Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:57
Nu ik de opbouwfase voor mezelf afgerond heb en ik nog op zoek ben naar een nieuw doel is het nu vooral lekker lopen wanneer ik er zin in heb. Dat was vanmiddag voor het eerst met een rustig loopje van 7,5km. Lekker ontspannen, precies zoals de bedoeling was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-06 08:54
Tinusvolkel schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:00:
[...]

Ben je hiermee een Stryd reactie aan het uitlokken :P

@NIEKler Qua tempo gevoel vond ik dit loopje wel goed werken maar is wel veel kijken op je horloge.
Voor echt actueel tempo zeker ideaal. Net 5x1000m gelopen. Voor mijn gevoel met gelijke inspanning: 3:49/3:53/3:44/3:50/3:48. Toch best groot verschil tussen snelste en langzaamste van 9s.

Ik gebruik overigens wel altijd een tempo veld wat het gemiddelde tempo nemet van de laatste 5s. Geeft minder fluctuaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
influenza schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:47:
[...]

Voor echt actueel tempo zeker ideaal. Net 5x1000m gelopen. Voor mijn gevoel met gelijke inspanning: 3:49/3:53/3:44/3:50/3:48. Toch best groot verschil tussen snelste en langzaamste van 9s.

Ik gebruik overigens wel altijd een tempo veld wat het gemiddelde tempo nemet van de laatste 5s. Geeft minder fluctuaties.
Bij dat tempo opbouw loopje zat er ook nog best wat variatie in en was het best lastig om het juiste tempo te lopen. Maar toen had ik nog geen Stryd. laatst ook goed op het tempo gelet bij m'n 5km PR poging en toen gingen ze door de Stryd op een iets te snelle start op een paar seconden na nauwkeurig.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
Tinusvolkel schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 18:17:
[...]

Bij dat tempo opbouw loopje zat er ook nog best wat variatie in en was het best lastig om het juiste tempo te lopen. Maar toen had ik nog geen Stryd. laatst ook goed op het tempo gelet bij m'n 5km PR poging en toen gingen ze door de Stryd op een iets te snelle start op een paar seconden na nauwkeurig.
Ja ik had ook een Stryd. Fijn ding. Maar ben hem ergens verloren. 😬

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Tinusvolkel schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 18:17:
[...]

Psst, voor vlak lopen heb je niet perse een stryd nodig :+ maar het helpt allicht wel :P

Net terug van een 5x5min tempo loopje, na een veel te lange vergaderdag. Erg lekker om dan even los te lopen :)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
Roozzz schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:04:
[...]

Psst, voor vlak lopen heb je niet perse een stryd nodig :+ maar het helpt allicht wel :P

Net terug van een 5x5min tempo loopje, na een veel te lange vergaderdag. Erg lekker om dan even los te lopen :)
Zeker niet. Ik kan ook extreem vlak lopen als het moet. Op zich klopt het gemiddeld ook wel met alleen gps maar actuele snelheid is vaak een zooitje. Ik liep net mijn eerste km in 3:49. 3x op mijn horloge gekeken: 4:45/km - 5:04/km dat was onder bomen en toen op de laatste 200m ombeschut opeens 3:19. Klopt natuurlijk niets van en dat weet ik ook wel maar als je die ervaring nog niet hebt kan dat wel verwarrend zijn. Dan is de snelheid van een footpod een stuk betrouwbaarder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-06 22:43
Was even geleden het hardlopen. Nieuw schema gekregen voor mijn krachttraining en daar moest ik even het hardlopen in plannen.
Sessie 14 van het start to run 5k schema.

https://strava.app.link/0aV1XzYyueb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Roozzz schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:04:
[...]

4:00 /km gaat hier op gevoel ook nog prima aangezien ik dat tempo meer gewend ben wat bij die 3:35 /km nog niet is >:)

Maar zo te zien kan ik m’n excel PR sheet weer opstarten d:)b en die Adidas Adizero Pro schoenen die je aan had lopen hier ook heerlijk :) maar weet jij iets van de levensduur van deze schoenen? Want gaan die langer mee dan Vaperfly’s? Ik gebruik ze nu alleen nog voor de tempo loopjes namelijk.

Edit zie dat deze van een paar dagen terug was en dat die al verwerk is :)

[ Voor 4% gewijzigd door Tinusvolkel op 09-03-2021 19:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Tinusvolkel schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:42:
[...]

4:00 /km gaat hier op gevoel ook nog prima aangezien ik dat tempo meer gewend ben wat bij die 3:35 /km nog niet is >:)

Maar zo te zien kan ik m’n excel PR sheet weer opstarten d:)b en die Adidas Adizero Pro schoenen die je aan had lopen hier ook heerlijk :) maar weet jij iets van de levensduur van deze schoenen? Want gaan die langer mee dan Vaperfly’s? Ik gebruik ze nu alleen nog voor de tempo loopjes namelijk.

Edit zie dat deze van een paar dagen terug was en dat die al verwerk is :)
Ja, herkenbaar. Bekende tempo's kan ik bijna dromen, maar als je een keer buiten je comfort zone geduwd wordt is het een stukje lastiger. Ervaring telt zwaar kennelijk. En ja, je had hem al verwerkt d:)b over een paar weken pas weer een nieuw pr schat ik ;)

Levensduur van de Adidas durf ik nog niets over te zeggen. Ik zit nog in de 1e 100km... Ik merk wel dat ze steeds lekkerder gaan lopen, ze moesten een beetje ingelopen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• influenza
Roozzz schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:51:
[...]

Ja, herkenbaar. Bekende tempo's kan ik bijna dromen, maar als je een keer buiten je comfort zone geduwd wordt is het een stukje lastiger. Ervaring telt zwaar kennelijk. En ja, je had hem al verwerkt d:)b over een paar weken pas weer een nieuw pr schat ik ;)

Levensduur van de Adidas durf ik nog niets over te zeggen. Ik zit nog in de 1e 100km... Ik merk wel dat ze steeds lekkerder gaan lopen, ze moesten een beetje ingelopen worden.
Ben ook wel erg benieuwd naar de levensduur. Ik loop zelf heerlijk op de Adidas Adios maar zou de pro ook weleens willen proberen. Alleen vind ik 500 km wel een beetje het absolute minimum wat ik op wegschoenen moet kunnen lopen.

Mijn trailschoenen sneuvelen meestal wel eerder die zijn niet echt bestand tegen het geweld van mijn honden, mijn gewicht en een snelheid van rond de 3:00/km zo lijkt het 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Roozzz schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:51:
[...]

Hier ook pas op 30km maar morgen doe ik ze weer aan tijdens m’n tempo rondje, verder wil ik binnenkort m’n hm pr aanvallen dus dan komen ze ook goed van pas. Maar ze gaan dus nog lekkerder lopen :) ze zitten al als gegoten alleen het Carbon merk ik persoonlijk weinig van.
influenza schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:59:
[...]

Ben ook wel erg benieuwd naar de levensduur. Ik loop zelf heerlijk op de Adidas Adios maar zou de pro ook weleens willen proberen. Alleen vind ik 500 km wel een beetje het absolute minimum wat ik op wegschoenen moet kunnen lopen.

Mijn trailschoenen sneuvelen meestal wel eerder die zijn niet echt bestand tegen het geweld van mijn honden, mijn gewicht en een snelheid van rond de 3:00/km zo lijkt het 😬
Wil je de Adios Pro of de Adizero pro proberen? De Adizero doet weer mee met kortingsacties dus is via ING rentepunten voor €118 euro te bestellen. Voor Adios Pro krijg je niet eens de kans om de volle mep (€200) te betalen omdat ie uitverkocht is. Maar hoop dat ik hem in oktober toch wel kan kopen (met korting) voor een marathon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Vraag voor de Stryd-gebruikers hier. Ik heb em inmiddels ook en al paar loopjes achter de rug. Tempo lijkt echter bij intervals nog best te schommelen, terwijl ik de Stryd heb ingesteld zoals aanbevolen (als voetpod dus). Echter gaf mijn Fenix (6 Pro) bij de eerste keer lopen ook een pop-up dat een nieuw apparaat was gevonden en of ik daarmee wilde verbinden (vermogensmeter). Dat maar gedaan, maar wellicht is dat hetgeen de metingen nu frustreert? Stryd-app geeft overigens wel critical power enzo aan, dus het is niet zo dat het geheel niet fungeert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
mefjoew schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:49:
Vraag voor de Stryd-gebruikers hier. Ik heb em inmiddels ook en al paar loopjes achter de rug. Tempo lijkt echter bij intervals nog best te schommelen, terwijl ik de Stryd heb ingesteld zoals aanbevolen (als voetpod dus). Echter gaf mijn Fenix (6 Pro) bij de eerste keer lopen ook een pop-up dat een nieuw apparaat was gevonden en of ik daarmee wilde verbinden (vermogensmeter). Dat maar gedaan, maar wellicht is dat hetgeen de metingen nu frustreert? Stryd-app geeft overigens wel critical power enzo aan, dus het is niet zo dat het geheel niet fungeert.
Ik ben van de Stryd support afdeling Apple Watch, dus ik denk dat ik je door moet verbinden met @BastiaanN :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:35
Je moet bij de sensor aangeven dat je de tempo en afstand altijd wil gebruiken van de stryd, anders pakt ie GPS voor tempo. ( https://support.stryd.com...%20setting%20you%20prefer). )

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:24
En er wordt aangeraden om de Stryd via ANT+ te koppelen. Als je andere datavelden zoals bv één van de Datarun varianten wilt gebruiken heb je ook de power koppeling nodig. Dat je die met bv de Stryd CIQ app niet nodig hebt is niet erg. Als je de Stryd CIQ app gebruikt bedenk je dan ook dat veel functies hiervan later dit jaar achter een betaalmuur verdwijnen. Maar ja, er zijn andere oplossingen zodat je deze app helemaal niet nodig hebt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1429318

Iemand bekend met een harde knobbel op de bovenkant van je voet (volgens ‘internet’ kan dat Tarlas Boss zijn; vrijdag naar de dokter, dus dan weet ik meer) en doorgaan met hardlopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steevo_S
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-05 16:33
Anoniem: 1429318 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:45:
Iemand bekend met een harde knobbel op de bovenkant van je voet (volgens ‘internet’ kan dat Tarlas Boss zijn; vrijdag naar de dokter, dus dan weet ik meer) en doorgaan met hardlopen?
Ik heb ook wel eens last van een knobbel en wacht vaak ff met lopen tot het wat minder is /s

Persoonlijk met zulke dingen altijd beste even wachten tot de dokter zegt dat het niets is. Kan alleen maar erger worden als je doorgaat.

