smart fortwo electric drive 17.6kWh
Of je laadkabel, hoor je soms ook nog wel eens verhalen over. Dat de kabel van het merk zelf niet goed is terwijl er geen problemen zijn met een andere kabel. Sowieso het proberen waard lijkt me.Coasterfreak schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:11:
[...]
die kan maar 11kw dus de enige bottleneck is de laadpaal
@kx22 je zou dus bij een 22kW paal gewoon 10/11kW moeten pakken. Of er nou een 2de auto staat te laden of niet. Maar Allego palen bijv. (zeker in bepaalde regio's) zijn onlangs teruggeschroeft van 22kW naar 17kW. Daar haal ik zelf vaak wel de max van 10/11kW omdat ik vaak op tijdstippen laad dat er niemand anders staat te laden. Laden we wel met 2 auto's dan wordt die 17kW dus gewoon verdeeld en zou je rond de 8kW moeten halen.
Als jij blijft steken op 6/7kW dan klopt het gewoon niet. Heb je ze ook al eens gebeld terwijl je aan de laadpaal hangt? Of zoiets ik hierboven voorstel, eens een ander merk kabel proberen? Of misschien eens aan een buurtgenoot die ook elektrisch rijdt vragen wat hij/zij voor laadsnelheid haalt.
[ Voor 48% gewijzigd door Juancho op 09-10-2021 14:33 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
is heel normaal dat je toch niet vol vermogen kan laden als iemand naast je ook zit te laden? ook iets met load balancing enzo van het net. meestal krijg je geen vol vermogen tijdens piekuren maar wel rustig overdag of in de nachtJuancho schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:29:
[...]
Als jij blijft steken op 6/7kW dan klopt het gewoon niet. Heb je ze ook al eens gebeld terwijl je aan de laadpaal hangt? Of zoiets ik hierboven voorstel, eens een ander merk kabel proberen? Of misschien eens aan een buurtgenoot die ook elektrisch rijdt vragen wat hij/zij voor laadsnelheid haalt.
Dat ligt er dus aan. Bij een 22kW paal kan je dus beide 11kW krijgen. Wat ik ook regelmatig had met alle ellego palen hier in de buurt. Die hadden wel piek/daluren.Coasterfreak schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 16:30:
[...]
is heel normaal dat je toch niet vol vermogen kan laden als iemand naast je ook zit te laden? ook iets met load balancing enzo van het net. meestal krijg je geen vol vermogen tijdens piekuren maar wel rustig overdag of in de nacht
Dat is er nu af maar de palen zijn nu 17kW.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Nee, de bottleneck is de auto dusCoasterfreak schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:11:
[...]
die kan maar 11kw dus de enige bottleneck is de laadpaal
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Hij heeft het over een 11 kW laadpaal. De 22 kW paal moet nog geïnstalleerd worden...Juancho schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:29:
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Maar als je structureel aardig trager laadt dan 11kW dan klopt er iets niet. Heb ik ook een paar weken gehad na een OTA update van de XC40 P8. Zat ik ook rond de 5-7kW. Alles getest, met de monteur erbij. Niks hielp. Even later, wellicht door een bepaalde update ging het weer goed en nu haal ik 8 van de 10x wel de 10/11kW.
[ Voor 34% gewijzigd door Juancho op 09-10-2021 18:19 ]
het punt is dat er niet zo veel echte 22kw palen zijn en dat ze allemaal eigenlijk wel ingesteld worden op 17kw en dat ze willekeurig op 11kw/22kw in de apps tevoorschijn komen. dus als twee autos op 11kw proberen te laden eindig je automatisch met rond de 7-8kw oid.Juancho schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:16:
Volgens mij kan zijn auto toch alleen 1 fase (oudere model) of 3 fasen (updated model) laden? Dan heb je niks aan 22kW want dat ga je dan idd niet halen. 11kW blijft de max tenzij de laadpaal dus is teruggezet naar 17kW zoals hier met Allego. Dan haal je met 2 auto's die tegelijkertijd laden iets minder kW.
Maar als je structureel aardig trager laadt dan 11kW dan klopt er iets niet. Heb ik ook een paar weken gehad na een OTA update van de XC40 P8. Zat ik ook rond de 5-7kW. Alles getest, met de monteur erbij. Niks hielp. Even later, wellicht door een bepaalde update ging het weer goed en nu haal ik 8 van de 10x wel de 10/11kW.
Dus ging ik in de buurt maar even wat laadpalen testen.
Ik heb een 2020 iPace met 3 fase laden.
Aangezien ik de snelheid niet kan meten met de Jaguar inControl app is het enige wat ik heb Jedlix.
Ik ben naar een plek geweest ongeveer 1km verderop met een 22kW paal van EVbox.
Na een half uurtje gestaan te hebben en meerdere keren op Jedlix gekeken te hebben zag ik alleen maar 6,5kW.
Vervolgens naar een 11kW paal in de buurt en toen gaf hij 4,8kW aan.
Nu weer naar de paal dichtbij mijn huis (11kW) en ook hier geeft hij al 10 minuten 4,8kW aan.
In alle 3 de gevallen staat er niemand naast mij.
Ligt dit aan Jedlix omdat het slim laden is? Kan me niet voorstellen dat je bij een 22kW paal 6,5 haalt en dan bij een 11kW paal 4,8.
Of zal het aan mijn kabel liggen?
Ga ik ook eens doen, maar denk niet dat het aan de auto ligt. Eerder aan de kabel of het slim laden door Jetlix.Coasterfreak schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:26:
probeer het eens bij een 43kw ac snellader. dan weet je zeker dat het tenminste niet aan je auto ligt.
Tis vrij simpel. Als je auto 3 fase (dus 11kW) kan laden en je staat sowieso als enige aan een 17/22kW lader dan moet je gewoon 10/11kW kunnen laden. Als je dat structureel niet haalt is er iets gewoon niet goed.kx22 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:24:
Nou vandaag een lange rit gemaakt en heb nog 33% batterij over.
Dus ging ik in de buurt maar even wat laadpalen testen.
Ik heb een 2020 iPace met 3 fase laden.
Aangezien ik de snelheid niet kan meten met de Jaguar inControl app is het enige wat ik heb Jedlix.
Ik ben naar een plek geweest ongeveer 1km verderop met een 22kW paal van EVbox.
Na een half uurtje gestaan te hebben en meerdere keren op Jedlix gekeken te hebben zag ik alleen maar 6,5kW.
Vervolgens naar een 11kW paal in de buurt en toen gaf hij 4,8kW aan.
Nu weer naar de paal dichtbij mijn huis (11kW) en ook hier geeft hij al 10 minuten 4,8kW aan.
In alle 3 de gevallen staat er niemand naast mij.
Ligt dit aan Jedlix omdat het slim laden is? Kan me niet voorstellen dat je bij een 22kW paal 6,5 haalt en dan bij een 11kW paal 4,8.
Of zal het aan mijn kabel liggen?
Ik heb testen uitgevoerd met de volvo dealer. Als ik jou was zou ik even naar een jaquaer dealer rijden waar ze ook vast wel een laadpaal hebben. Haal je daar ook geen 11kW kunnen ze zo de live data uitlezen als het goed is. En in je buurt kan heb even vragen aan andere elektrische laders, was zij bij die palen voor laadsnelheid krijgen. En om het nog verder te testen, vraag eens of je een test mag doen met hun laadkabel als ze wel volle snelheid krijgen. Dan sluit je ook gelijk de laadkabel uit.
Als je Jetlix gebruikt is dit gedrag toch volkomen logisch? Die app beperkt juist de laadstroom die je auto vraagt om zo het net te balanceren in ruil voor korting als ik even hun website bekijk.kx22 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:54:
[...]
