Nog een Bonnet code die volgens mij nog niet was vermeld: voeg de code ONEFREE toe voor 1 gratis laadsessie.
Bij Ionity (Living Tomorrow) heb ik wel eens geladen. Ging prima, is wel op een bedrijfsterrein achter een hek maar ik was er aan het begin van de avond en het was (nog) gewoon open. Hoe het bijv. in een weekend is weet ik niet, maar aangezien het Ionity laders zijn verwacht ik dat ze ook dan toegankelijk zijn. Als ik me goed herinner zijn het wel laders van 50kW, dus supersnel zal het niet gaanFJP84 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 22:14:
Vandaag met ABRP eens zitten kijken naar de route richting onze tussenstop nabij Parijs van de zomer (±490km).
Doel is om met de Enyaq iV80 steeds na max een uur of 2 te stoppen om de kids ook even de benen te laten strekken. Beetje rekening houdend met reguliere files tussen de stops.
Ik heb nu de volgende laadpunten geselecteerd ook kijkend naar de voorzieningen (hapje eten/sanitaire stop)
- start > Ionity Brussel (Living Tomorrow) 164km ±1u45min
- Ionity Brussel (Living Tomorrow) > Tesla Supercharger Valenciennes 120km (±1u11min)
- Tesla SuperChargers > Eindbestemming 213km (±2u)
Verwachte SoC bij aankomst 17% w at obv huidig gebruik (koudere periode) neerkomt op theoretisch 65km aan range. We verblijven hier 2 nachten en er is een laadpaal die ik in die periode (hopelijk) kan gebruiken.
Vragen:
1. Iemand ervaring met Ionity Brussel (living tomorrow)
2. Iemand nog tips voor een kleine stop tussen de Tesla Supercharger en Parijs?
Alvast bedankt
Top. Ik houd hem in gedachten. Lijkt nu allemaal 350kW te zijn.bram2700 schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:28:
[...]
Bij Ionity (Living Tomorrow) heb ik wel eens geladen. Ging prima, is wel op een bedrijfsterrein achter een hek maar ik was er aan het begin van de avond en het was (nog) gewoon open. Hoe het bijv. in een weekend is weet ik niet, maar aangezien het Ionity laders zijn verwacht ik dat ze ook dan toegankelijk zijn. Als ik me goed herinner zijn het wel laders van 50kW, dus supersnel zal het niet gaan
:strip_exif()/f/image/GMeRtcKPCi4Tg6tDSkCDZ2X9.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren deel twee van de rijst bekeken. Daar ben ik stuk relaxer over aanzienlijk meer alternatieven. Waaronder Tesla Vierzon met 28 stalls
Wat zijn de ervaringen bij Total Ressons sur Matz North, richting het zuiden? Ik zag dat ik dan weer een klein stukje terug moet en als ik het goed gelezen heb over 2 tolwegen.
Na het laden kun je dat gelijk terug zien. (Normaal gesproken)Prullenbak84 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:46:
Weet iemand hoe lang het duurt voordat een laadsessie in de geschiedenis te zien is bij Tesla? Ik ben afgelopen zondag met mijn Corsa bij de Tesla supercharger wezen laden om dit te testen. Werkte perfect, maar in de geschiedenis nog altijd niks te zien...
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Iemand al ervaring met de anwb pas?
Ik heb afgelopen maandag geladen in dld, snellader.
Ik zie wel dat ik 36kWh heb geladen, maar tarief staat op 0. Wanneer wordt dat aangepast?
Ik zie wel dat ik 36kWh heb geladen, maar tarief staat op 0. Wanneer wordt dat aangepast?
Hebben jullie al antwoord op je e-mail van Bonnet of ze de factuurgegevens op de factuur kunnen plaatsen? Ik heb 28 maart gemaild maar krijg geen reactie.SSS95 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:55:
[...]
Heb toevallig daar gisteren contact voor genomen met Bonnet![]()
[Afbeelding]
Nee, heb zelf ook al verschillende mails gestuurd maar geen antwoord. Ik zal terug contact opnemen met support via hun website..lennartbee schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:16:
[...]
Hebben jullie al antwoord op je e-mail van Bonnet of ze de factuurgegevens op de factuur kunnen plaatsen? Ik heb 28 maart gemaild maar krijg geen reactie.
https://i.imgur.com/mbGdJyo.png updatelennartbee schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:16:
[...]
Hebben jullie al antwoord op je e-mail van Bonnet of ze de factuurgegevens op de factuur kunnen plaatsen? Ik heb 28 maart gemaild maar krijg geen reactie.
Ik heb dat ook gehad. Op zowel de heen- als de terugweg had ik geladen bij een Aral Pulse station met de ANWB pas. Beide keren was (en bleef) het tarief 0. Ik heb de factuur van de ANWB inmiddels gehad en ik heb daar echt gratis staan laden.gjcvro schreef op zondag 10 april 2022 @ 17:29:
Iemand al ervaring met de anwb pas?
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Klever krijgt boete na twee uur kleven.
.
Officiele uitspraak hier.
.
Gerechtshof bepaalt: haal je elektrische auto meteen weg bij laadpaal als hij vol is, anders boete
Wie zijn elektrische auto parkeert bij een openbare laadpaal, moet het voertuig onmiddellijk weghalen als de batterij vol is. Wie dat niet doet, riskeert een boete van 95 euro. En dan maakt het niet uit hoe lang de auto al volgeladen aan de stekker staat. Dat heeft het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden bepaald.
https://www.ad.nl/auto/ge...is-anders-boete~a9b1470e/De eigenaar van een MG die zijn auto op de Boerenburgerweg in Noordwijk had geparkeerd, vindt van niet. Hij vocht zijn boete tot het Gerechtshof aan, maar moet toch betalen. Een controleur van de gemeente constateerde dat het groene lampje brandde en dat de auto daarmee ten onrechte op een voor het opladen van elektrische auto's bestemde plek stond. Omdat de auto 1 uur en 59 minuten later nog niet was weggehaald, werd een boete uitgeschreven.
In de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Noordwijk (en veel andere gemeenten) staat dat het verboden is een ‘voor het opladen gereserveerde plek langdurig bezet te houden’. De MG-rijder vindt 1 uur en 59 minuten niet ‘langdurig’ en zegt dat het ondoenlijk is om tijdens het opladen bij de auto te blijven, precies tot het moment waarop het lampje groen wordt.
[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 11-04-2022 14:11 ]
Ik vind dit onterecht want hoe doe je het dan als je op bed ligt? En mijn auto geeft geen notificatie of iets als de auto vol zit, ik zou dat dus continue handmatig moeten controleren.Wolly schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:09:
.
[...]
[...]
https://www.ad.nl/auto/ge...is-anders-boete~a9b1470e/
Het maakt het eigenlijk onmogelijk om openbaar te laden.
Daar heeft de rechter het volgende over gezegd.lennartbee schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:12:
[...]
Ik vind dit onterecht want hoe doe je het dan als je op bed ligt? En mijn auto geeft geen notificatie of iets als de auto vol zit, ik zou dat dus continue handmatig moeten controleren.
Het maakt het eigenlijk onmogelijk om openbaar te laden.
Het behoort tot de verantwoordelijkheid en het risico van de bestuurder van een elektrisch voertuig om het voertuig te verplaatsen zodra het voertuig niet meer wordt opgeladen op een parkeerplaats die is aangeduid met een bord E04 met het onderbord "opladen elektrische voertuigen". Voor zover van de zijde van de betrokkene is gesteld dat de bestuurder steeds bij het voertuig zou moeten blijven om te weten wanneer hij zijn voertuig moet verplaatsen, wordt opgemerkt dat na het aansluiten van een elektrisch voertuig aan een laadpaal door het voertuig in de regel zelf een berekening wordt gegeven van de te verwachten laadtijd, terwijl de bestuurder ook zelf een zodanige berekening kan maken.
Sowieso is het de bedoeling dat het elektriciteitsnet steeds slimmer wordt, toch? Dus dat het best kan zijn dat je je auto aansluit maar dat hij niet meteen gaat laden omdat het net zwaarbelast is. Dan sta je dus meteen illegaal geparkeerd, volgens die rechters, omdat het net besluit om je auto even te laten wachten?
Dan zullen laadplekken wellicht zo ingericht moeten worden als het op de parkeerplaats bij mijn werk is. Daar zijn 20 parkeerplekken voor elektrische auto's met 5 laadpalen à 2 aansluitingen per stuk, dus 2x zo veel parkeerplekken als pluggen. Als je auto opgeladen is, hoef je alleen maar de stekker los te koppelen en kan je de auto laten staan. Of als je aankomt en alle laadpunten zijn bezet, kan je toch alvast daar parkeren en met een beetje geluk kan je zo rond de lunch je auto in een vrijgekomen stopcontact pluggen zonder 'm te verplaatsen.
Dan zullen laadplekken wellicht zo ingericht moeten worden als het op de parkeerplaats bij mijn werk is. Daar zijn 20 parkeerplekken voor elektrische auto's met 5 laadpalen à 2 aansluitingen per stuk, dus 2x zo veel parkeerplekken als pluggen. Als je auto opgeladen is, hoef je alleen maar de stekker los te koppelen en kan je de auto laten staan. Of als je aankomt en alle laadpunten zijn bezet, kan je toch alvast daar parkeren en met een beetje geluk kan je zo rond de lunch je auto in een vrijgekomen stopcontact pluggen zonder 'm te verplaatsen.
[ Voor 7% gewijzigd door Mx. Alba op 11-04-2022 14:17 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Ik kan in de app de laadsnelheid van mijn auto instellen. Stel dat ik ergens ben voor 8 uur en ik hoef maar 16 kWh te laden, dan kan ik de laadsnelheid op 2 kW zetten.
