smart fortwo electric drive 17.6kWh
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|
ís tie wel aan het laden? of heeft hij zijn kabel gewoon even in de heg gehangen?marvel27 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:57:
Technisch gezien is hij niet in overtreding 😉[Afbeelding]
aso, ja, want zoals hierboven genoemd, hij neemt een plek weg van iemand die moet laden en op zijn app "vrij" ziet.
Áls... hij de kabel inderdaad gewoon in de heg gehangen heeft...
zou ik de kabel er uithalen en door de heg heen vlechten, die tijd heb ik er dan voor over

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
óók een goeie... maar dan kost het je wel geld... en kan je niet bellen om vrij te geven?-MD- schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:56:
@Hansieo of in de paal steken met je eigen pas? Volgens mij zit hij dan op slot en kan hij niet meer weg?
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
[ Voor 48% gewijzigd door Juancho op 30-10-2021 16:29 ]
Ja, het was mij ook al opgevallen. Niet een heel groot probleem, want ik start toch altijd de sessie met een fysieke pas.Juancho schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:30:
Meer mensen die veel bij Allego palen laden en opeens geen actieve sessie meer door krijgen in de app en waarbij ook de gehele laad geschiedenis weg is? Sinds een week hebben wij dat. Allego is er van op de hoogte en zeggen er naar te kijken. Maar ik ben even benieuwd of meer mensen daar last van hebben...
Ik heb nog geprobeerd opnieuw in te loggen, maar helaas had dit geen enkel effect.
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
Ik gebruik ook de pas. Ik bedoel dan ook niet dat het laden niet werkt want dat gaat wel goed. Maar de sessie staat opeens niet in de app zodat je de voortgang en ook laadsnelheid kan volgen. Dat werkt opeens niet meer.Jeroen O schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:35:
[...]
Ja, het was mij ook al opgevallen. Niet een heel groot probleem, want ik start toch altijd de sessie met een fysieke pas.
Ik heb nog geprobeerd opnieuw in te loggen, maar helaas had dit geen enkel effect.
Ja, ik heb hetzelfde probleem. Al contact gehad via Twitter, maar die kwamen niet verder dan ‘installeer de app opnieuw’.Juancho schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:37:
[...]
Ik gebruik ook de pas. Ik bedoel dan ook niet dat het laden niet werkt want dat gaat wel goed. Maar de sessie staat opeens niet in de app zodat je de voortgang en ook laadsnelheid kan volgen. Dat werkt opeens niet meer.
Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me
Ik heb ook gevraagd via Twitter. De technische dienst gaat er mee bezig. Als ze het gaan doen... Wel goed (sorry) om te lezen dat meerdere mensen hier last van hebben. Dan moet het toch aan de app liggen.Chemist schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 20:38:
[...]
Ja, ik heb hetzelfde probleem. Al contact gehad via Twitter, maar die kwamen niet verder dan ‘installeer de app opnieuw’.
Ondertussen een update, iemand van de gemeente gesproken. Hij heeft het verbruik van de paal bekeken en het rechtvaardigd een 2e parkeerplaats. WoohooHansieo schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 10:19:
[...]
rotflmao,
"geen idee wie we in dienst hebben en betalen"
Ben het niet met je eens, rij nu een half jaar een Enyaq als zakelijke auto. Heb geen eigen laadpaal en je moet toch vaker checken of hij geladen moet worden en dus vaker aankoppelen. Heb nog geen maier gevonden dat het minder tijd kost dan brandstof autoeltron schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:05:
[...]
Als je dat een beetje slim doet kost het minder tijd dan nu tanken met een brandstofauto.
Oftewel, nooit meer tanken is het motto!
(en laden is echt iets heel anders en kost als je het goed organiseert minder tijd).
[ Voor 31% gewijzigd door Kaaschef op 30-10-2021 22:00 ]
Als je geen eigen laadpaal hebt dan zul je er inderdaad wat meer over na moeten denken, alhoewel je dit ook met een App natuurlijk heel gemakkelijk in de gaten kunt houden.Kaaschef schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 21:59:
[...]
Ben het niet met je eens, rij nu een half jaar een Enyaq als zakelijke auto. Heb geen eigen laadpaal en je moet toch vaker checken of hij geladen moet worden en dus vaker aankoppelen. Heb nog geen maier gevonden dat het minder tijd kost dan brandstof auto
Ikzelf heb nu bijna een jaar een EV met eigen laadpaal op de oprit en voor mij betekent dit dat ik in NL bijna nooit extra langs de snelweg hoef op te laden en dat is iets wat me uitstekend bevalt. Geen gedoe meer met stinkende diesel aan mijn handen of vieze schoenzolen omdat degene die voor mij tankte de boel heeft laten overstromen.
Denk ook zeker dat dit zo is als je geen eigen paal hebt. Het blijft wat meer geplan en uitgezoek. En in Nederland zijn we al ver maar toch ook weer niet ver genoeg. Afgelopen week weer wat op pad. Twee parkeergarages gehad. In de eerste stonden amper auto’s maar de 4 laadpalen waren allemaal bezet. De tweede had 8 dubbele palen maar stonden allemaal uit omdat deze geplaatst waren in opdracht van naastgelegen bedrijf. Dat bedrijf zit nog dicht ivm corona dus hadden ze de laadpalen maar spanningsloos gemaakt.. Met een ICE is het gewoon veel minder nadenken. Het is prima te doen voor mij met eigen paal (en weinig kilometers) maar geef mij qua range en tanken maar een ICE.Kaaschef schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 21:59:
[...]
Ben het niet met je eens, rij nu een half jaar een Enyaq als zakelijke auto. Heb geen eigen laadpaal en je moet toch vaker checken of hij geladen moet worden en dus vaker aankoppelen. Heb nog geen maier gevonden dat het minder tijd kost dan brandstof auto
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Mijn reactie was voor FFW, die heeft garage en oprit waar hij wil gaan laden en gemiddeld 80km/dag rijden woon werk.Kaaschef schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 21:59:
[...]
Dan hoef je je zelfs met een granny nergens druk over te maken. Thuiskomen kabel erin, volgende dag kabel eruit en vertrekken. Tankstations zie je alleen nog maar uit de verte.
Als je geen goede laadgelegenheid thuis/in de wijk hebt ligt dit natuurlijk anders, tenzij je bij werk dagelijks een uurtje of 8-9 voluit kunt laden. Maar dan is een BEV als de Enyaq ook niet de logische keuze en zou ik voor PHEV gaan of BEV die veel sneller kan laden zoals EV6 of Ioniq5.
[ Voor 17% gewijzigd door eltron op 30-10-2021 23:32 ]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Inderdaad tref je bij Total Energie soms een laadzuil aan, hoewel de meeste niet verder komen dan 50KW.Coasterfreak schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:03:
[...]
verder proberen vooruit te komen met de total energie / ionity snellaadpleinen als die soort van op je route zitten, meer is er denk ik niet...
