Klacht over parkeergedrag

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-06 10:37
Beste tweakers,

Ik hoorde van mijn broer en huisgenoot gisteren dat we een buur aan de deur hadden met klachten over mijn parkeergedrag.
Gaat om een wijk met rijtjeshuizen, geen bijzonder hoge parkeerdruk (norm 1,7). Soms moet je 100m lopen als er wat bezoek is. Zo ook de laatste dagen, de auto van de vriendin van mijn broer stond bij ons voor de deur dus die van mij heeft 4-5 dagen voor andermans huis gestaan. Is een grijze Skoda uit 2018, dus geen speciale looks of aanstootgevende zaken.
Is gewoon openbare weg, geen uitrit, plek zat voor parkeren elders in de wijk.

De man meende dat er meer bewoners reeds hadden 'geklaagd' en hij daarom even langs kwam.
Ik heb vandaag briefjes in de bussen gedaan waar ik uitleg dat ik altijd voor eigen woning tracht te parkeren, maar als die plek bezet is (door onze gasten of andermans auto) ik het dichtstbijzijnde vrije plekje opzoek. Ook even geëxcuseerd voor de overlast, maar ik ben nu niet voornemens om mijn gedrag te veranderen.
We bezitten maar 1 auto, met ongeveer de helft van de tijd een auto te gast (elks een vriendin, ouders...).

Is er nog wat waar ik me bewust van moet zijn? Ongeschreven regels die wel belangrijk zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door cedrix5 op 31-03-2022 16:23 ]

Acties:
  • +45 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:45

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Vooral dat laatste. Nederland heeft te veel auto's en te weinig echte parkeerplaatsen. Mensen eigenen zich uit gewoonte het plekje voor hun huis op maar hebben hier evenveel recht op dan elke andere weggebruiker.

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • +90 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-06 10:09
Wat een gehuil van die buren, je parkeert waar er plek is. Het zijn niet voor niks openbare plekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:39
als het nou een container of een aanhanger betreft is he een ander verhaal

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
maartentmm schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:25:
als het nou een container of een aanhanger betreft is he een ander verhaal
Tsja een container die jij nodig hebt 50 meter verder op laten zetten is misschien not done idd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Dit onderwerp is echt al vaak voorbij gekomen, en eigenlijk komt er nooit een oplossing uit.

Het probleem zit 'm in gelijk hebben (openbaar dus vrij te gebruiken) en een beleving (voor mijn deur staat mijn auto). Dat ga je nooit 'winnen'. In gesprek blijven en uitleggen is eigenlijk het enige wat je kan doen. Ter zijner tijd zal de boa of wijkagent er wel een keer bijgehaald worden.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:11
Als de desbetreffende buur slecht ter been is kan hij een dedicated parkeerplaats aanvragen op kenteken bij de gemeente. Anders heeft hij simpelweg dikke pech met openbare parkeerplaatsen.
Of je nu in dit geval 1 auto hebt maar al zou je er meerdere hebben zijn de regels niet opeens anders.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
sambalbaj schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:28:
Dit onderwerp is echt al vaak voorbij gekomen, en eigenlijk komt er nooit een oplossing uit.

Het probleem zit 'm in gelijk hebben (openbaar dus vrij te gebruiken) en een beleving (voor mijn deur staat mijn auto). Dat ga je nooit 'winnen'. In gesprek blijven en uitleggen is eigenlijk het enige wat je kan doen. Ter zijner tijd zal de boa of wijkagent er wel een keer bijgehaald worden.
Waarom een boa of wijkagent? Gaat die doen dan. Die buren gelijk geven?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dracula schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:37:
[...]

Waarom een boa of wijkagent? Gaat die doen dan. Die buren gelijk geven?
De buren van mijn ouders hebben ook een keer de wijkagent op me afgestuurd, omdat ze vonden dat ik mijn auto "in de weg stond" (in een gewoon parkeervak, aan de openbare weg). Blijkbaar geven ze daar wel gehoor aan soms.

Ik heb de beste man verzocht om te bevestigen dat het openbare weg is, en hem verder een prettige dag gewenst. Met als toevoeging dat hij de namen van de klagers maar moest noteren voor wanneer opeens ik onverklaarbare schade aan mijn auto heb...

EDIT: gevonden. Nederland op z'n smalst.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2Li7zrBY9whKUvr0DtoZqybxwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sRQbjKHydeXEC04EryfzE4qq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door TMDC op 31-03-2022 17:04 ]

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-06 07:55
De afgelopen 2 jaar heb ik mijn auto weinig gebruikt. Van 42k kilometers in 2019 naar zo'n 5-7k in 2020 en 2021. Dat is inclusief familie aan de andere kant van het land en wat vakanties/fietstrips naar o.a. Italië. In de praktijk betekent het dat mijn auto soms 5-6 week onaangeroerd op dezelfde plek stond. Ik heb een vergunning en hij staat in een vak (niet voor een woonhuis). Er is altijd parkeerruimte tekort hier (centrum van een kleine stad) dus je houdt een best prominente plek bezet, maar daar betaal ik nu eenmaal ook voor.

De afgelopen maanden gebruik ik mijn auto nog steeds weinig (3-4x per maand). Omdat ik weet dat parkeerplekken in de binnenstad schaars zijn en ik een wandelingetje niet erg vind, parkeer ik hem nu op 5-10 minuten lopen bij een zwembad. Daarmee hou je de 'prime parkeerplekken' niet bezet voor volk dat dagelijks een plekje zoekt, maar ik zou me daar verder niet verplicht toe voelen.

5-6 dagen voor iemands huis? Stel je lekker aan zeg. Als ze willen dat je hem daar niet parkeert, hadden ze die grond er maar bij moeten kopen. Mensen willen tegenwoordig voor de prijs van een sociale huurwoning graag vrijstaand wonen maar dan wel in het centrum van een grote stad met de rust van een boerendorp en landgoed/vrij uitzicht van onze koning. Dat is niet realistisch.

[ Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 31-03-2022 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Parkeer ellende...

Ik heb ooit gewoond in een hofje waar parkeren voor de deur niet mogelijk was maar waar we gewezen waren op de plekken aan de zijkant. Het probleem was dat niet alleen wij als bewoners er parkeerde, maar ook mensen van een straat verder.
Het was altijd vervelend om thuis te komen na de boodschappen en dan de auto 100 meter verderop te parkeren terwijl je tassen vol boodschappen hebt.
Mensen claimde ook parkeerplekken door er een container neer te zetten of er fiets/ brommer. Ooit een keer die container weg gezet en de dag erna had ik een gat in mn cabrio dak.

Openbare parkeerplekken kan en mag je niet toe-eigenen, het is gewoon wie het eerste komt, het eerste maalt.
tuurlijk als je in woonwijk woont wilt iedereen liever zijn eigen auto voor de deur hebben en daar hou je rekening mee als "goede" buur.
Zo mocht ik vroeger nooit mijn auto bij de buren voor de deur zetten van mn moeder, zelfs niet als ik op visite kwam later, je hield gewoon rekening met elkaar. Maar ook dat is afhankelijk van de relatie tussen jou en je buren en dan zijn het inderdaad ongeschreven regels, maar als het aan mij had gelegen had ik er schijt aan, want tja het zijn openbare plekken.

[ Voor 3% gewijzigd door DBC87 op 01-04-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-06 16:41
Ypuh schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:07:
Mensen willen tegenwoordig voor de prijs van een sociale huurwoning graag vrijstaand wonen maar dan wel in het centrum van een grote stad met de rust van een boerendorp en landgoed/vrij uitzicht van onze koning. Dat is niet realistisch.
nvm

[ Voor 14% gewijzigd door Robbie T op 01-04-2022 10:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:13
Ongeschreven regels lijken me dat je in dergelijke situaties je auto niet ongebruikelijk lang ergens weg zet. Maar 4-5 dagen, sjah, dat is niet heel ongewoon.

Uiteindelijk is die 1,7 norm achterhaald en is dat de basis van het probleem.

Ik ben opgegroeid in een rijtjeshuis-wijk met de 1,7 parkeerlek-norm. Dat was gewoon geven en nemen. Niets meer en niets minder. De enige doorn in het oog daar waren de slechte parkeerders (op of over de lijn). En de huishoudens met 4 auto's waren niet echt...populair.

Maar goed, mensen zijn soms tot rare fratsen in staat wanneer iets ze in de weg zit, ongeacht of ze wettelijk gelijk hebben. Ik zou zeggen, ondanks dat ze geen poot hebben om op te staan, probeer toch de ""overlast"" te minimaliseren. Herparkeer desnoods de auto na een dag of twee ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

cedrix5 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:22:
Ik heb vandaag briefjes in de bussen gedaan waar ik uitleg dat ik altijd voor eigen woning tracht te parkeren, maar als die plek bezet is (door onze gasten of andermans auto) ik het dichtstbijzijnde vrije plekje opzoek. Ook even geëxcuseerd voor de overlast
Waarom dat nou weer? :?

Je had niks fout gedaan, als het echt de openbare weg is en de APV er niks over zegt dan mag je auto gewoon weken lang blijven staan. Je zou dus even de APV van toepassing moeten nazoeken, maar de kans is groot dat daar ook gewoon in staat dat je auto een week of twee mag staan.

