Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:05
@polthemol Inhakend op "hoe hard" moet je lopen tijdens je interval of duurloop: hiervoor gebruik ik zelf ook Runalyze. Die laat heel mooi onderaan zien wat mijn tempo's ongeveer moeten zijn bij een training.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98oznIRqzBJZYMBVToP6gUJwmN8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p8cAGZjpjxm4aACyQSN5hQ1V.png?f=user_large

DL-1 is rustig duurloop tempo (doe ik te weinig)
DL-2 is normaal duurloop tempo (hier zit ik de laatste tijd teveel, tussen de 5:20 en 5:30 - ik zou meer DL-1 moeten lopen)
TL-2 einde bereik (4:28 in bovenstaand voorbeeld) gebruik ik als richtsnelheid voor intervaltraining op 100%
TL-1 begin bereik (4:02 in bovenstaand voorbeeld) gebruik ik als richtsnelheid voor intervaltraining op 110%

De rest gebruik ik eigenlijk niet zo, bovenstaande definities staan ook in ons trainingsschema van de AV dus dat traint fijn op die manier! Omdat het gekoppeld is aan je prestaties van bijv. de afgelopen 30 dagen (is instelbaar) kun je op die manier ook rekening houden met progressie. Hoewel ik de trainingen vaak per 4 of 5 weken in Garmin zet en op dat moment dus ook uit Runalyze haal. Ik ga niet wekelijks de waarden lopen bijwerken. In Garmin rond ik uiteraard gewoon af op 15 seconden per tempo.

Runalyze vind ik wat dat betreft erg fijn. Het brengt ook al je bijgehouden activiteiten in kaart waardoor hij met herstel ook rekening houdt met bijv. fietsen, wandelen, etc.

[ Voor 19% gewijzigd door Arjan90 op 05-03-2021 10:02 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
Gisteren weer mijn eerste intervaltraining gedaan. 7x3' met elke minuut versnellen. De laatste, heuvel op, nog wat aangezet dus die was qua gevoel wel een stuk zwaarder. Niet maximaal maar wel lekker armen zwaaien :+ Toen voelde ik aan het einde mijn been wel een beetje, maar dat trok daarna weg. Vanochtend geen last, maar vooral vannacht ook geen last. Dat was een paar weken geleden wel anders als ik had hardgelopen.
Over Stryd gesproken, juist bij dit soort trainingen lijkt een Stryd, of welke footpod dan ook, mij fijn omdat hij bijna meteen het juiste tempo/vermogen oppakt, met GPS ben je toch wat "overgeleverd" aan het verspringen van locatie, gemiddelde van afgelopen paar seconden, etc. Niet doorvertellen aan de Stryd junkies.

Het is verder wel een rotweek door wel-niet quarantaine, coronatesten in het gezin, etc. Maandag niet kunnen lopen én de rest van de week afwisselend met vrouwlief regelen dat we allebei kunnen lopen. Omdat ik altijd ma/wo/vr loop ben ik uit mijn ritme: ik heb nu op di/do gelopen. Dat trek ik dus niet, confronterend om te zien hoe ik dan toch een gewoontedier ben O-) Ik zie er tegenop, maar ik denk dat ik morgen of zondagochtend maar ga lopen in de ochtend, voordat vrouwlief naar haar werk moet. Dan zien we elkaar 's avonds op de bank nog :D

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:52
chris schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 06:17:
Als je sneller wilt worden kan je ongeveer twee dingen doen: beter trainen, of snellere schoenen kopen (Vaporfly etc.). Het eerste helpt het best.
Dat beter trainen was hier het afgelopen jaar nogal een washout. Volgens mij de grootste fout begaan door zowat iedere 4-5 weken van schema te wisselen zodat ik netto vandaag de dag eerder een slechtere conditie heb dan een jaar geleden :') Ging van het ene uiterste (MAF methode), naar Pfitzinger, tussendoor nog Coach Greg en Amy en volgens mij nog een weekje of 2 Strava 10K.

Gebruik, naast de voordelen van de Stryd voor pace weergave waar ik heel blij mee, nu de Stryd ook een beetje als breekijzer om mijn schema ADHD een halt toe te roepen. Afspraak met mijzelf we gaan tot eind mei puur trainen op power voor een 10K. Dan kijken we hoe het gaat, en misschien verder richting halve marathon. Wil graag weer op niveau 2019 komen qua conditie.

Had hetzelfde vast kunnen bereiken met een andere schema van Garmin, Strava, Trainasone enz. en die daadwerkelijk uit te lopen maar goed. Je bent ook een Tweaker :+

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:03
chris schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 06:17:

Ik ben heel voorzichtig op de omgekeerde weg: ik wil eigenlijk wat minder technologie! Heb m'n dure Garmin Fenix ingeruild voor een goedkope Coros (dezelfde als Kipchoge, als het goed genoeg voor hem is, dan ook voor mij :+).
Coros Pace2? Zet je bij gelegenheid eens een paar ervaringen in Het grote sporthorloge met GPS topic ?
Ik ben er voor mezelf nog niet uit of deze iets voor mij is en zou wel graag eens een paar ervaringen lezen (schermkwaliteit, instant pace, afstandsmeting, e.d.) Maar da's uiteraard niet voor dit topic...

It's just technology, not religion

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Calitomnication schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 08:39:
Misschien is dit de winterdip en hopelijk duurt deze periode niet al te lang :)
Jouw hele gestel is gewoon gigantisch in de war door het rare weer. Sneeuw en -10°C, zon en 15-18 °C, regenachtig en 10-12 °C nu weer zon en 1-5°C.

Zo'n koudbloedige als jij kan daar toch niet tegen _O-

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Poekie schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:31:
[...]

Jouw hele gestel is gewoon gigantisch in de war door het rare weer. Sneeuw en -10°C, zon en 15-18 °C, regenachtig en 10-12 °C nu weer zon en 1-5°C.

Zo'n koudbloedige als jij kan daar toch niet tegen _O-
_O- _O- Maar dat is dus serieus zo!!! Heb nu geen idee wat ik me aan moet trekken! Vorige week liepen we met korte broek, t-shirt en sleeves die je tijdens het tempowerk op de polsen kon drukken, want bijna 20 graden. Gisteren kom ik buiten, op het laatste moment toch maar een ondershirt aangetrokken want "het voelde best fris", toch maar voor de zekerheid de dunnen handschoenen meegenomen. En na 12km gewoon bevoreren vingers. :'( :'(

Heb bij thuiskomst op de achterdeur staan bonken zodat m'n vriendin me binnen zou laten, kreeg de sleutel gewoon niet in t slot 8)7.

#bijnalente

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:26
Net idd ook heerlijk lopen zweten, want voor de zekerheid hempje & lange mouw met daarover windjackie. Was comfortabel, ik zweet liever wat, dan dat ik het koud heb (oké oké, ik overwoog tijdens het lopen wel het jack uit te doen).

En passant wel de eerste twee doelen gerealiseerd

Mooi streven @chris , wil ik eigenlijk ook wel, maar ja, het vlees is zwak. Ik heb net met mezelf afgesproken dat ik een nieuw horloge nu ook echt waard ben en ik me ga overgeven aan de dark side (lees: Garmin)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FEIJ_87
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-08-2024
Best verraderlijke wind vandaag, had ik door de zon niet zo door. Laatste stukje van m'n laatste interval vol wind tegen, gevoelsmatig nog nooit zo'n zware laatste 300m gelopen en leek geen eind aan te komen :+

Mooi hoe dat dan in je hoofd werkt, het ging al niet al te best en had het de laatste interval al best zwaar, en dan zie je langzaam die bocht aankomen waarvan je weet dat je daarna vol tegen de wind in moet, heb denk ik om de 50m op m'n klokje gekeken om te zien hoe ver het nog was :P

Wel weer gered, dat dan weer wel :)

(en aangezien ik geen stryd heb pas ik m'n tempo niet aan op de beoogde power, maar m'n power op m'n streeftempo :P )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan90
AppieR schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:49:
[...]
Yoga for Runners met Cara Gilman O+ , eens per week. Meestal op maandag na een zwaar trainingsweekend.
Ik dacht, laat ik dat ook eens proberen :F Nou, het kan geen kwaad denk ik want ik ben zo flexibel als een loden deur ben ik achtergekomen... Bij yoga had ik ook een iets "ontspannener" beeld (maar dat is ongetwijfeld mijn onwetendheid) dan wat ik zojuist heb ervaren :D Ga het wel proberen vaker te doen, kan vast geen kwaad. Dank voor de tip!

@FEIJ_87 Precies, gewoon je tempo blijven lopen in plaats van rustiger aan omdat je anders "te hard" traint >:)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:18

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hatsikidéé, mijn eerste "trailrun" gedaan :+ , rondje Speulder- en Sprielderbos in Putten.

Klein loopje in opdracht van Garmin coach Gregg zijn 10km schema.

In het terrein is het een stuk pittiger een constant tempo te houden, er zat ook wel wat hoogteverschil in. Wel heerlijk om niet op het asfalt tussen de drukte te moeten lopen.

De Akasha's liepen in elk geval erg fijn, wel wennen dat het trailschoensegment gewoon een stuk steviger is ondanks dat dit een schoen is met een behoorlijk dempende zool, die demping heb ik deels nodig om het verschil in drop wat op te vangen, mijn Brooks zijn 12mm en de Italianen slechts 6mm.

Smaakt naar meer, hier kortbij maar eens wat klompenpaden opzoeken, scheelt weer een autoritje. Met mooier weer ook maar eens een fiets voor erbij overwegen, dan heb ik de warmingup en coolingdown ook in 1 x te pakken (of gaat die vlieger niet helemaal op in julie ogen?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BH1MstaOTzu-w2nTmHIFucdlGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GPqFzNpN9pm3TEgsh8rvurjq.jpg?f=fotoalbum_large

:w

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Chocovla schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:37:
[...]

Dat beter trainen was hier het afgelopen jaar nogal een washout. Volgens mij de grootste fout begaan door zowat iedere 4-5 weken van schema te wisselen zodat ik netto vandaag de dag eerder een slechtere conditie heb dan een jaar geleden :') Ging van het ene uiterste (MAF methode), naar Pfitzinger, tussendoor nog Coach Greg en Amy en volgens mij nog een weekje of 2 Strava 10K.

Gebruik, naast de voordelen van de Stryd voor pace weergave waar ik heel blij mee, nu de Stryd ook een beetje als breekijzer om mijn schema ADHD een halt toe te roepen. Afspraak met mijzelf we gaan tot eind mei puur trainen op power voor een 10K. Dan kijken we hoe het gaat, en misschien verder richting halve marathon. Wil graag weer op niveau 2019 komen qua conditie.

Had hetzelfde vast kunnen bereiken met een andere schema van Garmin, Strava, Trainasone enz. en die daadwerkelijk uit te lopen maar goed. Je bent ook een Tweaker :+
Ja, als het daarmee helpt dan is het een goede koop! Qua verschillende schemas: ik heb zelf 't gevoel dat je echt een tijdje in een schema moet investeren. Bij Pfitzinger merkte ik al snel dat ik fitter werd, maar de resultaten (wedstrijden) kwamen pas na een jaar. Bij MAF kan ik me zoiets ook goed voorstellen. Vind dat die twee niet eens zo heel ver uit elkaar liggen (veel lopen, en veel kilometers langzaam). De Verheul-methode is wel echt anders (liefst weinig km en veel kwaliteit)
chaola schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:00:
[...]

Coros Pace2? Zet je bij gelegenheid eens een paar ervaringen in Het grote sporthorloge met GPS topic ?
Ik ben er voor mezelf nog niet uit of deze iets voor mij is en zou wel graag eens een paar ervaringen lezen (schermkwaliteit, instant pace, afstandsmeting, e.d.) Maar da's uiteraard niet voor dit topic...
Ja, gedaan.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Arjan90
Net terug van een héérlijke ochtendloop (ik had niet verwacht dat ik dat zou zeggen). Vrouwlief moet het hele weekend werken en 's avonds willen we ook wel eens naast elkaar ploffen op de bank of gaan we een spelletje doen, dus als je dan wil lopen zit er niets anders op dan het wekkertje zetten. 5:20 ging de wekker en uiteindelijk iets meer dan 25 minuten later de deur uit gegaan (eerst even rustig een kop thee gedronken en een banaan gegeten). Lekker rustig gelopen, 15,5 km afgetikt, maar de laatste 1,5 km wel even aangezet omdat ik me wat vergist had in de tijd (of afstand, net hoe je het bekijkt) :+

Lekker begin van de dag, zo lekker ontbijten en dan hebben we nog een hele dag voor ons liggen :*)

[ Voor 11% gewijzigd door Arjan90 op 06-03-2021 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
@Arjan90 vraagje: misschien heb ik het gemist maar wat is de 100% in dit tabelletje? Is dat een PR tempo op een bepaalde afstand (en zo ja welke)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:52
chris schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 05:22:
[...]

