Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-05 13:32
Calitomnication schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:29:
[...]

Ook bij Garmin? Ik dacht dat alleen Strava daaraan deed.
Klopt, my bad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:04
En de link voor het claimen krijg je zo gevonden op internet ipv zelf met de challenge mee doen :)
https://www.futurumshop.nl/125-strava-beloning-fs

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:03
Tinusvolkel schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:18:

Hier is m'n CP alweer een tijdje stabiel op ambitieuze waarde wat misschien net te doen is voor mij.
Je kunt ook gewoon een CP test doen, weet je direct waar je staat en hoef je geen intro programma te doen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:18:
Toch maar aan het Stryd intro programma begonnen @BastiaanN?
Kan hem nu mooi volgen via jou :)
Klopt.

Mijn Trenara abonnement was afgelopen dus mooi moment om wat anders te gaan doen. Paar dagen zonder schema gelopen maar dan verval ik gelijk weer in alleen maar duurloopjes. Ik wilde eigenlijk een Stryd 10k plan gaan doen, maar ik had al gelezen dat je dan moet zorgen dat je gehele power duration curve klopt en niet alleen je CP omdat je anders suboptimale workouts krijgt.

Dat intro plan legt in het begin nog geen targets op maar is puur om bekend te raken met Stryd en daarnaast ook om de Stryd je duration curve goed te laten opbouwen. Het zijn wel korte workouts maar je kan als je de dagelijkse workout hebt afgewerkt gewoon doorlopen dus als ik er dan een langere duurloop van wil maken dan kan dat zonder problemen.

14 dagen achter elkaar lopen is gelijk een goede stok achter de deur om in deze drukke periode @ work wel even de tijd voor mezelf te nemen :)

Was trouwens de eerste keer dat ik met de Stryd workout app heb gelopen. Wel even wennen dat je echt alleen maar power ziet en verder geen pace of hartslag:
Afbeeldingslocatie: https://support.stryd.com/hc/article_attachments/360058923054/image-6.png

[ Voor 9% gewijzigd door BastiaanN op 02-03-2021 16:27 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-04 15:16
Wat een heerlijk weer vandaag! 8)
Rond de lunch even de tijd genomen om de intervallen die vandaag op de planning op te pakken. Zo veel lekkerder om dat met een zonnetje en blauwe lucht te doen dan in de avond.

Ik heb echt kunnen genieten van de loopjes in de regen/kou in de afgelopen maanden, maar nu het zo'n mooie dag is merk ik dat ik echt als een jonge koe sta te popelen om een rondje te mogen doen!

Intervallen gingen zelf ook lekker, 15x 300m op het Trenara schema. Zag er een beetje tegenop van tevoren omdat ik de tempoloop van zondag en het klussen van 't weekend nog wel wat in mijn benen voelde, maar erg lekker kunnen lopen.

Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Vond het erg warm vandaag, afgelopen zaterdag mijn derde HM ooit gelopen (Strava) en de twee keer ervoor telkens daarna een week niks gedaan dus dan zat er weinig progressie in voor mijn gevoel. Nu dus besloten dat niet te laten gebeuren. Gister al even naar buiten geweest maar dat bleek nog te vroeg. Na 0,11km de training afgebroken en thuis wat oefeningen gedaan. Vandaag ging het al een stuk beter en na km 2 merkte ik al vrijwel niets meer. Wel gewoon rustig aan gedaan (Strava).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Tinusvolkel schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:10:
Dat is tenminste een uitdaging :)
Als ik op Strava zie hoeveel er uitdagingen aanklikken die ze makkelijk gaan halen dan vraag ik mij af wat het nut is van die uitdagingen.
Die virtuele badge natuurlijk! Mijn trophycase is groooooot (iets met verzameldrift en dit is nog redelijk onschuldig want t is maar virtueel).
Ik wou ook dat ik die challengedeelnames op private kon zetten. Ik wil jullie niet vervelen met mijn neuroses :P Dat m'n huis-werk-verkeer als het fietsend is al lekker private staat vind ik al fijn want jullie hoeven me niet te kudo'en voor op m'n gemak 20 minuten fietsen.

En ik klik iig alleen daadwerkelijke challenges aan. Niet clubs-die-pretenderen-een-challenge-te-zijn.

De RW-Duitsland challenge van februari was trouwens wel aardig; elke dag minstens 30min activiteit hebben. Slechts één dag heb ik dat niet met hardlopen gered.

Vanmorgen over de 500km dit jaar heen gekomen! Op naar de volgende 500km, hopelijk vóór 1 juni, en over dikke twee maanden (19 mei) dag 1234 :D en dan zit ook m'n om-de-dag-10km streak er op.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Poekie schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:50:
en dan zit ook m'n om-de-dag-10km streak er op.
Ga je dan stoppen of naar elke dag? :P
Tinusvolkel schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:10:
Als ik op Strava zie hoeveel er uitdagingen aanklikken die ze makkelijk gaan halen dan vraag ik mij af wat het nut is van die uitdagingen.
Iets relevantere leaderboards vind ik wel leuk. Dat je jezelf ziet plus 5 onbekenden onder en boven je vind ik niet zo leuk. Maar dat je kan zien waar je staat ten opzichte van bekenden is wat leuker. Al zegt het natuurlijk niks over hoeveel effort ze in een bepaalde tijd hebben gestopt.

[ Voor 57% gewijzigd door Shinji op 02-03-2021 18:20 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-05 19:23
Vanmiddag ook een kort loopje gedaan in het prachtige zomerweer. Qua temperatuur vind ik dit nagenoeg perfect, warmer 'hoeft' het wat mij betreft niet tijdens het lopen, een paar graden kouder mag zelfs wel. Maar ik klaag absoluut niet! :+ Korte broek, shirt, schoenen aan en gaan! 10x beter dan de twee lagen + LED vest in de winter.

Afgelopen zaterdag maar weer een halve marathon gelopen. Ging eigenlijk wel prima, was van plan om 17km te lopen maar dat liep wat uit. Het duurde nu wel een kilometer of 10 voordat ik niet meer bewust bezig was met tempo, manier van lopen, etc. Grappige is dan wel dat de laatste 5 kilometer voorbij waren voordat ik er erg in had. Het was dan wel 'jammer' dat ik na anderhalve kilometer bekenden tegenkwam en daar kort mee heb gekletst, want daardoor is m'n HM tijd ~2 minuten slechter dan wat ik eigenlijk heb gelopen (qua tempo). Achja, dat komt wel weer. Dit was ook nog niet maximaal en één van de 2021 doelen om het binnen 1,5 uur te lopen lijkt me dan ook zeker realistisch. :)

Qua Tweakers Hardlopers influencing / bingokaart / starter pack: sinds vorige week ook de Aftershokz Aeropex als koptelefoon die erg goed bevallen (geluid is beter dan ik had verwacht en voelt een stuk prettiger voor het nog kunnen horen van omgevingsgeluid) en de Endorphin Speeds zijn ook besteld. :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Poekie schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:50:
[...]

Die virtuele badge natuurlijk! Mijn trophycase is groooooot (iets met verzameldrift en dit is nog redelijk onschuldig want t is maar virtueel).
Ik wou ook dat ik die challengedeelnames op private kon zetten. Ik wil jullie niet vervelen met mijn neuroses :P Dat m'n huis-werk-verkeer als het fietsend is al lekker private staat vind ik al fijn want jullie hoeven me niet te kudo'en voor op m'n gemak 20 minuten fietsen.

En ik klik iig alleen daadwerkelijke challenges aan. Niet clubs-die-pretenderen-een-challenge-te-zijn.

De RW-Duitsland challenge van februari was trouwens wel aardig; elke dag minstens 30min activiteit hebben. Slechts één dag heb ik dat niet met hardlopen gered.
Als er er motivate uit haalt dan dikke prima, en het "minder" spammen op Strava compenseer ik wel met tweakers :P
Vanmorgen over de 500km dit jaar heen gekomen! Op naar de volgende 500km, hopelijk vóór 1 juni, en over dikke twee maanden (19 mei) dag 1234 :D en dan zit ook m'n om-de-dag-10km streak er op.
Dan lopen we mooi in sync :) ik sta ook precies op 500km nu dus 3000km zou mogelijk moeten zijn, maar laat mijn doel nog lekker op 2500 zijn want verwacht dat het fietsen wel wat loop km gaat kosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Shinji schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:56:
[...]

Ga je dan stoppen of naar elke dag? :P
Nee, elke dag 10km hou ik sowieso niet vol. Misschien een maand maar niet meer.

Ik ga dan weer terug naar gewoon random afstanden. Om de dag 10k is soms onhandig - ik ben toch al gauw een goed uur zoet met lopen en dan nog douchen e.d. en soms is t gewoon een k****dag en sleep ik mezelf een beetje voort en de dag erop gaat t beter maar ... Naja. Deze doe ik echt voor de badge en waarschijnlijk gaat m'n trainingsvolume niet gigantisch wijzigen, gewoon iets meer verdeeld over de week. Zit nu op gemiddeld 8km/dag. Als ik rond de 200km/maand ga komen (ga daar nu regelmatig overheen) is dat ook wel best.

@Tinusvolkel 2500 gaan we voor *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Slickk schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:56:

Qua Tweakers Hardlopers influencing / bingokaart / starter pack: sinds vorige week ook de Aftershokz Aeropex als koptelefoon die erg goed bevallen (geluid is beter dan ik had verwacht en voelt een stuk prettiger voor het nog kunnen horen van omgevingsgeluid) en de Endorphin Speeds zijn ook besteld. :9
Wat staat er eigenlijk allemaal op de Tweakers gadget bingo kaart?
Ik kon even snel het volgende bedenken maar voel je vrij om hem aan te vullen :)
- Aftershokz Aeropex [check]
- Stryd [check]
- Goodr [heb niks met zonnebrillen]
- Tweakboks [heb volgens de vrouw al meer dan genoeg schoenen]
- Noxgear [heb niet veel met o<:) ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Tinusvolkel schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:10:
[...]

Ik kon even snel het volgende bedenken maar voel je vrij om hem aan te vullen :)
- Stryd [check]
De kaart is nog geen jaar oud maar doe je ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
BernieW schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:59:
[...]

Je kunt ook gewoon een CP test doen, weet je direct waar je staat en hoef je geen intro programma te doen
Ik heb op zich wel vertrouwen in het automatische bereken systeem, dus laat hem mooi zo staan en train toch al redelijk afwisselend dus zou dan goed moeten zitten.
BastiaanN schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:16:
[...]

Klopt.

Mijn Trenara abonnement was afgelopen dus mooi moment om wat anders te gaan doen. Paar dagen zonder schema gelopen maar dan verval ik gelijk weer in alleen maar duurloopjes. Ik wilde eigenlijk een Stryd 10k plan gaan doen, maar ik had al gelezen dat je dan moet zorgen dat je gehele power duration curve klopt en niet alleen je CP omdat je anders suboptimale workouts krijgt.

Dat intro plan legt in het begin nog geen targets op maar is puur om bekend te raken met Stryd en daarnaast ook om de Stryd je duration curve goed te laten opbouwen. Het zijn wel korte workouts maar je kan als je de dagelijkse workout hebt afgewerkt gewoon doorlopen dus als ik er dan een langere duurloop van wil maken dan kan dat zonder problemen.
Aha en had Stryd met de loopjes van de afgelopen weken al een CP berekend? want ben dan wel benieuwd of hij nu veel gaat veranderen.
14 dagen achter elkaar lopen is gelijk een goede stok achter de deur om in deze drukke periode @ work wel even de tijd voor mezelf te nemen :)

Was trouwens de eerste keer dat ik met de Stryd workout app heb gelopen. Wel even wennen dat je echt alleen maar power ziet en verder geen pace of hartslag:
[Afbeelding]
Is idd wel even wennen maar forceert je wel om wat te doen met power, dus waarvoor je hem eigenlijk gekocht heb. Ik krijg wel steeds meer gevoel welk vermogen welke intensiteit is.
Haha, dit is een algemene hardloopkaart ;) kan wel een specifieke komen voor gadgets, maar zoals je al ziet heb ik er niet heel veel....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tazzie79
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-04 13:31
Tinusvolkel schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:02:
[...]

Als er er motivate uit haalt dan dikke prima, en het "minder" spammen op Strava compenseer ik wel met tweakers :P

[...]

Dan lopen we mooi in sync :) ik sta ook precies op 500km nu dus 3000km zou mogelijk moeten zijn, maar laat mijn doel nog lekker op 2500 zijn want verwacht dat het fietsen wel wat loop km gaat kosten.
Hier vanmiddag ook over de 500km. *O*
Qua doel is 2500km idd een mooie, maar meer mag ook. ;)

Het was alvast een super weertje om even los te lopen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:02:
[...]

