[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 144 Laatste
Acties:
  • 992.594 views

• Hyena
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 06:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wpWjQQJbtBKDmVMa24udQgjWHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5JkGYPrRhRlstVtCn6wOssad.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag is de wekelijkse laadpaal de hele dag bezet. Dus maar eens gezocht naar een andere paal. Nu sta ik (hopelijk) gratis te laden bij een ev box laadpunt. Ben benieuwd. Chargepoint is toch goed bezig als dit echt niet wordt afgeschreven.

Edit: 19 kWh voor €0.00. Toch apart. En dat op een EV-Box

[ Voor 4% gewijzigd door Hyena op 18-10-2020 22:56 ]

Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:38

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Gisteren een plezierritje over de Waal(ban)dijk gemaakt met mijn EV, op de terugweg bij de nieuwe Ionity aan de A15 even bijgeladen omdat ik thuis nog geen laadpaal heb.

De layout is onhandig. Er staan twee laadpalen (en voorbereiding voor nog vier extra). De bestrating is krap te noemen. Als je rechts naast de laadpalen gaat staan is het de bedoeling dat je de voorste laadpaal gebruikt, als je er links naast gaat staan de achterste. Beide zijn onhandig met een auto met de laadaansluiting links achter.

Toen ik voor de paal stond heb ik eerst mijn laadpas er tegenaan gehouden maar er veranderde niets op het scherm... Toen zag ik dat hij zei dat ik eerst de kabel moest aansluiten. Zodra ik de kabel inplugde begon hij met laden, maar ik heb dus op deze manier nooit een bevestiging gezien van het aanbieden van de laadpas, dat is wel vreemd. Kennelijk had hij stilzwijgend mijn te vroeg aangeboden laadpas al geaccepteerd, maar dat zag ik dus nergens.

En dan... Het is een 150kW paal. Maar hij laadde mijn auto maar met 25kW op. Op dat moment was de SoC 20% en bij Tesla superchargers en Shell Recharge laders haal ik dan normaal tot het viervoudige.

Alles bij elkaar een onvoldoende, ook omdat er bij die Ionity lader geen overkapping is. Een volgende keer pak ik de "langzamere" Fastned wel die er vlak voor staat. Die doet "maar" 50kW, vandaar dat ik naar de 150kW Ionity was gegaan, maar als die dan maar op 25kW laadt is dat voordeel *poef* weg. :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-11 22:22

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Hyena schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:19:
[Afbeelding]

Vandaag is de wekelijkse laadpaal de hele dag bezet. Dus maar eens gezocht naar een andere paal. Nu sta ik (hopelijk) gratis te laden bij een ev box laadpunt. Ben benieuwd. Chargepoint is toch goed bezig als dit echt niet wordt afgeschreven.

Edit: 19 kWh voor €0.00. Toch apart. En dat op een EV-Box
Dit heeft opzich niets met Chargepoint te maken. Het ingestelde tarief op die ev-box is gewoon €0,00. Dat is dus ook gratis met bijv. E-Flux, Vandebron en diverse andere passen op basis van CPO zonder toeslagen.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-11 19:13
Mx. Alba schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:06:
Gisteren een plezierritje over de Waal(ban)dijk gemaakt met mijn EV, op de terugweg bij de nieuwe Ionity aan de A15 even bijgeladen omdat ik thuis nog geen laadpaal heb.

De layout is onhandig. Er staan twee laadpalen (en voorbereiding voor nog vier extra). De bestrating is krap te noemen. Als je rechts naast de laadpalen gaat staan is het de bedoeling dat je de voorste laadpaal gebruikt, als je er links naast gaat staan de achterste. Beide zijn onhandig met een auto met de laadaansluiting links achter.

Toen ik voor de paal stond heb ik eerst mijn laadpas er tegenaan gehouden maar er veranderde niets op het scherm... Toen zag ik dat hij zei dat ik eerst de kabel moest aansluiten. Zodra ik de kabel inplugde begon hij met laden, maar ik heb dus op deze manier nooit een bevestiging gezien van het aanbieden van de laadpas, dat is wel vreemd. Kennelijk had hij stilzwijgend mijn te vroeg aangeboden laadpas al geaccepteerd, maar dat zag ik dus nergens.

En dan... Het is een 150kW paal. Maar hij laadde mijn auto maar met 25kW op. Op dat moment was de SoC 20% en bij Tesla superchargers en Shell Recharge laders haal ik dan normaal tot het viervoudige.

Alles bij elkaar een onvoldoende, ook omdat er bij die Ionity lader geen overkapping is. Een volgende keer pak ik de "langzamere" Fastned wel die er vlak voor staat. Die doet "maar" 50kW, vandaar dat ik naar de 150kW Ionity was gegaan, maar als die dan maar op 25kW laadt is dat voordeel *poef* weg. :D
Ik neem aan dat je Ionity station Overbroek bedoelt. Daar heb ik vaak geladen toen die nog gratis was, dus zo nieuw is-ie nou ook weer niet. ;)
Met de laadklep linksachter heb ik altijd zonder problemen (na binnenrijden aan de rechterkant) met de achterste lader geladen (dus het dichtst bij mijn laadklep). Met snelheden tot 67 kW (Ioniq28). Dan zou er dus in de tussentijd iets veranderd moeten zijn.

Heb je geen bevestiging van het laden? Dan heb je misschien gewoon gratis geladen ;)

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

pmiddeld schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:27:
[...]

Ik neem aan dat je Ionity station Overbroek bedoelt. Daar heb ik vaak geladen toen die nog gratis was, dus zo nieuw is-ie nou ook weer niet. ;)
Voor mij is alles qua EV nieuw... ;)
Met de laadklep linksachter heb ik altijd zonder problemen (na binnenrijden aan de rechterkant) met de achterste lader geladen (dus het dichtst bij mijn laadklep).
Ja dat had ik kunnen doen maar ik kreeg de indruk dat dat niet de bedoeling was gezien de layout.
Met snelheden tot 67 kW (Ioniq28). Dan zou er dus in de tussentijd iets veranderd moeten zijn.
Geen idee... Ik was niet onder de indruk van de laadsnelheid in ieder geval. :D
Heb je geen bevestiging van het laden? Dan heb je misschien gewoon gratis geladen ;)
Wellicht, ik hou mijn New Motion app in de gaten om te zien of de laadsessie erin komt bij de historie maar tot nu toe nog niet.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-11 14:06
Als ik me niet vergis lease je de Tesla, maar toch even voor de zekerheid: Je weet dat publiek AC laden in je woonplaats goedkoper is dan DC onderweg? Helaas is Allego wel een tikje idioot met 2 AC tarieven: Lichtgrijze palen 24.6 cent per kWh, donkergrijze 37. En Fastned is weer een pak goedkoper dan Ionity.
Inderdaad, tikje onhandig met een Tesla. Wel ideaal met een eGolf. 8) Maar dan is de Fastned vlakbij tegenwoordig de betere keus. Als de achterste vrij is, kan je rechts parkeren en de kabel jouw kant op trekken. Dat doet volgens mij iedereen met een Tesla daar. Of je zet hem net wat verder naar voren, een beetje bestuurder komt dan toch nog wel langs je.
Dat blijft ook best onhandig. Mijn ervaring na 30-40 keer DC laden in totaal is dat je met een app eerst moet aanmelden bij de paal, dan pluggen en met een laadpas eerst pluggen, dan aanmelden. Het kan toeval zijn, maar het lijkt zo te werken.
.

Da's wel erg traag! Ik heb tot nu toe met de EVs die ik bij Ionity geladen heb altijd maximale snelheid getrokken. Misschien foutje in de communicatie met je Tesla? Dat heeft Teslabjorn op youtube ook wel eens gehad. Wat je kan proberen is sessie onderbreken, opnieuw starten of de andere van de 2 laadplekken als die vrij is.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

DeGroteMuis schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:56:
Als ik me niet vergis lease je de Tesla, maar toch even voor de zekerheid: Je weet dat publiek AC laden in je woonplaats goedkoper is dan DC onderweg? Helaas is Allego wel een tikje idioot met 2 AC tarieven: Lichtgrijze palen 24.6 cent per kWh, donkergrijze 37. En Fastned is weer een pak goedkoper dan Ionity.
Ja dat klopt allemaal. Het meeste wat ik laad is AC op het werk. Thuis heb ik nog geen AC paal in de buurt... Dus ik wilde ervoor zorgen dat ik met minimaal 40% SoC thuis kwam zodat ik de volgende dag naar kantoor kon komen om daar AC te laden. Ik heb hem bij die Ionity lader dus ook maar tot 50% geladen.

