[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 144 Laatste
Acties:
  • 990.181 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:05
Magnat schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:13:
[...]

Je zal best wat verbaasde Tesla rijders zien denk ik. Dit is lang niet bekend bij iedereen.
Kom net bij SuC Sassenheim vandaan. Helaas, niet aan de praat gekregen na 3 plekken geprobeerd te hebben met m'n Ioniq 28. Je kan niet veel fout doen, inpluggen, stall kiezen en starten in de app.

Inderdaad meteen aan de praat met de Tesla rijders. Eentje wist ervan en wees me op een Tesla medewerker die verderop met een Polestar stond. Helaas zat hij druk in een call dus kon hem niet vragen hoe het zat.

Jammer, had me wel een leuk primeurtje geleken. "Pics or it didn't happen", didn't happen helaas :'(

edit: maar begrijp helemaal de problematiek van de laadpoorten op verschillende plekken op EVs en de SuC. Zeker op deze locatie is linksachter of rechtsvoor (misschien dat een Zoe/Kona/eNiro het nog net redt als je niet te diep inparkeert), de enige optie zonder stalls te blocken voor Tesla rijders.

[ Voor 17% gewijzigd door Bakko op 01-11-2021 18:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:40
Hunkaroglu schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:20:
Verwacht straks heel wat weerstand en irritatie van Tesla rijders
Overigens, denk ook dat Tesla dit zelf in de hand werkt door nu al de locaties open te zetten terwijl de kabels en set-up van de locaties ontworpen zijn voor Tesla's. Veel BEVs (50%?) moeten eigenlijk al twee plekken gebruiken om op te kunnen laden. Dat gaat zekere irritaties geven als het druk is.

Als ik de top 10 dit jaar pak.

e-Niro - zou moeten lukken denk ik om te laden? Maar krap.
Mustang - lukt niet zonder andere stall te blokkeren.
id.4 - lukt niet zonder andere stall te blokkeren.
Enyaq - lukt niet zonder andere stall te blokkeren.
Ix3 - lukt niet zonder andere stall te blokkeren.
XC40 - Werkt!
Zoe - Moet kunnen denk ik.
Polestar 2 - Werkt!
E-2008 - Werkt wel. :)
EQA 250 - lukt niet zonder andere stall te blokkeren.

Maw; lekker handig allemaal. :)

[ Voor 36% gewijzigd door Inspired op 01-11-2021 17:25 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bakko
Inspired schreef op maandag 1 november 2021 @ 17:08:
[...]

E-2008 - lukt niet zonder andere stall te blokkeren.
e2008 en alle die auto (corsa-e, e208, eC4) lukt wel toch, poort linksachter?
Maar inderdaad, alleen de hoeveelheid ID3'tjes op de weg, die dus in de weg kunnen gaan staan bij de SuC, lijkt me problematisch. Bjørn zegt het altijd mooi: "The chargeport is on the left side which is the right side, not the right side which is the wrong side" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Bakko schreef op maandag 1 november 2021 @ 17:24:
[...]

e2008 en alle die auto (corsa-e, e208, eC4) lukt wel toch, poort linksachter?
Maar inderdaad, alleen de hoeveelheid ID3'tjes op de weg, die dus in de weg kunnen gaan staan bij de SuC, lijkt me problematisch. Bjørn zegt het altijd mooi: "The chargeport is on the left side which is the right side, not the right side which is the wrong side" :+
Ah idd. Snelle google leek rechts te zijn. Maar idd links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:35
Prullenbak84 schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:47:

Ja, in Nederland is het voor de incidentele snellaadsessie (dus zonder abonnement) sowieso de duurste optie, gevolgd door Fastned en dan pas Shell. Het zal dus ook niet meteen storm lopen gok ik (behalve dan misschien de mensen zoals wij, die t toch wel willen gaan proberen ;) maar gekkies heb je altijd haha )
wat voor prijzen heb je dan gezien? Dacht dat shell al snel richting 70ct ging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-03 18:35
Juancho schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:17:
[...]

Ik heb reactie van Allego en helaas is het toch wle wat je zegt. Ik snap hier echt helemaal niks van want gaan we dit dan zien bij ALLE laadpalen met apps en laadpassen? Zou echt uitermate vervelend zijn.

[...]
Ik kreeg vandaag een vergelijkbaar antwoord:
We hebben een aanpassing in Smoov gedaan, die ervoor zorgt dat alleen de laadsessies die echt met de Smoov app worden gestart ook zichtbaar zijn in de app. Het is niet meer mogelijk een laadsessie te volgen voor een laadpas die gekoppeld is in de app, zonder met de app gestart te hebben.
Dit is echt ruk, want ik gebruikte de app juist om te kijken wanneer mijn auto vol was zodat ik hem kon verplaatsen voor een ander. Met de app starten vind ik teveel gedoe met dat zoeken naar het juiste nummertje. Vanaf nu dus geen Smoov meer en asociaal te lang aan de paal hangen :(

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Bakko schreef op maandag 1 november 2021 @ 17:05:
[...]
Kom net bij SuC Sassenheim vandaan. Helaas, niet aan de praat gekregen na 3 plekken geprobeerd te hebben met m'n Ioniq. Je kan niet veel fout doen, inpluggen, stall kiezen en starten in de app.
Ioniq 28, 40 of Ioniq5?

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
e-Niro - zou moeten lukken denk ik om te laden? Maar krap.
Hoezo krap? Zit in de neus, die kun je toch dicht genoeg bij de paal rijden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bakko
28. Meerdere dingen geprobeerd. Auto aan, auto uit, deur op slot, connector aanduwen. Helaas.

Edit: toevallig even op Youtube gezocht en vond deze NL'er buitenlander, ander kenteken (speciaal naar NL gekomen), die het is gelukt met een Ioniq 28. Maar diegene heeft het over dat de CCS port niet standard is en daarom het LEDje boven de port heeft gebogen. Klinkt eng.
YouTube: Supercharger network open to all non Tesla cars! - First test in t...

[ Voor 52% gewijzigd door Bakko op 01-11-2021 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:37
gjcvro schreef op maandag 1 november 2021 @ 17:29:
[...]
wat voor prijzen heb je dan gezien? Dacht dat shell al snel richting 70ct ging?
Met een pas van Shell Recharge zelf betaal je bij Shell 35ct/kWh.

Bij de dichtstbijzijnde Tesla hier, zonder abonnement, 61ct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
gjcvro schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:08:
[...]

Hoezo krap? Zit in de neus, die kun je toch dicht genoeg bij de paal rijden?
Zit meer aan de linkerkant in de neus toch? Die kabel is echt niet lang op dit moment. En stall staat aan de rechterkant. Dus, zou idd moeten kunnen gok ik maar wel aan de krappe kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Prullenbak84 schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:14:
[...]

Dus de prijs voor het gebruik van de suc is € 0.61 per kWh voor niet Tesla rijders? Dat gaat geen storm lopen in NL lijkt mij. Maar ja wel beter om nog meer keus te hebben.

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-09 20:49
[quote]Bigs schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:00:
[...]

Is al gemeld…

[ Voor 64% gewijzigd door jdbiggelaa op 01-11-2021 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:43
Prullenbak84 schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:47:
[...]