Ga ik ook eens doen, maar denk niet dat het aan de auto ligt. Eerder aan de kabel of het slim laden door Jetlix.
Als je de auto altijd zo snel mogelijk wilt laden moet je geen Jetlix gebruiken...
Dat is dus juist de vraag. Ik kan namelijk op mijn Jaguar app niet zien hoe snel die laadt. Alleen met Jedlix zie ik een kW. En waarom zou die met Jedlix bij een 22kW paal met 6,5 gaan en bij een 11kW paal maar 4,8kW.ik222 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:15:
[...]
Als je Jetlix gebruikt is dit gedrag toch volkomen logisch? Die app beperkt juist de laadstroom die je auto vraagt om zo het net te balanceren in ruil voor korting als ik even hun website bekijk.
Als je de auto altijd zo snel mogelijk wilt laden moet je geen Jetlix gebruiken...
Kijkt Jedlix dan per paal hoeveel ze toelaten/doorgeven?
Ik ga eens middennacht kijken of Jedlix dan wel sneller gaat laden. Zolang ik ooit eens 9-11kW zie, weet ik dat het niet ligt aan mijn kabel en auto.
Is er echt geen manier in de auto of app om te zien wat de laadstroom/snelheid is? Of in ieder geval SoC niveau zodat je na een uur laden kunt kijken wat er bijgekomen is? Ik las ergens dat je wel km/h kunt aflezen in de app en/of auto.kx22 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 23:33:
[...]
Dat is dus juist de vraag. Ik kan namelijk op mijn Jaguar app niet zien hoe snel die laadt. Alleen met Jedlix zie ik een kW. En waarom zou die met Jedlix bij een 22kW paal met 6,5 gaan en bij een 11kW paal maar 4,8kW.
Ik ga eens middennacht kijken of Jedlix dan wel sneller gaat laden. Zolang ik ooit eens 9-11kW zie, weet ik dat het niet ligt aan mijn kabel en auto.
Of "Wattcat" gebruiken als je Android hebt?
[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 10-10-2021 08:12 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Met behulp van het percentage wat nog in de accu zit kan je het dus ongeveer uitrekenen. Eerst uitrekenen hoeveel kWh er geladen kan worden, bijvoorbeeld 10 kWh. Als het laden dan 3 uur duurt is het (ongeveer) 3,3 kW.
De kans is dan heel groot dat de laadpaal dan 16A vrijgeeft (want mijn auto heeft maar 1 fase). Waarschijnlijk laadt hij dan ook met 16A / 3,6 kW (of daar iets onder) want er zit aan het eind altijd een kwartier ofzoiets waarbij hij veel langzamer laadt.
Heel nauwkeurig is dat natuurlijk allemaal niet. Zowel het percentage als de tijdsduur zijn van zichzelf al "afgerond".
Maar je kan wel duidelijk het verschil zien tussen een langzame, normale of snelle laadpaal. Bij een snelle laadpaal zou er een laadtijd van 1:45 staan en bij een langzamere 5u.
Bij de 22kW laadpaal kreeg ik 5,92 kWh in 33 minutenJeroenE schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 08:33:
@kx22 In mijn Soul EV kan je ook niet zien met welke A of kW er wordt geladen. Wat hij wel laat zien is de laadtijd die nodig is om helemaal vol te komen.
Met behulp van het percentage wat nog in de accu zit kan je het dus ongeveer uitrekenen. Eerst uitrekenen hoeveel kWh er geladen kan worden, bijvoorbeeld 10 kWh. Als het laden dan 3 uur duurt is het (ongeveer) 3,3 kW.
De kans is dan heel groot dat de laadpaal dan 16A vrijgeeft (want mijn auto heeft maar 1 fase). Waarschijnlijk laadt hij dan ook met 16A / 3,6 kW (of daar iets onder) want er zit aan het eind altijd een kwartier ofzoiets waarbij hij veel langzamer laadt.
Heel nauwkeurig is dat natuurlijk allemaal niet. Zowel het percentage als de tijdsduur zijn van zichzelf al "afgerond".
Maar je kan wel duidelijk het verschil zien tussen een langzame, normale of snelle laadpaal. Bij een snelle laadpaal zou er een laadtijd van 1:45 staan en bij een langzamere 5u.
Bij een verre 11kW paal was dit 15,75 kWh in 2 uur en 12 minuten
Bij de dichtsbijzijnde is het 42,04 kWh in 13:48 uur.
Geen idee hoe ik dit moet berekenen naar snelheid.
15,75 kWh in 132 minuten is ( 60 / 132) * 15,72 = 7,16 kW.
42,02 kWh in 828 minuten is ( 60 / 828) * 42,02 = 3 kW.
Bij die laatste wil ik dan wel de kanttekening plaatsen dat bij zulke lange tijden dit niet hoeft te kloppen. Alleen wanneer je auto nog aan het laden was toen je de sessie stopte weet je zeker dat je dan de (gemiddelde) kW kan berekenen. Want het kan natuurlijk ook best zo zijn dat je EV al in 12 uur vol was en je bijna 2 uur aan de paal gekoppeld zat zonder dat er daadwerkelijk werd geladen.
Nu geldt dat natuurlijk ook wel voor alle berekeningen. Want als je bij de tweede berekening na anderhalf uur al vol was dan heb je daar ook met 11kW geladen.
Jedlix remt het laden van de auto, Jedlix heeft geen invloed op de laadpaal. Jedlix bepaalt (door middel van de auto lader) hoe hard jij mag laden (als je al mag laden), let op, het kan dus betekenen dat je helemaal niet laadt als de energievraag groter is dan het aanbod (netfrequentie onder de 50 Hz).kx22 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 23:33:
[...]
Dat is dus juist de vraag. Ik kan namelijk op mijn Jaguar app niet zien hoe snel die laadt. Alleen met Jedlix zie ik een kW. En waarom zou die met Jedlix bij een 22kW paal met 6,5 gaan en bij een 11kW paal maar 4,8kW.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Gewoon laadpas proberen van een andere aanbieder als Shell Anwb E-flux ofzo en kijken wat je dan haalt. Waarschijnlijk ligt het gewoon aan die Jetlix pas.kx22 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:09:
[...]
Bij de 22kW laadpaal kreeg ik 5,92 kWh in 33 minuten
Bij een verre 11kW paal was dit 15,75 kWh in 2 uur en 12 minuten
Bij de dichtsbijzijnde is het 42,04 kWh in 13:48 uur.
Geen idee hoe ik dit moet berekenen naar snelheid.
Ja dat kan zeker kloppen.JeroenE schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:18:
@kx22 Als je in 33 minuten 5,92 kWh hebt geladen dan zou je in 1 uur (60 / 33) * 5,92 = 10,72 kWh hebben geladen. Dat is dus gemiddeld 10,72 kW.
15,75 kWh in 132 minuten is ( 60 / 132) * 15,72 = 7,16 kW.
42,02 kWh in 828 minuten is ( 60 / 828) * 42,02 = 3 kW.
Bij die laatste wil ik dan wel de kanttekening plaatsen dat bij zulke lange tijden dit niet hoeft te kloppen. Alleen wanneer je auto nog aan het laden was toen je de sessie stopte weet je zeker dat je dan de (gemiddelde) kW kan berekenen. Want het kan natuurlijk ook best zo zijn dat je EV al in 12 uur vol was en je bijna 2 uur aan de paal gekoppeld zat zonder dat er daadwerkelijk werd geladen.
Nu geldt dat natuurlijk ook wel voor alle berekeningen. Want als je bij de tweede berekening na anderhalf uur al vol was dan heb je daar ook met 11kW geladen.
Bij de 22kW kan ik dus met bijna 11kW laden. Aangezien mijn auto niet sneller dan 11kWh kan, klopt dat.