Net onder Lille valt goed te laden bij: (success gehad met chargemap kaart)
https://chargemap.com/vgas-delta3-dourges.html
https://chargemap.com/total-ev-charge-hpc-avelin.html
en zuidelijker: https://chargemap.com/tot...e-air-de-ressons-est.html
Rond parijs is het wat kariger (meesten tot 50KW) , maar heb vaak gehangen aan deze total: (beetje uit de richting voor jou)
https://chargemap.com/tot...ense-total-ev-charge.html
Tot mijn verbazing werkte mijn chargemap/kiwhi pas niet op een publieke 22KW sigeif paal, maar een elbizz kaart weer wel.
Kortom: verschillende kaarten meenemen, even uitzoeken waar de snelle (>100KW) chargers staan, en er vanuit gaan dat het kan gebeuren dat er overal wel een keer een zuil / paal niet functioneert.
Bij Eurodisney staat er een paaltje: voor de 30 euro parkeerkosten mag je daar gratis laden, maar dan moet je wel heel vroeg aan de poort staan om dit als eerste te claimen (bij betalen aangeven dat je wilt laden, bij invalidenplekken).
Ja maar toch.. dit lijkt me niet de bedoeling.....Is het toeval dat de gemeente dan net een paal voor zijn huis heeft geplaatst?marvel27 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:57:
Check, daar zitten we op 1 lijn.eltron schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 23:25:
[...]
Mijn reactie was voor FFW, die heeft garage en oprit waar hij wil gaan laden en gemiddeld 80km/dag rijden woon werk.
Dan hoef je je zelfs met een granny nergens druk over te maken. Thuiskomen kabel erin, volgende dag kabel eruit en vertrekken. Tankstations zie je alleen nog maar uit de verte.
Als je geen goede laadgelegenheid thuis/in de wijk hebt ligt dit natuurlijk anders, tenzij je bij werk dagelijks een uurtje of 8-9 voluit kunt laden. Maar dan is een BEV als de Enyaq ook niet de logische keuze en zou ik voor PHEV gaan of BEV die veel sneller kan laden zoals EV6 of Ioniq5.
De snelladers zijn handig om bij lange rit onderweg bij te laden. Ik zou dat inderdaad niet als uitgangspunt nemen om elke dag te doen. Financieel ook niet Interessant
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het allemaal prima gaan, laad voornamelijk op mijn werk, ca 1x per week of aan de paal in de straat, wel is het zo dat ik elke rit even check of ik goed zit met de range.
Voor FFW is een 11 kwh (3 fase) laadpunt aan huis natuurlijk het makkelijkste. Snelladers zal je juist eerder ver van huis gebruiken. Ik zou de keuze niet laten afhangen van max laadsnelheid. Van genoemde modellen is het prima voor elkaar.
De focus van fabrikanten en de media op de 'snellaad' snelheid, van 100 naar 150, 250 of zelfs 350 kw is mijn inziens meer marketing gedreven, dan dat wij dat als rijders nodig hebben. Wellicht helpt het bij een groep mensen die nog twijfelen, range is wel nog grootste bezwaar bij overstap naar BEV. Met een 350 kw lader wordt het weer zoiets als je ICE volladen. "paar minuten en weer door". Helpt dat betreft weer met de acceptatie en overstap naar electrisch rijden.
[ Voor 20% gewijzigd door Kaaschef op 31-10-2021 04:02 ]
Klopt want voor de meeste EV's is die max laadsnelheid over een heel beperkte range en indien alle parameters dit toelatenIk zou de keuze niet laten afhangen van max laadsnelheid.
Je moet niet alleen naar de max snelheid kijken idd. Al geeft het vaak al wel een indicatie. Er zijn uitzonderingen natuurlijk zoals de e-Tron. DC van 10% naar 80% moet voor mij wel <30m zijn. Ik zou nu geen BEV meer willen die daar flink overheen gaat. Op lange ritten haalt dat de snelheid er teveel uit en boven 25m vind ik het echt wachten worden ipv even een lekkere stop.bruneelm schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:25:
[...]
Klopt want voor de meeste EV's is die max laadsnelheid over een heel beperkte range en indien alle parameters dit toelaten
Daarin tegen was ik dit weekend in Zeeland . En in Burghaamstede en omstreken stonden overal laadpalen. Meeste parkeer plekken bij het strand, wandelroutes, hotels, benzine pompen hadden echt veel palen .Inspired schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:59:
[...]
Denk ook zeker dat dit zo is als je geen eigen paal hebt. Het blijft wat meer geplan en uitgezoek. En in Nederland zijn we al ver maar toch ook weer niet ver genoeg. Afgelopen week weer wat op pad. Twee parkeergarages gehad. In de eerste stonden amper auto’s maar de 4 laadpalen waren allemaal bezet. De tweede had 8 dubbele palen maar stonden allemaal uit omdat deze geplaatst waren in opdracht van naastgelegen bedrijf. Dat bedrijf zit nog dicht ivm corona dus hadden ze de laadpalen maar spanningsloos gemaakt.. Met een ICE is het gewoon veel minder nadenken. Het is prima te doen voor mij met eigen paal (en weinig kilometers) maar geef mij qua range en tanken maar een ICE.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Klopt, dat is hier goed geregeld. Zierikzee, Renesse en Haamstede is de laatste 2 jaar veel geplaatst.backupdevice schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:30:
[...]
Daarin tegen was ik dit weekend in Zeeland . En in Burghaamstede en omstreken stonden overal laadpalen. Meeste parkeer plekken bij het strand, wandelroutes, hotels, benzine pompen hadden echt veel palen .
Zeker in de winter goed te doen .Goofzzee schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:39:
[...]
Klopt, dat is hier goed geregeld. Zierikzee, Renesse en Haamstede is de laatste 2 jaar veel geplaatst.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ik ben een maand geleden naar Disney gegaan. Ik heb in Belgie geladen bij Ionity Rijssel (Aire de Froyennes) en kon daarna praktisch naar Disney rijden. Voor de zekerheid wilde ik boven Parijs nog laden, maar dit was een drama - bij alle Total stations waren de palen kapot. Uiteindelijk geladen vlakbij het vliegveld (Allego - Rue des Marguilliers) - echter dit was niet nodig geweest want ik kon bij Disney Hotel New York laden (wij verbleven in een ander Disney Hotel, maar als je bij de receptie zegt dat je moet laden, dan kan je zo naar Hotel New York rijden).rich_eee schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 23:41:
[...]
Inderdaad tref je bij Total Energie soms een laadzuil aan, hoewel de meeste niet verder komen dan 50KW.