Ja, in Nederland is het voor de incidentele snellaadsessie (dus zonder abonnement) sowieso de duurste optie, gevolgd door Fastned en dan pas Shell. Het zal dus ook niet meteen storm lopen gok ik (behalve dan misschien de mensen zoals wij, die t toch wel willen gaan proberen ;) maar gekkies heb je altijd haha )

[...]

Wordt boeiend om te zien wat dit gaat doen. Op dit moment ook pas 10 locaties, dus ze zullen niet meteen slecht slapen bij Fastned, maar als het groter wordt, gaan mensen die vaak laden misschien liever een abonnementje afsluiten bij Tesla dan bij Fastned. We gaan het zien.

[...]

"Vanaf vandaag niet meer, kijk maar. *klik* *brrrr* "
Wel slim van Elon om in Nederland te beginnen. We hebben hier meer dan genoeg snelladers dus zal inderdaad niet storm lopen. Dus ook weinig weerstand of geklaag van de eigen klanten te verwachten. Vervolgens kun je het in heel Europa uitrollen want in Nederland ging het toch ook prima..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
JTHZZ schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:27:
[...]

Wel slim van Elon om in Nederland te beginnen. We hebben hier meer dan genoeg snelladers dus zal inderdaad niet storm lopen. Dus ook weinig weerstand of geklaag van de eigen klanten te verwachten. Vervolgens kun je het in heel Europa uitrollen want in Nederland ging het toch ook prima..
Hier ben ik ook een beetje bang voor. En omdat meer dan de helft van de “gastladers” een extra stall moeten blokkeren zit een locatie ook nooit op 100%. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeSharpDev
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-09 11:50
Vandaag ook maar gelijk uitgetest met mijn Kona.
Ik wist dat de kabel kort was maar moest de auto alsnog 2x verzetten :p (charge port zit aan de voorkant links van het midden).

Via de app een abbo afgenomen, helaas leek dit niet te werken en heb ik achteraf het volle tarief betaald.
Heb hier meerdere pogingen gedaan maar kreeg dat niet werkend, de app zegt dat het is gelukt en vervolgens niets.
Echter had ik 10% dus alsnog even geladen om uit te proberen.

Er stond ook hier (Eemnes) iemand van Tesla met een enquête voor zowel Tesla als niet-Tesla rijders, volgens hem was ik de 2e vandaag (rond 18:00 uur). Het loopt dus nog niet echt storm 😜

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Heel blij hiermee, Elon zegt dat ze voor 2025 het SuC netwerk gaan verdrievoudigen! Guess waar ze dat mee betalen ;)

Nu nog een e-Niro, maar de volgende wordt een Model Y (eind volgend jaar bestellen).

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Zojuist geprobeerd mijn Ioniq 28kWh te laden bij de SuC in Tilburg, maar dat lukte helaas niet. Zie hierboven nog iemand met een Ioniq waarbij het niet lukte. Wellicht een Ioniq issue?

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbez
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-05 17:10

Arbez

Gasloos

Bigs schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:00:
[...]

Niet per se. Fastned heeft betere locaties (voor een SuC moet je over het algemeen van de snelweg af), plus je kan daar je bestaande RFID laadpas aan koppelen (scheelt de leaserijder weer declareren).

Ik ben vooral benieuwd of Tesla nu langere laadkabels aan hun superchargers gaat maken. Je komt met je Niro of e-Tron daar nu niet uit omdat alles berekend is op die rechtsachter positie van Tesla.
De Tesla positie is LINKSACHTER!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Hyena schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:25:
[...]

Dus de prijs voor het gebruik van de suc is € 0.61 per kWh voor niet Tesla rijders? Dat gaat geen storm lopen in NL lijkt mij. Maar ja wel beter om nog meer keus te hebben.
Dat is wel wat de Tesla App aangeeft bij de voor mij dichtstbijzijnde . Maar op de site van Tesla zelf staat dat het "verschilt per locatie", dus wie zal het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Prullenbak84 schreef op maandag 1 november 2021 @ 19:26:
[...]

Dat is wel wat de Tesla App aangeeft bij de voor mij dichtstbijzijnde . Maar op de site van Tesla zelf staat dat het "verschilt per locatie", dus wie zal het zeggen.
Tesla Supercharger Eemnes 250 kW: € 0,57 / € 0,24*
Tesla Supercharger Naarden: 150 kW: € 0,57 / € 0,24*
Tesla Supercharger Breukelen: 150 kW: € 0,59 / € 0,26*
Tesla Supercharger Tilburg: 250 kW: € 0,57 / € 0,24*

Prijzen zijn per kWh.
* = met een abonnement (€ 12,99 per maand) zijn dit de laadtarieven.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Marc O. schreef op maandag 1 november 2021 @ 19:31:
[...]

Tesla Supercharger Eemnes 250 kW: € 0,57 / € 0,24*
Tesla Supercharger Naarden: 150 kW: € 0,57 / € 0,24*
Tesla Supercharger Breukelen: 150 kW: € 0,59 / € 0,26*
Tesla Supercharger Tilburg: 250 kW: € 0,57 / € 0,24*

Prijzen zijn per kWh.
* = met een abonnement (€ 12,99 per maand) zijn dit de laadtarieven.
Jep. En bij Sassenheim is het 0,62 / 0,29 (ik zie nu pas dat je gewoon uit kan zoomen op de kaart en dan opnieuw kan zoeken, haha). Volgens mij is dat de duurste van het stel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Prullenbak84 schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:14:
[...]

Ik had achteraf meer fastned voor ogen, omdat die vaak bij de shell staan, foutje. Maar ook die is niet de 70ct. Geen idee waar ik dat ooit heb opgepikt dan.

Ik ben nog in blijde verwachting van de EV, en de komende maanden zal die gewoon thuis aan het voer gaan, daarna toch eens kijken hoe het op de vakantietrip gaat werken. :9
De frustratie van alle passen begint al een beetje te komen |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-09 09:46
Rechtsachter is overigens de meest logische plek voor een laad aansluiting in de Europese landen (waar rechts wordt gereden): je laad aansluiting zit dan altijd aan de stoep kant. In veel landen is het verboden om tegen de rijrichting te parkeren (dus aan de linkerkant van de straat).

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Tesla moet gewoon 1-3 laders met een verlengde kabel opschroeven, deze 1-3 laders specifiek voor non tesla's reserveren totdat alle korte kabel laders vol zijn en dan is het free for all. Tesla's kunnen altijd laden, non tesla's gaan dan niet 2/3 laders blokkeren.. Win-win?

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Isheara schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:02:
Rechtsachter is overigens de meest logische plek voor een laad aansluiting in de Europese landen (waar rechts wordt gereden): je laad aansluiting zit dan altijd aan de stoep kant. In veel landen is het verboden om tegen de rijrichting te parkeren (dus aan de linkerkant van de straat).
In het kleine landje waar Tesla vandaan komt wordt ook rechts gereden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Prullenbak84 schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:08:In het kleine landje waar Tesla vandaan komt wordt ook rechts gereden ;)
Daarom is de keus van Tesla voor de aansluiting linksachter behoorlijk onlogisch. :)
Dat was mijn punt.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 16-09 14:03
Inspired schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:54:
[...]
Ik zie het ook wel wat somber in voor de komende jaren eigenlijk. Vraag me ook echt af hoe het moet als percentage BEVs nog meer gaat toenemen, en niet alleen in NL, maar ook omringende landen. Als iedereen weer op vakantie gaat post Covid dan voorzie ik toch echt flinke drukte. De groei bij Ionity vind ik ook wat tegen vallen. Er zijn wel wat andere aanbieders maar in Frankrijk blijft het maar minimaal. Wellicht moeten we ook gewoon accepteren dat een vakantie naar Zuid Frankrijk (of nog verder in mijn geval) een stuk langer gaat duren. Of dichter bij huis blijven.
of de piekdagen nog meer mijden.
of hoppen van hotel naar hotel of B&B en overnight AC laden.
of de autotrein... :)

Maar fors uitbreiden van laadnetwerken gaat ook helpen.
zeker als ook Tesla netwerk ook voor andere BEV beschikbaar komt.

