Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Uiteraard is een ijzerstatus niet standaard. Ik had het verhaal gelezen ;) in dit geval is het passend om het mee te nemen en een adequate huisarts zou dat ook doen als het verhaal hem/haar duidelijk is.

NB: ik verwacht niet direct veel bijzonderheden van de labwaarden, maar het is goed om het in dit stadium mee te nemen.

Overigens heb ik er enkele maanden geleden ook iets over opgeschreven in de TS. Voor mensen die veel aan duursport doen, is het aan te raden om te kijken naar de ijzerintake. Moet ik me zelf ook weer eens aan gaan houden 🤔

[ Voor 12% gewijzigd door Krylinck op 13-03-2021 00:03 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01:41
Virton schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:30:
[...]

Kan je wat delen over welke marathon, schema en richttijd? Treshold klinkt als Daniels.

Ik ben nu zelf aan het trainen voor een halve marathon sub 1.25 en hoop een sub 3.00 marathon te lopen (38.17 10k tijd), maar wil graag zo min mogelijk tijd/km van huis zijn en hoop wat nieuwe ideeën op te doen voor een najaarsmarathon.
Hier precies dezelfde doelen :)
Mijn wederhelft heeft ook graag dat ik zo min mogelijk tijd/km van huis ben ;) ik daarentegen....

Maar je kan je is gaan verdiepen in het 14km sportrusten marathon programma. Heb er zelf geen ervaring mee maar hiermee ben je iig nooit verder dan 14km van huis.

Ik zelf heb nog nooit met een schema getraind dus ben nog steeds aan het twijfelen of ik dit moet gaan doen voor een sub 3 uur marathon in het najaar.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:04
Sportrusten icm een sub 3u marathon lijkt me niet echt te combineren... Daar komt echt wel serieus wat werk bij kijken.

Tenzij je nu al de halve in 1:10 loopt oid...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:28
Tinusvolkel schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 07:41:
[...]

Hier precies dezelfde doelen :)
Mijn wederhelft heeft ook graag dat ik zo min mogelijk tijd/km van huis ben ;) ik daarentegen....

Maar je kan je is gaan verdiepen in het 14km sportrusten marathon programma. Heb er zelf geen ervaring mee maar hiermee ben je iig nooit verder dan 14km van huis.

Ik zelf heb nog nooit met een schema getraind dus ben nog steeds aan het twijfelen of ik dit moet gaan doen voor een sub 3 uur marathon in het najaar.
Bij onze AV hebben een aantal mensen op basis van sportrusten een paar jaar de marathon gedaan, komend van normale marathon training de jaren ervoor. Hun tijden waren wat minder goed en werden in een paar jaar ook wat slechter. Verder had men het na de eerste keer over meer pijn in de benen dan bij een normale marathon voorbereiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Bedankt voor jullie bevindingen @Frij5fd en @m0ridin, ik weet dat die Koen (voorman ervan) het is gelukt. Maar heb mij er verder nooit echt in verdiept aangezien ik zelf ook van mening ben dat meer omvang belangrijk is. Daarom gaf ik @Virton de tip om zich erin te verdiepen ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vanmiddag een loopje gedaan. Daar was het na een km of 3 wel duidelijk wie de baas is in het bos. Niet de twee rode Kangaroos die voor me langs renden, niet de carpet Python die rustig lag te slapen. Nee, de monitor lizard die in plaats van wegrende ineens uit de boom kwam rennen. 1,5 meter vlees en spieren is wel indrukwekkend zeg maar.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 22:40
Maar Koen heeft nu ook een Stryd en gaat op de klassieke manier zijn pr aanvallen, maar @Tinusvolkel heeft wel gelijk, het is hem gelukt een sub 3 te lopen net die methode @m0ridin . Sportrusten verdient z'n plekkie op de Bingokaart eigenlijk ook wel, komt toch altijd weer terug.

Succes iedereen vandaag met tegen de wind in beuken, ik ga vandaag (weer) het water op.

Ik dacht dat er een soort hardloopswift was, die ik gemist had. Met de optie rennen in het oerwoud. Toen zag ik dat het @Zwerver was 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Frenz64 op 13-03-2021 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Frenz64 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:13:
Maar Koen heeft nu ook een Stryd en gaat op de klassieke manier zijn pr aanvallen, maar @Tinusvolkel heeft wel gelijk, het is hem gelukt een sub 3 te lopen net die methode @m0ridin . Sportrusten verdient z'n plekkie op de Bingokaart eigenlijk ook wel, komt toch altijd weer terug.

Succes iedereen vandaag met tegen de wind in beuken, ik ga vandaag (weer) het water op.

Ik dacht dat er een soort hardloopswift was, die ik gemist had. Met de optie rennen in het oerwoud. Toen zag ik dat het @Zwerver was 8)7
Idd naar zijn Stryd bevindingen ben ik ook benieuwd toen ik op zoek was de datum van zijn wedstrijd kwam ik dit tegen. Heeft net als ik z’n 10km pr laatst verbeterd en we zitten 2 seconden van elkaar af. Ook qua critical power zitten we nagenoeg gelijk (al weet ik zijn gewicht niet want dat doet er ook toe)

Maar 28 maart gaat hij zijn marathon test doen met het Stryd schema, dus kan mooi zijn bevindingen gebruiken om te kijken wat ik ga doen / zou moeten kunnen voor een Marathon onder de 3 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:02
Tinusvolkel schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:30:
[...]
(al weet ik zijn gewicht niet want dat doet er ook toe)
Streep ook maar door! Zonder gewicht kan je namelijk helemaal niets zeggen over iemands CP...

Stryd toont naast een CP in Watt ook een CP in W/kg. Met die laatste kan je onderling vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
Hehe, tja... dat hij zelf die marathon in sub 3 heeft gelopen is natuurlijk knap (maar ik zie dat hij ook een enorm sportieve voorgeschiedenis heeft, dus om hem nou als voorbeeld te nemen... denk dat ik hem eerder in de categorie "Als je de halve in 1:10 loopt misschien" schaar ;) )

Hoe dan ook, ik laat me graag verrassen en mijn ongelijk bewijzen hoor! De training naar een marathon vind ik heel zwaar (als in de 2x dat ik het heb gedaan, waarvan de 2e keer uberhaupt niet afgemaakt vanwege blessure) dus als het met sportrusten kan,.... dikke prima.

Ik zag sportrusten vooral als een 'het gaat vooral om uitlopen, niet om in een bepaalde tijd lopen' maar daar kan ik het ook mis in hebben.

Misschien ga ik hem ook gewoon proberen als ik klaar ben met mn HM schema ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:02
Vanochtend kwartiertje core training, vanmiddag 4 blokjes van 800 meter in gevecht met de wind. Lekker sportief begin van het weekend. Mits energie genoeg wil ik morgen een rustige duurloop doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:35
m0ridin schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:06:
Hehe, tja... dat hij zelf die marathon in sub 3 heeft gelopen is natuurlijk knap (maar ik zie dat hij ook een enorm sportieve voorgeschiedenis heeft, dus om hem nou als voorbeeld te nemen... denk dat ik hem eerder in de categorie "Als je de halve in 1:10 loopt misschien" schaar ;) )

Hoe dan ook, ik laat me graag verrassen en mijn ongelijk bewijzen hoor! De training naar een marathon vind ik heel zwaar (als in de 2x dat ik het heb gedaan, waarvan de 2e keer uberhaupt niet afgemaakt vanwege blessure) dus als het met sportrusten kan,.... dikke prima.

Ik zag sportrusten vooral als een 'het gaat vooral om uitlopen, niet om in een bepaalde tijd lopen' maar daar kan ik het ook mis in hebben.

Misschien ga ik hem ook gewoon proberen als ik klaar ben met mn HM schema ;)
Helemaal Eens hoor. Mijn n=1 mening mbt sportrusten is dat het voor veel mensen een prima training is om een marathon mee uit te lopen (immers a bewezen door aantal succesvolle finishers). Verder lijkt het mij een training waarmee je de kans op uitvallen tijdens de aanloop verkleint (want minder lange duurlopen, minder kans op overbelasting). Ook denk ik dat er genoeg mensen zullen zijn die een behoorlijk snelle marathon zullen kunnen lopen met zo’n training.

Maar dat gezegd hebbende denk ik dat elke loper nóg sneller zou kunnen op de marathon als hij een “klassiek schema” volgt, er vanuitgaande dat ie daar goed doorheen komt en “uitgerust” aan de start kan verschijnen. Dus ja, er zijn vast mensen die een sub-3-uur op de marathon kunnen lopen met dat schema. Maar zo iemand heerft dan in mijn optiek gewoon veel talent en zou dan gewoon nog harder kunnen met een normaal marathon trainingsschema.

Hierboven leg ik overigens wel twee keer de nadruk op “heel blijven”. Helaas zie ik in mijn omgeving gewoon ook heel veel dat de opbouw in een normaal marathonschema bij mensen voor blessures zorgt, dat is natuurlijk ook zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@Valorian

Ja, het "normale" schema is idd heel zwaar en voor mij ook echt een drempel om te beginnen aan een marathon. Heb nu 2x gehad dat ik er klaar voor was, de 1e keer (2017) aan het eind door spierknopen de laatste 3 weken oid niet meer kunnen hardlopen. Wel de marathon kunnen starten en uit kunnen lopen.(lang leve dry needling).

De 2e keer (2019 geloof ik) ook weer geblesseerd geraakt maar daardoor ook echt niet meer kunnen starten (waren meer shinsplits geloof ik, niet ietsd dat ik even kon negeren).

Nu begin ik eindelijk weer eens een beetje richting het 'ik ga er weer aan denken' gevoel te gaan, nog lang niet zover om er echt mee te starten maar als ik zo doorga zie ik het wel weer gebeuren.

Zo'n sportrusten aanpak is natuurlijk een heel stuk laagdrempeliger, je hoeft veel minder op te offeren, en daarnaast zul je een stuk minder snel blessures oplopen... zeker voordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
m0ridin schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:03:
@Valorian

Ja, het "normale" schema is idd heel zwaar en voor mij ook echt een drempel om te beginnen aan een marathon. Heb nu 2x gehad dat ik er klaar voor was, de 1e keer (2017) aan het eind door spierknopen de laatste 3 weken oid niet meer kunnen hardlopen. Wel de marathon kunnen starten en uit kunnen lopen.(lang leve dry needling).

De 2e keer (2019 geloof ik) ook weer geblesseerd geraakt maar daardoor ook echt niet meer kunnen starten (waren meer shinsplits geloof ik, niet ietsd dat ik even kon negeren).

Nu begin ik eindelijk weer eens een beetje richting het 'ik ga er weer aan denken' gevoel te gaan, nog lang niet zover om er echt mee te starten maar als ik zo doorga zie ik het wel weer gebeuren.

Zo'n sportrusten aanpak is natuurlijk een heel stuk laagdrempeliger, je hoeft veel minder op te offeren, en daarnaast zul je een stuk minder snel blessures oplopen... zeker voordelen.
Same here. 1e marathon overbelast geraakt in de eerste 5-6 weken van het 10-12 weken durende trainingsprogramma. Veel fysio maar uiteindelijk dus niet echt goed het schema kunnen volgen. Wel uitgelopen in een < 4:00 uur. 2e marathon 3 jaar later begon ik al met een lichte blessure aan de training, toen heb ik het doorgezet en nauwgezet alle trainingen gedaan. Was 3 maanden afzien maar uiteindelijk < 3:30 gelopen. Al met al denk ik nog steeds dat als ik een keer helemaal blessurevrij aan een training start én die training kan afmaken zonder overbelasting ik een < 3:10 zou moeten kunnen lopen (ook afgaande op 1/2 marathons in < 1:30, 10Ks rond de 40, etc. Maar goed, aan 'zou moeten kunnen' heeft natuurlijk niemand iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlkalineBug
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 08:39
Vanmorgen had ik ook weer lekker getraind in mijn opbouwschema. Stelt nog weinig voor in vergelijking met de meesten in de forum maar ik merk zeker dat ik lekker vooruit ga en mij ook beter kan focussen op looptechniek waardoor ik de laatste keren echt helemaal pijnvrij heb kunnen afronden. Ik weet nu sinds vanmorgen wel waarom hardlopers zo'n hekel hebben aan wind, het was echt flink ploeteren tegen de wind in, en met de wind mee (en flink vermoeid) merkte ik dat ik veel meer moeite had mijn techniek strak te houden. Ik hoop dat het snel minder gaat waaien, als ik nu mocht kiezen tussen regen of wind zou ik ook lekker in de regen gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Door al die overbelastings berichten vraag ik mij af wat het niveau was voordat je aan de specifieke marathon training begon? Want was de basis te minimaal of de training gewoon te zwaar? Wat was bijvoorbeeld de langste afstand en omvang die je voor het programma liep?
Zo kan ik een beetje inschatten waar de valkuilen zitten ;) loop nu pakweg 1x per maand wel een 30+ afstand (en elke week minimaal een hm afstand ) en qua omvang zit ik meestal wel ruim boven de 50km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:07
Ik ben een tijdje rustig bezig met opbouwen start 2 run. Nu een dikke 2 weken bezig. Het gaat opzich prima.