Clash of Clans - MISSeR :: #Y0JU9R98 ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb nu sinds afgelopen zondag nog steeds een ontzettend vervelend gevoel in mijn kuiten. Zodra ik ga zitten zakt het weg maar als ik sta of loop dan voelt het alsof elk moment de kramp er in schiet. Heb ook al een paar keer de foamroller gebruikt maar dat lijkt tot dusver nog niet echt veel te helpen. Het lijkt dan toch op een weekje rust. Misschien was zondag die 10km toch te ver en had ik eerder mijn loopje moeten staken...

Verhaal even voorgelegd aan de sportfysio en die adviseerde om toch even langs te komen morgen. Maar even afwachten wat daar uitkomt.
De Stryd app maakt volgens mij zelf verbinding met je Stryd net zoals het Stryd dataveld dat doet. Beide doen dat via ANT+. De verbinding die je in kan stellen in het sensor menu van je horloge wordt voor zover ik weet alleen door externe apps gebruikt en het horloge zelf. Je kan even checken of je hem via ANT of bluetooth gekoppeld hebt, je zou ANT moeten willen gebruiken. En daarnaast zoals hierboven ook al is gezegd dat je in het sensor menu hebt ingesteld dat je de pace en distance van de footpod wil gebruiken. Vergeet ook niet om in datzelfde menu autocal uit te zetten.

Die vermogensmeter kan je ook in de weg zitten. Als je hem zowel als FP en PWR paired dan kan dat inderdaad voor issues zorgen. Beste is om PWR na het pairen in het sensor menu op disabled te zetten.

Zie verder add Stryd as a Foot Pod and Configure for Pace and Distance from Stryd [Fenix 6X, Fenix 6, Fenix 6S] en Best practice of pairing with Garmin watches

Je wilt trouwens ook smart recording uitzetten op je Garmin anders krijg je wellicht halve of ontbrekende data in je grafieken in PowerCenter.

[ Voor 24% gewijzigd door BastiaanN op 10-03-2021 09:19 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Keiichi schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:26:
[...]

Je moet bij de sensor aangeven dat je de tempo en afstand altijd wil gebruiken van de stryd, anders pakt ie GPS voor tempo. ( https://support.stryd.com...%20setting%20you%20prefer). )
Dat had ik inderdaad gedaan. Gewoon de stappen gevolgd die Stryd daarvoor geeft.
BernieW schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:36:
[...]

En er wordt aangeraden om de Stryd via ANT+ te koppelen. Als je andere datavelden zoals bv één van de Datarun varianten wilt gebruiken heb je ook de power koppeling nodig. Dat je die met bv de Stryd CIQ app niet nodig hebt is niet erg. Als je de Stryd CIQ app gebruikt bedenk je dan ook dat veel functies hiervan later dit jaar achter een betaalmuur verdwijnen. Maar ja, er zijn andere oplossingen zodat je deze app helemaal niet nodig hebt natuurlijk.
Ik kan je niet helemaal volgen. Heb de koppeling gemaakt conform de stappen van Stryd. Of dat dan via Ant+ of BT is, weet ik niet. Zie wel, maar dat geldt voor zowel voetpod als vermogen, het nummer dan de Stryd als naam. Dat zou volgens hen duiden op Ant+?
Weet niet wat je bedoelt met de Stryd CIQ app, maar maak enkel gebruik van hun IQ-velden. Ook conform stappenplan dus. Heb wel hun apps (Workout app en Powerrace) gedownload, maar daar doe ik nog niks mee. Neem aan dat niet alle tools achter een betaalmuiur verdwijnen toch? En over welke andere oplossingen heb je het?
BastiaanN schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 07:03:
Ik heb nu sinds afgelopen zondag nog steeds een ontzettend vervelend gevoel in mijn kuiten. Zodra ik ga zitten zakt het weg maar als ik sta of loop dan voelt het alsof elk moment de kramp er in schiet. Heb ook al een paar keer de foamroller gebruikt maar dat lijkt tot dusver nog niet echt veel te helpen. Het lijkt dan toch op een weekje rust. Misschien was zondag die 10km toch te ver en had ik eerder mijn loopje moeten staken...

[...]

De Stryd app maakt volgens mij zelf verbinding met je Stryd net zoals het Stryd dataveld dat doet. Beide doen dat via ANT+. De verbinding die je in kan stellen in het sensor menu van je horloge wordt voor zover ik weet alleen door externe apps gebruikt en het horloge zelf. Je kan even checken of je hem via ANT of bluetooth gekoppeld hebt, je zou ANT moeten willen gebruiken. En daarnaast zoals hierboven ook al is gezegd dat je in het sensor menu hebt ingesteld dat je de pace en distance van de footpod wil gebruiken. Vergeet ook niet om in datzelfde menu autocal uit te zetten.

Die vermogensmeter kan je ook in de weg zitten. Als je hem zowel als FP en PWR paired dan kan dat inderdaad voor issues zorgen. Beste is om PWR na het pairen in het sensor menu op disabled te zetten.

Zie verder add Stryd as a Foot Pod and Configure for Pace and Distance from Stryd [Fenix 6X, Fenix 6, Fenix 6S] en Best practice of pairing with Garmin watches

Je wilt trouwens ook smart recording uitzetten op je Garmin anders krijg je wellicht halve of ontbrekende data in je grafieken in PowerCenter.
Thanks! Heb nu de vermogensmeter op 'uit' gezet. Dat zou moeten voorkomen dat mijn horloge daar nog verbinding mee maakt. Zo niet, dan verwijder ik deze wel helemaal. Denk dat het zo in elk geval goed geconfigureerd is, want heb verder alles staan conform de links die jij noemt en de drie stappen die je sowieso moet volgen.
Houd me aanbevolen voor verdere best practices though O-)

Balen overigens van je kuit. Heb je schema niet helemaal scherp staan, maar goed in elk geval dat je dit zelf kunt relateren aan een inspanning. Ik zou zeggen: goed in beweging blijven om de doorbloeding optimaal te houden, in combinatie inderdaad met wat foamrollen zo nu en dan. Mits het geen stekende pijn is uiteraard, die duidt op een mogelijk ernstiger blessure. Sterkte ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Laatst online: 07:45

KnOeFz

no comment...

Anoniem: 1429318 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:45:
Ik heb een bult aan de onderkant van mijn voet. Dat kreeg de diagnose Ledderhose, hoop voor je dat het wat anders is. Weet niet of dat ook aan de bovenkant kan optreden. Het is een verharding van het bindweefsel.. Ik kan er wel gewoon mee lopen, toen ik het net kreeg was het pijnlijk, nu alleen nog bij sommige schoenen. Loop er inmiddels alweer enkele jaren mee.

[ Voor 15% gewijzigd door KnOeFz op 10-03-2021 09:16 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06 08:46

GSX-MAN

de/het/een

(jarig!)
Ik heb gisteravond voor het eerst sinds november 2013 weer een 15 kilometer hardgelopen.
Ik was al van plan een rustige duurloop te gaan doen, maar had nog geen afstand in mijn hoofd. Het weekend had er redelijk ingehakt, zag ik op de weegschaal, dus een beetje afstand mocht wel. Vorige week zondag 13,5 km trail ging op zich ook goed, dus zoiets moest toch zeker wel lukken.

De eerste kilometer rustig aan gedaan, alles voelde prima. Na een kilometer of 2 kwam het idee op om er 15 van te maken. Voorzichtig het tempo naar de 11,2 km/u gemiddeld, niets pushen, kijken hoe het voelt. Op de 5 km voelde het nog steeds prima. Dan een lus bedenken om wat afstand te vergroten, in mijn geval via de Lekdijk, dat was weer zo'n 700 meter extra. Terug op de vaste route bedacht dat als ik weer in mijn dorp was en via het park ging, ik de Cooperbaan als extra kilometer kon pakken. Daar aangekomen (inmiddels op 11 km) begon mijn grote teen links weer wat pijn te doen. Toch proberen tempo vast te houden, wat dingen proberen met hoe ik mijn voet neerzette. Park uit zat ik op 12 kilometer, dan is het nog een paar honderd meter tot het punt waar ik op de heenweg normaal gesproken op 2,5 km zit. Dus die route gevolgd, via weer een ander park, maar dan kom ik park uit op een punt dat het nog 500 meter naar huis is, en daar moest ik nog 800 meter. Dus de weg gevolgd naar het volgende park en nog even gepushed tot de 15 km. De wandeling terug naar huis was zwaar...

De eindtijd, 1:21:27, is meteen mijn nieuwe PR op de 15 km. Ik voelde wel dat mijn tempo voorbij de 11 km inzakte. Deels door de pijn, maar ook de conditie voorbij de 10 km is nog niet zover. Work in progress, zullen we maar zeggen.

Ander puntje: ik gebruik een Mighty muziekspeler tijdens het lopen, die was na ongeveer anderhalf uur leeg. Daar heb ik bij lange duurlopen dus niets aan.

