[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 114 ... 144 Laatste
Acties:
  • 990.057 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Curapica schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:21:
Kom zelf ook uit Haarlemmermeer, in juni ga ik een nieuwbouw woning in en jaja.... Geen paal die ik daar kan aanvragen.

Ben heel benieuwd naar de ontwikkelingen aankomende maanden.
Haarlemmermeer kennende: weinig ontwikkelingen.
Ze zijn drukker met een onzinnig vuilnisbakken project (je krijgt 4 rolemmers voor de in je tuin, 1 restafval van 60 liter (!) die elke 4 weken (!) geleegd gaat worden, een plastic emmer, een GFT emmer en een papier emmer), dan met laadpaal protocollen.
Daar ligt hun focus bij dat vuilnisbakken project, samen met het nieuw te bouwen raadhuis waarvoor eerst het huidige prima raadhuis gesloopt moet worden.
Als gevolg moet een enorm begrotingstekort opgelost worden, en daar passen nieuwe laadpalen niet in.

Ga er maar vanuit dat pas eind van het jaar weer iets meer bekend wordt en aanvraag laadpalen kan nog langer op zich laten wachten vrees ik.

Oplossing is in jouw geval op je werk laden (indien mogelijk), een snellaadpaal pakken op de terugweg, etc.
Ik werk in regio Utrecht, als ik daar op kantoor vol oplaad, kom ik schat ik met 80-85% thuis, dan hoef ik niet persee te laden. Moet ik de volgende ochtend zover dat 80% niet genoeg is, dan onderweg weer snelladen en dus iets eerder van huis hooguit. (minuutje of 10-20...)

Makkelijk praten misschien, snelladen is duurder en ik krijg dat gewoon vergoed via een laadpasje van de leasemaatschappij. Maar als je dat prive moet betalen is het wel even een vraag of je wel wilt snelladen om die reden.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam Shaydee
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-08 22:45

Sam Shaydee

let the beat control your body

iGadget schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:15:
[...]

Meer van dit aub! Klinkt fantastisch :9~ @Sam Shaydee Waar is dit?
Dit is in hoofddorp (centrum).

hier kan je meer informatie vinden over de slimme laadpalen.
https://nklnederland.nl/l...met-innovatieve-primeurs/

AUDI A6 DIESEL 2012 kan niet wachten op mijn KIA EV6 GT-LINE Zwart (Aurora Black Pearl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
ron65 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:56:
[...]

En de laadplek waar ik straks wel terecht kan is slecht aangelegd, exact voor een brandgang waarbij menden met fietsen en brommers tussen de laadpaal en de te laden autos door moeten. Dat gaat geheid nog wel eens schade opleveren.

[Afbeelding]

Echt over nagedacht ?
Serieus 8)7 |:(
Wie verzint zoiets.. Als daar twee autos staan te laden moeten mensen met kinderwagens fietsen enz over de kabels heen om achterom bij hun huis te kunnen komen....
Dat de gemeente ambtenaren er rare dingen op na houden ben ik bekend mee, maar dit is wel heel extreem....

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 11:46

iGadget

Wowsers!

Sam Shaydee schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:47:
[...]

Dit is in hoofddorp (centrum).

hier kan je meer informatie vinden over de slimme laadpalen.
https://nklnederland.nl/l...met-innovatieve-primeurs/
Nice! Alleen de link is stuk zo te zien.

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:59

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
cypher21 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:07:
[...]

Serieus 8)7 |:(
Wie verzint zoiets.. Als daar twee autos staan te laden moeten mensen met kinderwagens fietsen enz over de kabels heen om achterom bij hun huis te kunnen komen....
Dat de gemeente ambtenaren er rare dingen op na houden ben ik bekend mee, maar dit is wel heel extreem....
Logischerwijs zou je zeggen dat je die laadpaal beter links of rechts voor een van die schuttingen kunt zetten, dan is de doorgang vrij en het P-bord ook beter zichtbaar.
Maar ik vermoed dat dat technisch niet kan omdat die laadpaal een klep aan de achterkant heeft voor onderhoud, en er dus voldoende ruimte moet zijn om die klep te openen en voor een monteur om er te kunnen werken. Dus al gauw een meter of zoiets.
Dit is echter een halfbakken oplossing die snel tot problemen en klachten zal leiden.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:35
AutisticPinguin schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:28:

Nu komen er steeds meer EV's bij en daarom gaat er nog een tweede bijkomen. We waren gelukkig net op tijd met aanvragen.

Maar ik ben zeer benieuwd waar de gemeente mee gaat komen als ze hun toekomst plannen bekend gaan maken. Ik ervaar die als niet erg vooruitstrevend maar ik laat me blij verrassen. Hoe meer oplaadplekken hoe beter.
Ik woon ook in die gemeente. Daar heb ik vorig jaar nog gevraagd naar kabels-over-de-stoep en toen kreeg ik een email terug van een werkgroep voor laadpalen (en nee: mag niet).

Nu nog maar eens een bericht gestuurd naar die groep, met mijn observatie dat ik benieuwd ben naar het nieuwe beleid, want de bezetting van de huidige palen wordt steeds drukker.

Buren stellen ook die vragen. Ik stel voor dat we gewoon veel vragen moeten blijven stellen.

Prima dat er echt over nagedacht wordt, maar het moet wel snel. De EV adoptie zal alleen maar blijven versnellen de komende 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

1Mark schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:10:
[...]

Ik woon ook in die gemeente. Daar heb ik vorig jaar nog gevraagd naar kabels-over-de-stoep en toen kreeg ik een email terug van een werkgroep voor laadpalen (en nee: mag niet).

Nu nog maar eens een bericht gestuurd naar die groep, met mijn observatie dat ik benieuwd ben naar het nieuwe beleid, want de bezetting van de huidige palen wordt steeds drukker.

Buren stellen ook die vragen. Ik stel voor dat we gewoon veel vragen moeten blijven stellen.

Prima dat er echt over nagedacht wordt, maar het moet wel snel. De EV adoptie zal alleen maar blijven versnellen de komende 10 jaar.
Ik heb ze ook gemaild dat ik de keuze om juist nu de boel op slot te gooien niet begrijp, laat dan de huidige procedure nog doorlopen tot er nieuw beleid afgesproken is, en wees kritisch in aanvragen beoordelen. Maar niet dit.
Alleen al twee weken geleden en nog altijd geen reactie. Ik ga de boel nog maar eens mailen met deze vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:04
bruneelm schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:38:
Wat is aan de hand bij EVBox?

[...]

Mis ik iets?
Klinkt wel herkenbaar.. Als ik problemen heb/had met een laadpaal was dat 9 van de 10 keer een EVBox..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:02
ron65 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 23:52:
[...]

Correct!
Is via de APV verboden voor alle kabels met uitzondering van die kabels die aan een openbare laadpaal aangesloten zijn met als doel het laden van een voertuig binnen 5 meter van die paal.
|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 06:47
Als totaal noob wat laden betreft (onze auto moet nog geleverd worden), ik zie dat bij onze tijdelijke woning straks een Ecotap paal staat.Wat voor pas heb ik daar voor nodig? Moet het er specifiek 1 van Ecotap zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

eltron schreef op woensdag 13 april 2022 @ 23:02:
[...]

En waarschijnlijk mag je van diezelfde gemeente niet een kabel voor de huisdeur over de stoep laten lopen. 8)7
Even de APV opgezocht:

Artikel 2:19 Elektriciteitssnoer/kabel boven, op of naast de weg

1. Het is verboden een elektriciteitssnoer/kabel voor het opladen van elektrische auto’s, aanhangwagens en/of andere (vakantie)voer- of vaartuigen boven, op of naast de weg te leggen.

2. Het verbod is niet van toepassing bij het gebruik van een door of namens de gemeente geplaatste laadpaal.

Ze hebben tov vorig jaar de 5 meter laten vervallen, dus theoretisch mag ik vanaf een openbare laadpaal nu een snoer van 250 meter naar mijn huis leggen om de wagen te laden zolang ik die maar voed met die laadpaal....

Hmmzzzzz.. opent perspectieven 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:02
ron65 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:37:
[...]

Even de APV opgezocht:

Artikel 2:19 Elektriciteitssnoer/kabel boven, op of naast de weg

1. Het is verboden een elektriciteitssnoer/kabel voor het opladen van elektrische auto’s, aanhangwagens en/of andere (vakantie)voer- of vaartuigen boven, op of naast de weg te leggen.

2. Het verbod is niet van toepassing bij het gebruik van een door of namens de gemeente geplaatste laadpaal.

Ze hebben tov vorig jaar de 5 meter laten vervallen, dus theoretisch mag ik vanaf een openbare laadpaal nu een snoer van 250 meter naar mijn huis leggen om de wagen te laden zolang ik die maar voed met die laadpaal....

Hmmzzzzz.. opent perspectieven 8)7
Hiermee laten ze toch gewoon overduidelijk zien dat het niet over verkeersveiligheid of stuikelgevaar of wat dan ook gaat, maar puur over afspraken met allego & co ?

Echt vies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
Tazzy schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:27:
Als totaal noob wat laden betreft (onze auto moet nog geleverd worden), ik zie dat bij onze tijdelijke woning straks een Ecotap paal staat.Wat voor pas heb ik daar voor nodig? Moet het er specifiek 1 van Ecotap zijn?
Als het een publieke (dus voor iedereen toegankelijke) laadpaal is dan zou elke Nederlandse laadpas moeten werken.

Het handigst is om even te kijken wie de Chargepoint operator is (Ecotap maakt de laadpalen maar beheert ze dacht ik niet zelf), en dan te kijken met welke pas je daar het goedkoopst kunt laden.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:38
ron65 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:56:
[...]

Naast de marktpleinkerk, waar vroeger de Deining nog stond.

[...]

Ik dus niet, aanvraag kan alleen als je een EV hebt of in bestelling hebt staan. Toen ik aan het uitzoeken en selecteren was kon je nog laadpalen aanvragen, zodra ik de bestelbevestiging had bleek de zaak op slot te zitten (een week later).

Een onbegrijpelijke draai, juist nu veel mensen een EV gaan rijden gooit die gemeente de laadpaalaanvragen voorlopig op slot.

En de laadplek waar ik straks wel terecht kan is slecht aangelegd, exact voor een brandgang waarbij menden met fietsen en brommers tussen de laadpaal en de te laden autos door moeten. Dat gaat geheid nog wel eens schade opleveren.

[Afbeelding]

Echt over nagedacht ?
idd te gek voor woorden. Kabel van je eigen grond over de stoep naar je auto mag niet,
maar wél voor een brandpoort waar fietsers etc óver de kabel heen móeten... om weg te kunnen. :F

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
Opxah schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:41:
Weet iemand of de getoonde prijzen van https://www.oplaadpalen.nl/ een beetje actueel zijn (en incl. BTW)?
Ik kan dat niet echt vinden.

