[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 144 Laatste
Acties:
  • 992.594 views

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:55
Riskante investering.
als ik zo de cijfers 2019 bekijk, met fors negatief eigen vermogen en een verlies dat bijna 2x zo groot is als de omzet!
En in tegenstelling tot de aandeelhouders heb je als obligatiehouder geen kans op een mooie exit als de zaak op enig moment aan een grote partij wordt verkocht, maar als het mis gaat ben je wel je geld kwijt.

Hoorde de CFO vorige week op BNR met een vrij zwak verhaal dat het zo'n groeimarkt is. En dat het massale thuiswerken daar maar een paar procent af snoept als men ook structureel meer thuis werkt.
Het punt is natuurlijk dat de markt wel enorm gaat groeien maar straks bijna niemand, buiten vakanties, een snellader nodig heeft. De verwachting is dat de prijzen van batterijen de komende vijf jaar nog halveren en de bouwkosten van de EV op gelijk niveau met ICE zal komen. Niemand hoeft meer te bezuinigen op de range en als er al een keer een snellaadbehoefte is (buiten vakantie) dan gaat het om 5 of 10kWh die nodig is om de laadpaal op de oprit of in de wijk te halen.

Ik zie voor snelladers een vrij bescheiden groeimarkt.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:38
eltron schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:15:
[...]

De verwachting is dat de prijzen van batterijen de komende vijf jaar nog halveren en de bouwkosten van de EV op gelijk niveau met ICE zal komen. Niemand hoeft meer te bezuinigen op de range en als er al een keer een snellaadbehoefte is (buiten vakantie) dan gaat het om 5 of 10kWh die nodig is om de laadpaal op de oprit of in de wijk te halen.

Met zo'n visie zouden tankstations langs de snelwegen ook overbodig moeten zijn en die zijn er toch ook genoeg en hebben kennelijk ook genoeg klandizie.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:47
eltron schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:15:
[...]

Riskante investering.
als ik zo de cijfers 2019 bekijk, met fors negatief eigen vermogen en een verlies dat bijna 2x zo groot is als de omzet!
En in tegenstelling tot de aandeelhouders heb je als obligatiehouder geen kans op een mooie exit als de zaak op enig moment aan een grote partij wordt verkocht, maar als het mis gaat ben je wel je geld kwijt.

Hoorde de CFO vorige week op BNR met een vrij zwak verhaal dat het zo'n groeimarkt is. En dat het massale thuiswerken daar maar een paar procent af snoept als men ook structureel meer thuis werkt.
Het punt is natuurlijk dat de markt wel enorm gaat groeien maar straks bijna niemand, buiten vakanties, een snellader nodig heeft. De verwachting is dat de prijzen van batterijen de komende vijf jaar nog halveren en de bouwkosten van de EV op gelijk niveau met ICE zal komen. Niemand hoeft meer te bezuinigen op de range en als er al een keer een snellaadbehoefte is (buiten vakantie) dan gaat het om 5 of 10kWh die nodig is om de laadpaal op de oprit of in de wijk te halen.

Wat ze doen is lokaties kopen en gokken op massale groei van EV's. Heel simpel, niet iedereen heeft een laadpaal thuis, en genoeg mensen zullen straks een EV rijden die maar 1 keer per x tijd opgelade hoeft te worden, en dan kan dat best een snellaadplek zijn, zoals nu ook brandstof getankt wordt op centrale lokaties.
Verder blijf je mensen hebben die zich over langere afstanden verplaatsen. Ik zou er echter geen geld voor lenen.

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-11 17:00

_V_

MooDyBLueS schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:10:
1. Hoe kan het in vredesnaam verschillen per app aanbieder, zeker PitPoint vs. Greenflux als aanbieder?
Over Pitpoint vs Greenflux lijkt me dit relevant:
Hachy schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 22:43:
Daar komt bij dat 'pitpoint' niet bestaat, zijn allemaal samenwerkingsverbandjes tussen MRA, Greenflux, E-Laad, en New Motion dus CPO Tarieven zijn daarbij ook uiterst onbetrouwbaar.
Hachy schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 17:58:
Pitpoint als aanbieder bedoel ik. Zover ik weet hebben ze geen eigen back-end waardoor je nooit echt van een 'pitpoint' laadpaal kan spreken vanuit klant perspectief. Het kan onder water een Greenflux, TNM of Allego zijn.

2. Hoe kan het dat Kia de EV-Box bij de AH als gratis aanduid maar Shell Recharge niet?
Kan fout staan in de Shell Recharge app. Zie Hachy's blog daarover. (Context: The New Motion is door Shell overgenomen en is de app later veranderd in Shell Recharge)
Dat gezegd hebbende zou het niet de enige keer zijn dat er door TNM/SR meer wordt gerekend dan dat zij moeten afdragen aan de laadpaalaanbieder.

• eltron
PeterZ(on) schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:29:
[...]

Met zo'n visie zouden tankstations langs de snelwegen ook overbodig moeten zijn en die zijn er toch ook genoeg en hebben kennelijk ook genoeg klandizie.
klopt, tanken is niet te vergelijken met laden en de tankstations gaan het moeilijk krijgen. Zeker als vanaf 2030 geen plofauto's meer verkocht mogen worden. De meeste zullen wel geleidelijk overschakelen op snelladen en/of waterstof en dan mede moeten leven van de shop en horecavoorzieningen zoals overigens ook nu al voor een groot deel het geval is.
Een belangrijk verschil tussen fossiel tanken en elektriciteit laden, vanuit perspectief tankstation, is dat de plofauto hoe dan ook een tankstation nodig heeft, terwijl de EV bijna overal kan laden als hij toch een poosje stil staat.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-11 12:30
@Hachy
Leuk om je website langs te zien komen in een Amerikaans YouTube kanaal:
YouTube: Tesla Supercharger Vs. the Competition - Getting Better?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-11 22:22

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Hey, wat gaaf, dank voor het delen !! _/-\o_

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• Tweaker.nu
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-11 06:27

Tweaker.nu

we all float down here

buz schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:31:
[...]

Thanks! _/-\o_

Direct 1 besteld. Scheelt weer wat centen per kWh. Ik laad nu bij Allego via chargepoint, die de prijs van de CPO al drukt naar 31 ct/kWh. Met Freshmile bespaar ik nu nog meer.
Hoe lukt het jou om via Chargepoint bij Allego te laden, hier in de regio Dordrecht/Rotterdam wil hun pas op geen enkele paal werken. Volgens de servicedesk moet het gewoon werken en moet ik het later nog eens proberen, ik probeer het al 3 maanden.
Freshmile is niet interessant voor mij omdat mijn Leaf maar met max 3,6 kWh kan laden en ik dan alsnog 36 ct per kWh betaal.

yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today....

• Jdome
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-11 15:51
Sinds vandaag zijn alle Pitpoint palen bij mij in de buurt ineens verdwenen uit de Chargepoint app. Iemand anders ook al opgevallen?

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-11 19:13
Weet iemand wanneer je van Vattenfall een afrekening krijgt? Was dat niet bij een bepaald verschuldigd totaalbedrag? Ik heb half september een paar keer als proef in Duitsland bij EnBW HPC laders geladen (27 ct/min volgens de app), maar ik kan het niet terugvinden op mijn online account. Ook nog geen rekening gezien.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
pmiddeld schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:32:
Weet iemand wanneer je van Vattenfall een afrekening krijgt? Was dat niet bij een bepaald verschuldigd totaalbedrag? Ik heb half september een paar keer als proef in Duitsland bij EnBW HPC laders geladen (27 ct/min volgens de app), maar ik kan het niet terugvinden op mijn online account. Ook nog geen rekening gezien.
Dit kan bij Vattenfall tot 6 maanden duren. (...)

• Bula
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-11 20:43
Jdome schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:18:
Sinds vandaag zijn alle Pitpoint palen bij mij in de buurt ineens verdwenen uit de Chargepoint app. Iemand anders ook al opgevallen?
Hier nog gewoon aanwezig in de Chargepoint app, maar wat je nou moet afrekenen... Geen idee....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_A8srm4x2wUl_ldU25SP6Chgwuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cvs9o8Lji9CVt7jXLsnJTJXJ.jpg?f=fotoalbum_large

• Sheean
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 15:22
Hier in Utrecht gaan ze begin november in het kader van project FLEET beginnen met 'flexibeler' laden met voordeel voor vaste gebruikers, eerst in de wijk Lombok daarna verder ook: ssc-fleet.nl/elektrische-autos-laden-zonder-piekbelasting. Staan 300 laadpalen van We Drive Solar waar dat uiteindelijk zou moeten kunnen, dus best grootschalig. Ik heb nog niets gehoord of gevonden over wat dat dan betekent voor de tarieven (hoeveel korting bijvoorbeeld?), er is alleen nog een pagina met een aanmeldformulier en weinig verdere informatie: wedrivesolar.nl/bonus. Weet iemand hier al meer van?

"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock

• eltron
Sheean schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:23:
Hier in Utrecht gaan ze begin november in het kader van project FLEET beginnen met 'flexibeler' laden met voordeel voor vaste gebruikers, eerst in de wijk Lombok daarna verder ook: ssc-fleet.nl/elektrische-autos-laden-zonder-piekbelasting. Staan 300 laadpalen van We Drive Solar waar dat uiteindelijk zou moeten kunnen, dus best grootschalig. Ik heb nog niets gehoord of gevonden over wat dat dan betekent voor de tarieven (hoeveel korting bijvoorbeeld?), er is alleen nog een pagina met een aanmeldformulier en weinig verdere informatie: wedrivesolar.nl/bonus. Weet iemand hier al meer van?
Het lijkt erop dat het alleen voor de deelauto's van We Drive Solar beschikbaar is en daar is het weer onderdeel van een maandabbonnement.
Hoewel wordt gesproken over lagere tarieven voor vaste gebruikers van smart solar charging is het alleen gericht op de We Drive Solar deelnemers.
Beetje raar verhaal allemaal. Als het echt gericht zou zijn op slim laden met lagere tarieven als er wind en zon is, dan zou je het voor iedereen beschikbaar moeten stellen, ook voor de toevallige passant, om het net er maximaal van te laten profiteren (in termen van minder piekbelasting en optimaal gebruik van duurzaam opgewekte energie).

