Ik voel met je mee. Tilburg, wijk aan de rand van de stad. Bouwjaar 2000.... 'savonds overal parkeerplek en een paaltje of 12 verspreid door de wijk.FunFair schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:47:
[...]
Utrecht, wijk aan de rand van de stad. In 1992 opgeleverd. 's avonds staan er auto's in de bochten en op de stoep geparkeerd... En de EV plaats is vervolgens vrij
Dat was mijn punt
Nee hoor. Helemaal niet. Alleen als het vaker voor gaat komen, wordt het vervelend. En dat is op te lossen met , daar is ie weer, meer laadpalen.Maar als ik om 7 uur 'savonds mijn auto aan die paal hang en jij om 2 uur 'snachts thuis komt van je feestje en er om 10 uur weer uit moet naar verweggistan vind je mij ook een l*l.
Nope, nieuwbouwwijk. Maar door omstandigheden zijn er nu tijdelijk minder parkeerplekken.[...]
Die 3 plekken maken het verschil niet. Klinkt alsof je in een oude stadsbuurt woont waar nog met een lage parkeernorm gerekend is. Sterkte....
Hoe dan? Als er net zo veel laadpunten zijn als parkeerplaatsen, heb je nooit en te nimmer tekort. (ik denk zelfs dat dat in de praktijk best wel overdreven is, maar goed...stylezzz schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:47:
[...]
In theorie (gaan we weer) kun je een heel parkeerterrein vol zetten met palen, maar als iedereen blijft kleven heb je alsnog een tekort.
Dat kan, en ik kan over jouw buurt niet oordelen. Hier staan er (op dit moment) genoeg. Zelfs al staat die 'l*l van nummer 78' er een heel weekend, dan heb ik keus zat uit andere palen. Wat dat betreft heb ik een luxe positie... Dat er meer palen moeten komen, ben ik helemaal met je eens. Bij mijn schoonouders (woonachtig in pittoresk hof van twente) staat er welgeteld 1 paal op het dorpsplein, thats it. Tsjah, dat is wel het andere uiterste...Prullenbak84 schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:50:
[...]
Nee hoor. Helemaal niet. Alleen als het vaker voor gaat komen, wordt het vervelend. En dat is op te lossen met , daar is ie weer, meer laadpalen.
Hier staan er op het moment ook genoeg. En als het druk wordt, is de gemeente snel met bijplaatsen (al zijn er ook wijken waar er gewoon niks staat, ik denk dat er daar nog geen behoefte is). We hebben hier ook niet echt een "l*l van nummer 78" voor zover ik weet.stylezzz schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:54:
[...]
Dat kan, en ik kan over jouw buurt niet oordelen. Hier staan er (op dit moment) genoeg. Zelfs al staat die 'l*l van nummer 78' er een heel weekend, dan heb ik keus zat uit andere palen. Wat dat betreft heb ik een luxe positie... Dat er meer palen moeten komen, ben ik helemaal met je eens. Bij mijn schoonouders (woonachtig in pittoresk hof van twente) staat er welgeteld 1 paal op het dorpsplein, thats it. Tsjah, dat is wel het andere uiterste...
Maar ik blijf erbij: Dreigen of zelfs uitdelen van boetes zodra je maar even met een volle accu bij de paal staat, is echt een slecht plan. Laadpaalklevers zijn vervelend, maar die moet je dan aanpakken. Bij te hard rijden hebben we ook een marge van een paar kilometer, en een meetcorrectie, etc. Dus bij laadpaalkleven zou je ook iets moeten hebben van een marge enzo. Want we hebben het net allemaal over 's nachts, maar je hebt ook nog mensen met nachtdienst, die overdag willen laden en slapen, etc. Ook weer een verhaal op zich. En je kan het edge cases noemen, maar zijn gewoon wel honderdenduizenden mensen in Nederland en die zullen toch ook echt in de komende 25 jaar aan de EV moeten/willen/gaan...
We hebben dan echt een betere oplossing nodig dan waar deze rechter vandaag mee kwam
Ach, vooralsnog brengt het de discussie op gang wat nu wel of niet acceptabel is. Wie weet springt den haag er nog op in, op word het opgenomen in het parkeerbeleid bij de gemeentes met al dan niet een marge of ontheffing voor bepaalde tijden. Wat dat betreft zijn we volop aan het pionieren.... 10 jaar terug hadden ze je voor gek verklaard met deze discussie.Prullenbak84 schreef op maandag 11 april 2022 @ 23:02:
[...]
Hier staan er op het moment ook genoeg. En als het druk wordt, is de gemeente snel met bijplaatsen (al zijn er ook wijken waar er gewoon niks staat, ik denk dat er daar nog geen behoefte is). We hebben hier ook niet echt een "l*l van nummer 78" voor zover ik weet.
Maar ik blijf erbij: Dreigen of zelfs uitdelen van boetes zodra je maar even met een volle accu bij de paal staat, is echt een slecht plan. Laadpaalklevers zijn vervelend, maar die moet je dan aanpakken. Bij te hard rijden hebben we ook een marge van een paar kilometer, en een meetcorrectie, etc. Dus bij laadpaalkleven zou je ook iets moeten hebben van een marge enzo. Want we hebben het net allemaal over 's nachts, maar je hebt ook nog mensen met nachtdienst, die overdag willen laden en slapen, etc. Ook weer een verhaal op zich. En je kan het edge cases noemen, maar zijn gewoon wel honderdenduizenden mensen in Nederland en die zullen toch ook echt in de komende 25 jaar aan de EV moeten/willen/gaan...
We hebben dan echt een betere oplossing nodig dan waar deze rechter vandaag mee kwam
Helemaal eens.stylezzz schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:08:
[...]
Nee dat is niet de bedoeling. Ook als jij 200km per dag rijd, hoef je niet de hele nacht een paal bezet te houden. Het gros van de EV's is met 30-50kwh (oftewel 3-5 uur laden) wel weer vol en kan keurig op een openbare parkeerplek overnachten. (of op je eigen oprit indien mogelijk) En kom nou niet aan dat alle ev rijders om 5 uur 's-nachts gaan werken en om 22 uur thuiskomen....
Wat mij zeer verbaast in deze eindeloze discussie vandaag is dat het er op lijkt dat de flexibiliteit bijna nul is en velen zo ongeveer alleen van leeg naar vol kunnen laden, c.q. van een bepaalde tussenstand naar vol.
Ik denk dat je anders naar EV moet kijken. Je hoeft je batterij niet voller te laden dan nodig is voor je volgende bestemming waar je weer kunt laden. Een stuk marge is altijd wel fijn, maar 100% SOC meestal niet nodig.
Met dat in het achterhoofd kun je toch prima bepalen wat voor jou een handig, logisch, natuurlijk moment is om de auto van de paal te halen als je genoeg geladen hebt? Om zo een ander ook weer de kans te geven.
Een en ander mede afhankelijk van de laaddruk (hoeveelheid EV die willen laden / beschikbaarheid laadpalen).
Zo kun je in mijn ervaring redelijk relaxed mobiel zijn. Mijn auto staat zelden langer dan een uur of 3-4 te laden (en ik heb een 1F auto met 64 kWh batterij).
En als ik naar een P+R station ga, dan zet ik hem daar niet 8u aan een paal waarvan 4u niet ladend of tussendoor terug om te verplaatsen, wat een onzin. Dan staat hij gewoon niet aan de lader maar op een reguliere parkeerplek.
Wat mij betreft mogen die controleur en de rechter een lintje omdat ze een grens hebben getrokken die we blijkbaar nodig hebben. Hopelijk leidt het er toe dat men wat meer gaat nadenken en wat meer rekening houdt met elkaar zolang de laadmogelijkheden schaars zijn.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Je maakt een denkfout. Deze uitspraak maakt juist dat het zo langzaam mogelijk laden van een zo groot mogelijke accu van zo laag mogelijk naar zo vol mogelijk, de handige manier is. Want dan riskeer je minder snel een boete.eltron schreef op maandag 11 april 2022 @ 23:07:
[...]
Helemaal eens.
Wat mij zeer verbaast in deze eindeloze discussie vandaag is dat het er op lijkt dat de flexibiliteit bijna nul is en velen zo ongeveer alleen van leeg naar vol kunnen laden, c.q. van een bepaalde tussenstand naar vol.
Ik denk dat je anders naar EV moet kijken. Je hoeft je batterij niet voller te laden dan nodig is voor je volgende bestemming waar je weer kunt laden. Een stuk marge is altijd wel fijn, maar 100% SOC meestal niet nodig.
Iemand die op een avond 50% in zijn 50 kWh accu heeft maar toevallig de volgende ochtend vroeg meer dan 200 km moet gaat rijden omdat ie een daagje uit gaat, die is dan ineens een laadpaalklever omdat ie het grootste gedeelte van de nacht vol aan de paal staat.
De omgekeerde wereld, ook precies niet wat jij voor ogen hebt.
Dat kan zeker. En laten we eerlijk zijn: de meeste mensen doen dat ook gewoon. Maar dat kan de rechter dus niet.Met dat in het achterhoofd kun je toch prima bepalen wat voor jou een handig, logisch, natuurlijk moment is om de auto van de paal te halen als je genoeg geladen hebt? Om zo een ander ook weer de kans te geven.
Een en ander mede afhankelijk van de laaddruk (hoeveelheid EV die willen laden / beschikbaarheid laadpalen).
Ja, dat gaat leuk op als je genoeg stroom hebt om daarna terug naar huis te rijden. Maar als je dat niet hebt, dan ga je toch gewoon aan de laadpaal staan? En dan is het dus zo, dat dat wél OK is als je lekker langzaam laadt. Maar niet OK is als je toevallig na 3 uur vol bent. Dat is toch gewoon ontzettend krom?En als ik naar een P+R station ga, dan zet ik hem daar niet 8u aan een paal waarvan 4u niet ladend of tussendoor terug om te verplaatsen, wat een onzin. Dan staat hij gewoon niet aan de lader maar op een reguliere parkeerplek.
[ Voor 31% gewijzigd door Prullenbak84 op 11-04-2022 23:24 ]
Het gaat mij niet om denkfouten maar om op een andere manier naar EV te kijken.Prullenbak84 schreef op maandag 11 april 2022 @ 23:19:
[...]
Je maakt een denkfout. Deze uitspraak maakt juist dat het zo langzaam mogelijk laden van een zo groot mogelijke accu van zo laag mogelijk naar zo vol mogelijk, de handige manier is. Want dan riskeer je minder snel een boete.
Iemand die op een avond 50% in zijn 50 kWh accu heeft maar toevallig de volgende ochtend vroeg meer dan 200 km moet gaat rijden omdat ie een daagje uit gaat, die is dan ineens een laadpaalklever omdat ie het grootste gedeelte van de nacht vol aan de paal staat.
De omgekeerde wereld, ook precies niet wat jij voor ogen hebt.
Extreme voorbeelden houdt je altijd.
Maar ik durf de stelling wel aan dat 99 van de 100 EV rijders niet regelmatig in de ochtend een rit van 200km enkele reis maakt en dus prima een afweging kan maken of je met een 50% SOC de auto nog aan de paal hangt of dat je dat de volgende dag op bestemming doet.
En misschien is 10% er bij ook wel genoeg en haal je hem zo nodig dan weg.
In jouw voorbeeld van een 50kWh auto kom je met 60% SOC ook al aardig richting die 200km of meer als het een beetje zuinige auto is.
Mijn pleidooi is dus: anders kijken en denken over EV en meer rekening houden met elkaar.
En dan ben ik met je eens dat er best situaties zullen voorkomen waarbij dat ingewikkeld kan zijn. Maar in veel gevallen hoeft het helemaal niet zo moeilijk als je er een beetje slimmer naar kijkt. (en dan bedoel ik niet extra langzaam laden om tijd te rekken).
[ Voor 80% gewijzigd door eltron op 11-04-2022 23:30 ]
En dan sta je daar op die bestemming toch weer te "kleven"?eltron schreef op maandag 11 april 2022 @ 23:28:
[...]
Het gaat mij niet om denkfouten maar om op een andere manier naar EV te kijken.
Extreme voorbeelden houdt je altijd.
Maar ik durf de stelling wel aan dat 99 van de 100 EV rijders niet regelmatig in de ochtend een rit van 200km enkele reis maakt en dus prima een afweging kan maken of je met een 50% SOC de auto nog aan de paal hangt of dat je dat de volgende dag op bestemming doet.