[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 01-11-2021 20:20 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ecofin
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:51
Isheara schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:09:
[...]

Daarom is de keus van Tesla voor de aansluiting linksachter behoorlijk onlogisch. :)
Dat was mijn punt.
Ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Superchargen doe je niet aan ‘de straat’. Als de poort rechts zou zitten moet je dan voor de auto (verkeer komt langs) of achter de auto (niet altijd ruimte) om lopen. Links werkt dan beter, zeker als het ook nog eens plenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Isheara schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:09:
[...]

Dat was mijn punt.
In de US is er amper public (AC) charging. Toen Tesla begon hebben ze de keuze gemaakt obv de SuCs. Achteruit inparkeren, uitstappen en dan sta je meteen aan de juiste kant. Kabel erin en gaan. Op zich zo gek nog niet. Als je ergens in Europe een public AC lader pakt dan pak je gewoon je lange Type 2 kabel en is er ook geen probleem. Op mijn oprit komt links overigens ook top uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
ecofin schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:20:
Ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Superchargen doe je niet aan ‘de straat’. Als de poort rechts zou zitten moet je dan voor de auto (verkeer komt langs) of achter de auto (niet altijd ruimte) om lopen. Links werkt dan beter, zeker als het ook nog eens plenst.
Geen idee hoe ik jouw verhaal moet opvatten….dus omdat je minder nat wordt als het regent zit de aansluiting aan de linkerkant… 8)7 en dan zit de stoep rechts naast de auto en daar word je dan niet nat..of zoiets…

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecofin
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:51
Isheara schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:38:
[...]

Geen idee hoe ik jouw verhaal moet opvatten….dus omdat je minder nat wordt als het regent zit de aansluiting aan de linkerkant… 8)7 en dan zit de stoep rechts naast de auto en daar word je dan niet nat..of zoiets…
Nooit op een supercharge locatie geweest? Daar zijn geen stoepen rechts van je maar staan andere ladende of geparkeerde autos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Ik heb het ook over normaal straat laden, niet perse de SuC.
Logisch dat Tesla de superchargers uitrust met een kabel die op de juiste plaats zitten voor hun laadaansluiting links achter.

Volgens mij wordt er nog steeds meer bij normale laders geladen dan bij snelladers en zeker vele malen meer dan SuC.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Isheara schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:56:
Ik heb het ook over normaal straat laden, niet perse de SuC.
Logisch dat Tesla de superchargers uitrust met een kabel die op de juiste plaats zitten voor hun laadaansluiting links achter.

Volgens mij wordt er nog steeds meer bij normale laders geladen dan bij snelladers en zeker vele malen meer dan SuC.
Aan de stoep pak je gewoon je Type 2 kabel en maakt het niks uit of hij links/rechts/voor/achter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Dan nog is een aansluiting aan de stoepkant het meest veilig en meest handig imho.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Isheara schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:03:
Dan nog is een aansluiting aan de stoepkant het meest veilig en meest handig imho.
Mja, zal een beetje van je gebruik afhangen. Ik laad eigenlijk nooit op straat en thuis hangt de paal links omdat mijn woning aan de linkerkant staat van de oprit. Ook in garages of parkeerplaatsen bij kantoren staat de paal vaak achter het vak. Dan is links en rechts prima. Verder heb ik eigenlijk nooit een issue gehad of de wens om hem rechts te hebben. Non-Tesla laders hebben een kabel die lang zat is voor beide kanten. Neem aan dat Tesla op termijn ook zo'n lange kabel aan de SuCs gaat schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:59
Inspired schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:16:
[...]

Mja, zal een beetje van je gebruik afhangen. Ik laad eigenlijk nooit op straat en thuis hangt de paal links omdat mijn woning aan de linkerkant staat van de oprit. Ook in garages of parkeerplaatsen bij kantoren staat de paal vaak achter het vak. Dan is links en rechts prima. Verder heb ik eigenlijk nooit een issue gehad of de wens om hem rechts te hebben. Non-Tesla laders hebben een kabel die lang zat is voor beide kanten. Neem aan dat Tesla op termijn ook zo'n lange kabel aan de SuCs gaat schroeven.
Misschien komt Tesla wel met een verlengkabel, net zoiets als de ChaDeMo adapter.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
PeterZ(on) schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:22:
[...]

Misschien komt Tesla wel met een verlengkabel, net zoiets als de ChaDeMo adapter.
Dan zal de snelheid wel omlaag moeten denk ik. Het zijn vloeistof gekoelde kabels bij de v3's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:20
PeterZ(on) schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:22:
[...]

Denk dat dat erg lastig wordt, volgens mij zij de kabels voor de V3 vloeistof gekoeld…

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Inspired schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:25:
[...]

Dan zal de snelheid wel omlaag moeten denk ik. Het zijn vloeistof gekoelde kabels bij de v3's.
Misschien is daar iets op te verzinnen, dikkere kabels misschien of een beperking in het vermogen. Het is ook maar een idee.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
PeterZ(on) schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:29:
[...]

Misschien is daar iets op te verzinnen, dikkere kabels misschien of een beperking in het vermogen. Het is ook maar een idee.
Ja, vind het meer gek dat Tesla zelf nog niet iets verzonnen heeft. Ze plaatsen nu nog steeds de standaard v3 stalls. Terwijl het idee is om ze open te stellen. Dat staat nu toch wel vast zou je zeggen. Tesla wil graag auto's snel weg hebben dus een los verlengstuk waarbij de snelheid omlaag moet zullen ze niet willen. Het lijkt mij dat ze uiteindelijk de kabels vervangen als dit breder uitgerold gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Inspired schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:32:
[...]

Ja, vind het meer gek dat Tesla zelf nog niet iets verzonnen heeft. Ze plaatsen nu nog steeds de standaard v3 stalls. Terwijl het idee is om ze open te stellen. Dat staat nu toch wel vast zou je zeggen. Tesla wil graag auto's snel weg hebben dus een los verlengstuk waarbij de snelheid omlaag moet zullen ze niet willen. Het lijkt mij dat ze uiteindelijk de kabels vervangen als dit breder uitgerold gaat worden.
Ze zullen daar vast wel over nagedacht hebben want dit is een voor de hand liggend probleem, want als de helft niet kan laden zoals ontworpen missen ze veel inkomsten of hebben gedoe met geblokkeerde laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
PeterZ(on) schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:38:
[...]

Ze zullen daar vast wel over nagedacht hebben want dit is een voor de hand liggend probleem, want als de helft niet kan laden zoals ontworpen missen ze veel inkomsten of hebben gedoe met geblokkeerde laders.
Dat zou je wel zeggen. Maar waarom dat niet meteen meenemen in de pilot? Nu krijg je issues die te voorkomen zijn. Vind ik gek maar goed, ze zullen het vast beter weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Inspired schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:42:
[...]