Zo niet, weet iemand een goede laadpalenkaart (vooral voor Nederland) die ook actuele prijzen toont? Bij voorkeur een website, maar als het alleen een app is mag het ook.
Op https://chargemap.com/map zie ik geen prijzen en op https://my.thenewmotion.com/ is alles €0.37/kWh.
De prijzen op https://www.oplaadpalen.nl/ zijn inclusief BTW en zijn voor de Vattenfall en Wedrivesolar laadpalen bij mij in de buurt up to date. Voor een Pitpoint laadpaal zie ik een lagere prijs dan in mijn app van EV Company (die de CPO-tarieven toont), en ook voor de recent in prijs gestegen Allego laadpalen in Overijssel staat er nog de oude prijs. Dus ik zou er niet 100% op vertrouwen.

Er bestaat ook https://www.chargeprice.app/ (zie ook https://www.chargeprice.net/) maar die toont weer minder laadpalen in Nederland. Voordeel is wel dat je jouw EV en jouw laadpassen kunt instellen en dan meteen ziet welk bedrag je voor een laadsessie gaat betalen met een bepaalde pas.

Het is goed om te bedenken dat een laadpaal niet één tarief heeft, maar dat het afhankelijk is van je laadpas wat je betaalt. De laadpasaanbieder kan het tarief van de laadpaalexploitant rechtstreeks doorbelasten (meestal met een opslag per laadsessie of een abonnementsbedrag per maand) zoals onder andere EV Company dat doet, of ze kunnen een vaste prijs voor AC-laden berekenen zoals bijvoorbeeld Shell Recharge/Newmotion.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 06:47
Wesco schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:54:
[...]

Als het een publieke (dus voor iedereen toegankelijke) laadpaal is dan zou elke Nederlandse laadpas moeten werken.

Het handigst is om even te kijken wie de Chargepoint operator is (Ecotap maakt de laadpalen maar beheert ze dacht ik niet zelf), en dan te kijken met welke pas je daar het goedkoopst kunt laden.
Denk dat ie publiek is:
https://www.google.com/ma...!3d52.1780997!4d4.6162799

Ik ga de parkbeheerder wel even bellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
Tazzy schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:24:
[...]
Denk dat ie publiek is:
https://www.google.com/ma...!3d52.1780997!4d4.6162799

Ik ga de parkbeheerder wel even bellen :)
Hij zit op het netwerk van Last Mile Solutions zie ik, en er lijkt een heel schappelijk CPO-tarief van € 0,30 per kWh te worden gerekend.

Als je niet heel vaak laadt dan is denk ik een laadpasje van EV Company het voordeligst: https://evcompany.eu/prod...opladen-elektrische-auto/ (€ 4,95 om aan te vragen). Die zit ook op de backend van Last Mile Solutions en rekent bovenop het vaste kWh-tarief een opslag van € 0,12 per laadsessie. Je hebt behalve de eenmalige aanvraagkosten dan geen maandelijkse abonnementskosten.

Je hebt ook laadpassen van Ecotap zelf (ook op de backend van Last Mile Solutions). Die kun je gratis aanvragen maar dan betaal je altijd € 0,01 per kWh bovenop het kWh-tarief: https://www.ecotap.nl/laadpas-aanvragen/.

[ Voor 10% gewijzigd door Wesco op 14-04-2022 18:06 ]

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
  • Laatst online: 16:32
Is er een reden om voor 3-fase laden op 11 kW een dikke zware 32A-kabel te gebruiken, of is er werkelijk niks op tegen om een 16A-kabel te pakken? Ik vind het eigenlijk best gedoe met de dikke kabel en overweeg 'm te vervangen

Dat de laadsnelheid dan bij gebruik van slechts 1 fase erg beperkt is, kan ik mee leven, ik gebruik 'm toch steeds bij openbare laadpalen die 3 fasen hebben. Maar zijn er nog overwegingen die ik nu over 't hoofd zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 17:47
Juerd schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:16:
Is er een reden om voor 3-fase laden op 11 kW een dikke zware 32A-kabel te gebruiken, of is er werkelijk niks op tegen om een 16A-kabel te pakken? Ik vind het eigenlijk best gedoe met de dikke kabel en overweeg 'm te vervangen

Dat de laadsnelheid dan bij gebruik van slechts 1 fase erg beperkt is, kan ik mee leven, ik gebruik 'm toch steeds bij openbare laadpalen die 3 fasen hebben. Maar zijn er nog overwegingen die ik nu over 't hoofd zie?
als je auto maar 11kw aan kan, waarom zou je dan een 22kw kabel gebruiken? dat is inderdaad nutteloos behalve als je een 32a 1 fase laadpunt hebt waar je auto met 32a 1 fase kan laden.

over welke auto praten wij hier? een 11 kw openbare laadpaal is meestal in het echt 17kw, waarvan bruikbaar 14-15kw. een zoe kan dat volledig benutten maar meeste andere ev's niet.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Nee je ziet niets over het hoofd, het enige voordeel van een 32A kabel is dat veel 3-fase 16A auto’s aan een 1-fase lader ook met 1 x 32A kunnen laden. Dat werkt dus niet meer met een 16A kabel, maar afgezien daarvan kun je ook met een 3-fase 16A kabel uiteraard gewoon met 3 x 16A (11kW) laden op een 3-fase lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ik222 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:31:
[...]

Nee je ziet niets over het hoofd, het enige voordeel van een 32A kabel is dat veel 3-fase 16A auto’s aan een 1-fase lader ook met 1 x 32A kunnen laden. Dat werkt dus niet meer met een 16A kabel, maar afgezien daarvan kun je ook met een 3-fase 16A kabel uiteraard gewoon met 3 x 16A (11kW) laden op een 3-fase lader.
Alleen wordt bij de XC40 de 32A versie geleverd, en als je een extra wilt van 8 meter lengte, is die altijd 32A omdat door de lengte een aderdoorsnede die voor de 16a kabel gebruikt wordt teveel natuurlijke weerstand zou krijgen en daarmee als wegdekverwarming gaat functioneren.

Kortom, een 16A kabel heb je niet zomaar, en vermoedelijk zijn er goede redenen voor om die niet standaard te leveren.

ik praat nu wel over de mogelijkheden die ik bij onze leasemaatschappij had, of het bij zelf bestellen bij Volvo anders is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
Allen bedankt voor het meedenken :)
Coasterfreak schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:30:
als je auto maar 11kw aan kan, waarom zou je dan een 22kw kabel gebruiken? dat is inderdaad nutteloos behalve als je een 32a 1 fase laadpunt hebt waar je auto met 32a 1 fase kan laden.
Omdat die meegeleverd werd. Maar de meegeleverde kabel is 4 meter en ik zou liever een iets langere kabel hebben zodat ik normaal kan parkeren in plaats met de neus vooruit in het vak :). En als ik dan toch een andere kabel neem, wil ik denk ik een wat lichtere.
Coasterfreak schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:30:
over welke auto praten wij hier? een 11 kw openbare laadpaal is meestal in het echt 17kw, waarvan bruikbaar 14-15kw. een zoe kan dat volledig benutten maar meeste andere ev's niet.
Een Kia e-Soul. Die kan voor zover ik heb gelezen en ervaren niks met de extra capaciteit voorbij de 11 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
ron65 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:54:
Alleen wordt bij de XC40 de 32A versie geleverd, en als je een extra wilt van 8 meter lengte, is die altijd 32A omdat door de lengte een aderdoorsnede die voor de 16a kabel gebruikt wordt teveel natuurlijke weerstand zou krijgen en daarmee als wegdekverwarming gaat functioneren.
Mwah, ik vermoed dat dat meevalt (maar als ik ongelijk heb, hoop ik dat je het me wilt uitleggen). Op dit moment is mijn auto aan het opladen via een Tesla UMC op 11 kW (3x 16 A) en de 6 meter kabel met geleiders van 2,5 mm² wordt niet voelbaar warm (alleen het stukje rondom de UMC).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juerd schreef op donderdag 14 april 2022 @ 22:00:
[...]

Mwah, ik vermoed dat dat meevalt (maar als ik ongelijk heb, hoop ik dat je het me wilt uitleggen). Op dit moment is mijn auto aan het opladen via een Tesla UMC op 11 kW (3x 16 A) en de 6 meter kabel met geleiders van 2,5 mm² wordt niet voelbaar warm (alleen het stukje rondom de UMC).
Even in jip en janneke taal, de werkelijkheid is gecompliceerder maar het komt hierop neer in grove hoofdlijnen.

In elektrotechniek wordt altijd van de meest gevaarlijke situatie uitgegaan,
Dat is de situatie wanneer in jouw wagen een kortsluiting ontstaat terwijl deze aan de laadpaal hangt en waarbij de laadpaal volledig wordt kortgesloten in de wagen.

Een 11 kW paal levert maximaal 3x16A af, maar een 22 kW paal gaat dan tot 3x 32A.
Als jij jouw wagen met een 22 kW paal verbind zal deze maar 11kW laden, de stroom door een 16A kabel wordt dan wel behoorlijk op de limiet gebracht maar zal het aankunnen.

Echter wanneer er kortsluiting ontstaat in jouw wagen, zal de paal de volle 32A per fase afgeven, door de weerstand die de 2,5 mm2 kabel van 16A heeft bestaat de kans dat deze het vermogen zodanig beperkt (door de interne weerstand die bij 2,5 mm2 4x hoger is dan bij 4 mm2 per meter) dat de stroom niet hoger oploopt dan bijvoorbeeld 28 Ampere, de kabel is dan de begrenzer. (zie dit als een wasbak met een te klein afvoerpijpje waar je een emmertje in leegkiept, de afvoer is te klein en de wasbak stroomt dan over)
De laadpaal ziet geen bijzonderheden want het is nog geen 32A en zal niet afschakelen, maar in jouw wagen leidt de sluiting die gewoon stroom toegevoerd blijft krijgen onherroepelijk tot gevaarlijke situaties en brand.

Was de kabel 4mm2 geweest, dan zou de stroom boven de 32A pieken en zou de laadpaal onherroepelijk afschakelen, erger voorkomend.

Bij relatief korte kabels, van enkele meters, zou het nog net goed kunnen gaan, maar hoe langer je kabel hoe hoger die natuurlijke weerstand die bij kortsluitstromen gaat verhinderen dat de zekering in de paal aanspreekt.

Je kabel mag wel iets warm worden, maar het probleem is dus wanneer er in je auto of de stekker daarin een kortsluiting ontstaat. Bij een 22 kW paal heb je al meer dan 16A in dat geval, je kabel wordt daarmee een begrenzer die voorkomt dat de zekering eruit gaat en de kortsluiting lekker door kan vonken en branden.
Zwakte schakel in de ketting zeg maar is in dat geval je kabel, terwijl dat de zekering in de paal behoort te zijn.

Extreme situatie die niet snel zal voorkomen, maar de elektrische voorschriften zijn er wel op gebaseerd. Daarom wordt er ook een 32A kabel geleverd en geen 16A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
@ron65 Maar als je die logica volgt dan zou je dus nooit een 16A kabel mogen gebruiken op een 22 kW paal? Dan is het wel vreemd dat heel veel merken standaard een 16A kabel meeleveren.