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Sheean @eltron Lees ik er over heen of staat er ook nergens uitgelegd wat dan het voordeel wordt voor de "vaste gebruikers"? Er staat overal wel teksten als "Het systeem met flexibele nettarieven pakt per saldo voordelig uit voor elektrische rijders." Maar wat die tarieven dan zijn (en wat de standaard tarieven zijn) daar hebben ze het nergens over.

Bij sommige Allego palen gebeurd dit trouwens al een tijdje. Daar heb je als chauffeur echter geen voordeel van; je betaalt niet meer of minder, alleen het laden gaat langzamer tussen bepaalde tijden. Als je een Tesla hebt dan moet je oppassen want die start niet altijd meer met laden, Zie https://www.allego.eu/nl-nl/consumenten/faq-slim-laden
Maar volgens mij zijn er tegenwoordig wel meer auto's die daar niet zo goed mee om kunnen gaan, ik meen dat het bij de MG ook problemen geeft (maar daar is wel een update voor).
Edit: Bij een ZOE moet je sowieso instellen dat de laadpaal niet langzamer gaat, want die kan ook niet laden met zulke lage snelheden bij het starten tijdens langzaam laden tijdsvak dit uit zetten want anders start het laden niet. Langzamer gaan als het laden al is gestart kan de Zoe wel.

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenE op 29-10-2020 06:46 . Reden: Ik was de ZOE vergeten; ik had het probleem van de Zoe verkeerd ]

• lvdmoosdijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-04-2024
Dat je bij Allego alles via de app moet doen, en geen laadpas kunt gebruiken maakt het een omslachtig proces

Nissan Leaf 2017 30 kWh

• JeroenE
  • Niet online
@lvdmoosdijk Wat bedoel je nu precies? Ik laad wel eens bij een Allego laadpaal en mijn laadpassen doen het prima.

• Hyena
  • Laatst online: 17-05 06:14
Jdome schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:18:
Ik zie alle Pitpoint palen (greenflux) nog in de app staan. Prijsinformatie klopt ook nog. Misschien even de filters resetten?

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

• pmiddeld
lvdmoosdijk schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:19:
Dat je bij Allego alles via de app moet doen, en geen laadpas kunt gebruiken maakt het een omslachtig proces
Je kan de meeste NL laadpassen koppelen in de Smoov app. Dan kun je gewoon de laadpas gebruiken. Langzaam laden gedurende piektijden overrulen moet dan wel idd met de app, maar dat is zo gebeurd en kan je eventueel later nog doen.

• Sheean
eltron schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:18:
[...]

Het lijkt erop dat het alleen voor de deelauto's van We Drive Solar beschikbaar is en daar is het weer onderdeel van een maandabbonnement.
Hoewel wordt gesproken over lagere tarieven voor vaste gebruikers van smart solar charging is het alleen gericht op de We Drive Solar deelnemers.
Beetje raar verhaal allemaal. Als het echt gericht zou zijn op slim laden met lagere tarieven als er wind en zon is, dan zou je het voor iedereen beschikbaar moeten stellen, ook voor de toevallige passant, om het net er maximaal van te laten profiteren (in termen van minder piekbelasting en optimaal gebruik van duurzaam opgewekte energie).
Nee het is dus niet voor die deelauto’s of niet alleen in ieder geval. Die deelauto haal je meestal toch volledig opgeladen van de eigen paal, betaal je per km en als je zoveel rijdt dat je tussentijds moet opladen is dat meestal bij een paal ergens anders. Dus voor de gebruiker van zo’n deelauto is het eigenlijk niet zo relevant.

Je kunt je aanmelden via die site om vaste gebruiker te worden. Zal ik anders maar eens doen, kijken wat er gebeurt. :+ Maar er is inderdaad geen verdere informatie nog beschikbaar @JeroenE. Ik zou ook niet weten hoe dit handig zou moeten werken voor passanten. Misschien standaard lage goedkope snelheid? Of juist standaard de hoge maar dure snelheid? En hoe moet zo’n passant daar dan weer tussen wisselen? Nog weer een app erbij?

"Television has done much for psychiatry by spreading information about it, as well as contributing to the need for it." -- Alfred Hitchcock

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
JeroenE schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:56:
@Sheean @eltron Lees ik er over heen of staat er ook nergens uitgelegd wat dan het voordeel wordt voor de "vaste gebruikers"? Er staat overal wel teksten als "Het systeem met flexibele nettarieven pakt per saldo voordelig uit voor elektrische rijders." Maar wat die tarieven dan zijn (en wat de standaard tarieven zijn) daar hebben ze het nergens over.

Bij sommige Allego palen gebeurd dit trouwens al een tijdje. Daar heb je als chauffeur echter geen voordeel van; je betaalt niet meer of minder, alleen het laden gaat langzamer tussen bepaalde tijden. Als je een Tesla hebt dan moet je oppassen want die start niet altijd meer met laden, Zie https://www.allego.eu/nl-nl/consumenten/faq-slim-laden
Maar volgens mij zijn er tegenwoordig wel meer auto's die daar niet zo goed mee om kunnen gaan, ik meen dat het bij de MG ook problemen geeft (maar daar is wel een update voor).
Edit: Bij een ZOE moet je sowieso instellen dat de laadpaal niet langzamer gaat, want die kan ook niet laden met zulke lage snelheden.
Volgens mij had We-Drive-Solar ook een eigen laadpas op het LMS backend. Ik weet alleen niet of die ook publiek is aan te vragen of dat het alleen voor WDS rijders is.

Allego smart laadpalen: Bij Zoe Q series kan het laden wel, alleen het starten van de lading niet. Dus als het vermogen gaandeweg afneemt dan gaat het wel goed. Zitten ook dikke stickers op die laadpalen die dat hebben hoe dat overrulen werkt. Bij tesla M3 schijnt het een bug in de OCPP pauze functie implementatie te zijn. Maar eigenlijk is het een hork van een ontwerp, de laadpaal overrulen met een app of een site voor bepaalde auto's, hoe verzin je het. 8)7 . Allego was er destijds zelf ook niet gelukkig mee, had te maken met extra eisen in de aanbesteding.

Wel/niet app laden: Je kunt ook zonder smoov app alle passen gebruiken. Dat vind ik juist sterk aan Allego. Dat ze bijna alles accepteren. Sommige passen kun je helaas niet (meer) registreren in Smoov, bijvoorbeeld laadpassen van Plugsurfing.

• JeroenE
  • Niet online
pmiddeld schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:57:
Langzaam laden gedurende piektijden overrulen moet dan wel idd met de app, maar dat is zo gebeurd en kan je eventueel later nog doen.
Overrulen van langzaam laden kan ook via een website en je kan bellen om dit te regelen (al weet ik niet hoe lang je dan in de wacht hangt).
Hachy schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:36:
Allego smart laadpalen: Bij Zoe Q series kan het laden wel, alleen het starten van de lading niet.
Aha, ik wist niet dat het alleen voor het starten ging bij de Zoe!.
Maar eigenlijk is het een hork van een ontwerp, de laadpaal overrulen met een app of een site voor bepaalde auto's, hoe verzin je het. 8)7 . Allego was er destijds zelf ook niet gelukkig mee, had te maken met extra eisen in de aanbesteding.
Ze hadden ook een knopje op de laadpaal kunnen maken die je dan binnen 60 seconden (of wat dan ook) kan induwen om het langzaam laden uit te zetten.

• Sheean
JeroenE schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 06:44:
[...]
Ze hadden ook een knopje op de laadpaal kunnen maken die je dan binnen 60 seconden (of wat dan ook) kan induwen om het langzaam laden uit te zetten.
Een turboknop! Nu nog een segmentendisplay met de laadsnelheid ernaast en de nostalgie is compleet. :+

• Asclepius8
  • Laatst online: 09-11 07:21
[...]

Bij tesla M3 schijnt het een bug in de OCPP pauze functie implementatie te zijn.
Niet zozeer in OCPP, maar in de communicatie naar de auto, zgn "hold and wake up". Als een auto te weinig vermogen krijgt (<6A op 1 fase, <10A op 3 fase), valt het buiten de norm, status terug naar status B; maar 90% van de auto's accepteert ook weer dat je met een sequence de auto weer "wakker" maakt (dus gaat laden, status C); de M3 ondersteunt het vooralsnog niet.

• Inspired
  • Laatst online: 23:27
Asclepius8 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 07:48:
[...]

Niet zozeer in OCPP, maar in de communicatie naar de auto, zgn "hold and wake up". Als een auto te weinig vermogen krijgt (<6A op 1 fase, <10A op 3 fase), valt het buiten de norm, status terug naar status B; maar 90% van de auto's accepteert ook weer dat je met een sequence de auto weer "wakker" maakt (dus gaat laden, status C); de M3 ondersteunt het vooralsnog niet.
Ligt dit ook niet aan hoe de paal het doet? Ik heb thuis een TNM paal met LB. Als deze even stopt met laden omdat er teveel verbruik in huis is gaat hij gewoon netjes weer verder na verloop van tijd wanneer verbruik weer lager is. Of komt het issue voor wanneer er veel tijd overheen gaat en de auto slaapt? Dan zou Sentry aanzetten een mogelijk workaround zijn.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Asclepius8
  • Laatst online: 09-11 07:21
Inspired schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 07:54:
[...]

Ligt dit ook niet aan hoe de paal het doet? Ik heb thuis een TNM paal met LB. Als deze even stopt met laden omdat er teveel verbruik in huis is gaat hij gewoon netjes weer verder na verloop van tijd wanneer verbruik weer lager is. Of komt het issue voor wanneer er veel tijd overheen gaat en de auto slaapt? Dan zou Sentry aanzetten een mogelijk workaround zijn.
De wake-up zit in de standaard, dus anders is je paal niet conform de norm :) Precies wat je zegt, probleem treedt op bij langere tijd. Moet het niet te lang duren met Sentry :)

• Bula
Bula schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:36:
[...]

