[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 144 Laatste
Acties:
  • 990.008 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:39
DH2021 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:40:
Hoi!

Ik acht mezelf redelijk thuis in de wereld van de laadpassen, maar toch even de vraag in dit forum. Met welke pas (binnenlandse en buitenlandse) kan je op de AC palen in Den Haag het laagste kWh-tarief behalen? Het CPO-tarief is door de Gemeente Den Haag vastgezet op 0,33 cent/kWh. Of de CPO nou ENGIE of Ecotap is mij nog steeds een tikkie onduidelijk, maar goed, dat maakt voor deze vraag niet uit.

Ik gebruik nu de pas van badenova, ~4 euro per maand, 0,29 cent/kWh vaste prijs, en die doet het perfect op alle palen. Maar misschien zie ik iets over het hoofd en is een ander aanbod aantrekkelijker. De meeste van mijn AC oplaadbeurten vinden voor de deur plaats en ik rijd nogal veel, dus dat maakt het aantrekkelijker om te kijken naar prijsverschillen.
Laad jij veel in duitsland, die tarieven zijn top, maar dit staat er in de kleine lettertjes:
badenova behält sich vor, die Roamingfunktion der Ladekarte zu sperren, wenn innerhalb eines Zeitraums von zwei aufeinander folgenden Mona-ten mehr als 50 % der Ladevorgänge im Rahmen des Roaming erfolgen
Ofwel lekker voor de deur laden zal niet heel lang goed gaan?!

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:31
ev company is 12ct per sessie +CPO
ecotap is cpo+1ct

weet niet hoeveel je per maand laad?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:28

Arfman

Drome!

holycow schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 19:59:
[...]

Volgens mij hebben ze bij Maingau onlangs de website veranderd? Niet dat dit belangrijk is maar wel de info die mij anders lijkt. Zo worden de prijzen in de tabel volgens mij duurder (prijzen in wit zijn als je geen energie thuis hebt van Maingau):
[Afbeelding]
Nahja, dan heeft het ook weinig zin om moeilijk te gaan doen, dit tarief is nou ook weer niet zo bijzonder. Ik kijk wel hoe ver ik met een Shell Recharge en thuisladen kom, ik verwacht dat ik 99% van de tijd daar wel genoeg aan heb.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:28
eltron schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:14:
[...]

Bizar of niet, maar dit lijkt mij wel de keuze die je moet maken. Of via backoffice, of een oplossing zonder backoffice; granny of extra paal.
Heel ingewikkeld is dat ook niet; je kunt de stroomaanvoer splitten en er een stopcontact of lader (wat eigenlijk ook niet veel meer is dan stopcontact) naast hangen.
Dat gaat niet want de aansluiting van de paal is 3x20A afgezekerd en hier kan je niet op 1 fase een 'stopcontact' zetten welke op 16A afgezekerd moet zijn. Om selectiviteit te behouden moet er een extra zekering tussen van 10A (altijd 2 stappen lager ivm selectiviteit).
Dit allemaal omdat de afbetaalde paal door Eneco als backoffice in hun 'macht' wordt gehouden. Blijf het bizar vinden maar vooral 'ouderwets'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:38
BarryH schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:12:
@holycow yep, prijzen zijn onlangs verhoogd.

Voor snelladen is nu shell recharge met 35ct het goedkoopste, maar als je de oliereus niet wil sponsoren dan is dit nog steeds een vrij scherp tarief voor DC.
AC duidelijk niet
Ach, oliereus sponsoren, ik zie het maar als "goed gedrag belonen". Dat moet je ook bij slechte mensen doen ;)

Het is maar te hopen dat Fastned door in de toekomst ook slechte koffie en kleffe broodjes erbij te gaan verkopen, ook scherpere prijzen kan gaan rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undersound3
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-06 21:35
Dag,

Hoop dat ik in het goede topic zit...

Vervelend probleem met het laden van mijn Kia E-niro. (my20)

Als er al een auto staat te laden bij de een publieke laadpaal met 2 oplaadpunten dan lukt het de auto niet om op de laadstand te raken. Deze blijft op groen en schiet niet naar blauw (laadstand).

Heeft iemand hier ervaring mee en/of oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Undersound3 Heb je dit bij alle laadpalen of bij 1 specifieke?
Zou even met de laadpaal exploitant bellen om te vragen wat de laadpaal doet als er al iemand laad. b.v. 1 kant een ioniq met 1fase 28A laden lader. Wat blijft er over voor de andere stekker?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
DH2021 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:40:
Hoi!

Ik acht mezelf redelijk thuis in de wereld van de laadpassen, maar toch even de vraag in dit forum. Met welke pas (binnenlandse en buitenlandse) kan je op de AC palen in Den Haag het laagste kWh-tarief behalen? Het CPO-tarief is door de Gemeente Den Haag vastgezet op 0,33 cent/kWh. Of de CPO nou ENGIE of Ecotap is mij nog steeds een tikkie onduidelijk, maar goed, dat maakt voor deze vraag niet uit.

Ik gebruik nu de pas van badenova, ~4 euro per maand, 0,29 cent/kWh vaste prijs, en die doet het perfect op alle palen. Maar misschien zie ik iets over het hoofd en is een ander aanbod aantrekkelijker. De meeste van mijn AC oplaadbeurten vinden voor de deur plaats en ik rijd nogal veel, dus dat maakt het aantrekkelijker om te kijken naar prijsverschillen.
De CPO is Engie.
De gemeente en Engie hebben afspraak met Ecotap dat de Ecotap pas zonder de 1ct roaming werkt in Den Haag omdat EcoTap de hardware leverancier is (voor nieuwe palen).
Dus:
BarryH schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 21:15:
ev company is 12ct per sessie +CPO
ecotap is cpo+1ct
deze klopt normaal, maar niet in Den Haag. Je skipt die 1 cent.

Je kunt die KIA Charge voor 25ct per kWh en €9,99 per maand doen: https://kiacharge.com/web/kia-nl als je echt veel rijdt
Als je ietsje minder rijdt (en wat ik nu gebruik in Den Haag) is BMW Public Charing voor 27ct per kWh en €4,99 per maand: https://bmw-public-charging.com/web/bmw-nl

Voor het aanvragen van deze laatste laadpassen moet je wel een VIN nummer hebben van die fabrikant. (maar niet voor bij het laden ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:50
grotegok schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 06:32:
[...]

Dat gaat niet want de aansluiting van de paal is 3x20A afgezekerd en hier kan je niet op 1 fase een 'stopcontact' zetten welke op 16A afgezekerd moet zijn. Om selectiviteit te behouden moet er een extra zekering tussen van 10A (altijd 2 stappen lager ivm selectiviteit).
Dit allemaal omdat de afbetaalde paal door Eneco als backoffice in hun 'macht' wordt gehouden. Blijf het bizar vinden maar vooral 'ouderwets'.
Geen idee of het mogelijk is om te wisselen van back-office provider, maar bij The New Mtion kun je volgens mij (een) pas (-sen) configureren die niet via de back-office afgerekend moeten worden.

Ik zou zelf ook graag van Eneco af willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:45

Kju

Ik zit nu bij E-flux met een Alfen EVE single pro line. Mijn tag heb ik gewhitelist en het verbruik van de whitelist kan ik downloaden en handmatig verrekenen. Je kan ook automatisch verrekenen maar dan rekenen ze € 0,02 per kWh en (als je BTW kan verrekenen) verlies je BTW.

PSN: Kjujay

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Mensen die zó dicht naast je parkeren bij de snellader dat je niet eens uit kunt stappen. Ook Bjorn Nyland heeft er wel eens last van:

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ja EV rijders zijn heus niet allemaal verstandige engeltjes. Hier hebben we een situatie met twee parkeervakken achter elkaar een laadpaal die halverwege het eerste parkeervak staat. Tussen de twee parkeervakken staat ook nog een boom.

code:
1
2
     L
|    p1    |B|    p2    |

https://goo.gl/maps/eTLPLUzvwTv3Vfpu9 (compleet met ICE op p2)

Het komt regelmatig voor dat iemand op p1 parkeert en dan z'n laadkabel rechts in de laadpaal steekt. Als ik dan op p2 aankom met m'n 6 meter laadkabel haal ik gewoon de linker aansluiting van de laadpaal niet 🤦‍♂️

Het is me zelf ook wel een keer bijna gebeurd.. als je laadpoort rechts van die paal zit steek je de kabel automatisch in het eerste stopcontact dat je tegenkomt. Maar het zou fijn zijn als mensen wat meer nadenken en meedenken met anderen.

[ Voor 12% gewijzigd door Bigs op 05-10-2021 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Bigs Een eindje verderop in de wijk staan laadpalen waarbij je aan de ene kant met 3 fasen kan laden en aan de andere kant met 1 fase, met verschillende tarieven. Wellicht is die gebruiker dat gewend en sluit daarom altijd aan dezelfde kant aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Oh bijzonder.

Het zou ook niet zo'n probleem zijn als die laadpaal 2 meter naar rechts stond. Alles om maar te zorgen dat ik geen >€200 euro aan een langere laadkabel hoef uit te geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Bigs schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:13:
Het zou ook niet zo'n probleem zijn als die laadpaal 2 meter naar rechts stond. Alles om maar te zorgen dat ik geen >€200 euro aan een langere laadkabel hoef uit te geven :)
Ik zie nu pas je plaatje, maar dan snap ik wel dat men rechts aansluit. Die laadpaal is gewoon slecht neergezet door de gemeente. Die had naast de boom moeten staan, dan had iedereen het altijd goed gedaan.