Net onder Lille valt goed te laden bij: (success gehad met chargemap kaart)
https://chargemap.com/vgas-delta3-dourges.html
https://chargemap.com/total-ev-charge-hpc-avelin.html
en zuidelijker: https://chargemap.com/tot...e-air-de-ressons-est.html
Rond parijs is het wat kariger (meesten tot 50KW) , maar heb vaak gehangen aan deze total: (beetje uit de richting voor jou)
https://chargemap.com/tot...ense-total-ev-charge.html
Tot mijn verbazing werkte mijn chargemap/kiwhi pas niet op een publieke 22KW sigeif paal, maar een elbizz kaart weer wel.
Kortom: verschillende kaarten meenemen, even uitzoeken waar de snelle (>100KW) chargers staan, en er vanuit gaan dat het kan gebeuren dat er overal wel een keer een zuil / paal niet functioneert.
Bij Eurodisney staat er een paaltje: voor de 30 euro parkeerkosten mag je daar gratis laden, maar dan moet je wel heel vroeg aan de poort staan om dit als eerste te claimen (bij betalen aangeven dat je wilt laden, bij invalidenplekken).
Qua laadpas - ik heb een TravelCard van het werk, en die werkte overal.
De terugweg was nog makkelijker, vanaf Disney naar Fastned Peutie gereden en toen door naar huis (Amsterdam).
Succes!
Same here! Als je bij Actieve sessies op de info-button tikt krijg je wel een tekst dat het alleen geregistreerd wordt als je de sessie met de Smoov app start, dus niet met een RFID-kaart. Misschien iets veranderd?Juancho schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:30:
Meer mensen die veel bij Allego palen laden en opeens geen actieve sessie meer door krijgen in de app en waarbij ook de gehele laad geschiedenis weg is? Sinds een week hebben wij dat. Allego is er van op de hoogte en zeggen er naar te kijken. Maar ik ben even benieuwd of meer mensen daar last van hebben...
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ik heb even wat rond gezocht op Google en kan niet veel vinden behalve inderdaad die melding over rfid sessies en iets over ‘privacy verbeteringen’. Ik hoop dat die 2 niet gerelateerd zijn, want dat zou 1) heel vervelend zijn en 2) vanuit privacy oogpunt totale onzin.pmiddeld schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:49:
[...]
Same here! Als je bij Actieve sessies op de info-button tikt krijg je wel een tekst dat het alleen geregistreerd wordt als je de sessie met de Smoov app start, dus niet met een RFID-kaart. Misschien iets veranderd?
Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me
Heb het toegevoegd aan m'n Twitter conversatie met Allego. Maar volgens mij stond dit er altijd al. Zou ook niet weten waarom laden met een laadpas geen actieve sessie meer weer geeft. Zou echt nergens op slaan.pmiddeld schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:49:
[...]
Same here! Als je bij Actieve sessies op de info-button tikt krijg je wel een tekst dat het alleen geregistreerd wordt als je de sessie met de Smoov app start, dus niet met een RFID-kaart. Misschien iets veranderd?
Ik heb gisteren geladen aan een Allego-laadpaal in Leeuwarden (Engelseplein) en daar werd mijn Freshmile laadpas inderdaad geaccepteerd. Maar nog geen afboeking in de app gezien, terwijl dat bij de Wedrivesolar laadpaal bij ons in Utrecht meteen na het laden gebeurt.richair schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:05:
Freshmile update:
Tijdje geleden Freshmile pas aangevraagd+20 euro op gezet. Maar, werkte niet op Allego bij mij in de straat (Leiden).
Twee weken geleden weereens geprobeerd, en pardoes... auto laadde op! Enige was... ik zag geen laadsessie in de app, en ook geen afboeking van prepaid tegoed. Later nog 2 keer geprobeerd, en het werkte weer, en wederom geen registratie.
Inmiddels totaal een kleine 100 kWh geladen, en dus (incl. sta tijd) moet ik al boven mijn 20 eu tegoed uit zijn gekomen. Benieuwd hoe dit afloopt. Liever dat het correct gaat werken dan dat FreshMile mijn pas uiteindelijk blokkeert.
Mijn boodschap/vraag aan FreshMile bezitters: probeer het (weer) eens op Allego, en laat eens weten of jullie ook kunnen laden zonder dat er iets afgeboekt wordt.
Opel Ampera-e (2020)
Ja, snelladen speelt in dagelijks gebruik geen rol. Maar bij vakantie paar keer per jaar wel.Kaaschef schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 03:21:
[...]
Check, daar zitten we op 1 lijn.
De snelladers zijn handig om bij lange rit onderweg bij te laden. Ik zou dat inderdaad niet als uitgangspunt nemen om elke dag te doen. Financieel ook niet Interessant
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het allemaal prima gaan, laad voornamelijk op mijn werk, ca 1x per week of aan de paal in de straat, wel is het zo dat ik elke rit even check of ik goed zit met de range.
Voor FFW is een 11 kwh (3 fase) laadpunt aan huis natuurlijk het makkelijkste. Snelladers zal je juist eerder ver van huis gebruiken. Ik zou de keuze niet laten afhangen van max laadsnelheid. Van genoemde modellen is het prima voor elkaar.
De focus van fabrikanten en de media op de 'snellaad' snelheid, van 100 naar 150, 250 of zelfs 350 kw is mijn inziens meer marketing gedreven, dan dat wij dat als rijders nodig hebben. Wellicht helpt het bij een groep mensen die nog twijfelen, range is wel nog grootste bezwaar bij overstap naar BEV. Met een 350 kw lader wordt het weer zoiets als je ICE volladen. "paar minuten en weer door". Helpt dat betreft weer met de acceptatie en overstap naar electrisch rijden.
Dan is 80 of 100 kW te weinig als dat maar over een zeer beperkt deel van de laadcurve gehaald wordt.
250kW of meer is dan leuker ook als het gemiddeld maar aan 100-150kW wordt geladen. Dat is dan toch 3-5x zo snel. Wat zich vertaalt in 15 minuten ipv 45 minuten voor weer 250km er bij.
Aan de andere kant is het ook wel weer relaxed om na ca. twee uur rijden ruim een half uur te stoppen en zowel jezelf als de batterij van de auto weer op te laden voor volgende traject.
Heb langzamerhand echter wel steeds meer zorg dat je bij de snellaadpaal moet wachten tot je aan de beurt bent. Juist omdat (school)vakanties de ongelukkige eigenschap hebben dat alles en iedereen tegelijk op vakantie gaat.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ik zie het ook wel wat somber in voor de komende jaren eigenlijk. Vraag me ook echt af hoe het moet als percentage BEVs nog meer gaat toenemen, en niet alleen in NL, maar ook omringende landen. Als iedereen weer op vakantie gaat post Covid dan voorzie ik toch echt flinke drukte. De groei bij Ionity vind ik ook wat tegen vallen. Er zijn wel wat andere aanbieders maar in Frankrijk blijft het maar minimaal. Wellicht moeten we ook gewoon accepteren dat een vakantie naar Zuid Frankrijk (of nog verder in mijn geval) een stuk langer gaat duren. Of dichter bij huis blijven.eltron schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:22:
[...]
