Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 144 Laatste
Acties:
  • 992.632 views

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:25
naii11 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 00:19:
[...]
De Aiways U5 is veeeuul groter dan de Niro. Groter dan de Tiguan ook.. Gaat richting BMW X5 formaat.
misschien veeuul groter, al is dat subjectief, maar ruimte nauwelijks meer en bagageruimte bij 5 inzittenden zelfs minder. Buitenmaten zijn behoorlijk groter, maar bruikbare ruimte slechts marginaal verschil.
Ook de bruikbaarheid is minder; lagere actieradius en 1F laden op 6,6kW. En niet onbelangrijk de NAP score maar 3 sterren. Doet mij nog een beetje denken aan de voorganger Landwind X6 die werd betiteld als rijdende doodskist. Maar ja U5 is natuurlijk ook een stuk goedkoper dan e-Niro.
Sorry wel beetje off topic hier.

[ Voor 14% gewijzigd door eltron op 04-10-2020 13:05 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• naii11
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-01-2021
eltron schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:37:
[...]

misschien veeuul groter, al is dat subjectief, maar ruimte nauwelijks meer en bagageruimte bij 5 inzittenden zelfs minder. Buitenmaten zijn behoorlijk groter, maar bruikbare ruimte slechts marginaal verschil.
Ook de bruikbaarheid is minder; lagere actieradius en 1F laden op 6,6kW. En niet onbelangrijk de NAP score maar 3 sterren. Maar ja U5 is natuurlijk ook een stuk goedkoper.
Sorry wel beetje off topic hier.
Oh nee zo bedoelde ik het niet. Ik dacht dat de vraagsteller doelde op omvang van de auto, ivm parkeren etc.?

Hij is idd veel groter dan de niro, wel zuur dat hij, ondanks het veel grotere formaat, slechts marginaal meer bruikbare ruimte heeft...

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-10 10:19
De beenruimte achterin schijnt toch behoorlijk ruim te zijn. Beduidend ruimer dan een Niro.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01:55
Marc O. schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:04:
De beenruimte achterin schijnt toch behoorlijk ruim te zijn. Beduidend ruimer dan een Niro.
Voor wie het gemist heeft: E-Niro, Kona, ID3, U5 en Model3 vergeleken in deze film.

Kofferbak 2:16
Zitplaats achterin: 7:57

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-11 14:32
Eeehmm, volgens mij gaat dit topic over openbaar laden etc. 8)7

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Zucht. Hoe moeilijk is het om een laadpaal te plaatsen en een burger hierover te informeren.

In maart vertelde mijn gemeente dat er een extra paal geplaatst gaat worden. Fijn!

Zoiets duurt blijkbaar heel lang (ook al kan het in sommige gemeentes wel snel)

Het is nu oktober en niemand kan of wil mij vertellen wanneer dat ding geplaatst gaat worden.

Al een half jaar staat er een bord dat er op die plek een laadpaal geplaatst gaat worden.

Blijkbaar een heel moeilijke vraag?

[ Voor 4% gewijzigd door Slasher op 05-10-2020 09:21 ]

Elect a clown, expect a circus.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-11 16:23
Slasher schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:21:
Zucht. Hoe moeilijk is het om een laadpaal te plaatsen en een burger hierover te informeren.

In maart vertelde mijn gemeente dat er een extra paal geplaatst gaat worden. Fijn!

Het is nu oktober en niemand kan of wil mij vertellen wanneer dat ding geplaatst gaat worden.

Al een half jaar staat er een bord dat er op die plek een laadpaal geplaatst gaat worden.

Weet je welke club het gaat plaatsen? Want in veel gevallen geeft de gemeente 'gewoon' de opdracht aan een partner, waarbij zij inderdaad niet bij gaan houden wanneer deze dan geplaatst wordt. Je kunt dan eventueel de partner rechtstreeks benaderen, die hebben vaak ook wel iets van een planning.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Eddos schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:48:
[...]

Weet je welke club het gaat plaatsen? Want in veel gevallen geeft de gemeente 'gewoon' de opdracht aan een partner, waarbij zij inderdaad niet bij gaan houden wanneer deze dan geplaatst wordt. Je kunt dan eventueel de partner rechtstreeks benaderen, die hebben vaak ook wel iets van een planning.
Allego gaat hem plaatsen, maar die staan ook in de mailconversatie die ik heb met de gemeente maar die geven ook geen reactie.

Elect a clown, expect a circus.

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:14
Slasher schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:21:

Bij mij is de aanvraag in Juli gedaan bij de gemeente, staat sinds vorige week op officielebekendmakingen.nl maar wel met een locatie die niet gewenst is, niet alleen door mij maar door de halve buurt.

Nu wachtend op advies van een jurist wat ik hier tegen kan doen. Van de direct omliggende huizen heeft 90% aangegeven mee te tekenen met bezwaar tegen de door de gemeente gekozen locatie.
Buiten de direct aanliggende huizen zijn er ook 10-15huizen indirect die mee willen tekenen.
Iedereen is het eens met de door mij gewenste locatie maar totaal niet eens met de door de gemeente gekozen locatie.

ENGIE die de paal plaats in opdracht van de gemeente reageert wel prima maar doen alles "in opdracht van" dus aanspreekpunt is de gemeente

[ Voor 5% gewijzigd door makooy op 05-10-2020 10:02 ]

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• joepie de p
In de publicatie op officielebekendmakingen.nl staat als het goed is een termijn en hoe je bezwaar kunt maken. Die tijd zal je sowieso uit moeten zitten. Het verwerken van de binnengekomen reacties vergt ook tijd en daarna volgt nog een (al dan niet aangepast) besluit. De gemeente heeft meer overwegingen dan inwoners vaak zien dus het kan zijn dat ze vasthouden aan hun plan. De realisatie gaat in overleg met de netbeheerder. Als dat Stedin is, waar ik in mijn regio mee te maken hebt, dan kan je daar makkelijk nog een maand of wat bij optellen.