Heb je het al eens aan de gemeente gevraagd om dit aan te passen? Als ze niet willen graven kunnen ze misschien de laadpaal 90 graden draaien en heb je dan hopelijk wel net genoeg lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Laatst online: 15:51
JeroenE schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:16:
[...]
Ik zie nu pas je plaatje, maar dan snap ik wel dat men rechts aansluit. Die laadpaal is gewoon slecht neergezet door de gemeente. Die had naast de boom moeten staan, dan had iedereen het altijd goed gedaan.

Heb je het al eens aan de gemeente gevraagd om dit aan te passen? Als ze niet willen graven kunnen ze misschien de laadpaal 90 graden draaien en heb je dan hopelijk wel net genoeg lengte.
@Bigs De gemeente moet gewoon die paal (laten) verplaatsen, 90 graden draaien helpt nauwelijks en dan loop je weer risico op struikelgevaar over de laadkabel. Voor sommige auto's zoals mijn Opel Ampera-e zit de laadaansluiting linksvoor (tussen het linker voorwiel en de linker voordeur), die krijg ik hier op de rechter laadplek hooguit aangesloten door dwars op de stoep te gaan staan denk ik. 8)7

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:46
Bigs schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:02:
Ja EV rijders zijn heus niet allemaal verstandige engeltjes. Hier hebben we een situatie met twee parkeervakken achter elkaar een laadpaal die halverwege het eerste parkeervak staat. Tussen de twee parkeervakken staat ook nog een boom.

code:
1
2
     L

Het komt regelmatig voor dat iemand op p1 parkeert en dan z'n laadkabel rechts in de laadpaal steekt. Als ik dan op p2 aankom met m'n 6 meter laadkabel haal ik gewoon de linker aansluiting van de laadpaal niet 🤦‍♂️

Het is me zelf ook wel een keer bijna gebeurd.. als je laadpoort rechts van die paal zit steek je de kabel automatisch in het eerste stopcontact dat je tegenkomt. Maar het zou fijn zijn als mensen wat meer nadenken en meedenken met anderen.
is die andere auto wel een (B)EV? en zelfs dan... deze ie NIET aan het laden... dus zou ik dat doorgeven voor een prentje }:|

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84

code:
1
2
     L

hahaha jeeeemig wat dom en onduidelijk. Je moet ook wel een stelletje prutsers zijn om de boel zo in te richten hoor. Waarom staat die paal niet gewoon tussen twee vakken? Waarom staan de borden op verschillende hoogten alsof ze bij de gemeente gewoon even een paaltje over hadden? Waarom staat daar een boom midden op de parkeervakken?

En dan zijn het waarschijnlijk dit soort gemeenten, die dan ook nog gaan roepen dat die laadpalen "toch wel een erg groot probleem geven" omdat "de kabels her en der op en langs de stoep komen te liggen". JA GEK HE? |:(

Ik snap wel dat je er even geen erg in hebt dat je het andere stopcontact moet pakken, omdat er misschien 10 meter verderop ook nog een laadplek is :P En ik kan dit zelfs die ICE-bestuurder op streetview niet eens erg kwalijk nemen in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Hachy schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 23:58:
Mensen die zó dicht naast je parkeren bij de snellader dat je niet eens uit kunt stappen. Ook Bjorn Nyland heeft er wel eens last van:
Ik geloof je gelijk, maar heb je ook een tijdstip in die video zodat ik geen 4 uur hoef te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 23:01
JeroenE schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:21:
[...]
Ik geloof je gelijk, maar heb je ook een tijdstip in die video zodat ik geen 4 uur hoef te kijken?
als je op play klikt dan gaat ie exact naar het tijdstip waar het gebeurt...

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Kodess schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:22:
als je op play klikt dan gaat ie exact naar het tijdstip waar het gebeurt...
Ik kan klikken op open cookie voorkeuren om de instellingen aanpassen (dat wil ik niet) en afspelen op youtube. Als ik op die klik dan opent een nieuw tab met youtube en die begint gewoon vooraan.

Dat komt (denk ik) omdat er geen t=4321 waarde bij de youtube link zit als ik daar op klik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
JeroenE schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:25:
[...]
Ik kan klikken op open cookie voorkeuren om de instellingen aanpassen (dat wil ik niet) en afspelen op youtube. Als ik op die klik dan opent een nieuw tab met youtube en die begint gewoon vooraan.

Dat komt (denk ik) omdat er geen t=4321 waarde bij de youtube link zit als ik daar op klik.
Gewoon op play kllikken hier in de embedded video, dan begint ie gewoon op 3:34:45.

Lang verhaal kort: Er is iemand naast hem geparkeerd en die staat er super dichtbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Prullenbak84 Aha, merci. Het blijkt een bugje in het forum te zijn. In het bericht van @Hachy staat de link wel met t=12884, maar bij het openen in een ander tab krijg je enkel de link naar de video van het Tweakers Forum en is de t=12884 kwijt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ah, problem solved 👍

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03

code:
1
2
     L

Helmond is een bijzondere plaats, veel dingen gaan goed maar dit kan echt beter!

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14:39
Is er al wat bekend meer over het openen van de tesla laders voor overige merken?:)

[ Voor 4% gewijzigd door BaBoK op 05-10-2021 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sivadeka
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:39
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een Mercedes A250e en kan elektrisch laden. De auto zou tot 7,4KWH moeten kunnen laden maar kom maar maximaal 3,6KWH. Bij openbare laadpalen 11KW en 22KW (3fase) gaat dit ook niet sneller. Nu moet ik nog een laadpaal op de zaak en thuis plaatsen maar dan wel de juiste.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Sivadeka

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:50

_V_

sivadeka schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:12:
De auto zou tot 7,4KWH moeten kunnen laden maar kom maar maximaal 3,6KWH. Bij openbare laadpalen 11KW en 22KW (3fase) gaat dit ook niet sneller.
Die 7,4 kW is enkelfase. Die zou je moeten kunnen halen op een 22 kW laadpaal (3*7,4), maar dan
  • moet het wel echt een 22 kW laadpaal zijn en niet verkeerd op de kaart gezet zijn
  • moet de paal ook goed zijn aangesloten zodat die 3*32A geleverd kan worden
  • moet de paal niet beperkt worden door paal-aanbieder om netwerkbelasting te beperken of iets dergelijks
  • kan er beter geen 2e auto op dezelfde paal aangeloten zijn, want vaak wordt dan het vermogen per laadpoort gewoon door 2 gedeeld
  • moet je ook een laadkabel gebruiken die 32A aankan, er zijn namelijk ook kabels die minder aankunnen.
  • is 7,4 kW waarschijnlijk nog steeds het maximale vermogen en niet het gemiddelde
Als je verder wilt ingaan op het kiezen van een paal voor thuis/op de zaak, dan kan je je beter wenden tot Het grote "thuis laden van je EV" topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Usta
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 14:43

code:
1
2
     L

Hier eentje nog erger: de Allego laadpaal stat naast P1, dus de auto op P2 is kansloos. En overal staat dat dit een laadpaal is met 2 laadporten. 8)7
https://www.google.com/ma...!3d52.3037491!4d4.8776774

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Usta schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:59:
[...]

Hier eentje nog erger: de Allego laadpaal stat naast P1, dus de auto op P2 is kansloos. En overal staat dat dit een laadpaal is met 2 laadporten. 8)7
Geniaal dit. Helemaal onmogelijk is het niet voor auto2, maar niet op normale manier.
Je kunt dus de kabel onder auto 1 door trekken, of er overheen.
en alternatief: op trottoir parkeren.
Wie heeft dit verzonnen?

Kan me trouwens met enige moeite nog een andere uitleg voorstellen waarbij de audi fout geparkeerd dwars over twee vakken staat en het dus de bedoeling is dat de auto's 90 graden gedraaid bij de paal staan.
Dan kunnen er keurig twee staan met paal in het midden.
Echter het bord "laden elektrische voertuigen, wijst daar niet op.

[ Voor 15% gewijzigd door eltron op 06-10-2021 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:50

_V_

staat die auto niet op twee parkeervakken? als je op de streetview van de andere kant kijkt, dan liggen er lichter gekleurde tegels vanaf de laadpaal richting flat.

Dat die vakindeling onhandig is en men zich er blijkbaar niet aan houdt kan je de laadpaal-beleidmakers en laadpaal-plaatsers niet kwalijk nemen... aangenomen dat het niet dezelfde mensen zijn die die vakindeling besloten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:48
In mijn ogen volledig terecht, want in sommige wijken is het echt rete irritant alle overstekende laadkabels en eigen oplossingen met matten etc.

Eigenlijk zou er een oplossing moeten komen waarbij je een contactpunt in de stoeprand hebt om op te laden. Maar dan zou het een oplossing zijn vanuit de gemeente omdat je weer geen eigen plek is.

Dat het een gedoe is, is een feit. Maar dat het over een paar tot tientallen jaren een onhoudbare situatie wordt ook, als elektra rijden een groter aandeel krijgt in de hele auto pool van Nederland.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Edward leest dus niet goed, investeert “duizenden” euro’s in een laadpaal op 75cm van zijn meterkast en wil niet elders laden omdat dat duurder is.

Terecht dat de gemeente paal en perk stelt aan dit soort zaken. Die andere gozer moet zogenaamd elke dag zijn auto volladen en dat kan schijnbaar alleen maar thuis.

Wat mij altijd opvalt is dat nooit de vraag wordt gesteld of de baas geen laadpaal heeft en waarom je niet kan snelladen bij een tankstation als het zo nauw komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:19
Wolly schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:52:
[...]

Edward leest dus niet goed, investeert “duizenden” euro’s in een laadpaal op 75cm van zijn meterkast en wil niet elders laden omdat dat duurder is.