Is ook niet netjes maar het voorkomt een boete hiervoor.
Signatures zijn voor boomers.
Nieuw in dit topic, maar ik kan het (in de 400+ pagina's) nog niet direct terugvinden. Wij hebben thuis een Newmotion laadpaal (nu Shell Recharge), welke ik voorheen bediende met een MTC voor een leaseauto. Echter, deze auto is weg en hier komt een andere EV voor in de plaats. Deze staat op mijn bedrijf, en ik wil mijzelf maandelijks factureren. Dit gebeurde tot op heden ook (via MTC/newmotion). Wat is hier een geschikte pas voor? Is hier uberhaupt een pas voor zonder starttarief?
De paal staat namelijk op mijn privé naam, en ik neem zakelijk stroom af (van mijzelf). Enige pas die ik tot nu heb aangevraagd is een ANWB laadpas en ik wilde een Shell Recharge pas aanvragen.
Ik kan de paal wel openzetten voor gebruik, maar ik wil juist de thuis opgewekte/geleverde stroom aan mijzelf factureren.
De paal staat namelijk op mijn privé naam, en ik neem zakelijk stroom af (van mijzelf). Enige pas die ik tot nu heb aangevraagd is een ANWB laadpas en ik wilde een Shell Recharge pas aanvragen.
Ik kan de paal wel openzetten voor gebruik, maar ik wil juist de thuis opgewekte/geleverde stroom aan mijzelf factureren.
Top. Alleen hoe constateert om agent aan de buitenkant van de auto of dat de auto nog aan het laden is of reeds vol is? Bij een MG zit er schijnbaar een groene indicatorled op, maar hoe bij een model 3 bijvoorbeeld?Wolly schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:09:
.
[...]
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door stylezzz op 11-04-2022 14:33 ]
Moet zeggen, maak er zelf de gewoonte van om als ik ergens langer ben en ik ga laden, om na 3 uur even te kijken hoe de stand van zaken is.
Valt me op dat vooral de Phevs (Lync & CO I am looking at you) tergend lang staan, zelfs als de indicatie lamp aangeeft dat ie vol zit. Veel EV's lijken er netter mee om te gaan (op een enkeling na). Zo kom is met regelmaat in Almere waar het lijkt alsof een E-corsa het alleenrecht lijkt te claimen op de ene parkeerplek waar een publieke laadpaal staat. Die ook vaker niet aangesloten is dan wel.
Hou meestal zelf de stel regel aan dat als ik na 22u aan de laadpaal ga, ik in de ochtend eerste werk (rond half 8 ) weg ben.
Voor 21u haal ik meestal na 2,5 tot 3u m'n wagen weg.
Valt me op dat vooral de Phevs (Lync & CO I am looking at you) tergend lang staan, zelfs als de indicatie lamp aangeeft dat ie vol zit. Veel EV's lijken er netter mee om te gaan (op een enkeling na). Zo kom is met regelmaat in Almere waar het lijkt alsof een E-corsa het alleenrecht lijkt te claimen op de ene parkeerplek waar een publieke laadpaal staat. Die ook vaker niet aangesloten is dan wel.
Hou meestal zelf de stel regel aan dat als ik na 22u aan de laadpaal ga, ik in de ochtend eerste werk (rond half 8 ) weg ben.
Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?
Op de laadpaal zelf.stylezzz schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:32:
[...]
Top. Alleen hoe constateert om agent aan de buitenkant van de auto of dat de auto nog aan het laden is of reeds vol is?
Bijvoorbeeld de EVBox heeft een ring rond de stekker, blauw als hij aan het laden is, groen als hij niet aan het laden is.Een controleur van de gemeente constateerde dat het groene lampje brandde en dat de auto daarmee ten onrechte op een voor het opladen van elektrische auto's bestemde plek stond.
Mijn laadpoort knippert groen als de auto laadt, maar is permanent groen als ie vol is bijvoorbeeld.stylezzz schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:32:
[...]
Top. Alleen hoe constateert om agent aan de buitenkant van de auto of dat de auto nog aan het laden is of reeds vol is? Bij een MG zit er schijnbaar een groene indicatorled op, maar hoe bij een model 3 bijvoorbeeld?
En vaak kun je het ook zien aan de ledjes op een laadpaal wat er gebeurd, dus ze zullen wel ergens daarop letten indien mogelijk. Ik ga er vanuit dat als ze niets kunnen zien, je ook wel het voordeel van de twijfel krijgt
Ahja natuurlijk.Maasluip schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:36:
[...]
Op de laadpaal zelf.
[...]
Bijvoorbeeld de EVBox heeft een ring rond de stekker, blauw als hij aan het laden is, groen als hij niet aan het laden is.

Mooi dat er een uitspraak ligt. Bij mij in de straat staat ook wel eens een auto van vrijdagavond tot maandagmorgen aan de laadpaal.
Ik vraag me af... Mag een PHEV wel laden bij een laadpaal waarbij staat "alleen voor opladen elektrische voertuigen"? Het is immers geen elektrisch voertuig.Blonde Tux schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:34:
Maar van alle laadpaalklevers zijn PHEV's inderdaad sowieso de irritantste.
[ Voor 5% gewijzigd door Mx. Alba op 11-04-2022 14:55 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Toch wel? Het is toch een Plug-in Hybrid Electric Vehicle?Mx. Alba schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:54:
[...]
Ik vraag me af... Mag een PHEV wel laden bij een laadpaal waarbij staat "alleen voor opladen elektrische voertuigen"? Het is immers geen elektrisch voertuig.
Het zou ook wel verdomd handig zijn als je even op je telefoon een berichtje krijgt als de paal klaar is met laden. Dat heb ik nog niet gevonden in combinatie met bv Charge Assist in combinatie met mijn VAG auto.stylezzz schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:45:
[...]
Ahja natuurlijk.
Mooi dat er een uitspraak ligt. Bij mij in de straat staat ook wel eens een auto van vrijdagavond tot maandagmorgen aan de laadpaal.
Ik krijg wel een berichtje als de auto is gestart met laden, maar goed dan sta ik nog naast de paal.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2Boeie schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:32:
Nieuw in dit topic, maar ik kan het (in de 400+ pagina's) nog niet direct terugvinden. Wij hebben thuis een Newmotion laadpaal (nu Shell Recharge), welke ik voorheen bediende met een MTC voor een leaseauto. Echter, deze auto is weg en hier komt een andere EV voor in de plaats. Deze staat op mijn bedrijf, en ik wil mijzelf maandelijks factureren. Dit gebeurde tot op heden ook (via MTC/newmotion). Wat is hier een geschikte pas voor? Is hier uberhaupt een pas voor zonder starttarief?
...
[ Voor 3% gewijzigd door Wesco op 11-04-2022 14:58 ]
Opel Ampera-e (2020)
Geeft jouw auto je geen notificatie alsie volgetankt is dan??? Die van mij wel. Bij snelladers geeft hij zelfs van tevoren een melding zo van "over 5 minuten is je auto vol".M@cer schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:57:
Het zou ook wel verdomd handig zijn als je even op je telefoon een berichtje krijgt als de paal klaar is met laden. Dat heb ik nog niet gevonden in combinatie met bv Charge Assist in combinatie met mijn VAG auto.
Ik krijg wel een berichtje als de auto is gestart met laden, maar goed dan sta ik nog naast de paal.
Ik dacht dat alle EV's die een app hebben dat toch wel hebben? Hyundai iig wel... Tesla vast en zekerM@cer schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:57:
[...]
Het zou ook wel verdomd handig zijn als je even op je telefoon een berichtje krijgt als de paal klaar is met laden. Dat heb ik nog niet gevonden in combinatie met bv Charge Assist in combinatie met mijn VAG auto.
Klopt, maar dit is een laadpas gerelateerde vraag, vandaar dat ik hem hier stelde. Ik zal hem daar ook stellen (kon het ook niet in dat topic vinden).Wesco schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:58:
[...]
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2
Misschien heb ik het nog niet gevonden in de app van mijn Cupra.. Maar ik krijg geen bericht wanneer ik mijn auto de 80% heeft bijgeladen (ingesteld in de app). Ik ga eens zoeken.. Iemand met een VAG die dit wel heeft?Mx. Alba schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:02:
[...]
Geeft jouw auto je geen notificatie alsie volgetankt is dan??? Die van mij wel. Bij snelladers geeft hij zelfs van tevoren een melding zo van "over 5 minuten is je auto vol".
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Ik heb geen recente ervaring met VAG EV's, maar mijn Golf GTE (hybrid dus) gaf keurig aan hoe lang het nog duurde voordat deze vol zou zijn. Neem aan dat de huidige generatie dat ook wel doet?M@cer schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:57:
[...]
Mocht dit een MG ZS EV (2019) zijn dan heeft die geen app en zie je alleen de 'tijd tot vol' op het schermpje bij het stuur een paar seconden nadat de auto is gestart met laden. Ik vind laadpaalkleven ook irritant, maar op sommige plekken is dit totaal niet werkbaar. Bijvoorbeeld op P+R parkeerplaatsen of 's nachts. En het lijkt me dan ook dat de laadpaalapp een notificatie moet geven (of email/sms) als de auto vol is.cooper_s1 schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:05:
[...]
Ik dacht dat alle EV's die een app hebben dat toch wel hebben? Hyundai iig wel... Tesla vast en zeker
Sorry dat ik wat kort door de bocht was, er is wat overlap en het is soms ook wat verwarrend.Boeie schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:05:
[...]
Klopt, maar dit is een laadpas gerelateerde vraag, vandaar dat ik hem hier stelde. Ik zal hem daar ook stellen (kon het ook niet in dat topic vinden).
Jouw vraag is specifiek voor het gebruik van een laadpas in combinatie met een eigen laadpaal, en dat past beter in het topic voor thuisladen.