Ja, als het daarmee helpt dan is het een goede koop! Qua verschillende schemas: ik heb zelf 't gevoel dat je echt een tijdje in een schema moet investeren. Bij Pfitzinger merkte ik al snel dat ik fitter werd, maar de resultaten (wedstrijden) kwamen pas na een jaar. Bij MAF kan ik me zoiets ook goed voorstellen. Vind dat die twee niet eens zo heel ver uit elkaar liggen (veel lopen, en veel kilometers langzaam). De Verheul-methode is wel echt anders (liefst weinig km en veel kwaliteit)

[...]

Ja, gedaan.
Goede tip! Toen ik ooit begon met lopen was het vooral om in twee maanden tijd genoeg te kunnen om de Kwart van Egmond uit te lopen in 2018. Sindsdien van alles geprobeerd qua schema’s maar blijf bij wedstrijden maar achterin bungelen terwijl ik collega’s na mij zie beginnen met hardlopen en in een half jaar tijd ineens vrolijk een minuut sneller lopen per km dan ik ooit heb gekund.

Vermoed dat ik daarom té snel resultaat wil zien, wat simpelweg niet bij mijn lichaam lijkt te passen. En dus snel wisselde van schema ondat ik geen resultaat of zelfs achteruitgang zag.

Ergo focus op mijn eigen kunnen en nu dit high load 10K schema van Stryd volgen.

Wat me wel al opviel was dat Stryd me in de duur/easy pace op lagere tempo’s zet dan ik zelf deed. Dus dat is al een eerste indicatie.

Blijf er bij dat ik Pfitzinger wel heerlijk vond qua insteek. Lang en veel km’s, en dan rustig de km’s onder je voeten weg voelen tikken. Alleen is mijn pace per km op het moment dermate traag dat ik het met werk/thuis niet kon combineren qua uren.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:54
nokie schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 08:59:
@Arjan90 vraagje: misschien heb ik het gemist maar wat is de 100% in dit tabelletje? Is dat een PR tempo op een bepaalde afstand (en zo ja welke)?
Aëroob-anaërobe drempel?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjan90
nokie schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 08:59:
Even voor de duidelijkheid: in mijn post staan twee percentages:
  1. Als ik zeg dat ik train op 100% (volgens het schema van de AV), dan is dat 100% van mijn 10KM tempo. Dat is volgens het principe van de AV en hoe ons schema is opgebouwd (we trainen op 100%, 105% of 110% van het 10KM tempo), andere AV's kunnen hier weer anders mee omgaan.
  2. Runalyze noemt in dat schema echter ook percentages, dat is het %vVO2Max. Meer informatie daarover kun je hier vinden: https://runalyze.com/help...ecommendations?_locale=nl. De korte versie die ze zelf geven: 100% vVO2Max is 12 minuten wedstrijdtempo (de Coopertest dus).
Runalyze geeft op basis van je Effective VO2max ook een indicatie van je snelheid per afstand (die Runalyze zelf berekent, dus niet de waarde die bijv. Garmin uit zijn duim zuigt :+ ). Hier zie je bij mij ook heel goed dat mijn anaerobe snelheid verhoudingsgewijs hoger is dan mijn aerobe snelheid en dat dit verschil groter is dan "verwacht". Dit zie je aan mijn PR's die op de korte afstand sneller zijn dan hij verwacht en mijn PR's op de langere afstand die juist langzamer zijn dan verwacht, toevallig kwam dit ook voorbij in de eerste podcast van De Pacer. Als ik veel duurlopen doe, zie je bij mij ook dat mijn Effective VO2max daar lager is dan wanneer ik veel korte loopjes doe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hU_K3cFyP_uMSq3_5R5D0H10nk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x2JPsYLHHBF4xiJk5cDvm84e.png?f=user_large

Overigens is er ook een simpelere weergave in Runalyze die niet met al die technische termen komt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bjrwK50sLymzRNl0j91PUo0Y7I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tOkv1tRO7l8iaDRikwQkyHSr.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Arjan90 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:36:
[...]
Even voor de duidelijkheid: in mijn post staan twee percentages:
[list=1]
• Als ik zeg dat ik train op 100% (volgens het schema van de AV), dan is dat 100% van mijn 10KM tempo. Dat is volgens het principe van de AV en hoe ons schema is opgebouwd (we trainen op 100%, 105% of 110% van het 10KM tempo), andere AV's kunnen hier weer anders mee omgaan.
Mijn ervaring is dat veel AV's dat zo doen.
Wat je zo schrijft is dan ook het meest duidelijk. Die 10 km tijd en de HF die erbij hoort is eigenlijk de drempelwaarde, die paar % verschil die vaak aangehouden wordt, is in de marge van de nauwkeurigheid.

Waarom is het zo duidelijk?
Onder die hartslag train je aeroob... erboven anaeroob. Je weet exact waar je aan toe bent, onder die drempel niet-verzurend, erboven verzurend.
Voor mensen die zich toeleggen op afstanden van 5k m en hoger, vinden de meeste trainingen plaats onder de drempel, dus aeroob/niet-verzurend. Wijk je daar teveel van af... dan neemt het blessure risico fors toe met de mate waarin je teveel doet...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:22
Ik bouw meestal snelheidsblokken in als ik langere duurlopen doe, dat werkt prima. De meeste tijd blijft dan rustig en af en toe gaat het dus wat harder. Meestal 1 keer in de week een echte snelheidstraining en voor de rest de blokken. Of aan het einde van een duurloop even een paar kilometer op marathon tempo.

Afwisseling is belangrijk. Niet zozeer of het precies binnen zones valt. Ik loop veelal op gevoel. Soms gaat het dan te hard en andere keren veel rustiger dan zou "moeten".

Overigens was het heerlijk loopweer vanochtend , lekker 16 kilometer door de bossen geweest.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• minimaLL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-06 12:30
Vandaag voor het eerst sinds zeer lang nog eens een langere afstand voluit gelopen om de benen te testen.
Nieuw PR op de HM (1u30'24"), dus dat was ver boven de verwachtingen en dus ook een heel goed gevoel aan over gehouden. :D

Dit ondanks dat mijn weekomvang voorlopig nog vrij beperkt is (zeker als je vergelijkt met eerdere trainingsperiodes, waar ik nu kies voor meer afwisseling (fietsen als crosstraining, meer coretraining & flexibiliteit inlassen, wandelingen als actief herstel, ... Dit alles lijkt dus toch ook zeker bij te dragen aan de vorm. Die sub 90' komt er dus (hopelijk) nog wel.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:53
Zoals aangegeven in m'n laatste post wilde ik dit weekend een snelle 10 lopen om m'n opbouw af te ronden. Zo gezegd zo gedikkiedaan ging ik vanmiddag de deur uit om lekker te lopen. Echter waren de automobilisten onderweg minder scherp en lag ik tot twee keer toe bijna op een motorkap (liep zelf op een stoep) wat m'n loop danig in de war gooide. Uiteindelijk kom ik uit op 43:43 wat natuurlijk een prima tijd is, maar dus wel met twee gedwongen pauzes (loop stond ook op m'n GPS op pauze).

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Bigm1990
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-04 10:28
Net terug van mijn 3k time trial. Vanmorgen al niet helemaal fit gevoel en vij warming up zware
e beentjes. Dat kan natuurlijk ook tussen de oren zitten want ook wel zenuwachtig. Nooit eerder een 3000m gelopen. Het rondje dat ik had uitgestippeld was helaas laatste 1,2k licht tegen.

De start was iets te snel en kostte ook al veel moeite. De ademhaling ging zwaar en het duurde veel te lang voor het horloge piepte. 1km in 3:00, ja dat is waarschijnlijk te snel. Proberen te ontspannen, maar ook het tempo erin te houden. In de tweede kilometer zitten twee 90 graden bochten die ik goed kon nemen zonder hinder van fietsers of ander verkeer. Net voor de bocht een groep mtb ingehaald. Na de tweede bocht voel ik de wind tegen staan en lopen de benen al vol. Sat is veel te snel denk ik nog en een nlik op het horloge laat huidig tempo van 3:10 zien. Inmiddels piept het horloge ook en tweede kilometer in 3:05. Dat viel nog mee al liepen de benen voel en werd de knieën opheffen steeds zwaarder. Als het ware naar de finish gehobbeld en kon mijzelf niet meer naar een versnelling pushen. De derde kilometer in 3:13. Helemaal stuk ter gronde gestort. Eindtijd 9:18

Het viel mij niet mee. De 3000m gelopen als check van fitheid halverwege 5k schema. Ik baal behoorlijk van de tijd en hoopte op sub 9:10. De overige trainingen lopen goed en kijken op 15:40-15:50 fitheid te duiden. Deze 3k tijd wijst meer naar precies 16:00

Al met al wel tevreden met de tijd, maar had op meer gehoopt en de benen voelde ook niet goed vanaf het begin. Mogelijk ook wel te verklaren door de pittige week met work out op dinsdag en donderdag. Ik houd de moed op sub 16 er in ieder geval in!

Sorry voor de lange tekst, moest het even van mij afschrijven :)

Bekijk mijn activiteit op Strava: https://strava.app.link/RECjacSjpeb

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-06 12:54

Pathogen

Shoop Da Whoop

Na een geskipte training door moeheid en de dag daarop te laat klaar te zijn om voor de avondklok terug te kunnen komen heb ik gisteren weer braaf de volgende gedaan.
Ik merk dat er weer wat meer zekerheid en consistentie in mijn pas begint te komen en de blessureplek heeft zich de afgelopen 2 keer helemaal niet laten voelen.

Morgen mag ik 2 mijl aan één stuk lopen 👍 ik hoop dat dan ook alles soepel blijft gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:22
@Bigm1990 Dat moet lukken die sub 16, wellicht op de baan proberen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaydayQ
  • Laatst online: 19:47
Vandaag voor de afwisseling eens een rondje in verschillende tempo's gelopen.
Geen idee of het ergens goed voor is maar almaar hetzelfde tempo is eigenlijk best saai dus in blokjes van 1 kilometer opgedeeld en wat gespeeld met snelheid.
9 kilometer met een tempo tussen de 5:30 en 4:00 /km die 4 is dan wel erg snel voor mij en houd ik amper een kilometer vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Bigm1990 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 15:44:
Net terug van mijn 3k time trial. Vanmorgen al niet helemaal fit gevoel en vij warming up zware
e beentjes. Dat kan natuurlijk ook tussen de oren zitten want ook wel zenuwachtig. Nooit eerder een 3000m gelopen. Het rondje dat ik had uitgestippeld was helaas laatste 1,2k licht tegen.

De start was iets te snel en kostte ook al veel moeite. De ademhaling ging zwaar en het duurde veel te lang voor het horloge piepte. 1km in 3:00, ja dat is waarschijnlijk te snel. Proberen te ontspannen, maar ook het tempo erin te houden. In de tweede kilometer zitten twee 90 graden bochten die ik goed kon nemen zonder hinder van fietsers of ander verkeer. Net voor de bocht een groep mtb ingehaald. Na de tweede bocht voel ik de wind tegen staan en lopen de benen al vol. Sat is veel te snel denk ik nog en een nlik op het horloge laat huidig tempo van 3:10 zien. Inmiddels piept het horloge ook en tweede kilometer in 3:05. Dat viel nog mee al liepen de benen voel en werd de knieën opheffen steeds zwaarder. Als het ware naar de finish gehobbeld en kon mijzelf niet meer naar een versnelling pushen. De derde kilometer in 3:13. Helemaal stuk ter gronde gestort. Eindtijd 9:18

Het viel mij niet mee. De 3000m gelopen als check van fitheid halverwege 5k schema. Ik baal behoorlijk van de tijd en hoopte op sub 9:10. De overige trainingen lopen goed en kijken op 15:40-15:50 fitheid te duiden. Deze 3k tijd wijst meer naar precies 16:00

Al met al wel tevreden met de tijd, maar had op meer gehoopt en de benen voelde ook niet goed vanaf het begin. Mogelijk ook wel te verklaren door de pittige week met work out op dinsdag en donderdag. Ik houd de moed op sub 16 er in ieder geval in!