• makooy
joepie de p schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:40:
In de publicatie op officielebekendmakingen.nl staat als het goed is een termijn en hoe je bezwaar kunt maken. Die tijd zal je sowieso uit moeten zitten. Het verwerken van de binnengekomen reacties vergt ook tijd en daarna volgt nog een (al dan niet aangepast) besluit. De gemeente heeft meer overwegingen dan inwoners vaak zien dus het kan zijn dat ze vasthouden aan hun plan. De realisatie gaat in overleg met de netbeheerder. Als dat Stedin is, waar ik in mijn regio mee te maken hebt, dan kan je daar makkelijk nog een maand of wat bij optellen.
Hier ook Stedin maar dan loopt vooralsnog goed.

ENGIE heeft doorgegeven waarom de gemeente de keuze niet voor de gewenste locatie heeft gemaakt maar zelf heeft gekeken; "kabels onder de grond zijn wat lastiger op gewenste locatie".
Gemeente zelf zelf "nieuwe locatie meer centraler".

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-11 12:12
Het minste wat laadpaalaanbieders volgens mij zouden kunnen doen, is het "CPO tarief" op hun paal zetten. Als je dan een pas hebt die iets anders rekent, dan weet je dat. En als je een pas hebt die "CPO tarief plus iets" rekent, dan weet je in ieder geval hoeveel dat dan is.

edit: o laat maar ik zat perongeluk te reageren op een oude discussie

[ Voor 12% gewijzigd door Prullenbak84 op 05-10-2020 12:58 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:50:
Het minste wat laadpaalaanbieders volgens mij zouden kunnen doen, is het "CPO tarief" op hun paal zetten. Als je dan een pas hebt die iets anders rekent, dan weet je dat. En als je een pas hebt die "CPO tarief plus iets" rekent, dan weet je in ieder geval hoeveel dat dan is.
Volgens mij gebeurt dat ook.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Prullenbak84
daemonix schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:58:
[...]

Volgens mij gebeurt dat ook.
Nou, lang niet overal volgens mij, toch?

Maar goed ik had dit helemaal niet weer op moeten halen. Ik zat perongeluk een paar pagina's terug te lezen ofzo. Ik weet niet, maar ging niet helemaal goed :P

• daemonix
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:00:
[...]

Nou, lang niet overal volgens mij, toch?

Maar goed ik had dit helemaal niet weer op moeten halen. Ik zat perongeluk een paar pagina's terug te lezen ofzo. Ik weet niet, maar ging niet helemaal goed :P
Ik heb nog niet gezien dat het ergens niet stond (mooi he, die dubbele ontkenning), maar er zijn ongetwijfeld plaatsen waar het niet is aangegeven. Misschien handig om een lijst te gaan samenstellen?

• pmiddeld
daemonix schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:29:
[...]

Ik heb nog niet gezien dat het ergens niet stond (mooi he, die dubbele ontkenning), maar er zijn ongetwijfeld plaatsen waar het niet is aangegeven. Misschien handig om een lijst te gaan samenstellen?
@Hachy heeft hier niet zo lang geleden al een onderzoekje naar gedaan en er een blog over geschreven

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13-11 11:11

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
ik denk dat je deze of deze bedoelt.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• eltron
Slasher schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:53:
[...]
Allego gaat hem plaatsen, maar die staan ook in de mailconversatie die ik heb met de gemeente maar die geven ook geen reactie.
Hier ook een inmiddels geplaatste Allego paal. Duurde ook veel langer dan verwacht, maar had hier wel rechtstreeks contact over met Allego die soms ook spontaan informatie stuurde over de planning (die wel steeds naar achter schoof). Zij verwezen naar de planning van de aannemer. Blijkbaar zijn die afspraken veel te vrijblijvend. Bij een normaal bouwwerk krijgt de aannemer een redelijke termijn en daarna een boete als het later wordt dan op basis van overmacht (werkbare dagen etc.) te rechtvaardigen is.
Duurde bij mij vanaf aanvraag tot plaatsing ca. 11 maanden terwijl aanvraag al na ruim 3 maanden was goedgekeurd. Er zat 5 maanden tussen datum eerste planning (31 maart) en werkelijke plaatsing (1 september). Wel in een periode waarin Corona overal de schuld van krijgt en of dat terecht is kun je niet altijd bewijzen.

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-11 13:36
Goedemorgen mannen. Vergeef me dat ik niet het hele topic doorspit maar via Zoeken werd het niet concreet:

Wat is de beste laadpaal voor de Tesla Model 3 maar waarmee je ook andere merken kunt laden zonder koppelstuk etc?

Veel dank!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-11 17:56
r0bb schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:45:
Goedemorgen mannen. Vergeef me dat ik niet het hele topic doorspit maar via Zoeken werd het niet concreet:

Wat is de beste laadpaal voor de Tesla Model 3 maar waarmee je ook andere merken kunt laden zonder koppelstuk etc?

Veel dank!
Voor een eigen laadpaal kan je beter kijken in https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1967520 (zoals ook in de topic warning staat :)

• daemonix
  • Niet online
r0bb schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:45:

Veel dank!
Kort maar volledig antwoord: Een Tesla Wall Charger voldoet prima.

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:42
Heel interessant: in de gemeente Wijk bij Duurstede is prive-laden met kabelmat de norm. Alleen in uitzonderlijke gevallen is openbaar laden mogelijk.

https://www.wijkbijduurst...or-elektrische-autos.html

• joepie de p
DDDikkiedik schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:34:
Heel interessant: in de gemeente Wijk bij Duurstede is prive-laden met kabelmat de norm. Alleen in uitzonderlijke gevallen is openbaar laden mogelijk.

https://www.wijkbijduurst...or-elektrische-autos.html
Mits er tussen de auto en je perceel geen rijbaan of fietspad zit. Met andere woorden, kabel mag alleen over de stoep lopen.

• DDDikkiedik
Maar dat spreekt toch vanzelf? Het zou ook wel erg raar zijn als de laadkabels dwars over het fietspad lagen. Maar meestal wonen mensen niet aan een fietspad.

• joepie de p
In de sterk stedelijke vinex waar ik woon heb je tussen perceel en rijbaan soms voetpad, fietspad, parkeervak (in die volgorde). Dat is bewust om autoverkeer en fietsverkeer te scheiden.

