[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 144 Laatste
Acties:
  • 990.129 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:08
De vraag is dan of het aan de laadpaal lag of aan je auto, of kabel, of misschien een storing of weet ik veel wat. Mijn punt is, als jij een auto hebt die 1 fase laadt dan heeft het weinig zin om specifiek op zoek te gaan naar bepaalde laadpalen aangezien die bijna allemaal wel 22/17/11kW zijn. Als je een auto hebt die wel als 1 van de weinige 22kW aan kan, dan snap ik het natuurlijk. Ik heb zelf een auto die 11kW kan laden en heb nog nooit een paal gezien die minder dan dat aan kan. Of je het altijd strak krijgt, dat is een 2de natuurlijk maar dat hoeft niet altijd aan de laadpaal te liggen. Helaas is het nog niet zover dat je altijd en overal de max krijgt. Ook niet bij snelladers.

[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 19-10-2021 09:28 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 21:22
Let er wel op dat die laadpaal vermogens over 3 fases verdeeld zijn. Een 11kw laadpaal kan dus per fase 'maar' 3,7kw leveren!

Een 1 fase auto is in Nederland dus een nadeel omdat de hele infrastructuur tot op aansluitniveau op 3 fases is gebouwd (iets wat je in veel andere landen niet perse ziet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Juancho schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:03:
Omdat ik dacht dat 1 fase laden dat had, maar dat is dus blijkbaar 6.7kW. Ook goed. Maar hoezo kunnen de meeste openbare laadpalen dat niet leveren?
Omdat de meeste laadpalen in Nederland op een 25A aansluiting zitten en dus kan ik daar niet met 29A laden. Het scheelt maar 4A, ik weet het. Maar toch kan mijn auto daar niet op de maximale snelheid laden.

Ik heb het idee dat jij steeds naar de kW kijkt, maar zo werkt het elektriciteitsnet niet. Die kW is gebaseerd op 3 fasen. Met een 1 fase auto kan je dus maar 1/3e gebruiken.

Bij een laadpaal die maximaal 11kW levert komt dat vanwege 3 fasen * 230 Volt * 16 Ampere = 11040 W = 11kW. Bij zo'n laadpaal kan ik dus maar 1 fase * 230 Volt * 16 Ampere = 3,7kW laden.

Een 22 kW laadpaal zou 32A moeten leveren. Bij zo'n laadpaal kan ik wel 1 fase * 230 Volt * 29 Ampere = 6,6kW laden. Dan is de beperking dus mijn auto (want: maximaal 29A) en niet meer de laadpaal (die kan immers 32A aan).

Maar zoals gezegd: de meeste laadpalen zitten op een 25A aansluiting. Die kunnen dus maximaal 17kW leveren. Het eerste probleem is al dat je dat die informatie niet in de apps staat, maar waar het eigenlijk om gaat is dat er niet staat hoeveel je maximaal per outlet kan krijgen.

In de meeste laadpalen zitten 2 aansluitingen. Bij sommige krijg je sowieso nooit meer dan 16A uit 1 aansluiting, maar je hebt ze dus ook waar je maximaal 25A kan laden. Die laatste zijn voor mij natuurlijk veel gunstiger (want: sneller).

Dat heeft echt allemaal niets met mijn auto te maken, maar de hard- en software die in de laadpaal zit. Bij sommige zitten blijkbaar componenten die maximaal 16A aankunnen en daardoor leveren ze maximaal 16A per outlet. Bij andere zitten betere componenten (of de software snapt het beter) en kan ik wel sneller dan 16A laden.
Juancho schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:27:
Ik heb zelf een auto die 11kW kan laden en heb nog nooit een paal gezien die minder dan dat aan kan.
Maar die zijn er wel. Er zijn ook laadpalen die maar op 1 fase zijn aangesloten. Bijvoorbeeld Park n Charge heeft die, zie hier bij "Smooth".

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenE op 19-10-2021 09:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 15:06

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik erger mij echt mateloos aan die deelauto's die al dagen bij een laadpaal staan. Dat zal in de toekomst met flexibilisering van de auto's ook wel erger worden. Ik woon ook in een stad waar je veel (e)deelscooters hebt dus is de noodzaak voor het gebruiken van een EV beperkt tot als je meer mensen/dingen wilt vervoeren. Ik krijg in december pas mijn volgende EV maar het paalkleven stoort mij nu al. Bij particulieren kun je nog een briefje op de voorruit doen van pannenkoek, haal je auto weg als die vol is (iets netter), maar bij die deelauto's kun je niks dan wachten tot iemand ander hem daar weg haalt.

[ Voor 4% gewijzigd door HollovVpo1nt op 19-10-2021 10:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 13:43

uFx

HollovVpo1nt schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:00:
Ik erger mij echt mateloos aan die deelauto's die al dagen bij een laadpaal staan. Dat zal in de toekomst met flexibilisering van de auto's ook wel erger worden. Ik woon ook in een stad waar je veel (e)deelscooters hebt dus is de noodzaak voor het gebruiken van een EV beperkt tot als je meer mensen/dingen wilt vervoeren. Ik krijg in december pas mijn volgende EV maar het paalkleven stoort mij nu al. Bij particulieren kun je nog een briefje op de voorruit doen van pannenkoek, haal je auto weg als die vol is (iets netter), maar bij die deelauto's kun je niks dan wachten tot iemand ander hem daar weg haalt.
Ik heb al een paar keer gebeld met het bedrijf van zo'n deelauto die er wat langer stond en tot nu toe hebben die netjes de auto voor me open gemaakt zodat ik hem even kan verzetten :) Ideaal is het niet maar meestal denken ze graag even mee. In een ander geval hebben ze de laatste huurder gecontacteerd en die heeft hem toen redelijk snel op een andere plek gezet.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

uFx schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:04:
[...]

Ik heb al een paar keer gebeld met het bedrijf van zo'n deelauto die er wat langer stond en tot nu toe hebben die netjes de auto voor me open gemaakt zodat ik hem even kan verzetten :) Ideaal is het niet maar meestal denken ze graag even mee. In een ander geval hebben ze de laatste huurder gecontacteerd en die heeft hem toen redelijk snel op een andere plek gezet.
Thanks voor deze tip, zal ik onthouden :)!

Even een andere vraag:
Op sommige plekken staat een parkeerbord én een parkeervak voor EV's. Dat zijn vaak parkeerborden die geplaatst worden nadat er al een parkeervak was voor EV. Nu is de volgende situatie ontstaan:
Er is een laadpaal met 2 ingangen. Twee parkeervakken kunnen daar bij, waarvan één parkeervak een kruis had met een stekker erop, bestemd voor EV's. Later is er een bord bij gekomen naast de paal, die stelt dat de parkeerplekken bestemd zijn voor laden EV's. Alleen, het bord heeft een < en een > pijl, terwijl er maar één kruis in het vak staat.
Ik zie soms wel eens dat een van de pijlen richting de vakken waar geen kruis staat afgeplakt wordt, en soms ook weer weggehaald wordt.

Wat is hier nou bedoeling van? Gemeente bellen voor verduidelijking?

[ Voor 42% gewijzigd door HollovVpo1nt op 19-10-2021 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@HollovVpo1nt Een kruis op een parkeervak met een stekker erbij heeft (voor zover ik weet) geen juridische betekenis, maar het helpt wel heel erg om mensen er op te attenderen dat het een speciale plek is.

De echte status komt van de borden. Bij ons in de straat is er ook een onderbord met twee pijlen waarvan 1tje is afgeplakt. Dat heeft de gemeente zelf gedaan overigens, het is ook de bedoeling dat er maar 1 vak gereserveerd is voor laden.

Persoonlijk vind ik het wel slordig, want je ziet overduidelijk dat het afgeplakt is. Op deze manier lok je uit dat derden ook pijlen gaan afplakken om zo toch te kunnen parkeren zonder te laden.

Maar in principe is 1 pijl 1 plek (die door de pijl wordt aangewezen) en 2 pijlen 2 plekken (die elk door 1 pijl worden aangewezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:43

greatgonzo

schit-te-rend!

Binnenkort hebben we ergens een feestje, en de dichtstbijzijnde laadpaal is van Vattenfall.
Daar heb ik een app voor, en ik keek eerst in de Kia app (chargemap vond deze niet). Die geeft €0,36 per KWH.

Aangezien Kia charge altijd CPO is, leek me dat de vaste prijs. Maar als ik in de Vattenfall incharge app kijk, is het €0,21

Kan het dus zijn dat Vattenvall incharge goedkoper is dan CPO, als je bij een Vattenfall paal staat?

