[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 144 Laatste
Acties:
  • 984.368 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Zijn er hier ook mensen die een laadpaal zelf hebben gezet en 'm uitbaten als CPO? Doorgaans kom je hier als leaserijder niet vaak mee in aanraking want je werkgever doet alles voor je en het zit in je maandbedrag.

Door een aantal regels is het voor mij financieel efficienter om zelf een laadpaal te installeren en deze aan een CPO backend te hangen, dat is althans het geval als de CPO backend maandprijs tarieven laag genoeg liggen.

Welke grote aanbieders zijn er en waar vind je daar wat prijzen van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:31

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Dit heb ik een tijd gedaan met een paar laadpalen van Newmotion. De meeste providers vragen 4-6 euro per maand voor deze dienst. Je hebt ook E-flux en LastMileSolutions die dit aanbieden, voor MKB/grootzakelijk doet Allego dit ook.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:46
Kaaschef schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:14:
[...]

Nah , die kabelgoot tegels leveren toch weer allerlei (beheers) problemen, naast het feit dat het er niet uit. ziet, past het lastig bij een standaard 30x30 tegels,patroon, en wie gaat de tegels aanleggen? Dat kan je niet overlaten aan de bewoners (ivm aansprakelijkheid en beheer) en als er werkzaamheden zijn in de grond (glasvezel, riool, electra) dan is het extra werk met herbestraten. De gemeente heeft denk ik geen zin in gezeur dat de tegels dan of gebroken of scheef liggen. al met al best wat zaken.

halve tegels, deels nieuwe en oud, structuur tegelwerk onderbroken etc.:

[Afbeelding]

ik denk persoonlijk wel dat publieke palen de toekomst hebben. Deze zouden ook met goedkopere (zakelijke) tarieven aangeboden moeten worden. Als je zonnepanelen hebt is het natuurlijk wel voordelig zelf te kunnen laden. maar lang niet zoveel huizen (of appartementen) hebben een eigen parkeerplek .

Om mijn stelling te kunnen onderbouwen heb ik opgezocht wat de verdeling is in woningtypen,
[Afbeelding]

Mijn aanname blijkt niet helemaal correct :+ , toch wel 50% heeft een vrijstaande woning of 2 onder 1 kap. dat betekend in de praktijk ook een eigen parkeer/laad plek.
mooie analyse, maar je vergeet één ding.. een héél belangrijk ding:

WIE wil nu dat we van het GAS afgaan? en daarmee enorme elektra problemen aan het creëren zijn?
WIE loopt zo hard te roepen dat we GROEN moeten gaan worden?
WIE loopt de BEV te promoten?
WIE is te kortzichtig om te begrijpen dat privé laden het elektra-net véél meer kan balanceren doordat véél meer koper gebruikt zal worden van al die huizen ipv grote clusters?

dat "wie"-tje" moet als de donder zijn verantwoording gaan nemen en zorgen dat de huidige laadpalen (tekort) zo optimaal mogelijk gebruikt dienen te worden en dan help het écht niet door "fout parkeerders" af te schuiven als tja, is nou eenmaal zo...

Er zijn nog veel méér redenen waarom de huidige (gemeente) politiek de plank(en) faliekant misslaan.
Onkunde, onwetendheid, ongeïntereseerdheid, en als klapper ARROGANTIE om het adequaat op te pakken. Amen. _/-\o_

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:29
pmiddeld schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:36:
[...]

Was geïntrigeerd door de foto van het bord bij deze lader waarop volgens mij staat: Laden tot 80% van je batterij.
Zou de laadpaal die grens zelf (kunnen) instellen? Dat zou dan vaker moeten worden toegepast bij snelladers om onnodig plakken te voorkomen van mensen die per se tot 100% willen doorladen.
Of tot 90% is ook al winst, of alleen bij grote drukte?
Ik zou er gisteren even voor de terugweg laden, 2 tesla’s aan het infuus en nog 2 wachtenden. Ben maar boodschappen gaan doen en met 50kW geladen. Handig die clever tag. Vervolgens tijdens wat biertjes de laatste 20% nog elders in de stad geladen.
Vandaag ook bijna gestrand, auto ging niet meer accelereren en uiteindelijk bij een (sl)Opel dealer even de granny in het stopcontact gehad tot ik weer 3km actieradius had(moest nog 1km naar Ionity Aabenraa) 0% is dus ook echt 0%
Ik was overigens wel echt verbaas dat vanaf 1% laden met 65kW ging, dacht zal wel langzaam opbouwen maar nee :)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:17
pmiddeld schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:36:
[...]

Was geïntrigeerd door de foto van het bord bij deze lader waarop volgens mij staat: Laden tot 80% van je batterij.
Zou de laadpaal die grens zelf (kunnen) instellen? Dat zou dan vaker moeten worden toegepast bij snelladers om onnodig plakken te voorkomen van mensen die per se tot 100% willen doorladen.
Of tot 90% is ook al winst, of alleen bij grote drukte?
Ik neem aan dat dat geen probleem is bij CCS laders, dus ja, waarom niet? Mensen die doorladen na 80% bij een snellader mag je ook een beetje beschermen tegen henzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Kaaschef schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:14:
[...]

Nah , die kabelgoot tegels leveren toch weer allerlei (beheers) problemen, naast het feit dat het er niet uit. ziet, past het lastig bij een standaard 30x30 tegels,patroon, en wie gaat de tegels aanleggen? Dat kan je niet overlaten aan de bewoners (ivm aansprakelijkheid en beheer) en als er werkzaamheden zijn in de grond (glasvezel, riool, electra) dan is het extra werk met herbestraten. De gemeente heeft denk ik geen zin in gezeur dat de tegels dan of gebroken of scheef liggen. al met al best wat zaken.

halve tegels, deels nieuwe en oud, structuur tegelwerk onderbroken etc.:

[Afbeelding]

ik denk persoonlijk wel dat publieke palen de toekomst hebben. Deze zouden ook met goedkopere (zakelijke) tarieven aangeboden moeten worden. Als je zonnepanelen hebt is het natuurlijk wel voordelig zelf te kunnen laden. maar lang niet zoveel huizen (of appartementen) hebben een eigen parkeerplek .

Om mijn stelling te kunnen onderbouwen heb ik opgezocht wat de verdeling is in woningtypen,
[Afbeelding]

Mijn aanname blijkt niet helemaal correct :+ , toch wel 50% heeft een vrijstaande woning of 2 onder 1 kap. dat betekend in de praktijk ook een eigen parkeer/laad plek.
Ik zou ophouden met aannames doen want je bent er heel slecht in. :P

Vrijstaand huis hier maar geen oprit of eigen parkeerplek bij huis. :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:50
Rogier.V schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 00:37:
Chargepoint USA is bij de EV box palen in regio Rotterdam in het voorjaar van 0 26ct /kwh naar 0.31ct kwh gegaan. En nu valt mij op sinds oktober naar 0.42 ct/kwh!

Dus even goed opletten.
als je in Rotterdam woont, kan je ook eens kijken bij https://www.engie.nl/prod...alen/laadpas/zuid-holland betaal je 31,4 cent per kW 😄
ik ga binnenkort op straat laden ipv thuis waar ik 44 cent per kW ga betalen |:(

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:39
PatrickH89 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:05:
[...]Ik neem aan dat dat geen probleem is bij CCS laders, dus ja, waarom niet? Mensen die doorladen na 80% bij een snellader mag je ook een beetje beschermen tegen henzelf.
Ja tegen henzelf en de rest van de wereld tegen hen.
Tarief een paar keer verdubbelen vanaf 80% gaat vast helpen. Als je het echt nodig hebt ga je dan wel door, maar de rest zal wat sneller de kans aan een ander geven. (kan wellicht het tarief tot 80% ook wat omlaag).

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-06 12:30
Tweak_ers schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:38:
[...]

Voor mij is thuis kunnen laden randvoorwaardelijk voor een EV. Als het straks niet meer mag, ga ik weer op zoek naar benzine. Ook prima hoor…
Waarom? Je keuze wordt bepaald op gemak en kosten. Nu beide in het voordeel van een eigen laadpunt thuis. (financieel pas na 70.000km trouwens dat terzijde)

Als de kosten voor Kwh oplopen naar ca 40 ct per Kwh dan wordt een publieke paal mogelijk snel financieel aantrekkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
Tweak_ers schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:38:
[...]

Maar een opslag voor de gemeente per geladen kWh zoals hier vanaf 1-1-22 gaat gelden, nee daar kan ik echt niet bij.
Damn, waar speelt dit? een opslag vanuit de gemeente? begint het nu al met extra heffingen ? Dan zal het niet lang duren of er een belasting komt op het aantal vierkante meters zonnepanelen op je dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
Hansieo schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 15:05:
[...]

mooie analyse, maar je vergeet één ding.. een héél belangrijk ding:

WIE wil nu dat we van het GAS afgaan? en daarmee enorme elektra problemen aan het creëren zijn?
...