En waar is je Tweakers hardloop badge dan?? >:)
Tinusvolkel schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:26:
[...]

Aha en had Stryd met de loopjes van de afgelopen weken al een CP berekend? want ben dan wel benieuwd of hij nu veel gaat veranderen.
Ja, na drie runs ongeveer. Ik ben ook wel benieuwd of die veel gaat veranderen. Vooralsnog lijkt vooral de curve te veranderen en niet zo zeer de CP.
Is idd wel even wennen maar forceert je wel om wat te doen met power, dus waarvoor je hem eigenlijk gekocht heb. Ik krijg wel steeds meer gevoel welk vermogen welke intensiteit is.
Ja, eens. Krijg steeds beter door hoeveel gas ik terug moet nemen als ik de heuvel oploop om op ongeveer dezelfde inspanning te blijven lopen :)

@Poekie Hoe bevalt je Garmin coach? Dacht dat je ergens aan het begin van het jaar zei dat je het schema waarschijnlijk niet zo lang ging volgen, maar ik zie je nog steeds lekker intervallen enzo. Neem aan dat je deze dus nog volgt?

[ Voor 10% gewijzigd door BastiaanN op 02-03-2021 19:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ja, ik ben nog braaf af en toe naar Greg aan t luisteren. Gisteren eigenwijs m'n 80 minuten naar 93 gezet en vandaag met 40 minuten naar 30 maar daar doet ie niet heel veel mee. Morgen weer intervallen, kijken hoe t gaat. Het is iig wat afwisseling zo. Dus ik doe meestal de intervallen wel zoals hij voorschrijft en de rustige loopjes rommel ik wat aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FEIJ_87
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-08-2024
Best verraderlijk weer dit, vanmiddag leek het heel lekker, dus ik was kort/kort de deur uitgegaan vanavond en dan blijkt het toch harder afgekoeld dan gepland, ik kwam echt wel met flink koude vingers thuis

En na even een kleine check in m'n runalyze kwam ik erachter dat ik al op 400+ km sta ondertussen voor dit jaar, misschien toch tijd om m'n 1800km doel wat naar boven bij te stellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:00
Hier (Eindhoven) was het nog zo’n 11°, prima voor kort/kort rond 1900-2000. Ik had een Easy Run 40-60m op het programma, ging best lekker soepel.

A.s. zondag stond de Vestingloop Gorinchem op de planning, maar ja die ga ik dan maar virtueel ergens anders en op een andere datum doen. Voorlopig is de planning op zaterdagmiddag in de buurt van Woudrichem. :Y

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tinusvolkel
BastiaanN schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:33:
[...]

En waar is je Tweakers hardloop badge dan?? >:)
Jij bent hem ook kwijt :p maar komt vast wel weer terug >:)

Edit: zie dat er iemand nog meer onderwerpen heeft gekoppeld dus nu gaat het denk ik wel weer even duren voordat ik de benodigde 700 punten ga halen voor een badge. m.a.w nog meer spammen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvC2CcXaynmLLVBB92g0Pn-uUZU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3qE2xA5DutSaebzNxIODlJix.png?f=user_large
[...]

Ja, na drie runs ongeveer. Ik ben ook wel benieuwd of die veel gaat veranderen. Vooralsnog lijkt vooral de curve te veranderen en niet zo zeer de CP.

[...]

Ja, eens. Krijg steeds beter door hoeveel gas ik terug moet nemen als ik de heuvel oploop om op ongeveer dezelfde inspanning te blijven lopen :)

@Poekie Hoe bevalt je Garmin coach? Dacht dat je ergens aan het begin van het jaar zei dat je het schema waarschijnlijk niet zo lang ging volgen, maar ik zie je nog steeds lekker intervallen enzo. Neem aan dat je deze dus nog volgt?
Hier mag de curve volgens mij ook nog wel wat vloeiender, dus iets meer tempo blokken erin denk ik :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7QipMMh6VhL1HGfeUgSJiwDhIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wBblfr35aJ63klwMlRXhfMf9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Tinusvolkel op 03-03-2021 07:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 03-05 22:38

Rudedadude

Maybe we were born to run

Tinusvolkel schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:10:
[...]

- Stryd [check]
Ik denk dat er inmiddels net zo veel of meer mensen de Tweakorphin Speeds hebben.

maar eigenlijk moet je ze allebei hebben

Een tijdje was de trailbroek met veel zakken van de Decathlon ook populair (maar het seizoen daarvoor moet nog een beetje komen)

Dus we hebben nog een preferred keuze voor sokken, shirts (en sport-bh's) nodig en dan hebben we een complete Tweakers choice©™ aan hardloopspulletjes

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-04 12:55
Poekie schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:17:
Ja, ik ben nog braaf af en toe naar Greg aan t luisteren. Gisteren eigenwijs m'n 80 minuten naar 93 gezet en vandaag met 40 minuten naar 30 maar daar doet ie niet heel veel mee. Morgen weer intervallen, kijken hoe t gaat. Het is iig wat afwisseling zo. Dus ik doe meestal de intervallen wel zoals hij voorschrijft en de rustige loopjes rommel ik wat aan.
Wat bedoel je daarmee (heb ik vetgedrukt gemaakt in je tekst) precies? Ik loop meestal ook langer door dan Greg bedacht had (gewoon hervatten als het horloge aangeeft dat de workout is afgerond) en daar wordt inderdaad niks mee gedaan. Ook als ik zelf een workout achter iets van Greg aanplak (als ik wil intervallen bijvoorbeeld), doet dat niks in het schema voor zover ik kan zien. De workouts van Greg bewerken kan ik echter niet, dus als jij dat wel kunt dan houd ik me aanbevolen voor de how-to :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik ga idd gewoon langer door @mefjoew, ik doe niks speciaals verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
Of je stopt de workout dus eerder?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Denk dat wedstrijdergenissen er nu wel vanaf kan, als ik voor mezelf mag spreken heb ik me al een jaar niet meer aan wedstrijden geërgerd :P

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigm1990
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-04 10:28
Calitomnication schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:15:
[...]

Denk dat wedstrijdergenissen er nu wel vanaf kan, als ik voor mezelf mag spreken heb ik me al een jaar niet meer aan wedstrijden geërgerd :P
Mwoah.. Ik erger mij nu enorm aan het gebrek aan wedstrijden, hoe begrijpelijk ook >:) :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 08:27

polthemol

Moderator General Chat
BastiaanN schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:16:
[...]

Klopt.

[Afbeelding]
met een normaal trainingsschema krijg je ook je powecurve vrij rap in orde. De snelle, hoge wattages krijg je met steigerungen / hillsprints, dan heb je nog een snelle 5K, lange intervallen (800 meter stukken) en een duurloop nodig.

Je zult ook misschien wat gevoel moete krijgen erbij: ik merk van mezelf, na een ~2 maand me stryd grofweg, dat ik wat anders ben gaan lopen. Bergop ga ik nu veel harder dan wat ik eerder deed, maar berg af ga ik weer wat langzamer. Overall zie ik terug dat ik constanter ana het worden ben met mijn energie (geen boom/bust cycle zeg maar als ik de betere heuvels krijgt).

De app van stryd zelf ben ik dan geen fan van. Ik weet grofweg wat mijn zones zijn en heb het dataveld in de 'normale' garminapps toegevoegd. Met intervals weet ik dat ik bv. boven de 400 of 450 watt moet uitkomen of dat mijn threshold rond de 300 ligt. Voor de all-out inspanningen is dat genoeg informatie (of als je bv. hillsprints hebt of de korte intervallen, dan voel je goed genoe gin je lijf hoe hard je aan het gaan bent).

Hier nu klaar voor een volgende poging in ultraland: eind april ga ik de Helipad ultra doen (160K) (mits de grensverplichtingen door corona het toelaten natuurlijk). Waarschijnlijk zal het veel semi-supported gaan geven, maar dat voegt alleen maar toe aan het avontuur (ipv overal VP's, verwacht ik dat een verzorgingspost synoniem staat voor een tas met een paar flessen water die ergens verborgen is :P ).

Ik wil deze dan vooral gaan gebruiken om wat meer te leren over fysieke uitputting over een langere tijd, slaapgebrek en het mentale component. Meteen ook maar nieuwe sloffen gehaald voor op de trails: de sense pro 3's heb ik vervangen gekregen door Salomon (waren ingescheurd na 300K) en ook nog een paar s\lab ultra3's erbij gekocht zodat ik wat meer kan wisselen (vriendin klaagde dat de gang waar de hardloopschoenen staan, begon te ruiken naar natte hamster :') ). Ik weet nu al vrij zeker dat mijn volgende paar nog een setje van die ultra's gaat worden: nog nooit in mijn leven een schoen gehad die zo godvergeten heerlijk om mijn voet zat. Dat soksysteem is werkelijk briljant, bijna geen drukpunten meer, schoen blijft perfect ook om de hak zitten en de hele stof beweegt mee als je voet de knik maakt bij de middenvoet bij de landing.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Laatst online: 30-04 13:39

GSX-MAN

de/het/een

Buff, wel of niet? Ze zijn nu in de aanbieding, maar om nou iets te kopen wat nooit de rugzak uit komt...

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-05 13:46
GSX-MAN schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:41:
Buff, wel of niet? Ze zijn nu in de aanbieding, maar om nou iets te kopen wat nooit de rugzak uit komt...
Als 't te warm is voor een muts en te koud voor niets.... maar ja, mijn stekels houden dan ook niet heel veel warmte vast 8)
En bij extreme kou wil er nog wel eens eentje om m'n nek / over m'n mond doen.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
TheOmen schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:48:
[...]

Als 't te warm is voor een muts en te koud voor niets.... maar ja, mijn stekels houden dan ook niet heel veel warmte vast 8)
En bij extreme kou wil er nog wel eens eentje om m'n nek / over m'n mond doen.
of als het heel warm is ene om elke pols. Ideaal om zweet mee af te vegen of ze nat maken met water om ietsie af te koelen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:42
GSX-MAN schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:41:
Ik vind ze ideaal. Met koud weer begin ik vaak met een buff om mijn nek en als ik opgewarmd ben ik 'ie klein genoeg om we te stoppen in flipbelt of zak van hardloopjasje. En als het écht koud is doe ik er ook nog een om mijn hoofd over mijn oren. Verder gebruik ik ze in de bergen met hiken, skieën, etc. Ik heb het zelf niet snel koud en vind eigenlijk alle vormen van sjawls e.d. al snel 'belemmerend' werken, en dan is zo'n dunne buff ideaal.

Wel een beetje shoppen, want als je een Buff koopt van het merk Buff in een winkel als Bever dan betaal je wel erg veel voor een lapje stof. Beste is gewoon wat trail-runs lopen dan krijg je ze vaak gratis. Ik denk dat @Roozzz en @Rudedadude er inmiddels tientallen in de kast hebben liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:18
Bigm1990 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:32:
[...]

Mwoah.. Ik erger mij nu enorm aan het gebrek aan wedstrijden, hoe begrijpelijk ook >:) :)
Ik, die al meer dan een jaar geblesseerd is, vind het allemaal niet zo erg :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Valorian schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:58:
[...]

Ik vind ze ideaal. Met koud weer begin ik vaak met een buff om mijn nek en als ik opgewarmd ben ik 'ie klein genoeg om we te stoppen in flipbelt of zak van hardloopjasje. En als het écht koud is doe ik er ook nog een om mijn hoofd over mijn oren. Verder gebruik ik ze in de bergen met hiken, skieën, etc. Ik heb het zelf niet snel koud en vind eigenlijk alle vormen van sjawls e.d. al snel 'belemmerend' werken, en dan is zo'n dunne buff ideaal.

Wel een beetje shoppen, want als je een Buff koopt van het merk Buff in een winkel als Bever dan betaal je wel erg veel voor een lapje stof. Beste is gewoon wat trail-runs lopen dan krijg je ze vaak gratis. Ik denk dat @Roozzz en @Rudedadude er inmiddels tientallen in de kast hebben liggen ;)
Afgelopen voorjaar waren het er 40, met de grote schoonmaak zijn er een heleboel afgevoerd :+

Anyway, ik zou er alleen een aanschaffen als je iets specifieks zoekt of het ontwerp erg mooi vind. Anders gewoon enkele trails lopen en je scoort er ongetwijfeld een voor komende winter. Het is een standaard goodie.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:24
Afgelopen zondag eindelijk weer eens een duurloop van 20k op een aardig tempo gelopen , afgelopen half jaar niet vooruit te branden geweest. Nu weer in 1:30 minuten. We zijn er nog lang niet maar dit geeft de burger moed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb ook ooit bij de decathlon zo'n ding meegenomen voor een paar euro. Doet wat het moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-05 13:46
[...]
Verder gebruik ik ze in de bergen met hiken, skieën, etc. Ik heb het zelf niet snel koud en vind eigenlijk alle vormen van sjawls e.d. al snel 'belemmerend' werken, en dan is zo'n dunne buff ideaal.
QFT :)
Inderdaad, de mijne zijn van de Veluwezoomtrail.