Een rijbaan tussen perceel en parkeervak komt hier zelfs best vaak voor. Bij mijn woning is dat zowel aan voor- als achterkant het geval. Dan zijn er middenparkeervakken met aan weerszijden een rijbaan en daaraan grenzend woningen.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:01

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

joepie de p schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:47:[...] een rijbaan en daaraan grenzend woningen.
Dat betekent dat je uit je voordeur zó de rijbaan op stapt? Nog nooit ergens gezien... :?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Prullenbak84
Hippe Lip schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:52:
[...]

Dat betekent dat je uit je voordeur zó de rijbaan op stapt? Nog nooit ergens gezien... :?
Nee, ook een stoep, als ik @joepie de p zijn post (wel) goed lees...

dus huizen - stoep -rijbaan - parkeerplaats - rijbaan - stoep - huizen.

Maar als je kabel dan niet over de rijbaan mag (wil je zelf denk ik ook niet?) dan houdt het hele feest dus op.

o trouwens, zeker ook nog nooit in een stad als delft geweest?

[ Voor 18% gewijzigd door Prullenbak84 op 08-10-2020 11:46 ]

• joepie de p
Prullenbak84 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:00:
[...]

Maar als je kabel dan niet over de rijbaan mag (wil je zelf denk ik ook niet?) dan houdt het hele feest dus op.
Klopt. Mijn punt was dat met de regels van Wijk-bij-Duurstede ik buiten de boot zou vallen.

Aan de achterzijde stap ik inderdaad praktisch gelijk een rijbaan op. Is een binnenhof waar doorgaans niet hard gereden wordt maar wat binnen de definitie wel een rijbaan is. Aan de voorzijde is er eerst een brede stoep en dan druk verkeer. Dan pas P-vakken waar de gemeente persistent weigert een laadpaal te maken.

Ik sluit de EV wel eens aan met de granny aan de achterkant en dan ligt de rubberen verlengkabel over de rijbaan. Er staat in de verordening van mijn gemeente niet dat het niet mag. Ik heb ook nog geen boze buurmannen aan de deur gehad. Snap wel dat het niet de bedoeling zal zijn dat er kabels van 20EV's op een rij komen te liggen. Voor nu geinig om eigen overschot aan PV in de accu te stoppen.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-11 09:23

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

joepie de p schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:49:
Aan de achterzijde stap ik inderdaad praktisch gelijk een rijbaan op. Is een binnenhof waar doorgaans niet hard gereden wordt maar wat binnen de definitie wel een rijbaan is. Aan de voorzijde is er eerst een brede stoep en dan druk verkeer. Dan pas P-vakken waar de gemeente persistent weigert een laadpaal te maken.
En wat is de reden dat ze dat niet willen doen?

Bij mij in Nijmegen zijn de voorwaarden:

1. U heeft geen mogelijkheid op eigen terrein een laadpunt te realiseren.
2. Binnen een loopafstand van circa 250 meter van uw woonadres is nog geen laadpaal of staat nog geen laadpaal gepland.
3. U bent woonachtig of u bent minimaal 20 uur per week werkzaam op de aanvraaglocatie in de gemeente en kunt dat aantonen.
4. U hebt, indien van toepassing, een parkeervergunning voor het parkeergebied waarin u een laadpaal aanvraagt.

Dus zelfs als je vanaf je huis met een kabel over het trottoir een openbare parkeerplaats kunt bereiken om daar te laden, kan je een openbare laadpaal in de buurt aanvragen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• joepie de p
@Mx. Alba mijn gemeente hanteert vergelijkbare richtlijnen. Maar geeft ook sturing aan de uitvoering door Allego (daarvoor was het EVBox). In principe heb ik binnen de geldende afstand een paal tot beschikking. Die is helaas vaak bezet (ik plak er met 1 fase ook wel eens redelijk lang) en de alternatieven liggen op dubbele afstand.

Vanwege de aanwezigheid van winkels in de blauwe zone wil men geen langparkeerders. Al met al duurt alles lang en loopt de realisatie van palen achter op de groei aan EV.

Misschien dat juist een triple lader hier oplossing zou bieden..... even van 10% naar 80% tijdens het boodschappen doen.

• joepie de p
Mega(Watt)laadplek Hilden gaat morgen open voor het publiek.

https://twitter.com/Fastned/status/1314107293475237891?s=19

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-11 09:23

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

O leuk voor een keertje "spelen" in Duitsland... Retourtje Kreuz Hilden! :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Inspired
  • Laatst online: 19:23
Mx. Alba schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:42:
[...]

O leuk voor een keertje "spelen" in Duitsland... Retourtje Kreuz Hilden! :D
Zou ik lekker een v3 locatie pakken. :) 16 x v2 daar. Zoo mega vind ik het niet.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:48
Dit is ook leuk, morgen opening van een nieuw laadplein in Lelystad, met vehicle to grid:
https://twitter.com/NKLNederland/status/1313431952339410944

• Eddos
Inspired schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:49:
[...]

Zou ik lekker een v3 locatie pakken. :) 16 x v2 daar. Zoo mega vind ik het niet.
De v2 stalls daar zijn tijdelijk. Worden straks v3's.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:57
Lijkt vandaag al het geval te zijn gezien de livestream, YouTube: Eröffnung Seed&Greet Ladepark Kreuz Hilden

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• joepie de p
Volgens de tweet van Fastned vandaag nog enkel voor genodigden.

• eltron
GreenFlux, Eneco en Royal HaskoningDHV maken slim laden nog slimmer

Het schijnt dat er met hetzelfde vermogen tot 3x zoveel laadpunten kunnen worden aangelegd.
Niet o.b.v. loadbalancing maar door toepassing kunstmatige intelligentie.
Ben benieuwd hoe dat werkt, maar biedt denk ik ook perspectief om veel meer parkeerplekken (liefst alle) uit te rusten met laadmogelijkheid.

• PeterZ(on)
joepie de p schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:53:
[...]

Dat was mij even ontgaan maar ze zullen de stroom er toch wel op laten staan na de opening. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• joepie de p
PeterZ(on) schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:11:
[...]

Dat was mij even ontgaan maar ze zullen de stroom er toch wel op laten staan na de opening. :)
Het gerucht gaat dat een man in een stofjas en met een uitgedoofde peuk in de mond, om klokslag middernacht een heel grote schakelaar komt omzetten. :+

• PeterZ(on)
joepie de p schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:49:
[...]