Er zijn nog veel méér redenen waarom de huidige (gemeente) politiek de plank(en) faliekant misslaan.
Onkunde, onwetendheid, ongeïntereseerdheid, en als klapper ARROGANTIE om het adequaat op te pakken.
De WIE , is in dit geval de regering / politiek Den Haag gevoed door adviseurs, bedrijven die er een hele goede boterham aan verdienen.

De uitvoering mbt laad problemetiek ligt met name bij de lokale gemeente en die zitten daar vaak ook helemaal niet op te wachten.
Ik zie onze gemeente ook worstelen met de klimaatdoelen 2050, woonwijken van het gas, Ze hebben geen idee hoe, en dat gaat de burger met proeftuinen/ ballontjes heel veel ellende opleveren en geld kosten maar goed ander topic.. :)

Ik ben het dus met je eens dat er nog een hoop moet verbeteren bij de lokale politiek.

[ Voor 15% gewijzigd door Kaaschef op 24-10-2021 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Rogier.V schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 00:37:
Chargepoint USA is bij de EV box palen in regio Rotterdam in het voorjaar van 0 26ct /kwh naar 0.31ct kwh gegaan. En nu valt mij op sinds oktober naar 0.42 ct/kwh!

Dus even goed opletten.
Zie nu net een prijsverhoging van €0.37 naar €0.41 per kWh op de Allego laadpaal in de straat via de Plugsurfing app. :'(

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kaaschef schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:32:
[...]

Damn, waar speelt dit? een opslag vanuit de gemeente? begint het nu al met extra heffingen ? Dan zal het niet lang duren of er een belasting komt op het aantal vierkante meters zonnepanelen op je dak.
Ik ben ook wel benieuwd naar de bron van die info over de opslag op openbare laadpalen.

En belasting op je zonnepanelen bestaat al, dat is de WOZ waar ze onder vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
Wolly schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:33:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd naar de bron van die info over de opslag op openbare laadpalen.

Dat is natuurlijk een schijntje met je WOZ. Ik kijk nergens van op. Bv een tarief per paneel ( 10 euro of zo...) op het totaal vermogen, extra heffing op stroom die je teruglevert. Etc. Als de accijnzen op brandstof echt wegvallen gaan ze de miljarden ergens anders vandaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:16
[...]

In dit geval Zoetermeer, maar onder dit initiatief:
-Jaap-io schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:07:
[...]

als je in Rotterdam woont, kan je ook eens kijken bij https://www.engie.nl/prod...alen/laadpas/zuid-holland betaal je 31,4 cent per kW 😄
ik ga binnenkort op straat laden ipv thuis waar ik 44 cent per kW ga betalen |:(
Dus deze gemeenten:

Albrandswaard, Barendrecht, Bodegraven-Reeuwijk, Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Gouda, Hellevoetsluis, Hoeksche Waard, Kaag en Braassem, Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Voorschoten, Waddinxveen, Wassenaar, Westland, Westvoorne, Zoetermeer en Zuidplas.
Wolly schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:33:
[...]

Dit staat natuurlijk nergens duidelijk aangegeven en is pas uit een WOB verzoek en vragen in de gemeenteraad naar boven gekomen. Was onderdeel van de consessie, dus neem aan dat het voor alle bovenstaande gemeenten geldt, omdat dat initiatief eruit is gekomen.

Als ik de antwoorden in de mail erbij pak, lijkt het dat de 3 cent opslag voor alle bovenstaande gemeenten geldt:

Zó! Zoetermeer kreeg de volgende antwoorden op onze vragen:

Op 23 augustus jl. stelde u ons een aantal vragen met betrekking tot de laadpalen. Hieronder leest u de beantwoording van de vragen.

Hoe zit het precies met de openbare laadpalen? Wie verdient daaraan en gaat er geld naar de gemeente?
De openbare laadpalen worden geëxploiteerd door een concessienemer. Door middel van een aanbesteding is een concessie tot stand gekomen tussen een aantal gemeenten en de opdrachtnemer (concessienemer) Deze partij voert deze dienst uit tegen betaling. De gemeente ontvangt 3 eurocent per kWh. Hierdoor lopen de inkomsten voor de gemeente de komende jaren op tot jaarlijks circa 75.000 euro.

Deze concessie is tot stand gekomen in een tijd dat er door consumenten 20 cent per kWh werd betaald voor stroom. Met de huidige stroom prijzen zullen de kosten van 32 cent nooit lang gehandhaafd blijven

[ Voor 3% gewijzigd door Tweak_ers op 24-10-2021 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
[...]

...
Ja , het is nu echt ellendig met de hoge tarieven. Ik verleng altijd per jaar eind van deze maand loopt mijn contract af, , pakt echt verkeerd uit dit keer...

Maar dit is dus wat ik al een tijdje schets, als de tarieven publiek lager liggen dan thuis, (en je hebt bv geen overcapaciteit van zonnepanelen) dan is de keuze snel gemaakt en hang je hem aan een publieke paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Laatst online: 21:50
Kaaschef schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:23:
[...]

Ja , het is nu echt ellendig met de hoge tarieven. Ik verleng altijd per jaar eind van deze maand loopt mijn contract af, , pakt echt verkeerd uit dit keer...

Maar dit is dus wat ik al een tijdje schets, als de tarieven publiek lager liggen dan thuis, (en je hebt bv geen overcapaciteit van zonnepanelen) dan is de keuze snel gemaakt en hang je hem aan een publieke paal.
Ja mij loopt hij inderdaad ook af volgende maand, dus dat wordt duur ik thuis te laden.
Gelukkig kan ik ook nog, vooralsnog, tegen kostprijs bij Tesla laden

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Groms
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-06 19:47
Wesco schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 01:17:
[...]

Ik heb vanavond even gekeken met mijn Freshmile app maar de QR-code die hier op de Wedrivesolar-laadpaal staat wordt wel gelezen maar leidt niet naar een laadsessie. Via de camera zie ik dat deze QR-code naar een algemene webpagina over de laadpalen van Wedrivesolar leidt, en dus geen identificatie van de laadpaal of -socket geeft. Dus ik heb er maar weer gewoon met mijn Freshmile laadpas geladen.

Over het algemeen zijn de ervaringen met apps en QR-codes nogal wisselvallig dus ik vertrouw zelf liever op fysieke laadpassen of laaddruppels. Als je Freshmile wilt gebruiken (werkt op sommige laadpalen in Nederland, de tariefstructuur is vooral gunstig voor auto’s die met 3 fasen kunnen laden of voor 1-fase auto’s bij 22 kW laadpalen), dan zou ik gewoon de bijbehorende laadpas bestellen voor € 4,99, die heb je binnen een paar dagen in huis. Dan heb je meteen een goed bruikbare laadpas voor in Frankrijk.
Ok. Dat is duidelijk. Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
[...]

Ik speel al vrij lang met de gedachte om mijn boeltje op te pakken en naar een "vriendelijker" land te gaan,
en dit kan dan wel eens de lááste duw zijn... ;w

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:15

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb sinds vrijdag een plugin hybride met laad/tankpas van de zaak ( MKB Brandstof ). Gisteren voor het eerst geprobeerd om met de pas bij een laadpaal van Greenflux te laden maar mijn pas werd geweigerd.

In de charge assist app ( hing QR code van de app op de paal ) wel kunnen laden overigens en betalen via google play. Je kan ook in de app je kaartnummer toevoegen om te betalen via je laadpas. Dit werkte ook niet.

Mijn MKB Brandstof/laadpas is actief, en ook laden in Nederland is actief op mijn account.

Kan het zijn dat sommige laadpassen worden geweigerd bij sommige laadpaalaanbieders? Of is er een andere mogelijke verklaring?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
https://insideevs.com/new...-charging-network-europe/

Stellantis gaat ook meedoen in de laadpalen jungle. Met een startup? Ben benieuwd wanneer we wat gaan zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18-06 12:31
mkleinman schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 08:52:
Ik heb sinds vrijdag een plugin hybride met laad/tankpas van de zaak ( MKB Brandstof ). Gisteren voor het eerst geprobeerd om met de pas bij een laadpaal van Greenflux te laden maar mijn pas werd geweigerd.

In de charge assist app ( hing QR code van de app op de paal ) wel kunnen laden overigens en betalen via google play. Je kan ook in de app je kaartnummer toevoegen om te betalen via je laadpas. Dit werkte ook niet.

Mijn MKB Brandstof/laadpas is actief, en ook laden in Nederland is actief op mijn account.