Dan ligt het niet aan de kabel. Aan de auto zou het vast en zeker niet liggen, want die is nagenoeg nieuw.
Ik ga maar eens van de week bij een FastNed.
Nee er is geen Allego bij mij in de buurt. Alleen EVbox en Pitbox (Total).
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Gaaf, welke ODB stekker adviseer je?evtje schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 19:39:
@kx22 je kan ook een obd stekker nemen met de app Evnotify dan kun je gewoon zien hoe snel hij laadt en hoelang het gaat duren voordat hij 100% bereikt.
Ik zou nogmaals eens laden bij een ander netwerk dan waar je problemen hebt. En heb je geen backup laadpas? Bijv van Shell Recharge? Dan kan je die pas eens proberen.
Je zal dingen moeten gaan uitsluiten om er achter te komen.
[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 10-10-2021 20:25 ]
Ik had gehoopt en gedacht dat de 2 maal 3,7KWH units cascade geschakeld konden worden en dus ook met 3 fasen (waarvan dan twee benut) ook 7.4KWH gehaald kon worden. Als ik fora lees dan komt dit zo meerder malen naar voren. Daarentegen hebben we in NL zelden 1 fase 32A tot onze beschikking, maar wel 3*16A_V_ schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:54:
[...]
Die 7,4 kW is enkelfase. Die zou je moeten kunnen halen op een 22 kW laadpaal (3*7,4), maar danAls je verder wilt ingaan op het kiezen van een paal voor thuis/op de zaak, dan kan je je beter wenden tot Het grote "thuis laden van je EV" topic.
- moet het wel echt een 22 kW laadpaal zijn en niet verkeerd op de kaart gezet zijn
- moet de paal ook goed zijn aangesloten zodat die 3*32A geleverd kan worden
- moet de paal niet beperkt worden door paal-aanbieder om netwerkbelasting te beperken of iets dergelijks
- kan er beter geen 2e auto op dezelfde paal aangeloten zijn, want vaak wordt dan het vermogen per laadpoort gewoon door 2 gedeeld
- moet je ook een laadkabel gebruiken die 32A aankan, er zijn namelijk ook kabels die minder aankunnen.
- is 7,4 kW waarschijnlijk nog steeds het maximale vermogen en niet het gemiddelde
Sivadeka
Je kan naar Fastned gaan, maar daar laadt je met een CCS stekker op dc en dan haalt de ipace dacht ik Max 100kW. Maar dat is een totaal ander verhaal.
Er is geen probleem.Prullenbak84 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 23:26:
@kx22 misschien mis ik iets, maar wat is nu precies het probleem? Je auto kan op AC op Max 11kW laden. Ook al kan de laadpaal Max 22kW leveren, je gaat met jouw en heel veel andere ev’s niet meer dan 11kW halen.
Je kan naar Fastned gaan, maar daar laadt je met een CCS stekker op dc en dan haalt de ipace dacht ik Max 100kW. Maar dat is een totaal ander verhaal.
Ik dacht dat ik maar met 7kW maximaal kon laden, maar na berekening is dit toch 10+.
Enige "probleem" dat er wel is, is dat Jaguar geen normale app kan maken om dit in te zien.
Ah, ok.kx22 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 23:29:
[...]
Er is geen probleem.
Ik dacht dat ik maar met 7kW maximaal kon laden, maar na berekening is dit toch 10+.
Ach ja, autofabrikantenEnige "probleem" dat er wel is, is dat Jaguar geen normale app kan maken om dit in te zien.
EVNotify houdt een lijst bij met supported dongles.
Dit is de goedkoopste die ik kon vinden die werkt (en die ik dus zelf ook heb):
https://www.amazon.de/gp/product/B07PLDC2SC
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Prullenbak84 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 23:26:
@kx22 misschien mis ik iets, maar wat is nu precies het probleem? Je auto kan op AC op Max 11kW laden. Ook al kan de laadpaal Max 22kW leveren, je gaat met jouw en heel veel andere ev’s niet meer dan 11kW halen.
[ Voor 12% gewijzigd door sivadeka op 11-10-2021 09:28 ]
Sivadeka
@grotegok ook even opletten of de dongle met Android of met IOS kan samenwerken, of liefst met beide.Kodess schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:06:
[...]
EVNotify houdt een lijst bij met supported dongles.
Dit is de goedkoopste die ik kon vinden die werkt (en die ik dus zelf ook heb):
https://www.amazon.de/gp/product/B07PLDC2SC
E.e.a. natuurlijk afhankelijk welke telefoon je hebt.
Android gaat meestal wel goed, maar Apple werkt niet altijd samen met producten van andere leveranciers.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ik ben een nieuwe EV rijder en ik zoek naar een app die werkt met Android Auto. Een paar die werken met Android Auto (ChargePoint, Chargemap) laten niet de meest actuele status van een laadpaal zien heb ik gemerkt. Apps als Charge Assist of Shell Recharge lijken dat wel te doen maar die werken niet met Android Auto...
Krijg jij de Charge Assist instellingen werkend?? ik krijg alleen metric-qr scan-paymend-autochargeL_H_X schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:27:
Welke app gebruiken jullie om de beschikbaarheid van laadplekken te zien?
Ik ben een nieuwe EV rijder en ik zoek naar een app die werkt met Android Auto. Een paar die werken met Android Auto (ChargePoint, Chargemap) laten niet de meest actuele status van een laadpaal zien heb ik gemerkt. Apps als Charge Assist of Shell Recharge lijken dat wel te doen maar die werken niet met Android Auto...
niks over AC/DC vermogens of wat dan ook.. jij wel? en hoe kwam je daarin?
tia
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Hoe bedoel je dat precies? Ik heb volgens mij niet veel hoeven in te stellen. Dacht dat ik alleen mijn laadpas heb toegevoegd (mtc/eneco).Hansieo schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:35:
[...]
Krijg jij de Charge Assist instellingen werkend?? ik krijg alleen metric-qr scan-paymend-autocharge
niks over AC/DC vermogens of wat dan ook.. jij wel? en hoe kwam je daarin?
tia
Bij de laadpalen op de kaart kan ik zien hoeveel kW ze leveren (AC en DC).
Edit:
Oh, bedoel je misschien om te filteren op AC/DC of vermogens? Als je bij de kaart bovenin de zoekbalk klikt dan verschijnt daaronder een filter knop. Je kunt dan bijvoorbeeld wel op AC of DC filteren, of op type stekker, maar niet op vermogen.
[ Voor 19% gewijzigd door L_H_X op 12-10-2021 15:57 ]
ok, bedankt ik zocht in settings..L_H_X schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:48:
[...]
Hoe bedoel je dat precies? Ik heb volgens mij niet veel hoeven in te stellen. Dacht dat ik alleen mijn laadpas heb toegevoegd (mtc/eneco).
Bij de laadpalen op de kaart kan ik zien hoeveel kW ze leveren (AC en DC).
Edit:
Oh, bedoel je misschien om te filteren op AC/DC of vermogens? Als je bij de kaart bovenin de zoekbalk klikt dan verschijnt daaronder een filter knop. Je kunt dan bijvoorbeeld wel op AC of DC filteren, of op type stekker, maar niet op vermogen.

Ik kan nu wat meer instellen, maar zie bv niet de gratis laders van o.a. Lidl en dat worden er steeds meer, zeker in Duitsland waar ik regelmatig kom.
Wat mij triggerde is deze functie:
Let us notify you as soon as a charger becomes available.
Lijkt mij erg handig maar kan nog niet zien hoe ik dat instel.