Terecht dat de gemeente paal en perk stelt aan dit soort zaken. Die andere gozer moet zogenaamd elke dag zijn auto volladen en dat kan schijnbaar alleen maar thuis.

Wat mij altijd opvalt is dat nooit de vraag wordt gesteld of de baas geen laadpaal heeft en waarom je niet kan snelladen bij een tankstation als het zo nauw komt.
Inderdaad een behoorlijk sensatie artikel.
Ik snap overigens heel goed de teleurstelling, zeker omdat andere het wel mogen/mochten. Maar toch is het niet heel handig van Edward.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_H_X
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-08-2024

L_H_X

Keep smiling!

_V_ schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 23:59:
[...]

staat die auto niet op twee parkeervakken? als je op de streetview van de andere kant kijkt, dan liggen er lichter gekleurde tegels vanaf de laadpaal richting flat.

Dat die vakindeling onhandig is en men zich er blijkbaar niet aan houdt kan je de laadpaal-beleidmakers en laadpaal-plaatsers niet kwalijk nemen... aangenomen dat het niet dezelfde mensen zijn die die vakindeling besloten hebben.
Grappig dit. Als je de historisch beelden van streetview bekijkt, dan staat de zwarte auto inderdaad dwars over twee parkeerplekken. De witte auto staat blijkbaar niet in een parkeervak. Op oude beelden is ook te zien dat dwarsparkeren hier de norm was. Dat levert ook meer parkeerplekken op. De paal is blijkbaar geplaatst zoals de parkeervakken op papier zijn bedoeld, niet op hoe ze in de praktijk worden gebruikt. En dat gebruik laat zich blijkbaar ook moeilijk veranderen :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prullenbak84
Hari-Bo schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 07:36:
[...]

In mijn ogen volledig terecht, want in sommige wijken is het echt rete irritant alle overstekende laadkabels en eigen oplossingen met matten etc.
Oprecht benieuwd: Hoe heb je last van zo'n mat dan?

Iemand heeft eens tegen mij gezegd: "Wat als iedereen dat gaat doen?"
En toen ik vroeg: "Ja? Wat dan?" kwam er geen antwoord meer.
Dat het een gedoe is, is een feit. Maar dat het over een paar tot tientallen jaren een onhoudbare situatie wordt ook, als elektra rijden een groter aandeel krijgt in de hele auto pool van Nederland.
Inderdaad. En dan hebben we ook nooit laadpalen genoeg, en dus moeten gemeenten dit soort oplossingen gewoon ondersteunen, of met fatsoenlijke alternatieven komen.

Overigens vind ik de mensen in het artikel ook niet bijster slim. Zolang je geen officiele toestemming hebt, ga je toch geen dure paal plaatsen? Laad dan gewoon met je granny over de stoep (dit doe ik zelf ook).
En een quote als "Zorg dat er voldoende laadpalen zijn, voordat je de laadkabels afschaft", snap ik werkelijk helemaal niks van. Maar goed...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Wolly schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:52:
[...]

Ja, dat is ook niet bijster handig he. Ik heb zelf ook eens zitten uitrekenen hoeveel kWh ik openbaar kan laden, voordat ik de aanschaf van zo'n thuislader er uit heb. Dat duurt wel even. Maar goed, er komt natuurlijk ook een stukje gemak en luxe bij. Lekker voor de deur parkeren, inprikken, klaar. Maar als t Edward daarom te doen was, had ie wel een laadpaal met vaste kabel gekocht ;)
Het is niet terecht dat de gemeente daar paal en perk aan stelt, maar goed. Die andere gozer praat inderdaad ook onzin, maar merkt wel op dat de openbare paal vaak bezet is, en dat moeten we ook maar aannemen omdat dat dus de reden is dat veel mensen een jaar lang ontheffing hadden gehad. In dat opzicht moet de gemeente misschien blij zijn met dit soort mensen, want zij zorgen voor mindere bezetting van de te drukke openbare paal.
Die vraag wordt heus wel gesteld, maar niet iedereen werkt 9-5 op kantoor waarbij de auto stil staat. En niet iedereen gaat met de auto naar werk, en structureel snelladen is nou ook niet echt het allerbeste plan. Etc etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 23:02

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Prullenbak84 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:55:
[...]

Mijn buurman die slecht ter been is en met een rollator loopt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Wat mij irriteert aan die matten is dat het claimgedrag opwekt.Je mat is immers maar 3 meter dus je zal ergens binnen 3 meter van je laadpaal moeten parkeren wil je geen kabels onbeschermd over de stoep of in de goot leggen.

In het artikel lijkt het een vinex wijk, daar is in de regel al een lagere parkeernorm en dus vrij snel tekort aan parkeerplekken. Als je dan je auto kwijt kan ben je allang blij, het schiet niet op als dat tot scheve gezichten leidt of dat een buurman om 2300hr aan je deur jengelt dat er verderop een plekje vrij is en of je even je auto kan verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbez
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-05 17:10

Arbez

Gasloos

Een kwestie van verkeerd parkeren. Kijk maar eens naar de andere parkeerplekken. De witte auto moet daar niet staan want belemmert nu de mogelijkheid om in te draaien.
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
niki_lauda schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:14:
[...]

Mijn buurman die slecht ter been is en met een rollator loopt wel.
Ah, dan zijn de rollatoren die hier gewoon probleemloos over de mat rijden zeker anders ;)
Wolly schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:15:
[...]

Wat mij irriteert aan die matten is dat het claimgedrag opwekt.Je mat is immers maar 3 meter dus je zal ergens binnen 3 meter van je laadpaal moeten parkeren wil je geen kabels onbeschermd over de stoep of in de goot leggen.
Ik kan me voorstellen dat dat in sommige situaties zo kan zijn, maar hoeft niet perse. Ik heb drie plekken die ik kan bereiken zonder dat de kabel op de stoep ligt. In de goot wel, maar dan ligt ie onder mijn bumper en daar loopt sowieso niemand ;)
In het artikel lijkt het een vinex wijk, daar is in de regel al een lagere parkeernorm en dus vrij snel tekort aan parkeerplekken. Als je dan je auto kwijt kan ben je allang blij, het schiet niet op als dat tot scheve gezichten leidt of dat een buurman om 2300hr aan je deur jengelt dat er verderop een plekje vrij is en of je even je auto kan verplaatsen.
Oh ja, maar dat zal ik ook nooit doen. Als ik echt haast heb om te laden, en de plek voor mijn deur is niet vrij, dan ga ik naar de openbare paal. Als ik geen haast heb, kijk ik de volgende dag wel.
Verder "claimgedrag" is niks nieuws en staat hier helemaal los van. Iedereen parkeert graag voor zijn eigen deur. Dat doen mensen met een ICE ook. En toen ik nog een ice reed (of nu, ook als ik niet hoef te laden), en de plek voor mijn deur was vrij, parkeer ik ook het makkelijkst/liefst daar. Daar is niks in veranderd.

"Tekort aan parkeerplekken" is ook een beetje een non-argument. Als die auto niet aan de kabel ligt, neemt ie nog steeds een vak in beslag, hoor. Het is niet dat Edward hem anders in zijn binnenzak had gestopt.

[ Voor 5% gewijzigd door Prullenbak84 op 06-10-2021 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
[...]

Buiten dat het in de donkere uurtjes gewoon rete irritant is voor een normaal mobiel mens zijn er ook andere mensen die minder mobiel zijn, kinderwagens, kinderen met stepjes etc waar het simpelweg niet handig is.

Dan nog het feit dat iedereen zijn eigen oplossing erop nahoudt van traanplaat tot rubberen matten. Plus het zogenaamde claim gedrag 'het is mijn plek, want hier kan ik alleen opladen thuis'.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:19:
[...]

[...]

Ik kan me voorstellen dat dat in sommige situaties zo kan zijn, maar hoeft niet perse. Ik heb drie plekken die ik kan bereiken zonder dat de kabel op de stoep ligt. In de goot wel, maar dan ligt ie onder mijn bumper en daar loopt sowieso niemand ;)
Qua aansprakelijkheid is het natuurlijk handiger dat dat de kabel beschermd ligt.
Oh ja, maar dat zal ik ook nooit doen. Als ik echt haast heb om te laden, en de plek voor mijn deur is niet vrij, dan ga ik naar de openbare paal. Als ik geen haast heb, kijk ik de volgende dag wel.
Verder "claimgedrag" is niks nieuws en staat hier helemaal los van. Iedereen parkeert graag voor zijn eigen deur. Dat doen mensen met een ICE ook. En toen ik nog een ice reed (of nu, ook als ik niet hoef te laden), en de plek voor mijn deur was vrij, parkeer ik ook het makkelijkst/liefst daar. Daar is niks in veranderd.
Er zit een verschil tussen. Zonder thuislaadpaal zal iedereen zich vrij voelen om daar te parkeren, vooral als er niet zoveel plek is. Waneer de thuislaadpaal bekend is zullen mensen zich automatisch bezwaard voelen als ze toch je laadplekje gebruiken.
"Tekort aan parkeerplekken" is ook een beetje een non-argument. Als die auto niet aan de kabel ligt, neemt ie nog steeds een vak in beslag, hoor. Het is niet dat Edward hem anders in zijn binnenzak had gestopt.
Helemaal geen non-argument. Vaak zijn er namelijk in dat soort wijken ook parkeerpleintjes of parkeergelegenheden een eindje verderop bij een trapveld. Zoals je zelf zegt wil iedereen graag dichtbij huis parkeren, als je dan om 1700 thuiskomt wil je niet om 2000 een chagrijnige buurman met 20% lading aan je deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Hari-Bo schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:22:
[...]

