Wolly schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:52:
[...]
Edward leest dus niet goed, investeert “duizenden” euro’s in een laadpaal op 75cm van zijn meterkast en wil niet elders laden omdat dat duurder is.
Terecht dat de gemeente paal en perk stelt aan dit soort zaken. Die andere gozer moet zogenaamd elke dag zijn auto volladen en dat kan schijnbaar alleen maar thuis.
Wat mij altijd opvalt is dat nooit de vraag wordt gesteld of de baas geen laadpaal heeft en waarom je niet kan snelladen bij een tankstation als het zo nauw komt.
Toevallig ken ik Edward, woon ik in dezelfde wijk, en laad ik ook over de stoep.
Het verhaal ligt iets genuanceerder.
Ik heb al 2 jaar een ontheffing waarbij de gemeente in het begin vertelde dat de eerste ontheffing voor 1 jaar is, komen er het eerste jaar geen klachten binnen, dan is het daarna een ontheffing per 2 jaar.
Overigens is de communicatie vanuit de gemeente belabberd. Erg veel mensen met eigen laadpaal en ontheffing hebben een brief gehad, ik moest er via via achter komen. Ik ben tot op heden nog niet geïnformeerd door de gemeente dat ik per 1 januari niet meer mag laden.
De laadpalen in de wijk en vooral bij mij in de straat zijn overvol en erg vaak bezet.
De nieuwe laadvisie omvat een consessie waarbij de gemeente 3 cent per kWh gaat verdienen. Een belastingverhoging op stroom dus.
Daarnaast zegt men als criteria voor nieuwe laadpalen 2000kWh per jaar aan te houden of 25 laad sessies per maand. Tevens zegt de gemeente dit zorgvuldig te monitoren en wanneer nodig het aantal laadpalen uitbreidt. Maar inmiddels ben ik al 2 maanden bezig om forse uitbreiding aan laadpalen aan te vragen, zonder resultaat.
Zelf laad ik al aan 5000kWh per jaar, de huidige openbare laadpaal zit sowieso boven de 25 sessies en boven de 2000kWh. Dus als een gemeente A zegt, moeten ze ook B zeggen en openbare laadpalen bijplaatsen.
In de praktijk zitten er zo’n 12-15 mensen met eigen laadpaal in slechts 6 omliggende straten. Een keuze van een gemeente in op zeer korte termijn te stoppen met het laden over de stoep, brengt een consequentie en een verantwoording met zich mee. Maar de gemeente vertrouw ik hier absoluut niet in.
De oplossing met kabel tegels is toch vrij simpel en goedkoop. Waarom niet?
Om over alle overige voordelen in de energie transitie en het ontlasten van het net nog maar te zwijgen.
Het getuigt van weinig toekomst visie.
Meer openbare laadpalen levert een hoop frustratie bij buurtbewoners op, omdat het ten koste gaat van schaarse openbare parkeerplekken.
Wolly schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:15:
[...]
Wat mij irriteert aan die matten is dat het claimgedrag opwekt.Je mat is immers maar 3 meter dus je zal ergens binnen 3 meter van je laadpaal moeten parkeren wil je geen kabels onbeschermd over de stoep of in de goot leggen.
In het artikel lijkt het een vinex wijk, daar is in de regel al een lagere parkeernorm en dus vrij snel tekort aan parkeerplekken. Als je dan je auto kwijt kan ben je allang blij, het schiet niet op als dat tot scheve gezichten leidt of dat een buurman om 2300hr aan je deur jengelt dat er verderop een plekje vrij is en of je even je auto kan verplaatsen.
Voor mij was de afweging simpel: het openbare laadpunt was 2 jaar geleden al erg druk bezet. Dus ik plaatste een eigen laadpaal om extra kans op laden te hebben. Of thuis, of openbaar.
De praktijk bleek niet zo ingewikkeld. Ik laad 95% van de laad sessies thuis aan de privé paal. Veel hoger dan ik van te voren had verwacht.
Er wordt bij niemand aan de deur gejengeld. Het is gewoon simpel. Ik heb nu meer kans om te kunnen laden dan als ik geen eigen paal zou hebben. Niemand hoeft er rekening mee te houden, maar alle buren parkeren ook het liefst voor hun eigen huis, waardoor de plekken voor mijn huis vaak automatisch beschikbaar zijn!
Hari-Bo schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:22:
[...]
Buiten dat het in de donkere uurtjes gewoon rete irritant is voor een normaal mobiel mens zijn er ook andere mensen die minder mobiel zijn, kinderwagens, kinderen met stepjes etc waar het simpelweg niet handig is.
Dan nog het feit dat iedereen zijn eigen oplossing erop nahoudt van traanplaat tot rubberen matten. Plus het zogenaamde claim gedrag 'het is mijn plek, want hier kan ik alleen opladen thuis'.
Dus ga je als gemeente opzoek naar oplossingen. In 2035 50% van je parkeerplekken uitrusten met dure openbare laadpalen, met grote aansluitingen van 22kW en zonder enige zonnepanelen die ertegenover liggen, vind ik niet bijster slim en toekomstgericht. Je hebt mooie tegels met goot erin. Wat kan daar nou op tegen zijn?!
Hari-Bo schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:29:
[...]
Of gewoon niet toestaan, want de stoep is simpelweg geen eigendom. Dan had je maar een huis incl oprit moeten nemen en gewoon gebruik maken van de openbare laadpalen.
Als ik een camper/caravan zou hebben en geen oprit, mag ik dan ook even een 220v snoer over de stoep trekken, want dat is wel handig...
Hey ligt er ook aan wat je wil, wil je iedereen in een EV of niet?
Als dit definitief doorgaat, zal ik de 4% Tesla proberen in te ruilen op weer een benzine bak. Het wachten en gedoe of er wel plek is bij de laadpaal is het mij absoluut niet waard. Zo veel huizen met eigen opritten zijn hier overigens niet.
Wolly schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:42:
[...]
Ik verwijt jou helemaal niets, ik wijs alleen op zaken die kunnen spelen zoals claimgedrag vanuit de thuislader, buren die de plek mijden terwijl ze er eigenlijk wel zouden willen parkeren en aansprakelijkheid voor de situatie.
[...]
Er zullen gerust mensen zijn die met de vergunning in de hand mensen wijs maken dat het hun plek is.
Het kan al met al dus leiden tot ongewenste situaties, misschien niet in jouw geval maar er zullen genoeg mensen en wijken zijn waar het niet zo soepeltjes loopt.
Je vult zaken in. Niemand van de buren spaart mijn plek. Er zijn er een aantal die aangaven bij mij dat als ik nodig moest laden en zij er staan, dat ik dan even een gil moet geven. Ik heb daar vriendelijk voor bedankt omdat ik niemand tot last wil zijn!
Wel geven de buren aan dat ze mijn oplossing perfect vinden en liever die irritante openbare laadpaal zien verdwijnen. Omdat er 2 parkeerplekken minder te gebruiken zijn in onze straat. Letterlijk wat meerdere buren hebben gezegd: waarom doet niet iedereen wat jij doet? Als je wil laden, koop je toch zelf een lader, zonder anderen hun parkeerplek te ontnemen.
Dus het is juist andersom! Openbare laadplekken zorgen voor irritaties in de buurt!