..
Heb langzamerhand echter wel steeds meer zorg dat je bij de snellaadpaal moet wachten tot je aan de beurt bent. Juist omdat (school)vakanties de ongelukkige eigenschap hebben dat alles en iedereen tegelijk op vakantie gaat.
Voordat ik een BEV bestelde hadden we hier al besloten om nooit meer met de auto op vakantie te gaan.Inspired schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:54:
[...]
Ik zie het ook wel wat somber in voor de komende jaren eigenlijk. Vraag me ook echt af hoe het moet als percentage BEVs nog meer gaat toenemen, en niet alleen in NL, maar ook omringende landen. Als iedereen weer op vakantie gaat post Covid dan voorzie ik toch echt flinke drukte. De groei bij Ionity vind ik ook wat tegen vallen. Er zijn wel wat andere aanbieders maar in Frankrijk blijft het maar minimaal. Wellicht moeten we ook gewoon accepteren dat een vakantie naar Zuid Frankrijk (of nog verder in mijn geval) een stuk langer gaat duren. Of dichter bij huis blijven.
Ik vind het meer en meer ellende worden. Ik hou echt van autorijden, maar echt totaal niet tijdens dergelijke druktes (ook buiten de vakanties); ik vind het pure ellende. Dan stap ik liever in het vliegtuig, of desnoods de trein.
The best is yet to come
Ik zie deze nu pas, haha.marvel27 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:57:
Ik snap het ergens wel. Ik zou precies hetzelfde doen als ze hier bij mijn huis een paal zouden plaatsen. Nou ja, "precies"...toch wel met één zeer belangrijk verschil: Ik zou de kabel plat op de grond leggen en een mat neerleggen, want zoals hij/zij het heeft gedaan is het gewoon gevaarlijk en ondoordacht (oftewel, asociaal).
Verder is ie inderdaad technisch niet in overtreding, als ie gewoon aan het laden is. Daarom ben ik het ook niet eens met mensen die zeggen "Ja hij houdt onnodig een laadplek bezet". Want waarom? Hij is toch aan het laden? Als ie hem aan de paal had gezet was die plek net zo goed bezet geweest. Dat maakt natuurlijk helemaal niks uit.
We weten hier trouwens ook helemaal niet wat er aan de hand is. Misschien is er wel een goede reden. Weten we of de paal heel is? Had deze persoon misschien heel nodig stroom nodig, maar weigerde zijn pas?
[ Voor 8% gewijzigd door Prullenbak84 op 01-11-2021 08:18 ]
Het valt me op dat jij vaak wraakzuchtige acties hebt op mensen die dingen doen die je niet bevallen, terwijl je niet de redenen weetHansieo schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:47:
[...]
ís tie wel aan het laden? of heeft hij zijn kabel gewoon even in de heg gehangen?
aso, ja, want zoals hierboven genoemd, hij neemt een plek weg van iemand die moet laden en op zijn app "vrij" ziet.
Áls... hij de kabel inderdaad gewoon in de heg gehangen heeft...
zou ik de kabel er uithalen en door de heg heen vlechten, die tijd heb ik er dan voor over
Verkeerd geparkeerde ICES blokkeren, laadkabels vastknopen, boze briefjes onder ruitenwissers...Hoe vaak heb je jezelf (of anderen) al in de problemen gewerkt hiermee?
Ik heb reactie van Allego en helaas is het toch wle wat je zegt. Ik snap hier echt helemaal niks van want gaan we dit dan zien bij ALLE laadpalen met apps en laadpassen? Zou echt uitermate vervelend zijn.Chemist schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:17:
[...]
Ik heb even wat rond gezocht op Google en kan niet veel vinden behalve inderdaad die melding over rfid sessies en iets over ‘privacy verbeteringen’. Ik hoop dat die 2 niet gerelateerd zijn, want dat zou 1) heel vervelend zijn en 2) vanuit privacy oogpunt totale onzin.
Beste, ik heb dit nagevraagd, en het klopt dat dit veranderd is in de SMOOV app, en dat actieve sessies met je gekoppelde RFID niet meer worden weergegeven in de app. De reden voor deze verandering is de privacy wetgeving waardoor wij deze informatie niet meer kunnen weergeven. Als je de sessie met de SMOOV app zelf start zal deze wel zichtbaar zijn en blijven in de app.
Ik stond laatst vast omdat de laadkabel niet meer uit het openbare laadstation wilde. Het laadstation was tijdens het laden defect geraakt en ondanks dat ik mijn auto ontgrendelde kwam de kabel niet meer los aan de laadpaalzijde.
Nu kost zo'n kabel nieuw 200 euro dus ik kon niet zomaar wegrijden in geval de kabel ineens wel los zou komen. Dus na een uurtje bellen en wachten heeft de parkeergarage zich over het laadstation ontfermd. Twee dagen later kreeg ik de laadkabel thuisgestuurd.
https://www.tesla.com/fin...2618&zoom=8&filters=party
EDIT
Nu ook met uitleg van Tesla:
https://www.tesla.com/nl_NL/support/non-tesla-supercharging
De prijzen lijken rond de €0,60 per kwh te liggen zonder abbo en €0,24 per kwh met een abbo van €13 per maand (en maar max 5x per dag laden).
[ Voor 28% gewijzigd door menzo op 01-11-2021 13:56 ]
PSN: Kjujay
verschil moet er blijven!Selecteer "Uw Niet-Tesla opladen"
Maar mooi dat dit nu kan in Nederland, al hadden we er hier met alle Fastned- en andere snellaad-locaties misschien minder behoefte aan dan bijvoorbeeld in Frankrijk.
En met een prijs rond € 0,60 per kWh prima als je het nodig hebt, maar niet zo laag dat je speciaal gaat omrijden of perse bij Tesla wilt laden. Dat zullen de "Wel-Tesla" rijders wel waarderen, dat hun Superchargers niet vollopen met koopjesjagers met "Niet-Tesla's".
Opel Ampera-e (2020)
"Maar" max 5x per dag laden? Ken je iemand die er vaker wilt staan danmenzo schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:35:
De prijzen lijken rond de €0,60 per kwh te liggen zonder abbo en €0,24 per kwh met een abbo van €13 per maand (en maar max 5x per dag laden).
Maar zo'n abo heb je er dus met een laadbeurtje van 36kWh al uit, dat is serieus voordelig.
Ik gok tegen taxi'sWolly schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:15:
[...]