Kan het zijn dat sommige laadpassen worden geweigerd bij sommige laadpaalaanbieders? Of is er een andere mogelijke verklaring?
Welkom in de wereld die laden aan een openbare laadpaal heet.
Het is altijd handig om een "selectie" bij je te hebben:
Shell Recharge
Maingau
Ecotap
Zonder een alternatief op pad kun je tegen dit soort problemen aanlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hyena

Heb je dit ook op als je een laadpunt via de eigen app van mkb-brandstof probeert? https://play.google.com/s...=nl.mkbbrandstof.parkeren

Anders even de helpdesk van MKB brandstof proberen te bellen? Kan zo gauw niet zien welke aanbieders worden ondersteund maar een laadpaal op de Greenflux Backend zou geen problemen moeten geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Soms duurt het een tijdje voor iedere aanbieder "weet" dat jouw laadpas actief is.
In principe kan dat wel. Niet iedere laadpas werkt bij iedere laadpaal, maar voor zover ik weet zou je met iedere Nederlandse laadpas wel bij iedere Nederlandse (openbare) laadpaal moeten kunnen laden. Degene die dat niet zouden doen krijgen vanzelf problemen omdat ze klanten krijgen die niet kunnen laden.

Maar in het buitenland is dat heel anders, dan kan je best laadpalen tegenkomen van partijen met wie jouw laadpasaanbieder geen overeenkomst heeft en dan kan je dus niet laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tweak_ers schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:15:
[...]

In dit geval Zoetermeer, maar onder dit initiatief:

[...]

Dus deze gemeenten:

Albrandswaard, Barendrecht, Bodegraven-Reeuwijk, Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Gouda, Hellevoetsluis, Hoeksche Waard, Kaag en Braassem, Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Voorschoten, Waddinxveen, Wassenaar, Westland, Westvoorne, Zoetermeer en Zuidplas.

[...]

Dit staat natuurlijk nergens duidelijk aangegeven en is pas uit een WOB verzoek en vragen in de gemeenteraad naar boven gekomen. Was onderdeel van de consessie, dus neem aan dat het voor alle bovenstaande gemeenten geldt, omdat dat initiatief eruit is gekomen.

Als ik de antwoorden in de mail erbij pak, lijkt het dat de 3 cent opslag voor alle bovenstaande gemeenten geldt:

Zó! Zoetermeer kreeg de volgende antwoorden op onze vragen:

Op 23 augustus jl. stelde u ons een aantal vragen met betrekking tot de laadpalen. Hieronder leest u de beantwoording van de vragen.

Hoe zit het precies met de openbare laadpalen? Wie verdient daaraan en gaat er geld naar de gemeente?
De openbare laadpalen worden geëxploiteerd door een concessienemer. Door middel van een aanbesteding is een concessie tot stand gekomen tussen een aantal gemeenten en de opdrachtnemer (concessienemer) Deze partij voert deze dienst uit tegen betaling. De gemeente ontvangt 3 eurocent per kWh. Hierdoor lopen de inkomsten voor de gemeente de komende jaren op tot jaarlijks circa 75.000 euro.

Deze concessie is tot stand gekomen in een tijd dat er door consumenten 20 cent per kWh werd betaald voor stroom. Met de huidige stroom prijzen zullen de kosten van 32 cent nooit lang gehandhaafd blijven
Heb je een link oid? Ik krijg het niet gevonden met dat antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 08:14
Ik heb Eneco als laadpaalprovider en heb keurig een overzicht van de laadacties die ik thuis op mijn laadpaal heb uitgevoerd (zij het allemaal wat karig, qua informatievoorziening maar goed de informatie is er)

Echter heb ik de Eneco druppel ook een aantal keer gebruikt op publieke laadpalen in binnen- en buitenland en kan deze acties nergens terug vinden. Zijn er gebruikers die weten of dit überhaupt ergens te achterhalen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@ManiacScum Het kan soms maanden duren eer die informatie doorkomt. Is het al zo lang geleden?

Voor de zekerheid: je moet kijken naar de afrekeningen van je laadpas. Dat is iets anders dan de sessies op je laadpaal. Al zullen al de laadsessies met jouw laadpas op jouw laadpaal als het goed is dus bij allebei moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 08:14
JeroenE schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:17:
@ManiacScum Het kan soms maanden duren eer die informatie doorkomt. Is het al zo lang geleden?

Voor de zekerheid: je moet kijken naar de afrekeningen van je laadpas. Dat is iets anders dan de sessies op je laadpaal. Al zullen al de laadsessies met jouw laadpas op jouw laadpaal als het goed is dus bij allebei moeten staan.
De laadacties met de druppel op publieke laadpalen waren in juli en augustus.

Ik zal nog eens wat dieper graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
ManiacScum schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:24:
[...]

De laadacties met de druppel op publieke laadpalen waren in juli en augustus.

Ik zal nog eens wat dieper graven.
Het ligt echt aan de provider van de druppel. Bijvoorbeeld Luminus op het LMS netwerk laat je rustig wachten. Bijvoorbeeld Chargepoint USA stuurt je na een paar minuten een SMS met de kosten. De factuur komt meestal 1 keer per maand. Heb ook al eens een factuur gehad na anderhalf jaar met oude sessies bij Maingau. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
ManiacScum schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:50:
Ik heb Eneco als laadpaalprovider en heb keurig een overzicht van de laadacties die ik thuis op mijn laadpaal heb uitgevoerd (zij het allemaal wat karig, qua informatievoorziening maar goed de informatie is er)

Echter heb ik de Eneco druppel ook een aantal keer gebruikt op publieke laadpalen in binnen- en buitenland en kan deze acties nergens terug vinden. Zijn er gebruikers die weten of dit überhaupt ergens te achterhalen is?
Soms verschijnen sessies heel laat en soms ook helemaal niet, bijvoorbeeld bij 0-tarief (gratis) laadpunten. Dus meestal is dit niet zo erg ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogier.V
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-06 23:32
[...]

Yes, dank, laad nu sinds deze week inderdaad weer via de Engie pas. Had ik een tijd ongebruikt in de auto liggen omdat Chargepoint USA zo goedkoop was op de palen in Rotterdam.
Hopen dat de Zuid-Holland laadpas op 31ct blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Laatst online: 14:34
Rogier.V schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:41:
[...]

Yes, dank, laad nu sinds deze week inderdaad weer via de Engie pas. Had ik een tijd ongebruikt in de auto liggen omdat Chargepoint USA zo goedkoop was op de palen in Rotterdam.
Hopen dat de Zuid-Holland laadpas op 31ct blijft.
Gemeente Goeree-Overflakkee (ook Zuid Holland) zijn ze helaas vergeten. :'(

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:15

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hyena schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:08:
[...]

Heb je dit ook op als je een laadpunt via de eigen app van mkb-brandstof probeert? https://play.google.com/s...=nl.mkbbrandstof.parkeren

Anders even de helpdesk van MKB brandstof proberen te bellen? Kan zo gauw niet zien welke aanbieders worden ondersteund maar een laadpaal op de Greenflux Backend zou geen problemen moeten geven.
Gebeld met MKB Brandstof. Laadpas is geactiveerd. Ook gebeld met Greenflux/Total, die zien dat mijn laadpas actief wordt geweigerd. Dus ze wijzen lekker naar elkaar.

Ik krijg overigens een nieuwe pas waarop ook mijn kenteken staat. Hopelijk is dan het laadprobleem opgelost. overigens werkt laden via charge-app en google pay ook prima.

Auto staat nu weer te laden bij een laadpaal.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Hachy schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:41:
Dit heb ik een tijd gedaan met een paar laadpalen van Newmotion. De meeste providers vragen 4-6 euro per maand voor deze dienst. Je hebt ook E-flux en LastMileSolutions die dit aanbieden, voor MKB/grootzakelijk doet Allego dit ook.
Bedankt! En jij deed het dan via E-flux? Ziet er een prima provider uit en niet te gek qua kosten. Heb je nog alternatieven?

Ik heb circa 1500 à 2000kWh over door PV, mijn vader rijdt met een EV bedrijfswagen dus ik dacht via zijn laadpas bij mij publiekelijk te laten laden wat te winnen. Dankzij 45 percent van de aanschafwaarde van de EVSE als belastingaftrek is dit nog prima te doen en later pas ik hetzelfde principe toe bij de bedrijfswagen van mijn werkgever. Policy is thuis of publiek (=not fast DC) laden.

Ik word dan CPO maar hoe garandeer ik maximale compatibiliteit met alle laadpasjes? Is AC publiek openzetten = genoeg om zowat 100% dekking te doen, doen alle pasjes ongeveer AC laden? Moet ik in de backend keuze rekening houden met wat ze supporteren?

Ik was van plan om een laadtarief van 35 cent in te stellen als laadtarief, dat is toch niet te gek, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Nee, bij TNM kan je alleen maar via hun eigen cpo backend.

Bij Newmotion was het een vinkje 'publiek' aanzetten en klaar. Je valt dan onder hun roaming contracten dus alle NL passen + alles wat in NL bij Newmotion geaccepteerd wordt vanuit het buitenland.

