest met gekneusde ribben de wedstrijd in.
Mijn eerste Venloop ooit begonnen op 2.00.17, vanaf dat moment heb ik er iedere editie, inclusief die van vandaag, zeker 5 minuten vanaf weten te lopen. Alleen denk ik dat het dit sprookje nu voorbij is. Vanaf nu is het minuten, misschien zelfs seconden schaven
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Die bierspier! Njah, elke kilo moet je toch meenemen dus het maakt echt wel uit... volgens mij best een duidelijke 1 op 1 relatie. Maar ik ben ook niet zo enorm fanatiek hoor, ik hou van een biertje dus die blijf ik gewoon drinken. Wel iets meer met mate, niet de standaard 'eind van de werkdag, ach... ik lust er wel 1, of 2'.Cranzai schreef op zondag 28 maart 2021 @ 14:45:
[...]
Allemaal extra spier natuurlijk, van profwielrenners kan ik me voorstellen dat ze dat kilotje extra voelen op een ventoux o.i.d. maar voor ons recreatieve hardlopers? Ik zou zeggen neem lekker een biertje extra bij de F1, en doe er ook maar wat borrelnootjes paaseitjes Met een lekker donker chocolade/karamel achtig biertje bij![]()
Maar vind het vooral apart omdat ik normaal gesproken als ik gewoon oplet en sport 'redelijk stabiel en eenvoudig' richting de 64 ga en nu op de 65+ blijf steken. Zal de leeftijd wel zijn
Hier tussen de 250 en 270 geloof ik (nou ja, dat is simpelweg in de buurt en dan vind ik het niet zo erg iets extra te betalen). Moet even kijken hoe het bij mij zat toen ik het de vorige keer deed (ondertussen een jaar of 6 geleden alweer!), volgens mij werd er een deel vergoed (had ik bijv 150e budget voor dit soort dingen).Verwijderd schreef op zondag 28 maart 2021 @ 15:03:
[...]
. Een groot sportmedisch onderzoek met ademanalyse kost rond de 200 Euro. Vaak of soms krijg je dit vergoed vanuit een aanvullende verzekering. Ik doe zo’n onderzoek elk jaar als check-up en om te kijken hoeveel ik verbeterd ben (beter gezegd: hoeveel ik jaarlijks achteruit ga...).
Wil het vooral doen om idd even te kijken waar ik weer sta, wat de echte waardes zijn (kan ik die van garmin ook weer interpreteren), etc. Maar even uitvogelen dus
Om rule #5 van de velominati-buren maar even te lenen, zei ik tegen mezelf: htfu! Schoenen aangedaan en gegaan. Het zou droog blijven maar niet dus. Mezelf warm lopen dan maar en de eerste km ging een beetje tot m'n verrassing in 5:37 met de wind pal op kop. Tempo vastgehouden en terug makkelijk 5:20 tempo. Alleen negeerde ik zoals gewoonlijk een bord dat de terugweg afgesloten was voor alle verkeer (zo'n bord betekent voor allen verkeer behalve Frenz). Maar ja, een brug over een sloot is toch echt wel een noodzakelijkheid om deze te vervolgen. Omkeren? Nooit! Via een smal aarden walletje toch oversteken, maar het gemiddelde was naar de haaien natuurlijk. Toch heerlijk gelopen windje mee. Nu snel voor de buis (zonder bier)Chocovla schreef op zondag 28 maart 2021 @ 15:11:
[...]
Niet geskipt, maar mijn geplande low heart rate long run van 2 uur wil ingekort naar 40 minuten. Ben absoluut niet team wind en zit in het natuurgebied naast de wijk er vol in
Psst @Frenz64, als je te voet bent mag je dat bord ook gewoon negeren hoor
Vandaag maar eens een andere route gepland om de wind wat te ontwijken. Tussen de huizen door en beschutting van bomen ging dat prima. Sommige lange stukken met wind mee, dus dat schoot lekker op.
Maar op 2km van de eindstreep zag ik een omhoog stekende putdeksel niet. Voor ik het wist lag ik plat en schoof nog wat door, want door de wind zat het tempo er aardig in. Knie en handen zijn geschaafd en het zag er vast ernstig uit. Ik kreeg ook gelijk desinfectiespray aangeboden. Gelukkig was ik er bijna, dus nog even doorgezet. Het is nu nog wat pijnlijk, maar hopelijk valt het morgen weer mee.
https://strava.app.link/bowCGgHUZeb
Maar op 2km van de eindstreep zag ik een omhoog stekende putdeksel niet. Voor ik het wist lag ik plat en schoof nog wat door, want door de wind zat het tempo er aardig in. Knie en handen zijn geschaafd en het zag er vast ernstig uit. Ik kreeg ook gelijk desinfectiespray aangeboden. Gelukkig was ik er bijna, dus nog even doorgezet. Het is nu nog wat pijnlijk, maar hopelijk valt het morgen weer mee.
https://strava.app.link/bowCGgHUZeb
Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039
GPX-routes in combinatie met mijn Garmin Instinct lukken me nog niet echt. Ik heb vandaag meegedaan aan de Montferland Toppen Trail, 16 km door het bos in de Achterhoek. Bij de start verdwaalde ik al op het terrein, vond ik de bedoelde route en 2 km het bos ik was wel duidelijk dat mijn horloge de route niet ging terugvinden. Dus ik terug naar de start, nieuwe starttijd genoteerd, reeds gelopen kilometers weggegooid (ja, echt!) en weer het bos in. Vervolgens overkomt me hetzelfde na ongeveer 4 kilometer. Het horloge geeft een "off course" melding, ik ga terug en ik krijg nooit meer een route te zien. Nog even met mijn telefoon wat op internet zitten zoeken, maar niets waar ik op dat moment iets aan had.
Ik heb uiteindelijk zelf maar een rondje van 16,7 kilometer door het gebied gemaakt, met voldoende heuvels om het ook wel echt te voelen. En soms een stukje zonder pad, lekker door de braamstruiken.
Heb ik lekker gelopen? Ja, maar het tempo is door al het zoeken, ronddwalen, toch maar weer omdraaien en zoekend rondkijken dramatisch.
Heb ik nog vertrouwen in mijn Garmin? Wel voor mijn vaste rondjes, niet voor navigatiebestanden.
Al met al in totaal zeker 20 kilometer gelopen, dat is wel een deftige workout. En het bos daar is echt heel mooi. En het kan niet altijd meezitten.
Ik heb uiteindelijk zelf maar een rondje van 16,7 kilometer door het gebied gemaakt, met voldoende heuvels om het ook wel echt te voelen. En soms een stukje zonder pad, lekker door de braamstruiken.
Heb ik lekker gelopen? Ja, maar het tempo is door al het zoeken, ronddwalen, toch maar weer omdraaien en zoekend rondkijken dramatisch.
Heb ik nog vertrouwen in mijn Garmin? Wel voor mijn vaste rondjes, niet voor navigatiebestanden.
Al met al in totaal zeker 20 kilometer gelopen, dat is wel een deftige workout. En het bos daar is echt heel mooi. En het kan niet altijd meezitten.
[ Voor 5% gewijzigd door GSX-MAN op 28-03-2021 18:32 ]
Slecht idee... Hoe laat?
Gefeliciteerd! Heel netjes!Calitomnication schreef op zondag 28 maart 2021 @ 15:36:
<mooi verhaal>
Mijn eerste Venloop (en eerste HM) ging volgens mij in 2 uur en 12 minuten. Daarna direct naar de snackbar om bijna al m’n spaargeld op te etenMijn eerste Venloop ooit begonnen op 2.00.17, vanaf dat moment heb ik er iedere editie, inclusief die van vandaag, zeker 5 minuten vanaf weten te lopen. Alleen denk ik dat het dit sprookje nu voorbij is. Vanaf nu is het minuten, misschien zelfs seconden schaven
Nu is mijn plan: kijken of ik een uur van die tijd af kan halen 🙃. M’n pr is 1:13, dus ben benieuwd of dat gaat lukken! Wordt zeker niet makkelijk, maar het is wel realistisch...
@Rudedadude thanks voor de tag, toeval bestaat niet zegt men wel eens toch! Ik was van plan me voor het einde van deze maand weer eens te melden in dit topic na een lange afwezigheid. Hij staat nu weer terug in m'n bookmarks dus ik ga deze week rustig wat teruglezen (is de Saucony Guide 14 al voorbijgekomen??) en kom weer dagelijks meelezen en wie weet wat posten 
@Galois:
Einde oktober corona opgelopen, ruim 3 dagen ziek geweest waarvan 1 dag met koorts.