"Maar" max 5x per dag laden? Ken je iemand die er vaker wilt staan dan![]()
Maar zo'n abo heb je er dus met een laadbeurtje van 36kWh al uit, dat is serieus voordelig.
netjes opgelost toch?FFW schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:42:
Hier een slechte ervaring van een heel andere orde :
Ik stond laatst vast omdat de laadkabel niet meer uit het openbare laadstation wilde. Het laadstation was tijdens het laden defect geraakt en ondanks dat ik mijn auto ontgrendelde kwam de kabel niet meer los aan de laadpaalzijde.
Nu kost zo'n kabel nieuw 200 euro dus ik kon niet zomaar wegrijden in geval de kabel ineens wel los zou komen. Dus na een uurtje bellen en wachten heeft de parkeergarage zich over het laadstation ontfermd. Twee dagen later kreeg ik de laadkabel thuisgestuurd.
Dank voor de info! Ik zal het komende week eens gaan testen met mijn ID.3. Laadpoort zit aan de rechterkant, hoop dat de kabel dat redt.menzo schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:35:
Tesla heeft op hun kaart met met superchargers de filter voor "open voor niet Tesla" toegevoegd. Nederland is het enige land dat nu open zou moeten staan voor niet Tesla's.
https://www.tesla.com/fin...2618&zoom=8&filters=party
EDIT
Nu ook met uitleg van Tesla:
https://www.tesla.com/nl_NL/support/non-tesla-supercharging
Zelf vind ik de prijzen zeer competitief, op niveau van Fastned. Als zakelijke rijder lijkt het me een fijne back-up, met je laadpas betalen is toch wat makkelijker dan achteraf de bon declareren.
Fastned Gold Member: 11,99 per maand, laadtarief 0,35 per kWhStockbaard schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:26:
[...]
Dank voor de info! Ik zal het komende week eens gaan testen met mijn ID.3. Laadpoort zit aan de rechterkant, hoop dat de kabel dat redt.
Zelf vind ik de prijzen zeer competitief, op niveau van Fastned. Als zakelijke rijder lijkt het me een fijne back-up, met je laadpas betalen is toch wat makkelijker dan achteraf de bon declareren.
Tesla: 13 euro per maand, laadtarief €0,24 per kWh
Ik denk dat Tesla op het gebied van prijs Fastned hier een enorme duw geeft. Als Fastned niet reageert dan gaat dat veel pijn doen.
Creditcard of SEPA machtiging.ik222 schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:50:
Kun je bij Tesla ook je zakelijke laadpas koppelen zoals bij Fastned. Of moet je dan altijd betalen met creditcard?
Laten we hopen dat er ook een openstelling in Frankrijk gaat volgen. Want als ik de verhalen moet geloven kunnen we daar met z'n allen wel wat extra (betrouwbare) laadplekken gebruiken.
Lille naar de volgende SuC is 175km. Hoezo karig?Kju schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:58:
Ook als ze het in Frankrijk open zouden stellen blijft het karig tussen Lille en Parijs..
Niet per se. Fastned heeft betere locaties (voor een SuC moet je over het algemeen van de snelweg af), plus je kan daar je bestaande RFID laadpas aan koppelen (scheelt de leaserijder weer declareren).Wolly schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:29:
[...]
Fastned Gold Member: 11,99 per maand, laadtarief 0,35 per kWh
Ik denk dat Tesla op het gebied van prijs Fastned hier een enorme duw geeft. Als Fastned niet reageert dan gaat dat veel pijn doen.
Ik ben vooral benieuwd of Tesla nu langere laadkabels aan hun superchargers gaat maken. Je komt met je Niro of e-Tron daar nu niet uit omdat alles berekend is op die rechtsachter positie van Tesla.
[ Voor 4% gewijzigd door Bigs op 01-11-2021 15:01 ]
Als je één keer per maand 10kWh laadt ben je al voordeliger uit bij Tesla.Wolly schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:29:
[...]
Fastned Gold Member: 11,99 per maand, laadtarief 0,35 per kWh
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
https://www.tesla.com/nl_nl/legal/terms
Tesla biedt een optioneel Supercharger-lidmaatschap aan waarmee niet-Tesla-voertuigen kunnen opladen tegen lagere 'pay per use'-tarieven dan gebruikelijk. Een afzonderlijk lidmaatschap is vereist voor elk Tesla-account en elk lidmaatschap is beperkt tot maximaal vijf Supercharger-oplaadsessies per dag. Het lidmaatschap wordt automatisch maandelijks verlengd tegen een tarief dat aan het begin van elke maand in rekening wordt gebracht. Lidmaatschapstarieven en gegevens voor aanmelding zijn beschikbaar in de Tesla-app.
En daarom zei ik 'op het gebied van prijs'Bigs schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:00:
[...]
Niet per se. Fastned heeft betere locaties (voor een SuC moet je over het algemeen van de snelweg af), plus je kan daar je bestaande RFID laadpas aan koppelen (scheelt de leaserijder weer declareren).
Een 30% lagere prijs is niet mis.
Als je je voorbereid is er niets aan de hand maar als je tussen Lille en Parijs zou moeten snelladen ben je veroordeeld tot de Total bij Aire de Ressons (of eventueel iets verderop in Longueil-Sainte-Marie). Ik moet het zelf nog meemaken maar het schijnt toch best druk te zijn op Aire de Ressons.Inspired schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:00:
[...]
Lille naar de volgende SuC is 175km. Hoezo karig?
Ik bedoel. Van Supercharger Lille naar Supercharger Senlis is 175km. Dus waarom zouden er meer tussen moeten zitten? Senlis heeft 16 stalls.Kju schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:10:
[...]
Als je je voorbereid is er niets aan de hand maar als je tussen Lille en Parijs zou moeten snelladen ben je veroordeeld tot de Total bij Aire de Ressons (of eventueel iets verderop in Longueil-Sainte-Marie). Ik moet het zelf nog meemaken maar het schijnt toch best druk te zijn op Aire de Ressons.
Ik stoor me nu al dood aan het uitzoeken van de juiste snelladers.
https://www.tesla.com/nl_...p&utm_campaign=ntsc_pilot
Voor mij het enige unique selling point van Tesla dat dus (langzaam) weg valt. Gecombineerd met de belabberde service van Tesla denk ik dat ik mijn Model 3 wel eens in kan gaan ruilen voor een Ioniq 5

Jammer genoeg publiceert Tesla in het nieuwsbericht niks over prijzen per kWh voor niet-Tesla's, ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Net met de app zitten spelen (rij e-Niro maar nieuwsgierig alvast mochten buitenlandse punten mee gaan doen op den duur). Zal het binnen NL niet snel nodig hebben, maar in de gaten houden is altijd goed.MrBasta schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:20:
Jammer genoeg publiceert Tesla in het nieuwsbericht niks over prijzen per kWh voor niet-Tesla's, ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Extra info:
Zwolle = nu € 0.59 kWh en met lidmaatschap voor € 0,25 per kWh
Apeldoorn Oost = nu € 0,57 kWh en met lidmaatschap voor € 0,24 per kWh
Je kan een lidmaatschap afnemen á € 12,99 per maand.