Het zijn trouwens geen extreme voorbeelden. Er is met mijn auto bijvoorbeeld letterlijk geen enkele situatie denkbaar, waarbij ik langer dan 5 uur aan de laadpaal kan staan zonder vol te zijn. Er zijn tegelijkertijd talloze situaties waarbij ik bij vertrek meer stroom nodig heb, dan waarmee ik ergens aan kom. Dat lijkt me nogal logisch. De kans dat mijn verblijf ergens langer duurt dan die laadbeurt is dus ontzettend groot. En dan zijn er dus ook veel situaties denkbaar waarbij ik niet "even naar mijn auto loop om hem weg te halen".
Nou, nee hoor. En zelfs dan nog: als ik de volgende dag 60% nodig heb, en ik kom met minder dan 60% aan, dan moet ik toch opladen?In jouw voorbeeld van een 50kWh auto kom je met 60% SOC ook al aardig richting die 200km of meer als het een beetje zuinige auto is.
Dat is allemaal waar, maar dat "slimmer ernaar kijken" is niet hetzelfde als "geef iedereen die vol aan een laadpaal staat maar een boete".Mijn pleidooi is dus, anders kijken en denken over EV en meer rekening houden met elkaar.
En dan ben ik met je eens dat er best situaties zullen voorkomen waarbij dat ingewikkeld kan zijn. Maar in veel gevallen hoeft het helemaal niet zo moeilijk als je er een beetje slimmer naar kijkt.
[ Voor 3% gewijzigd door Prullenbak84 op 11-04-2022 23:38 ]
Voor de lichtgrijze Ecotap-Allego laadpalen die hier bij bosjes staan, hoef je overigens deze discussie niet te voeren. Daar blijven de lampjes ook bij volgeladen gewoon blauw
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
En hoe gaat het dan met die plugin hybrides, die van smiddags 17 tot de volgende ochtend 8 aan de paal staan? zij kunnen nog op brandtstof rijden, maar met een echte EV ben je wel afhankelijk van zo'n paal en dan staat er een die ook zonder had gekund de paal de hele nacht bezet te houden.
Ik snap die rechter wel, maar aan de andere kant moet het niet zo wezen dat je daardoor snachts je bed uit moet omdat de auto om 02.30 uur vol is.
Ik begrijp ook het argument "je hoeft niet persee tot 100% te laden". Helemaal mee eens zelfs, maar zolang je 1 paal met 2 laadplekken hebt die een straal van 750 meter rondom moet voorzien, en er een PHEV staat die er al om 16 uur wordt neergedonderd, en pas de volgende dag weggaat, MOET je wel voor die tijd bij je laadpaal zijn. En als je dan de volgende dag veel moet rijden (vandaag had ik ook weer 320 km voor de baas), dan heb je niets aan even de accu met 10% kietelen. Dan wil je met 100% weg kunnen (actieradius komt rond 320 km uit namelijk) of minstens met 70% als je bij je klant kúnt laden!
Dat bereikt hij dan pakkembeet rond 2 uur snachts. Beter zou dan zijn als je hem rond 23 uur kunt neerzetten, dan is hij tegen 7 uur vol. Alleen is om 23 uur de hybride laadpaalklever aanwezig en de andere plek wordt dan door een tig aantal anderen belaagd.
Laadpaalkleven aanpakken? prima, maar dan ook de gemeenten de taak geven iedere 100 meter minimaal 2 laadplekken te verzorgen, oplopend naar het dubbele rond 2026. Dan is er geen probleem, en ga niet snachts of sochtends voor 09.00 bekeuren, snap dan wel dat men snachts probeert te slapen en niet een auto te verplaatsen.
Ik snap die rechter wel, maar aan de andere kant moet het niet zo wezen dat je daardoor snachts je bed uit moet omdat de auto om 02.30 uur vol is.
Ik begrijp ook het argument "je hoeft niet persee tot 100% te laden". Helemaal mee eens zelfs, maar zolang je 1 paal met 2 laadplekken hebt die een straal van 750 meter rondom moet voorzien, en er een PHEV staat die er al om 16 uur wordt neergedonderd, en pas de volgende dag weggaat, MOET je wel voor die tijd bij je laadpaal zijn. En als je dan de volgende dag veel moet rijden (vandaag had ik ook weer 320 km voor de baas), dan heb je niets aan even de accu met 10% kietelen. Dan wil je met 100% weg kunnen (actieradius komt rond 320 km uit namelijk) of minstens met 70% als je bij je klant kúnt laden!
Dat bereikt hij dan pakkembeet rond 2 uur snachts. Beter zou dan zijn als je hem rond 23 uur kunt neerzetten, dan is hij tegen 7 uur vol. Alleen is om 23 uur de hybride laadpaalklever aanwezig en de andere plek wordt dan door een tig aantal anderen belaagd.
Laadpaalkleven aanpakken? prima, maar dan ook de gemeenten de taak geven iedere 100 meter minimaal 2 laadplekken te verzorgen, oplopend naar het dubbele rond 2026. Dan is er geen probleem, en ga niet snachts of sochtends voor 09.00 bekeuren, snap dan wel dat men snachts probeert te slapen en niet een auto te verplaatsen.
XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp
Wat betreft om 2:30 de auto verplaatsen... Ja, gewoon doen, want ik wil als ik om 3:00 thuis kom ook nog even kunnen laden. Of los je lege accu op een andere manier op. Zelf heb ik een paar dagen geleden nog bij de snellader gestaan omdat ik ook geen zin had om rond 10 uur 's ochtends na slechts 4 uur slapen uit bed te komen om m'n auto te verplaatsen. Soms moet je concessies doen omdat je een ander ook wat gunt.
Gelukkig gaat het hier in de buurt vooralsnog goed bij 1 van de 2 palen (ca. 300 m ertussen denk ik). We hebben 1 paal die vrijwel elke nacht geICEd wordt en anders wel door die ene EV-rijder die niet oplaadt wordt bezet, en 1 paal die gelukkig bijna elke nacht netjes beschikbaar is. Ik kwam zojuist om 3:22 ('s nachts dus) bij de paal aan en zal om ongeveer 5:00 m'n auto netjes verplaatsen voordat ik naar bed ga. Je ziet het niet, maar laadpalen worden heus ook wel 's nachts gebruikt, en daarom is het m.i. ook 's nachts niet okay om te gaan kleven bij de paal. Ik zal vast ook nog wel eens een keer geen andere uitweg zien, maar ik probeer er alles aan te doen om er geen gewoonte van te maken om m'n auto lang aan de paal te hangen puur omdat ik in de tussentijd wil slapen.
Gelukkig gaat het hier in de buurt vooralsnog goed bij 1 van de 2 palen (ca. 300 m ertussen denk ik). We hebben 1 paal die vrijwel elke nacht geICEd wordt en anders wel door die ene EV-rijder die niet oplaadt wordt bezet, en 1 paal die gelukkig bijna elke nacht netjes beschikbaar is. Ik kwam zojuist om 3:22 ('s nachts dus) bij de paal aan en zal om ongeveer 5:00 m'n auto netjes verplaatsen voordat ik naar bed ga. Je ziet het niet, maar laadpalen worden heus ook wel 's nachts gebruikt, en daarom is het m.i. ook 's nachts niet okay om te gaan kleven bij de paal. Ik zal vast ook nog wel eens een keer geen andere uitweg zien, maar ik probeer er alles aan te doen om er geen gewoonte van te maken om m'n auto lang aan de paal te hangen puur omdat ik in de tussentijd wil slapen.
[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 12-04-2022 04:05 ]
Top dat jij dit doet maar compleet onrealistisch om dit van iedereen te verwachten, als dit de regel zou zijn zou ik de laadsnelheid van mijn auto beperken waardoor het laden gewoon de hele nacht duurt .... Dit is eerder een laadpaal capaciteitsprobleem.Juerd schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 03:46:
Wat betreft om 2:30 de auto verplaatsen... Ja, gewoon doen, want ik wil als ik om 3:00 thuis kom ook nog even kunnen laden. Of los je lege accu op een andere manier op. Zelf heb ik een paar dagen geleden nog bij de snellader gestaan omdat ik ook geen zin had om rond 10 uur 's ochtends na slechts 4 uur slapen uit bed te komen om m'n auto te verplaatsen. Soms moet je concessies doen omdat je een ander ook wat gunt.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Wat willen wij?
Meer LAADPALEN?
Hoe snel willen wat dat?
HEEL SNEL
Hoe gaan we dat bereiken?
*toen bleef het stil*
Meer LAADPALEN?
Hoe snel willen wat dat?
HEEL SNEL
*toen bleef het stil*
Hier in de wijk (Purmerend) worden er toch best veel nieuwe palen geplaatst en staan er ook nog een hele rits op de planning. In de straal van 500 meter van mijn huis staan er bv 5 (x 2 aansluitingen) in een straal van nog geen 300 meter en staan er nog 2 op de planning om binnen een paar maanden geplaatst te worden.R20141016 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 07:43:
Wat willen wij?
Meer LAADPALEN?
Hoe snel willen wat dat?
HEEL SNEL
*toen bleef het stil*
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Ik wil vooral snellere laadpalen; 22kW graag.R20141016 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 07:43:
Wat willen wij?
Meer LAADPALEN?
Hoe snel willen wat dat?
HEEL SNEL
*toen bleef het stil*
Palen staan er zat, althans in mijn omgeving. Maar met 3,7kW schiet het niet echt op.
Thuis zit ik daar niet mee omdat ik daar niet publiek laad, maar onderweg zou het mooi zijn als het 2x zo snel kan.
En om het af te maken: als alle palen (en auto's) 2x zo snel kunnen laden, heb je er veel minder nodig.
Deze "Laad etiquette" komt steeds maar weer naar boven met wat nu wél en niét ASO gedrag is.
100% waterdicht krijgen gaat NOOIT lukken, er zullen áltijd randgevallen blijven.
Kunnen we met z'n allen (Tweaker DNA's
) tot een laad etiquette komen?
om deze dan vervolgens aan Hachy aan te bieden, om op te nemen in de Topic-Start?
Of is een aparte topic nodig
dan moeten we eerst het fundament GOED STEVIG hebben en toekomst gericht. (grote aantallen EV's)
Ik schiet alvast voor de boeg, dus vul gerust aan zodat we daarna kunnen filteren op zo minimaal mogelijke regeltjes.
1e plaats) Laadtijden zo KORT mogelijk houden om de laadplek bezetting zo efficiënt mogelijk te houden...
2e plaats)
3e plaats)
100% waterdicht krijgen gaat NOOIT lukken, er zullen áltijd randgevallen blijven.

Kunnen we met z'n allen (Tweaker DNA's
om deze dan vervolgens aan Hachy aan te bieden, om op te nemen in de Topic-Start?
Of is een aparte topic nodig
Laad Etiquette
En áls we dan gezamenlijk een zo fair mogelijke Laad etiquette willen samenstellen,dan moeten we eerst het fundament GOED STEVIG hebben en toekomst gericht. (grote aantallen EV's)
Ik schiet alvast voor de boeg, dus vul gerust aan zodat we daarna kunnen filteren op zo minimaal mogelijke regeltjes.
1e plaats) Laadtijden zo KORT mogelijk houden om de laadplek bezetting zo efficiënt mogelijk te houden...
2e plaats)
3e plaats)
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Zoveel mogelijk op eigen terrein opladen.Hansieo schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:18:
Deze "Laad etiquette" komt steeds maar weer naar boven met wat nu wél en niét ASO gedrag is.
100% waterdicht krijgen gaat NOOIT lukken, er zullen áltijd randgevallen blijven.![]()
Kunnen we met z'n allen (Tweaker DNA's) tot een laad etiquette komen?
Of is een aparte topic nodigLaad Etiquette
En áls we dan gezamenlijk een zo fair mogelijke Laad etiquette willen samenstellen,
dan moeten we eerst het fundament GOED STEVIG hebben en toekomst gericht. (grote aantallen EV's)
2e plaats)
3e plaats)
De ICE's met een kleine accu verbieden om openbaar op te laden (dat doe je maar lekker thuis op eigen terrein)
VOL is VOL. Wanneer de accu vol is graag de auto z.s.m. verplaatsen. (als je getankt hebt rijd je ook vrijwel meteen door en blijf je niet nog hangen in het tankstation om ff rustig je broodje op te eten en koffie op te drinken).