Opel Ampera-e (2020)
Stel je bent aan het winkelen en tussentijds heb je de auto bij de winkel aan de lader, deze is inmiddels vol maar je bent bijna aan de beurt bij de paskamers. Ben bang dat mensen de ruit verwarming aan gaan zetten of de auto laten klimatiseren om dat blauwe lampje maar te laten branden.Wolly schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:09:
.
[...]
[...]
Ja dat klopt, maar dat moet je dus elke keer in de app kijken hoever het laadproces is. Natuurlijk kan je dat wel inschatten aan de hand van de tijd dat het nog duurt, maar even een push melding "Het laadproces is klaar" zou best handig zijnstylezzz schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:14:
[...]
Ik heb geen recente ervaring met VAG EV's, maar mijn Golf GTE (hybrid dus) gaf keurig aan hoe lang het nog duurde voordat deze vol zou zijn. Neem aan dat de huidige generatie dat ook wel doet?
Ik denk dat het ook hoofdzakelijk een manier is om de laadpaalklevers te kunnen aanpakken. Er zal (op een uitzondering na) echt niet iemand staan te wachten tot je auto vol zit om een bon te schrijven.
Maar als een auto nu rustig 2 dagen aan een paal staat met een kabel is er weinig aan te doen vanuit de kant van de gemeente.
[ Voor 22% gewijzigd door M@cer op 11-04-2022 15:41 ]
Je hebt altijd slimmeriken, maar het merendeel zorgt er gewoon voor dat ze de regels volgen waardoor meer mensen kunnen laden.Vaatdoek82 schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:30:
[...]
Stel je bent aan het winkelen en tussentijds heb je de auto bij de winkel aan de lader, deze is inmiddels vol maar je bent bijna aan de beurt bij de paskamers. Ben bang dat mensen de ruit verwarming aan gaan zetten of de auto laten klimatiseren om dat blauwe lampje maar te laten branden.
Wat voor auto is het?Boeie schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:32:
BMW en KIA hebben een eigen laadpas met zeer voordelige AC laadtarieven.
Elec2go pakt gewoon de laadpaaltarief zonder extra kosten. Wel maandelijkse paskosten a 1,95 of 2,95.
Je betaald 1x per maand de totale afrekening.
Tja... De mensen die zich nu netjes aan de EV-tiquette houden zullen dat straks ook doen. Mensen die dat nu niet doen, zullen dat straks, je raadt het al, ook niet doen door dat soort truukjes te gebruiken zoals laadsnelheid zo laag mogelijk zetten, airco / verwarming activeren, etc. Netto resultaat: geen drol, behalve dat mensen die in een moment van onachtzaamheid zich niet strikt genoeg aan de regeltjes houden opeens een boete van €90 krijgen. Lekker hoor.Wolly schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:39:
Je hebt altijd slimmeriken, maar het merendeel zorgt er gewoon voor dat ze de regels volgen waardoor meer mensen kunnen laden.
Maar alsof de handhaving in de nacht na 23:00 nog gaat rondrijden om een boete uit te delen. Volgens mij moet het ook gereed gaan met parkeernorm? In sommige steden is betaald parkeren tot 23:00 of 0:00 omdat daarna geen handhaving meer langskomt.
Ook als je het meld bij handhaving, zal niemand erop afkomen.
Ook als je het meld bij handhaving, zal niemand erop afkomen.
Vroeg me trouwens af dat de PHEV's zo lang staan, komt dat om dat de laadsnelheden zo laag liggen?
Zag net de mededeling dat de Gemeente Utrecht weer een zwik nieuwe palen heeft aangekondigd.
Toch wel benieuwd hoeveel van de plaatsen naar deelauto's zullen gaan; dat is meestal wel zo gegaan bij ons in de buurt. 4 plekken ingetekend, 1 deelauto erbij.
Zag net de mededeling dat de Gemeente Utrecht weer een zwik nieuwe palen heeft aangekondigd.
Toch wel benieuwd hoeveel van de plaatsen naar deelauto's zullen gaan; dat is meestal wel zo gegaan bij ons in de buurt. 4 plekken ingetekend, 1 deelauto erbij.
Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?
P+R en parkeergarages zullen wel meevallen. Dat is sowieso prive-terrein van een beheerder en waarschijnlijk ook betaald parkeren. Kortom, weinig mensen zullen daar hun auto aan de laadpaal laten hangen van vrijdagavond tot maandagmorgen omdat ze te weinig hersencellen hebben.PatrickH89 schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:17:
[...]
Mocht dit een MG ZS EV (2019) zijn dan heeft die geen app en zie je alleen de 'tijd tot vol' op het schermpje bij het stuur een paar seconden nadat de auto is gestart met laden. Ik vind laadpaalkleven ook irritant, maar op sommige plekken is dit totaal niet werkbaar. Bijvoorbeeld op P+R parkeerplaatsen of 's nachts. En het lijkt me dan ook dat de laadpaalapp een notificatie moet geven (of email/sms) als de auto vol is.
Zie mijn vorige reactie. Daarnaast zal het niet veel mensen boeien of dat jij er een kwartiertje langer staat of niet omdat je nieuwe onderbroeken aan het passen bent. We hebben het hier over excessen die door deze uitspraak aangepakt kunnen worden.Vaatdoek82 schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:30:
[...]
Stel je bent aan het winkelen en tussentijds heb je de auto bij de winkel aan de lader, deze is inmiddels vol maar je bent bijna aan de beurt bij de paskamers. Ben bang dat mensen de ruit verwarming aan gaan zetten of de auto laten klimatiseren om dat blauwe lampje maar te laten branden.
Als ik mijn auto 's ochtends voor mijn werk parkeer en aan de laadpaal hang en hij is halverwege de dag vol dan zou ik even terug moeten komen om die te verplaatsen, dat lijkt me niet haalbaar. Overigens is de betreffende P+R gewoon van de gemeente.stylezzz schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:00:
[...]
P+R en parkeergarages zullen wel meevallen. Dat is sowieso prive-terrein van een beheerder en waarschijnlijk ook betaald parkeren. Kortom, weinig mensen zullen daar hun auto aan de laadpaal laten hangen van vrijdagavond tot maandagmorgen omdat ze te weinig hersencellen hebben.
Het is een Enyaq.kx22 schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:48:
[...]
Wat voor auto is het?
BMW en KIA hebben een eigen laadpas met zeer voordelige AC laadtarieven.
Elec2go pakt gewoon de laadpaaltarief zonder extra kosten. Wel maandelijkse paskosten a 1,95 of 2,95.
Je betaald 1x per maand de totale afrekening.
Met deze auto gaan we ook meer thuisladen, de andere EV werd ook vaak op de zaak geladen. Elec2Go had ik ook al gezien voor openbaar gebruik.
Nope. Hyundai 2018/2019. Zeker niet….cooper_s1 schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:05:
[...]
Ik dacht dat alle EV's die een app hebben dat toch wel hebben? Hyundai iig wel... Tesla vast en zeker
Dan moet er vastgelegd worden wat excessen zijn en moet de tijd na het laden zichtbaar worden op de laadpaal.stylezzz schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:02:
[...]
Zie mijn vorige reactie. Daarnaast zal het niet veel mensen boeien of dat jij er een kwartiertje langer staat of niet omdat je nieuwe onderbroeken aan het passen bent. We hebben het hier over excessen die door deze uitspraak aangepakt kunnen worden.
Ik voel meer voor een idle fee die dan eigenlijk via de cpo bij de gemeente terecht moet komen en die alleen op realistische tijden in werking is bijvoorbeeld van 8:00 tot 23:00 uur.
Nee dat begrijp ik inderdaad goed, alleen lijkt mij dat voor een BOA lastiger om te controleren dan dat iemand niet heeft betaald voor zijn of haar parkeerplaats.stylezzz schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:02:
[...]
Zie mijn vorige reactie. Daarnaast zal het niet veel mensen boeien of dat jij er een kwartiertje langer staat of niet omdat je nieuwe onderbroeken aan het passen bent. We hebben het hier over excessen die door deze uitspraak aangepakt kunnen worden.
Desondanks ben ik er erg blij mee gezien ik zelf afhankelijk ben van publieke palen.
Nu doet een briefje onder de ruitenwisser ook wel eens wonderen maar sommige zijn nou eenmaal hardleers
Tronity (voor Enyaq rijders voorals nog gratis) kan je zo instellen dat je regelmatig op de hoogte gehouden wordt middel een pop-up van de huidige SOCM@cer schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:57:
[...]
Blonde Tux schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:34:
Moet zeggen, maak er zelf de gewoonte van om als ik ergens langer ben en ik ga laden, om na 3 uur even te kijken hoe de stand van zaken is.
Hou meestal zelf de stel regel aan dat als ik na 22u aan de laadpaal ga, ik in de ochtend eerste werk (rond halfweg ben.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Daarom pleit ik ook voor hergebruik van die langzame(re) 3,7kW laders voor P+R/carpool locaties. Daar staan auto's al snel 8 uur, het heeft geen zin om die met 11kW op te laden waarna ze vanaf 13:00 die paal bezet houden.PatrickH89 schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:03:
[...]
Als ik mijn auto 's ochtends voor mijn werk parkeer en aan de laadpaal hang en hij is halverwege de dag vol dan zou ik even terug moeten komen om die te verplaatsen, dat lijkt me niet haalbaar. Overigens is de betreffende P+R gewoon van de gemeente.
@lennartbee (e.a. die het onterecht vonden in déze situatie)
Als iemand zijn auto géén brandstof meter heeft... dient hij zélf wat te rekenen....
Als iemand ergens gaat parkeren waar je max 2 uur mag staan... dient hij zélf de tijd in de gaten te houden.(incl paskamers)
Als iemand zijn auto 1:1 rijdt (met een 15ltr brandstoftank), dient hij zélf uit te rekenen of hij op de snelweg stil komt te staan...