Maar het blijft oppassen met die oude blessure aan de linker kuit. Ik ben bang dat het er ooit weer inschiet..

De dagen na een training flinke stijve kuiten. Zou ik profijt kunnen hebben van dry needling (en dus last van die knooppunten)?

Ik heb inmiddels nieuwe loopschoenen (brooks glycerin 19) + loop analyse thuis gehad. Mijn loophouding was goed.

Op de trap thuis doe ik iedere dag oefeningen voor de kuit te verstevigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:49

sebasd

loopt op espresso

Hier voorlopig het plan voor de echt lange afstanden maar even laten varen, dat kost toch echt wel heel veel tijd en is momenteel moeilijk te combineren met werk en gezin. Hopelijk over een aantal jaar als de kinderen groter en zelfstandiger zijn.

In plaats daarvan maar besloten de aankomende maanden (en misschien wel jaren) te werken aan mijn 5km-tijd. Ergens heb ik op een lijstje om die ooit nog eens onder de 20 minuten te lopen. Ben al een paar keer dichtbij geweest (20:04 om precies te zijn) maar dus nog nooit gelukt. En ik ben nu 40, dus als ik hier nu niet mee aan het werk ga wordt het alleen maar moeilijker..

Nu, gecombineerd met een verandering in voeding (met mijn huidige 89kg bij 1.78m wordt een sub 20 wel erg lastig) maar eens rustig met behulp van een schema de snelheid terug zien te krijgen. Een eerste test vorige week leverde 24:29 op, dus er is nog behoorlijk wat werk aan de winkel, maar dat is prima, het hoeft niet per se dit jaar.

Voorlopig bevallen de interval- en tempotrainingen wel, samen met de wekelijkse lange duurloop (vandaag 12km). Kost toch een stuk minder tijd dan elke keer 2 uur of langer onderweg te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door sebasd op 13-03-2021 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tinusvolkel schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:04:
Door al die overbelastings berichten vraag ik mij af wat het niveau was voordat je aan de specifieke marathon training begon? Want was de basis te minimaal of de training gewoon te zwaar? Wat was bijvoorbeeld de langste afstand en omvang die je voor het programma liep?
Zo kan ik een beetje inschatten waar de valkuilen zitten ;) loop nu pakweg 1x per maand wel een 30+ afstand (en elke week minimaal een hm afstand ) en qua omvang zit ik meestal wel ruim boven de 50km.
Lijkt me al voldoende basis om een hele te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 07:01

Rudedadude

Maybe we were born to run

Verwijderd schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:09:
[...]

Dat. Mijn stelregel is dat wat je per week zo ongeveer aan kilometers loopt, kun je ook als wedstrijdafstand lopen. Dan zit er nog wel een verschil tussen een afstand uitlopen en er grip op hebben. Maar daarin zit ook een ervaringsaspect. Een goede 5km lukt ook niet in 1 keer.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Hieronder een veel te lang verhaal, maat bottom line: slechter voorbereid dan mij voor een 1e marathon zullen er niet veel geweest zijn ;)

1e marathon
Mijn eerste marathon is even geleden alweer (april 2016) maar volgens mij liep ik toen al een jaar of twee wat fanatieker. Ik was al behoorlijk snel op de 10km bijvoorbeeld en liep wekelijkse een intervaltraining in het park met een groep en 'zo nu en dan' zelf nog wat. Verder had ik enkele keren in mijn leven een 1/2 marathon gedaan maar dat was ook echt wel de max.

Vervolgens was het idee lopen met het klassieke schema, maar mijn lichaam was simpelweg niet gewend aan zoveel km's en zo frequent lopen én ik miste wat stabiliteit/kracht, daardoor ging ik bij vermoeidheid minder netjes lopen waardoor knieën teveel naar binnen zwaaiden en ik last kreeg van de aanhechting van de pees buitenkant knie. Met fysio ging het vrij snel beter, maar voor je weer invoegt in het schema ben je toch zo weken verder en dan is er ineens nog maar heel weinig tijd over. Bovendien blijf je onzeker na een blessure.

Nu ik er over nadenk is het een wonder dat ik uberhaupt die marathon heb uitgelopen, ik keek zojuist even terug in mijn data en zie dat ik in de eerste 9 maanden van 2015 zo'n 30km per maand liep en vervolgens:

Voorbereidende maanden:
- nov 2015: 90km (incl PR 15km 7heuvelen in 1:10)
- dec 2015: 102km (incl PR 1/2 marathon in 1:37)

Marathonschema:
- jan 2016: 150km (in 13x lopen)
- feb 2016: 112km (in 8x lopen, en met een 'gat' van 15 dagen geheel stil ivm blessure)
- mrt 2016: 96km (in 5x lopen)*
- apr 2016: marathon in 3 uur 50.

Verder heb ik in de hele marathonvoorbereiding nooit de 30+ aangetikt en slechts 2x de 25+.

*Detail: Ik liep toen op 24 maart voor het laatst een duurloop van 20km, en nam daarna 10 dagen volledige rust, om 5 dagen voor de marathon nog één keer 17km op zeer rustig tempo te lopen. Dat ging toen best ok dus op dat moment de knoop doorgehakt en toch de marathon gedaan.

2e marathon
Bij mijn tweede marathon (april 2019) was mijn routine een stuk beter, liep drie jaar lang zo rond de 1000km per jaar. Maar na een wat overenthousiast najaar (veel trails) last gekregen van lies en pijn liep helemaal door omhoog naar die schuine buikspier. Ik heb toen geprobeerd rust te nemen maar dat hielp werkelijk niets. Paar keer fysio gehad en daarna vooral zelf heel veel met een Hypersphere erop en dat maakte het alllemaal wel do-able. Lastige is dat die spier waar het om ging vrij diep ligt, maar die bal erop werkte wel. Ik had toen een vriendin toegezegd om samen Wenen te doen, voor haar een eerste marathon. Daarom toen ook bedacht dat ik hem sowieso wel ging lopen, maar t/m het weekend dat ik daar was zenuwachtig over hoe die blessure zich zou houden. Gelukkig ging het goed en kon ik er zelfs een tijd van maken waar ik erg blij mee was (3:29) :) .. Al met al vond ik de marathon goed te doen, maar het wekelijks weer energie maken voor een lange duurloop terwijl je weet dat je met stevige pijn eindigt was echt hell en zou ik niet weer op die manier doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
sebasd schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 18:55:
Hier voorlopig het plan voor de echt lange afstanden maar even laten varen, dat kost toch echt wel heel veel tijd en is momenteel moeilijk te combineren met werk en gezin. Hopelijk over een aantal jaar als de kinderen groter en zelfstandiger zijn.

In plaats daarvan maar besloten de aankomende maanden (en misschien wel jaren) te werken aan mijn 5km-tijd. Ergens heb ik op een lijstje om die ooit nog eens onder de 20 minuten te lopen. Ben al een paar keer dichtbij geweest (20:04 om precies te zijn) maar dus nog nooit gelukt. En ik ben nu 40, dus als ik hier nu niet mee aan het werk ga wordt het alleen maar moeilijker..

Nu, gecombineerd met een verandering in voeding (met mijn huidige 89kg bij 1.78m wordt een sub 20 wel erg lastig) maar eens rustig met behulp van een schema de snelheid terug zien te krijgen. Een eerste test vorige week leverde 24:29 op, dus er is nog behoorlijk wat werk aan de winkel, maar dat is prima, het hoeft niet per se dit jaar.

Voorlopig bevallen de interval- en tempotrainingen wel, samen met de wekelijkse lange duurloop (vandaag 12km). Kost toch een stuk minder tijd dan elke keer 2 uur of langer onderweg te zijn.
Mooi streven! Als je eenmaal dichterbij komt dan is het wel goed een keer te kijken naar een specifiek 5km-schema. 5km is écht heel pittig vind ik zelf, omdat je meteen vanaf de start vol op niveau moet zitten. Ben je niet helemaal goed warm en klaar om te knallen, en start je bijvoorbeeld met de eerste km op 4:20 ipv 3:59? Dan ga je die schade vrijwel zeker niet meer inhalen in die resterende 4 km's. Gewoon meteen op doeltijd weg. Hoe doe je dat? Zorgen dat je minimaal 20 minuten inloopt en genoeg versnellingen gedaan hebt om die hartslag al even hoog gehad te hebben. Ga je koud proberen die <4:00 in te stappen dan blaas je jezelf helemaal op is mijn ervaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
Bij onze AV zou je met deze achtergrond prima mee mogen doen met de marathontraining. In de eerste week van januari start deze normaal gesproken voor Rotterdam.
Men moet dan met gemak de halve kunnen lopen, naast gedurende week nog een intervaltraining buiten en baantraining (ook interval). En dat niveau moet er niet sinds een paar weken zijn, maar bij voorkeur al een half jaar. Ik zie altijd maar heel weinig uitval daardoor gedurende de 3 maanden training richting Rotterdam.
De meeste blessures, ook bij mijzelf, ontstaan bij onze groep als de marathonlopers overmoedig worden en kort achter elkaar marathons gaan doen of ultra's gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
In mijn geval semi regelmatig een HM gelopen (op moment van marathon training in 1:23:21 en 1:22:51) en denk zo'n 30-35k in de week gemiddeld.

Marathon training was op 'rustig' niveau beginnen dus aantal km wat ik al prima gewend was maar uitbouwend tot 60-70+ in de week. Liep dan meestal tegen het einde mis...

Ik ben trouwens heel slecht in alle andere oefeningen die ik zou moeten doen, rekken en strekken ontken ik ook... dat helpt natuurlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Verwijderd schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:09:
[...]

Uitlopen (als er niet iets geks gebeurd...) moet wel gaan lukken, laatst nog 37km gedaan en had er toen nog wel 5 aan kunnen plakken. Echter voor de magische 3 uur grens verwacht ik dat de omvang toch nog wel wat omhoog moet.
Rudedadude schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 20:12:
[...]

Dat. Mijn stelregel is dat wat je per week zo ongeveer aan kilometers loopt, kun je ook als wedstrijdafstand lopen. Dan zit er nog wel een verschil tussen een afstand uitlopen en er grip op hebben. Maar daarin zit ook een ervaringsaspect. Een goede 5km lukt ook niet in 1 keer.
5km is wel iets makkelijk / minder belastend om vaker te doen :) Als een marathon mislukt dan loop je een week later niet "even" een nieuwe.. maar als je het maximale eruit wil halen dan vind ik de te gelopen afstand nog wel aan de lage kant.
Valorian schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 20:29:
[...]

Hieronder een veel te lang verhaal, maat bottom line: slechter voorbereid dan mij voor een 1e marathon zullen er niet veel geweest zijn ;)

1e marathon
Mijn eerste marathon is even geleden alweer (april 2016) maar volgens mij liep ik toen al een jaar of twee wat fanatieker. Ik was al behoorlijk snel op de 10km bijvoorbeeld en liep wekelijkse een intervaltraining in het park met een groep en 'zo nu en dan' zelf nog wat. Verder had ik enkele keren in mijn leven een 1/2 marathon gedaan maar dat was ook echt wel de max.

Vervolgens was het idee lopen met het klassieke schema, maar mijn lichaam was simpelweg niet gewend aan zoveel km's en zo frequent lopen én ik miste wat stabiliteit/kracht, daardoor ging ik bij vermoeidheid minder netjes lopen waardoor knieën teveel naar binnen zwaaiden en ik last kreeg van de aanhechting van de pees buitenkant knie. Met fysio ging het vrij snel beter, maar voor je weer invoegt in het schema ben je toch zo weken verder en dan is er ineens nog maar heel weinig tijd over. Bovendien blijf je onzeker na een blessure.