Na 1,5 week rust ben ik toen weer aan het hardlopen gegaan, maar daar waren de longen het duidelijk niet mee eens. Een week of 3 stug lopen aanklooien, begin December zat ik bij de dokter met hartkloppingen en het gevoel een soort 'band' om mijn borst te hebben waardoor ik slecht kon ademhalen. Dit trok gelukkig na een ruime week weg, maar bleef terugkomen bij (matige) inspanning. Een maand complete sportrust genomen, en begin Januari weer begonnen met hardlopen, met een herstelschema (Schema 2). Dit schema heb ik half Maart afgesloten met een aaneengesloten 30 minuten hardlopen, en dat ging gelukkig weer enigzins. De diverse milestones in het herstelschema heb ik stilletjes echt wel gevierd, zoals de 15 minuten, de 20 minuten, de eerste keer weer 5k, etc. Het is een vreemde gewaarwording om beperkt te worden door je longen, terwijl je (been)spieren echt schreeuwen om meer geprikkeld te worden.
Qua conditie zeg ik dat ik nu op een goede 50% zit van wat het was voor corona. Begin Maart was dat echt nog maar 20 - 30%. Sinds een week zit ik echt goed merkbaar in de lift en beginnen inspanningen wat normaler te voelen. Qua niveau ben ik natuurlijk nog niet waar ik was, maar er is eindelijk echte verbetering merkbaar. De hartslag tijdens inspanning gaat wat omlaag en heeft minder gekke pieken, hersteltijden worden weer korter. Ik ga deze maand afsluiten met 100km op de teller, en ga ook eindelijk weer een 10k lopen, denk a.s. Dinsdag met het voorspelde lekkere weer
Ter referentie, om een idee te geven waar ik vandaan kwam / naar onderweg was.
- 2020 afgesloten met 2100 km op de teller (t/m oktober dus
)
- Begin Oktober een 35km trail op de Veluwezoom gelopen
- Een week later een officieus PR op de 5k van 19:30, als onderdeel van een 10k training
- Januari 2021 stond er een 45km trail op het programma. Uiteraard gecancelled, maar die afstand gaat eens gelopen worden
Al met al nu dus bijna een half jaar verder, dat toch best snel is gegaan. Ik hoop op een mooie loopzomer voor mezelf, het ziet er gelukkig beter uit en ik heb er ook vertrouwen in. In December zat ik er even best wel doorheen, toen zelfs een stuk fietsen al teveel was. Dan voel je je best klein!
@Galois:
Einde oktober corona opgelopen, ruim 3 dagen ziek geweest waarvan 1 dag met koorts.
Na 1,5 week rust ben ik toen weer aan het hardlopen gegaan, maar daar waren de longen het duidelijk niet mee eens. Een week of 3 stug lopen aanklooien, begin December zat ik bij de dokter met hartkloppingen en het gevoel een soort 'band' om mijn borst te hebben waardoor ik slecht kon ademhalen. Dit trok gelukkig na een ruime week weg, maar bleef terugkomen bij (matige) inspanning. Een maand complete sportrust genomen, en begin Januari weer begonnen met hardlopen, met een herstelschema (Schema 2). Dit schema heb ik half Maart afgesloten met een aaneengesloten 30 minuten hardlopen, en dat ging gelukkig weer enigzins. De diverse milestones in het herstelschema heb ik stilletjes echt wel gevierd, zoals de 15 minuten, de 20 minuten, de eerste keer weer 5k, etc. Het is een vreemde gewaarwording om beperkt te worden door je longen, terwijl je (been)spieren echt schreeuwen om meer geprikkeld te worden.
Qua conditie zeg ik dat ik nu op een goede 50% zit van wat het was voor corona. Begin Maart was dat echt nog maar 20 - 30%. Sinds een week zit ik echt goed merkbaar in de lift en beginnen inspanningen wat normaler te voelen. Qua niveau ben ik natuurlijk nog niet waar ik was, maar er is eindelijk echte verbetering merkbaar. De hartslag tijdens inspanning gaat wat omlaag en heeft minder gekke pieken, hersteltijden worden weer korter. Ik ga deze maand afsluiten met 100km op de teller, en ga ook eindelijk weer een 10k lopen, denk a.s. Dinsdag met het voorspelde lekkere weer
Ter referentie, om een idee te geven waar ik vandaan kwam / naar onderweg was.
- 2020 afgesloten met 2100 km op de teller (t/m oktober dus
- Begin Oktober een 35km trail op de Veluwezoom gelopen
- Een week later een officieus PR op de 5k van 19:30, als onderdeel van een 10k training
- Januari 2021 stond er een 45km trail op het programma. Uiteraard gecancelled, maar die afstand gaat eens gelopen worden
Al met al nu dus bijna een half jaar verder, dat toch best snel is gegaan. Ik hoop op een mooie loopzomer voor mezelf, het ziet er gelukkig beter uit en ik heb er ook vertrouwen in. In December zat ik er even best wel doorheen, toen zelfs een stuk fietsen al teveel was. Dan voel je je best klein!
Heftig hoor @Gaargod. Zeker omdat je niet zo ziek bent geweest (althans zo lees ik dat, 3 dagen en 1 met koorts).
Rare ziekte is het ook... Maar goed te lezen dat het weer de goede kant op gaat!! Succes!!
Rare ziekte is het ook... Maar goed te lezen dat het weer de goede kant op gaat!! Succes!!
Blaren doorgeprikt, hectoliter bier erin, kijkend naar de houten medaille: ik heb vandaag toch mooi 20 kilometer gelopen. Niet zo snel als ik zou willen, niet volgens de juiste route, maar ik heb in een supermooie omgeving waar ik nog nooit eerder geweest ben kunnen sporten.
Slecht idee... Hoe laat?
Nee sorry, mijn Guide 13 is nog niet versletenGaargod schreef op zondag 28 maart 2021 @ 20:42:
(is de Saucony Guide 14 al voorbijgekomen??)
Welkom terug!
Wat betreft je verhaal en het navigeren op je Garmin. Ik doe dit al jaren en dit werkt voor mij heel goed, maar... ik kan me heel goed voorstellen dat als je dit voor het eerst gaat testen in een dergelijke omgeving dat je behoorlijk 'van het kastje naar de muur' kan worden gestuurd. Dit had je écht even thuis een keer in een bekende omgeving moeten proberen/testen.GSX-MAN schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:29:
Blaren doorgeprikt, hectoliter bier erin, kijkend naar de houten medaille: ik heb vandaag toch mooi 20 kilometer gelopen. Niet zo snel als ik zou willen, niet volgens de juiste route, maar ik heb in een supermooie omgeving waar ik nog nooit eerder geweest ben kunnen sporten.
Hoe ik het in het kort kan omschrijven: Op m'n Fenix 3 heb ik ook alleen de 'lijn' staan die je moet lopen.
Als je de route via Garmin Connect of op een andere (officiele) manier hebt ingeladen geeft je horloge echter ongeveer 20 meter voor een afslag ook korte signalen/meldingen wát je moet doen, Rechts af, geleidelijk rechtsaf buigen etc. Het idee is vervolgens dat indien je na 20 meter op de splitsing komt.. het horloge nógmaals aangeeft : Doe dit: Rechtaf bijv.
In de praktijk is het echter bij mij zo dat vooral het tweede signaal, vaak pas komt indien je de afslag al genomen hebt. Soms blijft het dus een beetje 'gokken' en op je kaartweergave kijken/controleren of je nog op de lijn (on course) loopt. Indien dit niet het geval is, het tweede punt wat wennen is... namelijk de offcourse meldingen komen ook pas vrij laat. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met een tempo dat je loopt en de GPS 'fix' in bijv. het bos tussen de bomen.
Enfin, je krijgt pas laat bericht dat je verkeerd loopt. Dan moet je vaak 10/20 meter terug en de andere afslag pakken.
Voor mij werkt bovenstaande na wat oefenen hartstikke prima én het wordt allemaal nóg iets makkelijker wanneer je een luxer/nieuwer horloge hebt met daadwerkelijk kaarten ingeladen op de achtergrond.
Zo kun je bijv. duidelijker zien dat je een bepaalde afslag moet pakken omdat die 'parallel' aan een beekje loopt.