En laad je auto in de meeste gevallen op tot 80% in plaats van 100%.. Om mij heen hoor ik eigenlijk dat elke EV bezitter zijn auto tot 100% oplaad. Zolang ik weet dat ik geen lange rit ga maken, laad ik mijn auto altijd tot 80%.
Verder probeer ik zoveel mogelijk overdag te laden op het moment dat ik thuiswerk, dan is het over het algemeen rustiger bij de laadpalen.
Verder probeer ik zoveel mogelijk overdag te laden op het moment dat ik thuiswerk, dan is het over het algemeen rustiger bij de laadpalen.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Voor mij zou 2e plaats zijn (of wellicht zelfs de eerste): Laadt niet standaard tot vol, maar laadt (tenminste) wat je nodig hebt voor de volgende rit, ook afhankelijk van beschikbare laders (als de laders vol zitten maak je plaats, als er nog alternatieven zijn kun je ook meer laden).R20141016 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:27:
[...]
Zoveel mogelijk op eigen terrein opladen.
De ICE's met een kleine accu verbieden om openbaar op te laden (dat doe je maar lekker thuis op eigen terrein)
VOL is VOL. Wanneer de accu vol is graag de auto z.s.m. verplaatsen. (als je getankt hebt rijd je ook vrijwel meteen door en blijf je niet nog hangen in het tankstation om ff rustig je broodje op te eten en koffie op te drinken).
En ik zou ook een laadetiquete voor gemeenten willen. Zorg dat burgers zoveel mogelijk thuis kunnen laden, ook als er geen parkeerplaats op eigen terrein is.
Dus goede regels over wat veilig kan en dan zoveel mogelijk dat ook faciliteren.
Ik blijf erbij dat dit niet helpt. Als ik ‘s avonds om 11 uur thuis komt en ik sluit mijn auto aan op een openbare paal, is ie uiterlijk 4 uur snachts gewoon VOL. Niks aan te doen.eltron schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:49:
[...]
Voor mij zou 2e plaats zijn (of wellicht zelfs de eerste): Laadt niet standaard tot vol, maar laadt (tenminste) wat je nodig hebt voor de volgende rit, ook afhankelijk van beschikbare laders (als de laders vol zitten maak je plaats, als er nog alternatieven zijn kun je ook meer laden).
Als ik ergens ga wandelen, en die wandeling duurt 5 uur (geen uitzondering) en ik kom daar met 40% aan (geen uitzondering) kan ik niet na 3 uur even terug naar mijn auto om hem van de paal te halen.
Etc etc.
Punt twee zou voor mij zijn: laad zo kort mogelijk, en zorg dat je nooit (enkele echt uitgezonderde situaties daargelaten) langer dan 10 uur aan een paal staat. Totale tijd. Dus niet rekenen vanaf “vol” want dat werkt traagladen in de hand.
Hier kan ik t alleen maar mee eens zijn. Want hierboven hadden we t over “meer laadpalen” maar eigenlijk is t “meer laadmogelijkheden”. Als ik mijn kabel over de stoep rol, met kabelmat, scheelt dat weer een laadplek bij de paal voor iemand in de straat die die mogelijkheid niet heeft (en het scheelt mij 20 ct per kWhEn ik zou ook een laadetiquete voor gemeenten willen. Zorg dat burgers zoveel mogelijk thuis kunnen laden, ook als er geen parkeerplaats op eigen terrein is.
Dus goede regels over wat veilig kan en dan zoveel mogelijk dat ook faciliteren.
Iets meer landelijke sturing zou onderhand wel handig zijn inderdaad. In de ene gemeente mag je wel je kabel over de stoep leggen, in andere weer niet zelfs niet met een mat erover. Ook zijn er gemeentes waar schijnbaar de fossielen in de gemeenteraad zitten, want laadpalen willen ze niet in het straatbeeld. Ruimte zat voor verbetering.Prullenbak84 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:01:
[...]
Hier kan ik t alleen maar mee eens zijn. Want hierboven hadden we t over “meer laadpalen” maar eigenlijk is t “meer laadmogelijkheden”. Als ik mijn kabel over de stoep rol, met kabelmat, scheelt dat weer een laadplek bij de paal voor iemand in de straat die die mogelijkheid niet heeft (en het scheelt mij 20 ct per kWh)
Scheve vergelijking. De laadpaal bij het benzinestation wordt precies op die wijze benut. Daar staan auto's ook niet 2u stil terwijl ze al vol zijn, maar rijden mensen weg wanneer de auto vol genoeg is om op bestemming te komen, zodat ze daar weer verder kunnen laden op een normale plek.R20141016 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:27:
[...]
In de wijk betreft het parkeerplaatsen met een laadmogelijkheid.
Voor jouw concept moeten ze extra laadplekken maken i.p.v. van bestaande parkeerplekken vervangen.
[ Voor 9% gewijzigd door FunFair op 12-04-2022 09:14 ]
Over welk verkeersbord heb je het als je het hebt over parkeerplaatsen met een laadmogelijkheid?FunFair schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:14:
[...]
Scheve vergelijking. De laadpaal bij het benzinestation wordt precies op die wijze benut. Daar staan auto's ook niet 2u stil terwijl ze al vol zijn, maar rijden mensen weg wanneer de auto vol genoeg is om op bestemming te komen, zodat ze daar weer verder kunnen laden op een normale plek.
In de wijk betreft het parkeerplaatsen met een laadmogelijkheid.
Voor jouw concept moeten ze extra laadplekken maken i.p.v. van bestaande parkeerplekken vervangen.

Sinds een tijd rij ik EV en vond ik de statusindicatie van de beschikbare palen goed en ook best wel real time. Sinds twee weken is dit anders. Er waren vorige week problemen kreeg ik in m'n shell app door maar sindsdien zie ik palen waarvan staat dat ze bezet zijn maar dat niet zijn (visuele check)
Als ik in m'n wijk kijk zie ik ook status onbekend en vraagtekens.
Volgens mij is dat niet perse app-gerelateerd want ook in de Smoov-app zie ik rare dingen.
Is meer mensen dit opgevallen?
Als ik in m'n wijk kijk zie ik ook status onbekend en vraagtekens.
Volgens mij is dat niet perse app-gerelateerd want ook in de Smoov-app zie ik rare dingen.
Is meer mensen dit opgevallen?
lol... geen van deze.Wolly schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:17:
[...]
Over welk verkeersbord heb je het als je het hebt over parkeerplaatsen met een laadmogelijkheid?
[Afbeelding]
er staat "P opladen elektrische voertuigen"
Maar dan nog zijn er 'normale' parkeerplekken vervangen voor EV laadplekken. Als ik daar niet mag parkeren, dan hadden ze extra plaatsen moeten realiseren. Als een EV er niet langdurig mag parkeren zijn er effectief 6 parkeerplaatsen in mijn wijk 'afgepakt'.
[ Voor 24% gewijzigd door FunFair op 12-04-2022 09:26 ]
Bord B dus in onderstaande reeks? Dan is het dus geen "parkeerplaats met een laadmogelijkheid" maar gewoon een plek waar je alleen mag laden.FunFair schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:22:
[...]
lol... geen van deze.
er staat "P opladen elektrische voertuigen"

Dus?Maar dan nog zijn er 'normale' parkeerplekken vervangen voor EV laadplekken. Als ik daar niet mag parkeren, dan hadden ze extra plaatsen moeten realiseren. Als een EV er niet langdurig mag parkeren zijn er effectief 6 parkeerplaatsen in mijn wijk 'afgepakt'.
[ Voor 22% gewijzigd door Wolly op 12-04-2022 09:28 ]
Het is bord B inderdaad.Wolly schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:26:
[...]
Bord B dus in onderstaande reeks? Dan is het dus geen "parkeerplaats met een laadmogelijkheid" maar gewoon een plek waar je alleen mag laden.
[Afbeelding]
En als dat de bedoeling is, dan is het ambtenaren apparaat weer lekker bezig.
Zodoende dat de rechter ook oordeelt dat de controleur gelijk heeft. Regels zijn regels.

En ga nou maar weer ergens anders lopen trollen.
[ Voor 20% gewijzigd door FunFair op 12-04-2022 09:29 ]
zou het niet onvermijdelijk zijn dat er iets moet gebeuren hiervoor? Het gaat in mijn wijk (80% geen eigen oprit) heel erg snel met EV's dit jaar. Dat gaan we nooit bijhouden met publieke laadpalen, want dan krijgen de benzinegebruikers er ook serieus last van.stylezzz schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:10:
[...]
Iets meer landelijke sturing zou onderhand wel handig zijn inderdaad. In de ene gemeente mag je wel je kabel over de stoep leggen, in andere weer niet zelfs niet met een mat erover. Ook zijn er gemeentes waar schijnbaar de fossielen in de gemeenteraad zitten, want laadpalen willen ze niet in het straatbeeld. Ruimte zat voor verbetering.
Of we moeten naar veel publieke traaglaadpunten, waar je ook mag parkeren met een benzine-auto (oplaadlantaarnpaal), of naar een beleid dat je een kabel over/op/onder de stoep mag leggen.
helemaal met je eens, frapant om te zien dat zoveel mensen dit wel terecht, of een goede regeling vinden. ik denk dat dit vooral mensen zijn die zelf een prive laadpaal hebben of helemaal niet electrisch rijden en die laadplekken als overlast zien (omdat ze er zelf niet mogen parkeren).Prullenbak84 schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:14:
[...]
Omdat een blauwe zone meestal niet in een woonwijk ligt. Er wonen vaak ook wel mensen in de buurt, maar als die alleen in de blauwe zone kunnen parkeren hebben ze meestal ontheffing ofzo.
[...]
Ja, of je stelt je auto in op langzamer laden, waardoor je niet na 22:00 nog de deur uit hoeft voor die avondwandeling (nogmaals: bij lang niet iedereen is die laadpaal heel dichtbij). En dat gedrag ga je dus in de hand werken met dit soort onzin. Je kaart precies mijn bezwaar aan: auto's zijn vrij snel weer vol, en door deze uitspraak krijg je dat "langzaam laden loont".
Mensen zijn ook weleens 's avonds nog weg. Andere voorbeeldsituatie dan: Kom je op vrijdagavond na een gezellige verjaardag thuis om 2:00. Maar ik wil op zaterdag om een uur of, weet ik veel, 10:00 weer ergens heen. Moet ik om 5.00 de wekker zetten om mijn auto van de stroom te halen, omdat ik anders 5 uur lang het risico loop op een boete van een (over)ijverige BOA? En je kan wel zeggen: "ja maar er loopt om 8 uur 's ochtends heus geen boa door de straat" maar dat doet er niet toe. Het gaat erom dat de rechter nu heeft bepaald dat je dan gewoon een boete riskeert terwijl je gewoon naar eer en geweten je auto aan het opladen bent op een plek die daarvoor bedoeld is.
Kortom: belachelijk
Iedereen wilt gewoon zo dicht mogelijk bij je huis kunnen parkeren en laden! Je hebt ook geen zin om elke keer je auto te moeten verzetten. zeker 's avonds/ vroeg in de ochtend niet. De overheid heeft als doel gesteld om in te zetten op meer electrische autos , dan moet diezelfde overheid niet mensen gaan bekeuren als ze net even te lang aan de paal hangen.
Kijk echte laadpaalklevers moet je aanpakken, niet iemand zoals in Noordwijk die maar 2 uur "te lang" staat en de 2e laadplek was gewoon nog vrij zag ik in de uitspraak. dus er was geen sprake van hoge parkeerdruk. https://uitspraken.rechts...true&keyword=noordwijk+MG
Precies wat ik bedoel. Er moet een serieus beleid komen voor wat betreft de laadinfrastructuur voor EV. Liefst landelijk, om wildgroei in diverse gemeentes te voorkomen.1Mark schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:34:
[...]
zou het niet onvermijdelijk zijn dat er iets moet gebeuren hiervoor? Het gaat in mijn wijk (80% geen eigen oprit) heel erg snel met EV's dit jaar. Dat gaan we nooit bijhouden met publieke laadpalen, want dan krijgen de benzinegebruikers er ook serieus last van.
Of we moeten naar veel publieke traaglaadpunten, waar je ook mag parkeren met een benzine-auto (oplaadlantaarnpaal), of naar een beleid dat je een kabel over/op/onder de stoep mag leggen.