Buiten dat het in de donkere uurtjes gewoon rete irritant is voor een normaal mobiel mens zijn er ook andere mensen die minder mobiel zijn, kinderwagens, kinderen met stepjes etc waar het simpelweg niet handig is.
"rete irritant" is echt lekker onderbouwd, wel.

hier fietsen, steppen, rollatoren mensen alsof het een lieve lust is (nieuwbouwwijk met veel gezinnen) en ik heb nog nooit iemand last zien hebben van mijn mat. Zelfs een slechtziende jongen (met zo'n stok, vandaar dat ik dat weet) heb ik er eens probleemloos overheen zien wandelen. Heb het ook een aantal keer aan verschillende voorbijgangers gevraagd, maar nooit een klacht. Volgens mij zoek je echt problemen die er niet zijn.
Dan nog het feit dat iedereen zijn eigen oplossing erop nahoudt van traanplaat tot rubberen matten.
En daarom moeten gemeenten dus beleid maken "met zo'n mat van minimaal zo en maximaal zo dik mag het, anders niet". Heel simpel eigenlijk.
Plus het zogenaamde claim gedrag 'het is mijn plek, want hier kan ik alleen opladen thuis'.
Nogmaals:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Prullenbak84 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:26:
[...]

En daarom moeten gemeenten dus beleid maken "met zo'n mat van minimaal zo en maximaal zo dik mag het, anders niet". Heel simpel eigenlijk.
[...]
Of gewoon niet toestaan, want de stoep is simpelweg geen eigendom. Dan had je maar een huis incl oprit moeten nemen en gewoon gebruik maken van de openbare laadpalen.

Als ik een camper/caravan zou hebben en geen oprit, mag ik dan ook even een 220v snoer over de stoep trekken, want dat is wel handig...

[ Voor 13% gewijzigd door Hari-Bo op 06-10-2021 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Wolly schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:25:

[...]

Er zit een verschil tussen. Zonder thuislaadpaal zal iedereen zich vrij voelen om daar te parkeren, vooral als er niet zoveel plek is. Waneer de thuislaadpaal bekend is zullen mensen zich automatisch bezwaard voelen als ze toch je laadplekje gebruiken.
Nogmaals: Iedereen zal graag voor zijn eigen deur parkeren, EV of niet, laadkabel of niet. Dus ook voor mijn buren is het vak voor mijn deur de tweede of derde keus. En vice versa.

En als mensen, om wat voor reden dan ook, zich bezwaard voelen om voor mijn deur te parkeren, dan kan je dat toch mij niet verwijten als "claimgedrag"? Dat is best wel vreemd.

Er komen hier trouwens regelmatig foto's voorbij van mensen die schaamteloos hun ICE op een laadplek parkeren, ook al staat er een bord bij dat dat niet mag. En jij gaat me nu vertellen dat mensen zich bezwaard voelen om voor mijn deur te parkeren, omdat ik soms een laadkabel uitrol? Laat me niet lachen.
[...]

Helemaal geen non-argument. Vaak zijn er namelijk in dat soort wijken ook parkeerpleintjes of parkeergelegenheden een eindje verderop bij een trapveld. Zoals je zelf zegt wil iedereen graag dichtbij huis parkeren, als je dan om 1700 thuiskomt wil je niet om 2000 een chagrijnige buurman met 20% lading aan je deur.
Ik zal ook nooit aanbellen of iemand zijn auto weg wil halen (ok, tenzij ik echt heeeel nodig stroom nodig heb en alle laadpalen in de wijk zijn bezet, maar die situatie zal erg uitzonderlijk zijn). En dan ga je er ook nog eens vanuit dat de buurman chagrijnig is en perse een zeikerd is. Kom op nou.

[ Voor 9% gewijzigd door Prullenbak84 op 06-10-2021 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Hari-Bo schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:29:
[...]

Of gewoon niet toestaan, want de stoep is simpelweg geen eigendom.
Zeg ik ergens van wel, dan?
Dan had je maar een huis incl oprit moeten nemen en gewoon gebruik maken van de openbare laadpalen.
Dat is makkelijk gezegd, maar dat is natuurlijk helemaal niet voor iedereen haalbaar. En in de komende decennia moeten we massaal aan de EV's. Dan zijn er drie mogelijkheden:

1. ELK parkeervak krijgt een laadpaal - gaat nooit gebeuren
2. In iedere wijk komt er een constante wisseling van auto's bij laadpalen, met bijbehorende ruzies over laadpaalkleven,etc etc.
3. Mensen mogen gewoon aan huis op een nette manier, binnen nieuwe regels hun auto op gaan laden.
Als ik een camper/caravan zou hebben en geen oprit, mag ik dan ook even een 220v snoer over de stoep trekken, want dat is wel handig...
Ik denk dat dat officieel inderdaad ook "niet mag", maar ook dat gebeurt ook gewoon regelmatig. En terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

God wat ben ik blij met een eigen oprit als ik dit zo lees. Nederland op z'n smalst, van beide kanten.

Ik vraag me af of gemeenten hierover hebben nagedacht. Aantal EV's stijgt explosief, ik ben de eerste in de straat met een EV maar er zitten een aantal leaserijders in de straat die binnen nu en 2 jaar (afgaande op kenteken) toe zijn aan een nieuwe auto, grote kans dat dat ook EV's worden. Hier heeft 90% een eigen oprit dus geen issue maar een straat verderop heeft geen enkel huis een oprit, ik ben benieuwd. Maar als ik zie in wat voor bochten zommige netbeheerders zich moeten wringen om te verklaren waarom dat zonnepark niet door kan gaan of waarom bedrijventerreinen niet voldoende stroom hebben verwacht ik het antwoord al te weten.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@Prullenbak84 We gaan het zien, ik zie niet als realiteit dat als het aantal factor 10 is toegenomen ook de meervoud aan kabels over de stoep lopen. De gemeente zit daar terecht niet op te wachten. Plus ik ben benieuwd als er wel iemand zijn heup of whatever breekt cq beschadigd hoe gaat de verzekering daar mee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:30:
[...]

Nogmaals: Iedereen zal graag voor zijn eigen deur parkeren, EV of niet, laadkabel of niet. Dus ook voor mijn buren is het vak voor mijn deur de tweede of derde keus. En vice versa.

En als mensen, om wat voor reden dan ook, zich bezwaard voelen om voor mijn deur te parkeren, dan kan je dat toch mij niet verwijten als "claimgedrag"? Dat is best wel vreemd.
Ik verwijt jou helemaal niets, ik wijs alleen op zaken die kunnen spelen zoals claimgedrag vanuit de thuislader, buren die de plek mijden terwijl ze er eigenlijk wel zouden willen parkeren en aansprakelijkheid voor de situatie.
Ik zal ook nooit aanbellen of iemand zijn auto weg wil halen (ok, tenzij ik echt heeeel nodig stroom nodig heb en alle laadpalen in de wijk zijn bezet, maar die situatie zal erg uitzonderlijk zijn). En dan ga je er ook nog eens vanuit dat de buurman chagrijnig is en perse een zeikerd is. Kom op nou.
Er zullen gerust mensen zijn die met de vergunning in de hand mensen wijs maken dat het hun plek is.

Het kan al met al dus leiden tot ongewenste situaties, misschien niet in jouw geval maar er zullen genoeg mensen en wijken zijn waar het niet zo soepeltjes loopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Feit is dat over x jaar we allemaal in een EV rijden. Die dingen zullen opgeladen moeten worden, ook bij mensen zonder oprit. Dus je zult iets met de infrastructuur moeten doen. Dus je moet of regels opstellen voor het gebruik van matten of ander beschermend materiaal of je moet zorgen dat die kabels in de stoep worden gegraven of iets dergelijks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:46
Hari-Bo schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:29:
[...]

Of gewoon niet toestaan, want de stoep is simpelweg geen eigendom. Dan had je maar een huis incl oprit moeten nemen en gewoon gebruik maken van de openbare laadpalen.

NIET toestaan is GEEN optie.

Regeren = vooruitzien en zelfs een blinde kan voorspellen dat de "situatie" straks onhoudbaar is.

En dan nog, hoéveel mensen hebben niet "groen worden" in de mond?
(de politiek staat er óók vol van) maar dan wel klagen als mensen zoveel mogelijk openbare plekken vrij willen/kunnen houden met een "eigen" laadaansluiting.

ik proef volgens mij soms óók wel wat jalousie bij de ICE rijders, dat zij (nog) niet kunnen overschakelen.

Van een vriend begrijp ik dat zijn buren zéér welwillend zijn om "zijn" plekje vrij te houden zodat hij kan laden, al moeten ze zelf dan "een paar" meter lopen.