Hier nog gewoon aanwezig in de Chargepoint app, maar wat je nou moet afrekenen... Geen idee....

[Afbeelding]
Zit het nog eens na te kijken en als ik in chargepoint inzoom zie ik twee groene bolletjes.
De laadpaal heeft 2 sockets, dus denk dat er daarom twee weergegeven worden.
De ene geeft een tarief van € 0,00, en de andere € 0,28 plus € 0,35 per sessie.
Beide geven hetzelfde nummer van de paal weer: PP00XXXX

Ga dit weekend eens even testen hoe dit afloopt.

Edit: de andere Pitpoint laadpaal in het dorp heeft een tarief van € 1,00.... Dit is echt een onbegrijpelijke jungle, maar wel leuk ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Bula op 29-10-2020 14:40 ]

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

[...]

Volgens mij had We-Drive-Solar ook een eigen laadpas op het LMS backend. Ik weet alleen niet of die ook publiek is aan te vragen of dat het alleen voor WDS rijders is.
Geen WDS-pas, enkel een LMS-tag in de auto: er zijn gereserveerde parkeerplaatsen voor WeDriveSolar-deelauto's, maar ook die laadpalen daar zijn beperkt en kunnen enkel door de WDS-nummers van hun LMS-tags geopend worden.

Hoe ik de site opvat: ze zetten smart charging aan, waarbij ze met slimme meters ín de laadpaal (elk van hun palen heeft een eigen meter) op het kwartierstarief inkopen. Als dat 's nachts is en de wind waait is dat tarief lager en de ampères hoger en dus hoger vermogen (kW) je auto in. Als dat rond 18 uur is, en iedereen zet de oven en verwarming aan, dan is er een hoger kwartierstarief van toepassing, dus zo laag mogelijk ampère en daarmee vermogen (kW).

En door je eigen laadtag op de site in de vullen, kan WDS als beheerder van de 300 laadpalen de gebruiker mee laten profiteren in het tarief (waarvan de sigma van je laadsessies vrijwel altijd lager ligt dan de reguliere prijs).

Het is wel echt een flink knullige site, met daarbij ook nog dat er uitleg op de paal ontbreekt dat het vermogen lager kan zijn. Ik hoop dat ze snel even wat stickers ter verduidelijking maken, want voor je het weet is hun hele PR negatief en zijn ze op FB en twitter meer tijd bezig met uitleggen dan dat het had gekost om het van tevoren goed te doen.

[ Voor 18% gewijzigd door nannoe op 29-10-2020 12:28 . Reden: verduidelijking van verwijswoorden en mijn mening over initiatief ]

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
S_Chief schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 18:09:
Omdat ik toch een beetje twijfel stel ik hier de vraag: kan een ander jouw laadsessie stoppen? Kreeg opeens de melding van de auto dat er geen voeding aanwezig was. Naar de auto gelopen en er stond een tweede naast die wel gewoon aan het laden was, maar de mijne stond uit (kon de stekker zo uit de paal trekken). Had de sessie gestart met een laadpas.

Denk dat het zelf aan de paal ligt en het nu pas opvalt omdat er vrijwel nooit iemand naast mij staat te laden, maar toch. :p
En nu is weer hetzelfde gebeurd. Toevallig staat er ook weer een tweede auto te laden. Dat lijkt er toch verband mee te houden. Of die lader klapt eruit (maar dat gebeurt dan niet altijd met twee auto's) of de andere rijder heeft een manier gevonden om mijn sessie te stoppen. Volgens mij gaat het laden niet trager als er twee auto's staan, dus dat lijkt mij ook onzinnig..

Dit is overigens bij een laadpaal van Vattenfall.

Edit: net maar gebeld met Vattenfall. Beheer gebeurt weer door een andere partij.. :F Volgens Vattenfall is het iig niet mogelijk dat een ander mijn sessie kan stoppen.

[ Voor 14% gewijzigd door S_Chief op 29-10-2020 15:47 ]

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-11 08:30
[...]
Overrulen van langzaam laden kan ook via een website en je kan bellen om dit te regelen (al weet ik niet hoe lang je dan in de wacht hangt).

[...]
Hier wil ik graag even op inhaken. Ik heb vaak issues met laadpalen van Allego maar altijd wordt de telefoon snel opgenomen en wordt er adequaat naar een oplossing gezocht.

Al drie keer is mijn eigen laadkabel netjes thuisgebracht door de ANWB Wegenwacht (ja, die doen ook laadpalen) nadat een Allego-paal hem aan het einde van mijn sessie niet meer los wilde laten.

Dato DUO synth voor twee

• lvdmoosdijk
JeroenE schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:30:
@lvdmoosdijk Wat bedoel je nu precies? Ik laad wel eens bij een Allego laadpaal en mijn laadpassen doen het prima.
Ik bedoel laden via hun eigen tarief.
In Gelderland is het tarief € 0,24 kWh, maar dat werkt alleen via Smoov. Met mijn passen is het tarief € 0,34 of hoger.

Nissan Leaf 2017 30 kWh

• JeroenE
  • Niet online
@S_Chief Bij veel laadpalen is het zo dat met 1 auto je op volle snelheid kan laden maar dat bij 2 auto's de stroom verdeeld wordt en je langzamer kan laden. De laadpaal zit vaak op een 25A aansluiting en dat is niet genoeg om beide auto's 16A te laten laden.

Wellicht gaat daar iets mis mee in jouw auto (of de laadpaal, dat kan natuurlijk ook nog).

Is het steeds dezelfde laadpaal? Gebruik je altijd dezelfde kant of sta je de ene keer links te laden en de andere keer rechts?

@lvdmoosdijk Aha, op die manier. Dat zou best kunnen, dat weet ik eigenlijk niet. Ik laad wel eens in Gelderland maar niet vaak genoeg om er echt wakker van te liggen.

Ik heb net even gekeken en ik kan wel een laadpas toevoegen in de app. Daar heb ik alleen het nummer voor nodig. Dat vind ik wel heel erg slecht. Dat betekent dat iedereen die mijn laadpas lang genoeg ziet om het nummer te onthouden / fotograferen er mee kan laden op mijn kosten. Dat is dan net zoiets alsof iemand die je bankrekeningnummer weet te onthouden bij de supermarkt op jouw kosten kan winkelen.

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:21:
@S_Chief Bij veel laadpalen is het zo dat met 1 auto je op volle snelheid kan laden maar dat bij 2 auto's de stroom verdeeld wordt en je langzamer kan laden. De laadpaal zit vaak op een 25A aansluiting en dat is niet genoeg om beide auto's 16A te laten laden.

Wellicht gaat daar iets mis mee in jouw auto (of de laadpaal, dat kan natuurlijk ook nog).

Is het steeds dezelfde laadpaal? Gebruik je altijd dezelfde kant of sta je de ene keer links te laden en de andere keer rechts?
Beide kanten zijn 11A. De auto houdt de kabel netjes vast en geeft aan dat er geen voeding is. Aan de kant van de paal is de kabel niet meer vergrendeld. Denk dus dat er iets mis is met de paal zelf. Is idd dezelfde laadpaal en dezelfde kant.

Denk dat de paal het niet trekt en de eerste gebruiker eruit gooit. Erg frustrerend iig. Beheer gebeurt blijkbaar door Heijmans, en hen kan je bereiken door een 0900-nummer te bellen. :F

Via de InCharge-app heb ik de eerste keer al een melding gedaan, maar nooit een terugkoppeling gekregen.
tabakje schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:01:
Hier in de wijk staat een laadpaal van vattenfall. Hier staan regelmatig mensen te laden. M'n nieuwe Peugeot e-208 en 3 verschillende laadpassen (newmotion, plugsurfing en een zakelijke) worden echter gewijgerd bij deze paal (rood knipperende LED ring), bij andere palen laden werkt prima. In alle apps heeft de paal een onbekende status. Volgens de vattenfall klantenservice is m'n pas wel actief en heb contact gehad met de exploitant maar die lijkt geen vaart te maken. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Toevallig krijg ik hetzelfde in de app te zien zodra het laden bij mij abrupt stopt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Hs4q6gjh5ZtK_UZd9lkrhOhLwg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aM8hmcumbCUsPHSvCw9MkSRl.jpg?f=user_large

Zodra de kabel is losgekoppeld zie je echter gelijk in de app dat de paal weer beschikbaar is. Lijkt toch een of andere storing te zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door S_Chief op 29-10-2020 21:50 ]

• JeroenE
  • Niet online
@S_Chief Je kan nog eens kijken of het wel blijft werken als je de andere kant van de laadpaal probeert. Mits die vrij is als jij wil gaan laden, natuurlijk.

• pmiddeld
lvdmoosdijk schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 20:52:
[...]

Ik bedoel laden via hun eigen tarief.
In Gelderland is het tarief € 0,24 kWh, maar dat werkt alleen via Smoov. Met mijn passen is het tarief € 0,34 of hoger.
Met de Elbizz pas is het netjes 24 ct/kWh + 7 ct per sessie. Met de pas van EVCompany idem maar dan 12 ct of zo per sessie.

• lvdmoosdijk
Bedankt!

Nissan Leaf 2017 30 kWh

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:20
Was mijn tomtom even een het updaten.
Zag dat er een uitklap pijltje bij "oplaadpunten" zit.

Volgens tomtom heeft alleen USA meer laadpunten dan Nederland (59896x). Best knap.
(Mijn tomtom heeft world maps.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OF2kBQGkRvYPnlYo0R-skKZlDEE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jsdjdXtRksot9XCS8aJtCSY5.jpg?f=fotoalbum_small

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-11 18:04
Tja het land is dan ook 231 x zo groot als NL en heeft bijna 20x zoveel inwoners.

Keep rolling sixes!