Dat zou je wel zeggen. Maar waarom dat niet meteen meenemen in de pilot? Nu krijg je issues die te voorkomen zijn. Vind ik gek maar goed, ze zullen het vast beter weten. :)
Misschien is de bedachte oplossing wel erg prijzig voor Tesla of klant en willen ze het eerst zo uitproberen om zo te zien of zo'n oplossing echt noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
PeterZ(on) schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:46:
[...]

Misschien is de bedachte oplossing wel erg prijzig voor Tesla of klant en willen ze het eerst zo uitproberen om zo te zien of zo'n oplossing echt noodzakelijk is.
Ach ja, daarom is het een pilot, toch. Ze willen kijken hoe het gaat en of het loopt. Misschien doen ze dit juist wel expres, omdat ze bang zijn voor teveel drukte als gelijk echt iedereen er terecht komt. Of ze willen kijken wie er nu wel en niet terecht kan. Ik begrijp dat er zelfs vandaag gelijk al enquêteurs ter plaatse zijn, dus ze lijken het wel serieus aan te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Prullenbak84 schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:49:
[...]

Ach ja, daarom is het een pilot, toch. Ze willen kijken hoe het gaat en of het loopt. Misschien doen ze dit juist wel expres, omdat ze bang zijn voor teveel drukte als gelijk echt iedereen er terecht komt. Of ze willen kijken wie er nu wel en niet terecht kan. Ik begrijp dat er zelfs vandaag gelijk al enquêteurs ter plaatse zijn, dus ze lijken het wel serieus aan te pakken.
In een YT video elders zou door die enquêteurs zijn gezegd dat bij een succes van de pilot het binnen enkele maanden in heel de EU beschikbaar zou zijn. Ze zijn dus echt serieus bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Prullenbak84 schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:49:
[...]

Zal wel Amerikaans zijn. Het is gewoon bekend dat veel auto's nu niet in het juiste vak kunnen staan om te laden. Daar hoef je geen pilot voor te starten om dat te concluderen. Dat had je gewoon vooraf moeten fixen. Het staat ook al vast dat ze verder gaan dus waarom het dan niet goed aanpakken vanaf dag 1. De app aanpassen kost ook geld, ze hebben ook al nagedacht over een abonnement. Had dan ook even nieuwe kabels erop gezet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prullenbak84
Inspired schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:55:
[...]

Zal wel Amerikaans zijn. Het is gewoon bekend dat veel auto's nu niet in het juiste vak kunnen staan om te laden. Daar hoef je geen pilot voor te starten om dat te concluderen. Dat had je gewoon vooraf moeten fixen. Het staat ook al vast dat ze verder gaan dus waarom het dan niet goed aanpakken vanaf dag 1. De app aanpassen kost ook geld, ze hebben ook al nagedacht over een abonnement. Had dan ook even nieuwe kabels erop gezet.
Ze stellen hun laders open voor andere merken, als test, en mensen gaan gelijk zeuren dat ze hun laders ook niet "even" aanpassen. Typisch gevalletje "geef ze een vinger..." en nogal de omgekeerde wereld. "Even nieuwe kabels" kost geld en dan had het ook weer langer geduurd, en dan had het hele internet weer vol gestaan met "Elon had het beloofd aan het einde van het jaar maar het is weer eens vertraagd"-gehuil. Het is ook nooit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Misschien is het goedkoper om de lijnen van de vakken bij de laders anders neer te zetten, of zou dat niet veel oplossen?

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Prullenbak84 schreef op maandag 1 november 2021 @ 22:05:
[...]

Ze stellen hun laders open voor andere merken, als test, en mensen gaan gelijk zeuren dat ze hun laders ook niet "even" aanpassen. Typisch gevalletje "geef ze een vinger..." en nogal de omgekeerde wereld. "Even nieuwe kabels" kost geld en dan had het ook weer langer geduurd, en dan had het hele internet weer vol gestaan met "Elon had het beloofd aan het einde van het jaar maar het is weer eens vertraagd"-gehuil. Het is ook nooit goed.
Ik kan er sowieso laden, heb zelf een Tesla. ;) Als je beloofd dat alle auto's kunnen laden moet je m.i. niet starten als 50%+ van de auto's eigenlijk niet fatsoenlijk kunnen laden. Ze blokkeren nu een stall die ik niet kan gebruiken. Dus ja, doe het goed of doe het niet. Het is niet dat het maar 1% van de auto's is die een issue hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Inspired schreef op maandag 1 november 2021 @ 22:11:
[...]

Ik kan er sowieso laden, heb zelf een Tesla. ;) Als je beloofd dat alle auto's kunnen laden
Ja maar dat beloven ze niet.
moet je m.i. niet starten als 50%+ van de auto's eigenlijk niet fatsoenlijk kunnen laden. Ze blokkeren nu een stall die ik niet kan gebruiken.
Even afwachten of t wel zo’n vaart loopt.
Dus ja, doe het goed of doe het niet. Het is niet dat het maar 1% van de auto's is die een issue hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeSharpDev
Is er toevallig een 'niet Tesla eigenaar' die een abonnement heeft kunnen nemen in de Tesla app?
Zodra ik een abonnement toevoeg zegt de app dat het gelukt is en vervolgens veranderd er niets.
Ik zie vervolgens nog steeds de prijs zonder abonnement en heb wederom de optie om een abbo te nemen..

Inmiddels al een paar keer getest dus hoop niet dat ik straks een grote afschrijving krijg :p

Cache clear, reboot en opnieuw installeren heeft allemaal niet geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Inspired schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:16:
[...]

Nah je kan door de lader links te doen, niet met de meegeleverde kabel laden met de laadpaal rechtsvoor op de stoep. Daar staat het in amsterdam vol mee omdat ze de laadpaal tussen twee plekken inzetten, en dan wordt het flink vervelend met al het eenrichtingsverkeer.

Allemaal dus kennelijk omdat luie amerikanen bij de SuC niet 1,5 m extra kunnen lopen in de regen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door JohanB op 01-11-2021 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
Jeroenneman schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:03:
[...]

Als je één keer per maand 10kWh laadt ben je al voordeliger uit bij Tesla.
Als je één keer per maand 10kWh laadt word je geen Fastned Gold Member of Tesla-abonnee ;)

[ Voor 4% gewijzigd door pmiddeld op 02-11-2021 00:10 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• X-GeaR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:08
[...]
Overigens, denk ook dat Tesla dit zelf in de hand werkt door nu al de locaties open te zetten terwijl de kabels en set-up van de locaties ontworpen zijn voor Tesla's. Veel BEVs (50%?) moeten eigenlijk al twee plekken gebruiken om op te kunnen laden. Dat gaat zekere irritaties geven als het druk is.
Gisteren is de eerste niet-Tesla al gespot (en inderdaad twee plekken geblokkeerd):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d7iyv7pkBE6GVORL1FcLP_p3si4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxQ0nb54gZgq2OrdnuPFsf22.jpg?f=fotoalbum_large

Ik snap ook niet dat Tesla niet eerst de kabels aanpast. Nu is het hele systeem van Tesla onbetrouwbaar geworden, omdat door dubbelladers niet bekend is hoeveel vrije plekken er echt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-09 21:44
Toch zal Tesla dit niet zien als blokkeren:
"Is de kabel van een Supercharger lang genoeg voor elke elektrische auto?
Bepaalde Supercharger-locaties zijn mogelijk niet geschikt voor alle auto's. Blokkeer geen andere auto's door buiten het vak te parkeren als de kabel niet gemakkelijk op uw auto kan worden aangesloten."