Als......iemand gaat laden en nota bene 2uur!! over de "opladen klaar" limiet heen gaat ......
eigen schuld dikke bult.

Het lijkt mij duidelijk dat het hier niét om een "nacht" procedure ging.
Zeg nou zelf... áls er het volgende bord stond:
Indien u uw auto bij 99% SoC (of minder) weg haalt.... DAN IS HET GRATIS LADEN.....
Zou deze persoon het dan óók vergeten zijn??
* volgens mij komt die persoon dan zelfs náákt uit zijn paskamertje hollen....

[ Voor 4% gewijzigd door Hansieo op 11-04-2022 16:51 ]
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Tsjah, het bord lijkt me duidelijk wat je overal terug ziet. 'uitsluitend laden elektrische voertuigen' Ben je er niet aan het laden dan hoor je er niet te staan. Het ligt er ook een beetje aan hoe de handhaving ermee omgaat natuurlijk... Die zullen echt niet snel om 2 uur 'snachts langs de palen gaan om te kijken of dat er nog ergens een klever te vinden is. Maar als er veel klachten binnen komen dat een bepaalde paal veelvuldig bezet word door klevers is het natuurlijk een idee om daar de ronde ook langs te maken op zaterdagmiddag.lennartbee schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:09:
[...]
Dan moet er vastgelegd worden wat excessen zijn en moet de tijd na het laden zichtbaar worden op de laadpaal.
Ik voel meer voor een idle fee die dan eigenlijk via de cpo bij de gemeente terecht moet komen en die alleen op realistische tijden in werking is bijvoorbeeld van 8:00 tot 23:00 uur.
Idle fee kan ook werken, maar dan moet het wel een forse zijn. Anders verdwijnt het in de boeken bij de werkgever en krijgt de klever alsnog geen remprimande.
edit:
het haalt zelfs de tweakers voorpagina
nieuws: Gerechtshof: EV met volle accu moet binnen twee uur weg bij openbare ...
het haalt zelfs de tweakers voorpagina
[ Voor 13% gewijzigd door stylezzz op 11-04-2022 16:52 ]
Goed idee??? gaan we met z'n álle doen...Maasluip schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:18:
Ik kan in de app de laadsnelheid van mijn auto instellen. Stel dat ik ergens ben voor 8 uur en ik hoef maar 16 kWh te laden, dan kan ik de laadsnelheid op 2 kW zetten.

ehhh... en dan?? op bestemming aankomen en 30 auto's 1.4 kW zien laden??
en de komende 3 dagen niet weg gaan..
GAAF!! (sarcasme :uit)
Dit legt echt een bommetje onder het "openbaar opladen" en hier zal het laatste woord nog niet over gerept zijn.Wolly schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:09:
[...]
Ten eerste , wat een eikel die "noordwijkse controleur " . 2 uur is echt veel te korte tijdsperiode.
Ik vind het dan ook bizar dat de rechtbank hiermee instemt. Natuurlijk ben ik tegen notaire laadpaalklevers, maar ik zelf sta ook wel eens een nacht aan de paal ,en dan pas s middags dat ik denk, oh ja, even de auto verplaatsen...
Totaal niet doordacht. en gaat veel problemen geven. (zoals hier ook al gezegd) wat als het 23:00 of 03:00 is? meteen een boete riskeren?
mensen gaan de laadsnelheid aanpassen om s nachts niet al vol te zijn. / kachel aan, etc etc.
Wat een flapdrol die rechter en controleur. damn.
Kaaschef schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:29:
[...]
Dit legt echt een bommetje onder het "openbaar opladen" en hier zal het laatste woord nog niet over gerept zijn.
Ten eerste , wat een eikel die "noordwijkse controleur " . 2 uur is echt veel te korte tijdsperiode.
Ik vind het dan ook bizar dat de rechtbank hiermee instemt. Natuurlijk ben ik tegen notaire laadpaalklevers, maar ik zelf sta ook wel eens een nacht aan de paal ,en dan pas s middags dat ik denk, oh ja, even de auto verplaatsen...
Totaal niet doordacht. en gaat veel problemen geven. (zoals hier ook al gezegd) wat als het 23:00 of 03:00 is? meteen een boete riskeren?
mensen gaan de laadsnelheid aanpassen om s nachts niet al vol te zijn. / kachel aan, etc etc.
Xbox Series X | Playstation 5
We moeten de echte laadpaalklevers (de aso's) inderdaad kunnen aanpakken zoals bv de corsa die je noemt. maar de uitspraak van de rechter , geeft nu iedereen aan de openbare laadpaal het risico op een boete als het laden klaar is. Echt een hele onwenselijke ontwikkeling.Blonde Tux schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:34:
ik zou bijvoorbeeld 24 uur als max. laadpaalkleven (dus niet meer laden) een terechte overschrijding vinden om voor een boete in aanmerking te komen.
Adem in.... adem....Kaaschef schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:29:
[...]
Dit legt echt een bommetje onder het "openbaar opladen" en hier zal het laatste woord nog niet over gerept zijn.
Van deze casus die hier voor de rechtbank stond is ook niet alles bekend. Hebben we het hier over een BOA die om 2 uur 'snachts een boete heeft geschreven omdat rond middernacht de auto klaar was met laden? Of was dit een willekeurige paal in een woonwijk waar de beste man al maanden zijn auto te pas en te onpas op een laadplek heeft staan zonder te laden en waarover de gemeente al vele klachten heeft ontvangen?
huh?? 1 April is toch al voorbij??Kaaschef schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:29:
[...]

Eens hoor. Zou ik ook doen als dit de tendens wordt en ik de auto niet kan weghalen. En denk nog velen met ons.Maasluip schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:18:
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
en??? hoeveel laadpalen EXTRA gaat deze methode van jou kosten?Kaaschef schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:36:
[...]
We moeten de echte laadpaalklevers (de aso's) inderdaad kunnen aanpakken zoals bv de corsa die je noemt. maar de uitspraak van de rechter , geeft nu iedereen aan de openbare laadpaal het risico op een boete als het laden klaar is. Echt een hele onwenselijke ontwikkeling.
ik zou bijvoorbeeld 24 uur als max. laadpaalkleven (dus niet meer laden) een terechte overschrijding vinden om voor een boete in aanmerking te komen.
1 auto 24 uur aan paal moet kunnen?? wat denk je zelf?
en dan bij jou voor de deur.... hoever moet je dan gaan lopen voor een NIET 24 uur plakker paal?
Hoeveel rondjes rijden heb je over voor een NIET 24uur bezette paal te zoeken?
o-m-g
Hoezo bommetje?Kaaschef schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:29:
[...]
Het systeem is op dit moment niet toekomst bestendig.Met vrijblijvend langdurig opladen, krijg je situatie, dat er straks eigenlijk niemand kan opladen, als er veel en veel meer mensen een elektrische auto hebben. Je stelt zelf al, dat je hem soms al een halve dag bij de paal hebt staan.
Deze rechter denkt aan de toekomst en snapt dus al lang, dat het niet vrijblijvend kan wezen, hoe lang een auto bij een openbare laadpaal gaat staan.
Hij snapt ook, dat de overheid nu aan zet is om duidelijker regels te stellen, want hij heeft geen uitspraak gedaan over wat langdurig is.
Laten we wel wezen: 1 van de weinige opties om het hele systeem werkend te houden is straks, dat je een "afspraak" maakt voor een 2 a 3 uur (ja, ik weet het, dat is veeeel te kort, maar laadpalen zijn een schaars goed), waarbij je niet 2 afspraken in rij mag. Is de auto niet vol in die tijd, jammer dan, morgen dan weer afspraak, een andere moet ook in elk geval iets kunnen opladen. Staat je auto buiten de afspraaktijd bij de paal: jammer dan => boete.
Ik noem het afspraak systeem, want anders krijg je de situatie in de toekomst dat 10 a 20 mensen elk uurtje naar buiten lopen om te kijken als de paal al vrij is en krijg je onenigheid, wie hem dan als eerst mag opladen. (1 paal per 10 a 20 autobezitters is voor de toekomst natuurlijk wel behoorlijk positief ingeschat

Andere opties zijn er gewoon niet, als je elektrisch rijden algemeen wil maken, want elke parkeerplaats oplaad punt is ook utopie.
[ Voor 4% gewijzigd door bangkirai op 11-04-2022 18:14 ]
Het lijkt mij praktischer (want ook niet afhankelijk van menselijke controleurs) om na 12 uur laadtijd een boetetarief te gaan rekenen van zeg € 0,05 per minuut (€ 3 per uur).
Langzaam ladende 1-fase auto's zoals onze Ampera-e (maar bv. ook wat oudere Kona's en eNiro's) op een langzame laadpaal (bv. 3x25A aansluiting, dus 17 kW, gedeeld door 2 aansluitingen en dan met 1 fase resteert er 3 kW per uur) kunnen dan toch nog zo'n 36 kWh laden zonder boetetarief.
Moet je langer laden dan kun je eventueel een keer loskoppelen en weer aansluiten, of een paar euro boetetarief afrekenen. Maar bij een 22 kW paal laad ik met 7,2 kW, en je staat ook niet altijd de hele sessie met twee auto's tegelijk te laden, en vaak ben je ook niet helemaal leeg als je aansluit. Auto's die op 3 fasen laden zullen in 12 uur zeker vol zijn.
En met die 12 uur voorkom je ook dat mensen 's nachts de auto moeten weghalen, of als ze 's nachts werken na een paar uur laden weer uit bed moeten. Plus je hebt voldoende tijd om een volle werkdag te werken.