Nu ik er over nadenk is het een wonder dat ik uberhaupt die marathon heb uitgelopen, ik keek zojuist even terug in mijn data en zie dat ik in de eerste 9 maanden van 2015 zo'n 30km per maand liep en vervolgens:

Voorbereidende maanden:
- nov 2015: 90km (incl PR 15km 7heuvelen in 1:10)
- dec 2015: 102km (incl PR 1/2 marathon in 1:37)

Marathonschema:
- jan 2016: 150km (in 13x lopen)
- feb 2016: 112km (in 8x lopen, en met een 'gat' van 15 dagen geheel stil ivm blessure)
- mrt 2016: 96km (in 5x lopen)*
- apr 2016: marathon in 3 uur 50.

Verder heb ik in de hele marathonvoorbereiding nooit de 30+ aangetikt en slechts 2x de 25+.

*Detail: Ik liep toen op 24 maart voor het laatst een duurloop van 20km, en nam daarna 10 dagen volledige rust, om 5 dagen voor de marathon nog één keer 17km op zeer rustig tempo te lopen. Dat ging toen best ok dus op dat moment de knoop doorgehakt en toch de marathon gedaan.

2e marathon
Bij mijn tweede marathon (april 2019) was mijn routine een stuk beter, liep drie jaar lang zo rond de 1000km per jaar. Maar na een wat overenthousiast najaar (veel trails) last gekregen van lies en pijn liep helemaal door omhoog naar die schuine buikspier. Ik heb toen geprobeerd rust te nemen maar dat hielp werkelijk niets. Paar keer fysio gehad en daarna vooral zelf heel veel met een Hypersphere erop en dat maakte het alllemaal wel do-able. Lastige is dat die spier waar het om ging vrij diep ligt, maar die bal erop werkte wel. Ik had toen een vriendin toegezegd om samen Wenen te doen, voor haar een eerste marathon. Daarom toen ook bedacht dat ik hem sowieso wel ging lopen, maar t/m het weekend dat ik daar was zenuwachtig over hoe die blessure zich zou houden. Gelukkig ging het goed en kon ik er zelfs een tijd van maken waar ik erg blij mee was (3:29) :) .. Al met al vond ik de marathon goed te doen, maar het wekelijks weer energie maken voor een lange duurloop terwijl je weet dat je met stevige pijn eindigt was echt hell en zou ik niet weer op die manier doen.
Aj dus toch ging het mis in de voorbereidingen op het schema, 1x te weinig en 1x te veel (trails) gedaan...
Ach hier vlekkeloos door de voorbereidingen van mijn 1ste niet al te ambitieuze marathon heen gekomen met genoeg 200km+ maanden en 30+ loopjes, echter word het op de dag broeierig warm en dan val je bij 30km flauw en dus uit... omdat er denk ik ook nog een griepje dwars zat... 2de poging wordt smorgens afgelast door de stormen van een jaar geleden... en nu aan we maar voor het najaar, maar dan meteen voor een goede. 8)7
Valorian schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 20:41:
[...]

Mooi streven! Als je eenmaal dichterbij komt dan is het wel goed een keer te kijken naar een specifiek 5km-schema. 5km is écht heel pittig vind ik zelf, omdat je meteen vanaf de start vol op niveau moet zitten. Ben je niet helemaal goed warm en klaar om te knallen, en start je bijvoorbeeld met de eerste km op 4:20 ipv 3:59? Dan ga je die schade vrijwel zeker niet meer inhalen in die resterende 4 km's. Gewoon meteen op doeltijd weg. Hoe doe je dat? Zorgen dat je minimaal 20 minuten inloopt en genoeg versnellingen gedaan hebt om die hartslag al even hoog gehad te hebben. Ga je koud proberen die <4:00 in te stappen dan blaas je jezelf helemaal op is mijn ervaring :)
Te langzaam starten heb ik eigenlijk nooit last van, meestal ga ik te snel van start wat ik later dan weer tegenkom, door de Stryd (daar is ie weer :9 ) is het wel wat makkelijker geworden omdat ie direct terugkoppeling hebt.
Frij5fd schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:19:
[...]

Bij onze AV zou je met deze achtergrond prima mee mogen doen met de marathontraining. In de eerste week van januari start deze normaal gesproken voor Rotterdam.
Men moet dan met gemak de halve kunnen lopen, naast gedurende week nog een intervaltraining buiten en baantraining (ook interval). En dat niveau moet er niet sinds een paar weken zijn, maar bij voorkeur al een half jaar. Ik zie altijd maar heel weinig uitval daardoor gedurende de 3 maanden training richting Rotterdam.
De meeste blessures, ook bij mijzelf, ontstaan bij onze groep als de marathonlopers overmoedig worden en kort achter elkaar marathons gaan doen of ultra's gaan lopen.
Maar gaan ze dan voor uitlopen of het maximale eruit halen?
m0ridin schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:37:
[...]

In mijn geval semi regelmatig een HM gelopen (op moment van marathon training in 1:23:21 en 1:22:51) en denk zo'n 30-35k in de week gemiddeld.

Marathon training was op 'rustig' niveau beginnen dus aantal km wat ik al prima gewend was maar uitbouwend tot 60-70+ in de week. Liep dan meestal tegen het einde mis...

Ik ben trouwens heel slecht in alle andere oefeningen die ik zou moeten doen, rekken en strekken ontken ik ook... dat helpt natuurlijk ook niet.
Was dit ook voor een sub 3 uur marathon? aangezien die mooie tijden op de halve.

Verder doe ik ook niet aan rekken en strekken, en hier zijn de meningen volgens mij ook over verdeeld of het echt helpt. (ojee nieuw discussie onderwerp :9 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Valorian schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 20:41:
[...]
Die ervaring heb ik ook :) De 5km is echt een moeilijke afstand.

Ik pak de kwaliteitssessies (interval, tempo en duur) uit dit schema: https://runningtrainingpl...20-minutes-training-plan/

Waarbij ik de pace voor de sessies voor nu even richt op een tijd van 22:59 (dat is het eerste doel). Berekend met de calculator op dezelfde pagina. Daarnaast nog 1-2x per week of een rustig loopje of een crosstrainingsessie (nu even de racefiets, hopelijk snel ook weer in het zwembad).

Ik hoop aan het einde van het jaar weer rond de 21-22 minuten te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Tinusvolkel schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 22:16:
[...]

Was dit ook voor een sub 3 uur marathon? aangezien die mooie tijden op de halve.

Verder doe ik ook niet aan rekken en strekken, en hier zijn de meningen volgens mij ook over verdeeld of het echt helpt. (ojee nieuw discussie onderwerp :9 )
Yup, dat was het plan... Maar dus niet gelukt. Waaschijnlijk door de (letterlijke) stilstand de laatste weken en het net op kunnen lappen om hem uberhaupt te kunnen lopen.

Tot km 34-35 nog goed op schema (hoewel ik al veel te snel merkte dat ik het moeilijk ging krijgen) maar daarna compleet ingestort. Kramp in beide kuiten, hamstrings. Veel moeten wandelen, stilstaan om te rekken.

Uiteindelijk in 3:03 (nou ja, 3:02:57 geloof ik) binnen gekomen.

Tweede keer was ook met sub 3 als doel, maar meer trainen op hartslag en niet zozeer op tempo (met het idee dan mezelf minder snel te overtrainen) en wel met iets meer kms... maar toen dus weer geblesseerd geraakt en besloten het helemaal niet te proberen.

Op naar de 3e poging dus ooit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
@Tinusvolkel, eerstelingen op de marathon krijgen de opdracht om te focussen op het goed uitlopen van de marathon. Voor degenen die al eerder een marathon gelopen hebben, gaat het om gezond en beheerst een goede prestatie (eindtijd) neer te zetten. Het is niet zo competatief in onze marathongroep, het zijn echte recreanten. We hebben ook wel wat sporters die tot de Nederlandse top behoren, maar die trainen in een andere groep met hun eigen persoonlijke doelstellingen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:33
Zo, ik heb de week lekker afgesloten met in totaal net iets meer dan 60 kilometer. De week actief begonnen met drie loopjes in drie dagen, daarna natuurlijk wat slechter weer én gierend druk op het werk, dus even geen zin om nog de hort op te gaan. Vanochtend de wekker gezet om half 7 (nét iets voor de wekker wakker, gelukkig voor vrouwlief :+ ), kop thee gedronken, een banaan gegeten en vervolgens op stap gegaan. De kilometers tikten lekker voorbij dus onderweg maar besloten om de maandelijkse halve marathon af te tikken. Nog nooit zover gelopen op een zo goed als lege maag, dat viel niet tegen. Merkte wel dat het aan het einde iets pittiger werd. Een blik op mijn horloge aan het einde liet echter wel hoge hartslagen zien die ik niet zo voelde, toch gek... Ik merkte wel dat het zwaarder werd, maar niet 85-90% zwaar. En als het wel zo zwaar was, dan viel het me niet tegen :*)

Eigenlijk vind ik het wel lekker om 's ochtends te lopen, zou evt. ook wel eerder kunnen maar als het niet hoeft, dan doen we dat natuurlijk niet. Half 7 eruit in het weekend is vroeg zat. Voordeel is dat ik daarna gewoon lekker aanschuif bij het ontbijt en we de rest van de dag gewoon samen hebben, ipv dat ik tussendoor nog "moet" hardlopen. Ik moet alleen afstemmen met zoonlief, want die was vanochtend wat gepikeerd omdat ik hem niet had gevraagd of hij mee wilde op zijn fiets :')

@InZane Knapt het al een beetje op met je kuit?

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 15:36
Arjan90 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:00:
@InZane Knapt het al een beetje op met je kuit?
Nee eigenlijk is het gewoon huilen met de pet op. Beetje wandelen gaat wel, maar na een paar kilometer krijg ik weer last aan buitenkant kuit. Verkrampt en straalt ook richting enkel/achilles en knie. Wordt er echt moedeloos van.

Leuke is dat core stability en krachttraining best aardig gaat. Zelfs hakken/billen op de plaats gaat goed. Het is echt die voorwaartse afzet die pijn oplevert.

Ga van de week naar een andere fysio, bij ons in de groep bekend als 'Nick Prik' omdat ie graag met naalden (dry needling) speelt. Kijken wat hij er van vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
Na drie dagen buffelen met m'n avatar (gisteren was epic btw) vandaag de loopschoenen maar weer eens aangetrokken. Surfen is weinig belastend voor de benen en met brakke armen en schouders is het zelfs lekker om te lopen, raak je het melkzuur goed kwijt. Dus heel ontspannen 10km gedaan #metdefitheidzithetwelgoed

@InZane balen man, het moeilijkste is ook rust geven (voor mij dan, hè). Ik heb zo vaak meer en minder last van m'n kuiten gehad, die kleine zweepslagjes bleven maar teugkomen. Sinds ik vrij standaard met tubes loop is het wel beter (vandaag dan toevallig weer niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlkalineBug
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 08:39
Ik lees veel mensen hier die dry-needling ondergaan. Ik had juist begrepen dat dat er weinig daadwerklijk klinisch bewijs is voor de efficacy van deze behandeling en dat veel mensen dit vooral wijden aan het placebo effect. Misschien heb ik wel in de verkeerde hoek gezocht, hebben jullie buiten anecdotes aanleiding aan te nemen dat deze behandeling werkelijk effectief is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:10

pdavie2311

Live life to the fullest..

Noem mij maar lui dan. Ik ga echt geen wekker zetten in het weekend om 6 of 6.30 om hard te lopen! Werk me de pleuris de hele week en als ik dan zondags om 8.45 ga hardlopen vind ik dat meer dan prima! De wekker gaat al 5 dagen per week om 6.15, mag van mij in het weekend wel een goed uurtje, anderhalf later...;-)

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bigm1990
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-04 10:28
Terugblik op de winderige week 5/8 5k schema:
Maandag: 40km woon-werkverkeer fietsen
Dinsdag: 2x4km @ hm tempo 13km totaal
Woensdag: 40km woon-werkverkeer fiets
Donderdag: 6x800@ 5k doeltempo afgebroken door moeheid en wind. Totaal 8,5km
Vrijdag: geen zin in fietsen, dus extra keer hardlopen 13km rustig
Zaterdag: 19km met vrouw meegelopen + aansluitend 8,5km wat sneller. Totaal 27,5km
Zondag: 15,5km herstel.