EDIT: ik zie het al, Vattenvall heeft in Limburg en Brabant lagere tarieven. Maar dat is dus alleen voor Vattenvall kaarthouders of via de app

[ Voor 14% gewijzigd door greatgonzo op 19-10-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

JeroenE schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:10:
@HollovVpo1nt Een kruis op een parkeervak met een stekker erbij heeft (voor zover ik weet) geen juridische betekenis, maar het helpt wel heel erg om mensen er op te attenderen dat het een speciale plek is.

De echte status komt van de borden. Bij ons in de straat is er ook een onderbord met twee pijlen waarvan 1tje is afgeplakt. Dat heeft de gemeente zelf gedaan overigens, het is ook de bedoeling dat er maar 1 vak gereserveerd is voor laden.

Persoonlijk vind ik het wel slordig, want je ziet overduidelijk dat het afgeplakt is. Op deze manier lok je uit dat derden ook pijlen gaan afplakken om zo toch te kunnen parkeren zonder te laden.

Maar in principe is 1 pijl 1 plek (die door de pijl wordt aangewezen) en 2 pijlen 2 plekken (die elk door 1 pijl worden aangewezen).
Dat afplakken is waar het verwarrend wordt van mij. Ik wil namelijk weten: heeft de gemeente een bord met twee pijlen geplaatst, daarvan een afgeplakt, met de bedoeling om het voor één plek te laten gelden, en is het plakstrip er later door een persoon afgehaald?
Of heeft de gemeente een bord met twee pijlen geplaatst met de bedoeling om het voor twee plekken te laten gelden, en heeft een persoon juist een pijl afgeplakt?

Hij was er namelijk eerst met één afgeplakte pijl. Nu is dat plakstripje weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:36:
[...]

Dat afplakken is waar het verwarrend wordt van mij. Ik wil namelijk weten: heeft de gemeente een bord met twee pijlen geplaatst, daarvan een afgeplakt, met de bedoeling om het voor één plek te laten gelden, en is het plakstrip er later door een persoon afgehaald?
Of heeft de gemeente een bord met twee pijlen geplaatst met de bedoeling om het voor twee plekken te laten gelden, en heeft een persoon juist een pijl afgeplakt?

Hij was er namelijk eerst met één afgeplakte pijl. Nu is dat plakstripje weg.
Het maakt niet uit. Als er nu 2 pijlen staan geldt dat.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

daemonix schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:39:
[...]

Het maakt niet uit. Als er nu 2 pijlen staan geldt dat.
Ik snap het nu geldt. Als ik er een prent voor krijg met het daar staan met een ICE kan ik niet zeggen 'ik wist niet hoe de gemeente het bedoeld had'. Ik vind dit gewoon super slordig en wil weten waar ik aan toe ben, in een wijk met parkeertekort voor zowel ICE als EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:41:
[...]

Ik snap het nu geldt. Als ik er een prent voor krijg met het daar staan met een ICE kan ik niet zeggen 'ik wist niet hoe de gemeente het bedoeld had'. Ik vind dit gewoon super slordig en wil weten waar ik aan toe ben, in een wijk met parkeertekort voor zowel ICE als EV.
Dan is er maar 1 goede oplossing: vraag het de gemeente. :) Die zijn tenslotte verantwoordelijk hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@HollovVpo1nt Wat @daemonix al zei, wij kunnen dat natuurlijk ook niet weten. De gemeente moet het aan je kunnen vertellen. Wellicht kan je zelf ook nog wat zoeken naar de bekendmakingen in de buurt. In mijn gemeente is dat van het type "verkeersbesluit" (dat kan je aanvinken bij "rondom adres") met teksten als:
Besluit
1. om op <straat> ter hoogte van huisnummer <nummer> twee parkeervakken gelegen bij het oplaadpunt voor elektrische voertuigen aan te wijzen als parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen, volgens de bijlage bij dit besluit;
2. dit aan de weggebruikers kenbaar te maken door het plaatsen van bord E4 van de Bijlage 1 van het Reglement verkeerstekens en verkeersregels 1990 (RVV) met onderbord ‘opladen elektrische voertuigen’ alsmede met onderbord OB504.
Of wellicht kan je dat soort bekendmakingen vinden op de website van je gemeente.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Ik had een paar maand terug met een andere buurtbewoner een aanvraag gedaan voor een laadpaal op 80m. Die is netjes en redelijk vlot geplaatst. Eerst ook met 2 pijlen erop, dus 2 vaste laadplek ken voor EVs. Tot ik er een keer langs liep en zag dat 1 pijl weg was of afgeplakt was. Gelijk contact opgenomen met de gemeente met een paar foto's van de nieuwe situatie (benzine auto's die een laadplek innemen omdat dat mag, maar rondom de paal genoeg andere parkeerplekken). En ze hebben gelijk gezegd, we gaan het terug draaien.

Moet er wel weer eerst een brief naar bewoners, want ja, die hebben het recht om in beroep te gaan. Zou me verbazen dat dat lukt want het is vaak 1 en dezelfde auto die ons loopt te 'pesten'. Hij of zij kan letterlijk 10m naar voren rijden en staat dan netjes geparkeerd en de 2 laadplekken blijven vrij.

Maar ik vind het in eerste instantie gewoon wanbeleid van de gemeente. Als je besluit een laadpaal met 2 aansluitingen te plaatsen... Houd dan ook 2 plekken gereserveerd. Zo moeilijk lijkt me dat niet en voorkomt een hoop gedoe, gezeur, gezeik en achteraf de boel weer omdraaien.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

De verwarring komt hierdoor denk ik, een snippet uit een besluit:
BESLUIT:

• Twee parkeerplaatsen, bij de oplaadpaal aan de Veerlaan ter hoogte van nr. 19, ongeveer, ongeveer, aan te wijzen als parkeerplaatsen die als specifiek doel hebben het opladen van elektrische voertuigen.

• Eén parkeerplaats daadwerkelijk in te laten richten als oplaadplaats voor elektrische voertuigen, aangezien hier alleen nu concreet behoefte voor bestaat en de tweede parkeerplaats pas dan in te richten als hier de behoefte toe bestaat.
Dus we beginnen met één pijl, plakken de andere af. En wanneer er behoefte is halen we de plakker weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:54
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:35:
De verwarring komt hierdoor denk ik, een snippet uit een besluit:

[...]

Dus we beginnen met één pijl, plakken de andere af. En wanneer er behoefte is halen we de plakker weg.
en WIE mag die behoefte aangeven?

juist...

help ze een handje door de sticker er zelf af te halen O-) dan hoef je ze niet "lastig te vallen" :X

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-09 13:19
Bij ons in de buurt werden er gelijk twee dubbele palen naast elkaar geplaatst, helemaal compleet inclusief borden en pijlen.
Hier werd door de dichtstbijzijnde bewoner bezwaar tegen gemaakt en toegekend. Gevolg: een bord inclusief twee pijlen werd verwijderd.

Een half jaar later stond de betreffende bewoner er ook zelf te laden met zijn PHEV...

Kon het niet laten om altijd te laden op de plekken zonder pijlen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:35:
Precies. Dus als die sticker er nu af is dan is de kans groot dat het per ongeluk is (als in: gewoon vanwege het weer), of iemand had zin om te pulken.

Dat ze met 1 gereserveerde laadplek beginnen vind ik overigens ook niet gek.

Maar als je ergens "vreemd" ben is het altijd wel jammer als de gereserveerde plek bezet is en jij toch niet kan laden omdat je de andere aansluiting niet kan gebruiken omdat die plek ook al bezet is door iemand die niet hoeft te laden.

Andersom, als er wel 2 plekken vrij zijn, maar er staat maar 1 pijl dan weet ik ook niet goed waar ik nu zal parkeren. Zonder pijl want dan kan een tweede EV aansluiten of juist met pijl om andere mensen die niet kunnen laden geen parkeerplek te ontnemen. Het ligt er dan natuurlijk ook nog aan als het een straat is met veel lege parkeerplekken of juist een straat waarbij er nog net een paar plekken vrij zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Als ik dan zou laden dan zou ik op de plek zonder pijl gaan staan om de volgende EV de kans te geven ook te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:14
Hachy schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:51:
Ik heb het een keer gemeten met de Zoe onderweg naar wintersport bij een Duitse laadpaal met een display.

Bij 77% begon de daling van 22kW naar beneden, bij 80% was het nog 16kW en bij 90% was het nog maar 11. Zo naar beneden tot hij de laatste procenten met 5 a 6 kW voldruppelt.

Was met een relatief warme batterij en aangesloten met 71% lading. Ik heb die betreffende Zoe trouwens gisteren onder voorbehoud verkocht...