Dát zijn met recht : "een goede buur is beter dan een verre vriend"

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Arfman schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:42:
Feit is dat over x jaar we allemaal in een EV rijden. Die dingen zullen opgeladen moeten worden, ook bij mensen zonder oprit. Dus je zult iets met de infrastructuur moeten doen. Dus je moet of regels opstellen voor het gebruik van matten of ander beschermend materiaal of je moet zorgen dat die kabels in de stoep worden gegraven of iets dergelijks.
En je moet van het idee af dat elke auto in de nacht aan de lader moet. Range gaat omhoog, mensen rijden in de regel geen honderden kilometers en laden op bestemming of bij een pomp is ook altijd mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Hari-Bo schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:40:
@Prullenbak84 We gaan het zien, ik zie niet als realiteit dat als het aantal factor 10 is toegenomen ook de meervoud aan kabels over de stoep lopen.
Maar het is de enige oplossing, toch? Want er gaan ook nooit op tijd genoeg laadpalen zijn. Zeker niet zolang gemeenten zich aan die gekke 300-meter-regel blijven vasthouden.
De gemeente zit daar terecht niet op te wachten.
Maar ze zitten wel te slapen. Ik begrijp voor de volle 100% dat ze niet willen dat het een bende wordt en een wildgroei, maar dan moet je dus duidelijke regels stellen, en zorgen dat het overal in goede banen geleid wordt. Doe je dat niet, dan krijg je inderdaad het doemscenario wat jij voor je ziet.
Plus ik ben benieuwd als er wel iemand zijn heup of whatever breekt cq beschadigd hoe gaat de verzekering daar mee om?
Dan is de gemeente aansprakelijk, want zij hebben niet goed gehandhaafd. Dit is ook de reden dat gemeenten er nu niet aan willen, en ik snap dat en vind dat persoonlijk ook krom. Ik zou het prima vinden als er gezegd wordt: Je mag het doen, maar jouw risico. Daarmee dwing je namelijk mensen ook om het netjes te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Absoluut moet de overheid vooruitzien, maar ze hoeven niet het voordeel van laden op eigen stroom te faciliteren. Dat moet niet het uitgangspunt zijn. Kijkend naar het aantal lantaarnpalen hier in de straten zie ik vooral heil in de Arnhemse oplossing: https://nos.nl/artikel/23...verstopt-in-lantaarnpalen

De kosten van laadpunten kunnen nog wel zakken als ze op zo'n grote schaal worden uitgerold. Het hoeven dan ook niet per se allemaal 11kW punten te zijn lijkt me.

[ Voor 3% gewijzigd door Bigs op 06-10-2021 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
@Prullenbak84 En dat laatste punt is vanuit de gemeente leidend. Want als persoon x iets over de stoep legt en de gemeente is tijdens een ongeval alsnog verantwoordelijk is dat een niet gewenste oplossing.

Persoonlijk zie ik in de toekomst meer publieke laadpalen in de omgeving komen ipv iedereen persoonlijk zijn eigen houtje touwtje oplossing over de stoep legt.

Want het is nu ook een soort opgeëiste privilege dat je aan huis kunnen moet opladen, terwijl 1x in de week gemiddeld voor de meeste voldoende zou zijn en dat kan weer bij publieke palen of de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Wolly schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:45:
[...]

En je moet van het idee af dat elke auto in de nacht aan de lader moet. Range gaat omhoog, mensen rijden in de regel geen honderden kilometers en laden op bestemming of bij een pomp is ook altijd mogelijk.
Dat weten wij heus ook wel. Alleen in dat geval moet je een keer, of een paar keer per week ofzo toch ff laden thuis (mijn auto staat hier ook echt max 1 dag per week aan de stekker). En bij te weinig palen in de wijk, en veel EV's, krijg je dan dus een soort van laadpaal-auto-parkeervak-wissel-drama elke dag.

Jij wil die "chagrijnige" buurman niet aan de deur of je je auto weg zou kunnen halen omdat ie wil laden... Nou, succes als er straks 20 EV's op twee palen moeten laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stockbaard
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:31
Het introduceren van idle fees zou denk ik een deel van het probleem oplossen. Grootste deel van de EV's heeft een app waarin je de laadstatus kan zien, zodat je de auto op tijd weg kan halen. Doe je dat niet binnen X minuten, dan gaat de teller lopen, met uitzondering van de nachtelijke uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 10:05

Flappiewappie

Hier nog meer

Stockbaard schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:54:
Het introduceren van idle fees zou denk ik een deel van het probleem oplossen. Grootste deel van de EV's heeft een app waarin je de laadstatus kan zien, zodat je de auto op tijd weg kan halen. Doe je dat niet binnen X minuten, dan gaat de teller lopen, met uitzondering van de nachtelijke uren.
Dat was ook de uitkomst van dit: Laadpaalkleven & contact opties bestuurder topic.

Liefst zou ik nog wel wat te kiezen hebben qua tarieven in de wijk. Die keuze lijkt er nu niet. Als dat geregeld is dan zie ik geen reden meer om perse een laadpaal aan je eigen huis te moeten hangen (behalve gemak).

Hier staat wat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
Bigs schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:46:
Absoluut moet de overheid vooruitzien, maar ze hoeven niet het voordeel van laden op eigen stroom te faciliteren.
Ik woon in een huis, waar de gemeente prijzen voor gewonnen heeft omdat ze zo duurzaam zijn. Ik heb overschot van mijn zonnepanelen. Die stroom kan ik nu nog voordelig salderen, maar de overheid gaat dat afbouwen, en straks wordt terugleveren dus niet zo voordelig meer. Ik moet die stroom dan zelf gebruiken of opslaan, zegt de overheid. Maar tegelijkertijd mag ik het niet in mijn eigen auto stoppen, maar moet ik duur grijze stroom gaan halen bij de openbare laadpaal. Is dat logisch?
Dat moet niet het uitgangspunt zijn. Kijkend naar het aantal lantaarnpalen hier in de straten zie ik vooral heil in de Arnhemse oplossing: https://nos.nl/artikel/23...verstopt-in-lantaarnpalen

De kosten van laadpunten kunnen nog wel zakken als ze op zo'n grote schaal worden uitgerold. Het hoeven dan ook niet per se allemaal 11kW punten te zijn lijkt me.
Die oplossing bestaat dus al jaaaren, en yes we hebben al 1 halve wijk in Nederland waar dit "getest" wordt. Schiet lekker op.
Hari-Bo schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:48:
@Prullenbak84 En dat laatste punt is vanuit de gemeente leidend. Want als persoon x iets over de stoep legt en de gemeente is tijdens een ongeval alsnog verantwoordelijk is dat een niet gewenste oplossing.
Ja, precies. Dus zeggen gemeente nu uit die - redelijk ongegronde - angst: Het mag niet. Maar ze kunnen ook zeggen "het mag als je het volgens deze richtlijnen doet", of "het mag met speciale stoeptegels die we op uw kosten kunnen komen neerleggen", of "het mag, maar eventuele risico's zijn voor jezelf".
Genoeg oplossingen, maar die moet je dan wel willen zien.
Ik heb zelfs aangeboden om op eigen kosten een openbare paal te laten plaatsen, met een verlengde aansluiting zodat de stroom van mijn zonnepanelen komt. Is een investering, maar die verdien ik dan in de loop van de jaren wel terug. Mag niet. Reden? Geen. (maar ik denk exclusieve afspraken met de operator).
Persoonlijk zie ik in de toekomst meer publieke laadpalen in de omgeving komen ipv iedereen persoonlijk zijn eigen houtje touwtje oplossing over de stoep legt.
Maar er gaan in de komende 10-20 jaar noooit genoeg laadpalen zijn.
Want het is nu ook een soort opgeëiste privilege dat je aan huis kunnen moet opladen, terwijl 1x in de week gemiddeld voor de meeste voldoende zou zijn en dat kan weer bij publieke palen of de werkgever.
Niet iedereen gaat met de auto naar zijn werk, niet iedereen zijn auto staat heel de dag stil (niet iedereen heeft een kantoorbaan), niet alle werkgevers hebben laadpalen of de mogelijkheid daarvoor (denk aan winkels, bedrijven in steden/dorpen met hetzelfde probleem als woonhuizen) etc etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Prullenbak84 op 06-10-2021 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:49:
[...]

Dat weten wij heus ook wel. Alleen in dat geval moet je een keer, of een paar keer per week ofzo toch ff laden thuis (mijn auto staat hier ook echt max 1 dag per week aan de stekker). En bij te weinig palen in de wijk, en veel EV's, krijg je dan dus een soort van laadpaal-auto-parkeervak-wissel-drama elke dag.

Jij wil die "chagrijnige" buurman niet aan de deur of je je auto weg zou kunnen halen omdat ie wil laden... Nou, succes als er straks 20 EV's op twee palen moeten laden.
Hoe meer EV's hoe meer laadpalen de gemeente zal toestaan.

Trouwens even gekeken, in 300 meter rondom die meneer in het AD artikel zitten iets van 5x2 laadplekken waarvan er nu 9 vrij zijn :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Wolly schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:58:
[...]

We gaan het zien. Maar ik denk niet dat ze ooit snel genoeg gaan zijn. Zeker niet zolang gemeenten aan die gekke 300-meter-regel vasthouden.
Trouwens even gekeken, in 300 meter rondom die meneer in het AD artikel zitten iets van 5x2 laadplekken waarvan er nu 9 vrij zijn :o
Ja, die man in het AD is een redelijke pannenkoek, die consensus hadden we al bereikt, toch? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Stockbaard schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:54:
Yes, lekker voordeel geven aan mensen wiens auto langzamer oplaadt. Die kunnen dan wél ongestoord naar de bioscoop, of een dagje naar de stad, maar ik met een 3-fase-lader in de auto niet. Ik vind het een topplan. Die uitzondering van de nachtelijke uren is trouwens ook super-vriendelijk voor mensen met nachtdienst, die overdag moeten slapen. < /s>

[ Voor 11% gewijzigd door Prullenbak84 op 06-10-2021 11:11 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:23
Situatie afgelopen jaren: paar mensen met een EV/phev, gemeente gaat paal plaatsen met gemiddelde doorlooptijd van 1,5 jaar nadat je de auto gekocht hebt.

Toekomst: explosieve stijging EV
Gemiddelde tijd dat auto stilstaat: 95% van de dag
Waar: thuis en werk.