Fietsen 80km
Hardlopen: 77,5km

Jammer van mislukte doeltempo workout. Maakt mij wel wat onrustig, maar gewoon vasthouden aan schema! Komende week workout iets sneller dan 5k en workout op 10k pace.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

AlkalineBug schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:59:
Ik lees veel mensen hier die dry-needling ondergaan. Ik had juist begrepen dat dat er weinig daadwerklijk klinisch bewijs is voor de efficacy van deze behandeling en dat veel mensen dit vooral wijden aan het placebo effect. Misschien heb ik wel in de verkeerde hoek gezocht, hebben jullie buiten anecdotes aanleiding aan te nemen dat deze behandeling werkelijk effectief is?
Ben zelf nogal rationeel aangelegd. Heb dry needling onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet geprobeerd, toen de fysiotherapeut dat voorstelde. En het werkte. Met het naaldje kon hij een spier(?)knoop aantikken. Na een tweede behandeling een week later was ik blessurevrij.
Theorie erachter klinkt wel logisch. Ook een tweede blessure is op die manier bij mij opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Qua marathonvoorbereiding: ik weet ook niet zo goed wat werkt en niet werkt. Ik loop nu alweer sinds een paar jaar twee keer per jaar een marathon, en iedere marathon bereid je dan weer beter voor op de volgende. Heb dit jaar eigenlijk bijna iedere week wel een duurloop van 30+ gedaan. @Tinusvolkel ik heb zelf geen ervaring met sportrusten, zou het zeker proberen als het je wat lijkt! Zoals ik al vaak in dit topic heb gezegd lijkt voor mij de geheime truc te zijn om gewoon veel te lopen. Maar de eerste sub3 liep ik volgens mij op iets van 80km/week, voornamelijk intervallen.

Ik had dinsdagmiddag bij de tweede training (rustig loopje) opeens best wel last van een pees(?) boven m'n knie... waarschijnlijk waar de hamstring "verbind" met de knie. Voelde het dinsdagochtend ook een beetje, maar niets om me zorgen over te maken. Dinsdagmiddag was het erger, zodat ik net wel / net niet met een goede vorm kon lopen. Woensdag stond er 26km vlotte duurloop op het programma, en daar ben ik na 1.5km omgedraaid omdat de pijn te erg werd. Laatste kilometer zelfs gewandeld. Ik had 't gevoel dat ik er op zich wel "doorheen" zou kunnen lopen, maar toch leek me dat niet verstandig.

Ben op het moment eigenlijk heel goed in vorm, dus wou liever geen risico nemen. Ben op de fiets gestapt om te kijken of dat wel ging, en lekker anderhalf uur bijna helemaal pijnvrij gefietst. Donderdag zeurde het nog een beetje maar was het een stuk beter. Vrijdag kon ik alweer twee keer rustig lopen, en gisteren en vanochtend was het gelukkig weer compleet pijnvrij. Heb vanochtend alweer 36km met 4x4km op marathontempo gedaan en dat ging heel goed!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
AlkalineBug schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:59:
Mijn Fysio stelde het vorige week voor om te proberen. Ik stond er een beetje hetzelfde in als @Verwijderd , baat het niet dan schaadt het niet. De theorie er achter klinkt ook helemaal niet zo gek. Het hevige aanspannen heb ik in elk geval wel goed gevoeld op de behandeltafel, haha. Heeft hier toch wel erg goed geholpen. Placebo of niet :p Vandaag weer lekker een rondje kunnen lopen zonder klachten!

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Ik zit in de voorbereiding van mijn eerste marathon en dat gaat tot nu toe redelijk probleemloos. Het helpt denk ik wel dat ik redelijk trouw ben in mijn krachttrainingen, lenigheid en core. Daarnaast kom ik eens per maand bij de sportfysio waarmee ik evt pijntjes bespreek en die mijn krachtoefeningen bijwerkt. Tot nu toe 2x klachten gehad (onderkant knie en aanhechting van de binnenste kuitspier aan de onder/binnenkant van mijn voet) die zij vroegtijdig wist op te lossen door mobiliteit of massage, gecombineerd met wat oefeningen. Voor het begin van mijn schema afgelopen januari, liep ik al wel een jaar structureel 4x in de week, 200km per jaar maand.

Verwachte eindtijd heb ik wel een beetje los gelaten. Ik weet simpelweg niet wat er na 30km gebeurd. Duurlopen gaan tot 35km (over 2 weken) en marathontempo tot 25 (week later), maar 42km is qua afstand en tempo dus volledig nieuw. Ik begon dit schema met 4:30 per km als doel, maar dit heb ik los gelaten. Zou misschien wel mogelijk zijn, maar ik zie het wel. Vooral een keer ervaren en inschatten of sub 3 tot de mogelijkheden behoord 😅.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Frenz64 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:49:
@InZane balen man, het moeilijkste is ook rust geven (voor mij dan, hè). Ik heb zo vaak meer en minder last van m'n kuiten gehad, die kleine zweepslagjes bleven maar teugkomen. Sinds ik vrij standaard met tubes loop is het wel beter (vandaag dan toevallig weer niet)
Ja rust geven is idd lastig en het lukt ook niet altijd. Heb bijvoorbeeld een actieve hond die toch gewoon uit moet. Ondanks de blessure doe ik dus nog 10-15k stappen op een dag.
Compressiekousen of tubes heb ik ook weleens naar gekeken, maar heb eigenlijk helemaal geen verleden met kuitblessures. Dit is de eerste keer dat ik wat aan een kuit heb.

Merk wel dat ik er chagrijnig van wordt. Lopen zit zo in mijn systeem. Naast trainen is het ook een vorm van ontlading, hoofd leeg maken en sociale aangelenheid. Dat mis ik nu echt wel ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Je was me voor @AppieR ik wilde al voorrekenen 4 x 52 weken, da's nog geen km per training :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Rudedadude schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 20:12:
[...]

Whut, dan zou ik volgens jouw theorie een wedstrijd van 50 a 60k aan moeten kunnen. Dat zou qua omvang misschien wel moeten, train al jaren 4x per week. Maar weet niet of ik dat mentaal wel aan zou kunnen.

Vandaag een lekkere duurloop van 15k gehad. Hoewel het op bepaalde momenten best hard waaide, was het eigenlijk prima te doen. Over 2 weken houden wij met onze loopgroep een corona halve marathon. Eigenlijk zou op deze dag de Venloop zijn, maar qua corona gaat deze logischerwijs niet door.

Voor mij is het alweer ruim 2 jaar geleden sinds ik mijn laatste HM in wedstrijdverband heb gelopen. Vorig jaar wel nog een 15k gelopen en 1 week later was alles op slot. Heb wel nog gewoon getraind en ben netjes de trainingsschema's blijven volgen, maar toch mis ik de hele wedstrijdspanning in de voorbereiding. Ben heel benieuwd hoe deze "wedstrijd" me af gaat. Ook omdat we deze wel op de openbare weg houden. Goed, wel achteraf wegen op stukken waar heel weinig auto's komen. Maar toch, het loopt altijd net iets prettiger als je geen rekening hoeft te houden met eventueel achteropkomend verkeer :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Bigm1990 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:06:
Terugblik op de winderige week 5/8 5k schema:
Maandag: 40km woon-werkverkeer fietsen
Dinsdag: 2x4km @ hm tempo 13km totaal
Woensdag: 40km woon-werkverkeer fiets
Donderdag: 6x800@ 5k doeltempo afgebroken door moeheid en wind. Totaal 8,5km
Vrijdag: geen zin in fietsen, dus extra keer hardlopen 13km rustig
Zaterdag: 19km met vrouw meegelopen + aansluitend 8,5km wat sneller. Totaal 27,5km
Zondag: 15,5km herstel.

Fietsen 80km
Hardlopen: 77,5km

Jammer van mislukte doeltempo workout. Maakt mij wel wat onrustig, maar gewoon vasthouden aan schema! Komende week workout iets sneller dan 5k en workout op 10k pace.
Dat is een beste weekomvang! Heb een tijdje niet echt meegelezen, dus misschien is het eerder voorbij gekomen. maar wat is je doeltijd op de 5km?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris
AppieR schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:06:
Ik zit in de voorbereiding van mijn eerste marathon en dat gaat tot nu toe redelijk probleemloos. Het helpt denk ik wel dat ik redelijk trouw ben in mijn krachttrainingen, lenigheid en core. Daarnaast kom ik eens per maand bij de sportfysio waarmee ik evt pijntjes bespreek en die mijn krachtoefeningen bijwerkt. Tot nu toe 2x klachten gehad (onderkant knie en aanhechting van de binnenste kuitspier aan de onder/binnenkant van mijn voet) die zij vroegtijdig wist op te lossen door mobiliteit of massage, gecombineerd met wat oefeningen. Voor het begin van mijn schema afgelopen januari, liep ik al wel een jaar structureel 4x in de week, 200km per jaar maand.

Verwachte eindtijd heb ik wel een beetje los gelaten. Ik weet simpelweg niet wat er na 30km gebeurd. Duurlopen gaan tot 35km (over 2 weken) en marathontempo tot 25 (week later), maar 42km is qua afstand en tempo dus volledig nieuw. Ik begon dit schema met 4:30 per km als doel, maar dit heb ik los gelaten. Zou misschien wel mogelijk zijn, maar ik zie het wel. Vooral een keer ervaren en inschatten of sub 3 tot de mogelijkheden behoord 😅.
Hoe snel ga je in je duurlopen? En hoe snel wil je de 35km doen? En wat is je HM PR? Daar kan je het wel (een beetje) uit afleiden. Maar het blijft gissen, en er kan veel gebeuren. Train je ook het eten tijdens je lange duurlopen?

Ik heb maar twee keer een echt goede marathon gelopen (van de 10 keer?) en dat was in 2015 en 2019. Daar liep ik echt met de handrem erop tot halverwege, en zelfs tot 30 was het best makkelijk. De man met de hamer ken ik van alle andere marathons, en ik denk dat het bijna iedere keer er aan lag dat ik te snel was gestart. Bij m'n laatste marathon liep ik wel een PR maar ging ik helemaal stuk vanaf km 28 ofzo, daar ben ik nog steeds niet tevreden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigm1990
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-04 10:28
sebasd schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:41:
[...]

Dat is een beste weekomvang! Heb een tijdje niet echt meegelezen, dus misschien is het eerder voorbij gekomen. maar wat is je doeltijd op de 5km?
Gemiddelde weekomvang is rond de 60-65km deze cyclus. Het is voor het eerst dat ik dat blessurevrij ga volhouden hopelijk. Doel is voor over drie sub 16 minuten en uiteindelijk naar sub 15minuten hopelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 17:29
sebasd schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 18:55:

Deze maand heb ik als vijftiger nog een 5K in 19:48 gelopen, dus je hebt nog tijd. ;)
Nu, gecombineerd met een verandering in voeding (met mijn huidige 89kg bij 1.78m wordt een sub 20 wel erg lastig
Ja, ik denk dat je met je gewicht nog veel kunt winnen. Met 89kg i.p.v. 70 was het mij niet gelukt.

[ Voor 0% gewijzigd door nogeeninlog op 06-01-2023 20:12 . Reden: bbcoding gecorrigeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
chris schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:43:
[...]

Hoe snel ga je in je duurlopen? En hoe snel wil je de 35km doen? En wat is je HM PR? Daar kan je het wel (een beetje) uit afleiden. Maar het blijft gissen, en er kan veel gebeuren. Train je ook het eten tijdens je lange duurlopen?
Mijn duurlopen gaan tussen de 5:20 en 5:35. Langste tot nu toe was 2 weken geleden: 32km met 5:30 (35 over 2 weken). Mijn HM PR is 1:34:40 van afgelopen oktober, maar moet in betere omstandigheden stukje sneller kunnen (maar niet <1:30 sneller). Eten train ik tijdens al mijn langere lopen, maar vooral tijdens de MT-trainingen (iedere 20’ gel). Drinken moet ik nog wel gaan oefenen. Tijdens de marathon gaat er een fietser mee met bidons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris
AppieR schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:01:
[...]

Mijn duurlopen gaan tussen de 5:20 en 5:35. Langste tot nu toe was 2 weken geleden: 32km met 5:30 (35 over 2 weken). Mijn HM PR is 1:34:40 van afgelopen oktober, maar moet in betere omstandigheden stukje sneller kunnen (maar niet <1:30 sneller). Eten train ik tijdens al mijn langere lopen, maar vooral tijdens de MT-trainingen (iedere 20’ gel). Drinken moet ik nog wel gaan oefenen. Tijdens de marathon gaat er een fietser mee met bidons.
Fijn die fietser! Ik zou denken dat 4:30 nu nog te snel is, dat is maar een heel klein beetje langzamer dan je HM... als je op veilig wilt spelen dan zou ik niet sneller dan 5:00/km weg en dan de tweede helft versnellen? Liep je de halve op maximaal? 3:00 moet ook te doen zijn maar ik denk dat je daarvoor wel onder de 1:25 ofzo moet gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
Leuk om zo mee te lezen met de marathon voorbereiding tips! Dit jaar ga ik er niet voor denk ik, maar volgend jaar zou toch leuk zijn om hem een keer te lopen in een evenement. Ik pak dus stiekem al wat tips mee.