Hiermee voorkom je niet helemaal dat mensen langer aan de laadpaal staan dan strikt noodzakelijk, maar zet je hopelijk wel een mentaliteitsverandering in werking. En de notoire laadpaalklevers zullen het wel echt gaan merken. Al zullen de werkgevers van leaserijders dit soort boetetarieven dan wel moeten gaan doorberekenen, anders gaat het natuurlijk niet werken...
Langzaam ladende 1-fase auto's zoals onze Ampera-e (maar bv. ook wat oudere Kona's en eNiro's) op een langzame laadpaal (bv. 3x25A aansluiting, dus 17 kW, gedeeld door 2 aansluitingen en dan met 1 fase resteert er 3 kW per uur) kunnen dan toch nog zo'n 36 kWh laden zonder boetetarief.
Moet je langer laden dan kun je eventueel een keer loskoppelen en weer aansluiten, of een paar euro boetetarief afrekenen. Maar bij een 22 kW paal laad ik met 7,2 kW, en je staat ook niet altijd de hele sessie met twee auto's tegelijk te laden, en vaak ben je ook niet helemaal leeg als je aansluit. Auto's die op 3 fasen laden zullen in 12 uur zeker vol zijn.
En met die 12 uur voorkom je ook dat mensen 's nachts de auto moeten weghalen, of als ze 's nachts werken na een paar uur laden weer uit bed moeten. Plus je hebt voldoende tijd om een volle werkdag te werken.
Hiermee voorkom je niet helemaal dat mensen langer aan de laadpaal staan dan strikt noodzakelijk, maar zet je hopelijk wel een mentaliteitsverandering in werking. En de notoire laadpaalklevers zullen het wel echt gaan merken. Al zullen de werkgevers van leaserijders dit soort boetetarieven dan wel moeten gaan doorberekenen, anders gaat het natuurlijk niet werken...
Opel Ampera-e (2020)
Ja, idd ik moet even rustig adem halen, ow man, toch, dit gaat niet helpen aan een brede acceptatie voor EV's.stylezzz schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:39:
[...]
Adem in.... adem....
Van deze casus die hier voor de rechtbank stond is ook niet alles bekend. Hebben we het hier over een BOA die om 2 uur 'snachts een boete heeft geschreven omdat rond middernacht de auto klaar was met laden? Of was dit een willekeurige paal in een woonwijk waar de beste man al maanden zijn auto te pas en te onpas op een laadplek heeft staan zonder te laden en waarover de gemeente al vele klachten heeft ontvangen?
je moet pas boetes uitdelen als het overlast geeft. Iemand die een paar uurtjes langer aan een paal staat doet dat niet direct. Het hele systeem (ook de auto's) zijn hierop gewoon nog niet ingericht. Hoe vaak mijn Skoda app het niet doet. moet ik dan elk half uur checken of hij al vol is? als er namelijk een 2e auto bij staat gaat het laden hier maar op halve snelheid. maar als die weggaat is mijn auto eerder volgeladen.
Het is wel goed om de hele casus te kennen, ik kan hem niet zo snel vinden, iemand wat meer info?
We zien overal laadpalen bij komen. zolang dat tempo mee gaat in de verkoop van EV's is er geen direct groot probleem. een EV aan de laadpaal neemt geen plek in van een andere openbare parkeerplaats. dat vergeten mensen nogal eens. We moeten af dat men laadplekken als "overlast" ziet voor andere bewoners.bangkirai schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:08:
[...]
Hoezo bommetje?
Het systeem is op dit moment niet toekomst bestendig.Met vrijblijvend langdurig opladen, krijg je situatie, dat er straks eigenlijk niemand kan opladen, als er veel en veel meer mensen een elektrische auto hebben. Je stelt zelf al, dat je hem soms al een halve dag bij de paal hebt staan.
Deze rechter denkt aan de toekomst en snapt dus al lang, dat het niet vrijblijvend kan wezen, hoe lang een auto bij een openbare laadpaal gaat staan.
Hij snapt ook, dat de overheid nu aan zet is om duidelijker regels te stellen, want hij heeft geen uitspraak gedaan over wat langdurig is.
Laten we wel wezen: 1 van de weinige opties om het hele systeem werkend te houden is straks, dat je een "afspraak" maakt voor een 2 a 3 uur (ja, ik weet het, dat is veeeel te kort, maar laadpalen zijn een schaars goed), waarbij je niet 2 afspraken in rij mag. Is de auto niet vol in die tijd, jammer dan, morgen dan weer afspraak, een andere moet ook in elk geval iets kunnen opladen. Staat je auto buiten de afspraaktijd bij de paal: jammer dan => boete.
Ik noem het afspraak systeem, want anders krijg je de situatie in de toekomst dat 10 a 20 mensen elk uurtje naar buiten lopen om te kijken als de paal al vrij is en krijg je onenigheid, wie hem dan als eerst mag opladen. (1 paal per 10 a 20 autobezitters is voor de toekomst natuurlijk wel behoorlijk positief ingeschat.) Dus ja, betaald afspraak systeem met boete regeling.
Andere opties zijn er gewoon niet, als je elektrisch rijden algemeen wil maken, want elke parkeerplaats oplaad punt is ook utopie.
.
Nouja, volgens mij wordt er nu best vaak een openbare parkeerplaats aangewezen als EV laadplaats. Op dat moment zijn er dus 1 of 2 plekken ineens niet meer beschikbaar om te parkeren. En dus ook niet voor de EV.Kaaschef schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:22:
een EV aan de laadpaal neemt geen plek in van een andere openbare parkeerplaats. dat vergeten mensen nogal eens.
Dus had je eerst 10 plekken die altijd vol zitten, zij het er nu ineens nog maar 8 en zijn er 2 plekken 80% van de tijd leeg.
Deze denkwijze klopt dus niet, hier in mijn wijk, zijn 2 plekken nu toegewezen. En zijn vaak.beide bezet. Zeker s avonds Er was hier altijd voldoende plek en dat is nog steeds zo.gjcvro schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:41:
[...]
Nouja, volgens mij wordt er nu best vaak een openbare parkeerplaats aangewezen als EV laadplaats. Op dat moment zijn er dus 1 of 2 plekken ineens niet meer beschikbaar om te parkeren. En dus ook niet voor de EV.
Dus had je eerst 10 plekken die altijd vol zitten, zij het er nu ineens nog maar 8 en zijn er 2 plekken 80% van de tijd leeg.
Het parkeerprobleem wordt juist nu groter gemaakt met deze uitspraak, want ik moet mijn auto weghalen als hij vol is, maar wat als er dan geen plek is, of ik juist de laatste vrij normale plek pak? Dit is geen win -win....
Ik zie even niet waarom mijn denkwijze niet goed is, zie mijn voorbeeld met 10 plekken en nu nog maar 8 en dan of 2 exclusief voor een EV rijder, of 2 alleen voor een EV rijder die aan het laden is. Betekent toch dat de rest van de auto's 2 plekken minder heeft om te kiezen. En jij als EV rijder hebt keuze uit 10.
Of het gaat juist wel meehelpen. Mensen die hele dagen of weekenden dezelfde auto aan de laadpaal in de straat zien hangen zullen denk ik daar eerder een belemmering in zien.Kaaschef schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:19:
[...]
Ja, idd ik moet even rustig adem halen, ow man, toch, dit gaat niet helpen aan een brede acceptatie voor EV's.
je moet pas boetes uitdelen als het overlast geeft. Iemand die een paar uurtjes langer aan een paal staat doet dat niet direct. Het hele systeem (ook de auto's) zijn hierop gewoon nog niet ingericht. Hoe vaak mijn Skoda app het niet doet. moet ik dan elk half uur checken of hij al vol is? als er namelijk een 2e auto bij staat gaat het laden hier maar op halve snelheid. maar als die weggaat is mijn auto eerder volgeladen.
Het is wel goed om de hele casus te kennen, ik kan hem niet zo snel vinden, iemand wat meer info?
Dat zal nog wel even duren. Stukje jaloezie vrees ik.... iemand anders mag daar wel staan en hun niet. Zeker parkeerplekken worden nogal eens als prive eigendom gezien... maar dat is een ander topic vrij recent.Kaaschef schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:22:
[...]
We zien overal laadpalen bij komen. zolang dat tempo mee gaat in de verkoop van EV's is er geen direct groot probleem. een EV aan de laadpaal neemt geen plek in van een andere openbare parkeerplaats. dat vergeten mensen nogal eens. We moeten af dat men laadplekken als "overlast" ziet voor andere bewoners.
.
Klacht over parkeergedrag
Het probleem is het grootst in oude stadwijken waar nog met een oude parkeernorm van 1 plek (of minder zelfs) per huishouden word gerekend. Maar die paar plekken voor ev's maken daar ook niet veel uit. In dat soort buurten is het altijd stressen om ergens een plekje te vinden.gjcvro schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:05:
Ik zie even niet waarom mijn denkwijze niet goed is, zie mijn voorbeeld met 10 plekken en nu nog maar 8 en dan of 2 exclusief voor een EV rijder, of 2 alleen voor een EV rijder die aan het laden is. Betekent toch dat de rest van de auto's 2 plekken minder heeft om te kiezen. En jij als EV rijder hebt keuze uit 10.
Voor deze uitspraak, had je dit probleem niet, er worden bij mij in de buurt alleen op aanvraag palen geplaatst, dus dan moet iemand ook een EV hebben. Dus die persoon gaat dan op de laadplek staan om te Laden, dat werkt hier orima en er is altijd nog wel plek. Nu moet je de auto inderdaad verplaatsen na het laden en heb je dus nog meer parkeer plekken nodig.gjcvro schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:05:
Op veel plekken is natuurlijk helemaal geen parkeerprobleem. Zelf woon ik in een vinex wijk met ruim voldoende parkeermogelijkheden. Schuin tegenover mijn huis staat een laadpaal, vaak bezet door een en dezelfde auto die hem rustig een hele dag laat staan. Dit terwijl het letterlijk 25m lopen is naar zijn eigen oprit waar 2 autos op kunnen.... laadpaal onterecht bezet, parkeerlaatsen zat. Voor dit soort gevallen is deze uitspraak nuttig. Niet voor iemand die om 22 uur thuiskomt, zijn auto aan de paal hangt en zijn nest in duikt.....Kaaschef schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:57:
[...]