• fewips
  • Laatst online: 25-10 17:25

fewips

Huurautospecialist

Maingau trekt als verwacht de stekker uit support van Ladeverbund+ bij de oosterburen (de Maingau-gebruikers hebben gestemd). Tekst verstuurd aan de mensen die gestemd hebben:
wir danken Dir und allen EinfachStromLadern für das große Interesse und die zahlreiche Teilnahme an unserer Umfrage zur weiteren Zusammenarbeit mit Ladeverbund+.
Genau wie uns fiel auch Euch die Wahl zwischen 1.000 Ladepunkten weniger oder einem gleichbleibenden Preis für alle schwer. Trotzdem haben wir gemeinsam die Entscheidung getroffen, die Zusammenarbeit mit Ladeverbund+ ab dem 16.11.2020 vorerst auszusetzen.
Insgesamt haben 67% der Teilnehmer für den Ausschluss gestimmt. 6% haben dafür gestimmt, die Zusammenarbeit weiterzuführen und zusätzliche Kosten an alle Kunden weiterzugeben. 27% waren für eine individuelle Bepreisung von Kunden, die an Ladeverbund+-Säulen laden.
Wir haben uns bereits mit Ladeverbund+ ausgetauscht und bedauern diesen Schritt zutiefst. Wir sind allerdings davon überzeugt, dass derartige Preisentwicklungen nicht förderlich für die weitere Entwicklungen der Elektromobilität in Europa sind.
Für uns bedeutet dies kein endgültiges Ende der Zusammenarbeit. Wir bleiben weiterhin offen für einen partnerschaftlichen Austausch.
Wir freuen uns, Euch weiterhin mit über 97.000 Ladepunkten eines der größten Ladenetzwerke in Europa anbieten zu können.
Bei weiteren Fragen kannst Du Dich gerne an unseren Kundenservice wenden.
Wir wünschen weiterhin gute Fahrt mit EinfachStromLaden.
Elektrische Grüße aus Obertshausen,
Dein MAINGAU-Team

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

• eltron
driel24 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:25:
Was mijn tomtom even een het updaten.
Zag dat er een uitklap pijltje bij "oplaadpunten" zit.

Volgens tomtom heeft alleen USA meer laadpunten dan Nederland (59896x). Best knap.
(Mijn tomtom heeft world maps.)

[Afbeelding]
Bizar lijstje eigenlijk.
Je wordt bijna trots op het karige lijstje van NL.... ...omdat het in de rest van de wereld nog erger is. Wat te denken van landen als Argentinië met 20, Brazilië met 114, India met 501? Hoeveel CO2 gaan die nog uitstoten in onze gezamenlijke admosfeer voor de EV een beetje doordringt?
En dan mis ik in het lijstje China nog, als ik er niet overheen kijk. Aantal palen daar is vast een staatsgeheim.
Al heb ik wel de indruk dat de chinezen beginnen te snappen dat verduurzamen noodzakelijk is. :)

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09-11 18:56
Isheara schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:27:
Tja het land is dan ook 231 x zo groot als NL en heeft bijna 20x zoveel inwoners.
Ik neem aan dat hij bedoelde dat Nederland het dus erg goed doet.

• tiab7
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04:22
[...]
Is er iemand die dit ooit werkend heeft gekregen dan? Zowel via de app als website heb ik dat een paar keer geprobeerd, maar nooit met succes.

• pmiddeld
Ik gebruik het regelmatig en ik heb wel de indruk dat het enig effect heeft. Verwacht echter niet dat je tussen 17.00 en 21.00 met de maximale snelheid kunt laden en zeker niet als de andere socket ook bezet is. Als ik niks doe zit ik in de piekuren op ca. 1 à 1,5 kW, als ik een vertrektijd instel wordt het zo'n 3 kW (als ik de enige ben, anders gebeurt er niks), terwijl ik aan deze paal met maximaal 6 kW kan laden. Dan om 21.00u wordt het ineens 6 kW.

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

pmiddeld schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:26:
[...]

Met de Elbizz pas is het netjes 24 ct/kWh + 7 ct per sessie. Met de pas van EVCompany idem maar dan 12 ct of zo per sessie.
Wie heeft deze partijen allebei gebruikt en heeft een mening welke het fijnst is?

Ik zoek nog een goedkope optie om af en toe mijn hybride op te laden. Doet geen quick charge, heeft maar iets van 10 kWh nodig. Nu gebruik ik Smoov omdat ik het fijn vind dat ik met credit card kan betalen en geen pas bij me hoef te hebben maar als ik dan 37 cent extra betaal voor de transactie plus 6 cent extra per kWh kan ik misschien beter toch zo'n partij nemen die een automatische incasso wil doen en je graag een pasje wil opsturen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• JeroenE
  • Niet online
@Sando Ik laad er met mijn NLMAB pas en die rekent ook gewoon lage tarieven. Het is wel een tijdje geleden, de laatste keer was vorig jaar december. Toen was het inclusief BTW 3,25 euro voor 17,24 kWh. Dat is ongeveer 18,9 cent per kWh.

Ik heb daar niet meer geladen sinds het tarief naar 24 cent is gegaan.

• pmiddeld
Sando schreef op maandag 2 november 2020 @ 00:09:
[...]

Wie heeft deze partijen allebei gebruikt en heeft een mening welke het fijnst is?

Ik zoek nog een goedkope optie om af en toe mijn hybride op te laden. Doet geen quick charge, heeft maar iets van 10 kWh nodig. Nu gebruik ik Smoov omdat ik het fijn vind dat ik met credit card kan betalen en geen pas bij me hoef te hebben maar als ik dan 37 cent extra betaal voor de transactie plus 6 cent extra per kWh kan ik misschien beter toch zo'n partij nemen die een automatische incasso wil doen en je graag een pasje wil opsturen.
Ik heb allebei de passen gebruikt. Werken allebei prima, maar gebruik nu vooral de Elbizz pas vanwege iets goedkoper sessietarief. Let wel: De EVCompany pas is gratis aan te vragen, de Elbizz pas kost iets van 9 euro eenmalig (paar euro korting bij bestellen via laadpastop10.nl). Dus je kunt zelf uitrekenen welke op den duur de goedkoopste is.

edit: NL MAB kost in feite hetzelfde als EVCompany voor wat betreft sessiekosten, pas is ook gratis.

[ Voor 4% gewijzigd door pmiddeld op 02-11-2020 12:23 ]

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-11 08:10
Sando schreef op maandag 2 november 2020 @ 00:09:
[...]

Inderdaad; bij 37 cent kan het wel eens voordeliger zijn je batterij door de ICE te laten opladen. Ruwweg kun je 5 kilometer doen op een kWh, wanneer je 20km kunt doen op een liter brandstof is je stroom daarvoor €1,48 waard.

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-11 18:16
Hier een newbie die een Mazda MX-30 gaat rijden. Deze heeft een max. laadvermogen (AC) van 6,6 kW.

Een accu van 33 kWh laad je dan dus in 5 uur? Dus als ik dan de accu wil volladen met een Freshmile pas, dan kost dit (33 x € 0,19) + (300 minuten x € 0,01) = € 9,27 oftewel € 0,28 per kWh?

Dan kan ik dus net zo goed een Chargepoint (USA) pas nemen waarmee ik ook voor € 0,28 bij veel palen kan laden zonder dat ik eerst m'n prepaid pas moet gaan vullen.

Of is mijn beredenering onjuist?

Mazda MX-30

• Hyena
  • Laatst online: 17-05 06:14
nathalia schreef op maandag 2 november 2020 @ 23:18:
Hier een newbie die een Mazda MX-30 gaat rijden. Deze heeft een max. laadvermogen (AC) van 6,6 kW.

Een accu van 33 kWh laad je dan dus in 5 uur? Dus als ik dan de accu wil volladen met een Freshmile pas, dan kost dit (33 x € 0,19) + (300 minuten x € 0,01) = € 9,27 oftewel € 0,28 per kWh?

Dan kan ik dus net zo goed een Chargepoint (USA) pas nemen waarmee ik ook voor € 0,28 bij veel palen kan laden zonder dat ik eerst m'n prepaid pas moet gaan vullen.

33 kWh x € 0.28 = € 9.24 + € 0.35 = € 9.59. Kan je wel rustig blijven staan zonder op de minuten te hoeven letten. Al werkt Chargepoint USA ook als een soort prepaid. Je dient steeds je saldo te vullen als je onder de € 5.00 komt. Minimaal € 10.00. Gebeurt automatisch. De kaart is gratis aan te vragen en de app werkt goed. Let wel op want de verkeerde paal van dezelfde aanbieder kan zomaar € 1.00 per kWh kosten. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Hyena op 03-11-2020 01:22 ]

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

• JeroenE
  • Niet online
@nathalia Je moet er wel rekening mee houden dat de Mazda maar op 1 fase kan laden. Veel Nederlandse laadpalen zijn 11 kW (al komen er wel steeds meer die sneller kunnen). Die 11 kW komt door 3 fasen met 16A op 230 V, 3 * 16 * 230 = 11 kW.

Als je auto maar 1 fase kan gebruiken laadt je dus maar op 1/3e van die snelheid, namelijk 1*16*230 = 3,7 kW. Dan duurt het laden (als je helemaal leeg bent) dus veel langer. Je hebt ook altijd te maken met laadverlies, dus ik zou eerder rekenen op 11 uur ook al is het niet precies de helft. Sterker nog, ik denk dat 5 uur al aan de krappe kant is, het zal ook wel een halfuurtje oid langer duren.

Er zijn tegenwoordig ook laadpalen waar je (als je alleen staat) met 24A kan laden. Maar als een tweede auto aansluit moet je dit delen en laden beide auto's met 12A. Dat komt omdat zij een netaansluiting hebben van 25A. Je laadt dan met 5,5 kW of met 2,7 kW.

Dat gezegd hebbende kom je dus op andere berekeningen uit, afhankelijk hoe snel je nu precies bij die laadpaal kan laden. Hou er ook rekening mee dat het niet heel waarschijnlijk is dat je vaak bijna leeg aan komt bij een laadpaal. Je hoeft natuurlijk ook niet per se te laden tot je helemaal vol bent (bij snelladers is dat zelfs heel gebruikelijk).

Stel je bent wel leeg en je wil gaan laden. Het is een 11kW laadpaal dus je moet hier 11 uur staan wil je weer helemaal vol komen. Dan kost de ene pas je nog steeds 28 cent per kWh en dus 3,08 euro. De andere paal kost je 33 * 0,19 + 660 * 0,01 = 12,87 euro.