Bovenstaande zou het voor jou ook kunnen zijn, dus ik zou je instinct niet zomaar afschrijven.
Indien je echt de ingeladen route 'kwijt' was op je horloge wordt het natuurlijk anders...
Ik zou zeggen, geef het nog een kans. Oefen het in de buurt want je hebt een hele mooie ervaring gemist denk ik. Het meest fijne van lopen op een GPX vind ik ; het stressvrij lopen in een nieuwe omgeving. Dat is echt top.
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Blaren na 'maar' 20 kilometer? Passen je schoenen dan wel goed?GSX-MAN schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:29:
Het is me gisterochtend toch weer gelukt om 3.24 km te hardlopen. Wel met veel wandelen tussendoor, maar het ging aardig. Voornamelijk zachte ondergrond opgezocht en de pasjes heel klein gehouden. Het begon wel vrij stroef/stijf, maar ging eigenlijk steeds beter.
Gistermiddag er ook nog even op uit geweest met gezin en hond en ong.4.7 km gewandeld in het bos. Dat ging verder prima eigenlijk.
Strava or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/5023296875
Was eigenlijk een beetje bang voor reactie vandaag, maar die is er eigenlijk helemaal niet. Mijn slechte kuit voelt zelfs een stuk losser. Ik durf nog niet te hard te juichen, maar het voelt in ieder geval fijn.
Het eerste bordje staat ook op 'ons' parcours
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CEC99jSMTNAFrPyvp0wq5nl7.jpg?f=user_large)
Nee, die schoenen zijn niet goed. Omdat Salomon me wat krap zit had ik ze in maat 46 besteld, maar mijn hielen schuren door en ik had een gigantische blaar op mijn teen en eentje op de zijkant van mijn voorvoet. De volgende trail doe ik wel op mijn wegschoenen en ik ga op zoek naar fijner zittende trailschoenen. Dan gebruik ik deze wel voor het parcoursschieten.InZane schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:29:
[...]
Blaren na 'maar' 20 kilometer? Passen je schoenen dan wel goed?
Ja, goeie punten. Vorige week wel al een keer geprobeerd op een route in de Betuwe, maar hij lijkt ook vrij hardnekkig. Ook als ik weer op de route liep, bleef 'ie aangeven dat ik terug naar het vorige punt moest. Wat lastig was, omdat daar een bouwplaats was. Blijkbaar gaat 'ie dan niet automatisch naar het volgende punt.dreameater schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:22:
[...]
Wat betreft je verhaal en het navigeren op je Garmin. Ik doe dit al jaren en dit werkt voor mij heel goed, maar... ik kan me heel goed voorstellen dat als je dit voor het eerst gaat testen in een dergelijke omgeving dat je behoorlijk 'van het kastje naar de muur' kan worden gestuurd. Dit had je écht even thuis een keer in een bekende omgeving moeten proberen/testen.
Hoe ik het in het kort kan omschrijven: Op m'n Fenix 3 heb ik ook alleen de 'lijn' staan die je moet lopen.
Als je de route via Garmin Connect of op een andere (officiele) manier hebt ingeladen geeft je horloge echter ongeveer 20 meter voor een afslag ook korte signalen/meldingen wát je moet doen, Rechts af, geleidelijk rechtsaf buigen etc. Het idee is vervolgens dat indien je na 20 meter op de splitsing komt.. het horloge nógmaals aangeeft : Doe dit: Rechtaf bijv.
In de praktijk is het echter bij mij zo dat vooral het tweede signaal, vaak pas komt indien je de afslag al genomen hebt. Soms blijft het dus een beetje 'gokken' en op je kaartweergave kijken/controleren of je nog op de lijn (on course) loopt. Indien dit niet het geval is, het tweede punt wat wennen is... namelijk de offcourse meldingen komen ook pas vrij laat. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met een tempo dat je loopt en de GPS 'fix' in bijv. het bos tussen de bomen.
Enfin, je krijgt pas laat bericht dat je verkeerd loopt. Dan moet je vaak 10/20 meter terug en de andere afslag pakken.
Voor mij werkt bovenstaande na wat oefenen hartstikke prima én het wordt allemaal nóg iets makkelijker wanneer je een luxer/nieuwer horloge hebt met daadwerkelijk kaarten ingeladen op de achtergrond.
Zo kun je bijv. duidelijker zien dat je een bepaalde afslag moet pakken omdat die 'parallel' aan een beekje loopt.
Bovenstaande zou het voor jou ook kunnen zijn, dus ik zou je instinct niet zomaar afschrijven.
Indien je echt de ingeladen route 'kwijt' was op je horloge wordt het natuurlijk anders...
Ik zou zeggen, geef het nog een kans. Oefen het in de buurt want je hebt een hele mooie ervaring gemist denk ik. Het meest fijne van lopen op een GPX vind ik ; het stressvrij lopen in een nieuwe omgeving. Dat is echt top.
Slecht idee... Hoe laat?
Ik heb nog nooit genavigeerd hardgelopen met mijn horloge maar misschien een tip op basis van navigeren met een horloge zonder kaart maar met track tijdens het fietsen: ga niet blind op de 'sla-hier-af-die-kant-op-hints', maar kijk ook naar de track.GSX-MAN schreef op zondag 28 maart 2021 @ 18:29:
[...]
Over navigeren met gps
[...]
Uitleg: Ik heb een xt735: ook geen kaart, maar wel de track van de route die je van plan bent te doen. Met de ingeladen Garmin routes piept mijn horloge ook regelmatig, terwijl de track op m'n horloge rechtdoor gaat. Ik snap dat 't in het bos wel ingewikkelder zal zijn dan op de weg, maar misschien heb je wat aan deze tip.
En normaal gesproken is het een wedstrijd, dan is het drukker op het parcours en kan je aan de hand van de andere deelnemers wel wat zien. Maar in de corona-proof versie loop je daar dus alleen te klootviolen in het bos.
Slecht idee... Hoe laat?
@Calitomnication lekker bezig geweest
je tijd is weer uptodate in de lijst 
Moeten er nog meer aangepast / toegevoegd worden?
Zo te lezen werkt het navigeren op m'n apple watch nog beter dan die verhalen die ik over Garmin lees
gisteren nog tijdens een 90km fietsroute gebruikt.
De kaart en de route is iig heel duidelijk leesbaar en binnenkort word turn by turn navigatie ook toegevoegd.
Hier afgelopen week een rustig hardloopweekje gehad dus meer op de fiets gezeten, maar was wel vrij pittig gisteren tegen de wind in beuken. Deze week de hardloop km maar is wat uitbreiden zodat ik wat meer omvang heb, even wat minder snelheidswerk.
Zo te lezen werkt het navigeren op m'n apple watch nog beter dan die verhalen die ik over Garmin lees
De kaart en de route is iig heel duidelijk leesbaar en binnenkort word turn by turn navigatie ook toegevoegd.
Hier afgelopen week een rustig hardloopweekje gehad dus meer op de fiets gezeten, maar was wel vrij pittig gisteren tegen de wind in beuken. Deze week de hardloop km maar is wat uitbreiden zodat ik wat meer omvang heb, even wat minder snelheidswerk.
[ Voor 29% gewijzigd door Tinusvolkel op 29-03-2021 12:34 ]
Ik heb op mijn horloge eigenlijk alleen een lijntje staan en ik heb ingesteld dat het noorden altijd boven is (oftewel de kaart/lijn gaat niet meedraaien op het moment dat ik een andere richting op loop). Dan moet ik soms even nadenken op het moment dat ik op mijn horloge dus van boven naar beneden loop, maar voor ee rest werkt het prima. Meer kan mijn horloge ook niet aan, anders komt er een behoorlijke lag te zitten op het bijwerken van het scherm en mijn actuele beweging. En alsnog is de afgelopen 2 keer dat ik meer dan 35km liep de app (dwmap) er min of meer uitgeklapt omdat hij stopte met het mij volgen. Maar goed, is gratis en ik klaag dus niet. Maar misschien werkt zo'n simpele instelling als het noorden altijd boven wel beter. Gebeurt me soms dat ik dan op een mooie vijfsprong sta en verkeerd kies, maar dat is meestal snel genoeg hersteld. En zeker als ik het zelf heb ingetekend weet ik meestal wel waar de tricky punten zijn in de route.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Ik loop nu een tijdje met de Forerunner 245. Bevalt goed, heb het idee dat 'ie een stuk nauwkeuriger is dan mijn vorige horloge en ook snel de GPS pakt.