Het tarief mag je zelf kiezen tussen de 25 en de 45 cent. TNM brengt bij CPO's soms wel en soms niet dit tarief in rekening. Soms gelden er ook standaard tarieven tussen 2 partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdmoosdijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-04-2024
HyperBart schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:06:
Zijn er hier ook mensen die een laadpaal zelf hebben gezet en 'm uitbaten als CPO? Doorgaans kom je hier als leaserijder niet vaak mee in aanraking want je werkgever doet alles voor je en het zit in je maandbedrag.

Door een aantal regels is het voor mij financieel efficienter om zelf een laadpaal te installeren en deze aan een CPO backend te hangen, dat is althans het geval als de CPO backend maandprijs tarieven laag genoeg liggen.

Welke grote aanbieders zijn er en waar vind je daar wat prijzen van?
Ja, via EVBox als backend voor € 18 per jaar

Nissan Leaf 2017 30 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Wolly schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:51:
[...]

Heb je een link oid? Ik krijg het niet gevonden met dat antwoord.
Blijkbaar geen officiële vragen maar aanvullende vragen per mail. Deze worden niet gepubliceerd.

Toevallig tijdens het plenair debat wel uitvoering ter sprake gekomen:
https://ris2.ibabs.eu/Age...9d-432a-8e4f-7e33c89e2c35

3 cent is onderdeel van de volledige aanbesteding en daardoor van toepassing bij alle 20 deelnemende gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Kaaschef schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:29:
[...]

Waarom? Je keuze wordt bepaald op gemak en kosten. Nu beide in het voordeel van een eigen laadpunt thuis. (financieel pas na 70.000km trouwens dat terzijde)

Als de kosten voor Kwh oplopen naar ca 40 ct per Kwh dan wordt een publieke paal mogelijk snel financieel aantrekkelijker.
Wat heb ik daar aan als hij vaak bezet is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
Tweak_ers schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:48:
[...]

Wat heb ik daar aan als hij vaak bezet is?
Heb je al een EV eigenlijk? Je hoeft natuurlijk niet elke dag te laden met een moderne 50-80 kWh accu. Hier gaat het delen prima.

En hoe meer auto's publiek laden, des te meer palen zullen er komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
Kaaschef schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 23:55:
[...]

Heb je al een EV eigenlijk? Je hoeft natuurlijk niet elke dag te laden met een moderne 50-80 kWh accu. Hier gaat het delen prima.

En hoe meer auto's publiek laden, des te meer palen zullen er komen.
Al 2 jaar een LR Model 3.
Het probleem is ook dat er steeds meer PHEV’s bijkomen. Die laden wanneer het kan, maar wanneer het niet kan, hoor je ze niet klagen.
Extra palen, zorgt ervoor dat die plug-in gewoon weer vaker de nieuwe paal opvult.

De winter komt eraan en dan zal iedere EV het liefst iedere nacht aan de lader staan om in de ochtend aan de paal te kunnen voorverwarmen.

Met een eigen laadpaal durf ik wel tot 20% leeg te rijden, omdat ik toch wel kan laden thuis. Het publieke punt wordt zeker door 15-18 verschillende auto’s gebruikt, waardoor het zomaar kan zijn dat ik er de volgende 3 avonden geen gebruik van kan maken. Dus ik zal op ieder vrij moment die auto aansluiten.

Een hele wijk afstruinen naar vrije laadpunten zie ik niet zo zitten. Dan gooi ik de handdoek in de ring.

Werkelijk alle buren hebben nu an een probleem met het publieke laadpunt, omdat er gewoon 2 plekken worden opgeofferd in een straat waar nu al veel parkeer druk is. De hele straat heeft 2 auto’s en een enkeling zelfs 3. Zonder publiek laadpunt prima te doen, met het wegvallen van twee plekken is dit direct een probleem.
Iedere buur die mij heeft aangesproken (en dat zijn er heel wat geweest) gaf aan dat ze veel liever zien dat iedereen over de stoep laadt, dan dat er nog meer openbare laadpunten komen. Maar daar komt de gemeente nog wel achter.

Waarschijnlijk is er ook nog eens exclusiviteit afgesproken binnen de consessie, dus kunnen we er niets meer mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
Tweak_ers schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 06:38:
[...]

Werkelijk alle buren hebben nu an een probleem met het publieke laadpunt, omdat er gewoon 2 plekken worden opgeofferd in een straat waar nu al veel parkeer druk is. De hele straat heeft 2 auto’s en een enkeling zelfs 3. Zonder publiek laadpunt prima te doen, met het wegvallen van twee plekken is dit direct een probleem.
Haha ja dat is hier ook aan de hand. Iets van 6 (PH)EV's totaal in de straat ofzo. Soms zijn alle 'normale'/'algemene' vakken vol, en bij de laadpaal is nog wel een plekje of 2 vrij. Wij nette EV-rijders laten dat vakje natuurlijk vrij als we niet hoeven te laden, en dus houden wij ook een normale plek bezet (Soms nog bij onszelf voor de deur ook, shame on us! ;) ). Maar misschien zouden we beter kunnen laadpaalkleven??

Dit gaat allemaal pas opgelost worden als gemeenten wakker worden.
Iedere buur die mij heeft aangesproken (en dat zijn er heel wat geweest) gaf aan dat ze veel liever zien dat iedereen over de stoep laadt, dan dat er nog meer openbare laadpunten komen. Maar daar komt de gemeente nog wel achter.
Exact :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
[...]

.....

Waarschijnlijk is er ook nog eens exclusiviteit afgesproken binnen de consessie, dus kunnen we er niets meer mee!
Helaas een verkeerde aanname v.w.b. de gemeente aanname dat ze er wel achter komen.
Kan best zijn dat iemand dat al heeft aangekaart binnen de gemeente, maar helaas is het arrogantie niveau dusdanig onevenredig met de kennis van zaken dat ik niet denk dat het opgelost gaat worden voordát de heleboel in het duizend loopt en ga dán maar eens dweilen... :F
Tijd zal het leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
Hansieo schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:41:
[...]

Helaas een verkeerde aanname v.w.b. de gemeente aanname dat ze er wel achter komen.
Kan best zijn dat iemand dat al heeft aangekaart binnen de gemeente, maar helaas is het arrogantie niveau dusdanig onevenredig met de kennis van zaken dat ik niet denk dat het opgelost gaat worden voordát de heleboel in het duizend loopt en ga dán maar eens dweilen... :F
Tijd zal het leren.
Hey @Tweak_ers zei niet dat de gemeente er op tijd achter komt he ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ik denk helaas net als @Hansieo dat het inderdaad zo zal gaan. Ik ben al jaren met mijn gemeente bezig en ze willen (of kunnen?) gewoon niet begrijpen waar de werkelijke issues zitten en dat de oplossingen voor het oprapen liggen. Moet je wel je verantwoordelijkheid durven nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
Hachy schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:49:
Ik denk helaas net als @Hansieo dat het inderdaad zo zal gaan. Ik ben al jaren met mijn gemeente bezig en ze willen (of kunnen?) gewoon niet begrijpen waar de werkelijke issues zitten en dat de oplossingen voor het oprapen liggen. Moet je wel je verantwoordelijkheid durven nemen.
Amen... _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-06 06:42
Aansluitend op deze discussie: ik heb het al eens genoemd maar ik ben gewoon een appgroep gestart en heb 30 flyers geprikt. Die prik ik onder de ruitenwissers van mensen die staan te laden (heel lokaal). Als je moet laden en alles is bezet: appje naar je buren.

Als het weer zo gaat vriezen trek ik mijn granny met verleng tevoorschijn. Of ik probeer op mijn werk te laden of daar in de buurt. Ik zie het probleem (nog) niet zo.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Hachy schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:19:
Nee, bij TNM kan je alleen maar via hun eigen cpo backend.
Echt? Da's een mooie vendor lock in :o
Ik ga waarschijnlijk voor een Alfen Pro of S-line dus kies voor onafhankelijkheid.
Bij Newmotion was het een vinkje 'publiek' aanzetten en klaar. Je valt dan onder hun roaming contracten dus alle NL passen + alles wat in NL bij Newmotion geaccepteerd wordt vanuit het buitenland.

Het tarief mag je zelf kiezen tussen de 25 en de 45 cent. TNM brengt bij CPO's soms wel en soms niet dit tarief in rekening. Soms gelden er ook standaard tarieven tussen 2 partijen.
Aha, goed om te weten.

Bedankt aan bovenstaande om EVBox als alternatief te melden. Dankzij de TS begrijp ik dat de MSP's netwerken met elkaar en ik me niet te veel zorgen moet maken dat mijn vader niet gaat kunnen laden(?)

[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 26-10-2021 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
[...]