Als je mee hebt gedaan aan de Strava challenge van een week geleden heb je een kortingscode ontvangen voor 50% korting, dat helpt ook wellicht....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:26

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Oooeehhhwww.....sneak peek :P

Zojuist winkelafspraak gemaakt om wat trailschoenen te passen om ook wat in het bos te kunnen gaan hobbelen. *O*

Morgen meer en allicht schoenenfoto's :o

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

mefjoew schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:06:
Of je stopt de workout dus eerder?
Ja dan doe ik de lap button tot ik aan de cooldown mag beginnen en loop die uit. Die is toch meestal 5 of 15 minuten dus ik weet hoe ver ik op cooldowntempo nog ongeveer moet. En als ik langer doorga zorg ik dat m'n cooldown altijd ongeveer zo lang duurt als dat deze in eerste instantie hoorde te zijn en stel ik naderhand via de app in welke laps "run" waren en welke "cooldown". Maar die informatie wordt dus verder niet gebruikt en is vooral voor m'n eigen "administratie".

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Bigm1990 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:32:
[...]

Gewoon jezelf even uitdagen 8)
polthemol schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:35:
[...]

met een normaal trainingsschema krijg je ook je powecurve vrij rap in orde. De snelle, hoge wattages krijg je met steigerungen / hillsprints, dan heb je nog een snelle 5K, lange intervallen (800 meter stukken) en een duurloop nodig.

Je zult ook misschien wat gevoel moete krijgen erbij: ik merk van mezelf, na een ~2 maand me stryd grofweg, dat ik wat anders ben gaan lopen. Bergop ga ik nu veel harder dan wat ik eerder deed, maar berg af ga ik weer wat langzamer. Overall zie ik terug dat ik constanter ana het worden ben met mijn energie (geen boom/bust cycle zeg maar als ik de betere heuvels krijgt).

De app van stryd zelf ben ik dan geen fan van. Ik weet grofweg wat mijn zones zijn en heb het dataveld in de 'normale' garminapps toegevoegd. Met intervals weet ik dat ik bv. boven de 400 of 450 watt moet uitkomen of dat mijn threshold rond de 300 ligt. Voor de all-out inspanningen is dat genoeg informatie (of als je bv. hillsprints hebt of de korte intervallen, dan voel je goed genoe gin je lijf hoe hard je aan het gaan bent).
Vind de Apple watch app wel prima werken, heb geen ervaring met de garmin app, maar heb jij toevallig ook al de Race Calculator "gespeeld? Hier zou ik volgens deze calculator de 5 onder de 18 minuten moeten kunnen lopen dus net een geslaagde poging gedaan. :) was wel helemaal kapot en had nog niet echt het idee dat ik veel sneller zou kunnen. Maar kreeg dus na het lopen de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9yuo6yxFerV6H6SNaheMDQ8QLfU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ftJgv3PD0ADeqUmj77xCBlDg.png?f=user_large

En nu zou ik dus tegen de ongeveer 17 minuten moeten kunnen lopen 8)7

Ook vind ik het wel mooi werken dat hij je gewicht automatisch mee pakt, dus de tijden van de calculator waren aan het veranderen terwijl de critical power gelijk bleef. Hier sync de wifi weegschaal met apple gezondheid die weer synct met de Stryd app, maar dit zal bij Garmin ook wel prima werken verwacht ik.

@Tinusvolkel Zou je even 17:51 kunnen toevoegen aan de 5km pr lijst, dank u :)

Edit: zie dat dit ook een mooie max hartslag test geweest is, normaal zie ik heel af en toe 167 dus dacht de max zal wel rond de 170 zitten maar net dus max op 173 gezeten en ziet er wel uit als een correcte meting met hartslag band. Dus alle zones kunnen weer een beetje schuiven :)

[ Voor 5% gewijzigd door Tinusvolkel op 03-03-2021 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Tinusvolkel schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:07:

@Tinusvolkel Zou je even 17:51 kunnen toevoegen aan de 5km pr lijst, dank u :)
Done, goed bezig (y) helaas ben je geen plekje gestegen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigm1990
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-04 10:28
Netjes, mooie tijd! Ik loop eens per 4 weken een time-trial, maar is helaas niet hetzelfde als een wedstrijd... Komende zaterdag een 3km time trial en vier weken later ook een 5km time trial.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
[b]Tinusvolkel schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:07:
Vind de Apple watch app wel prima werken, heb geen ervaring met de garmin app, maar heb jij toevallig ook al de Race Calculator "gespeeld? Hier zou ik volgens deze calculator de 5 onder de 18 minuten moeten kunnen lopen dus net een geslaagde poging gedaan. :) was wel helemaal kapot en had nog niet echt het idee dat ik veel sneller zou kunnen. Maar kreeg dus na het lopen de volgende melding:
nee heb nog geen echte timetrials gedaan voor de rest. Mijn focus ligt op meer dan 50K en dan op trails, dus de voorspellingen van stryd zijn dan niet heel erg bruikbaar (buiten dat hier zoveel heuvels zijn dat ik voor een 5K vlakke route al moeite moet doen :P ).

Ik gebruik hem vooral om mijn energie beter te leren verdelen, gezien de feedback directer is dan op basis van hartslag (dus bv. een heuvel met een 10% rennend nemen kan ik nu vanaf stap 1 plannen met rechtstreekse feedback. Op basis van hartslag zit je er bv halverwege ver door en dan is het wel klaar met die poging :) ).

Misschien dat ik ooit wel nog in die wegtijden eens wat tijd steek, maar voorlopig verkies ik afstand boven snelheid :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Weet nooit wat ik van die Koen de Jong moet denken als ik hem hoor in podcasten die ik luister.
Maar vind het wel goed van hem dat hij ook andere schema's test dan "zijn" 14km schema.
2 Rivers marathon 2020 (die hier ook op de planning stond) zou hij met een regulier schema doen, maar die is toen afgelast door de storm. Maar nu gebruikt hij een schema van de Stryd dus ben wel benieuwd naar zijn bevindingen :)

https://www.sportrusten.n...van-mijn-geloof-gevallen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-04 11:13

aap

Ik worstel al zo'n twee jaar met een shin splint die niet weg wil. De sportarts en verschillende fysiotherapeuten weten het ook niet meer, maar ze gaven nog als "afscheidstip" om eens compressiesokken te proberen. Ze konden natuurlijk niet garanderen dat het ging helpen, maar ik ben wanhopig genoeg om alles te proberen.

Kan ik zoiets online kopen? ik vond bijv. deze waarbij je met een meting van je kuitomtrek naar een maat gestuurd wordt.

Zijn er merken die beter/slechter zijn of kan ik net zo goed die van de Decathlon kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:24
@aap ik was niet zo goed met opmeten dus toch even naar de winkel, is al heel wat jaren geleden en heb maar ‘even’ last van Shin splints gehad.

Bij mij hielpen ze niet , absolute rust ook niet , minder meer trainen ook niet.

Tot ik mijn houding veranderde , ik liep teveel tegen te houden in plaats van altijd vooruit te gaan in mijn beweging. En ik vanuit mijn core begon te denken. En trainen van de core.

Nu zul je dit alles vast al geprobeerd hebben in al die tijd. En ik hoop dat de compressie sokken helpen, maar voor mij deed het niet veel.

(En sinds een aantal jaar yoga , afkloppen maar sindsdien geen pijntjes of wat dan ook )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011

Secsytime

Automagisch

aap schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:02:
Ik worstel al zo'n twee jaar met een shin splint die niet weg wil. De sportarts en verschillende fysiotherapeuten weten het ook niet meer, maar ze gaven nog als "afscheidstip" om eens compressiesokken te proberen. Ze konden natuurlijk niet garanderen dat het ging helpen, maar ik ben wanhopig genoeg om alles te proberen.

Kan ik zoiets online kopen? ik vond bijv. deze waarbij je met een meting van je kuitomtrek naar een maat gestuurd wordt.

Zijn er merken die beter/slechter zijn of kan ik net zo goed die van de Decathlon kopen?
Door te zachte schoenen heb ik ook 2 weken last gehad van shin splints.. nu weer terug bij de oude vertrouwde Nike Zoom Fly 3 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-04 15:26

Pathogen

Shoop Da Whoop

Mijn shin splints kwamen steevast door teveel impact. Te harde klappen, voet te ver voor me neerzetten, en dan met name met een stevige haklanding.
Die bonk die je dan maakt wordt lekker opgevangen door die spieren die je dan zo lekker voelt...
Maar dat is mijn geval natuurlijk. YMMV

De verandering? Kortere passen, hogere cadans, landen onder mijn lichaam.
Daarnaast ben ik bewust met schoenen gaan lopen met een lage heel drop (tegenwoordig steevast 0mm) omdat dat mij helpt niet op de hak te landen. Dat ik uiteindelijk andere blessures heb opgelopen is weer een ander hoofdstuk...

Je hebt meerdere fysios versleten. Zit daar ook een sportfysiotherapeut tussen? Die gespecialiseerde behandelaars willen nog wel eens een verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaydayQ
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:44
Gisteren de loop training overgeslagen en daarvoor wat krachtsport gedaan.
Squats leek mee een goed idee, met een verleden in krachtsport ging me dat best prima af.
Mooi 4 setjes met 75 kilo wat in m'n hoofd echt niet zwaar was.
Beentjes dachten daar anders over vanmiddag... 🤣
Flink spierpijn , hebben we dat maar gehad en de volgende keer blijft het me bespaard denk ik.
Hopelijk morgen weer een duurloop.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tinusvolkel

Sorry kan je hiermee niet helpen... heb er geen ervaringen mee.
Maar toen ik je bericht las moest ik meteen hier aan denken :F

Afbeeldingslocatie: https://assets.kakhiel.nl/uploads/image_fragment/82782/file/default_default_schaken1.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Shin splint problemen.....

Bij het begin van het hardlopen werd ik er al voor gewaarschuwd, dus ik herkende ze, de eerste steken, direct tijdens mijn opbouw voor mijn eerste marathon. Ben direct gaan wandelen en de trainingen erop ook zo benaderd... .eerste pijntje ....wandelen, Tussendoor kon ik dan wel geen volledige trainingen doen maar toch redelijk wat. Met minder dan 2 weken was het weg. Eigenlijk nooit meer last van gehad.
Wrs was het een gevolg v/d langere duurbelastingen.

Door direct te stoppen bij de 1e steek heb ik imho schade voorkomen en kon ik op geleide van het criterium ... tot aan de 1e pijn nog best behoorlijk trainen.
Als je door probeert te lopen, kom je imho dat pijn-begin punt steeds eerder tegen.... ergo je kunt steeds minder trainen en daarmee is het risico op een chronische blessure groot....

Mijn aanpak lijkt een beetje een watjes-aanpak... vind wat je er van vind, het heeft mij veel ergere blessures voorkomen en na een paar weken gas terug .... kon ik eigenlijk altijd weer snel bouwen, veel sneller dan dat je er helemaal uit komt te liggen.

Blessures hebben/krijgen/er van af komen is nooit leuk/ is grote K.... maar hoe je er mee om kunt gaan is van een hele ander orde.

PS: Tuurlijk zijn er altijd onverklaarbare langdurige blessures, maar dat is imho toch maar een erg kleine groep, veelal zag ik toch de sporter in kwestie niet altijd even handig bezig.

[ Voor 0% gewijzigd door route99 op 03-03-2021 21:33 . Reden: steilvautje ;) ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-05 22:11

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kortere passen (1) met een hogere frequentie (2) icm voorvoet landing (3) heeft mij geholpen . Eea hangt ook met elkaar samen. Bij kortere passen ga je vanzelf een hogere frequentie lopen en op de voorvoet landen. (Daar zit de demping, niet op je hak).

Als je Garmin hebt , ik zit op een cadans van 180 (2 x90). Als dat veel lager is kan dat een oorzaak zijn.

En daarnaast goede schoenen, maar dat lijkt mij logisch.

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 03-03-2021 20:48 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

[...]

Ik kan er eigenlijk nog wel meer gebruiken. Ik ben al een tijd op zoek naar een rode in het kader van de matchende outfits... :o Ik ben er ook een paar keer een kwijtgeraakt onderweg, omdat ik ze 9 van de 10 keer dubbel om mijn pols heb zitten als snot of zweetdoek. Helemaal ideaal met warm weer als je een singlet draagt en dus ook geen mouwen hebt. Alleen onder de 0 graden heb ik ze wel eens om m'n nek.