Ik probeer momenteel o.a. een wat stabieler tempo aan te houden, omdat ik de neiging heb om na de eerste twee-drie kilometer steeds langzamer te worden. Heb daarom een workout aangemaakt in Garmin Connect waarmee ik binnen een tempo-bandbreedte probeer te blijven.
Wat ik echter niet helemaal snap is dat ik volgend de tempo-aanduiding redelijk stabiel blijf (5:42/5:43) terwijl mijn km-ronde tijd volgens de Forerunner wél steeds trager wordt. Voorbeeld::fill(white):strip_exif()/f/image/AyADLv8Iw3sE5EGkMrcbpSeX.png?f=user_large)
Volgens de tempo-indicatie tijdens de run heb ik dus bij al deze KM-rondjes steeds 5:43 of 5:42 gelopen. Toch worden de rondes langzamer. Ik snap zelf niet waarom/hoe....iemand enig idee? :-)
Ik probeer momenteel o.a. een wat stabieler tempo aan te houden, omdat ik de neiging heb om na de eerste twee-drie kilometer steeds langzamer te worden. Heb daarom een workout aangemaakt in Garmin Connect waarmee ik binnen een tempo-bandbreedte probeer te blijven.
Wat ik echter niet helemaal snap is dat ik volgend de tempo-aanduiding redelijk stabiel blijf (5:42/5:43) terwijl mijn km-ronde tijd volgens de Forerunner wél steeds trager wordt. Voorbeeld:
:fill(white):strip_exif()/f/image/AyADLv8Iw3sE5EGkMrcbpSeX.png?f=user_large)
Volgens de tempo-indicatie tijdens de run heb ik dus bij al deze KM-rondjes steeds 5:43 of 5:42 gelopen. Toch worden de rondes langzamer. Ik snap zelf niet waarom/hoe....iemand enig idee? :-)
Enkele weken geleden zijn er nog enkel posts gewijd aan het navigeren met je horloge, ook voor de horloges zonder kaart.
Het ging toen vooral over het wel of niet krijgen van een seintje als je af moet slaan.
Conclusie: Wil je meldingen, dan kies je voor Navigatie. Kies je voor koers dan krijg je geen meldingen.
Het ging toen vooral over het wel of niet krijgen van een seintje als je af moet slaan.
Conclusie: Wil je meldingen, dan kies je voor Navigatie. Kies je voor koers dan krijg je geen meldingen.
Garmin FR245M + HRM-RUN
Wat heb ik staan vloeken in het bos, ik zat er mentaal helemaal doorheen. En toen moest ik nog dik 12 kilometer.
Slecht idee... Hoe laat?
@GSX-MAN Oefening baart kunst, probeer het nog een paar keer op kortere routes dat je er wat aan went. Hij geeft bij mij redelijk snel een melding Off coarse als ik van de route af loop met een tril en geluidsignaal. Door daar alert op te zijn blijven mijn route afwijkingen meestal beperkt. Bij veel afslagen in het bos is het soms wel lastig de juiste te kiezen maar dan dus ff extra op het routekaartje kijken. Het routekaartje heb ik dan ook aanstaan ipv andere statistieken.
[ Voor 7% gewijzigd door KnOeFz op 29-03-2021 14:56 ]
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Denk dat je hem zelf al in kan vullen. Je Garmin heeft twee snelheidsindicaties. Tempo en nog een.grijzemist schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:32:
..
Tempo geeft de gemiddelde snelheid aan en die andere waar ik de naam van ben vergeten is je huidige snelheid. Je weet dat je de goede snelheid te pakken heb als hij alleen in stappen van 5 seconden gaat.
Alleen je gemiddelde tempo heeft een precisie van 1 seconden per kilometer gemiddeld.
De mijne bliept ook bij een bocht, maar niet altijd
dus daar heb je geen bal aan. Ik heb hem eigenlijk standaard op de kaart staan tijdens het navigeren. Dan is het gewoon een kwestie van lijntje volgen en een kind kan de was doen
oefening baart kunst denk ik...

@m-vw En toch lukt mij dit nooit meer op de Fr xt920. Ooit wel via Strava gpx files, maar niet met routes in Garmin Connect. Al heel wat uren mn tanden op gebroken.
Loop je lekker volgas voor t bos, hoor je na 50m PIEP. Off course. En moet je terug. Dat is zeker klootviolen @GSX-MAN . Had al bijna een Fenix6 xyz nog wat gekocht, maar ja, wel dure oplossing voor weinig probleem.
Het lijntje volgen kan prima, zeker tijdens wandelen (gisteren gedaan, PERFECT!) maar tijdens een wat meer slingerend parcours is een piepje gewoon weleens lekker. EN de indicatie '50m Right' ofzo. Dan kun je beetje inschatten. Nu is het altijd mosterd na de...
Loop je lekker volgas voor t bos, hoor je na 50m PIEP. Off course. En moet je terug. Dat is zeker klootviolen @GSX-MAN . Had al bijna een Fenix6 xyz nog wat gekocht, maar ja, wel dure oplossing voor weinig probleem.
Het lijntje volgen kan prima, zeker tijdens wandelen (gisteren gedaan, PERFECT!) maar tijdens een wat meer slingerend parcours is een piepje gewoon weleens lekker. EN de indicatie '50m Right' ofzo. Dan kun je beetje inschatten. Nu is het altijd mosterd na de...
Ik heb 'm ook altijd op kaartweergave staan. Als ik een route loop, dan is het 9 van de 10 keer gewoon een lekkere duurloop en dan vind ik pace, hartslag en dat soort dingen minder interessant.Roozzz schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:55:
De mijne bliept ook bij een bocht, maar niet altijddus daar heb je geen bal aan. Ik heb hem eigenlijk standaard op de kaart staan tijdens het navigeren. Dan is het gewoon een kwestie van lijntje volgen en een kind kan de was doen
oefening baart kunst denk ik...
Iemand tips voor lopen met een blaar die vorige week woensdag open is gegaan? Zat er al een tijdje maar gebeurde niets mee, tot vorige week. Ik heb er gewoon te lang mee gelopen zonder er iets aan te doen (les geleerd).
Het zit net achter de bal van mijn voet richting de middenvoet (sinds de zooltjes, dus ook gelijk even een afspraak gemaakt met de podotherapeut voor as donderdag). Ergens denk ik "even laten rusten", maar mijn andere deel denkt: "maar als je nog 21 kilometer loopt deze dagen, heb je voor het eerst > 200 km in een maand gelopen!". Ik zit overigens mooi op schema voor mijn doel (2000 kilometer), inmiddels 498 kilometer dit jaar!
Ik ga sowieso andere zooltjes gebruiken voor mijn rechtervoet omdat ik er nooit eerder last van heb gehad. Links heb ik nergens last van qua blaren, toch heb ik het gevoel dat de zooltjes daar ook nog niet helemaal goed zitten, ik heb het gevoel dat ik mijn enkel niet altijd goed kan afwikkelen en dat het zooltje die hoek wat "blokkeert" (ik kan het niet anders omschrijven).
Het zit net achter de bal van mijn voet richting de middenvoet (sinds de zooltjes, dus ook gelijk even een afspraak gemaakt met de podotherapeut voor as donderdag). Ergens denk ik "even laten rusten", maar mijn andere deel denkt: "maar als je nog 21 kilometer loopt deze dagen, heb je voor het eerst > 200 km in een maand gelopen!". Ik zit overigens mooi op schema voor mijn doel (2000 kilometer), inmiddels 498 kilometer dit jaar!
Ik ga sowieso andere zooltjes gebruiken voor mijn rechtervoet omdat ik er nooit eerder last van heb gehad. Links heb ik nergens last van qua blaren, toch heb ik het gevoel dat de zooltjes daar ook nog niet helemaal goed zitten, ik heb het gevoel dat ik mijn enkel niet altijd goed kan afwikkelen en dat het zooltje die hoek wat "blokkeert" (ik kan het niet anders omschrijven).
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Wat is dan de bandbreedte waarbinnen je horloge je al dan niet waarschuwt dat je te snel of te traag gaat?grijzemist schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:32:
Ik loop nu een tijdje met de Forerunner 245. Bevalt goed, heb het idee dat 'ie een stuk nauwkeuriger is dan mijn vorige horloge en ook snel de GPS pakt.