Oplossing:
- maak in plaats van enkele snelle/normale laadpaal (11kW) grote aantallen trage laadpalen (3,6kW). Pleintjes vol bijvoorbeeld. Geen bordje met 'alleen laden elektrische auto's er bij.
- prijsdifferentiatie tussen langzaam, normaal en snelladen (0,30 - 0,40 -0,60)
- zorg ervoor dat iedereen op z'n werk kan laden.
- mensen die zoveel onderweg zijn dat ze per sé moeten snelladen: gewoon laten betalen. De verbruiker betaalt.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Prullenbak84 Voordeel van een 3 fasen lader is dat je daar ook een 1 fase kabel op aan kan sluiten en dat je dan vanzelf langzamer gaat laden. Als je de weerstand in de kabel ook veranderd zodat de laadpaal hem ziet als een 13A kabel gaat het nog (iets) langzamer.

In sommige modellen kan je in de auto zelf instellen dat er minder snel geladen moet worden (soms kan je zelfs de maximale A instellen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 13:32
Wolly schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:58:
[...]

Op woensdag rond elf uur in de voormiddag. Wat zegt dat nu. Als ik per toeval kan thuiswerken de volgende dag hoef ik ook niet zo nodig 's avonds mijn wagen al vol te laden, want dan weet ik dat ik de volgende dag wel een plekje vind, maar thuiswerk is (althans in .be) niet langer de norm helaas. En als ik straks om halfzeven thuis kom wordt het weer zoeken naar een plekje, geloof me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
wheli schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:29:
Situatie afgelopen jaren: paar mensen met een EV/phev, gemeente gaat paal plaatsen met gemiddelde doorlooptijd van 1,5 jaar nadat je de auto gekocht hebt.

Toekomst: explosieve stijging EV
Gemiddelde tijd dat auto stilstaat: 95% van de dag
Waar: thuis en werk.

Oplossing:
- maak in plaats van enkele snelle/normale laadpaal (11kW) grote aantallen trage laadpalen (3,6kW). Pleintjes vol bijvoorbeeld. Geen bordje met 'alleen laden elektrische auto's er bij.
- prijsdifferentiatie tussen langzaam, normaal en snelladen (0,30 - 0,40 -0,60)
- zorg ervoor dat iedereen op z'n werk kan laden.
- mensen die zoveel onderweg zijn dat ze per sé moeten snelladen: gewoon laten betalen. De verbruiker betaalt.
Ik moet altijd denken aan die blokverwarmer stopcontacten die je richting de poolcirkel tegen komt. Volgens mij wordt dat zelfs gewoon door de gemeente betaald?

Afbeeldingslocatie: https://npr.brightspotcdn.com/dims4/default/34c8d61/2147483647/strip/true/crop/1024x656+0+0/resize/880x564!/quality/90/?url=http%3A%2F%2Fnpr-brightspot.s3.amazonaws.com%2Flegacy%2Fsites%2Fkuac%2Ffiles%2F201711%2Fengineblockheaters1.jpg

Wel een beetje een rommelig voorbeeld dit, maar het gaat me even om de schaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Bigs Die zullen veel minder stroom gebruiken. 1 van de eerste hits in mijn zoekmachine geeft voor de willekeurige modellen die ik heb aangeklikt dat die met 400W opgewarmd worden. Bijvoorbeeld voor een Hummer. Een EV opladen met 400W zet echt geen zoden aan de dijk, je bent dan misschien wel meer kwijt aan laadverliezen en omliggende (bewakings)systemen dan dat er in je accu gaat.

Als je de EV met 16A zou willen laden dan kan je dus 9 van bovenstaande aansluitingen weghalen en vervangen door 1 laadpaal. Dat zou betekenen dat je niet eens 1 keer in de week je auto kan opladen als iedereen keurig 1 dag mag laden en daarna pas weer als alle andere 8 aan de beurt zijn geweest.

Dit is een beetje hetzelfde als de bekende "waarom gaan we niet bij iedere lantarenpaal laden". Dat kan natuurlijk wel, maar de huidige infrastructuur is daar helemaal niet op berekend en dus moet je alle lantarenpalen opnieuw aansluiten. Dat is niet per se goedkoper (of sneller) dan overal losse laadpalen neerzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:17
Heerlijk trouwens fastned bij Hazeldonk en bij Brussel. Moderne 300/350KW palen.

Het enige jammer soms is dat ze wat verder staan van de shop, toch prettiger om te laden soms waar wat meer mensen lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geomannetje
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-09 19:37
Prullenbak84 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:45:
[...]

Maar het is de enige oplossing, toch? Want er gaan ook nooit op tijd genoeg laadpalen zijn. Zeker niet zolang gemeenten zich aan die gekke 300-meter-regel blijven vasthouden.

[...]

Maar ze zitten wel te slapen. Ik begrijp voor de volle 100% dat ze niet willen dat het een bende wordt en een wildgroei, maar dan moet je dus duidelijke regels stellen, en zorgen dat het overal in goede banen geleid wordt. Doe je dat niet, dan krijg je inderdaad het doemscenario wat jij voor je ziet.

[...]

Dan is de gemeente aansprakelijk, want zij hebben niet goed gehandhaafd. Dit is ook de reden dat gemeenten er nu niet aan willen, en ik snap dat en vind dat persoonlijk ook krom. Ik zou het prima vinden als er gezegd wordt: Je mag het doen, maar jouw risico. Daarmee dwing je namelijk mensen ook om het netjes te doen.
Misschien helpt dit nog iets aan de beeldvorming en mogelijkheden?
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR381960/1

Leg zelf voor max 5 uur ongeveer 1x per week overdag een kabel over een trottoir van 1.20m breed met een mooie mat met gele biezen er om heen. (64kWh accu en rijd minder dan 400 km per week) en dat in een plaats met circa 160.000 inwoners.
Vooraf keurig de gemeente een brief gestuurd in april en nooit meer iets gehoord.
Ook de verzekering vooraf gebeld en die zagen ook geen probleem m.b.t. tot de aansprakelijkheid, want die ligt bij mij en vonden mijn oplossing ook voldoende veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 15:42
AMARONE schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:51:
Heerlijk trouwens fastned bij Hazeldonk en bij Brussel. Moderne 300/350KW palen.

Het enige jammer soms is dat ze wat verder staan van de shop, toch prettiger om te laden soms waar wat meer mensen lopen.
De Fastned voor Brussel heeft helemaal niks gaan faciliteiten toch? Bij Hazeldonk kun je ook voor 35c bij Shell laden dacht ik.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
geomannetje schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 08:54:
[...]

Misschien helpt dit nog iets aan de beeldvorming en mogelijkheden?
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR381960/1

Leg zelf voor max 5 uur ongeveer 1x per week overdag een kabel over een trottoir van 1.20m breed met een mooie mat met gele biezen er om heen. (64kWh accu en rijd minder dan 400 km per week) en dat in een plaats met circa 160.000 inwoners.
Vooraf keurig de gemeente een brief gestuurd in april en nooit meer iets gehoord.
Ook de verzekering vooraf gebeld en die zagen ook geen probleem m.b.t. tot de aansprakelijkheid, want die ligt bij mij en vonden mijn oplossing ook voldoende veilig.
Zo simpel zou het kunnen zijn, hè? Alleen jammer dat dit in veel gemeenten niet zo geregeld is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
Prullenbak84 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:04:
[...]

Zo simpel zou het kunnen zijn, hè? Alleen jammer dat dit in veel gemeenten niet zo geregeld is.
Let wel, in die richtlijn staat: "Indien er geen openbaar laadpunt voor handen is en laden op eigen terrein is niet mogelijk dan wordt laden vanaf de eigen woning gedoogd door gebruikmaking van een kabel die over de openbare ruimte wordt gelegd. "

Dus een kabel over het trottoir is alleen een gedoogde oplossing als er geen andere laadmogelijkheden zijn, volgens die richtlijn.

Persoonlijk zie ik wel wat in de combinatie van een ontheffing in combinatie met het door de gemeente tegen een redelijke vergoeding aanleggen van een kabelgoot met de speciale stoeptegels met kabelgoot.

Maar de gemeenten zitten enerzijds met hun overeenkomst met de laadpaalaanbieders, die natuurlijk liever geen concurrentie van allerlei particulieren willen (je kunt je laadpaal ook nog openstellen voor gebruik door anderen tegen een zelf te bepalen tarief), en anderzijds de vrees voor claim-gedrag "Ik moet voor mijn eigen huis parkeren want anders kan ik niet opladen".

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 15:42
Tja, en wat is "niet voorhanden". Binnen 50 meter van de woning? Binnen 500 meter?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Wesco schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:27:
[...]

Let wel, in die richtlijn staat: "Indien er geen openbaar laadpunt voor handen is en laden op eigen terrein is niet mogelijk dan wordt laden vanaf de eigen woning gedoogd door gebruikmaking van een kabel die over de openbare ruimte wordt gelegd. "

Dus een kabel over het trottoir is alleen een gedoogde oplossing als er geen andere laadmogelijkheden zijn, volgens die richtlijn.
Ja en zoals @Inspired al zegt: wat is dan “voorhanden”. Er is in mijn geval een laadpunt voorhanden. Wel 2 of 3 ook. Maar die zijn letterlijk 3 keer zo duur, plus ik loop in theorie risico op een parkeerboete als ik mijn auto daar te lang laat staan.
Persoonlijk zie ik wel wat in de combinatie van een ontheffing in combinatie met het door de gemeente tegen een redelijke vergoeding aanleggen van een kabelgoot met de speciale stoeptegels met kabelgoot.
Ik ook
Maar de gemeenten zitten enerzijds met hun overeenkomst met de laadpaalaanbieders, die natuurlijk liever geen concurrentie van allerlei particulieren willen (je kunt je laadpaal ook nog openstellen voor gebruik door anderen tegen een zelf te bepalen tarief), en anderzijds de vrees voor claim-gedrag "Ik moet voor mijn eigen huis parkeren want anders kan ik niet opladen".
Ik blijf het zeggen: het claimgedrag-argument vind ik echt onzin. Maar ben bang dat je gelijk hebt over die afspraken met laadpaalaanbieders.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Dat claimgedrag bestond al voordat EV laden een issue was, dus dat bestaat wel degelijk. Ik zie niet waarom iedereen moet wijken zodat een EV rijder zonder oprit voordeliger kan laden. Ik heb zelf ook geen oplaadmogelijkheid thuis en heb de kosten van publiek laden ingecalculeerd. Kost me overigens €270 extra per jaar op basis van 15.000 kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:17
Inspired schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:06:
[...]