Maar naast m'n compressiekousen heb ik dus nagenoeg altijd een buff bij me.

edit: en schoenen hebben vrij weinig met shin splints te maken. Shin spints is een vorm van overbelasting en juist sommige schoenen nodigen daar toe uit. Looptechniek is het belangrijkst.

[ Voor 6% gewijzigd door Rudedadude op 03-03-2021 21:36 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011

Secsytime

Automagisch

Rudedadude schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:33:
[...]

Ik kan er eigenlijk nog wel meer gebruiken. Ik ben al een tijd op zoek naar een rode in het kader van de matchende outfits... :o Ik ben er ook een paar keer een kwijtgeraakt onderweg, omdat ik ze 9 van de 10 keer dubbel om mijn pols heb zitten als snot of zweetdoek. Helemaal ideaal met warm weer als je een singlet draagt en dus ook geen mouwen hebt. Alleen onder de 0 graden heb ik ze wel eens om m'n nek.

Maar naast m'n compressiekousen heb ik dus nagenoeg altijd een buff bij me.

edit: en schoenen hebben vrij weinig met shin splints te maken. Shin spints is een vorm van overbelasting en juist sommige schoenen nodigen daar toe uit. Looptechniek is het belangrijkst.
En toch hebben schoenen het bij mij opgelost, en was dat ook meteen het eerste wat de huisarts zei.. 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Secsytime schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:52:
[...]

En toch hebben schoenen het bij mij opgelost, en was dat ook meteen het eerste wat de huisarts zei.. 8)7 8)7 8)7
Mijn punt is dat je met geen enkele schoen shin splints zou moeten krijgen en dat schoenen an sich volgens mij geen oorzaak zijn. Dat je met andere schoenen een andere belasting van je lichaam krijgt en daarmee de overbelasting van een onderdeel aanpast is zondermeer zo. Dat is een van de redenen dat (naast aandacht voor hardlooptechniek ik ook veel roteer met schoenen. Maar knappe huisarts als hij ook nog even bij je eerste schoenen kon aanwijzen wat daarin dan precies het probleem voor jou was. Tenzij het stiletto hakken waren :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-05 19:23
Ik liep m’n eerste hardloopmeters op gympen die ik nog van de middelbare schooltijd had, veel last van m’n schenen. Paar sportschoenen aan laten meten en nergens meer last van.

Natuurlijk heb je gelijk @Rudedadude dat schoenen niet de oorzaak zijn, maar kunnen wel een oplossing bieden vanwege de demping. Zeker omdat je conditioneel gezien relatief snel een 5km kunt lopen maar je lichaam daar niet blij van wordt als je met ouwe gympen op asfalt loopt die 0 demping bieden. Barefoot kan namelijk ook, maar dat kost meer aandacht en tijd om dat op te bouwen. Dat is voor de hobby-matige loper niet echt leuk of makkelijk te doen. Dan is bij 9 vd 10 beginners een fatsoenlijke schoen het makkelijkst om veel klachten te voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aap

aap

Bedankt voor alle reacties! Ik ben al een tijdje bezig met deze blessure en heb al een aantal behandelaars gezien. Het frustrerende is dat shin splints blijkbaar een lastige blessure is met geen eenduidige oorzaak of oplossing.

Waarschuwing! Lang verhaal volgt.

Ik heb er alleen last van in mijn linkerbeen. Het schijnt dat het vaker voorkomt dat men aan beide benen last heeft. Tijdens het lopen krijg ik zo rond de 1e km wat lichte irritaties, maar nog prima te verdragen. Na een paar km verdwijnt het meestal ook, alsof ik door de pijn heen ben. De echte pijn komt meestal 24 tot 48 uur later in de vorm van een zeurderig gevoel in mijn onderbeen, aan de binnenkant net boven de enkel. Op een pijnschaal nog niet extreem pijnlijk, maar het houdt dagen aan en er is ook niks aan te doen door een andere houding aan te nemen of zo. Zitten, staan en liggen is pijnlijk. Tijdens het lopen (wandelen) is de pijn juist vaak even weg.

Rust geven heb ik geprobeerd, maar het duurt minstens twee weken voor de pijn om voor 90% weg te zijn en zelfs na maanden onthouding kom ik niet meer op de 100%.

De eerste fysio die ik zag, zag meteen dat mijn linkervoet de neiging heeft iets door te zakken. Dat was mij mijn hele leven nog niet opgevallen, maar het was inderdaad onmiskenbaar zo. Zijn conclusie en die van zowat alle behandelaars na hem was dat dit gewoon iets van mijn lichaamsbouw is en dat daar verder niks aan te doen is qua ingrepen of training. Hij stuurde mij door naar een podotherapeut die een zooltje voor me maakte en toen ging het een tijdje goed. Ik heb toen naar een halve marathon toe getraind, maar een paar weken voor de wedstrijddag begon de pijn weer terug te komen. Ik heb die HM toen nog gelopen met voor mij een mooie tijd, maar sindsdien ben ik aan het kwakkelen.

Toen maar eens naar de huisarts en via haar naar een andere fysio. Die zegt dat mijn knie te zwak is. Dus daar maanden op oefenen. De knie werd merkbaar sterker, maar bij de eerste de beste loopoefeningen kwamen de klachten weer terug.

Toen naar de sportarts. Röntgenfoto's, MRI en bloedonderzoek. Al die onderzoeken blijken alleen aan te tonen dat er behalve de shin splint niets met mij mis is. De sportarts zegt: doe maar een looponderzoek.

De looponderzoeker laat me blootvoets en met schoenen op een lopende band rennen. ik geef aan dat ik het lopen op blote voeten wel prettig vond (doe ik normaal niet). Hij zegt hij me (daarom? of omdat het uit zijn filmbeelden blijkt?) dat ik juist niet met zooltjes zou moeten lopen en dat ik ook schoenen met minder ondersteuning zou moeten gebruiken (de eerste fysio+podo zeiden dat ik dit juist wel moest doen).
Zijn hoofdconclusie is echter dat in mijn linkerbeen en -voet allerlei gewrichten vast zitten en duidelijk minder mobiliteit hebben dan aan de rechterkant. Ik vraag me af of dat oorzaak of gevolg is van mijn klachten, maar hij adviseert me om een manueel therapeut op te zoeken om de gewrichten weer los te maken.

De manueel therapeut prikt me helemaal los met dry needling. Zij en ik hebben het gevoel dat het inderdaad dingen los maakt die eerst vast zaten, maar het lost de klachten niet op.

De manueel therapeut stuurt me daarom door naar een sportfysio in haar praktijk. Die oordeelt weer dat het aan mijn heupen ligt en geeft mij een wat mij betreft best intensief oefeningenprogramma. Ik heb weer het gevoel dat ik er sterker van wordt, maar zodra ik weer met lopen "mag" beginnen zijn de klachten daar weer.

Dat is het punt waar ik nu ben. Het leek heel even of de klachten stabiel laag bleven toen ik na heel langzaam opbouwen een aantal weken achter elkaar alleen korte, langzame loopjes gedaan had, maar nu ik een paar keer wat langer gelopen heb (max. 8 km tot nu toe), is het weer helemaal mis.

Die sokken zijn dus mijn laatste strohalm. Andere schoenen kan ik ook nog proberen, want ik heb nog steeds hetzelfde paar waarvan de looponderzoeker zei dat ze voor mij niet geschikt waren. Maar ik heb ook geen flauw idee welke ik dan wel zou moeten hebben, dus ik zou een lucky shot moeten hebben dat ik toevallig een paar schoenen tref die beter voor mij zijn. Bovendien is deze lockdown ook niet zo handig om nieuwe schoenen te gaan zoeken.

Mijn pasfrequentie is rond de 160 passen per minuut. Ik begrijp dat dat aan de lage kant is, maar het lukt me nog niet echt om die op te voeren. Als ik probeer meer stappen te zetten, ga ik vooral sneller lopen, wat betekent dat ik nog steeds even lange passen maak en ik alleen mezelf maar meer belast.

Nog iets opvallends wat meerder behandelaars gezegd hebben, is dat er fysiologisch niets mis met mij lijkt te zijn, dus dat ik best zou kunnen lopen zonder bang te zijn dat ik iets beschadig. Maar die pijn is natuurlijk niet prettig en ik vind het toch ook geen prettig idee om dat signaal te negeren. Die pijn komt toch ergens vandaan?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

aap schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 23:35:

Mijn pasfrequentie is rond de 160 passen per minuut. Ik begrijp dat dat aan de lage kant is, maar het lukt me nog niet echt om die op te voeren. Als ik probeer meer stappen te zetten, ga ik vooral sneller lopen, wat betekent dat ik nog steeds even lange passen maak en ik alleen mezelf maar meer belast.
Wow, wat een opeenvolging van allerhande menaen die allemaal iets proberen aan te pakken. Is de magische oefening waarbij je met je voorvoeten op een traptrede staat en op en neer wiebelt ook al voorbij gekomen? (Om je spieren aan de voorkant van je schenen te versterken?). 160spm bij welk tempo? Ik vind het laag klinken en kom zelf nooit onder de 170. Enige keer dat ik ooit last kreeg van iets wat leek op shinsplints was in een periode dat ik bewust mijn looptechniek wilde aanpassen naar grotere passen. Toen kwam het vrij snel op en verdween het ook weer vrij snel toen ik daar mee stopte.

In de totale lijst van mogelijkheden om het probleem aan te pakken ligt dus het verhogen van je pasfrequentie (lees: verlagen van de impactbelasting door het nemen van kleinere stappen), compressiesokken en wellicht zelfmassage in de vorm van bijv. foamrollen nog wat kunnen doen. Icm een metronoom met een hoger ritme (170-180) toch rustig lopen en focussen om precies onder je zwaartepunt te landen en goed rechtop te lopen is de moeite waard om te proberen. Zeker met alle stappen die je al genomen hebt.

En ohja, ik heb een bedrijfskundige achtergrond, dus ik heb van heel dingen geen verstand maar roep wel van alles.

[ Voor 3% gewijzigd door Rudedadude op 04-03-2021 07:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrAMetElfeNd
  • Registratie: April 2020
  • Niet online

Vervelend dat je er zo'n tijd mee 'loopt'.

Heb zelf een paar jaar geleden ook onderbeenklachten gehad en in overleg met de fysio toen de kousen van Herzog aangemeten en uitgeprobeerd. Voor mij hielp dat goed. Toen die kousen versleten waren wilde ik ze maar eerst vervangen door exemplaren van de Decathlon... Prijs zegt wel degelijk iets over de kwaliteit vond ik. (Herzog voelt voor mij als steunkous (met bijbehorende gehannes om aan te doen), Decathlon voelde als voetbalsokken (dus geen effect)).

Ik zou die van de Decathlon even laten en kiezen voor Stox of Herzog. Als het dan nog steeds niet helpt, heb je in ieder geval geprobeerd met een deugdelijk product.
Klein detail; op de site van Decathlon kon ik bij de productinfo niet vinden hoeveel druk ze geven... die andere twee merken kunnen dat wel aangeven. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Nog iets opvallends wat meerder behandelaars gezegd hebben, is dat er fysiologisch niets mis met mij lijkt te zijn, dus dat ik best zou kunnen lopen zonder bang te zijn dat ik iets beschadig. Maar die pijn is natuurlijk niet prettig en ik vind het toch ook geen prettig idee om dat signaal te negeren. Die pijn komt toch ergens vandaan?
Vervelend verhaal! Mijn ervaring is dat alles aan het bewegingsapparaat complex is en dat iedere deskundige er weer een andere kijk op heeft. Mijn vriendin had voetklachten en heeft ook al heel wat experts versleten voordat we er eentje vonden die toevallig de spijker op z'n kop sloeg...

Bij jou lijken ze allemaal wel consensus te hebben over dat er fysologisch niets mis met je is dus dan zou ik het eerder in het hardlopen zelf zoeken;

- Ik ben wel benieuwd naar je opbouw. Je spreekt bijvoorbeeld over maanden onthouding. Hoe snel loop je dan weer een 8KM?
- Heb je al eens andere schoenen geprobeerd of loop je altijd op hetzelfde paar? Wat voor een schoenen heb je en hoe oud zijn ze? Hoe heb je ze aangeschaft? Middels een loopanalyse bij een hardloopzaak?
- Doe je een goede warming-up voordat je begint met lopen? Toegegeven, dat doet niet iedereen hier, maar ik was het in het eerste jaar toen ik begon met hardlopen echt nodig om te voorkomen dat ik tijdens het lopen allerlei pijntjes kreeg.
- Pasfrequentie van 160 is laag maar dat hangt ook af van het tempo en je lichaamsbouw. Mijn langzame duurloop (+- 6:30~7:00 min/km) cadans zit zelfs op 155 :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plymp
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-04 13:57
Die sokken zijn dus mijn laatste strohalm.
Net als @DrAMetElfeNd zou ik als je het serieus wilt proberen niet bezuinigen op de sokken. Ik loop eigenlijk uitsluitend met Herzog compressiekousen (vanwege aanleg voor spataderen en omdat ik het fijn vind lopen, niet vanwege shin splints). Ik heb wel goedkopere geprobeerd, maar die verliezen vrij snel hun elasticiteit (en dan zijn het gewoon voetbalkousen) en geven veel minder druk. Herzog voelt inderdaad meer als een steunkous en is lastig aan en uit doen. Even goed alles opmeten en uitzoeken welke maat je moet hebben. En dan ook bij Herzog niet bezuinigen, maar de PRO Sport compressiekousen nemen en niet de Active Sport compressiekousen (die laatste is goedkoper, maar heeft minder compressie en een dikker voetenbed).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aap

aap

Herzog werd door jullie vaker genoemd, dus ik heb zonet een paar Herzog pro sokken besteld. De website was vrij duidelijk in hoe je jezelf moest meten om de maat te bepalen.