Voor zover ik weet zit in de connector van de kabel iets waardoor de laadpaal weet dat er nooit meer dan 16A per fase geleverd mag worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
ron65 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 22:39:
[...]
Echter wanneer er kortsluiting ontstaat in jouw wagen, zal de paal de volle 32A per fase afgeven, door de weerstand die de 2,5 mm2 kabel van 16A heeft bestaat de kans dat deze het vermogen zodanig beperkt (door de interne weerstand die bij 2,5 mm2 4x hoger is dan bij 4 mm2 per meter) dat de stroom niet hoger oploopt dan bijvoorbeeld 28 Ampere, de kabel is dan de begrenzer. (zie dit als een wasbak met een te klein afvoerpijpje waar je een emmertje in leegkiept, de afvoer is te klein en de wasbak stroomt dan over)
De laadpaal ziet geen bijzonderheden want het is nog geen 32A en zal niet afschakelen, maar in jouw wagen leidt de sluiting die gewoon stroom toegevoerd blijft krijgen onherroepelijk tot gevaarlijke situaties en brand.

Was de kabel 4mm2 geweest, dan zou de stroom boven de 32A pieken en zou de laadpaal onherroepelijk afschakelen, erger voorkomend.

Bij relatief korte kabels, van enkele meters, zou het nog net goed kunnen gaan, maar hoe langer je kabel hoe hoger die natuurlijke weerstand die bij kortsluitstromen gaat verhinderen dat de zekering in de paal aanspreekt.
Ja, okay, dat verhaal van de weerstand van lange kabels ken ik (maar bedankt voor de nette uitleg!). Ik ben ook bekend met afschakelkarakteristieken van installatieautomaten en zo, en dat er genoeg stroom moet kunnen lopen (voor een fractie van een seconde) om de automaat bij kortsluiting magnetisch te kunnen laten afslaan.

Maar dat gaat toch om veel langere kabels? Als ik kijk naar de NEN1010, tabel Tabel 53.F.2, dan zie ik een maximumlengte van 24 meter voor een kabel met 2,5 mm² geleiders achter een C40-automaat. D'r zal wat van af moeten vanwege de connectoren, lijkt me, maar dan nog lijkt me dat je je kabel wel érg lang moet maken voordat het voor de werking van de kortsluitingsbeveiliging een probleem wordt.

Het zou met menig lange PHEV-laadkabel hartstikke fout gaan anders :)

(Edit: alsnog quote toegevoegd)

[ Voor 42% gewijzigd door Juerd op 14-04-2022 22:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
ron65 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:25:
[...]

Mooie oplossing.
Alleen gaat dat hier ook niet werken, de kans dat ik mijn wagen voor mijn deur kan parkeren is uiterst klein.
Ik heb aan de overkant iemand die met 2 mensen 3 autos hebben waarvan 1 cabrio die onder zo'n mega vulleszak van maart - oktober hier wordt neergezet (in de winter staat dat ding denk ik in een stalling ergens).
Als je er zelf toevallig staat en wegmoet komt die kerel naar buiten rennen om zijn auto er zo snel mogelijk neer te zetten en anders wel 1 van zijn twee andere auto's. Daarna is het autotje wisselen als hij met de wagen voor mijn deur wegmoet, Ik krijg soms maandenlang geen kans om voor mijn deur te parkeren hierdoor.

Aanspreken helpt niet, krijg je een middelvinger terug. Dat speelt nu al 20 jaar, en je doet er niets tegen.
Dan kan er een mooie paal staan, je kunt er niet bij komen met je auto.
Ik heb ook zo'n buurman. Altijd zijn auto op dezelfde plek. Laatst stond hij ook aan mijn deur, of ik mijn auto weg wilde halen want die stond op 'zijn' plek. Daar had ik even geen trek in. Heb daarvan dus ook een melding gemaakt bij de gemeente en de volgende dag stond er een boa aan zijn deur, om hem even te vertellen dat dat toch echt niet de bedoeling was. Beetje off topic wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03:57
Even een vraag over de Freshmile laadpas.
Die 1 cent per minuut, blijft dat door lopen zolang de auto gekoppeld staat aan de laadpaal ongeacht er wordt geladen?
Of stopt die 1 cent per minuut als de auto stopt met laden?

[ Voor 180% gewijzigd door Supershiva op 15-04-2022 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-09 14:06
[...]

Nee, als er een kortsluiting komt in de auto zal de stroom heel snel heel hoog oplopen. En dan zal de zekering of automaat er altijd uitgaan. Een kabel heeft een weerstand van maximaal een paar tiende Ohm, niet genoeg om de stroom tot minder dan 32A te begrenzen. Kortsluiting kan geen reden voor oververhitting zijn. Wel slechte contacten, maar daar heeft de kabel geen invloed op, dan is er warmteontwikkeling bij het contact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:38

Meerdere punten zijn voorbij gekomen, maar ik mis één punt dat (soms) best wel een punt is.

Het gebeurt bést wel dat je soms niet echt dicht bij je gewenste laadpaal kan komen ofwel door een ICE ofwel iemand die gewoonweg niet staat te laden of wat dan ook.

Dan kán je dit makkelijk omzeilen door een éxtra lange kabel en dat geeft extra verliezen waardoor bv een wat mindere paal (vaak buitenlands) niet wil inschakelen. Die lange moet dan wel een 32A zijn!(sterk advies)
Denk bv ook aan het parkeren bij een hotel/huisje of zo dan kan die dikke kabel problemen voorkomen.

Beter méé dan óm verlegen, ik heb dus de std. kabel én een héle lange, dan kan ik zélf ter plaatse kiezen.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
ik222 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 22:51:
@ron65 Maar als je die logica volgt dan zou je dus nooit een 16A kabel mogen gebruiken op een 22 kW paal? Dan is het wel vreemd dat heel veel merken standaard een 16A kabel meeleveren.

Voor zover ik weet zit in de connector van de kabel iets waardoor de laadpaal weet dat er nooit meer dan 16A per fase geleverd mag worden.
Er zit inderdaad een weerstand in de connector van de kabel (op de proximity pin, aangeduid met die de laadpaal verteld voor welke stroom de kabel geschikt is. De keuze is dan 13A, 20A of 32A. (Daarom kan je ook geen verlengkabels etc gebruiken: de laadpaal kan alleen de specificatie van de eerste kabel zien, niet van de verlenging. )

De laadpaal zelf zal deze stroom als maximum aanbieden aan de auto, maar kan er zelf niet op begrenzen, dat moet door de auto gedaan worden. Het voorkomt dus geen overbelasting van de kabel als er bij de auto iets mis gaat. Maar als de auto langdurig meer stroom zou vragen dan de paal aanbiedt, kan deze de laadsessie stoppen.

De weerstand van de kabel is trouwens niet heel erg groot, maximaal 0,1 Ohm voor een 2,5 mm kabel van 10 meter. Dit is dezelfde grootte-orde als de weerstand van een connector, dus met de laadverliezen valt het heel erg mee, die verliezen bij de auto zelf, zowel de omvormer als de accuverliezen zijn vele malen groter.

[ Voor 12% gewijzigd door RJan61 op 15-04-2022 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
Supershiva schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 06:45:
Even een vraag over de Freshmile laadpas.
Die 1 cent per minuut, blijft dat door lopen zolang de auto gekoppeld staat aan de laadpaal ongeacht er wordt geladen?
Of stopt die 1 cent per minuut als de auto stopt met laden?
Die € 0,01 per minuut blijft doorlopen zolang je gekoppeld staat. Dit is om je te stimuleren je auto weg te halen zodra deze is volgeladen (laadpaalklevers).
Wel even opletten dus als je bv. je auto 's nachts gaat opladen met Freshmile, of als je geen notificatie krijgt als hij vol is.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:07
[...]

Even in jip en janneke taal, de werkelijkheid is gecompliceerder maar het komt hierop neer in grove hoofdlijnen.

In elektrotechniek wordt altijd van de meest gevaarlijke situatie uitgegaan,
Dat is de situatie wanneer in jouw wagen een kortsluiting ontstaat terwijl deze aan de laadpaal hangt en waarbij de laadpaal volledig wordt kortgesloten in de wagen.

Een 11 kW paal levert maximaal 3x16A af, maar een 22 kW paal gaat dan tot 3x 32A.
Als jij jouw wagen met een 22 kW paal verbind zal deze maar 11kW laden, de stroom door een 16A kabel wordt dan wel behoorlijk op de limiet gebracht maar zal het aankunnen.

Je kabel mag wel iets warm worden, maar het probleem is dus wanneer er in je auto of de stekker daarin een kortsluiting ontstaat. Bij een 22 kW paal heb je al meer dan 16A in dat geval, je kabel wordt daarmee een begrenzer die voorkomt dat de zekering eruit gaat en de kortsluiting lekker door kan vonken en branden.
Zwakte schakel in de ketting zeg maar is in dat geval je kabel, terwijl dat de zekering in de paal behoort te zijn.

Extreme situatie die niet snel zal voorkomen, maar de elektrische voorschriften zijn er wel op gebaseerd. Daarom wordt er ook een 32A kabel geleverd en geen 16A.
Een 32A kabel zit er vaak bij als de auto op 1F met 32A kan laden. Dat heeft echt niks met het eventueel aansluiten op een 22kW paal te maken. Er zijn ook 43kW palen namelijk. Ook zit er zoals hierboven aangegeven een weerstand in de type 2 connector die de max stroom regelt.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

ik222 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 22:51:

Dat zou best kunnen, zover heb ik mij er weer niet in verdiept nog.
Maar puur bekeken uit het oogpunt van de voorschriften voor aanleg elektrische installaties is het absoluut niet verstandig een 16a kabel op een 22 kW laadpunt te gebruiken, kan wel, maar het kan ook fout gaan tenzij er een extra beveiliging opzit die specifiek dat probleem kan tegengaan. Jouw opmerking over iets in de connector dat de laadpaal begrenst is zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Inspired schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:16:
[...]

Een 32A kabel zit er vaak bij als de auto op 1F met 32A kan laden. Dat heeft echt niks met het eventueel aansluiten op een 22kW paal te maken. Er zijn ook 43kW palen namelijk. Ook zit er zoals hierboven aangegeven een weerstand in de type 2 connector die de max stroom regelt.
Naja, dat zeg ik, zover gaat mijn kennis niet. Wat ik schreef is puur uit het zichtpunt van de standaard installatie voorschriften.
Als er een weerstand inzit ga ik me juist zorgen maken, dat betekent dat de laadpaal de kortsluiting niet zal zien en niet zal afschakelen omdat de weerstand die kortsluitstroom beperkt.
Als er iets inzit dat aangeeft dat je auto nooit meer dan 16A mag hebben en de laadpaal kan dat lezen en daar ook op acteren wordt het een ander verhaal.
Als de auto dan meer dan 16 gaat afnemen zegt de paal netjes "ho stop, dit is niet de afspraak" en stopt met laden want er is kennelijk iets fout.

Dat is dus het stukje waarvan ik (nog) geen kennis heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ron65 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:21:
[...]