[Afbeelding]
offtopic maar alvast gefeliciteerd met de ioniq 5! wordt 10x saaier roadtrippen in vergelijking met de AC43 zoe, gaat toch raar zijn om ineens van gemiddeld 50km/h naar 90km/h te reizen met een ev. ik kijk al uit naar de ultra snelle roadtrips _/-\o_

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:16
Toch de kogel maar door de kerk, ik rij relatief veel buitenland op jaarbasis, de rest (in NL) rij ik op thuis geladen stroom.
Ik heb zojuist de KIA ionity power upgrade geactiveerd.
Ik heb de afgelopen 2 vakanties naar italy 80-90% ionity geladen ondanks de kWh prijs. Netwerk is op wat palen buiten dienst na, toch wel erg goed te noemen. Heb nooit hoeven wachten op een plekje.
Morgen naar Denemarken waar DC laden rete duur is. Met de ionity upgrade a €13pm kost dat maar €0,30kWh, als ik het ergens snel terug verdien is het daar wel.
Komende 12 maanden minimaal nog tripjes naar Duitsland, Engeland,Italy en wederom Denemarken. Dus voortaan niet meer zoeken welke snellader we pakken maar zoveel mogelijk ionity :)

[ Voor 23% gewijzigd door Appie Heijn op 19-10-2021 21:39 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Coasterfreak schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:47:
[...]

offtopic maar alvast gefeliciteerd met de ioniq 5! wordt 10x saaier roadtrippen in vergelijking met de AC43 zoe, gaat toch raar zijn om ineens van gemiddeld 50km/h naar 90km/h te reizen met een ev. ik kijk al uit naar de ultra snelle roadtrips _/-\o_
Thanks @Coasterfreak .. ik ook 8)

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
greatgonzo schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:29:
Binnenkort hebben we ergens een feestje, en de dichtstbijzijnde laadpaal is van Vattenfall.
Daar heb ik een app voor, en ik keek eerst in de Kia app (chargemap vond deze niet). Die geeft €0,36 per KWH.

Aangezien Kia charge altijd CPO is, leek me dat de vaste prijs. Maar als ik in de Vattenfall incharge app kijk, is het €0,21

Kan het dus zijn dat Vattenvall incharge goedkoper is dan CPO, als je bij een Vattenfall paal staat?

EDIT: ik zie het al, Vattenvall heeft in Limburg en Brabant lagere tarieven. Maar dat is dus alleen voor Vattenvall kaarthouders of via de app
Hoewel vaak anders aangegeven in de apps is het CPO tarief rond de 22 cent. Dat komt omdat veel apps, waaronder kennelijk die van KIA, gebruik maken van rules die dan zeggen 'Vattenfall NL = 36 cent' wat voor een groot deel van NL wel zal kloppen.

Maar kijk je bijvoorbeeld in de app van Vandebron dan zie je 22 cent staan, of op de Tarievenpagina van E-flux

Een goede MSP zal de daadwerkelijk te betalen tarieven tonen. Een minder goede MSP gooit er een paar algemene rules tegenaan om je de prijs te vertellen. De kans is zeer aannemelijk dat jij met je Kia pas hier toch 22 cent betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
sunib schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:37:
Let er wel op dat die laadpaal vermogens over 3 fases verdeeld zijn. Een 11kw laadpaal kan dus per fase 'maar' 3,7kw leveren!

Een 1 fase auto is in Nederland dus een nadeel omdat de hele infrastructuur tot op aansluitniveau op 3 fases is gebouwd (iets wat je in veel andere landen niet perse ziet).
Dat laatste geldt eigenlijk alleen nog voor de UK, in zo'n beetje alle andere landen om ons heen is 3-fasen de norm. Sterker, in Duitsland en Frankrijk zijn eigenlijk alle publieke laadpalen 22kW waardoor ze een veel beter 22kW netwerk hebben.

Door die gekke vastrecht categorieën hier zijn de meeste laadpalen in Nederland 11 of max. 17kW mits loadbalancing goed werkt. Qua vermogen lopen we dus wel een beetje achter. Gelukkig valt het met die 17 niet echt op en is het verschil klein. Daarnaast zijn de meeste auto's nu met een 11kW boordlader uitgerust dus dan merk je het niet.

Maar als straks alle auto's standaard met 22kW boordladers worden afgeleverd dan gaan mensen dat wel merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:40
Een tijdje terug zag k ook weer een lekkere duidelijke situatie. Een laadpaal tussen twee parkeervakken in, en klem links daarvan (echt praktisch er tegenaan) een bord "P, alleen voor opladen elektrische voertuigen", zonder pijlen. Het is aan de ene kant heel duidelijk dat dat bord eigenlijk in het midden moest staan, maar dat kon niet door de laadpaal. Aan de andere kant kan je ook prima beargumenteren dat dat bord aleen voor het linkervak geldt.

In het rechtervak stond dan ook een ICE geparkeerd, en het linkervak was leeg :)

Er wordt echt nog teveel aangerommeld met laadplekken, regels, borden, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Prullenbak84 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:19:
Een tijdje terug zag k ook weer een lekkere duidelijke situatie. Een laadpaal tussen twee parkeervakken in, en klem links daarvan (echt praktisch er tegenaan) een bord "P, alleen voor opladen elektrische voertuigen", zonder pijlen. Het is aan de ene kant heel duidelijk dat dat bord eigenlijk in het midden moest staan, maar dat kon niet door de laadpaal. Aan de andere kant kan je ook prima beargumenteren dat dat bord aleen voor het linkervak geldt.

In het rechtervak stond dan ook een ICE geparkeerd, en het linkervak was leeg :)

Er wordt echt nog teveel aangerommeld met laadplekken, regels, borden, etc.
In principe kan het bord voor/achter de paal, doen ze hier ook.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Erasmo schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:34:
[...]

In principe kan het bord voor/achter de paal, doen ze hier ook.
Ja natuurlijk kan dat. Dat weet jij, dat weet ik, maar dat weet degene die dat ding laat plaatsen of plaatst blijkbaar niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:58
Hachy schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 00:55:
[...]

Een goede MSP zal de daadwerkelijk te betalen tarieven tonen. Een minder goede MSP gooit er een paar algemene rules tegenaan om je de prijs te vertellen. De kans is zeer aannemelijk dat jij met je Kia pas hier toch 22 cent betaalt.
Bij Kia Charge is dat volgens mij niet het geval.
In september naar Cote d'azur gereden. Veel bij de Ionity palen geladen.
Op de heenreis met de oude Kia Charging plugsurfing pas.
In deze app (en bijna alle anderen) staat een beter tarief bij de langzamere 50Kw triple chargers. €0.363 per minuut . De 350kw laders staan er voor €0.726 per minuut.

In de nieuwe Kia Charge app staat de 50kw gelijk aan de snelle 350kw laders. €47.40 per uur = €0.79 per minuut. Ook op de factuur geeft hij de langzame 50kw lader voor €0.79 weer. Ik vind dit een beetje onredelijk van Kia Charge.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelofhope
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-08 19:55
driel24 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:44:
[...]

Bij Kia Charge is dat volgens mij niet het geval.
In september naar Cote d'azur gereden. Veel bij de Ionity palen geladen.
Op de heenreis met de oude Kia Charging plugsurfing pas.
In deze app (en bijna alle anderen) staat een beter tarief bij de langzamere 50Kw triple chargers. €0.363 per minuut . De 350kw laders staan er voor €0.726 per minuut.

In de nieuwe Kia Charge app staat de 50kw gelijk aan de snelle 350kw laders. €47.40 per uur = €0.79 per minuut. Ook op de factuur geeft hij de langzame 50kw lader voor €0.79 weer. Ik vind dit een beetje onredelijk van Kia Charge.
Hier verschiet ik spijtig genoeg niet van.

Ik ben zelf in discussie over het /kWh of /min tarief (via kiacharge/ionity power), waar toen ik mijn reis maakte wel degelijk /kWh stond en verkeerd word gefactureerd.
Ik ben blij dat ik screenshots en dergelijke heb genomen, maar het is momenteel vrij stil van hun kant.

Laat ons hopen dat het opstartfouten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
angelofhope schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:02:
[...]

Hier verschiet ik spijtig genoeg niet van.

Ik ben zelf in discussie over het /kWh of /min tarief (via kiacharge/ionity power), waar toen ik mijn reis maakte wel degelijk /kWh stond en verkeerd word gefactureerd.
Ik ben blij dat ik screenshots en dergelijke heb genomen, maar het is momenteel vrij stil van hun kant.

Laat ons hopen dat het opstartfouten zijn...
De 350kw laders zijn een beetje nutteloos voor onze e-niro.
Haalt daar een gemiddelde van 60kw. Hij start op 75kw en zakt al snel in naar 50kw
Bij de 50kw laden haal ik ook echt 50kw.

Ik heb 04-10 een mail gestuurd om het (ontbrekende) tarief verschil tussen 350kw<>50kw lader aan te kaarten. Nog niets gehoord.

[ Voor 4% gewijzigd door driel24 op 20-10-2021 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
driel24 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:14:
[...]