Wat ik echter niet helemaal snap is dat ik volgend de tempo-aanduiding redelijk stabiel blijf (5:42/5:43) terwijl mijn km-ronde tijd volgens de Forerunner wél steeds trager wordt. Voorbeeld:[Afbeelding]
Misschien moet ik gewoon een hulphond voor het parcours hebben.
Slecht idee... Hoe laat?
Dan kom je in een heel andere sport terecht, @GSX-MAN
ik zit sinds een paar weken in de lappenmand en moet helaas mijn loopjes drastisch inkorten.
Na 3-4 km hardlopen krijg ik pijn aan de buitenzijde van de knieholte die uitstraalt naar de bovenkant van mijn linker kuitbeen. Ik loop inmiddels bij de fysio. Knie is goed, bewegelijkheid prima, spieren, pezen en aanhechtingen zijn losgemaakt. Oefeningen gekregen, maar ik heb het gevoel dat het alleen maar erger wordt. Deze week haalt mijn fysio er een collega bij omdat we er niet uitkomen.
Door de oefeningen lijkt de kracht in mijn kuiten wat toegenomen waardoor ik de eerste 3 km zelfs wat gemakkelijker loop. Maar daar heb je niet zo veel aan.
Ik weet dat het niet makkelijk is om op afstand wat te roepen, maar aangezien ik er met mijn fysio er nog niet uitkom, zijn tips zeker welkom. Ik loop al 6 jaar waarvan de laatste 3/4 jaar ~25 km in de week, afstand en intensiteit zijn constant. Ik loop afwisselend op 2 paar schoenen, de jongste 200km, het andere paar ~ 600km.
Na 3-4 km hardlopen krijg ik pijn aan de buitenzijde van de knieholte die uitstraalt naar de bovenkant van mijn linker kuitbeen. Ik loop inmiddels bij de fysio. Knie is goed, bewegelijkheid prima, spieren, pezen en aanhechtingen zijn losgemaakt. Oefeningen gekregen, maar ik heb het gevoel dat het alleen maar erger wordt. Deze week haalt mijn fysio er een collega bij omdat we er niet uitkomen.
Door de oefeningen lijkt de kracht in mijn kuiten wat toegenomen waardoor ik de eerste 3 km zelfs wat gemakkelijker loop. Maar daar heb je niet zo veel aan.
Ik weet dat het niet makkelijk is om op afstand wat te roepen, maar aangezien ik er met mijn fysio er nog niet uitkom, zijn tips zeker welkom. Ik loop al 6 jaar waarvan de laatste 3/4 jaar ~25 km in de week, afstand en intensiteit zijn constant. Ik loop afwisselend op 2 paar schoenen, de jongste 200km, het andere paar ~ 600km.
Wel bizar hoe goed een hond de weg weet. Ik ben tijdens canicross wedstrijden een paar keer gecorrigeerd door mijn hond die wel de afslag nam, die ik over het hoofd had gezienBlomminator schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:16:
Dan kom je in een heel andere sport terecht, @GSX-MAN
ik ben niet medisch onderlegd en zeker ook geen fysio maar bij sommige kniepijntjes die lijken op wat jij omschrijft aan de buitenkant knie helpen bij mij de volgende twee die ik ooit getipt kreeg van een fysio. Ben de theorie er achter vergeten helaas....bert74 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:41:
ik zit sinds een paar weken in de lappenmand en moet helaas mijn loopjes drastisch inkorten.

single leg squats (op de onderste traptrede met 1 been en and ht andere steeds naar de grond laten zakken met een squat beweging) Ik houd dan mijn bovenlijf recht en niet naar voren zoals op t plaatje

icm
staand of liggend je benen uiteen bewegen met een weerstandsband er omheen. En blijer kijken dan deze dame

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Hier hetzelfde probleem gehad, of in ieder geval wat er op lijkt. Ik had er vooral ná het lopen last van;bert74 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:41:
Zeurende pijn aan de zijkant van de knieholte en uitstraling naar het kuitbeen.
Bij mij bleek het uiteindelijk deels overbelasting te zijn waardoor het kuitbeen niet helemaal mooi "op zijn plek zat" bij de kop, met een geïrriteerde pees tot gevolg.
Met massage (auw!) Is deze op z'n plek gezet waarna de pijn weggegaan is.
(Na deze massage wel eerst op andere plekken pijn ontstaan door verandering in lopen opzo, vooral in de heup, maar dit was snel weer weg)
BTW, hoi allen. Lees al 3 jaar hier mee, maar nooit de moeite genomen/gevoeld om te reageren.
Ondertussen veel gehad aan alle ervaringen en tips hier, waarvoor dank🙂.
Hier sinds gestopt te zijn met voetballen in 2018 voor de fun eens getraind voor een halve Marathon. Vond het lange lopen altijd enorm saai en snap niet waarom ik het gedaan heb, maar de 1e toch uitgelopen (in 1:53) en daarna maar door blijven lopen. (Zonde om de conditie nu weer te laten versloffen)
Na een jaar lopen toch wel redelijk 'hooked' 😅 en loop gemiddeld zo'n 40 km in de week met als absolute hoogtepunt mijn eerste 50km trail vorige week.
Daar blijft het voorlopig ook wel bij denk ik. Eerst maar eens proberen, als er ooit weer wedstrijden zijn, de halve marathon onder de 1:30 te lopen. Voor de rest loop ik m'n rondjes het liefst over de heuvels en in het bos✌️
Strava linkje om het compleet te maken:
https://www.strava.com/athletes/28287646
Thanks man, ik zie nu dat ik eerder had moeten gaan sprinten, 4s sneller en ik had gelijk met @Rudedadude gestaan.Tinusvolkel schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:22:
@Calitomnication lekker bezig geweestje tijd is weer uptodate in de lijst
Zo te lezen werkt het navigeren op m'n apple watch nog beter dan die verhalen die ik over Garmin leesgisteren nog tijdens een 90km fietsroute gebruikt.
@Tinusvolkel Bij de 15km mag je mijn tijd ook nog noteren.. 15km in 59:44
En een Linkje naar Strava
tips voor New York
Strava maakt er dit van, dus heb er dit maar in gezetCalitomnication schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:37:
[...]
Thanks man, ik zie nu dat ik eerder had moeten gaan sprinten, 4s sneller en ik had gelijk met @Rudedadude gestaan.
Beste geschatte prestatie voor 15 km. (59:22)
Beste geschatte prestatie voor 10 km. (39:14)
PS je loopt wel in m'n nek te hijgen
Verder zal dit weer jouw wel bevallen toch? Hier was het net wel weer even wennen met het warmere weer icm de wind.
[ Voor 12% gewijzigd door Tinusvolkel op 29-03-2021 15:43 ]
Je horloge houdt 3 tempo's aan, het huidige tempo dat wordt op 5 seconden nauwkeurig aangegeven. Het tempo van het huidige workout onderdeel, ik verwacht dat je hier naar kijkt. En het lap/kilometer gemiddelde. Persoonlijk kijk ik het liefst naar de laatste. Het onderdeel tempo telt tijd/afstand van het hele onderdeel door waardoor je minder snel ziet of je te snel/langzaam gaat.grijzemist schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:32:
...
Ik heb zelf ook een FR245 en loop op tempo. Bij mijn laatste loopje heb ik km 2-5 op km tempo gelopen en toen werd de wind me te hard.
[ Voor 12% gewijzigd door bauke1994 op 29-03-2021 15:51 ]
Dank voor de reacties! Dat maakt het alweer iets duidelijker inderdaad :-)
Was vooral een poging om ook wat regelmatiger te lopen. Ik heb dus de neiging te vertragen waarbij ik bij km 7 soms al 30 seconden langzamer loop dan bij km 1.
Die had ik vrij breed gehouden, nml. tussen de 05:30 - 06:00 (ik deed een workout waarbij het idee was eerst 50 minuten in een rustig tempo te lopen en dan nog een kwartier in een pick-up tempo).influenza schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:52:
[...]
Wat is dan de bandbreedte waarbinnen je horloge je al dan niet waarschuwt dat je te snel of te traag gaat?
Was vooral een poging om ook wat regelmatiger te lopen. Ik heb dus de neiging te vertragen waarbij ik bij km 7 soms al 30 seconden langzamer loop dan bij km 1.