Maar hoewel het in Nederland niet verboden is om een dergelijk briefje bij de buren in de bus te doen, is het toch wel sterk af te raden. Nu geef je namelijk toe dat je overlast hebt veroorzaakt en dat je het eens bent met je buurman, terwijl die gewoon geen gelijk heeft. De kans is groot dat je buurman de enige is die zich er aan stoort en het gewoon opblaast. Je had beter de buurman kunnen vragen wat het probleem is, als hij er met een aanhanger wil staan om iets in te laden dan kun je aanbieden je auto even te verzetten maar het is niet zijn straat ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@cedrix5 Je mag gewoon parkeren op de openbare weg. Alleen mensen met een ontheffing hebben aangewezen recht op een parkeerplek/plaats.

Het is gebruikelijk dat je je auto vlakbij je woning zet, dat doet iedereen in straat met rijtjes huizen. Ik vind het netjes dat je briefjes rondbrengt, maar dat hoeft niet. waarschijnlijk is het een oudere bewoner die 'zeurt' of iemand die zelf niest te doen heeft. Vaak gaan ze dan met de hond uitlaten klagen via andere buren(die er zelf geen last van hebben)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:48
ben ik blij met mijn eigen oprit

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• cedrix5
Ja ik snap dat het belachelijk is, maar ik wil alsnog geen boze buren. Bovendien claimde hij dat er meerdere waren, dus op deze manier weet de rest hiervan en kunnen de klagers zich melden.
We gaan morgen even koffie doen, hopelijk kan ik dan uitleggen dat ik zal blijven parkeren waar het mag en kan hij zijn ergernissen luchten.
Je kan het natuurlijk hard spelen, maar ik heb echt geen zin in mysterieuze schades of eeuwige burenruzies.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Bartmanz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-05 11:30
We hebben hier een buurman die ook vind dat de parkeerplek op de hoek zijn parkeerplek is. Zijn vrouw heeft ook een auto die altijd in hun eigen garagebox geparkeerd staat.

Als buurman weggaat met de auto die op de parkeerplaats staat komt zijn vrouw met de auto uit de garage aangereden en parkeert hem op het hoekje. Komt de buurman weer terug met zijn auto dan komt buurvrouw naar buiten geparadeerd en verplaatst haar auto weer naar de garage.

En mocht om één of andere reden iemand toch op 'zijn' plekje staan, dan zit hij net zolang voor het raam te wachten tot hij zijn auto weer op 'zijn' plekje kan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:55
Bartmanz schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:15:
We hebben hier een buurman die ook vind dat de parkeerplek op de hoek zijn parkeerplek is. Zijn vrouw heeft ook een auto die altijd in hun eigen garagebox geparkeerd staat.

Als buurman weggaat met de auto die op de parkeerplaats staat komt zijn vrouw met de auto uit de garage aangereden en parkeert hem op het hoekje. Komt de buurman weer terug met zijn auto dan komt buurvrouw naar buiten geparadeerd en verplaatst haar auto weer naar de garage.

En mocht om één of andere reden iemand toch op 'zijn' plekje staan, dan zit hij net zolang voor het raam te wachten tot hij zijn auto weer op 'zijn' plekje kan zetten.
Wanneer gaan jullie een paar weken op vakantie? :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-06 15:33

Agent47

I always close my contracts.

Typisch Nederlands dit. *knip* Als je al op voorhand weet dat een opmerking mogelijk beledigend kan worden opgevat, zet hem dan niet neer. *knip*

Situatie bij het huis van mijn ouders toentertijd:

Wij werkten allemaal. Ik had een lease auto, moest naar het midden van Nederland elke dag ( 100 km enkele rit)
Mijn vader moest naar het midden van Nederland ( 90 km enkele rit)
Mijn broertje werkte met de werkbus van zijn werkgever door heel Nederland.
Mijn moeder werkte thuis, die had geen auto nodig.
Mijn ex kwam elke week langs, die had een auto ( woonde verder weg)

Kortom: Met een beetje pech stonden er zaterdag van ons 2auto's op onze eigen parkeerplek (voor het huis op onze eigen grond) en 2 op de stoep voor . Deze plaatsen zijn voor iedereen, kortom wie het eerste komt, wie het eerste maalt. Je had het rond kerst moeten zien. Mensen werden oprecht boos en gingen plekken claimen door er met stoepkrijt een vierkant van te maken, containers neer te zetten, gemeente bellen, politie bellen.

Wij hebben op een gegeven moment de auto ook maar 100m verderop gezet om gezeur te voorkomen. Wij deden niks verkeerd, betalen ook wegenbelasting, verzekering etc. maar mensen zijn gewoon te *knip* hier in Nederland als het om parkeren gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door deepbass909 op 05-04-2022 10:44 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5

Zolang die persoon verder niet klaagt zou het mij niet uit maken. Desnoods koop je een of ander barrel die je elke keer 10m verzet om je plekje te reserveren, zolang je mrb betaalt + verzekering is het geen punt.

Wat hier misschien ook meespeelt is dat zowel mijn auto als onze gasten allemaal buitenlandse platen hebben. Maar goed, dat is nagevraagd bij de belastingdienst en verder niet andermans zorg.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-06 23:15
Blijft mij verbazen dat mensen denken dat ze een stuk openbare weg kunnen claimen als hun parkeerplaats. Iedereen wil natuurlijk het liefst recht voor zijn/haar deur parkeren, maar in bepaalde gevallen gaat dat niet. Helaas, pindakaas. Dan zeggen dat een ander daar niet mag staan is helemaal van de zotten; indien het een openbare weg is waar geparkeerd mag worden (zonder restricties) en jij betaald wegenbelasting, dan mag jij daar staan. Heb jij 3 auto's en 3 keer zoveel parkeerruimte nodig als de overbuurman met 1 auto: prima, je betaald toch ook 3 keer wegenbelasting?

Er zijn natuurlijk gevallen waar je in goed overleg kunt vragen of iemand even niet voor jouw deur wil parkeren, bijvoorbeeld wanneer je die dag met een aanhanger spullen wilt verplaatsen, of wanneer je met een busje/vrachtwagen vol met meubels komt aanzetten. Maar goed, dit soort dingen gebeuren hooguit een paar keer per jaar.

Indien men perse een eigen parkeerplek wilt claimen, moet men ofwel een woning kiezen met oprit en/of garage, of men moet met een goede reden een parkeerplek op kenteken aanvragen bij de gemeente (gebeurt eigenlijk alleen voor invalide parkeren).

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:52
Ik parkeer ook het liefst voor en naast mijn huis met 2 auto's, met name omdat ze dan binnen mijn camerazicht staan (dit na helaas 2 serieuze schades). De 3e auto staat bij ons altijd in de garage.

Als het vol is, is het vol. Dat is dan jammer. Waar ik wel echt een bloedhekel aan heb zijn al die werkbusjes in onze woonwijk. Het lijkt wel een industrieterrein. Als er zo'n busje een lang weekend voor je keukenraam staat is dat ergerlijk omdat het veel licht wegneemt en het uitzicht verpest.

Overigens is dat ook deel van het probleem in onze wijk. Sowieso heeft iedereen 2 auto's, maar er zijn er ook die 1 of zelfs 2 van die werkbussen erbij hebben die ze dan het liefst bij anderen voor de deur of lukraak ergens op de stoep neerkwakken.

Snap wel dat er mensen zijn die een werkbus hebben, dat is nu eenmaal soms nodig. Maar parkeer dat ding op zijn minst fatsoenlijk als dat enigszins kan.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:13
cedrix5 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:09:
Ja ik snap dat het belachelijk is, maar ik wil alsnog geen boze buren. Bovendien claimde hij dat er meerdere waren, dus op deze manier weet de rest hiervan en kunnen de klagers zich melden.
We gaan morgen even koffie doen, hopelijk kan ik dan uitleggen dat ik zal blijven parkeren waar het mag en kan hij zijn ergernissen luchten.
Je kan het natuurlijk hard spelen, maar ik heb echt geen zin in mysterieuze schades of eeuwige burenruzies.
Goed idee om gewoon eens koffie te gaan drinken met die persoon of personen in kwestie om de situatie te bespreken.

Success. Eigenlijk gaat het weer om niets, maar schade of ruzie zou inderdaad zonde zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh

Mijn ouders hebben ook zo'n buurman. Alle ruimte in de straat, maar dat is 'zijn' plekje. Heb lang gedacht dat hij de enige was (ja ja, kom uit een klein dorp in Friesland en ben wereldvreemd), maar zie zonder te zoeken dit soort verhalen bijna wekelijks voorbij komen op Tweakers.

Is er een deel van het menselijk brein dat hiervoor verantwoordelijk is? Als een soort honden die tegen een boom of lantaarnpaal aan móeten plassen om hun territorium af te bakenen?

Ik vind het wel geinig hoor, en laat mensen wat dat betreft ook graag in hun waarde. Ben niet het type wat dan met opzet mijn auto daar neer zet en rij met alle liefde een paar straten verder. Dat hele 'auto moet dicht bij huis staan' heb ik losgelaten en wandel toch al voor m'n plezier.
Drardollan schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:21:
Waar ik wel echt een bloedhekel aan heb zijn al die werkbusjes in onze woonwijk. Het lijkt wel een industrieterrein. Als er zo'n busje een lang weekend voor je keukenraam staat is dat ergerlijk omdat het veel licht wegneemt en het uitzicht verpest.
Hier kan ik me dan wel weer in vinden en zou ik me ook aan storen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ypuh op 01-04-2022 11:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:28

FreakNL

Well do ya punk?