Stel er zijn 4 vakken links van deze bovenstaande plek beschikbaar en hier laden 4 e-trons. Dan is er dus maar 1 vak wat niet gebruikt kan worden..

Nieuwe motto: "Links laders, laad links van links laders"

[ Voor 8% gewijzigd door Magnat op 02-11-2021 08:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
Magnat schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 07:53:
Toch zal Tesla dit niet zien als blokkeren:
"Is de kabel van een Supercharger lang genoeg voor elke elektrische auto?
Bepaalde Supercharger-locaties zijn mogelijk niet geschikt voor alle auto's. Blokkeer geen andere auto's door buiten het vak te parkeren als de kabel niet gemakkelijk op uw auto kan worden aangesloten."
mwa, ze hebben het over "het" vak. Wat ook kan betekenen dat ze "het vak dat bij de snellader hoort die je gebruikt" bedoelen. Deze persoon staat in dat opzicht dus best wel buiten "het" vak.

De kwestie is alleen: Hoe moet hij dat weten? Er staat geen pijl op, er staat nergens in de app welk vak bij welke paal hoort. In dat opzicht is er hier gewoon keurig binnen een vak dichtbij en paal geparkeerd.

Je kan het alleen zien als je oplet en ziet aan welke kant de paal staat bij het eerste of laatste vak. Een beetje zoals de bekerhouders in de bioscoop :P

[ Voor 10% gewijzigd door Prullenbak84 op 02-11-2021 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Ik vraag me af of langere kabels voor niet-Tesla's veel gaat helpen; de e-Tron uit bovenstaande video zal zeer waarschijnlijk nog steeds de verkeerde stall gebruiken gewoon omdat z'n laadpoort links zit. Het achteruit parkeren bij een snellader is volgens mij alleen een ingesleten gewoonte voor Tesla rijders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
noo schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:49:
Ik vraag me af of langere kabels voor niet-Tesla's veel gaat helpen; de e-Tron uit bovenstaande video zal zeer waarschijnlijk nog steeds de verkeerde stall gebruiken gewoon omdat z'n laadpoort links zit. Het achteruit parkeren bij een snellader is volgens mij alleen een ingesleten gewoonte voor Tesla rijders.
Denk dat elke auto met de laadpoort achter, achteruit zal parkeren bij een DC lader. Probleem dat ze de verkeerde paal pakken blijft inderdaad wel aanwezig ben ik bang. Duidelijk in het vak zetten voor welke stall het vak is kan iets helpen. Maar eigenlijk moet de positie van de stall compleet op de schop. Dat gaan ze allemaal niet doen gezien de kosten. Dus denk dat we gewoon moeten accepteren dat Tesla's in het nadeel gaan zijn bij SuCs.

Die e-Tron kun je nu ook niks kwalijk nemen. Staat netjes in het vak en pakt gewoon de stall die logisch is.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 02-11-2021 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 15:17

Kju

Als er voldoende ruimte is achter parkeer ik ook achteruit in, desnoods met de achterwielen de stoep op maar zulke situaties kan je soms niet voorkomen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpsJci2Mjc-cMYeaVPC9a_0FHQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUp4LPUoQwuPLUKLqElvLrVi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk sowieso niet dat ik in Nederland snel zal superchargen, ik pak nu toch meestal een Shell of een Fastned met ENBW-pas langs de snelweg, omrijden om te laden doe ik niet meer.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:57
X-GeaR schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 07:09:
[...]

Gisteren is de eerste niet-Tesla al gespot (en inderdaad twee plekken geblokkeerd):

[Afbeelding]

Ik snap ook niet dat Tesla niet eerst de kabels aanpast. Nu is het hele systeem van Tesla onbetrouwbaar geworden, omdat door dubbelladers niet bekend is hoeveel vrije plekken er echt zijn.
Ik snap dat wel. Het openzetten van laden voor niet-Tesla's is nu vooral een software-matige aanpassing. Het aanpassen van de kabels vereist aanpassen van hardware, onderhoud aan je laadpalen etc. Lijkt mij, voor een pilot, nogal prijzig en lastig omkeerbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:59
Als ik me niet vergis had iemand in dit topic met een Ioniq (classic) geprobeerd te laden bij een SuC en was dat niet gelukt.
In onderstaande filmpje is het wel gelukt. Er worden ook enkele tips genoemd.

En als toegift nog een mooi plaatje voor de discussie positie laadpoort :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bn9giNKh1XxFkuIRY3Lh6xKHnzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zlCWc1KDHSJVliHGHRrEYu0N.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Eddos schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:22:
[...]

Ik snap dat wel. Het openzetten van laden voor niet-Tesla's is nu vooral een software-matige aanpassing. Het aanpassen van de kabels vereist aanpassen van hardware, onderhoud aan je laadpalen etc. Lijkt mij, voor een pilot, nogal prijzig en lastig omkeerbaar.
Ik zie ook niet een snelle fix. Langere kabel gaat het ook niet oplossen. Mensen met de poort aan de "verkeerde" kant blijven die "verkeerde" stall pakken. Ze moeten eigenlijk een langere kabel eraan zetten EN de stall anders plaatsen. Maar dat gaat niet gebeuren. Denk dat Tesla rijders eraan moeten wennen dat een andere BEV twee stalls kan gaan blokkeren en dat ook de indicatie van de vrije plekken in de app niet meer correct is. Als er 1 of 2 stalls vrij zijn volgens de app kan dat betekenen dat een Tesla niet meer kan laden waarbij een non-Tesla dat nog wel kan. Gaat met name bij een kleine wachtrij leuk worden.

@Franciesco leuk plaatje maar klopt niet helemaal toch? Taycan kan bij de juiste stall laden. Elke auto met poort rechtsvoor kan dat.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 02-11-2021 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
Inspired schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:28:
[...]

Ik zie ook niet een snelle fix. Langere kabel gaat het ook niet oplossen. Mensen met de poort aan de "verkeerde" kant blijven die "verkeerde" stall pakken. Ze moeten eigenlijk een langere kabel eraan zetten EN de stall anders plaatsen. Maar dat gaat niet gebeuren. Denk dat Tesla rijders eraan moeten wennen dat een andere BEV twee stalls kan gaan blokkeren en dat ook de indicatie van de vrije plekken in de app niet meer correct is. Als er 1 of 2 stalls vrij zijn volgens de app kan dat betekenen dat een Tesla niet meer kan laden waarbij een non-Tesla dat nog wel kan. Gaat met name bij een kleine wachtrij leuk worden.

@Franciesco leuk plaatje maar klopt niet helemaal toch? Taycan kan bij de juiste stall laden. Elke auto met poort rechtsvoor kan dat.
Dit zijn beginners fouten.. en de ervaring die men mist. Verwacht dat het in het begin wel wat stroef gaat lopen, maar dat ze later er wel rekening mee zullen houden, doordat men ze erop gaat aanspreken. Het was slimmer van Tesla geweest om de hele dag medewerkers daar te plaatsen die ze konden begeleiden. Dan had je dit kunnen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Franciesco schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:26:
En als toegift nog een mooi plaatje voor de discussie positie laadpoort :)

[Afbeelding]
Tesla moet gewoon even kijken welke modellen normaal, in hun eigen vak, kunnen laden en de rest softwarematig uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:57
Hunkaroglu schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:37:
[...]