@InZane pff waardeloos! Hopelijk kan de fysio je wat verder helpen, ook lastig dat je niet volledig kan rusten. Bewegen is natuurlijk goed actief herstel, maar wel met mate. Mijn ervaring is dat dat niet altijd lukt met een hond :+ Wij hadden een border collie, dan kom je niet weg met een klein blokje (behalve als het regende, dan wist hij niet hoe snel hij weer binnen moest zijn).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
Die halve was oktober vorig jaar en wel voluit, maar onder slechte omstandigheden (in mijn eentje, 2x van de weg af voor een tractor, 7km volle bak wind tegen net naast de snelweg). In januari nog een 10 gedaan in 42:18 (ook alleen). Probleem is alleen: ik ben 1,93 meter en weeg 93 kg. Daar kan nog wel wat van af, maar niet veel meer. Heb het idee dat dat meer mee gaat spelen hoe langer de afstand wordt.

4:30 is denk ik ook wel te snel, zat zelf te denken om rond de 4:45 te starten en dan evt iets te versnellen. Ik heb 4 april nog een 25km MT training, denk dat ik die op 4:45 start. Afhankelijk daarvan kan ik het tempo nog een beetje bijstellen. Daarna 2 weken taperen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
AppieR schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:01:
[...]

Ik weet niet wat voor gelletje je hebt maar elke 20 minuten 1 klinkt veel (maar hoe denken hier de ervaringsdeskundigen over) leer er graag over. Verder vind ik het persoonlijk wel fijn om ook af en toe wat tempo in die lange doorlopen te gooien, want dan weet je ook is hoe dat voelt. Maar ook hier weer “hoe denken de ervaringsdeskundigen er over”

Hier bij gebrek aan inspiratie maar weer is voor de kroontjes gegaan. (2 stuks) De wind was helaas wat gaan liggen maar hielp zeker wel wat mee.
Echter had ik ze niet heel goed voorbereid, dacht dat ze beide rond de 600m zaten maar bij de 2de duurde het toch vrij lang voordat ik bij de kruising was...
Dus toen ik terug keek bleek ik ruim 900m te zijn wat dus ook meteen betekende dat ik mijn PR op de 1 km verbeterd heb naar 3:08. De magische grens van 3 minuut komt dichtbij :)
Uiteindelijk zijn ze beide gelukt en de overige 11 km heb ik lekker rustig aan gedaan.

[ Voor 0% gewijzigd door Tinusvolkel op 14-03-2021 20:26 . Reden: Doel van 400m en 1000m even door elkaar gehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
Tinusvolkel schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:13:
[...]

Ik weet niet wat voor gelletje je hebt maar elke 20 minuten 1 klinkt veel (maar hoe denken hier de ervaringsdeskundigen over) leer er graag over. Verder vind ik het persoonlijk wel fijn om ook af en toe wat tempo in die lange doorlopen te gooien, want dan weet je ook is hoe dat voelt. Maar ook hier weer “hoe denken de ervaringsdeskundigen er over”

Hier bij gebrek aan inspiratie maar weer is voor de kroontjes gegaan. (2 stuks) De wind was helaas wat gaan liggen maar hielp zeker wel wat mee.
Echter had ik ze niet heel goed voorbereid, dacht dat ze beide rond de 600m zaten maar bij de 2de duurde het toch vrij lang voordat ik bij de kruising was...
Dus toen ik terug keek bleek ik ruim 900m te zijn wat dus ook meteen betekende dat ik mijn PR op de 1 km verbeterd heb naar 1:08. De magische grens van 1 minuut komt dichtbij :)
Uiteindelijk zijn ze beide gelukt en de overige 11 km heb ik lekker rustig aan gedaan.
Congrats, maar volgens mij klopt er ergens iets niet :P De 3 minuten grens bedoel je denk ik?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
[...]

Het gaat erom om zoveel koolhydraten binnen te krijgen als je lichaam kan verwerken. Even uit mijn hoofd zit er 20gr koolhydraten in een gelletje (SiS) en heb je ongeveer 60gr per uur nodig. Dan drink ik alleen om te hydrateren (zou je ook nog met carbs kunnen doen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Roozzz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:20:
[...]

Congrats, maar volgens mij klopt er ergens iets niet :P De 3 minuten grens bedoel je denk ik?
Oeps scherp... die magische 1 minuut moet ik nog steeds een keer gaan verbreken op een 400m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris
[...]

Is heel persoonlijk. Heb ik ook gedaan (iedere 20min). Had wel grote zakken nodig om ze mee te nemen. Als je eigen bidons hebt kan je misschien ook minder gels en dan sportdrank. Nu zou ik denk ik ook 5-6 gels tijdens de marathon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
@AppieR en @chris aha duidelijk :)
Die hoeveelheid moet je dan neem ik aan ook wel gaan oefenen in trainingen?
En @chris met jouw tijden zal dat toch wel dicht op de 20 minuten per gel zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Arjan90 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:01:
@InZane pff waardeloos! Hopelijk kan de fysio je wat verder helpen, ook lastig dat je niet volledig kan rusten. Bewegen is natuurlijk goed actief herstel, maar wel met mate. Mijn ervaring is dat dat niet altijd lukt met een hond :+ Wij hadden een border collie, dan kom je niet weg met een klein blokje (behalve als het regende, dan wist hij niet hoe snel hij weer binnen moest zijn).
Wij hebben ook een border, dus ik weet wat je bedoelt :+ Hij houdt idd ook niet zo van regen!
Wie weet kan ik 'm eens een klein rondje op de fiets meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-09 22:00
Bordercollies, bijzondere honden. Helemaal lijp maar prachtig als ze goed getraind zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:49

vhal

ಠ_ಠ

Wat is beetje de geschatte tijdsperiode om een 10KM in 45" te lopen als je deze afstand normaliter vrij gemakkelijk loopt in 50-52"? Vanochtend had ik een soort van 10KM testloop gelopen in 48" maar eigenlijk was dit zonder echte voorbereiding icm intervallen. Kan beter dus naar mijn gevoel.

Ik had voor de gein een Jeff/Greg/Amy schema gemaakt in Garmin maar die duren 10 a 12 weken (als het niet meer is). Naar mijn gevoel te lang, eigenlijk zocht ik iets in de 6 a 8 weken maar ik zie door de vele schema's het bos niet meer.

Iemand die mij de juiste weg kan wijzen zodat ik zelf het eea uit kan zoeken. Ik ga uit van 3 trainingen per week.

Strava

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Vanochtend een 33km duurloop gedaan. Het was de zesde dag op rij lopen, dus het had iets soepeler gekund. Daarmee ook deze week weer boven de 80km gelopen in een week en dat doe ik nu sinds januari. Dat begint wel een dingetje te worden om elke keer weer te halen. Ook is sinds deze week m'n gewicht weer structureel onder de 70kg, komende van 73kg per 1 januari (bij 1.86m). Dat levert een kleine mentale boost op, want dat betekent dat ik de sub 3 uur marathonvorm begin te benaderen. Ik heb de afgelopen periode weinig echt snelheidswerk gedaan, maar in algemene zin merk ik dat ik bepaalde tempo's weer wat makkelijker haal en ik soepeler loop.

Deze week was ook leuk omdat er dinsdag 2 pakketjes werden bezorgd, allebei ter grootte van een schoenendoos :*) In mijn geval is de inhoud dan ook vrij makkelijk te raden :+

Het eerste paar heb ik hier al vaker aangeraden en heb ik eerder zonder succes proberen te kopen, maar is dus de Brooks Hyperion Tempo. Daar heb ik vandaag probleemloos die 33km op gelopen. Wel mijn eerste Brooks schoen in het arsenaal, het is de periode van nieuwe schoenenmerken uitproberen. In dat kader past ook mijn andere nieuwe schoen: De Puma Liberate. Net als Reebok een paar jaar terug probeert Puma terug te komen op het serieuze hardloopschoenen toneel. Ze hebben wat toplopers gecontracteerd en ze hebben sinds maart 3 nieuwe schoenen, met binnenkort een vierde snelle carbon wedstrijdschoen. Alle 4 de schoenen hebben een ding gemeen, namelijk een middenzool met 'Nitro' foam. Dit is een zool waarin een soort van vloeibare stikstof is toegevoegd, die vervolgens zijn gaan uitzetten tot een soort gasbelletjes in de zool. Niet helemaal nieuw, want Skechers gebruikt dit al een paar jaar en sinds vorig jaar ook Brooks met de ,juist ja, Hyperion Tempo. Het levert een erg lichte zool op die veel energie teruggeeft. Het is duidelijk anders dan de Pebax middenzolen van oa. Nike en Saucony, maar levert een erg prettige en snelle loopervaring op en eentje met een behoorlijke duurzaamheid van de zool.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REbZzaIHzxCzH_UH01mxR6Iew_g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pzgHjp8bbFNdre1r7hL27e1X.jpg?f=user_large

Het is juist de toepassing hiervan zoais ik die vanuit de Skechers Razor 3 (mijn favoriete schoen van vorig jaar) dat ik beide schoenen wilde toevoegen aan de ervaring. De Hyperion Tempo heeft zich daarbij al bewezen in reviews, de Puma Liberate is nog nergens echt uitgebreid besproken, omdat de meeste reviewers hebben gekeken naar de Deviate (schoen met een carbonplaat) en de Velocity (een allrounder). De grap is wel dat die schoen op allerlei plekken te koop is, zoals onder andere de Wehkamp. Ik vond een deal met 30 euro korting tov de adviesprijs, niet slecht voor een schoen die niet 2 weken uit is. De Skechers zijn frustrerend genoeg in Nederland nagenoeg niet te vinden en als er dus schoenen zijn die hetzelfde kunnen, maar wel leverbaar zijn zou dat mooi zijn.

Alhoewel alle 3 de schoenen dus gebruik maken van dezelfde technologie, pakt het dus per schoen nog best verschillend uit. Dat ligt deels omdat de toepassing per schoen verschilt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jx-nWLd8l0x6RqDtN4cQ6ylmKYg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9Zc4jlqLIMhtRLu0R1XNCGIT.jpg?f=user_large

In de eerste plaats de Hyperion Tempo. Dit is veruit de zwaarste van de 3. Zwaar is overigens relatief, in mijn maat 46 / US 12/ 30cm weegt de schoen 230 gram. Vergelijk ik dat met de Reeboks Floatride Energy die 280 wegen, dan zijn het nog altijd lichte schoenen, terwijl je er evenveel schoen voor krijgt. De pasvorm is doorsnee (net zo breed als de Reeboks, maar minder volume in het bovenwerk), maar wel met rekruimte voor mijn bredere voeten. De Hyperions zijn relatief stijf en lopen stabiel. De stijfheid komt doordat de gebruikte methode blijkbaar een compactere zool oplevert. Daarnaast wordt een stuk van de stabiliteit bepaald door de breedte van de zool die het grondcontact maakt. Die is in mijn maat 11,5 cm, waar de Skechers en de Puma het met 11 moeten doen. Alleen Altra's komen bij mij aan de 12cm bij de voorvoet. Bij de hiel is de breedte 8cm ivm 8,5cm bij de Reeboks (die vrij stabiel zijn voor een neutrale schoen)
De zool van de Hyperions schijnen ook relatief temperatuurgevoelig te zijn. Ik vind ze het stevigst van de 3 lopen, ik had iets meer dempend gevoel verwacht. Even afwachten dus of dat nog verandert als het 10 graden warmer is. De schoenen hebben 8mm drop en lopen redelijk conventioneel: Ik kan er goed op vooruit met mijn middenvoet landing en rol soepel verder en het kost me door de stabiliteit weinig moeite om er technisch goed op te lopen. Het rubber onder de zool is redelijk agressief en je hebt dus een goede grip.