Trailvest/rugzak van Decathlon gebruikt: echt heel veel fijner dan ik van tevoren had gedacht. Het zit niet in de weg, er kan allerhande zooi in (in dit geval een extra shirt voor als mijn longsleeve te warm bleek, mijn huissleutels, telefoon en Mighty), dikke prima.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Net voor het weekend kreeg ik tijdens de 40 minuten duur core AV training een stijve, toch wat pijnlijke kuit. Ben direct gestopt en even gedag gezegd (we lopen a la 2 samen)... en naar de baan terug gewandeld.
Geen risico genomen om mogelijk erger te voorkomen.
Toevallig had ik al voor morgen sport massage op de agenda staan, de 1e sinds de lock down van 14/12/2020.
Met spiroflor (vsm) heb ik het soepel gehouden, wat eerst niet lukte maar vanmorgen voelde het een stuk beter aan.

Ben ook bezig om te kijken waar het vandaan zou kunnen komen; het lijkt een atypisch geval, maar vorig jaar juli de R-kuit en nu de L-kuit. Toeval kan, maar ook al doe ik geen 2e sport, toch maar even nalopen wat potentiele risico's zijn. Het lijkt iig nu een stuk minder dan juli destijds.
Meteen stoppen heeft bij mij de voorkeur om potentiele extra schade te vermijden en dan kan ik veel sneller al weer rustig beginnen te trainen ipv eerst 6-8 er uit te zijn om vervolgens een veel langer herstel traject in te moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jory
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-06 23:24
Ik zie net in Garmin Connect een uitdaging om in maart 80 uur aan hardloop activiteiten te registeren. :o 80 uur, dat is ruim 2,5 uur per dag gemiddeld. Dat is toch voor geen enkele recreant haalbaar? 8)7

Deze laat ik maar aan me voorbij gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Laatst online: 18-06 08:46

GSX-MAN

de/het/een

(jarig!)
Jory schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:33:
Ik zie net in Garmin Connect een uitdaging om in maart 80 uur aan hardloop activiteiten te registeren. :o 80 uur, dat is ruim 2,5 uur per dag gemiddeld. Dat is toch voor geen enkele recreant haalbaar? 8)7

Deze laat ik maar aan me voorbij gaan.
Gekkenwerk. Ik heb vorige maand 22,6 uur aan intensieve training gehad en dat was inclusief veel wandelen. 80 uur haal ik nooit.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jory
Ah ja dat was op zich te verwachten. Ik liep 3~4 weken achter in dit topic; met hoeveel hier gespammed gepost wordt had ik niet echt zin om dat allemaal terug te gaan lezen.

Fijn dat ik niet de enige ben die het een absurd idee vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Wat is eigenlijk het standpunt hier over zgn. junk miles? Ik loop zonder schema, heb nl al genoeg schema's en planning in mijn werk en wil dus het liefst gewoon lopen zoals het gaat en wanneer het gaat. Dan eens een keertje sneller, dan weer een stukje rustiger. Soms korter, soms wat langer. Dat laatste in het weekend als ik meer tijd heb. Gemiddeld kom ik wel op 4 keer in de week.

Maar als ik de kenners mag geloven moet iedere loop een doel hebben. Volgens Garmin loop ik structureel met te weinig "laag aerobe activiteiten". Gaat dit op termijn tegen me werken en moet je goed bijhouden hoe vaak je interval, langzame duurloop, tempoloop e.d. doet?

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-06 11:56
sander_g schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:16:
Wat is eigenlijk het standpunt hier over zgn. junk miles? Ik loop zonder schema, heb nl al genoeg schema's en planning in mijn werk en wil dus het liefst gewoon lopen zoals het gaat en wanneer het gaat. Dan eens een keertje sneller, dan weer een stukje rustiger. Soms korter, soms wat langer. Dat laatste in het weekend als ik meer tijd heb. Gemiddeld kom ik wel op 4 keer in de week.

Maar als ik de kenners mag geloven moet iedere loop een doel hebben. Volgens Garmin loop ik structureel met te weinig "laag aerobe activiteiten". Gaat dit op termijn tegen me werken en moet je goed bijhouden hoe vaak je interval, langzame duurloop, tempoloop e.d. doet?
Ik volg nu al een week of 6 een trainingsprogramma via Garmin Connect en daar krijg ik ook telkens de melding dat ik te weinig laag aerobe activiteiten doe. Geen idee of dat echt impact heeft op de progressie van mijn conditie. Ik hecht e rweinig belang aan en doe rustig het programma verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FEIJ_87
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-08-2024

Ligt een beetje aan je eigen doel toch? Loop je om kipchoge in te halen is het wel handig om structuur in je training te hebben en op te bouwen volgens een schema.

Maar loop je lekker voor de lol en ben je tevreden met huidige niveau is het prima, zo lang je maar niet elke keer maximaal tot het gaatje gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Dat ligt geheel aan je eigen doel. Als je niet aan wedstrijden doet of behoefte hebt om bijv. datzelfde rondje sneller te kunnen lopen met dezelfde hartslag, dan vooral lekker blijven doen wat je nu doet. Het enige is dus dat je op een bepaald moment die variatie in loopjes nodig gaat hebben om jezelf te blijven verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Art
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-06 18:56

Geen waarde aan hechten, weet niet hoe Garmin dat bepaald, maar volgens mij niet echt betrouwbaar.

Loop zelf 3x in de week. Doe elke week een interval, tempo rondje en een langzame duurloop, meestal op zondag.

Tussen de 40 en 50km in de week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1429318

Een prima manier om te lopen. Je hoeft je lopen écht niet te laten bepalen door schema’s of anderen. Anders is het als je een concreet doel hebt, bijvoorbeeld over drie maanden een halve marathon lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_g
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Ik werd een beetje getriggerd door artikelen over het idee van junk miles, en dat je daar in principe niet alleen niet beter van wordt, maar mogelijk zelfs slechter.

"How many times have you set out for a long run at conversational pace, got bored, and sped up in the middle of it? You finish the miles faster than planned and pat yourself on the back, but what you've really done is sabotaged your training plan."

Sabotage, dat voelt een beetje demotiverend. Strava en Garmin zijn er wel debet aan dat je wil verbeteren. Het zelfde rondje sneller of met een lagere hartslag, een langere afstand halen. Dat zijn wel doelen. Maar daar zit geen deadline achter. Mijn loopjes zijn volgens mij 80% zone 3 en 4. Het gaat er mij vooral om dat wanneer je dit een jaar of wat doet je er niet op achteruit moet gaan.

Garmin Fēnix 7 Pro | https://www.strava.com/athletes/30783039

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Net weer m'n wekelijkse collega loopje gehad. :)
Tempo zat er al meteen lekker in m'n Poolse collega (die niet kapot te krijgen is) had er zin in dus we liepen met z'n 2e gezellig op ons beste Engels te buurten met een tempo van rond de 3:45 /km. Het 2de groepje van 2 liep nog wat achter ons maar we liepen wel wat uit op hun.
Na een km of 4 dacht ik dat er wel een PR in moest zitten voor de 10km dus maar iets minder gaan buurten en het tempo iets meer in de gaten houden.

Uiteindelijk na iets meer dan 10km (aangezien het begin nog iets langzamer gingen) gestopt en zat ik rond de 38 minuten. Dus met nog een een stukje terug lopen was ik wel benieuwd of een <38:00 gelukt was.

Stoppen en snel uploaden naar Strava want dan telt het pas :p en daar stond 37:50 *O*
Het duo achter ons had er ook zin in en hadden voor het eerst onder de 40 minuten gelopen :*)

Maar met een betere voorbereiding en minder buurten zou er nog meer in moeten zitten :9

[ Voor 0% gewijzigd door Tinusvolkel op 10-03-2021 13:24 . Reden: Was 3:45 ipv 3:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
Tinusvolkel schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:15:
Net weer m'n wekelijkse collega loopje gehad. :)
Tempo zat er al meteen lekker in m'n Poolse collega (die niet kapot te krijgen is) had er zin in dus we liepen met z'n 2e gezellig op ons beste Engels te buurten met een tempo van rond de 3:55 /km. Het 2de groepje van 2 liep nog wat achter ons maar we liepen wel wat uit op hun.
Na een km of 4 dacht ik dat er wel een PR in moest zitten voor de 10km dus maar iets minder gaan buurten en het tempo iets meer in de gaten houden.

Uiteindelijk na iets meer dan 10km (aangezien het begin nog iets langzamer gingen) gestopt en zat ik rond de 38 minuten. Dus met nog een een stukje terug lopen was ik wel benieuwd of een <38:00 gelukt was.

Stoppen en snel uploaden naar Strava want dan telt het pas :p en daar stond 37:50 *O*
Het duo achter ons had er ook zin in en hadden voor het eerst onder de 40 minuten gelopen :*)

Maar met een betere voorbereiding en minder buurten zou er nog meer in moeten zitten :9
Knappe tijd zo op een doordeweekse dag. Ik mis daar de mentale hardheid voor vrees ik 8)7 . Ik heb echt een wedstrijdje nodig om het beste uit mezelf te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:52
Vandaag lekker 7.5km gelopen en daarna lekker met een bak koffie achter dit forum gedoken. Het was voor het eerst weer echt op een beetje tempo. 5.00m/km. Dus dat is in feite prima. Wat iets minder prima was de laatste 1.5km terug door het open veld met vol tegenwind. Dus dat was even lopen op karakter. Maar al met al lekker gelopen en nu weer voldaan thuis,
sander_g schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:05:
Ik werd een beetje getriggerd door artikelen over het idee van junk miles, en dat je daar in principe niet alleen niet beter van wordt, maar mogelijk zelfs slechter.

"How many times have you set out for a long run at conversational pace, got bored, and sped up in the middle of it? You finish the miles faster than planned and pat yourself on the back, but what you've really done is sabotaged your training plan."