Trollen? Je hebt het over "Afpakken van parkeerplaatsen" en "Dan moeten ze extra plaatsen realiseren" alsof je een recht hebt op parkeerplek.FunFair schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:27:
[...]
En ga nou maar weer ergens anders lopen trollen.
De gemeente bepaalt de inrichting van de openbare weg. Zij kunnen ervoor kiezen om parkeerplaatsen om te zetten in oplaadplekken, invalide parkeerplaatsen, los/laad plekken of desnoods groenperkjes.
In het geval van oplaadplekken zijn deze er in de regel geplaatst op aanvraag van bewoners met een electrische auto, dan is het nogal vreemd als daar vervolgens compensatie voor geeist wordt in de vorm van extra parkeerplekken.
Heel goed dat jij dit doet maar dit zou echt niet nodig hoeven te zijn. Ik zelf vind dit dus veelste veel gedoe. Het een lease auto , nu gaat het nog wel met het vinden met een laadplek maar als dit gedoe gaat geven of zelfs boetes, dan is de volgende auto gewoon weer een benzine auto.Juerd schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 03:46:
Moet je echt niet willen. Over een paar jaar zijn er veel meer laadplekken en zullen er parkeerplekken voor ICE verdwijnen.Kaaschef schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:47:
[...]
Heel goed dat jij dit doet maar dit zou echt niet nodig hoeven te zijn. Ik zelf vind dit dus veelste veel gedoe. Het een lease auto , nu gaat het nog wel met het vinden met een laadplek maar als dit gedoe gaat geven of zelfs boetes, dan is de volgende auto gewoon weer een benzine auto.
Voor mij bevestigt dit wel hoe ik tegen elektrisch rijden aan kijk, ik ben super blij met mijn EV en raad elektrisch rijden iedereen aan maar wel onder de harde voorwaarde dat je thuis een eigen laadpunt kunt plaatsen. Kun je dat niet dan zou ik voorlopig nog lekker een ICE kiezen.
Openbaar laden is gewoon echt wel een hoop gedoe met de huidige infra, dat is prima als je onderweg bent maar ik zou geen zin hebben om elke keer als ik thuis kom een laadplek te moeten zoeken en dan ook nog laat in de avond mijn auto weer gaan verzetten.
Openbaar laden is gewoon echt wel een hoop gedoe met de huidige infra, dat is prima als je onderweg bent maar ik zou geen zin hebben om elke keer als ik thuis kom een laadplek te moeten zoeken en dan ook nog laat in de avond mijn auto weer gaan verzetten.
[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 12-04-2022 10:04 ]
Ik heb 3 jaar met publiek laden gedaan, combinatie van op werk en elders in de wijk laden was prima te doen. Dit zal voor iedereen een afweging zijn, rijd je elke dag je accu leeg dan is het een ander verhaal dan als je meerdere dagen op 1 accu kan rijden. In de praktijk moest ik 2x per week 5min lopen om de auto te halen/weg te zetten.ik222 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:04:
Voor mij bevestigt dit wel hoe ik tegen elektrisch rijden aan kijk, ik ben super blij met mijn EV en raad elektrisch rijden iedereen aan maar wel onder de harde voorwaarde dat je thuis een eigen laadpunt kunt plaatsen. Kun je dat niet dan zou ik voorlopig nog lekker een ICE kiezen.
Met eigen oprit is het no-brainer. ICE zal langzaam maar zeker gaan verdwijnen, als accu EV's de toekomst zijn is het dan echt zo erg dat er langzaam EV-only plekken bij komen en ICE plekken verdwijnen?
Mijn buurman zet altijd zijn EV op de openbare laadpaal, en stelt zijn auto in dat die snachts laad (waarom is mij een raadsel).
Als ik dan om 18:00 thuis kom heeft hij het plekje dus al bezet zonder te laden.
Hij doet dit omdat als hij wacht met aansluiten aan het einde van de avond er 9 van de 10x geen plek meer is.
Gelukkig kan ik hem appen of ik tot 22.00 mag laden, en dat we dus 2x op de avond een wisseling van onze auto's uitvoeren. Dus opzich kan ik ermee leven, maar echt eerlijk naar andere EVs is het niet...
Als ik dan om 18:00 thuis kom heeft hij het plekje dus al bezet zonder te laden.
Hij doet dit omdat als hij wacht met aansluiten aan het einde van de avond er 9 van de 10x geen plek meer is.
Gelukkig kan ik hem appen of ik tot 22.00 mag laden, en dat we dus 2x op de avond een wisseling van onze auto's uitvoeren. Dus opzich kan ik ermee leven, maar echt eerlijk naar andere EVs is het niet...
Ook weer veel te generaliserend. Er zijn wijken/plekken genoeg waar het prima gaat met het aantal laadplekken, plekken waar je op openbare plekken met een kabeltje over de stoep kan laden, etc.ik222 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:04:
Mits je je auto gewoon tot de volgende ochtend kan laten staan aan een laadpaal, zonder een boete, gaat het heel goed. Geen eigen oprit nodig.
Of er komt op een bepaald moment een omslagpunt: als er dusdanig veel laadplekken zijn, mag iedereen weer overal parkeren. We gaan het zien.Osxy schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:10:
[...]
Met eigen oprit is het no-brainer. ICE zal langzaam maar zeker gaan verdwijnen, als accu EV's de toekomst zijn is het dan echt zo erg dat er langzaam EV-only plekken bij komen en ICE plekken verdwijnen?
Ik vind zelf de twee uur al wel heel snel. Ik zou gewoon een bepaald tarief invoeren na het opladen, beginnend met 1 cent per min na 2 uur (tussen 9.00u en 21.00u) en na 2 uur verhogen naar 5 cent per min of iets dergelijks. Wat ik wel vind is dat er opgetreden moet worden tegen echte laadpaalklevers die de auto dagen of zelfs meer dan een week laten staan. Hier in Eindhoven vooral last van My Wheels. Laatst stond er een Zoë 10 dagen na dat deze vol was nog steeds op de laadplek.
Op dag twee klantenservice gebeld... Geen reactie.
Op dag drie op Twitter een bericht gestuurd. Aan het eind van de dag: "We gaan hem gelijk verplaatsen".
Twee dagen later nog een bericht gestuurd op Twitter: Geen reactie.
Na 9 dagen een openbare melding gemaakt: Antwoord van gemeente:
"
Beste mevrouw/heer,
Wij hebben uw melding van vrijdag 8 april 2022 over Parkeeroverlast op ...... behandeld.
Toelichting op uw melding:
Beste,
Uw melding is waargenomen door de wijkboa's ..... Zij hebben het voertuig van My Wheels aangetofffen. Echter kunnen wij zodra een voertuig is aangekoppeld niet handhavend optreden. Het is niet nog niet geregeld hoelang een voertuig mag opladen. Wel hebben de boa's de locatie na aantreffen vaker meegenomen.
Na 10 dagen eindelijk My Wheels telefonisch te pakken gekregen via de schadehulplijn, uiteindelijk toegegeven dat er geen schade was maar dat men echt de auto moest verplaatsen... Zonder de schadelijn te bellen zouden ze de auto echt niet verplaatsen...
Zoals te zien kunnen de boa's niet handelend optreden op dit moment, maar 2 uur vind ik ook aan de snellen kant.
Op dag drie op Twitter een bericht gestuurd. Aan het eind van de dag: "We gaan hem gelijk verplaatsen".
"
Beste mevrouw/heer,
Wij hebben uw melding van vrijdag 8 april 2022 over Parkeeroverlast op ...... behandeld.
Beste,
Uw melding is waargenomen door de wijkboa's ..... Zij hebben het voertuig van My Wheels aangetofffen. Echter kunnen wij zodra een voertuig is aangekoppeld niet handhavend optreden. Het is niet nog niet geregeld hoelang een voertuig mag opladen. Wel hebben de boa's de locatie na aantreffen vaker meegenomen.
Na 10 dagen eindelijk My Wheels telefonisch te pakken gekregen via de schadehulplijn, uiteindelijk toegegeven dat er geen schade was maar dat men echt de auto moest verplaatsen... Zonder de schadelijn te bellen zouden ze de auto echt niet verplaatsen...
Zoals te zien kunnen de boa's niet handelend optreden op dit moment, maar 2 uur vind ik ook aan de snellen kant.
Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP
Wow, dat is asociaal van die buurman zeg. Hij claimed dus die plek alsof die van hemzelf is en jij moet maar van hem goedkeuring krijgen om dat plekje ook even te gebruiken?TripleQ schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:12:
Mijn buurman zet altijd zijn EV op de openbare laadpaal, en stelt zijn auto in dat die snachts laad (waarom is mij een raadsel).
En de rest van de buurt mag van hem er helemaal niet bij in de avonden.
Een extra lange laadkabel kopen en de auto ernaast parkeren..1Mark schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:52:
[...]
Wow, dat is asociaal van die buurman zeg. Hij claimed dus die plek alsof die van hemzelf is en jij moet maar van hem goedkeuring krijgen om dat plekje ook even te gebruiken?
En de rest van de buurt mag van hem er helemaal niet bij in de avonden.
Hij sluit gewoon de auto aan, alsof die aan het laden is, maar vervolgens programmeert die zijn auto om snachts te laden.8y-one schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:00:
[...]
Een extra lange laadkabel kopen en de auto ernaast parkeren..
Als ik in de tesla app een betaalwijze wil toevoegen, kan ik niet mijn laadpas van de leasemaatschappij toevoegen, zoals dat bij bijvoorbeeld de Fastned App wel kan. Weet iemand of die mogelijk er op een andere wijze wel is of nog aan zit te komen? Beetje irritant als je elke laadsessie bij tesla handmatig moet gaan zitten declareren bij de leasemaatschappij.
Kan niet. Zie het ook niet snel komen.Ro ofzo schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:16:
Als ik in de tesla app een betaalwijze wil toevoegen, kan ik niet mijn laadpas van de leasemaatschappij toevoegen, zoals dat bij bijvoorbeeld de Fastned App wel kan. Weet iemand of die mogelijk er op een andere wijze wel is of nog aan zit te komen? Beetje irritant als je elke laadsessie bij tesla handmatig moet gaan zitten declareren bij de leasemaatschappij.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
MyWheels werkt met lokale beheerders, zogenaamde 'sleutelfiguren' die zonodig elektrische auto's kunnen verplaatsen: https://mywheels.nl/help/sleutelfiguur. Dit noemen ze 'ontladen' en kan ook door regelmatige gebruikers gedaan worden.kevinjkok schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:24:
... Hier in Eindhoven vooral last van My Wheels. Laatst stond er een Zoë 10 dagen na dat deze vol was nog steeds op de laadplek.
...
Mogelijk is er voor die Zoë nog geen sleutelfiguur, maar dan zou MyWheels een andere oplossing moeten vinden. Sowieso mogen ze hun communicatie wel wat verbeteren, want dit helpt niet mee voor een positief beeld van het autodelen-concept.
In sommige steden zijn trouwens ook specifieke laadplekken gereserveerd voor elektrische deelauto's, dan is het eigenlijk een gereserveerde parkeerplaats voor een deelauto, met daarbij een laadpaal.
Opel Ampera-e (2020)
Dit was voor mij ook een must om elektrisch te gaan rijden.ik222 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:04:
Laden op eigen oprit en moet minimaal een dagje strand kunnen doen zonder te hoeven laden, dus range +/-400km
Anders had ik voor een benzine auto gekozen.
De publieke paal die het dichtst bij zit is ruim 450m lopen, met het Hollandse weer zie ik dat niet zitten in de avond/ochtend of wanneer de accu vol zit.
Daarnaast kom ik daar geregeld in de weekenden langs als ik ga sporten en zie vaak een heel weekend lang dezelfde auto's staan, nu kun je dat wel oplossen met briefjes en telefoonnummers uitwisselen maar ik heb totaal geen zin in dat extra gedoe.
"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!
Aha, de schadelijn is dus de oplossing in het geval van My Wheels.kevinjkok schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:24:
Die kun je dan gewoon bellen om te melden dat er zeker schade zal zijn als ze dat ding niet als de raphazen weghalen.
onacceptabel!TripleQ schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:02:
[...]
Hij sluit gewoon de auto aan, alsof die aan het laden is, maar vervolgens programmeert die zijn auto om snachts te laden.
Zou behalve een kleefboete ook een aso boete moeten krijgen
[ Voor 10% gewijzigd door eltron op 12-04-2022 13:01 ]
Dat is nou niet de bedoeling lijkt me en heeft ook geen financieel nut, tarieven zijn hetzelfde.TripleQ schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:02:
[...]