Verder klopt het inderdaad dat ik de auto lease, en er een laadpas van de leasemaatschappij bij heb, waardoor ik niet zo heel erg op de kosten let. Daarom maak ik ook zo min mogelijk gebruik van Tesla superchargers ondanks dat dat een goedkope optie is; die laadsessies moet ik namelijk voorschieten en achteraf declareren...
Dat blijft ook best onhandig. Mijn ervaring na 30-40 keer DC laden in totaal is dat je met een app eerst moet aanmelden bij de paal, dan pluggen en met een laadpas eerst pluggen, dan aanmelden. Het kan toeval zijn, maar het lijkt zo te werken.
Er is inderdaad nauwelijks uniformiteit in hoe laadpalen werken. Bij de meeste AC laders moet je je eigen kabel eerst in de auto steken, dan met je pasje aanmelden bij de paal en 'm dan in de paal steken, maar er zijn uitzonderingen... En bij DC laders waar je je eigen kabel niet gebruikt moet je soms eerst de kabel aansluiten en dan aanmelden, soms andersom. Een beetje meer standaardisering daarvan zou het gebruikersgemak zeker ten goede komen. Nu moet je bij elke paal eerst bij wijze van spreken de handleiding lezen ipv op de automatische piloot de standaard handelingen doen.
Da's wel erg traag! Ik heb tot nu toe met de EVs die ik bij Ionity geladen heb altijd maximale snelheid getrokken. Misschien foutje in de communicatie met je Tesla? Dat heeft Teslabjorn op youtube ook wel eens gehad. Wat je kan proberen is sessie onderbreken, opnieuw starten of de andere van de 2 laadplekken als die vrij is.
Ah, de volgende keer dat zoiets gebeurt zal ik dat eens proberen. Ik ging vooral naar die Ionity lader omdat ik nog nooit bij een Ionity geladen had dus die wilde ik ook eens proberen. De ervaring was dus niet om over naar huis te schrijven (maar wel om over op Tweakers te schrijven haha), dus de volgende keer pak ik weer "gewoon" een FastNed.

• Flumer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-11 15:55
Mx. Alba schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:50:

Wellicht, ik hou mijn New Motion app in de gaten om te zien of de laadsessie erin komt bij de historie maar tot nu toe nog niet.
Ik ben benieuwd of je hier nog iets van hoort. Ik heb een vergelijkbare situatie gehad bij Shell de Slaag (A1). Ik heb de stekker in mijn auto geplugd en in de tijd dat ik de app wilde activeren was het laden al gestart. Inmiddels zijn de transacties bijgewerkt tot en met augustus en deze sessie is niet in rekening gebracht :)

Gisteren heb ik geprobeerd om deze fout te reperformen, maar een vrolijk rood wit lint gaf aan dat het hele laadstation is gedeactiveerd...

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Flumer schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:55:
[...]

Ik ben benieuwd of je hier nog iets van hoort. Ik heb een vergelijkbare situatie gehad bij Shell de Slaag (A1). Ik heb de stekker in mijn auto geplugd en in de tijd dat ik de app wilde activeren was het laden al gestart. Inmiddels zijn de transacties bijgewerkt tot en met augustus en deze sessie is niet in rekening gebracht :)

Gisteren heb ik geprobeerd om deze fout te reperformen, maar een vrolijk rood wit lint gaf aan dat het hele laadstation is gedeactiveerd...
Hahaha, die was zeker iedereen van gratis stroom aan het voorzien? :D

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-11 13:23

DancePlaza

ninja

Nah ik heb soortgelijke ervaring gehad bij de ionity bij nieuwegein a27, bleek later een sticker op te staan dat het nog in een test fase stond en dat je er gratis kan laden

IONITY De Knoest A27 oost Nieuwegein

Van het kastje naar de muur lopen...

• pmiddeld
@DancePlaza Dat moet alweer een tijdje geleden zijn toch?

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
BNR wilde van alles weten over wat de ACM nu aan het doen is.
Vanmiddag mocht ik het even toelichten.

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-11 13:23

DancePlaza

ninja

pmiddeld schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:01:
@DancePlaza Dat moet alweer een tijdje geleden zijn toch?
nee ik denk dat ik begin oktober nog ben geweest daar.

Van het kastje naar de muur lopen...

• Hyena
DancePlaza schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:30:
[...]

nee ik denk dat ik begin oktober nog ben geweest daar.
Staan iig niet meer in de Ionity app als gratis. (Voorheen wel) Heb het daarom niet geprobeerd. Zou wel leuk zijn als ze in oktober 2020 nog steeds gratis zijn. Zie er alleen nooit meer iemand laden. :X

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:20
Hachy schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:16:
BNR wilde van alles weten over wat de ACM nu aan het doen is.
Vanmiddag mocht ik het even toelichten.
Toch ben ik wel bang dat transparantie ten koste gaat van voordeeltjes.

(Voordeeltjes overigens door jou mooie site!)

We kunnen nu nog af en toe goedkoop laden met een "vreemde" pas.

Stel dat op iedere paal een vast tarief
komt te staan, hoe ga je dan om met de abonnementen die voor een bedrag per maand een beter tarief geven?

[ Voor 4% gewijzigd door driel24 op 20-10-2020 22:59 ]

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:38
driel24 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:50:
[...]

Ben ik ook bang voor, mensen gooien hun eigen glazen in en wordt het per saldo duurder. :(

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:42
Daar geloof ik niet in. Bij een groot aantal aanbieders biedt prijstransparantie vaak voordelen voor de consument.

• Hyena
Hachy schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:17:
[...]

Dit heeft opzich niets met Chargepoint te maken. Het ingestelde tarief op die ev-box is gewoon €0,00. Dat is dus ook gratis met bijv. E-Flux, Vandebron en diverse andere passen op basis van CPO zonder toeslagen.
Duidelijk. Alleen zie ik bij E-flux bij de af en toe laden pas: "Betaal per laadbeurt €0,29 bij gebruik pas". Dat zou dan dus niet het geval zijn bij dat EV-Box laadpunt. Zie ik dan ook terug op de laadpalenkaart op de site van E-flux. Bij vandeBron zie ik het laadpunt niet eens terug op de aangeboden laadpalenkaart. Op de aangeboden Backend laadpalenkaart van Elbizz kan ik het laadpunt met zeer veel moeite tot niet inladen. Tevens betaal je bij VandeBron en E-flux abonnementskosten. (Behalve E-flux af en toe laden pas) en aanschaf kosten bij een Elbizz kaart.

Dan vind ik de combinatie van de app van Chargepoint USA met het makkelijk vinden van gratis laadpunten en geen aanschaf of abonnementskosten wel goed geregeld.

Als ze nu weer samen zouden werken met Allego ben ik weer blij.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
driel24 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:50:
[...]

(Voordeeltjes overigens door jou mooie site!)

We kunnen nu nog af en toe goedkoop laden met een "vreemde" pas.

Stel dat op iedere paal een vast tarief
komt te staan, hoe ga je dan om met de abonnementen die voor een bedrag per maand een beter tarief geven?
Dat is geen probleem. Elke paal heeft nu ook al een 'vast' tarief. Ze moeten verplicht erbij vermelden dat MSP's andere tarieven in rekening kunnen brengen, MSP's houden die vrijheid ook. MSP's zijn nog steeds zelf in control over hun prijsmodellen, de CPO wordt er alleen bij betrokken omdat er bij ad-hoc laden, [wat ooit is bedacht door de EU omdat 'anoniem laden' (zonder contract) mogelijk moest blijven] rechtstreeks bij de CPO wordt afgerekend en de CPO in die zin ook aan consumentenrecht moet voldoen.

In de benzine branche is dat nu ook zo. Bijv. met de tankpas van United Consumers krijg je x cent korting per liter waarvan de prijs toch duidelijk op de pomp staat vermeld.
PeterZ(on) schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:56:
[...]

Ben ik ook bang voor, mensen gooien hun eigen glazen in en wordt het per saldo duurder. :(
Dat denk ik niet. Als je mensen meeneemt in de prijsverschillen wordt prijs een extra verkoopargument en komt er pas echt concurrentie op de laadpalen en laadpassen markt. Misschien dat het op korte termijn wat duurder wordt omdat er implementatiekosten zijn. Maar aan de andere kant heeft de sector daar nu bijna 10 jaar de tijd voor gehad. Het zou vreemd zijn als er op dit punt geen geld is begroot voor dit probleem wat iedereen al lang en breed aan zag komen. Nederland is er nog betrekkelijk vaak met hier en daar een waarschuwing vanaf gekomen, de Duitsers moeten zich al 3 jaar aan strikte wetgeving houden, zo strak dat het zelfs de innovatie in de weg zit.

Aan Nederlandse wet voldoen is nu eenmaal ook voor laadinfrastructuur bedrijven verplicht. Het moest dus een keer gebeuren, hoe het nu gaat is tenslotte ook geen houdbare situatie. Al was het alleen maar omdat er elke dag meerdere wetten overtreden worden en dat al voor een langere periode. Een consument heeft het recht om vooraf duidelijk geïnformeerd te worden over wat hij dient te betalen voor een product of dienst. Dat geldt ook voor een laadsessie.
Hyena schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:22:
[...]