Nu hoop ik dat ze gaan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
BastiaanN schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 08:56:

- Pasfrequentie van 160 is laag maar dat hangt ook af van het tempo en je lichaamsbouw. Mijn langzame duurloop (+- 6:30~7:00 min/km) cadans zit zelfs op 155 :X
Ik merk het precies andersom, als ik m'n herstelloopjes loop dan gaat de cadans omhoog aangezien ik dezelfde techniek wil aanhouden en de zwaartekracht mij eerder uit het zweven haalt.

Zit normaal net wat boven de 170 maar met herstelloopjes zit ik boven de 180.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Zo lezende bekruipt mij een beetje het gevoel dat het echte probleem nog niet gevonden is en dat vooral de uitwassen aangepakt worden. Klaarblijkelijk is er, medisch gezien, niet direct iets mis met het bewegingsapparaat; maar dat de gehele keten zwak is lijkt mij evident. De aandacht verschuift langzaam naar boven van een vastzittende voet, naar de enkel, knie en heupen. An sich prima om dan het meest acute probleem aan te pakken, maar de notie dat het hele systeem (te) zwak is lijkt te ontbreken. Alles staat hier met elkaar in verbinding en werkt met elkaar samen om voort te bewegen. Een zwakke enkel kan prima leiden tot klachten bij de heupen.

De veelheid van behandelaars helpt ook niet om te komen tot een gestructureerd en holistisch behandelplan. Persoonlijk zou ik kijken naar een fysiotherapeut of sportarts mét een loopachtergrond, waar je een vermoedelijk langer traject mee gaat bewandelen. Ik kan mij prima voorstellen dat je stapsgewijs van het ene aandachtsgebied naar het andere aandachtsgebied gaat.

Mocht je daar geen zin in hebben, ga alsjeblieft aandacht schenken aan:
1. Krachttraining. Je wilt je hele lichaam versterken. Het lijkt er nu sterk op dat de gehele keten te zwak of in onbalans is, waardoor het probleem verschuift als je een gebied aanpakt. Dus niet alleen focus op bijv je enkels, maar ook zorgen dat de hamstrings en glutes op niveau zijn etc. Onbalans in deze kan tot problemen leiden. Dit is vrij eenvoudig te verbeteren / uit te sluiten door 1-2x per week full body exercises te doen. Ben je hier volledig onbekend mee, dan is er een hoop te vinden online, maar enige begeleiding kan handig zijn om de techniek goed aan te leren. Krachttraining is bij mij echt onderdeel van mijn hardloopschema, met name om heel te blijven.

2. Looptechniek. Misschien al heel goed, misschien ook niet. Zeker gezien jouw hele verhaal en het voorgaande punt verwacht ik niet dat het 100% is. Misschien kan je jezelf een keer filmen en "analyseren"? Zou je evt hier in de groep kunnen gooien. Dat kan wat confronterend zijn, maar wel de enige wijze om te zien wat er echt gebeurt. De pasfrequentie is hierbij een van de dingen die je zou moeten willen aanpakken in mijn beleving.

3. Randzaken op orde, zoals snelheid van opbouw, goede schoenen, zithouding. Het komt niet in jouw verhaal voor, maar hoe bouw je weer op na een x-maanden stilstand? Schoenen zijn een twijfelpunt zo te lezen. Ik zou z.s.m. uitsluiten. Je mag nu weer shoppen op afspraak, dus tijd voor een bezoekje aan de hardloopwinkel :) Daarnaast loop je waarschijnlijk maar een klein deel van de dag/week. Ik zou eens voor jezelf evalueren of er andere factoren ook spelen. Wat doe je de rest van de periode? Bij een zittend beroep; zit je goed en hoe? Persoonlijk krijg ik bijvoorbeeld last van een spiertje in mijn scheen als ik mijn voetensteun niet gebruik. Meer uitvoerend werk; kan het probleem voortkomen uit wat je doet? Zaken als veiligheidsschoenen op orde?

In een ideale wereld vind je ook een behandelaar die naar het bredere plaatje kijkt. Gezien jouw geschiedenis lijkt me de bredere blik cruciaal om verder te komen. Persoonlijk zou het me hoogst verbazen als alleen het gebruik van deze sokken dé oplossing is.

Mocht je toevallig in omgeving Nijmegen zitten, dan weet ik daar nog wel een goede fysio waar ik vertrouw op de bredere blik.
* Roozzz is vooral door schade en schande wijs geworden en geen medisch specialist.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-04 09:29
Bedankt voor alle reacties! Ik ben al een tijdje bezig met deze blessure en heb al een aantal behandelaars gezien. Het frustrerende is dat shin splints blijkbaar een lastige blessure is met geen eenduidige oorzaak of oplossing.

Waarschuwing! Lang verhaal volgt.
Ik heb in het begin ook last van shin splits gehad. Veel geprobeerd weinig hielp.

Totdat ik naar een sport fysio ging die de nadruk legde op preventie ipv. behandelen. In mijn geval anders leren lopen: van haklanding naar midvoet landing. Op de loopband leerde zijn mij voelen en horen dat bij elke haklanding de loopband en dus ook mijn lichaam een behoorlijke knal kreeg.

Toen 3 maanden de tijd genomen om met een beginnersschema met midvoetlanding op te bouwen. Die 3 maanden was nodig omdat de kuitspieren, met name de onderste kuitspier tijd nodig heeft om sterker te worden.

Door de midvoetlanding is mijn pasfrequentie vrijwel altijd 180, bij intervallen 200.

Vanaf de omschakeling ging het snel beter met de shinsplints en na 2 maanden geen last meer gehad.

Succes. Kan me voorstellen dat deze blessure heel frustrerend is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim_W
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-05 07:03
Wat betreft de cadans, dit lijkt me ook tot op zekere hoogte afhankelijk van zowel je lichaamslengte als je snelheid?

Ik ben 1,94 lang en op relatief rustig tempo zit ik doorgaans altijd rond de 160. Tijdens intervallen zo'n 180. Enkel bij vol sprinten kom ik weleens boven de 200.

Dat je cadans 170/180 "moet" zijn vind ik eigenlijk altijd maar wat vreemd...

Strava Garmin 265

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ik ben recent weer begonnen met het hardlopen, nadat ik het ca. 2 jaar geleden heb opgegeven door een vervelende blessure.
Ik probeer nu ook bewust een wat hogere cadans te lopen, vooral om blessures te voorkomen. Maar ik denk dat je het idee van 'meer stappen zetten' juist even moet los laten, maar focussen op het zetten van kortere stappen. Dat is m.i. eigenlijk waardoor je je lichaam minder belast, en niet de cadans op zich. De hogere cadans is simpelweg het gevolg van kortere stappen op dezelfde snelheid.

Een loopband is m.i. helemaal ideaal voor zoiets, want dan staat de snelheid vast, en kun je echt focussen op dat ene puntje van kortere stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

aap schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:32:
Herzog werd door jullie vaker genoemd, dus ik heb zonet een paar Herzog pro sokken besteld. De website was vrij duidelijk in hoe je jezelf moest meten om de maat te bepalen.

Nu hoop ik dat ze gaan helpen.
Succes! Ik hoop dat je binnenkort lekker pijnvrij kunt hobbelen :Y

Even aannemend dat je dus nog nooit echt goed hebt kunnen opbouwen, zorg je er sowieso voor dat je niet te snel te hard gaat? Je lichaam moet écht wennen aan de impact en met name botten en pezen hebben hier meer tijd voor nodig dan je spieren en conditie.
Persoonlijk zou ik je een couch-to-5k programma aanraden voor de opbouw naar 5k. Als je dat eenmaal goed hebt doorlopen kun je van daar af weer kijken hoe verder.

Wat betreft steunzolen vs versterken van je voet, helaas is daar een hoop onenigheid over. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik richting het kamp "steunzolen zijn evil" zit (uitgezonderd medische noodzaak natuurlijk) en dus voornamelijk de mening zal uitdragen dat je het best naar versterkende oefeningen kunt kijken.
Ja, steunzolen bieden steun (duh) maar ze lossen het probleem niet op, als dat probleem ligt in onderontwikkelde voetspieren iig.

@Rudedadude gaf al een mogelijke oefening aan om je voetbogen te versterken. Ik denk ook te lezen dat het om je voetboog gaat, maar misschien ook iets op het gebied van enkel/knie?
Hier in ieder geval nog meer mogelijkheden om je voetbogen te trainen, ook oefeningen die je al zittend achter een bureau zou kunnen doen:
https://www.healthline.com/health/flat-feet-exercises

Last but not least, naast rustige opbouw en versterking zou ik ook echt aandacht besteden aan het minimaliseren van je impact.
Een cadans van 180 is niet heilig(!) máár het verhogen van je cadans van 160 naar 170 (bij hetzelfde tempo) zal de impact minder maken, zelfs als je vol op je hak blijft landen.
Wat voor mij een andere eye-opener was qua techniek is de arminzet: ik liep eerst altijd door mijn armen naar vóren te bewegen (reaching forward) waardoor ik eigenlijk hetzelfde deed met mijn voeten, maar dankzij dit geweldige topic heb ik geleerd juist mijn ellebogen naar áchter te duwen (en dus ook de voeten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-04 09:29
Tim_W schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:52:
Wat betreft de cadans, dit lijkt me ook tot op zekere hoogte afhankelijk van zowel je lichaamslengte als je snelheid?

Ik ben 1,94 lang en op relatief rustig tempo zit ik doorgaans altijd rond de 160. Tijdens intervallen zo'n 180. Enkel bij vol sprinten kom ik weleens boven de 200.

Dat je cadans 170/180 "moet" zijn vind ik eigenlijk altijd maar wat vreemd...
Cadans is uiteraard persoonlijk. Ter aanvulling mijn cadans ging ongemerkt ~160 naar 180 na de overstap naar midvoetlanding. Ik heb er niets voor hoeven doen en lettte er ook niet op het enige waar ik op lette was hoe ik mijn voet plaatste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
Roozzz schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:47:
Zo lezende bekruipt mij een beetje het gevoel dat het echte probleem nog niet gevonden is en dat vooral de uitwassen aangepakt worden. Klaarblijkelijk is er, medisch gezien, niet direct iets mis met het bewegingsapparaat; maar dat de gehele keten zwak is lijkt mij evident. De aandacht verschuift langzaam naar boven van een vastzittende voet, naar de enkel, knie en heupen. An sich prima om dan het meest acute probleem aan te pakken, maar de notie dat het hele systeem (te) zwak is lijkt te ontbreken. Alles staat hier met elkaar in verbinding en werkt met elkaar samen om voort te bewegen. Een zwakke enkel kan prima leiden tot klachten bij de heupen.

De veelheid van behandelaars helpt ook niet om te komen tot een gestructureerd en holistisch behandelplan. Persoonlijk zou ik kijken naar een fysiotherapeut of sportarts mét een loopachtergrond, waar je een vermoedelijk langer traject mee gaat bewandelen. Ik kan mij prima voorstellen dat je stapsgewijs van het ene aandachtsgebied naar het andere aandachtsgebied gaat.

Mocht je daar geen zin in hebben, ga alsjeblieft aandacht schenken aan:
1. Krachttraining. Je wilt je hele lichaam versterken. Het lijkt er nu sterk op dat de gehele keten te zwak of in onbalans is, waardoor het probleem verschuift als je een gebied aanpakt. Dus niet alleen focus op bijv je enkels, maar ook zorgen dat de hamstrings en glutes op niveau zijn etc. Onbalans in deze kan tot problemen leiden. Dit is vrij eenvoudig te verbeteren / uit te sluiten door 1-2x per week full body exercises te doen. Ben je hier volledig onbekend mee, dan is er een hoop te vinden online, maar enige begeleiding kan handig zijn om de techniek goed aan te leren. Krachttraining is bij mij echt onderdeel van mijn hardloopschema, met name om heel te blijven.