In het algemeen zijn laadtarieven per minuut heel erg ongunstig voor auto's die maar op 1 fase kunnen laden en kan je die het beste zo veel mogelijk ontwijken. Enkel wanneer het niet anders kan dan is het natuurlijk altijd beter om wel te kunnen laden dan niet te kunnen laden.

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-11 07:27

paularts

Paulux !!!!!!

afhankelijk van de Paal zal die 5u nog wel schelen (MX-30 specs van EV-database)
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 16u30m 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 10u15m 18 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 6u30m 28 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 5u45m 31 km/u
3-fase 16A (11 kW)*230V / 1x16A3.7 kW †10u15m18 km/u
3-fase 25A (17 kW)230V / 1x25A 5.8 kW † 6u30m 28 km/u
3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x29A 6.6 kW † 5u45m 31 km/u

*Meeste publieke palen

[ Voor 14% gewijzigd door paularts op 03-11-2020 07:04 . Reden: tabel netter gemaakt, link toegevoegd ]

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

• wortelsoft
  • Laatst online: 19:30
@nathalia
Om de berekening van @JeroenE even te ondersteunen Zondag avond om 21:30 heb ik mijn 64kWh 1 fase E-Niro met 20% lading aan de openbare 11kW laadpaal gehangen. Maandag om 13:55 moest ik weg voor een ritje en stond deze op 96%. Bij deze paal krijg ik 3,6kW, maar er zijn er ook hier van 2,6kW en als je daar met twee auto's staat heb ik wel eens met +-1,5kW gestaan. Het kan dus wel een tijdje duren voordat de auto vol is.

[ Voor 1% gewijzigd door wortelsoft op 03-11-2020 14:19 . Reden: eenheden aangepast ]

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42

Je gaat er nu vanuit dat je je auto helemaal leeg aan de laadpaal zet. Ik vraag me af of dat reeel is.
en de vraag is of je nu niet aan het suboptimaliseren bent. 30 cent op 10 euro = 3%. Dan is je rechtervoet van meer invloed...

• pmiddeld
In plaats van afkraken, leg de volgende keer gewoon even uit aan iemand die het niet weet hoe het met eenheden zit of negeer het verder. Dat houdt het een stuk gezelliger voor iedereen.

[ Voor 100% gewijzigd door deepbass909 op 03-11-2020 17:36 ]

• wortelsoft
Negeer het of maak een topic-report aan in het vervolg.

[ Voor 80% gewijzigd door deepbass909 op 03-11-2020 17:36 ]

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-11 14:06
pmiddeld schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:33:
[...]

Het blijft moeilijk met de elektrische eenheden.... |:(
Ja, inderdaad. kWh is de anders dan veel eenheden, want maal uur ipv per(=gedeeld door) uur.
Maar (blijven) uitleggen helpt beter dan |:( denk ik ;)

@wortelsoft
kW kan je grofweg vergelijken met een energie snelheid. Zoals km/h
kWh geeft dan hoeveelheid energie in een uur, kilowatt maal uur . Zoals afgelegde afstand: km. Als je 2 uur 28 k/m rijdt, leg je 28 maal 2 uur = 56 km af. Zelfde bij kWh. Als je 2 uur zou laden met 28 kW, laadt je 56kWh bij.

Batterijcapaciteit tellen we dus in vermogen maal uur. Uur is h, dus Kilowatt maal uur is kWh. Dus in jouw tekst: 64 kWh e-Niro.

kW geeft al een snelheid aan, dus je laadt met 3,6, 2,6 of 1,5 kW bij.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

@JeroenE @pmiddeld Als Elbizz en EVCompany om het even zijn (even rekenen of je 9 euro wilt betalen voor een beetje korting per sessie), en NL MAB kost het zelfde als EVCompany...

Is NL MAB of EVCompany dan fijner? Een pas is een pas, snap ik, maar dan doel ik vooral op het geheel (fijne app, inzichtelijk, al dan niet gedoe).

edit:
TL:DR; Ik merk dat ik in mijn enthousiasme wat te veel heb geschreven. Je kunt hier stoppen met lezen.
pmiddeld schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:19:

gebruik nu vooral de Elbizz pas vanwege iets goedkoper sessietarief. Let wel: De EVCompany pas is gratis aan te vragen, de Elbizz pas kost iets van 9 euro eenmalig (paar euro korting bij bestellen via laadpastop10.nl). Dus je kunt zelf uitrekenen welke op den duur de goedkoopste is.
5 cent korting per sessie bij 9 Euro is goedkoper na 180 laadbeurten. Ik laad voornamelijk thuis, want bij zo'n ouwerdje als dit (Chevrolet 2013 Volt) gebruikt de elektromotor nog iets van 200 wattuur, goed te doen met het thuislaadtarief van €0,23 per kWh, en er gaan er ongeveer 10 in de accu. De laadpaal gebruik ik vooral "uit", op de wat langere afstanden, hoewel die reizen helaas een beetje zijn opgeschort vanwege de pandemie enzo.

In de zomer kom ik daar ~51 kilometer mee, maar met dit weer ~44 km. Dus 44 km voor €2,30.

Voor opladen aan de palen wordt het inderdaad snel minder interessant. De ICE doet ongeveer 1 op 17 bij Euro95/E10 à €1,50 en 1 op 18 bij Euro98/E5 à €1,60

Die 44 km (€2,30) kost dus ongeveer 2,44 liter 98 = €3,90 of 2,59 liter 95 = € €3,88.

Dus het scheelt net even een rijksdaalder en dat is niet zo indrukwekkend als bij nieuwere auto's, maar telt wel op bij ritten die onder de ~40-50 km blijven, ook voor het klimaat omdat je dan gewoon niets uitstoot (in theorie).

Toch laad ik ook wel eens bij een paal waar ik dan uiteindelijk €4,20 afreken omdat helemaal elektrisch gewoon zo lekker krachtig en stil rijdt, en ik tank liever E5/98 omdat ik op een volle tank dan 6% meer afstand af kan leggen.

Idealistisch gezien heb ik sowieso een hekel aan die bio-ethanol. Vroeger zag je onderweg naar Berlijn allemaal aardappels en ander eten. Nu is dat allemaal mais voor de bio-ethanol. Hectaren vol planten die we exclusief groeien om op te branden, hevig gesubsidieerd, om maar te voldoen aan doelstellingen. Op papier zullen ze het wel positief hebben gekregen maar ik heb er moeite mee. Je moet immers 6% (your mileage may vary) meer benzine gebruiken, dus die 10% bio-brandstof is nog erg inefficiënt ook.

Ai... Nu ben ik in mijn enthousiasme heel erg off-topic gegaan. Excuses.

Wil er nog wel even bijzeggen dat ik idealistisch gezien vooral erg voor elektrisch rijden (en misschien is waterstof een goede oplossing voor vrachtwagens) ben hoor. Dat is - in theorie althans - wel goed te doen zonder dat je een sprong moet maken in je hersenen/logica om het goed te praten (zoals bij bio-ethanol en biomassacentrales). Vandaar ook dat ik deze stekkerauto heb. :)

De meeste ritten die ik doe zijn <50km en volledig elektrisch, maar in ideale omstandigheden doe ik bij lange ritten 550 km op een tank/lading. Ik hoop deze auto te blijven gebruiken tot ik een occasion kan vinden die iets soortgelijks doet maar dan volledig elektrisch.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• JeroenE
  • Niet online
Sando schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:54:
Is NL MAB of EVCompany dan fijner? Een pas is een pas, snap ik, maar dan doel ik vooral op het geheel (fijne app, inzichtelijk, al dan niet gedoe).
Ik heb van die 3 enkel NL MAB, dat was destijds degene met de laagste sessiekosten. Volgens mij zijn er geen gratis passen waar het lager is, maar dat veranderd zo vaak dat ik het niet meer echt bij houd. Helaas kan je zulk soort infomatie niet makkelijk vinden in de laadpastop10 van @Hachy.

NL MAB heeft geen app, enkel een website. Daar kan je alles vinden. Ik heb er verder nooit problemen mee.

Het enige is dat er (soms) pas laat sessies in rekening worden gebracht, maar dat gebeurd bij andere laadpassen net zo goed. Dat komt omdat de onderlinge informatie uitwisseling tussen sommige CPOs en MSPs behoorlijk achter loopt; dan heb je ineens pas twee facturen verder de daadwerkelijke afrekening.

• wortelsoft
DeGroteMuis schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:59:
[...]

Ja, inderdaad. kWh is de anders dan veel eenheden, want maal uur ipv per(=gedeeld door) uur.
Maar (blijven) uitleggen helpt beter dan |:( denk ik ;)

@wortelsoft
kW kan je grofweg vergelijken met een energie snelheid. Zoals km/h
kWh geeft dan hoeveelheid energie in een uur, kilowatt maal uur . Zoals afgelegde afstand: km. Als je 2 uur 28 k/m rijdt, leg je 28 maal 2 uur = 56 km af. Zelfde bij kWh. Als je 2 uur zou laden met 28 kW, laadt je 56kWh bij.

Batterijcapaciteit tellen we dus in vermogen maal uur. Uur is h, dus Kilowatt maal uur is kWh. Dus in jouw tekst: 64 kWh e-Niro.

kW geeft al een snelheid aan, dus je laadt met 3,6, 2,6 of 1,5 kW bij.
Zal de volgende keer kJs schrijven voor de eenheid fetisjisten.

[ Voor 7% gewijzigd door wortelsoft op 03-11-2020 15:26 ]

• pmiddeld
@wortelsoft Ik kijk er naar uit ;)
En het is "fetisjisten" *O*

[ Voor 29% gewijzigd door pmiddeld op 03-11-2020 15:19 ]

• pmiddeld
En nou weer effe serieus, ik heb van EnelX/JuicePass een mail gekregen dat de app vernieuwd is en dat ik opnieuw met de voorwaarden moet instemmen via de app. Ik krijg dan ook nog 20 kWh voor de moeite. En 20 kWh omdat Paypal niet meer te gebruiken is als betaalmethode.
Als ik de app open krijg ik inderdaad de voorwaarden, maar als ik dan alles aanvink en op OK tik krijg ik een foutmelding. Iemand hetzelfde probleem?
Ik heb overigens wel de eerste keer dat ik het probeerde geen vinkje gezet bij "I agree to the transfer of my data to third parties for marketing purposes". Zou daardoor de app op tilt gegaan zijn? Het is toch al niet zo'n stabiele app....