Hij sluit gewoon de auto aan, alsof die aan het laden is, maar vervolgens programmeert die zijn auto om snachts te laden.
Vraag eens waarom hij het doet zo,. Ik kan alleen bedenken dat hij in de veronderstelling is dat dit zo beter is voor de belasting van het net en daarmee dus het idee heeft iets goeds te doen.
Hij parkeert zijn auto “met als doel te laden” en staat niet met een volle accu nog aan de paal. Precies de situatie die de rechter - en mensen die het met hem eens zijn - voor ogen hebben.eltron schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:01:
[...]
onacceptabel!
Zou behalve een kleefboete ook een aso boete moeten krijgen
Toch niet meer zo’n heel lekkere uitspraak hè?
o dat zie ik dan weer geheel anders. Hij heeft als doel om nu niet te laden maar over 4u wel.Prullenbak84 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:03:
[...]
Hij parkeert zijn auto “met als doel te laden” en staat niet met een volle accu nog aan de paal. Precies de situatie die de rechter - en mensen die het met hem eens zijn - voor ogen hebben.
Dan mag hij er nu dus niet staan.
Maar hij mag er wel staan, als ie toevallig een auto had gehad met grotere accu en trage laadsnelheid.eltron schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:08:
[...]
o dat zie ik dan weer geheel anders. Hij heeft als doel om nu niet te laden maar over 4u wel.
Dan mag hij er nu dus niet staan.
Het blijft krom.
Als er drie mensen zijn:
1. Staat 8 uur lang met 3,7 kW zijn auto vol te laden, voor een totaal van ongeveer 30kW
2. Sluit zijn auto aan, is met 11kW na 3 uur laden vol, voor een totaal van ongeveer 30kW en laat zijn auto nog 5 uur staan
3. Sluit zijn auto aan, stelt zijn laadbeurt uit omdat ie bijvoorbeeld maar tot 80% wil laden, staat dus eerst 5 uur niks te doen en dan 3 uur laden. Heeft ook ongeveer 30kW geladen in 8 uur tijd.
Is volgens mij geen verschil, en zijn geen van drie asociaal (er vanuit gaande dat het 's nachts plaats vindt)
Volgens sommigen hier, is alleen nummer 1 goed bezig, en volgens de rechter verdient alleen 2 een boete. Maar is volledige willekeur.
[ Voor 48% gewijzigd door Prullenbak84 op 12-04-2022 13:40 ]
Uit de uitspraak:Prullenbak84 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:03:
[...]
Hij parkeert zijn auto “met als doel te laden” en staat niet met een volle accu nog aan de paal. Precies de situatie die de rechter - en mensen die het met hem eens zijn - voor ogen hebben.
Lijkt mij toch een andere situatie...Het hof stelt voorop dat geen sprake is van parkeren met het doel "opladen elektrische voertuigen" wanneer het voertuig niet daadwerkelijk wordt opgeladen.
Ik zou voorlopig graag een beleid zien waarbij iedereen die een elektrische auto koopt hierbij ook een laadpaal zou moeten kunnen aanschaffen op gemeentegrond die de gemeente dan moet faciliteren (even alle kantekeningen van in de binnenstad wonen daargelaten).
Ik snap dat dit misschien alsnog door een bekende laadpaalaanbieder daadwerkelijk moet worden geplaatst. Maar op die manier zorgen we in ieder geval voor een goede infrastructuur. Er is mijns inziens ook weinig fout met iedere parkeerplek een laadpaal (beter teveel dan te weinig voorlopig). Of wordt daar nog anders over gedacht binnen gemeentes omdat er nu zo wordt vastgehouden aan 1 paal per 200 meter?
Ik snap dat dit misschien alsnog door een bekende laadpaalaanbieder daadwerkelijk moet worden geplaatst. Maar op die manier zorgen we in ieder geval voor een goede infrastructuur. Er is mijns inziens ook weinig fout met iedere parkeerplek een laadpaal (beter teveel dan te weinig voorlopig). Of wordt daar nog anders over gedacht binnen gemeentes omdat er nu zo wordt vastgehouden aan 1 paal per 200 meter?
Een 1 op 1 zou mooi zijn maar dan staat NL wel heel snel vol met laadplekken.ja3 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:04:
Ik zou voorlopig graag een beleid zien waarbij iedereen die een elektrische auto koopt hierbij ook een laadpaal zou moeten kunnen aanschaffen op gemeentegrond die de gemeente dan moet faciliteren (even alle kantekeningen van in de binnenstad wonen daargelaten).
dan hoef je geen speciale plekken voor EV te reserveren. 1-op-1 lijkt me veel. maar als elke 2 of 3 parkeerplaatsen een laadpaal hebben, kun je met een lange kabel altijd laden.rikoos schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:45:
[...]
Een 1 op 1 zou mooi zijn maar dan staat NL wel heel snel vol met laadplekken.
Nu zie je alle laadplekken strak naast elkaar, je kan ze ook meer spreiden.
[ Voor 9% gewijzigd door 8y-one op 12-04-2022 14:49 ]
Bedoel je met kunnen aanschaffen dat de autobezitter zelf de laadpaal aanschaft op gemeentegrond? Dat wordt natuurlijk een crime, mensen verhuizen of verkopen de auto en dan zou de paal moeten worden verwijderd (=kosten) of overgenomen worden naar iemand die de lopende kosten op zich neemt.ja3 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:04:
Laadpalen bij iedere parkeerplek is ook een dure grap, zeker als je nu al ziet dat laadplekken in woonwijken niet optimaal benut worden. En wat brengt de toekomst met steeds betere accu's, ik zie het nog wel gebeuren dat we straks gewoon in 5 minuten de tank kunnen volgooien bij Esso of Shell net als voorheen. Dan is de openbare laadpaal in de woonwijk ook weer verleden tijd.
en dan zegt de gemeente hier:R20141016 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 07:43:
Wat willen wij?
Meer LAADPALEN?
Hoe snel willen wat dat?
HEEL SNEL
*toen bleef het stil*
We krijgen dit jaar dus nog 16 palen (betreft de grootste gemeente in oppervlakte van Nederland) op echte blind spots, maar waar er genoeg staan dus niet. ook al is het daar bijna oorlog omdat je mazzel moet hebben wil er een plekje vrij zijn.Steeds meer mensen kiezen voor een elektrische auto. Op dit moment zijn er bijna 800 openbare oplaadpunten in de gemeente. Bijna elke openbare laadpaal bestaat uit 2 oplaadpunten waar iedereen gebruik van mag maken.
U kunt nu geen verzoek indienen voor een (extra) openbare laadpaal. Dat komt omdat de gemeente hiervoor nieuw beleid maakt. Dit duurt zeker nog een paar maanden. Intussen laat de gemeente 16 openbare laadpalen plaatsen op plekken waar er nu nog geen staan. Ook willen we dit jaar alle openbare laadpalen die nog 1 laadpunt hebben, omzetten naar 2 oplaadpunten. Dan kunnen er meer elektrische auto’s tegelijk opladen. Als dit allemaal gedaan is, heeft u binnen loopafstand genoeg laadmogelijkheden. En u kunt uw auto ook opladen bij bijvoorbeeld de grotere benzinestations, in parkeergarages, bij winkelcentra of de sportclub. Zodra we meer weten over het nieuwe beleid, leest u dat op deze pagina.
En dan nog "duurt enkele maanden" dat staat er al vanaf begin 2022, en navraag telefonisch gaf vorige week de indicatie dat het wel 2023 kan worden voor het beleid kan worden toegepast en er dus weer palen kunnen worden aangevraagd.
Het is gewoon een lastig dilemma. Als EV-rijder ben ik voorstander van de 'kleefboete', maar vooral omdat ik de luxe heb thuis te kunnen laden en dus vooral weinig kans loop op een boete en dus profiteer van lege destination chargers. Als ik elders moet laden en de plekken staan vol met PHEV's of andere auto's die allang vol zijn (bijv. op vakantie) dan zou ik het fijn vinden te kunnen laden.
Ben zeer netjes in het weghalen van mijn auto bij publieke laadpalen, omdat ik tot 2 jaar terug alleen maar publiek kon laden. Zelfs op privaat terrein, bijv. bij klanten. Al gebeurt dat zelden. Ik vond het vervelend als ik misgreep op onze drukke laadpaal (vooral weer vanwege de PHEV), dus probeerde zelf het juiste gedrag te vertonen. Maar ik ging er niet midden in de nacht voor uit bed. Wel direct 's ochtends weghalen zodra ik wakker werd, ook als ik wat uitsliep.
Daarom is dit verhaal zo lastig. Niemand wil ervoor zijn bed uitkomen, maar vanuit solidariteit (en wellicht nu de jurisprudentie) is dat wel wat er verwacht wordt.
Het geeft vooral aan dat er dringend behoefte is aan regelgeving, die handhaafbaar is maar ook realistisch. Want wat nu als je je laadpas kwijt bent? Of de vergrendeling stuk van de auto (ja, dat heb ik daadwerkelijk meegemaakt)? Moet je het dan tot een rechtzaak laten komen om te vragen om coulance?
Daarnaast worden sommige wijken ook veel beter gecontroleerd dan andere. Ik hoef me in de huidige wijk weinig zorgen te maken denk ik, vrijwel nooit 'blauw'/BOAs. Meer richting centrum en andere specifieke wijken is dat absoluut anders. Elke gemeente kan hier weer eigen beleid op vormen m.b.t. handhaving. Samen met de laadpasjungle is dit allemaal niet erg bevordelijk voor de adoptie van de EV. Dan zouden er echt meer laadpalen moeten komen, liefst zonder bord dat de plaats gereserveerd is voor het laden. Want dat is hier exact het issue. Met voldoende palen en wat solidariteit van ICEs (daar parkeren waar geen paal staat, tenzij daar geen plek meer is. Wat denk ik de meeste mensen zullen doen, de meeste mensen deugen immers
.) zou dat veel bevordelijker zijn. Zie bijv. dat laadplein in Zeist.
Ben zeer netjes in het weghalen van mijn auto bij publieke laadpalen, omdat ik tot 2 jaar terug alleen maar publiek kon laden. Zelfs op privaat terrein, bijv. bij klanten. Al gebeurt dat zelden. Ik vond het vervelend als ik misgreep op onze drukke laadpaal (vooral weer vanwege de PHEV), dus probeerde zelf het juiste gedrag te vertonen. Maar ik ging er niet midden in de nacht voor uit bed. Wel direct 's ochtends weghalen zodra ik wakker werd, ook als ik wat uitsliep.
Daarom is dit verhaal zo lastig. Niemand wil ervoor zijn bed uitkomen, maar vanuit solidariteit (en wellicht nu de jurisprudentie) is dat wel wat er verwacht wordt.
Het geeft vooral aan dat er dringend behoefte is aan regelgeving, die handhaafbaar is maar ook realistisch. Want wat nu als je je laadpas kwijt bent? Of de vergrendeling stuk van de auto (ja, dat heb ik daadwerkelijk meegemaakt)? Moet je het dan tot een rechtzaak laten komen om te vragen om coulance?
Daarnaast worden sommige wijken ook veel beter gecontroleerd dan andere. Ik hoef me in de huidige wijk weinig zorgen te maken denk ik, vrijwel nooit 'blauw'/BOAs. Meer richting centrum en andere specifieke wijken is dat absoluut anders. Elke gemeente kan hier weer eigen beleid op vormen m.b.t. handhaving. Samen met de laadpasjungle is dit allemaal niet erg bevordelijk voor de adoptie van de EV. Dan zouden er echt meer laadpalen moeten komen, liefst zonder bord dat de plaats gereserveerd is voor het laden. Want dat is hier exact het issue. Met voldoende palen en wat solidariteit van ICEs (daar parkeren waar geen paal staat, tenzij daar geen plek meer is. Wat denk ik de meeste mensen zullen doen, de meeste mensen deugen immers
[ Voor 31% gewijzigd door The__Virus op 12-04-2022 15:47 ]
Ik heb ook al een hoop gedoe met ze gehad, mond vol over delen van auto's, maar onderwijl een paal voor jezelf inpikken. Hier (Breda) handhaaft men wel, ik heb MyWheels netjes via social media benaderd. Krijg je een social media antwoord terug (oh wat vervelend.... bla bla). Auto laten ze gewoon staan.kevinjkok schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:24:
Ik vind zelf de twee uur al wel heel snel. Ik zou gewoon een bepaald tarief invoeren na het opladen, beginnend met 1 cent per min na 2 uur (tussen 9.00u en 21.00u) en na 2 uur verhogen naar 5 cent per min of iets dergelijks. Wat ik wel vind is dat er opgetreden moet worden tegen echte laadpaalklevers die de auto dagen of zelfs meer dan een week laten staan. Hier in Eindhoven vooral last van My Wheels. Laatst stond er een Zoë 10 dagen na dat deze vol was nog steeds op de laadplek.