Mooi verhaal en heel knappe tijd. Ik weet niet hoe je week er precies uitzag maar twee zware trainingen zijn idd niet de ideale voorbereiding, dus nog knapper. Misschien had je ook gewoon een slechte dag? Sub 16 klinkt echt heel snel... En hobbelen met 3:13 is ook niet verkeer ;). Wanneer is je 5km?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigm1990
chris schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 18:45:
[...]

Mooi verhaal en heel knappe tijd. Ik weet niet hoe je week er precies uitzag maar twee zware trainingen zijn idd niet de ideale voorbereiding, dus nog knapper. Misschien had je ook gewoon een slechte dag? Sub 16 klinkt echt heel snel... En hobbelen met 3:13 is ook niet verkeer ;). Wanneer is je 5km?
Ja denk deels slechte dag, deels zelfoverschatting :)

Dinsdag 12x200@2:45 en donderdag 6x1600@ 3:25. Dat zat nog wel in de benen. Voor de 5k zal ik in die week de donderdag workout niet doen en de dinsdag iets minder pittig. Het is over 4 weken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-06 21:54
Door alle afgelaste baantrainingen zijn mijn loopjes eigenlijk beperkt tot duurloopjes (soms met tempo blokjes tot ~4:10/km).

Vandaag weer de baan op voor een serie 600's en 300's. De 600's waren erg ongewennig op 3:50/km, inhoud was er wel, vorm ver te zoeken. De 300's (~1:03) daarentegen waren geweldig, ineens lekker in mijn ritme en vlammen *O*

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:23
Zoals eerder gemeld, Virtuele Gorinchem Vestingloop 10k gelopen naar/in/terug van Woudrichem.
Geen doel-tempo, maar gewoon lekker in een mooie omgeving gelopen (gedeeltelijk met een kennis uit Breda), prima zonnetje, lekker loopweer voor lang/lang. Morgenochtend nog een langzame 14k op de planning en dan zit ik met 40k ruim boven mn 25k weekdoel :)
https://strava.app.link/ew1ji9zQpeb

Oh ja vanmiddag ook nog nieuwe schoenen gekocht bij Runnersworld Ehv, ik had NB Vongo v4 en probeerde 3 typen: NB 860v11, Saucony Guide 14 en Adidas Solarglide 3. De NB voelden het prettigst, dus dit keer weer merktrouw. De verkoper bood nog aan om een keer een echt snelle schoen te testen, Endorphin Pro. Dat is wel een erg groot verschil zeg, maar gezien mijn doelen en tempi, niet echt nodig op de korte termijn O-)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bigm1990
Overzicht week 4/8 5km schema

Maandag: 40km woon-werkverkeer fiets
Dinsdag: 12x200 @ 2:45 13km totaal
Woensdag: 40km woon-werkverkeer fiets
Donderdag: 6x1600 @3:25 totaal 17
Vrijdag: 40km woon-werkverkeer fiets
Zaterdag: 3k timetrial 9:19 totaal 11km
Zondag: 27km rustig

Totalen:
68km hardlopen
120km fietsen

Pittige week midden in schema met twee workouts, timetrial en lange duurloop. En weer door!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

@Bigm1990 8) (y)
Komt als een bekend schema binnen... (maar met 38 km woon/werk voor mij...)

Op 1 punt na: Tussen de 2 interval trainingen, jou woensdag, liep ik dan dinsdag een duurloop richting huis (max 23km). Ik stapte dan vrij kort bij mijn werk eerst op de bus en stapte uit waar de duur- of herstel training begon. Dat varieerde van ~10 km tot af en toe de max 23 km (=iets langer om het pont te vermijden)
Voordeel: Het is super efficient qua tijd en die duurloop liep ik anders toch... Wel op je werk rond 15 uur iets/voldoende eten.. . Heb dit ca 10 jaar zo gedaan.

Praktisch:
De dinsdagochtend op de fiets naar mijn werk, fiets met Rohloff naaf kon op mijn werkkamer staan (er was geen gesloten fietsenstalling bij ons werk, buiten zetten met zo'n naaf is geen optie).
De volgende dag de fiets mee op mijn fietsrek van de auto, zodat ik de dag erop weer fietsen kon...

Ca 100 fiets-km's per week..
Hardlopen : 30 =km (rustweek)- 90 km (max)/week, main range 40-60km/week.

Heb je zo een optie of past het niet in jouw schema?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bigm1990
@route99

In de afgelopen jaren erg vaak geblesseerd geweest en nu sinds 5-6 maanden weer hardlopen aan het opbouwen. Nu voor het eerst in mijn leven 8 weken rond de 60 aan het lopen. De komende 4 weken houd ik dit schema nog aan. Dan moet ik van werkplek veranderen en mogelijk op dinsdag en woensdag met de auto naar het werk. Het plan is om dan ook de woensdag extra te gaan hardlopen (15km rustig), dit gaat dan ten koste van fietsen. Hopelijk gaat dat goed met de benen, maar heb daar wel vertrouwen in!

Ik heb ook al eens zitten spelen met het idee om heen te fietsen en terug te lopen. De volgende dag dan heen lopen en terug fietsen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 21:40
Vandaag stond er een 20 minuten test op het programma om de afgelopen twee maanden basebuilding mee af te sluiten en meteen een startpunt te bepalen voor de tempo´s voor de volgende periode. Idealiter zou je dit in een racesetting willen doen, maar dat werd nu uiteraard een solo time trial.

De afgelopen tijd totaal geen tempowerk gedaan dus ik had eigenlijk geen idee wat nu realistisch is. Maar ergens leek 4min/km wel een mooi streven. Dus met dat in het achterhoofd maar vertrokken en we zien wel waar het schip strand. Dat stranden viel gelukkig wel mee, want na 20 minuten stond er 5km en een beetje op de teller. En passant nog even een pr op de 5k gezet met 19:46, aldus Strava (@Tinusvolkel would you be so kind?) :*)

Stiekem zit er nog wel wat rek in, want de laatste 1,5km tegen de wind in was hard werken om tempo te houden. En mijn kledingkeuze liet ook wat te wensen over, het was best wel warm. Zeker toen het zonnetje spontaan doorkwam tijdens het inlopen (en weer verdween bij het uitlopen). Hoe dan ook, ik ben dik tevreden met de vorm op dit moment en het biedt perspectief voor de rest van het jaar 8)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:34
Gaat het wel goed? Je moest elke dag van Stryd toch? Maar nu al paar dagen stilte! (Viel me op).

Ik merk overigens dat ik een flinke winterdip heb. Het loopt gewoon niet lekker sinds ik er een weekje tussenuit ben geweest. Hopelijk trekt het snel weer weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Shinji schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:12:
[...]
Gaat het wel goed? Je moest elke dag van Stryd toch? Maar nu al paar dagen stilte! (Viel me op).
Ik kwam er tijdens het volgen van het schema achter dat de recovery runs optioneel zijn. Ze staan wel in je agenda maar je kunt ze dus gewoon overslaan. Stonden er 4(!) achter elkaar op het programma, van vrijdag t/m maandag allemaal 30 minuten.

Ik was wel van plan om ze te lopen maar wetende dat ze optioneel zijn in combinatie met het koudere weer, drukte op het werk en thuis heb ik mezelf niet de deur weten te schoppen :( de hele week in mijn werkagenda wel een uurtje gereserveerd voor het lopen en dat ging eigenlijk best goed. Behalve vrijdag, want toen was ik de tijd vergeten... en de rest van de dag tot 21.00 stond al volgepland.

Mezelf dan maar voorgenomen om in het weekend een HM te gaan lopen en daarmee in elk geval de tijd ruimschoots te compenseren. En dat werd dus vandaag. Maar die poging werd helaas een beetje verpest door kramp. Kwam langzaam opzetten vanaf het begin van de run en het werd eigenlijk steeds heftiger, vooral in mijn rechterbeen. Onderweg even gestopt en mijn kuit wat gemasseerd waarna ik wel weer redelijk verder kon lopen maar helemaal fijn liep het niet. Toen toch maar de keuze gemaakt om weer huiswaarts te keren en het bij 10KM te laten ook al ging het bij het opvoeren van het tempo redelijk.

Ik geef de (online) vriendenavond van gisteren maar de schuld, denk niet dat je beter gaat lopen van 1,5 liter bier en een lading chips, nootjes, worst en kaas :+

[ Voor 7% gewijzigd door BastiaanN op 07-03-2021 18:23 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:58

vhal

ಠ_ಠ

Poah, mooie 4x400m finales van de vrouwen en mannen zeg. Mooi om te zien hoe NL presteert op het EK. Femke Bol is al helemaal buitenaards bezig op het moment. Ik moet er niet aan denken om met een pace van 2:05/km 400m te lopen :X

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-06 12:54

Pathogen

Shoop Da Whoop

vhal schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:59:
Ik moet er niet aan denken om met een pace van 2:05/km 4m te lopen :X
FTFY... 2:05 m /km is bizar hard. 28,8km/h... Dat fiets ik niet eens op 400m 🤣

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Bigm1990 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 15:44:

Pfff lekker bezig, _/-\o_ Dit soort tijden zie ik mij niet lopen.
Maar heb je PR's die je persoonlijk hebt doorgestuurd toegevoegd, helaas voor de rest is bijna iedereen een plekje gezakt :)
Roozzz schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:04:
Vandaag stond er een 20 minuten test op het programma om de afgelopen twee maanden basebuilding mee af te sluiten en meteen een startpunt te bepalen voor de tempo´s voor de volgende periode. Idealiter zou je dit in een racesetting willen doen, maar dat werd nu uiteraard een solo time trial.

De afgelopen tijd totaal geen tempowerk gedaan dus ik had eigenlijk geen idee wat nu realistisch is. Maar ergens leek 4min/km wel een mooi streven. Dus met dat in het achterhoofd maar vertrokken en we zien wel waar het schip strand. Dat stranden viel gelukkig wel mee, want na 20 minuten stond er 5km en een beetje op de teller. En passant nog even een pr op de 5k gezet met 19:46, aldus Strava (@Tinusvolkel would you be so kind?) :*)

Stiekem zit er nog wel wat rek in, want de laatste 1,5km tegen de wind in was hard werken om tempo te houden. En mijn kledingkeuze liet ook wat te wensen over, het was best wel warm. Zeker toen het zonnetje spontaan doorkwam tijdens het inlopen (en weer verdween bij het uitlopen). Hoe dan ook, ik ben dik tevreden met de vorm op dit moment en het biedt perspectief voor de rest van het jaar 8)
Goed bezig de magische 20 minuten grens doorbroken (y) Heb hem toegevoegd aan de lijst.

Hier waren de kinderen bij opa en oma logeren, dus kreeg van de vrouw lekker wat tijd om te sporten.
Zaterdag na het wegbrengen met een omweg naar huis gelopen (mooi een kleine 2.5 uur gelopen met totaal 30km) en zondag ruim 2.5 uur gefietst met totaal een 85km.

Totaal ruim 5 uur weg geweest wat deze week nog toegestaan was door de vrouw >:) echter krijg ik hiervoor (wat ook wel te begrijpen is) geen toestemming als de kinderen gewoon thuis zijn.... Dus nu even kijken hoe ik het fietsen ga combineren met de langere duurlopen. Vorige zomer ging ik met vrienden savonds nog vaak op pad voor dit soort ritjes dus hoop dat de avondklok er toch wel af gaat als de dagen weer langer worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:31
Tinusvolkel schreef op maandag 8 maart 2021 @ 07:01:
[...]

Pfff lekker bezig, _/-\o_ Dit soort tijden zie ik mij niet lopen.
Maar heb je PR's die je persoonlijk hebt doorgestuurd toegevoegd, helaas voor de rest is bijna iedereen een plekje gezakt :)

[...]

Goed bezig de magische 20 minuten grens doorbroken (y) Heb hem toegevoegd aan de lijst.

Hier waren de kinderen bij opa en oma logeren, dus kreeg van de vrouw lekker wat tijd om te sporten.
Zaterdag na het wegbrengen met een omweg naar huis gelopen (mooi een kleine 2.5 uur gelopen met totaal 30km) en zondag ruim 2.5 uur gefietst met totaal een 85km.

Totaal ruim 5 uur weg geweest wat deze week nog toegestaan was door de vrouw >:) echter krijg ik hiervoor (wat ook wel te begrijpen is) geen toestemming als de kinderen gewoon thuis zijn.... Dus nu even kijken hoe ik het fietsen ga combineren met de langere duurlopen. Vorige zomer ging ik met vrienden savonds nog vaak op pad voor dit soort ritjes dus hoop dat de avondklok er toch wel af gaat als de dagen weer langer worden.
Waar staat die lijst eigenlijk? Je mag mij ook toevoegem: 19:19 op de 5k gisteren, time trial. Wel wind schuin mee 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:51
Pathogen schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:17:
[...]