Dit zijn beginners fouten.. en de ervaring die men mist. Verwacht dat het in het begin wel wat stroef gaat lopen, maar dat ze later er wel rekening mee zullen houden, doordat men ze erop gaat aanspreken. Het was slimmer van Tesla geweest om de hele dag medewerkers daar te plaatsen die ze konden begeleiden. Dan had je dit kunnen voorkomen.
(Ook) daar ben ik het niet mee eens. Waarom zou je dat doen? Als 'men' hier wil laden, moeten ze zelf wat effort in de actie(s) steken. Misschien werkt het vandaag niet, en volgende week wel. Mooie van een pilot; niet gelijk te groot maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Wolly schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:39:
[...]

Tesla moet gewoon even kijken welke modellen normaal, in hun eigen vak, kunnen laden en de rest softwarematig uitsluiten.
Dat kan niet. Zijn er veel teveel en dit zal een overheid die subsidie gaat geven ook niet accepteren. Die subsidie wil Tesla graag hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:31
Tja opzich leuk dat Tesla het open gooit maar in Nederland heb je het als niet Tesla rijders totaal niet nodig natuurlijk. Je kan werkelijk overal (snel)laden.

Op vakanties naar het buitenland kan het natuurlijk wel perfect zijn om net die langere stukken te kunnen overbruggen waar geen niet Tesla snelladers staan.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Juancho schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:43:
Tja opzich leuk dat Tesla het open gooit maar in Nederland heb je het als niet Tesla rijders totaal niet nodig natuurlijk. Je kan werkelijk overal (snel)laden.

Op vakanties naar het buitenland kan het natuurlijk wel perfect zijn om net die langere stukken te kunnen overbruggen waar geen niet Tesla snelladers staan.
Ja, dat laatste is ook de bedoeling natuurlijk. De pilot runnen ze in NL maar idee is om dit breder uit te rollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Hunkaroglu schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:37:
[...]

Het was slimmer van Tesla geweest om de hele dag medewerkers daar te plaatsen die ze konden begeleiden. Dan had je dit kunnen voorkomen.
Voor zover ik begrepen heb waren er Tesla medewerkers ter plaatse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Inspired schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:28:
[...]
Ik vond het plaatje vooral interessant omdat het een redelijk compleet overzicht is van waar de laadpoorten zitten van de divere auto's. Linksachter en rechtsvoor zijn uitwisselbaar lijkt me: hierbij kun je de bedoelde laadpaal pakken door vooruit of juist achteruit in te parkeren. Heb je de laadpoort rechtsachter of linksvoor, dan zul je laadpaal B moeten pakken in plaats van de bedoelde laadpaal A (en andersom).
De "nearby stall X" die er bij staat is volgens mij erg afhankelijk van de SuC locatie, dus niet zo boeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Franciesco schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:47:
[...]

Ik vond het plaatje vooral interessant omdat het een redelijk compleet overzicht is van waar de laadpoorten zitten van de divere auto's. Linksachter en rechtsvoor zijn uitwisselbaar lijkt me: hierbij kun je de bedoelde laadpaal pakken door vooruit of juist achteruit in te parkeren. Heb je de laadpoort rechtsachter of linksvoor, dan zul je laadpaal B moeten pakken in plaats van de bedoelde laadpaal A (en andersom).
De "nearby stall X" die er bij staat is volgens mij erg afhankelijk van de SuC locatie, dus niet zo boeiend.
Het is een leuk plaatje, maar auto met rechtsvoor laadpoort kan gewoon bij de "dedicated"/juiste stall laden. Bij elke SuC. Dus dat ze daar nearby stall #2 bijzetten snap ik dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Juancho schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:43:

Ik heb dus een keer staan tobben met zo'n 50kW triple-flutding die het niet deed, terwijl er aan de overkant tig Tesla superchargers vrij waren en ik wel echt aan het eind van de accu zat. Op dat moment was het toch fijn geweest als Tesla dit een klein half jaartje eerder had gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Inspired schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:50:
[...]

Het is een leuk plaatje, maar auto met rechtsvoor laadpoort kan gewoon bij de "dedicated"/juiste stall laden. Bij elke SuC. Dus dat ze daar nearby stall #2 bijzetten snap ik dan niet.
Het plaatje werd ook gedeeld om even te laten zien waar bij welke auto's meestal de laadpoort zit. Je reageert nota bene op de post waarin staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:31
Prullenbak84 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:52:
[...]

Ik heb dus een keer staan tobben met zo'n 50kW triple-flutding die het niet deed, terwijl er aan de overkant tig Tesla superchargers vrij waren en ik wel echt aan het eind van de accu zat. Op dat moment was het toch fijn geweest als Tesla dit een klein half jaartje eerder had gedaan ;)
Tja als je in NL aan het einde van je accu zit en je hebt geen snellader voor handen dan doe je toch echt zelf iets fout ;).

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Inspired schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:50:
[...]

Het enige wat ik kan bedenken is dat het voor opstellingen zoals onderstaande van toepassing is. Maar dan nog: parkeer andersom in en je gebruikt de juiste stall (bij laadpoort rechtsvoor).
Maar zoals gezegd: plaatje vond ik voornamelijk interessant omdat het een overzicht geeft van de laadpoort lokaties bij de diverse auto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgbo6IVlpzxdxwjjXbAqgkr8K0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yjSjhoZpQJzF4aBqzniLKNBa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Juancho schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:54:
[...]

Tja als je in NL aan het einde van je accu zit en je hebt geen snellader voor handen dan doe je toch echt zelf iets fout ;).
Zeker, dat ontken ik ook niet haha. Ik dacht eerst dat ik geen snellader nodig zou hebben (maar was wel, werd langzaam duidelijk), toen dat ik er langs één zou komen (maar ik had me vergist), toen dat die triple charger het wel zou doen (deed t niet) en daarna zat de volgende snellader, (de laatste strohalm, haha) langs een afgesloten snelweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Franciesco schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:55:
[...]

Het enige wat ik kan bedenken is dat het voor opstellingen zoals onderstaande van toepassing is. Maar dan nog: parkeer andersom in en je gebruikt de juiste stall (bij laadpoort rechtsvoor).
Maar zoals gezegd: plaatje vond ik voornamelijk interessant omdat het een overzicht geeft van de laadpoort lokaties bij de diverse auto's.

[Afbeelding]
Ook daar kan een auto met rechtsvoor gewoon netjes de dedicated stall gebruiken. Plaatje is zeker interessant. Geeft wel aan dat veel auto's eigenlijk de verkeerde stall moeten pakken nu. De tekst is alleen niet helemaal juist imho. :) That's all. Een SuC set-up is altijd gericht op linksachter. Dus rechtsvoor kan gewoon het juiste vak pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
PeterZ(on) schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:45:
[...]

Voor zover ik begrepen heb waren er Tesla medewerkers ter plaatse.
Dan snap ik niet waarom men niet aangeeft dat ze zo eigenlijk 2 plekken bezet houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Hunkaroglu schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:59:
[...]