De genoemde 1.7 norm wordt gelukkig vanzelf weer prima over pakweg 10-20 jaar. Autobezit (en zeker 4/5 per huishouden) gaat echt tot het verleden behoren. Dus ik snap ook wel dat we nu niet 5 openbare parkeerplekken per huis inrichten, zonde van de ruimte en ik woon niet graag op een parkeerterrein.

Met betrekking tot de TS. Tja, als de buren een eigen plek willen moeten ze een huis met een oprit kopen of via de gemeente regelen dat ze een dedicated (invalide) plek/ontheffing krijgen. Meer smaken zijn er niet.

Dat gezegd hebbende kun je wel iets rekening met elkaar houden. Maar dat hangt COMPLEET van de situatie af. Ik heb zelf geen oprit (woon op een autoluw hofje), maar ik zet mijn auto wel altijd op het parkeerterreintje (16 plekken) tegenover ons huis (op 20m) ipv recht voor het huis van mijn overburen (op 15m). Het is voor mij een kleine moeite om 5 meter door te rijden en mijn auto daar te parkeren.. Staat hij nog veiliger ook want geen fietsers, voetgangers en andere auto's die erlangs komen. Maar gezien je TS heb je echt niks verkeerds gedaan.

Overigens vind ik huishoudens met 5 auto's best irritant. Maar dat is mijn mening en ik kan er verder niks aan doen want het mag. Maar ik ben wel blij dat dat bij ons meevalt. Werkbussen vind ik ook irritant, maar ik snap ook wel dat die mensen ergens aan het werk zijn en dan het liefst die bus dichtbij hebben. Zolang ze na 17:00/18:00 maar niet meer op mijn hofje staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-06 16:57

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Drardollan schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:21:
Ik parkeer ook het liefst voor en naast mijn huis met 2 auto's, met name omdat ze dan binnen mijn camerazicht staan (dit na helaas 2 serieuze schades). De 3e auto staat bij ons altijd in de garage.

Als het vol is, is het vol. Dat is dan jammer. Waar ik wel echt een bloedhekel aan heb zijn al die werkbusjes in onze woonwijk. Het lijkt wel een industrieterrein. Als er zo'n busje een lang weekend voor je keukenraam staat is dat ergerlijk omdat het veel licht wegneemt en het uitzicht verpest.

Overigens is dat ook deel van het probleem in onze wijk. Sowieso heeft iedereen 2 auto's, maar er zijn er ook die 1 of zelfs 2 van die werkbussen erbij hebben die ze dan het liefst bij anderen voor de deur of lukraak ergens op de stoep neerkwakken.

Snap wel dat er mensen zijn die een werkbus hebben, dat is nu eenmaal soms nodig. Maar parkeer dat ding op zijn minst fatsoenlijk als dat enigszins kan.
Wat betreft werkbusjes, wij hebben 6 voertuigen thuis die allemaal op eigen terrein kunnen staan, maar mijn vader zet zijn werkbus gewoon op de openbare parkeerplaats. Net als 2 andere mensen in de straat die een werkbus hebben. Ik begrijp je punt en wij proberen er echt op te letten, maar als er geen ruimte meer is dan moet hij op een plek staan waarbij de buren hem inderdaad vol in het zicht hebben. Maar dan is het dus zo netjes en de kunst om af en toe even te kijken of iemand weg is en dan zet je de bus even om.

Ik denk dat we in Nederland af en toe gewoon heel weinig meer van elkaar kunnen hebben, maar sommigen maken er ook wel echt een sport van om irritatie op te wekken. Zo ook de dochter van iemand in de straat die zonder uitzondering de auto precies op 2 vakken neerzet. Dit met dus een ruimtetekort. Daar gaat mijn bloed wel echt van koken.

Bij een vriend van me staat er dus iedere dag zo'n gigantische werkbus met opvallende bestickering voor de deur. Die moet dan per sé natuurlijk binnen 10 meter van diegene zijn huis staan want stel je voor dat 'ie even 50 meter moet lopen naar de dichtstbijzijnde parkeerplek waar de bus niet tot last zou zijn. Zo'n mensen zou ik wel eens vriendelijk proberen te vragen of dat geen optie zou zijn.

Geval van OP is gewoon op en top Nederland, en ik vind het nog erg netjes dat 'ie een briefje in de bus stopt. Hoe zeer dat ook onnodig zou moeten zijn is het misschien wel een verstandige stap. Het kan net genoeg zijn om de irritatie weg te nemen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 22:55
Moi_in_actie schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:19:
Blijft mij verbazen dat mensen denken dat ze een stuk openbare weg kunnen claimen als hun parkeerplaats. Iedereen wil natuurlijk het liefst recht voor zijn/haar deur parkeren, maar in bepaalde gevallen gaat dat niet. Helaas, pindakaas. Dan zeggen dat een ander daar niet mag staan is helemaal van de zotten; indien het een openbare weg is waar geparkeerd mag worden (zonder restricties) en jij betaald wegenbelasting, dan mag jij daar staan. Heb jij 3 auto's en 3 keer zoveel parkeerruimte nodig als de overbuurman met 1 auto: prima, je betaald toch ook 3 keer wegenbelasting?

Er zijn natuurlijk gevallen waar je in goed overleg kunt vragen of iemand even niet voor jouw deur wil parkeren, bijvoorbeeld wanneer je die dag met een aanhanger spullen wilt verplaatsen, of wanneer je met een busje/vrachtwagen vol met meubels komt aanzetten. Maar goed, dit soort dingen gebeuren hooguit een paar keer per jaar.

Indien men perse een eigen parkeerplek wilt claimen, moet men ofwel een woning kiezen met oprit en/of garage, of men moet met een goede reden een parkeerplek op kenteken aanvragen bij de gemeente (gebeurt eigenlijk alleen voor invalide parkeren).
Idd, hier in de stad (Utrecht) mag je al blij zijn als je je auto ergens in je eigen straat kwijt kunt. Wat een geneuzel zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Kuusj schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:38:
[...]

Ik begrijp je punt en wij proberen er echt op te letten, maar als er geen ruimte meer is dan moet hij op een plek staan waarbij de buren hem inderdaad vol in het zicht hebben. Maar dan is het dus zo netjes en de kunst om af en toe even te kijken of iemand weg is en dan zet je de bus even om.
Je zal mij ook niet horen klagen of iets dergelijks (het irriteert slechts), het is namelijk simpelweg toegestaan. Snap het ook wel dat je niet 3x per dag gaat kijken of je hem weg kan zetten, dat verwacht ik ook niet eigenlijk. Al waardeer ik het wel als er aan gedacht wordt.

Ik maak wel onderscheid in werkbussen. Wij hebben werkbussen in de wijk van mensen die een eenmanszaak hebben en de bus onmisbaar is. Maar we hebben ook werkbussen staan (meerdere dus) van een bedrijf wat te beroerd is om zelf te zorgen voor parkeerplaatsen. Er staan standaard 2 werkbussen van dit bedrijf op de stoep terwijl er maar 1 iemand bij dat bedrijf werkt, deze mensen hebben een eigen oprit en hebben daar een gigantische camper op staan 9 van de 12 maanden. En dan zijn er nog 2 privé auto's die ze wegzetten in de straat.

Los van dat ik het gewoon asociaal vind van dit specifieke bedrijf, is het ook een veiligheid ding. De brandweer kan er niet langs en moet omrijden. Dat vind ik een kwalijke zaak, sowieso dat de gemeente dat toelaat (ondanks diverse verzoeken van buurtbewoners om hier iets aan te doen) maar ook dat mensen zelf dat besef niet lijken te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:33
Heel herkenbaar allemaal. Zelf ben ik ook iemand die zijn auto regelmatig hier voor de deur parkeert als iemand weg gaat, maar dat heeft een andere reden. Wij parkeren aan 1 kant van de straat waar veel opritten zijn. 1 stukje is net ruim genoeg voor 2 normale auto’s achter elkaar, tenzij je zoals een aantal mensen je auto pontificaal in het midden zet zodat er niemand voor of achter past zonder een oprit te blokkeren. Dus ik doe het met name zodat er dan weer iemand achter mij past en de parkeerdruk in de straat dus minder wordt.

Dit aangeven bij bepaalde mensen heeft overigens geen zin, want de volgende keer doen ze t weer. Maar dan wel klagen als iemand anders een auto bij hen voor de deur niet helemaal netjes parkeert :+

Vorig jaar overigens wel stampij gemaakt. Een buurman schuin tegenover heeft elke dinsdag zijn kinderen over voor avondeten. Helemaal prima, maar die kinderen parkeerden dus altijd de auto bij ons op de stoep voor de deur, en op een gegeven moment was het elke avond wel. Toen heb ik na herhaaldelijk wijzen op beschikbare plekken binnen 50 meter lopen wat minder netjes gepraat. De buurman zelf kwam toen ook naar buiten en zei toen tegen z’n dochter dat er inderdaad 3 plekken waren binnen 15 meter dus waarom zet je hem nou op de stoep muts >:)

Sindsdien dus geen last meer van :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
FreakNL schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:26:
De genoemde 1.7 norm wordt gelukkig vanzelf weer prima over pakweg 10-20 jaar. Autobezit (en zeker 4/5 per huishouden) gaat echt tot het verleden behoren. Dus ik snap ook wel dat we nu niet 5 openbare parkeerplekken per huis inrichten, zonde van de ruimte en ik woon niet graag op een parkeerterrein.
Ik denk dat je hier volledig de mist in gaat. Over 10-20 jaar zijn er minsten zoveel auto's als nu. Onze bevolking groeit en dat zal de komende jaren niet gaan afnemen. Het hebben van een auto wordt juist elk jaar makkelijker met de nieuwe private lease en afbetalingsopties. Tevens is de verwachting dat autobezit lager belast gaat worden dan autorijden (verschuiving van wegenbelasting naar accijnzen elders), het kost minder om een auto neer te zetten voor af en toe gebruik.