"
Beste mevrouw/heer,
Beste,
Dus gevraagd te handhaven; tot twee keer toe een bekeuring er op. Resultaat is dat dat ding nu een andere plek heeft gekregen. Handhaven kan ook prima, je kunt zien dat de auto niet laadt als ik meld, staat de auto uren later nog steeds aan de paal dan is het tijd voor een bonneke.
Hoezo "als"? Dit is de regel. Bij een parkeerplek die voor laden is gereserveerd, aangeduid met een P-bord met daaronder iets als "opladen elektrisch voertuig", mag je niet parkeren als je auto niet oplaadt. Er is geen algemene uitzondering voor als je toevallig op dat moment in bed ligt, je moet dat zelf zo plannen dat je de auto weg kunt halen.Osxy schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 07:17:
als dit de regel zou zijn
Mocht dit nieuws voor je zijn, dan wat leesvoer voor je:
- RVV art. 24 lid 1d, 2°: https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2021-07-01#Bijlage1
- Feitcode R 397 ea: https://boetebase.om.nl/?Zoe=R+397+ea&SrtCatVer=B1
- Nieuws over dat deze uitleg van de regel ook gewoon stand houdt bij de rechter: https://tweakers.net/nieu...ij-openbare-laadpaal.html
- Dit topic
Dat is vooralsnog volgens mij niet verboden. Maar ik vind het wel vreselijk asociaal om er een gewoonte van te maken om de laadpaal steeds urenlang bezet te houden zonder 'm te gebruiken.Osxy schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 07:17:
zou ik de laadsnelheid van mijn auto beperken waardoor het laden gewoon de hele nacht duurt ....
(Edit: om een of andere reden dacht ik dat de regel redelijk nieuw was, maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn. Een onderbord met een specifiek parkeerdoel kan al jaren en jaren.)
[ Voor 11% gewijzigd door Juerd op 12-04-2022 17:08 ]
Ik lees dat een aantal rijders zich zorgen maakt om een boete voor als je de auto ‘s avonds aan de lader zet en hij bijv om 4u klaar is.
In Den Haag is dat wat mij betreft prima opgelost, bij een aantal laadplekken staat een extra bordje dat de parkeerplek voor laden alleen van 10u-22u is.
Centrum Den Haag zijn er al heel veel laadplekken en de gemeente blijft palen bijplaatsen, dus je staat ook niemand in de weg op die tijden.
In Den Haag is dat wat mij betreft prima opgelost, bij een aantal laadplekken staat een extra bordje dat de parkeerplek voor laden alleen van 10u-22u is.
Centrum Den Haag zijn er al heel veel laadplekken en de gemeente blijft palen bijplaatsen, dus je staat ook niemand in de weg op die tijden.
[ Voor 5% gewijzigd door kuijpie. op 12-04-2022 17:12 ]
Je hebt gelijk betreffende een deel van de borden, ik heb alleen ook genoeg laadpalen aangetroffen met onderbord nr3. en dan is laden dus geen criterium.Juerd schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:58:
[...]
Hoezo "als"? Dit is de regel. Bij een parkeerplek die voor laden is gereserveerd, aangeduid met een P-bord met daaronder iets als "opladen elektrisch voertuig", mag je niet parkeren als je auto niet oplaadt. Er is geen algemene uitzondering voor als je toevallig op dat moment in bed ligt, je moet dat zelf zo plannen dat je de auto weg kunt halen.
Mocht dit nieuws voor je zijn, dan wat leesvoer voor je:[...]
- RVV art. 24 lid 1d, 2°: https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2021-07-01#Bijlage1
- Feitcode R 397 ea: https://boetebase.om.nl/?Zoe=R+397+ea&SrtCatVer=B1
- Nieuws over dat deze uitleg van de regel ook gewoon stand houdt bij de rechter: https://tweakers.net/nieu...ij-openbare-laadpaal.html
- Dit topic
Dat is vooralsnog volgens mij niet verboden. Maar ik vind het wel vreselijk asociaal om er een gewoonte van te maken om de laadpaal steeds urenlang bezet te houden zonder 'm te gebruiken.
(Edit: om een of andere reden dacht ik dat de regel redelijk nieuw was, maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn. Een onderbord met een specifiek parkeerdoel kan al jaren en jaren.)
Het is wel een hele lastige kwestie waar ik zelf vaak genoeg onbewust schuldig aan ben geweest, de rechter heeft in de recente casus gezegt dat de auto een schatting geeft en dit is waar maar dat is obv. de laadsnelheid op dat moment. We weten allemaal dat de laadsnelheid afhankelijk kan zijn van laadpalen die samen geschakeld zijn (zeker in parkeergarages). Ik ben zelf meermaals terug gekomen waarbij ik de auto op 80-85% verwacht maar al volledig vol aantref.
Mijn auto heeft geen app met notificaties dus enige manier voor mij om dit te voorkomen is laadsnelheid te beperken zodat ik zeker weet dat het niet korter word...

https://nklnederland.nl/l...met-innovatieve-primeurs/
Misschien is dit wel een idee.
Variabele plekken en combinatieparkeren :
Al na gelang de behoefte worden parkeerplekken beschikbaar gesteld. Op deze manier kunnen zowel EV-rijders als bezitters van een fossiele brandstofauto worden bediend.
Misschien is dit wel een idee.
Variabele plekken en combinatieparkeren :
Al na gelang de behoefte worden parkeerplekken beschikbaar gesteld. Op deze manier kunnen zowel EV-rijders als bezitters van een fossiele brandstofauto worden bediend.
[ Voor 39% gewijzigd door Sam Shaydee op 12-04-2022 17:35 ]
AUDI A6 DIESEL 2012 kan niet wachten op mijn KIA EV6 GT-LINE Zwart (Aurora Black Pearl)
Klopt, maar onderbord nr. 3 zou ik dan ook niet typeren als 'iets als 'opladen elektrisch voertuig'".Osxy schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 17:17:
Je hebt gelijk betreffende een deel van de borden, ik heb alleen ook genoeg laadpalen aangetroffen met onderbord nr3. en dan is laden dus geen criterium.
Overigens heb ik zelf dat bord nog nooit in het wild gezien, alleen op dit soort voorbeeldplaatjes. Klopt mijn indruk dan niet dat ze erg zeldzaam zijn?
[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 12-04-2022 18:23 ]
Na alles gelezen te hebben va het Laadetiquette vraagstuk, heb ik het volgende er uit gepakt.
(vul gerust aan of verbeter mijn interpretatie.
1e plaats)
Laadtijden zo KORT mogelijk houden om de laadplek bezetting zo efficiënt mogelijk te houden...
2e plaats)
VOL=VOL. ofwel auto ASAP verplaatsen om regel 1 geen geweld aan te doen. (nachtelijke uren uitsluiten!)
(Een kleine nuance:
DC snelladen?, dan gaat het va ~SoC 80% steeds langzamer en komt regel-1 in de verdrukking. indien dus niet STRIKT nodig -om bij volgende stop te kúnnen komen- BETER NIET DOEN.
AC laden?,
dat gaat meestal tegen een dusdanig laag vermogen dat het niet echt uitmaakt om een hoge(re) SoC te laden. Wat je vandaag daardoor lánger staat, heb je mórgen weer korter nodig. Lood-om-oud-ijzer dus.
PAS OP! hógere SoC laden is minder goed voor de batterij levenduur!
DUS ben je je bereik aan het verkorten!! wil je dat?
* @Prullenbak84 ..Jouw voorbeeld heb ik niet verwerkt omdat ik denk dat er te weinig mensen zijn die dit ervaren /doen.
Ik bedoel dus: je vertrekt met 100% en komt met 40% aan (60% weg á 45kWh, bij verbruik 200Wh > ~225km). Vervolgens loop je 5 uur, en moet je weer 225km terug. Ik denk persoonlijk dat weinig mensen dat doen.
Wat we moeten proberen is om de hóófdmoot te vangen in een protocol.
Ok, alvast 2 hoofdpunten te pakken...
Dan zie ik het punt: LAADPAAL PLAKKERS ...............alleen hiér al vaak voorbij komen.
-wélke aanpak methoden zouden kunnen?
-wélke methoden lijken jullie het effectiefst?
-is deHaagse 10:00~22:00 window een prima oplossing voor 80% van de gevallen? (100% = onhaalbaar)
-wat te doen met schijnladers? (aankoppelen maar pas laden na 5 uur of zo..)
-wat te doen met de 10min. laden en dan 2 uur lekker stil staan... laders?
* aandachtspunt gemeentes:
Kunnen "we" bij de "niet optimale" gemeentes een onderhoud/gesprekje aanvragen om ONZE ervaringen/expertise te spiegelen met hún zienswijze? en daarmee vooruitgang boeken?
schiet maar raak met jullie volgende input..
1e plaats)
Laadtijden zo KORT mogelijk houden om de laadplek bezetting zo efficiënt mogelijk te houden...
2e plaats)
VOL=VOL. ofwel auto ASAP verplaatsen om regel 1 geen geweld aan te doen. (nachtelijke uren uitsluiten!)
(Een kleine nuance:
DC snelladen?, dan gaat het va ~SoC 80% steeds langzamer en komt regel-1 in de verdrukking. indien dus niet STRIKT nodig -om bij volgende stop te kúnnen komen- BETER NIET DOEN.
AC laden?,
dat gaat meestal tegen een dusdanig laag vermogen dat het niet echt uitmaakt om een hoge(re) SoC te laden. Wat je vandaag daardoor lánger staat, heb je mórgen weer korter nodig. Lood-om-oud-ijzer dus.
* @Prullenbak84 ..Jouw voorbeeld heb ik niet verwerkt omdat ik denk dat er te weinig mensen zijn die dit ervaren /doen.
Ik bedoel dus: je vertrekt met 100% en komt met 40% aan (60% weg á 45kWh, bij verbruik 200Wh > ~225km). Vervolgens loop je 5 uur, en moet je weer 225km terug. Ik denk persoonlijk dat weinig mensen dat doen.
Ok, alvast 2 hoofdpunten te pakken...
Dan zie ik het punt: LAADPAAL PLAKKERS ...............alleen hiér al vaak voorbij komen.
-is deHaagse 10:00~22:00 window een prima oplossing voor 80% van de gevallen? (100% = onhaalbaar)
Kunnen "we" bij de "niet optimale" gemeentes een onderhoud/gesprekje aanvragen om ONZE ervaringen/expertise te spiegelen met hún zienswijze? en daarmee vooruitgang boeken?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
In zo'n geval moet er gewoon een paal bij. In onze gemeente gebeurt dat als de paal vijf maal of meer per week gebruikt wordt. Op die manier kun je hem ook gewoon laten staan en is iedereen blij.TripleQ schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:12:
In woonwijken heb ik liever palen die 3,7 dan die 22 kWh zijn, en zeker als je anders je auto nog eens moet verplaatsen. Ik zie daar totaal niet het voordeel van in. De meerkosten van een extra laadpaal zijn minder dan de overlast die verplicht verplaatsen geeft.
Gewoon genoeg laadpalen plaatsen op parkeerplaatsen voor elektrische auto's, dan is iedereen tevreden.
Het is wel degelijk beter. In de nacht wordt het stroomnet veel minder gebruikt en in de piekuren is het elektriciteitsnet in veel delen van Nederland vrijwel overbelast. In zo'n geval zal de netbeheerder je dankbaar zijn als je pas na 23.00 uur laadt. Een paar laadpalen voor de nacht zijn een stuk goedkoper dan het upgraden van het gehele energienet. Ik ben het dan ook totaal niet eens met pleidooien voor 22 kWh laders in woonwijken. Dat is hooguit leuk voor eventuele bezoekers, maar voor het overige is het onnodig duur en onnodig veel werk.Kaaschef schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:02:
[...]