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:38
pmiddeld schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:25:
En nou weer effe serieus, ik heb van EnelX/JuicePass een mail gekregen dat de app vernieuwd is en dat ik opnieuw met de voorwaarden moet instemmen via de app. Ik krijg dan ook nog 20 kWh voor de moeite. En 20 kWh omdat Paypal niet meer te gebruiken is als betaalmethode.
Als ik de app open krijg ik inderdaad de voorwaarden, maar als ik dan alles aanvink en op OK tik krijg ik een foutmelding. Iemand hetzelfde probleem?
Ik heb overigens wel de eerste keer dat ik het probeerde geen vinkje gezet bij "I agree to the transfer of my data to third parties for marketing purposes". Zou daardoor de app op tilt gegaan zijn? Het is toch al niet zo'n stabiele app....
Ik heb hem onlangs geïnstalleerd maar niks ontvangen, heb er een CC aan gekoppeld.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Bula
pmiddeld schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:25:
Ja, hier hetzelfde!
Heb vanmiddag een mailtje naar Enel X gestuurd hierover.
Die 20 Kwh had ik vorige week al gehad, en toen lukte het ook om in te loggen.
Zag die 20 Kwh voucher ook bij vouchers staan, maar toen ik hem vrijdag wilde gaan gebruiken had ik dezelfde problemen als jij omschrijft.

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-11 18:16
JeroenE schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 06:44:
@nathalia Je moet er wel rekening mee houden dat de Mazda maar op 1 fase kan laden. Veel Nederlandse laadpalen zijn 11 kW (al komen er wel steeds meer die sneller kunnen). Die 11 kW komt door 3 fasen met 16A op 230 V, 3 * 16 * 230 = 11 kW.

Als je auto maar 1 fase kan gebruiken laadt je dus maar op 1/3e van die snelheid, namelijk 1*16*230 = 3,7 kW. Dan duurt het laden (als je helemaal leeg bent) dus veel langer. Je hebt ook altijd te maken met laadverlies, dus ik zou eerder rekenen op 11 uur ook al is het niet precies de helft. Sterker nog, ik denk dat 5 uur al aan de krappe kant is, het zal ook wel een halfuurtje oid langer duren.
Wat een duidelijk verhaal! Hier kan ik iets mee. Ik zal geen pasjes aanvragen die ook per minuut afrekenen. Ik ga wel voor de Chargepoint (USA).

Ik vond na m'n post toevallig nog een uitleg van Mazda: https://nieuws.mazda.nl/h...trische-auto-op-te-laden/

Mazda MX-30

• buz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:56

buz

Hachy schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:10:
De laadpas van Freshmile wordt steeds interessanter door nieuwe roaming overeenkomsten in Nederland.

22kW laden bij Allego of Ecotap, Pitpoint, EV-box voor 21,7 cent per kWh.
11kW laden voor 24,5 cent per kWh.

Ik heb er een blogje over geschreven.
Mijn gloednieuwe prepaid kaart van Freshmile werkt dus niet op de Allego paal om de hoek. :|
Andere kaarten wel.
Dus maar een mail gestuurd naar de helpdesk met de vraag waarom de kaart geweigerd wordt.
In de app staat dat je er kunt opladen met hun pas.
:?

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
nathalia schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:09:
[...]

Wat een duidelijk verhaal! Hier kan ik iets mee. Ik zal geen pasjes aanvragen die ook per minuut afrekenen. Ik ga wel voor de Chargepoint (USA).

Ik vond na m'n post toevallig nog een uitleg van Mazda: https://nieuws.mazda.nl/h...trische-auto-op-te-laden/
Waaronder een Mazda verkoopmedewerkster het artikel tegenspreekt en schaamteloos beweert dat op een 11kW laadpunt de Mazda 6.6 kW zal laden.... :X De classic 1-fase / 3-fase denkfout.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Bula schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 16:43:
[...]

Ja, hier hetzelfde!
Heb vanmiddag een mailtje naar Enel X gestuurd hierover.
Die 20 Kwh had ik vorige week al gehad, en toen lukte het ook om in te loggen.
Zag die 20 Kwh voucher ook bij vouchers staan, maar toen ik hem vrijdag wilde gaan gebruiken had ik dezelfde problemen als jij omschrijft.
Ik heb Enel-X ook om opheldering gevraagd. Ook over de strikte voorwaarden overigens zoals "consent to profiling".

• DeGroteMuis
Hachy schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:38:
[...]

Waaronder een Mazda verkoopmedewerkster het artikel tegenspreekt en schaamteloos beweert dat op een 11kW laadpunt de Mazda 6.6 kW zal laden.... :X De classic 1-fase / 3-fase denkfout.
Ligt het aan mij, of praat Mazda in de tekst inclusief MX-30 voorbeeld ook deskundig er omheen dat de MX-30 1-fase laadt?

• JeroenE
  • Niet online
@DeGroteMuis Dat ligt niet aan jou. Het ergste is nog wel de alinea dat 11kW en 22kW palen gangbaar zijn en dat het laden 5,5 uur duurt. Ze vergeten te melden dat dit enkel op de 22kW laadpalen is. Op 11kW laadpalen duurt het langer.

Op zich snap ik de verwarring wel; er wordt overal in kW gesproken en nogal wiedus dat mensen dan denken dat je met 6,6 kW kan laden als de laadpaal 11 kW aanbiedt. Maar eigenlijk hoor je als fabrikant dit gewoon goed uit te leggen. Dit zal alleen maar tot frustatie en ontevreden klanten leiden.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Het is best jammer dat er nog steeds nieuwe 1-fase auto's op de markt komen. Elke auto een standaard 3-fase AC lader aan boord zou dit communicatie probleem in grote mate oplossen.

• DeGroteMuis
@Hachy Dat klopt helemaal, 3-fasen lader in de auto zou standaard moeten zijn en veel verwarring oplossen.

Dan nog even wat betere voorlichting vanuit de adviseurs van thuislaadstations en we zijn er. n=1, maar kennissen van me hebben met het oog op de toekomst alvast een 3-fasen 11 kW laadpaal aangesmeerd gekregen, terwijl hun woning nog een 1-fase aansluiting heeft en ze geen plannen hebben dat te veranderen op korte termijn. Dat werkt ook niet echt optimaal...

• pmiddeld
DeGroteMuis schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:15:
[...]

Ligt het aan mij, of praat Mazda in de tekst inclusief MX-30 voorbeeld ook deskundig er omheen dat de MX-30 1-fase laadt?
Tsja, zo kwam ik ook 4 jaar geleden rond deze tijd van het jaar redelijk bleu naar de BMW-dealer, die schaamteloos beweerde dat hij de i3 94 Ah voor woon-werk gebruikte en daarmee 250 km op een volle accu reed (snelweg). Toen ik hem vroeg hoe hard hij dan reed zei hij met een stalen gezicht: 140 km/u! _/-\o_

• Inspired
  • Laatst online: 23:27
Met 94 mAh kom je amper van de oprit af. Snelle edit zie. :)

Die verkopers hebben sowieso maar zeer gelimiteerde kennis. Dat was met ICE al zo, en nu met deze "nieuwe" techniek al helemaal. Dat een merk nog met een 1 fase lader komt snap ik al helemaal niet. En dan leuk gaan praten over 3 fase op de site terwijl ze niet eens een 3 fase lader hebben. :|

[ Voor 80% gewijzigd door Inspired op 04-11-2020 17:13 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• pmiddeld
DeGroteMuis schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:04:
@Hachy Dat klopt helemaal, 3-fasen lader in de auto zou standaard moeten zijn en veel verwarring oplossen.

Dan nog even wat betere voorlichting vanuit de adviseurs van thuislaadstations en we zijn er. n=1, maar kennissen van me hebben met het oog op de toekomst alvast een 3-fasen 11 kW laadpaal aangesmeerd gekregen, terwijl hun woning nog een 1-fase aansluiting heeft en ze geen plannen hebben dat te veranderen op korte termijn. Dat werkt ook niet echt optimaal...
Ik vraag me af of dit bewust aangesmeerd is of dat het gewoon aan kennis bij de betreffende medewerker ontbreekt.

• Sefa
DeGroteMuis schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:04:

Dat is niet persé gek toch? Een laadpaal gaat hopelijk zeker 10 jaar mee. Om dan alvast een 3-fase laadpaal te hebben vind ik wel wat in zitten eerlijk gezegd. Makkelijker 1-fase laden met een 3-fase paal dan andersom. Of zie ik iets over het hoofd?

• eltron
JeroenE schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:12:
@DeGroteMuis Dat ligt niet aan jou. Het ergste is nog wel de alinea dat 11kW en 22kW palen gangbaar zijn en dat het laden 5,5 uur duurt. Ze vergeten te melden dat dit enkel op de 22kW laadpalen is. Op 11kW laadpalen duurt het langer.

Op zich snap ik de verwarring wel; er wordt overal in kW gesproken en nogal wiedus dat mensen dan denken dat je met 6,6 kW kan laden als de laadpaal 11 kW aanbiedt. Maar eigenlijk hoor je als fabrikant dit gewoon goed uit te leggen. Dit zal alleen maar tot frustatie en ontevreden klanten leiden.
en 22kW palen zijn helemaal niet gangbaar. @Hachy zal het wel exact weten maar op gevoel zou het mij verbazen als het meer dan 5% is. Kan regionaal wel (on)behoorlijk verschillen.