De 350kw laders zijn een beetje nutteloos voor onze e-niro.
Haalt daar een gemiddelde van 60kw. Hij start op 75kw en zakt al snel in naar 50kw
Bij de 50kw laden haal ik ook echt 50kw.

Ik heb ook een mail gestuurd om dit aan te kaarten.
Niets gehoord.
Aan wie heb je een mail gestuurd? Je bent bekend met de laad grafieken van een e-Niro?

https://support.fastned.n...-Laden-met-een-Kia-e-Niro

Je gaat never ever nooit met meer dan 80 kW laden bij een snellader, zie de grafiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driel24
daemonix schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:25:
[...]

Aan wie heb je een mail gestuurd? Je bent bekend met de laad grafieken van een e-Niro?

https://support.fastned.n...-Laden-met-een-Kia-e-Niro

Je gaat never ever nooit met meer dan 80 kW laden bij een snellader, zie de grafiek.
Daar ben ik mee bekend. Dat is toch juist wat ik schrijf. een 350kw lader is nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
driel24 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:26:
[...]

Daar ben ik mee bekend. Dat is toch juist wat ik schrijf. een 350kw lader is nutteloos.
Nee. die is nutteloos voor jou! Niet generaliseren, de wereld is een heel stuk groter dan alleen jouw wereld, er zijn veel meer EV's dan alleen een Kia Niro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• driel24
daemonix schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:28:
[...]

Nee. die is nutteloos voor jou! Niet generaliseren, de wereld is een heel stuk groter dan alleen jouw wereld, er zijn veel meer EV's dan alleen een Kia Niro.
Ik generaliseer helemaal niet.
Volgens mij lees je niet goed. Ik schrijf : De 350kw laders zijn een beetje nutteloos voor onze e-niro.
Daarna leg ik zelfs uit dat ik op een 350kw lader een gemiddelde haal van 60kw.
Daar bedoel ik mee, dat ik net zo goed aan de langzame 50kw kan laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 13:43

uFx

driel24 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:32:
[...]

Ik generaliseer helemaal niet.
Volgens mij lees je niet goed. Ik schrijf : De 350kw laders zijn een beetje nutteloos voor onze e-niro.
Daarna leg ik zelfs uit dat ik op een 350kw lader een gemiddelde haal van 60kw.
Daar bedoel ik mee, dat ik net zo goed aan de langzame 50kw kan laden.
Maar wie heb je dan een mail gestuurd om dit aan te kaarten? Dit is toch gewoon volgens de specificaties van de auto?

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• driel24
uFx schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:44:
[...]

Maar wie heb je dan een mail gestuurd om dit aan te kaarten? Dit is toch gewoon volgens de specificaties van de auto?
Ik heb een mail gestuurd voor de tariefstelling. driel24 in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2"
Natuurlijk niet voor mijn laad snelheid.

De mail is gestuurd naar nl@kiacharge.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Goed dat je kritisch blijft @driel24, ik heb ook wel eens maandenlang een discussie met een MSP gehad over iets wat structureel fout bleef gaan tot ik na veel aandringen en geduld de juiste medewerker sprak die toen de zaken heeft aangepast.

Soms heb je wel het idee dat je alleen staat omdat de rest het negeert maar uiteindelijk help je iedereen er een beetje mee vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
driel24 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:26:
[...]
Dat valt best mee hoor, als je jouw e-Niro omwisselt voor een EV6 dan wordt het ook voor jou een stuk nuttiger.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik rij zelf de esoul die is technisch nagenoeg gelijk aan de niro. Ik geef toch echt wel de voorkeur aan een >50kW lader. Voor lange ritten laad ik meestal tussen 20-70% dat gaat met een >50kW een aantal minuten sneller. Nu met Kia Ionity power maken de prijsverschillen per laadsnelheid niet meer uit.

Voor het eerst in een jaar heb ik een 10 minuten moeten wachten bij ionity
Ionity Abenraa (DK)
2 van de 6 stalls out of order
1 pipo van de dealer/garage die een niro tot 100% heeft geladen. Tussentijds niet bij de auto gezien, werd door een collega gebracht.

Wel wat leuke gesprekken gevoerd met een NL polestar rijder, deed volgens mij een roadtrip. En nog een duitser met een polestar die naar de noordkaap ging.

En als laatste nog een Noor die zonder enige voorbereiding (lees laadpassen) im een esoul naar zuid italy onderweg was. Baby in de auto, halve echtscheiding omdat ze niet konden laden… met de app die ze in Noorwegen voor alle palen kunnen gebruiken. Heb ze uiteindelijk mijn “noodpas” shell new motion meegegeven na uitwisseling van onze contactgegevens. (06+mail). Kijken of we nog een beetje vertrouwen in de medemens/evrijder kunnen hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 20-10-2021 21:28 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Appie Heijn schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:01:
<knip> Heb ze uiteindelijk mijn “noodpas” shell new motion meegegeven na uitwisseling van onze contactgegevens. (06+mail). Kijken of we nog een beetje vertrouwen in de medemens/evrijder kunnen hebben.
Ik zeg sociale rijder van het jaar award !! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Groms
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-09 15:54
Gebruikt er iemand de QR-scanner in de Freshmile app ? Werkt dat ? Ik heb net geregistreerd bij Freshmile, de app geïnstalleerd en 20€ saldo in orde gemaakt.
Als die QR- scanner werkt moet ik geen druppel of kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik heb me zo goed mogelijk proberen in te lezen, maar heb toch nog wat specifieke vragen.

Situatie:
- Audi Q4 (spotrback) 40
- Thuislader 22kW
- Athlon NL+Europa laadpas

Vragen:
- Waar kan ik nu exact wel en niet laden met die Athlon pas? Iemand daar ervaring mee?
- Welke passen zijn nu interessant om aan te vragen?

De kosten die ik maak met de niet-Athlon pas, kan ik declareren (neem ik aan, die functie heeft Athlon in ieder geval, en anders werkt mijn werkgever daar wel aan mee).

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Dean Martin schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:15:
Ik heb me zo goed mogelijk proberen in te lezen, maar heb toch nog wat specifieke vragen.

Situatie:
- Audi Q4 (spotrback) 40
- Thuislader 22kW

Vragen:
- Waar kan ik nu exact wel en niet laden met die Athlon pas? Iemand daar ervaring mee?

De kosten die ik maak met de niet-Athlon pas, kan ik declareren (neem ik aan, die functie heeft Athlon in ieder geval, en anders werkt mijn werkgever daar wel aan mee).
Geen idee hoe het bij Athlon zit, leaseplan pretendeert alle openbare laadpalen te dekken met 1 pas/badge. Geen idee of dat gaat lukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
eL_Jay schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:23:
[...]

Geen idee hoe het bij Athlon zit, leaseplan pretendeert alle openbare laadpalen te dekken met 1 pas/badge. Geen idee of dat gaat lukken
Ze zeggen in principe alle palen te dekken (wat een kut zin is dat >:) :*) ).

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho

Situatie:
- Audi Q4 (spotrback) 40
- Thuislader 22kW

Vragen:

Los daarvan zou ik sowieso nog 1 of 2 extra backup laadpassen erbij nemen. Ik heb een pas van ProLease en voorlopig werkt die gewoon overal in Nederland. En voor de gevallen dat ik eens issues heb, heb ik nog een Shell pas en pas van Plugsurfing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Dean Martin Volgens mij werkt Ahtlon met xximo.

Inhoudelijk weet ik weinig van de laadfunctionaliteit van het ding. Ik heb er ooit één gehad als tankpas. Het is in feite óók een VISA-creditcard en afhankelijk van de wagenparkbeheerder kan e.e.a. aan opties worden open gezet. Ze kun je hem (als creditcard zijnde) dus ook koppelen aan bepaalde laad-apps, waardoor je die apps (in het buitenland) kunt gebruiken om te laden.

Ik denk dat je er best veel mee kunt, mits wagenparkbeheer de functionaliteit gewoon beschikbaar stelt.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
JanHenk schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:37:
@Dean Martin Volgens mij werkt Ahtlon met xximo.

Inhoudelijk weet ik weinig van de laadfunctionaliteit van het ding. Ik heb er ooit één gehad als tankpas. Het is in feite óók een VISA-creditcard en afhankelijk van de wagenparkbeheerder kan e.e.a. aan opties worden open gezet. Ze kun je hem (als creditcard zijnde) dus ook koppelen aan bepaalde laad-apps, waardoor je die apps (in het buitenland) kunt gebruiken om te laden.

Ik denk dat je er best veel mee kunt, mits wagenparkbeheer de functionaliteit gewoon beschikbaar stelt.
Ja, dat laatste is geen probleem. Doen ze nu bijvoorbeeld ook voor wassen en parkeren.
Ik moet me toch echt nog beter gaan inlezen merk ik :X

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis014
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-01-2024
.........