Duidelijk. Alleen zie ik bij E-flux bij de af en toe laden pas: "Betaal per laadbeurt €0,29 bij gebruik pas". Dat zou dan dus niet het geval zijn bij dat EV-Box laadpunt.
Dat hangt van de implementatie af. Bij de meeste partijen niet. Bij sommige partijen wel.
Volgens de regels van de ACM moeten alle partijen per 1-12 dus ook de gratis laadpunten weergeven, die vraag heb ik letterlijk in het overleg aan ze gesteld. Dat betekent dat je in die apps straks moet kunnen zien, of zelfs kan filteren, welke laadpunten onder dit 0-tarief vallen.
Zie ik dan ook terug op de laadpalenkaart op de site van E-flux. Bij vandeBron zie ik het laadpunt niet eens terug op de aangeboden laadpalenkaart. Op de aangeboden Backend laadpalenkaart van Elbizz kan ik het laadpunt met zeer veel moeite tot niet inladen. Tevens betaal je bij VandeBron en E-flux abonnementskosten. (Behalve E-flux af en toe laden pas) en aanschaf kosten bij een Elbizz kaart.

Dan vind ik de combinatie van de app van Chargepoint USA met het makkelijk vinden van gratis laadpunten en geen aanschaf of abonnementskosten wel goed geregeld.
Het is lang niet overal perfect. Veel data wordt niet gedeeld. Mijn punt was alleen dat die 0-tarief ev-box die je hebt gevonden in principe los staat van jouw Chargepoint laadpas en ook met veel andere laadpassen niet tot kosten zal leiden.
Als ze nu weer samen zouden werken met Allego ben ik weer blij.

[ Voor 16% gewijzigd door Hachy op 21-10-2020 00:11 ]

• PeterZ(on)
Hachy schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 00:05:
[...]

Dat is geen probleem. Elke paal heeft nu ook al een 'vast' tarief. Ze moeten verplicht erbij vermelden dat MSP's andere tarieven in rekening kunnen brengen, MSP's houden die vrijheid ook. MSP's zijn nog steeds zelf in control over hun prijsmodellen, de CPO wordt er alleen bij betrokken omdat er bij ad-hoc laden, [wat ooit is bedacht door de EU omdat 'anoniem laden' (zonder contract) mogelijk moest blijven] rechtstreeks bij de CPO wordt afgerekend en de CPO in die zin ook aan consumentenrecht moet voldoen.

In de benzine branche is dat nu ook zo. Bijv. met de tankpas van United Consumers krijg je x cent korting per liter waarvan de prijs toch duidelijk op de pomp staat vermeld.

[...]

Dat denk ik niet. Als je mensen meeneemt in de prijsverschillen wordt prijs een extra verkoopargument en komt er pas echt concurrentie op de laadpalen en laadpassen markt. Misschien dat het op korte termijn wat duurder wordt omdat er implementatiekosten zijn. Maar aan de andere kant heeft de sector daar nu bijna 10 jaar de tijd voor gehad. Het zou vreemd zijn als er op dit punt geen geld is begroot voor dit probleem wat iedereen al lang en breed aan zag komen. Nederland is er nog betrekkelijk vaak met hier en daar een waarschuwing vanaf gekomen, de Duitsers moeten zich al 3 jaar aan strikte wetgeving houden, zo strak dat het zelfs de innovatie in de weg zit.

Aan Nederlandse wet voldoen is nu eenmaal ook voor laadinfrastructuur bedrijven verplicht. Het moest dus een keer gebeuren, hoe het nu gaat is tenslotte ook geen houdbare situatie. Al was het alleen maar omdat er elke dag meerdere wetten overtreden worden en dat al voor een langere periode. Een consument heeft het recht om vooraf duidelijk geïnformeerd te worden over wat hij dient te betalen voor een product of dienst. Dat geldt ook voor een laadsessie.

[...]

Dat hangt van de implementatie af. Bij de meeste partijen niet. Bij sommige partijen wel.
Volgens de regels van de ACM moeten alle partijen per 1-12 dus ook de gratis laadpunten weergeven, die vraag heb ik letterlijk in het overleg aan ze gesteld. Dat betekent dat je in die apps straks moet kunnen zien, of zelfs kan filteren, welke laadpunten onder dit 0-tarief vallen.

[...]

Het is lang niet overal perfect. Veel data wordt niet gedeeld. Mijn punt was alleen dat die 0-tarief ev-box die je hebt gevonden in principe los staat van jouw Chargepoint laadpas en ook met veel andere laadpassen niet tot kosten zal leiden.

[...]
Bij dit soort zaken moet ik altijd denken aan de vrije keuze van zenders bij de kabel tv destijds, mensen wilden niet betalen voor zenders waar ze toch nooit naar keken. Je had alle 20 zenders voor 20 gulden per maand en met die vrije keuze betaalde 18 gulden voor een minimum pakket van 5 zenders en 25 gulden voor het meest gangbare pakket. Kortom, de normale gebruiker was 5 gulden duurder uit.

Maar ik hoop dat je gelijk hebt, je bent er meer bij betrokken dan ik.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-10 17:25

fewips

Huurautospecialist

Helemaal met je eens. De layout hier is bijna schandalig onhandig en krap. Zeker als je bedenkt dat er veel Audi's en Mercedessen etc. zullen komen als Ionity inderdaad populair wordt onder die rijders. Deze laders zijn al een tijdje "stuk" en daarom gratis: geen laadpas nodig. Helaas ook nooit meer dan 30kW (de laatste maanden) dus je hebt er (zeker onderweg) niet zoveel aan. Zielloze plek ook. Leuke test, hopelijk had je de stroom niet hard nodig.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

• ybos
  • Laatst online: 12-11 18:06
Flumer schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:55:
[...]

De trafo is stuk, wordt als t meezit komende woensdag vervangen ;)

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik ben het helemaal eens met je analyse en voorspelling dat het op de lange termijn beter is. Maar ik vrees wel dat voor de korte termijn, als er dus ook (strikt) gehandhaafd gaat worden voor buitenlandse passen/MSPs dat als die geen 100% zekerheid voor de prijs kunnen geven, ze zullen kiezen het roamen voor Nederlandse palen uit te schakelen.
Dat kan wellicht betekenen dat een aantal voordelige laadpassen/acties niet of minder bruikbaar zullen zijn in NL.

Ik zou graag zien dat de Europese autoriteiten (uit landen waar EV-infrastructuur enigszins volwassen is) samen op zouden trekken mbt handhaving. En er Europese steun voor standaardisering van protocollen en gateways die het realtime-afrekenen Europees mogelijk maken, zoals ook voor betaalverkeer is geregeld met SEPA, IBAN etc.

• pmiddeld
Ik heb gisteren en vandaag bij twee verschillende AC-palen van Allego proberen te laden met de GetCharge pas, althans de oude Telekom pas. Ik heb wel de nieuwe app van Alpiq gedownload en een betalingsmethode ingevoerd. Is de pas bij de overgang naar Alpiq misschien waardeloos geworden, weet iemand dat?

In de app bij de FAQ staat dat je de GetCharge pas ook bij Alpiq kan gebruiken. Of is er iets met Allego NL?

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:36
Mochten we weer op vakantie mogen: Ionity Hauconcourt +-10km boven Metz is vandaag open gegaan. *O* *O* *O*

https://ionity.ev-info.eu/location/hauconcourt

• fewips

fewips

Huurautospecialist

wortelsoft schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:27:
Mochten we weer op vakantie mogen: Ionity Hautconcourt +-10km boven Metz is vandaag open gegaan. *O* *O* *O*

Nummertje 288 alweer en een hele belangrijke! Verheugen maar.

• wortelsoft
fewips schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:59:
[...]

Nummertje 288 alweer en een hele belangrijke! Verheugen maar.
Nu nog 1 in zuid oost België en of Luxemburg en we kunnen comfortabel naar de Cote Azure.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Mochten we weer op vakantie mogen: Ionity Hauconcourt +-10km boven Metz is vandaag open gegaan. *O* *O* *O*

Ah, dat is goed nieuws, inclusief triple charger AC43/Chademo/CCS50.

Gelijk op chargemap op 'in service' gezet ipv out of service en de triple charger toegevoegd zodat hij ook gevonden kan worden. Nu nog eentje tussen Nancy en Vittal en de route du soleil wordt weer enigszins begaanbaar voor de niet-Tesla rijders onder ons.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:17

timovd

Voorsprong door techniek

[...]