Deze denkwijze klopt dus niet, hier in mijn wijk, zijn 2 plekken nu toegewezen. En zijn vaak.beide bezet. Zeker s avonds Er was hier altijd voldoende plek en dat is nog steeds zo.
Het parkeerprobleem wordt juist nu groter gemaakt met deze uitspraak, want ik moet mijn auto weghalen als hij vol is, maar wat als er dan geen plek is, of ik juist de laatste vrij normale plek pak? Dit is geen win -win....
Ja, totdat je een ev gaat rijden en er een plekje voor laden wordt aangewezen, voilla een privé plek voor die ene ev-er.stylezzz schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:24:
In dat soort buurten is het altijd stressen om ergens een plekje te vinden.
Andere oplossing is al die oude buurten platgooien en vinex bouwen lees ik net😁
Ik vrees voor een stukje jaloezie. Het is dus geen prive plek... Opzouten met dat ding na het laden. Het is even een collectief besef wat 'wij ev-rijders' moeten krijgen....gjcvro schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:26:
[...]
Ja, totdat je een ev gaat rijden en er een plekje voor laden wordt aangewezen, voilla een privé plek voor die ene ev-er.
Andere oplossing is al die oude buurten platgooien en vinex bouwen lees ik net😁
Ruimtelijke indeling is wel een ding. Gelukkig is de discussie woningbouw ook vrij actueel, dus ik neem aan dat de parkeerdruk en de ev laadinfrastructuur bij nieuwe plannen daarin meegenomen word.
Ben d'r bang voor, we moeten met spoed zo veel mogelijk woningen op een zo beperkt mogelijke plek zo goedkoop mogelijk gaan bouwen, mag je raden wat daar als eerste onder lijdt.
Ik denk dat de amsterdamse grachtenpanden nog wel even blijven staan. Maar dat er wat oude arbeidersbuurten op de schop zullen gaan lijkt me evident.... Maar goed, dat is al decennia lang het geval. Zal misschien nu wat sneller gaan gebeuren.gjcvro schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:34:
Ben d'r bang voor, we moeten met spoed zo veel mogelijk woningen op een zo beperkt mogelijke plek zo goedkoop mogelijk gaan bouwen, mag je raden wat daar als eerste onder lijdt.
Deze situatie en uitspraak lijkt - voor zover we nu weten - echt van de zotte.
Er zijn gewoon heel veel mensen waarbij de laadpaal niet heel dichtbij is. Als jij dan thuiskomt om 19:00 en je auto aansluit, een beetje auto waar bijvoorbeeld 40 kWh bij moet, is na 4 uur vol. Dan moet je dus om 23:00 een avondwandeling gaan maken (sommige mensen moeten best ver) om je auto weg te gaan halen. Een dagje de stad in terwijl je auto oplaadt, is er ook niet meer bij. Tenzij je - zoals hierboven zeer terecht is opgemerkt - je laadsnelheid terugschroeft. Maar voor iedereen die dat niet kan, maak je dus in één klap alle openbare laadpalen ongeveer de helft van de tijd volledig onbruikbaar. Lekker bezig. Daarom zei ik aan het begin van deze post: het is van de zotte. Heb het hier al vaker gezegd: Dit werkt in de hand dat langzaam laden gaat lonen. Waardoor mensen dus langer laadpalen bezet gaan houden.
Ik heb 1000 euro extra betaald om mijn auto met 11kW op te kunnen laden. Dat had ik dus eigenlijk beter niet kunnen doen. Ook mensen met een kleinere accu zijn nu nogal in het nadeel.
En met dit soort uitspraken, die ook in het nieuws komen, worden mensen nog banger gemaakt voor hoe moeilijk en lastig en duur dat laden van een EV wel niet is, en dat zal de adoptie van elektrisch rijden verre van ten goede komen. Bah.
Natuurlijk heb ik ook een hekel aan laadpaalklevers (en nog erger aan ICEs op laadplekken, wat hier veel meer voorkomt, maar dat terzijde). Maar er zijn twee dingen die helpen: ten eerste méér laadpalen, heel simpel. En ten tweede: handhaven, maar dan eerlijk. Niet een boete geven als iemand er wat langer staat, maar gewoon fatsoenlijk handhaven als er klachten staan, of als je als BOA geconstateerd hebt dat iemand er echt meerdere malen of vele uren te lang staat.
Er zijn gewoon heel veel mensen waarbij de laadpaal niet heel dichtbij is. Als jij dan thuiskomt om 19:00 en je auto aansluit, een beetje auto waar bijvoorbeeld 40 kWh bij moet, is na 4 uur vol. Dan moet je dus om 23:00 een avondwandeling gaan maken (sommige mensen moeten best ver) om je auto weg te gaan halen. Een dagje de stad in terwijl je auto oplaadt, is er ook niet meer bij. Tenzij je - zoals hierboven zeer terecht is opgemerkt - je laadsnelheid terugschroeft. Maar voor iedereen die dat niet kan, maak je dus in één klap alle openbare laadpalen ongeveer de helft van de tijd volledig onbruikbaar. Lekker bezig. Daarom zei ik aan het begin van deze post: het is van de zotte. Heb het hier al vaker gezegd: Dit werkt in de hand dat langzaam laden gaat lonen. Waardoor mensen dus langer laadpalen bezet gaan houden.
Ik heb 1000 euro extra betaald om mijn auto met 11kW op te kunnen laden. Dat had ik dus eigenlijk beter niet kunnen doen. Ook mensen met een kleinere accu zijn nu nogal in het nadeel.
En met dit soort uitspraken, die ook in het nieuws komen, worden mensen nog banger gemaakt voor hoe moeilijk en lastig en duur dat laden van een EV wel niet is, en dat zal de adoptie van elektrisch rijden verre van ten goede komen. Bah.
Natuurlijk heb ik ook een hekel aan laadpaalklevers (en nog erger aan ICEs op laadplekken, wat hier veel meer voorkomt, maar dat terzijde). Maar er zijn twee dingen die helpen: ten eerste méér laadpalen, heel simpel. En ten tweede: handhaven, maar dan eerlijk. Niet een boete geven als iemand er wat langer staat, maar gewoon fatsoenlijk handhaven als er klachten staan, of als je als BOA geconstateerd hebt dat iemand er echt meerdere malen of vele uren te lang staat.
Het hangt er ook wel vanaf wat voor plek het is, toch? Hier in het centrum hoef je parkeerkaartje te kopen als je aan het laden bent, dat is toch wel iets anders dan in een woonwijk (waar meer gratis parkeerplek is) toch? Qua handhaving iig. Kan me voorstellen als je afhankelijk bent van openbare laadpalen om te kunnen laden het tweede irritanter is.
Volgens mij wilde ik ooit mijn auto opladen in Oostenrijk, maar daar moest je na xx tijd ook betalen voor de tijd dat ie er stond, waardoor gewoon een nachtje laten staan geen optie was. Dat is ergens toch ook gewoon de oplossing?
Volgens mij wilde ik ooit mijn auto opladen in Oostenrijk, maar daar moest je na xx tijd ook betalen voor de tijd dat ie er stond, waardoor gewoon een nachtje laten staan geen optie was. Dat is ergens toch ook gewoon de oplossing?
Zouden ze wel een nuance mogen aanbrengen dat buiten de drukke periode ('s nachts) er geen parkeer tarief in rekening wordt gebracht. Je zal s ochtends maar een volle accu moeten hebben, omdat ie wat verder weg moet. Kun je niet eens om 20u de auto nog even aan de lader hangen.ZieMaar! schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:49:
Het hangt er ook wel vanaf wat voor plek het is, toch? Hier in het centrum hoef je parkeerkaartje te kopen als je aan het laden bent, dat is toch wel iets anders dan in een woonwijk (waar meer gratis parkeerplek is) toch? Qua handhaving iig. Kan me voorstellen als je afhankelijk bent van openbare laadpalen om te kunnen laden het tweede irritanter is.
Wat een onzin overigens om na 2u een boete te krijgen... De gemeente heeft het gewoon niet voor elkaar. In Noordwijkerhout of all places. Is daar nou zoveel ruimte te kort?
Ik sta ook al sinds vanmiddag aan een laadpaal. Kreeg halverwege de avond eindelijk bericht dat die vol is, maar als ik nu nog wil parkeren op een normale kan ik nergens terecht. Moet je nog verder van huis parkeren als dat de laadpaal al is.
Blij dat de gemeente Utrecht ieder kwartaal evalueert hoe druk de laadplekken bezet zijn en dat er dan nieuwe bijkomen als het nodig is.
[ Voor 22% gewijzigd door FunFair op 11-04-2022 22:01 ]
Nee hoor, dit helpt juist gigantisch in de EV adoptie. Laadpalen die altijd door dezelfde auto dagen of weekenden lang bezet worden zijn juist debet hierin. Buurtbewoners die een EV overwegen zullen juist ervanaf zien omdat 'die paal altijd bezet is door die l*l van nummer 78'.Prullenbak84 schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:47:
Deze situatie en uitspraak lijkt - voor zover we nu weten - echt van de zotte.
Ik heb 1000 euro extra betaald om mijn auto met 11kW op te kunnen laden. Dat had ik dus eigenlijk beter niet kunnen doen.