Het delen van auto's is tot op heden een grote flop in Nederland en het OV zal de komende jaren ook niet ineens veel beter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ypuh schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:21:
[...]
Hier kan ik me dan wel weer in vinden en zou ik me ook aan storen.
Het is niet anders, het is ook een stukje leven en laten leven. Maar leuk zal ik het nooit gaan vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Drardollan schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:54:
[...]

Je zal mij ook niet horen klagen of iets dergelijks (het irriteert slechts), het is namelijk simpelweg toegestaan. Snap het ook wel dat je niet 3x per dag gaat kijken of je hem weg kan zetten, dat verwacht ik ook niet eigenlijk. Al waardeer ik het wel als er aan gedacht wordt.

Ik maak wel onderscheid in werkbussen. Wij hebben werkbussen in de wijk van mensen die een eenmanszaak hebben en de bus onmisbaar is. Maar we hebben ook werkbussen staan (meerdere dus) van een bedrijf wat te beroerd is om zelf te zorgen voor parkeerplaatsen. Er staan standaard 2 werkbussen van dit bedrijf op de stoep terwijl er maar 1 iemand bij dat bedrijf werkt, deze mensen hebben een eigen oprit en hebben daar een gigantische camper op staan 9 van de 12 maanden. En dan zijn er nog 2 privé auto's die ze wegzetten in de straat.

Los van dat ik het gewoon asociaal vind van dit specifieke bedrijf, is het ook een veiligheid ding. De brandweer kan er niet langs en moet omrijden. Dat vind ik een kwalijke zaak, sowieso dat de gemeente dat toelaat (ondanks diverse verzoeken van buurtbewoners om hier iets aan te doen) maar ook dat mensen zelf dat besef niet lijken te hebben.
nou staan bouwvakkers toch niet bekend om hun parkeer gedrag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 09:59

Goh woon jij ook bij mij in de straat? :D Alleen is het hier vrouw die zo is. Als er iemand staat gaat ze ook pontificaal op de stoep (mag dus niet) er voor staan. Niet slecht ter been of wat dan ook, echt bizar. Niet alsof ze zuinig zijn op de auto, want die stoepranden daar zijn dusdanig afgesleten door de banden, dat doet echt pijn om aan te zien.

Ik heb een paar keer even diep adem moeten halen, maar ik heb er in de praktijk niet echt last van, dus laat maar lekker gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Beste tweakers,

Ik hoorde van mijn broer en huisgenoot gisteren dat we een buur aan de deur hadden met klachten over mijn parkeergedrag.
Gaat om een wijk met rijtjeshuizen, geen bijzonder hoge parkeerdruk (norm 1,7). Soms moet je 100m lopen als er wat bezoek is. Zo ook de laatste dagen, de auto van de vriendin van mijn broer stond bij ons voor de deur dus die van mij heeft 4-5 dagen voor andermans huis gestaan. Is een grijze Skoda uit 2018, dus geen speciale looks of aanstootgevende zaken.

De man meende dat er meer bewoners reeds hadden 'geklaagd' en hij daarom even langs kwam.
Ik heb vandaag briefjes in de bussen gedaan waar ik uitleg dat ik altijd voor eigen woning tracht te parkeren, maar als die plek bezet is (door onze gasten of andermans auto) ik het dichtstbijzijnde vrije plekje opzoek. Ook even geëxcuseerd voor de overlast, maar ik ben nu niet voornemens om mijn gedrag te veranderen.
We bezitten maar 1 auto, met ongeveer de helft van de tijd een auto te gast (elks een vriendin, ouders...).

Is er nog wat waar ik me bewust van moet zijn? Ongeschreven regels die wel belangrijk zijn?
Aangezien je toch al bent aanbeland bij het communiceren met briefjes: verleg de focus van ervaren probleem naar mogelijke oplossing.

Het probleem is niet jouw parkeergedrag, maar gebrek aan voldoende parkeerplek in de wijk/straat. Met de hele straat dus een brief naar de gemeente omtrent deze problematiek (doen ze verder niks mee, maar jij hebt wel de focus van de onvrede verlegt van jouzelf naar de niet handelende gemeente).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 13:48
Men heeft onderling een regel bedacht (dus niet wettelijk geldig), en dat is dat ieder huis 1 parkeerplek voor de woning heeft die voor de eigenaar van de woning is bedoeld. Veel mensen houden hier rekening mee maar als ze zelf dan niet redelijk dicht bij huis kunnen parkeren, tja dan is jouw parkeerplaats de sjaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-06 18:52
Volk wat een openbareparkeerplek toe eigenen, omdat hun voordeur het dichtsbij de parkeerplek is :+

Wat een **** zijn dat zeg. Koop dan gewoon een huis met oprit\garage of opritlaan.

Dan heb je nog de extreme kansloze die dan je auto beschadigen uit frustratie, omdat ze hun zin niet krijgen.

Een briefje zou ik nooit doen, dat is zo afstandelijk en kan goed fout overkomen, omdat het platte tekst is. Ik zou zelf langs gaan en eens vragen waar ze precies last van hebben en vragen waarom ze denken dat een openbareplek prive eigendom is, want dat iemand roept "er hebben meerdere geklaagd" is niks meer dan je eigen mening versterken door andere erbij halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
bie100 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:01:
[...]

nou staan bouwvakkers toch niet bekend om hun parkeer gedrag :)
Waarom zouden het enkel bouwvakkers zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Laatst online: 23:16
Ik heb 2 autos en woon nog in een tussenwoning. Ja er is soms tekort, maar dan parkeer ik gewoon wat verder weg. Als ik te laat ben ga ik ook niet zeuren bij een ander. Moeten ze ook niet bij mij doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Unknown Alien schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:50:
Wat een **** zijn dat zeg. Koop dan gewoon een huis met oprit\garage of opritlaan.
Ik heb een huis met een vrijstaande garage en je moet eens weten hoe vaak er mafklappers zijn die half voor mijn garagedeur parkeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:56
@cedrix5 Ik zou gewoon melden dat je doet wat in praktijk iedereen (ook de buren) doen: parkeren voor je eigen deur tenzij dit niet kan omdat er een andere auto staat. Daarbij ben je hen geen uitleg verschuldigd over of die andere auto dan van een van jouw gasten is of van een andere buurman die op dat moment niet voor eigen deur kon parkeren. Daar moeten ze het maar mee doen.

Toch nog even in 'oplossingen' denkende (ook al zou dit hele probleem niet moeten bestaan):

- Als je het voor jezelf nog íets makkelijker wilt maken dan zou je tegen al je gasten kunnen zeggen dat ze nooit voor jouw deur parkeren. Dan heb je daar (voor jouw deur) in praktijk vaker ruimte voor je eigen auto en die auto's van jouw gasten staan zelden langer dan 1 dag op dezelfde plek, waardoor het waarschijnlijk tot minder frustraties leidt. Bovendien zijn het verschillende auto's dus het wordt ook minder een "weer die auto"-gevoel (al helpen buitenlandse kentekens dan niet mee voor het sentiment in een kennelijk erg bekrompen wijkje).

- Een laatste 'oplossing' kan nog zijn dat je jouw auto 's avonds als je gasten (die jouw voordeur-plek bezet hielden) weg zijn alsnog voor je eigen deur gaat zetten. Kennelijk staat jouw auto vaak 4-5 dagen stil, en dát zal vooral tot frustratie leiden, want de "ik wil graag vanuit mijn raam naar mijn auto kijken"-buurman komt dan elke dag thuis en denkt "shit, staat die l*l er nu nog? Hoe is het mogelijk"? ;) .. Zelf zou ik hier overigens niet aan beginnen, maar dat komt omdat ik mensen die hun auto gaan verplaatsen om hen voor de deur te hebben staan altijd erg sneu vindt. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Valorian op 01-04-2022 13:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Blijft mij verbazen dat dat mensen niet snappen dat je geen vrienden in de buurt maakt wanneer er bijvoorbeeld 3 auto's van een enkele woning op de openbare parkeerplaatsen staan. Juridisch mag het allemaal hoor, maar dat mensen echt verbaasd zijn erover dat buren dan niet blij met je zijn, dat zegt wat mij betreft meer over die mensen dan degene die er niet blij mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Ik snap niet dat mensen zo erg focussen op " hun plek"
Het is niet jouw plek, het is niet je eigen grond. Als de plekken vol zijn dan moet je gewoon ergens anders je eigen plekje vinden. Ben je slecht te been? Dan vraag je een bordje aan bij je eigen gemeente en zorg je dat dat bord bij jou voor de deur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Drardollan schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:09:
[...]

Waarom zouden het enkel bouwvakkers zijn?
dat zeg ik ook niet maar het valt wel op dat het niet zo nauw nemen daarmee :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Typisch 1ste wereldprobleem. Ik wil mijn auto voor mijn deur zetten. Let op de "ik" en de " mijn"'. In dit geval is de vrije plaats voor iedereen als die bsb is.