Naja, dat zeg ik, zover gaat mijn kennis niet. Wat ik schreef is puur uit het zichtpunt van de standaard installatie voorschriften.
Als er een weerstand inzit ga ik me juist zorgen maken, dat betekent dat de laadpaal de kortsluiting niet zal zien en niet zal afschakelen omdat de weerstand die kortsluitstroom beperkt.
Als er iets inzit dat aangeeft dat je auto nooit meer dan 16A mag hebben en de laadpaal kan dat lezen en daar ook op acteren wordt het een ander verhaal.
Als de auto dan meer dan 16 gaat afnemen zegt de paal netjes "ho stop, dit is niet de afspraak" en stopt met laden want er is kennelijk iets fout.

Dat is dus het stukje waarvan ik (nog) geen kennis heb.
Maar je roept vanalles wat niet waar is. Bij kortsluiting gaat een kabel van 4mm of 6mm je niet helpen. Dan moet de automaat er gewoon uitklappen in de paal omdat de stroom vele malen hoger is dan 16A of 32A. Dat er een 32A kabel bij een auto zou zitten omdat er 11kW palen zijn is gewoon onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RJan61 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 08:57:
[...]

Er zit inderdaad een weerstand in de connector van de kabel (op de proximity pin, aangeduid met die de laadpaal verteld voor welke stroom de kabel geschikt is. De keuze is dan 13A, 20A of 32A. (Daarom kan je ook geen verlengkabels etc gebruiken: de laadpaal kan alleen de specificatie van de eerste kabel zien, niet van de verlenging. )

De laadpaal zelf zal deze stroom als maximum aanbieden aan de auto
Kijk, dat is iets waarvan ik geen kennis had zover.
Dit is een correcte oplossing.

Bottom line: de paal moet afschakelen zodra er aan de wagen zijde sluiting ontstaat bijv door een knik in de kabel, een scherpe rand waar de kabel op ingesneden is of dergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ron65 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:24:
[...]

Kijk, dat is iets waarvan ik geen kennis had zover.
Dit is een correcte oplossing.

Bottom line: de paal moet afschakelen zodra er aan de wagen zijde sluiting ontstaat bijv door een knik in de kabel, een scherpe rand waar de kabel op ingesneden is of dergelijk.
Nee, dat is geen oplossing. De automaat in de paal is de oplossing voor kortsluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Inspired schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:24:
[...]

Maar je roept vanalles wat niet waar is. Bij kortsluiting gaat een kabel van 4mm of 6mm je niet helpen. Dan moet de automaat er gewoon uitklappen in de paal omdat de stroom vele malen hoger is dan 16A of 32A. Dat er een 32A kabel bij een auto zou zitten omdat er 11kW palen zijn is gewoon onzin.
Als je 16A kabel dermate veel weerstand heeft dat de stroom hoger wordt dan 16 maar niet hoger dan 32 (bij overgangsweerstand wel degelijk mogelijk) dan zal de automaat nooit aanspreken, de stroom blijft onder 32 ook al is er sluiting.

Wat ik roep is dus wel degelijk waar.

Hoe dikker je aders, hoe minder die weerstand, des te hoger de stroom bij sluiting en komt dan boven 32 uit waardoor de automaat wel aanspreekt.

Simpele elektrotechnische wetenschap, niet voor niets wordt er zo gehamerd op selectiviteit in installaties en kabelberekeningen die verplicht moeten worden aangetoond en overlegd.
Als ik een 16 ampere groep heb met 500 meter kabellengte 1,5 mm2 is dat theoretisch in orde, de lamp aan de andere kant brand echt wel. Maar als er sluiting ontstaat bij de lamp, zal de 16A zekering niet aanspreken, door de weerstand die de kabel heeft wordt de stroom begrenst onder 16A. De kabel is dan dus in feite onbeschermd.
Als je dan 2,5 mm pakt gaat het al beter, beste is dan 4 mm2, voor een lamp van 100 Watt? jawel, want het gaat om de kortsluitstroom die de kabel kan voeren, die moet hoger zijn dan de aanspreekwaarde van de zekering of automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ron65 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:32:
[...]

Als je 16A kabel dermate veel weerstand heeft dat de stroom hoger wordt dan 16 maar niet hoger dan 32 (bij overgangsweerstand wel degelijk mogelijk) dan zal de automaat nooit aanspreken, de stroom blijft onder 32 ook al is er sluiting.

Hoe dikker je aders, hoe minder die weerstand, des te hoger de stroom bij sluiting en komt dan boven 32 uit waardoor de automaat wel aanspreekt.

Simpele elektrotechnische wetenschap, niet voor niets wordt er zo gehamerd op selectiviteit in installaties en kabelberekeningen die verplicht moeten worden aangetoond en overlegd.
Als ik een 16 ampere groep heb met 500 meter kabellengte 1,5 mm2 is dat theoretisch in orde, de lamp aan de andere kant brand echt wel. Maar als er sluiting ontstaat bij de lamp, zal de 16A zekering niet aanspreken, door de weerstand die de kabel heeft wordt de stroom begrenst onder 16A. De kabel is dan dus in feite onbeschermd.
Als je dan 2,5 mm pakt gaat het al beter, beste is dan 4 mm2, voor een lamp van 100 Watt? jawel, want het gaat om de kortsluitstroom die de kabel kan voeren, die moet hoger zijn dan de aanspreekwaarde van de zekering of automaat.
Dit is een theoretisch verhaal. Een standaard ader van 2,5mm2 kan prima 32A aan. Dus nee, een ader is niet de oplossing bij kortsluiting. Een automaat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Inspired schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:28:
[...]

Nee, dat is geen oplossing. De automaat in de paal is de oplossing voor kortsluiting.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/24738999

Bereken je kabel eens, en kijk dan wat de maximale stroom kan worden, is die lager dan de automaat zal die bij sluiting NIET aanspreken. Dan heb je echt de verkeerde kabel te pakken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Inspired schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:38:
[...]

Dit is een theoretisch verhaal. Een standaard ader van 2,5mm2 kan prima 32A aan. Dus nee, een ader is niet de oplossing bij kortsluiting. Een automaat wel.
Ligt helemaal aan de lengte van de kabel,
zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/24738999

Elektrotechniek is mijn basisvak, dus stop met zeggen dat ik het verkeerd heb, ik geef nu al 5 reacties lang aan dat dit niet altijd fout hoeft te zijn maar wel onder omstandigheden. De kabel kan (EN DAT ZEG IK VOOR DE LAATSTE KEER NU) onder omstandigheden teveel weerstand hebben waardoor de stroom nooit de 32A bereikt en de automaat dus verdomt om aan te spreken. KLAAR!

[ Voor 32% gewijzigd door ron65 op 15-04-2022 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
ron65 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:32:
[...]

Hoe dikker je aders, hoe minder die weerstand, des te hoger de stroom bij sluiting en komt dan boven 32 uit waardoor de automaat wel aanspreekt.......
Nee, het is niet waar. De kabel zal nooit de stroom genoeg kunnen beperken bij een sluiting. Of deze nu 0,5 of 6 mm2 dik is, er is een zekering(automaat) nodig om de kortsluiting op te merken. Een koperen kabel heeft altijd te weinig weerstand om de kortsluitstroom tegen te houden. Dikte van de kabel heeft dan ook niets met veiligheid voor sluiting te maken, alleen met opwarming gedurende langdurig gebruik.

Een 16 A kabel is geschikt voor een 11 kW auto. Bij een 22 kW auto zal de 16A kabel de laadstroom beperken. Auto's met een 7 kW een-fase lader worden ook geleverd met 32A kabel, meer dan (uit kostenoverweging) soms/vaak een een-fase kabel. Als je hier een drie-fase 16AS kabel gebruikt zal de laadstroom ook beperkt worden.
Lengte van de laadkabel maakt voor de verliezen hoegenaamd niet uit, de grootste verliezen zitten in de omzettingen (bijvoorbeeld AC/DC).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RJan61 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:43:
[...]

Nee, het is niet waar. De kabel zal nooit de stroom genoeg kunnen beperken bij een sluiting. Of deze nu 0,5 of 6 mm2 dik is, er is een zekering(automaat) nodig om de kortsluiting op te merken. Een koperen kabel heeft altijd te weinig weerstand om de kortsluitstroom tegen te houden. Dikte van de kabel heeft dan ook niets met veiligheid voor sluiting te maken, alleen met opwarming gedurende langdurig gebruik.

Een 16 A kabel is geschikt voor een 11 kW auto. Bij een 22 kW auto zal de 16A kabel de laadstroom beperken. Auto's met een 7 kW een-fase lader worden ook geleverd met 32A kabel, meer dan (uit kostenoverweging) soms/vaak een een-fase kabel. Als je hier een drie-fase 16AS kabel gebruikt zal de laadstroom ook beperkt worden.
Lengte van de laadkabel maakt voor de verliezen hoegenaamd niet uit, de grootste verliezen zitten in de omzettingen (bijvoorbeeld AC/DC).
Mensen: KLAAR

Electriciteit is mijn basisvak, en ik heb duizenden kabelberekeningen gemaakt en weet waar ik over praat.
Jij krijgt nooit 32A door een o,5 mm2 kabeltje dat is 1, twee is dat hoe langer de kabel ho hoger de aderweerstand wordt. Daarom moeten kabels hoe langer ze worden steeds dikker worden ondanks dat de automaat dezelfde blijft, puur om te voorkomen dat de kabel de stroom beperkt door zijn natuurlijke weerstand.

LTS kennis! die op MTS en HTS dunnetjes wordt overgedaan vanwege de belangrijkheid en dat gaat hier iedereen roepen dat het niet waar is?
Laat maar, sluit lekker aan met een 0,5 kwadraadtje maar miep niet bij mij als de zaak vervolgens afbrandt.
Succes. ik ben klaar met deze discussie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RJan61
ron65 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:41:
[...]

Ligt helemaal aan de lengte van de kabel,
zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/24738999

Elektrotechniek is mijn basisvak, dus stop met zeggen dat ik het verkeerd heb, ik geef nu al 5 reacties lang aan dat dit niet altijd fout hoeft te zijn maar wel onder omstandigheden. De kabel kan (EN DAT ZEG IK VOOR DE LAATSTE KEER NU) onder omstandigheden teveel weerstand hebben waardoor de stroom nooit de 32A bereikt en de automaat dus verdomt om aan te spreken. KLAAR!
Electrotechniek is ook mijn basisvak (HTS kennis), al 40 jaar, waarvan de laatste 5 jaar met laadpalen.
Even een snelle berekening: bij 230V heb je een weerstand van 230/32 = 7 Ohm nodig om de stroom tot 32A te begrenzen. bij een 2,5mm2 kabel heb je een weerstand van 0,007 Ohm/m , dus bij een lengte van 1000m zal een kortsluiting aan het einde van de kabel inderdaad de zekering niet meer uitschakelen.
Wie gebruikt er een laadkabel van 1000m????

kortom, de laadkabel zal nooit de stroom beperken. KLAAR. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RJan61 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:49:
[...]