Sabotage, dat voelt een beetje demotiverend. Strava en Garmin zijn er wel debet aan dat je wil verbeteren. Het zelfde rondje sneller of met een lagere hartslag, een langere afstand halen. Dat zijn wel doelen. Maar daar zit geen deadline achter. Mijn loopjes zijn volgens mij 80% zone 3 en 4. Het gaat er mij vooral om dat wanneer je dit een jaar of wat doet je er niet op achteruit moet gaan.
Om eerlijk te zijn vind ik het ergens wel logisch klinken als ik er zo over na denk. Ik heb ooit ergens gelezen dat rustig trainen belangrijk is, met name als je bijvoorbeeld als triatleet traint omdat je meerdere dagen achter elkaar traint en dus je herstel nodig hebt om beter te worden. Als je 4 keer in de week hardloopt denk ik dat hetzelfde wel een beetje van toepassing is, omdat je dan in elk geval twee dagen achter elkaar loopt. Als je nu op dag 1 een duurloop geplant hebt staan en dag 2 een tempo loop dan moet je voor die tempoloop wel genoeg herstelt zijn om je tempo goed te kunnen trainen. Als je dan omdat je je duurloop saai vond deze uitsprint je spieren meer "beschadigt" dan nodig en je hebt dan te weinig tijd om te herstellen voor je tempoloop dan heb je die in feite gesaboteerd.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BernieW

Dit dus, maar als door anderen gezegd is voornamelijk van toepassign als je bv een wedstrijd als doel hebt. Ben geen expert, er zijn verschillende trainingsmethodes. Maar je kunt de diverse trainingsintensiteiten zien als een pyramide:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnAoAlZe-Dh5kaunwTzBbPkkvGc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EOP7PmmgExE8pvcKBQlc4TKS.jpg?f=user_large
Onderaan aan de basis is zijn de (duur)lopen op lage intensiteit, helemaal boven in de punt zijn de intensieve intervallen. Oppervlakte van dat deel van de pyramide is een maat voor de de tijd die je op een dergelijke intensiteit loopt (zie je bv ook terug in de 80/20 trainingen).

Oftewel niet ieder loop is een wedstrijd, hou er variatie in en veel tijd op lage intensiteit is niet erg. Bijkomend voordeel, op lage intensiteit raak je minder snel geblesseerd.

Ook als je geen (wedstrijd)doel hebt kun je dit wel een beetje als leidraad gebruiken voor variatie en om er plezier in te houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Ja, als je het zo stelt hou ik hier zeker rekening mee. Ik zelf zit veel meer in het polarized of pyramidial model. Daarbij doe je 70/80% van je loopjes in zone 1 en 2. En de rest zeg maar hard of op wedstrijdtempo. De loopjes in de lage zones heb je in mijn optiek absoluut nodig om een solide basis te hebben om op verder te bouwen. Ik denk als je alles alleen maar in zone 3/4 loopt -dus lekker tot stevig doorlopen-, dat je vrij snel een plateau bereikt en geen progressie meer zal maken.
Daarbij ligt de belasting in deze zones gewoon aanzienlijk hoger dan als je rustiger loopt, dus de kans op blessures is ook groter. Of je had een groter volume kunnen draaien of je kwaliteitstrainingen nog beter, waarvan je vrijwel zeker harder was gaan lopen :P

Vanuit de sportwetenschap lijkt de discussie wel aardig gesloten over de noodzaak van een grote aerobe basis (en daar dus veel meters/uren in maken). Van de hand van Stephen Seiler (uitstekende ingang trouwens voor begrijpelijke sportwetenschap); schetst dit figuur grofweg de volgordelijkheid van belang van trainingsprincipes en de wetenschappelijke onderbouwing daarbij:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Evy_yKMWEAY6qS9?format=jpg&name=medium

Lang verhaal kort, als je iets moet doen focus dan op de onderste drie. Maak zo veel mogelijk meters/uren, train ook hoogintensief en hou de verhouding tussen laag- en hoogintensief grofweg op 80/20.
In jouw geval zou ik je dus van harte aanraden om af en toe wat rustiger te doen :+

Nu kom ik zelf van een wat bijzondere situatie (jarenlange duursport basis -> ~1,5 jaar stilstand -> weer opbouwen vanaf nul), maar met de 80/20 als basis is bij gelijk tempo mijn hartslag van zone 3 naar zone 1 gegaan in een jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernieW
mefjoew schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 07:47:

Ik kan je niet helemaal volgen. Heb de koppeling gemaakt conform de stappen van Stryd. Of dat dan via Ant+ of BT is, weet ik niet. Zie wel, maar dat geldt voor zowel voetpod als vermogen, het nummer dan de Stryd als naam. Dat zou volgens hen duiden op Ant+?
Weet niet wat je bedoelt met de Stryd CIQ app, maar maak enkel gebruik van hun IQ-velden. Ook conform stappenplan dus. Heb wel hun apps (Workout app en Powerrace) gedownload, maar daar doe ik nog niks mee. Neem aan dat niet alle tools achter een betaalmuiur verdwijnen toch? En over welke andere oplossingen heb je het?
Omdat je een F6 pro hebt, heb je de optie van ANT+ of Bluetooth verbindingen. Als je bij sensor connecties op je horloge kijkt moet je de Stryd terugzien met een identificatie als "FP-XXXXX" (vijf cijferig getal). Zie je de Stryd als "FP-STRYD" dan is ie waarschijnlijk via Bluetooth verbonden. Op deze Stryd pagina staat meer uitleg.

De IQ-velden blijven beschikbaar, in ieder geval een deel van de functies van de Workout app verdwijnen achter een betaalmuur. Als je gestructureerde workouts op vermogen wilt plannen heb je de Workout app niet nodig. Je kunt met bv Finalsurge (gratis voor sporters), Trainingpeaks etc ook workouts op vermogen plannen en uploaden naar de F6. Die kun je dan met het Stryd IQ veld of bv Datarun gebruiken. Ben zelf gecharmeerd van Datarun (kost wel eenmalig een paar €) maar je hebt wel meer data op één schermpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virton
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-06 20:14
Roozzz schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:12:
[...]

[Afbeelding]

Lang verhaal kort, als je iets moet doen focus dan op de onderste drie. Maak zo veel mogelijk meters/uren, train ook hoogintensief en hou de verhouding tussen laag- en hoogintensief grofweg op 80/20.
In jouw geval zou ik je dus van harte aanraden om af en toe wat rustiger te doen :+
Goed verhaal. Als ik het goed lees gaat het om de kilometers. Als ik dan 40 kilometer per week maak, moet ik naast de 6 km interval nog ergens 2 km hoogintensief maken. Fiets ik deze dan aan het eind van m'n lange duurloop erin of juist in een tempo 2 training? Iemand hier tips of voorbeelden van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online
Virton schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:08:
[...]

Goed verhaal. Als ik het goed lees gaat het om de kilometers. Als ik dan 40 kilometer per week maak, moet ik naast de 6 km interval nog ergens 2 km hoogintensief maken. Fiets ik deze dan aan het eind van m'n lange duurloop erin of juist in een tempo 2 training? Iemand hier tips of voorbeelden van?
De makkelijkste methode om dit te doen is als je zeg 4x in de week loopt, je domweg 1 van die trainingen hoog intensief maakt. Het komt niet aan op een km meer of minder, de algemene gedachte dat het merendeel rustig is en de intensieve trainingen ook echt intensief zijn telt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlkalineBug
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:37
Ik heb vanavond eindelijk weer de hardloopschoen kunnen aantrekken (nieuwe schoenen nota bene, erg leuk en prettig). Na wat vervelende kleine blessures en wat rommelig herstel leek het me vandaag weer het moment om het weer te gaan proberen, ondanks de regen. En dat pakte goed uit. Ik heb de hele run pijnvrij kunnen afronden en heb nergens het gevoel gehad dat ik iets te zwaar belastte. Dit lijk ik met name te danken te hebben aan de goede inzichten van de fysio die met mij met gerichte oefeningen letterlijk weer op de been heeft gebracht. Als data-nerd ga ik dan achteraf natuurlijk alles fijn zitten analyseren in de diverse tooltjes, maar daar viel mij op dat mijn pace wel relatief hoog lijkt voor wat ik wel eens langs hoor komen.

Ik zit dus nu in de opbouwfase van een soort C25K programma in Runkeeper, ik weet niet of het schema exact overeen komt maar ik zit nu in W2D1 (niet qua absolute doorloop want ik ben al veel langer bezig wegens allerlei blessures dus). Dit hield vanavond in dat ik 8 intervallen had van 1 minuut hardlopen (joggen, is dat wat anders?) en 2 minuten wandelen als herstel. Ik zag in Strava dat mijn pace regelmatig boven de 4:30/km lag en soms zelfs sneller dan 4:00/km. Hoewel mijn hartslag relatief hoog was tov andere rustige loopjes heb ik niet het gevoel gehad dat ik tot het uiterste ging.

De vraag is dus of deze pace inderdaad hoog is en of ik daar ook wat aan moet doen, aangezien het me verder wel goed af is gegaan? Voor de mensen die mee willen kijken heb ik de Strava link publiekelijk gemaakt: https://www.strava.com/activities/4925464452

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arjan90
  • Laatst online: 07:51
@AlkalineBug Het is moeilijk te zeggen, je moet waken dat je jezelf niet iverbelast. Maar overbelasting is helaas niet iets wat je binnen een dag hebt, waardoor je vaak te laat door hebt dat je te ver bent gegaan. Afgaande op je verhaal met blessure verleden zou ik zeggen dat je inderdaad te hard gaat. Dat zeg ik omdat de impact op je pezen en spieren hoger is als je harder rent en juist die zijn gevoelig voor overbelasting. Wel super dat het je al zo makkelijk afgaat: dat geeft mogelijk potentie aan voor de toekomst!

Ik zie dat je nu tussendoor wandelt, wat je zou kunnen kijken is dat je je tempo's op 5:00 loopt, dus een stuk rustiger en ipv wandelen gaat joggen (7:00 bijv., dat is echt rustig vergeleken met de tempo's die je loopt en gaat in het begin heel onwennig voelen). Dan is de intensiteit over het geheel niet veel zwaarder maar bewaak je wel de impact op je spieren en pezen.