Let op: Idle time = € 1,- per minuut!
Prijs verschilt dus per locatie zoals aangegeven.
[ Voor 5% gewijzigd door Suicyder op 01-11-2021 15:23 ]
Je hebt gelijk, komt denk ik omdat ik vanuit Ionity Froyennes Nord reken. Het is dan wel van belang dat beide locaties open worden gesteld voor non-tesla.Inspired schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:11:
[...]
Ik bedoel. Van Supercharger Lille naar Supercharger Senlis is 175km. Dus waarom zouden er meer tussen moeten zitten? Senlis heeft 16 stalls.
Worden wel dikke files. Heb ook geen zin om nummer 20 te zijn. Hoe snel het ook gaatKju schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:23:
[...]
Je hebt gelijk, komt denk ik omdat ik vanuit Ionity Froyennes Nord reken. Het is dan wel van belang dat beide locaties open worden gesteld voor non-tesla.
Probeer nog eens een supercharger binnenkort.MrBasta schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:20:
Tesla gooit SuC ook voor niet Tesla open, per vandaag een pilot op 10 locaties in NL:
Voor mij het enige unique selling point van Tesla dat dus (langzaam) weg valt. Gecombineerd met de belabberde service van Tesla denk ik dat ik mijn Model 3 wel eens in kan gaan ruilen voor een Ioniq 5![]()
Het wordt namelijk erg moeilijk om de rechterkant van je wagen te bereiken met de kabel, ook al sta je binnen de lijnen.
Nouja, wat je dan krijgt (en wat misschien ook wel uit deze pilot komt) is dat mensen gewoon overdwars gaan staan. Of op 1 vak en dan de kabel van een andere stall gebruiken. Of midden op twee vakken zodat ze de afstand wel halen met de kabel.bottom line schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:31:
[...]
Probeer nog eens een supercharger binnenkort.
Het wordt namelijk erg moeilijk om de rechterkant van je wagen te bereiken met de kabel, ook al sta je binnen de lijnen.
Onder aan de streep ben je als Tesla rijder straks slechter af. Je staat straks te wachten op langzaam "snel" ladende auto's en Tesla gaat echt zijn SuC netwerk niet versneld uitbreiden. Dit is / wordt gewoon een cashgrab voor Tesla.
In mijn omgeving zitten ook veel mensen op open Tesla SuC's te wachten. Wie wil er nou bij een Ionity met om de haverklap kapotte palen staan (en dan zijn er vaak ook maar 4 stalls) terwijl je voor het zelfde geld bij een Tesla SuC met 10+ stalls kan gaan laden met fatsoenlijke horeca / toilet faciliteiten.
Vermoed van wel.kx22 schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:32:
Kan je op 1 account meerdere auto's laden? Mijn vrouw krijgt binnenkort ook haar EV. Of moet ik dubbele abbo kosten gaan afdragen?
Via de app reserveer je gewoon een plaatsje voor 2 minuten, en wordt na het laden de afrekening direct gemaakt.
[ Voor 7% gewijzigd door bottom line op 01-11-2021 15:40 ]
Ik ben er iig blij mee ja.MrBasta schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:39:
[...]
Nouja, wat je dan krijgt (en wat misschien ook wel uit deze pilot komt) is dat mensen gewoon overdwars gaan staan. Of op 1 vak en dan de kabel van een andere stall gebruiken. Of midden op twee vakken zodat ze de afstand wel halen met de kabel.
Onder aan de streep ben je als Tesla rijder straks slechter af. Je staat straks te wachten op langzaam "snel" ladende auto's en Tesla gaat echt zijn SuC netwerk niet versneld uitbreiden. Dit is / wordt gewoon een cashgrab voor Tesla.
In mijn omgeving zitten ook veel mensen op open Tesla SuC's te wachten. Wie wil er nou bij een Ionity met om de haverklap kapotte palen staan (en dan zijn er vaak ook maar 4 stalls) terwijl je voor het zelfde geld bij een Tesla SuC met 10+ stalls kan gaan laden met fatsoenlijke horeca / toilet faciliteiten.
Nu die van Lille - Stenlis nog open en ik ga weer mijn tripjes Parijs vaker maken.
Ik heb nu de app gedownload en zit er met 1 account op 2 telefoons. Hij kan tegelijkertijd open. Je hoeft niet je voertuig te registreren, dus het kan wel. Weet niet wat ze doen als je tegelijkertijd aan het opladen bent.bottom line schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:40:
[...]
Vermoed van wel.
Via de app reserveer je gewoon een plaatsje voor 2 minuten, en wordt na het laden de afrekening direct gemaakt.
Ik vermoed niet dat ze hetzelfde principe volledig zo gaan implementeren in de rest van de wereld / Europa.MrBasta schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:39:
[...]
Nouja, wat je dan krijgt (en wat misschien ook wel uit deze pilot komt) is dat mensen gewoon overdwars gaan staan. Of op 1 vak en dan de kabel van een andere stall gebruiken. Of midden op twee vakken zodat ze de afstand wel halen met de kabel.
Onder aan de streep ben je als Tesla rijder straks slechter af. Je staat straks te wachten op langzaam "snel" ladende auto's
Op zijn minst zouden Tesla bestuurders kunnen rapporteren dat er inderdaad overdwars / meerdere parkeerplaatsen worden ingenomen. En een foto van de Tesla dashcam die dan ook wordt meegestuurd ter bewijs.
Lille is al een drukke SuC locatie. Ik vraag me af of die snel open gaat in de huidige vorm. Zal hij sowieso eerst naar v3 moeten eigenlijk en dan ook naar 16 of 24 stalls.kx22 schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:40:
[...]
Ik ben er iig blij mee ja.
Nu die van Lille - Stenlis nog open en ik ga weer mijn tripjes Parijs vaker maken.
Ja, is er al voor Tesla rijders.kx22 schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:47:
Vraag me af of de IDLE fee ook voor tesla rijders is.
Of obv van VIN gewoon modellen blokkeren totdat de kabel aangepast is.bottom line schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:44:
[...]
Ik vermoed niet dat ze hetzelfde principe volledig zo gaan implementeren in de rest van de wereld / Europa.
Op zijn minst zouden Tesla bestuurders kunnen rapporteren dat er inderdaad overdwars / meerdere parkeerplaatsen worden ingenomen. En een foto van de Tesla dashcam die dan ook wordt meegestuurd ter bewijs.
Tesla is links achter.kx22 schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:54:
Hoe kort zijn de kabels dan? Mijn oplaad zit links voor. Bij Tesla ook, dus neem aan dat er niet veel problemen gaan komen?