2. Looptechniek. Misschien al heel goed, misschien ook niet. Zeker gezien jouw hele verhaal en het voorgaande punt verwacht ik niet dat het 100% is. Misschien kan je jezelf een keer filmen en "analyseren"? Zou je evt hier in de groep kunnen gooien. Dat kan wat confronterend zijn, maar wel de enige wijze om te zien wat er echt gebeurt. De pasfrequentie is hierbij een van de dingen die je zou moeten willen aanpakken in mijn beleving.

3. Randzaken op orde, zoals snelheid van opbouw, goede schoenen, zithouding. Het komt niet in jouw verhaal voor, maar hoe bouw je weer op na een x-maanden stilstand? Schoenen zijn een twijfelpunt zo te lezen. Ik zou z.s.m. uitsluiten. Je mag nu weer shoppen op afspraak, dus tijd voor een bezoekje aan de hardloopwinkel :) Daarnaast loop je waarschijnlijk maar een klein deel van de dag/week. Ik zou eens voor jezelf evalueren of er andere factoren ook spelen. Wat doe je de rest van de periode? Bij een zittend beroep; zit je goed en hoe? Persoonlijk krijg ik bijvoorbeeld last van een spiertje in mijn scheen als ik mijn voetensteun niet gebruik. Meer uitvoerend werk; kan het probleem voortkomen uit wat je doet? Zaken als veiligheidsschoenen op orde?

In een ideale wereld vind je ook een behandelaar die naar het bredere plaatje kijkt. Gezien jouw geschiedenis lijkt me de bredere blik cruciaal om verder te komen. Persoonlijk zou het me hoogst verbazen als alleen het gebruik van deze sokken dé oplossing is.

Mocht je toevallig in omgeving Nijmegen zitten, dan weet ik daar nog wel een goede fysio waar ik vertrouw op de bredere blik.
* Roozzz is vooral door schade en schande wijs geworden en geen medisch specialist.
+1 en wil er mobiliteit aan toevoegen. Hardlopen begint met mobiliteit en kracht, daarna komt het lopen zelf pas. Op basis van eigen ervaring geleerd dat de oorzaak van een blessure vaak niet de plek is waar je de pijn voelt.

En over pasfrequentie, het lukt mij niet om met 160 stappen per minuut onder m'n romp te landen (ook niet bij langzame loopjes van rond 6:30 min/km). Zoals al opgemerkt, gebruik een metronoom. Ik heb indertijd baat gehad bij een metronoom app op m'n telefoon. Ongeveer de enige keren dat ik met oortjes liep. Heb toen in een aantal stappen m'n pasfrequentie verhoogt. Dus niet in 1 keer van 160 naar 180, maar bv eerst naar 165 dan 170 enzovoorts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
bert74 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:01:
[...]

Cadans is uiteraard persoonlijk. Ter aanvulling mijn cadans ging ongemerkt ~160 naar 180 na de overstap naar midvoetlanding. Ik heb er niets voor hoeven doen en lettte er ook niet op het enige waar ik op lette was hoe ik mijn voet plaatste.
Hier heb ik het precies andersom gedaan, door mijn cadans te verhogen ben ik meer midden/voor voets gaan lopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:46
@aap Er is al heel veel gezegd, maar wat rot dat je er zo mee blijft lopen! Zoals al gezegd, er zijn heel veel mogelijke oorzaken. Toevallig heb ik van de week "De Pacer" geluisterd tijdens een duurloop, seizoen 3 aflevering 1. Daar had Pim (degene die de HM < 2:30 wil lopen en daar draait de podcast om, de weg daarnaartoe) het ook over een hardnekkige blessure (alleen dan aan zijn knie). Eigenlijk ook een beetje wat jij beschrijft: veel artsen bezocht, van alles geprobeerd, nooit uitsluitsel. Hij kwam uiteindelijk bij een sportarts in - ik geloof - Amersfoort terecht en die constateerde dat zijn bekken niet goed stond. Dat was dus de oorzaak (in plaats van het symptoom te bestrijden, wat bij jou een beetje lijkt te gebeuren als ik kijk naar je verslag) en sindsdien is het, met echt veel oefeningen, beter gegaan en kan hij nu weer goed en soepel lopen. Oefeningen richtten zich vnl. op zijn core als ik het me goed herinner.

Daarmee bedoel ik vooral te zeggen, net als @BastiaanN volgens mij bedoelt: je moet maar net de juiste arts vinden. Dat kan een lange zoektocht zijn. In mijn privé heb ik hetzelfde meegemaakt met mijn vrouw, tot twee keer toe zelfs. Probeer vooral iemand te vinden die naar het grote plaatje kan kijken en zoekt naar de oorzaak in plaats van het symptoom te bestrijden.

Verhogen van cadans heeft bij mij trouwens ook geholpen, maar dan wel ondersteund door overstappen naar mid- en voorvoetlanding en véél loopscholing. Dat laatste zie ik trouwens niet terugkomen in je posts: loop je bij een atletiekclub of met een loopgroep? Heb je veel loopscholing gehad? Daar kun je echt heel veel aan hebben qua techniek. Trainers zien je uiteindelijk continu lopen en daar kunnen ze veel meer uithalen dan "even" een testje op de loopband.

[ Voor 23% gewijzigd door Arjan90 op 04-03-2021 10:15 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlkalineBug
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-04 08:52
Pathogen schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:01:
[...]
Wat betreft steunzolen vs versterken van je voet, helaas is daar een hoop onenigheid over. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik richting het kamp "steunzolen zijn evil" zit (uitgezonderd medische noodzaak natuurlijk) en dus voornamelijk de mening zal uitdragen dat je het best naar versterkende oefeningen kunt kijken.
Ja, steunzolen bieden steun (duh) maar ze lossen het probleem niet op, als dat probleem ligt in onderontwikkelde voetspieren iig.
Dit is sinds afgelopen week ook mijn mening, ik zal niet snel meer naar een podoloog of podotherapeut langs gaan want een behandelaar die voor elke klacht dezelfde oplossing geeft lijkt mij een slecht idee. Ik heb inmiddels het idee dat als je met hoofdpijn langs een podotherapeut loopt hij nog zooltjes voor je gaat maken.

Ik heb door eerder genoemde blessures (jumpers knee) ook al een rondje gemaakt langs de podotherapeut en daarna godzijdank de fysio. De fysio is mij ontzettend aan het helpen met houding en krachtoefeningen en ik merk dat dit heel erg zijn vruchten af werpt. Totdat ik vorige week toch weer te ver ben gegaan en mijn enkel en voet overbelast heb wat dusdanig zeer deed dat ik de volgende dag naar de huisarts ben gegaan. Dat had ik beter niet kunnen doen, de diagnose platvoet werd direct gesteld omdat ik niet goed stond en voor ik het weet zat ik bij een andere podotherapeut. Ik had zelf duidelijker moeten zijn over wat mijn eigen voorkeur had, namelijk het doorzetten van de behandeling bij de fysio, maar ik denk dat het zogenaamde witte-jassen effect mij enigszins overrompelt had. Op zich allemaal nog niet zo gek, totdat je (met een zeer pijnlijke blessure) weer op zo'n drukplaat staat waarop vervolgens de compleet omgekeerde diagnose wordt gesteld. Volgens podotherapeut 1 (zonder blessure) proneerde mijn voeten (dit klopt ook met eerdere loopanalyses) maar podotherapeut 2 zag direct dat mijn voet supineerde en de zolen die hij ging maken waren dus ook compleet het omgekeerde.

Toen ik thuis dit verhaal nog een keer deed besefte ik dat er geen bal van klopte en ik gewoon gek had gestaan vanwege de blessure. Gelukkig kon ik nog de zooltjes afzeggen want ik ben er echt van overtuigd dat deze mij verder van huis hadden geholpen.

Lang verhaal kort, ik ga rustig verder met opbouwen en gerichte oefeningen doen om mijn voethouding te verbeteren met de fysio. Ik zeg niet dat de podotherapeut en steunzolen voor niemand een oplossing zijn, maar ik zet wel ernstige vraagtekens bij de manier waarop deze conclusie bereikt wordt in sommige gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
@AlkalineBug Het gevaar is vooral dat n=1 (voor beide kanten) weinig zegt. Er zit overigens wel een heel groot verschil tussen een podoloog en een podotherapeut. Wat voor jou geldt, hoeft niet voor een ander te gelden en andersom. Zoals je zelf eigenlijk ook al zegt. Als je enkel bijv. echt doorzakt, dan is er geen versterkende training die dat probleem an sich oplost. Dan kun je over je hele been en core mogelijk met allerlei krachttrainingen de symptomen voorkomen, maar de oorzaak blijft. Het risico is dat je dan mogelijk van symptoom naar symptoom stapt (dat is in ieder geval bij mij het geval). Dan kan een steunzool lijkt mij een prima oplossing zijn. Maar ook bij podotherapeuten zullen natuurlijk prutsers zitten die op de automatische piloot werken en die niet goed kijken naar de patiënt en zijn of haar wensen. Je moet wat dat betreft als patiënt ook wel actief meedenken lijkt me.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlkalineBug
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-04 08:52
@Arjan90 Misschien druk ik mij ook wat sterk uit, en het is zeker niet mijn bedoeling dat mensen mijn post als medisch advies zouden aannemen. Het enige dat ik wel duidelijk wil maken, en dat is niet alleen gebasseerd op mijn ervaring, een podotherapeut en een podoloog hebben uiteindelijk maar 1 interventie die ze zelf kunnen doen en dat is een steunzool. Als de steunzool in jouw geval het juiste middel is ben je aan het goede adres, maar ik zou persoonlijk hier niet meer afgaan op het advies van de steunzolenboer. Wij van WC-eend....

Dit gevoel wordt bij mij natuurlijk ontzettend gesterkt omdat mijn ervaring wel echt heel slecht is, 2 podotherapeuten(!) die binnen een maand zowat het omgekeerde advies geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
Herkenbaar, dat heb ik met mijn schoenen ook gehad overigens. Uiteindelijk kun je het zelf ook prima beoordelen of je supineert of (over)proneert als je een paar schoenen hebt waar je veel kilometers mee hebt afgelegd. Dat bracht mij op het spoor dat mijn rechtervoet wordt gecorrigeerd en daardoor supineert, terwijl ik een antipronatie schoen heb. Dus: mijn rechtervoet supineerde mogelijk door de antipronatie. Op basis daarvan ben ik naar de podotherapaut gegaan, omdat ik dit op links niet zag. Het lijkt bij mij te helpen, maar dat weet ik pas op de lange termijn (als de demping van de nieuwe schoenen bijv. minder wordt, als ik de slijtage goed kan zien, etc.).

Wat mij daarbij heeft geholpen voor wat zelfdiagnose: https://treadlabs.com/blo...-shoes-trying-to-tell-you.

Het heeft mij in ieder geholpen met het zoeken naar schoenen, veel of weinig demping, etc. op de korte termijn om te kunnen herstellen en me ook bewustwording gegeven hoe ik het beste kan herstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:32
Arjan90 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:10:
Uiteindelijk kun je het zelf ook prima beoordelen of je supineert of proneert als je een paar schoenen hebt waar je veel kilometers mee hebt afgelegd.
Iedereen proneert. Het is pas een probleem als je overproneert of onderproneert/supineert ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-05 10:52

Spotter

Lichtnicht

AlkalineBug schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:33:
@Arjan90 Het enige dat ik wel duidelijk wil maken, en dat is niet alleen gebasseerd op mijn ervaring, een podotherapeut en een podoloog hebben uiteindelijk maar 1 interventie die ze zelf kunnen doen en dat is een steunzool. Als de steunzool in jouw geval het juiste middel is ben je aan het goede adres, maar ik zou persoonlijk hier niet meer afgaan op het advies van de steunzolenboer. Wij van WC-eend....
Misschien om ook even de andere kant te belichten. Ik kom af en toe bij een podotherapeut omdat er iets vastschiet in m'n voet/been. Daardoor wikkel ik niet goed meer af, en daar krijg ik last van. Ik heb daarvoor een zooltje (ja daar issie) wat al behoorlijk wat helpt, maar af en toe moet het even losgemaakt worden. Dat doen ze (een team van 3) allemaal net op een andere manier, net wat nodig is.

Dus voor mij zijn het zeker geen 1 trick ponies, maar ik snap dat het vanuit jouw oogpunt er wel zo uit ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik heb wel wat problemen met die link. Eigenlijk is bij elk slijtagepatroon het antwoord dat je ondersteuning nodig hebt. Overproneren? Stability shoes. Supineren? Zooltje! Neutraal? Zooltje!

Uiteraard lees ik dat dan weer overtrokken :P maar het is een website voor inlegzolen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-05 19:53

Ik ben, inmiddels alweer 12 jaar geleden, geopereerd aand Shin Plint(loge Syndroom, compartiment syndroom) en zelfs nog 5 maanden in het militair revalidatiecentrum mogen doorbrengen.