Bedankt voor de tip(s) iig.
mvgr
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Zit inderdaad wel erg verstopt, en helaas heeft deze filtering geen effect op getoonde laadpalen op de kaart.Hansieo schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:28:
[...]
ok, bedankt ik zocht in settings..maar je moet dus via een ommetje in ándere settings.
Is zeg maar nog een verbeterpuntje..
Ik zie trouwens helemaal geen CCS palen zoals van FastNet, NewMotion e.d.
Dat zou inderdaad erg handig zijn, echter ik kan deze functie niet echt vinden (Android versie)Hansieo schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:28:
[...]
Wat mij triggerde is deze functie:
Let us notify you as soon as a charger becomes available.
mvgr
Al met al een mooie en snelle app waar potentie in zit!
1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]
AC/DC filter werkt bij mij wel. Ik zie bijvoorbeeld wel Shell recharge en Total snelladers. FastNet inderdaad niet. Was mij nog niet opgevallen omdat ik vooral de laadpalen in de buurt had bekeken.The Adder schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:15:
[...]
Zit inderdaad wel erg verstopt, en helaas heeft deze filtering geen effect op getoonde laadpalen op de kaart.
Is zeg maar nog een verbeterpuntje..
Ik zie trouwens helemaal geen CCS palen zoals van FastNet, NewMotion e.d.
Gaat denk ik om dit artikel in De Tijd: https://www.tijd.be/markt...urt-voor-fastned/10338277 waarin in ietwat gezwollen Vlaams de wat tegenvallende kwartaalcijfers worden toegelicht. Er is dus geen sprake van beperken van de laadstroom rond Amsterdam of zoiets, er wordt gerefereerd naar de Amsterdamse beurs.bruneelm schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:45:
Volgens een Belgische collega zou een krant 'tijd' een melding gemaakt hebben dat FastNed de laadstroom rond Amsterdam moet beperken artikel zit achter een betaalmuur, iemand meer info hieromtrent?
Iets tragere oplaadbeurt voor Fastned
KURT VANSTEELAND 12 oktober 2021 15:30
De specialist in snellaadpalen moet in Amsterdam een stapje achteruit na een tradingupdate.
In Amsterdam gaat Fastned zo'n 4 procent onderuit tot iets meer dan 51 euro. De specialist in laadpalen voor elektrische auto's publiceerde voorbeurs een kwartaalupdate en die wordt niet helemaal gesmaakt.
Nochtans verdubbelde de omzet over het derde kwartaal bijna, tot 3,2 miljoen euro. Fastned surfte mee op de sterke verkoop van elektrische auto's, al blijft corona - met het bijhorende massale thuiswerken - wegen op het wegverkeer en dus de vraag naar opladen.
....
Opel Ampera-e (2020)
Dus in jouw voorbeeld is hij niet afgesloten en loopt hij dus door totdat je de sessie beindigd.
Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé
Hant van de paal af. Als het twee 11kW palen zijn op een 3x25A aansluiting zal je snelheid omhoog gaan als je auto 11kW kan laden.Hyena schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:20:
Hoe werkt het eigenlijk met de laadsnelhied bij AC laden? Stel als ik een sessie start en er staat al een andere auto te laden en deze beëindigd zijn sessie en gaat weg. Gaat de snelheid in mijn eigen sessie dan omhoog? Of blijft de laadsnelheid gelijk?
Morgen kan ik mijn Ioniq 5 via zakelijke lease ophalen. Deze wordt geleased bij Zuidlease en daar krijg ik dan ook een laadpas bij.
Nou heb ik de laadpaal van Alfen zelf geïnstalleerd en dus niet meegenomen in de lease. Daarom heb ik ook niet standaard een backoffice abonnement. Deze zal ik daarom zelf moeten instellen. Kunnen jullie mij adviseren welke leverancier ik het beste kan nemen voor het backoffice abonnement? Er zijn zoveel leveranciers... Welke kan ik het beste nemen hiervoor? Ook gelet op de kosten...
Ik probeer Aire de Resson te vermijden
PSN: Kjujay
Waarom een backoffice abbo? Je kan die paal toch gewoon zelf instellen. Desnoods een kw meter erachter om te kunnen declareren bij je baas.roelvandew schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:04:
Hey!
Morgen kan ik mijn Ioniq 5 via zakelijke lease ophalen. Deze wordt geleased bij Zuidlease en daar krijg ik dan ook een laadpas bij.
Nou heb ik de laadpaal van Alfen zelf geïnstalleerd en dus niet meegenomen in de lease. Daarom heb ik ook niet standaard een backoffice abonnement. Deze zal ik daarom zelf moeten instellen. Kunnen jullie mij adviseren welke leverancier ik het beste kan nemen voor het backoffice abonnement? Er zijn zoveel leveranciers... Welke kan ik het beste nemen hiervoor? Ook gelet op de kosten...
https://www.ad.nl/breda/m...-uw-luie-gedrag~a298d082/
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Als de beste man in kwestie daadwerkelijk heel dichtbij op een gewone plek kan parkeren snap ik de irritatie heel goed. Hier hebben we ook zo iemand, laadplek voor 2 auto's maar de gemeente heeft er slechts 1 met pijl zichtbaar gemaakt voor alleen een EV. Wat zie je vervolgens? Dat mensen met geen EV gewoon de andere plek regelmatig bezet houden terwijl er voor/naast gewoon plekken vrij zat zijn.ZeRoC00L schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 16:09:
Laadpaalruzie in Breda:
https://www.ad.nl/breda/m...-uw-luie-gedrag~a298d082/
Officieel mogen ze daar parkeren. Dat klopt. Maar een beetje verstand en aan elkaar denken is soms te veel gevraagd. Ondertussen ligt er bij de gemeente een aanvraag om 2 pijlen te plaatsen ipv 1. Maar eerst moet de buurt dan geïnformeerd worden. Vind dit sowieso weer typisch iets van gemeentes. Ze zoeken zelf de problemen op. Als je een laadpaal plaatst met 2 aansluitingen, zorg er dan ook voor dat die altijd beschikbaar zijn voor...jawel, EV's!!!
[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 15-10-2021 16:46 ]
Als dit bij mij (ons) in de gemeente zou gebeuren weet ik dondersgoed wat er gaat gebeuren.Juancho schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 16:44:
[...]
Als de beste man in kwestie daadwerkelijk heel dichtbij op een gewone plek kan parkeren snap ik de irritatie heel goed. Hier hebben we ook zo iemand, laadplek voor 2 auto's maar de gemeente heeft er slechts 1 met pijl zichtbaar gemaakt voor alleen een EV. Wat zie je vervolgens? Dat mensen met geen EV gewoon de andere plek regelmatig bezet houden terwijl er voor/naast gewoon plekken vrij zat zijn.
Officieel mogen ze daar parkeren. Dat klopt. Maar een beetje verstand en aan elkaar denken is soms te veel gevraagd. Ondertussen ligt er bij de gemeente een aanvraag om 2 pijlen te plaatsen ipv 1. Maar eerst moet de buurt dan geïnformeerd worden. Vind dit sowieso weer typisch iets van gemeentes. Ze zoeken zelf de problemen op. Als je een laadpaal plaatst met 2 aansluitingen, zorg er dan ook voor dat die altijd beschikbaar zijn voor...jawel, EV's!!!
Een oproep aan alle EV rijders om tijdens regendagen het gemeentehuisterrein e.o. zoveel mogelijk legaal dicht te parkeren, en dan kijken hoe snel dat regeltje aangepast gaat worden.
Want laten we eerlijk zijn, als die gemeente €€.€€€ uitgeeft (ONS geld) aan laadpalen, wetende dat dit een HOT issue is (nu en nóg erger terwijl de tijd verstrekt) en vervolgens te laf/eigenwijs/arrogant is om het goed te doen.. tja. dan moet het éérst gewoon even escaleren.