Tegelijkertijd, zolang het goed gaat... En dat is wel de crux natuurlijk, als je toch blijft trainen zoals je nu traint zul je heel scherp in de gaten moeten houden dat je bij pijntjes een dag overslaat. Heb je vaak pijntjes of merk je dat je veel dagen (>3) moet herstellen van een training? Dan is dat zeker een signaal van je lijf en zou ik het tempo lager houden.

Het lastigste is dat wij niet voelen wat jij voelt. Maar over het algemeen houd ik aan: een langzame(re) opbouw zorgt er uiteindelijk voor dat je sneller een weerbaar lijf hebt die afstanden en snelheid aankan. En vanuit die basis kun je mooie progressie maken als je dat wil. Dat lukt niet als je continu pijntjes en kleine blessures hebt.

Edit: Morgen segmentjesdag oOo Even wind mee opzoeken en je kan laagvliegen :D

[ Voor 6% gewijzigd door Arjan90 op 10-03-2021 22:03 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlkalineBug
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:37
Thanks, als je het zo zegt klinkt het inderdaad heel verstandig iets rustiger aan doen, maar dat gevoel had ik zelf ook eigenlijk wel anders zou ik de vraag niet gesteld hebben. Het gekke is dat ik wel een soort van geprobeerd heb het tempo laag te houden, maar ik let wel extra goed op mijn cadans omdat ik daar eerder de mist in ben gegaan (ik begon met heel grote stappen met dus een te lage cadans). Ik moet echt gaan oefenen om de snelheid omlag te krijgen en me cadans gelijk te houden, maar ik zou niet zo 123 weten hoe ik dat dan moet aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigm1990
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-04 10:28
Ik ben geen fan wind.

Net terug van 6x800@ 5k tempo, maar vanaf het begin er niet in kunnen komen. Wind mee moeite met ademhalen en wind tegen alsof je tegen een muur liep. Zelfs 20sec per kilometer langzamer dan doeltempo niet vol te houden. Dus na 4,5 keer de sessie maar afgebroken. Wel jammer van een van de belangrijkste sessies naar 5k wedstrijd toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
Bigm1990 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 07:47:
Ik ben geen fan wind.

Net terug van 6x800@ 5k tempo, maar vanaf het begin er niet in kunnen komen. Wind mee moeite met ademhalen en wind tegen alsof je tegen een muur liep. Zelfs 20sec per kilometer langzamer dan doeltempo niet vol te houden. Dus na 4,5 keer de sessie maar afgebroken. Wel jammer van een van de belangrijkste sessies naar 5k wedstrijd toe.
Als je niet harder kan lopen door de weerstand van de wind op je lichaam dan train je vast alsnog andere "onderdelen" om sterker te worden. Als je niet goed adem kunt halen door de wind mee dan train je je longen/lichaam vast alsnog om efficienter met minder lucht om te gaan etc. Gewoon pushen :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 17-06 22:26

Rudedadude

Maybe we were born to run

Bigm1990 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 07:47:
Ik ben geen fan wind.

Je weet toch, het gaat niet om het tempo, maar om het vermogen dat je levert tijdens je intervalinspanning ;)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigm1990
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-04 10:28
Razr schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 07:56:
[...]

Als je niet harder kan lopen door de weerstand van de wind op je lichaam dan train je vast alsnog andere "onderdelen" om sterker te worden. Als je niet goed adem kunt halen door de wind mee dan train je je longen/lichaam vast alsnog om efficienter met minder lucht om te gaan etc. Gewoon pushen :P
:) ongetwijfeld. Ik ben helaas mentaal zwak. Na 8km kon ik mijzelf er niet meer toe zetten. Ik loop een rondje van 4km langs huis en het lichaam liep vanzelf naar huis in plaats van nog een rondje :)

@Rudedadude Ja weet ik. Als dat tempo 3:45 is in plaats van 3:05 en het voelt nog steeds zwaarder dan normaal dan geloof ik het wel. #traindontstrain

[ Voor 11% gewijzigd door Bigm1990 op 11-03-2021 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FEIJ_87
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-08-2024
Herkenbaar, ik vind er ook niks aan met wind.
Gelukkig een ‘rustweek’ deze week, want komende dagen ziet er ook slecht uit qua wind.

Had mezelf voorgenomen wat op de MTB te doen, maar daar kan ik me ook niet toe zetten met deze wind

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Laatst online: 07:51
@AlkalineBug Een metronoom kan je helpen om te leren letten op je cadans. Maar als dat nu bijv 160 is, zet de metronoom dan in stappen van 5 omhoog. Anders is het verschil te groot.

Wat tegelijkertijd kan helpen is een langzamer trainingsmaatje te zoeken. Dan ga je niet te snel en mbv je metronoom kun je tegelijkertijd op je cadans letten.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
FEIJ_87 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:02:
Herkenbaar, ik vind er ook niks aan met wind.
Gelukkig een ‘rustweek’ deze week, want komende dagen ziet er ook slecht uit qua wind.

Had mezelf voorgenomen wat op de MTB te doen, maar daar kan ik me ook niet toe zetten met deze wind
Na vandaag zwakt het hier al wat af van windkracht 6 naar 4 a 3.
Twijfel nog om vandaag een herstelloopje te doen, of een dagje rust, heb mezelf laten opnaaien door de sportleraar van het werk om morgenvroeg om 5:30 ruim een halve marathon te doen over MTB parcours 8)7
Tempo zal waarschijnlijk niet te hoog liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Geniet van je verdiende rust.... 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Zojuist bij de fysio geweest voor mijn kuit. Bleek een dikke spierknoop in te zitten dus die is er middels dry needeling uitgehaald. Dat was overigens ook weer een onplezierige ervaring, net alsof je continu stroomstootjes krijgt :P Nu verplicht 2 dagen rust en daarna mag ik -mits de pijn weg is- weer lekker lopen. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Vanavond ook een tempotraining op het programma, tot nu toe is het hier nog windstil. Ben benieuwd hoe het er vanavond uit gaat zien :)

@route99 feli met je Stryd badge, valt me nu pas op dat die er is.
Wanneer komt er ook een Goodr badge? 8)

[ Voor 29% gewijzigd door Calitomnication op 11-03-2021 11:11 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

BastiaanN schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:47:
Zojuist bij de fysio...kuit ... dikke spierknoop .... dry needeling uitgehaald. ..... een onplezierige ervaring, .....verplicht 2 dagen rust en daarna mag ik -mits de pijn weg is- weer lekker lopen. *O*
Mooi... werken vaak super die naalden.
Kom zelf net van de sportmassage af, kon meteen toevallig mijn vrij pijnlijke kuit meegenomen worden . Volgens haar valt de schade reuze mee, tis dat het wat ruwer aanvoelt maar dat is alles.... Een schampschot zullen we maar zeggen, ik beschouw het als een waarschuwing. In het weekend kijk of ik weer een stukje duurloop kan doen en dan afhankelijk hoe het gaat weer opbouwen. Dan ben ik er ruim een week uit geweest.
Heb dat met spiroflor los houden/zelf massage al die tijd wel gedaan en het werd ook soepeler, maar bij jezelf diep masseren lukt me niet, de spier spanning is totaal anders bij haar op tafel (thuis meer... dus).

[ Voor 0% gewijzigd door route99 op 11-03-2021 14:40 . Reden: thuis geen minder maar meer spierspanning.... ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Calitomnication schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:51:@route99 feli met je Stryd badge, valt me nu pas op dat die er is.
Wanneer komt er ook een Goodr badge? 8)
De Stryd badge was een complete verrassing voor iemand die deze gadget niet... heeft... om te voorkomen dat ik verblind raak door al die overkill aan glans.... toch maar slaafs raken aan de Goodr met een risico... op een Goodr badge... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:37
Ik heb in het sporthorloge topic al eens wat bemerkingen gemaakt over mijn recente "prestaties" en het materiaal wat vervloekt, maar ik merk nu het volgende op als ik meerdere LSD-runs van nu vergelijk met die van pakweg einde november. Ik zit daar zowat 10bpm boven; waar ik eerst 5:45 liep bij gemiddeld 147BPM zat ik bvb gisteren aan 6:39 bij 155 BPM. Dit is hoogst opmerkelijk want ik voel me echt sterker en sterker worden in de Interval en temporuns en heb 28/02 als tussendoel nog een 12,5k trailrun met 200 hoogtemeters net boven mijn einddoeltempo kunnen lopen. (5 minuten per kilometer) Moet die LSD-hartslag juist niet zakken met de maanden? Ben een half jaar bezig en ben speciaal rustig begonnen met eerst een 5k en daarna een 10k om geen stappen over te slaan. Bedankt voor wat inzichten, gevolg is natuurlijk dat mijn training effect en VO2max op de Garmin Fenix 6 tilt slaan en zeggen dat ik slecht/onproductief bezig ben :(

Wat duiding;Ik ben einde september na een hele tijd terug beginnen hardlopen, wel nog redelijk wat gefietst en getennist in de zomer en in een niet zover verleden competitievoetbal. Eerst heb ik via Garmin coach Greg een 5k 12wekenschema gedaan (doeltijd 4:41 en goed gehaald) en nu ben ik sinds midden december met een 10k schema via Trenara bezig(doeltijd 50 minuten). 3x per week (eerst 4x maar had wat last van de voetboog dus de frequentie wat verlaagd en meer rust ingebouwd) en mijn einddoel is volgende week zondag.