Next

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:14
Ik snap het ook niet dat mensen een parkeerplaats voor hun eigen huis opeisen. Het werkt ook nog eens extra parkeerproblemen in de hand. Het idee bij openbare parkeerplaatsen is dat je optimaal van de beschikbare ruimte gebruikt maakt. Als iedereen rekening houd met een vrij stukje parkeerplaats voor de deur van een ander, blijven parkeerplaatsen onbenut .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chedara
Sissors schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:24:
Blijft mij verbazen dat dat mensen niet snappen dat je geen vrienden in de buurt maakt wanneer er bijvoorbeeld 3 auto's van een enkele woning op de openbare parkeerplaatsen staan. Juridisch mag het allemaal hoor, maar dat mensen echt verbaasd zijn erover dat buren dan niet blij met je zijn, dat zegt wat mij betreft meer over die mensen dan degene die er niet blij mee zijn.
Hoezo? Als er geen parkeerplaatsen op eigen terrein zijn, dan moeten de auto's toch ergens staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
mugenmarco schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:34:
Men heeft onderling een regel bedacht (dus niet wettelijk geldig), en dat is dat ieder huis 1 parkeerplek voor de woning heeft die voor de eigenaar van de woning is bedoeld. Veel mensen houden hier rekening mee maar als ze zelf dan niet redelijk dicht bij huis kunnen parkeren, tja dan is jouw parkeerplaats de sjaak.
Een open vraag; maar waar staan dit soort regels beschreven, of beschrijf je de situatie? Zou het fijn vinden als het zo was en zou daar ook wel vrede mee hebben (heb zelf maar één auto), maar dit klinkt totaal nieuw voor mij. Overigens woon ik in een winkelstraat/wandelgebied en gaat deze vlieger voor mij al niet. Ik parkeer mijn auto ook op een hofje voor vergunninghouders.

[ Voor 12% gewijzigd door Ypuh op 01-04-2022 13:38 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Klinkt als een geslaagde grap van je broer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 13:48
Ypuh schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:35:
[...]

Een open vraag; maar waar staan dit soort regels beschreven, of beschrijf je de situatie? Zou het fijn vinden als het zo was en zou daar ook wel vrede mee hebben (heb zelf maar één auto), maar dit klinkt totaal nieuw voor mij.
Dat is het juist, die regel staat nergens beschreven maar onder autobezitters is het wel een soort regel geworden dat je voor je huis 1 parkeerplek hebt voor je eigen auto.

Edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
[...]

Een open vraag; maar waar staan dit soort regels beschreven, of beschrijf je de situatie? Zou het fijn vinden als het zo was en zou daar ook wel vrede mee hebben (heb zelf maar één auto), maar dit klinkt totaal nieuw voor mij.
Het is een misvatting dat er een wettelijk recht is op een parkeerplaats. Je kunt namelijk niet van de gemeente afdwingen dat ze voor iedere bewoner of ieder huishouden in de straat een aparte parkeerplaats maakt of beschikbaar stelt. Het is daarom ook niet toegestaan om een parkeerplaats toe te eigenen, zelfs al gaat het om de parkeerplaats vlak voor je huisdeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
mugenmarco schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:38:
[...]

Dat is het juist, die regel staat nergens beschreven maar onder autobezetters is het wel een soort regel geworden dat je voor je huis 1 parkeerplek hebt voor je eigen auto.
Je was iets te snel voor mijn ninja-edit ;). Interpreteerde hem later ook als een situatie die je beschrijft, maar wanneer mensen dit als een 'recht' gaan zien gaat het fout natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chedara
[...]

Dat is een onzin regel. Staat nergens en is ook echt nergens door een gemeente/ontwikkelaar zo bedacht. openbaar parkeren gaat bij een nieuwe situatie op basis van de parkeervraag van het gehele project. Hier wordt dan geen rekening gehouden met een parkeerplaats voor de deur of iets dergelijks. Vaak wel met een maximale afstand tot de woningen, dat kan tot ongeveer maximaal 100 meter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:06
Hier zou ik niet zo zeker van zijn. Autobezit groeit hard in Nederland: https://www.cbs.nl/nl-nl/...eit-sterker-dan-bevolking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Sissors schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:24:
Heb je het hier over een algemene hypothetische situatie? Want in geval van TS gaat het maar om één auto en staat er regelmatig één andere auto bij van bezoekers. Dat is toch niet zo gek, en.m niet te vergelijken met 3 autos die continu plekken bezet houden? Wat zou het alternatief zijn waarbij die buurtbewoners er geen last van zouden hebben, dat de bezoeker naar een transferium rijden en met ov-fiets komen? Minder bezoek laten komen?

PS: ik vraag mij oprecht steeds weer af wat voor wijken dit zijn. Bij mij is Utrecht is ook chronisch parkeerplek tekort maar niemand klaagt in mijn straat over elkaar. Het is gewoon plekje pakken wat je kan vinden, en dat is zelden voor de eigen deur. (Ok, een Saab van 4,63m zonder parkeersensoren helpt mij in dit geval ook niet ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chedara
Valorian schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:49:
[...]

Heb je het hier over een algemene hypothetische situatie? Want in geval van TS gaat het maar om één auto en staat er regelmatig één andere auto bij van bezoekers. Dat is toch niet zo gek, en.m niet te vergelijken met 3 autos die continu plekken bezet houden? Wat zou het alternatief zijn waarbij die buurtbewoners er geen last van zouden hebben, dat de bezoeker naar een transferium rijden en met ov-fiets komen? Minder bezoek laten komen?

PS: ik vraag mij oprecht steeds weer af wat voor wijken dit zijn. Bij mij is Utrecht is ook chronisch parkeerplek tekort maar niemand klaagt over elkaar. Het is gewoon plekje pakken wat je kan vinden, en dat is zelden voor de eigen deur. (Ok, een Saab van 4,63m zonder parkeersensoren helpt mij in dit geval ook niet ;) ).
Meestal zijn dit de wijken waar de onderklasse woont en er eigenlijk niet eens zo'n grote parkeerdruk is. Als de parkeerdruk echt groot is, dan wordt geaccepteerd dat er niet voor de deur geparkeerd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Chedara schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:51:
[...]

Meestal zijn dit de wijken waar de onderklasse woont en er eigenlijk niet eens zo'n grote parkeerdruk is. Als de parkeerdruk echt groot is, dan wordt geaccepteerd dat er niet voor de deur geparkeerd kan worden.
Denk dat je gelijk hebt. Al kan de bovenklasse er ook wat van hoor, ik herinner mij ook topics over situaties waar mensen eigen opritten hebben maar die niet willen gebruiken voor de auto en dus onnodige parkeerdruk veroorzaakten (omdat een deel huizen geen oprit had en de openbare plekken beperkt waren) en claimden ook nog recht te hebben op de openbare parkeerplek het dichtst in de buurt van hun oprit🤪.

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 01-04-2022 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chedara
Ja je hebt gelijk Valorian. Ik had het niet zo moeten benoemen. Maar meestal wordt openbaar parkeren gerealiseerd als parkeren op eigen terrein financieel niet uit kan. Minder uitgeefbare grond, dus lagere prijs voor de woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:45

DropjesLover

Dit dus ->

bie100 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:07:
ben ik blij met mijn eigen oprit
Wij hebben een oprit die krap net breed genoeg is voor 2 auto's, we hebben er maar 1. We wonen naast een school en in de winter een paar keer gehad dat er iemand gewoon op mijn oprit parkeert om z'n kind er uit te laten en nog even te blijven wachten.
Kreeg ik me toch een rare blik toen ik vroeg of die niet op mijn oprit wilde gaan staan... "Ja maar het is maar voor even!"

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het is vrij simpel: Zolang er MRB betaalt is en de auto geregistreerd staat (logische vereiste als je aan stap 1 voldoet :)) dan mag je gewoon heel lang parkeren. Er is zelfs geen tijdslimiet. Al sta je er 5 maanden. Het is openbare weg.

Daarmee zeg ik niet dat je je auto 5 maanden voor iemands huis moet parkeren omdat het kan. Rekening met elkaar houden is fijn.

Buren die de plekken in de gaten houden om meteen de auto verzetten als "hun"plekje vrij is, mag ook gewoon. Laat ze lekker hun tijd verspillen. Het zijn dezelfde mensen die heel vroeg in de ochtend hun handdoek parkeren op het bed langs het zwembad op vakantie om het gat te vullen van de parkeerdrang van thuis die ze dan even niet kunnen ervaren.

Ik heb er vooral meedelijjden mee.
Verder zou ik er niet teveel aandacht aan besteden, want dan wordt het nog een ding.

Oh ja, als iedereen wel nog even de parkeerplek voor mijn huis vrij kan laten voor mijn auto dan zou dat fijn zijn. Kleine moeite om rekening mee te houden toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Die 1,7 wordt door gemeenten al heel hard omlaag gebracht vanuit het oogpunt van vergroening en dergelijke, terwijl net iedereen (door corona) een auto wil hebben.

Het blijft wensdenken versus de realiteit (iets waar de politiek wel vaker last van heeft). Onze buren hebben 3 auto's. Niet omdat ze dat zo leuk vinden, maar 1 grote gezinsauto, voor hem, 1 kleine voor haar (werk, familiebezoek) en 1 voor zoon van 25 die nog thuis woont en ook naar werk enzo moet.

Zouden ze met minder auto's toe kunnen, ja vast, mar wel gewoon onhandiger.
Veroorzaken ze overlast? Nee, plek genoeg hier.

Het enige wat echt tot minder auto's op straat leidt is een autobezit belachelijk duur maken en heftig te subsidieren via de werkgever zodat mensen die hem woon-werk nodig hebben er niet door geraakt worden. En dan nog zal het weinig uitmaken, er zijn weinig mensen die hem niet woon-werk gebruiken en werkelijk slechts voor de hobby hebben (en op straat parkeren). Autobezit is al duur in Nederland.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:28

FreakNL

Well do ya punk?