Ik heb zelf een Tesla en thuis een laadbox dus maak relatief weinig gebruik van het publieke netwerk. Voor vakantie reizen heb ik zelf een extra pas van Shell Recharge. Die heeft me tot nu toe nog niet in de steek gelaten. De app vind ik persoonlijk ook erg prettig.

SR+ Deep Blue| 19"sport | Black | TH | Besteld: 04-10 | RN:26-11 via LM | VIN:28-11 | Levering: 12/12/2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:36

backupdevice

No Risk , Full Push

Situatie:
- Audi Q4 (spotrback) 40
- Thuislader 22kW

Vragen:

De Athlon pas kan je in de Surfplug, Fastned en Ionity app als betaalmiddel plaatsen. Dan heb je zowiezo alles gedekt in NL. Als je daarnaast nog een noodpas neemt dan zit je helemaal goed.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
backupdevice schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:45:
[...]

De Athlon pas kan je in de Surfplug, Fastned en Ionity app als betaalmiddel plaatsen. Dan heb je zowiezo alles gedekt in NL. Als je daarnaast nog een noodpas neemt dan zit je helemaal goed.
Het gaat me overigens vooral over het buitenland (Duitsland/Frankrijk/Belgie).
In Nederland zal ik niet snel een publieke lader nodig gaan hebben verwacht ik.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:36

backupdevice

No Risk , Full Push

Dean Martin schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:46:
[...]

Het gaat me overigens vooral over het buitenland (Duitsland/Frankrijk/Belgie).
In Nederland zal ik niet snel een publieke lader nodig gaan hebben verwacht ik.
Ionity & Plugsurf dekt al heel veel.

Je zou dan voor de zekerheid een Shell Recharge kaart aan kunnen vragen

[ Voor 10% gewijzigd door backupdevice op 21-10-2021 11:56 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingsCrown
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 14:57
Ik ben momenteel in Denemarken op vakantie. Wat me opviel bij de lokale 22kw lader; 2 sessies, 2 aanbieders geprobeerd.

- Shell Recharge rekent 63ct per kw. Ex BTW en transactiekosten.
- Plugsurfing rekent 29ct per kw.

Wat een significant verschil!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Appie Heijn
Hachy schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:14:
[...]

Ik zeg sociale rijder van het jaar award !! _/-\o_
Of de meest naïeve :9
Iets met karma volgens mij, zojuist een gratis 300kW lader in de stad Aalborg gevonden. 2x CCS en 1x Chademo

[ Voor 4% gewijzigd door Appie Heijn op 21-10-2021 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dosh
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-09 10:48
Hoi allemaal!

Ik ben nogal nieuw met elektrisch rijden/laden, maar zet straks mijn definitieve order erin voor een elektrische auto. Betreft lease (Alphabet) vanuit mijn werkgever. Ik heb even snel door het topic en de OP gescrolld, maar zag hier niet zo snel een antwoord op mijn onderstaande vraag.

In het bestelportaal kan ik de volgende laadpassen kiezen:
- Alph/Eneco combipas vaste prijs
- MTC/DKV

Verder heb ik geen kosten aan het laden of abo, dus wat dat betreft lijkt mij de aanbieder niet uit te maken, maar maakt het qua dekking (NL + EU) nog uit welke van de twee ik kies?

Thanks alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingsCrown
dosh schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:58:
Hoi allemaal!

Ik ben nogal nieuw met elektrisch rijden/laden, maar zet straks mijn definitieve order erin voor een elektrische auto. Betreft lease (Alphabet) vanuit mijn werkgever. Ik heb even snel door het topic en de OP gescrolld, maar zag hier niet zo snel een antwoord op mijn onderstaande vraag.

In het bestelportaal kan ik de volgende laadpassen kiezen:
- Alph/Eneco combipas vaste prijs
- MTC/DKV

Verder heb ik geen kosten aan het laden of abo, dus wat dat betreft lijkt mij de aanbieder niet uit te maken, maar maakt het qua dekking (NL + EU) nog uit welke van de twee ik kies?

Thanks alvast!
Ik heb een mtc pas. Daarmee kan ik iig laden bij de ionity laders en DL en Denemarken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
KingsCrown schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:09:
Ik ben momenteel in Denemarken op vakantie. Wat me opviel bij de lokale 22kw lader; 2 sessies, 2 aanbieders geprobeerd.

per kWh neem ik aan.
maar ook dan is verschil significant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingsCrown
Per kWh inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
KingsCrown schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:09:

Ik zou de monta app ook even checken. En enkele Cirkle K tanksstations hebben ook gratis snelladers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Foutje!

[ Voor 96% gewijzigd door Dean Martin op 22-10-2021 07:21 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:00
Iemand enig idee wat er aan de hand is als een evbox laadpaal (die met zo'n LEDring rond de stekker) niet start met laden? LEDring is groen, ik sluit laadkabel aan (VW ID.3), hou de laadpas bij de lader, laadpaal zegt klik, LEDring gaat groen knipperen, duurt een tijdje, auto geeft rood ledje (storing) en even later laadpaal weer constant groen. Ik heb dit vandaag op 2 totaal verschillende locaties gehad en meerdere palen en verschillende laadpassen geprobeerd, waaronder Shell recharge en ecotap.

Andere laadpalen gaan wel goed.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:35
is de laadpaal bekend in de shell recharge app?
klinkt toch als een pas die niet herkend wordt...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:27
Vandaag wel Allego aan de telefoon gehad, er zijn wat problemen met de MTC kaart en varianten hiervan. Maar volgens de beste man zou een Shell kaart wel werken. Zelf hier ook last van, dus hier zit nu de granny eraan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter

Situatie:
- Audi Q4 (spotrback) 40
- Thuislader 22kW

Vragen:

Ik vind dat altijd heel apart, MSP's die beweren dat hun produkt op elk laadpunt geaccepteerd wordt maar vervolgens geen link naar een kaart verstrekken welke laadpunten dit dan zijn.

Daar kan je helemaal niets mee. Blijven vragen om een fatsoenlijke geografische kaart zoals bijv. https://my.newmotion.com.

Neem geen genoegen met een lijstje van buitenlandse netwerken, da's volstrekt onvoldoende en kan je alsnog niets mee. anders geen laadpas van je leasemij nemen zou ik zeggen. Moet je toch kiezen vraag dan welke provider de laadchip regelt en kies dan de provider met het grootste netwerk. (LMS en TNM zijn het grootst)

[ Voor 20% gewijzigd door Hachy op 23-10-2021 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Appie Heijn schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:52:
[...]

Of de meest naïeve :9
Iets met karma volgens mij, zojuist een gratis 300kW lader in de stad Aalborg gevonden. 2x CCS en 1x Chademo
https://chargemap.com/hadsundvej-212.html ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
Was geïntrigeerd door de foto van het bord bij deze lader waarop volgens mij staat: Laden tot 80% van je batterij.
Zou de laadpaal die grens zelf (kunnen) instellen? Dat zou dan vaker moeten worden toegepast bij snelladers om onnodig plakken te voorkomen van mensen die per se tot 100% willen doorladen.
Of tot 90% is ook al winst, of alleen bij grote drukte?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
pmiddeld schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:36:
[...]

Was geïntrigeerd door de foto van het bord bij deze lader waarop volgens mij staat: Laden tot 80% van je batterij.
Zou de laadpaal die grens zelf (kunnen) instellen? Dat zou dan vaker moeten worden toegepast bij snelladers om onnodig plakken te voorkomen van mensen die per se tot 100% willen doorladen.
Of tot 90% is ook al winst, of alleen bij grote drukte?
Mooi voorbeeld dit bord, al zou dat niet nodig zijn als elke EV rijder dit als basiskennis in zijn/haar toolkit zou hebben ;)
Als ik het goed begrijp staat het er nog iets steviger "maks 80%" betekent ongetwijfeld "maximaal 80%"

En automatisch stoppen met laden zou wellicht ook aardig zijn, al helpt dat weinig als de auto dan niet wordt weggehaald.

Wat mij betreft zou de nuance mogen zijn dat dit voorschrift bij drukte wordt gehandhaafd en vanaf 80% een minuutprijs van ca. € 5,- wordt toegepast. Dat soort prikkels helpt meestal wel.
En drukte vast te stellen met cameratoezicht bijvoorbeeld. Zodra er een auto staat te wachten direct ontmoedigen om de paal onnodig bezet te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Zolang er nog relatief veel EV's met relatief kleine batterijen rondrijden en het nog niet zo druk is hoeft het niet zo streng imho, het lastige is dat je nooit precies weet waarom iemand toch voor 90 of 100% vollaadt.

Misschien nét om dat kleine stukje te redden wat anders onmogelijk is, of gewoon omdat de bestuurder nog op het toilet zit.

Dit bord is wel een mooi begin in het kader vanbewustzijn creëren.