FTFY... 2:05 m /km is bizar hard. 28,8km/h... Dat fiets ik niet eens op 400m 🤣
Bij een eindsprint van een intervaltraining heb ik wel eens 50 meter gerend op 2:13 m/km. Dat zijn eigenlijk ook fietssnelheden. ;)
Het was een sprintje van 100 meter, maar ik hield dat toch echt niet het hele stuk vol... :X

* dreamscape doet dat soort streken tegenwoordig echt niet meer, want ik loop al van blessure naar blessure...

[ Voor 12% gewijzigd door dreamscape op 08-03-2021 08:19 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Valorian schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:03:
[...]Waar staat die lijst eigenlijk?
De meest logische plek is in de start van dit topic.. effe scrollen... er is geen directe link meen ik.
Je mag mij ook toevoegem: 19:19 op de 5k gisteren, time trial. Wel wind schuin mee 😬
Het wordt tijd te onderscheiden of je een rondje A->A _/-\o_ of een voordelig traject A->B gelopen hebt.... |:(
In de boeken van Hans van Dijk en Ron van Megen, kun je lezen dat afhankelijk van hoeveel wind er staat dit voordeel 10-tallen seconden en bij nog meer wind, minuten kan zijn.....
@Tinusvolkel Wellicht is het altijd duidelijk als het baan wedstrijden betreft. Is het een idee om die iig apart te zetten?
Past wel in het credo dat veel mensen hier lopen toch uitdagend vinden en dan is het extra leuk dat de vergelijking echt klopt bij die uitdaging...
Zelfs bij officieuze virtuele loopjes moet ik meestal mijn Garmin-link mee sturen als bewijs...dat ik een A-A (rondje) of het bedoelde A-A rondje gelopen heb.
Give it a thought .. is nl wel meer werk voor jou. _/-\o_

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Valorian schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:03:
[...]

Waar staat die lijst eigenlijk? Je mag mij ook toevoegem: 19:19 op de 5k gisteren, time trial. Wel wind schuin mee 😬
Idd in de topic start en je staat erin.
route99 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:20:
[...]
De meest logische plek is in de start van dit topic.. effe scrollen... er is geen directe link meen ik.

[...]
Het wordt tijd te onderscheiden of je een rondje A->A _/-\o_ of een voordelig traject A->B gelopen hebt.... |:(
In de boeken van Hans van Dijk en Ron van Megen, kun je lezen dat afhankelijk van hoeveel wind er staat dit voordeel 10-tallen seconden en bij nog meer wind, minuten kan zijn.....
@Tinusvolkel Wellicht is het altijd duidelijk als het baan wedstrijden betreft. Is het een idee om die iig apart te zetten?
Past wel in het credo dat veel mensen hier lopen toch uitdagend vinden en das is het extra leuk dat de vergelijking echt klopt bij die uitdaging...
Zelfs bij officieuze virtuele loopjes moet ik meestal mijn Garmin-link mee sturen als bewijs...dat ik een A-A (rondje) of het bedoelde rondje gelopen heb.
Ik denk als we onderscheid gaan maken dat het einde zoek is... wind, geslacht, leeftijd, virtueel of echte race, Stava meting / officiële tijdregistratie en dan nog idd de A->A vs A-> B.

Dus ik ga nu uit van het vertrouwen van de mens, dus als iemand het op z'n geweten wil hebben om met een bergaf wind mee een A->B route hoger op de lijst wil staan dan moet ie dat zelf weten. ;)

Verder vind ik qua tijd wat ik er mee kwijt ben wel prima zo :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
route99 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:20:
[...]

[...]
Past wel in het credo dat veel mensen hier lopen toch uitdagend vinden en dan is het extra leuk dat de vergelijking echt klopt bij die uitdaging...
Zelfs bij officieuze virtuele loopjes moet ik meestal mijn Garmin-link mee sturen als bewijs...dat ik een A-A (rondje) of het bedoelde A-A rondje gelopen heb.
Ha, ja klopt. Voorheen was dit natuurlijk geen issue want bijna niemand liep “solo wedstrijden” , net zoals dat gps-afwijking geen issue was want je liep immers altijd officiele wedstrijden en telde alleen de netto wedstrijduitslag en niet wat je horloge of app er van vond. Klopt, wind mee scheelt inderdaad enorm, niet voor niets dat wedstrijden aan regels gebonden zijn mbt start-finish locaties.

Maar voor dit tweakers lijstje denk ik dat ieder voor zichzelf maar moet bepalen wat ie wil laten toevoegen: zijn officiele of officieuze PR. In mijn geval liggen ze nauwelijks uit elkaar overigens, ik heb in praktijk vrees ik meer mentaal profijt gehad van de “wedstrijdvibe” toen die er nog waren dan nu fysiek profijt van de wind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
  • Laatst online: 10-06 08:54
vhal schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:59:
Poah, mooie 4x400m finales van de vrouwen en mannen zeg. Mooi om te zien hoe NL presteert op het EK. Femke Bol is al helemaal buitenaards bezig op het moment. Ik moet er niet aan denken om met een pace van 2:05/km 400m te lopen :X
Ja dat is pittig doorlopen 8)7 En het er dan ook nog zo ontspannen uit laten zien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
influenza schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:56:
[...]

Ja dat is pittig doorlopen 8)7 En het er dan ook nog zo ontspannen uit laten zien....
Inderdaad, wat een tempo’s. Ik verbaas mij ook iedere keer weer over hoe hard mensen over die hordes heen gaan. Bizar. Van een afstandje ziet het er (bij mensen die het goed kunnen) ook helemaal niet moeilijk uit. Maar sinds ik op de atletiekbaan loop heb ik die krengen ook wel eens van dichtbij gezien en damn, die zijn flink hoog. De wedstrijd-horden bij de mannen op de kortste afstand zijn 1.06m 😬

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:26

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Afgelopen zaterdag had ik een route van 28km gemaakt om 10 waypoints te bezoeken bij Bergen op Zoom. Maar bij de Wouwse plantage ging het daar vaak mis. Ik had mijn route op afstandmeten gemaakt maar ter plekke waren paden afgesloten of zelfs niet bestaand. Zo zou ik op een driesprong rechtsaf moeten gaan maar dat was gewoon een afslag rechts want links stond een enorme rododendron. Het lijkt me dat zo'n grote struik daar al een paar jaar staat... Uiteindelijk na een paar kilometer al 2 kilometer daardoor omgelopen. Op de 8km moest ik weer een verboden pad op en het enige alternatief was rechtdoor en 300 meter later kwam ik toen uit op mijn 11km punt. Met alle aanpassingen onderweg, afkorten en omlopen, kwam ik uiteindelijk exact op de afstand uit die ik ook gemaakt had. Best bizar.

Zondag ging het dan beter bij het Kroondomein, nog even 19km uitlopen en 2 vergeten waypoints pakken. Het was wel een stukje frisser dan zaterdag omdat nu de zon achter de wolken bleef. En een net weektotaal van 80 kilometer.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:02
Even een vraagje he, ik ben een garmin HM schema aan het doen (gebaseerd op hartslag) om gewoon weer wat structuur aan te brengen en verantwoord uit te breiden. Heb al enkele HM gelopen dus enige ervaring...

Wat me opvalt is dat je eigenlijk nooit boven Z4 uitkomt, de intervallen die erop staatn, enkele 10km 'wedstrijden'... Allemaal Z4. De eind HM staat als Z3 gemarkeerd.

Maar dat betekent dat ik in mijn geval niet boven de 162 uit zou komen (bij een max van 180), dit is bij zones op basis van lactaatdrempel.

Dus een 10k in Z4 betekent hartslag tussen de 154-162... De 10k wedstrijdjes die ik heb gelopen zat mijn hartslag tussen de 170-175.

De HMs die ik heb gelopen, ook rond de 170 gemiddeld. Als ik de Z3 uit het schema aan zou houden kom ik aan de 150-155?

Hier mensen met ervaringen wat betreft de garmin schemas en de zones? Of wat hier het idee achter is? Lijkt namelijk haast of ze vergeten dat er 5 zones zijn en niet 4 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
m0ridin schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:41:
Even een vraagje he, ik ben een garmin HM schema aan het doen (gebaseerd op hartslag) om gewoon weer wat structuur aan te brengen en verantwoord uit te breiden. Heb al enkele HM gelopen dus enige ervaring...

Wat me opvalt is dat je eigenlijk nooit boven Z4 uitkomt, de intervallen die erop staatn, enkele 10km 'wedstrijden'... Allemaal Z4. De eind HM staat als Z3 gemarkeerd.

Maar dat betekent dat ik in mijn geval niet boven de 162 uit zou komen (bij een max van 180), dit is bij zones op basis van lactaatdrempel.

Dus een 10k in Z4 betekent hartslag tussen de 154-162... De 10k wedstrijdjes die ik heb gelopen zat mijn hartslag tussen de 170-175.

De HMs die ik heb gelopen, ook rond de 170 gemiddeld. Als ik de Z3 uit het schema aan zou houden kom ik aan de 150-155?

Hier mensen met ervaringen wat betreft de garmin schemas en de zones? Of wat hier het idee achter is? Lijkt namelijk haast of ze vergeten dat er 5 zones zijn en niet 4 :P
Klopt je max hartslag wel? (hoe is die bepaald?) want waarschijnlijk kan je je 10km niet zo dicht tegen je max hartslag aan lopen. Dus is je max eerder tegen de 190 waardoor alle zones weer wat doorschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Tinusvolkel schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:49:
[...]

Klopt je max hartslag wel? (hoe is die bepaald?) want waarschijnlijk kan je je 10km niet zo dicht tegen je max hartslag aan lopen. Dus is je max eerder tegen de 190 waardoor alle zones weer wat doorschuiven.
Waarom niet? Op een 10 zit ik qua gemiddelde hartslag zo rond de 10-15 slagen onder mijn max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ik sluit me bij aan bij wat @Tinusvolkel schrijft.

Aanvullend: Een 10 km hartslag loop je rond de drempel, net iets er onder.
Wil je nog meer weten over hartslagen en testen en zones en hoe je daar mee om kunt gaan, dan zou je dit kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
influenza schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:54:
[...]

Waarom niet? Op een 10 zit ik qua gemiddelde hartslag zo rond de 10-15 slagen onder mijn max.
Hij heeft het over 5 a 10 ;)

Even deze calculator bekeken en dan zou hij op max rond de 186 uitkomen.

[ Voor 22% gewijzigd door Tinusvolkel op 08-03-2021 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
m0ridin schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:41:

Ik ben niet zo heel erg thuis in die zone-verdelingen. Maar wat mij wel opvalt is dat – er vanuitgaande dat die max HR van 180 accuraat is – jij je wedstrijd-HM op 95% van max HR loopt en je wedstrijd-10KM's zelf nog dichter op max HR. Daarmee ben je denk ik verre van een 'gemiddelde loper' (in positieve zin, hoe beter je conditie immers hoe verder je omslagpunt verschuift richitng max HR). Kan het zijn dat die Garmin schema's dan wat minder goed van toepassing zijn / je meer maatwerk nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
@m0ridin als je de lactaatdrempel gebruikt voor de indeling van je hartslagzones, is de top van Z4 je omslagpunt. En volgens mij loop je een HM gemiddeld net onder je omslagpunt, waarbij je de laatste km's er wel boven kan komen. Een 10km wedstrijd loop je gemiddeld precies op je omslagpunt. Als ik naar jouw bericht kijk, heb ik net als @Tinusvolkel het idee dat je zones niet helemaal kloppen.

Ik heb gistermorgen 25km gelopen waarvan 20km in marathontempo. De training ook echt als proefwedstrijd gezien om wat dingen uit te proberen. Dus om 0730 aan 8 witte boterhammen met jam en appelstroop, voor de training een sportdrank voor de extra koolhydraten, gelletjes om de 20' en een deel van het beoogde parcours gelopen. Die drank moet ik volgende keer wat vroeger doen, want direct na het inlopen moest ik naar het toilet (gelukkig zou ik toch al langs huis om de buff en handschoenen terug te brengen). Eten en gel is verder goed bevallen. Het tempo (4:40) voelde wel goed, al had ik wel last van de koude lucht. Die sloeg op mijn luchtpijp/longen waardoor ik een beetje ging hoesten en kortademig werd.