Ik heb te lang doorgelopen met die blessure, zodat de operatie nog de enige optie was. Die compressiesokken heb ik ook gebruikt en die werkten redelijk.
Helaas zat ik toen in de basisopleiding van de Landmacht dus was bewegen op mijn eigen tempo geen optie en eindigde ik alsnog met heel veel pijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
Pathogen schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:27:
[...]

Ik heb wel wat problemen met die link. Eigenlijk is bij elk slijtagepatroon het antwoord dat je ondersteuning nodig hebt. Overproneren? Stability shoes. Supineren? Zooltje! Neutraal? Zooltje!

Uiteraard lees ik dat dan weer overtrokken :P maar het is een website voor inlegzolen.
Ik heb het dan ook puur gebruikt voor zelfdiagnose van waar ik mee te maken had en vanuit daar ben ik verder gaan uitzoeken. Ik vind de plaatjes en uitleg erbij goed, dat heeft mij op het spoor gebracht wat ik nu volg.

Verder is het wij van WC eend gehalte hoog, maar zoals gezegd kon ik hierdoor wel wat verder zoeken op lateral wear e.d. Dingen waar ik eigenlijk niet eerder zo in gedoken was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
Door de berichten van @Tinusvolkel, @BastiaanN en @polthemol een beetje hyped geraakt over Stryd. Vanochtend ook een podcast over geluisterd waarin Koen de Jong te gast was en e.e.a. gelezen over lopen op vermogen. Eerder in de 'Beter presteren'-podcast weliswaar andere geluiden gehoord, maar deze manier van bijhouden wat je doet/moet doen lijkt toch wel de toekomst te hebben. Had me eigenlijk voorgenomen mijn asr-vitality-Bol.com-tegoedbonnen hiervoor op te sparen, maar twijfel om de Stryd toch al nu aan te schaffen. Blijft duur geintje, maar ik zit er qua lopen lekker in momenteel en dit kan weleens net dat beetje extra zijn om een echte runner te worden. Beetje hardop denken wat ik hier nu doe, maar hoop op reacties die me richting de ene of de andere kant over de streep gaan trekken O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arjan90
@mefjoew Volgens mij wil je alleen maar horen dat je hem moet kopen, dus toe maar :(:) Persoonlijk zou ik misschien de ervaringen van de nieuwe bezitters afwachten op de langere termijn (kun je gelijk nog wat bol.com sparen), dan weet je ook waar het wel en niet geschikt voor is. Waar je mogelijk ook rekening mee moet houden is dat Stryd met een abonnementsservice komt, de vraag is wat dat betekent voor de verdere ontwikkeling van de "gratis" features. Valt dat stil? Blijft dat doorgaan? Ik heb geen idee behalve dat ze zelf aangeven dat bestaande gratis features gratis blijven.

En belangrijkste is: wat verwacht je er van? De Stryd gaat je, lijkt mij, niet echt béter leren lopen (qua houding bijv.). Misschien dat je uit de data e.e.a. kan afleiden, maar daar blijft het dan wel bij. Maar volgens mij ben je er al wel uit dát je er één wil kopen en gaat het meer om het wanneer. Dan zou je ook Marktplaats bijv. in de gaten kunnen houden. Kun je die bol.com bonnen gebruiken voor andere gadgets :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:35
mefjoew schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:12:
Door de berichten van @Tinusvolkel, @BastiaanN en @polthemol een beetje hyped geraakt over Stryd. Vanochtend ook een podcast over geluisterd waarin Koen de Jong te gast was en e.e.a. gelezen over lopen op vermogen. Eerder in de 'Beter presteren'-podcast weliswaar andere geluiden gehoord, maar deze manier van bijhouden wat je doet/moet doen lijkt toch wel de toekomst te hebben. Had me eigenlijk voorgenomen mijn asr-vitality-Bol.com-tegoedbonnen hiervoor op te sparen, maar twijfel om de Stryd toch al nu aan te schaffen. Blijft duur geintje, maar ik zit er qua lopen lekker in momenteel en dit kan weleens net dat beetje extra zijn om een echte runner te worden. Beetje hardop denken wat ik hier nu doe, maar hoop op reacties die me richting de ene of de andere kant over de streep gaan trekken O-)
Ik heb zelf nu ook een stryd sinds een paar weken en ben er erg enthousiast over.
Heb als eerste een twee weeks introductie programma gevolgd waar een eerste waarde uit kwam.
Door de sneeuwperiode en uit voorzorg heb ik er wel een paar rustdagen tussen gedaan maar dat was prima te doen.
Nu ben ik begonnen met het halve marathonschema om maar weer een doel te hebben.
Wat ik lastig vind is het lopen op een laag vermogen.Voor mijn gevoel moet ik bijna achteruit lopen maar dat zal ook wel wennen.

Ook vind ik het altijd wel leuk om even naar de cijfertjes te kijken ondanks dat ik maar een recreatieve loper ben en de tijd van echte records al heeeuuuul ver achter me ligt.

Mocht je interesse hebben kun je natuurlijk ook overwegen met een gebruikte te beginnen (via MP oid), dat heb ik ook gedaan.

Dus mijn advies zou zijn, ga ervoor :) en besteed die ASR vitalitybonnen aan wat anders bij Bol (toch wel lekker, vorig jaar heb i toch een 240 euro aan bonnen bijeen bewogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ik heb 'm ook gekocht, maar eigenlijk vooral om te zwiften, en het de meest accurate metingen daarvoor zou moeten geven. Dus mocht je dat ook leuk lijken...

Achteraf data bekijken is dan wel weer leuk, ook als n00b, trainen op vermogen misschien iets voor de toekomst.

[ Voor 26% gewijzigd door defusion op 04-03-2021 15:44 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Ik denk dat je een betere runner wordt door gewoon lekker veel en gevarieerd te trainen en niet zo zeer omdat je een mooie Stryd aan je schoen hebt hangen. Voordeel wat je er van hebt is dat je sneller feedback krijgt over de mate van inspanning t.o.v. hartslag en gps en dat je een hele mooie nauwkeurige distance en pace hebt. Dat laatste was voor mij de reden om er eentje aan te schaffen. Zoals @polthemol ook al aangaf, leer je om veel beter je energie te verdelen vooral heuvel op en af (en ook wind tegen).

Ik train nu sinds een paar dagen op power. Niet meer kijken naar hartslag of tempo, gewoon dat getalletje een beetje constant houden. Merk wel dat ik het daardoor mentaal veel minder boeiend vind dat ik wat minder hard kan lopen als ik wind tegen heb bijvoorbeeld. Of ik er echt veel sneller van ga worden t.o.v. een op hartslag of tempo gebaseerd schema betwijfel ik. De power plans van Stryd verdwijnen ergens dit jaar wel achter een abonnement, de rest blijft wel gratis.

Als je er blij van wordt zou ik hem gewoon kopen. Een hobby mag geld kosten toch ;)

Op het plaatje dat ik toegevoegd heb aan mijn loopje op Strava kun je mooi zien hoe de verschillende parameters (vermogen,hartslag en tempo) zich tot elkaar verhouden.

[ Voor 5% gewijzigd door BastiaanN op 04-03-2021 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
TR1969 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:32:
[...]

Ik heb zelf nu ook een stryd sinds een paar weken en ben er erg enthousiast over.
Heb als eerste een twee weeks introductie programma gevolgd waar een eerste waarde uit kwam.
Door de sneeuwperiode en uit voorzorg heb ik er wel een paar rustdagen tussen gedaan maar dat was prima te doen.
Nu ben ik begonnen met het halve marathonschema om maar weer een doel te hebben.
Wat ik lastig vind is het lopen op een laag vermogen.Voor mijn gevoel moet ik bijna achteruit lopen maar dat zal ook wel wennen.

Ook vind ik het altijd wel leuk om even naar de cijfertjes te kijken ondanks dat ik maar een recreatieve loper ben en de tijd van echte records al heeeuuuul ver achter me ligt.

Mocht je interesse hebben kun je natuurlijk ook overwegen met een gebruikte te beginnen (via MP oid), dat heb ik ook gedaan.

Dus mijn advies zou zijn, ga ervoor :) en besteed die ASR vitalitybonnen aan wat anders bij Bol (toch wel lekker, vorig jaar heb i toch een 240 euro aan bonnen bijeen bewogen)
Op Marktplaats momenteel alleen aanbod van de oude versie. Los daarvan sowieso liever nieuw, maar goede tip natuurlijk.
BastiaanN schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:20:
[...]

Ik denk dat je een betere runner wordt door gewoon lekker veel en gevarieerd te trainen en niet zo zeer omdat je een mooie Stryd aan je schoen hebt hangen. Voordeel wat je er van hebt is dat je sneller feedback krijgt over de mate van inspanning t.o.v. hartslag en gps en dat je een hele mooie nauwkeurige distance en pace hebt. Dat laatste was voor mij de reden om er eentje aan te schaffen. Zoals @polthemol ook al aangaf, leer je om veel beter je energie te verdelen vooral heuvel op en af (en ook wind tegen).

Ik train nu sinds een paar dagen op power. Niet meer kijken naar hartslag of tempo, gewoon dat getalletje een beetje constant houden. Merk wel dat ik het daardoor mentaal veel minder boeiend vind dat ik wat minder hard kan lopen als ik wind tegen heb bijvoorbeeld. Of ik er echt veel sneller van ga worden t.o.v. een op hartslag of tempo gebaseerd schema betwijfel ik. De power plans van Stryd verdwijnen ergens dit jaar wel achter een abonnement, de rest blijft wel gratis.

Als je er blij van wordt zou ik hem gewoon kopen. Een hobby mag geld kosten toch ;)

Op het plaatje dat ik toegevoegd heb aan mijn loopje op Strava kun je mooi zien hoe de verschillende parameters (vermogen,hartslag en tempo) zich tot elkaar verhouden.
Gaat inderdaad niet zozeer om een betere loper te worden, maar wel om de combinatie motivatie/prestatie. Koen de Jong vertelt bijvoorbeeld dat hij sinds Stryd net wat dieper kan gaan. Andersom geldt wat jij zegt ook; juist gas terugnemen soms zonder dat direct erg te vinden.

In algemene zin nog een vraag: hoe zit het met calibreren? Ik heb geen toegang tot een atletiekbaan; is dat in dit kader een probleem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
mefjoew schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:33:
In algemene zin nog een vraag: hoe zit het met calibreren? Ik heb geen toegang tot een atletiekbaan; is dat in dit kader een probleem?
Nee hoor. Ongecalibreerd is een stryd nog steeds veel nauwkeuriger dan GPS. :)

Zie Can I fine-tune the accuracy of my Stryd? en Is there a third party that confirmed Stryd's accuracy?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik ben vandaag wezen shoppen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meXkJ9qTUxdvy4JuyzZkqaePLi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLazkkS6NhF5K4Ng8yoGCk9p.jpg?f=fotoalbum_large

Afspraak gemaakt na gister even wat telefonisch overleg (veel zaken hebben niet alles meer in voorraad, dat is wat lastig met passen) en dus vandaag richting Zoetermeer met de auto naar trailrunzaak Mudsweattrails.

Uurtje sturen later stond ik in de winkel waar ik prettig geholpen werdt, ontspannen sfeertje (er was 1 andere klant als max door de covidregels) door een hulpvaardige jongedame met kennis van zaken.

Na een kort praatje over waar ik naar op zoek was en een voetmeting, kwamen er een paar schoenen tevoorschijn.

Ik heb gepast:

La Sportiva Akasha;
Hoka Oh nee Oh nee Somethingsomething;
Salomon Speedcros 5;
ON Cloudventure;
La Sportiva Bushido.

Met alle schoenen op zo'n testbaan gelopen waarbij je je landing en het afwikkelen kunt zien met je drukpunten (erg gaaf te zien). Tevens hebben ze een hindernisbaan in de zaak met stenen, rotsen en rondhout om op te lopen/rennen.

Uiteindelijk werdt het een hele moeilijke keuze tussen de Akasha's en Bushido's.

De Akasha's wonnen het uiteindelijk, iets comfortabeler aanvoelend in zijn geheel en een wat dikkere zool met wat meer demping. De Bushido's voelden beduidend dunner en veel meer een "later-als-ik-groot-ben-en-iets-meer-ervaring-heb"-schoen.

De blauwe passchoen ingeruild voor iets geschikter als lid van #teamsignaalkleur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdytJWLls1lXsu4eTwkwF5c-hqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jUfCzEgCIVjKrQ0y9HrdU5qT.jpg?f=fotoalbum_large

Thuis naast de Brooks Ghost 13 d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGSn4nfFK18X1clSB-DR-rXtqnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zijA9RzBBlrm46cgDvsFCPbU.jpg?f=fotoalbum_large

Fijn om toch gepast te kunnen hebben en schoenen 1 op 1 te kunnen vergelijken, ik had niet echt zin in een "WKOA"-bestel en terugstuur-festijn.