Drardollan schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:58:
[...]

Ik denk dat je hier volledig de mist in gaat. Over 10-20 jaar zijn er minsten zoveel auto's als nu. Onze bevolking groeit en dat zal de komende jaren niet gaan afnemen. Het hebben van een auto wordt juist elk jaar makkelijker met de nieuwe private lease en afbetalingsopties. Tevens is de verwachting dat autobezit lager belast gaat worden dan autorijden (verschuiving van wegenbelasting naar accijnzen elders), het kost minder om een auto neer te zetten voor af en toe gebruik.

Het delen van auto's is tot op heden een grote flop in Nederland en het OV zal de komende jaren ook niet ineens veel beter worden.
Ik snap waar je "vandaan komt". Maar ik denk persoonlijk dat het hebben van een eigen auto in de toekomst zo duur gaat worden dat heel veel mensen dat niet meer kunnen betalen. Het wordt weer meer voor de elite. Ik verwacht daarnaast een tegenbeweging van car-sharing en autonome auto's. Mobility as a service. Let wel, ik praat over een termijn van 10-20 jaar. Overigens zeg ik nergens dat ik het daar mee eens ben hoor of dat ik er bij mee ben! Ik heb ook gewoon een mooie (ICE) auto voor de deur staan. Maar we gaan een energietransitie tegemoet waarin veel zaken die nu als normaal worden beschouwt toch op een andere manier zullen (moeten) gaan bekijken. Overigens denk ik dat in stedelijk gebied deze ontwikkeling het snelst zal gaan, maar daar is ook de meeste parkeerdruk dus dat komt aardig uit ;)
DropjesLover schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:59:
[...]

Wij hebben een oprit die krap net breed genoeg is voor 2 auto's, we hebben er maar 1. We wonen naast een school en in de winter een paar keer gehad dat er iemand gewoon op mijn oprit parkeert om z'n kind er uit te laten en nog even te blijven wachten.
Kreeg ik me toch een rare blik toen ik vroeg of die niet op mijn oprit wilde gaan staan... "Ja maar het is maar voor even!"
Als hij net breeds genoeg is voor 2 auto's kun je toch prima je eigen auto zo ruim neerzetten dat er geen andere auto meer bijkan? :)

[ Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 01-04-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:37
Beste tweakers,

Was de vriendin van je broer 4-5 dagen op bezoek? Of was die er maar een avondje en heb je de rest van de dagen je auto laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:14
Hann1BaL schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:01:
Het is vrij simpel: Zolang er MRB betaalt is en de auto geregistreerd staat (logische vereiste als je aan stap 1 voldoet :)) dan mag je gewoon heel lang parkeren. Er is zelfs geen tijdslimiet. Al sta je er 5 maanden. Het is openbare weg.
Voor de goede orde. Dit is niet waar.

Gemeente nieuwegein bv heeft in de apv eea staan dat direct conflicteert met jouw uitspraak. En ik vermoed dat een rechter die apv een stukje belangrijker vind dan jouw ongefundeerde mening.

Meeste gemeentes en waterschappen hebben regels over gebruik openbare ruimte. In nieuwegein mag je bv max drie dagen parkeren. En ze handhaven bv op caravans etc.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:10

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Agent47 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:17:
Typisch Nederlands dit. Mensen zijn qua dit soort dingen echt zwaar autistisch ( no offense eventueel)

maar mensen zijn gewoon te autistisch hier in Nederland als het om parkeren gaat.
Autisme is een aangeboren stoornis wat bij tijd en wijle best lastig is, maar verder prima mee te leven valt. Het woord autistisch gebruiken om te verwijzen naar negatief gedrag is als schelden met het woord homo. Liever niet doen dus. :)

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

wheez50 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:26:
[...]

Gemeente nieuwegein bv heeft in de apv eea staan dat direct conflicteert met jouw uitspraak. En ik vermoed dat een rechter die apv een stukje belangrijker vind dan jouw ongefundeerde mening.

Meeste gemeentes en waterschappen hebben regels over gebruik openbare ruimte. In nieuwegein mag je bv max drie dagen parkeren. En ze handhaven bv op caravans etc.
In Utrecht is dit niet het geval. Dus het kan wel waar zijn. En ik heb niet over caravans. Daar zijn bijna altijd regels voor.

En wat @Chedara zegt dus. Voordat je iemand terecht wijst, altijd goed om zelf even te checken hoe gefundeerd je eigen mening is :)

[ Voor 14% gewijzigd door Hann1BaL op 01-04-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
[...]

Weet je zeker dat het daar ook om gewone personenauto’s gaat? Klinkt namelijk als een nogal ridicule en niet te handhaven verordening. Moet iemand die op vakantie (zonder auto) gaat dan eigenlijk eerst zijn auto naar een stalling brengen? En moet de thuiswerker dan na drie dagen zijn auto 25m verderop zetten omdat ie anders de lokale wet overtreedt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Jazzy schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:28:
[...]

Autisme is een aangeboren stoornis wat bij tijd en wijle best lastig is, maar verder prima mee te leven valt. Het woord autistisch gebruiken om te verwijzen naar negatief gedrag is als schelden met het woord homo. Liever niet doen dus. :)
Edit, prima

[ Voor 9% gewijzigd door Agent47 op 01-04-2022 14:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chedara
[...]

Ik vond het wel heel uitzonderlijk als de gemeente Nieuwegein een dergelijke regeling voor normale auto's had opgenomen. Ik heb dus de apv van Nieuwegein er even bij gepakt. Maar de maximale parkeerduur van 3 dagen geldt alleen voor defecte voertuigen (5:4) en kampeermiddelen/aanhangwagens e.a (5:6). Dit is overigens een vrij standaard regeling en geldt vrijwel bij elke gemeente.

[ Voor 4% gewijzigd door Chedara op 01-04-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Laatst online: 07-06 18:52
Drardollan schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:16:
[...]

Ik heb een huis met een vrijstaande garage en je moet eens weten hoe vaak er mafklappers zijn die half voor mijn garagedeur parkeren...
Is hier wat wat aan te doen?

Wat mij altijd zorgen baart is niet het luxe probleem, van het niet voor de deur kunnen parkeren, maar wat als je thuis zit en je moet bv naar het ziekenhuis en de weg is verspert...Volgens mij komt de sleepdienst ook niet de auto wegslepen.
mugenmarco schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:38:
[...]

Dat is het juist, die regel staat nergens beschreven maar onder autobezitters is het wel een soort regel geworden dat je voor je huis 1 parkeerplek hebt voor je eigen auto.

Edit: typo
Hmhm dat heb ik nog niet eerder meegemaakt. Ik zou daar ook nooit mee instemmen, Ik parkeer waar ik wil, zolang ik wegenbelasting betaal en het een openbareplek is.

Wat ik wel doe is onze 2e auto niet op de plek parkeren, waar onze buurman altijd hun auto's parkeren. Dat doe ik, omdat ik hun een plezier wil doen en het niet erg vind om 10m te lopen. Kleine moeite groot plezier zeg maar.

Maar harde afspraken maken NO way, dat zou dan betekenen wanneer het druk is dat je je eigen auto 2 straten verderop kan parkeren, omdat de plek voor je buurman zijn deur vrij moet houden 7(8)7 . Rekening houden met elkaar doe ik heel graag d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Drardollan schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:16:
[...]

Hoe herkenbaar :o

Nou maak ik daar meestal niet al te veel woorden aan vuil doordat er alleen een aantal motoren in staan en ik met die apparaten dus gewoon over de stoep alsnog weg kan komen, maar... Wettelijk mag je geen uitrit blokkeren, zelfs niet als die uitrit je eigen uitrit is.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Unknown Alien schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:40:
[...]

Is hier wat wat aan te doen?

Wat mij altijd zorgen baart is niet het luxe probleem, van het niet voor de deur kunnen parkeren, maar wat als je thuis zit en je moet bv naar het ziekenhuis en de weg is verspert...Volgens mij komt de sleepdienst ook niet de auto wegslepen.
Als mensen hun ogen zouden openen wel, het is duidelijk een uitrit van een garage.

Ze lopen een behoorlijk risico, als ik vanuit huis door de garage ga dan kijk ik niet voor de garagedeur. Deze wordt gewoon open gedaan, als ik je auto raak dan heb je een goede deuk en kras. En als ik er last van heb sleep ik gewoon weg met een andere auto en beland je midden op straat en zoekt de politie het maar uit. Ik ga geen woorden aan vuil maken of tijd aan besteden aan domheid van andere mensen.

[ Voor 16% gewijzigd door Drardollan op 01-04-2022 14:46 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-06 21:54
Ik heb altijd een rol gele markeringstape in de auto. Voordat ik wegrij plak ik de stoeprand af met gele tape. Zodat het lijkt dat daar een parkeer verbod geldt. Als ik s’avonds terugkom, rol ik de tape op en parkeer mijn auto. Dus altijd plek 🤣.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfPavmNiSxMJvHWVhfdzfZ9NADQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Sp6YFF9sMmeRmCNXl78W7YA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
cedrix5 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:09:
Ja ik snap dat het belachelijk is, maar ik wil alsnog geen boze buren. Bovendien claimde hij dat er meerdere waren
drogreden #1 in discussies: "ik ben niet de enige die er last van heeft, ik heb van meerdere mensen gehoord dat.. "

Meestal niks van waar..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat briefjes in brievenbussen doen had ik al niet gedaan. Bij mijn ouders in de straat woont ook zo iemand en als het kan laat ik het plekje bij hem voor de deur vrij maar als er verder geen plek is ga ik daar gewoon staan.