Wat is in jullie ervaring nou een goede schoen om een marathon op te lopen? Ik heb een paar Zoom Fly's maar die zijn eigenlijk een maatje te groot. Voor kortere afstand is dat geen probleem en strik ik ze strakker, maar nu ging het toch wel knellen. Ik heb het idee dat de echte carbonplaatschoenen van Nike (Alpha/Vaporfly) voor mijn beoogde tempo een beetje overkill zijn. De tweakerbokjes (zeker de nieuwe) vind ik wat te onstabiel, terwijl ik die voorwaartse push mis bij de Pegasus. En de 4mm drop van de Kinvara's ga ik echt geen 42km lang volhouden. Dus ik heb voor mijzelf verantwoord dat er wel nieuwe mogen komen :+

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@m0ridin Een 10 km tempos is imho toch al snel 1,5 zone onder je max...
Anders zou je nooit een 5 km en een 3km ook nog onder je max kunnen lopen.... "dat zou nooit meer passen"...
Een 10 km is bij mij ca 95% snelheid van de drempelhartslag, het omslagpunt.
Ik reken trouwens met 95% van de drempelsnelheid...das gebruikelijker, jij met de hartslag... Klopt dat nog steeds..? (voor de zekerheid nog een keer...)
Een hartslag loopt niet altijd lineair met de snelheid....

Als richtlijn houd ik qua snelheid dan vervolgens dit aan tov de drempelsnelheid:
10km 95%
5km 103%
3km 106%
800m 110%

Lees meer over de drempel snelheden... dat is gebruikelijker.
http://souplessemethode.n...9%20tot%203.04%20per%20km.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 08-03-2021 10:13 . Reden: foute deelnemer gekozen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Tinusvolkel schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:56:
[...]

Hij heeft het over 5 a 10 ;)

Even deze calculator bekeken en dan zou hij op max rond de 186 uitkomen.
Dat is wel erg weinig inderdaad. Overigens loop ik mijn 10 wel boven mijn drempelhartslag. Kortere afstanden vaak weer niet. Dan push ik mezelf te weinig kennelijk.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
route99 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:06:
@m0ridin Een 10 km tempos is imho toch al snel 1,5 zone onder je max...
Anders zou je nooit een 5 km en een 3km ook nog onder je max kunnen lopen.... "dat zou nooit meer passen"...
Een 10 km is bij mij ca 95% snelheid van de drempelhartslag, het omslagpunt.
Ik reken trouwens met 95% van de drempelsnelheid...das gebruikelijker, jij met de hartslag... Klopt dat nog steeds..? (voor de zekerheid nog een keer...)
Een hartslag loopt niet altijd lineair met de snelheid....

Als richtlijn houd ik qua snelheid dan vervolgens dit aan tov de drempelsnelheid:
10km 95%
5km 103%
3km 106%
800m 110%

Lees meer over de drempel snelheden... dat is gebruikelijker.
http://souplessemethode.n...9%20tot%203.04%20per%20km.
Dat klopt inderdaad veel beter met mijn wedstrijdtijden. Mijn hartslag gedraagt zich wat atypisch volgens mij naar mate de afstanden langer worden. Ik houd het veel langer vol op een hoge hartslag, richting mijn max, dan je zou (mogen) verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
AppieR schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:05:
Wat is in jullie ervaring nou een goede schoen om een marathon op te lopen? Ik heb een paar Zoom Fly's maar die zijn eigenlijk een maatje te groot. Voor kortere afstand is dat geen probleem en strik ik ze strakker, maar nu ging het toch wel knellen. Ik heb het idee dat de echte carbonplaatschoenen van Nike (Alpha/Vaporfly) voor mijn beoogde tempo een beetje overkill zijn. De tweakerbokjes (zeker de nieuwe) vind ik wat te onstabiel, terwijl ik die voorwaartse push mis bij de Pegasus. En de 4mm drop van de Kinvara's ga ik echt geen 42km lang volhouden. Dus ik heb voor mijzelf verantwoord dat er wel nieuwe mogen komen :+
Ik heb voor mijn vorige marathon Saucony Freedom ISO (2) gekocht. Die zijn nét wat steviger en zwaarder uitgevoerd (en meer gemaakt voor wat langere afstanden) dan de Kinvara’s had ik het idee, maar wel met dezelfde drop (4mm) waardoor ik ze een logischere keuze vond dan Rides (8mm). Beviel mij erg goed, maar blijft persoonlijk natuurlijk.

Als ik weer een marathon doe dan weet ik overigens ook nog niet waarop. Laatste 1/2 jaar bijna alleen maar op zoom fly 3 gelopen en dat bevalt erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
bestaat er een app/site waar je een 'logo' kan lopen?
Ons bedrijf wil iedereen aan het sporten helpen en ze hebben een 'uitdaging' om het bedrijfslogo te lopen...

leuk initiatief maar dat zo zelf even tekenen in bv pedometer is precies toch niet zo simpel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Oef, bedankt voor de antwoorden so far mensen (niet handig om een vraag te posten voor je even afwezig bent ;) ). Ik zal zo even uitgebreid antwoorden, even inventariseren wie wat heeft geadviseerd en gezegd hehe.

(Toevoeging is wel dat mijn wedstrijden natuurlijk van ruim een jaar geleden zijn, mijn max hartslag was toen denk ik een paar slagen hoger... ooit getest met een sport-test geval, verder vooral op basis van max hartslagen tijdens wedstrijden als een 5k)

[ Voor 37% gewijzigd door m0ridin op 08-03-2021 10:53 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Steevo_S
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-05 16:33
Nu een paar dagen dit topic aan het doorlezen en sinds eergisteren lid van de Tweakers Strava groep maar mijn mond viel echt open van hoe fanatiek iedereen hier is en ik met verbijstering kijk naar alle termen, analyse etc die jullie hier posten.

Zelf ben ik sinds vorig jaar juni weer begonnen, destijds per ongeluk de challenge van 100 miles in een maand bij Garmin geselecteerd en sindsdien ren ik (bijna) elke dag. Ik ren nu gemiddeld een kleine 200km per maand en ben van 5:40 naar een stabiele 4:30 gegaan (ook 15kg kwijtgeraakt die er dankzij de strenge Spaanse lockdown bij was gekomen). Ik train verder nergens voor, heb ook geen specifiek doel, ik trek mijn schoenen aan en aan de hand van wat mijn lichaam zegt ga ik ervoor :-)

Waar ik eerst Brooks Ghost had (zijkanten kapot na 700k), de Nike Pegasus, heb ik nu de Adidas Adizero Bostons en moet eerlijk zeggen dat ik positief verrast ben over de schoenen, ze hebben minder vering dan de Brooks maar zitten heerlijk.

Clash of Clans - MISSeR :: #Y0JU9R98 ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
[...]

Hartslag ooit via een sporttest bepaald en verder vooral op basis van wedstrijdjes (5k bijv), dus hoe juist hij is is inderdaad de vraag. Sowieso zijn de wedstrijdjes die ik noemde alweer 1-2 jaar geleden, denk dat ik toen wat fitter was ook.
Valorian schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:01:
[...]

Ik ben niet zo heel erg thuis in die zone-verdelingen. Maar wat mij wel opvalt is dat – er vanuitgaande dat die max HR van 180 accuraat is – jij je wedstrijd-HM op 95% van max HR loopt en je wedstrijd-10KM's zelf nog dichter op max HR. Daarmee ben je denk ik verre van een 'gemiddelde loper' (in positieve zin, hoe beter je conditie immers hoe verder je omslagpunt verschuift richitng max HR). Kan het zijn dat die Garmin schema's dan wat minder goed van toepassing zijn / je meer maatwerk nodig hebt?
Het is denk ik ook belangirjk dat ik wel een redelijk vlotte loper ben, die 10k was bij in 36:30 tot ~38:00 en de HM in 1:22:51. Ik hoef in die zin dus 'minder lang' op die hoge hartslagen te lopen... maar ik denk idd dat mijn max hartslag net iets hoger was(/is?) dan die 180 die ik noemde... dat is zoals die nu in garmin staat geloof ik. Zal op basis van de laatste loopjes zijn...
route99 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:06:
...
(iets te veel tekst dus maar even geknipt ;) )
...
Thanks voor de info, het terugkerende thema is idd vooral de vraag of mijn max hartslag ed nog klopt (en daar twijfel ik n ook aan idd ;) ). Los daarvan zijn de waarden die ik eerder noemde eigenlijk niet representatief voor nu, die loopjes zijn van 2+ jaar terug... ik zou eigenlijk eens opnieuw moeten timen/meten.

Ook dank voor de link/info... ga ik ook eens goed naar kijken.
AppieR schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:05:
@m0ridin als je de lactaatdrempel gebruikt voor de indeling van je hartslagzones, is de top van Z4 je omslagpunt. En volgens mij loop je een HM gemiddeld net onder je omslagpunt, waarbij je de laatste km's er wel boven kan komen. Een 10km wedstrijd loop je gemiddeld precies op je omslagpunt. Als ik naar jouw bericht kijk, heb ik net als @Tinusvolkel het idee dat je zones niet helemaal kloppen.
Het is sowieso dat wat ik eerder noemde eigenlijk niet geldt voor nu... Ik zie dat die dingen al ruim 2 jaar geleden zijn! Ik was toen fitter en mijn lactaatdrempel was ook hoger (of lager, is maar net hoe je het bekijkt) Lactaatdrempel is nu ~163 (als ik terugga in de tijd lag deze eerder rond de 169)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:23
Repi3 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:38:
Ons bedrijf wil iedereen aan het sporten helpen en ze hebben een 'uitdaging' om het bedrijfslogo te lopen...

leuk initiatief maar dat zo zelf even tekenen in bv pedometer is precies toch niet zo simpel :D
Zoek je een app/site die automatisch een logo omzet naar een loopbare route? Of: wat is er niet zo simpel aan pedometer?

Ik kende pedometer nog niet, bij het net even uitproberen, merkte ik dat ie een paar fietspaden/wegen bij mij in de buurt niet goed aan elkaar knoopt. Is dat ook jouw probleem? Ik gebruik zelf meestal Strava om routes te plannen (is wel alleen voor als je een betaald abo hebt bij Strava). Maar ik zie veel mensen ook afstandmeten.nl gebruiken, en toen ik die net gebruikte, leek die ook erg goed te werken. Maar dan moet je nog steeds wel zelf de route tekenen met het logo ter referentie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:33
Gisteren een 10km ronde gelopen met mijn broertje, was erg gezellig. Niet te hard gelopen; rond de 10km/h. Dat was in feite prima, hij loopt nog niet zo veel en natuurlijk nu nog veel te hard. Hij heeft de conditie wel wel alleen zijn zijn spieren het nog niet zo gewent dus dat komt wel.

Nu kon ik het tempo een beetje op pijl houden en dus het ging allemaal goed.

Afgelopen week was een lekkere week qua sport
Maandag 34 km fietsen
Dinsdag rust
Woensdag 7.5 km hardlopen
Donderdag rust
Vrijdag 10km hardlopen
Zaterdag 65km fietsen
Zondag 10km hardlopen
50km fietsen (op de koffie niet te hard )

Dus
Hardlopen 27km
Fietsen 149km

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Inderdaad nog niet zo makkelijk... ik ben niet op de hoogte van een website waar dit makkelijk gaat. Maar wat ik wel om mij heen gezien heb, is dat je vooral tactisch gebruik moet maken van je gps. Door bijvoorbeeld je gps te pauzeren op punt A, dan te lopen/fietsen naar punt B en hem weer te starten trek je een kaarsrechte lijn tussen A&B. De mooiste voorbeelden gebruiken dit tot in den treure...

Thuis voorbereiden is wel zo praktisch. Met een achtergrondkaart en een semi-transparant logo kan je waarschijnlijk iets moois knutselen in een beeldbewerkingsprogramma, wat je dan weer in je gps wilt inladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian

Iets tekenen is niet zo moeilijk, maar het probleem is vooral dat de stad zich meestal slecht leent voor een tekening met “dwingende” hoeken. Loop je in manhattan dan kan he er vast gaafs van maken, dan is het niet anders dan een tekeningnop een ruitjesvel. Maar in de gemiddelde Nederlandse stad vind ik het ook heel lastig om iets concreets te “tekenen” met hardlopen. Verder zijn woonblokken vaak fors, waardoor je snel veel kilometers nodig hebt om iets te schrijven. Ooit met een atletiek-weekendje op een eiland wel de naam van vereniging in het zand geschreven, maar dat is voordeel van strand: enorm veel ruimte. Als je een hele mooie grote vlakte vindt (bijv ex vliegbasis soesterberg) dan moet je er wel wat van kunnen maken natuurlijk, gewoon tekenen met strava of afstandmeten en exporteren als route naar gps. Hoe groter/langer hoe beter, want kleine bochtjes gaan verkeerd door onnauwkeurigheden in gps. Tenzij je op een slakkengangetje gaat, dat helpt voor de hoekjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
jorikc schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:15:
[...]