[ Voor 9% gewijzigd door Hachy op 23-10-2021 15:34 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Goofzzee
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 27-09-2024
Gisteren is mijn laadstation ook op vernuftige wijze geplaatst.
Daar wij beschermd stadsgezicht hebben en dus een laadpaal aan de wand verboden is, voor deze constructie gekozen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGAklYns_oBntQwmVwtUk2xgj94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YY9UvqofJpgXAlswH9BfKuWM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNVMb65_jxb53Revy8pq3hlaZOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0luDCk7iZNHjbFfTf49dr7Au.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:42
Wat te doen wanneer er in het weekend een mafkees die niet laadt parkeert op een publieke laadplek in je buurt? De gemeente is niet bereikbaar en de politie vindt dat het iets voor de gemeente is.

In het weekend mag er dus gewoon fout geparkeerd worden is mijn conclusie.

Edit: ik heb via Facebook geklaagd en de eigenaar vindt dat hij daar gewoon mag parkeren. Met hem in overleg is dus geen optie.

[ Voor 21% gewijzigd door B00st3r op 23-10-2021 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 12:29
B00st3r schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:39:
Wat te doen wanneer er in het weekend een mafkees die niet laadt parkeert op een publieke laadplek in je buurt? De gemeente is niet bereikbaar en de politie vindt dat het iets voor de gemeente is.

Edit: ik heb via Facebook geklaagd en de eigenaar vindt dat hij daar gewoon mag parkeren. Met hem in overleg is dus geen optie.
Ik gebruik daar de app 'BuitenBeter' voor. Je kan meldingen maken, worden doorgestuurd naar de gemeente.
Uiteraard is het dan aan de handhavers om langs te komen maar het begint met melding maken.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:52
Auto ervoor/naast zetten en alsnog laden. Dat de andere persoon dan even niet kan uitrijden is vervelend voor hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B00st3r
Erwin schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:52:
Auto ervoor/naast zetten en alsnog laden. Dat de andere persoon dan even niet kan uitrijden is vervelend voor hem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZ6QadbaRzLI9LdfK-peRL61zPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6QqUKijq9TN3hCVwo0cJz2B.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is dus helaas niet mogelijk hier. Hij staat op 2 plekken, met zijn 'kont' op de 3e plek. Dat is de plek links naast de 2 laadplekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:26
B00st3r schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:37:
[...]

[Afbeelding]

Dat is dus helaas niet mogelijk hier. Hij staat op 2 plekken, met zijn 'kont' op de 3e plek. Dat is de plek links naast de 2 laadplekken.
Wtf. Waarom parkeert hij zo?

Hier stond laatst een Passat GTE 5 dagen aan de paal. Gelukkig meer dan genoeg palen in de buurt maar wel bijzonder asociaal.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofzzee
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 27-09-2024
[...]

[Afbeelding]

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken gezien de big bag links en de vieze grond dat er eerst iets naast die auto gestaan heeft. Bedoel hoezo zou je zo parkeren anders? :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:52
[...]

[Afbeelding]

Hier prik je toch gewoon je auto tussen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
[...]

[Afbeelding]

Wat voor auto heb je, dat je daar niet tussen kan? Neemt niet weg trouwens, dat dit wel extra asociaal is. Hij staat dubbel geparkeerd, en nog op een plek waar ie niet mag staan (kan ie zelf wel vinden, maar is niet)

Misschien is de eigenaar van de Toyota anders te bereiken en in een vriendelijke bui, dat die wellicht een vakje op kan schuiven zodat je alsnog kan laden (Ik zou die moeite wel alleen nemen als ik écht heel nodig moest laden, maar dan zou t een optie zijn wellicht?)

[ Voor 9% gewijzigd door Prullenbak84 op 23-10-2021 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulletdodger
  • Niet online
VidaR-9 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:45:

Hier stond laatst een Passat GTE 5 dagen aan de paal. Gelukkig meer dan genoeg palen in de buurt maar wel bijzonder asociaal.
Ik heb de strijd inmiddels opgegeven in de buurt. Het heeft toch geen zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
[...]

[Afbeelding]

Wat een zeldzame aso die skoda suberb.

Zou inderdaad politie nog eens bellen en hen voor de keus stellen om: of een boete uit te schrijven, of een burenruzie komen oplossen. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Laatst online: 20-07 21:34

mooi dat je weet wie het is, zou dit aangeven bij de gemeente, dan kunnen zij in gesprek. Beetje raar dat als iemand er op aangesproken wordt nog steeds blijft staan, mag je wel aso noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
Bulletdodger schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:46:
[...]

Ik heb de strijd inmiddels opgegeven in de buurt. Het heeft toch geen zin.
Ik merk dat er veel aversie is tegen electrische auto's en zeker tegen de laadplekken. Dat is op zich wel begrijpelijk als de parkeerruimte schaars is. Het is de kortzichtigheid van de burger zeg maar. Totdat ze er een zelf hebben zullen ze tegen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaaschef
VidaR-9 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:45:
[...]

Hier zou dus een laadpaalkleefboete ( mooi woord voor galgje) prima werken. Dus nadat het laden gestopt is, een tarief van 1 euro per uur. ( Tussen 09:00 en 21:00 alleen bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Kaaschef schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 21:15:
[...]

Hier zou dus een laadpaalkleefboete ( mooi woord voor galgje) prima werken. Dus nadat het laden gestopt is, een tarief van 1 euro per uur. ( Tussen 09:00 en 21:00 alleen bijvoorbeeld)
Toch helpt dat maar beperkt. Iemand die bekend is met die boete kan de laadsnelheid in de auto begrenzen zodat die er toch langer ladende kan staan.
(maar 5 dagen vang je op die manier in de meeste gevallen toch wel af).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
eltron schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 23:06:
[...]

Toch helpt dat maar beperkt. Iemand die bekend is met die boete kan de laadsnelheid in de auto begrenzen zodat die er toch langer ladende kan staan.
(maar 5 dagen vang je op die manier in de meeste gevallen toch wel af).
Ja eerlijk gezegd doe ik het begrenzen van de snelheid nu ook, is toch beter voor de accu?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:41
Wolly schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:52:
[...]

Edward leest dus niet goed, investeert “duizenden” euro’s in een laadpaal op 75cm van zijn meterkast en wil niet elders laden omdat dat duurder is.

Terecht dat de gemeente paal en perk stelt aan dit soort zaken. Die andere gozer moet zogenaamd elke dag zijn auto volladen en dat kan schijnbaar alleen maar thuis.

Wat mij altijd opvalt is dat nooit de vraag wordt gesteld of de baas geen laadpaal heeft en waarom je niet kan snelladen bij een tankstation als het zo nauw komt.
Toevallig ken ik Edward, woon ik in dezelfde wijk, en laad ik ook over de stoep.

Het verhaal ligt iets genuanceerder.

Ik heb al 2 jaar een ontheffing waarbij de gemeente in het begin vertelde dat de eerste ontheffing voor 1 jaar is, komen er het eerste jaar geen klachten binnen, dan is het daarna een ontheffing per 2 jaar.

Overigens is de communicatie vanuit de gemeente belabberd. Erg veel mensen met eigen laadpaal en ontheffing hebben een brief gehad, ik moest er via via achter komen. Ik ben tot op heden nog niet geïnformeerd door de gemeente dat ik per 1 januari niet meer mag laden.

De laadpalen in de wijk en vooral bij mij in de straat zijn overvol en erg vaak bezet.

De nieuwe laadvisie omvat een consessie waarbij de gemeente 3 cent per kWh gaat verdienen. Een belastingverhoging op stroom dus.

Daarnaast zegt men als criteria voor nieuwe laadpalen 2000kWh per jaar aan te houden of 25 laad sessies per maand. Tevens zegt de gemeente dit zorgvuldig te monitoren en wanneer nodig het aantal laadpalen uitbreidt. Maar inmiddels ben ik al 2 maanden bezig om forse uitbreiding aan laadpalen aan te vragen, zonder resultaat.

Zelf laad ik al aan 5000kWh per jaar, de huidige openbare laadpaal zit sowieso boven de 25 sessies en boven de 2000kWh. Dus als een gemeente A zegt, moeten ze ook B zeggen en openbare laadpalen bijplaatsen.

In de praktijk zitten er zo’n 12-15 mensen met eigen laadpaal in slechts 6 omliggende straten. Een keuze van een gemeente in op zeer korte termijn te stoppen met het laden over de stoep, brengt een consequentie en een verantwoording met zich mee. Maar de gemeente vertrouw ik hier absoluut niet in.

De oplossing met kabel tegels is toch vrij simpel en goedkoop. Waarom niet?

Om over alle overige voordelen in de energie transitie en het ontlasten van het net nog maar te zwijgen.