Het gerucht gaat dat een man in een stofjas en met een uitgedoofde peuk in de mond, om klokslag middernacht een heel grote schakelaar komt omzetten. :+
Haha, wie weet. Ik hoorde Nino iig zeggen dat het morgenochtend om zes uur precies los geht.

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-10 17:25

fewips

Huurautospecialist

joepie de p schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:53:
[...]

Klopt ik heb al wat foto's online geplaatst vanmiddag!

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

eltron schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:55:
GreenFlux, Eneco en Royal HaskoningDHV maken slim laden nog slimmer

Het schijnt dat er met hetzelfde vermogen tot 3x zoveel laadpunten kunnen worden aangelegd.
Niet o.b.v. loadbalancing maar door toepassing kunstmatige intelligentie.
Ben benieuwd hoe dat werkt, maar biedt denk ik ook perspectief om veel meer parkeerplekken (liefst alle) uit te rusten met laadmogelijkheid.
Artikel gelezen, leest als load balancing met extra buzzwords.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:58
@Erasmo sturen op onderscheid van 1 versus 3 fasen is wel nieuw

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Inspired
  • Laatst online: 19:23
Eigenlijk zou je meer van de gebruiker willen weten.

- Hoe lang sta je hier? In uren
- Hoeveel heb je minimaal nodig? In kWh

Systeem kan dan even testen wat maximale laadsnelheid van de auto is en rekenen maar.

Ik zie bij ons dat verplaatsten gewoon eigenlijk niet voorkomt, en mensen met een kleine energie behoefte toch de hele dag een paal bezet houden. Veel palen met een slim systeem erachter om load te verdelen is wel een uitkomst.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Eddos
Inspired schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:36:
Ik zie bij ons dat verplaatsten gewoon eigenlijk niet voorkomt, en mensen met een kleine energie behoefte toch de hele dag een paal bezet houden. Veel palen met een slim systeem erachter om load te verdelen is wel een uitkomst.
Precies, als de PHEV's klaar zijn met laden om 11:00/12:00 en daarmee de volledige capaciteit beschikbaar stellen aan de EV's zijn de meesten rond 17:00 ook wel weer vol genoeg om huiswaarts te keren.

• BarryH
De jedlix slim laden app, in combinatie met het slim combineren van 1fase en 3 fase ladende auto's lijkt me de behoefte goed afdekken.

Dat tweede bied voor zover ik het weet nog niemand aan.
Je wil
1/ detectie hoeveel/welke fases gebruikt worden per aangesloten auto (zit volgens mij niet in het communicatieprotocol
2/ Op basis daarvan de 1fase auto's slim over de fasen verdelen, wellicht zelfs tijdens een laadsessie naar andere fase kunnen switchen, hoewel me dat "nice to have" lijkt"

Vervolgens loadbalancing

Vervolgens het hele slim laden protocol van Jedlix toepassen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• daemonix
  • Niet online
Jedlix doet iets heel anders: geld verdienen aan netspanning regelen. Niet aan loadbalancing voor laadpalen.

• BarryH
@daemonix Daarom staat dat bij mij als nummer 3.

Denk wel dat er met stap 1 en 2 heel veel verbetering in uitnutting infrastructuur kan plaatsvinden.

Alternatief zet je gewoon allemaal 1fase palen neer voor 32A in combinatie met loadbalancing.

Maar dat is beperkend voor de ZOEs en beperkt voor teslas (kunnen de hele 7.4kW benutten). En de andere 3 fase laders (nog wel de minderheid denk ik)

[ Voor 77% gewijzigd door BarryH op 09-10-2020 09:30 ]

• daemonix
  • Niet online
Hij hoort helemaal niet in dat lijstje thuis. Ook niet op plaats 3.

• JeroenE
  • Niet online
@BarryH Nummer 2 zie ik zo snel niet gebeuren. Dan zou de laadpaal moeten stoppen, de fasen anders verbinding met de pinnen en dan weer moeten starten. Dat stoppen en starten geloof ik wel, maar een systeem om de fasen even "door te draaien" tot ze goed zijn is wel ingewikkelder, lijkt mij.

Het zal eerder zoiets zijn dat het systeem ziet dat laadpaal 3, 8, 10, 14 en 15 op 1 fase laden. Omdat het systeem ook weet dat paal 3 en 15 op fase 1 zit, paal 8 en 14 op fase 2 en paal 10 op fase 3 kan het systeem de auto's zo aansturen dat de eerste 2 fasen op max 3,6 kW kan laden en de andere op max 7,2 kW zodat het net is alsof er 2 auto's met 11 kW op staan te laden.

Dat gaat natuurlijk niet als alle 1 fase auto's toevallig op dezelfde fase aan het laden zijn omdat ze op laadpaal 1, 4, 7, 10, 13 etc aangesloten zijn.

• eltron
daemonix schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:37:
Hij hoort helemaal niet in dat lijstje thuis. Ook niet op plaats 3.
Daar kun je mi genuanceerd over denken.
Jedlix zorgt ervoor dat je alleen laadt als de stroom goedkoop is.

Stel ik heb een laadplein waar 10 auto's staan waarvan er 8 echt moeten laden en 2 eigenlijk niet nodig, maar als het goedkoop is dan wel graag. Dan speelt de Jedlix of vergelijkbare toepassing wel een rol in het slim verdelen van de capaciteit.

• BarryH
@JeroenE ben ik met je eens, ben ook benieuwd wat ze voor elkaar gaan bakken

• daemonix
  • Niet online
eltron schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:10:
[...]

Daar kun je mi genuanceerd over denken.
Jedlix zorgt ervoor dat je alleen laadt als de stroom goedkoop is.