In een aantal (betaalde) parkeergarages in grote steden zie je vaak bij ChargePoint dat EVBox gratis is. Is dat te mooi om waar te zijn? Het zijn er best veel namelijk.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• wortelsoft
Hachy schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:32:
[...]

Gelijk op chargemap op 'in service' gezet ipv out of service en de triple charger toegevoegd zodat hij ook gevonden kan worden. Nu nog eentje tussen Nancy en Vittal en de route du soleil wordt weer enigszins begaanbaar voor de niet-Tesla rijders onder ons.
206 kilometer verderop staat zo’n zelfde setup: air de langres perrogney, dat zou te doen moeten zijn. Al zou het fijn zijn als Corri-door de stations ertussen weer in bedrijf steld.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

Chargepoint heeft hier en daar nog wel aparte dingen. Als ik in de app kijk is het tarief bij de lokale Greenflux lader €1/kWh :o Ik las laatst ook dat bij LMS palen er een nultarief wordt gerekend. Nu staat er hier maar 1 in het dorp en die is semi-openbaar, maar als het je gemeenteleverancier is ben je nu spekkoper.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06:49
wortelsoft schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:33:
[...]

206 kilometer verderop staat zo’n zelfde setup: air de langres perrogney, dat zou te doen moeten zijn. Al zou het fijn zijn als Corri-door de stations ertussen weer in bedrijf steld.
Met een Ioniq 28kWh is dat net wat te ver. Nog een erbij tussen Metz en Langres en we kunnen gaan!

Ik hoop overigens dat er op het stuk tussen Lille en Parijs nog ergens een goede lader bij komt. Dat is nu echt een vervelend stuk in Frankrijk.

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:55

Dat is mooi, die moet ik op de heenweg in één keer kunnen halen (ca. 425km) oOo
En het wordt nog mooier, want als ik het goed begrijp zijn er nog 18 Ionity's gepland in Frankrijk.

[ Voor 11% gewijzigd door eltron op 22-10-2020 01:04 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• niroot
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-11 19:27
eltron schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 00:55:
[...]

En het wordt nog mooier, want als ik het goed begrijp zijn er nog 18 Ionity's gepland in Frankrijk.
Nu nog langs de A1...

• fewips

fewips

Huurautospecialist

eltron schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 00:55:
[...]

Sterker nog, die 18 worden al gebouwd en zullen (naar mijn verwachting) allemaal nog dit jaar openen. Ze beloofden er 80 voor dit jaar in totaal en dit maakt 76 dus ik verwacht ook nog een aantal nieuwe. Maar waar! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75aLVP0LZKln0JLgmZr1OgNyfwg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zj8sm2hJ0GC2DxMnT1e0BHW3.png?f=user_large

• PeterZ(on)
fewips schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:14:
[...]

Sterker nog, die 18 worden al gebouwd en zullen (naar mijn verwachting) allemaal nog dit jaar openen. Ze beloofden er 80 voor dit jaar in totaal en dit maakt 76 dus ik verwacht ook nog een aantal nieuwe. Maar waar! [Afbeelding]
Er zijn nog wel een paar witte vlekken op de kaart. Tussen Narbonne en Beziers bijvoorbeeld, of rond Nancy en bij Rouen om maar eens wat te noemen. Belangrijker vind ik eigenlijk nog laders langs binnendoor wegen en gelukkig zie ik op Chargemap meldingen dat daar ook binnenkort laders operationeel worden. Gaat de goede kant op. :)

• wortelsoft
Hachy schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:32:
[...]

Ik heb hem toegevoegd aan open charge map, zodat ABRP ermee kan gaan rekenen. Ik ben benieuwd.

• Peejeehuu
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 14:09
Kan ik bij EnBW een BTW-factuur krijgen? Anders is het niets voordeliger dan het standaard Pitpointtarief in de regio Amsterdam (€ 0,34 incl. BTW). Ik gebruik daar bijna altijd mijn Vattenfall-pas. Keurig met BTW. Nadeel is (zoals iemand ook al schreef) dat je op de Vattenfallfactuur alleen het totale aantal kWh en € ziet. Ik heb het in het begin steeds in mijn agenda bijgehouden, maar dat narekenen is ook een rotklus als de factuur binnenkomt.

Ook bij Chargepoint kan ik geen BTW-factuur krijgen. Op Laadpastop10 staat wel dat het tarief ex BTW is, maar dat klopt volgens mij niet als ze geen BTW-factuur geven. Bij Chargepoint zijn de tarieven overigens wel onvoorspelbaar: de ene pitpointpaal kost €1 per kWh en de andere 300 meter verderop kost €0,28 per kWh met een starttarief van €0,35.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Peejeehuu schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:40:
Kan ik bij EnBW een BTW-factuur krijgen? Anders is het niets voordeliger dan het standaard Pitpointtarief in de regio Amsterdam (€ 0,34 incl. BTW). Ik gebruik daar bijna altijd mijn Vattenfall-pas. Keurig met BTW. Nadeel is (zoals iemand ook al schreef) dat je op de Vattenfallfactuur alleen het totale aantal kWh en € ziet. Ik heb het in het begin steeds in mijn agenda bijgehouden, maar dat narekenen is ook een rotklus als de factuur binnenkomt.

Ook bij Chargepoint kan ik geen BTW-factuur krijgen. Op Laadpastop10 staat wel dat het tarief ex BTW is, maar dat klopt volgens mij niet als ze geen BTW-factuur geven. Bij Chargepoint zijn de tarieven overigens wel onvoorspelbaar: de ene pitpointpaal kost €1 per kWh en de andere 300 meter verderop kost €0,28 per kWh met een starttarief van €0,35.
Op mijn rekeningen van EnBW staat netjes de Umsatzsteuer vermeld. Ik denk het dus wel.
Je kunt het ook nog even volhouden. Je Vattenvall probleem is waarschijnlijk in februari 2021 opgelost.

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
pmiddeld schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:34:
Ik heb gisteren en vandaag bij twee verschillende AC-palen van Allego proberen te laden met de GetCharge pas, althans de oude Telekom pas. Ik heb wel de nieuwe app van Alpiq gedownload en een betalingsmethode ingevoerd. Is de pas bij de overgang naar Alpiq misschien waardeloos geworden, weet iemand dat?

In de app bij de FAQ staat dat je de GetCharge pas ook bij Alpiq kan gebruiken. Of is er iets met Allego NL?
Ik zie dat mijn GetCharge account ook nog actief is. Ik heb de telekom pas ook nog . Als ik tijd heb ga ik van het weekend eens proberen of het nog werkt bij Allego. En anders via de app. Ik laat het je nog wel weten.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

• swhnld
  • Laatst online: 12-11 19:47
Peejeehuu schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:40:

Je kunt ook een zakelijke laadpas nemen, staat de btw netjes apart, kun je er ook mee carwash e.d. diensten doen? Kijk eens bij MTV, Travelcard of MKB Brandstof?

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik sta onderweg naar Groningen even bij te laden bij Shell Dekkersland (kon wel in één ruk door maar kan daar op kantoor niet laden helaas) en het valt me op dat de Shell Recharge plekken vooral ook worden gebruikt als parkeerplaatsen voor niet-elektrische voertuigen... Toen ik aankwam stond er een busje rechts voor, daar ben ik achter gaan staan. Zodra ik ingeplugd was werden de linker twee plekken bezet door een busje met lange aanhanger. Niet lang nadat die busjes weg waren kwamen er een Golfje en een busje op de linker plekken staan. En het is niet alsof er geen "elektrische auto" logo op die plekken staat...

• DeGroteMuis
Mx. Alba schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 07:42:
Ik sta onderweg naar Groningen even bij te laden bij Shell Dekkersland (kon wel in één ruk door maar kan daar op kantoor niet laden helaas) en het valt me op dat de Shell Recharge plekken vooral ook worden gebruikt als parkeerplaatsen voor niet-elektrische voertuigen... Toen ik aankwam stond er een busje rechts voor, daar ben ik achter gaan staan. Zodra ik ingeplugd was werden de linker twee plekken bezet door een busje met lange aanhanger. Niet lang nadat die busjes weg waren kwamen er een Golfje en een busje op de linker plekken staan. En het is niet alsof er geen "elektrische auto" logo op die plekken staat...
Zo veel blokkeerders is wel heel lomp, maar inderdaad al vaker gezien dat mensen parkeren bij een laadpaal onder de overkapping als ze niet hoeven tanken. Er staan borden en zuilen die toch echt voldoende op een benzinepomp lijken dat je wel door moet hebben dat het geen parkeerplekken zijn, maar daardoor is er inderdaad minder ruimte om te parkeren onder de overkapping.

En als je er iets van zegt geven sommigen aan dat ze echt even niet opgelet hebben, maar meestal krijg je een of andere wazige reden waarom dat geoorloofd zou zijn, waarvan de ergste wel is dat er ooit een Tesla iets blokkeerde (al is het de bandenpomp) en dat daardoor EV rijders niet moeten zeuren als hun laadpaal even geblokkeerd is.