[ Voor 79% gewijzigd door grijzemist op 29-03-2021 15:57 ]
@Calitomnication Goed gelopen hoor en wat een tempo! Mooi dat je zo die progressie hebt kunnen maken!
Vanavond weer lekker op de baan trainen
@grijzemist Ik heb zelf momenteel wel wat last van gekke meldingen vanuit het horloge met snelheid, hij geeft bijv. "Pace too fast" aan terwijl ik 5:00 loop met een doeltempo van tussen de 4:50 en 5:10. Gaat dus niet helemaal goed. Mogelijk zijn er meer mensen die daar last van hebben of heeft de bug ook wat andere effecten? Ik gebruik zelf de gegevensvelden "tempo ronde" en "tempo huidig" naast elkaar, vooral "tempo ronde" is veel betrouwbaarder in het bos en geeft me veel meer sturing of ik het juiste tempo loop. Was er maar een technisch hulpmiddel die je altijd de juiste snelheid laat zien
Tip: de Saucony Ride 13 wordt opgevolgd door de Ride 14, hij is nu op bepaalde plekken al met wat korting te krijgen. Als ik reviews lees lijkt er maar weinig aangepast te zijn, dus sla je slag. Als je bij bijv. Hardloopshop.nl ook nog de kortingscode RUN10 gebruikt krijg je 10 euro korting én je kan CashbackXL gebruiken voor 5% cashback op de prijs ex. btw. Ik heb ze al besteld, dus uiteindelijk voor zo'n 96 euro op de kop getikt in plaats van de normale prijs (140 euro).
Vanavond weer lekker op de baan trainen

@grijzemist Ik heb zelf momenteel wel wat last van gekke meldingen vanuit het horloge met snelheid, hij geeft bijv. "Pace too fast" aan terwijl ik 5:00 loop met een doeltempo van tussen de 4:50 en 5:10. Gaat dus niet helemaal goed. Mogelijk zijn er meer mensen die daar last van hebben of heeft de bug ook wat andere effecten? Ik gebruik zelf de gegevensvelden "tempo ronde" en "tempo huidig" naast elkaar, vooral "tempo ronde" is veel betrouwbaarder in het bos en geeft me veel meer sturing of ik het juiste tempo loop. Was er maar een technisch hulpmiddel die je altijd de juiste snelheid laat zien
Tip: de Saucony Ride 13 wordt opgevolgd door de Ride 14, hij is nu op bepaalde plekken al met wat korting te krijgen. Als ik reviews lees lijkt er maar weinig aangepast te zijn, dus sla je slag. Als je bij bijv. Hardloopshop.nl ook nog de kortingscode RUN10 gebruikt krijg je 10 euro korting én je kan CashbackXL gebruiken voor 5% cashback op de prijs ex. btw. Ik heb ze al besteld, dus uiteindelijk voor zo'n 96 euro op de kop getikt in plaats van de normale prijs (140 euro).
[ Voor 4% gewijzigd door Arjan90 op 29-03-2021 15:57 ]
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Maar dan zou je dat wat krapper moeten zetten om tijdig gewaarschuwd te worden. Want tenzij je constant op je horloge kijkt (dat hoop ik niet voor je) is het natuurlijk maar net een momentopname. Daarnaast is actuele snelheid/tempo obv GPS niet enorm betrouwbaar.grijzemist schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:53:
Dank voor de reacties! Dat maakt het alweer iets duidelijker inderdaad :-)
[...]
Die had ik vrij breed gehouden, nml. tussen de 05:30 - 06:00 (ik deed een workout waarbij het idee was eerst 50 minuten in een rustig tempo te lopen en dan nog een kwartier in een pick-up tempo).
Tijdens mijn lunchrun van vandaag ben ik daar langsgelopen. Bordje viel direct opInZane schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:29:
[...]Het eerste bordje staat ook op 'ons' parcours
[Afbeelding]
@GSX-MAN spelen met de zoomniveaus wil ook nog wel eens helpen
Heb altijd het idee als @InZane over zijn loopclub begint dat hij bij een hele sportieve scoutingverening zitCaayn schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:03:
[...]
Tijdens mijn lunchrun van vandaag ben ik daar langsgelopen. Bordje viel direct op
Maar wel mooi een eigen route, misschien iets voor @GSX-MAN
Niet constant, maar inderdaad wel (vervelend) vaak. Maar het was dan ook een eerste test, dus ga zeker de bandbreedte wat inperken, dank voor de tip!influenza schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:03:
[...]
Maar dan zou je dat wat krapper moeten zetten om tijdig gewaarschuwd te worden. Want tenzij je constant op je horloge kijkt (dat hoop ik niet voor je) is het natuurlijk maar net een momentopname. Daarnaast is actuele snelheid/tempo obv GPS niet enorm betrouwbaar.
Hmm vreemd, die bug heb ik volgens mij nog niet gezien..zal er eens op letten!Arjan90 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:56:
Ronde tempo zal bij constant tempo een betrouwbaardere indicatie zijn dan actueel tempo. Ik weet niet of je horloge het ondersteunt, maar ik gebruik altijd een tempoveld wat een gemiddelde geeft over de laatste 5 seconden. Uiteraard pik je dan acute snelheidswisselingen langzamer op, maar je haalt ook de gekke schommelingen eruit die je met GPS nog weleens wilt hebben.grijzemist schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:14:
[...]
Niet constant, maar inderdaad wel (vervelend) vaak. Maar het was dan ook een eerste test, dus ga zeker de bandbreedte wat inperken, dank voor de tip!
[...]
Hmm vreemd, die bug heb ik volgens mij nog niet gezien..zal er eens op letten!
Hee leuk, er zijn dus wel Tweakers die hier in de buurt rond hollenCaayn schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:03:
[...]
Tijdens mijn lunchrun van vandaag ben ik daar langsgelopen. Bordje viel direct op
Er komen trouwens nog meer bordjes en 100m strepen op het asfalt.
Ik snap jeTinusvolkel schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:14:
[...]
Heb altijd het idee als @InZane over zijn loopclub begint dat hij bij een hele sportieve scoutingverening zit
We zijn trouwens niet eens een vereniging, maar het is een uit de hand gelopen 'hee we gaan op iedere zondagochtend een intervaltraining doen en wie zin heeft gaat maar mee' clubje met heel diverse niveaus onder de vrijwillige leiding van iemand die 100+ 113 marathons op z'n naam heeft.
Inmiddels wordt er iedere woensdagavond en zondagochtend getraind en sinds een jaartje ofzo hebben we zelfs eigen kleding
[ Voor 63% gewijzigd door InZane op 29-03-2021 16:54 ]
Tinusvolkel schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:14:
[...]
Op de Instinct:Gaargod schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:06:
@GSX-MAN spelen met de zoomniveaus wil ook nog wel eens helpen
Panning and Zooming the Map
While navigating, press UP or DOWN to view the map.
Hold MENU.
Select Pan/Zoom.
Select an option:
To toggle between panning up and down, panning left and right, or zooming, press GPS.
To pan or zoom the map, press UP and DOWN.
To quit, press BACK.
Wat een gekloot.
Slecht idee... Hoe laat?
Om je wat op te beuren @GSX-MAN, m'n Duet wireless headphone (aka AIKSWE Bluetooth 5.0 Open Ear Wireless Sports Headphone Surround Souns Earphones Stereo HD Hands-free For Running cycling [Frenz haalt weer adem] staat er echt op) is binnen. Stukje mee gefietst en ben zeer positief, na 5 minuten voel je niet meer dat je wat ophebt (18 gram!), zit comfy en prima geluid. De buitengeluid komen naturel binnen uiteraard en at ik prettig vind is dat er een natuurlijk windgeruis is. Met dopjes is dat vaak erg irritant. Kortom, voor €14 val je hier geen buil aan. Fijn voor erbij. Maarrrrrrrr.......(altijd een maar natuurlijk) tegelijkertijd kwamen m'n Fiil T1 Pro's binnen en natuurlijk even vergelijken. Moet je niet doen en zeker niet met een Jamie XX' nummer zoals Gosh. Oké deze heb ik ook gekocht vanwege de geluidskwaliteit, maar de bassen zijn vrijwel afwezig bij bone conducting als je ze bone-to-bone vergelijkt. Maar los daarvan, zonder de Aftershokz gehoord te hebben, deze voldoen prima, het geen rotzooi, voelt kwalitatief ook best goed aan.Frenz64 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:26:
Nooit earhooks geprobeerd @GSX-MAN ? Zijn nu mijn daily drivers op de fiets en tijdens core workouts, blijven absoluut goed zitten, maar de geluidskwaliteit van de mijne is dan weer zo dat naast de imitatie-shokz ook een setje Fiilo T1 pro's onderweg is (altijd maar afwachten hoe de pasvorm daadwerkelijk is)
Qua geluid op je hoofd ben ik een beetje de tegenhanger van @Rudedadude met vele over ear varianten en bedraade en draadloze units die voorbij zijn gekomen.