Ik geloof ook nooit dat er BOA's op uit gestuurd gaan worden om 3 uur 'snachts langs de palen in de stad te gaan om eventuele klevers te beboeten. Deze uitspraak is vooral handig bij excessen....
Inderdaad... Wil je die idle fee niet haal je de auto weg en laad je later of elders weer verder. Een laadplek is geen prive-eigendom, dat lijken sommigen even niet te beseffen.ZieMaar! schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:49:
Oneens. Het nieuws "hey let op als je je auto wil opladen loop je allemaal risico's op boetes" is echt niet goed voor de adoptie.stylezzz schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:53:
[...]
Nee hoor, dit helpt juist gigantisch in de EV adoptie. Laadpalen die altijd door dezelfde auto dagen of weekenden lang bezet worden zijn juist debet hierin. Buurtbewoners die een EV overwegen zullen juist ervanaf zien omdat 'die paal altijd bezet is door die l*l van nummer 78'.
En je kan er dus donder op zeggen dat juist hierdoor mensen de palen onnodig bezet gaan houden. Door langzamer te laden, wat het risico op boetes vermindert.
Die "l*l van nummer 78" werkt misschien wel gewoon 100km van huis en laadt zijn auto elke avond netjes op, en staat er daarop elke nacht. Dat is exact de bedoeling, maar nu riskeert ie dus elke dag opnieuw een boete. Hij kan nu óf langzamer gaan laden, of weer een ice gaan kopen.
Ja, dat hoop je.Ik geloof ook nooit dat er BOA's op uit gestuurd gaan worden om 3 uur 'snachts langs de palen in de stad te gaan om eventuele klevers te beboeten. Deze uitspraak is vooral handig bij excessen....
Nee dat is niet de bedoeling. Ook als jij 200km per dag rijd, hoef je niet de hele nacht een paal bezet te houden. Het gros van de EV's is met 30-50kwh (oftewel 3-5 uur laden) wel weer vol en kan keurig op een openbare parkeerplek overnachten. (of op je eigen oprit indien mogelijkPrullenbak84 schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:03:
[...]
Oneens. Het nieuws "hey let op als je je auto wil opladen loop je allemaal risico's op boetes" is echt niet goed voor de adoptie.
En je kan er dus donder op zeggen dat juist hierdoor mensen de palen onnodig bezet gaan houden. Door langzamer te laden, wat het risico op boetes vermindert.
Die "l*l van nummer 78" werkt misschien wel gewoon 100km van huis en laadt zijn auto elke avond netjes op, en staat er daarop elke nacht. Dat is exact de bedoeling, maar nu riskeert ie dus elke dag opnieuw een boete. Hij kan nu óf langzamer gaan laden, of weer een ice gaan kopen.
[...]
Ja, dat hoop je.
Mensen vinden het wel normaal om bijvoorbeeld in een blauwe zone ervoor te zorgen dat ze binnen de tijdslimiet weg zijn, waarom is het dan ook niet normaal om je gewoon aan de regels van de laadplek te houden
Je hebt toch ook van die paupers die hun parkeerschijf om de zoveel tijd gaan verdraaien in de blauwe zone?Wolly schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:08:
Mensen vinden het wel normaal om bijvoorbeeld in een blauwe zone ervoor te zorgen dat ze binnen de tijdslimiet weg zijn, waarom is het dan ook niet normaal om je gewoon aan de regels van de laadplek te houden
Omdat een blauwe zone meestal niet in een woonwijk ligt. Er wonen vaak ook wel mensen in de buurt, maar als die alleen in de blauwe zone kunnen parkeren hebben ze meestal ontheffing ofzo.Wolly schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:08:
Ja, of je stelt je auto in op langzamer laden, waardoor je niet na 22:00 nog de deur uit hoeft voor die avondwandeling (nogmaals: bij lang niet iedereen is die laadpaal heel dichtbij). En dat gedrag ga je dus in de hand werken met dit soort onzin. Je kaart precies mijn bezwaar aan: auto's zijn vrij snel weer vol, en door deze uitspraak krijg je dat "langzaam laden loont".stylezzz schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:08:
[...]
Nee dat is niet de bedoeling. Ook als jij 200km per dag rijd, hoef je niet de hele nacht een paal bezet te houden. Het gros van de EV's is met 30-50kwh (oftewel 3-5 uur laden) wel weer vol en kan keurig op een openbare parkeerplek overnachten. (of op je eigen oprit indien mogelijk) En kom nou niet aan dat alle ev rijders om 5 uur 'snachts gaan werken en om 22 uur thuiskomen....
Mensen zijn ook weleens 's avonds nog weg. Andere voorbeeldsituatie dan: Kom je op vrijdagavond na een gezellige verjaardag thuis om 2:00. Maar ik wil op zaterdag om een uur of, weet ik veel, 10:00 weer ergens heen. Moet ik om 5.00 de wekker zetten om mijn auto van de stroom te halen, omdat ik anders 5 uur lang het risico loop op een boete van een (over)ijverige BOA? En je kan wel zeggen: "ja maar er loopt om 8 uur 's ochtends heus geen boa door de straat" maar dat doet er niet toe. Het gaat erom dat de rechter nu heeft bepaald dat je dan gewoon een boete riskeert terwijl je gewoon naar eer en geweten je auto aan het opladen bent op een plek die daarvoor bedoeld is.
Kortom: belachelijk
[ Voor 11% gewijzigd door Prullenbak84 op 11-04-2022 22:18 ]
Best offtopic, maar wel leuk: Het is ook mogelijk om 12 parkeerschijven neer te leggen, met op elke schijf een ander uur ingesteld. Je riskeert uiteraard een boete, maar dan heb je op zijn minst een leuke zaak, want er staat nergens in de wet dat je maar één schijf mag neerleggenstylezzz schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:10:
[...]
Je hebt toch ook van die paupers die hun parkeerschijf om de zoveel tijd gaan verdraaien in de blauwe zone?
Prima, zo kunnen we nog wel 100 edge-cases verzinnen. Feit blijft dat die laadplek gewoonweg geen prive-bezit is, en elke andere EV eigenaar daar net zoveel aanspraak op kan maken ookal lig jij op 1 oor in je nest.Prullenbak84 schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:14:
[...]
Omdat een blauwe zone meestal niet in een woonwijk ligt. Er wonen vaak ook wel mensen in de buurt, maar als die alleen in de blauwe zone kunnen parkeren hebben ze meestal ontheffing ofzo.
[...]
Ja, of je stelt je auto in op langzamer laden, waardoor je niet na 22:00 nog de deur uit hoeft voor die avondwandeling (nogmaals: bij lang niet iedereen is die laadpaal heel dichtbij). En dat gedrag ga je dus in de hand werken met dit soort onzin. Je kaart precies mijn bezwaar aan: auto's zijn vrij snel weer vol, en door deze uitspraak krijg je dat "langzaam laden loont".
Mensen zijn ook weleens 's avonds nog weg. Andere voorbeeldsituatie dan: Kom je op vrijdagavond na een gezellige verjaardag thuis om 2:00. Maar ik wil op zaterdag om een uur of, weet ik veel, 10:00 weer ergens heen. Moet ik om 5.00 de wekker zetten om mijn auto van de stroom te halen, omdat ik anders 5 uur lang het risico loop op een boete van een (over)ijverige BOA? En je kan wel zeggen: "ja maar er loopt om 8 uur 's ochtends heus geen boa door de straat" maar dat doet er niet toe. Het gaat erom dat de rechter nu heeft bepaald dat je dan gewoon een boete riskeert terwijl je gewoon naar eer en geweten je auto aan het opladen bent op een plek die daarvoor bedoeld is.
Kortom: belachelijk
Het effect van de uitspraak is denk ik vooral dat mensen bewuster laden. Gemeenten hebben nog steeds de vrijheid om gewoon voor iedere twee ev-rijders een laadpaal neer te zetten in woonwijken.
In deze omgeving (vermoedelijk aan het strand) is dat kennelijk te duur of geen optie. Op zich is langzaam laden wel goed voor het stroomnet, dus zo erg is het misschien niet als mensen gedurende de nacht niet voluit laden.
In deze omgeving (vermoedelijk aan het strand) is dat kennelijk te duur of geen optie. Op zich is langzaam laden wel goed voor het stroomnet, dus zo erg is het misschien niet als mensen gedurende de nacht niet voluit laden.
Prullenbak84 schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:23:
[...]
Best offtopic, maar wel leuk: Het is ook mogelijk om 12 parkeerschijven neer te leggen, met op elke schijf een ander uur ingesteld. Je riskeert uiteraard een boete, maar dan heb je op zijn minst een leuke zaak, want er staat nergens in de wet dat je maar één schijf mag neerleggen
offtopic:
Je hebt zelfs elektrische parkeerschijven, die draaien gewoon heel langzaam zelf verder. Voor de ultieme pauper-hack
https://www.bol.com/nl/nl...erkaart/9200000109929001/
Je hebt zelfs elektrische parkeerschijven, die draaien gewoon heel langzaam zelf verder. Voor de ultieme pauper-hack
https://www.bol.com/nl/nl...erkaart/9200000109929001/
Alleen zijn het geen edge cases, maar gewoon dagelijkse-praktijk-voorbeelden. Er zegt ook helemaal niemand dat het privébezit is. Dat is een normale parkeerplaats ook niet. En daar kan ook niemand "aanspraak op maken" als ik op bed lig. Het is een algemene voorziening, en iemand anders maakt daar gebruik van.stylezzz schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:24:
[...]
Prima, zo kunnen we nog wel 100 edge-cases verzinnen. Feit blijft dat die laadplek gewoonweg geen prive-bezit is, en elke andere EV eigenaar daar net zoveel aanspraak op kan maken ookal lig jij op 1 oor in je nest.