Zie Het grote "thuis laden van je EV" topic.roelvandew schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:04:
Hey!
Mijne werkt met E-flux back office, werkt erg prettig.roelvandew schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:04:
Hey!
In mijn geval gaat de auto op een 22kW paal van 3.7kW naar 7.2kW 1 fase?Inspired schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:24:
[...]
Hant van de paal af. Als het twee 11kW palen zijn op een 3x25A aansluiting zal je snelheid omhoog gaan als je auto 11kW kan laden.
Als de paal is afgezekerd op 25A per fase haal je theoretisch maximaal 5,7 kW.
Maar als het een 11 kW paal is, krijg je maximaal 3,6 kW per fase. (11 kW / 3).
[ Voor 25% gewijzigd door Jeroen O op 16-10-2021 10:37 ]
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
Als het een volledige 22kW paal is wel. Maar die zijn schaars volgens mij.Hyena schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 23:16:
[...]
In mijn geval gaat de auto op een 22kW paal van 3.7kW naar 7.2kW 1 fase?
Maar dan nog zou de snelheid wel omhoog kunnen gaan als de auto ernaast weg gaat.Jeroen O schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:34:
Nee, want om die 7,2 kW te kunnen halen moet de paal 32A kunnen leveren.
Als de paal is afgezekerd op 25A per fase haal je theoretisch maximaal 5,7 kW.
Maar als het een 11 kW paal is, krijg je maximaal 3,6 kW per fase. (11 kW / 3).
Best veel opties eigenlijk:
1 fase auto alleen
3 fase auto alleen
2 1 fase auto's
2 3 fase auto's
1 1 fase en 1 3 fase auto
Zou bij 3x25 eigenlijk niet weten hoe alles verdeeld wordt. En of dat bij alle 3x25A palen op dezelfde manier gaat (even los van palen met een fast en slow connectie)
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Combineren van fases in een laadpaal sowieso niet mogelijk, omdat er tussen de verschillende fases onderling 400V aan spanning staat, dus deze blijven altijd gescheiden en hierdoor kun je met je 1-fase auto ook altijd maar één fase gebruiken.
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
Zou toch mooi zijn om snel te kunnen zien hoe snel je eigenlijk laad. Als is het bij AC laden wellicht minder van belang. Maar dat je niet altijd afhankelijk bent van je auto maar dat het laadpunt doorgeeft wat ie doet
Iemand gehoord van https://go.chargetrip.com ?
Las dat ze 2M euro hebben opgehaald als startup. Wellicht een goede routeplanner. Maar volgens mij richten zij zich niet op consumenten.
[ Voor 27% gewijzigd door Hyena op 17-10-2021 06:44 ]
Je zou de nuldraad met één van de overige fases kunnen wisselen. Gegarandeerd dat je dan met één fase laden voor beperkte tijd je auto sneller kunt laden.Jeroen O schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:22:
Als er twee 1-fase auto's aangesloten zijn zouden deze in theorie geen last van elkaar hoeven te hebben als beide op een andere fase zitten aangesloten, maar ik heb geen idee hoe dit in werkelijkheid bedraad is.
Combineren van fases in een laadpaal sowieso niet mogelijk, omdat er tussen de verschillende fases onderling 400V aan spanning staat, dus deze blijven altijd gescheiden en hierdoor kun je met je 1-fase auto ook altijd maar één fase gebruiken.

PV Output; SolarEdge SE10K; 19x350Wp Oost; 19x350Wp West; Totaal 13.300Wp.
Aan de andere kant, het is ook geld van degene met en ICE. Die zullen het ongetwijfeld ook kut vinden dat geld van hun naar laadpalen is gegaan.Hansieo schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 16:57:
[...]
Als dit bij mij (ons) in de gemeente zou gebeuren weet ik dondersgoed wat er gaat gebeuren.
Een oproep aan alle EV rijders om tijdens regendagen het gemeentehuisterrein e.o. zoveel mogelijk legaal dicht te parkeren, en dan kijken hoe snel dat regeltje aangepast gaat worden.
Want laten we eerlijk zijn, als die gemeente €€.€€€ uitgeeft (ONS geld) aan laadpalen, wetende dat dit een HOT issue is (nu en nóg erger terwijl de tijd verstrekt) en vervolgens te laf/eigenwijs/arrogant is om het goed te doen.. tja. dan moet het éérst gewoon even escaleren.
Het is denk ik vooral flauw als het de hele tijd gedaan wordt door een zure bewoner terwijl er veel andere plekken vrij zijn. Maar door in de aanval te gaan zorg je voor nog meer verzuring en vasthouden aan standpunten.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Correct, en om verzuring/onvrede tegen te gaan/voorkomen, is het het beste als gelijk va het begin duidelijk is dat ICE bij een laadpaal NOT DONE is.wheli schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 09:03:
In mijn gemeente zelfde beleid maar zodra iemand nieuw een laadpaal aanvraagt wordt er een tweede pijl geplaatst. Zodra de paal >5000 kWh gebruikt wordt per jaar en er meldt zich een nieuwe rijder: nieuwe paal.
Het is denk ik vooral flauw als het de hele tijd gedaan wordt door een zure bewoner terwijl er veel andere plekken vrij zijn. Maar door in de aanval te gaan zorg je voor nog meer verzuring en vasthouden aan standpunten.
En dan nog, rijders navigeren naar een laadpaal die bv "op vrij" staat, kom je er aan en staat er een ICE, dan kan je als rijder een probleem hebben.
Maar ook voor de gemeente is dit slecht om inzicht te krijgen, wáár nu de (laad)knelpunten zijn en/of gaan ontstaan.
De betreffende ambtenaar is dus (naar mijn idee) uiterst onbekwaam in het uitvoeren van de aangewezen taak.
Bij mij in de straat exact hetzelfde. Helaas geen reactie van de gemeente mbt 2e pijl. ze weten niet wie daarvoor verantwoordelijk zou zijn...Juancho schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 16:44:
[...]
. Ondertussen ligt er bij de gemeente een aanvraag om 2 pijlen te plaatsen ipv 1. Maar eerst moet de buurt dan geïnformeerd worden. Vind dit sowieso weer typisch iets van gemeentes. Ze zoeken zelf de problemen op. Als je een laadpaal plaatst met 2 aansluitingen, zorg er dan ook voor dat die altijd beschikbaar zijn voor...jawel, EV's!!!
[ Voor 29% gewijzigd door Kaaschef op 17-10-2021 10:19 ]
Goede regeling, wie houdt het verbruik bij, dat lijkt me niet openbaar?wheli schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 09:03:
In mijn gemeente zelfde beleid maar zodra iemand nieuw een laadpaal aanvraagt wordt er een tweede pijl geplaatst. Zodra de paal >5000 kWh gebruikt wordt per jaar en er meldt zich een nieuwe rijder: nieuwe paal.
rotflmao,Kaaschef schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 10:14:
[...]
Bij mij in de straat exact hetzelfde. Helaas geen reactie van de gemeente mbt 2e pijl. ze weten niet wie daarvoor verantwoordelijk zou zijn...
"geen idee wie we in dienst hebben en betalen"
Dat kan je toch gewoon zien in 1 van de vele laad apps? Zoek je de paal waar je laadt en dan zie je ook de snelheid van die paal. En bij bijv de Allego app zie je ook de laadsnelheid. En ook als de bewuste laadpaal werkt met smartcharging staat dat normaal gesproken op de laadpaal met 1 of andere stikker of kleur.Hyena schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 06:05:
Ben al blij dat automatisch de snelheid wordt verhoogd als je alleen aan de paal staat. Wel jammer dat je niet van tevoren weet of je aan een echte 22kW paal staat of aan een 17kW paal. En of er eventueel smartcharging aan de gang is.