De Fastned voor Brussel heeft helemaal niks gaan faciliteiten toch? Bij Hazeldonk kun je ook voor 35c bij Shell laden dacht ik.
Bij Brussel heb je inderdaad geen voorzieningen, Die bij Hazeldonk zag ik staan inderdaad maar wist niet of het 50 of 175kW was. Maar Hazeldonk is prettig, of bij Shell of Fastned en genoeg voorzieningen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undersound3
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-06 21:35
BarryH schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 10:09:
@Undersound3 Heb je dit bij alle laadpalen of bij 1 specifieke?
Zou even met de laadpaal exploitant bellen om te vragen wat de laadpaal doet als er al iemand laad. b.v. 1 kant een ioniq met 1fase 28A laden lader. Wat blijft er over voor de andere stekker?
@BarryH Niet bij alle maar wel bij meerdere. Ik ben aan het proberen te pinpointen waar het hem in zit.
Laadpaal exploitaint gebeld en die gaan er naar kijken. Zodra ik meer weet rapporteer ik ff terug hier. Dank zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Undersound3 bij meerdere laadpalen van verschillende exploitanten? Want dan is het waarschijnlijk iets aan de auto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Bigs schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:57:
Dat claimgedrag bestond al voordat EV laden een issue was, dus dat bestaat wel degelijk.
Ja precies. Dat zogenaamde “claimgedrag” - dus: ik wil voor de deur parkeren - bestond altijd al. En dat is niet veranderd. Ik parkeerde ook in mijn ice het liefst voor de deur, en nu als ik niet hoef te laden ook. Dat is geen claimgedrag, dat is gewoon logisch toch. Als de plek voor de deur vrij is, heb ik geen reden om ergens anders te gaan staan. En dat geldt ook voor de buren. Die hebben geen reden om bij mij te gaan staan als de plek voor hun huis vrij is.

Ik snap echt niet wat men verstaat onder t extra claimgedrag wat hier zou kunnen optreden.
“Ja nu ga je doen alsof de parkeerplek van jou is”. Nee, waarom? Omdat ik een oplader en rubberen mat in de schuur heb liggen? Mijn auto staat praktisch/het liefst altijd voor de deur, oplader of niet, ev of niet.
Ik zie niet waarom iedereen moet wijken zodat een EV rijder zonder oprit voordeliger kan laden. Ik heb zelf ook geen oplaadmogelijkheid thuis en heb de kosten van publiek laden ingecalculeerd. Kost me overigens €270 extra per jaar op basis van 15.000 kilometer.
Er hoeft helemaal niemand te wijken.

[ Voor 17% gewijzigd door Prullenbak84 op 07-10-2021 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:44
Misschien een ideetje om een "Laden met een laadkabel over de stoep met een kabelgoot of -mat" topic aan te maken? Kun je nog wekenlang helemaal losgaan :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
pmiddeld schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:43:
Misschien een ideetje om een "Laden met een laadkabel over de stoep met een kabelgoot of -mat" topic aan te maken? Kun je nog wekenlang helemaal losgaan :+
Ja tja, het is een onderwerp wat soms weer naar boven komt. Soms in het EV topic, soms in het thuisladen-topic, soms hier. Er zit wat overlap tussen die topics, en het raakt elkaar allemaal een beetje. Soms zit je per ongeluk in het EV topic over fastned te praten, en soms hier over een thuislaadpaal. Als t puntje bij paaltje komt hebben we t overal over "de dingen die bij elektrisch rijden komen kijken" en dan ga je soms off topic. En hoe meer topics je er bij zou maken, hoe erger dat juist kan worden, denk ik.

Eerlijk gezegd ben ik t met je eens dat dit misschien meer bij het "thuis laden" topic thuis zou horen (en daar hebben we deels dit gesprek pas ook gehad..) maar t komt hier ook soms ter sprake. Tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Laatst online: 15:44
@Prullenbak84 Nou het ging mij niet zozeer dat het mogelijk offtopic is, maar meer om het feit dat de welles-nietes discussie al twee dagen dit topic beheerst. Het is gewoon niet meer zo interessant.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
pmiddeld schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 22:53:
@Prullenbak84 Nou het ging mij niet zozeer dat het mogelijk offtopic is, maar meer om het feit dat de welles-nietes discussie al twee dagen dit topic beheerst. Het is gewoon niet meer zo interessant.
O zo. Nou ja of jij het niet meer zo interessant vindt, omdat het iets te lang duurt naar je zin, dát vind ik dan weer niet zo interessant ;)

Ik ben oprecht geïnteresseerd in de problemen die mensen zouden ervaren van wat ik doe, en in eventuele andere oplossingen en ontwikkelingen die mensen zien of die we kunnen bedenken. Vind het wel ook best jammer dat we in herhaling vallen doordat mensen met de "claimgedrag"-dooddoener komen, want dat is het toch wel als mensen helaas dat niet willen verduidelijken of uitleggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wesco
Prullenbak84 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 23:03:
[...]
...

Ik ben oprecht geïnteresseerd in de problemen die mensen zouden ervaren van wat ik doe, en in eventuele andere oplossingen en ontwikkelingen die mensen zien of die we kunnen bedenken. Vind het wel ook best jammer dat we in herhaling vallen doordat mensen met de "claimgedrag"-dooddoener komen, want dat is het toch wel als mensen helaas dat niet willen verduidelijken of uitleggen.
Een voorbeeld mbt. mogelijk claimgedrag: Wij wonen in een straatje met 20 huizen en 16 parkeerplaatsen. Dat is krap aan met parkeren; meestal is er nog wel ergens een plek vrij maar dat is niet vaak voor je eigen huis. Dat vindt niemand een probleem, maar stel dat ik een laadpaal aan ons huis zou hangen, dan wordt het lastiger. De kans dat ik voor ons eigen huis kan parkeren om dan te kunnen laden is misschien 5 tot 10 %.

Ga ik dan iemand uit de straat vragen om zijn of haar auto te verzetten zodat ik kan laden? Of wacht ik geduldig tot de plek voor ons huis vrijkomt en zet er dan mijn elektrische auto neer? Ik zou dat laatste doen, maar er zijn ook verhalen bekend van mensen die een kliko of pilonnen op de parkeerplaats voor hun huis neerzetten als ze weggaan (ook zonder eigen laadpaal).

Vooralsnog heb ik in Utrecht geen problemen met publiek laden, er zijn twee laadpalen en drie elektrische rijders in mijn buurtje plus af en toe incidentele laders. Maar in sommige andere gemeenten en wijken is publiek laden een groot probleem, en zoeken mensen logischerwijs naar andere oplossingen.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
Wesco schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 00:20:
[...]

Een voorbeeld mbt. mogelijk claimgedrag: Wij wonen in een straatje met 20 huizen en 16 parkeerplaatsen. Dat is krap aan met parkeren; meestal is er nog wel ergens een plek vrij maar dat is niet vaak voor je eigen huis. Dat vindt niemand een probleem, maar stel dat ik een laadpaal aan ons huis zou hangen, dan wordt het lastiger. De kans dat ik voor ons eigen huis kan parkeren om dan te kunnen laden is misschien 5 tot 10 %.

Ga ik dan iemand uit de straat vragen om zijn of haar auto te verzetten zodat ik kan laden? Of wacht ik geduldig tot de plek voor ons huis vrijkomt en zet er dan mijn elektrische auto neer? Ik zou dat laatste doen,
Ik dus ook. Of als er echt haast bij is, dan maar naar de openbare paal. Maar ik denk (dit heeft nog niet voorgekomen) als ik hier naar de buren loop en zeg "hey de openbare paal is bezet en ik moet eigenlijk echt mijn auto opladen, want ik moet morgen ver weg, zouden jullie misschien voor mij de auto weg willen halen?" Dat dat gewoon vrolijk helemaal goed gaat.
maar er zijn ook verhalen bekend van mensen die een kliko of pilonnen op de parkeerplaats voor hun huis neerzetten als ze weggaan (ook zonder eigen laadpaal).
Ik hoor dit soort verhalen wel op dezelfde manier als jij ze nu vertelt, maar k heb er nog nooit daadwerkelijk een voorbeeld van gezien/gehoord. Ben wel benieuwd of dit echt een structureel probleem is in gemeenten waar ze het kabelmat-laden goedvinden, of zelfs de kabeltegels aanbieden (zoals Dongen). Zou boeiende informatie zijn. Misschien zie ik het allemaal wel te rooskleurig in, dat kan heel goed natuurlijk :)

En zoals je zegt, zijn er waarschijnlijk ook mensen die dit doen zonder laadpaal. Puur omdat ze vinden dat de plek voor hun duur "hun plek" is. Kijk, dat soort mensen houd je altijd, de vraag is of het toestaan van een kabelmat daar heel veel verandering in brengt.
Vooralsnog heb ik in Utrecht geen problemen met publiek laden, er zijn twee laadpalen en drie elektrische rijders in mijn buurtje plus af en toe incidentele laders. Maar in sommige andere gemeenten en wijken is publiek laden een groot probleem, en zoeken mensen logischerwijs naar andere oplossingen.
Hier is publiek laden ook geen probleem (ook al heb ik wel al een enkele keer gehad dat ik thuiskwam, en de 3 palen in de buurt allemaal bezet waren, en ook de plek voor mijn huis bezet was. Had ook toen geen 'haast' met laden, maar toch. In de toekomst moeten we inderdaad naar oplossingen. En ik blijf erbij dat een goede oplossing voor thuisladen-zonder-oprit heel essentieel gaat zijn in de komende - zeg - 5 tot 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Prullenbak84 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:21:

Hier is publiek laden ook geen probleem (ook al heb ik wel al een enkele keer gehad dat ik thuiskwam, en de 3 palen in de buurt allemaal bezet waren, en ook de plek voor mijn huis bezet was. Had ook toen geen 'haast' met laden, maar toch. In de toekomst moeten we inderdaad naar oplossingen. En ik blijf erbij dat een goede oplossing voor thuisladen-zonder-oprit heel essentieel gaat zijn in de komende - zeg - 5 tot 10 jaar.
Gewoon van alle lantaarnpalen laadpalen maken:
https://www.ad.nl/auto/de...orden-opgeladen~a6862401/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
Haha ja, maar is alle lantaarnpalen en hun stroomvoorziening vervangen of aanpassen makkelijker dan laadpalen an sich neerplempen? . Ik citeer @JeroenE van een
pagina terug even:
JeroenE schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 19:58:

Dit is een beetje hetzelfde als de bekende "waarom gaan we niet bij iedere lantarenpaal laden". Dat kan natuurlijk wel, maar de huidige infrastructuur is daar helemaal niet op berekend en dus moet je alle lantarenpalen opnieuw aansluiten. Dat is niet per se goedkoper (of sneller) dan overal losse laadpalen neerzetten.
Ik ben er overigens wel helemaal voor om dit gewoon in nieuwe wijken standaard te doen, en het lijkt erop dat de gemeente Arnhem in ieder geval zo ver is. Zeer positief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Laatst online: 20-07 21:34
Mfpower schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:00:
@JeroenE gemak dient de mens, die paal in de straat is vaak bezet. En ik heb een vaste kabel thuis, scheelt een hoop gezeur. Maar ik had 'm ook aangeschaft omdat ik goedkoper uit zou zijn, had nooit verwacht dat stroom thuis duurder zou zijn dan commercieel tarief uit een paal.

@plips Het tarief is voor een aantal jaar vastgezet (CPO tarief) ivm gunning. En inderaad thuis, is praktischer maar of me dat 100 - 200 per jaar waard is weet ik niet.
Ik vind het een goede ontwikkeling dat het publiek laden goedkoper is /wordt dan thuis. Natuurlijk kan je compenseren met zonnepanelen maar positief als het argument van veel mensen dat je thuis moet kunnen laden anders te duur niet meer van toepassing is. Zou voor vredere acceptatie kunnen leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
Hari-Bo schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:48:

Als de tarieven van publiekelijk paal lager liggen dan je thuis contract, gaat iedereen op straat laden 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
Bigs schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:57:
Dat claimgedrag bestond al voordat EV laden een issue was, dus dat bestaat wel degelijk. Ik zie niet waarom iedereen moet wijken zodat een EV rijder zonder oprit voordeliger kan laden. Ik heb zelf ook geen oplaadmogelijkheid thuis en heb de kosten van publiek laden ingecalculeerd. Kost me overigens €270 extra per jaar op basis van 15.000 kilometer.
Valt dus best mee, ik had ook berekend dat je voor een laadpaal terug verdiend hebt ,minimaaal 70K km verder bent. Nu moet hogere energie prijzen zal het omslagpunt nog veel hoger liggen ( of zelfs altijd voordelig blijven)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
Prullenbak84 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:21:
[...]

[...]
In de toekomst moeten we inderdaad naar oplossingen. En ik blijf erbij dat een goede oplossing voor thuisladen-zonder-oprit heel essentieel gaat zijn in de komende - zeg - 5 tot 10 jaar.
Meer palen, evt op lagere laadsnelheid zodat je heel de nacht aan de paal kunt laden, daarna na 09:00 een paalkleef toeslag/boete per minuut om de paal vrij te maken voor anderen.

Verder moet er op plaats van bestemming goede laad infra zijn, dus bij kantoren, parkeergarages. Hotels, etc, plaatsen waar je minimaal 2 uur verblijft.

Ik geloof niet in laadpunten bij supermarkten ( of het moeten echt snelladers zijn van 100kw). Vaak ben je namelijk maar 15-30 minuten in de winkel. Dan is 11 kwh niet effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:52
Even een vraagje over laden.
Ik heb een EV met 3 fase laden. Daarmee kan ik op een publieke 11kW laadpaal tot 11kW laden. Ik heb nog nooit geprobeerd bij een 22kW of hogere laadpaal. Nu weet ik dat er binnenkort aan de andere kant van de weg een 22kW laadpaal gaat komen.

Ga ik dan sneller laden? Momenteel trekt hij NOOIT hoger dan de 6-7kW op de 11kW laadpaal. An sich logisch, want vaak sta ik naast een andere EV die ook aan het laden is. Sneller hoeft van mij ook niet, want ik kom om 19:30 thuis en de volgende dag vertrek ik om 8:30 weer.

Maar wat doet de 22kW paal straks? Ga ik dan straks sneller laden dan 11kW?
Het hoeft van mij niet, want de 11kW paal is lekker dichtbij, maar de 22kW zorgt er wel voor dat ik waarschijnlijk om 0:00 (als die echt 22kW trekt) mijn auto voor mijn deur kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofzzee
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 27-09-2024
kx22 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 09:45:
Ik heb een EV met 3 fase laden. Daarmee kan ik op een publieke 11kW laadpaal tot 11kW laden. Ik heb nog nooit geprobeerd bij een 22kW of hogere laadpaal. Nu weet ik dat er binnenkort aan de andere kant van de weg een 22kW laadpaal gaat komen.

Ga ik dan sneller laden? Momenteel trekt hij NOOIT hoger dan de 6-7kW op de 11kW laadpaal. An sich logisch, want vaak sta ik naast een andere EV die ook aan het laden is. Sneller hoeft van mij ook niet, want ik kom om 19:30 thuis en de volgende dag vertrek ik om 8:30 weer.

Het hoeft van mij niet, want de 11kW paal is lekker dichtbij, maar de 22kW zorgt er wel voor dat ik waarschijnlijk om 0:00 (als die echt 22kW trekt) mijn auto voor mijn deur kan zetten.
Een 22kw paal met 2 aansluitingen zal in de praktijk bij 2 auto's die laden wel die 11kw aantikken. 22kw laden via snoer van de auto kunnen slechts enkele modellen tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 17:47
kx22 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 09:45:

denk niet dat er echt een 22kw paal komt maar dat het net zoals elk andere paal gewoon 17kw is (25a*3). zoals je al zei trek je al altijd 6-7kw wanneer iemand anders ook zit te laden naast je en dat zal hoogstwaarschijnlijk ook niet veranderen bij de nieuwe paal, ook al ronden ze het af naar 22kw

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Goofzzee schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 09:48:
[...]

Een 22kw paal met 2 aansluitingen zal in de praktijk bij 2 auto's die laden wel die 11kw aantikken. 22kw laden via snoer van de auto kunnen slechts enkele modellen tot nu toe.
Ah ok, mijn kabel kan inderdaad maar 11kW aan. Dus dat is dan de "bottleneck".
Stel ik kan een dikkere kabel vinden, zou ik in principe daar ook ongeveer 11kW + kunnen halen?

Bij een FastNed hebben ze die dikkere kabels, maar ik hoor ook verhalen dat zo snel laden niet goed voor je batterij is, is er dan ook een verschil tussen 6kW en 11kW opladen? Is 6kW beter voor je batterij dan de 11kW of maakt het op deze snelheden niet zoveel uit?

https://evme.nl/products/32a-3fase?variant=34929098719387
Dit bijvoorbeeld (en hoe kom ik achter hoe snel mijn huidige kabel is, die ziet er namelijk ook zo uit)

[ Voor 9% gewijzigd door kx22 op 09-10-2021 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 17:47
wat voor auto rij je dan? als het geen zoe, smart EQ, twingo, taycan/etron met 22kw lader, model s met 22kw lader is dan ga je niet sneller als 11kw kunnen laden op ac want je auto kan het toch niet aan.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Coasterfreak schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:06:
wat voor auto rij je dan? als het geen zoe, smart EQ, twingo, taycan/etron met 22kw lader, model s met 22kw lader is dan ga je niet sneller als 11kw kunnen laden op ac want je auto kan het toch niet aan.
iPace 2020 met 3 fase laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofzzee
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 27-09-2024
kx22 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:04:
[...]

Ah ok, mijn kabel kan inderdaad maar 11kW aan. Dus dat is dan de "bottleneck".
Stel ik kan een dikkere kabel vinden, zou ik in principe daar ook ongeveer 11kW + kunnen halen?

Bij een FastNed hebben ze die dikkere kabels, maar ik hoor ook verhalen dat zo snel laden niet goed voor je batterij is, is er dan ook een verschil tussen 6kW en 11kW opladen? Is 6kW beter voor je batterij dan de 11kW of maakt het op deze snelheden niet zoveel uit?
Klopt! Een dikkere kabel heeft geen invloed daar de VAG modellen 11 kw max aan AC laden zitten.
Fastned werkt doormiddel van DC (snelladen) en heeft ook een andere stekker welke aan de laadpaal vast zit.
6 of 11kw laden heeft geen invloed op de levensduur van de batterij. Snelladen is wel negatief voor de levensduur van je accu (vooral als je tot 100% laadt).
Pagina: 1 ... 83 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.