Mudsweattrails in elk geval ervaren als een prettige zaak met een hoop aanbod, zeker dat ik daar nog eens terug ga als ik wat anders nodig heb of een extra paartje (andere) schoenen er nog bij wil.

Morgen lekker het Putterbos in op mijn Akasha's *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Fraggert schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:26:
Ik ben vandaag wezen shoppen :)

[Afbeelding]

Afspraak gemaakt na gister even wat telefonisch overleg (veel zaken hebben niet alles meer in voorraad, dat is wat lastig met passen) en dus vandaag richting Zoetermeer met de auto naar trailrunzaak Mudsweattrails.

Uurtje sturen later stond ik in de winkel waar ik prettig geholpen werdt, ontspannen sfeertje (er was 1 andere klant als max door de covidregels) door een hulpvaardige jongedame met kennis van zaken.

Na een kort praatje over waar ik naar op zoek was en een voetmeting, kwamen er een paar schoenen tevoorschijn.

Ik heb gepast:

La Sportiva Akasha;
Hoka Oh nee Oh nee Somethingsomething;
Salomon Speedcros 5;
ON Cloudventure;
La Sportiva Bushido.

Met alle schoenen op zo'n testbaan gelopen waarbij je je landing en het afwikkelen kunt zien met je drukpunten (erg gaaf te zien). Tevens hebben ze een hindernisbaan in de zaak met stenen, rotsen en rondhout om op te lopen/rennen.

Uiteindelijk werdt het een hele moeilijke keuze tussen de Akasha's en Bushido's.

De Akasha's wonnen het uiteindelijk, iets comfortabeler aanvoelend in zijn geheel en een wat dikkere zool met wat meer demping. De Bushido's voelden beduidend dunner en veel meer een "later-als-ik-groot-ben-en-iets-meer-ervaring-heb"-schoen.

De blauwe passchoen ingeruild voor iets geschikter als lid van #teamsignaalkleur.

[Afbeelding]

Thuis naast de Brooks Ghost 13 d:)b

[Afbeelding]

Fijn om toch gepast te kunnen hebben en schoenen 1 op 1 te kunnen vergelijken, ik had niet echt zin in een "WKOA"-bestel en terugstuur-festijn.

Mudsweattrails in elk geval ervaren als een prettige zaak met een hoop aanbod, zeker dat ik daar nog eens terug ga als ik wat anders nodig heb of een extra paartje (andere) schoenen er nog bij wil.

Morgen lekker het Putterbos in op mijn Akasha's *O*
Heh, dat is op loopafstand van kantoor (waar ik vandaag was). Zwaai!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Totrail
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 26-11-2024
Vanavond nog een kort en snel rondje gemaakt (5,5km op 4:44min/km). Het ging opvallend makkelijk, zoals het de laatste tijd makkelijker gaat. Ik voel me echt weer fit (worden) en de onderliggende cijfers bewijzen dat ook. Ik zit er aan te denken om dit weekend een snelle 10 km te lopen en als een soort (mentale) afsluiting van het opbouwen na covid. Kan ik me daarna weer op een nieuw doel richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Pathogen schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 19:09:
[...]

d:)b :w

Aanradertje mocht je nog eens wat nodig hebben, leuke zaak. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Totrail schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:37:
Vanavond nog een kort en snel rondje gemaakt (5,5km op 4:44min/km). Het ging opvallend makkelijk, zoals het de laatste tijd makkelijker gaat. Ik voel me echt weer fit (worden) en de onderliggende cijfers bewijzen dat ook. Ik zit er aan te denken om dit weekend een snelle 10 km te lopen en als een soort (mentale) afsluiting van het opbouwen na covid. Kan ik me daarna weer op een nieuw doel richten.
d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Sorry O-)

Ik vind vooral de combi samen met de Apple watch ideaal, maar als ik een Garmin (die jij volgens hebt ) had gehad dan weet ik niet of ik een Stryd gekocht, Want icm met een HRM run heb je volgens mij (op vermogen na) alle data al. Dus dan word het voor dat beetje extra een duur grapje.

De snelle nauwkeurige pace is wel ideaal maar kan niet oordelen hoe goed die is bij een Garmin zonder Stryd. Gisteren met m'n 5km pr poging moest ik in het begin even zoeken naar het juiste tempo en daarna kon ik hem op een paar seconden nauwkeurig redelijk vlak lopen. (iets voor het einde kakte het in maar had meer met mijn conditie te maken dan een onnauwkeurige pace)

Maar zoals je leest heb ik niet op vermogen gelopen maar op pace want je wil uiteindelijk toch goede tijden lopen. Een PR van 381W op een 5km zegt de meeste nog niet zoveel maar kan nog komen. ;)

Het trainen op vermogen is dan wel weer prima omdat de intensiteit zich mooi aanpast aan de wind en hellingen, maar om dit zou ik met een wedstrijd of PR poging niet aandurven omdat ik dan niet zeker weet of ik de tijd ga halen.

Schema's ga ik denk ik niet gebruiken (ga dan m'n vrijheid missen) maar verwacht dat die wel achter het abbo gaan komen.
mefjoew schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:33:
[...]

Op Marktplaats momenteel alleen aanbod van de oude versie. Los daarvan sowieso liever nieuw, maar goede tip natuurlijk.
Hier ook via marktplaats vind hem nieuw toch wat te duur.
[...]

Gaat inderdaad niet zozeer om een betere loper te worden, maar wel om de combinatie motivatie/prestatie. Koen de Jong vertelt bijvoorbeeld dat hij sinds Stryd net wat dieper kan gaan. Andersom geldt wat jij zegt ook; juist gas terugnemen soms zonder dat direct erg te vinden.
Dat diep gaan heb ik gister gemerkt maar of dat nu echt door de Stryd komt..
Hier ook geen kalibratie gedaan, maar zoals @BastiaanN al zegt dat ie zonder kalibratie vrij nauwkeurig is. Maar echt weet je het pas na een kalibratie :P

Maar veel succes met de beslissing maar volgens mij heb jij die al gemaakt. ;)

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-05 13:32
Vandaag weer een afspraak met de fysio gehad en het bleek m'n laatste. Hij vond dat hij niets meer voor me kon doen. Kreeg een mooi compliment als afscheid mee. Hij had met zijn 20-jarige ervaring het nog niet eerder meegemaakt dat iemand met mijn combinatie van blessures aan de knie op een dergelijk bewegingsniveau terug kwam. Die stoppen allemaal. Ik besef ook wel dat ik er hard voor gewerkt heb avond na avond, maar het helpt me wel om nooit op te geven, ook al zeggen foto's en ander medische opinies wat annders. Goed blijven luisteren naar je lijf en je goed verzorgen in termen an rust en voeding, dat heeft me zeker ook geholpen.

Voor degenen die kampen met langdurige blessures en ander lichamelijk leed: houd hoop!

Zo, nu ga ik oefeningen doen :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• chris
  • Laatst online: 11-03-2022
Voor de mensen die een Stryd willen kopen: je gaat er niet sneller van lopen. Het tegendeel: je hebt extra gewicht aan je schoen! Ja, het is een leuke gadget, en als dat je motiveert moet je er vooral een kopen (ik heb er een en vind het tof). Maar houd jezelf niet voor de gek dat je daardoor harder gaat lopen.

Als je sneller wilt worden kan je ongeveer twee dingen doen: beter trainen, of snellere schoenen kopen (Vaporfly etc.). Het eerste helpt het best. Op ons Tweaker-niveau (ik generaliseer een beetje) is het voor bijna iedereen zo dat de makkelijkste manier om sneller te worden gewoon beter trainen is. Dit kan betekenen dat je meer loopt, of iets meer kwaliteit in je training, core/kracht, of iets afvallen/aankomen, etc.

Ik ben heel voorzichtig op de omgekeerde weg: ik wil eigenlijk wat minder technologie! Heb m'n dure Garmin Fenix ingeruild voor een goedkope Coros (dezelfde als Kipchoge, als het goed genoeg voor hem is, dan ook voor mij :+). Hartslag is ook leuk om af en toe naar te kijken, maar m'n band doe ik alleen nog maar bij "belangrijke" trainingen om. Zonder horloge trainen durf ik nog niet, maar wil ik eigenlijk ooit wel. Helaas is m'n coach op afstand dus "moet" ik wel.

(Als iemand nog tips heeft voor fijne klompen ipv m'n Alphaflys dan laat maar weten :*)).

Van de andere kant: als het je motiveert om grafiekjes te zien, dan koop vooral een Stryd/HRM-Pro/Garmin MARQ.

(Ik type dit vooral om de mensen die het niet weten een hart onder de riem te steken dat ze niets fout doen door geen Stryd te kopen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
ik denk niet dat je er een 'echte runner' van gaat worden. Daarvoor hoef je maar een simpel ding te doen: regelmatig de sloffen aan en je rondje maken. Snel, langzaam, met wandelen of zonder, bergop, bergaf, wel of niet op trails.

De stryd is een middel wat op een paar facetten kan helpen, in mijn geval had ik vrij veel moeite om mijn pace af te stemmen op het terrein en de stryd bood daar een goede uitkomst. Ik gebruik geen trainingsplannen van stryd bv, heb gewoon een excelsheet met het aantal kilometers erin wat ik wanneer moet doen en wat het idee is van die kilometers. Een interval doe ik bv. die dag zelf wel verzinnen, stryd helpt me dan om het een beetje consistent te houden omdat het wat beter meetbaar is (wat is bijvoorbeeld een 30 seconden interval die je net aan moet kunnen volhouden met 30 seconden herstel? Het rondje waar ik het ren is dan ook nog met wat verhoging dus de pace begint dan te tellen ook, ik hou nu grofweg een wattage aan en de snelheid lees ik achteraf wel).

Anyhow: resumerend: een echte runner ben je al als je rent, gadgets en fancy horloges helpen daarmee niet ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 15:24
Pathogen schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 19:09:
[...]

In dit topic is bijna alles op loopafstand. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

dreamscape schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 08:10:
[...]

In dit topic is bijna alles op loopafstand. :)
OK ok, het is ongeveer 6 minuten op 6:00 min/km 😝

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-05 22:25

vhal

ಠ_ಠ

Pathogen schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 08:28:
[...]

OK ok, het is ongeveer 6 minuten op 6:00 min/km 😝
je werkt tegenwoordig in sweetlakecity? :P

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Wel met @polthemol eens, de "gadgets" moeten het lopen ondersteunen, niet anderom.

Gisteren 17km gelopen, maar was he-le-maal dood. Verschillende redenen, het weer was gewoon klote, regenachtig, had veel last van de duisternis en glinsteringen van het wegdek. Voetgangers (complete kuddes) die over de volledige breedte van het fietspad liepen, wind, veel kouder dan ingeschat. Hierdoor bevroren vingers dwars door m'n handschoenen heen!

Maar daarnaast heb ik het idee dat ik afgelopen periode te hard of niet goed heb getraind. Gisteren hoog in de hartslag, last de pasfrequentie hoog te houden en zag het tempo per gelopen kilomter langzaam terugzakken. Heel subtiel, iedere km 3 of 4 secondes, maar het zat er wel. En dan probeerde ik het tempo weer omhoog te duwen, dan lukte dan voor een paar 100 meter, maar daarna zakte het weer langzaam in.

Met als gevolg nog meer ergernis, irritatie over de niet meewerkende omstandigheden (je moet toch iets de schuld geven) en daardoor ga je nog slechter lopen.

Nu ook een zwaar gevoel in mijn bovenbenen, volgens Garmin moet ik 3 dagen (!!) rust nemen, Vo2 met 1 punt gezakt en status van "prodcutief" naar "niet productief".

Morgen maar eens een rustig loopje van een paar km, max 30' om rustig te herstellen. Misschien is dit de winterdip en hopelijk duurt deze periode niet al te lang :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Pagina: 1 ... 102 ... 366 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic.
Voor vragen en discussie over triathlon, kan men terecht in Het Triatlontopic - Deel 2.

Als aanvulling op de topics in deze reeks, zijn er Tweakers Hardlopen-groepen op Strava en Garmin Connect. Om toegang te krijgen:
1. Strava: Geef op Strava aan dat je lid wil worden van de groep (klik op Request to Join). Stuur je op Strava gebruikte naam in een DM op Tweakers aan de admins: Poekie en Calitomnication.
2. Garmin: Stuur in een DM op Tweakers met onderwerp Toegang Garmin je gebruikersnaam van het Garmin aan de admin: Calitomnication.

Ook jouw PR's doorgeven? Dat kan als je de sheet invult.