Lijkt mij riskant, dan zet je 400V op de lader in de auto, daar is dat ding niet op gemaakt.Roeloffzen schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 07:30:
[...]
Je zou de nuldraad met één van de overige fases kunnen wisselen. Gegarandeerd dat je dan met één fase laden voor beperkte tijd je auto sneller kunt laden.
Leuke laadplanner route via Google maps hoe de praktijk is moet de k nog zien als notoir thuis laderHyena schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 06:05:
Ben al blij dat automatisch de snelheid wordt verhoogd als je alleen aan de paal staat. Wel jammer dat je niet van tevoren weet of je aan een echte 22kW paal staat of aan een 17kW paal. En of er eventueel smartcharging aan de gang is.
Zou toch mooi zijn om snel te kunnen zien hoe snel je eigenlijk laad. Als is het bij AC laden wellicht minder van belang. Maar dat je niet altijd afhankelijk bent van je auto maar dat het laadpunt doorgeeft wat ie doet
Iemand gehoord van https://go.chargetrip.com ?
Las dat ze 2M euro hebben opgehaald als startup. Wellicht een goede routeplanner. Maar volgens mij richten zij zich niet op consumenten.
En die discussie over het 2e pijltje.. malletje, spuitbuske verf... problem solved, zeker als de gemeente zelf al niet weet wie dat zou moeten regelen.

laadpaalklevers zitten inderdaad in dezelfde categorie.gjcvro schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:50:
Ik zie hier een hoop geklaag over ICE rijders, maar zet iedereen dan ook netjes zijn auto op een normale parkeerplaats op het moment dat hij klaar is met laden? Ik vermoed namelijk dat vele het zien als een mooie privé parkeerplaats.
En die discussie over het 2e pijltje.. malletje, spuitbuske verf... problem solved, zeker als de gemeente zelf al niet weet wie dat zou moeten regelen.
SUPER oplossing.... de gemeente heeft tóch niemand in dienst die weet van hoe of wat... zal dus wel zo horen.gjcvro schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:50:
Ik zie hier een hoop geklaag over ICE rijders, maar zet iedereen dan ook netjes zijn auto op een normale parkeerplaats op het moment dat hij klaar is met laden? Ik vermoed namelijk dat vele het zien als een mooie privé parkeerplaats.
en kómt er dan iemand van de gemeente klagen...weet je gelijk wie je aan zijn taas moet trekken

Zijn er ook laadapps die een andere mogelijkheid hebben dan 3,6 kW, 11 kW en 22 kW? Ook staat er (voor zover ik weet) nergens aangegeven hoe het werkt als een tweede EV aan sluit. Een laadpaal waar je in je 1tje met 11kW kan laden kan bij samen laden bijvoorbeeld maar 8 kW aanleveren.Juancho schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:16:
Dat kan je toch gewoon zien in 1 van de vele laad apps? Zoek je de paal waar je laadt en dan zie je ook de snelheid van die paal.
Daar zijn natuurlijk een heleboel varianten voor te bedenken. In theorie zou je met 2 1 fase EV's prima beide aan een dubbele laadpaal met volle snelheid kunnen laden. Maar volgens mij zijn er in de praktijk geen laadpalen die dit meten en daar rekening mee houden.
Sorry ik snap je punt een niet. Als je een publieke laadpaal pakt (of dat nu 11/17/22 kW is maakt niet ui) dan zie je in de app gewoon je laadsnelheid. En daar ging het toch om? Zelfde als bij een snellader, dan zie je ook de laadsnelheid aan de paal of in je auto.JeroenE schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:53:
[...]
Zijn er ook laadapps die een andere mogelijkheid hebben dan 3,6 kW, 11 kW en 22 kW? Ook staat er (voor zover ik weet) nergens aangegeven hoe het werkt als een tweede EV aan sluit. Een laadpaal waar je in je 1tje met 11kW kan laden kan bij samen laden bijvoorbeeld maar 8 kW aanleveren.
Daar zijn natuurlijk een heleboel varianten voor te bedenken. In theorie zou je met 2 1 fase EV's prima beide aan een dubbele laadpaal met volle snelheid kunnen laden. Maar volgens mij zijn er in de praktijk geen laadpalen die dit meten en daar rekening mee houden.
Als er een 2de auto aan de laadpaal komt zal de snelheid dus zeer waarschijnlijk omlaag gaan. De Smoov app update alles 1x per kwartier. De mijne staat nu ook te laden en ik zie netjes de laadsnelheid, hoeveel kWh & KM er is toegevoegd en hoelang de laadsessie loopt.
Over welke app heb je het nu precies? De meeste laadpalen apps die ik ken hebben helemaal geen optie voor 17kW en veel laadpalen die als 22kW in zo'n app staan zijn dat ook helemaal niet. Of althans niet in Nederland want daar zijn veel openbare laadpalen maar 17 kW en niet 22 kW.Juancho schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:10:
Sorry ik snap je punt een niet. Als je een publieke laadpaal pakt (of dat nu 11/17/22 kW is maakt niet ui) dan zie je in de app gewoon je laadsnelheid.
Het staat of valt bij veel apps ook met gegevens die gebruikers kunnen invoeren, maar als een willekeurige EV-gebruiker dat doet (inclusief mijzelf) dan heb je helemaal geen idee wat voor snelheid die laadpaal kan leveren.
Het ging er over om dit van te voren te zien, niet terwijl je al aan het laden bent? Je wil toch van te voren uit de (ik noem maar wat) 3 laadpalen die in de buurt van je bestemming staan de "beste" uit kiezen?De mijne staat nu ook te laden en ik zie netjes de laadsnelheid, hoeveel kWh & KM er is toegevoegd en hoelang de laadsessie loopt.
Bovendien moet je dan ook maar net een app hebben die zulke informatie kan tonen. Mijn laadpas heeft geen eigen app, hij staat wel gekoppeld in Smoov. Maar de info kan ik volgens mij alleen zien bij een Allego laadpaal en niet bij andere laadpalen.
Bijvoorbeeld de (Allego) laadpaal hier in de straat staat in de Smoov app als 11kW. Maar het is "stiekem" een 17kW laadpaal, die maximaal 11 kW per outlet vrij geeft (er zitten er 2 op). Maar als een ander gaat laden dan zak je dus naar 3x 12A ipv 3x 16A.
Nouja, zo werkte het in ieder geval de laatste keer dat ik hem heb gebruikt. Dat is al weer een hele tijd geleden, dus wellicht is de hard- en software tegenwoordig anders.
Ik denk dat je het jezelf veel te moeilijk maakt. De laadsnelheid is niet alleen afhankelijk van de paal, maar ook van jouw auto. De temperatuur van de accu, hoe ver hij nog vol zit, etc maakt allemaal uit bij de laadsnelheid. Dus al zou je eventueel kunnen kiezen tussen een '17 kW' paal en een '22 kW'-paal, waarschijnlijk maakt het in de praktijk qua laadtijd niet (heel veel) uit....JeroenE schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:30:
[...]
Het ging er over om dit van te voren te zien, niet terwijl je al aan het laden bent? Je wil toch van te voren uit de (ik noem maar wat) 3 laadpalen die in de buurt van je bestemming staan de "beste" uit kiezen?
Nouja, zo werkte het in ieder geval de laatste keer dat ik hem heb gebruikt. Dat is al weer een hele tijd geleden, dus wellicht is de hard- en software tegenwoordig anders.