Electrotechniek is ook mijn basisvak (HTS kennis), al 40 jaar, waarvan de laatste 5 jaar met laadpalen.
Even een snelle berekening: bij 230V heb je een weerstand van 230/32 = 7 Ohm nodig om de stroom tot 32A te begrenzen. bij een 2,5mm2 kabel heb je een weerstand van 0,007 Ohm/m , dus bij een lengte van 1000m zal een kortsluiting aan het einde van de kabel inderdaad de zekering niet meer uitschakelen.
Wie gebruikt er een laadkabel van 1000m????

kortom, de laadkabel zal nooit de stroom beperken. KLAAR. :)
Helder, en je berekening correct.

Heb je ook om de kortsluitstroom gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd

Nee, het is niet waar. De kabel zal nooit de stroom genoeg kunnen beperken bij een sluiting. Of deze nu 0,5 of 6 mm2 dik is, er is een zekering(automaat) nodig om de kortsluiting op te merken.
Update: ik zie dat ik over een belangrijk woord, "genoeg", heen heb gelezen. Ik dacht dat er stond dat de kabel de stroom nooit zou kunnen beperken. Onderstaand verhaal kun je dus gerust negeren; RJan61 had gewoon gelijk. Ik laat het wel staan voor het geval iemand er nog wat van kan leren :)

Jawel, een kabel zal de stroom beperken omdat de kabel ook een eigen weerstand heeft. Als die weerstand te hoog is en daardoor de stroom te laag, zal de automaat niet of niet snel genoeg afslaan omdat de kabel de stroom beperkt bij kortsluiting. Dat gaat dan om een veel hogere stroom dan waar de kabel voor bedoeld is, maar het ding beperkt de stroom dus wel, en dat kan bij een te lange of te dunne kabel de oorzaak zijn van brand. Maar bij de kabels van hooguit zo'n 10 meter die gangbaar zijn voor EV's zou dat geen issue mogen zijn als je de wet van Ohm en de tabellen uit de NEN1010 mag geloven, aangezien een kabel met geleiders van 2,5 mm² (in EV-termen heet dat 16 of 20 A) die is afgezekerd met een C40-automaat zelfs nog een lengte hebben van 24 meter voordat dit een probleem wordt. Bij een C50-automaat mag zo'n kabel 19 meter lang zijn, en ik kan me eigenlijk slecht voorstellen dat er in laadpalen zou worden afgezekerd op meer dan 50 A nominaal, of met een tragere karakteristiek dan C.

Specifiek: een installatieautomaat met C-karakteristiek mag bij kortsluiting razendsnel (magnetisch ipv thermisch) uitschakelen vanaf 5x de nominale stroom, dus bij een automaat van 40 A mag ie magnetisch uitschakelen vanaf 200 A. Maar de automaat mag ook pas bij 10x de nominale stroom magnetisch afschakelen, oftewel 400 A. Dat wil zeggen dat je kortsluitcircuit wel 400 A aan moet kunnen. Daarbij is de warmteontwikkeling geen factor van belang, omdat het gaat om een tijdsduur van maximaal 100 milliseconden, en in tegenstelling tot wat je gevoel je wellicht ingeeft: een kabel die bedoeld is voor 16 A continu (aders van 2,5 mm²) kan dat, als ie een meter of 10 lang is, makkelijk hebben. Wordt wel heet, maar omdat de automaat snel reageert niet zo heet dat het ontbrandt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONdiB_jWFaS8g99x_G5VdrVjwnM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FI8dgNzS0CiMcuxZhohOBk8G.jpg?f=user_large
(Dit plaatje komt van https://deautomaat.weebly.com/uitschakelcurve.html)
Een koperen kabel heeft altijd te weinig weerstand om de kortsluitstroom tegen te houden. Dikte van de kabel heeft dan ook niets met veiligheid voor sluiting te maken, alleen met opwarming gedurende langdurig gebruik.
Sorry, dat is dus echt totaal onjuist. De dikte en de lengte zijn allebei van belang, want een koperen kabel kan wel degelijk genoeg weerstand hebben. Echter, bij lengtes die gangbaar zijn voor laadkabels zou dit probleem voor zover ik kan bedenken nog niet moeten optreden, ook niet bij een relatief lange kabel van 10 meter.

Een stukje van de tabel (53.F.2) met toegestane lengtes volgens de NEN1010:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFSpGX_q60JWm0frAeqMDgc8XlU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ak3WqVPh43260Y2Ip4fq5GFA.png?f=user_large
NB: dit is uit een oude versie van de NEN1010 maar ik vermoed dat er aan deze regels niks veranderd zal zijn. Of de NEN1010 van toepassing is, weet ik niet, want de NEN1010 gaat over de vaste installatie en een laadkabel zal daar wellicht geen deel van uitmaken, maar ik zou denken dat wat voor de vaste installatie veilig is, zeker ook voor 'n plugbare installatie ook goed moet zijn :)

[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 16-04-2022 03:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
ron65 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:47:
[...]

Mensen: KLAAR

Electriciteit is mijn basisvak, en ik heb duizenden kabelberekeningen gemaakt en weet waar ik over praat.
Jij krijgt nooit 32A door een o,5 mm2 kabeltje dat is 1
Jawel, alleen maar relatief kort voordat de isolatie begint te branden. Als de automaat op tijd afslaat, en de isolatie van het juiste moeilijk brandbare materiaal is, zal het echter goed gaan.

Bij een doodnormale huisautomaat B16 moet je circuit al 80 A (namelijk 5× de nominale stroom) aankunnen gedurende 0,1 s om überhaupt trefzeker de magnetische uitschakeling van de automaat te kunnen trippen. En die 80 A wordt ook heus wel gehaald. Heel kort, en het wordt even heel heet, maar het gebeurt.
ron65 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:47:
Daarom moeten kabels hoe langer ze worden steeds dikker worden ondanks dat de automaat dezelfde blijft, puur om te voorkomen dat de kabel de stroom beperkt door zijn natuurlijke weerstand.
Daar heb je absoluut gelijk in, maar zoals ik al heb aangegeven zou dat volgens mij met een gangbare 16A EV-kabel met koperen geleiders van 2,5 mm² tot ruwweg 15 meter goed moeten gaan. (Aannames: connector heeft ongeveer zoveel weerstand als 2 meter kabel, en het geheel is afgezekerd met een C50-automaat. Dit zijn, denk ik, pessimistische inschattingen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
Wesco schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:33:
[...]

Die € 0,01 per minuut blijft doorlopen zolang je gekoppeld staat. Dit is om je te stimuleren je auto weg te halen zodra deze is volgeladen (laadpaalklevers).
Wel even opletten dus als je bv. je auto 's nachts gaat opladen met Freshmile, of als je geen notificatie krijgt als hij vol is.
En hoe zit dat als je je auto om bijv 22.00 aan die paal hangt maar in stelt dat hij pas om 01.00 moet beginnen met laden?
Gaat die 1 cent per minuut dan al om 22.00 in?

Nu alstublieft geen laadpaal klever discussies starten…. Ik woon in zo’n achter gesteld gehucht… de burgemeester hier gaat nog op het varken naar z’n werk… ik zal de komende decennia waarschijnlijk de enige hier zijn met een EV 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
Supershiva schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:26:
[...]
En hoe zit dat als je je auto om bijv 22.00 aan die paal hangt maar in stelt dat hij pas om 01.00 moet beginnen met laden?
Gaat die 1 cent per minuut dan al om 22.00 in?
...
Die € 0,01 per minuut bij Freshmile is een connectietarief. Dus dat geldt vanaf het moment dat je de laadkabel aansluit en met je laadpas vergrendelt, totdat je met je laadpas de laadsessie beëindigt en je kabel weer ontgrendeld wordt. Of je auto in de tussentijd daadwerkelijk oplaadt of niet maakt niet uit.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik ga binnenkort naar Zwitserland en was van plan om gebruik te maken van de enwb palen in Duitsland vanwege de gunstige tarieven. Alleen enwb heeft mijn account geannuleerd omdat ik geen duitser ben. Is er een ander alternatief? Ionity ga ik waarschijnlijk ook gebruiken maar het is erg aan de prijs.

Ik ben nu ionity power aan het overwegen via kia charge. 13 euro per maand maar dat moet ik voor een jaar afnemen. Dan kost het 0,29 cent per kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 16-09 14:03
IUser schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:56:
Ik ga binnenkort naar Zwitserland en was van plan om gebruik te maken van de enwb palen in Duitsland vanwege de gunstige tarieven. Alleen enwb heeft mijn account geannuleerd omdat ik geen duitser ben. Is er een ander alternatief? Ionity ga ik waarschijnlijk ook gebruiken maar het is erg aan de prijs.

Ik ben nu ionity power aan het overwegen via kia charge. 13 euro per maand maar dat moet ik voor een jaar afnemen. Dan kost het 0,29 cent per kwh
Hoezo je account geannuleerd omdat je geen duitser bent?
Dat geldt toch voor de meeste Europeanen?
en we hebben in europa toch afspraken gemaakt dat dit soort beperkingen binnen de EU niet kunnen?
Ik heb nog maar een maand of 4 een EnbW account, eind vorig jaar aangevraagd zo ongeveer vanaf de piste portes du soleil (Frankrijk) om een backup te hebben bij terugweg. Dat ging prima en ook de laadpas netjes ontvangen, al duurde dat even.
De lagere tarieven vind ik overigens minder van belang. Op zo'n vakantiereis wil ik gewoon kunnen snelladen waar en wanneer dat mij uitkomt, en of dat dan 10 of 20ct/kWh meer of minder kost is van ondergeschikt belang. Het is vakantie en dan wil ik geen stress hebben of ik het laadpunt wel haal waar ik € 6 kan besparen.

Als je echt zünig wilt dan moet je van Aldi naar Aldi naar Kaufland etc rijden.
Duurt wat langer maar is gratis. >:)

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 15-04-2022 20:10 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peejeehuu
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 14:09

Maingau is volgens mij maar een paar cent per kWh duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired

Je kunt ook kijken naar; https://www.thueringerene...obilitaet/Unterwegs_laden

Heb zelf niet goed gekeken maar was een tip van een andere bezoeker hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Niet online
eltron schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:09:
[...]

Hoezo je account geannuleerd omdat je geen duitser bent?
Dat geldt toch voor de meeste Europeanen?
en we hebben in europa toch afspraken gemaakt dat dit soort beperkingen binnen de EU niet kunnen?
Ik heb nog maar een maand of 4 een EnbW account, eind vorig jaar aangevraagd zo ongeveer vanaf de piste portes du soleil (Frankrijk) om een backup te hebben bij terugweg. Dat ging prima en ook de laadpas netjes ontvangen, al duurde dat even.
De lagere tarieven vind ik overigens minder van belang. Op zo'n vakantiereis wil ik gewoon kunnen snelladen waar en wanneer dat mij uitkomt, en of dat dan 10 of 20ct/kWh meer of minder kost is van ondergeschikt belang. Het is vakantie en dan wil ik geen stress hebben of ik het laadpunt wel haal waar ik € 6 kan besparen.

Als je echt zünig wilt dan moet je van Aldi naar Aldi naar Kaufland etc rijden.
Duurt wat langer maar is gratis. >:)
Geen idee. Toen ik mijn enwb laadpas ging bestellen kon ik ook geen NL kiezen. Heb gewoon m’n eigen adres ingevuld met duitsland als land. Na een paar weken kwamen ze waarschijnlijk achter dat het niet klopt. Dus alles is nu geannuleerd . Ik wil wel snel kunnen laden maar wil geen 0,79 kwh betalen. Daarnaast wil ik inderdaad gemak en betrouwbaarheid. Dus misschien dan toch maar een ionity power abo nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:57
Peejeehuu schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:20:
[...]