Het getuigt van weinig toekomst visie.
Meer openbare laadpalen levert een hoop frustratie bij buurtbewoners op, omdat het ten koste gaat van schaarse openbare parkeerplekken.
Wolly schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:15:
[...]

Wat mij irriteert aan die matten is dat het claimgedrag opwekt.Je mat is immers maar 3 meter dus je zal ergens binnen 3 meter van je laadpaal moeten parkeren wil je geen kabels onbeschermd over de stoep of in de goot leggen.

In het artikel lijkt het een vinex wijk, daar is in de regel al een lagere parkeernorm en dus vrij snel tekort aan parkeerplekken. Als je dan je auto kwijt kan ben je allang blij, het schiet niet op als dat tot scheve gezichten leidt of dat een buurman om 2300hr aan je deur jengelt dat er verderop een plekje vrij is en of je even je auto kan verplaatsen.
Voor mij was de afweging simpel: het openbare laadpunt was 2 jaar geleden al erg druk bezet. Dus ik plaatste een eigen laadpaal om extra kans op laden te hebben. Of thuis, of openbaar.
De praktijk bleek niet zo ingewikkeld. Ik laad 95% van de laad sessies thuis aan de privé paal. Veel hoger dan ik van te voren had verwacht.

Er wordt bij niemand aan de deur gejengeld. Het is gewoon simpel. Ik heb nu meer kans om te kunnen laden dan als ik geen eigen paal zou hebben. Niemand hoeft er rekening mee te houden, maar alle buren parkeren ook het liefst voor hun eigen huis, waardoor de plekken voor mijn huis vaak automatisch beschikbaar zijn!
Hari-Bo schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:22:
[...]

Buiten dat het in de donkere uurtjes gewoon rete irritant is voor een normaal mobiel mens zijn er ook andere mensen die minder mobiel zijn, kinderwagens, kinderen met stepjes etc waar het simpelweg niet handig is.

Dan nog het feit dat iedereen zijn eigen oplossing erop nahoudt van traanplaat tot rubberen matten. Plus het zogenaamde claim gedrag 'het is mijn plek, want hier kan ik alleen opladen thuis'.
Dus ga je als gemeente opzoek naar oplossingen. In 2035 50% van je parkeerplekken uitrusten met dure openbare laadpalen, met grote aansluitingen van 22kW en zonder enige zonnepanelen die ertegenover liggen, vind ik niet bijster slim en toekomstgericht. Je hebt mooie tegels met goot erin. Wat kan daar nou op tegen zijn?!
Hari-Bo schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:29:
[...]

Of gewoon niet toestaan, want de stoep is simpelweg geen eigendom. Dan had je maar een huis incl oprit moeten nemen en gewoon gebruik maken van de openbare laadpalen.

Als ik een camper/caravan zou hebben en geen oprit, mag ik dan ook even een 220v snoer over de stoep trekken, want dat is wel handig...
Hey ligt er ook aan wat je wil, wil je iedereen in een EV of niet?
Als dit definitief doorgaat, zal ik de 4% Tesla proberen in te ruilen op weer een benzine bak. Het wachten en gedoe of er wel plek is bij de laadpaal is het mij absoluut niet waard. Zo veel huizen met eigen opritten zijn hier overigens niet.
Wolly schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:42:
[...]

Ik verwijt jou helemaal niets, ik wijs alleen op zaken die kunnen spelen zoals claimgedrag vanuit de thuislader, buren die de plek mijden terwijl ze er eigenlijk wel zouden willen parkeren en aansprakelijkheid voor de situatie.

[...]

Er zullen gerust mensen zijn die met de vergunning in de hand mensen wijs maken dat het hun plek is.

Het kan al met al dus leiden tot ongewenste situaties, misschien niet in jouw geval maar er zullen genoeg mensen en wijken zijn waar het niet zo soepeltjes loopt.
Je vult zaken in. Niemand van de buren spaart mijn plek. Er zijn er een aantal die aangaven bij mij dat als ik nodig moest laden en zij er staan, dat ik dan even een gil moet geven. Ik heb daar vriendelijk voor bedankt omdat ik niemand tot last wil zijn!

Wel geven de buren aan dat ze mijn oplossing perfect vinden en liever die irritante openbare laadpaal zien verdwijnen. Omdat er 2 parkeerplekken minder te gebruiken zijn in onze straat. Letterlijk wat meerdere buren hebben gezegd: waarom doet niet iedereen wat jij doet? Als je wil laden, koop je toch zelf een lader, zonder anderen hun parkeerplek te ontnemen.

Dus het is juist andersom! Openbare laadplekken zorgen voor irritaties in de buurt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B00st3r
Erwin schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:57:
[...]

Hier prik je toch gewoon je auto tussen? :)
Natuurlijk, elke auto past er met gemak tussen. Maar hij blokkeert de linker laadplek + een regulier parkeervak.

Het is niet (goed) te zien op mijn foto, maar het reguliere vak dat hij nu blokkeert is onbereikbaar wanneer er iemand in het linker laadvak staat. Daar is totaal niet over nagedacht en is reeds over geklaagd bij de gemeente, maar die zien geen probleem. Typisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogier.V
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 22:53
Chargepoint USA is bij de EV box palen in regio Rotterdam in het voorjaar van 0 26ct /kwh naar 0.31ct kwh gegaan. En nu valt mij op sinds oktober naar 0.42 ct/kwh!

Dus even goed opletten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
  • Laatst online: 00:55
Marc Groms schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 23:04:
Gebruikt er iemand de QR-scanner in de Freshmile app ? Werkt dat ? Ik heb net geregistreerd bij Freshmile, de app geïnstalleerd en 20€ saldo in orde gemaakt.
Als die QR- scanner werkt moet ik geen druppel of kaart.
Ik heb vanavond even gekeken met mijn Freshmile app maar de QR-code die hier op de Wedrivesolar-laadpaal staat wordt wel gelezen maar leidt niet naar een laadsessie. Via de camera zie ik dat deze QR-code naar een algemene webpagina over de laadpalen van Wedrivesolar leidt, en dus geen identificatie van de laadpaal of -socket geeft. Dus ik heb er maar weer gewoon met mijn Freshmile laadpas geladen.

Over het algemeen zijn de ervaringen met apps en QR-codes nogal wisselvallig dus ik vertrouw zelf liever op fysieke laadpassen of laaddruppels. Als je Freshmile wilt gebruiken (werkt op sommige laadpalen in Nederland, de tariefstructuur is vooral gunstig voor auto’s die met 3 fasen kunnen laden of voor 1-fase auto’s bij 22 kW laadpalen), dan zou ik gewoon de bijbehorende laadpas bestellen voor € 4,99, die heb je binnen een paar dagen in huis. Dan heb je meteen een goed bruikbare laadpas voor in Frankrijk.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:54

voor zo'n ASO (gebaseerd op de foto en hoe deze parkeerde én zijn reactie) zou ik een tandenstokertje in zijn ventiel plaatsen, mag die even gaan pompen als híj weg moet.

Niet netjes, maar nog minder van deze rijder.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
Tweak_ers schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 00:03:

De oplossing met kabel tegels is toch vrij simpel en goedkoop. Waarom niet?

...
Het getuigt van weinig toekomst visie.
Dit gaat een landelijk probleem worden , elke gemeente zit nu met hetzelfde te worstelen, en elke gemeente gaat door dezelfde leercurve met alle mogelijke fouten vandien.

Ze lopen hopeloos achter met hun beleid. Je moet als burger maar net geluk heben of er voldoende palen geplaatst worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 21:41
Kaaschef schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:41:
[...]

Dit gaat een landelijk probleem worden , elke gemeente zit nu met hetzelfde te worstelen, en elke gemeente gaat door dezelfde leercurve met alle mogelijke fouten vandien.

Ze lopen hopeloos achter met hun beleid. Je moet als burger maar net geluk heben of er voldoende palen geplaatst worden.
Ik vind het echt getuigen van waanzin dat de gemeentes blijven hameren op publieke palen waar elektrische rijders liever niet willen laden (want duur, geen zonnepanelen) en niet-elektrische rijders recalcitrant van worden als er zo'n simpele en goedkope oplossing is als kabelgoottegels. Natuurlijk niet toepasbaar in stadscentra waar parkeerruimte extreem schaars is, maar in heel veel situaties is er werkelijk niets op tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulletdodger
  • Niet online
Kaaschef schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 21:10:
[...]

Ik merk dat er veel aversie is tegen electrische auto's en zeker tegen de laadplekken. Dat is op zich wel begrijpelijk als de parkeerruimte schaars is. Het is de kortzichtigheid van de burger zeg maar. Totdat ze er een zelf hebben zullen ze tegen zijn.
Ik bedoel meer de laadpaalklevers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
PatrickH89 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:49:
[...]

