driel24 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:50:
[...]
Toch ben ik wel bang dat transparantie ten koste gaat van voordeeltjes.
(Voordeeltjes overigens door jou mooie site!)
We kunnen nu nog af en toe goedkoop laden met een "vreemde" pas.
Stel dat op iedere paal een vast tarief
komt te staan, hoe ga je dan om met de abonnementen die voor een bedrag per maand een beter tarief geven?
Dat is geen probleem. Elke paal heeft nu ook al een 'vast' tarief. Ze moeten verplicht erbij vermelden dat MSP's andere tarieven in rekening kunnen brengen, MSP's houden die vrijheid ook. MSP's zijn nog steeds zelf in control over hun prijsmodellen, de CPO wordt er alleen bij betrokken omdat er bij ad-hoc laden, [wat ooit is bedacht door de EU omdat 'anoniem laden' (zonder contract) mogelijk moest blijven] rechtstreeks bij de CPO wordt afgerekend en de CPO in die zin ook aan consumentenrecht moet voldoen.
In de benzine branche is dat nu ook zo. Bijv. met de tankpas van United Consumers krijg je x cent korting per liter waarvan de prijs toch duidelijk op de pomp staat vermeld.
Dat denk ik niet. Als je mensen meeneemt in de prijsverschillen wordt prijs een extra verkoopargument en komt er pas echt concurrentie op de laadpalen en laadpassen markt. Misschien dat het op korte termijn wat duurder wordt omdat er implementatiekosten zijn. Maar aan de andere kant heeft de sector daar nu bijna 10 jaar de tijd voor gehad. Het zou vreemd zijn als er op dit punt geen geld is begroot voor dit probleem wat iedereen al lang en breed aan zag komen. Nederland is er nog betrekkelijk vaak met hier en daar een waarschuwing vanaf gekomen, de Duitsers moeten zich al 3 jaar aan strikte wetgeving houden, zo strak dat het zelfs de innovatie in de weg zit.
Aan Nederlandse wet voldoen is nu eenmaal ook voor laadinfrastructuur bedrijven verplicht. Het moest dus een keer gebeuren, hoe het nu gaat is tenslotte ook geen houdbare situatie. Al was het alleen maar omdat er elke dag meerdere wetten overtreden worden en dat al voor een langere periode. Een consument heeft het recht om vooraf duidelijk geïnformeerd te worden over wat hij dient te betalen voor een product of dienst. Dat geldt ook voor een laadsessie.
Dat hangt van de implementatie af. Bij de meeste partijen niet. Bij sommige partijen wel.
Volgens de regels van de ACM moeten alle partijen per 1-12 dus ook de gratis laadpunten weergeven, die vraag heb ik letterlijk in het overleg aan ze gesteld. Dat betekent dat je in die apps straks moet kunnen zien, of zelfs kan filteren, welke laadpunten onder dit 0-tarief vallen.
Zie ik dan ook terug op de laadpalenkaart op de site van E-flux. Bij vandeBron zie ik het laadpunt niet eens terug op de aangeboden laadpalenkaart. Op de aangeboden Backend laadpalenkaart van Elbizz kan ik het laadpunt met zeer veel moeite tot niet inladen. Tevens betaal je bij VandeBron en E-flux abonnementskosten. (Behalve E-flux af en toe laden pas) en aanschaf kosten bij een Elbizz kaart.
Dan vind ik de combinatie van de app van Chargepoint USA met het makkelijk vinden van gratis laadpunten en geen aanschaf of abonnementskosten wel goed geregeld.
Het is lang niet overal perfect. Veel data wordt niet gedeeld. Mijn punt was alleen dat die 0-tarief ev-box die je hebt gevonden in principe los staat van jouw Chargepoint laadpas en ook met veel andere laadpassen niet tot kosten zal leiden.
Als ze nu weer samen zouden werken met Allego ben ik weer blij.
[
Voor 16% gewijzigd door
Hachy op 21-10-2020 00:11
]