Zoek je een app/site die automatisch een logo omzet naar een loopbare route? Of: wat is er niet zo simpel aan pedometer?

Ik kende pedometer nog niet, bij het net even uitproberen, merkte ik dat ie een paar fietspaden/wegen bij mij in de buurt niet goed aan elkaar knoopt. Is dat ook jouw probleem? Ik gebruik zelf meestal Strava om routes te plannen (is wel alleen voor als je een betaald abo hebt bij Strava). Maar ik zie veel mensen ook afstandmeten.nl gebruiken, en toen ik die net gebruikte, leek die ook erg goed te werken. Maar dan moet je nog steeds wel zelf de route tekenen met het logo ter referentie.
Valorian schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:33:
[...]

Iets tekenen is niet zo moeilijk, maar het probleem is vooral dat de stad zich meestal slecht leent voor een tekening met “dwingende” hoeken. Loop je in manhattan dan kan he er vast gaafs van maken, dan is het niet anders dan een tekeningnop een ruitjesvel. Maar in de gemiddelde Nederlandse stad vind ik het ook heel lastig om iets concreets te “tekenen” met hardlopen. Verder zijn woonblokken vaak fors, waardoor je snel veel kilometers nodig hebt om iets te schrijven. Ooit met een atletiek-weekendje op een eiland wel de naam van vereniging in het zand geschreven, maar dat is voordeel van strand: enorm veel ruimte. Als je een hele mooie grote vlakte vindt (bijv ex vliegbasis soesterberg) dan moet je er wel wat van kunnen maken natuurlijk, gewoon tekenen met strava of afstandmeten en exporteren als route naar gps. Hoe groter/langer hoe beter, want kleine bochtjes gaan verkeerd door onnauwkeurigheden in gps. Tenzij je op een slakkengangetje gaat, dat helpt voor de hoekjes ;)
Roozzz schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:32:
[...]

Inderdaad nog niet zo makkelijk... ik ben niet op de hoogte van een website waar dit makkelijk gaat. Maar wat ik wel om mij heen gezien heb, is dat je vooral tactisch gebruik moet maken van je gps. Door bijvoorbeeld je gps te pauzeren op punt A, dan te lopen/fietsen naar punt B en hem weer te starten trek je een kaarsrechte lijn tussen A&B. De mooiste voorbeelden gebruiken dit tot in den treure...

Thuis voorbereiden is wel zo praktisch. Met een achtergrondkaart en een semi-transparant logo kan je waarschijnlijk iets moois knutselen in een beeldbewerkingsprogramma, wat je dan weer in je gps wilt inladen.
Ik heb dit al gelopen, jullie zullen nu wel mijn werkgever kennen ;)
https://www.strava.com/activities/4893600211

Maar ik zoek ofwel iets groter, want nu heb ik een stukje gewoon op de baan gelopen, midden in het stad is dat feitelijk niet gewenst :)

een app of site is gelijk voor mij, maar het is echt niet zo makkelijk en zeker met die 'bogen' ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerGio
Repi3 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:44:
[...]

[...]

[...]

Ik heb dit al gelopen, jullie zullen nu wel mijn werkgever kennen ;)
https://www.strava.com/activities/4893600211

Maar ik zoek ofwel iets groter, want nu heb ik een stukje gewoon op de baan gelopen, midden in het stad is dat feitelijk niet gewenst :)

een app of site is gelijk voor mij, maar het is echt niet zo makkelijk en zeker met die 'bogen' ...
Leuk netjes gedaan moet ik zeggen. Is dit een van je vaste rondjes?

Ik heb nog wel een PUNTje van kritiek. Het PUNT is dat ik eigenlijk nog een stukje van het logo mis. Of mis ik nu het PUNT.

[ Voor 5% gewijzigd door GerGio op 08-03-2021 11:54 ]

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:22
Bedankt voor de review... Ik loop al ruim een jaar met mijn Airpods Pro en die heb ik in ambient mode, waardoor ik prima het verkeer om mij heen hoor. Daarvoor hoef ik deze niet te hebben, maar ik heb wel een paar andere ergenissen aan de oordopjes:
  1. Bij wind heb je veel windgeruis met oordoppen in. Veel meer dan als ik ze niet in heb. Ook in non-ambient mode heb ik hier meer last van.
  2. Het opgesloten gevoel dat in-ears hebben vind ik minder prettig.
Ik merk vaak dat als ik de koptelefoon even afzet, dat het voelt als een "bevrijding", maar ik heb de afleiding nodig op langere loopjes. Hoe ervaar jij dat met dit type koptelefoon? Ik luister meestal onderweg naar een podcast, dus muziekkwaliteit is niet het belangrijkste.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
GerGio schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:53:
[...]

Leuk netjes gedaan moet ik zeggen. Is dit een van je vaste rondjes?

Ik heb nog wel een PUNTje van kritiek. Het PUNT is dat ik eigenlijk nog een stukje van het logo mis. Of mis ik nu het PUNT.
Ik snap je punt, @Repi3 had gewoon wat puntje preciezer moeten zijn door de puntjes op de i te zetten. Maar als puntje bij paaltje komt dan kan @GerGio nog wel een puntje zuigen aan het logo loopje van @Repi3. Ik ga hier nu maar een punt achter zetten voordat iedereen hier er een punthoofd van krijgt want heb mijn punt denk ik wel gemaakt. 8)7
BugBoy schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:30:
[...]

Bedankt voor de review... Ik loop al ruim een jaar met mijn Airpods Pro en die heb ik in ambient mode, waardoor ik prima het verkeer om mij heen hoor. Daarvoor hoef ik deze niet te hebben, maar ik heb wel een paar andere ergenissen aan de oordopjes:
  1. Bij wind heb je veel windgeruis met oordoppen in. Veel meer dan als ik ze niet in heb. Ook in non-ambient mode heb ik hier meer last van.
  2. Het opgesloten gevoel dat in-ears hebben vind ik minder prettig.
Ik merk vaak dat als ik de koptelefoon even afzet, dat het voelt als een "bevrijding", maar ik heb de afleiding nodig op langere loopjes. Hoe ervaar jij dat met dit type koptelefoon? Ik luister meestal onderweg naar een podcast, dus muziekkwaliteit is niet het belangrijkste.
Ik luister ook altijd met de Aeropex podcasten, en dat bevalt prima, muziek zonder al te veel bas is ook nog gewoon goed. Verder heb je hier ook wel last van wat windruis en als je langs een hele drukke weg loopt dan is het volgen van een podcast nog best lastig. Heb hem ook 1x met fietsen gebruikt maar toen kon ik een podcast niet volgen, muziek ging prima.

Maar het niet opgesloten gevoel bevalt mij prima.

[ Voor 49% gewijzigd door Tinusvolkel op 08-03-2021 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:31:
[...]

Ik snap je punt, @Repi3 had gewoon wat puntje preciezer moeten zijn door de puntjes op de i te zetten. Maar als puntje bij paaltje komt dan kan @GerGio nog wel een puntje zuigen aan het logo loopje van @Repi3. Ik ga hier nu maar een punt achter zetten voordat iedereen hier er een punthoofd van krijgt want heb mijn punt denk ik wel gemaakt. 8)7
wahahaha jullie commentaar _/-\o_

Maar jullie snappen nu ook mij punt denk ik 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
[...]
Even los van de disucssie of de hartslag klopt... Mijn vrouw liep vorig jaar de Asselronde (25km) op gemiddeld 186bpm, ze heeft een max van uit mijn hoofd 200. Dat is dus zo'n 93% HFmax (wel met een horloge gemeten). Zoals ze zelf zei: "Klopt wel denk ik hoor, ik ben 2,5 uur helemaal naar de klote gegaan". Ik zeg niet dat het gezond is, beetje roofbouw plegen op je lichaam :+ Haar maximale hartslag tijdens het loopje was aan het einde 196 bpm. Ik betwijfel nog steeds of de meting wel echt heeft geklopt, maar haar cadans was zo'n 170 dus een cadanslock is volgens mij ook niet heel waarschijnlijk.

Ik snap niet hoe ze dat doet, ik heb een vergelijkbare maximale hartslag maar kan echt niet zolang op zo'n hartslag stampen. Wat dat betreft echt _/-\o_ Zij kan kennelijk echt heel goed afzien (dat kan ik dus niet zo goed), waar ook maar weer uit blijkt dat "stelregels" niet altijd kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:14
Arjan90 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:08:
[...]

Even los van de disucssie of de hartslag klopt... Mijn vrouw liep vorig jaar de Asselronde (25km) op gemiddeld 186bpm, ze heeft een max van uit mijn hoofd 200. Dat is dus zo'n 93% HFmax (wel met een horloge gemeten). Zoals ze zelf zei: "Klopt wel denk ik hoor, ik ben 2,5 uur helemaal naar de klote gegaan". Ik zeg niet dat het gezond is, beetje roofbouw plegen op je lichaam :+ Haar maximale hartslag tijdens het loopje was aan het einde 196 bpm. Ik betwijfel nog steeds of de meting wel echt heeft geklopt, maar haar cadans was zo'n 170 dus een cadanslock is volgens mij ook niet heel waarschijnlijk.

Ik snap niet hoe ze dat doet, ik heb een vergelijkbare maximale hartslag maar kan echt niet zolang op zo'n hartslag stampen. Wat dat betreft echt _/-\o_ Zij kan kennelijk echt heel goed afzien (dat kan ik dus niet zo goed), waar ook maar weer uit blijkt dat "stelregels" niet altijd kloppen.
Ik herken het ook bij mezelf. Mijn hartslag is ondanks mijn 47 jaar nog steeds een kleine 200. 5km wedstrijdje 2 jaar geleden ging in gemiddelde hartslag van 188, laatste 2 km 192, max hartslag tijdens eindsprint 196.

Een 10km wedstrijd kan ik redelijk lopen met een gemiddelde hartslag van 185, zonder helemaal kapot te gaan.

Vorig jaar Mont Ventoux op gefietst binnen in 1:55 met een gemiddelde hartslag van 173, met redelijk wat energie over.

Tegelijkertijd gebeurt bij hardlopen niets <150bpm, alles onder de voelt 170 easy.

Blijkbaar grote onderlinge verschillen in machinerie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:27
Iemand eigenlijk ervaring met de drempeltest die in sommige Garmin horloges zit?
Ik heb ook vragen rond mijn HR zones en dacht eraan om die eens te doen en op basis daarvan de zones aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Tibs schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:25:
Iemand eigenlijk ervaring met de drempeltest die in sommige Garmin horloges zit?
Ik heb ook vragen rond mijn HR zones en dacht eraan om die eens te doen en op basis daarvan de zones aan te passen.
Werkt prima en in mijn ervaring is het resultaat in lijn met een sportmedische keuring. Kan ook toeval zijn, dus ik zou altijd een keuring aanraden.

Probleem: ik heb een vervelende blessure precies onder mijn enkel aan de buitenkant. Onder het enkel bot zit een kleine verdikking of botje en daar doet het pijn. Deze is ineens ontstaan, zonder dat ik een directe aanleiding kan bedenken, behalve dat ik een uur gewandeld heb op 'kantoorschoenen'. Concreet kan ik geen enkele schoen aan zonder een stekend of prikkend gevoel te krijgen bij iedere stap die ik zet. Op blote voeten wandelen of hardlopen gaat zonder pijn. Eigenlijk doet het alleen pijn als ik een schoen aantrek die op die plek duwt (helaas ook 3 van mijn 4 paar hardloopschoenen). Na een week is het nog niet minder en er is niks bijzonders te zien of voelen, vergeleken met de andere enkel.

Helaas heeft de fysio pas over 2 weken tijd. Ik heb echt geen idee wat ik heb, iemand hier ervaring mee?

[ Voor 47% gewijzigd door Aghanim op 08-03-2021 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• influenza
Aghanim schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:41:
[...]

Werkt prima en in mijn ervaring is het resultaat in lijn met een sportmedische keuring. Kan ook toeval zijn, dus ik zou altijd een keuring aanraden.
Ik zie af een toe een update van mijn drempelwaarde. Geen idee hoe het berekend wordt. Huidige waarde 4:42/km bij een hartslag van 177. Realistische waarde: 3:56/km bij een hartslag van rond de 182. Ik hecht er zelf dus geen waarde aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
influenza schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:50:
[...]