Dat is nou niet de bedoeling lijkt me en heeft ook geen financieel nut, tarieven zijn hetzelfde.
Vraag eens waarom hij het doet zo,. Ik kan alleen bedenken dat hij in de veronderstelling is dat dit zo beter is voor de belasting van het net en daarmee dus het idee heeft iets goeds te doen.
Volgens mij al eerder genoemd, maar hoe doen we dit in gebieden met gigantische parkeerdruk? Ik woon in centrum Rotterdam en als ik om 22:00 o.i.d. thuis kom en er is één gewone parkeerplek en één laadplek (en dit is overigens al een wonder, meestal is er niks beschikbaar), dan kies ik de laadplek, ook al weet ik dat ik eigenlijk maar 5% moet laden. Zelf vind ik het asociaal tegenover de benzinerijder om dan de gewone plek te bezetten - de kans dat er een benzinerijder aankomt is namelijk groter dan een EV rijder.
Edit: zat net op de website van de gemeente te kijken, en blijkbaar kennen ze zelf de regels ook niet:
Edit: zat net op de website van de gemeente te kijken, en blijkbaar kennen ze zelf de regels ook niet:
Onjuist - tekens op de weg hebben geen juridische betekenis zonder bord (Artikel wet 24 lid 4 Regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990)Is het parkeervak niet afgekruist maar staat er wel een laadpaal? Dan kunt u daar gewoon laden.
[ Voor 26% gewijzigd door the-hyrax op 12-04-2022 20:20 ]
Zolang er snelladers in de buurt zijn (en die zijn er in Rotterdam centrum) dan vind ik dat wel een logische keuze. De plek is bedoeld voor elektrische auto's, tenslotte.
Ik ben zo'n openbare laadpaal nog nooit tegengekomen. Wel dat je langzamer laad, maar dat je helemaal niet kan laden niet. Waar staan zulke openbare laadpalen?Mx. Alba schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:17:
Dus dat het best kan zijn dat je je auto aansluit maar dat hij niet meteen gaat laden omdat het net zwaarbelast is.
Of hun auto op heel traag laden zetten (als dat kan). Maar in principe is het natuurlijk hetzelfde als vroeger met de parkeermeters waar je een kwartje in moest gooien om een uur (of wat dan ook) te parkeren. Dan was het ook geen excuus "ik was net aan de beurt bij de paskamers".Vaatdoek82 schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:30:
Stel je bent aan het winkelen en tussentijds heb je de auto bij de winkel aan de lader, deze is inmiddels vol maar je bent bijna aan de beurt bij de paskamers. Ben bang dat mensen de ruit verwarming aan gaan zetten of de auto laten klimatiseren om dat blauwe lampje maar te laten branden.
Er wordt anders vrij duidelijk gesproken over "een parkeerschijf" (wat je kan lezen als 1) en "de parkeerschijf". Er staat dus niet dat je er 10 mag neerleggen. Ik gok ook dat er geen rechter je gelijk zal geven. Zie hier.Prullenbak84 schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:23:
Best offtopic, maar wel leuk: Het is ook mogelijk om 12 parkeerschijven neer te leggen, met op elke schijf een ander uur ingesteld. Je riskeert uiteraard een boete, maar dan heb je op zijn minst een leuke zaak, want er staat nergens in de wet dat je maar één schijf mag neerleggen
Die zijn wel verboden (zie hierboven, lid 3).stylezzz schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:26:
offtopic:
Je hebt zelfs elektrische parkeerschijven, die draaien gewoon heel langzaam zelf verder. Voor de ultieme pauper-hack
Ik heb ook de gouden oplossing niet. Maar mensen redeneren wel altijd veel vanuit hun eigen situatie. Bijvoorbeeld 's nachts geen boetetarief maar overdag wel. Waarom zouden mensen met nachtdienst wel een boete krijgen? Overdag zijn er in het algemeen ook veel meer plekken vrij, juist omdat 'iedereen' dan met de auto naar het werk is. Als je het zo bekijkt is het juist logischer om 's nachts een boetetarief te voeren want dan willen de meeste mensen ladenHansieo schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 18:44:
Na alles gelezen te hebben va het Laadetiquette vraagstuk, heb ik het volgende er uit gepakt.
De beste oplossing blijft natuurlijk meer laadpalen plaatsen. Dan is er ook geen schaarste en ook geen probleem. In de wijk hebben ze in een andere straat wel 4 laders met 8 aansluitingen. Er staat maar bij 1 lader met 2 plekken een bord dat je enkel mag laden. De andere (waaronder een paar langzame en een snellere aansluitingen) hebben geen bord en dus mag iedereen daar staan. Het lijkt er wel op dat men dit redelijk netjes onderling regelt, maar ik kom er niet vaak genoeg om het echt te weten.
Het is al een tijdje, maar ik zie elders nog niet echt dat ze dit overnemen.
Volgens mij is dat precies wat ze bedoelen, al staat het er onhandig. Als er geen bord (en dus ook geen kruis) staat kan je daar gewoon laden. Je hoeft je auto dan ook niet te verplaatsen als hij vol is.the-hyrax schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:16:
Onjuist - tekens op de weg hebben geen juridische betekenis zonder bord (Artikel wet 24 lid 4 Regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990)
Is het niet zo, dat de lokaal opgewekte energie van zonnepanelen juist overdag (wanneer de zon schijnt) dus direct nar de auto gaat. Het blijft dan allemaal lokaal (dezelfde wijk) zonder grote belasting voor hoofdnet?DDDikkiedik schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:53:
[...]
Het is wel degelijk beter. In de nacht wordt het stroomnet veel minder gebruikt en in de piekuren is het elektriciteitsnet in veel delen van Nederland vrijwel overbelast. In zo'n geval zal de netbeheerder je dankbaar zijn als je pas na 23.00 uur laadt. Een paar laadpalen voor de nacht zijn een stuk goedkoper dan het upgraden van het gehele energienet. Ik ben het dan ook totaal niet eens met pleidooien voor 22 kWh laders in woonwijken. Dat is hooguit leuk voor eventuele bezoekers, maar voor het overige is het onnodig duur en onnodig veel werk.
Dit is inderdaad een goed begin, blijft je wel met het risico dat je overdag kans hebt op een boete als je het even niet goed in de gaten houd. Auto is vol, of stopt vanwege fout (al paar keer gehad ook)kuijpie. schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 17:05:
Ik lees dat een aantal rijders zich zorgen maakt om een boete voor als je de auto ‘s avonds aan de lader zet en hij bijv om 4u klaar is.
Centrum Den Haag zijn er al heel veel laadplekken en de gemeente blijft palen bijplaatsen, dus je staat ook niemand in de weg op die tijden.![]()
![]()
Ja, dat is óók zo. Maar de piekbelasting in stroomverbruik is van 17.00 uur tot 21.00 uur en dat komt niet overeen met de piekopbrengst van zonnepanelen.Kaaschef schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:31:
[...]
Is het niet zo, dat de lokaal opgewekte energie van zonnepanelen juist overdag (wanneer de zon schijnt) dus direct nar de auto gaat. Het blijft dan allemaal lokaal (dezelfde wijk) zonder grote belasting voor hoofdnet?
Dus als je rond zes uur 's avonds thuis komt, dan is het wel degelijk goed om de oplader pas om 23.00 uur te laten starten, mits er voldoende laadpalen zijn, uiteraard.
Jij hebt er wel echt even voor gezeten zie ikHansieo schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 18:44:
1e plaats)
2e plaats)
(Een kleine nuance:
AC laden?,
Ok, alvast 2 hoofdpunten te pakken...![]()
Denk dat we de komende tijd nog wel even doormodderen.
Ik heb zelf iets van als ik rond 17 uur thuis ben, meteen aan de paal hangen. 7 a 8 uur later is het uiterlijk rond 01.00 uur dat hij vol is, voor mij nog net haalbaar om dan nog even de wagen te verplaatsen voor ik naar bed ga.Kaaschef schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 23:18:
[...]
Jij hebt er wel echt even voor gezeten zie ik
Denk dat we de komende tijd nog wel even doormodderen.
Ik kan ook hopen dat de paal tot 0.00 uur vrij blijft of dan vrij is, en dan de wagen neerzetten, dan is hij om 8.00 vol en zou ik ook voorverwarming op dagen met vorst kunnen doen via de laadpaal om de ruiten vast te ontdooien.
Dat is als de auto helemaal leeg gereden is, is hij echter 50% vol en in de avond al na 4 uur laden vol, dan haal ik hem eerder weg maar kan ik pas eind van de avond bij de laadpaal terecht omdat die eerder bezet was, dan is hij rond 4 uur al vol. Daar ga ik echt niet mijn bed voor uit. Je kunt dan proberen of de rest 50% genoeg is de dag erna, maar zoniet, ja dan zit er weinig anders op dan de volgende ochtend de klant bellen dat je 40 min later komt omdat je ergens moet snelladen.
Want laden aan de paal in de straat zou dat voorkomen, maar wel 95 euro boete opleveren in dat geval. Of... laden vertragen en zorgen dat hij rond 8 uur vol is, net zoals dat zou zijn bij een vrijwel lege accu met volle snelheid laden.
Het wordt een leuk vraagstuk komende tijd. Zeker als er steeds meer EV's komen en een gemeente als Haarlemmermeer gewoon even geen palen meer bijplaatst. Kijk maar op hun site, pagina over laadpalen. Op dit moment kunt u geen paal aanvragen blablabla. Beleid wordt herzien, kan maanden duren, en zolang zit de aanvraag op slot. Lekker getimed nu ineens veel meer mensen EV's nemen door de brandstofprijzen. Echt strak gepland weer, zoals met zoveel dingen hier.
Kom zelf ook uit Haarlemmermeer, in juni ga ik een nieuwbouw woning in en jaja.... Geen paal die ik daar kan aanvragen.
Nee dat wordt elke x 10 a 15 minuten lopen, ik ben tegen die laadpaal asos. Maar als ik tegen 6en na werk thuis kom gooi ik mijn EV aan het infuus en de ochtend erna haal ik em eruit indien hij leeg genoeg is
Nu kan ik 3x heen en weer rijden naar werk op 1 volle accu dus dat scheelt, maar dat ze geen laadpalen erbij willen zetten momenteel is ook ruk.
Ben heel benieuwd naar de ontwikkelingen aankomende maanden.
Nee dat wordt elke x 10 a 15 minuten lopen, ik ben tegen die laadpaal asos. Maar als ik tegen 6en na werk thuis kom gooi ik mijn EV aan het infuus en de ochtend erna haal ik em eruit indien hij leeg genoeg is
Nu kan ik 3x heen en weer rijden naar werk op 1 volle accu dus dat scheelt, maar dat ze geen laadpalen erbij willen zetten momenteel is ook ruk.
Dus jij schrijft nu dat we ons niets hoeven aan te trekken van gele strepen (onderbroken of niet) langs de weg? Dan heb ik slecht nieuws voor je.the-hyrax schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:16:
[...]
Onjuist - tekens op de weg hebben geen juridische betekenis zonder bord (Artikel wet 24 lid 4 Regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990)
Er is zelfs jurisprudentie (lang geleden) over iemand die zelf een kruis op de weg had geschilderd en daar ging parkeren en dus een bon kreeg die stand hield bij de rechter. Dat was in ieder geval na de komst van RVV 1990. Je antwoord is dus op zijn minst onvolledig dan wel onjuist.
Ander voorbeeld zijn de pijlen op de weg, die zijn dwingend en leveren een bon op bij handhaving als je je er niet aan houdt. Daar komt ook geen bord aan te pas.
[ Voor 9% gewijzigd door daemonix op 13-04-2022 08:59 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Goed nieuws voor de Spanjegangers, de Ionity Benidorm is eindelijk operationeel.
[ Voor 12% gewijzigd door PeterZ(on) op 13-04-2022 13:16 ]
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik hang hem meestal met 30/40% aan de lading en vaak is dat niet in de buurt (dus als we ergens op visite zijn) vaak is die dan precies vol als we weer weg gaan 3/4 uur later (of op 95% oid).
Soms zet ik hem in de wijk hier (ze zijn nog bezig met laadplekken in de gedeelde garage) maar ook dan haal ik hem binnen 15 min weg na de notificatie. Ik ziet het niet als parkeerplaats maar, oplaad plaats.
