@
JeroenE @
pmiddeld Als Elbizz en EVCompany om het even zijn (even rekenen of je 9 euro wilt betalen voor een beetje korting per sessie), en NL MAB kost het zelfde als EVCompany...
Is NL MAB of EVCompany dan fijner? Een pas is een pas, snap ik, maar dan doel ik vooral op het geheel (fijne app, inzichtelijk, al dan niet gedoe).
edit:
TL:DR; Ik merk dat ik in mijn enthousiasme wat te veel heb geschreven. Je kunt hier stoppen met lezen.
pmiddeld schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:19:
gebruik nu vooral de Elbizz pas vanwege iets goedkoper sessietarief. Let wel: De EVCompany pas is gratis aan te vragen, de Elbizz pas kost iets van 9 euro eenmalig (paar euro korting bij bestellen via laadpastop10.nl). Dus je kunt zelf uitrekenen welke op den duur de goedkoopste is.
5 cent korting per sessie bij 9 Euro is goedkoper na 180 laadbeurten. Ik laad voornamelijk thuis, want bij zo'n ouwerdje als dit (Chevrolet 2013 Volt) gebruikt de elektromotor nog iets van 200 wattuur, goed te doen met het thuislaadtarief van €0,23 per kWh, en er gaan er ongeveer 10 in de accu. De laadpaal gebruik ik vooral "uit", op de wat langere afstanden, hoewel die reizen helaas een beetje zijn opgeschort vanwege de pandemie enzo.
In de zomer kom ik daar ~51 kilometer mee, maar met dit weer ~44 km. Dus 44 km voor €2,30.
Voor opladen aan de palen wordt het inderdaad snel minder interessant. De ICE doet ongeveer 1 op 17 bij Euro95/E10 à €1,50 en 1 op 18 bij Euro98/E5 à €1,60
Die 44 km (€2,30) kost dus ongeveer 2,44 liter 98 = €3,90 of 2,59 liter 95 = € €3,88.
Dus het scheelt net even een rijksdaalder en dat is niet zo indrukwekkend als bij nieuwere auto's, maar telt wel op bij ritten die onder de ~40-50 km blijven, ook voor het klimaat omdat je dan gewoon niets uitstoot (in theorie).
Toch laad ik ook wel eens bij een paal waar ik dan uiteindelijk €4,20 afreken omdat helemaal elektrisch gewoon zo lekker krachtig en stil rijdt, en ik tank liever E5/98 omdat ik op een volle tank dan 6% meer afstand af kan leggen.
Idealistisch gezien heb ik sowieso een hekel aan die bio-ethanol. Vroeger zag je onderweg naar Berlijn allemaal aardappels en ander eten. Nu is dat allemaal mais voor de bio-ethanol. Hectaren vol planten die we exclusief groeien om op te branden, hevig gesubsidieerd, om maar te voldoen aan doelstellingen. Op papier zullen ze het wel positief hebben gekregen maar ik heb er moeite mee. Je moet immers 6% (your mileage may vary) meer benzine gebruiken, dus die 10% bio-brandstof is nog erg inefficiënt ook.
Ai... Nu ben ik in mijn enthousiasme heel erg off-topic gegaan. Excuses.
Wil er nog wel even bijzeggen dat ik idealistisch gezien vooral erg voor elektrisch rijden (en misschien is waterstof een goede oplossing voor vrachtwagens) ben hoor. Dat is - in theorie althans - wel goed te doen zonder dat je een sprong moet maken in je hersenen/logica om het goed te praten (zoals bij bio-ethanol en biomassacentrales). Vandaar ook dat ik deze stekkerauto heb.
De meeste ritten die ik doe zijn <50km en volledig elektrisch, maar in ideale omstandigheden doe ik bij lange ritten 550 km op een tank/lading. Ik hoop deze auto te blijven gebruiken tot ik een occasion kan vinden die iets soortgelijks doet maar dan volledig elektrisch.