Ik zie af een toe een update van mijn drempelwaarde. Geen idee hoe het berekend wordt. Huidige waarde 4:42/km bij een hartslag van 177. Realistische waarde: 3:56/km bij een hartslag van rond de 182. Ik hecht er zelf dus geen waarde aan.
Daarom dat ik zei: bij mij klopt het, maar dat weet ik omdat ik een sportmedische keuring heb gedaan. Zonder die keuring blijft het sowieso giswerk, waarbij de kans dus ook bestaat dat het niet klopt (zoals bij jou).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Dan moet ik die maar eens inplannen. Misschien liggen mijn zone's wel wat verschoven ten opzichte van de zones waar ik nu op train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Aghanim schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:57:
[...]

Daarom dat ik zei: bij mij klopt het, maar dat weet ik omdat ik een sportmedische keuring heb gedaan. Zonder die keuring blijft het sowieso giswerk, waarbij de kans dus ook bestaat dat het niet klopt (zoals bij jou).
Nou je hoeft niet perse een sportmedische keuring te hebben gedaan om een en ander te kunnen plaatsen. Als ik een 15km loop in 59 minuten dan is een drempel van 4:42 natuurlijk volledig de plank misslaan door Garmin. De tijden die Garmin bedenkt obv de berekende VO2MAX komen dan wat meer in de buurt (al zijn die nog steeds heel behoudend).

Ik heb overigens wel een sportmedische test gedaan een paar jaar terug en daar kwamen helemaal bizarre resultaten uit. Als ik die drempelwaardes en tijden zou aanhouden dan werd ik helemaal niet meer moe tijdens het lopen ;). Daar zat bijna een kwartier verschil tussen de tijd die ik volgens het SMA kon lopen op een 10 KM en de tijd die ik in werkelijkheid liep op dat moment (en dan dus niet een kwartier sneller :P ).

Nu loop ik al heel wat jaartjes en weet dus wel redelijk wat ik aankan, maar als je dat niet weet kan een test zeker heel nuttig zijn. Mits de resultaten kloppen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza
Aghanim schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:41:
[...]

Probleem: ik heb een vervelende blessure precies onder mijn enkel. Deze is ineens ontstaan, zonder dat ik een directe aanleiding kan bedenken, behalve dat ik een uur gewandeld heb op 'kantoorschoenen'. Concreet kan ik geen enkele schoen aan zonder een stekend of prikkend gevoel te krijgen bij iedere stap die ik zet. Op blote voeten wandelen of hardlopen gaat zonder pijn. Eigenlijk doet het alleen pijn als ik een schoen aantrek die op die plek duwt (helaas ook 3 van mijn 4 paar hardloopschoenen). Na een week is het nog niet minder en er is niks bijzonders te zien of voelen, vergeleken met de andere enkel.

Helaas heeft de fysio pas over 2 weken tijd. Ik heb echt geen idee wat ik heb, iemand hier ervaring mee?
Waar bedoel je precies als je het hebt over onder je enkel? Onderaan je enkel aan de buitenzijde/onderaan je enkel (meer je hiel dus)? Ik heb daar ook weleens last van en het maakt heel erg verschil wat voor soort hielkap in de schoen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Tibs schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:03:
Dan moet ik die maar eens inplannen. Misschien liggen mijn zone's wel wat verschoven ten opzichte van de zones waar ik nu op train.
Zorg wel voor een externe hartslagmeter, de test werkt niet met meting via optische meting. En het helpt denk ik als je ingestelde zones en max hr in de basis wel een beetje lijken te kloppen, want de test werkt op basis van die variabelen. Je krijgt steeds een zone te zien op garmin en moet dan x minuten in die zone lopen.

Zelf ook nog steeds op het programma staan, maar laatste keer werkte de HRM run niet mee (denk batterij leeg).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
Tibs schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:25:
In mijn beleving werkt de drempeltest vrij aardig om hartslagzones op te bepalen. De tempo's die garmin daarentegen daarbij aangeeft, slaan helemaal nergens op (voor mij vergelijkbaar met wat @influenza schetst). Garmin heeft ook een algoritme waarbij hij doorsnee loopjes kijkt of er iets veranderd. Dat werkt voor mij ook niet erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Valorian schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:14:
[...]

Zorg wel voor een externe hartslagmeter, de test werkt niet met meting via optische meting. En het helpt denk ik als je ingestelde zones en max hr in de basis wel een beetje lijken te kloppen, want de test werkt op basis van die variabelen. Je krijgt steeds een zone te zien op garmin en moet dan x minuten in die zone lopen.

Zelf ook nog steeds op het programma staan, maar laatste keer werkte de HRM run niet mee (denk batterij leeg).
Ik heb een hartslagband die ik zou gebruiken bij die test. Dat wordt blijkbaar ook gemeld door Garmin als je de test selecteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:17

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Denk dat je met de term Strava-art wel een eind komt op Google.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
influenza schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:11:
[...]

Waar bedoel je precies als je het hebt over onder je enkel? Onderaan je enkel aan de buitenzijde/onderaan je enkel (meer je hiel dus)? Ik heb daar ook weleens last van en het maakt heel erg verschil wat voor soort hielkap in de schoen zit.
Echt direct het botje of de verdikking onder het enkelbotje aan de buitenkant. Heb het aangepast, was niet duidelijk inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:35
Hallo iedereen,
Ik lees al een tijdje mee en ben sinds een week of 4 begonnen met lopen. Het gaat tot nu toe best wel goed. Soms wat pijntjes maar nog niet iets om zorgen over te maken. Waar ik tegen aan loop (niet letterlijk) zijn 2 dingen.

Hoge hartslag en lage basissnelheid.

Die dingen hebben natuurlijk met elkaar te maken maar ik vind mijn hardslag best wel hoog en mijn snelheid best wel laag. Gisteren heb ik bijvoorbeeld 14 km gelopen in 5 kwartier, gemiddelde hartslag 188 en gemiddelde snelheid 11,1 km per uur. Ik moet echt mijn best doen om de snelheid boven de 10,5 te houden. Hoe train je effectief zodat je basissnelheid omhoog gaat? En is het normaal dat de hartslag zo snel ophoog gaat? Na 5 minuten zit ik al op 185 ofzo. Ik weet wel dat mijn max hartslag 217 is, dat is aan de hoge kant heb ik gelezen. Ik verbaas mij echt hoe mensen kilometers lang op op 15 km per uur kunnen blijven lopen. Daar moet ik echt voor sprinten zo ongeveer.

Even voor het beeld: 185 cm lang, 29 jaar, 72 kg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaydayQ
@appelflap1992
Andere gaan daar veel wijzere dingen over zeggen maar na 4 weken 14 km lopen met ruim 11km p/u is toch gewoon keurig.
Ik doe het je in ieder geval niet na. 👏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
appelflap1992 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:47:
Hallo iedereen,
Ik lees al een tijdje mee en ben sinds een week of 4 begonnen met lopen. Het gaat tot nu toe best wel goed. Soms wat pijntjes maar nog niet iets om zorgen over te maken. Waar ik tegen aan loop (niet letterlijk) zijn 2 dingen.

Die dingen hebben natuurlijk met elkaar te maken maar ik vind mijn hardslag best wel hoog en mijn snelheid best wel laag. Gisteren heb ik bijvoorbeeld 14 km gelopen in 5 kwartier, gemiddelde hartslag 188 en gemiddelde snelheid 11,1 km per uur. Ik moet echt mijn best doen om de snelheid boven de 10,5 te houden. Hoe train je effectief zodat je basissnelheid omhoog gaat? En is het normaal dat de hartslag zo snel ophoog gaat? Na 5 minuten zit ik al op 185 ofzo. Ik weet wel dat mijn max hartslag 217 is, dat is aan de hoge kant heb ik gelezen. Ik verbaas mij echt hoe mensen kilometers lang op op 15 km per uur kunnen blijven lopen. Daar moet ik echt voor sprinten zo ongeveer.

Er is niets geks aan de hand, je begint immers net. Bovendien zijn er weinigen die kilometers lang 15/u lopen.

Uiteindelijk zul je langer kunnen lopen op een lagere hartslag door in eerste instantie op een lagere hartslag (en dus langzamer) te gaan lopen. 14km in 5 kwartier met 4 weken hardlopen is niet slecht, maar bedenk dat met een hartslag van 185 de inspanning wel hoog is, dus niet te vaak doen.

217max is inderdaad vrij hoog, dat heb ik niet vaak gezien. In dat opzicht zou 185 over 14km wel kunnen. (Ter vergelijking, ik loop zelf al enkele jaren hard en loop met een max van ~200 mijn duurloopjes op ~160). Hoewel zones voor iedereen anders liggen en het met getraindheid ook nog eens verschuift zou mijn eerste ingeving zijn: het hoeft niet hard.

Als je goed op techniek 6:00/km of 5:40/km kan lopen en dat rustig kan doen valt daar ook een hoop te halen.

edit:
Dit is wellicht de lange variant van het antwoord van @MaydayQ . :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Hallo iedereen,

Welkom! Nette start hoor. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat je niet al wel een andere sport gedaan hebt jarenlang, voetbal, tennis, etc? Anders echt uitzonderlijk, naar 14km in een maandje, respect! Verder mooie lengte-gewicht-ratio voor een hardloper. Mocht je meermaals per week lopen of gaan lopen dan is het aan te raden je lange duurloop langzamer te lopen (met lagere hartslag) en wat kortere felle snelle tempo’s toe te voegen (waarbij de hartslag hoog mag zijn). Maar voor nu daar niet teveel mee bezig zijn hoor, gewoon lekker genieten en zolang het goed voelt en je niet met pijntjes start dan prima. Heb je het idee dat je aan begin van training nog niet hersteld bent van de vorige: dan goed oppassen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:26
Ja, daar komt de eerste waarschuwing @appelflap1992

Klassiek voorbeeld naar overbelasting, je loopt op een dermate intensief niveau dat je hart het al lastig bij kan houden. Wees blij, want anders zou je je spieren, pezen en gewrichten nog verder (over)belasten.

Als je kapot eindigt, geen punt, je bent nog relatief jong en herstelt snel. Wat niet snel herstelt zijn loopblessures als gevolg van overbelasting. Je systeem moet langzaam wennen aan deze manier van belasten. Net als @Valorian vemoed ik dat je een andere sport serieus beoefend hebt, maar lopen is echt different koek. Gouden regel is maximaal 10% meer kilometers per week, ik weet niet waar jij mee startte, maar ik gok opnieuw dat je je daar niet echt aan gehouden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
Cranzai schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:57:
[...]

Er is niets geks aan de hand, je begint immers net. Bovendien zijn er weinigen die kilometers lang 15/u lopen.

Uiteindelijk zul je langer kunnen lopen op een lagere hartslag door in eerste instantie op een lagere hartslag (en dus langzamer) te gaan lopen. 14km in 5 kwartier met 4 weken hardlopen is niet slecht, maar bedenk dat met een hartslag van 185 de inspanning wel hoog is, dus niet te vaak doen.

217max is inderdaad vrij hoog, dat heb ik niet vaak gezien. In dat opzicht zou 185 over 14km wel kunnen. (Ter vergelijking, ik loop zelf al enkele jaren hard en loop met een max van ~200 mijn duurloopjes op ~160). Hoewel zones voor iedereen anders liggen en het met getraindheid ook nog eens verschuift zou mijn eerste ingeving zijn: het hoeft niet hard.

Als je goed op techniek 6:00/km of 5:40/km kan lopen en dat rustig kan doen valt daar ook een hoop te halen.

edit:
Dit is wellicht de lange variant van het antwoord van @MaydayQ . :+
Bedankt voor je antwoord, ik loop nu 2 a 3 keer per week, meestal zit er 2 dagen rust tussen de trainingen. Elke training is wel gewoon rond die hardslag, is dat dan te vaak? Ik zal eens gaan proberen om te lopen met max hartslag 175 ben benieuwd op welke snelheid ik dan zit, ben echt bang dat dat een slakkergang gaat zijn.
Valorian schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:05:
[...]