• eltron
Inspired schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:09:
Met 94 mAh kom je amper van de oprit af. Snelle edit zie. :)

Die verkopers hebben sowieso maar zeer gelimiteerde kennis. Dat was met ICE al zo, en nu met deze "nieuwe" techniek al helemaal. Dat een merk nog met een 1 fase lader komt snap ik al helemaal niet. En dan leuk gaan praten over 3 fase op de site terwijl ze niet eens een 3 fase lader hebben. :|
Tja je zou het ook om kunnen draaien.
Groot deel van de wereld werkt met 1F dus waarom dan voor een kleine markt als NL een afwijkende auto maken? Waarom hier niet gewoon een beter netwerk met 1F of meer vermogen per fase als het 3F is?

En ja je kunt hier ipv 3x25 ook 3x35 krijgen, maar dat kost een vermogen extra aan jaarlijkse vaste kosten terwijl volstrekt onduidelijk is waarom. Het zou veel beter zijn als de standaard op zou schuiven naar 3x35 tegen bescheiden meerkosten. In plaats dat iedereen zich in allerlei bochten gaat wringen met regelsystemen om de warmtepomp, de inductiekookplaat en beide elektrische auto's binnen het krappe kader van de 3x25A te houden. Effect is dat de 3x25A bijna volcontinu maximaal wordt belast en je daarmee dan een kleine € 1000 bespaard op de meerkosten voor 3x35.En als dit voor de huisaansluiting geldt zal het voor de openbare laadpaal wel vergelijkbaar zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door eltron op 04-11-2020 19:09 ]

• JeroenE
  • Niet online
eltron schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:48:
en 22kW palen zijn helemaal niet gangbaar.
Volgens mij zijn die ook niet zo gangbaar als ze daar schrijven. Er zijn wel steeds meer palen waar je zo'n 24A kan laden (als je er alleen staat). Dan kan je met een 1 fase auto ook best snel laden. Voor zover ik weet hebben die bijna allemaal een lader die niet meer dan 29A aan kan.

Bij veel laadpalen staat de info ook niet goed in de diverse apps. Dan staat er 22 kW, maar is het maximaal 11 kW, maar dan wel met 2 aansluitpunten. Dan kan je natuurlijk niet 22 kW laden enkel omdat er 2 aansluitpunten zijn. Dat is niet alleen zo bij apps waar mensen dan zelf laadpalen kunnen toevoegen, maar wordt door de beheerders ook niet altijd goed ingevoerd. Dat passanten het verkeerd invullen snap ik wel. Je kan het aan de laadpaal zelf helemaal niet zien hoe hij is afgezekerd en wat er precies uitkomt. Vooral niet als je een auto hebt die niet eens laat zien hoeveel A er in gaat, maar alleen iets zegt als "nog 5 uur laden".

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-11 17:00

_V_

buz schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:34:
[...]

Mijn gloednieuwe prepaid kaart van Freshmile werkt dus niet op de Allego paal om de hoek. :|
Andere kaarten wel.
Dus maar een mail gestuurd naar de helpdesk met de vraag waarom de kaart geweigerd wordt.
In de app staat dat je er kunt opladen met hun pas.
:?
Moet de pas na ontvangst misschien nog aangemeld/geactiveerd worden? of misschien dat er nog een synchronisatie proces moet lopen waar een aantal dagen overheen kan gaan, zoals tussen Maingau en Fastned?

Edit: Heb de Freshmile pas zelf niet. Maar iig aanmelden/activatie na ontvangst is wel vaker nodig bij andere passen.

[ Voor 9% gewijzigd door _V_ op 04-11-2020 19:28 ]

• bruneelm
  • Laatst online: 18:24
Groot deel van de wereld werkt met 1F dus waarom dan voor een kleine markt als NL een afwijkende auto maken? Waarom hier niet gewoon een beter netwerk met 1F of meer vermogen per fase als het 3F is
Ik zie het zo:
Aan 1* 3f lader kan je sneller laden echter als de accu vol is en je verplaatst de wagen niet dan kan er maar eentje genieten van de paal
Als er 3 *1f aansluitingen zijn dan laden er 3 wagens de hele nacht op en is er geen haan die nog kraait over een paalklever.

• Isheara
Ik laad thuis met 7,4kW op mijn 1-fase e2008 op een 3x25A aansluiting met 3-fase Zappi, dus zoveel scheelt dat voor mij niet met een 11kW 3-fase OBC. Het was voor mij de meerprijs (en mislopen van de subsidie) niet waard om perse een 11kW OBC te willen.

Zou ik niet thuis kunnen laden zou het wat problematischer worden en zou ik wel een 3-fase OBC willen.

Keep rolling sixes!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
[...]

en 22kW palen zijn helemaal niet gangbaar. @Hachy zal het wel exact weten maar op gevoel zou het mij verbazen als het meer dan 5% is. Kan regionaal wel (on)behoorlijk verschillen.
Zal regionaal inderdaad wel verschillen binnen NL, vooral palen uit oude concessies zijn 22kWh (volgens mij hoefden die ook geen vastrecht af te dragen of werd het gecompenseerd of iets dergelijks).
Maar, zodra je over de grens bent zijn vrijwel alle palen 22 kWh.
eltron schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:51:
[...]

Groot deel van de wereld werkt met 1F dus waarom dan voor een kleine markt als NL een afwijkende auto maken? Waarom hier niet gewoon een beter netwerk met 1F of meer vermogen per fase als het 3F is?
Ik ben dat niet met je eens. 110 volt landen (Noord-Amerika, Japan) hebben voornamelijk 1-fase. Maar bijna alle 230-volt landen (m.u.v. het VK) bieden 3-fase als optie voor je huisaansluiting. Zelfs in landen als India is dat gewoon beschikbaar. En het is in ieder geval heel continentaal Europa de norm.
De auto's worden toch al afgestemd op de Europese markt, dan kan die 3-fase ondersteuning daar eigenlijk ook al direct in. Kunnen ze de 1-fase varianten in de versies voor de US-markt en linksrijdende landen maken :-)

• pmiddeld
Interessant artikel in de Frankfurter Allgemeine over de ruzie tussen Maingau en Ladeverbund+ en de stelling dat verre reizen nu met EV duurder zijn dan met een diesel (wel in het Duits).

https://m.faz.net/aktuell...-ladesaeule-17031482.html

• JeroenE
  • Niet online
Isheara schreef op woensdag 4 november 2020 @ 21:28:
Ik laad thuis met 7,4kW op mijn 1-fase e2008 op een 3x25A aansluiting met 3-fase Zappi,
Maar dat kan dan alleen als je zonnepanelen op dat moment ook 7A leveren (ik neem even aan dat je daarom de Zappi hebt).

Als je zonder PV laadt (bijvoorbeeld 's nachts) laadt kan dat maar met maximaal 25 * 230 = 5,7 kW.

Dat is dus ongeveer de helft langzamer dan wanneer je een 11 kW lader in je auto zou hebben.

Ik geloof overigens best dat je er prima mee uit de voeten kan hoor, ik rij al 5 jaar met een EV die maar 1 fase heeft. Maar er zijn genoeg momenten geweest waarbij een 3 fase lader er voor had gezorgd dat ik onderweg niet bij een snellader moest stoppen. Dan had ik op locatie namelijk wel genoeg kunnen laden ipv net te weinig. Ik had het er dus zeker voor over gehad, maar bij mijn auto was dit geen optie helaas.

• DeGroteMuis
pmiddeld schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:10:
Ik vraag me af of dit bewust aangesmeerd is of dat het gewoon aan kennis bij de betreffende medewerker ontbreekt.
Allebei niet goed natuurlijk, maar ik hoop dan toch het tweede. Dat is namelijk op te lossen door voorlichting. Ik denk ook wel dat dat de reden was, want aan een 22 kW 3-fasenpaal had de medewerker waarschijnlijk nog meer kunnen verdienen.
Sefa schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:19:
Dat is niet persé gek toch? Een laadpaal gaat hopelijk zeker 10 jaar mee. Om dan alvast een 3-fase laadpaal te hebben vind ik wel wat in zitten eerlijk gezegd. Makkelijker 1-fase laden met een 3-fase paal dan andersom. Of zie ik iets over het hoofd?
11 kW 3-fasen = maximaal 3,7 kW per fase. Met een 1-fase huisinstallatie zal je dus trager laden dan met een 1-fase 7,4 kW laadinstallatie thuis.
In Gelderland zijn de nieuwere, lichtgrijze Allego palen wel allemaal maximaal 22kW. Wel met nadruk op maximaal, want variabele snelheid. Nu met thuiswerken hang ik de eGolf vaak in de loop van de ochtend even aan de paal als ik moet laden. Dan trek ik regelmatig niet de volle snelheid. Een eGolf heeft een 2-fasenlader, maximaal 7,2 kW, dus ongeveer 11kW teruggerekend naar 3-fasen. Dan lijkt het er dus op dat overdag, met 1 auto aan de paal de 11kW niet eens gehaald wordt.
eltron schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:51 onder andere:
En ja je kunt hier ipv 3x25 ook 3x35 krijgen, maar dat kost een vermogen extra aan jaarlijkse vaste kosten terwijl volstrekt onduidelijk is waarom.
Ik denk ontmoediging, iedereen 3x35 is toch een grotere aanslag op het net. Het valt hier trouwens nog mee met het vastrecht. Ik raakte afgelopen zomer aan de praat met iemand in Zuid-Tirol, die zei dat een normale huisinstallatie daar maximaal ongeveer 4,5 kW piekvermogen trekt. Wil je meer, dan betaal je al bijna 1000 euro per jaar vastrecht. De stroom zelf was dan wel een stuk goedkoper, afgelopen zomer 11 cent per kWh.

• Sefa
DeGroteMuis schreef op donderdag 5 november 2020 @ 07:45:
[...]

11 kW 3-fasen = maximaal 3,7 kW per fase. Met een 1-fase huisinstallatie zal je dus trager laden dan met een 1-fase 7,4 kW laadinstallatie thuis.
Aha, ik maakte dus de klassieke fout. Dank voor de uitleg!

Ik weet dat dit niet het topic er voor is, maar de discussie is nu toch al gaande. Ik oriënteer mij op een Zappi v2 22kw 3 fase paal, voor mijn 1 fase huisaansluiting. Inderdaad geadviseerd door de verkoper onder het mom van 'klaar voor de toekomst voor een kleine meerprijs'. Met 22kw op 1 fase laad ik dus met 7,3 kw? Mijn auto heeft een 11Kw lader aan boord. Nu is er toch geen sprake van een nadeel van een 3-fase lader?