Hier zullen mensen nerveus zijn geworden dat een 'vreemde auto' 4/5 dagen voor de deur heeft gestaan. Als dat zo vaak gebeurd moeten ze bij de gemeente klagen dan kan die met vergunningen en blauwe zones gaan werken als het nodig is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Marzman schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:54:
Dat briefjes in brievenbussen doen had ik al niet gedaan. Bij mijn ouders in de straat woont ook zo iemand en als het kan laat ik het plekje bij hem voor de deur vrij maar als er verder geen plek is ga ik daar gewoon staan.

Hier zullen mensen nerveus zijn geworden dat een 'vreemde auto' 4/5 dagen voor de deur heeft gestaan. Als dat zo vaak gebeurd moeten ze bij de gemeente klagen dan kan die met vergunningen en blauwe zones gaan werken als het nodig is.
Sommige mensen moeten gewoon eens wat minder naar 'spannende politie programma's en series' op TV kijken én niet overal wat achter willen gaan zoeken. Ik had hier een tijdje geleden tijdelijk een Porsche Panamera GT met Belgische kentekenplaten op een openbare parkeerplek staan en daar stond de politie op een gegeven moment érg aandachtig bij te kijken. Toen ik er naar toe liep om te vragen wat er aan de hand was met die auto bleek dat ze door een buurman getipt waren dat die auto al zeker een week 'af stond te koelen' .....

:'(

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Jazzy schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:28:
[...]

Wellicht ook oppassen met idioot, imbeciel, debiel en achterlijk.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou er ook niet bij me zijn als een huishouden waar uiteindelijk 4 auto's bij horen allemaal voor hun eigen huis parkeren en de buren dus niet meer voor hun huis kunnen parkeren. Het zou een kwestie van gezond verstand moeten zijn om te beseffen dat dat niet zo netjes is.

Ik woon zelf ook aan een straat met openbaar parkeren en heb in het verleden ook wel eens buren met 2 auto's gehad die hun 'boodschappenautootje' gewoon dagenlang onaangeroerd voor mijn huis 'stallen'. En wij gebruiken de auto dagelijks en hebben 3 kleine kinderen inclusief kinderwagen en zooi die we telkens moeten in en uitladen. Dan is 20 meter extra lopen heel vervelend. Ik zou me kapot schamen. Heb er nooit wat van gezegd, omdat ik geen zin heb om de zeurbuur te zijn...

Nu parkeert een of ander jong gastje aldoor zijn GTI autootje voor ons huis. Ook soms dagenlang. Heb hem wel eens aangesproken of ie misschien een nieuwe buurman is ofzo. Blijkt dat ie bij ons parkeert omdat in zijn eigen straat en paar honderd meter verderop bomen staan en hij bang is dat er takjes op z'n auto vallen :/ Tja, hij mag daar parkeren, maar ik heb dan eigenlijk ook iets van huur maar een garagebox ofzo als je auto niet vies mag worden en ga niet anderen ermee lastig vallen.

Moraal van het verhaal is: gebruik ook een beetje je gezond verstand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 13:41
Ypuh schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:21:
[...]

Mijn ouders hebben ook zo'n buurman. Alle ruimte in de straat, maar dat is 'zijn' plekje. Heb lang gedacht dat hij de enige was (ja ja, kom uit een klein dorp in Friesland en ben wereldvreemd), maar zie zonder te zoeken dit soort verhalen bijna wekelijks voorbij komen op Tweakers.

Is er een deel van het menselijk brein dat hiervoor verantwoordelijk is? Als een soort honden die tegen een boom of lantaarnpaal aan móeten plassen om hun territorium af te bakenen?

[...]
Ik denk het wel ja, zie het bij mij in de straat ook. Bijna alle huizen hebben een oprit die groot genoeg is voor twee auto's en iedereen zet de auto voor de deur ipv op de oprit. Zelfs mensen met 1 auto, of mensen met een oprit zo breed dat twee auto's naast elkaar passen zetten 'm liever voor de deur dan op de oprit.

De wijk zou geen parkeerprobleem hoeven te hebben als iedereen z'n oprit benut, maar er is in de praktijk wel een parkeerprobleem omdat de openbare parkeervakken onnodig bezet worden gehouden door bewoners.

En als het plekje een keer vol is? Alsnog wordt de oprit niet benut, maar parkeren ze achter de auto die op "hun" plekje staat en zodra die auto verplaatst wordt schieten ze als een kievit naar buiten om de auto een paar meter naar voren te rijden.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Chedara
Palomar schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:13:
Ik zou er ook niet bij me zijn als een huishouden waar uiteindelijk 4 auto's bij horen allemaal voor hun eigen huis parkeren en de buren dus niet meer voor hun huis kunnen parkeren. Het zou een kwestie van gezond verstand moeten zijn om te beseffen dat dat niet zo netjes is.

Ik woon zelf ook aan een straat met openbaar parkeren en heb in het verleden ook wel eens buren met 2 auto's gehad die hun 'boodschappenautootje' gewoon dagenlang onaangeroerd voor mijn huis 'stallen'. En wij gebruiken de auto dagelijks en hebben 3 kleine kinderen inclusief kinderwagen en zooi die we telkens moeten in en uitladen. Dan is 20 meter extra lopen heel vervelend. Ik zou me kapot schamen. Heb er nooit wat van gezegd, omdat ik geen zin heb om de zeurbuur te zijn...

Nu parkeert een of ander jong gastje aldoor zijn GTI autootje voor ons huis. Ook soms dagenlang. Heb hem wel eens aangesproken of ie misschien een nieuwe buurman is ofzo. Blijkt dat ie bij ons parkeert omdat in zijn eigen straat en paar honderd meter verderop bomen staan en hij bang is dat er takjes op z'n auto vallen :/ Tja, hij mag daar parkeren, maar ik heb dan eigenlijk ook iets van huur maar een garagebox ofzo als je auto niet vies mag worden en ga niet anderen ermee lastig vallen.

Moraal van het verhaal is: gebruik ook een beetje je gezond verstand ;)
Ja maar hier gaat het dus bij jou fout. Je eigent jezelf een recht toe dat je niet hebt. Je hebt een huis gehuurd of gekocht zonder eigen parkeerplaats. Er zijn gelukkig openbare parkeerplaatsen in je buurt, je kan en mag daar gebruik van maken. Net als die buurman, de kennis van de buurman, een toevallige passant of dat jonge gastje met die GTI. Ik snap dat het vervelend is om te zeulen met je kinderwagen (je hebt waarschijnlijk er zelf voor gekozen om kinderen te krijgen), maar dat geeft je geen meer recht dan een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

FreakNL schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:16:
[...]

Als hij net breeds genoeg is voor 2 auto's kun je toch prima je eigen auto zo ruim neerzetten dat er geen andere auto meer bijkan? :)
How about gewoon niet parkeren/stoppen op andermans oprit? :P

Dan kan de bakfiets niet meer makkelijk uit de garage, plus ik wil die plek vrijhouden voor bezoek, plus je staat dan heel krap/benauwend op 20cm van de voordeur.

BThGvNeOA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 15:42
Heel vervelend gezegd; maar daarom heb ik ook gezegd: Volgend huis heeft een eigen oprit. Nou, dat is geregeld...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ypuh
Als ik het zo lees hebben we het best moeilijk met z'n allen.

Afbeeldingslocatie: https://memegenerator.net/img/instances/63056707.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
  • Laatst online: 06-06 21:09

Auto voor de deur, alarmlichten aan, bende uitladen (vrouw, kinderwagen, 2 kinderen, evt koffer als we zijn logeren of boodschappen) en auto verzetten.... zo doe ik het in de straat. (Utrecht)
Om vervolgens iemand 5 minuten op te houden die achter je is komen te staan en geen zin heeft om achteruit te rijden >:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Chedara schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:20:
[...]

Ja maar hier gaat het dus bij jou fout. Je eigent jezelf een recht toe dat je niet hebt. Je hebt een huis gehuurd of gekocht zonder eigen parkeerplaats. Er zijn gelukkig openbare parkeerplaatsen in je buurt, je kan en mag daar gebruik van maken. Net als die buurman, de kennis van de buurman, een toevallige passant of dat jonge gastje met die GTI. Ik snap dat het vervelend is om te zeulen met je kinderwagen (je hebt waarschijnlijk er zelf voor gekozen om kinderen te krijgen), maar dat geeft je geen meer recht dan een ander.
Ik eigen mij niks toe. Geef alleen aan dat ik vanuit het principe van gezond verstand, een beetje fatsoen, nooit zelf op deze manier mijn auto of die van evt bezoekers voor iemand anders deur zou 'stallen', waarbij je weet dat die ander daardoor zijn auto niet meer makkelijk kwijt kan.

Dat is ook een beetje het verschil tussen sommige mensen. De een zegt: de regels verbieden het niet, dus ik ga mijn eigen gang. De ander houdt wat meer rekening met zijn medemens...

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Chedara
Palomar schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:28:
[...]

Ik eigen mij niks toe. Geef alleen aan dat ik vanuit het principe van gezond verstand, een beetje fatsoen, nooit zelf op deze manier mijn auto of die van evt bezoekers voor iemand anders deur zou 'stallen', waarbij je weet dat die ander daardoor zijn auto niet meer makkelijk kwijt kan.