Welkom! Nette start hoor. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat je niet al we een andere sport gedaan hebt jarenlang, voetbal, tennis, etc? Anders echt uitzonderlijk, naar 14km in een maandje, respect! Verder mooie lengte-gewicht-ratio voor een hardloper. Mocht je meermaals per week lopen of gaan lopen dan is het aan te raden je lange duurloop langzamer te lopen (met lagere hartslag) en wat kortere felle snelle tempo’s toe te voegen (waarbij de hartslag hoog mag zijn). Maar voor nu daar niet teveel mee bezig zijn hoor, gewoon lekker genieten en zolang het goed voelt en je niet met pijntjes start dan prima. Heb je het idee dat je aan begin van training nog niet hersteld bent van de vorige: dan goed oppassen.
Thanks, ik ben redelijk sportief, speel normaal gesproken 3 keer per week korfbal maar door je weet wel was dat al maanden niet meer mogelijk, fysieke gesteldheid ging wel achteruit dus vandaar dit gaan doen. Dacht er eerst niet van te gaan genieten, ik heb hardlopers nooit
begrepen maar nu ik het zelf doe begin ik er lol in te krijgen.
Frenz64 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:01:
Ja, daar komt de eerste waarschuwing @appelflap1992

Klassiek voorbeeld naar overbelasting, je loopt op een dermate intensief niveau dat je hart het al lastig bij kan houden. Wees blij, want anders zou je je spieren, pezen en gewrichten nog verder (over)belasten.

Als je kapot eindigt, geen punt, je bent nog relatief jong en herstelt snel. Wat niet snel herstelt zijn loopblessures als gevolg van overbelasting. Je systeem moet langzaam wennen aan deze manier van belasten. Net als @Valorian vemoed ik dat je een andere sport serieus beoefend hebt, maar lopen is echt different koek. Gouden regel is maximaal 10% meer kilometers per week, ik weet niet waar jij mee startte, maar ik gok opnieuw dat je je daar niet echt aan gehouden hebt.
Bedankt voor de waarschuwing, ik moet bekennen dat ik meer dan 10% per week extra gedaan heb. Ik kende die regel niet maar zal hem vanaf nu hanteren. Komende tijd dus even niet de kilometers opschalen maar wat lager in hartritme zitten met een paar goede versnellingen erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:58

Rudedadude

Maybe we were born to run

appelflap1992 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:16:
[...]

Thanks, ik ben redelijk sportief, speel normaal gesproken 3 keer per week korfbal maar door je weet wel was dat al maanden niet meer mogelijk, fysieke gesteldheid ging wel achteruit dus vandaar dit gaan doen. Dacht er eerst niet van te gaan genieten, ik heb hardlopers nooit
begrepen maar nu ik het zelf doe begin ik er lol in te krijgen.
Korfbal is ook veel meer explosiviteit in de kleine ruimte, constant op hogere snelheid lopen is veel meer de kunst van het op soeplesse bewegen, daar komt gevoelsmatig niet zoveel kracht bij kijken, het is tenslotte geen sprinten. Dat vraagt een heel stuk gewenning van je lichaam, maar ook een stuk coordinatie, omdat uiteindelijk elke pas raak moet zijn, ook als je vermoeid raakt. Met je lengte vs gewicht klinkt het alsof je niet alteveel mee hoeft te sjouwen onderweg (ik heb een vergelijkbaar gewicht / lengte), dus alle kans voor progressie. Grootste truc is uiteindelijk heel blijven, dan zul je zien dat binnen een maand je bijv. al een lagere hartslag hebt bij hetzelfde tempo. En voorlopig hoef je daar weinig voor te doen, behalve kilometers maken.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
[...]

Bedankt voor je antwoord, ik loop nu 2 a 3 keer per week, meestal zit er 2 dagen rust tussen de trainingen. Elke training is wel gewoon rond die hardslag, is dat dan te vaak? Ik zal eens gaan proberen om te lopen met max hartslag 175 ben benieuwd op welke snelheid ik dan zit, ben echt bang dat dat een slakkergang gaat zijn.
Te vaak is moeilijk te zeggen, hartslag is echt iets heel persoonspecifieks. In het verleden hebben we het er vaak over gehad in dit forum. Als ik me niet vergis is de bottomline dat iedereen een persoonlijk bereik heeft tussen rust en max, de zones daar tussen zijn ruwweg algemeen te bepalen aan hand van procenten o.i.d. maar uiteindelijk kan het nog zo zijn dat de zones bij de een "kleiner" zijn dan de ander.

Het belangrijkste wat ik in ieder geval las is dat je moeite moet doen om de 10,5/u vast te houden. Dat moet bij een duurloop in ieder geval niet zo zijn. Een duurloop moet je redelijk fris van terug komen en het tempo moet lekker in een ritme/flow komen. (Zelf loop ik ze vaak op 5:30/km, dan voelt het ritmisch lekker en soms versnel ik wat. Tijdens het lopen voelt het dan gewoon soepel alsof ik lang door kan gaan. Wanneer ik in de buurt van de 15km kom wordt het minder soepel maar dat is dus omdat ik niet geschikt ben zo ver te lopen haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Hallo iedereen,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt kan zien wat je doel is? Want dat bepaald wel voor een deel welke trainingen het beste bij je passen. Dan kun je een beetje trainingenplannen vinden/maken die daarbij passen.
Gewoon lekker hardlopen is ook een doel maar ik neem aan dat je wel iets concreters in je hoofd hebt

Vanuit mijn ervaring kan ik zeggen als je net wat te hard loopt, je steeds meer moeite gaat doen om het tempo bij te houden. Dan loopt je hardslag langzaam op. Als je iets behoudender loopt dan gaat je hardslag in het begin misschien iets omhoog maar die stabiliseert daarna vrij snel. Daar merk je in het begin niet zoveel van maar wel na een aantal km. Tussen 6.00min/km (10 km/h) en 5.24 (11 km/h) ga je echt wel het verschil merken in hoe fit jij je nog voelt na 10km en het verschil in snelheid is niet echt heel groot dat je echt denkt ik kruip nu vooruit. Daarnaast kunnen bij die laatste je benen wat meer gewent raken aan het lopen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
Doel is een halve marathon in september. In welke tijd weet ik nog niet. En natuurlijk gewoon lekker lopen, actief bezig zijn met je lichaam. Ik. Loop nu met een schema dat ij 12 weken naar de 21 km gaat maar die is dus te ambitieus denk ik. Dus die ik leg ik even 3 weken naast mij neer om mijn lichaam tijd te geven om te wennen aan lang lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIEKler
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-03-2023
Hoe pakken jullie het aan als je tijdens een training een losse kilometer op een bepaald tempo wil lopen?

Als ik een kilometer zo snel mogelijk loop dan zal ik rond de 3:45 zitten. Vandaag wilde ik twee keer een kilometer lopen van ongeveer 4:15. Dit ter voorbereiding omdat ik binnenkort een 3,2 kilometer rond de 4:15/km wil lopen. Vandaag dus even voelen aan dit tempo.
Ik heb echter heel veel moeite om een bepaald tempo te lopen. Bij mijn eerste kilometer liep ik de eerste paar honderd meter rond de 3:30, dat zakte wat in en ik kwam uit om 4:03. De tweede kilometer wilde ik daarom wat langzamer starten en snel eindigen - maar hier kwam ik ook uit op 4:10.

Hoe pakken jullie zoiets aan? Is dat een kwestie van ervaring op doen zodat je na een tijdje wel voelt hoe hard je loopt? Of negeer je de tijd gewoon en loop je alleen op gevoel? Elke 200m op mijn horloge kijken is ook niet erg bevorderlijk voor het lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:36
NIEKler schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:17:

Hoe pakken jullie zoiets aan? Is dat een kwestie van ervaring op doen zodat je na een tijdje wel voelt hoe hard je loopt? Of negeer je de tijd gewoon en loop je alleen op gevoel? Elke 200m op mijn horloge kijken is ook niet erg bevorderlijk voor het lopen.
Dat gevoel kun je alleen creëren als je weet hoe hard je gaat. Dus wel op het horloge kijken. (Of eigenlijk nog beter, atletiekbaan....)

Wat misschien helpt, in Garmin (er vanuit gaande dat je een Garmin hebt) een training aanmaken. Daar kun je per interval ook je doeltempo's inzetten. Dan geeft hij een signaal af als niet op je doeltempo zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
appelflap1992 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:49:
Doel is een halve marathon in september. In welke tijd weet ik nog niet. En natuurlijk gewoon lekker lopen, actief bezig zijn met je lichaam. Ik. Loop nu met een schema dat ij 12 weken naar de 21 km gaat maar die is dus te ambitieus denk ik. Dus die ik leg ik even 3 weken naast mij neer om mijn lichaam tijd te geven om te wennen aan lang lopen.
Als je in September een halve wil lopen, kan je dat schema dus ongeveer 3 maanden van tevoren oppakken. Meeste schema's voor een HM duren ongeveer 12 tot 16 weken. Tot die tijd zou ik vooral volume opbouwen, dus veel lopen in een tempo wat ontspannen aanvoelt, aangevuld met langere intervallen om het leuk te houden. Ik ben vorig jaar rond deze tijd begonnen bij RunningMovements met een halve als doel (in oktober geloof ik). Als je wil kan ik weleens kijken naar mijn schema in die periode.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Hoe pakken jullie het aan als je tijdens een training een losse kilometer op een bepaald tempo wil lopen?

Als ik een kilometer zo snel mogelijk loop dan zal ik rond de 3:45 zitten. Vandaag wilde ik twee keer een kilometer lopen van ongeveer 4:15. Dit ter voorbereiding omdat ik binnenkort een 3,2 kilometer rond de 4:15/km wil lopen. Vandaag dus even voelen aan dit tempo.
Ik heb echter heel veel moeite om een bepaald tempo te lopen. Bij mijn eerste kilometer liep ik de eerste paar honderd meter rond de 3:30, dat zakte wat in en ik kwam uit om 4:03. De tweede kilometer wilde ik daarom wat langzamer starten en snel eindigen - maar hier kwam ik ook uit op 4:10.

Afhankelijk van je horloge kan je een tempo instellen en krijg je signalen als je te snel of te langzaam gaat, anders is het toch een kwestie van kijken hoor... zo'n probleem is dat toch niet?

Uiteindelijk krijg je hier wel gevoel voor, maar naar mijn gevoel loop ik in het begin altijd veel rustiger dan ik werkelijk doe. Precies een van de redenen waarom ik een horloge gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• influenza

Dat is in het begin lastig en zul je toch op je horloge moeten kijken hoewel GPS tempo verre van zaligmakend is. Maar met de tijd ontwikkel je wel meer tempo gevoel. Maximaal is makkelijk en je rustige duurlooptempo ook. Alles er tussen is een kwestie van ervaring. Ik kijk meestal na een paar honderd meter hoe ik qua tempo zit maar loop eigenlijk veelal op gevoel. En dan maak ik me niet zo druk of ik nou 3:55 of 4:05 loop. Dat is van te veel zaken afhankelijk: gps onnauwkeurigheid, bochten, wind, heuveltjes etc. Als je het echt precies wilt gaan trainen kun je beter op de baan gaan lopen. Maar ook daar is gelijkmatig lopen natuurlijk niet vanzelfsprekend. Begin je te hard kun je het tempo wat laten vieren aan het einde en vice versa. Voordeel is wel dat je elke x meter (100-200 meestal) een goed ijkpunt hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
influenza schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:45:
[...]

Dat is in het begin lastig en zul je toch op je horloge moeten kijken hoewel GPS tempo verre van zaligmakend is. Maar met de tijd ontwikkel je wel meer tempo gevoel. Maximaal is makkelijk en je rustige duurlooptempo ook. Alles er tussen is een kwestie van ervaring. Ik kijk meestal na een paar honderd meter hoe ik qua tempo zit maar loop eigenlijk veelal op gevoel. En dan maak ik me niet zo druk of ik nou 3:55 of 4:05 loop. Dat is van te veel zaken afhankelijk: gps onnauwkeurigheid, bochten, wind, heuveltjes etc. Als je het echt precies wilt gaan trainen kun je beter op de baan gaan lopen. Maar ook daar is gelijkmatig lopen natuurlijk niet vanzelfsprekend. Begin je te hard kun je het tempo wat laten vieren aan het einde en vice versa. Voordeel is wel dat je elke x meter (100-200 meestal) een goed ijkpunt hebt.
Ben je hiermee een Stryd reactie aan het uitlokken :P

@NIEKler Qua tempo gevoel vond ik dit loopje wel goed werken maar is wel veel kijken op je horloge.

[ Voor 8% gewijzigd door Tinusvolkel op 09-03-2021 16:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaydayQ
45 min. lopen stond er op de lijst , eigenlijk een duurloop maar kwam gewoon niet lekker op tempo uiteindelijk na een paar kilometer maar iets langzamer gaan lopen.
Kwam daardoor op 8,5 km uit op iets onder de 5:30.
Achja niet alle dagen kunnen goed gaan.

Edit: ik lieg 5:42 zie ik in polarflow staan ondanks geen Strava toch eerlijk blijven. 🙂

[ Voor 15% gewijzigd door MaydayQ op 09-03-2021 17:43 ]

Pagina: 1 ... 103 ... 376 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.