Ik zag dat je een Jaguar had. Jij kan niet laden zonder je compleet verkeerd te parkeren.
Elke laadpoort die zich bevindt tussen de wielen gaat niet lukken.
Rechts achter ook niet.
Eigenlijk moet je wagen een laadpoort voorkant, achterkant, rechts voor of links achter hebben om het doen lukken.
[ Voor 23% gewijzigd door bottom line op 01-11-2021 16:00 ]
Jep linksvoor inderdaad. Dan moet ik maar dwars gaan staanbottom line schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:59:
[...]
Tesla is links achter.
Ik zag dat je een Jaguar had. Jij kan niet laden zonder je compleet verkeerd te parkeren.
Elke laadpoort die zich bevindt tussen de wielen gaat niet lukken.
Rechts achter ook niet.
Eigenlijk moet je wagen een laadpoort voorkant, achterkant, rechts voor of links achter hebben om het doen lukken.
Gewoon op de plaats ernaast. Laad je met de stekker van 4a en zul je 4b blokkeren. Je gaat zeker niet de enige zijn.kx22 schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:01:
[...]
Jep linksvoor inderdaad. Dan moet ik maar dwars gaan staan
Ook dat kan ja. Denk dat die kabels binnen notime verlengd worden.Inspired schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:02:
[...]
Gewoon op de plaats ernaast. Laad je met de stekker van 4a en zul je 4b blokkeren. Je gaat zeker niet de enige zijn.
Mag ook gewoon;kx22 schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:04:
[...]
Ook dat kan ja. Denk dat die kabels binnen notime verlengd worden.
Je staat netjes in het vak, en blokkeert geen andere auto's.Is de kabel van een Supercharger lang genoeg voor elke elektrische auto?
Bepaalde Supercharger-locaties zijn mogelijk niet geschikt voor alle auto's. Blokkeer geen andere auto's door buiten het vak te parkeren als de kabel niet gemakkelijk op uw auto kan worden aangesloten.
Vraag me af of er snel nieuwe kabels op komen. Begrijp ook niet dat nieuwere v3 locaties nog geen langere kabels hebben. Bepaalde locaties zijn net een paar maand open.
[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 01-11-2021 16:06 ]
Op dit plaatje, zie je dat de charger in het midden staat van 2 parkeerplaatsen. Dan parkeer ik in gewoon in de rechter met de neus vooruit. Doe ik ook niks illegaals.
Ja, dat bedoel ik. Gebruik je alleen twee stalls voor 1 auto maar goed, blijkbaar vind Tesla dat prima.kx22 schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:07:
https://www.tesla.com/nl_NL/supercharger
Op dit plaatje, zie je dat de charger in het midden staat van 2 parkeerplaatsen. Dan parkeer ik in gewoon in de rechter met de neus vooruit. Doe ik ook niks illegaals.
Nu ik het lees wil ik het wel gaan testen. De SuC in mijn woonplaats doet mee, dus ga straks even kijken denk ik. Alleen al leuk voor een fotootje. Heb een Ioniq 28 dus laadpoort op de 'juiste' plek.Magnat schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:04:
Welke niet Tesla rijder gaat er testen? Ik vraag me af of het voor leaserijders zonder pas interessant is. Tenzij je ook deze sessies via de LM kan afrekenen.
Nee, dat vindt Tesla niet prima. Dan parkeer je buiten het vak. Okee, letterlijk gesproken sta je in een vak, maar je staat niet in het vak dat bij die lader hoort en je blokkeert een auto die wel in het goede vak wil gaan staan (omdat jij er al staat) of je blokkeert het laden omdat een auto die in het lege vak gaat staan geen laadkabel heeft.Inspired schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:08:
[...]
Ja, dat bedoel ik. Gebruik je alleen twee stalls voor 1 auto maar goed, blijkbaar vind Tesla dat prima.
Signatures zijn voor boomers.
Precies. Staat gewoon in een vak. In het vak staat ook geen stall nummer. Dus er zullen dit genoeg gaan doen.Maasluip schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:11:
[...]
Nee, dat vindt Tesla niet prima. Dan parkeer je buiten het vak. Okee, letterlijk gesproken sta je in een vak, maar je staat niet in het vak dat bij die lader hoort en je blokkeert een auto die wel in het goede vak wil gaan staan (omdat jij er al staat) of je blokkeert het laden omdat een auto die in het lege vak gaat staan geen laadkabel heeft.
Daarbij, als je met 10% met een iPace aan komt omdat je denkt dat je kunt laden (Tesla heeft geen lijst met voertuigen die niet zouden kunnen laden) kun je moeilijk anders. Beetje overhaast dit imho van Tesla. Fix dan eerst de kabels of kom met een lijst met "approved" auto's die kunnen laden.
[ Voor 20% gewijzigd door Inspired op 01-11-2021 16:17 ]
Je zal best wat verbaasde Tesla rijders zien denk ik. Dit is lang niet bekend bij iedereen.Bakko schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:11:
[...]
Nu ik het lees wil ik het wel gaan testen. De SuC in mijn woonplaats doet mee, dus ga straks even kijken denk ik. Alleen al leuk voor een fotootje. Heb een Ioniq 28 dus laadpoort op de 'juiste' plek.
Dat zal met de weerstand + stroomsterkte te maken hebben. Met de hoeveelheid energie die er door de kabel moet heb je een steeds dikkere kabel nodig vanwege de temperatuur (of koeling dus), en dat wordt dan weer niet te hanteren (flexibiliteit & gewicht).Inspired schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:06:
[...]
Vraag me af of er snel nieuwe kabels op komen. Begrijp ook niet dat nieuwere v3 locaties nog geen langere kabels hebben. Bepaalde locaties zijn net een paar maand open.
- Zooi - www.stefanjacobs.nl
dan kan je ook kijken naar een Kia EV6, daar is ook wel wat voordeliger laden via Kia Charge mogelijk:MrBasta schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:20:
Tesla gooit SuC ook voor niet Tesla open, per vandaag een pilot op 10 locaties in NL:
Voor mij het enige unique selling point van Tesla dat dus (langzaam) weg valt. Gecombineerd met de belabberde service van Tesla denk ik dat ik mijn Model 3 wel eens in kan gaan ruilen voor een Ioniq 5![]()
Kia Charge Advanced, Abonnementskosten € 9,99
Kosten per kWh Vaste prijs bij elk oplaadstation in Nederland* AC: € 0,25 DC snelladen: € 0,58
What's in the case?
Bij een sepa machtiging, krijg ik dan elke keer paar euro eraf? Of kan je het instellen als 1x betaling per maand?