Parkeerdruk is zeker een punt, dat gaan we bij ons in de buurt ook krijgen, Op zich als er snel genoeg door de hele wijk laadpalen komen zal dit probleem zich deels verspreiden/oplossen. mits voldoende palen -> kan je je auto hele dag laten staan bij de paal zonder boze buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
Hachy schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:49:
Er ontbreekt veel expertise. ook is het vaak maatwerk qua locatie. Zuid Holland heeft meeste aantal woonwijken met rijtjes woningen, heel ander verhaal als je een dorp hebt met voornamelijk vrij staande woningen.

Er worden daarbij veel fouten gemaakt, zo is er bij ons bij het winkelcentrum met overvolle parkeerplaats, een laadpaal geplaatst met 2 gereserveerde vakken, staat nooit iemand! :(
Reden is simpel, voor 15 minuten boodschappen ga je niet inpluggen ed. Die paal hadden ze dus beter in de woonwijk aan de overkant van de weg kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Laatst online: 13:45
wheli schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:28:
Aansluitend op deze discussie: ik heb het al eens genoemd maar ik ben gewoon een appgroep gestart en heb 30 flyers geprikt. Die prik ik onder de ruitenwissers van mensen die staan te laden (heel lokaal). Als je moet laden en alles is bezet: appje naar je buren.

Als het weer zo gaat vriezen trek ik mijn granny met verleng tevoorschijn. Of ik probeer op mijn werk te laden of daar in de buurt. Ik zie het probleem (nog) niet zo.
Dat zal niet alle problemen oplossen, maar het is beter om IETS te doen dan blijven klagen, vooral als de gemeente niks eraan doet....

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:36

greatgonzo

schit-te-rend!

is er een app/site waar je overzichtelijk het CPO tarief kunt vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:35
greatgonzo schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:32:
is er een app/site waar je overzichtelijk het CPO tarief kunt vinden?
Diverse laadpasleveranciers zoals EV Company rekenen het CPO-tarief + een vaste opslag (in geval van EV Company € 0,12 per laadsessie), dus in hun app kun je per laadpaal zien wat het CPO-tarief is.

Als je één overzicht met alle CPO's zoekt, dat is er voor zover ik weet niet, maar de meeste CPO's tonen het wel ergens op hun website.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Bij mijn gemeente kijken ze anders. Bij mij voor de deur was de parkeerdruk te hoog en hebben ze toen die tijd in overleg met mij de laadpaal verder op gezet op een parkeerterrein die nooit vol is. Ik was de eerste aanvrager in het dorp. Nu zijn we een paar jaar verder en zijn er meer laadpalen bijgekomen op verschillende plaatsen en bij de meeste hebben ze die staan in hofjes/ parkeerplaatsen waar geen paarkeerdruk is . Dus het kan wel.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
HyperBart schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:40:
Bedankt aan bovenstaande om EVBox als alternatief te melden. Dankzij de TS begrijp ik dat de MSP's netwerken met elkaar en ik me niet te veel zorgen moet maken dat mijn vader niet gaat kunnen laden(?)
Simpel; Nederlandse CPO = compatibel met alle Nederlandse MSP's.

Nederlandse MSP = Compatibel met alle nederlandse CPO's.

De laadpassen van Chargepoint US of Maingau, of bijv. een Franse of Italiaanse laadpas vallen hier dus niet onder. Bij die passen kan er verschil zitten in welk netwerk deze laadpassen wel/niet werken afhankelijk of ze wel of geen interoperabiliteitsovereenkomst (roaming) met elkaar hebben afgesproken.

Hier en daar een paar kleine uitzonderingen, zoals bijv. Ionity in de early days, eigenlijk een DE provider die in NL hun CPO diensten aanbieden; zij hadden geen afspraken met de Nederlandse brancheverenigingen gemaakt en daardoor werkte de helft van de NL laadpassen daar niet. Is later alsnog allemaal rechtgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvandew
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-05 17:30
Guys, ik heb wat hulp nodig m.b.t. een backoffice.

Sinds een week of 2 heb ik een Ioniq 5, zakelijk geleased via m'n werkgever en een laadpas vanuit Zuidlease. Ik ben de eerste met een EV bij m'n werkgever, die is daarom ook zoekende naar de beste oplossing.

Ik heb zelf een Alfen laadpaal aangeschaft. Via reseller Rexel. In eerste instantie contact opgenomen met Alfen, maar ik heb blijkbaar geen ICU Connect backoffice bij besteld...
Daarna weer contact met Rexel opgenomen.
Zij geven aan dat hier al een abonnement bij zit van Joulz. Ik heb nu contact met Joulz opgenomen en hier een online pakket afgesloten a €9,80 (!) per maand. Dit vind ik al aan de hoge kant btw...
Daarnaast kan ik bij hen geen eigen tarief instellen voor de declaratie naar m'n werkgever. Ik kan kiezen tussen 0,21, 0,24 of 0,30 eurocent per kWh. Terwijl ik zelf een tarief van 0,37 eurocent per kWh betaal (ja, variabel tarief...).
Ik heb het alleen maar nodig voor de declaratie naar m'n werkgever. Ik wil m'n laadpaal niet delen o.i.d..
Ik ben zoekende.. wat kan ik het beste doen?
Overstappen naar bijvoorbeeld e-flux? Op de website van hun lijkt het allemaal een stuk makkelijker: https://www.e-flux.nl/laadbeheer/werknemer/

Wat is handig? Kunnen jullie me adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:13
Geen advies, maar ik ben ook benieuwd. Ik ga mogelijk ook elektrisch leasen en thuis laden via een zelf gekochte paal (via de lease maatschappij betaal ik het dubbele voor een paal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 22:26
@roelvandew zou inderdaad overstappen als je niet vast zit aan Joulz.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
roelvandew schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:36:
Guys, ik heb wat hulp nodig m.b.t. een backoffice.

Sinds een week of 2 heb ik een Ioniq 5, zakelijk geleased via m'n werkgever en een laadpas vanuit Zuidlease. Ik ben de eerste met een EV bij m'n werkgever, die is daarom ook zoekende naar de beste oplossing.

Ik heb zelf een Alfen laadpaal aangeschaft. Via reseller Rexel. In eerste instantie contact opgenomen met Alfen, maar ik heb blijkbaar geen ICU Connect backoffice bij besteld...
Daarna weer contact met Rexel opgenomen.
Zij geven aan dat hier al een abonnement bij zit van Joulz. Ik heb nu contact met Joulz opgenomen en hier een online pakket afgesloten a €9,80 (!) per maand. Dit vind ik al aan de hoge kant btw...
Daarnaast kan ik bij hen geen eigen tarief instellen voor de declaratie naar m'n werkgever. Ik kan kiezen tussen 0,21, 0,24 of 0,30 eurocent per kWh. Terwijl ik zelf een tarief van 0,37 eurocent per kWh betaal (ja, variabel tarief...).
Ik heb het alleen maar nodig voor de declaratie naar m'n werkgever. Ik wil m'n laadpaal niet delen o.i.d..
Ik ben zoekende.. wat kan ik het beste doen?
Overstappen naar bijvoorbeeld e-flux? Op de website van hun lijkt het allemaal een stuk makkelijker: https://www.e-flux.nl/laadbeheer/werknemer/

Wat is handig? Kunnen jullie me adviseren?
Topic het grote thuisladen van je EV
https://gathering.tweaker...ist_messages/1967520/last

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelvandew
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-05 17:30
Inspired schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:47:
@roelvandew zou inderdaad overstappen als je niet vast zit aan Joulz.
Thnx voor je advies. Zou je dan overstappen naar e-flux of naar een andere aanbieder? Welke is 'goed' en welke goedkoop?
Ik vind nergens echt duidelijke informatie hierover namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:05
Ik ga binnenkort naar Duitsland. Daar wil ik laden bij openbare laadpalen van Stadtwerke Lünen. Kan ik hier laden met mijn E-Flux pas of met mijn ANWB pas? Hoe kom je hier nou handig achter?

https://goo.gl/maps/hXgeFFGebgEk3MfJ9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:21
Opperhoof schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:17:
Ik ga binnenkort naar Duitsland. Daar wil ik laden bij openbare laadpalen van Stadtwerke Lünen. Kan ik hier laden met mijn E-Flux pas of met mijn ANWB pas? Hoe kom je hier nou handig achter?

Op de paal staat ladenetz, ik zou dan op laadpastop10 kijken of je passen dat ondersteunen. bij ladenetz kan je ook bijna altijd wel met een qr code betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
Opperhoof schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:17:

Kijken of de paal bekend is in de app van anwb/e-flux? Dat doe ik doorgaans om te weten of ik kan laden bij een paal.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:25
Aan de ene kan ben ik voorstander van kosten aan paal als je langer dan 1 uur je auto nog niet weghaalt, maar vaak heb je ook te maken met laden in de nacht.
Ik kom vaak rond 20:30 thuis en zit dan daar met 10-20%. Na 6 uurtjes is die wel vol, maar echt niet dat ik om 2-3 uur snachts even wakker wordt om hem van de publieke paal te halen.