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Nu maak je hem weer :) als je auto 11kW is dan laadt’ie per fase Max 3,7kW (16A)

Want 3x3,7=11

Dus heb je technisch geen toegevoegde waarde van een 22kW laadpunt. (3x32A)

Je auto kan geen 7,2kW aan omdat je 3-fase onboard charger geen 32A aankan (anders had je auto ook 22kW kunnen laden) en je huis waarschijnlijk ook niet want daar heb je voor 3x32A 22kW laadpunt een 3x35A hoofdaansluiting nodig.

Dat heeft bijna niemand vanwege de fors hogere kosten aan vastrecht (+€800/jaar)

Toch kan het wel handig zijn een 22kW laadpunt te plaatsen. Als je in de toekomst andere plannen maakt met een auto die wél 22kW aankan dan kan je er met loadbalancing thuis toch nog 17kW uit halen.

[ Voor 71% gewijzigd door Hachy op 05-11-2020 08:54 ]

• Sefa
Hachy schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:49:
Nu maak je hem weer :) als je auto 11kW is dan laadt’ie per fase Max 3,7kW (16A) dus heb je technisch geen toegevoegde waarde van een 22kW laadpunt. (3x32A) je auto kan geen 7,2kW aan omdat je 3-fase onboard charger geen 32A aankan en je huis waarschijnlijk ook niet want daar heb je voor een 22kW laadpunt 3x35A hoofdaansluiting nodig en dat heeft bijna niemand vanwege de fors hogere kosten aan vastrecht (+€800/jaar)
Haha hardleers kennelijk. Nu heb ik hem hopelijk door, bedankt!

• DeGroteMuis
Sefa schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:52:
[...]

Haha hardleers kennelijk. Nu heb ik hem hopelijk door, bedankt!
Lees nog even de laatste edit van @Hachy. Zeker een nuttige toevoeging, als de meerprijs ten opzichte van een 11 kW 3-fasen laadstation meevalt kan een 22kW met het oog op de toekomst toch meerwaarde bieden. Als je volgende auto wel 32A per fase kan laden, ga je wel sneller kunnen laden met een 22kW laadstation. (1-fase 7,4kW of 3-fasen 17kW ipv resp 3,7 en 11 kW).

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:25
Hachy schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:49:
Nu maak je hem weer :) als je auto 11kW is dan laadt’ie per fase Max 3,7kW (16A)

Want 3x3,7=11

Dus heb je technisch geen toegevoegde waarde van een 22kW laadpunt. (3x32A)

Je auto kan geen 7,2kW aan omdat je 3-fase onboard charger geen 32A aankan (anders had je auto ook 22kW kunnen laden) en je huis waarschijnlijk ook niet want daar heb je voor 3x32A 22kW laadpunt een 3x35A hoofdaansluiting nodig.

Dat heeft bijna niemand vanwege de fors hogere kosten aan vastrecht (+€800/jaar)

Toch kan het wel handig zijn een 22kW laadpunt te plaatsen. Als je in de toekomst andere plannen maakt met een auto die wél 22kW aankan dan kan je er met loadbalancing thuis toch nog 17kW uit halen.
DeGroteMuis schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:03:
[...]

Lees nog even de laatste edit van @Hachy. Zeker een nuttige toevoeging, als de meerprijs ten opzichte van een 11 kW 3-fasen laadstation meevalt kan een 22kW met het oog op de toekomst toch meerwaarde bieden. Als je volgende auto wel 32A per fase kan laden, ga je wel sneller kunnen laden met een 22kW laadstation. (1-fase 7,4kW of 3-fasen 17kW ipv resp 3,7 en 11 kW).
@Sefa @Hachy, Dit heeft ook te maken met wat voor auto je hebt. Er zijn namelijk modellen die een 11 kw 3-fase lader hebben maar op 1 fase 7,2 kw kunnen laden. Dit kan in ieder geval de Tesla Model 3, en daarnaast dacht ik ook de Hyundai Kona. Op ev-database staan er toch aardig wat modellen tussen die dit kunnen. Ze koppelen dan intern 2x 16A lader die in de auto zit.

[ Voor 31% gewijzigd door adjego op 05-11-2020 09:09 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• Isheara
JeroenE schreef op donderdag 5 november 2020 @ 06:30:
[...]
Maar dat kan dan alleen als je zonnepanelen op dat moment ook 7A leveren (ik neem even aan dat je daarom de Zappi hebt).

Als je zonder PV laadt (bijvoorbeeld 's nachts) laadt kan dat maar met maximaal 25 * 230 = 5,7 kW.

Dat is dus ongeveer de helft langzamer dan wanneer je een 11 kW lader in je auto zou hebben.
Mijn Zappi is afgezkerd op een 32A ALAMAT icm loadbalancing dus 32x230 is 7,4kW.
Ben nog aan het kijken voor een PV installatie, maar dat duurt nog even.

Keep rolling sixes!

• Isheara
@Hachy
Leuke advertorial van Shell waarin laadpastop10.nl ook weer genoemd wordt. Goed bezig!!!
https://www.telegraaf.nl/...ktrisch-rijden-zo-zit-het

Keep rolling sixes!

• kevinvi
  • Laatst online: 13-01 18:35
Ik ben op zoek naar een laadpaal met abonnement met als doel dat ik onderscheid kan maken tussen een eigen laadpas en die van mijn werkgever.

Kan iemand mij vertellen hoe dit in z'n werk gaat? Moet zo'n paal dan "openbaar" gezet worden en wat zijn de tarieven die dan ingesteld kunnen worden?

• JeroenE
  • Niet online
edit: even verschoven naar het juiste topic

[ Voor 72% gewijzigd door JeroenE op 05-11-2020 10:20 . Reden: antwoord in het juiste topic ]

• pmiddeld
kevinvi schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:53:
Ik ben op zoek naar een laadpaal met abonnement met als doel dat ik onderscheid kan maken tussen een eigen laadpas en die van mijn werkgever.

Kan iemand mij vertellen hoe dit in z'n werk gaat? Moet zo'n paal dan "openbaar" gezet worden en wat zijn de tarieven die dan ingesteld kunnen worden?
Misschien kun je je vraag beter stellen in het Grote Thuis laden topic
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1967520

Ik geef toe, het is soms niet helemaal gescheiden te houden tussen de twee topics.

• kevinvi
  • Laatst online: 13-01 18:35
pmiddeld schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:07:
[...]

Misschien kun je je vraag beter stellen in het Grote Thuis laden topic
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1967520

Ik geef toe, het is soms niet helemaal gescheiden te houden tussen de twee topics.
Ik meende ook dat ik het daarin gevraagd had, verkeerde tabblad aangeklikt ;w

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
da_Mastah schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:35:

[...]

Ik ben dat niet met je eens. 110 volt landen (Noord-Amerika, Japan) hebben voornamelijk 1-fase. Maar bijna alle 230-volt landen (m.u.v. het VK) bieden 3-fase als optie voor je huisaansluiting. Zelfs in landen als India is dat gewoon beschikbaar. En het is in ieder geval heel continentaal Europa de norm.
De auto's worden toch al afgestemd op de Europese markt, dan kan die 3-fase ondersteuning daar eigenlijk ook al direct in. Kunnen ze de 1-fase varianten in de versies voor de US-markt en linksrijdende landen maken :-)
2 correcties:
- In de USA gebruiken ze een 120 V net, niet 110 V. In Japan is het 100 V. Zie google.
- In de UK is een 3 fase netwerk aansluiting gewoon beschikbaar (tot 70 kVA zelfs). (https://www.ukpowernetwor...pgrade-reduce-electricity)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Mijn punt is dat 3-fase huisaansluiting in een groot deel van de wereld de norm is voor huisaansluitingen.
Het exacte voltage maakt niet uit, er is (toevallig?) gewoon groot overlap tussen de geografische spreiding van 110 vs 230 volt en de 1 vs 3 fase norm.
In het UK kan je inderdaad ook 3-fase krijgen, maar dat is dus niet de norm en nieuwbouw wordt nog steeds met het 'goedkopere' (in hun ogen) 1-fase aansluiting opgeleverd (zoals bijvoorbeeld te lezen op https://www.solarpowerpor...homes_to_unlock_solar_dep ).

• buz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:56

buz

_V_ schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:24:
[...]

Moet de pas na ontvangst misschien nog aangemeld/geactiveerd worden? of misschien dat er nog een synchronisatie proces moet lopen waar een aantal dagen overheen kan gaan, zoals tussen Maingau en Fastned?

Edit: Heb de Freshmile pas zelf niet. Maar iig aanmelden/activatie na ontvangst is wel vaker nodig bij andere passen.
Op het foldertje er bij staat dat de pas niet geactiveerd hoeft te worden.
Bij mijn werk (ecotap) werkt hij wel.

De reactie van de klantenservice van Freshmile laat al twee dagen op zich wachten. :-( Het directe nummer bel ik maar niet want dan mag ik het vast in het Frans uitleggen.

@Hachy Jij hebt de pas uitvoerig getest. Heb jij een idee waar het aan kan liggen?

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ik heb niet elke theoretisch mogelijke combinatie getest. Dat kost teveel tijd. Ik zou het even precies moeten nakijken maar uit mijn hoofd werkte hij bij mij bij Newmotion en Ecotap.

In principe mag je er vanuit gaan dat als het in de app genoemd wordt dat de pas er geaccepteerd wordt. In de praktijk is dit ook vrijwel altijd zo. Als dit niet zo is vind ik dat je de MSP daarop aan mag spreken en inlichten dat hij laadpunten laat zien die je niet met het token van betreffende MSP gebruiken kunt.

Dus hoe meer mensen dit testen en feedback geven aan Freshmile, hoe beter. (lees: Zonder jullie hulp lukt het niet ;-))

[ Voor 3% gewijzigd door Hachy op 05-11-2020 12:07 ]

Pagina: 1 ... 40 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.