Stel ik heb een laadplein waar 10 auto's staan waarvan er 8 echt moeten laden en 2 eigenlijk niet nodig, maar als het goedkoop is dan wel graag. Dan speelt de Jedlix of vergelijkbare toepassing wel een rol in het slim verdelen van de capaciteit.
1 Jedlix werkt alleen met Tesla (want ze hebben toegang tot de auto lader API nodig).
2 Jedlix heeft nogal wat moeite om de kosten (het wakker houden van de Tesla door hem te pollen) op te laten wegen tegen de baten voor de auto bezitter.
3 Jedlix is niet gericht op de laadpaal maar op de auto zoals ik hierboven al beschrijf.
4 Het verdien model van Jedlix zit in het gegeven dat ze alleen laden als er teveel wordt geproduceerd (frequentie regulatie). Niet in goedkoper laden faciliteren.
5 Het laden tot een bepaald minimum niveau EIST toegang tot de auto, en niet de laadpaal. Andere merken zijn hier (m.i. terecht) niet op voorbereid, ik wil mijn autogegevens niet met nog een andere partij moeten delen.

Je richt je teveel op de auto in plaats van op de laadpaal. De benodigde intelligentie zit niet in de laadpaal en kan daar eigenlijk ook niet komen met de huidige configuratie. De auto praat niet echt met de laadpaal, die geeft alleen aan: 'ik wil laden', of hooguit 'ik wil verwarmen'.

• BarryH
@daemonix JEdlix werkte ook op laadpalen van een bepaalde aanbieder (een netwerkbedrijf denk ik).
Ik heb mijn Ioniq er weleens mee opgeladen. Dat is gestopt ivm regelgeving die dit verbood (voor dat netwerkbedrijf).

Bij een thuis of bedrijfs laadpaal zou het wel kunnen werken. Volgens mij is vandebron daar ook mee bezig.

• daemonix
  • Niet online
BarryH schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:34:
@daemonix JEdlix werkte ook op laadpalen van een bepaalde aanbieder (een netwerkbedrijf denk ik).
Ik heb mijn Ioniq er weleens mee opgeladen. Dat is gestopt ivm regelgeving die dit verbood (voor dat netwerkbedrijf).

Bij een thuis of bedrijfs laadpaal zou het wel kunnen werken. Volgens mij is vandebron daar ook mee bezig.
Heb je daar enige vorm van bewijs van? Het is namelijk in tegenspraak met hoe de techniek werkt.

• BarryH
Ik heb 0,34 eur van ze gestort gekregen :) na 1 laadsessie bij een openbare paal in Terborg (bij doetinchem) met mn Ioniq

En het staat nog in hun algemene voorwaarden (https://www.jedlix.com/static/TermsConditions_nl_GDPR.html):

Wat doen wij?
Wij berekenen een optimaal laadplan voor een elektrisch voertuig gebaseerd op instellingen van de gebruiker en onze eigen koppelingen met o.a. de dynamische prijscurve vanuit de energiemarkt en het actuele aanbod van duurzame energie. De aansturing kan plaatsvinden via de connectiviteit van het elektrische voertuig of via de laadpaal.

De gebruiker laadt hiermee zijn auto op gunstigere momenten; dit komt ten goede aan de integratie van hernieuwbare energie en optioneel ook voor uitbetaling van de gerealiseerde besparing (de 'bonus').

Bonus
De gebruiker kan opteren voor uitbetaling van de gerealiseerde besparing; de bonus. De bonus wordt door Jedlix berekend. Er kan alleen sprake van een bonus zijn als de elektriciteit geleverd wordt door een bij Jedlix aangesloten duurzame energie leverancier. Dit geldt zowel voor het laden thuis als bij publieke palen. In de applicatie is zichtbaar welke publieke laadpalen geschikt zijn voor Slim laden.

[ Voor 81% gewijzigd door BarryH op 09-10-2020 17:19 ]

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
Prullenbak84 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:00:
[...]

o trouwens, zeker ook nog nooit in een stad als delft geweest?
24 uur per dag vertoef ik daar. Met een fameuze delftse stoep. Die wel van jou is maar waar je van de gemeente niks mag ;)

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-11 15:48

Blonde Tux

<advertisement>

Duurde effe, maar eindelijk toch een laadpaal gevonden :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBXRm2GT7MDZNhNL_UEdJoaJmOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rl19UWp2wkG5HdKZijvePd6E.jpg?f=fotoalbum_large

Alle gekkigheid op een stokje, toch lekker als je happie gaat eten en je ff 100km bij laadt.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Sinds gisteren lijkt het alsof mijn thuislaadpal niet meer 7.3 kwh trekt (of de load balancer is naar de kut).

Hij start op zo'n 6 kwh maar gaat binnen een paar seconden naar 1.8 en blijft daar ook hangen. Zwaar waardeloos, gezien dit vannacht tot vanmorgen is gebeurd, de auto nu leeg is en ik vanavond weg moet (perks van een elektrische auto...).

Heeft nog iemand dit gehad? En ligt het dan meestal aan de load balancer? Ik heb geen ander stroomverbruik in het huis, ook geen sluipverbruik. Heb op de slimme meter een verbruik dat 100 watt hoger ligt dan dat wat de laadpaal aangeeft.

Consultant - Autogek

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
@matthewk Zou het even hier proberen: Het grote "thuis laden van je EV" topic.

• Hippe Lip

Hippe Lip

@matthewk En anders op tijd vertrekken zodat je tijd hebt om onderweg een snellader te bezoeken.

<John O`Mill>

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Hippe Lip schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 23:00:
@matthewk En anders op tijd vertrekken zodat je tijd hebt om onderweg een snellader te bezoeken.
Geen enkele in de buurt helaas, ze staan hier in Limburg echt op debiele plekken. Uiteindelijk de snelste traag lader gekozen en dan taxi tot op bestemming genomen

Consultant - Autogek

• Hippe Lip

Hippe Lip

@matthewk Goh, dat is wel zuur.

Welke laadpaal heb je en hoe is de load balancing geregeld? Met stroomklemmen of met een aansluiting op de slimme meter?

<John O`Mill>

• eltron
Hippe Lip schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:11:
@matthewk Goh, dat is wel zuur.

Welke laadpaal heb je en hoe is de load balancing geregeld? Met stroomklemmen of met een aansluiting op de slimme meter?
@matthewk en @Hippe Lip Ik stel voor om dit gesprek in het grote thuisladen topic voort te zetten:
Het grote "thuis laden van je EV" topic.

• Hippe Lip

Hippe Lip

eltron schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:06:
[...]