Ik slaap goed, let goed op mijn voeding en drink geen sloten koffie ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-06 07:49

Pathogen

Shoop Da Whoop

Cloclo100 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:38:
Ik heb in het sporthorloge topic al eens wat bemerkingen gemaakt over mijn recente "prestaties" en het materiaal wat vervloekt, maar ik merk nu het volgende op als ik meerdere LSD-runs van nu vergelijk met die van pakweg einde november. Ik zit daar zowat 10bpm boven; waar ik eerst 5:45 liep bij gemiddeld 147BPM zat ik bvb gisteren aan 6:39 bij 155 BPM. Dit is hoogst opmerkelijk want ik voel me echt sterker en sterker worden in de Interval en temporuns en heb 28/02 als tussendoel nog een 12,5k trailrun met 200 hoogtemeters net boven mijn einddoeltempo kunnen lopen. (5 minuten per kilometer) Moet die LSD-hartslag juist niet zakken met de maanden? Ben een half jaar bezig en ben speciaal rustig begonnen met eerst een 5k en daarna een 10k om geen stappen over te slaan. Bedankt voor wat inzichten, gevolg is natuurlijk dat mijn training effect en VO2max op de Garmin Fenix 6 tilt slaan en zeggen dat ik slecht/onproductief bezig ben :(

Wat duiding;Ik ben einde september na een hele tijd terug beginnen hardlopen, wel nog redelijk wat gefietst en getennist in de zomer en in een niet zover verleden competitievoetbal. Eerst heb ik via Garmin coach Greg een 5k 12wekenschema gedaan (doeltijd 4:41 en goed gehaald) en nu ben ik sinds midden december met een 10k schema via Trenara bezig(doeltijd 50 minuten). 3x per week (eerst 4x maar had wat last van de voetboog dus de frequentie wat verlaagd en meer rust ingebouwd) en mijn einddoel is volgende week zondag.

1: is er iets veranderd in je meetmateriaal?
2: wellicht ben je overtraind aan het zijn/raken
3: wellicht speelde je zomerconditie nog mee eind september
4: als je je sterker voelt en merkt dat je vooruit gaat in snelheid/capaciteit kun je beter daarop vertrouwen dan een horloge om je pols. Horloges kunnen niet alles meten en voelen wat jij voelt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jory
Rudedadude schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 07:59:
[...]

Je weet toch, het gaat niet om het tempo, maar om het vermogen dat je levert tijdens je intervalinspanning ;)
En als je geen Stryd hebt? O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-06 11:56
Net een heuveltraining gedaan met Coach Jeff. Volgens Garmin zit ik bijna aan mijn topconditie :D . Toch met een korreltje zout nemen denk ik dan. Zit nog maar in week 6 van het programma. Wat zal dat geven na week 16 })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Pathogen schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:46:
[...]

1: is er iets veranderd in je meetmateriaal?
2: wellicht ben je overtraind aan het zijn/raken
3: wellicht speelde je zomerconditie nog mee eind september
4: als je je sterker voelt en merkt dat je vooruit gaat in snelheid/capaciteit kun je beter daarop vertrouwen dan een horloge om je pols. Horloges kunnen niet alles meten en voelen wat jij voelt
1. neen, alles hetzelfde
2. Ik heb mijn loopfrequentie net verminderd om wat meer rust te pakken. Ook begin februari heb ik nog een week rust gepakt vanwege sneeuw/ijs-toestanden.
3. zou wel straf zijn want dat is echt recreatief :)
4. Heb ik vaker gehoord, maar het duurt nu al weken en ik krijg er geen gemakkelijk gevoel bij, vandaar dat ik het even hier navraag..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 17-06 22:26

Rudedadude

Maybe we were born to run

Jory schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:02:
[...]

En als je geen Stryd hebt? O-)
Dan is dat logisch, dat ding kost een vermogen :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Laatst online: 11:04
Nou, intervaltrainingen met deze wind zijn ook maar bijzonder :P

Tempoverschil van zo'n 30 seconden tussen wind mee en tegen (3:45 vs 4:15) waarbij de hartslag bij wind tegen ook nog wat hoger lag.

Stevig windje, blij dat ik geen takken op mn hoofd heb gekregen... zo nog even met de hond op pad en hopelijk met hetzelfde resultaat :)
Cloclo100 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:38:

Hmmm, kan je eens wat linkjes naar activiteiten posten? Misschien dat daar nog iets aan te zien is...

Heb wel ook een soortgelijke periode gehad maar daar ervaarde ik zelf ook de achteruitgang, als jij je juist sterker en fitter voelt is dat wel bijzonder... ik voelde me ook daadwerkelijk minder fit.

Neem aan dat je ook wel varieert? Dus niet alleen rustig maar ook tempo/intervallen? Met alleen maar hetzelfde ga je minder hard vooruit.

[ Voor 75% gewijzigd door m0ridin op 11-03-2021 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Rudedadude schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 07:59:
[...]

Goede testomstandigheden voor de Stryd Wind. :P

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
M'n wekelijkse looptest is weer geslaagd. :) Twee weken geleden kon ik net aan een kilometertje wandelen met een tempo van 13,5 min/km. Vorige week lukte het om een paar keer 100 meter te dribbelen, maar dat deed wel aardig wat pijn. Daarom had ik vandaag besloten om een stuk te gaan snelwandelen, zonder al teveel impact met landen dus.

Ik ben rustig vertrokken, tussendoor nog gerekt om de opstartpijntjes weg te krijgen en daarna m'n topsnelheid opgezocht. Die kon ik toch mooi een kilometer of twee volhouden voordat ik weer even moest rusten vanwege toename van pijnklachten. Al met al heb ik 4,5 kilometer gelopen in gemiddeld 5:30, maar met twee redelijke kilometers ertussen van onder de 5:00/km.

Nu hopen dat dat plan niet backfiret. M'n linker achillespees lijkt het niet helemaal leuk te vinden en is nu knetterhard aan de binnenkant. Maar dat is ie al vrij snel, ook na het fietsen. Geen pijn voorlopig. :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
m0ridin schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:06:
Nou, intervaltrainingen met deze wind zijn ook maar bijzonder :P

Tempoverschil van zo'n 30 seconden tussen wind mee en tegen (3:45 vs 4:15) waarbij de hartslag bij wind tegen ook nog wat hoger lag.

Stevig windje, blij dat ik geen takken op mn hoofd heb gekregen... zo nog even met de hond op pad en hopelijk met hetzelfde resultaat :)

[...]

Hmmm, kan je eens wat linkjes naar activiteiten posten? Misschien dat daar nog iets aan te zien is...

Heb wel ook een soortgelijke periode gehad maar daar ervaarde ik zelf ook de achteruitgang, als jij je juist sterker en fitter voelt is dat wel bijzonder... ik voelde me ook daadwerkelijk minder fit.

Neem aan dat je ook wel varieert? Dus niet alleen rustig maar ook tempo/intervallen? Met alleen maar hetzelfde ga je minder hard vooruit.
bvb einde november https://runalyze.com/activity/21281772
en gisteren zelfde tempo https://runalyze.com/activity/25334183
Dag scheelt gemiddeld 11bpm

het is dus via Trenara en daar varieer je idd wel degelijk. 1 LSD/recuperatie , 1 interval en 1 temporun(blokjes) per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Krylinck schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:52:
M'n wekelijkse looptest is weer geslaagd. :) Twee weken geleden kon ik net aan een kilometertje wandelen met een tempo van 13,5 min/km. Vorige week lukte het om een paar keer 100 meter te dribbelen, maar dat deed wel aardig wat pijn. Daarom had ik vandaag besloten om een stuk te gaan snelwandelen, zonder al teveel impact met landen dus.

Ik ben rustig vertrokken, tussendoor nog gerekt om de opstartpijntjes weg te krijgen en daarna m'n topsnelheid opgezocht. Die kon ik toch mooi een kilometer of twee volhouden voordat ik weer even moest rusten vanwege toename van pijnklachten. Al met al heb ik 4,5 kilometer gelopen in gemiddeld 5:30, maar met twee redelijke kilometers ertussen van onder de 5:00/km.

Nu hopen dat dat plan niet backfiret. M'n linker achillespees lijkt het niet helemaal leuk te vinden en is nu knetterhard aan de binnenkant. Maar dat is ie al vrij snel, ook na het fietsen. Geen pijn voorlopig. :)
Mooi om vooruitgang te zien @Krylinck. Nu kan ik je wel het standaard riedeltje vertellen van "pas op met overbelasting enz. enz. enz.". Maar dat is jouw allemaal al bekent. ;)

Succes met je herstel!! d:)b

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krylinck
@Calitomnication thanks :) en zeker zeker, ik kijk heel erg uit. De afgelopen weken heb ik maar 1x per week een test gedaan en dat is goed bevallen. Over een week doe ik er weer eentje, in deze fase is het heel belangrijk om er genoeg tijd overheen te laten gaan.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:57
Vandaag voor het eerst sinds lange tijd weer eens een intervaltraining gedaan. Het was 8 x 250 meter. Met een korte warming-up en coolingdown toch weer 6km gemaakt. Merkte onderweg wel dat m'n Brooks Launch 6 aan vervanging toe gaan zijn. De Kinvara 11 of 12 zou het zomaar eens kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Cloclo100 moet helaas inloggen om ze te kunnen zien en niet zo'n zin daar een account voor aan te maken... Kun je ze evt op publiekelijk zetten?

Maar blijft wat vreemd idd, geen idee wat dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzie79
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:47
Cloclo100 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:57:
[...]

bvb einde november https://runalyze.com/activity/21281772
en gisteren zelfde tempo https://runalyze.com/activity/25334183
Dag scheelt gemiddeld 11bpm

het is dus via Trenara en daar varieer je idd wel degelijk. 1 LSD/recuperatie , 1 interval en 1 temporun(blokjes) per week.
Ook met een account kan ik jouw activiteiten op Runalyze niet zien. Anders eens de grafiek van op Runalyze van de laatste 12 maanden posten met (enkel) de conditie/CTL, vermoeidheid/ATL en de gemiddelde vo2max? Er wel van uitgaand dat je zones juist staan in Runalyze. :)

Een optie zou zijn om je bloed eens te laten controleren, moest er niet direct een verklaarbare reden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMaster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-06 07:53
@Cloclo100 Loop je met een hartslagband en lampje voorop de borst? Ik heb een poosje gehad dat het tikken van het lampje tegen de hartslagband boven mijn hartslag werd geteld, had ik vaak ook 160 bpm.
Dat is vaak ook een langzame loopcadans van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
m0ridin schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:54:
@Cloclo100 moet helaas inloggen om ze te kunnen zien en niet zo'n zin daar een account voor aan te maken... Kun je ze evt op publiekelijk zetten?