Dat doe je wel, want je stelt immers je eigenbelang boven dat van een ander. Maar goed, het word langzaamaan tijd om mijn bed in te duiken... Mijn EV staat gelukkig in de garage.Prullenbak84 schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:27:
[...]
Alleen zijn het geen edge cases, maar gewoon dagelijkse-praktijk-voorbeelden. Er zegt ook helemaal niemand dat het privébezit is. Dat is een normale parkeerplaats ook niet. En daar kan ook niemand "aanspraak op maken" als ik op bed lig. Het is een algemene voorziening, en iemand anders maakt daar gebruik van.
Het gaat erom dat er regels zijn bij zo’n laadplek, al heel lang overigens. Nu komen er allerlei verhalen over in de stad lopen of in de nacht aankomen maar daar heeft de wetgever niets mee te maken, wil jij die laadplek gebruiken dan heb je je te conformeren aan de verkeersregels net zoals je dat bij alle andere verkeersregels doet.Prullenbak84 schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:14:
[...]
Omdat een blauwe zone meestal niet in een woonwijk ligt. Er wonen vaak ook wel mensen in de buurt, maar als die alleen in de blauwe zone kunnen parkeren hebben ze meestal ontheffing ofzo.
Ik? Waar dan?stylezzz schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:29:
[...]
Dat doe je wel, want je stelt immers je eigenbelang boven dat van een ander.
Echt onzin wederom, want als je dat op die manier wil zeggen, dan doe je dat in zekere zin altijd. Zelfs op het moment dat ik waar dan ook parkeer. Of ook als ik maar 1 uur aan de laadpaal sta. Want er kan iemand anders komen die die stroom harder nodig heeft. En zelfs op het moment dat ik een volkorenbrood koop bij de Albert Heijn. (want wie zegt dat ik dat brood harder nodig heb dan degene die 5 minuten later komt).
Die van mij staat 80% vol een openbare parkeerplek bezet te houden, waar ook een ICE zou kunnen parkeren. Alle parkeerplaatsen zijn hier verder vol, behalve 3 bij de laadpalen. Nu maar hopen dat ik vannacht niet uit mijn bed gebeld wordt door iemand, met de vraag of ik niet bij de laadpaal kan gaan parkeren zodat hij zijn auto voor mijn deur kan zetten....Maar goed, het word langzaamaan tijd om mijn bed in te duiken... Mijn EV staat gelukkig in de garage.
weltrusten.
Daar zit hem denk ik dan de crux tussen de verschillende standpunten. Ik moet bij een publieke paal laden, omdat ik geen eigen oprit heb. Dus eigenlijk kan ik dan ook wel zeggen, dat mensen die een eigen laadpaal hebben, minder recht hebben om in mijn wijk op te laden.stylezzz schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:29:
[...]
Dat doe je wel, want je stelt immers je eigenbelang boven dat van een ander. Maar goed, het word langzaamaan tijd om mijn bed in te duiken... Mijn EV staat gelukkig in de garage.
Nee.... De gemeentes moeten gewoon goed beleid voeren. Beter nadenken over laadpleinen of vernieuwende plannen. Out of the box denken.
Maar nee, ze denken liever na hoe ze regeltjes kunnen handhaven. Net als met betaald parkeren in de wijk, lekker geld vangen, terwijl het niets oplost.
Dit herken ik (deels)..Prullenbak84 schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:35:
Die van mij staat 80% vol een openbare parkeerplek bezet te houden, waar ook een ICE zou kunnen parkeren. Alle parkeerplaatsen zijn hier verder vol, behalve 3 bij de laadpalen. Nu maar hopen dat ik vannacht niet uit mijn bed gebeld wordt door iemand, met de vraag of ik niet bij de laadpaal kan gaan parkeren zodat hij zijn auto voor mijn deur kan zetten....![]()
![]()
weltrusten.
Hier in de wijk is het altijd druk met parkeren. Als ik zie dat alle reguliere parkeerplekken bijna vol zijn, en de 2 laad plekken vrij, dan ga ik maar laden (ook als die nog vrij vol zit)
Voel me altijd wat bezwaard als er bijna geen reguliere plek meer vrij is en de laadplekken wel om dan op een reguliere plek te gaan staan. Ook om scheve gezichten te voorkomen dat de EV en een reguliere plek bezet houdt en de laadplekken ongebruikt blijven.
Dit heeft wel als resultaat dat ik soms wat (te) lang aan de laadpaal sta.
Ps. Helaas dus geen oprit en volledig afhankelijk van straat laden..
[ Voor 8% gewijzigd door DCWs op 11-04-2022 22:47 ]
Je vergelijking gaat gewoon mank. Als ik in een blauwe zone parkeer, dan weet ik dat dat is voor kort parkeren. Dus even naar een winkel of kort bij iemand op bezoek. Maar als ik een dag naar de stad ga, is dat heel anders. Er zijn parkeerplaatsen die daar zelfs voor bedoeld zijn. Als ik daar parkeer, en mijn auto aansluit, zodat ik terug naar huis kan aan het eind van de dag, dan is het logisch dat ik niet na 3 uur terug kom.Wolly schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:34:
[...]
Het gaat erom dat er regels zijn bij zo’n laadplek, al heel lang overigens. Nu komen er allerlei verhalen over in de stad lopen of in de nacht aankomen maar daar heeft de wetgever niets mee te maken, wil jij die laadplek gebruiken dan heb je je te conformeren aan de verkeersregels net zoals je dat bij alle andere verkeersregels doet.
Want andersom:: Niemand zo het logisch vinden als je bij de bioscoop maar 2 uur mocht parkeren. Want dan moet je dus halverwege de film naar buiten om je parkeerschijf te verzetten. Maar nu vinden we het ineens wel normaal dat mensen met een kleine accu of te snelle boordlader, halverwege de film hun auto moeten gaan verzetten.
Precies. Gewoon de 1,2 parkeerplekken (oid) per gezin aanhouden voor elektrisch voertuigen, net zoals bij normale auto's. Dan is er plek voor iedereen (nouja, eigenlijk niet tegenwoordig)Prullenbak84 schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:35:
[...]
Ik? Waar dan?
Echt onzin wederom, want als je dat op die manier wil zeggen, dan doe je dat in zekere zin altijd. Zelfs op het moment dat ik waar dan ook parkeer. Of ook als ik maar 1 uur aan de laadpaal sta. Want er kan iemand anders komen die die stroom harder nodig heeft. En zelfs op het moment dat ik een volkorenbrood koop bij de Albert Heijn. (want wie zegt dat ik dat brood harder nodig heb dan degene die 5 minuten later komt).
[...]
Die van mij staat 80% vol een openbare parkeerplek bezet te houden, waar ook een ICE zou kunnen parkeren. Alle parkeerplaatsen zijn hier verder vol, behalve 3 bij de laadpalen. Nu maar hopen dat ik vannacht niet uit mijn bed gebeld wordt door iemand, met de vraag of ik niet bij de laadpaal kan gaan parkeren zodat hij zijn auto voor mijn deur kan zetten....![]()
![]()
weltrusten.
Breng de infrastructuur maar op orde ipv de rijders de schuld te geven voor een door de overheid gecreëerd probleem.
Haha, ja zo kunnen we bezig blijven. Maar als ik om 7 uur 'savonds mijn auto aan die paal hang en jij om 2 uur 'snachts thuis komt van je feestje en er om 10 uur weer uit moet naar verweggistan vind je mij ook een l*l.Prullenbak84 schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:35:
[...]
Ik? Waar dan?
Die 3 plekken maken het verschil niet. Klinkt alsof je in een oude stadsbuurt woont waar nog met een lage parkeernorm gerekend is. Sterkte....Die van mij staat 80% vol een openbare parkeerplek bezet te houden, waar ook een ICE zou kunnen parkeren. Alle parkeerplaatsen zijn hier verder vol, behalve 3 bij de laadpalen. Nu maar hopen dat ik vannacht niet uit mijn bed gebeld wordt door iemand, met de vraag of ik niet bij de laadpaal kan gaan parkeren zodat hij zijn auto voor mijn deur kan zetten....![]()
![]()
weltrusten.
Oh zeker! zat gemeentes waar laadpalen nog ontbreken of schaars zijn. Maar dat is een heel andere discussie... In theorie (gaan we weer) kun je een heel parkeerterrein vol zetten met palen, maar als iedereen blijft kleven heb je alsnog een tekort.FunFair schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:38:
[...]
Daar zit hem denk ik dan de crux tussen de verschillende standpunten. Ik moet bij een publieke paal laden, omdat ik geen eigen oprit heb. Dus eigenlijk kan ik dan ook wel zeggen, dat mensen die een eigen laadpaal hebben, minder recht hebben om in mijn wijk op te laden.
Nee.... De gemeentes moeten gewoon goed beleid voeren. Beter nadenken over laadpleinen of vernieuwende plannen. Out of the box denken.
Maar nee, ze denken liever na hoe ze regeltjes kunnen handhaven. Net als met betaald parkeren in de wijk, lekker geld vangen, terwijl het niets oplost.
Utrecht, wijk aan de rand van de stad. In 1992 opgeleverd. 's avonds staan er auto's in de bochten en op de stoep geparkeerd... En de EV plaats is vervolgens vrijstylezzz schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:45:
Die 3 plekken maken het verschil niet. Klinkt alsof je in een oude stadsbuurt woont waar nog met een lage parkeernorm gerekend is. Sterkte....
Precies. Als het te druk wordt, dan gaat het goed, lijkt me. En dan is het tijd voor meer palen. Dat is het enige wat werkt. Gelukkig lijkt mijn gemeente dit echt goed te doen de laatste tijd. De laadpalen springen hier als paddestoelen uit de grond.FunFair schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:38:
[...]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.
Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.
Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.