@matthewk en @Hippe Lip Ik stel voor om dit gesprek in het grote thuisladen topic voort te zetten:
Het grote "thuis laden van je EV" topic.
Ja, die zag ik al aankomen... 8)

Dacht ‘m ff er tussendoor te kunnen helpen. O-)

<John O`Mill>

• eltron
Hippe Lip schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 14:22:
[...]
Ja, die zag ik al aankomen... 8)

Dacht ‘m ff er tussendoor te kunnen helpen. O-)
Heb ik op zich niet zo'n probleem mee, maar het issue kan ook voor andere thuisladers relevant zijn, dus beter als het in het thuisladen topic wordt afgewikkeld, dan kunnen anderen met dergelijke problemen er ook hun voordeel mee doen. :)

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
https://www.internetconsu...rsinformatie_oplaadpunten

Als je nog invloed wil hebben over de laad etiquettes bij openbare laadpunten.

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-11 08:10
Z___Z schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:35:

Een combinatie van de reeds bestaande websites Chargemap en Chargeprice zou de truc al doen. Vooral Chargemap is onmisbaar vanwege het comments-systeem dat in de praktijk supergoed voldoet. Chargeprice is niet altijd helemaal up-to-date en volledig, maar acceptabel.

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
daemonix schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:53:
[...]

Heb je daar enige vorm van bewijs van? Het is namelijk in tegenspraak met hoe de techniek werkt.
En de Zoe en de I-Pace...
Op 400 palen van EVnet werkt het volgens hun eigen website.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
DDDikkiedik schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:22:
[...]

Volgens mij klopt dit echt niet:

344,70 maal 0,225 plus 17,50 (Total Vroaming)= €95,-

Dat scheelt toch minstens € 20,- per maand.
Openbaar laden...
34cent per kWh.

Total vrooming ken ik niet

Youtube: DashcamNL

• eltron
Z___Z schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:35:

Dit is dus een consultatiedocument over de eisen die aan laadpaalaanbieders gesteld kunnen worden t.a.v. hun informatievoorziening aan berijders van EV. Dus goed om te kijken of iemand nog iets belangrijks mist in de voorgestelde regeling.
Inderdaad een mooie kans om hier nog invloed op te kunnen hebben.

• DDDikkiedik
BlakHawk schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:45:
[...]

Openbaar laden...
34cent per kWh.

Total vrooming ken ik niet
Dat kan natuurlijk, maar als je niet weet hoe het zit, moet je ook geen stellingen innemen. Laat staan als iemand je er op wijst. Je zou dan bijvoorbeeld even kunnen googlen, en concluderen dat het nooit nodig is om meer dan € 20,- plus 0,225 per kWh uit te geven aan stroom, inclusief snelladen, ook als je alleen openbaar laadt.

• pmiddeld
midego schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:21:
[...]

En de Zoe en de I-Pace...
Op 400 palen van EVnet werkt het volgens hun eigen website.
Van die EVnet palen kun je niks meer vinden in de Jedlix app. Vroeger zat er een kaart in met ondersteunde openbare laadpalen (EVnet). Die zit er nu niet meer in, dus ik zou niet weten hoe je daar slim kunt laden met de app.

• JeroenE
  • Niet online
Erasmo schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:57:
Het zal ongetwijfeld een FUP zijn, ik laad veel DC maar dat is meestal maar een kWh of 10 om op de bestemming te komen, wat anders dan een iPace rijder die wekelijks van 20%-80% naar bij de Fastned.
Dat zou heel goed kunnen, maar dan was het wel praktischer geweest als Vroaming iets had geschreven als maximaal 100 kWh per maand ipv 2 keer per maand zoals ze nu in de voorwaarden hebben staan.

Ik ben dan ook benieuwd hoe dit werkt als je niet per kWh moet betalen, maar per minuut of een vast bedrag per sessie. Zouden ze dat dan gaan omrekenen naar de uiteindelijke prijs per kWh die je hebt betaald?
Het blijft toch altijd lastig voor bedrijven om zulk soort zaken duidelijk uit te leggen, blijkt.
Dan heb ik het nog niet eens over de vraag of je die pas als zakelijke rijder wel mag gebruiken of niet. Wat is "licht beroepsmatig gebruik" nu eigenlijk? Bijvoorbeeld een vertegenwoordiger die 80k km per jaar rijdt niet maar eentje die "maar" 40k km per jaar rijdt wel?

Nouja, niet dat ik de laadpas dan wel zou nemen (want nog steeds niet voordelig voor mij) Maar het blijft toch allemaal vaag en onduidelijk met regeltjes die zij heel makkelijk anders kunnen uitleggen.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ja en nee. Vergeet niet dat we hier over het algemeen allemaal EV-gekkies zijn die precies weten hoe ver we met een kWh komen en hoeveel energie er in zit. Voor de 'gewone' gebruiker is het hiermee wel duidelijk dat het niet de bedoeling is dat je al snelladend door het leven gaat en dat AC laden op bestemming de norm is.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• JeroenE
  • Niet online
@Erasmo Toch vind ik het slecht om het niet juist te benoemen. Het tarief per kWh waar deze FUP voor geldt noemen ze wel. Dus als de grens dan echt op en max kWh zou zijn dan kunnen ze die grens ook gewoon zo benoemen en niet als "max 2 keer". De FUP geldt trouwens niet enkel voor snelladen. Ook voor AC laden, mits dat maar duurder is dan 45 cent per kWh. Vandaar mijn vragen hoe dit werkt als er per minuut of per sessie wordt afgerekend.

Ik vind het niet erg als ze dit zo simpel mogelijk proberen uit te leggen, maar het moet ook niet zo worden dat het er daardoor alleen maar onduidelijker op wordt. Nu is het natuurlijk ook niet zeker dat er echt een grens op x kWh per maand ligt, dat is meer een aanname omdat jij wel meer dan 2 keer per maand kan laden en toch geen hoger tarief hoeft te betalen. Het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat ze dit nog helemaal niet controleren (of die controle niet goed gaat).

• daemonix
  • Niet online
Of de rekening komt nog....