Zijn ze tweakerwaardig? Ja, met enig voorbehoud dat ze relatief stevig zijn, alhoewel het verschil met de Reeboks geeneens zo groot is. Je krijgt wel meer energie terug uit de schoen. Ik ben benieuwd of dat dus nog verandert na nog wat langer lopen of warmere temperaturen, maar anders zie ik het dus vooral als een tempo schoen. Maar daarvoor kocht ik hem ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qnZQOlG0kGiSCx48OQTLHlWEPM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v0yS7R7iokM7Lz0hYofOd2LF.jpg?f=user_large

Dan de Puma's. Met 198 gram (eu 46/US12/30cm) zijn ze echt nog een slag lichter dan de Brooks en zelfs een haartje lichter dan mijn Skechers Razor. Ze worden niet voor niets geclassificeerd als een racing flat. Het zijn dan ook echt andere schoenen dan de Brooks. Dat begint al met het foam: zelfde technologie, maar een heel ander resultaat: veel zachter en vrij makkelijk inknijpbaar. Het bovenwerk lijkt meer op dat van de Skechers: een nogal plastig aanvoelende buitenkant, met aan de binnenkant een zachte meshlaag. Alhoewel de breedte van de schoen gelijk is bij alle drie de schoenen, biedt, net als de Skechers, ook de Puma minder volume en rek tov de Brooks. De standaardinlegzool is 4mm dik en dus heb ik die direct vervangen voor een dunnere. Daarmee kreeg ik precies voldoende ruimte om de kans op bloedende tenen (geregeld gebeurd bij de Skechers) zoveel mogelijk te voorkomen.
In hun poging om gewicht te besparen is er nagenoeg geen dempend materiaal rond de hiel. Aan de zijkant 2 soort van kussentjes en aan de achterkant aan stijve suede opstaande strook. Vrij smal gevormd, dus je voet wordt daar wel heel goed omsloten. Maar tegelijkertijd vrij hoog. Na mijn eerste 10km op de schoen scheelde het voor mijn idee heel weinig of m'n hiel had opengelegen (terwijl ik goede stevige sokken had). De suede strook heeft aan de bovenkant een scherpe strook en die begon te schuren rond m'n achillespees. Het voordeel van het gebruikte materiaal was dat erin knippen makkelijk mogelijk is, zonder echt de schoen kapot te maken. Door die suede strook wat in te knippen krijg ik net wat meer bewegingsvrijheid en konden eventuele randjes gewoon wegbuigen zonder te irriteren. Tweede run in de schoen had ik dan ook nergens meer last van.
De schoenen zijn 8-10mm drop en dat is best veel zool onder de hiel. Toch heb ik daar tijdens het lopen geen last van, alhoewel ik bij het neerkomen op de voorvoet direct de ondersteuning bij de hiel voel. De schoenen hebben geen duidelijke rocker zoals wel de Skechers en in mindere mate de Brooks. Het kost me ook iets meer moeite om zo te landen dat ik de schoen optimaal benut (het zelfde heb ik overigens bij de Reeboks). Als dat lukt voel je heel duidelijk de zachte demping en dat voelt fijn. De zoo is zo zacht dat ik het rubber profiel bij de voorvoet door de schoen heenvoel. Ook bij deze schoen is de grip van het rubber erg agressief, je zal hier nooit de bocht mee uitrollen (itt de Skechers). Doordat de schoen zo flexibel is (je kunt hem zo ongeveer dubbel vouwen als je wit, wordt je niet geleid in hoe je loopt, dus technisch goed lopen is wel een vereiste. Al met al een hele leuke schoen voor relatief weinig geld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7IldijH4miLompwa4OyD4o7TUNA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/43KDh64wFFQ0IIXU0BlVmY5h.jpg?f=user_large

Zijn ze tweakerwaardig? Ik denk dat de doelgroep voor deze schoen nog iets kleiner is. Belangrijkste reden is de hielkap en in mindere mate de stabiliteit. Als je mooie fluffy hielbescherming gewend is dit wel wat anders. De grap is overigens dat Vaporfly's van Nike niet heel veel meer bieden, als ik die zou hebben zou ik wellicht daar ook in knippen. Maar als je een keer een echt lichte schoen wilt zonder in te leveren op de demping of de hoofdprijs te moeten betalen dan is het een leuke optie.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FEIJ_87
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-08-2024
Deze week weinig gelopen om wat rust in mn schema te brengen in de hoop op een soort van supercompensatie 8)

Had voor vandaag een 15k tempoloopje gepland, ging voor geen meter, hartslag direct al extreem hoog en kon het vooraf geplande tempo niet halen. Dacht eerst dat het door de wind kwam (eerste deel wind tegen) en dat het later wel goed zou komen, maar ook dat viel tegen. Eigenwijs en toch doorgelopen

Totaal gesloopt thuis :/

Vanmiddag kregen beide kinderen koorts en begin nu zelf ook wat verkoudheidsklachten te krijgen, dus dat verklaard in ieder geval waarom het niet ging.

Morgen maar even testje laten doen voor de zekerheid als dat niet over is, zou wel zuur zijn als ik nu direct nog een week rust moet nemen want had er wel weer zin in om fanatiek door te gaan :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Frenz64 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:13:

Haha. Overigens - en dat deed me wel even nadenken - vertelde de ranger me daarnet dat zij een hij was. Er zitten in dat gebied twee monitors. Zij komt nooit naar beneden, hij is territoriaal. Dus dat maakt het een monitor van 1m80, 95kg schoon aan de haak volgens de laatste meeting.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris
Tinusvolkel schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:36:
@AppieR en @chris aha duidelijk :)
Die hoeveelheid moet je dan neem ik aan ook wel gaan oefenen in trainingen?
En @chris met jouw tijden zal dat toch wel dicht op de 20 minuten per gel zitten ;)
Ik neem nooit precies zo veel in de training maar probeer t wel een beetje te benaderen. Heb nog nooit problemen gehad tijdens de wedstrijd, maar wel t gevoel dat ik t moet oefenen. In m’n duurkoop zat gisteren 4x4km en heb geprobeerd juist tijdens die blokjes te eten en te drinken (op marathontempo een gel open maken en eten is toch anders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

nogeeninlog schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:50:
[...]

Deze maand heb ik als vijftiger nog een 5K in 19:48 gelopen, dus je hebt nog tijd. ;)

...

Ja, ik denk dat je met je gewicht nog veel kunt winnen. Met 89kg i.p.v. 70 was het mij niet gelukt.
Dat besef ik me ook :) Dus ook daar wordt inmiddels aan gewerkt. Ik heb inderdaad de tijd nog wel, maar aan de andere kant word ik ook niet jonger, dus ik moet er nu wel serieus mee aan de slag.

Heb er wel zin in, het zal hier en daar vast pijn gaan doen maar op de een of andere manier kijk ik daar ook wel naar uit..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan90
vhal schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:28:
Wat is beetje de geschatte tijdsperiode om een 10KM in 45" te lopen als je deze afstand normaliter vrij gemakkelijk loopt in 50-52"? Vanochtend had ik een soort van 10KM testloop gelopen in 48" maar eigenlijk was dit zonder echte voorbereiding icm intervallen. Kan beter dus naar mijn gevoel.

Ik had voor de gein een Jeff/Greg/Amy schema gemaakt in Garmin maar die duren 10 a 12 weken (als het niet meer is). Naar mijn gevoel te lang, eigenlijk zocht ik iets in de 6 a 8 weken maar ik zie door de vele schema's het bos niet meer.

Iemand die mij de juiste weg kan wijzen zodat ik zelf het eea uit kan zoeken. Ik ga uit van 3 trainingen per week.
Vergis je niet, de stap van 48 minuten naar 45 minuten is anders dan bijv. van 58 minuten naar 55 minuten. De vraag is of je voor een piekprestatie wil gaan of dat je de tijd ook echt daadwerkelijk blijvend wil kunnen lopen. We weten natuurlijk niet hoe je training nu is opgebouwd, of je veel intervallen doet en zo ja, op welke tempo's, etc.

Bij een piekprestatie is een 8 weken schema met twee keer intervallen (kort en echt snel vs lang en snel) en een duurloop een goede opzet, maar loop je vanzelfsprekend wel meer risico op blessures. Kort en echt snel is, zou ik zeggen, qua omvang dan max. 4 kilometer per week met afstanden tussen de 200m en 600m op 110% van je beoogde (!) 10km tijd, lang en snel is qua omvang dan max. 6 kilometer per week. Zo wen je aan de snelheid. Pak in totaal dan zo'n 40 á 50 kilometer per week aan hardlopen. Wij bouwen onze lange blokken op 100% vaak op: je begint dan met 15x400m en met tussenstapjes maak je er langere blokken van (tussenstappen naar bijv. 600m, 1000m, 1200m, 1500m, 2000m). De korte blokken zou ik op die manier ook opbouwen, in ons schema zie je daar vaak in één training wat meer variatie in (bijv. 2x600m, 3x400m, 6x200m in één training). Bij al deze training zien we in de "zware" trainingsperiodes (voorbereiding op wedstrijd, dus precies wat je wil) vaak dat er in verhouding meer rust is: geen dribbel of wandelen tussendoor maar gewoon even 1' of 2' stilstaan.

Tijdens de wedstrijd is je grootste risico natuurlijk brandstoftekort (gelet op de voeding die je op dezelfde dag en de dagen ervoor eet). Daar heb ik weinig tips voor omdat ik er te weinig ervaring mee heb, hopelijk kunnen we dat dit jaar een beetje gaan opbouwen richting het einde van het jaar oOo Misschien valt dat effect ook wel mee, ik heb er geen ervaring mee maar kan me voorstellen dat dit soort details bepalen of je het wel of niet redt.

[ Voor 4% gewijzigd door Arjan90 op 15-03-2021 09:57 . Reden: Toevoeging bij brandstoftekort ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:44

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Gisteren voor het eerst in lange tijd meegemaakt hoe het voelt om ineens naar de grond te gaan.
We waren nog geen kilometer onderweg toen ik met mijn voet tegen een uitstekende wortel aantrapte. Direct probeerde ik uit automatisme te corrigeren, ik voelde mijn lichaam voorwaarts omlaag gaan en ging volle kracht in mijn benen gooien om dat te proberen te corrigeren en weer rechtop te komen.

Maar stap na stap lukte dat niet en na 5-10 seconde besloot ik maar op te geven en te accepteren dat ik op de grond terecht zou komen. 5-10 seconde? Ja, voor mijn gevoel duurde het zolang maar het was natuurlijk in een knip met je vingers achter de rug.

Gelukje was dat het tempo laag was want we waren net onderweg voor onze 30km (die 33km werd) trail over de Sallandse Heuvelrug. Ik kon dus de klap goed opvangen met mijn handen, wat natuurlijk een automatisme is en gevaarlijk voor breuken.

Direct na het opstaan voelde mijn rechterkuit aan alsof ik kramp had gehad. Dus even rekken en kort licht masseren. En weer op pad want er moest nog een afstandje afgelegd worden. Vandaag voelen mijn benen anders aan dan normaal. Ik merk mijn bovenbenen vooral. Ach, dat merk ik vast niet wanneer ik weer wat versnellingen ga doen morgen. :+

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:49

vhal

ಠ_ಠ

@Arjan90 Dank, ik zal dit eens gaan bekijken. Ik begrijp dat de stap naar 45” mogelijk een grote stap is, onlangs had ik nog een 5KM gelopen in 22”14 wat min of meer vergelijkbaar is met de snelheid die ik op het oog had voor de 10KM. Qua trainingsopbouw is het momenteel een ‘ik doe maar wat’ :+ Daar valt wel wat winst in te behalen, anders kijk ik naar een 80/20 verhouding in duurlopen en intervallen. Ik ben bang dat 2 intervallen (kort/lang) net iets te veel van het goede is qua belasting. Maar voor een specifieke 10KM training, is het handiger om alleen langere tempoblokken ( > 2/3KM ) te lopen of is een mix tussen kort en lang meer aan te raden.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris
Arjan90 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:01:
[...]
Tijdens de wedstrijd is je grootste risico natuurlijk brandstoftekort. Daar heb ik weinig tips voor omdat ik er te weinig ervaring mee heb, hopelijk kunnen we dat dit jaar een beetje gaan opbouwen richting het einde van het jaar oOo
Brandstoftekort bij een 10km? Dat lijkt me sterk...

@vhal het ligt er een beetje aan wat je hebt gedaan en hoeveel je bereid bent meer te doen. Ik denk dat het schema niet eens zo heel veel uit maakt, als je maar aan één schema probeert vast te houden. En kijken hoe je je voelt. Soms duurt het ook even voordat het er uit komt: als je je fitter voelt dan voorheen dan klopt dit in mijn ervaring vaak wel, het kan alleen zijn dat je 't nog niet altijd direct merkt in de resultaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 16:25
Virton schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:30:
[...]

Kan je wat delen over welke marathon, schema en richttijd? Treshold klinkt als Daniels.

Ik ben nu zelf aan het trainen voor een halve marathon sub 1.25 en hoop een sub 3.00 marathon te lopen (38.17 10k tijd), maar wil graag zo min mogelijk tijd/km van huis zijn en hoop wat nieuwe ideeën op te doen voor een najaarsmarathon.