Dan snap ik niet waarom men niet aangeeft dat ze zo eigenlijk 2 plekken bezet houden
Dat is niet te voorkomen op dit moment aangezien heel veel auto's de port aan de "verkeerde" kan hebben. Tesla will subsidie vangen dus dit accepteren ze gewoon. Dat voor Tesla rijders de indicatie nu niet altijd meer klopt van vrije stalls nemen ze voor lief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
[...]

Omdat dat zo is. Maar wie weet, houden die medewerkers dat wel bij. Hoe vaak dat gebeurt, hoe vaak dat een probleem is, hoeveel klachten ze krijgen van Tesla-rijders, etc etc. Lijkt me wel toch.

Denken wij nou echt dat ze hier bij Tesla minder goed over nadenken/hebben nagedacht dan wij, een stelletje gasten op een internetforum? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeSharpDev
[...]

Ik denk dat dit later in de avond was.
De medewerker op de locatie waar ik stond was aanwezig vanaf 12:00, grote kans dat die rond 20:00 weg gaan en niet worden afgelost meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Dat zal onderdeel van de pilot zijn, kijken hoe men wel kan laden en wat de nadelen zijn en hoe vaak het zich voordoet en of er boos gereageerd wordt. Laten we eerst maar eens de uitkomst van de pilot afwachten voor we foute conclusies trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:40:
[...]

Dat kan niet. Zijn er veel teveel en dit zal een overheid die subsidie gaat geven ook niet accepteren. Die subsidie wil Tesla graag hebben.
Bij Tesla kan alles. Desnoods staan ze het toe bij laadpalen met verlengde kabels zodat niemand er last van heeft.

En die subsidie is niet in NL neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Wolly schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:04:
[...]

Bij Tesla kan alles. Desnoods staan ze het toe bij laadpalen met verlengde kabels zodat niemand er last van heeft.

En die subsidie is niet in NL neem ik aan?
Verlengstukken gaat het probleem niet oplossen. Nog los van het feit van ik een v3 CCS kabel met vloeistof koeling niet zomaar even twee meter verlengd zie worden. Subsidie is nu volgens mij aan de orde in Duitsland en Noorwegen als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-09 00:39

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Ik heb binnenkort mijn eerste EV voor de deur en de laadpaal thuis is al geregeld (Zappi). Voor onderweg laden heb ik de ANWB pas, de Shell pas aangevraagd en de Tesla app geïnstalleerd.

Voegt het nog wat toe om bijvoorbeeld de Chargemap pas er nog bij aan te vragen? Toch weer 2 tientjes instapgeld.

Of is er nog een andere gouden tip ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
de meester01 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:03:
Ik heb binnenkort mijn eerste EV voor de deur en de laadpaal thuis is al geregeld (Zappi). Voor onderweg laden heb ik de ANWB pas, de Shell pas aangevraagd en de Tesla app geïnstalleerd.

Voegt het nog wat toe om bijvoorbeeld de Chargemap pas er nog bij aan te vragen? Toch weer 2 tientjes instapgeld.

Tja, hangt van je trips af. Ga je naar Frankrijk kan een andere pas nodig zijn dan in Italie. Maar met Shell zit je al aardig goed. In NL zul je sowieso geen issues moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Inspired schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:07:
[...]
Tja, hangt van je trips af. Ga je naar Frankrijk kan een andere pas nodig zijn dan in Italie. Maar met Shell zit je al aardig goed. In NL zul je sowieso geen issues moeten hebben.
Ik kom liever niet in Frankrijk :/ Ik heb vrienden en familie in het VK en we mikken het altijd zo uit dat we geen tank- of plasstop in F hoeven te maken als we via de Tunnel naar de overkant gaan :+

Ik heb al gezien dat dat ook moet lukken met een EV O-)

Alle flauwekul ter zijde: we zullen vooral in NL, DL en B rijden. Misschien een keertje Oostenrijk of Noorwegen nu we volgend voorjaar een ferrydienst vanuit Groningen daarnaartoe krijgen.

Thanx voor de input.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik heb de volgende passen in de auto:
- Vattenfall
- Shell Recharge
- E-Flux
- Ecotap
- Maingau

Allemaal gratis aan te vragen. Nooit verkeerd om ze bij je te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

S_Chief schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:25:
Ik heb de volgende passen in de auto:
- Vattenfall
- Shell Recharge
- E-Flux
- Ecotap
- Maingau

Allemaal gratis aan te vragen. Nooit verkeerd om ze bij je te hebben.
Maingau had ik ook al vaker voorbij zien komen maar dan moet ik weer klooien met Duitse BTW wat er in de praktijk ws op neer komt dat ik die gewoon betaal en alsnog duurder uit ben. Ik zal die anderen eens bekijken, het scheelt dat je met laadpassen geen pincodes meer hoeft te onthouden >:)

E-flux is toch een abbo van € 3 per maand? Edit: 2 smaken kennelijk, met en zonder abbo :)

[ Voor 6% gewijzigd door de meester01 op 02-11-2021 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 15:17

Kju

Ik zou in ieder geval Plugsurfing aanraden. Net een mailtje gestuurd met de vraag waarom mijn sessies sinds april (o.a. bij Becharge in Italie) nog niet zijn afgerekend en kreeg als reactie
Dear customer,

Thank you for your message.
The sessions you have done did not have a price tag on the stations.
Therefore we do not know the price and you will most likely not be charged for those sessions.

Should you have any questions kindly be in touch with us.

PSN: Kjujay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
de meester01 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:03:

Ik heb
maingau - om te laden bij fastned, is toch net iets goedkoper
shell recharge - om te snelladen bij shell (en als alle andere passen je in de steek laten)
chargepoint - ac laden zonder starttarief, maar werkt niet altijd, dus ook:
e-flux - ac laden met starttarief, maar verder ook prima.
En sinds gisteren dus een tesla-accountje ;)

Kan het allemaal goedkoper en slimmer? Vast wel. Maar dit gaat voorlopig vrij aardig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:12
Prullenbak84 schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:17:
[...]

Het valt me op dat jij vaak wraakzuchtige acties hebt op mensen die dingen doen die je niet bevallen, terwijl je niet de redenen weet :P

Verkeerd geparkeerde ICES blokkeren, laadkabels vastknopen, boze briefjes onder ruitenwissers...Hoe vaak heb je jezelf (of anderen) al in de problemen gewerkt hiermee?
lol,

als ik "de mensen" in 3 categorieën opdeel:

A.) niks zeggen, en geen actie /anderekant uitkijken
B.) niks zeggen, maar wél actie
C.) wél wat zeggen, én actie

en deze koppel aan een paar onderstaande samenlevings situaties:

-zwakker persoon lastig gevallen op straat...
dan is dit ONACCEPTABEL voor míjn DNA en schiet ik te hulp

-volwassen persoon aangevallen door bv groepje o.i.d.
dan is dit ONACCEPTABEL voor míjn DNA en schiet ik te hulp met mijn 40+ jaren Jiu Jitsu / Taekwon-Do

-iemand pleurt zijn auto op een invalide plaats zonder ook maar énige teken van noodzaak/ontheffing
dan is dit ONACCEPTABEL voor míjn DNA en spreek ik deze persoon aan én handhaving zal bellen.

-pleurt iemand zijn auto neer volgens reeds bijgeleverde foto (zie wat posts terug, waar het om ging)
dan is dit ONACCEPTABEL voor míjn DNA en zal ik iig proberen actie te ondernemen.