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-11 10:23
https://fastnedcharging.c...-steeg-met-54-in-q3-2020/
https://fastnedcharging.com/hq/rapportages-presentaties/

Misschien leuk voor bepaalde mensen om eens te lezen :)
Wel geen informatie wat het Q3 resultaat is

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Interessante sessie met ACM en laadpalensector bijgewoond. Per 1 december 2020 prijstransparantie door CPO en MSP verplicht anders max €900.000,- boete of 10% van de omzet.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3vmbssp/afloop.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9pKx3sm/factuur.png

Die andere afbeeldingen worden op het forum niet goed weergegeven, in mijn tweet zijn ze wel zichtbaar:

[ Voor 103% gewijzigd door Hachy op 15-10-2020 12:39 ]

• NightMare
  • Laatst online: 11-10 20:56
Snap dat men prijstransparantie graag wil zien maar dat gaat een hoop investering kosten ben ik bang en dus zullen de prijzen omhoog gaan...

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Hachy Klinkt goed!
Dank voor het melden!

Voor de duidelijkheid (leesbaarheid) van deze post zou je die blokken in omgekeerde volgorde kunnen zetten; van ‘voorafgaand’, via ‘tijdens’ en ‘direct na’ naar ‘factuur. Dat ziet er iet logischer uit....

<John O`Mill>

• eltron
NightMare schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:27:
Snap dat men prijstransparantie graag wil zien maar dat gaat een hoop investering kosten ben ik bang en dus zullen de prijzen omhoog gaan...
Dat denk ik niet.
Het gaat om standaardisering van regels en dat maakt het juist goedkoper.
Kunnen alle hard- en software- leveranciers het eenmalig goed inrichten en dat eindeloos herhalen in de praktische toepassing.

De juiste informatie moeten ze toch al hebben, het gaat er nu alleen om dat op een gestandaardiseerde manier dit voor de gebruiker vooraf en achteraf inzichtelijk is.

Je ziet ik ben een optimistisch mens, het kan alleen maar beter worden. :)

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Nou ja, duurder of niet, CPO en MSP zullen simpelweg aan de geldende wet- en regelgeving moeten voldoen.

Ik vind het dus niet zo verkeerd dat er wat druk wordt uitgeoefend op het daadwerkelijk transparanter maken in plaats van dat je bij de zoveelste EV-box zonder enige info maar moet gokken wat het tarief zal zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door Hachy op 15-10-2020 14:10 ]

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-11 08:10
Hachy schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:00:
Interessante sessie met ACM en laadpalensector bijgewoond. Per 1 december 2020 prijstransparantie door CPO en MSP verplicht anders max €900.000,- boete of 10% van de omzet.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Die andere afbeeldingen worden op het forum niet goed weergegeven, in mijn tweet zijn ze wel zichtbaar:

[Twitter]
amai dan mogen Fastned en Shell wel oppassen; duurt ongeveer 2 maand voordat sessie zichtbaar is in app. Wat mij overigens volstrekt een biet is, maar dat terzijde.
900K boete is natuurlijk ook absurd.

• JeroenE
  • Niet online
Hachy schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:00:
Eerst doen ze jaren niets en dan moet het in 6 weken geregeld zijn? Die gasten van de ACM zijn ook te zot voor woorden.

De term "ER" slaat op de persoon die het voertuig aan het laden is, neem ik aan?

• daemonix
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:26:
[...]
Eerst doen ze jaren niets en dan moet het in 6 weken geregeld zijn? Die gasten van de ACM zijn ook te zot voor woorden.

De term "ER" slaat op de persoon die het voertuig aan het laden is, neem ik aan?
Het is niet dat ze niet wisten dat er iets aan zat te komen toch?

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-11 18:25

_V_

@Hachy ik denk uit de "Voorafgaand aan het laden" slide te begrijpen dat:
Charge Point Operator en Mobility Service Provider enkel hun eigen deel van de kostencomponenten hoeven te vermelden.
Klopt dat met wat jij ervan hebt meegekregen?

Dat valt mee, dan kunnen laadpasaanbieders alsnog zeggen dat ze het CPO-tarief doorberekenen aan de klant plus hun eigen tarief. Of zeggen dat ze het CPO-tarief niet doorberekenen, maar enkel hun eigen tarief.

Dan is m'n eerdere pessimisme misschien ongegrond.
_V_ schreef op maandag 23 maart 2020 @ 23:11:
[...]

Ik verwacht dat stappen richting transparante prijzen eerder:
  • stappen zullen zijn richting 1 prijs per paal
  • wellicht ook afstappen van het huidige laadpassen-systeem
  • daarmee de huidig incidenteel goedkopere combinaties met buitenlandse laadpassen ook buitenspel zetten
  • wellicht meer pin/creditcard-betaalsystemen op laadpalen krijgen (die mogelijk duurder zijn dan de huidige laadpassen)
  • alles bij elkaar de daadwerkelijke prijzen niet lager zullen maken
Daar heb ik geen onderbouwing voor. Mogelijk slechts pessimisme van mijn kant.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
_V_ schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 19:32:
@Hachy ik denk uit de "Voorafgaand aan het laden" slide te begrijpen dat:
Charge Point Operator en Mobility Service Provider enkel hun eigen deel van de kostencomponenten hoeven te vermelden.
Klopt dat met wat jij ervan hebt meegekregen?

Dat valt mee, dan kunnen laadpasaanbieders alsnog zeggen dat ze het CPO-tarief doorberekenen aan de klant plus hun eigen tarief. Of zeggen dat ze het CPO-tarief niet doorberekenen, maar enkel hun eigen tarief.

Dan is m'n eerdere pessimisme misschien ongegrond.

[...]
Correct, zodoende kan een ER 'Elektrisch Rijder' zelf bekijken welk tarief hij dient te betalen. MSP moet altijd vooraf de prijs vermelden maar kan in dat geval ook verwijzen naar de prijs op de paal.(Want CPO moet die prijs ook vermelden)

• pmiddeld
Reuring op het Duitse forum. Maingau heeft een aantal klanten gemaild met de mededeling dat Ladeverbund+ zijn prijzen met 40% verhoogd heeft (1000 palen). Nu hebben ze een enquête gelanceerd waarin gevraagd wordt wat ze willen: prijzen omhoog of Ladeverbund+ eruit gooien.
Alleen de link naar de enquête werkt niet...
Der Ladeverbund+ hat seine Preise für uns um über 40% erhöht. Der neue Preis liegt damit weit über dem marktüblichen Preis und davon sind über 1.000 Ladepunkte unseres Netzwerks betroffen.