Dat is ook een beetje het verschil tussen sommige mensen. De een zegt: de regels verbieden het niet, dus ik ga mijn eigen gang. De ander houdt wat meer rekening met zijn medemens...
Dat doe je dus wel. Je veroordeeld iemand omdat die geen rekening met jou houdt. Waar hij eigenlijk geen rekening mee hoeft te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Ypuh schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:26:
Als ik het zo lees hebben we het best moeilijk met z'n allen.

[Afbeelding]
Je snapt wel meteen waar al die krassen, lekke banden en andere ellende in sommige buurten vandaan komen... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
FunFair schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:28:
[...]

Auto voor de deur, alarmlichten aan, bende uitladen (vrouw, kinderwagen, 2 kinderen, evt koffer als we zijn logeren of boodschappen) en auto verzetten.... zo doe ik het in de straat. (Utrecht)
Om vervolgens iemand 5 minuten op te houden die achter je is komen te staan en geen zin heeft om achteruit te rijden >:)
Hier ook Utrecht. En straten waar wel twee-richtingsverkeer geldt maar sowieso geen twee auto’s langs elkaar kunnen als de parkeerbakken vol staan. En mensen die in bochten parkeren. En stalen beugels (die je vanuit je auto bij inparkeren niet ziet) om de bomen tussen de parkeervakken. Kortom: de onderdelen “fileparkeren” en “bochtje achteruit” perfect beheersen is een voorwaarde om hier te kunnen wonen 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Hier ook geregeld dat de buren klagen dat mijn auto voor hun deur staat (10 meter van mijn huis in de straat). Zelfs een keer zo erg gehad dat ze aan de deur kwamen of ik mijn auto bij hun weg kon halen en aan de andere kant van de straat wou neerzetten, zodat hun dochter voor hun huis kon parkeren.

Nu ben ik meestal niet zo moeilijk daarin maar dat ging mij echt te ver. Als bij ons de straat vol staat dan parkeer ik hem gewoon een straat verder en doe verder niet moeilijk. Het is geen kilometers lopen ofzo. Sommige mensen denken echt dat de plek voor hun huis van hun is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02:00

ep667

It doesn't hurt to help

Veel mensen beseffen niet dat dit openbare parkeerplaatsen zijn waar iedereen mag parkeren. Zelfs niet als jij daar een laadpaal hebt aangevraagd en de enige in de straat bent met een EV (daar is nog de meeste strijd om tegenwoordig).
Maar, dit is ook weer zo. Hier in de buurt woont een gezin met 4 kinderen. Allemaal volwassen. In het weekend staan daar 8 auto's voor de deur. Die van vader, die van moeder, die van kind 1, 2, 3 en 4, het werkbusje van kind 2 en de auto van de partner van kind 1.

Persoonlijk heb ik daar geen last van, het gezin woont aan de overkant van een doorgaande weg. Maar ik heb van hun buren ook wel eens wat klagerig geroddel gehoord. Snap ik heel goed. Zeker omdat ze een garage en oprit niet gebruiken. Maar ja, mag gewoon en je doet er helemaal niks aan. En dat moet je ook niet willen als buur. Het levert alleen maar gedoe op en je wint er niets mee.

Dus, TS, prima dat je briefjes in de bus hebt gedaan en dat je koffie gaat drinken. Maar weet ook dat je in feite niks verkeerds doet.

[ Voor 7% gewijzigd door ep667 op 01-04-2022 15:55 ]

EP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Brummetje schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:45:
Hier ook geregeld dat de buren klagen dat mijn auto voor hun deur staat (10 meter van mijn huis in de straat). Zelfs een keer zo erg gehad dat ze aan de deur kwamen of ik mijn auto bij hun weg kon halen en aan de andere kant van de straat wou neerzetten, zodat hun dochter voor hun huis kon parkeren.
Als je even gaat Googlen kom je echt de meest uiteenlopende verhalen tegen. Het is zeker niet alleen een Nederlands-fenomeen blijkt.

Deze Dan Onischuk is al 20 jaar verwikkelt in een territoriale strijd van frustratie met buurtgenoten over 'zijn' parkeerplek. Noemt het disrespect en een vorm van aggressie dat mensen voor zijn huis parkeren en eist dat de overheid er iets aan doet.

Waar halen ze de energie vandaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:40

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Ach, soms snap ik het wel. Als jij altijd moeite hebt om jouw ene auto te parkeren omdat je een buurman hebt die regelmatig twee plaatsen in neemt (ondanks dat die geen twee auto's bezit) dan vind ik ook dat deze laatste het minst sociaal bezig is.

Is het zo vreemd om ook aan anderen te denken?

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
RoamingZombie schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:14:
Ach, soms snap ik het wel. Als jij altijd moeite hebt om jouwe ene auto te parkeren omdat je een buurman hebt die regelmatig twee plaatsen in neemt (ondanks dat die geen twee auto's bezit) dan vind ik ook dat deze laatste het minst sociaal bezig is.

Is het zo vreemd om ook aan anderen te denken?
Als de wet zegt dat het mag, dan hoeft dat niet schijnbaar. Althans, als ik sommigen hier in het topic zie reageren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:42
Hier in de buurt is het ook krap parkeren. Maar als de buren een feestje hebben, dan past er best een extra auto van zijn bezoek op de oprit. Ik ben ook op hun verjaardagen, en ik mag dan toch niet meer rijden :) En hetzelfde als ik op vakantie ben. Mogen ze twee weken lang mijn oprit gebruiken. Voordeel voor mij: Met een auto voor de deur ziet het er bewoond uit.

Ben ik nou zo'n makkelijke buurman ?:)

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
Oekiejoekie schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:17:
Hier in de buurt is het ook krap parkeren. Maar als de buren een feestje hebben, dan past er best een extra auto van zijn bezoek op de oprit. Ik ben ook op hun verjaardagen, en ik mag dan toch niet meer rijden :) En hetzelfde als ik op vakantie ben. Mogen ze twee weken lang mijn oprit gebruiken. Voordeel voor mij: Met een auto voor de deur ziet het er bewoond uit.

Ben ik nou zo'n makkelijke buurman ?:)
Heel goed van je, maar dit lijkt me niet echt on topic?
Lijkt me normaal als je een goede relatie hebt met je buren. En niet iedereen heeft een eigen oprit natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-04 21:34
In het deel van de straat waar ik woon heeft iedereen een eigen oprit. Buren naast ons hebben een auto en 2 uitwonende zoons met ieder een eigen auto. Zoons komen regelmatig (lees iedere dag) bij pa en ma eten. Auto's passen samen allemaal op de oprit. Verderop is een parkeerplaats(je) met 6 plekken waar meestal voldoende ruimte is. Toch presteert 1 van de zoons het om de auto niet op de oprit van zijn ouders of op de parkeerplaats 20 meter verderop te zetten. Parkeert de auto rustig voor mijn huis, en daar is eigenlijk geen parkeerplaats.

Ik vraag me weleens af of het zin heeft om hem hierop aan te spreken. Maar wil ook geen 'gedoe' met de buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-06 09:44
Helemaal erg zijn de mensen die wel een oprit hebben en hem alsnog op een openbare plek zetten. Gast er zijn al te weinig en jouw auto kun je op je eigen terrein kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
matty___ schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:56:
Helemaal erg zijn de mensen die wel een oprit hebben en hem alsnog op een openbare plek zetten. Gast er zijn al te weinig en jouw auto kun je op je eigen terrein kwijt.
op deze lijn van argumentatie: jij kan ook je auto wegdoen of een oprit kopen.

hier in de straat "leven en laten leven" voor alle bekende auto's, maar er wordt snel geroddeld als niemand je auto (her)kent.
plek voor je eigen huis is ongeschreven regel "voor jou" in deze buurt, wel zo fijn (en past in de regel altijd)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Valorian schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:49:
[...]

Zowel specifiek als algemeen. Algemeen wanneer ook iemand verbaasd is dat je geen vrienden maakt met je buren als je 4 auto's hebt staan. Ja twee op eigen grond, maar twee op openbare parkeerplaats, en dan zal vaak een straat/wijk zijn ingericht op dat de meeste op eigen grond kunnen parkeren, en zijn er dus niet zoveel openbare parkeerplaatsen.

Specifiek dat iig TS daar auto heeft + vriendin van zijn broer bijna een week auto er had staan zoals ik het lees. En dan de vraag of ook nog zijn broer zelf een auto er heeft staan (misschien geschreven en dat ik het heb gemist hoor). Los ervan of dat hier is gebeurd of niet, zoiets zou volkomen legaal zijn ja. Maar nog steeds moet je niet vreemd opkijken dat je geen vrienden ermee maakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
stylezzz schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:17:
[...]

Als de wet zegt dat het mag, dan hoeft dat niet schijnbaar. Althans, als ik sommigen hier in het topic zie reageren?
Dit dus. En specifiek hier, als het wel zo is dat bij dat huis van TS normaal één auto staat, en nu één keertje er tijdelijk een tweede was, ja dan zeg ik ook: Niet klagen. Maar de algemene tendens in dit topic is wel: Als je aan het absoluut minimum noodzakelijk heb gedaan voor de wet, dan is het goed genoeg en mag iemand niet klagen.

Gelukkig heb ik altijd wat meer rekening gehouden met buren, en andersom ook. Want anders kan het een hele vervelende plaats om te wonen worden.
Pagina: 1 2 Laatste