• swhnld
  • Laatst online: 12-11 19:47
DeGroteMuis schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:10:
[...]

Zo veel blokkeerders is wel heel lomp, maar inderdaad al vaker gezien dat mensen parkeren bij een laadpaal onder de overkapping als ze niet hoeven tanken. Er staan borden en zuilen die toch echt voldoende op een benzinepomp lijken dat je wel door moet hebben dat het geen parkeerplekken zijn, maar daardoor is er inderdaad minder ruimte om te parkeren onder de overkapping.

En als je er iets van zegt geven sommigen aan dat ze echt even niet opgelet hebben, maar meestal krijg je een of andere wazige reden waarom dat geoorloofd zou zijn, waarvan de ergste wel is dat er ooit een Tesla iets blokkeerde (al is het de bandenpomp) en dat daardoor EV rijders niet moeten zeuren als hun laadpaal even geblokkeerd is.
Zo wie zo is het een Wilde Westen parkeren rondom pompstations, iedereen wil zo dicht bij mogelijk ondanks een groot parkeerterrein er achter. Maar aangezien niemand ooit handhaaft, blijft die gewoonte een rol spelen. Misschien elke keer dat het gebeurt foto's maken en een schriftelijke klacht indienen? Grote jongens als Shell gaan bij genoeg klachten wel iets doen, daar is hun klachten proces op ingericht.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
DeGroteMuis schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:10:
[...]

Ik ben voorstander van direct straffen :+
Wel stiekem natuurlijk!

Youtube: DashcamNL

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

BlakHawk schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:47:
[...]

Wel stiekem natuurlijk!
Auto onder stroom zetten. :D

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-11 08:10

Da's inderdaad een heel belangrijke. Nu nog een bij de Shell Aire de Vire Gouvets bij Caen in de buurt (lokale laders daar vrijwel allemaal kapot) en dan wordt het nog wat qua dekking.
Het probleem nu is de prijs. In Frankrijk is momenteel de goedkoopste Chargepoint voor 0.66. Dat is dus gewoon hetzelfde als voor een ICE auto. Franse laders wel goedkoop, maar traag en in bepaalde gebieden vaak buiten gebruik. Best veel ongemak dus.
Vandaar dat de EV demotie krijgt en een nieuwe PHEV voorlopig voor zich moet dulden.

• fewips

fewips

Huurautospecialist

de telegraaf schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:55:
[...]

Da's inderdaad een heel belangrijke. Nu nog een bij de Shell Aire de Vire Gouvets bij Caen in de buurt (lokale laders daar vrijwel allemaal kapot) en dan wordt het nog wat qua dekking.
Het probleem nu is de prijs. In Frankrijk is momenteel de goedkoopste Chargepoint voor 0.66. Dat is dus gewoon hetzelfde als voor een ICE auto. Franse laders wel goedkoop, maar traag en in bepaalde gebieden vaak buiten gebruik. Best veel ongemak dus.
Vandaar dat de EV demotie krijgt en een nieuwe PHEV voorlopig voor zich moet dulden.
Caen zou mooi zijn, zeker!
Ionity wordt o.a. gebouwd door VW en dat betekent dus dat een Duitse ID.3 het hele eerste jaar gratis kan laden bij Ionity. In Nederland is dat alweer minder maar je moet wel beseffen waar Ionity voor bouwt: grofweg de Duitse EV's. Met een EQC kun je à 29ct/kWh naar Zuid-Frankrijk (of Portugal volgend jaar).

• eltron
BlakHawk schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:47:
[...]
Wel stiekem natuurlijk!
Ik heb voor dit soort situaties altijd een pot witte verf achterin, om de zondaar direct te kunnen brandmerken. >:)
Just joking of course. ;)

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Mx. Alba schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 07:42:
Dat herken ik nog uit mijn LPG tijd, stond er weer een busje op de plek van de LPG pomp omdat ze anders zo ver moesten lopen.... Mensen zullen nooit veranderen is mijn conclusie. :+

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• tabakje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-10 23:03
Hier in de wijk staat een laadpaal van vattenfall. Hier staan regelmatig mensen te laden. M'n nieuwe Peugeot e-208 en 3 verschillende laadpassen (newmotion, plugsurfing en een zakelijke) worden echter gewijgerd bij deze paal (rood knipperende LED ring), bij andere palen laden werkt prima. In alle apps heeft de paal een onbekende status. Volgens de vattenfall klantenservice is m'n pas wel actief en heb contact gehad met de exploitant maar die lijkt geen vaart te maken. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-11 23:41
tabakje schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:01:
Hier in de wijk staat een laadpaal van vattenfall. Hier staan regelmatig mensen te laden. M'n nieuwe Peugeot e-208 en 3 verschillende laadpassen (newmotion, plugsurfing en een zakelijke) worden echter gewijgerd bij deze paal (rood knipperende LED ring), bij andere palen laden werkt prima. In alle apps heeft de paal een onbekende status. Volgens de vattenfall klantenservice is m'n pas wel actief en heb contact gehad met de exploitant maar die lijkt geen vaart te maken. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Geduld denk ik.. Met een ouder pas werkt het waarschijnlijk wel en die van jou zijn nog ''te nieuw'' misschien niet overal bekend.

Kan je het via de app wel starten misschien ? Kan een tijdelijke noodoplossing zijn.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:17

timovd

Voorsprong door techniek

Speaking of Vattenfall... Wanneer kun je daar een pasje bestellen? Volgens de website is dat vanaf 20 oktober weer mogelijk, alleen staat er niet of dat jaartal 2021 of 2030 is.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• tabakje
Stef87 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:05:
[...]

Geduld denk ik.. Met een ouder pas werkt het waarschijnlijk wel en die van jou zijn nog ''te nieuw'' misschien niet overal bekend.

Kan je het via de app wel starten misschien ? Kan een tijdelijke noodoplossing zijn.
De app kan de status niet zien van de paal, dus ook geen sessie starten. Zelfs vattenfall zelf zegt de status niet uit te kunnen lezen. Ik wacht nog maar even geduldig af dan. Gelukkig staat er 10 min verderop nog een paal.

• tabakje
timovd schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 00:23:
Speaking of Vattenfall... Wanneer kun je daar een pasje bestellen? Volgens de website is dat vanaf 20 oktober weer mogelijk, alleen staat er niet of dat jaartal 2021 of 2030 is.
Uitgesteld tot 9 november zo te zien. Dus zal idd wel 2021 worden ;)

• evtje
@pmiddeld
Test gedaan. Oude telekom kaart werkt nog bij allego ( snellader) de onderste sessie is de kaart de andere zijn met de GetCharge app gestart. Ik starte de met qr-scan maar wilde eerst niet vanwege de lader nog in de app op bezet stond. Daarna lader ernaast gegaan eerst scan en direct krijg je de melding dat je kunt laden . Stekker erin en gaan . Maar in de auto kreeg ik een laadfout dus nog een keer maar lukte niet ben weer naar de eerste lader gegaan . Daar heb ik toen in de app de nummer van de lader opgezocht en aangeklikt ik had toen wel de stekker al in de auto en dat lukte. Na een korte tijd wilde ik stoppen met de app maar dat wilde hij niet doen . Stekker kreeg ik ook niet los dus toen op de lader de noodknop ingedrukt nu blijft de sessie nog wel lopen in de app en krijg dat niet gestopt. Wat ik wel lekker vindt dat je in de app kan zien wat je geladen hebt en niet een maand moet wachten tot je de rekening zie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AsUb9WyW1oAh2KkRwymSNaibo-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tXwF1PYNpKMk2qCNjn3OQQk5.jpg?f=fotoalbum_large

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

• pmiddeld
@evtje Bedankt! Ik ga ook eens een snellader proberen. Als die ook niet werkt is mijn kaart waarschijnlijk beschadigd.

• evtje
pmiddeld schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 16:07:
@evtje Bedankt! Ik ga ook eens een snellader proberen. Als die ook niet werkt is mijn kaart waarschijnlijk beschadigd.
Had je wel aangegeven toen die tijd van overgang dat je door wilde gaan?zo niet dan werkt die telekom pas niet meer. En je zegt dat je nu net de app gedownload hebt en de betaling gegevens in gevoerd is daarbij ook je adres opgegeven? Als dat zo is krijg je waarschijnlijk met een dag of 5 een nieuwe pas op gestuurd door ze. Althans dat zeggen ze in de app.

• Compupad
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-11 08:54
Mogelijk zie ik het over het hoofd in dit topic. Maar is het iemand recentelijk gelukt om bij Get Charge te registeren? Ik krijg na meerdere malen proberen nog steeds een fout bij het registreren. Zowel telefoon als website.