Ik vind het echt getuigen van waanzin dat de gemeentes blijven hameren op publieke palen waar elektrische rijders liever niet willen laden (want duur, geen zonnepanelen) en niet-elektrische rijders recalcitrant van worden als er zo'n simpele en goedkope oplossing is als kabelgoottegels. Natuurlijk niet toepasbaar in stadscentra waar parkeerruimte extreem schaars is, maar in heel veel situaties is er werkelijk niets op tegen.
Nah , die kabelgoot tegels leveren toch weer allerlei (beheers) problemen, naast het feit dat het er niet uit. ziet, past het lastig bij een standaard 30x30 tegels,patroon, en wie gaat de tegels aanleggen? Dat kan je niet overlaten aan de bewoners (ivm aansprakelijkheid en beheer) en als er werkzaamheden zijn in de grond (glasvezel, riool, electra) dan is het extra werk met herbestraten. De gemeente heeft denk ik geen zin in gezeur dat de tegels dan of gebroken of scheef liggen. al met al best wat zaken.

halve tegels, deels nieuwe en oud, structuur tegelwerk onderbroken etc.:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdVmlzcfqfwSyiJsRD2CWqX3B5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0bSDJ1hjXM70uSd91eC6RLEW.jpg?f=fotoalbum_large

ik denk persoonlijk wel dat publieke palen de toekomst hebben. Deze zouden ook met goedkopere (zakelijke) tarieven aangeboden moeten worden. Als je zonnepanelen hebt is het natuurlijk wel voordelig zelf te kunnen laden. maar lang niet zoveel huizen (of appartementen) hebben een eigen parkeerplek .

Om mijn stelling te kunnen onderbouwen heb ik opgezocht wat de verdeling is in woningtypen,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tv6MF112x0Pq6R05P8LoQqoGv4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kql2WoQ68JN0rRKUMqP5FsnQ.png?f=fotoalbum_large

Mijn aanname blijkt niet helemaal correct :+ , toch wel 50% heeft een vrijstaande woning of 2 onder 1 kap. dat betekend in de praktijk ook een eigen parkeer/laad plek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 21:41
Kaaschef schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:14:
[...]

Nah , die kabelgoot tegels leveren toch weer allerlei (beheers) problemen, naast het feit dat het er niet uit. ziet, past het lastig bij een standaard 30x30 tegels,patroon, en wie gaat de tegels aanleggen? Dat kan je niet overlaten aan de bewoners (ivm aansprakelijkheid en beheer) en als er werkzaamheden zijn in de grond (glasvezel, riool, electra) dan is het extra werk met herbestraten. De gemeente heeft denk ik geen zin in gezeur dat de tegels dan of gebroken of scheef liggen. al met al best wat zaken.

halve tegels, deels nieuwe en oud, structuur tegelwerk onderbroken etc.:

[Afbeelding]

ik denk persoonlijk wel dat publieke palen de toekomst hebben. Deze zouden ook met goedkopere (zakelijke) tarieven aangeboden moeten worden. Als je zonnepanelen hebt is het natuurlijk wel voordelig zelf te kunnen laden. maar lang niet zoveel huizen (of appartementen) hebben een eigen parkeerplek .

Om mijn stelling te kunnen onderbouwen heb ik opgezocht wat de verdeling is in woningtypen,
[Afbeelding]

Mijn aanname blijkt niet helemaal correct :+ , toch wel 50% heeft een vrijstaande woning of 2 onder 1 kap. dat betekend in de praktijk ook een eigen parkeer/laad plek.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Bij ons worden oude tegels ook hergebruikt bij opnieuw bestraten, dus nauwelijks extra werk bij herbestrating. Sowieso liggen er al allemaal verschillende tegels in, dus mooi is het al niet. Die kosten vallen in het niet bij aanpassen van parkeergelegenheid door gebrek aan ruimte. Of het oplossen van burenruzies :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:18
Tijd om weer allemaal gezellige kerstbogen over het voetpad te maken, daarna paasbogen? Als je nou ook nog wat voor de rest van het jaar verzint ben je rond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:41
Kaaschef schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:41:
[...]

Zeker, het hangt maar net van je doel al, wil je dat iedereen elektrisch gaat rijden, dan moet je er een oplossing voor verzinnen. Is het niet zo belangrijk dat iedereen elektrisch gaat rijden? Dan lekker laten zoals het nu is.

Voor mij is thuis kunnen laden randvoorwaardelijk voor een EV. Als het straks niet meer mag, ga ik weer op zoek naar benzine. Ook prima hoor…
gjcvro schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:04:
Tijd om weer allemaal gezellige kerstbogen over het voetpad te maken, daarna paasbogen? Als je nou ook nog wat voor de rest van het jaar verzint ben je rond.
Als ik heel eerlijk ben, vind ik die bogen juist niet zo mooi en onhandig met extra lange kabels.

Met een kabel goot in de stoep wil ik best meebetalen aan de oplossing en mijn laadpunt openbaar zetten als de gemeente dit actief promoot. Hoe meer mensen dit dan doen des te beter. Als er dan geen plek voor de deur is, kan ik ook bij de buurman inpluggen en vice versa.

Zónder dat dan maar een parkeerplaats wordt gereserveerd of opgeofferd.

Daarnaast denk ik dat laadpaal aanbieders met vaste afspraken met gemeentes over tarieven nu even geen palen bijplaatsen. Die verliezen geld op iedere kWh, maar als ze het gaan verhogen naar 40-50 cent wordt het helemaal onrendabel.

Uit onderzoek blijkt dat 3 kwart van de mensen met een eigen laadpaal ook zonnepanelen heeft, tegenover 15% van alle huishoudens. Dus een laadpaal helpt bij de energietransitie.
Daarnaast ontlast het over een paar jaar het net als salderen eraf gaat. Mensen gaan dan bij voorkeur laden wanneer hun panelen leveren. Allemaal 22kW aansluitingen bij publieke laadpunten belasten het net veel zwaarder. Daarnaast zal niemand in de wijk een paneel extra plaatsen voor die stroom die daar geleverd wordt. Gaat de gemeente dat zelf doen? Denk het niet.

In werkelijk alle opzichten is een eigen laadpaal een beter idee!

Tenzij je in de toekomst alleen mensen met eigen oprit in een EV wil hebben, dan is het ook goed.

Maar een opslag voor de gemeente per geladen kWh zoals hier vanaf 1-1-22 gaat gelden, nee daar kan ik echt niet bij.

[ Voor 28% gewijzigd door Tweak_ers op 24-10-2021 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Laatst online: 19-09 12:06
Hachy schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:33:
Zolang er nog relatief veel EV's met relatief kleine batterijen rondrijden en het nog niet zo druk is hoeft het niet zo streng imho, het lastige is dat je nooit precies weet waarom iemand toch voor 90 of 100% vollaadt.

Misschien nét om dat kleine stukje te redden wat anders onmogelijk is, of gewoon omdat de bestuurder nog op het toilet zit.

Dit bord is wel een mooi begin in het kader vanbewustzijn creëren.
Als bezitter van een EV met wat tegenwoordig als een kleine accu wordt beschouwd vind ik 90% een goed compromis.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• richair
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-08 19:03
Freshmile update:
Tijdje geleden Freshmile pas aangevraagd+20 euro op gezet. Maar, werkte niet op Allego bij mij in de straat (Leiden).
Twee weken geleden weereens geprobeerd, en pardoes... auto laadde op! Enige was... ik zag geen laadsessie in de app, en ook geen afboeking van prepaid tegoed. Later nog 2 keer geprobeerd, en het werkte weer, en wederom geen registratie.

Inmiddels totaal een kleine 100 kWh geladen, en dus (incl. sta tijd) moet ik al boven mijn 20 eu tegoed uit zijn gekomen. Benieuwd hoe dit afloopt. Liever dat het correct gaat werken dan dat FreshMile mijn pas uiteindelijk blokkeert.

Mijn boodschap/vraag aan FreshMile bezitters: probeer het (weer) eens op Allego, en laat eens weten of jullie ook kunnen laden zonder dat er iets afgeboekt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:35
@richair tussen operators wordt maandelijks de verbruiksdata heen en weer gestuurd :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Kaaschef schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 23:57:
[...]

Ja eerlijk gezegd doe ik het begrenzen van de snelheid nu ook, is toch beter voor de accu?
Bij AC laden maakt dat niet uit en is het eerder andersom. Bij lage vermogens is het laden minder efficient wegens relatief hoog laadverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richair
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-08 19:03
BarryH schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:10:
@richair tussen operators wordt maandelijks de verbruiksdata heen en weer gestuurd :)
Ah ok, dan ben ik benieuwd hoe ze dat met dat prepaid tegoed gaan doen. Waarschijnlijk in de min ofzo, en dan moet ik bijstorten totdat ik weer verder kan laden.
Pagina: 1 ... 85 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.