@Cloclo100 , mijn VO2max en 'niet productief' dient zich ook aan na elke niet-intervaltraining, hoewel ik voor m'n gevoel in vorm ben.

[...]

Ook @Krylinck Net nagevraagd en daar testen ze inderdaad niet standaard op, want als HB normaal is ferritine normaal, tenzij familaire aanleg, maar idd afhankelijk vh verhaal.
Is via Garmin het medium M schema niet op tijd maar op hartslag gebaseerd op https://www.fullpotential.co.uk/. Werkt wel voor mij omdat de rustige loopjes dan ook rustiger gaan dan voorheen. Mijn HM PR is 1.50 en kan scherper, maar vind het gewoon fin om te lopen en buiten te zijn. Ik heb ook geen tijd in gedachten wil ooit wel sub 4 uur lopen Maar heb minder tijd door de klussen rond huis en de kinderen om echt door te trainen, maar dit is een mooi hou vast en soms pas ik hem wat aan. Gisteren bijvoorbeeld de HM ingeruild voor een trail van 14km met de hond omdat ik en wat vermoeid was na 2 weken klussen ivm nieuwe keuken en ik zin had om weer eens het bos in te duiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
elastiek schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:03:
[...]

Streep ook maar door! Zonder gewicht kan je namelijk helemaal niets zeggen over iemands CP...

Stryd toont naast een CP in Watt ook een CP in W/kg. Met die laatste kan je onderling vergelijken.
Idd, hier ging gisteren mijn CP 1% naar beneden maar toen zag ik dat mijn gewicht (wat een beetje gezakt was) weer automatisch was geüpload door de wifi weegschaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
chris schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:45:
[...]
Brandstoftekort bij een 10km? Dat lijkt me sterk...
Misschien wat onduidelijk verwoord, zal het nog even aanpassen, maar dan bedoel ik vooral hoe je je qua voeding voorbereid. Ik kan me voorstellen dat wat je van tevoren eet (ook de dag ervoor) aardige impact heeft op je mogelijke prestaties. Het lijkt me dat dit al wel merkbaar is bij een 10km, maar misschien dat ik me daarin vergis.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
Jullie weten ongetwijfeld nog dat het zaterdag een beetje waaide en dat er wat winterse buien langskwamen. Wat jullie nog niet weten is dat de misses bedacht had om haar 20min test gewoon te gaan lopen. Gelukkig ging het rondje naar voorkeur dwars door de open polder. En ik besloot om maar even mee te fietsen. Want hoe hard waait het nu helemaal? In de stad amper en het zonnetje scheen.

Stukje inlopen en alles ging zoals plan prima. Het waaide wel, maar niets bijzonders. Jasje uit, tijd om gas te geven. Eerste kilometer probleemloos. Toen trok de wind wat aan en werd het nogal zwart aan de rechterkant. Een paar minuten later hing ik met de fiets in een hoek van 45 graden en zwalkte over de gehele weg om maar overeind te kunnen blijven. Nog leuker: aan het eind van deze weg is een T-splitsing en wij moesten haaks naar rechts, toevallig precies de kant waar de wind vandaan kwam. Voordat we daar waren kwam de hagel (0,5cm tot 1 cm diameter) al horizontaal door de lucht gevlogen; daar tegenin fietsen en rennen was geen doen, dus in een split second besloten om naar links te gaan (wat het recht tegen de wind in lopen vooral uitstelde).
Spontaan vlogen we vooruit met de wind in de rug en werd de 3 min/km even aangetikt. Even snel als de hagel kwam was ie ook weer weg, maar de wind hield lekker vol. Helaas was onze respijt maar van korte duur want de enige optie was links-links en toen stond er nog goed 5 minuten op de klok van schuin tegen de wind in buffelen. Wederom was ik blij om op de fiets te kunnen blijven. En toen, toen kwam de regen en hagel weer -O-
Helaas waren de 20 minuten precies midden in deze bui voorbij. Snel jasje aan en met de rug naar de wind en hagel gaan staan. Na een minuutje of wat, druk gezwaai vanaf een huis 150m verderop. Ze had ons zien staan en maakte zich zorgen of het wel goed ging. Daar hebben we even geschuild tot het weer droog was d:)b
Daarna snel naar huis voor een warme douche, want daar waren we wel aan toe :P Zodra je dan weer de bebouwde kom in loopt valt de wind weer helemaal weg. Daar hadden we ons wel een beetje op verkeken...

Uiteindelijk stond er 4:20min/km op de teller voor deze 20min en ruim 300 watt (voor de Stryd liefhebbers); in normale omstandigheden was de 5k wel gehaald schat ik.

Gisteren heb ik zelf voor het eerst in lange tijd weer eens 2,5 uur hardgelopen door het bos. Met maar 2 hagelbuien terwijl ik tussen de bomen liep, had ik niets te klagen :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Laatst online: 22:29

KnOeFz

no comment...

@Roozzz
haha, ja herkenbaar die plotse buien zaterdag....
In mijn 28km loop zaterdag heb ik meerdere keren toch maar de regenjas aan getrokken (en na een tijdje ook weer uit). De regen kwam af en toe horizontaal voorbij alsof de zwaartekracht er geen vat op had :+
Tijdens de hagel heb ik ook met mijn rug tegen een bouwkeer aan geschuild, hagel op blote benen was niet echt fijn. Zag een kerel op een scooter een beetje in paniek omdraaien om met de hagel in de rug terug te rijden richting wat beschutting. :P
Zon, regen, wind, hagel donder, zo'n beetje alles kwam meerdere keren voorbij.

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InZane
TheOmen schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:02:
Tja, coretraining.
Tot een jaar geleden eigenlijk nooit wat aan gedaan. Hooguit van pushup/situp/plank-oefeningen bij de volleybal. Maar nu met het vele thuiswerken er toch wat serieuzer naar gekeken.
Begonnen met de app van FitnessBuilder. Daar de core bodyweight oefeningen van gedaan, duurt 20-30 minuten per workout. Helaas stopt de app er mee in oktober, dus overgestapt naar Nike Training Club.
Ook daar de bodyweight oefeningen van geslecteerd.
In het begin verbaasd dat de duur van de workouts korter was dan bij FitnessBuilder, maar NTC geeft je een stuk minder hersteltijd tussen de verschillende oefeningen, en dat hakt er behoorlijk in....
Ik probeer nog steeds dit drie keer per week te doen (op de dagen dat ik niet hardloop), en daar kan ik me redelijk aan houden.
Ik ben sinds vorige week ook begonnen met die Nike Training Club app. Goede app met duidelijke uitleg, video's en aardig tempo ook. Moet toegeven dat ik sinds lange tijd weer eens spierpijn heb! _/-\o_
Die houden we er in ieder geval in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
Tinusvolkel schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:31:
[...]

Idd, hier ging gisteren mijn CP 1% naar beneden maar toen zag ik dat mijn gewicht (wat een beetje gezakt was) weer automatisch was geüpload door de wifi weegschaal.
Vanuit Stryd wordt afgeraden om telkens je gewicht te updaten: It is recommend you change your weight infrequently..

Anders heb je namelijk telkens twee variabelen die van invloed zijn op het bepalen van je CP: je vorm én je gewicht. Je kunt dan niet meer (goed) zien wat de wijziging van je CP heeft veroorzaakt.

In de Stryd beta Slack-groep heb ik al eens voorbij zien komen dat het zelfs handiger is om je gewicht gelijk te stellen aan 100kg. Vanuit Stryd waren ze het daarmee eens. Ik heb alleen even niet helder waarom dat handiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
elastiek schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:01:
[...]

Vanuit Stryd wordt afgeraden om telkens je gewicht te updaten: It is recommend you change your weight infrequently..

Anders heb je namelijk telkens twee variabelen die van invloed zijn op het bepalen van je CP: je vorm én je gewicht. Je kunt dan niet meer (goed) zien wat de wijziging van je CP heeft veroorzaakt.

In de Stryd beta Slack-groep heb ik al eens voorbij zien komen dat het zelfs handiger is om je gewicht gelijk te stellen aan 100kg. Vanuit Stryd waren ze het daarmee eens. Ik heb alleen even niet helder waarom dat handiger is.
Hmm vond het nu wel mooi werken, jammer dat ze w/kg niet op meer plekken tonen zodat je daar meer mee kan vergelijken.

Dus even kijken nog wat ik ga doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
Tinusvolkel schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:26:
[...]
jammer dat ze w/kg niet op meer plekken tonen zodat je daar meer mee kan vergelijken.
Ze dienen beiden een ander doel:
  • W/kg gebruik je puur om te kunnen vergelijken. Natuurlijk je eigen progressie. Maar ook om te vergelijken met andere lopers met een Stryd. Je kunt hier geen trainingen of wedstrijden mee lopen.
  • Je CP in Watt gebruik je voor het plannen en uitvoeren van je trainingen en wedstrijden. Bijv. een marathon op 326 Watt of een rustige duurloop op 276-294 Watt.
Stel je dat vaste gewicht in, dan kan je je eigen progressie natuurlijk ook meten aan de hand van CP. En ook verglijken met andere mensen die exact hetzelfde gewicht hebben ingesteld. Dit is dus ook de motivatie om een vast gewicht van 100kg in te voeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:01
Arjan90 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:56:
[...]

Misschien wat onduidelijk verwoord, zal het nog even aanpassen, maar dan bedoel ik vooral hoe je je qua voeding voorbereid. Ik kan me voorstellen dat wat je van tevoren eet (ook de dag ervoor) aardige impact heeft op je mogelijke prestaties. Het lijkt me dat dit al wel merkbaar is bij een 10km, maar misschien dat ik me daarin vergis.
Ook wel geïnteresseerd daar ik nu zaterdag mijn 10km race loop na een schema van 12 weken. Daar bovenop had ik de vraag hoe men zich het beste opwarmt voor zo een 10k race, ik wil nl. niet te moe aan de start staan maar natuurlijk ook niet warm genoeg. Doen jullie bvb. ook wat versnellingen in zo een opwarming of alleen een kwartiertje loslopen/stretchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
elastiek schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:07:
[...]

Ze dienen beiden een ander doel:
  • W/kg gebruik je puur om te kunnen vergelijken. Natuurlijk je eigen progressie. Maar ook om te vergelijken met andere lopers met een Stryd. Je kunt hier geen trainingen of wedstrijden mee lopen.
  • Je CP in Watt gebruik je voor het plannen en uitvoeren van je trainingen en wedstrijden. Bijv. een marathon op 326 Watt of een rustige duurloop op 276-294 Watt.
Stel je dat vaste gewicht in, dan kan je je eigen progressie natuurlijk ook meten aan de hand van CP. En ook verglijken met andere mensen die exact hetzelfde gewicht hebben ingesteld. Dit is dus ook de motivatie om een vast gewicht van 100kg in te voeren :)
Aha duidelijk, maar als jij een marathon loopt dan probeer jij zo nauwkeurig mogenlijk 326W te lopen bijvoorbeeld en dan hoop je dat dit je de te verwachte eindtijd oplevert? want als je bijvoorbeeld meer wind tegen hebt door open stukken en de wind mee is misschien in bebouwd gebied (dus dat je minder voordeel hebt) dan zou je dus je eindtijd niet halen.
Of laat jij je eindtijd los?

Maar we kunnen dus gaan vergelijken >:)
Power
NaamPower (W/kg)
1@Tinusvolkel 4.91

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 17:27
elastiek schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:01:
[...]

Prut. Ben bezig met wat kilootjes kwijt te raken dus keurig vol trots steeds mijn lager gewicht in lopen voeren. :+

Ben nog steeds erg blij met de Stryd. Nu twee weken op “power” gelopen en zie daaraan gecorreleerd ook gewoon een mooie stabielere hartslag die niet zo snel meer varieert of oploopt.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
Zwerver schreef op maandag 15 maart 2021 @ 04:36:
[...]

Haha. Overigens - en dat deed me wel even nadenken - vertelde de ranger me daarnet dat zij een hij was......
Huh? Een coming out van de ranger?

Anyways, het was me het weertje wel de laatste dagen, tijd voor een of topic plaatje, voor mijn favo bezigheid was het soms ook sub-optimaal:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dg6Bg77fCNuf-xk-41XIiAZp5tE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GA2jAFdyXyoydl0ooaxkf7oW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:04
Ik denk dat het over de monitor lizard (varaan?) ging die Zwerver tegenkwam ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
Dat denk ik ook, maar ik vond het alleen al leuk het me voor te stellen: Hey Drifter, I wanna tell you s'thing....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
Tinusvolkel schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:19:
[...]