• evtje
Compupad schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:26:
Mogelijk zie ik het over het hoofd in dit topic. Maar is het iemand recentelijk gelukt om bij Get Charge te registeren? Ik krijg na meerdere malen proberen nog steeds een fout bij het registreren. Zowel telefoon als website.
Heb je ook je betaalmiddel opgegeven zoals creditcard? En postcode met 0 ervoor.

• evtje
@Hachy
Je vertelde mij eerder om de Telekom/GetCharge niet in Nederland te gebruiken vanwege hoge kosten (dc 79cent/kWh) maar nu in de app bij een snellader staat er 39 cent/kWh . Als ik in de app bij prijzen link kijk geven ze nog steeds Nederland aan als kosten dc laden 79 cent/kWh en als je mijn foto bekijk van vandaag kun je zien dat het 39 cent/kWh is. Snap jij hier nog wat van?

• Compupad
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-11 08:54
evtje schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:43:
[...]

Heb je ook je betaalmiddel opgegeven zoals creditcard? En postcode met 0 ervoor.
Bedankt! Postcode met een 0 en zonder letters was de oplossing. Dom dat ze dat niet gewoon in het formulier aangeven.

• fewips

fewips

Huurautospecialist

evtje schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:59:
@Hachy
Je vertelde mij eerder om de Telekom/GetCharge niet in Nederland te gebruiken vanwege hoge kosten (dc 79cent/kWh) maar nu in de app bij een snellader staat er 39 cent/kWh . Als ik in de app bij prijzen link kijk geven ze nog steeds Nederland aan als kosten dc laden 79 cent/kWh en als je mijn foto bekijk van vandaag kun je zien dat het 39 cent/kWh is. Snap jij hier nog wat van?
Het is een fout (ik heb contact gehad met iemand die de klantenservice erover heeft gesproken).
Het zal dus veranderen (het tarief bedoel ik). Maar voor nu kun je dus vrolijk profiteren.

• pmiddeld
evtje schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:17:
[...]

Had je wel aangegeven toen die tijd van overgang dat je door wilde gaan?zo niet dan werkt die telekom pas niet meer. En je zegt dat je nu net de app gedownload hebt en de betaling gegevens in gevoerd is daarbij ook je adres opgegeven? Als dat zo is krijg je waarschijnlijk met een dag of 5 een nieuwe pas op gestuurd door ze. Althans dat zeggen ze in de app.
Ik had de app al eerder uit de Telekom-tijd en heb aangegeven dat ik door wilde gaan naar Alpiq en heb de nieuwe app nu. Dus daar kan het niet aan liggen

• conbla
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-11 17:46
Toevallig iemand een idee waarom New Motion support de afgelopen tijd niet meer telefonisch bereikbaar is?
Heb wat problemen met de laadpas, via mail al 1 week geleden bericht gestuurd, maar geen respons. Telefonisch contact niet mogelijk, krijg je te horen dat ze tijdelijk onbereikbaar zijn..

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-11 17:34
conbla schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 09:30:
Toevallig iemand een idee waarom New Motion support de afgelopen tijd niet meer telefonisch bereikbaar is?
Heb wat problemen met de laadpas, via mail al 1 week geleden bericht gestuurd, maar geen respons. Telefonisch contact niet mogelijk, krijg je te horen dat ze tijdelijk onbereikbaar zijn..
De support is al jaren slecht. Je mag überhaupt blij zijn als je ooit een reactie krijgt... laat staan een correct antwoord.

*Eigen ervaring van de afgelopen 1.5-2 jaar waarbij ze de ene fout na de andere maakte.
Gelukkig hebben ze wel een goed product als het eenmaal werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door internet4me op 25-10-2020 09:54 ]

• JeroenE
  • Niet online
@conbla Ik heb (behalve bij Fastned) alleen maar slechte ervaring met support. Afgelopen week stond ik bij een openbare laadpaal die niet wilde werken. Geen enkele pas werd herkent, geen enkel lichtje deed het. Het stroingsnummer koste 45 cent plus 1 cent per minuut, maar toch maar weer een keertje gewacht. Helaas kon de mevrouw de laadpaal niet vinden. Ze kunnen ook alleen zoeken op straatnaam en plaats, niet op het nummer wat op de laadpaal zelf staat. Natuurlijk konden ze dan ook niet helpen, maar ik zou binnen een half uur een SMS krijgen van de storingsdienst. Daar heb ik maar niet op gewacht en dat bleek de juiste gok. De SMS kwam wel, maar ze konden op afstand niets doen en gingen een monteur sturen die er dan de volgende dag zou zijn.

Het was 'gelukkig' een laadpaal waar ik niet op gerekend had (maar wel fijn was geweest als hij het had gedaan). Ik heb echt nog nooit met een normale laadpaal meegemaakt dat het bedrijf wat ik belde vanwege een storing niet minstens 2 keer vroeg of het wel echt een laadpaal van hun was.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat klinkt bijna alsof de uitbater de klantenservice heeft uitbesteedt naar een goedkope toko.

• Hyena
timovd schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:29:
[...]

In een aantal (betaalde) parkeergarages in grote steden zie je vaak bij ChargePoint dat EVBox gratis is. Is dat te mooi om waar te zijn? Het zijn er best veel namelijk.
Bij mij werkt het via Chargepoint. Krijgt ook een sms bericht dat de sessie € 0.00 is. Klantenservice van Chargepoint is trouwens ook prima al blijft het antwoord soms uit. Laden op Allego AC blijft lastig en ze kunnen niet zeggen waaraan het ligt.

• driel24
Hyena schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:32:
[...]

Bij mij werkt het via Chargepoint. Krijgt ook een sms bericht dat de sessie € 0.00 is. Klantenservice van Chargepoint is trouwens ook prima al blijft het antwoord soms uit. Laden op Allego AC blijft lastig en ze kunnen niet zeggen waaraan het ligt.
Heb ik ook al een paar weken "last" van.
Sessies blijven echt op 0 staan.
Misschien komen ze er na een tijdje achter... dan betalen we het gewoon.

[ Voor 7% gewijzigd door driel24 op 25-10-2020 11:12 ]

• lvdmoosdijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-04-2024
Ik hoop dat iemand het volgende herkent:
Met mijn Nissan Leaf (2016, 24 kWh) heb ik een hardnekkig probleem met een Ecotap-paal van Allego dat zich consequent blijft voordoen.

Na het starten van de sessie melden zowel auto als paal dat de laadsessie begint. Na enkele minuten echter stopt het laden, en blijkt er niet geladen te zijn. De sessie in de Smoov app is nog wel actief.
Vandaag was dit met Smoov, het is me ook wel gebeurd met Eins en ChargePoint passen.

Helpdesk van Allego wist me te melden dat de auto het laden niet lijkt te accepteren.

Tenslotte nog in de auto: bij de start na de laadsessie blijven twee waarschuwingen branden: “PS” en het waarschuwingslampje elektronisch voertuigsysteem.
Na een herstart zijn deze meldingen weg.

Voor de context: ik rij inmiddels mijn tweede Leaf, en rij ca. 30k km per jaar. Ik heb verder nauwelijks problemen met publiek laden.

Nissan Leaf 2017 30 kWh

• JeroenE
  • Niet online
Klinkt een beetje alsof er geen stroom op de draden komt te staan en de auto dus niet kan laden. Op zich werken laadpalen hetzelfde ongeacht welke laadpas er wordt gebruikt; het enige verschil zou moeten zijn waar de rekening naar toe gaat (al zal er vast wel ergens een laadpaal zijn die voorrang kan geven aan bepaalde laadpassen).

Mocht je anderen kennen met een EV kunnen die misschien eens proberen te laden bij die laadpaal?

• DeGroteMuis
JeroenE schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 09:59:
@conbla Ik heb (behalve bij Fastned) alleen maar slechte ervaring met support. Afgelopen week stond ik bij een openbare laadpaal die niet wilde werken. Geen enkele pas werd herkent, geen enkel lichtje deed het. Het stroingsnummer koste 45 cent plus 1 cent per minuut, maar toch maar weer een keertje gewacht. Helaas kon de mevrouw de laadpaal niet vinden. Ze kunnen ook alleen zoeken op straatnaam en plaats, niet op het nummer wat op de laadpaal zelf staat. Natuurlijk konden ze dan ook niet helpen, maar ik zou binnen een half uur een SMS krijgen van de storingsdienst. Daar heb ik maar niet op gewacht en dat bleek de juiste gok. De SMS kwam wel, maar ze konden op afstand niets doen en gingen een monteur sturen die er dan de volgende dag zou zijn.