De nood in mijn buurt begint ook hoger te worden. Ik heb onderhand al 6 verschillende EV's en paar PHEV's gezien. We delen 2 palen.
Verderop kan ik ook nog wel laden, maar die paal staan NAAST een rotonde en de parkeerplek is beetje krom van vorm. Hoe goed ik ook kan parkeren, er staat ALTIJD wel een stukje bandje buiten de lijnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
kx22 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:11:

Ik kom vaak rond 20:30 thuis en zit dan daar met 10-20%. Na 6 uurtjes is die wel vol, maar echt niet dat ik om 2-3 uur snachts even wakker wordt om hem van de publieke paal te halen.
1. Niemand verwacht dat je midden in de nacht auto gaat verplaatsen (en waarschijnlijk komt er rond die tijd ook niemand zijn bed uit om te gaan laden). Dus tussen ca. 11u avond en ca. 7u30 ochtend moet je buiten beschouwing laten wat dit betreft.
2. je hoeft niet altijd te laden naar vol. Dus als je na 3 uurtjes laden genoeg hebt voor de volgende dag is er ook geen bezwaar om de auto even weg te halen voor je naar bed gaat. (Moet er natuurlijk wel alternatieve parkeerplek zijn).

Als er niet al te veel EV zijn kan een buurtapp voor EV-ers ook helpen. Als iemand laat weten nog wat prik nodig te hebben voor volgende dag, kan iemand die genoeg heeft, de auto weg halen en dat laten weten. Je kunt dan simpelweg van plek wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
eltron schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:35:
[...]

1. Niemand verwacht dat je midden in de nacht auto gaat verplaatsen (en waarschijnlijk komt er rond die tijd ook niemand zijn bed uit om te gaan laden). Dus tussen ca. 11u avond en ca. 7u30 ochtend moet je buiten beschouwing laten wat dit betreft.
2. je hoeft niet altijd te laden naar vol. Dus als je na 3 uurtjes laden genoeg hebt voor de volgende dag is er ook geen bezwaar om de auto even weg te halen voor je naar bed gaat. (Moet er natuurlijk wel alternatieve parkeerplek zijn.

Als er niet al te veel EV zijn kan een buurtapp voor EV-ers ook helpen. Als iemand laat weten nog wat prik nodig te hebben voor volgende dag, kan iemand die genoeg heeft, de auto weg halen en dat laten weten. Je kunt dan simpelweg van plek wisselen.
07:30 ? Oef..dan draai ik nog een keer om , doe maar 09:00 op zijn vroegst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
eltron schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:35:
[...]

2. je hoeft niet altijd te laden naar vol. Dus als je na 3 uurtjes laden genoeg hebt voor de volgende dag is er ook geen bezwaar om de auto even weg te halen voor je naar bed gaat. (Moet er natuurlijk wel alternatieve parkeerplek zijn).

Stel ik heb genoeg aan 60%. Ga ik hem dan echt eruit halen omdat ik denk dat iemand anders het nodig heeft? Als er nou een wachtrij was, dan kan ik er zeker rekening mee houden, maar anders laad ik het liever helemaal vol.
Het is niet zo dat als je het niet oprijdt het verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

Goofzzee schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:17:
Gisteren is mijn laadstation ook op vernuftige wijze geplaatst.
Daar wij beschermd stadsgezicht hebben en dus een laadpaal aan de wand verboden is, voor deze constructie gekozen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Fraai!
Wie heeft dat aangelegd?

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
kx22 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:06:
[...]
Stel ik heb genoeg aan 60%. Ga ik hem dan echt eruit halen omdat ik denk dat iemand anders het nodig heeft? Als er nou een wachtrij was, dan kan ik er zeker rekening mee houden, maar anders laad ik het liever helemaal vol.
Het is niet zo dat als je het niet oprijdt het verdwijnt.
Het is een kwestie van geven en nemen. Morgen heb jij het nodig en ben je blij als een ander plek maakt. En zeker door zo'n 1 op 1 wissel, bouw je krediet op over en weer, waar je ook weer een beroep op kan doen als je het nodig hebt.

Ik geef toe, ik heb makkelijk praten; ik laad gewoon op mijn oprit. (Maar als je in nood zit mag je aanbellen).

[ Voor 9% gewijzigd door eltron op 27-10-2021 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
roelvandew schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 07:57:
[...]

Thnx voor je advies. Zou je dan overstappen naar e-flux of naar een andere aanbieder? Welke is 'goed' en welke goedkoop?
Ik vind nergens echt duidelijke informatie hierover namelijk..
Ik heb dezelfde vragen ook gehad een paar posts geleden, moet je even lezen. Zit net in gelijkaardige situatie. Eflux ziet er het beste uit of EVbox als backend. Eflux is 4 euro en een beetje per maand en die ga ik hier nemen. Ben nu aan het uitzoeken wat men als werkgever accepteert als basistarief zodat mijn kennissen er geen gezeur mee krijgen en ik rustig mijn PV overschot (helaas nog maar) een paar jaar tot 2025 kan laten renderen.

Hey euh, vertel eens over die ICU Backend? Is dat een optie die je achteraf kan bestellen bij Alfen nog? Ik kom namelijk heel wat Alfen boxen tegen online die zogenaamd voorgeconfigged zijn voor Eflux.
Oh ja natuurlijk, die ICE Backconnect of wat dan ook is de backend van Alfen. Ja die moet je niet nemen, die is duur.

[ Voor 21% gewijzigd door HyperBart op 28-10-2021 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Goofzzee schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:17:
Gisteren is mijn laadstation ook op vernuftige wijze geplaatst.
Daar wij beschermd stadsgezicht hebben en dus een laadpaal aan de wand verboden is, voor deze constructie gekozen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi gedaan maar moest die ijzeren plaat aan de buitenkant echt? Of zat daar voorheen iets? Want ze hadden toch ook alleen een (andere) outlet kunnen zetten? Zo ging ik het namelijk doen ooit. Was ooit een NL’er hier die ik zijn schuur mooi zo een Type2 outlet had, ging helemaal mooi mee op in de zwarte planken.

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 27-10-2021 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Hachy schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:20:
[...]

Simpel; Nederlandse CPO = compatibel met alle Nederlandse MSP's.

Nederlandse MSP = Compatibel met alle nederlandse CPO's.

De laadpassen van Chargepoint US of Maingau, of bijv. een Franse of Italiaanse laadpas vallen hier dus niet onder. Bij die passen kan er verschil zitten in welk netwerk deze laadpassen wel/niet werken afhankelijk of ze wel of geen interoperabiliteitsovereenkomst (roaming) met elkaar hebben afgesproken.

Hier en daar een paar kleine uitzonderingen, zoals bijv. Ionity in de early days, eigenlijk een DE provider die in NL hun CPO diensten aanbieden; zij hadden geen afspraken met de Nederlandse brancheverenigingen gemaakt en daardoor werkte de helft van de NL laadpassen daar niet. Is later alsnog allemaal rechtgezet.
Ok, maar we zijn het er dan toch wel over eens dat als ik een tarief per kWh instel van doe eens gek 0.55 EUR/kWh dat ik dat ook effectief ga krijgen?

Of kan de CPO dat aftoppen?

Kan een laadpasprovider weigeren om een laadbeurt te laten starten als mijn tarief te hoog is? Ik kan me namelijk prima voorstellen dat als iemand een laadpas met een vastgesteld tarief per kWh heeft dat lager ligt dan mijn vraagprijs dat de MSP die beurt niet authoriseert? Of hoe werkt de markt en het business model daar in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18:26
OK, ik heb een vraagje. Orgineel is mijn vraag in het andere topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69202074

Ik wil dus een prive auto thuis laden. Ik heb een Engie Zuid Holland pas aangevraagd, die geven aan dat ik met de Engie pas wel thuis kan laden maar dat startkosten in rekening worden gebracht en dat ik bij Allego een prive pas moet aanvragen. Ik bel net met de backoffice (Allego) en die zeggen dat ik ook startkosten moet betalen, ik zou de paal op gastgebruik kunnen zetten om dit te omzeilen.