Trotz unseres Bestrebens, die bestmögliche Verfügbarkeit anzubieten, sehen wir es in der derzeitigen Marktwachstumsphase als nicht förderlich für die Elektromobilität an. Diese Veränderung können wir mit unseren derzeitigen Preisen nicht wirtschaftlich abbilden.

Wir haben uns dazu entschlossen Dich bei der Entscheidung mit einzubeziehen, denn als Kunde bist Du ebenfalls von dieser Preisanpassung betroffen.
Hier een link naar de leden van Ladeverbund+ https://www.ladeverbundplus.de/ladeverbund/mitglieder.html

@Hachy heeft dit met Ladenetz te maken?

[ Voor 7% gewijzigd door pmiddeld op 15-10-2020 21:41 ]

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Nee. Ik kende de discussie al wel. Pijnlijk voor Maingau en voor de EV rijder. Dit is de goeie link naar de poll.

https://de.surveymonkey.com/r/3RQH53B

Het is een bekende maar vuile manier om je eigen proposities beter te maken ten opzichte van landelijke laadpassen. Wat ze doen is de roaming partner plots belachelijke tariefverhogingen voorschotelen die niet voor hun eigen MSP of MSP partners gelden. Er zijn een paar andere grote Duitse spelers die Ladeverbund+ al voor gingen. In feite is het concurrentievervalsing in optima forma.

• pmiddeld
Ik snap het voordeel ervan niet zo. Dan gaat iedereen die vaak bij jou laadt, jouw kaart en/of app gebruiken. De gelegenheidslader met de Maingau of Shell pas heeft geen roaming meer met jou of is veel te duur en die mis je dus. Dat lijkt me eerder een (relatief klein) nadeel.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ja ik begrijp het ook niet. Maar het is helaas wel een soort van trend. Het kan ook een politieke reden hebben, sommige CPO's houden niet van Maingau.

Ik vind dat ze de rijder centraal stellen door zoveel mogelijk 1 tarief per land te hanteren. Dat is tenminste duidelijk en voorspelbaar.

• Prullenbak84
de telegraaf schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:04:
[...]

amai dan mogen Fastned en Shell wel oppassen; duurt ongeveer 2 maand voordat sessie zichtbaar is in app. Wat mij overigens volstrekt een biet is, maar dat terzijde.
900K boete is natuurlijk ook absurd.
Ja daar snap ik ook nog altijd niks van. Zoals eerder in dit topic vermeld: Tijdens het laden bij shell (met shell-pas), zie je de sessie in de app. Dan is het klaar en is die sessie nergens te bekennen. en in mijn geval heeft het letterlijk ruim een maand (!) geduurd voordat het in de app verscheen. En Shell wéét wel wat de btw en transactiekosten zijn, maar toch tonen ze de prijzen exclusief. Goede zaak dat ze dat nu dus wel gewoon moeten tonen, want het is belachelijk.

Ik heb half september in totaal 4 keer openbaar geladen en ik heb nog nergens een factuur van gezien wat ik nou uiteindelijk daadwerkelijk echt moet gaan betalen. (is ook nog niet afgeschreven, dat is dan wel weer een voordeel :P )

[ Voor 12% gewijzigd door Prullenbak84 op 16-10-2020 09:13 ]

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
De laadpas van EnBW is inmiddels goed bestelbaar in Nederland geworden.

Voor €4,86 per maand kan je op veel plekken dan AC laden voor €0,28/kWh en DC voor €0,38/kWh. Deze tarieven hanteren ze ook in het buitenland, waaronder 'dure' landen zoals Oostenrijk en Zwitserland. Ook als je geen abonnement afsluit (€0,38/kWh AC en €0,48/kWh DC) is het in de populaire vakantielanden nog niet zo'n slechte deal.

Doe er je voordeel mee.

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Hachy schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:05:

Voor €4,86 per maand kan je op veel plekken dan AC laden voor €0,28/kWh en DC voor €0,38/kWh. Deze tarieven hanteren ze ook in het buitenland, waaronder 'dure' landen zoals Oostenrijk en Zwitserland. Ook als je geen abonnement afsluit (€0,38/kWh AC en €0,48/kWh DC) is het in de populaire vakantielanden nog niet zo'n slechte deal.

Doe er je voordeel mee.
Ik heb hem zelf inmiddels via een Duits adres geregeld met de Duitse Hyundai-aanbieding. Accepteren ze die aanbieding inmiddels ook voor Nederlandse klanten?

Ik zit even rond te klikken in de app, en als je betaalprofiel instelt zie ik alleen nog maar DACH-landen als optie voor het adres.

[ Voor 8% gewijzigd door da_Mastah op 16-10-2020 15:58 ]

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-11 18:04
Hachy schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:05:

Doe er je voordeel mee.
Vandaag lag deze kaart ook bij mij in de bus :) gewoon vanaf huis via de app aangevraagd. Ingescande QR code in de app en het werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Isheara op 16-10-2020 19:43 ]

Keep rolling sixes!

• DDDikkiedik
Heeft iemand uitgerekend bij welk aantal kWh dit voordeliger is dan Total Vroaming?

• makooy
DDDikkiedik schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 20:38:
Heeft iemand uitgerekend bij welk aantal kWh dit voordeliger is dan Total Vroaming?
Yes!

Total Vroaming
17,50 per maand
0,225 per kwh AC
0,225 per kwh DC

EnBW
4,86 per maand
0,28 per kwh AC
0,38 per kwh DC

5km per kwh
12x per jaar DC laden

aanbiederPer maand20.000km25.000km
EnBW4,861292,641571,64
Total Vroaming17,513201545

• PeterZ(on)
Volgens NextMove heeft ook Tesla de prijzen voor laden aangepast, o.a. in Duitsland een aantal centen omhoog maar gek genoeg hier in Nederland een paar centen omlaag.

Pagina: 1 ... 38 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.