Maingau is volgens mij maar een paar cent per kWh duurder.
De maingau app kan ik na de laatste update niet meer inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:25:
[...]

Je kunt ook kijken naar; https://www.thueringerene...obilitaet/Unterwegs_laden

Heb zelf niet goed gekeken maar was een tip van een andere bezoeker hier.
Thanks ik ga het even bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10:44
Johan-1986 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:53:
[...]

De maingau app kan ik na de laatste update niet meer inloggen.
Same hier @Johan-1986 heb de site nog niet geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
IUser schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:53:
[...]
Geen idee. Toen ik mijn enwb laadpas ging bestellen kon ik ook geen NL kiezen. Heb gewoon m’n eigen adres ingevuld met duitsland als land. Na een paar weken kwamen ze waarschijnlijk achter dat het niet klopt. Dus alles is nu geannuleerd . Ik wil wel snel kunnen laden maar wil geen 0,79 kwh betalen. Daarnaast wil ik inderdaad gemak en betrouwbaarheid. Dus misschien dan toch maar een ionity power abo nemen.
Ik beschouw Ionity zelf als een risico.
Het is zo populair dat je op drukke dagen vaak moet wachten tot je aan de beurt bent om te laden.
En degenen die aan de beurt zijn willen daar dan ook graag van profiteren tot 100% SOC |:( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Niet online
eltron schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:08:
[...]

Ik beschouw Ionity zelf als een risico.
Het is zo populair dat je op drukke dagen vaak moet wachten tot je aan de beurt bent om te laden.
En degenen die aan de beurt zijn willen daar dan ook graag van profiteren tot 100% SOC |:( .
Hmm daar had ik nog geen rekening mee gehouden dat je last kan hebben van laadfiles. Da’s niet best. Staan er dan zo weinig laadplekken op een ionity laad station of komen er gewoon te veel mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
IUser schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 22:21:
[...]
Hmm daar had ik nog geen rekening mee gehouden dat je last kan hebben van laadfiles. Da’s niet best. Staan er dan zo weinig laadplekken op een ionity laad station of komen er gewoon te veel mensen.
Meestal 4-6 stalls, die het soms niet allemaal doen.
En op "zwarte" zaterdagen komen er teveel mensen in te korte tijd. Maar als jij binnenkort gaat zal het wel loslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Niet online
eltron schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 22:43:
[...]

Meestal 4-6 stalls, die het soms niet allemaal doen.
En op "zwarte" zaterdagen komen er teveel mensen in te korte tijd. Maar als jij binnenkort gaat zal het wel loslopen.
Ik ga tijdens de mei vakantie. Heb zelf nog nooit bij ionity geladen dus ik moet het nog allemaal zelf ervaren.

Wel bijzar. Ionity is niet goedkoop en toch hoor ik vaak verhalen dat de laadpunten het niet doen. Bij fastned zul je dat niet zo gauw meemaken.

[ Voor 15% gewijzigd door IUser op 15-04-2022 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:56

Account geannuleerd? Snap ik niet. Ik gebruik alleen de ENWB app (mobility+), ik heb geen pas. Werkt al maanden prima. Ook Maingau werkt prima op de ENWB laders, maar een paar cent duurder.
Kijk ook naar een abonnement op Tesla, ca. 13€ per maand, laad je 25-30 cent goedkoper dan zonder.
En er zijn inmiddels aardig wat stations vrijgegeven voor niet-Tesla.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Laatst online: 17-09 15:44

Probeer https://mvv.chargecloud.de. Je laadt dan wel via een (mobiele) website.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Zag vandaag dat het splinternieuwe laadstation van Tesla in Beaune Nord, bij de Supermarkt van E. Leclerc (28 stalls) ook voor niet-Tesla is vrijgegeven.
Voor ons heel nuttig, als reguliere Cote d’Or bezoekers. Beter dan de vaak wat onbetrouwbare 22 kW laders her en der in de dorpjes. Wel wat duurder, maar ervaring is dat het met onze ETron erg goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Niet online
EVfan schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 22:52:
[...]

Account geannuleerd? Snap ik niet. Ik gebruik alleen de ENWB app (mobility+), ik heb geen pas. Werkt al maanden prima. Ook Maingau werkt prima op de ENWB laders, maar een paar cent duurder.
Kijk ook naar een abonnement op Tesla, ca. 13€ per maand, laad je 25-30 cent goedkoper dan zonder.
En er zijn inmiddels aardig wat stations vrijgegeven voor niet-Tesla.
Ik had gelijk een laadpas aangevraagd met een nl adres alleen als land DE gekozen. In feite klopt het adres niet en is het vermoedelijk weer teruggestuurd naar enwb. Daardoor is mijn account geannuleerd. Ik ga wel opnieuw een account aanmaken zonder een laadpas.

Ik heb even snel naar de super chargers gekeken maar in duitsland kan ik bijna geen charger vinden dat is vrijgegeven. In NL zijn de chargers wel veelal vrijgegeven.

[ Voor 10% gewijzigd door IUser op 16-04-2022 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
IUser schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 07:42:
[...]

Ik had gelijk een laadpas aangevraagd met een nl adres alleen als land DE gekozen. In feite klopt het adres niet en is het vermoedelijk weer teruggestuurd naar enwb. Daardoor is mijn account geannuleerd. Ik ga wel opnieuw een account aanmaken zonder een laadpas.

Ik heb even snel naar de super chargers gekeken maar in duitsland kan ik bijna geen charger vinden dat is vrijgegeven. In NL zijn de chargers wel veelal vrijgegeven.
Vooralsnog zijn alleen in NL, F, en N een (groot) deel can de Tesla laders vrijgegeven. Duitsland zal hopelijk volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:26
Mijn Zoe R135 kan 22KW laden, maar ik heb nog geen 22KW publieke laadpaal in mijn omgeving kunnen vinden. Ik gebruik diverse apps, zoals Shell Recharge, Chargemap, Smoov, Moovility, waarmee je op 22KW palen kunt filteren, maar daar aangekomen blijken het toch maar 11KW palen te zijn. Het gaat bijvoorbeeld om palen van Allego/Ecotap, EVbox of Newmotion.

Weet iemand een app die wel goed de 22KW palen laat zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:31

Kju

EVfan schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 22:56:
Zag vandaag dat het splinternieuwe laadstation van Tesla in Beaune Nord, bij de Supermarkt van E. Leclerc (28 stalls) ook voor niet-Tesla is vrijgegeven.
Voor ons heel nuttig, als reguliere Cote d’Or bezoekers. Beter dan de vaak wat onbetrouwbare 22 kW laders her en der in de dorpjes. Wel wat duurder, maar ervaring is dat het met onze ETron erg goed werkt.
Met de E-tron valt dat wel tegen op sommige locaties. Bestudeer de locatie wel eerst op Chargemap of zo. Gisteren in Valenciennes kon ik alleen op de laatste supercharger laden door dwars te staan, de laadkabel is te kort. Normaal kan ik nog tussen de superchargers in zo ver mogelijk naaar voren maar in de ruimte tussen de palen werd ik geblokkeerd door bordjes.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Laatst online: 14:58

greatgonzo

schit-te-rend!

Wat is een goede app die alle laadpalen zichtbaar heeft, en of ze in gebruik zijn?
Nu heb ik net niets, bijvoorbeeld op dit moment: mijn vrouw moet vanmiddag naar Maastricht, ze hebben afgesproken bij Q-park Frontenpark. Daar is geen laadmogelijkheid, maar bij de Q-park Sphinx die er naast zit wel:
- Ecotap volgens Google Maps
- Ook zichtbaar bij Chargemap. Deze zegt dat alle connectors beschikbaar zijn.
- Plugshare, Kia App, ziet het laadstation niet.
- Ga ik kijken in de Ecotap app, dan zegt hij dat alles bezet is.

Wat is het nu? En is er een alternatief?

[ Voor 4% gewijzigd door greatgonzo op 16-04-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Kju schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:25:
[...]

Met de E-tron valt dat wel tegen op sommige locaties. Bestudeer de locatie wel eerst op Chargemap of zo. Gisteren in Valenciennes kon ik alleen op de laatste supercharger laden door dwars te staan, de laadkabel is te kort. Normaal kan ik nog tussen de superchargers in zo ver mogelijk naaar voren maar in de ruimte tussen de palen werd ik geblokkeerd door bordjes.
Dank je voor de trigger.
Ja ik herken het probleem. Bezit ook een ETron 55. Hier bij de SuC’s in Hengelo kan ik tot de struikjes doorrijden, en dan gaat het gemakkelijk, hoewel ik dan wel de linker paal gebruik, terwijl je dus dan een Tesla positie zou blokkeren, want die gebruiken altijd de paal rechts van de auto.
Maar er staan tot nu toe nooit meer dan 2-3 auto’s, dus je kunt nog alle kanten op met 16 laadpalen.
De foto’s die ik van het nieuwe laadplein bij Beaune zie op Chargemap (op Google zijn ze nog niet gemarkeerd) tonen dat er een muur direct achter de laadpalen staat. Dus dat zal dan ook wel dwars parkeren worden. We kiezen wel een rustige tijd en dan ben je met de ETron toch in een minuut of 15-20 alweer 45-60 kWh verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
greatgonzo schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:45:
Wat is een goede app die alle laadpalen zichtbaar heeft, en of ze in gebruik zijn?
Nu heb ik net niets, bijvoorbeeld op dit moment: mijn vrouw moet vanmiddag naar Maastricht, ze hebben afgesproken bij Q-park Frontenpark. Daar is geen laadmogelijkheid, maar bij de Q-park Sphinx die er naast zit wel:
- Ecotap volgens Google Maps
- Ook zichtbaar bij Chargemap. Deze zegt dat alle connectors beschikbaar zijn.
- Plugshare, Kia App, ziet het laadstation niet.
- Ga ik kijken in de Ecotap app, dan zegt hij dat alles bezet is.

Wat is het nu? En is er een alternatief?
Volgens mij is er niet één app. Als het ecotap palen zijn zou ik in de ecotap app kijken. Maar zelfs dan klopt het soms niet. Ook wil er in een parkeergarage nog wel eens een ICE staan of zelfs PHEV/BEV zonder te laden. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
Apolopo schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 09:08:
Mijn Zoe R135 kan 22KW laden, maar ik heb nog geen 22KW publieke laadpaal in mijn omgeving kunnen vinden. Ik gebruik diverse apps, zoals Shell Recharge, Chargemap, Smoov, Moovility, waarmee je op 22KW palen kunt filteren, maar daar aangekomen blijken het toch maar 11KW palen te zijn. Het gaat bijvoorbeeld om palen van Allego/Ecotap, EVbox of Newmotion.