Staat hier een Porsche echt continue aan de paal waardoor de andere ~10 rijders een soort dans moeten doen met de 4 palen. Erg asociaal imo.
Soms zet ik hem in de wijk hier (ze zijn nog bezig met laadplekken in de gedeelde garage) maar ook dan haal ik hem binnen 15 min weg na de notificatie. Ik ziet het niet als parkeerplaats maar, oplaad plaats.
Staat hier een Porsche echt continue aan de paal waardoor de andere ~10 rijders een soort dans moeten doen met de 4 palen. Erg asociaal imo.
Misschien moet de overheid gewoon dit bord (eventueel met onderbord om meerdere tijdvakken aan te geven) accepteren als ENIGE bord om een laadplek aan te duiden 
https://www.informatiebor...-zonder-volle-accu/?cc=27
https://www.informatiebor...-zonder-volle-accu/?cc=27
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e9I8cVdOzGbs0WRMF0PH1Zdj.jpg?f=user_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Isheara op 13-04-2022 16:28 ]
Keep rolling sixes!
Er zijn helaas aso's en die halen echt hun volle auto niet weg met zo'n bord. Boetes uitdelen wordt niks, hier staat b.v. een paal die blauw blijft, ook als je accu vol is.
Enige oplossing: Na 2 uur vol 5 euro per uur en progressief hard omhoog. En dat alleen tussen 09:00 en 23:00 of zo. En ja, das lastig voor nachtwerkers, daar is vast wel wat op te bedenken.
Enige oplossing: Na 2 uur vol 5 euro per uur en progressief hard omhoog. En dat alleen tussen 09:00 en 23:00 of zo. En ja, das lastig voor nachtwerkers, daar is vast wel wat op te bedenken.
Gewoon alle parkeerplaatsen voorzien van laadpalen.beschuit schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:08:
Er zijn helaas aso's en die halen echt hun volle auto niet weg met zo'n bord. Boetes uitdelen wordt niks, hier staat b.v. een paal die blauw blijft, ook als je accu vol is.
Variabele plekken en combinatie parkeren:
De sensoren kunnen een auto herkennen en via de software en de laadpaal wordt vastgelegd of de auto ook daadwerkelijk gaat laden op het plein. Al na gelang de behoefte worden parkeerplekken beschikbaar gesteld. Op deze manier kunnen zowel EV-rijders als bezitters van een fossiele brandstofauto worden bediend. Van Dam spreekt dan ook van ‘combinatieparkeren’.
/f/image/AXS5qVFIT7xvbdOjwfu7nJZ9.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Sam Shaydee op 13-04-2022 19:34 ]
AUDI A6 DIESEL 2012 kan niet wachten op mijn KIA EV6 GT-LINE Zwart (Aurora Black Pearl)
Meer van dit aub! Klinkt fantastischSam Shaydee schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:00:
[...]
Gewoon alle parkeerplaatsen voorzien van laadpalen.
Variabele plekken en combinatie parkeren:
De sensoren kunnen een auto herkennen en via de software en de laadpaal wordt vastgelegd of de auto ook daadwerkelijk gaat laden op het plein. Al na gelang de behoefte worden parkeerplekken beschikbaar gesteld. Op deze manier kunnen zowel EV-rijders als bezitters van een fossiele brandstofauto worden bediend. Van Dam spreekt dan ook van ‘combinatieparkeren’.
[Afbeelding]
"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"
Dit is een proef in Hoofddorp centrum, volgens mij ook met accu's in de palen zelf.
Maar in de praktijk dus parkeerplekken voor ICE voertuigen. Alleen als het rustig kan je er laden. Een enkeling die de bedoeling snapt.
Nu komen er steeds meer EV's bij en daarom gaat er nog een tweede bijkomen. We waren gelukkig net op tijd met aanvragen.
Maar ik ben zeer benieuwd waar de gemeente mee gaat komen als ze hun toekomst plannen bekend gaan maken. Ik ervaar die als niet erg vooruitstrevend maar ik laat me blij verrassen. Hoe meer oplaadplekken hoe beter.
Maar in de praktijk dus parkeerplekken voor ICE voertuigen. Alleen als het rustig kan je er laden. Een enkeling die de bedoeling snapt.
Ik woon in Hoofddorp in een nieuwbouwwijkje met rond de 50 woningen en allemaal zonder parkeerplek op eigen terrein. We hadden sinds 2 jaar al een laadpaal voor 2 voertuigen en dat was op zich voldoende. De meeste mensen houden zich aan een beleefde laad etiquette en we hebben zelfs een laadpaal whatsapp groep die we nog nooit nodig hebben gehad.Curapica schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:21:
Kom zelf ook uit Haarlemmermeer, in juni ga ik een nieuwbouw woning in en jaja.... Geen paal die ik daar kan aanvragen.
Nu komen er steeds meer EV's bij en daarom gaat er nog een tweede bijkomen. We waren gelukkig net op tijd met aanvragen.
Maar ik ben zeer benieuwd waar de gemeente mee gaat komen als ze hun toekomst plannen bekend gaan maken. Ik ervaar die als niet erg vooruitstrevend maar ik laat me blij verrassen. Hoe meer oplaadplekken hoe beter.
[ Voor 75% gewijzigd door AutisticPinguin op 13-04-2022 20:36 ]
Goed, dat dit is voor jou waarheid. Ik kan thuisladen maar ik laad openbaar omdat het goedkoper is en ik geen 11kw lader hoef aan te schaffen.ik222 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:04:
Is voor mij geen gedoe binnen straal van 500 m 4 palen. App geeft beschikbaarheid goed weer alleen bij een paal is maar een laadplek ook beschikbaar voor ICE auto’s.
Naast de marktpleinkerk, waar vroeger de Deining nog stond.AutisticPinguin schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:28:
Dit is een proef in Hoofddorp centrum, volgens mij ook met accu's in de palen zelf.
Ik dus niet, aanvraag kan alleen als je een EV hebt of in bestelling hebt staan. Toen ik aan het uitzoeken en selecteren was kon je nog laadpalen aanvragen, zodra ik de bestelbevestiging had bleek de zaak op slot te zitten (een week later).Nu komen er steeds meer EV's bij en daarom gaat er nog een tweede bijkomen. We waren gelukkig net op tijd met aanvragen.
Een onbegrijpelijke draai, juist nu veel mensen een EV gaan rijden gooit die gemeente de laadpaalaanvragen voorlopig op slot.
En de laadplek waar ik straks wel terecht kan is slecht aangelegd, exact voor een brandgang waarbij menden met fietsen en brommers tussen de laadpaal en de te laden autos door moeten. Dat gaat geheid nog wel eens schade opleveren.
:strip_exif()/f/image/lI8RiytjIZz6945Lhh4BuAjs.jpg?f=fotoalbum_large)
Echt over nagedacht ?
Dat is inderdaad wel een heel slechte plek voor een laadpaal .. wat een prutsers tochron65 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:56:
[...]
Naast de marktpleinkerk, waar vroeger de Deining nog stond.
[...]
Ik dus niet, aanvraag kan alleen als je een EV hebt of in bestelling hebt staan. Toen ik aan het uitzoeken en selecteren was kon je nog laadpalen aanvragen, zodra ik de bestelbevestiging had bleek de zaak op slot te zitten (een week later).
Een onbegrijpelijke draai, juist nu veel mensen een EV gaan rijden gooit die gemeente de laadpaalaanvragen voorlopig op slot.
En de laadplek waar ik straks wel terecht kan is slecht aangelegd, exact voor een brandgang waarbij menden met fietsen en brommers tussen de laadpaal en de te laden autos door moeten. Dat gaat geheid nog wel eens schade opleveren.
[Afbeelding]
Echt over nagedacht ?
Eigenlijk wel geestig. Die laadkabels over een stoep waar als ik jou goed begrijp iedereen lopend en fietsend langs moet om de brandgang te bereiken.ron65 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:56:
[Afbeelding]
Echt over nagedacht ?
En waarschijnlijk mag je van diezelfde gemeente niet een kabel voor de huisdeur over de stoep laten lopen.

Ik zou in elk geval maar een kabelmat gebruiken als je daar gaat laden.
Correct!eltron schreef op woensdag 13 april 2022 @ 23:02:
[...]
En waarschijnlijk mag je van diezelfde gemeente niet een kabel voor de huisdeur over de stoep laten lopen.
Is via de APV verboden voor alle kabels met uitzondering van die kabels die aan een openbare laadpaal aangesloten zijn met als doel het laden van een voertuig binnen 5 meter van die paal.
Inconsistent dus.ron65 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 23:52:
[...]
Correct!
Is via de APV verboden voor alle kabels met uitzondering van die kabels die aan een openbare laadpaal aangesloten zijn met als doel het laden van een voertuig binnen 5 meter van die paal.

Aha, dan zie ik nog mogelijkheid om toch thuis te laden als je geen oprit hebt:
Een paal aan de muur schroeven of in je tuin zetten en die publiek beschikbaar maken, waarmee het dus een openbare paal is.
Mooie oplossing.eltron schreef op donderdag 14 april 2022 @ 07:57:
[...]
Inconsistent dus.![]()
Aha, dan zie ik nog mogelijkheid om toch thuis te laden als je geen oprit hebt:
Een paal aan de muur schroeven of in je tuin zetten en die publiek beschikbaar maken, waarmee het dus een openbare paal is.
Alleen gaat dat hier ook niet werken, de kans dat ik mijn wagen voor mijn deur kan parkeren is uiterst klein.
Ik heb aan de overkant iemand die met 2 mensen 3 autos hebben waarvan 1 cabrio die onder zo'n mega vulleszak van maart - oktober hier wordt neergezet (in de winter staat dat ding denk ik in een stalling ergens).
Als je er zelf toevallig staat en wegmoet komt die kerel naar buiten rennen om zijn auto er zo snel mogelijk neer te zetten en anders wel 1 van zijn twee andere auto's. Daarna is het autotje wisselen als hij met de wagen voor mijn deur wegmoet, Ik krijg soms maandenlang geen kans om voor mijn deur te parkeren hierdoor.
Aanspreken helpt niet, krijg je een middelvinger terug. Dat speelt nu al 20 jaar, en je doet er niets tegen.
Dan kan er een mooie paal staan, je kunt er niet bij komen met je auto.
Is zover rijden, even na werktijd daar gaan opladenPeterZ(on) schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:29:
Goed nieuws voor de Spanjegangers, de Ionity Benidorm is eindelijk operationeel.

Wat is aan de hand bij EVBox?
Mis ik iets?Kortsluiting bij EVBox
De laadpalen van EVBox deugen niet. Het bedrijf, dochter van Engie, legt miljoenen opzij voor de vervanging van de defecte apparaten. Dat leidt tot een hoger verlies dan verwacht. Naast de problemen met de laadpalen, is er ook nog een boekhoudkundige wanorde bij het bedrijf. Er blijkt in het financiële beheer en met de kwaliteit van de producten van alles mis te zijn. De directie zegt de problemen in de nabije toekomst op te lossen en de kwaliteitscontroles zijn opgevoerd. De forse voorziening van 14,4 mln euro wijst erop dat het bedrijf ineens schoon schip wil maken en alle ellende uit de boeken haalt. (FD)
Die kun je zo kopen ja.eltron schreef op woensdag 13 april 2022 @ 23:02:
[...]
Ik zou in elk geval maar een kabelmat gebruiken als je daar gaat laden.
Nadeel is dat je bij regenachtig weer een kletsnatte mat in je schone kofferbak moet leggen, en die zal dan ook best wel vol vuil en zand zitten ook. Zo schoon is de grond daar ook weer niet.
Weet iemand of de getoonde prijzen van https://www.oplaadpalen.nl/ een beetje actueel zijn (en incl. BTW)?
Ik kan dat niet echt vinden.
Zo niet, weet iemand een goede laadpalenkaart (vooral voor Nederland) die ook actuele prijzen toont? Bij voorkeur een website, maar als het alleen een app is mag het ook.
Op https://chargemap.com/map zie ik geen prijzen en op https://my.thenewmotion.com/ is alles €0.37/kWh.
Ik kan dat niet echt vinden.
Zo niet, weet iemand een goede laadpalenkaart (vooral voor Nederland) die ook actuele prijzen toont? Bij voorkeur een website, maar als het alleen een app is mag het ook.
Op https://chargemap.com/map zie ik geen prijzen en op https://my.thenewmotion.com/ is alles €0.37/kWh.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.
Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.
Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.