Per keer de incasso. Tesla eigenaren kunnen wel een factuur per maand uitdraaien. Denk niet Tesla eigenaren ook wel.kx22 schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:18:
Hoe gaat de facturatie bij Tesla SuC?
Bij een sepa machtiging, krijg ik dan elke keer paar euro eraf? Of kan je het instellen als 1x betaling per maand?
Zeker maar dat moeten ze maar met Elon opnemen. Ik snap de andere rijders wel.Hunkaroglu schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:20:
Verwacht straks heel wat weerstand en irritatie van Tesla rijders
En in het begin was het goede laadnetwerk nog een uniek verkoopargument voor een Tesla, maar met de goede infrastructuur van Fastned & Shell, was dat in Nederland niet zo belangrijk meer. Je kan hier overal laden, dus waarom een Tesla kopen en niet een willekeurige andere EV? Tesla moest hier iets mee, en dit is hun voorlopige oplossing.
En ze gaan het heus goed monitoren en als ze klachten krijgen van Tesla-eigenaren zullen ze wel maatregelen nemen (of dit weer terugdraaien). Het heet niet voor niks een pilot.
Qua prijs is het ook best netjes. Met abonnement zelfs goedkoper dan Fastned.
Als ik de keuze heb, is er geen reden om naar Tesla te gaan in plaats van naar Shell, maar meer opties zijn altijd welkom. Ik heb mijn account aangemaakt, en mijn laadpoort zit links-achter
[ Voor 10% gewijzigd door Prullenbak84 op 01-11-2021 16:38 ]
Misschien denk ik er anders over als ik straks in de rij sta te wachten op dagjesmensen in een 500e, maar goed, voor nu ben ik wel benieuwd.
Het wegvallen van een USP zie ik niet zo; nog steeds is de software in de auto die samenwerkt met het Supercharger netwerk de USP.
Je kunt ook de vergelijking met de anderen niet goed maken. Bijv. met Fastned, Fastned heeft 120+ stations of zoiets in Nederland en Tesla nu 10.
Buiten NL heeft Fastned nog maar een beperkt netwerk. Ionity is dan weer 800V dus heeft mogelijk ook een iets ander publiek dus ook daar appels met peren. Shell Recharge is voorlopig nog goedkoop maar dit zal binnenkort ook afgelopen zijn en richting marktconforme tarieven gaan.
Maar interessant is het zeker, vooral als de Superchargers op grote schaal in Europa open gaan.
In Frankrijk zal de EV rijder opgelucht adem halen dus dit komt de EV community als geheel ten goede wat mij betreft.
Ik denk wel dat dit nog wel wat discussie op gaat leveren bij de Superchargers zelf. Toen ik het testte met die bug kreeg ik boze reacties van andere Tesla rijders, te beginnen met 'wat doe je' tot het minder vriendelijke 'oprotten, dit is alleen voor Tesla rijders'.....
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Hoe dien je dit in dan? Zelf de factuur uitprinten en bij je baas dan indienen? Via zakelijke rekening is het niet handig in ieder geval.Inspired schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:21:
[...]
Per keer de incasso. Tesla eigenaren kunnen wel een factuur per maand uitdraaien. Denk niet Tesla eigenaren ook wel.
Ja, in Nederland is het voor de incidentele snellaadsessie (dus zonder abonnement) sowieso de duurste optie, gevolgd door Fastned en dan pas Shell. Het zal dus ook niet meteen storm lopen gok ik (behalve dan misschien de mensen zoals wij, die t toch wel willen gaan proberenHachy schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:41:
Het is interessant om te zien hoe er internationaal op gereageerd wordt, bijvoorbeeld in die Tweet van Elon Musk hierover, veel onbegrip en boosheid.
Het wegvallen van een USP zie ik niet zo; nog steeds is de software in de auto die samenwerkt met het Supercharger netwerk de USP.
Je kunt ook de vergelijking met de anderen niet goed maken. Bijv. met Fastned, Fastned heeft 120+ stations of zoiets in Nederland en Tesla nu 10.
Wordt boeiend om te zien wat dit gaat doen. Op dit moment ook pas 10 locaties, dus ze zullen niet meteen slecht slapen bij Fastned, maar als het groter wordt, gaan mensen die vaak laden misschien liever een abonnementje afsluiten bij Tesla dan bij Fastned. We gaan het zien.Buiten NL heeft Fastned nog maar een beperkt netwerk. Ionity is dan weer 800V dus heeft mogelijk ook een iets ander publiek dus ook daar appels met peren. Shell Recharge is voorlopig nog goedkoop maar dit zal binnenkort ook afgelopen zijn en richting marktconforme tarieven gaan.
"Vanaf vandaag niet meer, kijk maar. *klik* *brrrr* "Maar interessant is het zeker, vooral als de Superchargers op grote schaal in Europa open gaan.
In Frankrijk zal de EV rijder opgelucht adem halen dus dit komt de EV community als geheel ten goede wat mij betreft.
Ik denk wel dat dit nog wel wat discussie op gaat leveren bij de Superchargers zelf. Toen ik het testte met die bug kreeg ik boze reacties van andere Tesla rijders, te beginnen met 'wat doe je' tot het minder vriendelijke 'oprotten, dit is alleen voor Tesla rijders'.....
Ik heb zelf een Tesla en dat gaat gewoon meteen naar de laadpas die ik heb van de LM. Maar anders zou ik inderdaad een factuur uitdraaien en declareren.kx22 schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:47:
[...]
Hoe dien je dit in dan? Zelf de factuur uitprinten en bij je baas dan indienen? Via zakelijke rekening is het niet handig in ieder geval.
Hopelijk komt deze optie ook nog beschikbaar voor niet Tesla’s. Ik heb dit ook bij Fastned maar bij Tesla kan ik het nog niet invoeren.Inspired schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:48:
[...]
Ik heb zelf een Tesla en dat gaat gewoon meteen naar de laadpas die ik heb van de LM. Maar anders zou ik inderdaad een factuur uitdraaien en declareren.
Verder heb ik persoonlijk weinig aan deze pilot, hoef in NL misschien 3x te snelladen. Maar als dit succesvol is en wordt uitgebreid naar t buitenland zou wel top zijn voor vakanties!
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Leaseplan zeker? Dat is voor zo ver ik weet de enige leasemaatschappij waar je SuC laadsessies direct worden verrekend zonder eigen tussenkomst. Bij mijn leasemaatschappij moet ik maandelijks even bij MTC een declaratie indienen van de laadsessies, omdat er nog geen integratie is tussen MTC en Tesla. Geen ramp natuurlijk, maar goed, je moet het wel elke maand even netjes doen.Inspired schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:48:
[...]
Ik heb zelf een Tesla en dat gaat gewoon meteen naar de laadpas die ik heb van de LM. Maar anders zou ik inderdaad een factuur uitdraaien en declareren.
Dit topic is gesloten.
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.
Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.