(ik ben al lang blij àls ik al kan laden en dat er niet een ICE staat

[ Voor 92% gewijzigd door F_J_K op 18-10-2021 12:01 ]
Dat de laadsnelheid wordt beperkt door de auto klopt maar ten dele. Dat gaat prima op voor snelladers, maar bij de gewone thuislader zie ik alleen in de allerlaatste 5 minuten dat de laadsnelheid zakt. Daarvoor zit hij, ongeacht de temperatuur, de laadstatus van de accu, etc gewoon op maximum vermogen van de laadpaal.podarcis schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:38:
[...]
Ik denk dat je het jezelf veel te moeilijk maakt. De laadsnelheid is niet alleen afhankelijk van de paal, maar ook van jouw auto. De temperatuur van de accu, hoe ver hij nog vol zit, etc maakt allemaal uit bij de laadsnelheid. Dus al zou je eventueel kunnen kiezen tussen een '17 kW' paal en een '22 kW'-paal, waarschijnlijk maakt het in de praktijk qua laadtijd niet (heel veel) uit....
(ik ben al lang blij àls ik al kan laden en dat er niet een ICE staat).
Thuislader als in 3.7 kW, of zelfs 11? Dan klopt dat zeker. Maar ik zie dat als ik op 22kW start met laden (Renault Zoe Q210), dat de laadsnelheid toch echt al bij een 70% - 80% volle batterij begint te dalen...daemonix schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:43:
[...]
Dat de laadsnelheid wordt beperkt door de auto klopt maar ten dele. Dat gaat prima op voor snelladers, maar bij de gewone thuislader zie ik alleen in de allerlaatste 5 minuten dat de laadsnelheid zakt. Daarvoor zit hij, ongeacht de temperatuur, de laadstatus van de accu, etc gewoon op maximum vermogen van de laadpaal.
Het gaat me vooral om het nodeloos ingewikkeld te maken om een '22kW'-laadpaal van een '17kW'-laadpaal te onderscheiden. Dat is echt de moeite niet waard naar mijn mening. (maar dat is mijn mening
omdat 22kw laden bijna snelladen is voor zo'n 21kwh zoepodarcis schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:51:
[...]
Thuislader als in 3.7 kW, of zelfs 11? Dan klopt dat zeker. Maar ik zie dat als ik op 22kW start met laden (Renault Zoe Q210), dat de laadsnelheid toch echt al bij een 70% - 80% volle batterij begint te dalen...
Het gaat me vooral om het nodeloos ingewikkeld te maken om een '22kW'-laadpaal van een '17kW'-laadpaal te onderscheiden. Dat is echt de moeite niet waard naar mijn mening. (maar dat is mijn mening)
Ik heb een 1 fase auto die maximaal 29A kan laden. Daarom is er voor mij dus juist wel een heleboel verschil tussen een 11kW laadpaal en een 22kW laadpaal. Op de tweede gaat het laden bijna 2 keer zo snel als op de 1e. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook steeds meer 17kW laadpalen, daar gaat het ook relatief snel (want 24A van de max 29A).
Maar het 'probleem' is dus dat je dat nergens aan kan zien. Zoals gezegd is de laadpaal hier in de straat wel een 17kW laadpaal, maar geeft hij maximaal 11kW aan 1 outlet vrij en kan ikd us met maximaal 16A laden. Dat is heel anders dan de laadpaal in de buurt van mijn vader waar ik wel met 24A kan laden. Beide laadpalen staan in diverse apps als 11kW vermeld.
Het verschil weet ik alleen omdat ik ze toevallig geprobeerd hebt.
Maar het is dus makkelijk het verschil tussen 3 uur laden of 5 uur laden aan de laadpaal. Dat vind ik best wel significant om te kiezen bij welk soort laadpaal ik zou willen laden.
Als er iemand anders aansluit dan gaat het laden dus ineens op 12A en duurt het twee keer zo lang. Als je de EV weg wil halen als hij vol is en je loopt er na 3 uur heen dan kan het dus best zijn dat hij nog maar de helft heeft bijgeladen. Omdat je niet weet wanneer de ander weer weg gaat weet je dus ook niet wanneer je auto zelf weer vol is. Dat is gewoon niet handig, ik ga ook niet diverse keren heen en weer lopen.
Een Q210 kan laden met 43 kW AC, wat 'm heel goed af gaat, hoor!Coasterfreak schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:53:
[...]
omdat 22kw laden bijna snelladen is voor zo'n 21kwh zoetuurlijk dat het dan begint te dalen qua laadsnelheid richting het einde
weet ik. leuk dat het mogelijk is maar 43kw ac laden wordt schaarser, fastned die ze uitfaseert en allego die ze ook niet meer plaatst.podarcis schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:54:
[...]
Een Q210 kan laden met 43 kW AC, wat 'm heel goed af gaat, hoor!
hoe dan ook zakt de zoe duidelijk in laadsnelheid rond 80% met zulke hoge AC laadsnelheden, dat hoeft niet uitgelegd te worden.
Dit klopt niet bij publiekelikj laden hoor. Het was een koude nacht en ik had direct vanmorgen 11kW, wat de max van die laadpaal is of de max van wat mijn auto aan kan. Temperatuur, % etc. maakt helemaal niks uit bij publiekelijk laden. Als je niet de max krijgt, ligt dat aan andere zaken.podarcis schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:38:
[...]
Ik denk dat je het jezelf veel te moeilijk maakt. De laadsnelheid is niet alleen afhankelijk van de paal, maar ook van jouw auto. De temperatuur van de accu, hoe ver hij nog vol zit, etc maakt allemaal uit bij de laadsnelheid. Dus al zou je eventueel kunnen kiezen tussen een '17 kW' paal en een '22 kW'-paal, waarschijnlijk maakt het in de praktijk qua laadtijd niet (heel veel) uit....
(ik ben al lang blij àls ik al kan laden en dat er niet een ICE staat).
@JeroenE
Ik snap nog steeds het punt niet echt. Je moet uitgaan van wat je auto aankan. De meeste EV's laden met 11kW als max, en dat bieden vrijwel alle publieke laadpalen ook wel aan. Dus waarom zou je gaan zoeken naar een specifieke snelheid? En dan heb je nog een groep EV's, vooral de oudere modellen, die maar 1 fase kunnen dus daar hoef je al helemaal niet voor op zoek te gaan. En dan heb je nog die paar 22kW modellen, maar volgens bieden publieke palen dat of niet aan, of bijv. de 17kW die Allego nu heeft ipv 22kW. Als je wel een auto hebt met 22kW, dan heeft zoeken volgens mij ook weinig nut. Je zal bij vrijwel alle publieke palen wel de max krijgen van de laadpaal.
Met mijn EV die max 11kW aan kan kijk ik ook nooit in apps welke paal het meest geschikt is. Ik kijk alleen in een app of Maps (zit in gebakken in de XC40 P8) of een paal vrij is.
[ Voor 33% gewijzigd door Juancho op 18-10-2021 12:29 ]
Die heb ik dus ook en ik begrijp niet waarom je denkt dat het voor die auto's niet uitmaakt.Juancho schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:26:
En dan heb je nog een groep EV's, vooral de oudere modellen, die maar 1 fase kunnen dus daar hoef je al helemaal niet voor op zoek te gaan.
Dat jou blijkbaar niet uitmaakt of een laadpaal er 4 of 10 uur over doet om jouw auto vol te laden vind ik prima, maar ik vind dat dus wel belangrijk.
voor bijna alle autos maakt het amper uit ja, wanneer je 1 fase 7.3kw kan laden of 11kw max.Prullenbak84 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:50:
Dat hele verhaal van "als je accu voller is, gaat de laadsnelheid achteruit" is over komen waaien van de DC (snel) laadpalen. Afhankelijk van je auto zakt de snelheid in naarmate je accu voller is. Maar bij AC palen is je snelheid al "traag" (in verhouding) vanaf het begin, en daar heb je daar volgens mij helemaal geen last van (voor zover ik tot nu toe gemerkt heb, in ieder geval)
maar bij autos die 22kw ac volle kracht kunnen laden throttled het wel richting het einde.
mn zoe laad bij 80% ook maar met 14 kw oid bij een echte 22kw laadpaal. maakt allemaal niks uit wanneer je toch niet erop zit te wachten...