Maar blijft wat vreemd idd, geen idee wat dan...
Normaal zouden deze zichtbaar moeten zijn nu;

https://connect.garmin.com/modern/activity/6407907500
https://connect.garmin.com/modern/activity/5880101145

Het is alleszins geen cadence lock, want die lag altijd rond 164.. Ik loop met een HRM-run borstband nog en loop sinds oktober ook met een Stryd footpod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Tazzie79 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:16:
[...]

Ook met een account kan ik jouw activiteiten op Runalyze niet zien. Anders eens de grafiek van op Runalyze van de laatste 12 maanden posten met (enkel) de conditie/CTL, vermoeidheid/ATL en de gemiddelde vo2max? Er wel van uitgaand dat je zones juist staan in Runalyze. :)

Een optie zou zijn om je bloed eens te laten controleren, moest er niet direct een verklaarbare reden zijn.
Ik heb die zones in Runalyze licht aangepast, ze staan obv lactaatdrempel, die ik maandag nog eens getest heb en die was nog quasi hetzeflde.

Hieronder de fitnessgrafieken van Strava en Runalyze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XurGhedVsEXtVZa_8BQopFiZBGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxjRKDudJoG4WOvsi8n3U2jq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oD8eBwwme2vnmP0V7FkEdAjS2IU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwkzWgX2QGIZQ6LichGwS0LQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
@Cloclo100

Tnx, zie idd niks wat het zou kunnen verklaren... alles lijkt aardig gelikwaardig.

Gebruik je de OHR van je fenix 6 pro? Die heeft namelijk wel wat updates gehad zo te zien en mijn ervaring met de OHR is vaak wisselvallig (werkte prima op de 935 voor LDL over het algemeen en best ok voor intervallen tot erg onbetrouwbaar op mij 945 nu, loop dus altijd met een Polar OH1)

Het kan dan dus aan de meting van de Fenix liggen... mocht je een band gebruiken valt die optie ook weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
m0ridin schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:13:
@Cloclo100

Tnx, zie idd niks wat het zou kunnen verklaren... alles lijkt aardig gelikwaardig.

Gebruik je de OHR van je fenix 6 pro? Die heeft namelijk wel wat updates gehad zo te zien en mijn ervaring met de OHR is vaak wisselvallig (werkte prima op de 935 voor LDL over het algemeen en best ok voor intervallen tot erg onbetrouwbaar op mij 945 nu, loop dus altijd met een Polar OH1)

Het kan dan dus aan de meting van de Fenix liggen... mocht je een band gebruiken valt die optie ook weer weg.
Neen, ik gebruik de HRM Run borstband. Ja ik zou denken dat ik best eens naar een dokter ga voor een bloedonderzoek. Het is al een aantal weken zo; bij de tempo-runs en intervals gaat mijn trainingstatus naar "aanhouden" en "productief" om dan weer te kelderen na een LSD of recuperatietraining naar "niet productief". De gemeten VO2max bij Garmin zakt ondertussen zienderogen, mijn geschatte fitnessleeftijd is ondertussen 1j ouder dan mijn huidige leeftijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzie79
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:47
Cloclo100 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:30:
[...]

Normaal zouden deze zichtbaar moeten zijn nu;

https://connect.garmin.com/modern/activity/6407907500
https://connect.garmin.com/modern/activity/5880101145

Het is alleszins geen cadence lock, want die lag altijd rond 164.. Ik loop met een HRM-run borstband nog en loop sinds oktober ook met een Stryd footpod.
Zolang de gemiddelde vo2max niet drastisch omlaag gaat zou ik me niet teveel vastpinnen op de uitschieters. Zelfs met een borstband kan er een afwijking zijn, en je kan ook al eens een slechte dag hebben zonder dat je je slecht voelt.

Vorige week was mijn Runalyze vo2max ook 4 punten minder gedurende 3 loopjes (47 ipv 51), enerzijds omdat ik waarschijnlijk nog niet volledig was hersteld van mijn PR op de halve marathon, anderzijds ben ik deze week ook ziek geworden (en was de ziekte misschien al aan het sluimeren).

Dus niet te veel zorgen maken. ;)
En anders idd eens je bloed laten controleren (bvb te weinig ijzer).

[ Voor 3% gewijzigd door Tazzie79 op 12-03-2021 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Cloclo100 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:24:
[...]

Neen, ik gebruik de HRM Run borstband. Ja ik zou denken dat ik best eens naar een dokter ga voor een bloedonderzoek. Het is al een aantal weken zo; bij de tempo-runs en intervals gaat mijn trainingstatus naar "aanhouden" en "productief" om dan weer te kelderen na een LSD of recuperatietraining naar "niet productief". De gemeten VO2max bij Garmin zakt ondertussen zienderogen, mijn geschatte fitnessleeftijd is ondertussen 1j ouder dan mijn huidige leeftijd :)
Ja, dat is wel bijzonder.... een checkup kan natuurlijk nooit kwaad maar het blijft vooral vreemd als je je gewoon prima en fit voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDude84
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

TheDude84

The Dude abides

Cloclo100 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:24:
[...]

Ik heb met de Fenix 6 pro & HRM combi de afgelopen weken het zelfde. Na een rustige training is het 'onderhouden' of 'niet productief' (dag er na) en na een vlotte training of interval gaat het naar 'onderhouden' of 'productief'. En dan samen met VO2 max daling en stijging van -1 of +1. Ik trek me al lang niks meer van de trainingstatus aan, zoals anderen ook aangegeven in dit topic.

De VO2 max is voor mij een meeting waar ik wat meer inzicht door krijg en ook meer gevoel bij heb. Die samen met de rusthartslag geeft mij een goed beeld van waar ik sta.

Als je VO2 max blijft zakken en je prestaties zijn daar ook naar, misschien wat langer rust nemen? Of toch in het kader van 'meten is weten' je bloed laten controleren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloclo100
Ok bedankt allen voor de input/gedeelde ervaringen. Ik heb de training intensiteit wat verlaagd om meer rust in te bouwen, maar ga nu toch maar eens langs de dokter voor een bloedonderzoek voor de zekerheid! Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Cloclo100 Als de arts ook naar het Hb laat kijken, vraag of ze het Ferritine gehalte, het voorraad ijzer eiwit, mee bepalen. Dat zegt meer over het ijzer in je lichaam dan alleen het Hb.
Succes verder.
Hardlopen - deel 9

[ Voor 20% gewijzigd door route99 op 12-03-2021 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Dat weet men wel hoor. Als je gewoon een helder verhaal vertelt, kan de huisarts beoordelen wat er nodig is. Voor dit soort verhalen wordt vaak niet alleen een bloedbeeld en ijzerstatus bepaald, maar ook de schildklierfunctie. En zo kan ik nog wel wat andere zaken bedenken, afhankelijk van het verhaal en bepaalde risicofactoren.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Dat was mijn ervaring niet. En als ik bij herhaling niet uitdrukkelijk om de Ferritine bepaling vroeg, dan werd dat regelmatig vergeten.
En atleten die ik jarenlang tegen gekomen ben, hebben vergelijkbare ervaringen. En: Vaak is het de (wedstrijdgroep)trainer die ze als eerste wees op die Ferritine optie. Niet de huisarts, wat strookte met mijn ervaringen, meer dan n=1 dus..
Mss is het de laatste paar jaren beter geworden, dat is dan een mooie, te prijzen ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:29
'Mijn ervaring met sportkennis van de gemiddelde huisarts is ook niet echt positief te noemen. Sorry @Krylinck voor je collega's, maar ter zake kundig op blessures zijn de meesten niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-06 20:07
Om mijn voormalige huisarts te citeren: "Hardlopen? Ik zou er überhaupt niet aan beginnen."

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:45
Hier vanochtend naar de bloedbank geweest, mijn Hb gehalte was gelukkig weer net hoog genoeg om te mogen doneren. Die zit bij mij soms net te laag voor donatie (Hb moet uiteraard ook hoog genoeg blijven na de donatie...)

De mevrouw van Sanquin gaf aan dat Sanquin nu ook elke 5e donatie het ferritine gehalte meten en dat nu ook meenemen in de planning. Als het laag is, zou ik het moeten horen.

Gisteravond overigens een Tempo Run gedaan. 4km op m'n beoogd 10km tempo. Dat ging best lekker, net iets boven de 4:30 min/km. (Uiteraard met een warming up ervoor en cooling down erna)

https://www.strava.com/activities/4930223778

Morgen nog een herstelloopje en zondagochtend de lange duurloop en dat zit ik wel weer lekker ruim boven m'n 25km weekdoel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:52
Vandaag lekker 10km wezen lopen. Was lekker niet teveel tegenwind en voor de regen thuis. Al moet ik zeggen dat het wel wat vroeger was dan dat ik eigenlijk gewild had. Maar het was dat of regen. Uiteindelijk een gemiddelde van 5.22. Dat was onder de 5.30 die ik wilde lopen. Ik had namelijk geen zin om helemaal stuk te gaan maar moe worden was prima.

Nu kijken of ik voor morgen zin kan maken voor een fietstochtje en dan zondag een duurloop met mijn broertje.
Al met al weer lekker sportief bezig

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
jorikc schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:44:
Hier vanochtend naar de bloedbank geweest, mijn Hb gehalte was gelukkig weer net hoog genoeg om te mogen doneren. Die zit bij mij soms net te laag voor donatie (Hb moet uiteraard ook hoog genoeg blijven na de donatie...)

De mevrouw van Sanquin gaf aan dat Sanquin nu ook elke 5e donatie het ferritine gehalte meten en dat nu ook meenemen in de planning. Als het laag is, zou ik het moeten horen.