Het was 'gelukkig' een laadpaal waar ik niet op gerekend had (maar wel fijn was geweest als hij het had gedaan). Ik heb echt nog nooit met een normale laadpaal meegemaakt dat het bedrijf wat ik belde vanwege een storing niet minstens 2 keer vroeg of het wel echt een laadpaal van hun was.
Wat een slecht verhaal zeg! Moet toch niet kunnen? Een betaalnummer om een storing te melden vind ik al niet bepaald klantvriendelijk, maar dan ook nog niet eens de laadpaal kunnen vinden?

Ik heb zelf geen echt slechte ervaring met support. Ja, Innogy in Duitsland die toen een sessie niet wilde starten adviseerde het opnieuw te proberen en garandeerde dat ik de kosten voor de eerste poging, 7,95, teruggestort zou krijgen, maar er was nog wel een extra berichtje naar de helpdesk nodig voor ze dat deden. En Alperia in Italië die me niet kon helpen om de laadpaal op afstand aan de gang te krijgen, maar wel netjes terugbelde de volgende dag om te melden dat de laadpaal weer werkte. Verder prima geholpen met direct resultaat. En nooit meer dan lokaal tarief betaald voor de klantenservice.

• JeroenE
  • Niet online
@DeGroteMuis Misschien heb ik steeds pech om net die ene laadpaal te treffen waar vanalles mis mee . Maar het is bij verschillende aanbieders gebeurd dat ze allemaal de laadpaal niet kenden en mij dus niet konden helpen. Ik weet eerlijk gezegd ook niet of ze me wel hadden kunnen helpen als ze de laadpaal wel kenden. Bij deze laadpaal leek het er op alsof er überhaupt geen stroom aanwezig was (of de zekering afgeschakeld natuurlijk).

Oke, 1 andere aanbieder heeft mij wel de eerstvolgende werkdag gebeld met de verklaring: de laadpaal waar ik toen bij stond was toen zo nieuw dat deze nog niet aangemeld was op hun systeem en het daarom kon ik niet laden. Dat was een geval van: laadpaal is op een vrijdagmiddag neergezet, ik wil op zaterdag laden, laadpaal werd pas maandag actief. Die laadpaal had dus wel lichtjes en reageerde ook met een bliepje op alle passen die ik toen bij me had alleen het laden ging niet van start.

Dat gezegd hebbende gaat het laden natuurlijk ook bijna altijd wel goed. Mijn ervaring is alleen dat als het niet werkt (en ook niet met andere laadpassen) dat het probleem dan nooit met 1 telefoontje opgelost kan worden.

• DeGroteMuis
@JeroenE Dat is ook best een vreemde, hang even een plakaat op die paal zodat mensen weten dat die nog niet actief is. Meestal werkt het inderdaad gewoon goed en voor de rest.. Misschien heb ik juist geluk. :+ Van de 5 keer dat support nodig was kon alleen Alperia me niet direct helpen.

• JeroenE
  • Niet online
@DeGroteMuis Het is al weer een aantal jaar geleden; ik weet verder ook niet waarom ze dat niet deden. Wellicht dat ze geen zin hadden om dan weer langs te rijden om dit er af te halen? Of ze dachten gewoon: tegen de tijd dat er een verdwaalde EV langs komt werkt hij wel.

• pmiddeld
lvdmoosdijk schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:39:
Ik hoop dat iemand het volgende herkent:
Met mijn Nissan Leaf (2016, 24 kWh) heb ik een hardnekkig probleem met een Ecotap-paal van Allego dat zich consequent blijft voordoen.

Na het starten van de sessie melden zowel auto als paal dat de laadsessie begint. Na enkele minuten echter stopt het laden, en blijkt er niet geladen te zijn. De sessie in de Smoov app is nog wel actief.
Vandaag was dit met Smoov, het is me ook wel gebeurd met Eins en ChargePoint passen.

Helpdesk van Allego wist me te melden dat de auto het laden niet lijkt te accepteren.

Tenslotte nog in de auto: bij de start na de laadsessie blijven twee waarschuwingen branden: “PS” en het waarschuwingslampje elektronisch voertuigsysteem.
Na een herstart zijn deze meldingen weg.

Voor de context: ik rij inmiddels mijn tweede Leaf, en rij ca. 30k km per jaar. Ik heb verder nauwelijks problemen met publiek laden.
Ik heb dit ook een paar keer gehad met een Ecotap-Allego paal bij mij in de buurt. Het gebeurde telkens als er al een andere auto aan de paal stond (telkens dezelfde foutlander ;) ) en ik dus de tweede was aan de laadpaal. De Smoov app zei dat-ie het deed, maar gaf als snelheid 0 kWh. Toen ik weer bij de auto was kon ik de stekker zo uit de lader trekken, was dus niet vergrendeld en lampje was groen. Als ik dan naar de klantenservice van Allego belde, gingen ze de paal resetten en dan ging het laden weer goed. Na zo'n 2 of 3 keer dit gehad te hebben, heb ik gevraagd of ze een monteur langs wilden sturen. Dat hebben ze blijkbaar gedaan want daarna geen last meer van gehad.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
De laadpas van Freshmile wordt steeds interessanter door nieuwe roaming overeenkomsten in Nederland.

22kW laden bij Allego of Ecotap, Pitpoint, EV-box voor 21,7 cent per kWh.
11kW laden voor 24,5 cent per kWh.

Ik heb er een blogje over geschreven.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Goeie, helemaal voor Zoe rijders.

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-11 19:32
Hachy schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:10:
De laadpas van Freshmile wordt steeds interessanter door nieuwe roaming overeenkomsten in Nederland.

Scheelt nogal een hoop :9

Bij 55 kWh laden op een 11kwh-paal (5uur laden)
Engie (0,34euro/kWh) = 18,70
FreshMile (0,19euro/kWh+0,01 pm) = 13,45

Bij 40 kWh laden op een 11kwh-paal (3,6uur laden)
Engie (0,34euro/kWh) = 13,60
FreshMile (0,19euro/kWh+0,01 pm) = 9,78

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• driel24

Discriminatie voor 1 fase EV's met grote accu. ;)

• lvdmoosdijk
pmiddeld schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:31:
[...]

Ik heb dit ook een paar keer gehad met een Ecotap-Allego paal bij mij in de buurt. Het gebeurde telkens als er al een andere auto aan de paal stond (telkens dezelfde foutlander ;) ) en ik dus de tweede was aan de laadpaal. De Smoov app zei dat-ie het deed, maar gaf als snelheid 0 kWh. Toen ik weer bij de auto was kon ik de stekker zo uit de lader trekken, was dus niet vergrendeld en lampje was groen. Als ik dan naar de klantenservice van Allego belde, gingen ze de paal resetten en dan ging het laden weer goed. Na zo'n 2 of 3 keer dit gehad te hebben, heb ik gevraagd of ze een monteur langs wilden sturen. Dat hebben ze blijkbaar gedaan want daarna geen last meer van gehad.
Bedankt!

Gisteren stond er inderdaad een andere Leaf te laden.

Omdat ik er meestal alleen in het weekend in de buurt kom, kan ik het vandaag nog niet testen.
Ik hoop snel een oplossing te kunnen melden.

Nissan Leaf 2017 30 kWh

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-11 16:21

Mfpower

In dubio

Heeft iemand een idee waar ik de laadsessies bij maingau kan terugvinden? Ik heb vorige week voor het eerst bij fastned geladen met m’n maingau pas maar ik zie niets. Of is een grote vertraging normaal?

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

driel24 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:19:
[...]

Discriminatie voor 1 fase laders met grote accu. ;)
Koop je toch een setec, dan slurp je die hele paal leeg :D

[ Voor 7% gewijzigd door Erasmo op 26-10-2020 21:03 ]

• lvdmoosdijk
Mfpower schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:53:
Heeft iemand een idee waar ik de laadsessies bij maingau kan terugvinden? Ik heb vorige week voor het eerst bij fastned geladen met m’n maingau pas maar ik zie niets. Of is een grote vertraging normaal?
Synchroniseren tussen FastNed en Maingau kan tot zes weken duren.

Nissan Leaf 2017 30 kWh

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Vrijdag haal ik mijn (tweedehands) Kia e-Niro MY19 op en nu begreep ik dat Kia i.s.m. Plugsurfing een Kia laadpas aanbiedt die gratis is en optioneel met abo van €9,99/mnd te combineren is waarmee alle publieke laadpalen 24ct/kWh worden.