Dus als je de weg weer 's kwijt bent, kun je je de muziek aan laten staan als je iemand om de weg vraagt
Aan de start was het vrij koud, we stonden op een weg met alleen maar weiland om ons heen. De wind was wel vrij koud zeg maar. Eenmaal na de start gingen we na ongeveer 300 meter al linksaf en meteen wind in de rol. Goed om even temperatuur te komen en warm te worden. Na ongeveer 4 km moesten we tegen de wind in, maar toen waren we al warm.Tinusvolkel schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:42:
[...]
Strava maakt er dit van, dus heb er dit maar in gezet
Beste geschatte prestatie voor 15 km. (59:22)
Beste geschatte prestatie voor 10 km. (39:14)
PS je loopt wel in m'n nek te hijgen
Verder zal dit weer jouw wel bevallen toch? Hier was het net wel weer even wennen met het warmere weer icm de wind.
Het had nog wel iets warmer mogen zijn, maar verder was het goed te doen!
tips voor New York
Correctie waar ik zei @GSX-MAN bedoelde ik @Motrax zie hierbovenFrenz64 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:34:
en als je iets geduld hebt @Motrax , ik wil die bone tech ook wel proberen, maar vind Aftershokz ietwat te prijzig om ff te proberen, dus is er een Ali kloon onderweg
Moet er binnen een week zijn, verslag volgt. Ik wil ze wel voornamelijk op de fiets gebruiken, ik loop Van Gogh-style (zonder oortjes)
Doelde meer op vandaag en de komende dagenCalitomnication schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:05:
[...]
Aan de start was het vrij koud, we stonden op een weg met alleen maar weiland om ons heen. De wind was wel vrij koud zeg maar. Eenmaal na de start gingen we na ongeveer 300 meter al linksaf en meteen wind in de rol. Goed om even temperatuur te komen en warm te worden. Na ongeveer 4 km moesten we tegen de wind in, maar toen waren we al warm.
Het had nog wel iets warmer mogen zijn, maar verder was het goed te doen!
Tnx! Dan weet ik wat ik ga bestellenFrenz64 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:00:
Om je wat op te beuren @GSX-MAN, m'n Duet wireless headphone (aka AIKSWE Bluetooth 5.0 Open Ear Wireless Sports Headphone Surround Souns Earphones Stereo HD Hands-free For Running cycling [Frenz haalt weer adem] staat er echt op) is binnen. Stukje mee gefietst en ben zeer positief, na 5 minuten voel je niet meer dat je wat ophebt (18 gram!), zit comfy en prima geluid. De buitengeluid komen naturel binnen uiteraard en at ik prettig vind is dat er een natuurlijk windgeruis is. Met dopjes is dat vaak erg irritant. Kortom, voor €14 val je hier geen buil aan. Fijn voor erbij. Maarrrrrrrr.......(altijd een maar natuurlijk) tegelijkertijd kwamen m'n Fiil T1 Pro's binnen en natuurlijk even vergelijken. Moet je niet doen en zeker niet met een Jamie XX' nummer zoals Gosh. Oké deze heb ik ook gekocht vanwege de geluidskwaliteit, maar de bassen zijn vrijwel afwezig bij bone conducting als je ze bone-to-bone vergelijkt. Maar los daarvan, zonder de Aftershokz gehoord te hebben, deze voldoen prima, het geen rotzooi, voelt kwalitatief ook best goed aan.
Dus als je de weg weer 's kwijt bent, kun je je de muziek aan laten staan als je iemand om de weg vraagt
En muziekkwaliteit... tjsa... ik wil er podcasts mee luisteren, ook als ik weer op de fiets naar mijn werk kan. En muziekkwaliteit gaat toch ook samen met muzieksmaak? Die heb ik toch niet... ik kan luisteren naar Herman van Veen, tot Snollebollekes en Scooter

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Als er iets dit jaar moet sneuvelen is het wel mij HM tijd. Al is het solo. Had afgelopen jaar bij de halve van Nijkerk moeten gebeuren. Maar je hebt een mooi tempo gelopen!Calitomnication schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:37:
[...]
Thanks man, ik zie nu dat ik eerder had moeten gaan sprinten, 4s sneller en ik had gelijk met @Rudedadude gestaan.
#teamochtend checkt in..sebasd schreef op zondag 28 maart 2021 @ 14:56:
Dat was inderdaad pittig! Ik wilde eens kijken of ik in de buurt kon komen en blijven van die 4:30, dat is mijn doeltempo voor eind van het jaar (5km in 22:29).
Ik kwam uit op 800m intervallen tussen de 3:41 en 3:47 (waar dat einde van het jaar dus 3:36 moet zijn). Niet slecht! Goed ook om te zien dat de eerste en de laatste de snelste waren, dan heb ik mijn energie redelijk verdeeld denk ik.
Volgende week maar eens een 5km testloop doen, eens kijken wat er momenteel in zit.
Als jij 800m intervals (redelijk nuchter neem ik aan?) op dat tempo loopt dan zou ik dat doel voor de 5km maar snel bijstellen naar een 19:59, dus ga volgende week tijdens de testloop niet te voorzichtig van start, als je een beetje risico neemt gewoon al voor de 3:59 /km gaan.sebasd schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 06:20:
[...]
#teamochtend checkt in..
Dat was inderdaad pittig! Ik wilde eens kijken of ik in de buurt kon komen en blijven van die 4:30, dat is mijn doeltempo voor eind van het jaar (5km in 22:29).
Ik kwam uit op 800m intervallen tussen de 3:41 en 3:47 (waar dat einde van het jaar dus 3:36 moet zijn). Niet slecht! Goed ook om te zien dat de eerste en de laatste de snelste waren, dan heb ik mijn energie redelijk verdeeld denk ik.
Volgende week maar eens een 5km testloop doen, eens kijken wat er momenteel in zit.
Disclaimer: Ben geen trainer dus weet niet hoe andere hier over denken....
Edit: is de tijd die je over 800m doet en niet de snelheid... tis nog vroeg....
[ Voor 5% gewijzigd door Tinusvolkel op 30-03-2021 06:38 ]
Die 3:41-3:47 zijn 800m tijden he, geen min/km 
Sorry als dat wat verwarrend was (het is nog vroeg), maar een paar weken geleden liep ik net aan 24:30 op de 5km.
19:59 is wel het einddoel, maar 15km/u heb ik al een hele tijd niet meer gelopen, dus eerst maar eens richting 22:30.
Edit: ja dat ja
Sorry als dat wat verwarrend was (het is nog vroeg), maar een paar weken geleden liep ik net aan 24:30 op de 5km.
19:59 is wel het einddoel, maar 15km/u heb ik al een hele tijd niet meer gelopen, dus eerst maar eens richting 22:30.
Edit: ja dat ja
[ Voor 3% gewijzigd door sebasd op 30-03-2021 06:42 ]
Zondag ondanks de storm toch zin gemaakt om een halve marathon te gaan lopen hier in de buurt omdat ik die virtuele vesting loop van Gorinchem toch wilde doen. Uiteindelijk mijn eigen vestingloop maar gemaakt langs de forten en het kasteel wat hier in de buurt ligt er zat ook nog een stukje trail in dus dat was ook wel fijn.
Ik moet zeggen dat het me weer redelijk goed af ging. uiteindelijk rustig aan gelopen met het weer van zondag en dat betekende dat ik een tijd had van 2.0 uur rond. dat is voor mij prima. zeker ik kan sneller maar ik wil wel alles heel houden.
Gisteren gefietst en toen wist ik ook meteen weer dat ik zondag een halve marathon had gelopen, geen probleem alles voelt weer prima.
Ik moet zeggen dat het me weer redelijk goed af ging. uiteindelijk rustig aan gelopen met het weer van zondag en dat betekende dat ik een tijd had van 2.0 uur rond. dat is voor mij prima. zeker ik kan sneller maar ik wil wel alles heel houden.