Ja ik weet dat ik in sommige gevallen "trouble heading my way" kan krijgen, het is dan maar zo, maar de ándere kant uitkijken is voor mij geen optie.

't zal wel mijn sociale gevoel zijn dat ik voor andere opkom die een probleem kunnen hebben met bv een bezette invalide plek, en dan ergens ander heen moeten door zo'n aso.

En dat ASO EV-parkeren heb ik zélf geen last van omdat ik in >95% kan laden op een plek waar ík geen last heb van dat ASO gedrag maar veel andere hier (toekomst?) wél vanwege afhankelijkheid openbaar laden.

Maar is het niet zo dat we alle SAMEN de samenleving zijn? en zóu het een optie zijn als we állen de ándere kant uitkijken? "mij een zorg"

A) is dus NOGO bij mij. Waar sta jij?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Ik heb er even een paar extra aangevraagd: E-Flux en Plugsurfing. Een keertje een paar piek voor een pasje als backup van de backup kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Hansieo schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:51:
[...]

-iemand pleurt zijn auto op een invalide plaats zonder ook maar énige teken van noodzaak/ontheffing
dan is dit ONACCEPTABEL voor míjn DNA en spreek ik deze persoon aan én handhaving zal bellen.
Thanx, die MOFO's hebben altijd hetzelfde lulverhaal: ik hoef er maar even te wezen. Yep, maar mijn beperking houdt ook niet even op te bestaan omdat jij op die plek staat ... :(

Inmiddels 3 x in mijn leven een auto vastgezet. Wacht maar tot ik terugkom.... O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:19
Lijkt me dat deze opstelling een boel problemen wegneemt, behalve nog voor de paar auto's met de poort midden voorop, hoewel daar het kabel misschien ook net lang genoeg voor is:

Afbeeldingslocatie: https://www.tesla.com/tesla_theme/assets/img/supercharger/network_expansion.jpg

Lost ook het probleem voor aanhangers op, mits het niet te druk is.

Aanname hier is dat een supercharger nooit vol zal zijn, omdat er meer stalls zijn dan auto's. En het lijkt erop dat ze daar wel op gaan aansturen, als ze het aantal superchargers willen verdrievoudigen.

[ Voor 5% gewijzigd door DaCoTa op 02-11-2021 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Zou mooi zijn maar veel locaties hebben die ruimte nu niet hier in Europa. Probleem voor snellaadbedrijven is ook dat het in Europa veel incidenteler is. In de US laden ze veel vaker onderweg. ~90% van de tijd is er in Europa voldoende ruimte bij de stations en sta je (bijna) alleen. Voor de resterende ~10% van de tijd kun je moeilijk de capaciteit blijven uitbreiden. Val-de-Meuse (16 stalls) was op een zondag in het hoogseizoen nagenoeg vol en af en toe vol met 1 auto die kort moest wachten. Terugreis op woensdag (ook hoogseizoen) stond ik er alleen. Dat blijft gewoon lastig.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Prullenbak84
Hansieo schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:51:
[...]

lol,

als ik "de mensen" in 3 categorieën opdeel:

A.) niks zeggen, en geen actie /anderekant uitkijken
B.) niks zeggen, maar wél actie
C.) wél wat zeggen, én actie

en deze koppel aan een paar onderstaande samenlevings situaties:

-zwakker persoon lastig gevallen op straat...
dan is dit ONACCEPTABEL voor míjn DNA en schiet ik te hulp

-volwassen persoon aangevallen door bv groepje o.i.d.
dan is dit ONACCEPTABEL voor míjn DNA en schiet ik te hulp met mijn 40+ jaren Jiu Jitsu / Taekwon-Do

-pleurt iemand zijn auto neer volgens reeds bijgeleverde foto (zie wat posts terug, waar het om ging)
dan is dit ONACCEPTABEL voor míjn DNA en zal ik iig proberen actie te ondernemen.

Ja ik weet dat ik in sommige gevallen "trouble heading my way" kan krijgen, het is dan maar zo, maar de ándere kant uitkijken is voor mij geen optie.

't zal wel mijn sociale gevoel zijn dat ik voor andere opkom die een probleem kunnen hebben met bv een bezette invalide plek, en dan ergens ander heen moeten door zo'n aso.

En dat ASO EV-parkeren heb ik zélf geen last van omdat ik in >95% kan laden op een plek waar ík geen last heb van dat ASO gedrag maar veel andere hier (toekomst?) wél vanwege afhankelijkheid openbaar laden.

Maar is het niet zo dat we alle SAMEN de samenleving zijn? en zóu het een optie zijn als we állen de ándere kant uitkijken? "mij een zorg"

A) is dus NOGO bij mij. Waar sta jij?
We gaan hard offtopic hier, maar goed, het moet maar even.

Ik waarder en bewonder je betrokkenheid hoor. Maar als ik de verhalen hier zo lees trek je misschien iets te snel de conclusie dat de ander een aso is. (ook weer een aanname van mijn kant, maar dat is het beeld wat ik krijg). Ik ben ook niet van de andere kant opkijken en zeg ook wel, als ik iemand met een ice bij een laadplek zie ofzo, iets van "u weet dat u hier niet mag parkeren he?". Maar ik zal niet meteen auto's gaan blokkeren en briefjes plakken, etc.

Ik zie dat nu ook in het tesla-korte-kabel-verhaal weer misgaan: Mensen zien een audi verkeerdom staan dus "het zal wel een eikel zijn", dus blokkeren maar. Maar misschien weet die man gewoon niet beter. Of heeft ie overlegd met de tesla-medewerker. Of was het echt zijn laatste mogelijkheid om een beetje stroom te halen, en wat geeft het dan dat ie 2 vakken bezet houdt, als er nog 10 vrij zijn...etc etc.

Verder ben ook ik niet van het "de andere kant opkijken en niks doen". Maar ik heb geen vele jaren vechtsportervaring en leg het dus wel af, als het mis gaat haha. En vechtsportervaring beschermt je niet tegen een sleutelkras in de lak van je EV ("want dat briefje onder mijn ruit zal wel van die elektrische auto zijn die daar staat").

Dus ja, ik zal er wel wat van zeggen als ik iets zie gebeuren, maar niet overhaaste conclusies proberen te trekken. Onder het motto: "Be nice to people, you don't know what they're going through".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
DaCoTa schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:02:
Lijkt me dat deze opstelling een boel problemen wegneemt, behalve nog voor de paar auto's met de poort midden voorop, hoewel daar het kabel misschien ook net lang genoeg voor is:

[Afbeelding]

Lost ook het probleem voor aanhangers op, mits het niet te druk is.

Aanname hier is dat een supercharger nooit vol zal zijn, omdat er meer stalls zijn dan auto's. En het lijkt erop dat ze daar wel op gaan aansturen, als ze het aantal superchargers willen verdrievoudigen.
Ik denk dat het probleem groter wordt gemaakt dan het daadwerkelijk is. Uiteindelijk zal het maar om enkele stalls gaan die niet gebruikt kunnen worden waarbij de kleinere locaties dan een groter nadeel hebben dan de grote, en natuurlijk de locaties die altijd vol bezet zijn. De eenvoudige oplossing is dan, uitbreiding van locaties en/of extra stalls die met de extra inkomsten ook betaald kunnen worden. Nieuwe locaties kunnen sowieso ontworpen voor alle merken.

Pagina: 1 ... 88 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.