Juerd schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:09:
[...]
Jawel, alleen maar relatief kort voordat de isolatie begint te branden. Als de automaat op tijd afslaat, en de isolatie van het juiste moeilijk brandbare materiaal is, zal het echter goed gaan.
Bij een doodnormale huisautomaat B16 moet je circuit al 80 A (namelijk 5× de nominale stroom) aankunnen gedurende 0,1 s om überhaupt trefzeker de magnetische uitschakeling van de automaat te kunnen trippen. En die 80 A wordt ook heus wel gehaald. Heel kort, en het wordt even heel heet, maar het gebeurt.
[...]
Daar heb je absoluut gelijk in, maar zoals ik al heb aangegeven zou dat volgens mij met een gangbare 16A EV-kabel met koperen geleiders van 2,5 mm² tot ruwweg 15 meter goed moeten gaan. (Aannames: connector heeft ongeveer zoveel weerstand als 2 meter kabel, en het geheel is afgezekerd met een C50-automaat. Dit zijn, denk ik, pessimistische inschattingen.)
Ach weet je, ten eerste moeten de producenten van de kabels iets produceren dat onder alle omstandigheden goed kan werken en niet gevaarlijk wordt. Dus als je een 16A kabel kunt kopen, dan mag je er vanuit gaan dat het veilig is.
Mijn punt was dat ik dan toch liever voor een 32A uitvoering ga, we gaan er wel vanuit dat de laadpaal de 16A veilig behandelt, en intussen ben ik even in de aansluitingen gedoken die tussen de auto en de paal zitten en heb gezien dat er twee data adertjes bij zitten die de paal laten weten wat de maximale laadstroom mag zijn en wat de huidige actuele accu lading is. Met name die laadstroom waarde betekent al dat als er sluiting bij de wagen ontstaat, de paal zal nadenken en weten dat die hogere stroomsterkte niet passend is en gaan begrenzen of zelfs uitschakelen.
Toch gaat dit niet altijd op, ik zag op Facebook een bijdrage van een inwoner USA die zijn wagen thuis aan de 120 volt had hangen, achter een automaat van 50A. Die tripte constant. Na veel discussie merkte iemand hem op dat de laadstroom van de auto beperken tot 40A wel eens de oplossing kon zijn ondanks dat de kabel een begrenzer op 50A had. Het was de aanloopstroom die de vrij snelle automaat deed trippen. Bij beperking in de auto tot 40A bleek dat niet meer te spelen en ging het verder goed.
Nu is dat USA, een land waar de elektrische netten niet zo best zijn aangelegd en beveiligd als in Nederland. Je zou denken dat die Amerikanen alles perfect in orde hebben op dat gebied, maar uit eigen ervaring kan ik je verzekeren dat dat niet het geval is. Ik heb er meerdere gebouwen geinspecteerd voor een opdrachtgever daar, en de resultaten waren triest. Maar voor USA begrippen was het prima in orde....
Een lekstroompje meer of minder is daar geen probleem helaas.
Natuurlijk is het zo dat hoe dunner je draadje, des te minder stroomsterkte er doorheen kan zonder dat dit problemen geeft. Als je dan de spanning omhoog gooit kun je met beperkte stroomsterkte toch veel vermogen verstouwen, maar je mag niet boven de kritische waarde voor spanningsdooslag door het isolatiemateriaal gaan anders heb je een stukje vuurwerk gecreëerd.
Door de laadspanning van de autos op 400V te stellen, kan er veel vermogen door de kabel zonder dat deze armdik moet worden.
En daar verkeek ik me op, ik ging uit zonder erbij stil te staan van 12v
Ik ben nu nog een ICE gebruiker, die hebben doorgaans 12v accu's, de bestelde EV komt week 43 al(!)
Terugkomend daarop: Koper heeft een soortelijke weerstand van 0,0175 Ohm per meter / mm2
Dat betekent dat des te langer de kabel, des te meer weerstand. Des te dikker dan de ader, neemt de weerstand weer af.
Die weerstand moet je zien bij 400V, als je een kabel hebt van 8 m1 dan is de weerstand 16x0.007 = 0.112 Ohm Dan is de stroomsterkte bij volle sluiting theoretisch 400/0.112 = 3571 A
En dan heeft men gelijk als je zegt dat het geen verschil uitmaakt tussen een 16A kabel (die deze weerstand heeft) en een 32A kabel. Die zal minder weerstand hebben en dus meer kortsluitstroom veroorzaken bij volle sluiting.
Bij een 4m1 kabel 16A is het 8*0.007= 0.056 Ohm, dan is de maximale stroomsterkte dus 400/0.056 = 7143A
Wat je wel ziet is dus dat des te langer de kabel, des te hoger de weerstand en dus des te lager de kortsluitstroom. De kabellengte en doorsnede beperken dus wel degelijk de maximaal te voeren stroomsterkte, al is die ook sterk afhankelijk van de spanning.
3571A is overigens ruim genoeg om de 32A automaat snel aan te spreken, dus geen probleem.
Bij 12v zou de kortsluitstroom uitkomen op 108A, en dan is het wel een beetje de vraag welke automaat er voorzit. Zoals ik al aangaf, ging ik als vanzelf van die 12v uit, en dat was niet correct.
De basis had ik dus goed, maar de waarden verkeerd.
Dus als ik iemand daardoor beledigd heb, dan excuus. Mijn fout!
[
Voor 4% gewijzigd door
ron65 op 17-04-2022 22:08
]