Weet iemand een app die wel goed de 22KW palen laat zien?
in nederland heb je amper 22kw openbare laadpalen, ook al staat het wel zo op de app
IUser schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 07:42:
[...]

laadpas aanvragen bij ENBW is een risico sinds de kans groot is dat ze je account blokkeren. soms werkt het soms niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Coasterfreak schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:27:
[...]

in nederland heb je amper 22kw openbare laadpalen, ook al staat het wel zo op de app
..
Idd. Mijn NM paal komt ook als 22kW paal op de kaart als ik guest toegang aan zet. Terwijl hij toch echt voor max 11kW ingesteld is. Beetje jammer dat ze daar niet naar kijken. Dat de paal tot max 22kW wil doorgaans niet zeggen dat hij daarvoor ook geinstalleerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SSS95
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-06-2024

Eventueel bonnet is ook voordelig voor fast charging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Laatst online: 09-09 21:30
Gisteren onze EV opgehaald, nu wat aan het verdiepen in openbaar laden, we hebben ook de optie om thuis te laten maar ik ga graag voorbereid op weg. Daarnaast is het terugleveren van het overschot en openbaar laden voorlopig nog gunstiger :)

Ik heb de Bonnet app al geïnstalleerd en een Maingau pas aangevraagd. Daarnaast wil ik nog de Shell Recharge pas aanvragen vanwege het gunstige AC tarief icm de goede dekking.

Verder zijn er enkele passen die het CPO tarief rekenen met een eenmalige toeslag; oa. Engie en E-flux, wie kan me helpen aan een goed overzicht van de CPO tarieven? Of heb ik daar de app of website van betreffende uitbater voor nodig?

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Kun je ergens in de bonnet app zien hoeveel een sessie gekost heeft ? Ik had twee codes voor gratis laden, volgens mij hebben die ook gewerkt, maar wilde het even controleren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
Peutpeut schreef op zondag 17 april 2022 @ 08:55:
...
Verder zijn er enkele passen die het CPO tarief rekenen met een eenmalige toeslag; oa. Engie en E-flux, wie kan me helpen aan een goed overzicht van de CPO tarieven? Of heb ik daar de app of website van betreffende uitbater voor nodig?
Alle pasaanbieders moeten bv. in een app laten zien wat voor tarief ze bij elke laadpaal in rekening brengen. Pasaanbieders die het CPO-tarief doorbereken laten in hun app dus per laadpaal dat CPO-tarief zien + een eventuele opslag per kWh of per laadsessie.

Ik heb zelf o.a. een pas van EV Company, die was vroeger gratis aan te vragen (nu € 4,95). Zij berekenen het CPO-tarief met een opslag van € 0,12 per laadsessie zonder maandelijkse abonnementskosten.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Laatst online: 09-09 21:30
Wesco schreef op zondag 17 april 2022 @ 12:39:
[...]

Alle pasaanbieders moeten bv. in een app laten zien wat voor tarief ze bij elke laadpaal in rekening brengen. Pasaanbieders die het CPO-tarief doorbereken laten in hun app dus per laadpaal dat CPO-tarief zien + een eventuele opslag per kWh of per laadsessie.

Ik heb zelf o.a. een pas van EV Company, die was vroeger gratis aan te vragen (nu € 4,95). Zij berekenen het CPO-tarief met een opslag van € 0,12 per laadsessie zonder maandelijkse abonnementskosten.
Dank voor je reactie! Dan was mijn gedachte dus juist. De passen van Engie en E-Flux zijn nog steeds gratis aan te vragen, die hanteren echter een iets hoger starttarief, respectievelijk 31 en 29 cent.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-09 15:24
greatgonzo schreef op zondag 17 april 2022 @ 11:46:
Kun je ergens in de bonnet app zien hoeveel een sessie gekost heeft ? Ik had twee codes voor gratis laden, volgens mij hebben die ook gewerkt, maar wilde het even controleren
De gratis sessies zie je volgens mij niet, maar er gaat in dat geval niets van je kwh tegoed af.
In mij eerste maand al ruim 100kwh gratis geladen. Zeker het snelladen bij Fastned is erg prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10:44
Idem! Bij mij staan de charging sessies (gratis) bij settings--> my charging.
Ik vind inderdaad fastned erg fijn werken. Allego in mijn ervaring in duitsland minder. Voornamelijk omdat die hpc's van allego niet genummerd of gelabeld zijn, dus je hebt in je bonnet 6 chargers staan en dan is het een beetje puzzelen welke welke is. Als je alleen staat is dat goed te doen maar met wat mensjes tegelijkertijd is t af en toe gecompliceerder als dat het zou moeten zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juerd
greatgonzo schreef op zondag 17 april 2022 @ 11:46:
Twee maar? Dan mis je er nog eentje :)

Gratis laadsessie: FIRSTCHARGE, FREECHARGE1, ONEFREE.
Gratis refill: FULLYCHARGED, SPEAKEVBNT (je kan hiervan geen 2e gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:57
Heeft iemand nog met een Maingau pas proberen te laden? Na de update van de app kan ik niet meer inloggen. Geprobeert te laden bij een paal die in de Maingau app staat maar het laden werkte niet. Daarna geprobeerd met de shell recharge pas en daarmee werkte het, dus de paal deed het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiwai_2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-05-2024
Ik heb net een nieuw ENBW account aangemaakt en als adres dat van Mediamarkt in DE ingevuld. En als telefoonnummer heb ik ook maar die van mediamarkt ingevuld in plaats mijn eigen +31 nummer. Ik ben namelijk bang dat mijn account weer geannuleerd wordt als ze zien dat ik niet uit duitsland kom. Wat voor adres en telefoonnummer hebben jullie ingevuld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:41

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

chiwai_2000 schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:34:
Ik heb net een nieuw ENBW account aangemaakt en als adres dat van Mediamarkt in DE ingevuld. En als telefoonnummer heb ik ook maar die van mediamarkt ingevuld in plaats mijn eigen +31 nummer. Ik ben namelijk bang dat mijn account weer geannuleerd wordt als ze zien dat ik niet uit duitsland kom. Wat voor adres en telefoonnummer hebben jullie ingevuld?
Ik heb de gegevens van mijn schoonzus ingevuld (woont in Schaffhausen) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
chiwai_2000 schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:34:
Gewoon mijn eigen adres.
De laadpas is hier ook keurig aangekomen.
Ik kreeg een bevestiging van de aanvraag en dat het ongeveer 2 weken zou duren. Na 2 weken een verzendbericht en de pas plofte een paar dagen later op de mat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Juerd schreef op zondag 17 april 2022 @ 15:59:
[...]

Twee maar? Dan mis je er nog eentje :)

Gratis laadsessie: FIRSTCHARGE, FREECHARGE1, ONEFREE.
Gratis refill: FULLYCHARGED, SPEAKEVBNT (je kan hiervan geen 2e gebruiken)
kijk, dank voor de tip.

Andere vraag, kan ik ook een nieuw account voor mijn vrouw aanmaken, met dezelfde CC, en dan gebruik maken van alle kortingen?

Anders gesteld, ziet hij een ander mailadres al als nieuw account, of is ook een andere CC nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Niet online
eltron schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:51:
[...]

Gewoon mijn eigen adres.
De laadpas is hier ook keurig aangekomen.
Ik kreeg een bevestiging van de aanvraag en dat het ongeveer 2 weken zou duren. Na 2 weken een verzendbericht en de pas plofte een paar dagen later op de mat.
Helaas werkte dat bij min niet omdat je bij land geen NL kan kiezen. Uiteindelijk is mijn kaart teruggestuurd naar enwb denk ik. En alles geannuleerd. Daarom maar een nieuw account aangemaakt. Zelfs mijn gekoppelde creditcard kon ik niet meer opnieuw aanmelden op m’n andere account. Ik heb maar een andere cc gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supershiva
Peutpeut schreef op zondag 17 april 2022 @ 13:00:
[...]

Dank voor je reactie! Dan was mijn gedachte dus juist. De passen van Engie en E-Flux zijn nog steeds gratis aan te vragen, die hanteren echter een iets hoger starttarief, respectievelijk 31 en 29 cent.
Elbizz heeft een pas die ook alleen cpo tarief doorberekend en maar 6 cent starttarief.
Gevonden op laadpastop10.nl
Zelf geen ervaring mee, wellicht iemand op tweakers ervaring met deze pas?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
Supershiva schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:34:
[...]
Elbizz heeft een pas die ook alleen cpo tarief doorberekend en maar 6 cent starttarief.
Elbizz kost eenmalig € 12,95 om aan te vragen, dus als je er meer dan (12,95 - 4,95) / (0,12 - 0,06) = 133 keer mee gaat laden dan is Elbizz goedkoper dan EV Company ( € 4,95 aanvraagkosten en € 0,12 per laadsessie).
Ze werken beide via de backend van Last Mile Solutions dus verder is er weinig verschil.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:27
Supershiva schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:34:
[...]

Heel erg content met Elbizz, gebruik hem regelmatig en ze rekenen inderdaad alleen het cop-tarief. Starttarief is €0,06 per sessie wat echt heel laag is. Ook in het buitenland kan je op heel plekken ermee terecht.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juerd schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:09:
[...]

Jawel, alleen maar relatief kort voordat de isolatie begint te branden. Als de automaat op tijd afslaat, en de isolatie van het juiste moeilijk brandbare materiaal is, zal het echter goed gaan.

Bij een doodnormale huisautomaat B16 moet je circuit al 80 A (namelijk 5× de nominale stroom) aankunnen gedurende 0,1 s om überhaupt trefzeker de magnetische uitschakeling van de automaat te kunnen trippen. En die 80 A wordt ook heus wel gehaald. Heel kort, en het wordt even heel heet, maar het gebeurt.

[...]

Daar heb je absoluut gelijk in, maar zoals ik al heb aangegeven zou dat volgens mij met een gangbare 16A EV-kabel met koperen geleiders van 2,5 mm² tot ruwweg 15 meter goed moeten gaan. (Aannames: connector heeft ongeveer zoveel weerstand als 2 meter kabel, en het geheel is afgezekerd met een C50-automaat. Dit zijn, denk ik, pessimistische inschattingen.)
Ach weet je, ten eerste moeten de producenten van de kabels iets produceren dat onder alle omstandigheden goed kan werken en niet gevaarlijk wordt. Dus als je een 16A kabel kunt kopen, dan mag je er vanuit gaan dat het veilig is.

Mijn punt was dat ik dan toch liever voor een 32A uitvoering ga, we gaan er wel vanuit dat de laadpaal de 16A veilig behandelt, en intussen ben ik even in de aansluitingen gedoken die tussen de auto en de paal zitten en heb gezien dat er twee data adertjes bij zitten die de paal laten weten wat de maximale laadstroom mag zijn en wat de huidige actuele accu lading is. Met name die laadstroom waarde betekent al dat als er sluiting bij de wagen ontstaat, de paal zal nadenken en weten dat die hogere stroomsterkte niet passend is en gaan begrenzen of zelfs uitschakelen.