Geef nou eens een voorbeeld van een niet-Zoe waar dat uit maakt. Zoals al eerder aangehaald zit de Zoe bij de meeste uitvoeringen al binnen het bereik van de snellader met 22 kW (ongeveer 50%, zie de Fastnet grafieken voor de meeste auto's, daar knijpen ze al behoorlijk). Bij auto's met een snellaadpiek van 70 kW of nog veel meer speelt het simpelweg niet.Coasterfreak schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:31:
[...]
voor bijna alle autos maakt het amper uit ja, wanneer je 1 fase 7.3kw kan laden of 11kw max.
maar bij autos die 22kw ac volle kracht kunnen laden throttled het wel richting het einde.
mn zoe laad bij 80% ook maar met 14 kw oid bij een echte 22kw laadpaal. maakt allemaal niks uit wanneer je toch niet erop zit te wachten...
ik zeg toch ook dat het niet uit maaktdaemonix schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:54:
[...]
Geef nou eens een voorbeeld van een niet-Zoe waar dat uit maakt. Zoals al eerder aangehaald zit de Zoe bij de meeste uitvoeringen al binnen het bereik van de snellader met 22 kW (ongeveer 50%, zie de Fastnet grafieken voor de meeste auto's, daar knijpen ze al behoorlijk). Bij auto's met een snellaadpiek van 70 kW of nog veel meer speelt het simpelweg niet.
Nee, je zegt dat het niet uitmaakt bij laden tot en met 11 kWCoasterfreak schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:56:
[...]
ik zeg toch ook dat het niet uit maakt
en ik vraag je om een voorbeeld van een niet-Zoe die op 22 kW kan laden waar het dus volgens jou wel uitmaakt.maar bij autos die 22kw ac volle kracht kunnen laden throttled het wel richting het einde.
ah. neem de nieuwste generatie smart fortwo die 22kw kan laden met een 17.6kwh accudaemonix schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:03:
[...]
Nee, je zegt dat het niet uitmaakt bij laden tot en met 11 kW
[...]
en ik vraag je om een voorbeeld van een niet-Zoe die op 22 kW kan laden waar het dus volgens jou wel uitmaakt.

kan alleen ac snelladen, dus dan maakt het wel wat uit.
dat je mn daily driver beledigd
Ok, bij 22kW ac-laden zakt de snelheid dus ook nog wel redelijk boven de 80%. Dat wist ik niet.Coasterfreak schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:31:
[...]
voor bijna alle autos maakt het amper uit ja, wanneer je 1 fase 7.3kw kan laden of 11kw max.
Bij 77% begon de daling van 22kW naar beneden, bij 80% was het nog 16kW en bij 90% was het nog maar 11. Zo naar beneden tot hij de laatste procenten met 5 a 6 kW voldruppelt.
Was met een relatief warme batterij en aangesloten met 71% lading. Ik heb die betreffende Zoe trouwens gisteren onder voorbehoud verkocht...

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Dat maakt toch helemaal niks uit voor jouw auto? Jij kan immers met een maximale snelheid laden (3,7- 7,4kW toch?) aan een publieke laadpaal. Dat is technisch gezien gewoon zo. Dus jij zal volgens mij bij elke laadpaal de max krijgen die je auto aan kan. De hoelang jij moet laden ligt niet aan de laadpaal maar aan de beperking/techniek van je EV. En ja, 1 fase duurt nou eenmaal (veel) langer dan 3 fase laden.JeroenE schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:50:
[...]
Die heb ik dus ook en ik begrijp niet waarom je denkt dat het voor die auto's niet uitmaakt.
Dat jou blijkbaar niet uitmaakt of een laadpaal er 4 of 10 uur over doet om jouw auto vol te laden vind ik prima, maar ik vind dat dus wel belangrijk.
Bij 3 fasen ligt het iets anders, al pak je daar vaak ook wel de max van 11kW omdat de meesten laadpalen dat wel geven. Ik begrijp dus nogmaals niet helemaal wat het punt dan is. Met een 1 fase auto ben je gewoon beperkt en hoef je echt niet op zoek te gaan naar de juiste laadpaal.
[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 19-10-2021 08:37 ]
Nee, ik kan met een maximale snelheid van 6,7 kW laden. Mits de openbare laadpaal dat kan leveren. Dat doen ze meestal niet, maar ze bestaan wel.Juancho schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:28:
Dat maakt toch helemaal niks uit voor jouw auto? Jij kan immers met een maximale snelheid laden (3,7kW toch?) aan een publieke laadpaal.
Tegenwoordig heb je ook laadpalen die niet op 11kW limiteren, maar op 17kW. Daar kan ik dan dan met 5,7kW laden.
Maar in "de apps" kan je het verschil niet zien. Ik heb vaak zat bij een 22kW laadpaal gestaan die dat helemaal niet was en ik dus 'maar' met 3,7 kW kon laden en niet 6,7kW.
Andersom gebeurt tegenwoordig dus ook, dat ik sneller bij een laadpaal kan laden dan ik vanuit de gegevens in de app zou verwachten. Dat zijn die 17kW laadpalen die dat dan ook echt beschikbaar stellen ipv maximaal 11 kW per aansluiting. Maar die staan dus ook rustig als 11kW in de app (of als 22kW).
Ik begrijp niet waarom je uit mijn berichten haalt dat ik nooit sneller dan 3,6kW zou kunnen laden.
Die 22kW wordt vaak verdeelt over 2 aansluitingen he. Misschien dat een auto die 22kW aan kan dat wel krijgt, daar heb ik zelf geen ervaring mee maar is voor jouw auto verder ook totaal niet van belang. Of die laadpaal nu 22kW of 17kW of 11kW levert, jouw auto gaat maar tot max 6.7kW. Dat is wat ik wilde zeggen. En ja, dat kan je gewoon in apps zien hoor. Even onder voorbehoud van dat het ook klopt natuurlijk.Maar in "de apps" kan je het verschil niet zien. Ik heb vaak zat bij een 22kW laadpaal gestaan die dat helemaal niet was en ik dus 'maar' met 3,7 kW kon laden en niet 6,7kW.
Maar nogmaals, voor jou maakt dat toch helemaal niks uit? Jij kan immers beperkt laden (bedoel ik niet verkeerd) dus die 6.7kW haal je toch altijd wel mag ik hopen? En zoniet, dan zal ik toch echt eens gaan uitzoeken waar de fout ligt. Want die ligt echt niet bij een laadpaal die minimaal 11kW geeft. Kan je problemen met je auto zijn, of software, of je laadkabel, of....
Ik heb ook een paar weken gehad (na een software update) dat ik maar 5-7kW kreeg bij een laadpaal waar ik altijd laad en mij altijd 10-11kW geeft. Lag echt niet aan de laadpaal, puur aan mijn auto en/of kabel. Het gaat nu al weer een tijd prima met de max snelheid.
[ Voor 30% gewijzigd door Juancho op 19-10-2021 09:06 ]
Sterker nog, ook die 11 kW wordt vaak niet waargemaakt. Ik heb wel eens aan een 11 kW paal gestaan die de hele nacht een whopping 500 W gaf. Schoot niet echt op.
[ Voor 28% gewijzigd door daemonix op 19-10-2021 09:20 ]
Dit topic is gesloten.
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.
Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.