Gisteravond overigens een Tempo Run gedaan. 4km op m'n beoogd 10km tempo. Dat ging best lekker, net iets boven de 4:30 min/km. (Uiteraard met een warming up ervoor en cooling down erna)

Morgen nog een herstelloopje en zondagochtend de lange duurloop en dat zit ik wel weer lekker ruim boven m'n 25km weekdoel.
Is dat volgens een bepaald schema? Ik train eerlijk gezegd nooit (zo lang) op mijn 10 km tempo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
influenza schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:25:
[...]

Is dat volgens een bepaald schema? Ik train eerlijk gezegd nooit (zo lang) op mijn 10 km tempo.
Dat 25km doel is daar eigenlijk geen onderdeel van nee (en die zaterdag herstelloop ook niet...). Ik volg een 10km Training Plan van Strava (McMillan), maar ik houd m'n zondagochtend duurloop (14-16 km) aan, die ik al tijden doe. Normaal gesproken met een hardloopgroep van de fitness-club, maar nu maar met een buddy (volgende week weer met een groepje van 4!)

Dus waar McMillan op de zondag deze week (50m - 1h 15m · Long Run) heeft staan, wordt dat in mijn geval net wat langer 1h 30 - 1h 45.

Die 4km Tempo Loop was wel onderdeel van het trainingsschema overigens:
40m - 1h · Tempo Run
Include 2-3 miles at Tempo Run Pace; include a warm-up and cool-down

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
jorikc schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:34:
[...]

Dat 25km doel is daar eigenlijk geen onderdeel van nee (en die zaterdag herstelloop ook niet...). Ik volg een 10km Training Plan van Strava (McMillan), maar ik houd m'n zondagochtend duurloop (14-16 km) aan, die ik al tijden doe. Normaal gesproken met een hardloopgroep van de fitness-club, maar nu maar met een buddy (volgende week weer met een groepje van 4!)

Dus waar McMillan op de zondag deze week (50m - 1h 15m · Long Run) heeft staan, wordt dat in mijn geval net wat langer 1h 30 - 1h 45.

Die 4km Tempo Loop was wel onderdeel van het trainingsschema overigens:

[...]
Ah ok en tempo run pace correspondeert met 10km tempo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
influenza schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:25:
[...]

Wat is de reden daarachter? Ik heb altijd maar bang dat ik net bij mijn 10k einddoel ga falen omdat ik nog nooit zolang hetzelfde tempo heb gelopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
Cloclo100 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:50:
[...]

Wat is de reden daarachter? Ik heb altijd maar bang dat ik net bij mijn 10k einddoel ga falen omdat ik nog nooit zolang hetzelfde tempo heb gelopen :)
Omdat het trainen is en geen wedstrijd :P. Ik train mijn tempo's volgens de souplesse methode. Daar wordt ook wel uitgegaan van een flinke prikkel hoor per week, dus een intensieve fartlek of een 5km wedstrijdje. Maar als het echt om trainen gaat dan loop ik dus vooral kortere tempo's. 1000-tjes bijvoorbeeld die ook niet enorm hard gaan. Ik was ook altijd sceptisch: hoe kan ik nou 10 km een bepaald tempo lopen als ik dat nooit probeer op een training, maar in de praktijk kan dat dus heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
influenza schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:52:
[...]

Omdat het trainen is en geen wedstrijd :P. Ik train mijn tempo's volgens de souplesse methode. Daar wordt ook wel uitgegaan van een flinke prikkel hoor per week, dus een intensieve fartlek of een 5km wedstrijdje. Maar als het echt om trainen gaat dan loop ik dus vooral kortere tempo's. 1000-tjes bijvoorbeeld die ook niet enorm hard gaan. Ik was ook altijd sceptisch: hoe kan ik nou 10 km een bepaald tempo lopen als ik dat nooit probeer op een training, maar in de praktijk kan dat dus heel goed.
Maar volg je dan ook een schema? Ik vind dat evenwicht net moeilijk, want ik volg een 10k schema via Trenara, dus dan probeer ik me daaraan te houden. Zijnde 1LSD, 1 interval en 1 temporun per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
influenza schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:40:
[...]

Ah ok en tempo run pace correspondeert met 10km tempo?
Daar ging ik eigenlijk wel vanuit, maar ik zie nu (pas) dat Tempo Run eigenlijk wel wat langzamer moet zijn dan je 10K wedstrijdtempo. De vorige weken had ik een interval-training op de donderdag i.p.v. de Tempo Run. Op zich voelde ik me na die 4km op 4:35 (ofzoiets) helemaal niet zo moe, en moest moeite doen om bij de Cooling Down echt even te vertragen, dus ik denk dat het toch wel productief is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Cloclo100 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:05:
[...]

Maar volg je dan ook een schema? Ik vind dat evenwicht net moeilijk, want ik volg een 10k schema via Trenara, dus dan probeer ik me daaraan te houden. Zijnde 1LSD, 1 interval en 1 temporun per week.
Nee ik volg geen schema. Als ik bij de AV kan trainen volg ik gewoon het programma doordeweeks en train ik in het weekend wat voor mezelf. Momenteel train ik alles voor mezelf en dat is eigenlijk gewoon op gevoel (waar ik op dat moment zin in heb) en niet heel specifiek. Wel probeer ik altijd de balans in de gaten te houden tussen rustige en intensieve kilometers, waarbij de rustige kilometers flink de overhand hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
jorikc schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:08:
[...]

Daar ging ik eigenlijk wel vanuit, maar ik zie nu (pas) dat Tempo Run eigenlijk wel wat langzamer moet zijn dan je 10K wedstrijdtempo. De vorige weken had ik een interval-training op de donderdag i.p.v. de Tempo Run. Op zich voelde ik me na die 4km op 4:35 (ofzoiets) helemaal niet zo moe, en moest moeite doen om bij de Cooling Down echt even te vertragen, dus ik denk dat het toch wel productief is geweest.
Dat is ook wel het gevaar van dat soort trainingen. Het lijkt allemaal lekker en makkelijk te gaan, maar je bouwt toch een bepaalde vermoeidheid op, dus je moet het ook niet te veel gaan doen in een week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-06 21:22
jorikc schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:44:

Ik geef ook al jaren bloed en mijn Hb is altijd wel ok rond de 8.5-9. Hier een tijd geleden gedoneerd Hb was 9 en kreeg een week later een brief dat mijn ferritine te laag is 18 mg/mL zou tussen de 20 en 250 moeten zijn en ze houden een grens van 30 mg/mL aan. Ik weet niet hoe lang ze dit al testen doneer nu al zo'n 10 jaar en dit is de 1e keer dat ik niet mag ;(
In de brief staat wel dat ik bij de volgende keer weer getest wordt en ze daar dan de frequentie op aan gaan passen geef nu 3 á 4 keer per jaar denk ik. Merk er niks van me het lopen en was me er wel van bewust dat duursport je Hb en ferritine lager kan maken. Eet ook gezond (meestal).

Ach nu weer verder met het Marathon schema staat een HM op het programma dit weekend, lekker in de storm....
Vanochtend een Threshold run gedaan voor de buien dat was wel lekker en mijn drempel is iets omhoog gegaan want door al die langzame loopjes was de drempel en VO2Max wat lager geworden tov voor ik het schema 10 weken terug gestart ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-06 22:22
BernieW schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:24:
[...]
De IQ-velden blijven beschikbaar, in ieder geval een deel van de functies van de Workout app verdwijnen achter een betaalmuur. Als je gestructureerde workouts op vermogen wilt plannen heb je de Workout app niet nodig. Je kunt met bv Finalsurge (gratis voor sporters), Trainingpeaks etc ook workouts op vermogen plannen en uploaden naar de F6. Die kun je dan met het Stryd IQ veld of bv Datarun gebruiken. Ben zelf gecharmeerd van Datarun (kost wel eenmalig een paar €) maar je hebt wel meer data op één schermpje.
Om teleurstellingen te voorkomen, specifiek gaat het dan om Datarun premium of Datarun ultimate. Die laatste heb ik op verzoek van gebruikers met de Fenix 6x en Fenix 6 pro gemaakt, met andere horloges moet je goede ogen hebben. Handleiding premium: https://vermail.nl/datarun-premium/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virton
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-06 20:14
xray79 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:02:
[...]

Ach nu weer verder met het Marathon schema staat een HM op het programma dit weekend, lekker in de storm....
Vanochtend een Threshold run gedaan voor de buien dat was wel lekker en mijn drempel is iets omhoog gegaan want door al die langzame loopjes was de drempel en VO2Max wat lager geworden tov voor ik het schema 10 weken terug gestart ben.
Kan je wat delen over welke marathon, schema en richttijd? Treshold klinkt als Daniels.

Ik ben nu zelf aan het trainen voor een halve marathon sub 1.25 en hoop een sub 3.00 marathon te lopen (38.17 10k tijd), maar wil graag zo min mogelijk tijd/km van huis zijn en hoop wat nieuwe ideeën op te doen voor een najaarsmarathon.

@Cloclo100 , mijn VO2max en 'niet productief' dient zich ook aan na elke niet-intervaltraining, hoewel ik voor m'n gevoel in vorm ben.
route99 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:49:
Dat was mijn ervaring niet. En als ik bij herhaling niet uitdrukkelijk om de Ferritine bepaling vroeg, dan werd dat regelmatig vergeten.
En atleten die ik jarenlang tegen gekomen ben, hebben vergelijkbare ervaringen. En: Vaak is het de (wedstrijdgroep)trainer die ze als eerste wees op die Ferritine optie. Niet de huisarts, wat strookte met mijn ervaringen, meer dan n=1 dus..
Mss is het de laatste paar jaren beter geworden, dat is dan een mooie, te prijzen ontwikkeling.
Ook @Krylinck Net nagevraagd en daar testen ze inderdaad niet standaard op, want als HB normaal is ferritine normaal, tenzij familaire aanleg, maar idd afhankelijk vh verhaal.

[ Voor 36% gewijzigd door Virton op 12-03-2021 22:52 ]

Pagina: 1 ... 104 ... 375 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.