Toch gaat dit niet altijd op, ik zag op Facebook een bijdrage van een inwoner USA die zijn wagen thuis aan de 120 volt had hangen, achter een automaat van 50A. Die tripte constant. Na veel discussie merkte iemand hem op dat de laadstroom van de auto beperken tot 40A wel eens de oplossing kon zijn ondanks dat de kabel een begrenzer op 50A had. Het was de aanloopstroom die de vrij snelle automaat deed trippen. Bij beperking in de auto tot 40A bleek dat niet meer te spelen en ging het verder goed.
Nu is dat USA, een land waar de elektrische netten niet zo best zijn aangelegd en beveiligd als in Nederland. Je zou denken dat die Amerikanen alles perfect in orde hebben op dat gebied, maar uit eigen ervaring kan ik je verzekeren dat dat niet het geval is. Ik heb er meerdere gebouwen geinspecteerd voor een opdrachtgever daar, en de resultaten waren triest. Maar voor USA begrippen was het prima in orde....
Een lekstroompje meer of minder is daar geen probleem helaas.

Natuurlijk is het zo dat hoe dunner je draadje, des te minder stroomsterkte er doorheen kan zonder dat dit problemen geeft. Als je dan de spanning omhoog gooit kun je met beperkte stroomsterkte toch veel vermogen verstouwen, maar je mag niet boven de kritische waarde voor spanningsdooslag door het isolatiemateriaal gaan anders heb je een stukje vuurwerk gecreëerd.
Door de laadspanning van de autos op 400V te stellen, kan er veel vermogen door de kabel zonder dat deze armdik moet worden.
En daar verkeek ik me op, ik ging uit zonder erbij stil te staan van 12v ;(
Ik ben nu nog een ICE gebruiker, die hebben doorgaans 12v accu's, de bestelde EV komt week 43 al(!)

Terugkomend daarop: Koper heeft een soortelijke weerstand van 0,0175 Ohm per meter / mm2
Dat betekent dat des te langer de kabel, des te meer weerstand. Des te dikker dan de ader, neemt de weerstand weer af.
Die weerstand moet je zien bij 400V, als je een kabel hebt van 8 m1 dan is de weerstand 16x0.007 = 0.112 Ohm Dan is de stroomsterkte bij volle sluiting theoretisch 400/0.112 = 3571 A
En dan heeft men gelijk als je zegt dat het geen verschil uitmaakt tussen een 16A kabel (die deze weerstand heeft) en een 32A kabel. Die zal minder weerstand hebben en dus meer kortsluitstroom veroorzaken bij volle sluiting.
Bij een 4m1 kabel 16A is het 8*0.007= 0.056 Ohm, dan is de maximale stroomsterkte dus 400/0.056 = 7143A
Wat je wel ziet is dus dat des te langer de kabel, des te hoger de weerstand en dus des te lager de kortsluitstroom. De kabellengte en doorsnede beperken dus wel degelijk de maximaal te voeren stroomsterkte, al is die ook sterk afhankelijk van de spanning.

3571A is overigens ruim genoeg om de 32A automaat snel aan te spreken, dus geen probleem.

Bij 12v zou de kortsluitstroom uitkomen op 108A, en dan is het wel een beetje de vraag welke automaat er voorzit. Zoals ik al aangaf, ging ik als vanzelf van die 12v uit, en dat was niet correct.

De basis had ik dus goed, maar de waarden verkeerd.
Dus als ik iemand daardoor beledigd heb, dan excuus. Mijn fout!

[ Voor 4% gewijzigd door ron65 op 17-04-2022 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
ron65 schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:02:
Ach weet je, ten eerste moeten de producenten van de kabels iets produceren dat onder alle omstandigheden goed kan werken en niet gevaarlijk wordt. Dus als je een 16A kabel kunt kopen, dan mag je er vanuit gaan dat het veilig is.
Op zich mee eens. Toch vond ik in de webshop van een verkoper van laadpalen en -kabels een verloopje van 16 A naar 32 A CEE-stekkers, en dan in de richting waarbij je echt een extra 16A-automaat moet hebben. Gelukkig hebben ze het na 1 mailtje meteen van de site gehaald.

Het blijft nuttig om toch ook zelf wat verstand van het onderwerp te hebben... Vandaar ook mijn vraag hier over of er een reden is voor een dikkere kabel als je auto toch maar op 11 kW kan laden, en je niet verwacht met maar 1 fase te laden. Die vraag heeft tot aardig wat discussie geleid, maar het lijkt er toch echt op dat het prima veilig zou moeten kunnen, zolang je geen absurd lange kabel neemt.
Mijn punt was dat ik dan toch liever voor een 32A uitvoering ga, we gaan er wel vanuit dat de laadpaal de 16A veilig behandelt, en intussen ben ik even in de aansluitingen gedoken die tussen de auto en de paal zitten en heb gezien dat er twee data adertjes bij zitten die de paal laten weten wat de maximale laadstroom mag zijn en wat de huidige actuele accu lading is.
Er zijn kabels met 1 extra ader (CP) en er zijn kabels met 2 of zelfs 3 extra aders. Het is mij niet duidelijk geworden waar die 2e of 3e dan voor zijn.

Als ik het goed begrijp is de PP-pin in de plug via een weerstand aan PE verbonden. De kabel geeft daarmee aan de laadpaal aan in welke aderdikte/stroomsterkte-categorie de kabel valt. De laadpaal geeft vervolgens via een PWM-signaal op een blokgolf van 1 kHz aan de auto door hoeveel stroom de auto mag trekken, waarbij de laadpaal niet alleen de capaciteit van de kabel, maar ook zijn eigen capaciteit en eventuele andere slimmigheid beschouwt.

Althans, bij AC-laadpalen. Bij DC kan er over dezelfde pinnen een heel ander protocol gebruikt worden (HLC, High Level Communication), en daarbij is er ook tweewegcommunicatie. Maar dat is dus niet relevant voor je eigen laadkabel. Voor zover ik heb kunnen vinden is er bij het gebruik van AC-laden via je eigen laadkabel geen terugmelding van je SoC naar de laadpaal.
Met name die laadstroom waarde betekent al dat als er sluiting bij de wagen ontstaat, de paal zal nadenken en weten dat die hogere stroomsterkte niet passend is en gaan begrenzen of zelfs uitschakelen.
De daadwerkelijke begrenzing wordt alleen door de OBC in de auto gedaan. Als die zich niet gedraagt, zou de laadpaal met de contactor het laden helemaal kunnen stoppen, maar beperken gaat niet. Bij kortsluiting lijkt mij dat met een CT-sensor meten, en dan de contactor laten afschakelen, altijd veel te traag zal zijn, en dat de installatieautomaat sowieso veel sneller reageert. Bovendien is het maar de vraag of je contactor het onderbreken van een kortsluitstroom wel zou overleven, dus ik vermoed dat laadpalen geen enkele poging doen om via de elektronica iets tegen kortsluitstromen te beginnen.
Door de laadspanning van de autos op 400V te stellen, kan er veel vermogen door de kabel zonder dat deze armdik moet worden.
Dat is op zich nog best een interessante, want het is mij niet duidelijk geworden of auto's wel daadwerkelijk de spanning tussen de fasen gebruiken, of eigenlijk gewoon drie keer de normale 235 V ten opzichte van de nul. Op het label van de OBC in mijn auto, die met 3 fasen op 11 kW kan laden, staat bijvoorbeeld: "Input Voltage: 70 ~ 285 Vac" en "Input Current: 50 Amax". Dus niet iets rond de 450 Vac, wat ik eigenlijk wel had verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkcurB8QnJ5cXC4Yem_WuFzyrEY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6Dgz6rCLR5wXPXiokPA2Cgd5.png?f=user_large

Overigens heb ik inmiddels een langere laadkabel in bestelling staan. Het is toch een zwaardere 32 A geworden, niet zozeer omdat dat nodig is, maar omdat ik alles afwegende toch liever voor een gekleurde kabel van een A-merk wilde gaan, en die in 3x16A-uitvoering moeilijk te vinden zijn voor nette prijzen. (Sowieso... wat is er aan de hand met gekleurde EV-laadkabels? Vrijwel alle nieuwe laadkabels zijn zwart! Gekleurd vind ik qua struikelgevaar 's nachts echt een beter idee, maar de keuze in gekleurde 3-fase-kabels is echt enorm beperkt; het lijkt erop dat ze een paar jaar geleden een stuk beter leverbaar waren.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
Laadspanning op AC is geen 400V. Maar goed, gaat allemaal wat offtopic. Conclusie is dat een 16A kabel dikke prima is en gewoon veilig. Zelfs op een 22kW of 43kW paal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Laatst online: 17-09 15:44
Wesco schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:03:
[...]

Elbizz kost eenmalig € 12,95 om aan te vragen, dus als je er meer dan (12,95 - 4,95) / (0,12 - 0,06) = 133 keer mee gaat laden dan is Elbizz goedkoper dan EV Company ( € 4,95 aanvraagkosten en € 0,12 per laadsessie).
Ze werken beide via de backend van Last Mile Solutions dus verder is er weinig verschil.
Ik heb en gebruik de Elbizz pas regelmatig. Werkt perfect. Ik weet niet of het nog geldt, maar er was in ieder geval de mogelijkheid om korting op de eenmalige kosten voor de pas te krijgen als je hem via laadpastop10.nl bestelt.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Niet online
kx22 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:44:
[...]

Wow....dat is echt ziek. 69 voor AC. Dan kan je net zo goed naast de snelladers gaan staan.

Bonnet is in dat opzicht momenteel wel heel voordelig.
Top. Ik kende deze app nog niet. Ik heb de app geinstalleerd en twee codes ingevoerd alvast. En ook de refill abo aangezet voor 200kw gratis. Ik moet alleen niet dat vergeten uit te zetten want anders moet ik 50 pond betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
pmiddeld schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:35:
[...]
Ik heb en gebruik de Elbizz pas regelmatig. Werkt perfect. Ik weet niet of het nog geldt, maar er was in ieder geval de mogelijkheid om korting op de eenmalige kosten voor de pas te krijgen als je hem via laadpastop10.nl bestelt.
Ja, ik zag dat ook van die € 2,95 korting op de aanvraag via Laadpastop10, maar de aanvraag-link daar gaat rechtstreeks naar de (Elbizz-branded) registratiepagina van Last Mile Solutions zonder referral oid, dus ik vraag me af hoe Elbizz kan weten dat je via Laadpastop10 besteld.
Misschien kan @Hachy hier duidelijkheid over geven?

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 16:42
Gisteren in Munster geladen. Niet voorbereid omdat Duitsland altijd soepel loopt, dacht ik. Niet dus. De Stadtwerke Münster laadpunten kreeg ik niet aan met Elbizz of Shell. uiteindelijk in een parkeergarage van het ziekenhuis geladen. Gelukkig hadden we vouwfietsen bij ons, anders was dat heel irritant geweest.

De Lidl was ook dicht, anders was dat nog een optie geweest, misschien.
Pagina: 1 ... 114 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "thuis laden" is er een apart topic: Thuisladen van je EV deel 2.

Het is niet toegestaan om persoonlijke referralcodes te plaatsen, erom te vragen, of te linken naar websites met daarop promotiecodes die niet door de leverancier van bijv. de laadpas of app zijn uitgegeven.