Zijn er andere mensen hier die dit doen? Dus een openbare pas gebruiken om hun prive laadpaal te activeren en daarmee startkosten betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
HyperBart schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:57:
Mooi gedaan maar moest die ijzeren plaat aan de buitenkant echt? Of zat daar voorheen iets? Want ze hadden toch ook alleen een (andere) outlet kunnen zetten? Zo ging ik het namelijk doen ooit. Was ooit een NL’er hier die ik zijn schuur mooi zo een Type2 outlet had, ging helemaal mooi mee op in de zwarte planken.
Ik gok deze Afbeeldingslocatie: https://blog.widodh.nl/wp-content/uploads/2013/11/tesla_model-s_type2_connected.jpg
HyperBart schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 00:06:
Ok, maar we zijn het er dan toch wel over eens dat als ik een tarief per kWh instel van doe eens gek 0.55 EUR/kWh dat ik dat ook effectief ga krijgen?
Dat zou wel moeten, maar er is geloof ik wel hier en daar gedoe of dat dan inclusief of exclusief BTW is.
Kan een laadpasprovider weigeren om een laadbeurt te laten starten als mijn tarief te hoog is?
Volgens mij niet, dat wordt op dit moment helemaal niet doorgegeven. Sterker nog, soms krijg je pas na maanden de afrekening omdat de laadpaalprovider dan pas de gegevens heeft doorgegeven aan de laadpasprovider.
Of hoe werkt de markt en het business model daar in?
Ik denk eerlijk gezegd dat het niet zo vaak gebeurd omdat je in een backend vaak in een vastgestelde range moet blijven en je dus niet 10 euro per kWh kan invullen.
Soms heb je natuurlijk prijsvechters of bedrijven die aandeel willen kopen door juist een lager tarief dan normaal af te rekenen. Meestal gaat dat na verloop van tijd er weer van af. De prijzen gaan dan in het algemeen omhoog of je kan bij bepaalde aanbieders niet meer laden.

Ik heb geen idee of ze dat ook per individuele laadpaal kunnen blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Iemand bij Batavia in lelystad geweest? Was het opladen daar wat? Heb geen Tesla, maar bij Roermond was het enorm traag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
kx22 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:23:
Iemand bij Batavia in lelystad geweest? Was het opladen daar wat? Heb geen Tesla, maar bij Roermond was het enorm traag.
Ik ben daar een paar maanden geleden geweest, werkte prima. Ik heb daar een hele tijd op de volle 11kW staan laden en later toen het druk was nog altijd met 8kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
ik222 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:30:
[...]

Ik ben daar een paar maanden geleden geweest, werkte prima. Ik heb daar een hele tijd op de volle 11kW staan laden en later toen het druk was nog altijd met 8kW.
Hoe ging de betaling?
In Roermond moest ik voor 5 euro een aparte pas kopen. Daarmee kan ik onbeperkt laden, maar wel enorm traag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
kx22 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:45:
[...]

Hoe ging de betaling?
In Roermond moest ik voor 5 euro een aparte pas kopen. Daarmee kan ik onbeperkt laden, maar wel enorm traag.
Gewoon zoals bij elke andere publieke paal, ik heb mijn zakelijke MTE laadpas er tegenaan gehouden en die werkte prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiz_Kid
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:57
kx22 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:23:
Ik heb zelf geen ervaringen met laden bij Batavia, maar bij Roermond staan er 48, 22 kW laadpalen?

Mijn 1 fase Niro laadt daar op met 7,4 kW, dus niet traag bij Roermond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Wiz_Kid schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:26:
[...]

Ik heb zelf geen ervaringen met laden bij Batavia, maar bij Roermond staan er 48, 22 kW laadpalen?

Mijn 1 fase Niro laadt daar op met 7,4 kW, dus niet traag bij Roermond.
Ik kom daar regelmatig en weet dat er inderdaad veel palen staan maar ik heb daar nog nooit hoeven laden. Roermond is namelijk amper 50km van huis voor mij dus als ik daar ben is de ID.4 nooit dorstig :)

Maar moet je daar inderdaad met een aparte kaart laden? Voor zover ik op bijvoorbeeld Chargemap kan zien worden de meesten laadpassen ook gewoon geaccepteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-06 14:12
Laden bij Roermond is gratis, en ik heb ook geen problemen met de laadsnelheid gehad. Wel had ik de laatste keer dat op het lager liggende terrein (waar ook de SuC staan) de laadpalen allemaal niet werkten. Boven tegen het hek aan werkte alles prima en ook gewoon op een goede snelheid.

De pas die je bij de klantenservice desk haalt is een EVBox charge pas. Die kun je dan gelijk ook elders gebruiken (indien tarief goed is) en in app registreren. Geen idee of je daar ook gratis kunt laden als je al een EVBox charge pas hebt....

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiz_Kid
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:57
ik222 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:11:
[...]

Ik kom daar regelmatig en weet dat er inderdaad veel palen staan maar ik heb daar nog nooit hoeven laden. Roermond is namelijk amper 50km van huis voor mij dus als ik daar ben is de ID.4 nooit dorstig :)

Maar moet je daar inderdaad met een aparte kaart laden? Voor zover ik op bijvoorbeeld Chargemap kan zien worden de meesten laadpassen ook gewoon geaccepteerd?
Ik heb alle keren dat ik daar geladen heb gewoon mijn zakelijke MTC pas gebruikt.

De laatste keer had ik €8,80 betaald voor 29,35 kW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
Wat moét je nu met zo'n ASO parkeerder.

Situatie: het mééste was gewoon vrij, er stonden pakweg 20 auto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IUvOcDLmTWAigIsKYfeGvdOuE8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPjzV3nZIBMOmHSo6PAzBHNV.jpg?f=fotoalbum_large

en dan PLEUR (sorry, zou geen beter woord kennen hiervoor) je auto zó neer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpR35Z-nr_vRXYzY4e7nPJD2DsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y3D2E21GfczQFHHxCwqASITj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:31
lol, ik zou dan wel moeite doen om met 1cm afstand naast hem te parkeren en te laden. mag hij leuk via de andere kant instappen :+

en ja, het zou passen zonder de andere parkeerplaats te saboteren.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-06 15:26

Louw Post

Cerenas

Hansieo schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:05:

[Afbeelding]
Oof, dat moet haast opzettelijk zijn geweest als je zo asociaal parkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis014
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-01-2024
Tja, je weet niet wat deze persoon aantrof voordat jij er aan kwam en hoe lang ze er al staan natuurlijk.
Het ziet er wel vrij asociaal uit. Dat ben ik met je eens.

SR+ Deep Blue| 19"sport | Black | TH | Besteld: 04-10 | RN:26-11 via LM | VIN:28-11 | Levering: 12/12/2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Dennis014 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:39:
[...]

Tja, je weet niet wat deze persoon aantrof voordat jij er aan kwam en hoe lang ze er al staan natuurlijk.
Het ziet er wel vrij asociaal uit. Dat ben ik met je eens.
Ik was er ~ 9:55 en zoals je kan zien een GIGA ruimte. (pakweg 20 auto's aanwezig toen ik weg ging om ~10:10 van de ~300 plekken)
Kán gewoon niet dat deze er gisteren parkeerde en tóen alles vól was...

Er was geen invalide kaart aanwezig, en wél invalide plekken, dus super voor elkaar daar. (Veenhuizen).

Ik ben iemand die net als jij altijd een "mogelijkverklaring" probeer te achterhalen/ bedenken, maar dat lukte mij hier-van-geen-meter.

Zoals hierboven al genoemd... lijkt mij 99.9% expres.... protest tegen E-voertuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-06 22:45

FFW

Help me even met mijn gedachtegang te bevestigen of te corrigeren:

In mijn buurt staan volgens de ANWB laad app diverse snellaadstations. De meeste op mijn route zijn 50kwh en een enkeling is 150kwh, de snelste op de route zijn de Superchargers.

Ik overweeg een iPace of een Kia EV6, beide hebben accupakketten van 75kw

Het zal dus vaker voorkomen dat ik 50kwh laad. Nu is een iPace theoretisch maximaal 100 kwh en de Kia EV6 zou 250kwh aankunnen.
Omdat ik vaker 50kwh kan laden zal een laadbeurt tot 80% ongeveer anderhalf uur duren, ongeacht de theoretische snelheid van de auto. Ik voel er natuurlijk weinig voor om vaak op een verlaten laadstation te moeten wachten.

Ik heb een garage aan huis met oprit en ik heb al een 3 fase aansluiting maar nog geen snelle wallbox , ik heb enkel een granny-lader die ik voor mijn huidige PIH gebruik.

Tesla heeft laten weten dat ze hun supercharger netwerk gaan openstellen voor niet Tesla's. De voorwaarden zijn nog niet bekend maar ik kan me voorstellen dat ze gaan ontmoedigen om langzaam ladende auto's toe te staan.

Wat is hier wijsheid. Kan ik het supercharger netwerk meenemen in mijn overweging tussen EV6 of iPace of is dat wishful thinking?