Aha duidelijk, maar als jij een marathon loopt dan probeer jij zo nauwkeurig mogenlijk 326W te lopen bijvoorbeeld en dan hoop je dat dit je de te verwachte eindtijd oplevert?
Ik hoop niets. Ik kijk naar het geadviseerde vermogen van Stryd en pas dat naar eigen inzicht een beetje aan. Bij de genoemde 326W zou ik m'n horloge bijvoorbeeld instellen op 324 - 330W.
Als ik maximaal heb weten te presteren op vermogen, dan ben ik tevreden. En daar hoort dan een eindtijd bij. Ik loop liever een 2:39:59 waarbij ik weet dat ik het maximale eruit heb gehaald, dan dat ik me stuk loop op de 2:34:56 in m'n sig en uiteindelijk na 3u ofzo binnenkom.
Dat zou idd kunnen :)
Chocovla schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:42:
[...]

Prut. Ben bezig met wat kilootjes kwijt te raken dus keurig vol trots steeds mijn lager gewicht in lopen voeren. :+
Don't shoot the messenger... maar blij dat het je bevalt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 13:18
elastiek schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:11:
[...]

Ik hoop niets. Ik kijk naar het geadviseerde vermogen van Stryd en pas dat naar eigen inzicht een beetje aan. Bij de genoemde 326W zou ik m'n horloge bijvoorbeeld instellen op 324 - 330W.

[...]

Als ik maximaal heb weten te presteren op vermogen, dan ben ik tevreden. En daar hoort dan een eindtijd bij. Ik loop liever een 2:39:59 waarbij ik weet dat ik het maximale eruit heb gehaald, dan dat ik me stuk loop op de 2:34:56 in m'n sig en uiteindelijk na 3u ofzo binnenkom.

[...]

Dat zou idd kunnen :)

[...]

Don't shoot the messenger... maar blij dat het je bevalt!
Is dit uit te zetten dan? Mijn gewicht wordt namelijk automatisch geüpdatet via Garmin en belandt zo ook in Stryd.. Niet elke dag, maar wel ieder weekend (drie dagen achter elkaar).
[...]

Aha duidelijk, maar als jij een marathon loopt dan probeer jij zo nauwkeurig mogenlijk 326W te lopen bijvoorbeeld en dan hoop je dat dit je de te verwachte eindtijd oplevert? want als je bijvoorbeeld meer wind tegen hebt door open stukken en de wind mee is misschien in bebouwd gebied (dus dat je minder voordeel hebt) dan zou je dus je eindtijd niet halen.

Power
NaamPower (W/kg)
1@Tinusvolkel 4.91

In gebruik sinds 6 maart; zit nu op 3.55W/kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cloclo100 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:16:
[...]

Ook wel geïnteresseerd daar ik nu zaterdag mijn 10km race loop na een schema van 12 weken. Daar bovenop had ik de vraag hoe men zich het beste opwarmt voor zo een 10k race, ik wil nl. niet te moe aan de start staan maar natuurlijk ook niet warm genoeg. Doen jullie bvb. ook wat versnellingen in zo een opwarming of alleen een kwartiertje loslopen/stretchen?
Voor moe worden hoef je niet bang te zijn. Rustig wat stretchen en loslopen en een paar versnellingen, 10-15 minuten totaal, is prima!

Mijn indruk is dat voor wedstrijden langer dan 5 km kun je stretchen/inlopen enzo ook wel overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
Stretchen voor een wedstrijd maakt je aantoonbaar langzamer, iig statisch stretchen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 17:04
Ja hoor sessie 15 alweer. Gekozen om ook te gaan hardlopen vanaf het werk. Is wat makkelijker in te plannen.

https://strava.app.link/bdFqoWIqEeb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
mefjoew schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:51:
[...]
Is dit uit te zetten dan?
[...]
Ja, want ik update ook handmatig één keer per week m'n gewicht bij Garmin en dat belandt niet bij Stryd.

(geen computer bij de hand, dus kan ff niet voor je opzoeken welke instelling dat is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:01
AppieR schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:56:
Stretchen voor een wedstrijd maakt je aantoonbaar langzamer, iig statisch stretchen.
De meningen over het nut van rek- en strekoefeningen lopen nogal uiteen. Maar ondanks die verschillen is men het er over eens dat je -als je het doet- vóór een activiteit dynamische oefeningen doet en na een activiteit statische.

Een enkele trainer van onze AV doet een dynamische oefening bij de cooling down. Daar heb ik een mening over, maar die houd ik maar voor me. Andersom: statisch rekken vóór inspanning, dat is echt stupide.

[ Voor 19% gewijzigd door dreamscape op 15-03-2021 18:22 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 16:13
Verwijderd schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:51:
[...]

Voor moe worden hoef je niet bang te zijn. Rustig wat stretchen en loslopen en een paar versnellingen, 10-15 minuten totaal, is prima!

Mijn indruk is dat voor wedstrijden langer dan 5 km kun je stretchen/inlopen enzo ook wel overslaan.
Alleen ultralopers slaan het inlopen over. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
En wat doen jullie dan allemaal bij dat inlopen / warm lopen uitlopen en statisch en dynamisch rekken? Hier loop ik (op een omgezwikte enkel na) al een jaar of 2 blessure vrij (klop even af..) zonder hier echt iets mee te doen...

Oeps beter lezen, ging over wedstrijden dacht over elk loopje, dus @Krylinck voor wedstrijden loop ik wel wat warm met even een paar versnellingen. Maar met m’n 10km van laatst was eigenlijk gewoon koud starten de eerste km ging nog niet om Max snelheid (beetje rond de 4:15) maar daarna gingen ze rond de 3:45.
Dus was misschien niet heel verstandig maar was ook niet echt gepland :)

[ Voor 46% gewijzigd door Tinusvolkel op 15-03-2021 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Je start een wedstrijd koud? Blessures of niet, da's niet handig.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Roadman schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:21:
[...]

Alleen ultralopers slaan het inlopen over. :+
En dan ook alleen op een ultra-afstand trail. Ik kan me herinneren ook voor de zestig van Texel nog even wat warmgelopen te hebben. En zeker op iets als een 10km: ik ga er niet graag direct in met 3:30/km. Hie warmer het is, des te minder warming up overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 16:13
Rudedadude schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:52:
[...]

En dan ook alleen op een ultra-afstand trail. Ik kan me herinneren ook voor de zestig van Texel nog even wat warmgelopen te hebben. En zeker op iets als een 10km: ik ga er niet graag direct in met 3:30/km. Hie warmer het is, des te minder warming up overigens.
Eigenlijk dus bij alles waar je voor een tijd gaat loont het wel om vooraf een beetje (meer of minder) los te lopen.

De 60 van Texel staat ook nog op mijn bucket list. Eerst maar eens 40+ worden. :+ Vandaag ingeschreven voor de TCS Amsterdam marathon 17 oktober. Ik dacht, laten we het eens positief bekijken!

Afgelopen week begonnen met Intermittent fasting (eet alleen tussen 11:30 en 19:30) en gisteren de week afgesloten met een halve marathon in het Amsterdamse bos 's ochtends. Gelopen op een tempo waarbij ik dacht, dit is nog goed te doen nuchter. Na 14 km voelde het zwaarder. Maar als ik naar de gegevens kijk achteraf (tempo/hartslag) zat het waarschijnlijk alleen in het hoofd. Ga dit eens een tijdje doorzetten. Met thuiswerk sowieso goed te doen. Kijken wat het doet/oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Als iedereen op exact dezelfde weegschaal gaat staan wel ja... :P
Maar 3.45W/KG hier...

[ Voor 6% gewijzigd door BastiaanN op 15-03-2021 20:13 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:06
Calitomnication schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:32:
[...]

Lijkt me idd wel verstandig ja. Overigens biedt Run2Day de mogelijkheid om bij je langs te komen. Als @mhr-zip er interesse in heeft kan hij zijn lokale Run2Day bellen & afspraak maken. :)
Zaterdag afspraak om langs te gaan 8)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
Tinusvolkel schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:31:
En wat doen jullie dan allemaal bij dat inlopen / warm lopen uitlopen en statisch en dynamisch rekken? Hier loop ik (op een omgezwikte enkel na) al een jaar of 2 blessure vrij (klop even af..) zonder hier echt iets mee te doen...

Oeps beter lezen, ging over wedstrijden dacht over elk loopje, dus @Krylinck voor wedstrijden loop ik wel wat warm met even een paar versnellingen. Maar met m’n 10km van laatst was eigenlijk gewoon koud starten de eerste km ging nog niet om Max snelheid (beetje rond de 4:15) maar daarna gingen ze rond de 3:45.
Dus was misschien niet heel verstandig maar was ook niet echt gepland :)
Voor wedstrijden loop ik altijd wel minimaal een minuut of 10-15 min warm, met wat skips, hakkebillen, kruispasjes, etc. En een paar versnellingen. Verder hoe korter de afstand hoe serieuzer ik het opwarmen neem. Voor een 5km ben ik langer bezig met warming up dat met de daadwerkelijke run 😀. Maar dat komt ook omdat ik er in geloof dat je uiteindelijk de beste tijd neerzet met een zo vlak mogelijke race. Dat zie je immers ook bij de professionele lopers*. Dus het hele idee van eerste km rustig aan gaat er bij mij niet in, dan zorg ik liever dat ik tijdens versnellingen en warming up al even mijn hartslag hoog heb gehad zodat ik vanaf km1 meteen op doeltempo kan lopen. Of dat lukt is een tweede (soms toch te langzaam, soms door race vibe té hard) maar zo heb ik in ieder geval voor mijzelf een strategie.

*zijn natuurlijk uitzonderingen, maar meen dat de meeste toppers vlakke races lopen of negative spits met hele kleine verschillen tussen 1e en 2e helft. Amateurs willen nog wel eens blij zijn met hun enorme negative split van bijvoorbeeld 10% verschil tussen de eerste en tweede helft van een wedstrijd, maar in mijn optiek heb je dan gewoon je race heel a-typisch opgebouwd ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Voor het eerst in een paar maanden maar weer eens de wekker gezet voor #teamochtend.

Het schema gaf vandaag intervallen aan, 5x1km met 90 seconden pauze, doeltempo 5:09 volgens de calculator. Ondanks dat ik het eigenlijk wel wat vroeg vond voor zo’n sessie toch alle intervallen netjes tussen de 5:04 en 5:09 weten te houden, behalve de laatste, die ging wat sneller. Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Ik hoor/lees tegenstrijdige berichten over maatregelen corona icm buiten sporten. Heeft de overheid nu besloten dat je wel weer met 4 man samen mag komen op buiten-sportaccomodaties en door gemeente aangewezen plekken maar niet op eigen houtje?

“Vanaf 16 maart mogen volwassenen vanaf 27 jaar op sportaccommodaties buiten gezamenlijk sporten met maximaal vier personen. Sporten voor deze groep op andere locaties buiten is onder begeleiding toegestaan met maximaal vier personen op initiatief (of in opdracht) van de gemeente.”

https://www.rijksoverheid...-corona/coronamaatregelen

Dus formeel mag je wel met vier man op de tennisbaan maar niet samen hardlopen in park of bos... of begrijp ik het niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Valorian schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 07:15:
Ik hoor/lees tegenstrijdige berichten over maatregelen corona icm buiten sporten. Heeft de overheid nu besloten dat je wel weer met 4 man samen mag komen op buiten-sportaccomodaties en door gemeente aangewezen plekken maar niet op eigen houtje?

“Vanaf 16 maart mogen volwassenen vanaf 27 jaar op sportaccommodaties buiten gezamenlijk sporten met maximaal vier personen. Sporten voor deze groep op andere locaties buiten is onder begeleiding toegestaan met maximaal vier personen op initiatief (of in opdracht) van de gemeente.”

https://www.rijksoverheid...-corona/coronamaatregelen

Dus formeel mag je wel met vier man op de tennisbaan maar niet samen hardlopen in park of bos... of begrijp ik het niet goed?
Volgens mij heb jij het helaas goed begrepen... ik dacht dat ik ook gewoon weer met meer mensen een rondje mag rennen/fietsen.

Zo te lezen is deze regel meer voor bootcamp klasjes, waar dan de instructeur een park toegewezen krijgt om samen met 4 man een bootcamp te gaan doen. Maar als je een hardlooptrainer hebt en die vraagt toestemming bij de gemeente dan mag hij ook met 4 man in een aangewezen locatie gaan hardlopen.

Pagina: 1 ... 105 ... 392 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.