Gisteren gefietst en toen wist ik ook meteen weer dat ik zondag een halve marathon had gelopen, geen probleem alles voelt weer prima.
Nickname KasPlantje.
Ik had precies hetzelfde hoorTinusvolkel schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 06:33:
[...]
Als jij 800m intervals (redelijk nuchter neem ik aan?) op dat tempo loopt dan zou ik dat doel voor de 5km maar snel bijstellen naar een 19:59, dus ga volgende week tijdens de testloop niet te voorzichtig van start, als je een beetje risico neemt gewoon al voor de 3:59 /km gaan.
Disclaimer: Ben geen trainer dus weet niet hoe andere hier over denken....
Edit: is de tijd die je over 800m doet en niet de snelheid... tis nog vroeg....

Mijn eerste gedachte was ook dat ie wel een voor tijd onder de 20 kon gaan. Rond die tempo's zat ik zelf ook toen m'n rechter been het nog goed deed.
Je hebt dus 21,1 km gelopen. Een halve marathon is een atletiekwedstrijdGerGio schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 07:35:
Zondag ondanks de storm toch zin gemaakt om een halve marathon te gaan lopen hier in de buurt omdat ik die virtuele vesting loop van Gorinchem toch wilde doen. Uiteindelijk mijn eigen vestingloop maar gemaakt langs de forten en het kasteel wat hier in de buurt ligt er zat ook nog een stukje trail in dus dat was ook wel fijn.
Nou iets meer anders kwam ik niet thuisGalois schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:32:
[...]
Je hebt dus 21,1 km gelopen. Een halve marathon is een atletiekwedstrijd
Nickname KasPlantje.
Gisteren stond er na weken 'langere' intervals van ca 1000 of 1200'jes weer korter werk op het schema. Die middag in de mail leek het me nog niet zo zwaar maar dat bleek na de 3e herhaling wel anders. 2 x (4 x 600 2:03 P 2:30) SP5.
Omgerekend bleek dat later dus 3:25 per km.
Netjes volbracht maar vooral de laatste twee moesten van diep komen.
Blij dat dit weer kan na een duurloop op zondag, achillespees ellende vanaf Oktober dus nu definitief voorbij
Omgerekend bleek dat later dus 3:25 per km.
Netjes volbracht maar vooral de laatste twee moesten van diep komen.
Blij dat dit weer kan na een duurloop op zondag, achillespees ellende vanaf Oktober dus nu definitief voorbij
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Krijg hier net het gratis boek binnen op de mail over het lopen op vermogen.
Heb hem nog niet bekeken alleen het onderstaan beloofd al niet veel goeds
:fill(white):strip_exif()/f/image/WTiPwmwoBpBCRt6ngsd0MOVw.png?f=user_large)
Zullen wel de stukjes van Koen zijn, bij de andere 2 schrijvers heb ik dit in hun andere boek over vermogen hierop nog niet betrapt.
Oh hij heeft trouwens zijn PR flink verbeterd afgelopen zondag.
:fill(white):strip_exif()/f/image/WTiPwmwoBpBCRt6ngsd0MOVw.png?f=user_large)
Zullen wel de stukjes van Koen zijn, bij de andere 2 schrijvers heb ik dit in hun andere boek over vermogen hierop nog niet betrapt.
[ Voor 23% gewijzigd door Tinusvolkel op 30-03-2021 09:41 ]
Heerlijk dit weer! Vanmorgen was het ook al prima te doen met kort/kort tijdens interval.
Een tune-up workout gelopen als laatste snelle kilometers voor zaterdag 5k timetrial. 6x400 @ doeltempo 3:10 en 6x200m iets sneller dan doeltempo 3:00 (laatste op 2:25). Nu mezelf in bedwang houden de komende dagen om rustig te lopen en fietsen.
@anderen Het blijft verwarrend tempo's versus tijd per afstand. Ik noem dus tempotijden per kilometer
Een tune-up workout gelopen als laatste snelle kilometers voor zaterdag 5k timetrial. 6x400 @ doeltempo 3:10 en 6x200m iets sneller dan doeltempo 3:00 (laatste op 2:25). Nu mezelf in bedwang houden de komende dagen om rustig te lopen en fietsen.
@anderen Het blijft verwarrend tempo's versus tijd per afstand. Ik noem dus tempotijden per kilometer
Ben al op de helft en nu wil ik ook een StrydTinusvolkel schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:26:
Krijg hier net het gratis boek binnen op de mail over het lopen op vermogen.
[Afbeelding]
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Ha leuk, een discussie over navigeren op een horloge!
Ik heb zelf de FR935 en navigeer op lijntjes. Over het algemeen klopt het wel als ik de route zelf maak, heel soms loopt de route voor op de werkelijkheid en ik heb geen idee waarom. En soms klopt de werkelijkheid niet met de kaart van afstandmeten en moet je een niet bestaand pad in gaan.
Navigeren in een stad vind ik een ramp overigens, in de bossen gaat dat lekkerder.
Met de route van de Montferland toppenroute, ik heb die originele van MST 2 of 3 keer gelopen en dat ging altijd goed qua navigeren. Het kan zijn dat het gewoon even wennen is. Ik loop overigens ook wel eens verkeerd, door verschillende oorzaken, en je krijgt in 20-30-40 meter al een seintje dat je van de koerst af bent.
Ergste wat ik heb gehad was dat er onderhoud op een terrein was geweest met verleggen van paden. Daar kan je je niet op voorbereiden en moet je ter plekke een beetje gokken op de juiste richting aanhouden en hopen dat je weer op het ppad uit komt.
De Mrs. heeft een Fenix 6Pro met kaarten, dat werkt wel een stukje beter. Kwamen we achter in de laatste twee weken toen ze wachtte op een nieuw toestel ivm accuproblemen en ze een FR645 leenhorloge had. Ineens geen kaarten meer, ze was reddeloos!
Ik heb zelf de FR935 en navigeer op lijntjes. Over het algemeen klopt het wel als ik de route zelf maak, heel soms loopt de route voor op de werkelijkheid en ik heb geen idee waarom. En soms klopt de werkelijkheid niet met de kaart van afstandmeten en moet je een niet bestaand pad in gaan.
Met de route van de Montferland toppenroute, ik heb die originele van MST 2 of 3 keer gelopen en dat ging altijd goed qua navigeren. Het kan zijn dat het gewoon even wennen is. Ik loop overigens ook wel eens verkeerd, door verschillende oorzaken, en je krijgt in 20-30-40 meter al een seintje dat je van de koerst af bent.
Ergste wat ik heb gehad was dat er onderhoud op een terrein was geweest met verleggen van paden. Daar kan je je niet op voorbereiden en moet je ter plekke een beetje gokken op de juiste richting aanhouden en hopen dat je weer op het ppad uit komt.
De Mrs. heeft een Fenix 6Pro met kaarten, dat werkt wel een stukje beter. Kwamen we achter in de laatste twee weken toen ze wachtte op een nieuw toestel ivm accuproblemen en ze een FR645 leenhorloge had. Ineens geen kaarten meer, ze was reddeloos!

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Ik moet eerlijk bekennen dat ik momenteel niet veel met het vermogen doe maar de nauwekeurige en snelle pace is het mij al meer dan waard.aerofreak schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:44:
[...]
Ben al op de helft en nu wil ik ook een Stryd
Nou, ik ben gister maar weer eens begonnen, na twee weken niks gedaan te hebben. De weegschaal begon het namelijk ook door te krijgen. Eerst maar eens een kort rondje gedaan van 3km. Wel weer licht last van de knie dus moet goed oefeningen blijven doen op de dagen dat ik niet loop. Blijft een zwak punt helaas. Hopelijk komt de running-high over een tijdje weer.
Interessant artikel @Tinusvolkel op sportrusten.nl.
Dat genoemde magazine Mystical Miles heb ik van het weekend besteld, zou een dezer dagen op de mat moeten liggen, ben benieuwd
Dat genoemde magazine Mystical Miles heb ik van het weekend besteld, zou een dezer dagen op de mat moeten liggen, ben benieuwd
Zij zijn toch van het "5 x 14km per week" schema? En ondertussen loopt hij zelf zijn PR na een voorbereiding met "lange duurlopen en trainingsweken van meer dan 100 kilometer".
Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.
Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.
Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.