Mijn rijgedrag is overigens 30.000 km per jaar. de meeste km's zijn woon-werk (80 per dag) en dan nog een of twee weekend ritjes van 200km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:44
FFW schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:19:
Wat is hier wijsheid. Kan ik het supercharger netwerk meenemen in mijn overweging tussen EV6 of iPace of is dat wishful thinking?
Ik zou dit geheel niet meenemen in je overweging. Er is nog te weinig bekend over de voorwaarden en hoe vaak verwacht je uberhaupt gebruik te moeten maken van een snellader? Bij 80 km enkele reis per dag kun je die 160 km die je verbruikt 's nachts prima bijladen met een thuislader op 3-fase. Ik zou eerder kijken naar zaken als:
  • Verbruik (I-Pace is best wel een energie slurper)
  • Wat je van de auto's zelf vind en hun rijeigenschappen
  • [liBatterijplatform en de levensduur van de gebruikte cellen[/li]

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak

In mijn buurt staan volgens de ANWB laad app diverse snellaadstations. De meeste op mijn route zijn 50kwh en een enkeling is 150kwh, de snelste op de route zijn de Superchargers.

Het zal dus vaker voorkomen dat ik 50kwh laad. Nu is een iPace theoretisch maximaal 100 kwh en de Kia EV6 zou 250kwh aankunnen.
Omdat ik vaker 50kwh kan laden zal een laadbeurt tot 80% ongeveer anderhalf uur duren, ongeacht de theoretische snelheid van de auto. Ik voel er natuurlijk weinig voor om vaak op een verlaten laadstation te moeten wachten.

Ik heb een garage aan huis met oprit en ik heb al een 3 fase aansluiting maar nog geen snelle wallbox , ik heb enkel een granny-lader die ik voor mijn huidige PIH gebruik.

Tesla heeft laten weten dat ze hun supercharger netwerk gaan openstellen voor niet Tesla's. De voorwaarden zijn nog niet bekend maar ik kan me voorstellen dat ze gaan ontmoedigen om langzaam ladende auto's toe te staan.

Mijn rijgedrag is overigens 30.000 km per jaar. de meeste km's zijn woon-werk (80 per dag) en dan nog een of twee weekend ritjes van 200km.
denk dat er toch een voetnoot in deze thread en elk ander ev gerelateerde thread geplaatst moet worden.
kw = vermogen, laadsnelheid
kwh = hoeveel er in je accu past

ok, zo.

voor je dagelijkse woon-werk verkeer moet je niet kijken naar snellaadsnelheden, dat laad je gewoon rustig op in je garage of oprit of op de openbare laadpalen op straat of op werk.

voor de X aantal keer dat je echt ver ergens naartoe moet kijk je dan wel wat er op je route staat, maar je moet echt niet ervan uitgaan dat je een ev als een ouderwetse auto naar de pomp moet brengen om em vol te gooien, echt niet.

met je granny laad je dus met een vermogen van 3kw, daarmee laad je in een nacht wel zeker meer dan 36kwh+ in je accu, wat 50% van je accucapaciteit is in meeste gevallen met beide autos. daarmee zul je met de ipace gegarandeerd 100km ver komen voor je woon werk verkeer. en voor de momenten dat je echt verder moet komen kun je het een keer snelladen, of op straat/werk aan een laadpaal hangen. met een granny kun je het denk ik ook wel overleven, maar een 3 fase laadpaal zal ook wonderen doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-06 22:45

FFW

Ok bedankt voor de informatie ! dus investeren in de wallbox en sporadisch bij laadstations bijladen om op verdere bestemmingen te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18-06 08:22
FFW schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:52:
Ok bedankt voor de informatie ! dus investeren in de wallbox en sporadisch bij laadstations bijladen om op verdere bestemmingen te komen.
Met een goed oplaadpunt thuis kom je een heel eind. 6 weken geleden heb ik mijn auto 'gekregen' en had eerst ook het idee dat ik constant zou moeten laden. Sinds ik de laadpaal heb is dat sporadisch. Vorige week naar Limburg heen en terug (360 km enkele reis) 2 x 20 minuten snel geladen. De rest thuis aan de laadpaal en bij het hotel.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
Hansieo schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:59:
[...]

Ik was er ~ 9:55 en zoals je kan zien een GIGA ruimte. (pakweg 20 auto's aanwezig toen ik weg ging om ~10:10 van de ~300 plekken)
Kán gewoon niet dat deze er gisteren parkeerde en tóen alles vól was...

Er was geen invalide kaart aanwezig, en wél invalide plekken, dus super voor elkaar daar. (Veenhuizen).

Ik ben iemand die net als jij altijd een "mogelijkverklaring" probeer te achterhalen/ bedenken, maar dat lukte mij hier-van-geen-meter.

Zoals hierboven al genoemd... lijkt mij 99.9% expres.... protest tegen E-voertuigen.
Wat heb je toen gedaan? Briefje op de ramen? Of in de gaten gehouden wie er geparkeerd stond en toen rap naar buiten voor ene babbeltje? Ben het met je eens dat dit voor 99,99% wel bewussie is. Als er zoveel ruimte is ga je gewoon niet zo parkeren. Zelfs niet als de auto er naast eventueel verkeerd zou staan. Dan parkeer je toch een paar meter verder op?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Granny is voor jou voldoende, snellader vrijwel niet nodig en laadpaal thuis biedt net iets meer comfort dan granny, maar echt nodig is het niet.

Bij de keuze tussen I-pace en EV-6 maakt Tesla supercharger niet uit. Hooguit kan je als de mogelijkheid zich voordoet met de EV-6 wat sneller laden, maar je hebt dat nauwelijks nodig.

je moet ook een beetje af van de gedachte dat je naar vol of naar 80% moet laden. Het is voldoende als er genoeg in zit voor de volgende rit. En als hij toch stil staat vul je bij tot wat je wilt zonder dat het tijd kost.
Als je dat een beetje slim doet kost het minder tijd dan nu tanken met een brandstofauto.
Oftewel, nooit meer tanken is het motto!
(en laden is echt iets heel anders en kost als je het goed organiseert minder tijd).

[ Voor 16% gewijzigd door eltron op 29-10-2021 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online

Situatie: het mééste was gewoon vrij, er stonden pakweg 20 auto's

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dwars er achter parkeren, zonder schaamte.
Koekje van eigen deeg, jij 2 parkeerplaatsen innemen en dan een EV plek nog? Dan moeten we er maar het beste van maken en die 2 plekken laten renderen 🤷🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Een vraagje,

Ik ga over 2 weken nar disneyland parijs met de EV.
Nu zag ik op de kaart dat er een Allego in Laarne is die snel kan laden. Daarna is er niet veel soeps meer over.
In nederland kan ik met mijn Elec2Go pas bij een Allego normale paal laden. In de app kan ik niet zien of we het over dezelfde snellader heb, is de kans aanwezig dat ik niet met mijn Elec2Go pas kan laden?

En iemand nog advies wat een goede laadpas is voor INDEGO paal of in algemeen in Parijs?
Ik kom nu achter dat in Parijs Elec2Go en Shell Recharge passen nauwelijks werken

[ Voor 18% gewijzigd door kx22 op 30-10-2021 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
HyperBart schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 23:02:
[...]

Dwars er achter parkeren, zonder schaamte.
Koekje van eigen deeg, jij 2 parkeerplaatsen innemen en dan een EV plek nog? Dan moeten we er maar het beste van maken en die 2 plekken laten renderen 🤷🏻‍♂️
Als ik net aan was gekomen dan had ik dat wellicht gedaan, maar ik zag het toen ik weg ging..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
kx22 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 00:09:
Een vraagje,

Ik ga over 2 weken nar disneyland parijs met de EV.
Nu zag ik op de kaart dat er een Allego in Laarne is die snel kan laden. Daarna is er niet veel soeps meer over.
In nederland kan ik met mijn Elec2Go pas bij een Allego normale paal laden. In de app kan ik niet zien of we het over dezelfde snellader heb, is de kans aanwezig dat ik niet met mijn Elec2Go pas kan laden?

En iemand nog advies wat een goede laadpas is voor INDEGO paal of in algemeen in Parijs?
Ik kom nu achter dat in Parijs Elec2Go en Shell Recharge passen nauwelijks werken
voor frankrijk is kiwhi denk ik nodig voor de random laders:
https://www.kiwhipass.fr/

bij afrekenen MANGO als coupon intikken, kost het €1 ipv €19.

verder proberen vooruit te komen met de total energie / ionity snellaadpleinen als die soort van op je route zitten, meer is er denk ik niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofzzee
  • Laatst online: 27-09-2024
Greyfox schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:22:
[...]

Fraai!
Wie heeft dat aangelegd?
Mijn werkgever Saman groep zitten in Zierikzee en Breda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofzzee
  • Laatst online: 27-09-2024
HyperBart schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:57:
[...]

Zat al een gat bij mij inderdaad.
De plaat wordt nog wat kleiner op mijn verzoek.
Echter heeft de Alfen Socket een servo achter de aansluiting waardoor een wandroset niet mogelijk is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:12
Technisch gezien is hij niet in overtreding 😉Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/we-yPHsIXe-7vu8GPQ7ACpNDIzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kmsJaFA2UwcpvLpFpS1cDF0F.jpg?f=fotoalbum_large

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Pagina: 1 ... 86 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.