Nu heb ik nog geen laadpaal, maar genoeg publieke laadpalen bij mij in de buurt. De dichtsbijzijnde zijn:
- PitPoint 11kW 2st € 0,34 (een straat verder nogmaals)
- Allego 11kW 2st € 0,36
- EV-Box 11kW 2st € 0,34

Echter, bovenstaande is wat de Shell Recharge app aangeeft. Pak ik de Kia Public Charging dan worden deze respectievelijk:
- Greenflux 22kW 2st € 0,37 (een straat verder kent hij niet)
- Allego 11kW 2st € 0,41
- EV-Box 11kW 2st Free of Charge (deze staat bij de AH)

Nu zit ik met een paar vragen:
1. Hoe kan het in vredesnaam verschillen per app aanbieder, zeker PitPoint vs. Greenflux als aanbieder?
2. Hoe kan het dat Kia de EV-Box bij de AH als gratis aanduid maar Shell Recharge niet?
3. Ik kan nog geen MijnKia account aanmaken omdat de auto pas vrijdag op mijn naam gezet wordt en hij het met de meldcode nu niet accepteert, maar in de Kia Public Charging app kan ik op 2 manieren registeren: inloggen met MijnKia of een Kia Public Charging app account aanmaken. Zit hier nog verschil in?

Waar het mij voor de komende 1-2 maanden voornamelijk om gaat dat ik in ieder geval 1 laadpas heb om publiekelijk te laden en het liefst een back-up voor het geval ik ergens sta waar de ene het niet doet. Welke 2 zou ik dan het beste kunnen kiezen? Zijn de Kia (Plugsurfing) en Shell Recharge dan dekkend genoeg of mis ik belangrijke laadpalen?

Daarbij ook belangrijk: ik rijd op dit moment erg weinig vanwege het thuiswerken, dus een abo is niet nodig. Dat ik eenmalig een laadpas moet kopen vind ik niet erg, zolang ik daarna gewoon per kWh kan afrekenen tot ik mijn eigen laadpaal heb.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:27
@MooDyBLueS genoeg gratis passen, voor AC laden is shell recharge prima.

Alleen als je altijd AC laad bij een publieke paal is een betaalde pas/abonnement te overwegen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@BarryH Thanks! Dan ga ik in ieder geval de Shell Recharge aanvragen en dan komt Kia wel zodra ik MijnKia kan regelen.

• buz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:56

buz

Thanks! _/-\o_

Direct 1 besteld. Scheelt weer wat centen per kWh. Ik laad nu bij Allego via chargepoint, die de prijs van de CPO al drukt naar 31 ct/kWh. Met Freshmile bespaar ik nu nog meer.

• eltron
MooDyBLueS schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:10:
Vrijdag haal ik mijn (tweedehands) Kia e-Niro MY19 op en nu begreep ik dat Kia i.s.m. Plugsurfing een Kia laadpas aanbiedt die gratis is en optioneel met abo van €9,99/mnd te combineren is waarmee alle publieke laadpalen 24ct/kWh worden.

Nu heb ik nog geen laadpaal, maar genoeg publieke laadpalen bij mij in de buurt. De dichtsbijzijnde zijn:
- PitPoint 11kW 2st € 0,34 (een straat verder nogmaals)
- Allego 11kW 2st € 0,36
- EV-Box 11kW 2st € 0,34

Echter, bovenstaande is wat de Shell Recharge app aangeeft. Pak ik de Kia Public Charging dan worden deze respectievelijk:
- Greenflux 22kW 2st € 0,37 (een straat verder kent hij niet)
- Allego 11kW 2st € 0,41
- EV-Box 11kW 2st Free of Charge (deze staat bij de AH)

Nu zit ik met een paar vragen:
1. Hoe kan het in vredesnaam verschillen per app aanbieder, zeker PitPoint vs. Greenflux als aanbieder?
2. Hoe kan het dat Kia de EV-Box bij de AH als gratis aanduid maar Shell Recharge niet?
3. Ik kan nog geen MijnKia account aanmaken omdat de auto pas vrijdag op mijn naam gezet wordt en hij het met de meldcode nu niet accepteert, maar in de Kia Public Charging app kan ik op 2 manieren registeren: inloggen met MijnKia of een Kia Public Charging app account aanmaken. Zit hier nog verschil in?

Waar het mij voor de komende 1-2 maanden voornamelijk om gaat dat ik in ieder geval 1 laadpas heb om publiekelijk te laden en het liefst een back-up voor het geval ik ergens sta waar de ene het niet doet. Welke 2 zou ik dan het beste kunnen kiezen? Zijn de Kia (Plugsurfing) en Shell Recharge dan dekkend genoeg of mis ik belangrijke laadpalen?

Daarbij ook belangrijk: ik rijd op dit moment erg weinig vanwege het thuiswerken, dus een abo is niet nodig. Dat ik eenmalig een laadpas moet kopen vind ik niet erg, zolang ik daarna gewoon per kWh kan afrekenen tot ik mijn eigen laadpaal heb.
Als je in afwachting bent van laadpaal dan kun je dus thuis laden. Zolang de paal er niet is, gaat dat ook prima met de meegeleverde granny die je gewoon in een geaard stopcontact kunt gebruiken.
Wel even opletten dat die groep niet te zwaar belast wordt. En als je vanwege thuiswerken niet veel rijdt dan is eigenlijk de granny wel voldoende. Dan laadt je ook met de granny op een thuiswerkdag in 24u ruim 300km er bij.

• JeroenE
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:10:
Omdat ze dit niet hebben opgezet als een aankoop van een brood in de winkel waar iedereen 2 euro voor betaald met bankpas van een willekeurig bank, maar de tarieven door een combinatie van de laadpaal aanbieder (CPO) en de laadpasaanbieder (MSP) afwijkend kunnen zijn. Een en ander heeft @Hachy in de TS uitgelegd, er staat zelfs een filmpje bij.
Zie 1.

Het antwoord op vraag 3 weet ik niet.

Als je een laadpas wil die (bijna) overal werkt moet je een Shell Recharge laadpas nemen (was vroeger TheNewMotion). Die is gratis, maar je betaalt wel per sessie (tot een maximum per maand).

Zoals je zelf hebt ontdekt wel met nadeel dat je soms toch meer moet betalen per kWh dan met een andere laadpas. Maar goed, beter laden tegen te veel geld dan bij een laadpaal staan en helemaal niet kunnen laden...

• PeterZ(on)
Fastned heeft vandaag zijn eerste HPC in Oostende België in gebruik genomen. De volgende in de buurt van Arlon aub.

• wortelsoft
PeterZ(on) schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:57:
Fastned heeft vandaag zijn eerste HPC in Oostende België in gebruik genomen. De volgende in de buurt van Arlon aub.
Ze komen volgens de website alleen in Vlaanderen.

• PeterZ(on)
wortelsoft schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:02:
[...]

Ze komen volgens de website alleen in Vlaanderen.
Voorlopig dan toch zeker?

Volgens deze kaart https://fastnedcharging.com/hq/nl/the-fastned-freedom-plan/ komen ze in heel Belgie en nog meer locaties in Europa.

• wortelsoft
PeterZ(on) schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:11:
[...]

Voorlopig dan toch zeker?

Volgens deze kaart https://fastnedcharging.com/hq/nl/the-fastned-freedom-plan/ komen ze in heel Belgie en nog meer locaties in Europa.
Die kaart had ik nog niet gezien, kwam alleen informatie tegen dat ze een overeenkomst hebben met de Vlaamse overheid. Ik hoop ook dat op de weg naar Luxemburg een echte snellader komt, want het is nu maar karig.

• PeterZ(on)
wortelsoft schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:15:
[...]

Die kaart had ik nog niet gezien, kwam alleen informatie tegen dat ze een overeenkomst hebben met de Vlaamse overheid. Ik hoop ook dat op de weg naar Luxemburg een echte snellader komt, want het is nu maar karig.
Ik kwam het hier https://www.electrive.net...-hpc-ladepark-in-belgien/ tegen. Kennelijk gaat het in Vlaanderen wat soepeler met de vergunningen, dus het zal nog wel even duren voordat er op de Luxemburg route wat komt vrees ik.

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-11 08:10
PeterZ(on) schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:57:
Jammer genoeg te ver van de snelweg. Niet erg Fastned-like.
Onlangs is Ionity in Veurne geopend; veel betere locatie op weg naar Calais, tenzij je echt midden in Oostende moet zijn natuurlijk.

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:42
Ik ben juist blij dat er eindelijk snellaadlocaties komen buiten de snelweg. Ieder zo zijn smaak.

Ik heb het liefst een snellaadstation aan de rand van een leuk dorpje of stadje.

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-11 18:04
FastNed zoekt investeerders (vast voor meer palen in België):
https://fastnedcharging.c...3CLQDBEAAYASAAEgLJV_D_BwE

Keep rolling sixes!

• PeterZ(on)
Over of de locaties goed zijn kun je natuurlijk verschillen van mening, maar Fastned heeft ze toch ook echt al binnen de bebouwde kom zoals o.a. Tilburg en Eindhoven. Ik zie ze het liefst langs de doorgaande wegen en dan niet aan de tolweg en ook bereikbaar voor beide richtingen en niet aantrekkelijk voor blokkeerhufters.

Pagina: 1 ... 39 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.